Er is geen verschil tussen een active of performance motor, het is puur de software. In jouw geval heb je dus een active line.
Inderdaad een Bosch medewerker op maandagmorgen waarbij de alcohol nog niet helemaal uit zijn lichaam was verdampt dus 
Bedankt voor de adviezen over de dikkere banden, zal het eens met de fietsenmaker hier opnemen.
Mijn Zefal Spy mirror is nog niet echt opgeschoten, calamiteit bij UPS staat er bij de Track en Trace.... Strange.
Bedankt voor de adviezen over de dikkere banden, zal het eens met de fietsenmaker hier opnemen.
Mijn Zefal Spy mirror is nog niet echt opgeschoten, calamiteit bij UPS staat er bij de Track en Trace.... Strange.
... dus als ik andere software inlaad (of laat inladen) kan ik mijn motor 'upgraden'roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:31:
Er is geen verschil tussen een active of performance motor, het is puur de software. In jouw geval heb je dus een active line.
Jep, dat is het enige wat er nodig is. Ik denk alleen niet dat er veel dealers zijn die dit doen. Het is maar heel beperkt wat de dealer kan en mag doen, of het nou ION, Bosch of Yamaha is.
@ Vlassie, volgens mij was er een tijdje geleden nogal een tekort aan motoren en schroefden ze alles wat er op voorraad was in de fietsen en werd het verder gewoon via de software goed ingesteld. Maakt verder geen mallemoer uit, de consument krijgt precies hetzelfde product, maar met een ander plaatje.
In dit geval was er dus inderdaad een medewerker die de "verkeerde" software er op heeft geflashed. Dat kan dus verder geen kwaad, hij heeft wel een wat pittiger ondersteuningsmodel (en een kleinere actieradius).
@ Vlassie, volgens mij was er een tijdje geleden nogal een tekort aan motoren en schroefden ze alles wat er op voorraad was in de fietsen en werd het verder gewoon via de software goed ingesteld. Maakt verder geen mallemoer uit, de consument krijgt precies hetzelfde product, maar met een ander plaatje.
In dit geval was er dus inderdaad een medewerker die de "verkeerde" software er op heeft geflashed. Dat kan dus verder geen kwaad, hij heeft wel een wat pittiger ondersteuningsmodel (en een kleinere actieradius).
Flyer / Panasonic ook aan de s pedelec, schön.
http://velomotion.de/2015...-flyer-panasonic-antrieb/
[ Voor 4% gewijzigd door Anwo op 23-09-2015 22:10 ]
Dat ziet er idd leuk uitAnwo schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:08:
Iets aparts ontdekt vandaag: Mijn gemiddelde snelheid klopt niet.
Ik rijdt constant 25 a 26 km per uur maar display geeft als gemiddelde 22,2 aan? Dit heb ik ook getest op een lang stuk waarbij ik constant die snelheid heb gereden, vaag...
Ik rijdt constant 25 a 26 km per uur maar display geeft als gemiddelde 22,2 aan? Dit heb ik ook getest op een lang stuk waarbij ik constant die snelheid heb gereden, vaag...
O ja dit was ik vergeten te vertellen over de Big Ben banden.
De 55 mm breedte is voor een Merida niet een echt probleem, maar juiste de hoogte van de 55 mm versie zorgt ervoor dat je het spatbord raakt. De 50 mm versie is naast iets minder breed ook minder hoog en zal het spatbord waarschijnlijk niet raken.
Succes met het zoeken naar een zo soepel mogelijke rit.
Ik heb net een SQlab zadel aan laten meten en die zit perfect, maar om de shocks tegen te gaan ook maar een nieuwe zadelpen met vering besteld. Als het goed is komt deze zaterdag binnen
De 55 mm breedte is voor een Merida niet een echt probleem, maar juiste de hoogte van de 55 mm versie zorgt ervoor dat je het spatbord raakt. De 50 mm versie is naast iets minder breed ook minder hoog en zal het spatbord waarschijnlijk niet raken.
Ik heb net een SQlab zadel aan laten meten en die zit perfect, maar om de shocks tegen te gaan ook maar een nieuwe zadelpen met vering besteld. Als het goed is komt deze zaterdag binnen
Hoe bereken je dat?Vlassie1980 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:39:
Iets aparts ontdekt vandaag: Mijn gemiddelde snelheid klopt niet.
De computer begint te tellen vanaf stilstand. Pas als de fiets begint te bewegen, dus bij 0,1 km/h, gaat de computer rekenen. En niet zoals bij een trajectcontrole waar je met een snelheid van, bijvoorbeeld 100 in komt en 100 weer uitgaat. Dan zou die gemiddeld 100 km/h zijn.
in 'een zadel op maat' laten maken, daar geloof ik ook in...lenoble schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:49:
Heb nu al 3 verschillende zadels gehad en 2/3 zitten goed, maar net niet perfect...
Maar terugsturen naar webwinkels, da lukt meestal niet
SQLab = laten opmeten in een lab? en kost dit veel?
Een SQlab zadel laat je inderdaad opmeten.
In de fietswinkel moet je op een karton zitten, wordt je fiets positie bekeken en je fietstype dat gaat de computer in en komt er een advies uit voor het type en breedte van het zadel. Bij mij waren dat 3 verschillende zadels met ieder een iets andere karakter, zoals vering, meebewegen met traprotatie etc.
Het was voor mij een hele openbaring, je zit op het zadel en hebt veel bewegingsvrijheid echt een aanrader.
Een SQlab zadel kost zo tussen de 70 en 150 euro.
Die van mij was 70,- , dus je hoeft niet perse voor een dure te gaan.
Indien het zadel niet bevalt kan ie terug en kan je een ander type proberen.
In de fietswinkel moet je op een karton zitten, wordt je fiets positie bekeken en je fietstype dat gaat de computer in en komt er een advies uit voor het type en breedte van het zadel. Bij mij waren dat 3 verschillende zadels met ieder een iets andere karakter, zoals vering, meebewegen met traprotatie etc.
Het was voor mij een hele openbaring, je zit op het zadel en hebt veel bewegingsvrijheid echt een aanrader.
Een SQlab zadel kost zo tussen de 70 en 150 euro.
Die van mij was 70,- , dus je hoeft niet perse voor een dure te gaan.
Indien het zadel niet bevalt kan ie terug en kan je een ander type proberen.
[ Voor 17% gewijzigd door lenoble op 24-09-2015 09:54 ]
Dat ga ik bij mijn nieuwe fiets mss wel bijvragen ik geloof zeker in dat voordeel 
Alsook fiets positie nog eens laten doen... (laatste keer is al 5j geleden en ondanks ik weinig verandert ben, heb ik de indruk dat het beter kan...)
Alsook fiets positie nog eens laten doen... (laatste keer is al 5j geleden en ondanks ik weinig verandert ben, heb ik de indruk dat het beter kan...)
Ik bereken het niet, dat doet de IntuviaGert02 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:06:
[...]
Hoe bereken je dat?
De computer begint te tellen vanaf stilstand. Pas als de fiets begint te bewegen, dus bij 0,1 km/h, gaat de computer rekenen. En niet zoals bij een trajectcontrole waar je met een snelheid van, bijvoorbeeld 100 in komt en 100 weer uitgaat. Dan zou die gemiddeld 100 km/h zijn.
Maar voorheen was mijn gemiddelde altijd rond de 25 km/u en nu staat hij telkens op 23,3 km/u.
Heb ook de afgelegde route gemeten vanmorgen en die klopt ook niet, hij geeft 2 km te weinig aan. Dus 24,6 km terwijl het iets van 26,5 km enkele reis is.
Vreemd verhaal, zouden ze hem laatst voorzien hebben van nieuwe buggy software?
Bandomtrek is ook nog hetzelfde als voorheen.
Als je een gps hebt, check dan zo eens de snelheid. Dan kan je eventueel dat kleine verschil opvangen door de bandenmaat beetje te veranderen...
Probleem blijft vaag.
Wanneer ik al rijdende de gemiddelde snelheid reset dan blijft deze 2 a 3 km per uur achter ten opzichte van de actuele snelheid terwijl ik dus niet afrem.
Dus de bandenmaat kan het ook niet zijn, die staat net als voorheen gewoon op 2225 mm.
Raar...
Wanneer ik al rijdende de gemiddelde snelheid reset dan blijft deze 2 a 3 km per uur achter ten opzichte van de actuele snelheid terwijl ik dus niet afrem.
Dus de bandenmaat kan het ook niet zijn, die staat net als voorheen gewoon op 2225 mm.
Raar...
@ vlassie, kan het niet zijn dat de sensor verschoven is? Dus dat de diameter verandert is en dus het aantal signalen per seconde?
Lijkt me niet, dat ding zit toch vastgeschroefd?
En indien hij verschoven zou zijn dan maakt die alsnog dezelfde rotatie, zolang de sensor maar het magnetisch veld van de magneet oppikt moet het werken.
En indien hij verschoven zou zijn dan maakt die alsnog dezelfde rotatie, zolang de sensor maar het magnetisch veld van de magneet oppikt moet het werken.
[ Voor 62% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-09-2015 12:18 ]
Ik bedoelde de magneet misschien verschoven. Dan zou het kunnen zijn dat hij minder vaak langs de sensor komt. Sorry, was even vergeten dat de sensor vastzit aan het frame, en de magneet aan de spaak.
Laatste tijd geen onderhoud gehad aan de fiets oid? (of heb ik dat gemist in het topic?
)
Laatste tijd geen onderhoud gehad aan de fiets oid? (of heb ik dat gemist in het topic?
Heb laatst wel onderhoud laten doen, motor maakte een krakend geluid. Bleek achteraf dat een van de 3 motorbouten wat losser zat. Hierdoor hoorde ik wat gekraak als ik veel kracht zette. Ze hebben hem wel gelijk aan de software gegooid denk ik.
Magneet zit volgens mij prima bij het streepje op de sensor. Zal het straks nog even dubbelchecken.
Magneet zit volgens mij prima bij het streepje op de sensor. Zal het straks nog even dubbelchecken.
Die magneet werkt of werkt niet... Als je die opschuift en hij blijft binnen bereik van de sensor verandert er niets. Ook maakt dit niets uit voor de berekening van de gemiddelde snelheid
Pas maar op met gekraak in de motor.
Drie weken terug is mijn motor vastgelopen vanwege breken van het kunststof tandwiel.. gelukkig goed opgepakt door Bosch door vervangen door een revisie model. Maar als ik buiten de garantie was geweest had het me een aardige duid kunnen kosten.
De motor kraakte ook al een tijdje bij zwaar werk, zoals heuvel op in een te hoge versnelling, of wegrijden bij verkeerslicht.
Drie weken terug is mijn motor vastgelopen vanwege breken van het kunststof tandwiel.. gelukkig goed opgepakt door Bosch door vervangen door een revisie model. Maar als ik buiten de garantie was geweest had het me een aardige duid kunnen kosten.
De motor kraakte ook al een tijdje bij zwaar werk, zoals heuvel op in een te hoge versnelling, of wegrijden bij verkeerslicht.
Februari volgend jaar is mijn 2 jaar garantie voorbij, zul je altijd zien dat je dan gedoe krijgt met de motor...
Mijn Nespresso was ook 3 maanden na garantie overleden.
Volgens mij is het wel zo dat Bosch binnen garantieperiodes met motoren heel makkelijk is en gelijk een nieuwe opstuurt. Iets met kosten en efficiency.
Mijn Nespresso was ook 3 maanden na garantie overleden.
Volgens mij is het wel zo dat Bosch binnen garantieperiodes met motoren heel makkelijk is en gelijk een nieuwe opstuurt. Iets met kosten en efficiency.
Maar dat zijn de motoren van de eerste generatie? Ik dacht die allemaal een verlengde garantie kregen tot 4 jaar? Informeer daarvoor eens, hetzij bij je fietsenmaker, hetzij bij Bosch zelf.
Dat waren inderdaad die motoren met een nylon tandwiel dat stuk ging.
Dat waren inderdaad die motoren met een nylon tandwiel dat stuk ging.
Ow dat wist ik niet. Maakt ook niet veel uit hij fiets prima, vond het alleen raar deze tegenstrijdige gegevens.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:31:
Betreft SQ-labs zadels wil ik wel aangeven dat ik er vrij snel twee heb weten te breken op de zadel brug... en ik weeg maar 66 kilo, dus dat is geen goed teken. Ik vind ze ook erg zacht wat ook al een veeg teken is, echt goede zadels zijn juist harder zodat je zitbotjes niet wegzakken met alle narigheid van dien.
Ik zou eerst bij Specialized kijken, hun BG (Body Geometry) range is heel erg hoog aangeprezen, is in veel prijsklasses te krijgen (je kan het zo gek maken als je zelf wil) en is in allerlei breedtes te verkrijgen. Zo gebruik ik de Henge.
Eventueel is Brooks een geweldig idee... of een ramp (als een Brooks niet goed zit is het de hel voor je zitvlak^^).
Ik zou eerst bij Specialized kijken, hun BG (Body Geometry) range is heel erg hoog aangeprezen, is in veel prijsklasses te krijgen (je kan het zo gek maken als je zelf wil) en is in allerlei breedtes te verkrijgen. Zo gebruik ik de Henge.
Eventueel is Brooks een geweldig idee... of een ramp (als een Brooks niet goed zit is het de hel voor je zitvlak^^).
Anoniem: 696276
Hallo iedereen. Ik zie er toch vanaf om zelf een fiets te maken met een Bafang middenmotor. Ik heb echter al wel een tandwiel 42t in huis van Alcedoitalia. Ik verkoop het voor 65 euro plus 7 euro verzendkosten. Als er dus belangstelling is dan hoor ik het wel. Het item staat ook op marktplaats.
Mooi maar weer die open aandrijflijn. Zonde. Is veel te gauw vuil als je snelle ritten maakt. Ik had ook 1st geen kettingkast maar binnen een week was ie vol met zandkorrels. En ik reed toch gewoon op fietspaden.Anwo schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:08:
[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 25-09-2015 12:21 ]
Anoniem: 696276
Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik wil een fiets met een derailleur en geen kettingkast. Dat wordt dan vuil, ja ,klopt. Maar het functioneert er niet minder om (behalve bij zeeeeeeeeeeeeer sterke vervuiling). Ik gebruik twee kettingen die ik om de 2000 - 2500 km wissel en dan maak ik de zaak schoon. Valt allemaal wel mee.
Ja, een kettingkast is IMHO niet om de ketting te beschermen tegen vuil maar om de berijder te beschermen van de ketting. Bescherming van de ketting zit vooral onderhoud en juist dat is lastiger met een kettingkast.
Dat gezegd hebbende, geef mij maar een kettingkast voor mijn forenzenfiets. Ik zit met enige regelmaat met een pak aan op de fiets en dan is een kettingkast erg prettig, niet alleen voor vuil, maar ook voor die gemene tandwielen (ja, ik heb een dure broek zo vernield).
Dat gezegd hebbende, geef mij maar een kettingkast voor mijn forenzenfiets. Ik zit met enige regelmaat met een pak aan op de fiets en dan is een kettingkast erg prettig, niet alleen voor vuil, maar ook voor die gemene tandwielen (ja, ik heb een dure broek zo vernield).
Verdorie.... ik die alles zo opzoek heb me miskocht. Heb een nieuwe Trek L300 gekocht voor 1300 Euri. Normale prijs 2300 Euro. Goede zaak zou je zeggen, maar ik heb er niet bij stilgestaan of deze een trapkrachtsensor had. Ja dus, deze heeft dat. Dat ik daar niet aan gedacht had is wel heel dom van me.
Zal hem moeten verkopen he....
ik heb nu de SQlab 604 en dit is geen zacht zadel.roffeltjes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 00:12:
Betreft SQ-labs zadels wil ik wel aangeven dat ik er vrij snel twee heb weten te breken op de zadel brug... en ik weeg maar 66 kilo, dus dat is geen goed teken. Ik vind ze ook erg zacht wat ook al een veeg teken is, echt goede zadels zijn juist harder zodat je zitbotjes niet wegzakken met alle narigheid van dien.
Je zit er meer bovenop dan dat je erin zakt, in het begin moet je hieraan wennen, maar het rijdt voor mij erg lekker.
DHL schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:28:
Verdorie.... ik die alles zo opzoek heb me miskocht. Heb een nieuwe Trek L300 gekocht voor 1300 Euri. Normale prijs 2300 Euro. Goede zaak zou je zeggen, maar ik heb er niet bij stilgestaan of deze een trapkrachtsensor had. Ja dus, deze heeft dat. Dat ik daar niet aan gedacht had is wel heel dom van me.
Lijkt me juist dat de trapkrachtsensor degene is die je wilt, deze houdt rekening met de kracht die je zet en past hier de koppel op aan.
Een rotatiesensor is wel een beetje stenentijdperk en controleert enkel of de trappers rond gaan.
Ik heb "koppel" nooit begrepen, of vooral waarom het zo hoog opgegeven wordt.
Jullie hebben meer te doen maar het zou rust geven als ik het snap.
Er zijn nu al elektrische fietsen met het koppel van een 600cc motorfiets? (60 tot 70NM)
Zou een elektrische fiets vanaf stilstand net zo lastig tegen te houden zijn als een motorfiets?
...want dat is het idee dat ik bij koppel heb.
Jullie hebben meer te doen maar het zou rust geven als ik het snap.
Er zijn nu al elektrische fietsen met het koppel van een 600cc motorfiets? (60 tot 70NM)
Zou een elektrische fiets vanaf stilstand net zo lastig tegen te houden zijn als een motorfiets?
...want dat is het idee dat ik bij koppel heb.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Niet lulig bedoeld maar daar staat het internet vol mee 
bijv http://www.cheatsheet.com...rformance.html/?a=viewall
bijv http://www.cheatsheet.com...rformance.html/?a=viewall
YouTube: HPC 2015 XC-2 Electric Bike Dyno 5000W! 50+ MPH Lithium E-bike
(voorbeeld met dikke-electra fiets en omgerekend 158NM)
Uitleg van iemand onder dat filmpje;
"No, that's at the wheel. For the first gear in Toyota Corolla, multiply by 14.9 gives 1744 ft/lbs of wheel torque. For Yaris, multiply by 15.2. Then subtract some percent for friction."
Er lijkt dus meer te moeten gebeuren om die getallen te kunnen vergelijken.
(voorbeeld met dikke-electra fiets en omgerekend 158NM)
Uitleg van iemand onder dat filmpje;
"No, that's at the wheel. For the first gear in Toyota Corolla, multiply by 14.9 gives 1744 ft/lbs of wheel torque. For Yaris, multiply by 15.2. Then subtract some percent for friction."
Er lijkt dus meer te moeten gebeuren om die getallen te kunnen vergelijken.
[ Voor 147% gewijzigd door BertV op 28-09-2015 17:02 ]
Ik wil dit net niet omwille van een spierziekte...lenoble schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:13:
[...]
![]()
Lijkt me juist dat de trapkrachtsensor degene is die je wilt, deze houdt rekening met de kracht die je zet en past hier de koppel op aan.
Een rotatiesensor is wel een beetje stenentijdperk en controleert enkel of de trappers rond gaan.
Is wel een mooie fiets, mocht iemand hier interesse hebben, mag altijd pm doen. Wel in Belgie. De maat is 55 vrouwenmodel.
Is een koopje voor de geinteresseerde...
Bij de Decathlon fiets van mijn vrouw (ze is er zelf heel tevreden mee) beginnen de schroeven op het stuur te roesten. De fiets is een paar maanden oud en staat wel buiten maar wel enigszins beschermd onder balkons. Alle andere schroeven roesten niet, ik neem aan dat ze gewoon naar de Decathlon kan gaan om daar te vragen of ze andere (betere) schroeven willen gebruiken? Ik heb er zelf al wat blanke lak overheen gespoten maar daar was ik eigenlijk al wat te laat mee.
Ik denk dat het stuur en de trappers in de winkel zijn vastgezet zodat de fiets makkelijk vervoerd kan worden, mogelijk met andere schroeven (voor de rest is er nergens nog roest te zien).
Ik denk dat het stuur en de trappers in de winkel zijn vastgezet zodat de fiets makkelijk vervoerd kan worden, mogelijk met andere schroeven (voor de rest is er nergens nog roest te zien).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Vast niet de goede plaats, maar toch:
Heb je een site: CROW fietsberaad.nl
Redelijk wat nieuws betreft de speedfiets: denk aan speciale helm,
rijden op rijbaan, fiets is nu brommer incl. verzekering e.d.
Uiteindelijk blijkt de fiets helemaal niet gevaarlijker, ook uit
onderzoek.
Geef ik daar praktijk ervaringen, kritisch commentaar en als mensen
onjuistheden verkondigen krijgen ze die terug.
En voila, account en echt alles wordt verwijderd, na een waarschuwing.
Zelf beweren ze er meer gegeven te hebben.
Uiteraard mogen een trol en betreffende onjuistheden verkondiger
gewoon doorgaan. Ze krijgen zelfs steun vanuit de Fietsersbond,
de "belangenbehartiger" van fietsers.
Qua speedfietsen is de houding simpelweg : Anti
Ze proberen niet eens om met argumenten terug te komen,
zodat ik mijn mening zou kunnen bijstellen.
Voor redenering en theorien worden topsporters en gevoelens
aangehaald, waar het feitelijk om doorsnee mensen moet gaan.
Behoorlijk teleurstellend allemaal.
Heb je een site: CROW fietsberaad.nl
Redelijk wat nieuws betreft de speedfiets: denk aan speciale helm,
rijden op rijbaan, fiets is nu brommer incl. verzekering e.d.
Uiteindelijk blijkt de fiets helemaal niet gevaarlijker, ook uit
onderzoek.
En voila, account en echt alles wordt verwijderd, na een waarschuwing.
Zelf beweren ze er meer gegeven te hebben.
Uiteraard mogen een trol en betreffende onjuistheden verkondiger
gewoon doorgaan. Ze krijgen zelfs steun vanuit de Fietsersbond,
de "belangenbehartiger" van fietsers.
Qua speedfietsen is de houding simpelweg : Anti
Ze proberen niet eens om met argumenten terug te komen,
zodat ik mijn mening zou kunnen bijstellen.
Voor redenering en theorien worden topsporters en gevoelens
aangehaald, waar het feitelijk om doorsnee mensen moet gaan.
Behoorlijk teleurstellend allemaal.
Beetje jammer inderdaad. Iedereen heeft een mening en een gezond en milieuvriendelijk alternatief voor de auto wordt kapot gemaakt.
Wat is je punt? Het is een site die gestart is vanuit de overheid zo te zien, lijkt me niet zo gek dat ze bepaalde dingen (waar geen goede wetgeving voor is) niet willen 'adverteren'. Dan is de houding automatisch 'anti'.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Mijn punt is uiteindelijk, dat het allemaal niet zo erg is als wordt voorgeschoteld,
Fietsberaad/ Fietsersbond zou zich ook positief kunnen inzetten, het gaat immers om fietsbelangen.
Speedfietsen rijden geen 45km/u vol continu : daar gaan ze daar wel vanuit.
Als een helm voor een wielrenner, BMX, MTB voldoet, waarom dan niet voor Speedfietsers?
Fietsen naar de rijbaan sturen is simpelweg "opzettelijke mishandeling".
Als je daar voorbeelden van geeft, zijn de argumenten die terug komen gebaseerd op
gevoelens, topsporter omgevingen, e.d.
http://www.fietsberaad.nl...peciale+speedpedelec+helm
http://www.fietsberaad.nl...iviteit+fietshelm+betwist
Bij een valpartij zullen andere lichaamsdelen [ook] de klos zijn, maar een helm zal best
kunnen helpen.
http://www.fietsberaad.nl...et+hoofd-+en+hersenletsel
http://www.fietsberaad.nl...lijker+dan+gewone+fietsen
Edit : te snel geplaatst
Fietsberaad/ Fietsersbond zou zich ook positief kunnen inzetten, het gaat immers om fietsbelangen.
Speedfietsen rijden geen 45km/u vol continu : daar gaan ze daar wel vanuit.
Als een helm voor een wielrenner, BMX, MTB voldoet, waarom dan niet voor Speedfietsers?
Fietsen naar de rijbaan sturen is simpelweg "opzettelijke mishandeling".
Als je daar voorbeelden van geeft, zijn de argumenten die terug komen gebaseerd op
gevoelens, topsporter omgevingen, e.d.
http://www.fietsberaad.nl...peciale+speedpedelec+helm
http://www.fietsberaad.nl...iviteit+fietshelm+betwist
Bij een valpartij zullen andere lichaamsdelen [ook] de klos zijn, maar een helm zal best
kunnen helpen.
http://www.fietsberaad.nl...et+hoofd-+en+hersenletsel
http://www.fietsberaad.nl...lijker+dan+gewone+fietsen
Edit : te snel geplaatst
[ Voor 39% gewijzigd door JellBro op 29-09-2015 13:10 ]
Verbaasd me niks, bij het fietsberaad willen ze een speed pedelec per se indelen in een bestaande categorie:
- Snorfiets
- Bromfiets
Het is geen van beiden, het is een nieuw type voertuig met afwijkende specs als een normale pedelec. Dus nieuwe categorie. Maar dat gaat niet gebeuren.... Principiële afkeer tegen iets hebben...
- Snorfiets
- Bromfiets
Het is geen van beiden, het is een nieuw type voertuig met afwijkende specs als een normale pedelec. Dus nieuwe categorie. Maar dat gaat niet gebeuren.... Principiële afkeer tegen iets hebben...
Nou, de fiets mag weer terug, onder ondersteuning varieert tijdens het rijden (valt soms even heel kort weg). Heel vaag weer. Pfft, ik wil als volgende fiets denk ik gewoon een motor in het achterwiel, stuk minder gevoelig ook voor valpartijen e.d. Het hele Deutsche grundlichkeit valt ook bij Bosch fors tegen.
Hoe veel heeft jouw fiets inmiddels gelopen?neographikal schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:56:
Nou, de fiets mag weer terug, onder ondersteuning varieert tijdens het rijden (valt soms even heel kort weg). Heel vaag weer. Pfft, ik wil als volgende fiets denk ik gewoon een motor in het achterwiel, stuk minder gevoelig ook voor valpartijen e.d. Het hele Deutsche grundlichkeit valt ook bij Bosch fors tegen.
Voel me nu echt schuldig dat ik je die fiets heb aangeraden
Die van mij heeft vooralsnog geen issues, alleen laatst gekraak maar dat kwam doordat 1 van de bouten niet goed vast zat. Zul je zien dat die van mij weer net na de garantieperiode de geest gaat geven.
Een nobel streven, maar je kan net zo goed tegen de muur kletsen. Die luistert net zo goed!JellBro schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:35:
Mijn punt is uiteindelijk, dat het allemaal niet zo erg is als wordt voorgeschoteld,
Het zijn politici en deze drukken gewoon eigen ideeën door, daar hebben ze helemaal geen mensen bij nodig die ervaring hebben, liever niet zelfs! Tenzij je echt met genoeg mensen bent en met z'n allen een punt kunt maken. Tot die tijd: verspilde moeite. Geeft niks, die drive had ik ook altijd, maar na een jaartje of tien, vijftien vechten tegen windmolens heb ik mijn lesje geleerd.
Gewoon je plan trekken, creativiteit gebruiken en zorgen dat je evengoed plezier van je spullen hebt. Dat lukt prima!
De fiets is prima, geweldig frame, prima remmen, etc. Het is de techniek die het laat afweten en die is generiek voor alle merken met Bosch. Maar ik hoor toch ook in m'n omgeving regelmatig klachten, variërend van uitvallende motoren tot displays die het niet doen of de stuurbediening die niet lekker werkt.Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:09:
Die van mij heeft vooralsnog geen issues, alleen laatst gekraak maar dat kwam doordat 1 van de bouten niet goed vast zat. Zul je zien dat die van mij weer net na de garantieperiode de geest gaat geven.
Anoniem: 654400
Hmm, ik vind dat neographikal wel HEEL vaak bij de fietsenmaker komt met zijn Merida met Bosch middenmotor. Ik heb ongeveer dezelfde afstand woon-werk.
Is er geen bulletproof systeem? Ik lees over Impulse 2.0 van Kalkhoff ook heel veel slechte dingen.
Is de Yamaha dan de motor met de minste problemen?
Een fiets met de motor achterin is misschien de betere keuze qua betrouwbaarheid:
http://www.anwb.nl/fietse...n/aankooptips/middenmotor
Eens gaan kijken welke mooie modellen er zijn met de motor achter
Is er geen bulletproof systeem? Ik lees over Impulse 2.0 van Kalkhoff ook heel veel slechte dingen.
Is de Yamaha dan de motor met de minste problemen?
Een fiets met de motor achterin is misschien de betere keuze qua betrouwbaarheid:
http://www.anwb.nl/fietse...n/aankooptips/middenmotor
Eens gaan kijken welke mooie modellen er zijn met de motor achter
[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 29-09-2015 15:03 ]
Stuurbediening heb ik inderdaad wel een klein probleempje mee:neographikal schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:57:
[...]
De fiets is prima, geweldig frame, prima remmen, etc. Het is de techniek die het laat afweten en die is generiek voor alle merken met Bosch. Maar ik hoor toch ook in m'n omgeving regelmatig klachten, variërend van uitvallende motoren tot displays die het niet doen of de stuurbediening die niet lekker werkt.
Wanneer ik op "i" druk dan wil de ondersteuningsstand nog weleens zakken. Hij maakt dus schijbaar contact met "-"

Maar dat is dan wel het enige probleem dat ik momenteel heb. Verder een heerlijke fiets.
Mooie fietsen met achterwielmotor:
- Stromer
- QWIC P-RD9S
- Concordia Diavelo
En wat dacht je van de Trek X700+ .... 
Trouwens, dat heb ik ook met het Info knopje dat de ondersteuning soms lager wordt gezet.
Trouwens, dat heb ik ook met het Info knopje dat de ondersteuning soms lager wordt gezet.
[ Voor 53% gewijzigd door lenoble op 29-09-2015 15:39 ]
Helemaal mee eens. Bedankt voor je reactie.Gert02 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:41:
[...]
Een nobel streven, maar je kan net zo goed tegen de muur kletsen. Die luistert net zo goed!
Het zijn politici en deze drukken gewoon eigen ideeën door, daar hebben ze helemaal geen mensen bij nodig die ervaring hebben, liever niet zelfs! Tenzij je echt met genoeg mensen bent en met z'n allen een punt kunt maken. Tot die tijd: verspilde moeite. Geeft niks, die drive had ik ook altijd, maar na een jaartje of tien, vijftien vechten tegen windmolens heb ik mijn lesje geleerd.
Gewoon je plan trekken, creativiteit gebruiken en zorgen dat je evengoed plezier van je spullen hebt. Dat lukt prima!
Het is de rest van deze week mooi weer, dus daar ga ik maar eens mooi van genieten.
Bulls Green Mover was ook een dijk van een fiets, maar die is volgens end of life. Mega accu van 735Wh op de framebuis. Kom ze nog geregeld tegen bij me in de buurt.lenoble schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:38:
En wat dacht je van de Trek X700+ ....
Blijft toch ontzettend jammer die lullige plastic knopjes die resoneren zodra er een beetje wind staat, heb al geprobeerd hem in andere standen te draaien maar dat haalt helaas niet veel uit.Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:33:
[...]
Stuurbediening heb ik inderdaad wel een klein probleempje mee:
Wanneer ik op "i" druk dan wil de ondersteuningsstand nog weleens zakken. Hij maakt dus schijbaar contact met "-"
Ik heb dus precies hetzelfde met mijn stuurbediening en een collega ook. Met een fatsoenlijke kwaliteitscontrole loopt die kans in de miljoenen, ergo, productiefout.... Ik vermoed eerder dat de knoppen elkaar meetrekken door te weinig speling tussen de knoppen trouwens.Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:33:
[...]
[afbeelding]
Maar dat is dan wel het enige probleem dat ik momenteel heb. Verder een heerlijke fiets.
Mooie fietsen met achterwielmotor:
- Stromer
- QWIC P-RD9S
- Concordia Diavelo
[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 29-09-2015 17:10 ]
Ik ben dealer van Bosch. Zal ik dit eens navragen?
Anoniem: 654400
Er zijn veel ervaringen met elektrische fietsen te lezen op elektrischefietsen.com en eigenlijk schrik je je bij alle merken een ongeluk van de negativiteit. Gazelle, Koga, Kalkhoff, het lijkt bijna wel alsof alle ebikes onbetrouwbaar zijn en de service standaard beroerd is. Relatief positief is men over bijvoorbeeld Flyer en Cannondale, maar dat kost dan ook wat...
Mogelijk gaat het relatief vaak over oudere modellen, die nogal eens kinderziektes hadden. Zijn ebikes nu echt zo onbetrouwbaar? Is het heel normaal om er meerdere keren per jaar mee bij de fietsenmaker te staan? Dat lijkt me toch niet wenselijk, als hij wordt gebruikt voor woon-werkverkeer.
Is er geen objectieve manier om iets te vinden over de betrouwbaarheid? Als het gaat om auto's is dat bijvoorbeeld wel mogelijk via sites als relabilityindex.com.
Volgens de ANWB sites zijn achtermotoren minder storingsgevoelig dan middenmotoren maar ik vind ook de omgekeerde bewering.
Je krijgt fabrieksgarantie die doorgaans varieert per onderdeel. 10 jaar op het frame lees ik vaker, een jaar of 2 op als de motor en accu. Problemen: motor, accu, display, die onderdelen lijken het vaakst kapot te gaan.
Domme vraag: als je een fiets koopt bij cheapiecheapie.nl en die gaat kapot binnen de garantieperiode, moet je dan naar een cheapiecheapie.nl filiaal of kun je altijd bij elke merkdealer terecht? Heeft het voordelen om een fiets te kopen bij een merkdealer qua afhandeling reparaties etc.?
Nog een vraag: ik ben voornemens mijn toekomstige ebike te stallen en op te laden in ons schuurtje. Dat betekent dat ie ook wel eens in de vrieskou zal worden opgeladen. Heeft dit nadelige gevolgen voor de levensduur van de accu? Sommigen bevelen aan om de fiets binnen op te laden, maar dat is bij ons niet mogelijk, dan staat ie letterlijk in de woonkamer.
Mogelijk gaat het relatief vaak over oudere modellen, die nogal eens kinderziektes hadden. Zijn ebikes nu echt zo onbetrouwbaar? Is het heel normaal om er meerdere keren per jaar mee bij de fietsenmaker te staan? Dat lijkt me toch niet wenselijk, als hij wordt gebruikt voor woon-werkverkeer.
Is er geen objectieve manier om iets te vinden over de betrouwbaarheid? Als het gaat om auto's is dat bijvoorbeeld wel mogelijk via sites als relabilityindex.com.
Volgens de ANWB sites zijn achtermotoren minder storingsgevoelig dan middenmotoren maar ik vind ook de omgekeerde bewering.
Je krijgt fabrieksgarantie die doorgaans varieert per onderdeel. 10 jaar op het frame lees ik vaker, een jaar of 2 op als de motor en accu. Problemen: motor, accu, display, die onderdelen lijken het vaakst kapot te gaan.
Domme vraag: als je een fiets koopt bij cheapiecheapie.nl en die gaat kapot binnen de garantieperiode, moet je dan naar een cheapiecheapie.nl filiaal of kun je altijd bij elke merkdealer terecht? Heeft het voordelen om een fiets te kopen bij een merkdealer qua afhandeling reparaties etc.?
Nog een vraag: ik ben voornemens mijn toekomstige ebike te stallen en op te laden in ons schuurtje. Dat betekent dat ie ook wel eens in de vrieskou zal worden opgeladen. Heeft dit nadelige gevolgen voor de levensduur van de accu? Sommigen bevelen aan om de fiets binnen op te laden, maar dat is bij ons niet mogelijk, dan staat ie letterlijk in de woonkamer.
Die Theo Zegers spoort niet. Die zelfbenoemd expert heeft een enorme agenda die niet eens in zijn rugzak past. Zijn Ego is zo groot als Jupiter en het trieste is dat een van de grootste data-sets (Prof wielrennen) gehakt maakt van zijn gewauwel.JellBro schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:34:
En dat de fietsersbond dat soort mensen een podium geeft is diep treurig.
Maar goed, we weten hoe de wind erbij staat.. het heeft geen bal te maken met onderzoeken of statistiek, we krijgen die helm omdat de staatsecretaris bang is dat er eens een keer een snelle fietser met zijn kop tegen het asfalt smakt en dat dan de krant haalt. Want owee dan heeft hij tekort geschoten en krijgt hij lastige vragen.
Droeftoeterij.... en een schande voor onze samenleving en zijn autowaanzin.
@Benedict Tokkie: Allereerst: Omdat het allemaal wat nauwer luistert dan een gewone fiets is een e-bike altijd storingsgevoeliger dan een normale fiets. Daarnaast zijn er meer onderdelen en heb je (altijd kwetsbaar!) meer snoertjes.
Maar oudere modellen hadden zeer zeker veel meer issues. Zo was ION niet waterdicht. Sowieso zijn fietsen met een voorwiel motor veel kwetsbaarder vanwege de kabelboom. De huidige middenmotoren zijn op het punt van bekabeling gelukkig veel beter.
Overigens geloof ik niet dat een achterwiel motor beter is dan een middenmotor, je hebt weer een langer kabelboom (in mijn ervaring een flinke storingsfactor) en het is veel kwetsbaarder bij de afstelling (de druk sensor luister heel nauw en zal los gaan lopen (inherent aan het systeem). Een middenmotor heeft alles compact op een plaats en dus minder lange kabels. Verder heb je niet het druk sensor probleem.
Voor wat het waard is: Yamaha schijnt heel erg degelijk te zijn als ik de Duitse Pedelec fora mag geloven, maar het sample is natuurlijk erg klein tov Bosch.
In ieder geval rijden wij in een half jaar met drie fietsen met Yamaha motor nu al 5.6k, 7.6k en 8.2k storingsvrij rond. Maar goed, de ellende met ION begon ook pas na twee jaar, toen waren de motoren gewoon helemaal opperdepop.
[ Voor 40% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2015 18:32 ]
Ik heb Bosch hierover gesproken. Ze geven dit aan onder garantie te repareren.neographikal schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:09:
[...]
Ik heb dus precies hetzelfde met mijn stuurbediening en een collega ook. Met een fatsoenlijke kwaliteitscontrole loopt die kans in de miljoenen, ergo, productiefout.... Ik vermoed eerder dat de knoppen elkaar meetrekken door te weinig speling tussen de knoppen trouwens.
Zou heel fijn als je dat na zou willen vragenBaxlash schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:23:
Ik ben dealer van Bosch. Zal ik dit eens navragen?
Laat maar
Flyer heeft ook zat mankementen, dat hebben gewoon alle ebikes wel eens. Net als auto's. Je leest nu ook vaak de problemen maar tevreden mensen schrijven heel wat minder op internet daarover.Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:44:
Er zijn veel ervaringen met elektrische fietsen te lezen op elektrischefietsen.com en eigenlijk schrik je je bij alle merken een ongeluk van de negativiteit. Gazelle, Koga, Kalkhoff, het lijkt bijna wel alsof alle ebikes onbetrouwbaar zijn en de service standaard beroerd is. Relatief positief is men over bijvoorbeeld Flyer en Cannondale, maar dat kost dan ook wat...
Fabrieksgarantie is voor mijn motor + accu 2 jaar. Heb ook issues gehad met mijn motor, die ging kraken vanwege een bout die een beetje los was gaan zitten. Hoop dat ik geen problemen meer ga ervaren vanaf volgend jaar februari, dan is mijn garantie namelijk voorbij.
Desalniettemin blijft de ebike gewoon voor mij een hele goede investering, heb allang de return on investment terug
Als ik je zo hoor moet je gewoon een e-bike met afneembare accu nemen, dan is binnen opladen geen probleem. Het merendeel van de e-bikes heeft inmiddels wel een verwijderbare accu.
[ Voor 90% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-09-2015 09:15 ]
InderdaadVlassie1980 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:04:
Desalniettemin blijft de ebike gewoon voor mij een hele goede investering, heb allang de return on investment terugEn vanmorgen was het heerlijk op de fiets
Ik moet wel zeggen dat de Yamaha me ook aanspreekt, misschien eens een proefritje maken. Ik heb altijd een beetje het idee gehad dat de Bosch nodeloos complex is met die interne gearing. Meer complexiteit is meestal niet zo goed voor de duurzaamheid / onderhoud.
Cool thanks. Ik moet zeggen dat ze tot nu toe ook niet heel moeilijk zijn maar die fiets gaat een keer uit de garantie en begin ik hem wel te knijpen. De onderdelen van Bosch zijn schreeuwend duur (motorunit 800, accu 700, display 150, lader 150) en de fietsenmakers weten ook van forse prijzen (60+euro per uur). Spul moet gewoon betrouwbaar zijn en werken.Baxlash schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:41:
[...]
Ik heb Bosch hierover gesproken. Ze geven dit aan onder garantie te repareren.
[ Voor 28% gewijzigd door neographikal op 30-09-2015 13:00 ]
Zit er ook aan te denken om bij een nieuwe pedelec gewoon extra garantie af te sluiten tegen een meerprijs. Laten we zeggen 5 jaar. Dat ding moet gewoon kilometers maken en afgetrapt worden zonder verdere zorgen 
Yamaha ziet er verder ook mooi uit, de accu en motor zijn vooral zeer mooi geïntegreerd bij Haibike:

Merida is momenteel hun e-bikes aan het verkloten. Daarnaast wil ik hierna perse speed pedelec rijden, weet niet of Merida nog met een speed pedelec komt. Daarnaast moet hij ook minimaal 500Wh maar liefst zelfs 600Wh accucapaciteit hebben.
Maar goed.... We dwalen af, gaat nog wel even duren voor ik dat kan financieren
Yamaha ziet er verder ook mooi uit, de accu en motor zijn vooral zeer mooi geïntegreerd bij Haibike:

Merida is momenteel hun e-bikes aan het verkloten. Daarnaast wil ik hierna perse speed pedelec rijden, weet niet of Merida nog met een speed pedelec komt. Daarnaast moet hij ook minimaal 500Wh maar liefst zelfs 600Wh accucapaciteit hebben.
Maar goed.... We dwalen af, gaat nog wel even duren voor ik dat kan financieren
[ Voor 53% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-09-2015 13:25 ]
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben erg blij dat jullie er ook zo over denken.
Jammer genoeg zijn zulke lieden bij fietsberaad en fietsersbond er wel
voor verantwoordelijk dat de verkoop [is al te zien in fietsenwinkel]
en [neem ik aan dan ook] de ontwikkeling van de speedpedelecs
hierdoor afgeremd word.
Jammer genoeg zijn zulke lieden bij fietsberaad en fietsersbond er wel
voor verantwoordelijk dat de verkoop [is al te zien in fietsenwinkel]
en [neem ik aan dan ook] de ontwikkeling van de speedpedelecs
hierdoor afgeremd word.
Mooir bruut ding wel. Vraag me wel af of die knik de boel niet (een beetje) verzwakt?Vlassie1980 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:17:
Zit er ook aan te denken om bij een nieuwe pedelec gewoon extra garantie af te sluiten tegen een meerprijs. Laten we zeggen 5 jaar. Dat ding moet gewoon kilometers maken en afgetrapt worden zonder verdere zorgen
[afbeelding]
Haibike heeft erg mooie fietsen. Zeer mooie MTB'S ook aan redelijke prijzen.
Ivm duurzaamheid denk ik ook dat Yamaha minder storingsgevoelig is.
Ivm duurzaamheid denk ik ook dat Yamaha minder storingsgevoelig is.
Waar Youtube al niet goed voor is, slag in het wiel er zelf uitgetrokken (weer 20 euro bespaard in +-5 minuten
), maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit het ondersteuningsprobleem op gaat lossen. Ah well, we zullen het wel zien, afspraak bij de fietsenmaker staat.

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 30-09-2015 20:01 ]
Soms wel herkenbaar al denk ik eerder dat het komt dat ik toch de de min-knop per ongeluk bedien met de onderkant van mijn duim. Ik denk niet dat er intern wat aan de hand is met de afstandbediening.Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:33:
[...]
[afbeelding]
Overigens is mijn versie geheel zwart...
Net als jij en Neographical heb ik dat ook al gemerkt. Het i-knopje op de stuurbediening gebruik ik daarom maar bij voorkeur niet. Gelukkig kun je op de display ook terecht.Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:33:
[...]
[afbeelding]
Ik heb na ca 6.000 km verder ook nog geen enkel probleem gehad met mijn bosch HS. Alleen de 300Wh accu blijft wat krap, maar ik heb nog niet het idee dat de capaciteit na ca 200 laadbeurten (en dan ook echt volledig van 0% tot 100%) is afgenomen. De kwaliteit is m.i. wel prima.
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Het is jammer dat die nieuwe Bosch 500Wh accu niet compatible is met jouw Classic motordirkjesdirk schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:02:
[...]
Net als jij en Neographical heb ik dat ook al gemerkt. Het i-knopje op de stuurbediening gebruik ik daarom maar bij voorkeur niet. Gelukkig kun je op de display ook terecht.
Ik heb na ca 6.000 km verder ook nog geen enkel probleem gehad met mijn bosch HS. Alleen de 300Wh accu blijft wat krap, maar ik heb nog niet het idee dat de capaciteit na ca 200 laadbeurten (en dan ook echt volledig van 0% tot 100%) is afgenomen. De kwaliteit is m.i. wel prima.
Die Cruiser blijft toch een van de mooiere ebikes
Verder gebruik ik inderdaad ook de i knop op het display. Niet echt een spannende issue.
Oh, helemaal gemist dat er tegenwoordig een 500Wh accu is. Voor mij niet zo'n punt, want een goede 400Wh accu is voor mijn doel voldoende (enkele reis). Met de 300Wh lukt het ook wel, maar het is elke reis wel weer goed uitkienen qua capaciteit. Met veel wind en/of in de winter is het krap.Vlassie1980 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:00:
[...]
Het is jammer dat die nieuwe Bosch 500Wh accu niet compatible is met jouw Classic motor
Die Cruiser blijft toch een van de mooiere ebikes
Het voordeel is dat ik zelf meer moet doen (zeker op ECO), en dat is natuurlijk nooit slecht.
Okay ik lijk het probleem te hebben opgelost. Op een gegeven moment viel het me op dat de snelheidsindicatie wel erg onrustig was (getal achter de komma). Toen eens goed naar de sensor gekeken en die zat niet helemaal lekker, goed gezet, en nu lijkt het goed te gaan. Morgen nog eens een stuk fietsen om te kijken of het definitief is opgelost maar het lijkt erop.
Wazig dat er geen error volgde.
Wazig dat er geen error volgde.
welke e-bike heb je dan? (kan het niet zo meteen vinden)dirkjesdirk schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:29:
[...]
Oh, helemaal gemist dat er tegenwoordig een 500Wh accu is. Voor mij niet zo'n punt, want een goede 400Wh accu is voor mijn doel voldoende (enkele reis). Met de 300Wh lukt het ook wel, maar het is elke reis wel weer goed uitkienen qua capaciteit. Met veel wind en/of in de winter is het krap.
Het voordeel is dat ik zelf meer moet doen (zeker op ECO), en dat is natuurlijk nooit slecht.
Dagen als vandaag waar je 24km pal wind op naar huis moet, pff was toch goed mee stampen vandaag
ps. iemand een site waar je kan zien wat voor wind je op je traject zal meemaken? (lijk me wel om te weten)
Ik moet 32 KM, dus ja, soms moet je nog stevig stampen om een beetje op te schieten.Repi3 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:15:
[...]
welke e-bike heb je dan? (kan het niet zo meteen vinden)
Dagen als vandaag waar je 24km pal wind op naar huis moet, pff was toch goed mee stampen vandaag
ps. iemand een site waar je kan zien wat voor wind je op je traject zal meemaken? (lijk me wel om te weten)
Mijn model is een Riese Muller Bluelabel Cruiser HS (nuvinci). Wel het oude (classic) model.
Hier een plaatje van mijn uitvoering: http://www.wieleke.be/img/pages/616/313745bluelabeltas.jpg
Ik heb wel de tas, maar niet de spiegel.
Ik denk dat het meer te maken heeft met de nimmer aflatende wedstrijd om op Europees niveau het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen. Iedereen weet echter ook dat je altijd blijft zitten met een groep slachtoffers die niet te voorkomen is omdat het menselijk lichaam simpelweg niet gemaakt is om zich langs andere weg dan lopen, voort te bewegen.roffeltjes schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 18:17:
[...]
Maar goed, we weten hoe de wind erbij staat.. het heeft geen bal te maken met onderzoeken of statistiek, we krijgen die helm omdat de staatsecretaris bang is dat er eens een keer een snelle fietser met zijn kop tegen het asfalt smakt en dat dan de krant haalt. Want owee dan heeft hij tekort geschoten en krijgt hij lastige vragen.
Over Flyer zijn net zo goed heel veel klachten en storingen, alleen heeft Flyer (net als ene bepaald merk telefoons en computers) een grote schare fans achter zich staan. Zij lijken door dik en dun trouw te zijn aan het merk en bagatelliseren vaak problemen. Op een ander forum bleek namelijk dat de slijtage van de ketting en tandwiel te snel sleet bij een bepaald type Flyer. Door een inventief forumlid werd een zelfbouwpakketje ontwikkeld waarover de andere leden heel erg tevreden waren. Er mocht toen in de ogen van andere Flyer-rijders geen kwaad woord over gezegd worden, terwijl ik van mening ben dat zoiets op een fiets van €3000 te gek voor woorden is.Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:44:
Het is zoals Vlassie ook al schrijft: mensen gaan op internet alleen hun verhaal schrijven als ze heel erg tevreden of heel erg ontevreden zijn. Daarbij zijn mensen minder snel geneigd om, naar mate ze (te)veel voor ene product betaald hebben, toe te geven dat het product het geld eigenlijk niet waard is.
Het gaat echt niet alleen om oudere modellen. De e-bike is eigenlijk pas weer een jaar of tien gemeengoed geworden, dus technisch gezien staan alle merken nog in de kinderschoenen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de accu, we zijn het toch wel over eens dat daar nog heel veel werk zit. De prijzen zijn immers te hoog, de capaciteit te klein en de slijtage gaat te snel.Mogelijk gaat het relatief vaak over oudere modellen, die nogal eens kinderziektes hadden. Zijn ebikes nu echt zo onbetrouwbaar? Is het heel normaal om er meerdere keren per jaar mee bij de fietsenmaker te staan? Dat lijkt me toch niet wenselijk, als hij wordt gebruikt voor woon-werkverkeer.
Er zijn een tiental kleinere (sub)maatschappijen die nu een verzekering aanbieden met pechhulp, maar die zullen je niet zo snel gegevens verstrekken van merken en pechgevallen.Is er geen objectieve manier om iets te vinden over de betrouwbaarheid? Als het gaat om auto's is dat bijvoorbeeld wel mogelijk via sites als relabilityindex.com.
De vraag is waarop de ANWB dat baseert? Op eigen ervaringen van de Wegenwacht voor fiets? Dat lijkt mij niet zo betrouwbaar, want misschien maakt wel een bepaald type mensen meer gebruik van hun service en is die groep niet representatief voor de gemiddelde fietser.Volgens de ANWB sites zijn achtermotoren minder storingsgevoelig dan middenmotoren maar ik vind ook de omgekeerde bewering.
Klopt, maar ook frames kunnen breken. Zelf heb ik het nog niet gehoord bij een pedelec, maar bij racefietsen komt het wel vaker voor, zeker omdat mensen bij aanschaf niet kijken naar het maximaal toelaatbaar gewicht.Je krijgt fabrieksgarantie die doorgaans varieert per onderdeel. 10 jaar op het frame lees ik vaker, een jaar of 2 op als de motor en accu. Problemen: motor, accu, display, die onderdelen lijken het vaakst kapot te gaan.
Je kunt zeker ook bij de merkendealer terecht, maar dan moet je reparaties gewoon zelf betalen.Domme vraag: als je een fiets koopt bij cheapiecheapie.nl en die gaat kapot binnen de garantieperiode, moet je dan naar een cheapiecheapie.nl filiaal of kun je altijd bij elke merkdealer terecht? Heeft het voordelen om een fiets te kopen bij een merkdealer qua afhandeling reparaties etc.?
Garantieafhandelingen bij fietsen doe je met de leverancier. Dit is een soort protectionisme waarbij fabrikanten de lokale dealer (die minder snel de fietsen voor dumpprijzen aanbiedt) in het voordeel is tov cheapiecheapie.
Online kan soms goedkoper zijn, maar bij sommige merken (bijvoorbeeld Cube) maakt het geen cent uit. Ik zou zeggen: koop bij een dealer in de buurt, waar je snel bent geweest, want zeker in het begin kun je allerlei zaken hebben die voor de dealer (met het juiste gereedschap) piece-of-cake zijn.
Dan zou ik toch echt naar een model zoeken met afneembare accu. Te koude- of te warme oplsga is slecht voor de levensduur van je accu.Nog een vraag: ik ben voornemens mijn toekomstige ebike te stallen en op te laden in ons schuurtje. Dat betekent dat ie ook wel eens in de vrieskou zal worden opgeladen. Heeft dit nadelige gevolgen voor de levensduur van de accu? Sommigen bevelen aan om de fiets binnen op te laden, maar dat is bij ons niet mogelijk, dan staat ie letterlijk in de woonkamer.
In het geval van Bosch zal dat best meevallen: de motor die gebruikt wordt voor de aandrijving van de fiets wordt immers al vele jaren gebruikt in de auto-industrie: als motor van de stuurbekrachtigingspomp, onder andere van de Audi A3.neographikal schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:59:
Ik moet wel zeggen dat de Yamaha me ook aanspreekt, misschien eens een proefritje maken. Ik heb altijd een beetje het idee gehad dat de Bosch nodeloos complex is met die interne gearing. Meer complexiteit is meestal niet zo goed voor de duurzaamheid / onderhoud.
Dawistiknie.... bronnetje?Peatsmoke schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:01:
In het geval van Bosch zal dat best meevallen: de motor die gebruikt wordt voor de aandrijving van de fiets wordt immers al vele jaren gebruikt in de auto-industrie: als motor van de stuurbekrachtigingspomp, onder andere van de Audi A3.
De motor zal het vast blijven doen, dat is ook niet echt een probleem bij fatsoenlijke elektrische motoren, maar de interne gearing zal niet op deze wijze in de stuurbekrachtiging zitten. Die interne tandwieltjes krijgen het goed te verduren en toen ik 1 keer een val maakte met de fiets moest volgens de FM meteen de motor worden vervangen (hij begon ook alweer te ratelen voor de val), dat ding kost gewoon 800 euro... Ik zou het dus ook nooit op een emtb durven gebruiken.Peatsmoke schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:01:
In het geval van Bosch zal dat best meevallen: de motor die gebruikt wordt voor de aandrijving van de fiets wordt immers al vele jaren gebruikt in de auto-industrie: als motor van de stuurbekrachtigingspomp, onder andere van de Audi A3.
Let wel ik zit inmiddels aan motor nummer drie. Deze is gelukkig tot nu toe stil en klinkt ook wat degelijker dan de vorige twee, maar telkens na een paar duizend km is het klaar.
Bron btw:
http://ebikeee.com/2013/0...ial-bosch-ebike-training/
[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 02-10-2015 09:32 ]
Probleem met de Bosch motor is niet de motor zelf, die doet zijn werk wel.
problemen zijn er met de interne gearing ( tandwielen en lagers) die laten nogal eens de geest.
Zelf de interen gearing kapot gehad in mijn Classic uitvoering, hier heb ik een revisie motor voor terug gekregen.
Heb het gevoel dat deze motor minder krachtig ondersteund dan het originele exemplaar. Mogelijk is dit een methode van Bosch om problemen in de toekomst te voorkomen. Vooral bij heuvel op even terugschakelen, leverde vroegen er goede respons en trekkracht op. Met de nieuwe motor valt de ondersteuning terug, ook op het display zie ik de ondersteuning capaciteit teruglopen.
problemen zijn er met de interne gearing ( tandwielen en lagers) die laten nogal eens de geest.
Zelf de interen gearing kapot gehad in mijn Classic uitvoering, hier heb ik een revisie motor voor terug gekregen.
Heb het gevoel dat deze motor minder krachtig ondersteund dan het originele exemplaar. Mogelijk is dit een methode van Bosch om problemen in de toekomst te voorkomen. Vooral bij heuvel op even terugschakelen, leverde vroegen er goede respons en trekkracht op. Met de nieuwe motor valt de ondersteuning terug, ook op het display zie ik de ondersteuning capaciteit teruglopen.

[ Voor 59% gewijzigd door lenoble op 02-10-2015 09:30 ]
Heb de brakebooster op de achterrem gezet en inderdaad, geen piep meer! Remmen voelt ook wat beter aan lijkt het. Dank voor deze tiproffeltjes schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:45:
[...]
Wat ik je wel heel erg aanraad zijn brake boosters van Magura te installeren, kosten een tientje per rem, maar schelen giga veel remkracht.
[...]
Dat komt doordat de achtervork uitbuigt (bekende klacht met magura remmen, gewoon te veel kracht). Het antwoord is weer: Brake boosters!
ik heb op de razer de badass 3.3 chip . past net, maar heb voor de zekerheid wat van de chip behuizing af gedremeld om wat meer ruimte tot de spaken te krijgen.Chrasher schreef op maandag 21 september 2015 @ 23:15:
Ik denk niet dat de Bosch (en zeker de Yamaha) nog meehelpt bij 28km/u of je moet er een snelheids setje/chip op monteren. Zelf heb ik de Razer met nu een Bikespeed Pro en dat rijdt heerlijk. Zit zelden boven de 30 maar ben blij dat die muur bij 27 weg is.
Trouwens hoe kunnen jullie die 90-95 rpm volhouden. Zonder clips lijkt mij dat nogal erg snel met gewone pedalen:
En over die remmen van de Razer, zolang ze goed zijn afgesteld (blokken netjes op de juiste velghoogte (en niet te laag wat ik weleens gezien heb)) voldoen die bij mij uitstekend. Zit al bijna 1500km op met de nieuwe motor (totaal al 2500Km gefietst binnen een drietal maanden). Heerlijke fiets
voor de rest wat jij zegt, ga ook niet boven de 30 maar de muur is nu weg.
met de brakebooster en ortlieb trunkbag een geweldige woon-werk bike.
Ik was eerst nogal sceptisch over e-bikes, maar na een lange werkdag heb ik geen zin meer in een workout bij de eeuwige windtegen in de polder, en s'morgens kom ik niet meer bezweet aan. Shortlist was Razer en Merida, het is dus de razer geworden.
Hartslag tijdens e-biken ligt nu begin zone 2, dus in 'vetverbrandings modus' . (ik meet met een mio link gekoppeld aan de garmin vivosmart)
nu nog een mini gps tracker alarm bestellen.
en misschien een ander tandwiel aangezien ik versnelling 1-6 eigenlijk niet gebruik.
Op zich zou ik wel een officiele speed pedelec willen, maar fietsen met integraalhelm en verplicht op de weg, nee laat maar.
Heeft Bosch niet vanwege deze problemen een heel vervangingsprogramma opgezet?lenoble schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:26:
Probleem met de Bosch motor is niet de motor zelf, die doet zijn werk wel.
De huidige lijn levert ook voor korte duur geen of veel minder trekkracht bij het schakelen, maar ik ben er tot nu altijd vanuit gegaan dat dit was om cassette en ketting te sparen.
Aangezien ik een beetje te lui ben om alles terug te lezen: is dat de classic of de huidige lijn motoren?neographikal schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:25:
[...]
De motor zal het vast blijven doen, dat is ook niet echt een probleem bij fatsoenlijke elektrische motoren, maar de interne gearing zal niet op deze wijze in de stuurbekrachtiging zitten. Die interne tandwieltjes krijgen het goed te verduren en toen ik 1 keer een val maakte met de fiets moest volgens de FM meteen de motor worden vervangen (hij begon ook alweer te ratelen voor de val), dat ding kost gewoon 800 euro... Ik zou het dus ook nooit op een emtb durven gebruiken.
Let wel ik zit inmiddels aan motor nummer drie. Deze is gelukkig tot nu toe stil en klinkt ook wat degelijker dan de vorige twee, maar telkens na een paar duizend km is het klaar.
Bron btw:
http://ebikeee.com/2013/0...ial-bosch-ebike-training/
Op het Duitse pedelec forum lees ik daar echter weinig over terug (maar ja, da's net zo Duits als Bosch
Ben ik te vrij als ik vraag welke fiets je rijdt? Het zou namelijk ook best kunnen dat dit een typisch probleem is voor dat merk en type??? De derde motor is namelijk best veel...
[ Voor 26% gewijzigd door Peatsmoke op 02-10-2015 15:34 ]
Al die Bosch motoren zijn hetzelfde en het maakt in die zin ook werkelijk geen bal uit welke fiets je koopt, enige wat bepaalt is de geometrie / frame en de gebruikte onderdelen (die zijn overigens allemaal Bosch/Shimano/Sram over het algemeen). In die zin zit er weinig verschil in de fietsen.
Ik rij overigens een Merida 410 sport
vandaag naar 2 dealers geweest om eens hun voorstel en verhaal te horen :
Na mijn uitleg wat ik wilde ( zie mijn vorige post) stelden men het volgende voor:
Dealer 1:
Batavus Razer (2100€)
Kalkhoff tasman impulse (2800->2050€)
HS : Kalkhoff endeavour (3050€)
Dealer 2:
Cannondale Mavaro Performance 3 (3250€)
Batavus Razer
Cube... (weet niet meer precies model)
Wat duidelijk was dat beide dealers wel vermelden dat in BE de wetgeving bijna klaar staat.
Wat inhoud:
En was ook voorstander van dat HS model...
De 2de dealer zei dat onmiddelijk dat het zeker goeie fietsen zijn maar dat je ook naar een beter model wilt om de afstand te overbruggen.
Dat je dit met 'normale' modellen niet zal hebben, die hun bereik is groot genoeg.
Woensdag ga ik terug om die tasman te testen, want die was niet binnen.
Heb ook met Bosh active gereden, maar eerlijk gezegd die viel me tegen.
27km/h en volledig gedaan met ondersteuning, je hoort hem afslaan ...
1ste dealer zei wel dat je met de bandenmaat kan 'zeuren' om iets harder te gaan.
2de dealer zei dat er kits bestaan zodat je wel wat sneller kan...
Het is alles behalve een simpele keuze als je het mij vraagt...
iemand ervaring met die tasman?
Na mijn uitleg wat ik wilde ( zie mijn vorige post) stelden men het volgende voor:
Dealer 1:
Batavus Razer (2100€)
Dealer 2:
Batavus Razer
Wat duidelijk was dat beide dealers wel vermelden dat in BE de wetgeving bijna klaar staat.
Wat inhoud:
- bromfiets helm of speciale gekeurde helm dragen
- verzekering
- nummerplaat (jesus dat is gigantisch groot)
De 2de dealer zei dat onmiddelijk dat het zeker goeie fietsen zijn maar dat je ook naar een beter model wilt om de afstand te overbruggen.
Dat je dit met 'normale' modellen niet zal hebben, die hun bereik is groot genoeg.
1ste dealer zei wel dat je met de bandenmaat kan 'zeuren' om iets harder te gaan.
Het blijft Tweakers hè?neographikal schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:12:
Al die Bosch motoren zijn hetzelfde en het maakt in die zin ook werkelijk geen bal uit welke fiets je koopt, enige wat bepaalt is de geometrie / frame en de gebruikte onderdelen (die zijn overigens allemaal Bosch/Shimano/Sram over het algemeen). In die zin zit er weinig verschil in de fietsen.
Ik bedoelde inderdaad ook dat de geometrie van de de fiets hier mogelijk aan bijdraagt, maar het brekende tandwiel is iets dat in de classic line veel vaker voorkomt dan in de huidige lijn. De kunststof tandwielen zijn ook een bizarre keuze in mijn ogen, maar goed, mijn kennis van werktuigbouw is daarvoor waarschijnlijk te oud...
De Merida is overigens wel een mooie fiets. Ik heb niks met die oer-Hollandse modellen.

Het horen afslaan van de Bosch is mij vreemd, je merkt het wel, maar op mijn fiets hoor je er niets van???Repi3 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:37:
vandaag naar 2 dealers geweest om eens hun voorstel en verhaal te horen :
Dealer 1:
Batavus Razer (2100€)
Dealer 2:
Batavus Razer
Wat inhoud:De eerste zei wel, dat het mss nog 1j max2 zal duren, dus je kan zeker nog normaal rijden ook.
- bromfiets helm of speciale gekeurde helm dragen
- verzekering
- nummerplaat (jesus dat is gigantisch groot)
Kalkhoff is een beetje blijven hangen in de tijd van de oer-Duitse fietsen, gebaseerd op de Tiger Panzer
Ondanks dat je al niet meer weet welke Cube, denk ik dat het gaat om de Touring serie. Deze rij ik zelf in de 25 km/u uitvoering. Aangezien je bij Tweakers nog geen review kunt plaatsen over fietsen, staat deze op een andere site: LINK.
[ Voor 57% gewijzigd door Peatsmoke op 03-10-2015 07:19 ]
[quote]Peatsmoke schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:15:
[...]
Heeft Bosch niet vanwege deze problemen een heel vervangingsprogramma opgezet?
De huidige lijn levert ook voor korte duur geen of veel minder trekkracht bij het schakelen, maar ik ben er tot nu altijd vanuit gegaan dat dit was om cassette en ketting te sparen.
Motormanagement van de Bosch kent twee instellingen bij terugschakelen en is afhankelijk van het type versnelling. Die van de naaf versnelling levert bij terugschakelen even minder kracht, die van de cassette zou dit niet moeten doen.
Ik ben er nu achter dat de mindere trapondersteuning op mijn fiets komt doordat het bereik onder een bepaald niveau komt. Als ik onder de 5 kilometer bereik kom wordt de trapondersteuning teruggeschroefd. Dit gaat tot het niveau Eco...
Omdat ik met tuning rij, betekend dit dat ik eigenlijk nog 10 kilometer kan rijden. Maar dan wel met met zwaar verminderde ondersteuning…
Omdat ik met twee accu's rij om de afstand te overbruggen is dit verre van ideaal.
Mijn vorige motor (management) bleef ondersteunen tot de accu leeg was, waarna ik hem omruilde voor een verse accu en de rest van de rit vervolgde. Nu heb ik een tussen stuk van 10 kilometer waarin ik minder ondersteuning heb.
De fietsenmaker geeft aan dat dit in theorie niet mogelijk is omdat dit een soortgelijke motor is.
Maar ze zullen contact opnemen met Bosch.
Mij lijkt dat dit soort variabelen in het motor management aan te passen zijn, echter de FM geeft aan dat zij dit niet kunnen.
Ben hier niet
mee.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de Bosch motor?
[...]
Heeft Bosch niet vanwege deze problemen een heel vervangingsprogramma opgezet?
Motormanagement van de Bosch kent twee instellingen bij terugschakelen en is afhankelijk van het type versnelling. Die van de naaf versnelling levert bij terugschakelen even minder kracht, die van de cassette zou dit niet moeten doen.
Ik ben er nu achter dat de mindere trapondersteuning op mijn fiets komt doordat het bereik onder een bepaald niveau komt. Als ik onder de 5 kilometer bereik kom wordt de trapondersteuning teruggeschroefd. Dit gaat tot het niveau Eco...
Omdat ik met twee accu's rij om de afstand te overbruggen is dit verre van ideaal.
Mijn vorige motor (management) bleef ondersteunen tot de accu leeg was, waarna ik hem omruilde voor een verse accu en de rest van de rit vervolgde. Nu heb ik een tussen stuk van 10 kilometer waarin ik minder ondersteuning heb.
De fietsenmaker geeft aan dat dit in theorie niet mogelijk is omdat dit een soortgelijke motor is.
Maar ze zullen contact opnemen met Bosch.
Mij lijkt dat dit soort variabelen in het motor management aan te passen zijn, echter de FM geeft aan dat zij dit niet kunnen.
Ben hier niet
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de Bosch motor?
Mijn fiets heeft ook derailleurversnelling, maar de motor levert toch echt even minder kracht als ik schakel. In de ECO stand merk je dat eigenlijk niet zo goed, maar in de stand TURBO zeker wel. Of dat veranderd met het leeg geraken van de accu weet ik niet, want eigenlijk fiets ik 99% in de stand ECO.lenoble schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:33:
Bosch performance schaalt wel degelijk terug bij schakelen
Anoniem: 655057
Ik heb mijn fiets met performance motor dik drie weken geleden naar de FM gebracht omdat deze met
meetrappen maar geen kracht meer zetten dus freewheelen ik klik klik klik hoorde , de motor is opgestuurd
en heb gisteravond de fiets terug gekregen .
Nu was het zo dat ik gewoon ( normaal ) kon fietsen als ik de ondersteuning uit had staan .
Ik heb vandaag de accu helemaal leeg gefietst maar toen de accu leeg was werd het trappen wel heel erg zwaar
gelukkig was ik nog maar 500 meter van huis .
Is dit normaal ?
meetrappen maar geen kracht meer zetten dus freewheelen ik klik klik klik hoorde , de motor is opgestuurd
en heb gisteravond de fiets terug gekregen .
Nu was het zo dat ik gewoon ( normaal ) kon fietsen als ik de ondersteuning uit had staan .
Ik heb vandaag de accu helemaal leeg gefietst maar toen de accu leeg was werd het trappen wel heel erg zwaar
gelukkig was ik nog maar 500 meter van huis .
Is dit normaal ?
Ik kon toch lichtjes horen dat de motor geen ondersteuning meer gaf/had aan 27.5km/h en hoger...Peatsmoke schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 06:57:
Het horen afslaan van de Bosch is mij vreemd, je merkt het wel, maar op mijn fiets hoor je er niets van???
Kalkhoff is een beetje blijven hangen in de tijd van de oer-Duitse fietsen, gebaseerd op de Tiger Panzer. Ze hebben een sterk frame en lijken onverwoestbaar. Bij de Fietserbond was deze fiets klasse-winnaar (voor wat het waard is). Minpunt vind ik vooral het design en de hoogglans verf (echt voor de Duitse geschmack).
Ondanks dat je al niet meer weet welke Cube, denk ik dat het gaat om de Touring serie. Deze rij ik zelf in de 25 km/u uitvoering. Aangezien je bij Tweakers nog geen review kunt plaatsen over fietsen, staat deze op een andere site: LINK.
Ondertussen vandaag terug geweest om eens met die kalkhof tasman te rijden...
blijkt nu dat dit een testmodel was van dit jaar, rijdt echt zeer goed maar geeft maar 1 versnelling/tandwiel en op hogere rpm haperde de motor/trappers wat, wss voor het vele 'testen'?
Ik kon hem krijgen voor 1900€ of 2050€ met een nieuwe batterij en iets zwaarder (14A als ik goed herinnerde...)
Conclusie kreeg/krijg geen vertrouwen meer in de verkoper...
Ondertussen was er een 'braderie' waar ik woonde en was er een FM die een stand staan had (winkel is op 500m van mijn deur)
Daar stond deze :

een Votani e-bike...
Is blijkbaar een iets minder gekend merk maar doen al een eind in e-bikes...
Ze hebben tot nu toe vooral met middenmoters gewerkt maar willen nu ook het sportievere en jongere publiek aanspreken.
Daarom komen ze volgend jaar met het bovenstaande model.
Batterij 36V - 11.2A dus +-400W batterij van Sony
Is blijkbaar een samenwerking met darfon waar de ebike al online staat.
Heb er ook mee gereden en de fiets gaf een heerlijke fietservaring, beter of wat ik afgelopen week allemaal getest heb.
ook een zeer goeie ondersteuning kreeg je erbij, die niet echt stopte bij 25/27... gaf een verzadigd gevoel tot aan 30-32km/h
Kan natuurlijk zijn dat er voor dit demo toestel wat 'open' gezet werd
Bike is beschikbaar vanaf Februari/maart volgend jaar en met een prijs van 1950€ is dit toch een erg goeie deal lijkt me...
Het enige wat me iets wat 'zorgen' baart is de onbekendheid van het werk en de eerste reeks van dit type bij hun...
Waarschijnlijk gewoon een kwestie van afstelling van de naaf.Repi3 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:09:
[...]
... rijdt echt zeer goed maar geeft maar 1 versnelling/tandwiel en op hogere rpm haperde de motor/trappers wat, wss voor het vele 'testen'?
Ik kon hem krijgen voor 1900€ of 2050€ met een nieuwe batterij en iets zwaarder (14A als ik goed herinnerde...)
Conclusie kreeg/krijg geen vertrouwen meer in de verkoper...
Wat is de reden dat je de verkoper daarom niet zou vertrouwen?????
Als je het euvel kenbaar maakt, zal hij dit voor verkoop echt wel voor je oplossen, neem ik aan.
Als je daarvoor gaat kiezen voor een categorie B of zelfs C merk, zou ik toch nog eens even nadenken, alvorens een beslissing te nemen
[ Voor 8% gewijzigd door Peatsmoke op 04-10-2015 13:39 . Reden: typo ]
Dank, ik dacht al dat ik gek was...neographikal schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:59:
Bosch performance schaalt wel degelijk terug bij schakelen
[ Voor 52% gewijzigd door Peatsmoke op 05-10-2015 09:06 ]
Deze vind ik nu ook. Erg interessant, vooral omdat je zelf kan bepalen om het vermogen en de snelheid te verhogen of verlagen ipv continue 26kmph.Vlassie1980 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:23:
https://www.kickstarter.c...-e-onwheel-bike-motor-kit
Grappig concept, een motor die je zo op je fiets klikt en je achterwiel aandrijft. Zal alleen wel wat meer slijtage op je achterwiel betekenen.
Alleen ja, convertie kits, vaak worden die afgeraden.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Kijk hier eens: bijvoorbeeld Blz 51 over de ondersteuning tijdens schakelen.Peatsmoke schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:48:
[...]
Dank, ik dacht al dat ik gek was...
[...]
http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
Dit zal het een en ander verduidelijken over de werking van de Bosch techniek, zodat welles nietes discussies niet meer nodig zijn..
Precies, op bladzijde 52 staat dat heel mooi omschreven voor de derailleur-systemen bij de Active- en Performance Line.lenoble schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:33:
[...]
Kijk hier eens: bijvoorbeeld Blz 51 over de ondersteuning tijdens schakelen.
http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
Dit zal het een en ander verduidelijken over de werking van de Bosch techniek, zodat welles nietes discussies niet meer nodig zijn..
Hoeven we die discussie inderdaad niet meer te voeren.
Mijn eigen fiets staat bij de fietsenmaker om de schijfremmen na te lopen en wat overige onderhoud.
Heb een leenfiets mee:

Wat een aanfluiting is dat als je Bosch gewend bent.
- Bij een beetje tegenwind kapt hij af rond de 22 km per uur
- Heuveltje op zit je op 19 km per uur
Daarnaast is het fietsje ook veel te klein, kan niet wachten tot ik mijn Merida weer terug heb
Voor mij never ever een voorwielmotor meer!
Heb een leenfiets mee:

Wat een aanfluiting is dat als je Bosch gewend bent.
- Bij een beetje tegenwind kapt hij af rond de 22 km per uur
- Heuveltje op zit je op 19 km per uur
Daarnaast is het fietsje ook veel te klein, kan niet wachten tot ik mijn Merida weer terug heb
Voor mij never ever een voorwielmotor meer!
Het is niet door dat euvel met met dat geratel aan de trappers/moter omhulsel...Peatsmoke schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:34:
[...]
Waarschijnlijk gewoon een kwestie van afstelling van de naaf.
Wat is de reden dat je de verkoper daarom niet zou vertrouwen?????
Als je het euvel kenbaar maakt, zal hij dit voor verkoop echt wel voor je oplossen, neem ik aan.
Als je daarvoor gaat kiezen voor een categorie B of zelfs C merk, zou ik toch nog eens even nadenken, alvorens een beslissing te nemen
Het is vooral omdat hij eerst zei dat die tasman een testfiets was...
Na mijn testrit zei hij dat de fiets al een jaar in zijn winkel stond om te testen.
En bij het 'in optie nemen' van de fiets zei de vrouw, dat het een zeer goeie fiets was.
En als ik een nieuwe batterij zou krijgen, dat je nooit zal merken dat de fiets al 2 jaar oud is...
Dus ik had in 30min tijd 3 verschillende verhalen gehoord.
Als ik het opzoek, kwam ik dan inderdaad uit op een 2014 model...
Waarschijnlijk daarom dat hij zo afgeprijsd was...
Maar hierdoor was mijn vertrouwen inderdaad weg...
Er hoeft natuurlijk niets mis te zijn met een overjarig model.Repi3 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:37:
[...]
Het is niet door dat euvel met met dat geratel aan de trappers/moter omhulsel...
Het is vooral omdat hij eerst zei dat die tasman een testfiets was...
Na mijn testrit zei hij dat de fiets al een jaar in zijn winkel stond om te testen.
En bij het 'in optie nemen' van de fiets zei de vrouw, dat het een zeer goeie fiets was.
En als ik een nieuwe batterij zou krijgen, dat je nooit zal merken dat de fiets al 2 jaar oud is...
Dus ik had in 30min tijd 3 verschillende verhalen gehoord.
Als ik het opzoek, kwam ik dan inderdaad uit op een 2014 model...
Waarschijnlijk daarom dat hij zo afgeprijsd was...
Maar hierdoor was mijn vertrouwen inderdaad weg...
Zou persoonlijk liever een overjarig A-merk kiezen dan een nieuw Chinees B/C merk. Hiermee doel ik meer op de afwerkingsmaterialen, zoals motor, remmen versnelling etc, dan het frame en de framebouwer.
Echter let bij een overjarig model wel op de accu, deze zal ook bij geen of weinig verbruik minder worden, dus een nieuwe accu is wel nodig en anders extreme korting.
Indien je de achterwielmotor prettig vindt misschien toch even kijken voor een Trek 700+ of een van de andere alternatieven van een sterk merk.
Was dat richting mij? Zo ja, kunnen die sneller dan 26kmph?DHL schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 06:42:
Decathlon heeft zulke fietsen met dat systeem
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
inderdaad dat kan ik zeker geloven!lenoble schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:23:
[...]
Er hoeft natuurlijk niets mis te zijn met een overjarig model.
Zou persoonlijk liever een overjarig A-merk kiezen dan een nieuw Chinees B/C merk. Hiermee doel ik meer op de afwerkingsmaterialen, zoals motor, remmen versnelling etc, dan het frame en de framebouwer.
Echter let bij een overjarig model wel op de accu, deze zal ook bij geen of weinig verbruik minder worden, dus een nieuwe accu is wel nodig en anders extreme korting.
Indien je de achterwielmotor prettig vindt misschien toch even kijken voor een Trek 700+ of een van de andere alternatieven van een sterk merk.
Maar het vertrouwen in die verkoper was volledig om zeep. (na 3 verschillende verhalen over die fiets)
Daarom dat er al een extreme (750€) korting op zat... ik kon wel een nieuwe batterij kregen voor een kleine meerprijs...
Maar die fiets heeft wss al wat kilometers op de teller dat ik deze liever niet meer wil.
Ik ga toch nog eens met die Votani rijden, want die bekoorde me toch erg!
Die Votani ziet er niet slecht uit, maar als ik op de site van Votani kijk zie ik alleen maar seniorenmodellen?
Dit topic is gesloten.