Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.037 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:36
Zelf rij ik yamaha (batavus razer) en rij regelmatig met iemand die bosch perfomance rijdt en het verschil in koppel is duidelijk te merken. Vooral bij stoplichten en bruggen reageert de yamaha sneller en krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-06 16:27
Idd, thnak voor die PDF, ik rijd namelijk zelf met een Haibike Sduro RX, en als je ziet wat er aan documentatie bijzit :X

Deze is super, _/-\o_

ff ontopic: de Yamaha is echt sneller op de eerste meters ;)
Mijn vrouw rijd een Bosch ik een Yamaha. ik wil niet ruilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Peatsmoke schreef op zondag 13 september 2015 @ 12:45:
[...]

Zoals ik al schreef komt de illustratie uit een scholing (=reclame) van Yamaha en zou je de objectiviteit van die curves ook met een (of heel veel) korrels zout moeten nemen, zeker als het om de curve gaat van "Ander merk".

Ik zal binnenkort een een proefrit maken op een Yamaha en mijn oordeel daarna nog eens vellen.
Ik heb ze beiden gehad, dus kan wel spreken over enige ervaring met beiden. Heb nu enkel de Bosch nog. En door omstandigheden eentje met enkel trapsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

ronaldo vivaldi schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:18:
Zelf rij ik yamaha (batavus razer) en rij regelmatig met iemand die bosch perfomance rijdt en het verschil in koppel is duidelijk te merken. Vooral bij stoplichten en bruggen reageert de yamaha sneller en krachtiger.
Klopt volledig. Enkel jammer dat de Yamaha minder helpt bij constante snelheid vergeleken met de Bosch bij ideaal cadans. Maar dan moet je bij Bosch wel het ideale cadans aanhouden, terwijl dit bij Yamaha veel minder rol speelt.
Benieuwd naar de nieuwe Boschmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
fazertje schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:09:
Idd, thnak voor die PDF, ik rijd namelijk zelf met een Haibike Sduro RX, en als je ziet wat er aan documentatie bijzit :X

Deze is super, _/-\o_

ff ontopic: de Yamaha is echt sneller op de eerste meters ;)
Mijn vrouw rijd een Bosch ik een Yamaha. ik wil niet ruilen..
Wij rijden beiden Bosch en ik ben ook veel sneller op de eerste meters... :9

Hoe dan ook, wij zijn er uitermate tevreden mee, zeker na de laatste update van de software is het toch weer een stuk fijner gaan rijden. }:O

Ik heb dezelfde info ook van Bosch als er liefhebbers zijn, plaats ik ook die op Mega.

Ik heb ook de link naar de PDF van Bosch. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Peatsmoke op 13-09-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 16:30
Peatsmoke schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:45:
[...]

Wij rijden beiden Bosch en ik ben ook veel sneller op de eerste meters... :9

Hoe dan ook, wij zijn er uitermate tevreden mee, zeker na de laatste update van de software is het toch weer een stuk fijner gaan rijden. }:O

Ik heb dezelfde info ook van Bosch als er liefhebbers zijn, plaats ik ook die op Mega. ;)
Kan je mij een beetje uitleggen wat voor dingen je prettiger vindt na de update? Ik heb een tijdje geleden mijn Bosch motor ook voorzien van een software update, enige verschil dat ik merkte was de schakelindicatoren linksbovenin die gaan knipperen als je in een te zware of te lichte versnelling rijdt.

We zijn verder uiteraard benieuwd naar de PDF met info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Het werkt allemaal net wat meet uitgebalanceerder en gelijkmatiger, zo lijkt het. Verder is de Foutcode 530 (met originele accu) verleden tijd.
Die schakelindicatie kun je volgens mij ook uitschakelen via het display, dacht ik me te herinneren.
Nu ben ik wel eens benieuwd hoe je die update zelf gedaan hebt want ik heb heel veel interesse in dat spul, alleen is er vrijwel niet aan te komen omdat je eerst de cursus zou moeten volgen bij Bosch...

Schulung 2013 (Duits)

Bosch scholing 2014 (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb die update dan ook laten uitvoeren bij de fietsenmaker ;)

Schakelindicatie vind ik ook niet irritant, ik zie hem ook amper omdat ik ook vrij veel en goed schakel zodat ik een goede cadans heb.

Thanks voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Begrijp ik dat je de Bosch zelf kunt updaten? Waar kan ik daar meer info over vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
TonVH schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:29:
Begrijp ik dat je de Bosch zelf kunt updaten? Waar kan ik daar meer info over vinden?
Kan niet, tenzij je de hand hebt weten te leggen op de Bosch software die uitsluitend aan Bosch dealers wordt geleverd ;)

Verder kan je er ook niet zo veel mee, zelfs voor dealers zijn een heleboel zaken dichtgetimmerd zoals bijvoorbeeld de maximale ondersteuningssnelheid. Kan alleen met een Bosch admin login :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:57:
[...]

Kan niet, tenzij je de hand hebt weten te leggen op de Bosch software die uitsluitend aan Bosch dealers wordt geleverd ;)

Verder kan je er ook niet zo veel mee, zelfs voor dealers zijn een heleboel zaken dichtgetimmerd zoals bijvoorbeeld de maximale ondersteuningssnelheid. Kan alleen met een Bosch admin login :+
De Software voor de versie van 2013/14 heeft Blogger Bert gelinkt, maar voor de 2015 modellen is er weer een nieuwe soft- en hardware gekomen. Hier hebben ze (waarschijnlijk om piraterij te voorkomen) weer eoa dongel bij geleverd. Deze wordt idd alleen beschikbaar gesteld aan dealers die de scholing gevolgd hebben. Ik heb onlangs "lief en naïef" bij Bosch de soft- en hardware besteld en wacht op antwoord... >:)
Ik weet het antwoord al, als ik het al krijg...
Anders heb ik altijd nog hoop op mijn FM. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:58
Ik heb sinds kort een Sparta e-motion c2 die af en toe de ondersteuning laat wegvallen. Is er een makkelijke manier om te controlleren wat dit kan zijn? Er is helaas amper informatie te vinden verder op het web..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Peter spijker schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:28:
Wie weet raad?

Ik heb ruim 2 jaar geleden een elektrische fiets Van Speijk gekocht. Maar het display doet het waarschijnlijk niet. Nu gaat de FM hem door meten. De display is nergens op het net te verkrijgen. Is er een simpele en/of goedkope manier om de display te omzeilen zodat de accu nog wel de motor kan aan sturen? Desnoods op constante snelheid? Op de accu zit namelijk ook een knop om de accu uit te zetten.
Ik wist 2 jaar geleden al dat het eigenlijk union fietsen waren die o.a. ook bij halfords werden verkocht. Na lang zoeken op het internet heb ik een foto gevonden van de union electrobeat fiets die precies de zelfde display had. Hier mee ben ik langs de lokale union dealer gegaan. Gelukkig kon deze dealer de display bestellen. Totale kosten € 38,00.

Opgelost dus en ik ben weer super blij!
Bedankt voor t mee denken.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Kort geleden had ik hier de vraag gesteld hoe het kon dat mijn achterlicht bleef branden nadat alles was uitgezet en zelfs nadat de batterij verwijderd was.

Naast de antwoorden hier gekregen heb ik eindelijk ook het antwoord van Gazelle:
Dit is juist. Er zit een condensator in het achterlicht waardoor deze bij stilstand, i.v.m. veiligheid, blijft branden "standlicht". Denkt u hierbij als u bijvoorbeeld in het donker voor een stoplicht staat te wachten.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 18:49
JellBro schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:43:
Even tussendoor:

Iemand al een linkje gevonden naar het vreselijke aantal ongelukken
dat door Speed Pedelecers is veroorzaakt ?

Op fietsberaad reageert iemand van de fietsersbond, die eigenlijk zegt
dat geen enkele helm voldoet [ook niet voor MTB, BMX, wielrenners].
Verder reageren ze macho : human powered continu 40km/u rijden en zo,
dus je weet dan al met wat voor iemand je te maken hebt....
De speed pedelec snelheid wordt ook beoordeeld op "eigen waarneming..." :
http://www.fietsberaad.nl...peciale+speedpedelec+helm

Het doel is al bereikt, bij mijn fietsenmaker is de prijs voor Riese mullers - 400,=
en er is nog steeds een verkoopdip.
Ze gaan daar aardig los. Jij ook zo te zien :-)

Overigens ligt mij gemiddelde op 30,5 km/u op de s-pedelec en draag standaard een fietshelm

• Vlassie1980
wmeester schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:39:
[...]

Overigens ligt mij gemiddelde op 30,5 km/u op de s-pedelec
Je geeft het eigenlijk nu zelf al aan. Met die gemiddelde snelheid op de openbare weg in de bebouwde kom moeten rijden is natuurlijk vragen om problemen.

De stijfkoppen daar willen zich maar niet realiseren dat een speed pedelec noch een snorfiets noch een brommer is. Het is een aparte categorie fiets. Er is in het verleden ook voor gekozen om een categorie te verzinnen voor een snorfiets of bromfiets. Dus wordt wakker daar, aan het werk en doorpakken!

Regelgeving: Ja, ben ik het zeker mee eens omdat je over een motorisch ondersteund voertuig praat. Maar dat houdt dus niet in dat je speed pedelecs tussen de auto's moet proppen en gaat verlangen om een bromfietshelm op te zetten.

Grappig trouwens: Ik kwam er van het weekend toevallig achter dat het Yepp kinderzitje voor mijn 6 jarige dochter gewoon achterop mijn Merida paste. We zijn lekker 2 uur lang wezen fietsen want ze wilde hazen zien :)

Maar wat is de regelgeving voor kinderen achterop bij een Speed Pedelec? Niet dat ik van plan ben om met een Speed Pedelec zo hard te gaan als dochterlief achterop zit :+

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 12:26
Even een vraagje voor andere Batavus Razer bezitters betreffende de remmen.
Ik krijg ze bij mij niet goed afgesteld.

Volgens de handleiding van Magura zelf moet je ze na losdraaien eerst volledig tegen de velg drukken. Dit lukt bij mij al niet. Het lijkt erop dat de afstand tussen de twee bevestigingspunten op het frame te groot is voor de HS11 rem. Gevolg is dat de achterrem enkel met nieuwe remblokjes en de stelschroef op de hendel volledig aangedraaid genoeg ingedrukt kan worden om echt goed te kunnen remmen.

Iemand hier vergelijkbare ervaringen mee? Anders ga ik er mee terug naar de verkoper.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• DHL

DHL

Je duwt die remcylinders in zijn gehele toch naar binnen?

• BartV
Ja, maar dat houdt ook een keer op, en dat is dus niet ver genoeg bij mij.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• DHL

DHL

Bizar, is natuurlijk moeilijk als je het niet ziet hee.
Is wel een langdurig precies werkje als je het perfect wil, maar daarna hoef je er nooit meer aan te komen.

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
BartV schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:35:

Volgens de handleiding van Magura zelf moet je ze na losdraaien eerst volledig tegen de velg drukken. Dit lukt bij mij al niet. Het lijkt erop dat de afstand tussen de twee bevestigingspunten op het frame te groot is voor de HS11 rem. Gevolg is dat de achterrem enkel met nieuwe remblokjes en de stelschroef op de hendel volledig aangedraaid genoeg ingedrukt kan worden om echt goed te kunnen remmen.

Iemand hier vergelijkbare ervaringen mee? Anders ga ik er mee terug naar de verkoper.
ik heb de nieuwe razer nu binnen, en Magura achterrem piept, is dat simpel te verhelpen, anders moet ik er mee terug (geweldige fiets verder!)

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
wmeester schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:39:
[...]

Overigens ligt mij gemiddelde op 30,5 km/u op de s-pedelec
Mijn gemiddelde ligt daar ook.

Inderdaad:

Ik vind het gewoon jammer dat de techniek de nek om wordt
gedraaid, gebaseerd op allerlei verkeerde uitgangspunten,
pure onbekwaamheid en nog erger: gevoelens.
Geen enkele moeite wordt gedaan voor feiten.

Elke auto uit de file is er één.

Er zijn best wat mensen die 's ochtends en 's middags groeten,
lijkt me niet echt dat ze dat zouden doen als ze me als
enorm gevaar zien...

Het is helemaal niet zo simpel om de hele tijd heel
hard te gaan, daarvoor heb je nog steeds conditie nodig etc.
Niemand [behalve hier] die dat begrijpt.

De grootste zuurpruimen komen nota bene van de fietsersbond!
Die zijn helemaal in de war wat betreft belangen van fietsers.

Het gaat niet om de fietsers/fietsen er is iets anders aan de hand.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je bent zelf degene die een 'fiets' koopt waar geen goede wetgeving voor is. Zo'n electrische step uit spanje lijkt me ook wel handig. Maar je mag er hier de weg niet mee op dus koop ik die niet.

In Belgie moet je ook een helm op (brommerhelm) op een snorfiets. Die rijden gemiddeld 20 km per uur en hebben gewoon bestaansrecht. En als er trappers opzitten moet je ook een helm op.

Niks let je om een lichte brommerhelm (hoeft geen integraalhelm te zijn) op te zetten en voor een goede fietshelm ga je echt geen bekeuringen krijgen op een snelle fiets die wel verzekerd is

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vlassie1980
Men moet gewoon terug naar de basis en niet vasthouden aan de idioterie om een speed pedelec in te willen delen als een bromfiets of een snorfiets. Maar krijg dat maar eens aan het verstand van mensen die het beter denken te weten.

Pedelecs zijn de manier om files aan te pakken. Jammer dat dit zo hard de kop wordt ingedrukt.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:42
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:58:
Men moet gewoon terug naar de basis en niet vasthouden aan de idioterie om een speed pedelec in te willen delen als een bromfiets of een snorfiets. Maar krijg dat maar eens aan het verstand van mensen die het beter denken te weten.

Pedelecs zijn de manier om files aan te pakken. Jammer dat dit zo hard de kop wordt ingedrukt.
Het is inderdaad jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over de Spedelecs, vaak door personen die er nog geen meter op gereden hebben en helaas vallen hier ook veel gewone electrische fiets bestuurders onder. Het komt soms bijna over als afgunst.

Je moet echt hard werken om een gemiddelde boven de 30 KM aan te houden en dat gaat ook nog eens flink ten kost van de aktieradius. Maar het extra vermogen en snelheid zie ik eerder als een veligheids voordeel dan een nadeel.

(Zelf de trotse bezitter van een 2014 Kalkhoff BS10 met kinderzitje en daardoor een crimineel want verboden :) )

• Vlassie1980
Zanac-ex schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:24:
[...]

Het is inderdaad jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over de Spedelecs, vaak door personen die er nog geen meter op gereden hebben en helaas vallen hier ook veel gewone electrische fiets bestuurders onder. Het komt soms bijna over als afgunst.

Je moet echt hard werken om een gemiddelde boven de 30 KM aan te houden en dat gaat ook nog eens flink ten kost van de aktieradius. Maar het extra vermogen en snelheid zie ik eerder als een veligheids voordeel dan een nadeel.

(Zelf de trotse bezitter van een 2014 Kalkhoff BS10 met kinderzitje en daardoor een crimineel want verboden :) )
Mooie fiets is dat. Eigenlijk zijn alle Bosch Speed Pedelecs wel een beetje hetzelfde.
Wat ook erg jammer is, is dat je voor een Speed Pedelec vaak veel meer neer moet tellen als een normale Pedelec. Een normale Bosch 25 km/u Pedelec kost rond de 2000 a 2500 en voor een Speed Pedelec mag je al gauw honderden euro's extra lappen terwijl de componenten nagenoeg hetzelfde zijn.

• Leo S.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb mijn 25KM Beone Evolution aan de wilgen gehangen. Accu teveel problemen. Leverancier failliet, Panther Betriebssysteme in Nederland slecht verkrijgbaar. Daarnaast de frustratie dat ik zelf wel die 25 KM/u haal, en dat je dan is alsof je tegen een muur aanfietst, alsof de motor een gigantische dynamo wordt.
In de plaats daarvan nu een Kalkhoff Endeavour Impulse II HS 10 speed 45KM gekocht. 5 Dagen in de week 23KM enkele reis, 230 kilometer per week. Wat is dat fietsen heerlijk! 35 minuten (als de wind goed zit of afwezig is). Gemiddeld over die 2000 KM 33,8 KM/u.
Natuurlijk mét fietshelm. Maar helaas ook al twee keer tegen de vlakte gegaan. Ik moet mezelf beter voorhouden, dat ik welisweer misschien wel gelijk heb, maar dat ik niet door drie naast elkaar fietsende scholieren heenkan. Ik heb ondertussen al heel wat mogelijkheden gezien om mij dwars te zitten :-)
Maar nee, zonder gevaar is het niet, dat fietsen. Daarom nu maar een dikke luchthoorn aangeschaft bij AliExpress, dat zal ze leren.. ;)

• Vlassie1980
Hebben jullie je Speed Pedelec trouwens netjes verzekerd en voorzien van kentekenplaatje?

• Leo S.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Jazeker, verzekering goed geregeld, en plaatje mee in de rugtas :-)

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:42
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:52:
Hebben jullie je Speed Pedelec trouwens netjes verzekerd en voorzien van kentekenplaatje?
Plaatje Nee, Verzekerd Ja maar als een gewone ebike.
Woonachting in Ierland en met zowel fiets cultuur als regelgeving lopen ze hier een aantal jaar achter op Nederland. Fietspaden zijn buiten Dublin een luxe en het is heerlijk om op de gewone rijbaan geen "Sitting Duck" te zijn.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zanac-ex schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:48:
[...]

Plaatje Nee, Verzekerd Ja maar als een gewone ebike.
Woonachting in Ierland en met zowel fiets cultuur als regelgeving lopen ze hier een aantal jaar achter op Nederland. Fietspaden zijn buiten Dublin een luxe en het is heerlijk om op de gewone rijbaan geen "Sitting Duck" te zijn.
Verzekeren tegen diefstal is wat anders als een WA verzekering.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

bhoek schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:44:
[...]

ik heb de nieuwe razer nu binnen, en Magura achterrem piept, is dat simpel te verhelpen, anders moet ik er mee terug (geweldige fiets verder!)
Bij mij was het voldoende om de cylinder een fractie (werkelijk miniem, want dit wordt normaal op koppel aangetrokken) losser te zetten en het gepiep was weg. Indien nog niet ok kan je de velg ook eens ontvetten met remmenreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
DHL schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 00:24:
[...]

Bij mij was het voldoende om de cylinder een fractie (werkelijk miniem, want dit wordt normaal op koppel aangetrokken) losser te zetten en het gepiep was weg. Indien nog niet ok kan je de velg ook eens ontvetten met remmenreiniger.
okee bedankt ga ik dat eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Zanac-ex schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:24:
[...]

Het komt soms bijna over als afgunst.
Vaak zit er eigen frustratie achter.
Eigenlijk wel weten dat je woon-werk zou kunnen fietsen maar er geen zin in hebben.
Vergeet ook niet dat je absoluut geen status kan halen uit een fiets. Voor velen ook een probleem.

men! eigen frustratie van de roeper van afgunst natuurlijk. :/

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 28-09-2015 16:00 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat voor status? Rijkdom, sportiviteit?

Een e-bike is meer gericht op comfort en snelheid dan op sportiviteit en snelheid. Dus die status heb je inderdaad minder. Dan zou je een racefiets moeten kopen ofzo, of een ligfiets (die gasten hebben het imago door weer en wind te fietsen). En van de buitenkant ziet een leek ook niet of een fiets 25/30/40 km/uur kan. Net als bij de scootertjes, sommige rijden 110 en sommige 25, maar van de buitenkant zien ze er hetzelfde uit. Je koopt geen snellere voor de status maar om sneller van a naar b te komen (even afgezien van de opvoercultuur onder de jeugd wat wel een beetje om status gaat) of je koopt een langzamere omdat je kleine afstanden doet en dan geen helm (NL) op hoeft of geen rijbewijs (BE) nodig hebt.

Weet iemand op welke fiets ze hier rijden? (zit zo te zien ook een plaatje op)
http://www.telegraaf.nl/t...rs_racen_op_e-bike__.html

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 18-09-2015 14:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ze rijden op de Stromer ST2, bizar mooie fiets. Heb last van gezonde jaloezie :)

Kost je wel 5 ruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op hun website 6'490.00 euro, dat is inderdaad een duur fietsje :) Maar inderdaad erg mooi en met een hoog Tweakergehalte zo te zien (connect met je smartphone)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is bizar veel geld, zijn genoeg andere goedkopere speed pedelecs te koop. Maar volgens mij is de Stromer ook net even wat krachtiger zodat je ook makkelijker boven de 40 kunt blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 12:51
Mooi status symbool dan die stromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het kan dus toch ;)

/▌

• Peatsmoke
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:31:
Wat voor status? Rijkdom, sportiviteit?

Een e-bike is meer gericht op comfort en snelheid dan op sportiviteit en snelheid. Dus die status heb je inderdaad minder. Dan zou je een racefiets moeten kopen ofzo, of een ligfiets (die gasten hebben het imago door weer en wind te fietsen). En van de buitenkant ziet een leek ook niet of een fiets 25/30/40 km/uur kan. Net als bij de scootertjes, sommige rijden 110 en sommige 25, maar van de buitenkant zien ze er hetzelfde uit. Je koopt geen snellere voor de status maar om sneller van a naar b te komen (even afgezien van de opvoercultuur onder de jeugd wat wel een beetje om status gaat) of je koopt een langzamere omdat je kleine afstanden doet en dan geen helm (NL) op hoeft of geen rijbewijs (BE) nodig hebt.
Helemaal mee eens.
Onvolwassen personen denken idd een status hieraan te kunnen ontleden, maar daarom werken hun hersenhelften ook nog niet goed samen.
Onder normale omstandigheden zou je mogen verwachten dat volwassenen geen status aan spullen ontlenen. Maar ja, leeftijd heeft soms weinig met volwassenheid te maken.

Anoniem: 697332

Dag fietsers,

Voor miijn zoontje heb ik een elektrische fiets aangeschaft omdat hij nu naar de grote school gaat.
Dagelijks fiets hij zo`n 33 KM.
Het is een Sparta Mojo 2015 waarbij ik tegen meerprijs een grotere accu heb, Li-Ion 36V/11,6Ah/417,6 Wh.

Nadat hij de eerste 2 dagen op en neer was gegaaan heb ik de accu aan de lader gelegd maar het deed niets. Terug naar de Inet-fietsenmaker dus.
Daar aangekomen heeft de beste jongen, fietsenmaker, geprobeerd te laden met hetzelfde resultaat. Na heel wat gebel bleek dat het een nieuw type accu was waar een andere lader bij hoorde.
Die zag er hetzelfde uit, zelfde typenr. maar met een stickertje met de letter S erop. Dat zou Smart betekenen.

De eerste lader had ik gemeten aan het 5-polige stekkertje en die gaf 41,5V onbelast, waarbij er 2 polen gebruikt werden. De andere 3 waren "loos". 41,5V, een prima spanning i.v.m. levensduur lijkt mij zo.
Echter de nieuwe lader meet op 3 polen 39,8V en op 1 pool 34,8V, onbelast. Als ik de accu laad en ik meet op de + en - die de fiets ingaan, dan stop het laden bij 40,9V.

Zonder het garantie stickertje te beschadigen heb ik kunnen zien dat er Panasonic ncr18650pf cellen inzitten, ook prima. Die mogen van mij best tot 41,5V geladen worden.
Die 40,9V lijkt mij niet voldoende (niet naar mijn zin :-)) en ik vraag mij af of die 34,8V die ik meet op 1 pool wel juist is. M.a.w. is deze lader wel in orde...
Als iemand het antwoord weet....???

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Ik laad al mijn fietsaccu's, waar allemaal Panasonic 18650PF cellen inzitten, ook tot 41Vmax. Veel beter voor de levensduur. Niks mis mee.

Anoniem: 697332

Op zich niks mis mee nee, maar ik vroeg mij af of die 34,8V wel juist is en of dat misschien dan i.v.m. staat met die 40,9V, i.p.v. de 41,5V van de eerste lader.
Als de cellen daardoor "scheef" (onbalans) geladen worden ben ik niet blij. Openmaken en zegel verbreken wil ik eigenlijk ook niet. Er zit wel een BMS in maar waarom dan 3x39,8V en 1x34,8V...
Maar misschien weet iemand hoe dat zit met die nieuwe "Smart" laders van Sparta.

Anoniem: 654400

Ik ben voornemens om een elektrische fiets te gaan kopen omdat ik veel dichter bij huis ga werken (16 km enkel). Net te ver om zonder ondersteuning te fietsen, zonder bezweet te raken. Er wordt echter ongelofelijk veel aangeboden.

Eisen:
- Onder de 2000 euro, als het goedkoper kan is dat meegenomen
- Zo degelijk mogelijk, ik heb weinig met kwetsbare techniek
- Actieradius van minimaal 32 km, liefst met wat extra
- Een zuinig motortje zou me evt. ook bevallen, geen idee of er veel verschil in zit (merken, plaatsing achter/midden/voor)

Ik neig naar een merk dat bekend staat als betrouwbaar (pakweg een Gazelle, Batavus) met een Bosch motor, omdat ik weinig vertrouwen heb in de Aziatische motoren (Bafang etc.). Mogelijk is dit geheel onterecht.

Motor bij de voorvork, omdat dat een stukje goedkoper is. En dan de zwaarste kwaliteit antilekbanden er onder.

Bij ons in de straat wordt een Bikkel aangeboden van een jaar of 3 oud, met een Aziatisch motortje bij de voorvork. Het merk zegt me weinig en dat stemt niet tot positiviteit. Prijs is vriendelijk, een 2e handje van 895 euro. Maar is goedkoop dan niet duurkoop?

Verder vraag ik me af hoe makkelijk je snelheden boven de 25 km/u haalt met de trapondersteuning op max.?

• Opperpanter2
Anoniem: 697332 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:53:
Op zich niks mis mee nee, maar ik vroeg mij af of die 34,8V wel juist is en of dat misschien dan i.v.m. staat met die 40,9V, i.p.v. de 41,5V van de eerste lader.
Als de cellen daardoor "scheef" (onbalans) geladen worden ben ik niet blij. Openmaken en zegel verbreken wil ik eigenlijk ook niet. Er zit wel een BMS in maar waarom dan 3x39,8V en 1x34,8V...
Maar misschien weet iemand hoe dat zit met die nieuwe "Smart" laders van Sparta.
Eens navragen bij de fietsenmaken? Misschien heeft hij nog zo'n lader liggen en mag je die eens doormeten?

40.9V lijkt me verder wel ok. Tussen 41.5V en 40.9V kun je misschien 500m fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 654400 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:32:
Eisen:
Mijn tip: vergeet het budget even en ga eerst eens kijken wat je bevalt. Ik snap dat je budget niet tot in de hemel gaat maar je bespaart domweg zoveel geld elke dag door niet met de auto en/of het OV te gaan dat die 500 euro extra voor iets dat je echt naar het zin is totaal in het niet valt.

In dit soort gevallen is het geen recreatief gebruik maar domweg een vervoermiddel en de kosten per kilometer zijn extreem laag, of je nou 500 meer of minder uitgeeft. Pak een fiets waar je met plezier op stapt, daardoor gebruik je hem vaker en je zit er toch meer dan een uur per dag op.

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 20-09-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 19:38
Peatsmoke schreef op zondag 13 september 2015 @ 12:45:
[...]

Zoals ik al schreef komt de illustratie uit een scholing (=reclame) van Yamaha en zou je de objectiviteit van die curves ook met een (of heel veel) korrels zout moeten nemen, zeker als het om de curve gaat van "Ander merk".

Ik zal binnenkort een een proefrit maken op een Yamaha en mijn oordeel daarna nog eens vellen.
DHL heeft gelijk, de Yamaha geeft al kracht als je stilstaat MITS je de trappers induwt.

Dit is makkelijk te voelen en te zien als je je remmen dichtknijpt en op de pedalen drukt, je voelt je crank inveren, je voelt de motor duwen en ziet de power indicator oplopen. Als de motor/ondersteuning uitstaat veert hij trouwens niet en fietst hij dus als een gewone fiets. Sowieso merk je van dit veren helemaal niks zodra je rijdt, lijkt toch sterk op een soort beveiliging voor als je stilstaat (dat je dus niet direct de boel sloopt), zoals je ook wel bij sommige stadsfiets schakel systemen ziet.

Maar aan de andere kant trek je wheelies met de Impulse 2.0 (te zot voor woorden), dus of de Yamaha het rapst op snelheid is wil ik niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de Yamaha heel erg prettig rijdt, dat is behoorlijk unaniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BartV schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:35:

Dat kan de fietsenmaker absoluut voor je regelen (kan zelf ook, maar ik zou eerst even meekijken bij de FM).

Wat ik je wel heel erg aanraad zijn brake boosters van Magura te installeren, kosten een tientje per rem, maar schelen giga veel remkracht.
bhoek schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:44:
[...]
Dat komt doordat de achtervork uitbuigt (bekende klacht met magura remmen, gewoon te veel kracht). Het antwoord is weer: Brake boosters!

https://www.derks-wielers...oor-hs33-evo-2-zwart.html

Volgens mij is dat de goedkoopste winkel voor deze boosters ;)

Eisen:
- Een zuinig motortje zou me evt. ook bevallen, geen idee of er veel verschil in zit (merken, plaatsing achter/midden/voor)

Motor bij de voorvork, omdat dat een stukje goedkoper is. En dan de zwaarste kwaliteit antilekbanden er onder.
Als je online koopt kan je vast wel een a-merk met een Bosch, Yamaha of Impulse midden motor scoren onder de 2000,- ook al hebben die een hogere adviesprijs.

Ik zou (voor een complete fiets) niet naar een naaf motor kijken, die rijden echt minder prettig (en dat zeg ik als ION fan!), hebben een kwetsbaarder kabelboom, leveren minder vermogen (en staan dus eigenlijk continue voluit te loeien) en zijn sowieso ook wat onhandiger in de fietsenstalling (krijg je wel spierballen van door een zware motor het rek in heisen^^).

Het succes van Bosch is gewoon terecht, het is een heel mooi product. En Yamaha en Impulse scoren ook erg hoog in tevredenheid, dus daar kan je geen buil aan vallen.

Verder ben ik het helemaal eens met Neo: koop een goede fiets, het verschil tussen een (adviesprijs) van onder de 2000,- en boven de 2000,- is heel erg merkbaar. Je zit dan met naafmotoren en rollerbrakes en dat is een enorm verschil met een goede middenmotor met schijven (of desnoods Magura verlgremmen).

En betreft banden, zoals vaker gezegd: Marathon banden van Schwalbe zijn erg fijne banden. Eigenlijk het ideale compromis* tussen prijs, soepelheid, levensduur en lekbestendigeheid (redelijk breed gedragen mening, niet alleen hier, maar ook in de wereld-fietser gemeenschap). Ze zijn ook overal te krijgen, altijd prettig.

Overigens werd hierboven het advies gegeven om de banden hard op te pompen voor een betere efficentie.
Peatsmoke schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:03:
Belangrijk is wel dat je de banden op spanning zet. Mijn Schwalbe Marathon Plus Tour heb ik achter op 6 bar en voor op 5,5. Wekelijkse controle is geen overbodige luxe, maar zeker één keer per maand controleren omdat fietsbanden sneller druk verliezen dan auto- of motorbanden.
5.5 en 6.5 gebruik ik voor mijn wedstrijdtubes van 25mm en is slecht advies voor een standaard e-bike, tenzij Peatsmoke heel zwaar is en veel bagage meeneemt. Zachtere banden zijn juist efficienter omdat je rolweestand naar beneden gaat. Het nadeel is doorstoten (vandaar dat je brede banden wil) en een onzeker bochtgedrag (dan is je band dus te zacht en moet je helaas harder).

Ik verwijs maar weer naar mezelf :+
* banden zijn altijd een compromis tussen aan de ene kant soepelheid (comfort/snelheid) en aan de andere kant levensduur en lekbestendigheid. Een harder compound is minder soepel(en dus minder snel) maar gaat langer mee en een brekerlaag is goed tegen lekrijden maar doet weer wat af aan de soepelheid.

[ Voor 74% gewijzigd door roffeltjes op 20-09-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Ik ben voornemens om een elektrische fiets te gaan kopen omdat ik veel dichter bij huis ga werken (16 km enkel). Net te ver om zonder ondersteuning te fietsen, zonder bezweet te raken. Er wordt echter ongelofelijk veel aangeboden.
Als je op Internet rondkijkt dan zie je volop fiets voor rond die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Anoniem: 697332 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:53:
Kan zijn dat dit "status " lijntjes zijn. Doet er dus niet toe. Als je zegt dat ie bij 40.9 afslaat is dat toch goed.
En wat je meet hoeft niet altijd gelijkspanning te zijn. Kunnen ook PWM of data/bus signalen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 20-09-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:41:
[...]

DHL heeft gelijk, de Yamaha geeft al kracht als je stilstaat MITS je de trappers induwt.

Dit is makkelijk te voelen en te zien als je je remmen dichtknijpt en op de pedalen drukt, je voelt je crank inveren, je voelt de motor duwen en ziet de power indicator oplopen. Als de motor/ondersteuning uitstaat veert hij trouwens niet en fietst hij dus als een gewone fiets. Sowieso merk je van dit veren helemaal niks zodra je rijdt, lijkt toch sterk op een soort beveiliging voor als je stilstaat (dat je dus niet direct de boel sloopt), zoals je ook wel bij sommige stadsfiets schakel systemen ziet.

Maar aan de andere kant trek je wheelies met de Impulse 2.0 (te zot voor woorden), dus of de Yamaha het rapst op snelheid is wil ik niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de Yamaha heel erg prettig rijdt, dat is behoorlijk unaniem.
De grafieken zou ik met een korrel zout nemen, niet het karakter vd motor.
5.5 en 6.5 gebruik ik voor mijn wedstrijdtubes van 25mm en is slecht advies voor een standaard e-bike, tenzij Peatsmoke heel zwaar is en veel bagage meeneemt. Zachtere banden zijn juist efficienter omdat je rolweestand naar beneden gaat. Het nadeel is doorstoten (vandaar dat je brede banden wil) en een onzeker bochtgedrag (dan is je band dus te zacht en moet je helaas harder).

Ik verwijs maar weer naar mezelf :+
Dan ga je huiswerk maar opnieuw doen: http://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html
:+
Jou advies is enkel van toepassing voor een MTB met zachte ondergrond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke, DHL en ik hebben een Yamaha of hebben er één gehad, ga je nu pedant lopen doen? Hij geeft direct kracht af vanaf nul.

En betreft bandenspanning, ik heb al eerder aangegeven dat Schwalbe onzin uitkraamt. Dat is niet mijn mening maar gewoon onafhankelijk meermaals getest.

Misschien had je even mijn linkje moeten lezen in plaats van zomaar wat te roepen? Het woord "road bike" vertaald zo "ongeveer" als wegfiets. En om elke verwarring weg te nemen, hij heeft het daarnaast ook over touring bike (Toerfiets), mtn bike (ATB) en fat bike (mega dikke banden) ;)

Om deze maar even te benadrukken, dit dus gaat zeer zeker niet om MTB's met zachte ondergrond, zo is dat ook dit jaar getest door het blad Fiets op een perfecte wielerbaan.... dus op de weg is het nog veel slechter om met harde banden te rijden.

Hier is een ouder artikel van Jan Heine.

https://janheine.wordpres...les-1-tires-and-pressure/

En let op, dat gaat om belasting per wiel. Met een 60-40% gewichtsverdeling zou een fietser van 80 kg met 20kg fiets, 37mm banden dus 4.2 bar achter en 2.6 bar voor moeten hebben. 6 bar achter betekend een rijder+fiets+bagagegewicht van 140kg (37mm banden).

Dus sorry, je fietst al die tijd onnodig inefficient en oncomfortabel (tenzij je erg zwaar bent/veel bagage meeneemt). Je advies voor huiswerk doen is charmant, maar die gaat hier niet op, Efficientie is als wedstrijdrenner zeer belangrijk. Harde banden: inefficient. Kwestie van je literatuur erop bij houden in plaats van blind de leverancier te geloven. Overigens snap ik het wel, deze urban -myth is heel erg diepgeworteld. Maar het is dusdanig vaak getest dat hierover verder geen twijfel hoeft te bestaan.

Doe jezelf echt een lol en verdiep je hierin. Je zal veel plezieriger rijden (comfort) en met minder inspanning. Dubbele winst!

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 20-09-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Peatsmoke schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:41:
Dan ga je huiswerk maar opnieuw doen: http://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html
:+
Jou advies is enkel van toepassing voor een MTB met zachte ondergrond. ;)
Huiswerk: Het is "Jouw advies".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

roffeltjes schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:45:

Als je online koopt kan je vast wel een a-merk met een Bosch, Yamaha of Impulse midden motor scoren onder de 2000,- ook al hebben die een hogere adviesprijs.

Ik zou (voor een complete fiets) niet naar een naaf motor kijken, die rijden echt minder prettig (en dat zeg ik als ION fan!), hebben een kwetsbaarder kabelboom, leveren minder vermogen (en staan dus eigenlijk continue voluit te loeien) en zijn sowieso ook wat onhandiger in de fietsenstalling (krijg je wel spierballen van door een zware motor het rek in heisen^^).

Het succes van Bosch is gewoon terecht, het is een heel mooi product. En Yamaha en Impulse scoren ook erg hoog in tevredenheid, dus daar kan je geen buil aan vallen.

Verder ben ik het helemaal eens met Neo: koop een goede fiets, het verschil tussen een (adviesprijs) van onder de 2000,- en boven de 2000,- is heel erg merkbaar. Je zit dan met naafmotoren en rollerbrakes en dat is een enorm verschil met een goede middenmotor met schijven (of desnoods Magura verlgremmen).

En betreft banden, zoals vaker gezegd: Marathon banden van Schwalbe zijn erg fijne banden. Eigenlijk het ideale compromis* tussen prijs, soepelheid, levensduur en lekbestendigeheid (redelijk breed gedragen mening, niet alleen hier, maar ook in de wereld-fietser gemeenschap). Ze zijn ook overal te krijgen, altijd prettig.

Overigens werd hierboven het advies gegeven om de banden hard op te pompen voor een betere efficentie.
Uitstekend advies, ga ik wat mee doen. Thnx!

Ook gij, neographikal.

Ik heb nu mijn zinnen gezet op een Gazelle Cityzen C8. Bosch middenmotor, slechts 20.4 kg,400 Wh accu, 145 km actieradius in eco-modus, schijfremmen. Deze:
http://www.gazelle.nl/assortiment/cityzen-c8-hm?type=ladies

Die gaan we eens uitproberen. Wat duurder, maar volgens mij heeft ie alle eigenschappen die je beschrijft.

Zitten er nog grove nadelen aan?

Nadeel lijkt mij de open kettingskast, dit betekent dat je ketting en tandwielen meer aan de elementen worden blootgesteld.

Hoe realistisch is zo'n 145 km actieradius? Waar moet je op rekenen bij normaal gebruik, kom je ergens halverwege max. en min. actieradius uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Zoek ook even op Batavus Stream... Heb zo ene gehad en dit was een oerdegelijke fiets. Nog eigenaars hier die er zeer tevreden over zijn. Vond het prijs kwaliteit toen de beste keuze.
Momenteel vind ik prijs kwaliteit de Cube MTB beste keuze met Bosch Performance. Kost 2100 - korting, in mijn geval 1650 eurootjes. Was een onklopbare aanbieding vond ik...De kids rijden er nu mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst: Pas een klein beetje op met mijn advies. Ik ben niet echt representatief. Ik en mijn vrouw zijn behoorlijk sportief, hebben geen auto en vervoeren bagage en kinderen over langere afstanden met die fietsen. Ik ben dus superkritisch en veeleisend. Ik sloop fietsen waar mensen blij op rond crossen. Oftewel, ik ben uitgesproken en vind vooral dingen als stijf, degelijk en rijgedrag na een paar uur belangrijk. Een ritje naar het werk zonder bagage onder een uur is heel andere koek.

Maar goed, hierbij mijn mening:

Als het kan op een paar fietsen proefrijden. Kritisch zijn... niet 25 meter op en neer en dan denken "oh dat rijd lekker, ik koop hem!". Rij echt even een rondje van een kilometer of twee, neem wat scherpe bochtjes, slinger wat met het stuur en rem zo hard als je durft. En ga dan de volgende testen...

Nog een advies: De fietsenmaker is niet altijd een expert (hij kent alleen zijn eigen modellen) en heeft maar al te vaak vooral goede woorden voor zijn eigen collectie en vind de conculega's helemaal niks. Wees dus kritisch en lees je in.

Ik weet verder niet hoe je fysiek bent. Als je nog aardig kan fietsen (flexibel bent) zou ik bijvoorbeeld naar een Merida of een Batavus Razer kijken, dan zit je wat dieper en dat rijdt beter (wellicht even wennen, maar op den duur veel prettiger). De MTB modellen waar DHL mee schermt zijn wat dat betreft ook uitstekend, kan je ook goed diep op zitten, alleen zit je dan nog wel met spatborden, dragers en andere banden.

De gewichtsverdeling is fijner (meer gewicht op je armen ipv je schaamstreek), stuurt beter (weer de gewichtsverdeling) nog soepeler fietsen (luchtweerstand) en een grotere actieradius (al is alles onder 40km een eitje voor de middenmotoren).

Ik moet direct toegeven dat ik momenteel niet zo'n fan ben van Gazelle, maar het zijn op zich prima fietsen. Ik vind ze qua geo te rechtop en ik vind ze erg gimmicky (veel design spullen van plastic). Merida's zijn behoorlijk functioneel en de Razer is eigenlijk heel erg barebones. => Het blijft allemaal heel als je ze lomp het fietsenrek inkwakt (of je buurman doet dat).

Nogmaals, op zich zijn Gazelles fietsen die bij tests best goed scoren dus ga er gewoon een paar proberen.

Betreft de Stream: We hebben 2 Razers en een Stream, als je nog een beetje sportief kan fietsen zou ik direct voor de Razer opteren. De Stream rijdt ook heel erg goed, maar ik vind de voorvork erg zacht en dat vind ik niet zo prettig. Ik sloop zoiets binnen vijf jaar doordat ik veel bagage meeneem (de veren gaan vrijwel zeker losser zitten en dus doorslaan). Toch al een nadeel met goedkope verende vorken en deze is voor mijn gevoel echt te slap. Voor de rest helemaal niks op aan te merken, dus ook voor die geld: probeer hem, zeker geen slechte fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 21-09-2015 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:02:
Peatsmoke, DHL en ik hebben een Yamaha of hebben er één gehad, ga je nu pedant lopen doen? Hij geeft direct kracht af vanaf nul.
Kennelijk heb je alweer maar de helft van mijn antwoord gelezen. Ik schreef dat de grafiek met een korrel zout te nemen is en niet de motorkarakteristiek. Voor ander merken klopt deze grafiek al voor geen meter als ik naar Bosch' eigen grafieken kijk (bijv: de afbouw gaat veel minder snel dan Yamaha in de grafiek doet lijken).
En betreft bandenspanning, ik heb al eerder aangegeven dat Schwalbe onzin uitkraamt. Dat is niet mijn mening maar gewoon onafhankelijk meermaals getest.

Misschien had je even mijn linkje moeten lezen in plaats van zomaar wat te roepen? Het woord "road bike" vertaald zo "ongeveer" als wegfiets. En om elke verwarring weg te nemen, hij heeft het daarnaast ook over touring bike (Toerfiets), mtn bike (ATB) en fat bike (mega dikke banden) ;)

Om deze maar even te benadrukken, dit dus gaat zeer zeker niet om MTB's met zachte ondergrond, zo is dat ook dit jaar getest door het blad Fiets op een perfecte wielerbaan.... dus op de weg is het nog veel slechter om met harde banden te rijden.

Hier is een ouder artikel van Jan Heine.

https://janheine.wordpres...les-1-tires-and-pressure/

En let op, dat gaat om belasting per wiel. Met een 60-40% gewichtsverdeling zou een fietser van 80 kg met 20kg fiets, 37mm banden dus 4.2 bar achter en 2.6 bar voor moeten hebben. 6 bar achter betekend een rijder+fiets+bagagegewicht van 140kg (37mm banden).

Dus sorry, je fietst al die tijd onnodig inefficient en oncomfortabel (tenzij je erg zwaar bent/veel bagage meeneemt). Je advies voor huiswerk doen is charmant, maar die gaat hier niet op, Efficientie is als wedstrijdrenner zeer belangrijk. Harde banden: inefficient. Kwestie van je literatuur erop bij houden in plaats van blind de leverancier te geloven. Overigens snap ik het wel, deze urban -myth is heel erg diepgeworteld. Maar het is dusdanig vaak getest dat hierover verder geen twijfel hoeft te bestaan.

Doe jezelf echt een lol en verdiep je hierin. Je zal veel plezieriger rijden (comfort) en met minder inspanning. Dubbele winst!
Uit eerdere discussie (waar ik nog steeds wacht op antwoord) bleek ook al dat je gebruik maakt van andere bronnen dan de mijne. Je roept wel vaker dat er onzin uitgekraamd wordt, zelfs door gerenomeerde instituten of wetenschappelijk onderzoekers. Ook nu stel je dus ook weer dat het meermaals getest is en wekt de indruk dat dit dus de waarheid is. De blog van Heine, waarbij Heine verwijst naar Berto en Berto verwijst naar Heine is een mening die gebaseerd is op een testopstelling met een racefiets.

Ik vind de informatie van fabrikanten (met een team van techneuten) betrouwbaarder dan van een eenling die wat metingen doet. Ik volg je raad om op te passen voor je adviezen dus op en blijf bij de adviezen van Schwalbe en Conti.
Als harde banden werkelijk zo inefficiënt zijn als je hier stelt, mag je mij een uitleggen waarom bij wedstrijdfietsen met een druk van rond de 10 bar gefietst wordt, terwijl de sportieve fietser op maximaal 8 bar fiets (met dezelfde breedte van 23 mm).
Opperpanter2 schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:13:
[...]

Huiswerk: Het is "Jouw advies".
Je hebt gelijk. *O*
Reacties die op een andere manier niets bijdragen aan een thread en/of die niet bijster constructief zijn.
(Uit Algemeen beleid GOT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Eisen:

Ik neig naar een merk dat bekend staat als betrouwbaar (pakweg een Gazelle, Batavus) met een Bosch motor, omdat ik weinig vertrouwen heb in de Aziatische motoren (Bafang etc.). Mogelijk is dit geheel onterecht.

Bij ons in de straat wordt een Bikkel aangeboden van een jaar of 3 oud, met een Aziatisch motortje bij de voorvork. Het merk zegt me weinig en dat stemt niet tot positiviteit. Prijs is vriendelijk, een 2e handje van 895 euro. Maar is goedkoop dan niet duurkoop?

Verder vraag ik me af hoe makkelijk je snelheden boven de 25 km/u haalt met de trapondersteuning op max.?
Mijn voornaamste tip: Laat alle voorwielaandrijvers varen, dat is echt 10x niks. Laatst ook een leenfiets bij 12go meegekregen met voorwielmotor. Ik zal mijn mening verder maar niet te veel ventileren :)

Ik schuif even deze jongen naar voren: https://www.12gobiking.nl...-e-spresso-sport-408-2015

Iets boven je budget maar wel met goede en betrouwbare Bosch motor. Je kunt ook kijken naar die iets duurdere 409 met derailleur. Dit is gewoon echt goed spul.

Of anders deze Kalkhoff: https://www.12gobiking.nl...ro-connect-impulse-9-2016.

Er staat nu genoeg in de aanbieding omdat het fietsseizoen een beetje ten einde loopt, dus het is tijd om te oogsten ;)

Edit: Nog even een zoekopdrachtje voor fietsen met een prijs tot 2200, mooie fietsen die daaruit naar voren komen. En nee, ik heb geen aandelen bij 12Go :+

https://www.12gobiking.nl...e_min:2000/price_max:2200

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-09-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:05:
Kennelijk heb je alweer maar de helft van mijn antwoord gelezen. Ik schreef dat de grafiek met een korrel zout te nemen is en niet de motorkarakteristiek. Voor ander merken klopt deze grafiek al voor geen meter als ik naar Bosch' eigen grafieken kijk (bijv: de afbouw gaat veel minder snel dan Yamaha in de grafiek doet lijken).
Kennelijk heb je al die reacties gemist die aangeven dat een Yamaha sneller optrekt.

Wat is je probleem?
Uit eerdere discussie (waar ik nog steeds wacht op antwoord) bleek ook al dat je gebruik maakt van andere bronnen dan de mijne. Je roept wel vaker dat er onzin uitgekraamd wordt, zelfs door gerenomeerde instituten of wetenschappelijk onderzoekers.
Laat eens kijken.

Ik zou volgens jouw geen wetenschappelijke artikelen gebruiken betreft de impact van de fietshelm. Helaas kon ik al direct aantonen dat dat wel zo was. Er volgde een diepe stilte, geen excuses dat je kritiek geen steek hield.

Nu kom je eerst met een verhaal dat het om MTB's gaat... en nu draai je het maar heel snel om omdat het om racefietsen gaat. Wat nogal hilarisch is aangezien de bandenmaat van 23 tot 37mm....

Verder ga je maar snel in op Heine en Berto en spring je met een grote boog over de recente test van het blad fiets die dit bevestigde. En dat was een test met vermogensmeters en techneuten. Erg he?

Overigens maakt Heine zelf ook banden dus hoe ga je dat draaien?

Serieus, is het zo moeilijk om toe te geven dat je er gewoon er naast zit? Je geadviseerde bandenspanning is veel te hoog. Dat is geen drama, ik verklaar je niet voor ketter, ik geef alleen maar aan dat dit geen goed idee is. Ik zei laatst in goeder trouw ook dat Nuvinci van Shimano was, dat was blijkbaar helemaal niet waar.

Tot slot, dat ik gerenormeerde instituten aanval staat me niet zo bij(kan best, maar ik kan niet zo snel iets voor de geest halen?) , dat ik bepaalde artikelen onderuit haal, ja zeker. Zo is een deel van het onderzoek naar de impact van helmen in Duitsland gebeurd door een adviesbureau die wat Duitsers intervieuwde en zich losjes baseerde op een Duits onderzoek. Dat adviesrapport was stagiaire werk, best informatief, maar ongeschikt voor dit soort ingrijpende maatregelen, juist als er wel gedegen universitair onderzoek ligt die het advies tegenspreekt.
Peatsmoke schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:05:
[...]
Als harde banden werkelijk zo inefficiënt zijn als je hier stelt, mag je mij een uitleggen waarom bij wedstrijdfietsen met een druk van rond de 10 bar gefietst wordt, terwijl de sportieve fietser op maximaal 8 bar fiets (met dezelfde breedte van 23 mm).
Als wedstrijdrenner kan ik je vertellen dat de meesten dat echt niet doen... _/-\o_

Verder zitten een aantal renners nu al op 25mm tubes rond te rijden (behalve in de tijdrit ivm verloop band naar velg en de bijbehorende luchtweerstand)en zitten ze met nog minder druk.

Kijk trouwens ook maar eens op het forum van Fiets, je zal zien dat de renners (daaronder goede amateurs) voor 25mm banden op een racefiets tussen de 5.5 en 6.5 bar adviseren. Een doorsnee tourfiets heeft 37mm of bredere banden. Je zit dan echt beter onder de 5 bar tenzij je heel veel gewicht meeneemt.

It's not just me ;)

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 21-09-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Als je een Bosch koopt is een performance wel aan te bevelen. Is vele pittiger om mee te rijden. Gewoon... terloops @ Benedict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
In de praktijk gebruik ik op de MTB inderdaad een bandendruk van ±2,5 bar, beetje een compromis tussen knetterhard en je nek slopen en superzacht maar zwaar trappen. Op de ebike was ik het een tijdje terug ook vergeten de banden op te pompen en toen stonden ze op ± 3 bar, na oppompen op ±5,5. Dat laatste fietst wel wat lichter is mijn ervaring, maar het gaat wel ten koste van wat grip.

Ik ben nu in Annecy en heb wat op de Merida rondgefietst maar dat gaat uitstekend. Gelukkig houdt m'n lies het nu goed en heb ik een rondje meer gedaan met alleen de eco stand (wat meestal inhoud dat 'ie het hogere gewicht / aandrijfverliezen compenseert tov mn cross hybride, bult op scheelt het dan daadwerkelijk wat). Maar zet je hem in de turbo dan sleept 'ie je werkelijk elke bult op. Voordeel is dat je zo lekker kunt trainen om weer op te bouwen en als het te zwaar wordt de motor je helpt zodat je de zaak niet overbelast.

Nadeel van deze fietsen is dat je geen mtb/bergverzetten hebt en als het echt zwaar wordt je zonder motor het niet redt. Verder dan dat is het ideaal, nu ga je ook "even" boodschappen doen de bult af en pruttel je gewoon weer moeiteloos omhoog. Veel beter voor de auto en het milieu :)

[ Voor 52% gewijzigd door neographikal op 21-09-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DHL schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:32:
Als je een Bosch koopt is een performance wel aan te bevelen. Is vele pittiger om mee te rijden. Gewoon... terloops @ Benedict
QFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Haha Vlassie, ben het moeten gaan opzoeken wat QFT betekent. Nu weet ik dit voor altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
+1 trouwens, ik zou zelf nooit voor de active gaan, het verschil in kracht is stevig te noemen. Heb meerdere malen weken lang op leenfietsen met active motoren gefietst maar was telkens wat blij dat m'n eigen fiets er weer was (geometrie van de Merida speelt ook mee trouwens ipv de standaard stadsfiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn ervaring met Active is hetzelfde, zeker in combinatie met een naafversnelling merk je dat het heel wat zwaarder loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
zal ook maar eens de laatste 100p doornemen :)

Ik ben een Vlassie1980 volger, heb de ombouw van FMH gekozen 'in de tijd' (bijna 4j gelden denk ik).
Eigenlijk heel tevreden van geweest maar 'er is altijd wel iets'...

Ik vind de motor echt goed en krachtig... En gaf ook nog tot een deftige snelheid mee...
27-28 begon het wat afnemen, maar tot 30-31 voelde je hem nog een beetje meehelpen.
Ook de afstand was behoorlijk, op stand 3/4 van de 5 haalde ik toch mijn 48km woon werk met gemak. (ook 2x harde wind op lukte me)

Maar de fiets i.c.m zo'n kit, dat is wat anders.
Je merkt gewoon dat mijn fiets er niet voor gemaakt is. (Alu Merckx fiets 8j oud)
De fiets is gewoon te licht voor de kit en de kit zelf was niets super.
2x bagagedrager waar een scheur in kwam.
Eind vorig jaar trap as kapot, vorig week opnieuw... en dat deed bij mij wat de druppel overlopen.

Dus het is tijd om een nieuwe fiets...
Ik doe toch een +-4000 km woon-werk kilometers dus een nieuwe defitge fiets is wel op zijn plaats!

Maar ondertussen zoveel goeds en zoveel nieuws op de markt, dat we ons toch eerst eens moeten verdiepen :)

tips/info = altijd welkom...

Graag een Bosh performance / yamaha motor...
Mooie display met genoeg info op ... (freak op cijfers :D)
goed rij comfort (is toch 1u45 per dag...)
iets van 2000-2500€ lijkt me zeker voldoende voor bovenstaande specs...

Zoiets had ik al in gedachten :

KALKHOFF – PRO CONNECT IMPULSE 9
BATAVUS – RAZER 2015 (of 2016 versie?)
MERIDA – SPORT 408/409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
Vlassie1980 schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:22:

Er staat nu genoeg in de aanbieding omdat het fietsseizoen een beetje ten einde loopt, dus het is tijd om te oogsten ;)

Edit: Nog even een zoekopdrachtje voor fietsen met een prijs tot 2200, mooie fietsen die daaruit naar voren komen. En nee, ik heb geen aandelen bij 12Go :+

https://www.12gobiking.nl...e_min:2000/price_max:2200
Let op dat dit ook betekend dat een hoop niet meer leverbaar is. Zeker bij 12Go. Merida 408 61cm is daar niet meer leverbaar, en de Razer op veel plekken ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik verwacht geen update bij de Razer, redelijk vers model wat erg goed loopt. Maar ik kan er naast zitten^^

Ik ben met name over één ding van de Razer minder tevreden en dat is het gebrek aan schijfremmen. Magura's zijn ok, maar niet meer dan dat. En je moet er echt brake boosters bij nemen, dat scheelt veel.

Andere nadelen zijn minder belangrijk. Het stuur en handvatten kan je vervangen (normaal gesproken doet de FM dat met gesloten beurs, een goed stuur van XLC of Ergotec is een 10-15 euro). De bagagedrager is goed maar fancy bevestigd, wat de banden maat beperkt tot 42mm (maar dat is al best dik).

Verder is de Razer op 1 punt behoorlijk uniek tov de meeste E-Bikes, hij heeft een vaste vork waar je direct low riders op kan monteren monteren. De enige twee andere merken zijn volgens mij Gaastra en Idworkx, met een fors hoger prijskaartje.

Maar ja, als dat je niet interreseert zou ik eerst naar een Merida kijken. Iets betere onderdelen, meer keus. En de verende voorvorken van Suntour die Merida gebruikt zijn een slag beter dan de meuk van Batavus en Gazelle.

Uiteraard is er nog een verschil tussen de motoren (Yamaha versus Bosch), maar het is allemaal goed spul. Ik heb wel een voorkeur voor de Yamaha (erg sterk en absurde actieradius), maar dat komt ook door mijn voorkeuren qua rijgedrag. Ik zou met een Bosch ook prima uit de voeten komen.

Het is lastig uit te leggen, maar de Yamaha helpt enorm mee als je hard duwt (wegrijden/helling), maar als je eenmaal op snelheid bent doet hij vrij weinig. Dat is met elke motor zo, maar met de Yamaha is dat voor mijn gevoel meer zo dan bij Bosch, die een wat geleidelijker profiel bezit. Voordeel voor mij is dat ik dus met 90rpm (weinig kracht, dus minder ondersteuning) kan rijden waarbij de motor nauwelijks meer wat hoeft te doen, met als gevolg de grote reikwijdte.

Overigens kwam DHL tot een soortgelijke conclusie, als je niet zo fit bent rijdt Bosch volgens hem beter.

Tot slot de Kalkhoff met de Impulse. Ik heb hem niet gereden, maar het is wel duidelijk dat die nog sterker reageert op pedaal druk, wat zich uit in wheelies. Als ik de reviews een beetje volg blijft hij daarna flink helpen, dus als je van veel ondersteuning houdt kan je eens bij de Impulse kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Je ziet duidelijk aan de streepjes van het ondersteuningsniveau dat de Bosch je bij constante snelheid meer helpt. Keerzijde is natuurlijk dat de Yamaha volgens mij zuiniger omgaat met de energie en dus een groter rijbereik heeft.
Zoals gezegd, het zijn beiden goede motoren. Testrijden en aanvoelen. Geen ritje rond het blok van de FM, maar vraag een halve dag of zo. Huur desnoods ene, want eender welk systeem, het moet je liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Ik denk wel dat een Bosch me dan beter zal liggen.
Want ik rijd nu toch gemiddeld 29-31km aan 90-95rpm wat mijn ding is :)

Het optrekken is minder van belang aangezien ik nog jong ben en wel nog wat 'kracht' heb.
Ik rij voornamelijk lange rechte stukken en moet echt maar weinig stoppen dus dat komt me wss beter uit.

Ik heb gewoon graag een motor die me aan 28-29 nog zo die 5-10% meeduwt :)
die 30 halen is altijd fijn :p (nu haal ik die ook maar hartslag moet dan wel naar 150 :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:48

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik denk niet dat de Bosch (en zeker de Yamaha) nog meehelpt bij 28km/u of je moet er een snelheids setje/chip op monteren. Zelf heb ik de Razer met nu een Bikespeed Pro en dat rijdt heerlijk. Zit zelden boven de 30 maar ben blij dat die muur bij 27 weg is.
Trouwens hoe kunnen jullie die 90-95 rpm volhouden. Zonder clips lijkt mij dat nogal erg snel met gewone pedalen:

En over die remmen van de Razer, zolang ze goed zijn afgesteld (blokken netjes op de juiste velghoogte (en niet te laag wat ik weleens gezien heb)) voldoen die bij mij uitstekend. Zit al bijna 1500km op met de nieuwe motor (totaal al 2500Km gefietst binnen een drietal maanden). Heerlijke fiets :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
90-95 rpm is echt maar kwestie van 'training' ...
in het begin als ik reed geraakte ik met moeite aan 80rpm, maar je moet gewoon stelsel matig opbouwen :)
En geloof me, zo rijden maar het nog een stuk aangenamer en als ik nu aan 80rpm moet fietsen ...

Ik zeg ook niet dat de FMH nog veel meehelpt op 28km/h maar je merkt dat hij zo verzadigd nog meehelpt...
Als ik mijn motor afleg of op stand 1/3/5 dan merk ik nog een heel klein beetje verschil...

Maar daarom wil ik ook wel Vlassie zijn verhaal eens horen, want hij geeft de FMH ook een ganse tijd gebruikt :)
(ik heb in september nog maar 200km :/ wat last van de rug en k*t meetings in BXL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik haal die 90-95 ook wel, maar voor lange ritten vind ik dat niet comfortabel meer. Liefst zit ik zelf tussen de 80 en 85. Dat het aan te leren is ben ik wel met je eens maar 95rpm is wel erg snel trappen, dat zie je zelden als constante tempo met gewone pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zowel de Bosch als de Yamaha nokken behoorlijk abrupt. Boven de 27 moet je het zelf doen, gelukkig gaat dat bij de Yamaha heel behoorlijk. Als je zo snel trapt zou ik eerder bij Yamaha kijken dan bij Bosch, maar ik heb niet meer dan een kilometer of tien met een Bosch Active gereden, dus dat moet je echt zelf ervaren.

En ja, 90+ is heerlijk als je net ff wat meer fietst, gaat makkelijk zonder clips, juist omdat je niet staat te stampen. Op mijn racefiets zit ik zelden onder de 100. Zoals gezegd, kwestie van veel oefenen. Op een gegeven moment heb je die cadanssensor ook niet meer nodig, dan voel je het gewoon.

Betreft de remmen: Afstellen en brakeboosters helpen zeker, maar als het regent merk je echt dat het een velgrem is en je dus eerst het water moet wegpersen. Je doseerbaarheid is dan ook een stuk minder omdat je eigenlijk na 1 omwenteling opeens vol grip krijgt.

Dus ja, het voldoet, maar een goede schijfrem is echt veel prettiger, met name als het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Je hebt gelijk, eigenlijk niet aan regen gedacht. Gelukkig ben ik een nogal anticiperende rijder, dus hard remmen komt bij mij zelden voor.
Een noodstop kan natuurlijk altijd voorkomen, maar dan zullen de huidige velgremmen het toch moeten doen op deze fiets. Ach ja, er is altijd wel iets beters te krijgen. We roeien met de riemen die we hebben (of die op de fiets zitten). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
cadanssensor heb je inderdaad niet nodig :)

Ik zal zeker eens een bosch en yamaha proberen bij de lokale FM.
Maar altijd handig als je via hier al kan verwachten wat je zou moeten krijgen...
Ik dacht dat ze toch trager gingen verzadigen of vroeger maar blijkbaar is dit nog altijd hetzelfde...
Als ik met mijn FMH gewoon meebeweg (niet duwen) dan gaat hij ook maar 27km/h maar stamp je wat bij dan voel je die muur niet... Het is precies een traag uitdovende kaars en das aangenaam om te fietsen...
Zo kan je met wat inspanning echt wel die 30 halen :)

Maar ben eens benieuwd naar Vlassie zijn commentaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Je zou echt eens kunnen overwegen een carrière te beginnen bij een linkse partij: die zijn heer en meester in het draaien en verdraaien.

Na mijn reactie van zaterdag 05 september 2015 11:26 bleef het van jouw kant tot nu stil...
Overigens is het wel vreemd dat je die reacties niet gelezen hebt, maar de reactie over de bandenspanning wel, terwijl die toch echt op dezelfde pagina staan. Dat je daarna al die tijd niet gereageerd hebt op het forum zal beslist toeval zijn, maar laat ik daar verder niet op ingaan omwille van de sfeer op dit forum.

Voor wat betreft de motor wil ik nog wel het volgende kwijt:
In mijn eerste reactie schreef ik dat je de grafiek met een korrel zout moest nemen omdat dit uit een scholing (=reclame) van Yamaha kwam. Nergens, maar dan ook nergens heb ik ontkend dat de motor van Yamaha niet beter zou oppakken. Ik heb enkel geschreven dat de afbouw van andere motoren niet zo snel gaat als Yamaha in de grafiek laat zien. In een eerdere reactie heb ik zelfs geschreven (even terug bladeren), waarvan jij nu beweert dat ik dat ontken.
roffeltjes schreef:
Bla, bla, bla
Mijn eerste reactie op jouw bericht (over het verlagen vd druk, waarbij jij je baseerde op een blogger Heine) heb ik gesteld dat het druk verlagen om minder weerstand te creëren enkel voor een MTB van toepassing is die op zachte ondergrond rijdt.

Je kunt je blijven beroepen op Heine, maar er zijn ook bloggers die roepen het perpetuum mobile uitgevonden te hebben. Ook daarover wordt gesproken in fora of zijn zelfs onderzoeken die aan lijken te tonen dat de blogger in kwestie gelijk heeft.
Dat Fiets hetzelfde onderzoek heeft uitgevoerd is leuk, maar ik kan nergens terug lezen wat ze onderzocht hebben en hoe ze dat gedaan hebben. Dat kan ik wel bij Heine en ik zie dat hij een configuratie heeft gebruikt die in de verste verte niet in de buurt komt van mijn e-bike.
Dat Heine een bandenproducent is heb ik nergens kunnen terugvinden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet waar is, maar de oplages waarin hij dat doet zijn waarschijnlijk het vermelden op internet niet waard.

Verder is het erg prematuur om te roepen dat ik mijn bandenspanning veel te hoog is. Dat ze hoog is en voor sommige mensen misschien niet comfortabel genoeg, ontken ik niet. Als ik echt comfortabel van A naar B wil reizen pak ik wel de auto.
Mijn fietsen pak ik voor recreatieve doeleinden (e-bike) of om mijn conditie op peil te houden (fitness-fiets). Je geeft zelf al in eerdere topics aan dat jij "niet representatief" bent omdat je alles kapot krijgt omdat je alles op je fiets moet doen, zoals het versjouwen van materialen en met je kinderen overal naartoe gaan. Die ellende ken ik gelukkig niet. Voor mij, en veel andere forumbezoekers, is het gebruik van de e-bike een vrije keuze, waarbij er altijd nog alternatieven zijn zoals een auto, motor of OV (of zelfs een combi). Het overgrote deel op dit forum gebruikt de fiets dus op een heel andere manier dan jij (en je partner).

Omdat jij de eerste was die begon te praten over bandenspanning op de racefiets, ben ik daarop ingegaan.
Dat wil ik dan ook nog wel even verduidelijken:
Aangezien ik geen klein ventje ben waarvan de racefiets vermeerderd met mijn eigen gewicht op 70 kg uitkomt, is de zogenaamd professioneel geadviseerde druk van 6,5 bar (achterband 25 mm) in mijn geval dus de grootste onzin. Ook als ik op het forum van fiets lees, waarbij ook een enkeling de theorie van Heine als waarheid ziet, terwijl de overige 90% min of meer de vuistregel van 1 bar per 10 kg aanhoudt. Maar goed, ook dáár heeft iedereen het in jouw ogen natuurlijk iedereen mis...

Dat de 10 bar die ik suggereerde voor profs (op 23 mm) niet uit de lucht gegrepen was, kun je zelf ook natuurlijk lezen. Voor grote en zwaardere renners zijn er zelfs ploegen geweest die 15 bar in de banden pompten. Zelfs in de Giro wordt er met minimaal 8 bar (op 25 mm) gereden, door sommigen nog meer. Uitgaande van het feit dat de wielrenners in de regel kleine ventjes zijn die maximaal 70 kg wegen, zitten ze hier dus zelfs boven de 1 bar per 10kg, of er minimaal op. (bron)

Om terug te gaan naar de basis van deze threat, de e-bike, is een bandenspanning voor de meeste mensen van 6 bar achter en 5 bar voor een grote actieradius, helemaal niet zo slecht als jij stelt.
Mijn advies was namelijk gebaseerd op het behalen van een zo groot mogelijke actieradius op een e-bike, vergelijkbaar met mijn fiets.
Daarvoor hoef je echt niet zo heel erg zwaar te zijn, want de fietsen wegen al snel 25 tot 30 kg. Bij een gemiddelde lengte van de Nederlandse man, met een gezonde BMI, kom je dan al snel tot een totaalgewicht van (ruim) meer dan 100 kg (fiets+ berijder).
Het rijdt natuurlijk minder comfortabel dan een 4 bar voor en 5 bar achter, maar als je de grootste actieradius wilt behalen is meer druk aan te bevelen. Dat advies geven in ieder geval alle bandenfabrikanten (en niet alleen Schwalbe).
Dat is ook mijn ervaring en kennelijk (als ik de reactie van neographikal lees) ook van anderen. Verder hebben de meeste e-bikes toch echt wel een geveerde voorvork en zadelpen, waardoor het met het mindere comfort t.g.v. de hoge bandenspanning echt wel meevalt. Ik heb er even aan moeten wennen, maar nu wil ik niet anders meer.
Dat er met iets minder hoge druk in het voorwiel, hogere bochtsnelheden mogelijk zijn, is natuurlijk logisch, maar mijn e-bike gebruik ik hoofdzakelijk recreatief. Dan fiets ik grotere afstanden en zo weinig mogelijk in een stedelijke omgeving. Ik maak dus relatief weinig korte bochten tijdens mijn fietstoertjes. Snelheid is in dezen van ondergeschikt belang omdat een hogere snelheid op een e-bike ook weer een geringere actieradius betekend.

Tot slot: ik linkte niet naar dat Duitse onderzoek (dat was opperpanter om wat olie op het vuur te gooien), dat stelde dat er minder verkeersdoden waren ondanks dat er minder helmen gedragen werden. Aangezien er meer onderzoeken zijn geweest met dergelijke uitkomsten, zou ik graag wel eens willen weten waarop jij nu weer baseert dat dit onjuist uitgevoerd zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke, ga ergens anders pedant lopen zijn en mensen aanvallen die met kennis van zaken spreken.

Ik heb totaal geen zin in jouw morele en politieke agenda.

Verder moet je je eigen link maar lezen dan staat er juist dat de bansdenspanning een stuk lager is.
We never put more than 8 bar (116psi) in them, except for some of the Spanish guys, they really love high pressure. I don’t know why, but they do. So to make them happy I have to put more in. We run about 1 bar (15 psi) lower in the wider tires than in 23c tires.”
7 bar max voor 25mm.

En met deze mokerslag laat ik het reageren op jou achterwege. Je gaat maar tegen iemand anders reaguren.

[ Voor 62% gewijzigd door roffeltjes op 22-09-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Repi3 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 00:07:
cadanssensor heb je inderdaad niet nodig :)

Ik zal zeker eens een bosch en yamaha proberen bij de lokale FM.
Maar altijd handig als je via hier al kan verwachten wat je zou moeten krijgen...
Ik dacht dat ze toch trager gingen verzadigen of vroeger maar blijkbaar is dit nog altijd hetzelfde...
Als ik met mijn FMH gewoon meebeweg (niet duwen) dan gaat hij ook maar 27km/h maar stamp je wat bij dan voel je die muur niet... Het is precies een traag uitdovende kaars en das aangenaam om te fietsen...
Zo kan je met wat inspanning echt wel die 30 halen :)

Maar ben eens benieuwd naar Vlassie zijn commentaar :p
Ik kan alleen maar zeggen dat mijn Merida een verademing is ten opzichte van de FMH motorset. Heb de Merida nu anderhalf jaar in bezit en het fietst gewoon veel lekkerder. Hij ondersteunt prima tot 27 km/u. Heb wel het idee dat de FMH iets harder ging maar bij Bosch heb je aardig wat maniertjes om dat op te lossen 8)

Bij de FMH set werd je gesleept, heb verder ook gedoe gehad met de accu en de rotatiesensor. Was een beetje klaar met FMH. Het is geen slechte set, maar mijn voorkeur gaat toch echt naar standaard pedelecs. Ik zal niet snel meer een ombouwkit gebruiken, maar het ligt ook aan de fiets die je gebruikt.

De shortlist die je hebt opgesteld ziet er verder goed uit. Allemaal goed spul.

@Roffeltjes & Peatsmoke:
Ondanks dat ik geen enkele twijfel heb aan de kennis van jullie beiden m.b.t. fietstechniek wil ik jullie vriendelijk doch dringend verzoeken om het kemphanengedrag achterwege te laten. Heeft geen enkele meerwaarde voor dit topic, daar heb ik het niet voor geopend. Laten we het gewoon gezellig houden en op een leuke manier discussieren over dit geweldige vervoermiddel.

Als dusdanigheid.. En dank bij voorbaat!

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-09-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 08:41:
Peatsmoke, ga ergens anders pedant lopen zijn en mensen aanvallen die met kennis van zaken spreken.

Ik heb totaal geen zin in jouw morele en politieke agenda.

Verder moet je je eigen link maar lezen dan staat er juist dat de bansdenspanning een stuk lager is.

[...]

7 bar max voor 25mm.

En met deze mokerslag laat ik het reageren op jou achterwege. Je gaat maar tegen iemand anders reaguren.
Dat zal, als er inhoudelijk van elk argument dat je aanhaalt gehakt gedraaid wordt, is dat altijd de veiligste optie.
De mokerslag kon ik op tijd ontwijken want ook nu klopt er geen moer van wat je schrijft.
8 bar was voor de 25 mm (het was de mecanicien van Rabo die aan het woord was en zij reden op 25 mm), dat was één bar minder dan voor de 23 mm., die staan dus op 9 bar. :z

We gaan dus over, zoals Vlassie schreef, tot de orde van de dag.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:22:
[...]

Ik kan alleen maar zeggen dat mijn Merida een verademing is ten opzichte van de FMH motorset. Heb de Merida nu anderhalf jaar in bezit en het fietst gewoon veel lekkerder. Hij ondersteunt prima tot 27 km/u. Heb wel het idee dat de FMH iets harder ging maar bij Bosch heb je aardig wat maniertjes om dat op te lossen 8)

Bij de FMH set werd je gesleept, heb verder ook gedoe gehad met de accu en de rotatiesensor. Was een beetje klaar met FMH. Het is geen slechte set, maar mijn voorkeur gaat toch echt naar standaard pedelecs. Ik zal niet snel meer een ombouwkit gebruiken, maar het ligt ook aan de fiets die je gebruikt.

Dat is natuurlijk ook niet gek. Merida is een van de weinige merken die nog zelf hun frames maakt (is me ooit eens verteld) en het frame bij Bosch-aandrijving is natuurlijk helemaal gebouwd om en op die motor. Verder is de afmontage ook helemaal afgesteld op het gebruik als e-bike.

Met voorwielaandrijving heb je toch altijd het gevoel dat je gesleept wordt en zo'n motortje is toch best zwaar en komt handling niet ten goede.
Repi3 schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:05:
Ik denk wel dat een Bosch me dan beter zal liggen.
Want ik rijd nu toch gemiddeld 29-31km aan 90-95rpm wat mijn ding is :)

Het optrekken is minder van belang aangezien ik nog jong ben en wel nog wat 'kracht' heb.
Ik rij voornamelijk lange rechte stukken en moet echt maar weinig stoppen dus dat komt me wss beter uit.

Ik heb gewoon graag een motor die me aan 28-29 nog zo die 5-10% meeduwt :)
die 30 halen is altijd fijn :p (nu haal ik die ook maar hartslag moet dan wel naar 150 :p)
Bosch stopt met meetrappen bij 27.4 km/u. Door wat de knoeien met wielomtrek in de instellingen is daar nog wel een beetje extra winst uit te halen. Met andere kunstgrepen ook, maar dan vervalt de garantie enz.
Een cadans van >92 is bij Bosch minder efficiënt dan een cadans van 72- 92, wat blijkens Bosch de ideale cadans is voor hun systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Peatsmoke op 22-09-2015 14:51 . Reden: Stukje over cadans toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:22:
[...]

ik moet zeggen dat ik dat sleep gevoel niet echt ervaar met mijn FMH :)
Maar begrijp wel wat je bedoelt!
Het feit is, dat de ombouwkit wel werkt, maar je moet er idd de fiets voor hebben.
Een stevige die er wat voor gemaakt is, maar dat is mijn fiets blijkbaar toch niet echt...
Jammer want ik ben er wel tevreden van!!

Ik ga maar eens een FM zoeken die me een Merida kan aanbieden voor een dag :)
Want ik wel echt wel een degelijke fiets die een tijdje kan meegaan... (zonder veel problemen en met gebruiksgemak :) )

PS. welke trukjes heb je nog? Niet dat zoiets moet, maar das wel altijd mee genomen :p
Als het gaat om wiel settings aanpassen ok, maar met kabel aanpassingen doen, in mijn garantie periode blijf ik er liever van...

ps2. ik geraak toch zeer makkelijk aan 90-95 rpm, dus dat zou ik toch graag behouden met hulp :)

[ Voor 3% gewijzigd door Repi3 op 22-09-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik zou bijna denken dat ik niet meer zelf mag bepalen welke bandendruk ik fijn vind. Stel je voor dat het niet wetenschappelijk verantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Weet je, je hebt gelijk, IK lees hier niet goed. En ik zal minder onvriendelijk doen.

Ik zal je in PM sturen waarom ook met de ze cijfers je niet te hard moet pompen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nu we het toch over banden hebben, ik heb advies nodig :P

Ik rijdt zoals bekend een Merida E-spresso met bandenmaat 40-622. Nu heeft mijn Merida geen verende zadelpen, oneffenheden voel je dus soms wel eens. Is het een optie om van Schwalbe de Little Big Ben te monteren?

De vragen die ik heb:
- Gaat dit uberhaupt passen en kom ik niet in de knoop met de spatborden? Er zit nu wel een ruime speling op.
- Heeft deze band ook echt wat meer een dempende werking?

Vanmiddag ook deze besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.kikgoes.nl/productfotos/660050.jpg
Mooi spiegeltje voor op het stuur, lekker compact :)
Zefal Spy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik snap deze niet helemaal, de Little Big Ben is toch ook 40-622? Bedoel je de gewone Big Ben?

Dikker is comfortabeler en heeft een lagere rolweerstand (als we uitgaan van een gelijkblijvend profiel). Nadeel is de hogere luchtweerstand en een zwaarder gewicht.

Of het past zal je zelf moeten testen :+

Ik zou overigens ook naar de Big Apple kijken, die is gladder. En als het niet past zijn er ook nog 42 en 47mm banden (in de bekende marathon range).

Allemaal hoog aangeschreven banden, ik rij zowel op 42mm Marathons als 55mm Big Apples. Het verschil is heel erg merkbaar. En als je eens een stukje off road gaat (grasveld of prut) is het helemaal een genot. Aan de andere kant is het bochtengedrag met de lichtere Marathons voor mijn gevoel iets beter omdat er iets minder flex is (je moet ze namelijk veel harder pompen).

Als ik kon kiezen zou ik altijd een 55mm Big Apple nemen. Maar 42mm Marathons zijn geen straf.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 22-09-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:06:
Weet je, je hebt gelijk, IK lees hier niet goed. En ik zal minder onvriendelijk doen.

Ik zal je in PM sturen waarom ook met de ze cijfers je niet te hard moet pompen ;)
Wat mij betreft, zoals ik ook al in de PM schreef, is het goed en gaan we op een volwassen manier verder.
Mochten we weer in verval geraken, verzoek ik Vlassie om tijdig in te grijpen. 8)
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:01:
Ik zou bijna denken dat ik niet meer zelf mag bepalen welke bandendruk ik fijn vind. Stel je voor dat het niet wetenschappelijk verantwoord is.
En jij moet ophouden met dit vuurtje op te stoken... ;) :)
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:11:
Nu we het toch over banden hebben, ik heb advies nodig :P

Ik rijdt zoals bekend een Merida E-spresso met bandenmaat 40-622. Nu heeft mijn Merida geen verende zadelpen, oneffenheden voel je dus soms wel eens. Is het een optie om van Schwalbe de Little Big Ben te monteren?

De vragen die ik heb:
- Gaat dit uberhaupt passen en kom ik niet in de knoop met de spatborden? Er zit nu wel een ruime speling op.
- Heeft deze band ook echt wat meer een dempende werking?

Vanmiddag ook deze besteld:
[afbeelding]
Mooi spiegeltje voor op het stuur, lekker compact :)
Zefal Spy
Zoals Roffeltjes ook al aangeeft: 42-622 Marathon Plus Tour en dan gewoon een verende zadelpen erop zetten. Dat hoeft dan echt niet geen pen te zijn van 100 euro meer, lijkt mij.

Ben wel benieuwd naar dat spiegeltje, hoe stevig is dat als het op het stuur zit en hoe zit het met trillen? Laat maar eens weten hoe het is, als je het hebt.

[ Voor 65% gewijzigd door Peatsmoke op 22-09-2015 17:11 . Reden: 2 naar 1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
samengevoegd

[ Voor 99% gewijzigd door Peatsmoke op 22-09-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb zo'n spiegeltje gehad, maar trilde nogal en stond steeds op een plaats waardoor je niet goed achterom kon kijken. Je keek steeds op je eigen armen.
Ik hou het nu steeds bij een spiegeltje dat je opzij in het stuur schuift en aanspant. Zo heb je perfect zicht. Ze bestaan ook in kleine uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb er meerdere gehad, maar bij mij sneuvelen ze in fietsenrekken of trillen los.

Als deze makkelijk los kan is dat wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik laat het jullie weten hoe hij bevalt, is ook maar een probeerseltje want hij was maar 15 eurie :)
Heb nu Ergon GP3 handvatten, dus een spiegel aan de zijkant is een beetje lastig monteren.

Wat betreft de Big Apple of Big Ben, dank voor de info. Ik zal eens bij de FM polsen of het uberhaupt gaat passen. Ze liggen ook standaard onder Stromers volgens mij.

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:11:Ik rijdt zoals bekend een Merida E-spresso met bandenmaat 40-622. Nu heeft mijn Merida geen verende zadelpen, oneffenheden voel je dus soms wel eens.
Dan zet je er toch een verend pennetje op? Op de mijne zat die wel en op die van mijn meisje niet. Die hebben we er dus later opgezet. Kostte een paar tientjes, maar ze heeft er voor wel honderd euro schik van :)

• DHL

DHL

Ideaal is zo'n suntour parallellogram. Kost iets (vanaf 60 euro te vinden online dacht ik) maar geeft het comfort een enorme boost.

• Vlassie1980
DHL schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:20:
Ideaal is zo'n suntour parallellogram. Kost iets (vanaf 60 euro te vinden online dacht ik) maar geeft het comfort een enorme boost.
En ik maar denken dat zulke soorten zadelpennen rond de 150 eurie kosten :P
Binnenkort maar 1 bestellen dan!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Ik rij zelf met een Merida broertje, de Centurion Efire. Ik heb Big Ben 55mm gemonteerd, maar het is krap op het voorspatbord. Heb wel wat moeten dremelen om het passend te krijgen. Achter ging het beter en eigenlijk een direct fit.
De banden rijden erg fijn, de rit is veel soepeler dan de standaard marathon's.
Ik ben voor de Big ben gegaan t.o.v de Big Apple vanwege het profiel dat vooral bij glad weer prettiger is.

Ik rij 66 km per dag, over wegen die niet altijd even goed onderhouden worden en dan is deze band erg fijn.

Zou nu voor de 50mm Big Ben gaan, als ik weer mocht kiezen! Want slijten doen ze niet!! ook een voordeel

[ Voor 29% gewijzigd door lenoble op 23-09-2015 12:19 ]

• JellBro
  • Laatst online: 22-05 08:39
Is het niet zo dat de Big Apples beter tegen lekrijden kunnen dan de Big Ben's ?

Ik heb twee lekke banden gehad in 4 weken [Big Ben], maar dat is gewoon pech geweest
want verder nooit lek gehad.

Toen ging ik kijken of Marathon Plus banden ook als balloon variant was, maar niet kunnen
vinden.

• DHL

DHL

Vlassie1980 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:14:
[...]

En ik maar denken dat zulke soorten zadelpennen rond de 150 eurie kosten :P
Binnenkort maar 1 bestellen dan!
Ik geef je de garantie dat je daar enorm tevreden mee zal zijn !!!
Ik wil niet anders meer. Wel de veer correct afstellen volgens je gewicht. Waar ik mijn laatste nieuwe onlangs kocht weet ik niet meer. Zal Bikester, fietsenonderdelen of zoiets geweest zijn. Als je het echt niet vindt, roep eens, dan zoek ik wel voor je.

• Redfoox
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 09:28
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb een pas geleden een elektischefiets gekocht (Batavus Milano e-go Nuvinci) en ben hier zeer blij mee. Er viel me alleen iets op.

Er zit een bosch performance motor op zoals je op het plaatje kunt zien:
Afbeeldingslocatie: http://gdurl.com/jNEF
Maar als ik het display aan zet staat er onder in beeld even Active line:
Afbeeldingslocatie: http://gdurl.com/5Pd2

Is dit normaal of klopt er iets niet?

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
Dacht dat de performance line een zwart display heeft?
Bij de specs van de Batavus Milano e-go Nuvinci staat aangegeven dat er een active line op zit.
(https://www.batavus.nl/el...n/milano-e-go-nuvinci.htm)
Mogelijk plaatje op de motor verwisseld door een maandagochtend medewerker?

Over lekrijden met de Big Ben, ik heb (klop klop) nog geen band lek gereden met de Big Bens, die er nu bijna een jaar onder zitten. Hiervoor met de Marathons's regelmatig lek gereden, mogelijk vanwege doorstoten op hobbels.

• Redfoox
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 09:28
Juist op de website staat dat er op de nuvinci harmony versie een performance motor op zit, als je de specificaties uitklapt (met 48nm koppel?). Het lijkt er een beetje op dat ze vanalles doorelkaar gooien qua specs.

[ Voor 8% gewijzigd door Redfoox op 23-09-2015 15:34 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.