Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.537 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:29:
En waarom wijst dit zich niet uit in de statistieken? waarom weiger je mee te nemen dat er nu minder mensen gaan fietsen en dat die ook een gezondheidsrisico gaan opleveren? Hartoperaties en hartmedicijnen zijn niet goedkoop hoor en bepaald geen pretje voor de lijder en de familie.
Het wijst zich wel degelijk uit in de statistieken. Kijk maar in mijn vorige post in de factsheet van SWOV.
De gezondheidswinst is dermate klein dat het niet opweegt tegen de nadelen. Er zijn immers maar een heel klein aantal mensen dat de speed-pedelec daadwerkelijk inruilt tegen de auto, verder is het percentage dat een dergelijk (brom)fiets gaat kopen, zo klein dat de gezondheidsvoordelen (als ze al meetbaar zijn) niet significant zijn.
Dat laatste is prietpraat van de anti-helm lobby. Als jij met 50 kmpu gaat is het niet zo dat je hoofd ook met 50 tegen de grond smakt. En het is ook niet zo dat een helm opeens in lucht oplost als je harder dan 20 gaat.
Die normeringen zijn wetenschappelijk onderbouwd, mag ik even een link waarin aangeduid wordt dat dit zogenaamd prietpraat zou zijn?
Het eerste klopt uiteraard, het tweede zeer zeker niet. Het uitgangspunt dat je niet eerst op je armen en schouders land en dat een helm dus nutteloos is is ontzettend dom. Net zoals het idee dat je loodrecht met een helm valt (ja als dat gebeurd is het einde oefening, zie Wouter Wuijlandts). Het is een gevolg van de testmethodiek en die wordt gretig aangegrepen door anti-helm fanaten.
Ja, ja... Ook hier zou ik graag een onderbouwing willen zien, anders valt dit dus in de categorie prietpraat.
Dat hoef je me inderdaad niet uit te leggen, want je zit er gewoon finaal naast. Dat kan ik je heel simpel uitleggen (dat is ook direct het verschil, er zijn duidelijke verifieerbare punten).

Een pedelec laat mensen bewegen die normaal niet bewegen, zie de onderzoeken opjnder 60 plussers en forenzen. Een gewone fiets biedt deze mensen dus geen enkele gezondheidsvoordelen want ze gaan hem niet gebruiken.

Oftewel, de gezondheidsvoordelen van een pedelec zijn absoluut groter dan die van een gewone fiets, dat je dat denkt is weer een denkfout die je niet toetst aan onderzoek en statistieken. Een onderbuikje dus.
We hebben het toch over de speed-pedelec, waarom gebruik je nou weer voorbeelden van gewone pedelecs? Die discussie voeren we helemaal niet. Speed-pedelecs zijn maar een heeeeeeel klein percentage van de tweewielers.
Nonsens.... de rollenbank is nog steeds standaard uitrusting van de Hermandad. Er is absoluut geen ban op die dingen, waar haal je deze onzin vandaan?
Ze zijn alleen nog op grote bureaus en bij verkeershandhaving. Alle andere bureaus hebben ze moeten inleveren omdat ze niet of te weinig gebruikt werden.
Dit heeft niks te maken met een democratische beslissing.
Maar is er wel een gevolg van.
De verkoop van die spullen is legaal. Het eind resultaat niet, maar dat is wel een hele slappe vind je niet?

De woede over getunede pedelecs is begrijpelijk, maar het is een piepklein druppeltje op het probleem scooter/brommer/snorfiets. Als we het hebben over gezondheid en veiligheid is het logischer dar wat energie in te steken in plaats van een vervoerscategorie de strot door te snijden.
Dat is de eerste stap, de volgende stap is snorfietsen de strot doorsnijden. Die rijden over vijf jaar echt niet meer zonder helm.
Omdat de regering en de politie niet alles tegelijk kunnen doen... dus waarom focussen op een extreem kleine groep die voor zover de cijfers aangeven geen probleem opleveren?
Omdat onder fietsers en bromfietsers nog steeds heel veel doden in het verkeer vallen.
Hier blijkt weer dat het doel, meefr mensen uit de auto jou geen bal interreseert. Want dat is het enige antwoord dat zou nlmoeten tellen.

1. Het is geodekoper (ato's gezondheid)
2. Het is beter voor het milieu.

Dat jij dit niet genoeg rfeden vind is toongevend voor de huidige egoistische mentaliteit.
Dat klopt, dat interesseert mij inderdaad heel weinig -zeker in deze discussie- daarvoor moet je op een ander forum zijn.
De leefwereld. Ik kijk net even verder dan jij die alleen kijkt hoe iets jou direct raakt. Ik zou het leuk vinden als mijn kinderen in een leuk land leven in plaats van dit doodlopende autozieke beleid.
Heb je werkelijk de illusie dat jou kinderen nog in een leuk land, laat staan leuke wereld komen te leven? Binnen 30 jaar (en zo lang duurt het echt niet meer) zijn we twee burgeroorlogen verder, is olie op,
En het is de publieke discussie die hierin een rol speelt. Het is treurig dat mensen als jij die duidelijk goed op de hoogte zijn, niet alleen de onderliggende feiten(en het gebrek daaraan) niet kennen, maar de negatieve gevolgen goedpraten: "het moet nou eenmaal, regels zijn regels, waar maak je je druk om".

Juist mensen die goed op de hoogte zijn kunnen zich direct raliseren dat dit uiterst kwalijk is met mogelijk verstrekkende gevolgen voor de leefbaarheid van ons land.
Knap dat je mij na twee discussies al denkt te kennen en weet hoe ik denk. |:(
Leefbaarheid op deze wereld is alleen nog te realiseren zonder (of met een gedecimeerde) mensheid en daar zorgen we zelf wel voor als ik Darwin mag geloven. Maar ook dat is off-topic, die discussie ga ik hier echt niet verder voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:38:

1. Het zegt niets over bromfietsen en pedelecs, dus waar heb je het over.
2. Als we inzoomen gaat het eerst over autos versus voetgangers. Als we dan verder kijken zien we een leuke grafiek over snelheidsverschillen... Op 60 KMPU wegen en 80 KMPU wegen

Hoe hard ging een Speed pedelec ook alweer? Ik wacht op je sputterende antwoord.
Je draait en verdraait het alweer: deze link toont een onderzoek aan waarin een duidelijk verband tussen letsel en snelheid gelegd wordt. Jij beweerde toch dat daar geen relatie lag.
Als je even verder leest en de bronnen naleest, zie je dat er een duidelijk verband is tussen letsel en snelheid en dat er een nog groter verband ligt tussen ongevalsrisico en snelheidsverschillen.
Oh en nog een leuke uit de conclusie:

Vind je het niet grappig dat het stuk wat je post juist aangeeft dat e-bikes niet op de rijbaan thuis horen en dat je dus alleen maar bewijs leverd dat het beleid niet kan kloppen?
Ook nu vergelijk je weer appels met peren. We hebben het over speed-pedelecs en je begint weer over gewone e-bikes.
Dit hebben we ook al meegemaakt met de ongeval-cijfers, toen bleek ook dat e-bikes in tegenstelling tot de poster van de link totaal niet gevaarlijk waren volgens het SWOV. Wat dat betreft is het bizar dat het SWOV in deze zijn eigen onderzoeken negeert.
Wat heeft dat nou weer te maken met de plaats op de weg en helmplicht van een speed-pedelec?
Net zoals een e-bike bezitter fietser is. Dank je wel dat je toegeeft dat je betoog gebaseerd is op drijfzand., Dat vind ik wel heel dapper van je ;)
Een e-bike bezitter is een bezitter en wellicht in de meeste gevallen ook eigenaar.
Een e-bike bestuurder is een fietser
Een speed-pedelec bestuurder is een bromfietser.
Betreft Europa: Onzin en dat weet je net zo goed als ik. Elk land wijkt op punten af van de centrale regelgeving en gaat zo nodig een lobby aan om de regelgeving te beinvloeden.

Europa mocht willen dat ze zomaar dingen konden bepalen... dan zouden heel veel dingen ook weer beter geregeld zijn (zo is het ook wel weer^^).

Feit is dat de regering gewoon geen enkele moeite doet hier iets mee te doen. Daar gaat mijn gehuil ook niets aan doen, maar ik zal nog wel flink schoppen tegen verdedigers van deze onzin. :+
Moet je vooral blijven doen, maar ik raad je dan toch aan om dan toch de juiste termen te blijven gebruiken. Je gebruikt nu alles door elkaar speed-pedelec, e-bikes en gewone fietsen, net zoals het je uitkomt. Wetgeving en verkeersveiligheid is erger drijfzand dan dat je zou vermoeden, want tot nu doe je alles af als fabels en anti-lobby.
Ik wacht ook nog steeds op je stamelende antwoord waarin ik vroeg naar een bron van je stellingen.

Maar goed, ik lees ze straks of morgen wel. Ik ga nu even fietsen en daarna boodschappen halen, met de auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Olie op het vuur:
"Trotz Rückgang der Helmnutzung: weniger Verkehrstote"
http://www.adfc.de/news/a...zung-weniger-verkehrstote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:54:Olie op het vuur:"Trotz Rückgang der Helmnutzung: weniger Verkehrstote"
Opmerkelijk. Ik rijd iig ontzettend veel op mn fietsje(500W/100Nm) en dat vertaald zich in 5000km minder autogebruik per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:54:
Olie op het vuur:
"Trotz Rückgang der Helmnutzung: weniger Verkehrstote"
Absoluut niet, er zijn ook Duitse onderzoeken die lijken aan te tonen dat er een zekere schijnveiligheid uitgaat van het dragen van een fietshelm, waardoor mensen meer risico nemen.
Het belangrijke aspect heb ik al meermaals benoemd: een EN1078 (of EN1080 voor kinderen) norm is eigenlijk niet voldoende. Wanneer je geen kans krijgt de val te breken, is deze norm maar goed voor een klap van 19-20 km/u tegen een steen of stoeprand. Klap je harder daar tegenaan, is de kans op (dodelijk) hersenletsel evident aanwezig.
Wellicht zou een herziening van de normen voor fietshelmen op zijn plaats zijn, maar zo ver is het voorlopig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dit is wel ff kras....160Nm koppel. Evenveel als een 1.6 ltr atmosferische automotor.
http://www.szbaf.com/en/c...nt/motor/mm-g01350dv.html

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 05-09-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 14:37:
Dit is wel ff kras....160Nm koppel. Evenveel als een 1.6 ltr atmosferische automotor.
http://www.szbaf.com/en/c...nt/motor/mm-g01350dv.html
Best veel, maar niet heel vreemd voor een elektromotor. Zeker niet bij dit hoge toerental (130-150rpm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:52
Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:18:
[...]

Best veel, maar niet heel vreemd voor een elektromotor. Zeker niet bij dit hoge toerental (130-150rpm).
En we praten hier over 5 tot 7 pk, niet slecht natuurlijk maar een 1.6 automotor of 1l motorfiets blok levert er rond de 140 tot 180 dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Maar desondanks wel indrukwekkend. En wat een geleuter over die speed pedelec regelgeving. Lijken wel vaak meningen van mensen die er nog nooit op gereden hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Anwo op 05-09-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Anwo schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:55:
[...]

En we praten hier over 5 tot 7 pk, niet slecht natuurlijk maar een 1.6 automotor of 1l motorfiets blok levert er rond de 140 tot 180 dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Maar desondanks wel indrukwekkend. En wat een geleuter over die speed pedelec regelgeving. Lijken wel vaak meningen van mensen die er nog nooit op gereden hebben.
5 tot 7 pk is volgens mij meer als een begrensde (45 km/h) bromfiets. Komt nog wat trapkracht bij en minder luchtweerstand als een brommer. Zo'n ding moet wel vliegen...

Wat betreft je laatste punt, dus andere verkeersdeelnemers welke nog nooit op een speed-pedelec hebben gereden mogen er geen mening over hebben |:( ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
[...]En we praten hier over 5 tot 7 pk, niet slecht natuurlijk maar een 1.6 automotor of 1l motorfiets blok levert er rond de 140 tot 180 dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Maar desondanks wel indrukwekkend. En wat een geleuter over die speed pedelec regelgeving. Lijken wel vaak meningen van mensen die er nog nooit op gereden hebben.
1Kw=1000/736= ~~1.4 pk(verliezen niet meegerekend). Ik weet niet wat ie piek levert? Komt ie misschien op 2 pk=bruut voor een fiets/mountainbike. Ik weet wel dat mn 500W piek 900W levert-de verliezen = eff. ong. 1 pk. En dat voel je:-). Ben nu op vakantie in Frankrijk en in de bergen doet mn 250W Bafang het beregoed tegen de hellingen op(als je het gashendeltje voluit drukt). Zit wel gemonteerd op n Batavus vouwfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
GH45T schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:30:
[...]Wat betreft je laatste punt, dus andere verkeersdeelnemers welke nog nooit op een speed-pedelec hebben gereden mogen er geen mening over hebben |:( ?
Natuurlijk wel, waarom niet, dat doet de hele wereld tenslotte. Het gaat erom dat als je er geen ervaring mee hebt je ook niet weet waar je het over hebt. Dat geldt overigens voor alle ervaringen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
[...]En we praten hier over 5 tot 7 pk, niet slecht natuurlijk maar een 1.6 automotor of 1l motorfiets blok levert er rond de 140 tot 180 dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Maar desondanks wel indrukwekkend. En wat een geleuter over die speed pedelec regelgeving. Lijken wel vaak meningen van mensen die er nog nooit op gereden hebben.
Heb het wel over een atmosferische 1.6 automotor, geen turbo........die haalt idd 140-180pk maar levert dan wel meer koppel....240 en up Nm. Wat ik bedoel met dat koppel is de duw in de rug/fietszadel:-)

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 05-09-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:18:[...]Best veel, maar niet heel vreemd voor een elektromotor. Zeker niet bij dit hoge toerental (130-150rpm).
Precies!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
[...]
En wat een geleuter over die speed pedelec regelgeving. Lijken wel vaak meningen van mensen die er nog nooit op gereden hebben.
Om met de deur in huis te vallen: ik heb een dagje op een Bulls Greenmover (45 km/u uitvoering) gereden als test. Wat een heerlijke speed-pedelec was dat, maar ik heb ook meteen kennis mogen maken met de risico's die aan zo'n speed-pedelec zitten: automobilisten die voorrang aan jou moeten verlenen schatten de naderingssnelheid vaak foutief in en gewone fietsers (en e-bikers) horen je niet naderen, waardoor ik wel meer dan eens een jongeman die vrolijk +30 km/u trapte, heb zien schrikken toen ik voorbij kwam.
Wat mij verder ook wel tegenviel was de tijdwinst in mijn afstand woon-werk (12 km enkeltje): dat was op de heenweg (veel heuvel af) 3 minuten en op de terugweg net 7 minuten. Daarvoor ga ik dus geen verzekeringspremie betalen en laat ik mezelf niet verbannen naar de rijbaan (de kans dat ik daardoor helemaal niet meer thuis kom is mij te groot :F ). De netto-tijdwinst komt ook nog lager uit, omdat ik met mijn gewone e-bike gebruik kan maken van een onverplicht fietspad (bord 11). Voor een eerlijk vergelijk heb ik echter de gewone route over de rijbanen genomen.

In eerste instantie heb ik eigenlijk alleen maar een opsomming gegeven van de regelgeving omtrent de speed-pedelec, omdat daarover bij veel mensen nog een hoop onduidelijkheden zijn.

Mijn eigen mening doet in de hele discussie eigenlijk ook niet terzake. Kijk, ik ben ook van mening dat ik 's-nachts tussen Amsterdam en Utrecht op de A2, makkelijk 160 of 170 km/u kan rijden, zonder ook maar iemand (of mijzelf) in gevaar te brengen, maar Vadertje Staat is een andere mening toegedaan en ik heb me daar naar te schikken.

De speed-pedelec is een relatief nieuw verschijnsel op de Nederlandse wegen en er zijn er toch al een deel verkocht, ondanks dat de kopers wisten dat de speed-pedelec niet aan de eisen van een fiets voldeed. Als koper neem je dan natuurlijk een bepaald risico waarbij je wel kunt denken (of hopen) dat de regelgeving wel mee zal vallen, maar je kunt ook bedrogen uitkomen.

Zoals de regelgeving er nu ligt, denk ik dat het fenomeen speed-pedelec geen lang leven beschoren is en dat het aantal gebruikers maar minimaal zal zijn. Ik vermoed dat, wanneer de Speed-pedelec eenmaal een bromfiets is, uiteindelijk een deel van de gebruikers weer terug gaat naar de gewone e-bike of naar de Heilige Koe. Misschien is dat laatste wel wat de Europese politici stiekem willen, want een litertje peut brengt natuurlijk meer op dan 0,5 Kw en op een Heilige Koe zit natuurlijk ook nog BPM... :Y)
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:59:
@ roffeltjes
Bedankt voor je uitgebreide uitleg , maar wat ik nu graag wilde weten als ik de accu volledig geladen heb
geeft deze 111 KM bereik aan in Eco stand .
Dat vindt ik weinig of past het bereik zich aan wat ik met de vorige volle lading gefietst heb ?
Rond de 110 km haal ik op standje ECO in het Limburgse Heuvelland, dus op vlakke wegen (ik ga er ff vanuit dat je voornamelijk vlak fietst) moet dat haalbaar zijn.

Belangrijk is wel dat je de banden op spanning zet. Mijn Schwalbe Marathon Plus Tour heb ik achter op 6 bar en voor op 5,5. Wekelijkse controle is geen overbodige luxe, maar zeker één keer per maand controleren omdat fietsbanden sneller druk verliezen dan auto- of motorbanden.

Een handige calculator voor Bosch vind je hier. Als ik alle variabelen goed invul klopt het vrij behoorlijk bij mij. Let even op dat je bij het gewicht het totaal gewicht invult van jou plus de fiets.

[ Voor 16% gewijzigd door Peatsmoke op 06-09-2015 08:23 . Reden: Constructieve aanvulling... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de reden dat iemand zou kiezen voor een Pedelec? Een bromfiets lijkt mij comfortabeler en veiliger En als het om de lichaamsbeweging gaat dan levert een 'gewone' e-bike die ook voldoende.

Is de Pedelec niet gewoon een vrij overbodig vervoermiddel enkele individualisten uitgezonderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:03:
[...]

[...]

Rond de 110 km haal ik op standje ECO in het Limburgse Heuvelland, dus op vlakke wegen (ik ga er ff vanuit dat je voornamelijk vlak fietst) moet dat haalbaar zijn.

Belangrijk is wel dat je de banden op spanning zet. Mijn Schwalbe Marathon Plus Tour heb ik achter op 6 bar en voor op 5,5. Wekelijkse controle is geen overbodige luxe, maar zeker één keer per maand controleren omdat fietsbanden sneller druk verliezen dan auto- of motorbanden.

Een handige calculator voor Bosch vind je hier. Als ik alle variabelen goed invul klopt het vrij behoorlijk bij mij. Let even op dat je bij het gewicht het totaal gewicht invult van jou plus de fiets.
Ik denk dat mijn vraag niet goed begrepen is .
Ik heb een nieuwe e-bike gekocht met bosch performance motor en heb met de eerste volle accu lading
105 KM gefietst en toen was de accu nagenoeg leeg , ik had toen niet voordat ik ging fietsen naar het bereik gekeken .
Ik heb toen de accu volledig opgeladen , en heb toen voordat ik ging fietsen wel naar het bereik gekeken
en die gaf in ECO stand 111 KM aan .
De fabrikant geeft maximaal 175 KM op en wieleke 165 KM , Ik weet dat dit voor mij niet haalbaar is .
Mijn vraag is nu past de soft-ware nu het bereik aan , aan de hand van de KM die ik gefietst heb met de eerste accu lading ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:37
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat mijn vraag niet goed begrepen is .
Ik heb een nieuwe e-bike gekocht met bosch performance motor en heb met de eerste volle accu lading
105 KM gefietst en toen was de accu nagenoeg leeg , ik had toen niet voordat ik ging fietsen naar het bereik gekeken .
Ik heb toen de accu volledig opgeladen , en heb toen voordat ik ging fietsen wel naar het bereik gekeken
en die gaf in ECO stand 111 KM aan .
De fabrikant geeft maximaal 175 KM op en wieleke 165 KM , Ik weet dat dit voor mij niet haalbaar is .
Mijn vraag is nu past de soft-ware nu het bereik aan , aan de hand van de KM die ik gefietst heb met de eerste accu lading ?
Er wordt gekeken naar de laatste kilometers en de software knalt daar een berekening op los. Moet je altijd met een korreltje zout nemen.

Als je windje 6 mee hebt schiet de actieradius op ECO helemaal omhoog. Heb je hem tegen dan knalt hij snoeihard naar beneden.

Die actieradius van fabrikanten is altijd een lachertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:09:
[...]

Er wordt gekeken naar de laatste kilometers en de software knalt daar een berekening op los. Moet je altijd met een korreltje zout nemen.

Als je windje 6 mee hebt schiet de actieradius op ECO helemaal omhoog. Heb je hem tegen dan knalt hij snoeihard naar beneden.

Die actieradius van fabrikanten is altijd een lachertje.
Mooi dat is duidelijk dan klopt het bereik wel , volgens de calculator haal ik een bereik van 129 KM
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:50:
Wat is de reden dat iemand zou kiezen voor een Pedelec? Een bromfiets lijkt mij comfortabeler en veiliger En als het om de lichaamsbeweging gaat dan levert een 'gewone' e-bike die ook voldoende.

Is de Pedelec niet gewoon een vrij overbodig vervoermiddel enkele individualisten uitgezonderd?
Ik denk dat je het over de Speed -pedelec hebt die tot 45pu gaat?
Een gewone pedelec is een fiets met trap ondersteuning, waar in Nederland alle legale elektrisch ondersteunde fietsen onder vallen.

Een brommer stinkt, maakt herrie en trilt. Ik heb mijn snorscooter weggedaan voor een ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Daar was de Yamaha wel een stuk correcter in dan de Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat je het over de Speed -pedelec hebt die tot 45pu gaat?
Een gewone pedelec is een fiets met trap ondersteuning, waar in Nederland alle legale elektrisch ondersteunde fietsen onder vallen.

Een brommer stinkt, maakt herrie en trilt. Ik heb mijn snorscooter weggedaan voor een ebike.
Een elektrische scooter niet... :P
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:50:
Wat is de reden dat iemand zou kiezen voor een Pedelec?
Omdat deze sneller is dan een gewone pedelec waarschijnlijk.
Een bromfiets lijkt mij comfortabeler en veiliger
Dat een bromfiets veiliger is, betwijfel ik omdat hij zwaarder is en dus minder handelbaar. Bij een aanrijding met een brommer komt er ook meer energie vrij (want zwaarder), wat de kans op letsel doet toenemen.
Betrouwbare statistieken over ongevallen met (speed)pedelecs zijn er echter nog niet. Gewone pedelecs worden in de ongevalsstatistieken als gewone fietsen weggeschreven en speed-pedelecs zijn nog te kort op de markt om betrouwbare statistieken te leveren.
En als het om de lichaamsbeweging gaat dan levert een 'gewone' e-bike die ook voldoende.
Als het om lichaamsbeweging gaat kun je het best een gewone fiets nemen.
Mwa... De speed-pedelec heeft best potentie, maar een helm op een speed-pedelec verplichten is net als het rookverbod. In heel Europa wordt het geaccepteerd, alleen in Nederland vind met dat daar weer uitzonderingen op gemaakt moeten worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Peatsmoke op 06-09-2015 11:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ok, elektrische scooter is al beter, maar ook duurder (meestal). En zwaarder, minder wendbaar, je mag op meer plekken niet komen. Je kan hem niet achter op je auto meenemen, kan niet meefietsen, je kan niet over single trails in de bossen, ga zo maar door :)

Dus scooter -> bad, ebike/(s-)pedelec -> good ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
ebikes zijn zeer nuttig als vervoermiddel. Ik zie mensen die 1st heel weinig fietsten nu grote afstanden afleggen en minder hun auto gebruiken. Voor mij een blijvertje. Speed-ebikes..........boeit niet zo door die regeltjes................typisch nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-scooter duurder? Voor de prijs 2.500 euro (Gazelle met NuVinci Harmony) Kan ik een hele leuke e-scooter kopen en hoed dan helemaal niet meer te trappen.Nadeel: nog steeds geen enkele lichaamsbeweging.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:06:
E-scooter duurder? Voor de prijs 2.500 euro (Gazelle met NuVinci Harmony) Kan ik een hele leuke e-scooter kopen en hoed dan helemaal niet meer te trappen.Nadeel: nog steeds geen enkele lichaamsbeweging.
Maar dan kom je weer niet overal waar een fietser wel kan komen. Voor de liefhebber geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
bgttje schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:09:
[...]

Maar dan kom je weer niet overal waar een fietser wel kan komen. Voor de liefhebber geen optie.
Net zoiets als een speed-pedelec dus.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Edit: Verkeerde topic :p

[ Voor 64% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-09-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Peatsmoke schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:10:[...]Net zoiets als een speed-pedelec dus.... :X
klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Peatsmoke schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:03:
[...]

Om met de deur in huis te vallen: ik heb een dagje op een Bulls Greenmover (45 km/u uitvoering) gereden als test. Wat een heerlijke speed-pedelec was dat, maar ik heb ook meteen kennis mogen maken met de risico's die aan zo'n speed-pedelec zitten: automobilisten die voorrang aan jou moeten verlenen schatten de naderingssnelheid vaak foutief in en gewone fietsers (en e-bikers) horen je niet naderen, waardoor ik wel meer dan eens een jongeman die vrolijk +30 km/u trapte, heb zien schrikken toen ik voorbij kwam.
Ja precies, hier wringt de schoen. Dat is hetzelfde als één dag in een Porsche het verkeer onveilig maken door overal plankgas doorheen te brullen en vervolgens stellen dat andere mensen niet berekend zijn op dit soort auto's... *zucht*.

Ik rij al twee jaar met een speedbike en heb nergens last van, je moet gewoon met (je) verstand door het verkeer bewegen, net zoals met een Porsche. Als je dat niet kan, dan moet je niet aan zoiets beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik blijf er verder ook gewoon bij dat een max snelheid voor een Speed Pedelec 35 km/u meer dan zat is. Dan had je ook heel wat minder gedoe in de media en met de overheid gehad. Je gaat dan ongeveer net zo snel als een racefietser. Prima toch?

Met de Badass vanmorgen ook 30~32 km/u tegen de wind in. Prima en zeker niet te hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Gert02 schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:21:
[...]

Ja precies, hier wringt de schoen. Dat is hetzelfde als één dag in een Porsche het verkeer onveilig maken door overal plankgas doorheen te brullen en vervolgens stellen dat andere mensen niet berekend zijn op dit soort auto's... *zucht*.
Exact! Je kan wel heel hard roepen dat de automobilist de snelheid van de (s-)pedelec verkeerd inschat, maar jij op je (s-)pedelec schat dan net zo goed het inschattingsvermogen van de automobilist verkeerd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:45:[...]Exact! Je kan wel heel hard roepen dat de automobilist de snelheid van de (s-)pedelec verkeerd inschat, maar jij op je (s-)pedelec schat dan net zo goed het inschattingsvermogen van de automobilist verkeerd in.
Hier heb je wel een punt. Als ik met een hoge snelheid bij een kruising aankom zet ik m toch altijd vol in de remmen als er verkeer aankomt. Je weet idd niet of de automobilisten/fietsers de snelheid goed inschatten. En ik wil toch zonder letsel doorfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Gert02 schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:21:
[...]

Ik rij al twee jaar met een speedbike en heb nergens last van, je moet gewoon met (je) verstand door het verkeer bewegen, net zoals met een Porsche. Als je dat niet kan, dan moet je niet aan zoiets beginnen.
Niet zo'n voorbarige conclusies trekken Gert. Het feit dat ik iets waargenomen heb in het verkeer of aan het gedrag van andere weggebruikers wil nog lang niet zeggen dat er onveilige situaties geweest zijn.
Als jij durft te stellen dat je in twee jaar tijd nog nooit ergens last van hebt gehad, dan zijn er vier mogelijkheden:
  1. Je komt nooit andere weggebruikers tegen, maar dat is ongeloofwaardig;
  2. Je herkent geen gevaar in het verkeer;
  3. Je liegt glashard;
  4. Je bent aan het trollen.
Opperpanter2 schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:45:
[...]

Exact! Je kan wel heel hard roepen dat de automobilist de snelheid van de (s-)pedelec verkeerd inschat, maar jij op je (s-)pedelec schat dan net zo goed het inschattingsvermogen van de automobilist verkeerd in.
Inschatten van een inschattingsvermogen? 8)7 Dat kun je toch niet menen?
Ik kan nu wel een heel verhaal gaan typen over zichtbaarheid en verwachtingspatronen bij automobilisten die zelden of nooit op een fiets of motor stappen, over plaats op de weg en oogcontact maken met weggebruikers, over een macula in het oog, waar je als klein object makkelijker in terecht komt dan met een groot object, over het vermogen om de snelheid te schatten van kleine of grote objecten die naderen, maar ik geloof niet dat je hierop zit te wachten.
Als je aan het verkeer deelneemt met het inschatten van inschattingsvermogen en je gebruikt een speed-pedelec, mag de blij zijn dat je overheid voor jou bepaald heeft dat je een goede helm moet gaan dragen, anders is je geen lang leven beschoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik ben niet meer mee... inschatten van inschattingsvermogen, dat kennen Belgen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hetzelfde als dat je op een rotonde moet inschatten dat er een kans is dat een auto je niet ziet kun je er ook wel rekening mee houden dat je snelheid verkeerd ingeschat kan worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Peatsmoke schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 06:59:
[...]

Niet zo'n voorbarige conclusies trekken Gert. Het feit dat ik iets waargenomen heb in het verkeer of aan het gedrag van andere weggebruikers wil nog lang niet zeggen dat er onveilige situaties geweest zijn.
Dat was niet mijn conclusie, maar de uwe! De mijne was dat je met verstand moet fietsen, net zoals autorijden of motor.
Als jij durft te stellen dat je in twee jaar tijd nog nooit ergens last van hebt gehad, dan zijn er vier mogelijkheden:
Oké, het ligt aan mij. Uiteraard. Iemand die al twee jaar probleemloos met een speedbike door het verkeer beweegt weet er natuurlijk veel minder van dan iemand die dat één dag doet. Hmmm, laat me raden: politicus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Opperpanter2 schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:45:
[...]

QFT.

Hetzelfde verhaal gaat hier op voor ligfietsers (toevallig ook een topic waar ik meelurk). je kunt er wel vanuit gaan dat iemand je kan zien en goed in kan schatten, maar het verkeer is ook een kwestie van nemen en geven. Dan kun je theoretisch gezien nog zo ontzettend voorrang hebben, of denken dat je snelheid correct ingeschat wordt, als 1000+ kilo aan hard rollend staal beslist van niet, ga ik daar toch in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij dit uitleggen.

Gisteravond gefietst (Gazelle Orange CX met Bosch middenmotor) met licht aan. Vervolgens aangekomen en uitgezet (knopje op display). Weglopend zag ik dat het achterlicht nog steeds brandde. Wel was dit een smalle streep en niet fel.

Vond dit vreemd en dacht aan lekken. Dus aangezet, licht voor en achter gingen fel branden, weer uitgezet en het achterlicht bleef een streep licht geven.

Vervolgens accu losgetrokken. Het vreemde was dat het achterlicht (streepje) gewoon bleef branden. Later op de avond bleek het overigens niet meer te branden.

Het verschijnsel leek op "coming home" wat sommige auto's hebben (licht brandt enige tijd nog na uitzetten contact) maar fietsen hebben dit niet en zeker niet een (relatief zwak) achterlicht.

Rarara, hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Heeft mijn Merida ook, die lamp gaat echter niet via de accu maar via een dynamo in het voorwiel. Blijft bij mij ook een paar minuutjes nabranden. Collega van me probeerde hem laatst al uit te zetten maar ze kon het knopje nergens vinden :)

Kan in ieder geval geen kwaad, ik vind het niet erg. Dan zien ze me tenminste goed als ik bij een stoplicht sta te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 06:59:
[...]

1. Je komt nooit andere weggebruikers tegen, maar dat is ongeloofwaardig;
  2. Je herkent geen gevaar in het verkeer;
  3. Je liegt glashard;
  4. Je bent aan het trollen.
Als je aan het verkeer deelneemt met het inschatten van inschattingsvermogen en je gebruikt een speed-pedelec, mag de blij zijn dat je overheid voor jou bepaald heeft dat je een goede helm moet gaan dragen, anders is je geen lang leven beschoren.
Beste Peatsmoke,

Naast Gert neem ik ook alweer anderhalfjaar deel aan verkeer met een speed-pedelec (eentje met 750Watt en een top van 50km/h welke ik zelde gebruik hoor). En in die twee jaar tijd ben ik zo weinig gevaarlijke situaties tegengekomen, dat ik nog steeds zonder helm rondfiets. Ik weet het, zeer onverantwoordelijk. Maar ikzelf vind het fietsen op een speed-pedelec niet gevaarlijker dan een scooter met blauw-kenteken en zonder helm (die ook 45 gaan). Sterker nog, ik sta met mijn fiets sneller stil dan met een scooter. Ik heb nog nooit van medeweggebruikers gevloek gehoord of beledigende handgebaren gehad. En ik voel mezelf comfortabel en veilig op de weg. En uiteraard anticipeer ik op hetgene wat er gebeurt in mijn nabije omgeving.

Pff, vindt wel dat iedereen er maar erg zenuwachtig over doet. De mogelijkheden van speed-pedelecs is ondertussen secundair lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:00
Vraagje, heeft hier iemand de App de Fiets! al geïnstalleerd, geldt voor alle fietsers trouwens:

Over het gebruik van auto en OV is veel bekend. Naar de meer dan 14 miljoen fietsers is veel minder onderzoek gedaan. De Fiets Telweek brengt hier verandering in. We gaan onderzoeken hoe we van A naar B rijden, met welke snelheid, op welke tijdstippen, met hoeveel tegelijk en waar de grote vertragingen zijn. Hoe meer we weten, hoe beter we het fietsnetwerk kunnen verbeteren.

HOE WERKT DE APP?
App de Fiets! registreert gedurende de Fiets Telweek hoe lang je op de fiets zit, welke route je rijdt, maar ook waar je lang moet wachten. De app herkent fietsbewegingen en meet alleen data als je je verplaatst. De app stuurt de gegevens automatisch naar de fietstelweek database.

Let op: App de Fiets! wordt automatisch op 14 september geactiveerd en 20 september 00.00 uur gedeactiveerd. Je ontvangt zodra het onderzoek start een melding om je GPS aan te zetten.

Lijkt me een interessant en nuttig onderzoek.

http://www.fietstelweek.nl/#home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mguzz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:25:
Vraagje, heeft hier iemand de App de Fiets! al geïnstalleerd, geldt voor alle fietsers trouwens:

Over het gebruik van auto en OV is veel bekend. Naar de meer dan 14 miljoen fietsers is veel minder onderzoek gedaan. De Fiets Telweek brengt hier verandering in. We gaan onderzoeken hoe we van A naar B rijden, met welke snelheid, op welke tijdstippen, met hoeveel tegelijk en waar de grote vertragingen zijn. Hoe meer we weten, hoe beter we het fietsnetwerk kunnen verbeteren.

HOE WERKT DE APP?
App de Fiets! registreert gedurende de Fiets Telweek hoe lang je op de fiets zit, welke route je rijdt, maar ook waar je lang moet wachten. De app herkent fietsbewegingen en meet alleen data als je je verplaatst. De app stuurt de gegevens automatisch naar de fietstelweek database.

Let op: App de Fiets! wordt automatisch op 14 september geactiveerd en 20 september 00.00 uur gedeactiveerd. Je ontvangt zodra het onderzoek start een melding om je GPS aan te zetten.

Leuk initiatief, heb hem ook geïnstalleerd. Hoewel er aan mijn fietsroute weinig te verbeteren valt, die is namelijk al meer dan prima. Goed asfalt, dwars door de polder d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:39:
Heeft mijn Merida ook, die lamp gaat echter niet via de accu maar via een dynamo in het voorwiel. Blijft bij mij ook een paar minuutjes nabranden. Collega van me probeerde hem laatst al uit te zetten maar ze kon het knopje nergens vinden :)

Kan in ieder geval geen kwaad, ik vind het niet erg. Dan zien ze me tenminste goed als ik bij een stoplicht sta te wachten.
Die laatste alinea zou best wel eens de reden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Uiteraard, en weet nu al een paar rare knelpunten die ik die week even extra ga bezoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Gert02 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:19:
[...]

Dat was niet mijn conclusie, maar de uwe! De mijne was dat je met verstand moet fietsen, net zoals autorijden of motor.

[...]

Oké, het ligt aan mij. Uiteraard. Iemand die al twee jaar probleemloos met een speedbike door het verkeer beweegt weet er natuurlijk veel minder van dan iemand die dat één dag doet. Hmmm, laat me raden: politicus?
Nee, die ambitie heb ik ook nooit gehad. Na verschillende omzwervingen doe ik nu iets met verkeersongevallen, analyse en aansprakelijkheid daarvan in de particuliere sector.
Aangezien je erg hardnekkig bent in je overtuiging verwijs ik je door naar het antwoord dat ik ook aan Dennis gegeven heb.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:56:
[...]
Beste Peatsmoke,

Naast Gert neem ik ook alweer anderhalfjaar deel aan verkeer met een speed-pedelec (eentje met 750Watt en een top van 50km/h welke ik zelde gebruik hoor). En in die twee jaar tijd ben ik zo weinig gevaarlijke situaties tegengekomen, dat ik nog steeds zonder helm rondfiets. Ik weet het, zeer onverantwoordelijk. Maar ikzelf vind het fietsen op een speed-pedelec niet gevaarlijker dan een scooter met blauw-kenteken en zonder helm (die ook 45 gaan). Sterker nog, ik sta met mijn fiets sneller stil dan met een scooter. Ik heb nog nooit van medeweggebruikers gevloek gehoord of beledigende handgebaren gehad. En ik voel mezelf comfortabel en veilig op de weg. En uiteraard anticipeer ik op hetgene wat er gebeurt in mijn nabije omgeving.

Pff, vindt wel dat iedereen er maar erg zenuwachtig over doet. De mogelijkheden van speed-pedelecs is ondertussen secundair lijkt wel.
Je bent in ieder geval eerlijk of je bent beter in staat gevaar te herkennen dan Gert02 omdat jij schrijft dat je weinig gevaarlijke situaties tegen bent gekomen.
Nog even en ik voel me hier bijna Koos Spee en dat was nu juist een van de redenen om mijn vorige werkgever een aantal jaren geleden vaarwel te zeggen. Bij die vorige werkgever heb ik een aantal jaren werkzaamheden gedaan waarvoor het nodig was dat ik twee specialistische rijopleidingen voor de auto en één voor de motor heb moest volgen.
Tijdens dat werk heb ik destijds een aantal jaren meermaals de aarde rond gereden in de meest extreme omstandigheden. Door die opleidingen en ervaring kijk ik misschien anders naar verkeer dan 99,9% van mijn medeweggebruikers.
Ik heb tijdens die dag op de speed-pedelec meermaals aan reacties van medeweggebruikers gezien, dat ze mijn naderingssnelheid verkeerd ingeschat hadden. Daarbij heeft niemand gescholden, naar mij gebaard of geclaxonneerd.

Maak eens oogcontact met medeweggebruikers (da's ook een goede tip voor de ligfietsers onder ons), wanneer je oogcontact maakt weet je zeker dat iemand je gezien heeft (dan hoef je het inschattingsvermogen niet in te schatten) en tijdens het oogcontact zie je ook de non-verbale reacties van medeweggebruikers waaruit je ook conclusies kunt trekken.

Voor mij was dit ook de laatste reactie over de veiligheid en status van de speed-pedelec omdat er toch altijd mensen blijven die overtuigd zijn van hun gelijk.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:04:
[...]

Die laatste alinea zou best wel eens de reden kunnen zijn.
Dat is ook de reden. Een jaar of 8 geleden had ik een Gazelle uit de Gold-line die dit al had. In de folder stond destijds dat dit was voor als je stilstond voor een verkeerslicht of voorrangskruising.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Peatsmoke schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:32:
Voor mij was dit ook de laatste reactie over de veiligheid en status van de speed-pedelec omdat er toch altijd mensen blijven die overtuigd zijn van hun gelijk.
Ja precies, punt erbij voor je zelfkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18

HOE WERKT DE APP?

helaas niet voor Windows Phone:

Op welke telefoons werkt de Fiets Telweek app?
De app is ontwikkeld voor smartphones met iOS of Android besturingssysteem. Helaas is de app dit jaar nog niet beschikbaar voor Windows-smartphones. Binnen het beschikbare budget hebben we keuzes moeten maken. Niet alles kan, maar op deze manier bedienen we wel het merendeel van de smartphones in Nederland. Bij de doorontwikkeling de komende jaren maken we de app ook geschikt voor Windows-phones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:39
Wie weet raad?

Ik heb ruim 2 jaar geleden een elektrische fiets Van Speijk gekocht. Maar het display doet het waarschijnlijk niet. Nu gaat de FM hem door meten. De display is nergens op het net te verkrijgen. Is er een simpele en/of goedkope manier om de display te omzeilen zodat de accu nog wel de motor kan aan sturen? Desnoods op constante snelheid? Op de accu zit namelijk ook een knop om de accu uit te zetten.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Gert02 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:34:
[...]

Ja precies, punt erbij voor je zelfkennis.
Jij komt er wel op Tweakers... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Peter spijker schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:28:
Wie weet raad?

Ik heb ruim 2 jaar geleden een elektrische fiets Van Speijk gekocht. Maar het display doet het waarschijnlijk niet. Nu gaat de FM hem door meten. De display is nergens op het net te verkrijgen. Is er een simpele en/of goedkope manier om de display te omzeilen zodat de accu nog wel de motor kan aan sturen? Desnoods op constante snelheid? Op de accu zit namelijk ook een knop om de accu uit te zetten.
Volgens deze link is dit een fiets die door Qwick gebouwd is. Mogelijk dat dit voor jou model ook van toepassing is. Als dat zo is, zal het display waarschijnlijk ook daarvandaan komen.
Anders is het nog een optie om een tweedehands te kopen voor onderdelen, maar of dat economisch rendabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik heb een vraag.

Mijn vader zoekt voor zijn ultramotor een nieuwe band. Hij heeft nu nog een Maxxis overdrive excel 26-*2.0 op en deze zijn nu al 2x lek gegaan achter.

Zelf zat ik te denken aan
Schwalbe Marathon Plus (3000+ KM ervaring zelf op een MTB met 1x lek vanwege beschadigde velg)
Schwalbe Big Apple (~1000KM mee gereden en binnenkort verder als fiets klar is, 1x lek vanwege soort kraaienpoot ding op fietspad)

Nu heb ik gezocht op "best puncture resistant road bike tire" en kom ik op de maxxis re-fuse maar das voor een racefiets.

Het moeten trouwens 26" zijn.

Max breedte 230 lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door Koos2009 op 09-09-2015 18:48 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Peter spijker schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:28:
Wie weet raad?

Het klinkt een beetje als een eenvoudige fiets. Dat is niet lullig bedoeld, maar ik bedoel dat je waarschijnlijk geen last hebt van een vendor lockin zoals bij Bosch dat je alleen bosch onderdelen kan gebruiken.
Je zou wellicht een controller+Display setje kunnen kopen eventueel met PAS sensor, moet je wel een beetje handig zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:39
@peatsmoke. Ik heb ook lopen zoeken. Volgens mij was t een union fiets die ze ook bij de halfords verkochten. Maar ik kan nergens hiervoor losse onderdelen vinden.

@opperpanter. Jou optie ga ik me denk ik even in verdiepen. Ben op zich wel handig. Moet dan alleen uitvogelen of deze dan ook op de accu en motor van de fiets passen.

Eventueel alleen een andere/verschillende display zou dat kunnen werken?
Want die heb ik voor weinig geld wel gezien.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

• Peatsmoke
  • Niet online
Koos2009 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:46:
Ik heb een vraag.

Mijn vader zoekt voor zijn ultramotor een nieuwe band. Hij heeft nu nog een Maxxis overdrive excel 26-*2.0 op en deze zijn nu al 2x lek gegaan achter.

Zelf zat ik te denken aan
Schwalbe Marathon Plus (3000+ KM ervaring zelf op een MTB met 1x lek vanwege beschadigde velg)
Schwalbe Big Apple (~1000KM mee gereden en binnenkort verder als fiets klar is, 1x lek vanwege soort kraaienpoot ding op fietspad)

Nu heb ik gezocht op "best puncture resistant road bike tire" en kom ik op de maxxis re-fuse maar das voor een racefiets.

Het moeten trouwens 26" zijn.

Max breedte 230 lijkt me.
Op mijn Cube rij ik al meer dan 3000 km met de Schwalbe Marathon Plus Tour, die in 26" te krijgen is. Ondanks dat ik daarmee ook over extremere paden rij (MTB-routes over mijnsteenbergen) heb ik nog nooit lek gereden. Een band die ik iedereen, zeker als achterband kan aanraden.

• Opperpanter2
Peter spijker schreef op woensdag 09 september 2015 @ 21:34:
Eventueel alleen een andere/verschillende display zou dat kunnen werken?
Want die heb ik voor weinig geld wel gezien.
Meestal horen controller en display bij elkaar, maar zolang we niet precies weten wat voor fiets het exact is en wat er dus op zit weten we het niet zeker.

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Even tussendoor:

Iemand al een linkje gevonden naar het vreselijke aantal ongelukken
dat door Speed Pedelecers is veroorzaakt ?

Op fietsberaad reageert iemand van de fietsersbond, die eigenlijk zegt
dat geen enkele helm voldoet [ook niet voor MTB, BMX, wielrenners].
Verder reageren ze macho : human powered continu 40km/u rijden en zo,
dus je weet dan al met wat voor iemand je te maken hebt....
De speed pedelec snelheid wordt ook beoordeeld op "eigen waarneming..." :
http://www.fietsberaad.nl...peciale+speedpedelec+helm

Het doel is al bereikt, bij mijn fietsenmaker is de prijs voor Riese mullers - 400,=
en er is nog steeds een verkoopdip.

Ik rij al 3000+km met veel plezier op de speed pedelec, maar wie weet toch maar
weer de auto in als hij versleten is. Volgend jaar alleen WA verzekering tot hij gejat wordt.
Nu verkopen heeft toch geen zin.

Bij de ENRA was oorspronkelijk een highspeed verzekering met WA + casco voor
155,=/jr. Maar als brommer gaat dat er wel anders uit zien.

dit wordt kennelijk weggewuifd:
http://www.fietsberaad.nl...lijker+dan+gewone+fietsen

bellen en appen mag wel ???:
http://www.fietsberaad.nl...op+de+fiets+niet+verboden

Verwijderd

Vraag van een simpele mooi weer vrijetijdsfietser op een huis-tuin-keuken e-bike..

Ik heb een Gazelle met NuVinci Harmony. Dit is een "automatische versnellingsbak" en ik kan traploos kiezen tussen enerzijds "langzaam maar zwaar trappen" en "heel snel maar licht trappen". De benodigde versnelling regelt de NuVinci Harmony ook bij wegrijden. Het bevalt mij uitstekend

Ik fiets geen echt grote afstanden (10 kilometer is ver weg) en op redelijk vlak terrein (Almere) met uitstekende fietspaden. Ik (70+) fiets (zoals gezegd d met mooi weer) voornamelijk om toch nog wat lichaamsbeweging te hebben en dus niet met enige sportieve bedoeling. Meestal fiets ik met snelheden tussen de 18 en 22 KmU. Lichamelijk heb ik slechte gezondheid (COPD + 1 long weg) en slechte conditie.

Hoop dat dit voldoende achtergrond is.

Wat ik mij nu afvraag: "Wat is beter/verstandiger/gezonder (1) lage trapsnelheid=zwaarder of (2) hoge trapsnelheid=licht en dit bij gelijke snelheid"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:51
Altijd voldoende kadans houden. Veel kracht bij een erg laag traprithme is een aanzienlijke belasting voor je knieen. Als een wilde rond malen heeft natuurlijk ook geen zin. Dus gewoon lekker fietsen en enkel in de gaten houden dat je trapfrequentie niet al te gek laag wordt. Voor het energetisch rendement maakt het niet veel uit voor huis tuin en keuken gebruik.

Daarnaast pakt sommige trapondersteuning ook beter op bij een iets hogere trap requentie.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 10-09-2015 18:04 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Opperpanter2
martijn_tje schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:03:
Altijd voldoende kadans houden. Veel kracht bij een erg laag traprithme is een aanzienlijke belasting voor je knieen. Als een wilde rond malen heeft natuurlijk ook geen zin. Dus gewoon lekker fietsen en enkel in de gaten houden dat je trapfrequentie niet al te gek laag wordt. Voor het energetisch rendement maakt het niet veel uit voor huis tuin en keuken gebruik.

Daarnaast pakt sommige trapondersteuning ook beter op bij een iets hogere trap requentie.
Doorgaans wordt een wat hogere cadans geadviseerd, echter zijn er ook prof wielrenners die met een relatief lage cadans wedstrijden winnen (Pieter Weening). Het is dus ook persoonlijk.

Een hoge cadans is in principe zwaarder voor je longen heb ik begrepen, dus wellicht juist niet zo handig voor jou. Best is volgens mij zelf proberen wat het beste bevalt!

• DHL

DHL

Voor jou is een traag cadans het beste. Enkel jammer dat Bosch beste presteert rond de 70-80 toeren

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

DHL schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:39: Enkel jammer dat Bosch beste presteert rond de 70-80 toeren
Enig idee waar die info beschikbaar is (het liefst in een grafiek). Zou het graag ook eens willen weten voor mijn Yamaha motor. Voor hele lange ritten of op vakantie kan efficiënt rijden soms het verschil zijn tussen een lege accu of niet.
natuurlijk zijn er een hoop andere externe factoren die het bereik bepalen, maar alle beetjes kunnen helpen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook COPD en trap tussen de 60 en 70 en voel mij daar heel prettig bij , maar ik denk dat het heel persoonlijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
JellBro schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:43:
Even tussendoor:

Iemand al een linkje gevonden naar het vreselijke aantal ongelukken
dat door Speed Pedelecers is veroorzaakt ?
Objectieve cijfers uit NL zul je niet vinden. Bij de politie en VOR (Verkeersongevallen registratie) worden ongevallen met gewone pedelecs geregistreerd als ongevallen met fiets en worden ongevallen met speed-pedelecs geregistreerd als een ongeval met een snorfiets en vanaf 1-1-2017 als bromfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 07:33:
Ik heb ook COPD en trap tussen de 60 en 70 en voel mij daar heel prettig bij , maar ik denk dat het heel persoonlijk is
Met interesse alles gelezen. Wat ik mij al langer afvraag: hoe kan ik weten wat ongeveer mijn cadans is. Is daar wellicht een trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cadans is aantal trapasomwentelingen per minuut. Dus je telt gewoon hoeveel omwentelingen je per minuut maakt (of per halve minuut en vermenigvuldig met 2).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Of een fiets gps kopen met een cadansmeter en hartslagmeter erbij zoals ik deed. Is de teasi pro voor 200 Euro...
Om je longen te sparen zou ik zelfs naar een cadans durven gaan minder dan of rond de 60. En de bekrachtiging hoger zetten dan.
http://www.fiets-onderdel...50&ViewAction=ViewProduct

[ Voor 22% gewijzigd door DHL op 11-09-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 08:56:
Of een fiets gps kopen met een cadansmeter en hartslagmeter erbij zoals ik deed. Is de teasi pro voor 200 Euro...
Om je longen te sparen zou ik zelfs naar een cadans durven gaan minder dan of rond de 60. En de bekrachtiging hoger zetten dan.
http://www.fiets-onderdel...50&ViewAction=ViewProduct
Voor die 10 km per dag?
Ik ben dan weliswaar geen arts ben maar ik weet vanuit mijn omgeving wel wat COPD betekend. Persoonlijk denk ik dat je, zoals harry-b ook al schreef, vooral moet luisteren naar je lichaam en dat doen waar jij je het best bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, waarom niet? Is niet duur, je kan er routes mee volgen, je weet steeds hoe ver je van huis bent,het nodigt uit om sneller eens de fiets te nemen omdat je op voorhand perfekt weet hoe ver iets is... Ik ben zelf al 8 jaar ziek en rij ook maar 10 km per dag. Mijn vorige fiets had de Bosch Nyon. Eenmaal je dat gewoon bent werkt het verslavend :)
Vooral als je ziek bent kan het zeer nuttig zijn je cadans te zien in combinatie met je hartslag. Een hoog cadans belast je longen meer. Het is zelfs zo dat wielertoeristen die steeds een hoog cadans aanhouden, meer kleine bloedvaten hebben (meer vertakkingen) dan die een traag cadans hebben. Net omdat je meer zuurstof nodig hebt. Een traag cadans belast je gewrichten meer, maar bij een elektrische fiets valt dit probleem grotendeels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de redenen dat ik best zo'n cadansmeter zou willen hebben is omdat ik gadgets erg leuk vind. Uiteraard zul je dat vrij zelden gebruiken (dus zeker geen aparte fiets voor kopen). Net zoals ik Display gebruik, iPhone (muziek, navigatie).

De Nyon vind ik gewoon te duur. Moet beetje leuk blijven. Anderzijds is tellen vrij lastig.

Edit: lees net dat je met de controller feitelijk de cadans instelt. Ga ik nader uitzoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:11:
Ja, waarom niet? Is niet duur, je kan er routes mee volgen, je weet steeds hoe ver je van huis bent,het nodigt uit om sneller eens de fiets te nemen omdat je op voorhand perfekt weet hoe ver iets is... Ik ben zelf al 8 jaar ziek en rij ook maar 10 km per dag. Mijn vorige fiets had de Bosch Nyon. Eenmaal je dat gewoon bent werkt het verslavend :)
Vooral als je ziek bent kan het zeer nuttig zijn je cadans te zien in combinatie met je hartslag. Een hoog cadans belast je longen meer. Het is zelfs zo dat wielertoeristen die steeds een hoog cadans aanhouden, meer kleine bloedvaten hebben (meer vertakkingen) dan die een traag cadans hebben. Net omdat je meer zuurstof nodig hebt. Een traag cadans belast je gewrichten meer, maar bij een elektrische fiets valt dit probleem grotendeels weg.
Tja, ik kan me lastig voorstellen dat, als je maar 10 km fietst, je dan routes moet uitzetten op een navigatie. Ik ga dan wel uit van mijn eigen referentiekader en woonomgeving. In een omtrek van 5 km. zijn er weinig wegen die leuk zijn om te fietsen die ik niet ken.
Cadans maak ik me eigenlijk ook alleen maar druk om als ik op mijn racefiets rij, want de ideale cadans ligt rond de 100 rpm. Op mijn Cube (idd met Bosch) vind ik dat niet lekker trappen, maar dat kan -zoals je al eerder schreef- met het Bosch systeem te maken hebben. Ben wel benieuwd of dat zo is.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:10:
Een van de redenen dat ik best zo'n cadansmeter zou willen hebben is omdat ik gadgets erg leuk vind. Uiteraard zul je dat vrij zelden gebruiken (dus zeker geen aparte fiets voor kopen). Net zoals ik Display gebruik, iPhone (muziek, navigatie).

De Nyon vind ik gewoon te duur. Moet beetje leuk blijven. Anderzijds is tellen vrij lastig.

Edit: lees net dat je met de controller feitelijk de cadans instelt. Ga ik nader uitzoeken.
Koppel de cadansmeter dan gewoon aan je telefoon. Er zijn verschillende heel goede navigatieprogramma's te downloaden waar je eenvoudig een cadansmeter kunt koppelen, hartslagmeter en eventueel temperatuursensor kunt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Triest idd. Moet ik mn 500W BBS-02 softwarematig op 250W zetten en de snelheid op 25 km/u. Als dat nog niet genoeg is dan de 250W BBS-01 weer terug zetten. Gelukkig nog geen half uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:10:
Voila, ook omdat het leuk is ;)

Ik weet niet meer waar ik die grafiek of info vond ivm de Boschmotor en cadans. Maar bij een testrit zal je dit heel goed voelen. Daarom ook dat Bosch dit jaar een nieuwe motor uitbrengt voor de MTB zodat die in lage toeren ook krachtig wordt.
Yamaha heeft dit probleem niet. Die presteert in elk cadans even goed. Anderzijds lijkt Bosch iets meer te helpen als je de juiste cadans aanhoudt. Yamaha heeft dan weer aandrijving van nul, Bosch de eerste fractie niet. (dit zal ook anders zijn in de nieuwe Bosch - voor zover we van een nieuwe motor kunnen spreken, vermoed dat de afstellingen enkel veranderen maar Bosch kondigt dit als een andere motor aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook voor korte trajecten kan het handig zijn als je navigatie hebt. Enerzijds: het zit op de iPhone dus waarom niet gebruiken, anderzijds wil je soms wel eens een onverwachte route nemen en heb je toch geen zin te ver ome rijden.

Google maps doet't prima en gratis. En nut? Elke keer dezelfde route fietsen wordt wel heel erg saai

Wat mij wellicht wel leuk lijkt is zo'n Nyon maar dan 2e-hands. Verwacht dat nergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja maar je kan de Nyon niet zomaar op je performance Bosch overzetten. Je moet de houder en knopjes voor de bediening ook veranderen. Dit kost nog eens 60 euro aan onderdelen. De Bosch Nyon zelf kost 300 geloof ik als je hem los koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Volgens mij ben je er dan ook nog niet, je moet de software er ook nog opzetten:
https://www.e-bikeshop.co...ro-fit-to-existing-ebike/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht simpel vervangen en meende ooit eens een prijs van 150 euro gezien te hebben. Jammer, blijf ik gewoon bij de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen, ik ben Peter, 56 jaar oud en al een tijdje verslingerd aan mijn Kalkhoff speed e-bike. Bijna 20.000 km, 2,5 jaar oud en dagelijks in gebruik voor mijn woon-werk afstand van 23 km hen en 23 terug. Aangeschaft wegens knie problemen. Ik wil echter voor recreatief gebruik in weekenden en vakanties er een naast. Heb het plan opgevat om er zelf een te maken met als basis een mooie lichte Specialized race fiets. Ik wil daarvoor een Bafang bbs01 (250/350 watt) gaan gebruiken. Ik begin echter te twijfelen omdat ik uit de verhalen begrijp dat ene Bafang motor niet erg geschikt is voor een hoge trap frequentie (80 - 100rpm). Ik vind dat het fijnst fietsen, ben dat ook gewend uit mijn racefiets tijd. Als ik de verhalen om USA forums lees heeft men het over trapfrequenties van onder de 50 en is men vooral dol op het handgas. Dat laatste vind ik al helemaal niks, ik wil wel fietsen (weliswaar met ondersteuning om mijn gammele knieën te ontzien).

Kan iemand eens toelichten wat het karakter van de Bafang motor is. Ik vind de Bosch motor echt super, dat lijkt op gewoon fietsen. Ik begrijp ook de de Bafang motor geen kracht sensor heeft, het zal dus anders aanvoelen dan een Bosch. Klopt het dat een trapfrequentie van 80 rpm geen zin heeft omdat de ondersteuning dan nul is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Volgens mij blijft die ondersteunen, maar dat is totaal anders dan bij het Bosch systeem hoor. Moeilijk uit te leggen, je moet zeker eerst eens proefrijden. Het voelt aan alsof je op een gegeven momentmeer kracht geeft dan de motor en dan geen ondersteuning hebt. Je kan er mee freewheelen.
Het voelt echt niet aan als fietsen. K zou zeggen kom eens rijden bij mij met de twee systemen, maar zal beetje te ver zijn wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
De bbs0x rijdt het best bij 80-90rpm.

Hij werkt qua ondersteuning precies andersom aan een boschplaat met krachtsensor.

Hoe meer je zelf doet, hoe minder de bafang doet. Ik hou er wel van, maar veel mensen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties. Nog een vraag. De rem onderbrekers, dat lijkt me een overbodige optie. Als je remt stop je met trappen, of zie ik iets over het hoofd?

• Peatsmoke
  • Niet online
Volgens dit schema is het rendement van de Bosch aandrijving bij een cadans van 80 juist optimaal:
Bosch e-bike

(Schema is vertaald uit het Duits).

[ Voor 32% gewijzigd door Peatsmoke op 13-09-2015 12:47 . Reden: afbeelding aangepast ]

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:25:
Dank voor de reacties. Nog een vraag. De rem onderbrekers, dat lijkt me een overbodige optie. Als je remt stop je met trappen, of zie ik iets over het hoofd?
Heb een fiets met en een fiets zonder. Is toch wel handig om te hebben, weet je zeker dat de motor niks doet. Als je stilstaat bij het stoplicht kan n paar mm beweging van de trappers de motor al triggeren.

• DHL

DHL

Ik zou graag dezelfde curve voor de Yamaha eens zien. Volgens mij ziet die er veel constanter uit. Voor mij was 80 een te hoog cadans. 50 a 60 doe ik liefst.

• RocketKoen
  • Laatst online: 19:45
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:25:
Ze zijn wettelijk verplicht.
Verder heeft de trapsensor, tenminste die met een magneetwieltje, een vertraging van ongeveer een halve seconde voordat hij je motor stil zet. Met 25km/u betekent dat dat je 3,5m later stil staat dan anders bij een noodstop.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Wettelijk verplicht? Mijn Bosch fiets heeft het niet hoor. En de vertraging van de Bafang kan je toch instellen?

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:26:
Wettelijk verplicht? Mijn Bosch fiets heeft het niet hoor. En de vertraging van de Bafang kan je toch instellen?
Ik kan de wet zo niet vinden. Ik heb het destijds gevonden op de website van een fietsenwinkel die ombouwsets verkoopt.
Remonderbreking
Om een rustige (niet schokkende) ondersteuning te verkrijgen wordt het motorvermogen bij het stoppen met trappen langzaam afgebouwd. Bij remmen moet de motor echter meteen worden uitgeschakeld. Wettelijk is één remonderbreker verplicht.

TheS4ndm4n#1919

• bgttje
RocketKoen schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:05:[...]Met 25km/u betekent dat dat je 3,5m later stil staat dan anders bij een noodstop.
Dit klopt niet. De mijne houdt er gelijk mee op. Kan je in de software instellen. En altijd de remhandel schakelaars aansluiten. Mijn vrouw, die een Stella Modena heeft met koppel sensor, vind de Bafang juist heel prettig rijden(heeft ook last van haar knieen). Als je m in "current" modus zet dan werkt ie erg soepel. Mijn cadans ligt ook tussen de 50 en 90 en dan doet ie t prima. Dat getwijfel of een PAS niet goed werkt.......ja, misschien bij al die goedkope, niet instelbare fietsjes!!!!!

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 12-09-2015 12:24 ]

Verwijderd

Peatsmoke schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 08:18:
Volgens dit schema is het rendement van de Bosch aandrijving bij een cadans van 80 juist optimaal:
[afbeelding]

(Schema is vertaald uit het Duits).
Is dit voor de Active en Performance motor gelijk ?

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:05:
[...]

Ze zijn wettelijk verplicht.
Verder heeft de trapsensor, tenminste die met een magneetwieltje, een vertraging van ongeveer een halve seconde voordat hij je motor stil zet. Met 25km/u betekent dat dat je 3,5m later stil staat dan anders bij een noodstop.
De bbs heeft n vertraging van 0.25s standaard.
Daarnaast hebben je remmen geen vertraging dus die 3,5m klopt echt niet.

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:38:
[...]

De bbs heeft n vertraging van 0.25s standaard.
Daarnaast hebben je remmen geen vertraging dus die 3,5m klopt echt niet.
Het gaat vooral om de simpele sensoren. Een schijfje met 8 magneetjes en een sensor op het frame.
Stel je fietst met 60 traprotaties per minuut, dan geeft die sensor elke 1/8 sec een pulsje.

Je wilt niet dat je motor telkens uitvalt als je toevallig langzaam trapt (hoge versnelling). En ook niet dat de motor ineens stopt door een meetfoutje. Of dat de motor ineens begint als hij 1 pulsje krijgt (je zal maar voor het stoplicht staan en je trapper 1mm bewegen, net langs zo'n magneetje).

Daarom moet er een vertraging zitten op het aansturen van de motor ten gevolge van de trapsensor.

En remmen terwijl je motor nog met een flink koppel naar voren wil werkt niet zo goed. Ik heb het wel eens geprobeerd door de sensoren af te koppelen/overbruggen. Zelfs met de rem erop ging die fiets er vandoor.

Natuurlijk zijn er ook genoeg fietsen (vooral de duurdere modellen en alle middenmotoren) met een veel betere krachtsensor. Daar is die vertraging niet zo hard nodig. En zonder die vertraging is een remonderbreker ook niet nodig.

TheS4ndm4n#1919

• Opperpanter2
De vraag ging specifiek over de bbs0x. Met remmen vast blijf ik gewoon stilstaan ook bij de 750Watt versie.

• Peatsmoke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:17:
[...]

Is dit voor de Active en Performance motor gelijk ?
Voor zover ik heb kunnen uitvogelen wel.
RocketKoen schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:47:
[...]

Ik kan de wet zo niet vinden. Ik heb het destijds gevonden op de website van een fietsenwinkel die ombouwsets verkoopt.

[...]
Als het wettelijk verplicht is, wat ik overigens betwijfel, staat het in de Regeling Voertuigen. Hier worden alle technische inrichtingseisen omschreven.
Waarom twijfel ik of het verplicht is: wanneer je een koppeling niet intrapt of intrekt blijft de motor ook aandrijven. De vertraging is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de remmen en die in vergelijking tot de energie die een bewegende fiets in zich heeft, is de energie die de motor nog blijft leveren verwaarloosbaar.
DHL schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:28:
Ik zou graag dezelfde curve voor de Yamaha eens zien. Volgens mij ziet die er veel constanter uit. Voor mij was 80 een te hoog cadans. 50 a 60 doe ik liefst.
Deze link is een pdf, waarin jou vermoeden of theorie in ieder geval wel bekrachtigd wordt. Als je een Yamaha systeem hebt is dit wel een interessant documentje, waarvoor je wel de Duitse taal enigszins moet beheersen.

[ Voor 31% gewijzigd door Peatsmoke op 12-09-2015 16:06 . Reden: aanvulling regeling voertuigen ]

• DHL

DHL

Ik kan geen Duits... Kan je het kort vertellen?
Je voelt een enorm verschil qua rijden tussen Bosch en Yamaha. Ik denk zelfs dat Yamaha de betere is voor mensen met een goede conditie. Bosch is goed als je toch een cadans van 80 haalt en volgens mij helpt hij je op dat ogenblik dan weer meer dan de Yamaha doet.
Zo heb ik toch met beiden mogen ervaren. Als ik moet kiezen tussen de twee... zou een lastige vraag zijn. Bosch heeft het voordeel dat er updates kunnen worden uitgevoerd, Yamaha heeft geen aansluiting. Qua betrouwbaarheid heb ik met geen van beiden probs gehad. Op gevoel denk ik dat Yamaha op lange termijn de winnaar is... maar dat is zuiver op gevoel gebaseerd. Bij MTB klaagt men beetje over de Bosch door dat kleine tandwieltje vooraan. Hier zou snel gras en zo tussen komen te zitten, wat je met Yamaha niet hebt. Yamaha heeft ook weer het voordeel dat je twee voorbladen kan hebben en hij is goedkoper...

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:49:
Ik kan geen Duits... Kan je het kort vertellen?
Je voelt een enorm verschil qua rijden tussen Bosch en Yamaha. Ik denk zelfs dat Yamaha de betere is voor mensen met een goede conditie. Bosch is goed als je toch een cadans van 80 haalt en volgens mij helpt hij je op dat ogenblik dan weer meer dan de Yamaha doet.
Zo heb ik toch met beiden mogen ervaren. Als ik moet kiezen tussen de twee... zou een lastige vraag zijn. Bosch heeft het voordeel dat er updates kunnen worden uitgevoerd, Yamaha heeft geen aansluiting. Qua betrouwbaarheid heb ik met geen van beiden probs gehad. Op gevoel denk ik dat Yamaha op lange termijn de winnaar is... maar dat is zuiver op gevoel gebaseerd. Bij MTB klaagt men beetje over de Bosch door dat kleine tandwieltje vooraan. Hier zou snel gras en zo tussen komen te zitten, wat je met Yamaha niet hebt. Yamaha heeft ook weer het voordeel dat je twee voorbladen kan hebben en hij is goedkoper...
Om een PDF van 82 blz. te vertalen heb ik niet zo heel veel zin 8)7 , maar ik denk dat de grafiek wel veelzeggend is. Deze heb ik dan ook vertaald voor je. :)
Let wel: dit is een publicatie van Yamaha, dus wat objectiviteit betreft zou er hier en daar wel iets aan kunnen haperen. Maar zoals de grafiek laat zien, levert Yamaha al trekkracht van 0 omwentelingen per minuut, terwijl andere systemen pas trekkracht gaan leveren als de trap-as begint te draaien.

Yamaha groot
(klikken voor grote versie)

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Nog wat belangrijke informatie over de Yamaha motor voor bovenstaande grafiek van Peatsmoke :) :
  • Continu vermogen: 250W
  • Ondersteuning tot 25 km/u (vanaf dit moment bouwt de motor af tot +/- 27 km/u)
  • Ondersteuning tot max. 100 O/m (rpm) op uitgaande as
  • Maximaal koppel op uitgaande as: 70Nm bij 80 O/m (rpm)
Staat trouwens hele interessante informatie in de PDF. Vanaf blz. 52 wordt uitgelegd hoe je in de diagnostische mode van het display kan komen om eventuele problemen met de motor of bekabeling te kunnen vinden en testen.
Er is zelfs een mogelijkheid om foutmeldingen uit het verleden op te vragen en te bekijken/testen.

Bedankt voor het vinden van deze zeer nuttige pdf. _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Chrasher op 12-09-2015 19:57 ]

PSN-id: Chrasher

• bgttje
Dat is het mooie van de BBS-0x motortjes, als je moeilijk weg komt.......gashendeltje induwen. Last van de knietjes onderweg de helling op.........hetzelfde. Heb het zelf gezien met mn vrouw op haar vouwfiets met BBS-01/250W en ettelijke km's in de bergen. Op het laatst als een brommer gebruikt.

• DHL

DHL

Peatsmoke, dit is heel duidelijk te voelen als je met de Yamaha rijdt. Ook makkelijk te testen. Remmen inknijpen en druk op de trapas: bij yamaha gaat de motor al duwen. Bij Bosch gebeurt niks. Bij Yamaha mag je tijdens het opstarten ook je voet niet op de trappers zetten, zoniet krijg je minder ondersteuning.
Bosch zou nu met hun nieuwe motor meer naar de Yamaha toegaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opstarten= wegrijden? Ik (Bosch motor) rij altijd weg met mijn voet op de trapper (staan op 3 en 9 uur stand, horizontaal) en dat rijdt perfect lekker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Toch vertrekt de Yamaha nog sneller bij kracht leveren. Zie ook de curves hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
DHL schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:02:
Toch vertrekt de Yamaha nog sneller bij kracht leveren. Zie ook de curves hierboven
Zoals ik al schreef komt de illustratie uit een scholing (=reclame) van Yamaha en zou je de objectiviteit van die curves ook met een (of heel veel) korrels zout moeten nemen, zeker als het om de curve gaat van "Ander merk".

Ik zal binnenkort een een proefrit maken op een Yamaha en mijn oordeel daarna nog eens vellen.
Pagina: 1 ... 57 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.