Verwijderd
@ DHL accu was nagenoeg leeg althans het display gaf aan geen bereik meer .
Verwijderd
Ik heb net de accu gereset als ik de lader weer aansluit laad hij niet .
Ik heb de accu teruggeplaatst in de fiets , accu capaciteit op het display 3 blokjes ( vol is 5 )
Bereik geeft aan in eco 48 KM
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 08:42 ]
Dat is goed mogelijk, want ik meet ook geen spanning op de Bosch lader. Maar als ik deze aan de accu leg, dan laadt die wel.Opperpanter2 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:16:
Kan zijn dat die Bosch accu's geen spanning geven tot ze worden aangezet door die derde draad die als signaal draad fungeert. Ik begreep dat er op die derde draad 5V gezet moet worden om de accu "aan te zetten".
Overigens was mijn lader ook stuk na iets van zes maanden. Deze is gewoon onder garantie omgewisseld!
Verwijderd
Ik dacht al heb je een fiets van net 14 dagen oud en nu al problemen , gelukkig het is opgelost .
Bedankt voor het meedenken .
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 10:14 ]
Heeft iemand kennis om mijn gevoel te onderbouwen of onderuit te halen?
Verwijderd
http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Natuurlijk kunnen fiets/accufabrikanten hun eigen protocol toepassen waardoor iets generieks niet werkt, maar in de basis is het simpel: je hebt een accu van 24/36/48V en die moet je opladen.
Signatures zijn voor boomers.
Ik vind het een goede ontwikkeling dat systemen als Bosch, Impulse, Yamaha, Brose etc... de lat steeds hoger leggen en elkaar lekker beconcurreren.
Maar een algemene standaard voor e-bikes zie ik niet snel komen, daarvoor zijn de eisen van gebruikers ook veel te verschillend.
[ Voor 8% gewijzigd door Anwo op 27-08-2015 18:06 ]
Fijne link, bedankt!Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:26:
Volgens onderstaande link is er geen verschil allen power pack 300 en 400 Blz 18
http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
Heb dit gehad bij de MTB Cube. Heb een beetje kruipolie tussen motor en kader gespoten en het geluid was weg.Anwo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:04:
Sinds enige tijd hoor ik een tik / kraak bij het kracht zetten op de pedalen. Gaat om een Bosch Performance 2014 model. Bij rustig fietsen hoor ik het niet, dus alleen wanneer er meer kracht op de pedalen wordt gezet. Lijkt bij de trapas / motor vandaan te komen. Komt dit iemand bekend voor?
Ik had ook eerder een soortgelijk probleem, maar toen bleek het de trapper te zijn die langs het spatbord schuurde. Dit kwam vooral voor wanneer ik harder ging trappen.Anwo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:04:
Sinds enige tijd hoor ik een tik / kraak bij het kracht zetten op de pedalen. Gaat om een Bosch Performance 2014 model. Bij rustig fietsen hoor ik het niet, dus alleen wanneer er meer kracht op de pedalen wordt gezet. Lijkt bij de trapas / motor vandaan te komen. Komt dit iemand bekend voor?
...zou zomaar mijn fiets eens kunnen zijn.Anwo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:04:
Ik heb nl. hetzelfde sinds ik mijn ketting heb geserviced. Al heb ik wel de 'kettingkast' moeten demonteren voor het terugplaatsen van de ketting over het tandwiel. Ik denk dat deze niet helemaal 100% goed zit waardoor er 'iets' tikt. Een echte kraak is het nl. niet. Of het moet de nieuwe missing link zijn...
Het getik is overigens wel op dezelfde trapperstand. Ik heb het met name tijdens het wegrijden als het verzet wat groter is en met hogere snelheden.
Vanochtend wel weer lekker naar het werk gefietst
https://www.strava.com/activities/379082459
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 28-08-2015 09:13 ]
Verwijderd
Ik heb toen met een volle accu ca 105 KM mee gefietst in Eco stand dat was de eerste keer na aankoop
ben toen vergeten naar het bereik te kijken .
De accu was toen nagenoeg helemaal leeg en heb deze toen opgeladen dat ging tot 3 blokjes en toen
was de lader stuk en is omgeruild voor een goede en heb de accu vervolgens volledig opgeladen .
Ik heb toen naar het bereik gekeken en was 111KM in Eco stand .
Volgens Zemo is het max bereik 175 KM en volgens Wieleke 165 KM ik weet dat dit theoretisch en in de
praktijk niet haalbaar is .
Mijn vraag is nu past het bereik zich automatisch aan door het gebruik van mij in de praktijk ?
Nu zou 175 km me wel straf lijken. De MTB die toch wel licht is, geeft ook maar een 130 km aan na opladen. Mijn vorige Trek ook..
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Allen bedankt voor de reacties, ga wat DHL heeft gedaan eens proberen, heb nl. ook het idee dat de ophanging het geluid veroorzaakt.vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:08:
[...]
...zou zomaar mijn fiets eens kunnen zijn.
Ik heb nl. hetzelfde sinds ik mijn ketting heb geserviced. Al heb ik wel de 'kettingkast' moeten demonteren voor het terugplaatsen van de ketting over het tandwiel. Ik denk dat deze niet helemaal 100% goed zit waardoor er 'iets' tikt. Een echte kraak is het nl. niet. Of het moet de nieuwe missing link zijn...
Het getik is overigens wel op dezelfde trapperstand. Ik heb het met name tijdens het wegrijden als het verzet wat groter is en met hogere snelheden.
Het is aardig aan de prijs voor een ombouwset, ik vermoed dat ze uiteindlelijk wel goedkoper op internet zullen worden aangeboden.
Er zijn nog geen reviews, maar als het systeem z'n beloften waarmaakt dan is dit wel een enorm mooi product wat de lat voor andere ombouwsets hoger legt.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Allen bedankt voor de reacties, ga wat DHL heeft gedaan eens proberen, heb nl. ook het idee dat de ophanging het geluid veroorzaakt.
[/quote]
Je moet daar geen grote hoeveelheden WD40 in spuiten he. Bij mij drupte het nadien zelfs niet. Gewoon van alle richtingen een beetje. Was echt een krakend geluid bij mij. Zou eerst gedacht hebben dat het van de trapas kwam, maar blijkbaar wringt het een beetje tussen het kader en de ophanging van de motor. Hoop dat het bij jou opgelost is dan...
Max bereik is compleet afhankelijk van 100 en 1 factoren. Een beetje wind kan tien(tallen) kilometers schelen! Het is net als zuinig autorijden.[b][message=44829663,noline]
Mijn vraag is nu past het bereik zich automatisch aan door het gebruik van mij in de praktijk ?
1. Moet je vaak starten en stoppen?
2. Ben je zwaar?
3. Hoe hard rij je? Boven de 20 rijden is niet goed voor je actieradius. Luchtweerstand neemt erg snel toe.
4. Als je rechtop zit kom je veel minder ver.
5. Is het vlak?
6. Is het wegdek goed?
7. Waait het?
Etc. etc.
Ik haal met mijn Razer absurde afstanden; Laatst heb ik in Alkmaar (110 km)mijn nieuwe aanhanger opgehaald waarvan de helft zonder aanhanger en de andere helft met lege aanhanger, gemiddeld 23.9kmpu 75% eco, 10% std, 15% high, inc. bruggen Schellingwoude=> 12% accu over. Dat is een actieradius wat op Duitse fora bij lange na niet wordt gehaald, maar ik heb natuurlijk nauwelijks hoogtemeters, geen onverhard etc..
Ik denk dat ik 175km in eco met rustig weer zeker zal redden, mits en indien het parcours meewerkt en ik er geconcentreerd mee bezig ben. Eerlijk gezegd vermoed ik aan mijn cijfers te zien dat ik nog wel verder kan, maar dan wordt het wel 12+ uur op de fiets, dus dat trekt me niet zo (gewoon niet harder dan 15kmpu fietsen)
Zoals ik langere afstanden rij:
- Goed zittende wielerkleren. Het is geen snel pak, maar het zit echt wel goed strak. Ritsje dicht, beentjes geschoren etc.
- Diepe zit. Ik ga regelmatig op het stuur liggen als het goed asfalt is.
- Indien mogelijk op het kantje rijden: een boom om de tien meter hakt er veel meer in dan je denkt.
- Bij inhalen, rustig gaatje dichten en zoveel mogelijk slipstream pakken.
- hard bochten door gaan (minder remmen/accelereren)
- Routes plannen met zo min mogelijk stops.
- Wegrijden in klein verzet (sowieso actief schakelen voor hoge cadans).
- Niet harder dan 25kmpu, tenzij het op eigen kracht is. Laatste stukje snelheid is erg "duur".
- Als er erg veel meewind is: Super eco modus (oftewel motor uit).
- Als ik veel gewicht heb: optrekken in high (wel zo veilig als je oversteekt), direct naar eco als je op snelheid bent.
Heel veel zijn automatismes als wielrenner, ik ben er altijd op gebrand zuinig met mijn krachten om te gaan. Elk piezeltje wind wat ik kan vermijden vermijd ik dan ook religieus.
In Amsterdam red ik (wel op high) ook maar een kilometertje of 50. Veel stoppen, iets meer rechtop zitten, veel snelheidsverschil ivm inhalen/inhouden, veel bochten. het scheelt minstens dubbel verbruik.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 31-08-2015 09:19 ]
Verwijderd

Huh? Dat meen je niet.Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:10:
Een beetje regen is schijnbaar teveel voor de Bosch motor, hij doet hier niks meer, kan weer terug naar de fietsenmaker
Die van mij heeft al heel veel plensbuien doorstaan en dat zou voor Bosch geen issue mogen zijn. Balen man...
Het zit je ook niet mee met die fiets
[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 31-08-2015 10:32 ]
Verwijderd

Verwijderd
Bedankt voor je uitgebreide uitleg , maar wat ik nu graag wilde weten als ik de accu volledig geladen heb
geeft deze 111 KM bereik aan in Eco stand .
Dat vindt ik weinig of past het bereik zich aan wat ik met de vorige volle lading gefietst heb ?
WA lees ik overal, maar is dat nu al. of pas in 2017. Waar kan je zo'n verzekering vinden. De pech hulp van www.fietsned.nl leek mij wel wat en die boden ook verzkering aan, maar zag nergens iets over WA dus bellen. de mevrouw kon mij niets vertellen hier over.
Mijn verzekerings mannetje had wel een verzekering maar die was voor de diefstal enzo erg duur.
Kortom ik hoor graag van mensen die zo'n verzekering hebben waar en voor hoeveel.
[ Voor 8% gewijzigd door Lordsauron op 31-08-2015 13:03 ]
Je moet hem nu al verzekeren, bel ff met 12gobiking die kunnen je alles erover vertellen.Lordsauron schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:02:
Kan iemand hier met een Speed pedelec mij uitleggen hoe het nou zit met verzekering van dat ding.
WA lees ik overal, maar is dat nu al. of pas in 2017. Waar kan je zo'n verzekering vinden. De pech hulp van www.fietsned.nl leek mij wel wat en die boden ook verzkering aan, maar zag nergens iets over WA dus bellen. de mevrouw kon mij niets vertellen hier over.
Mijn verzekerings mannetje had wel een verzekering maar die was voor de diefstal enzo erg duur.
Kortom ik hoor graag van mensen die zo'n verzekering hebben waar en voor hoeveel.
Verwijderd
Dacht eerst dat het de snelheidssensor was maar hij valt nu gewoon random uit, soms na 2 seconden meteen een shutdown soms na een paar kilometer. Morgen is de FM er weer, heb gevraagd om een elektrische leenfiets...Vlassie1980 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:54:
Misschien moeten ze hem even uitlezen, als er kortsluiting is geweest dan moet dat te zien zijn.
Allemachtig, volgende week woensdag hebben ze pas tijd en een elektrische leenfiets hadden ze niet. Toch knap dat ik die al meermalen mee heb gekregen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2015 18:02 ]
Ik heb met mijn FMH ombouw kit ook zoiets gehad...vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:08:
[...]
...zou zomaar mijn fiets eens kunnen zijn.
Uiteindelijk bleek de trapas het probleem te zijn, trok scheef en dus kapot...
Het past zich wel aan de omstandigheden, maar ik ga er niet vanuit dat hij zulke grote stukken gebruikt ter extrapolatie.Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:59:
@ roffeltjes
Bedankt voor je uitgebreide uitleg , maar wat ik nu graag wilde weten als ik de accu volledig geladen heb
geeft deze 111 KM bereik aan in Eco stand .
Dat vindt ik weinig of past het bereik zich aan wat ik met de vorige volle lading gefietst heb ?
De ION en de Yamaha kijken volgens mij naar geleverd wattage in samenspraak met je snelheid gedurende een tijds of afstandblok (een minuut? 100 meter?) en doen dan een extrapolatie over de resterende lading. Lijkt me logisch dat Bosch ook zo werkt.
Overigens vind ik 111 op Eco een heel behoorlijke afstand, die van mij is meestal conservatiever. Gaandeweg de rit wordt hij steeds optimistischer. Toegegeven, ook wel eens met storm tegen gehad dat hij te optimistisch was en de kilometers wegsmolten
Vragen naar de baas?Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:12:Allemachtig, volgende week woensdag hebben ze pas tijd en een elektrische leenfiets hadden ze niet. Toch knap dat ik die al meermalen mee heb gekregen
Ik heb ook wel meegemaakt dat iets niet kon, maar na een paar woorden met de eigenaar gaat het meestal verrassend soepel. Ik verwacht ook niet anders, want ik betaal de hoofdprijs voor een reden: ik verwacht per direct een vervangend model dat ik net zo lang mag gebruiken als dat de reparatie duurt.
Een slimme eigenaar herkent een vaste klant en cultiveert dat.
Af en toe een geef ik ze wel een flesje wijn als ze extra hard willen hollen of als er wat te vieren is, het zijn aardige mensen en ik heb in mijn leven geleerd dat af en toe een schouderklopje/presentje het leven leuk maakt. Ik loop ook net even harder voor collega's die het waarderen.
Betreft de storing: kan echt alles zijn, inclusief kabelbreuk. Ik geloof eigenlijk niet zo in de contactjes nalopen als het steeds erger wordt, ik heb nog nooit meegemaakt bij een E-bike dat dit soort klachten niet einde oefening waren voor een onderdeel. Ik hoop dat je verzekerd bent
[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 01-09-2015 13:12 ]
Verwijderd
't Is wel heel typisch dat het optrad na stevige regen en naarmate de fiets meer tijd heeft gekregen om te drogen het probleem weg is. Vermoed een lichte mate van sluiting ergens..roffeltjes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:09:
Betreft de storing: kan echt alles zijn, inclusief kabelbreuk. Ik geloof eigenlijk niet zo in de contactjes nalopen als het steeds erger wordt, ik heb nog nooit meegemaakt bij een E-bike dat dit soort klachten niet einde oefening waren voor een onderdeel. Ik hoop dat je verzekerd bent
Ion kon een buitje wel hebben, maar gaf bij mij altijd de geest als het echt hoosde.
- De Display was niet meer te lezen door condens en overleed dan na een paar weken. Ik denk dat we op drie fietsen minimaal 8 displays hebben versleten in 5 jaar.
- Kabelboom stekkers sloten niet goed meer. Ook elke keer raak na zware regen.
Ik heb met mijn Yamaha motor nu één keer een freeze gehad, wat opgelost was na mijn display losklikken, voor de rest 5k km zonder storing, Al ben ik wel benauwd voor een echte hoosbui.... die display is blijkbaar gemaakt van goud en diamanten. Vervanging is volgens Batavus 140 euro....
Dit vraag ik me ook af, met mijn Merida E-spresso trap ik me ook aardig de tandjes. Ik ga het wel even navragen.Ramon typeR schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:36:
Van het weekend de 25km/u Bosch active line geprobeerd, wat me opviel is dat je bij 25 km een aardig hoog beentempo moet ontwikkelen. Met andere woorden met een bikespeed RS module zal je ook het tandwiel moeten veranderen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit een eenvoudig klusje?
Uhm nou weet ik niet wat voor fiets je hebt geprobeerd, maar ik heb nog nooit een E-Bike gereden waarbij de zwaarste versnelling niet veel te zwaar was voor 25kmpu.Ramon typeR schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:36:
Van het weekend de 25km/u Bosch active line geprobeerd, wat me opviel is dat je bij 25 km een aardig hoog beentempo moet ontwikkelen. Met andere woorden met een bikespeed RS module zal je ook het tandwiel moeten veranderen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit een eenvoudig klusje?
Serieus, het is veel beter om je beentempo boven de 70 te hebben (eigenlijk 80, maar concessies meoten soms worden gemaakt^^), scheelt slijtage aan je gewrichten. Als dat te snel is dat een kwestie van oefenen. Daarna kan je altijd nog naar een ombouwkit kijken.
En ja, vervangen van de tandwielen is een eitje, mits je het juiste gereedschap hebt. Als het een naafversnelling is zou ik het lekker door de FM laten doen, tenzij je veel ervaring hebt met het demonteren van kettingkasten (dingen zijn een notoir probleem, ook fietsenmakers hebben er een hekel aan).
Maar nogmaals, met een beetje normaal beentempo (80) ga je bij een naafversnelling boven de 35kmpu!
Nexus 8=> 39x18 (en dan ben ik redelijk conservatief! Meestal is het zwaarder)
7.61 meter per omwenteling *54 rpm *60minuten =25 kmpu => je draait je knieen finaal aan gort.
7.61 meter per omwenteling *80 rpm *60minuten =36,5 kmpu
7.61 meter per omwenteling *100 rpm *60minuten =45,6 kmpu
Derailleur: http://www.bikecalc.com/cadence_at_speed
46x11 =>
25 kmpu 46rpm....

35 kmpu 65rpm... tsja.
45 kmpu 74rpm... gaat net, maar echt lekker is het niet.
Zwaarder dan de fabrieks meegeleverde versnellingen is meestal flauwekul, ze zijn eigenlijk altijd veel te zwaar. Als je dit soort toeren niet kan draaien moet je niet aan zo'n supersnelle fiets beginnen.
''Aandrijfftandwiel zal 16 tot 20 tanden zijn vooraan ipv 36 tot 46 bij het vorig model. Dit zal een verbetering zijn voor het vertrekken bij lagere cadans . Motor zal meer kracht hebben bij vertrek met grote versnelling (motor maakt meer toeren dus zit hier ook een groter koppel voor de performance motor 60 NM ipv 50 bij vorig model ) Het opdrijven van deze motor is door gebruik van kleiner voortandwiel en hoger motortoerental niet zo makkelijk meer''. Bron
Ben ik benieuwd hoeveel tanden de Bosch speed pedelec heeft, die moet ik ook hebben denk ik. Iemand?
Heb overigens geinformeerd bij bikespeed RS en de motorkarakteristiek blijft behouden met de module, hij heft enkel de 25km/u begrenzing op. Dus toch maar zoeken naar een Performance model, had gehoopt dat een onbegrensde Active line hetzelfde zou zijn als de Performance uitvoering aangezien de hardware hetzelfde is, maar niet dus..
[ Voor 17% gewijzigd door Ramon typeR op 02-09-2015 16:47 ]
36 op de crank zou ik voor een elektrische fiets al klein vinden, ik gebruik op een niet-elektrische fiets meestal een 38.
Bosch active en performance hebben een 1:2,5 overbrenging tussen trapas en voortandwiel. Dus 20 tanden op de crank is effectief een 50 tanden! 16 tanden crank is effectief 40 tanden etc.
wat de poster hierboven al zei...ik heb zelf een 17 tandwiel crank wat eigenlijk een 42'er isMaasluip schreef op woensdag 02 september 2015 @ 18:06:
Ik mag hopen dat met "16 tot 20 tanden" een intern tandwiel wordt bedoeld en niet het tandwiel op de crank. Want daar kun je helemaal niks mee.
36 op de crank zou ik voor een elektrische fiets al klein vinden, ik gebruik op een niet-elektrische fiets meestal een 38.
---------------
Zag dat de 2016 serie van merida online stond. Gek genoeg heet de E-spresso 409 2015 nu opeens de 410 en de oude 2015 410 heet nu weer de 511

Daarnaast lijken ze grotendeels te zijn overstapt naar Shimano Steps voor de wat duurdere fietsen. Bosch Nyon zie ik even niet zo 1-2-3 terug...
Bosch

Shimano Steps

Tijdens de elektrischefietsen.com opstapdag heb ik ook een E-spresso met Steps gereden en ik vond dat heel wat minder prettig rijden als Bosch. Als je tegen de 26 a 27 km per uur aanzat ging de motor bokken wat een heel onrustige rij-ervaring is. Bij mijn eigen E-spresso gaat dit veel subtieler, weet niet of ze dat inmiddels al hebben aangepast, het was namelijk een prototype.
Er vandaag al 30 km op gefietst. Echt een fantastische waanzinnig mooi uitziende fiets en wat fiets hij heerlijk. Perfecte suspension, aandrijving en super stevig.
Maar verder, ik wil wel even reageren op deze veel voorkomende maar foutieve ideeën over fietsenproductie.
1. Vrijwel alle draaiende delen van fietsen komen uit Azie, de rest komt uit het oostblok. Koga, R&M, Batavus, het is allemaal te herleiden tot dezelfde groothandels.
2. Fietsen van de grote spelers de Nederlandse markt worden met de hand geassembleerd in Nederland of Duitsland, vaak door één man of vrouw. Koga, Idworkx e.d. adverteren hiermee, maar dit is al jaren redelijk standaard. De reden is niet eens de kwaliteit, maar de kleine oplages maken uitbesteden duur. En een bos spaken en een velg vervoeren kleiner en minder kwetsbaar dan een geassembleerd wiel... een kwestie van prijs
Het hogere segment racefiets wielen komt ook vaak uit China of het Oostblok.
Waar ze netjes met de hand zijn geassembleerd aan de hand van rigoreuze Europese standaarden (toleranties).
Zo ook het spuitwerk, meestal is dat allemaal handwerk uit Europa, of je nou een Batavus, Gazelle of Idworkx Offrohler hebt.
3. Meer algemeen: Handgemaakte alu onderdelen zijn eigenlijk inferieur aan machinaal gesmede onderdelen. De reden dat je toch vaak dit soort onderdelen ziet in het hogere segment heeft te maken met de prijs van een een productie-run. Een goede machineshop in China inhuren voor een paar honderd beugeltjes is economisch niet praktisch als er zoveel C&C bedrijfjes in Europa (Oostblok!) zijn.
Dan over R&M, zij hebben gekozen om hun frame gewoon in elke fiets te hergebruiken, met maar een beperkt aantal maten. Het idee dat er een Deutsche Arbeiterr aan de hand van je order achter de Spargelen is weggeplukt om je frame te lassen is romantisch maar houdt geen stand. R&M heeft juist een verregaande standaardisering in hun gamma, daar waar bijvoorbeeld Batavus het Razer frame niet hergebruikt en de oplages vrijwel zeker kleiner is dan de hele oplage van R&M, En daar is niks mee, integendeel, heel goed van R&M!
Dus mooie fiets, maar je droom van een bijzondere procede wat andere fietsen niet hebben is maar een droom.
En de wachttijd heeft vermoedelijk vooral te maken met de levering van die vervelende Aziatische massa producten, namelijk de Shimano onderdelen
De premie is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder, woonplaats, dekking, enz. enz. Reken op een bedrag van minimaal €45 (voor WA) tot €200 (Casco met verhaal en opzittende) als je gebied woont waar gemiddeld risico heerst en je al je wilde haren kwijt bent.Lordsauron schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:02:
Kan iemand hier met een Speed pedelec mij uitleggen hoe het nou zit met verzekering van dat ding.
Over de wettelijke status van de snelle e-bike (tot 45 km/u) bestaan nogal wat onduidelijkheden, daarom heb ik al eens eerder (voor een andere site) uitgezocht hoe het nu precies zit.
De high speed e-bike gaat met meetrappen maximaal 45 kilometer per uur. Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.
Typegoedkeuring high speed e-bike:
De Europese kaderverordening is al ingegaan, zodat de speedpedelecs die nu op de markt komen reeds als bromfiets zijn gekeurd. De huidige speed-pedelecs worden komende anderhalf jaar omgezet van snorfiets naar bromfiets, met geel kenteken. Nieuwe speed-pedelecs zullen alleen nog maar met geel kenteken worden geleverd.
Vanaf 1 januari 2017 wordt gekekenhoe hardd een high speed e-bike kan als iemand meetrapt. De zogeheten maximale voertuigsnelheid bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is voor de regelgeving. De high-speed e-bike kan met meetrappen maximaal 45 kilometer per uur, dus wordt deze als bromfiets aangemerkt en dan mag de motor ook nog maar 0,5Kw vermogen leveren.
High-speed e-bikes zonder typegoedkeuring mogen niet op de openbare weg rijden. Hieronder vallen dus ook alle omgebouwde fietsen die met meetrappen harder gaan dan 25 km/u!!!
Tot 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een snorfiets:
- Je moet minimaal 16 jaar zijn;
- Je moet een bromfietsrijbewijs (AM) hebben;
- Je moet voor uw high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
- Je mag niet harder rijden dan 25 kilometer per uur binnen en buiten bebouwde kom;
- Je moet op je high speed e-bike een blauwe kentekenplaat hebben;
- Je moet op een fietspad rijden.
- Je moet minimaal 16 jaar zijn;
- Je moet een bromfietsrijbewijs (AM) hebben;
- Je moet voor uw high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
- Je mag op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom mag u niet harder dan 40 kilometer per uur op het fiets/bromfietspad. (Op de rijbaan mag u niet harder rijden dan 45 kilometer per uur);
- Je moet op uw high speed e-bike een gele kentekenplaat hebben;
- Je moet op het fiets/bromfietspad rijden (of op de rijbaan);
- Je moet een goedgekeurde helm dragen.
Het is echter duidelijk dat de snelle e-bike geen gebruik mag maken van de snelfiets-routes en fietssnelwegen die overal in den lande aangelegd worden om grote afstanden te overbruggen.
Het gelijk stellen aan een bromfiets heeft nog veel meer consequenties dan in alle artikelen beschreven wordt, maar daarover hoor je producenten en handelaars natuurlijk niet:
- Een high-speed MTB is waardeloos omdat je met je bromfiets toch nauwelijks op wegen en paden mag komen die interessant zijn.
- De onverplichte fietspaden (bord G13) zijn nu al verboden (met ingeschakelde motor) maar in de toekomst zullen deze helemaal verboden zijn.
- Fietspaden door natuur- en stiltegebieden (bord G11) zullen ook verboden gebied worden.

Bron: http://www.rijksoverheid....rtuigen/high-speed-e-bike
Wow allereerst bedankt voor de informatie, het meeste had ik inderdaad al gevonden maar bevestiging is altijd goed!.Peatsmoke schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:11:
[...]
De premie is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder, woonplaats, dekking, enz. enz. Reken op een bedrag van minimaal €45 (voor WA) tot €200 (Casco met verhaal en opzittende) als je gebied woont waar gemiddeld risico heerst en je al je wilde haren kwijt bent.
....
Zijn de bedragen die jij hierboven noemd per jaar of maand. om even te valideren wat ik elders gevonden had
Verder wist een FM mij vertellen dat de helm eerder een MIPS helm zou worden. Echter heb ik hier nergens bronnen voor kunnen vinden.
De eerste agent die daar een prent voor uit gaat schrijven mag zich melden, dan ben je echt desperate om aan je bonnenquota te komen.
Heb het er laatste nog met een vriend van me over gehad, die heeft bij de Bovag gewerkt en vind het ook onbegrijpelijk dat een speed pedelec geen aparte categorie gaat worden. Over een paar jaar zijn bromfietsen en snorfietsen achterhaald, let maar op.
Ik weet niet of ik terecht ben gekomen op een moppensite of iets wat degelijk serieus genomen moet worden. Het is te zot voor worden namelijk, stelletje incompetente apen...
Maar ja, dan maar allemaal aan de 'tuning' nietwaar
En dit is ook lachen:
http://www.elektrischefie...-opening-gazelle-fabriek/
Kom er maar in met die Willie variant
[ Voor 54% gewijzigd door Vlassie1980 op 04-09-2015 10:25 ]
Het zou allemaal zoveel simpeler kunnen als de overheid niet zou proberen om alles in de huidige wetgeving te proppen, maar bwvs een groen kenteken zou maken voor e-bikes. Wit op groen voor low-speed <25km en groen op wit voor high -speed als je dat echt zo graag wil.
Nog mooier zou zijn als de constructiesnelheid verdwijnt als criterium en er gewoon gekeken wordt naar maximumsnelheid en -geluid per soort weg/pad. Voor alle voertuigen gelijk, dus inclusief brom- en snorfietsen.
"Stilte"-fietspad? Dan mag je motor niet meer dan 50 decibel produceren, ongeacht welke motor.
Fietspad enkelbaans: max 30km/h
Fietspad dubbelbaans: max 50km/h
Wanneer op de rijbaan? Alle rijbanen waar 50km/h of minder gereden mag worden, en alleen wanneer je in staat bent de maximumsnelheid te halen. Dus ja, in een woonerf mag je met je snor ook gewoon op de rijbaan.
Opgelost? Opgelost.
Ik ben het volledig met je eens.Pathogen schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:33:
Wat een bizarre wetgevingen allemaal, totaal niet op de NL verkeerswetgeving of -situatie aangepast... Ik ben heel benieuwd hoe dit er over 2 jaar uitziet, wellicht dat ik dan alsnog een keer instap in de e-bikes.
Het zou allemaal zoveel simpeler kunnen als de overheid niet zou proberen om alles in de huidige wetgeving te proppen, maar bwvs een groen kenteken zou maken voor e-bikes. Wit op groen voor low-speed <25km en groen op wit voor high -speed als je dat echt zo graag wil.
Nog mooier zou zijn als de constructiesnelheid verdwijnt als criterium en er gewoon gekeken wordt naar maximumsnelheid en -geluid per soort weg/pad. Voor alle voertuigen gelijk, dus inclusief brom- en snorfietsen.
"Stilte"-fietspad? Dan mag je motor niet meer dan 50 decibel produceren, ongeacht welke motor.
Fietspad enkelbaans: max 30km/h
Fietspad dubbelbaans: max 50km/h
Wanneer op de rijbaan? Alle rijbanen waar 50km/h of minder gereden mag worden, en alleen wanneer je in staat bent de maximumsnelheid te halen. Dus ja, in een woonerf mag je met je snor ook gewoon op de rijbaan.
Opgelost? Opgelost.
Maar de overheid en alle overige stoffige instituten zoals het Fietsberaad kijken niet vooruit en zien de Speed Pedelec als een uitzondering en blijven snoeihard volhouden aan 2 categorisaties namelijk de snorfiets en de brommer.
Wakker worden stelletje fossielen, dit is een nieuwe categorie die over een aantal jaren meer voorkomt dan een snorfiets.
Een speed pedelec op de openbare weg waar 50 gereden mag worden is vragen om problemen. Ik zou me er in ieder geval nooit aan houden. Kom liever heel thuis
Het grootste issue hier is gewoon dat het probleem niet duidelijk is. Er is hier al eerder iemand geweest die wou aantonen dat pedelecs gevaarlijk waren en toen bleek uit zijn eigen statistieken dat het compleet onzin was.
Pedelecs bleken niet gevaarlijk, ouderen op de fiets krijgen meer ongelukken. Ouderen kiezen massaal voor pedelecs. Ikzelf ben van mening dat de winst van ouderen die in beweging blijven opweegt t.o.v. de extra gewonden. Ouderen zelf voelen zich ook veiliger op de e-bike omdat ze netjes mee kunnen komen in het verkeer en normaal kunnen optrekken.
Het is een afweging: Afschrikken of aanmoedigen? Een helmplicht zal niet alleen door de bescherming minder gewonden opleveren, maar ook omdat mensen gewoon lekker in de toet-toet blijven zitten in de heilloze route naar de oliecrisis.
Deze regering is natuurlijk per definitie niet geïnteresseerd in fietsers en zeker niet in het uit de auto krijgen van de forens. Meer asfalt en hogere snelheid op de autoweg, dat zijn speerpunten.
Dus verwacht geen pro-fietser blik op deze thematiek, wij zijn een probleem, niet een kans.
Eens. Dan kun je altijd opteren voor 30 op het fietspadVlassie1980 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:38:
[...]
Ik ben het volledig met je eens.
Maar de overheid en alle overige stoffige instituten zoals het Fietsberaad kijken niet vooruit en zien de Speed Pedelec als een uitzondering en blijven snoeihard volhouden aan 2 categorisaties namelijk de snorfiets en de brommer.
Wakker worden stelletje fossielen, dit is een nieuwe categorie die over een aantal jaren meer voorkomt dan een snorfiets.
Een speed pedelec op de openbare weg waar 50 gereden mag worden is vragen om problemen. Ik zou me er in ieder geval nooit aan houden. Kom liever heel thuis
Binnen de bebouwde kom? Op een enkelbaans pad? Daar heb ik nooit de 30 gehaald op weg naar schoolroffeltjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:55:
Snelheid op een fietspad beperken tot 30kmpu is waanzin, dat is op een scholierenfiets ook wel te doen als je meewind hebt. Iedereen dan maar een fietscomputer?
De limiet is er dan ook niet zozeer om fietsers af te remmen maar om het langzamere publiek te beschermen tegen die paar roekeloze uitzonderingen, net als de bedoeling van de reguliere snelheidslimieten op autorijbanen (naar mijn mening) doen.
[ Voor 29% gewijzigd door Pathogen op 04-09-2015 11:00 ]
1. Wie gaat dat controleren?
2. Wat doe je met snelle fietsers?
3. Waarom die arbitraire grens? Waarom niet 20kmpu? 30kmpu? 40kmpu?
We zijn toch GVD tweakers, waarom gaan we hier oplossingen poneren terwijl we niet eens het probleem hebben vastgesteld? We weten toch beter?
1. Politie. Schept meteen banen.roffeltjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:59:
Oneens.
1. Wie gaat dat controleren?
2. Wat doe je met snelle fietsers?
3. Waarom die arbitraire grens? Waarom niet 20kmpu? 30kmpu? 40kmpu?
We zijn toch GVD tweakers, waarom gaan we hier oplossingen poneren terwijl we niet eens het probleem hebben vastgesteld? We weten toch beter?
2. Beboeten.
3. Die is niet arbitrair, maar de snelheidslimiet voor bromfietsen op een fietspad binnen de bebouwde kom.
Het probleem is onduidelijke wetgeving, die ervoor zorgt dat je teveel geld uit moet geven aan kentekenbewijzen, verzekeringen en helmen waar die niet per definitie nodig zijn.
De oplossing is niet om de wetgeving heen werken, maar een duidelijke wetgeving maken.
Kwestie van iets slimmer prioriseren
2. Jij wil met droge ogen beweren dat we scholieren moeten gaan beboeten?
3. Die is hardstikke arbitrair want met elke fiets haal ik die snelheid en dat is ook nog eens hardstikke legaal.
Nogmaals, kom eerst eens met een duidelijke probleemstelling voordat er dit soort proef-ballonnetjes worden opgelaten. Zoals ik al laat zien is het heel makkelijk om gehaktballen te draaien van deze oplossingen en is de noodzaak nog geen enkele keer naar voren gekomen.
2. Ehh ja? Scholieren zijn gewoon mensen? Ik heb vaak zat een boete gehad voor niet-werkende lampjes, dat kan ook best voor roekeloos rijgedrag.
3. Leuk dat je 30 kunt halen op je fiets, maar er zijn genoeg situaties waar 30+ gewoon gevaarlijk is. De bebouwde kom zit vol met zulke situaties. Ik kan ook 140 halen met bijna elke auto, dat maakt het niet verstandig. Iets baseren op bestaande wetgeving is simpelweg niet arbitrair.
De noodzaak is er wel degelijk. Er worden nieuwe voertuigsoorten geïntroduceerd die niet normaal binnen de huidige wetgeving te passen zijn. Dus is er noodzaak voor wetswijzigingen. Pak het dan ook meteen goed aan.
Wat vind je wel een geldige noodzaak?
Schades die niet door verzekeringen gedekt worden vanwege vage kentekenwetten?
Ziekenhuisrekeningen die daardoor niet te betalen zijn?
Als ik met een zeepkist op de openbare weg ga rijden en aangereden word, dan ben ik toch echt Le Jacques.
Kentekentjes plakken is een pleistertje, maar geen oplossing, want het blijft onhandig om met die zeepkist op de rijbaan te gaan rijden en met de snelheid die ik kan halen pas ik eigenlijk ook niet goed op het fietspad.
Dus moet er een oplossing komen.
Ongeacht of bejaarden in een zeepkist beter meekunnen met het verkeer. Ongeacht of de zeepkist een vervanging kan zijn voor de vervuilende bromfiets. Ongeacht alle voordelen van de zeepkist, die zijn namelijk niet van toepassing als je niet op een correcte manier van de openbare weg gebruik kunt maken met je zeepkist.
En ja, ongeacht of je met een beetje common sense op een verantwoordelijke manier met je zeepkist kunt rijden. Common sense is, ondanks de benaming, niet zo common als je zou denken en niet afdoende om de dato 2015 mensen duidelijk te maken hoe ze zich normaal kunnen gedragen in het verkeer.
Dat komt dan ook omdat er voor fietsers geen snelheidgrens is. Je baseert je op wetgeving die er niet is. Bovendien is het doel Nederland veiliger en goedkoper te maken of om iedereen precies evenveel boetes te geven?Pathogen schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:28:
1. Laat de politie gewoon de wet handhaven, ongeacht welk publiek er beboet wordt? Fietsers staan niet boven de wet, bromfietsers ook niet en automobilisten ook niet. Op dit moment worden automobilisten veel gecontroleerd, bromfietsen sporadisch en fietsers eigenlijk alleen als de winter begint. Dat is ook geen evenwicht.
Er is geen snelheidsgrens voor fietsers. Je baseert je op wetgeving die er niet is.2. Ehh ja? Scholieren zijn gewoon mensen? Ik heb vaak zat een boete gehad voor niet-werkende lampjes, dat kan ook best voor roekeloos rijgedrag.
Er is geen snelheidsgrens voor fietsers.Je baseert je op wetgeving die er niet is.3. Leuk dat je 30 kunt halen op je fiets, maar er zijn genoeg situaties waar 30+ gewoon gevaarlijk is. De bebouwde kom zit vol met zulke situaties. Ik kan ook 140 halen met bijna elke auto, dat maakt het niet verstandig. Iets baseren op bestaande wetgeving is simpelweg niet arbitrair.
Wat jij wil doen is electrische fietsen onder brommers zetten en dat lijkt logisch..... maar dan moet je eigenlijk alle fietsen er ook onder zetten en dan komt je idee keihard in botsing met de wetgeving. Dus in tegenstelling tot wat je denkt is het ook de wetgeving die dit tot een probleem maakt.
Sorry, "just because"is geen reden.De noodzaak is er wel degelijk. Er worden nieuwe voertuigsoorten geïntroduceerd die niet normaal binnen de huidige wetgeving te passen zijn. Dus is er noodzaak voor wetswijzigingen. Pak het dan ook meteen goed aan.
Kwantificeer dit eens? Ik waarschuw je alvast, er is al voldoende statistiek die aangeeft dat onder de 65+ pedelecs niet gevaarlijker zijn dan een gewone fiets dus je moet wel aardig creatief zijn met je bewijslast.Wat vind je wel een geldige noodzaak?
Schades die niet door verzekeringen gedekt worden vanwege vage kentekenwetten?
Ziekenhuisrekeningen die daardoor niet te betalen zijn?
Je beroept je op common sense, maar mijn common sense is het dus niet met je eens. Gek genoeg zijn de statistieken tot nog toe aan mijn kant, blijkbaar zijn er meer versies van "common sense"? Laat ik toegeven dat zolang de statistieken mij gelijk geven ik redelijk comfortabel in deze discussie zit, het ontbreken van enige bewijslast over de noodzaak maakt het een éénzijdig verhaal.
Als Pedelecs tot significant meer doden en ziekenhuis bezoek leiden hebben we een probleem. Maar dat gaat alleen op voor 65+ers en dat zijn nou net niet de speed-pedelec gebruikers.
Als het gevolg van deze hetze is dat wielrenners, ligfietsers en andere fietsers worden weggetreiterd dan gaan we meer mensen in de auto proppen. Ik zal je wat verklappen, het auto probleem dat is een veel groter probleem dan de speedpedelecs en kost ettelijke miljarden meer.
En ziekenhuiskosten? Hoe zit dat met meer bewegen? Het is allemaal helemaal niet zo simpel als dat jij het doet voorkomen. Wegtreiteren van fietsers gaat alleen maar duurder worden.
Nee, ik wil niet dat elektrische fietsen als bromfiets worden gezien. Ik wil dat overal, consistent, de toegestane snelheid afhankelijk is van de baan waar gereden wordt, niet van het voertuig. Het voertuig is namelijk niet erg voor de veiligheid van de verkeerssituatie. De belangrijkste factor in hoe hard je veilig over een weg kunt gaan is de weg.
Ok, het ene voertuig is met betere remmen uitgerust dan het andere, maar dat is (hopelijk) wel afgestemd op de snelheid die je met dat voertuig kunt bereiken.
Wat jij zegt is: pedelecs zijn niet gevaarlijk, dus hoeven we er geen goed passende wetgeving voor te verzinnen. Ben ik het niet mee eens. Juist doordat pedelecs ook naar mijn mening erg goed in het Nederlandse verkeer passen, zal moeten worden bepaald op welke manier ze moeten worden beoordeeld.
Wbt je vraag voor kwantificering: dat is niet belangrijk. Als je op een voertuig (mijn zeepkist-voorbeeld) rondrijdt dat niet normaal te verzekeren is, zal je verzekering je gewoon een dikke vinger geven. Hoe vaak dit gebeurt is niet interessant, al schat ik in dat het percentage pedelec-auto ongelukken ergens rond het percentage van fiets-auto ongelukken zal liggen.
Wat belangrijk is, is dat je kunt fluiten naar je centen op het moment dat er iets met je gebeurt. Daarmee zeg ik niet dat je fysiek gevaarlijker bent (is ook niet mijn mening) maar dat je dubbel met de gebakken peren kunt zitten.
Ook hiervoor: giet alle bestaande en nieuwe weggebruikers in een duidelijke, simpele wetgeving en dergelijke (potentiële of bestaande) problemen zijn niet meer van toepassing.
En just because is geen reden? Wat? Je vindt het voldoende om dat ene losse schroefje aan te draaien en niet te kijken naar alle bouten en moeren die rammelen? Vereenvoudiging van de wetgeving verkleint administratieve rompslomp en is dus op de lange termijn goedkoper. Ik zeg: doen.
Ik ben absoluut geen tegenstander van e-bikes en pedelecs, sterker nog, het is een geweldig nieuw soort voertuig. De overheid gaat er alleen behoorlijk raar mee om door ze te proberen als snor- of bromfiets te classificeren. Ik wil verder gaan en voertuigclassificatie in zijn geheel afschaffen. Is dat ambitieus? Behoorlijk. Maar de ambitie an sich maakt het niet tot een slecht idee.
Nee, niet alle fietsen. Alleen alle fietsen met trapondersteuning. Want dat is gewoon een ander beestje. Al het commentaar dat je wel mee moet trappen om die snelheid te behalen is maar bijzaak want een agent kan niet controleren in hoeverre dat waar is of in hoeverre het "bijtrappen" slechts het tevreden houden van de trapassensor is en dat alle aandrijving uit de elektromotor komt.roffeltjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:54:
[...]
Wat jij wil doen is electrische fietsen onder brommers zetten en dat lijkt logisch..... maar dan moet je eigenlijk alle fietsen er ook onder zetten en dan komt je idee keihard in botsing met de wetgeving. Dus in tegenstelling tot wat je denkt is het ook de wetgeving die dit tot een probleem maakt.
En wat is dan het verschil tussen elektrische fiets en een elektrische bromfiets? Dan zou het voor fabrikanten wel heel aantrekkelijk worden om op een elektrische bromfiets een trapassensor te zetten waardoor die alleen maar rijdt als je voor de vorm je trappers ronddraait en het ding (dat elektrisch 50 km/h loopt) als een fiets te verkopen "want een fiets heeft geen maximum snelheid".
Voorheen was er de regel "fietsen met trapondersteuning stoppen met ondersteuning bij 25 km/h". Daar wordt een beetje soepel mee omgegaan in zoverre dat bij sommige fietsen de trapondersteuning niet stopt maar je boven de 25 km/h kunt bijtrappen. Dat is gewoon een categorie fietsen die fietsen zijn.
Dan heb je de speed pedelecs die harder dan dat kunnen. Dat is een andere categorie waar andere regels voor moeten gelden. Want je kunt niet zeggen dat een elektrische fiets geen maximum snelheid heeft "omdat het een fiets is" en een elektrische bromfiets wel "omdat het een bromfiets is". Het zijn gewoon dezelfde voertuigen in een iets andere vormgeving. Een bromfiets begon ook als fiets met hulpmotor.
En ja, het klopt dat een 45 km/u model inderdaad ondersteuning geeft tot 45 km/u maar dan moet je heel hard trappen, de gemiddelde snelheid zal rond de 30 a 32 km per uur liggen. Terwijl een bromfiets altijd volgas kan en dus ook hogere gemiddelde snelheden haalt.
Maar het Fietsberaad gaat er dus bijvoorbeeld automatisch vanuit dat een Speed Pedelec echt constant zo hard gaat en daarom willen ze hem dus als bromfiets aanstippen en zorgen dat je een bromfiets helm op moet. Complete waanzin en duidelijk dat ze er zelf de ballen verstand van hebben.
Maar waar dit ook heen gaat, het is op dit moment echt een rare situatie, vol met mazen in de wet, of makkelijk te gebruiken gedoogbeleid.
De grens tussen ongemotoriseerd en gemotoriseerd verkeer is weggenomen. Viva la revolucion!
Dat zeg je wel, maar er is ook hier in dit topic iemand die met handgas kan rijden en niet hoeft te trappen. Of hij dan wel of niet 45 km/h haalt is niet zo spannend, zet er een krachtigere motor op en je haalt het wel. Het is gewoon wachten tot die fiets op de markt komt. En wat dan? Zoals ik al zeg: je kunt als controlerende instantie niet snel controleren of een fiets echte trapondersteuning heeft (in de zin van zoals jij het neerzet) of dat het een trapassensor is die slechts tevreden gehouden moet worden en alle aandrijving komt uit de motor.Vlassie1980 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:06:
Het gaat er vooral om dat Speed Pedelecs op internet sites worden aangeduid met grote 45 km per uur logo's.
En ja, het klopt dat een 45 km/u model inderdaad ondersteuning geeft tot 45 km/u maar dan moet je heel hard trappen,
Heb nu een Batavus razer besteld en zet er wel een badass 3.3 op.
[ Voor 5% gewijzigd door bhoek op 04-09-2015 14:45 ]
Nee, op mijn vraag:Wat doe je met snelle fietsers kwam direct het antwoord:Maasluip schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:59:
[...]Nee, niet alle fietsen. Alleen alle fietsen met trapondersteuning.
Beboeten.
Toen ik doorvroeg over scholieren werd dit nogmaals bekrachtigd.
Volgens deze logica moet voor de standaard e-bike dezelfde regels gelden als voor een snorfietsDan heb je de speed pedelecs die harder dan dat kunnen. Dat is een andere categorie waar andere regels voor moeten gelden. Want je kunt niet zeggen dat een elektrische fiets geen maximum snelheid heeft "omdat het een fiets is" en een elektrische bromfiets wel "omdat het een bromfiets is". Het zijn gewoon dezelfde voertuigen in een iets andere vormgeving. Een bromfiets begon ook als fiets met hulpmotor.
- Brommerrijbewijs
- Kentekenbewijs
- Verboden op onverlichte fietspaden
Wat een feest voor de participatie...
En Maassluip, wat is je reactie op de volgende keiharde feiten?
1. Je op een gewone fiets ook makkelijk 25kmpu rijdt?
2. Een racefiets harder gaat?
3. Een ligfiets nog harder gaat?
4. Een velomobiel nog veel harder gaat?
Meer regels? Plaatjes? Helmen verplichten? Verjagen van het fietspad?
Om maar weer met feiten aan te komen in plaats van dit ongefundeerde bangmaak praatje van jullie.
1. Er is tot nu toe geen statistiek geproduceerddie de noodzaak van jullie noodgrepen nodig maakt. De onderzoeken die er zijn geweest wijzen erop dat er niks aan de hand is.
Met andere woorden, elke onderbouwing mist tot nu toe.
2. Er is onderzocht wat de impact is van een helmplicht op fiets participatie. Die is dramatisch
3. Volgens jullie redenatie moet iedereen aan de extra regelgeving (zie bovenstaande voorbeelden van fietsers die veel harder gaan dan die levensgevaarlijke pedelecs). Zie punt 2 voor de impact.
Links of rechtsom jullie blijven toeteren voor meer regels zonder enige ondebrouwing en negeren de volkomen terechte angst dat dit het fiets forenzen een enorme dreun gaat geven.
http://www.fietsersbond.n...n-veiligheid#.VemWFPntmko
30 tot 40% minder fietsers... en jullie hebben geen enkele feitelijk onderbouwing.
Ik vind het kolderriek hoe jullie met hand en tand dit verdedigen.
Handgas is iets totaal anders, dan heb je het niet meer over een pedelec. (Pedal assisted)Maasluip schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:40:
[...]
Dat zeg je wel, maar er is ook hier in dit topic iemand die met handgas kan rijden en niet hoeft te trappen. Of hij dan wel of niet 45 km/h haalt is niet zo spannend, zet er een krachtigere motor op en je haalt het wel. Het is gewoon wachten tot die fiets op de markt komt. En wat dan? Zoals ik al zeg: je kunt als controlerende instantie niet snel controleren of een fiets echte trapondersteuning heeft (in de zin van zoals jij het neerzet) of dat het een trapassensor is die slechts tevreden gehouden moet worden en alle aandrijving komt uit de motor.
Ik hoef als pedelec rijder ook helemaal geen handgas, het gaat mij er juist om dat ik in beweging ben. Die handgas gevallen mag je wat mij betreft wel als brommer kwalificeren omdat je immers een gashandel hebt.
Tsja, dus op dit soort uitzonderingen moeten volgens jou alle e-bikes onder de knoet met als logisch gevolg dat iedereen die harder gaat dan Oma straks ook aan de helm moet? *Terwijl Oma juist de doelgroep is die vaker valt*.Maasluip schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:40:
[...]
Dat zeg je wel, maar er is ook hier in dit topic iemand die met handgas kan rijden en niet hoeft te trappen. Of hij dan wel of niet 45 km/h haalt is niet zo spannend, zet er een krachtigere motor op en je haalt het wel. Het is gewoon wachten tot die fiets op de markt komt. En wat dan? Zoals ik al zeg: je kunt als controlerende instantie niet snel controleren of een fiets echte trapondersteuning heeft (in de zin van zoals jij het neerzet) of dat het een trapassensor is die slechts tevreden gehouden moet worden en alle aandrijving komt uit de motor.
De hele beredenatie dat een e-bike gelijk is aan respectievelijk een snorfiets of een brommer is gewoon het begin van de waanzin. Als je een E-bike gelijkstelt aan een racefiets hebben we een heel andere discussie.
Want laten we wel zijn, dat is een stuk logischer. Het klopt qua snelheid en qua gebruik.
1. Meer regels is geen oplossing.Pathogen schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:27:
Wat jij zegt is: pedelecs zijn niet gevaarlijk, dus hoeven we er geen goed passende wetgeving voor te verzinnen. Ben ik het niet mee eens. Juist doordat pedelecs ook naar mijn mening erg goed in het Nederlandse verkeer passen, zal moeten worden bepaald op welke manier ze moeten worden beoordeeld.
2. Jouw voorgestelde regels leiden tot een afname van de aantrekkelijkheid. Je vind het een prachtig vervoermiddel, waarom stel je dan iets voor wat het zo verschrikkelijk schaadt. De impact van de helmplicht is onderzocht na invoering in Australie, Het was dramatisch.
Laat dit alsjeblieft tot je doordringen. Helmen betekent een significante afname van het aantal fietsers.
Ja ja, de wetgeving voor gewone fietsen is niet afdoende, extra registratie is minder rompslomp. Sorry je weet net als ik dat je nu een beetje aan het bazelen bent geslagen omdat je gewoon geen onderbouwing kan verzinnen die enigszins standhoudt.En just because is geen reden? Wat? Je vindt het voldoende om dat ene losse schroefje aan te draaien en niet te kijken naar alle bouten en moeren die rammelen? Vereenvoudiging van de wetgeving verkleint administratieve rompslomp en is dus op de lange termijn goedkoper. Ik zeg: doen.
Ik herhaal: kom met statistieken die aantonen dat pedelecs meer moeten worden gereguleerd, dan hebben we een discussie. Maar die cijfers zijn er niet, in tegendeel, er blijkt niks aan de hand te zijn.
Laat dat goed tot je doordringen: er is geen significant meer risico tussen een e-bike en een fiets. Het verschil treedt op als je boven de 65 wordt... en dan blijkt dat de participatie van ouderen een bepalende factor was (zonder e-bike kwamen die mensen überhaupt het verkeer niet meer in).
Aan de andere kant is er onderzoek dat aantoont dat extra regelgeving negatief is voor de fiets participatie.
Ik hoop vanuit het diepste in mijn hart dat je beseft dat je wel een heel erg goede reden moet hebben die gestaafd is met statistieken voordat je de fietser-participatie naar beneden gaat brengen door extra regels.
Want je goedbedoelde ideeën hebben dus een significante impact op de participatie. Is dat werkelijk het signaal wat je wil afgeven in deze tijd?
Je kunt niet ontkennen dat er een grijs gebied is waarmee je een speedpedelec kunt maken die volgens jullie onder de fietsregelgeving moet vallen maar verder helemaal een elektrische bromfiets is.
Ja, je moet meetrappen. Maar met een 1,5 kW motor hoef je ook niet echt vermogen te leveren.
Waar ligt de grens? Jullie praten alsof er geen grens is en alles maar mogelijk moet zijn.
Er was ook een tijd dat het niet nodig was om een maximum snelheid voor auto's te hebben. Het verkeer evolueert en je moet daar op een gegeven moment regels voor instellen. Zoveel elektrische fietsen die veel harder dan 25 km/h gaan zijn er niet. Het gros is de standaard e-bike waar de trapondersteuning bij 25 km/h ophoudt en daar zijn is de huidige regelgeving voldoende voor.roffeltjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:03:
[...]
1. Er is tot nu toe geen statistiek geproduceerddie de noodzaak van jullie noodgrepen nodig maakt. De onderzoeken die er zijn geweest wijzen erop dat er niks aan de hand is.
In Australië. Je wil toch niet serieus Australië op fietsgebied gelijktrekken met Nederland?http://www.fietsersbond.n...n-veiligheid#.VemWFPntmko
30 tot 40% minder fietsers... en jullie hebben geen enkele feitelijk onderbouwing.
En daarbij, uit dat onderzoek: "De fietshelm is ontworpen voor klappen tot 20 km/h en helpt dus voornamelijk bij eenzijdige ongevallen"
Wat is dat voor een nietszeggende zin. Als dat zo is, waarom hebben alle wielrenners dan een helm op? Een fietshelm vermindert gewoon de imapct bij ongevallen waar je met je hoofd ergens tegenaan komt.
[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 04-09-2015 15:37 ]
Elke E-bike wordt af fabriek begrenst op 25 of 45 kmpu. Er is geen dealer die dit aanpast (kunnen ze meestal niet).
Brommers mogen vrolijk tot 55kmpu
Snorfietsen mogen met veel genot 34kmpu
Ik heb geen e-bike gezien die 55 kmpu gaat. Jaja, ze zullen er zijn, maar zullen we een wedje doen dat procentueel en absoluut er een stuk meer brommers zijn die 80 gaan dan een e-bike die 55 haalt?
Zo ook de standaard e-bike. Hoeveel% gaat er harder dan 25? Sterker nog, waarom schieten met een mug op een olifant als een snorfiets tot 34kmpu mag van de politie?
Het gaat hier gewoon om de logica. Als een speed-pedelec een bromfiets is, is een gewone pedelec een snorfiets. Een speed pedelec is geen bromfiets (zoals ik hier al keihard aantoon is dit niet alleen qua werking, maar ook op de markt een enorm verschil) en een gewone pedelec is geen snorfiets.
Dus wat is je doel om dit toch vol te houden ook al ben je tot nog toe totaal niet instaat om dit te onderbouwen met enige noodzaak?
En betreft Australie=> Maassluip, hoeveel procent afname van het aantal fietsers vind jij acceptabel?
Ik zal het verklappen, ik vind dat we moeten gaan voor een toename. Gebaseerd op kosten
Begrijp niet dat ze zo op de kap zitten van de speedbikes, die halen doorgaans 35. Een 125 cc scooter is duizend keer gevaarlijker want dikwijls een goedkope afgeleide van de 50cc variant. En dat laat men wel toe zonder problemen.
Ik wil maar zeggen, het gevaar bepaal je zelf door gebruik te maken van je gezonde verstand... En niet door de wetgeving.
Welke extra registratie? Hoezo meer regels?roffeltjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:22:
[...]
1. Meer regels is geen oplossing.
2. Jouw voorgestelde regels leiden tot een afname van de aantrekkelijkheid. Je vind het een prachtig vervoermiddel, waarom stel je dan iets voor wat het zo verschrikkelijk schaadt. De impact van de helmplicht is onderzocht na invoering in Australie, Het was dramatisch.
Laat dit alsjeblieft tot je doordringen. Helmen betekent een significante afname van het aantal fietsers.
[...]
Ja ja, de wetgeving voor gewone fietsen is niet afdoende, extra registratie is minder rompslomp. Sorry je weet net als ik dat je nu een beetje aan het bazelen bent geslagen omdat je gewoon geen onderbouwing kan verzinnen die enigszins standhoudt.
Ik herhaal: kom met statistieken die aantonen dat pedelecs meer moeten worden gereguleerd, dan hebben we een discussie. Maar die cijfers zijn er niet, in tegendeel, er blijkt niks aan de hand te zijn.
Laat dat goed tot je doordringen: er is geen significant meer risico tussen een e-bike en een fiets. Het verschil treedt op als je boven de 65 wordt... en dan blijkt dat de participatie van ouderen een bepalende factor was (zonder e-bike kwamen die mensen überhaupt het verkeer niet meer in).
Aan de andere kant is er onderzoek dat aantoont dat extra regelgeving negatief is voor de fiets participatie.
Ik hoop vanuit het diepste in mijn hart dat je beseft dat je wel een heel erg goede reden moet hebben die gestaafd is met statistieken voordat je de fietser-participatie naar beneden gaat brengen door extra regels.
Want je goedbedoelde ideeën hebben dus een significante impact op de participatie. Is dat werkelijk het signaal wat je wil afgeven in deze tijd?
Categorisatie van voertuigen afschaffen, snelheidslimieten toewijzen aan de weg ipv het voertuig.
Als je het nog ietsje losser wil hebben, dan laat je die limiet op het fietspad binnen de bebouwde kom lekker zitten. Ik vind het persoonlijk geen gek idee, zie dagelijks voldoende compleet onoverzichtelijke situaties waar menig fietser en bromfietser het er een stuk veiliger af zou brengen als ze zich een ietsjepietsje in zouden houden.
Die limiet van 30 op een fietspad binnen de bebouwde kom vormt ook een probleem binnen mijn concept:
- als je géén limiet doorvoert ben je inconsistent bezig en zul je bromfietsers naar het fietspad lokken, omdat ze daar lekker door mogen karren.
- als je de limiet op 50 zet waar de automobilist ook 50 mag, wek je de indruk dat het veilig is om 50 te rijden over een fietspad in de bebouwde kom en dat is het helaas vaak genoeg niet.
We zouden de limiet nog kunnen verplaatsen naar kruispunten, zoals je vaak 50-borden ziet bij gevaarlijke kruispunten op N-wegen.
Helmplicht? Waar haal je die vandaan? Niet uit mijn binnenzak in ieder geval. Ik voel me prettig met een helm op de bromfiets, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat jij een helm op moet op jouw voertuig.
Afname fietsers? Waarom zouden er MINDER fietsers komen als het voor ELK SOORT fiets makkelijker en duidelijker wordt om in NL te rijden?
Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat je blijft ontkennen dat kromme wetgeving een probleem is, als er in dit topic al meerdere mensen (mijzelf meegeteld) letterlijk hebben aangegeven GEEN e-bike of pedelec te overwegen.
Het risico op ongelukken is en blijft geen enkel onderdeel van mijn redenering. De afhandeling wanneer een ongeluk daadwerkelijk is opgetreden wel. Ik heb zelfs expliciet aangegeven dat ik niet inschat dat elektrische fietsers meer of minder ongelukken maken dan spierkrachtrijders. Ik behoef je niet te overtuigen van een punt waar ik je niet op betwist.
Gebazel... Het is erg fijn discussie voeren als je er van beticht wordt onzin uit te kramen, helemaal als je mijn punten niet lijkt te willen snappen. Ontkennen dat er een discussie is lijkt me ook moeilijk, gezien het aantal posts dat we al heen en weer hebben gemaakt.
Verwijderd
- Ik ken zet 65+ers die nog altijd op een gewone fiets rijden. Ik vind ook niet dat dit een aparte groep is.
- Ik (zelf 65+, e-bike) bedank er voor als ik kans loop regelmatig op een (er zijn ook smalle fietspaden) door 50+ "fietsers" wordt voorbijgescheurd. Snelheidsverschillen worden namelijk veel te groot (15 km normaal <-> 50 km Pedelec).
- Zodra ik i.c.m. een e-bike een helm zou moeten dragen dan staat hij diezelfde dag nog op Marktplaats (fiets dus).
- Wat is het nut van 50 Kmu (of beduidend boven de 30 Kmu) te kunnen rijden? Hooguit voor mensen die van stad A naar stad B rijden want in de bewoonde stad is het gewoon te druk voor die snelheden.
- Verder leert de praktijk dat je wetten kunt maken wat je wilt. Mensen ontduiken ze toch altijd. Er blijven namelijk altijd eigenwijze idioten over.
Dank. Het duurde 18 dagen na bestellen. Had eerst een victoria 9.6 in bestelling staan maar na 1.5 maand verschuiven van leverdatum was ik het zat.roffeltjes schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:26:
Prachtige fiets, gefeliciteerd.
Maar verder, ik wil wel even reageren op deze veel voorkomende maar foutieve ideeën over fietsenproductie.
1. Vrijwel alle draaiende delen van fietsen komen uit Azie, de rest komt uit het oostblok. Koga, R&M, Batavus, het is allemaal te herleiden tot dezelfde groothandels.
2. Fietsen van de grote spelers de Nederlandse markt worden met de hand geassembleerd in Nederland of Duitsland, vaak door één man of vrouw. Koga, Idworkx e.d. adverteren hiermee, maar dit is al jaren redelijk standaard. De reden is niet eens de kwaliteit, maar de kleine oplages maken uitbesteden duur. En een bos spaken en een velg vervoeren kleiner en minder kwetsbaar dan een geassembleerd wiel... een kwestie van prijs
Het hogere segment racefiets wielen komt ook vaak uit China of het Oostblok.
Waar ze netjes met de hand zijn geassembleerd aan de hand van rigoreuze Europese standaarden (toleranties).
Zo ook het spuitwerk, meestal is dat allemaal handwerk uit Europa, of je nou een Batavus, Gazelle of Idworkx Offrohler hebt.
3. Meer algemeen: Handgemaakte alu onderdelen zijn eigenlijk inferieur aan machinaal gesmede onderdelen. De reden dat je toch vaak dit soort onderdelen ziet in het hogere segment heeft te maken met de prijs van een een productie-run. Een goede machineshop in China inhuren voor een paar honderd beugeltjes is economisch niet praktisch als er zoveel C&C bedrijfjes in Europa (Oostblok!) zijn.
Dan over R&M, zij hebben gekozen om hun frame gewoon in elke fiets te hergebruiken, met maar een beperkt aantal maten. Het idee dat er een Deutsche Arbeiterr aan de hand van je order achter de Spargelen is weggeplukt om je frame te lassen is romantisch maar houdt geen stand. R&M heeft juist een verregaande standaardisering in hun gamma, daar waar bijvoorbeeld Batavus het Razer frame niet hergebruikt en de oplages vrijwel zeker kleiner is dan de hele oplage van R&M, En daar is niks mee, integendeel, heel goed van R&M!
Dus mooie fiets, maar je droom van een bijzondere procede wat andere fietsen niet hebben is maar een droom.
En de wachttijd heeft vermoedelijk vooral te maken met de levering van die vervelende Aziatische massa producten, namelijk de Shimano onderdelen
De cruiser nuvinci 25 is standaard niet op voorraad bij Riese und muller omdat ze voornamelijk vraag naar de high speed varianten hebben. Hij werd dus on order in elkaar gezet. Ik bedoel ook te zeggen dat het geen mainstream massaproduct is.
Volgens de specificaties zitten er overigens geen onderdelen van Shimano in. Remmen van magura, nuvinci versnelling etcetera.
Ik zal jezelf maar quoten:Pathogen schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:02:
[...]
Welke extra registratie? Hoezo meer regels?
Wat is een kenttekenbewijs?Pathogen schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:33:
Je goedbedoelde voorstel komt dus direct neer op extra registratie voor een massa fietsers.Kentekenplicht, kentekenplaat en keuringen snorfiets en bromfiets
Sinds 1 januari 2007 moeten snorfietsen net zoals brommer en scooters een eigen kenteken hebben. Zonder kenteken rijden is een boete riskeren van 190 euro. Bij de registratie worden de technische gegevens van het voertuig en de persoonsgegevens van de eigenaar genoteerd. (doel is o.a. veiligheid en bestrijding van de criminaliteit).
Omdat bij een indeling op snelheid er logischerwijs een helmplicht aan vast zit, juist door de gleichschaltung met bromfietsen.Helmplicht? Waar haal je die vandaan? Niet uit mijn binnenzak in ieder geval. Ik voel me prettig met een helm op de bromfiets, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat jij een helm op moet op jouw voertuig.
registratie is zeer zeker niet makkelijker'Afname fietsers? Waarom zouden er MINDER fietsers komen als het voor ELK SOORT fiets makkelijker en duidelijker wordt om in NL te rijden?
de logischerwijs verbonden helmplicht zorgt zeer zeker voor afname.
[quote\]Gebazel... Het is erg fijn discussie voeren als je er van beticht wordt onzin uit te kramen, helemaal als je mijn punten niet lijkt te willen snappen. Ontkennen dat er een discussie is lijkt me ook moeilijk, gezien het aantal posts dat we al heen en weer hebben gemaakt.
[/quote]
Ok niet netjes, excuses.
Ik wordt alleen heel erg ziek van binnen als mensen dingen poneren terwijl ze niet beseffen dat meer regels minder fietsers zijn. Je laat dat nu weer merken.dat je helemaal niet door hebt wat een kenttekenplicht inhoudt.... en dat bij inschaling op snelheid de helmplicht een feit is.
Waarom ben ik hier ziek van? Omdat het allemaal al onderzocht en bekeken is. Het zou zo ontzettend gaaf zijn als mensen met dit soort ideeen eens gingen kijken van "Goh, zo'n helmplicht, is dat een goed idee?"
En ja, jij pleit impliciet voor een helmplicht door te blijven hameren op kenttekens en indeling op snelheid.
Wat ook nogal wringt is je voorbijgaan aan de toegestane snelheidslimiten die veel hoger liggen dan de wettelijk beschreven waardes. Er is voor brommers geen 45kmpu limiet, maar een 56kmpu limiet, een snorfiets mag 34kmpu voordat hij een procesverbaal aan de broek krijgt. een brommer is dus 24% sneller dan wat men denkt, een snorfiets zelfs 36%. De indeling gaat dus niet werken.
Verder, ik draag altijd een helm, ook op mijn 25kmpu pedelec. Zou iedereen moeten doen. Alleen besef ik me dat niet iedereen het wil en dat afdwingen een dreun voor fiets participatie is.
Zie bovenstaande 65+er die zijn fiets per direct weg zou doen.
@TonVH,
1. Brommers worden meestal rond de limiet van 56 kmpu uitgeleverd, de politie vindt dat prima.
2. Snorfietsen worden meestal rond de limiet van 34kmpu uitgeleverd, de politie vindt dat prima..
3. Electrische Fietsen worden netjes gelimiteerd op 25 en 45kmpu
De snelheidsverschillen zijn er al en gaan niet wezenlijk anders worden, anders dan dat de snelle fietser een potje op zijn hoofd moet hebben. Het wordt voor de medeweggebruiker niet veiliger!
Verwijderd
1. Brommers worden meestal rond de limiet van 56 kmpu uitgeleverd, de politie vindt dat prima.
2. Snorfietsen worden meestal rond de limiet van 34kmpu uitgeleverd, de politie vindt dat prima..
"
Brommers rijden tegenwoordig niet meer op het fietspad. of de rijbaan verstandig is, is weer een andere kwestie.
Netjes limiteren van fietsen is natuurlijk niet zo. Ik lees hier volop van mensen die (e-bike) met gemak 27 of 28 halen. je praat dan over 10%. Een verschil dat (volgens mijn informatie) ook geldt voor brommers, snorscooters.
Overigens wordt de ellende van allemaal regels grotendeels veroorzaakt door mensen die met de limieten af-fabriek een genoegen nemen en gaan opvoeren.
Waar heb je dat gevonden? Zie die informatie nergens staan. Het Japanse Shimano heeft de steps technologie en Nuvinci is van het Amerikaanse Fallbrook technologies. Zie bij beide partijen nergens een link naar elkaar toe staan, zowel niet op hun eigen website als op wikipedia.
Ik zal even mijn gedachtengang beter uitleggen:
Mijn suggestie om aparte kentekenplaten te maken was voornamelijk bedoeld als tegenwicht voor het domweg indelen als snor- en bromfiets, zoals de overheid nu doet. Ik ben zeker geen fan van het registreren van elke fiets, maar als men dat toch graag wil lijkt krampachtig in hetzelfde hokje proppen als de bestaande gele en blauwe plaatjes me geen oplossing. Vandaar die suggestie.
Ik brainstorm vervolgens meteen verder (drukdrukdruk!
Overigens wil ik nog steeds geen helmplicht voorstaan. Ook in de huidige snor- en bromindeling is de helmplicht een doorn in het oog en oorzaak van vele belachelijk hoog opgevoerde blauwe plaatjesmobielen. Ik word bijna dagelijks ingehaald (en hard ook nog!) door een snorfiets, en mijn bromfiets rijdt op dat moment gewoon voluit (54 op de rollenbank).
Nou is dat natuurlijk een exces dat niet af te vangen valt, aangezien deze meneer ook als hij 50 had gemogen toch 75 had gereden zonder helm. Eerder een voorbeeld van falende helmplicht.
(als ik 20-30 rijd gaat mijn helm al dicht, krijg dan al last van traanogen
Wanneer is een helm naar mijn idee dan wel een aantrekkelijke optie? Als er sprake is van een sterk verhoogd risico op een valpartij. En dat is in wielergroepen, mountainbiking en als je als een idioot door het verkeer heen raast. Oh ja, en kleine kinderen. Daarom zie je die groepen al vaak met een helm, dus die hoef je niet te verplichten

Gemotoriseerd verkeer heeft daar nog een bijkomend nadeel bovenop: bromfietsen zijn een stuk zwaarder dan een e-bike. Die brommerhelm is dan ook handig als je die 90 kilo niet de bocht door krijgt bijvoorbeeld.
Als laatst je verhaal over limieten, dat wil ik toch iets nuanceren. Een bromfiets (geel plaatje) mag toch echt slechts 45km/h rijden. Dat de rollenbank als een zodanig onnauwkeurig instrument wordt gezien dat hier nog 11 hele kilometers bovenop komen ligt aan de rollenbank.
Een standaard begrensde scooter zal dan ook ergens tussen de 45 en 50 rijden op de teller. De mijne in ieder geval wel toen ie nieuw was.
Ik ben niet op de hoogte hoe pedelecs getest worden, maar als ze ook op de rollenbank gaan hoort die correctie er ook gewoon bovenop te komen. Ik denk sterk dat je een boete kunt aanvechten als je op een standaard rollenbank een prent krijgt voor een snelheid tussen de 45 en 56 km/h.
Dat je pedelec op precies 45 wordt afgeleverd verschilt niet met een standaard bromscooter en valt eigenlijk niemand aan te rekenen.
In mijn omgeving is het overigens niet te doen om binnen de bebouwde kom netjes op de rijbaan te blijven met een bromfiets. Je wordt in een constante slalom gebracht van fietspad op, fietspad af. Nog zo'n geweldig stuk wetgeving dat veel beter kan worden uitgevoerd, maar niet in dit topic.
Even een paar antwoorden op vragen of opmerkingen van mijn kant:
Bedragen zijn per jaar.Lordsauron schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:55:
[...]
Zijn de bedragen die jij hierboven noemd per jaar of maand. om even te valideren wat ik elders gevonden had
Vooralsnog is het een helm met een ECE 22.05 keur (bromfiets/motorhelm) er is echter een flinke lobby aan de gang om dit te wijzigen. Aangezien een gewone fietshelm al niet voldoende is voor een gewone pedelec, zou het kunnen dat er een variant gezocht wordt tussen een ENE1078 en de ECE22.05 in. Dat is een helm zoals ik liet zien (in Zwitserland en Duitsland zijn dit soort helmen al te koop).Verder wist een FM mij vertellen dat de helm eerder een MIPS helm zou worden. Echter heb ik hier nergens bronnen voor kunnen vinden.
Fietspaden door stiltegebieden zijn voorzien van bord 12 en dus verboden voor bromfietsers (=speed-pedelec). verder zijn de bonnenquota al een paar jaar geleden afgeschaft en wordt er verbaliserend opgetreden om de verkeersveiligheid te bevorderen (aldus de Rijksoverheid). Ga er maar vanuit dat als jij met een gele plaat op je fiets daar rijdt en een toezichthouder zit je rijden, je grote kans loopt op een bekeuring.Vlassie1980 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:39:
Fietspaden door stiltegebieden verboden terrein voor speed pedelecs -
De eerste agent die daar een prent voor uit gaat schrijven mag zich melden, dan ben je echt desperate om aan je bonnenquota te komen.
De Bovag heeft niks met verkeersveiligheid te maken maar is een branche-organisatie die omzet en afzet ziet voor aangesloten bedrijven. Hoe lager de drempel voor een speed-pedelec, hoe hoger de omzet voor de aangesloten bedrijven, dus die redenering van de Bovag is goed te begrijpen.Heb het er laatste nog met een vriend van me over gehad, die heeft bij de Bovag gewerkt en vind het ook onbegrijpelijk dat een speed pedelec geen aparte categorie gaat worden. Over een paar jaar zijn bromfietsen en snorfietsen achterhaald, let maar op.
https://www.rijksoverheid...ets-met-trapondersteuningvhal schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:08:
[...]
Ik weet niet of ik terecht ben gekomen op een moppensite of iets wat degelijk serieus genomen moet worden. Het is te zot voor worden namelijk, stelletje incompetente apen...
Maar ja, dan maar allemaal aan de 'tuning' nietwaar
Er is inderdaad een discussie om fietsers zich verplicht te laten houden aan de maximum snelheid. In Duitsland is dat al van toepassing op woonerven en voetgangersgebieden. (Iets dat je als grensbewoner dient te weten).roffeltjes schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:55:
Snelheid op een fietspad beperken tot 30kmpu is waanzin, dat is op een scholierenfiets ook wel te doen als je meewind hebt. Iedereen dan maar een fietscomputer?
Deze stellingen zijn nog niet wetenschappelijk aangetoond, maar ik vermoed daar ook wel ergens een verband, maar niet zo stellig als jij hier schrijft.Het grootste issue hier is gewoon dat het probleem niet duidelijk is. Er is hier al eerder iemand geweest die wou aantonen dat pedelecs gevaarlijk waren en toen bleek uit zijn eigen statistieken dat het compleet onzin was.
Pedelecs bleken niet gevaarlijk, ouderen op de fiets krijgen meer ongelukken. Ouderen kiezen massaal voor pedelecs. Ikzelf ben van mening dat de winst van ouderen die in beweging blijven opweegt t.o.v. de extra gewonden. Ouderen zelf voelen zich ook veiliger op de e-bike omdat ze netjes mee kunnen komen in het verkeer en normaal kunnen optrekken.
De helmplicht lijkt mij (gezien de gemiddelde snelheid) gewoon noodzaak, want als je met die snelheid op het asfalt klapt met je schedel, loop je grote kans op een hersenletsel of schedel(basis)fractuur.Het is een afweging: Afschrikken of aanmoedigen? Een helmplicht zal niet alleen door de bescherming minder gewonden opleveren, maar ook omdat mensen gewoon lekker in de toet-toet blijven zitten in de heilloze route naar de oliecrisis.
Deze regering is natuurlijk per definitie niet geïnteresseerd in fietsers en zeker niet in het uit de auto krijgen van de forens. Meer asfalt en hogere snelheid op de autoweg, dat zijn speerpunten.
Dus verwacht geen pro-fietser blik op deze thematiek, wij zijn een probleem, niet een kans.
Dat de regelgeving geen hordes mensen op de speed-pedelec jaagt is duidelijk, maar het is in Europees verband zo afgesproken en verkeersregels worden steeds meer één op Europees grondgebied.
De politie vindt dat (volgens mij) helemaal niet prima, maar dit komt voort uit een uitspraak van de HR die in al zijn "wijsheid" vond dat dit de afwijkingen op rollenbaken kon zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:50:
Verder kunnen wij natuurlijk allemaal onze eigen mening hebben, maar dat is zoals de Europese wetgeving er ligt en geloof maar niet dat hierin nog iets veranderen zal, tenzij we uit de EU stappen, zoals sommige politici willen.
Voor mij is dit ook de reden geweest om geen snelle pedelec aan te schaffen en te gaan voor een gewone Cube Touring Hybrid. Voor het snel fietsen gebruik ik gewoon mijn Stevens Strada...
Over het "tunen" wil ik nog wel even kwijt dat dit imo gewoon asociaal is t.o.v. je medeweggebruikers. In geen geval van een ongeval met een e-bike (zeker als er letsel is) wordt er een diepgaand onderzoek ingesteld naar de e-bike (is nu al zo). Als blijkt dat jij op een motorrijtuig (e-bike die sneller kan dan 25 km/u) rijdt, dekt jou WA-verzekering niet. Aangezien je geen enkele verzekeringsmaatschappij vind die je opgevoerde fiets wil verzekeren, mag je zelf opdraaien voor de kosten. Aangezien je dat niet zo 1-2-3 zult kunnen, zadel je medeweggebruikers met een 'fijn' probleem op omdat jij je niet gewoon aan de regels wilt houden.
Wellicht nog iets om in overweging te nemen voor de mensen met een speed-pedelec (of opgevoerde/getunede pedelec): als voetganger en fietser (= gewone pedelec) geniet je de status van beschermde verkeersdeelnemer. Bij een aanrijding met auto of ander motorrijtuig krijg je hierdoor altijd jou schade vergoed. Voor de speed-pedelec en getunede versies is dat dus niet van toepassing want zij zijn wettelijk gezien een motorrijtuig.

[ Voor 3% gewijzigd door Peatsmoke op 05-09-2015 08:15 . Reden: typo ]
Verwijderd
quote:
TonVH schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:50:
De politie vindt dat (volgens mij) helemaal niet prima, maar dit komt voort uit een uitspraak van de HR die in al zijn "wijsheid" vond dat dit de afwijkingen op rollenbaken kon zijn.
Is niet van mij maar van @roffeltjes.
Verder ben ik het met je slotwoorden (onder de streep) eens.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 08:23 ]
Wat is wetenschappelijk bewijs als de statistieken tot nu toe alleen maar aangeven dat.[b][message=44870124,noline]Deze stellingen zijn nog niet wetenschappelijk aangetoond, maar ik vermoed daar ook wel ergens een verband, maar niet zo stellig als jij hier schrijft.
1. Pedelecs onder de 65+ geen verhoogd risico opleveren
2. De helmplicht (of het afschaffen daarvan) grote invloed heeft op de fiets participatie.
Je kan nu gaan handenwringen en dit geen wetenschappelijk bewijs vinden (al waren de studies over Australie wel via een universiteit, maar laat ik je dit gunnen), ik vind het diep triest dat de voorstanders van deze draconische ingrepen helemaal geen onderzoek hebben (zelfs niet op een bierviltje).
Je commentaar over stelligheid is wat mij betreft een ultiem zwaktebod.
Zo ook als je met 25 kmpu op het asfalt klapt.De helmplicht lijkt mij (gezien de gemiddelde snelheid) gewoon noodzaak, want als je met die snelheid op het asfalt klapt met je schedel, loop je grote kans op een hersenletsel of schedel(basis)fractuur.
Maar om iets minder flauw te zijn, er is onderzoek gedaan naar de gezondheids gevolgen van fietsen. Die zijn significant. Dus waarom mensen de fiets af jagen?
Verder kunnen we ook ingaan over de kosten van autogebruik, filevorming en milieu belasting.
Tomato tomato.De politie vindt dat (volgens mij) helemaal niet prima, maar dit komt voort uit een uitspraak van de HR die in al zijn "wijsheid" vond dat dit de afwijkingen op rollenbaken kon zijn.
Er zijn bij elk land uitzonderingen op regels. Ga nou niet hier stellig beweren dat wij op de Autobaan ook het gas oneindig mogen in rammen.Verder kunnen wij natuurlijk allemaal onze eigen mening hebben, maar dat is zoals de Europese wetgeving er ligt en geloof maar niet dat hierin nog iets veranderen zal, tenzij we uit de EU stappen, zoals sommige politici willen.
Dat onze regeerders rúcksichtlos dit invoeren is evident. Het is onderbuik gevoel(is hier ook zichtbaar door de posters hier die de statistieken negeren), het raakt de heilige koe niet en wordt besloten door mensen die überhaupt nooit fietsen.
Tot slot over tunen: even wat sarcasme er duimen dik opsmeren:
Een mooi sentiment. Het is ook niet alsof je je tuningssets, uitlaten en tandwielen voor brommers e.d gewoon bij de brommerboer kan krijgen. Of dat Auto's niet onbegrenst mogen rondrijden.
Nee, de pedelecs... op elke straathoek worden die tuningsets verkocht en elke FM helpt je wel met het omzeilen van de systemen.
Sorry, tuning een probleem vinden is een compleet gebrek aan perspectief. Jaja, het ene fout maakt het andere niet goed, blablabla. Het kneiterharde feit is dat tuning gewoon nauwelijks voorkomt daar waar hardrijden door gemotoriseerde broeders standaard is en glashard gedoogd wordt.
Dit gaat werkelijk nergens meer over, maar ja, met een rechtse autovriendelijke regering is er gewoon geen heil te behalen. Gevoed door een pers die niet kritisch is krijg je dit soort halfslachtige verdediging voor een onnodig beleid. Gepeperd met onzinnige opmerkingen dat we als Nederland hier niet van kunnen afwijken.
Treurig.
Maar goed, ik rij altijd met een helm dus ik heb straks lekker veel fietspad als de logische vervolgstappen genomen gaan worden.
zullen wel dit soort helmen worden:roffeltjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 08:40:
Overigens over de helm,Dus een helm die voor wielrenners (die harder kunnen en gaan!) zou voldoen is niet geschikt voor een speedpedelec?
Oh wielrenners van onze natie, maak uw borst maar nat. De regeleneefjes hebben jeukende handjes.
http://cratoni.com/de/bike/pedelec_-_e-bike/c-loom

Ik vermoed dat ze meer in de richting van de Cratoni Vigor gaan denken. Die is tenminste lekker licht, weegt maar 850 gram

We gaan het zien, wij hebben er ook geen invloed meer op, de fout is gemaakt toen we de Toet-toet vereniging aan de macht hebben gebracht. Het heeft geen drol te maken met Europees beleid maar met de populistische verdorvenheid van politici die de juiste beslissingen niet durven te nemen omdat ze dan electoraal worden afgestraft.
Een Speed Pedelec hoor je niet, dus er is geen enkele reden om die te weren in de stilte gebieden, je kan wel lekker principieel gaan lopen doen maar het slaat dus echt helemaal nergens op. Mocht de situatie zich voordoen dat ik in de toekomst wordt aangehouden dan heeft die agent een hele kwade aan mij.Peatsmoke schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 07:55:
Fietspaden door stiltegebieden zijn voorzien van bord 12 en dus verboden voor bromfietsers (=speed-pedelec). verder zijn de bonnenquota al een paar jaar geleden afgeschaft en wordt er verbaliserend opgetreden om de verkeersveiligheid te bevorderen (aldus de Rijksoverheid). Ga er maar vanuit dat als jij met een gele plaat op je fiets daar rijdt en een toezichthouder zit je rijden, je grote kans loopt op een bekeuring.
Daarom zeg ik: aparte categorie. Het is geen brommer en ook geen snorfiets.
Je mag dat wel een zwaktebod vinden maar verbanden wat betreft verkeersveiligheid zijn niet zo simpel te leggen als jij in je betogen doet. Dat er een duidelijk verband is tussen letsels en gereden snelheid is al meermaals wetenschappelijk aangeduid, maar er zijn bijvoorbeeld ook onderzoeken die erop duiden dat een hel juist zorgt voor een hoger risico omdat de berijder zich minder kwetsbaar voelt.roffeltjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 08:37:
[...]
Wat is wetenschappelijk bewijs als de statistieken tot nu toe alleen maar aangeven dat.
1. Pedelecs onder de 65+ geen verhoogd risico opleveren
2. De helmplicht (of het afschaffen daarvan) grote invloed heeft op de fiets participatie.
Je kan nu gaan handenwringen en dit geen wetenschappelijk bewijs vinden (al waren de studies over Australie wel via een universiteit, maar laat ik je dit gunnen), ik vind het diep triest dat de voorstanders van deze draconische ingrepen helemaal geen onderzoek hebben (zelfs niet op een bierviltje).
Je commentaar over stelligheid is wat mij betreft een ultiem zwaktebod.
Klopt ook maar ten dele, daarom rij ik ook op mijn racefiets en pedelec met een fietshelm, hoewel ik mij ervan bewust ben dat hij maar voldoende beschermt tot ongeveer 20 km/u.Zo ook als je met 25 kmpu op het asfalt klapt.
Hoe hoger de gereden snelheid, hoe groter de kans op hersenletsel, dus voor een speed-pedelec geldt dat zeker en voldoet een fietshelm helemaal niet (kijk de normering er maar op na).
De gezondheidsvoordelen van een (speed) pedelec zijn beduidend kleiner dan op een normale fiets, waarom hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.Maar om iets minder flauw te zijn, er is onderzoek gedaan naar de gezondheids gevolgen van fietsen. Die zijn significant. Dus waarom mensen de fiets af jagen?
Autogebruik levert de overheid meer geld op dan fietsen of pedelecs. Wat dat betreft voert de overheid wellicht een dubbele agenda.Verder kunnen we ook ingaan over de kosten van autogebruik, filevorming en milieu belasting.
Nee hoor, sinds die uitspraak zijn de rollenbanken min of meer in de ban gegaan en is men meer gebruik gaan maken van andere middelen. Tot die tijd werden ze gretig gebruikt, zeker nadat er nieuwe modellen verschenen waren die veel nauwkeuriger werkten en mobieler waren. Ook dit zou je in een veel breder perspectief moeten trekken: taken van de politie zijn veranderd, prioritering ligt anders, afschaffing van bonnenquota's, enz. enz.Tomato tomato.
Feit is dat de HR voor deze jurisprudentie gezorgd heeft en de politie moest zich hierin schikken.
In Duitsland heb je op de snelweg precies dezelfde limieten als in Nederland, alleen heb je daar ook stukken waar geen snelheidslimiet geldt. De snelheidslimieten op Europeese snelwegen zijn echter overal 130, 120, 110, 100, 90, 80 en 70. Dat is een gevolg van de Europese harmonisering van verkeersregels. In Duitsland zie je bijvoorbeeld nergens een limiet van 150 of 140 omdat we die in Europees verband simpelweg niet kennen.Er zijn bij elk land uitzonderingen op regels. Ga nou niet hier stellig beweren dat wij op de Autobaan ook het gas oneindig mogen in rammen.
Zo werkt dat nu eenmaal in een democratie. Dit (en vorige) kabinet heeft wel meer regels ingevoerd waar ik mijn persoonlijke vraagtekens bij had en nog steeds heb. Ik zal het er toch mee moeten doen.Dat onze regeerders rúcksichtlos dit invoeren is evident. Het is onderbuik gevoel(is hier ook zichtbaar door de posters hier die de statistieken negeren), het raakt de heilige koe niet en wordt besloten door mensen die überhaupt nooit fietsen.
Bij auto's wordt niet gesproken over constructiesnelheden of voertuigsnelheden in de Regeling Voertuigen. Bij pedelecs, snor- en bromfietsen nu eenmaal wel.Tot slot over tunen: even wat sarcasme er duimen dik opsmeren:
Een mooi sentiment. Het is ook niet alsof je je tuningssets, uitlaten en tandwielen voor brommers e.d gewoon bij de brommerboer kan krijgen. Of dat Auto's niet onbegrenst mogen rondrijden.
Er zijn wel meer dingen die op elke straathoek verkocht worden, daarmee is het nog niet legaal.Nee, de pedelecs... op elke straathoek worden die tuningsets verkocht en elke FM helpt je wel met het omzeilen van de systemen.
Waar heb ik beweerd dat ik opvoeren van bromfietsen en snorfietsen geen probleem vind? Dat is niet de discussie en daar hou ik mij ook uit.Sorry, tuning een probleem vinden is een compleet gebrek aan perspectief. Jaja, het ene fout maakt het andere niet goed, blablabla. Het kneiterharde feit is dat tuning gewoon nauwelijks voorkomt daar waar hardrijden door gemotoriseerde broeders standaard is en glashard gedoogd wordt.
Het is iets dat in Europees verband ingevoerd wordt, waarom zouden wij als Nederland dan hier weer vanaf moeten gaan wijken? Nederland is groter dan de Randstad en de Noordoostpolder of Flevoland. Door af te wijken van Europese normen maak je het voor het vrij verkeer van personen en goederen over de grens en alle toeristen weer een stuk ingewikkelder. Dat je er niet blij mee bent heb je al meermaals laten blijken in deze topic, maar het is nu eenmaal zo.Dit gaat werkelijk nergens meer over, maar ja, met een rechtse autovriendelijke regering is er gewoon geen heil te behalen. Gevoed door een pers die niet kritisch is krijg je dit soort halfslachtige verdediging voor een onnodig beleid. Gepeperd met onzinnige opmerkingen dat we als Nederland hier niet van kunnen afwijken.
Treurig.
Waar maak je jezelf dan zo druk over?Maar goed, ik rij altijd met een helm dus ik heb straks lekker veel fietspad als de logische vervolgstappen genomen gaan worden.
Klopt...Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 08:21:
Kleine correctie:
quote:
TonVH schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:50:
De politie vindt dat (volgens mij) helemaal niet prima, maar dit komt voort uit een uitspraak van de HR die in al zijn "wijsheid" vond dat dit de afwijkingen op rollenbaken kon zijn.
Is niet van mij maar van @roffeltjes.
Verder ben ik het met je slotwoorden (onder de streep) eens.

Kiplagat loopt ook net zo snel als een fietser, moet zij dan worden geclassificeerd als fiets? Bel aan haar pols? Reflectoren?
Zelfs als we aan het onbewezen punt dat snelheid een groot probleem is toegeven, fiet is dat je lichaam een belangrijk deel van de benodigde kracht moet levren en dus warm wordt. Een zware helm past daar gewoon totaal niet bij. Het is in één klap de doodssteek voor een van de beste auto vervangers.
Schandalig. En totaal onnodig. Gewoon aangeven dat dit voor jouw land niet opgaat vanwege de infrastructurele en culturele verschillen. Het idee dat Europa dit per oukaze bepaald is belachelijk, dit zijn richtlijnen die een land al dan niet overneemt. Wij gingen gewoon blij met de pootjes omhoog omdat het de politiek geen drol interesseert dat mensen de auto uitgaan.
Dat is een keuze die je zelf moet maken, maar juridisch trek je aan het kortste eind.Vlassie1980 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:39:
[...]
Een Speed Pedelec hoor je niet, dus er is geen enkele reden om die te weren in de stilte gebieden, je kan wel lekker principieel gaan lopen doen maar het slaat dus echt helemaal nergens op. Mocht de situatie zich voordoen dat ik in de toekomst wordt aangehouden dan heeft die agent een hele kwade aan mij.
Vanaf 1-1-2017 is een speed-pedelec een bromfiets en met bromfietsen mag je nu eenmaal niet op het fietspad. Door stiltegebieden lopen nu eenmaal alleen fietspaden (bord 12), dat gaat echt niet veranderen omdat hier op dit forum (en verschillende andere forums) tegenstanders zijn van deze maatregel. Dat heeft helemaal niets te maken of ik principieel ben of niet.
De speed-pedelec gaat van het fietspad af omdat het snelheidsverschil met overige fietsers te groot is (net als met bromfietsen). Het weren van de brommer van het fietspad heeft gezorgd voor een significante daling van het aantal dodelijke slachtoffers in de categorie fietsers en bromfietsers (ongeveer 50/jaar bron: SWOV). Dus de illusie dat hierin nog verandering komt, kun je gerust laten varen.
Iedereen die zoiets roept heeft totaal geen verstand van zaken. lees even deze (Wetenschappelijk onderbouwde) factsheet door:roffeltjes schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:06:
Exactly. Iedereen die krampachtig de parallel trekt op basis van snelheid is simplistisch bezig.
Je schrijft al dat ze loopt, dus ze is een voetganger.Kiplagat loopt ook net zo snel als een fietser, moet zij dan worden geclassificeerd als fiets? Bel aan haar pols? Reflectoren?
Misschien is dat ook wel datgene wat de overheid wil? We zien wel meer dingen opkomen die dan opeens verboden worden of waaraan dergelijke regels komen te hangen dat de lol eraf gaat. Denk bijvoorbeeld aan allerlei nieuwe designer-drugs of drones. Een vreemde vergelijking, maar misschien wil men zo'n snelle fietsen wel juist helemaal niet en stelt men ze daarom gelijk aan een bromfiets. Ik kan je het antwoord niet geven, maar als je als Early-adopter iets koopt loop je dat risico.Zelfs als we aan het onbewezen punt dat snelheid een groot probleem is toegeven, fiet is dat je lichaam een belangrijk deel van de benodigde kracht moet levren en dus warm wordt. Een zware helm past daar gewoon totaal niet bij. Het is in één klap de doodssteek voor een van de beste auto vervangers.
Zie mijn vorige antwoord en Europa bepaald wel meer waar ik het niet mee eens ben, maar dan moet ik uitwijken naar Australië, Rusland of China. Maar ook die hebben regeltjes waar ik me niet in kan vinden, maar ik heb het er mee te doen.Schandalig. En totaal onnodig. Gewoon aangeven dat dit voor jouw land niet opgaat vanwege de infrastructurele en culturele verschillen. Het idee dat Europa dit per oukaze bepaald is belachelijk, dit zijn richtlijnen die een land al dan niet overneemt. Wij gingen gewoon blij met de pootjes omhoog omdat het de politiek geen drol interesseert dat mensen de auto uitgaan.
En waarom wijst dit zich niet uit in de statistieken? waarom weiger je mee te nemen dat er nu minder mensen gaan fietsen en dat die ook een gezondheidsrisico gaan opleveren? Hartoperaties en hartmedicijnen zijn niet goedkoop hoor en bepaald geen pretje voor de lijder en de familie.Peatsmoke schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:05:
Je mag dat wel een zwaktebod vinden maar verbanden wat betreft verkeersveiligheid zijn niet zo simpel te leggen als jij in je betogen doet. Dat er een duidelijk verband is tussen letsels en gereden snelheid is al meermaals wetenschappelijk aangeduid, maar er zijn bijvoorbeeld ook onderzoeken die erop duiden dat een hel juist zorgt voor een hoger risico omdat de berijder zich minder kwetsbaar voelt.
Dat laatste is prietpraat van de anti-helm lobby. Als jij met 50 kmpu gaat is het niet zo dat je hoofd ook met 50 tegen de grond smakt. En het is ook niet zo dat een helm opeens in lucht oplost als je harder dan 20 gaat.Klopt ook maar ten dele, daarom rij ik ook op mijn racefiets en pedelec met een fietshelm, hoewel ik mij ervan bewust ben dat hij maar voldoende beschermt tot ongeveer 20 km/u.
Het eerste klopt uiteraard, het tweede zeer zeker niet. Het uitgangspunt dat je niet eerst op je armen en schouders land en dat een helm dus nutteloos is is ontzettend dom. Net zoals het idee dat je loodrecht met een helm valt (ja als dat gebeurd is het einde oefening, zie Wouter Wuijlandts). Het is een gevolg van de testmethodiek en die wordt gretig aangegrepen door anti-helm fanaten.Hoe hoger de gereden snelheid, hoe groter de kans op hersenletsel, dus voor een speed-pedelec geldt dat zeker en voldoet een fietshelm helemaal niet (kijk de normering er maar op na).
Dat hoef je me inderdaad niet uit te leggen, want je zit er gewoon finaal naast. Dat kan ik je heel simpel uitleggen (dat is ook direct het verschil, er zijn duidelijke verifieerbare punten).De gezondheidsvoordelen van een (speed) pedelec zijn beduidend kleiner dan op een normale fiets, waarom hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.
Een pedelec laat mensen bewegen die normaal niet bewegen, zie de onderzoeken opjnder 60 plussers en forenzen. Een gewone fiets biedt deze mensen dus geen enkele gezondheidsvoordelen want ze gaan hem niet gebruiken.
Oftewel, de gezondheidsvoordelen van een pedelec zijn absoluut groter dan die van een gewone fiets, dat je dat denkt is weer een denkfout die je niet toetst aan onderzoek en statistieken. Een onderbuikje dus.
Nonsens.... de rollenbank is nog steeds standaard uitrusting van de Hermandad. Er is absoluut geen ban op die dingen, waar haal je deze onzin vandaan?Nee hoor, sinds die uitspraak zijn de rollenbanken min of meer in de ban gegaan en is men meer gebruik gaan maken van andere middelen.
Dit heeft niks te maken met een democratische beslissing.Zo werkt dat nu eenmaal in een democratie. Dit (en vorige) kabinet heeft wel meer regels ingevoerd waar ik mijn persoonlijke vraagtekens bij had en nog steeds heb. Ik zal het er toch mee moeten doen.
De verkoop van die spullen is legaal. Het eind resultaat niet, maar dat is wel een hele slappe vind je niet?Er zijn wel meer dingen die op elke straathoek verkocht worden, daarmee is het nog niet legaal.
De woede over getunede pedelecs is begrijpelijk, maar het is een piepklein druppeltje op het probleem scooter/brommer/snorfiets. Als we het hebben over gezondheid en veiligheid is het logischer dar wat energie in te steken in plaats van een vervoerscategorie de strot door te snijden.
Omdat de regering en de politie niet alles tegelijk kunnen doen... dus waarom focussen op een extreem kleine groep die voor zover de cijfers aangeven geen probleem opleveren?Waar heb ik beweerd dat ik opvoeren van bromfietsen en snorfietsen geen probleem vind? Dat is niet de discussie en daar hou ik mij ook uit.
Hier blijkt weer dat het doel, meer mensen uit de auto jou geen bal interesseert. Want dat is het enige antwoord dat zou moeten tellen.Het is iets dat in Europees verband ingevoerd wordt, waarom zouden wij als Nederland dan hier weer vanaf moeten gaan wijken? Nederland is groter dan de Randstad en de Noordoostpolder of Flevoland. Door af te wijken van Europese normen maak je het voor het vrij verkeer van personen en goederen over de grens en alle toeristen weer een stuk ingewikkelder. Dat je er niet blij mee bent heb je al meermaals laten blijken in deze topic, maar het is nu eenmaal zo.
1. Het is goedkoper (auto's gezondheid)
2. Het is beter voor het milieu.
Dat jij dit niet genoeg reden vind is toongevend voor de huidige egoïstische mentaliteit.
De leefwereld. Ik kijk net even verder dan jij die alleen kijkt hoe iets jou direct raakt. Ik zou het leuk vinden als mijn kinderen in een leuk land leven in plaats van dit doodlopende autozieke beleid.Waar maak je jezelf dan zo druk over?
En het is de publieke discussie die hierin een rol speelt. Het is treurig dat mensen als jij die duidelijk goed op de hoogte zijn, niet alleen de onderliggende feiten(en het gebrek daaraan) niet kennen, maar de negatieve gevolgen goedpraten: "het moet nou eenmaal, regels zijn regels, waar maak je je druk om".
Juist mensen die goed op de hoogte zijn kunnen zich direct realiseren dat dit uiterst kwalijk is met mogelijk verstrekkende gevolgen voor de leefbaarheid van ons land.
1. Het zegt niets over bromfietsen en pedelecs, dus waar heb je het over.Peatsmoke schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:26:
[...]
Iedereen die zoiets roept heeft totaal geen verstand van zaken. lees even deze (Wetenschappelijk onderbouwde) factsheet door:
2. Als we inzoomen gaat het eerst over autos versus voetgangers. Als we dan verder kijken zien we een leuke grafiek over snelheidsverschillen... Op 60 KMPU wegen en 80 KMPU wegen
Hoe hard ging een Speed pedelec ook alweer? Ik wacht op je sputterende antwoord.
Oh en nog een leuke uit de conclusie:
Vind je het niet grappig dat het stuk wat je post juist aangeeft dat e-bikes niet op de rijbaan thuis horen en dat je dus alleen maar bewijs leverd dat het beleid niet kan kloppen?Daarbij speelt ook nog de massa en
kwetsbaarheid van de betrokken voertuigen/verkeersdeelnemers een rol. Bij een botsing tussen een
lichter en een zwaarder voertuig zijn de inzittenden van het lichtere voertuig over het algemeen
aanzienlijk slechter af dan die van het zwaardere voertuig. In versterkte mate geldt dat ook voor
voetgangers en (brom)fietsers in botsingen met (veel) zwaardere gemotoriseerde voertuigen.
Dit hebben we ook al meegemaakt met de ongeval-cijfers, toen bleek ook dat e-bikes in tegenstelling tot de poster van de link totaal niet gevaarlijk waren volgens het SWOV. Wat dat betreft is het bizar dat het SWOV in deze zijn eigen onderzoeken negeert.
Net zoals een e-bike bezitter fietser is. Dank je wel dat je toegeeft dat je betoog gebaseerd is op drijfzand., Dat vind ik wel heel dapper van jeJe schrijft al dat ze loopt, dus ze is een voetganger.
Betreft Europa: Onzin en dat weet je net zo goed als ik. Elk land wijkt op punten af van de centrale regelgeving en gaat zo nodig een lobby aan om de regelgeving te beinvloeden.
Europa mocht willen dat ze zomaar dingen konden bepalen... dan zouden heel veel dingen ook weer beter geregeld zijn (zo is het ook wel weer^^).
Feit is dat de regering gewoon geen enkele moeite doet hier iets mee te doen. Daar gaat mijn gehuil ook niets aan doen, maar ik zal nog wel flink schoppen tegen verdedigers van deze onzin.
[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 05-09-2015 10:44 ]
Dan snelheid, snelheidsverschillen. Ik heb zelf geen pedelec of speed-pedelec maar ik fiets aardig door. Rond de 28 km/h gemiddeld haal ik wel op mijn sportieve stadsfiets. De meeste pedelec rijders maken dan geen kans, rond de 25 km/h is het doorgaans wel op. Dat die dingen standaard 34 km/h zouden lopen geloof ik dan ook niet echt, het aantal keren dat ik mensen exact 25 km/h zie fietsen of in ieder geval heel dicht in de buurt is gewoon te groot. Maar, ik fiets veel en hard. Het snelheidsverschil tussen mijn gemiddelde snelheid en de doorsnee fietser op een niet-pedelec is al groot. Zo'n 28 tegen 15 km/h is veel op een druk fietspad. Voor mij betekend dat vaak bellen, ook al is er genoeg ruimte en goed de beschikbare ruimte benutten. Ik kan mij goed voorstellen dat het verschil tussen 45 km/h en 15 km/h problemen op gaat leveren. 45 Km/h en meer haal ik ook wel eens, maar dat is doorgaans wind uit of berg af, een situatie waarin andere fietsers ook harder gaan, ergo kleiner snelheidsverschil. Een brommer gaat ook 45 km/h, vind ik ook soms gevaarlijk op een fietspad maar die hoor je goed aankomen. De snelle verkeersdeelnemer moet zich aanpassen aan de langzame verkeersdeelnemer. Dat betekend wachten met inhalen tot er ruimte genoeg is, snelheid aanpassen en zorgen dat je gezien of gehoord wordt door andere verkeersdeelnemers. Gaat op voor alle verkeersdeelnemers, zo moeilijk is het toch niet?
Helmen, tja. Op mijn mountainbike heb ik bijna altijd een helm op. Op mijn andere fietsen nooit. Heb wel eens overwogen om daar een helm voor te gaan gebruiken maar ik ken ook de nadelen van het mountainbiken. Als ik vaak 45 km/h zou fietsen zou ik er absoluut een op zetten, of dat nu van regelgeving moest of niet. Als ik een speed-pedelec zou hebben dan reed ik dus met helm rond. Op een normale fiets of pedelec vind ik het ietwat overdreven. Verkeersinzicht, snelheidsinzicht en een goede staat van je fiets is naar mijn idee veel belangrijker. Als ik mensen met half afgebroken voorvorken zie rondfietsen dan denk ik wat maken we ons druk om helmen op de fiets. En nee, ik zit absoluut in de verste verte niet te wachten op een stoort fietskeuring.
Hufters heb je in alle verkeerstakken. Ik ben geen voorstander van veel handhaving onder fietsers maar het zou de discussie en onderlinge spanningen wel een stuk terugdringen als de excessen zouden worden aangepakt. Ik kom echter letterlijk nooit politie op de fiets buiten de steden tegen, waarschijnlijk weten ze maar half wat er eigenlijk speelt. Misschien is de politie te zeer gericht op het snel ter plekke kunnen zijn en te weinig op het gebruik van de zintuigen, wat te voet en op de fiets nu eenmaal makkelijker gaat als in een auto.
Dit topic is gesloten.