Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.722 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:33

BertV

Handgemaakt

Ik heb eerder zo'n fout gemaakt. :/

Kocht ik een kleine motorscooter voor woon-werk. (verbruik 1:45) 2500,-
Ging ik 'm opvoeren. Ding uiteindelijk onbetrouwbaar en kapot.

Krijg een beetje een flashback met mijn huidige plan.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Hoe bedoel je? Dat je liever wat meer zou spenderen dan een goedkope ebike te kopen? Als je er echt dagelijks wil mee rijden denk ik dat je toch rond de 1700 moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:40
We hebben het hier wel over een Bosch motor, dat is gewoon goed spul. De mijne heeft inmiddels al 11.000 km gedraaid. Er gaat soms wel eens wat kapot of je hebt slijtage maar bovenstaande fiets is wel een scherpe deal.

Zou overigens mijn keus niet zijn vanwege het gebrek aan een bagagedrager en spatborden, ik ga meer voor trekking modellen maar dat terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ah, Bert denkt dat het een miskoop was? Nee hoor, bijlange niet. Is volgens mij zelfs één van de strafste aanbiedingen op MTB-vlak (elektrisch). Door de liggende houding niet echt voor mij geschikt, maar daar kan de fiets niks aan doen.
Is dan nog de nieuwe performance motor die je krijgt voor dat geld. Denk dat dit een misverstand is dan hoor.
Zoals Vlassie zegt een scherpe deal!

[ Voor 5% gewijzigd door DHL op 23-07-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

De scooter was een betrouwbare Honda. (voordat ik 'm liet aanpassen)
Wat ik bedoelde te zeggen was dat mijn plannen om geld te besparen altijd uitlopen in meer geld uitgeven.
Even los van deze fiets. Nu na 1.5 week woon-werk een lekke band is ook zoiets.

Redenen om te gaan fietsen naar mijn werk;

1. besparing
2. mijn gezondheid
3. leuker dan met de motor (?)
4. beter voor het milieu

[ Voor 32% gewijzigd door BertV op 23-07-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ha zo... Tja, je moet er inderdaad eerst veel geld insteken om het dan stillekes aan terug te verdienen. Maar jullie hebben toch een fietsplan of zo in Nederland? Helpt dat niet? Je mag natuurlijk niet vergeten dat zo'n fiets ook na 5 jaar nog iets waard is in je berekening. Denk dat die dan toch nog zo'n 800 Euro gaat indien netjes onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ik ga 's informeren bij mijn baas als hij terug is van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Thanks voor alle input, zoals te verwachten viel zitten op GoT voornamelijk high end users die daar ook (terecht?) bij zweren. Ik ga eens kijken wat er op het einde vh jaar te investeren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Hebben hier ook ervaring met goedkopere fietsen hoor. Het is niet zo dat goedkoper duurkoop is, zeker niet. Het rijdt gewoon anders.
Als je graag meer weet over goedkopere fietsen, stel gerust je vragen en we zullen die ook zo goed mogelijk beantwoorden. Ik ben geen superkenner maar ben ook begonnen met goedkope exemplaren. De enige raad die ik kan geven, ofwel blijf je onder de 1000 euro, ofwel geef je direct 1600 a 1800 euro. Daartussen is meestal noch mossel noch vis. Maar ook onder de 1000 euro kan je iets vinden dat vrij goed rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Haha noch mossel noch vis, ik ken em als vlees noch vis.

Ik ga wat research doen en kom dan wel met modelspecifieke vragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dat is het leukste deel van de aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Ik zou er eigenlijk in de berekening niet van uit gaan dat je nog veel terug krijgt voor je tweedehands.

Mijn Sparta e-motion C2 van 1 jaar oud leverde bij inruil de helft op , toevallig 800,= . Die fiets heeft mij echter in totaal maar 32,= gekost, puur vanwege brandstof besparing en inruil.

Denk eraan dat men huiverig is vanwege de stand van de accu.
Vermoedelijk zal de prijs van de nieuwe fietsen nog wel dalen en de techniek verbeteren.

Als je in Brabant werkt kun je meedoen aan B-Riders en kun je in aanmerking komen voor vergoeding en aanbiedingen:
http://www.b-riders.nl/

Of de WKR regeling van je werkgever bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 673602

Woehoe! Ik heb mijn Merida vandaag opgehaald. Gelijk 12km naar huis gefietst en ging als een speer.
Moet wel zeggen dat ondanks de ondersteuning ik nog steeds wel iets in m'n benen voelde. Ik heb 5 jaar zo goed als niet gefietst, soms korte stukjes van een kwartiertje of minder dus het viel stiekem wel een klein beetje tegen. Hoop dat ik dat in de loop van het jaar wat opbouw en meer plezier krijg in het fietsen! Want het blijft voor mij wel de beste manier om me te verplaatsen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 20:21
Anoniem: 673602 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:11:
Woehoe! Ik heb mijn Merida vandaag opgehaald. Gelijk 12km naar huis gefietst en ging als een speer.
Moet wel zeggen dat ondanks de ondersteuning ik nog steeds wel iets in m'n benen voelde. Ik heb 5 jaar zo goed als niet gefietst, soms korte stukjes van een kwartiertje of minder dus het viel stiekem wel een klein beetje tegen. Hoop dat ik dat in de loop van het jaar wat opbouw en meer plezier krijg in het fietsen! Want het blijft voor mij wel de beste manier om me te verplaatsen voorlopig.
pics or it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^ haha ik zal er vanavond een maken. Hij staat nu in de schuur tussen alle troep dus dan komt ie niet tot zijn recht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

JellBro schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:40:
Ik zou er eigenlijk in de berekening niet van uit gaan dat je nog veel terug krijgt voor je tweedehands.

Mijn Sparta e-motion C2 van 1 jaar oud leverde bij inruil de helft op , toevallig 800,= . Die fiets heeft mij echter in totaal maar 32,= gekost, puur vanwege brandstof besparing en inruil.

Denk eraan dat men huiverig is vanwege de stand van de accu.
Vermoedelijk zal de prijs van de nieuwe fietsen nog wel dalen en de techniek verbeteren.

Als je in Brabant werkt kun je meedoen aan B-Riders en kun je in aanmerking komen voor vergoeding en aanbiedingen:
http://www.b-riders.nl/

Of de WKR regeling van je werkgever bekijken?
Ik heb toch altijd een mooi bedrag terug kunnen recupereren hoor. Maar ik verkoop zelf en laat niet over aan de fietsenmaker, die geeft er maar weinig voor. Ik verander jaarlijks zelfs en toch is het vrij goedkoop op die manier ;)
Je moet gewoon zorgen dat je bij de aankoop een goeie deal doet en dat de fiets er mooi blijft uitzien. En het rare is, hoe duurder je gaat, hoe gewilder ze tweedehands zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33

XanderDrake

Build the future!

Ik ga me ook es mengen in dit geweldige topic, na een tijdje te lurken :)

Binnenkort ga ik van werk veranderen en moet ik ipv 1,5km maar liefst 37km forenzen. Door de drukte op het traject is een klein uur enkel normaal voor zowel auto als trein. Vandaar zit ik te kijken naar alternatieven voor de trein en auto, die goedkoper zijn en gezonder maar niet veel meer tijd kosten. (Race)Fietsen is geweldig, maar zo'n afstand is me te ver zonder degelijke ondersteuning.
Een speed e-bike zou een gedegen oplossing zijn, ware het niet dat ze 1) veel meer kosten, 2) onderheven zijn aan meer regulatie, met name verzekering en registratie en 3) je in 2017 met een integraalhelm op de autoweg moet gaan rijden :/ .

Een Bosch e-bike met Badass toevoeging lijkt mij de beste oplossing. Ik ben redelijk ervaren op 30+km/u fietsen met mijn racefiets. Ik heb er eentje gevonden die ik voor een degelijk prijsje kan overnemen, een Victoria Mannheim. Duitse makelij, redelijk licht en sportief. Bosch motor in het midden. Maar het is volgens mij wel een ouder model: hij heeft ipv een 36v accu een 25v accu. De grote vraag is: werkt een Badass kastje op een ouder model dan de 2013/2014 Bosch motoren?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okeee, eens kijken of hij het zo doet:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2s81ety.jpg

Yeah! Hij doet het O+

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 673602 op 23-07-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:52
Anoniem: 673602 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:44:

[afbeelding]

Yeah! Hij doet het O+
Mooi hoor, heel veel plezierige km ermee. Is dit een speed versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anwo schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:14:
[...]

Mooi hoor, heel veel plezierige km ermee. Is dit een speed versie?
Dank je! Ik heb geen idee welke versie dit is :X Ik heb hem uitgeprobeerd en vond hem gewoon super fijn fietsen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:26
DHL schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:02:
[...]

Ik heb toch altijd een mooi bedrag terug kunnen recupereren hoor. Maar ik verkoop zelf en laat niet over aan de fietsenmaker, die geeft er maar weinig voor. Ik verander jaarlijks zelfs en toch is het vrij goedkoop op die manier ;)
Je moet gewoon zorgen dat je bij de aankoop een goeie deal doet en dat de fiets er mooi blijft uitzien. En het rare is, hoe duurder je gaat, hoe gewilder ze tweedehands zijn.
Na 5 jaar is wel wat anders dan na 1 jaar natuurlijk. Accu is na 5 jaar wel aan vervanging toe bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00

vhal

ಠ_ಠ

Anoniem: 673602 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:44:

[afbeelding]

Yeah! Hij doet het O+
mooie fiets, lijkt die van mij wel afgezien van de buis. :P

Vanochtend ben ik maar eens met de fiets naar het werk gegaan, afgelopen week had ik bereikbaarheidsdienst waardoor ik niet met de fiets kon. Dit was eigenlijk het eerste ritje met de bikespeedRS en mijn ervaring over 28km is best positief. Wel fiets ik op stand ECO om nog iets van het idee te krijgen dat ik aan het fietsen ben. Sport en Turbo is echt freewheelen wat even leuk is voor 5 minuten maar meer ook niet. Daarnaast vliegt je accuradius naar beneden. Normaal reed ik voorheen zo'n 26-27km/h gemiddeld maar vanochtend zat ik op een net gemiddelde van ~31km/h. Uiteindelijk scheelt dit zo'n 10 minuten op mijn reistijd. Op de lange polderwegen bereik je vrij gemakkelijk de 38km/h hetgeen hard genoeg is voor mijn gevoel. In de stad en op drukkere wegen hou ik het maar tussen 25-28km/h om niet al te grote snelheidsverschillen te creëren.

Nadeel is nu wel dat ik mijn lader elke keer mee moet nemen :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
Anwo schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:14:
[...]

.... Is dit een speed versie?
Bedoel je met speed versie 45km/h, want ik kan geen merida vinden die dat ondersteund. Als jij die wel gevonden heb hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Merida heeft vooralsnog geen speed pedelecs. Wel opvallend aangezien het een fabrikant is die veel e-bikes afzet. En ze kunnen met minimale aanpassingen ook heel makkelijk een speed pedelec maken.

Misschien komend modeljaar?

Verder een erg mooie fiets, over mijn Merida ook niets meer dan lof. Alleen jammer dat de velg gescheurd was maar dit is netjes via garantie opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:52
Lordsauron schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:49:
[...]

Bedoel je met speed versie 45km/h, want ik kan geen merida vinden die dat ondersteund. Als jij die wel gevonden heb hoor ik het graag!
Ja bedoelde 45 km versie. Dacht dat Bosch de zwarte motor cover met rode opdruk / letters voorbehouden had aan de 45 km versies maar blijkbaar wordt deze ook voor de andere performance motoren gebruikt. En nee heb zelf geen 45 km Merida gevonden ☺

[ Voor 5% gewijzigd door Anwo op 24-07-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
Anwo schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:17:
[...]

Ja bedoelde 45 km versie. Dacht dat Bosch de zwarte motor cover met rode opdruk / letters voorbehouden had aan de 45 km versies maar blijkbaar wordt deze ook voor de andere performance motoren gebruikt. En nee heb zelf geen 45 km Merida gevonden ☺
Nee helaas, ook de performance lijn is verkrijgbaar in max 25km/h (van wat ik er van begrijp is het niet meer als een software instelling, en een 45km/h is dus terug te schroeven naar een 25km versie met een software update. Dit is dan ook de reden dat ik nu naar een 45km kijk, en als de regels echt helemaal ruk worden in 2017 laat ik hem wel terug schroeven. Dan maar iets meer betalen maar wel verzekerd / garantie zijn.

Verder misschien ook wel interessant nieuws over nieuwe typen helm (in het duits helaas) http://www.elektrobike-on...fuellt.1371204.410636.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn vrouw zoekt een elektrische fiets om een paar keer in de week ritjes van 10-15km (retour, dus x2) te maken. Ze wil het liefst een terugtraprem, maar eventueel kan ik er zelf een ander achterwiel in zetten met een (Shimano Nexus naaf met) terugtraprem. Voorkeur is dat er op het achterwiel dan een V-break zit en de motor in het voorwiel. Ik mag het onderhoud doen, dus het liefst met een gesloten kettingkast. Maar die kan ik zelf ook wel monteren.
Ze hoeft niet hard te gaan fietsen; het is vooral bedoeld om niet bezweet aan te komen. Omdat ze niet erg lang is, mag het frame max 50cm zijn.
Ik zie wel wat onbekende (Chinese?) merken die hier aan voldoen. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Tips?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even flashen van de ene versie naar de andere versie bij Bosch doen ze niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
neographikal schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:47:
Even flashen van de ene versie naar de andere versie bij Bosch doen ze niet..
Mijn FM zij iets anders, waar heb jij je informatie vandaan, kan namelijk ook dat die FM uit ze nek praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Vraagje,

Ik heb een Cube elektrische fiets model 2013 met bosch motor.
nu ongeveer 5000 km meegereden, tijdens schoon maken van de fiets merkte ik dat er een kleine slag in het achterwiel zat, toen ik dit wat beter ging bekijken kwam ik erachter dat er vier scheuren in mijn vellig zitten, het lijkt wel of het door de kracht van de motor komt, de spaken worden er als het ware uitgetrokken.
zijn er meer mensen met een cube fiets met dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lordsauron schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:08:
[...]

Mijn FM zij iets anders, waar heb jij je informatie vandaan, kan namelijk ook dat die FM uit ze nek praat.
Misschien dat ze een 45kmh wel kunnen/willen limiteren op 25, maar andersom doen/kunnen ze zeker niet. Heb het gevraagd :P Volgens mij laat Bosch het niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich ook wel logisch dat ze dat zelf niet doen. Het is ook best een flink verschil voor een fiets.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:43:
[...]

mooie fiets, lijkt die van mij wel afgezien van de buis. :P

Vanochtend ben ik maar eens met de fiets naar het werk gegaan, afgelopen week had ik bereikbaarheidsdienst waardoor ik niet met de fiets kon. Dit was eigenlijk het eerste ritje met de bikespeedRS en mijn ervaring over 28km is best positief. knip
Ben zeer benieuwd naar die ervaringen.
Ik rijd sinds kort rond op een batavus sella ego met de bosch performance motor en had behoefte aan iets minder `rolweerstand` 8) .
Na wat puzzelen kwam ik uit op de Duitse bikespeed-rs en ik heb die dan ook (gisteren) besteld.
Daarna pas kwam ik de bikespeed-rs hier in dit topic tegen.
Als ik het allemaal zo lees en op de videootjes bekijk lijkt het wel erg makkelijk....zijn er al addertjes gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

raceneus968 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:49:
[...]

Als ik het allemaal zo lees en op de videootjes bekijk lijkt het wel erg makkelijk....zijn er al addertjes gevonden?
Moeilijk is het niet. Een crankpuller is wel handig om de crank af te nemen. Tot nu toe is mijn ervaring wel positief al had ik gistermiddag wel een vaag probleempje dat de ondersteuning compleet wegviel nadat ik enige tijd stilstond voor het stoplicht. De enige oplossing was een reset van de computer. Hopelijk is het een eenmalig iets.

Gisteren reed er nog een wielrenner achter mij aan toen ik rondfietste met een aardige snelheid ( >35km/h) . Ws. zat hij lekker uit de wind want hij hield het nog best lang vol :P

Rijden op ECO/Tour is wel een must om niet halverwege met een lege accu te komen te staan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Thx. Ik heb de crankpuller en torxsleutel (had ik nog niet) daar gewoon meebesteld !
Voor de prijs kon ik het niet laten.
Zou toch niet dat die verkeerslichtsensorlinten zo storen? bij mijn vriendin slaat haar cheapass kmtellertje wel vaker op hol bij verkeerslichten.
Hoe vergaat het jou bij het de/activeren van de tuning, binnen 3 seconde???
Is dat iets wat je snel kunt doen/doet? Onthoud hij de laatste instelling?
Ik hoop hem volgende week binnen te krijgen, zal mijn verslag wel hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:18:
Een Bosch e-bike met Badass toevoeging lijkt mij de beste oplossing. Ik ben redelijk ervaren op 30+km/u fietsen met mijn racefiets. Ik heb er eentje gevonden die ik nieuw voor een degelijk prijsje kan overnemen, een Victoria Mannheim. Duitse makelij, redelijk licht en sportief. Bosch motor in het midden. Maar het is volgens mij wel een ouder model: hij heeft ipv een 36v accu een 25v accu. De grote vraag is: werkt een Badass kastje op een ouder model dan de 2013/2014 Bosch motoren?
Om nog even terug te komen hierop. Ik heb ook een wat nieuwere maar tweedehandse Bosch fiets gezien met een Badass module al voorgeinstalleerd.
Weet iemand of een tweedehands elektrische fiets nog de moeite waard is na ong. een jaar fietsen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

raceneus968 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 07:56:
Thx. Ik heb de crankpuller en torxsleutel (had ik nog niet) daar gewoon meebesteld !
Voor de prijs kon ik het niet laten.
Zou toch niet dat die verkeerslichtsensorlinten zo storen? bij mijn vriendin slaat haar cheapass kmtellertje wel vaker op hol bij verkeerslichten.
Hoe vergaat het jou bij het de/activeren van de tuning, binnen 3 seconde???
Is dat iets wat je snel kunt doen/doet? Onthoud hij de laatste instelling?
Ik hoop hem volgende week binnen te krijgen, zal mijn verslag wel hier doen.
Wie zal het zeggen, hopelijk is het een eenmalig iets geweest. Het in- en uitschakelen gaat bij Bosch dmv " - + - + " te drukken op je afstandbediening aan het stuur. Je ziet dan een korte animatie van de batterij-indicator op de computer. Verder blijft de bediening hetzelfde en onthoudt hij gewoon de laatst ingestelde ondersteuningsniveau. Daarnaast is het mogelijk om hem permanent uit te zetten mocht je je fiets naar de FM brengen vooreen update. Deze sequence staat ook in de handleiding die je erbij krijgt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
timovd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:37:
Mijn vrouw zoekt een elektrische fiets om een paar keer in de week ritjes van 10-15km (retour, dus x2) te maken. Ze wil het liefst een terugtraprem, maar eventueel kan ik er zelf een ander achterwiel in zetten met een (Shimano Nexus naaf met) terugtraprem. Voorkeur is dat er op het achterwiel dan een V-break zit en de motor in het voorwiel. Ik mag het onderhoud doen, dus het liefst met een gesloten kettingkast. Maar die kan ik zelf ook wel monteren.
Ze hoeft niet hard te gaan fietsen; het is vooral bedoeld om niet bezweet aan te komen. Omdat ze niet erg lang is, mag het frame max 50cm zijn.
Ik zie wel wat onbekende (Chinese?) merken die hier aan voldoen. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Tips?
Ik ben niet zo thuis in de kant en klare ebikes, maar met terugtraprem zal lastig worden denk ik. Als je toch zelf gaat onderhouden is een Ombouwset wellicht iets? Kan je vrouw gewoon naar huidige fiets houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:36
@timovd

fiets met terugtraprem maar wel met middenmotor

http://www.profile-soest....emnaaf-1000000039962.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 685728

Als ik mij niet vergis, is tot op heden Kalkhoff het enige merk e-bike met terug-traprem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een terugtraprem heb ik gezien bij Matra en bij Kingroma, maar dit zijn beide volgens mij Chinese merken. Wel met een Shimano rem- en versnellingsnaaf, maar de rest ziet er goedkoop uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

Het is misschien een domme vraag , maar wil het toch graag weten als ik naar de race fietsen in de
toer de France kijk zie ik bij de meeste fietsen achter onder het zadel een "uitsteeksel" wat voor functie
heeft dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens Google is het een tracker zodat ze extra info kunnen geven op TV (Live timings waarschijnlijk zoals ook bijvoorbeeld de F1 heeft)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Inderdaad, dat is voor het eerst deze tour. Een GPS-tracker.

Hier kan je het resutlaat zien (tijdens de etappe): http://betalivetracking.letour.fr/

Het werkt nog niet super, maar in ieder geval goed dat ze er mee bezig zijn want het is waardeloos als je een race zit te kijken zonder dat je weet wat de tijdverschillen zijn.

Voorheen hadden alleen de motoren GPS trakcers, waardoor er nog al eens verkeer de tijden werden afgebeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

timovd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:43:
Een terugtraprem heb ik gezien bij Matra en bij Kingroma, maar dit zijn beide volgens mij Chinese merken. Wel met een Shimano rem- en versnellingsnaaf, maar de rest ziet er goedkoop uit.
Maar is ook wel goedkoop hee, 650 euro dacht ik voor een fiets. En lelijk zijn ze niet. Goed voor iemand die dagelijks kleinere ritjes wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is een terugtraprem wel sterk genoeg voor een electrische fiets? Ze zijn toch wat zwaarder en rijden wat harder.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Op het voorwiel moet dan ook een V-break zitten. Kwestie van goed doseren. Op de motor rem je ook het meest met je voorwiel, anders lig je onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik geloof dat Sparta en Batavus een retro fiets hebben met terugtraprem. Moet eens googlen, dacht het ergens gelezen te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Spiked heeft ook een optie voor een terugtraprem, maar dat is meer een urban model met 2 versnellingen. Je kan daarmee overigens ook schakelen door heel kort naar achter te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

@ Marzman @ Oppermanter2
Dat het een gps tracker is had ik niet aan gedacht ,omdat Maarten Ducrot Zaterdag nog zij dat de tijdmeting via gps van de motors gemeten werd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Anoniem: 655057 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 08:17:
@ Marzman @ Oppermanter2
Dat het een gps tracker is had ik niet aan gedacht ,omdat Maarten Ducrot Zaterdag nog zij dat de tijdmeting via gps van de motors gemeten werd .
Ja hoorde ik hem ook zeggen. Hij zal moe zijn na 3 weken in zo'n hokje. Plus dat die nieuwe trackers nog niet goed werken, dus kan best zijn dat ze voor t nog steeds de motoren gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Opperpanter2 op 26-07-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
timovd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 22:22:
Op het voorwiel moet dan ook een V-break zitten. Kwestie van goed doseren. Op de motor rem je ook het meest met je voorwiel, anders lig je onderuit.
Waarom dan per se die terugtraprem als je die toch nauwelijks gebruikt? Gewoon rondom v-brakes nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Marzman schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 22:03:
Is een terugtraprem wel sterk genoeg voor een electrische fiets? Ze zijn toch wat zwaarder en rijden wat harder.
Volgens mij zit hier niet de standaard doelgroep van deze fietsen.
Op het pontje had ik ook een fronsende oude dame die er van op keek dat ik 26km/u te langzaam vond.
"Het gaat mij hard zat, volgens mij moet jij een brommer kopen". was haar antwoord. :P

Ik snap die <15 km/u fietsende ouderen ook niet, dan ben je echt maar wat aan het wapperen met je benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny47
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12-2021
Opperpanter2 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:20:
[...]

Misschien ken je iemand met een volt/multimeter.
Ik heb hem nu 48 uur aan de lader gehad, hielp niet maar ben bij een andere dealer geweest en heeft de accu doorgemeten, zo op het eerste gezicht was er niets mis mee, hij heeft Gazelle gebeld en zei dat de accu niet goed was dus wordt hij na mijn fietsvakantie opgestuurd, ik kan er gewoon mee rijden, alleen de actieradius is iets kleiner. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

BertV schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:54:
[...]

Volgens mij zit hier niet de standaard doelgroep van deze fietsen.

Ik snap die <15 km/u fietsende ouderen ook niet, dan ben je echt maar wat aan het wapperen met je benen.
Wacht tot je ouder bent of sukkelt met de gezondheid... dan begrijp je dat wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik zit eraan te denken om mijn "normale" banden om te wisselen voor brede banden.
Ik heb namelijk af en toe het idee dat ik bijna wegglij bij nat weer.

Mijn vorige normale fiets had brede banden (Big Apple van Schwalbe) en dat fietste best fijn eigenlijk.
Lekkerder door de bochten heen en je merk gewoon dat je meer grip hebt.

Als ik dit doe, heeft dit dan negatieve gevolgen voor mijn actieradius?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Als iemand verder nog tips heeft ivm brede banden voor e-bikes dan zijn die tips meer dan welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
DHL schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Wacht tot je ouder bent of sukkelt met de gezondheid... dan begrijp je dat wel hoor.
Dikke vette eens!

Ik (Gazelle Orange CX, Bosch met NuVinci Harmony) kan tegenwoordig bijna 10 Km fietsen met zo'n 18 Kmu en dat is een hele prestatie waarna ik behoorlijk uitgeput ben. Dat zal dan wel "wapperen met de benen" zijn maar dat is mij een zorg.Waar dikfiets heet het nog steeds "fietspad"en niet "hoge snelheid racebaan".

Zonder ondersteuning kom ik nog geen 0,1 Km Maar met heb ik toch nog een regelmatige lichaamsbeweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ok, ok, ik ben de rare die niet in de doelgroep past. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Nog niet Bert... nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Ach, er zijn duidelijk verschillende doelgroepen voor de elektrische fiets, waaronder (maar niet uitsluitend):

- mensen die prima kunnen fietsen maar graag zonder zweten sneller en/of verder willen kunnen fietsen
- mensen die dat niet meer zo goed kunnen en zo'n fiets hebben om überhaupt te kunnen fietsen

Dat bijt elkaar niet, maar ondanks dat ze dezelfde producten gebruiken, is het wederzijds begrip misschien niet helemaal aanwezig...

Ik juich beide groepen overigens toe. De eerste groep laat vaak dagelijks een auto staan om milieuvriendelijk en gezond het woon-werkverkeer af te leggen en de tweede groep krijgt ondanks lichamelijke beperkingen een fijne dosis lichaamsbeweging. Dat is echt beter dan thuis zitten en levert enorm veel positieve energie op.

* dreamscape hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, want doet een kort stukje woon-werk op de gewone fiets en doet daarnaast nog iets op een racefiets voor het snellere en langere werk, maar dat doet niet terzake :)

[ Voor 19% gewijzigd door dreamscape op 26-07-2015 21:55 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Maar dreamscape heeft wel gelijk ;)
Ik heb begrip voor beiden. Speedbikes ok, gewone, traagrijdende ebikers ook ok. Niet ok: mensen die langs het jaagpad al roepen en schreeuwen hun weg vrijmaken tussen traag rijdende fietsers, wandelende bejaarden, gezinnen met kinderen. Daarom niet met speedbike, meestal met racefiets. Weet soms niet wat die mannen bezielt. Ze zijn iig niet graag gezien langs het jaagpad.

[ Voor 84% gewijzigd door DHL op 26-07-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

DHL schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:55:
[...]

:) :) :) :) :)

Gisteren mijn achterwiel, compleet met 7-voudige Shimano tandwielenset vervangen. In het oude zat een (kleine) slag maar die kon er niet worden uitgehaald omdat 3/4 van de spaken niet meer waren af te stellen (wel geprobeerd met als gevolg dat ze braken).

Wiel is ook van Shimano, dubbele velg en uiteraard van allu. Er zitten alleen rvs spaken in van type 14 ipv 13. Ik vraag mij af of dat consequenties heeft. De fiets wordt, aangedreven door een voorwielmotor. Dus er wordt weinig "getrokken" aan het achterwiel.

[off-topic]
Na de bypass operatie gaat het zeker 10-15% beter dan voor deze handling; neerwaartse spiraal is dus positief omgezet.

[on-topic]
Duimgas alleen nog in gebruik bij weg-rij akties :)
Ik kan nu weer super lekker meetrappen (en genieten) en de beentjes lekker laten "wapperen" met >28 km/h >:)

[ Voor 69% gewijzigd door racinfo op 27-07-2015 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Spaakdikte 14 is dunner dan 13. En RVS spaken breken naar mijn idee iets vaker. Dus bij een gelijk aantal spaken is er geen garantie dat dit wiel sterker is. (hangt ook van het spaak patroon, aantal spaken, gelijkmatigheid van spannen en de velg af)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361746

Hallo, ik ben al een tijdje op zoek naar een E-bike voor woon-werk verkeer, mijn ogen zijn gevallen op de Sparta Mojo Electric 2015 Heren ( https://www.fietsenwinkel...-mojo-electric-2015-heren )

- Enkel 45,2 km
- ik kan op mijn werk opladen
- ik zou deze fiets gebruiken in combinatie met klikpedalen.
- Ik hou op de gewone fiets een gemidelde van 25 bij gewoon weer, dus ik verwacht toch meer dan dit met een elektrische.

Ik rij nu en dan met een koersfiets met klikpedalen naar het werk maar die is veel te onconfortabel en de afstand is te veel om daarna nog te kunnen presteren op het werk.
Alle tips en sugesties zijn welkom, en betere fietsen voor dezelfde prijs of ietsje meer zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mooie prijs voor die actieradius. Als ik wat dichterbij zou werken zou ik dat ook doen. 65 km enkele reis moet ik nu en op de terugweg is het nacht. Dat is een beetje gekkenwerk (ben geen wielrenner, vind die afstand van jou al te veel), al kan ik ook op mijn werk opladen :p

Maar harder dan 25? bij die fiets valt dan de ondersteuning toch weg?

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 27-07-2015 18:48 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:43:
Maar harder dan 25? bij die fiets valt dan de ondersteuning toch weg?
Is dat zo? want ik zoek toch een fiets om met hulp van de motor op een gemidelde stand tot 30km/u te gaan in combinatie met de klikpedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Als je de laatste paar pagina's van dit topic had doorgelezen had je dat wel ontdekt, die grens van 25km/u.
Als je harder wilt moet je aan een speed-pedelec, waarvoor je in de toekomst mogelijk een (brommer)helm op moet.
Of je neemt een gewone e-bike van bosch bijvoorbeeld, die je dan opvoert met een badass o.i.d.
Of je neemt een zelfbouwset, dan kan je lekker doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Opperpanter2 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:21:
Als je de laatste paar pagina's van dit topic had doorgelezen had je dat wel ontdekt, die grens van 25km/u.
Als je harder wilt moet je aan een speed-pedelec, waarvoor je in de toekomst mogelijk een (brommer)helm op moet.
Of je neemt een gewone e-bike van bosch bijvoorbeeld, die je dan opvoert met een badass o.i.d.
Of je neemt een zelfbouwset, dan kan je lekker doen wat je wilt.
idd, van wat ik ook ondertussen al gelezen heb zal de wetgeving binnenkort wel aangepast worden voor elektrische fietsen en zou ik het beter safe spelen op en fiets met een limiet van 25km/u.

Zou wel gek zijn dat je binnenkort voor een elektrische fiets die rapper dan 25 gaat een verzekering zou moeten nemen terwijl bv een wielerterrorist aan 45 soms u voorbijsteekt.

Ik heb ondertussen een lichter en sportiever model gevonden van sparta met rollerbrake (wat voor somige mensen hier waarschijnlijk geen pluspunt is)
https://www.fietsenwinkel.com/sparta-e-motion-c2-2015-heren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Of je koopt de fiets die momenteel in de Makro staat aan 800 euro met King metertje en verandert de topsnelheid via de instellingen van het King metertje... Dan kan je wel sneller (kan je instellen op de snelheid die je zelf wil, zonder enige andere hulpmiddelen... leuk toch met een fietsje van 800 euro eentje van 3k voorbij gaan lol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

En ipv die sparta zou ik eerder opteren voor deze (heeft toch 30nm, die andere slechts 22 wat weinig is) https://www.fietsenwinkel.com/batavus-tierra-e-go-2015-heren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DHL schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:47:
Of je koopt de fiets die momenteel in de Makro staat aan 800 euro met King metertje en verandert de topsnelheid via de instellingen van het King metertje... Dan kan je wel sneller (kan je instellen op de snelheid die je zelf wil, zonder enige andere hulpmiddelen... leuk toch met een fietsje van 800 euro eentje van 3k voorbij gaan lol)
hmm, ik zie het niet staan in de makroshop van belgie (ben een belg dus :P ), maar zal toch wat verder zoeken, of eens paseren langs de makro die op mijn autoroute ligt.
DHL schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:51:
En ipv die sparta zou ik eerder opteren voor deze (heeft toch 30nm, die andere slechts 22 wat weinig is) https://www.fietsenwinkel.com/batavus-tierra-e-go-2015-heren
Die fiets heeft wel maar de helft van de actieradius van de sparta fiets, en ik heb bv niet al dat vermogen nodig om enkel naar mijn werk te rijden, maar ik hou rekening met het feit dat de baterij met de jaren vermogen zal verliezen, en dan zal die baterij op de sparta fiets mij veel langer dienst doen.
Is dat trouwens zo een groot verschill 30 nm vs 22 nm waneer je de brug op moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

22 Nm is echt wel weinig hoor...
Heb je de boekjes van Makro niet gekregen dan? Mijn vrouw heeft zo eentje gekocht. Nu 600 (of 500?) euro korting, 3 jaar volle garantie met herstelling aan huis en jaarlijks onderhoud gratis. Hoe doen ze het voor die prijs...?
Staat in de nieuwe folder (zal misschien nog niet online staan), zal pas woensdag zijn (dus ook pas vanaf woensdag in de winkel...)
Voor de liefhebbers, hier ook goedkope e bikes : http://www.defietshulp.nl/bike-shop/electrische-fietsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DHL schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:35:
22 Nm is echt wel weinig hoor...
Ik zal het wel overleven denk ik, het zijn vlakke stukken met hier en daar een brug op mijn route, ik wil nog een beetje fysiek bezig zijn op die fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Bij Decathlon ook al eens gekeken? Goedkoper en ook vrij goede fietsen hoor... Zelfde koppel ongeveer.
By the way, ben ook Belg zulle ;)

Als je retro wil, Puch Boogy bij Izibike voor een 1200 Euro en 30 Nm

Grote voordeel van die Makrofiets is wel dat je die snelheid kan aanpassen. Op dat gebied is het wat je wil.

[ Voor 62% gewijzigd door DHL op 28-07-2015 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben geen Belg, maar woon wel in Belgie. Wij zijn gegaan voor de goedkoopste fiets van Decathlon en de ondersteuning van de motor is gewoon goed (zeker niet zwak). De motor maakt wel wat meer geluid als die van andere fietsen volgens mijn vrouw. Ze fietst vooral op de standen eco en normaal. Het verschil met een duurdere fiets zit volgens mij vooral in het frame, voor 250 euro extra heb je een alumium frame, hetzelfde knoppenkastje zonder snelheidsmeter en dezelfde actieradius. Waarom die fiets maar 2 KG lichter is snap ik niet helemaal (ik dacht eerst aan de accu, maar bij die fiets wordt ook 50 km geadverteerd. Wat ik zo snel zag volgens de website is dat er een verschil in de accu zit van 7A vs 8A maar wij hebben volgens mij ook gewoon een 8A accu gehad.

De actieradius is erg goed, er wordt geadverteerd dat je er 50 km mee kan fietsen, maar ze heeft er al wel zeker meer dan 60 km mee gefietst (misschien door die 8A?) en ze fietst vooral in de standen eco en normaal. De motor draait volgens mij inderdaad op een vaste snelheid afhankelijk van de stand die je kiest, je zou de fiets dus ook als een brommertje kunnen rijden door alleen de trappers een beetje te bewegen op een langzamere snelheid als je gaat).

Als Belg heb je misschien ook nog wel ecocheques liggen? Leuk systeem (in Nederland kennen we dat niet) als je beiden 250 euro aan ecocheques krijgt kun je zo om de twee jaar een fiets van 1000 euro uitzoeken zonder bij te betalen :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
De actieradius die ze opgeven kun je eigenlijk niet met elkaar vegelijken.
Het beste kan je kijken naar de capaciteit van de accu (meestal 10/11Ah dus 400Wh).
Een 7Ah accu heeft 70% van de capaciteit van een 10Ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ben ook weer aan't rondkijken en wil nog een mooi uitgeruste fiets enkel met rotatiesensor. Vind niks dat bvb hydraulische remmen heeft en zo. Iemand een ideetje hierin? Prijs rond de 2500 euro of minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 685728

Wat is je gedachten gang wat betreft enkel met rotatiesensor. Waarom niet voor alle drie de sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Omdat rotatiesensor geen inspanning van de rijder vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Volgens mij vraagt geen enkele sensor extra inspanning want het is slechts een meetinstrument. Ook is het extra gewicht volledig verwaarloosbaar.

Juist als je als berijder geen extra inspanning wilt leveren dan zijn 3 sensoren altijd in het voordeel van alleen een rotatiesensor want die krijgt pas zijn nut nadat je als berijder inspanning hebt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Nee, bij een fiets met enkel rotatiesensor speelt het geen enkele rol hoeveel kracht je op de pedalen uitoefent. De fiets zal altijd, zelfs bij freewheelen, naar de vooraf ingestelde snelheid rijden. Is minder leuk dan een fiets met meerdere sensoren omdat het fietsgevoel weg is, maar als je een spierziekte hebt zoals ik, kan dat freewheelen goed van pas komen.
Ik heb ze nu allemaal in huis momenteel, en de fiets met enkel rotatiesensor vermoeit het minste om die reden (mijn vrouw heeft zo'n fiets). Mijn fiets zou ik wellicht verkopen (twijfel nog...) De MTB met performance motor blijft zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De fiets van mijn vrouw kun je inderdaad als een brommertje rijden door wat te freewheelen. Maar je kan ook gewoon meefietsen, alleen niet langzamer als de ingestelde snelheid want dan heb je geen weerstand.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vandaar dat je dus veel minder inspanning moet leveren dan ene met krachtsensor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Had je deze al gezien DHL: Elektrische SpartaMet:

https://www.sparta.nl/fietsen/S15SPMET

Vrij duur, maar wel met een mega accu en handgas tot 20km/u.

Ik weet dat je deze niet stoer zult vinden, maar ze maken nu eenmaal geen stoere spullen voor chronisch zieken (ik spreek uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Prijs valt mee vind ik eigenlijk (zeker als je ziet met korting). Maar vind het voor Belgie niet terug. Mocht dit in mannenmodel bestaan... direct kocht ik hem als hij hier verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

wtf 1000 Wh accu 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Wel helm verplicht, verzekering, nummerplaat... verdorie toch.
Zat te denken aan een speedbike (die heeft een knopje tot 20 per uur) maar ook hier weer helm, nr plaat en verzekering. Vooral die nummerplaat, daarvoor alleen zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Twee keer 500Wh. Is well handig als je met handgas rijdt. Mijn accu is 1250Wh :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:10:
Wel helm verplicht, verzekering, nummerplaat... verdorie toch.
Zat te denken aan een speedbike (die heeft een knopje tot 20 per uur) maar ook hier weer helm, nr plaat en verzekering. Vooral die nummerplaat, daarvoor alleen zou ik het niet doen.
Wat maakt die nummerplaat nou uit? Jij maakt het jezelf wel erg moeilijk. Op een spartamet hoef je toch geen helm op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Marzman schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:58:
De fiets van mijn vrouw kun je inderdaad als een brommertje rijden door wat te freewheelen. Maar je kan ook gewoon meefietsen, alleen niet langzamer als de ingestelde snelheid want dan heb je geen weerstand.
Als je een fiets met rotatiesensor in "current" modus i.p.v. "speed" modus zet zal je toch echt kracht op de trappers moeten zetten om snelheid te kunnen maken. Of je moet m op zo'n hoge stroom zetten dat ie heel licht fietst. Eindsnelheid in deze is niet relevant(staat op 60)

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 30-07-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Opperpanter2 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 22:10:
[...]

Wat maakt die nummerplaat nou uit? Jij maakt het jezelf wel erg moeilijk. Op een spartamet hoef je toch geen helm op?
Voor zover ik terug vind moet het wel. Heb een mailtje gedaan naar Sparta met de vraag hoe dit zit. Is wel iets speciaal, vermits hij stopt op 25. Maar snorfietsen moeten hier ook een helm op. Ivm die nummerplaat, als ik verplicht een nummerplaat moet hebben, mag ik niet meer langs het jaagpad rijden waar ik altijd rij... Pfff, die wetgeving is echt wel belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Komt door het handgas waarschijnlijk. Koop anders ook een fiets met alleen een rotatiesensor als je niet wilt fietsen.

Die nummerplaat kun je ook nog wel in je tas stoppen en als een fietshelm ook goed is valt het nog wel mee. Die helm vind ik wel raar, dat hoeft in NL voor een snorfiets immers ook niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 02:03:
[...]

Voor zover ik terug vind moet het wel. Heb een mailtje gedaan naar Sparta met de vraag hoe dit zit. Is wel iets speciaal, vermits hij stopt op 25. Maar snorfietsen moeten hier ook een helm op. Ivm die nummerplaat, als ik verplicht een nummerplaat moet hebben, mag ik niet meer langs het jaagpad rijden waar ik altijd rij... Pfff, die wetgeving is echt wel belachelijk.
ok, misschien is het in belgië anders. in nederland heeft een snorfiets een blauw plaatje, dus geen helm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb er hier ene staan met enkel rotatiesensor. Probleem is dat ik wel wil fietsen, maar boven een berg woon. Moet 2 km stijgen om naar huis te rijden. Met rotatiesensor heb je geen fietsgevoel meer, hiervoor zou die Spartamet prachtig zijn. Maar jammer genoeg moet je in Belgie een helm dragen op een snorfiets en nummerplaat hebben. Dan kan je al even goed een speedbike kopen die assisteert tot 20 km per uur (Bosch performance 350 watt).
Het zou allemaal zo moeilijk niet zijn mocht de wetgeving een beetje soepeler zijn. Dat ik niet goed de berg op kan komt door spierziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 22:45:
[...]

Als je een fiets met rotatiesensor in "current" modus i.p.v. "speed" modus zet zal je toch echt kracht op de trappers moeten zetten om snelheid te kunnen maken. Of je moet m op zo'n hoge stroom zetten dat ie heel licht fietst. Eindsnelheid in deze is niet relevant(staat op 60)
De meeste fietsen met rotatiesensor werken zo niet. Werken eigenlijk allemaal in speed modus.
Maar ook in current modus hoeft je geen kracht te zetten, want de sensor meet geen kracht.
Gewoon hele lichte versnelling zetten en peddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ter verificatie, de motor in de Bosch Performance 25km/h is toch identiek qua vermogen als in de Bosch Performance 45km/h (afgezien van de software)? Ik twijfel toch even gezien her en der gesproken wordt over het verschil in vermogen (250W vs 350W). Wellicht toch handig om te weten voor de lange termijn icm bikespeedRS

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vermogen in NM is identiek. Wel verschil in wattage. Komt binnenkort wel een performance CX uit van Bosch met meer koppel en meer ondersteuning, normaal voorbehouden voor de MTB's. Maar ik vermoed dat die ook in sportievere fietsen zal komen genre Haibike en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ja, maar is de motor die fysiek in de unit zit hetzelfde of heeft Bosch twee exemplaren in omloop? Of beter gezegd, is de 25km/h een gedownsize'de variant op de 45km/h versie.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_bass_1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08-2024
Active Line, Performance Line Cruise 25 & Speed 45, alsmede de nieuwe CX zijn allen onder de kap technisch identiek. Software bepaalt begrenzing van snelheid/ koppel/ motorstroom. Bij de CX is de behuizing (loze ruimte) verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 687027

Hi,

ik verkoop mijn tuning dongle + ongebruikte kabelset :9

http://www.marktplaats.nl...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Pagina: 1 ... 54 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.