Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.680 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
DHL schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 04:45:
Wie weet of de accu's veranderden voor modeljaar 2015?
Nog niet echt iets spectaculair gezien. Hoewel Elon Musk een tijdje terug zei dat de capaciteit zou verdubbelen dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

bfftje, ik heb me slecht uitgedrukt... Bestaan er verschillende accupacks (behalve uiteraard het frame en bagagerekmodel) ? Zijn er verschillen tussen de eerste generatie en de tweede generatie. Dit omdat ik een accupack kan overnemen voor 200 euro, dewelke slechts 5 keer geladen werd. Maar zover ik op internet lees, is dit een accupack voor de fietsen tot 2014...
Dus mocht iemand interesse hebben, dan geef ik het mailadres van die persoon wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 22:50
Vlassie1980 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:49:
[...]

35 km/h is inderdaad ook iets wat ik veel liever zou zien. De QWIC P-RD9S is daar een heel mooi voorbeeld van. Ik heb erop gereden tijdens de opstapdag van elektrischefietsen.com in Amersfoort.
http://www.qwic.nl/nl-NL/elektrische-fietsen/91-p-rd9s.html
[afbeelding]

Het is wel zo dat je bij de dealer moet vragen om hem te unlocken zodat je een extra ondersteuningsstand erbij krijgt. Hij heeft normaal 8 standen maar na het unlocken krijg je stand 9 en die gaat dus tot de 35 km/u.

Veel betere snelheid, en de andere speed pedelecs halen ook maar gemiddeld die snelheid omdat je je anders de tandjes moet trappen. Vind het heel jammer dat al die speed pedelecs zo gepromoot worden omdat ze de 45 km/u halen. Daardoor krijg je al dat gedoe en discussies. Bij 35 km/u had je dat veel minder gehad.

En dat hij 35 km/u gaat... Het mag op papier niet, maar ga maar eens een steekproef houden bij snorscooters. Die mogen op papier ook niet harder dan 25 km/u. Dat zou betekenen dat ik een snorscooter met mijn e-bike bij zou kunnen houden :+

Geloof mij nou maar: Geen enkele huidige snorscooter of snorbrommer loopt 25 of minder, als je iemand kent die er zo eentje heeft mag je het zeggen ;)

Laten we vooral niet te heilig gaan doen jongens.
Weet iemand wat voor sensors er in deze fiets zitten? En welk merk motor?

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 10:42
@DHL:
Jij hebt als het goed een accu die je ook laden wanneer de accu nog op de fiets zit. De accu's van de Classic line kunnen dit niet en passen ook niet

Volgens mij moeten alle accu's geschikt voor Active en Performance line gewoon passen ongeacht de leeftijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja dat klopt Athome. Ik kan laden met de batterij erop. Dus is ze niet geschikt voor me. Ze staat te koop op Tweedehands (Belgie)... voor degene die interesse heeft. Kunt zelfs proberen minder te bieden dan 200 E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Ff een fotootje van m'n omgebouwde vouwfiets. Door de vering rijdt ie heerlijk.
https://dl.dropboxusercon...205/BatavusIntroVersa.jpg
In het "Frog" accupak kunnen 60 PF cellen. Heb er nu 50 inzitten met een Smart BMS. Vermogen genoeg
dus. Ook hier de ideale kettinglijn proberen te krijgen.
https://dl.dropboxusercon...ainline%20measurement.jpg

[ Voor 101% gewijzigd door bgttje op 06-07-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

racinfo schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 05:46:
[off-line] dit bericht heeft niets met het eigenlijke forum onderwerp te maken
we zijn weer thuis, gistermiddag thuis gekomen, ongelofelijk stijf alles nog, terwijl de operatie toch al vorige week donderdag was. (Bypass van rechterlies via linkerlies naar halverwege de linkerknie)

Het resultaat was meteen na dit chirurgies kunststukje al merkbaar, met name de tenen waren minder gevoelig en dat is heel prettig en natuurlijk was er meteen de betere doorstroming!

Lopen gaat heel moeizaam omdat de 28 hechtingen, verdeel over 3 wonden (2x lies - links en rechts en 1x ter hoogte van de knie) natuurlijk nog stram aanvoelen.

Voorlopig zullen we ons moeten ontzien, ook wat de e-bike betreft. Hoewel het met mate wel mag ;)

On-topic
Dat wordt een mooie fiets zomer.... ;) ;)
Off-topic: sterkte met het herstel! Fijn om te lezen dat de eerste uitkomsten al positief zijn. Ik hoop dat je niet al te lang last van je hechtingen en wonden houdt en weer lekker kunt fietsen binnenkort :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:52
Bosch nieuws voor 2016, behalve grotere accu capaciteit ook meer koppel, interresant.

http://www.autoevolution....e-technologies-97342.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Die motor met grotere koppel zou enkel voor de MTB's zijn hoorde ik. Leuk dat ze voor Nyon nog wat nieuwigheden gaan introduceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:52
DHL schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:42:
Die motor met grotere koppel zou enkel voor de MTB's zijn hoorde ik. Leuk dat ze voor Nyon nog wat nieuwigheden gaan introduceren
Ja zo te lezen in 1e instantie daarvoor ontwikkeld maar zou best kunen dat we deze motor ook op andere ebikes gaan terugzien. Lijkt mij niet verkeerd.
http://www.tweewieler.nl/...steem-voor-e-mtb-10122399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Dag allen. Ik ben sinds afgelopen weekend in bezit van een Aprilia Enjoy. De controller deed niks meer, dus die heb ik omgebouwd.

Zijn er op tweakers nog meer mensen die zo'n fiets hebben staan, werkend of stof-happend in een hoekje?

Het is een geweldig ding, komt uit 2001 met een DC midden motor. Het is me volledig onduidelijk waarom er zo weinig over deze dingen te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 682773

Menno1234 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:28:
[...]

Weet iemand wat voor sensors er in deze fiets zitten? En welk merk motor?
Op de website staat dat het een Qwic high power achtermotor betreft, met 40 Nm en werkt op rotatiesensor.

zie: http://www.qwic.nl/nl-NL/elektrische-fietsen/91-p-rd9s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 12:05
Nou, na een lekke band en het vervangen van de remblokken voor dient zich het volgende euvel aan:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/k4Yoe2geUJaDWW1NtdMYCSeA/medium.jpg

Velg van het achterwiel gescheurd. Kan ik hier nog even mee doorrijden of loop ik dan het risico dat mijn band implodeert? En wat zijn de kosten voor nieuwe velgen + omspaken ongeveer denken jullie?

Viel me onderweg op, leek alsof er een slag in mijn wiel zat.

Baal er stevig van, alle fietsenmakers hebben topdrukte :(

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-07-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 12:54
Omspaken kostte mij ooit 45 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Vlassie1980 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:02:
Nou, na een lekke band en het vervangen van de remblokken voor dient zich het volgende euvel aan:
[afbeelding]

Velg van het achterwiel gescheurd. Kan ik hier nog even mee doorrijden of loop ik dan het risico dat mijn band implodeert? En wat zijn de kosten voor nieuwe velgen + omspaken ongeveer denken jullie?

Viel me onderweg op, leek alsof er een slag in mijn wiel zat.

Baal er stevig van, alle fietsenmakers hebben topdrukte :(
Het is een dubbelwandige velg dus je band zit niet tegen de scheur of spaaknippel.

Spaak is inderdaad uit je velg gescheurd. Er zal dus ook wel een slagje in je velg zitten, of op z'n minst staan niet alle andere spaken meer op spanning. Doorrijden is op eigen risico. Die spaak is niet meer belastbaar. De spaken er naast worden dus meer belast. Kans bij doorrijden is meerdere spaken uit velg scheuren of spaak breuk.

Ik zou enkel een ander/sterker achterwiel laten klaar maken. Liefste ook met wat meer en zo gekruist mogenlijke spaken.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb vandaag niet het risico genomen, geen idee hoe lang die velg al gescheurd is. Viel me gisteren pas op.

Baal er wel stevig van, afgelopen maand aardig wat gedoe gehad met die fiets. En ben benieuwd wat ze bij 12go zeggen. Garantieperiode van 1 jaar is uiteraard sinds afgelopen februari al voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:12

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:31:
Ik heb vandaag niet het risico genomen, geen idee hoe lang die velg al gescheurd is. Viel me gisteren pas op.

Baal er wel stevig van, afgelopen maand aardig wat gedoe gehad met die fiets. En ben benieuwd wat ze bij 12go zeggen. Garantieperiode van 1 jaar is uiteraard sinds afgelopen februari al voorbij.
Merida geeft twee jaar garantie op de fiets, voor het frame vijf jaar. Zag wel dat je je fiets moet registreren.

Overigens verwacht ik er weinig van, jouw totale kilometerstand is fors te noemen waardoor dit soort zaken wellicht op kunnen spelen onder het mom van slijtage.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dan nog mag je van een fiets van goed 2,5k toch echt verwachten dat 'ie een tijdje meegaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik zoek een 48V lader die snel geleverd kan worden. Ik heb tot nu toe alleen eentje bij RAT gevonden:
http://www.rat-holland.nl...V/5A-t.b.v.-LiFePO4-accus

Iemand toevallig nog bekend met een andere leverancier die wellicht iets goedkopere modellen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Men is toch steeds verplicht 2 jaar garantie te geven? Zoiets lijkt me abnormaal en zou toch in garantie moeten opgelost worden. Heb je al eens contact opgenomen met de invoerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:18:
[...]

Off-topic: sterkte met het herstel! Fijn om te lezen dat de eerste uitkomsten al positief zijn. Ik hoop dat je niet al te lang last van je hechtingen en wonden houdt en weer lekker kunt fietsen binnenkort :Y
Thanx, voorlopig blijft het nog even met de loophulp op 4 wielen :( maar vandaag gaan de krammen eruit en wellicht komt de fiets daarmee binnen bereik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik heb hier nog een motor liggen, kan ik jou een plezier doen en die 4 wielen loophulp elektrisch maken?
Van harte beterschap gewenst!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:42
Het hangt natuurlijk ook van het aantal km en het gebruik af. Je kan niet alles claimen :/

Betreft kosten: Een velg kost niet zoveel, maar het arbeidsloon is pittig. Een goed wiel kost een goede fm al snel een uur.

@Neo: Tsja, is er onderhoud op de bewuste onderdelen gepleegd? Een auto moet ook worden onderhouden.

Het is dus erg makkelijk om te zeggen "een fiets van 2.5k moet een tijdje meegaan". Er zijn nogal wat variabelen die hier invloed op hebben. En dan nog, een nieuwe velg en de fiets is weer helemaal bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tenzij de spaken er zo ongeveer uit rammelen valt er weinig aan onderhoud aan de velgen te doen, maarja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nou, ik ben bij 12go geweest. Was sowieso een garantie geval.
Ik kreeg gratis een nog sterkere velg van volgens mij het merk Mavic. En ze hebben tegenwoordig ook leenfietsen. Fiets is volgende week klaar dus tot die tijd rij ik op een Gazelle C7 met Impulse, weliswaar een vrouwenmodel maar dat boeit niet. Ben zeer tevreden met de service :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Kon bijna niet anders dan dat zoiets in de garantie vervangen wordt hee. Wat zou dan wel onder garantie vallen? Je ziet duidelijk dat dit geen gebruiksschade is. Wel knap dat ze leenfietsen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4b
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-02-2023
Heb vanmiddag de Victoria 9.6 unisex (=heren) besteld. Iemand ervaringen met dit model.

Wilde eerst de batavus razer bestellen maar die is qua kwaliteit en comfort wel echt van een ander kaliber.

Zat ook nog te twijfelen dus de 9.6 en 9.8 maar vind de witte kleur en dan vooral hoe het met zwart is gecombineerd niet mooi genoeg. De Wit zwart combi van de 9.6 vind ik wel erg strak. Verschil zit hem in dat de 9.8 de nuvinci n360 harmony heeft en de 9.6 de nuvinci n360.

[ Voor 3% gewijzigd door oli4b op 10-07-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vind het een zeer mooie fiets qua model iig. Persoonlijk vind ik het jammer dat geen enkel merk de performance motor koppelt aan de Harmony.
Als dit beschikbaar komt (misschien zelfs met de nog krachtigere Boschmotor) ga ik zeker testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

DHL schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:56:
Vind het een zeer mooie fiets qua model iig. Persoonlijk vind ik het jammer dat geen enkel merk de performance motor koppelt aan de Harmony.
Als dit beschikbaar komt (misschien zelfs met de nog krachtigere Boschmotor) ga ik zeker testen.
De zemo heeft wel deze combi .
http://www.zemo.com/product/zemo-ze-10-automatik/
Hercules ook
http://www.hercules-bikes...160,204,23383,detail.html
Pegasus
http://www.bolk-tweewielers.nl/pegasus.html

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 655057 op 11-07-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Nou DHL, dat wordt dan je 3e fiets dit jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Euhm... met de vrouw hare de vierde lol...
Ga direct eens naar die linken kijken, eind van de zomer gaat de mijne terug in de verkoop en koop ik iets anders. T is een hobby ;)

Die Pegasus Premio lijkt me wel wat. Maar geen dealers in de buurt. Wel ideaal model qua rijhouding voor mij.

[ Voor 24% gewijzigd door DHL op 11-07-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4b
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-02-2023
De victoria 9.8 is wel gekoppeld aan de harmony. Hier heb ik ook op gefietst en was er niet helemaal weg van. Merkte dat ik vaak naar de handmatige stand wilde schakelen, zeker bij het optrekken. Vond het ook vervelend dat er pas geschakeld werd zodra ik stopte met trappen. Dit kon je ook duidelijk horen. Het doortrappen waar mee wordt geadverteerd vond ik dus niet helemaal opgaan.
Verder vond ik het niet mooi dat de fiets bijna geheel wit is en is hij dit jaar niet meer te bestellen. Er werden er nog 9 eind juli geleverd. Nu pas weer in 2016.

Een requirement was voor mij dat de accu niet op de bagagedrager was gemonteerd. Ik vind dit echt foeilelijk en oudbollig staan. Dan wordt de keuze al snel minder. De victoria is echt extreem solide.

[ Voor 15% gewijzigd door oli4b op 11-07-2015 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Het lijkt mij dat er dan iets niet in orde is. Ik heb een Gazelle met Bosch + NuVinci Harmony en die schakelt gewoon terwijl ik trap. Echt een perfect systeem.

Heb een enkele keer met de handmatige stand gefietst maar dat vond ik niet prettig. Nu vind ik schakelen sowieso een overbodig iets want dat kan al jarenlang beter door electronica gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 15:54
Ik rijd met een handbediende Nuvinci naaf, en ik kan je vertellen dat als je de naaf vollast je bijna niet kan schakelen
Je moet dan wel een erge hurk zijn om dan toch te schakelen.
Las ooit dat een paar gasten klaagde dat ze niet konden schakelen terwijl ze met twee erop en berg opwaart reden |:(

Dus ik kan me voorstellen dat de Harmony dat ook niet kan, of.. er moet in de software tijdelijk minder koppel beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Zou zeggen: kom eens langs of (simpeler) maak een ritje op een andere fiets (Bosch + NuVinci Harmony). Ook als ik hem op handbediend heb staan kan ik gewoon al doortrappend schakelen. Juist het niet hebben van een schakelgat was voor mij reden hiervoor te kiezen.

Als je het filmpje kijkt op de Harmony site dan zie je daar dat schakelen geen enkel probleem mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, schijnt dat het net één van de grote voordelen zou zijn dat je kan schakelen tijdens het trappen. Met derailleur kan je dat ook maar door de kracht krijg je serieuze klappen op de tandwielen. Bosch zou Nuvinci en een andere automatische schakeling vanaf volgend jaar koppelen aan de software van de fiets heb ik ergens gelezen. Maar weet het fijne er niet meer van, zou terug eens moeten googlen.

Gevonden: file:///Users/Victor/Desktop/Bosch%20ebike%20system,%202015%20%7C%20Ebike%20portal.webarchive

[ Voor 11% gewijzigd door DHL op 11-07-2015 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Zie hier http://www.fallbrooktech.com/cycling/harmony?language=nl info en filmpjes die een goede uitleg geven. De NuVinci H is het zelfde principes als de CVT oftewel de aloude Variomatic. Een traploos schakel,echanisme wat geen vaste stappen kent.

Shimano heeft de DI2. Lijkt er enigszins op maar is niet variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Zit nu op bijna 1200 km op mijn Batavus Stream en heb tot nu toe nog geen enkele servicebeurt laten doen.
Hij rijd nog altijd als een zonnetje, maar wel merk ik de laatste tijd dat de ketting een beetje rammelt als ik bijvoorbeeld een stoepje (zachtjes) afrij.

Ketting te slap in dat geval?
Mijn fietsenkennis is vrij beperkt.

Lijkt het jullie verstandig om toch maar eens een servicebeurt te laten doen,
vanwege de km stand en de te slappe ketting?
Hier in de buurt kan ik het ergens laten doen voor 35 euro, dus dat valt best wel mee.

PS: Weet iemand een goede site om op de hoogte te blijven van de nieuwste e-bike nieuwtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, je ketting zal te slap staan. Als ik me niet vergis kan je achteraan de afstand van het wiel makkelijk regelen met twee vijzen nadat je het wiel los zet. Moet er maar eens naar kijken. Is heel simpel. Ketting niet keihard spannen hee. Ze moet nog beetje speling hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:33:
Ik heb hier nog een motor liggen, kan ik jou een plezier doen en die 4 wielen loophulp elektrisch maken?
Van harte beterschap gewenst!!
De diameter van de wieltjes is minder dan van de motor ;)
Ik zou natuurlijk kunnen proberen de band direct om de motor te leggen ... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

racinfo schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:21:
[...]
De diameter van de wieltjes is minder dan van de motor ;)
Ik zou natuurlijk kunnen proberen de band direct om de motor te leggen ... O-)
Niet doen... zie dat je valt en een been breekt of zo. Zijn we nog verder van huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:05:
[...]

Niet doen... zie dat je valt en een been breekt of zo. Zijn we nog verder van huis ;)
Vrijdagmiddag wel een 1e fietstochtje gewaagt maar uiteraard viel dat (nog) best tegen, gelukkig kon ik met duimgas bijregelen. Het is natuurlijk ook niet te verwachten dat alles meteen weer 100% werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 14:13

BertV

Handgemaakt

Hier voor het eerst een tijdje op een leen E-bike.
Een Flyer met een 36v accu 432wh.

Mijn woon-werk afstand is tijdelijk 20km enkele reis.
Zelf woon ik op 34km afstand, en dat is denk ik helaas net teveel.

Het bevalt prima alleen het enige nadeel is dat de ondersteuning abrupt stopt bij 26km/u.
Het zou beter zijn als die ondersteuning in stand zou blijven en ik de extra kracht zou leveren.
Nu wordt je compleet overgeleverd aan een zware fiets.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Is het niet zo dat je nog steeds de ondersteuning krijgt tot 26km/h en dat je de rest 'zelf mag doen'?
Althans, dat idee had ik altijd. Misschien heb ik het wel mis.

Mijn Bosch Performance stopt vrij abrupt op 27,5 km/h maar gelukkig is er 'iets' onderweg om het te verhelpen O-)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Vrij abrupt stoppen mag ik niet zeggen van mijn Bosch performance's. Stopt wel iets lager, aan zo'n 26 om dan langzaam niks meer te geven tot een goeie 27. Als ik met de Nyon naar de afstelling kijk, merk ik dat de afbouw eigenlijk al begint bij 23 km per uur. Je ziet die curve vanaf dan sterk dalen. Op 27 heb je dan maar een heel klein beetje ondersteuning meer. Het is niet dat die curve loodrecht naar beneden valt. Wellicht is 27,5 het cruciale punt waar het echt stopt (zou eens moeten inloggen om het te bekijken).
Ik vraag me af of er voor de performance een update komt qua bekrachtiging. Bij mijn Nyon kan ik nl de bekrachtiging tot 290 procent zetten, terwijl fabrieksopgave 275 is. Moet wel zeggen dat je dat kleine verschil niet voelt. (Zou me niet verbazen mocht hij standaard 290 procent leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Voor die persoon die zo geinteresseerd was in de wattages, op vlakke baan zonder wind en op stand tour moet je ongeveer 35 watt zelf leveren. Bergop (7 procent ongeveer) ligt dit tussen de 50 en de 65 watt op turbostand.
Met de MTB kan je 12 procent oprijden in de kleinste versnelling rond de 50 watt. Maar da's dan heel erg traag natuurlijk. Maar het kan.
Mocht die persoon meer gegevens willen... mag me steeds contacteren met de snelheden en standen die hij graag zou kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 22:50
Inmiddels heb ik een Qwic fiets gekocht (P-RD9s) en de eerste 100 km bevalt er goed. Dealer heeft 'standje 9' unlockt en de fiets gaat nu 38 km/h: fijn voor de rechte stukken.

Heb afgelopen tijd wat gelezen in dit topic en las dat een Li-ion batterij het langste meegaat als je hem niet steeds tot 100% laadt, maar bijvoorbeeld tot 90 of 70%. Kan iemand een lader aanbevelen die je hierop kan instellen?

Op mijn huidige lader staat:
Sans electronic Li-on
Model: SSLC084V42
Input: AC100v-240v 1.8a max 47-63Hz
Output: 42.0 V 2.0A

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heeft er iemand ervaring met de fietsen van de decathlon? We denken er over het instapmodel te kopen voor mijn vrouw, ze hoeft niet zo ver (20 km op en neer) maar ze doet redelijk zwaar werk. Het voordeel van de Decathlon voor ons is dat het zo een erg goedkope fiets wordt (we hebben nog ecochecks liggen die daarvoor ook te gebruiken zijn) en dat de fiets misschien iets minder diefstalgevoelig is als een A-merk (hij kan niet in een schuur).

Het is een stalen frame wat het erg zwaar maakt maar in de winkel vond ze hem erg licht fietsen (en toen zat de accu er nog niet eens in, wat op zich goed is want dan fietst hij dus ook licht zonder accu ;) ). De Decathlon heeft verder ook een eigen fietsenmaker/hersteldienst in de winkel dus dat is ook geen probleempunt meer (fietsenmakers willen warenhuisfietsen niet altijd maken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Menno... ik doe dit met een tijdsklok. Op de duur weet je ongeveer hoe lang je moet laden. (volledig leegrijden is ook niet erg goed. Als je toch volledig vol laadt, best doen direct voor je een rit gaat doen. Om de zoveel maanden wel eens 24h aan de lader laten hangen zodat het bms alle cellen gelijk kan richten)
In de winterperiode nooit volledig opgeladen wegleggen maar op ong 60 procent en om de maand ongeveer tien minuutjes laden. Bewaren kamertemp of lager, niet in de vrieskou.

Marzman. Fietsen van Decathlon zijn niet slecht maar de motoren hebben weinig kracht. Heb er ook uitgebreid naar gekeken voor mijn vrouw. Uiteindelijk ene gekocht in promotie in de Makro tot volle tevredenheid voor een 800 euro, 3 jaar garantie en onderhoud aan huis inbegrepen... Wat wil je nog meer? Motor is zeer krachtig en deze heeft een voorvering. En alu frame met een uitgebreider display (snelheidsaanduiding en zo). Decathlonfietsen hebben geen vering in die prijsklasse. Matrabikes heeft ook een mooie aanbieding rond de 700 euro met eigen hersteldienst. Kracht motor weet ik niet. Als het iets duurder mag, 900 a 1000 euro kan je in de gekende merken shoppen. Sparta, Peugeot,...
Dus samengevat, Decathlon voor mij niet, er zijn betere aanbiedingen. Kijk ook eens op Marktplaats, daar staan dikwijls overjaarse modellen aan spotprijzen te koop.
Nog eventjes en de modellen 2015 moeten de deur uit... kan je koopjes doen.

[ Voor 15% gewijzigd door DHL op 16-07-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Wat betreft de accu's, probeer de onderwaarde=leeg op 30V(voor een 36V accu) in te stellen in jouw display en stel de lader af op 41V ipv 42V. In de lader zitten meestal potjes en anders er zelf ff 1 in te zetten. Voor accu's die ik langere tijd niet gebruik....deze laad ik met een 36V lader. Is ook een 42V lader die d.m.v. een potje op 36V is gezet. Door deze maatregelen loopt je bruikbare stroomsterkte=Ah wel iets terug. Ik haal dan uit m'n PF cellen effectief 13A i.p.v. 14,5.

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 17-07-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 673602

Een tijd geleden hier wat advies gevraagd en ik ben er eindelijk uit; het wordt een Merida E-spresso. Fors aan de prijs en eigenlijk meer dan ik uit wilde geven, maar man wat fietst dat ding lekker! Heb er een stuk of 7 uitgeprobeerd maar toen ik op de Merida stapte was ik verkocht. Ik twijfel nu alleen nog een beetje over waar ik hem zal kopen: Bij de fietsenmaker voor € 200,- meer maar wel inclusief service beurten of via 12gobiking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Anoniem: 673602 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:20:
Een tijd geleden hier wat advies gevraagd en ik ben er eindelijk uit; het wordt een Merida E-spresso. Fors aan de prijs en eigenlijk meer dan ik uit wilde geven, maar man wat fietst dat ding lekker! Heb er een stuk of 7 uitgeprobeerd maar toen ik op de Merida stapte was ik verkocht. Ik twijfel nu alleen nog een beetje over waar ik hem zal kopen: Bij de fietsenmaker voor € 200,- meer maar wel inclusief service beurten of via 12gobiking?
Leuk, welke Merida E-spresso heb je gekocht?

Beetje afhankelijk, het gemak van een fietsenmaker om de hoek of een dozenschuiver op een industrieterrein. Mijn Merida komt overigens bij 12GO vandaan maar ik doe de servicebeurten zelf. Voor 200 euro kan je ook een hoop zelf doen. Het verschil valt mij overigens wel mee, in mijn geval was het 400-500 euro :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 673602 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:20:
Tsja, ik kan niks anders zeggen. Zeer fijne fiets.
Ligt ook aan de fietsenmaker, hoe moeilijk doet die over een fiets die je niet bij hem hebt aangeschaft? Lekker kortzichtig altijd want ze zetten hun eigen reputatie op het spel.

Rijden inmiddels al aardig wat mensen hier in het topic met een Merida, dus bij deze alvast welkom bij de Merida club. Welk model heb je op het oog trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Hier (Almere) zitten er 3 lokale fietsenmakers die aan huis komen en of de fiets ter plekke in orde maken of de fiets meenemen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Eender hoe, van zodra er iets mis is met de motor sturen ze die toch op... Heeft 12 go geen service aan huis zoals fietsenwinkel.nl? Bij fietsenwinkel werkte dit perfekt. Ik heb nu een dealer in de buurt gekozen, maar van zodra het elektronische probs worden, weten ze het ook niet. Je moet er zeker van zijn dat het een Bosch ebike specialist is die de scholingen volgt jaarlijks. Niet alle dealers doen dat...
Fietsenmakers aan huis, mijn ervaring is dat ze duur zijn en ook niet altijd 'specialist' zijn...
Wel een klein verschil qua prijs, kan je hierover niet onderhandelen? Ik kreeg 22 procent korting bij de plaatselijke fietsenboer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zojuist een bikespeedRS unit geinstalleerd. Dit is niet moeilijk, iedereen kan dit wel als je een crankpuller, inbussleutel nr8 en een torxschroevendraaier T20 hebt. Binnen een kwartier was deze wel gemonteerd.

Op zich is het wel leuk nu je boven de 27,5km/h incl ondersteuning gaat maar m.i. is het niet echt aan te raden in een drukke omgeving. Je rijdt wel erg makkelijk naar hoge snelheden (>35km/h) op de wat hogere ondersteuningsniveaus. Persoonlijk vond ik Eco en Tour al genoeg ondersteuning geven, bij Turbo heb ik het idee dat je fiets blijft gaan tot snelheden die je normaliter niet haalt. Een helm vind ik wel een must als je tuning overweegt, daarnaast hebben de remmen ook meer te lijden.

Al met al wel leuk maar ik ga dit niet fulltime gebruiken. Voor de lange rechte stukken in de polder is het wel een uitkomst.

Ow, het gezicht van een wielrenner sprak wel boekdelen toen ik de beste man tegen de wind inhaalde met 36km/h :X

Disclaimer: mag niet, eigen risico, weet wat je doet, gebruik je verstand, etc

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 17-07-2015 20:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Zit zelf ook nog steeds te twijfelen of ik de Bikespeed RS wel ga aanschaffen. Ben het volledig met je eens dat die snelheden in veel situaties niet meer veilig zijn. Gelukkig kan je hem wel gemakkelijk aan- en uit-schakelen.
Eigenlijk zou er een tuningsetje moeten zijn die je kan beperken of instellen voor een bepaalde topsnelheid.. Bijvoorbeeld ondersteuning tot 30 km/u en dan afbouwen naar 33km/u . (Zoals dat nu gebeurt tussen 25 en 27 km/u). Die afbouw zorgt er dan netjes voor dat je op een vaste snelheid blijft zonder dat je constant die push krijgt om steeds sneller te gaan trappen.

Met de standaard snelheid op 27 km/u heb ik ook al een paar situaties meegemaakt, waarbij ik achteraf dacht: "gelukkig kwam ik hier niet met 30+ op afstormen". :X
Maar op de open/lange fietspaden mag het best een tandje sneller.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vhal schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:34:
[...]

Leuk, welke Merida E-spresso heb je gekocht?

Beetje afhankelijk, het gemak van een fietsenmaker om de hoek of een dozenschuiver op een industrieterrein. Mijn Merida komt overigens bij 12GO vandaan maar ik doe de servicebeurten zelf. Voor 200 euro kan je ook een hoop zelf doen. Het verschil valt mij overigens wel mee, in mijn geval was het 400-500 euro :/
De Merida E-Spresso Tour 409 2015

Het enige waar ik mee zit is dat ik echt absoluut niets van fietsen weet dus zelf onderhoud doen wordt lastig. De fietsenmaker is eigenlijk een scooter + elektrische fietsen winkel en heeft geen normale fietsen dus ik neem aan dat ze ook wel iets weten over de motor. Zou het eens kunnen navragen. Er is op het moment nog een hele kleine twijfel tussen deze fiets of een Giant (Zoiets, weet even niet precies welke het is maar al die fietsen van giant lijken qua uiterlijk op elkaar en weet niet welke ik op gereden heb.)

De Merida vond ik sowieso een heel stuk fijner fietsen maar nu ik eens naar mijn financiën heb gekeken ben ik toch weer licht aan het twijfelen. Daarnaast heb ik het gevoel dat de Giant misschien minder diefstal gevoelig is omdat hij er wat minder fancy en duur uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Grappig, ik heb de 409 Sport 2015 :)

gare phone pic
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/v5MxrY3Kr3F4wTkWasVco1zR/full.jpg
Het enige waar ik mee zit is dat ik echt absoluut niets van fietsen weet dus zelf onderhoud doen wordt lastig. De fietsenmaker is eigenlijk een scooter + elektrische fietsen winkel en heeft geen normale fietsen dus ik neem aan dat ze ook wel iets weten over de motor. Zou het eens kunnen navragen. Er is op het moment nog een hele kleine twijfel tussen deze fiets of een Giant (Zoiets, weet even niet precies welke het is maar al die fietsen van giant lijken qua uiterlijk op elkaar en weet niet welke ik op gereden heb.)
De Giant lijkt toch een andere geometrie te hebben waardoor je iets rechtop lijkt te fietsen tov van de Merida. De tour heeft een iets andere bovenbuis dan mijn Sport maar je zou even moeten kijken wat je voorkeur is. Persoonlijk vind ik rechtop helemaal niets en is de Merida voor mij sportief genoeg. Misschien zou ik een iets diepere zit wel fijn vinden maar dit is wel op te lossen door een ander ahead tussenstuk..

Het onderhoud klinkt moeilijk maar ik hou het bij het standaard werk. De ketting op zijn tijd in de olie, beetje poetsen, enkele schroeven aandraaien of controleren of deze nog vastzitten, remmen controleren en de bandenspanning op pijl houden. Meer is het eigenlijk niet wat ik doe.
De Merida vond ik sowieso een heel stuk fijner fietsen maar nu ik eens naar mijn financiën heb gekeken ben ik toch weer licht aan het twijfelen. Daarnaast heb ik het gevoel dat de Giant misschien minder diefstal gevoelig is omdat hij er wat minder fancy en duur uitziet.
Het opvallen valt wel mee. Ok, hij ziet er niet uit als een standaard Giant/Gazelle/e.d. maar het is ook geen opvallende fiets zoals een Stromer. Wel krijg ik met enige regelmaat een opmerking over mijn fiets in de trant van"wat een mooie auto fiets buurman ...injectie?'' (koekje voor diegene die de quote snapt :P

Verder zijn er hier ook leden met een Merida 410 Sport die enthousiast zijn. Daarnaast zou je de Razer ook kunnen overwegen (het damesmodel indien je een lage buis wenst).

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 18-07-2015 16:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vhal schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:54:
[...]

Grappig, ik heb de 409 Sport 2015 :)

gare phone pic
[afbeelding]

[...]

De Giant lijkt toch een andere geometrie te hebben waardoor je iets rechtop lijkt te fietsen tov van de Merida. De tour heeft een iets andere bovenbuis dan mijn Sport maar je zou even moeten kijken wat je voorkeur is. Persoonlijk vind ik rechtop helemaal niets en is de Merida voor mij sportief genoeg. Misschien zou ik een iets diepere zit wel fijn vinden maar dit is wel op te lossen door een ander ahead tussenstuk..

Het onderhoud klinkt moeilijk maar ik hou het bij het standaard werk. De ketting op zijn tijd in de olie, beetje poetsen, enkele schroeven aandraaien of controleren of deze nog vastzitten, remmen controleren en de bandenspanning op pijl houden. Meer is het eigenlijk niet wat ik doe.

[...]

Het opvallen valt wel mee. Ok, hij ziet er niet uit als een standaard Giant/Gazelle/e.d. maar het is ook geen opvallende fiets zoals een Stromer. Wel krijg ik met enige regelmaat een opmerking over mijn fiets in de trant van"wat een mooie auto fiets buurman ...injectie?'' (koekje voor diegene die de quote snapt :P

Verder zijn er hier ook leden met een Merida 410 Sport die enthousiast zijn. Daarnaast zou je de Razer ook kunnen overwegen (het damesmodel indien je een lage buis wenst).
Die ziet er ook heel mooi uit! Bedankt voor de handige informatie. De Giant zit inderdaad meer als een stadsfiets. Vind ik persoonlijk toch iets minder prettig voor een afstand van 50km per dag, maar het is ook geen ramp. De Razer heb ik ook uitgeprobeerd maar vond ik zonder echt een duidelijk reden wat minder prettig fietsen. Kan mijn vinger er niet echt op leggen maar de Merida was het gewoon helemaal. Behalve het financiële aspect haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Chrasher schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:41:
Zit zelf ook nog steeds te twijfelen of ik de Bikespeed RS wel ga aanschaffen. Ben het volledig met je eens dat die snelheden in veel situaties niet meer veilig zijn. Gelukkig kan je hem wel gemakkelijk aan- en uit-schakelen.
Eigenlijk zou er een tuningsetje moeten zijn die je kan beperken of instellen voor een bepaalde topsnelheid.. Bijvoorbeeld ondersteuning tot 30 km/u en dan afbouwen naar 33km/u . (Zoals dat nu gebeurt tussen 25 en 27 km/u). Die afbouw zorgt er dan netjes voor dat je op een vaste snelheid blijft zonder dat je constant die push krijgt om steeds sneller te gaan trappen.

Met de standaard snelheid op 27 km/u heb ik ook al een paar situaties meegemaakt, waarbij ik achteraf dacht: "gelukkig kwam ik hier niet met 30+ op afstormen". :X
Maar op de open/lange fietspaden mag het best een tandje sneller.
Je bepaald toch echt zelf de snelheid. De fiets doet dat niet voor jouw. Ik zie daarom geen reden om de ondersteuning als ergens begin dertig al af te laten bouwen.
Ik fiets zelf altijd in stand tour (Turbo alleen bij stevige wind mee of tegen) en mijn snelheid varieert altijd tussen 28 en 35 km/u. Die snelheid bepaal ik zelf en vooral afhankelijk van mijn stemming. Ben blij dat de ondersteuning altijd volledig aanwezig is. Daar heb ik de fiets namelijk ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Athome schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:12:
[...]

Je bepaald toch echt zelf de snelheid. De fiets doet dat niet voor jouw. Ik zie daarom geen reden om de ondersteuning als ergens begin dertig al af te laten bouwen.
Ik fiets zelf altijd in stand tour (Turbo alleen bij stevige wind mee of tegen) en mijn snelheid varieert altijd tussen 28 en 35 km/u. Die snelheid bepaal ik zelf en vooral afhankelijk van mijn stemming. Ben blij dat de ondersteuning altijd volledig aanwezig is. Daar heb ik de fiets namelijk ook voor.
Daar heb je wel gelijk in. Ben zelf nog genoeg sportief dus fiets meestal in de laagste (eco) stand. Maar op de normale stand merk ik wel dat mijn pedaalkracht nog groot genoeg is om de motor naar de maximale snelheid te sturen zonder dat ik er veel moeite voor moet doen. Ik moet eigenlijk voor mijn gevoel meer moeite doen om rustiger te gaan rijden als ik de hogere standen gebruik. Daarom vind ik die afbouw na 25 km/u wel fijn.
Die zal ik dus missen als de Bikespeed RS geactiveerd is. Maar heb er nog geen ervaring mee, dus weet niet zeker hoe het in de praktijk fietst.

Misschien moet ik mijn snelheidssensor en pickup eens verplaatsen naar mijn pedalen om eens te testen hoe die ondersteuning aanvoelt bij hogere snelheden. :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Naarmate je snelheid toeneemt en rijwind dus, wordt het effect van de motor langzaam aan minder. Je moet voor je gevoel steeds meer kracht zetten.
De motor voelt onder de 20 km/u best wel krachtig en fietsen gaat heel eenvoudig. Rond de 30 km/u (eigenlijk 15 km/u voor de motor met tuning) voelt het duidelijk moeizamer aan maar nog steeds makkelijk genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Athome, wordt hij onder de 20 krachtiger dan daarvoor of blijft dit hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 673602 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:51:
[...]De Razer heb ik ook uitgeprobeerd maar vond ik zonder echt een duidelijk reden wat minder prettig fietsen.
Razer rijdt zoals hij wordt afgeleverd niet fijn. Het smalle rechte stuur en de handvatten leveren binnen een paar minuten al issues op. Een fietsenmaker zal normaal gesproken kosteloos een stuur met meer terugstand en betere grepen erop zetten (dat is consumentenprijs onder de 20,-, normaal gesproken gebeurd dat dus met gesloten beurs), maar dat moet je wel weten als consument. Als je er later mee komt zal hij er gewoon geld voor vragen.

Dat is bij de Merida beter geregeld, die is out of the box al voorzien van een betere cockpit.

Maar ja, Batavus kiest voor de Razer toch voor form over function |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik merk dat als ik me er in verdiep dat het er niet duidelijker op wordt.
(type motoren etc)

Welke fiets zou voldoen aan mijn twee wensen?

- geschikt voor grote afstanden 68km totaal per dag (liefst op 1 lading bij maximale ondersteuning)
- makkelijk aan te passen naar 30 - 35 km/u
- uiterlijk niet belangrijk
- prijs zo laag mogelijk zonder te veel in te leveren op kwaliteit

De leen Flyer heeft mij al enthousiast gemaakt nu met tijdelijk 40 km totaal per dag woon-werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
BertV schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:32:
(type motoren etc)

- geschikt voor grote afstanden 68km totaal per dag (liefst op 1 lading bij maximale ondersteuning)

De leen Flyer heeft mij al enthousiast gemaakt nu met tijdelijk 40 km totaal per dag woon-werk. :)
Of ie makkelijk aan te passen is naar 30-35 km/u weet ik eigenlijk niet, maar mijn e-bike, de Batavus Stream voldoet verder aan al je eisen.

Goede, degelijke e-bike voor een mooie prijs en ik geloof dat er meerdere Tweakers zijn met deze e-bike.

Overigens ben ik zelf wel benieuwd of hier iemand is met een "opgevoerde" Batavus Stream (of andere Yamaha-motor e-bike) en hoe dat bevalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Wel, ik dacht onmiddellijk aan dezelfde fiets... Zeer degelijk, mooi afgewerkt, comfortabel,... Zeer goede deal voor z'n prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Lijkt me prima. ik zal ter zijner tijd de fietsenmaker in elk geval vragen om een aanpassing. 34km enkele reis mag niet langer gaan duren dan anderhalf uur om een serieus alternatief te zijn voor de motorfiets. (vooral s'avonds, vroeg opstaan is geen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny47
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb een e-bike sinds 1 maand een Gazelle Orange innergy Chamonix uit 2014 met 2 jaar garantie, mijn accu laad steeds niet verder op dan precies 90%, iedere keer weer, mijn dealer zegt dat ik hem een keer moet leeg rijden en dan weer volladen, maar weer is het precies 90%, hij telt ook meteen af naar beneden, hij blijft dus niet een poos op 90% staan en dan pas aftellen. Is de accu dan stuk of is er iets anders aan de hand, het betreft een goud accu. Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-05 23:29
Hier even een update van mijn ervaringen met de Victoria 10.7, de snelle variant van Duitse makelij met de Bosch Performance Line motor aangeschaft in apr. 2014 met inmiddels 10 K. aan mooi weer km's op de teller.

In 't begin gelijk een opzetstuur geplaatst en een voorspatbord verlenger bevestigd anders stroomt het water met bakken over de middenmotor. Ook een frametas gekocht van R&M van Bluelabel om in het frame te hangen, kan daar twee Bosch accu's met proviand en andere spullen goed in kwijt.

Al gauw een eerste lekke band [1350 km] met de zeer goede maar snel slijtende conti contact 2 banden, dit zijn geen blijvertjes.

Achterwiel gecrasht door een gat in het wegdek [4100 km], een goede reden om naast een nieuw
achterwiel ook de totaal versleten conti's te vervangen door marathon plus banden, nieuwe ketting + racecassette van Shimano Ultrega CS 6700 11-23 waarbij 12-13-14-15-16 het meeste gebruikt, nadeel bij gebruik 17-19-21-23 is het gieren van de Bosch motor, vind ie niet leuk.

Afgelopen september pedaalsetje vervangen na knieklachten, waren schuin, bijna niet merkbaar uitgesleten, hierna verdwenen direct de klachten als sneeuw voor de [waar ik graag in fiets] zon!!

In oktober de fiets [7500 km] al in de winterstalling gezet en beide accu's tot 60 % geladen en koel weggezet, geloof dat iedereen accu's weer anders wegzet, maar merk zelf nog geen terugval in accucapaciteit.

In het late voorjaar met nog heel lang koude nachten pas in mei !! weer gaan fietsen, al vlot
brak het Selle Royal Ariel SR 5058 Zadel [8000 km], lijkt niet meer leverbaar, is vervangen voor een ander exemplaar die er op leek, en dat is dus geen goed idee, zit niet fijn, weer een ander en
nog steeds zadelpijn, arghh.
Ook is de metalen kettingbeschermer vervangen, blijkbaar zeer zeldzaam want moest hiervoor alleen al 50 euro betalen.

De fiets heb ik alleen aangeschaft om dagtochten te maken met afstanden van 100- of 100+ kms, langste afstand deze zomer tot nu toe is Rondje Flevopolder in totaal 160 km in nog geen 7 uur.

De Bosch Performance motor met 422 draaiuren blijkt goed geschikt voor de langere afstanden,
is op de kleinere tandwielen nagenoeg stil en heb tot nu toe verder nog geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BertV schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:32:
(type motoren etc)

Ik ken de Stream goed, wij hebben een Stream en twee Razers in de familie.

Ik zou in dit geval altijd voor een meer sportief model zoals de Merida's of de Razer gaan. Meer dan een uur op een rechtop zittende fiets is gewoon veel minder prettig omdat je je compleet gewicht op je zitvlak zet.

Er is gewoon een reden dat fietsen voor langere afstand wat langer gebouwd zijn waardoor je meer naar voren leunt. Het zit op wat langere aftstanden veel prettiger.

Bovendien ga je hem opvoeren en dat is nog een reden om meer gewicht op je voorwiel te willen ivm stuurgedrag.

Aanpassen is bij zowel de Bosch als de Yamaha heel simpel (zie bikespeed RS).

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik zag net een Razer bij het pontje staan. Die zien er ook sportiever uit.
Ik merk nu bij 20 km enkele reis al lichte zadelpijn maar gooide dat op mijn onervarenheid.
Gewoon een USB stick erin en de fiets denkt dat hij op halve snelheid fietst, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
danny47 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 01:04:
Ik heb een e-bike sinds 1 maand een Gazelle Orange innergy Chamonix uit 2014 met 2 jaar garantie, mijn accu laad steeds niet verder op dan precies 90%, iedere keer weer, mijn dealer zegt dat ik hem een keer moet leeg rijden en dan weer volladen, maar weer is het precies 90%, hij telt ook meteen af naar beneden, hij blijft dus niet een poos op 90% staan en dan pas aftellen. Is de accu dan stuk of is er iets anders aan de hand, het betreft een goud accu. Wat is jullie mening?
Kan zijn dat de accu in on balans is. Al eens 24-48u aan de lader gelaten?
Wat is het voltage bij die 90%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Tja, die zadelpijn... Ik zit nu eenmaal veel beter op een meer rechtop zittend model. Met de Stream nooit pijn gehad, ook niet na een uur fietsen. De Trek die ik nu heb kan je een beetje op de twee manieren gebruiken. En ik verkies rechter zitten. Voorover heb je sneller vermoeidheid in de armen en voor al de polsen dan. Ook heb je sneller last van je nek.
Denk dat je moeilijk voor iemand anders kan beslissen wat goed is. Ik kan Bert enkel maar voorstellen om eens beiden proef te rijden. Niet zomaar een kwartiertje maar een heel stuk. Zo heb ik op de MTB een regelbare stuurpen gezet. Ik vond dit beter voor mij maar verwachtte dat mijn zoon dit niet goed zou vinden. Hij merkte direct ook het comfort op...
De liggende rijhouding is er niet gekomen om meer comfort te bieden, maar eerder om makkelijker snelheid te maken en een betere houding voor de wind te hebben. Heeft mijn inzien weinig met zadelpijn te maken. Het zadel zelf is hier de belangrijkste factor. Plus een degelijk verende zadelpen erop als je echt geen pijn wil... De combi Trek met een suntour zadelpen en geveerde voorvork... mocht mijn fysiek het toelaten ik kon ermee uren rijden zonder pijn of last.

[ Voor 24% gewijzigd door DHL op 21-07-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pugnax
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:02
[quote]isigo schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 02:17:

....
In het late voorjaar met nog heel lang koude nachten pas in mei !! weer gaan fietsen, al vlot
brak het Selle Royal Ariel SR 5058 Zadel \[8000 km], lijkt niet meer leverbaar, is vervangen voor een ander exemplaar die er op leek, en dat is dus geen goed idee, zit niet fijn, weer een ander en
....
/quote]

Ik heb onlangs nog eentje besteld bij fietsonderdelenonline

[ Voor 8% gewijzigd door pugnax op 21-07-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ben al een tijdje in dit topic aan het lurken.
Heb ik het correct dat je onder 1500 EUR geen degelijke e-bike kunt halen?
Als ik sommige mensen hier zie moet je ver weg blijven van de fietsen rond de 800-1200 EUR?

Is tweedehands daar een oplossing voor of liever doorsparen?

Anders duurt het nog even eer ik me e-bike bezitter kan noemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny47
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12-2021
Opperpanter2 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Kan zijn dat de accu in on balans is. Al eens 24-48u aan de lader gelaten?
Wat is het voltage bij die 90%?
Nee nog niet geprobeerd, dat zal ik eerst eens doen, bedankt voor de reactie en tip. Het voltage kan ik volgens mij niet aflezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 07:28
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:01:
Ben al een tijdje in dit topic aan het lurken.
Heb ik het correct dat je onder 1500 EUR geen degelijke e-bike kunt halen?
Als ik sommige mensen hier zie moet je ver weg blijven van de fietsen rond de 800-1200 EUR?

Is tweedehands daar een oplossing voor of liever doorsparen?

Anders duurt het nog even eer ik me e-bike bezitter kan noemen....
Je hebt ombouwsets voor rond de €1000. Voor als je al een goede fiets hebt.

Wat E-bikes betreft kun je er op rekenen dat het elektrische deel van zo'n fiets tussen de €800 kost voor een simpele Li-ion set met wielmotor en €1500 iets met een grotere accu en middenmotor.
Trek dat bedrag af van de prijs van een e-bike, en je hebt een idee hoeveel de rest van de fiets kost.

En de combinatie van €1000 aan elektrisch + €200 aan fiets is inderdaad niet erg aan te raden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 18:31
RocketKoen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:20:
[...]

Wat E-bikes betreft kun je er op rekenen dat het elektrische deel van zo'n fiets tussen de €800 kost voor een simpele Li-ion set met wielmotor en €1500 iets met een grotere accu en middenmotor.
Trek dat bedrag af van de prijs van een e-bike, en je hebt een idee hoeveel de rest van de fiets kost.

En de combinatie van €1000 aan elektrisch + €200 aan fiets is inderdaad niet erg aan te raden.
Wil hier toch wel even op inhaken.

Ik heb 3 jaar geleden een Union Switch gekocht voor € 1000,00 en fiets daar iedere dag, door weer/wind/sneeuw/zon mee naar mijn werk. Gemiddeld ruim 100 km per week.

Afgezien van mijn accu die minder werd en die ik heb laten reviseren (zie eerder posting) heb ik geen noemenswaardige problemen gehad. Dit probleem kan zich echter ook voor doen bij een veel duurdere fiets en is gezien mijn kilometerstand niet eens ongebruikelijk.

Ik krijg het idee dat in dit topic een beetje de "high-end" gebruikers zitten ;) . Dat is natuurlijk prima, echter de goedkope fietsen komen niet aan bod. Niet iedereen kan even € 3000,00 uit zijn mouw schudden om een fiets te kopen of om te bouwen. Voor deze mensen is een Sundvall fiets of een Traprap fiets al een hele uitgave.

Het is maar net wat je voor verwachtingspatroon hebt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mijn ouders hebben twee Stella fietsen van pak hem beet 1000 euro per stuk. Afgezien dat het materiaal onder je kont weg oxideert (was wel netjes opgelost...vooralsnog) zijn ze best tevreden. Ik zou de fiets zelf niet kiezen maar dat heeft andere redenen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-05 23:29
pugnax schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:31:
[quote]isigo schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 02:17:

....
brak het Selle Royal Ariel SR 5058 Zadel \[8000 km], lijkt niet meer leverbaar, is vervangen voor een ander exemplaar die er op leek, en dat is dus geen goed idee, zit niet fijn, weer een ander en
....
/quote]

Ik heb onlangs nog eentje besteld bij fietsonderdelenonline
FM zei niet meer leverbaar en dan geloof ik dat,
nou ja, heb 'm al online besteld, Thanks !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:20:
[...]

Klopten of meer, maar er zijn ook oké ombouwsets van 650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
danny47 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:12:
[...]

Nee nog niet geprobeerd, dat zal ik eerst eens doen, bedankt voor de reactie en tip. Het voltage kan ik volgens mij niet aflezen toch?
Misschien ken je iemand met een volt/multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn Batavus had een catalogusprijs van 2400, mijn Trek 3300, de Cube 2200 en die van mijn vrouw 1400.
Die van mijn vrouw stond onlangs in promotie in de Makro voor een 800 Euro.
Die rijdt anders natuurlijk dan de duurdere fietsen die ik heb maar eerlijk... die rijdt ook heel erg goed.
Hier zitten inderdaad mensen met duurdere fietsen, maar met een goede goedkope doe je niks verkeerd. Enkel rekening houden dat het anders rijdt, maar daarover vind je hier veel info denk ik (rotatiesensor, krachtsensor, enz...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:20:
[...]

Klopten of meer, maar er zijn ook oké ombouwsets van 650.
Ja, ik ging even uit van een beetje redelijke Li-Ion accuset.
Ze zijn er ook goedkoper, maar dan heb je vaak een enorm verouderde (lees: loodzware) accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:16:
De liggende rijhouding is er niet gekomen om meer comfort te bieden, maar eerder om makkelijker snelheid te maken en een betere houding voor de wind te hebben. Heeft mijn inzien weinig met zadelpijn te maken.
Ja en nee, de wind speelt heir een enorme rol in, maar je onderschat het belang voor het comfort. Niet voor niets zal je ook op fietsvakantie fora hetzelfde antwoord krijgen. Rechtopzitten is echt vragen om zitvlak problemen.

Ga maar na, je rust 90% op je perineum als je rechtop zit, Dat is 60% met een meer voorovergebogen houding. Dat kan oplopen tot enkele tientallen kilos die daar de boel afklemmen. Dat is echt een objectief verschil.

Dus het is niet een kwestie van smaak, dat is echt veel beter voor je lijf en hou je langer vol... mits en indien je niet super stijf bent. En ja, helaas speelt leeftijd dan een rol, maar zelfs dan, ook oudere veel fietsers zweren bij meer voorover met een hard zadel.

Vering is er om hobbels weg te nemen, maar verandert niks aan de constante druk die je op je aders daar beneden krijgen. Je verhaal dat de keuze van het zadel van belang is is dus zeker waar, maar ook dan; tientallen kilos extra op je perineum is niet te compenseren met een zadel of vering.

Excuses dat ik hier wat fel op ben, maar het is echt belangrijk goede informatie te geven: voor lang in het zadel zitten is rechtop aantoonbaar veel minder goed. Dat er mensen zijn die toch doorzi(e)tten doet daar echt niks aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:43:
[...]

Ja, ik ging even uit van een beetje redelijke Li-Ion accuset.
Ze zijn er ook goedkoper, maar dan heb je vaak een enorm verouderde (lees: loodzware) accu.
Die van ebike kit zijn best OK volgens mij.
Ik zie nergens sets van boven de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 19:47:
[...]

Die van ebike kit zijn best OK volgens mij.
Ik zie nergens sets van boven de 900.
Ik zie inderdaad dat de prijzen flink gezakt zijn sinds ik die van mij heb gekocht.

Ik zie al redelijke setjes voor onder de €500. De duurste die ik kan vinden (middenmotor en 17Ah accu) is €1070.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Volgens mij kan je weinig discussieren over de perfekte zithouding. Je moet het gewoon zelf aanvoelen. Heb hier de twee soorten staan, de ene ligt me beter dan de andere en is voor mij pijnloos. Bij de andere doen mijn armen en polsen na enkele kilometers pijn. Zadelpijn hangt voor mij af van het zadel.
Ik kan enkel maar zeggen dat je een fiets niet mag kopen na een testritje van 500 meter. Vraag de dealer of je er een langere afstand mag mee rijden, ze zullen hiermee wel akkoord gaan.
Het is pas na een tiental kilometer dat je weet waar de pijnpunten zitten.

Los hiervan, ben zonet eens gaan rijden met de goedkope fiets van mijn vrouw uit de Makro. Je voelt uiteraard dat de afwerking minder is. Het echte fietsgevoel heb je ook minder. Maar voor mensen die dagelijks een 20 tal kilometers willen rijden is dit wel een goede fiets. Voor langere afstanden zou ik toch een duurder exemplaar nemen.
Van alles wat ik gereden heb blijft Trek toch een topper voor mij. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar het lijkt me dat de structuur van die fietsen bijzonder goed is. Wellicht een reden waarom ze levenslange garantie geven op kader. Wel is er een behoorlijk prijsverschil tov bvb Cube, Haibike enz.
Of dit prijsverschil gerechtvaardigd is... ik denk van wel, zeker als je zoals ik regelmatig verandert. Ik koop jaarlijks een nieuwe en al bij al kost me dat niet echt veel. Benieuwd wat men binnenkort zal voorstellen. Vooral de nieuwe Bosch motor heeft mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

bah, na 240km een lekke band. anti-lek my...
Wel iets om rekening mee te houden als ik woon-werk ga rijden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Bert... je hebt die Razer dus gekocht? Die uitdrukking 'bij het pontje staan', wil dat zeggen dat je hem kocht en thuis hebt? Begrijp die uitdrukking niet als Belg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:54:
bah, na 240km een lekke band. anti-lek my...
Wel iets om rekening mee te houden als ik woon-werk ga rijden dus.
Schwalbe Marathon Plus had ik eronder liggen. Duizenden kilometers geen lekke band gehad. Nu heb ik CST banden eronder liggen en daar heb ik nu 1 keer lek mee gereden, waarschijnlijk een steentje bij een opengebroken stuk weg.

Balen man... Gelijk nieuw binnenbandje erin gepropt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

Ik dacht dat de Bosch Classic uit het program was , nu beweerde een FM dat die nog in het programma is
Ik betwijfelde dat en heb gezocht en zie dat Dutch id comfort inderdaad de Classic motor nog heeft .
Is die nog van een te grote voorraad of is die nog steeds in het programma ?
Wat denken jullie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dutch ID verkoopt hem nog, heb hier met een lokale fietsenboer gesproken en die raakte die Dutch ID fietsen aan de straatstenen niet kwijt. Gaat dan om modellen uit 2013. Snap ik eerlijk gezegd niet zo, zijn volgens mij prima fietsen.

Maar zal inderdaad gewoon voorraad zijn die nog over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

DHL schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:17:
Bert... je hebt die Razer dus gekocht? Die uitdrukking 'bij het pontje staan', wil dat zeggen dat je hem kocht en thuis hebt? Begrijp die uitdrukking niet als Belg :)
nee, nee. niks spannends. gewoon letterlijk, ik zag er eentje bij de pont staan. ;)

Nieuwe binnenband laten plaatsen bij een fietsenmaker,
Het was veroorzaakt door een gemeen stukje ijzer aan de zijkant van de band waar waarschijnlijk geen anti lek zat. (als motorrijder zal ik wel weer te plat door de bocht gaan )

2500,- vind ook ik veel geld. ik wil zeker weten dat ik straks ook echt dagelijks door weer en wind 2x34km ga rijden. nog niets beslist dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
BertV schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:34:
[...]

nee, nee. niks spannends. gewoon letterlijk, ik zag er eentje bij de pont staan. ;)

Nieuwe binnenband laten plaatsen bij een fietsenmaker,
Het was veroorzaakt door een gemeen stukje ijzer aan de zijkant van de band waar waarschijnlijk geen anti lek zat. (als motorrijder zal ik wel weer te plat door de bocht gaan )

2500,- vind ook ik veel geld. ik wil zeker weten dat ik straks ook echt dagelijks door weer en wind 2x34km ga rijden. nog niets beslist dus.
Tsja. Dat is altijd. Nadat ik mijn fiets kocht stond mijn auto ook een beetje weg te roesten.
Maar nu werk ik te ver weg om nog te fietsen en is het juist de fiets die alleen nog in het weekend wordt gebruikt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Die Razer koop je toch rond de 2k?
Wat ik ook een goede aanrader vind is de CUBe Hybrid MTB met de Performance motor erin. Kost 2200 euro (ik kreeg 20 procent, dus 1650 euro netto). Zet daar baanbanden en regelbare stuurpen op en je hebt een knap ogende, zeer goed afgemonteerde fiets aan een goede prijs. Is een koopje op de markt vind ik, vraag me af hoe ze het doen voor die prijs (Deore, Hydraulische schijfremmen, performance,...). Indien je foto's wil zien kan ik er sturen via mail (krijg er geen op 't forum geplaatst ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2015/665500/665500_zoom.jpg

Echt super fraai!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, ik blijf hem prachtig vinden. De onze is wel in de nieuwe kleuren (zwart mat en grijs geloof ik) wat ikzelf nog mooier vind. Heb zo een elektrische en een gewone. Zijn ook een 29'ers.
Is niet duur voor wat je krijgt hee?
Heb die erbij gekocht enkel omdat ik ze zo mooi vind. Kwam ermee thuis en de oudste zoon van 17 was er direct verliefd op. Resultaat is dat ook hij nu regelmatig de ebike neemt :)
Ikzelf hou het dit jaar bij mijn Trek 500 Nyon. In september zet ik die te koop en dan zien we weer...

[ Voor 40% gewijzigd door DHL op 23-07-2015 09:07 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.