Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.354 views

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 15:40
Nogmaals, het vervangen van een kransje is verreweg de makkelijkste oplossing.

De achterpat is sowieso niet geschikt voor een achterderailleur of die alfine kettingspanning. Jullie vergeten allemaal dat dit geen verticale uiteinden betreft, dus al die oplossingen gaan hem niet worden.

Je kan opteren voor een Alfine 11 or Rohloff, maar dat is erg duur en als je vooral op het vlakke rijdt zoals de vraagsteller aangeeft is het erg duur voor versnellingen die je niet gebruikt.

Verwijderd

Meestal eco of standaard. De zwaarste onderteuning heb ik nog niet nodig gehad. Mijn knieën hebben het zeker niet zwaar te verduren. Hoe kan ik de cadans meten?
pugnax schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:49:
[...]

Bij welke ondersteuningstand en cadans is dat?
Het zou best kunnen dat je spieren sterk genoeg zijn, maar ik ben bang dat je jouw knieën aan het slopen bent.

Verwijderd

Ik wil met deze fiets wel gaan klimmen. Zo staat er in september een fietstocht naar Schotland op het programma.
roffeltjes schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:30:
Nogmaals, het vervangen van een kransje is verreweg de makkelijkste oplossing.

De achterpat is sowieso niet geschikt voor een achterderailleur of die alfine kettingspanning. Jullie vergeten allemaal dat dit geen verticale uiteinden betreft, dus al die oplossingen gaan hem niet worden.

Je kan opteren voor een Alfine 11 or Rohloff, maar dat is erg duur en als je vooral op het vlakke rijdt zoals de vraagsteller aangeeft is het erg duur voor versnellingen die je niet gebruikt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cadans meten: gewoon een halve minuut lang tellen hoeveel omwentelingen je maakt en dat keer twee.

Signatures zijn voor boomers.

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Yamaha heeft cadansmeter in display zitten

Verwijderd

DHL schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:31:
Yamaha heeft cadansmeter in display zitten
Impulse 2.0 ook .

Oh Razer heeft toch Yamaha .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 16:36 ]

• DHL

DHL

Ja, vandaar ;)

• DHL

DHL

T is toch om te wenen he, gisteren mijn Nyon teruggekregen. Zogezegd werkend. Het enige wat gebeurd was, waren kaarten op gezet. Maar nog altijd geen mogelijkheid om hem via WLAN of bluetooth te verbinden. En dat heb je nodig om hem te kunnen gebruiken. Wanneer dit in orde zal komen...?
Heb eens gekeken, weet niet meer wie die NM of Watt gevraagd hebt, maar beiden kan je aflezen op zo'n display. Deze namiddag ga ik uit nieuwsgierigheid naar de opendeurdag van een heel grote winkel? Is een speciale proefrij-namiddag voorzien. Wil zeker eens met de cube MTB rijden (die stond gisteren bij de FM trouwens en is echt prachtig voor weinig geld) en eens rijden met zo'n werkend Nyon als die daar zijn. (Verwacht van wel want Nyon was de nieuwigheid voor 2015)

Verwijderd

DHL schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:19:
T is toch om te wenen he, gisteren mijn Nyon teruggekregen. Zogezegd werkend. Het enige wat gebeurd was, waren kaarten op gezet. Maar nog altijd geen mogelijkheid om hem via WLAN of bluetooth te verbinden. En dat heb je nodig om hem te kunnen gebruiken. Wanneer dit in orde zal komen...?
Heb eens gekeken, weet niet meer wie die NM of Watt gevraagd hebt, maar beiden kan je aflezen op zo'n display. Deze namiddag ga ik uit nieuwsgierigheid naar de opendeurdag van een heel grote winkel? Is een speciale proefrij-namiddag voorzien. Wil zeker eens met de cube MTB rijden (die stond gisteren bij de FM trouwens en is echt prachtig voor weinig geld) en eens rijden met zo'n werkend Nyon als die daar zijn. (Verwacht van wel want Nyon was de nieuwigheid voor 2015)
Hoi DHL

Misschien heb je aan deze link iets .
https://www.ebike-connect.com/nl/faq-page.html

Verwijderd

Zo'n Nyon lijkt mij wel leuk. Maar ik zie nergens wat deze kost en bestelsites al helemaal niet. Iemand een URL? Ik neem aan dat je hem gewoon kunt omwisselen met een Intuuvia.

• DHL

DHL

Ja Harry, die was ik al tegen gekomen. Alles al geprobeerd, ik denk dat ze me best een nieuw exemplaar geven.
Ton, zo'n Nyon kan je laten plaatsen http://www.thecoolbikingc...-pony-charger-en-cruiser/
De hoder die je nu hebt en de knoppen links aan je stuur (die bediening) zijn niet compatibel. Tevens heb je de software nodig. Maar tegen volgend seizoen zou Bosch ze beschikbaar maken voor het grote publiek. Ik schat rond de 400 euro. Die link hierboven, ik weet niet of het voor de gewone ebikes kan. Wieleke moet je eens googlen en contact mee opnemen, ik geloof dat die ze voor een schappelijke prijs reeds inbouwt.
Een Ebike met Bosch performance met Nyon display is compatibel met Intuvia, maar niet omgekeerd. Maar zoals gezegd, Wieleke kan het volgens mij en anders wachten tot volgend jaar... Is echt een knap systeem, ik heb gewoon pech... Maar denk niet dat je aan 1 pechgeval de kwaliteit kan afwegen. Op Duitse en Franse fora zie ik dat er in 't begin veel problemen waren zoals ik ze nu ken. Maar de laatste comments zijn allemaal positief. Vermoedelijk heb ik ene met ofwel oude software ofwel ene die tot de 'slechte' eerste serie behoorde (ik gok het laatste).
Leuk is ook dat je een echt fitnessprogramma kan uitstippelen. De mogelijkheden zijn echt wel groot.
Vandaag niet kunnen proefrijden op die open deurdag, teveel volk...

• DHL

DHL

Deze hier in Nederland lijkt Nyon al te kunnen monteren op alle nieuwe Bosch motoren: http://www.bolk-tweewielers.nl/bosch.html

Verwijderd

Dank voor de info, ga kijken.

• pinibo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-01 12:08
Ik heb zojuist een Sparta E-speed Bosch Nuvinci fiets gekocht en kan natuurlijk niet wachten om deze in het bezit te krijgen.
De verkoper kon echter niet zien of de fiets nog leverbaar was en maakte zelfs melding dat er eventueel ook een lange wachttijd aan vast kan zitten (~2 maanden).

Op internet lijkt de fiets gewoon leverbaar en kan ik verder niets over lange levertijden vinden. Is hier ervaring met levertijden?

Verwijderd

Begrijp ik niet.

Sparta dealers kunnen online zien wat er in voorraad is en hoe lang dat duurt en veel Internetsites geven al voor de bestelprocedure de levertijd an.

Ik zou overigens nooit eerst betalen en dan afwachten wanneer het wellicht komt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er is geen "barrel stadsfietsen" topic :P dus ik vraag het hier maar;

Ik zou zo graag een axa/abus/etc ringslot hebben waar ook als het slot open is de sleutel uit kan.

Alle ringsloten die ik ken laten alleen de sleutel los als het slot dicht is. Ik heb ooit begrepen dat voor de verzekering dit in nederland zo is maar dat je uit bijv. open Duitse ringsloten gewoon de sleutel kunt halen?

Is dit zo, en waar haal ik dan zoiets in NL?

EDIT

Awwww n00b dat zie je altijd, ik heb uren gegoogled, google ik na deze post, ja hoor, gevonden:

http://www.rosebikes.nl/a...ro-4850-cl-nkr/aid:194236

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 07-06-2015 20:08 ]

specs

• pinibo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-01 12:08
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:14:
Begrijp ik niet.

Sparta dealers kunnen online zien wat er in voorraad is en hoe lang dat duurt en veel Internetsites geven al voor de bestelprocedure de levertijd an.

Ik zou overigens nooit eerst betalen en dan afwachten wanneer het wellicht komt.
Hallo Ton,
De dealer heeft inderdaad, in bijzijn van mij, geprobeerd te kijken wat de voorraad is. De Sparta Espeed Nuvinci stond er niet bij. Ik heb het zelf ook nog bekeken.
Op een aantal internet sites was deze binnen 48 uur leverbaar. Ik ga dus maar even uit van een foutje in de Sparta website ...

Ik heb gelukkig nog niet betaald. Als ze me dinsdag bellen, kan ik alsnog de deal terug trekken en 1 van de websites benaderen.

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:27
Na het rond lezen op dit form en het internet afgelopen vrijdag wezen proef rijden op een Cube Touring Hybrid Pro. Dit mijn eerste ervaring met een elektrische fiets, de fiets was van een van de mensen van het personeel, hij had deze "opgevoerd". Ik rijd zelf altijd naar mijn werk op een Batavus Stabilo stalen gevaarte, is dit toch wel even andere koek.
Op het moment dat hij de opvoering ongedaan maakte (sloot de km teller weer aan?) rijd je echt op een compleet andere fiets, probleem is dan wel dat je gelijk tegen het aan / uit schakelen van de motor aan zit. wat een beetje irritant fietst.

Ik vroeg me af wat de ervaringen hier zijn met zo'n opgevoerde fiets. wat doet het met je accu leven, het legale aspect en de daar uit voorkomende problemen.

• DHL

DHL

Je rijdt op een compleet andere fiets zeg je als hij niet opgevoerd is. Hoe bedoel je dat? Normaal moet die net hetzelfde rijden tot 25 km per uur. Hij wordt niet krachtiger door op te voeren, hij gaat enkel door.
Voor je accu en zo, dat gaat beetje sneller slijten omdat je meer zal moeten laden (hoger energieverbruik door hogere snelheid). Je laat de motor natuurlijk altijd harder presteren, dit zal een invloed hebben op de levensduur, maar of dat zo'n groot verschil zal zijn... Normaal zijn de versies die tot 45 per uur gaan wel 350 watt motoren voor zover ik gelezen heb.
Het legale aspect... zelf zou ik het niet durven. Niet voor mogelijke boetes, die betaal je en 't is opgelost. Politie is meer en meer op de hoogte van opgevoerde fietsen, dus de dag komt zeker dat ze dit gaan controleren, net zoals ze met bromfietsen doen. Maar... het grote risico is bij ongeval. Stel je voor dat je iemand zwaar verwondt (wat echt wel kan aan 45 per uur) en je bent niet verzekerd dan kan je je hebben en houden verkopen. Dat is pas een groot risico, net alsof je dronken in de wagen zit. Dan komt de verzekering ook alles verhalen...
Waarom geen legale fiets kopen die wel zo snel mag rijden? En gewoon de verplichte verzekering nemen en een helm op je hoofd?

• Lordsauron
Omdat ik met mijn Batavus ook al (bijna) altijd 25KM/h rijd zit ik met een "standaard" elektrische fiets dus in no-time tegen de begrenzer aan. Dit is heel irritant fietsen de snelheid ligt net onder wat lekker door fietst zeg maar.

Ik heb een een tijd zitten kijken naar 45km/h fietsen, en kan me helemaal vinden in het helm gebeuren en verzekering enzo, echter een "scooter" helm (integraalhelm?), en dan toch het werk wat je moet doen gaat er bij mij niet echt in. Ik ben het met je eens dat het onverzekerde me op dit moment ook niet lekker zit.

• DHL

DHL

Ja, een scooterhelm is inderdaad sterk overdreven hee. Is zelfs belachelijk om de mensen te verplichten zo te fietsen. Mocht je hem nu pakweg 5 km kunnen opvoeren, denk ik dat ze er niet over vallen. Maar is alles of niks...
Onbegrijpelijk dat een mooi alternatief voor vervuilende verbrandingsmotoren zo geboycot worden door stomme regeltjes. Dat je je moet verzekeren ben ik ook mee akkoord. Een helm ook, maar dan een fietshelm.
Maar opvoeren, persoonlijk zou ik het sterk afraden om de mogelijke gevolgen zoals ik al zei bij een ongeval. Bij een gewone fiets of een gewone ebike komt de familiale verzekering tussen bij ongeval.
Ook de truukjes zoals de verlichtingsknop die gebruikt wordt om de tuning op en af te zetten kennen de flikken al. Doet me allemaal terugdenken aan de tijd van mijn opgedreven brommer, maar dan nu in de moderne versie lol.

• Lordsauron
Het eerste waar ik aan dacht toen ik hoorde het hij iets los haalde was: "hey dan kan je er ook een elektronische schakelaar tussen zetten", dat deden ze vroeger ook met magnetische begrenzers. Maar helaas is de politie daar ook al van op de hoogte blijkbaar.

Die helm is echt het grootste struikelblok op dit moment tegen houd (ja me portemonnee is zich nog van geen kwaad bewust)

Dat wordt verder zoeken op internet naar 45KM/h fietsen met hydraulische schijfremmen en rapidfire versnelling en geveerde voorvork.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Mooie website. Maar wat ik nu niet begrijp is dat er nog steeds veel e-bikes met de accu achterop zijn uitgevoerd; qua. gewichts verdeling vind ik dat eigenlijk maar niets, de accu op het frame , boven de trapas is toch een veel betere plek?

Verwijderd

Als iemand een 25KMu fiets wil opvoeren met alle risico's van dien dan is het m.i. beter om een 45KMu fiets te kopen en lak hebben aan helm & kenteken (eraf schroeven).

Want of je nu op de ene of andere manier bezig bent, fout zit je in beide gevallen.

(Overigens ontgaat mij de drang naar 45KMu op een fiets volledig. Fietspaden zijn daar bepaald niet voor toereikend zeker als he merendeel "normale" fietsers zijn)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sorry dat ik het zeg, maar wat een verschrikkelijke site. Je kunt op prijs zoeken, maar de prijs in de keuze is in GBP terwijl de fietsen in Euro zijn. Als ik 0 - 899 GBP krijg ik over het algemeen fietsen tot € 1.699 (volgens de laatste koersen moet dat € 1.235 zijn), maar er staat ook een Stromer ST1 van € 3.890 tussen.
Vervolgens denk je te sorteren op prijs, maar dat werkt niet. Zo te zien werkt geen enkele sortering.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 20:54

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:50:

(Overigens ontgaat mij de drang naar 45KMu op een fiets volledig. Fietspaden zijn daar bepaald niet voor toereikend zeker als he merendeel "normale" fietsers zijn)
Ik had liever een 35km/h variant gezien i.p.v. de genoemde 45km/h die je toch zelden haalt. Mijn ondersteuning kapt ermee tot 27,5km/h maar ik zou het er best voor over hebben om deze te 'tunen' zodat ik iets rapper kan rijden op de rechttoe rechtaan wegen welke op mijn woon-werk route voorkomen. 30-32 km/h is dan een prettige cruisesnelheid.

Maar ja, het gezeik wat je mogelijk op je af roept als het eens misgaat is een ander verhaal. Ik vraag mij af of de NL'se politie daadwerkelijk fietsers gaat controleren op snelheid.

Strava

• Lordsauron
Dit is exact de reden waarom ik een alternatief zoek, die 25 / 27,5 is net geen prettig tempo. Op de wegen waar ik ga rijden (lange stukke rechte weg tussen Delft en Rotterdam) ga ik me denk ik wel aan irriteren aan het steeds tegen de begrenzer aan lopen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:04
vhal schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:40:
[...]

Ik had liever een 35km/h variant gezien i.p.v. de genoemde 45km/h die je toch zelden haalt. Mijn ondersteuning kapt ermee tot 27,5km/h maar ik zou het er best voor over hebben om deze te 'tunen' zodat ik iets rapper kan rijden op de rechttoe rechtaan wegen welke op mijn woon-werk route voorkomen. 30-32 km/h is dan een prettige cruisesnelheid.

Maar ja, het gezeik wat je mogelijk op je af roept als het eens misgaat is een ander verhaal. Ik vraag mij af of de NL'se politie daadwerkelijk fietsers gaat controleren op snelheid.
35 km/h is inderdaad ook iets wat ik veel liever zou zien. De QWIC P-RD9S is daar een heel mooi voorbeeld van. Ik heb erop gereden tijdens de opstapdag van elektrischefietsen.com in Amersfoort.
http://www.qwic.nl/nl-NL/elektrische-fietsen/91-p-rd9s.html
Afbeeldingslocatie: http://www.qwic.nl/uploads/cache/k2ehbc0016.jpg

Het is wel zo dat je bij de dealer moet vragen om hem te unlocken zodat je een extra ondersteuningsstand erbij krijgt. Hij heeft normaal 8 standen maar na het unlocken krijg je stand 9 en die gaat dus tot de 35 km/u.

Veel betere snelheid, en de andere speed pedelecs halen ook maar gemiddeld die snelheid omdat je je anders de tandjes moet trappen. Vind het heel jammer dat al die speed pedelecs zo gepromoot worden omdat ze de 45 km/u halen. Daardoor krijg je al dat gedoe en discussies. Bij 35 km/u had je dat veel minder gehad.

En dat hij 35 km/u gaat... Het mag op papier niet, maar ga maar eens een steekproef houden bij snorscooters. Die mogen op papier ook niet harder dan 25 km/u. Dat zou betekenen dat ik een snorscooter met mijn e-bike bij zou kunnen houden :+

Geloof mij nou maar: Geen enkele huidige snorscooter of snorbrommer loopt 25 of minder, als je iemand kent die er zo eentje heeft mag je het zeggen ;)

Laten we vooral niet te heilig gaan doen jongens.

• Lordsauron
Wat ik nog steeds een beetje gek vind, toen ze de fiets weer terug hebben gezet naar begrenst en ik een rondje ging doen kon ik ook gewoon door trappen tot de 35KM/h, als ik dan een ongeluk maak is er niets aan de hand, als ik echter zo hard rijd met opvoering dan is het onverzekerd. heel vreemd.

• DHL

DHL

Maasluip schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:54:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar wat een verschrikkelijke site. Je kunt op prijs zoeken, maar de prijs in de keuze is in GBP terwijl de fietsen in Euro zijn. Als ik 0 - 899 GBP krijg ik over het algemeen fietsen tot € 1.699 (volgens de laatste koersen moet dat € 1.235 zijn), maar er staat ook een Stromer ST1 van € 3.890 tussen.
Vervolgens denk je te sorteren op prijs, maar dat werkt niet. Zo te zien werkt geen enkele sortering.
Vreemd want bij mij werkt het perfekt. Heb zojuist nog eens geprobeerd en dit wordt keurig in euro's weergegeven. ook de andere manieren van zoeken werken correct bij me.
Ga er seffens eens wat langer op surfen en kijken wat je bijv hebt van classic fiets met performance motor. Uit nieuwsgierigheid, want probeer mijn vrouw te overtuigen om me nog zo'n cube mtd performance bij te kopen, maar momenteel spartelt ze nog een beetje tegen. Maar ge kent mij... gene seks tot ze akkoord is :)

@Ton, hier is al heel wat geschreven over die grens en inderdaad is die belachelijk. Gisteren stond er een vrij strakke wind langs het jaagpad. De tegemoetkomende amateur wielrenners reden een pak sneller dan 40 a 45 zulle. Met mijn 25 per uur fiets word ik dikwijls voorbij gestoken door racefietsen. Ik denk dat die mannen ook gemiddeld 35 rijden op vlak (zo toch mijn zoon vertelt hij me)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:49:
[...]
En dat hij 35 km/u gaat... Het mag op papier niet, maar ga maar eens een steekproef houden bij snorscooters. Die mogen op papier ook niet harder dan 25 km/u. Dat zou betekenen dat ik een snorscooter met mijn e-bike bij zou kunnen houden :+
Over racefietsers gesproken, gisteren werd ik toen ik kalmpjes met 22 km/h voor de wind aan het trappen was, voorbij gereden door een racefietser. Ik bedacht mij geen ogenblik en schakelde snel de hoogste ondersteuning in en ging vol op de trappers (zover ik dat nog kon opbrengen met mijn bloed-loze benen) en ja hoor, dankzij het feit dat ik niet geremd wordt door het motortje in het voorwiel trok ik 33 hele km'ers uit de karos en passeerde joviaal de racefietser die stom verbaasd was die oude, grijze heer op de in zijn ogen normale fiets voorbij te zien komen.

Overigens wat mijn benen betreft, volgende week de allang verwachte bypass van ene been naar andere been, duim aub voor mij ;)

• DHL

DHL

Dat is voor de doorbloeding van je been dan? Zware operatie of geneest dat nog snel? In ieder geval zal ik duimen voor je. Wellicht zal je achteraf je elektrische fiets inruilen voor een gewone ;)

Verwijderd

.

Overigens wat mijn benen betreft, volgende week de allang verwachte bypass van ene been naar andere been, duim aub voor mij ;)
[/quote]

Ik wens je een succes volle operatie en voorspoedig herstel .

Gr harry-b

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
@ racinfo, veel sterkte goeie operatie en voorspoedig herstel gewenst !

@ Vlassie , die Qwiq fiets ziet er super tof uit.
Alleen welke dealer zou dat willen doen met dat programma 9?
En nog belangrijker: gaat hij dan ook echt 35km/u of alleen op papier?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bedankt mannen voor alle gelukwensen. We gaan het meemaken na jaren tobben. En wat betreft de e-bike omruilen voor een gewone fiets.... ;) dat hoeft niet, ik zet gewoon de accu uit. ;)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JellBro schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:29:
@ racinfo, veel sterkte goeie operatie en voorspoedig herstel gewenst !

@ Vlassie , die Qwiq fiets ziet er super tof uit.
Alleen welke dealer zou dat willen doen met dat programma 9?
En nog belangrijker: gaat hij dan ook echt 35km/u of alleen op papier?
En doen alle Qwic's dat? 45 is mij ook te hard, maar 30 wil ik gewoon kunnen rijden.

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ Roamer, er is grote kans dat de FM dat doet lijkt mij. Wanneer je een snor-scooter van 25 km/h koopt schakelen ze die, op verzoek klant ook gerust naar 45 km/h. Zelfs de bovag FM doet dat, dus waarom niet bij een e-bike?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dank je. De vraag was alleen meer of alle Qwics die "stand 9" hebben. ;) Kan ook niet echt vinden wat voor motor hier gebruikt wordt, afgezien van een "Direct Drive" naafmotor?

• DHL

DHL

Wat me verwonderde is dat het Shimanosysteem al in 'budgetfietsen' van Decathlon wordt aangeboden. Ik vind dat een zeer slechte zet voor hun imago eigenlijk. Bosch vind je ook al in goedkopere fietsen maar da's dan de oude generatie. Nieuwe generatie ga je niet vinden in goedkope fietsen. Bizarre marketingstrategie vind ik.

• roffeltjes
Nee hoor, compleet logisch.

1. Decathlon is geen slecht merk, verre daarvan.
2. Shimano moet de markt penetreren, daar waar Derby (Kalkhoff Gazelle, Raleigh etc.) met zijn eigen systeem werkt opgevuld met Bosch. Accell gebruikt vooral Bosch, aangevuld met ION en allerlei Chinese import.

Ze komen er niet zomaar tussen en met Decathlon heb je in een klap over heel Europa markt-aanwezigheid.

• DHL

DHL

Eerlijk... ik had toch beter verwacht van een merk als Shimano dat merkidentiteit hoog voert.
Decathlon is inderdaad niet slecht, maar om je naam te vereenzelvigen met een supermarktfiets, ik zou het niet doen. Maar ja, ik ben geen marketingdeskundige. Bosch heeft het voor mekaar gespeeld om de nieuwe motoren enkel te verkopen (vooral de performance) in het duurdere gamma.
Bosch verkoopt z'n spulletjes gewoon vele duurder (en zal meer winst maken)

[ Voor 9% gewijzigd door DHL op 11-06-2015 06:30 ]

• DHL

DHL

Nu er de laatste dagen meer wind staat (stond) kon ik wind mee op eco rijden. Tegen de wind in op tour. Wat me opvalt nu tov de yamaha is dat bij lage bekrachtiging het aan en inschakelen van de motor duidelijker voelbaar is. De yamaha hoorde je aanslaan maar voelde je totaal niet. De Bosch voel je een piekje kracht. Zou de Bosch bruusker zijn kracht weergeven of zou het aan het feit dat je bij Bosch 10 cm moet trappen vooraleer de motor aanspringt liggen? Waardoor je een beetje een jojojeffect hebt.
Met de Nyon ga ik eens proberen een minder krachtig programma te ameken dan de ecostand. Wellicht heb je dan minder het aan en uitgaan van de motor. Voorts... zeer blij nog altijd met de fiets.
Mijn zoon wil ook enen. Hij is 14. Zouden jullie dat kopen voor hem of vinden jullie dat overdreven? Ergens kan ik er begrip voor opbrengen maar vind ik hem te jong. Het lijkt me meer zoiets voor een zestienjarige die geen bromfiets wil. (want dat komt hier niet binnen). Hoe staat bij jullie de jeugd tov elektrische fietsen? Zouden de jongeren anderen uitlachen als ze een ebike rijden? Of is het bij jullie reeds ingeburgerd zoals de bromfiets? (Wat bij jullie nu is... komt binnen enkele jaren bij ons dus.)

Verwijderd

Ligt er een beetje aan wat voor afstanden hij moet fietsen naar school, maar ik zou geneigd zijn om te denken beetje beweging is goed voor je :P

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Is ie al uitgegroeid? Anders moet je elk jaar een nieuwe kopen?

• DHL

DHL

Nog niet uitgegroeid. Ik dacht eraan om dan toch die Cube MTB te kopen(in mijn maat) en hem ermee te laten rijden (papa ook blij). Maar wat ik vooral wil weten is of bij jullie de jeugd met zo'n MTB's rijdt momenteel of is het er nog een beetje snel voor en komende?
Zou wel louter ter ontspanning zijn, niet nodig voor school.

• Opperpanter2
Who cares. Gaat er om wat je zoon wil. Kinderen hier in de straat vinden mijn eMTB "keistoer". Maar dat is dan ook n zelfbouw en geen glimmende cube ;-)

• DHL

DHL

Ik zou het eigenlijk een mooie verplaatsing vinden,... van de opgefokte brommers uit onze tijd naar een fiets. Ben al heel blij dat ze niet om een brommer vragen. Zo ne Cube 29 is toch ook stoer he, allé da vind ik toch lol. Denk da'k eerder ne uitvlucht zoek om hem te kopen eigenlijk. Ik ga dit jaar eens de solden en zo opvolgen. Eens kijken of er ergens een koopje te doen is in een Haibike of Cube. Zoniet bestel ik in april sowieso en dan mag de jongsten er van tijd eens mee rijden. Iedereen blij ;)
Ik droom ervan om toch nog eens van de baantjes af te gaan en op onverhard te rijden. Al is het maar voor een kwartiertje en dan weer de asfalt op. Die Haibikes zijn ook wel erg mooi en betaalbaar zag ik. Een cube of een Haibike heb je voor 2100 euro min korting (15 procent?). Dezelfde cube zonder motor kost 1700 euro. Ik vind dat ze hem elektrisch maken aan een laag tarief dit keer.

• roffeltjes
Beter dan een scooter, dus waarom niet?

• DHL

DHL

Vooral minder gevaarlijk (erg bezorgde vader ben ik, beetje te denk ik)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Crusader

Arc Nature

Voor mijn Trek T500+ (uit 2010 als ik me niet vergis) ben ik op zoek naar een nieuwe accu, de huidige is overleden. Ik kom via Google nergens een vervangende accu tegen. Enig idee waar ik er eentje kan aanschaffen? Via mijn lokale fietsboer waarschijnlijk wel maar dan betaal ik de hoofdprijs...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Na een hele lange "zwangerschap" is eindelijk de kogel door de kerk. Het is een Gazelle CX M NuVinci harmony geworden. Gisteren bij Gazelle in Apeldoorn de 4 kandidaten (Harmony, N360, C7+ en C8) bereden en de beide Nuvinci's kwamen als grote winnaar uit de bus.

Vergeleken met sommige fietsen die hier langskomen zijn dit echte huis-tuin-keuken fietsen maar zijn precies wat wij zoeken voor puur stedelijk gebruik.

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:37:
Nog niet uitgegroeid. Ik dacht eraan om dan toch die Cube MTB te kopen(in mijn maat) en hem ermee te laten rijden (papa ook blij). Maar wat ik vooral wil weten is of bij jullie de jeugd met zo'n MTB's rijdt momenteel of is het er nog een beetje snel voor en komende?
Zou wel louter ter ontspanning zijn, niet nodig voor school.
Ik zie toch regelmatig de schooljeugd op de middelbare school met een e-bike rijden, met name de snelle modellen maar de leeftijd schat ik toch wel op 16 en ouder, jonger mogen ze ook niet op een snor-scooter rijden en speelt de behoefte ook minder denk ik.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Crusader schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:13:
Voor mijn Trek T500+ (uit 2010 als ik me niet vergis) ben ik op zoek naar een nieuwe accu, de huidige is overleden. Ik kom via Google nergens een vervangende accu tegen. Enig idee waar ik er eentje kan aanschaffen? Via mijn lokale fietsboer waarschijnlijk wel maar dan betaal ik de hoofdprijs...
Waarom niet laten reviseren? Er zijn firma's die elke accu, ongeacht het type van nieuwe cellen kunnen voorzien. En dat scheelt een slok op een borrel, ik heb voor mijn vorige e-bike (Batavus E-C04) voor de Mi-Mh accu ook nieuwe cellen laten inbouwen, kostte incl verz kstn 225,- euro. De firma die dat deed was Extrabike in Vught.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:05
racinfo schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:16:
[...]
Waarom niet laten reviseren? Er zijn firma's die elke accu, ongeacht het type van nieuwe cellen kunnen voorzien. En dat scheelt een slok op een borrel, ik heb voor mijn vorige e-bike (Batavus E-C04) voor de Mi-Mh accu ook nieuwe cellen laten inbouwen, kostte incl verz kstn 225,- euro. De firma die dat deed was Extrabike in Vught.
Yep, reviseren is de manier om de levensduur van je fiets te verlengen.

Kost een stuk minder dan een nieuwe accu en vaak kan het Ah ook verhoogd worden zodat je bereik groter wordt dan bij een originele accu.

Ik heb de mijne laten reviseren bij Miton in Utrecht, maar er zijn genoeg bedrijven die het doen. Als je er op google naar zoekt dan vind je er voldoende.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Heb ik weer. Gisteravond had ik mijn accu ingeplugd om te laden, bleek vanochtend de stekker niet in het stopcontact te zitten (ik heb de lader in een half open vitrinekast liggen). Kon ik vanochtend met 1a 2 streepjes aan capaciteit 27km afleggen. Uiteindelijk heb ik de rit maar op eco/tour afgelegd.

Ik voel mijn benen nu wel :+

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 12-06-2015 11:28 ]

Strava

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Sinds vandaag kan ik me ook melden in dit topic. Had al een tijdje meegelezen en afgelopen weekend dan maar besloten om een elektrische fiets aan te schaffen. Zondag en maandag proefgereden op een Batavus Stream en een Batavus Milano e-go. De rit van zondag redelijk dramatisch omdat de FM het blijkbaar te veel moeite vond om goed rijdende modellen in de showroom te zetten. De Stream kraakt en tikte bij een beetje krachtzetten. De FM deed het af met een slechte afstelling van de versnellingsnaaf, maar voor mijn gevoel kwam het uit de motor, aangezien hij het ook deed op de "wandelstand".
Maandag dus bij een andere FM weer op beide modellen gereden en daar voelde het een stuk beter. Het eerder genoemde verschil tussen Yamaha en Bosch techniek was duidelijk merkbaar, maar beiden fietsten prima en prettiger dan de fiets van mijn vrouw met voorwielmotor en alleen rotatiesensor.
Uiteindelijk voor een de Bosch-techniek van de Milano gegaan. Bijkomend voordeel was dat deze uit voorraad leverbaar was en dus al vanaf woensdag voor me klaar stond. Omdat er blijkbaar tekorten waren geweest met de 7 versnellingsnaven bij de Batavusfabriek heb ik een model gekregen met 8 versnellingen. Nu opladen en morgen lekker op pad.

• DHL

DHL

Mooie keuze gemaakt en vooral heb je geluk dat je een Nexus 8 krijgt voor dezelfde prijs. Niet dat Nexus 7 zo slecht is, maar er zou volgens verschillende sites toch een kwaliteitsverschil zijn en een kleinere weerstand. Bosch en Yamaha, het verschil had je hier al genoeg kunnen lezen, beiden een goede keuze dus. Inderdaad geen vergelijk met een e bike die enkel een rotatiesensor heeft. Proficiat en veel plezier ermee!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Je bent een geluksvogel met die Nexus-8 op je Melano, een betere keus kun je niet maken. Veel plezier met deze aanwinst!

• pruiter
  • Laatst online: 29-12-2025
Het verschil had ik hier inderdaad al gelezen en dat was eigenlijk ook de reden dat ik ook met een Bosch model ben gaan rijden. Ik was in eerste instantie van plan een Stream aan te schaffen omdat die aan alle eisen leek te voldoen voor een redelijke prijs.

Verwijderd

Vraag:

Als je voor een zadel zo'n snelspanner wilt installeren. Is dat een kwestie van de schroefbeugel verwijderen en verven door spanner of werkt dat niet zo simpel?

• DHL

DHL

pruiter schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:45:
Het verschil had ik hier inderdaad al gelezen en dat was eigenlijk ook de reden dat ik ook met een Bosch model ben gaan rijden. Ik was in eerste instantie van plan een Stream aan te schaffen omdat die aan alle eisen leek te voldoen voor een redelijke prijs.
Stream is ook een goede keuze vind ik. Hangt ervan af wat je echt verlangt.
Ik mag van mijn Stream (vorige fiets) eigenlijk niks verkeerd zeggen, enkel dat hij anders rijdt dan Bosch...

Even wat anders, heb Bosch zelf gecontacteerd ivm dat aanslepende probleem met mijn Nyon. Bosch is echt wel klantvriendelijk. Blijkbaar gaan ze het in overleg met de FM zo snel mogelijk oplossen. Kreeg een mail va, Bosch dat er al contact geweest was en dat ze er alles aan doen om mij zo snel mogelijk een goed werkende Nyon te bezorgen.
Trek daarentegen is heel wat minder behulpzaam. Dit is voor Bosch wel een groot pluspunt, want bij Yamaha kan je niks bekomen rechtstreeks. Die communiceren zelfs niet met particulieren en met moeite met dealers. Wie nu schuld heeft aan het hele probleem? Bosch omdat die stuk was? Trek omdat ze de dealer niet helpen? De dealer omdat hij de materie niet kent? Feit is wel dat ik zelf een Intuviaklavier gekocht heb. Heb 30 euro korting gekregen van de FM. Zouden jullie aan Bosch vragen of ze ook een commerciele tussenkomst doen of zouden jullie tevreden zijn met de hulp die ze aanbieden?

Voor de vraag hierboven... ja gewoon vervangen.

• janemmers
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-01 15:59
Ik heb een stevens 45 triton. Bevalt uitstekend. Bij hoeveel km adviseren jullie om de ketting te vervangen. Dit om de 10 speed cassette te sparen. Welke ketting is jullie advies

Jan

• Crusader
  • Nu online

Crusader

Arc Nature

Noppesnada & racinfo, bedankt voor de tips! Ik ga de accu laten reviseren. Wou het eerst zelf doen maar kon ook geen enkele accu informatie vinden. Ik ga daar op verder zoeken.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Crusader schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:54:
Noppesnada & racinfo, bedankt voor de tips! Ik ga de accu laten reviseren. Wou het eerst zelf doen maar kon ook geen enkele accu informatie vinden. Ik ga daar op verder zoeken.
Graag gedaan. vaak is het ook zo dat je bij revisie een hogere capaciteit kunt bekomen, zo ging ik indertijd van 7 Ah naar 9 Ah wat in 2011 toch zo', 22% grotere actieradius opleverde tov de originele bijgeleverde accu. vergewis je er wel van dat je met dezelfde lader ook de gereviseerde kunt opladen. Zet de opmerking bij je bestelling.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10-2025

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:13:
Vraag:

Als je voor een zadel zo'n snelspanner wilt installeren. Is dat een kwestie van de schroefbeugel verwijderen en verven door spanner of werkt dat niet zo simpel?
Als de bout nu ook gewoon in een beugeltje zit wat je zo los van het frame kan halen, dan kun je deze meestal ook wel gewoon vervangen door een spanner met beugeltje, wel goed opletten of je de juiste diameter neemt.

Join het DPC Whatpulse team

• Crusader
  • Nu online

Crusader

Arc Nature

racinfo schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:08:
[...]
Graag gedaan. vaak is het ook zo dat je bij revisie een hogere capaciteit kunt bekomen, zo ging ik indertijd van 7 Ah naar 9 Ah wat in 2011 toch zo', 22% grotere actieradius opleverde tov de originele bijgeleverde accu. vergewis je er wel van dat je met dezelfde lader ook de gereviseerde kunt opladen. Zet de opmerking bij je bestelling.
Goeie tip.

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:05
roffeltjes schreef op maandag 27 april 2015 @ 08:03:
En betreft stuur: Gewoon vervangen! Toen ik mijn Razer besteld heb ik ook 5 stuurtjes laten komen om de fijnste kromming te vinden. Humpert/Ergotec heeft een enorme collectie stuurtjes van 10-20 euro, dus dat zou de FM met gesloten beurs moeten kunnen oplossen. Daarnaast heb ik er (erg dure) fijne Ergon grepen erop laten zetten.
Ik heb sinds een week ook de Batavus Razer. Op zich wel tevreden over, maar krijg last van mijn polsen door het rechte stuur. Mag ik vragen wat voor stuur je precies hebt besteld? Er schijnt er eentje op te moeten met een diameter van 31,8mm anders moet de stuurpen ook vervangen worden. Kan dat eenvoudig?

Verder ben ik niet zo tevreden over de banden. Als ze een beetje op spanning zijn dan voel je elk steentje/klinker. Deze ga ik nog vervangen door exemplaren die een lagere bandenspanning aan kunnen. Bijvoorbeeld de vredestein perfect trek (42-622) met een minimale bandenspanning van 2,8 bar. Ik had bij mijn fietsenmaker gevraagd naar andere banden voor het comfort, maar die gaf aan dat dat niets uitmaakt 8)7 . Ben ik dus verder niet mee discussie gegaan…
Is de achterband een beetje makkelijk te vervangen? Heb vooralsnog weinig ervaring de alfine naaf.

Ben wel erg tevreden over de motorondersteuning. Vooral de koppel staat mij erg aan. Geweldig hoe die reageert als je de ondersteuning echt nodig hebt bij voorbeeld optrekken/brug/bult. Ook de stijfheid is goed. Kan er goed zonder handen aan het stuur mee fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldo vivaldi op 13-06-2015 14:19 ]

• Athome
  • Laatst online: 12-01 22:30
622 is toch redelijk smalle band. Kan je niet beter naar een grotere/bredere band gaan (700). Daar gaat gewoon meer lucht in wat ook meer comfort betekent. Een lagere bandenspanning kost vooral energie.

Verder kan je ook kijken naar een andere band. Op de site van Schwalbe kan heel mooi zien wat de min- en pluspunten zijn van een bepaald type band.

• ronaldo vivaldi
42mm is de breedte maat. 622 staat voor de inch maat.

[ Voor 25% gewijzigd door ronaldo vivaldi op 13-06-2015 18:14 ]

• Opperpanter2
Een 700 band gaat inderdaad niet passen op een 622 velg.

http://www.futurumshop.nl...past-op-welke-velg-3.html

• Athome
  • Laatst online: 12-01 22:30
De 700 band die ik bedoel is de franse aanduiding voor de 622 ERTO aanduiding die jij nu hebt.
Hoe dan ook, advies blijft staan. Probeer een band met meer inhoud, indien dit past.

• DHL

DHL

Ik merkte zelfs dat mijn fiets comfortabeler werd door de max spanning te handteren tov de minimum. Is raar, maar zo voel ik het toch aan. (zit op 5,5 bar spanning)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik pomp mijn 622 band ook op tot 5.5 bar, voor asfalt is het ideaal. Bij klinkers rammelen je vullingen wel uit je kiezen maar op mijn route heb ik er nagenoeg geen last van (alleen een stukje van een paar honderd meter)

Ik merkte wel een lichte tik bij het aanzetten maar ik twijfel of het bij de motor vandaan komt. Als ik kracht zet met links, dan hoor ik het niet. Met rechts weer wel maar ik verdenk mijn spd pedaal die wel erg makkelijk uitklikt. Ws. iets met de veerspanning of het schoenplaatje...

Strava

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Ik heb nu ook een Suntour SP12-NCX12 verende zadelpen, heb wel ff de extra sterke veer tot 120kg(ben zelf 105) erin gezet, en dat fietst echt te gek comfortabel ook met kogelharde banden. Ik fiets altijd met 4.5 bar opgepompte banden dus lekker hard. Zal ze eens op 5.5 zetten.

• bgttje
Weet iemand ook waar je ergens een verende zadelpen voor vouwfietsen kan vinden? Heb er nog geen gevonden.

• roffeltjes
ronaldo vivaldi schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:15:Er schijnt er eentje op te moeten met een diameter van 31,8mm anders moet de stuurpen ook vervangen worden. Kan dat eenvoudig?
Ja, een fietsenmaker heeft daar 15 ninuten voor nodig (inclusief het overzetten van je "cockpit). Ergotec heeft een grote collectie goedkope sturen. XLC is ook prima *shrug*. Ik zou een paar sturen tussen de 15 en 30 graden terugstand proberen. Ik was wel zo handig om dat al vooraf te bespreken, dus het was allemaal gratis (stuur zal inkoop een euro of 8 zijn geweest).

Nog een paar tips voor je cockpit:
- een Cateye PB100 mini bel!. die kan je heel dicht tegen je handvat onder je motor aansturing plaatsen, veel makkelijker om te bedienen (serieus Batavus, hoe onhandig kan je een bel plaatsen?). Kost een euro of 6 en kan je zelf monteren, ook met twee linkerhanden.
- Ergonomische grepen. Ik ben voor decadent gegaan (Ergon Bioleder), maar merken als Ergotec en XLC hebben prima goedkopere alternatieven (sterker, de rubber grepen van Ergon zijn veel minder slijtvast dan die cheapo grepen!).
Verder ben ik niet zo tevreden over de banden. Als ze een beetje op spanning zijn dan voel je elk steentje/klinker. Deze ga ik nog vervangen door exemplaren die een lagere bandenspanning aan
Het zijn standaard Schwalbe Marathon Supreme banden in 622-42, dat is toch wel prima spul. Het probleem is dat je eigenlijk niet breder kan dan 42 (ben je geloof ik zelf ook al achter). Ik had ook graag naar 50mm gegaan, maar dat gezegd hebbende, 42mm is geen gek compromis (is toch wel breder dan de doorsnee stads/touring band). En echt betere concurenten zijn er niet echt (ik geloof niet dat je er met Vredestein op vooruit gaat!), of je gaat naar exotisch spul zoals Panaracer Pasela's.

Misschien wat lucht eruit laten?

De achterband vervangen is niet lastiger dan die van een gewone fiets, er zit in ieder geval geen electronica in. Verder: Alfine 8 = Nexus 8.

Voor de verdere posters: Als je band te zacht is en gaat wringen is dat niet comfortabel, maar normaal gesproken is zachter zowel comfortabeler als sneller. Ik heb hierover al eerder een paar artikelen over geplaatst.

Meestal worden banden te hard opgepompt!

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 14-06-2015 20:31 ]

• DHL

DHL

Ik ondervind toch minder weerstand bij correct opgepompte banden.
Dit, samen met de geveerde voorvork en de suntour sp12 zadelpen zorgen toch voor veel comfort. Leuke aan die zadelpen is dat ze geen energie gaat opslorpen.

• roffeltjes
DHL, te zacht is uiteraard niet goed, maar verder is de data gewoon overduidelijk: de meeste mensen pompen veel te hard.

Hou er rekening mee dat in dit geval je gevoel en de meetgegevens waarschijnlijk afwijken. Waar hard "snel" aanvoelt, wijst de stopwatch en vermogens meter elke keer weer aan dat dit juist niet waar is. Er is gewoon een bak aan onderzoek op dit punt en die is gfewoon heel duidelijk. en zeker in belgie met zijn mindere wegdek kan je ervan uit gaan dat zachter echt sneller is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je eerst definiëren wat te hard en te zacht is. 5,5 bar lijkt me volstrekt normaal.

• pugnax
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
De "ideale" druk hangt niet alleen af van het type en maat van de band, maar ook van het gewicht van de rijder: http://www.schwalbe.com/nl/luftdruck.html

• DHL

DHL

Als ik op de tabel kijk zou ik ong 5,2 moeten steken. Dus 5,5 is zeker niet overdreven ervan uitgaande dat een elektrische fiets ook al een paar kilo's extra weegt.

• ronaldo vivaldi
roffeltjes schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:24:
[...]

Ja, een fietsenmaker heeft daar 15 ninuten voor nodig (inclusief het overzetten van je "cockpit). Ergotec heeft een grote collectie goedkope sturen. XLC is ook prima *shrug*. Ik zou een paar sturen tussen de 15 en 30 graden terugstand proberen.
Dat is een geruststelling. Dan kan ik eens rustig naar een stuurtje kijken. Ik zal ook eens kijken naar die bel.
roffeltjes schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:24:
Het zijn standaard Schwalbe Marathon Supreme banden in 622-42, dat is toch wel prima spul. Het probleem is dat je eigenlijk niet breder kan dan 42 (ben je geloof ik zelf ook al achter). Ik had ook graag naar 50mm gegaan, maar dat gezegd hebbende, 42mm is geen gek compromis (is toch wel breder dan de doorsnee stads/touring band). En echt betere concurenten zijn er niet echt (ik geloof niet dat je er met Vredestein op vooruit gaat!), of je gaat naar exotisch spul zoals Panaracer Pasela's.

Misschien wat lucht eruit laten?
Ik heb inmiddels de vredestein 42-662 perfect trek besteld. Deze had ik ook op mijn vorige (hybride) niet elektrische fiets. Deze vind ik toch net wat comfortabeler. Ook wat meer geschikt voor offroad. Ik ben namelijk nog wel eens op de veluwe te vinden. Deze heeft een minimale bandenspanning van 2.8 bar ipv de minimale spanning van 3.5 van de Supreme.

• roffeltjes
De spanning van de fabrikant negeer ik compleet. Ik ga echt niet meer dan 3 bar in een 42mm band proppen tenzij ik met twee kids en lowriders op pad ga (dan knal ik wel richting 140kg totaalgewicht en moet ik wel naar de 4+ achter gaan).
Maasluip schreef op maandag 15 juni 2015 @ 07:56:
Dan moet je eerst definiëren wat te hard en te zacht is. 5,5 bar lijkt me volstrekt normaal.
Dat is erg lastig, vandaar die artikelen waar ik eerder naar verwees.

Ik vind 5.5 absurd hard voor een toerfiets. Dat heb ik op mijn koersfiets met 25mm banden. Maar ik weeg 65kg in koerstenue exc fiets. Ik weet niet hoe zwaar iedereen hier is, maar ik vind 5.5 heel, heel erg hard zeker gezien de veel grotere bandenmaat.

Maar goed dit is dus totaal niet verassend, immers vrijwel iedereen pompt zijn banden te hard op ,dus wat normaal wordt gevonden kan je vrijwel zeker classificeren als te hard :+

Hier is een excel sheet gebaseerd op 15% drop. Met 100kg belading en 42mm banden zit je op 2.3 bar voor en 2.94 bar achter.Om op 5.5 bar te komen zit je op zo'n 175 kg totaalgewicht. Misschien zijn jullie een stuk zwaarder dan ik dacht? >:)

http://problemsolversbike...ptimal_bike_tire_pressure

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2015 08:19 ]

• pugnax
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Hoeveel waarde kan en mag ik hechten aan een rekenmodel dat mij adviseert om ver onder de door de fabrikant van de band aanbevolen druk mijn banden op te pompen?

Met mijn 90 kg (200 pound, ex fiets) kom ik bij mijn Big Apples op de mtb uit op 0,89 bar voor en 1,57 achter.

Zonder de gewichtsverdeling over voor en achterwiel kom ik uit op 2,95 dat is bijna precies de druk waar ik mee rijd. Op het voorwiel geeft het model dan een negatieve druk aan van -0,49 bar.

Het lijkt mij, vooral op een mtb, handig als elk wiel de volledige last kan dragen.

[ Voor 33% gewijzigd door pugnax op 16-06-2015 08:29 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het valt wel op dat het afgelopen jaar er een duidelijk omslag is geweest wat betrekking tot elektrische fietsen.
Een aantal jaren geleden is het toch vooral: ombouwen=meer voor minder geld.

Nu wordt er toch vaker complete fietsen gekocht. Zal natuurlijk ook wel te maken hebben met middenmotoren en normale fietsen die toch afgeschreven worden.

Wel grappig om te zien.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:04
kmf schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:45:
Het valt wel op dat het afgelopen jaar er een duidelijk omslag is geweest wat betrekking tot elektrische fietsen.

Nu wordt er toch vaker complete fietsen gekocht. Zal natuurlijk ook wel te maken hebben met middenmotoren en normale fietsen die toch afgeschreven worden.

Wel grappig om te zien.
Ik ben ook begonnen met een ombouwset, maar na anderhalf jaar wilde ik wel eens wat anders en de omgebouwde fiets was ook niet zo geschikt voor die afstanden, te groot en te zwaar.

Ben nu wel erg blij met mijn Merida E-spresso, voelt allemaal wel heel wat beter aan en rijdt ook een stuk beter. De volgende fiets die ik koop word ook een speed pedelec, dus dan is zelfombouw sowieso al een issue omdat je dan niet aan de regeltjes voldoet.

Dit ziet er trouwens wel heel mooi uit, Bafang lijkt ook de Bosch strategie te gaan volgen:
http://pedelec-elektro-fa...elmotor-system-fuer-2015/

[ Voor 8% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-06-2015 09:21 ]

• roffeltjes
pugnax schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:25:
Hoeveel waarde kan en mag ik hechten aan een rekenmodel dat mij adviseert om ver onder de door de fabrikant van de band aanbevolen druk mijn banden op te pompen?
Het fabrikanten advies voor de (minimum) bandenspanning moet je negeren.
Met mijn 90 kg (200 pound, ex fiets) kom ik bij mijn Big Apples op de mtb uit op 0,89 bar voor en 1,57 achter.
Als ik uitga van 55mm breed, 220 lbs (jij bent 90kg inclusief tenue, fiets+water/plskset etx +/- 10kg) dan zou je op 1.36 en 1. 77 bar komen. Lijkt me ook wat laag, maar dat moet je proberen. Gaat de band wringen dan is het niet goed.

Hou er rekening mee dat dit rekenmodel niet "gospel" is, maar een indicatie van in welke richting je je bandenspanning moet zoeken. Een wijdere velg, tubeless, tubes, kwalitiet casing, allemaal van invloed op je bandenspanning, het is dus nogal een simplificatie. Voor mij werkt hij heel goed, maar ik kan me best voor stellen dat je wat harder gaat zitten. Maar zoals hierboven gesteld dat 5.5 bar een goed idee is voor een E-MTB, (zoals DHL heeft), nee.
Zonder de gewichtsverdeling over voor en achterwiel kom ik uit op 2,95 dat is bijna precies de druk waar ik mee rijd. Op het voorwiel geeft het model dan een negatieve druk aan van -0,49 bar.

Het lijkt mij, vooral op een mtb, handig als elk wiel de volledige last kan dragen.
Waarom zou elk wiel de volledige last moeten dragen? Je zou niet moeten doorstoten op 1 wiel, maar dat is het verder ook wel. En 3 bar met 55mm en 100kg lijkt me kneiterhard voor offroad. Probeer eens 2 bar.

Kijk ik snap dat het een snel gevoel geeft als de banden zingen, maar deze formules bestaan er niet voor niets, evenals de vele artikelen die hierover bestaan. De aanbevolen bandenspanning van een fabrikant is gewoon veel en veel te hard. Ik ben in de loop van mijn wielercarriere van 19mm en 9 bar naar 25mm en 5.5 bar gegaan. Het rijdt zoveel lekkerder en ik heb veel meer grip. En het is ook nog eens sneller volgens de vele metingen die zijn gehouden.

Wel grappig om te zien.
Het is volgens mij wel logisch dat op Tweakers de hobbyisten voorop lopen en nu het meer en meer main-stream wordt je hier opeens meer "Off the shelve"oplossingen ziet.

Hou er ook rekening mee dat de meeste mensen niet zo handig zijn. een fiets is toch ff wat gevoeliger dan een pc in elkaar lego-en. Bovendien heb je toch wat gereedschap nodig wat de meesten niet hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2015 09:32 ]

• DHL

DHL

Heey Roffeltje, Ik stelde niet 5,5 bar voor eenE- MTB hee. Maar voor mijn Trek met 37 of 38 mm banden erop. Dat moet een misopvatting zijn.
De MTB van mijn zoon staat op 3,5 of zo.
Als ik lees wat beroepsrenners aanhouden is het toch ook een zeer hoge druk, 10 bar doorgaans. Amateurs rond de 8 bar.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wel grappig om te zien.
Andersom kan ook. In 2010 begon ik met een batavus ECO4 met middenmotor maar toen ik eens een ritje maakte op een zelf-ombouw fiets van een kennis met een voorwielmotor was ik meteen verkocht. Ik bestelde de set via RAT Holland, bouwde hem zelf op een allu frame van Peugeot (met derallieur) en die bevalt mij tot op heden nog het allerbest.

• DHL

DHL

Ik wil voor mijn vrouwtje een zo goedkoop mogelijke ebike erbij. Ze zal enkele keren meerijden met mij, dus daarom goedkoop. Ik kwam uit bij Decahtlon, de 3 goedkoopste modellen. 750E voor een basic vrouwenmodel, 1000E voor een basicvrouwenmodel en dan zo'n unisexmodel met veringen voor en achter voor 1000 Euro. Batterijen zijn klein, ritjes zullen echter max 25 km zijn. Zij is sportiever en kan dus met een beetje hulp makkelijk de berg op. En dan in april hopelijk de MTB bestellen voor mij. Wat kiezen jullie hierin: Haibike of Cube?

• DHL

DHL

Ah ja Decathlon omdat ik nog heel wat waardebonnen heb... dus echt kiezen uit die drie.

• bgttje
pugnax schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:35:
De "ideale" druk hangt niet alleen af van het type en maat van de band, maar ook van het gewicht van de rijder: http://www.schwalbe.com/nl/luftdruck.html
Dus voor mij zou bij 105+36kg(fiets) 5,5 bar goed zijn voor mn 622-37 wielen?

• roffeltjes
Hoi DHL, ik dacht al, dat zijn serieus harde banden :+
DHL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:37:
Als ik lees wat beroepsrenners aanhouden is het toch ook een zeer hoge druk, 10 bar doorgaans. Amateurs rond de 8 bar.
Dat was "vroeger" (zeg maar 5-8 jaar terug). Men rijdt nu met veel bredere banden rond (begonnen in de Cyclocross). Zie ook test van het Belkin Team (Nu Lotto Jumbo) in het blad fiets. Ik (zei de gek) ben in 2004 begonnen met veel minder spanning, maar de wielersport is nu eenmaal serieus traditioneel.

Verder: Haibike of Cube... de goedkoopste? Het zijn allebei serieus goede merken, daar ga je in geen geval een buil aan vallen. Ze zijn allebei knetter strak (groot pre) en de geo van die MTB's is ook top, daar durf zelfs ik wel blind op af te gaan (teveel goede tests en ervaringen gelezen).

Deze gaat wat mij betreft in de categorie Colnag of Pinarello koersfiets... dat is puur een kwestie van smaak (en budget).

En betreft die Decathlon fiets: ik ben wel een beetje fan van Decathlon, dus ik ben benieuwd!
bgttje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:20:
[...]

Dus voor mij zou bij 105+36kg(fiets) 5,5 bar goed zijn voor mn 622-32 wielen?
36 kg fiets? Volgens mij is je unster naar de gallemiezen :o

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2015 12:30 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:12:

Hier is een excel sheet gebaseerd op 15% drop. Met 100kg belading en 42mm banden zit je op 2.3 bar voor en 2.94 bar achter.Om op 5.5 bar te komen zit je op zo'n 175 kg totaalgewicht. Misschien zijn jullie een stuk zwaarder dan ik dacht? >:)

http://problemsolversbike...ptimal_bike_tire_pressure
Tsja, ik ben niet moeders lichtste :P , helaas werkt de spreadsheet niet helemaal lekker maar alles bij elkaar kom ik op 95kg lichaamsgewicht + 23kg fiets incl accu + 10kg bagage = 128kg gewicht. Sec gezien zou je denken dat ~4 bar een betere keus is voor 40-622 banden?

Strava

• Opperpanter2
Weet er nog iemand een (led) fiets lamp die op je stuur of stuurpen gemonteerd kan worden (op batterijen), met een goede prijskwaliteit verhouding?
Ik ze van 120+ euro, dat lijkt me toch iets te gortig.

• roffeltjes
vhal schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:35:
[...]
Tsja, ik ben niet moeders lichtste :P , helaas werkt de spreadsheet niet helemaal lekker maar alles bij elkaar kom ik op 95kg lichaamsgewicht + 23kg fiets incl accu + 10kg bagage = 128kg gewicht. Sec gezien zou je denken dat ~4 bar een betere keus is voor 40-622 banden?
Ik vergeet altijd dat het zo hard gaat met bagage... dat terwijl ik ook rondcross met 130+kg met kinderen+bagage, beetje suf van me |:(

Ja, met dat soort gewichten wil je naar bredere banden, loopt soepeler en is veel comfortabler. De Marathons in 42mm zijn goed verkrijgbaar, dus als die passen is dat een mooie vervanger als je huidige setje op is.
Opperpanter2 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:02:
Weet er nog iemand een (led) fiets lamp die op je stuur of stuurpen gemonteerd kan worden (op batterijen), met een goede prijskwaliteit verhouding?
Misschien kan je hier wat mee?

http://road.cc/content/bu...ng-beam-comparison-engine

Wiggle heeft die Meteor+ achterlicht in de aanbieding, zo te zien een puik ding:

http://www.wiggle.co.uk/moon-meteor-comet-light-set/

En anders zijn die B'Twin ook niet slecht (Decathlon).

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2015 17:58 ]

• Binnetie
  • Laatst online: 12-01 20:08
Mijn pa wil ook al een hele tijd een elektrische fiets gaan aanschaffen. Omdat hij heel veel in onze huizen geklust heeft willen mijn broertje, zusje en ik. Een e-bike cadeau doen (of een groot deel eraan mee betalen).

Wat zijn nu praktische zaken waar ik op moet letten bij aanschaf of proefrit?
Hij fietst zelf regelmatig van A naar B (over fietspad), het zal niet heel veel voorkomen dat hij tegen heuvels op moet.
Ik denk dat ik goed moet opletten of de accu eenvoudig is te vervangen voor een goedkopere versie? Ik zag prijzen langskomen waar ik echt van schrok.
Is het van belang of je aandrijving in je voorwiel, achterwiel of in het midden zit?

Ik kwam bijvoorbeeld de Pro E-bike Nexus 7 tegen als testwinnar van 2015: http://www.elektrischefie...egorie-e-1000-tot-e-1499/
Maar deze is volgens mij nergens in een winkel te bewonderen.

Hij heeft verder niet echt veel wensen, maar wat kunnen jullie adviseren?

• DHL

DHL

Pro e bike komt aan huis geloof ik om hun fietsen te showen. Vind 1300 euro goed aan de prijs voor een niet gekend merk.
Kijk even op fietsenwinkel.nl of andere online stores, daar kan je goede zaken doen. Zo heb je al een Sparta rond de 1000 Euro...
Batterijen zijn altijd vrij duur, reviseren als ze versleten zijn is goedkoper. Veel hangt ervan af hoe ver hij wil rijden. Dat zal voor een stuk de prijs bepalen. Ook het fietsgevoel, enkele een rotatiesensor, rotatie en krachtsensor of zelfs 3 sensoren maken een verschil qua prijs. Maar vanaf 1000 Euro heb je een basisfiets van een gekend merk. Wil je iets goed dan denk ik bvb aan mijn vorige fiets die nu verkozen werd door één of andere jury tot fiets van het jaar. Een Batavus Stream, je kan die op vele plaatsen kopen tussen de 1800 en 1900 euro wat echt wel een scherpe prijs is voor zo'n fiets.

• PdC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PdC

Opperpanter2 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:02:
Deze is niet op batterijen maar heeft een via USB oplaadbare accu. Ik ben er erg tevreden over. Bak licht, klein genoeg om zo in je jaszak of broekzak te steken en zeer sterk/valbestendig.

• Binnetie
  • Laatst online: 12-01 20:08
DHL schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:58:
Pro e bike komt aan huis geloof ik om hun fietsen te showen. Vind 1300 euro goed aan de prijs voor een niet gekend merk.
Kijk even op fietsenwinkel.nl of andere online stores, daar kan je goede zaken doen. Zo heb je al een Sparta rond de 1000 Euro...
Batterijen zijn altijd vrij duur, reviseren als ze versleten zijn is goedkoper. Veel hangt ervan af hoe ver hij wil rijden. Dat zal voor een stuk de prijs bepalen. Ook het fietsgevoel, enkele een rotatiesensor, rotatie en krachtsensor of zelfs 3 sensoren maken een verschil qua prijs. Maar vanaf 1000 Euro heb je een basisfiets van een gekend merk. Wil je iets goed dan denk ik bvb aan mijn vorige fiets die nu verkozen werd door één of andere jury tot fiets van het jaar. Een Batavus Stream, je kan die op vele plaatsen kopen tussen de 1800 en 1900 euro wat echt wel een scherpe prijs is voor zo'n fiets.
Dank voor je antwoord. Ik ga eens kijken wat er aan gerenommeerde merken te koop is. Hoe moet ik dat zien met de rotatiesensor?
Pagina: 1 ... 51 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.