Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste
Acties:
  • 796.291 views

Verwijderd

Wij denken erover om een elektrische fiets te kopen. Op basis van testritten spreekt een fiets met (Bosch) middenmotor en NuVinci Harmony ons het meeste aan. Enige betaalbare die wij (op Internet) gevonden hebben zijn de Gazelle Orange CX Hybrid en de Batavus Milano E-go NuVinci. Beiden voor rond de € 2.500, te koop.

Ook heb ik een goedkopere gevonden. De Cross E-Trendy Nuvinci Harmony volautomaat (alleen bij Matrabike te koop. Deze heeft een onbekende middenmotor maar kost slechts € 1.900,=. Ik heb wat bedenkingen tegen "onbekend spul".

Zijn er mensen met ervaring met deze 3 fietsen en zo ja welke?

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Geen ervaring mee, maar die Cross van Matrabike zou ik al zeker niet doen. Mocht dit zo'n goede fiets zijn voor weinig geld, dan zou je die veel meer zien en zou je van die onbekende motor al veel meer commentaren horen of lezen. Goedkoop zal vrees ik duurkoop zijn.
Persoonlijk, zonder ermee gereden te hebben, zou mijn voorkeur de Batavus zijn. Let wel dat hier al gesproken werd over de combinatie Nuvinci en Bosch active en dat men hierover niet echt lovend is. Ik dacht in eerste instantie dat dit een leuke combinatie was, maar door hetgene ik hier gelezen heb (geschreven door mensen die met deze combinatie reeds gereden hadden), ben ik voor een ander alternatief gegaan.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

[b][message=44293838,noline]

Ook heb ik een goedkopere gevonden. De Cross E-Trendy Nuvinci Harmony volautomaat (alleen bij Matrabike te koop. Deze heeft een onbekende middenmotor maar kost slechts € 1.900,=. Ik heb wat bedenkingen tegen "onbekend spul".

Zijn er mensen met ervaring met deze 3 fietsen en zo ja welke?
Bij het horen van de naam "Matrabike" gaan mijn haren recht overeind.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-04 17:33
Wellicht iets van een Bafang motor o.i.d. op de MatraBike. Die zag laatst ook bij een Aldi fietsgemonteerd.

Verwijderd

Wat die Cross betreft ben ik het eens. Alleen is de prijs erg verleidelijk.

Ik had al eens gezocht op de combi Bosch + NuVinci Harmony maar ik zie eigenlijk geen echte bezwaren. Vrijwel iedereen vind de Bosch motor luidruchtig(er) en dat de NuVinci Harmony grotere verliezen geeft dan de Shimano.

Wij zijn naar zo'n fiets testdag geweest en hebben eerst op fietsen met derailleur/naaf versnelling gereden. Waren daar beperkt enthousiast over. Enthousiast werden wij pas toen we op de Gazelle CX (Bosch + NuVinci Harmony) reden.

Wellicht is onze visie vertekend doordat wij tientallen jaren niet meer gefietst hebben en omdat het gaat om incidenteel korte(re) ritten. Daarnaast hebben wij 30+ jaar geleden het schakelen in auto's afgezworen (zijnde een antieke handeling die een automaat beter doet) en vinden we dus ook geen enkele reden om op een fiets opeens wel te moeten schakelen.

Daarnaast zie ik geen middenmotor + NuVinci/H combi buiten de genoemde Gazelle en Batavus. Althans voor betaalbare prijzen. De Koga vinden we erg mooi maar om daar nu honderden euros meer voor te betalen??? Maar als iemand alternatieven weet dan hoor ik het graag. De div. sites hebben nu niet echt goede selectiemogelijkheden.

Wat ik wel belangrijk vind (i.t.t. geluid en mogelijk verlies) is bedrijfszekerheid, storingsgevoeligheid en meer.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-04 17:33
Even afgezien van het type motor.
Wat is jullie tegengevallen aan de derailleur?
Het grootste voordeel van een derailleur zijn de zeer geringe overbrengings verliezen. M.a.w om je snelheid te halen en vast te houden (welke snelheid dan ook), hoef je bij een derailleur gewoon de minste energie te leveren. Daardoor is een langere fietstocht ook beter vol te houden

De overbrengingsverliezen zijn bij de Nuvinci juist erg groot. Dit gaat ook ten koste van actieradius.
Ik heb zelf een fiets met derailleur en heb op een beurs een stuk gefietst met de Nuvinci. Ondanks dat ik dit een mooie techniek vind, was direct afgeknapt vanwege de hoge verliezen. Het fietste duidelijk zwaarder.

Hmm, gezien de opmerking over de automaat in de auto, doe gewoon de Nuvinci. De nadelen van de Nuvinci zijn gelijk aan de nadelen van een automaat in de auto.

Maak tevens de keuze tussen midden of voorwiel motor. Bij de voorwielmotor heb je meer keuze in lagere prijzen. Of dit ook gaat met de Nuvinci naaf weet ik niet. Dit is relatief dure naaf en die vind je niet in goedkopere fietsen.
Achterwiel motoren zijn gevoelig voor het afstellen wanneer het wiel uit de fiets gehaald moet worden. Dit maakt het onderhoud weer duurder. Achterwiel motoren (net als middenmotor eigenlijk) vind je vooral in de lange afstandsfietsen. De voorwielmotor zit vooral in de stadsfiets.
Wat ik wel belangrijk vind (i.t.t. geluid en mogelijk verlies) is bedrijfszekerheid, storingsgevoeligheid en meer.
Dan kom je gewoon op de duurdere bekende merken uit. Deze hebben allemaal hun verschillende plus- en minpunten maar zijn onder aan de streep redelijk gelijkwaardig.
Als een fiets goedkoper wordt moet je ergens wat laten vallen en bij elektrische fietsen zal dit de storingsgevoeligheid/bedrijfszekerheid zijn.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-04 23:12
FWIW, het allerbelangrijkste is je dealer.

Maatrabike klinkt als Tsjechisch en daar is op zich niets mis mee, alleen is het merk duidelijk een prijsvechter (alles is blijkbaar in de aanbieding^^). Wat rondneuzen op het internet bevestigd mijn vermoeden: de fietsen zijn best ok, de dealer is matig (en dan ben ik best genereus). Dat is extra tricky omdat je voor je onderdelen aan hem vastzit, want de gemonteerde motor is iets wat ze (wel af fabriek!) in China hebben aangeschaft, want anders hadden ze wel met het merk geadverteerd, een andere FM zal je niet kunnen helpen.

Voor een gewone fiets zou ik niet zo benauwd zijn maar omdat het een E-Bike is: Niet doen.

Betreft merk: Ik ben zelf behoorlijk tevreden over Batavus. Ik vind dat ze de laatste 10 jaar een flinke kwaliteit-stap hebben gemaakt en zeker op hetzelfde niveau staat als Gazelle.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:12
Dat matrabike bestaat al heel lang. Ooit begonnen door ieman aan huis die fietsen importeerde uit Azië.
Mijn eerste mountainbike destijds bij hem in Waalwijk gekocht door mijn ouders toen ik een jaar of 10-12 was. Ik had toen weinig verstand van fietsen, maar ik heb er best een tijd mee gedaan.
Het zal allemaal wat mindere kwaliteit zijn ben ik bang, maar als er een bafang middenmotor op zit, zal het gewoon OK zijn.

• DHL

DHL

De Bosch van de huidige generatie schijnt wel veel stiller te zijn dan de vorige. Ik merk iig dat hij stiller is dan de Yamaha. Als ik ga fietsen zal geen enkele voetganger zich omdraaien omdat ze me horen afkomen. Met vorige fietsen (goedkopere exemplaren) was dat wel anders.
Het is zoals hierboven gezegd, Nuvincy kent de voordelen en nadelen als die van een automaat in de wagen. Enkel komt de extra krachtinspanning bij de bestuurder terecht... Ik was zelf heel huiverachtig tov een derailleur en tegen beter weten in kocht ik me verleden jaar ene met Yamaha motor en Nexus 7 naaf. Het verlies van de Nexus 7 zou idem zijn als die van Nuvincy. En ik heb het geweten... Fiets verkocht en nu derailleur. Ik had schrik omdat een derailleur moeilijker zou zijn bij het schakelen, maar na enkele kilometers was ik het al gewoon. Toen ik mijn huidige fiets bestelde twijfelde ik ook even voor zo'n Nuvincy, maar na de raad die ik hier kreeg en een beetje google werk toch wijselijk besloten voor de derailleur te gaan. Als ik ooit nog voor een naaf zou gaan, dan zou het enkel de beste naaf die op de markt is mogen zijn. Ken de namen niet (Roholff, Alfine en die dingen, zou het moeten opzoeken)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:37

vhal

ಠ_ಠ

Geen idee of ik hier goed zit maar hoe zit het nu met de schijfremadapters voor je frame en voorvork? Her en der lees ik over IS en Postmount maar een echte uitleg welke adapter er specifiek nodig is ontbreekt even. Ik wil eigenlijk een ander setje schijfremmen van Shimano monteren op mijn fiets maar ik heb geen idee wat ik nu precies nodig heb.

Voor zitten er 180mm schijven en achter zit er 160mm schijven op. Op de fiets zit er een Centerlock naar 6-punts adapter op van Shimano (SM-RTAD10). Je zou zeggen dat je dan het beste 6-punts schijven kan kopen omdat de adapter er toch al op zit. Is het bijvoorbeeld strict noodzakelijk om de schijven te matchen met de remmen of mag je groepen mixen (bijv XT remset met Deore schijfrem)

Strava

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-01 13:23
Opperpanter2 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:49:[...]Thanks. Links is adapter.Midden is Italiaans. Rechts is bafang origineel. ? Op de foto lijkt de adapter een betere line te hebben dan bafang origineel?EDIT: Nou begin ik te twijfelen. Mijn bafang stock tandwiel lijkt sprekend op de middelste? En die rechter is dan de italiaanse?Zoals ze nu liggen kun je de chain line niet echt vergelijken denk ik? Je moet ze denk ik op hun kop leggen op een stukje hout of iets dergelijks?
rechts is de Italiaanse en in het midden de Bafang.
Die met de adapter is niet meer goed nu. Veel te slechte chainline.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-01 13:23
[b][message=44296065,noline]Fiets verkocht en nu derailleur. Ik had schrik omdat een derailleur moeilijker zou zijn bij het schakelen, maar na enkele kilometers was ik het al gewoon. Toen ik mijn huidige fiets bestelde twijfelde ik ook even voor zo'n Nuvincy, maar na de raad die ik hier kreeg en een beetje google werk toch wijselijk besloten voor de derailleur te gaan.
Een fiets met een derailleur is zonder kettingkast dus niet goed voor laag onderhoud. Ik heb in t begin toen ik mn fiets uitrustte met een Bafang motor zonder kettingkast gefietst maar zag hoe gauw er zand in de ketting en tandwielen kwam. Ik rij heel vaak in de duinen en daar is altijd fijn zand en wind..............rampzalig om een derailleur te hebben. En als je ff doorstampt krijg je nog meer troep op je ketting.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 26-05-2015 00:46 ]

• CCMG
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04 01:56
Allen een goede nacht gewenst. :)

Na 30 tal jaren jaren op de baan geweest met onze motorfietsen toch maar de knoop doorgehakt om elektrisch en ontspannen te gaan fietsen. Heb eerst nog 2 bijna gloednieuwe trek's van meer dan 10 jaar oud verkocht met maar een goede 150km op.
Nu na 5 weken elektrisch + 1100km later zeker een tevreden berijder van de Kalkhoff agattu en vrouwlief een Kalkhoff tasmann, beiden met de zwaarste batterij.
Vooraleer de aanschaf had ik me wat ingelezen en daarna proefgereden en ons besluit stond vast. Ben vooral gegaan voor de actieradius, batterij boven de middenmotor en ook de prijs/kwaliteit van de Kalkhoff's. Mooie korting gehad en bovenop ook een gereputeerde goede service van de lokale FM. Zelfs de naven was een bewuste keuze t.o.v. een derailleur. Op eco hoeven we bijna geen kracht te zetten op de pedalen op voorwaarde dat we in de juiste versnelling staan. Met extreme windop pogen we de sportstand al eens in te schakelen. De power blijven we af tenzij ik soms een wheelie wil maken.

De eerste zaak in de buurt waar we gingen kijken had alle merken in huis en de verkoper (gladjanus) wou ons beiden een Koga aansmeren. Na hem duidelijk gemaakt te hebben dat ik geen batterij op m'n stoeltje wilde bleef hij moeite doen om onze keuze te ondermijnen, zelfs zover dat het niet mooi meer was. Nu om toch maar wat te doen had ik daar proefgereden met een Koga met nuvinci en dit systeem op zich beviel me wel. Bij de weg gevraagd en de levertijd zou ergens eind juni bedragen, toen hadden we een excuus om te zeggen dat ik ze eigenlijk gisteren wou en reden we verder.
Maar mocht m'n nexus naaf het begeven weet ik wel welke naaf erin komt.

• DHL

DHL

Ja, 't is natuurlijk ook wel zo dat ik ziek ben. Een gezond iemand voelt misschien niet dat een naaf met zoveel vermogen gaat lopen. Vooral Nexus 7 en Nuvincy zouden hierom bekend zijn. Ik had een Nexus 7 en dat verschil is voor mij bijzonder groot. Ik geloof dat het Vlassie was die ooit eens een review maakte over de combinatie Nuvincy en Bosch active. En die had dit ook sterk ondervonden.
Als ik lees hierboven dat je op eco bijna geen kracht moet zetten, ja voor mij zou dat een droom zijn he. Ik rijd altijd op tour op vlak omdat eco nog te zwaar is, zeker als er wind staat. En van het ogenblik dat het stijgt moet de turbostand op.
Het hangt wellicht allemaal af van de reden waarom je een elektrische fiets koopt.

• CCMG
@DHL spijtig te horen dat je gezondheid je in de steek laat. :|

Toegegeven, hier is de grootste reden voor ons dat het een beetje om gemakzucht ging en ook dat het een beetje sneller kan dan met een "classic" fiets. O-)

Zelf had ik de laatste jaren echt geen ontspannen gevoel meer op de motor. Vooral omdat ik meer bezig was boetes te ontwijken en die hadden we verleden jaar wel bij de vleet. Het leeuwendeel van verkeersborden, optimaal slechte staat van de wegen, ellendige verkeers-drukte en -agressie, steeds met het oog op de teller + de aangekondigde toekomstige trajectcontroles zorgden ervoor dat de voor mezelf de ontspanning ver zoek was. :(
Het alternatief was voor ons een andere hobby kiezen en nu is er een nieuwe wereld opengegaan voor ons beiden. :*)

Verwijderd

Ik heb nog eens uitgebreid zitten googelen en ook hier alles over Bosch + NuVinci/H herlezen maar het wordt toch of de Gazelle CX NuVinci/H of Batavus Milano NuVinci/H. Wij blijven dat geschakeld een crime vinden en nemen een evt. vermogensverlies voor lief.

Belangrijk is de reden. Wij voelen beiden een behoefte aan meer lichaamsbeweging maar komen gezien de conditie voorlopig niet verder dan de "bakker op de hoek" en zeker zullen we nooit lange tochten of (erger) heuvelachtig terrein gaan komen. Dus gewoon in de stad met overal ruime fietspaden.

Blijkt waar te kopen. FM is geen optie (verschil met Internet van 20% is m.i. te groot) dus wordt Internet. Prijzen zijn overal rond de 2.500,=.

Ik denk momenteel aan Bikes4free.nl. Deze is niet de goedkoopste heeft het m.i. grote voordeel dat ze hem thuisbrengen en rijklaar maken. Ook hebben ze voor de 1e servicebeurt een goede (enigszins prijzige) oplossing.

Zijn er mensen met ervaring met Bikes4free.nl.

• DHL

DHL

Ik heb mijn vorige fiets gekocht bij fietsenwinkel.nl en was daar eigenlijk wel tevreden van. Na levering tikte mijn voorrem een beetje op de lasnaad van de velg. Ze hebben direct de mobiele fietsenmaker langs gestuurd. Die stelde het probleem vast en heeft een nieuw wiel aangevraagd. Enkele dagen later reed ik met een nieuw wiel en was alles perfekt. Ook het onderhoud was prima. Voordeel voor mij is dat ze herstellen aan huis en onderhoud doen aan huis. Voor de Nederlanders hebben ze ook de mogelijkheid naar de winkel te gaan en testritten te maken. De prijs, Batavus Stream kostte toen 2400 euro, bij de FM hier (ben bij verschillende geweest) kwam ik niet verder dan 10%. Uiteindelijk betaalde ik 1800 Euro plus een dertigtal euro vervoerskosten. En ze waren volgens mij de goedkoopste (ik ben door mijn ziekte ganser dagen thuis en heb heel veel tijd om me in te lezen en te zoeken, is een amusementje voor mij).
Elektrisch fietsen... ik kan het iedereen aanraden. Dat is pas een relax rijden. Tijd om naar de natuur te kijken, te genieten van het goede weer, weg uit de drukte en weg van agressieve automobilisten als je je weg een beetje zoekt,...
Maar nogmaals, vooraleer te kopen, ik kan het niet genoeg zeggen, rij met verschillende fietsen eens proef. Er zit onderling echt wel veel verschil op, zelfs al lijken ze op papier sterk op elkaar. Ook de rijhouding is zeer belangrijk want je moet tenslotte toch uren op dat ding kunnen zitten zonder pijn.
Benieuwd wat jullie uiteindelijk beslissen en hoe lang de leveringstermijnen nu zijn. Ik zou zeggen, hou ons op de hoogte hee.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat betreft de Nexus 7 tav derailleur versnelling, ik begon met mijn zelfbouwsetje op een Batavus (Navajo) frame met nexus 7, nadien bouwde ik de gehele elektrische set (voorwielmotor) over op een Peugeot (PG Pure) frame met derailleur (21) versnellingen en ervaarde een wereld van verschil.

Natuurlijk las ik mij in in het afstellen ervan maar toen ik dat door kreeg (het is echt heel gemakkelijk) heb ik nooit geen problemen meer ondervonden met deze versnellingen. Ik heb de vreemde schakel handels eigenhandig door een Shimano handgreep schakeling vervangen en ik zou echt niets anders meer willen op (toekomstige) elektrische fietsen.

• DHL

DHL

Boschmotoren zouden nu 'communiceren' met de Nuvinci. Hoe het juist zit weet ik niet. Wel gelezen dat het bij de motoren vanaf 2014 zo is en dat er in het begin nogal wat software probs waren. Deze zouden nu opgelost zijn. Bij gelegenheid ga ik daar eens wat meer over opzoeken hoe die 'communicatie' of samenwerking tussen motor en naaf juist werkt.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-04 20:26
DHL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:46:

Maar nogmaals, vooraleer te kopen, ik kan het niet genoeg zeggen, rij met verschillende fietsen eens proef. Er
Een collega zei eens het zelfde tegen mij, fietsen is bijna net zoals schoenen passen, er moet meeteen een klik zijn. en evt wat verder rijden als een blokje om !

• roffeltjes
Het verschil tussen een Nexus 7 en Nexus 8 is niet zo enorm als dat we hier verkondigen. Er zijn twee zaken binnen die naaf die spelen.

- De overbrenging met planeetwielen: Hier treedt als het goed is voornamelijk het verlies op,
- De kogellagering. Bij vrijloop hoort een Naafversnelling net zo soepel te lopen als een derailleur. Mijn Alfine 8 loopt net zo soepel als ik een draai aan het wiel geef als de Deore 21 van mijn Santos. En de 7 van een vriend van mij loopt ook heel lang door. Daarentegen is de 7 van mijn broer in de helft van de tijd al gestopt (niet goed dus).

Een en ander hangt dus nogal van de naaf in kwestie.

Als we inzoomen op de transmissie verliezen hebben we het hier over 3-8% transmissie verlies tov een goed lopende derailleur (en dat is afhangende welke versnelling je pakt!), ik vind het bijzonder knap als jullie dat zonder vermogen of hartslagmeter zo scherp kunnen duiden. Ik zelf kan in ieder geval geen verschil duiden tussen mijn Deore 21 en mijn Alfine, beide fietsen redelijk gelijkende geo.

Ik denk dus dat er meestal meer aan de hand is:

1. Niet alle Nexus naven worden correct gemonteerd. Lomp aandraaien zonder moment sleutel is bij veel FM's nog een gewoonte. Of erger, helemaal niet aan draaien, maar gewoon af fabriek leveren zonder hem echt na te lopen. Er is een goede kans dat dat bij goedkopere fietsen eerder gebeurd (dus ten nadele van de 7). => Een oliebad doet een Nexus naaf wonderen.
2. Veel kettingen op Nexus fietsen staan te strak gespannen, wat voor heel veel verlies zorgt.
3. Derailleur fietsen zitten sporttiever en je pakt gewoon minder wind. Wind is eigenlijk altijd de bepalende factor.
4. Een niet goed sporende derailleur heb je direct door (dat hoor je en je gaat slechter schakelen), een zwaar lopende naaf is minder makkelijk te duiden (is het de ketting? Slepende trommel rem? Te strakke lager?)

Uiteindelijk is het advies om voor een derailleur te gaan wel terecht, ze fietsen iets lichter, maar ik denk toch ook dat het grote verschil dat we hier bespreken vooral te maken heeft met de gebrekkige aflevering van veel Nexus fietsen.

Verwijderd

Het grootste verschil voor mij is dat ik met een naaf het idee heb met een strak gespannen elastiek te trappen ipv een harde aandrijflijn. Daarnaast is het met een naaf erg irritant dat je niet met wat power erop omhoog kunt schakelen (naar beneden gaat beter) en het trapt voor m'n idee ook echt wel wat zwaarder weg.

Daarentegen is de zit op m'n Merida natuurlijk relatief sportief wat ook voor wat verschil kan zorgen in termen van luchtweerstand en het gemak waarmee je zelf kracht kunt zetten.

• DHL

DHL

Tja, maar wat dan met mijn Trek T500+ ? Die zit rechtop...
De verliezen blijken wel groter te zijn. Bij derailleur heb je al verlies. Bij Nexus 7 spreekt men van een rendement van 85% en dat voel je wel volgens mij. http://www.cycling-lampaert.be/nieuws.item.asp?id=51
Alfine is dan ook wel één van de betere namen samen met Roholff, die zullen minder verliezen hebben. Het rendement van Nuvinci zou identiek aan Nexus 7 zijn. Vandaar dat Nuvinci eigenlijk bijna nooit verkocht werd op gewone fietsen. Nexus profiteerde van zijn naambekendheid. Maar de 7 werd algauw vervangen door de 8 waar je ook weer twee soorten in hebt.
Ik kan enkel zeggen dat de overgang van naaf naar derailleur bij mijn fietsen een echt groot verschil uitmaakte. Kan natuurlijk niet beoordelen of het grote verschil enkel door die Nexus 7 komt tov Deore. Misschien spelen nog ander zaken. Banden met minder weerstand? Ik merk het heel goed op een heel lichte bergaf. Daar moest ik vroeger lichtjes bijtrappen om 20 km per uur te behouden, zoniet zakte ik naar 15. Nu kan ik me gewoon laten bollen aan constante snelheid op diezelfde plaats.

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-04 19:20
Zo uiteindelijk is het toch nog gelukt. Mijn Cube Travel Hybrid Pro is binnen. Er was toch nog een webshop die hem kon leveren.
Trouwens keurig van de webshop. Er zit een kras op de accu. Ik werd voor de levering gebeld hierover. Ze hebben hem wel bezorgd, en er wordt een nieuwe accu voor mij geregeld. Zo kan ik er wel al op rijden.

Fiets fietst erg goed. Wel bleek de Shimano nexus 8 naaf niet helemaal goed afgesteld te zijn. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen.

Binnenkort maar eens een lange tocht op maken.

• DHL

DHL

Even gegoogeld... mooie fiets Sander! Knappe vorm van het kader vind ik.

• roffeltjes
@DHL, dat is echt het worst case scenwario, zeker niet het gemiddelde verlies:

http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf

Pagina 10

In de 6e is hij erg ineffiient,maar voor de rest zit hij op 1-2% van de Ultegra 27 speed!

Nu zal dat dus allemaal exemplarsch zijn, dus ik kan best leven met de haat tegen de Nexus 7, alleen is het wel de vraag of dat aan de luie FM ligt die ze niet goed afstelt, of dat Shimano een quality control issue heeft bij de assemblage. Probably a little bit of both...

[ Voor 95% gewijzigd door roffeltjes op 28-05-2015 07:48 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

sander_dr schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:50:
Zo uiteindelijk is het toch nog gelukt. Mijn Cube Travel Hybrid Pro is binnen. Er was toch nog een webshop die hem kon leveren.
Trouwens keurig van de webshop. Er zit een kras op de accu. Ik werd voor de levering gebeld hierover. Ze hebben hem wel bezorgd, en er wordt een nieuwe accu voor mij geregeld. Zo kan ik er wel al op rijden.

Fiets fietst erg goed. Wel bleek de Shimano nexus 8 naaf niet helemaal goed afgesteld te zijn. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen.

Binnenkort maar eens een lange tocht op maken.
Strak modelletje Sander!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/cubee-bike.jpg

Roffeltjes, wat de statistieken ook mogen beweren blijf ik toch bij mijn (eigen) ervaringen betreffende de Nexus 7. Of de FM die nu wel of niet goed afgesteld heeft is mi. niet aan de orde betreffende rendement (kun je overigens zelf ook prima doen, is nog gemakkelijker dan bij de derailleur. Wat ik bij Nexus ook bezwaarlijk vind is dat je niet tijdens het trappen kunt schakelen; je moet ff inhouden wat bij derailleur niet behoeft (hoogstens wat minder trapkracht).

• CCMG
Alhoewel met de huidige fietsen met naaf opschakelen zonder inhouden kan ook dankzij de shift-sensor (beetje minder trapkracht) .
Over de Nexus 7 kan ik me niet uitspreken maar de Nexus 8 doet het allicht prima hier. Vorige (classic)fiets was met derailleur en vond het persoonlijk ook altijd niet vlekkeloos schakelen.

• DHL

DHL

Nexus 8 zou wel een pak beter zijn dan Nexus 7... Maar het grootste verschil is dat, bvb Bosch, het percentage ondersteuning bij een naaf naar 250% brengt en dat de aandrijving een uitgesproken parabooleffect heeft om bij het schakelen de naaf minder te belasten. Volgens mij is het een samenloop van zaken waarom de ene fiets makkelijker rijdt met dezelfde motor dan de andere.
Ik heb er geen idee van, maar misschien steken ze bvb betere banden op de duurdere fietsen zodat je minder wrijving hebt? En zijn de lagers en zo van betere kwaliteit?
Ik kan enkel maar voortgaan op mijn persoonlijke vaststelling. Ben er ook gevoeliger aan dan iemand anders natuurlijk. Maar wat niks met kracht te maken heeft bvb, waarom blijft de ene fiets veel langer op snelheid uitbollen dan de andere? Of haal je op een bergaf een veel hogere snelheid zonder bij te trappen? Volgens mij kan dit niet afhankelijk zijn van 1 bepaald punt. In mijn geval waren beide fietsen identiek qua zithouding, dus de rijwind speelt hier niet.
Voor jonge, gezonde mensen is dit wellicht allemaal minder belangrijk. Die kopen een elektrische fiets om hun eigen prestaties te ondersteunen of te verbeteren. Maar oudere mensen of zieken moeten toch weten dat 2 quasi dezelfde fietsen op papier, totaal verschillend kunnen rijden.

Verwijderd

Maar oudere mensen of zieken moeten toch weten dat 2 quasi dezelfde fietsen op papier, totaal verschillend kunnen rijden.

Het lijkt mij dat ouderen voornamlijk (vrijwel) vlak terrein fietsen en dat voor hen die verschillen minder tellen want het gaat ze niet om topprestaties.

• DHL

DHL

Ton, dat is verkeerd hoor. Je kiest niet waar je woont he. In Nederland is alles vrij vlak, hier in de VLaamse Ardennen hebben we toch serieuze heuvels. En het is net op die heuvels dat die verschillen tussen de fietsen gaan opvallen, zeker bij ongetrainde mensen.
Ik zou het omgekeerde denken, een fietser die alle dagen rijdt, voelt het verschil niet zo omdat die toch altijd op die 25 per uur grens kunnen rijden.
Ik werd er bijna moedeloos van om zoveel fietsen gekocht te hebben en nooit iets te hebben naar mijn volledige verwachtingen. Terwijl het er telkens op papier heel goed uit zag... Ik begon al te denken dat ze alleen elektrische fietsen bouwden voor fitte mensen die gewoon wat extra power willen.

Gisteren reed ik hier de berg op met mijn zoontje. Traagjes aan zo'n 12 per uur. M'n zoon is nog jong en heeft een MTB, vandaar... Achter ons reed een wielertoerist die ons niet kon volgen. Boven de berg stopte ik even en toen die man naast ons kwam zag ik dat hij een fiets van de bovenste plank had. Full Carbon.. Was ook al een oude persoon. Hij was echt op 't einde van zijn krachten. Goh dacht ik bij mezelf, man je zou je beter ook een elektrische fiets kopen met dat geld en je zou er veel meer plezier aan hebben. Ik had er zowaar compassie mee. Niet willen toegeven dat je ouder wordt en zelfs op risico van je gezondheid zulke dingen doen. Die man kon echt niet meer, je zag zo dat die diep in 't rood gegaan was.
Ik moet zeggen, het hele topracefietsen gebeuren voor de doorsnee wielertoerist heb ik nooit begrepen. De meeste die ik zie hebben last van overgewicht maar besparen 10 grammen per vijsje lol.... Ik lees wel dat er steeds meer vraag is naar die motortjes die ze inbouwen in het kader zodat het volledig onzichtbaar is.

• roffeltjes
Mwah, er is niks mee om af en toe in het rood te gaan als je verder geen hartklachten hebt. Sterker nog, flink bewegen als je ouder wordt is goed voor je (nogmaals mits en indien je het kan!). Bovendien, liever sterven op de fiets dan vegeterend in het bejaardentehuis.

En betreft die fiets... jij wil toch ook een mooie MTB en houdt van mooi spul? Zo is het naturlijk ook met die gepensioneerde en zijn fiets. Hij heeft de centjes en zal genieten van het feit dat hij de beste fiets heeft die in de wijde omtrek te koop is.

Ik rij graag op mijn E-Bike, maar ik rij ook heel graag op mijn racefiets, ook nu ik niet meer koers en ik bezig ben met wedstrijd karate. Alles heeft zijn plaats.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 20:23

mux

99% efficient!

Dit is ook één van die wat complexere afwegingen bij e-bikes vanuit de overheid, en waarom het beleid zo schizofreen lijkt te zijn.

Aan de ene kant heb je een verhoging van het aantal fietsongelukken (en -consequenties) door e-bikes, vrijwel allemaal in de 55+-categorie. Dit zijn directe, harde cijfers waar de politiek op wordt afgerekend. In het vorige decennium zijn vrij harde afspraken gemaakt dat vanaf dat moment het aantal verkeersdoden alleen maar teruggaat, zijn er ontzettend uitgebreide veranderingen in zowel lokale als nationale regelgeving t.a.v. infrastructuurontwerp gemaakt om dat te bevorderen, etc.

Aan de andere kant zou ik willen wedden dat de positieve effecten (verminderen forens-autoverkeer, gezondheidsvoordelen) van e-bikes gigantisch veel groter zijn dan de ~25-30 extra verkeersdoden en ~5000 extra verkeersincidenten per jaar. De lokale basisschool - toevallig direct naast een klein parkeerterrein bij een supermarkt - stond 4 jaar geleden 's ochtends steevast volgepakt met auto's. Nu is de parkeerplaats half leeg en staan er 8 (gedeeltelijk elektrische) babboe's. Oudjes die niet meer mogen autorijden en voorheen beperkt waren tot een halve kilometer wandelen rond hun huis... kunnen nu veel langer en beter mobiel blijven. Niet één of twee jaar langer, maar 10-15 jaar langer. Zelfs als hun levensverwachting niet significant omhoog gaat, hebben ze alsnog een veel betere kwaliteit van leven.

Maar feit blijft dat het geen universeel goede ontwikkeling is, en dat er keuzes moeten worden gemaakt. Is het acceptabel om een compromis te sluiten? E-bikes stimuleren en regelgeving relaxen ten koste van een paar mensenlevens per jaar? 'Softe' voordelen ten koste van 'harde' negatieve metrieken?

Dit is waarom ik persoonlijk wel veel zou voelen voor die extra categorie van 100-150W e-bikes, genoeg om fietsmobiliteit te stimuleren maar niet genoeg om ofwel als forens, ofwel als oude-van-dagen overal doorheen te razen wanneer je nooit gewend bent geweest om snel te fietsen. Dat in combinatie met een set minimumeisen vanuit de overheid (weg met voorwielmotoren, minimumeisen aan remmen, etc.).

• roffeltjes
Mux, lees je eigen post:

1. Voor de categorie onder de 60 jaar zijn e-bikes niet een oorzaak voor hogere mortaliteit of ziekenhuisopname(uit je eigen rappport).
2. Daarna heb je het opeens over ouders op het schoolplein en dat is dus net de sub-60 categorie.
3. Je gaat verder over ouderen, een punt wat wel telt, maar dat zijn nou net niet de motormuizen.
4, Waarna je forenzen en oudjes maar op een hoop gooit.

Oftewel je hele verhaal gaat niet op. De directe harde cijfers wijzen er juist op dat e-bikes geen levens kosten in de betreffende categorie.

Je gehijg over rondrazende forenzen wordt totaal niet ondersteund door de rapporten. Om maar weer eens het door jou geintroduceerde rapport te quoten:
De ongevallencijfers van e-fietsers jonger dan 60 jaar geven geen reden tot extra zorg
(naast de aandacht die sowieso gewenst is voor de veiligheid van fietsers).

Vanaf 60 jaar neemt het letselrisico per e-fietskilometer wel snel toe, zowel absoluut als in
vergelijking tot de gewone fiets. Dat geldt in versterkte mate voor vrouwen.
Met andere woorden; forenzen zijn dus volgens de statistieken vooralsnog geen probleem.
Dit verschil wordt geheel verklaard door het
feit dat de e-fietsslachtoffers gemiddeld aanzienlijk ouder en dus kwetsbaarder zijn. Als we
corrigeren voor de leeftijd, zijn er geen verschillen meer. Dit is een rode lijn in veel
bevindingen in het rapport van VeiligheidNL. Er zijn verschillen tussen e-fietsslachtoffers en
overige fietsslachtoffers, maar deze worden vooral veroorzaakt door leeftijdsverschillen
.
Oftewel je betoog over de zogenaamde onveiligheid van de E-bike is nergens op gebaseerd. E-Bikes laten ouderen langer deelnemen in het verkeer en dat leidt tot problemen. Het probleem is niet zozeer de E-Bike, maar de oudere.

De vraag is juist: Is dat erg? Is een valpartij erger dan gedwongen binnenzitten?

En om je punt helemaal op te blazen:
Tot ongeveer 60 jaar (leeftijdsgrenzen zijn zeer globaal) lijkt het risico per kilometer van efietsers
lager dan van de gemiddelde gewone fietsers.
Is dat niet grappig? In tegenstelling tot wat je denkt zijn e-bikes voor forenzen juist veiliger dan gewone fietsen. 8)

Verder kom je nu met nog meer rare ideeen.

1. Er is geen statistiek die aangeeft dat voorwielmotoren onveilig zijn.
2, Hoe wil je remmen aan eisen onderwerpen? Elke fiets gaan keuren?

Wat jouw ideeen voorstaan is gewoon het einde van de E-Bike als auto-alternatief. Ze worden minder handig en door de eisen veel duurder. Voorwielmotoren zijn goedkoper en testen is niet gratis.

Je geeft zelf al aan dat je dondersgoed weet dat een E-Bike een veel beter idee is als een auto, ook voor de volksgezondheid, dus waarom ben je zo vasthoudend in het ontmoedigen van de E-Bike voor forenzen terwijl je cijfers die je aanhaalt je helemaal niet ondersteunen?

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 29-05-2015 11:22 ]

• DHL

DHL

roffeltjes schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:07:
Mwah, er is niks mee om af en toe in het rood te gaan als je verder geen hartklachten hebt. Sterker nog, flink bewegen als je ouder wordt is goed voor je (nogmaals mits en indien je het kan!). Bovendien, liever sterven op de fiets dan vegeterend in het bejaardentehuis.

En betreft die fiets... jij wil toch ook een mooie MTB en houdt van mooi spul? Zo is het naturlijk ook met die gepensioneerde en zijn fiets. Hij heeft de centjes en zal genieten van het feit dat hij de beste fiets heeft die in de wijde omtrek te koop is.

Ik rij graag op mijn E-Bike, maar ik rij ook heel graag op mijn racefiets, ook nu ik niet meer koers en ik bezig ben met wedstrijd karate. Alles heeft zijn plaats.
Ja maar jij hebt die man niet gezien he toen hij boven kwam. Je zag werkelijk dat die zich aan het overdoen was. En inderdaad, hij zal wellicht graag een mooie fiets hebben, maar als je zo moet afzien zijn er toch alternatieven. Maar die mens weet dat misschien niet he, hoe leuk elektrische fietsen tegenwoordig wel zijn. In Belgie denkt de gemiddelde Belg nog steeds dat een e bike voor gehandicapten is. Kan me voorstellen dat zo'n oude man, wonende in een kleine gemeente hier ook zo over denkt.
Moest ik zijn zoon zijn, ik zou hem zeker aanmoedigen tot sporten en wil hij de allermooiste racefiets, ik kocht hem voor vaderdag zo'n motortje om in het kader te bouwen. Dan kan hij dat gebruiken enkel hier op de zwaarste stukken.
Nee, echt ik had er compassie mee toen ik het zag. Was natuurlijk wel erg moedig van hem.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 20:23

mux

99% efficient!

Zeg roffeltjes, ik geloof dat je iets minder cafeïne moet drinken ;) of heb je wat sterkers gebruikt vandaag?
Oftewel je betoog over de zogenaamde onveiligheid van de E-bike is nergens op gebaseerd. E-Bikes laten ouderen langer deelnemen in het verkeer en dat leidt tot problemen. Het probleem is niet zozeer de E-Bike, maar de oudere.
En dit is geen probleem? E-bikes worden vooralsnog overweldigend gebruikt door niet-forenzen. De penetratie bij ouderen is gigantisch, en met goede reden.
Is dat niet grappig? In tegenstelling tot wat je denkt zijn e-bikes voor forenzen juist veiliger dan gewone fietsen. 8)
Per kilometer veiliger, maar exposure * risico is hoger. Da's het grote punt: e-bikes zorgen voor flink meer fietsgebruik, en dus meer ongelukken.
Je geeft zelf al aan dat je dondersgoed weet dat een E-Bike een veel beter idee is als een auto, ook voor de volksgezondheid, dus waarom ben je zo vasthoudend in het ontmoedigen van de E-Bike voor forenzen terwijl je cijfers die je aanhaalt je helemaal niet ondersteunen?
Nee.....?

Ik weet echt niet waar je vandaan haalt dat ik e-bikes voor forenzen wil ontmoedigen. Ik zeg alleen dat e-bikes geen godsgeschenk zijn zonder enige nadelen. Sterker nog, in de metrieken die ertoe doen voor de politiek zijn het helse apparaten zonder enig (binnen een termijn van een gemiddelde politicus relevante) voordeel. Who cares dat iemand over 10 jaar nog leeft (en een betere gezondheid heeft) wanneer er nu extra mensen doodgaan? Dat is wat ik probeerde over te brengen in mijn vorige post.

Ik had het puur over ouderen, want daar ging de discussie in de voorgaande twee posts over en wilde ik op inhaken. Juist daar moet wat gebeuren om e-bikes geen slechte naam te geven, bijvoorbeeld fietsen met lager vermogen en een aantal basic vereisten aan de fietsen v.w.b. veiligheid. Ik noem o.a. voorwielmotoren omdat deze bijzonder slechte responskarakteristieken hebben en gemakkelijker leiden tot verlies van de macht over het stuur. Eisen aan remmen is een echo van de inmiddels alweer meer dan een jaar geleden voorgestelde fiets-APK.

Verwijderd

Als oudere kan ik alleen maar zeggen dat er velen met mij zijn die een e-bike kopen simpel omdat ze de behoefte voelen nog iets (althans meer dan die 50 meter lopen voor het afval) aan lichaamsbeweging te doen maar op een gewone fiets niet veel ver komen dan de hoek van de straat. (niet al te letterlijk nemen)

Die kopen dus een e-bike, zo comfortabel mogelijk en hebben totaal geen behoefte om of in slecht weer of in de zon prestaties te leveren en dus vrijwel vlak terrein berijden (zoals in steden), absoluut geen bergen, radius van pakweg 60 Km is ruim voldoende. gewoon om wat beweging te krijgen.

That's it, nothing more en uiteraard zijn er uitzonderingen die als 60+ nog in de Ardennen wil presteren.

• roffeltjes
Mux, je hebt het niet puur over ouderen. Los van het feit dat je het hebt over ouders op het schoolplein, komt de aap goed uit de mouw in je conclusie.
Dit is waarom ik persoonlijk wel veel zou voelen voor die extra categorie van 100-150W e-bikes, genoeg om fietsmobiliteit te stimuleren maar niet genoeg om ofwel als forens, ofwel als oude-van-dagen overal doorheen te razen wanneer je nooit gewend bent geweest om snel te fietsen.
Misschien je post aanpassen en forens maar weghalen? Want zoals je het hier zegt ben je echt direct uit op het ontmoedigen van Forenzen op E-Bikes.
mux schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:53:
Per kilometer veiliger, maar exposure * risico is hoger. Da's het grote punt: e-bikes zorgen voor flink meer fietsgebruik, en dus meer ongelukken.
Het probleem is dus niet de onveiligheid van de E-Bike, het probleem is het toegenomen fietsgebruik. Links of rechtsom, het stimuleren van fiets forenzen gaat leiden tot meer ongelukken. De oplossing is dus fietsgebruik ontmoedigen. Maar dat laatste lijkt me compleet ongewenst....

Nogmaals, je weet dus net zo goed als ik dat e-bikes niet onveiliger zijn. Waarom wil je ze dan toch castreren?

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 29-05-2015 12:41 ]

• DHL

DHL

Ton, Da's ook de manier waarop ik ouderen zie rijden... rustig, kalme wegen opzoeken, respect voor de wandelaars, geen risico's in het verkeer.
Idem in het verkeer met de wagen. Er zijn uitzonderingen die in feite niet geschikt meer zijn om per auto te rijden of per fiets te rijden... maar die uitzonderingen heb je ook bij de jonge gasten (misschien nog meer zelfs).
Nogmaals, in plaats van al die betuttelende regeltjes op te stellen zou men veel beter controle doen op de manier waarop de weg gebruikt wordt. Alle regels ten spijt, als de bestuurder van eender welk voertuig het zotteke wil uithangen, zal dit gebeuren. En het is net hier dat men moet optreden. Niet tegen leeftijdsgroepen en wat weet ik nog allemaal...

Verwijderd

Na een week rijden met mijn Batavus Razer wil ik even het volgende kwijt:

Ik ben razend enthousiast over het geweldig stijve frame en dat in kadermaat 65! Top. Het design is nog mooier dan op de foto's. Ik heb hem in het zwart en heb er zwarte ortlieb tassen bijgekocht. Knappe combinatie.

De gehele afwerking is prima ok. De ondersteuning is zelfs te goed :-) Binnen de 2 seconden zit je aan de 26 km per uur en dan ben je op jezelf aangewezen. Ik heb gemerkt dat mijn conditie te goed is voor een 25 km per uur ebike. Alleen ben ik nu minder bezweet en geniet ik meer bij winderig weer. Als de regelgeving op punt staat stap ik zeker over op een sneller model.

De yamaha motor maakt een leuk zoomde (zingend) geluid dat zeker niet storend is. Ik fiets altijd in 7e of 8ste versnelling.

Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om in bergachtig gebied een actieradius van 50 km te halen?

Een topfiets voor een redelijk bedrag (in vergelijking met andere ebikes).

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als ik mux zo hoor, ik ben intussen 70 en heb een voorwielmotor kan ik ivm de veiligheid van jongere weggebruikers mijn fiets beter verkopen? As me nooit niet, het zou veiliger voor iedereen zijn wanneer die scheurende jongeren dat deden !!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/scheurijzer.jpg

Waar ik mijn e-bike voor gebruik is juist het bezoeken van rustige plekjes waar ik lopende beslist niet meer zou kunnen komen. Als oudere behoef ik helemaal geen huis-werk routes te rijden en zou ik anderen tot last kunnen zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door racinfo op 29-05-2015 15:49 ]

Verwijderd

Ik zocht een eletrische fiets en mede n.a.v. jullie opmerkingen toch gegaan voor de VSF-p500. En wat heb ik de afgelopen week mogen genieten van zo'n geweldige fiets.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:41:
Ik ben razend enthousiast over het geweldig stijve frame en dat in kadermaat 65! Top. Het design is nog mooier dan op de foto's.
Ja, die zwarte is veel mooier dan op de foto's, ook omdat de onderdelen in tegenstelling tot de foto's zwart zijn en ze gebruiken contrasterende kabels.

Maar betreft de prijs: Ja en nee.
Ja, voor de prijs is het lastig iets dergelijks te vinden, juist door die aardigheidjes als een vaste vork en lowrider nokken.
Nee, de afmontage is extreem karig. Om maar aan te geven, volgens mij is het vrijwel dezelfde afmontage als op de Zonar van 700,-, met als verschil het frame (en dat is duidelijk een familielid!), de motor en de remmen. De marge is dus gewoon heel erg hoog.

Kijk het zijn gewoon degelijke onderdelen (zwakste punt is de voorlamp), dus het is zeker geen ramp, maar het is toch echt een staaltje van goed inkopen in samenwerking met het designteam. Dat zie je sowieso bij Batavus, de restyling en de nieuwe designs zijn erg goed, je merkt dat het design team duidelijk invloed heeft op het inkoopteam. En het is technisch ook allemaal goed werk, de laatste jaren is de geo van Batavus heel erg in orde.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:37

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:40:
Ik zocht een eletrische fiets en mede n.a.v. jullie opmerkingen toch gegaan voor de VSF-p500. En wat heb ik de afgelopen week mogen genieten van zo'n geweldige fiets.
Mooie fiets, met die VSF fietsen heb je geen slechte koop.

Strava

Verwijderd

Ik had al eerder willen posten maar heb de discussie over de 60 plussers even laten bezinken .
Ik ben afgelopen week gaan fietsen met een Gazelle impulse om te zien hoe ver ik kom zonder
problemen . ik heb zoals eerder gemeld COPD en heb in Maart een luchtweg infectie gehad .
Heb in Maart gefiets met een Merida city 408 en toen had ik geen probleem .
Maar na de luchtweg infectie wel , dus vandaar de proef , na ca een KM begon ik al te hijgen
maar kon toch door blijven fietsen moest wel regelmatig de sport stand gebruiken om toch 20 KM
aan te houden dat vond ik te min en heb na 6a7 km gestopt en besloten de aankoop van de e-bike even
uit te stellen dit omrede die ik graag wil kost 3200 euro en wil ik gebruiken om de achteruitgang van mijn
COPD te vertragen .
Ik heb de Huisartsen praktijk nog gebeld of ik niet een vervroegde longfunctie test krijgen .
En ja hoor dat kon maar dan moest de luchtweg infectie minimaal 2 maanden geleden zijn ,ik wist niet
dat de nasleep zo lang duurde .Gelukkig zijn die 2 maanden net om en begin mij nu ook inderdaad wat
beter te voelen , volgende week is de test ben benieuwd .
Ik wilde jullie eigenlijk niet met mijn gezondheidsprobleem lastig vallen .
Ik heb gefietst met de Merida en de Hercules en Zemo en nu dan met de Gazelle .
Mijn ervaring tot nu toe is Qua ondersteuning kan ik niet veel zeggen omdat de interval te lang is geweest
Merida en Hercules vond ik dat de trap frequentie bij 20 a 22km te hoog is en dat daardoor de kleinere
versnellingen hier niet te gebruiken zijn. Dat is bij de Gazelle en de Zemo veel beter .
Hoop overigens dat de test komende week gunstig uitvalt .

• DHL

DHL

Zijn die Merida en Hercules Bosch motoren? Ik geloof van wel he. Bosch moet je inderdaad een wat sneller trapritme hebben. Ik denk dat het minimumcadans zo rond de 50 ligt (op gevoel, die beruchte Nyon heb ik nu nog steeds niet :( )
Welke Boschmotoren waren dat eigenlijk, de performance of de classic? De grijze is nog gevoeliger dan de zwarte motor aan het cadans. Bij Yamaha had je dit ook minder. Voor mij is het geen probleem omdat ik steeds rond de 60 trap. Maar hoe hoger je trapritme, hoe sneller je ademhaling zal zijn. Heeft iets te maken met training en ontwikkeling van de bloedvaten. De ene die op kracht gaat verbruikt meer energie, de andere die op cadans rijdt heeft meer zuurstof nodig.

Verwijderd

De Merida heeft de Bosch active en de Hercules de schimano
Gazelle impulse 2.0 de Zemo de Bosch active waar ik mee proef gefietst heb maar de nieuwe heeft de Performance .
Trap frequentie was denk ik ca 70 a 80 bij Merida en Hercules .
Deze week met de Gazelle 60 .bij Zemo was de frequentie ook inderdaad lager

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:49
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:40:
Ben erg benieuwd naar je uitgebreidere ervaringen! Mooie fiets, voor aardig prijs

• DHL

DHL

Iemand vroeg me eens vanwaar mijn keuze kwam voor die Trek die ik gekocht heb. Nu heb ik al redelijk wat zitten zoeken, maar een rechtopzittende fiets met derailleur en de Bosch performance vind ik omzeggens niet.
Hoe komt het eigenlijk dat een toch bekend merk als Trek in Nederland zo weinig verkocht wordt? Cube lijkt me ginder ook minder dikwijls tegen te komen? Is dat patriotisme en verkopen jullie hoofdzakelijk Nederlandse fietsen? Is bizar hoe de markt tussen twee buurlanden zo verschillend kan zijn.

Verwijderd

OmeRobbie schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:58:
[...]

Ben erg benieuwd naar je uitgebreidere ervaringen! Mooie fiets, voor aardig prijs
Ben zelf ook erg benieuwd naar deze fiets, de vsf-p500 :)

• roffeltjes
DHL schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:21:
Hoe komt het eigenlijk dat een toch bekend merk als Trek in Nederland zo weinig verkocht wordt? \
Derailleur fietsen verkopen gewoon veel minder goed in Nederland omdat ze voor de meeste mensen onnodig zijn.

Hou er rekening mee dat men in Belgie vooral recreeert met een fiets, voor een hollander is het gewoon een verboermiddel. Wij stellen dus heel andere eisen aan een fiets qua degelijkheid en prijs. Trek is duur en de fietsen zijn eigenlijk ongeschikt om in een fietsenstalling te prakken.

Daarnaast is Trek relatief nieuw. Koga, Batavus, Sparta en Gazelle zijn de gevestigde merken, daarnaast is een mega speler als Giant ook al heel lang verbonden aan Nederland.

En waarom het op dit forum niet zo populair is? Het is erg duur voor wat het biedt. Het is prima spul, maar prijstechnisch niet sterk en qua model eigenlijk vleesch noch visch. Het zijn rechtopfietsen met een derailleur... dat heeft niet zoveel nut in Nederland. Of je gaat rechtopzitten met een naafversnelling, of je gaat sportiever zitten met een derailleur.

• DHL

DHL

Voor het grootste deel kan ik me wel vinden in je uitleg. Derailleur, rechtop en performance... je ziet het niet veel. Daarom was mijn keuze ook vrij beperkt en snel gemaakt.
Maar dat Trek vrij nieuw is? Trek is toch in Amerika het grootste merk of vergis ik me hierin?
Een Trek in een fietsenstalling, nee... hiervoor zijn ze te kwetsbaar. Zwarte velgen, weinig bescherming rond derailleur,... hij zou zeer snel beschadigd raken.
Duur, ja en nee vind ik. De gebruikte materialen zijn diegene die je terugvindt bij het gros van de fietsen in die prijsklasse, maar ik vind wel dat ze bijzondere inspanningen deden bij het kader. De fiets is voor een rechtopzittend model vrij licht en het kader is zeer stijf. Houd heel goed de baan en je zou zonder handen makkelijk kunnen rijden.
Bij ons zie je de Nederlandse merken ook in de winkels, maar minder dan bij jullie. Batavus bvb vind je op niet zoveel plaatsen. Hier zijn alle merken ongeveer even sterk vertegenwoordigd. De Nederlandse merken zijn doorgaans kloeker, steviger maar ook wat zwaarder. Gelukkig is het aanbod zo gevarieerd zodat iedereen wel zijn gading kan vinden.
En zoals je zegt, Belgen gebruiken hun fietsen quasi nooit. Enkelingen, maar doorgaan is een fiets hier als ontspanning. Maar hopelijk mag Belgie de richting van Nederland opgaan. Minder auto's, meer fietsen, betere en vooral veiligere infrastructuur,... Fietsen is hier op de buitengemeentes dikwijls ronduit gevaarlijk. Heel weinig fietspaden, en de banen die aangelegd worden volledig in functie van de wagens wat soms gevaarlijke situaties creeert.
Nog iets anders... wat ik niet goed begrijp, een elektrische fiets heeft minsten 3 ondersteuningsstanden. Sommige merken bieden 21 versnellingen of meer aan. Daar kan je toch niets mee doen? Ik heb er nu 9, maar 6 zou ook al genoeg zijn. Vinden sommige doorwinterde fietsers het dan belangrijk om werkelijk steeds in het perfekte cadans te zitten, zelfs al wijkt dit maar enkele toeren per minuut af?

• fazertje
Daarom vindt ik de Nuvinci naaf zo fijn, die zet ik steeds zo rond de 92 tpm, dat is en tempo wat ik uren kan volhouden zonder moe te worden. fijn voor touren en WW
Maar voor de MTB maakt het me nix uit, stand high aan en gaaaaan met dat ding is het eninge wat telt.

• Opperpanter2
Om naast het filosoferen over het demobiliseren van ouderen, toch nog iets technisch toe te voegen aan dit topic:

Kan ik mijn asymmetrische V-Brake blokjes, lijkend op deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.more4cycling.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/s/bs-v09.jpg

Gewoon vervangen door symemtrische zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://media1.roseversand.de/product/370/5/5/552065_1.jpg

Ik kreeg deze opgestuurd van rosebikes nadat ik de type nummers van mijn v brakes had doorgemaild.
Of kan ik beter echt losse vervangende blokjes kopen als deze:

Afbeeldingslocatie: http://media1.roseversand.de/product/370/5/5/559224_1.jpg

Opper

[ Voor 18% gewijzigd door Opperpanter2 op 31-05-2015 13:22 ]

• DHL

DHL

Die verdomde Nyon komt maar niet toe. Hierom zou ik hem zo graag hebben. Kijk vanaf 1.30
Stand 1 geeft mij iets te weinig hulp en stand 2 een beetje te veel op vlak. Dit kan ik dan aanpassen. In de turbostand zou ik het vertrekken ook direct op full power kunnen zetten. Echt geschikt voor mij om individuele rijprogramma's te kunnen maken...
https://www.youtube.com/watch?v=Q143CknwtNY

Verwijderd

Wat houdt Shimano Steps precies in. Er wordt gesproken over electronisch schakelen. Kan ik dat vergelijken met de NuVinci Harmony?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:59:
Wat houdt Shimano Steps precies in. Er wordt gesproken over electronisch schakelen. Kan ik dat vergelijken met de NuVinci Harmony?
Shimano Steps is de naam voor de elektrische fietsen van Shimano.
Een van de onderdelen is een naafversnelling met elektronisch schakelen. Maar hij is er ook met een gewone naafversnelling of derailleur.

De elektrische versnelling kun je vergelijken met een automaat in een auto.
Hij schakelt automatisch. En laat het "gas" even los terwijl je schakelt.
Dat laatste is redelijk uniek, omdat de versnelling meestal niet communiceert met de aandrijving.

NuVinci Harmony is heel wat anders. Dat is een traploze versnelling. Die schakelt dus helemaal niet en hoeft dus ook geen gas terug te nemen.
Het nadeel is dat deze een veel lager rendement heeft.

Ze hebben beide het voordeel dat je ze kan gebruiken met een middenmotor. Een gewone naafversnelling op een fiets met middenmotor gaat erg snel kapot als je schakelt terwijl je ook trapt.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

[quote

De elektrische versnelling kun je vergelijken met een automaat in een auto.
Hij schakelt automatisch. En laat het "gas" even los terwijl je schakelt.
Dat laatste is redelijk uniek, omdat de versnelling meestal niet communiceert met de aandrijving.

De Shimano steps met elektrisch schakelen is de Di2 uitvoering , die schakelt elektrisch door middel
van een drukknop omhoog of omlaag dit bepaal jezelf en gaat niet automatisch deze laat inderdaad wel het "gas" even los tijdens het schakelen .

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:29:
[quote
De Shimano steps met elektrisch schakelen is de Di2 uitvoering , die schakelt elektrisch door middel
van een drukknop omhoog of omlaag dit bepaal jezelf en gaat niet automatisch deze laat inderdaad wel het "gas" even los tijdens het schakelen .
Volgens Shimano schakelt hij iig automatisch terug als je stilstaat.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

fazertje schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:07:
Daarom vindt ik de Nuvinci naaf zo fijn, die zet ik steeds zo rond de 92 tpm, dat is en tempo wat ik uren kan volhouden zonder moe te worden. fijn voor touren en WW
Maar voor de MTB maakt het me nix uit, stand high aan en gaaaaan met dat ding is het eninge wat telt.
Ik weet dat de Nuvinci naaf kunt instellen op trap frequentie deze houd dan de 92 tpm aan die jij hebt ingesteld vanaf een bepaalde snelheid en blijft dan gelijk al naar gelang je snelheid is .
Maar wat is dan je gemiddelde snelheid bij deze 92 tpm .

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:30:
[...]

Volgens Shimano schakelt hij iig automatisch terug als je stilstaat.
Klopt en ook nog naar de gewenste versnelling die je zelf kan instellen .

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-04 19:29
Opperpanter2 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:20:
Kan ik mijn asymmetrische V-Brake blokjes gewoon vervangen door symemtrische zoals deze:
Ja. Hooguit presteren ze anders. Het past in iedergeval.

Lijkt er op dat rose gewoon de goedkoopste blokjes met de zelfde mount heeft opgestuurd. Remblokjes zou ik zelf gewoon bij de lokale fietsenmaker halen. Verzendkosten heb je er op alleen remblokjes echt niet uit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:38:
[...]
Ik weet dat de Nuvinci naaf kunt instellen op trap frequentie deze houd dan de 92 tpm aan die jij hebt ingesteld vanaf een bepaalde snelheid en blijft dan gelijk al naar gelang je snelheid is .
Wat ik zo vreemd vind is dat je niet kunt zien op welke trapfreq. hij staat ingesteld. Lijkt mij wel interessant om te zien.

Over de Shimano Steps:
Begrijp ik goed dat eigenlijk het enige bijzondere is dat er elektrisch geschakeld wordt? M.a.w. dat je alles zelf doet alleen gaat het wat soepeler. Overigens dacht ik dat tijdens schakelen de motor altijd even uitschakelt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:15:
[...]

Wat ik zo vreemd vind is dat je niet kunt zien op welke trapfreq. hij staat ingesteld. Lijkt mij wel interessant om te zien.

Geen idee dat zou fazertje kunnen bevestigen

Over de Shimano Steps:
Begrijp ik goed dat eigenlijk het enige bijzondere is dat er elektrisch geschakeld wordt? M.a.w. dat je alles zelf doet alleen gaat het wat soepeler. Overigens dacht ik dat tijdens schakelen de motor altijd even uitschakelt?
Shimano Steps Di2 heeft het elektrisch schakel systeem , overigens heeft Bosch ook het Di2 systeem
van Shimano .
De ondersteuning vermindert of uit , weet ik even niet , als het pedaal onder is merk je niets van .
Zodra je stil staat met de fiets schakelt het systeem automatisch terug naar een versnelling die jezelf
kunt instellen .

• Opperpanter2
martijn_tje schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:19:
[...]

Lijkt er op dat rose gewoon de goedkoopste blokjes met de zelfde mount heeft opgestuurd. Remblokjes zou ik zelf gewoon bij de lokale fietsenmaker halen. Verzendkosten heb je er op alleen remblokjes echt niet uit.
Ik had een bestelling van ruim 100 euro, dus dacht gooi er meteen blokjes bij scheelt weer een ritje naar de LBS. Het zullen vast pauper blokjes zijn, maar goed die er nu op zitten zijn al 10 jaar oud en remmen van geen meter.

• fazertje
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:38:
[...]

Die varieerd natuurlijk, maar zo door elkaar tussen 25 en 30 km/u.
Bij WW doe ik over 25 km 42 minuten, en dan is de accu op 1 streepje na leeg :P

• fazertje
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:15:
[...]

Ik rijd al tijden met een cadansmeter, de laatste tijd met een Garmin Fenix3, maar je voelt het meteen als je afwijkt ;)
Ik ben daar mee begonnen omdat ik altijd veel te laag zat, zo rond de 60 tpm of lager, stampte mijn knieen kapot.
Een collega vergeleek het met het rijden in een auto in een te lage versnelling,
Daarna op gaan letten, maar nu weet ik niet meer beter, met de MTB zit ik vaak over de 100,

• Opperpanter2
Voor degenen die nog een ombouwset zoeken, die van mij staat te koop.
Is de deluxe set van eleketrischefietswielen.com:

http://elektrischefietswielen.com/contents/nl/d65.html

Met snelle motor (30 echte km/u) en LifePo4 accu. Nog 1 jaar garantie op alles.

Meer info op: http://link.marktplaats.nl/m934673641 (kan op tweakers geen geschikte categorie vinden).

• DHL

DHL

ik rijd ook met een cadans van ongeveer 60. Dat is het minimum ongeveer (50 kan ook al) om de performance goed te laten presteren.
Maar inderdaad, 100 is ideaal als je sportief wil rijden

Verwijderd

Hallo,ik heb een kalkhoff high speed bike en zou deze graag krachtiger maken.
Hij hoeft niet persé sneller te gaan maar zou toch graag op een constants max snelheid fietsen zonder de benen van een coureur te moeten hebben.
Kent er iemand een manier om te verkrijgen?

• DHL

DHL

De motor krachtiger maken kan volgens mij niet. Heb zelf die vraag al op enkele fora gesteld, veel opzoekwerk naar gedaan, maar geen enkele fabrieksfiets kan je krachtiger maken...

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
Ter info

Voor mensen die in Brabant werken en een centje willen verdienen met fietsen:

http://www.b-riders.nl/

Ik heb wel wat strubbelingen met de app. Maar dat kan aan mijn Aldi telefoon liggen die
al verouderd is [2012].

• DHL

DHL

Mooi initiatief, zou navolging mogen krijgen vind ik...

Met welke app kom jij online? Tapatalk? Zo ja, ik kan daar niet mee werken en is nochtans een nieuwe Iphone 6 die ik gebruik. Vind het een onhandige app eigenlijk en ik gebruik dus altijd de gewone versie van het forum...

• DHL

DHL

Soms kan de oplossing zo simpel zijn.... Mijn Magura velgrem vooraan floot bij een bepaalde remkracht. En geen klein beetje. Heb geprobeerd met een paar keer de velg en de blokjes te ontvetten, denkende dat zoiets wel kan met een nieuwe fiets. Maar gefluit bleef. Tot ik de schroefjes die de cylinders vasthouden een fractie losser zette. Werkelijk maar een stukje van een milimeter. Gedaan met fluiten :) Blijkbaar zat er een bepaalde spanning op die juist een toon produceerde. Blij dat t opgelost is, voor zoiets kleins naar de FM is ook iets...

• JellBro
Je dient uiteraard de app van B-Riders zelf gebruiken. Die is geloof ik alleen voor Android en Apple.

Tijdens de rit-registratie gaat hij bij mij uit zichzelf op stop. Ik denk dat het nu opgelost is door
telefoon hele rit energiezuinig = uit te zetten.

• DHL

DHL

Goh, had het volledig verkeerd gelezen. Ik dacht dat je moeilijkheden had met de app om op het forum te komen...
Je Aldi telefoon draait toch op android?
Kan jij genieten van die tegemoetkoming dan?

Mijn befaamde Nyoncomputer wordt een echte klucht. Op Franstalige en Duitstalige fora lees ik hoeveel plezier de gebruikers hebben van die boordcomputer. Quasi geen problemen. Ik had gehoopt hem gisteren terug te krijgen in goed werkende staat,... maar nee, nu zou iemand van Trek of Bosch langskomen. Dat is nu al een maand. Had ik me op eigen kosten dat Intuviaklavier dus niet gekocht, dan had ik nog geen halve meter kunnen fietsen. Begin het beetje beu te worden. Zou me in feite lastig moeten maken op de FM, alhoewel ik denk dat die zijn best doet maar gewoon te weinig kennis heeft van dit nieuwe klavier. Hij is er al bij een collega FM mee langsgeweest, ook zonder succes. Ik ben ervan overtuigd dat het een hardware prob is en dat ze gewoon voor een nieuwe moeten zorgen.
Anderzijds maak ik niet graag ruzie met de FM, dat is zo'n beetje als de garagist voor je wagen he. Nog bijzeggen dat hij wel al erg lang bestaat en een goede reputatie geniet in de streek...

• roffeltjes
Tsja, fietsenmakers.... een apart slag volk.

Hij moet gewoon een tweede display bestellen en kijken of dat werkt. Zo niet, verder zoeken.Maar ja... het is maar al te vaak een eigenwijs volkje.

• JellBro
Ja ik doe eraan mee. Ik ging meer dan 50% van de ritten met de auto en heb het voornemen zo vaak mogelijk met de fiets te gaan. Dat zijn de voorwaarden. En anders kun je zowiezo meedoen met punten sparen, de werkelijke beloningen daarvan weet ik niet wat die zijn [ballonvlucht, weekendje weg met de vrouw, zulke dingen, geloof ik. Fietsartikelen wellicht]. Als je toch van plan bent meer te gaan fietsen is
het een mooi centje extra.
De app doet het nu goed bij mij. Telefoon hele tijd aan houden en app. + rit al tijdje op voorhand starten
hebben het opgelost, vermoed ik.

• DHL

DHL

Tja, maar de FM wordt nu ook plots geconfronteerd met electronica... Dat is iets totaal nieuw voor hem. Is zo'n beetje de sprong die de auto's 30 jaar geleden maakten, die de fietsen nu maken. Denk aan die boordcomputers, Nuvinci Harmony, elektrisch schakelen,... Niet voor niets dat Bosch zelf de motoren repareert. Alhoewel ze tegenwoordig al een beetje vrijheid geven aan bepaalde specialisten. De vraag is natuurlijk als je een fiets koopt, of je die dan wel daadwerkelijk bij een specialist koopt... Hoog tijd dat er op de site (ik vernoem weer Bosch als voorbeeld) ergens een lijst van FM vrijgegeven wordt waar je met je Bosch probleem terecht kan.

Jell Bro, da's in feite wel een heel aanmoedigende manier om mensen op de fiets te zetten.

• Opperpanter2
martijn_tje schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:19:
[...]

Ze passen inderdaad in de houders, maar het is wel een k*t formaat.
Aan de "bovenkant" zijn ze vrij bol waardoor ze tegen de band aan dreigen te lopen.
Als je ze lager zet, heb je geen perfect contactvlak met de velg.
Maar goed, ze remmen een stuk beter dan de oude die eigenlijk gewoon versleten waren.

• Vlassie1980
  • Laatst online: 11:27
Iemand de Badassebikes werkend icm met de nieuwste Bosch software?
Mijn fiets is voor onderhoud geweest en ze hadden daar de Bosch software geupdate naar de laatste versie. Heb een Badass 3.1 en na de update deed die het niet meer. Display bleef op 0 staan. Kan ook zijn dat de box kapot is.

Kan me ook niet voorstellen dat Bosch dit getackeld kan hebben? Ik krijg een nieuwe box opgestuurd dus ben benieuwd of die het dan wel gaat doen.

• DHL

DHL

Zat de badass erop toen ze de update deden?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:01:
[...]

Ze passen inderdaad in de houders, maar het is wel een k*t formaat.
Aan de "bovenkant" zijn ze vrij bol waardoor ze tegen de band aan dreigen te lopen.
Als je ze lager zet, heb je geen perfect contactvlak met de velg.
Maar goed, ze remmen een stuk beter dan de oude die eigenlijk gewoon versleten waren.
Dat heb ik met mijn nieuwe blokjes ook, maar dat tegen de bandlopen kun je toch instellen door ze onder een andere hoek vast te zetten? Die mogelijkheid had ik namelijk wel, overigens kan ik ook per zijde dmv een inbus sleutel de aandrukspanning regelen bij mijn (Peugeot) fiets. Wel handig wanneer er een kleine slag in de velg zit.

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:31:
[...]
Dat heb ik met mijn nieuwe blokjes ook, maar dat tegen de bandlopen kun je toch instellen door ze onder een andere hoek vast te zetten? Die mogelijkheid had ik namelijk wel, overigens kan ik ook per zijde dmv een inbus sleutel de aandrukspanning regelen bij mijn (Peugeot) fiets. Wel handig wanneer er een kleine slag in de velg zit.
De hoek kan ik niet aanpassen, alleen de "hoogte". Aandrukspanning wel met een stelschroefje.
Heb inderdaad ook meteen de grootste slagen uit het wiel gehaald, maar helemaal perfect is het nog niet.

• racinfo

racinfo

E-MTB

@Opperpanther2 Op mijn blokjes zaten ringen met een holle en een bolle zijde waarmee je ruim 3mm naar weerskanten kunt instellen; weet je zeker dat die optie niet op de jouwe zat want als je niet goed kijkt kun je ze zomaar " ""verkeerd" monteren en dan zit er geen instelmogelijkheid in.

• Vlassie1980
  • Laatst online: 11:27
DHL schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:31:
Zat de badass erop toen ze de update deden?
Nee, had ik er van tevoren afgehaald. Hoeven ze niet te weten :+

• roffeltjes
Dag roffeltjes,

Ik heb een aantal vraagjes. Hopelijk stoort het niet.

Na wat proefgereden te hebben met de Razer merk ik dat ik nooit uit de 8ste versnelling weggeraak. De andere 7 trappen veel te licht hier in het vlakke België.

Denk jij dat het mogelijk is om de verhoudingen aan te passen of van voor een ander tandwiel te steken?
Ook vroeg ik me af of die kilometer aanduiding wel juist werkt. Hoe kan ik testen of de 25 km per uur echte kilometers zijn? Ik hoop dat er een moment komt dat 30-35 km/uur toegelaten gaat worden.

Bedankt alvast voor de info.

Dirk
Hoi Dirk,

1. Er kan een ander tandwiel op de Nexus/Alfine as. Een goede fietsenmaker kan je hierbij helpen.
2. De snelheidsmeting klopt heel behoorlijk. Mijn Garmin gaf de zelfde snelheid.

En in het huidige politieke klimaar kan je oprekking van de snelheid wel op je buik schrijven, maar je kan er zelf een Bikespeed kit inschroeven als je een goede momentsleutel hebt.

http://www.bikespeed.de/RS_en.html

En nee, ik heb geen ervaring met dat spul, maar het bedrijf heeft een goede naam... en zo heel spannend is het nou ook weer niet.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 04-06-2015 20:25 ]

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:43:
@Opperpanther2 Op mijn blokjes zaten ringen met een holle en een bolle zijde waarmee je ruim 3mm naar weerskanten kunt instellen; weet je zeker dat die optie niet op de jouwe zat want als je niet goed kijkt kun je ze zomaar " ""verkeerd" monteren en dan zit er geen instelmogelijkheid in.
Ik heb die ringen ook, maar snap ze niet blijkbaar. Ook niet echt naar gekeken. Zal nog s kijken, of zoeken op YouTube.

• DHL

DHL

roffeltjes schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:24:
[...]

Hoi Dirk,

1. Er kan een ander tandwiel op de Nexus/Alfine as. Een goede fietsenmaker kan je hierbij helpen.
2. De snelheidsmeting klopt heel behoorlijk. Mijn Garmin gaf de zelfde snelheid.

En in het huidige politieke klimaar kan je oprekking van de snelheid wel op je buik schrijven, maar je kan er zelf een Bikespeed kit inschroeven als je een goede momentsleutel hebt.

http://www.bikespeed.de/RS_en.html

En nee, ik heb geen ervaring met dat spul, maar het bedrijf heeft een goede naam... en zo heel spannend is het nou ook weer niet.
Ik weet niet, is maar een bedenking... normaal kan je op de Yamaha vooraan 2 kettingbladen monteren. Zou het haalbaar zijn qua werk om dit te doen?
Bijv kettingbladen kopen bij Haibike indien dit niet universeel is.
Zoniet, eens kijken of een kettingblad van Haibike geen goede vervanger kan zijn voor je huidige blad?

[ Voor 9% gewijzigd door DHL op 05-06-2015 05:45 ]

• DHL

DHL

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

DHL schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 05:42:
[...]

Ik weet niet, is maar een bedenking... normaal kan je op de Yamaha vooraan 2 kettingbladen monteren. Zou het haalbaar zijn qua werk om dit te doen?
Bijv kettingbladen kopen bij Haibike indien dit niet universeel is.
Zoniet, eens kijken of een kettingblad van Haibike geen goede vervanger kan zijn voor je huidige blad?
Dat lijkt me niet handig. Het is een fiets met naafversnelling dus de ketting moet gespannen zijn en als je twee voorbladen hebt dan moet je dus de ketting op spanning zetten als je van blad verandert. Als het verschil in grootte van de bladen te groot is moet je de lengte van de ketting veranderen omdat je het niet meer redt door de achteras een beetje naar voor of achter te schuiven (dat is de normale methode van ketting spannen op een fiets zonder achterderailleur).
En als je tijdens het fietsen wil schakelen moet je ook nog een voorderailleur monteren, met daarbij het probleem dat je dus verplicht een achterderailleur moet hebben om de ketting op spanning te houden.
Als dat al gaat (op een fiets met een naafversnelling) dan is het een grote ombouw.

Signatures zijn voor boomers.

• roffeltjes
@DHL, alles kan, maar zoals Maassluip zegt: veel te ingrijpend.

Gewoon een achterkransje van 1 tandje minder is voldoende.

• JellBro
@Maasluip

Zo'n combi van naaf en derailleur is misschien precies wat ze doen bij ligfietsen?

Een naafversnelling [3 standen] en 7 tandwielen derailleur versnellingen?
[ Zo zit het i.i.g. bij mijn Optima Condor, maar ik ben noob erin nog ]
Voor gebruik ik maar een blad en heb toch "21" versnellingen.

zoiets:
http://www.zweiradnetz.de...ldrive-30-disc-36l-kaufen

• pugnax
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04 20:19
Overigens maakt Shimano speciaal voor het gebruik van de naaf met een voorderailleur een Alfine kettingspanner: de CT-S500

Bv hier te koop voor 15 euro:
https://www.bike-componen...fuer-SG-S501-S700-p16562/

• DHL

DHL

En het voorblad is toch makkelijker te vervangen dan het achterblad als je bij 1 blad wil blijven?

Verwijderd

@roffeltjes en DHL. Bedankt voor de antwoorden. Als leek heb ik geen idee welk blad ik best laat vervangen. Het voor of achterblad en wat dat voor invloed gaat hebben op de verhoudingen. Ik weet wel dat ik iets moet doen want zelfs met mijn zoon vanachter op de Razer fiets ik met gemak in 8ste 25km/u en trap in het luchtledige in de andere versnellingen.

Verwijderd

Of zou het mogelijk zijn om dit te monteren op de razer? http://www.rohloff.de/de/produkte/speedhub/

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:50:
@roffeltjes en DHL. Bedankt voor de antwoorden. Als leek heb ik geen idee welk blad ik best laat vervangen. Het voor of achterblad en wat dat voor invloed gaat hebben op de verhoudingen.
Ik weet niet wat er achter voor een tandwielen er zitten op fietsen zonder derailleur (het is alweer 20 jaar geleden dat ik er zo eentje had) maar als ik kijk naar waar ik 25 km/h mee fiets, dat is voor 42 en achter 14.
Als je het achtertandwiel een tandje kleiner maakt dan rij je met dezelfde trapfrequentie bijna 27 km/h. Om dezelfde verbetering met een groter voortandwiel te krijgen moet je naar 45. De lengte van de ketting is recht evenredig met het aantal tanden dus het is 1 schakel minder of 3 schakels meer.
Die ene kun je misschien nog opvangen door de stelmogelijkheid van de kettingspanner.

Signatures zijn voor boomers.

• pugnax
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:50:
... want zelfs met mijn zoon vanachter op de Razer fiets ik met gemak in 8ste 25km/u en trap in het luchtledige in de andere versnellingen.
Bij welke ondersteuningstand en cadans is dat?
Het zou best kunnen dat je spieren sterk genoeg zijn, maar ik ben bang dat je jouw knieën aan het slopen bent.

• pugnax
De Alfine 11 in ieder geval wel en een stuk simpeler en goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door pugnax op 05-06-2015 13:17 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.