Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.504 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
DHL schreef op zondag 22 maart 2015 @ 07:43:
[...]Blijkbaar denk ik er te simplistisch over lol... Ik dacht dat je, zoals bij kleine electromotertjes, als je stroom en massa had dat dit voldoende was. Ligt dus toch beetje moeilijker.
Hier zie je hoe een brushless motor werkt en begrijp je dat je een controller nodig hebt.
YouTube: Brushless DC Motors and Brushed DC Motors explained - BLDC Fan (2)
YouTube: How the Brushless motors are made (BLDC)
YouTube: Brushless DC Motors & Control - How it Works (Part 1 of 2)
https://www.youtube.com/watch?v=bCEiOnuODac

[ Voor 36% gewijzigd door bgttje op 23-03-2015 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

DHL schreef op zondag 22 maart 2015 @ 07:43:
[...]

Op het einde van de zomer heb ik er namelijk veel minder last mee om de berg op te komen, wellicht door dagelijkse oefening. Nu in de winter beweeg ik totaal niet. Van bed naar zetel en omgekeerd. Mer in bed eigenlijk dan in de zetel. Begin beetje schrik te krijgen over de mogelijke gevolgen van nooit bewegen en altijd neerliggen..
DHL, ik ervaar precies hetzelfe. De fiets heeft vanaf 29 nov op stal gestaan, een enkele rit in dec en jan daargelaten en toen ik vorige week op de fiets stapte was ik heel blij dat met duimgas het gemis aan trapkracht kon worden opgevangen, maar reeds na 8 km kon ik er al weer aardig op meekomen met trappen.

Ik bedacht ook al een standaard te maken op de fiets om in de wintermaanden de benen een beetje in beweging te houden; het gaat om de bewegingen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:36:
[...]

Bafang zal goed werken hier. Echter..............op t moment dat je een gashendel hebt............tja, hoe moet ik het zeggen.........je gebruikt het heel vaak. Het koppel is gewoon enorm. Indien je volgas geeft moet je gewoon meer accucapaciteit hebben. Het is gewoon te relaxed om te fietsen..............als ik een fiets met een krachtsensor gebruik is het pure armoe. Mijn vrouw heeft zo'n fiets en het is afzien!!!!!!!!
Bgttje, ik weet wat een krachtsensor inhoudt: mijn Batavus ego met middenmotor had er een op zitten. Gevolg was wel een vliegende start bij het wegtrappen bij verkeerslichten maar daarna was het trappen geblazen. En even de pedalen stilhouden om de benen wat te laten bijkomen is er niet bij omdat de ondersteuning meteen wegviel. daarom bevalt de huidige voorwielmotor met duimgas mij ook zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:46
Vandaag wat tijd gemaatk om een programmeerkabel in elkaar te zetten voor mijn BBS02, blijk ik geen krimpkous in huis te hebben (verkeerde maat alleen). Nergens te krijgen op zondag natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Bggtje, zo heb ik weer wat bijgeleerd :)
Racinfo, gaat inderdaad voor het grootste deel om bewegen. Niks doen en altijd in bed liggen kan werkelijk tot van alles leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 22 maart 2015 @ 14:13:
[...]Bgttje, ik weet wat een krachtsensor inhoudt: mijn Batavus ego met middenmotor had er een op zitten. Gevolg was wel een vliegende start bij het wegtrappen bij verkeerslichten maar daarna was het trappen geblazen. En even de pedalen stilhouden om de benen wat te laten bijkomen is er niet bij omdat de ondersteuning meteen wegviel. daarom bevalt de huidige voorwielmotor met duimgas mij ook zo goed.
Precies, de Bafang kan je ook zonder trappen gebruiken met alleen het duim gas. Gebruik ik af en toe ook wel eens maar niet te vaak. Ik doe graag 40 a 50km met een acculading.
En............gelukkig geen vliegende start meer, is helemaal in de software bijgesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 23-03-2015 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:30:
[...]

Precies, de Bafang kan je ook zonder trappen gebruiken met alleen het duim gas. Gebruik ik af en toe ook wel eens maar niet te vaak. Ik doe graag 40 a 50km met een acculading.
En............gelukkig geen vliegende start meer, is helemaal in de software bijgesteld.
Ik zie mij nog bij de verkeerslichten staan met de Batavus, half naast het zadel en met de rechtervoet op de schuinomhoog staande trapper.... licht op groen en met mijn volle gewicht op de trapper opstijgen resulterende in echt een vliegende start (max vermogen in ondersteuning vanwege mijn gewicht!

Het was wel zaak altijd vooraan te staan ivm de mogelijkheid dat je op je voorganger, die niet zo snel wegreed knalde. natuurlijk kon je dit vermijden door de handrem iets in te knijpen waardoor de motor niet reageerde maar dan was de zware Batavus (Ni-Cad accu) bijna niet vooruit te krijgen. :(

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 23-03-2015 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 08:01:
[...]Ik zie mij nog bij de verkeerslichten staan met de Batavus, half naast het zadel en met de rechtervoet op de schuinomhoog staande trapper.... licht op groen en met mijn volle gewicht op de trapper opstijgen resulterende in echt een vliegende start (max vermogen in ondersteuning vanwege mijn gewicht! Het was wel zaak altijd vooraan te staan ivm de mogelijkheid dat je op je voorganger, die niet zo snel wegreed knalde. natuurlijk kon je dit vermijden door de handrem iets in te knijpen waardoor de motor niet reageerde maar dan was de zware Batavus (Ni-Cad accu) bijna niet vooruit te krijgen. :(
Lekker subtiele regelaar had die fiets dan. Moderne fietsen zijn toch heel wat rustiger qua start.
De startstroom zet ik in het Bafang controller menu ook lager voor een vouwfietsje. Heb de 250W ook op n Batavus vouwfiets en de 1ste keer dat ik wegreed met de net geïnstalleerde motor trok ie ook onder mij vandaan....................doodeng. Hij stond nog op 100% en ik had natuurlijk vol vermogen ingedrukt om te kijken hoe hard ie optrok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

Mijn laatste bezoek aan FM die geen dealer is van de Zemo , maar waar ik veel vertrouwen in heb en de Zemo kan leveren via de Zemo dealer .
Hij zou bij de Zemo dealer informeren of deze de geometrie had van de fiets .
Nu na een week later niets gehoord , ik heb afgelopen Vrijdag namiddag Zemo een bericht gestuurd of ik de geometrie maten kon krijgen en walla vanmiddag ontvangen .
Mijn ervaring tot nu toe is dat ik 10 maal gemakkelijker een auto koop dan een e-bike en dat jezelf alles moet uitzoeken althans in mijn omgeving , daar zakt je de moet toch van in de schoenen .

Gr harry-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 21:10
Anoniem: 655057 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:58:
Mijn laatste bezoek aan FM die geen dealer is van de Zemo , maar waar ik veel vertrouwen in heb en de Zemo kan leveren via de Zemo dealer .
Hij zou bij de Zemo dealer informeren of deze de geometrie had van de fiets .
Nu na een week later niets gehoord , ik heb afgelopen Vrijdag namiddag Zemo een bericht gestuurd of ik de geometrie maten kon krijgen en walla vanmiddag ontvangen .
Mijn ervaring tot nu toe is dat ik 10 maal gemakkelijker een auto koop dan een e-bike en dat jezelf alles moet uitzoeken althans in mijn omgeving , daar zakt je de moet toch van in de schoenen .

Gr harry-b
Wanneer je een auto aan gaat schaffen dan ga je naar de merkdealer of een occasion boer. Bij een fiets gaat het helaas even anders. E-Bikes zijn booming op dit moment en de vraag is groter dan het aanbod. Kan me de frustratie wel voorstellen maar anders moet je je misschien niet blindstaren op 1 model. Maak een selectie van 3 fietsen.

Zemo ziet er wel erg goed uit maar er is meer dan alleen dat. Het is ook een relatief kleine fabrikant.

Succes verder met je jacht op een ebike :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:21
Tsja, ik kan dat alleen maar onderschrijven, ik heb ook nogal wat lopen zoeken naar een goede fiets... en dan was de eigenaar van de fietsenzaak nog meewerkend (zijn hoofd werkplaats helaas niet zo).

Informatie mist/is onvolledig, modellen niet leverbaar, mogen niet worden geleverd aan jouw dealer, allemaal lastigjes.

Om maar eens een onvrede te laten horen over de Razer. Volgens specs is de verlichting het hoog aangeschreven B&M, maar dat is alleen het achterlicht. Het voorlicht is een (op zich prima, maar goedkoper) Fins model van Herrmans, wat als nadeel heeft dat je er geen hogere beugel voor kan kopen. Allemaal best mee te leven, maar het is zo onnodig. Het is dat ik dubbelcheckte, anders had ik zo'n B&M beugeltje gekocht.

Maak gewoon de gehele specs beschikbaar, dat doen de beste fabrikanten altijd al.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vlassie1980 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:17:
[...]

Wanneer je een auto aan gaat schaffen dan ga je naar de merkdealer of een occasion boer. Bij een fiets gaat het helaas even anders. E-Bikes zijn booming op dit moment en de vraag is groter dan het aanbod. Kan me de frustratie wel voorstellen maar anders moet je je misschien niet blindstaren op 1 model. Maak een selectie van 3 fietsen.

Zemo ziet er wel erg goed uit maar er is meer dan alleen dat. Het is ook een relatief kleine fabrikant.

Succes verder met je jacht op een ebike :)
Hoi Vlassie1980

Ik ben dus al met de Merida city 408 gaan fietsen in Apeldoorn vond deze ietwat nerveus fietsen is ook nog niet leverbaar heeft geen anti lek banden wil ik wel hebben , heeft ook een vaste stuurpen wil hem ook enigszins stelbaar hebben . schakelen via schifters (hendeltjes) heb liever draaischakelaar .
Ben nadien naar Kevelaer Duitsland gegaan en heb daar met de Hercules edison Di2 gefietst deze vond ik ook ietwat nerveus fietsen maar minder dan de Merida , het Di2 schakel systeem vond ik ideaal .
Maar ook deze is nog niet leverbaar .Als laatste dan de Zemo is ca 800 euro duurder wilde dat eigenlijk niet uitgeven , maar toen ik daar mee gefietst had was ik wel om een hele stabiele fiets .
heeft ook wel wat extra s onder andere speciale voorbouw (stuurpen) en zadelpen plus Di2 schakeling
en gates carbon riem ook nog niet leverbaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Een auto kopen gemakkelijker dan een e-bike? Als ik zo eens alle commentaren lees tav van een merk e-bike wordt ik er steeds meer van overtuigd dat er niets gaat boven zelfbouw. Je kiest een stevige fiets en bouwt daar naar voorkeur een bafang middenmotor, een voorwiel- of achterwielmotor in. Je kiest voor een trap-kracht- of PAS sensor, je kiest voor een duimgas ja of nee, je zoekt je gewenste accu, Li-ion of Lifepo4 met het door jou gewenste aantal watt's erin en je hebt niets meer te klagen. Geen wachttijd, geen hoge uitgaven, geen twijfel over wat je moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:43:
Een auto kopen gemakkelijker dan een e-bike? Als ik zo eens alle commentaren lees tav van een merk e-bike wordt ik er steeds meer van overtuigd dat er niets gaat boven zelfbouw. Je kiest een stevige fiets en bouwt daar naar voorkeur een bafang middenmotor, een voorwiel- of achterwielmotor in. Je kiest voor een trap-kracht- of PAS sensor, je kiest voor een duimgas ja of nee, je zoekt je gewenste accu, Li-ion of Lifepo4 met het door jou gewenste aantal watt's erin en je hebt niets meer te klagen. Geen wachttijd, geen hoge uitgaven, geen twijfel over wat je moet kopen.
Ik ben het deels met je eens, er waren vroeger altijd leuke discussies gaande tussen leveranciers van ombouwsets en fabrikanten van e-bikes. Normale fietsen die zijn omgebouwd zouden niet geschikt zijn en een te slap frame hebben bla bla. Dat is grotendeels onzin omdat fabrikanten van fietsen nagenoeg dezelfde frames hebben maar bij middenmotoren de constructie bij de trapas aanpassen zodat de motor daar in 1 keer onder gehangen kan worden.

Je kunt met een ombouwset en een goede fiets inderdaad iets leuks maken. Zou ik in het vervolg ook wel willen doen. Mijn eerste project was een Batavus Stabilo die ik heb laten ombouwen. Helaas na anderhalf jaar veel ellende ondervonden met de accu waar ik maar 1 jaar garantie op had.
Garantie claimen is vaak dan wat lastiger in vergelijking met een fabriek af fiets die je bij de FM koopt.

Daarnaast wil ik dat mijn volgende fiets sneller gaat, dus een Speed Pedelec. Als je een Bafang motor onder je fiets hangt en die instelt op 45 km/u ben je niet koosjer bezig. De pakkans is klein en als je uit je doppen kijkt zal er vrij weinig gebeuren, maar mocht je toch iemand in de kreukels rijden met die fiets zonder dat je verzekerd bent dan kan je voor de rest van je leven dokken.

Vraag me trouwens sowieso af of het mogelijk is om mijn Merida ook als snorfiets te laten keuren. Als ik naar de componenten kijk van alle speed-pedelecs met Bosch systeem dan is mijn fiets een exacte kopie maar dan met een motor die softwarematig begrenst is op 27km/u. Bikespeed RS inbouwen, laten keuren en je hebt een heuse Speed Pedelec. Houdertje voor kentekenplaat valt vast ook wel ergens te ritselen.
Of denk ik nou te makkelijk :+
Anoniem: 655057 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:09:
[...]

Hoi Vlassie1980

Ik ben dus al met de Merida city 408 gaan fietsen in Apeldoorn vond deze ietwat nerveus fietsen is ook nog niet leverbaar heeft geen anti lek banden wil ik wel hebben , heeft ook een vaste stuurpen wil hem ook enigszins stelbaar hebben . schakelen via schifters (hendeltjes) heb liever draaischakelaar .
Ben nadien naar Kevelaer Duitsland gegaan en heb daar met de Hercules edison Di2 gefietst deze vond ik ook ietwat nerveus fietsen maar minder dan de Merida , het Di2 schakel systeem vond ik ideaal .
Maar ook deze is nog niet leverbaar .Als laatste dan de Zemo is ca 800 euro duurder wilde dat eigenlijk niet uitgeven , maar toen ik daar mee gefietst had was ik wel om een hele stabiele fiets .
heeft ook wel wat extra s onder andere speciale voorbouw (stuurpen) en zadelpen plus Di2 schakeling
en gates carbon riem ook nog niet leverbaar .
Anti lek banden is gewoon een kwestie van 100 euro uitgeven of aan de fietsenboer vragen of hij er Schwalbe Marathon Plusjes onder gooit. Dat zijn perfecte banden waar ik probleemloos 10000 km heb geknald.

Di2 schakeling is inderdaad mooi, maar omdat alles nog in de kinderschoenen staat is de leverbaarheid om te janken natuurlijk. Het beste moment om een fiets te kopen is in het najaar als alle oudere modellen eruit gebonjourd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-03-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 11:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:38:
[...]

Anti lek banden is gewoon een kwestie van 100 euro uitgeven of aan de fietsenboer vragen of hij er Schwalbe Marathon Plusjes onder gooit. Dat zijn perfecte banden waar ik probleemloos 10000 km heb geknald.
Hetzelfde geldt voor een verstelbare voorbouw en het vervangen van de shifter, de 8-speed Nexus draaiversteller werkt er ook op. Een paar jaar geleden had ik ook een voorkeur voor draaiverstellers, maar nadat ik een tijdje een trigger shifter heb gebruikt ben ik toch helemaal om. Het is een veel simpelere beweging die je moet maken met een vinger in plaats van je hele hand te draaien, daarnaast gaat het ook veel makkelijker met handschoenen aan of natte handen waarbij je met een draaiversteller minder grip hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Johnny schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:56:
[...]
Hetzelfde geldt voor een verstelbare voorbouw en het vervangen van de shifter, de 8-speed Nexus draaiversteller werkt er ook op. .
Dat moet je wel navragen, want de nieuwste versie 8 speed naven heeft modellen ertussen die top-down schakelen en daar werkt de draaischakelaar dus niet op.

@Racinfo, dat gaat alleen op als je geen garantie nodig hebt. Want je kan het wel vergeten om bij je dealer garantie te claimen als je er zelf een motor onder geschroefd hebt.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Zo zijn er toch meerdere zelfbouwers die minder tevreden zijn over hun huisvleet en heb je er een paar die dolenthusiast zijn. Hetzelfde voor merkfietsen. Ik zweer bij natuurgetrouwe ondersteuningscurves met een gevoelige krachtsensor, anderen vinden het veel te zacht en willen/kunnen niet met pedaalkracht de ondersteuning regelen.

Ik geloof direct dat je fantastische zelfbouw kan maken, maar de lat die de A-Merken in hun top gamma hebben gelegd is heel hoog. De moderne integratie van een Riese und Muller of de klassieke llijnen van Gaastra gecombineerd met de toch wel uitgelezen onderdelen zijn niet 1-2-3 na te maken. En ja, dan ben je duur uit en zit je aan de beperkingen van die systemen, dus het is geen uitgemaakte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Zelfbouw heeft inderdaad zijn voordelen, maar ik vind een vooraf gebouwde ebike wel mooier. Die kabels lopen door het frame en zo.
En in feite, de nieuwe modellen met middenmotor (ik kan maar enkel in mijn geval spreken, nl de Yamaha maar vermoed dat Bosch en zo idem is), vind ik wel perfekt natuurgetrouw rijden. Het is net alsof je met een gewone fiets rijdt, maar je moet enkel minder kracht zetten. Maar de reaktie en zo van de fiets is net hetzelfde. Enkel jammer dat ze voor oudere mensen of mensen met handicap (die toch een groot deel van de kopers uitmaken), geen systeem zoals een duimgas inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 18:14:
[...]maar de lat die de A-Merken in hun top gamma hebben gelegd is heel hoog. De moderne integratie van een Riese und Muller of de klassieke llijnen van Gaastra gecombineerd met de toch wel uitgelezen onderdelen zijn niet 1-2-3 na te maken.
Je hebt absoluut gelijk. De A-Merken zijn idd helemaal top. Daar kan geen zelf geïnstalleerde motor tegenop. Alleen zijn ze zonder duimgas en dat is brak. Ik heb het niet nodig(heb geen handicap) maar zou niet meer zonder willen. Soms is het heerlijk zonder trappen te rijden zeker als je net 40km aan 1 stuk behoorlijk hebt staan poken of je kleinzoon voorop hebt of ff snel de heuvel op wil zonder je lens te trappen. Je kan nl ten alle tijden die 15Ax36V=een hoop vermogen aanspreken en dat is verslavend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste e-bike liefhebbers

De FM waar ik vertrouwen in heb , heb ik ook open kaart gespeeld heb hem ook verteld dat ik hier op het forum veel informatie inwin .
Ik ben via deze FM proef gaan rijden bij Merida en heb mijn bevindingen aan hem bekend gemaakt en verteld wat ik aan deze veranderd wilde hebben was allemaal geen probleem alleen over evt. meerprijs heb ik het niet gehad .
Ik heb hem ook verteld dat ik veel interesse had in het Shimano Di2 schakel systeem en dat Hercules dat had , hij vertelde mij dat hij naar de training van Shimano steps was geweest en het Di2 schakel systeem hem erg goed bevallen was.
Nu ben ik later met de Hercules en Zemo gaan proefrijden en heb hem vervolgens weer mijn bevindingen verteld en gevraagd of hij de Zemo kon leveren en hij ging de geometrie opvragen na één week geen bericht en heb zelf rechtsreeks
bij Zemo opgevraagd en Maandag al ontvangen , wat schets mijn verbazing vandaag krijg ik een Mail van de FM met de geometrie van de Zemo toeval of leest hij hier mee ? heb daar overigens geen probleem mee hoor .
De Merida waar ik mee proefgerden heb was frame maat 51 cm kwam er later achter dat het 48 was nu moet ik denk ik 53 cm hebben is dan 56 cm incl verende zadelpen geen idee of deze maat dan minder nerveus stuurt ?
Merida leverbaar va KW 18 Zemo leverbaar va KW 18 Hercules waarschijnlijk eerder , eerlijk gezegd weet ik het even niet meer , ben ik nou zo moeilijk of kieskeurig ? Ik wil ook een fiets kopen in een straal van max 10 km van mijn woonplaats .
Ik ben daardoor dan ook beperkt in de merken .Ik geloof dat ik maar wat meer geduld op moet brengen en wachten moet tot KW 18 met het risico dat als dan de geschikte maat voor mij er niet bij is deze dan besteld moet worden en hoe lang dat , dat dan weer duurt ? Ik heb in mijn 2 e post aangegeven dat ik een e-bike wil aankopen ivm mijn longziekte COPD en probeer hierdoor meer conditie te krijgen , er zijn ook andere mogelijkheden maar kies er liever voor om in de buitenlucht
bezig te zijn , vandaar dat ik ook het liefst er een max begin Mei er een wil hebben .

M.V.G. harry-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:38:
[...]

Vraag me trouwens sowieso af of het mogelijk is om mijn Merida ook als snorfiets te laten keuren. Als ik naar de componenten kijk van alle speed-pedelecs met Bosch systeem dan is mijn fiets een exacte kopie maar dan met een motor die softwarematig begrenst is op 27km/u. Bikespeed RS inbouwen, laten keuren en je hebt een heuse Speed Pedelec. Houdertje voor kentekenplaat valt vast ook wel ergens te ritselen.
Of denk ik nou te makkelijk :+
De fiets laten keuren als snorfiets zou ik niet doen. Dan mag je wettelijk maar 25 km/h, wordt je met een hogere snelheid betrapt dan kost je dat honderden euro's aan boete. Met een (gewone) fiets mag he gerust 35 km/h rijden, zal geen wetshandhaver iets van zeggen, zou die dan toevallig een elektromotor inzich hebben tja, daar heeft de wetshandhaver (nog) geen antwoordt op; immers het is nog steeds een fiets!
roffeltjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 18:14:
[...]

@Racinfo, dat gaat alleen op als je geen garantie nodig hebt. Want je kan het wel vergeten om bij je dealer garantie te claimen als je er zelf een motor onder geschroefd hebt.
Roffeltjes, dat spreek ik tegen; je hebt wel degelijk ook garantie. Ikzelf heb onder garantie, 2 maanden na aankoop een nieuw display/bedieningsunit , zonder een cent uit te geven, verkregen. Op alle onderdelen, zelfs de accu wordt 1 of 2 jaar garantie gegeven (althans bij RAT Holland in NwHout).

[ Voor 23% gewijzigd door racinfo op 25-03-2015 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:39:
[...]
De fiets laten keuren als snorfiets zou ik niet doen. Dan mag je wettelijk maar 25 km/h, wordt je met een hogere snelheid betrapt dan kost je dat honderden euro's aan boete. Met een (gewone) fiets mag he gerust 35 km/h rijden, zal geen wetshandhaver iets van zeggen, zou die dan toevallig een elektromotor inzich hebben tja, daar heeft de wetshandhaver (nog) geen antwoordt op; immers het is nog steeds een fiets!
Dan zou iedere huidige Speed Pedelec bezitter ook uit moeten kijken, omdat ze immers maar 25 km/u mogen. Die huidige regeling slaat echt nergens op, wat is dan de meerwaarde van een Speed Pedelec versus een normale Pedelec?
Denk dat de eerste Speed Pedelec nog steeds aangehouden moet worden.

Waar het mij om gaat is dat je bij een eventueel ongeval gedekt bent, als je een pedelec tuned dan is dat niet het geval. Maar mijn Merida is qua eigenschappen nagenoeg identiek aan bijvoorbeeld een Focus Aventura BS10. Alle componenten zijn hetzelfde of vergelijkbaar.
http://www.12gobiking.nl/.../focus-aventura-bs10-2014

http://www.12gobiking.nl/p/merida-espresso-sport-410-eq-2014

- Zelfde cassette
- Allebei schijfremmen
- Etc...

Dus de concrete vraag: Is het mogelijk om de Merida ook net zo verzekerd te krijgen als de Focus? In dat geval is het dus simpel: een Bikespeed RS erin zodat de huidige snelheid correct wordt weergegeven en dat ding laten keuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik werd laatst gelaserd terwijl ik op de fiets zat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:03:
Ik werd laatst gelaserd terwijl ik op de fiets zat? 8)7
Nou en? Jij hebt toch geen kenteken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
racinfo schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:39:
Roffeltjes, dat spreek ik tegen; je hebt wel degelijk ook garantie. Ikzelf heb onder garantie, 2 maanden na aankoop een nieuw display/bedieningsunit , zonder een cent uit te geven, verkregen. Op alle onderdelen, zelfs de accu wordt 1 of 2 jaar garantie gegeven (althans bij RAT Holland in NwHout).
Jawel, maar de rest van je fiets heeft direct geen garantie meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
Een vraag voor de elektrische fietsers:
Zijn er ombouwsets die begrenst kunnen worden? Standaard is het natuurlijk max 25km/h, maar zijn er ook versies die op, ik noem maar wat, 15km/h kunnen worden gezet?
Dit om te voorkomen dat een bejaard iemand hem perongeluk op max zet, schrikt of zichzelf overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

leecher schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:05:
Een vraag voor de elektrische fietsers:
Zijn er ombouwsets die begrenst kunnen worden? Standaard is het natuurlijk max 25km/h, maar zijn er ook versies die op, ik noem maar wat, 15km/h kunnen worden gezet?
Dit om te voorkomen dat een bejaard iemand hem perongeluk op max zet, schrikt of zichzelf overschat.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken als ik opmerk dat wanneer je een van de (5) draden naar display/bedieningsunit loslaat dat de turbo stand (25km/h) en- of de sport stand (20km/h) niet meer werkt en er max 15km/h gereden kan worden, hoewel je met wat harder trappen altijd nog wat sneller kan zijn.

Misschien dat via het display de 8fun middenmotor op max 15 km/h af te stellen is? Je kunt daarop ook 25 (en nog hoger) op afstellen namelijk.
roffeltjes schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:49:
[...]
Jawel, maar de rest van je fiets heeft direct geen garantie meer ;)
Daar heb je gelijk in #roffeltjes maar eigenlijk ging ik in mijn optiek uit van een 2e hands fiets om daarmee de hoge kostprijs van een fonkelnieuwe wat te drukken.

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 25-03-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Athome schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:21:
[...]

Dit is door Bosch eigenlijk bewust gedaan. De 25 km/u grens kan als een muur werken als de ondersteuning bij 25 km/u ineens ophoudt.

Ben je bang voor die grens. Overweeg dan een dongle voor een Bosch motor (SX2 Dongle, BikeSpeed of Badass). Deze hebben geen negatieve impact op de levensduur. Je motor gaat niet sneller draaien o.i.d.

Voor de Yamaha zijn er ook een paar dongles verkrijgbaar
Ik ga ervan uit dat je het hebt over de Active motor , enig idee of dit bij de Performance ook zo is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Bij de bbs02 middenmotor kan je de Max snelheid inderdaad instellen (na inname password).
Voor n bejaarde is n naamtoon misschien wat beter. Op de set van elektrischefietswielen.com kan je de Max snelheid ook instellen.

Bij beide sets kan je ook het Max vermogen instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Opperpanter2 op 25-03-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik heb het eigenlijk over de Classic Line maar verwacht dat de Active en Performance Line niet veel anders reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
Opperpanter2 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:06:
Bij de bbs02 middenmotor kan je de Max snelheid inderdaad instellen (na inname password).
Voor n bejaarde is n naamtoon misschien wat beter. Op de set van elektrischefietswielen.com kan je de Max snelheid ook instellen.

Bij beide sets kan je ook het Max vermogen instellen.
Zijn dat beide middenmotoren? Ik denk namelijk dat die niet passen omdat het gaat om een lage instap fiets en zo te zien zit het frame dan in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Nee, deze is een voorwielmotor http://www.elektrischefie...et_LiMn4O2_baatterij.html
Ook verkrijgbaar met lifepo4 accu. Het luxe display heeft de instelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is het eigenlijk bij de middenmotoren mogelijk om een dubbele fietsstandaard/poot te plaatsen? Normaal gesproken wordt een standaard altijd geplaatst op de plek waar nu een middenmotor zit. Zeker met een zware e-fiets is het niet fijn als deze door omgeblazen wordt. Een dubbele standaard is daarom best wel een must vind ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik heb dat bij de mijne ook al eens bekeken, maar volgens mij is het onmogelijk... Vind zo'n zijsteun ook nogal gevaarlijk, zou het jammer vinden mocht hij eens omvallen...
Ook hier thuis in de garage ben ik bang dat de kuisvrouw met haar enthousiasme er met de borstel eens blijft achterhangen lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

En als ik de foto's bekijk van de fietsen met een middenmoter, is een extra zijsteun aan de andere kant ook niet mogelijk, omdat daar de kettingkast zit...

Dit is wel een groot nadeel voor ouders, als ze kinderstoeltjes erop moeten zetten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sterker nog, bij heel wat naafmotoren past het ook niet omdat er een kabelboom loopt onder de bracket.

Ik het nu opgelost met een extra standaard bij de achterpatten. We moesten namelijk een weber-kopeling hebben voor de fietskar en die hebben standaard al zo'n standaard.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcT9yRiCIsSl1sWs-zpGhTNzNGsQe9-q8Bms7PbryseGH2c9otpP984W-eCQ4e31ENid1UFSrMCF&usqp=CAE

Mooi is anders, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 664852

Ik heb nu bijna twee jaar een Sparta B2 (2013) met een Bosch motor. Sinds lange tijd heb ik nu weer ontzettend veel plezier met fietsen! Ook het sleutelen aan en het veranderen van de fiets is een hobby geworden. Zo heb ik een 2.1A USB poort aan het stuur gemaakt zodat mijn telefoon niet leegloopt als ik navigatie aan heb staan (de 500mA poort in de Intuvia is toch écht te weinig) en heb ik de fiets 'opgevoerd' met de ASA eSpeed tuning, waarbij de snelheidsmeter de juiste waarden blijft aangeven. Het volgende project wordt het monteren van een Gates Carbon Drive Belt ipv een ketting. Zijn hier al ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 07:27:
Sterker nog, bij heel wat naafmotoren past het ook niet omdat er een kabelboom loopt onder de bracket.
Bij mij op de Peugeot bike lopen de versnellings kabels in geleide goten onder de trapas behuizing door ; normaliter zou de standaard deze afknellen, ik heb dat opgelost door in de standaard 2 gleuven te frezen, dat bleek voldoende.

Omdat bij mij de accu min of meer aan het zadel hangt was een achter standaard geen optie, te fragiel bij wind en langslopende personen opberg situaties. De standaard raakt in 'n bepaalde versnelling (deraillieur) wel de ketting, maar daarin fiets ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 664852 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:49: Het volgende project wordt het monteren van een Gates Carbon Drive Belt ipv een ketting. Zijn hier al ervaringen mee?
Dan moet je achtervork deelbaar zijn, dus daar moet je frame op zijn voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Hans klok moet het lukken om de belt door het frame te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anoniem: 664852 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:49:
Het volgende project wordt het monteren van een Gates Carbon Drive Belt ipv een ketting. Zijn hier al ervaringen mee?
Met een schakel in de tandriem moet dat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:19

vhal

ಠ_ಠ

racinfo schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 08:46:
[...]
Met een schakel in de tandriem moet dat lukken :)
Afbeeldingslocatie: http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/697/828/3e9.jpg

Week 15 is in zicht, 1 week te gaan. Ws. zullen ze dan zeggen dat het nog 4 weken duurt... :-(

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 28-03-2015 10:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 22:48
Tsja hier ook wachten tot week 18... Pegasus Ravenna 8 2015 model....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha, Ik zal Hans Klok vragen om de riem door het frame te krijgen. Maar als dat niet lukt, dan zaag ik het frame door en maak het met een plaat en 4 bouten weer aan elkaar vast waardoor het een stuk gemakkelijker wordt. Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Zal n lekker stijf frame zijn daarna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En een enorm verslijt van de riem of er zelfs afloopt , want de uitlijning moet zeer nauwkeurig zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bergieaf, ik zou een cardan-as monteren, probleem van frame vervalt dan.

http://www.brikfietsen.nl/cardanas

Elektrische fiets uit 1932, actieradius ±70 Km.... :P
Afbeeldingslocatie: http://burgers-enr.net/wp-content/uploads/2014/01/afb-46-electrisch-rijwiel.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door racinfo op 29-03-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zoveel beren op de weg?
Volgens mij zijn er twee gemakkelijke mogelijkheden om het frame deelbaar te maken. De een is door op het platte stuk van het frame een plaat te schroeven van 6mm aluminium, de ander is om een buis over het buisvormige stuk te schuiven en vast te schroeven (zie plaatje).
De uitlijning blijft uiteraard uitdagend, maar Gates heeft een passende oplossing voor de Alfine 8, dus dat gaat wel lukken.....denk ik....toch?
Afbeeldingslocatie: http://www.pikkaart.nl/images/Deelbaar.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De mogelijkheden zijn er inderdaad. Alleen de meeste mensen willen hun fiets niet "slopen". Vandaar de beren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Wie gaat er mij eens zeer goede raad geven?
Mijn Stream zou zo goed als verkocht zijn... Nu moet ik echt iets hebben aangepast aan mijn ziekte.
Zelfbouw wil ik niet (met alle respect voor de zelfbouwers he)

Blijft volgens mij over:
de Sparta Ion RXS + met achterwielmotor van 50 Nm. Ik heb van horen zeggen dat je bij ION technologie zelf heel weinig moet doen. Veel minder dan bij middenmotor of zo. Klopt dat? Zo ja, lijkt me dat een goede keuze tenzij jullie andere ION alternatieven kennen met die krachtige motor.

Tweede mogelijkheid is de aankoop van een fiets die enkel een trapkrachtsensor heeft. Maar hierin vind ik geen enkele met een vermogen van meer dan 40 Nm en geen enkele die afgewerkt is met hoogwaardige materialen zoals hydraulische remmen en zo. Kent iemand wel zoiets?

Hulp wordt echt sterk geapprecieerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat niemand jou echt advies kan geven , omdat zij niet voelen hoeveel trapkracht jij hebt .
Mijn advies is ga hem zelf eens uittesten als het mogelijk is succes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Roffeltje had een ION fiets geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Een speed pedelec met achterwiel motor is dat niet wat. Deze hebben vaak sterkere motoren. dan de 25 km/u varianten en in aanschaf hoeft het vaak niet eens zo veel duurder te zijn. De fietsnelheid bepaal je uiteraard nog altijd zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ook naar gekeken maar je moet eigenlijk dezelfde kracht leveren... ION zou volledig programmeerbaar zijn en de nieuwste hebben 50 NM in het achterwiel. Deze zou ik wel willen indien beter dan mijn stream voor me:
https://www.fietsenwinkel.nl/sparta-ion-gls-2015-heren
Zoniet zoek ik de meest luxueuze en best afgewerkte fiets met enkel rotatiesensor.. Jammer ma ja. Doet me wel beetje verdriet dat die Batavus weggaat. Ik reed er heel graag mee en het is weer een stukje dat ik moet afgeven door mijn handicap. Verdorie, moet elk jaar wel iets afgeven, rolstoel staat al klaar. Mens zou er echt wel eens weemoedig van worden weet je. Maar k ga slapen en dan heb ik morgen misschien weer frisse moed. We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:33:
de Sparta Ion RXS + met achterwielmotor van 50 Nm. Ik heb van horen zeggen dat je bij ION technologie zelf heel weinig moet doen. Veel minder dan bij middenmotor of zo.
Nee, zeer zeker niet waar. De nieuwe versie van Ion ondersteunt veel minder dan Yamaha. En ja, ik heb de nieuwe getest (Koga).

Volgens mij heeft de Sparta Speedpedelec wel een soort duimgas, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 30-03-2015 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:59:
Ook naar gekeken maar je moet eigenlijk dezelfde kracht leveren... ION zou volledig programmeerbaar zijn en de nieuwste hebben 50 NM in het achterwiel. Deze zou ik wel willen indien beter dan mijn stream voor me:
https://www.fietsenwinkel.nl/sparta-ion-gls-2015-heren
Zoniet zoek ik de meest luxueuze en best afgewerkte fiets met enkel rotatiesensor.. Jammer ma ja. Doet me wel beetje verdriet dat die Batavus weggaat. Ik reed er heel graag mee en het is weer een stukje dat ik moet afgeven door mijn handicap. Verdorie, moet elk jaar wel iets afgeven, rolstoel staat al klaar. Mens zou er echt wel eens weemoedig van worden weet je. Maar k ga slapen en dan heb ik morgen misschien weer frisse moed. We zien wel.
DHL zoals wellicht bekend kamp ik zelf ook met diverse gezondheidsproblemen. Hierdoor kan ik nauwelijks fietsen, tot nu eigenlijk alleen maar op duimgas gereden.
Zeker als de vooruitzichten niet zo goed zijn, lijkt een duimgas mij essentieel voor jou.

Verder zou ik naar een fiets met rotatiesensor kijken. Fietsen met een krachtsensor zijn voorzover ik weet allemaal geprogrameerd om de ondersteuning te laten afhangen van hoeveel input de gebruiker levert. Hoe meer krijg jij zet, hoe meer ondersteuning je krijgt. (Is allemaal bekend inderdaad).
Fietsen met een rotatiesensor is het vaak andersom, die staan ingesteld om een bepaalde snelheid te leveren. Als jij minder kracht zet, gaat de motor juist meer kracht geven.

Moet er wel bijzeggen dat ik nog nooit op een fiets met krachtsensor heb gereden. Ik geloof vast dat dat natuurgetrouwer fiets en een fijner gevoel geeft. Het zijn ook hele mooie fietsen meestal. Maar goed, uiteindelijk moet je er wel mee vooruit kunnen komen, ook zonder (gezonde) benen.

Alles wat ik lees, geeft toch wel aan dat je met een naafmotor toch moeite gaat hebben in de heuvels.
Ten minste, zo lang je een legale fiets houd (250W nominaal). Voor de muur van geraardsbergen zal je toch richting de 1000W moeten denk ik.

Proefrijden is altijd het beste advies. Is er niet iemand met een BBS01/02 of vergelijkbaar in de buurt om eens proef te rijden? Een handig familielid of kennis die een ombouwset op een fiets wil monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

In de heuvels ging dat zelfs nog met 25 nm en rotatiesensor. Dan geraak ik tegen 12 a 15 km per uur boven.
Pfff, ombouw wil ik echt niet doen, maar dan zal ik zoeken naar de meest luxe fiets met rotatiesensor zeker.
Maar voor zover ik zie zijn dit allemaal goedkoop afgewerkte fietsen.
Roffeltje, zo'n ION kunnen ze die niet volledig naar je wensen programmeren? En heb jij die 50 NM sterke motor gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi DHL

Lees deze site eens door , misschien kunnen die wat voor je betekenen en naar jou wens aanpassen .
http://www.e-fietsspecialist.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 22:27
DHL schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:20:
In de heuvels ging dat zelfs nog met 25 nm en rotatiesensor. Dan geraak ik tegen 12 a 15 km per uur boven.
Pfff, ombouw wil ik echt niet doen, maar dan zal ik zoeken naar de meest luxe fiets met rotatiesensor zeker.
Maar voor zover ik zie zijn dit allemaal goedkoop afgewerkte fietsen.
Roffeltje, zo'n ION kunnen ze die niet volledig naar je wensen programmeren? En heb jij die 50 NM sterke motor gereden?
Ik heb altijd op een racefiets/mountainbike gereden en maakte dan tourtochtjes van rond de 80/100 km, na een (permanente) voetblessure was dit niet meer mogelijk en ben vorig jaar overgestapt op een fiets met ondersteuning. Na vele proefritjes kwam ik uit op de kalkhoff endeavour impulse s11 met een Shimano Alfine naafversnelling, 11-speed want ik wilde vanwege het onderhoud geen derailleur meer.
Het 2015 model heeft inmiddels ook een belt aandrijving ipv ketting dus nog minder onderhoud nodig.

Over de ondersteuning:

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 70 Nm De fiets biedt 4 trapondersteuningsstanden.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Verder beschikt deze fiets over een climb assist welke je kan instellen, ik woon in het noorden van Nederland dus heb ik deze niet nodig, bij mij staat ie op gemiddeld waardoor ik nu al een steil viaduct over schiet zonder noemenswaardig veel kracht te zetten.
Ook handig is de Shift Sensor technologie,je kunt altijd schakelen terwijl je trapt, ook bergop.

Ik heb bewust gekozen voor het Duitse model ivm de krachtige motor (350w) en accu (Impulse Li-Ion 36V / 612Wh)
De actieradius is in mijn geval (90 kg) nog zo'n 80 km op de hoogste stand, ik rij dan gemiddeld 30 km/u maar meestal rij ik 20/25 km/u en dan is 140 km mogelijk.

Nu heb ik het over een Duits model, de fiets wordt nl. gefabriceerd bij Derby Cycle waar ook de Focus vandaan komt.
Sinds 2014 is van dit type ook een Nederlandse versie,komende uit dezelfde fabriek, de Gazelle Impulse EM Speed op de markt gekomen maar met een 250W (45Nm) motor en alleen met 10 Shimano XT versnellingen.
Model 2015 beschikt inmiddels ook over een belt aandrijving.

Ik zou zeker een proefrit adviseren, Kalkhoff heeft veel dealers in Ned/Belgie en de Gazelle is overal wel verkrijgbaar. Voor uitgebreidere specs zie de sites van Kalkhoff/Gazelle.

Ik rij met minimale trapkracht toch nog makkelijk 20/25 km/u en kan nog steeds mijn tourtochten van rond de 80 km rijden.

[ Voor 1% gewijzigd door mguzz op 30-03-2015 12:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dat ombouwen wil ik echt niet doen, sorry..
En die Kalkhoff ziet er mooi uit, maar boven budget. De Stream betaalde ik 1800 euro, ik zou tot een 2300 gaan met de korting af. Op fietsen.nl heb je dan een fiets van rond de 3000 Euro.
Mogelijkheden:
- https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-tierra-e-go-2015-heren
- https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-monaco-e-go-2015-heren
- https://www.fietsenwinkel.nl/sparta-ion-rxs-2015-heren-1299
- https://www.fietsenwinkel.nl/sparta-ion-gls-2015-heren
- https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-sella-e-go-2015-heren
- https://www.fietsenwinkel...o-e-go-nuvinci-2015-heren

Wat is hiervan de beste zonder rekening te houden met mijn handicap en wat vinden jullie over het algemeen van de gekozen fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik heb zojuist eens gebeld naar de persoon die onderhoud en reparaties doet voor die winkel. Die is hier al enkele keren geweest en ik had daar een goed contact mee.
Voordeel is dat die man alle systemen kent en gereden heeft, alsook hun zwakheden..
Inderdaad zegt hij, rotatiesensor is het makkelijkste, maar zijn altijd simpel uitgevoerde fietsen. En dat wil ik eigenlijk niet zo graag...
Als ik dat niet echt wil, zegt hij net als Roffeltje dat ION zeker geen verbetering zal zijn.
De enige mogelijkheid is volgens hem Bosch performance met derailleur omdat die 275% bekrachtigd tov bij een naaf 250%. Tel daarbij de winst van een derailleur en je zou wel verschil moeten voelen.
Nu, de berg op met de Yamaha was op 't randje. Misschien is het wel voldoende zo. Jammer genoeg wordt Nuvinci bij de naven geteld, zodat je ook maar 250 % hebt en ik geloof dat Nuvinci ook extra weerstand geeft...
Dus nu sterk in de richting Bosch performance derailleur aan het denken.
Ombouw kan ook zegt hij, maar hij stelt dan BionX voor. Maar zoals gezegd, dat lijkt me minder tof.
Ben van plan een Iwatch te kopen... wat ik ook kan doen is een mooie Bosch fiets kopen en met het geld van die iwatch een tweedehandse met rotatiesensor bijkopen voor de dagen dat ik me ziek voel.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@mguzzz, DHL komt al van een Yamaha en dat rijdt zeker zo fijn als de Impulse systemen (Alle drie de grote systemen hebben shift-sensor). De Impulse van de Gazelles ondersteunt in ieder geval minder sterk (Ik heb ze getest) dan de Yamaha. Voordeel van de Impulse is wel de grote actieradius.

Hoe we het ook wenden of keren, DHL gaat een duimgas mogelijkheid nodig hebben, want trapkracht sensoren zijn niet sterk genoeg. Dus Ion, Bosch, Yamaha en Impulse vallen af, ook al zijn ze alle vier heel fijne systemen. (@DHL, ik heb inderdaad ook de nieuwe ION geprobeerd, qua ondersteuning niet in de schaduw van Bosch Performance/Yamaha).

@DHL De Bosch Performance gaat niet sterker ondersteunen dan de Yamaha. Dat is lood om oud ijzer. Yamaha levert maar één type, maar die is net zo sterk als de sterkste Bosch. Ik vraag me dan ook een beetje af hoe mijn interne versnellingsnaaf het op lange termijn gaat houden.

In jouw geval zou ik wel degelijk kijken naar ombouw en wel een 500watt* Bafang (1000 watt is kolder voor wat jij wil). Retail opties gaan het gewoon niet worden. Je zou eventueel nog de Sparta speed-pedelec kunnen bekijken, ik geloof dat die ook duimgas heeft, maar dat weet ik niet helemaal zeker, maar die is vast niet goedkoop.

* Een goede prof levert +/- 400 watt continue (wel met wat minder kilos), 1000 watt is een Cavendish in de sprint :+ Beetje overkill, zelfs voor een steile helling.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 30-03-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 11:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 664852 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:41:
Waarom zoveel beren op de weg?
Volgens mij zijn er twee gemakkelijke mogelijkheden om het frame deelbaar te maken. De een is door op het platte stuk van het frame een plaat te schroeven van 6mm aluminium, de ander is om een buis over het buisvormige stuk te schuiven en vast te schroeven (zie plaatje).
De uitlijning blijft uiteraard uitdagend, maar Gates heeft een passende oplossing voor de Alfine 8, dus dat gaat wel lukken.....denk ik....toch?
[afbeelding]
De gebruikelijke manier is om een buissplitter er tussen te lassen:
http://www.paragonmachine...arch=action&category=TS09

Maar mijn inziens is het vrijwel nooit de moeite waard om een fiets om te bouwen naar riemaandrijving. Als je minder onderhoud wil kun je beter de ketting goed invetten en een chainglider er omheen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Johnny op 30-03-2015 17:43 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Roffeltje, omdat ik voor de helling niet heel veel kracht te weinig heb (maar op die afstand is het wel teveel, naar het einde van de zomer gaat het evenwel wel goed met de stream) denk ik dat die extra 25 procent (Bosch geeft 250% bij naaf en 275 bij derailleur en het verlies dat je hebt met een Nexus 7) wel het (kleine) verschil kan maken.
Batavus ging wel eens navraag doen in welke mate ze de ION zouden kunnen bijprogrammeren voor mij, maar volgens de technieker waarvan ik sprak zou die Bosch combinatie toch nog ietskes meer kracht leveren bij lage inspanning.
Tja, ik ga weer mijn hoofd uitwerken en een fiets kopen die ik graag heb en mijn handicap een beetje vergeten. Je weet niet hoe triestig het is je dagelijks ritje te moeten doen met een fiets waar je niet van houdt. Met de Yamaha reed ik echt zeer graag.
Desnoods koop ik nog een heel goedkoop exemplaar bij.
De keuze zal wellicht deze worden : https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-sella-e-go-2015-heren
Lijkt me goed te zijn? Wat denken jullie van die fiets zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 22:48
Kijk iig niet naar een 7 speed nexus maar ga voor de 8 speed. heeft een stuk minder verlies.
Snap niet dat men nog de bosch active, 7 speed nexus ,en in combi met rollerbrakes aanbied.

Zou verboden moeten worden, rollerbrakes op een e assist bike.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Nenee, deze heeft een derailleur. Ben dat niet gewoon, maar ik lees dat de meesten hier een derailleur verkiezen boven een naaf en dat een derailleur toch niet zo erg veel onderhoud nodig heeft. En een naaf zou ook extra krachten kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi DHL
Lees de site eens door die ik eerder doorgaf hij heeft niet alleen ombouwsets maar ook complete e-bikes
en die kunnen naar jouw wensen aangepast worden in hoever weet ik niet ,heb ook iets gelezen van duimgas .
Hij heeft ook een steunpunt in de buurt van Antwerpen .
Overigens ik heb geen aandelen in deze .
http://www.e-fietsspecialist.nl/veldia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb hem eens een mailtje gedaan met opsomming van wat ik wil...

Zit zo te denken, ik heb hier een vijftienjaar oude mountainbike staan die werkelijk nog nieuw is. Misschien moet ik anders volgende winter hiermee iets doen om de tijd te doden? En kan ik die inzetten als tweede fiets met enkel een rotatiesensor of zo. Maar dan zou ik wel moeten weten waar je best een kitje koopt dat niet erg duur is en betaald kan worden in euro's. Meeste sites zijn in dollars en in't engels...

Als iemand zo'n goedkoop kitje weet hoor ik dat ook graag..

Zou die Bosch Active met nuvinci veel zwaarder zijn dan bosch performance met derailleur (ben verliefd op nuvinci, maar is wellicht erg slecht idee voor mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DHL schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:25:
Heb hem eens een mailtje gedaan met opsomming van wat ik wil...

Zit zo te denken, ik heb hier een vijftienjaar oude mountainbike staan die werkelijk nog nieuw is. Misschien moet ik anders volgende winter hiermee iets doen om de tijd te doden? En kan ik die inzetten als tweede fiets met enkel een rotatiesensor of zo. Maar dan zou ik wel moeten weten waar je best een kitje koopt dat niet erg duur is en betaald kan worden in euro's. Meeste sites zijn in dollars en in't engels...

Als iemand zo'n goedkoop kitje weet hoor ik dat ook graag..

Zou die Bosch Active met nuvinci veel zwaarder zijn dan bosch performance met derailleur (ben verliefd op nuvinci, maar is wellicht erg slecht idee voor mij?)
Hoi DHL, ik volg je initiatieven al een tijdje maar moet je met de klem de Bosch Active in combinatie met Nuvinci afraden. Dat trapt VEEL zwaarder als een Performance Line met derailleur. Heb een keer een review mogen doen over een Koga E-nova Nuvinci en dat was een verschil van dag en nacht. De Performance Line gaf echt veel betere ondersteuning. Het was op die Koga alsof ik constant heuvel op aan het trappen was. Zal zeker met het maximale koppel te maken hebben maar ook met het feit dat je dan een naafversnelling hebt. Ik denk dat een derailleur versnelling hetgene is wat je zoekt. Loopt net even wat lichter dan een naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ok, hier ga ik zeker en vast rekening mee houden. Bij deze is die Nuvinci dan afgeschreven.
Het is net die combinatie die Batavus aanbiedt en waarover ik twijfelde. Bedankt...
Zal dan wellicht die performance worden met derailleur. Als dit niet gaat, doe ik hem volgend jaar weer in de verkoop en moet ik wel afzwakken naar de rotatiesensor. Maar dat zien we dan wel.
Deze winter eens proberen dagelijks te rijden op de hometrainer zodat ik de opgebouwde kracht in de zomer niet terug verlies. En deze winter eens kijken voor een kitje voor die MTB die ik heb. Kan een leuke bezighied zijn en ben er zeker van dat hier wel iemand goedkope adresjes kent en raad kan geven. Maar dat zijn toekomstplannen ;)

Iedereen die me wil helpen heel erg bedankt he jongens voor de raad die jullie me gaven!!!!! Virtuele vrienden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Dat verschil tussen 250% en 275% ga je niet merken denk ik.
Wat betreft een naafmotor ben ik wel benieuwd. Mijn 400watt motor (250watt nominaal) kwam in Limburg nauwelijks boven. Ja je gaat nog 12km/u, maar bij volgas wordt de boel flink heet en ik je accu zo leeg. Consensus op endless sphere is toch wel dat je 1000watt effectief nodig hebt (500nominaal komt in de buurt). Uitgaande van alleen duimgas, zelf niet trappen.
Bij een middenmotor heb je veel minder nodig om de versnellingen.
Bij een naafmotor ligt dat anders en gaat ook de vergelijking met Cavendish niet op. Alhoewel, Cavendish is ook een belabberde klimmer.

[ Voor 4% gewijzigd door Opperpanter2 op 30-03-2015 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Het verwondert me dat je op een helling niet boven raakt met 500 watt. Ik stijg hier 5a6 procent en kon dit aan 12 km per uur met de Sparta terwijl ik freewheelde.
Ik hoop op net dat beetje verschil door die extra 26% en de derailleur...
Vind geen andere oplossing die me eigenlijk aanstaat qua fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt nu een e-bike met een max koppel van 80 NM wat hoog is .
Als je de oplossing moet zoeken in het mechanische kun je ook overwegen of op de Batavus geen
derailleur gemonteerd kan worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij een elektrische fiets wordt opgegeven hoeveel watt de motor heeft en het koppel maar ik mis hier toch iets .
Als ik nu een benzine motor neem die heeft bij stationair toerental heel weinig koppel naar mate het toerental toeneemt
stijgt het koppel tot max en neemt dan weer af, dan is het max koppel bv va 2500 toeren tot 4000 toeren maximaal .
Echter bij mijn weten is dat bij een elektro motor heel anders , daar is het max koppel va 0 toeren het max , en neemt dan geleidelijk af als het toerental stijgt
en al zeker bij een gelijkstroom motor .
Wat ik nu mis bij de e-bike wanneer het max koppel beschikbaar is , bv 50 NM bij hoeveel toeren Is misschien moeilijk te zeggen door de vertraging die ingebouwd is .
Ideaal zou zijn als het max koppel opgegeven kon worden bv 50 NM bij een trapfrequentie tussen 50 en 60 .
In dat geval kan je gemakkelijker van het max koppel gebruik maken .
Of zie ik iets over het hoofd ?

Gr harry-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Maximale koppel wordt geleverd bij ongeveer 50% van de no load speed.
Maximale efficiëntie bij zo'n 80%.
Als je met 12km/u een heuvel op rijdt, zit je op zo'n 40%.
Efficiëntie is dan 50% ongeveer, dus 50% warmte ontwikkeling en veel stress op zowel motor als controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik kwam op internet een handleiding tegen waarmee de Bafang 8fun middenmotor via het LCD display kan worden afgesteld.

http://www.kbmultifiets.c...04_en_Velvet_1_Bafang.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
5% a 6%? Dacht dat we het over de muur van geraardsbergen hadden, met 9.3% gemiddeld en stukken tegen de 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Nee man lol... dat kan ik niet zulle.. Dat is iets voor mijn zonen, die zijn sterk genoeg. Ik moet dezelfde hoogte overwinnen maar doe dat over een traject van 3 km...

Zojuist nog iets gezien wat me aanstaat. Iets gans anders dan die traditionele fietsen maar volgens mij heel mooi.. Mag er één dezer mee gaan proefrijden bij een dealer hier vlakbij. Eens zien of het daarmee lukt :http://www.cube.eu/nl/bikes/hybrid/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-hpa-pro-29-blackngreynwhite-2015/

Tof he mannen ;)

Mijn jongste zoon heeft net dezelfde zonder elektrische motor uiteraard. Heb er eens op gereden en die houding valt goed mee, niet te vergelijken met een sportfiets.

[ Voor 14% gewijzigd door DHL op 01-04-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Denken jullie dat die crossbanden veel weerstand geven? Zo ja, bestaan er een soort van crossbanden met in het middenste loopvlak een vlakke streep zodat je bij rechtdoor rijden niet op de noppen rijdt? Kennen jullie zo'n merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Die heb ik vroeger op mijn hybride gehad. Op asfalt lekker snel door die vlakke streep in het midden en in de modder toch genoeg grip. Maar ik heb ze daarna nooit meer gezien. Het enige dat nu nog een beetje in de buurt komt is de Continentaal CycloCross Speed...

Wat weerstand betreft: als ik mijn Schwalbe Smart Sam die ik in de winter gebruik vergelijk met mijn Continental SportContact II voor in de zomer, dan merk ik wel een klein verschil. Crossbanden geven wel een klein beetje meer weerstand. Maar dan zet ik wel een crossband tegenover een enorme slick, dus dat zijn wel twee uitersten. Het verschil tussen een Smart Sam en een Schwalbe Marathon is waarschijnlijk verwaarloosbaar. En zo is het verschil tussen een Marathon en die SportContact waarschijnlijk ook vrij klein.

Dat alles overigens op een non-elektrische fiets, dus gewoon op beinarbeit. Met trapondersteuning worden die verschillen misschien nog net wat minder merkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 02-04-2015 11:25 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het probleem met noppen is dat ze op asfalt in de bocht kunnen wringen en dat je gewoon minder grip hebt omdat je minder contact maakt. Op zachte ondergrond leveren noppen weer meer contact op, maar als de ondergrond hard is (en dus niet vervormd kan worden door de band) is een noppenband niet effectief meer. Ze zijn dus wat minder stabiel. Rubber vervormt, maar is niet comprimeerbaar.

De efficientie is ook een stuk minder, vervorming is verlies.

In dit geval gewoon een setje Big Apples of iets dergelijk laten monteren, wel zo prettig.

Overigens is het verschil volgens mij helemaal niet zo klein en ga je dat wel degelijk goed merken. Excuses voor de wijsneus LMGTFY, maar anders word de link zo lang. De consensus is dat het erg duidelijk merkbaar is.

http://lmgtfy.com/?q=knobby+tires+vs+slick

Ik zelf heb een soortgelijke ervaringen, het scheelt al snel 10% en dat terwijl je door de hogere snelheid ook nog meer luchtweerstand moet overwinnen. Een en ander hangt natuurlijk ook wel af vanaf welke noppenband je komt.

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 02-04-2015 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb de FM gebeld en hij zou tot 2,5 breed kunnen in de Cube. Nu zag ik deze band: http://www.maxxis.com/catalog/tire-474-123-grifter (wegligging vind ik niet erg, ben slak in de bochten lol. Vooral de weerstand is belangrijk)
Ziet er een beetje een all round band uit. Wat denken jullie hiervan. En kan daar produkt in tegen lek rijden?
Heb mijn lijstje met aanpassingen klaarliggen (de fiets komt jammer genoeg volgende donderdag binnen ipv vandaag)...
Ik noem eens op:
-de banden
-verstelbare stuurpen
-bel
-pikkel (of steun, hoe noem je dit?)
-dan een soort bagagerek met koffer voor aan de zadelpen (iemand hierin ideeen want dat vind ik niet zo direct. Moet je eerst de bagagerek kopen en dan de koffer of bestaat de 2 ineen?)
-handvaten vervangen door zachtere handvaten ipv die rubberen
-pedalen.. zitten er pedalen op de fiets? Ik wil iig mooie met van die pinnetjes erop
-mijn suntourzadelpen monteren (als dit samen gaat met die bagagerek..), anders een andere verende zadelpen kopen
-zadel vervangen door comfortzadel van cube
-power lights van cube (mooie kleine ronde lampjes)

FM zal de onderdelen vervangen en enkel de opleg rekenen zei hij.

En als laatste, zou die fiets op deze manier comfortabel zijn? Of gaat de overgang van een stadsmodel enorm zijn? (mij lijkt het te doen als ik op de cube van mijn zoon zit, je ligt niet zoals op een sportfiets en zou 1 maat te groot nemen omdat je stuur dan hoger komt. Ben 1.78 en zou dan "21 nemen).

Tips, raad en kritieken... ik hoor het allemaal graag.

Heb vandaag wel mailtje gekregen van Batavus. Had mijn prob uitgelegd en gevraagd wat er mij het beste zou passen uit hun gamma qua aandrijving. Zij raden zonder trapkrachtsensor aan of ION technologie met het PLUS programma erop geprogrammeerd. Kent iemand dit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:01:
Heb de FM gebeld en hij zou tot 2,5 breed kunnen in de Cube. Nu zag ik deze band: http://www.maxxis.com/catalog/tire-474-123-grifter (wegligging vind ik niet erg, ben slak in de bochten lol. Vooral de weerstand is belangrijk)
Ziet er een beetje een all round band uit. Wat denken jullie hiervan. En kan daar produkt in tegen lek rijden?

Tips, raad en kritieken... ik hoor het allemaal graag.
Ik zou mij niet teveel fixeren op de banden; noppen op een mtb lijken mij prima maar die gebruik je toch niet op een stads- of tourfiets? Welk nut zou dat kunnen hebben?

Hier nog een link naar de bandenspecialist - wij zijn tenslotte leken en kunnen alleen maar eigen ervaringen projecteren ;)

http://www.fietsersbond.n...LjU9-zO2cQCFUPJtAodo2kAcA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Zemo zou va Kw 18 leverbaar zijn is nu va Kw 20 geworden daar baal ik van .:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi ik wens jullie hele fijne Paasdagen .

Gr harry-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janemmers
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2022
Snelle E bike onder de 20 kilo (met accu eraf). Ik heb zelf al gegoogeld. Ik zag een Stevens E Triton 45 (= 21,8 kilo, weet niet met of zonder accu). Kan iemand mij vertellen of dit gewicht incl of excl. accu is.
Andere ideeën zijn van harte welkom

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Fabrikant of dealer al gevraagd? Ik verwacht zonder accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janemmers
Ik ga morgen op bezoek bij een dealer. Ik verwacht trouwens dat dit het gewicht inclusief accu is. Onvoorstelbaar wat een laag gewicht

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
janemmers schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:02:
Ik verwacht trouwens dat dit het gewicht inclusief accu is.
janemmers schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:02:
Onvoorstelbaar wat een laag gewicht
Het is inderdaad onvoorstelbaar dat het inclusief accu is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Eindelijk, mijn fiets is klaar na de valpartij, van de week ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mijn Batavus Razer is kaal +/- 20.5 kg exc accu, +/- 23.5 kg inc accu.

Het is allemaal niet zo spannend, kan makkelijk wat lichter, maar behalve als je hem de trap op moet sjouwen maakt gewicht erg weinig uit, zeker niet in Nederland.

En zelfs als je bergop gaat is een kilo meer of minder niet zo spannend.. dat is op het totaalgewicht 1-1.5%, wat zich zeer zeker niet vertaald in 1-1.5% prestatie verschil (Rol en vooral luchtweerstand wegen altijd mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janemmers
Het gewicht moet als het even kan onder de 20 kilo blijven. Dat is het maximum gewicht dat op mijn fietsdrager mag op het dak van de auto. In de specs van de fietsendrager staat max 20 kilo. Ongetwijfeld is deze getest met meer kilo's. Maar ik wil geen gezeur met de verzekering als er iets gebeurt.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:19

vhal

ಠ_ಠ

neographikal schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:25:
Eindelijk, mijn fiets is klaar na de valpartij, van de week ophalen :)
Die is lang uit de running geweest....

Week 15, hopelijk goed nieuws voor mij :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
janemmers schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:42:
Het gewicht moet als het even kan onder de 20 kilo blijven. Dat is het maximum gewicht dat op mijn fietsdrager mag op het dak van de auto. In de specs van de fietsendrager staat max 20 kilo. Ongetwijfeld is deze getest met meer kilo's. Maar ik wil geen gezeur met de verzekering als er iets gebeurt.
Deze is 14,5 inclusief accu http://evbud.com/news/306/
Wel nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
janemmers schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:42:
Dat zou met de Razer wel moeten lukken (maar fabrikanten zijn vaak optimistisch, dus weeg het eindresultaat!)

1. Accu eraf!
2. Verwijder je zadelpen en pedalen. Eventueel ook de spatborden+drager, maar dat is wel wat meer klooien vanwege de bedrading van de verlichting en de rare montage van de achterdrager. Sowieso is dit goed voor je benzine verbruik!
3. Afhangende van je dak-drager kan je je voorwiel verwijderen. Dat kan heel simpel bij de Razer, zal niet bij elke fiets even simpel zijn (Naafdynamo, schijfremmen, rollerbrakes e.d. maken dit iets lastiger).

Verder zijn de MTB versies allemaal een syuk lichter omdat die geen drager en spatbroden hebben. Monteer slicks en je wint vaak alweer een halve kilo. Voor dagtochtjes kan je een speciaal dragertje monteren en SKS heeft plenty afneembare spatbordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Als k het zo lees dan is die Cube met z'n 2à kg batterij inbegrepen toch wel een lichte fiets?
Alhoewel ik op mijn zoektocht dit tegenkwam: file:///Users/Victor/Desktop/≥%20electrische%20fiets%20batavus%20fuego%20OP=OP%20van%20€%202249%20nu%20999%20euro%20-%20Elektrische%20fietsen%20-%20Marktplaats.n.webarchive

Deze zou 21 kg wegen (met batterij?). In ieder geval, spotgoedkoop... Zou voor mij een ideale fiets kunnen zijn. Ik heb info gevraag, normaal moet je een fiets inruilen en transport betalen. Hij wil het doen voor 1100 Euro alles inbegrepen en zonder fiets in te ruilen. Lijkt op het eerste zicht zeer aantrekkelijk, temeer deze fiets 'normaal' 2300 en meer kost. Hij kreeg van de consumentenbond titel beste koop in 2014.
Allemaal heel leuk... jammer genoeg zijn er enkele grote minpunten:
De ervaringen van de gebruikers zijn blijkbaar niet positief. Batterij lijkt een pijnpunt en vooral een kleine radius te hebben (voor mij wel voldoende). Maar als dit echt zo'n slechte fiets is sta ik daar natuurlijk met problemen qua garantie. Heb geen dealer die me kan helpen dan, behalve ene, die wil de onderdelen wel op zich nemen, maar werkuren en eventuele verzendkosten van onderdelen moet ik zelf betalen. Jammer, want voor dat geld kan je niet sukkelen. Ah ja, vroeg rpijs voor tweede batterij...450 snollen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ah ja, mannenmodel hebben ze ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:21:[...]Deze is 14,5 inclusief accu http://evbud.com/news/306/Wel nog even geduld hebben.
Wow, dat is een mooie ontwikkeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sowieso is een dakdrager imho een beetje een k*toplossing, stevig meer verbruik, geluid, moeilijk erop te zetten (zeker met 20kg aan ebike), risico op beschadigen van de auto en nog slecht voor 't zwaartepunt van de auto ook. Ik heb een Spinder Hawk destijds gekocht voor achter de Aygo en dat werkt op zich goed, met twee fietsen achterop merk je bij die boodschappenkar dat er meer gewicht achter ligt maar thats it.

't Is met fietsendragers tegenwoordig uberhaupt een beetje uitkijken of het goed gaat met de bevestiging van elektrische fietsen, crankbevestiging altijd overslaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 06-04-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:41:
Als k het zo lees dan is die Cube met z'n 2à kg batterij inbegrepen toch wel een lichte fiets?
Alhoewel ik op mijn zoektocht dit tegenkwam: file:///Users/Victor/Desktop/≥%20electrische%20fiets%20batavus%20fuego%20OP=OP%20van%20€%202249%20nu%20999%20euro%20-%20Elektrische%20fietsen%20-%20Marktplaats.n.webarchive

Deze zou 21 kg wegen (met batterij?). In ieder geval, spotgoedkoop... Zou voor mij een ideale fiets kunnen zijn. Ik heb info gevraag, normaal moet je een fiets inruilen en transport betalen. Hij wil het doen voor 1100 Euro alles inbegrepen en zonder fiets in te ruilen. Lijkt op het eerste zicht zeer aantrekkelijk, temeer deze fiets 'normaal' 2300 en meer kost. Hij kreeg van de consumentenbond titel beste koop in 2014.
Allemaal heel leuk... jammer genoeg zijn er enkele grote minpunten:
De ervaringen van de gebruikers zijn blijkbaar niet positief. Batterij lijkt een pijnpunt en vooral een kleine radius te hebben (voor mij wel voldoende). Maar als dit echt zo'n slechte fiets is sta ik daar natuurlijk met problemen qua garantie. Heb geen dealer die me kan helpen dan, behalve ene, die wil de onderdelen wel op zich nemen, maar werkuren en eventuele verzendkosten van onderdelen moet ik zelf betalen. Jammer, want voor dat geld kan je niet sukkelen. Ah ja, vroeg rpijs voor tweede batterij...450 snollen;)
Dat is geen werkende link Victor :-)
Pagina: 1 ... 42 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.