DHL schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:20:
In de heuvels ging dat zelfs nog met 25 nm en rotatiesensor. Dan geraak ik tegen 12 a 15 km per uur boven.
Pfff, ombouw wil ik echt niet doen, maar dan zal ik zoeken naar de meest luxe fiets met rotatiesensor zeker.
Maar voor zover ik zie zijn dit allemaal goedkoop afgewerkte fietsen.
Roffeltje, zo'n ION kunnen ze die niet volledig naar je wensen programmeren? En heb jij die 50 NM sterke motor gereden?
Ik heb altijd op een racefiets/mountainbike gereden en maakte dan tourtochtjes van rond de 80/100 km, na een (permanente) voetblessure was dit niet meer mogelijk en ben vorig jaar overgestapt op een fiets met ondersteuning. Na vele proefritjes kwam ik uit op de kalkhoff endeavour impulse s11 met een Shimano Alfine naafversnelling, 11-speed want ik wilde vanwege het onderhoud geen derailleur meer.
Het 2015 model heeft inmiddels ook een belt aandrijving ipv ketting dus nog minder onderhoud nodig.
Over de ondersteuning:
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 70 Nm De fiets biedt 4 trapondersteuningsstanden.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Verder beschikt deze fiets over een climb assist welke je kan instellen, ik woon in het noorden van Nederland dus heb ik deze niet nodig, bij mij staat ie op gemiddeld waardoor ik nu al een steil viaduct over schiet zonder noemenswaardig veel kracht te zetten.
Ook handig is de Shift Sensor technologie,je kunt altijd schakelen terwijl je trapt, ook bergop.
Ik heb bewust gekozen voor het Duitse model ivm de krachtige motor (350w) en accu (Impulse Li-Ion 36V / 612Wh)
De actieradius is in mijn geval (90 kg) nog zo'n 80 km op de hoogste stand, ik rij dan gemiddeld 30 km/u maar meestal rij ik 20/25 km/u en dan is 140 km mogelijk.
Nu heb ik het over een Duits model, de fiets wordt nl. gefabriceerd bij Derby Cycle waar ook de Focus vandaan komt.
Sinds 2014 is van dit type ook een Nederlandse versie,komende uit dezelfde fabriek, de Gazelle Impulse EM Speed op de markt gekomen maar met een 250W (45Nm) motor en alleen met 10 Shimano XT versnellingen.
Model 2015 beschikt inmiddels ook over een belt aandrijving.
Ik zou zeker een proefrit adviseren, Kalkhoff heeft veel dealers in Ned/Belgie en de Gazelle is overal wel verkrijgbaar. Voor uitgebreidere specs zie de sites van Kalkhoff/Gazelle.
Ik rij met minimale trapkracht toch nog makkelijk 20/25 km/u en kan nog steeds mijn tourtochten van rond de 80 km rijden.
[
Voor 1% gewijzigd door
mguzz op 30-03-2015 12:19
. Reden: aanvulling ]