Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.473 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:02
Je kan er van alles aan programmeren, ik heb nu op endless sphere ook de vraag uit staan of ik de gashendel wat minder gevoelig kan maken. Ook als je bewust gas geeft is het een beetje overkill zoveel power op het vlakke. Nadeel is als je de heuvels in gaat, je de fiets weer aan de computer moet hangen om de full power instelling er weer op te zetten.

http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=28&t=58780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

Vlassie1980 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:46:
Is er trouwens met een Bafang motor ook de mogelijkheid om het koppel te verlagen? Dus dat de max snelheid wel even hoog blijft maar hij wat minder snel van zijn plaats komt.
Koppel is gelinkt aan de amperes (poweroutput) van de controller, een lagere stand is dus ook minder koppel. Maargoed dan in die stand ook een veel lagere snelheid. Het jammere is eigenlijk dat de gashendel eigenlijk een aan/uit knop is ipv een variabele gashendel. Punt voor verbetering :)

@opperpanter.

De breaklever ombouwen. Het elektronische gedeelte in de breaklever kun je demonteren, moet je overigens wel de breaklever doorfrezen om het draadje met connector eruit te krijgen. Je houdt dan een kabel met aan het uiteinde een verend pinnetje over (soort knopje). Aan het pinnetje zit een magneet gekoppeld, die langs een hallsenor gaat. Origneel is 'induwen pinnetje = motor aan', je wilt juist'induwen pinnetje = motor uit'' Dit doe je door het knopje open te maken en de hall sensor naar de andere kant in de omhuizing te verplaatsen. Ik heb vervolgens bovenop het pinnetje een rubbertje verlijmt zodat het knopje iets groter is. Vervolgens heb ik deze langs mijn duimgas geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 568384 op 12-03-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
De gashendel van de Bafang is proportioneel. Je moet m alleen ff goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:46:Is er trouwens met een Bafang motor ook de mogelijkheid om het koppel te verlagen? Dus dat de max snelheid wel even hoog blijft maar hij wat minder snel van zijn plaats komt.
tuurlijk, startstroom verlagen

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 12-03-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bgttje schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:16:
De gashendel van de Bafang is proportioneel. Je moet m alleen ff goed instellen.
Hoe heb jij hem ingesteld? Via de start / end voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Heeft iemand hier al eens met een Sparta ION gereden die 50 Nm geeft? Het schijnt dat dit een fiets is waar je zelf haast niks moet doen. Zou dit waar zijn? Zo ja, overweeg ik toch mijn Stream weg te doen voor zo ene.. Zou er wellicht niet veel op verliezen, bij de dealer kost die nog altijd 2400 euro en krijg je als het goed is 10 procent korting. Zijn er die niks geven. Ik zou hem wel op tweedehands durven zetten aan 1800 Euro met de zakken erbij. Heeft maar 500 km. Denk dat dat wel moet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Opperpanter2 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:37:
Mijn andere fiets met een hub motor heeft ook een gashendel. Die motor is echter niet zo krachtig, dus dan is het geen issue. Deze motor is lomp sterk en je moet dus goed oppassen.
Ook zonder gashendel moet je oppassen. Als je hem op zijn hoogste standje zet en je begint met trappen, maakt hij een wheelie.
Ja maar goed, dan begin je te trappen en dat doe je niet per ongeluk. Dit had ook kunnen gebeuren als je voor een verkeerslicht staat te wachten en er staat iemand voor je. Dan heeft die opeens een fiets in de nek.
Nogmaals: er is dus een reden waarom dit niet als een fiets wordt gezien. En ik betwijfel ook of een dergelijke constructie door de wetgever wordt toegestaan op een elektrische bromfiets (want dat is het dus).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 15:44:
[...]

Ja maar goed, dan begin je te trappen en dat doe je niet per ongeluk. Dit had ook kunnen gebeuren als je voor een verkeerslicht staat te wachten en er staat iemand voor je. Dan heeft die opeens een fiets in de nek.
Nogmaals: er is dus een reden waarom dit niet als een fiets wordt gezien. En ik betwijfel ook of een dergelijke constructie door de wetgever wordt toegestaan op een elektrische bromfiets (want dat is het dus).
Beetje een non-argument, als je in de auto per ongeluk met je voet op het gaspedaal duwt, kun je voorligger ook aardig hard raken.....
En we kunnen het er over eens zijn dat dit niet helemaal volgens de wet van de fiets is, ook al een aantal keren besproken hier... Kunnen we het niet gewoon op de techniek houden hier aub, iedereen is volwassen genoeg hier om verantwoordelijk te zijn op de weg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Anoniem: 568384 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:23:
[...]

Hoe heb jij hem ingesteld? Via de start / end voltage?
Je kan hem alleen instellen met een programming cable meen ik? Heb jij die? Heb wel de onderdelen besteld, eens kijken of ik nog kan solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

Hallo even een update na mijn bericht van vorige week Woensdag van mijn bezoek bij Merida om de city 408 te testen .
Nu zag ik het afgelopen weekend op de Hercules site dat er afgelopen Woensdag een
Roadshow was in Kevelaer ik ben daar naar toe geweest om de Hercules edison di2 te testen ik vond deze vergelijkbaar aan de Merida Qua fietsgedrag maar met losse handen fietsen begon deze niet te shimmyen ,en het di2 schakel systeem was voor mij een zeer positieve ervaring
Maar nu hadden ze ook een Zemo Ze 8 staan daar heb ik ook nog een proefrit op gemaakt
en die vond ik een super rijgedrag hebben en de Zemo 2015 model heeft ook een uitvoering
met de Di2 schakelsysteem .
http://www.zemo.com/product/zemo-ze-8-di2-2/
Ik wil deze gaan bestellen maar twijfel nog in welke kleur , ikzelf vind deze in rood wel erg mooi maar gewaagd , of toch voor wit te gaan of zwart is mijn laatste keuze .
Wat zou jullie voorkeur zijn ?

Gr harry-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 16:07:[...]Je kan hem alleen instellen met een programming cable meen ik? Heb jij die? Heb wel de onderdelen besteld, eens kijken of ik nog kan solderen...
Ja ik heb zo'n kabel. Ik zal ff mijn instellingen opzoeken. Kom er zo op terug.
Update: dus niet. Ik zie dat ik de laatste instellingen nog niet heb geprintscreened.
Doe ik morgen.

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 12-03-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anoniem: 568384 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:23:[...]Hoe heb jij hem ingesteld? Via de start / end voltage?
Idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 16:14
Ik wil deze gaan bestellen maar twijfel nog in welke kleur , ikzelf vind deze in rood wel erg mooi maar gewaagd , of toch voor wit te gaan of zwart is mijn laatste keuze .
Wat zou jullie voorkeur zijn ?

Gr harry-b
Rood vind ik de mooiste, wit en zwart zijn in wezen vormen van grijs ;)
Enige puntje met rood is dat je dan nog meer bekijks hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Ik heb de 750W Bafang motor dus niet vanwege dat enorme koppel. Ik vind de 250W genoeg voor de stad. Hij staat zo ingesteld dat ie zonder handgas max 250W=50% van de max. stroom(15A) levert en met handgas de volle 15Ax36V=genoeg. Ik ging gisteren de helling bij de Wassenaarse slag ff op en dat ging zonder erg hard te trappen en volgas met 21km/u in de 6e versnelling(van de 8 versnellingen)

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 12-03-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:46
Anoniem: 568384 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:09:
Gave fiets ja, zit er nou een soort van interne versnellingssysteem in die motor van die Turbo? Welke bandjes zitten erop, lijken wel slicks? Misschien wel extra bandjes erbij voor nat weer?
Banden zijn vermoedelijk Specialized Electrac Armadillo's, maar dat moet de eigenaar maar bevestigen ;)

Betreft slicks versus profiel: Het is niet zoals een auto :)

Hou er rekening mee dat je erg weinig contact oppervlak hebt met een asfalt band (toch redelijke bandenspanning anders gaat ie wringen in de bocht), dus een profiel (ik heb het niet over noppen!) is niet echt effectief. Er wordt door het profiel geen water afgevoerd. Daarom heeft het gros van de goede race banden ook geen profiel, een slick heeft het meeste contact.

Een noppenprofiel/spikes in zand/modder/ijs is natuurlijk een iets ander verhaal, bovendien pomp je die meestal net wat minder hard op. En ook dan zijn noppen op nat asfalt eerder slipperiger dan een goede slick met continue grip. In dit geval is namelijk het profiel er niet om water weg te voeren maar om te "happen".

Lang verhaal kort: op een verharde weg zijn soepele slicks het beste, ook als het nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dan ben ik wel benieuwd welke waardes je hebt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 22:39:
[...]
Lang verhaal kort: op een verharde weg zijn soepele slicks het beste, ook als het nat is.
Ik neem het graag van je aan, maar het gaat toch in tegen mijn logica. Nat rubber wordt volgens mij glad, als je dan vervolgens ook geen structuur hebt lijkt we dat je toch erg weinig houvast hebt bij nat weer.. Maar spreek niet uit ervaring, dus weet het ook niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
In tegenstelling tot een autoband gaat een fietsband niet aquaplaneren. De band is dusdanig gevormd dat hij het water al wegduwt. => Een band is dunner dan een profiel groef van een motor/autoband!

http://www.bike4travel.nl/article_info.php?articles_id=4
http://bicycles.stackexch...s-are-slicks-suitable-for
http://yarchive.net/bike/slicks.html
http://sheldonbrown.com/tires.html#tread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Anderzijds, als ik denk aan nat rubber dat toch glad blijft, moet ik zeggen dat dit in de praktijk inderdaad zo wel is.
Heb altijd gedacht dat het net daarom was dat je condooms met ribbeltjes kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een condoom heeft een stuk meer contact oppervlak dan een band tenzij je de slechts bedeelde man in de wereld bent of er iets heel erg mis is met je fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:33:
In tegenstelling tot een autoband gaat een fietsband niet aquaplaneren. De band is dusdanig gevormd dat hij het water al wegduwt. => Een band is dunner dan een profiel groef van een motor/autoband!

http://www.bike4travel.nl/article_info.php?articles_id=4
http://bicycles.stackexch...s-are-slicks-suitable-for
http://yarchive.net/bike/slicks.html
http://sheldonbrown.com/tires.html#tread
Leuke artikelen, weer wat geleerd. Profiel lijkt dus puur cosmetica, bij m'n volgende bandenaankoop daar dus maar eens wat minder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Belangrijkste voor wegligging zijn de soepelheid van het karkas en de compound. Helaas hebben wegligging en levensduur een negatieve correlatie. Uiteraard zijn er goede compromissen, dus het is nou ook weer niet zo dat een goede band meteen wegslijt ;)

Mijn persoonlijke voorkeur, behoorlijk breed gedragen bij vakantiefietsers (er zijn uiteraard altijd andere meningen).
.
Schwalbe Marathon/Big Ben/Big Apple/Allmotion reeksen zijn allemaal goed. Ik heb ze genoemd in breedte(grofweg, er zit overlapping in), de meeste mensen zullen uitkomen bij de Marathons. Dat is geen straf :)

Opvallend is dat Continental bij tourfietsers een slechtere naam heeft dan Schwalbe, daar waar hun GP4000s als race band vrijwel onverwoestbaar is. Specialized staat hoog op mijn verlanglijstje, ik wil die Armadillo ook een keertje testen. Maar eerlijk gezegd ben ik dik en dik tevreden met Schwalbe, dus het is meer een bevrediging van interesse dan een noodzaak.

Nog een pre voor Schwalbe, behoorlijk grote marktpenetratie, je kan ze makkelijk vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 13-03-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Anoniem: 568384 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:10:
[...]

Leuke artikelen, weer wat geleerd. Profiel lijkt dus puur cosmetica, bij m'n volgende bandenaankoop daar dus maar eens wat minder naar kijken.
Tot het gaat sneeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bij sneeuw heb je of dikke noppen (maar die gaan zelden passen) of spikes nodig. Het mini profiel van een gewone fietsband zal niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:10
roffeltjes schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:02:
Belangrijkste voor wegligging zijn de soepelheid van het karkas en de compound. Helaas hebben wegligging en levensduur een negatieve correlatie. Uiteraard zijn er goede compromissen, dus het is nou ook weer niet zo dat een goede band meteen wegslijt ;)

Mijn persoonlijke voorkeur, behoorlijk breed gedragen bij vakantiefietsers (er zijn uiteraard altijd andere meningen).
.
Schwalbe Marathon/Big Ben/Big Apple/Allmotion reeksen zijn allemaal goed. Ik heb ze genoemd in breedte(grofweg, er zit overlapping in), de meeste mensen zullen uitkomen bij de Marathons. Dat is geen straf :)

Opvallend is dat Continental bij tourfietsers een slechtere naam heeft dan Schwalbe, daar waar hun GP4000s als race band vrijwel onverwoestbaar is. Specialized staat hoog op mijn verlanglijstje, ik wil die Armadillo ook een keertje testen. Maar eerlijk gezegd ben ik dik en dik tevreden met Schwalbe, dus het is meer een bevrediging van interesse dan een noodzaak.

Nog een pre voor Schwalbe, behoorlijk grote marktpenetratie, je kan ze makkelijk vinden.
Ik vind die Big Ben's inderdaad wel mooie banden. Denk dat ze een aardige demping hebben en ook weinig rolweerstand. Ze liggen ook op Stromer's :9

Het is dan wel even checken of die banden vervolgens niet mijn spatborden gaan raken.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik heb de artikelen niet gelezen maar motorbanden en fietsbanden zullen er een vergelijkbaar idee op na houden.
Bij motorbanden is het profiel ook niet interessant voor de waterafvoer. Naast het uiterlijk heeft het profiel maar een functie: Wrijving en daarmee dus temperatuur in de banden brengen. Het is uiteindelijk de bandentemperatuur die er voor zorgt dat je de bocht niet uitvliegt. Een koude band heeft geen grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Hierbij de instellingen van mijn Batavus Mamboo met 250W motor:
https://dl.dropboxusercon...fang250Winstellingen.docx

voor mn Batavus vouwfiets zijn deze instellingen niet goed. Veel teveel vermogen.

[ Voor 54% gewijzigd door bgttje op 13-03-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:33:
[...]
Het is dan wel even checken of die banden vervolgens niet mijn spatborden gaan raken.... :+
Ja, dat is bij de Razer ook zo'n misser. Als ze nou 50mm banden erop hadden gedrukt was hij ideaal geweest. 42mm is leuk, maar het komt toch niet in de buurt van de Big Apples op mijn Santos. Met wat persen passen misschien nog 45mm banden, maar meer lijkt me onmogelijk. Ook wel lastig is dat je dan weer met een band zit die terug moet, dus ff proberen is ook niet zo makkelijk.

Wat ik nog het stomste vind is dat een deel van het probleem zit in de cleane bevestiging van de achterdrager. Deze loopt ONDER het spatbord door naar de achterbug, ipv rechttreeks naar de achterpoten. Gewoon dubbel onhandig

1. Je kan geen dikkere band monteren omdat er een stuk metaal onder je spatbord zit.
2. Direct naar de achterpoten is veel stijver. Scheelt al snel 5-10 kg draagkracht.

Form over function :X

Ik heb al een mailtje naar Batavus gestuurd met mijn op en aanmerkingen op die fiets. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:03
Heb ik indertijd over de eerste versie software gedaan, en ze deden er ook wat mee.
Daardoor hadden we ineens veel meer opties op het ION display .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Batavus moet blij met ons zijn... net voor mijn vrouw de 53cm dames Razer besteld.

Haar Batavus rijdt eigenlijk niet meer zo prettig (kleine mankementjes en een motor die een tikkie bromt, geen goed teken!). Nou is dat ding onze kilometer kampioen van 50k+ met twee kinderzitjes, dus het is ook wel een beetje klaar. Mijn fiets werd zoveel mogelijk ingepikt, van de week presteerde ze het zelfs om er een tweede zitje op te schroeven. :o

Het is dat ik zoveel van haar hou! :+

Ze was eerst van plan haar fiets "op" te rijden, maar ik denk dat we dat moment eigenlijk al bereikt hebben. Gisteren toch maar eens aangegeven dat ik het wel een goed idee vind om haar fiets ook maar te vervangen en ze was nu toch wel in voor dat idee.

In verband met het tweede zitje voor haar toch maar het damesmodel (scheelt wat capriolen bij het stoplicht!), zij liever dan ik. Ik heb zelf namelijk een hekel aan damesfietsen vanwege de mindere stijfheid. Nu is de Razer behoorlijk strak dus ik geloof er wel in. In het ergste geval weigeren we hem en bestellen we alsnog de heren versie.

En dan schoonmoeder lief met de derde en laatste Padova easy maar naar een Batavus Stream migreren, dan zijn we wel weer klar met de lokale middenstand sponsoren. :X

Ach ja, ik heb enige hoop dat we langer met de Razers gaan doen dan met de Padova's. Het is meer ons type fiets met toch wat minder dingen die gaan rammelen (jasbeschermers, kettingkasten, verende budget voorvorken e.d.) . Ook denk(hoop!) ik dat de Yamaha motor met geintegreerde krachtsensor wat minder ingewikkeld is dan die ION met die enorme kabelboom van voornaaf (motor) naar achternaaf (krachtsensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:37:
Hierbij de instellingen van mijn Batavus Mamboo met 250W motor:
https://dl.dropboxusercon...fang250Winstellingen.docx

voor mn Batavus vouwfiets zijn deze instellingen niet goed. Veel teveel vermogen.
Thanks.

Ik zie dat jij je throttle compleet anders hebt ingesteld, namelijk gekoppeld aan het PAS level op je display.
In standje 0 geeft je throttle veel minder power dan in standje 9 denk ik?

Zou voor mij ook een optie zijn.
Echter idealiter heb ik in standje 0 (geen trapondersteuning) toch volledige throttle.
Maar dan minder gevoelig. Ooit wel eens met die Start Voltage en End Voltage gespeeld?
Start current verlagen zou ook kunnen helpen, maar volgens mij staat die standaard al op 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:48:[...]Thanks.Ik zie dat jij je throttle compleet anders hebt ingesteld, namelijk gekoppeld aan het PAS level op je display.In standje 0 geeft je throttle veel minder power dan in standje 9 denk ik?Zou voor mij ook een optie zijn.Echter idealiter heb ik in standje 0 (geen trapondersteuning) toch volledige throttle.
Maar dan minder gevoelig. Ooit wel eens met die Start Voltage en End Voltage gespeeld?
Start current verlagen zou ook kunnen helpen, maar volgens mij staat die standaard al op 10%.
Klopt. Dit geeft namelijk een hele zachte extra duw in de rug die dan bij een hoger PAS level wat agressiever wordt. Ik wil heel soepel kunnen rijden zonder steeds het PAS level te hoeven veranderen. De versnellingen vind ik belangrijker. Ik gebruik de meeste keren PAS level 3/4/5(als ik met m'n vrouw fiets op 2) en gebruik de throttle als er een helling is bijv. in de duinen/brug. Ik merk wel als ik m op PAS level 9 zet dat m'n accu snel leeg is als ik dan ook nog eens de throttle gebruik. Ik heb 1 van mn 10Ah accu's wel eens na 11km leeggereden. Reed ik wel bijna 30km/u(rechtop zittend) met een stevige tegenwind. Gelukkig heb ik standaard altijd 2 accu's op m'n fiets. Bij een lange rit door de duinen bijv. op n winderige dag neem ik nog een derde accu mee, los in de tas. Gebruik overal XT60 connectoren dus dat is makkelijk om te zetten. De vaste 2 accu's op m'n fiets schakelen via een relais. De accu die ik aanzet bedient dan de motor. Is 1 leeg dan zet ik die uit en schakel dan de andere in. 10 sec. werk.
End Voltage staat op 39V bij mij. Start current stond origineel op 100%.

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 14-03-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:51:
[...]

Klopt. Dit geeft namelijk een hele zachte extra duw in de rug die dan bij een hoger PAS level wat agressiever wordt. Ik wil heel soepel kunnen rijden zonder steeds het PAS level te hoeven veranderen. De versnellingen vind ik belangrijker. Ik gebruik de meeste keren PAS level 3/4/5(als ik met m'n vrouw fiets op 2) en gebruik de throttle als er een helling is bijv. in de duinen/brug.
Vind je het niet irritant dan dat je throttle eigenlijk maar weinig doet? Als je echt harder wil, moet je toch juist alsnog door de PAS levels heen schakelen?

Start current 100% is wel hoog zeg. Op zich kan dat wel met jou instellingen denk ik, omdat de throttle gekoppeld is aan het PAS level, en dus meestal beperkt is in zijn max current.

Ben benieuwd waar die van mij op staat. Als die op 100% staat bij mij, dan kan ik die al flink omlaag zetten om een wat rustigere throttle te krijgen.

Ik rij eigenlijk alleen maar met de throttle, dus die is belangrijk. Op endless sphere geven ze aan dat ik de throttle in current mode is speed mode moet draaien.
Klinkt ook logisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Opperpanter2 op 14-03-2015 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:39:[...]Vind je het niet irritant dan dat je throttle eigenlijk maar weinig doet? Als je echt harder wil, moet je toch juist alsnog door de PAS levels heen schakelen? Start current 100% is wel hoog zeg. Op zich kan dat wel met jou instellingen denk ik, omdat de throttle gekoppeld is aan het PAS level, en dus meestal beperkt is in zijn max current.Ben benieuwd waar die van mij op staat. Als die op 100% staat bij mij, dan kan ik die al flink omlaag zetten om een wat rustigere throttle te krijgen.Ik rij eigenlijk alleen maar met de throttle, dus die is belangrijk. Op endless sphere geven ze aan dat ik de throttle in current mode is speed mode moet draaien. Klinkt ook logisch.
Ik rij t liefst zo min mogelijk met de throttle. Mn accu's lopen dan te gauw terug in capaciteit als je 'm constant gebruikt. En..........het maakt je lui. Bovenal gaat het toch om fietsen. Ik fiets 30-45km op n dag en wil dan voelen dat ik inspanning heb geleverd. De instellingen die ik nu heb heb ik al ruim 1000km en die bevallen mij t best. Throttle in current mode maakt bij mij weinig verschil. Mijn gashendeltje werkt heel mooi proportioneel dus prima zo.
Op Endless Sphere zitten eigenlijk alleen mountain bikers met dikke motoren dus voor mij minder interessant. Ik wil juist de beste instellingen voor een stadsfiets, die dan zo soepel mogelijk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Als ik een "blazen" bui heb is het wel lachen. Je gaat elke ebike voorbij de heuvel op of met harde tegenwind. Op stand 9 en vol gas ben ik nog geen ebike tegengekomen die sneller gaat(maar die zijn er natuurlijk wel). Het koppel is gewoon fenomenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:14:
[...]

Ik rij t liefst zo min mogelijk met de throttle. Mn accu's lopen dan te gauw terug in capaciteit als je 'm constant gebruikt. En..........het maakt je lui. Bovenal gaat het toch om fietsen. Ik fiets 30-45km op n dag en wil dan voelen dat ik inspanning heb geleverd. De instellingen die ik nu heb heb ik al ruim 1000km en die bevallen mij t best. Throttle in current mode maakt bij mij weinig verschil. Mijn gashendeltje werkt heel mooi proportioneel dus prima zo.
Op Endless Sphere zitten eigenlijk alleen mountain bikers met dikke motoren dus voor mij minder interessant. Ik wil juist de beste instellingen voor een stadsfiets, die dan zo soepel mogelijk rijdt.
Ik ben benieuwd of ik de throttle wat beter krijg. Zal ook lastig vergelijken zijn jouw 250W met mijn 750W wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:29:[...]Ik ben benieuwd of ik de throttle wat beter krijg. Zal ook lastig vergelijken zijn jouw 250W met mijn 750W wellicht.
Als ik n 750W zou hebben zou ik de stroom begrenzen naar een 500W model(max 20A). Wat moet je hier met 750W? Bovendien heb je dan minder storingen ook. Alle problemen die ik lees gaan over die grote vermogens motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:32:
[...]

Als ik n 750W zou hebben zou ik de stroom begrenzen naar een 500W model. Wat moet je hier met 750W? Bovendien heb je dan minder storingen ook. Alle problemen die ik lees gaan over die grote vermogens motoren.
Zit ik ook aan te denken. Maar de reden waarom ik de 750W heb gekozen is omdat er mee in de heuvels wil kunnen rijden. Offroad. En dan heb je toch wat power nodig, al zal 500W (nominaal) wellicht ook voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:33:[...]Zit ik ook aan te denken. Maar de reden waarom ik de 750W heb gekozen is omdat er mee in de heuvels wil kunnen rijden. Offroad. En dan heb je toch wat power nodig, al zal 500W (nominaal) wellicht ook voldoende zijn.
Nou, wees er gerust op dat die 500W(nominaal) met 1000W in volgas modus echt wel door een terrein komt. Je hebt toch ook versnellingen! Bovendien is die 750W niet robuust genoeg om constant al dat vermogen te blijven pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2, omdat ik in de PAS instellingen mijn speed ook procentueel heb ingesteld werkt mijn gashendel zo mooi. Bijv. sta ik in een stand met 44% speed dan druk ik die 56% er met de gashendel bij mits er natuurlijk niet teveel weerstand(tegenwind/helling) op de weg is want de current bepaald het afgegeven vermogen. Daarom heeft de current instelling voor m'n gashendel geen nut.
Sta ik bijv.in stand 6 en druk m'n gashendel in dan gaat ie echt wel voorruit.
Door al deze instellingen kan ik ook precies even snel.....nou ja, eerder langzaam als mijn vrouw fietsen. Ook niet onbelangrijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 14-03-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Allen
de laatste dagen erg rustig hier .
In mijn post van 12 Maart heb ik aangegeven dat ik voor de Zemo ze-8 di2 ga .
Ik ga die bestellen bij een FM die er geen dealer van is ,ik heb in deze veel vertrouwen maar kan hem wel kan leveren via de Zemo dealer .
Kleur was nog een vraag maar ben er wel uit het gaat rood worden .
Nu gaat het nog om de frame hoogte voor mij is de geschikte hoogte 58 a59 cm minus 4 cm voor de zadelpen vering , dan kom ik uit op ca 54 a55 cm .
Maar nu heeft de Zemo een paralellogram vering die heeft een hoogte van 99 mm
http://byschulz.speedlifter.com/produkte/sattelstuetzen/
Nu kan ik geen geomatrie vinden van de Zemo waardoor ik de juiste maat kan bepalen .
De FM waar ik de fiets wil bestellen gaat vragen bij de zemo dealer vragen of deze de geometrie weet van de Zemo maar dat hoor ik waarschijnlijk pas Woensdag .
Gevoelsmatig zou ik denken om voor de 50 cm te gaan .
iemand een idee of ervaring met de frame maat in combinatie met deze zadelpenvering ?
Gr harry-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Hoe lang ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi ik ben 180 cm , binnen lengte been is 87 cm .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Om aan te geven, ik ben 1.70 en toch heb ik met een Padova van 57cm rondgereden met verende pen. Ik heb daarvoor gekozen vanwege de lengte van de bovenbuis (hoe langer hoe sportiever). In jouw geval kan je best relatief klein gaan (meer rechtop), maar 50cm is volgens mij te klein.

Uiteraard moet de fabrikant uitsluitsel geven, maar +/-55 cm lijkt me een stuk beter passen, dan zou je nog genoeg zadelpen moeten hebben voor het parallelogram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi roffeltjes
Bedankt voor je info , ben benieuwt of de FM meer te weten komt van de Zemo dealer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik denk dat je geen miskoop gaat doen aan een Zemo, ik kende het bedrijf niet maar als ik naar de fietsen en componenten kijk ziet het er allemaal prima uit. Ook een beetje eigenzinnige vormgeving. Volgens mij meer dan prima fietsen.

Ze leveren zelfs Gates Carbon drive modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ harry,

Mijn cube is een 160cm frame met suntour parallelogram. Ik moet de zadelpen op z'n laagst zetten en ik ben 186cm. 55cm voor jou lijkt me dan wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik ben een 1.78m, heb een 53 cm met suntour zadelpen (dat is ook zoiets) en die is juist gepast voor mij. Staat op de laagste stand tot net tegen de geveerde zadelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De fm van Harry doet het juiste, namelijk de info opvragen bij de fabrikant, want maatvoeringen vertalen heel slecht over merken. Er is geen standaard.

1. Hoe meet men de zadelbuis? Center-Top? Center-Center? Dat scheelt al snel 2 cm.
2. Men kan ook werken met "virtuele" maten omdat het geen traditionele diamant frames zijn.
3. Eigenlijk is de lengte van de bovenbuis doorgaans belangrijker dan de lengte van de zitbuis.

Wat dat betreft heb ik de pest aan fabrikanten die geen geometrie plaatsjes op hun site zetten (hallo Batavus, Sparta en Gazelle!). Gelukkig heeft Batavus een erg goede klantenservice die snel en adequaat reageert op emails(ik ben serieus onder de indruk als IT-er!), maar het zou niet nodig moeten zijn.

Ze moeten gewoon de geometrie en alle onderdelen per type nummer in een PDF proppen die een kritische koper kan downloaden. Niet voor niets dat top merken als Koga en Gaastra dat wel netjes doen. Kleine moeite(ze hebbn dat soort documenten ook voor interngebruik!), groot gemak. sterker nog, zelfs de FM krijgt van Gazelle en Batavus niet standaard die info tenzij ze het opvragen. En dan volgt het gekke.. je krijgt de info zonder problemen, dus er is geen reden dit direct te verstrekken.

Zo heb ik Batavus moeten mailen over het type nummer van de achternaaf ivm een draaischakelaar, heb ik de geometrie van de damesmodellen moeten opvragen en ga ik straks met een meetlatje mijn voorlamp standaard nameten om een langere te kopen.

Zonde van mijn tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Dennis
160 cm frame je bedoeld denk ik 60 cm ?

@ DHL
Als jou frame 53 cm is plus 4 cm voor de verende zadelpen is dan 57 cm en als jij hem op bijna de laagste
stand hebt staan met jouw lengte ,dan is voor mij 55cm plus 10 cm voor de verende zadelpen is dan 65 cm
waarschijnlijk dan te hoog .

@ roffeltjes
Ik ben bij Merida geweest en heb daar proef gereden met de city 408 51cm stond op het frame ,maar toen ik later naar de geometrie ging kijken kwam ik er achter dat de 51 cm incl de verende zadelpen was en de zitbuis hoogte apart vermeld stond en was 48 cm ik heb daar Merida over gebeld , ze zijden goed opgemerkt is een foutje van ons .
Dus in hoever kun je dan op de opgegeven frame maten vertrouwen ?

@ Vlassie1980
Alle Zemo fietsen hebben Gates carbon met uitzondering met de Nuvinci naaf .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 655057 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:53:
@ Vlassie1980
Alle Zemo fietsen hebben Gates carbon met uitzondering met de Nuvinci naaf .
That is not entirely true ;)
http://www.zemo.com/produkt-kategorie/e-bikes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Vlassie1980

Ja man je hebt helemaal gelijk ik bedoelde ook met naafversnelling .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39
Vandaag telefoontje van de FM; er is een nieuwe motor onder de fiets gezet. :)

Dat is mooi, dan kan ik weer fietsen.

Ik was nu op mijn oude fiets (Qwic Trend3) en 25 km/h is niet zo snel. Ben blij als ik weer wat vlotter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:55:
Vandaag telefoontje van de FM; er is een nieuwe motor onder de fiets gezet. :)

Dat is mooi, dan kan ik weer fietsen.

Ik was nu op mijn oude fiets (Qwic Trend3) en 25 km/h is niet zo snel. Ben blij als ik weer wat vlotter kan.
Ik was ff kwijt wat voor fiets je ook alweer had, volgens mij een speed-pedelec?
Wel netjes van Bosch dan, doen toch wel goed aan aftersales en hebben ook de garantie van het oudere model verlengd.

Maar ben toch altijd wel huiverig over de 2 jaar garantie, Flyer geeft volgens mij als enige echt 5 jaar garantie op alle onderdelen behalve de accu. Zal je net zien dat mijn motor net na de 2 jaar de geest geeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:55
Met betrekking tot een eventuele accu revisie voor mijn Union fiets (Tranz-x systeem met accu type JD-PST Li-Polymer 24v 10AH 240 WH)

Iemand die goede ervaringen heeft (of juist niet) met Miton uit Utrecht ?

Voor € 285 worden de cellen uit mijn accu vervangen en de lader gecontroleerd. De accu gaat dan van 10 Ah naar 13 Ah met Samsung cellen.

2 andere revisiebedrijven zitten op € 340 en € 385 voor dezelfde revisie.

Als iemand nog een goede tip heeft (omgeving Tilburg) houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

@Harry, die verende zadelpen is van suntour geloof ik en dat is ook zo'n trapeziumvormige die achteruit veert. Dat is meer dan 4 cm hoor. Dat zal zoiets in de zin zijn van wat jij wil kopen qua zadelpen. Ik kom normaal voor mij inderdaad uit op maat 57 max 58.
Ik denk dat jij een 55 nodig zal hebben zonder zadelpen met 59 met een normaal verende zadelpen, maar dat je zal kunnen rijden met 65 (dus die lange zadelpen gerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Noppesnada schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:44:
Met betrekking tot een eventuele accu revisie voor mijn Union fiets (Tranz-x systeem met accu type JD-PST Li-Polymer 24v 10AH 240 WH)

Voor € 285 worden de cellen uit mijn accu vervangen en de lader gecontroleerd. De accu gaat dan van 10 Ah naar 13 Ah met Samsung cellen.

Ik snap niet zo goed waarom een revisie goedkoper zou kunnen zijn dan een nieuwe accu?
Nieuwe accu's kunnen ze aan de lopende band maken, dus efficientie voordeel.
Revisie moeten ze eerst de oude cellen er uit halen, de nieuwe er in zetten en testen.
Kans op probleempjes,mismatches, etc is veel groter lijkt me.
Je bespaart iets op het materiaal (geen nieuwe behuizing nodig, geen nieuw bms nodig), maar hoe kan dat opwegen tegen efficientieverlies door maatwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:55
Opperpanter2 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:41:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom een revisie goedkoper zou kunnen zijn dan een nieuwe accu?
Nieuwe accu's kunnen ze aan de lopende band maken, dus efficientie voordeel.
Revisie moeten ze eerst de oude cellen er uit halen, de nieuwe er in zetten en testen.
Kans op probleempjes,mismatches, etc is veel groter lijkt me.
Je bespaart iets op het materiaal (geen nieuwe behuizing nodig, geen nieuw bms nodig), maar hoe kan dat opwegen tegen efficientieverlies door maatwerk?
Wat ik gelezen heb is dat ze bij de introductie van de fiets (en dus de accu) een hele berg reserveaccu's maken die vervolgens jaren op de plank blijven liggen. Dat maakt de levensduur van een "nieuwe" accu er niet beter op.

Als er nu 1 universele accu was voor iedere fiets dan was het qua massaproductie een stuk eenvoudiger. Nu zijn er accu's in alle vormen en maten en merkgebonden.

De cellen daarentegen in de accu zijn wel universeel in maat en uitvoering en dus in de oude behuizing te vervangen.

Bovenstaande heb ik ook maar op diverse sites gelezen, dus het is geen eigen wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DHL schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:15:
@Harry, die verende zadelpen is van suntour geloof ik en dat is ook zo'n trapeziumvormige die achteruit veert. Dat is meer dan 4 cm hoor. Dat zal zoiets in de zin zijn van wat jij wil kopen qua zadelpen. Ik kom normaal voor mij inderdaad uit op maat 57 max 58.
Ik denk dat jij een 55 nodig zal hebben zonder zadelpen met 59 met een normaal verende zadelpen, maar dat je zal kunnen rijden met 65 (dus die lange zadelpen gerekend)
Hoi DHL
De zadelpenvering die jij dan hebt ,heb je die dan achteraf gemonteerd ? want de originele is de gewone .
heb je dan deze ?
http://byschulz.speedlifter.com/produkte/sattelstuetzen

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 655057 op 17-03-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Noppesnada schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:50:
[...]
Wat ik gelezen heb is dat ze bij de introductie van de fiets (en dus de accu) een hele berg reserveaccu's maken die vervolgens jaren op de plank blijven liggen. Dat maakt de levensduur van een "nieuwe" accu er niet beter op.
Ik heb ook eens ergens gelezen dat de slijtage van een Li-ion accu al begint wanneer die net gefrabiceert is en de fabriek verlaat, dan zal als deze 3 jaar op "de plank" in opslag ligt de kwaliteit , ongebruikt en stof happende ook niet beter zijn dan 70+ :)

En reken maar dat de FM zijn al te oude accu's (en investeringen) graag aan de klant 8)7 om die reden zou willen slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Eerlijk gezegd ken ik geen FM met accu's op de plank, dus daar hoef je ze echt niet van te beschuldigen. Doorgaans is het een kwestie van de importeur mailen en dan hebben ze hem een paar dagen later.

Maar dat die accus niet aan de lopende band worden gemaakt lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39
Vlassie1980 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:15:
[...]

Ik was ff kwijt wat voor fiets je ook alweer had, volgens mij een speed-pedelec?
Wel netjes van Bosch dan, doen toch wel goed aan aftersales en hebben ook de garantie van het oudere model verlengd.

Maar ben toch altijd wel huiverig over de 2 jaar garantie, Flyer geeft volgens mij als enige echt 5 jaar garantie op alle onderdelen behalve de accu. Zal je net zien dat mijn motor net na de 2 jaar de geest geeft :P
Speed-pedelec inderdaad Victoria Monaco. Nieuwe motor kost normaal 6-700 euro. Dus als ie over anderhalf jaar weer stuk is hebben we een probleem.
Noppesnada schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:44:

Ik heb hier een verzoek naartoe gestuurd om mijn Bosch accu te reviseren, dat konden ze niet. Als je binnen google op accu reviseren zoekt komen zij best vaak naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Harry, ik heb deze :https://www.bike-components.de/en/Suntour/SP-12-NCX-Sattelstuetze-p31627/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:22:
[...]

Speed-pedelec inderdaad Victoria Monaco. Nieuwe motor kost normaal 6-700 euro. Dus als ie over anderhalf jaar weer stuk is hebben we een probleem.

[...]

Ik heb hier een verzoek naartoe gestuurd om mijn Bosch accu te reviseren, dat konden ze niet. Als je binnen google op accu reviseren zoekt komen zij best vaak naar boven.
Je ziet wel dat sommige bedrijven al imitatie accu's leveren voor Bosch.
http://www.accu-company.nl/nl/321-bosch-fietsaccu

Maar voor de huidige generatie is er volgens mij nog geen imitatie, jammer want het scheelt een slok op een borrel. Ach, mijn accu doet het na een jaar nog prima en ik merk nog geen capaciteitsverlies. Ik laad hem na elke rit op, dus zowel op het werk als thuis en zorg er ook voor dat dat op kamertemperatuur gebeurt.

Heb ook een hoes om die Bosch accu zitten, zou beter zijn voor de actieradius maar volgens maakt het geen fluit uit. Is wel handig voor stoten en beschadigingen dus ik laat hem er wel gewoon op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Roffeltjes. Mijn Mountainbike heeft nog voldoende dikke remblokken, maar de blokjes zijn al 10 jaar oud.
Heeft het nut om nieuwe te kopen? Ik ga er dan vanuit dat deze oude hard zijn geworden en nieuwe een stuk zachter zullen zijn? Het zijn V-Brakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:15:
Eerlijk gezegd ken ik geen FM met accu's op de plank, dus daar hoef je ze echt niet van te beschuldigen. Doorgaans is het een kwestie van de importeur mailen en dan hebben ze hem een paar dagen later.

Maar dat die accus niet aan de lopende band worden gemaakt lijkt me logisch.
@ roffeltjes, ik beschuldig geen FM. Ik ben wat de FM het met je eens dat ie echt geen voorraad zal aanhouden van die ozo kwetsbare Li-ion accu;s.

Wat betreft de importeur, die zal ze wel op voorraad hebben, denk je ook niet?
-
Opperpanter2 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:46:
--- Mijn Mountainbike heeft nog voldoende dikke remblokken, maar de blokjes zijn al 10 jaar oud.
Heeft het nut om nieuwe te kopen? Ik ga er dan vanuit dat deze oude hard zijn geworden en nieuwe een stuk zachter zullen zijn? Het zijn V-Brakes.
Ik heb gisteren de rem blokken achter vervangen, de oude waren zover dat het metaal er door kwam (dat hoorde je ook tijdens het remmen). Het zijn V-remmen en op dubbelwandige allu velgen. In het remblok stond met een ingebakken pijl de draairrichting van de velg ingegeven, is dat tegenwoordig de gewoonte?

[ Voor 35% gewijzigd door racinfo op 18-03-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DHL schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:32:
Harry, ik heb deze :https://www.bike-components.de/en/Suntour/SP-12-NCX-Sattelstuetze-p31627/
Hoi DHL
Duidelijk jou zadelpen heb je nadien erop gezet ,opbouw hoogte van de Suntour is 11mm meer dan die
op de Zemo zit , dus moet 55cm frame maat in mijn geval kunnen .
Maar zoals roffeltjes al schreef het beste is de geometrie afwachten , ik had gehoopt deze vandaag te krijgen , ik wacht het af .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@ Opperpanter. Geen idee joh, ik weet weinig van rubbercompounds en hun langere eigenschappen :)

Rubber wordt harder door verdamping van olien/additieven, maar of het dusdanig verschil maakt? Ik durf wel aan te nemen dat de blokken sowieso al vrij hard waren toen je ze kocht, anders gingen ze niet zolang mee. Ik denk dat je dus gewoon door kan rijden met die blokken.

En hoewel je ervan uit kan gaan dat nieuwe blokken zachter zijn, zijn er dusdanig veel smaken op de markt dat ik er geen enkele voorstelling van kan maken.

Ik ben heel simpel, ik laat me bij twijfel leiden door de FM:
Stadsfiets: ik laat mijn FM er nieuwe blokken indrukken, ongeveer 3 keer per jaar (dan zijn ze ook echt wel op.
Op mijn wedstrijd fiets gaan ze elk half jaar (zijn ze ook wel op), of veel sneller als het echt geregnd heeft. In wedstrijden rem je belachelijk veel. Ook dan weer de FM omdat er dan toch wel wat dingetjes gedaan moeten worden en ik lui ben.
Trainingsfiets om de zoveel jaar, ik rij die veel minder wild
Vakantiefiets: Net als jij al 10 jaar dezelfde blokken, maar daar rijd ik veel minder mee en ben ik nog nooit het gebergte mee in geweest. Ik rem dus nauwelijks met dat ding. Een trektocht door de Alpen is zeker twee stel blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 13:19

tomic

Smexylittlebabe!

Ik heb een vraag over de afbouw van snelheid. De fiets stopt niet op 25 km/u opeens met ondersteuning maar gaat afbouwen vanaf +/- 22 km/u. Verschilt dit per merk? Ik wil graag tegen de 25 KM aan rijden mét ondersteuning.

Ik denk aan een Batavus E-Go Milano met Bosch moter/accu of evt. de Sparta B-Special

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn Batavus blijft bekrachtigen tot 25 en dan gaat de bekrachtiging heel stillekes aan weg om op 27 niets meer te doen. Het gaat zo geleidelijk dat je het haast niet voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Anoniem: 655057 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:54:
[...]

Hoi DHL
Duidelijk jou zadelpen heb je nadien erop gezet ,opbouw hoogte van de Suntour is 11mm meer dan die
op de Zemo zit , dus moet 55cm frame maat in mijn geval kunnen .
Maar zoals roffeltjes al schreef het beste is de geometrie afwachten , ik had gehoopt deze vandaag te krijgen , ik wacht het af .
Ja inderdaad, dat is niet de originele pen. Met de originele pen zou ik wat speling gehad hebben in de hoogte, nu heb ik geluk dat de laagste stand tot tegen de suntour juist mijn maat is. Mocht ik 1 maat groter genomen hebben kon ik die suntour niet gebruiken. Men zegt altijd dat je bij twijfel beter een maat 'te klein' neemt. In ieder geval die zadelpen van suntour is steeds verhuisd van fiets tot fiets die ik had. Ik wil werkelijk niets anders meer. Was eerst wat zoeken voor de gepaste spanning (bij suntour kan je die regelen, ik zag bij jouw zadelpen dat je de veer moet kiezen). Ben nu wel 10 kg bijgekomen tot de volle 90 kg dus zou ik in feite weer even de pen iets harder moeten zetten. Als ik me niet vergis schrijven ze voor dat de pen 1 cm moet inzakken als je plaatsneemt. Om zeker te zijn zou ik dat nog eens moeten opzoeken.

Nu even over het comfort... we hadden het al eens over de bandenspanning. Ik zet die altijd maximaal hard. (tot zelfs een halve kilo meer), in de hoop dat je dan makkelijker fietst. Ten koste van comfort natuurlijk.
Als men opgeeft tussen 4 en 8 bar, zou je dan bij 4 bar echt veel meer weerstand hebben? Of is dit verwaarloosbaar zodat ik voor comfort kan kiezen en de minimumspanning kan aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

En dan sorry voor 3 posts na elkaar...
Heb het al een paar keer gehad over mijn uithoudingsprobleem. Is altijd slechter aan het worden en durf er niet aan te beginnen om weer te fietsen...

Zou een handig persoon eventueel een motor in mijn voorwiel kunnen steken, deze aansluiten op de bestaande batterij en enkel een duimgas om die motor te activeren? Of gaat mijn originele motor dan niet meer helpen door de pas sensor?
Verdorie he, moest iemand er nu gewoon een duimgas kunnen tussenzetten ik zou de gelukkigste man ter wereld zijn. Kan dat echt niet? Kabel rechtstreeks naar motor en duimgas of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DHL schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:40:
[...]Nu even over het comfort... we hadden het al eens over de bandenspanning. Ik zet die altijd maximaal hard. (tot zelfs een halve kilo meer), in de hoop dat je dan makkelijker fietst. Ten koste van comfort natuurlijk.
Als men opgeeft tussen 4 en 8 bar, zou je dan bij 4 bar echt veel meer weerstand hebben? Of is dit verwaarloosbaar zodat ik voor comfort kan kiezen en de minimumspanning kan aanhouden?
Nogmaals, zie de links over banden breedte en aanbevolen bandenspanning. Je gaat sneller met zachtere banden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
DHL schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:45:
Heb het al een paar keer gehad over mijn uithoudingsprobleem. Is altijd slechter aan het worden en durf er niet aan te beginnen om weer te fietsen...

Zou een handig persoon eventueel een motor in mijn voorwiel kunnen steken, deze aansluiten op de bestaande batterij en enkel een duimgas om die motor te activeren? Of gaat mijn originele motor dan niet meer helpen door de pas sensor?
Verdorie he, moest iemand er nu gewoon een duimgas kunnen tussenzetten ik zou de gelukkigste man ter wereld zijn. Kan dat echt niet? Kabel rechtstreeks naar motor en duimgas of zoiets?
Simpel gezegd:
Als de spanning van de ketting valt bij een middenmotor, is de ondersteuning ook weg.
Anders gezegd: Een middenmotor ondersteunt de kracht die jij op de trappers zet.

Dit zegt genoeg over wat een naafmotor met je bestaande ondersteuning doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
tomic schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:38:
Ik heb een vraag over de afbouw van snelheid. De fiets stopt niet op 25 km/u opeens met ondersteuning maar gaat afbouwen vanaf +/- 22 km/u. Verschilt dit per merk? Ik wil graag tegen de 25 KM aan rijden mét ondersteuning.

Ik denk aan een Batavus E-Go Milano met Bosch moter/accu of evt. de Sparta B-Special
Dit is door Bosch eigenlijk bewust gedaan. De 25 km/u grens kan als een muur werken als de ondersteuning bij 25 km/u ineens ophoudt.

Ben je bang voor die grens. Overweeg dan een dongle voor een Bosch motor (SX2 Dongle, BikeSpeed of Badass). Deze hebben geen negatieve impact op de levensduur. Je motor gaat niet sneller draaien o.i.d.

Voor de Yamaha zijn er ook een paar dongles verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja inderdaad, dat is niet de originele pen. Met de originele pen zou ik wat speling gehad hebben in de hoogte, nu heb ik geluk dat de laagste stand tot tegen de suntour juist mijn maat is. Mocht ik 1 maat groter genomen hebben kon ik die suntour niet gebruiken. Men zegt altijd dat je bij twijfel beter een maat 'te klein' neemt. In ieder geval die zadelpen van suntour is steeds verhuisd van fiets tot fiets die ik had. Ik wil werkelijk niets anders meer. Was eerst wat zoeken voor de gepaste spanning (bij suntour kan je die regelen, ik zag bij jouw zadelpen dat je de veer moet kiezen). Ben nu wel 10 kg bijgekomen tot de volle 90 kg dus zou ik in feite weer even de pen iets harder moeten zetten. Als ik me niet vergis schrijven ze voor dat de pen 1 cm moet inzakken als je plaatsneemt. Om zeker te zijn zou ik dat nog eens moeten opzoeken

Bedankt voor je toelichting .

Tot voor kort was ik niet op de hoogte met de e-bike materie ik ben mij gaan inlezen op het net , en hier op het forum , ik ben veel wijzer geworden zeker dank hier op het forum waar veel kennis aanwezig is mijn dank is groot .
Maar even terug te komen op de ideale frame hoogte , als ik er een koop die bij benadering voor mij geschikte maat heeft , met een normale verende zadelpen heb ik de mogelijkheid om ruim naar beneden of naar boven bij te stellen .
Nu heeft de Zemo model 2015 standaard de paralellogram zadelpen , vraag is kan ik ook met deze genoeg naar beneden of boven bijstellen indien nodig ?
Ik heb met de zemo 2014 proefgereden deze had de normale verende zadelpen , maar was mij toen nog niet bewust van de opbouwhoogte van de nieuwe zadelpen anders had ik dit wel gevraagd , of dat met de nieuwe ook is .
Deze Zemo is vanaf week 18 leverbaar heb ook nog even de tijd , ik ga op zeker ook gezien de prijs van deze e-bike 3,2 K .
Ik wacht nog op de geometrie van de fiets, heb helaas nog niets gehoord .

Gr harry-b

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 655057 op 19-03-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Volgens mij moet je je ideale maat nemen min de extra hoogte van de verende pen. En dan zal je omlaag en omhoog kunnen. Vermits ze normaal aanraden 4cm te rekenen voor een verende zadelpen kwam ik dus van 57 uit op 53. Maar vermits die suntour zadelpen langer is kan ik niet meer omlaag met het zadel. Nu is de vraag in welke mate Zemo rekening houdt met die zadelpen vermits die er standaard opzit. Bij merken zoals Batavus, Sparta, Koga,... houden ze geen rekening met de lengte van de zadelpen. Dus ik vermoed bij andere merken ook niet. Staat er geen model in de toonzaal waar je zelf eens met de meter aan de slag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:15

vhal

ಠ_ಠ

Snap eerlijk gezegd niet waarom de levertijd zo lang moet zijn voor bepaalde modellen e-bikes. Inmiddels tik ik de vier maanden al weer aan maar halverwege heb ik mijn order veranderd. Mijn Merida staat overigens nog steeds op week 15...

Af en toe denk ik dat ze die fietsen smeden met heet ijzer en veel vuur... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Dank @home en DHL. @Home: Doet jou ondersteuning het dus nog wel óp 25 KM/u? Die Badass ziet er wel makkelijk te bevestigen uit. Maar is dat ook zo (bij een Batavus Milano?)

En heeft er iemand ervaring met de BikeSpeed key? Dat lijkt nog wel het meest makkelijke om 'aan' en 'uit' te kunnen zetten.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, de importeur die koopt een x aantal fietsen, als die op zijn en opnieuw moet bestellen dan is ie de laatste in de rij. Nou is nederland wel een grote markt, maar zelfs dan gaat dat wel ff duren.

Er is ook al een levering issue met Shimano 8 speed naven, die waren ook op. Zoiets werkt wel even door.

Dus dubbel pech: Onverwacht grote vraag naar E-Bikes en een onderdelen tekort.

Wat dat betreft denk ik dat dit nog niet voorbij is. De forenzenmodellen zijn populair en dat zal nog wel even dooorlopen, toch wel veel autorijdende collega's die me onder 4 ogen hebben ondervraagd over dat ding (schaamte is hoog onder mannelijke collega's!). Ik zag vandaag trouwens ook voor het eerst een tiener met zo'n fiets. Als de scooter naar de weg moet verwacht ik dat veel ouders zoon en (vooral) dochterlief liever op een e-bike gaan zitten. Er zit dus echt nog wel rek in de groei.

Een E-bike is gewoon super geschikt voor Nederland en de markt is fietsen gewend, dus de drempel is relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DHL

In de toonzaal staat enkel 2014 model , ik kan dus niet passen of meten , 2015 model komt kw 18 binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 23:19:
Wat dat betreft denk ik dat dit nog niet voorbij is. De forenzenmodellen zijn populair en dat zal nog wel even dooorlopen, toch wel veel autorijdende collega's die me onder 4 ogen hebben ondervraagd over dat ding (schaamte is hoog onder mannelijke collega's!). Ik zag vandaag trouwens ook voor het eerst een tiener met zo'n fiets. Als de scooter naar de weg moet verwacht ik dat veel ouders zoon en (vooral) dochterlief liever op een e-bike gaan zitten. Er zit dus echt nog wel rek in de groei.

Een E-bike is gewoon super geschikt voor Nederland en de markt is fietsen gewend, dus de drempel is relatief laag.
Ik merk wel dat de e-bike steeds meer wordt geaccepteerd, maar het gaat wel met muizenstapjes. Toen ik 3 jaar geleden begon met e-biken naar mijn werk kreeg ik vooral verbaasde reacties. Ben zelf 35 en in de bloei van mijn leven, waarom ga je dan op een e-bike zitten :P

Denk ook dat Speed Pedelecs en sportievere modellen ervoor gaan zorgen dat er meer acceptatie gaat plaatsvinden.

Gaat er trouwens nog iemand naar de opstapdag van elektrischefietsen.com? Ik ga 11 april in Amersfoort een kijkje nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
11 April in Amersfoort. Interessant!

@Tomic:
In stand Tour is 25 km/u de grens waar het echt ophoud. In stand Turbo is dit 27 en een beetje. De laatste 2 km/u merk je goed dat het minder wordt om vervolgens helemaal te stoppen.
Ik heb zelf ervaring met de BikeSpeed (niet RS maar doet hetzelfde). Deze zit nu 1,5 jaar probleemloos op de fiets.

Als ik nu een dongle zou kopen zou het absoluut een Bikespeed RS worden. Het voordeel van de Badass is de makkelijk montage. Het nadeel de batterijen. Bij de Bikespeed RS moet de motor aan een kant open. De kant open moet, heeft alleen maar een afdekkap, daar zit verder geen moeilijke (garantiegevoelige) electronica achter. Voor garantieproblemen hoef je dus niet bang te zijn.
De Bikespeed heeft geen batterijen, zit door de montage positie net zo goed afschermt van water als Bosch eigen onderdelen en blijft netjes de correcte snelheid aangeven.

Daarom is voor mij de keuze niet zo moeilijk.

@Vlassie:
Acceptatie van E-bike in het forenzen landschap wordt beter maar blijft moeilijk. Hele hordes blijven het idee houden dat een E-bikes een electrische snorfiets met trappers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Athome, wordt bij jouw systeem de snelheid nog steeds gehalveerd?
En voor de badass, moet je daar niks voor demonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DHL schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:41:
Badass is heel simpel, kastje over de Bosch sensor schuiven en de magneet iets verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:15

vhal

ಠ_ಠ

Bij de bikespeed RS moet je je crank nog even verwijderen (dacht ik). Ik bestel hem nog even mee zodra mijn fiets binnen is als de 27km/h 'muur' erg hinderlijk is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
DHL schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:41:
Bij alle systemen behalve de Bikespeed RS wordt de snelheid gedeeld (meestal gehalveerd)

Badass hoef je inderdaad niets voor te demonteren.

Bij de Bikespeed RS moet inderdaad een crank gedemonteerd worden om de afdek kap te kunnen verwijderen. Beide is geen moeilijk werk. Voor de crank is het juiste gereedschap wel erg handig

[ Voor 20% gewijzigd door Athome op 20-03-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zo te zien hoef je niks te demonteren al het om de Yamaha gaat.... verleidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:46:
[...]Ik merk wel dat de e-bike steeds meer wordt geaccepteerd, maar het gaat wel met muizenstapjes
Nou, ik denk dat je de mate van acceptatie onderschat. Ik zie in Amsterdam nu elke dag wel meerdere (forens) ebikes, wat een enorm verschil is met 5 jaar geleden toen we echt de enigen waren. De toename is echt wel het tienvoudige te noemen (ik gok zelfs een stuk hoger!).

Het is uiteraard nog steeds een kleine markt (verreweg de meeste forenzen gebruiken fietsen), maar de groei is vooralsnog enorm omdat we nog erg ver van de verzadiging af zitten. De "ouderen"markt daarentegen zal veel dichter tegen zijn max aan zitten, maar is weer vele malen groter.

Daarom verwacht ik dat dit nog wel een tijdje een groeimarkt blijft, de sportieve modellen zijn bij alle fabrikanten in backorder, dus de vraag is nu al groter dan het aanbod, dit terwijl de acceptatie nog groeit. Bovendien kan het niet anders dan dat de benzine prijzen stijgen.

Tel daar dan nog de (voorzichtige) aanval op scooters bij op en ik denk dat het een heel gezonde business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
DHL schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:45:

Ik zit er aan te denken mijn ombouwset (voorwielmotor) te verkopen, heb nog een BBS02 liggen die ik dan ook op mijn tourfiets kan zetten. Mijn set heeft ook een gashendel, en gaat zo'n 30-31km/h.
Ik betwijfel echter of dat voor jou iets gaat zijn, aangezien je goed de heuevel op moet kunnen, en dat is met een voorwiel motor niet zo makkelijk (zonder zelf flink te trappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Maar dan moet je dat nog aangesloten krijgen op dezelfde batterij. Ik moet gewoon de juiste persoon eens tegenkomen. Een elektrische motor draait toch als hij massa en stroom krijgt. Dus zou ik zeggen als je een kabel trekt naar de motor en deze onderbreekt met een duimgas zou dat toch moeten werken? Dan zou je toch voorbij die electronica gaan zoals pas en rotatiesensoren?

Roffeltje, als je ooit tuned op de yamaha... zeker je ervaringen delen he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Athome schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:06:
11 April in Amersfoort. Interessant!

@Tomic:
In stand Tour is 25 km/u de grens waar het echt ophoud. In stand Turbo is dit 27 en een beetje. De laatste 2 km/u merk je goed dat het minder wordt om vervolgens helemaal te stoppen.
Ik heb zelf ervaring met de BikeSpeed (niet RS maar doet hetzelfde). Deze zit nu 1,5 jaar probleemloos op de fiets.

Als ik nu een dongle zou kopen zou het absoluut een Bikespeed RS worden. Het voordeel van de Badass is de makkelijk montage. Het nadeel de batterijen. Bij de Bikespeed RS moet de motor aan een kant open. De kant open moet, heeft alleen maar een afdekkap, daar zit verder geen moeilijke (garantiegevoelige) electronica achter. Voor garantieproblemen hoef je dus niet bang te zijn.
De Bikespeed heeft geen batterijen, zit door de montage positie net zo goed afschermt van water als Bosch eigen onderdelen en blijft netjes de correcte snelheid aangeven.
Oke, dus In Eco en Tour is de ondersteuning met 25km/u weg en in Sport en Turbo is 27 km/u de grens. Is dit specifiek voor Bosch of ook voor Yamaha (volgens mij zijn dit de beste accu's?).

Hoe maak je overigens bij de Bikespeed de kap van de motor open? Kan iemand dat met twee linkerhanden? En als dat al zo is, wat doe je als de kap open is? Iemand een Bosch instructie?

@ Iedereen:
Er wordt vaak gesproken over forensenmodellen. Wat is nou typische top 3 forensenfiets? Ik wil namelijk vanmiddag een Batavus Milano E-Go kopen met 25 km op de teller voor € 1800,- (ex demo van FM). Lijkt mij een prima forensenfiets voor het geld? Of is elke dag 55 KM op zo'n ding niet te doen? :F

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De beschrijving voor het aansluiten zit van de Bikespeed zit er bij.
Het openen van de kap kan voor iemand met 2 linkerhanden lastig zijn (ligt er aan hoe links die handen zijn).
Het lastigste is de crank verwijderen. De kap is alleen maar een paar schroefjes.
Voor het verwijderen van de crank zijn er vast wel Youtube filmpjes.

Forensenmodellen:
Een fiets is erg persoonlijk dus een typsich forensmodel is niet echt aan te wijzen.
Een forensmodel is voor een mij een fiets dat makkelijk fietst en met licht actieve zithouding. Een fiets die uitnodigt om er een beetje een tempo op na te houden zonder dat je gelijk bezweet overkomt.

[ Voor 31% gewijzigd door Athome op 21-03-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DHL schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:03:
Maar dan moet je dat nog aangesloten krijgen op dezelfde batterij. Ik moet gewoon de juiste persoon eens tegenkomen. Een elektrische motor draait toch als hij massa en stroom krijgt. Dus zou ik zeggen als je een kabel trekt naar de motor en deze onderbreekt met een duimgas zoudat toch moeten werken? Dan zou je toch voorbij die electronica gaan zoals pas en rotatiesensoren?Roffeltje, als je ooit tuned op de yamaha... zeker je ervaringen delen he!
DHL, bedoel je dit: heb je een kale motor? Die zou je dan moeten aansturen met een PWM controller bijv. 1 van deze: http://em3ev.com/store/in...=product/category&path=38
en dan uitzoeken welke handgas heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Deze bedoel ik van em3ev.com:
http://em3ev.com/store/in...ct&path=38&product_id=136

Nog 1:

Je kan hier ook n duimgas op zetten en dan de PAS uitzetten/niet aansluiten.
https://bmsbattery.com/eb...tral-motor-ebike-kit.html

Bij mijn Bafang motor hoef je ook geen PAS te gebruiken. Je kan puur op handgas rijden. En de middenmotor is zeer betrouwbaar. Ok, jouw ketting en tandwielen slijten harder maar je hebt een berg koppel _/-\o_ Een naafmotor heeft te weinig power, heb je weinig aan. Heb de Stella hier gehad met voorwielmotor maar dat is helemaal niets qua koppel. Zelfs de Stella Modena(70Nm) die mijn vrouw nu heeft is toch een stuk minder dan de Bafang qua koppel.

[ Voor 97% gewijzigd door bgttje op 21-03-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:03:
Maar dan moet je dat nog aangesloten krijgen op dezelfde batterij. Ik moet gewoon de juiste persoon eens tegenkomen. Een elektrische motor draait toch als hij massa en stroom krijgt. Dus zou ik zeggen als je een kabel trekt naar de motor en deze onderbreekt met een duimgas zou dat toch moeten werken? Dan zou je toch voorbij die electronica gaan zoals pas en rotatiesensoren?

Roffeltje, als je ooit tuned op de yamaha... zeker je ervaringen delen he!
DHL
daar komt meer voor kijken, ook al zou de motor sensorloos zijn dan nog heb je 3 draden met daaraan 3 motorwikkelingen die aangestuurdt moeten worden!

Minimaal een fietscomputer is benodigt om deze 3 motorwikkelingen te kunnen aansturen. Zo de motor op de accu aansluiten zou wel pracht van een magneet opleveren maar draaien homaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
tomic schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:49:
[...]

Oke, dus In Eco en Tour is de ondersteuning met 25km/u weg en in Sport en Turbo is 27 km/u de grens. Is dit specifiek voor Bosch of ook voor Yamaha (volgens mij zijn dit de beste accu's?).

Hoe maak je overigens bij de Bikespeed de kap van de motor open? Kan iemand dat met twee linkerhanden? En als dat al zo is, wat doe je als de kap open is? Iemand een Bosch instructie?

@ Iedereen:
Er wordt vaak gesproken over forensenmodellen. Wat is nou typische top 3 forensenfiets? Ik wil namelijk vanmiddag een Batavus Milano E-Go kopen met 25 km op de teller voor € 1800,- (ex demo van FM). Lijkt mij een prima forensenfiets voor het geld? Of is elke dag 55 KM op zo'n ding niet te doen? :F
Dit is wel specifiek voor Bosch, Yamaha kan ik niet bevestigen.

Als ik even mag inhaken: Denk dat de Merida's wel echte forensenfietsen zijn. Ben er na 9000km nog steeds zeer over te spreken. De Batavus Milano E-Go die je beschrijft zou niet mijn keuze zijn. Ik zie dat toch meer als een recreatieve fiets die je pakt voor een boodschap of een rondje fietsen in de zomermaanden. Daarnaast heeft de Milano een Active Line motor, die ondersteunt net even wat minder als de Performance line.

Ik zeg niet dat de Batavus Milano E-Go een slechte fiets is voor woon-werk op die afstand maar het zou mijn keus niet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
tomic schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:49:
[...]
Wij hebben in 5+ jaar op Padova Easy's een enorm pak kilometers gereden (minimaal wereld rond per fiets), dat waren ook stads/tour fietsen (toen we ze kochten had je niet anders). Het is dus best goed te doen, maar ik prefereer sportievere types, dat is gewoon veel prettiger voor je zitvlak (meer gewicht op je armen) en je actieradius zuigt omdat je meer wind pakt.

Ik heb het een beetje opgelost door een maatje groter dan normaal te pakken waardoor ik heel gestrekt kon zitten (stuur laag en ver naar voren, lange bovenbuis), maar dat is niet ideaal. Sowieso gaat dat vanaf een bepaalde framemaat niet meer op omdat meestal vanaf een bepaalde maar de bovenbuis niet meer langer wordt (heeft o.a. een beetje te maken met de schaal, wielen groeien niet mee). Kortom, het kan wel, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Als het Batavus moet zijn vanwege de dealer: Ik zelf heb de Razer waar ik behoorlijk enthusiast over ben (wel stuur en grepen laten vervangen door wat bruikbaarder spul, moet met gesloten beurs kunnen!). Verder vind ik het aanbod van Merida interresant, een mooi sportief product.

Overigens zou ik met die afstanden wel een Bikespeed RS tuningkit overwegen (of een speedpedelec, maar dat is al snel veel duurder). 25km geeft al aan dat je veel rechte stukken hebt waar je flink kan doorpompen. Uiteraard is eigenbouw ook een optie, maar dan moet je bij andere adviseurs aankloppen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

racinfo schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:40:
[...]

DHL
daar komt meer voor kijken, ook al zou de motor sensorloos zijn dan nog heb je 3 draden met daaraan 3 motorwikkelingen die aangestuurdt moeten worden!

Minimaal een fietscomputer is benodigt om deze 3 motorwikkelingen te kunnen aansturen. Zo de motor op de accu aansluiten zou wel pracht van een magneet opleveren maar draaien homaar. ;)
Blijkbaar denk ik er te simplistisch over lol... Ik dacht dat je, zoals bij kleine electromotertjes, als je stroom en massa had dat dit voldoende was. Ligt dus toch beetje moeilijker.
In ieder geval, heb me gisteren een hometrainer besteld, misschien proberen mijn conditie een beetje beter te krijgen zodat het me weer zal lukken.
Op het einde van de zomer heb ik er namelijk veel minder last mee om de berg op te komen, wellicht door dagelijkse oefening. Nu in de winter beweeg ik totaal niet. Van bed naar zetel en omgekeerd. Mer in bed eigenlijk dan in de zetel. Begin beetje schrik te krijgen over de mogelijke gevolgen van nooit bewegen en altijd neerliggen..
Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.