Tsja, lijkt me niet dat hij onder garantie zal vallen, maar het is het proberen waard. Als dat niet lukt zou ik er overigens gewoon een tweede naast nemen. Nu leggen wij ook wel eens echt grote afstanden af (geen auto), dus een tweede accu is nooit weg in ons gezin. Misschien is een tweede accu voor jou niet zo zinvol
Volgens mij heb jij ook een S-Pedelec terwijl Neo en ik een "normale" hebben. Dat scheelt aanzienlijk.wmeester schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:29:
Zo'n 12500 km. Probleem is dat de enkele reis 28 km is en dat dus nog naar krapjes haal als ik wind tegen heb. Hele stuk op Tour stand fietsen kan natuurlijk. Mijn conditie verbeterd al. Maar moet niet te gek worden natuurlijk :-)
Blijf van mening dat 400Wh voor een S-Pedelec voor mijn route soms te krap is. Je ziet gelukkig wel dat er steeds meer fabrikanten voor een dikkere accu kiezen. Kalkhoff kan al 612Wh leveren en die kan ook meer laadcycli aan. Qwic heeft ook een mooie S-Pedelec met een 735Wh accu:
http://www.qwic.nl/nl-NL/...-rd9s.html:dutch%20orange
Maar Bosch moet dus iets gaan doen aan die 400Wh accu, met een beetje research proppen ze er makkelijk 600Wh in
Yamaha doet dit dan iets beter met 500 Wh voor hun middenmotor. Die 400Wh is voor mij hopelijk te doen maar ik moet wel de lader iedere keer meezeulen als ik gebruik maak van de sport/turbo stand.
Een extra accu a 750 euro of een extra lader a 160 euro is ook niet echt goedkoop te noemen
Een extra accu a 750 euro of een extra lader a 160 euro is ook niet echt goedkoop te noemen

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 27-02-2015 09:08 ]
Ja, ik zeul die lader dus ook altijd mee. Voor mijn vorige fiets was een extra lader maar 70 euro maar bij Bosch betaal je vaak al het dubbele.
Het is duur maar je merkt wel dat kwaliteit veel beter is....
Het is duur maar je merkt wel dat kwaliteit veel beter is....
Ik haal met mijn 612Wh accu van Kalkhoff op de Turbo stand rond de 55 km en dan rij ik tussen de 30 - 35 km/u
Grappig. Het is allemaal exemplarisch, dat merkte ik ook al bij de ION's. Ik heb 396 watt bij mijn Yamaha.
Ik haalde deze week makkelijk 50 km met de Yamaha (ik had nog sap over!), en daar zat vriiwel alleen Amsterdam in, dus dat is ontzettend goed. Hopen dat dat redelijk lang zo blijft.
Ik merk ook dat ik qua power echt geen drol verstook, de motor staat uit zijn neus te eten. Dat is erg leuk, ik kan zien hoeveel power de motor levert. Ik denk dat dat ook wel het veschil in actieradius met de ION's uitmaakt. Die had het met 25nm veel zwaarder ten op zichte van de 80nm(!) van de Yamaha.
Nog een observatie: De Yamaha gaat veel beter om met hoge cadans dan de ION. Dat is voor mij wel erg prettig, ik rij graag met 90 rpm+.
Negatief: Hij nokt er echt wel mee met 26 kmpu. Die hijgend/piepende ION van mijn vrouw haalt de 27.5.
Eigenlijk zou de wielmaat in de computer een paar cm kleiner moeten worden afgesteld, dan redt hij het net wel
Ik haalde deze week makkelijk 50 km met de Yamaha (ik had nog sap over!), en daar zat vriiwel alleen Amsterdam in, dus dat is ontzettend goed. Hopen dat dat redelijk lang zo blijft.
Ik merk ook dat ik qua power echt geen drol verstook, de motor staat uit zijn neus te eten. Dat is erg leuk, ik kan zien hoeveel power de motor levert. Ik denk dat dat ook wel het veschil in actieradius met de ION's uitmaakt. Die had het met 25nm veel zwaarder ten op zichte van de 80nm(!) van de Yamaha.
Nog een observatie: De Yamaha gaat veel beter om met hoge cadans dan de ION. Dat is voor mij wel erg prettig, ik rij graag met 90 rpm+.
Negatief: Hij nokt er echt wel mee met 26 kmpu. Die hijgend/piepende ION van mijn vrouw haalt de 27.5.
Eigenlijk zou de wielmaat in de computer een paar cm kleiner moeten worden afgesteld, dan redt hij het net wel
[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 27-02-2015 09:52 ]
Gewoon een Badassebikes box over je sensor heen gooien doet ook wonderen. Dan nokt hij er voorlopig niet mee 
www.badassebikes.com
www.badassebikes.com
Dat is natuurlijk inherent aan de spaakmagneet snelheidsmeting.
Had leuk geweest als hij gebruiker instelbaar is. 50kmpu is gewoon teveel van het goede. Wat mij betreft is 27-30kmpu zat.
Overigens is de term "chiptuning" misleidend, Ding geeft gewoon een magnetische puls op de helft van de snelheid als de gewone magneet. Je veranderd helemaal niks aan de motor of instellingen
Had leuk geweest als hij gebruiker instelbaar is. 50kmpu is gewoon teveel van het goede. Wat mij betreft is 27-30kmpu zat.
Overigens is de term "chiptuning" misleidend, Ding geeft gewoon een magnetische puls op de helft van de snelheid als de gewone magneet. Je veranderd helemaal niks aan de motor of instellingen
[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 27-02-2015 12:48 ]
Er zit ook geen verschil in de Bosch motor die tot 25 km gaat en de snellere variant. Alleen de software grijpt bij de normale variant sneller in. Heb nu ook een Badass en het is vooral makkelijk om net even op de 30 a 33 te gaan zitten. Als ik harder wil kan dat ook maar dan gaat de accu heel wat sneller leeg
Klopt inderdaad niet meer, ik heb een 3.1 versie en die deelt door 3. De 3.3 deelt door 2.
Ik heb meestal 10 of 11 op de teller staan dus dat gaat rond de 30~33 per uur
[ Voor 33% gewijzigd door Vlassie1980 op 27-02-2015 14:09 ]
Gezien jij vaak op de turbostand fietst, hoe is je kilometrage met zulke (ondersteunde) snelheden?Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:08:
Klopt inderdaad niet meer, ik heb een 3.1 versie en die deelt door 3. De 3.3 deelt door 2.
Ligt er ook aan wat de wind doet. Ik rijdt meestal op Tour, bij Sport of Turbo is het net of je een dikke Amerikaan met 6 liter motor hebt en zie je echt dat de stroom heel snel wordt verbruikt.vhal schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:26:
[...]
Gezien jij vaak op de turbostand fietst, hoe is je kilometrage met zulke (ondersteunde) snelheden?
Je moet eigenlijk deze link gebruiken om het te checken, klopt redelijk:
http://www.bosch-ebike.de...eichweiten-Assistent.html
Je hoeft er natuurlijk geen 50 mee te rijdenroffeltjes schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:44:
Dat is natuurlijk inherent aan de spaakmagneet snelheidsmeting.
Je hebt helemaal gelijk.. maar: Ik ken mezelf
Ik hou hem gewoon lekker standaard qua ondersteuning, die fiets krijgt al genoeg op zijn donder.
Ik hou hem gewoon lekker standaard qua ondersteuning, die fiets krijgt al genoeg op zijn donder.
Bafang zal goed werken hier. Echter..............op t moment dat je een gashendel hebt............tja, hoe moet ik het zeggen.........je gebruikt het heel vaak. Het koppel is gewoon enorm. Indien je volgas geeft moet je gewoon meer accucapaciteit hebben. Het is gewoon te relaxed om te fietsen..............als ik een fiets met een krachtsensor gebruik is het pure armoe. Mijn vrouw heeft zo'n fiets en het is afzien!!!!!!!!racinfo schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:01:...]Bij keuze van de Bafang middenmotor, let op de diameter van het trapashuis, die varieert nog weleens bij div. bakfietsen en uitvijlen ervan is geen optie.
Dat is nogal subjectief. Ik vind fietsen zonder krachtsensor heel erg vervelend.
Je stopt met trappen en dat ding schiet door (helaas standaard bij Bafang). Dat is wat mij betreft niet relaxed fietsen, maar een gigantische ergernis. Dat is overigens ook geen lolletje met schakelen, met name bij een naaf versnelling.
Ik kan me best voorstellen dat je een Bafang met duimschakelaar wil als je echt niet meer vooruit komt, maar om nou te zeggen dat het lekker fietst? Ik vind het vreselijk. Lijkt toch meer op scooterrijden met een motor die niet lekker op het gas reageert.
Je stopt met trappen en dat ding schiet door (helaas standaard bij Bafang). Dat is wat mij betreft niet relaxed fietsen, maar een gigantische ergernis. Dat is overigens ook geen lolletje met schakelen, met name bij een naaf versnelling.
Ik kan me best voorstellen dat je een Bafang met duimschakelaar wil als je echt niet meer vooruit komt, maar om nou te zeggen dat het lekker fietst? Ik vind het vreselijk. Lijkt toch meer op scooterrijden met een motor die niet lekker op het gas reageert.
[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2015 08:24 ]
50 km/u op een fiets met de af-fabrieks motoren? Dat je ga je alleen redden met windkracht 10 vol in de rugroffeltjes schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:45:
Je hebt helemaal gelijk.. maar: Ik ken mezelf![]()
Voor de meesten blijkt dat met een getunde fiets 30-35 km/u goed vol te houden snelheid is. Dat fiets prettiger dan constant tegen die muur aan.
Wat betreft het afwijken van de teller. Neem de BikeSpeed RS en je teller blijft de originele snelheid aangeven. Voor garantie hoef je niet bang te zijn. Er hoeft alleen maar een plastic kap van gedemonteerd te worden. Deze zijn niet verzegeld.
Dat is geen fietsen meer maar op een snorfiets zitten. Ik ben blij dat ik moet "afzien". Doe ik tenminste nog wat aan lichaamsbeweging.bgttje schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:36:
[...]
Bafang zal goed werken hier. Echter..............op t moment dat je een gashendel hebt............tja, hoe moet ik het zeggen.........je gebruikt het heel vaak. Het koppel is gewoon enorm. Indien je volgas geeft moet je gewoon meer accucapaciteit hebben. Het is gewoon te relaxed om te fietsen..............als ik een fiets met een krachtsensor gebruik is het pure armoe. Mijn vrouw heeft zo'n fiets en het is afzien!!!!!!!!
Dat is een veel nettere oplossing! Ook een pulse-halveerder met een betere prijs (maar nog steeds diefstal, een pulsje halveren lijkt me erg easy).Athome schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:00:
[...]
50 km/u op een fiets met de af-fabrieks motoren? Dat je ga je alleen redden met windkracht 10 vol in de rug
Voor de meesten blijkt dat met een getunde fiets 30-35 km/u goed vol te houden snelheid is. Dat fiets prettiger dan constant tegen die muur aan.
Wat betreft het afwijken van de teller. Neem de BikeSpeed RS en je teller blijft de originele snelheid aangeven. Voor garantie hoef je niet bang te zijn. Er hoeft alleen maar een plastic kap van gedemonteerd te worden. Deze zijn niet verzegeld.
Overigens zijn die motoren van Bosch over de hele linie hetzelfde, er zijn hardwarematig geen verschillen behalve een ander kleurtje en wat sier ribbels in het kapje
Ik heb geen idee of Yamaha een Speed pedelec versie heeft, maar gezien het vermogen gok ik dat een Yamaha net zo geschkt is voor een S-Pedelec als een Bosch. Toegegeven, mijn interresse is gewekt, binnenkort eens kijken of er een kit is voor mijn model (komt eraan zo te zien).
Maar gezien dat bizarre vermogen (mijn peuters noemen de Yamaha nu al de superfiets en knokken wie er achterop mag) vrees ik wel dat hij wat harder doorloopt dan 30-35km, zeker als ik een beetje doortrap. Dat zijn namelijk kruissnelheden die ik met mijn racefiets ook wel haal
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2015 11:41 ]
Als je niet zelf op zo'n fiets hebt gereden weet je echt niet waar je over praat. De mijne schiet niet door als ik stop met trappen, de "time of stop" instelling in het menu van de motor staat heel laag. De motor staat helemaal op mijn wensen ingesteld. Rijden met de PAS van de Bafang is juist uiterst relaxed. Maar ja....ieder zn meugroffeltjes schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 08:23:Dat is nogal subjectief. Ik vind fietsen zonder krachtsensor heel erg vervelend.Je stopt met trappen en dat ding schiet door (helaas standaard bij Bafang). Dat is wat mij betreft niet relaxed fietsen, maar een gigantische ergernis. Dat is overigens ook geen lolletje met schakelen, met name bij een naaf versnelling.
Dat jij hem hebt aangepast is prima, maar 0,25 vertraging doorschieten is out of the box standaard bij een Bafang.
En ja, een motor die doorschiet (en dat doet een Bafang dus altijd, ook bij jou) is voor veel mensen heel irritant. Dit is niet voor niets post na post op de Pedelecfora een terugkerend thema. Bafang is echt niet de heilige graal van relaxed fietsen zoals jij doet voorkomen.
En ja, een motor die doorschiet (en dat doet een Bafang dus altijd, ook bij jou) is voor veel mensen heel irritant. Dit is niet voor niets post na post op de Pedelecfora een terugkerend thema. Bafang is echt niet de heilige graal van relaxed fietsen zoals jij doet voorkomen.
Bedankt, ik kon dit systeem niet. Lijkt voor mij wel een leuke optie, zeker omdat hij ook de snelheid e.d. correct weergeeft.Athome schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:00:
[...]
Ik ken de Yamaha verder niet. Bosch begint vanaf 20 km/u al iets af te bouwen in ondersteuning om vanaf 23 km/u dit nog iets sneller te doen. In stand Turbo valt bij 27,nogiets de begrenzer er redelijk hard in. In stand Tour is het bij iets meer als 25 km/u al afgelopen.
Tune je de fiets dan merk je goed dat het vanaf 40 km/u duidelijk minder begint te worden. Terwijl de natuurlijke weerstand wel steeds hoger wordt. Vanaf ongeveer 45 km/u lijkt vrijwel geen ondersteuning meer te zijn, terwijl een getunde Bosch theoretisch tot 54 km/u ondersteuning biedt. Vandaar ook dat de meeste mensen zo tussen 30 en 35 km/u zitten. Hier geeft de Bosch nog een lekkere ondersteuning. Daarboven begint het motorvermogen het te verliezen t.o.v de natuurlijke weerstand.
Ik heb het over een 2:1 ondersteuning en niet over de verschillende Badass boxen.
Tune je de fiets dan merk je goed dat het vanaf 40 km/u duidelijk minder begint te worden. Terwijl de natuurlijke weerstand wel steeds hoger wordt. Vanaf ongeveer 45 km/u lijkt vrijwel geen ondersteuning meer te zijn, terwijl een getunde Bosch theoretisch tot 54 km/u ondersteuning biedt. Vandaar ook dat de meeste mensen zo tussen 30 en 35 km/u zitten. Hier geeft de Bosch nog een lekkere ondersteuning. Daarboven begint het motorvermogen het te verliezen t.o.v de natuurlijke weerstand.
Ik heb het over een 2:1 ondersteuning en niet over de verschillende Badass boxen.
[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 28-02-2015 14:56 ]
Bij snelheden van boven 30 km/h zou ik ook zelf wat aan de remmen doen om alles een beetje onder controle te houden. Minstens hydraulisch. En goede banden..
Ik zie regelmatig oudere mensen rijden op elektrische fietsen en het merendeel van die fietsen heeft rollerbrakes
Ik zie regelmatig oudere mensen rijden op elektrische fietsen en het merendeel van die fietsen heeft rollerbrakes

Zoals bekend verondersteld mag zijn heb ik op mijn met voorwielmotor aangedreven fiets een duimgasregelaar; werkelijk ideaal wanneer je wat extra kracht behoeft bij wegrijden maar ook met flink wat wind tegen gebruik ik hem als ondersteuning met het trappen.bgttje schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:36:
[...]
Bafang zal goed werken hier. Echter..............op t moment dat je een gashendel hebt............tja, hoe moet ik het zeggen.........je gebruikt het heel vaak. Het koppel is gewoon enorm. Indien je volgas geeft moet je gewoon meer accucapaciteit hebben. Het is gewoon te relaxed om te fietsen..............als ik een fiets met een krachtsensor gebruik is het pure armoe. Mijn vrouw heeft zo'n fiets en het is afzien!!!!!!!!
Met een krachtsensor alleen op mijn fiets zou ik niet ver meer komen want alleen al meetrappen kan ik al niet meer ; ik ben dus blij met die duimregelaar. Met mijn LiFoPo4 - 430 watt accu haal ik dan nog ruim 45 km actieradius met een gemiddelde speed van om en nabij de 21 km/h.
...en wellicht een helm.Brilsmurfffje schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 15:47:
Bij snelheden van boven 30 km/h zou ik ook zelf wat aan de remmen doen om alles een beetje onder controle te houden. Minstens hydraulisch. En goede banden..
Ik geef direct toe dat ik geen idee heb wat je bedoeld met een 2:1 ondersteuning. Ik ga er (ongetwijfeld verkeerd!) vanuit dat de hacks zoals aangeboden bestaan uit het aanpassen van de puls.[b][message=43825042,noline]
Die RS werkt anders, maar het "hoe" ontgaat me compleet. Het enige dat ik kan verzinnen is custom software, maar uit de omschrijving lijkt dat ook weer niet te kloppen. Ik ben een fietser, helaas ben ik geen electrotechnicus/programmeur (het is namelijk razend interressant).
@ Racinfo. Als je niet meer kan trappen, is dan een electirsche scooter niet veel comfortabeler en veiliger? Of is het ook vanuit revalidatie/gezondheids overwegingen? (Je hoeft niet uit te wijden als je dat niet wil, ik ben een nieuwsgierig Aagje).
[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2015 16:22 ]
Heb ooit een keer een noodstop moeten maken met rollerbrakes op mijn stadsfiets van 30 km/h heel onnatuurlijk omdat de remkracht niet constant is.
Later een keer een noodstop op de MTB geprobeerd vanaf 40 km/h met hydraulische schijfremmen, dan sta je als je stilstaat nog even van wow.
Die aanpassingen geven maar de helft van de snelheidspulsen door. Dat zie je terug op je display (halve snelheid). Hierdoor blijft de motor ondersteunen tot 25/27 km/u op het display, wat 50/54 km/u in het echt is.roffeltjes schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:20:
[...]
Ik geef direct toe dat ik geen idee heb wat je bedoeld met een 2:1 ondersteuning. Ik ga er (ongetwijfeld verkeerd!) vanuit dat de hacks zoals aangeboden bestaan uit het aanpassen van de puls.
Die RS werkt anders, maar het "hoe" ontgaat me compleet. Het enige dat ik kan verzinnen is custom software, maar uit de omschrijving lijkt dat ook weer niet te kloppen. Ik ben een fietser, helaas ben ik geen electrotechnicus/programmeur (het is namelijk razend interressant).
De Bikespeed RS halveert nog steeds het aantal pulsen en geeft dit door aan de motor. Hierdoor wordt het bovenstaande van toepassing. Het signaal wat echter naar het display gaat, wordt weer verdubbeld waardoor je de echte snelheid af kan lezen.
Of dit exact zo werkt, weet ik niet maar globaal komt het daar wel op neer.
P.S.
Een ander voordeel van de Bikespeed RS is dat deze met de knoppen aan het stuur in- en uit te schakelen is. De "+" 3 sec vasthouden is inschakelen en de "-" 3 sec vasthouden is uitschakelen.
Persoonlijk vind ik de Bikespeed RS op dit moment het mooiste systeem waar je een Bosch motor mee kan tunen (Yamaha komt er aan, staat op de Website)
Betreft dit een oudere versie? In de handleiding hebben ze het over een andere toetsencombinatie voor het uitschakelen.Athome schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 18:05:
[...]
Een ander voordeel van de Bikespeed RS is dat deze met de knoppen aan het stuur in- en uit te schakelen is. De "+" 3 sec vasthouden is inschakelen en de "-" 3 sec vasthouden is uitschakelen.
en voor het updatenAn example for Intuvia-display, starting in mode turbo:
key down (new mode: sport)
key up (new mode: turbo)
key down (new mode: sport)
key up (new mode: turbo)
Please enter the comination rapid within 3 seconds
shift the levels of support 3x
down, then 3x up within 3 seconds.
Is mogelijk. De handleiding die ik gelezen heb is al weer een aantal maand geleden.
Tuurlijk is de Bafang niet de heilige graal maar voor mij(ben geen 20 meer) is het toch heel relaxed fietsen. En dat doorschieten doet de mijne echt niet, als ik rem staat ie meteen stil. Dat doorschieten heeft ie idd in het begin gedaan. Jammer dat de FM's die dat installeren dat niet even inregelen. Het hoeft namelijk niet.roffeltjes schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:33:Dat jij hem hebt aangepast is prima, maar 0,25 vertraging doorschieten is out of the box standaard bij een Bafang.En ja, een motor die doorschiet (en dat doet een Bafang dus altijd, ook bij jou) is voor veel mensen heel irritant. Dit is niet voor niets post na post op de Pedelecfora een terugkerend thema. Bafang is echt niet de heilige graal van relaxed fietsen zoals jij doet voorkomen.
Een bafang hub motor gaat meestal even door, alhoewel het met een goede controller mee kan vallen.roffeltjes schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:33:
Dat jij hem hebt aangepast is prima, maar 0,25 vertraging doorschieten is out of the box standaard bij een Bafang.
De Bagang middenmotor gaat nauwelijks door. Je moet er echt op gaan letten. En op het moment dat je het beseft is het al weer voorbij.
Ik was echt aangenaam verrast.
Dus eerst rijden dan oordelen :-)
Mijn reactie was op het idee dat fietsen met een krachtsensor armoede is. Maar los daarvan; als op de Pedelec fora er meerdere courante draden die per stuk langer zijn dan deze draad die alleen maar gaan over aangrijpmoment (vertraging in aanspreken van mnimaal een kwart omwenteling) en doorschieten (ja, ook de hubmotor) durf ik echt wel te stellen dat doorschieten een serieus probleem is. Er is een reden dat mensen van een zelfbouw overstappen naar off-the-shelve. Controller en programma zijn het belangrijkste deel van het pakket en juist daar hebben de grotere partijen toch een voorsprong.
Natuurlijk is zelfbouw leuk, goedkoop en kan het de beste oplossing zijn (ik denk ook dat het bij bijvoorbeeld een bakfiets totaal geen issue is), maar er zitten serieus nadelen aan.
@BGG Ja, als je remt valt hij direct stil doordat hij dan de motor direct afsluit. Dat is leuk, maar dat is niet het probleem. Het probleem is als ik de pedalen stilhou ik wil dat de fiets direct reageert. Ik rem niet als ik een bocht doorga of als ik een hobbel over moet. Ik fiets waarschijnlijk veel dynamischer dan jij.
Natuurlijk is zelfbouw leuk, goedkoop en kan het de beste oplossing zijn (ik denk ook dat het bij bijvoorbeeld een bakfiets totaal geen issue is), maar er zitten serieus nadelen aan.
@BGG Ja, als je remt valt hij direct stil doordat hij dan de motor direct afsluit. Dat is leuk, maar dat is niet het probleem. Het probleem is als ik de pedalen stilhou ik wil dat de fiets direct reageert. Ik rem niet als ik een bocht doorga of als ik een hobbel over moet. Ik fiets waarschijnlijk veel dynamischer dan jij.
[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 01-03-2015 09:24 ]
Ik heb gisteren op de nationale ebike dag verschillende elektrische fietsen geprobeerd met naafversnelling en wat mij het meeste opviel dat zelfs in de zwaarste versnelling ik veel te snel moest meetrappen. Had van mij nog veel zwaarder gemogen. Hebben er mensen hier ervaring met het vervangen van het achtertandwiel door een kleiner exemplaar?
Anoniem: 568384
@roffeltje,
Het is beter om het zelf te ervaren, dan op forumreacties af te gaan. Het feit dat er op een forum als endless-sphere bijvoorbeeld niks over bosch/yamaha motoren te vinden is maar giga veel over zelfbouw projecten, geeft toch wel aan dat er op zelfbouw gebied veel te halen valt. Er zijn doodgewoon geen limitaties qua motorkracht, accutype, offroad/onroad, naaf of ketting aangedreven, crossmotor achtige taferelen/ controlmogelijkheden, etc. Voor de gemiddelde forens is dit idd niet de meest betrouwbare optie als je geen twee rechterhanden hebt. Voor diegene die de grenzen wil opzoeken (van de techniek en de wet) voor wat mogelijk is en het leuk vindt om wat te sleutelen raad ik het van harte aan.
@ opperpanter,
Hoe bevalt de set?
Het is beter om het zelf te ervaren, dan op forumreacties af te gaan. Het feit dat er op een forum als endless-sphere bijvoorbeeld niks over bosch/yamaha motoren te vinden is maar giga veel over zelfbouw projecten, geeft toch wel aan dat er op zelfbouw gebied veel te halen valt. Er zijn doodgewoon geen limitaties qua motorkracht, accutype, offroad/onroad, naaf of ketting aangedreven, crossmotor achtige taferelen/ controlmogelijkheden, etc. Voor de gemiddelde forens is dit idd niet de meest betrouwbare optie als je geen twee rechterhanden hebt. Voor diegene die de grenzen wil opzoeken (van de techniek en de wet) voor wat mogelijk is en het leuk vindt om wat te sleutelen raad ik het van harte aan.
@ opperpanter,
Hoe bevalt de set?
Op zich kan dat vermoedelijk wel (tenzij ze al de kleinste hebben gemonteerd maar dat lijkt me stug). Bijvoorbeeld de Nexus 8:
Sprocket Options 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Ik denk alleen wel dat het invloed gaat hebben op het ondersteunings profiel (gokje: je zal wat meer ondersteuning krijgen omdat je harder moet duwen).
Overigens vind ik zelf juist dat ze slecht met een hoge cadans om kunnen gaan. Ik zelf zit het liefste op 90+ rpm. Je krijgt duidelijk veel minder koppel op die toerentallen. Heeft wel weer het voordeel dat ik een hele goede range haal
* Heb je het trouwens over een gewone E-Bike of gaat het over een 45kmpu model?
Sprocket Options 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Ik denk alleen wel dat het invloed gaat hebben op het ondersteunings profiel (gokje: je zal wat meer ondersteuning krijgen omdat je harder moet duwen).
Overigens vind ik zelf juist dat ze slecht met een hoge cadans om kunnen gaan. Ik zelf zit het liefste op 90+ rpm. Je krijgt duidelijk veel minder koppel op die toerentallen. Heeft wel weer het voordeel dat ik een hele goede range haal
* Heb je het trouwens over een gewone E-Bike of gaat het over een 45kmpu model?
Hoi Dennis, het is absoluut meer "Tweakers"waardigAnoniem: 568384 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:03:
@roffeltje,
[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 01-03-2015 18:17 ]
Tot nu pas 1 korte testrit gedaan. Dit weer is te koud voor mij.
Moet ook de derailleur e.d. nog even goed afstellen, kom nu niet op het grootste tandwiel achter.
Maar de eerste indruk is super. Gigantisch veel power en heel erg stil.
En een hele directe pedal assist (begint snel en stopt snel).
Ben ook aan het kijken naar een kleiner tandwiel voor.
Het is een mountainbike en met een 44T voorblad is het wat lastig door het bos / de modder trappen.
Je tikt de spijker op zijn kop @roffeltjes, waarom nog fietsen wanneer je een auto ter beschikking hebt? Waarom dan toch de fiets? Simpel, met een fiets is eea veel gezonder, je beweegt als te met nog eens en je ziet meer onderweg dan met welk ander voertuig. En dan heb ik het nog niet eens over het genoegen van alles zelf doen, afstellen ketting, remmen optimaliseren, motor, computer en accu, een plezier opzich.roffeltjes schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:20:
[...]
@ Racinfo. Als je niet meer kan trappen, is dan een electirsche scooter niet veel comfortabeler en veiliger? Of is het ook vanuit revalidatie/gezondheids overwegingen? (Je hoeft niet uit te wijden als je dat niet wil, ik ben een nieuwsgierig Aagje).
--
-
@ roffeltjes, doorgaans gebruik ik mijn handremmen eerder dsan dat ik stop met trappen, het probleem van doorschieten heb ik nooit als hinderlijk ervaren, sterker nog... ik merk er niets van. De motor valt onmiddelijk uit als ik de rem inknijp en dat lijkt mij meer dan voldoende.Het probleem is als ik de pedalen stilhou ik wil dat de fiets direct reageert. Ik rem niet als ik een bocht doorga of als ik een hobbel over moet. Ik fiets waarschijnlijk veel dynamischer dan jij.
Wanneer ik een bocht nader met (te) hoge snelheid dan pas hou ik de trappers stil en valt ook de motor ondersteuning meteen uit. Althans bij mijn RAT Holland setje; ik kan niet spreken over andere ombouwsets.
[ Voor 31% gewijzigd door racinfo op 02-03-2015 09:42 ]
Tja, dat is moeilijk te zeggen. De mijne heeft er 5000 km opzitten en is zo'n 150x opgeladen. Ik rij de accu wel bijna altijd nagenoeg geheel leeg. Dus zo'n 150 volledige ladingen, maar mijn indruk is dat de afname in capaciteit beperkt is. Zeker niet meer dan 10%.Vlassie1980 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 10:20:
Zijn er hier mensen met Bosch accu's die al enigszins capaciteit verlies beginnen te merken? Heb er een 400Wh accu op zitten, is een jaar oud en ik merk zelf nog niks van capaciteit verlies...
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Anoniem: 596127
Ik rij sinds dag 1 met de BadAss tuning op mijn Bosch E-bike 2014 (aankoop mei 2014). Na twee weken mailde ik over een nieuwere versie, de DIV5, ik kreeg deze thuisgestuurd en kon de oude retour sturen.
Tot vandaag nooit problemen gehad, behoorlijk veel kilometers gefietst, maar nu heb ik steeds foutcode 503. Dat is de snelheidsensor. Dacht eerst dat de batterij op was, deze vervangen, maar hielp niks. De sensor meerder keren verplaats enzo maar hielp ook niet.
Heb Badass nu gemaild. Moet wel zeggen dat ik afgelopen maand elke dag gefietst hebt, dus met regen en lage temperaturen. Met de batterij vervangen zag ik al een beetje roest, dus wellicht wordt ie toch nat van binnen. Heb zeker een paar zware hoosbuien gehad
Fiets nu voor het eerst zonder de tuning, rijdt toch wel vreemd. Bij precies 25km/h stopt de ondersteuning. Je merkt zeker een verschil tussen 25 of 33 km/h fietsen. Het is maar 8 km/h, maar op de fiets is dat veel.
Iemand anders bekend met dit probleem en de badass?
Tot vandaag nooit problemen gehad, behoorlijk veel kilometers gefietst, maar nu heb ik steeds foutcode 503. Dat is de snelheidsensor. Dacht eerst dat de batterij op was, deze vervangen, maar hielp niks. De sensor meerder keren verplaats enzo maar hielp ook niet.
Heb Badass nu gemaild. Moet wel zeggen dat ik afgelopen maand elke dag gefietst hebt, dus met regen en lage temperaturen. Met de batterij vervangen zag ik al een beetje roest, dus wellicht wordt ie toch nat van binnen. Heb zeker een paar zware hoosbuien gehad
Fiets nu voor het eerst zonder de tuning, rijdt toch wel vreemd. Bij precies 25km/h stopt de ondersteuning. Je merkt zeker een verschil tussen 25 of 33 km/h fietsen. Het is maar 8 km/h, maar op de fiets is dat veel.
Welke versie heb je? De 3.1 is niet geheel weatherproof dus misschien is er toch wat vocht in gekomen?Anoniem: 596127 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 22:53:
Ik rij sinds dag 1 met de BadAss tuning op mijn Bosch E-bike 2014 (aankoop mei 2014). Na twee weken mailde ik over een nieuwere versie, de DIV5, ik kreeg deze thuisgestuurd en kon de oude retour sturen.
Heb zelf nu ook die foutmelding maar denk dat het aan de batterijen ligt. Krijg vanmiddag 2 nieuwe batterijen dus hopelijk lost dat het probleem op.
De Sparta E-speed is de Speedbike van 2015
Echt weer teleurstellend, ik vraag me serieus af wie deze fiets tot winnaar heeft uitgeroepen want dan snap je er echt niks van.
De genomineerden waren:
- BlueLabel Charger Beltdrive
- Gazelle Impulse EM Speed
- Sparta E-speed
De andere 2 concurrenten zijn voorzien van betere remmen, hebben meer koppel, een sportievere uitstraling en ook niet geheel onbelangrijk, standaard een uitneembare accu. Aan deze fiets zou ik voor woon-werk niks hebben omdat ik de accu er niet uit zou kunnen halen.
De enige reden waar ik nog in kan komen is de prijs, hij is namelijk een stuk goedkoper.
[ Voor 22% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-03-2015 10:59 ]
Ik heb een dilemma.
Ik heb in augustus 2012 mijn Union Switch e-bike bij de Halfords gekocht voor € 1000,00.
Ik rijd dagelijks 21 kilometer woon werkverkeer ongeacht de weersomstandigheden, 5 dagen per week.
Ik heb vrijwel geen problemen met de fiets gehad en alleen normaal onderhoud verricht.
Ik merk al enige tijd dat de accu zwakker wordt, maar nu wordt het echt vervelend. Als hij aangeeft nog 2/5 van zijn capaciteit te hebben stopt hij er gewoon mee (en dan ben ik nog een 2 kilometer van huis). Ik kan hem dan nog een paar keer aan zetten en dan rijdt hij nog wel even, maar de accu is echt aan het verslijten.
Nu KAN ik een nieuwe accu kopen voor € 389,00 (een hele hoop geld vind ik).
of
Ik ga nu alvast kijken voor een nieuwe fiets om die voor de komende winter te vervangen en de Union op marktplaats te verkopen waarbij mijn budget russen de € 1000,00/1500,00 zal zijn (afhankelijk van de opbrengst van de Union).
Wat zouden jullie doen en voor welk merk zouden jullie gaan ? Of hebben jullie nog andere zinvolle adviezen ?
Ik heb in augustus 2012 mijn Union Switch e-bike bij de Halfords gekocht voor € 1000,00.
Ik rijd dagelijks 21 kilometer woon werkverkeer ongeacht de weersomstandigheden, 5 dagen per week.
Ik heb vrijwel geen problemen met de fiets gehad en alleen normaal onderhoud verricht.
Ik merk al enige tijd dat de accu zwakker wordt, maar nu wordt het echt vervelend. Als hij aangeeft nog 2/5 van zijn capaciteit te hebben stopt hij er gewoon mee (en dan ben ik nog een 2 kilometer van huis). Ik kan hem dan nog een paar keer aan zetten en dan rijdt hij nog wel even, maar de accu is echt aan het verslijten.
Nu KAN ik een nieuwe accu kopen voor € 389,00 (een hele hoop geld vind ik).
of
Ik ga nu alvast kijken voor een nieuwe fiets om die voor de komende winter te vervangen en de Union op marktplaats te verkopen waarbij mijn budget russen de € 1000,00/1500,00 zal zijn (afhankelijk van de opbrengst van de Union).
Wat zouden jullie doen en voor welk merk zouden jullie gaan ? Of hebben jullie nog andere zinvolle adviezen ?
Met alle respect, maar Union is nou niet bepaald een A merk op e-bike gebied. Kan me voorstellen dat de accu dan de geest begint te geven. Je zou ook nog kunnen overwegen om de accu te laten reviseren als je verder nog tevreden bent over je huidige fiets:
http://www.elektrischefietsen.com/accu-revisie-service/
Als je dat niet wilt dan zou ik toch voor een nieuwe fiets gaan kijken. Misschien dat je een uitlopend model voor een scherpe prijs op kunt pikken?
http://www.elektrischefietsen.com/accu-revisie-service/
Als je dat niet wilt dan zou ik toch voor een nieuwe fiets gaan kijken. Misschien dat je een uitlopend model voor een scherpe prijs op kunt pikken?
Tsja, die Riese und Muller zou op het eerste gezicht met ruime voorsprong die prijs moeten winnen.Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:53:
[...]
De Sparta E-speed is de Speedbike van 2015
Echt weer teleurstellend, ik vraag me serieus af wie deze fiets tot winnaar heeft uitgeroepen want dan snap je er echt niks van.
De press release heeft het over weggedrag. Ik vond laatst een Gazelle ook irritant rijden, dus wie weet zit er iets meer achter dan je denkt. Maar ja, een speed-pedelec met een accu in het frame is niet bepaald praktisch (voor een gewone pedelec is het een iets genaunceerder verhaal).
Maar goed, wat dat betreft is dit soort dingen altijd onzin omdat je nooit weet wat nou precies de criteria zijn. Is en blijft een industrie feestje.
Dat gezegd hebbende, ik heb de jury bekeken en dat zijn toch geen koekenbakkers. Iemand als Menno Grootjans heeft heel wat fietsen getest in zijn leven.
@Noppesnada. Dat is zo lastig om te zeggen van afstand, maar hier is mijn ongenuanceerde mening:
Als hij bevalt en de rest van de fiets goed is zou ik een nieuwe accu nemen. Inruil voor die Union zal laag zijn en je budget is niet ruim genoeg voor een upgrade. Ik zou dan nog eerder naar ombouw kijken
[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 03-03-2015 14:40 ]
Voordeel van een ombouwset is altijd de prijs van de onderdelen als je die moet gaan vervangen door ouderdom of slijtage. Toen ik mijn 009 RAT-HOLLAND set aankocht bedacht ik meteen bij aanschaf al dat ik de bijgeleverde 3x (lood) zware 12V-12A SLA accu's zou gaan vervangen door een lichter alternatief.
Eerst maar eens testen of een e-bike met voorwielaandrijving aan mij wel besteed zou zijn; ik had immers al een Batavus Ego met middenmotor vanaf 2010 in gebruik. Bij de Bataus kon ik de NiCad accu (24V-5A) voor 225,- laten voorzien met zwaardere 9A Ni-MH cellen die mij een grotere actieradius opleverden.
Nadat ik constateerde dat voorwielaandrijving meer voordeel bood dan middenmotor heb ik de Batavus nog leuk kunnen verkopen en van het geld een LiFePo4 accu aangeschaft die ik probleemloos kon aansluiten ipv de lood(zware)accu's. Hier is een zelfbouwset dus merkbaar in het voordeel tov een kant en klare merk fiets waar je meestal alleen originele onderdelen kunt toepassen.
Ik rij nu circa ¾ jaar met de lfp en bemerk 0,0% capaciteitsverlies na circa 40x laden en ruim 5000 km.
Eerst maar eens testen of een e-bike met voorwielaandrijving aan mij wel besteed zou zijn; ik had immers al een Batavus Ego met middenmotor vanaf 2010 in gebruik. Bij de Bataus kon ik de NiCad accu (24V-5A) voor 225,- laten voorzien met zwaardere 9A Ni-MH cellen die mij een grotere actieradius opleverden.
Nadat ik constateerde dat voorwielaandrijving meer voordeel bood dan middenmotor heb ik de Batavus nog leuk kunnen verkopen en van het geld een LiFePo4 accu aangeschaft die ik probleemloos kon aansluiten ipv de lood(zware)accu's. Hier is een zelfbouwset dus merkbaar in het voordeel tov een kant en klare merk fiets waar je meestal alleen originele onderdelen kunt toepassen.
Ik rij nu circa ¾ jaar met de lfp en bemerk 0,0% capaciteitsverlies na circa 40x laden en ruim 5000 km.
Anoniem: 655057
Ik ben vandaag bij Merida in Apeldoorn geweest proefrijden met de city 408 het was zeker geen fijn weer erg koud en veel wind .
Nu had ik nog nooit op een e-bike gefietst en ik vond de ondersteuning buiten verwachting ,had ik niet verwacht .
De toer stand vond ik al heel prettig fietsen .
In de 8ste versnelling bij een snelheid van 22 a 24 km vond ik de trapfrequentie wel hoog .
Het slalommen tussen de streepjes op het fietspad ging prima .
Noodstop ging ook perfect .
Voorzichtig geprobeerd met losse handen te fietsen maar vrijwel direct begon deze te shimmyen oftewel zwabberen zoals het hier wel eens genoemd wordt .
Ik ben toen met de toer , een kort stukje gaan fietsen deze heeft het mixed frame en die had geen last van shimmyen , maar vond van deze het zadel en het stuur minder prettig als van de city .
Ik ben ook te weten gekomen dat in September Merida ook met de Shimano-steps uit komt en één model met Di2 schakelsysteem .
Nu had ik al veel interesse in de Hercules edison di2 maar dan moet ik nog wachten tot April , misschien moet ik dat toch maar doen .
Gr harry-b
Nu had ik nog nooit op een e-bike gefietst en ik vond de ondersteuning buiten verwachting ,had ik niet verwacht .
De toer stand vond ik al heel prettig fietsen .
In de 8ste versnelling bij een snelheid van 22 a 24 km vond ik de trapfrequentie wel hoog .
Het slalommen tussen de streepjes op het fietspad ging prima .
Noodstop ging ook perfect .
Voorzichtig geprobeerd met losse handen te fietsen maar vrijwel direct begon deze te shimmyen oftewel zwabberen zoals het hier wel eens genoemd wordt .
Ik ben toen met de toer , een kort stukje gaan fietsen deze heeft het mixed frame en die had geen last van shimmyen , maar vond van deze het zadel en het stuur minder prettig als van de city .
Ik ben ook te weten gekomen dat in September Merida ook met de Shimano-steps uit komt en één model met Di2 schakelsysteem .
Nu had ik al veel interesse in de Hercules edison di2 maar dan moet ik nog wachten tot April , misschien moet ik dat toch maar doen .
Gr harry-b
Ik heb inderdaad een S-Pedelec. De komende twee weken helaas niet: vanochtend de motor in de soep gereden. Trapas gaat niet meer rond, wel achteruit (dan loopt ie vrij) maar vooruit (als de motor moet aangrijpen) zit er geen beweging meer in.Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:29:
[...]
Volgens mij heb jij ook een S-Pedelec terwijl Neo en ik een "normale" hebben. Dat scheelt aanzienlijk.
Blijf van mening dat 400Wh voor een S-Pedelec voor mijn route soms te krap is. Je ziet gelukkig wel dat er steeds meer fabrikanten voor een dikkere accu kiezen. Kalkhoff kan al 612Wh leveren en die kan ook meer laadcycli aan. Qwic heeft ook een mooie S-Pedelec met een 735Wh accu:
http://www.qwic.nl/nl-NL/...-rd9s.html:dutch%20orange
Maar Bosch moet dus iets gaan doen aan die 400Wh accu, met een beetje research proppen ze er makkelijk 600Wh in
Gelijk maar weggebracht naar de FM. Die gingen de motor gelijk opsturen naar Bosch.
Valt hoogstwaarschijnlijk onder garantie maar ik baal er stevig van.
Komende weekjes mag het dus waaien en hozen. Dan heb ik nog een beetje profijt van het de auto...
[ Voor 8% gewijzigd door wmeester op 04-03-2015 18:27 . Reden: tekstvolgorde aangepast ]
Krijg je geen leenfiets mee? Dat is bij de meeste fietsenmakers toch wel de praktijk
Ik trap ook nog vrolijk rond op m'n leenfiets totdat alles binnen is om de Merida te fixen. Mis het ding wel
[ Voor 39% gewijzigd door neographikal op 04-03-2015 19:58 ]
De leenfiets was een gewone, die heb ik zelf thuis ook nog wel.neographikal schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:58:
Krijg je geen leenfiets mee? Dat is bij de meeste fietsenmakers toch wel de praktijkIk trap ook nog vrolijk rond op m'n leenfiets totdat alles binnen is om de Merida te fixen. Mis het ding wel
We maken er maar het beste van
Ik had gehoopt dat op mijn post van 4 Maart op wat reacties m.b.t. het shimmyen oftewel zwabberen .
Overigens zal ook nooit met losse handen gaan fietsen .
De Merida city 408 (dames model ) Ik vond het nogal heftig ,heb er toen niet aan gedacht om met één hand van het stuur te proberen .
Ikzelf weeg 95 kg en als ik nog eens 5a8 kg op de bagagedrager heb , hoe zou dan het rijgedrag zijn ?
Iemand ervaring ? alle info is welkom .
Gr harry-b
Overigens zal ook nooit met losse handen gaan fietsen .
De Merida city 408 (dames model ) Ik vond het nogal heftig ,heb er toen niet aan gedacht om met één hand van het stuur te proberen .
Ikzelf weeg 95 kg en als ik nog eens 5a8 kg op de bagagedrager heb , hoe zou dan het rijgedrag zijn ?
Iemand ervaring ? alle info is welkom .
Gr harry-b
Het zwabberen is een resonantie van een massa-veersysteem. De frequentie van de resonantie hangt af van het fietsontwerp en de belading. Bij slappe frames wordt de resonantie gedempt, bij stijve frames is er nauwelijks demping waardoor het zwabberen heftig kan zijn.
Bij mijn Kalkhoff Impulse is er helemaal niks aan de hand zonder belading en bij flinke belading (>10 kg) op de bagagedrager.
Maar met laptoptas + regenpak achterop zit ik helaas precies in de juiste resonantiefrequentie en kan ik het stuur eigenlijk niet loslaten (= precies mijn woonwerk situatie
)
Voor iemand met een ander gewicht dit mijn fiets zou gebruiken kan dit weer net anders liggen.
Het is dus een bijwerking van stijve frames en het enige wat er op zit is proberen.
Bij mijn Kalkhoff Impulse is er helemaal niks aan de hand zonder belading en bij flinke belading (>10 kg) op de bagagedrager.
Maar met laptoptas + regenpak achterop zit ik helaas precies in de juiste resonantiefrequentie en kan ik het stuur eigenlijk niet loslaten (= precies mijn woonwerk situatie
Voor iemand met een ander gewicht dit mijn fiets zou gebruiken kan dit weer net anders liggen.
Het is dus een bijwerking van stijve frames en het enige wat er op zit is proberen.
Dit heb ik met mijn Merida 410 EQ dus ook. Handjes los tijdens het rijden is er niet bij. Gaat binnen no time zwabberen. Met mijn vorige omgebouwde Stabilo had ik nergens last van.
Ik merk er verder ook niet veel van als ik normaal fiets. Alleen zonder handjes.
Dan kunnen we dus concluderen dat mijn Merida een stijf frame heeft
Ik merk er verder ook niet veel van als ik normaal fiets. Alleen zonder handjes.
Dan kunnen we dus concluderen dat mijn Merida een stijf frame heeft
Een deel van je verhaal klopt, maar een ander deel toch niet.sbijlsma schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:59:
1. Zwabberen (kwispelen) en shimmyen zijn voor mij twee verschillende dingen! Ik ben degene die over zwabberen begon, met de bijbehorende testjes dus dat is hier wel enigzins relevant
2. Shimmyen is niet iets wat specifiek hoort bij stijve frames, slappe frames shimmyen sneller.
3. Stijvere frames shimmyen later (op hogere snelheid!), maar aggressiever (dat is een nadeel!). Cervelo "lost het op" door frames knetterstijf te maken zodat de shimmy snelheid niet 1-2-3 bereikt kan worden.
4. Shimmyen treedt eerder op bij losse handen... maar ook bij hoge snelheden. Dat laatste is dood eng.

5. Niet elke fiets is zomaar in een shimmy te krijgen. Ik heb heel wat fietsen met en zonder belading over bergpassen gejaagd, de meeste shimmyen (gelukkig) niet (snel!).
6. Door gewicht toe te voegen (bijvoorbeeld stuurtas/lowriders) of weg te halen zou je Shimmyen kunnen voorkomen. Je kan ook proberen je balhoofd iets strakker aan te draaien!
Een aantal leuke links over shimmyen van een aantal hoog aangeschreven framebouwers. Je zal merken dat er niet bepaald consensus is:
http://www.rivbike.com/kb_results.asp?ID=80
https://zinncycles.wordpr...-a-scary-high-speed-shim/
http://davesbikeblog.squa...20/more-about-shimmy.html
Allen raden stijvere frames aan! Dus hoewel stijvere frames ook shimmyen is stijfheid toch wel een belangrijke factor.
Hier is een ontwerper van Cervelo over hun strategie (Damon Rinard, laatste post):
http://forum.slowtwitch.c...h_Speed_Shimmy_P4862548-2
Shimmyen is een fenomeen wat nog steeds niet helemaal wordt begrepen. Sommigen noemen het een resonantie, anderen weer niet, sommigen denken dat het ligt aan de stijfheid van de voorste driehoek, anderen denken aan de zitbuis hoek.
Betreft het zwabberen/kwispelen, wat ik bedoel is een gebrek aan stijfheid en is heel makkelijk te testen door te slalommen. Een slappe fiets voel je aan de achterkant wringen (je hoort ook de banden knerpen). Op zich is dat niet erg, er zijn mensen die daar helemaal geen issues mee hebben. Ik vind het heel irritant, geef mij maar een knetterstijf frame. Daar speelt zeer zeker in mee dat ik mijn fietsen zeer zwaar belaad, als je dat niet doet is het minder spannend.
Kortweg:
Shimmyen test je het makkelijkst door met de hande los te rijden (met beleid!)
Gebrek aan stijfheid test je makkelijk door wat te gaan slalommen.
[ Voor 1% gewijzigd door roffeltjes op 06-03-2015 10:11 . Reden: Zoveel spelfauten... treurig ]
e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van andere factoren zoals bandenspanning, velgdikte, strakke spaken en gewicht op de bagagedrager, met iemand achterop zal ik niet makkelijk mijn stuur kunnen loslaten
Maar genoeg schoolmeestertje spelen (excuses voor mijn toonzetting, bedoel het absoluut niet neerkijkend! Ik vind het gewoon hardstikke interressant), tijd voor ervaringen met E-Bikes!
De Batavus Razer bevalt heel goed na de eerder genoemde aanpassingen (stuur+grepen+lowriders), Ik heb wel een klein defectje sinds dag 1, kabeltje van het achterlicht is kapot en moet nog worden vervangen (geen tijd om hem langs te brengen, voorlopig is een opzetlichtje van de fietsenmaker voldoende). Gevalletje minor inconvenience. Voor de rest zijn de ervaringen van dag 1 eigenlijk nog steeds relevant.
Als ik de Yamaha vergelijk met de ION die we ook hebben:
1. De Yamaha heeft veel meer koppel, dat is bij bruggetjes e.d. een wereld van verschil.
2. De Yamaha nokt eerder met ondersteunen dan de ION (bij 26 kmpu is het wel klaar bij de Ymaha, de Ion stop bij 27.5)
3. De Yamaha is veel efficienter. Dat is zeker niet alleen de verse accu, ik denk dat de reden is dat hij door het belachelijke koppel veel minder vaak staat te blazen.
4. De Yamaha trapt ook zonder ondersteuning heel licht (veel beter dan Bosch en Ion!). Ik heb een goede conditie en als ik wind mee heb rij ik zonder te stampen voorbij de ondersteuning 28-30kmpu. Andere elektrische fietsen die ik heb bereden zijn daar veel minder goed in. Dat scheelt ook weer in ritafstand omdat als je dus tegen de 26 aanhikt de motor haast niks meer doet.
5. ION is en blijft een heel erg goed aanvoelend systeem als je van een natuurlijk gevoel houdt. De Yamaha fietst heel fijn, maar bij de ION vergeet je gewoon dat je op een E-Bike zit.
6. De Yamaha fluit een vrolijk deuntje. Ik vind het niet storend, maar een ION is stil (tenzij hij echt staat te blazen).
Ten op zichte van Bosch en Impulse 2.0 kan ik weinig zeggen omdat ik maar een paar ritjes heb gemaakt. Ik vond Impulse het minst prettig rijden, maar ik vond die fiets heel slecht, dus dat maakt een oordeel lastig. Impulse heeft naar verluidt een bizarre actieradius, dat is een enorm voordeel. Met een betere fiets heb ik vrijwel zeker geen problemen met Impulse. Bosch leek als twee druppels water op hoe de Yamaha reed, alleen trapt die niet zo prettig zonder ondersteuning.
De Batavus Razer bevalt heel goed na de eerder genoemde aanpassingen (stuur+grepen+lowriders), Ik heb wel een klein defectje sinds dag 1, kabeltje van het achterlicht is kapot en moet nog worden vervangen (geen tijd om hem langs te brengen, voorlopig is een opzetlichtje van de fietsenmaker voldoende). Gevalletje minor inconvenience. Voor de rest zijn de ervaringen van dag 1 eigenlijk nog steeds relevant.
Als ik de Yamaha vergelijk met de ION die we ook hebben:
1. De Yamaha heeft veel meer koppel, dat is bij bruggetjes e.d. een wereld van verschil.
2. De Yamaha nokt eerder met ondersteunen dan de ION (bij 26 kmpu is het wel klaar bij de Ymaha, de Ion stop bij 27.5)
3. De Yamaha is veel efficienter. Dat is zeker niet alleen de verse accu, ik denk dat de reden is dat hij door het belachelijke koppel veel minder vaak staat te blazen.
4. De Yamaha trapt ook zonder ondersteuning heel licht (veel beter dan Bosch en Ion!). Ik heb een goede conditie en als ik wind mee heb rij ik zonder te stampen voorbij de ondersteuning 28-30kmpu. Andere elektrische fietsen die ik heb bereden zijn daar veel minder goed in. Dat scheelt ook weer in ritafstand omdat als je dus tegen de 26 aanhikt de motor haast niks meer doet.
5. ION is en blijft een heel erg goed aanvoelend systeem als je van een natuurlijk gevoel houdt. De Yamaha fietst heel fijn, maar bij de ION vergeet je gewoon dat je op een E-Bike zit.
6. De Yamaha fluit een vrolijk deuntje. Ik vind het niet storend, maar een ION is stil (tenzij hij echt staat te blazen).
Ten op zichte van Bosch en Impulse 2.0 kan ik weinig zeggen omdat ik maar een paar ritjes heb gemaakt. Ik vond Impulse het minst prettig rijden, maar ik vond die fiets heel slecht, dus dat maakt een oordeel lastig. Impulse heeft naar verluidt een bizarre actieradius, dat is een enorm voordeel. Met een betere fiets heb ik vrijwel zeker geen problemen met Impulse. Bosch leek als twee druppels water op hoe de Yamaha reed, alleen trapt die niet zo prettig zonder ondersteuning.
Hoi bedankt voor de reacties .
het was duidelijk shimmyen , en niet zwabberen maar zodra ik het stuur weer vasthield was het gelijk weer over .
@ sbijlsma en Vlassie 1980 als jullie met één hand aan het stuur fietst doet die dat bij jullie dan ook nog ?
Gr harry-b
het was duidelijk shimmyen , en niet zwabberen maar zodra ik het stuur weer vasthield was het gelijk weer over .
@ sbijlsma en Vlassie 1980 als jullie met één hand aan het stuur fietst doet die dat bij jullie dan ook nog ?
Gr harry-b
Met 1 hand aan het stuur heb ik nergens problemen mee
Met 1 hand geen problemen.
@roffeltjes: mijn reactie ging idd over shimmyen, ik had dat woord nog nooit eerder gehoord;
hoe dan ook is het een resonantie die door het fietsontwerp bepaald wordt; hoe stijver het frame, hoe hoger de frequentie en de versnelling (van links naar rechts); bij 30 km/h is het bij mijn fiets best wel intimiderend, dus daarom noem ik het een bijwerking van een stijf en sterk frame (Kalkhof specificeert tot 180 kg belading)
@roffeltjes: mijn reactie ging idd over shimmyen, ik had dat woord nog nooit eerder gehoord;
hoe dan ook is het een resonantie die door het fietsontwerp bepaald wordt; hoe stijver het frame, hoe hoger de frequentie en de versnelling (van links naar rechts); bij 30 km/h is het bij mijn fiets best wel intimiderend, dus daarom noem ik het een bijwerking van een stijf en sterk frame (Kalkhof specificeert tot 180 kg belading)
Ja, dat zeg je heel goed: Shimmies zijn intimiderend. En 30kmpu is niet fijn om het asfalt mee te kussen

Die van ons is ook wel ernstig stijf volgens mij, ding is echt super super stabiel. Die leenfiets die ik nu heb tordeert als een malle en kan ik ook niet loslatenVlassie1980 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:52:
Met 1 hand aan het stuur heb ik nergens problemen mee
Elke fiets schijnt (ik ben geen natuurkundige!) te gaan shimmyen op een bepaald moment, alleen ligt dat dus voor elke fiets op een ander moment. Dus ja, er zijn zat fietsen die praktisch gezien nooit zullen shimmyen omdat de grenswaarde heel hoog is. Maar omdat het dus geen goed begrepen fenomeen is kan het dus wel degelijk voorkomen in het hogere segment.DHL schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:58:
Maar blijkbaar doet niet elke fiets dat, ik zie op youtube afdalingen tot 130 km per uur...
Ik zelf heb nog nooit zelf een hi-speed shimmy gehad, ik heb er wel een paar gezien in het peloton bij anderen. Zoals het filmpje hierboven, maar dan in een vol peloton

Maar wees gerust, shimmyen is vooral link op hogere snelheden dan die we doorgaans halen met een E-bike. Laten we nou niet overdrijven hoe groot dit probleem is.
Als ik de trappers stil houd tijdens het fietsen valt de ondersteuning meteen uit bij de Bafang BBS-01 dus geen probleem. Het is letterlijk................direct. Dus Roffeltjes.......1st zelf testen voor je een oordeel velt.
bgttje, dat heb je al eerder gepost.
Nogmaals prima als jij de BBS-01 geweldig vind, als je dat lekker vindt rijden vooral doen.
Nogmaals prima als jij de BBS-01 geweldig vind, als je dat lekker vindt rijden vooral doen.
[ Voor 84% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2015 19:48 . Reden: herhaling van zetten. ]
Thanxroffeltjes schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:33:
bgttje, dat heb je al eerder gepost.Nogmaals prima als jij de BBS-01 geweldig vind, als je dat lekker vindt rijden vooral doen.
Ik heb zoiets liggen in het zwart en maakt wel heel wat lawaai.http://www.sourcingmap.nl/elektrische-beeper-fiets-fietsbel-flash-light-p-55914.html
Maar is het nu belachelijk daarmee rond te rijden of nuttig volgens jullie?
Zou haast wel in combinatie van een gewone bel moeten want dit gaat zo luid dat voetgangers zich een vlekje in hun onderbroek schrikken. Anderzijds, voor sommige kltzkkn met hun wagens is het wel luid genoeg om te laten horen dat die verkeerd bezig is...
Zou haast wel in combinatie van een gewone bel moeten want dit gaat zo luid dat voetgangers zich een vlekje in hun onderbroek schrikken. Anderzijds, voor sommige kltzkkn met hun wagens is het wel luid genoeg om te laten horen dat die verkeerd bezig is...
Met mijn fiets echt nog nooit gehad, en heb daar echt behoorlijke snelheden mee gehaald in afdalingen (60km/u en harderroffeltjes schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:52:
[...]
Elke fiets schijnt (ik ben geen natuurkundige!) te gaan shimmyen op een bepaald moment, alleen ligt dat dus voor elke fiets op een ander moment. Dus ja, er zijn zat fietsen die praktisch gezien nooit zullen shimmyen omdat de grenswaarde heel hoog is. Maar omdat het dus geen goed begrepen fenomeen is kan het dus wel degelijk voorkomen in het hogere segment.
Ik zelf heb nog nooit zelf een hi-speed shimmy gehad, ik heb er wel een paar gezien in het peloton bij anderen. Zoals het filmpje hierboven, maar dan in een vol peloton![]()
Maar wees gerust, shimmyen is vooral link op hogere snelheden dan die we doorgaans halen met een E-bike. Laten we nou niet overdrijven hoe groot dit probleem is.

Ik heb het meermaals overwogen, dus belachelijk vind ik het zeker nietDHL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:26:
Ik heb zoiets liggen in het zwart en maakt wel heel wat lawaai.http://www.sourcingmap.nl/elektrische-beeper-fiets-fietsbel-flash-light-p-55914.html

Ziet er zeker eng uit, mijn fiets doet het soms als ik met de handjes los fiets. Kan opeens heel snel gaan en je wilt niet weten hoe snel ik dan weer de handvatten vast hebMetro2002 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:24:
[...]
Met mijn fiets echt nog nooit gehad, en heb daar echt behoorlijke snelheden mee gehaald in afdalingen (60km/u en harder)
Raar wel zo'n speedwobble, ook nog nooit eerder gezien. lijkt me behoorlijk eng
Kreeg vandaag een youtube film over een fiets met de 8fun motor die naar ik meen Opperpantser onlangs in zijn fiets bouwde. Met een accu van 600 watt moeiteloos, zelfs zonder trappen door ruig terrein.
Maar zie eerst de film!
https://www.youtube.com/w...vNMHQk&list=TLPhcjU_9GRHQ
Maar zie eerst de film!
https://www.youtube.com/w...vNMHQk&list=TLPhcjU_9GRHQ
@racinfo, dat is hem inderdaad. Ik heb hem ingebouwd op een crosshybride (Cube Tonopah). Combinatie tussen wegfiets en mountainbike, ook met bandjes met aan de zijkant mountainbike profiel. Afgelopen week op weg naar huis ook een rondje gemaakt op een leeg motorcrossterrein. Is gewoon echt fun door het hoge koppel, heeft me ook al 1 keer me ketting gekost afgelopen jaar. Nu een versterkte ketting erop.
Afgelopen weekend ook de fiets een goede poetsbeurt gegeven om afscheid te nemen van het zout van afgelopen winter, neem aan dat dit niet meer terugkomt
Afgelopen weekend ook de fiets een goede poetsbeurt gegeven om afscheid te nemen van het zout van afgelopen winter, neem aan dat dit niet meer terugkomt
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 568384 op 09-03-2015 11:16 ]
Bij mijn volgende fiets ombouw zal deze beslist mijn keuze zijn. Er gaat mi. niets boven een zelf samengestelde fiets die je volledig kan ombouwen naar je eigen behoeften; daar kan een merkfiets qua prijs en uitvoering nooit tegenop.Anoniem: 568384 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:15:
@racinfo, dat is hem inderdaad. Ik heb hem ingebouwd op een crosshybride (Cube Tonopah). Combinatie tussen wegfiets en mountainbike, ook met bandjes met aan de zijkant mountainbike profiel. Afgelopen week op weg naar huis ook een rondje gemaakt op een leeg motorcrossterrein. Is gewoon echt fun door het hoge koppel, heeft me ook al 1 keer me ketting gekost afgelopen jaar. Nu een versterkte ketting erop.
Hoeveel watt accu gebruik je op de mounting bike?
Het is natuurlijk altijd wel een verassing hoe de fiets uiteindelijk lukt. Je kunt er van tevoren niet een proefritje op maken. Gelukkig is er over deze motor heel wat te lezen en te zien op youtube . Ikzelf ben erg blij met de keuze voor zowel de fiets als de motor.
Een accu van 48Vx11.6Ah dus ~550Watt. Wel een fijn pakket qua range en niet te zwaar in gewicht
Een accu van 48Vx11.6Ah dus ~550Watt. Wel een fijn pakket qua range en niet te zwaar in gewicht
Heeft iemand een BBS-00* setje met een C965 display? Die zit namelijk bij de laatste setjes. Ik krijg het aantal ondersteuning niveaus niet van 3 naar 9 in het configuratie scherm van de display? Op EndlessSphere site hebben sommige dit probleem ook.
http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=28&t=66143
http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=28&t=66143
Ik heb die. Wat in jouw link staat, werkt voor mij.bgttje schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:13:
Heeft iemand een BBS-00* setje met een C965 display? Die zit namelijk bij de laatste setjes. Ik krijg het aantal ondersteuning niveaus niet van 3 naar 9 in het configuratie scherm van de display? Op EndlessSphere site hebben sommige dit probleem ook.
http://endless-sphere.com...ewtopic.phpo?f=28&t=66143
3 of 5 knops?Opperpanter2 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:52:[...]Ik heb die. Wat in jouw link staat, werkt voor mij.
Zoals je hier kan lezen schijnt er verschil tussen te zitten:
http://cyclurba.fr/forum/...2.html?discussionID=15610
[ Voor 28% gewijzigd door bgttje op 10-03-2015 22:15 ]
Ik heb de 5 button versie met password 1919.bgttje schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:13:
[...]
3 of 5 knops?
Zoals je hier kan lezen schijnt er verschil tussen te zitten:
http://cyclurba.fr/forum/...2.html?discussionID=15610
Dus daar kan je ook 9(+0) levels mee kiezen, gek dat het hier niet lukt. Ik heb hier 2 5knops C965jes.Opperpanter2 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:44:[...]Ik heb de 5 button versie met password 1919.
Nou ja, ff verder testen. Thanx.
PS met 1919 kan je alleen de eindsnelheid kiezen hier=40km/u.
[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 11-03-2015 11:23 ]
Mooi, dan heb ik die code ook :-)
Ik heb vorig jaar bij BVA een BeOne E-volution gekocht (voor mijn vrouw). Gebruik ik zelf voor de 22,5 enkele rit wwon-werk midden door Friesland (en als het lekker weer is pak ik de Koga Randonneur).
Zit een Panther motor op, niet te tunen. Maar "gelukkig" is er al zoveel storing, dat het display niet meer weet hoeveel ik kan rijden (blijft op 0.0 staan), is de trapsensor nog werkend maar de krachtsensor niet, waardoor ik continu maximale ondersteuning heb, en ook de begrenzing verdwenen is. Nu kan ik tegen de 30KM/u halen.
Zonder ondersteuning is het een te zware fiets on normaal te fietsen, het lijkt erop dat de voorwielmotor behoorlijk wat weerstand heeft als de motor uitstaat. Ook de NuVinci helpt niet mee :-)
Als hij het echt begeeft vervang ik het voorwiel en sloop de rest eraf, is wel een mooie fiets voor zoon om naar school te fietsen (15 KM).
Mijn Jan Jansen ZeroCO2 staat te wachten tot ik het aandurf een Bafang 8FUN BBS02 500W (met 25A controller) aan te schaffen. Mijn twee linkerhanden zitten niet te wachten op de ombouw (maar filmpjes kijken kan ik erg goed :-))
Ik heb vorig jaar bij BVA een BeOne E-volution gekocht (voor mijn vrouw). Gebruik ik zelf voor de 22,5 enkele rit wwon-werk midden door Friesland (en als het lekker weer is pak ik de Koga Randonneur).
Zit een Panther motor op, niet te tunen. Maar "gelukkig" is er al zoveel storing, dat het display niet meer weet hoeveel ik kan rijden (blijft op 0.0 staan), is de trapsensor nog werkend maar de krachtsensor niet, waardoor ik continu maximale ondersteuning heb, en ook de begrenzing verdwenen is. Nu kan ik tegen de 30KM/u halen.
Zonder ondersteuning is het een te zware fiets on normaal te fietsen, het lijkt erop dat de voorwielmotor behoorlijk wat weerstand heeft als de motor uitstaat. Ook de NuVinci helpt niet mee :-)
Als hij het echt begeeft vervang ik het voorwiel en sloop de rest eraf, is wel een mooie fiets voor zoon om naar school te fietsen (15 KM).
Mijn Jan Jansen ZeroCO2 staat te wachten tot ik het aandurf een Bafang 8FUN BBS02 500W (met 25A controller) aan te schaffen. Mijn twee linkerhanden zitten niet te wachten op de ombouw (maar filmpjes kijken kan ik erg goed :-))
Al die displays hebben dezelfde pincode, is niet te wijzigen.
Je moet ff goed opletten ik kon het eerst ook niet vinden. Maar standaard staat er ergens uwe onderin beeld en als je dan pijltje omhooggevallen doet verandert het opeens in.0-3, 0-5 of 0-9
Je moet ff goed opletten ik kon het eerst ook niet vinden. Maar standaard staat er ergens uwe onderin beeld en als je dan pijltje omhooggevallen doet verandert het opeens in.0-3, 0-5 of 0-9
Kan je ff uitleggen wat je hier bedoelt? ThanxOpperpanter2 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:42:Maar standaard staat er ergens uwe onderin beeld en als je dan pijltje omhooggevallen doet verandert het opeens in.0-3, 0-5 of 0-9
Na mijn Stromer ST2 avontuur, van de week eindelijk mijn Specialized Turbo S opgehaald. Eerste indrukken: betere afwerking.
Helaas geen smartphone bediening, maar ach... het gaat om het fietsen. De fiets is wat spartaanser dan de ST2, mede door de dunnere banden, zithouding is ongeveer gelijk.
Je merkt wel dat de Turbo iets minder koppel heeft dan de ST2, je moet er wel iets harder voor werken om 45+ te halen.
Helaas geen smartphone bediening, maar ach... het gaat om het fietsen. De fiets is wat spartaanser dan de ST2, mede door de dunnere banden, zithouding is ongeveer gelijk.
Je merkt wel dat de Turbo iets minder koppel heeft dan de ST2, je moet er wel iets harder voor werken om 45+ te halen.

Apple | Marantz | B&W
Mooie fiets! Waarom ben je overgestapt? Dit zijn geen goedkope fietsjes die je zomaar inruilt.Ron_Tweaker schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:33:
Na mijn Stromer ST2 avontuur, van de week eindelijk mijn Specialized Turbo S opgehaald. Eerste indrukken: betere afwerking.
[afbeelding]
Is je ST2 te koop
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Ron_Tweaker schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:33:
[afbeelding]
Zo. Na vele plezierige ervaringen met de "gashendel", nu een wat mindere ervaring.
Kort: Ik ben op mijn bek gegaan.
Lang: Gisteren mijn tweede testrit gemaakt met mijn Specialized MTB + BBS02 48V750W.
Netjes een helm op, handschoenen aan. Fiets gechecked voor vertrek, remmen in orde.
Klein stukje rond gefietst en vervolgens een oude vuilnisbeld hier in de buurt beklommen.
Ik wilde immers weten hoe de fiets het doet qua klimmen, zeker met het naar mijn idee grote voorblad (44T).
De power van de motor is echt belachelijk, je vliegt de heuvel op. Met pedal assist of met de gashendel.
Aan de andere kant van de heuvel weer rustig naar beneden. So far so good.
Die andere kant heeft een mooie single trail met haarspeldbochten, dus die wilde ik ook wel eens proberen.
Ook hier vliegt de fiets omhoog. Halvewege zo'n beetje is er een mooi plateau om even te pauzeren, wat ik deed. Net toen ik weer wilde vertrekken bedacht ik me dat het een goed idee was om even te voelen of de motor warm was geworden.
Ik stond met de fiets tussen mijn benen om weg te rijden en bukte even voorover om met links de motor te voelen. Shit, handschoenen nog aan. Handschoen uitgedaan, deze overgenomen in de rechterhand aan het stuur. Vervolgens weer voorovergebogen om te gaan voelen....
... door de vooroverbuiging met mijn rechtehand (+daarin een handschoen) de gashendel aangetikt.
Met als gevolg dat de fiets (met een kleine 1500Watt vermogen) in beweging komt.
Waarschijnlijk als reflex nog even het stuur vast gehouden, wat het er niet beter op maakte.
Met een mooie wheely en halve schroef vervolgens "achterover" vol op mijn schouder gevallen.
Aangezien ik "in the middle of nowhere" was, was er niemand om te helpen.
Het deed best pijn en kon niet zo veel meer met mijn rechter arm.
Uiteindelijk maar voorzichtig naar beneden gelopen met de fiets aan mijn linkerhand.
Daarna rustig over het vlakke MTB pad richting de openbare weggereden.
Op zich een mooi verhaal, wel een beetje pijnlijk. Moet 2 dagen in de mutella, maar kon het niet nalaten toch even een stukje te typen.
Pas dus op met die gashendeld. Bij de BBS02 (die van mij althans) is hij super gevoelig.
Als ik hem maar een paar mm indruk, gaat de motor al bijna volgas!
Lang: Gisteren mijn tweede testrit gemaakt met mijn Specialized MTB + BBS02 48V750W.
Netjes een helm op, handschoenen aan. Fiets gechecked voor vertrek, remmen in orde.
Klein stukje rond gefietst en vervolgens een oude vuilnisbeld hier in de buurt beklommen.
Ik wilde immers weten hoe de fiets het doet qua klimmen, zeker met het naar mijn idee grote voorblad (44T).
De power van de motor is echt belachelijk, je vliegt de heuvel op. Met pedal assist of met de gashendel.
Die andere kant heeft een mooie single trail met haarspeldbochten, dus die wilde ik ook wel eens proberen.
Ook hier vliegt de fiets omhoog. Halvewege zo'n beetje is er een mooi plateau om even te pauzeren, wat ik deed. Net toen ik weer wilde vertrekken bedacht ik me dat het een goed idee was om even te voelen of de motor warm was geworden.
Ik stond met de fiets tussen mijn benen om weg te rijden en bukte even voorover om met links de motor te voelen. Shit, handschoenen nog aan. Handschoen uitgedaan, deze overgenomen in de rechterhand aan het stuur. Vervolgens weer voorovergebogen om te gaan voelen....
... door de vooroverbuiging met mijn rechtehand (+daarin een handschoen) de gashendel aangetikt.
Met als gevolg dat de fiets (met een kleine 1500Watt vermogen) in beweging komt.
Waarschijnlijk als reflex nog even het stuur vast gehouden, wat het er niet beter op maakte.
Met een mooie wheely en halve schroef vervolgens "achterover" vol op mijn schouder gevallen.
Uiteindelijk maar voorzichtig naar beneden gelopen met de fiets aan mijn linkerhand.
Op zich een mooi verhaal, wel een beetje pijnlijk. Moet 2 dagen in de mutella, maar kon het niet nalaten toch even een stukje te typen.
Pas dus op met die gashendeld. Bij de BBS02 (die van mij althans) is hij super gevoelig.
Nu ik met mijn schouder zit, kan ik ff de accu niet aan de fiets hangen en een filmpje maken.bgttje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:56:
[...]
Kan je ff uitleggen wat je hier bedoelt? Thanx
Maar wat in die link van jou staat, werkte voor mij.
Het menu in gaan en dan doorscrollen naar het password gedeelte.
Password invullen. Dan kan je een aantal dingen aanpassen, waaronder de maximum snelheid.
Een andere setting is dus het aantal PAS levels. Standaard stond deze bij mij op Ube of een paar andere letters. Als je de waarde echter aanpast (uit mijn hoofd met pijltje omhoog of omlaag zoals bij de andere waardes), dan kon ik kiezen uit 0-3, 0-5 en 0-9 of iets dergelijks.
Volgens mij gaat het om dit scherm:
Bovenin staat dus PAS en onderin Ube (of wellicht iets anders).
Gave fiets ja, zit er nou een soort van interne versnellingssysteem in die motor van die Turbo? Welke bandjes zitten erop, lijken wel slicks? Misschien wel extra bandjes erbij voor nat weer?
@opperpanter2
Klinkt als pijnlijk
was al bang dat de duimgas was blijven hangen...gebeurd blijkbaar ook wel eens bij extreme nattigheid Gebruik jij niet de originele brake-levers om te onderbreken? Ik heb er eentje omgebouwd naar een onderbrekingsknopje voor op het stuur. Vooral makkelijk tijdens schakelen, maar ook een goed veiligheid voor als als iets zich ooit bedenkt op hol te slaan
@opperpanter2
Klinkt als pijnlijk

Hoe heb je die omgebouwd?Anoniem: 568384 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:09:
Gave fiets ja, zit er nou een soort van interne versnellingssysteem in die motor van die Turbo? Welke bandjes zitten erop, lijken wel slicks? Misschien wel extra bandjes erbij voor nat weer?
@opperpanter2
Klinkt als pijnlijkwas al bang dat de duimgas was blijven hangen...gebeurd blijkbaar ook wel eens bij extreme nattigheid Gebruik jij niet de originele brake-levers om te onderbreken? Ik heb er eentje omgebouwd naar een onderbrekingsknopje voor op het stuur. Vooral makkelijk tijdens schakelen, maar ook een goed veiligheid voor als als iets zich ooit bedenkt op hol te slaan
Dat is flink balen, en de schrik zal er ook nog goed in zitten denk ik.Opperpanter2 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:46:
Zo. Na vele plezierige ervaringen met de "gashendel", nu een wat mindere ervaring.
Voor mij ook een reden om niet voor een gaspedaal versie te gaan maar altijd pedal assist.
Sterkte ermee en rustig aan!
Er is dus toch een reden waarom dit (officieel) geen fietsen meer zijn...
Signatures zijn voor boomers.
Mijn andere fiets met een hub motor heeft ook een gashendel. Die motor is echter niet zo krachtig, dus dan is het geen issue. Deze motor is lomp sterk en je moet dus goed oppassen.
Ook zonder gashendel moet je oppassen. Als je hem op zijn hoogste standje zet en je begint met trappen, maakt hij een wheelie.
Ook zonder gashendel moet je oppassen. Als je hem op zijn hoogste standje zet en je begint met trappen, maakt hij een wheelie.
Is er trouwens met een Bafang motor ook de mogelijkheid om het koppel te verlagen? Dus dat de max snelheid wel even hoog blijft maar hij wat minder snel van zijn plaats komt.
Dit topic is gesloten.