Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 16:15
Het is inderdaad zo dat sommige fietswinkels niet heel veel verstand hebben van e-bikes. Komt waarschijnlijk doordat het meerendeel toch de oudere generatie is en heel wat minder eisen stellen. Zolang het ze maar ondersteunt als op een mooie lente/zomerdag op hun gemak een ritje kunnen maken zijn ze meestal wel tevreden.

Ik sta eigenlijk eerlijk gezegd wel verbaasd over het grote aantal reacties hier over elektrische fietsen. Had niet gedacht dat er zo veel GoT-ers zouden zijn die een e-bike gebruikten of er interesse in hadden. Weet verder niet jullie leeftijd allemaal is maar voor zover ik kan lezen gaat het 90% om woon-werkverkeer.

Maar even terugkomend over de uitleg in fietszaken:
De techniek is vrij jong natuurlijk en er zijn tig varianten in accu, aandrijving en model fiets. Daarnaast mis ik heel vaak in webshops de specs van de accu.

@ Wielemans:
Wat voor afstand moet je gaan coveren voor je woon-werkverkeer? Je gaf in een eerdere post aan dat je je racefiets in wilt ruilen. Wil je dan niet een iets sportiever model als de Merida E-Spresso?
http://www.bemibikes.nl/e...ke-wit-2012-art-16669.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Tsja, als je kijkt wat een auto allemaal kost. En in de spits is een fiets vaak nog sneller ook.
Ik moet 90% van de weg naar mn werk bijvoorbeeld langs 1 weg.
Dan zie ik wel eens opvallende auto's (bedrijfswagens, leswagens enzo) die ik tegenkom bij eerste kruispunt, die ik dan bij het laatste kruispunt weer zie :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb laatst uitgerekend dat ik sinds afgelopen juni ongeveer 10.000 km heb gefietst.
Denk dat ik in 85% van de werkdagen de fiets gepakt heb, alleen tijdens de koude periodes, gladheid en storm heb ik de auto gepakt. Het moet natuurlijk wel leuk blijven hè.

Volgens de fietscalculator zou ik dan ongeveer 1200 euro aan benzine hebben uitgespaard, dus de investering van de fiets heb ik er inmiddels weer uit _/-\o_

Qua tijd scheelt het wel iets, als ik geen file heb ben ik met 35~40 minuten op de zaak en met de fiets duurt het meestal 60~65 minuten en ik moet er ook wat eerder uit als ik ga fietsen maar dat is voor mij echt geen probleem. Ik zie ook vaak genoeg files op de provinciale weg staan waar ik dan met 28 km per uur langs schiet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Vlassie1980 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:12:
Het is inderdaad zo dat sommige fietswinkels niet heel veel verstand hebben van e-bikes. Komt waarschijnlijk doordat het meerendeel toch de oudere generatie is en heel wat minder eisen stellen. Zolang het ze maar ondersteunt als op een mooie lente/zomerdag op hun gemak een ritje kunnen maken zijn ze meestal wel tevreden.

Ik sta eigenlijk eerlijk gezegd wel verbaasd over het grote aantal reacties hier over elektrische fietsen. Had niet gedacht dat er zo veel GoT-ers zouden zijn die een e-bike gebruikten of er interesse in hadden. Weet verder niet jullie leeftijd allemaal is maar voor zover ik kan lezen gaat het 90% om woon-werkverkeer.

Maar even terugkomend over de uitleg in fietszaken:
De techniek is vrij jong natuurlijk en er zijn tig varianten in accu, aandrijving en model fiets. Daarnaast mis ik heel vaak in webshops de specs van de accu.

@ Wielemans:
Wat voor afstand moet je gaan coveren voor je woon-werkverkeer? Je gaf in een eerdere post aan dat je je racefiets in wilt ruilen. Wil je dan niet een iets sportiever model als de Merida E-Spresso?
http://www.bemibikes.nl/e...ke-wit-2012-art-16669.htm
Voor het woon werkverkeer heb ik de fiets niet meer nodig, (Vut) maar ik maak in de zomer aardig wat Km in de omgeving met soms een uitschieter van 120 km op een dag dus ik zoek een fiets met een hoge actieradius.
Die merida e fiets tja heel mooi, maar volgens mijn vrouw moet ik een dames fiets nemen kunnen we eens uitwisselen en is wat vriendelijker met opstappen.
ik heb ook zitten denken om mijn toerfiets om te bouwen bv met een set van R.A.T. met de 15 Ampere accu, maar ben ondertussen op het bosch systeem gevallen die gaat het wel worden maar van welk merk weet ik nog niet.
wat ik wel weet is dat ik via dit forum meer te weten ben gekomen van de elektrische fiets dan in menig rijwielzaak.

ps wat zijn GoT-ers??? ik weet het echt niet.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wielemans schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:52:
[...]

Voor het woon werkverkeer heb ik de fiets niet meer nodig, (Vut) maar ik maak in de zomer aardig wat Km in de omgeving met soms een uitschieter van 120 km op een dag dus ik zoek een fiets met een hoge actieradius.
Die merida e fiets tja heel mooi, maar volgens mijn vrouw moet ik een dames fiets nemen kunnen we eens uitwisselen en is wat vriendelijker met opstappen.
ik heb ook zitten denken om mijn toerfiets om te bouwen bv met een set van R.A.T. met de 15 Ampere accu, maar ben ondertussen op het bosch systeem gevallen die gaat het wel worden maar van welk merk weet ik nog niet.
wat ik wel weet is dat ik via dit forum meer te weten ben gekomen van de elektrische fiets dan in menig rijwielzaak.

ps wat zijn GoT-ers??? ik weet het echt niet.

groet
Als ik jou was zou ik voor een Bosch motor gaan als je veel km's maakt. Mocht je incidenteel de fiets pakken dan is een ombouwset ook nog wel te doen. Kost aanzienlijk minder geld maar is dus ook afhankelijk van de fiets die je nu in bezit hebt.

Ik heb een set van FMH motor en die doet het eigenlijk prima. Nadeel is alleen dat mijn fiets geen verende voorvork heeft en dat een voorwielaangedreven ebike op de hoogste ondersteuning nogal nerveus kan reageren op een gedeelte waar grind/ijs/sneeuw ligt.

GoT staat trouwens voor Gathering of Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
wielemans schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:37:
Het gaat mij er om dat ik grote verschillen ondervond tussen de koga met bosch, en de batavus met een bosch motor. koga had een prettiger en krachtiger ondersteuning.
dan ga je vragen stellen en lezen wat de verschillen kunnen zijn.
De uitleg die je krijg in de rijwielzaken is overal anders, ik heb sterk de indruk dat de meeste zaken totaal geen verstand van het elektrische gedeelte van een fiets hebben.
dan heb je ook nog de folders en technische info op het internet van div fietsen de een zegt dat het koppel 36 nm de ander 40 of 50 nm.
dus wat moet je nu geloven.
Ook moet je goed opletten op bv de accu, bv de Sparta BS3 is uit gerust met een 400 wh
er zijn zaken waar je deze fietsen met wat korting kan kopen maar let op er kan zomaar een 300 wh accu in zitten.
Waar heb je trouwens die Batavus garda e-go proef gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Je had afgelopen weekend opstap dagen in delft.
daar waren de fietsen van Batavus koga, sparta, Gazelle en Raleigh aanwezig.
ik heb koga, batavus en raleigh uit geprobeerd, van Gazelle was er geen fiets met een bosch systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ Die koga is volgens mij zo minimaal 1000 euro duurder dan de batavus gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Voor een Koga betaal je vaak inderdaad wel de hoofdprijs. Erg dure fietsen maar staan wel bekend als erg degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
het was de koga Inspire ik dacht dat deze fiets op 2999 euro kwam.
de batavus staat op internet voor 1799 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Zo das wel een prijzige fiets die koga. vraag me af of die meerprijs het waard is. Aangezien veel onderdelen gelijk zijn aan die van de batavus.
In de motor en accu zit het verschil in iedergeval niet.

waar zie jij die batavus eigenlijk voor 1799?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 15:09
wmeester schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:25:
[...]

Ik heb zelf niet zo'n fiets maar merk dat geen enkele fiets perfect is. Er zijn altijd wel kleine onhebbelijkheden van een fiets. Volgens mij heeft dat nog steeds te maken met het feit dat de electrische fiets nog niet zo lang bestaat.

Puntjes bij mijn fiets (Qwic Trend3)
-Rammelende accu (inmiddels verholpen met een stukje hout)
-4 gebroken spaken achter
-Een niet instelbare achtergrond verlichting van het display, waardoor ie verblind in het donker.

Ik vind 1600 euro nog een aanzienlijk bedrag voor de actieradius.

Wat betreft vocht in het display, staat jouw fiets altijd binnen? Of fiets je regelmatig door de regen?
Mijn fiets staat over het algemeen binnen of onder een afdak.
Open in de regen gebeurd alleen als ik aan het fietsen ben of soms ergens ben waar hij niet droog kan staan.
Zodra de zon gaat schijnen zie ik dan wat condens onder het display zitten en is een dag later weer weg.
Ze hebben het display al een keer vervangen maar bij de nieuwe heb ik dit ook dus heb het maar geaccepteerd.

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:01:
Zo das wel een prijzige fiets die koga. vraag me af of die meerprijs het waard is. Aangezien veel onderdelen gelijk zijn aan die van de batavus.
In de motor en accu zit het verschil in iedergeval niet.

waar zie jij die batavus eigenlijk voor 1799?
Sorry vergissing de sparta kost 1799 euro

batavus garda heb ik voor 1965 euro zien staan

http://www.bikes4free.nl/...a-e-go-2013.html?sef=hcfp

[ Voor 12% gewijzigd door wielemans op 18-04-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ als je voor de batavus garda gaat dan zou ik hem bij fietsvoordeelshop.nl halen, daar is hij 1919 euro.
hele goeie webshop met meer dan 1400 reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Zijn er trouwens nog e-bikers vandaag met de fiets naar de zaak gegaan?
Ik had vanmorgen de wind in mijn rug en vloog met 30~35 km per uur naar de zaak maar ik moet vanmiddag na werktijd tegen de wind in.

Dat wordt de ondersteuning in een lagere stand zetten en ook een lichtere versnelling, anders is die accu halverwege al dood :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik ben vandaag ook op de e-bike, opzich valt wind tegen nog mee. Wind tegen zit ik meestal nog op 25 km per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:37:
Ik ben vandaag ook op de e-bike, opzich valt wind tegen nog mee. Wind tegen zit ik meestal nog op 25 km per uur.
25 km per uur met deze wind? Hoe lang duurt het dan voor je accu leeg is?
Dat hoef ik met mijn fiets niet te proberen in ieder geval, dan is hij halverwege echt leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:09:
[...]

Dat hoef ik met mijn fiets niet te proberen in ieder geval, dan is hij halverwege echt leeg :+
Ligt er ook aan hoever je werk is en hoe groot je accu :P
Ook je eigen omvang (hoeveel wind je vangt en hoeveel je weegt) en hoe vaak je moet remmen hebben een grote invloed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:09:
[...]

Bij naderinzien (ben even buiten geweest) wordt het inderdaad erg lastig om die 25 km te halen :*)
Vanochtend toen ik naar werk ging, viel het namelijlk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:42:
[...]

Ligt er ook aan hoever je werk is en hoe groot je accu :P
Ook je eigen omvang (hoeveel wind je vangt en hoeveel je weegt) en hoe vaak je moet remmen hebben een grote invloed.
- 25km enkele reis
- 36 Volt, 10 Ah Panasonic Li-Po
- 1,99 meter
- 89kg
- 2 stoplichten en een paar kruispunten verder veel weiland en dus ook weinig beschutting :+
Figo112 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:10:
[...]

Bij naderinzien (ben even buiten geweest) wordt het inderdaad erg lastig om die 25 km te halen :*)
Vanochtend toen ik naar werk ging, viel het namelijlk wel mee.
Hehehe... Ik dacht al ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Vlassie1980 op 18-04-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:27:
[...]

- 25km enkele reis
- 36 Volt, 10 Ah Panasonic Li-Po
- 1,99 meter
- 89kg
- 2 stoplichten en een paar kruispunten verder veel weiland en dus ook weinig beschutting :+
Dan is het vooral de wind ja :P
Maja, als de accu leeg raakt, dan kun je nog steeds gewoon door fietsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Met de wind viel het toch mee ben net weer thuis. Zelfs met volle wind genoeg ondersteuning. Gemiddelde snelheid was 23 km. Kwa reistijd was het 3 min langer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:54:
Met de wind viel het toch mee ben net weer thuis. Zelfs met volle wind genoeg ondersteuning. Gemiddelde snelheid was 23 km. Kwa reistijd was het 3 min langer ofzo.
Je hebt vast een Bosch motor eronder hangen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Haha hoe raad je dat zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Even terugbladeren in dit topic O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
zijn er al gebruikers ervaringen met de Sparta BS3, ook een mooie fiets met 30 versnelingen en Hydraulische schijfrem

[ Voor 13% gewijzigd door wielemans op 18-04-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ volgens mij is die sparta met bosch vooralsnog slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En inmiddels thuis, wat een wind man :P
Deed er 20 minuten langer over als normaal, moet er niet denken om dit te doen zonder motortje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:47:
^ volgens mij is die sparta met bosch vooralsnog slecht leverbaar.
En waar is deze fiets goedkoop te koop??

[ Voor 10% gewijzigd door wielemans op 18-04-2013 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ 2029 euro bij fietsvoordeelshop.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Dat is een mooie prijs ik heb gebeld naar de voordeelshop levertijd 14 dagen.
de sram versnelling op deze fiets is mij onbekend, is dit een goed merk?? ook heb ik geen ervaring met schijfremmen op een fiets.
ondertussen de fiets voor 1999 gevonden bij. http://newbusiness.testmiles.nl/laagste-prijsgarantie.php

[ Voor 19% gewijzigd door wielemans op 19-04-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Schijfremmen zie je tegenwoordig op alle performance fietsen. Het is een beetje over komen waaien van mountain bikes.
Ze werken beter dan velg remmen, en zijn een stuk makkelijker te onderhouden dan een trommelrem.

Dit en vering zijn de 2 belangrijkste upgrades die je wilt hebben als je wat harder gaat op de fiets.
Met een e-bike trek je veel sneller op dan de rest van de fietsers. En automobilisten schatten dat vaak niet goed in.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
wielemans schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:35:
de sram versnelling op deze fiets is mij onbekend, is dit een goed merk?? ook heb ik geen ervaring met schijfremmen op een fiets.
ondertussen de fiets voor 1999 gevonden bij. http://newbusiness.testmiles.nl/laagste-prijsgarantie.php
Ik zie 2015 euro? En wellicht ook van belang hoe goed ken je die winkel? Reviews ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Ik kan deze winkel niet, kan ook geen reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Mijn advies is om de ebike bij een goede winkel te kopen. Handig als je nog service nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 12:08:
Mijn advies is om de ebike bij een goede winkel te kopen. Handig als je nog service nodig hebt.
Inderdaad, ondanks dat elektrische fietsen steeds beter worden kan je vaak genoeg nog problemen krijgen en dan is het zo veel makkelijker als je gewoon ergens bij een fietsenwinkel langs kan gaan en daar het probleem voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 13:18
wielemans schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:35:
sram zeker een goed merk, het was oorspronkelijk Torpedo, van de 3 versnelling naven met terugtraprem, later overgenomen door Sachs en daarna weer door sram, ik heb zelf onder mn fiets (geen electrische) rrn 5 versnelling van sachs met terugtraprem, en het is een genot om mee te fietsen na mn 8 versnelling nexus, nooit problemen met de sachs en hij fietst ook nog lekker licht. Voor mij nooit meer wat anders dan sram/sachs/torpedo icm met een gazelle van minstens 15 jaar oud (Al die aluminium fietsen zijn veel te zwaar en lelijk gelast) Maar voor een elektrische fiets heb je weinig keus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Aluminium last nu eenmaal wat lastiger dan staal :P
Maar om dan te gaan voor een veel zwaardere fiets omdat je de lassen mooier vindt?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 13:18
Naar mijn idee zijn die aluminium fietsen helemaal niet lichter, ik heb de fiets van een klasgenoot wel eens opgetilt naast mijn oude gazelle, maar omdat tegenwoordig de buizen veel dikker zijn dan ze vroeger waren, zijn die oude fietsen volgens mij zelfs lichter, ze fietsen in ieder geval lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Nee, zo werkt het niet helemaal. Wat veel mensen niet doorhebben bij fietsen is dat het frame geen moer weegt, en de gewichtsbesparing die een aluminium frame voorstelt ten opzichte van staal is iets dat ruimschoots wordt gecompenseerd door het gebruik van zwaardere andere onderdelen.

Om een idee te geven van de gewichtsverdeling van mijn enige stadsfiets:
Totaalgewicht 21kg
Frame 6kg
2 Sloten 2kg
Achternaaf 1,8kg
Trapstel 1,7kg
Banden 1,2kg
Achterdrager 1kg
Stuur 0,9kg
Voornaaf 0,7kg
Spaken 0,6kg
Ketting 0,3kg
Overig 4,8kg

Het frame is wel degelijk in zijn eentje het zwaarste onderdeel, maar op de totale fiets maar een fractie van het totaalgewicht. Veruit de meeste winst in gewicht is te behalen bij de trapinrichting (i.h.a. is de combinatie trapstel+achternaaf+bijbehorende zaken zwaarder dan het frame, zeker bij racefietsen).

Het verschil tussen een aluminium en stalen frame is misschien een kilo, in het voordeel van aluminium. Maar gewicht is niet waarom men aluminium fietsen maakt. Doordat je ontzettend dunwandige, grote buizen kunt gebruiken bij aluminium is het mogelijk om een alu fiets veel stijver te maken bij dezelfde kosten/gewicht dan een stalen fiets. Daardoor is het dus mogelijk om bijvoorbeeld de klassieke dames-stadsfiets niet superslap en zwabberig aan te laten voelen. Daarnaast is aluminium iets goedkoper dan staal, voornamelijk vanwege de afwerking.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:51

Nox

Noxiuz

En alu roest niet :+
indifined1 schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:55:
Naar mijn idee zijn die aluminium fietsen helemaal niet lichter, ik heb de fiets van een klasgenoot wel eens opgetilt naast mijn oude gazelle, maar omdat tegenwoordig de buizen veel dikker zijn dan ze vroeger waren, zijn die oude fietsen volgens mij zelfs lichter, ze fietsen in ieder geval lichter.
Het zit hem voornamelijk in je wielen. Je spaken, velg, naven etc. moet je allemaal in beweging zetten, en die dingen werken als vliegwiel en een zwaarder vliegwiel is nou eenmaal minder fijn als je op de fiets zit. Of je stalen velgen van 2kg rond moet trappen of carbon velgjes van 600 gram...

Vandaag een stukje mogen fietsen op de tweedehands elektrische fiets van mijn moeder (ik was het er al niet mee eens, maargoed) en na 20km: accu leeg.

Nou, fuck my life want die fietsen zijn _zwaar_. En omdat het de fiets van mijn moeder was zat ik er enorm beroerd op waardoor de laatste 5km tegenwind een hel waren. Die zitpositie was geen probleem met ondersteuning, hoef je weinig te doen en je gaat toch wel hard.

't Is een oude gazelle met krachtsensor, beroerd dus want je zet als je bij een stoplicht staat wat kracht op de pedalen (thans, dat doe ik als ik zit op mijn fiets en snel weg wil komen).

Ik vind het maar niks, maar het is dan ook een oud barrel. En 25km/h haal ik ook zonder wel. Alleen omdat ik gisteren 60km heb gefietst was een keertje op een elektrofiets niet heel verkeerd. Ik koop liever een goede normale fiets. Of twee, want voor de prijs van een elektrische koop je een nieuwe MTB en een normale fiets :)

Als fietsen hier tot 35km/h mogen ondersteunen wordt het wel interessant om als snel vervoermiddel te gebruiken. Mijn oom heeft er eentje die tot 45 gaat maar die gaat ook 30+ km naar zijn werk.

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 22-04-2013 01:03 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

Metro2002

Memento mori

mux schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:32:

Het verschil tussen een aluminium en stalen frame is misschien een kilo, in het voordeel van aluminium. Maar gewicht is niet waarom men aluminium fietsen maakt. Doordat je ontzettend dunwandige, grote buizen kunt gebruiken bij aluminium is het mogelijk om een alu fiets veel stijver te maken bij dezelfde kosten/gewicht dan een stalen fiets. Daardoor is het dus mogelijk om bijvoorbeeld de klassieke dames-stadsfiets niet superslap en zwabberig aan te laten voelen. Daarnaast is aluminium iets goedkoper dan staal, voornamelijk vanwege de afwerking.
En stijver = minder passieve vering, op een damesfiets inderdaad prettig, op een herenfiets niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/921223_541020995960645_664873399_o.jpg
Het was ook al weer te lang geleden dat ik pech met de fiets had, trapt niet zo lekker met maar 1 trapper :+

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-04-2013 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:04:
[afbeelding]
Het was ook al weer te lang geleden dat ik pech met de fiets had, trapt niet zo lekker met maar 1 trapper :+
:o Was dat een oude fiets?

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dat is mijn getunede Batavus Stabilo uit 2010. Dus echt oud kan je hem niet noemen.

Zometeen even naar de fietsenmaker, ik ben nu op de zaak en heb geen gereedschap om hem er weer op te zetten. Hopelijk is de schroefdraad niet aan gort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 11:52:
[...]

Dat is mijn getunede Batavus Stabilo uit 2010. Dus echt oud kan je hem niet noemen.

Zometeen even naar de fietsenmaker, ik ben nu op de zaak en heb geen gereedschap om hem er weer op te zetten. Hopelijk is de schroefdraad niet aan gort.
Waarschijnlijk ben je de moer kwijt. Tenminste, een trapper kan er niet zomaar afvallen met de moer er nog in.
Of er is iets afgebroken, en dan moet je een hele nieuwe trapas.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:37:
[...]

Waarschijnlijk ben je de moer kwijt. Tenminste, een trapper kan er niet zomaar afvallen met de moer er nog in.
Of er is iets afgebroken, en dan moet je een hele nieuwe trapas.
Fietsenwinkel heeft het gefikst voor 6 eurie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oghkru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoi,

Wie heeft er ervaring met Hercules fietsen? Heb er afgelopen zondag op gefietst en het reed prima en het scheelt veel in de portemonnee in verhouding met Koga terwijl het uit dezelfde fabriek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
oghkru schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:32:
Hoi,

Wie heeft er ervaring met Hercules fietsen? Heb er afgelopen zondag op gefietst en het reed prima en het scheelt veel in de portemonnee in verhouding met Koga terwijl het uit dezelfde fabriek komt.
Hercules is ook lid van de Accell Group. Dus kwalitatief zit dat meestal wel goed. Heb er verder geen ervaring mee.

Dit is overigens een mooie site met een hoop merken e-bikes die een Bosch motor hebben:
http://www.e-bikescentre.nl/elektrische-fiets-kopen/

Binnenkort ook maar eens aan een mooie openingspost werken :)

Dit is trouwens ook wel een erg mooie snelle e-bike, die kan je komende zaterdag testen bij het E-bike event in Breda:
http://www.elektrischefie...peed-e-bike/#.UXfvl7VkOcw

Grrrmmblll ik kan dan waarschijnlijk niet :(

[ Voor 36% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-04-2013 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:50:
[...]

Fietsenwinkel heeft het gefikst voor 6 eurie :*)
Mijn gazelle moest een nieuwe crank hebben 8)7

Maar ergens klopt het wel, fiets van 12 jaar oud en door mij best wel mishandeld O-)

Ik heb precies hetzelfde, nouja, mijn linker trapper kreeg een 'slag' zoe voelde het en dat werd snel erger. Na een tijdje helpt goed vastdraaien ook niet meer. Conclusie: alu cranks kapot getrapt.

Ik koop geen Gazelles meer :X Ik ben er te sterk voor of er moeten degelijke cranks op zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 25-04-2013 01:03 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:35

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

heb vorige week 2 Trek 700+ fietsen terug gebracht naar de fietsenwinkel i.v.m 2 accus die na de winter niet meer op te laden waren (diep ontladen accu`s) hadden ze er wel even bij mogen zeggen toen ik de fietsen kocht dat je ze niet leeg mag laten lopen en blijven voor lange tijd . ze zeiden er juist bij dat deze accu`s helemaal leeg gefietst mochten worden en dat dat geen problemen geeft . dan verwacht je dit toch niet :(

1 fiets kan ik vanmiddag weer ophalen (nieuwe accu) de 2e fiets heeft om wat voor rede dan ook nog geen nieuwe accu gekregen :(

voor de rest zeer tevreden over de fietsen , ze geven goede ondersteuning en 70km op een accu vind ik niet slecht

[ Voor 9% gewijzigd door Freakiebeakie op 25-04-2013 09:41 ]

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat voor type accu's zijn dat dan? Lithium-Ion of Lithium Polymeer?

Ik had vandaag ook een probleempje: De ondersteuning viel soms plotseling weg. Dit gebeurde onderweg naar huis terwijl ik vanmorgen nog nergens last van had.

Zojuist even gebeld met FMH motor, het zou aan de sensor kunnen liggen. Ik had dinsdag ook al pech want mijn trapper was eraf gedonderd, deze heb ik laten fixen bij de lokale fietshandel maar waarschijnlijk is de pedelec sensor een beetje uit positie geraakt waardoor het signaal niet altijd lekker door kwam. Ik heb vanavond even staan rommelen ermee en hopelijk gaat het morgen beter. Ben blij dat ik nog garantie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

li-ion als ik het goed heb

http://www.trekbikes.com/...plus_series/t700_plus_blx

[ Voor 75% gewijzigd door Freakiebeakie op 29-04-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als ik onderstaande lees is het altijd aan te raden om de batterij om de zoveel tijd aan de prik te leggen:
http://www.bike-manual.co...21466_engdfn_RIDE_V3L.pdf

4.8 Battery care
• Storage of the battery-pack
When the battery-pack is not in use, store it in a dry, cool place. Li-Ion batteries are best stored at
70% to 80% charge. Charge it every two months. The temperature should be between 5˚C and
25˚C, preferably 5-10˚C. Do not store it in places where temperatures get higher than +25˚C or
lower than 5˚C. Keep away from extreme temperature changes. Keep the battery-pack from
condensation to prevent rust forming on the terminals.
The RIDE+ batteries that are charged with a power supply (RIDE+ R250, RIDE+ R320, RIDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

NoxiuZ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 01:03:
[...]

Mijn gazelle moest een nieuwe crank hebben 8)7

Maar ergens klopt het wel, fiets van 12 jaar oud en door mij best wel mishandeld O-)

Ik heb precies hetzelfde, nouja, mijn linker trapper kreeg een 'slag' zoe voelde het en dat werd snel erger. Na een tijdje helpt goed vastdraaien ook niet meer. Conclusie: alu cranks kapot getrapt.

Ik koop geen Gazelles meer :X Ik ben er te sterk voor of er moeten degelijke cranks op zitten.
Je moest na 12 jaar een trapper vervangen en daarom koop je nooit meer een Gazelle?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 514195

en welke fiets gaf je het beste gevoel ??
Ben ook op zoek naar een e-bike en dacht aan sparta B1 of Raleigh stoker B8 of B9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 514195 schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:17:
en welke fiets gaf je het beste gevoel ??
Ben ook op zoek naar een e-bike en dacht aan sparta B1 of Raleigh stoker B8 of B9
Die Raleigh ziet er wel erg mooi uit. Echt een mooi en sportief model.
Ik vind de accu onder de bagagedrager altijd een beetje oudbollig. Mijn fiets heeft hem ook onder de bagagedrager maar dat zie je niet door de fietstassen aan de zijkant :P

Volgens mij heeft die Sparta trouwens wel de beste accu, 400 Wh. Die specs van Raleigh zijn nogal summier.

[ Voor 10% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-04-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

mijn vriendin en ik hebben voor een trek fiets gekozen omdat die fietsen lekker licht zijn en dus ook goed fietsen zonder ondersteuning (niet dat ik dat ooit doe maar toch ...) en ze zien er mooi uit.

accu in de bagage drager mag dan oudbollig zijn maar het is nog altijd beter dan zo`n brommer frame die gazelle/sparta gebruiken,die fietsen wegen lood met de accu in het frame .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Freakiebeakie schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:13:
mijn vriendin en ik hebben voor een trek fiets gekozen omdat die fietsen lekker licht zijn en dus ook goed fietsen zonder ondersteuning (niet dat ik dat ooit doe maar toch ...) en ze zien er mooi uit.

accu in de bagage drager mag dan oudbollig zijn maar het is nog altijd beter dan zo`n brommer frame die gazelle/sparta gebruiken,die fietsen wegen lood met de accu in het frame .
Je bedoelt zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.terpstrarijwielverhuur.nl/images/Padova%20Easy%20Deluxe_X_115_NL_lo-1.jpg

Ik heb een keer zo'n ding gehuurd om naar mijn werk te fietsen om te kijken hoe een e-bike me beviel.
Woog inderdaad dieplood en de accu was binnen no time leeg. Leuk als je een accu in het frame propt maar ik vond het 10x niks, die fiets moest naar boven naar de IT afdeling om op te laden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je hebt ze ook met uitneembare accu op andere plaatsen
Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/360/Desktop/DT130069/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/bikes/DS130066/Batavus/Fuerza-Easy-.jpg
Helaas zit bij deze fietsen nog wel de motor in het wiel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Wat is er zo verkeerd aan een motor in het wiel?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
intoxicated schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 21:55:
Wat is er zo verkeerd aan een motor in het wiel?
Opzich is er niet zo heel veel verkeerd aan. Ik heb op mijn fiets ook de motor in het voorwiel zitten.

Het nadeel is dat het wiel aardig de neiging heeft om te slippen omdat er maar weinig druk op het voorwiel staat. Stel dat je de maximale ondersteuning aan hebt staan en een hele scherpe bocht maakt praktisch vanuit stilstand en er ligt wat grind op de weg dan kan je voorwiel aardig gaan slippen.
Zelfde verhaal als er bijvoorbeeld sneeuw op de weg ligt, dan is het echt extra goed opletten en lig je anders zo op je bakkes.

Een motor in het achterwiel is al iets beter, nadeel is alleen dat je dan geen volledig gesloten kettingkast kunt hebben vanwege de omvang van de motor.

Middenmotor is gewoon het beste, omdat de trappers zelf aangestuurd worden door de motor en dat voelt het meest natuurlijk. Daarnaast is de gewichtsverdeling optimaal omdat het zwaartepunt van de fiets in het midden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

niks , ik heb wel gekozen voor het achterwiel omdat ik veel mensen hoorde klagen over het gevoel van een motor in je voorwiel , dat zou te veel aan je stuur trekken (vooral in bochten) . in het achterwiel zou wat natuurlijker voelen en dus heb ik daarvoor gekozen. zoals vlassie al zegt is op het trappenstel het lekkers maar die fietsen vind ik er echt raar uitzien en dat was voor mij de rede om die niet te nemen.

het feit dat nu mijn kettingkast neit volledig gesloten is vind ik niet erg , vergt iets meer onderhoud aan je ketting

[ Voor 12% gewijzigd door Freakiebeakie op 02-05-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:21:
[...]

Opzich is er niet zo heel veel verkeerd aan. Ik heb op mijn fiets ook de motor in het voorwiel zitten.

Het nadeel is dat het wiel aardig de neiging heeft om te slippen omdat er maar weinig druk op het voorwiel staat. Stel dat je de maximale ondersteuning aan hebt staan en een hele scherpe bocht maakt praktisch vanuit stilstand en er ligt wat grind op de weg dan kan je voorwiel aardig gaan slippen.
Zelfde verhaal als er bijvoorbeeld sneeuw op de weg ligt, dan is het echt extra goed opletten en lig je anders zo op je bakkes.

Een motor in het achterwiel is al iets beter, nadeel is alleen dat je dan geen volledig gesloten kettingkast kunt hebben vanwege de omvang van de motor.

Middenmotor is gewoon het beste, omdat de trappers zelf aangestuurd worden door de motor en dat voelt het meest natuurlijk. Daarnaast is de gewichtsverdeling optimaal omdat het zwaartepunt van de fiets in het midden ligt.
Motor in het achterwiel heeft weer het nadeel dat je zwaartepunt enorm naar achteren wordt verplaatst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Marzman schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:06:
[...]

Je moest na 12 jaar een trapper vervangen en daarom koop je nooit meer een Gazelle?
Ik vind anders dat als je een goede stadsfiets (het was geen wegwerpgeval) hebt dat de cranks dan op zijn minst langer mee mogen gaan dan 12 jaar. Kan je het je voorstellen? Dat na 12 jaar de cranks (toch wel een onderdeel wat niet echt 'slijt' en zeker niet vervormt) vervangen moeten worden. Zoiets verwacht je bij een fiets van de karwei ofzo.

Je koopt een goede fiets en dan na een kleine 12 jaar blijkt je crank gewoon vervormd te zijn - imho moet een crank langer mee gaan dan 12 jaar. Jij kijkt ook raar als je stuur afbreekt ofzo. Het is geen ketting die je moet vervangen...

Maar dat is overigens niet het enige waar ik over zeur want ik heb meerdere gazelles gezien met dingen waar je echt gek van zou worden. (bijvoorbeeld niet meer kunnen krijgen van een koplamp waar het alu was afgebroken tijdens het verstellen, fiets was 2 jaar oud) of kettingkasten die na twee keer demonteren afbreken.

Nee... ik ga zeker geen Gazelle meer kopen, ik kijk of andere merken het slimmer/beter aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is aluminium, flink door jouw mishandeld (je eigen woorden) voor 12 jaar. Mwa, ik vind dat best netjes. Het is ook niet dat de fiets je in een keer op een fietstocht in de steek heeft gelaten, je kon nog doorfietsen en het (laten) vervangen.

Maar Gazelle moet ook concureren en ze zullen ook wel bepaalde onderdelen in China laten produceren. Bijna alle kwaliteitsmerken gaan tegenwoordig achteruit (afgezien van wat te dure nice-merken).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Na 12 jaar regelmatig gebruik vind ik het heel normaal als de meeste onderdelen op je fiets niet meer origineel zijn hoor.
Op mijn 15 jaar oude Raleigh (nu elektrisch) is alleen het frame, stuur, zadel, achterwiel, slot en spatbord nog origineel.
Het stuur is al een paar keer terug gebogen omdat hij krom was na een val. En het spatbord is zo verroest dat die eigenlijk ook vervangen moet worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

12 jaar vind ik ook geen rare tijd om dingen te moeten vervangen. En een crank hoort dan wel niet te breken maar bv de trapper heeft ook gewoon een lager wat kapot kan. Ik heb bij mijn ligfiets al eens een keer een gebroken derailleurhanger gehad, ook zo'n onderdeel dat normaal gesproken nooit stuk gaat:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3578.jpg

-O- was ook vervelend maarja shit happens.

En wat denk je van een gebroken frame bij notabene een dure Koga myata van 2 jaar oud:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-quzabOGjVAY/UTI44AAYIFI/AAAAAAAAAtc/GlACAhmvIS8/s400/100_4535.JPG

Dat soort ellende gebeurd helaas echt vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Metro2002 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:50:
12 jaar vind ik ook geen rare tijd om dingen te moeten vervangen. En een crank hoort dan wel niet te breken maar bv de trapper heeft ook gewoon een lager wat kapot kan. Ik heb bij mijn ligfiets al eens een keer een gebroken derailleurhanger gehad, ook zo'n onderdeel dat normaal gesproken nooit stuk gaat:

[afbeelding]

En wat denk je van een gebroken frame bij notabene een dure Koga myata van 2 jaar oud:

[afbeelding]

Trapper is prima :/

Maargoed, misschien verwacht ik te veel er van, als jullie zoiets normaal vinden. Op het frame zit tien jaar garantie, dan verwacht je dat het ongeveer 3-5 keer zo lang meegaat :+. Ik ken mensen die fietsen op de fiets van hun opa (zo een die na de oorlog van de Duitsers terug gejat was) en daar was zowat alles nog origineel aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NoxiuZ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:40:
[...]

Maargoed, misschien verwacht ik te veel er van, als jullie zoiets normaal vinden. Op het frame zit tien jaar garantie, dan verwacht je dat het ongeveer 3-5 keer zo lang meegaat :+. Ik ken mensen die fietsen op de fiets van hun opa (zo een die na de oorlog van de Duitsers terug gejat was) en daar was zowat alles nog origineel aan :P
Ik trap liever geen tank vooruit. Leuk dat alles heel blijft maar je moet er wel op fietsen. Bij een fiets is alles nu eenmaal een afweging tussen lang mee gaan en lichtgewicht en efficient.
Bij een auto is alles bv flink overgedimensioneerd en gaat het allemaal lang mee maar dat wil je niet op een fiets want je moet het zelf allemaal voortbewegen.

Zaken als framebreuk vind ik overigens NIET kunnen en zo'n crank vind ik ook dubieus maar dat er eens wat stuk gaan aan een fiets... tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ja die zijn er, maar als je kijkt hoe veel fietsen er waren toen die fiets nieuw was in het straatbeeld (veel meer als nu) en hoe veel mensen er nog op zo'n oude fiets rondrijden dan kun je de conclusie trekken dat de meeste of in een museum staan of inmiddels kapot zijn. In 2038 zal er vast ook nog wel minstens een made in 2001 fiets rondrijden met originele trappers.
Metro2002 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:35:
[...]

Ik trap liever geen tank vooruit. Leuk dat alles heel blijft maar je moet er wel op fietsen. Bij een fiets is alles nu eenmaal een afweging tussen lang mee gaan en lichtgewicht en efficient.
Bij een auto is alles bv flink overgedimensioneerd en gaat het allemaal lang mee maar dat wil je niet op een fiets want je moet het zelf allemaal voortbewegen.

Zaken als framebreuk vind ik overigens NIET kunnen en zo'n crank vind ik ook dubieus maar dat er eens wat stuk gaan aan een fiets... tja.
Auto's zouden veel degelijker gemaakt kunnen worden, dan zijn ze ook duurder in aanschaf en uiteindelijk goedkoper omdat ze langer meegaan. Maar dat wil niemand, de consument wil een vlotter model dan de buruman en de fabrikant wil niet dat we 50 jaar in dezelfde auto blijven rijden want dan verkoopt hij maar een auto aan je.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 03-05-2013 10:04 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik denk dat je een beetje vreemde voorstellingen hebt. Er zijn verschillende auto's met 10-12 jaar carrosseriegarantie. Zie je auto's al 30-60 jaar meegaan? Dan moet je ze al echt goed verzorgen.

Ik ken zelf geen mensen die met een 60 jaar oude originele fiets rondrijden. Ik weet dat de fiets van mijn moeder werd gejat toen die 27 jaar was en ik heb zelf 20 jaar met een Gazelle Tour de France rondgereden, maar aan die fiets is wel alles al een keer vervangen. Inclusief het frame (lasnaad liet los), maar dat was dus garantie.
Als je je fiets elke dag in de schuur laat staan (en dus niet gebruikt), dan gaat die vast 60 jaar mee zonder stukken. Als je elke dag fietst dan slijt hij en moet je dingen vervangen/repareren. En dan vind ik 12 jaar voor een cranck ook helemaal niet verkeerd. Voor de een is dat 100 km, voor de ander 100.000.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:56

epic_gram

undercover moderator

Met hierboven idd, en daarbij kan een crank ook een zwaar leven hebben op een fiets. Ik bedoel als hij omvalt krijgt je crank een schok, als je hem wegzet in een fietsenrek en hij komt ergens tegenaan krijgt hij een schok, als je ergens tegenaan rijdt krijgt hij ook weer een klap... Als een crank zomaar afbreekt zat hij waarschijnlijk vol haarscheurtjes want het is toch alumilium. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Erg veel informatie op dit forum, jammer dat ik het pas vandaag ontdek!

Ik ben 3 jaar geleden gestopt met roken en ben toen weer gaan fietsen. Van mijn uitgespaarde geld een Batavus Apache gekocht met framemaat van 65 cm, lekker sportfietsje. Ik ben 1.97 lang, dus veel keuze is er niet.

Ik weeg 120 kg en mijn hart is niet optimaal, wat ik merkte als ik naar mijn vriendin fietste, die 75 km verderop woont. Deed daar vaak meer dan 5 uur over. Ik lees hier over kerels (geen vrouwen hier?), die makkelijk 25 km/u gemiddeld halen. Ik bij lange na dus niet.

Dus was ik al lang aan het wikken en wegen welke e-bike ik zou nemen.
Door mijn lengte en gewicht vallen heel wat interessante opties weg. Ik bedoel hiermee m.n. de Duitse merken met Bosch motoren. Allemaal veel te kleine frames. Jammer, want ze zien er gelikt uit.

Blijft over óf een van de Nederlandse merken (Batavus, Koga, Sparta of Gazelle) óf een ombouwsetje.

Daarnaast vind ik actieradius van belang omdat ik graag er hele dagen met de fiets op uit trek en dan niet al bij 'n afstand van 60 km moet bijladen.

Na veel lezen van fora, blogs (de blog van Vlassie1980, zeer informatief) en diverse andere info op het internet, heb ik de keuze van Vlassie1980 gevolgd en ben voor een FMH ombouwset gegaan.
In Vleuten bij van Zuilen laten inbouwen, kosten €1100,- all in.
Dat ging allemaal heel snel en mijn fiets is niet verminkt en ziet er nog als een sportfiets uit.
Wat ik wel heel vreemd vond, is dat bij levering bleek dat er een Li-on accu is geplaatst ipv de Lipo, waarmee op hun site gewag wordt gemaakt. Hiervan melding gemaakt bij van Zuilen, die hierover direct met FMH contact opnam, zonder resultaat.
Ik moet daar nog achteraan dus. Wordt vervolgd.

Mijn ervaringen na ongeveer 700 km. met deze set:
Ik ben heel erg verrast door de capaciteit van de accu icm de prestaties van de motor.
Met dezelfde inspanning is het of ik 30 kilo lichter ben en 30 jaar jonger. (Ik ben 62).

Afgelopen week heb ik met mijn vriendin de elfstedentourtocht gedaan (http://www.11steden.nl) in 6 dagen. Mijn vriendin heeft een http://www.gazelle.nl/col...e-innergy/balance-innergy met een 'zilver' accu.
Mooie gelegenheid om beide fietsen vergelijken. Ik 'mocht' de bagage meenemen. Voor dat doel hebben we een Burley Travoy gekocht, een aanrader!

In Friesland was het lekker weer, maar het waaide hard. En met die open vlakken in dat landschap een mooie testcase.
De eerste dag hadden we windkracht 5 pal tegen. Na krap 40 km was het gedaan met de accu van mijn vriendin, we moesten bijladen om de dagrit af te kunnen maken. Ze had het hele stuk op de boost, de maximale ondersteuning, gereden.
Ik reed zelf op stand 2, afgewisseld met 3, van maximaal 5 en had aan het eind van de rit van 50 km nog 2 van de 4 blokjes over.
De rest van de week werden de afstanden wat langer en werd de wind wat minder, maar wel vaak tegen en af en toe mee.
Een dag deden we 72 km. Voor mijn vriendin een absoluut record. Haar accu haalde het zonder bijladen. Één ledje had ze nog, dat nog niet knipperde. Ik reed zelf vrijwel het hele stuk op stand 2 en had nog 2 ledjes over aan het eind.

Als je de Gazelle van mijn vriendin ziet, is het onmiddellijk duidelijk dat dit geen fiets is voor grotere afstanden, daarnaast heeft ze het één na lichtste accupakket (van de 4).

Mijn eigen gewicht van 120 kg, de bagage van 15-20 kg en de accu van 7 kg, in aanmerking genomen, vind ik dit toch heel mooi.
Gisteren ben ik nog van Franeker naar Leeuwarden gefietst met flinke wind achter, zonder bagage en kwam dan met gemak boven de 27 km/u, waarbij het motortje stopt. Eventjes nog de 35 km/u aangetikt, maar dat voelde ik onmiddellijk.

Als ik weet hoe het moet, plaats ik een foto van onze vakantiefietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13

franssie

Save the albatross

Gerard1950 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 21:19:
Erg veel informatie <>
Als ik weet hoe het moet, plaats ik een foto van onze vakantiefietsen.
Foto's plaatsen kan op een externe site, misschien is http://yfrog.com/ een keuze. Als je langer actief bent hier kan het ook hier.

Maar bedankt voor je uitvoerige verhaal, het is nogal wat om zo kris en kras door Friesland heen te fietsen, chapeau.
& welkom!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Hoe doet een electrische fiets het op bospaadjes...? Ik zit te denken aan een Batavus Garda E-go maar ik fiets naar m'n werk door het bos over hier en daar best wel hobbelige/slechte weggetjes... en ik vraag me af of zo'n fiets dat wel aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik kan je er helaas vrij weinig over vertellen aangezien ik alleen maar over strak asfalt heen rij naar mijn werk.

Het is denk ik geen overbodige luxe om een goede verende voorvork te hebben. Denk dat de kans ook groot is dat er soms iets los gaat trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zo'n fiets kan hobbelpaadjes best aan. Het is je kont die het zwaar te voortduren krijgt.
Een goede vering is zeker aan te raden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

met vering in je zadelpen en een verende voorvork moet dat wel te doen zijn denk ik , om de pijn wat meer te verzachten nog een gelzadel en fietsen maar :D

en anders zo`n electrische mountainbike van specialized :D heb filmpje gezien waar een gast geflitst werd met die bike in de bebouwde kom reed hij 60 xD volgens mij wel aangepaste fiets (of hij trapt de laatste 15km/pu er zelf bij )\want volgens mij haalt ie normaal gesproken 45km per uur

[ Voor 52% gewijzigd door Freakiebeakie op 06-05-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Beetje zijsprong, maar wij hebben nu ook een mooie nieuwe voor mijn vrouw. Er zit natuurlijk een standaard slot op, maar ik wil nog een "echt" slot, en flinke ketting o.i.d.

Ik zie op internet verschillende testen, maar allemaal 2009/2010 of eerder, toch al weer 3 jaar geleden. Iemand nog een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PWM schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:01:
Beetje zijsprong, maar wij hebben nu ook een mooie nieuwe voor mijn vrouw. Er zit natuurlijk een standaard slot op, maar ik wil nog een "echt" slot, en flinke ketting o.i.d.

Ik zie op internet verschillende testen, maar allemaal 2009/2010 of eerder, toch al weer 3 jaar geleden. Iemand nog een advies?
Let op een ART keurmerk.
minstens ART3.

Ik heb zelf een ART5 slot voor als hij thuis staat. Maar dat is omdat ik in een Vogelaar wijk woon, en de fiets aan de straat moet staan. (het motor hangslot uit het filmpje)

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 06-05-2013 16:28 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:04:
[afbeelding]
Tijdje terug was mijn trapper eraf gedonderd.
Vervolgens laten fixen door de lokale fietswinkel.

Na 2 dagen merkte ik dat de ondersteuning soms even wegviel. Bleek te komen doordat de ring met magneetjes die achter de trapper zit soms niet meedraaide, de sensor geeft dan niks door aan de motor.
Maar even tijdelijk gefikst door er een zooi plakband tegenaan te gooien, volgende week krijgt mijn fiets een onderhoudsbeurt en dan vraag ik gelijk even of ze daarnaar kunnen kijken.

Ook maar even mijn buitenband en voorband op het voorwiel gelijk laten vervangen dan, ik heb een keer een lekke band gehad voor maar die plakker is nogal dik waardoor de fiets aardig stuitert en trilt op hoge snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
Gisteren mijn FMH set uitgeprobeerd, nu zonder bagage en niet in Friesland, maar Utrecht/Gelderland.
Accu was volledig opgeladen toen ik vertrok en na 109 km brandde nog 1 ledje. Ik schat op basis van eerdere ritten dat ik er nog 5 á 10 km had kunnen rijden. De wind had kracht 3, maar leek van alle kanten te waaien, vooral toen ik op de dijk langs het IJsselmeer bij Spakenburg reed.
Ik heb constant stand 2 (van de 5) aangehouden. Dan wordt prima ondersteuning gegeven en kon ik, afhankelijk van de wind, steeds rond de 20 km rijden.
Ik ben 'more than impressed' door dit setje. Ik ging ervan uit dat met mijn gewicht de actieradius van één lading nooit verder dan ongeveer 60 km zou reiken.

In de bossen bij Putten ook op bospaadjes gereden, ging prima. Ik merkte niks van slipgevaar. Nu was alles ook kurkdroog, dat scheelt, denk ik.

Een volgend keer doe ik dezelfde test, maar dan met standje 3 constant ingeschakeld. Ben benieuwd hoe ver ik dan kom.
Ik ben er nog niet achter hoe groot de stappen zijn, waarmee de ondersteuning toeneemt, van 1 tot en met 5. Op de site van FMH kon ik niks vinden.
Voorlopig houd ik het er op dat het oploopt van 25% ondersteuning bij stand 1, via 50%; 100%; 200% naar 400% voor stand 5.
BionX, dat hele kostbare Canadese setje, heeft een vergelijkbaar verloop. Vandaar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gerard1950 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:13:
Gisteren mijn FMH set uitgeprobeerd, nu zonder bagage en niet in Friesland, maar Utrecht/Gelderland.
Accu was volledig opgeladen toen ik vertrok en na 109 km brandde nog 1 ledje. Ik schat op basis van eerdere ritten dat ik er nog 5 á 10 km had kunnen rijden. De wind had kracht 3, maar leek van alle kanten te waaien, vooral toen ik op de dijk langs het IJsselmeer bij Spakenburg reed.
Ik heb constant stand 2 (van de 5) aangehouden. Dan wordt prima ondersteuning gegeven en kon ik, afhankelijk van de wind, steeds rond de 20 km rijden.
Ik ben 'more than impressed' door dit setje. Ik ging ervan uit dat met mijn gewicht de actieradius van één lading nooit verder dan ongeveer 60 km zou reiken.

In de bossen bij Putten ook op bospaadjes gereden, ging prima. Ik merkte niks van slipgevaar. Nu was alles ook kurkdroog, dat scheelt, denk ik.

Een volgend keer doe ik dezelfde test, maar dan met standje 3 constant ingeschakeld. Ben benieuwd hoe ver ik dan kom.
Ik ben er nog niet achter hoe groot de stappen zijn, waarmee de ondersteuning toeneemt, van 1 tot en met 5. Op de site van FMH kon ik niks vinden.
Voorlopig houd ik het er op dat het oploopt van 25% ondersteuning bij stand 1, via 50%; 100%; 200% naar 400% voor stand 5.
BionX, dat hele kostbare Canadese setje, heeft een vergelijkbaar verloop. Vandaar mijn idee.
Die set van FMH is goed spul. Volgens mij hebben ze ook vrij weinig defecten, ik las alleen van een mede GoT-er die de set ook heeft dat de lasnaden van de bagagedrager niet goed waren gelast en dat er een breuk in zat maar dit had FMH netjes opgelost.

Het systeem is verder vrij simpel opgezet, ik ben inmiddels al de 10.000 km gepasseerd met als enige probleem dat de magneten ring bij de trapper niet goed vast zat en het systeem soms wegviel maar dat kan je FMH niet aanrekenen. Dus ik ben erg benieuwd hoe veel kilometers ik kan wegzetten met deze fiets.

Moet wel toegeven dat ik stiekem naar fietsen met een Bosch systeem kijk of een Flyer als opvolger.
Mijn fiets is eigenlijk een standaard stads fiets maar opzich gaat het prima. Vering is alleen 10x niks :+
En op hogere standen maakt de motor van FMH een aardig kabaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
Laat ik nou zelf ook een Batavus Stabilo met framemaat 70 hebben!
70 is met mijn lengte nét te groot, 68 zou ideaal zijn.
Doet dienst als boodschappenfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gerard1950 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:13:
FMH setje heeft geen trapkracht sensor. Alleen een ring met magneetjes die kijkt of je trapt of niet.
De standen in dit soort setjes spelen meestal met de begrenzing.
Bij de maximale stand stopt de motor bij 25-28km/u. Bij de laagste stand bij 5 of 10km/u. En als je meer standen hebt zitten die op een max. snelheid daar tussen in.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
FMH setje heeft geen trapkracht sensor. Alleen een ring met magneetjes die kijkt of je trapt of niet.
Bij de maximale stand stopt de motor bij 25-28km/u. Bij de laagste stand bij 5 of 10km/u. En als je meer standen hebt zitten die op een max. snelheid daar tussen in.
Ik ben geen technicus, dus ik kan moeilijk bestrijden wat je hier zegt :)
Ik kan alleen afgaan wat er gebeurt tijdens het fietsen.
Mijn FMH set heeft 5 standen. Dat stoppen van de motor bij 25-28km/u zou dus moeten alleen gebeuren bij stand 5, als ik je goed begrijp.
De motor stopt inderdaad bij die snelheid, om precies te zijn bij 27 nog wat op mijn Halfords tellertje van 8 euri.
Ja, meten is weten :)
Alleen, die keren dat het motortje stopte reed ik in stand 3 of 4. Ik gebruik 5 alleen bij viaducten en bruggen.

Ik zal in ieder geval nog eens kijken, hoe e.e.a. In de praktijk gaat en dan jouw opmerkingen over 'stopsnelheden' in alle standen aan een test onderwerpen. Die zal ik hier dan weer melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gerard1950 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:22:
Laat ik nou zelf ook een Batavus Stabilo met framemaat 70 hebben!
70 is met mijn lengte nét te groot, 68 zou ideaal zijn.
Doet dienst als boodschappenfiets.
Is echt een gigantische fiets he? Fietsenboer waar ik hem destijds kocht bleef volhouden dat dit voor mij de beste maat. Achteraf gezien moest hij er vast vanaf :)

Mijn volgende fiets wordt in ieder geval kleiner, ik denk dat ik best af kan met een fiets met maat 60 in combinatie met een verhoogde zadelpen of iets dergelijks.
RocketKoen schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:25:
[...]

Klopt, ik fiets naar de zaak meestal op standje 4 en zit dan rond de 25 per uur. Ach, opzich is het good enough :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
Vlassie1980 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:43:
[...]

Mijn volgende fiets wordt in ieder geval kleiner, ik denk dat ik best af kan met een fiets met maat 60 in combinatie met een verhoogde zadelpen of iets dergelijks.
Maatje 60 lijkt me te krap als je bijna 2 meter bent. Of je moet heeeele korte beentjes hebben :+
Mijn Apache meet 65, vind ik maar nét aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik had vanavond even geen zin om FIFA 13 te spelen dus heb in plaats daarvan maar even de TS aangepast :)

Mochten er nog suggesties / aanvullingen zijn graag! Als je je fiets ook wilt showen op de TS dan graag mij even PB-en!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 11:48
Iemand hier met een een tip of idee waarom een e-bike oppeens langzamer gaat dan voorheen?
Ik had een max snelheid van 30 km/h, en nu nog maar 20 km/h.

Motor zelf lijkt naar behoren te werken? Hoe te controleren?

Waar zou het verder aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
naturalcool schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:27:
Iemand hier met een een tip of idee waarom een e-bike oppeens langzamer gaat dan voorheen?
Ik had een max snelheid van 30 km/h, en nu nog maar 20 km/h.

Motor zelf lijkt naar behoren te werken? Hoe te controleren?

Waar zou het verder aan kunnen liggen?
Het voltage van de accu gaat fors omlaag als de accu leeg raakt.
Een "36 volt" Li-ion accu, is bijvoorbeeld volledig geladen ongeveer 42V, en als hij bijna leeg is nog maar 26V.

Die fluctuatie compenseer je door bij een lager voltage, een hogere stroom te gebruiken.
op 42V met een 250 Watt motor kom je op minimaal 5,7A (in werkelijkheid meer, omdat je ook nog blindstroom hebt enz)
Zakt het naar 26V, dan heb je voor diezelfde 250Watt al minimaal 9,6A nodig.

De meeste accu's op ebikes kunnen dat soort belasting niet aan. Zeker niet voor langere tijd.
Dus krijgt je motor minder stroom dan hij vraagt, en ga je langzamer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 11:48
Bedankt voor je heldere, en vooral technische uitleg. Ik waardeer de technische aspect van de uitleg.
Maar ik zal mijn situatie meer toelichten.

Ik heb mijn fiets tweedehands gekocht, en ging eerste paar dagen met een volgeladen accu met een max snelheid van 30 km/h.
Na ongeveer week, gaat de fiets, bij een volgeladen accu, nog meer 20 km/h max.

Dus mijn vraag was niet bedoeld tijdens de rit, maar mijn maximale snelheid is in algemeenheid gedaald.
Dus ik zie niet in waar dit aan zou kunnen komen, omdat er niks geks is gebeurt in die ene week.
Na het gebruik van de fiets in slecht weer is dit probleem mij bekend geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:10
Metro2002 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:50:

[afbeelding]

Deze snap ik even niet, je hebt een naafversnelling + een derailleur? Soort van het beste van twee werelden? :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Puch-Maxi schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 01:29:
[...]
Deze snap ik even niet, je hebt een naafversnelling + een derailleur? Soort van het beste van twee werelden? :D
Ik heb inderdaad én een naafversnelling (3 versnellingen) én een derailleur. Dan kun je vooraan volstaan met een enkel blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
naturalcool schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 01:08:
Bedankt voor je heldere, en vooral technische uitleg. Ik waardeer de technische aspect van de uitleg.
Maar ik zal mijn situatie meer toelichten.

Ik heb mijn fiets tweedehands gekocht, en ging eerste paar dagen met een volgeladen accu met een max snelheid van 30 km/h.
Na ongeveer week, gaat de fiets, bij een volgeladen accu, nog meer 20 km/h max.

Dus mijn vraag was niet bedoeld tijdens de rit, maar mijn maximale snelheid is in algemeenheid gedaald.
Dus ik zie niet in waar dit aan zou kunnen komen, omdat er niks geks is gebeurt in die ene week.
Na het gebruik van de fiets in slecht weer is dit probleem mij bekend geworden.
hmm, dat is niet heel logisch nee. Tenzij je toevallig wind tegen hebt. Want 250 watt is niet genoeg om de 30 te halen met wind tegen.
Wat nog zou kunnen is dat er een rem of trapsensor hapert. Dan valt je motor om de haverklap uit omdat hij denkt dat je remt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:58:
[...]

Ik heb inderdaad én een naafversnelling (3 versnellingen) én een derailleur. Dan kun je vooraan volstaan met een enkel blad.
Interessant. Wat voor naaf is het (range) en zijn wielen waar je een naafversnelling in hebt en een derailleur op kunt zetten normaal te vinden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo nuttig om naaf+derailleur te hebben.

Je hebt het nadeel van een naafversnelling, namelijk dat je achterband vervangen een kutklus is. Maar zonder het voordeel van een gesloten kettingkast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 08:35:
[...]

Interessant. Wat voor naaf is het (range) en zijn wielen waar je een naafversnelling in hebt en een derailleur op kunt zetten normaal te vinden?
Het is een shimano Sram 3 speed maar welk type? geen flauw idee. heb de fiets 2e hands gekocht. Kan vanavond eens kijken of ik een type kan vinden. Het wiel ziet er verder gewoon vrij standaard uit, ben geen fietsenmaker. Ik kan wel wat sleutelen aan fietsen maar ben geen expert ofzo :+

edit: het is volgens mij een dualdrive systeem:

http://www.sram.com/sram/urban/products/dualdrive-24
RocketKoen schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 11:51:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo nuttig om naaf+derailleur te hebben.

Je hebt het nadeel van een naafversnelling, namelijk dat je achterband vervangen een kutklus is. Maar zonder het voordeel van een gesloten kettingkast.
Achterband is binnen 5 minuten vervangen hoor. Ketting op zwaarste blad achter (kleinste), Snelsluiting van de versnellingskabel los, ketting eraf , snelspanner van het wiel los en voila, een wiel in je handen.

[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 10-05-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

- mag weg -

[ Voor 97% gewijzigd door Metro2002 op 10-05-2013 13:08 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.