Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.113 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:00
Dat is nou wat ik net nodig had, thanks.

Heb trouwens even gekeken naar de fietsen met een Bosch systeem. Kwam toevallig deze tegen: http://www.bemibikes.nl/e...-zwart-2013-art-16482.htm

Iemand bekend met het merk Falter, waarschijnlijk een duits merk?
Vlassie1980 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:26:
[...]

Nou, de afstand die jij aflegt is een stuk minder als ik doe. 2 x 9km is dusdanig dat je die accu maar na 4 ritten op moet laden dus dat komt neer op 2,5 lading per week als je nog een beetje zelf meetrapt.

Uitgaande op jaarbasis van 45 (weken) x 5 ( werkdagen ) kom je uit op 225 x 2 = 450 ritten.
Deel je die ritten door 4 dan moet je jaarlijks 112 ladingen doen. Dat is nou niet echt een reden om te zeggen dat je voor een LifePo4 accu moet gaan. Je zou met een Lithium Ion accu ook gewoon 500 ladingen moeten kunnen doen dus dat is ook 4 jaar. Deze situatie geschetst indien je bijvoorbeeld een Bosch systeem neemt want die hebben een veel grotere actieradius, Als je een Keola of Kemp Starley neemt dan is het een ander verhaal omdat de actieradius minder is.

In mijn geval is het wat anders omdat ik mijn accu na elke rit even oplaadt omdat het telkens 25 km is en de prestaties snel teruglopen als hij halfleeg is. Ik denk dat dit met de set van FMH te maken heeft, weet niet of andere e-bikers hier hetzelfde ervaren ( dat de prestaties en ondersteuning afnemen wanneer de batterij minder power heeft )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 23:01:
Dat is nou wat ik net nodig had, thanks.

Heb trouwens even gekeken naar de fietsen met een Bosch systeem. Kwam toevallig deze tegen: http://www.bemibikes.nl/e...-zwart-2013-art-16482.htm

Iemand bekend met het merk Falter, waarschijnlijk een duits merk?

[...]
Dat is een erg scherp geprijsde fiets, zeker omdat het een fiets met een Bosch systeem betreft.
Falter is inderdaad een Duits merk volgens mij, maar denk dat dat geen slecht spul is.

Het feit dat je een Bosch motor eronder hebt is alleen al een reden om goed na te denken over dit aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Let wel op met de Bosch systemen: ze worden i.h.a. (ondanks de naam) als inferieur aan de 'grote' NL fietsfabrikanten gezien omdat bij defecten het systeem moeilijk vervangbaar is. De frames zijn ook wat minder goed - hoewel ik heb begrepen (persoonlijk deze fiets nog nooit gezien!) dat dat zich vooral uit in een zwaarder frame dan nodig, niet zozeer zwakker. Ook is Bosch op het gebied van aanstuurelektronica erg jong in de markt. Gezien zowel Sparta, Batavus als Gazelle inmiddels grote blunders hebben gemaakt met hun dure elektrische fietsenseries vanwege defecte aanstuurelektronica ben ik er niet zo gauw zeker van dat Bosch het opeens wel in één keer goed doet.

Ze doen ook niet mee in de high-end markt, ze zijn vooral interessant vanwege de relatief lage prijs. Ook zijn ze vanwege de overbrengingskast iets luider dan bijv. Gazelle of Sparta in-wheel direct drive systemen.

Qua motoren vertrouw ik Bosch dan weer wel, ze bouwen al sinds de eerste elektrische fiets motoren voor andere fabrikanten

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 22-03-2013 10:00 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb geen enkele twijfel over de kwaliteit van Bosch motoren, zeker niet na het lezen van deze blog:
http://what-a-trip-oz.blogspot.nl/

Een Duitser die een rondje Australie doet op zijn e-bike met Bosch motor, 18.000 km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mja, het heeft bij elektrische fietsen niet zoveel zin om af te gaan op anekdotes van enkele fietsers; bij Gazelle rijden ook nog genoeg mensen rond op eerste-generatie Innergy drives - het gaat er juist om dat een disproportioneel grote hoeveelheid mensen uiteindelijk wél problemen kreeg. En dat was nog steeds een grote minderheid.

3% failure rate bij OCZ SSDs wordt ook als grote no-no gezien om ze te kopen, ondanks dat 97% ze met plezier gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
mux schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:39:
3% failure rate bij OCZ SSDs wordt ook als grote no-no gezien om ze te kopen, ondanks dat 97% ze met plezier gebruikt :)
Volgens mij klopt je voorbeeld niet. Wbt failure rate. Ik heb het flauwe vermoeden dat die hoger is. in iedergeval veel hoger als bij andere SSD fabrikanten. 1 op de 3 reacties op amazone was een failure. Nu komen klachten sneller op internet als succes verhalen maar bij andere fabrikanten was ongeveer 1% van de recties een failure.

Bij m´n vorige werkever hebben we in WMO verband veel fietsen verstrekt. Motoren waar wij goede ervaringen mee hadden waren die van Sanyo (dynamotor). Op ongeveer 50 fietsen hadden we geen uitval met motoren.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Heb afgelopen weekend een proefrit gemaakt op de Dutch ID- Sports met een bosch motor en was daar erg over te spreken.
Rijdt gewoon veel lekkerder dan zo een Giant of Gazelle e-bike.
Vooral bij veel wind/weerstand merk je dat de Bosch beter reageert, dan de andere Ebikes.
Ben er in iedergeval uit dat het een E-bike met een bosch systeem moet worden.
Waarschijnlijk wordt het de Sparta B1 (als die snel leverbaar is).

Daarnaast is zo een Bosch e-bike ook wel tweakerwaardig. :)
Vlassie1980 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:30:
Ik heb geen enkele twijfel over de kwaliteit van Bosch motoren, zeker niet na het lezen van deze blog:
http://what-a-trip-oz.blogspot.nl/

Een Duitser die een rondje Australie doet op zijn e-bike met Bosch motor, 18.000 km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:14:
Heb afgelopen weekend een proefrit gemaakt op de Dutch ID- Sports met een bosch motor en was daar erg over te spreken.
Rijdt gewoon veel lekkerder dan zo een Giant of Gazelle e-bike.
Vooral bij veel wind/weerstand merk je dat de Bosch beter reageert, dan de andere Ebikes.
Ben er in iedergeval uit dat het een E-bike met een bosch systeem moet worden.
Waarschijnlijk wordt het de Sparta B1 (als die snel leverbaar is).

Daarnaast is zo een Bosch e-bike ook wel tweakerwaardig. :)

[...]
Met dit weer en wind heb je die fiets wel even goed kunnen stress-testen dan 8)
Ik heb ook het idee dat die Bosch motoren gewoon erg goed zijn, mijn fiets rijdt verder ook wel goed maar je merkt wel dat hij soms wat onrustig oppakt. En als de batterij half leeg is dan wordt de motor minder krachtig, je zit dan nog op 25 km per uur terwijl hij bij een volle batterij nog op de 27~28 zit.

LOL: als je googled op Sparta B1 krijg je allemaal elftal-foto's van mijn favoriete club _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 25-03-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ja inderdaad was een goede test. Vandaag met de normale fiets en dan merk je het wel. Wou de fiets bijna de sloot in flikkeren. :(

Je moet even zoeken op Sparta B1 Bosch erachter. Dan krijg wat meer info en resultaat.
Zit ook een 400 wh accu in :)
Vlassie1980 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:27:
[...]

Ik heb ook het idee dat die Bosch motoren gewoon erg goed zijn, mijn fiets rijdt verder ook wel goed maar je merkt wel dat hij soms wat onrustig oppakt. En als de batterij half leeg is dan wordt de motor minder krachtig, je zit dan nog op 25 km per uur terwijl hij bij een volle batterij nog op de 27~28 zit.

LOL: als je googled op Sparta B1 krijg je allemaal elftal-foto's van mijn favoriete club _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:50:
Ja inderdaad was een goede test. Vandaag met de normale fiets en dan merk je het wel. Wou de fiets bijna de sloot in flikkeren. :(

Je moet even zoeken op Sparta B1 Bosch erachter. Dan krijg wat meer info en resultaat.
Zit ook een 400 wh accu in :)

[...]
Mooie fiets, je ziet ook dat grote fabrikanten steeds meer overstappen naar een universeel systeem.

Ik kan hier bij de lokale fietsenboer ook een keer een testrondje doen op een Cannondale of Cube fiets met Bosch motor. Ik zit te twijfelen of ik dat wel zal doen. Denk dat ik dan niet anders meer wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik zou zowiezo een proefrit maken :) . Denk dat er dit jaar best veel merken gaan overstappen naar Bosch. Hierdoor worden de prijzen van de e-bikes met Bosch steeds goedkoper. En met de SDX2 Bosch dongle kan je hem goed tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Het is een Batavus Garda E-Go 8 Bosch geworden. Met 400Wh accu en 50nm bosch motor een beest van een e-bike :D.
De sparta B1 was pas over 3 maanden leverbaar en de Batavus Garda E-go 8 was alleen nog leverbaar bij 1 winkel met een hele mooi prijs :*)
Vanochtend besteld en vandaag opgehaald (hij was net binnen), heb een kort stukje gereden maar blijft een bosch dus erg vergelijkbaar met vorige ervaring maar dan krachtiger.
Kan niet wachten om morgen naar het werk te fietsen :P
Vlassie1980 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:42:
[...]

Mooie fiets, je ziet ook dat grote fabrikanten steeds meer overstappen naar een universeel systeem.

Ik kan hier bij de lokale fietsenboer ook een keer een testrondje doen op een Cannondale of Cube fiets met Bosch motor. Ik zit te twijfelen of ik dat wel zal doen. Denk dat ik dan niet anders meer wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 19:56:
Het is een Batavus Garda E-Go 8 Bosch geworden. Met 400Wh accu en 50nm bosch motor een beest van een e-bike :D.
De sparta B1 was pas over 3 maanden leverbaar en de Batavus Garda E-go 8 was alleen nog leverbaar bij 1 winkel met een hele mooi prijs :*)
Vanochtend besteld en vandaag opgehaald (hij was net binnen), heb een kort stukje gereden maar blijft een bosch dus erg vergelijkbaar met vorige ervaring maar dan krachtiger.
Kan niet wachten om morgen naar het werk te fietsen :P

[...]
Gefeliciteerd met je aankoop!
Mooie fiets en ik denk dat die Bosch motor een keuze is waar je geen spijt van krijgt.

Veel fietsplezier gewenst en we horen graag je ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 09:29
Vlassie1980 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:27:
[...]

Vlassie1980 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:26:
[...]

In mijn geval is het wat anders omdat ik mijn accu na elke rit even oplaadt omdat het telkens 25 km is en de prestaties snel teruglopen als hij halfleeg is. Ik denk dat dit met de set van FMH te maken heeft, weet niet of andere e-bikers hier hetzelfde ervaren ( dat de prestaties en ondersteuning afnemen wanneer de batterij minder power heeft )
Enkele rit is hier 27 km. En wat jij schrijft is ook hier het geval; op een halve accu is de fiets veel minder fel. Ik kan de koude ook erg goed merken, ik neem daarom de accu mee naar binnen om te laden.
Fiets = Qwic trend3 met 423wh accu.
In de zomer fiets ik fluitend heen en weer met 1 lading maar onder de 10 graden lukt dat niet.

Op een volle accu rij ik zo 27-28 km per uur.
Halfvolle accu: 25-26
bijna leeg: 23-24

Zeker met wind tegen en/of heuvelje op houd de halfvolle accu in.

Vind het jammer dat de electronica van de fiets dit niet compenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:42:
[...]

[...]

Enkele rit is hier 27 km. En wat jij schrijft is ook hier het geval; op een halve accu is de fiets veel minder fel. Ik kan de koude ook erg goed merken, ik neem daarom de accu mee naar binnen om te laden.
Fiets = Qwic trend3 met 423wh accu.
In de zomer fiets ik fluitend heen en weer met 1 lading maar onder de 10 graden lukt dat niet.

Op een volle accu rij ik zo 27-28 km per uur.
Halfvolle accu: 25-26
bijna leeg: 23-24

Zeker met wind tegen en/of heuvelje op houd de halfvolle accu in.

Vind het jammer dat de electronica van de fiets dit niet compenseerd.
Hier ook hetzelfde verhaal, mijn ritje is 2km korter.

Tijdens deze koudere dagen merk ik gewoon dat de accu sneller leeg is, ik moet hem zowel op de zaak als thuis opladen. Snelheden zijn ook een beetje hetzelfde denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-06 21:17
Ik ben vandaag naar Duitsland geweest, vlak over de grens bij Arnhem en daar een Zouma supreme+ aangeschaft van Diamant. Deze fiets heeft ondersteuning tot 40 km/h en naast dat hij stoer uitziet reed het ook super. Heb een rit door het heuvelland gemaakt en met 30 km/h de berg op. De fiets heeft een bereik van circa 40 km bij de zwaarste ondersteuning en 105 km bij de lichtste ondersteuning wat natuurlijk wel sterk afhankelijk is van je eigen gewicht en de condities.

Diamant is volgens mij als merk niet zo bekend in nederland, maar in nederland en België worden deze als Trek verkocht (maar dan begrenst op 25 km/h zoals x600+ en tikje minder kwaliteit onderdelen). Je krijgt er een kentekenplaatje bij met alle keuringspapieren en je mag er gewoon de weg, fietspad mee op in nederland. Er stonden ook flyer fietsen die ook ondersteuning hebben tot 35 km/h maar dat vond ik wat meer fietsen voor mijn ouders zeg maar.

Ga hem volgend weekend ophalen. Prijs ligt met zijtas, fietsslot+ketting en kettingolie op €3300,-. Ga hem vooral gebruiken voor woon-werk, 30km enkele reis. Kan gelukkig gebruik maken van een gunstige fietsregeling want het is wel een hoop geld.

Afbeeldingslocatie: http://www.diamantrad.com/typo3temp/pics/2bd414937e.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jschoorl2 op 30-03-2013 23:16 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
jschoorl2 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 23:11:
Ik ben vandaag naar Duitsland geweest, vlak over de grens bij Arnhem en daar een Zouma supreme+ aangeschaft van Diamant. Deze fiets heeft ondersteuning tot 40 km/h en naast dat hij stoer uitziet reed het ook super. Heb een rit door het heuvelland gemaakt en met 30 km/h de berg op. De fiets heeft een bereik van circa 40 km bij de zwaarste ondersteuning en 105 km bij de lichtste ondersteuning wat natuurlijk wel sterk afhankelijk is van je eigen gewicht en de condities.

Diamant is volgens mij als merk niet zo bekend in nederland, maar in nederland en België worden deze als Trek verkocht (maar dan begrenst op 25 km/h zoals x600+ en tikje minder kwaliteit onderdelen). Je krijgt er een kentekenplaatje bij met alle keuringspapieren en je mag er gewoon de weg, fietspad mee op in nederland. Er stonden ook flyer fietsen die ook ondersteuning hebben tot 35 km/h maar dat vond ik wat meer fietsen voor mijn ouders zeg maar.

Ga hem volgend weekend ophalen. Prijs ligt met zijtas, fietsslot+ketting en kettingolie op €3300,-. Ga hem vooral gebruiken voor woon-werk, 30km enkele reis. Kan gelukkig gebruik maken van een gunstige fietsregeling want het is wel een hoop geld.

[afbeelding]
Als het goed is moet je dan wel een rijbewijs en verzekering hebben.
Fietsen met ondersteuning boven de 25km/u vallen niet onder de uitzondering voor motorvoertuigen waar de rest wel onder valt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

[afbeelding]
Erg mooie fiets, ben ook hier zeer benieuwd naar je ervaringen en hoe lang je er over doet. Weet niet of jouw route in 1x doorrijden is of dat je veel door stedelijk gebied rijdt? In het laatste geval zou ik wel erg oppassen met dat snelheidsmonster aangezien mensen niet erop anticiperen dat je zo hard gaat. Maar het is een erg mooie fiets! Veel plezier ermee.

Ik ben toevallig vandaag bij mij in het dorp bij 12Go Biking ook wezen kijken voor fietsen die harder ondersteunen dan mijn "standaard" elektrische fiets. Heb er 2 fietsen zien staan: Een Bulls Green Mover en een Kalkhoff Endeavour. Ook nog een praatje met de verkoper gepraat over deze fietsen.

Hij wist me te vertellen dat de Bulls Green Mover was goedgekeurd door de RDW en de Kalkhoff niet. Kortom, ze worden wel verkocht en de koper wordt er bij aanschaf op geattendeerd dat de fiets verzekerd moet worden. In 9 van de 10 gevallen wordt dit niet gedaan. Ik stelde aan de verkoper daarop de vraag dat hij dus fietsen verkoopt die niet legaal zijn. Hierop was zijn antwoord dat racefietsers ook harder gaan dan 25km per uur. Hij heeft daar natuurlijk een punt maar ik denk dat mocht je een klapper maken met een onverzekerde fiets je die discussie niet gaat winnen en je serieus een probleem hebt.

Hij vertelde me verder ook dat er geen helmplicht is voor deze fietsen, omdat ze toch als snorfiets worden gezien. Nu lijkt het me alsnog verstandig om alsnog een helm te dragen maar goed. De prijs van de Bulls was dus bijna 4 ruggen en dat heb ik er echt niet voor over momenteel, mijn fiets is verder nog prima en daar moet ik nog een hele tijd mee doen. Als hij op is dan vind ik het interessant om naar een snellere variant te kijken, en ik denk dat er in de toekomst steeds meer S-pedelecs verschijnen en hopelijk worden ze dan ook wat meer betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
RocketKoen schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 23:26:
[...]

Als het goed is moet je dan wel een rijbewijs en verzekering hebben.
Fietsen met ondersteuning boven de 25km/u vallen niet onder de uitzondering voor motorvoertuigen waar de rest wel onder valt.
Europees zit er nog erg veel onduidelijkheid en verschillen in de regelgeving. ik ga maar eens informeren bij de verzekering. Veel flyers hs worden overigens als gewone e-bike verzekert. (Fiets)helm lijkt me overigens wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Vlassie1980 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 23:58:
[...]

Erg mooie fiets, ben ook hier zeer benieuwd naar je ervaringen en hoe lang je er over doet. Weet niet of jouw route in 1x doorrijden is of dat je veel door stedelijk gebied rijdt? In het laatste geval zou ik wel erg oppassen met dat snelheidsmonster aangezien mensen niet erop anticiperen dat je zo hard gaat. Maar het is een erg mooie fiets! Veel plezier ermee.
Moet in begin en eind door de stad echter hebben ze tussen deventer en Apeldoorn een zgn fietssnelweg aangelegd waardoor er bijna geen stoplichten zijn. En ja, je zult zelf wat beter moeten voorruit kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben vandaag naar Duitsland geweest, vlak over de grens bij Arnhem en daar een Zouma supreme+ aangeschaft van Diamant. ....
op €3300,-. Ga hem vooral gebruiken voor woon-werk, 30km enkele reis. Kan gelukkig gebruik maken van een gunstige fietsregeling want het is wel een hoop geld.
Hoe is het met de garantie voorwaarden voor de accu gesteld bij een fiets in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
joopv schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:25:
[...]

Hoe is het met de garantie voorwaarden voor de accu gesteld bij een fiets in deze prijsklasse?
Niet nagevraagd, als ik op de site kijk, frame 40 jr, rest onderdelen 2 jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
jschoorl2 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 23:59:
[...]

Europees zit er nog erg veel onduidelijkheid en verschillen in de regelgeving. ik ga maar eens informeren bij de verzekering. Veel flyers hs worden overigens als gewone e-bike verzekert. (Fiets)helm lijkt me overigens wel verstandig.
mja, is een "e-bike verzekering" niet gewoon tegen diefstal en schade?
Het gaat hier om een WA verzekering, zoals je verplicht bent bij snorfietsen, scooters en auto's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een normale e-bike heeft inderdaad geen extra verzekering nodig, mits hij aan de regeltjes voldoet (alleen trapondersteuning en tot 25 km/uur). Je hebt een soort bromfietsverzekering nodig als je een snellere fiets hebt en waarschijnlijk ook een bromfietshelm en een rijbewijs tegenwoordig inderdaad :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43
(jarig!)
Eigenlijk rijd je nu dus op een bromfiets zonder helm, zonder kenteken, zonder remlichten en zonder verzekering. Alleen ziet het eruit als een fiets, dus de kans dat oom agent je aan de kant zet voor deze waslijst aan overtredingen is klein.

Let wel op dat je geen brokken maakt met dat ding. Als je er een andere fietser mee de vernieling in rijdt (en dat kan vrij makkelijk met 40 km/u) heb je echt een heel erg groot probleem.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een bromfietsverzekering kost geen drol dus dat kun je wel doen. Ik zou alleen het kenteken niet monteren om verdere discussies te voorkomen met agenten die niet weten wat ze er mee aan moeten (of juist wel en klagen dat je geen goedgekeurde helm op hebt)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 16:08
Fiets is al bijna een jaar oud maar was voor mij nieuw.
Srtrik er om en voor de deur zetten!

http://www.electricbike.com/audi-ebike/

Afbeeldingslocatie: http://ebikeee.com/wp-content/uploads/2012/05/Audi_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ebikeee.com/wp-content/uploads/2012/05/Audi_03.jpg

YouTube: Audi e-bike Official - A bicycle that runs at 80 kmph HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Audi en electriciteit. Ze staan tegenwoordig onder Alfa met betrekking tot betrouwbaarheid.

Wel een hele gave fiets om te zien en hebben verder :D

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BMW heeft ook een e-bike op de markt gezet. Ziet er een stuk minder exotisch uit als de Audi en is voor 2300 eurie toch redelijk betaalbaar 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/bmw-cruise-bike-655x490.jpg
Toch wel stoer als je heel de tijd naar dit logo zit te turen tijdens het fietsen:
Afbeeldingslocatie: http://s1.aecdn.com/images/news/bmw-cruise-a-new-bavarian-electric-two-wheeler-56618-7.jpg

Desondanks toch een beetje apart aangezien hij met een Bosch motor geleverd wordt en geen echte BMW motor maar goed, Bosch is ook een fijne motor volgens mij.

Het gaat hier dan om de BMW Cruise e-Bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Nog even mijn ervaringen met de batavus Garda E-go 8

Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/360/Desktop/HS130082/01.jpg

Heb er nu ong 40 km mee gereden en ben er eigenlijk erg tevreden mee. De bosch aandrijving reageert goed, ook bij wind tegen merk ik dat hij meteen de nodige ondersteuning geeft. De hydraulische remmen (magura) zijn een verrademing.
In de ochtend rij ik meestal op de een na hoogste ondersteuning en af en toe op de hoogste. En terugweg op de middelste stand. (totaal per dag ong 18/19 km).
Na 40 km zit ik ong op helft van mijn accu. Lijkt mij meer dan redelijk.

De bosch command display is overzichtelijk die je via de knoppen naast je handvat kan besturen (hoeft dus niet via de display). Je kan allerlei informatie aflezen, bijv. bereik, gemiddelde snelheid, snelheid, de hoeveelheid ondersteuning die op dat moment gegeven wordt, accu, etc..

Denk dat de Batavus Garda e-go samen met de Sparta B1 zo een beetje de meest betaalbare Bosch e-bike is.
Heb zelf voor de Bosch 1919 euro betaald. In combinatie met een fietsregeling is hij nog voordeliger.
Met een kleine aanpassing kan je er een pedelec van maken en dan krijg je zelfs ondersteuning tot 50 km per uur.
Zo een aanpassing kost ongeveer 130 euro.

Dus tot nu toe eigenlijk erg tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat ik me afvraag bij Bosch:

- Merk je nou ook dat de snelheid afneemt als de accu wat meer leeg raakt? Als mijn accu bijna leeg is gaat hij ook echt niet meer op de volle snelheid.

- Tot hoeveel kilometer per uur merk je dat hij ondersteunt op je display? Mijn FMH set blijft telkens hangen rond de 27,4 en 28 km per uur als maximum snelheid. ( Als er weinig wind staat en ik de hoogste stand gebruik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ik zit nu ongeveer op helft accu en merk niet dat de snelheid afneemt vergeleken met een volle accu. Wellicht dat ik het nog ga merken als de accu bijna leeg is? De ondersteuning bij bosch wordt na 25 km afgebouwd. En op 27 km heb je bijna geen ondersteuning meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ok op die fiets :P

Ik ben namelijk benieuwd of die fiets van mij nou harder of zachter dan een Bosch standaard gaat. Anders valt er natuurlijk ook nog wat te tunen aan die Bosch motoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Ik ben vandaag naar Duitsland geweest, vlak over de grens bij Arnhem en daar een Zouma supreme+ aangeschaft van Diamant.
[afbeelding]
Vanochtend de fiets opgehaald in Duitsland en de eerste 30 km gemaakt. De eerste indrukken zijn erg goed. Schakelen gaat soepel, remmen erg krachtig en de ondersteuning voelt erg natuurlijk aan, het voelt alsof je de wind stevig in de rug hebt.

Erg handig is dat je aan het stuur simpel je lamp en ondersteuning kunt regelen zodat je niet bij hoge snelheden je handen van het stuur moet halen. De voorvorkvering is erg fijn en een must bij hoge snelheden. Je hebt 4 ondersteuningsstanden, in de 2de stand rij je relaxed 25kmh, in 3 rond de 30kmh en in 4 tip je de 40kmh aan. Dit laatste alleen op rechte stukken, met goed wegdek anders is het niet confortabaal, veilig. Vanvond ook een flink stuk in donker gefietst, de Voorlamp is zeer krachtig. Actieradius kan ik nog niks over zeggen.

Tot nu toe zeer tevreden. Overigens de fiets in Duitsland via enra een nl verzekeringsmaatschappij verzekert en ik rij wel met een fietshelm.

[ Voor 4% gewijzigd door jschoorl2 op 05-04-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Had je nog onderzoek gedaan naar de levensduurverwachting en de prijs van de accu?

Ik hoor namelijk astronomische bedragen voor die accu's (en een teleurstellende levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Niet naar gevraagd, standaard 2 jr garantie. Op internet lijken slechte ervaringen met name met de oudere types te zijn welke je niet continue maf opladen.

[ Voor 60% gewijzigd door jschoorl2 op 05-04-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Misschien toch wel slim als je navraag gaat doen. Of de accu bij de garantievoorwaarden zit, en hoe die precies luiden. En wat een nieuwe accu kost.
Ik vermoed dat je rekening moet houden met een afschrijving van ca. 50 euro per maand op de accu, als je de fiets dagelijks gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
joopv schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:49:
Misschien toch wel slim als je navraag gaat doen. Of de accu bij de garantievoorwaarden zit, en hoe die precies luiden. En wat een nieuwe accu kost.
Ik vermoed dat je rekening moet houden met een afschrijving van ca. 50 euro per maand op de accu, als je de fiets dagelijks gaat gebruiken.
50 per maand?
een Li-ion accu kost ongeveer €250-300. Dan zou die maar een half jaar mee gaan...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Op deze fiets zit een 48V 8,8Ah Li-ion accu. Die gaat m.i. toch wel zo'n 600 euro kosten.
(ter vergelijking: het is ongeveer 10 keer zoveel accucapaciteit als een laptop-accu)

Edit: die 50/mnd is misschien wat pessimistisch, maar als je dat opzij legt dan zal het in ieder geval niet tegenvallen.

[ Voor 26% gewijzigd door joopv op 05-04-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
joopv schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 23:27:
Op deze fiets zit een 48V 8,8Ah Li-ion accu. Die gaat m.i. toch wel zo'n 600 euro kosten.
(ter vergelijking: het is ongeveer 10 keer zoveel accucapaciteit als een laptop-accu)
€250 is misschien een beetje laag. Maar een standaard Li-ion accu (24V 10Ah) kost minder dan €350. En die moet toch echt wel een jaar of 2-3 mee kunnen.
worst case (2 jaar) ben je dan minder dan €15 per maand kwijt.
Zelfs bij €600 is dat €25/maand. Of je moet hem 2x per dag laden, maar met zo'n grote accu lijkt me dat sterk (minstens 100km op een accu)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jschoorl2 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 21:34:
[...]

Vanochtend de fiets opgehaald in Duitsland en de eerste 30 km gemaakt. De eerste indrukken zijn erg goed. Schakelen gaat soepel, remmen erg krachtig en de ondersteuning voelt erg natuurlijk aan, het voelt alsof je de wind stevig in de rug hebt.

Erg handig is dat je aan het stuur simpel je lamp en ondersteuning kunt regelen zodat je niet bij hoge snelheden je handen van het stuur moet halen. De voorvorkvering is erg fijn en een must bij hoge snelheden. Je hebt 4 ondersteuningsstanden, in de 2de stand rij je relaxed 25kmh, in 3 rond de 30kmh en in 4 tip je de 40kmh aan. Dit laatste alleen op rechte stukken, met goed wegdek anders is het niet confortabaal, veilig. Vanvond ook een flink stuk in donker gefietst, de Voorlamp is zeer krachtig. Actieradius kan ik nog niks over zeggen.

Tot nu toe zeer tevreden. Overigens de fiets in Duitsland via enra een nl verzekeringsmaatschappij verzekert en ik rij wel met een fietshelm.
Ben benieuwd hoe goed de accu zich houdt als je dagelijks naar je werk heen en weer fietst.

Aantal vragen nog:
- Is de motor op de hoogste stand erg hoorbaar? Die van mij is in de hoogste stand erg rumoerig.
- Haal je ook de 40 met heel veel tegenwind of zit je dan meer richting de 30? Er stond bijvoorbeeld vandaag veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
joopv schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:49:
Das wel erg overdreven zeg, 600 euro per jaar aan afschrijving. Als ik in mij geval naar de Bosch lion accu kijk, dan zou ik volgens Bosch na 500 ladingen nog minimaal 70% capaciteit over moeten hebben.
Stel ik rij vaak in de hoogste ondersteuning en haal 60 km op 1 accu. Met 100 ladingen zou ik ongeveer 6000 km kunnen maken. Dit betekent dat je na 500 ladingen dus na 5 jaar nog 70% van die 60 km over moet hebben. Zelfs als je al vanuit gaat dat de accu in dit geval 5 jaar zou meegaan, dan is de afschrijving maar 10 euro per maand. Lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Vlassie1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 23:57:
[...]

Ben benieuwd hoe goed de accu zich houdt als je dagelijks naar je werk heen en weer fietst.

Aantal vragen nog:
- Is de motor op de hoogste stand erg hoorbaar? Die van mij is in de hoogste stand erg rumoerig.
- Haal je ook de 40 met heel veel tegenwind of zit je dan meer richting de 30? Er stond bijvoorbeeld vandaag veel wind.
Motor hoor je amper bij elke snelheid. Bij tegenwind zat ik volgens mij op 35 kmh, bij 40 kmh wind mee (was gisteren laat op terugweg en toen waaide het wat minder hard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Figo112 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 23:59:
[...]

Das wel erg overdreven zeg, 600 euro per jaar aan afschrijving. Als ik in mij geval naar de Bosch lion accu kijk, dan zou ik volgens Bosch na 500 ladingen nog minimaal 70% capaciteit over moeten hebben.
Stel ik rij vaak in de hoogste ondersteuning en haal 60 km op 1 accu. Met 100 ladingen zou ik ongeveer 6000 km kunnen maken. Dit betekent dat je na 500 ladingen dus na 5 jaar nog 70% van die 60 km over moet hebben. Zelfs als je al vanuit gaat dat de accu in dit geval 5 jaar zou meegaan, dan is de afschrijving maar 10 euro per maand. Lijkt mij prima.
Dat is de theorie, maar ik zit hier met twee laptops met accu's met dode cellen die anders nog prima bruikbaar zouden zijn (meer dan 70 procent van het vermogen). Ze vallen dus gewoon uit. Bij een fietsaccu gebeurd dat schijnbaar ook (was een item van bij de rijdende rechter twee weken geleden ;) )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Bij bosch is het garantie. Alle ladingen worden bijgehouden en kunnen uitgelezen worden. Daarnaast maak je vergelijking met een hema fiets(rijdende rechter) :)
Marzman schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 10:02:
[...]

Dat is de theorie, maar ik zit hier met twee laptops met accu's met dode cellen die anders nog prima bruikbaar zouden zijn (meer dan 70 procent van het vermogen). Ze vallen dus gewoon uit. Bij een fietsaccu gebeurd dat schijnbaar ook (was een item van bij de rijdende rechter twee weken geleden ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of accu's van Bosch beter zijn als die van Hema vraag ik me af (die van mijn laptops zijn van MSI). Het gaat om de cellen en die worden gewoon ingekocht. Maar als er garantie op zit maakt dat wel veel uit natuurlijk als het gaat om afschrijving per maand :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik denk dat er degelijk wel verschil in kwaliteit zit in de gebruikte soort cellen.
De cellen worden inderdaad ingekocht maar er zijn verschillende leveranciers van deze cellen.bijv samsung, panasonic etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Uit een samplerate van 4 accu's voor laptops (ok, wat klein voor een steekproef) over de afgelopen paar jaar (2x MSI, 1 x Acer, 1 keer Chinese namaak), heeft alleen die Chinese namaakuccu een normaal slijtagepatroon gevolgd. De andere 3 accu's waren gewoon opeens kapot terwijl ze kort daarvoor nog voldoende presteerden.

Het zal ook wel liggen aan het gebruik. Die Chinese accu was veel zwaarder (3 keer zo veel cellen als de originele) en werd daardoor minder vaak geheel ontladen. Om terug te komen op die Hema fiets, die was lang niet gebruikt. Ook niet goed voor een Bosch-accu. Dat de onderdelen van de Bosch-fiets stukken beter zijn geloof ik wel hoor, ook de electronica om de accu aan te sturen zal wel beter zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 06-04-2013 13:57 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Lang niet gebruiken is desastreus voor een Li-ion accu. Buurman heeft hier zo'n elektrische scooter. Maar die had ie 6 maanden niet gebruikt vanwege te koud. Maar toen was de accu dus helemaal dood.

Dan heb je diepontlading door de zelfontlading van de accu.
Bij dagelijks gebruik zal dat nooit gebeuren. De elektronica schakelt de stroom al af rond de 20-30% van het minimum.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

li-ion heeft geen zelfontlading. Dan zit er een fout in het ontwerp waardoor het ding zichzelf langzaam leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mux schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:05:
li-ion heeft geen zelfontlading. Dan zit er een fout in het ontwerp waardoor het ding zichzelf langzaam leegtrekt.
Dat is geen fout in het ontwerp. Daar ontkom je niet aan zodra je ook maar iets van elektronica hebt in de accu zelf. De cellen zelf hebben dit niet, maar een losse li-ion cell is vrij nutteloos.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat weet ik, maar dat soort elektronica verbruikt normaliter in de orde van nA, het kost tientallen zoniet honderden jaren om daarmee je accu leeg te trekken. Als het binnen een jaar je accu stukmaakt, is dat een productie- of ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er zit meestal wel meer electronica in. Voor een fiets kan ik zo niks verzinnen, maar bij een auto moet de centrale vergrendeling standby staan, het klokje blijven lopen en zo zijn er vast nog wel meer kleine stroomverbruikers.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:49:
Er zit meestal wel meer electronica in. Voor een fiets kan ik zo niks verzinnen, maar bij een auto moet de centrale vergrendeling standby staan, het klokje blijven lopen en zo zijn er vast nog wel meer kleine stroomverbruikers.
Nee, het gaat hier niet om standby verbruik, maar puur over de elektronica in de accu zelf.Daar zit minimaal een schakeling in die zorgt dat alle cellen gelijkmatig laden en ontladen. En een beveiliging tegen diepontladen en overladen.
In high end accu's (bijvoorbeeld van een elektrische auto) heb je zelfs nog een circuit die de temperatuur in de gaten houdt, en eentje die zorgt dat de accu gewoon kan blijven werken als 1 van de cellen dood is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Figo112 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:19:
Nog even mijn ervaringen met de batavus Garda E-go 8

[afbeelding]

Heb er nu ong 40 km mee gereden en ben er eigenlijk erg tevreden mee. De bosch aandrijving reageert goed, ook bij wind tegen merk ik dat hij meteen de nodige ondersteuning geeft. De hydraulische remmen (magura) zijn een verrademing.
In de ochtend rij ik meestal op de een na hoogste ondersteuning en af en toe op de hoogste. En terugweg op de middelste stand. (totaal per dag ong 18/19 km).
Na 40 km zit ik ong op helft van mijn accu. Lijkt mij meer dan redelijk.

De bosch command display is overzichtelijk die je via de knoppen naast je handvat kan besturen (hoeft dus niet via de display). Je kan allerlei informatie aflezen, bijv. bereik, gemiddelde snelheid, snelheid, de hoeveelheid ondersteuning die op dat moment gegeven wordt, accu, etc..

Denk dat de Batavus Garda e-go samen met de Sparta B1 zo een beetje de meest betaalbare Bosch e-bike is.
Heb zelf voor de Bosch 1919 euro betaald. In combinatie met een fietsregeling is hij nog voordeliger.
Met een kleine aanpassing kan je er een pedelec van maken en dan krijg je zelfs ondersteuning tot 50 km per uur.

Ik vind het een heel mooie betaalbare fiets deze Batavus,
ben heel benieuwd wat wat het bereik is met een accu lading.
wat ik jammer vind is dat bosch niet met een lifepo4 accu is gekomen.
ben heel benieuwd naar meer ervaringen met deze fiets.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Figo112 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:19:

Alle e-bikes zijn toch pedelics die je hier koopt? Ik dacht dat dit bij die Europese regels hoorde. Klinkt wel als een leuke fiets als ik ook eens voor een fietsregeling in aanmerking kom.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 06-04-2013 17:22 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:21:
[...]

Alle e-bikes zijn toch pedelics die je hier koopt? Ik dacht dat dit bij die Europese regels hoorde. Klinkt wel als een leuke fiets als ik ook eens voor een fietsregeling in aanmerking kom.
klopt. zonder pedelec (dus geen motor als je niet trapt) is het gewoon een elektrische scooter/bromfiets.
Maar de controller is vaak universeel. Dus als je een gashendeltje koopt, en er achter weet te komen op elke pinnen je die vast moet prikken/solderen, dan is hij zo om te bouwen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 18:12:
[...]

klopt. zonder pedelec (dus geen motor als je niet trapt) is het gewoon een elektrische scooter/bromfiets.
Maar de controller is vaak universeel. Dus als je een gashendeltje koopt, en er achter weet te komen op elke pinnen je die vast moet prikken/solderen, dan is hij zo om te bouwen.
Dat idee had ik ook, maar hij omschrijft het net andersom. Dat de fiets nu met een gashendeltje werkt en om is te bouwen naar pedelec.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Ik denk dat hij dit bedoeld.

De werking van de Speedict Venus lijkt wel wat op de SDX2 dongle
De Speedict heeft een eigen snelheidssensor en die wordt als input gebruikt
De snelheidssensor van Speedict Venus meet de werkelijke snelheid van de fiets, en stuurt dan een valse waarde naar de Bosch motor.
De oorspronkelijke Bosch Magneet kan gewoon aan de fiets blijven zitten.

Helaas moet je de bijbehorende stroom kabels zelf maken.
Ik heb twee varianten in gebruik, één is gesoldeerd en de andere heb ik met Anderson power Polen voorzien.
De Speedict Venus moet tussen de accukabel geplaatst worden en zo wordt hij ook gevoed met spanning en stroom en er is dus tegelijk ook een meting van bieden mogelijk
De kabels (geel/groen) van de Can-bus moeten onaangetast blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

En die valse sensor stuur je aan met een gashendel?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
als ik het goed begrepen heb hoef je deze niet aan te sturen met een gashendel.
maar kan je met je ondersteuning schakelaar het geheel bedienen net als voorheen,
de fiets zal nu een snelheid van ongeveer 50 km per uur kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

O, je gaat gewoon harder :) Ik dacht dat de sensor de trapbewegingen fakete.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Marzman schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 18:50:
http://www.emc-deurne.nl/...bike-tuning-dongle-detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
€130 voor een kastje die de frequentie van een signaal halveert.
Daar zal me een flinke winstmarge op zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Een lion accu heeft juist een geringe ontlading, wellicht ben je in de war met nimh accu's?. Denk dat die gast van de rijdende rechter met de hema fiets ook een nimh accu had en geen lion.
Ik kan bijv. volgens de specificaties de accu half geladen 1 jaar wegzetten zonder dat dit gevolgen heeft voor de accu. Het zou alleen een probleem zijn als je de accu helemaal leeg wegzet.
De vraag is of je buurman een nimh of een lion accu heeft en of hij die niet leeg weggezet heeft.
RocketKoen schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:00:
Lang niet gebruiken is desastreus voor een Li-ion accu. Buurman heeft hier zo'n elektrische scooter. Maar die had ie 6 maanden niet gebruikt vanwege te koud. Maar toen was de accu dus helemaal dood.

Dan heb je diepontlading door de zelfontlading van de accu.
Bij dagelijks gebruik zal dat nooit gebeuren. De elektronica schakelt de stroom al af rond de 20-30% van het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Is inderdaad een hele mooi fiets, ben er nog steeds erg tevreden mee.
Bereik is afhankelijk van of je hem op de hoogste ondersteunings niveau gebruikt en of er bijv. veel wind is.
Afgelopen week heb ik er zo ongeveer 55/60 km gereden op 1 accu lading met veel wind en hoogste ondersteuning.
Denk dat je hem niet al teveel wind en normale ondersteuning 80/90 moet kunnen halen.
wielemans schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:10:
[...]

Ik vind het een heel mooie betaalbare fiets deze Batavus,
ben heel benieuwd wat wat het bereik is met een accu lading.
wat ik jammer vind is dat bosch niet met een lifepo4 accu is gekomen.
ben heel benieuwd naar meer ervaringen met deze fiets.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Marzman schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 18:50:
Klopt inderdaad, er is geen gashendel. Hij geeft alleen langer ondersteuning. Dus bijv. tot 40 km in plaats van 25 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:27:
Is inderdaad een hele mooi fiets, ben er nog steeds erg tevreden mee.
Bereik is afhankelijk van of je hem op de hoogste ondersteunings niveau gebruikt en of er bijv. veel wind is.
Afgelopen week heb ik er zo ongeveer 55/60 km gereden op 1 accu lading met veel wind en hoogste ondersteuning.
Denk dat je hem niet al teveel wind en normale ondersteuning 80/90 moet kunnen halen.

[...]
Ik denk dat ik hem ook ga kopen, ik ga maar eens op zoek naar een fietsen zaak in de buurt die deze fietsen verkoopt.
op internet heb ik ze voor 1916 euro zien staan, maar ik wil mijn racefiets er bij inruilen, denk niet dat dit bij een internet zaak kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik heb hem bij fietsvoordeelshop.nl gekocht voor 1919 euro. Ze hebben een winkel in heerhugowaard.
Daarnaast hebben ze hele goede reviews. Wellicht kan je daar vragen of ze ook aan inruil doen.
Alleen is de kans groot dat andere shops hem nog niet op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:05:
Ik heb hem bij fietsvoordeelshop.nl gekocht voor 1919 euro. Ze hebben een winkel in heerhugowaard.
Daarnaast hebben ze hele goede reviews. Wellicht kan je daar vragen of ze ook aan inruil doen.
Alleen is de kans groot dat andere shops hem nog niet op voorraad hebben.
Nog een vraagje.

Heb u de 300 watt 8 ampère of de 400 watt 11 ampère accu, ik heb er een gevonden bij fiets.nl voor 1911 euro
maar daar zit dan weer de 8 ampere accu in voor 200 euro meer leveren ze de 11 ampere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Das wel raar dacht dat de batavus standaard met 400 watt accu geleverd werd. Maar heb zelf dus een 400 watt accu. Staat ook als het goed is op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:57:
Das wel raar dacht dat de batavus standaard met 400 watt accu geleverd werd. Maar heb zelf dus een 400 watt accu. Staat ook als het goed is op de website.
kijk maar eens op deze site.
http://www.aanbiedingsfie...-garda-8713568220989.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Dan zou ik hem beter bij de winkel halen waar ik hem ook heb gehaald.
Heb je ook meteen goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het begint eindelijk weer wat lekkerder weer te worden om het fietsje te pakken. Nou doe ik dat nagenoeg elke werkdag sowieso wel maar die noordoosten wind van de afgelopen dagen begon me toch aardig te irriteren. Ik moet richting mijn werk pal noord dus ik had die wind heel de tijd in mijn face op weg naar de zaak.

Denk dat ik een dezer dagen gewoon voor de fun even een proefritje ga maken op een Cannondale E-Series. Gewoon om even puur te testen hoe een fiets met Bosch motor nou rijdt in vergelijking met mijn huidige omgebouwde fiets die nog een motor in het voorwiel heeft. Als het bevalt dan heb ik in ieder geval weer iets om voor te gaan sparen :)

Ik weet vrij zeker dat de opvolger van mijn fiets wel een hogere ondersteuning moet bieden dan de 25 km per uur die hij nu doet. Het gaat me soms net even te traag. Komt waarschijnlijk doordat ik vroeger ook altijd met mijn Puch Maxi aan het kloten was, die kon ook nooit hard genoeg. Ben inmiddels natuurlijk wel wat ouder en wijzer geworden dus het moe wel een legale versie zijn. Ben laatst bij 12GO Biking wezen kijken en die wisten me dus te melden dat een Kalkhoff Endeauvour niet goed te keuren was via de RDW ( http://www.12gobiking.nl/...khoff_endeavour_bs10_2013 ) maar dat de Bulls Green Mover ( http://www.12gobiking.nl/...ulls_green_mover_e45_2013 ) wel goedgekeurd was door de RDW? :S

Ik blijf het maar een vaag gebied vinden met die S-pedelecs. Ik las ook dat een Flyer HS ook de 45km per uur kan halen of moet je dan alsnog als een gek meetrappen?

Anyway..... Ik blijf voorlopig nog op mijn huidige fiets heen en weer pendelen maar ik vind het wel leuk om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Met een 45km fiets zou ik denk ik wel een kwartiertje van mijn huidige reistijd af kunnen snoepen. Het is namelijk 95% buiten de bebouwde kom op kwalitatief goede fietspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
In plaats van zo'n S-pedelec kun je dan net zo goed een Elektrische scooter nemen.
Is iig een stuk makkelijker om het allemaal legaal te doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:29:
In plaats van zo'n S-pedelec kun je dan net zo goed een Elektrische scooter nemen.
Is iig een stuk makkelijker om het allemaal legaal te doen.
Niks ervan, ik wil nog wel een beetje mee bewegen he :+
Scooters heb ik niks mee verder ook.

Daarnaast is het volgens mij ook niet al te moeilijk om een S-pedelec goed te laten keuren, er is alleen donders weinig info over te vinden omdat het allemaal relatief nieuw is.

[ Voor 20% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-04-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:45:
[...]

Niks ervan, ik wil nog wel een beetje mee bewegen he :+
Scooters heb ik niks mee verder ook.

Daarnaast is het volgens mij ook niet al te moeilijk om een S-pedelec goed te laten keuren, er is alleen donders weinig info over te vinden omdat het allemaal relatief nieuw is.
Beetje bewegen zorgt ervoor dat je warm blijft!

En niets is zo mooi dan op je dooie gemak een zwoegende racefietser in te halen met 35km/u!
gna gna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 11:21

Metro2002

Memento mori

wmeester schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:47:
[...]

Beetje bewegen zorgt ervoor dat je warm blijft!

En niets is zo mooi dan op je dooie gemak een zwoegende racefietser in te halen met 35km/u!
gna gna
:') Dat is echt een hele kunst met een motor in je fiets ja. :z als je een racefietser die 35km/u inhaalt op eigen kracht is het een stuk leuker en vooral ook een stuk eerlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:07:
[...]

:') Dat is echt een hele kunst met een motor in je fiets ja. :z als je een racefietser die 35km/u inhaalt op eigen kracht is het een stuk leuker en vooral ook een stuk eerlijker.
Ach, ieder zijn ding. Wij bewegen tenminste nog een beetje. Er zijn zat gasten die op een scootertje springen in de winter en helemaal verkleumd op hun werk aankomen omdat ze alleen maar stilzitten op die scooter. Daar moet ik dus echt niet aan denken.

En als ik een wielrenner of een ligfietser/velomobiel ;) inhaal op een e-bike dan is dat maar zo. Gaat mij er om dat ik vlot op mijn werk ben, als ik wil racen dan ga ik wel Gran Turismo 5 op mijn PS3 doen. Dat die gasten op een racefiets het vervelend vinden is niet mijn probleem in dat geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:55:
[...]

Ach, ieder zijn ding. Wij bewegen tenminste nog een beetje. Er zijn zat gasten die op een scootertje springen in de winter en helemaal verkleumd op hun werk aankomen omdat ze alleen maar stilzitten op die scooter. Daar moet ik dus echt niet aan denken.

En als ik een wielrenner of een ligfietser/velomobiel ;) inhaal op een e-bike dan is dat maar zo. Gaat mij er om dat ik vlot op mijn werk ben, als ik wil racen dan ga ik wel Gran Turismo 5 op mijn PS3 doen. Dat die gasten op een racefiets het vervelend vinden is niet mijn probleem in dat geval :+
Ik lig (phun intended) er niet zo wakker van als ik ingehaald wordt op de ligfiets maar dat gebeurd niet zo vaak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:10:
[...]

Ik lig (phun intended) er niet zo wakker van als ik ingehaald wordt op de ligfiets maar dat gebeurd niet zo vaak. :P
Ik kom soms een velomobiel tegen richting mijn werk, die gaat ook wel vlot moet ik zeggen maar ben zelf nog nooit ingehaald door een velomobiel of een andere ligfiets. Die rode is de enige die ik ben tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:20:
[...]

Ik kom soms een velomobiel tegen richting mijn werk, die gaat ook wel vlot moet ik zeggen maar ben zelf nog nooit ingehaald door een velomobiel of een andere ligfiets. Die rode is de enige die ik ben tegengekomen.
Er zitten soms electrische fietsers bij die me ook wel echt moeite kosten om in te halen, vraag me soms af of die dingen af en toe ook niet opgevoerd worden aangezien de ondersteuning boven de 25km/u stopt. Sommige lui trappen gewoon richting de 35km/u en ja dan kost het me zelfs in mijn velomobiel nog wel aardig wat moeite om daar voorbij te komen :P mijn kruissnelheid ligt meestal tussen de 30 en 35km/u en als ik op de rijbaan rij trap ik tot net boven de 40km/u om wat beter met het verkeer mee te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 09-04-2013 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:26:
[...]

Er zitten soms electrische fietsers bij die me ook wel echt moeite kosten om in te halen, vraag me soms af of die dingen af en toe ook niet opgevoerd worden aangezien de ondersteuning boven de 25km/u stopt. Sommige lui trappen gewoon richting de 35km/u en ja dan kost het me zelfs in mijn velomobiel nog wel aardig wat moeite om daar voorbij te komen :P mijn kruissnelheid ligt meestal tussen de 30 en 35km/u en als ik op de rijbaan rij trap ik tot net boven de 40km/u om wat beter met het verkeer mee te komen.
Als ik mijn fietscomputer mag geloven dan ondersteunt mijn fiets tot 27~28 per uur. Zal me niks verbazen als je wel eens een e-bike met Bosch motor bent tegengekomen die getuned was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:54:
[...]

Als ik mijn fietscomputer mag geloven dan ondersteunt mijn fiets tot 27~28 per uur. Zal me niks verbazen als je wel eens een e-bike met Bosch motor bent tegengekomen die getuned was.
Electrische fietsen gaan volgens mij de kant op van snorbrommers. Ze mogen 25 maar in de praktijk is het 35 of harder :P op zich niet erg alleen aan sommige mensen op electrische fietsen MERK je gewoon dat ze niet om kunnen gaan met de hogere snelheid (ouderen voornamelijk), die racen soms de hoek om en schrikken soms van hun eigen snelheid waardoor ze rare manouvres uit gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:01:
[...]

Electrische fietsen gaan volgens mij de kant op van snorbrommers. Ze mogen 25 maar in de praktijk is het 35 of harder :P op zich niet erg alleen aan sommige mensen op electrische fietsen MERK je gewoon dat ze niet om kunnen gaan met de hogere snelheid (ouderen voornamelijk), die racen soms de hoek om en schrikken soms van hun eigen snelheid waardoor ze rare manouvres uit gaan voeren.
Eens, en ik ben ook van mening dat 25 per uur binnen de bebouwde kom hard zat is voor een e-bike. In het stadsverkeer gaat men er niet van uit dat je zo snel gaat.

Buiten de bebouwde kom is het een veel minder groot probleem. Vooral op brede fietspaden waar ik fiets.

Ik heb tijdens mijn middagpauze trouwens gewoon even voor de fun een proefritje gemaakt op een Cube Travel Epo bij de lokale fietsenboer hier in het dorp.

Afbeeldingslocatie: http://3082.static.securearea.eu//Files/3/3000/3082/ProductPhotos/Large/19330645.jpg

Wou toch even ervaren hoe dit fietst ten opzichte van mijn eigen fiets en hoe die Bosch motor me bevalt.

Ondersteuning is krachtig, volgens mij zelfs nog krachtiger als mijn eigen fiets. Fiets is ook een stuk lichter en beschikt daarnaast over een fatsoenlijke vering, dat heeft mijn fiets namelijk niet en dat merk je gelijk. Het is ook leuk om te zien hoeveel actieradius je nog over hebt en hoe hard de motor ondersteuning geeft. Mijn display bestaat alleen uit 4 bolletjes die de accu-capaciteit aangeven en 5 streepjes waarbij je de ondersteuning in kunt stellen.

Bij ongeveer 28 per uur stopt de ondersteuning, dus ik denk dat de kruissnelheid van beide fietsen niet veel afwijkt.

Was wel jammer dat de fiets maat 54 was, dat is echt veel te klein voor mij want ik ben 1,99m, dus ik zat een beetje als Quasimodo op die fiets :)
Maar toch leuk om even te weten hoe dat nou fietst zo'n Bosch motor.

Hieronder nog een demo-filmpje over de SpeedUp, een vervangende sensor die de Bosch motor voor de gek houdt en je fiets dus sneller maakt. Het is natuurlijk niet kosher en het valt ook wel op. Maar goed, voor de huidige Bosch eigenaren die harder willen:
YouTube: SpeedUp Bosch e-bike tuning#!

Meer info: http://www.speedup.altervista.org/

[ Voor 53% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-04-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 08:46
Ik ben in november 2011 van werkgever veranderd.
Van een buitendienst naar een binnendienst functie en moest dus ook de lease auto inleveren.
De afstand die ik dagelijks moet afleggen is 9 kilometer.
Ik wou er niet al te veel geld aan uitgeven maar wou wel een goede fiets hebben.
Uiteindelijk heb ik voor de Bikkel - iBee 2 gekozen.
Een fiets van ongeveer 1600,- euro.

Afbeeldingslocatie: http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testen/elek2011/web_bikkel.jpg

Op deze site staat er ook meer info op.

Er zijn wel een aantal punten waar ik last van heb met deze fiets.

- Bij erg koud weer ( lees flink aan het vriezen ) en ik belast de accu vol en moet een heuvel op dan wil de accu nog wel eens uitvallen. Via de sleutel de fiets uit en aan zetten en het werkt weer.
- Plastic clipjes die het spatbord aan het voorwiel vasthouden knappen eens in de paar maand.
- Zadel is afgebroken geweest
- Vocht in het display gehad

Een paar keer vervelende storingen maar dit is telkens onder garantie prima opgelost door de fietsenhandelaar. Het bereik van de accu is op volle ondersteuning ongeveer 25-30 kilometer.
De snelheid met maximale ondersteuning wisselt tussen de 24 en 27km.

Zijn er meer mensen met deze fiets?
Ik ben er zeker tevreden over, mede omdat de prijs gewoon erg aantrekkelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testen/elek2011/web_bikkel_display.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Thaimaster op 10-04-2013 14:43 . Reden: spatie ]

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Thaimaster schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:43:
Uiteindelijk heb ik voor de Bikkel - iBee 2 gekozen.
Een fiets van ongeveer 1600,- euro.

[afbeelding]

+verhaal
Zijn er meer mensen met deze fiets?
Ik ben er zeker tevreden over, mede omdat de prijs gewoon erg aantrekkelijk is.

[afbeelding]
Ik heb zelf niet zo'n fiets maar merk dat geen enkele fiets perfect is. Er zijn altijd wel kleine onhebbelijkheden van een fiets. Volgens mij heeft dat nog steeds te maken met het feit dat de electrische fiets nog niet zo lang bestaat.

Puntjes bij mijn fiets (Qwic Trend3)
-Rammelende accu (inmiddels verholpen met een stukje hout)
-4 gebroken spaken achter
-Een niet instelbare achtergrond verlichting van het display, waardoor ie verblind in het donker.

Ik vind 1600 euro nog een aanzienlijk bedrag voor de actieradius.

Wat betreft vocht in het display, staat jouw fiets altijd binnen? Of fiets je regelmatig door de regen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^ Ik denk dat er op dit moment eigenlijk geen e-bike is met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de Sparta B1. Deze kost 1799 euro. daarvoor krijg je de bosch aandrijving en standaard een 400 watt accu.

De batavus is ongeveer 100 euro duurder, maar volgens is er bijna geen verschil. Alleen dat de batavus wat beter leverbaar is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 23:59:
^ Ik denk dat er op dit moment eigenlijk geen e-bike is met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de Sparta B1. Deze kost 1799 euro. daarvoor krijg je de bosch aandrijving en standaard een 400 watt accu.

De batavus is ongeveer 100 euro duurder, maar volgens is er bijna geen verschil. Alleen dat de batavus wat beter leverbaar is op dit moment.
Ik heb ze voor deze prijs nog niet gezien.
waar kan ik de sparta B1 voor 1799 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kan een electrische fiets goed tegen buiten staan? (als in altijd :) )

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 13-04-2013 17:27 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:26:
Zou wel moeten...
Het zwakke punt zijn de kabeltules/stekers op de controller en het display.
Als die gaan lekken kan er water bij je elektra komen.

Ik heb 1x een kapot display gehad omdat het afdichtrubbertje was losgeschoten en er vocht in kwam.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Ik weet het niet meer..

ik heb vandaag twee fietsen uitgeprobeerd met het bosch systeem.
1 de batavus Garda, 2 een koga.
de fietsen rijden beide zeer goed de hydraulische remmen zijn echt perfect.
maar wat mij opviel is dat de koga een veel sterkere ondersteuning heeft dan de batavus.
bij navraag kreeg ik te horen dat de batavus een koppel heeft van 30 Nm en de Koga 50 Nm.
dus dit verschil was goed te voelen en klopte met de gekregen uitleg.
thuis gekomen las ik de folder door van batavus en las bij de technische gegevens dat het koppel van de fiets toch 50 Nm is.
op internet eens gekeken bij de sparta B1 deze geven weer 40 Nm op.
Ik dacht dat de Bosch motoren allemaal gelijk waren met een koppel van 50 Nm.

Wie het weet mag het zeggen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wielemans schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:38:
Ik weet het niet meer..

ik heb vandaag twee fietsen uitgeprobeerd met het bosch systeem.
1 de batavus Garda, 2 een koga.
de fietsen rijden beide zeer goed de hydraulische remmen zijn echt perfect.
maar wat mij opviel is dat de koga een veel sterkere ondersteuning heeft dan de batavus.
bij navraag kreeg ik te horen dat de batavus een koppel heeft van 30 Nm en de Koga 50 Nm.
dus dit verschil was goed te voelen en klopte met de gekregen uitleg.
thuis gekomen las ik de folder door van batavus en las bij de technische gegevens dat het koppel van de fiets toch 50 Nm is.
op internet eens gekeken bij de sparta B1 deze geven weer 40 Nm op.
Ik dacht dat de Bosch motoren allemaal gelijk waren met een koppel van 50 Nm.

Wie het weet mag het zeggen????
Zat er verschil in de displays/controllers?
Ik heb gelezen dat het oudere model meer koppel heeft dan het nieuwere model namelijk.

Edit: Gevonden:
http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

De plus punten van het 2012 model zijn:
12 ondersteunings types
Sterkere motor 50N tegenover 40N (2013 model, met software terug geregeld)
Gunstiger geprijsd
(tip) zou de accu binnen 2 jaar stuk gaan dan krijg je automatisch het nieuwe model accu

Ik vind 30nm wel erg weinig voor die Batavus trouwens.
Marzman schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:26:
De apparatuur op een elektrische fiets is spatwaterdicht, maar ik zou hem zeker niet constant buiten laten staan. Als het echt niet anders kan zou ik kijken naar een afdekzeil of iets dergelijks want het is absoluut niet bevordelijk voor de levensduur.

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-04-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Vlassie1980 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:51:
[...]

Zat er verschil in de displays/controllers?
Ik heb gelezen dat het oudere model meer koppel heeft dan het nieuwere model namelijk.

Edit: Gevonden:
http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

De plus punten van het 2012 model zijn:
12 ondersteunings types
Sterkere motor 50N tegenover 40N (2013 model, met software terug geregeld)
Gunstiger geprijsd
(tip) zou de accu binnen 2 jaar stuk gaan dan krijg je automatisch het nieuwe model accu

Ik vind 30nm wel erg weinig voor die Batavus trouwens.

[...]

De apparatuur op een elektrische fiets is spatwaterdicht, maar ik zou hem zeker niet constant buiten laten staan. Als het echt niet anders kan zou ik kijken naar een afdekzeil of iets dergelijks want het is absoluut niet bevordelijk voor de levensduur.
Nee het waren de zelfde displays controllers, en allebei met een volle accu.
er was wel een verschil met de versnellingen koga met Derailleurs en de batavus met een naafversneling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
In koppel hebben bosch fietsen met het nieuwe display geen verschil. Alle 2013 modellen zouden gelijk moeten zijn. Denk dat het hem toch in de versnelling zit. De sparta b1 kost bij fietsvoordeelshop.nl 1799 euro.
Als je perse voor een derailleur wil kan je ook de sparta b2 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344615

Het grote verschil tussen de Batavus Garda en Sparta B1 is het type naafversnelling. De Batavus heeft een Shimano Nexus 8 premium naaf en de Sparta een Shimano Nexus 7. Die laatste is gekend voor zijn slecht rendement. Het vermogen van de motor gaat langs de naaf, waardoor je toch een aanzienlijk vermogenverlies hebt.

De Sparta B2 heeft ook een naafversnelling: een Shimano Alfine 8 met kettingspanner, waardoor het van ver op een derailleur lijkt. De interne werking van de alfine 8 is bijna exact dezelfde als de nexus 8 premium, maar dus een pak beter dan de nexus 7. De Sparta BS3 heeft een derailleurversnelling.

Ik denk toch ook dat er een verschil in koppel zit tussen de fietsen met derailleur of met een naafversnelling. In de handleiding van de Cannondale E-serie (http://media.cannondale.c...4_E-SERIES_OMS_NL_SCR.pdf) staat op pagina 14 hoeveel vermogen de motor levert in de verschillende ondersteuningsniveaus. In de turbostand 250% voor de derailleur en 200% voor de naaf, wat nogal hard lijkt op 50Nm vs 40Nm! En dan is er nog het rendementsverschil tussen de derailleuraandrijving en de naafaandrijving, waardoor het verschil in aanvoelen wel enorm groot kan zijn.

Mijn moeder (en ik mee natuurlijk) is gisteren een aantal fietsen gaan testrijden: Koga E-inspire, Sparta B2 en Cannondale E-Series 1 Headshok Step Through (wat een naam!). Je kan best ook eens rijden met een afgeschakelde ondersteuning, omdat je dan pas echt voelt wat het verschil tussen de fietsen is. De Sparta B2 is onmiddellijk geschrapt, omdat die veel zwaarder trapt door de naafversnelling. De Sparta B1 (die oorspronkelijk onze voorkeur had) is dan ook geschrapt, want die zal dan nog zwaarder trappen. Uiteindelijk is het de Cannondale (met derailleur) geworden en hebben we gekozen voor rijgemak (trapt licht en de fiets weegt incl batterij slechts 21kg) ipv onderhoudsgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik had de trek tm500+ ook proef gereden. Als het goed is met een deraulleur. Kwa trekkracht was de trek iets beter maar dat was geen reden voor mij om ten koste van de onderhoudbaarheid te gaan voor wat meer trekkracht.

In de handleiding van de batavus staat trouwens wel 250% in de turbo stand.

[ Voor 15% gewijzigd door Figo112 op 14-04-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
dan ga ik maar eens een proefrit op de Sparta BS3 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor iedereen die getalletjes probeert te vergelijken: een verschil van enkele tientallen procenten in koppel of vermogen gaat niet veel uitmaken in snelheid. Bij wind tegen (weerstand gedomineerd door luchtweerstand) is je trapvermogen proportioneel aan de derde macht van je snelheid tov de windsnelheid. Met andere woorden: om 2 keer zo hard te gaan moet je 8 keer zoveel vermogen trappen. Of, anders gezegd: als je 20% meer ondersteuningsvermogen hebt krijg je daar maar 6% extra snelheid voor terug.

De enige plek waar je vermogen en koppel wel lineair schaalt is bergop. Daar zijn hogere getalletjes nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Het gaat mij er om dat ik grote verschillen ondervond tussen de koga met bosch, en de batavus met een bosch motor. koga had een prettiger en krachtiger ondersteuning.
dan ga je vragen stellen en lezen wat de verschillen kunnen zijn.
De uitleg die je krijg in de rijwielzaken is overal anders, ik heb sterk de indruk dat de meeste zaken totaal geen verstand van het elektrische gedeelte van een fiets hebben.
dan heb je ook nog de folders en technische info op het internet van div fietsen de een zegt dat het koppel 36 nm de ander 40 of 50 nm.
dus wat moet je nu geloven.
Ook moet je goed opletten op bv de accu, bv de Sparta BS3 is uit gerust met een 400 wh
er zijn zaken waar je deze fietsen met wat korting kan kopen maar let op er kan zomaar een 300 wh accu in zitten.
Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.