Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.061 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Sinds ik in Wales woon mis ik de Nederlandse fietspaden wel, op zich heb ik nog redelijk mazzel hier met de NCN4 route naast de deur.
De wegen zijn gewoon vaak bagger. Aan de andere kant is het ook wel leuk om je gewoon als een auto te gedragen, ruimte te nemen, en gewoon lekker te fietsen.
Wil een auto er voorbij, dan wacht ie maar totdat hij/zij de ruimte heeft.
Opvallend genoeg zie ik hier toch regelmatig electrische fietsen, zelfs electrische vouwfietsen.
Zover ik kan beoordelen zijn het allemaal basis/instapmodelletjes, die ook nog eens redelijk goedkoop zijn.
Ze zien er iig niet uit als Nederlandse kwaliteitsfietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

NoxiuZ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:52:
Ik hoorde laatst iemand zeggen: "Als je verstand hebt van elektrische fietsen koop je er eentje met de accu zo dicht mogelijk bij de trappers".

Beetje wtf. Heeft het echt nut?
(ik had deze post over het hoofd gezien)

Bullshit. Geen elektrische reden waarom dit zo is. Misschien vanwege diefstal/gewichtreden? Het is voor oudere mensen best lastig om een fiets met zo'n moderne 650Wh accu in de bagagedrager op te tillen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34
(jarig!)
NoxiuZ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:52:
Ik hoorde laatst iemand zeggen: "Als je verstand hebt van elektrische fietsen koop je er eentje met de accu zo dicht mogelijk bij de trappers".

Beetje wtf. Heeft het echt nut?
Waarschijnlijk omdat het zwaartepunt dan beter uitkomt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Gaat natuurlijk om gewichtsverdeling...
Voor mijn part geen hot item , wat weegt zo'n moderne accu helemaal?
Verder heeft het louter nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:43:
Gaat natuurlijk om gewichtsverdeling...
Voor mijn part geen hot item , wat weegt zo'n moderne accu helemaal?
Verder heeft het louter nadelen.
Kilo of 3-4
Voelt ongeveer alsof je weer naar de middelbare school fietst met een schooltas achterop.
Dan wel het laatste jaar, wanneer er nog maar 2 boeken in zitten, niet de brugklas ;)

Je merkt het vooral als je over slecht wegdek, of tramrails ofzo rijdt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meer gewicht geeft over het algemeen meer rijcomfort....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:34:
een dikke kont wel, een zware fiets niet :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:34:
Tot de eerste heuvel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Traag hoeft niet oncomfortabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zou zo'n accu eigenlijk een stuk goedkoper kunnen in een lompere vormgeving?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De ondergrens aan de kosten van zo'n accu zijn de bulkprijzen van de onderdelen:
- Li-ion/LiFePO4 accu's zitten tegenwoordig in grote hoeveelheden rond de $500/kWh, ongeacht de vorm van de cel (zolang je maar genoeg van die cellen afneemt).
- Balancer/charger-PCBs zitten voor zo'n accu zitten tegen de $50
- IP67 behuizing en connectoren kunnen voor minder dan $40 gemaakt worden

Meeste accu's zijn tegenwoordig 250Wh, met de 'grotere' opties vaak tussen de 500 en 650Wh, dus de theoretische minimumprijs van zo'n accu is tussen de:
- 250Wh: $125 + $50 + $40 = $215 ~ 165 euro, 10% marge + 21% BTW erop geeft 220 euro
- 500Wh: $250 + $50 + $40 = $340 ~ 261 euro. 10% marge + 21% BTW geeft dan 350 euro

edit: als je dit vergelijkt met de werkelijke prijzen van accu's zitten ze er al behoorlijk dichtbij: Gazelle vraagt €300 voor een 250Wh accu en €460 voor de 500Wh variant. Da's niet belachelijk veel meer marge (en hun kosten zijn vast ook niet rock-bottom).

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 06-10-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Spam

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 07-10-2012 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

De moderator zei:SPAM!!!!
Natuurlijk geen spam als je er een gezonde levensstijl op wil nahouden. Ik had alleen mijn oog laten vallen op diverse leuke aanbiedingen bij een bekende fietsenwinkel uit Delft en gun mijn medetweakers ook het genot van een elektrische fiets! :9

Na een poosje besloot ik om mijn scooter daardoor weg te doen want mijn elektrische fiets, een Giant Twist GO modeljaar 2011 pak ik overal naartoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
is er een speciale topic voor ombouw kits of gaat dit ook in deze topic?

Ik heb namelijk een goeie 'heren' fiets (merckx van een 5tal jaar oud) maar heb deze altijd perfect onderhouden.
Nu ik woon-werk doe van 28km en dat is net iets te ver om te fietsen, had ik het idee gekregen om dit elektrisch te gaan doen, na wat zoek werk, kwam ik ook geregeld ombouwkits tegen.
Maar veel ervaring en gebruikers ervaringen kan ik jammer genoeg niet vinden, hopelijk hier wel :)

Vooral met een LiFePO4 accu zou een ombouwkit toch zeker een overweging waard worden, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Meestal is een zelfbouwkit - in nederland - het geld niet waard. Een kwaliteitsfiets + ombouwfiets kost je een stuk meer dan een kant-en-klare kwaliteits-elektrische fiets van één van de bekende merken.

In het buitenland is het een ander verhaal; daar kun je Gazelle, Sparta, Batavus, etc. niet krijgen en daar moet je bijna wel aan de zelfbouwkits.

Als je het leuk vindt om zelf te klussen kun je tegenwoordig heel cheapo Sparta ION fietsen op te kop tikken op marktplaats, met dode accu. Die accu's zijn dan leuk om te reviseren met ebay/dealextreme cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Maar dat is het net, ik heb nog maar dan een goeie kwaliteitsfiets en zou het dan jammer vinden, dat ik terug een nieuwe moet kopen, omdat ik elektrisch wel gaan.
Als ik deze kan ombouwen, met een goeie inbouwkit (die progressief meewerkt) dan lijkt mij dit toch een mooi alternatief niet?

Want hier (in België) moet je toch voor een merk dat je opnoemt, toch snel +2000€ neerleggen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar... we hebben het hier echt over een andere orde hè. Je kunt in NL tweedehands elektrische fietsen vanaf ~200 euro krijgen in brakke staat (http://link.marktplaats.nl/601576799) tot ruwweg 350-400 euro in goede staat (http://link.marktplaats.nl/591023620). Als je je huidige kwaliteitsfiets verkoopt en zo'n ding koopt ben je 2x zo goedkoop uit als een ombouwkit, heb je er geen werk aan en heb je aanzienlijk betere kwaliteit motor en aansturing. Het enige wat eventueel bokt is de accu, en die kun je voor zeer redelijke prijzen mer een merkexemplaar vervangen, of zelf heel goedkoop met ebaycellen reviseren.

Ombouwkits kosten je *op zn minst* 475 euro. En dan heb je zo'n crappy chinese conversiekit die bokt op lage toeren en waarvan alle elektronica met tiewraps aan je fiets moet worden geplakt. Goede kits beginnen vanaf ~600-800 euro, en daar koop je twee tweedehands e-bikes voor, of één hoge kwaliteit e-bike plus nieuwe accu.

Dat is min of meer waarom ik zei dat het het geld niet waard is. Het is leuk als hobby, zeker, ik ga ongetwijfeld in de komende anderhalve jaar nog zoiets proberen. Maar economisch heeft het geen zin meer, niet met zoveel elektrische fietsen in omloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:39
Repi3 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:17:
is er een speciale topic voor ombouw kits of gaat dit ook in deze topic?

Ik heb namelijk een goeie 'heren' fiets (merckx van een 5tal jaar oud) maar heb deze altijd perfect onderhouden.
Nu ik woon-werk doe van 28km en dat is net iets te ver om te fietsen, had ik het idee gekregen om dit elektrisch te gaan doen, na wat zoek werk, kwam ik ook geregeld ombouwkits tegen.
Maar veel ervaring en gebruikers ervaringen kan ik jammer genoeg niet vinden, hopelijk hier wel :)

Vooral met een LiFePO4 accu zou een ombouwkit toch zeker een overweging waard worden, niet?
Dit is een algemeen elektrische fietsentopic.

Een aantal maanden geleden stond ik net als jou voor hetzelfde dilemma, ik wou met de fiets naar de zaak (2x25 km) maar een nieuwe goede elektrische fiets kost al gauw 1500~2000 eurie. Daarnaast ben ik 1.99 lang dus ik moest ook nog een uitzonderlijke maat hebben. In 2010 had ik al een goede Batavus Stabilo gekocht, die fiets gebruikte ik verder ook weinig dus hij was praktisch nieuw.

Vervolgens heb ik me zitten focussen op ombouwkits omdat mijn fiets van een dusdanig afwijkende maat was dat ik er vrijwel zeker amper iets voor zou krijgen bij een inruil. Ik heb zitten wikken en wegen tussen de ombouwkits van www.e-bikekit.nl en FMH (www.ombouwsetelektrischefiets.nl).
Uiteindelijk heeft de set van FMH me meer overtuigd vanwege de LifePO4 accu die tot wel 1500 ladingen doet ten opzichte van de 500 ladingen van de accu die bij www.ebikekit.nl worden geleverd.

Vervolgens de bestelling geplaatst en er ook voor gezorgd dat de mensen van FMH mijn fiets ombouwden, ik wil dat mijn fiets betrouwbaar is en dat alles goed was geregeld dus heb ik maar 200 eurie bijgelapt daarvoor. In totaal was ik een kleine 1000 euro kwijt.

Heb geen moment spijt gehad van mijn keuze, die fiets gaat als een trein. Ik haal elke elektrische fiets in behalve een gozer met een Flyer HS die hier in de buurt rondkachelt :+ Dat is me net even te veel van het goede.
mux schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:21:
Meestal is een zelfbouwkit - in nederland - het geld niet waard. Een kwaliteitsfiets + ombouwfiets kost je een stuk meer dan een kant-en-klare kwaliteits-elektrische fiets van één van de bekende merken.

In het buitenland is het een ander verhaal; daar kun je Gazelle, Sparta, Batavus, etc. niet krijgen en daar moet je bijna wel aan de zelfbouwkits.

Als je het leuk vindt om zelf te klussen kun je tegenwoordig heel cheapo Sparta ION fietsen op te kop tikken op marktplaats, met dode accu. Die accu's zijn dan leuk om te reviseren met ebay/dealextreme cellen.
Niet mee eens, maar zie daarvoor mijn bovenstaand verhaal. Ik heb nu een elektrische fiets:

- in mijn maat
- met een krachtige motor
- met een zeer goede accu en goede actieradius
- ik rijdt nu op een zeer stevige Batavus Stabilo

Als je al een goede fiets hebt is het zeker het overwegen waard om een ombouwkit te gebruiken. Ik heb naar mijn werk ook een proefrit gedaan met een Batavus Padova maar dat is echt niet te vergelijken qua prestaties met wat ik nu heb.
Repi3 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:25:
Maar dat is het net, ik heb nog maar dan een goeie kwaliteitsfiets en zou het dan jammer vinden, dat ik terug een nieuwe moet kopen, omdat ik elektrisch wel gaan.
Als ik deze kan ombouwen, met een goeie inbouwkit (die progressief meewerkt) dan lijkt mij dit toch een mooi alternatief niet?

Want hier (in België) moet je toch voor een merk dat je opnoemt, toch snel +2000€ neerleggen ...
In dit geval zou ik voor een ombouwset kiezen, mijn persoonlijke keuze 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-10-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je persé sneller wil dan 25km/h én hele specifieke eisen aan je fiets stelt (bijvoorbeeld omdat je zelf heel lang bent, of zoals ik een hele speciale fiets hebt) is een ombouwkit natuurlijk een prima optie. Maar wat ik betoogde was dat het economisch niet interessant is, en dat heb je min of meer.... eigenlijk bevestigd :P 1000 euro om je fiets om te bouwen, het is me nogal wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

mux schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:03:
Als je persé sneller wil dan 25km/h én hele specifieke eisen aan je fiets stelt (bijvoorbeeld omdat je zelf heel lang bent, of zoals ik een hele speciale fiets hebt) is een ombouwkit natuurlijk een prima optie. Maar wat ik betoogde was dat het economisch niet interessant is, en dat heb je min of meer.... eigenlijk bevestigd :P 1000 euro om je fiets om te bouwen, het is me nogal wat!
+ originele aanschafprijs-afschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mux schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:03:
Het is inderdaad even een investering, maar ik hoop dan ook vele jaren plezier te hebben van mijn stalen ros.
Anders was ik rond de 2K kwijt voor een nieuwe fiets die waarschijnlijk een minder goede motor en accu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

ikzelf ga ook verhuizen naar de binnenstad, en heb daarom geen nood meer aan een auto.
ik ben niet sportief, dus ik zou wel een hulpje kunnen gebruiken bij het trappen.
ik heb hier een belgische website waar ze meerdere opties aanbieden.
kunnen jullie dingen aanraden of afraden?

http://www.elektrischefiets.be/

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
MikeVM schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:02:
ikzelf ga ook verhuizen naar de binnenstad, en heb daarom geen nood meer aan een auto.
ik ben niet sportief, dus ik zou wel een hulpje kunnen gebruiken bij het trappen.
ik heb hier een belgische website waar ze meerdere opties aanbieden.
kunnen jullie dingen aanraden of afraden?

http://www.elektrischefiets.be/
Als je een goede (dure) fiets hebt: ombouwsetje. Anders een kant en klare.
Let op een goede accu, LiPo of LiFePo4. Die gaat veel langer mee dan Li-ion
Alle nieuwere modellen (2011 en nieuwer) hebben een kleine motor. Dat ziet er een stuk beter uit, en is een stuk lichter.
Verwijderbare accu, zodat je je fiets kan opladen als er geen stopcontact in de buurt is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

mountainbike van iets minder dan 900 euro, dewelke in goede staat is.

en de meeste elektrische fietsen die men verkoopt zijn gewone stadsfietsen.
maar daar kan ik niet mee mountainbiken :)

is zon setje van 1800 euro zijn geld waard?
http://www.elektrischefiets.be/BionXpower.html

ik ga eens een afspraak maken om eens te gaan kijken bij hun voor meer informatie..
kwil gerust wel een sterke motor. lijkt me leuker dan een brommertje. om met een fiets 25km/h te kunnen fietsen zonder te zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

na kort inlezen zou ik wsl moeten kijken naar een 500watt motor of hoger.
hopelijk vallen de prijzen hiervan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
MikeVM schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:47:
500Watt? Dan mag je in de EU de openbare weg niet op zonder rijbewijs, kenteken, helm en verzekering.
Daarnaast is 250Watt in Nederland meer dan genoeg voor een normale fiets. Hoger vermogen is alleen nuttig als je een bakfiets hebt of op een berg woont.
MikeVM schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:20:
mountainbike van iets minder dan 900 euro, dewelke in goede staat is.

en de meeste elektrische fietsen die men verkoopt zijn gewone stadsfietsen.
maar daar kan ik niet mee mountainbiken :)

is zon setje van 1800 euro zijn geld waard?
http://www.elektrischefiets.be/BionXpower.html

ik ga eens een afspraak maken om eens te gaan kijken bij hun voor meer informatie..
kwil gerust wel een sterke motor. lijkt me leuker dan een brommertje. om met een fiets 25km/h te kunnen fietsen zonder te zweten.
Beetje prijzig als ik het zo zie.
Het is wel de eerste Ebike die ik zie met een LiMn accu. Maar het voordeel van LiMn zou juist zijn dat het goedkoper is dan LiFePo4 (LiPo) en LiMN (li-ion). Een goede ombouwset heb je al voor de helft. En voor die 1800 euro kun je zelfs een fatsoenlijke ebike kopen.

Overigens zou ik een Ebike niet aanraden om mee te mountainbiken vanwege het extra gewicht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gisteren op de heenweg naar mijn werk halverwege stil komen te staan met een lekke band :(
Dus die fiets ondersteboven en mijn plaksetje tevoorschijn gehaald, buitenband eraf, toen bleek dat er 2 gaatjes waren en 1 gat zich op een plek vast naast de plakker van een ouder lek bevond. Dus het was echt aanklooien en ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het plakken niet ging werken.

Dus vervolgens via mijn telefoon gegoogled op fietsenmakers in de buurt, er was er eentje op 200 meter lopen maar die was dus mooi elke dinsdag dicht --> :@

Ik had dus de moed al opgegeven en was al van plan om de resterende 12 kilometer naar mijn werk lopend af te leggen toen er opeens een oudere man naar me toe kwam lopen met een fietspomp. Hij was 10 minuten daarvoor zijn hondje aan het uitlaten en zag hoe ik aan het klooien was. Hij vroeg of het ging lukken en nadat ik mijn verhaaltje had gedaan bood hij me gewoon aan om zijn fiets te lenen zodat ik toch naar mijn werk kon fietsen. Ik was eerlijk gezegd wel met stomheid geslagen en dacht bij mezelf "ze zijn er nog!".
Mensen die een wildvreemde nog gewoon vertrouwen!

Hij zei dat ik even mee moest lopen want hij woonde 50 meter verderop, en hij toverde een wat oudere maar verder prima fietsje tevoorschijn. Wel een beetje klein voor mij maar dat mocht de pret niet drukken.
Verder zou hij de fiets morgen ( vandaag inmiddels ) naar de fietsenmaker brengen en het bedrag voorschieten! Ik kon het echt amper geloven, wat een geweldige instelling van die man. Telefoonnummers uitgewisseld en mijn fiets achtergelaten en op de opafiets naar mijn werk. Helemaal top!

Vandaag de fiets weer opgehaald, ik heb die meneer en zijn vrouw maar wat chocolaatjes als dank gegeven. Geld overgemaakt via de giro vanavond, echt helemaal top _/-\o_

Morgen weer op het fietsje naar de zaak, er wordt weer veel regen voorspelt maar daar gaan we gewoon maar weer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13497

MikeVM schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:47:
Neem eens contact op met ebike-kit.nl. Ik heb mijn fiets daar met een 250 watt motor laten ombouwen, maar ze hebben tevens 500 watt motoren leverbaar tegen zeer schappelijke prijs.

• Vlassie1980
Topic is al een tijdje stil, zijn er nog GoT-ers die de elektrische fiets pakken? Ik fiets nog dagelijks 50km heen en weer naar mijn werk mits het niet glad is. Het is wel wat meer bikkelen en je rijdt ook grotendeels in het donker. Ook nog eens koude jatten maar dat los ik op door telkens 5 km met 1 hand te fietsen en de andere hand in mijn jaszak, en dat vervolgens telkens af te wisselen :)

• RocketKoen
(jarig!)
Vlassie1980 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:40:
Topic is al een tijdje stil, zijn er nog GoT-ers die de elektrische fiets pakken? Ik fiets nog dagelijks 50km heen en weer naar mijn werk mits het niet glad is. Het is wel wat meer bikkelen en je rijdt ook grotendeels in het donker. Ook nog eens koude jatten maar dat los ik op door telkens 5 km met 1 hand te fietsen en de andere hand in mijn jaszak, en dat vervolgens telkens af te wisselen :)
Gewoon een das, muts en een paar fatsoenlijke handschoenen werkt ook :P

Ik heb ook een compleet regenpak incl overschoenen, maar die heb ik nog niet nodig gehad dit jaar *knock on wood*

TheS4ndm4n#1919

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:40:
50km. damn, bikkel. Ik fiets wel elke dag maar doe dat comfortabel in mijn velomobiel en slechts 20km :+ ik voel me ineens een mietje, al moet ik zeggen dat het me nooit tegenstaat om elke dag te fietsen. Elke dag 50km op een rechtop martelwerktuig zou ik denk ik wel heel snel zat zijn. Electrisch of niet.

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:17:
[...]

Gewoon een das, muts en een paar fatsoenlijke handschoenen werkt ook :P

Ik heb ook een compleet regenpak incl overschoenen, maar die heb ik nog niet nodig gehad dit jaar *knock on wood*
Een muts heb ik wel op mijn hoofd inderdaad, heb namelijk een hekel aan koude oren. Sjaal doe ik niet aan, heb een reflecterende werkjas aan, lijkt een beetje op onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.easyworker.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/1135.jpg
En daaronder heb ik nog een windbreaker fleece, dus heb het verder buiten mijn vingers en tenen niet koud.

Met sneeuw en hagel is het natuurlijk wel goed uitkijken, voorwiel heeft nogal eens de neiging om bij gladheid door te spinnen. Zeker zoals bij onderstaande situatie is het echt goed anticiperen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CfTB3dWKfN7QRqUcSgssZViI/full.jpg
Metro2002 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:28:
[...]

50km. damn, bikkel. Ik fiets wel elke dag maar doe dat comfortabel in mijn velomobiel en slechts 20km :+ ik voel me ineens een mietje, al moet ik zeggen dat het me nooit tegenstaat om elke dag te fietsen. Elke dag 50km op een rechtop martelwerktuig zou ik denk ik wel heel snel zat zijn. Electrisch of niet.
Het is soms wel even doorbikkelen, staat wel een kostenbesparing tegenover ( benzine voor mijn Avensis die 1:12 doet ) en ook de nodige lichaamsbeweging. Ik doe verder ook niet aan een sport ofzo dus dit is eigenlijk mijn enige beweging.

Kom vaak op mijn route ook iemand met een velomobiel tegen en moet zeggen dat ik dat ook wel interessant voor wellicht in de toekomst. De reden dat het me enigszins tegenhoudt:

- Prijs
- Weet niet of je veel transpireert en hoe zwaar het gaat? Er is bij mij op de zaak namelijk geen douche.
- Ruimte om de velomobiel te stallen.

[ Voor 34% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-12-2012 11:56 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:52:

Kom vaak op mijn route ook iemand met een velomobiel tegen en moet zeggen dat ik dat ook wel interessant voor wellicht in de toekomst. De reden dat het me enigszins tegenhoudt:

- Prijs
Ze zijn duur in aanschaf maar ook waardevast. Als je een velombiel koopt moet je hem eigenlijk ook meer zien als een vervanger voor de (2e) auto dan voor de fiets. Ik heb bv mijn auto weggedaan nadat ik een half jaar een velomobiel had omdat ik er nooit meer in reed.
- Weet niet of je veel transpireert en hoe zwaar het gaat? Er is bij mij op de zaak namelijk geen douche.
Ligt eraan hoe hard je trapt. Als je met 25km/u voortsukkelt (dat is echt traag in een velomobiel) kan je beter een deken meenemen tegen de kou maar als je boven de 40km/u gaat rijden is het wel werken en dus zweten ja. Gewoon minder kleding aantrekken. Ik heb vanochtend met 0 graden gewoon in mijn trui en spijkerbroek gefietst. Had in eerste instantie wel een muts op gedaan maar die is halverwege afgegaan wegens te warm. Ik zweet over het algemeen niet meer dan op een gewone fiets, waarschijnlijk wél meer dan op een electrische fiets.

En zwaar.. tja een velomobiel weegt meer dan een reguliere fiets met ongeveer 35 kilo , dat merk je natuurlijk wel als je heuvelop gaat of een viaduct op moet fietsen maar door de aerodynamische vorm is fietsen op het vlakke stukken minder vermoeiend en zijn hogere snelheden haalbaar. Ook kan je die hogere snelheid gebruiken om een aanloop te nemen voor heuvelop.
- Ruimte om de velomobiel te stallen.
Op het werk zet ik hem altijd gewoon tussen de brommers. Thuis kan lastig zijn. Ze passen vaak wel door een normale deur dus je kan hem in een schuurtje zetten of als je een tuin hebt onder een brommerzeiltje ofzo.

Verdere voordelen zijn natuurlijk evident: als het regent zit je redelijk droog, zeker als je je velomobiel uitrust met een race of tourkap.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/2012-11-17133206.jpg

Tegenwind is geen probleem meer, kou is nauwelijks een issue meer en uitglijden is er ook niet bij.

En wat misschien een voordeel kan zijn in sommige situaties: je mag ook op de weg rijden en hoeft niet verplicht het fietspad te volgen. Kan handig zijn als er groepjes schooljeugd in de weg rijdt of als er rotondes zijn waar je als automobilist wel voorrang krijgt of als de auto's sneller groen krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 13-12-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:43
Het is alweer een paar maanden geleden dat ik in het topic gepost heb maar zal toch weer eens een update geven hoe het elektrisch fietsen me bevalt. Na het doorlezen van dit topic en het stellen van een paar vragen ben voor een tweedehands batavus fiets gegaan ipv een ombouw kit wat aardig wat mensen in dit topic hebben aangeschaft.
Maar m'n batavus ondanks z'n mindere sterke motor toch goed bevalt, heb er inmiddels 550 km meegefietst. met harde wind is de lichtere motorkracht vooral te merken maar dan schakel ik in een lichtere versnelling.

En tja af en toe kijk ook weleens naar een velomobiel. de hogere snelheid en bescherming tegen wind, regen lijken mij wel aantrekkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:29

sphere

Debian abuser

Zo'n elektrische fiets van de Praxis voor 529, is dat wat of moet je daar met een grote boog omheen?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
sphere schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:33:
Zo'n elektrische fiets van de Praxis voor 529, is dat wat of moet je daar met een grote boog omheen?
Erg goede prijs voor die fiets. Ik zie em elders voor 900-100 euro staan.
Accu is van goed materiaal (lifepo4).
Alleen jammer van de capaciteit van de accu. 192Wh kom je niet erg ver mee. km of 20 op volle ondersteuning.
Fiets zelf is ook geen top model. maar voor die prijs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
sphere schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:33:
Het is er een van Kemp Starley, scherpe prijs. Meer specs:

http://www.kempstarley.nl/upload/files/Harrow%20techn.pdf
http://www.kempstarley.nl/fiets/38/Harrow.html

Zou hem zelf nooit kopen omdat de actieradius veel te weinig is en hij er oudbollig uit ziet. Maar het is inderdaad erg weinig geld en hij heeft wel een LifePO4 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Nou ja je zou natuurlijk die accu kunnen opgebruiken en vervolgens iets fatsoenlijks insolderen met batterijen van onze vriend van nkon.nl en als die ze niet heeft iets via Ebay/DX scoren?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vlassie1980 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:11:
[...]

Het is er een van Kemp Starley, scherpe prijs. Meer specs:

http://www.kempstarley.nl/upload/files/Harrow%20techn.pdf
http://www.kempstarley.nl/fiets/38/Harrow.html

Zou hem zelf nooit kopen omdat de actieradius veel te weinig is en hij er oudbollig uit ziet. Maar het is inderdaad erg weinig geld en hij heeft wel een LifePO4 accu.
23 kg duidt erop dat er ook zonder electriek nog te fietsen is op dat ding, ook een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Pff ik ging er naief van uit dat ze meerdere framematen zouden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
sphere schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:19:
Pff ik ging er naief van uit dat ze meerdere framematen zouden hebben...
Het is inderdaad maar 1 maat die ze leveren, ik ben 1.99m dus moet een zeer groot frame hebben. Om die reden dus ook maar mijn huidige Batavus Stabilo omgebouwd want elektrische fietsen voor mijn lengte zijn lastig te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
sphere schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:41:
Nou ja je zou natuurlijk die accu kunnen opgebruiken en vervolgens iets fatsoenlijks insolderen met batterijen van onze vriend van nkon.nl en als die ze niet heeft iets via Ebay/DX scoren?
De accu is nu juist het duurste onderdeel van die fiets...
Zo'n accupakket met elektronica kost je €200-€250 retail. De top of the line accu's rustig het dubbele.
De LiFePO4 cellen zijn maar de helft van die prijs. Maar als je het allemaal meer dan 10 laadcycli mee wilt laten gaan moet je er nog fatsoenlijke power manangement elektronica op zetten.
Daarnaast is de controller vaak beveiligd zodat hij alleen met het originele accupakket werkt (ivm diefstal). Alleen de leverancier of fabrikant kan om die beveiliging heen.

Als je genoeg van elektrotechniek af weet om zelf een goed werkende accubatterij in elkaar te zetten en de controller te hacken of na te maken, dan kun je beter zelf een fiets ombouwen.

Dat praxis ding is gewoon een instap model E-bike. Vergeleken met wat je normaal voor dat geld krijgt (een oud model li-ion accu en een 100W oud model motor ofzo) een prima deal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Brrrr... Ben vanmorgen weer op de fiets gesprongen om de 25km naar mijn werk af te leggen. Merk wel dat de accu het nu minder goed doet, hij gaat door de kou sneller leeg.

Buiten de koude jatten is het verder goed te doen, mooi landschap om zo doorheen te fietsen. Fietspaden waar ik fiets zijn goed en er zijn amper bevroren plassen en gladde plekken. Wel erg oppassen bij houten bruggetjes, die zijn spekglad en vorige maand lag ik al bijna op mijn bakkes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En? Zijn er nog Tweakers die de elektromobiel nog weleens pakken?

Over een halfuurtje weer op het fietsje naar huis het weekend in, windje in de rug en het is nu wat langer licht dus helemaal prima! Ik kijk nu wel uit naar de lente want die koude ritten ben ik soms wel een beetje beu :+

Maar ja, in de lente en zomer heb je weer andere problemen zoals dikke bromvliegen die in je ogen vliegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Fietsen doe ik elke dag maar niet electrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 15:55
Ik ga sinds augustus 2012 iedere dag op mijn Union Switch e-bike naar mijn werk. Heen en terug 22 kilometer. Bevalt me uitstekend. Regen en sneeuw is natuurlijk niet leuk, maar daar doe je niets aan behalve je kleding aanpassen.

De wind daarentegen doet me niets meer.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:09
Noppesnada schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 17:27:
Regen en sneeuw is natuurlijk niet leuk, maar daar doe je niets aan behalve je kleding aanpassen.
"There's no such thing as bad weather - only bad gear" :)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

http://www.elektrischefiets.be/Elektrischefietsen.html

Wel gaaf dat het kan, 45 km/uur met ondersteuning, alleen jammer dat het dan afgezien van de looks technisch gezien geen fiets meer is :p Ik denk dat ik eerder op mijn werk zou zijn als met de auto en dat terwijl ik 95 procent autostrada rijdt :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Marzman schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:23:
http://www.elektrischefiets.be/Elektrischefietsen.html

Wel gaaf dat het kan, 45 km/uur met ondersteuning, alleen jammer dat het dan afgezien van de looks technisch gezien geen fiets meer is :p Ik denk dat ik eerder op mijn werk zou zijn als met de auto en dat terwijl ik 95 procent autostrada rijdt :p
Bruut!

Inderdaad een hoop geld, mogen deze fietsen überhaupt wel in Nederland het fietspad op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Als autonoom misschien wel, maar dan moet je hem als brommer laten keuren.
Als ondersteuning niet., dat mag maar tot 25km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heeft iemand eigenlijk al eens uitgezocht wat het nou echt kost om zelf een 45km/h drive in te bouwen + te laten keuren als brommer? Volgens mij is dit best goed te doen op een velomobiel of ligfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:43:
Heeft iemand eigenlijk al eens uitgezocht wat het nou echt kost om zelf een 45km/h drive in te bouwen + te laten keuren als brommer? Volgens mij is dit best goed te doen op een velomobiel of ligfiets.
Je kan eens bij Sunrider informeren, die doen het via een omweg in Duitsland geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik zat de afgelopen maanden aardig aan te kloten vanwege mijn koude jatten, had er al alles aan geprobeerd ( dure winterhandschoenen, onderhandschoenen ) maar ik bleef maar koude jatten houden, eenmaal aangekomen op de zaak na een uur fietsen had ik dusdanig koude jatten dat ze dusdanig binnen begonnen te tintelen dat ik zowat tegen het janken aan zat.

Inmiddels de oplossing gevonden: ondersteuning minder aanzetten zodat je zelf meer inspanning verricht, dus niet in stand 4~5 zodat je lekker snel op de zaak bent maar eerder stand 2~3. Dan moet je gewoon meer werken en fiets je jezelf ook sneller warm. Vandaag ook deze methode gebruikt en het gaat nu veel beter, mijn handen waren bij aankomst thuis gewoon warm ondanks dat ik heel de tijd met de handen voorop op het ligstuur had gelegen :D Qua tijd maakt het verder ook amper iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:53:
Ik zat de afgelopen maanden aardig aan te kloten vanwege mijn koude jatten, had er al alles aan geprobeerd ( dure winterhandschoenen, onderhandschoenen ) maar ik bleef maar koude jatten houden, eenmaal aangekomen op de zaak na een uur fietsen had ik dusdanig koude jatten dat ze dusdanig binnen begonnen te tintelen dat ik zowat tegen het janken aan zat.

Inmiddels de oplossing gevonden: ondersteuning minder aanzetten zodat je zelf meer inspanning verricht, dus niet in stand 4~5 zodat je lekker snel op de zaak bent maar eerder stand 2~3. Dan moet je gewoon meer werken en fiets je jezelf ook sneller warm. Vandaag ook deze methode gebruikt en het gaat nu veel beter, mijn handen waren bij aankomst thuis gewoon warm ondanks dat ik heel de tijd met de handen voorop op het ligstuur had gelegen :D Qua tijd maakt het verder ook amper iets uit.
Hou ze uit de wind, dat scheelt een hoop. Sommige mensen hebben windschermpjes gemaakt op hun stuur om de handen achter te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:21
Metro2002 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:56:
[...]
Hou ze uit de wind, dat scheelt een hoop. Sommige mensen hebben windschermpjes gemaakt op hun stuur om de handen achter te houden :P
Ik heb zelfs ooit gehoord dat er mensen zijn met een windscherm om hun hele ligfiets heen 8)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dreamscape schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:14:
[...]

Ik heb zelfs ooit gehoord dat er mensen zijn met een windscherm om hun hele ligfiets heen 8)
Echt waar joh :o ;)

Scheelt echt enorm als je uit de wind zit. Vanochtend ook zonder handschoenen en muts en met alleen een vest aan naar mijn werk gefietst. En dat bij -2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Vlassie1980 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:53:

De kou komt van de wind. Ik gebruik een stel watervaste handschoenen (voor wintersport). Die laten amper wind door, dus een stuk warmer.

Helaas wel een nadeel ondervonden van met 30km/u fietsen. Als je onderuitgaat, ga je ook hard onderuit. Dus voor mij en mn gipse pootje wordt het de komende maanden met het OV.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:29:
[...]

De kou komt van de wind. Ik gebruik een stel watervaste handschoenen (voor wintersport). Die laten amper wind door, dus een stuk warmer.

Helaas wel een nadeel ondervonden van met 30km/u fietsen. Als je onderuitgaat, ga je ook hard onderuit. Dus voor mij en mn gipse pootje wordt het de komende maanden met het OV.
Ai, net rot terecht gekomen. Ben vaak genoeg met die snelheid gevallen maar nooit meer dan een gedeukt ego aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:29:
[...]

Ouch! Veel sterkte en herstel toegewenst. Het wordt tegenwoordig wat lichter 's ochtends dus ik zie vaak wel waar het glad is op het fietspad. Ik heb van die Sealskin handschoenen, ook waterproof. Vanmorgen alleen aan het begin wat koude handen maar gedurende de rit wordt dat steeds minder vanwege het harde trappen.

Vanmorgen weer een lekke band, fiets ondersteboven en na 20 minuten kachelde ik weer verder. Er zat een klein doorntje in. Ik moet op mijn voorwiel ook maar eens een anti-lekband nemen, die zit er achter wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Lichtelijk off-topic maar ik wou hem jullie niet onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dooie boel hier met die elektrische fietsers... We hebben toch niet allemaal de fiets laten staan omdat het wat kouder is he :)

Ik ga meestal nog steeds elke werkdag op het fietsje naar het werk, tenzij het glad is of heel erg koud of ik mijn dochter naar school moet brengen.

Ben vanmiddag op weg naar huis weer ingehaald door de Flyer HS die ik wel eens vaker tegenkom. Dat is toch wel confronterend als je denk lekker hard te gaan met je 27 km per uur en je wordt te kijk gezet door iemand die 35 km per uur gaat.

Ik zou graag als opvolger ook een fiets willen hebben die meer ondersteund, bijvoorbeeld ook een Flyer HS of eentje die tot 45km per uur ondersteund zoals een Kalhoff: http://www.12gobiking.nl/...khoff_endeavour_bs10_2013

Je ziet tegenwoordig dat veel meer fietsfabrikanten in zee gaan met Bosch, die hebben de motor niet op het voorwiel of het achterwiel maar bij de trapas zelf en dat zorgt voor meer balans. Ik heb een voorwielaangedreven fiets en die wil bij het nemen van een scherpe bocht waar grint ligt nog weleens gaan slippen of spinnen. Daarnaast zijn er ook trucjes om Bosch motoren te tweaken met een speciale dongle zodat ze harder gaan >:)

Ach, je moet soms tevreden zijn met wat je hebt. Fiets doet het verder nog uitstekend maar ik moet hem alleen eens grondig schoonmaken want hij is gedurende de winter erg ranzig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46
Hier wordt nog bijna iedere dag gefietst. Alhoewel; er staat nog steeds een auto voor de deur en heb geen winterbanden op de fiets (en wel op de auto) dus als het sneeuwt, of er sneeuw ligt en kouder dan min twee, wordt het gewoon de auto. Eventueel met iemand carpoolen.

Deze week de hele week al wel naar het werk. 's ochtends -3 en smiddags 15 graden is wat lastig te kleden.
Inmiddels 3600 km op de teller sinds augustus 2012.

Heb destijds ook naar zo'n 35 km fiets zitten kijken, maar werd toen al snel een prijzig >3000 euro geval.

De eerste lekke band ook gehad; met 2998 km op de teller. Na 20 min weer rijden dmv meegenomen bandenplakset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:23:
Hier wordt nog bijna iedere dag gefietst. Alhoewel; er staat nog steeds een auto voor de deur en heb geen winterbanden op de fiets (en wel op de auto) dus als het sneeuwt, of er sneeuw ligt en kouder dan min twee, wordt het gewoon de auto. Eventueel met iemand carpoolen.

Deze week de hele week al wel naar het werk. 's ochtends -3 en smiddags 15 graden is wat lastig te kleden.
Inmiddels 3600 km op de teller sinds augustus 2012.

Heb destijds ook naar zo'n 35 km fiets zitten kijken, maar werd toen al snel een prijzig >3000 euro geval.

De eerste lekke band ook gehad; met 2998 km op de teller. Na 20 min weer rijden dmv meegenomen bandenplakset.
Deze dagen is het gewoon heerlijk fietsen, heel wat lekkerder als met vorst. Volgende week wordt het weer kouder dus dan nog even doorbijten :)

Als ik om me heen kijk valt het me hier in het Groene Hart op hoe veel mensen er eigenlijk een elektrische fiets hebben. Ok, laten we eerlijk wezen: het bejaarden gehalte is groot en mensen denken nog steeds bij een elektrische fiets vaak aan opa en oma maar ik zie wel steeds meer jongere mensen voor woon-werkverkeer. Dus wat dat betreft wil ik graag trendsetter zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen toch het fietsje gepakt omdat ik dacht dat het wel meeviel. Gevolg was windkrachtje 6 heel de rit tegen bij 2 onder nul. Duurde ook wel iets langer voor ik op de zaak was :P

Laat die lente nu maar komen, ben nu wel klaar met die kou. Ook verder amper fietsers gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:36

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Vlassie1980 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 19:44:
Dooie boel hier met die elektrische fietsers... We hebben toch niet allemaal de fiets laten staan omdat het wat kouder is he :)

Ik ga meestal nog steeds elke werkdag op het fietsje naar het werk, tenzij het glad is of heel erg koud of ik mijn dochter naar school moet brengen.

Ben vanmiddag op weg naar huis weer ingehaald door de Flyer HS die ik wel eens vaker tegenkom. Dat is toch wel confronterend als je denk lekker hard te gaan met je 27 km per uur en je wordt te kijk gezet door iemand die 35 km per uur gaat.

Ik zou graag als opvolger ook een fiets willen hebben die meer ondersteund, bijvoorbeeld ook een Flyer HS of eentje die tot 45km per uur ondersteund zoals een Kalhoff: http://www.12gobiking.nl/...khoff_endeavour_bs10_2013

Je ziet tegenwoordig dat veel meer fietsfabrikanten in zee gaan met Bosch, die hebben de motor niet op het voorwiel of het achterwiel maar bij de trapas zelf en dat zorgt voor meer balans. Ik heb een voorwielaangedreven fiets en die wil bij het nemen van een scherpe bocht waar grint ligt nog weleens gaan slippen of spinnen. Daarnaast zijn er ook trucjes om Bosch motoren te tweaken met een speciale dongle zodat ze harder gaan >:)

Ach, je moet soms tevreden zijn met wat je hebt. Fiets doet het verder nog uitstekend maar ik moet hem alleen eens grondig schoonmaken want hij is gedurende de winter erg ranzig geworden.
Ben onlangs verhuisd en de fietsafstand van huis naar mijn werk is nog geen tien kilometer geworden. Ben eigenlijk sinds de verhuizing (halverwege februari) alleen maar op de elektrische fiets gegaan voor dat kleine stuk, wel met de gedachte dat ik nu wel erg dichtbij mijn werk woon en het bijna overdreven is. Vorige week was ik mijn e-fiets vergeten op te laden en moest ik in de ochtend wel met de "ouderwetse" fiets en dat bevalt me eigenlijk wel prima elke dag. Merk dat mijn hart weer ouderwets moet pompen en dus meer beweging krijg. Ik heb ooit de e-fiets gekocht omdat ik 2x16 km. per dag moest fietsen, maar momenteel staat hij dus sinds een paar weken niets te doen. Voordeel van ouderwets op de fiets is dat je er tenminste warm van wordt met deze kou. Weet ook niet of ik hem nog veel zal gebruiken komend jaar, tenzij mijn baan verder weg wordt of ik gewoon een enkele keer lui ben en er veel wind staat ;)

Grappige is dat op het werk er half-lacherig wordt gedaan over e-fietsen. Aan de ene kant vinden ze het raar, terwijl ze zelf voor kleinere stukjes een complete metalen voertuig van bijna een ton gewicht gebruiken,verder denkt men vaak dat je niet hoeft te trappen bij een e-fiets. Ik blijf me redelijk vaak 'verdedigen' en uitleggen waarom ik een e-fiets heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjeerd op 12-03-2013 15:28 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tjeerd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:25:
[...]
Ben onlangs verhuisd en de fietsafstand van huis naar mijn werk is nog geen tien kilometer geworden. Ben eigenlijk sinds de verhuizing (halverwege februari) alleen maar op de elektrische fiets gegaan voor dat kleine stuk, wel met de gedachte dat ik nu wel erg dichtbij mijn werk woon en het bijna overdreven is. Vorige week was ik mijn e-fiets vergeten op te laden en moest ik in de ochtend wel met de "ouderwetse" fiets en dat bevalt me eigenlijk wel prima elke dag. Merk dat mijn hart weer ouderwets moet pompen en dus meer beweging krijg. Ik heb ooit de e-fiets gekocht omdat ik 2x16 km. per dag moest fietsen, maar momenteel staat hij dus sinds een paar weken niets te doen. Voordeel van ouderwets op de fiets is dat je er tenminste warm van wordt met deze kou. Weet ook niet of ik hem nog veel zal gebruiken komend jaar, tenzij mijn baan verder weg wordt of ik gewoon een enkele keer lui ben en er veel wind staat ;)

Grappige is dat op het werk er half-lacherig wordt gedaan over e-fietsen. Aan de ene kant vinden ze het raar, terwijl ze zelf voor kleinere stukjes een complete metalen voertuig van bijna een ton gewicht gebruiken,verder denkt men vaak dat je niet hoeft te trappen bij een e-fiets. Ik blijf me redelijk vaak 'verdedigen' en uitleggen waarom ik een e-fiets heb.
Als het minder ver fietsen is is het inderdaad logisch dat je de normale fiets pakt en niet de e-bike.
Het is heel wat mee aanpoten op een normale fiets natuurlijk en zeker met deze winterse omstandigheden.

Ik heb het 1 keer gedaan voordat mijn fiets was "ge-tuned" en dat viel me zwaar tegen. Ik was die avond helemaal gesloopt na de 25km terug. Komt ook doordat die fiets van mij achterlijk groot en lomp is. Weegt nu denk ik wel bijna 30kg met die ombouwset erop.

Dat mensen er lacherig over doen begrijp ik soms ook nog wel, het is "vreemd" en nog niet een algemeen verschijnsel zo'n e-bike en het wordt vaak nog ge-associeert met bejaarden. Dan zeggen ze vaak: "Dan koop je toch een scooter?" Nee duh, dat kost alleen maar geld vanwege benzine en die gaan ook veel sneller kapot :z Maar ja, je hebt deze e-bike voor grootmoeder:
Afbeeldingslocatie: http://www.e-fietsshop.nl/files/1610/products/1698170/sparta_ionentreedpearlbluetsilverl1.jpg

En je hebt ook de Grace MX waar je grootmoeder niet op ziet kachelen :P
Afbeeldingslocatie: http://www.grace.de/typo3temp/pics/124db16bb5.jpg
Maar goed, ik denk dat de e-bike markt steeds uitgebreider wordt en dat e-bikes steeds verder doorontwikkeld worden en het na verloop van tijd een steeds bekender fenomeen wordt. Vooral het woon-werkverkeer, anders zou dit topic ook niet zo hard lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Ook op de ebike kun je jezelf goed warm fietsen hoor. Het resultaat is alleen dat je verschrikkelijk hard gaat :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:25:
Ook op de ebike kun je jezelf goed warm fietsen hoor. Het resultaat is alleen dat je verschrikkelijk hard gaat :P
Klopt, met minder ondersteuning en meer inspanning van jezelf krijg ik ook minder koude jatten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 11:42
Vlassie1980 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:40:
Lichtelijk off-topic maar ik wou hem jullie niet onthouden :)
[video]
Ik zou dat eerder een motor noemen dan een fiets :P

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:10
Wat een leuke topic!

Ben sinds kort ook aan het overwegen om in plaats van mijn scooter een electrische fiets te nemen voor woon-werkverkeer. Kan ik gedeeltelijk mooi gebruik maken van de fietsregeling die er nog is. Mijn oog is gevallen op de Giant Twist Lite Power ( http://www.giant-bicycles...te.power.gts/11358/55335/ ) Wellicht heeft iemand al ervaring met de Giant? Is de Giant beetje een goede e-bike ?

Moet trouwens elke dag 9 km heen en 9 km terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:13:
[...]
Dat mensen er lacherig over doen begrijp ik soms ook nog wel, het is "vreemd" en nog niet een algemeen verschijnsel zo'n e-bike en het wordt vaak nog ge-associeert met bejaarden. Dan zeggen ze vaak: "Dan koop je toch een scooter?" Nee duh, dat kost alleen maar geld vanwege benzine en die gaan ook veel sneller kapot :z Maar ja, je hebt deze e-bike voor grootmoeder:
[afbeelding]
Je hebt ook elektrische scooters. Maargoed, die zijn duur(der) en zwaarder
En je hebt ook de Grace MX waar je grootmoeder niet op ziet kachelen :P
[afbeelding]
Daar zie ik het nut niet echt van. MTB koop je toch meer voor sport, wat moet je dan met een trapondersteuning?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:08:
Wat een leuke topic!

Ben sinds kort ook aan het overwegen om in plaats van mijn scooter een electrische fiets te nemen voor woon-werkverkeer. Kan ik gedeeltelijk mooi gebruik maken van de fietsregeling die er nog is. Mijn oog is gevallen op de Giant Twist Lite Power ( http://www.giant-bicycles...te.power.gts/11358/55335/ ) Wellicht heeft iemand al ervaring met de Giant? Is de Giant beetje een goede e-bike ?

Moet trouwens elke dag 9 km heen en 9 km terug.
Giant fietsen komen vaak erg goed uit diverse e-bikes tests. Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.elektrischefietsen.com/downloads/testresultaten/

Daarnaast komen er steeds meer fietsen met een middenmotor van Bosch, en dat zijn in mijn optiek momenteel de beste. Je zit dan denk ik wel een prijsklasse hoger maar hebt daarentegen wel Bosch motor en dat is een alom bekend merk. Ook het feit dat het om een middenmotor gaat is een pluspunt.

Desalniettemin lijkt mij die Giant een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
MrSleeves schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:44:

Daar zie ik het nut niet echt van. MTB koop je toch meer voor sport, wat moet je dan met een trapondersteuning?
Het was alleen maar een extreem voorbeeld he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 18:29:
[...]

Giant fietsen komen vaak erg goed uit diverse e-bikes tests. Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.elektrischefietsen.com/downloads/testresultaten/

Daarnaast komen er steeds meer fietsen met een middenmotor van Bosch, en dat zijn in mijn optiek momenteel de beste. Je zit dan denk ik wel een prijsklasse hoger maar hebt daarentegen wel Bosch motor en dat is een alom bekend merk. Ook het feit dat het om een middenmotor gaat is een pluspunt.

Desalniettemin lijkt mij die Giant een prima keuze.
Bedankt Vlassie,

Kan alleen niet veel info vinden over de accu, Is dat een redelijke accu die op de giant zit en kan ik daarmee denk je ong. 4 jaar mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Figo112 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:27:
[...]

Bedankt Vlassie,

Kan alleen niet veel info vinden over de accu, Is dat een redelijke accu die op de giant zit en kan ik daarmee denk je ong. 4 jaar mee doen?
Het is een standaard Li-ion accu. Dus 300-500 laadcycles.
Accu's slijten niet door leeftijd (tenzij je ze een lange tijd niet laadt), maar door gebruik. Dus hoe snel de accu slijt ligt aan hoeveel je hem gebruikt.
Let wel op dat je accu's een stuk langer meegaan als je ze na elk ritje oplaadt, dan wanneer je wacht tot hij leeg is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 18:30:
[...]

Het was alleen maar een extreem voorbeeld he ;)
Dat snap ik, maar het is net zo onzinnig als een racefiets met trapondersteuning. Wordt het net slenderen.. :X

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RocketKoen schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:12:
[...]

Het is een standaard Li-ion accu. Dus 300-500 laadcycles.
Accu's slijten niet door leeftijd (tenzij je ze een lange tijd niet laadt), maar door gebruik. Dus hoe snel de accu slijt ligt aan hoeveel je hem gebruikt.
Let wel op dat je accu's een stuk langer meegaan als je ze na elk ritje oplaadt, dan wanneer je wacht tot hij leeg is.
Bedoel je met laadcycles helemaal leeg en dan opgeladen? Of telt het ook mee als je bijna volle accus gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:48:
[...]

Bedoel je met laadcycles helemaal leeg en dan opgeladen? Of telt het ook mee als je bijna volle accus gaat laden?
Vraag ik me ook vaak af, de ene fabrikant zegt dat je alleen over een volledige laadcyclus kan spreken wanneer de accu volledig is opgeladen terwijl de andere zegt dat een lading een lading is ongeacht hoe vol de accu is.

Daarnaast vraag ik me ook af waarom grote fabrikanten toch nog steeds niet overstappen naar Lithium Polymeer accu's. Ik heb een LifePO4 accu die 1500 ladingen aan zou moeten kunnen maar dat is wel een zeldzaamheid volgens mij. Nagenoeg elke e-bike die je tegenkomt heeft nog een Lithium Ion accu.

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-03-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^Ik zie die LifePO4 accus inderdaad niet op de bekende e-bikes, maar steeds vaker maken sommige onbekende merken gebruik van zo een LifePO4 accu. Bijv. de Keola Texel Nexus. Maar ben bang dat de minder bekende merken kwa frame en/of andere onderdelen kwalitatief minder zullen zijn dan een bijv. de bekende merken. Aangezien er vaak een verschil in garantie is. De bekende merken geven bijv. 10 jaar garantie op een frame terwijl de minder bekende merken maar 2 jaar garantie geven.
Wat ook opvallend is dat je maar 1 jaar garantie op LIFEPO4 accu hebt en voor een LION bij de meeste merken 2 jaar garantie hebt.
Maargoed blijft lastig. Als je toevallig nog een goede e-bike met een lifepO4 accu weet dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Figo112 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:48:
[...]

Je kan het aantal laadcycles vergelijken met de branduren op de verpakking van een lamp.
Ze laden de accu op, en ontladen hem (deels). En kijken hoe vaak dat kan totdat de accu minder dan 70% van zn originele capaciteit heeft. Dan krijg je het aantal laadcycles.

Er zijn een hoop factoren die een negatieve invloed hebben op die levensduur.
) Snelladen
) Overladen, De meeste laders voor Li-ion zijn hier tegen beveiligd
) Hoge belasting. bijvoorbeeld door een motor die te zwaar is voor de accu (komt veel voor bij RC toepassingen) of door een slechte aansturing van die motor, die de accu in pulsen belast ipv constant.
) Diepe ontlading. Een goede accu zal stoppen met stroom leveren als er nog 20% capaciteit over is. Maar bij Li-ion is het beter om na elk gebruik opnieuw te laden.

Een li-ion die je elke keer ontlaad tot het maximum zal 300-500 cycles meegaan.
Maar laad je hem elke keer @ 50% vermogen dan krijg je 3x zoveel cycles.
Opladen voordat je op 50% ontlading zit lijkt wel weer nadelig te zijn (bron)

Maar hoe lang je accu echt mee gaat ligt vooral aan hoe goed hij ontworpen is.
In het beste geval heb je accu's zoals in de auto's van TelsaMotors. Vloeistof gekoeld, en ook al vallen er cellen uit, dan kan de accu gewoon blijven werken totdat de defecte cellen worden vervangen.
In het slechtste geval heb je de accu uit een Dreamliner, die in brand vliegt als je teveel stroom vraagt.
Figo112 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:50:
^Ik zie die LifePO4 accus inderdaad niet op de bekende e-bikes, maar steeds vaker maken sommige onbekende merken gebruik van zo een LifePO4 accu. Bijv. de Keola Texel Nexus. Maar ben bang dat de minder bekende merken kwa frame en/of andere onderdelen kwalitatief minder zullen zijn dan een bijv. de bekende merken. Aangezien er vaak een verschil in garantie is. De bekende merken geven bijv. 10 jaar garantie op een frame terwijl de minder bekende merken maar 2 jaar garantie geven.
Wat ook opvallend is dat je maar 1 jaar garantie op LIFEPO4 accu hebt en voor een LION bij de meeste merken 2 jaar garantie hebt.
Maargoed blijft lastig. Als je toevallig nog een goede e-bike met een lifepO4 accu weet dan hoor ik het graag.
Ik heb een LIFEPO4 accu.
De meeste fabrikanten gebruiken ze niet, want ze zijn duurder en zwaarder dan Li-ion. Dat is dus niet goed qua marketing.
Je merkt het nadeel van Li-ion pas na een paar jaar, als je voor €400 een nieuwe accu moet kopen. En aangezien accu's voor e-bikes vaak niet uitwisselbaar zijn (argument: tegen diefstal) blijft de fabrikant aan je verdienen.

[ Voor 25% gewijzigd door RocketKoen op 20-03-2013 15:57 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Kortom: Ik kijk over een aantal jaar wel weer eens verder voor LiFePO4 accu's meer beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld Bosch motoren. Ik vind dat namelijk erg mooi spul maar de lage hoeveelheid laadcycli stellen me toch wel erg teleur.

Ik vind dat ze van Cannondale en Merida erg mooie modellen hebben:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tk3o1tGgkMKloKyegBESTOQu/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IfqPbXPv6lkpDrbLhMBacaaP/full.jpg
Vooral de Merida vind ik erg mooi, maar die accu is dan toch wel een negatief puntje. Daarnaast heb ik nog een prima fiets natuurlijk maar ik wil als opvolger toch wel een pure fabriek af e-bike en geen omgebouwde.

Je kunt trouwens fietsen met Bosch Mittelmotoren goed opvoeren door een kabelsetje te kopen en die in de motor om te leggen op de huidige bekabeling >:)
YouTube: Bosch Motor UNSICHTBAR schneller machen - Einbauanleitung

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-03-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Mja, de onderdelen om een brommer op te voeren kun je ook zo op internet bestellen.

Het is maar de vraag of je het risico wilt lopen dat je fiets/brommer vernietigd wordt als je een keer wordt aangehouden.
Alhoewel ik al wel een paar keer vrolijk langs zo'n fuik ben gefietst waar ze alle brommers op de rollerbank deden :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Mocht je een ongeluk veroorzaken en de verzekering komt erachter ben je niet gedekt. En dat kan bij invaliditeit goed in de papieren lopen. /zeur

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Lijkt me niet dat ze even je elektrische fiets op een rollerbank zetten, daarnaast blijft het vermogen gewoon op 250 watt en dat is legaal, een wielrenner rijdt ook harder dan 25.

En waarom worden er dan Flyers verkocht die ondersteunen tot 35 km per uur? De winkel zal dan wel zeggen dat het je eigen verantwoording is als je zo hard gaat maar ze kunnen never aantonen dat je ook die snelheid gehaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:40:
Lijkt me niet dat ze even je elektrische fiets op een rollerbank zetten, daarnaast blijft het vermogen gewoon op 250 watt en dat is legaal, een wielrenner rijdt ook harder dan 25.

En waarom worden er dan Flyers verkocht die ondersteunen tot 35 km per uur? De winkel zal dan wel zeggen dat het je eigen verantwoording is als je zo hard gaat maar ze kunnen never aantonen dat je ook die snelheid gehaald hebt.
Je mag verkopen wat je wil. Je mag er alleen de openbare weg niet mee op zonder helm, kenteken, verzekering en brommer rijbewijs.

De fiets met (elektrische) hulpmotor is een motorvoertuig. Er is alleen een uitzondering opgenomen in de weg als het vermogen <250Watt is, hij stopt met ondersteunen boven de 25 km/u of als je niet meer trapt of als je remt. Als je niet aan de uitzondering voldoet telt het voor de wet als een scooter of motor (afhankelijk van het vermogen).
Je hebt bijvoorbeeld ook tweewielers met een elektromotor die 120km/u halen. Zelfs exemplaren die het dubbele doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik heb er even over nagedacht en vroeg mij of ik niet beter voor een Kemp Starley of een Keola met LIFEO4 Accu moet gaan.

De Giant Twist Lite power,

Kemp Starley observer http://webshop.telegraaf....mp-starley-observer-heren

Of een Keola http://www.keola.nl/fiets...-nexus-7-5s/specificaties

Wat kan ik het beste doen :(
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:46:
[...]

Vraag ik me ook vaak af, de ene fabrikant zegt dat je alleen over een volledige laadcyclus kan spreken wanneer de accu volledig is opgeladen terwijl de andere zegt dat een lading een lading is ongeacht hoe vol de accu is.

Daarnaast vraag ik me ook af waarom grote fabrikanten toch nog steeds niet overstappen naar Lithium Polymeer accu's. Ik heb een LifePO4 accu die 1500 ladingen aan zou moeten kunnen maar dat is wel een zeldzaamheid volgens mij. Nagenoeg elke e-bike die je tegenkomt heeft nog een Lithium Ion accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 07:47:
Ik heb er even over nagedacht en vroeg mij of ik niet beter voor een Kemp Starley of een Keola met LIFEO4 Accu moet gaan.

De Giant Twist Lite power,

Kemp Starley observer http://webshop.telegraaf....mp-starley-observer-heren

Of een Keola http://www.keola.nl/fiets...-nexus-7-5s/specificaties

Wat kan ik het beste doen :(

[...]
Lastige keuze, ik heb van Keola het gevoel dat de kwaliteit iets beter is. Nadeel is wel dat je bij de Keola een halfopen kettingkast hebt, fietst als het goed is wat lichter maar je hebt meer onderhoud.

Daarnaast heeft de Keola dan ook weer minder ondersteunings-standen, is ook niet zo erg want ik gebruik op mijn set ook alleen maar stand 3 of 5. Het is in ieder geval een plus dat beide fietsen een LifePO4 accu hebben, dan zit je sowieso boven de 1000 ladingen.
Ik vind voor beide de actieradius enigszins tegenvallen, je moet je wel bedenken dat je altijd onder de fabrieksopgave uitkomt.

Succes met kiezen ;)
RocketKoen schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 00:42:
[...]

Je mag verkopen wat je wil. Je mag er alleen de openbare weg niet mee op zonder helm, kenteken, verzekering en brommer rijbewijs.

De fiets met (elektrische) hulpmotor is een motorvoertuig. Er is alleen een uitzondering opgenomen in de weg als het vermogen <250Watt is, hij stopt met ondersteunen boven de 25 km/u of als je niet meer trapt of als je remt. Als je niet aan de uitzondering voldoet telt het voor de wet als een scooter of motor (afhankelijk van het vermogen).
Je hebt bijvoorbeeld ook tweewielers met een elektromotor die 120km/u halen. Zelfs exemplaren die het dubbele doen.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, mijn punt is alleen dat als je bijvoorbeeld op een Flyer HS fietst die 35 per uur ondersteund de pakkans zeer gering is omdat het aan de buitenkant amper zichtbaar is. Maar goed, als je inderdaad een ongeluk veroorzaakt en iemand treft die pietje precies is dan kan je inderdaad flink de lul zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-03-2013 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Vlassie1980 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 08:52:
Daar heb je ook helemaal gelijk in, mijn punt is alleen dat als je bijvoorbeeld op een Flyer HS fietst die 35 per uur ondersteund de pakkans zeer gering is omdat het aan de buitenkant amper zichtbaar is. Maar goed, als je inderdaad een ongeluk veroorzaakt en iemand treft die pietje precies is dan kan je inderdaad flink de lul zijn.
Zodra jij met 35km/u een ongeluk krijgt, dan wordt dat al vrij snel het soort ongeluk waar je hulpdiensten bij nodig hebt. En die zijn beroepsmatig nogal pietje precies.

Daarnaast is de kans op ongelukken ook een stuk hoger. Als je veel fietst en zeker op hogere snelheden, dan weet je uit ervaring dat andere verkeersdeelnemers daar slecht rekening mee houden. Ik heb daar met mijn normale toerfiets (ik heb voor die paar kilometer echt geen elektra nodig om een kruissnelheid van 27 km/u te halen en ik zou als ik Figo112 was ook voor die afstand niet elektrisch gaan rijden - maar dat terzijde) al behoorlijk last van en moet bijna dagelijks wel fouten van anderen corrigeren. Als je dan op een illegaal snel apparaat gaat rijden wordt dat wel een risico. Zeker met minder ervaring, want dan hoor je ineens bij die groep 'anderen' die zelf de fouten maken.

Maar dat is grotendeels ook afhankelijk van het soort route dat je rijdt. Ik moet 6 kilometer dwars door de stad op tijdstippen dat hele hordes scholieren en studenten door de stad fietsen. Dan wordt het al snel gevaarlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 21-03-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Hmm, blijft lastig die keuze. Maar de vraag is, is de Giant Twist Lite Power nog het overwegen waard? OF zijn die andere 2 fietsen zowiezo een betere keus?
Vlassie1980 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 08:52:
[...]

Lastige keuze, ik heb van Keola het gevoel dat de kwaliteit iets beter is. Nadeel is wel dat je bij de Keola een halfopen kettingkast hebt, fietst als het goed is wat lichter maar je hebt meer onderhoud.

Daarnaast heeft de Keola dan ook weer minder ondersteunings-standen, is ook niet zo erg want ik gebruik op mijn set ook alleen maar stand 3 of 5. Het is in ieder geval een plus dat beide fietsen een LifePO4 accu hebben, dan zit je sowieso boven de 1000 ladingen.
Ik vind voor beide de actieradius enigszins tegenvallen, je moet je wel bedenken dat je altijd onder de fabrieksopgave uitkomt.

Succes met kiezen ;)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 10:58:
Hmm, blijft lastig die keuze. Maar de vraag is, is de Giant Twist Lite Power nog het overwegen waard? OF zijn die andere 2 fietsen zowiezo een betere keus?

[...]
De Giant zal qua fiets zelf vanzelfsprekend beter zijn van kwaliteit als de Keola of de Kemp Starley. Nadeel aan die Giant is wel de Lithium Ion accu die minder ladingen aan kan, dus je hebt dan al een hogere aanschafprijs en moet dus ook sneller een andere accu kopen omdat die minder lang meegaat.

Aangezien je niet al te ver moet zou ik je aanraden om met een basic fiets te beginnen, dus de Keola of de Kemp Starley. Weet verder niet wat je lengte is, Keola en KS doen namelijk maar aan 1 maat terwijl je voor de Giant 3 verschillende maten hebt. Het is belangrijk om je daarin goed te laten adviseren.

Suc6

[ Voor 21% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-03-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Bedankt voor de info. Mijn lengte is ong. 1.84 , zou dat een probleem zijn bij die 2 andere fietsen?
Daarnaast vraag ik mij af in tot hoeverre kan garantieafhandeling probleem opleveren, die Giant Dealer zit namelijk om de hoek terwijl die andere of heel ver weg zitten of via internet besteld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:13:
Bedankt voor de info. Mijn lengte is ong. 1.84 , zou dat een probleem zijn bij die 2 andere fietsen?
Daarnaast vraag ik mij af in tot hoeverre kan garantieafhandeling probleem opleveren, die Giant Dealer zit namelijk om de hoek terwijl die andere of heel ver weg zitten of via internet besteld moeten worden.
Als je 1,84 bent dan is het wel aan te raden om een framemaat van rond de 60 te nemen denk ik, ik ben zelf 1,99 en heb framemaat 70.

Als je voor zekerheid en een goed advies en garantie-afhandeling wilt gaan zou ik dan toch de Giant aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:13:
51 is inderdaad veel te klein. Dat is voor iemand van 1m65
dreamscape schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:18:
[...]
Maar dat is grotendeels ook afhankelijk van het soort route dat je rijdt. Ik moet 6 kilometer dwars door de stad op tijdstippen dat hele hordes scholieren en studenten door de stad fietsen. Dan wordt het al snel gevaarlijk.
Dat merk ik hier ook ja.
In de oude stad gebruik zet ik de ondersteuning op laag. Lekker handig met het wegrijden bij verkeerslichten. Maar harder dan 15km/u is op veel plaatsen lastig omdat andere fietsers in de weg zitten en het wegdek vaak niet erg goed is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[b]RocketKoen schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 12:14:
Dat merk ik hier ook ja.
In de oude stad gebruik zet ik de ondersteuning op laag. Lekker handig met het wegrijden bij verkeerslichten. Maar harder dan 15km/u is op veel plaatsen lastig omdat andere fietsers in de weg zitten en het wegdek vaak niet erg goed is.
Kan me inderdaad goed voorstellen dat het in de binnenstad soms erg lastig fietsen is, ik heb het geluk dat ik 95% van de tijd in de weilanden fiets op brede en overzichtelijke fietspaden en dus heel wat relaxter kan fietsen.

Soms alleen wel scholieren die het nodig vinden om met zijn vieren naast elkaar te fietsen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
In tot hoeverre is een kleine framemaat een probleem? Alle onbekende merken met een LifeO4 accu hebben een te kleine maat. Nou heb ik even rondgebeld en kan ik in wormerveer terecht voor een proefrit op de Kemp Starley Observer, maar als het niet aan te raden is om met 1.84 meter op een framemaat 51 cm te fietsen, dan kan ik misschien de moeite niet eens nemen.

Is toch wel jammer dan ben je min of meer genoodzaakt om voor een bekende merk tegaan, die veel duurder is en met een LION accu wordt geleverd.:(

Als jullie nog fietsen met een LIFE4 accu en een grotere framemaat kennen, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 15:37:
In tot hoeverre is een kleine framemaat een probleem?
Je sloopt je rug, je knieën en je polsen en je zult er nooit fijn op kunnen fietsen. Dus ja, dat is een probleem.

Ik durf zelfs te stellen dat fietsen op een veel te kleine elektrische fiets vermoeiender is dan met dezelfde snelheid fietsen op een niet-elektrische in de goede maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 15:37:
In tot hoeverre is een kleine framemaat een probleem? Alle onbekende merken met een LifeO4 accu hebben een te kleine maat. Nou heb ik even rondgebeld en kan ik in wormerveer terecht voor een proefrit op de Kemp Starley Observer, maar als het niet aan te raden is om met 1.84 meter op een framemaat 51 cm te fietsen, dan kan ik misschien de moeite niet eens nemen.

Is toch wel jammer dan ben je min of meer genoodzaakt om voor een bekende merk tegaan, die veel duurder is en met een LION accu wordt geleverd.:(

Als jullie nog fietsen met een LIFE4 accu en een grotere framemaat kennen, dan hoor ik dat graag.
Ik denk dat je voor 1 keer op zo'n fiets met een kleinere maat niet veel nadeel ondervind, maar als je dag in dag uit op een fiets springt die veel te klein is dan merk je dat gewoon. Je houding is bijvoorbeeld niet goed en je komt met je knieen in de knoop / raakt bijna het stuur. Geloof me, laat je niet omlullen door een kleinere maat te nemen maar laat je goed adviseren.

Ga anders eerst langs die fietsenmaker bij jou op de hoek langs en informeer naar de voor jou ideale maat. Ik weet verder niet een ander merk fiets die LifePO4 doet.

Ben vanmiddag hier bij de lokale fietsenwinkel geweest en wat gebabbeld over de Cube Travel EPO en de Cannondale E-bike. Mooie fietsen met 1000 laadcycli en een goede actieradius en ook een Bosch motor. Maar die zijn natuurlijk een fractie duurder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Thanks. Heb even gekeken naar die Cube Travel en Cannondale, zijn inderdaad wat duurder. Alleen zie ik bijv. bij die cannondale dat ze gebruik maken van een Lion accu.

Vraag mij trouwens af of ik niet aan het overdrijven ben,door perse een fiets met een LifeO4 accu te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:05:
Thanks. Heb even gekeken naar die Cube Travel en Cannondale, zijn inderdaad wat duurder. Alleen zie ik bijv. bij die cannondale dat ze gebruik maken van een Lion accu.

Vraag mij trouwens af of ik niet aan het overdrijven ben,door perse een fiets met een LifeO4 accu te willen.
Nou, de afstand die jij aflegt is een stuk minder als ik doe. 2 x 9km is dusdanig dat je die accu maar na 4 ritten op moet laden dus dat komt neer op 2,5 lading per week als je nog een beetje zelf meetrapt.

Uitgaande op jaarbasis van 45 (weken) x 5 ( werkdagen ) kom je uit op 225 x 2 = 450 ritten.
Deel je die ritten door 4 dan moet je jaarlijks 112 ladingen doen. Dat is nou niet echt een reden om te zeggen dat je voor een LifePo4 accu moet gaan. Je zou met een Lithium Ion accu ook gewoon 500 ladingen moeten kunnen doen dus dat is ook 4 jaar. Deze situatie geschetst indien je bijvoorbeeld een Bosch systeem neemt want die hebben een veel grotere actieradius, Als je een Keola of Kemp Starley neemt dan is het een ander verhaal omdat de actieradius minder is.

In mijn geval is het wat anders omdat ik mijn accu na elke rit even oplaadt omdat het telkens 25 km is en de prestaties snel teruglopen als hij halfleeg is. Ik denk dat dit met de set van FMH te maken heeft, weet niet of andere e-bikers hier hetzelfde ervaren ( dat de prestaties en ondersteuning afnemen wanneer de batterij minder power heeft )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
(jarig!)
Hier is de ondersteuning ook een stuk minder als de accu half leeg is (R-A-T ombouwset)
Dat is waarschijnlijk omdat het voltage van een accu terugloopt naarmate de lading afneemt (en ook als je hem zwaar belast).

Een li-ion cell bijvoorbeeld, heeft een nominaal voltage van 3,6V. Een 36V accu heeft dus 10 cellen in serie.
Maar het werkelijke voltage van een li-ion cell ligt tussen de 2,4V (leeg) en 4,2V (vol).

In een laptop of telefoon zit een schakeling die de spanning constant houdt, ongeacht de lading van de accu. Ik gok dat ze zoiets niet in onze fietsen hebben gezet om de prijs te drukken.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 3 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.