Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste
Acties:
  • 788.991 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
De modellen met een verwijderbare accu (in de bagagedrager) zijn meestal voorzien van een slot.
En de accu is vaak zo geprogrammeerd dat hij alleen met de orginele controller werkt (en alleen je fietsenmaker/fabrikant heeft de codes om dat aan te passen).

Daarnaast gaat een accu in het slechtste geval (li-ion) 2-3 jaar, en in het beste geval (lifepo4) 5-10 jaar mee. Dus die wil je waarschijnlijk ook een keer vervangen zonder weer 2200 euro uit te geven aan een compleet nieuwe fiets.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06
Mijn fietsje doet het nog steeds perfect,en vooral met dit weer is het geen straf om 25km naar de zaak te fietsen. 's ochtends vroeg lekker zonder jas in mijn t-shirt.

Met dit weer is het trouwens wel aan te raden om een zonnebril op je hoofd te zetten, dat was ik afgelopen dinsdag vergeten. Op de terugweg kreeg ik halverwege een bromvlieg in mijn oog, mijn reflex was niet snel genoeg dus dat beest vloog keihard op mijn oog. Man, dat deed effe gruwelijk pijn zeg. Heb de hele avond met een rood oog gelopen. Ik weet nu wel beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-03 23:52

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:26:
Mijn fietsje doet het nog steeds perfect,en vooral met dit weer is het geen straf om 25km naar de zaak te fietsen. 's ochtends vroeg lekker zonder jas in mijn t-shirt.

Met dit weer is het trouwens wel aan te raden om een zonnebril op je hoofd te zetten, dat was ik afgelopen dinsdag vergeten. Op de terugweg kreeg ik halverwege een bromvlieg in mijn oog, mijn reflex was niet snel genoeg dus dat beest vloog keihard op mijn oog. Man, dat deed effe gruwelijk pijn zeg. Heb de hele avond met een rood oog gelopen. Ik weet nu wel beter 8)
xD 8) zonnebil/veiligheidsbril heheheh ja vliegen in de ogen kan erg vervelend zijn
heb een keer op de brommer de pech gehad om door een hele zwerm te rijden en kreeg toen in beide ogen tegelijk vliegjes :-( Damn , moest keihard remmen want ik zag niks meer ,brandend gevoel was echt niet te harde ,
ik rijd tegenwoordig ook op een e-bike , van het merk Trek en die bevalt erg goed
motor in het achterwiel en een heel licht frame dus ook zonder motor is er best te fietsen met dat ding.
op gemiddelde stand ondersteuning rijd ik zo`n 60 km als ik hem lager zet red ik denk ik de 90 km, maar zelf vind ik de ondersteuning in de 1e stand te weinig dus ik heb hem van de 4 standen bijna altijd in de 2e staan en bij stevige tegenwind gaat hij in z`n 3e stand. de 4e stand is echt niet normaal , bij ons heb je een fiets tunnel onder het spoor door die is nogal stijl, in z`n 4 vlieg ik echt omhoog het is alsof een heel elftal aan het duwen is ,probleem is dan wel dat je de batterij echt leeg ziet lopen , die 4e stand vreet echt accuduur

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:19
als ik het goed gezien heb is de accu van de Batavus Fuego E-go 8P vervangbaar, maar het zal waarschijnlijk niet gaan worden, zowiezo vanwege de forse prijs.

Leuk om te lezen dat je fiets nog steeds bevalt Vlassie1980.

Een vlieg in je oog is niet fijn, al heb daar de laatste tijd weinig last vanwege m'n bril :)

Afgelopen zaterdag ben ik naar m'n lokale fietsen boer geweest die had nog wat tweedehands elektrische fietsen staan van rond de 900 euro. Kwa prijs nog wel interessant, omdat ik eigenlijk geen geschikte fiets heb voor een ombouwkit.
Een tweedehands gewone fiets (vrij nieuw) stond er ook voor 400-500 euro , maar in combinatie met een ebike kit ben je toch ook gauw 1250 kwijt. De nieuwe ebikes beginnen daar vanaf 1600 euro.

Dinsdag mag ik een elektrsiche fiets ophalen om een dagje te testen, wordt vervolgd

Op youtube kwam ik nog twee leuke filmpjes tegen:
Eentje van een erg snelle ebike uit berlijn (a 12000 euro ) met een snelheid van 80km/h
YouTube: eROCKIT in Berlin

En een belgische test van een trek t500 heuvel op ( het blijft een leuk taaltje dat vlaams):
YouTube: De kracht van de 'Trek T500+' elektrische fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Let bij een 2e hands ebike wel goed op de staat van de accu.
Dat is namelijk het meest kostbare onderdeel, en verslijt het snelst.
Zeker bij de oude modellen gaat een accu maar een paar jaar mee.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
RocketKoen schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:55:
Let bij een 2e hands ebike wel goed op de staat van de accu.
Dat is namelijk het meest kostbare onderdeel, en verslijt het snelst.
Zeker bij de oude modellen gaat een accu maar een paar jaar mee.
De Accu is een goedpunt. De fiets die ik mee gekregen heb is een sparta ion comfort energy inside. Op internet is er erg weinig informatie te vinden over deze fiets, eigenlijk alleen verwijderde adverteties op sites zoals marktplaats. Als ik het goed gezien heb is de actieradius tussen de 30 en 50 km, het systeem is 250w en 24v. waarschijnlijk geproduceerd in de periode 2006-2010.

De fiets heeft verder geen versnellingen en heeft 8400km op de teller staan. De Accu is weggewerkt in het frame. Als ik de fietsen maker goed begrepen heb zou deze fiets 600 euro moeten gaan kosten. Op internet las ik dat iemand 400 euro + 40 euro arbeid voor een nieuwe accu voor dit model betaald had.

Opzich fietst elektrisch lekker.Heb wel het idee dat de accu leegloopt als ie niet aan de lader hangt, maar dat ga ik vandaag nog even testen.

Als ik de fiets morgen terug breng vraag ik nog even of ik een model met versnellingen mag testen(het in ieder geval bij deze fiets erg zwaar fietsen) zonder ondersteuning er stonden nog een paar batavus padova easy 's

[ Voor 11% gewijzigd door tweakje-2018 op 08-08-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Van de 21 versnellingen gebruik ik op het moment eigenlijk alleen de zwaarste 3 nog.
Lichte versnellingen zijn voor bergop, wind tegen en wegrijden uit stilstand. Daar gebruik ik nu gewoon de motor voor.
Fietsen zonder ondersteuning is er op deze manier niet echt meer bij. Maar ik heb dan ook een 360Wh accu, dus leegrijden doe ik niet zo snel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
mrt-tweak schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:58:
Opzich fietst elektrisch lekker.Heb wel het idee dat de accu leegloopt als ie niet aan de lader hangt, maar dat ga ik vandaag nog even testen.
Test dat inderdaad even, want dat lijkt me een duidelijk teken dat de accu wat slechter begint te worden...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mrt-tweak schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:58:
[...]

De Accu is een goedpunt. De fiets die ik mee gekregen heb is een sparta ion comfort energy inside. Op internet is er erg weinig informatie te vinden over deze fiets, eigenlijk alleen verwijderde adverteties op sites zoals marktplaats. Als ik het goed gezien heb is de actieradius tussen de 30 en 50 km, het systeem is 250w en 24v. waarschijnlijk geproduceerd in de periode 2006-2010.

De fiets heeft verder geen versnellingen en heeft 8400km op de teller staan. De Accu is weggewerkt in het frame. Als ik de fietsen maker goed begrepen heb zou deze fiets 600 euro moeten gaan kosten. Op internet las ik dat iemand 400 euro + 40 euro arbeid voor een nieuwe accu voor dit model betaald had.

Als ik de fiets morgen terug breng vraag ik nog even of ik een model met versnellingen mag testen(het in ieder geval bij deze fiets erg zwaar fietsen) zonder ondersteuning er stonden nog een paar batavus padova easy 's
Voordat ik mijn elektrische fiets had aangeschaft had ik ook een Padova gehuurd. Opzich geen slechte fiets maar had echt niet de power die mijn omgebouwde fiets met de FMH kit heeft. Ik kan je garanderen dat je het zwaar gaat krijgen met een harde tegenwind. Is het trouwens een model met ingebouwde accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:46:
[...]

Voordat ik mijn elektrische fiets had aangeschaft had ik ook een Padova gehuurd. Opzich geen slechte fiets maar had echt niet de power die mijn omgebouwde fiets met de FMH kit heeft. Ik kan je garanderen dat je het zwaar gaat krijgen met een harde tegenwind. Is het trouwens een model met ingebouwde accu?
Dat is opzicht op te zoeken in de specs.
De FMH heeft een 250W motor, en door de 36V accu kan hij die ook leveren.
Veel oudere fietsen gebruiken zwakkere motoren en een lager voltage. En bij de meeste accu's hoef je er niet op te rekenen dat ze 10A lang volhouden.

Ik merk het hier nu in Engeland. Veel stukken bergop. Met een volle accu gaat het prima, maar op een halfvolle accu merk je dat hij de stroom niet meer kan leveren om constant vol belast te worden.
Voor NL maakt het weinig uit. Je merkt het alleen met harde tegenwind.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
dreamscape schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:47:
[...]

Test dat inderdaad even, want dat lijkt me een duidelijk teken dat de accu wat slechter begint te worden...
Het lijkt mee te vallen met een leeglopende accu. HIj heeft een paar uur op 100 % en op 50% weer stil gestaan en de accu zaten nog net zo vol, ten minste als ik het display uitstaat . Als het display aan staat en op de ondersteuningsstand, klikt de motor aan en loop ie langzaam leeg. Ik denk dat dat laatste dinsdag gebeurd is.
Vlassie1980 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:46:
[...]

Waarschijnlijk is het een padova versie met ingebouwde accu. De fietsenmaker heeft er aan het begin van de week weer een paar binnen gekregen. Morgen mag er eentje voor het weekend lenen met 7 versnellingen, dat zal waarschijnlijk de padova zijn.

36V lijkt me inderdaad een leuk voordeel met harde wind, toch was het dinsdag op de sparta met 24v ook nog wel te doen met de harde wind.

Met de ombouwkit zit ik wel met het onderhoud. Een ander punt van de ombouwkit is de aandrijving op het voorwiel wat in combinatie met gladheid in de winter misschien een nadeel is.
RocketKoen schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:46:
[...]

Dat is opzicht op te zoeken in de specs.
De FMH heeft een 250W motor, en door de 36V accu kan hij die ook leveren.
Veel oudere fietsen gebruiken zwakkere motoren en een lager voltage. En bij de meeste accu's hoef je er niet op te rekenen dat ze 10A lang volhouden.

Ik merk het hier nu in Engeland. Veel stukken bergop. Met een volle accu gaat het prima, maar op een halfvolle accu merk je dat hij de stroom niet meer kan leveren om constant vol belast te worden.
Voor NL maakt het weinig uit. Je merkt het alleen met harde tegenwind.
Wel iets om rekening mee te houden om te zorgen dat je accu vol is in een situatie met wind of heuvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hij gaat hier nu inderdaad elke avond aan de lader, terwijl ik per dag maar zo'n 12km maak.
Na een km of 15-20 merk ik namelijk dat de prestaties bergop beginnen af te nemen. De accu staat dan nog altijd op 3 van de 5 streepjes als je stil staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01
RocketKoen schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:10:
De modellen met een verwijderbare accu (in de bagagedrager) zijn meestal voorzien van een slot.
En de accu is vaak zo geprogrammeerd dat hij alleen met de orginele controller werkt (en alleen je fietsenmaker/fabrikant heeft de codes om dat aan te passen).
Bij mijn Halfords fietsen kun je ze allemaal uitwisselen zonder problemen :P Je moet alleen wel de juiste lader bij de juiste houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• tweakje-2018
Afgelopen maandag een batavus Padova easy meegekregen en die dinsdag en woensdag getest. Opzich bijna dezelfde fiets als de sparta ion energy inside, maar dan met versnellingen. Gelukkig fietste de fiets ook wat prettiger zowel met als zonder ondersteuning en wat minder kilometers op de teller (3200 vs 8400). De iets mag ik morgen op halen voor 900 euro.

• RocketKoen
mrt-tweak schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:24:
Afgelopen maandag een batavus Padova easy meegekregen en die dinsdag en woensdag getest. Opzich bijna dezelfde fiets als de sparta ion energy inside, maar dan met versnellingen. Gelukkig fietste de fiets ook wat prettiger zowel met als zonder ondersteuning en wat minder kilometers op de teller (3200 vs 8400). De iets mag ik morgen op halen voor 900 euro.
Heb je getest hoever je nog komt op de accu?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
RocketKoen schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:53:
[...]

Heb je getest hoever je nog komt op de accu?
dinsdag heb ik 22 km op de teller gereden met de maximale ondersteuning en had 50% van de accu over . Volgens de handleiding zou ik dan tussen de 40 en 50 km kunnen rijden. Als het wat minder warm wordt ben ik van plan een tochtje te maken van een kilometer of 50km om de accu ( bijna) leeg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik zag dit weekend de Batavus Fuego E-Go

dat is toch wel een hele nette elektrische fiets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Ik vraag me altijd bij electrische fietsen af waarom het stuur zo hoog zit ten opzichte van het zadel. Bij gewone hybride fietsen staat dat vaak op dezelfde hoogte. Zo kan je toch amper kracht zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:48:
Ik vraag me altijd bij electrische fietsen af waarom het stuur zo hoog zit ten opzichte van het zadel. Bij gewone hybride fietsen staat dat vaak op dezelfde hoogte. Zo kan je toch amper kracht zetten ?
Bij een Ebike hoef je niet meer voorover gebogen te zitten als je tegenwind hebt :P
Maar het frame is hetzelfde hoor. Het is maar het hoe de fotograaf besluit de fiets af te stellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 15:35
Ik moet voor het einde van het jaar of een nieuwe auto voor woon-werk verkeer of een alternatief hebben om op mijn werk te komen.

Ik heb getwijfeld over een racefiets, maar ben erachter dat dit toch teveel (nare) bijkomstighede heeft, (Geen zin om elke dag te douchen als ik aankom). Enkele reis is ongeveer 30 km, 4dagen in de week.

Nu kan ik via soort fietsplan op mijn werk voor maximaal 2000 euro ook een electrische fiets uitzoeken(en gezien mijn 200+ overuren is dat wel een intressante optie).

Opladen op mijn werk is geen probleem en hij staat in een beveiligde fietsenstalling. Route is voornamelijk vlak (Ede-Amersfoort) en vooral over landweggentjes binnendoor.

Heb het topic even doorgelezen en zie wel meer mensen die wat langere afstanden afleggen op de fiets. Hebben jullie nog dingen waar ik specifiek op moet letten ?

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Let op een fatsoenlijke accu, daar zit nogal veel verschil in.
30km is overigens best ver om elke dag te doen. Dan lijkt me een e-scooter handiger. Of je moet aan je conditie willen werken.
verder is vering erg handig. Met 30km/u zijn wegen ineens een stuk minder vlak als ze lijken

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Marmotje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:42:
Ik moet voor het einde van het jaar of een nieuwe auto voor woon-werk verkeer of een alternatief hebben om op mijn werk te komen.

Ik heb getwijfeld over een racefiets, maar ben erachter dat dit toch teveel (nare) bijkomstighede heeft, (Geen zin om elke dag te douchen als ik aankom). Enkele reis is ongeveer 30 km, 4dagen in de week.

Nu kan ik via soort fietsplan op mijn werk voor maximaal 2000 euro ook een electrische fiets uitzoeken(en gezien mijn 200+ overuren is dat wel een intressante optie).

Opladen op mijn werk is geen probleem en hij staat in een beveiligde fietsenstalling. Route is voornamelijk vlak (Ede-Amersfoort) en vooral over landweggentjes binnendoor.

Heb het topic even doorgelezen en zie wel meer mensen die wat langere afstanden afleggen op de fiets. Hebben jullie nog dingen waar ik specifiek op moet letten ?
Ik doe naar mijn werk doordeweeks dagelijks 2x25 km.
Een aantal zaken waar je op moet letten:

- Ik zou voor een uitneembare accu gaan, is heel wat praktischer om op te laden. Ik neem hem elke dag mee naar boven op de zaak en leg hem onder mijn bureau op de lader.
- LiPO accu gaat langer mee.
- Weet niet wat de staat van de fietspaden bij jou in de buurt is, bij mij is alles goed maar als het wat meer bumpy is zou ik toch wel voor vering in de voorvork kiezen.
- Gesloten kettingkast is beter qua onderhoud, en aangezien je ondersteund wordt heb je ook niet zo veel versnellingen nodig.
- Vergeet tijdens warme dagen je zonnebril niet, ik heb een keer een dikke bromvlieg in mijn oog gehad en dat gun je zelfs je ergste vijand niet 8)
- Regenpak voor de natte dagen, overschoenen zijn ook aan te raden ( moet ik zelf ook nog eens halen )

Weet niet of je nog een fiets hebt staan die je om kunt bouwen? Mijn fiets is voorzien van de FMH motor ombouwset en die gaat als een speer. Constant 25 ~ 28 km per uur op de display.

Hou er rekening mee dat je wel minimaal 5 kwartier over een enkele reis doet, ik doe er 65 minuten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ook op niet warme dagen is een bril dragen geen slecht idee.
Ik zet hem alleen af als het regent. 350/365 dagen is het wel een veiligheidsbril en geen zonnebril... Blijft nederland he

TheS4ndm4n#1919

• Marmotje
Bedankt voor alle adviezen. Kan binnenkort de electrische fiets van mijn schoonvader lenen dus daar ga ik is een weekje mee op en neer om te kijken of het wat is.

Meld me ter zijner tijd nog wel is in de topic en blijf aandachtig meelezen :)

apt-get moo

• Vlassie1980
Marmotje schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:10:
Bedankt voor alle adviezen. Kan binnenkort de electrische fiets van mijn schoonvader lenen dus daar ga ik is een weekje mee op en neer om te kijken of het wat is.

Meld me ter zijner tijd nog wel is in de topic en blijf aandachtig meelezen :)
Wat voor type is de fiets van je schoonvader als ik vragen mag? Alvast succes in ieder geval!
Als je advies nodig hebt let us know.

• Marmotje
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:20:
[...]

Wat voor type is de fiets van je schoonvader als ik vragen mag? Alvast succes in ieder geval!
Als je advies nodig hebt let us know.
Een Flyer C8 (typenummer weet ik niet zeker) Voor mij lijkt dit in ieder geval teveel op een bejaarden fiets ;-). maar het principe van een electrische fiets blijft hetzelfde dus intressant om is mee te testen.

apt-get moo

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:51

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

RocketKoen schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:04:
Let op een fatsoenlijke accu, daar zit nogal veel verschil in.
30km is overigens best ver om elke dag te doen. Dan lijkt me een e-scooter handiger. Of je moet aan je conditie willen werken.
verder is vering erg handig. Met 30km/u zijn wegen ineens een stuk minder vlak als ze lijken
Ik wil even inhaken op de 30 km. afstand. Mijn broer heeft sinds kort ook een elektrische fiets gekocht en hij fietst elke dag 30 km. heen en 30 km. terug. Dit doet hij meerdere dagen per week. Mijn broer is op zich een redelijk fanatiek sporter, maar hij merkt toch dat zelfs met een elektrische fiets je het wel gaat merken in je benen met zulke afstanden. Mocht je zelf niet zo sportief zijn en/of weinig beweging hebben gehad, dan is 30 km. per rit wel even wennen denk ik. Onmogelijk is het niet, maar wel iets om rekening mee te houden.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Anoniem: 89521

Metro2002 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:48:
Dat klopt.
Maar het geeft wel extra ruimte voor de dikke buik van de meeste berijders.....

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
Ik leen wel eens de e-bike van m'n ouders, vooral met wind tegen ideaal.

Nu heeft m'n vrouw een Babboe-Big bakfiets. Op http://www.ebikeonline.nl kom ik een ombouwsetje tegen.
Heeft iemand hier ervaringen met soortgelijke ombouwsets in het achterwiel?
voorwiel lijkt me wat lastig met een bakfiets, vandaar :)
Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/766/img5580yp.jpg
Onze bakfiets met reclame :)

• RocketKoen
In het achterwiel kan prima. De meeste ombouwsets zijn ook speciaal leverbaar voor bakfietsen (is een andere wielmaat).
Alleen even doorgeven welk wiel (achter dus), formaat (meestal 20") en wat voor rem en versnellingen er op zitten.

Bij bakfietsen loop je wel tegen de vermogenslimiet aan. 250W is eigenlijk te zwak voor zo'n zware fiets.
Maar aangezien het wel het wettelijk maximum is, zorg iig dat je een 250W motor neemt.

TheS4ndm4n#1919

• the noise
@rocketKoen
Ik twijfel best wel. Bij Babboe durven ze d'r 999,- voor te vragen ..?
Weet jij dan wat eenvoudig&doeltreffend is maar wel kwaliteit?

En 250W, .. ach dat trappen we nu zelf ook. De bakfiets weegt 60kg; ik 90 en 2 kids samen 30 dus een totaalgewicht van 180kg om rollend te houden op 3 wielen.
Dan ben je blij met ieder stukje hulp :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Weegt die fiets 60kg :o wow en ik dacht dat mijn velomobiel zwaar was met een kleine 40kg :X :P
Anoniem: 89521 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:57:
[...]

Dat klopt.
:+

[ Voor 54% gewijzigd door Metro2002 op 30-08-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
the noise schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:18:
@rocketKoen
Ik twijfel best wel. Bij Babboe durven ze d'r 999,- voor te vragen ..?
Weet jij dan wat eenvoudig&doeltreffend is maar wel kwaliteit?

En 250W, .. ach dat trappen we nu zelf ook. De bakfiets weegt 60kg; ik 90 en 2 kids samen 30 dus een totaalgewicht van 180kg om rollend te houden op 3 wielen.
Dan ben je blij met ieder stukje hulp :)
999 is een normale prijs.
De goedkoopste aanbieders van kwaliteits setjes (FMH en RATholland) vragen €800 voor een doe-het-zelf setje.
Laten inbouwen kosten meestal 150-200.

goedkoper dan 800 is vrijwel altijd bagger. (vooral slechte accu's)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen was het weer lekker takke weer :)
En mijn accu was niet helemaal vol toen ik van huis ging, dus die was binnen no time leeg. Voortaan toch maar ook even thuis mijn accu aan de lader gooien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:15:
[...]

Ach, het is voor de accu wel eens goed om hem helemaal leeg te rijden. In het vervolg toch maar even na een ritje tegenwind kijken of ik hem thuis nog ff aan de prik leg 8)
Dat geld niet voor lipo en lifepo4 accu's, die hebben ook geen 'geheugen-effect', dus als je dat soort accu's gebruikt niet leeg rijden tenzij dat betekend dat de elektronica ingrijpt en je de accu niet verder laat ontladen. De regelaar op de fietsen zal daar wel voor zorgen maar het is altijd beter om te vermijden.

Lipo's voor meer dan 80% ontladen kost je cycles, dus die gaat minder lang mee. Onder de 3v onbelast ben je de accu zeker aan het slopen en kan het gebeuren dat je de accu ook niet of in ieder geval niet veilig weer kan opladen maar zoals ik al schreef zal de meeste consumenten elektronica daartegen zijn beveiligd. Zelf gebruik ik ze in de modelbouw bij veel hogere belastingen (m'n kleine 800gr heli heeft meer vermogen dan een e-fiets ;) grotere zo 2 a 3kw) en dan is het toch wat een ander verhaal maar de basis het zelfde.

Bij lifepo4 blijft de spanning lang stabiel, meer dan lipo, tot de accu 'leeg' is. De resterende capaciteit meten op basis van spanning is met lipo ook niet zo betrouwbaar omdat de spanning niet lineair daalt met de ontladen.
Laden bij (vries)koude is ook iets wat je beter niet kan doen, bij kamertemperatuur is het best voor de accu en daarbij een oogje in het zeil houden wel verstandig.

Wel positief dat e-fietsen meer gangbaar worden. Een paar jaar geleden kocht ik een tweedehandsje en lachte m'n vriendin me uit ;) Ze wou er zelf ook niet op fietsen tot ze tijdens een fietstochtje wel wat moe was en niet meer wou ruilen :)

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 31-08-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
RocketKoen schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:04:
[...]

999 is een normale prijs.
De goedkoopste aanbieders van kwaliteits setjes (FMH en RATholland) vragen €800 voor een doe-het-zelf setje.
Laten inbouwen kosten meestal 150-200.

goedkoper dan 800 is vrijwel altijd bagger. (vooral slechte accu's)
Hm, ok.
Beter goed doen of helemaal niet ..
Ik had dus gehoopt voor een 4-500 wel klaar te zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gisteren vanuit mijn werk windje in de rug naar huis kachelen... Wordt ik ingehaald door een knakker op een Flyer, die ging gewoon serieus 35km/u.

Dat was een kwestie van tabee en aan de horizon verdwijnen, ik ging ook wel rond de 27~28 maar in vergelijking met die knakker stond ik gewoon stil. Hij zal hem wel geimporteerd hebben uit Zwitserland ofzo want volgens mij mogen er in NL geen fietsen worden verkocht die harder gaan dan 25?

Ik had overigens echt geluk gisteren, 500 meter van mijn huis krijg ik een lekke band. Moet er niet aan denken om dat mee te maken als ik bijvoorbeeld nog 25 km naar huis moet kachelen :P

Morgen maar ff bandje plakken en op den duur kijken naar goede anti lek banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Anoniem: 89521 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:57:
[...]

Dat klopt.
Maar even serieus... elektrische fietsen zijn best een uitkomst voor mensen die anders niet (vaak) willen fietsen vanwege hun conditie of gewicht.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:00:
Gisteren vanuit mijn werk windje in de rug naar huis kachelen... Wordt ik ingehaald door een knakker op een Flyer, die ging gewoon serieus 35km/u.

Dat was een kwestie van tabee en aan de horizon verdwijnen, ik ging ook wel rond de 27~28 maar in vergelijking met die knakker stond ik gewoon stil. Hij zal hem wel geimporteerd hebben uit Zwitserland ofzo want volgens mij mogen er in NL geen fietsen worden verkocht die harder gaan dan 25?
E-fietsen mogen op ondersteuning niet harder dan 25. Je hebt ook nog trappers op een fiets, als je die gebruikt kun je harder...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
RocketKoen schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:37:
[...]

E-fietsen mogen op ondersteuning niet harder dan 25. Je hebt ook nog trappers op een fiets, als je die gebruikt kun je harder...
En voor de meeste oudjes hard zat.
Zelf was ik de eerste paar keer ook in een bocht verrast en knikkerde bijna de berm in. Ongemerkt te snel de bocht in met een fiets die wat lastiger de bocht om gaat dan je eigen geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Volgens deze brochure heeft Flyer ook gewoon High Speed modellen die tot 35 per uur ondersteunen:
http://www.flyer-fietsen.nl/pdf/Flyer_brochure_2012.pdf

Helaas enorm buiten budget voor mij, anders wist ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:50:
Volgens deze brochure heeft Flyer ook gewoon High Speed modellen die tot 35 per uur ondersteunen:
http://www.flyer-fietsen.nl/pdf/Flyer_brochure_2012.pdf

Helaas enorm buiten budget voor mij, anders wist ik het wel :)
Er zit nog steeds maar een 250W motor in. Kwestie van andere firmware dus. Die €5000 die ze vragen zit vooral in de rest van de fiets (carbon frame enzo)
Maar in heel de EU mag je er de weg niet mee op.

Voor dat geld koop ik dan wel een e-scooter. Kun je meteen 45

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op zondag 02 september 2012 @ 01:14:
[...]

Er zit nog steeds maar een 250W motor in. Kwestie van andere firmware dus. Die €5000 die ze vragen zit vooral in de rest van de fiets (carbon frame enzo)
Maar in heel de EU mag je er de weg niet mee op.
Flyer is een gerenommeerd merk, die gaan toch niet zo maar fietsen bouwen die 35 per uur doen zonder dat je daar de weg mee op mag? Ik bedoel, als er iets met een Flyer fietser gebeurd die zo hard gaat dan kunnen ze natuurlijk dikke claims verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op zondag 02 september 2012 @ 08:32:
[...]

Flyer is een gerenommeerd merk, die gaan toch niet zo maar fietsen bouwen die 35 per uur doen zonder dat je daar de weg mee op mag? Ik bedoel, als er iets met een Flyer fietser gebeurd die zo hard gaat dan kunnen ze natuurlijk dikke claims verwachten.
Daarom verkopen ze ook geen auto's in Nederland, die harder dan 130 kunnen.

En flyer is de fabrikant. Ik denk niet dat je de 35km/u modellen in een Nederlandse winkel zal vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

35 is een mooie snelheid als je dat makkelijk kunt halen op een fiets :), dan heb je geen brommer nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op zondag 02 september 2012 @ 11:56:
35 is een mooie snelheid als je dat makkelijk kunt halen op een fiets :), dan heb je geen brommer nodig.
Maar wel een helm, verzekering, rijbewijs en kenteken.
Want een e-bike die aandrijving geeft boven de 25km/u is voor de wet een scooter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je sneller dan 25 wil op de fiets kun je beter een ligfiets kopen, dan heb je niet alle gereutemeteut met verzekering, kenteken en helmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:13:
[...]

Maar wel een helm, verzekering, rijbewijs en kenteken.
Want een e-bike die aandrijving geeft boven de 25km/u is voor de wet een scooter.
Hoe willen ze dat controleren?

Hier in Belgie is een brommer die 25 kan (wat in Nederland een snorfiets heet en hier een brommer categorie A) ook een soort fiets volgens mij (woon er pas een jaartje, dus weet het niet precies). Ze hebben ook geen verzekeringsplaatje of kenteken. Je moet wel een helm op trouwens.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het idee van de wet is niet dat je net zo lang wetten breekt tot de politie je aanhoudt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vorige week vrijdag weer ingehaald door die gozer op die Flyer HS, maar ja... 4000 tot 6000 euro voor een Flyer HS is mij ook weer een beetje te gortig :P

Verder nog steeds erg lekker om zo naar de zaakt te fietsen, inmiddels ook goede fietstassen gekocht. Met de huidige brandstofprijzen heb ik ab-so-luut geen spijt van mijn investering. Het wordt alleen herfst, dus dat betekent ook waarschijnlijk meer wind en natuurlijk kouder. Ben benieuwd of het dan ook nog zo goed bevalt :+

Anoniem: 13497

@The Noise: Kijk zeker ook eens bij www.ebike-kit.nl. De mannen hebben meerdere innovatie awards gewonnen en door divere tv-programma's getest. Heb er een set voor mijn fiets gehaald en werkelijk top, prijs: 649 euries.

Toen ik mijn set daar ophaalde hadden ze tevens eenzelfde demo bakfiets van Fanta staan, waar ze een 500 Watt motor op aan het installeren waren.
the noise schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:55:
Ik leen wel eens de e-bike van m'n ouders, vooral met wind tegen ideaal.

Nu heeft m'n vrouw een Babboe-Big bakfiets. Op http://www.ebikeonline.nl kom ik een ombouwsetje tegen.
Heeft iemand hier ervaringen met soortgelijke ombouwsets in het achterwiel?
voorwiel lijkt me wat lastig met een bakfiets, vandaar :)
[afbeelding]
Onze bakfiets met reclame :)

• RocketKoen
met 500W (en die 35km/u fietsen eerder) mag je in NL toch nog niet de weg op? Of is de wet veranderd de afgelopen maand?

TheS4ndm4n#1919

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In het Europees regelement is een max vermogen van 500 Watt goedgekeurd, dus als die wet nog niet veranderd is zal dat wel binnenkort gebeuren.

/▌

• RocketKoen
Marzman schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:43:
In het Europees regelement is een max vermogen van 500 Watt goedgekeurd, dus als die wet nog niet veranderd is zal dat wel binnenkort gebeuren.
heb je ergens een bron voor dat?
Alles wat ik vind zegt nog 250W

TheS4ndm4n#1919

Anoniem: 13497

Geen idee, maar die Fanta bakfiets ging wel als de brandweer! _/-\o_
RocketKoen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:33:
met 500W (en die 35km/u fietsen eerder) mag je in NL toch nog niet de weg op? Of is de wet veranderd de afgelopen maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Marzman schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:43:
Dat je meer vermogen hebt betekent niet dat je harder mag, alleen dat de dikkertjes nu ook een viaductje of berg op kunnen fietsen. Of bv in het geval van een zware bakfiets is het handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 14-09-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:00:
[...]

Dat je meer vermogen hebt betekent niet dat je harder mag, alleen dat de dikkertjes nu ook een viaductje of berg op kunnen fietsen. Of bv in het geval van een zware bakfiets is het handig.
En op lichte fietsen betekent het een hoop meer acceleratie. En je kan de 25 nog steeds halen met een flinke storm aan tegenwind ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:49:
[...]

En op lichte fietsen betekent het een hoop meer acceleratie. En je kan de 25 nog steeds halen met een flinke storm aan tegenwind ;)
Als je acceleratie interessant vindt op een fiets, ja dan scheelt dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:20:
[...]

Als je acceleratie interessant vindt op een fiets, ja dan scheelt dat :P
Ik vind het bij stoplichten wel leuk om sneller weg te zijn dan de bontkraagjes op hun scooter naast me ;)
Maar het is inderdaad vooral makkelijk als je zo'n kinder-transport fiets hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

RocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:48:
[...]

Ik vind het bij stoplichten wel leuk om sneller weg te zijn dan de bontkraagjes op hun scooter naast me ;)
Maar het is inderdaad vooral makkelijk als je zo'n kinder-transport fiets hebt.
Daar heb ik geen eletromotor voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:00:
[...]

Het ging toch ook over een bakfiets, niet over snelheid.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Marzman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:11:
[...]

Het ging toch ook over een bakfiets, niet over snelheid.
Daar zou ik het logisch vinden als er meer vermogen voor komt idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:23:
[...]

Daar zou ik het logisch vinden als er meer vermogen voor komt idd
Inderdaad, een bakfiets met kinderen plus een volwassene weegt nogal wat dus dan is het wel zo makkelijk om een steuntje in de rug te hebben.

Mocht die 500 watt motor regel worden goedgekeurd dan moet ik maar eens gaan sparen voor een opvolger van mijn getunede Batavus Stabilo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of je bouwt hem nog een keer om ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ligt eraan met wat voor ombouwset ze dan komen :)

Vanavond nog mijn fiets voorzien van een ligstuur, denk dat dat wat fijner fietst met een windje tegen. Ook bij de Halfords overschoenen gekocht. Geen natte schoenen meer als ik naar de zaak fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op zondag 16 september 2012 @ 10:06:
[...]

Ligt eraan met wat voor ombouwset ze dan komen :)

Vanavond nog mijn fiets voorzien van een ligstuur, denk dat dat wat fijner fietst met een windje tegen. Ook bij de Halfords overschoenen gekocht. Geen natte schoenen meer als ik naar de zaak fiets
Ik vind het juist heerlijk om recht op te zitten met wind tegen, en toch iedereen die voorover in zn stuur hangt in te halen 8)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op zondag 16 september 2012 @ 10:46:
[...]

Ik vind het juist heerlijk om recht op te zitten met wind tegen, en toch iedereen die voorover in zn stuur hangt in te halen 8)
Als je een beetje wind tegen hebt dan is het wel zo fijn dat je kunt gaan liggen, scheelt echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Vlassie1980 schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:48:
[...]

Als je een beetje wind tegen hebt dan is het wel zo fijn dat je kunt gaan liggen, scheelt echt wel.
Doe het dan helemaal relaxed en bouw een electromotor in een ligfiets :P
Lekker op je rug liggen, veel minder last van wind en dus weerstand.
Daardoor zou de actieradius ook vergroot moeten worden en scheelt het in laadcycli.

Hmm, ik moet toch eens ophouden zendeling te spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 202651 schreef op maandag 17 september 2012 @ 09:15:
[...]

Doe het dan helemaal relaxed en bouw een electromotor in een ligfiets :P
Lekker op je rug liggen, veel minder last van wind en dus weerstand.
Daardoor zou de actieradius ook vergroot moeten worden en scheelt het in laadcycli.

Hmm, ik moet toch eens ophouden zendeling te spelen ;)
Jep, daar heb je inderdaad een punt. Maar goed, over een paar jaar misschien als mijn portemonnee wat meer gespekt is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Ik heb onlangs ook een electrische fiets gekocht. Ik heb 'm in Belgie gekocht, rechtstreeks bij de fabriek. Het is een Norta Reevo 300.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-L0qyqeLI5XY/UGFjYNBzoJI/AAAAAAAAB_0/rBpxQsRT-u8/s800/fiets.jpg

Ik gebruik 'm voor woon-werk verkeer enkele dagen in de week (35km enkele rit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
krietjur schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:57:
Ik heb onlangs ook een electrische fiets gekocht. Ik heb 'm in Belgie gekocht, rechtstreeks bij de fabriek. Het is een Norta Reevo 300.

[afbeelding]

Duur fietsje, ben benieuwd hoe hij bevalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
krietjur schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:57:

[afbeelding]

Mooie fiets! Ken het merk eerlijk gezegd niet maar qua specs ziet het er erg goed uit.
2x35 km... Respect hoor! Ik doe 2x25 km in een uurtje onder goede omstandigheden. Gisteren deed ik er met die storm bijna 7 kwartier over, was echt bikkelen.

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Norta is een belgisch merk, er zijn in Nederland volgens mij geen winkels die ze verkopen. De Reevo 300 die ik heb gekocht heeft een catalogusprijs van 2595,- maar dat heb ik er niet voor betaald. Via m'n werk kregen we de kans om via een rentevrije lening een elektrische fiets aan te schaffen (niet het standaard fietsplan).

Het bedrijf waar ik werk heeft de fiets rechtstreeks bij Norta gekocht, tegen dealerprijs. Ik koop hem vervolgens van mijn werk, voor dezelfde prijs, en dat wordt vervolgens maandelijks ingehouden op mijn reiskostenvergoeding.

Ik heb vanochtend de eerste woon-werk rit gemaakt met de nieuwe fiets. Is me uitstekend bevallen :) Kwam uiteindelijk uit op 38 kilometer in 1 uur en 35 minuten. Wel met regen onderweg, maar eigenlijk is dat ook niet eens zo erg. Op m'n werk kan ik gewoon douchen, dus fiets in de stalling, even douchen en schone kleren aantrekken en lekker aan het werk.

[ Voor 3% gewijzigd door krietjur op 26-09-2012 14:48 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:54:
[...]

Mooie fiets! Ken het merk eerlijk gezegd niet maar qua specs ziet het er erg goed uit.
2x35 km... Respect hoor! Ik doe 2x25 km in een uurtje onder goede omstandigheden. Gisteren deed ik er met die storm bijna 7 kwartier over, was echt bikkelen.
Is het nog bikkelen met een electrische motor erin dan?

;)

• RocketKoen
Metro2002 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:23:
[...]

;)
Het is nog steeds 7 kwartier fietsen he.
Je komt alleen wat verder dan op een gewone fiets :P

TheS4ndm4n#1919

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:54:
[...]

Het is nog steeds 7 kwartier fietsen he.
Je komt alleen wat verder dan op een gewone fiets :P
Harder trappen >:) :P

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Metro2002 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:23:
[...]

;)
Ik zou zeggen: probeer het es, je zal nog versteld staan ;) Ik trap nog steeds stevig mee, verschil is alleen dat ik met dezelfde inspanning nu veel harder ga, waardoor het veel interessanter wordt om grotere afstanden te fietsen.

Zo heb ik vanavond de toeristische route naar huis genomen, heenweg was 38 kilometer, terugweg bijna 52 8)

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:51

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Respect voor mensen die meer dan 25/30/35 km. enkele reis op de elektrische fiets doen. Mijn maximum per enkele reis zat op rond de 16 km. en dat vond ik redelijk te doen, maar kostte me al drie kwartier. Maar mijn route lag dan ook van uit de westkant van Utrecht erin en aan de oostkant er weer uit, dus dan kom je nogal wat stoplichten tegen en andere fietsers die op die manier gauw voor tien minuten vertraging zorgden.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Vlassie1980
Tjeerd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 07:14:
Respect voor mensen die meer dan 25/30/35 km. enkele reis op de elektrische fiets doen. Mijn maximum per enkele reis zat op rond de 16 km. en dat vond ik redelijk te doen, maar kostte me al drie kwartier. Maar mijn route lag dan ook van uit de westkant van Utrecht erin en aan de oostkant er weer uit, dus dan kom je nogal wat stoplichten tegen en andere fietsers die op die manier gauw voor tien minuten vertraging zorgden.
Ik doe dagelijks 2x25 en dat is prima te doen, ik doe er een uurtje over.
Maar ik ga dan ook volledig door het weiland, ik moet door 3 dorpjes heen fietsen en that's it.

Kan me voorstellen dat het irritant fietst in de stad, je wilt rond de 25 per uur maar dat gaat dus vaak niet.

• Vlassie1980
krietjur schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:43:
[...]

Ik zou zeggen: probeer het es, je zal nog versteld staan ;) Ik trap nog steeds stevig mee, verschil is alleen dat ik met dezelfde inspanning nu veel harder ga, waardoor het veel interessanter wordt om grotere afstanden te fietsen.

Zo heb ik vanavond de toeristische route naar huis genomen, heenweg was 38 kilometer, terugweg bijna 52 8)
Neem aan dat je dan de ondersteuning niet voluit zet maar half? Als ik op die afstand de ondersteuning volop aangooi dan red ik 52km niet, zelfs niet met een LiPO accu :)

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Neehoor, ondersteuning voluit. Toen ik thuiskwam had ik nog 9 kilometer resterend.

En wat betreft reistijd.. ik fiets het in ongeveer 1,5 uur, als ik met de trein naar mijn werk zou gaan ben ik langer onderweg :+ Normaal ga ik met de auto, dan is het maar een half uurtje.. dus ik "verlies" 2 uur op een dag als ik ga fietsen. Staat tegenover dat ik dan al gesport heb, dus dat is mooi meegenomen :)

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:23
krietjur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 08:26:
Neehoor, ondersteuning voluit. Toen ik thuiskwam had ik nog 9 kilometer resterend.

En wat betreft reistijd.. ik fiets het in ongeveer 1,5 uur, als ik met de trein naar mijn werk zou gaan ben ik langer onderweg :+ Normaal ga ik met de auto, dan is het maar een half uurtje.. dus ik "verlies" 2 uur op een dag als ik ga fietsen. Staat tegenover dat ik dan al gesport heb, dus dat is mooi meegenomen :)
Mijn moeder is aan het kijken of ze een elektrische fiets wil. Ze heeft al een proefritje gemaakt en is best enthousiast. Het gaat om het mer BikkelBikes. In dit hele topic vind ik dat merk niet terug.

Zijn er hier ervaringen mee?

Goed man!

• Vlassie1980

Tel daarbij ook de uit te sparen benzinekosten op als je een eigen auto hebt, dat was voor mij de reden om voortaan op deze manier naar mijn werk te gaan.

Hiervoor deed ik ook niet aan enige vorm van lichaamsbeweging, nu doe ik dat iets meer. ( Laten we eerlijk zijn, fietsen met een elektrische fiets is nou ook weer niet zo'n heel erg zware inspanning :+ )

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Dat hangt er dus maar net vanaf hoe hard je zelf meetrapt... ik lever nou niet echt veel minder inspanning dan wanneer ik zonder ondersteuning zou fietsen hoor, ga alleen vele malen sneller. Bijkomend voordeel is dat wanneer je moe wordt, je het rustiger aan kan doen en toch nog redelijk opschiet.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:54
robkds schreef op donderdag 27 september 2012 @ 08:31:
Mijn moeder is aan het kijken of ze een elektrische fiets wil. Ze heeft al een proefritje gemaakt en is best enthousiast. Het gaat om het mer BikkelBikes. In dit hele topic vind ik dat merk niet terug.
Ken het merk niet, maar op de website regent het wel fouten zeg.
De accuradius van de Bikkel ibee varieert van 30 t/m 150.
Actieradius heet tegenwoordig accuradius? 30 tot 150... meter? seconden? jaren? :/

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Ik ken het merk bikkel wel, maar verder geen ervaring mee. Ik kan alleen als advies geven: probeer verschillende merken met andere soorten trapondersteuning. Er zit best wat verschil in. En dan kan het best dat die elektrische fiets waar je eerst enthousiast over was, ineens vies tegenvalt als je een ander type hebt geprobeerd.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

krietjur schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:43:
[...]

Dat is een respectabele afstand en inderdaad: als fietsen makkelijker gaat dan fiets je makkelijk een lang stuk, ik doe dat met de ligfiets en anderen met de electrische fiets. Nu nog een beetje fijnere wegen om op te fietsen en we komen een heel eind qua vervoersbehoefte. Die fietspaden in dit land zijn soms echt belabberd.

En als je een jaartje langer leeft omdat je fietst ipv met de auto gaat en zo gezonder blijft is de fiets tijdsbesparender dan de auto.

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2012 12:12 ]

• RocketKoen
Metro2002 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:08:
Nu nog een beetje fijnere wegen om op te fietsen en we komen een heel eind qua vervoersbehoefte. Die fietspaden in dit land zijn soms echt belabberd.
Nou, dan ben je vast nog nooit met de fiets in het buitenland geweest :P

TheS4ndm4n#1919

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:15:
[...]

Nou, dan ben je vast nog nooit met de fiets in het buitenland geweest :P
Ja hoor, heerlijk op de weg op asfalt. Geen rare slingers in de weg, geen haakse bochten, geen verkeerslichten die niet werken als je niet op een knop drukt, geen slecht overzienbare oversteekpunten tussen geparkeerde auto's door, geen stoeptegels etc ;)

Ik rij echt 10x liever op de weg dan op een fietspad maar dat komt misschien ook door de snelheid die ik rij.

• RocketKoen
Metro2002 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:16:
[...]

Ja hoor, heerlijk op de weg op asfalt. Geen rare slingers in de weg, geen haakse bochten, geen verkeerslichten die niet werken als je niet op een knop drukt, geen slecht overzienbare oversteekpunten tussen geparkeerde auto's door, geen stoeptegels etc ;)

Ik rij echt 10x liever op de weg dan op een fietspad maar dat komt misschien ook door de snelheid die ik rij.
Ik heb 6 weken in Engeland rondgefietst. En daar moet je wel op de weg. Fietspaden hebben ze daar nog nooit van gehoord. Er staat dan wel af en toe een bord met een fiets naast de stoep, maar daar lopen ook voetgangers, staan verkeersborden midden op het fietspad en moet je bij elk zijstraatje de stoep af en op.
Ook rotondes zijn 2baans autoweg in plaats van de hier gebruikelijke auto's op de binnenste baan en fietsers op de buitenste.
Daar beland je dan als fietser tussen. Auto's die 65km/u rijden.
Geef mij dan maar Nederland, met een fietspad langs elke doorgaande weg. Ook al liggen de tegels niet altijd even vlak enzo.

TheS4ndm4n#1919

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:34:
[...]

Ik heb 6 weken in Engeland rondgefietst. En daar moet je wel op de weg. Fietspaden hebben ze daar nog nooit van gehoord. Er staat dan wel af en toe een bord met een fiets naast de stoep, maar daar lopen ook voetgangers, staan verkeersborden midden op het fietspad en moet je bij elk zijstraatje de stoep af en op.
Ook rotondes zijn 2baans autoweg in plaats van de hier gebruikelijke auto's op de binnenste baan en fietsers op de buitenste.
Daar beland je dan als fietser tussen. Auto's die 65km/u rijden.
Geef mij dan maar Nederland, met een fietspad langs elke doorgaande weg. Ook al liggen de tegels niet altijd even vlak enzo.
Mijn fietservaring in het buitenland zijn voornamelijk in Frankijk geweest en daar vind ik het echt heerlijk fietsen op de weg. Er word ook veel rekening met je gehouden.
Het probleem met fietspaden hier is niet dat ze niet altijd even vlak liggen (sommigen zijn echt bijna onbegaanbaar maar ok) maar meer omdat ze soms echt achteraf ergens tussen gefrot zijn en je dus bv een drukke 80km/u weg ineens moet oversteken, haakse bochten moet maken waardoor je geen zak ziet, afsluitingen soms geen rekening houden met fietsers, fietspaden niet altijd geveegd worden bij gladheid, ze soms extreem smal zijn etc.

Het is een ondergeschoven kindje. Het idee fietspaden is uitstekend natuurlijk áls ze goed onderhouden worden, er asfalt ligt en ze vanaf het begin af aan in het plan hebben gezeten en niet als een 'ohja er moest ook nog een fietspad' idee erin zijn gefriemeld

Zeker als de snelheden wat hoger liggen zie je al heel snel de beperkingen van veel fietspaden, dat zouden de electrische fietsers toch ook moeten ondervinden.
Een scherpe bocht is niet zo'n ramp als je 15km/u rijdt maar wel als je > 40km/u rijdt.
Een keer oversteken is niet zo erg als je 3km fietst maar 50 keer oversteken als je ver weg fietst is wel erg hinderlijk. Zeker als de autoweg ernaast netjes rechtdoor gaat

Er valt echt nog heel veel te verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2012 12:46 ]

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Het grootste probleem met fietspaden vind ik de tragere medefietsers. Liefst met 2-3 naast elkaar, max. 15 km/u en stokdoof dus ze horen de bel niet. Denk dat ik maar zo'n scheepstoeter erop monteer ;)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

krietjur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:48:
Het grootste probleem met fietspaden vind ik de tragere medefietsers. Liefst met 2-3 naast elkaar, max. 15 km/u en stokdoof dus ze horen de bel niet. Denk dat ik maar zo'n scheepstoeter erop monteer ;)
Een velomobiel op ramkoers en ze maken vaak snel genoeg plaats hoor :P en anders een airzound

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:08:
[...]
Die fietspaden in dit land zijn soms echt belabberd.
Ik tref het wel met de fietspaden hier buiten Waddinxveen, daar liggen allemaal goede geasfalteerde fietspaden met weinig hobbels. Gewoon degelijk.

Maar hier in het dorp zelf is het een crime, je komt om de haverklap hobbels tegen en alle fietspaden zijn van tegels gemaakt. Je ragt echt je hele fiets erop kapot, asfalteren die hap!

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Ik heb op het grootste gedeelte van mijn route gelukkig asfalt liggen, al zitten daar ook wel hobbels in af en toe. En als je 35 km/u fietst komen hobbels toch wel wat harder aan heb ik gemerkt ;)

• RocketKoen
krietjur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:08:
Ik heb op het grootste gedeelte van mijn route gelukkig asfalt liggen, al zitten daar ook wel hobbels in af en toe. En als je 35 km/u fietst komen hobbels toch wel wat harder aan heb ik gemerkt ;)
Ja, een E-bike zonder vork en zadelpen vering was geen goede beslissing hiero :P

TheS4ndm4n#1919

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:45:
[...]

Ja, een E-bike zonder vork en zadelpen vering was geen goede beslissing hiero :P
:+

Zelfs al je heb een volledig geveerde fiets dan wordt je soms nog behoorlijk door elkaar geschud maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen weer lekker door de zeikregen naar de zaak gefietst, alleen mijn schoenen waren van binnen aardig aan het soppen ( moet nog goede overschoenen scoren ) maar verder was het opzich wel te doen. Ik had dan ook de wind in de rug.

Was wel opvallend rustig qua fietsers vanmorgen, ik was de enige mafketel die het lef had om de fiets te pakken :+

Zometeen terug, windje in de zij dus dat zal ook wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:17

Nox

Noxiuz

Ik hoorde laatst iemand zeggen: "Als je verstand hebt van elektrische fietsen koop je er eentje met de accu zo dicht mogelijk bij de trappers".

Beetje wtf. Heeft het echt nut?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Metro2002 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:16:
[...]

Jij woont ook echt in de enige plek in NL waar fietspaden zó slecht zijn. Als je even 10km mijn kant op komt word je ultiem blij van de fietspaden. Over het algemeen is NL ideaal en/of de hemel om te fietsen, vergeleken met zelfs onze directe buren.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.