Marmotje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:42:
Ik moet voor het einde van het jaar of een nieuwe auto voor woon-werk verkeer of een alternatief hebben om op mijn werk te komen.
Ik heb getwijfeld over een racefiets, maar ben erachter dat dit toch teveel (nare) bijkomstighede heeft, (Geen zin om elke dag te douchen als ik aankom). Enkele reis is ongeveer 30 km, 4dagen in de week.
Nu kan ik via soort fietsplan op mijn werk voor maximaal 2000 euro ook een electrische fiets uitzoeken(en gezien mijn 200+ overuren is dat wel een intressante optie).
Opladen op mijn werk is geen probleem en hij staat in een beveiligde fietsenstalling. Route is voornamelijk vlak (Ede-Amersfoort) en vooral over landweggentjes binnendoor.
Heb het topic even doorgelezen en zie wel meer mensen die wat langere afstanden afleggen op de fiets. Hebben jullie nog dingen waar ik specifiek op moet letten ?
Ik doe naar mijn werk doordeweeks dagelijks 2x25 km.
Een aantal zaken waar je op moet letten:
- Ik zou voor een uitneembare accu gaan, is heel wat praktischer om op te laden. Ik neem hem elke dag mee naar boven op de zaak en leg hem onder mijn bureau op de lader.
- LiPO accu gaat langer mee.
- Weet niet wat de staat van de fietspaden bij jou in de buurt is, bij mij is alles goed maar als het wat meer bumpy is zou ik toch wel voor vering in de voorvork kiezen.
- Gesloten kettingkast is beter qua onderhoud, en aangezien je ondersteund wordt heb je ook niet zo veel versnellingen nodig.
- Vergeet tijdens warme dagen je zonnebril niet, ik heb een keer een dikke bromvlieg in mijn oog gehad en dat gun je zelfs je ergste vijand niet

- Regenpak voor de natte dagen, overschoenen zijn ook aan te raden ( moet ik zelf ook nog eens halen )
Weet niet of je nog een fiets hebt staan die je om kunt bouwen? Mijn fiets is voorzien van de FMH motor ombouwset en die gaat als een speer. Constant 25 ~ 28 km per uur op de display.
Hou er rekening mee dat je wel minimaal 5 kwartier over een enkele reis doet, ik doe er 65 minuten over.