Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vlassie1980 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:34:
[...]

Het systeem is verder vrij simpel opgezet, ik ben inmiddels al de 10.000 km gepasseerd met als enige probleem dat de magneten ring bij de trapper niet goed vast zat en het systeem soms wegviel maar dat kan je FMH niet aanrekenen. Dus ik ben erg benieuwd hoe veel kilometers ik kan wegzetten met deze fiets.
dan heb je er zo ongeveer 500 laadbeurten op zitten? hoe is de accu nu?

Ik ben nu ook aan het orienteren voor een ebike EN een ombouwset. Ik heb zelf namelijk nog een gloednieuwe fiets (10km op de teller), dus ombouwen lijkt me beter.
Een nieuwe elektrische fiets voor m'n vrouw zal dan ook wel handig zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Gisteren weer een lekke band, zo'n 4480 km mee gereden en een scheurtje in de buitenband waardoor de binnenband afgekneld en stukgeknepen. Plakkertje erop en hij heeft het gehaald. Eens kijken of die het houdt, ander wordt het een nieuwe buitenband :(

Vandaag niet met de fiets hoor, mij teveel regen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
kmf schreef op maandag 13 mei 2013 @ 13:37:
[...]

dan heb je er zo ongeveer 500 laadbeurten op zitten? hoe is de accu nu?

Ik ben nu ook aan het orienteren voor een ebike EN een ombouwset. Ik heb zelf namelijk nog een gloednieuwe fiets (10km op de teller), dus ombouwen lijkt me beter.
Een nieuwe elektrische fiets voor m'n vrouw zal dan ook wel handig zijn.
De accu doet het nog steeds prima, ik denk dat ik nu zo rond de 350~400 ladingen zit maar moet daar wel bij zeggen dat ik hem niet volledig leeg rij maar dat hij meestal halfleeg is.

Pretaties zijn nog steeds erg goed, je moet natuurlijk niet met windkracht 7 op full power gaan fietsen maar in de hoogste stand redt ik het makkelijk naar huis. Met de middelste stand zou ik zonder problemen heen en weer moeten kunnen maar dat vind ik soms nogal tricky.
wmeester schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:37:
Gisteren weer een lekke band, zo'n 4480 km mee gereden en een scheurtje in de buitenband waardoor de binnenband afgekneld en stukgeknepen. Plakkertje erop en hij heeft het gehaald. Eens kijken of die het houdt, ander wordt het een nieuwe buitenband :(

Vandaag niet met de fiets hoor, mij teveel regen... :)
Inderdaad, wat een pleures weer vandaag :+
Ben deze week vrij maar ik zou wel door dit weer naar de zaak zijn gefietst. Ik heb altijd een set droge kleren op de zaak liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
Hier mijn tuning ervaringen na 3 maanden met een Kreidler Vitalty Elite VE1 met Bosch motor:

Na 3 jaar op een Puch met Panasonic motor te hebben gereden overgestapt naar de Bosch motor.
De Panasonic motor had ik getuned dmv de tandwielen waardoor ie een stuk harder kon dan 25km per uur.

Gekozen voor de Kreidler omdat die op dat moment het goedkoopste was (1500 euro) en erg goed bekend staat in Duitsland (in diverse e-bike testen daar).

De fiets bevalt tot nu toe heel erg goed. De trap ondersteuning op het hoogste niveau (Stand speed) van Bosch is een stuk beter dan die van de Panasonic. Doordat er een middenmotor wordt gebruikt is de stabiliteit van de fiets super.
Op mijn zoektocht naar een manier om de motor wat te tunen op diverse dongles gestuit (BPX key, speedup, 2SX dongle). Het nadeel daarvan is dat je het motor omhulsel moet demonteren.
Ook gelezen dat je met 2 magneten op het tandwiel de fiets sneller kan maken. Deze methode geprobeerd en die werkt.
Wat ik dus gedaan heb is de magneet sensor die bij het achterwiel zit naar voren gebouwd en zeg maar tussen het tandwiel en het frame geplaatst (met een tie wrap aan een reeds bestaande kabel en wat superlijm). Daarna 2 magneten (voor een paar euro) op de binnenkant van het tandwiel geplakt met superlijm op 12 en 6 uur. (net onder de tandjes).
Je moet het tandwiel op de plaats waar de magneten komen wel heel goed schoonmaken anders ben je ze zo kwijt kan ik uit ervaring zeggen :)
Het voordeel van deze methode is dat ie bijna niks kost en je de motor niet hoeft open te schroeven. Het nadeel is dat de trapondersteuning niet meteen werkt als je uit stilstand wegrijdt (je moet één keer rondtrappen zonder ondersteuning) en als je rond de 5 seconden niet trapt en dan weer gaat trappen heb je kans dat de display het niet meer snap (krijg je wat streepjes in de display en dan moet je zeg maar 10 sec niet trappen en daarna gaat het weer goed). Korter dan 5 seconden trappen geen probleem en als je wat langer niet trap ook geen probleem. De snelheid in het display geeft door de tuning een stuk minder aan dan dat je daadwerkelijk rijd.
De ondersteuning op snelheden boven de 25km per uur is echt heel goed. Je rijdt makkelijk naar de 40km per uur. Voor mij is het vooral dat ik er van baal dat de ondersteuning wegvalt boven de 25 km per uur. Nu heb ik het zelf in de hand. In het centrum van de stad rij ik nooit harder dan 25km en buiten het centrum meestal rond de 30km per uur. Een heel enkele keer 40km per uur om een wielrenner te pesten ;) maar 40 echte km per uur is wel heel erg snel op een gewone fiets dus dat doe ik normaal niet.

Mocht iemand foto's willen zien hoe je de sensor en magneten bevestigd dan kan ik die wel een keer maken en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe ver kom je op een accu als je 40 km / uur gaat fietsen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Marzman schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:26:
Hoe ver kom je op een accu als je 40 km / uur gaat fietsen?
Ik gebruik de fiets vooral voor woonwerk verkeer en dat is 15km per dag. Ik heb de batterij nog nooit helemaal leeg gereden maar aan het display te zien (de streepjes) zou ik op volle ondersteuning iets meer dan 30km kunnen fietsen. Maar zoals gezegd ik heb het nog nooit geprobeerd dus echt iets zinnigs kan ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
luckyjan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:21:
Hier mijn tuning ervaringen na 3 maanden met een Kreidler Vitalty Elite VE1 met Bosch motor:

Na 3 jaar op een Puch met Panasonic motor te hebben gereden overgestapt naar de Bosch motor.
De Panasonic motor had ik getuned dmv de tandwielen waardoor ie een stuk harder kon dan 25km per uur.

Gekozen voor de Kreidler omdat die op dat moment het goedkoopste was (1500 euro) en erg goed bekend staat in Duitsland (in diverse e-bike testen daar).

De fiets bevalt tot nu toe heel erg goed. De trap ondersteuning op het hoogste niveau (Stand speed) van Bosch is een stuk beter dan die van de Panasonic. Doordat er een middenmotor wordt gebruikt is de stabiliteit van de fiets super.
Op mijn zoektocht naar een manier om de motor wat te tunen op diverse dongles gestuit (BPX key, speedup, 2SX dongle). Het nadeel daarvan is dat je het motor omhulsel moet demonteren.
Ook gelezen dat je met 2 magneten op het tandwiel de fiets sneller kan maken. Deze methode geprobeerd en die werkt.
Wat ik dus gedaan heb is de magneet sensor die bij het achterwiel zit naar voren gebouwd en zeg maar tussen het tandwiel en het frame geplaatst (met een tie wrap aan een reeds bestaande kabel en wat superlijm). Daarna 2 magneten (voor een paar euro) op de binnenkant van het tandwiel geplakt met superlijm op 12 en 6 uur. (net onder de tandjes).
Je moet het tandwiel op de plaats waar de magneten komen wel heel goed schoonmaken anders ben je ze zo kwijt kan ik uit ervaring zeggen :)
Het voordeel van deze methode is dat ie bijna niks kost en je de motor niet hoeft open te schroeven. Het nadeel is dat de trapondersteuning niet meteen werkt als je uit stilstand wegrijdt (je moet één keer rondtrappen zonder ondersteuning) en als je rond de 5 seconden niet trapt en dan weer gaat trappen heb je kans dat de display het niet meer snap (krijg je wat streepjes in de display en dan moet je zeg maar 10 sec niet trappen en daarna gaat het weer goed). Korter dan 5 seconden trappen geen probleem en als je wat langer niet trap ook geen probleem. De snelheid in het display geeft door de tuning een stuk minder aan dan dat je daadwerkelijk rijd.
De ondersteuning op snelheden boven de 25km per uur is echt heel goed. Je rijdt makkelijk naar de 40km per uur. Voor mij is het vooral dat ik er van baal dat de ondersteuning wegvalt boven de 25 km per uur. Nu heb ik het zelf in de hand. In het centrum van de stad rij ik nooit harder dan 25km en buiten het centrum meestal rond de 30km per uur. Een heel enkele keer 40km per uur om een wielrenner te pesten ;) maar 40 echte km per uur is wel heel erg snel op een gewone fiets dus dat doe ik normaal niet.

Mocht iemand foto's willen zien hoe je de sensor en magneten bevestigd dan kan ik die wel een keer maken en hier posten.
Ondanks dat ik nog geen fiets met Bosch motor heb ben ik wel geinteresseerd 8)
Een fiets met Bosch motor staat wel op de planning in ieder geval. En zeker als die nog een beetje te tunen valt natuurlijk.

Heb je trouwens een 8,2 amp of 11,1 amp accu?
Ik doe dagelijks 2 x 25 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Ik heb de 8,2 amp accu erop zitten en die laad ik iedere dag 1 keer bij. Zoals ik het begrepen heb kan je de accu probleemloos bijladen. Stel je moet 50% bijladen dan telt dat als een halve laadcycli. Dus als je hem 500 keer kan bijladen zou dat dan 1000 keer zijn op 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
luckyjan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:48:
Ik heb de 8,2 amp accu erop zitten en die laad ik iedere dag 1 keer bij. Zoals ik het begrepen heb kan je de accu probleemloos bijladen. Stel je moet 50% bijladen dan telt dat als een halve laadcycli. Dus als je hem 500 keer kan bijladen zou dat dan 1000 keer zijn op 50%.
1500 euro voor zo'n fiets is niet veel. Heb je hem 2e hands gekocht? Ik zit op de site van Bemibikes te kijken maar die Kreidlers krijg je echt niet voor dat geld :+

Maarre.... post even een foto van die magneet truc van je :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:56:
[...]

1500 euro voor zo'n fiets is niet veel. Heb je hem 2e hands gekocht? Ik zit op de site van Bemibikes te kijken maar die Kreidlers krijg je echt niet voor dat geld :+

Maarre.... post even een foto van die magneet truc van je :D
Zal binnenkort de foto('s) erop zetten.
Nee ik had hem via www.fietsmaster.nl. Daar hebben ze vaak modellen van het vorige jaar voor een lager bedrag. Bijv. http://www.fietsmaster.nl...atina-zilver-version.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

luckyjan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:21:
. Een heel enkele keer 40km per uur om een wielrenner te pesten ;) maar 40 echte km per uur is wel heel erg snel op een gewone fiets dus dat doe ik normaal niet.
Een wielrenner voelt zich echt niet gepest op iemand die met een motor rondrijdt op zijn fiets hoor. Net zo min als dat het mij boeit wanneer iemand op een brommer of met de auto me inhaalt.

Puur op eigen kracht iemand inhalen met 40km/u , dan pest je iemand.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:32:
[...]

Een wielrenner voelt zich echt niet gepest op iemand die met een motor rondrijdt op zijn fiets hoor. Net zo min als dat het mij boeit wanneer iemand op een brommer of met de auto me inhaalt.

En nog lekker droog zitten ook eh? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:53:
[...]

En nog lekker droog zitten ook eh? 8)
Ligt eraan op welke fiets ik ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Metro2002 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:32:
[...]

Er wordt anders nogal verbaasd en geschrokken gekeken als je ze inhaalt lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

luckyjan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:14:
[...]

Er wordt anders nogal verbaasd en geschrokken gekeken als je ze inhaalt lol :)
Tot ze de motor zien ja, daarna laten ze het meestal maar.

Ik word soms ook wel eens ingehaald met een snelheid dat ik denk wtf en dan zie je zo'n motor zitten in het wiel tja. Zo kan ik het ook.

Ik heb op de ligfiets ook wel voordeel van betere stroomlijn maar ik moet toch nog altijd trappen en 40kmu/ fietsen kost gewoon nog steeds een hoop energie. Op een racefiets heb je ook ook een stuk betere stroomlijn (vergelijkbaar met mijn open ligfiets) dan bv op een stadsfiets. Met een motor (en zeker een opgevoerd exemplaar) verander je de spelregels wel heel erg en is het eigenlijk gewoon valsspelen. Ik zou er in elk geval geen 'trots' gevoel bij hebben ofzo :P

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 21-05-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:25:
[...]
Ik zou er in elk geval geen 'trots' gevoel bij hebben ofzo :P
Mwoah, als ik voor mezelf mag spreken heb ik dat ook niet echt als ik een aantal scholieren voorbij fiets. Gaat mij er gewoon om dat ik vrij snel op de zaak kom met enigszins wat inspanning maar dan ook weer niet bezweet. Daarnaast scheelt het me ontzettend veel Euro 95 die ik anders in mijn Avensis moet plempen die 1:12 doet.

Maar... een snellere e-bike blijft interessant. Want ik wordt nu meestal door racefietsers gepest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:46:
[...]

Mwoah, als ik voor mezelf mag spreken heb ik dat ook niet echt als ik een aantal scholieren voorbij fiets. Gaat mij er gewoon om dat ik vrij snel op de zaak kom met enigszins wat inspanning maar dan ook weer niet bezweet. Daarnaast scheelt het me ontzettend veel Euro 95 die ik anders in mijn Avensis moet plempen die 1:12 doet.

Maar... een snellere e-bike blijft interessant. Want ik wordt nu meestal door racefietsers gepest :+
harder trappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Hier wat foto's van de tuning. Je ziet de sensor die normaal op het achterwiel zit (en simpel is los te schroeven) bij het tandwiel zitten. Vastgemaakt met 2 tie wraps. 1 aan de kabel die er al zit + wat lijm aan de andere kant en 1 aan het frame. Een van de magneten zie je ook zitten en ja hij moet een keer worden gepoetst ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cf24uDz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2488xEg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eFb0Fin.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door luckyjan op 21-05-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is wel interessant om te fietsen zo voor 15 km inderdaad. Het is dat ik steeds 55/70 km enkele reis moet doen omdat hier geen werk te vinden is en dat vind ik wat ver. Tot zo'n 25 km lijkt een electrische fiets me wel een mooi vervoersmiddel (zeker als hij wat harder kan)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
luckyjan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:16:
Hier wat foto's van de tuning. Je ziet de sensor die normaal op het achterwiel zit (en simpel is los te schroeven) bij het tandwiel zitten. Vastgemaakt met 2 tie wraps. 1 aan de kabel die er al zit + wat lijm aan de andere kant en 1 aan het frame. Een van de magneten zie je ook zitten en ja hij moet een keer worden gepoetst ;)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar het kan nog simpeler en goedkoper en dat is de magneet die aan de spaken zit te verwijderen of iets te verschuiven, 35 a 40 km zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
wielemans schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:33:
[...]

Maar het kan nog simpeler en goedkoper en dat is de magneet die aan de spaken zit te verwijderen of iets te verschuiven, 35 a 40 km zonder probleem.
Werkt dit ook op bosch fietsvan van 2013 ? Ik dacht dat die magneet truc alleen bij oude bosch fietsen mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Ik heb 14 dagen geleden proef gereden op een cube epo travel model 2013 en daar was de magneet die op de spaken zit van afgehaald, ik vond het al vreemd dat de km teller het niet werkte dus ik kon niet precies zien hoe hard ik heb gereden maar 35 a 40 km ging ik zeker.

Ik heb gisteren mijn nieuwe fiets op gehaald na veel lezen en zoeken op het internet heb ik gekozen voor de cube epo touring. http://www.cube.eu/nl/ped...onfiguration/epo-touring/
Vandaag heb ik 54 km gereden op zowel alle 4 de standen om het een beetje uit te proberen en het werkt echt perfect.
als eerste heb ik een flinke hoge brug op gezocht om de kracht van de motor te testen de eerste keer dat ik naar boven ging was in de stand tour (stand 2) en dat ging zonder moeite, de tweede keer ging ik in de stand 4 (turbo) dan pas voel je goed de kracht van de motor, de stand turbo doet zijn naam echt eer aan ik schoot vooruit.
ik hoop morgen mijn accu helemaal leeg te rijden om eens te kijken hoe ver mijn bereik is.
nu zit ik op 54 km en heb ik nog 60 % op de computer staan.
Tot nu toe bevalt de fiets mij heel goed en laat jullie weten als ik wat meer km heb gereden.

EPO TOURING
EPO TOURING Lady
46, 50, 54, 58, 62; Lady: 46, 50, 54
Alu Lite Trekking Comfort
black grey red print
Suntour NEX
FSA NO. 10 semi-integrated
Humpert Ahead Ergotec Octopus 2
Humpert Ergorizer
CUBE Ergo Lock-On
Shimano Alivio RD-M430 Top Normal
Shimano Alivio SL-M430 9-Speed
Shimano 395 hydr. Disc Brake (160/160)
FSA Metropolis Urban 42T., Bosch Drive Unit 250W, Chainguard
Shimano CS-HG30 11-34T., 9-Speed
KMC X9 Double Durability
Schürmann Yak 622 Disc
Schwalbe 20-622
Shimano HB-RM35
Shimano FH-RM35
DT Swiss Industry 2.0 silver
Schwalbe Spicer Active 40x622
Schwalbe Impac AV17
Cross Alloy
Selle Royal Freccia
Easton EA30 31.6mm
Scape Close 34.9mm
22,6 kg
430007
Lumotec Lyt 1781 E
Busch&Müller Toplight Flat Plus
SKS Black Shiney
Humpert
Racktime E-Rack for Bosch
Bosch 36V / 11Ah / 400Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Ik heb vandaag mijn accu helemaal leeg gereden, en kwam uit op 82 km.
de omstandig heden waren redelijk zwaar hele stukken met zwaar wind tegen het meest gereden op sport
maar ook ongeveer 20 km op turbo.
wat mij opviel is dat de ondersteuning tot de laatste km even krachtig is als met een volle accu, en dan schakelt het systeem uit en is het over, hoe licht je fiets dan ook mag fietsen zonder ondersteuning, het valt toch erg tegen als je ineens zonder ondersteuning verder moet.
ik ga een volgende keer het bereik nog eens meten en dan de hele rit in de stand tour, en ik hoop met wat minder wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wielemans schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:08:
Ik heb vandaag mijn accu helemaal leeg gereden, en kwam uit op 82 km.
de omstandig heden waren redelijk zwaar hele stukken met zwaar wind tegen het meest gereden op sport
maar ook ongeveer 20 km op turbo.
wat mij opviel is dat de ondersteuning tot de laatste km even krachtig is als met een volle accu, en dan schakelt het systeem uit en is het over, hoe licht je fiets dan ook mag fietsen zonder ondersteuning, het valt toch erg tegen als je ineens zonder ondersteuning verder moet.
ik ga een volgende keer het bereik nog eens meten en dan de hele rit in de stand tour, en ik hoop met wat minder wind.
Dat is inderdaad het fijne aan een Bosch systeem tegenover het systeem dat ik heb ( FMH Motor )
Bij mij merk je goed dat wanneer de accu leger raakt de ondersteuning ook minder goed is. Ik rijdt de accu nooit helemaal leeg dus ik heb er ook niet zo veel last van maar heb het wel in mijn achterhoofd en laadt de accu dus ook zowel op de zaak als thuis op.

Die Cube Touring Epo 2013 vond ik altijd wel een mooie fiets. Goede remmen die erop zitten en ook een aardig sportief model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
Vlassie1980 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 22:36:
[...]

Dat is inderdaad het fijne aan een Bosch systeem tegenover het systeem dat ik heb ( FMH Motor )
Bij mij merk je goed dat wanneer de accu leger raakt de ondersteuning ook minder goed is. Ik rijdt de accu nooit helemaal leeg dus ik heb er ook niet zo veel last van maar heb het wel in mijn achterhoofd en laadt de accu dus ook zowel op de zaak als thuis op.
Bosch heeft inderdaad al wat langer ervaring met het ontwerpen van accu's.
Bijna alle andere e-bikes zijn van "oude" fietsmerken, of van nieuwe bedrijfjes (zoals fmh) die losse onderdelen bestellen in china en die samenvoegen tot een ombouwpakket.

En een goede accu ontwerpen is nog best moeilijk. Kijk maar naar de dreamliners :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Laat ze maar lekker doorgaan met het doorontwikkelen van accu's. Je ziet dat de capaciteit van accu's voor e-bikes de laatste jaren steeds beter wordt.

Prima fietsweertje trouwens vandaag! Wel oppassen voor vliegen, straks maar even de zonnebril op als ik naar huis ga 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Helaas loopt de vooruitgang in accu's nog steeds een beetje achter op de vraag.
Gsm's houden het tegenwoordig nog maar een dag vol, terwijl die van 10 jaar geleden een week volhielden.
Elektrische auto's kunnen veel minder ver komen op 1 lading dan alternatieven.
Daarnaast groeit de markt explosief door de populariteit van mobiele elektronica.

Maar wie weet, kunnen we over 10 jaar 100km fietsen met een ebike, met een accu van het formaat AA.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Zou wel een hoop gezeul en vreemde blikken hier op de zaak schelen.

Krijg nog vaak de vraag wat voor raar ding ik bij me heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:17:
Zou wel een hoop gezeul en vreemde blikken hier op de zaak schelen.

Krijg nog vaak de vraag wat voor raar ding ik bij me heb :P
Hier staan er inmiddels dagelijks 3-4 elektrische fietsen in de stalling :P
Niet zo heel vreemd. Ik ben in de spits op de fiets sneller dan met de auto als ik de ondersteuning op max zet. En met de parkeer situatie in de stad is het eigenlijk ook niet te doen om 2 auto's te hebben. Dus moet er iemand op de fiets naar zn werk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
wielemans schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:33:
[...]

Dit werkt dus niet bij mij. Zodra die magneet verschoven of verwijderd is, dan krijg je een error of hij geeft heel weinig ondersteuning.
Volgens een artikel die ik op internet had gelezen, zou het in iedergeval op de nieuwere (2013) fietsen niet mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Hallo,

Zo, dat waren wel wat pagina's om door te lezen. Ik ben me rustig aan het orienteren op een elektronische fiets voor woon-werk. Ik merk dat het nog wel een imago heeft van alleen 60+ koopt zo'n fiets, gelukkig zie ik zat modellen die er minder belegen uit zien, toch moet mijn vrindin er nog erg om lachen.

Ik ga nu met een human-powered fiets (of met OV of met auto) naar werk, het is maar 7,1 km, 22 min fietsen, maar zie me dit niet 5 dagen in de week doen, vooral met slecht weer is mijn fiets motivatie ver te zoeken, daarnaast kom ik ook redelijk bezweet aan. Ik was eerst aan het kijken naar een e-scooter, maar die zijn nog redelijk prijzig en er is ook weer een aparte verzekering voor nodig wat weer extra kosten met zich meebrengt.
Soms is fietsen zonder hulp ook fijn, vandaar dat ik nu ook aan het kijken ben naar e-bikes.
btw respect voor de mensen die 25km afleggen naar werk.

Ik heb zelf nog nooit op een e-bike gefietst en vraag me een aantal dingen af
  • Als je in de zwaarste versnelling fietst en de ondersteuning maximaal, trapt het dan alsof je in de lichtste versnelling staat?
  • zweet je inderdaad minder, je moet immers nog steeds trappen?
  • kunnen elektrische fietsen ook makkelijk als normale fiets worden gebruikt, zonder ondersteuning?
  • Is fietcomputertje altijd los te koppelen, ivm diefstal?
  • Hoe komt een e-bike van het belegen imago af?
Nu nog een leuk model uitzoeken tegen een redelijke prijs (minder dan 2000), ik merk dat prijzen nog al uitelkaar kunnen liggen. Een fiets met Bosch motor lijkt me een goede keus.

Ik lees dat er nog wel problemen zijn met de e-bikes, ik lees bv dat spaken stuk gaan, trappers afbreken etc, maar je zou toch juist verwachten dat de niet e-bike componenten wel goed zouden moeten zijn. Of komen deze mankementen ook voor bij niet e-bikes?

Ik vraag me af of je de accu's ook zelf kan maken, lipo's gebruik ik al jaren voor mijn heli hobby, hier een 37v accu pack, zou moeten werken mits voltage overeen komt.
http://www.hobbyking.com/...wItem.asp?idProduct=41320

mvg

ido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als je in de zwaarste versnelling fietst en de ondersteuning maximaal, trapt het dan alsof je in de lichtste versnelling staat?
Een ebike zal vrijwel altijd in een van de zwaarste versnellingen staan. Lichte versnellingen zijn handig voor tegenwind, wegrijden en bergen. Met een ebike gebruik je de motor voor dit soort dingen. Als je eenmaal op snelheid bent doe je het meeste werk zelf.

zweet je inderdaad minder, je moet immers nog steeds trappen?
Je moet nog even hard trappen. Tenminste, dat moet niet, maar dat doen de meeste mensen wel.
Het verschil is dat je met ongeveer dezelfde inspanning nu 30km/u gaat ipv 15. Je bent dus 2x zo snel op je werk, en minder bezweet.

kunnen elektrische fietsen ook makkelijk als normale fiets worden gebruikt, zonder ondersteuning?

Ja, vooral de nieuwere generaties (afgelopen paar jaar) trappen zonder ondersteuning net zo makkelijk. Ik laat voor korte ritjes mijn accu gewoon thuis en gebruik de fiets als een normale fiets. Het extra gewicht van de accu en motor maakt het wel iets zwaarder trappen.

Is fietcomputertje altijd los te koppelen, ivm diefstal?
Nee, lang niet altijd. Het werkt ook niet echt tegen diefstal. Want een e-bike van €2000, is eigenlijk een fiets van €1100, met €900 aan elektronica erop. Dus ook zonder het computertje is de fiets nog €1100 waard.
Je hebt meer aan een goed slot.

Hoe komt een e-bike van het belegen imago af?
Dat moet je zelf doen :P
Als je collega's ofzo vragen wat je met zo'n e-bike doet kun je reageren met "Ja, ik weet dat het een bejaardending is, maar zo bespaar ik wel €200/maand op een auto" of met "Ja, geweldige uitvinding he, zo bespaar ik €200/maand, en het is nog goed voor mn conditie ook".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
haha, leuke reactie, thanks. Denk dat t ook wel verstandig is om een proefritje te maken.

Dus ook al staat je fietst in de zwaarste versnelling, je trapt dan nog steeds licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
nosmo king schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:50:
Hallo,

Zo, dat waren wel wat pagina's om door te lezen. Ik ben me rustig aan het orienteren op een elektronische fiets voor woon-werk. Ik merk dat het nog wel een imago heeft van alleen 60+ koopt zo'n fiets, gelukkig zie ik zat modellen die er minder belegen uit zien, toch moet mijn vrindin er nog erg om lachen.

Ik ga nu met een human-powered fiets (of met OV of met auto) naar werk, het is maar 7,1 km, 22 min fietsen, maar zie me dit niet 5 dagen in de week doen, vooral met slecht weer is mijn fiets motivatie ver te zoeken, daarnaast kom ik ook redelijk bezweet aan. Ik was eerst aan het kijken naar een e-scooter, maar die zijn nog redelijk prijzig en er is ook weer een aparte verzekering voor nodig wat weer extra kosten met zich meebrengt.
Soms is fietsen zonder hulp ook fijn, vandaar dat ik nu ook aan het kijken ben naar e-bikes.
btw respect voor de mensen die 25km afleggen naar werk.

Ik heb zelf nog nooit op een e-bike gefietst en vraag me een aantal dingen af
  • Als je in de zwaarste versnelling fietst en de ondersteuning maximaal, trapt het dan alsof je in de lichtste versnelling staat?
  • kunnen elektrische fietsen ook makkelijk als normale fiets worden gebruikt, zonder ondersteuning?
Nu nog een leuk model uitzoeken tegen een redelijke prijs (minder dan 2000), ik merk dat prijzen nog al uitelkaar kunnen liggen. Een fiets met Bosch motor lijkt me een goede keus.

Ik lees dat er nog wel problemen zijn met de e-bikes, ik lees bv dat spaken stuk gaan, trappers afbreken etc, maar je zou toch juist verwachten dat de niet e-bike componenten wel goed zouden moeten zijn. Of komen deze mankementen ook voor bij niet e-bikes?

Ik vraag me af of je de accu's ook zelf kan maken, lipo's gebruik ik al jaren voor mijn heli hobby, hier een 37v accu pack, zou moeten werken mits voltage overeen komt.
http://www.hobbyking.com/...wItem.asp?idProduct=41320

mvg

ido
Je kan je accu`s ook zelf maken kijk maar eens op deze site: http://www.elektrischverv...bc18541e39a099d33ed022df8

ps ik heb een Trex 250 en een easystar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:50:
    Ik vind van niet, denk dat het meer te vergelijken is alsof je zeg maar in de middelste verstelling fietst, je gaat dan alleen wel wat harder natuurlijk waarbij je dezelfde hoeveelheid inspanning verricht
    Ik zweet amper, alleen bij warm weer en een wind tegen en als ik dan ook nog een minder zware stand gebruik. Je moet dus echt gekke dingen gaan doen als je heel erg gaat zweten.
    Ligt eraan welke, mijn fiets ( ombouwset FMH motor ) is zonder ondersteuning een erg log apparaat. De motor in het voorwiel rijdt een stuk minder soepel als alles uit staat omdat hij veel weerstand heeft. Ik heb vaak zat gelezen dat een fiets met Bosch motor veel lichter fietst.
    Ligt er ook aan welke fiets je neemt, bij de meeste duurdere fietsen is het display en de kilometerteller 1 apparaat en die kan je dan van het stuur af halen. Sommige elektrische fietsen worden geleverd zonder kilometerteller en alleen maar een controller waarbij je de ondersteuning in kan stellen, Mijn set heeft dat dus ook en die controller krijg je er echt niet zomaar af :)
    Door gewoon te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en een model te kopen die er niet bejaard uit ziet. Ik vind de modellen van Cube, Merida, Kalkhoff, Riese und Muller, Cannondale echt geen bejaarden fietsen. En gewoon zeggen dat het je veel geld scheelt, je op een meer relaxte manier op het werk komt en je ook wat beweging hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
bedankt voor de reacties, ik ga eens kijken waar ik een proefrit kan maken, of er 1 kan huren voor een dag ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:42:
bedankt voor de reacties, ik ga eens kijken waar ik een proefrit kan maken, of er 1 kan huren voor een dag ofzo
Om een goed beeld van een fiets te krijgen is het inderdaad aan te raden om te kijken of je een fiets kunt huren zodat je de route zelf helemaal kunt fietsen.

Heb ik vorig jaar ook gedaan als test en toen was ik gelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Hebben jullie wel eens een e-fiets via internet gekocht?

Er wordt aangeraden om een fiets bij een winkel te kopen, ook gezien de vreemde problemen die mensen kunnen hebben met hun fiets is service om de hoek wel handig. Echter zijn de prijzen een stuk hoger, kan makkelijk 400e verschil tussen zitten.

Wellicht dat er nog wel iets te onderhandelen valt.

Er is een hoop keuze en de bekende merken beginnen bij 2000e voor 1 met Bosch motor, best aardig bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:43:

Er wordt aangeraden om een fiets bij een winkel te kopen, ook gezien de vreemde problemen die mensen kunnen hebben met hun fiets is service om de hoek wel handig. Echter zijn de prijzen een stuk hoger, kan makkelijk 400e verschil tussen zitten.

Er is een hoop keuze en de bekende merken beginnen bij 2000e voor 1 met Bosch motor, best aardig bedrag.
Als je voor een Bosch systeem gaat zit je meestal wel een stuk meer safe omdat Bosch bij meerdere winkels bekend is. Denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn.

Het kan inderdaad aardig wat eurootjes schelen als je een fiets via internet koopt. Ik zou het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112

Anders ga je voor webshops met een winkel bijv. fietsvoordeelshop.nl .
Ik had de mijne daar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:52:
[...]

Anders ga je voor webshops met een winkel bijv. fietsvoordeelshop.nl .
Ik had de mijne daar gekocht.
Wat mij is opgevallen dat bv de cube elektrische fietsen zo wat op alle site`s even duur zijn als in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan

Ja de mijne via www.fietsmaster.nl en ik zie dat ze hem nu ook weer hebben (model 2012)
http://www.fietsmaster.nl...nexus-7-zilver-bosch.html
Heb hem hier nog wel nadat ik hem binnen had gekregen even naar de lokale fietsenmaker gebracht om na te kijken en af te stellen (voor 25 euro) zodat ik daarna een veilig gevoel had :)
Verder nog geen enkel probleem mee gehad en toch zo'n 500 euro bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Figo112 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 15:44:
[...]

Dit werkt dus niet bij mij. Zodra die magneet verschoven of verwijderd is, dan krijg je een error of hij geeft heel weinig ondersteuning.
Volgens een artikel die ik op internet had gelezen, zou het in iedergeval op de nieuwere (2013) fietsen niet mogelijk moeten zijn.
Bij mij werkte dat ook niet (model 2012). In eerste instantie leek het te werken (2 streepjes in het display en goede ondersteuning) maar daarna kreeg ik een error (geloof 102) in het display en om die weg te krijgen moest ik de batterij los koppelen en er weer in doen. Dus toen maar voor de 2 magneten op het tandwiel gegaan. Als je een model 2011 hebt schijnt 1 magneet ook te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Is die Kreidler niet een een heren fiets uitvoering te verkrijgen?
valt me zo ie zo op dat de meeste modellen damesfiets modellen zijn, of is dan dan eerder unisex?
luckyjan schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:31:
[...]

Ja de mijne via www.fietsmaster.nl en ik zie dat ze hem nu ook weer hebben (model 2012)
http://www.fietsmaster.nl...nexus-7-zilver-bosch.html
Heb hem hier nog wel nadat ik hem binnen had gekregen even naar de lokale fietsenmaker gebracht om na te kijken en af te stellen (voor 25 euro) zodat ik daarna een veilig gevoel had :)
Verder nog geen enkel probleem mee gehad en toch zo'n 500 euro bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:33:
valt me zo ie zo op dat de meeste modellen damesfiets modellen zijn, of is dan dan eerder unisex?

[...]
De reden dat je zo veel damesmodellen ziet is dat het eigenlijk unisex modellen zijn voor ouderen. Is makkelijker opstappen voor oudere mensen.

In sommige gevallen is er dus ook geen heren-model daarvan. Ik ben pas 33 dus je zult me niet snel op zo'n model zien fietsen. Maar er zijn gelukkig zat sportievere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Ja, vandaar de unisex.

Dat bedoel ik, ben zelf 38, en motivatie voor kopen van een e-bike is ook niet omdat ik oud of gehandicapt ben, maar om op een goedkope manier sneller op mijn werk te komen en minder bezweet aan te komen. Soms is fietsen fijn, als het regent, of tegenwind wind heb ik weinig motivatie om dit 10x week te doen :)
Beetje luiheid is t wel, I know, maar ja, heb ook een vaatwasser en wasmachine etc, allemaal tools om het leven uh, makkelijker te maken.

Wel goed om te lezen dat de leeftijd steeds verder daalt van mensen die e-bikes aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
luckyjan schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:34:
[...]

Bij mij werkte dat ook niet (model 2012). In eerste instantie leek het te werken (2 streepjes in het display en goede ondersteuning) maar daarna kreeg ik een error (geloof 102) in het display en om die weg te krijgen moest ik de batterij los koppelen en er weer in doen. Dus toen maar voor de 2 magneten op het tandwiel gegaan. Als je een model 2011 hebt schijnt 1 magneet ook te werken.
Ik heb de cube epo Touring model 2013, na het bovenstaande te hebben gelezen heb ik mijn magneet even verschoven. het werkt dus wel bij mij.
in het display krijg ik geen fout meldingen de ondersteuning blijft even krachtig maar ik ga wel veel harder.
alleen de snelheid meting in het display blijft op nul staan voor de rest werken alle functies normaal.
hoe hard ik kan moet ik nog een keertje meten.
wel heb ik gelezen dat er verschil zit in motor vermogens bij bosch, bv een fiets met een naaf versnelling is afgesteld op max 30 nm en een fiets met een Derailleur versnelling op max 50 nm, een naaf versnelling kan de kracht van 50 nm niet aan en raken vroeg of laat defect.
mijn fiets is uitgerust met een Derailleur mogelijk zit hier het verschil van de magneet truc??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
nosmo king schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:33:

[...]
Volgens mij hadden ze (toen ik hem kocht in februari) ook heren modellen (na het sturen van een mailtje naar fietsmaster). Ik heb bewust toch gekozen voor een dames model aangezien ik er maar 3 jaar mee rij.
Via mij werkgever krijg ik 3 jaar een vergoeding voor de e-bike dus na 3 jaar koop ik weer een nieuwe en dan verkoopt een dames model een stuk beter in de 2e hands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
wielemans schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:13:
[...]

Ik heb de cube epo Touring model 2013, na het bovenstaande te hebben gelezen heb ik mijn magneet even verschoven. het werkt dus wel bij mij.
in het display krijg ik geen fout meldingen de ondersteuning blijft even krachtig maar ik ga wel veel harder.
alleen de snelheid meting in het display blijft op nul staan voor de rest werken alle functies normaal.
hoe hard ik kan moet ik nog een keertje meten.
wel heb ik gelezen dat er verschil zit in motor vermogens bij bosch, bv een fiets met een naaf versnelling is afgesteld op max 30 nm en een fiets met een Derailleur versnelling op max 50 nm, een naaf versnelling kan de kracht van 50 nm niet aan en raken vroeg of laat defect.
mijn fiets is uitgerust met een Derailleur mogelijk zit hier het verschil van de magneet truc??
Hmmm vreemd. Op de nieuwe modellen zit ook het nieuwe display. Wie weet werkt het juist alleen met de nieuwe modellen? Wel kans dan als ze een keer bij onderhoud de software updaten het niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Vraagje,

Ik heb nu ongeveer 200 km gereden op mijn nieuwe fiets, maar ik heb nou een behoorlijk harde tik in mijn bosch motor, ik heb hier over wel gelezen dat andere gebruikers er ook last van hebben maar ik dacht dat dit om de oudere modellen ging.
ik ging er van uit dat dit euvel in de nieuwe modellen opgelost was.
wie weet hier meer over??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
Ik heb sinds een week een Sparta B2 met bosch motor, gehaald bij fietsvoordeelshop.nl voor 2.060 euro met bezorgkosten (normale fietsenzaak 2.699) . Dit nadat mijn vrouw er eentje een aantal weken daarvoor had ontvangen van dezelfde shop. Het onderhandelen met een inruil fiets bij een "echte" zaak was overigens een fiasco. De oude fiets verkocht via marktplaats en de nieuwe besteld via internet. 600 euro verschil.

Afbeeldingslocatie: http://bikebiz.nl/images/Bosch%20B2%20heren.png

Super fiets, heerlijk aandrijfsysteem met fijne display en bediening en een redelijk groot bereik. Ik heb een lekker grote maat 65, past prima bij mijn lengte van 1.96m. De remmen en verlichting zijn ook prima. Stevig frame. Enig verbeterpunt is de vering, die vergeleken met mijn full suspension Koga Miyata, toch niet echt comfortabel is. Maar een full suspension e-bike is al snel 3.500+ euro, zoals onderstaande van Riese Müller....

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/E-Bike-Test-Riese-und-mueller-culture-hybrid.JPG.2932736.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 01-06-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:44:
Ik heb sinds een week een Sparta B2 met bosch motor, gehaald bij fietsvoordeelshop.nl voor 2060 euro met bezorgkosten. Dit nadat mijn vrouw er eentje een aantal weken daarvoor had ontvangen.

[afbeelding]

Super fiets, heerlijk aandrijfsysteem met fijne display en bediening en een redelijk groot bereik. Ik heb een lekker grote maat 65, past prima bij mijn lengte van 1.96m. De remmen en verlichting zijn ook prima. Stevig frame. Enig verbeterpunt is de vering, die vergeleken met mijn full suspension Koga Miyata, toch niet echt comfortabel is. Maar een full suspension e-bike is al snel 3.500+ euro, zoals onderstaande van Riese Müller....

[afbeelding]
Een hele mooie fiets de B2 heb ik ook nog overwogen, laat eens weten wat jou bereik is met deze fiets.
succes met je nieuwe aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Het bereik is heel erg afhankelijk van de snelheid, je eigen gewicht, de mate van ondersteuning, etc.

Ik denk dat je 50-60km ermee kunt rijden met veel ondersteuning - maar dat is mijn eigen inschatting, ik ben zwaar, groot, fiets snel en gebruik veel ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 12:29:
Het bereik is heel erg afhankelijk van de snelheid, je eigen gewicht, de mate van ondersteuning, etc.

Ik denk dat je 50-60km ermee kunt rijden met veel ondersteuning - maar dat is mijn eigen inschatting, ik ben zwaar, groot, fiets snel en gebruik veel ondersteuning.
Dat begrijp ik wel wat jij schrijft, maar ik vind het leuk en interessant om te weten hoeveel km gebruikers komen
met een bosch motor bv in stand 1 2 of 3.
dit is ook de meest gestelde vraag van mensen die een fiets willen aanschaffen.
ik ben nu aan het bekijken hoe ver ik kom in de stand 2 sport, ik heb er nu 53 km op zitten en nog 3 blokjes op mijn display, dit op een vlakke weg met de helft wind tegen en wind mee, ben benieuwd waar ik op uit kom.
dit laat ik nog weten.

mijn fiets heeft geen naaf versnelling maar een derailleur deze schijnen lichter te fietsen dus verwacht ik dat je ook verder kan komen, mijn accu is 36 volt 400 watt of te wel 11 A/h.

Ik hoop dat er gebruikers zijn die ook wat meer info willen geven over hun bosch fiets op het echte gebruik zoals gereden afstand in stand 1 2 of 3 en vergeet niet A/H van de accu te vermelden.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De accu van de B2 is ook 400wh. Dat mensen op zoek zijn naar het bereik snap ik wel, maar het is gewoon zó afhankelijk van je gebruik. Hoeveel trap je mee / welke ondersteuning gebruik je, hoe heuvelachtig / winderig is het, hoeveel weeg je, etc.

400wh is in ieder geval al vrij veel, ik denk dat dit een goede graadmeter is om fietsen te vergelijken - ik verwacht dat ik een veel groter bereik heb dan met een bosch motor/accu uit 2012, die nog maar 288wh capaciteit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik hoop dat ze dit frame goed getest hebben, want die knik in de diagonale buis bij het balhoofd ziet er niet echt bevorderlijk uit voor de sterkte van het frame. Zeker in combinatie met de schijfremmen zou ik bij 50 km/h niet vol in de ankers gaan..

Mn vader heeft trouwens dit model:

Afbeeldingslocatie: http://media.cannondale.com/media/catalog/product/cache/312/small_image/725x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/c/_/c_12_2EBM1_bbq_CE_1.png

Een Cannondale, met een bosch motor en hydraulische remmen.

Ik zie steeds vaker ongelukken met de elektrische fietsen, dus ging uit nieuwsgierigheid eens kijken op de gazelle site naar hun modellen. Uit de hele collectie zijn er maar 2 modellen met hydraulische remmen :X
Zo'n elektrische fiets weegt al snel een kilo of 28 + berijder = 110 kilo. Aangezien de meesten al snel op de 30 km/h zitten is het eigenlijk in de stad onverantwoord om dit af te remmen met V-brakes of nog erger rollerbrakes.
T wordt tijd dat er eisen komen aan die fietsen en dat ze gekeurd moeten worden voordat ze verkocht mogen worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Brilsmurfffje op 02-06-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
brilsmurfffje schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:15:
[...]

Ik hoop dat ze dit frame goed getest hebben, want die knik in de diagonale buis bij het balhoofd ziet er niet echt bevorderlijk uit voor de sterkte van het frame. Zeker in combinatie met de schijfremmen zou ik bij 50 km/h niet vol in de ankers gaan..
Welke knik bedoel je?

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Schermafbeelding2013-06-02om103640_zps95f2a451.png~original

Is dit niet stevig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

V-brakes of rollerbrakes zijn uitstekend geschikt voor zo'n fiets hoor. In principe zijn v-brakes en in het algemeen alle velgremmen min of meer het beste wat je kunt gebruiken. Rollerbrakes zijn op Nederlands terrein ook prima.

Het is een common misconception dat hydraulische remmen (en schijfremmen in het algemeen) betere remmen zijn, per definitie. Ieder remsysteem heeft zijn eigen voordelen:
- Achteruittrapremmen zijn ook in hele slechte omgevingen onverslijtbaar en in het algemeen goed bestand tegen vandalisme. Nadeel: je kunt er niet altijd optimaal mee remmen (als je voeten in de verkeerde orientatie op de trappers staan) en je kunt er minder hard mee remmen omdat je achterwiel tijdens remmen altijd minder grip heeft
- Velgremmen kunnen veruit het grootste remmoment genereren en kunnen veruit het makkelijkst hun warmte kwijt. Velgremmen zullen niet 'faden', ze remmen nog even hard ook als je al 500m hard op de remmen knijpt tijdens een afdaling. De kabels zijn ook korter dan andere remsystemen en de remmen zitten op een plek die veel abuse kan hebben zonder stuk te gaan. Nadeel: zeer onderhoudsintensief en het verslijt je velgen.
- Trommelremmen zijn nagenoeg onderhoudsvrij en door de gebruikte materialen (die erop gemaakt zijn om flink heet te kunnen worden) zullen ze niet heel snel oververhitten. Echter, ze faden na verloop van tijd wel en zijn dus ongeschikt om in heuvelachtig terrein mee rond te rijden. Het haalbare remmoment is ook beperkt omdat ze midden in het wiel zitten. Ook hebben trommelremmen een vervelende failure mode: ze gaan na verloop van tijd 'happen' en versleten remschoenen betekent in het algemeen het hele wiel vervangen.
- Rollerbrakes zijn ontworpen om de nadelen van trommelremmen op te vangen. Er zitten geen schurende onderdelen in zoals remblokjes, met voldoende smering zullen ze nooit slijten. Ook zijn ze zelfrichtend, dus ze happen nooit. Moderne rollerbrakes kunnen de ontwikkelde warmte ook goed kwijt via een flinke hoeveelheid koelvinnen. Ondanks dat hebben ze toch de neiging om te faden nadat je een tijdje remt, ze zijn gevoelig voor buitentemperatuur (remmen lang niet zo goed in de winter) en ze zijn ontworpen op een remmoment bij 20kg fiets/80kg persoon, dus niet heel geschikt voor zware fietsen en personen
- Schijfremmen zijn gemaakt om de nadelen van een velgrem op te lossen. In plaats van te remmen op de velg, waar water en troep op zit die de remkracht vermindert en slijtage veroorzaakt, wordt er op een speciale 'mini-velg' geremd. Doordat een velg doorgaans niet perfect recht is moet je remblokjes er wat verder dan ideaal op zetten, bij een schijfrem is dit ook geen probleem, dus je hebt meteen remkracht zodra je je remhendel aantrekt. Echter, omdat ze op de naaf zitten blijf je zitten met een beperkt remmoment en zodra je een probleem hebt met je schijfrem (happende blokken, blokkeringen) - zeker als het een hydraulisch systeem is - heb je helemaal geen rem meer.

En hiernaast is er natuurlijk ook nog het punt van compatibiliteit (naafversnelling is zelden compatible met schijfrem, je favoriete naven en vorken zijn niet altijd geschikt), gewicht en kosten.

De meeste elektrische fietsen zijn gemaksfietsen, en daar wil je dus een onderhoudsvrij/arm systeem op gebruiken. Dat betekent in 90% van de gevallen dat rollerbrakes of een rollerbrake achter/velgrem voor het beste idee is. Rollerbrake omdat die het altijd zal doen, velgrem om maximale remkracht te kunnen ontwikkelen. De remblokjes zijn niet onderhoudsvrij, maar in ieder geval makkelijk te vervangen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[...]

[afbeelding]

Ik zie steeds vaker ongelukken met de elektrische fietsen, dus ging uit nieuwsgierigheid eens kijken op de gazelle site naar hun modellen. Uit de hele collectie zijn er maar 2 modellen met hydraulische remmen :X
Zo'n elektrische fiets weegt al snel een kilo of 28 + berijder = 110 kilo. Aangezien de meesten al snel op de 30 km/h zitten is het eigenlijk in de stad onverantwoord om dit af te remmen met V-brakes of nog erger rollerbrakes.
T wordt tijd dat er eisen komen aan die fietsen en dat ze gekeurd moeten worden voordat ze verkocht mogen worden.
Het staat voor mij ook wel vast dat een volgende e-bike die ik koop ook van die hydraulische remmen heeft. Mijn fiets had voordat hij was omgebouwd wel een rollerbrake maar omdat de motor daar nu zit hebben ze er een velgrem op gezet. Dat remt toch zeker wel minder. Gelukkig hoef ik niet veel in de stad of in de bebouwde kom te fietsen als ik naar mijn werk ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met veel plezier alles gelezen. Zit zelf op dit moment uit te zoeken wat voor mij het beste zal zijn. Deze week 2x op een geleende e-bike naar mijn werk gegaan en het is super!
Mijn enkele reisafstand is 23 km en ik verwacht -als ik zo'n fiets heb-dat ik 'm 3 a 4 dagen per week zal gebruiken. Echter, de kans bestaat dat ik over een a twee jaar ga verhuizen, en dat mijn reisafstand te groot zal zijn voor op de fiets.

Zal ik mijn normale redelijk nieuwe fiets ombouwen? Of toch een nieuwe ebike kopen? Wil wel een beetje stoer en sportief model. En daarnaast ben ik meer dan geineresseerd om de begrenzing van 25 km te tunen.

Deze week ga ik nog even verder op internet zoeken, en dan ga ik de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Omdat ik zelf aan het kijken ben naar een niet electrische fiets, misschien wel aardig om wel aan te geven dat de electrische fiets die we voor mijn vriendin hebben gekocht echt uitstekend is.

Ze heeft een Kalkhof gekocht bij een shop in Helmond. Fietst echt heel goed.
We hebben bewust gezocht naar iets waar de motor bij de trapas zat ivm gewicht en waar de accu niet in het frame zat en liever ook niet in de bagage drager.

Enigste wat ik jammer vind is dat het frame gecoat is. Ik had liever spuitwerk gezien ivm bijwerken bij evt. krassen.

Ik was zelf onbekend met Kalkhoff en onbekend maakt vaak onbemind. En dat was onterecht.

Beetje dit model :

Afbeeldingslocatie: http://shop.paradesk.nl/images/pro_190_173224_0_1.png

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Kalkhoff wordt heel veel verkocht in Duitsland. Hun middenmotor (impulse) is echter niet zo sterk als de bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Zij heeft het model gekocht met een panasonic motor, geen idee of dat hetzelfde is als impulse. fiets was zonder kortingen een 2.5k ongeveer.

De bosch motor vond ze minder fijn fietsen met oppakken. Ik kan het niet bevestigen want ik heb op alle fietsen ook proef gereden behalve die met de bosch.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Nee de panasonic is anders. Die is al veel langer bij Kalkhoff in het programma. Hier nog een duits artikel over de middenmotoren, zie http://www.eradhafen.de/2...ttelmotoren-im-vergleich/. Ik denk dat de algemene consensus op dit moment is dat bosch het beste systeem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

[afbeelding]

Vbrakes of trommelremmen kunnen echt heel hard remmen als het moet hoor, vergis je daar niet in. Op mijn velomobiel heb ik 2 trommelremmen en daarmee sta ik vanaf 30km/u binnen 3 meter stil. En dan heb je het over een fiets met een eigengewicht van 35kg, berijder van een kleine 70kg en meestal nog een kilo over 3 aan bagage.

En met vbrakes ben ik de mont ventoux afgesjeesd en dan haal je zonder problemen snelheden van boven de 60kmu/ maar daar kon ik prima tegenaan remmen.

Het gaat vaak fout op het gebruik van goedkope remkabels met een enorme rek, slecht afgestelde remmen of gebruik van goedkope remblokken.

Mijn vriendin heeft op haar Koga myata hydraulische vbrakes maar behalve dat ze wat beter doseerbaar zijn remmen ze net zo hard als mijn jan janssen fiets met mechanische vbrakes

Maarre, ik zie niemand 50km/u fietsen met een electrische fiets, ik weet niet welke wielerclub jij in gedachte had? Zelfs voor mensen met een velomobiel zijn dat al pittige snelheden en mensen met een electrische fiets trappen echt niet zelf van 25km/u naar de 50km/u op eigen kracht meestal. tenzij de zooi is opgevoerd maar dan gaat je verhaal over de verantwoordig van de fabrikant weer niet op.

edit: wat mux zegt dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
http://www.vlaardingen24....ook-door-brandende-e-bike

E-bikes van Yreb dus laten staan, die vliegen in de fik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mux schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:53:

En hiernaast is er natuurlijk ook nog het punt van compatibiliteit (naafversnelling is zelden compatible met schijfrem, je favoriete naven en vorken zijn niet altijd geschikt), gewicht en kosten.
Imho ontwikkel je een elektrische fiets altijd voor afstanden in de range 10-25 km. Dit omdat je op die afstanden ook echt profijt gaat hebben van de hogere snelheid. Vanuit dit perspectief is het een slechte ontwerp keuze om voor een Nexus 3,4,5,7 of 8 versnellingen naaf te kiezen. (deze naven zijn niet compatible met schijfremmen)
Naar mijn idee moet je dan altijd een Alfine (8 of 11-speed) of een derailleur systeem kiezen. Voordeel van deze systemen is dat ze lichter trappen en ook een langere levensduur hebben dan de hiervoor genoemde systemen. Immers je trapt zo'n 4500km in een jaar weg (20km x 5 x 40)

Over het vorken verhaal, in Nederland heb je echt geen voorvering nodig, goede brede banden (Big Apple) en een stel goede handvaten leveren een comfortabele rit dan een gazelle met 37mm banden, rubberen handvaten en een verende voorvork. Bijna iedere hybride fiets heeft tegenwoordig zon verend geval, maar los van extra gewicht voegt het niets toe. De vork is simpelweg niet soepel genoeg. (vergelijk dit met mn rockshox Reba (luchtvering))
De meeste elektrische fietsen zijn gemaksfietsen, en daar wil je dus een onderhoudsvrij/arm systeem op gebruiken. Dat betekent in 90% van de gevallen dat rollerbrakes of een rollerbrake achter/velgrem voor het beste idee is. Rollerbrake omdat die het altijd zal doen, velgrem om maximale remkracht te kunnen ontwikkelen. De remblokjes zijn niet onderhoudsvrij, maar in ieder geval makkelijk te vervangen.
Onderhoudsvrij is een Elektrische fiets met een Bosch motor, Alfine 11-speed, riemaandrijving en hydraulische Magura HS-33 remmen. Deze remmen zijn zelf stellend en los van het vervangen van de blokken heb je dr geen omkijken naar. Door de riemaandrijving hoef je ook geen ketting te smeren.

Rollerbrakes zijn zeker een mooie uitvinding voor stadsfietsen waarbij je niet harder gaat dan een km of 20 per uur. Rollerbrakes zijn ook uitermate veilig omdat je deze niet kan blokkeren. Maar daardoor missen ze wel de bijtkracht die je wil hebben op hogere snelheden.
Op mn mountainbike zitten hydraulische schijfremmen, dit remt echt vele malen gecontroleerder en harder dan de rollerbrakes van mn stadsfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

In het algemeen heb je gelijk, maar er is wel het e.e.a. op af te dingen:

Allereerst vraagt Shimano om onbegrijpelijke redenen een factor 2 price premium op hun naafversnellingen met met schijfrem-gaten. De Alfine-8 is letterlijk identiek aan de Nexus-8 redband, maar nog steeds is hij ca. 150 euro duurder dan de nexus-8. En dit geldt ook voor schijfremmen, magura HS33, belt drive, etc. Zelfs (goede!) derailleursystemen zijn vaak wat duurder of iig minder aantrekkelijk voor de fietsfabrikant om in een fiets te gooien. Kosten spelen hier een grote rol. Elektrische fietsen zijn in een race naar de bodem, je hebt ze al voor 700 euro. Moet je je voorstellen hoe weinig budget er dan is voor de daadwerkelijke fietsonderdelen, als je de kosten van de elektra eraf trekt.

Daarnaast heb je nog een beetje het algemene aspect van klantverwachting. Mensen willen blijkbaar nou eenmaal geveerde voorvorken, zadelpennen en vage bagagedragerconstructies. Ook worden brede banden geassocieerd met meer weerstand en slicks/laag profile wordt geassocieerd met onveiligheid (ondanks dat beide nagenoeg exacte tegenovergestelden van de werkelijkheid zijn). Consumenten zijn hun eigen grootste vijand ;)

Enneh, als je moderne rollerbrakes hebt en zelf niet meer dan 80kg bent (die remmen zijn ontworpen op een totaalgewicht van 95kg) kunnen ze in combinatie met een shimano brake modulator kneiterhard remmen. Maar ja, hoewel schijfremmen niet per definitie beter zijn, zijn ze gewoon ontworpen op meer remkracht en hogere snelheden, dus dan is het logisch dat je daar betere performance uit krijgt .

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
wielemans schreef op zondag 02 juni 2013 @ 00:09:
[...]

Dat begrijp ik wel wat jij schrijft, maar ik vind het leuk en interessant om te weten hoeveel km gebruikers komen
met een bosch motor bv in stand 1 2 of 3.
dit is ook de meest gestelde vraag van mensen die een fiets willen aanschaffen.
ik ben nu aan het bekijken hoe ver ik kom in de stand 2 sport, ik heb er nu 53 km op zitten en nog 3 blokjes op mijn display, dit op een vlakke weg met de helft wind tegen en wind mee, ben benieuwd waar ik op uit kom.
dit laat ik nog weten.

mijn fiets heeft geen naaf versnelling maar een derailleur deze schijnen lichter te fietsen dus verwacht ik dat je ook verder kan komen, mijn accu is 36 volt 400 watt of te wel 11 A/h.

Ik hoop dat er gebruikers zijn die ook wat meer info willen geven over hun bosch fiets op het echte gebruik zoals gereden afstand in stand 1 2 of 3 en vergeet niet A/H van de accu te vermelden.

groet
Volle accu leeg gereden in de stand tour (stand 2) 105 km alle dagen veel wind.

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
wielemans schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:26:
Vraagje,

Ik heb nu ongeveer 200 km gereden op mijn nieuwe fiets, maar ik heb nou een behoorlijk harde tik in mijn bosch motor, ik heb hier over wel gelezen dat andere gebruikers er ook last van hebben maar ik dacht dat dit om de oudere modellen ging.
ik ging er van uit dat dit euvel in de nieuwe modellen opgelost was.
wie weet hier meer over??
Als je dit al bij 200km hebt zou ik er toch maar mee teruggaan wat dat lijkt me niet normaal. Ik dacht ook dat het vanaf de 2012 modellen niet meer zou zijn. Hier in deze blog staat het probleem beschreven (en de oplossing).
http://elektrischefiets-b...n-bosch-e-bike-motor.html
http://elektrischefiets-b...ch-e-bike-motor-2-na.html
http://elektrischefiets-b.../knakken-boch-deel-3.html

[ Voor 9% gewijzigd door luckyjan op 03-06-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic hier. Ik benz elf aan het kijken naar een elektrische fiets voor woon werk verkeer, 18 km heen en 18 terug. Ik heb vorige week proef gefietst op een Sparta B2 en een Rih Omega. Beide goede fietsen met stevige actieradius. De Rih vond ik persoonlijk de mooiste fiets, goede afwerking, stevig frame en ook goede ondersteuning. Iemand van jullie ervaring met Rih?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:30:
Interessant topic hier. Ik benz elf aan het kijken naar een elektrische fiets voor woon werk verkeer, 18 km heen en 18 terug. Ik heb vorige week proef gefietst op een Sparta B2 en een Rih Omega. Beide goede fietsen met stevige actieradius. De Rih vond ik persoonlijk de mooiste fiets, goede afwerking, stevig frame en ook goede ondersteuning. Iemand van jullie ervaring met Rih?
RIH Omega schijnt een goede fiets te zijn. Ik denk alleen dat de Sparta B2 fijner fietst vanwege de middenmotor.

Denk dat beide fietsen goed zijn, maar je moet ook kijken naar versnellingen, remmen, verende voorvork etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De RIH is een model met IMHO een zwakker aandrijfsysteem en ook nog voorwielaandrijving. Volgens mij heeft de B2 ook betere remmen (schijfremmen ipv v-brakes) en een andere/betere versnellingsnaaf.

De accucapaciteit kan ik niet vinden, deze is bij de B2 400wh, hetgeen al vrij goed is.

Verder is B2 online voor 2.060 euro te krijgen, de vraag is of je de Rih ook zo goedkoop kunt kopen. Tegen de kortingen op internet voor sommige merken helpt het inruilen van je oude fiets niet.

[ Voor 14% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 04-06-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Gister een Batavus Padova Easy gehuurd (dit was het enige model wat ze hadden) om te kijken hoe het fietst met een elektrische fiets. Vandaag heen en weer gefietst van huis naar werk.

Het fiets inderdaad erg licht, het was weer even wennen toen ik weer op mijn normale fiets naar huis fietste. Je krijgt inderdaad een duwtje in de rug.
Je zit zo aan de 27km/u, alles daarboven stopt de ondersteuning en dan trapt alles wel zwaar, fiets zelf weegt ook bijna 30kilo. Dit vind ik ook meteen een nadeel, ik wil al snel harder, zo ie zo met mijn normale fiets, fiets ik op stukken 33km/u en dat lukt dus met deze e-bike minder goed.
Zijn er ook modellen waarbij het wel lekker fietst na de 27km/u zonder ondersteuning?

Ook merkte ik dat ik vaak werd ingehaald door snor scooters, deze zouden toch ook mac 25km/u moeten gaan?

Het is jammer dat de grens op 25km/u is gezet, en niet op bv 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
scooters mogen 45 (en moeten ook een helm op enz). Bromfietsen 25.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:28:
scooters mogen 45 (en moeten ook een helm op enz). Bromfietsen 25.
Een scooter kan vanalles zijn. 50 cc's mogen 25 of 45 (snorscooter/bromscooter) en boven de 50 cc is het gewoon een motor. Zo rijden in veel Europese landen 125 cc motorscooters rond omdat je daar met je B-rijbewijs op mag rijden.

Hij heeft het over een snorscooter en die mogen officieel 25, maar ik denk dat de meeste de 40 wel halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 05-06-2013 18:37 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:36:
[...]

Een scooter kan vanalles zijn. 50 cc's mogen 25 of 45 (snorscooter/bromscooter) en boven de 50 cc is het gewoon een motor. Zo rijden in veel Europese landen 125 cc motorscooters rond omdat je daar met je B-rijbewijs op mag rijden.

Hij heeft het over een snorscooter en die mogen officieel 25, maar ik denk dat de meeste de 40 wel halen.
Maximaal 25km/u met trapsensor en maximaal 250W = ondersteunde fiets
Maximaal 30km/u met gashendel en <50cc = snorfiets/scooter (mag maar 25 rijden)
Maximaal 50km/u met gashendel en <50cc of 4kW = bromfiets/scooter
>50cc of >4kW = motor.

Het is niet moeilijk om die dingen op te voeren zodat ze harder kunnen. Maar als je dan een keer op de rollerbank moet ben je hem kwijt of krijg je een dikke bekeuring.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:46:
Gister een Batavus Padova Easy gehuurd (dit was het enige model wat ze hadden) om te kijken hoe het fietst met een elektrische fiets. Vandaag heen en weer gefietst van huis naar werk.

Het fiets inderdaad erg licht, het was weer even wennen toen ik weer op mijn normale fiets naar huis fietste. Je krijgt inderdaad een duwtje in de rug.
Je zit zo aan de 27km/u, alles daarboven stopt de ondersteuning en dan trapt alles wel zwaar, fiets zelf weegt ook bijna 30kilo. Dit vind ik ook meteen een nadeel, ik wil al snel harder, zo ie zo met mijn normale fiets, fiets ik op stukken 33km/u en dat lukt dus met deze e-bike minder goed.
Zijn er ook modellen waarbij het wel lekker fietst na de 27km/u zonder ondersteuning?
Een Flyer HS ( High Speed ) gaat tot 35 km per uur. Flyer heeft diverse modellen in een HS uitvoering, dat kan je ook zien op hun site.

Als je nog harder wilt zijn er ook nog de zogenaamde S-pedelecs, die ondersteunen tot 40~45 km per uur.
Aantal voorbeelden

- Kalkhoff Endeauvour
- Bulls Green Mover E45
- Riese und Muller BlueLABEL Cruiser HS ( prachtige fiets, met ook nog een NuVinci naaf )
- Diamant Zouma Supreme ( Diamant is de Duitse variant van Trek, niet in Nederland verkrijgbaar dus )

Voor al deze modellen geld dat je illegaal bezig bent tenzij je de fiets goed laat keuren door de RDW. Een fietsenhandelaar zal vaak een TUV document meeleveren zodat je daarmee naar de RDW kunt. Het is nogal een grijs gebied want waarom zou je hem laten goedkeuren en verzekeren als een wielrenner ook dergelijke snelheden haalt. Qua remvermogen zit het bij deze modellen vaak wel snor.

Je wilt er alleen niet aan denken om een ongeluk te krijgen met een s-pedelec zonder verzekerd te zijn, althans zo denk ik erover. Dan maar een blauw plaatje achterop, lekker belangrijk :+

Je kunt ook nog een normale e-bike met Bosch motor nemen, die zijn dmv dongles / kabels gemakktelijk te tunen. Maar zelfde verhaal als hierboven en daarnaast klopt de snelheid en afstand niet meer omdat je systeem voor de gek wordt gehouden. Als je dus 20 km per uur op je teller hebt staan ga je dus 40 km per uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-06-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Die s-pedelecs tellen in de EU inderdaad als bromfiets. Dus moet je AM rijbewijs, helm, kenteken en verzekering hebben. Dat zijn 4 boetes als de politie je een keer controleert. En een probleem als je een aanrijding krijgt.

Of de politie je controleert is een 2e. Ik ben al een paar keer in zo'n fuik gereden.
Alle scooters moesten op de rollerbank, maar ik mocht doorrijden. Ze keken alleen of mn licht het deed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Vlassie1980 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 19:47:
Het is nogal een grijs gebied want waarom zou je hem laten goedkeuren en verzekeren als een wielrenner ook dergelijke snelheden haalt.
Omdat een wielrenner door de inspanning die hij levert zich iets meer bewust is van het gevaar dat die snelheid met zich mee brengt. Of in ieder geval zou dat zo moeten zijn. Op een s-pedelec gaat het gevaarlijk hard rijden erg gemakkelijk zonder stevige inspanning. Het risico op het verkeerd inschatten of onderschatten van gevaarlijke situaties ligt dan wel op de loer.

Snorfietsen moeten ook verzekerd zijn, terwijl je met een gewone fiets* ook makkelijk 25 km/u kunt halen.

*: in dit topic wordt nogal eens vergeten dat je voor dergelijke snelheden echt geen elektrische fiets nodig hebt, maar alleen een beetje gezonde conditie.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
En hoe zit het dan met Flyer HS (35 km/u), dan heb je ook een verzekering, helm en kenteken nodig toch.

Maar inderdaad, ik dacht er ook aan, wielrenners halen die snelheden ook, sterker nog, ik fiets op stukken ook 33km/u op mijn stadsfiets, maar als het elektrisch zou zijn mag het opeens niet meer. maar ja, zo is de wet, i know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

nosmo king schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:31:
En hoe zit het dan met Flyer HS (35 km/u), dan heb je ook een verzekering, helm en kenteken nodig toch.

Maar inderdaad, ik dacht er ook aan, wielrenners halen die snelheden ook, sterker nog, ik fiets op stukken ook 33km/u op mijn stadsfiets, maar als het elektrisch zou zijn mag het opeens niet meer. maar ja, zo is de wet, i know
Het mag wel, maar dan moet je het op eigen kracht doen. Het motortje helpt je niet.

Rollenbanken voor fietsen bestaan nog niet, maar die zullen misschien wel komen als iedereen die dingen op gaat voeren/tunen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 05-06-2013 20:35 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Marzman schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:33:
[...]

Het mag wel, maar dan moet je het op eigen kracht doen. Het motortje helpt je niet.

Rollenbanken voor fietsen bestaan nog niet, maar die zullen misschien wel komen als iedereen die dingen op gaat voeren/tunen.
Ach ja, ik blijf het krom vinden. Als je bijvoorbeeld een fiets hebt die 45 km/h haalt met ondersteuning via een Bosch motor... Waarom mag dat dan niet en bij een racefiets weer wel? Als je stopt met trappen heb je direct geen ondersteuning meer. Die fietsen komen door de TUV keuring heen dus wat is dan het probleem?

Wat ik me wel voor kan stellen is dat het gevaarlijk is binnen de bebouwde kom. Mensen horen je dan niet en verwachten ook niet dat je zo snel gaat. Maar op langgerekte fietspaden waar geen hond rijdt snap ik de heisa echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vlassie1980 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:15:
[...]

Ach ja, ik blijf het krom vinden. Als je bijvoorbeeld een fiets hebt die 45 km/h haalt met ondersteuning via een Bosch motor... Waarom mag dat dan niet en bij een racefiets weer wel? Als je stopt met trappen heb je direct geen ondersteuning meer. Die fietsen komen door de TUV keuring heen dus wat is dan het probleem?

Wat ik me wel voor kan stellen is dat het gevaarlijk is binnen de bebouwde kom. Mensen horen je dan niet en verwachten ook niet dat je zo snel gaat. Maar op langgerekte fietspaden waar geen hond rijdt snap ik de heisa echt niet.
Omdat met een motortje iedere persoon in theorie de 45 km/h kan halen. Ik weet niet hoe t met jou conditie zit, maar ik moet mij best wel inspannen om die snelheid te halen, dus dan ben je je meer bewust van de gevaren. Dan wanneer je je op je dooie gemak met een motor 45 km.h gaat. Met de auto rij ik ook met het grootste gemak 130.
Daar komt bij dat een wielrenner een veel betere fiets heeft voor hogere snelheden, stabielere, andere geometrie en hogere kwaliteit onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:15:
[...]

95% van de wielrenners rijdt geen 45km/u maar eerder tussen de 30 en 35km/u. Daarnaast is het inderdaad zo dat als je op eigen kracht die snelheid haalt je echt een beste inspanning aan het doen bent en dus veel geconcenteerder bent, beter ancitipeert etc. Daarnaast hebben veel wielrenners een helm op, niet geheel onverstandig bij die snelheden.

Snor brommers en scooters mogen ook maar 25km/u zonder helm (al rijden ze vaak tussen de 30 en 35km/u)

En het is in dit land heel simpel: Wil je iets met een motor rijden dan heb je daar een rijbewijs voor nodig en moet je het ding verzekeren. Voor een electrische fiets is geen rijbewijs en verzekering vereist maar dat betekent wel dat je niet zonder trappen mag rondrijden en dat de snelheid gelimiteerd is tot 25km/u, een snelheid die iedereen met een normale conditie ook zonder ondersteuning kan halen, om zo het snelheidsverschil met het overige fietsverkeer niet te groot te maken.

Ik snap ook werkelijk niet dat als je 45km/u wilt fietsen met een motor in je fiets dat je dan niet gewoon een brommer koopt, geen gedoe met illegale dingen, gewoon verzekerd als er wat fout gaat en comfortabeler.

Dat je ondersteuning wilt oke maar als je zo hard wilt gaan moet je of domweg zelf harder trappen of een brommer kopen.

Je kan trouwens electrische ondersteuning tot 45km/u wel laten keuren door de RDW maar dan wordt het voor de wet een brommer en krijg je dus ook een geel plaatje achterop, heb je een (brommer)rijbewijs nodig en moet ie verzekerd zijn. Er is 1 ligfietser die dat op die manier gedaan heeft. Betekent wel dat je dus ook alle regels van brommers moet volgen. Dat betekent dus soms op de weg tussen de auto's, omrijden omdat je het 'fietspad (blauw rechthoekig bordje) ' niet op mag en dus inderdaad verplicht verzekeren en een helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een e-bike die 45km/u kan heeft inderdaad weinig nut.
Het mooie van de fietsen die je nu hebt, is dat de motor je lekker snel naar 25 trekt, en je daarna zelf nog wat moeite moet doen. Leuke combinatie tussen inspanning en snelheid.
Als je motor je naar 45km/u trekt, dan moet je flink aan de epo zitten wil je daar nog iets aan toevoegen.
Dat zijn snelheden die ik alleen bij professionele wielrenners zie.

De reden die overblijft is dat zo'n fiets goedkoper is dan een (elektrische)brommer omdat je geen belasting en verzekering betaalt en geen rijbewijs hoeft te halen.
Maar dat zou gewoon niet eerlijk zijn tegenover mensen die wel op een brommer rijden. en nog eens slecht voor de veiligheid.
Diezelfde discussie heb ik een maandje geleden ook al gevoerd in het topic over 30 jaar oude diesels die nu niet meer gratis zijn...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic!Vraag:Zijn er nu wel of niet meerdere types Bosch motoren voor Ebikes in omloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:44:
Leuk topic!Vraag:Zijn er nu wel of niet meerdere types Bosch motoren voor Ebikes in omloop?
Er zijn in principe 2 modellen: een 250 watt Bosch motor en een 350 watt Bosch motor. Meerendeel is 250 watt, ik weet niet of er veel verschil in vorige versies zit van 1 of 2 jaar terug of dat ze alleen een ander display gebruiken tegenwoordig.

Daarnaast kun je kiezen uit een accu die aan je onderaan je frame zit of in de bagegdrager. In beide gevallen kan je kiezen voor een 300 of 400 watt accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Zijn de nieuwe Bosch modellen eigenlijk nog te tunen? Met een dongle bv? Zo ie zo vraag ik me wel af of er custom firmwares zijn voor ebike motoren :)

Zijn hier ook al mensen die hun accu's hebben vervangen, dat is kennelijk ook vrij prijzig. Maar als je een beetje handig bent en de cellen uit de accu zelf vervangt scheelt dat al de helft. Zat net te kijken bij 't Bosch systeem, die gebruikt van die cellen die lijken op AA batterijen. Beetje zoeken op internet en je vind ze al voor 6 a 7 euro / stuk.

[ Voor 54% gewijzigd door ido_nl op 08-06-2013 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Momenteel ben ik bezig met een klein onderzoekje over het vervoeren van bagage op de fiets. Hiervoor heb ik ook een enquête online gezet met 6 vragen. Als je wel eens boodschappen met de fiets doet of andere spullen vervoert, zou het fijn zijn als je deze even wilt invullen. Erg bedankt alvast!
http://www.surveymonkey.com/s/NP7GC2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:33:
Zijn de nieuwe Bosch modellen eigenlijk nog te tunen? Met een dongle bv? Zo ie zo vraag ik me wel af of er custom firmwares zijn voor ebike motoren :)
Er zijn zat tuningsmogelijkheden :)
http://www.pro-cycling-golla.de/E-Bike_Teile/Bosch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
thanks.

Ik heb besloten om voor een ombouwset te gaan, 1 met wat tunings mogelijkheden, ik sta open voor tips.

Kwam er achter dat bij de accu's van Bosch de cellen niet te vervangen zijn zonder dat de controlling unit stuk gaat. Deze info heb ik via http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/. Een nieuwe Bosch accu kost al snel 600 euro, vind ik wat veel elke 2 a 3 jaar.

Dus nu maar ombouw, wil voor een Bafang 8fun gaan, 250W voorwiel motor met een luxe LCD display, volgens mij heb je hier een hoop tunings mogelijkheden.

Ik wil ook nog een fiets erbij kopen. Een losse fiets + ombouw is goedkoper dan e-bike en je kan meer tweaken.
Alleen welke fiets....
Naaf of derieur, voorvork vering, hoeveel versnellingen, heb nog wat uitzoek werk te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Idd je de bekendste voor Bosch is de SDX2 dongle maar die is ook het duurste. Dongle's die hetzelfde doen maar goedkoper zijn:

http://www.speedup.altervista.org/ uit Italië

http://bpx-key.com/ uit Duitsland (moet je via mail contact zoeken met Bunny-Power apenstaartje bpx-key.com)

Feitelijk doen ze allemaal hetzelfde. Als je harder gaat dan 20km per uur wordt de puls naar de motor met de helft verminderd. De km teller van Bosch geeft dan ook nog maar de helft aan boven de 20km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:51:
thanks.

Ik heb besloten om voor een ombouwset te gaan, 1 met wat tunings mogelijkheden, ik sta open voor tips.

Kwam er achter dat bij de accu's van Bosch de cellen niet te vervangen zijn zonder dat de controlling unit stuk gaat. Deze info heb ik via http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/. Een nieuwe Bosch accu kost al snel 600 euro, vind ik wat veel elke 2 a 3 jaar.

Dus nu maar ombouw, wil voor een Bafang 8fun gaan, 250W voorwiel motor met een luxe LCD display, volgens mij heb je hier een hoop tunings mogelijkheden.

Ik wil ook nog een fiets erbij kopen. Een losse fiets + ombouw is goedkoper dan e-bike en je kan meer tweaken.
Alleen welke fiets....
Naaf of derieur, voorvork vering, hoeveel versnellingen, heb nog wat uitzoek werk te doen
Ga je die motor in je voorwiel of je achterwiel zetten?
Als ik zo naar de site kijk vind ik met maar een beetje mwoah spul.

Kan je beter voor Bosch gaan, is wel wat duurder maar kwalitatief ook beter. En de levensduur van die accu van Bosch is nou ook weer niet zo slecht.

Ik heb zelf een motor in het voorwiel zitten, en de set die wordt aangeboden lijkt bijna 1 op 1 op mijn set qua onderdelen. Simpel systeem natuurlijk maar met Bosch is het toch wat comfortabeler.

Maar goed, jouw keus natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Ik wil voor voorwiel gaan, dat is het eenvoudigst.

En naar welke site kijk je? Er zijn maar een handje vol fabrikanten die naaf motoren leveren, Bafung is er 1 van, die wordt ook veel gebruikt in de goedkopere ebikes. Maar ander merk mag ook natuurlijk.

Het gaat mij ook meer om de tunings mogelijkheden.

Met Bosch vind ik het nadeel dat de accu's redelijk duur zijn, 539 euro voor goedkoopste versie. Garantie tot 500 laadcycli, dat is 2 a 3 jaar gebruik. Dezelfde accu van een no-name merk kost je 200 euro, hier zitten dezelfde accu cellen in. Ik dacht eerst nog, nou dan vervang ik gewoon de cellen van de Bosch accu, maar dat gaat kennelijk niet.
Anders was ik zeker voor een Bosch fiets gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Waar staat eigenlijk dat stukje over dat je de cellen van een bosch accu niet kunt vervangen? Heb even gekeken op die blog maar kan het niet vinden.

Verder zou een bosch accu na 500 ladingen nog lang niet op moeten zijn. Zoals je ook op die blog kan lezen geeft bosch de garantie dat er na 500 ladingen nog 70% capaciteit over moet blijven.

Verder vraag ik mij af hoeveel je denkt te besparen met zo ombouwset. Ik kan me voorstellen dat een ombouw set voordelig kan zijn als je al een fiets hebt, maar als je die nog niet hebt zal het volgens mij niet veel schelen.
Je kan vaak al voor 1500 euro een 2012 bosch fiets vinden. Ik zou in iedergeval een proefrit maken op zo een ombouw fiets en een bosch fiets. Denk dat er een groot verschil is in de rijeigenschappen.
nosmo king schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:51:
thanks.

Alleen welke fiets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant om hier de hele uitleg te mogen lezen. Ik overweeg een QWIC e-bike te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Tour 2 Lite, hier zit de motor in het achterwiel. Mijn fietshandelaar raadt de Trend 3 lite af omdat daar de motor in het voorwiel zou zitten.
Ik heb de keuze tussen volgende accu's: 216 Wh (bereik: 60 km?), 360 Wh (bereik: 100 km?) of de 432 Wh (bereik: 120 km). Ik neig eerder naar de 432 WH terwijl de fietshandelaar die afraadt (is te groot en te zwaar, alleen nodig om heel veel kms te rijden,..).
Ter info: de Tour 2 lite met 360 Wh accu kost 1.499€ terwijl hij met de 432 Wh accu 1.649€ kost. Wat lijkt jullie de beste keuze?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Ik heb met de blog eigenaar gemaild, dit is wat hij er over zei
>>de cellen van Bosch kun je helaas niet verwisselen., als je een draadje los maakt is het bms dood

En qua prijs, als je bv kijkt naar een Trek T500, de kost zonder motor 949 en met motor 2.399. Een ombouwset kost 700 a 800, dan ben je goedkoper uit. Ik denk dat je voor 800e een betere fiets koopt zonder motor dan een 1500e fiets met motor.

En zelf knutselen vind ik wel leuk om te doen, heb het gevoel dat ombouwsets een wat opener karakter hebben om mee te knutselen.
Figo112 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:21:
Waar staat eigenlijk dat stukje over dat je de cellen van een bosch accu niet kunt vervangen? Heb even gekeken op die blog maar kan het niet vinden.

Verder zou een bosch accu na 500 ladingen nog lang niet op moeten zijn. Zoals je ook op die blog kan lezen geeft bosch de garantie dat er na 500 ladingen nog 70% capaciteit over moet blijven.

Verder vraag ik mij af hoeveel je denkt te besparen met zo ombouwset. Ik kan me voorstellen dat een ombouw set voordelig kan zijn als je al een fiets hebt, maar als je die nog niet hebt zal het volgens mij niet veel schelen.
Je kan vaak al voor 1500 euro een 2012 bosch fiets vinden. Ik zou in iedergeval een proefrit maken op zo een ombouw fiets en een bosch fiets. Denk dat er een groot verschil is in de rijeigenschappen.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:56:
Interessant om hier de hele uitleg te mogen lezen. Ik overweeg een QWIC e-bike te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Tour 2 Lite, hier zit de motor in het achterwiel. Mijn fietshandelaar raadt de Trend 3 lite af omdat daar de motor in het voorwiel zou zitten.
Ik heb de keuze tussen volgende accu's: 216 Wh (bereik: 60 km?), 360 Wh (bereik: 100 km?) of de 432 Wh (bereik: 120 km). Ik neig eerder naar de 432 WH terwijl de fietshandelaar die afraadt (is te groot en te zwaar, alleen nodig om heel veel kms te rijden,..).
Ter info: de Tour 2 lite met 360 Wh accu kost 1.499€ terwijl hij met de 432 Wh accu 1.649€ kost. Wat lijkt jullie de beste keuze?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Hoe vaak ga je de fiets gebruiken? Als het voor woon-werkverkeer is zou ik er niet op besparen en gewoon voor de zwaarste versie gaan. Dat verschil in gewicht ga je echt niet al te veel merken denk ik.
nosmo king schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 07:03:
Ik heb met de blog eigenaar gemaild, dit is wat hij er over zei
>>de cellen van Bosch kun je helaas niet verwisselen., als je een draadje los maakt is het bms dood

En qua prijs, als je bv kijkt naar een Trek T500, de kost zonder motor 949 en met motor 2.399. Een ombouwset kost 700 a 800, dan ben je goedkoper uit. Ik denk dat je voor 800e een betere fiets koopt zonder motor dan een 1500e fiets met motor.

En zelf knutselen vind ik wel leuk om te doen, heb het gevoel dat ombouwsets een wat opener karakter hebben om mee te knutselen.

[...]
Je kan wel goedkoper uit zijn maar de onderdelen van Bosch zijn op zekers van een hoger niveau als de set die jij aanschaft ;)

Maar goed, als je knutselen leuk vindt dan is het inderdaad wel een schappelijk prijsje. Als je erin slaagt om te tunen mag je ook laten weten hoe ik een ombouwsetje van FMH op kan voeren 8) Die staat keihard begrenst op 26,7 km per uur.
Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.