Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.323 views

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
http://www.bike-eu.com/Sa...7763W/?cmpid=SmartCyclist

"In response to malfunctioning first generation Classic+ Line systems, Bosch eBike Systems has started a free replacement program for retailers."

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
Das toch erg netjes van Bosch, heb inderdaad aardig wat gelezen over krakende motoren van de eerste generatie.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 08:11:
[...]

Ik had zelf een shimano bottom bracket erop zitten, heb ik eraf gehaald met de volgende tool.

http://www.bikester.nl/fi..._34_10953_51142138460_pla

dit tool heb je ook nodig voor de buitenste lockring van de bafang unit.

Het stomme is dat bij de bafang twee lockringen zitten (zit het extra vast ofzo), de binnenste heb ik met de volgende tool vast gezet. En de buitenste met bovenstaande tool.

http://www.bikepartsplace...om-bracket-lockring-tool/

Ik heb trouwens ook voor de kabels van kabelklemmetjes gekocht welke je aan de onderkant van de framebuis kan plakken, dan kun je de kabels mooi onzichtbaar wegwerken. Hoef je geen tie-wraps om je hele frame buis te doen zoals je wel vaker ziet. Overigens heb je ook trappers nodig, die zitten er nog niet bij. Voor de kabelhouders moet je eens hierna kijken.

http://www.rose.nl/artike...-on-kabelhouder/aid:40311

Voor de rest geen tools nodig gehad, vijlen enzo is niet nodig geweest. Paste gewoon direct mooi passend erop.
Thanks. Ik had op advies van ES een tool op ebay gekocht die deze twee functies in één heeft.

Vandaag is mijn kit binnen gekomen. Of kits eigenlijk, want ik heb er 2 besteld.
Mooiste van vandaag: Geen douanekosten of importheffing hoeven betalen :D

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 08:11:
[...]

Ik heb trouwens ook voor de kabels van kabelklemmetjes gekocht welke je aan de onderkant van de framebuis kan plakken, dan kun je de kabels mooi onzichtbaar wegwerken. Hoef je geen tie-wraps om je hele frame buis te doen zoals je wel vaker ziet. Overigens heb je ook trappers nodig, die zitten er nog niet bij. Voor de kabelhouders moet je eens hierna kijken.

http://www.rose.nl/artike...-on-kabelhouder/aid:40311
Goed idee, maar 1,50 per stuk excl. verzenden.....

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:02:
[...]

Thanks. Ik had op advies van ES een tool op ebay gekocht die deze twee functies in één heeft.

Vandaag is mijn kit binnen gekomen. Of kits eigenlijk, want ik heb er 2 besteld.
Mooiste van vandaag: Geen douanekosten of importheffing hoeven betalen :D
@opperpanter, juich nog maar niet te vroeg, ik had hetzelfde. Kreeg een maand erna toch nog een rekening van ~120-150euro :(. Wie heeft het bezorgd? Ik had TNTexpress. Maar misschien heb jij wel geluk! :)

Die klemmetjes zijn idd wel prijzig, maar het is wel echt mooi weggewerkt erna. Ik had een grote bestelling, dus de portokosten kon ik mooi over alles verdelen. Ik kreeg geen andere oplossing gevonden welke de kabels onzichtbaar zou wegwerken.

Veel succes/plezier komende dagen met inbouwen :D. En ik zie graag wat foto's erna!!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Inbouw Bafang lijkt vrij simpel, zeker wanneer je het vergelijkt met ombouw met voorwielmotor

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Einbau%20Bafang%20BBS01%20von%20bike-emotion.org.mp4

Oeps, link werkt niet. Dan maar een directe link:
https://dl.dropboxusercon...on%20bike-emotion.org.mp4

[ Voor 115% gewijzigd door racinfo op 06-02-2015 11:02 ]

Verwijderd

http://www.nu.nl/binnenla...minder-verkeersdoden.html

Na mijn val van de week ben ik ook weer eens na gaan denken over die helm, met die gladheid is het geen gek idee. :)

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Bij de jonge generatie is een helm goed ingeburgerd. Mijn kinderen 12 en 16 jaar zullen nooit zonder helm vertrekken. Ik heb ze dat gewoon gemaakt van in het begin. Maar als ik zie, rijden hun vriendjes ook allemaal met een helm op. Zowel als ze naar school gaan als ze een ritje doen. Ze vinden rijden zonder helm (zoals ik doe) totaal not done, bekijken dit een beetje zoals een verkeersovertreding. Ook op de skipistes zie je nu massaal helmen. Vermoed dat de helmplicht voor fietsers er wel zal komen.

Verwijderd

Probleem is dat de rest wel redelijk geneest maar een klap op je hoofd kan erg vervelende gevolgen hebben. Ik heb de mazzel dat ik een paar jaar aan judo heb gedaan en je daar de valtechnieken erin gestampt krijgt, waardoor ik ook nu weer niks heb geraakt met m'n hoofd en de val redelijk heb gebroken. :)

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:29:
http://www.nu.nl/binnenla...minder-verkeersdoden.html

Na mijn val van de week ben ik ook weer eens na gaan denken over die helm, met die gladheid is het geen gek idee. :)
Ik denk dat ik ook maar een helm aan ga schaffen, die gladheid is niet tof en als ik een keertje harder wil is het ook wel zo fijn.

In het buitenland is een helm heel wat meer ingeburgerd als hier.

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 10:28
fazertje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:14:
Iemand nog Badass dongel V3 overnemen voor 50 euri ?
Ik bestel er eentje voor de Yamaha motor.
Deze heb ik over
Werkt zoiets ook op een HS bosch motor >:)
Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:39:
De tandjes.... Dat was vanmorgen even serieus goed opletten. Heb diverse stukken ijsbaan getrotseerd om op mijn werk te komen. Echt spiegelglad.

Motortje uit en gewoon zelf stampen.
Ik heb het ook gedaan. Mn motortje stond uit. Max 10 per uur, en als je dan een fietspad had met een beetje een bolling, dan gleed je alsnog in de berm. Maar wel leuk om lotgenoten te ontmoeten. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door dirkjesdirk op 06-02-2015 13:32 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-01 05:24
Voor gladheid: Schwalbe Winter banden zijn een uitkomst, ze werken goed en slijten niet overdreven hard (doe al twee jaar met een setje).

Dan wat anders: Ik heb de Razer kunnen testen!

- De fiets is veel robuuster dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Mega onderbuis. Stijfheid is giga.
- Rijgedrag is netjes!
- Wel low ridernokken, geen bidonnokken *boeeee!*

Dan wat "form over function" issues.
- Design achterdrager van racktime is leuk, maar een zelfde model rechtstreeks naar de achtervork kan 5-10 kg meer aan.
- Redelijk brede banden (42mm). Het frame kan makkelijk bredere banden aan, maar de spatborden zijn te beperkend. Het testmodel had maar een paar mm bij de voorband. Aan de achterzijde is door de designdrager (verstevigingsbalk ONDER het spatbord) er ook geen ruimte. Een misser.
- Stuur is kaarsrecht en dat oogt fantastisch. Maar.... dat is erg geschikt voor technisch mountainbiken, maar dat is het verder ook wel. Zelfs XC profs gebruiken meer terugstand om de polsen te ontlasten. Iedereen die de fiets teste vond het knudde. Na een paar minuten kreeg je last van je polsen door de rare hoek en het toch wel harde rijgedrag.
- Rapidfire shifters zijn minder fijn dan de draaischakelaars. Op zich werkt het goed.

Yamaha motor:

- Ondersteuning is heel prettig.
- Redelijk stil (ION is geruisloos, maar dat gaat nooit lukken met een middenmotor), wat mij betreft een dikke voldoende.
- Bedieningsknoppen... uhm wie heeft dit verzonnen? Het lijkt wel een poc/protoype zo lomp.
- Display. Ziet er kwetsbaar uit. Erg onoverzichtelijk, zoveel info is leuk, maar dan liever in meerdere schermen waar je met een druk op de knop doorheen scrolt (zoals Ion). Maar goed, dat zal snel wennen.
- Zeer negatief ben ik over de trapas, maar vrijwel zeker was dit een zondagsmiddag model. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit normaal is anders hadden alle stream gebruikers echt wel geklaagd: Er was zwaar speling op de trapas. Ik kon hem door de motor paar milimeter op en neer bewegen.

Conclusie: Een heel erg goede fiets! De afmontage is een beetje teveel "form"en te weinig functie, maar de basis is gewoon top. Het frame is stijf, de vork is prima in combo met de dikke banden. Enige echte probleem is de keuze voor het optisch fraaie maar functioneel waardeloze stuur. Ik ga ervan uit dat de trapas verkeeerd gemonteerd is, dus dat neem ik verder niet mee in mijn beoordeling.

Persoonlijk: De Gaastra heb ik ook getest en die was op alle fronten beter (voor mij!). Ik vind het zelfs die 1300 euro verschil wel waard. Maar deze Batavus is een stuk beter dan de alternatieven en is wel degelijk een flinke verbetering tov mijn oude fiets. Bovendien, hij. kan gewoon worden geleverd en dat is de bepalende factor.

Ik heb hem besteld en laat hem flink aanpassen (voordrager, voorbouw, stuur, shifter, handvaten, zadel) *het tikt allemaal nogal aan*. Na levering ga ik eens rustig kijken wat ik ga doen aan het spatborden/drager "probleem". Het is allemaal wel op te lossen, kost alleen een aardig centje. Gelukkig hoeft behalve de cockpit niks accuut worden opgelost.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb laatst voor mijn Magura HS11 remmen nieuwe blokjes laten monteren door de fietsenzaak. Het zijn Simson-huismerkblokjes. Die gaan echt een stuk minder lang mee dan de originele Magura's die erop zaten. Zijn nu na 3 maanden al bijna aan vervanging toe, terwijl ik met de vorige 9 maanden heb gereden. Herkenbaar? Of ligt dit echt alleen aan het weer van de afgelopen weken?

• roffeltjes
Lastig te zeggen zonder je kilometrage te kennen :)

3-4 maanden met een setje is wat mij betreft vrij normaal, maar ik weet vrij zeker dat mijn FM er ook 3rd party blokken in drukt (XLC).

Het is ook wel een kwestie van keuzes. Zachtere blokken doen het doorgaans iets beter, vooral in de regen. En harde blokken slijten langzamer maar zijn wel weer wat gemener voor je velg.

Ik heb dus de neiging om iets Cruyfiaans te zeggen :+

• DHL

DHL

Ik rij nu met de zwarte remblokken. Heb de rode liggen. Die zouden zachter zijn maar nog beter afremmen. Klopt dat? Zo ja laat ik ze vervangen (tegen dat ik een set remblokken versleten heb, doe ik mijn fiets weer weg:) )

• roffeltjes
Ik ga weer zo brutaal zijn antwoord te geven. De volgende link is heel verhelderend over Magura:

http://www.m-gineering.nl/magrem.htm
De remblokken zijn specifiek Magura: leverbaar zijn ze in
  • zwart (standaard)
  • grijs (voor alu velgen en ev ceramische)
  • groen (voor ceramische velgen)
  • Magura rood , was vroeger Koolstop salmon compound,nu is het junk die je velgen opvreett
Dus tenzij het NOS (New Old Stock) is zou ik het niet doen :+

• DHL

DHL

Tja, maar hoe weet ik dat het NOS zou kunnen zijn? Gekocht van een fietsenwinkel die stopte, maar wel onderhoud aan huis ging beginnen doen..
Anderzijds, mijn achterrem tikt een heel klein beetje, afhankelijk van de kracht waarmee ik hem inknijp. Men zegt dat de velg een beetje moet slijten en dat het dan weg gaat. Met die rode zou dat misschien sneller gaan? Vooraan had ik het ook, maar erger. Hiervoor heb ik een nieuw wiel gekregen en hoor nu niks meer.
(is het enige waar ik een beetje minder tevreden over ben van mijn Stream). Heb eens gevoeld aan de pedalen (as) en geen speling hier... Zijn er hier die hun Stream dagelijks gebruiken en ik hoor toch geen klachten...
Wat je zegt dat het scherm onoverzichtelijk is, vind ik niet eigenlijk. Je hebt alle functies die je wil zien en mooi verlicht in het donker. Stevigheid, tja... zoals een gsm of zo zeker?
Vond jij die Yamaha krachtig eigenlijk als gezonde mens? Zou jij er gezwind een helling van pakweg 10 procent mee oprijden zonder inspanning?

• roffeltjes
Die blokjes kan vermoedelijk niemand voor je beantwoorden, tenzij hij/zij Magura expert is;)

Betreft de tik/kraak. Hdet kan dat de velg oneven is en darom tikt bij het remmen. Maar voordat je echt de vinger naar je rem of velg wijst moet je hem eigenlijk eerst ophangen en goed luisteren of het echt de rem is. Fietskraakjes zijn notoir lastig te duiden. Het kan ook zijn dat je remkracht de spaken doet werken of dat er iets ander mee resoneert als je je rem indrukt.

Zonder hem goed te onderzoeken is het dus lastig hier iets zinnigs over zeggen => Ga er dus maar mee naar een goede FM (of laat hem langs komen^^).

- Ik ging er ook vanuit dat het gewoon een model was met een probleem, geen algemeen gebrek aan de Yamaha ;)
- Het scherm zal ongetwijfeld wennen, ik vind het gewoon erg druk en een beetje lukraak door elkaar. Mijn Garmin heeft ook veel gegevens, maar dat staat netjes in een grid.
- Stevigheid: Nee, de houder is vrij hoog en de klem is ook relatief klein tov de display. De display kan bij het in de fietsenstalling blijven haken achter een stuur of versnellingskabel en dan trek je of de klem kaduuk, of het hele ding roteert en dan zet je spanning op de kabelboom (amsterdams fietsenstallingen zijn soms wild-west). De Bosch is wat dat betreft compacter en duidelijk steviger. Verder is de kabelboom bij de Yamaha net wat rommeliger, wat dus ook weer kwetsbaar is. Ik ben niet de enige die dit opvalt.

Laat ik het zo stellen, het is bij onze IONs probleem nummer 1 displays, houder en kabels waren het gros van onze storingen, dus ik vind deze op zich wel belangrijk. Time will tell.

- Qua ondersteuning was de Yamaha helemaal super!

• DHL

DHL

Ja, van die display heb ik minder last he. Speelt niet zoveel rol voor mij, staat hier netjes in de garage, ik doe een ritje en word terug in de garage gezet:) Enkel de kuisvrouw zou met haar borstel schade kunnen veroorzaken lol... De gegevens vond ik nu wel goed geordend eigenlijk.
Die rem, zo erg is het niet, maar ik irriteer me nogal snel aan één of ander geluidje. Zal het er met de FM nog eens over hebben. Is wel altijd op hetzelfde punt van de velg dat ik het hoor (vermoed aan de lasnaad).
Is vooral je gevoel ivm de motor dat ik graag weet. Omdat ik me geen idee kan vormen van wat krachtig is en wat niet. Ik ondervind wel dat ik mijn steile oprit (12 procent ong) van een meter of 50 in kasseien toch makkelijk bovenrijd. Vele moeilijker zijn hellingen van 6 - 7 procent die lang duren...
Weet je, hetgene je beschrijft ivm het scherm is in feite hetgene je bij de auto's ook ziet. Een Japanner ziet er ook plastiekeriger uit dan een Duitser. Bij die Duitser voelt alles steviger aan of ziet het er steviger uit. Maar als het dan op effectieve betrouwbaarheid aankomt wint de Japanner doorgaans.
Jammer dat de Fransen geen electrische fietsen maken lol...

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:56:
Inbouw Bafang lijkt vrij simpel, zeker wanneer je het vergelijkt met ombouw met voorwielmotor

[afbeelding]

Oeps, link werkt niet. Dan maar een directe link:
https://dl.dropboxusercon...on%20bike-emotion.org.mp4
Het zou inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn. Het gaat om mijn MTB en die is erg smerig, dus het schoonmaken zal de helft van de tijd kosten :-)

Ik heb dus deze tool:

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1695311795_1/Multi-bicycle-wrench-set-font-b-spanner-b-font-chain-whip-Bike-font-b-bottom-b.jpg

Daarnaast heb ik ook nog een tool om de cup/trapas te verwijderen, volgens mij heb ik die ook nodig volgens de videos:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41DG1sOl71L.jpg

De motor is geleverd met een 44T voorblad. Mijn mountainbike heeft nu 22-32-42. Die 44T is dus best groot. Heeft iemand hier een BBS02 op een MTB liggen?
Voor op de weg zal 44T wel oke zijn, maar ik ben benieuwd hoe het in het bos/zand/modder/heuveltjes gaat zijn. Of in Limburg.

Alvast een cassettte removal tool besteld om eventueel achter naar een 11-34 te kunnen gaan (nu 11-30).

Afbeeldingslocatie: http://www.cycle-aix.de/bilder/produkte/gross/3544.png

En mogelijk een adapter bestellen om "standaard mtb" voorbladen te kunnen monteren, bijvoorbeeld 38T.

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:19:
@opperpanter, juich nog maar niet te vroeg, ik had hetzelfde. Kreeg een maand erna toch nog een rekening van ~120-150euro :(. Wie heeft het bezorgd? Ik had TNTexpress. Maar misschien heb jij wel geluk! :)
Fedex. Er zat een berg chinese papieren bij met een vrij lage orderwaarde. Een eventuele naheffing kan nooit hoog zijn hoop ik.
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:19:
Die klemmetjes zijn idd wel prijzig, maar het is wel echt mooi weggewerkt erna. Ik had een grote bestelling, dus de portokosten kon ik mooi over alles verdelen. Ik kreeg geen andere oplossing gevonden welke de kabels onzichtbaar zou wegwerken.
Hoeveel klemmetjes had jij nodig? Ik heb grote fietsen ((21" MTB en H65 tourfiets).

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-01 21:25
Mensen,

Ik heb een Adventure Litihium. Destijds aangeschaft via de ANWB. Nu heeft deze het probleem dat het elektrische gedeelte uitvalt zodra ik begin te trappen. Zonder te trappen blijft deze wel aanstaan. De zekering in de batterij heb ik al vervangen maar dat mag niet baten. Heeft iemand enkel idee?

Verwijderd

Het verbaast me dat elektrische fietsen zo geaccepteerd lijken te zijn onder Tweakers, toch een vrij jonge community. Ik moet er niet aan denken om voor mijn 60e ofzo op zo'n ding te rijden.

Bloedirritant verder om ingehaald te worden door zwaarlijvige huisvrouwen, dat gebeurt me nog wel eens op weg naar mijn werk. Cheaters!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-01 19:09
Tweakers vrij jong ? 50 en counting ;-)
Maar als je lichaam het niet meer toelaat om (normaal ) te fietsen en je toch wilt, kan je tegenwoordig een Ebike kopen.
Ik heb er 3 staan 1 voor de vrouw, woonwerk fiets Merida EQ en een Haibkie S duroRX E MTB
Ik zie het niet al cheaten, meer met plezier weer fietsen en beweging hebben.
Ondertussen heeft het me geholpen om mijn conditie weer op een redelijk peil te krijgen.

• Opperpanter2
Het schijnt juist populair te zijn onder jongeren. In plaats van een brommer een ebike.
Dus volgens mij ben jij al te oud ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Opperpanter2 op 07-02-2015 12:24 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:22:
Het verbaast me dat elektrische fietsen zo geaccepteerd lijken te zijn onder Tweakers, toch een vrij jonge community. Ik moet er niet aan denken om voor mijn 60e ofzo op zo'n ding te rijden.

Bloedirritant verder om ingehaald te worden door zwaarlijvige huisvrouwen, dat gebeurt me nog wel eens op weg naar mijn werk. Cheaters!
Wat te denken van dat luie volk op brommers, motoren en in auto's dan? :+ Als iemand bv een van dat soort vervoersmiddelen laat staan en gaat fietsen met een elektrische hulpmotor is dat toch alleen maar positief?
Ik kocht mijn oudje omdat als ik dan ga fietsen het met 20 a 25Km/u toch al een beetje opschiet met een zelfde inspanning waarbij ik anders ~15Km/u fiets. Natuurlijk kan het sneller als je sportief bent en het niet erg vind om evt bezweet aan te komen, of misschien is een ligfiets een alternatief. Mijn vriendin lachte me ook uit van wat moet je daar nou weer mee, tot we eens gingen fietsen en zij moe van de tegenwind het toch eens ging proberen :)

• Opperpanter2
Het ZOU niet zo veel werk moeten zijn... Tenzij je natuurlijk de verkeerde cranktrekker gebruikt en je de schroefdraad van je crank om zeep helpt..... Nu op weg naar iemand met een pulley trekker en anders een slijptol.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-01 16:48
Ik moet er niet aan denken om voor mijn 60e ofzo op zo'n ding te rijden.
Begrijp je gedachtengang. Er zijn in mijn omgeving veel die ook zo denken. Probleem zit 'm vooral in het type e-bike waar deze gedachtengang aan gerelateerd is. Zeker in de beginjaren hadden veel mensen een e-bike gekocht waarbij het belangrijkste was dat de trappers rond moesten gaan. De fiets deed de rest, zeg maar. Op deze manier fietsen komt inderdaad bij jongere en fysiek gezonde mensen als lui over en willen daar niet graag mee geassocieerd worden.

De hier populaire middenmotor werken anders. Je moet hierbij zowel kracht als cadans leveren anders doet de motor niets. Ik omschrijf het zelf meestal als: "De kracht die je moet leveren om op een gewone fiets 15 km/u te halen ben ik nodig om 25 km/u te halen".

Ik ben erg blij met mijn e-bike. Mijn conditie is beter geworden en mis de fiets zelfs als ik (oa vanwege het weer) een paar dagen met de auto ben geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 07-02-2015 16:52 ]

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg. Dan zijn mijn vooroordelen achterhaald, zoals zo vaak het geval is met vooroordelen :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:02:
Het ZOU niet zo veel werk moeten zijn... Tenzij je natuurlijk de verkeerde cranktrekker gebruikt en je de schroefdraad van je crank om zeep helpt..... Nu op weg naar iemand met een pulley trekker en anders een slijptol.
Goed gereedschap het halve werk... Zo lijkt het althans weer te worden, succes Opperpanter2 met de verdere ombouw werkzaamheden.

• Vlassie1980

Typisch gevalletje principiële afkeer :) wat de boer niet kent dat eet ie niet...

Voor woon-werkverkeer is het ideaal, zat sportieve modellen. Ben zelf 34 en vindt het gewoon fijn om onbezweet op het werk aan te komen 27 km verderop. Vindt dit soort meningen van onwetende mensen altijd zeer amusant.

Verwijderd

Zweten is vooral een conditiedingetje Vlassie, als je mijn vooroordeel wil onderbouwen mag dat natuurlijk altijd ;-)

• roffeltjes
Je hypothese is incorrect Benedict.

1. Conditie maakt geen bal uit voor het aantal watts wat je moet leveren voor een bepaalde snelheid. 200 watt is 200watt, of ik nu in het wedstrijd seizoen zit of niet. Productie van watts beteken gewoon warmte. En dan komt punt twee om de hoek kijken
2. Goed getrainde mensen zijn efficienter. Ze kunnen de inspanning cardio-vasculair beter aan. Maar... ze kunnen ook warmte beter afvoeren. Het resultaat is dat ze meer zweten.

En dat het voor ouderen is of voor mensen die nauwelijks fietsconditie hebben? Ik ben dan een uitzondering. Ik ben wedstrijdrenner die voor woon-werk de E-Bike pakt. Ik kan namelijk niet bezweet aankomen bij klanten... en laat ik nou net zo'n pechvogel zijn die dus wel heel snel zweet (en dan ook nog een fijn geurtje verspreid).

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Ik ook niet, ik ben dan ook nog lang geen 60. Maar na een testrit op een speed bike wist ik het snel. En verder iedereen die mijn fiets eens meeneemt voor een ritje is daarna razend enthousiast.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-01 19:25

Metro2002

Memento mori

Athome schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:48:
[...]
"De kracht die je moet leveren om op een gewone fiets 15 km/u te halen ben ik nodig om 25 km/u te halen".
Om 15km/u te rijden hoef je amper kracht te zetten, het komt dus nog steeds neer op het ronddraaien van je trappers en de motor doet de rest. ;)
Ik ben erg blij met mijn e-bike. Mijn conditie is beter geworden en mis de fiets zelfs als ik (oa vanwege het weer) een paar dagen met de auto ben geweest.
Zolang mensen er de auto voor laten staan juich ik het toe :)

Verwijderd

Ik snap je gedachte en dacht er ook zo over, de praktijk is dat ik nu 80% meer fiets op een sportieve ebike (ik word serieus aangehouden door mensen vanwege de fiets 8)7 ) met als gevolg dat ik minder in de file sta, minder in de auto zit, betere conditie heb en fors geld bespaar.

Ik ben net 30 geworden en wil niet meer zonder :)

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
38 jaar, speed pedelec , bijna 800 km erop nu. en 3000 met de vorige niet-speed.
Ben [heenweg] sneller op het werk met de fiets, dan met de auto.

Mensen verklaren mij voor gek, dat is dan maar zo. Scholieren 's ochtends maakten eerst
grapjes als ik voorbij kwam ["ijscoboer", vanwege bel], tegenwoordig hoor ik ze niet meer.
Zij staan haast stil tegen wind en ik ben in plusminus een half uurtje weer thuis bij vrouw en kids.

Ik wil ook niet meer zonder, het is een ideaal vervoermiddel.
Ben nog net te gehecht aan mijn Leon tdi-tje, anders zou ik hem inruilen voor een benzine
vanwege de MRB die hij per maand wegtikt.

• Vlassie1980
Bijna 35 jaar, en inmiddels zal ik wel rond de 22.000 km zitten met e-bikes. Heb eerst een stadsfiets omgebouwd maar nu een jaar lang in bezit van een Merida E-spresso 410, zelfde als Neographikal. Dijk van een fiets, gaat alleen net niet snel genoeg :)

Volgende wordt sowieso wel een speed pedelec, scheelt toch weer 10 a 15 min reistijd.

Zoals bovenstaande e-bikers al aangaven kan en wil ik ook niet meer zonder. Het is een vervoersmiddel dat de komende jaren een enorme groei door gaat maken en de techniek wordt ook steeds beter. Ik pak de auto alleen nog maar bij zeer slecht of gevaarlijk weer. Vanwege de kou vorige week aardig gezondigd :+

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44

vhal

ಠ_ಠ

Door dit topic en het fietsplan heb ik ook uiteindelijk een fiets gekocht (Merida 409, moet nog wel geleverd worden). Hopelijk wordt mijn situatie net zo'n succesverhaal als hierboven. :+ Al is mijn kilometrage wel relatief fors te noemen voor woon-werkverkeer (zo'n 25km enkele rit). Maar dit hebben wij er wel voor over, het is tenslotte een besparing van 2600km/jaar op basis van 1x in de week (of 5200km 2dn/week).

Een speedpedelec met een grote range was niet echt haalbaar qua financiën. De 400Wh accu's zijn dan erg beperkt op een speedpedelec. Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk de gemiddelde snelheid zal worden op mijn traject. Het is allemaal vrij rechttoe rechtaan in de polder/langs N-wegen.

Strava

• Vlassie1980
vhal schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:03:
Door dit topic en het fietsplan heb ik ook uiteindelijk een fiets gekocht (Merida 409, moet nog wel geleverd worden). Hopelijk wordt mijn situatie net zo'n succesverhaal als hierboven. :+ Al is mijn kilometrage wel relatief fors te noemen voor woon-werkverkeer (zo'n 25km enkele rit). Maar dit hebben wij er wel voor over, het is tenslotte een besparing van 2600km/jaar op basis van 1x in de week (of 5200km 2dn/week).

Een speedpedelec met een grote range was niet echt haalbaar qua financiën. De 400Wh accu's zijn dan erg beperkt op een speedpedelec. Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk de gemiddelde snelheid zal worden op mijn traject. Het is allemaal vrij rechttoe rechtaan in de polder/langs N-wegen.
24,8 km/u bij mij gemiddeld. Is heel erg rechttoe rechtaan met een paar kruispuntjes en 2 stoplichten. Nagenoeg allemaal door de polder. Doe er meestal rond de 60 ~ 65 minuten over.

Die 409 2015 ziet er qua kleur heel wat mooier uit als de 2014 versie:

2014:
Afbeeldingslocatie: http://img.12gobiking.nl/products/2014-merida-e-spresso-sport-409-eq.jpg

2015:
Afbeeldingslocatie: http://img.12gobiking.nl/products/2015-merida-e-spresso-sport-409.jpg

Vond de witte kleur een echte afknapper, maar die donkere kleur smoelt erg goed. Die fiets gaat je veel plezier opleveren kan ik je vertellen.

Verwijderd

vhal schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:03:

25 gemiddeld +- :)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-01 16:48
Metro2002 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:37:
[...]

Om 15km/u te rijden hoef je amper kracht te zetten, het komt dus nog steeds neer op het ronddraaien van je trappers en de motor doet de rest. ;)
Die 15 km/u geldt in dit voorbeeld ook voor mensen met een gewone fiets. Die moeten er toch iets meer voor doen.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-01 12:28
DHL schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:43:
Bij de jonge generatie is een helm goed ingeburgerd. Mijn kinderen 12 en 16 jaar zullen nooit zonder helm vertrekken. Ik heb ze dat gewoon gemaakt van in het begin. Maar als ik zie, rijden hun vriendjes ook allemaal met een helm op. Zowel als ze naar school gaan als ze een ritje doen. Ze vinden rijden zonder helm (zoals ik doe) totaal not done, bekijken dit een beetje zoals een verkeersovertreding. Ook op de skipistes zie je nu massaal helmen. Vermoed dat de helmplicht voor fietsers er wel zal komen.
Waar woon jij?

Ik zie vrijwel nooit iemand ouder dan een jaar of 8/10 met een helm op fietsen. (in Arnhem/Velp) Mijn kinderen (14, 12 en 10) zijn ook nooit verder gekomen dan een Kabouter Plop helm, dus al jaren helmloos. Net als hun vriendjes en vriendinnetjes.

• Opperpanter2
noppus schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:10:
[...]

Waar woon jij?

Ik zie vrijwel nooit iemand ouder dan een jaar of 8/10 met een helm op fietsen. (in Arnhem/Velp) Mijn kinderen (14, 12 en 10) zijn ook nooit verder gekomen dan een Kabouter Plop helm, dus al jaren helmloos. Net als hun vriendjes en vriendinnetjes.
DHL woont in België volgens mij. Buiten Nederland is het veel gebruikelijker om met helm te fietsen.

• Opperpanter2
boostie schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:11:
Mensen,

Ik heb een Adventure Litihium. Destijds aangeschaft via de ANWB. Nu heeft deze het probleem dat het elektrische gedeelte uitvalt zodra ik begin te trappen. Zonder te trappen blijft deze wel aanstaan. De zekering in de batterij heb ik al vervangen maar dat mag niet baten. Heeft iemand enkel idee?
Deze symptomen treden ook op als je accu stuk is. Of een paar cellen stuk.zijn. of als er veel onbalans is tussen de cellen.
Heb je hem al ns n nachtje aan de lader gelaten? Wat is het voltage bij volledig opgeladen?

Slimste is om een topic te openen op endless sphere forums, die gasten helpen je wel n diagnose te stellen.

Verwijderd

Ik heb een tijdje terug een weekje gebruik mogen maken van een Stromer ST1 voor woon/werk verkeer. Ik reis normaal met de bus Arnhem - Apeldoorn. De afstand is 24,5 km met een vals plat bultje (volgens de tracker 6km bult op, met een elevatie van 277m). Van deur tot deur deed ik met de Stromer in ~45 minuten, dat is sneller dan met de bus en dan reken ik de (bijna default) vertragingen met de bus niet eens mee.

Nu lees ik in dit topic weinig tot niets (toegeven ik heb niet _alles_ gelezen) over s-pedelecs. Zijn er meer bikers die er ervaring mee hebben? Ik ben namelijk een beetje verdeeld over de Stromer, het is een geweldige fiets, ik had niet verwacht dat ik op dit traject een gemiddelde snelheid van meer dan 30km/h zou halen, zeker gezien mijn niet noemenswaardige conditie. Maar ik heb flink problemen met de derailleur gehad, in een week tijd is de ketting er drie keer afgelopen. Achteraf is dat mogelijk te wijten aan een slechte afstelling, ik weet niets van die dingen en weet het dus gewoon niet.

Nu wil ik graag een eigen fiets aanschaffen maar dan moet 'ie wel aan een paar strenge voorwaarden voldoen;

- Hij moet dezelfde snelheden als die stromer kunnen halen, dat wil zeggen; met gemak naar 40km/h.
- Hij moet zeer onderhoudsvriendelijk zijn (eens in de maand wat puntjes nalopen vind ik prima maar niet eens per week en zeker niet dagelijks).
- De accu moet bij voorkeur te verwijderen zijn.
- De accu moet voldoende zijn om op volle ondersteuning heen en terug te reizen (ik wil de fiets maximaal eens per dag opladen)

De Stromer voldeed op bijna al deze punten, ik had een fiets met de 522Wh accu en die was na een enkele rit 3/4 leeg. Verder, zoals gezegd, de problemen met de derailleur.

Mijn budget is hoog, ik ben bereid vijfduizend euro voor een (snor) fiets uit te geven en misschien ook nog wel tot de zesduizend voor de Stromer ST2 maar eigenlijk zitten die ketting en die versnellingen me dwars. Ik zie liever iets met een ander systeem. Toen ik de Grace One.15 zag (met Pinion en tandriem) was ik verkocht, dat zou 'm worden! Maar ja, Grace is failliet gegaan ... ze hebben wel een doorstart gemaakt maar de One.15 komt volgens de importeur niet meer.

Is er een fiets op de markt met minimaal een 500W achterwielmotor, zonder derailleur voor maximaal de prijs van de Stromer ST2? Behalve een paar dubieuze chineese fietsen heb ik nog niet iets kunnen vinden. Fietsen met een Bosch (of gelijkwaardige) middenmotor vallen wat mij betreft af omdat het vermogen van zowel de motor als de accu beduidend lager is dan dat van de Stromer die ik getest heb.

• roffeltjes
Hoi Danny,

Het bestaat wel bij onze Oosterburen, maar is ook daar best wel zeldzaam.. Hou er namelijk wel rekening mee dat:
.
Motoren voor Naafversnellingen pedelecs zijn doorgaans geknepen voor naaf versnellingen, die kunnen de krachten tijdens het schakelen niet zo goed verteren. Een Pinion werkt op een vergelijkbare manier als een Rohloff, dus het is zeer de vraag of het een goed idee is om deze te combineren met een krachtige motor. Je gaat toch een wel heel erg duur apparaat buiten zijn specs gebruiken.

Een derailleur systeem is doorgaans foolproof, maar zoals het WK veldrijden al liet zien, als hij verkeerd is afgesteld is het inderdaad feest. Het is echter snel te verhelpen, er zijn hulpmiddelen die het minder erg maken (chain catchers) en komt niet extreem vaak voor (wel lullig als het gebeurd).

Hoe mooi ik Pinion ook vind zou ik gewoon voor een derailleur systeem gaan. Het verschil in prijs is astronomisch en een deraileur kan iedereen afstellen, heb je doorgaan alleen een kruiskopje en inbusje nodig, als je een beetje oplet krijg je niet eens vieze vingers^^.

Maar goed, hier is een Pinion met een Go-Swiss motor.

http://www.ebike-base.nl/...kebase_pi1%5Bview%5D=grid

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 16:59
Pinion met achterwiel motor moet volgens mij prima gaan toch? De ondersteuning komt dan na de Pinion bak, die bak gaat het dan niet zwaar krijgen. Ik zou in dat geval voor wel een wat groter tandwiel plaatsen.

Rohloff met middenmotor lijkt mij ook een minder goed plan. Hoewel ik absoluut onder de indruk ben van mijn Rohloff naaf en hier ook al vaker 50+ km/h op heb gefietst lijkt het mij niet verstandig om een zware middenmotor hier voor te zetten. Die motor gaat gewoon volop tegen wind in. Als de motor dan veel koppel kan leveren gaat ie dat ook doen. Ik kan hard fietsen, maar bij wind in houdt het rond de 20 a 25 km/h meestal toch ook wel op. Dan heb je het over een heel andere hoeveelheid koppel, immers alleen van de fietser zelf.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Athome schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:43:
[...]

Die 15 km/u geldt in dit voorbeeld ook voor mensen met een gewone fiets. Die moeten er toch iets meer voor doen.
Gewone fiets als in gare oude stadsfiets van 2 tientjes of als in niet-electrische fiets? Want met mijn niet-electrische hybride kost het echt ongeveer 0 kracht om 15km/u te rijden.

• roffeltjes
Dat is een hele goeie opmerking Gh4st, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben!

Ik heb sowieso geen twijfel over het piek vermogen. Sterker nog, ik geloof dat een Alfine dat ook wel trekt, dus laat staan een Rohloff of Pinion.

Het probleem is het schakel moment. Bij een auto ontkoppel je je aandrijving en dat hoor je bij een fiets ook te doen door je pedalen stil te houden. Er zijn weinigen die dat netjes doen (ik iig niet). Vandaar ook die shift sensing technology en die geknepen middenmotoren.

Het is zeker dat de plaats van de motor uitmaakt voor de krachten op de transmissie. Wij hebben met een voormotor ook nog nooit een Nexus 8 gesloopt ondanks een enorm kilometrage. In het geval van een achtermotor verhoog je ook niet de spanning op de ketting en zou dat voor schakelen dus niets (minder?) uit moeten maken.

Dus ja, een Pinion met zware achtermotor is een stuk minder tricky dan ik aannam.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2015 09:31 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 16:59
Geen enkele versnelling wil je onder vollast schakelen. Als ik op mijn fiets met Shimano Deore XT derailleurs, shifters etc. fiets is dat ook niet verstandig. De ketting heb je dan binnen de kortste keren stuk en de derailleurs krijgen ook meer kracht te verwerken onder het schakelen. Dat is niet iets wat alleen bij versnellingsnaven speelt. Met de Rohloff naaf merk ik ook dat die liever heeft dat je even wat minder kracht zet. Je kunt gewoon door blijven trappen maar op volle kracht is gewoon niet goed.

Met mijn oude Shimano Nexus 7, een jaar of 15 geleden, schakelde ik ook soms zonder te stoppen met trappen. Echt goed is dat niet voor het spul, vooral als je goed kracht zet.

Verwijderd

roffeltjes schreef op zondag 08 februari 2015 @ 00:08:
Je hypothese is incorrect Benedict.

1. Conditie maakt geen bal uit voor het aantal watts wat je moet leveren voor een bepaalde snelheid. 200 watt is 200watt, of ik nu in het wedstrijd seizoen zit of niet. Productie van watts beteken gewoon warmte. En dan komt punt twee om de hoek kijken
2. Goed getrainde mensen zijn efficienter. Ze kunnen de inspanning cardio-vasculair beter aan. Maar... ze kunnen ook warmte beter afvoeren. Het resultaat is dat ze meer zweten.

En dat het voor ouderen is of voor mensen die nauwelijks fietsconditie hebben? Ik ben dan een uitzondering. Ik ben wedstrijdrenner die voor woon-werk de E-Bike pakt. Ik kan namelijk niet bezweet aankomen bij klanten... en laat ik nou net zo'n pechvogel zijn die dus wel heel snel zweet (en dan ook nog een fijn geurtje verspreid).
Je punten kloppen volgens mij niet.

1. Als je goed getraind bent, kun je veel makkelijker het vermogen leveren wat nodig is om b.v. 20 km/u te rijden op een e-bike, zonder dat de je hart heel snel moet gaan pompen en je ademhaling op tilt gaat.
2. Nog nooit gehoord, ik zweet veel meer op de fiets naarmate mijn conditie slechter is en ik een grotere inspanning moet leveren. Dat geldt voor alle inspanningen. Meer inspanning is meer zweet. Meer conditie is minder benodigde inspanning om tot prestatieniveau X te komen.

Bij jou is het andersom dus? Misschien zit ik dan fysiek heel vreemd in elkaar.

Als wedstrijdrenner moet je, lijkt mij, gewoon 15-18 km/u kunnen fietsen quasi ad infinitum zonder een druppeltje zweet te verliezen, mits de weersomstandigheden een beetje normaal zijn. Ik zweet ook relatief snel maar niet van dingen die ik niet inspannend vind.

Verder wel een interessant topic, dat uitnodigt tot evaluatie van mijn ideeën :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:44:
De Stromer voldeed op bijna al deze punten, ik had een fiets met de 522Wh accu en die was na een enkele rit 3/4 leeg. Verder, zoals gezegd, de problemen met de derailleur.
Ketting die eraf ligt is doorgaans de afstelling, moet zeggen dat ik het op de ebike nog nooit heb gehad. Maar heen en terug met ~30 als een 522wh al 75% leeg is, dan wordt het wel heel lastig om naar heen en terug zonder laden te gaan. Vooral als de accu wat slechter gaat worden zul je hem dan heel snel moeten ditchen terwijl ie met een iets verminderde actieradius nog prima een tijd meekan.

Overigens trek ik de accu op de zaak regelmatig uit de fiets en laad hem op. Hij ligt hier nu ook weer onder het bureau lekker stroom te slurpen :)

• roffeltjes
Sorry Benedict, inspanning is inspanning, conditie heeft daar helemaal niks mee te maken. Conditie bepaald de duur en de top intensiteit, maar 100 watt is en blijft 100 watt, inclusief de warmte die dat oplevert. Een sporter is niet op magische wijze immuun voor die warmte, die warmte moet zo snel mogelijk weg. En dat is dus een van die dingen waarin een sporter goed in is: het wegpompen van al die warmte. We trainen onze zweetspieren^^

http://www.topsporttopics...en-zweten-sneller-en-meer

Dus zekers, ik kan heel lang op een goed vermogen rondpeddelen, maar ik zal toch energie moeten innemen (eten) en warmte moeten afvoeren. Ik ben wel heel goed in het opnemen van die energie en het afvoeren van die warmte.

Overigens zal een sporter zelfs in rust meer zweten:

http://mens-en-gezondheid...en-meer-dan-de-ander.html

Dat is een heel vervelend fenomeen, ik moet vaak drie keer per dag me even kort wassen bij de kraan en een nieuw shirt aan. Helemaal lullig is dat ik het zelf niet zo door heb. Het is gelukkig bespreekbaar op het werk en collega's waarschuwen me tegenwoordig tijdig.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2015 11:20 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:07:
Sorry Benedict, inspanning is inspanning, conditie heeft daar helemaal niks mee te maken. Conditie bepaald de duur en de top intensiteit, maar 100 watt is en blijft 100 watt, inclusief de warmte die dat oplevert. Een sporter is niet op magische wijze immuun voor die warmte, die warmte moet zo snel mogelijk weg. En dat is dus een van die dingen waarin een sporter goed in is: het wegpompen van al die warmte. We trainen onze zweetspieren^^
Iemand met een slechte conditie loopt toch echt eerder te zweten en hijgen dan iemand met een goede conditie dus ik heb zo mijn grote vraagtekens bij je beweringen.
Iemand die een goede conditie heeft ligt niet wakker van een matig tempo (15-20km/u) terwijl iemand die al in geen 30 jaar meer een fiets heeft aangeraakt half dood, zwetend en hijgend die snelheid rijdt.

• roffeltjes
Tsja, ik heb die artikelen niet geschreven ;)

Ik heb ook niet verzonnen dat de kerntemperatuur van een mens of hij nu wel of niet topsporter is in een krappe bandbreedte rond de 37 graden zit. Het is zoals het is.

Overigens snap ik niet waarom jullie het verband leggen tussen hijgen en zweten. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2015 11:41 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Metro2002 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:23:
[...]

Iemand met een slechte conditie loopt toch echt eerder te zweten en hijgen dan iemand met een goede conditie dus ik heb zo mijn grote vraagtekens bij je beweringen.
.
Ik moet zeggen toen ik nog een redelijke hardloopconditie had dat er voor mij weinig verschil was tussen goede/slechte conditie en de mate van zweten. Ik zweet vrij snel terwijl sommige gewoon krukdroog hun rondje lopen. De mate van inspanning (HS, pace) was nagenoeg hetzelfde.

Strava

• roffeltjes
Sterker nog, een vermoeid iemand zal minder zweten dan een niet vermoeid persoon omdat hij minder vermogen kan leveren en dus minder warmte hoeft af te voeren.

Zweten is geen indicatie van slechte conditie, het is juist een indicatie dat het allemaal erg goed werkt! Je zweet niet omdat je moe bent, je zweet omdat je warmte aan het afvoeren bent.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2015 11:49 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zolang het allemaal niet naar ammoniak ruikt vind ik het wel best :P

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 10-02-2015 11:51 ]

Strava

Verwijderd

Oe! Die Flitzbike had ik nog niet gezien. Mooie fiets! Eens informeren of daar ook een nederlandse importeur/dealer voor is. Ze hebben ook een twee versnellingen model. Ben heel benieuwd hoe dat rijd? Twee versnellingen komt overeen met mijn normale fietspatroon; even omlaag om makkelijk op gang te komen en daarna z.s.m. naar de hoogste versnelling.

edit:
Overigens lijkt de informative in ebike-base niet correct, volgens de fabrikant hebben deze fietsen een 530Wh accu.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 11:59 ]

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:07:

http://www.topsporttopics...en-zweten-sneller-en-meer

Dus zekers, ik kan heel lang op een goed vermogen rondpeddelen, maar ik zal toch energie moeten innemen (eten) en warmte moeten afvoeren. Ik ben wel heel goed in het opnemen van die energie en het afvoeren van die warmte.

Overigens zal een sporter zelfs in rust meer zweten:

http://mens-en-gezondheid...en-meer-dan-de-ander.html

Dat is een heel vervelend fenomeen, ik moet vaak drie keer per dag me even kort wassen bij de kraan en een nieuw shirt aan. Helemaal lullig is dat ik het zelf niet zo door heb. Het is gelukkig bespreekbaar op het werk en collega's waarschuwen me tegenwoordig tijdig.
Het lijkt er op dat er twee fenomenen zijn.

1) Getrainde sporters kunnen wellicht sneller zweet afvoeren, maar 2) ongetrainde personen zullen sneller een zware inspanning moeten leveren voor een bepaald prestatieniveau. En een zwaardere inspanning betekent dat iemand sneller gaat zweten.

Bij mij domineert wanneer het gaat om activiteit absoluut het 2e: hoe meer getraind ik ben, hoe minder ik zweet bij het fietsen, voetballen of hardlopen want dan gaat het me makkelijker af. Het zou kunnen dat ik wel sneller zweet als ik in bed lig of achter de PC zit. Dan domineert het eerste.

Waar je dit uitstekend kunt testen, is in de sportschool. Daar worden de klimatologsiche omstandigheden gereguleerd en heb je geen variatie door temperatuur, tegenwind, luchtvochtigheid. Sinds een zware knieblessure is dat een van de weinige sportieve activiteiten die voor mij mogelijk zijn.

Als ik een tijd niet ben gegaan en niet fit ben, kom ik altijd met een kletsnat shirt naar buiten, terwijl ik veel minder arbeid heb verricht: de oefeningen doe ik minder zwaar en ik kan minder oefeningen doen door slechtere conditie. Als ik wel fit ben, moet ik me echt helemaal het schompes trainen om mijn shirt nat te krijgen. Ipv 3 kwartier ben ik dan zo anderhalf uur bezig, terwijl ik alle oefeningen een stuk zwaarder doe.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 12:14 ]

• roffeltjes
De laatste keer want we gaan veel te hard off-topic. Ik wil best in PM verder gaan :)

Benedict... zo werkt het echt niet!

Nogmaals, er verandert niks aan de inspanning, alleen aan de hartslag waarbij er gewerkt wordt (zo ook ademen, ik transporteer meer zuurstof en heb grotere longen). En ja dat is voor een getraind persoon dus veel makkelijker.

Maar 100 watt is 100 watt. Je gaat niet harder met een zelfde aantal watts door een betere conditie, je kan er gewoon meer leveren en houdt het langer vol.

Ik adem zeker beter en heb een lagere hartslag, maar dit heeft niets te maken met zweten. Het enige wat dat bepaald is de warmte productie en die is grosso modo hetzelfde. Ja, ik zal wat dieper zitten en minder wiebelen, maar dat heeft weer niks te maken met conditie.

Als je evenveel watts levert zal je echt niet minder zweten bij een betere conditie. De warmte productie zal hetzelfde blijven. Je sportschool voorbeeld kan biologisch gewoon niet zo werken. Je levert meer watts en dus meer warmte.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2015 12:20 ]

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:18:
De laatste keer want we gaan veel te hard off-topic. Ik wil best in PM verder gaan :)

Benedict... zo werkt het echt niet!

Nogmaals, er verandert niks aan de inspanning, alleen aan de hartslag waarbij er gewerkt wordt (zo ook ademen, ik transporteer meer zuurstof en heb grotere longen). En ja dat is voor een getraind persoon dus veel makkelijker.

Maar 100 watt is 100 watt. Je gaat niet harder met een zelfde aantal watts door een betere conditie, je kan er gewoon meer leveren en houdt het langer vol.

Ik adem zeker beter en heb een lagere hartslag, maar dit heeft niets te maken met zweten. Het enige wat dat bepaald is de warmte productie en die is grosso modo hetzelfde. Ja, ik zal wat dieper zitten en minder wiebelen, maar dat heeft weer niks te maken met conditie.

Als je evenveel watts levert zal je echt niet minder zweten bij een betere conditie. De warmte productie zal hetzelfde blijven. Je sportschool voorbeeld kan biologisch gewoon niet zo werken. Je levert meer watts en dus meer warmte.
Volgens mij vergeet je de grote bijdrage van het CZS. Je lichaam leert bewegingen aan en gaat je spieren effectiever benutten. Daarom kan een gewichtheffer veel meer tillen dan een body builder, als beiden een gelijke hoeveelheid spiermassa hebben. Het aansturen van je spieren door motorneuronen genereert niet of nauwelijks warmte, zorgt er wel voor dat je spieren meer arbeid kunnen leveren.

Door bewegingen te leren, wordt het mechanisch rendement groter; er wordt meer energie in de beweging gestoken en er gaat minder verloren als warmte.

Overigens ben ik bioloog ;)

• roffeltjes
Laten we verder gaan in PB ipv hier er over uit te wijden, ik ben al zo breedsprakig en dat wekt al wat irritatie *bloos*.

Verwijderd

Hallo beste e-bike liefhebbers .

Ik ben nieuw hier op dit erg informatief forum en ben mij aan het oriënteren voor aanschaf van een elektrische fiets .
Nu heb ik interesse in een fiets met een Shimano steps motor evt met Di-2 uitvoering heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik kan hier op het forum daar niets over vinden .

V.GR. harry-b

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:41:
Hallo beste e-bike liefhebbers .

Ik ben nieuw hier op dit erg informatief forum en ben mij aan het oriënteren voor aanschaf van een elektrische fiets .
Nu heb ik interesse in een fiets met een Shimano steps motor evt met Di-2 uitvoering heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik kan hier op het forum daar niets over vinden .

V.GR. harry-b
Hoi,

Eerste vraag die we hier eigenlijk gelijk stellen is waar je de fiets voor wilt gaan gebruiken?
- Woon-werk/recreatief
- Sportief/Tour/
- Budget

Di-2 wil volgens mij zeggen dat je ook elektrisch kunt schakelen. Heb hier zelf nog geen ervaring mee, Shimano STEPS is ook nog vrij nieuw op de markt en ik moet zeggen dat ik nog niet zoveel reviews voorbij heb zien komen maar denk wel dat het een goed product is.

Wat voor fiets heb je precies op het oog?

Verwijderd

Hoi Vlassie1980

Nu je vraagt waar ik hem voor wil gebruiken , wil ik wel uitleggen ik ben met pensioen dus een oudje maar niet zo een als hier de laatste laatste topics wel eens over geschreven wordt ik heb tot voor een jaar terug nog motor gereden ik weet dus wel met snelheid en remafstand etc om tegaan .
Waarvoor ik een e-bike wil kopen is omrede ik een longziekte heb helaas nl copd .
Ik heb ook al 20 jaar niet meer gefietst en dacht met door een e-bike te kopen en natuurlijk gebruik van te maken hier verbetering door te krijgen ik wil het zeker proberen .
Ik wil zeker een kwalitatieve goede fiets en mijn voorlopige keus is gevallen op een Hercules edison di-2
http://www.hercules-bikes...60,9356,23424,detail.html

harry-b

• roffeltjes
Steps is nieuw en dat is altijd tricky. Aan de andere kant is Shimano de gouden standaard waar elke fabrikant tegen wordt gemeten. Het is vrijwel altijd goed spul.

http://www.ebike-news.de/...e-bike-falter-e-8-8/7062/
http://www.bike-eu.com/Ho...no-Steps-E-Bike-1456996W/
http://radtouren-magazin....mit-shimano-steps-antrieb
http://www.testberichte.d...ts/steps-testbericht.html

Gebaseerd op eerste impressies en Shimano's pionierswerk met Electronisch schakelen:

Schakelen en motor zullen perfect op elkaar afgestemd zijn. Door de integratie hoeft er geen aparte shift sensor zijn die een schakeling detecteert, alles is geintegreerd (shifter en motor worden door hetzelfde systeem gecoordineerd).

Betreft ondersteuning: Op papier is het vermogen in de buurt van Bosch, maar de eerste impressies geven aan dat het een rustiger ondersteuningsprofiel heeft.

Als je niet als een bommetje wil optrekken bij het stoplicht is het dus een perfect systeem.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Nog even terug komen op e-bike en speciaal voor jongeren EN ouderen. Ik ben pas 70 geworden en gebruik de e-bike al van 2010 (zoals wellicht bekend).
Wat betreft de conditie, vorige zomer viel de verbinding van de controller met de accu uit door een slechte amp stekker; ik was 3 km van huis toen het gebeurde en ben dus op eigen kracht verder gegaan, mijn speed niet hoger dan 9 km/h en rustpauzes om de 300 meter.
Ik voelde mij als een automobilist, midden in de woestijn zonder bezine in de tank. Uiteindelijk lopend verder gegaan want zelf fietsen kon echt niet meer! Overigens heb ik 2 slechte onderbenen waar door slechte doorbloeding al na enige inspanning verzuurde spieren optreedt.

Ik wilde ermee zeggen dat zonder e-bike voor mij de deur uitgaan (zonder auto en e-bike) niet meer tot de mogelijkheden behoren. Leve deze uitvinding !!

• Opperpanter2
Roffetljes: Je zegt dat een getrainde sporter efficienter is.
Als je het vergelijkt met een motor. Als een ebike motor te weinig toeren draait, heeft deze een lage effcienty.
Bijvoorbeeld om 100 watt vermogen te leveren aan het wiel, verbruikt hij 200 watt elektrisch vermogen.
Dat is dus 100watt verlies aan warmte, de motor wordt dus warm.
Een effecientere motor, zal hetzelfde vermogen van 100watt aan het wiel kunnen leveren met bijvoorbeeld 150watt. Dat is dus 50watt verlies aan warmte. De motor "zweet" dus minder.

Zou het bij getrainde mensen niet net zo zijn. Getrainde mensen zijn efficienter. Ze hebben dus minder energie nodig om 100watt vermogen te leveren (niet minder dan 100 natuurlijk).

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:58

Destruction

(ex-)Automonteur

Vanavond een e-bike gekocht. Leek me toch wel handig, aangezien ik een zwakke knie heb die in de winter vooral opspeelt en ik in de zomer last heb van hooikoorts/bronchitus achtige klachten fietste ik nauwelijks meer. Ik denk dat een e-bike dan wel een goede zet is :)

Het is dus een Sparta Ion geworden, kwam toevallig op m'n pad. Ik heb het al een paar keer "per ongeluk" gedaan, maar weet iemand hoe je via dit computertje de verlichting aan en uit zet?

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10968455_695491217232870_8870974700892338044_n.jpg?oh=97cf50166abd81f8b5335a2f6d814fac&oe=5555B240&__gda__=1432370332_19d24ffc4462987dd98724f98d5de277

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:32:
Steps is nieuw en dat is altijd tricky. Aan de andere kant is Shimano de gouden standaard waar elke fabrikant tegen wordt gemeten. Het is vrijwel altijd goed spul.

http://www.ebike-news.de/...e-bike-falter-e-8-8/7062/
http://www.bike-eu.com/Ho...no-Steps-E-Bike-1456996W/
http://radtouren-magazin....mit-shimano-steps-antrieb
http://www.testberichte.d...ts/steps-testbericht.html

Gebaseerd op eerste impressies en Shimano's pionierswerk met Electronisch schakelen:

Schakelen en motor zullen perfect op elkaar afgestemd zijn. Door de integratie hoeft er geen aparte shift sensor zijn die een schakeling detecteert, alles is geintegreerd (shifter en motor worden door hetzelfde systeem gecoordineerd).

Betreft ondersteuning: Op papier is het vermogen in de buurt van Bosch, maar de eerste impressies geven aan dat het een rustiger ondersteuningsprofiel heeft.

Als je niet als een bommetje wil optrekken bij het stoplicht is het dus een perfect systeem.
Bedankt voor je reactie

Zoals je het beschrijft is dit denk ik geen verkeerde keuze , ik heb er 3 a4 op mijn lijstje staan waarvan deze als eerste is .
Op 2 staat de Merida e-spresso city 408
Op 3 staat de Pegasus premio e8f
Op 4 staat de Kalkhoff aguttu impulse 360 met Gates riem aandrijving deze is wel 500a600 euro duurder
Ik weet niet of deze de meerprijs waard is ?

GR harry-b

• Vlassie1980
Die Kalkhoff is mooi omdat hij een tandriem heeft en Nuvinci. Is de meerprijs wel waard bij intensief gebruik. Maar als je af en toe de fiets een keertje pakt dan is het overkill.

• roffeltjes
Allemaal pirma merken, waarbij Kalhoff en Merida een ontzettend goede reputatie hebben. Hercules is ook een oud merk en Pegasus scorede al een paar jaar hoog in de Vrij Fietsers/Telegraaf test. Gewoon proefrijden is het devies.

Gates is leuk voor een veel fietser, anders is het wel een erg dure luxe.

Nuvinci is een beetje love-or-hate. Ik vind het helemaal niks, maar anderen zijn er superblij mee. Het is toch meer iets voor rustiger toeren, niet voor snel door het verkeer heenrossen met veel stoplichten.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 11-02-2015 09:25 ]

• Vlassie1980
Kan het inderdaad alleen maar met Roffeltjes eens zijn, ik heb een keer een Koga Enova Nuvinci te leen gehad om te testen en hij reed veel zwaarder als mijn Merida 410. Ik zeg niet dat een Nuvinci geen mooi systeem is maar voor mijn doeleinden trapte het gewoon net te zwaar.

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
Hier een blije gebruiker met Nuvinci fiets.

Heb sinds vrijdag een kleiner tandwiel achter [17 ipv 20] en nu bevalt het geheel nog beter.
Voorheen gebruikte ik alleen laatste stukje van het Nuvinci versnellings bereik
Nu gebruik ik een groter deel.

Mijn route van 18km is zo uitgekozen dat ik maar één stoplicht heb en vooral grote strepen
[oa. langs treinbaan] kan door sjezen :-)
Ik rij veel langs landjes en deze dagen ziet de fiets er niet uit zoveel modder en derrie is er op
gespat. Even borstel erlangs en... klaar. Met derailleur en zoveel blubber en takjes troep weet
ik nog van mijn vroegere fiets dat daar lelijk gedonder van kwam.

Als ik zonder accu naar het dorp ga, fietst de fiets wel zwaarder dan een andere fiets,
dat komt vast door de nuvinci, maar ook doordat het gewoon een zware fiets is.

Verwijderd

@ Vlassie1980 en roffeltjes

Bedankt voor jullie reacties
De kalkhoff valt dan denk ik af , proefrijden was ik zeker van plan .
Probleem is dat de Merida hier in de buurt nergens staat en alleen geleverd wordt op bestelling .levertijd 12 weken
Bij een FM in de buurt heeft de Pegasus staan en de Hercules edison maar niet in di2 uitvoerig die mijn voorkeur geniet verschil tussen deze is dat de di2 schijfremmen heeft en de andere velgremmen
de di2 heeft ook een ander stuur en lager , indien nodig zal daar wel een verleng bus voor te krijgen zijn .
Di2 schakelt elektrisch en onderbreekt kort de stroom van de motor , en als ik het goed gelezen heb dan
schakelt deze automatisch naar de kleinste versnelling als je stil staat , maar zou je in kunnen stellen
dat deze terugschakelt naar wens bv tweede of derde versnelling .
En wat volgens mij ook een plus is van de Hercules dat de bagagedrager een geheel is met het frame

Gr harry-b

• roffeltjes
Tsja, dan is het simpel, op naar de lokale FM en beide modellen testen!

Ik vind die Hercules best mooi (die felrode is cool!). Een nogal hoge voorkant naar mijn smaak, maar dat is voor jou bepaald geen nadeel. Zo diep zitten is niet echt lekker als je 20 jaar niet hebt gefietst.

De Pegasus kan waarschijnlijk nog hoger worden ingesteld dan de Hercules, maar dat heeft ook wel nadelen ivm stabiliteit (je krijgt minder gewicht op je voorkant). Betreft de Hercules; Op het eerste gezicht denk ik niet dat het heel erg makkelijk is daar een hogere voorbouw op te zetten (het is een A-head systeem en heeft al een hoge voorbouw), maar als het echt moet zijn daar wel oplossingen voor. Maar nogmaals, eigenlijk wil je wel wat gewicht op je voorkant, dat scheelt niet alleen in stuurstabilietiet, maar ook in remgedrag.

Het verschil tussen de Edison DI2 types is schijfremmen vs Magura. Beide gaan meer dan plenty zijn. Ik kan me niet voorstellen dat jij velgen gaat vreten met die Magura's, of dat je in omstandigheden komt dat schijfremmen significant beter zijn dan de Magura's... dan moet je echt goed je best doen. Als je voor de Hercules zou gaan zou ik (bij gelijke levertijd!) gewoon de Magura uitvoering kiezen en die 100,- in je zak steken.

Betreft die bagagedrager, het is vooral een (hele leuke!) optische gimmick. Anders gezegd, het heeft in theorie wel een stijfheids voordeel, maar een goede Racktime/Tubus drager is meer dan genoeg. Sowieso kan je niet zomaar zien of Hercules dat optimaal heeft gedaan. Ik zou er mijn keuze niet van af laten hangen.

Als ik deze fietsen bekijk zouden mijn criteria zijn:

1. Rijgedrag
-Rechtuit stabiliteit
-Stijfheid.
Tip: Ga op een fietspad met rustige snelheid slalommen tussen de scheidingstrepen in het midden. Dan voel je heel snel welke lekkerder stuurt.
2. Levertijd
3. Prijs.

2 en 3 zijn een persoonlijke keuze, ik heb er snel één nodig. Als je kan wachten is je portemonnee spekkoper ;)

[ Voor 54% gewijzigd door roffeltjes op 11-02-2015 13:36 ]

Verwijderd

@ roffeltjes

Heel hartelijk dank voor de waardevolle informatie , ga binnenkort naar de FM .

M.V.G. harry-b

• Opperpanter2
Nieuwe rage? Elektrische (loop)fiets: http://www.rtvdrenthe.nl/...ische-hit-op-social-media

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:39:
Vanavond een e-bike gekocht. Leek me toch wel handig, aangezien ik een zwakke knie heb die in de winter vooral opspeelt en ik in de zomer last heb van hooikoorts/bronchitus achtige klachten fietste ik nauwelijks meer. Ik denk dat een e-bike dan wel een goede zet is :)

Het is dus een Sparta Ion geworden, kwam toevallig op m'n pad. Ik heb het al een paar keer "per ongeluk" gedaan, maar weet iemand hoe je via dit computertje de verlichting aan en uit zet?

[afbeelding]
Ik gooi het even over een iets andere boeg,

Weet iemand waar ik achter het type nummer kan komen? Ik heb diverse manuals gedownload, maar de genoemde displays komen niet overeen met de versie die ik heb. Ik hoop dus via een typenummer een manual te kunnen achterhalen.

Ik zou haast overwegen de boel om te bouwen naar normale fietsverlichting dmv dynamo. Koop ik een e-bike in het belang van m'n gezondheid en portemonee (het gaat gewoon een hoop benzine schelen), heb ik er nog niks aan :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Vlassie1980
Destruction schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:15:
[...]

Weet iemand waar ik achter het type nummer kan komen? Ik heb diverse manuals gedownload, maar de genoemde displays komen niet overeen met de versie die ik heb. Ik hoop dus via een typenummer een manual te kunnen achterhalen.

Ik zou haast overwegen de boel om te bouwen naar normale fietsverlichting dmv dynamo. Koop ik een e-bike in het belang van m'n gezondheid en portemonee (het gaat gewoon een hoop benzine schelen), heb ik er nog niks aan :P
Er zijn zat opzetlampen die je toch kunt gebruiken? Daar hoef je niet moeilijk voor te gaan door een nieuwe dynamo uit de jaren tachtig erop te gaan zetten :P

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, die worden dan weer gejat enzo. Ook niet handig.

Best debiel, ik heb ze al een paar keer perongeluk aan- en uit gezet, maar sinds ik wilde weten hoe ik het gedaan heb zodat ik die methode kan onthouden, krijg ik het niet meer voor elkaar :D

• DHL

DHL

Ze gaan misschien automatisch aan in het donker?

• roffeltjes
Kan je niet even langs een Sparta dealer gaan? Ik denk eerlijk gezegd niet dat er hier veel gebruikers van een oudere Sparta Ion zijn. Onze ION's zijn bijna 6 jaar oud en hebben een modernere display.

In ieder geval kan ik niet aan de hand van die foto ook maar een gok doen welk type dit zou zijn.

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01 15:21
Destruction schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:37:
Best debiel, ik heb ze al een paar keer perongeluk aan- en uit gezet, maar sinds ik wilde weten hoe ik het gedaan heb zodat ik die methode kan onthouden, krijg ik het niet meer voor elkaar :D
Misschien zoals in deze handleiding:
https://www.sparta.nl/fil...en_weergaveopties_NL1.pdf

Dus dat je eerst de ene knop 3/4 secondes moet indrukken zodat je door de menus kan scrollen. Dan op automatisch/handmatig, en misschien dat er nog ergens anders fysieke knoppen zitten.

[ Voor 129% gewijzigd door PaveloW op 12-02-2015 11:21 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Destruction schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:15:
[...]

http://www.google.be/url?...Vqw&bvm=bv.85761416,d.d24

Misschien is je fiets niet compleet? Je zou een paar knoppen moeten hebben los van die display waarvan de bovenste de verlichtingsknop is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• roffeltjes
@Marzman, Pavelow: Jullie geven allebei info over een nieuwere display (volgens mij is er recentelijk een nog nieuwer model uitgekomen).

Sowieso is het menu wat Pavelow weergeeft niet wat Destruction zoekt. In dit menu gaat het namelijk om de display verlichting, niet om de fietsverlichting. Bij de nieuwere ION's zitten er geen knoppen op de display, maar heb je inderdaad een aparte bedieningsunit met daarop een knop voor de verlichting. Bij de oudere ION van destruction werkt het blijkbaar allemaal via de knopjes op de display.

Ik heb nog wel een ideetje... zit er misschien een knopje op de voorlamp?

• DHL

DHL

Oei, is een ouder model... dan was mijn opmerking of ze automatisch aangaan zeker niet van toepassing :)

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Of je goed/verantwoordelijk kan fietsen heeft niet zoveel met leeftijd te maken. Als je je hele leven al fietst, ben nu 65, is een e-bike geen enkel probleem. Ik fiets gem. 1.5 uur per dag. Ik ga af en toe wel snel(>35km/u), als de weg rustig is, en dat vind ik gewoon leuk.

Verwijderd

Ik ben vandaag bij de FM geweest hij heeft de Hercules edison staan ,maar nog niet in Di2 uitvoering deze had hij al voor 4a5 weken geleden besteld .
Fm heeft nageken wanneer die geleverd werd en was nog onbekend .
De edison Di2 met velgremmen heeft de nexus 8 naaf .
De edison Di2 met schijfremmen heeft de Alfine 8 naaf .
Verschil tussen laatste twee uitvoeringen is 100 euro .
Is het dan niet verstandiger om voor de schijfremuitvoering te gaan ?
De voorbouw van de twee di2 uitvoeringen zijn gelijk A- head .
De edison zonder di2 heeft een andere voorbouw .
De premio e8f heeft hij ook staan en heeft ongeveer dezelfde voorbouw als de di2 uitvoeringen .
Nu even afwachten wat de levertijd wordt .
Ik heb ook nog naar Merida gebeld ivm de e-spesso city 408 en de eerste worden in April uitgeleverd en zijn volgens hem al verkocht verder kon hij ook niets mededelen over levertijd . Merida valt definitief af .
Zo wordt het wel lastig om een e-bike te kopen .
Gr harry-b

Verwijderd

Ik zou die 100 neertellen ja :)

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:14:
Ik ben vandaag bij de FM geweest hij heeft de Hercules edison staan ,maar nog niet in Di2 uitvoering deze had hij al voor 4a5 weken geleden besteld .
Fm heeft nageken wanneer die geleverd werd en was nog onbekend .
De edison Di2 met velgremmen heeft de nexus 8 naaf .
De edison Di2 met schijfremmen heeft de Alfine 8 naaf .
Verschil tussen laatste twee uitvoeringen is 100 euro .
Is het dan niet verstandiger om voor de schijfremuitvoering te gaan ?
De voorbouw van de twee di2 uitvoeringen zijn gelijk A- head .
De edison zonder di2 heeft een andere voorbouw .
De premio e8f heeft hij ook staan en heeft ongeveer dezelfde voorbouw als de di2 uitvoeringen .
Nu even afwachten wat de levertijd wordt .
Ik heb ook nog naar Merida gebeld ivm de e-spesso city 408 en de eerste worden in April uitgeleverd en zijn volgens hem al verkocht verder kon hij ook niets mededelen over levertijd . Merida valt definitief af .
Zo wordt het wel lastig om een e-bike te kopen .
Gr harry-b
Ik zou voor schijfremmen gaan, maar dat is persoonlijk

Verwijderd

Het gaat mij niet zo om de schijfremmen maar op deze zit alleen de Alfine naaf is die nou veel beter dan de nexes 8 ?
roffeltjes gaf al aan dat ik in mijn geval geen rekening hoef te houden met de remmen van deze twee .
Het gaat natuurlijk ook over de levertijd , is nog onbekend .
Als die te lang duurt moet op zoek naar een alternatief ,maar welke ?

Gr harry-b

• roffeltjes
Nexus 8 en Alfine zijn technisch identiek.

Er is niks mis met het advies voor schijfremmen (zou ik zelf ook kiezen), maar zoals gezegd, de Magura's zijn prima en ik heb niet direct het gevoel dat je met regen, veel bagage en hoge snelheden door druk verkeer gaat rossen (en ook dan, die Magura's zijn echt heel erg goed). Ik kan ook niet goed inschatten in hoeverre 100 euro erin hakt*.

Dus mijn advies:

1. Kies voor de kortste levertijd.
2. Bij geen verschil kies waar je je het prettigst bij voelt. Als je vooor het beste wil gaan gewoon de schijfremmen pakken, krijg je geen spijt van. Als je het te duur vindt val je je absoluut geen buil aan de Magura's.

* Ik heb al voor een paar honderd euro aan zooi voor mijn E-Bike gekocht voordat hij uberhaupt geleverd is (Zadel, stuur, handvatten etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 13-02-2015 19:38 ]

Verwijderd

Bedankt weer voor jullie reacties .

Ik wil gewoon een kwalitatieve goede e-bike en dan kijk ik niet op 2a300 euro .
In dit geval v.w.b. de edison di2 maakt het dan niet uit welke ik neem .
Bottelnek blijft de levertijd ook i.v.m. vergelijken met de Pegasus en op goed geluk bestellen dat wil ik niet .
Daarom is de Merida al afgevallen .
Hopelijk krijg ik volgende week bericht over de levertijd .

Gr harry-b

Verwijderd

Overigens zag ik vanmiddag bij de FM de Pegasus model 2015 met bosch motor zwart was en toch de active was stond er althans op .
Ik dacht dat grijs active was en zwart performance .

Gr harry-b

• DHL

DHL

Toch leuk als je fietsje positief getest wordt :)
http://www.misterebike.nl...atavus-stream-2015-model/

Verwijderd

Ja dat is zeker leuk , heb je toch een goeie keuze gemaakt .

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:53:
[...]

Ja dat is zeker leuk , heb je toch een goeie keuze gemaakt .
Ik denk, iemand die de stream erg kritisch bekijkt, enkel maar de naaf als 'minder' kan aanduiden.
Maar mij hindert het niet, ik las hier dat dit 10 k kilometers meegaat, dus om de 10 k een nieuwe binnennaaf zou te verwaarlozen zijn.
Ik blijf zo'n beetje zoeken en lezen over ebikes, en ik blijf denken dat deze fiets (zeker als je hem aan de promotieprijs van rond de 1800 euro koopt op vele sites), dit toch 1 van de beste kopen zal zijn voor je centen.
Maar dat is zo met alles, mijn ene zoon heeft een Cannondale die ongeveer 1300 euro catalogus kost, echte wielrenners geven een veelvoud uit.
Vergeleken met zijn vrienden heeft hij een prachtige fiets, tov een prof is het speelgoed... Dus wat is uiteindelijk goed?
Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.