Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.329 views

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:43
@DHL: we zijn het niet heel erg oneens, het is gewoon dat je moet betalen wat je nodig hebt. Betreft de Batavus, lets agree to disagree. Ik ben erg kritisch en ga gewoon niet happy worden met die fiets, juist omdat hij het net niet is (voor mijn doeleinden). Qua prijs: ik reken (helaas) adviesprijzen, dus die Batavus zit ook in de hoge categorie.

@Neo helemaal mee eens. Ik zat gewoon zwaar in mijn maag met die fiets van 2500 euro. Nu ga ik 3500 of meer uitgeven, maar ik ga straks iets hebben waar ik niet van ga balen. (Ben het ook helemaal eens over de remmen^^).

@Pathogen: Trommelremmen op een brommer zijn van een heel ander gewicht dan die van een fiets. Er is ook geen hoogwaardige trommelrem op de markt. Ik verwacht ook geen doorontwikkeling, alles wordt schijfrem.

@Dennis: De marges zijn kleiner dan je denkt, niet voor niets dat al die fietsenzaken over de kop gaan.

But let's go back to the important thing: Me :+

Zoals ik al hoopte (en verwachte) is de eigenaar commercieler en tactischer dan de fietsenmaker. Hij begrijpt dat ik een top klant ben en dat je heel goed moet luisteren. We hebben een eerlijk gesprek gehad en daar kwam uit dat we eerst Koga gaan proberen en anders contact op gaan nemen met een andere leverancier van mijn gading.

Wat ik ga testen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gekvanfietsen.nl//assets/img/product/498/big/981358D1-B200-45C8-816D-06625D4CD5DD.jpg
- Koga E-Xtension (L). We hebben Koga gesproken en we hebben een flink deel van mijn wensen afgetikt.
1. Ik krijg een meer gesloten kettingkast (zie E-Deluxe).
2. Lowriders is mogelijk, eventueel met een Koga vork met vaste kroon.
3. Ahead systeem (Stuurpen) wordt omgebouwd naar de sportiefste stand=> Design spacer en verstelbare stuurpen eruit en gewoon een MTB racy voorbouw!

Waarom dit model?
- Het is een "mixte" frame en dat is sowieso stijver dan een hele lage instap. Naar verluid is deze Koga erg stijf. Ik ga het merken bij het testen.
- Hydraulische Schijfremmen. Zoals Neo zegt is dat gewoonweg het beste.
- ION met een mega accu :9~
- Koga biedt 5 jaar extra garantie op ION, niet op Bosch.

Ik en de eigenaar zijn een fan van ION. Quo ondersteuning is die gewoon de prettigste (voor mij iig). De nieuwe versie is een stuk sterker en hoewel dat geen Bosch sterkte is (maar 40NM) ga ik tov de huidige ION er 60% op vooruit. Dat is gewoon plenty, want ik was met de oude versie ook tevreden. De displays van ION zijn nu ook veranderd en dat zou ook beter moeten zijn.

Ik maak me geen zorgen over de gewichtsverdeling, immers het weegt nog steeds een stuk minder dan volle tassen. Met een goede geo kan gerust 30KG achterop zonder dat het slecht fietst (zie Santos), dus een accu en een motor moet makkelijk kunnen. In dit geval is de Geo in orde (erg fijn dat koga gewoon de Geo opgeeft!)met erg flauwe hoeken (=dus rustig).

Begin volgende week weet ik hoe hij rijdt!

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2015 13:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:51:
@neographikal, DHL

Ik helaas niet. Je betaald een prijs voor een produkt wat het waard is. Niet de besparing die je maakt bij het gebruik van een totaal ander vervoersmiddel...
Zolang het alternatief dermate veel duurder is dat het dubbel en dwars uit kan maakt het weinig uit en kan de fabrikant veel marge maken. In de tijd dat jij je aanschaf uitstelt omdat de prijzen dan wel eens lager zouden kunnen worden heb ik mijn fiets terugverdiend. Als ik een normale middenklasser naar het werk zou rijden had ik nu in nog geen 9 maanden 50% van die fiets terugverdiend. Een klein beetje auto kost 20-30ct de kilometer, reken maar eens uit.

Dat is een financieel rendement waar je verder alleen van kan dromen. Zijn de fietsen daarmee opeens goedkoop? Nee, maar het is dermate veel voordeliger dat het een no-brainer is. Dit heet investeren en zo werken investeringen nou eenmaal ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 13:28 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
roffeltjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:54:
But let's go back to the important thing: Me :+

Zoals ik al hoopte (en verwachte) is de eigenaar commercieler en tactischer dan de fietsenmaker. Hij begrijpt dat ik een top klant ben en dat je heel goed moet luisteren. We hebben een eerlijk gesprek gehad en daar kwam uit dat we eerst Koga gaan proberen en anders contact op gaan nemen met een andere leverancier van mijn gading.

Wat ik ga testen:
[afbeelding]
- Koga E-Xtension (L). We hebben Koga gesproken en we hebben een flink deel van mijn wensen afgetikt.
1. Ik krijg een meer gesloten kettingkast (zie E-Deluxe).
3. Ahead systeem (Stuurpen) wordt omgebouwd naar de sportiefste stand=> Design spacer en verstelbare stuurpen eruit en gewoon een MTB racy voorbouw!

Waarom dit model?
- Het is een "mixte" frame en dat is sowieso stijver dan een hele lage instap. Naar verluid is deze Koga erg stijf. Ik ga het merken bij het testen.
- Hydraulische Schijfremmen. Zoals Neo zegt is dat gewoonweg het beste.
- ION met een mega accu :9~
- Koga biedt 5 jaar extra garantie op ION, niet op Bosch.

Ik en de eigenaar zijn een fan van ION. Quo ondersteuning is die gewoon de prettigste (voor mij iig). De nieuwe versie is een stuk sterker en hoewel dat geen Bosch sterkte is (maar 40NM) ga ik tov de huidige ION er 60% op vooruit. Dat is gewoon plenty, want ik was met de oude versie ook tevreden. De displays van ION zijn nu ook veranderd en dat zou ook beter moeten zijn.

Ik maak me geen zorgen over de gewichtsverdeling, immers het weegt nog steeds een stuk minder dan volle tassen. Met een goede geo kan gerust 30KG achterop zonder dat het slecht fietst (zie Santos), dus een accu en een motor moet makkelijk kunnen. In dit geval is de Geo in orde (erg fijn dat koga gewoon de Geo opgeeft!)met erg flauwe hoeken (=dus rustig).

Begin volgende week weet ik hoe hij rijdt!
Das een nette fiets. Koga was zelfs van plan om dit model als "Lichte" Speed Pedelec uit te gaan brengen met ondersteuning tot 35 km/u. Dit zou dan de E-Xtension S worden. Maar deze is helaas gecancelled en Koga gaat nu ook een model uitbrengen met Performance Speed Bosch en die komt in het voorjaar.

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Even heel selectief quoten, maar dit zinnetje trof me: ik heb onderstaande Gazelle Paris tot e-bike laten ombouwen, al een tijdje wil ik er ook lowriders op laten monteren voor een tocht langs de Donau, maar tot nu toe zegt iedere fietsenmaker dat dat niet kan vanwege de constructie van de voorvork. Als ik het zo bekijk lijkt me dat zelf ook moeilijk, maar zien jullie misschien nog een mogelijkheid?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TTCNEL4B.jpg

• roffeltjes
Je bedoeld de E-Lement? Ja, die staat hoog op mijn lijst, Ik wil toch eerst de E-Xtension proberen, ook al omdat dat (dames)frame net iets anders is wat waarschijnlijk goed gaat zijn voor de stijfheid (hogere aanzetting en dikkkere onderbuis).

• roffeltjes
Walker78 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:46:
[...]

Even heel selectief quoten, maar dit zinnetje trof me: ik heb onderstaande Gazelle Paris tot e-bike laten ombouwen, al een tijdje wil ik er ook lowriders op laten monteren voor een tocht langs de Donau, maar tot nu toe zegt iedere fietsenmaker dat dat niet kan vanwege de constructie van de voorvork. Als ik het zo bekijk lijkt me dat zelf ook moeilijk, maar zien jullie misschien nog een mogelijkheid?
Kortweg: Gelul. Je bent weer eens slachtoffer van de Nederlandse fietsenmakers die geen bal verstand hebben van iets wat buiten huis-tuin-keuken verkeer gaat *zucht*

De beste dragers:

http://www.oldmanmountain...RackPages/FrontRacks.html

=>Ultimate lowrider (eyelet)

Voor installatie moet je helemaal onderin dit document kijken naar "Clamp installation"

http://www.oldmanmountain...UltimateLowRiderInst.html

Deze zijn ook te krijgen bij Nederlandse zaken, maar als je FM dwarsligt kan je hem Tubus aanraden, dat is ook prima spul en dat is zeer zeker goed verkrijgbaar(Europees en hofleverancier van de grote merken).

Tenzij je zelf heel zwaar bent is dat qua draagkracht van je vork geen issue. Je hebt immers maar twee contactpunten op je fiets dus de locatie van het gewicht gaat langs twee wegen naar moeder aarde.

Verder: Gewicht op de voorkant zorgt voor trager sturen, dat is meestal wel prettig!

Tip, neem contact op met :

http://www.m-gineering.nl/
Of
http://www.vakantiefietser.nl/ (hun assortiment en mogelijkheden veel groter dan dat je daar online ziet!)

Die vertellen je direct wat er mogelijk is. Overigens, als zij zeggen dat het NIET kan moet je ervan uitgaan dat ze gelijk hebben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2015 14:04 ]

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:07
Ik kwam deze fiets tegen en hij zal hier ongetwijfeld wel een keertje zijn langsgekomen maar moest toch wel erg lachen omdat ie geen ketting/riem heeft dus bij een lege accu wordt dat dus lopen!
De maximale snelheid bedraagt 25 kilometer per uur en je kunt er ongeveer 45 kilometer mee fietsen voordat je een stopcontact moet zoeken.

De fiets schakelt zelf over naar een andere versnelling bij meer of minder weerstand wat er volgens het bedrijf voor moet zorgen dat het altijd lijkt alsof je over een horizontale ondergrond fietst.
Wel lekker onderhoudsvrij (nou ja bijna dan)

Afbeeldingslocatie: http://www.fhm.nl/upload/content/image/Sharon/Overig/Mando%20Footloose2.jpg

• Walker78
@roffeltjes: zeer bedankt voor je reactie, ik ga er onmiddellijk mee aan de slag. Goed om te horen dat het toch mogelijk is; voordat ik die e-bike had heb ik altijd op een Koga gefietst, met twee (Ortlieb)tassen voor en twee achter, ik vond dat altijd heel prettig, natuurlijk omdat het gewoon praktisch is maar vooral ook vanwege de balans. Nu met die Gazelle merkte ik dat zelfs zonder bagage op de achterdrager het stuur gaat zwabberen zodra je het loslaat, kennelijk het nadeel van laten ombouwen. Ik hoop dat de balans wat beter wordt als ik het gewicht meer naar voren kan verplaatsen. Zeker op langere fietstochten is dat wel zo prettig.

• Vlassie1980
mguzz schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:07:
Ik kwam deze fiets tegen en hij zal hier ongetwijfeld wel een keertje zijn langsgekomen maar moest toch wel erg lachen omdat ie geen ketting/riem heeft dus bij een lege accu wordt dat dus lopen!
De maximale snelheid bedraagt 25 kilometer per uur en je kunt er ongeveer 45 kilometer mee fietsen voordat je een stopcontact moet zoeken.

De fiets schakelt zelf over naar een andere versnelling bij meer of minder weerstand wat er volgens het bedrijf voor moet zorgen dat het altijd lijkt alsof je over een horizontale ondergrond fietst.

[afbeelding]
Ook gezien @ Bikemotion. Geinig maar niet meer dan dat. :+

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:17

vhal

ಠ_ಠ

tussen alle activiteiten hierheb ik de batavus Razer toch omgeswitched naar een Merida 409.

Ik kan weer rustig slapen... :+

Strava

Verwijderd

Welkom bij de club :P Ik krijg regelmatig complimenten voor de fiets, sommigen komen gewoon naast me fietsen en vragen ernaar. Nog nooit met een fiets gehad...

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 17:59 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Hehe, de 409 is wat minder opvallend qua kleuren tov de 410. Al viel het 2015 model wel mee

Strava

• roffeltjes
Goede keuze, daar ga je veel lol aan hebben.

Die Batavus is wellicht ook prima, maar die Geometrie is vooralsnog een raadsel, dus het is wachten op de eerste gebruikers reviews. Die Merida heeft gewoon een top geometrie (lekker rustig) en is mega oversized, dus hardstikke stijf.

Verwijderd

Die Merida is inderdaad zo stijf als een plank, op nat is het met de banden een beetje oppassen maar op droog wegdek hoek je dat ding elke bocht plat in zonder dat 'ie een krimp geeft. Fijnste fiets die ik ooit heb gehad, fijner nog dan m'n tourfiets waar ik ook regelmatig hard een berg mee afknal in de vakanties. Op de Merida zou ik meer vertrouwen hebben :)

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
mguzz schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:07:

[afbeelding]
Mooi en modern uitziende e-bike!

Korte update over mijn Batavus Stream die ik ondertussen drie maanden heb:

Nog steeds helemaal top!
Heb tot nu toe nog geen problemen gehad.
Wat ik wel merk is dat bij veel tegenwind én kou, de accu echt veel sneller leeg gaat.
Maar goed, dit is normaal voor zo ver ik weet.

Al met al geen spijt gehad van de aankoop! :)

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Jullie gebruiken de fiets echt wel waarvoor hij gemaakt is he... Totaal geen vergelijk met mijn zomerse ontspannende toerritjes :) ik lijk wel een bejaarde als ik hier meelees...

Hoeveel km doe je dan met de batterij van de Stream?

[ Voor 13% gewijzigd door DHL op 27-01-2015 18:26 ]

Verwijderd

Voor mij is het gewoon een kilometervreter waarop ik - wanneer het een beetje weer is - op doordeweekse dagen tussen de 34 en 55 kilometer op rij. Daarnaast de nodige ritjes in het weekend (vrienden, stad in, ouders, etc meeste ±10km enkele reis) dus de kilometerstand loopt aardig op inmiddels. Alleen mag het weer onderhand wel weer eens wat meer meewerken..

• Vlassie1980
DHL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:25:
Jullie gebruiken de fiets echt wel waarvoor hij gemaakt is he... Totaal geen vergelijk met mijn zomerse ontspannende toerritjes :) ik lijk wel een bejaarde als ik hier meelees...

Hoeveel km doe je dan met de batterij van de Stream?
Fiets wordt hier ook aardig afgestampt, 8000 à 9000 km per jaar woon-werkverkeer hakt er aardig in en de onderhoudskosten vallen me nog alleszins mee. Deze week onderhoudsbeurtje laten doen, nieuwe banden, ketting en race cassette. Wou ik vorige week al laten doen maar toen ging het ff anders dan gepland.

Vergeleken met een auto zijn de kosten peanuts, vorige maand alleen een APK laten doen en de jaarlijkse beurt van mijn Avensis achterwege gelaten omdat ik zo weinig km had gedraaid. Scheelt een slok op een borrel :)

@Neographikal: het begint al wat lichter te worden 's avonds als ik naar huis trap dus het mooie weer komt er weer aan. Ben het wel beu dat rijden in het donker.

• roffeltjes
Voor ons zijn de electrische fietsen het transportmiddel waar alles mee gedaan wordt.

Boodschappen, Fietskar, Bagagekarren, Voor en/of achterzitjes, volle bepakking (dus ook fietskar+volle bepakking^^). Tot +/- 75km is de fiets de eerste keuze tenzij het echt rotweer is anders is het behelpen met het OV.

Mijn oude Santos travelmaster staat te verstofffen, hij fiets echt verukkelijk, maar het gemak van de E--Bike is gewoon te groot. Misschien dat ik hem ooit een upgrade geef. Het is dat ik zo graag op een racefiets zit, anders had ik geen andere fiets meer gehad.

Ik wordt trouwens wel heel erg happpy van mensen als Neo en Vlas. Ik ben echt geen milieu-militant, maar zoveel blik als dat er nu op de weg is is gewoon te gek voor woorden. De helft van mijn collega's bezit twee auto's en geven aan echt niet er één te kunnen missen. Ze wonen 10-15 km van het werk... waanzin.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2015 19:52 ]

• DHL

DHL

Op dat gebied is er een opmerkelijk verschil tussen Belgie en Nederland. Jullie krijgen een mooi voordeel om met de fiets te gaan werken. Hier ook, maar een stuk minder. Anderzijds is autorijden hier een pak goedkoper. Resultaat is dat ieder gezin doorgaans 2 auto's heeft. Vooral omdat men de auto fiscaal aantrekkelijk gemaakt heeft als onderdeel van het loon voor velen. Wat ik niet goed begrijp... iedereen weet dat het slecht gaat met milieu en dat de files dagelijks enorm veel geld kosten.
Belgie kan een voorbeeld nemen aan Nederland als het op verplaatsingen per fiets aankomt. Op alle vlakken, zeker qua infrastructuur...
Als ik hier hoor zeggen 8 a 9000 km per jaar, da's net het aantal kilometers waarvoor mijn vrouw een monovolume diesel heeft. Voor mezelf ook een grote monovolume voor de enkele keren dat ik eens buitenkom. (en nee, we zijn geen groot gezin:) ) In feite irreeel in deze tijden... Van zodra elektrisch rijden goedkoper wordt zal ik daar in investeren. Ik denk dat we hier zowel voor auto's als voor ebikes het laatste nog niet gezien hebben. Eenmaal men goedkopere batterijen met grotere capaciteiten kan produceren zijn we vertrokken.

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:50:
Voor ons zijn de electrische fietsen het transportmiddel waar alles mee gedaan wordt.

Boodschappen, Fietskar, Bagagekarren, Voor en/of achterzitjes, volle bepakking (dus ook fietskar+volle bepakking^^). Tot +/- 75km is de fiets de eerste keuze tenzij het echt rotweer is anders is het behelpen met het OV.

Mijn oude Santos travelmaster staat te verstofffen, hij fiets echt verukkelijk, maar het gemak van de E--Bike is gewoon te groot. Misschien dat ik hem ooit een upgrade geef. Het is dat ik zo graag op een racefiets zit, anders had ik geen andere fiets meer gehad.

Ik wordt trouwens wel heel erg happpy van mensen als Neo en Vlas. Ik ben echt geen milieu-militant, maar zoveel blik als dat er nu op de weg is is gewoon te gek voor woorden. De helft van mijn collega's bezit twee auto's en geven aan echt niet er één te kunnen missen. Ze wonen 10-15 km van het werk... waanzin.
Ja, het is echt bizar. Soms heb je zelfs 3 of 4 auto's per gezin. Wij doen het er gewoon met 1 en de meeste werkdagen pak ik gewoon de fiets. Ik doe dit sinds 2,5 jaar en zou het niet anders meer willen.
Vind het heerlijk om met de fiets naar het werk te gaan, alleen bij erg slecht weer pak ik de auto.
Vroeger had ik nogal eens last van migraine op het werk waardoor ik mezelf soms ziek moest melden. Sinds ik op de fiets kom gaat dit veel beter, doe hiernaast ook geen enkele vorm van sport dus dat komt ook mooi uit ondanks dat je het niet echt sport kunt noemen. Vind het wel zo fijn om onbezweet aan te komen :)

• DHL

DHL

Wij kunnen niet anders dan 2 auto's te hebben. Jammer, want zou veel centjes verschil uitmaken als je er ene minder hebt. Mijn vrouw heeft ene nodig om te gaan werken, boodschappen te doen, de kinderen naar school te doen,... Ikzelf ben al jaren ziek en moet heel veel bij de dokters. En dan moet het nog een comfortabele auto zijn omdat ik snel vermoeid ben. En die kosten veel geld, heb vorig jaar een nieuwe gekocht en zat aan 50 k. Da's geld dat je anders kan sparen he... En ik wil enkel nog veilige auto's in huis omdat we anderhalf jaar geleden een heel zwaar ongeluk hadden. Mocht ik toen met een kleine auto gereden hebben was ons gezin zeker en vast dood. Een tractor die hier op de berg zonder remmen viel, geladen met een volle kar water en tegen 80 per uur op ons ingereden... Tot stilstand gekomen bovenop de 2 wagens die voor mij stonden. Als interesse, google eens ongeval tractor geraardsbergen... foto's staan nog online, was ook op de nationale tv hier. Gevolg is wel dat mijn zoontje nog altijd aan het revalideren is en ik schrik gekregen heb in het verkeer...

• roffeltjes
Ik kan het natuurlijk niet inschatten, maar er is veel meer mogelijk dan je denkt. wij werken ook allebei, hebben kinderen, doen boodschappen. Uiteraard, als je fysiek beperkt bents is het lastiger, maar twee auto's is gewoon veel.

OV, carpoolen, samen naar het werk, fiets met zitjes pakken, het zijn zo van die opties.

Ik gelooof niet zo in "het kan niet anders". Of het practisch is natuurlijk een heel andere vraag en die kan alleen jijzelf beanwtoorden.

• DHL

DHL

Fysiek laat niet toe om het met de fiets te doen, openbaar vervoer is hier niet. enige optie zou zijn de taxi gaan gebruiken om me bvb naar het station te laten brengen. Maar blijft er ook de factor dat het leuk is dat je weet dat je ten alle tijde het huis uit kunt. ik doe het wel nooit, maar de gedachte alleen al...
(werken kan ik ook niet meer sinds 2008, ben invalide verklaard)
Wat wel is, de elektrische fiets is voor mensen als ik een godsgeschenk. Een hometrainer is oersaai. Een elektrische fiets geeft me de mogelijkheid toch iets of wat te bewegen.
1 Ding vind ik raar bij het commerciele aspect van die fietsen. Namelijk men maakt die fietsen momenteel voor gezonde mensen die nog kracht hebben. Terwijl de eerste doelgroep, bejaarden en zieken, ook erg groot is. Men zou voor die mensen ook de ideale fiets moeten samenstellen want die bestaat gewoon nog niet. Is een beetje een gat in de markt.
Als invalide of bejaarde moet je kiezen tussen een fiets met enkel rotatiesensor en dan die met pedaalkrachtsensor. Bij pedaalkrachtsensor moet je altijd kracht zetten, bij de andere kan je freewheelen. Nadeel van rotatiesensor is dat die vooruit schieten, dat je een volle toer moet trappen vooraleer er ondersteuning is (zelfs zo'n hendeltje doet niet erg veel).
Ideale fiets zou zijn de specs van mijn Stream (in het algemeen want zo zijn er veel modellen die hier op trekken) maar met regelbare trapkrachtsensor of uitschakelbare krachtsensor... Zoiets bestaat niet of je moet zelf een fiets gaan bouwen.
Hier laten ze een mooie kans liggen, vind ik persoonlijk. Men zou er zelfs publiciteit rond kunnen maken dat dit een fiets is die op ouderen is afgesteld.

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:50:
Idealiseer me niet al te veel, ik heb in mijn eentje al 2 auto's :P Cabrio voor de leuke zomeravonden en vakanties, Aygo voor de overige kilometers en de wintermaanden. Maar als ik kijk wat de Aygo eerst draaide en wat ik tegenwoordig rij.. Eerder woonde ik buiten Arnhem en reed ik 20-25dkm per jaar, daarna verhuisde ik en werd het een 16dkm, de teller staat dit jaar op nog geen 8dkm met nog 2 maanden te gaan en dan heb ik niet het volledige jaar de fiets tot m'n beschikking gehad.

Zelfs met een Aygo merk ik het aan de maandlasten, ik doe tegenwoordig 2-3x zo lang met een tank benzine. Zonder een hippy te zijn is het wel grappig wat een setje zonnepanelen en die fiets voor gaat slaan in je CO2 footprint, die paar kwh die de Merida opslurpt zijn dus ook duurzaam opgewekt. Okay die cabrio helpt dan weer niet echt mee, maar die draait normaal niet veel km's. :) Effectief scheelt de combinatie me honderden euro's per maand :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 11:37 ]

• roffeltjes
Een auto die in de garage staat staat niet in de rij op de weg :)

• DHL

DHL

Hoe bedoel ja met honderden euro's per maand besparing? Dat wil ik ook wel :) Alleen vind ik de juiste methode niet...

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01 13:45
Ik post niet veel in het topic, maar moet zeggen dat ik een hoop van de verhalen lees. Hier een update van mijn fiets.

Deze week mijn fiets terug gekregen nadat deze twee weken bij de fietsenmaker heeft gestaan. De fiets had ik er heen gebracht voor onderhoud. Ook viel het mij op dat er erg veel zand tegen het frame aanslaat, wat rechtstreeks naar beneden richting de Bosch-motor loopt. Dit leek mij niet goed voor de motor, omdat het via kieren nog vrij makkelijk binnen de plastic kap terecht komt. De fiets liep verder prima, alleen leken de remblokken wat versleten.

Na een dag belde de fietsenmaker: ze hadden een testrit gemaakt na alle werkzaamheden en de motor maakte erg veel lawaai en was al 2 keer uitgevallen. Dus de motor moest richting Bosch voor reparatie.
In de tussentijd kreeg ik gelukkig wel een elektrische leenfiets, dus dat was goed geregeld! Ik gebruik de fiets namelijk voor woon-werk (30km per dag).

Nu de fiets terug, en het viel allemaal onder garantie. De FM kon mij niet vertellen waarom de motor stuk ging... Ze hebben nu ook een spatlap gemaakt die de boschmotor wat meer afschermt. Ik zal vanavond eens kijken hoe goed dat werkt, en eventueel zelf nog wat gaan afplakken met tape oid.

Ik fiets namelijk in alle weertypes, en zeker in de winter zorgt dit voor een gore fiets :)

Info: het gaat om een Cube Town Hybrid, nu 4000km mee gereden. Ik heb de fiets sinds begin 2014.

• roffeltjes
Kijk, dat moet je koesteren, een fietsenmaker die service biedt. Dan maar wat duurder!

Altijd jammer dat de FM geen idee heeft wat er nu echt mis was, maar er is een goede kans dat Bosch uberhaupt niet veel verder is gekomen dan het ding aan en uitzetten. Klacht terecht, hoppa binnenwerk vervangen. Test: Ja, klacht verholpen. Terug met dat ding. Of wie weet heb ze gewoon een andere gereviseerde motor erin gedrukt en gaat je oude motor op de "todo"stapel ;)

Dus hoe dat ding nou precies stuk is gegaan zal ongetwijfeld in de brede, nietszeggende categorie "Slijtage" zitten. Oftwel: je gok weer, zand, kilometrage, is ongetwijfeld correct(laat me gokken, 99% op turbo!)^^. 30 km per dag is ook niet wat de doorsnee gebruiker ermee aflegt, dus Bosch gelooft het allemaal verder ook wel (voor dit specifieke geval). 4k is natuurlijk wel veel te vroeg voor zo'n onderdeel.

Het gros van mijn collega's stapt zelden op een fiets en komt niet verder dan de supermarkt. En van de E-Bike bezitters is vooralsnog het merendeel gepensioneerd. Dat is wel flink aan het verschuiven, dus ik heb goede hoop dat Bosch e.d. meer aan de betrouwbaarheid gaan werken, want uiteindelijk gaan mensen zoals jij en ik in hun marges hakken.

Wij zitten op 5 echte calamiteiten (dus onderdeel aan gort) in 5 jaar, verdeeld over twee fietsen. Dus zeg dat we zon 20k afleggen voordat er iets cruciaals vervangen moet worden. Dat is dan buiten de displays en kleinere storingen (draadbreuk, sensor die losloopt e.d.). Aan de andere kant zijn onze Nexus 8 naven nog niet vervangen, dus we doen er dubbel zolang mee dan de algemene verwachtingen.

Ik weet wel dat onze monteur de hele zaak bij elkaar riep toen mijn vrouw binnen twee maanden voor haar eerste 1500k servicebeurt kwam. Niemand fietste toch zoveel in een korte tijd? |:(

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 28-01-2015 13:30 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:18
DHL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:43:
Op dat gebied is er een opmerkelijk verschil tussen Belgie en Nederland. Jullie krijgen een mooi voordeel om met de fiets te gaan werken. Hier ook, maar een stuk minder. Anderzijds is autorijden hier een pak goedkoper. Resultaat is dat ieder gezin doorgaans 2 auto's heeft. Vooral omdat men de auto fiscaal aantrekkelijk gemaakt heeft als onderdeel van het loon voor velen. Wat ik niet goed begrijp... iedereen weet dat het slecht gaat met milieu en dat de files dagelijks enorm veel geld kosten.
Belgie kan een voorbeeld nemen aan Nederland als het op verplaatsingen per fiets aankomt. Op alle vlakken, zeker qua infrastructuur...
Als ik hier hoor zeggen 8 a 9000 km per jaar, da's net het aantal kilometers waarvoor mijn vrouw een monovolume diesel heeft. Voor mezelf ook een grote monovolume voor de enkele keren dat ik eens buitenkom. (en nee, we zijn geen groot gezin:) ) In feite irreeel in deze tijden... Van zodra elektrisch rijden goedkoper wordt zal ik daar in investeren. Ik denk dat we hier zowel voor auto's als voor ebikes het laatste nog niet gezien hebben. Eenmaal men goedkopere batterijen met grotere capaciteiten kan produceren zijn we vertrokken.
Verkijk je niet aan die voordelen. Ik heb een niet-elektrische fiets welke uiteindelijk € 2379,- kostte. Mijn werkgever heeft vorig jaar € 400,- aan nettovergoeding uitgekeerd volgens ons toenmalig fietsenplan, wat ook meteen de maximumvergoeding was. Maar, ik kan bijvoorbeeld geen gebruik maken van reiskostenvergoeding welke in het geval van met eigen auto rijden op ongeveer 750 euro uit zou komen. De voordelen van een leaseauto zijn ook in Nederland nog hoger. Ik maak woon-werk ongeveer 4500km per jaar. Daarnaast nog veel andere ritjes. In totaal fiets ik ook rond de 8000 km per jaar.
DHL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:25:
Fysiek laat niet toe om het met de fiets te doen, openbaar vervoer is hier niet. enige optie zou zijn de taxi gaan gebruiken om me bvb naar het station te laten brengen. Maar blijft er ook de factor dat het leuk is dat je weet dat je ten alle tijde het huis uit kunt. ik doe het wel nooit, maar de gedachte alleen al...
(werken kan ik ook niet meer sinds 2008, ben invalide verklaard)
Wat wel is, de elektrische fiets is voor mensen als ik een godsgeschenk. Een hometrainer is oersaai. Een elektrische fiets geeft me de mogelijkheid toch iets of wat te bewegen.
1 Ding vind ik raar bij het commerciele aspect van die fietsen. Namelijk men maakt die fietsen momenteel voor gezonde mensen die nog kracht hebben. Terwijl de eerste doelgroep, bejaarden en zieken, ook erg groot is. Men zou voor die mensen ook de ideale fiets moeten samenstellen want die bestaat gewoon nog niet. Is een beetje een gat in de markt.
Als invalide of bejaarde moet je kiezen tussen een fiets met enkel rotatiesensor en dan die met pedaalkrachtsensor. Bij pedaalkrachtsensor moet je altijd kracht zetten, bij de andere kan je freewheelen. Nadeel van rotatiesensor is dat die vooruit schieten, dat je een volle toer moet trappen vooraleer er ondersteuning is (zelfs zo'n hendeltje doet niet erg veel).
Ideale fiets zou zijn de specs van mijn Stream (in het algemeen want zo zijn er veel modellen die hier op trekken) maar met regelbare trapkrachtsensor of uitschakelbare krachtsensor... Zoiets bestaat niet of je moet zelf een fiets gaan bouwen.
Hier laten ze een mooie kans liggen, vind ik persoonlijk. Men zou er zelfs publiciteit rond kunnen maken dat dit een fiets is die op ouderen is afgesteld.
Toen ik vorig jaar op zoek was naar een nieuwe fiets viel mij juist op dat praktisch alles op comfort en plezierritjes is gericht. Perceptie is alles, maar ik zocht een technisch hoogstaande fiets welke ook meteen tegen een stootje kan. Bij mij hoef je niet aan te komen met trapondersteuning (ja, ik weet welk topic dit is ;)) en/of geveerde voorvorken. Zo nu en dan wordt ik wind-in ingehaald door mensen op een e-bike en dan zijn dat bijvoorbeeld mensen 50+ welke met ogenschijnlijk gemak voorbij komen.

Verwijderd

DHL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:14:
Hoe bedoel ja met honderden euro's per maand besparing? Dat wil ik ook wel :) Alleen vind ik de juiste methode niet...
De zonnepanelen icm de elektrische fiets scheelt me echt zo 200-300 euro per maand aan kosten die een ander wel zou maken als hij ze niet had :)

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-12-2025
Bij een elektrische fiets is dat nog wel anders, omdat de aankoopprijs van een wagen hoger ligt dan die van een elektrische fiets. Dat begint dus van dag 1 meteen rendabel te zijn.

Zonnepannelen is een extra investering die iemand anders niet maakt. Dus moet je eerst je kostprijs er nog uit halen voordat het echt rendabel is.

200 à 300 euro lijkt me dus (vooralsnog) nogal optimistisch.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
200 a 300 euro kan toch makkelijk? een auto heeft aan afschrijving soms dat bedrag al per maand.
en anders haal je dat makkelijk door alle brandstof die je bespaart.
je moet wel een eindje van je werk wonen natuurlijk.

• Opperpanter2
Het fietsenplan bestaat echter niet meer, dus dat voordeel heb je niet meer.
Tenzij je geluk hebt en je werkgever ruimte heeft binnen de werk-kosten-regeling.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33

Metro2002

Memento mori

@Pathogen: Trommelremmen op een brommer zijn van een heel ander gewicht dan die van een fiets. Er is ook geen hoogwaardige trommelrem op de markt. Ik verwacht ook geen doorontwikkeling, alles wordt schijfrem.
roffeltjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:12:
[...]

Zo ook over de remmen. Je kan wel roepen dat het onzin is, maar wij zitten met 150 kg met 27 kmpu op de fiets. Dan kom je gewoon uit bij hydraulische remmen (velg of schijf). Die zitten alleen op fietsen van 2000 euro. Ja, dikke marges, maar zo is het nou eenmaal. De budget merken bieden het uberhaupt niet.
Wat een onzin :X sorry hoor, velgremmen met kabels zijn minstens net zo betrouwbaar en ook trommelremmen van bv sturmey archer zijn prima remmen die bv veel op velomobielen worden toegepast. (en die remmen HARD, ook bij snelheden van ruim boven de 35km/u )

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 29-01-2015 10:39 ]

• GH45T
Velomobiel heeft kleinere wielen = sneller draaiende as = meer rempotentieel bij een trommelrem.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GH45T schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:47:
Velomobiel heeft kleinere wielen = sneller draaiende as = meer rempotentieel bij een trommelrem.
Dus is een fiets die harder gaat is beter af met een trommelrem.? O-)

• Vlassie1980
Gewoon een opvouwbare 45km fiets uitrusten met trommelremmen :)

• GH45T
Metro2002 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:07:
[...]

Dus is een fiets die harder gaat is beter af met een trommelrem.? O-)
Nee, als een as meer omwentelingen maakt bij dezelfde snelheid doordat de wielen kleiner zijn en je remt op de as en niet op de velg (blokjesremmen) dan heb je meer rempotentieel. Dus bij een fiets met kleinere wielen voldoen trommelremmen eerder dan op een fiets met grote wielen.

Op mijn normale fiets zitten Magura firmtech hydraulische velgremmen en op mijn mountainbike Shimano hydraulische schijfremmen. Op mijn oude fiets zitten trommelremmen (al weet ik het type zo even niet). Beide hydraulische remmen hebben véél meer remvermogen dan welke trommelrem dan ook.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GH45T schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:31:
[...]

Nee, als een as meer omwentelingen maakt bij dezelfde snelheid doordat de wielen kleiner zijn en je remt op de as en niet op de velg (blokjesremmen) dan heb je meer rempotentieel. Dus bij een fiets met kleinere wielen voldoen trommelremmen eerder dan op een fiets met grote wielen.

Op mijn normale fiets zitten Magura firmtech hydraulische velgremmen en op mijn mountainbike Shimano hydraulische schijfremmen. Op mijn oude fiets zitten trommelremmen (al weet ik het type zo even niet). Beide hydraulische remmen hebben véél meer remvermogen dan welke trommelrem dan ook.
Ik heb vbrakes met kabels en als ik daar met 30km/u mee rem dan kan ik de wielen laten blokkeren zo hard remmen die dus daar heb je niet perse hydraulische remmen voor nodig.

Tip: Kijk eens naar jagwire remkabels. Amper rek, remt als een jekko en amper duurder dan reguliere remkabels. En investeer in fatsoenlijke remblokjes. Niet alleen gaan die véél langer mee, ze remmen ook veel harder, ook met regen ed nooit gezeik.

• roffeltjes
Metro2002 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:39:
Wat een onzin :X sorry hoor, velgremmen met kabels zijn minstens net zo betrouwbaar en ook trommelremmen van bv sturmey archer zijn prima remmen die bv veel op velomobielen worden toegepast. (en die remmen HARD, ook bij snelheden van ruim boven de 35km/u )
Ja hoor, Sturmey Archer trommelremmen remmen net zo hard als een hydraulsiche rem. 8)7

Al die gebruikers en reviews, ach joh, allemaal onzin. Gelukkig is Metro er om dat even weg te blazen omdat velomobielen wel tromelremmen gebruiken. Metro, ik zal het nog erger maken, Tandems gebruiken vaak ook diezelfde geweldige trommelremmen.

Maar in tegenstelling tot wat jij denkt is dat niet omdat nou zo hard remt, dat heeft te maken dat deze remmen veel minder last hebben van faden bij hitte. Een tandem en velomobiel zijn zwaar en hitte is een issue. Dit is ook een reden waarom een schijfrem minimaal 16cm moet zijn (liever 18cm!), ding wordt anders veel te heet.

Verder zal een velomobiel altijd hard remmen met dezelfde remmen tov bijvoorbeeld een tandem, het zwaartepunt ligt veel beter en je kan hem gewoon dichtrammen zonder dat je voertuig gaat zwiepen.

Hier is een leuk filmpje over die geweldige trommelremmen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9V3FZLgXVt0]

Dan over je V brakes. Ik zal je een geheimpje vertellen... je wielen blokkeren is nou net niet wat je wil in een goede rem. Anders kan je ook gewoon een stok tussen je spaken rammen. Een goede rem is volledig doseerbaar en dat is waar een hydraulische rem in uitblinkt omdat je totaal geen kabel rek hebt.

En ja, er zijn hele goede mechanische schijfremmen op de markt. Ja, Jagwire zijn fijne kabels, laten we er meteen Nokon buiten kabels aan vast hangen voor de hoge efficentie. Kan jij me even vertellen welke stads fietsen die top remmen van bijvoorbeeld Hope hebben?

Excuses dat ik zo fel reageer, maar dat je zo stellig beweert dat dit allemaal onzin is terwijl er echt een karrevracht aan bewijs en ervaringen is dat hydraulisch veel beter is is gewoon maf.

Uit eigen ervaring: Ik kan prima overweg met mechanische velgremmen op zowel een wedstrijd race als mountainbikes, daanaast ben ik met een volbeladen Santos en mechanische V-Brakes de Alpen en Jura doorgekachelt. dus ik denk dat ik wel enigzins ervaring heb met mechanische fietsremmen op hoge snelheid.

Op mijn wedstrijdfiets geloof ik het allemaal wel, op mijn mountainbike was ik blij dat ik hydraulische schijfremmen kreeg, maar was het niet een must.... en op de Santos was het eerste wat ik na thuiskomst deed er Magura HS33 remmen op laten zetten.

En weet je wat het is... mijn ervaringen worden vrijwel unaniem gestaafd door miljoenen anderen fietsers. Ik ben daarom behoorlijk overtuigd dat het behoorlijk hout snijdt.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 29-01-2015 15:05 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:45:
[...]

Ja hoor, Sturmey Archer trommelremmen remmen net zo hard als een hydraulsiche rem. 8)7

Al die gebruikers en reviews, ach joh, allemaal onzin. Gelukkig is Metro er om dat even weg te blazen omdat velomobielen wel tromelremmen gebruiken. Metro, ik zal het nog erger maken, Tandems gebruiken vaak ook diezelfde geweldige trommelremmen.

Maar in tegenstelling tot wat jij denkt is dat niet omdat nou zo hard remt, dat heeft te maken dat deze remmen veel minder last hebben van faden bij hitte. Een tandem en velomobiel zijn zwaar en hitte is een issue. Dit is ook een reden waarom een schijfrem minimaal 16cm moet zijn (liever 18cm!), ding wordt anders veel te heet.
Je weet dat trommelremmen dé remmen zijn die last hebben van warmteontwikkeling en faden? Ze worden vooral toepast omdat ze nagenoeg onderhoudsvrij zijn en je door het grote hefboomeffect veel kracht kan zetten met weinig inspanning en dus in verhouding hard kan remmen. Natuurlijk, hydraulische schijfremmen remmen nog beter en hydraulische vbrakes zijn beter doseerbaar maar dat zegt niet dat reguliere vbrakes met goede remkabels NIET goed remmen.
Verder zal een velomobiel altijd hard remmen met dezelfde remmen tov bijvoorbeeld een tandem, het zwaartepunt ligt veel beter en je kan hem gewoon dichtrammen zonder dat je voertuig gaat zwiepen.

Hier is een leuk filmpje over die geweldige trommelremmen.

[video]
Slecht voorbeeld, er wordt geen woord gerept over de snelheid, er wordt geen vergelijking gemaakt met andere remmen én het gaat over rollerbrakes, toch echt anders dan trommelremmen.
Dan over je V brakes. Ik zal je een geheimpje vertellen... je wielen blokkeren is nou net niet wat je wil in een goede rem. Anders kan je ook gewoon een stok tussen je spaken rammen. Een goede rem is volledig doseerbaar en dat is waar een hydraulische rem in uitblinkt omdat je totaal geen kabel rek hebt.
Hydraulische remmen zijn inderdaad beter doseerbaar maar vergelijk het met goede kabels zoals jagwires en de verschillen zijn echt niet meer zo groot als jij denkt. En als je zegt dat remmen slecht zijn als ze je wielen blokkeren dan kan je alle hydraulische remmen ook wel afschrijven want die kunnen dat ook allemaal heel goed.
Excuses dat ik zo fel reageer, maar dat je zo stellig beweert dat dit allemaal onzin is terwijl er echt een karrevracht aan bewijs en ervaringen is dat hydraulisch veel beter is is gewoon maf.
Mijn stelling ging om je opmerking dat je bij een snelheid van 'maar liefst' 27km/u niet ontkomt aan hydraulische remmen, daar blijf ik bij: complete onzin. Ik heb niet gezegd dat er geen verschil in remmen is.

• roffeltjes
Metro2002 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:20:
Je weet dat trommelremmen dé remmen zijn die last hebben van warmteontwikkeling en faden? Ze worden vooral toepast omdat ze nagenoeg onderhoudsvrij zijn en je door het grote hefboomeffect veel kracht kan zetten met weinig inspanning
Je gebruikt een trommelrem op een tandem om de snelheid bij een afdaling in de perken te houden. Een velgrem laat de band gewoon knallen door de hitte(komt door het enorme gewicht).
Slecht voorbeeld, er wordt geen woord gerept over de snelheid, er wordt geen vergelijking gemaakt met andere remmen én het gaat over rollerbrakes, toch echt anders dan trommelremmen.
Dat is een Ebike met 27kmpu. En rollerbrakes is het enige model trommelrem dat op de markt is voor stadsfietsen, dus wat je roept over trommelrem is onzinnig.
Hydraulische remmen zijn inderdaad beter doseerbaar maar vergelijk het met goede kabels zoals jagwires en de verschillen zijn echt niet meer zo groot als jij denkt. En als je zegt dat remmen slecht zijn als ze je wielen blokkeren dan kan je alle hydraulische remmen ook wel afschrijven want die kunnen dat ook allemaal heel goed.
Neem alsjeblieft even aan dat ik al die mooie spullen heb en intensief gebruik. Nee, Jagwires zijn niet beter dan de Shimano en Campagnolo kabels (ook niet slechter). Nadeel van Jagwire is dat de goedkopere setjes niet zo fijn zijn. Shimano is (zoals gewoonlijk)de gouden standaard in kwaliteit en uniformiteit. En dat zeg ik als Campagnolo man.

Een top kabel+rem is gewoon nooit zo fijn als een Hydraulische rem van dezelfde prijsklasse (dat geef jezelf ook toe). Het zou allemaal nog een discussie waard zijn als er uberhaupt goede mechanische V-brakes op stadsfietsen zitten, maar dat is niet zo, dus dit is gewoon een onzin-discussie aan het worden.

Betreft blokkeren, lees je eerdere zin: Met een Hydraulische rem kan je heel goed doseren, dus remmen voordat je blokkeert.
Mijn stelling ging om je opmerking dat je bij een snelheid van 'maar liefst' 27km/u niet ontkomt aan hydraulische remmen, daar blijf ik bij: complete onzin. Ik heb niet gezegd dat er geen verschil in remmen is.
En ik zeg nogmaals dat het absoluut geen onzin is. Als jij nou even heel snel verteld welke top mechanische remmen je kan vinden op de huidige e-bikes van Gazelle en Batavus hebben we een leuke discussie. Verder kan ik je ook vertellen dat ik op een racefiets een stuk minder weeg dan met een 25kg zware E-Bike met twee kinderen erop. Het zal je verbazen, maar dat scheelt nogal op je remweg.

Dus de stelling dat je op een E-bike een stel hydraulische velgremmen of goede schijfremmen wil staat als een huis. Je mag het er niet mee eens zijn, maar ik raad je aan toch eens wat gebruikerservaringen te lezen en je af te vragen waarom iedereen unaniem het met je oneens is. De kans is dat wij niet zo gek zijn, maar dat we een hele goede reden hebben om dit te willen.

Laten we vooral goede informatie geven en niet met allemaal "what if" scenarios komen die nergens op slaan. Ja een stel top mechanische remmen zouden eventueel ook voldoen. Helaas zijn ze niet te vinden op een stadsfiets dus is het beste advies: Magura of Shimano (of ander goede kwaliteitsmerk) schijfremmen.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 29-01-2015 17:53 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:00:
[...]

....dus is het beste advies: Magura of Shimano schijfremmen.
Komt ie nu mee, heeft die Merida Tektro budgetdingen :+ ;)
Nee, zonder gekheid, die dingen gaan er wel tzt af en worden vervangen voor een Shimano variant. Het valt mij overigens wel mee wat die dingen kosten. Voor 100€ heb je wel een set voor en achter en het monteren lijkt ook niet bepaald rocketscience te zijn.

Strava

• Vlassie1980
vhal schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:31:
[...]

Nee, zonder gekheid, die dingen gaan er wel tzt af en worden vervangen voor een Shimano variant. Het valt mij overigens wel mee wat die dingen kosten. Voor 100€ heb je wel een set voor en achter en het monteren lijkt ook niet bepaald rocketscience te zijn.
Die schijfremmen hebben in ieder geval een partij stopping power waar je eng van wordt. Enige nadeel dat ik aan die schijfremmen heb ondervonden is dat ze bij nat weer een takke-herrie maken als je hard remt. En ze lopen bij vochtig weer ook een klein beetje aan. Maar ik heb echt heel veel vertrouwen erin _/-\o_

• roffeltjes
Ja, ik was te scherp, Tektro/Avid schijfremmen zijn ook prima :)

Alles beter dan een rollerbreak ;)

• DHL

DHL

GH45T schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:26:
[...]

Toen ik vorig jaar op zoek was naar een nieuwe fiets viel mij juist op dat praktisch alles op comfort en plezierritjes is gericht. Perceptie is alles, maar ik zocht een technisch hoogstaande fiets welke ook meteen tegen een stootje kan. Bij mij hoef je niet aan te komen met trapondersteuning (ja, ik weet welk topic dit is ;)) en/of geveerde voorvorken. Zo nu en dan wordt ik wind-in ingehaald door mensen op een e-bike en dan zijn dat bijvoorbeeld mensen 50+ welke met ogenschijnlijk gemak voorbij komen.
In feite zou je kunnen besluiten dat er een markt is voor meer specifieke doelgroepen. De bejaarden die een elektrische fiets kopen klagen dat ze gelanceerd worden, de sportieve rijder wil een sportievere fiets, nog anderen willen gewoon een oerdegelijke fiets als werkpaard,...
Nu spelen ze op veilig met ergens tussenin.

[ Voor 3% gewijzigd door DHL op 29-01-2015 21:49 ]

• roffeltjes
Bosch doet dat met Active en performance line. het zou echter veel prettiger als de dealer zelf kon kiezen welk profiel hij installeerde. Of nog netter: Laat de gebruiker de keus door in het menu te kunnen kiezen voor aggressief en of rustig gedrag. Want dat staat eigenlijk los van het gewenste ondersteuningsniveau.

Verwijderd

vhal schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:31:
[...]

Ik heb Tektro op de tourfiets en eerlijk gezegd voelen ze bijna nog beter aan dan de Shimano's op de Merida. Beste blijven hier de Avid Juicy's op de MTB, maargoed, detailverschillen, meer dan genoeg remkracht en doseerbaarheid leveren doen ze allemaal. Ze blokkeren met gemak beide wielen als je perse wil, maar dat is oppassen :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:00:
[...]

Laten we vooral goede informatie geven en niet met allemaal "what if" scenarios komen die nergens op slaan. Ja een stel top mechanische remmen zouden eventueel ook voldoen. Helaas zijn ze niet te vinden op een stadsfiets dus is het beste advies: Magura of Shimano (of ander goede kwaliteitsmerk) schijfremmen.
We zijn het er dus over eens dat rollerbrakes kut zijn en dat er minimaal vbrakes op een e-bike moeten zitten. Daarnaast heb je het steeds over het 'enorme' gewicht van een e-bike van 25 kg maar een stadsfiets of hybride fiets zit ook al snel richting de 20kg dus zoveel scheelt dat ook niet.

Ik blijf erbij dat hydraulische remmen (alhoewel absoluut beter) absoluut onnodig zijn en dat je met goede mechanische vbrakes of mechanische schijfremmen (als je echt met je e-bike de mont ventoux afwil, al heb ik dat zelf ook gewoon gedaan met mechanische vbrakes zonder problemen of oververhitting) ook prima kan remmen.

De discussie gaat IMHO ook niet over wat beter is (daar zijn we het allebei wel over eens) maar wat toereikend is. Rollerbrakes zijn dat duidelijk niet, daar zijn we het over eens en fatsoenlijke vbrakes of beter (hydraulische vbrakes of schijfremmen) is nooit weg.
:)

Geperforeerde schijven en remklauwen van een porsche 911 remmen ontgewijfeld ook beter onder mijn auto maar nogal overkill voor een suzuki alto :P

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2015 08:46 ]

• roffeltjes
Metro, ik zal zeggen waarom ik zo fel ben.

Jouw advies is in het huidge aanbod gewoon gevaarlijk, Er is op de Nederlandse markt geen E-Bike met behoorlijke mechanische velgremmen of trommelremmen*. Dat die er zouden kunnen zijn is voor deze hele discussie gewoon nutteloos.

Fietsen in de stad is gevaarlijk (niet alarmistisch, fietsers zijn gewoon kwetsbaarder), juist met die hoge snelheden hebben automobilisten en voetgangers vreselijk veel moeite. Ik heb op mijn E-Bike al meerdere malen een noodstop moeten doen en heb al een keer een voetganger geschept die voor mijn wielen stapte, dat terwijl ik al snelheid minderde en belde. Soms houdt het gewoon op :(

Het advies voor nieuwe e-bike gebruikers is duidelijk: Hydraulische velgremmen of schijfremmen. Een ander advies is misleidend.

*Sterker, voordat ik Merida bekeek kende ik geen merk met mechanische schijfremmen op zijn stads-ebikes. Kijk maar in het assortiment van Sparta, Batavus en Gazelle. Dat zijn de grote merken waar mensen mee de weg opgaan.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nog een keer mijn vraag, in de hoop dat iemand kan helpen :)
--Erik-- schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:39:
Ik kom weinig informatie tegen over het toepassen van een BBS01 set op een Babboe City (bakfiets, tweewieler).
Zou deze set krachtig genoeg zijn? En nog belangrijker, gaat een middenmotor werken op een bakfiets (tweewieler)?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Verwijderd

Mijn vorige ebike had ik opgevoerd naar 40km/hr. Deze had voor een v-brake en achter een trommelrem. Ik kan je zeggen dat ik me niet heel veilig voelde op hoge snelheid.

De trommelrem was een shimano en volgens de FM de best remmende trommelrem. Dat ging niet heel lekker.

Ik moet Metro wel gelijk geven dat ook v-brakes goed kunnen remmen. Ik heb de standaard blokken toen vervangen voor promaxx blokken in 3 kleuren (voor verschillende condities) en dat remde wel heel hard hoor.

Nou heb ik hydraulische schijven (180mm), dit is gewoon een wereld van verschil. Niet alleen in remkracht maar ook comfort, het grijpt veel nauwkeuriger en gedoseerder aan dan kabels. Voor mij voelt dit 300% procent veiliger, terwijl deze fiets ook nog eens sneller is (ook lichter moet ik zeggen). En bij nat weer vind ik het ook betrouwbaarder, behoud meer remvermogen.

Verwijderd

--Erik-- schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:53:
Nog een keer mijn vraag, in de hoop dat iemand kan helpen :)

[...]
De BBS01 is een motor met de kracht van +/-1,5 mk (mankracht) Dus als jij sterk genoeg bent om de bakfiets te besturen, is de BBS01 het ook. Ik heb op endless-sphere ook wel eens mensen met een bakfiets icm met BBS01 gezien. (best apart, amerikanen die nederlandse bakfietsen importeren, is blijkbaar ook handel in)

Of die past is een tweede vraag, ligt aan je trapas (bottom bracket). Deze moet een doorsnede hebben van ~68mm, welke een conventionele maat is. Dus dat moet je even nameten. Ik neem aan dat je ook een schakelmechanisme in je achterwiel hebt? derailleur ofzo? deze kun je gewoon behouden.

Moet ik je vanavond eens een foto van maken hoe die op de as gemonteerd is? ik heb namelijk een BBS02, deze is qua formaat montage exact hetzelfde.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:01:
[...]

De BBS01 is een motor met de kracht van +/-1,5 mk (mankracht) Dus als jij sterk genoeg bent om de bakfiets te besturen, is de BBS01 het ook. Ik heb op endless-sphere ook wel eens mensen met een bakfiets icm met BBS01 gezien. (best apart, amerikanen die nederlandse bakfietsen importeren, is blijkbaar ook handel in)

Of die past is een tweede vraag, ligt aan je trapas (bottom bracket). Deze moet een doorsnede hebben van ~68mm, welke een conventionele maat is. Dus dat moet je even nameten. Ik neem aan dat je ook een schakelmechanisme in je achterwiel hebt? derailleur ofzo? deze kun je gewoon behouden.

Moet ik je vanavond eens een foto van maken hoe die op de as gemonteerd is? ik heb namelijk een BBS02, deze is qua formaat montage exact hetzelfde.
Klinkt goed! Ik kan helaas niets vinden over de trapas, google geeft geen uitkomst (ik heb de fiets nog niet in bezit).
De fiets heeft een Shimano Nexus 7-speed versnelling, neem aan dat deze het schakelmechanisme in de achterwiel heeft.

Bedankt voor het aanbod van de foto, maar daar heb ik niet zoveel aan gezien ik de fiets nog niet heb vrees ik..

De keuze om te gaan voor een BBS01: zodat ik deze later over kan zetten naar een andere fiets. De meeste oplossingen die ik voorbij zie komen voor bakfietsen is het plaatsen in het voorwiel.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• DHL

DHL

Bij het remmen moet je niet alleen de rem zelf in vraag stellen. Minstens even belangrijk (misschien zelfs belangrijker) is de gewichtsverdeling van het voertuig en het contact met de weg. De grenzen van de fysica blijven steeds van toepassing, je kan ze enkel verleggen.
Wat ben je met een superieure voorrem als je gewicht te fel vooraan ligt of als het wegdek nat is en je rijdt met een minderwaardige band?

Verwijderd

Juist als je gewicht vooraan hangt heb je die voorrem heel hard nodig ;) 80%+ van je remkracht komt van voor, hoewel ik bij de ebike meer remkracht achter heb dan op een reguliere fiets vanwege het lage zwaartepunt en positie van de motor en de accu. Remtechniek is sowieso een goede om te leren zodat je in een bocht niet onderuit klapt omdat je te hard aan je voorrem trekt bijvoorbeeld :)

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:04:
Juist als je gewicht vooraan hangt heb je die voorrem heel hard nodig ;) 80%+ van je remkracht komt van voor, hoewel ik bij de ebike meer remkracht achter heb dan op een reguliere fiets vanwege het lage zwaartepunt en positie van de motor en de accu. Remtechniek is sowieso een goede om te leren zodat je in een bocht niet onderuit klapt omdat je te hard aan je voorrem trekt bijvoorbeeld :)
Ben inderdaad op mijn plaat gegaan doordat ik te hard een bochtje in ging en toen besloot om voor een beetje bij te remmen, toen ging het dus fout :+

Verwijderd

Daarom rem ik in de bocht meestal achter als het al moet, mocht het achterwiel wat gaan glijden dan valt het nog wel op te vangen. Ga je voor remmen, dan klapt in het ergste gevoel het wiel onder je vandaan en dan is het gedaan, niks aan te doen.

• DHL

DHL

Als je gewicht vooraan ligt ga je gewoon sneller over kop... Door te remmen verplaatst alle gewicht zich naar voor. Hoe meer gewicht achteraan, hoe harder je kan remmen zonder over kop te gaan. Dat geldt voor alle voertuigen...

Iets anders: http://www.demorgen.be/bi...sletter&utm_content=daily

Dit zat eraan te komen he..

Verwijderd

Als je echt een noodstop moet maken, gewicht naar achter verplaatsen door achter je zadel te gaan hangen en aan die voorrem gaan hangen. Met een MTB of tourfiets kun je dan ook echt een stoppie maken, bij de ebike valt het wat tegen door het gewicht onderin/achterin de fiets. Alleen moet je om over de kop te gaan wel echt lomp doen en ook nog eens voldoende grip hebben :) Tot nu toe lukt het me alleen met de schijven, ik heb met wat fietsen met Magura velgremmen ook vol aan de hendels gehangen maar die hebben toch niet de stopping power van een beetje schijfrem.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 11:18 ]

• Vlassie1980
DHL schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:13:
Als je gewicht vooraan ligt ga je gewoon sneller over kop... Door te remmen verplaatst alle gewicht zich naar voor. Hoe meer gewicht achteraan, hoe harder je kan remmen zonder over kop te gaan. Dat geldt voor alle voertuigen...

Iets anders: http://www.demorgen.be/bi...sletter&utm_content=daily

Dit zat eraan te komen he..
Denk dat we dit in NL pas in 2017 voor onze kiezen krijgen als de regelgeving beter is. Hoe is het trouwens in Belgie met die regelgeving van Speed Pedelecs? Ben heel benieuwd wanneer de eerste e-biker wordt aangehouden, volgens mij gaat dat amper gebeuren. Scooters zijn veel makkelijker te controleren dan fietsen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:39:
Metro, ik zal zeggen waarom ik zo fel ben.

Jouw advies is in het huidge aanbod gewoon gevaarlijk, Er is op de Nederlandse markt geen E-Bike met behoorlijke mechanische velgremmen of trommelremmen*. Dat die er zouden kunnen zijn is voor deze hele discussie gewoon nutteloos.
De allereerste online fietsenwinkel met e-bikes, de eerste fietse die ik pak:

https://www.fietsenwinkel...up-electric-n3-2015-dames

Vbrakes voor, rollerbrakes achter (imho geen slechte combi)

En zo staan er nog tig.

:/
Ik snap werkelijk niet wat je probleem is.

• DHL

DHL

Ik ken de regelgeving in Belgie niet aangaande speed ebikes. Er zullen er wel rijden, maar ik vermoed dat de meeste zich niets aantrekken van eventuele wetgeving. Hier rijden bijlange zoveel ebikes niet als bij jullie, alhoewel het ook begint te komen. Maar het overgrote deel zijn bejaarden en dan nog vooral aan de kust dat je ze ziet. Ik woon hier in sterk heuvelachtig gebied en eigenaardig genoeg zie je er hier maar nu en dan eentje rijden in de zomer. Zijn dan dikwijls nog (Nederlandse) toeristen die hier op de camping staan.
Ik fiets steeds op het jaagpad, waar het in de zomer vrij druk is. En ik kan niet zeggen dat ik bij elke rit een elektrische fiets passeer. En als ik dan ene passeer is het dikwijls dezelfde en doen we een babbeltje over onze fietsen :)
Mijn zonen 12 en 16 jaar oud zouden voor geen geld op een elektrische fiets willen rijden omdat dit hevige imagoschade zou geven. Was zo eens met een platte batterij gevallen en had mijn oudste zoon gebeld om met mijn fiets naar huis te rijden. Een bivaksmuts heeft hij opgezet lol...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
Metro2002 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:36:
[...]

De allereerste online fietsenwinkel met e-bikes, de eerste fietse die ik pak:

https://www.fietsenwinkel...up-electric-n3-2015-dames

Vbrakes voor, rollerbrakes achter (imho geen slechte combi)

En zo staan er nog tig.

:/
Ik snap werkelijk niet wat je probleem is.
Blijf je met een gangetje van pak 'm beet 18 km/u fietsen (waar de fiets in je voorbeeld voor bedoeld is), dan voldoen de remmen. Maar is 25 km/u continu (wat met de fiets in je voorbeeld een hele prestatie is) meer je ding, dan merk je vanzelf dat de remmen zwaar onder de maat zijn. Zelfs gevaarlijk.
Ik heb vorig jaar op de wandel en fietsbeurs bijna een stand ondersteboven geremd omdat ik de rollerbrakes volledig overschat had. Rollerbrakes zijn voor E-bikes gewoon levensgevaarlijk, net als goedkope V-brakes/velgremmen

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Athome schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:19:
[...]

Blijf je met een gangetje van pak 'm beet 18 km/u fietsen (waar de fiets in je voorbeeld voor bedoeld is), dan voldoen de remmen. Maar is 25 km/u continu (wat met de fiets in je voorbeeld een hele prestatie is) meer je ding, dan merk je vanzelf dat de remmen zwaar onder de maat zijn. Zelfs gevaarlijk.
Ik heb vorig jaar op de wandel en fietsbeurs bijna een stand ondersteboven geremd omdat ik de rollerbrakes volledig overschat had. Rollerbrakes zijn voor E-bikes gewoon levensgevaarlijk, net als goedkope V-brakes/velgremmen
Jeetje man, werk jij bij de rubbertegel fabriek ofzo 8)7 die link die ik pakte heeft VBRAKES en is ELECTRISCH dus 25km/u kan dat ding makkelijk halen.

De meeste doorgewinterde niet-electrische woon-werk fietsers rijden bijna allemaal met vbrakes en ook met snelheden van 25km/u en hoger maar volgens jou is dat allemaal onmogelijk, kan je nooit meer op tijd remmen etc.
Ik zal je eens iets vertellen: Als je anticipeert op het verkeer HOEF je niet eens een noodstop te maken. Ik heb in mijn HELE LEVEN echt nog bijna nooit een noodstop hoeven maken en ik fiets toch echt bovengemiddeld veel en ik rij véél in steden en ja ik moet echt wel eens remmen of uitwijken maar een noodstop is wel echt extreem zelden en ja ik fiets zeer regelmatig 25km/u of harder, heb ik het buitenland gefietst, ben de freakin Mont Ventoux op en afgeweest met snelheden bij de afdaling van boven de 60km/u en gewoon MET MECHANISCHE VBRAKES.

Dus stop met dat gezeur over dat vbrakes onvoldoende zijn want dat zijn ze NIET. Je hebt het hier niet tegen iemand die net komt kijken op fietsgebied en 5km per jaar fietst.

En nou ben ik echt klaar met deze compleet zinloze discussie. Als jij extreem overbemeten remmen wilt plaatsen op iets dat slechts 25km/u rijdt en in de stad rijdt in een land waar men het woord berg moet opzoeken in een woordenboek, be my guest, maar gaat niet lopen roepen dat de meest gebruikte vorm van remmen onvoldoende is daarvoor.

Alleen rollerbrakes zijn kut, daar waren we al over uit en daar gaat het ook niet over en ik zie ook amper tot geen e-bikes met alleen rollerbrakes omdat fabrikanten ook weten dat dat niet hard genoeg remt.

• roffeltjes
80%?

Het moment dat je je voorrem gebruikt kan je achter gerust loslaten omdat 99%+ van je remkracht van je voorwiel komt. Dat is natuurkunde (je kan wel wat tests vinden, er is een hele mooie video van een motor). Als wielrenner gebruik je achterrem vooral voor het moduleren van snelheid.

Verder, een fietser gaat niet zo zeer "over de kop" omdat hij voor blokkeert, wat er gebeurd is dat je lichaam over je stuur heen klapt omdat je de kracht niet verwacht. Als dat gebeurd zal je fiets inderdaad met een mooi boogje over je heen kunnen gaan. Als je je goed schrap zet zal je zeker niet over je stuur klappen. Oorzaak is dus niet dat je voorwiel blokkeert en dat als draaipunt fungeert (immers, de band zal eerder gaan springen dan dat die kracht je catapulteert), de oorzaak is dat je lichaam voor je voorwiel beland en je over die as je fiets meetrekt. Dat is te voorkomen door erop te anticiperen.

Blijft onverlet dat je door het "stuiteren/slippen tractie op je voorband zal verliezen en lelijk kan vallen, maar die kans is door schrap zetten en stuur recht houden echt aanzienlijk kleiner.

Eigenlijk kan je als je te hard gaat beter "door de bocht kijken" en je fiets erin drukken ipv remmen. Goede kans dat je het alsnog haalt. Remmen is doorgaans einde oefening. Je zal merken dat je veel harder door de bocht kan gaan dan je denkt. Uiteraard houdt het ook ergens op en is het allemaal schrik/reflex activiteit.

Een vrachtwagen/afgrond veranderen de dynamiek, daarom kan ik iedereen aanraden te oefenen met door een bocht te gaan en hard remmen. Alvast een paar tips:

1. Je fiets volgt je blik. Je hebt sterk de neiging naar het obstakel/gat in de weg te kijken, maar daardoor rij je er naartoe.

2. Stuur als een skier, niet als een motorrijder. Druk dus je fiets de bocht in ipv zelf gaan hangen. Deze heb ik als renner heel laat geleerd, veel profs doen het ook verkeerd, het is nogal tegenatuurlijk. Cancellara is eigenlijk het voorbeeld hoe je een bocht doorgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=RxXqQqAc2pA

De reden is dat een motorrijder vanwege zijn aandrijving zijn motor zo recht mogelijk wil houden. Als fietser is dat niet zo'n issue en kan je veel scherper door de bocht door je fiets erin te drukken.

Remmen: Dit kan ook op een oude fiets, het gaat om het gevoel. Risico is niet zo groot, maar draag een lange broek, mouwen en handschoenen ivm vallen! Als je een helm hebt is dat geen verkeerd idee, risico is nihil, maar waarom niet.

1. Rem met beide remmen zo hard als je durft en voer dat op naarmate je ervaring groeit. Als je daar zeker mee bent probeeer dan alleen met je voorrem te remmen. Je zal merken dat je net zo hard remt.

https://janheine.wordpres...ow-to-brake-on-a-bicycle/

2. Leer je achterrem te gebruiken voor snelheid modulatie. Ga met een aardig vaartje en rem achter met een pompende beweging tot je de gewnste snelheid hebt. Hoewel we in een vlak land leven en dit niet superspannend is, is pompend remmen heel belangrijk in de bergen ivm oververhitting van je velgen *klapband* of je schijven *smelt*. Ja, je kan een fiets remschijf smelten. Sowieso gaan je remmen "faden"als ze oververhitten. Met pompend remmen verklein je dat risico.

En over mechanische velg-remmen. Er is genoeg gezegd. Er is één persoon het oneens met de rest van de wereld. Gelukkig zijn de gebruikers en testers unaniem in hun oordeel, dus laten we het er maar boij laten.

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 30-01-2015 19:50 ]

• DHL

DHL

De trommel die ik had op mijn Sparta was inderdaad niets waard. Anderzijds vraag ik me af hoe dit komt. Op mijn bromfiets destijds die ik opgevoerd had tot 120 zaten 2 trommels en die voldeden perfekt. Ik herinner me een noodstop die zo hard was dat ik met mijn kruis over de benzinetank zat en het achterwiel dat zich ophefte. Ook moto's maakten gebruik van trommels, zelfs auto's hadden er indertijd ook vooraan.
Bij veel wagens gebruikt men achteraan ook nog trommels die een grote remkracht geven, maar wel sneller verhitten en vooral onderhoudsgevoeliger zijn.
Dus ik begrijp eigenlijk niet waarom een trommelrem er niet in slaagt een fiets te stoppen. Ik denk dat het eerder met kwaliteit te maken heeft.
Ergens ben ik niet mee in het hele verhaal. Dat een trommelrem verouderd is, begrijp ik. Anderzijds zou je van een trommel verwachten dat die bij regen beter zou presteren dan pakweg een natte velgrem.

Je fiets (of voertuig) volgt je blik... dat is de eerste zin bij een doorgedreven rijopleiding of slipcursus of circuitopleiding.
Je zal bij veel accidenten zien dat een wagen tegen een boom crashte terwijl er nog meer dan genoeg plaats naast was. Komt omdat de bestuurder keek naar hetgene wat hij zeker niet wou raken...
Da's een goede les voor iedereen die de baan opgaat, nooit naar het obstakel kijken, altijd de opening zoeken en daar naartoe kijken. En dan met kleine stuurbewegingen die weg volgen...(Tja, ik heb het allemaal gedaan met auto's, maar deze zaken gelden eigenlijk standaard voor elk vervoermiddel)
Eén keer heeft het volgen van deze lessen een heel zwaar ongeval kunnen vermijden. Ik stak een vrachtwagen voorbij en had de tegenligger niet gezien. Die tegenligger panikeert en stopt half op het fietspad, half op de baan. De opening was supernipt tussen die wagen en de vrachtwagen. Ben tegen erg hoge snelheid tussen de twee doorgereden. Mijn vrouw zat erbij en zegt dat zij frontaal op het andere voertuig zou gereden zijn. Heeft wel niets met fietsen te maken, is beetje off topic, maar zulke lessen zou men moeten verplichten bij het rijbewijs... Allé, nu terug naar de fietsen :)

• GH45T
Bij een fietswiel is het belangrijker dan bij welk wiel dan ook dat het licht loopt. Het beschikbare vermogen is erg beperkt en de snelheid toch relatief hoog. Iedereen die wel eens aan een auto heeft gesleutelt weet dat een auto wiel veel zwaarder draait. Brommer weet ik zo even niet maar het zal waarschijnlijk ook zwaarder draaien als een fietswiel. Dat beperkt hoe groot en massief een remtrommel gemaakt kan worden. Hoe groter en zwaarder hoe meer weerstand de remtrommel heeft, zelfs als er niet geremd wordt. Schijfremmen en velgremmen hebben dat probleem veel minder.

Dan de grootte van de wielen, bij een trommelrem wordt er dicht op de as geremd. Die as draait door de grote wielen relatief langzaam rondt. Een brommer en een auto heeft veel kleinere wielen. Hoe meer omwentelingen de as maakt hoe meer remvermogen een trommelrem en velgrem kan leveren bij gelijke grootte aan remmen.

Dan nog rembekrachtiging. Een auto heeft rembekrachtiging en een trommelrem vergt relatief veel kracht om hard te remmen. Dat is bij schijfremmen en velgremmen ook veel minder. Bij een trommelrem wordt als het ware het binnenwerk met remschoenen tegen de trommel aangeduwt. Om hier veel frictie, dus remkracht mee te genereren moet er hard geduwt worden.

Velgremmen, ook hydraulisch, werken inderdaad minder goed als de velg nat is. Maar dan nog, met mijn Magura HS11's kan ik bij elk weer meer dan hard genoeg remmen. Het doseert fijn maar als ik zou willen vloog de fiets over de kop (of ik over het stuur, net hoe je het ziet) met het gebruik van slechts 1 vinger om te remmen. Idem voor mijn Shimano hydraulische schijfremmen op de mountainbike.

Overigens, voor een fiets waar veel gewicht achter of op zit zou ik zelf eerder voor velgremmen kiezen boven schijfremmen. Er komen enorme hefboomwerkingen op de spaken bij gebruik van schijfremmen (en trommelremmen) in combinatie met hoog gewicht als je hard remt. Voor een mountainbike vind ik schijfremmen ideaal, het enige nadeel is dat ze echt vreselijk lawaai kunnen maken als de remmen nat zijn maar het doseert fijn en remt als een malle.

En ja, ook schijfremmen op een fiets kunnen bloedheet worden. Ik ben enkele jaren geleden als uitdaging / wedstrijd 10 keer achter elkaar de Cauberg in Valkenburg op- en afgefietst. Bergaf waren dat snelheden boven de 80 km/h. Toen ik 1 keer onder mijn snelspanners even checkte verbrandde ik me aan de achterste remschijf. Maten van de schijven zijn 180mm voor en 160mm achter, koelvermogen en remcapaciteit genoeg maar alle energie moet bij afremmen worden afgevoerd en dat is echt veel energie.

Ja, remtrommels zijn erg onderhoudsvriendelijk maar ik zie het niet echt als oplossing op een high-end fiets. Voor de rustige fietser prima, maar ook ik deel de mening dat ze voor snelheden structureel boven de 25km/h gewoon niet voldoen. Hell, ik heb mijn oude fiets met trommelremmen als woon-werk fiets gebruikt en haalde toen ook met gemak gemiddeld meer dan 25 km/h en je moest gewoon echt veel meer anticiperen om problemen te voorkomen.

Edit: bestaat er eigenlijk een soort KERS systeem voor elektrische fietsen? Het terugwinnen van remenergie zou natuurlijk perfect zijn mits het licht en compact is in te bouwen.

• roffeltjes
ION heeft terugwinnen als je niet trapt.

Trommelremmen liepen altijd wat aan, maar of dat inherent is aan het systeem of omdat Sturmey Archer gewoon oude technologie was (velgremmen in die tijd waren ook van boter) durf ik niet te zeggen. Rollerbrake naven lopen een stuk beter, maar of dat aan de mechanische verschillen ligt of aan de veel betere toleranties, geen flauw idee.

En verder: Een velg is een grote schijf, dus in theorie superieur aan een schijfje bij de naven. Het probleem is dat de velg deformeert omdat hij hol (en licht is), dat is een belangrijk verschil in remkracht. Dit is helemaal een probleem bij natheid. Ongetwijfeld zal een velgremblokje ook wat minder aggressief mogen happen dan een schijfremblokje ivm slijtage(velgremblokje zal wat zachter zijn) ;)

Betreft onderhoud. Een schijf of velgrem is niet noemenswaardig lastiger in onderhoud. Blokjes vervangen is simpel en desnoods doet de FM dat gedurende de jaarlijkse beurt. Sterker nog, dingen als een kabel vervangen en afstellen is makkelijker bij een velgrem (helemaal bij v-brakes), een rollerbrake/trommelrem luistert vrij nauw, anders gaat hij slepen. Hydrauliek is wat lastiger en is zeker iets wat een issue kan zijn als je op wereldreis gaat, maar het is goed te doen als particulier (en voor de FM helemaal geen issue).

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Daar ben ik het geheel mee eens; mijn V-achterwiel rem gebruik ik bij rustig remmen (aanpassen aan rest verkeer) en wanneer er een snelle remmaneuvre nodig is bereik ik dat door de voor (V-) rem te gebruiken; dan sta ik ook direct stil. Zoals bekend heb ik de motor in het voorwiel zitten met een 43mm brede buitenband, +/- 5.5Bar hard.

Op mijn vorige Batavus Navajo fiets (met dezelfde voorwielmotor) zat achter een rollerbrake maar dat voldeed voor geen meter tov de huidige V-remmen.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
bestaan er ook complete Vbrake setjes voor het ombouwen naar een Vbrake systeem. Ik heb n Batavus Mamboo met rollerbrakes maar die remmen niet hard genoeg meer.

• roffeltjes
Nope, je mist de juiste aansluitpunten (Cantilever nokken). Ik zou hem langs een goede FM brengen en vragen of hij ze kan afstellen...anders is het vervangen geblazen.

Het is de vraag of hij het waard is om de wielen te laten vervangen. Ik ben een enorm fan van de Mambo (super stijf!) en het frame is het wat mij betreft wel waard, maar een Nexus 8+voornaaf erin laten drukken is knal duur omdat je ook nog eens naar dik twee uur uurloon voor de wielen kijkt (spaken). Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn de wielen compleet te vervangen. Dat is een beetje dol voor een fiets van +/- 650 nieuw (marktprijs).

Echt lastig omdat ik de Mambo een van de allerbeste stadsfietsen vind die ik ooit heb gebruikt. Zoals gezegd bizar sterk en dat is ideaal.

• Opperpanter2
Haha wat een discussies de laatste paar dagen. Roffeltjes komt even langs om iedereen de les te lezen met zijn onuitputtelijke bron van kennis over alle fiets onderdelen.

Goed om ervaringen te delen, maar denk dat het hele remmen verhaal niet zo zwart wit is.

Iedereen heeft ook zijn voorkeuren. Daarnaast heb je vast hele dure V-brakes die wellicht "beter" remmen dan een setje goedkope schijfremmen.

De rijstijl maakt denk ik ook heel veel uit. Ik rijdt gewoon rustig door de stad en daarbuiten wat harder (30km/h).
Als je anticipeert hoeft je nauwelijks te remmen. Is ook zonde van de (kinetische) energie.
Ik rij al jaren met simpele v-brakes en ik heb nog nooit gedacht van "oh wat zijn ze slecht te doseren".
Zeker niet in Nederland waar bijna alles zo vlak is.
Maar ook in Toscane op fietsvakantie geweest met V-brakes en geen centje pijn.

Even iets anders (en luchtigers), zag vandaag een fietsende bezorger van Domino's pizza op een e-bike.
Zoiets als hieronder, maar dan van Domino's. Zowel motor als accu vooraan!

Afbeeldingslocatie: http://www.politiekdelft.nl/nypizzaelectricbike20140613.jpg

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Welke afneembaar slot gebruikt men hier zowel naast het standaard slot op het frame? Ik heb eens gekeken naar de verschillende types maar zie door de bomen het bos niet meer...

Strava

• bgttje
roffeltjes schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:37:maar een Nexus 8+voornaaf erin laten drukken is knal duur
Mijn Nexus 8 versnellingen doen t nog goed hoor.
Ik zal die rollerbrakes ns ff uit elkaar halen en idd kijken of ie vervangen moet worden.
De Mamboo is idd superstijf en daarom rijdt ie bij hoge snelheden(45km/u) zo stabiel. Zelfs met 2 accu's.
Ik wou eigenlijk n Flyer fiets maar die gaf geen meerwaarde t.o.v. m'n Mamboo.
En naar een FM brengen.............ben een techneut en doe alles liever zelf. Fietstechniek is simpel voor mij.

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 01-02-2015 12:09 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
roffeltjes schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:57:
[...]
2. Stuur als een skier, niet als een motorrijder. Druk dus je fiets de bocht in ipv zelf gaan hangen. Deze heb ik als renner heel laat geleerd, veel profs doen het ook verkeerd, het is nogal tegenatuurlijk. Cancellara is eigenlijk het voorbeeld hoe je een bocht doorgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=RxXqQqAc2pA

De reden is dat een motorrijder vanwege zijn aandrijving zijn motor zo recht mogelijk wil houden. Als fietser is dat niet zo'n issue en kan je veel scherper door de bocht door je fiets erin te drukken.
Rij je toevallig zelf motor?
Je ziet op TV en op youtube inderdaad veel mensen naast hun motor hangen in de bocht maar voor de openbare weg is dit absoluut niet van toepassing ook hier is het beter om je motor de bocht in te drukken. Bij rijden in de bergen wordt je zelfs geleerd om in de scherpe haarspeldbochten op het binnenste stepje te drukken om de motor verder de bocht in te drukken.

Er is zelfs nog een techniek die gepropageerd wordt, die iedereen onbewust toepast (anders kan je niet sturen), zodat je veiliger een bocht doorkomt. Dit noemt men het Tegengesteld Sturen. Nagenoeg iedereen die afslaat snijdt de bocht af. Door bij het afslaat eerst iets tegen de binnenste stuurhelft te drukken, gaat je tweewielig voertuig veel directer de bocht om en je snijdt je niets af. Hierdoor blijf je beter op je eigen 'veilige' weghelft.

Wat betreft kijken door de bocht naar de opening. Dit is absoluut waar. Mits je (motor)fiets in technische goede staat is, zijn ze tot veel meer dingen in staat dan de persoon op de (motor)fiets uberhaupt maar bedenken kan.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-01 19:09
Iemand nog Badass dongel V3 overnemen voor 50 euri ?
Ik bestel er eentje voor de Yamaha motor.
Deze heb ik over

• roffeltjes
@ Athome, nee ik ben behalve mijn e-bike niet gemotoriseerd of bevoegd erop te rijden :)

Ik had geen idee dat Motorrijders ook hum motor de bocht indrukken, weer wat geleerd. Ik ken motorrijden natuurlijk vooral van TV.

• DHL

DHL

Badass is voor Bosch zeker?

Laat je je ervaringen weten met de Yamaha? Ik zou vooral graag weten of je bij lagere snelheden ook meer ondersteuning krijgt...

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

2. Leer je achterrem te gebruiken voor snelheid modulatie. Ga met een aardig vaartje en rem achter met een pompende beweging tot je de gewnste snelheid hebt. Hoewel we in een vlak land leven en dit niet superspannend is, is pompend remmen heel belangrijk in de bergen ivm oververhitting van je velgen *klapband* of je schijven *smelt*. Ja, je kan een fiets remschijf smelten. Sowieso gaan je remmen "faden"als ze oververhitten. Met pompend remmen verklein je dat risico.
Vergeet dat hele pompend remmen, gewoon geleidelijk remmen voor snelheids modulatie en liefst op het achterwiel ivm controle. En nee schijven en blokken smelt je niet zo maar. Een remschijf zou boven de 1000 graden moeten worden. Dat haal je echt niet met een beetje remmen. Ook een klapband krijg je niet zo lang je niet blokkeerd.
En over mechanische velg-remmen. Er is genoeg gezegd. Er is één persoon het oneens met de rest van de wereld. Gelukkig zijn de gebruikers en testers unaniem in hun oordeel, dus laten we het er maar boij laten.
Velgremmen. Ik heb ze op m'n snelle standsfiets waar ik in sprint 50+ mee haal (als ik fit ben) en op m'n race fiets waar ik zowel op vlak als berg af nog veel sneller mee heb gereden. Nog geen klachten gehad, ook niet op nat. Of het voldoet zowel wat betreft vertraging als doseerbaarheid hangt af van de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (kabels, rem armen, remgrepen en blokken, vooral blokken eigenlijk).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• DHL

DHL

Ik vind dat het lang blijft duren over die remmen :)

Ben ervan overtuigd dat de meeste fietsen voldoende remmen. Een testritje maakt toch al veel duidelijk... Voor de uitzonderingen die hun fiets als halve auto gebruiken ligt het misschien anders, maar da's geen algemene situatie. Als ik alles lees zouden de remmen van een racefiets ook ontoereikend zijn wegens geen schijven en geen hydraulica?? En zou de helft van de stadswagens een gevaar op de weg zijn met hun trommels achteraan?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
martijn_tje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:14:
[...]

Vergeet dat hele pompend remmen, gewoon geleidelijk remmen voor snelheids modulatie en liefst op het achterwiel ivm controle. En nee schijven en blokken smelt je niet zo maar. Een remschijf zou boven de 1000 graden moeten worden. Dat haal je echt niet met een beetje remmen. Ook een klapband krijg je niet zo lang je niet blokkeerd.
Het lijkt me ook onzin dat pompend remmen de temperatuur van je remmen verlaagt. Er moet een bepaalde hoeveelheid kinetische (bewegings-) energie uit de fiets gehaald worden en die wordt vrijwel volledig omgezet in warmte. Of je dat nu continu remmend doet of pompend, dat verandert niks aan de hoeveelheid energie die in warmte omgezet wordt. En daarmee verandert er dus niks in de eindtemperatuur van de remmen. Maar misschien kan roffeltjes me uitleggen waar mijn gedachtengang mis gaat ;)

Pompend remmen deed je vroeger in de auto toen er nog geen ABS bestond. Door pompend te remmen zorgde je ervoor dat de wielen bleven draaien of in ieder geval weer gingen draaien als ze geblokkeerd waren. Op de fiets kun je dat ook doen, maar hierboven heb ik ook gelezen dat goede remmen niet blokkeren, dus ik snap het advies in dat licht niet zo...?

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 02-02-2015 07:23 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DHL

DHL

Als je met de wagen een afdaling neemt voor je rij examen en doet dit al pompend ben je gelijk gebuisd... (tenzij je slipt). Maar pompend remmen zonder reden verhoogd de kans dat je gaat slippen juist. Je gaat telkens krachtige remstoten moeten geven om hetzelfde resultaat van geleidelijk remmen te behalen.
En lijkt me ook niet zo veilig als er nog weggebruikers achter je rijden.
Als je langdurig moet remmen dan lijken mij de wielen gemaakt uit de dikste materialen het beste om evidente redenen. Veel meer oppervlakte dan een remschijf om je warmte kwijt te geraken.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Grrrrrene schreef op maandag 02 februari 2015 @ 07:22:
[...]

Pompend remmen deed je vroeger in de auto toen er nog geen ABS bestond. Door pompend te remmen zorgde je ervoor dat de wielen bleven draaien of in ieder geval weer gingen draaien als ze geblokkeerd waren. Op de fiets kun je dat ook doen, maar hierboven heb ik ook gelezen dat goede remmen niet blokkeren, dus ik snap het advies in dat licht niet zo...?
Wel eens bergaf in de Alpen gereden? Succes met je ABS en je voet permanent op het rempedaal waardoor halverwege de remschijven letterlijk koken en je dus remkracht verliest. ABS doet in dit geval niks. Vandaar het pulserend remmen...

Strava

Verwijderd

In de Ardennen moet je het al doen, niet al te snuggere vriend van ons deed het niet en heeft de ANWB gebeld om te komen omdat de remmen het niet meer deden. Te heet geworden... Op de fiets rem ik in de bergen licht pompend op het achterwiel (ook schijven op een fiets gaan anders faden, been there done that) zodat ik nog een verse voorrem nodig heb voor als het echt nodig is.

Ben gisteren wel van de fiets geklapt, beurse polsen borst en knie en de fiets ook licht beschadigd. Baalde als een stekker..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 09:09 ]

• DHL

DHL

Met een auto moet je vooral op de motor remmen... Tot 10 procent kan ik makkelijk op de motor op snelheid blijven. Daarboven rem je voor de bochten (en die zijn er veel als je ergens boven de 10 procent rijdt)
Remmen van hedendaagse wagens zijn ook vele beter geworden. Nu heb je dubbele geventileerde remschijven van grote diameter, vroeger waren het enkele schijfjes vooraan. Toen kon je al eens zonder remmen vallen, nu gebeurt dat haast nooit meer of je moet werkelijk als een losgelaten gek rijden.
Zelfs met mijn auto van 2 ton heb ik nooit last van fading...

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over veiligheid gesproken; dat is de (opgevoerde) e-bike die harder kan dan 25 km/h beslist niet meer, welke remmen je ook gebruikt. Maak je brokken dan treffen die niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers, zeker wanneer je onverzekerd blijkt te zijn.

De fietsenbond had hier al eens fijntjes uit de doeken gedaan wat de consequenties kunnen zijn van hard over het wegdek scheuren...
http://www.vogelvrijefiet...KfaGjQMQMfn7tMaAuHE8P8HAQ

Edit/
Artikel van eind 2013

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 02-02-2015 10:36 ]

• roffeltjes
[b]martijn_tje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:14:
Over de schijfremmen wel mee eens, we zitten in Nederland, niet in middel/hoog gebergte. Over de klapbanden, je hebt het in deze mis.

Wat je wellicht niet weet is dat de binnenkant van een fiets remschijf van Alu is, dat smelt bij +/-650 graden, maar deformeert onder druk al bij 400 graden. Ja dat is heet. En ja, dat gebeurd. Los van gebruikerservaringen, hier een review waar dit fenomeen optreed.

http://www.tour-magazin.d...heibenbremsen/a30097.html

Uiteraard is dit extreem en sensatie. Niks mis met remschijven, je kan ze heel flink pushen. Maar let wel ondanks het extra gewicht was het totaalplaatje 100kg. Met 140kg een berg af is dus wel degelijk even nadenken, want anders kom je echt niet lekker meer beneden.

Betreft klapbanden: Dat heeft helemaal niks te maken met blokkeren, maar met slepend remmen. Binnenbanden kunnen in een extreem geval al bij een duinhelling knappen als je echt pech hebt en lang slepend remt... Wat er namelijk gebeurd is dat de draad (in veel fietsen nog steeds van staal) losser wordt (warmte) en de binnenband door inflatie (warmte!) tussen band en velg kruipt. Dat probleem is groter met ruime banden en krappe velgen. Niet alle banden en velgen passen helaas even goed bij elkaar. En ja , dat risico wordt weer een tikkie groter met banden die al een stuk opgerekt zijn.
Velgremmen.
Mijn mening en onderbouwing zijn bekend.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2015 14:16 . Reden: Spelfauten en toonzetting ]

• DHL

DHL

Waarom is een ebike die sneller kan dan 25 km per uur onveilig?
Een veel lichtere racefiets die 40 rijdt is die dan veiliger?
Begrijp niet goed waarom sneller dan 25 met de ebike zo gevaarlijk zou zijn eigenlijk. Zal zoals altijd zijn dat het pas gevaarlijk wordt als je je snelheid niet aanpast aan de omstandigheden.
Je niet houden aan de wegcode zoals onverzekerd rondrijden houdt uiteraard altijd een financieel risico in. Maar in se wordt het risico op ongeval niet groter hierdoor.

• Vlassie1980
In mijn optiek is de term 45 km/u fiets nogal overtrokken.

Ja, je kunt er 45 km/u mee rijden maar je moet jezelf bij veel van dat soort fietsen wel de tandjes trappen om dat lang vol te houden. Gemiddeld ligt de snelheid rond de 35 km/u en dat is toch wel een verschil. Dat is gewoon een lekker tempo wat te vergelijken is met een racefietser.

• Walker78
martijn_tje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:14:
Velgremmen. Ik heb ze op m'n snelle standsfiets waar ik in sprint 50+ mee haal (als ik fit ben) en op m'n race fiets waar ik zowel op vlak als berg af nog veel sneller mee heb gereden.
Sorry, even helemaal off-topic, maar zo'n zinnetje treft me dan hè....50 is echt heel hard, wij reden dat soms in een ploegje, op het vlakke, op een racefiets, hielden het niet heel lang vol, dan kijk je naar de Tour de France en die jongens draaien dat als gemiddelde, als het moet 200 km. lang. Dat begrijp ik dan niet. Wij reden 100 km. in 3 uur, met verkeer, stoplichten etc. en vonden dat best goed. Zo, nu maar weer naar de e-bikes ;)

• bgttje
Heb ff nieuwe rollerbrakes, BR-IM80, besteld voor m'n Batavus Mamboo. Die zijn n stuk zwaarder dan wat ik nu heb.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
vhal schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:53:
[...]

Wel eens bergaf in de Alpen gereden? Succes met je ABS en je voet permanent op het rempedaal waardoor halverwege de remschijven letterlijk koken en je dus remkracht verliest. ABS doet in dit geval niks. Vandaar het pulserend remmen...
In de Alpen moet je niet met je remmen de snelheid eruit halen. Alle locals weten dat, alleen de mensen die er niet bekend zijn remmen de hele afdaling steeds af ipv een versnelling of 2 terug te schakelen. In de bergen moet je op de motor afremmen, gewoon in de 2 of 3 die steile berg af, in plaats van in de 5e versnelling met al dan niet pompend remmen omlaag. Behoud van je remmen. Ook pompend remmend komt er veel teveel hitte in de remschijven en slijten ze heel hard.

Als fietser houd ik totaal geen rekening met de warmte in mijn remschijven, maarja, ik rem eens in de zoveel minuten eens voor een verkeerslicht en kom onderweg nauwelijks heuvelachtig gebied tegen (in ieder geval niet bergachtig waardoor ik kilometers lang moet remmen tijdens een afdaling :)).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• racinfo

racinfo

E-MTB

In de bergen met een auto alleen op motor afremmen is ook niet heilig bij sterke hellingen van 11 tot 15%. Motorolie carter staat dan ook scheef met als mogelijk gevolg dat krukas lagers niet goed (meer) gesmeerd worden met alle gevolgen van dien.

Beter is om zowel de motor als de achterrem (handel) te gebruiken, afwisselend en indien mogelijk voldoende pauzes te nemen op (horizontale) parkeer plaatsen. Zeker indien het bergen zoals de Dolomieten betreft waar je eindeloos aan het afdalen bent.

• Vlassie1980
De tandjes.... Dat was vanmorgen even serieus goed opletten. Heb diverse stukken ijsbaan getrotseerd om op mijn werk te komen. Echt spiegelglad.

Motortje uit en gewoon zelf stampen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:39:
De tandjes.... Dat was vanmorgen even serieus goed opletten. Heb diverse stukken ijsbaan getrotseerd om op mijn werk te komen. Echt spiegelglad.

Motortje uit en gewoon zelf stampen.
Ik vroeg mij al af welke held het hier aandurfde om met een e-bike te gaan fietsen. :+
Veel fietsers onderweg zien vallen, het was dan ook bizar glad op sommige plekken (ook met de auto)

Strava

Verwijderd

Grrrrrene schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 06:52:
[...]

In de Alpen moet je niet met je remmen de snelheid eruit halen. Alle locals weten dat, alleen de mensen die er niet bekend zijn remmen de hele afdaling steeds af ipv een versnelling of 2 terug te schakelen. In de bergen moet je op de motor afremmen, gewoon in de 2 of 3 die steile berg af, in plaats van in de 5e versnelling met al dan niet pompend remmen omlaag. Behoud van je remmen. Ook pompend remmend komt er veel teveel hitte in de remschijven en slijten ze heel hard.
Alleen houdt het remmen op de motor toch echt op als 'ie in de tweede versnelling gewoon naar de 100 loopt. Iets met redline enzo en echt lekker is het ook niet voor de motor om zo lang hoge toeren te draaien, dus je moet combineren ;)

Op de fiets kan fading je ook domweg gebeuren, zelfs met schijven, al doe je het er dan wel om. Ik kreeg het in Luxemburg voor elkaar door bij Vianden een kilometer of 2 permanent op de achterrem te hangen. Gelukkig heb ik dan de voorrem nog over :P

• roffeltjes
In de categorie BALEN.

Die Koga is het dus net niet. Te slap en te nerveus. Dat eerste zou met een herenmodel waarschijnlijk wel een stuk beter gaan, maar dat laatste niet. Onze 5 jaar oude Padova Easy (damesmodel, zelfde maat) reed beter. De eigenaar had ook al zijn bedenkingen, gelukkig is hij een stuk kritischer dan zijn bedrijfsleider.

- de zithouding was rechtop, de fiets was duidelijk korter dan onze oude Batavus Padova Easy. Dat is merkwaardig omdat de Koga sportief zou zijn en de Batavus voor de stad.
- Het stuurde heel direct, dusdanig direct dat ik haast het stur niet durfde los te laten.
- Bij slalommen om middenstrepen voelde ik de fiets wringen. Als daar dan nog een kind achterop moet is het geen feest. Overigens kan dat ook wel eens de vork zijn en dan gaat een herenmodel ook geen soelaas bieden.

Positief:
- De fiets rijdt heel erg lekker. Goede ondersteuning, prettig krachtsverdeling profiel.
- De remmen zijn super. ^^

Opties:
1. Koga E-Deluxe herenmodel maat 50 proberen. Wordt nog rechterop, dus ik heb er geen vertrouwen in. Zal wel iets rustiger sturen als ik de geo's bekijk.
2. Gaastra testen. Eerst maar eens kijken of dat nou echt zo lekker rijd )en dan maar eens een heel goed gesprek aangaan met de fietsenzaak.

Ik wordt bepaald niet vrolijk van deze soap.

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:07
@roffeltjes

Als er een Kalkhoff dealer bij je in de buurt zit zou ik zeker eens een proefritje maken, ik rij nu een jaar op een e-bike van Kalkhoff na vele proefritjes van diverse merken is dit veruit de beste fiets vind ik,

Duitse degelijkheid
Zeer stevig frame
Vette accu (Impulse Li-Ion 36V / 612Wh)
goede rijeigenschappen, remmen.

Nu rij ik zelf een vrij prijzige speedbike (endeavour) maar er zijn modellen zat zie website, je kan op de site ook een dealer zoeken.

http://www.kalkhoff-bikes.com/en/e-bike-info.html
Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.