DHL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:22:
[...]Heey Roofeltje, die link Bosch versus Yamaha had ik hier al twee keer gepost, maar over waterdichtheid zag ik eigenlijk niks. Over betrouwbaarheid ook niet. Ik denk dat de Japanners op gebied van betrouwbaarheid toch wel erg sterk zijn hoor. Duitsers geven een degelijkere indruk terwijl Japanners gewoon niet stuk gaan. Denk dat je die lijn van de automobiel of moto mag doortrekken gezien Yamaha een grote speler op de markt is.
Ik zeg ook niet dat de Yamaha niet waterdicht is, ik zeg dat de kabelloop minder handig is en de display is fragieler (pedelec fora e.d. wijzen daarop). Zoals ik al aangaf, dat zijn de meest voorkomende storingen, dus dat is bij Bosch hoogstwaarschijnlijk (weet het uiteraard niet zeker) beter.
Wat je zegt dat een goedkope fiets minder goed afgewerkt is, daar heb je volledig gelijk in. Maar als het over zuivere betrouwbaarheid gaat dan moet die niet onderdoen voor een dure. Zo gaf Makro 3 jaar full garantie op zijn fietsen met herstelling aan huis. En wat een service! Binnen de 3 dagen stond een technicus met alle wisselstukken in de bestelwagen bij je thuis. Een licht gezoem in de motor? Ok, steken we toch direct een ander voorwiel... Een schokje nu en dan? Ok, steken we nieuwe elektr componenten. Batterij stuk..aub een niuewe mijnheer. Zelf meegemaakt. Ben er zeker van dat ik op mijn 3 keer zo dure fiets zeker niet dezelfde service zal krijgen... En die fiets was gewoon stevig. Was een Duitse firma die hem verdeelde. Dus goedkoop is niet altijd duurkoop volgens mij, je hebt gewoon minder comfort...
Nu wordt ik iets feller, excuses, ik bedoel het niet zo kwaad (fietsen is mijn passie):
Sorry, dit is gewoon flauwekul DHL. Gezoem in de motor is inherent bij de meeste systemen, net als dat die doorlopende motoren een element zijn van goedkopere systemen. Dat zeg niet alleen ik, dat kan je op allerlei gebruikers fora vinden. Verder vind ik het commentaar een schokje nu en dan"absurd"... hoe kan je dan nog zeggen dat de componenten prima en betrouwbaar zijn?
Kijk ik snap dat jij als iemand die weing rijd zoiets niet slijt, maar als je gewoon heel veel kilometers maakt met zware belasting wordt het een heel ander verhaal. Ook weer: Dat zeg ik niet alleen, dat kan je op allerlei fora terugvinden. (Overigens, jouw lijst van storingen vind ik vrij fors voor jouw kilometrage).
Dus voor jou is een Nexus 7 naaf prima, voor mij is het duurkoop omdat ik hem gewoon 4x moet kopen in de levensduur van mijn fiets, daar waar een Nexus 8 het wel volhoudt. In ons geval zou dat 12 naven zijn geweest...
Zo ook over de remmen. Je kan wel roepen dat het onzin is, maar wij zitten met 150 kg met 27 kmpu op de fiets. Dan kom je gewoon uit bij hydraulische remmen (velg of schijf). Die zitten alleen op fietsen van 2000 euro. Ja, dikke marges, maar zo is het nou eenmaal. De budget merken bieden het uberhaupt niet.
Kijk, als we het hebben over een standaard fiets ben ik het direct met je eens, Nexus 8 op een prijspakker is doorgaans prima. Maar als we het over pedelecs hebben wordt het een heel ander verhaal. De enige systemen die
ik acceptabel vind rijden (=compromisloos) zitten in de hogere prijsklasse.
Ik ben het ook direct met je eens dat Duitse fietsen een veel betere prijs-kwaliteit bieden, maar dat is niet zo makkelijk via een standaard dealer (lees: Accell).
Verder vind ik repareren in drie dagen echt niet acceptabel... ik ga NU naar mijn FM, ik krijg een leenfiets en morgen doet mijn fiets het weer (en ik kan in ieder gewoon verder fietsen!). Ik kan gewoon niet drie dagen wachten. Als mijn FM dat niet aanbiedt is het over en uit, dan ga ik ergens anders mijn geld heenbrengen. En ja, daar betaal ik de hoofdprijs voor. Kwestie van gunnen.
Mijn Sparta die ongeveer dezelfde mogelijkheden had als die Makrofiets heeft me bij aankoop veel meer gekost en ik ben er nooit tevreden van geweest. Ook niet qua service. Moest zelfs verzendkosten betalen toen de batterijlader in garantie stuk ging...
Vergelijk het een beetje met een Dacia en een Mercedes... (ik kom uit de autowereld, vandaar..:) )
Je haalt dingen door elkaar, namelijk dat je Sparta dealer een klojo was die geen service verleende. Dat zegt niet zoveel over de fiets. Sparta's zijn prima, dat mag je echt wel stellen met alle gebruikerservaringen en testen. Dat er dan een zondagmiddag model in zit is balen (en ja, dat is veel beter in de Autowereld), maar je dealer hoort dat netjes op te lossen.
Mijn mening over de gemiddelde fietsenmaker heb ik al eerder gegeven, je mag je handjes dichtknijpen met een goede dealer. Mijn FM heeft nu al snel een uur of 5 aan mijn fiets gesleuteld (naast het wachten op onderdelen). Complete electriek is dood en dat gaat +/- 1200 euro kosten. Hij biedt nu 500 euro aan voor het karkas en dan hoef ik uiteraard de uren niet te betalen. Dat is extreem genereus voor een 6 jaar oude fiets van 2400 euro die 40k+ op zijn klok heeft staan.
En zelfs die beste man is een conservatieve boer die denkt dat hij wel weet wat de klant nodig heeft ipv. goed te luisteren. Helaas bijna inherent aan de branche. Komt ook wel omdat het gros van de klanten echt geen flauw idee heeft en dus gestuurd moet worden).
En voordat je het je afvraagt, ik ben ervan overtuigd dat die Batavus met die Yamaha aandrijving goed is (is overigens ook de hogere prijsklasse), alleen is die fiets
voor mij gewoon niet een optie. Los van het frame wat het voor mij gewoon niet gaat doen is met de last die ik meeneem 80nm op een naafversnelling (zeker Nexus7) niet vertrouwwekkend. Het probleem is namelijk dat
ik de spanningsensor vol trek en dat die motor dus vol gaat rossen.