Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.104 views

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:16
Ik heb wel redelijk goede handschoenen en ook overschoenen van BBB. Dan krijg je geen natte pootjes. Wel een aanrader! Ze slijten alleen wel snel.

Regen heb ik verder ook geen last van, maar vorige week was het op sommige punten verraderlijk glad. Dan pak ik toch liever de vierwieler :)

Verwijderd

Dat heb ik al eens meer gelezen ja, met name van de overschoenen en goedkoop zijn die dingen nou ook weer niet..

• Vlassie1980
Ze zijn er al vanaf 25 eurie, ik zou niet meer zonder willen in ieder geval.

Verwijderd

Ik zit dan eigenlijk eerder te denken om gewoon full blown winterschoenen te halen. Ook niet goedkoop maar als m'n MTB schoenen van Shimano enige indicatie vormen is het spul erg degelijk :)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:13
Naarmate je harder fiets neem het gevoel van kou steeds verder toe.
Ik fiets maar een klein stukje iedere dag maar gladheid heb ik niets van gemerkt. Kou viel ook nog reuze mee.

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Doet me aan iets denken en glimlachen... Toen ik een jaar of 17 was had ik een brommer, opgefokt tot 120 per uur. En moest ongeveer 50 km tot thuis in erge vrieskou. Geen beschermende kledij, enkel een jeans en een dikke jas en handschoenen in die tijd. Nu zit je op zo'n brommer met je benen open en kan je je voorstellen waar ik enorm koud begon te krijgen. Ben uiteindelijk moeten stoppen om een opgevouwde zakdoek ter bescherming te steken daar waar het zo koud werd lol... Zal me altijd bijblijven :)

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Begrijpelijkerwijs kwam na de bromfiets de scooter in het straatbeeld; lekker je benen afgeschermd van de rijwind en sommigen hadden dmv een glazen windscherm ook geen last van metalen brilpootjes die door de rijwind je oren eraf lieten vriezen.

Nog luxer werd het wanneer je 18 werd en in een auto kon stappen, met de verwarming vol open, lekker muziekje erbij en een hand vrij om wat te eten en drinken tijdens het rijden naar je werk.

Toen kwam de elektrische fiets ....

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb deze week eerder last van beslagen brilglazen. Misschien moet ik een skimasker aanschaffen....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:37

vhal

ಠ_ಠ

Zojuist voor de gein eens gebeld hoe het stond met mijn bestelling. Indicatie was week 6 (ok, een meevaller, ik dacht pas eind februari) maar de verkoper zag dat ze hem vandaag al verwachten. *O*

Strava

• Vlassie1980
vhal schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:40:
Zojuist voor de gein eens gebeld hoe het stond met mijn bestelling. Indicatie was week 6 (ok, een meevaller, ik dacht pas eind februari) maar de verkoper zag dat ze hem vandaag al verwachten. *O*
Nice, welke fiets had je ook alweer besteld?

Edit: Batavus Razer, laat je even je ervaringen weten? En pics or it didn't happen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-01-2015 12:02 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

kmf schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:13:
Ik heb deze week eerder last van beslagen brilglazen. Misschien moet ik een skimasker aanschaffen....
Duikbril?

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
racinfo schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:15:
Begrijpelijkerwijs kwam na de bromfiets de scooter in het straatbeeld; lekker je benen afgeschermd van de rijwind en sommigen hadden dmv een glazen windscherm ook geen last van metalen brilpootjes die door de rijwind je oren eraf lieten vriezen.
Wat betreft dat windschermpje, een liefhebbende vader heb ik eens tegen iemand horen zeggen: 'daar hebben wij een kindje voor'. Vond het wel een bruikbaar idee.

Zelf heb ik met dit weer trouwens het meest last van koude voeten, zeker op iets langere tochten. Vandaag maar eens hoge bergschoenen met dikke sokken aangetrokken, dat helpt wel een tijdje maar uiteindelijk trekt de kou er toch in. Hebben jullie daar een goeie remedie voor? (behalve thuis blijven of de auto pakken).

• DHL

DHL

In de Makro verkopen ze momenteel inlegzolen met afstandsbediening... Ik kon het eerst ook niet geloven, tot ik ze zelf zag liggen :)

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Hebben jullie daar een goeie remedie voor? (behalve thuis blijven of de auto pakken).
Zelfde probleem hier, zowel met de voeten als met de handen. Of beter, tenen en vingertoppen, ijs- en ijskoud worden die in dit weer. Om mijn handen zitten Gore-Tex Windstopper handschoenen, maar zelfs dat helpt niet en mijn voeten zitten in dikke sokken en schoenen, maar ook dat maakt niks uit.
Wat wel helpt zijn die verwarmingszakjes, oa verkrijgbaar bij de ANWB, Decathlon en van het merk Grabber (even googlen voor adressen). Uit de verpakking halen, even laten liggen en vervolgens onder je tenen plakken (aan de buitenkant van je sok!!). Dat helpt! Je voelt natuurlijk wel wat zitten bij je tenen, maar ik heb dat niet als hinderlijk ervaren.
Die dingen zijn er ook voor je handen, maar dan nog worden mijn vingertoppen ijskoud. Tenzij je wanten gebruikt, dan kun je die dingen natuurlijk lekker bij je vingers leggen. Of je dan nog je stuur lekker vast kan houden, is een tweede.

Nadeel is alleen dat het zo wel een dure hobby kan worden, als je elke dag zowel heen als terug die dingen wilt gebruiken, kost bij elkaar toch iets van 12 euro (bij de ANWB) voor 4 paar handwarmers en 4 paar voetwarmers (4 dagen dus). Da's toch ff 60 euro per maand, als je 5 dagen per week werkt........

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12 23:05
Of ga op zoek naar overschoenen. Dat is een stevige neopreen laag om je gewone schoenen heen. Alle wielrenners en mountainbikers rijden in de winter met die dingen over hun schoenen heen.

Ik kan met temperaturen rond het vriespunt met mijn overschoenen nog prima een paar uurtjes op de racefiets zitten. Dat lijkt me voor de elektrische fietser met een wat langer stuk woon-werkverkeer ook een prima oplossing.

Punctuality is the politeness of kings

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
DHL schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:53:
In de Makro verkopen ze momenteel inlegzolen met afstandsbediening... Ik kon het eerst ook niet geloven, tot ik ze zelf zag liggen :)
Je bedoelt denk ik verwarmde inlegzolen (met afstandsbediening)?

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Ook een goed idee, maar zijn die overschoenen er ook voor de normale schoen? Voor racefiets- en mbt-schoenen is er keus genoeg, maar die passen volgens mij niet om een paar stevige (winterse) stappers.

[ Voor 3% gewijzigd door erdejee op 22-01-2015 16:11 ]

• Opperpanter2
erdejee schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:10:
Ook een goed idee, maar zijn die overschoenen er ook voor de normale schoen? Voor racefiets- en mbt-schoenen is er keus genoeg, maar die passen volgens mij niet om een paar stevige (winterse) stappers.
Misschien zit hier wat bij: http://hollandbikeshop.co...eding/regen-overschoenen/

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12 23:05
erdejee schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:10:
In de winter loop ik vaak op zware HanWag Yukon's en nee, daar passen ze niet omheen. Ook niet nodig overigens.
De andere schoenen die ik in de winter draag (niet de dunste stappers, maar gewoon half hoge Van Liers en een paar lage wandelschoenen van Meindl), daar passen ze prima omheen.

Ik gebruik op de racefiets eigenlijk ook SPD (en geen SPD-SL), en die MTB-schoenen hebben toch wel dezelfde afmetingen als mijn Meindl Florida GTX.

Neem ze desnoods een maatje groter, dat hoeft ook geen probleem te zijn.

Punctuality is the politeness of kings

• DHL

DHL

Opperpanter2 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:10:
[...]

Je bedoelt denk ik verwarmde inlegzolen (met afstandsbediening)?
Ja inderdaad, had mij een beetje ongelukkig uitgedrukt... Heb er niet veel aandacht aan geschonken maar volgens mij kun je die opladen.
Zal zoiets geweest zijn en dit is volgens mij de oplossing voor jullie...
http://www.comfort-produc...roducten/verwarmde-zolen/

Als ik me niet vergis was het in de Makro rond de 70 Euro

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
DHL schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:54:
[...]http://www.comfort-producten.nl/nl/verwarmde-producten/verwarmde-zolen/
Leuke site, interessante produkten, maar behoorlijk aan de prijs! :|

• Fr3dyB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2023
Vlassie1980 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:53:
Hoe ervaren de speed pedelecers eigenlijk het fietsen met koud weer? Vriezen je handen dan niet bijna vast aan je stuur? Ik heb het al vrij koud @ 26 km/u. Laat staan met nog hogere snelheden.
Inmiddels heb ik de eerste 200 km op mn greenmover e45 afgelegd. Eerste rit was gelijk met storm tegen met regen. Gemiddeld nog zo'n 30km/h. Ik heb overigens overschoenen van ultima aqua project 3. Prima droog.
Vandaag met vrieskou. Geen koude handen met roeckl xtra warm. Wel prijzig! En een thermo onderbroek, lekker warm.
Gemiddelde snelheid is dan 35km/h.

Ben zeer tevreden met de fiets. (Mag ook wel voor die prijs :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Fr3dyB op 22-01-2015 20:19 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:53:
Niet alleen bij de Macro, Action+LIDL verkoopt ze ook, met accu goed voor 5 uur warme voeten !
Bedoelt voor skischoenen.

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 23-01-2015 07:13 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:40:
[...]
Ik mag toch hopen dat een naaf langer meegaat dan 10dkm, anders wordt het wel een hele dure hobby. Voor een cassette / ketting reken ik op een 5-6dkm, maar kan goed zijn dat 'ie wat langer meegaat. Kosten zijn dan 50 euro of iets dergelijks. De derailleur zelf gaat zelden kapot maar in dat geval is het ook tientjeswerk.
Ik ben zowel A Amateur geweest als al jaren grootgebruiker van een E-Bike (qua kilometrage de wereld rond), dus heb wel wat ervaring met het slijten/slopen van onderdelen.

In de commuter-communities zegt men het volgende over de levensduur. Wat me direct opvalt is dat jullie erg lang met dezelfde ketting doorraggen. Als wedstrijdrenner weet ik uit ervaring hoeveel verlies je hebt (je voelt het verschil met een verse ketting!). Maar zelfs een brakke ketting verliest niet zoveel als een naaf:

Achternaven:
Nexus 7 => 10.000KM
Nexus 8 => 20.000KM

Derailleur systemen:
Naven: eigenlijk eeuwige leven als je netjes bent (Kogels vervangen en netjes olien). Een deraileur naaf heeft bij normaal gebruik heel weinig te lijden.=> Kan heel anders zijn bij een schijfrem ivm de krachten, je tordeert het hele geval!
Ketting: 2000KM => Daarna transmissie verlies en extra slijtage tov de minder gebruikte kransjes. Hou er rekening mee dat je zeker met een E-Bike erg veel koppel zet en op grote versnellingen rondknart. TIP: koop een ketting metertje.
Casette Kransjes: Hangt totaal van welke kransjes het meest gebruikt en hoe vaak je je ketting vervangt Omdat je toch vooral op de kleinere kransjes rijdt (deze slijten sowieso harder!) met een hoog koppel kan je ervan uitgaan dat het erin hakt.

Remmen:
Magura of Schijfremmen. Alle andere alternatieven voldoen gewoon niet boven de 20 kmpu. Dat is leuk voor een opa/oma, niet voor mij.

Velgen: 15k en dan ben ik er wel doorheen met mijn hydraulische velgremmen. Met mijn racewielen doe ik het dubbele, maar dat scheelt nogal wat kilos. Ik ben met mijn E-Bike al snel 25kg zwaarder (fiets, kleding, bagage). Met zoon achterop kan daar nog 20kg bij. Bovendien rem ik veel lomper met mijn E-Bike omdat dat deels in de stad is. => Schijfremmen (of die vreselijk rollerbrakes): heel erg lang (langer dan de fiets tenzij je er een slag in rijdt).

Keuzes:

Persoonlijk kies ik (noodgedwongen) voor een Nexus 8 in combo met Magura. Ik heb liever een derailleur, maar ik moet met (behoorlijk duur) pak op de fiets en moet mijn fiets regelmatig in Amsterdamse fietsenrekken kwijt. Een derailleur is dan gewoon kwetsbaar en een smerig ding. Als je je kan omkleden op je werk en je fiets netjes kan wegzetten zou ik ten alle tijden een derailleur kiezen.

Rohloff is voor mij waarschijnlijk de beste optie, maar dat is nog niet echt lekker verkrijgbaar voor een goede prijs. Bovendien zijn de meesten met een E-Bike wel heel erg afhankelijk van je fietsenmaker, dus zit je al snel vast aan de grote drie (Batavus/Gazelle/Sparta).

E-Bikes zijn helaas wel storingsgevoelig en duur in het onderhoud tov een normale fiets (Mijn vrouw en ik zijn in 5 jaar drie motoren en twee accu's verder, meerdere velgen en een pak aan remblokken). Maar als je het vergelijkt met het onderhoud van een toet-toet lach je je een kriek.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2015 13:42 ]

• roffeltjes
vhal schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:49:
[...] XTR is niet goedkoop bijv en Alivio/e.d. is het ook niet helemaal.
Let op! Bij kransjes gaan de goedkopere doorgaans langer mee, zonder verschil in functionaliteit. De duurdere zijn lichter, maar zijn dus kwetsbaarder (lichtere metalen). Bij de andere onderdelen gaan de duurdere vaak wel wat langer mee... maar de functionele verschillen tussen middenklasse en top zijn extreem klein.

Neo's keuze voor het goedkopere spul is in mijn ogen gewoon terecht voor woon-werkverkeer.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:38:
[...]
Ik ben zowel A Amateur geweest als al jaren grootgebruiker van een E-Bike (qua kilometrage de wereld rond), dus heb wel wat ervaring met het slijten/slopen van onderdelen.
Bedankt voor je uitgebreide post. Maakt mij weer wat dingetjes duidelijker. Je geeft aan dat een brakke ketting niet zoveel verliest tov een naaf. Aan welk % vermogensverlies moet ik dan denken? Overigens valt de range die je noemt voor de Nexus 8 mij niet tegen. De Alfine8 is nagenoeg identiek maar ik dacht voorzien van naaldlagers. Het oliën (oliebad) is toch alleen voor de Alfine11 of Rohloff-naaf?

Strava

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:54

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

vhal schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide post. Maakt mij weer wat dingetjes duidelijker. Je geeft aan dat een brakke ketting niet zoveel verliest tov een naaf. Aan welk % vermogensverlies moet ik dan denken? Overigens valt de range die je noemt voor de Nexus 8 mij niet tegen. De Alfine8 is nagenoeg identiek maar ik dacht voorzien van naaldlagers. Het oliën (oliebad) is toch alleen voor de Alfine11 of Rohloff-naaf?
Nieuwe versie (inmiddels al jaren oud) van Nexus 8 met rode band is intern precies hetzelfde als de Alfine 8. Heeft alleen een adapter nodig als je schijfremmen wil gebruiken. Alfine 11 en Rohloff worden standaard met olie geleverd, maar er zijn ook knutselaars die experimenteren met olie of dunnere smeermiddelen in andere naven, om het lichter te laten lopen, of om in extreme vrieskou te kunnen rijden.

Ik heb zelf Rohloff olie in mijn Alfine 11 naaf, en ik heb ook wel eens gelezen dat de eigenaar van Santos bikes al vele kilometers maakte met een Rohloffnaaf met niks meer dan Teflon (PTFE) er in als smering.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DHL

DHL

Als ik zie wat wanneer vervangen moet worden, dan zal ik eerder mijn hele fiets vervangen dan de Nexus 7 naaf :)
10.000 km is voor mij heel veel... En dan nog zou de kost van zo'n naaf verspeid over al die jaren minimaal zijn. En ik rij ook zeer rustig. Zal ook wel verschil maken voor de naaf. Ook stop ik altijd met trappen bij het schakelen...

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Johnny schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:53:
[...]

Nieuwe versie (inmiddels al jaren oud) van Nexus 8 met rode band is intern precies hetzelfde als de Alfine 8.
De red band is toch al wat ouder? De huidige N8(P) naven hebben geen rode ring meer (dacht ik)

Strava

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
roffeltjes schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:38:
E-Bikes zijn helaas wel storingsgevoelig en duur in het onderhoud tov een normale fiets (Mijn vrouw en ik zijn in 5 jaar drie motoren en twee accu's verder, meerdere velgen en een pak aan remblokken). Maar als je het vergelijkt met het onderhoud van een toet-toet lach je je een kriek.
Om welke motor(en) gaat het dan? En bij hoeveel kilometers? Wat was ermee, gewoon op?

• roffeltjes
vhal schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:27:
[...]
Het oliën (oliebad) is toch alleen voor de Alfine11 of Rohloff-naaf?
Vetten van lagers van naven is alleen van toepassing op derailleur naven (kan je zelf maar kan je ook gewoon door de fietsenmaker laten doen). Interne Nexus versnellingsnaven moet je vanaf blijven tenzij je echt weet wat je doet!

Procentueel verlies van een ketting? Geen flauw idee, Zal natuurlijk afhangen hoe erg je het laat worden. Een belangrijke factor is vooral het sporen van de ketting en het schakelen. =>

Een ketting en tandblad gaan naar elkaar staan. Als je een verzet vaker gebruikt (en dat is eigenlijk altijd zo bij een e-bike) gaat de ketting minder goed liggen op de andere versnellingen. Een single speed of versnellingsnaaf heeft hier minder last van omdat er maar een kransje is.

Hierbij geldt dat de slijtage harder gaat bij een kleiner kransje. Ook dit is meestal het geval bij een e-bike. Bij Bosch is het dan nog eens dubbel feest doordat het voorblad zo klein is.
Gert02 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:31:
[...]

Om welke motor(en) gaat het dan? En bij hoeveel kilometers? Wat was ermee, gewoon op?
Hou er rekening mee dat wij vrij heftige gebruikers zijn. We hebben geen auto en hebben twee kinderen of op de fiets, of erachter in de wagen. Kilometrage was per jaar bijna 8-10k per persoon. De aarde zijn we allebei wel rond gegaan in 5.5 jaar. We trappen ook fors door, dus de motor staat vaak te loeien. Ik heb de fiets niet omdat ik slecht fiets, in tegen deel. Ik wil (kan eigenlijk) niet bezweet aankomen op het werk.

Fietsen:

Ion Technologie, voorwiel. Bevalt qua fietsbeleving erg goed. Ik deel niet de kritiek op voorwiel technologie, maar daar moet bij gezegd worden dat we erg dure fietsen hadden (top of the bill) medt een erg stabiele geometrie en hoge stijfheid.

Schade:

=> Twee motoren afgerost. Vermogen nam af, dingen begonnen een zaag geluid te maken. Gezien wat wij ermee doen was dit te verwachten. Een fiets kar met 50kg en dan met 27kmpu is gewoon moord op je motor.
=> Drie keer een accu. Combi van: veel gebruiken, slechte waterdichthied, kabels die intern rafelden (sluiting) -> Dat is wel een issue met voorwiel aandrijving omdat je langs je balhoofd een pak draden hebt lopen. Saillant detail: Volgens mij waren onze accu NIMH, ION is de naaam van de motor technologie.
=>5 computers. Rotdingen, niet waterdicht (genoeg). Eigenlijk de enige echte klacht die ik heb.

En verder natuurlijk de remblokken en velgen. Zoals wij die fietsen hebben belast is dat gewoon normaal.

Al met al krijgt het oude beestje ION van mij een dikke thumbs-up. De accu's zijn een beetje een issue, maar eerlijk gezegd wist ik dat al van te voren. ION is ook al oud, dat merk je aan de capaciteit die de accus hebben tov de moderne equivalenten.

Ik heb Impulse getest en het beviel me wel, maar zo gelijkmatig als ION is het dus niet. Het is wel een stuk krachtiger en de fiets is aanzienlijk lichter.

Helaas zal ik een damesframe moeten hebben ivm het achterzitje. Damesframes zijn per definitie slapper. Zeker nu ze geen "Semi/Mixte"frames hebben maar van die bejaarden superlage instappers is het slecht gesteld met de stijfheid. Mijn wensen pakket:

Semi lage instap (Ivm kinderzitje). Tegenwoordig is een damesfiets ultra laag en dat hakt enorm in de stijfheid van de fiets.
Nexus 8/Alfine (Rohloff is gewoon te duur voor mij)
Shimano Hydraulische schijfremmen. (tweede keus Magura velgremmen)
Impulse/Yamaha (desnoods Bosch...)

Gazelle Orange C8 hybrid M heeft een lage instap wat toch altijd minder stijf is. Reviews zijn op dit punt tegensprekend.
Batavus Stream heeft volgens reviews een stijver frame maar heeft de veel minder goede Nexus 7
Giant Prime 1 Power slap frame. Wel schijfremmen, wat in de slijtage zal schelen.
Kalkhoff: Geen gesloten ketting. Accu zit op een knudde plek.
Sparta: Biedt niks wat me aanstaat.
IDWORKX: Uhhhhh hoeveel vraag je voor een onderdeel dat 6-700 euro extra zou moeten kosten? Bezopen.

Als mijn fiets het begeeft (economische waarde tov reparaties is een beetje iffy aan het worden) zal het noodgedwongen de Gazelle worden.

[ Voor 59% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2015 19:38 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:08:
[...]

Helaas zal ik een damesframe moeten hebben ivm het achterzitje. Damesframes zijn per definitie slapper. Zeker nu ze geen "Semi/Mixte"frames hebben maar van die bejaarden superlage instappers is het slecht gesteld met de stijfheid. Mijn wensen pakket:

Semi lage instap (Ivm kinderzitje). Tegenwoordig is een damesfiets ultra laag en dat hakt enorm in de stijfheid van de fiets.
Nexus 8/Alfine (Rohloff is gewoon te duur voor mij)
Shimano Hydraulische schijfremmen. (tweede keus Magura velgremmen)
Impulse/Yamaha (desnoods Bosch...)

Gazelle Orange C8 hybrid M heeft een lage instap wat toch altijd minder stijf is. Reviews zijn op dit punt tegensprekend.
Batavus Stream heeft volgens reviews een stijver frame maar heeft de veel minder goede Nexus 7
Giant Prime 1 Power slap frame. Wel schijfremmen, wat in de slijtage zal schelen.
Kalkhoff: Geen gesloten ketting. Accu zit op een knudde plek.
Sparta: Biedt niks wat me aanstaat.
IDWORKX: Uhhhhh hoeveel vraag je voor een onderdeel dat 6-700 euro extra zou moeten kosten? Bezopen.

Als mijn fiets het begeeft (economische waarde tov reparaties is een beetje iffy aan het worden) zal het noodgedwongen de Gazelle worden.
Heb je de Batavus Razer nog overwogen? De damesuitvoering heeft een lagere bovenbuis maar niet zo laag als andere fietsen. Verder lijkt hij min of meer te voldoen aan je wensenpakket (Yamaha-motor, Nexus/Alfine 8, gesloten ketting, Magura velgremmen)

Strava

• roffeltjes
Ja, ik kijk er met een scheef oog naar. Maar hij valt om meerdere redenen af.

Ik heb slechter ervaringen met sportieve Batavus modellen (Yakima), die was extreem nerveus.
Bagagedrager gaat op het eerste gezicht geen 20+kg bagage redden, laat staan een kinder zitje. Beide zijn wel een must. Misschein kan je een Yepp aan het frame vastmaken, maar of dat lukt met die hogere instapp?
Frame ziet er niet erg oversized uit. Je wint stijfheid door een mooiere driehoek, maar je verliest weer door de iele buisjes.
Verder mis ik toch een verende vork, dingen zijn gewoon fijn als je zwaarbeladen bent (geen must). Santos lost dat op met superdikke banden, deze Batavus banden zijn volgens mij standaard. Het is sterk de vraag of je er (bijvoorbeeld) een Big Apple in kan drukken.

Ik zou hem moeten testen, maar het ziet er op het eerste gezicht gewoon te iel uit.

Het ding is dat sommige fabrikanten geometrie niet snappen". Sportief is voor hun wendbaar. Dat is flauwekul, hoe harder je gaat, hoe stabieler (meer naloop!) en minder wendbaar je wil zijn. Wat dat betreft waren vroeger Batavus Selectie fietsen ook van die nervuze klote dingen, waar de Gazelle Champion Mondial retestabiel was.

Dat gezegd hebbende: Onze Batavus ION's zijn heel fijn en tegenwoordig is het ontwerp belegd bij Accell, dus misschien valt het allemaal reuze mee.

Ideaal zou een Santos zijn (ik ben gek op mijn Santos vakantie fiets), maar dat is net als Idworkx financieel onhaalbaar, Ik vind de prijs wel wat makkelijker te verantwoorden omdat het compleet custom is (en omdat ik als Santos fietser weet hoe goed ze zijn). Sowieso, met wat wij ermee doen is Santos de oplossing (belasting van de fiets). Maar 7000 euro, dat gaat hem gewoon niet worden nu mijn voruw werkeloos is, zelfs als ik mijn ouwe Santos zou weten te verpatsen voor 1000 euro (5-600 lijkt me realistischer^^).

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 23-01-2015 20:51 ]

• DHL

DHL

Vermits je de Stream aan goede prijzen kan kopen, is het geen optie om de Nexus 7 op te rijden en er dan een andere naaf in te spaken? Zelf zeer tevreden van die Stream, leek mij ongeveer het beste van de markt voor 1800 Euro

• roffeltjes
Tsja, gedoe. Dan zit je ook met de shifters, bekabeling en een fietsenmaker die dat allemaal maar lastig vindt. Bovendien kijk je dan weer naar 300 euro als extra kosten.

Hopen dat mijn ouwe Batavus alsnog kan worden gereviseerd. Ik heb er helaas een hard hoofd in, ik kijk waarschijnlijk naar gefrituurde motor+accu. Dat is economisch niet realistisch.

• DHL

DHL

Je schreef dat je erg tevreden bent van die ION aandrijving (dat is inderdaad het systeem en niet de batterij). Bij Sparta kan je dit systeem nog altijd krijgen. Zag het gisteren op fietsenwinkel.nl
Maar ION is in onderhoud wel niet het makkelijkste systeem.

• roffeltjes
Dat ik terveden was over mijn e8400 betekend niet dat mijn nieuwe i3 4160 veel prettiger werkt.

In E-Bike taal: ION is gewoon achterhaald

Een middenmotor fiets is meestal lichter en is in ieder geval minder voor/\ of achter zwaar (dat is gewoon best een issue met een fietsenstalling ^^
ION fietsen hebben niet de actieradius van de middenmotor systemen
ION is (veel) minder krachtig. => Dat speelt een flinke rol als we een fietskar trekken, onze ION motoren staan dan echt te beuken bij het optrekken. Met 2.5 meer vermogen is dat veel minder dramatisch voor de motor.

Ik ga straks horen hoe het met mijn Batavus staat... is hij echt overleden dan maar die Gazelle (*balen*)... en gaat mijn mening over ION een flinke stap naar beneden.

Overigens zit ik ook na te denken om naast mijn forenzen fiets dan ook maar een keer mijn Santos te laten ombouwen* voor het betere sleur werk. Maar ja, blijft allemaal duur en twee e-bikes is teveel, een van de twee gaat gewoon te vaak in de garage en dat is zonde van de accu.

Met de Santos naar het werk/Artis/Nemo/vul maar in is egenlijk geen optie omdat dat ding gewoon te jat/hufter gevoelig is. Zeker die Gazelle valt niet direct op (wat zijn ze saai en lelijk^^),

*Niet dat ik het zelf niet kan, maar ik heb nu genoeg scheisse gezien dat ik liever een dealer heb die dat voor me afhandeld.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12 16:08
Heb je een Gaastra Fyts 4.E komfort ook overwogen? Die is redelijk vergelijkbaar met een Idworx power rohler maar heeft een stalen frame in plaats van aluminium, Alfine 8 in plaats van Rohloff en misschien wat minder luxe uitgevoerd dat weet ik zo even niet. Scheelt toch een paar duizend euro in prijs. Ik heb zelf de Fyts 4.14 man en die bevalt echt hartstikke goed :)

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 24-01-2015 11:30 ]

• roffeltjes
Ja, die heb ik net ook bekeken. Blijft prijzig, 1200 euro duurder dan de Gazelle. En dan is mijn dealer geen Fyts dealer, dus dat is ook altijd weer lastig.

Ik ga eens babbelen met de penningmeesteres, maar ik vrees het ergste.

Het zou allemaal niet zo lastig zijn als ik een herenfiets mocht kiezen, maar dat is gewoon geen optie. Ik zal de jongen de komende jaren achterop mee moeten nemen, zelf naar school fietsen zal vooralsnog een lastig verhaal worden (medische redenen).

Het is gewoon jammer dat die Razer niet getest is, dat komt ook dicht in de buurt. Ik heb er alleen een hard hoofd in, de iets sportiever Yakima van mijn moeder is ook een stuk nerveuzer dan de SR6 tanks die Batavus ook maakte en waar ik zo tevreden mee ben. En zelfs dan... de dames SR6 van mijn vrouw is veel minder prettig dan het herenmodel.

Ik ben gewoon kritisch op de stijfheid en dan loop je altijd tegen de beperkingen van een damesmodel aan. En ja... die Gaastra dat is natuurlijk wel gemaakt door iemand die trekking snapt. Koga had super geo en dat zal bij Idworkx en Gaastra ook pico-bello in orde zijn.

[ Voor 90% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2015 12:38 ]

• Opperpanter2
roffeltjes schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:43:
Dat ik terveden was over mijn e8400 betekend niet dat mijn nieuwe i3 4160 veel prettiger werkt.

In E-Bike taal: ION is gewoon achterhaald

Een middenmotor fiets is meestal lichter en is in ieder geval minder voor/\ of achter zwaar (dat is gewoon best een issue met een fietsenstalling ^^
ION fietsen hebben niet de actieradius van de middenmotor systemen
ION is (veel) minder krachtig. => Dat speelt een flinke rol als we een fietskar trekken, onze ION motoren staan dan echt te beuken bij het optrekken. Met 2.5 meer vermogen is dat veel minder dramatisch voor de motor.

Ik ga straks horen hoe het met mijn Batavus staat... is hij echt overleden dan maar die Gazelle (*balen*)... en gaat mijn mening over ION een flinke stap naar beneden.

Overigens zit ik ook na te denken om naast mijn forenzen fiets dan ook maar een keer mijn Santos te laten ombouwen* voor het betere sleur werk. Maar ja, blijft allemaal duur en twee e-bikes is teveel, een van de twee gaat gewoon te vaak in de garage en dat is zonde van de accu.

Met de Santos naar het werk/Artis/Nemo/vul maar in is egenlijk geen optie omdat dat ding gewoon te jat/hufter gevoelig is. Zeker die Gazelle valt niet direct op (wat zijn ze saai en lelijk^^),

*Niet dat ik het zelf niet kan, maar ik heb nu genoeg scheisse gezien dat ik liever een dealer heb die dat voor me afhandeld.
Als je twee fietsen zelf ombouwt, bespaar je geld. Je kunt dan ook de accu delen, dus 1 accu voor twee fietsen. Ervan uitgaande dat je maar op 1 fiets tegelijk kunt rijden.

• roffeltjes
"Hoera" het wordt hopelijk de Gaastra, zowel de minister van financien (mijn vrouw) als de hoofd werkplaats snappen mijn gevoel. Er wordt overlegd met de eigenaar of ze ook een Gaastra kunnen leveren.

Betreft ombouw: Ja, goedkoper, maar de Santos gaat het niet worden voor het dagelijkse gebruik (amsterdam). Derailleur, opvallend rood, uitval assen.

Ik denk dat de Gaastra de beste optie is, de Idworkx en de Santos Rohloff is gewoon te bizar duur. Gaastra maakt al 30 jaar fantastische trekking fietsen, dus ik ga hier ongetwijfeld blij van worden.

Nog een voordeel, als hij bevalt dan kan de Santos gewoon in de verkoop, dus dat hakt er ook weer in.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2015 13:05 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 13:04:
"Hoera" het wordt hopelijk de Gaastra, zowel de minister van financien (mijn vrouw) als de hoofd werkplaats snappen mijn gevoel. Er wordt overlegd met de eigenaar of ze ook een Gaastra kunnen leveren.

Betreft ombouw: Ja, goedkoper, maar de Santos gaat het niet worden voor het dagelijkse gebruik (amsterdam). Derailleur, opvallend rood, uitval assen.

Ik denk dat de Gaastra de beste optie is, de Idworkx en de Santos Rohloff is gewoon te bizar duur. Gaastra maakt al 30 jaar fantastische trekking fietsen, dus ik ga hier ongetwijfeld blij van worden.

Nog een voordeel, als hij bevalt dan kan de Santos gewoon in de verkoop, dus dat hakt er ook weer in.
Mooie fiets al snap ik niet helemaal waarom Gaastra niet gekozen heeft voor de Performance lijn van Bosch. Wellicht waren het goede redenen, de rest zit gewoon goed in elkaar. In ieder geval veel plezier er mee :)

Wat betreft de Razer, ik heb hem ook gekocht van het plaatje en de toen nog bekende specificaties. Ik ben wel benieuwd naar de rijeigenschappen maar persoonlijk denk ik dat het wel mee gaat vallen. De levering is een week uitgesteld in ieder geval...

Strava

• roffeltjes
Sorry voor de Rant, ik ben een beetje teleurgesteld.

En daar is het gelazer... fietsenmaker ligt dwars, Gaastra wordt afgeraden vanwege leverbaarheid onderdelen en wat gemor over de kwaliteit. Flauwekul, maar ja. Erg fijne fietsenmaker, maar zoals allen zo eigenwijs als de gemiddelde vee-boer. De beste in de buurt en zelf klussen gaat het gewoon niet worden, dus ik zal water in de wijn moeten doen.

Koga E-Nova wordt aangeraden. Ziet er op zich ook goed uit en komt als zeer stabiel naar voren. Blik op de Geo geeft aan dat hij bizar veel naloop heeft dus stabiel is een understatement. Geen schijfremmen, wat zonde is, maar met Magura ben ik ook dik tevreden.

Blijft alleen weer de vraag hoe het zit met de stijfheid. Die Gaastra is loeistevig. Koga zal ook wel ok zijn (beter dan Gazelle voor zover ik kan uit vinden), maar het is toch een dompertje.

Verder is de zithouding een beetje bah. Iets langer dan de Gaastra, maar balhoofdbuis is 4cm langer. Zoals gewoonlijk, dames modellen krijgen bij Koga 4cm extra voor het betere chopper gevoel *walg*. Verder een enorme spacer om nog wat hoger te komen *nog meer walging*, maar met wat doordrukken zal de fietsenmaker die wel willen verwijderen.

Echt, zolang als ik al met dat volk werk: alleen vee-boeren zijn conservatiever dan fietsenmakers. Reviews en gebruikerservaringen tellen niet, zij weten het beter. Was ook altijd een drama met de mecaniciens in wedstrijden.

En in dit geval zal "marge"ook wel een rol spelen, ook al omdat de verdeler blijkbaar een broer is van de eigenaar*. Echt superirritant omdat ik hem het echt wel gun. Altijd top service en dat moet je koesteren, de wielerbranche heeft het zwaar(dat zie je bij het uitsterven van Campagnolo raceonderdelen verkopers in onze mooie hoofdstad).

Maar goed, dan maar de Koga. Ergens anders naar toe is geen optie, er zit in 10km omtrek geen betere fietsenmaker (en het is op zich een prima vent). Tsja, scheelt weer 800 euro, dus zo is het ook weer een keer.

*Verdeler Accel die het merk van de ex-directeur van Koga beschimpt... heerlijk die politiek.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12 19:07
roffeltjes schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:47:
Blijft alleen weer de vraag hoe het zit met de stijfheid. Die Gaastra is loeistevig. Koga zal ook wel ok zijn (beter dan Gazelle voor zover ik kan uit vinden), maar het is toch een dompertje..
De Gaastra heeft een stalen frame. Kan hardstikke sterk zijn. Maar is te elastisch om echt stijf te zijn. Een correct gedimentioneerd alu frame is veel stijver bij gelijke sterkte en gewicht.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• roffeltjes
Oh absoluut waar, oversized Alu is koning van de stijfheid, al heeft elasticiteit er niet zozeer mee te maken, het gaat om de diameter van de buis. Alu buizen kan je groter maken bij gelijkblijvend gewicht omdat staal te dun wordt (bierblikjes effect). Dit kan je ook zien bij top stalen race fietsen. Niet alleen deuken die erg snel, je kan sommige zelfs voelbaar indrukken (Had ik met een Reynolds 753 frame). Maar modern staal is echt stijf genoeg, stijver is onzinnig (modern staal is echt veel stijver dan wat we vroeger hadden), zeker als je gewicht niet extreem belangrijk vind. Ander gezegd, je kan een loeistijf frame maken met staal en een acceptabel gewicht. Alu zal in dat geval wel een stuk lichter zijn (tussen de .5 en 1kg), maar een kilo meer of minder is peanuts op het totaal plaatje van een bepakte trekkingfiets, laat staan een Ebike.

In dit specifieke geval zijn er meerdere zaken die spelen:

Het belangrijkste: Deze Gaastra is nou net wel van Alu, dus je argument gaat sowieso niet op. Verder:

De Koga heeft 1 (zeer oversized) buis die laag aansluit. Oversized is goed, maar de rest is volgens de natuurkunde niet zo handig. Mijn ervaring met de Batavus SR6 is het niet genoeg. Het kan zijn dat de Koga toch stijver is dan de Batavus, maar dat kan ik niet echt terug vinden. Ik ga ervan uit dat het "voldoende is", maar nogmaals, ik belast dat ding heel erg zwaar. Ik ben geen oma die met 20 km rondpruttelt.

Gaastra Fietsen zijn stijf volgens onze oosterburen (ook deze Alu ebike). En als Duitsers dat vinden mag je daarvan uitgaan (die kicken op stijve frames). Ook wordt specifiek de bagagedrager geroemd. Tot slot, de Gaastra claimt een max beladen last van 150KG. Je mag ervan uitgaan dat dat conservatief is. Ik ga dat zelfs met 2 kinderen en volle boodschappentassen bij lange na niet halen, dus dat is erg bemoedigend.

Kortweg: Van de Gaastra weet ik dat hij stijf is, van de Koga weet ik het niet. Rijeigenschappen zullen bij beide fietsen prima zijn (reviews, wat ik zie aan de geo's en eigen ervaring met meerdere Koga's). Ik durf wel te gokken dat de Koga beter rijd dan een Batavus of Gazelle, juist omdat ik nogal wat ervaring heb met de merken*. Naast mijn ervaring zijn de testen hierover ook eenduidig, Koga rijdt goed.

De Koga zal dus geen slechte fiets zijn, verre daarvan. Maar met wat ik ermee doe is de Gaastra een betere match. De Gaastra is al erg comfy, de Koga is gewoon een luie chopper. Ik wil racy, juist omdat ik lange tijd op de fiets moet zitten (op vakantie zinn we inclusief stops zo 6 uur onderweg). Racy is veel prettiger op lange stukken omdat je niet alles op je zitbeentjes laat drukken (ik ben sowieso wedstrijdrenner).

Laat ik overigens herhalen dat het grootste issue zit in de achterlijke gewoonte om dames fietsen een enorm lange balhoofdbuis te geven**. De heren fietsen rijden bijna altijd een stuk prettiger omdat die een minder stompzinnig hoog balhoofd hebben. Gaastra is hierin een prettige uitzondering. Als ik de spacers laat verwijderen een vaste (ga je veel gevoelsstijfheid winnen) MTB nok van 110 mm monteer is hij nog goed te pruimen.

* Mijn ervaring met weggedrag, Schaal: Top/Goed/Ok/Nerveus/Extreem:
Koga Teamrace fiets: Top
Koga Stalen Racefiets: Top
Koga Travelliner: Ok
Koga Terraliner: Top
Batavus SR6 Ebike (Padova Easy): Dames=Goed, Heren=Top
Batavus Ebike (Staccato Easy): Dames=Ok. Had wel gepast bij een racer.
Batavus Selectiefiets: nerveus.
Batavus Yakima: Mixte=Extreem nerveus (kon niet met losse handen rijden, resonanties ondanks enorme stijfheid).
Gazelle Champion Mondial racefiets: Top
Gazelle Orange Ebike (Testrit): Dames=Goed/Ok

**a. Dames en heren lijken qua bouw heel erg op elkaar b. Juist dames hebben baat bij meer druk op de armen en minder druk op de schaamstreek.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2015 19:48 ]

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-12 14:56
Vandaag via via mijn Haibike Sduro fullnine RX thuis gekregen.
Hij is Moooooooooooi. ;-)
Helaas over pekel, wel een mooie reden om hem in de huiskamer uit elkaar te halen en alles netje in het vet te zetten, vering afstellen, gps erop,
Stukje in de buurt gereden, maar is puur fun, komende dagen hopen op wat droog weer.Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/x43bb393ztebnme/2015-01-23%2017.36.43.jpg?dl=0

[ Voor 11% gewijzigd door fazertje op 24-01-2015 21:24 ]

• roffeltjes
Dat zijn wel erg gave fietsen! Gefeliciteerd!

Verwijderd

Crap er lijkt een hoop prut in het omhulsel van de motor (Bosch 2014) te zijn geslopen, klinkt alsof er een hoop zand rondgaat bij het plastic. Heeft iemand een tutorial en de juiste sleutels om de boel even open te halen en schoon te kunnen maken? :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

fazertje schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:20:
Vandaag via via mijn Haibike Sduro fullnine RX thuis gekregen.
Hij is Moooooooooooi. ;-)
Helaas over pekel, wel een mooie reden om hem in de huiskamer uit elkaar te halen en alles netje in het vet te zetten, vering afstellen, gps erop,
Stukje in de buurt gereden, maar is puur fun, komende dagen hopen op wat droog weer.[afbeelding]
Gaaf ding, plaatje doet het helaas niet maar via google is er genoeg te vinden.
Hoe bevalt de Yamaha motor tot dus ver?

Strava

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 23:42:
Crap er lijkt een hoop prut in het omhulsel van de motor (Bosch 2014) te zijn geslopen, klinkt alsof er een hoop zand rondgaat bij het plastic. Heeft iemand een tutorial en de juiste sleutels om de boel even open te halen en schoon te kunnen maken? :)
Zoiets?

https://drive.google.com/...jFBcTNtMmdpZ3M/edit?pli=1

Gevonden op:

http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Volgens mij is dat de 2013 versie. Vraag mij af of je hem uberhaupt open wil en kan maken gezien de garantierestricties die Bosch kent. De meeste FM sturen het ding ook door naar het servicecentrum.

Strava

• roffeltjes
Als Neo alleen de buiten plaat eraf wil peuteren is dit misschien genoeg, mits en indien er niet teveel radicaal is veranderd.

Tsja, ik zou het zelf niet doen, maar het is geen rocket-science en als je handig bent zal je het ongetwijfeld net zo netjes kunnen doen dan de doorsnee lompe fietsenmaker. Het probleem is voor mij toch echt de werkbank en de gereedschappen. Bovendien ben ik met dat soort dingen erg lang bezig, wat ik zonde van mijn tijd vind.

Maar als ik eerlijk ben, het aantal fietsenmonteurs die supernetjes en fijn werk afleveren die ik ken is erg klein. De meesten zijn (zoals gezegd) lomp. Dat komt ook wel omdat het gros van de fietsen rommel is die daarbovenop ook nog mishandeld is en je dus met redelijk grof geweld bouten/moeren los moet draaien.

Zelfs in de wielersport is het aantal echt goede monteurs dun gezaaid. In Amsterdam zijn er welgeteld drie die ik echt vertrouw, waarvan er één (ook volgens de collega's) op eenzame hoogte staat. Helaas gaat die hard naar zijn pensioen :(

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik herken het wel. Hier in het dorp lijken de meeste wel te vallen onder categorie fietsenschuivers. Als er iemand een goede FM weet in de regio Lansingerland e.o., dan hou ik mij aanbevolen.

Strava

Verwijderd

vhal schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:09:
Volgens mij is dat de 2013 versie. Vraag mij af of je hem uberhaupt open wil en kan maken gezien de garantierestricties die Bosch kent. De meeste FM sturen het ding ook door naar het servicecentrum.
De fietsenmaker mag ook de motor zelf niet in, maar de plastic kappen maken ze zonder problemen los. Alleen de motor zelf heeft een seal waardoor de garantie wordt verbroken. Zover lijkt me niet nodig om te gaan. Ik doe normaal gesproken het onderhoud zelf, ik vind de prijzen die de fietsenmakers hier vragen buiten proporties worden. Ik ben nu nog wat voorzichtig ivm garantie maar die loopt over een jaar af, dan wil ik het gewoon allemaal zelf kunnen. :)

Gisteren de boel ook weer schoongemaakt en de derailleur even afgesteld, na de pekelperiode ga ik er even een nieuwe ketting op zetten. Cassette leek nog prima in orde na ruim 4000km :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2015 15:23 ]

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:16:
[...]

De fietsenmaker mag ook de motor zelf niet in, maar de plastic kappen maken ze zonder problemen los. Alleen de motor zelf heeft een seal waardoor de garantie wordt verbroken. Zover lijkt me niet nodig om te gaan. Ik doe normaal gesproken het onderhoud zelf, ik vind de prijzen die de fietsenmakers hier vragen buiten proporties worden. Ik ben nu nog wat voorzichtig ivm garantie maar die loopt over een jaar af, dan wil ik het gewoon allemaal zelf kunnen. :)

Gisteren de boel ook weer schoongemaakt en de derailleur even afgesteld, na de pekelperiode ga ik er even een nieuwe ketting op zetten. Cassette leek nog prima in orde na ruim 4000km :)
Komende week gaan er nieuwe CST all weather banden onder en ook een nieuwe Ultegra 10 speed race cassette van 11-23 tands zodat ik een fijner schakelbereik onderin heb, en uiteraard ook een nieuwe KMC ketting. Denk dat dat toch heel wat fijner gaat rijden. Na 7500 km begon alles toch aardig te piepen en knarsen :)

@ hierboven over de Koga Enova: zie mijn review:http://www.misterebike.nl/news/koga-enova-nuvinci/

Vond de ondersteuning zeer matig en die Bosch Active Line is veel minder krachtig als de Performance Line. Je moet echt stampen op dat ding tegen de wind in.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:12:
[...]

@ hierboven over de Koga Enova: zie mijn review:http://www.misterebike.nl/news/koga-enova-nuvinci/

Vond de ondersteuning zeer matig en die Bosch Active Line is veel minder krachtig als de Performance Line. Je moet echt stampen op dat ding tegen de wind in.
Zal ws. software zijn en de koppel-cadanscurve die verschilt. Ook tussen naaf en derailleur met een Performance-line motor heb je een koppel-cadansfluctuatie. Waar de derailleur zo'n beetje op hetzelfde niveau blijft met +/- 10 Nm aan verschil, zakt een naaf vrij snel in naar een laag niveau mede om het schakelen te vergemakkelijken.

Het naafkoppelverschil met een Active en Performance motor is verwaarloosbaar qua koppel. Alleen de eigenschappen verschillen, de Performance motor is wellicht agressiever. Een gebruiker was zo vriendelijk om een document toe te zenden waaruit dit blijkt. Derailleurverschil is iets groter met 12%

Eigenlijk kan je zeggen dat de motor nagenoeg hetzelfde is qua hardware...alleen de aansturing is anders dmw software.

Strava

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik wissel binnenkort van werkgever (ga bij opdrachtgever in dienst) en moet dan ook mijn leaseauto inleveren. Werk is in principe vlakbij dus ik wil gaan fietsen. Nu zit ik al een tijdje rond te zoeken voor een elektrische fiets maar de zelfbouw optie staat me ook wel aan, ik heb een Gazelle Eclipse Special Edition uit 2011 en die bevalt eigenlijk nog prima.

Ik zit alleen te twijfelen tussen een motor in het voorwiel en een middenmotor. De laatste optie spreekt me tot nu toe het meest aan maar ik gok dat dit niet zo eenvoudig te retrofitten is op een fiets met naafversnelling en gesloten kettingkast? (Denk bijv. aan de Bafang BBS01)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:16:. Zover lijkt me niet nodig om te gaan. Ik doe normaal gesproken het onderhoud zelf, ik vind de prijzen die de fietsenmakers hier vragen buiten proporties worden. Ik ben nu nog wat voorzichtig ivm garantie maar die loopt over een jaar af, dan wil ik het gewoon allemaal zelf kunnen. :)
Tsja, het is geen vetpot die fietsenbranche, erg veel faillisementen. In Amsterdam zijn er de laatste jaren zoveel kwaliteits fietsenmakers omgevallen... zonde.

Ik heb natuurlijk geen idee wat ze bij jou vragen, maar ik heb het qua uurloon en onderdelen prijs wel eens berekend en ik kan beter gewoon een uur naar mijn werk gaan dan het zelf te doen^^.

Het probleem is ook wel dat de marges niet voor elke fietsenmaker gelijk zijn. Grotere jongens krijgen betere deals en ze zitten vaak ook nog in de tang bij een inkooporganisatie. Ik weet uit eerste hand dat de internet prijzen soms niet eens voor de fietsenmaker gelden... oftewel de consument krijgt een betere deal dan de fietsenmaker. Dat wekt wel wat wrok.
Vlassie1980 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:12:

Die review zegt voor mijn geval niet zoveel omdat ik naar de Nexus 8 met Damesframe kijk. Met name de stijfheid van dat frame baart me zorgen (en de idiote geometrie van het damesmodel). Je review van de Batavus stream is wat dat betreft veel interresanter. Het is helaas schandalig dat ze daar een Nexus 7 in hebben gestopt.

Verder als E-Bike tester moet je je wel verdiepen in de technologie, want ik mis dat bij je site. Je moet namelijk wel weten wat je aan het vergelijken bent.

1. Er is geen verschil in hardware tussen Bosch performance en active. Het enige wat verschil is een ander kleur kap en computer (info haal ik letterlijk uit de Bosch scholing materialen).
2. Het verschil is dus enkel en alleen de software (de ondersteunings curve).
3. Het verschil in piekwattages is bij de naafversnelling 2 watt, bij de derailleur 12 watt. Je betaalt hiervoor met actieradius. 2 watt is gewoon te weinig verschil om echt merkbaar te zijn, wat je merkt is dus de aggressiviteit van het aangrijpen.

Het probleem met de Koga lijkt me eerder een geval Nuvinci en een slechte koppelsensor (te los/te vast?), want het zou niet zo veel horen uit te maken, behalve dat de active wat harder optrekt. Of je bent de Bosch Derailleur versie met de Bosch Naaf versie aan het vergelijken, daar is het verschil groter en heb je minder aandrijvingsverlies. Ook andere reviews+gebruikers zijn niet kritisch over de Bosch Performance, dus ik denk dat er hier wat anders speelt.

Dat je zo enthusiast bent over de kracht van de Batvus zal zeker kloppen: de Yamaha heeft geen apart type voor naafversnelling en/of derailleur en levert dus een veel hoger vermogen voor versnellingsnaven. Piek vermogen is zo'n 20-30 watt hoger dan de Bosch (Performance of Active) voor versnellingsnaaf.

Ook hier zal je onvermijdelijk betalen in actieradius, voor zover ik kan nagaan is de Yamaha vrijwel even efficient als Bosch. Alleen is met actieradius meer aan de hand: hoe soepel loopt de aandrijving (Nuvinici sucked!), hoe dik zijn de banden (dikker is beter!), hoe soepel zijn de banden (soepel is veel beter), hoe diep is de zit (luchtweerstand), lopen de schijf/trommel remmen aan, hoe zwaar is de fiets, etc. etc. etc.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 25-01-2015 20:29 . Reden: Altijd weer die spelfauten ]

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 19:45:
Die review zegt voor mijn geval niet zoveel omdat ik naar de Nexus 8 met Damesframe kijk. Met name de stijfheid van dat frame baart me zorgen (en de idiote geometrie van het damesmodel). Je review van de Batavus stream is wat dat betreft veel interresanter. Het is helaas schandalig dat ze daar een Nexus 7 in hebben gestopt.

Verder als E-Bike tester moet je je wel verdiepen in de technologie, want ik mis dat bij je site. Je moet namelijk wel weten wat je aan het vergelijken bent.

1. Er is geen verschil in hardware tussen Bosch performance en active. Het enige wat verschil is een ander kleur kap en computer (info haal ik letterlijk uit de Bosch scholing materialen).
2. Het verschil is dus enkel en alleen de software (de ondersteunings curve).
3. Het verschil in piekwattages is bij de naafversnelling 2 watt, bij de derailleur 12 watt. Je betaalt hiervoor met actieradius. 2 watt is gewoon te weinig verschil om echt merkbaar te zijn, wat je merkt is dus de aggressiviteit van het aangrijpen.

Het probleem met de Koga lijkt me eerder een geval Nuvinci en een slechte koppelsensor (te los/te vast?), want het zou niet zo veel horen uit te maken, behalve dat de active wat harder optrekt. Of je bent de Bosch Derailleur versie met de Bosch Naaf versie aan het vergelijken, daar is het verschil groter en heb je minder aandrijvingsverlies. Ook andere reviews+gebruikers zijn niet kritisch over de Bosch Performance, dus ik denk dat er hier wat anders speelt.

Dat je zo enthusiast bent over de kracht van de Batvus zal zeker kloppen: de Yamaha heeft geen apart type voor naafversnelling en/of derailleur en levert dus een veel hoger vermogen voor versnellingsnaven. Piek vermogen is zo'n 20-30 watt hoger dan de Bosch (Performance of Active) voor versnellingsnaaf.

Ook hier zal je onvermijdelijk betalen in actieradius, voor zover ik kan nagaan is de Yamaha vrijwel even efficient als Bosch. Alleen is met actieradius meer aan de hand: hoe soepel loopt de aandrijving (Nuvinici sucked!), hoe dik zijn de banden (dikker is beter!), hoe soepel zijn de banden (soepel is veel beter), hoe diep is de zit (luchtweerstand), lopen de schijf/trommel remmen aan, hoe zwaar is de fiets, etc. etc. etc.
Ok, er was inderdaad ook nog een Enova zonder Nuvinci. Die was ik even vergeten :)

1. Elke Bosch motor is inderdaad hetzelfde, alleen de kleur is anders en ook de 25 km/u en 45 km/u modellen zijn hardwarematig identiek. Bij de 25 km/u modellen komt de begrenzer alleen eerder.
2. Idem dito
3. Ik kan je wel zeggen dat het verschil van mijn Merida E-spresso vs de Enova Nuvinci enorm is. De Merida met Performance Line en derailleur trekt echt heel wat meer. Die 2 watt die je noemt zullen inderdaad niet merkbaar zijn en daarom begrijp ik ook niet waarom Bosch uberhaupt een Performance Line op naafversnellingen levert die amper krachtiger zijn als de Active Lines.

De Batavus heb ik zelf niet gereviewed, heeft mijn collega gedaan. Die was inderdaad erg te spreken over de Stream.

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 21:12:
[...]

Ok, er was inderdaad ook nog een Enova zonder Nuvinci. Die was ik even vergeten :)

1. Elke Bosch motor is inderdaad hetzelfde, alleen de kleur is anders en ook de 25 km/u en 45 km/u modellen zijn hardwarematig identiek. Bij de 25 km/u modellen komt de begrenzer alleen eerder.
2. Idem dito
3. Ik kan je wel zeggen dat het verschil van mijn Merida E-spresso vs de Enova Nuvinci enorm is. De Merida met Performance Line en derailleur trekt echt heel wat meer. Die 2 watt die je noemt zullen inderdaad niet merkbaar zijn en daarom begrijp ik ook niet waarom Bosch uberhaupt een Performance Line op naafversnellingen levert die amper krachtiger zijn als de Active Lines.
Hoi Vlas,

Uiteraard is je Merida veel sterker! Even kort:

Naaf:
Active lijn: 48 w (Koga Nuvinci)
Performance lijn: 50 w

Derailleur:
Active lijn: 48 w
Performance lijn 60 w (Merida Derailleur)

Dat de Merida dus beter trekt is dus volkomen logisch, hij lever 25% meer koppel! Verder zijn de profielen die bij de standen horen duidelijk anders. De Nuvinci had best prettiger gereden met een Performance (alles wat met optrekken te maken heeft gaat harder met performance), maar juist met het probleem (vol vermogen tegen de wind in) zou er (in theorie) weinig verschil moeten zijn tussen de active en performance. En met geen van beide stystemen had het zo lekker gereden als jouw Merida.

Over de problemen met de Koga: Ik heb ervaring (alle drie nu wel de wereld rond) met drie identieke ION modellen en ik kan je verzekeren dat ze compleet verschillen qua aangrijping en dat na elke servicebeurt het toch weer net veranderd (ook met nieuwe onderdelen). Zelfs met tweaken zijn ze niet helemaal gelijk te krijgen. Maar elke systeem is "aggressiever" te krijgen door met de sensor te spelen (strakker zetten). Je betaalt weer in actieradius (en je motor slijt sneller).

De reden dat onze fietsen verschillen is deels de leeftijd van de motor, leeftijd van de sensor, spanning op de sensor, kettingspanning (oude/nieuwe ketting) etc. Maar zelfs out of the box zijn ze subtiel anders. In het bovenstaande geval hebben we dan ook nog te maken met het Nuvinci systeem wat erg veel verlies geeft (en ik vraag me af hoe dat werkt met sensor druk door die rare automagische schakeling!). Daarom denk ik gezien de andere(eigenlijk unaniem) positievere reviews met de Bosch active dat in dit geval het niet zozeer het active systeem is dat zo tegenviel maar de combinatie van onderdelen en de afstelling. Het zou heel vreemd zijn als met jouw beschreven gedrag er zoveel positieve reviews (zowel experts als gebruikers)zijn.

Verder is er een heel erg goede reden om twee profielen aan te bieden. Ik hou zoals iedereen in deze draad van direct een hoog koppel. Maar mijn moeder van 78 vindt het koppel van haar ION op twee al veel te hoog voor wegfietsen. En mijn moeder fietst nog heel erg goed (ook zonder ondersteuning), dus dat zal voor veel andere ouderen nog veel erger zijn.

Startgedrag:
Active: Voorzichtig (Koga Nuvinci)
PerFormance Naaf: Dynamisch
Performance Derailleur: Sportief. (Jouw Merida)

Conclusie: Ja, jouw Merida zal in alle gevallen lekkerder rijden dan een naaf. Je hebt driedubbel winst:

1. Efficienter
2. 20% meer vermogen dan de naaf versie (25% tov de active versie!)
3. Aggressiefste koppelverloop

Naafversnellingen zuigen gewoon dubbel. Je wordt gestraft in efficientie en doordat Bosch die motoren conservatiever instelt. Ik ga ervan uit dat hier wel een goede reden voor is (eisen Shimano? ervaring met storingen?). Het is dan ook wel interresant hoe de Yamaha het gaat doen met de Nexus 7, zelfs met shift technologie. Die Nexus 7 is namelijk een stuk minder robuust dan de 8 speed.

[ Voor 2% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2015 09:17 . Reden: Spelfauten ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 21:12:
[...] Die 2 watt die je noemt zullen inderdaad niet merkbaar zijn en daarom begrijp ik ook niet waarom Bosch uberhaupt een Performance Line op naafversnellingen levert die amper krachtiger zijn als de Active Lines.
Het startgedrag bij de naafversies is anders. Daar de Activeline voorzichtig start, gaat de Performanceline wat dynamischer van start.

Vet is Activeline

Turbo: 48 vs 50 Nm (225% vs 250% ondersteuning)
Sport: 45 vs 50 Nm (150% vs 170% ondersteuning)
Tour: 40 vs 45 Nm (100% vs 110% ondersteuning)
Eco: 35 vs 40 Nm (40% vs 50% ondersteuning)

Activeline naaf vs derailleur is identiek

Ter vergelijking, de Performanceline derailleur

Turbo: 60 Nm (275% ondersteuning)
Sport: 55 Nm (190% ondersteuning)
Tour: 50 Nm (120% ondersteuning)
Eco: 40 Nm (50% ondersteuning)

En hieronder wellicht de reden waarom een naaf aanvoelt als een elastiek op een Bosch... :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OcOjy0ZP51uNBtra4u1CfbOp/full.png

* vhal hoopt dat Yamaha het wat beter voor elkaar heeft anders hoopt hij de bestelling wellicht te veranderen naar een derailleurfiets

Kon alleen dit vinden

Afbeeldingslocatie: http://www.e-bikescentre.nl/wp-content/uploads/2014/08/yamaha-trapondersteuning-1.png
Startcurve Yamaha

en

Afbeeldingslocatie: http://www.e-bikescentre.nl/wp-content/uploads/2014/08/yamaha-trapondersteuning-2.png

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 26-01-2015 09:25 ]

Strava

• Vlassie1980
Mooie informatieve posts @ hierboven!

Ik vind het inderdaad ook typisch dat Bosch ervoor kiest om het max koppel voor naafversnellingen te limiteren tot 50Nm terwijl als ik het zo hierboven lees de Yamaha daar vet boven gaat zitten. Ik verwacht dan toch dat een naaf met die druk op een gegeven moment kapot getrokken wordt.

• roffeltjes
Overigens, vhal en ik diepen uit hetzelfde document, laat ik het meteen even delen, ipv schoolmeester te spelen :)

http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf

Betreft de belasting; Yamaha denkt dat met Shift technologie op te lossen. Ik ben benieuwd of het genoeg gaat zijn. Met een Nexus 8 (Alfine) naaf die toch voor wat sportiever gebruik is bedoeld dan de 7 speed had ik er wat meer vertrouwen in gehad.

Overigens heeft dit alles me wel een heel andere richting opgestuurd. De keuzes zijn nu:

- Fyts E4 (morgen onderhandelen met de fietsenmaker). Te duur, maar die 150 KG belasting en mogelijkheid tot low-rriders is wel heel erg wat ik zoek.
- Koga E-Lement (Bosch performance met Derailleur) => Kan hij zeer zeker leveren
- Koga E-Deluxe met mega accu. => Ion, minste ondersteuning, maar ik ben wel te spreken over ION.

Batavus en Gazelle worden het niet. Teveel meldingen van stijfheidsissues (ook mijn ervaring met hun damesmodellen), geen duidelijke geometrie. Koga blijft testen winnen, dus dan maar die extra euro's uitgeven. Allemaal absurd gezien het allemaal Accell is, maar ja. Soms wou ik dat ik minder kritisch was :)

Ik vind het wel een beetje jammer dat de accu van de Bosch relatief klein is. 70-80 km met bagage komt toch wel eens voor. Nu lossen we dat op met range extenders (extra accus), maar dat is toch behelpen. Sowieso kan dat niet eens met Bosch. Een extra accu in de tas is natuurlijk ook wel een optie, dus echt heel erg is het nou ook weer niet.

Verwijderd

Nou het zit niet zozeer in het schakelen, ook als je gewoon fietst voelt een naaf lang niet zo direct als een derailleur, 't is net of er wat rek in de ketting zit voor m'n gevoel. De aandrijflijn is met een derailleur gewoon "hard". Verder heeft een naaf altijd de erg irritante eigenschap om onder belasting niet te willen schakelen, daar waar ik bij een derailleur de kracht ietje laat vieren maar het niet noodzakelijk is.

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:06:
Overigens heeft dit alles me wel een heel andere richting opgestuurd. De keuzes zijn nu:

- Fyts E4 (morgen onderhandelen met de fietsenmaker). Te duur, maar die 150 KG belasting en mogelijkheid tot low-rriders is wel heel erg wat ik zoek.
- Koga E-Lement (Bosch performance met Derailleur) => Kan hij zeer zeker leveren
- Koga E-Deluxe met mega accu. => Ion, minste ondersteuning, maar ik ben wel te spreken over ION.

Batavus en Gazelle worden het niet. Teveel meldingen van stijfheidsissues (ook mijn ervaring met hun damesmodellen), geen duidelijke geometrie. Koga blijft testen winnen, dus dan maar die extra euro's uitgeven. Allemaal absurd gezien het allemaal Accell is, maar ja. Soms wou ik dat ik minder kritisch was :)

Ik vind het wel een beetje jammer dat de accu van de Bosch relatief klein is. 70-80 km met bagage komt toch wel eens voor. Nu lossen we dat op met range extenders (extra accus), maar dat is toch behelpen. Sowieso kan dat niet eens met Bosch. Een extra accu in de tas is natuurlijk ook wel een optie, dus echt heel erg is het nou ook weer niet.
Die E-Lement van Koga vind ik ook een mooie, maar dan omdat hij een derailleur heeft en Performance Line ;) Lijkt eigenlijk wel een beetje op mijn Merida qua specs maar de accuplaatsing is dus weer anders. Mijn voorkeur is altijd de accu op het frame, vanwege een lager zwaartepunt.

Wat betreft de accu's van Bosch: 400Wh is soms inderdaad net even wat te krap, met mijn Merida kom ik altijd wel met voldoende prik op het werk aan maar een 600Wh zou niet verkeerd zijn, dan kan ik zeker altijd heen en weer. Ook voor Speed Pedelecs is 400Wh niet overbemeten veel. Zou mooi zijn als Bosch daar wat aan gaat doen want de concurrentie zit wat dat betreft ook niet stil. Als ze met een dikkere accu komen zou ik het super vinden.

De eerste accu die ze hadden was 288Wh en na een tijdje kwamen ze met een 400Wh dus het is te hopen dat ze een zelfde soort roadmap hebben :)

• roffeltjes
Geen discussie: een derailleur fietst veel fijner. Maar een blootliggende ketting is gewoon knudde als je zoals ik met pak aan naar het werk moet. Broekclips, broek in sok, ... het gaat goed tot het fout gaat. Verder is het door de ondersteuning minder belangrijk, ding nokt gewoon op 27kmpu. Dat je iets harder trapt/actieradius inlevert is jammer, maar op het grote geheel is het eigenlijk niet zo spannend (Let op! Persoonlijke usecase, is voor iedereen anders!).

Idealiter heb ik twee fietsen: 1 voor de kids/woon werk en een voor de vakanties (Santos ombouwen?), maar die vakantie fiets gaat gewoon te weinig gebruikt worden (accu gaat op de plank sterven). Ik zoek dus iets dat alles kan. Die zijn er ook wel, alleen zal ik wat met mijn eisen en wensen moeten schuiven tot het past.

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:17:. Mijn voorkeur is altijd de accu op het frame, vanwege een lager zwaartepunt.
Een kilo of twee extra op een goede bagagedrager ook geen issue als je zoals ik met een kinderzitje rondgaat scheuren :+

Ik geloof ook niet dat het echt ontzettend merkbaar is als je het goed doet. De gewichtsverdeling (2 kilo) zelf is niet significant op het grote geheel, het probleem zit hem vooral in het zwabberen van de achterdrager. Mijn Santos fiets is prima stabiel met of zonder grote belasting. Dat ding giechelt als ik drie kilo achterop gooi, ik ben europa doorgegaan met volle voor en achtertassen.

Mits en indien je een goede drager hebt met een lekker stabiele geo is het allemaal lood om oud ijzer (we praten nog steeds over twee kilo). Bij Gaastra hebben ze (net als Santos) gekozen voor Tubus (en dan bij Gaastra nog met een brace!) en dat is erg goed spul (Old Man Mountain is het best). Bij Koga durf ik het niet te zeggen, maar die zullen ook wel voor premium parts kiezen (was altijd al gerebadged tubus, wellicht is die nog steeds hun leverancier). In eider geval zie je al op de foto's dat Koga zijn dragers klassiek op de achterbrug aansluit, daar waar Gazelle/batavus voor een optisch mooiere indirecte oplossing kiezen. Geef mij maar klassiek en direct ;)

Het is en blijft jammer dat Koga nu ook Accell is, want ze hadden wel een goede name met trekking fietsen, maar als de bedrijfsvoering nog enigzins "Koga" is (en dat lijkt er stiekem wel op als ik de geometrie bekijk) dan zal het ook wel behoorlijk spul zijn.

Verwijderd

roffeltjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:18:
Geen discussie: een derailleur fietst veel fijner. Maar een blootliggende ketting is gewoon knudde als je zoals ik met pak aan naar het werk moet. Broekclips, broek in sok, ...
Ik heb op de Merida geen extra maatregelen getroffen en serieus nog geen enkele vlek in goed 4000kilometer, rond het voorste blad ligt bij de Bosch motoren een kettingbeschermer die zijn werk goed doet.

• DHL

DHL

Voor mijn gevoel zwakt de yamaha de kracht niet af bij het schakelen met naaf. Als ik zie wat die Bosch doet, ben ik toch tevreden dat ik voor Yamaha koos.
Vermits ik erg rustig rij, stop ik gewoon even met trappen tijdens het schakelen. Ik trek rustig op en vertrek altijd in de eerst versnelling.

• roffeltjes
Ja, daarom ben ik ook van die eis aan het afstappen, een groot deel is met het Bosch systeem al uit zichzelf afgesloten.

@DHL: Jij gaat prima kunnen leven met die Batavus. Mijn eisen zijn gewoon extreem (veel bagage en veel kilometers). Ik knal met Turbo aan 80 km met de fietskar erachter en tassen erop. Dat is motor-mishandeling. Zo is die ION Borstelloos en volkomen stil... nou als je een heuvel opgaat met 40 kg erachter en volle tassen is ie echt aan het gieren :+

De reden dat ik dat voor lief neem is dat zelfs dan de kosten in het niet vallen bij een servicebeurt van een auto. Ik kan heel wat motoren verslijten voordat dat in de buurt komt van een toet-toet :+

[ Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2015 10:52 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Had zojuist de fietswinkel gesproken naar de opties om een wijziging door te voeren in mijn bestelling. Ze waren erg coulant en kon op het moment van aflevering eventueel nog beslissen om toch een ander type te bestellen. Beide hebben voor- en nadelen hetgeen de keuze erg lastig maakt. Dat, een lange levertijd en mijn eigen nervositeit/onwetendheid is weer een succesvolle combinatie van hoe het niet moet :+

De 409/410 van Merida zijn wellicht een alternatief al zijn ze wel wat duurder (met name de 410) dan de Razer.

Strava

Verwijderd

@ roffeltjes,

Is een bafang BBS01/2 middenmotor niet iets voor jou dan?
Installeren was bij mij in twee-drie uurtjes gepiept, echt heel eenvoudig.
Heb je veel meer keuze qua frames/naven etc. Kwalitatief ook echt top. (op endless-spere zijn er genoeg gebruikers met de kilometerstanden vergelijkbaar met jou)

En 80-90nm koppel en 350/750Watt vermogen.

• Vlassie1980
vhal schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:58:
Had zojuist de fietswinkel gesproken naar de opties om een wijziging door te voeren in mijn bestelling. Ze waren erg coulant en kon op het moment van aflevering eventueel nog beslissen om toch een ander type te bestellen. Beide hebben voor- en nadelen hetgeen de keuze erg lastig maakt. Dat, een lange levertijd en mijn eigen nervositeit/onwetendheid is weer een succesvolle combinatie van hoe het niet moet :+

De 409/410 van Merida zijn wellicht een alternatief al zijn ze wel wat duurder (met name de 410) dan de Razer.
Die 410 is top! ( Vind ik dan :) )
Helaas heeft Neographikal wel wat probleempjes met zijn motor. Heb zelf nog geen problemen met de motor gehad, hij is wel wat hoorbaar als je een hogere cadans trapt maar dat voorkom je niet en neem ik voor lief.

Heb nu 7500km gereden op 1 setje banden, ketting en cassette. Deze week ga ik er een nieuwe cassette op laten zetten, nieuwe ketting en CST all weather bandjes. Kunnen we weer even vooruit.

Die Razer zou ik anders ook niet afchrijven, komt op mij wel over als een degelijke fiets. Je zou ze eigenlijk allebei gewoon moeten proefrijden. Weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt? Bij 12go is dat niet zo makkelijk omdat ze de fiets niet altijd hebben staan en omdat je alleen in hun magazijn parcours mag rijden. Heb het hier al eens met medewerkers daar erover gehad en ze hebben het excuus dat ze dan die fietsen niet meer als nieuw kunnen verkopen. Tsja, het is en blijft een dozenschuif toko waar je wel met fikse korting een goede fiets kunt scoren.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:01:
@ roffeltjes,

Voor mijn Santos is dat zeker een optie. Maar voor woon-werkverkeer? Nee.

Ik wil gewoon mijn fiets afgeven en een nieuwe meekrijgen (meestal ook electrisch).

Overigens vind ik Bafang nou niet echt de karakteristieken hebben waar ik blij van wordt: Blijft even doorlopen, cadans en niet pressure sensitief, problematisch met schakelen. Als de Santos wordt aangepakt (wat ik betwijfel) zal ik eerder naar BIONX of een borstelloze voor motor kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2015 12:09 ]

Verwijderd

Kan ik me voorstellen, het systeem zit nog in een early adaptor stadium. Hij heeft idd geen torque sensor, kun je ook niks aan veranderen. Schijnt wel te komen dit jaar.

Schakelprobleem is oplosbaar. Er is een sensor verkrijgbaar voor op de derialleur kabel. Ikzelf heb een duimknopje toegevoegd om de motor te onderbreken. Wordt de motor bij bosch wel onderbroken dan tijdens schakelen?

Maar inderdaad een systeem nog voor de fietser die iets wil uit proberen. Vindt het systeem qua concept wel beter als bosch, ketting op een klein tandwiel laten lopen met slechte onderhoudsmogelijkheden is garantie voor meer geluid/stukken/hoge kosten. Jij zegt dat je een aantal motoren stuk gereden hebt. Het lijkt me sterk dat je de motor zelf hebt stukgereden, het zal de overbrenging geweest zijn die stuk gaat. Door de gebruiker te beperken het systeem te openen, zal er vaak een systeem worden weggegooid worden welke door 2 tientjes aan nylon tandwielen gerepareerd kan worden.

Vindt het eerlijk gezegd ook erg vreemd dat een fietsenmaker een bosch motor niet mag openen...Een elektrische motor is het eenvoudigste wat er is, spoel, magneten en een tandwieloverbrenging naar de ketting....dat moet je toch gewoon zelf moeten kunnen schoonmaken als er vuil in zit, vooral als ze ook de mountainbike markt in willen. Je ziet hier ook steeds meer aanbod/vraag komen.

• DHL

DHL

Roffeltje... ben jaloers op je fysiek :)

Die BIONX is bij mijn weten de enige aandrijving die je met de pc (bij de fietsenmaker uiteraard) naar je eigen wensen kan afstellen.

Verwijderd

@DHL, De bafang set ook, je kan per ondersteuningsstand de kracht + cadans instellen. Je kunt ook instellen na hoeveel omwentelingen met de trappers de motor opstart en stopt. En natuurlijk topsnelheid/gaspedaalrespons etc.

• DHL

DHL

Maar Bafang is altijd nadien in te bouwen toch? BIONX is leverbaar in volledig afgewerkte fietsen. Of klopt dit niet?

• roffeltjes
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:22:
Vindt het eerlijk gezegd ook erg vreemd dat een fietsenmaker een bosch motor niet mag openen...Een elektrische motor is het eenvoudigste wat er is, spoel, magneten en een tandwieloverbrenging naar de ketting....dat moet je toch gewoon zelf moeten kunnen schoonmaken als er vuil in zit, vooral als ze ook de mountainbike markt in willen. Je ziet hier ook steeds meer aanbod/vraag komen.
Gezien de "finesse"waar veel fietsenmakers mee werken is dat wel logisch hoor. Bosch is gewoon bang dat de gemiddelde fietsenmaker er zonder het juiste gereedschap (moment sleutel? Wat is dat?) aan gaat knoeien.

Overigens weet ik vrij zeker dat de meeste ellende in de bekabeling zit, niet zozeer in de motor. Waterschade (6 of 7 ION displays op drie fietsen in 5.5 jaar) en blootliggende kabels (altijd kritisch bij het balhoofd)en de daarbijbehorende kortsluiting zijn doodsoorzaak nummer 1. Bosch is niet alleen handiger geplaatst op de fiets, ze hebben ook betere bekabeling. Zowel de ION als de Yamaha worden hierop toch slechter beoordeeld, Hetgene wat ik echt slecht vind is dat die (oude?) ION displays niet waterdicht zijn. Regen en condens zijn dodelijk.

Ik ben er van overtuigt dat ik met Bosch minder issues ga krijgen, want juist op die punten scoort Bosch beter. Ook wel prettig: motor vervangen zal ook wat simpeler worden (Bij ION moet dan je wiel worden overgespaakt).

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:39:
[...]

Gezien de "finesse"waar veel fietsenmakers mee werken is dat wel logisch hoor. Bosch is gewoon bang dat de gemiddelde fietsenmaker er zonder het juiste gereedschap (moment sleutel? Wat is dat?) aan gaat knoeien.

Overigens weet ik vrij zeker dat de meeste ellende in de bekabeling zit, niet zozeer in de motor. Waterschade (6 of 7 ION displays op drie fietsen in 5.5 jaar) en blootliggende kabels (altijd kritisch bij het balhoofd)en de daarbijbehorende kortsluiting zijn doodsoorzaak nummer 1. Bosch is niet alleen handiger geplaatst op de fiets, ze hebben ook betere bekabeling. Zowel de ION als de Yamaha worden hierop toch slechter beoordeeld, Hetgene wat ik echt slecht vind is dat die (oude?) ION displays niet waterdicht zijn. Regen en condens zijn dodelijk.

Ik ben er van overtuigt dat ik met Bosch minder issues ga krijgen, want juist op die punten scoort Bosch beter. Ook wel prettig: motor vervangen zal ook wat simpeler worden (Bij ION moet dan je wiel worden overgespaakt).
Ik heb sinds ik een heftige wolkbreuk heb gehad soms wat condensvorming onderin mijn Bosch Intuvia display. Binnenkort ook maar weer langs 12go en hopen op coulance. Zou niet mogen. Dus ook Bosch kan daar last van hebben.

• roffeltjes
Ai.... nou is het bij ION meteen einde oefening met dat soort shizzle, maar dat klinkt niet goed. Ik moet boterhamzakjes+elastiekjes in mijn fietstas stoppen, maar vergeet dat continue.

Als ik dit alles lees en kijk naar mijn eigen ervaringen heb ik wel een vraag die niet te beantwoorden is: Wanneer zijn we van dit soort ongein af? Ik verslijt een motor per drie jaar (+/-25.000 km). Qua kosten is dat nog wel te overzien, maar naast die calamiteiten heb ik toch elk halfjaar wel minimaal 1x andere ellende (displaytje stuk, draadbreuk, sensor die losloopt en dus nauwelijks ondersteuning).

• Vlassie1980
Hier is maar 1 antwoord op en dat is tijd, de techniek voor e-bikes staat in feite nog steeds in de kinderschoenen. Elk jaar zijn er weer nieuwe ontwikkelingen die op den duur ook door andere fabrikanten worden toegepast. Daarnaast moet je gewoon een goede afweging maken over de fiets. Goedkoop is bij een e-bike echt duurkoop. Ben ik zelf ook achter gekomen helaas.

Over een x aantal jaar heb je motoren die een ton kunnen draaien en accu's van 3000 Wh :P

• DHL

DHL

roffeltjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:39:
[...]

Overigens weet ik vrij zeker dat de meeste ellende in de bekabeling zit, niet zozeer in de motor. Waterschade (6 of 7 ION displays op drie fietsen in 5.5 jaar) en blootliggende kabels (altijd kritisch bij het balhoofd)en de daarbijbehorende kortsluiting zijn doodsoorzaak nummer 1. Bosch is niet alleen handiger geplaatst op de fiets, ze hebben ook betere bekabeling. Zowel de ION als de Yamaha worden hierop toch slechter beoordeeld, .
Hoe weet je dat van die nieuwe Yamaha motoren? Ik kan die info nergens vinden? Of spreek je over de oude Yamaha fietsen?

• DHL

DHL

Vlassie1980 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:55:
Hier is maar 1 antwoord op en dat is tijd, de techniek voor e-bikes staat in feite nog steeds in de kinderschoenen. Elk jaar zijn er weer nieuwe ontwikkelingen die op den duur ook door andere fabrikanten worden toegepast. Daarnaast moet je gewoon een goede afweging maken over de fiets. Goedkoop is bij een e-bike echt duurkoop. Ben ik zelf ook achter gekomen helaas.

Over een x aantal jaar heb je motoren die een ton kunnen draaien en accu's van 3000 Wh :P
Dat goedkoop duurkoop zou zijn, ben ik het niet mee eens. Mijn eerste fiets was een goedkope Makrofiets. Heel eenvoudig en ging nooit iets stuk aan. Ik denk eerder dat, hoe duurder de fiets, des te meer bedrading en sensoren aanwezig zijn. En het is net hier dat de electronica meestal faalt.

De ebikes zullen mettertijd veel voordeel halen ui de automobielwereld. Daar zijn veel grotere budgetten beschikbaar voor onderzoek naar betere batterijen ed. Grootste verandering die nog zal komen is de energie opslag. Electromotoren op zichzelf zijn al redelijk doorontwikkeld. Enkel de batterij blijft de zwakke schakel met kleine rijbereiken tot gevolg. De rest is een kwestie van budgetten. Als men wil kan men een quasi onverslijtbaar voertuig maken, maar die zouden onbetaal baar zijn of voor de producent onvoldoende renderen. Mooi voorbeeld hiervan is de Mercedes W124 die je nu nog altijd veel ziet rijden. Onverslijtbaar maar Mercedes weigert nog zulke betrouwbare wagens op de markt te brengen. Ze verklaarden letterlijk geen voertuigen meer te zullen maken voor de vierde of vijfde eigenaar. En zo is het met elk gebruiksvoorwerp dat onderhavig is aan sleet...

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kom weinig informatie tegen over het toepassen van een BBS01 set op een Babboe City (bakfiets, tweewieler).
Zou deze set krachtig genoeg zijn? En nog belangrijker, gaat een middenmotor werken op een bakfiets (tweewieler)?

[ Voor 14% gewijzigd door --Erik-- op 26-01-2015 22:40 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:01:
@ roffeltjes,

Heb je veel meer keuze qua frames/naven etc. Kwalitatief ook echt top. (op endless-spere zijn er genoeg gebruikers met de kilometerstanden vergelijkbaar met jou)

En 80-90nm koppel en 350/750Watt vermogen.
Heb jij nog speciale tools nodig gehad? Sommige mensen op endless-sphere komen met een hele waslijst aan tools, tot aan een ronde vijl om het bottom bracket uit te hollen.
Ik heb een tool gekocht om de bottom bracket moer los te draaien en een om de unit die de trapas "vastzet" er uit te halen.
Meer zou niet nodig zijn. Jij nog bijzondere tips?

Ik verwacht mijn kit over 4 weken binnen te hebben (incl. 1250Wh accu _/-\o_ )

• roffeltjes
Yamaha versus Bosch:

https://www.e-bikeshop.co...es-differences-explained/
We prefer the head unit integration on the Bosch system, it certainly feels firmer than the Yamaha head unit display bracket. The bracket and the cable routing are a lot tidier too. The Yamaha display is a little more flimsy in comparison and the side control buttons feel more ‘plasticy’. Hard to explain but the Bosch kit just feels more ‘German’. It appears and feels better quality; that said it is a slightly dearer system to purchase./
Er was nog een artikel dat dat noemde, kan het ff niet zo snel vinden :)

• roffeltjes
DHL schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:23:
[...]
Dat goedkoop duurkoop zou zijn, ben ik het niet mee eens. Mijn eerste fiets was een goedkope Makrofiets. Heel eenvoudig en ging nooit iets stuk aan. Ik denk eerder dat, hoe duurder de fiets, des te meer bedrading en sensoren aanwezig zijn. En het is net hier dat de electronica meestal faalt.
Ik deel wel de conclusie dat goedkoop duurkoop is, ik heb namelijk nogal wat systemen gebruikt (oa als leenfiets). Wat dat betreft vind ik ION en Bosch er boven uitsteken, met een lichte voorkeur voor het weggedrag van ION (zijn alleen teveel andere nadelen die me doen neigen naar Bosch).

Wat echt ontzettend irritant is, is een aangrijping die niet klopt. Ik heb op fietsen gezeten waar zelfs ik het wegrijden tricky vond. Erger, wat ik heel vaak bij goedkopere systemen ondervond is dat ze niet optijd stoppen. Je stop met trappen en de motor gaat door. Dat is super irritant.

Verder is op de goedkope modellen met een naaf vrijwel altijd de rem een issue, namelijk een rollerbrake. Dat is gewoon niet genoeg in de stad met 25 km. De remweg is al snel 8 meter en dat is veel teveel omdat medeweggebruikers totaal niet inschatten hoe hard jij eraan komt.

Tot slot is een motor die jankt ook geen pretje. Het went, maar het is een verademing om dan op die compleet stille ION te stappen (ga ik waarschijnlijk heel erg missen).

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:53:
[...]

Heb jij nog speciale tools nodig gehad? Sommige mensen op endless-sphere komen met een hele waslijst aan tools, tot aan een ronde vijl om het bottom bracket uit te hollen.
Ik heb een tool gekocht om de bottom bracket moer los te draaien en een om de unit die de trapas "vastzet" er uit te halen.
Meer zou niet nodig zijn. Jij nog bijzondere tips?

Ik verwacht mijn kit over 4 weken binnen te hebben (incl. 1250Wh accu _/-\o_ )
Ik had zelf een shimano bottom bracket erop zitten, heb ik eraf gehaald met de volgende tool.

http://www.bikester.nl/fi..._34_10953_51142138460_pla

dit tool heb je ook nodig voor de buitenste lockring van de bafang unit.

Het stomme is dat bij de bafang twee lockringen zitten (zit het extra vast ofzo), de binnenste heb ik met de volgende tool vast gezet. En de buitenste met bovenstaande tool.

http://www.bikepartsplace...om-bracket-lockring-tool/

Ik heb trouwens ook voor de kabels van kabelklemmetjes gekocht welke je aan de onderkant van de framebuis kan plakken, dan kun je de kabels mooi onzichtbaar wegwerken. Hoef je geen tie-wraps om je hele frame buis te doen zoals je wel vaker ziet. Overigens heb je ook trappers nodig, die zitten er nog niet bij. Voor de kabelhouders moet je eens hierna kijken.

http://www.rose.nl/artike...-on-kabelhouder/aid:40311

Voor de rest geen tools nodig gehad, vijlen enzo is niet nodig geweest. Paste gewoon direct mooi passend erop.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 09:05 ]

• DHL

DHL

roffeltjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:22:
[...]

Ik deel wel de conclusie dat goedkoop duurkoop is, ik heb namelijk nogal wat systemen gebruikt (oa als leenfiets). Wat dat betreft vind ik ION en Bosch er boven uitsteken, met een lichte voorkeur voor het weggedrag van ION (zijn alleen teveel andere nadelen die me doen neigen naar Bosch).

Wat echt ontzettend irritant is, is een aangrijping die niet klopt. Ik heb op fietsen gezeten waar zelfs ik het wegrijden tricky vond. Erger, wat ik heel vaak bij goedkopere systemen ondervond is dat ze niet optijd stoppen. Je stop met trappen en de motor gaat door. Dat is super irritant.

Verder is op de goedkope modellen met een naaf vrijwel altijd de rem een issue, namelijk een rollerbrake. Dat is gewoon niet genoeg in de stad met 25 km. De remweg is al snel 8 meter en dat is veel teveel omdat medeweggebruikers totaal niet inschatten hoe hard jij eraan komt.

Tot slot is een motor die jankt ook geen pretje. Het went, maar het is een verademing om dan op die compleet stille ION te stappen (ga ik waarschijnlijk heel erg missen).
Heey Roofeltje, die link Bosch versus Yamaha had ik hier al twee keer gepost, maar over waterdichtheid zag ik eigenlijk niks. Over betrouwbaarheid ook niet. Ik denk dat de Japanners op gebied van betrouwbaarheid toch wel erg sterk zijn hoor. Duitsers geven een degelijkere indruk terwijl Japanners gewoon niet stuk gaan. Denk dat je die lijn van de automobiel of moto mag doortrekken gezien Yamaha een grote speler op de markt is.

Wat je zegt dat een goedkope fiets minder goed afgewerkt is, daar heb je volledig gelijk in. Maar als het over zuivere betrouwbaarheid gaat dan moet die niet onderdoen voor een dure. Zo gaf Makro 3 jaar full garantie op zijn fietsen met herstelling aan huis. En wat een service! Binnen de 3 dagen stond een technicus met alle wisselstukken in de bestelwagen bij je thuis. Een licht gezoem in de motor? Ok, steken we toch direct een ander voorwiel... Een schokje nu en dan? Ok, steken we nieuwe elektr componenten. Batterij stuk..aub een niuewe mijnheer. Zelf meegemaakt. Ben er zeker van dat ik op mijn 3 keer zo dure fiets zeker niet dezelfde service zal krijgen... En die fiets was gewoon stevig. Was een Duitse firma die hem verdeelde. Dus goedkoop is niet altijd duurkoop volgens mij, je hebt gewoon minder comfort...
Mijn Sparta die ongeveer dezelfde mogelijkheden had als die Makrofiets heeft me bij aankoop veel meer gekost en ik ben er nooit tevreden van geweest. Ook niet qua service. Moest zelfs verzendkosten betalen toen de batterijlader in garantie stuk ging...
Vergelijk het een beetje met een Dacia en een Mercedes... (ik kom uit de autowereld, vandaar..:) )

• Vlassie1980
DHL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:22:
[...]

Heey Roofeltje, die link Bosch versus Yamaha had ik hier al twee keer gepost, maar over waterdichtheid zag ik eigenlijk niks. Over betrouwbaarheid ook niet. Ik denk dat de Japanners op gebied van betrouwbaarheid toch wel erg sterk zijn hoor. Duitsers geven een degelijkere indruk terwijl Japanners gewoon niet stuk gaan. Denk dat je die lijn van de automobiel of moto mag doortrekken gezien Yamaha een grote speler op de markt is.

Wat je zegt dat een goedkope fiets minder goed afgewerkt is, daar heb je volledig gelijk in. Maar als het over zuivere betrouwbaarheid gaat dan moet die niet onderdoen voor een dure. Zo gaf Makro 3 jaar full garantie op zijn fietsen met herstelling aan huis. En wat een service! Binnen de 3 dagen stond een technicus met alle wisselstukken in de bestelwagen bij je thuis. Een licht gezoem in de motor? Ok, steken we toch direct een ander voorwiel... Een schokje nu en dan? Ok, steken we nieuwe elektr componenten. Batterij stuk..aub een niuewe mijnheer. Zelf meegemaakt. Ben er zeker van dat ik op mijn 3 keer zo dure fiets zeker niet dezelfde service zal krijgen... En die fiets was gewoon stevig. Was een Duitse firma die hem verdeelde. Dus goedkoop is niet altijd duurkoop volgens mij, je hebt gewoon minder comfort...
Mijn Sparta die ongeveer dezelfde mogelijkheden had als die Makrofiets heeft me bij aankoop veel meer gekost en ik ben er nooit tevreden van geweest. Ook niet qua service. Moest zelfs verzendkosten betalen toen de batterijlader in garantie stuk ging...
Vergelijk het een beetje met een Dacia en een Mercedes... (ik kom uit de autowereld, vandaar..:) )
Dacia vs Mercedes is natuurlijk ook appel en peren vergelijk he :)

Een Dacia roest heel wat eerder uit elkaar dan een Mercedes omdat het plaatwerk nogal wat dunner is. Maar de onderdelen van een Mercedes zijn ook weer een factor zoveel duurder. Het is maar net hoe intensief je iets gebruikt.

Ben zelf ook van de Japanners trouwens, heb een Toyo-tank voor de deur staan van 15 jaar oud. Loopt nog steeds prima maar doet heel wat minder vanwege die Merida van me :+

Maar vooralsnog ben ik buiten het enigszins rumoerige geluid van de Bosch motor er erg over te spreken. In vergelijking met mijn oude ombouwproject een verademing. Maar de fiets die ik had omgebouwd was ook niet echt een trekking model maar meer een stadsfiets. Als je daar wekelijks 250km mee draait dan merk je het wel.

Ben nog steeds niet terughouden op ombouwsetjes trouwens, als je gewoon een goede trekking fiets koopt en er een Bafang kit op zet dan heb je een mooie commuter bike voor niet al te veel geld :)

• roffeltjes
DHL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:22:
[...]Heey Roofeltje, die link Bosch versus Yamaha had ik hier al twee keer gepost, maar over waterdichtheid zag ik eigenlijk niks. Over betrouwbaarheid ook niet. Ik denk dat de Japanners op gebied van betrouwbaarheid toch wel erg sterk zijn hoor. Duitsers geven een degelijkere indruk terwijl Japanners gewoon niet stuk gaan. Denk dat je die lijn van de automobiel of moto mag doortrekken gezien Yamaha een grote speler op de markt is.
Ik zeg ook niet dat de Yamaha niet waterdicht is, ik zeg dat de kabelloop minder handig is en de display is fragieler (pedelec fora e.d. wijzen daarop). Zoals ik al aangaf, dat zijn de meest voorkomende storingen, dus dat is bij Bosch hoogstwaarschijnlijk (weet het uiteraard niet zeker) beter.
Nu wordt ik iets feller, excuses, ik bedoel het niet zo kwaad (fietsen is mijn passie):

Sorry, dit is gewoon flauwekul DHL. Gezoem in de motor is inherent bij de meeste systemen, net als dat die doorlopende motoren een element zijn van goedkopere systemen. Dat zeg niet alleen ik, dat kan je op allerlei gebruikers fora vinden. Verder vind ik het commentaar een schokje nu en dan"absurd"... hoe kan je dan nog zeggen dat de componenten prima en betrouwbaar zijn?

Kijk ik snap dat jij als iemand die weing rijd zoiets niet slijt, maar als je gewoon heel veel kilometers maakt met zware belasting wordt het een heel ander verhaal. Ook weer: Dat zeg ik niet alleen, dat kan je op allerlei fora terugvinden. (Overigens, jouw lijst van storingen vind ik vrij fors voor jouw kilometrage).

Dus voor jou is een Nexus 7 naaf prima, voor mij is het duurkoop omdat ik hem gewoon 4x moet kopen in de levensduur van mijn fiets, daar waar een Nexus 8 het wel volhoudt. In ons geval zou dat 12 naven zijn geweest...

Zo ook over de remmen. Je kan wel roepen dat het onzin is, maar wij zitten met 150 kg met 27 kmpu op de fiets. Dan kom je gewoon uit bij hydraulische remmen (velg of schijf). Die zitten alleen op fietsen van 2000 euro. Ja, dikke marges, maar zo is het nou eenmaal. De budget merken bieden het uberhaupt niet.

Kijk, als we het hebben over een standaard fiets ben ik het direct met je eens, Nexus 8 op een prijspakker is doorgaans prima. Maar als we het over pedelecs hebben wordt het een heel ander verhaal. De enige systemen die ik acceptabel vind rijden (=compromisloos) zitten in de hogere prijsklasse.

Ik ben het ook direct met je eens dat Duitse fietsen een veel betere prijs-kwaliteit bieden, maar dat is niet zo makkelijk via een standaard dealer (lees: Accell).

Verder vind ik repareren in drie dagen echt niet acceptabel... ik ga NU naar mijn FM, ik krijg een leenfiets en morgen doet mijn fiets het weer (en ik kan in ieder gewoon verder fietsen!). Ik kan gewoon niet drie dagen wachten. Als mijn FM dat niet aanbiedt is het over en uit, dan ga ik ergens anders mijn geld heenbrengen. En ja, daar betaal ik de hoofdprijs voor. Kwestie van gunnen.
Je haalt dingen door elkaar, namelijk dat je Sparta dealer een klojo was die geen service verleende. Dat zegt niet zoveel over de fiets. Sparta's zijn prima, dat mag je echt wel stellen met alle gebruikerservaringen en testen. Dat er dan een zondagmiddag model in zit is balen (en ja, dat is veel beter in de Autowereld), maar je dealer hoort dat netjes op te lossen.

Mijn mening over de gemiddelde fietsenmaker heb ik al eerder gegeven, je mag je handjes dichtknijpen met een goede dealer. Mijn FM heeft nu al snel een uur of 5 aan mijn fiets gesleuteld (naast het wachten op onderdelen). Complete electriek is dood en dat gaat +/- 1200 euro kosten. Hij biedt nu 500 euro aan voor het karkas en dan hoef ik uiteraard de uren niet te betalen. Dat is extreem genereus voor een 6 jaar oude fiets van 2400 euro die 40k+ op zijn klok heeft staan.

En zelfs die beste man is een conservatieve boer die denkt dat hij wel weet wat de klant nodig heeft ipv. goed te luisteren. Helaas bijna inherent aan de branche. Komt ook wel omdat het gros van de klanten echt geen flauw idee heeft en dus gestuurd moet worden).

En voordat je het je afvraagt, ik ben ervan overtuigd dat die Batavus met die Yamaha aandrijving goed is (is overigens ook de hogere prijsklasse), alleen is die fiets voor mij gewoon niet een optie. Los van het frame wat het voor mij gewoon niet gaat doen is met de last die ik meeneem 80nm op een naafversnelling (zeker Nexus7) niet vertrouwwekkend. Het probleem is namelijk dat ik de spanningsensor vol trek en dat die motor dus vol gaat rossen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12 15:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

roffeltjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:12:
[...]

Zo ook over de remmen. Je kan wel roepen dat het onzin is, maar wij zitten met 150 kg met 27 kmpu op de fiets. Dan kom je gewoon uit bij hydraulische remmen (velg of schijf). Die zitten alleen op fietsen van 2000 euro. Ja, dikke marges, maar zo is het nou eenmaal. De budget merken bieden het uberhaupt niet.
Een goede trommelrem kan dit ook, anders zou mijn brommer daar niet mee uitgerust zijn :)
Niet dat ik het niet met de boodschap en de rest van je verhaal eens ben hoor.

Verwijderd

Pathogen schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:25:
[...]

Een goede trommelrem kan dit ook, anders zou mijn brommer daar niet mee uitgerust zijn :)
Niet dat ik het niet met de boodschap en de rest van je verhaal eens ben hoor.
Qua remmen zijn de hydraulische varianten bij hogere snelheden en belasting heilig. En dan doen velgremmen het nog aanzienlijk minder dan een schijfrem. Trommelremmen, rollerbrakes, traditionele vbrakes, ik begin er niet meer aan.

• DHL

DHL

Ik denk dat jullie het niet goed begrijpen...
Dacia en Mercedes zijn appelen en peren zegt men. Ja en nee. Qua betrouwbaarheid ben je het beste met de Dacia, qua comfort met de Mercedes.

Als ik zeg dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn dan spreek ik niet over iedereen.
Stel dat ik dus met zo'n Makrofiets blijf rijden en ik verwacht niet echt veel qua comfort, dan is die fiets goedkoop. Punt, geen discussie over, voor mij, in mijn specifieke geval is hij goedkoop.
Iemend die heel veel rijdt en om de drie jaar een nieuwe Macrofiets koopt, rijdt ook goedkoop. (die zaken die ik lieten vervangen waren bijlange niet defect, maar ik had wel weer een volledig nieuwe fiets in garantie).
Voor iemand die meer wil en meer verwacht zal zo'n Macro fiets (net als een Dacia) onvoldoende zijn.
Maar stellen dat men met de duurste fiets goedkoper rijdt dan met de goedkoopste klopt niet. Ik trek het door naar die auto's weer omdat ik dat het beste ken. Al eens nagedacht hoeveel kapitaal een Mercedesrijder oprijdt tov een Daciarijder? Of een Flyer tov een zeg maar eender welke goedkope fiets (die je tegenwoordig kan kopen van kleine producenten met heel goed materiaal).

Iedereen maakt voor zichzelf uit wat hij duurkoop vindt. Degene die een mooi, goed rijdende fiets wil, zal een klasse hoger de prijzen gaan vergelijken. In mijn geval zal ik bvb geen baat hebben aan een roholffnaaf en zal mijn Nexus 7 volstaan...

Om nog eens terug te komen op die Sparta, dat was de slechtste fiets uit het rijtje dat ik had. Gewoon bucht was het. Lees je trouwens ook op vele fora.
Als ik mijn 4 fietsen op een rijtje zet is de nr 1 de Batavus met Yamaha (gewoon omdat die zoveel leuker rijdt, nr 2 de BIONX Trek (reed ook goed) maar dan 3 de Makro fiets en als laatste de Sparta. en de Spartakoste veel meer dan de Makrofiets hoor.

Aangaande de remmen, mijn Batavus heeft ook Magura's hoor en dit voor 1800 Euro. Ik ben ervan overtuigd dat in jouw geval die Batavus een goede fiets zou zijn als je er een ander achterwiel met Nexus 8 in steekt. Heb je voor 2100 Euro de perfekte fiets en heb je al 10k gereden vooraleer die Nexus 7 de vuilbak in moet.

(Een Dacia die sneller roest dan een Mercedes, da's verkeerde info hoor:) ) Heb er geen aandelen en zou zelf gene willen maar juist is juist...) Is wel off topic.

Dus wat ik wil zeggen, het is niet omdat het duur is dat het altijd goed is. En omgekeerd geldt ook. Eerst moet je kijken waarvoor je het gaat gebruiken en dan pas kan je een budget voorop stellen...
Maar bvb zeggen dat een Haibike met Boschmotor beter is dan dezelfde Haibike met Yamahamotor omdat de laatste goedkoper is, vind ik persoonlijk een verkeerde redenering...

Verwijderd

Ik vind het kostenargument niet extreem relevant (zolang je eenmalig het bedrag neer kunt tellen), ik wilde eerder ook niet aan de dure fietsen, toen pa en ma bijna 6k neerlegden voor twee ebikes heb ik ze voor gek verklaard. Maar als je erover gaat nadenken bespaart die fiets zo extreem veel geld dat het weinig meer uitmaakt of een fiets nou 1500 of 2500 kost. Met een gemiddelde middenklasser heb je in nog geen 10dkm je fiets er dik uit. Neem dan iets waar je prettig op fietst waardoor je hem ook sneller pakt.

• DHL

DHL

Dat schokje nu en dan was gewoon de sensor die bevuild raakte doordat die op een ongelukkige plaats gemonteerd was. Even met de zakdoek erover en opgelost... En toch kreeg ik hierom alles nieuw. Geen risico's zei hij. Ik vond dat dit de beste service was die ik ooit op een produkt gekregen heb...

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:43:
Ik vind het kostenargument niet extreem relevant (zolang je eenmalig het bedrag neer kunt tellen), ik wilde eerder ook niet aan de dure fietsen, toen pa en ma bijna 6k neerlegden voor twee ebikes heb ik ze voor gek verklaard. Maar als je erover gaat nadenken bespaart die fiets zo extreem veel geld dat het weinig meer uitmaakt of een fiets nou 1500 of 2500 kost. Met een gemiddelde middenklasser heb je in nog geen 10dkm je fiets er dik uit. Neem dan iets waar je prettig op fietst waardoor je hem ook sneller pakt.
Hiermee ben ik voor de volle honderd procent akkoord!

Verwijderd

@neographikal, DHL

Ik helaas niet. Je betaald een prijs voor een produkt wat het waard is. Niet de besparing die je maakt bij het gebruik van een totaal ander vervoersmiddel...

Het gat tussen een normale fiets-elektrische met hetzelfde frame/onderdelen is extreem hoog. Dan heb ik het wel vooral over HS fietsen van +3000euro. Batavus van DHL voor 1800 is een realistische prijs. Dat de mensen het er blijkbaar voor willen betalen is een ander verhaal. Blijkbaar vraag/aanbod. Maar reken erop dat de prijs omlaag gaat als bosch wat meer concurrentie krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 11:58 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12 15:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:39:
[...]

Qua remmen zijn de hydraulische varianten bij hogere snelheden en belasting heilig. En dan doen velgremmen het nog aanzienlijk minder dan een schijfrem. Trommelremmen, rollerbrakes, traditionele vbrakes, ik begin er niet meer aan.
Ik snap dat je er geen fan van bent, maar ik praat wel over bromfietsen, geen snorretjes. Die wegen zelf al minimaal 50+kg (en dan heb ik het over een lichte Tomos, scooters beginnen bij 80kg) en rijden over het algemeen wel 50km/h.
Daar wordt de trommelrem afdoende bij geacht, dus bij een fiets kan dat ook voldoen.

Daarnaast moeten bromfietsen officieel geschouwd worden voordat ze in gebruik genomen mogen worden, dus er zit ook al een stukje aansprakelijkheid achter.

Desondanks, persoonlijk vind ik de trommelremmen van mijn Tomos ook geen hoogstandjes. Als ze goed onderhouden zijn voldoen ze ruimschoots, maar bij enige slijtage neemt de remkracht enorm af.
Ik probeer alleen het punt te maken dat ze technisch gezien zouden moeten voldoen.
Pagina: 1 ... 36 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.