Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.102 views

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12 16:08
Walker78 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:05:
[...]
voor m'n werk fiets ik iedere dag meerdere keren door onze mooie hoofdstad, wat ik zie aan roekeloos rijgedrag is zo af en toe gewoon bizar.
Even heel selectief gequote, maar je wil nu een algehele maximumsnelheid door het hele land afdwingen omdat er in grote steden roekeloos wordt gereden? Met de auto heb je verschillende maximumsnelheden voor verschillende plaatsen. Een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 25 km/h voor alles op 2 wielen van fiets t/m scooter zou ik wel kunnen volgen.

Nu fiets ik veel door landelijke gebieden en de snelheid ligt dan regelmatig (ver) boven de 25 km/h, op een gewone fiets weliswaar maar ik denk dat je wat regelgeving betreft daar geen onderscheid in moet maken. Hier zou ik het echt ronduit vreemd vinden als ik niet meer harder dan 25 km/h mocht fietsen. Net zoiets als een algeheel snelheidverbod door het hele land voor alle auto's van 50 km/h. Dat zou toch ook vreemd zijn? Natuurlijk, het zal iets veiliger worden maar de essentie van vervoer is verplaatsen op een zo efficient mogelijke manier. Een algehele snelheidsbeperking druist gewoon tegen dat idee in.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
Het is ook gewoon een beetje zinloos geblaat van een subsidie groepje, waar de media dan op duikt.

Net zoals ze vorige maand illegaal vuurwerk afsteken wilden verbieden :F

Zo'n beetje alle dingen waar mensen zich aan ergeren tov fietsers is al lang verboden.
Alsof nieuwe regeltjes die het dubbel verboden maken daar iets aan gaan helpen.

TheS4ndm4n#1919

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Elke fiets zou dan ook met een gecalibreerde kilometer teller moet worden uitgerust.

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Voor de duidelijkheid: ik schrijf vanuit mijn ervaringen in de stad, ik dacht dat ik dat ook duidelijk gemaakt had. Het is op zichzelf al een rommeltje genoeg, als daar ook nog eens mensen bijkomen die zich qua snelheid totaal niet aanpassen dan leidt dat alleen maar tot ongelukken, wat de praktijk ook laat zien. Vandaar dat ik die 25 km/u noemde. Buiten de stad is het in principe een ander verhaal. Maar wat 'redelijk' is als het om snelheid gaat wordt lastig vast te stellen als er geen (wettelijk) ijkpunt is, omdat iedereen natuurlijk zo zijn eigen opvattingen heeft over wat redelijk is. Regels en handhaving daarvan kun je allemaal gezeur vinden en dan het verkeer overlaten aan het gezonde verstand van weggebruikers. Ik ben benieuwd.

@DHL: Interessant verhaal (iets te lang om te quoten), voor een deel ben ik het ook wel met je eens, het probleem is alleen dat het allemaal heel persoonlijk en subjectief is. Daar is niets op tegen maar wat is het nuttig rendement ervan? Als ik op een totaal lege autoweg, waar je 120 mag, gepakt wordt met een snelheid van 180 ben ik mijn rijbewijs kwijt. Mijn argument dat mijn snelheid, gezien de omstandigheden, aangepast en beslist niet roekeloos was zal op de agent geen indruk maken. En dat is maar goed ook want iedereen zal anders denken over wat 'aangepast' is. Je kunt het grootste gelijk van de wereld hebben maar het blijft JOUW gelijk en dat is voor de wet geen criterium.
RocketKoen schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:51:
Het is ook gewoon een beetje zinloos geblaat van een subsidie groepje, waar de media dan op duikt
Dat ben ik niet met je eens. Het punt is dat technische ontwikkelingen tot nieuwe producten leiden die niet passen binnen de regels die dan gelden. Natuurlijk hebben we dat jaren geleden al gezien met de 'Holleedertjes'. Eén Holleedertje, daar zit niemand mee, maar al gauw werden het enorme aantallen en nog steeds is er geen oplossing gevonden voor de praktische problemen die die rotdingen met zich meebrengen.
Hetzelfde kan gebeuren met de speedbike. Het is nu eenmaal zo, of je nu hoog of laag springt, dat je bij de huidige wetgeving, zonder helm en zonder zo'n geel plaatje, op een gemotoriseerd voertuig niet harder mag dan 25km/u. En om op het verhaal van DHL terug te komen: wat is dan verstandig of juist roekeloos rijgedrag? Het hangt maar net van de persoon af hoe die vraag beantwoord wordt; ik zie dagelijks de grootste proleten rondscheuren die hun rijgedrag helemaal goed vinden (en waag het niet er iets van te zeggen). Dus: wat ga je doen met de speedbike als die straks ook massaal op de weg komt? Natuurlijk kun je die vraag wegrelativeren, zoals destijds met de snorscooter, maar daarmee schuif je het probleem alleen maar voor je uit.

[ Voor 58% gewijzigd door Walker78 op 10-01-2015 20:06 ]

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Laat eerst eens kijken naar CIJFERS van al die Speed Pedelec overtreders.

Daar heb ik nog steeds geen een van gezien.

Ik heb het idee dat er ander publiek op zit dan op scooters.
Ook publiek van een andere leeftijd [ben zelf bijna 38].

Het kost weliswaar net zo veel als een scooter, maar je moet nog steeds
zelf trappen en wordt dus tòch moe.

Vaak genoeg als je vroeg 's ochtends of laat 's avonds fietst, is er geen
kip te doen. Om dan 25 km/u te fietsen ...hoe sneu kun het krijgen.

Het hele nut van de 45km/u fiets vervalt bij max. snelheid van 25 km/u.
Niemand schijnt zich dat ook te realiseren....

Als 25km/u de max. wordt duik ik terug de auto in. Luier, comfortabeler en
weer sneller op het werk en thuis. Ben blij dat ik hem nog niet verkocht heb.

• Walker78
JellBro schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:09:
Het hele nut van de 45km/u fiets vervalt bij max. snelheid van 25 km/u.
Niemand schijnt zich dat ook te realiseren....
Zo is dus ook dat hele probleem met de snorscooter ontstaan: ach, waar lullen we over, doe niet zo moeilijk, al die domme regeltjes: lekker opvoeren die dingen, anders hebben ze geen enkel nut. Gevolg is dat het nu veel moeilijker is de situatie te corrigeren, vanwege de grote aantallen en ook omdat mensen bijna denken er recht op te hebben.

De speedbike is een nieuw product dat net even buiten de bestaande kaders valt. Wat is er op tegen om je af te vragen hoe je problemen, die daarmee samenhangen, kunt oplossen?

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Men maakt de zaak vele keren groter dan ze is. Het blijft een fiets... waarop de bestuurder ook kwetsbaar is. Door het lichte gewicht zal hij niet zoveel dodelijke slachtoffers veroorzaken. Door de kwetsbaarheid van de bestuurder zal die ook minder risico's nemen.

Vele keren erger... tractoren die dezelfde topsnelheid hebben, echte mastodonten zijn die overal over walsen, die vrij van keuring zijn en al heel wat mensenlevens kosten.
Daar lijkt niemand bezorgd over.
Ik word liever op het fietspad geconfronteerd met een speedfiets dan een tractor met aanhangwagen die me passeert.

Ben verleden jaar aangereden door zo'n tractor met de wagen. Spel was zonder remmen gevallen op een lange helling van 8 procent. Mijn wagen werd als eerste aangereden. Gelukkig had ik een grote hoge wagen of dit gezin bestond niet meer. Tractor kwam tot stilstand bovenop de 2 wagens die voor mij stonden. (google eens tractor ongeval Geraardsbergen en kijk eens naar die foto's)
Als je zoiets meemaakte en dan een beetje gaat verder zoeken hoeveel doden al vielen door zulke machines, dan gaan jullie het met me eens zijn dat de hele polemiek over die speedfietsen muggenzifterij is... Ik denk niet dat een speedfiets zoveel dodelijke ongevallen veroorzaakt of zal veroorzaken. Het zal eerder de bestuurder zijn die het grootste gevaar loopt omdat het ook een zwakke weggebruiker is.
Ik heb bvb geen weet van getrainde fietsers met een racefiets die dodelijke ongevallen veroorzaken. Wel dat ze zelf slachtoffer worden. Meestal blijft het bij lichamelijke kwetsuren wanneer ze iemand aanrijden. Dit komt door hun relatief lage gewicht.

• Walker78
Je kunt het muggenzifterij noemen, en voor mijn part is dat ook zo, maar dat verandert niets aan de feitelijke situatie, hoeveel meningen, opvattingen en persoonlijke verhalen je daar ook tegenin brengt. Of je het nou leuk vindt of niet, we hebben nou eenmaal met z'n allen afgesproken dat er wetten zijn. Verkeersregels zijn aan die wetten gebonden. Fietsen mag, ook al fiets je 80 km/u. Elektrisch fietsen mag ook, ondersteund tot 25 km/u en niet ondersteund mag je ook 80, ik noem maar iets. Een helm wordt dan aanbevolen maar is wettelijk niet verplicht. Snorfietsen mag vrijelijk tot 25 km/u, daarna heb je een helm en een geel kenteken nodig. Dan komt de speedbike. Wat doen we daar mee? Nou, niets, want dat is muggenzifterij; gewoon lekker laten gaan. Die keuze kun je maken, net zoals destijds met de snorscooters. Maar er kan een moment komen dat je de ontstane situatie toch moet toetsen aan de wet. Dat is het moment waarop je niets meer hebt aan 'meningen' en persoonlijke verhalen. Ik snap wel dat dat allemaal heel irritant is maar zo werkt het nu eenmaal en uiteindelijk is dat alleen maar goed.

• DHL

DHL

Ik vind het erg dat men na meer dan 100 jaren gemotoriseerd vervoer men niet niet onmiddellijk een plaats kan geven aan een fiets die max 45 rijdt en doorgaans 30 tot 35 haalt...

De grote fout gebeurde door het verbannen van de bromfietsen naar de rijweg. Laat die mensen met een correct afgestelde bromfiets terug toe op het fietspad toe (controleer die dan op hun topsnelheid, de techniek is er bij de politie) want de ongevallen gebeurden grotendeels door het opfokken van deze machines tot meer dan 130 km per uur(!). Ik weet het goed want in de jaren 80 heb ik me er ook schuldig aan gemaakt, betrokken geweest in een zwaar ongeval en de statistieken ingegaan als een een ongeval met bromfiets terwijl het een moto had moeten zijn...

Dan zou de oplossing niet moeilijk zijn, verplicht de rijders van een speedfiets tot het dragen van een helm (trek dit door naar alle fietsers eigenlijk), laat hen een verzekering afsluiten zoals nu het geval is en laat hen op het fietspad rijden. Op de rijweg zouden ze zichzelf nodeloos in gevaar brengen, terwijl, ik zei het al, de impact bij ongeval met een voetganger doorgaans meevalt door hun lage gewicht (en dan kan je je afvragen wat die voetganger op het fietspad deed...)

Om de ongevallen met bejaarden te verminderen, verbied hen een elektrische fiets met enkel trapsensor maar laat hen enkel toe op fietsen met gecombineerde sensoren zodat ze niet meer 'gelanceerd' worden bij vertrek en hernemen en de controle verliezen. Dit is de grootste klacht van beginnelingen op een goedkopere elektrische fiets.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DHL schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:51:
Door de kwetsbaarheid van de bestuurder zal die ook minder risico's nemen.
Ik vraag mij oprecht af of de gemiddelde fietser hier in de stad anders is dan die in jouw omgeving.

• Walker78
DHL schreef op zondag 11 januari 2015 @ 08:38:
Dan zou de oplossing niet moeilijk zijn, verplicht de rijders van een speedfiets tot het dragen van een helm (trek dit door naar alle fietsers eigenlijk), laat hen een verzekering afsluiten zoals nu het geval is en laat hen op het fietspad rijden. Op de rijweg zouden ze zichzelf nodeloos in gevaar brengen, terwijl, ik zei het al, de impact bij ongeval met een voetganger doorgaans meevalt door hun lage gewicht (en dan kan je je afvragen wat die voetganger op het fietspad deed...)

Om de ongevallen met bejaarden te verminderen, verbied hen een elektrische fiets met enkel trapsensor maar laat hen enkel toe op fietsen met gecombineerde sensoren zodat ze niet meer 'gelanceerd' worden bij vertrek en hernemen en de controle verliezen. Dit is de grootste klacht van beginnelingen op een goedkopere elektrische fiets.
Dit soort voorstellen zijn op zich natuurlijk prima. Als persoonlijke meningen leiden tot rationale voorstellen die je goed kunt beargumenteren kan de politiek uiteindelijk besluiten een nieuwe wet te maken of een bestaande wet aan te passen. Dat dat proces niet hoofdzakelijk bij Tweakers gebeurt hoeft ons er niet van te weerhouden er toch wat over na te denken ;)

Mijn voorstellen zouden zijn:
1. binnen de bebouwde kom de snorfiets naar de rijbaan, altijd, zoals nu al de gewone scooter. Helm altijd verplicht voor de snorfiets, en overal. In de praktijk gaat die snorfiets gemiddeld toch al zo'n 50 km/u en die snelheid terugbrengen naar 25 lijkt me een groter probleem opleveren dan het verplicht stellen van een helm. Buiten de bebouwde kom mag de snorfiets op het fietspad met een maximumsnelheid van 45 km/u, in lijn met de speedbike, met het oog op overzichtelijkheid.
2. speedbike binnen de bebouwde kom op het fietspad, en daar maximaal 25 km/u. Daarbuiten op het fietspad 45 km/u. Mèt helm.
3. eventuele problemen met registratie en verzekering in orde brengen.
4. fietsen en e-bikes: niets aan doen, gewoon zo laten: 25 km/u is het probleem niet. Wie op eigen kracht sneller wil wordt verondersteld te begrijpen waar hij mee bezig is. Dat functioneert al decennia lang goed, binnen acceptabele grenzen. Wel betere voorlichtingscampagnes m.b.t. tot de eventuele risico's van de e-bike. Je zou daar dan verschillende doelgroepen bij kunnen betrekken.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:06
Klinkt interessant zo'n fietsje van 45km/h. Kan ik een paar dagen de auto laten staan en met de fiets snel op mijn werk zijn. Tevens de fitness opzeggen want dat is dan niet meer nodig. Ik heb 'm serieus in overweging.

ps. die hele discussie over fietsen op de rijbaan. Maak de fietspaden eens wat breder zou ik zeggen. Dan kan je normaal passeren en de marge voor fouten wordt aanzienlijk kleiner.

[ Voor 29% gewijzigd door cbr600f4i op 11-01-2015 11:57 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
Brede fietspaden zijn fijn, maar lang niet overal op overzienbare termijn haalbaar.

Wat voor regels je ook bedenkt, gaan ze gehandhaafd worden?

In de auto kom ik never nooit een controle tegen en op de fiets/snorscooter al helemaal niet.

Een maximum snelheid van 25km/h in de stad lijkt me prima. Niet iedereen zal zich er aan houden, maar een groot gedeelte van de mensen houdt zich wel aan de regels.

Als ze nou eens een gashendeltje op een ebike toestaan, wordt e.e.a. ook makkelijker te controleren.
Gewoon op de rollerbank. Nu zijn ebikes (pedecelecs) niet te controleren, tenzij de agent lekker gaat meetrappen om op snelheid te komen.

Heeft je fiets/ebike/pedelec/scooter/brommer een topsnelheid hoger dan 25? -> helm verplicht.
Waar iedereen moet rijden is wellicht moeilijker in te delen. Wellicht gewoon beide toestaan (fietspad + rijbaan), maar op het fietspad max 25km/h?

• DHL

DHL

Helm draag ik zelf niet. En toch zou ik die ergens verplichten voor alle fietsers. De jeugd heeft hier een beter zicht op. Ik zie mijn zonen nooit fietsen zonder helm. Ze vinden een helm zeer belangrijk, net zoals de gordel in de wagen.
En gelijk hebben ze want fietsers die vallen, vallen dikwijls op hun hoofd. (over het stuur slaan).
Ook bij een aanrijding is de helm een redmiddel.
Onlangs nog iemand uit mijn omgeving die met z'n fiets gevallen is aan lage snelheid. Recht op zijn hoofd gevallen. Lang in coma gelegen en nu zwaar aan het revalideren. Zal nooit meer de oude zijn.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:57:
Ik kan met mijn giant elegance met middenmotor van bosh maar 48 km maken op de tour stand .ik gebruik de fiets voor het rijden in de stad.
Hoe is het verbruik bij jullie
Is behoorlijk afhankelijk van het weer en je manier van fietsen. In standje Tour heb ik vrijwel altijd rond de 4-5 streepjes op de ondersteuningsindicator staan (rechts op het display) en fiets vrijwel altijd rond de 30 km/u. In deze tijd van het jaar haal ik in de bebouwde kom ongeveer een krappe 40 km. In de zomer kan dit tijdens een fietstoerrit oplopen tot ruim 60 km.

• JellBro
Bereik is bij mij ook +/- 40 km met Bosch Performance op stand Tour en rij dan rond 30km/u.
Als je in stand tour fietst lijkt mij een helm dan weer niet per sé nodig.

Ik draag altijd een helm [alleen dan zo'n BMX-helm] en handschoenen [rij vooral stand sport].

Met de fiets op de rijbaan is vragen om [grote] problemen, het blijft een fiets ondanks dat hij gemotoriseerd is.

Zoals het nu geregeld is lijkt mij eigenlijk het beste:

- WA Verzekeren
- Beschouwen als snorfiets met blauw kenteken
- Helm plicht/advies
- Op het fietspad.

[ Voor 32% gewijzigd door JellBro op 12-01-2015 10:21 ]

• DHL

DHL

Zou men in Nederland niet korter op de bal spelen dan in Belgie? Jullie hebben veel meer fietsers en mooiere, veiligere fietspaden. Men geeft bij jullie veel meer aandacht aan de fietsers.
Nu de jongeren geen bromfiets meer willen (of toch veel minder tov de jaren 90) denk ik dat de wetgever bij jullie vooruitziend is in die zin, dat men een hype verwacht onder de jongeren. Wellicht verleggen de jongeren hun aandacht van de bromfiets naar de elektrische fiets (zeker nu er meer en meer stoere modellen uitkomen) in de toekomst (met alle problemen van dien zoals opvoeren) en willen ze dit bij jullie voor zijn door reeds een wetgeving te hebben hierover.
Is maar een gedachtengang he...

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-12 14:56
Jongeren bij ons in Brabant kopen een auto die ongebouwd is naar 25 Km uur of een 45 km snorauto.
trappen is uit. ;-)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:37

vhal

ಠ_ಠ

fazertje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:28:
Jongeren bij ons in Brabant kopen een auto die ongebouwd is naar 25 Km uur of een 45 km snorauto.
trappen is uit. ;-)
Kunnen de mensen weer om iets anders klagen. :+

Laatst zag ik een Renault Laguna Phase2 als 45km karretje

Een.fkkng.renault.laguna.

;(

Luie donders...

Strava

• Athome
  • Nu online
Mooie van die dingen is ook nog dat er geen keuring op zit. Ze mogen technisch dus zeer slecht zijn en dan nog gewoon de weg op.

• DHL

DHL

Ja, dat is een hiaat in de wetgeving bij jullie he, heb er ook over gelezen. Kan in Belgie niet.
Zou zelfs bij jullie een Mercedes Sl of zo rondrijden op die manier...

Snorauto's zijn hier volledig not done :) hier worden ze aanzien als wagentjes voor sociale gevallen, alcoholiekers die hun rijbewijs kwijt raakten enz.. Is dan ook altijd wel een speciaal publiek dat je er hier ziet mee rijden. Mannen met hele dikke buiken en weinig tanden en zo lol...
Is eigenlijk ook wel erg gevaarlijk op de weg. Van ver zie je niet direct dat het zo'n traag autootje is en op een 90 km per uur baan nader je ze dan soms wel bijzonder snel...
Maar bestaat dat bij jullie ook in 25 km per uur? Hier enkel 45...

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12 15:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

DHL schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:56:
Ja, dat is een hiaat in de wetgeving bij jullie he, heb er ook over gelezen. Kan in Belgie niet.
Zou zelfs bij jullie een Mercedes Sl of zo rondrijden op die manier...

Snorauto's zijn hier volledig not done :) hier worden ze aanzien als wagentjes voor sociale gevallen, alcoholiekers die hun rijbewijs kwijt raakten enz.. Is dan ook altijd wel een speciaal publiek dat je er hier ziet mee rijden. Mannen met hele dikke buiken en weinig tanden en zo lol...
Is eigenlijk ook wel erg gevaarlijk op de weg. Van ver zie je niet direct dat het zo'n traag autootje is en op een 90 km per uur baan nader je ze dan soms wel bijzonder snel...
Maar bestaat dat bij jullie ook in 25 km per uur? Hier enkel 45...
Met een 45km autootje mag je hier dan ook niet buiten de bebouwde kom rijden, dus effectief zul je nooit op een weg komen waar je meer dan 50km/u als maximumsnelheid hebt.

• GH45T
Een brommobiel mag in Nederland niet op autowegen en autosnelwegen. Mag dus wel degelijk buiten de bebouwde kom komen en er zijn genoeg 80 km/h wegen waar je met zo'n ding mag komen.

Overigens hoor ik steeds meer gevallen van terugkeuren vanwege het besparen van motorrijtuigenbelasting. Toch wel een erg duidelijk signaal dat de motorrijtuigenbelasting wel erg hoog is, al gaat dat hier wel aardig offtopic.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12 15:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

GH45T schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:33:
Een brommobiel mag in Nederland niet op autowegen en autosnelwegen. Mag dus wel degelijk buiten de bebouwde kom komen en er zijn genoeg 80 km/h wegen waar je met zo'n ding mag komen.

Overigens hoor ik steeds meer gevallen van terugkeuren vanwege het besparen van motorrijtuigenbelasting. Toch wel een erg duidelijk signaal dat de motorrijtuigenbelasting wel erg hoog is, al gaat dat hier wel aardig offtopic.
Oh? weer iets geleerd :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik er zo van lees zijn de regels in België vrijwel hetzelfde en geldt er in België ook geen verbod op rijden buiten de bebouwde kom. Voor de wet is het namelijk een bromfiets en in uitvoering is het een bromfiets op 4 wielen. Bromfietsen zijn niet verboden buiten de bebouwde kom, ook 4-wielige bromfietsen niet.

Signatures zijn voor boomers.

• DHL

DHL

Klopt, enkel terugkeuren kan hier niet. Maar ik hoor dat ze druk bezig zijn ook dit te verbeiden bij jullie.
Wat betreft de verkeersbelasting, die is belachelijk hoog bij jullie.
Bij jullie op gewicht, hier op cylinderinhoud. Ik heb een auto die 2 ton weegt en betaal hier een 400 Euro...per jaar.:) Wat dan nog niet bij de goedkoopste is want is een 2000cc diesel met 180pk. Bij jullie zou dit een totaal ander tarief zijn lol

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
fazertje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:28:
trappen is uit. ;-)
Kwam ik Tot mijn verbazing een golf 1 cabrio tegen, met vet grote 45km platen er op.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• JellBro
Vandaag: met de High Speed Bosch Performance fiets: MAX.. 30km/u
Stand: sport en ook turbo.

VOL de wind tegen.

En dan lijkt het mensen een goed idee om met fiets de rijbaan op te gaan, met deze wind[vlagen]?

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:16
JellBro schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 08:42:

VOL de wind tegen.

En dan lijkt het mensen een goed idee om met fiets de rijbaan op te gaan, met deze wind[vlagen]?
Ja, dat geeft maar weer aan dat ze er geen enkel benul van hebben. Maar die zitten natuurlijk in gedachten bij wielrenners, die gaan met dit weer natuurlijk niet fietsen. Maar pedelecs zijn juist gemaakt om tegen de wind in te knallen.

Hoe veel actieradius had je op je display vanmorgen met die wind tegen?

Verwijderd

Van de week kwam ik daadwerkelijk met niet meer dan 15kmh tegen de wind in, zo hard waaide het ghehe. Bosch performanceline ook, maar het was op een gegeven moment gewoon klaar :P

• Vlassie1980
Ik laat met dit weer soms ook gewoon de fiets staan, het moet wel leuk blijven. Regen vind ik niet eens erg, daar kan je je best wel fatsoenlijk op kleden maar bij windkracht 6 tegen is de lol bij mij er wel af.

Verwijderd

Voor mij vanmorgen ook de eerste keer dat ik mijn accu volledig leeg gereden heb op 22km afstand, maar ook vol tegen de wind in.
500Wh accu, maar haalde wel nog 42 km/hr met mijn bafang. En langs de snelweg langs de files op, kom je toch met een smile op je werk aan.

Nu al zin in de terugrit met wind mee ;)

• Walker78
JellBro schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 08:42:

VOL de wind tegen.

Welke mensen leek dat dan een goed idee?

Verwijderd

Wind vind ik niet erg, maar regen heb ik echt een hekel aan. En dan met zo'n vies regenpak aan waardoor je lekker bezweet aankomt..brr :P

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:06:
Wind vind ik niet erg, maar regen heb ik echt een hekel aan. En dan met zo'n vies regenpak aan waardoor je lekker bezweet aankomt..brr :P
Dan is het bij ons precies omgekeerd, ik zweet nooit. Misschien ben ik dan gewoon te lui en trap ik te weinig :)

Heb ook een set overschoenen gekocht zodat de pootjes droog blijven, een ski-jas erboven en een regenbroekie van de Hema d:)b

• Walker78
Ah zo...nieuw voor me: Fietsberaad. Rare jongens, lijkt me :F
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:06:
Ademende regenkleding helpt wel hoor. Goretex b.v., is wel duur maar ook wel goed. Of Agu Poray 5000, iets minder (lekt eerder door, minder slijtvast ook) maar voor niet al te lange afstanden bij niet àl te harde regen nog steeds acceptabel. Op mijn fietstochten, o.a. naar Istanbul en Madrid, heb ik de meeste materialen wel uitgeprobeerd, mijn ervaring is dat geen enkele regenkleding afdoende is, hoe duur en hoe '100% waterproof' ook. Het hangt allemaal af van de elementen en de duur dat je daaraan blootgesteld wordt. Maar als ik in de regen naar m'n werk moet is zo'n ademend pak wel een stuk comfortabeler dan een of ander plastic geval.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:13:Voor mij vanmorgen ook de eerste keer dat ik mijn accu volledig leeg gereden heb op 22km afstand, maar ook vol tegen de wind in.500Wh accu, maar haalde wel nog 42 km/hr met mijn bafang. En langs de snelweg langs de files op, kom je toch met een smile op je werk aan.Nu al zin in de terugrit met wind mee ;)
Zeker met een 500/750W _/-\o_ Ik kom niet harder dan 28km/u tegen de storm in met mn 250W Bafang(en gashendeltje voluit).

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 14-01-2015 13:18 ]

• JellBro
Vlassie1980 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:08:
[...]

Hoe veel actieradius had je op je display vanmorgen met die wind tegen?
Normaal is start stand +/- 33 km [ bereik]
Ritje is 17 km
Op display staat nu nog 9 km resterend.

Bosch Performance 400Wh accu, stand sport.

Altijd op het werk hempjes vervangen, ook zonder regen.

• Vlassie1980
JellBro schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:19:
[...]

Normaal is start stand +/- 33 km [ bereik]
Ritje is 17 km
Op display staat nu nog 9 km resterend.

Bosch Performance 400Wh accu, stand sport.

Altijd op het werk hempjes vervangen, ook zonder regen.
Wat voor fiets heb je dan? Vind de actieradius een beetje tegenvallen en zoveel zweten had ik ook niet verwacht!

• JellBro
Ik heb de Riese Muller Blue Label Cruiser HS met Nuvincy en vind het bereik ook tegenvallen !

Met mijn 86kg en bepakking en tegenwind, voldoe ik natuurlijk niet aan het ideale plaatje.

Normaal heb ik nog rond 14km aan bereik over.

Het komt aardig overeen met de Bosch' site:
http://www.bosch-ebike.de...powerpack_performance.php

Alleen als hij helemaal opgeladen is zegt display nooit 60km bereik, volgens mij 35km [straks checken] en die 35km haalt hij ook dus niet.

Zou geen andere fiets meer willen, maar een meer uit de kluiten gewassen accu is wel noodzaak voor Bosch om op de markt te gaan zetten [mijn mening].

Er gelden nu altijd "Erschwerte Bedingungen" en als dat altijd geldt is DAT eigenlijk meer de standaard....

• Vlassie1980
JellBro schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:46:
Ik heb de Riese Muller Blue Label Cruiser HS met Nuvincy en vind het bereik ook tegenvallen !

Met mijn 86kg en bepakking en tegenwind, voldoe ik natuurlijk niet aan het ideale plaatje.

Normaal heb ik nog rond 14km aan bereik over.

Het komt aardig overeen met de Bosch' site:
http://www.bosch-ebike.de...powerpack_performance.php

Alleen als hij helemaal opgeladen is zegt display nooit 60km bereik, volgens mij 35km [straks checken] en die 35km haalt hij ook dus niet.

Zou geen andere fiets meer willen, maar een meer uit de kluiten gewassen accu is wel noodzaak voor Bosch om op de markt te gaan zetten [mijn mening].

Er gelden nu altijd "Erschwerte Bedingungen" en als dat altijd geldt is DAT eigenlijk meer de standaard....
Ik denk persoonlijk ook dat het aan de naafversnelling ligt, dat trapt nou eenmaal een stuk zwaarder als een derailleurversnelling. Voor www.misterebike.nl heb ik een weekje lang een Koga E-Nova mogen rijden. Dat is een non high speed variant met Active Line motor en de Nuvinci Harmony. In vergelijking met mijn Merida met derailleur moest ik me echt de tandjes trappen op dat ding. Hieronder een link naar de review:
http://www.misterebike.nl/news/koga-enova-nuvinci/

Maar het voordeel aan een naaf is wel dat je er heel wat minder onderhoud aan hebt, mijn cassette moet nu na een jaar wel op korte termijn worden vervangen en een nieuwe ketting mag ook wel eens :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:55:
[...]

Ik denk persoonlijk ook dat het aan de naafversnelling ligt, dat trapt nou eenmaal een stuk zwaarder als een derailleurversnelling. Voor www.misterebike.nl heb ik een weekje lang een Koga E-Nova mogen rijden. Dat is een non high speed variant met Active Line motor en de Nuvinci Harmony. In vergelijking met mijn Merida met derailleur moest ik me echt de tandjes trappen op dat ding. Hieronder een link naar de review:
http://www.misterebike.nl/news/koga-enova-nuvinci/

Maar het voordeel aan een naaf is wel dat je er heel wat minder onderhoud aan hebt, mijn cassette moet nu na een jaar wel op korte termijn worden vervangen en een nieuwe ketting mag ook wel eens :)
Ik denk dat high-end naven wel dicht in de buurt komen (of dit al niet zijn onderhand) bij een derailleur. De rohloffnaaf loopt gewoon supersoepel en je zou eigenlijk geen weerstand mogen meten. Hetzelfde in mindere mate met Alfine 8/11 en Nexus 8.

De Nexus7 is een ander verhaal...

Maar we zullen het wel zien als mijn Yamaha aangedreven e-bike met Alfine8-naaf nu eindelijk eens afgeleverd gaat worden

Strava

Verwijderd

Mijn ervaring is anders, ook met de Alfine naven is het verschil merkbaar. Daarnaast blijft een derailleur wat directer qua schakelen en ook qua trappen. Of het uiteindelijk nou zoveel scheelt in het onderhoud, het gaat langer mee, maar onderhoud is ook moeilijker en dus arbeidsintensiever.

Ook met naven heb je last van rek in de ketting, bij een collega gaat het zelfs vrij hard met de ketting. :) Maarja, cassette + ketting is nog geen 5 tientjes plus arbeid als je het niet zelf doet. Valt stiekem allemaal wel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 16:00 ]

Verwijderd

het belangrijkste verschil tussen de oude Bosch motor en de nieuwe is dat ze de omwentelings snelheid hebben opgeschroefd.
het is namelijk zo, de oude motor had als nadeel dat bij een te hoge versnelling de ondersteuning heel erg laag was.
je moet het zo voorstellen. de trappers gaan heel langzaam in het rond en de fiets snelheid is hoog.
dan heeft de oude motor moeite om ondersteunings kracht toe te voegen.

nu hebben de techneuten bij nieuwe Bosch motor de omwentelings snelheid omhoog gebracht ( de motor draait in vergelijking tegenover de oude veel meer toeren).
en dus verbruikt de nieuwe motor meer stroom.

het is niet zo dat ik de nieuwe motor slecht vindt, maar nieuw hoeft ook niet perse beter te zijn.
naar mijn mening hadden sommige dingen beter gekund.
ik had liever gezien dat ze hetzelfde tandwiel systeem gebruikten als Panasonic (ik heb niets met dat kleine tandwiel).
ook vindt ik dat Bosch de losse accu, veel en veel te duur is, als productie kosten en componenten betaald zijn, gaat deze een keer over de kop.

desondanks is het systeem van Bosch momenteel een van de betere op de markt.
we moeten niet vergeten dat de e-bike nog maar in de kinderschoenen staat en er nog veel te verbeteren is

Best Regards / Bert PD3CT

• Vlassie1980
vhal schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat high-end naven wel dicht in de buurt komen (of dit al niet zijn onderhand) bij een derailleur. De rohloffnaaf loopt gewoon supersoepel en je zou eigenlijk geen weerstand mogen meten. Hetzelfde in mindere mate met Alfine 8/11 en Nexus 8.

De Nexus7 is een ander verhaal...

Maar we zullen het wel zien als mijn Yamaha aangedreven e-bike met Alfine8-naaf nu eindelijk eens afgeleverd gaat worden
Mjah, ik heb zelf ook met een Nexus7 anderhalf jaar gereden en dat ging toch aardig zwaar.
Maar als ik nu voor een Speed Pedelec zou gaan dan zou ik toch zeker wel een grondige testrit maken met zowel een naafversnelling als een derailleur variant. Ik denk toch dat een derailleur versie heel wat lichter fietst en meer actieradius heeft. Daar staat dan wel weer wat meer onderhoud tegenover, denk ook dat de tandwielen bij een speed pedelec nog sneller slijten.
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:11:
het belangrijkste verschil tussen de oude Bosch motor en de nieuwe is dat ze de omwentelings snelheid hebben opgeschroefd.
het is namelijk zo, de oude motor had als nadeel dat bij een te hoge versnelling de ondersteuning heel erg laag was.
je moet het zo voorstellen. de trappers gaan heel langzaam in het rond en de fiets snelheid is hoog.
dan heeft de oude motor moeite om ondersteunings kracht toe te voegen.

nu hebben de techneuten bij nieuwe Bosch motor de omwentelings snelheid omhoog gebracht ( de motor draait in vergelijking tegenover de oude veel meer toeren).
en dus verbruikt de nieuwe motor meer stroom.

het is niet zo dat ik de nieuwe motor slecht vindt, maar nieuw hoeft ook niet perse beter te zijn.
naar mijn mening hadden sommige dingen beter gekund.
ik had liever gezien dat ze hetzelfde tandwiel systeem gebruikten als Panasonic (ik heb niets met dat kleine tandwiel).
ook vindt ik dat Bosch de losse accu, veel en veel te duur is, als productie kosten en componenten betaald zijn, gaat deze een keer over de kop.

desondanks is het systeem van Bosch momenteel een van de betere op de markt.
we moeten niet vergeten dat de e-bike nog maar in de kinderschoenen staat en er nog veel te verbeteren is

De Bosch accu is inderdaad ook erg duur, en ze lopen inmiddels ook achter qua capaciteit. 400Wh is niet overbemeten veel capaciteit voor een speed pedelec, met mijn standaard Merida gaat het wel maar als je een beetje tegenwind hebt op een trace van 25 km kan de prik bij een speed pedelec snel opraken. Als je al ziet dat relatief kleine bedrijven als Qwic met een 735Wh accu komen en hun concurrent Impulse al 612Wh levert dan mogen ze zich toch eens goed achter de oren krabben.

[ Voor 47% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-01-2015 16:29 ]

Verwijderd

Hou er rekening mee dat de motoren qua power worden gelimiteerd bij een naaf, iig bij een Bosch :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb de TS doorgelezen, maar echt niet alle 69 pagina's. De rit is 20km enkel. Ik heb praktisch voor mijn huis een bushalte en stap uit voor de deur van de werkgever, 0x overstappen. Ik ben 35-40 minuten onderweg van deur tot deur. Ik betaal nu voor een ritje van 20km naar mijn werk 4.02 euro enkel. Dus 8.04 euro heen en terug. Ik krijg 7.22 euro reiskostenvergoeding, en ik betaal 25 euro/maand aan sportschool.

Echter in het zuid limburgs landschap is het nogal heuvelachtig, dus de route die ik afleg is min of meer H______/\________/\______W waarbij H=home en W=work en waar /\ natuurlijk varieert qua stijlheid en lengte.

Ik had voor mezelf de volgende dingen bedacht aangaande een elektrische fiets:

+ gezond bezig: beweging en vooral conditie
+ milieuvriendelijk
+ 7,22 reiskostenvergoeding krijgen en geen vervoerskosten betalen. Dus van -82ct/dag ga ik naar +7,22 euro/dag = 158 euro/maand
+ abbo bij sportschool kan weg, dus +25 euro/maand extra
+ accu oplaadbaar bij werkgever

- langer onderweg. Reistijd enkel gaat van 35 minuten naar 1 1/4e uur
- door weer en wind
- je komt bezweet aan (vind ik absoluut niet prettig)
- hoge aanschafprijs, beetje goeie fiets kost minimaal 1500 euro
- geen overdekte plaats thuis, dus accu moet uitneembaar zijn

Ik weet dat het sowieso een win-win is; ik bespaar me 185€/maand, ik word gezonder en raak wat gewicht kwijt. Ja, er meer pluspunten dan minpunten zijn, maar toch til ik vrij zwaar aan de minpunten.
Er zijn douche faciliteiten op het werk en enkele laadpunten. Ik moet wel eerlijk zeggen: mijn werkgever maakt het zo makkelijk als dat het kan zijn, maar ik heb dus echt absoluut geen zin om zoveel eerder te moeten opstaan en vooral zoveel later thuis te zijn.

Wat ik ook jammer vind is dat de fietsen juist ophouden met ondersteuning geven als je 25km/u gaat, terwijl je juist dan ook lekker ondersteund wilt worden.
Wat ik juist wil is minder bezweet aankomen en binnen een uur, liefst binnen 45min. Een scooter zie ik niet als optie, want dat is niet milieuvriendelijk en ik ben dan even lui als dat ik nu ben, dus fitness abbo moet ik blijven aanhouden dan.

Dus ik dacht aan zo'n speed e-bike, die helaas nóg duurder zijn. Ik beschouw mezelf wel als een nette weggebruiker (eerder ongelukje heeft me toch wel schrik gegeven bij bepaalde situaties, dus ben extra voorzichtig). Maar even los daarvan; mij lijkt een middenmotor de beste oplossing qua balans e.d. ookal moet ik 2 grote heuvels op. Een open kettingkast boeit me niet zoveel.
Ik lees doorgaans verhalen over speed e-bikes dat ze tot 45km/u kunnen halen, maar dat de actieradius erg beperkt is door de capaciteit van de accu.
Het voorover gebogen zitten zoals op een mountainbike moet je gewoon niet willen met zo'n rit.

Zijn er tips waar ik op moet letten? Ik wil het liefst zo min mogelijk onderhoud. Aantal versnellingen boeit me ook niet zoveel, lijkt me ook niet echt van toepassing gezien het feit dat je toch flinke ondersteuning krijgt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

vorig jaar had ik geschreven over een schijf motor.
dat is een combinatie van een gewone voorwiel motor, maar dan in de trapas geplaatst.
doordat de motor direct op de trapas zit, en er geen tandwielen aan te pas komen kan deze motor zeer efficiënt zijn,
in theorie zou je dan met 400 watt meer als genoeg stroom hebben.

een grotere accu heeft als nadeel dat hij meer gewicht heeft.
bij 800 watt zou de accu toch bijna 7 kilo wegen.

ik zou liever zien dat de e-bike motors zuiniger met energie omgingen.
bij auto fabrikanten zien we dat ook.
een Suzuki alto met een tank van 120 liter bestaat ook niet.

Verwijderd

Deathchant schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:00:
Je rekent wel heel pessimistisch, ik rij op mijn Merida gewoon 25 gemiddeld, zeker als je de turbostand erin gooit kun je dat ruimschoots halen (26 lukt ook nog wel). Zeker voor de dagen dat het niet regent is het gewoon een nobrainer, je houdt behoorlijk wat geld in de pocket, bent nauwelijks langer onderweg, niet afhankelijk van het schema of de vertraging van het OV, geen files, ideaal/

Geld is geen bezwaar lijkt me, in 1 jaar hou je al een goede 1500 euro in de pocket. Die fiets gaat langer mee dan dat, dus laat de fiets 2500+ kosten: het maakt weinig uit, terugverdienen doe je hem dik. Koop iets waar je blij mee bent.

Ik fiets overigens op een MTB-achtig frame, 16,5*2km/dag en dat is geen probleem. Maar dat is dan weer persoonlijk :)

Psst Bert, groeten is aardig maar hoeft hier niet en wordt zelfs door sommigen als irritant ervaren :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 17:16 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:10:
[...]

Je rekent wel heel pessimistisch, ik rij op mijn Merida gewoon 25 gemiddeld, zeker als je de turbostand erin gooit kun je dat ruimschoots halen (26 lukt ook nog wel).
Mijn werkgever heeft vorig jaar zo'n proef gedaan dat je gratis 1 week kon proberen....had ik het maar gedaan :F
Enkele collega's van mij vertelden dat ze toch echt wel bezweet aankwamen.
En geloof me, hier in z-limburg is het heel anders fietsen dan elders in Nederland.

Tja, als het echt vies weer is, kan ik altijd de bus nemen. Ook in 25 graden+ wil je niet heuvels op, heuvels af....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Athome
  • Nu online
Als je richting je werk voornamelijk tegen de heuvel op moet, kan ik de lange tijd begrijpen. De terugweg moet dan wel een stuk sneller kunnen.

20 km met weinig bebouwde kom moet in het vlakke gedeelte van het land in ongeveer 40 min kunnen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:59:
Mijn ervaring is anders, ook met de Alfine naven is het verschil merkbaar. Daarnaast blijft een derailleur wat directer qua schakelen en ook qua trappen. Of het uiteindelijk nou zoveel scheelt in het onderhoud, het gaat langer mee, maar onderhoud is ook moeilijker en dus arbeidsintensiever.

Ook met naven heb je last van rek in de ketting, bij een collega gaat het zelfs vrij hard met de ketting. :) Maarja, cassette + ketting is nog geen 5 tientjes plus arbeid als je het niet zelf doet. Valt stiekem allemaal wel mee.
Absoluut. Ik denk dat beide systemen hun voor-en nadelen hebben icm een motor. Al schijnt het dat een Bosch kan zien als je schakelt met een naafversnelling. Verder vraag ik af in hoeverre het Nm verschil echt voelbaar is. Aan het eind zal het erom hangen wat nu de beste combinatie is. Rohloff is behoorlijk hufterproof maar heeft een hoge aanschafprijs. Het onderhoud aan een derailleursysteem is makkelijker om zelf te toen maar vroeg of laat loop je toch tegen versleten cassettes aan. Afhankelijk wat je hebt en kilometerrage kan dit ook snel oplopen qua prijs. XTR is niet goedkoop bijv en Alivio/e.d. is het ook niet helemaal.

Strava

Verwijderd

Het verschil in trekkracht tussen de active line en de performance line is meer dan significant. Pa en ma hebben de active en ik heb zelf een week op een active rondgereden, op papier zou het max 20% moeten schelen, voor m'n gevoel is het bijna de helft. Die mij sleurt me hier met halve ondersteuning met 26 de bult op, de active moest vol aanpoten en dan reed ik 22. Zal ook met de zithouding te maken hebben, maar toch. Je merkt ook dat een naaf altijd een beetje elastisch aanvoelt :)

Ik woon hier in een goed heuvelig gebied (Veluwe) en als ik de fiets op turbo zet kom ik echt niet bezweet aan. Afhankelijk van hoeveel ik bijtrap warm tot bezweet, maar dan doe je het erom, hoeft niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 19:29 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ah, ik ging er even vanuit dat de naaffietsen ook de performance motor van Bosch hadden. De Meridas hebben inderdaad de Active motor icm naaf.

Yamaha gebruikt volgens mij één en dezelfde motor voor derailleur als naaf.

Strava

• Vlassie1980
Ik heb de TS doorgelezen, maar echt niet alle 69 pagina's. De rit is 20km enkel. Ik heb praktisch voor mijn huis een bushalte en stap uit voor de deur van de werkgever, 0x overstappen. Ik ben 35-40 minuten onderweg van deur tot deur. Ik betaal nu voor een ritje van 20km naar mijn werk 4.02 euro enkel. Dus 8.04 euro heen en terug. Ik krijg 7.22 euro reiskostenvergoeding, en ik betaal 25 euro/maand aan sportschool.

Echter in het zuid limburgs landschap is het nogal heuvelachtig, dus de route die ik afleg is min of meer H______/\________/\______W waarbij H=home en W=work en waar /\ natuurlijk varieert qua stijlheid en lengte.

Ik had voor mezelf de volgende dingen bedacht aangaande een elektrische fiets:

+ gezond bezig: beweging en vooral conditie
+ milieuvriendelijk
+ 7,22 reiskostenvergoeding krijgen en geen vervoerskosten betalen. Dus van -82ct/dag ga ik naar +7,22 euro/dag = 158 euro/maand
+ abbo bij sportschool kan weg, dus +25 euro/maand extra
+ accu oplaadbaar bij werkgever

- door weer en wind
- je komt bezweet aan (vind ik absoluut niet prettig)
- hoge aanschafprijs, beetje goeie fiets kost minimaal 1500 euro
- geen overdekte plaats thuis, dus accu moet uitneembaar zijn

Ik weet dat het sowieso een win-win is; ik bespaar me 185€/maand, ik word gezonder en raak wat gewicht kwijt. Ja, er meer pluspunten dan minpunten zijn, maar toch til ik vrij zwaar aan de minpunten.
Er zijn douche faciliteiten op het werk en enkele laadpunten. Ik moet wel eerlijk zeggen: mijn werkgever maakt het zo makkelijk als dat het kan zijn, maar ik heb dus echt absoluut geen zin om zoveel eerder te moeten opstaan en vooral zoveel later thuis te zijn.

Wat ik ook jammer vind is dat de fietsen juist ophouden met ondersteuning geven als je 25km/u gaat, terwijl je juist dan ook lekker ondersteund wilt worden.
Wat ik juist wil is minder bezweet aankomen en binnen een uur, liefst binnen 45min. Een scooter zie ik niet als optie, want dat is niet milieuvriendelijk en ik ben dan even lui als dat ik nu ben, dus fitness abbo moet ik blijven aanhouden dan.

Dus ik dacht aan zo'n speed e-bike, die helaas nóg duurder zijn. Ik beschouw mezelf wel als een nette weggebruiker (eerder ongelukje heeft me toch wel schrik gegeven bij bepaalde situaties, dus ben extra voorzichtig). Maar even los daarvan; mij lijkt een middenmotor de beste oplossing qua balans e.d. ookal moet ik 2 grote heuvels op. Een open kettingkast boeit me niet zoveel.
Ik lees doorgaans verhalen over speed e-bikes dat ze tot 45km/u kunnen halen, maar dat de actieradius erg beperkt is door de capaciteit van de accu.
Het voorover gebogen zitten zoals op een mountainbike moet je gewoon niet willen met zo'n rit.

Zijn er tips waar ik op moet letten? Ik wil het liefst zo min mogelijk onderhoud. Aantal versnellingen boeit me ook niet zoveel, lijkt me ook niet echt van toepassing gezien het feit dat je toch flinke ondersteuning krijgt.
Als ik jouw verhaal zo lees dan doe je er het beste aan om een middenmotor te nemen, die hebben heel wat meer newtonmeters koppel dan een motor in het voorwiel of achterwiel. Met mijn Merida moet ik ook een steile beklimming doen en hij knalt gewoon full speed naar boven. En er zijn ook zat mountainbikes met Bosch / Yamaha motoren uitgerust dus dat zegt ook wel wat over de power van middenmotoren.

Let er bij Bosch wel op dat je voor een Performance Line gaat, een Active Line heeft zoals Neographikal al aangaf heel wat minder vermogen en die zijn meer voor de wat relaxte rondjes tijdens de zomermaanden en niet voor dagelijks woon-werkverkeer in zwaardere omstandigheden.

Met zo'n motor op je fiets verwacht ik dat je zeker wel binnen een uur op je werk kunt zijn, ook als je een paar klimmetjes moet maken. Je moet wel rekening houden met een prijs vanaf 2000 euro. Maar zoals eerder gezegd: Als je voor Bosch gaat, Performance Line en geen Active Line!

• DHL

DHL

Nee, Yamaha maakt geen onderscheid tussen naaf en derailleur.
Maar ik hoor jullie steeds zeggen dat een naaf zoveel kracht zou opslorpen. Ik heb de Nexus 7 en kom van de Nexus 3, dus ik kan niet vergelijken. Heb voor de naaf gekozen omdat derailleur toch regelmatiger bijgeregeld moet worden. Naaf heel soms maar dat is zeer simpel zelf te doen. Derailleur heb ik al verschillende keren proberen regelen maar het lukt me niet. En ik heb een hekel aan tikkende tandwielen. Vandaar keuze voor naaf.
Maar nu dacht ik wel gelezen te hebben dat een naafversnelling niet in alle versnellingen energie opslorpt. Ik dacht dat bij Nexus 7 in de vijfde versnelling haast geen verliezen zijn. Dat is nu juist de versnelling die ik meestal gebruik. 6 en 7 alleen bij bergaf en dan spelen die verliezen geen rol. 4 gebruik ik soms bergop, maar ik weet niet of je daar veel kracht verliest.
Als ik tijd heb ga ik nog eens opzoeken hoeveel NM een naaf eigenlijk opslorpt.

Snel even gekeken maar zal nog verder zoeken :Ik heb hem kort getest en ook in mijn meetfiets met srm meter gehad. Extra verlies door de versnellingsnaaf is ongeveer 16 watt. Wat een snelheidverlies betekent van ongeveer 1 km/h ten opzichte van een singespeednaaf. Verlies is vergelijkbaar met de Nexus7 naaf

Is 16 Watt veel eigenlijk?
Dit is interessant: http://media.fietsersbond...adsfietsen2010januari.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door DHL op 14-01-2015 22:30 ]

Verwijderd

Naast dat een naaf wat zwaarder trapt mis ik met name het directe van de derailleur, ik heb bij een naaf altijd gevoel dat ik met een zwaar elastiek aan het trappen ben, een derailleur geeft veel meer het gevoel van een 1:1 koppeling met de aandrijving. Daarnaast heeft een naaf altijd de irritante gewoonte niet te schakelen wanneer je het wil: bult op met wat kracht erop..

• JellBro
@Deathchant:

Als ik tips mag geven: Gewoon kopen die fiets.

Let echter op bij je berekening van de kosten:
* Aanschafprijs en afschrijving neem je niet mee
* WA Verzekering + diefstal verz. [high speed]

verder:
* De accu moet ik thuis èn op het werk opladen [enkele rit 17km, stand sport]
* Je KAN 45km/u wordt gezegd, ik rijd het NOOIT, zelfs gister niet met wind mee [max. 42km/u].

De vorige gewone 25km/u fiets was in 1 jaar bijna helemaal terugverdiend.
Met de High Speed bespaar ik niet zo snel, maar ja , de beleving is oneindig veel toffer.

Succes!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:01:
Naast dat een naaf wat zwaarder trapt mis ik met name het directe van de derailleur, ik heb bij een naaf altijd gevoel dat ik met een zwaar elastiek aan het trappen ben, een derailleur geeft veel meer het gevoel van een 1:1 koppeling met de aandrijving. Daarnaast heeft een naaf altijd de irritante gewoonte niet te schakelen wanneer je het wil: bult op met wat kracht erop..
Voor mijn huidige derailleur heb ik 6 jaar Nexus 7 gehad; als ik nu moest kiezen zoun ik WEER voor de derailleur gaan omdat net als @ neographikal al aangeeft dat een directer gevoel geeft en vooral dat ie op elk gewenst moment schakeld tijdens het (mee)trappen wat juist zo aangenaam is in heuvelachtige omstandigheden. Dat de derailleur meer onderhoud zou hebben is onzin, ik stel hem vrijwel nooit bij en wat slijtage betreft, ik rij er nu al ruim 4300 km mee, met dezelfde cassette en ketting. Wel smeer ik hem regelmatig met dat witte spul (de naam ben ik ff kwijt).

Verwijderd

Ik heb zelf een jaar nuvinci gehad icm met naafmotor. Naast het hogere gewicht heb ik ook altijd het idee gehad dat er best wat weerstand in zat.

Voor mij nu dus ook een derailleur icm met midmotor. En ja het is wat minder beschermd, dus wordt wat sneller vuil, maar het is wel een mooi eenvoudig systeem en makkelijk repareerbaar.

Een naaf (alfine rohloff of nuvinci) zijn supersystemen, maar wel kostbaar en vanwege het zware belasten (80nm is gewoon erg veel) ben ik gewoon bang het de 10.000 km niet haalt en dan zijn het ook weer dure reparaties. Met die nuvinci was het overigens ook een hele karwei om mijn band te vervangen. Met derialleur en een snelspanner heb ik het wiel binnen 30s in mijn handen.

• DHL

DHL

Zal bij mij zijn omdat de derailleur meer een onbekende is denk ik. Heb wel al eens zitten kijken wat een set wielen kost met een shimano 11 naaf. Als dit dan al de moeite is in kracht die je zelf moet leveren?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

10.000 km zou voor mij 3 jaar zijn aan woon-werk verkeer op basis van gemiddeld 1,5x per week naar het werk. Een Alfine8 naaf kost zo'n 150€, de 11 is wat duurder met 330€. Ketting erbij en je hebt de kosten wel gedekt. Dat het allemaal wat moeilijker is met het verwisselen neem ik maar voor lief. De praktijk leert dat het wel meevalt.

Strava

• Athome
  • Nu online
Voor mij ook een derailleur.
Heb ruim 4500 km gereden met een cassette en ketting. Dit bij slecht onderhouden. Derailleur is bij vervanging cassette tevens afgesteld. Tussendoor is er nooit iets gesteld.

Heb zelf een getunde Bosch Classic Line. Met de wind mee (zoals afgelopen week veelal stond) is in stand Turbo ruim 40 km/u goed te doen. Tegen de wind in, houdt het met 25 km/u wel op.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Athome schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:10:
Voor mij ook een derailleur.
Heb ruim 4500 km gereden met een cassette en ketting. Dit bij slecht onderhouden. Derailleur is bij vervanging cassette tevens afgesteld. Tussendoor is er nooit iets gesteld.
Sec gezien zou je kunnen zeggen dat je 4500km met de weerstand van een naafversnelling heb gereden.. ;) Nu helpt de motor je maar normaliter moet je het zelf doen.

Strava

• Athome
  • Nu online
Dat betwijfel ik of je dit letterlijk zo kunt zeggen. Na mijn ervaring fietst een fiets met naafversnelling nog zwaarder.

• DHL

DHL

Volgens jullie voelt een naaf zwaar aan, zelfs op een elektrische fiets dan? Je zou toch zeggen dat de motor dit opvangt? En men spreekt van 16 watt verschil. Als ik zo nakijk is dit toch niet echt veel? Banden die niet op maximum druk staan zouden een stuk meer energie kosten.

• Vlassie1980
DHL schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 05:02:
Volgens jullie voelt een naaf zwaar aan, zelfs op een elektrische fiets dan? Je zou toch zeggen dat de motor dit opvangt? En men spreekt van 16 watt verschil. Als ik zo nakijk is dit toch niet echt veel? Banden die niet op maximum druk staan zouden een stuk meer energie kosten.
Ik heb zowel ervaring met een naaf als derailleur en kan je echt zeggen dat een naaf een heel stuk zwaarder trapt.

• DHL

DHL

Ik schreef al dat ik ziek ben en dat ik moeite heb om inspanningen te leveren. Als ik het zo bekijk had ik me moeten een derailleur kopen en zou het fietsen nog makkelijker gegaan hebben? Zou ik zelf minder kracht moeten zetten? Of zou ik dat verschil niet echt merken bij bergop rijden? (is vooral bergop dat ik het moeilijk heb met die helling van 2 km hier)

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12 23:04
Het verlies van een naaf tov een derailleur is typisch 15 % als er een verschil in overbrenging is. Beweegt het tandwiel niet tov de naaf dan is het verlies 0%. Bij de shimano 8 (nexus of alfine) betreft dat de 5e, te gebruiken bij tegenwind.
Een nuvinci heeft verlies bij alle overbrengingsverhoudingen.
Is het vermogensverlies van een naaf een probleem? Hangt van je wensen af. Voor een elektrische fiets telt dit nadeel minder denk ik.

• DHL

DHL

Bedoel je dan dat je met een naaf 15% meer kracht moet geven met je benen tov derailleur, ook op een elektrische fiets? Of vangt de motor dit voor een stuk op?
En zou het qua prijs te doen zijn om een Nexus 8 te laten plaatsen?

[ Voor 45% gewijzigd door DHL op 16-01-2015 09:53 ]

Verwijderd

vhal schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:29:
10.000 km zou voor mij 3 jaar zijn aan woon-werk verkeer op basis van gemiddeld 1,5x per week naar het werk. Een Alfine8 naaf kost zo'n 150€, de 11 is wat duurder met 330€. Ketting erbij en je hebt de kosten wel gedekt. Dat het allemaal wat moeilijker is met het verwisselen neem ik maar voor lief. De praktijk leert dat het wel meevalt.
Ik mag toch hopen dat een naaf langer meegaat dan 10dkm, anders wordt het wel een hele dure hobby. Voor een cassette / ketting reken ik op een 5-6dkm, maar kan goed zijn dat 'ie wat langer meegaat. Kosten zijn dan 50 euro of iets dergelijks. De derailleur zelf gaat zelden kapot maar in dat geval is het ook tientjeswerk.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:06
Dus ik dacht aan zo'n speed e-bike, die helaas nóg duurder zijn.
Nog duurder? 2149 vind ik niet duur tov de rest die 25 gaan

http://www.fietsenwinkel....e_fietsen/speed_pedelecs/

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:40:
[...]
Ik mag toch hopen dat een naaf langer meegaat dan 10dkm, anders wordt het wel een hele dure hobby. Voor een cassette / ketting reken ik op een 5-6dkm, maar kan goed zijn dat 'ie wat langer meegaat. Kosten zijn dan 50 euro of iets dergelijks. De derailleur zelf gaat zelden kapot maar in dat geval is het ook tientjeswerk.
We zullen het zien. De naaf a 150 a 180€ uitgesmeerd over drie jaar kan ik prima incalculeren over 10.000km. Als ik jouw fiets als referentie neem, dan ben je 2 kettingen en cassettes verder a resp. 15 en 50€ p/s.

Voor mij is het simpel: ik zocht een hufterproof systeem met relatief weinig onderhoud die ik eventueel nat kan wegzetten. Derailleur is een prima systeem hoor maar niet aan mij besteed. Ik vraag mij dan ook af op welke naven men heeft gefietst. Ik durf te stellen dat een goed ingelopen Rohloff ten alle tijden soepeler fiets dan een derailleur waarvan men zegt dat ze nooit onderhoud erop uitvoeren.

Strava

Verwijderd

Cassette kost 25e, de cheapass varianten voldoen gewoon prima. Aangezien ik 6000-8000km per jaar fiets zou 300 voor een naaf dan wel een erg dure hobby worden. Ik verwacht eerlijk gezegd dat een naaf veel langer meegaat dan dat :)

Verwijderd

Ik refereerde eigenlijk ook naar die 10.000km omdat ik er met een 750Watt motor meer kracht op zet dan waar de naven voor gemaakt zijn. Twee weken geleden heb ik een gebroken ketting gehad tijdens vol gas gegeven vanuit stilstand. Een ketting is eenvoudig te vervangen, maar ik kan me voorstellen dat het binnenwerk van een naaf ook niet oneindig sterk is. Nogmaals, ik zit denk ik wel over het limiet van wat je fietsmateriaal aan moet doen.

De speed pedelecs zijn met 350Watt bosch motor ook stuk sterker geworden. Een alfine naaf zal hier best tegen kunnen. Maar een nexus naaf? Die zijn hier lijkt me niet echt voor gemaakt. Hetzelfde dat een rollerbrake niet geschikt is voor een +25km/hr ebike, terwijl dit prima voldoet voor een stadsfiets .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 11:23 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:22:
Hetzelfde dat een rollerbrake niet geschikt is voor een +25km/hr ebike, terwijl dit prima voldoet voor een stadsfiets .
Ik gebruik velgremmen met als belangrijkste nadeel het snel slijten van de remblokken, maar al eerder versleet ik de complete velg bij harde remblokjes, dat is dus ook geen optie. Dan liever wat vaker de remblokken vervangen (goedkoper) ;)

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12 23:04
DHL schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:50:
Bedoel je dan dat je met een naaf 15% meer kracht moet geven met je benen tov derailleur, ook op een elektrische fiets? Of vangt de motor dit voor een stuk op?
En zou het qua prijs te doen zijn om een Nexus 8 te laten plaatsen?
Yep, 15% meer kracht nodig tov derailleur.

Een nexus 8 plaatsen betekent opnieuw inspaken van achterwiel en verstelling op het stuur plaatsen.
Ik denk een klus incl. materiaal van ruim 200 euro bij een fietsenmaker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:22:
Ik refereerde eigenlijk ook naar die 10.000km omdat ik er met een 750Watt motor meer kracht op zet dan waar de naven voor gemaakt zijn. Twee weken geleden heb ik een gebroken ketting gehad tijdens vol gas gegeven vanuit stilstand. Een ketting is eenvoudig te vervangen, maar ik kan me voorstellen dat het binnenwerk van een naaf ook niet oneindig sterk is. Nogmaals, ik zit denk ik wel over het limiet van wat je fietsmateriaal aan moet doen.
Nog sterker, een naaf kan slecht tegen veel koppel, zeker in combinatie met schakelen, ik heb er zelf al eens een kapot getrapt (Nexus 7). :)

• GH45T
Heb het niet over een fiets met trapondersteuning, maar Nexus naven heb ik in het verleden ook wel eens kapot getrapt. Dan heb ik het over een 5- en een 7 naaf. Op mijn "oude" fiets, een Altra Spring, zit een SRAM naaf met 3 versnellingen en die houdt het wel gewoon, maar 3 versnellingen is als je veel fietst toch wat behelpen.

Op mijn goede fiets zit een Rohloff naaf. Rendement daarvan is gewoon hoog te noemen. Bereik is groot, ze stellen gelijk aan een 3x9 derailleursysteem en dat zou best kunnen. De onderste 7 versnellingen zijn wat zompig, zoals jullie beschrijven alsof je trapt met een elastiekje ertussen. Die versnellingen gebruik ik eigenlijk alleen bij wegfietsen (vliegende start), stormweer zoals afgelopen week heel eventjes en bij flinke heuvels, vorig jaar ben ik bijvoorbeeld een weekend naar Valkenburg in Zuid Limburg geweest met de fiets. De bovenste 7 versnellingen zijn gewoon fijn direct en lopen licht. Hoogste snelheid wat ik op deze fiets heb gehaald was boven de 55 km/h en zelfs dat is nog haalbaar met een redelijke cadans (trapper) snelheid.

Schakelwerk afstellen is ook niet echt nodig, de Rohloff naaf heeft 2 kabels, heen en retour. De kabels staan altijd een beetje slap en de index voor versnellingen zit in de naaf.

Als laatste heb ik nog een mountainbike met Shimano Deore XT 3x9 schakelsysteem, derailleurs dus. Hoewel moeilijk te vergelijken met een trekking fiets merk ik eenmaal goed geschakeld weinig ten opzichte van de Rohloff. Wel is het systeem véél storingsgevoeliger en het schakelen gaat veel minder soepel, al gaat dat al best goed met Deore XT shifters en derailleurs. Een derailleursysteem is wel een stuk lichter als een Rohloff naaf, al is een fiets met trapondersteuning vaak dermate zwaar dat het verschil niet echt noemenswaardig is, denk ergens rond een halve kilo zwaarder. Ga je echter als mij voor een lichtlopende fiets zonder trapondersteuning dan maakt die halve kilo wel behoorlijk verschil.

Ook heb ik een keer de Idworx oPinion van de fietsenmaker mogen testen, was zijn privé fiets. Daar zit een Pinion versnellingsbak in. Hoewel dit nog weer net iets vernuftiger is als een Rohloff vond ik het verschil voor een normale fiets niet noemenswaardig genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen. Voor een mountainbike lijkt het mij ideaal aangezien het gewicht in het midden van de fiets zit bij de trapas. Ook een erg mooi systeem, maar waar een Rohloff duur is (rond de 1000 euro voor een naaf) vind ik een Pinion bijna onbetaalbaar. Alleen de bak al zit volgens mij rond de 2000 euro.

Over elektrischefietsen kan ik weinig vertellen, maar als jullie nog iets willen weten over de voor- en nadelen van verschillende versnellingssystemen kan ik die wellicht wel beantwoorden. Ik wil ooit nog een keer een Alfine naaf in mijn "oude" fiets zetten om ook daarmee wat praktijkervaring op te doen maar het is mij wat duur voor mijn veredelde kroegfiets ;)

• Vlassie1980
Mijn tante is ook op een Santos met Rohloff naaf en tandriem naar Rome gefietst. Dat is een fiets van 5 ruggen :9~

Op de Bikemotion zag ik een Santos met motor in het achterwiel en een Pinion schakelbak. Er zat geen prijskaartje op maar dat zal wel richting de 8K gaan :P

• GH45T
Ja, is allemaal duur spul. Mijn Gaastra 4.14 zat volgens mij adviesprijs op 2900 euro. Daar is nog een significant deel vanaf gegaan, volgens mij uiteindelijk ergens rond de 2400 euro voor betaald. Veel geld, maar ik vind het voor de ~ 8k km welke per jaar fiets wel gerechtvaardigt.

• DHL

DHL

sbijlsma schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:41:
[...]

Yep, 15% meer kracht nodig tov derailleur.

Een nexus 8 plaatsen betekent opnieuw inspaken van achterwiel en verstelling op het stuur plaatsen.
Ik denk een klus incl. materiaal van ruim 200 euro bij een fietsenmaker.
Neem nu dat ze het voor 250 Euro zouden kunnen doen dan? Is dat de investering waard?
En zou ik mijn Nexus 7 naaf nog kunnen verkopen? Die heeft niet veel gereden (paar honderd km)

• Athome
  • Nu online
De middenmotor biedt trapondersteuning in de meest letterlijke zin van het woord. Het vangt dus niet zwaarder lopen van een naaf op. Simpel gezegd een bepaalde percentage aan energie die je levert, doet de middenmotor er bij op. Dit is afhankelijk van de gekozen stand. Bij Bosch varieert dit tussen 50 en 250%.
In de Turbo-stand ondersteunt de motor dus 2,5 keer je eigen energie.
Als de naaf zwaar loopt voel je dit nog steeds. Zijn je banden te zacht dan merk je dit met fietsen. Je moet namelijk meer energie leveren om dezelfde snelheid vast te houden.

[ Voor 63% gewijzigd door Athome op 17-01-2015 00:00 ]

• Athome
  • Nu online
Ik zag vandaag in de boekhandel een blad over E-bikes. Hier stond een vergelijking in tussen de 5 leverbare middenmotor systemen:
- Panasonic
- Impulse
- Shimano
- Yamaha
- Bosch

Had geen tijd om het door te lezen maar heb gauw de conclusie gelezen.
De systemen liggen erg dicht bij elkaar. De Impluse liet kwa motor de beste indruk achter maar de aansturing liet te wensen over. De Bosch motor had de voorkeur wanneer er bergop gefietst moest worden (DHL). Dit laatste kan ik me voorstellen. Heb zowel op een Yamaha gefietst als op een Bosch. Ik kon goed merken dat in de hoogste ondersteuningsstand, de Bosch meer kracht leverde.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Voordeel van de Yamaha is dat je eventueel het voorblad kan aanpassen door een dubbelblad/enkelblad. Zie ook de sDuro Haibike MTB's. Zover ik kon zien heeft Bosch een intern systeem met 1 enkel tandwieltje aan de buitenkant.

Strava

• DHL

DHL

Begrijp niet goed dat je de Bosch als krachtiger ervaarde. Ik postte hier al eens een technische vergelijking en kracht wordt identiek evenveel versterkt door beide motoren. En het koppel van de Yamaha is zelfs hoger.
Is bij alle twee 250 procent versterking. Denk dat het dan eerder aan de fiets zelf moet liggen als je verschil voelde want puur technisch kan het niet.

• DHL

DHL

Is zelfs 280 procent tov 275. Ik post de link nog even:

https://www.e-bikeshop.co...es-differences-explained/

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het zal wel een drukfoutje zijn maar de uitgangs-spanningen van laders beide merken verschilt wel enigzins..

Bosch 32V en Yamaha 42V
Yamaha accu presteert beter bij koude en warmte tov Bosch accu terwijl de 1e ook nog meer laadcycles opgeeft dan de Bosch. Je zou haast gaan denken dat de Yamaha accu een LiFePo4 accu is.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
DHL schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:47:
Begrijp niet goed dat je de Bosch als krachtiger ervaarde. Ik postte hier al eens een technische vergelijking en kracht wordt identiek evenveel versterkt door beide motoren. En het koppel van de Yamaha is zelfs hoger.
Is bij alle twee 250 procent versterking. Denk dat het dan eerder aan de fiets zelf moet liggen als je verschil voelde want puur technisch kan het niet.
Dus als je zelf 1000watt trapt maken beide motoren er 3500 van?
En wat nu als de bosch een max vermogen heeft van 3000 en de Yamaha van 2500?
Er zal er altijd eentje sterker zijn dan de ander. Misschien niet veel, maar verschil zal er zijn.
De getallen die ik gebruik slaan nergens op, maar het gaat om het idee.

• DHL

DHL

Heb je de link gelezen die ik postte? Die verduidelijkt veel...
Koppel van Yamaha is bvb hoger dan Bosch. Ik denk dat beide motoren heel sterk aan elkaar gewaagd zijn hoor.

Verwijderd

3,5kw op een fiets, damn, dat zou wat zijn :X :P

• DHL

DHL

Ben ik nu verkeerd dat ik stel dat het koppel samen met de percentage krachtversterking de belangrijkste factoren zijn om te bepalen hoeveel kracht je zelf moet zetten?
Bij de ene is het 280 procent tot 80 Nm
De andere 275 procent tot 60 Nm
Als je niet tot de limiet gaat zou dus de te leveren door de benen kracht op vlakke baan ongeveer gelijk zijn.
Bij een stevige bergop zal de eerste nog verder gaan in de ondersteuning als je maximale kracht levert op de pedalen.
Of zie ik iets over het hoofd hier (in de veronderstelling dat de cranks even lang zijn en zo)?
En dat je in het eerste geval bij 10 Nm eigen kracht 38 Nm (-verliezen natuurlijk) op het achterwiel krijgt.
De tweede 37.5 Nm, dus te verwaarlozen verschillen en enkel duidelijk voelbaar tegen de limieten.

[ Voor 15% gewijzigd door DHL op 18-01-2015 16:11 ]

Verwijderd

Procenten zeggen me niks, vermogen en koppel zijn de eenheden, niet anders dan bij een auto.

• DHL

DHL

Het verschil is dat een auto geen kracht input moet hebben om te versterken. Een elektrische fiets met trapkrachtsensor zal je geleverde kracht versterken volgens een bepaalde coefficient. Vandaar die procenten.
In feite zou het geen slecht systeem zijn om toe te passen in de auto's. Zouden we eindelijk allemaal iets doen aan onze conditie lol.

[ Voor 24% gewijzigd door DHL op 18-01-2015 16:19 ]

Verwijderd

Maakt in feite weinig uit, alleen heet de input hier kracht van jou benen daar waar het bij de auto het gaspedaal is. Ultimo gaat het botweg om koppel en vermogen, met daarnaast het punt waarop de motor dit kan leveren. Vandaar de interne gearring in de Bosch motoren omdat ze anders bij lage trapfrequenties te weinig leveren.

• Athome
  • Nu online
In dit geval geven juist de procenten een goede indicatie. De werkelijk geleverde energie is volledig afhankelijk van de energie die de trappende persoon er in stopt, de trapfrequentie (cadans), de gekozen ondersteuningsstand en de snelheid. Dit is bij Bosch ook goed te zien. Op het display van Bosch zit aan de rechterkant een indicator die aangeeft hoeveel energie er op dat moment geleverd wordt.
- Lever je zelf weinig energie (wind mee, heuvel af, etc), dan zal je zien dat de indicator ook vrijwel niets aangeeft.
- Een lage cadans wordt ook als weinig energie gezien.
- Wordt de cadans te hoog dan valt als het ware de kracht van de ketting en lever je dus ook weinig energie.
De ondersteuningsstand begrenst de hoeveelheid werkelijk te leveren energie maar de hoeveelheid ondersteuning is altijd hetzelfde in procenten.

@DHL
Het koppel van de Yamaha is wel hoger dan Bosch maar dit is waarschijnlijk van de motor zelf. Hoeveel blijft er dan over aan de trapas? Bij iedere overbrenging gaat er namelijk kracht verloren.
Gezien de conclusie van de test (heuvel op het liefst een Bosch) en mijn eigen (korte) ervaring lukt het Bosch blijkbaar beter meer koppel aan de trapas af te leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Athome op 18-01-2015 17:15 ]

• DHL

DHL

Akkoord, maar ik denk dat het dan ook voor een groot stuk van de fiets gaat afhangen hoeveel kracht je verliest. Je zou in feite aan het achterwiel moeten kunnen meten. Maar toch denk ik dat er weinig verschil zit tussen de Bosch en de Yamaha, afgaande op de info die ik vond voor ik de fiets kocht.
Schijnt dat de allerbeste in de bergen dat Zwitsers merk is (kan nu niet meer op de naam komen zeg).Maar die zijn dan weer enorm duur.
Ik heb ook de afweging gemaakt en wou maximum 2000 Euro spenderen. Met Bosch kwam ik duurder uit (toch als je de nieuwe motor wilt die we nu vergelijken met de Yamaha). Ik betaalde uiteindelijk 1800 Euro en vond niets van Die nieuwe Boschmotoren die in de buurt kwamen, vandaar ook deels de keuze voor de Yamaha. Ook de fiets zelf stond me sterk aan voor zijn prijs.
Moest ik herbeginnen, zou ik een andere kopen? Ik weet het niet... Als ik zie wat er allemaal te koop is vind ik zo'n mountainbike heel mooi, maar dat is niets voor mij jammer genoeg qua rijhouding.
Ik zou sterk twijfelen tussen de fiets die ik nu heb, de Sparta met Ion waar je mooie modellen hebt en naar het schijnt weinig kracht moet leveren (alhoewel IOn een paar nadelen heeft) en een... goedkope fiets met enkel een bewegingssensor. Heb zo'n paar fietsen gezien rond de 1000 Euro die echt wel mooi waren voor dat geld. Hierop moet je zelf heel weinig inspanning leveren maar het is een ander fietsgevoel. Ik freewheelde meer op dat systeem dan dat ik fietste. Nu bouw ik misschien wel een beetje conditie op, want ik voel dat ik sterker wordt naar het einde van de zomer toe. Jammer dat ik dat allemaal weer verlies in de winter.
Heb het al gezegd, de ideale fiets voor mij zou mijn huidige zijn met een gashendel of een mogelijkheid tot tijdelijke overbrugging van de trapkrachtsensor. Dat zou pas perfekt zijn... maar 'k vind niemand die technisch genoeg is om dit om te bouwen. In theorie zal dit wel kunnen denk ik en de mensen die het kunnen zullen wel bestaan, maar vind ze maar:) Ik zou er direct 200 Euro voor geven... Met een continuvermogen van 70 Nm zou je moeiteloos de berg hier op kunnen als die verdomde krachtsensor niet zou werken... Ik schat dat ik 20 per uur zou halen zonder trappen met dit vermogen.

• Vlassie1980
Denk dat je dan toch uitkomt op een setje met Bafang middenmotor en dan die gashendel erbij. Dan neem je fluitend die hobbel naar boven en kan je de rest van het traject gewoon normaal trappen. Denk dat je echter ook wel vaker die gashendel dan gaat gebruiken :)

Hoe is het trouwens hier met het elektrisch fietsen in de winter? Ik moet bekennen dat ik de laatste weken toch wel vaak de auto heb gepakt vanwege veel wind en vandaag ook weer laten staan vanwege gladheid. Als je eenmaal op je plaat bent gegaan door gladheid ben je wel erg voorzichtig :(

Deze week all season bandjes eronder laten zetten, heb met mijn Schwalbe bandjes al 8000 gereden maar er zit achter een scheurtje dus dat moet vervangen worden.

Hoe ervaren de speed pedelecers eigenlijk het fietsen met koud weer? Vriezen je handen dan niet bijna vast aan je stuur? Ik heb het al vrij koud @ 26 km/u. Laat staan met nog hogere snelheden.

Verwijderd

Van winter is nauwelijks sprake, met name van veel neerslag en dan pak ik de auto. Verder gewoon op de fiets tenzij het 's ochtends echt koud is, voornaamste probleem is het gebrek aan echt goede handschoenen en fietsschoenen. Verder gaat het dikke prima, ik rij nog vrolijk door :)
Pagina: 1 ... 35 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.