Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.098 views

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:55

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:05:
Dat is wel weer het voordeel van derailleur, zeker omhoog, ik laat de power ietsje vieren maar in principe kun je gewoon door blijven gaan. Bij die Nexus naven moet je echt de power er vanaf halen anders weigert 'ie regelmatig te schakelen, omlaag gaat dan wel beter dan omhoog maar toch. Nuvinci heb ik nog niet geprobeerd, maar dat is een CVT-achtig systeem toch, echt schakelen doet dat ding niet.
Een CVT is eigenlijk een hele goede vergelijking ja! 8)

Alleen bij een cvt heb je een riem, maar met die nuvincinaven heb je gewoon direct contact tussen de draaiende onderdelen. Geen schotels, maar een kogel die ronddraait.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

@lynxs1

Maak je over de actieradius geen zorgen. Als je 25km/hr rijdt de motor net zo efficient als een 25 km/hr fiets, dus dan haal je ook een hoge actieradius.

Spreek uit ervaring, heb zelf een 750Watt middenmotor op me fiets, als ik +45km/hr rijdt mag ik blij zijn met 25km actieradius met 500wh accu. Maar als ik 25km/hr rijdt, haal ik de 100km zonder enig probleem. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Voor een dubbel zo hoge snelheid, heb je 4x zoveel energie nodig, daarom gaat bij de HS fiets de actieradius zo snel naar de knoppen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 14:32 ]

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:30:
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Voor een dubbel zo hoge snelheid, heb je 4x zoveel energie nodig, daarom gaat bij de HS fiets de actieradius zo snel naar de knoppen.
Over luchtweerstand gesproken; ik bemerk nu in de winter een aanzienlijk hoger energie verbruik door de verandere kleding t.o.v. het luchtige in de zomer. Of je nu met een muts, dikke sjaal en trui + winterjas op de fiets zit of van de zomer in korte broek en overhemd maakt wel degelijk veel verschil.

Dat is oa. merkbaar in de full speed en in het accu verbruik. Minder actieradius, om de 3 dgn opladen ipv om de week en bij lange na niet de 33 km/h halen op een normale fietstocht. De wind speelt ook een rol hierin maar zomers waait het ook weleens Beaufort 5 a 6.

Verwijderd

`vergis je niet in de wind en met deze temperaturen is je accu sowieso al een procent of 15-20 kwijt tov de zomer :)

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Mocht alles doorgaan, dan heb ik een Badass dongle tekoop, de 3,3 versie, prijs 50 euro.
Past namelijk niet op de Yamaha sensor :'(

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een tuning bestaat die je met de smartphone kan bedienen. Iemand hier bekend mee?
Ik zou de mijne tunen als die snelheid op je display niet gehalveerd wordt en als je bij controle op de één of andere manier je fiets snel en onopvallend weer kan begrenzen.
Is voor een Yamaha motor.

Als ik die test las van de Yamaha ben ik wel blij dat ik die gekozen heb. Vertelde al een paar keer dat ik ziek ben, maar blijkbaar is die toch minstens even alert en krachtig als de snelle Bosch. Dus ik denk dat ik niet beter kon vinden voor het bedrag wat ik spendeerde... tenzij een heel klein beetje bijleggen voor een Haibike 29er met dezelfde motor.. Die vind ik persoonlijk zo mooi. Maar qua comfort voor mijn stijve ledematen zou een MTB wellicht een pak minder comfortabel zijn denk ik. En die zal misschien zwaarder rijden?

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:30:@lynxs1Maak je over de actieradius geen zorgen. Als je 25km/hr rijdt de motor net zo efficient als een 25 km/hr fiets, dus dan haal je ook een hoge actieradius. Spreek uit ervaring, heb zelf een 750Watt middenmotor op me fiets, als ik +45km/hr rijdt mag ik blij zijn met 25km actieradius met 500wh accu. Maar als ik 25km/hr rijdt, haal ik de 100km zonder enig probleem. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Voor een dubbel zo hoge snelheid, heb je 4x zoveel energie nodig, daarom gaat bij de HS fiets de actieradius zo snel naar de knoppen.
Heb je de BBS-02 750W, is in NL toch erg veel vermogen? Ik vind de 250W al zo sterk.

Verwijderd

Het is idd tamelijk fors, maar dat maakt de fiets wel echt een funbike. In de hoogste versnelling trekt hij erg snel weg, fijn voor in de heuvels (en bij het stoplicht tegen een scooter). In een lage versnelling gaat hij erg hard, maar te hard om nog verantwoordelijk aan het verkeer deel te nemen. Ik rijd meestal standje 5 van 9 in dagelijks verkeer. Ik denk dat ik aan de BBS01 voor woon-werk verkeer genoeg had. Maar vanwege de beperkte meerprijs is het extra vermogen mooi meegenomen voor de lol die je er mee hebt.

Het is net als een auto met 200pk, nodig hebben doe je het niet. Maar het is wel erg leuk zo af en toe. ;)
Uiteraard heeft iedere persoon andere wensen.

Ik ben wel verbaasd over de kwaliteit van bafang, nou twee maanden erop en 1000km verder, maar echt niks op aan te merken. Loop echt heel mooi/stil. En door de dubbele vrijloop en normaal kettingblad fiets je zonder batterij als een normale fiets zonder extra frictie. Gewicht van de fiets is ook een verademing met de vorige, terwijl dubbel aan vermogen en batterijcapaciteit. Gat in de markt dat het niet meer wordt aangeboden in Nederland op een professionele manier, je zou eigenlijk kant en klare fietsen met dit systeem moeten gaan verkopen. Alleen het vermogen is natuurlijk een 'klein' issue. BBS01 is met 350Watt ook al teveel natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 14:20 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Vandaag met 4 wielen naar het werk in plaats van 2. Vond het vanmorgen te hard waaien, schijnt morgen iets minder hard te gaan. Moet wel leuk blijven, vanwege gladheid 2 weken geleden ook al de fiets laten staan. Schiet niet op met de kilometers zo. Sta nu op 7000 km in 10 maanden tijd.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:40:
@-LvD-,

Ik heb eventueel nog wel iets liggen voor je voor een vriendelijk prijsje:

250Watt motor (25 km/hr met een accu van 36volt)
+ geintegreerde snelheidssensor
+ 12A controller
+ rotatiesensor
+ display met 5standen/snelheid/accu weergave
Is het je nog gelukt dit te verkopen?
Zit ook te denken om mijn fiets te upgraden naar een 48V middenmotor, maar weet niet wat ik met mijn oude spullen moet. Ben bang dat ik er weinig voor terug ga krijgen, terwijl het een redelijk dure set was ivm de LifePo4 accu en snellere motor (30km/h).

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vandaag eens de proef op de som genomen om mijn omgebouwde fiets met volle storm (Beaufort 7) in het open veld eens uit te testen; er werd geen regen verwacht dus vooruit dacht ik. Vanmorgen vroeg de accu bijgeladen die na 3 weken stilstand nog steeds keurig 39.6 Volt aangaf, en met volle accu op pad.

Op de duimgas, pal tegen wind haalde ik 17 km/h met display keuze full. Door er in een lage vesnelling wat bij te trappen haalde ik krapaan 23 km/h. De batterij meter ging van 4 leds terug naar 2 en met bijtrappen op 3 leds.

Op de terugweg was het met duimgas only 27.8 km/h en met bijtrappen 33 km/h. De LED indicator bleef daarbij op alle 4 leds branden.

• DHL

DHL

DHL schreef op maandag 22 december 2014 @ 04:02:
Mocht alles doorgaan, dan heb ik een Badass dongle tekoop, de 3,3 versie, prijs 50 euro.
Past namelijk niet op de Yamaha sensor :'(
Sorry mensen ik heb geen dongle te koop, dit is een mislukte quote geweest die ik overnam van Fazertje.

Ik wou zo het onderwerp aansnijden van tuning op de Yamaha motor, welke systemen er zijn, vermits hij ook voor Yamaha gaat.

Mijn excuzes voor deze domme fout van mij. Die quote had ik anders moeten doen...

• racinfo

racinfo

E-MTB

Niet voor het een of ander maar gebruik van zo'n dongle is toch illegaal? Discussies erover horen toch hier op tweakers.net niet thuis?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
racinfo schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:43:
Niet voor het een of ander maar gebruik van zo'n dongle is toch illegaal? Discussies erover horen toch hier op tweakers.net niet thuis?
Niks illegaals aan een dongle gebruiken.
Je mag daarna alleen niet meer als fiets de openbare weg op.

TheS4ndm4n#1919

• Vlassie1980
racinfo schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:43:
Als je die dongle gebruikt op een afgesloten terrein is er niks illegaals aan.....

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23

vhal

ಠ_ಠ

Afgesloten terrein....uhuh O-)

Zo'n dongle is leuk maar wellicht minder leuk voor je km-radius.

Strava

Verwijderd

En daarmee voor de levensduur van de accu, dat is wel iets dat me tegenhoudt. Daarnaast haalt het op mijn woon-werk afstand niet zoveel uit, naar boven loopt ie niet veel harder en naar beneden ook niet :P Ik heb een paar vlakke stukken waar ik vol gas overheen zou kunnen dan, that's all.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2014 10:58 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

In de praktijk continu rijden met hoge snelheid doe ik ook niet; ik ben eerder geneigt gewoon rustig met een gangetje zo rond de 20 km/h te rijden. Bij die snelheid blijft alles goed overzichtelijk en daarmee onder controle.

Natuurlijk zijn er weleens fiets trajecten waarbij je met hoge snelheid snel overheen zou willen maar net wat neographikal al aangaf strookt dat verlangen niet met de beschikbare actieradius van de accu.

Met een gemiddelde van rond de 20 benut de beschikbare accu capaciteit optimaal en trek je er de meeste km'ers uit, zo ook ik met 360 watt ruim 75 km op één lading.

Verwijderd

Het is nu wel echt prachtig weer voor die fiets, droog maar winderig as hell hier, het stormt gewoon. Prachtig :P

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12 17:18
DHL schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 00:05:
[...]

Sorry mensen ik heb geen dongle te koop, dit is een mislukte quote geweest die ik overnam van Fazertje.

Ik wou zo het onderwerp aansnijden van tuning op de Yamaha motor, welke systemen er zijn, vermits hij ook voor Yamaha gaat.

Mijn excuzes voor deze domme fout van mij. Die quote had ik anders moeten doen...
Voor Yamaha zijn er de SX2 dongle en de Badassbox. Beide zijn makkelijk in NL verkrijgbaar.
Daarnaast is er in Tsjechie ook nog een product op de markt voor de Yamaha.

De BadassBox kost ongeveer 140 euro. De SX2 ongeveer 160 euro en de Tsjechische variant kost ongeveer 100 euro. Meer heb ik er niet zo gauw kunnen vinden.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 10:58:
En daarmee voor de levensduur van de accu, dat is wel iets dat me tegenhoudt. Daarnaast haalt het op mijn woon-werk afstand niet zoveel uit, naar boven loopt ie niet veel harder en naar beneden ook niet :P Ik heb een paar vlakke stukken waar ik vol gas overheen zou kunnen dan, that's all.
Valt wel mee.
Een accu kan best 1C hebben. Dat is bij de gemiddelde 10Ah 36V accu dus 360 Watt.
Een pedelec mag maar een 250 Watt motor hebben. Dus dat is niet zo'n probleem.
Misschien dat het te warm kan worden.

Wat mij wel opvalt trouwen. Ik werk nu op mijn werk regelmatig met elektromotoren (wel een stapje groter). En wat opvalt is dat die dingen best een paar honderd procent overbelast mogen worden. Zolang je het maar geen 10 minuten achter elkaar doet, dan smelten ze.
Zo'n legale 250 Watt motor zou je dus best kunnen combineren met een 500VA drive O-)

TheS4ndm4n#1919

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-12 14:56
Ik heb die Badass dongel tekoop.
Mijn Haibike Sduro fullnine rx komt in week 2 mijn kant op.

Ik rijd zo door mekaar ongeveer 25 km gemid met dat ding, beetje zo rond de 28 km uur als het verkeer het toelaat.
die 25 is net te langzaam voor mijn gevoel.

En het verbruik is hoger, normaal heb ik bij 25 km nog 2 blokjes over, met de dongel rijd ik hem soms net leeg en moet ik de laatse km echt trappen,

• DHL

DHL

Athome schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 18:29:
[...]

Voor Yamaha zijn er de SX2 dongle en de Badassbox. Beide zijn makkelijk in NL verkrijgbaar.
Daarnaast is er in Tsjechie ook nog een product op de markt voor de Yamaha.

De BadassBox kost ongeveer 140 euro. De SX2 ongeveer 160 euro en de Tsjechische variant kost ongeveer 100 euro. Meer heb ik er niet zo gauw kunnen vinden.
Begrijp niet veel van dat taaltje:)
Maar 100 euro is niet zoveel. Ik ben vooral geinteresseerd in dat systeem dat met je smartphone werkt. Denk dat dit momenteel enkel voor Bosch is, maar eenmaal Yamaha mee op de markt zal zijn, zullen hiervoor ook wel mogelijkheden komen denk ik. Veel kans dat die ook wel echt gaan doorbreken volgens mij.

• Vlassie1980
Yamaha gaat denk ik wel aardig wat marktaandeel van Bosch afsnoepen. Als je kijkt naar Haibike en hoe mooi die Yamaha motor zit geïntegreerd, hebben ze echt netjes gedaan.

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 18:54:
[...]

Valt wel mee.
Een accu kan best 1C hebben. Dat is bij de gemiddelde 10Ah 36V accu dus 360 Watt.
Een pedelec mag maar een 250 Watt motor hebben. Dus dat is niet zo'n probleem.
Misschien dat het te warm kan worden.

Wat mij wel opvalt trouwen. Ik werk nu op mijn werk regelmatig met elektromotoren (wel een stapje groter). En wat opvalt is dat die dingen best een paar honderd procent overbelast mogen worden. Zolang je het maar geen 10 minuten achter elkaar doet, dan smelten ze.
Zo'n legale 250 Watt motor zou je dus best kunnen combineren met een 500VA drive O-)
Dat is ook precies wat er gebeurt toch? De meeste motoren (voorwiel/achterwiel/middenmotor) doen allemaal wel 10A, sommig 12A. Dus dat is zo rond of boven de 400W (VA).

• Opperpanter2
Voor de mensen die zin hebben om zelf (goedkoop) een accu te bouwen: http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=31&t=61608

Nu alleen nog iemand vinden die ze aan elkaar kan lassen.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:27:Het is idd tamelijk fors, maar dat maakt de fiets wel echt een funbike. In de hoogste versnelling trekt hij erg snel weg, fijn voor in de heuvels (en bij het stoplicht tegen een scooter). In een lage versnelling gaat hij erg hard, maar te hard om nog verantwoordelijk aan het verkeer deel te nemen. Ik rijd meestal standje 5 van 9 in dagelijks verkeer. Ik denk dat ik aan de BBS01 voor woon-werk verkeer genoeg had. Maar vanwege de beperkte meerprijs is het extra vermogen mooi meegenomen voor de lol die je er mee hebt.Het is net als een auto met 200pk, nodig hebben doe je het niet. Maar het is wel erg leuk zo af en toe. ;) Uiteraard heeft iedere persoon andere wensen.Ik ben wel verbaasd over de kwaliteit van bafang, nou twee maanden erop en 1000km verder, maar echt niks op aan te merken. Loop echt heel mooi/stil. En door de dubbele vrijloop en normaal kettingblad fiets je zonder batterij als een normale fiets zonder extra frictie. Gewicht van de fiets is ook een verademing met de vorige, terwijl dubbel aan vermogen en batterijcapaciteit. Gat in de markt dat het niet meer wordt aangeboden in Nederland op een professionele manier, je zou eigenlijk kant en klare fietsen met dit systeem moeten gaan verkopen. Alleen het vermogen is natuurlijk een 'klein' issue. BBS01 is met 350Watt ook al teveel natuurlijk.
Ik wacht ff wat Bafang volgend jaar uitbrengt. Als ze een motor met koppel en pas sensor uitbrengen koop ik die. Anders bestel ik ook n keer zo'n 750w motor :P .............en ik vind m'n 250W als je m aanstuurt met het duimgas al zo enorm krachtig. Ik heb er 2 van maar idd probleemloos.

PS dat is zo fijn van de Bafang motortjes, komt er een nieuwe/sterkere/betere hoef je niet de hele fiets te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 24-12-2014 00:51 ]

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:29
Voor diegenen die het zich nog herinneren, ik ben in dit topic ten rade gekomen omdat ik een elektrische fiets wilde aanschaffen om mee naar het werk te rijden. Ik heb na wikken en wegen gekozen voor de batavus stream.

Sinds midden november rijd ik daar dus zo veel mogelijk mee naar het werk, een afstand van 35km heen en terug. Hieronder mijn ervaringen en toch nog enkele vragen:

- Was dat toch even wennen in het begin, een héél andere ervaring dan gewoon fietsen. Zelfs even eng in het begin.

- Ik fiets nu met merkbaar meer plezier, zelfs als het weer tegensteekt. Ik werk één dag in de week thuis maar de andere dagen heb ik slechts twee keer verstek laten gaan, één keer omdat er pakjes op het werk waren geleverd en één keer ben ik teruggedraaid omdat de windstoten mij echt gevaarlijk leken.

- Over hondeweer gesproken, de kledij die ik had om recreatief te fietsen volstond echt bijlange niet. In de speciaalzaak toch meer dan 200 euro achtergelaten voor schoenbeschermers, nekbuff, regenbroek en gewatteerde winterbroek, handsschoenen enz enz. Moet je toch meerekenen eigenlijk als je overweegt naar het werk te fietsen vind ik.

- Een groot stuk van mijn route rijd ik op een dijk naast een kanaal, een erg windgevoelige route. Hier blinkt de fiets pas echt uit. Wind op? ondersteuning op hoog en ik blijf gewoon doorfietsen terwijl anderen lijken stil te staan.

- Ik kan meestal rond de 26 km/u rijden. Je merkt dan wel dat de ondersteuning veel minder is maar dat vind ik net fijn, ben je gevoelsmatig toch net iets meer aan het fietsen en met je conditie bezig O-) Omdat ik erg weinig onderbrekingen heb ligt mijn gemiddelde snelheid volgens de computer op 23,6.

- De vergoeding van het werk komt neer op ongeveer 5 euro per dag en alhoewel het niet het belangrijkste is merk ik dat dit toch leuk meegenomen is.

- Mijn fiets wordt wel erg vuil, het is natuurlijk herfst of is het de snelheid maar ik moet echt wekelijks fietstassen verwijderen, zijflappen van de fiets halen en hopen aangekoekte modder van de remmen enzo halen. Ook rond de motor hangt een dikke laag slijk.

De vragen dan:

- Mijn achterrem staat aangespannen zover ik zelf kon draaien zonder hulpmiddelen maar werkt ondertussen erg slecht. Je ziet aan de remblokjes duidelijk dat ze al heel erg versleten zijn. Is dit normaal? Rem ik verkeerd? Kan je dit zelf herstellen en zo ja, moeten dat blokjes zijn speciaal voor de batavus stream en extra sterk of zo?

- Mijn tweede versnelling trapt door, ik kan ze dus momenteel niet gebruiken. Dit is geen ramp want ik fiets meestal op 5 en 6 maar soms ga ik snel naar de bakker zonder ondersteuning en dan is het wel vervelend.

- Ik heb de fiets gekocht bij fietswinkel.nl en heb recht op een gratis controle na 3 maanden. Dat is echter nog wel even en vroeg me af of deze zou vervroegen om bovenstaande problemen op te lossen. Of zouden jullie aanraden het zelf aan te pakken?

Alvast bedankt voor eventuele reacties en prettige feesten eh :)

-

Verwijderd

Die remblokken gaan ze probably weinig aan doen, slijtagedelen. Ik vind het altijd weer knap hoesnel sommigen door een set blokken heen gaan, maar dat is ieder voor zich en zal ook te maken hebben met zaken als het gewicht. Voor de rest is die driemaandscontrole meestal bedoeld na een 500km, ik zou ze gewoon begin januari laten komen ergens, dan heb je die 500km er al lang en breed op zitten :)

• Afuni
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:54:
Voor de rest is die driemaandscontrole meestal bedoeld na een 500km, ik zou ze gewoon begin januari laten komen ergens, dan heb je die 500km er al lang en breed op zitten :)
Ben ik vergeten te vermelden, ik zit al vlotje over de 600 km hoor :*)

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Rembokken kun je dichterbij de velg zetten door de remkabel los te maken bij de rem en deze opnieuw te spannen.
https://www.youtube.com/watch?v=8oQtobT0LFI

Wel even kijken of ze niet te ver heen zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Sponz op 24-12-2014 10:20 ]

• Athome
Helaas. De Stream heeft hydraulische remmen.

• Vlassie1980
Afuni schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:11:
Voor diegenen die het zich nog herinneren, ik ben in dit topic ten rade gekomen omdat ik een elektrische fiets wilde aanschaffen om mee naar het werk te rijden. Ik heb na wikken en wegen gekozen voor de batavus stream.

Sinds midden november rijd ik daar dus zo veel mogelijk mee naar het werk, een afstand van 35km heen en terug. Hieronder mijn ervaringen en toch nog enkele vragen:

- Was dat toch even wennen in het begin, een héél andere ervaring dan gewoon fietsen. Zelfs even eng in het begin.

- Ik fiets nu met merkbaar meer plezier, zelfs als het weer tegensteekt. Ik werk één dag in de week thuis maar de andere dagen heb ik slechts twee keer verstek laten gaan, één keer omdat er pakjes op het werk waren geleverd en één keer ben ik teruggedraaid omdat de windstoten mij echt gevaarlijk leken.

- Over hondeweer gesproken, de kledij die ik had om recreatief te fietsen volstond echt bijlange niet. In de speciaalzaak toch meer dan 200 euro achtergelaten voor schoenbeschermers, nekbuff, regenbroek en gewatteerde winterbroek, handsschoenen enz enz. Moet je toch meerekenen eigenlijk als je overweegt naar het werk te fietsen vind ik.

- Een groot stuk van mijn route rijd ik op een dijk naast een kanaal, een erg windgevoelige route. Hier blinkt de fiets pas echt uit. Wind op? ondersteuning op hoog en ik blijf gewoon doorfietsen terwijl anderen lijken stil te staan.

- Ik kan meestal rond de 26 km/u rijden. Je merkt dan wel dat de ondersteuning veel minder is maar dat vind ik net fijn, ben je gevoelsmatig toch net iets meer aan het fietsen en met je conditie bezig O-) Omdat ik erg weinig onderbrekingen heb ligt mijn gemiddelde snelheid volgens de computer op 23,6.

- De vergoeding van het werk komt neer op ongeveer 5 euro per dag en alhoewel het niet het belangrijkste is merk ik dat dit toch leuk meegenomen is.

- Mijn fiets wordt wel erg vuil, het is natuurlijk herfst of is het de snelheid maar ik moet echt wekelijks fietstassen verwijderen, zijflappen van de fiets halen en hopen aangekoekte modder van de remmen enzo halen. Ook rond de motor hangt een dikke laag slijk.

De vragen dan:

- Mijn achterrem staat aangespannen zover ik zelf kon draaien zonder hulpmiddelen maar werkt ondertussen erg slecht. Je ziet aan de remblokjes duidelijk dat ze al heel erg versleten zijn. Is dit normaal? Rem ik verkeerd? Kan je dit zelf herstellen en zo ja, moeten dat blokjes zijn speciaal voor de batavus stream en extra sterk of zo?

- Mijn tweede versnelling trapt door, ik kan ze dus momenteel niet gebruiken. Dit is geen ramp want ik fiets meestal op 5 en 6 maar soms ga ik snel naar de bakker zonder ondersteuning en dan is het wel vervelend.

- Ik heb de fiets gekocht bij fietswinkel.nl en heb recht op een gratis controle na 3 maanden. Dat is echter nog wel even en vroeg me af of deze zou vervroegen om bovenstaande problemen op te lossen. Of zouden jullie aanraden het zelf aan te pakken?

Alvast bedankt voor eventuele reacties en prettige feesten eh :)

-
Goed om te lezen dat je blij bent met je aankoop. Je zit nu ook niet echt in het fiets-seizoen dus het gaat in de lente alleen maar beter worden, nu is het nog vaak zo dat je met donker van huis gaat en met donker weer thuis bent.

Zou gewoon die onderhoudsbeurt afwachten en wel je versnelling aankaarten. Op afstand een fiets bestellen is dan vaak wel een nadeel omdat je dan niet echt weet bij wie je terecht kan voor onderhoud. Als je met een fiets komt aanzetten die je elders hebt gekocht dan krijg je wel eens van die scheve blikken, maar ja, dan moeten ze er maar voor zorgen dat ze een fatsoenlijk aanbod hebben.

• fazertje
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:24:
dan moeten ze er maar voor zorgen dat ze een fatsoenlijk aanbod hebben.
Ik zou je gewoon volledig laten betalen, nota claim je dan zelf maar bij je verkoper/fabrikant ;)
Je was voorheen ook zo slim......... :+

• DHL

DHL

Bij de Stream kan je de remcylindertjes dichter stellen. Zit vast met torx langs wederkanten (een kant is torx en een hendeltje) Zet die vijsjes los en duw de cylinder richting wiel. Wel eerst je wieltje volledig ontspannen aan de remhendel. Als de blokjes dan tegen de velg staan trek je lichtjes aan de rem zodat je een 2 tal mm speling krijgt. Zorg dat beide blokjes ongeveer even ver van het wiel komen. Dan zet je die torxen weer vast en dat hendeltje. Normaal moet dit op koppel gebeuren. Als je ze te hard vastzet duw je de remcylinder samen waardoor de blokjes niet mooi terugkeren. Dus dit moet vast maar niet overdreven, ideaal is met een momentsleuteltje. Staan verschillende filmpjes op internet over het afstellen van zulke Magura remmen. Is niet zo moeilijk eenmaal je het systeem doorhebt, maar vraagt wel geduld om het perfekt te doen.
Remblokjes vervangen is heel simpel. Rechts dat hendeltje lostrekken en je neemt het hele stuk met remklauw en remblok eraf. Trek er gewoon de remblok recht uit en duw de nieuwe erin. De andere kant moet je het wiel lossen en beetje scheef zetten zodat je daar ook de remblok kan uittrekken en nieuwe kan induwen. Remblokken kosten 10 euro per set van 2, 20 euro dus voor de volledige fiets.
Ik zou zeker geen hardere remblokken steken want dan gaan je velgen te snel slijten.https://www.youtube.com/watch?v=3adVMcVMvW4
Voor de versnellingen,ook dit is erg simpel, kijk maar : https://www.youtube.com/watch?v=aRKS2ui2e2c

Anders fietsen nl laten komen, eerste onderhoud is aan halve prijs...

Ik heb nu 500 km maar mijn remblokjes zijn nog zoals nieuw. En ik moet wel redelijk remmen als ik hier de berg afrij. Ik ben zelfs van plan de zachtere te steken bij het onderhoud, die remmen nog krachtiger maar slijten sneller.
Maar als je goed kijkt wanneer de technieker je blokjes verandert zal je het zelf kunnen en is het maar een kleine kost. Je hebt namaak remblokken van Magura maar die zou ik mijden vermits je dan de hardheid niet kent. Als ze te hard zijn zullen je wielen sneller slijten.

[ Voor 14% gewijzigd door DHL op 26-12-2014 03:30 ]

• inhetveld
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01-2021
Ik overweeg om een lifepo4 battery in 2 delen te splitsen om ze in de beide tassen te doen.
Weet iemand of dit mogelijk is en hoe ga je dan het beste te werk?
Deze http://www.aliexpress.com/item/36V-22-5AH-LiFePO4-Battery-PACK-With-SMT-BMS-6A-Charger-Anderson-plug/980419570.html
zou ik dan uit elkaar willen trekken.

• Opperpanter2
inhetveld schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:52:
Ik overweeg om een lifepo4 battery in 2 delen te splitsen om ze in de beide tassen te doen.
Weet iemand of dit mogelijk is en hoe ga je dan het beste te werk?
Deze http://www.aliexpress.com/item/36V-22-5AH-LiFePO4-Battery-PACK-With-SMT-BMS-6A-Charger-Anderson-plug/980419570.html
zou ik dan uit elkaar willen trekken.
Ligt er denk ik vooral aan hoe de batterij van binnen is opgebouwd. Heb je al navraag gedaan bij de leverancier? Voor het BMS zul je zowiezo een oplossing moeten bedenken, aangezien deze moeilijk in tweeën te splitsen zal zijn denk ik.

• inhetveld
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01-2021
De batterij in de link los gelaten. Heb nu een andere besteld 36v 20Ah.
Ik denk dat ik er maar niets aan ga prutsen en het gewoon zo laat als het is, lijkt me beter.
Bedankt voor het meedenken Opperpanter2!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 18:11:
[...]

Voor het BMS zul je zowiezo een oplossing moeten bedenken, aangezien deze moeilijk in tweeën te splitsen zal zijn denk ik.
Ik heb dit ook willen doen bij een PING LFP batterij en vroeg de leverancier of dat kon; ja dat kan probleemloos maar..... je zult dan alle draden van de BMS moeten verlengen en met de hoofdstroomkabels mee van de ene tas naar de andere laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/queen/images/ping36v15a.jpg
Voorbeeld deelbare Ping batterij Lifepo4 (36volt 15ah)

Het idee daarvan hield mij voldoende tegen om er uberhaupt aan te beginnen ;) Maar het is wel te doen natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door racinfo op 28-12-2014 11:44 ]

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Iets anders wat ik me de laatste tijd afvraag: als je kijkt naar de prijs van een gewone, nieuwe fiets en de gemiddelde kosten van een ombouwset, wordt de prijs van e-bikes dan niet met opzet hoog gehouden, té hoog? Neem bijvoorbeeld de Koga E-Deluxe van €2999 met de goedkoopste accu, het daaraan verwante 'gewone' model, de Koga Prominence, kost €1799. Vanwaar die €1200 voor het elektrische gedeelte?

Ander voorbeeld: de Sparta ION RX+ kost €2499, ook met de goedkoopste accu. Zoals ik het zie is in dit geval het aanverwante 'gewone' model de SpartaSign van €799....€1700,- voor het elektrische gedeelte?

Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden. Kan zijn dat jullie hier heel anders tegen aan kijken, ik pleit ook niet voor een complottheorie maar vraag me toch af in hoeverre deze prijzen 'reëel' zijn, dus in overeenstemming met materiaal, productiekosten etc. etc. of kunstmatig hoog gehouden worden, niet in de laatste plaats omdat de reguliere fietsenhandel daar zijn grootste winst uit haalt.

• Athome
Ik vraag me hetzelfde af.
Mijn elektrische fiets had een standaard winkelprijs van 2499. Terwijl de 100% identieke fiets zonder elektrische aandrijving 749 kostte (in dezelfde winkel). Ik vermoed dat het hele Boschpakket incl. aanpassing aan de fiets de fabrikant 500 tot max 750 euro kost.

De fabrikanten en winkelier kunnen meer marge pakken omdat de markt het toelaat. Veel simpeler is het denk ik niet

• DHL

DHL

Anderzijds zijn elektrische fietsen wel voorzien op de grotere krachten en zitten alle kabels mooi in het kader en zo. Natuurlijk moet er blijkbaar wel een grote marge zijn want mijn Stream kost catalogus 2400 euro, sommige handelaars geven hierop geen korting en andere max 10%. De internetwinkel verkocht hem voor 1800 Euro..., dus ja marge is er wel blijkbaar. 1800 leek me fair, een goeie 1000 euro voor de electriciteit en een 700 a 800 euro voor de fiets. Maar als je de volle pot moet betalen, betaal je inderdaad teveel.
Maar da's bij gewone fietsen ook. Mijn zoon kocht een Cannondale CAAD. Kost normaal iets van een 1100 a 1200 euro. Gekocht aan halve prijs bij AS adventure. En wellicht zullen ze dan toch niet echt verliezen he.
Daar stond ook een mooie elektrische fiets van een merk (welk merk weet ik niet meer, maar was één van de 'goede' merken, Sparta of zo), afgeprijsd naar 700 Euro... En dan hadden ze ook nog een gekend merk aan een 850 Euro in reclame. Dat zijn kortingen van 40 tot 60 procent. ik kan niet geloven dat ze zoveel fietsen zouden verkopen met verlies. Misschien is er wel een tegemoetkoming van de invoerder naar de winkels toe om die korting op een overjaars model te geven.

Heb altijd auto's verkocht... als je kijkt naar de fabriekskost en de uiteindelijke verkoopprijs val je omver.

[ Voor 4% gewijzigd door DHL op 30-12-2014 20:31 ]

• fazertje
Een Merida E big nine 900 koste bij de een 2600 euro bij de ander 1900.
De laatste was een nieuwe fiets met volledige garantie.

Bij mijn vorige fietsenhandelaar kreeg ik zo 20 tot 25 korting.

Jammer dat hij niet eerlijk was over de levertijden,

Maar houd er wel rekening mee dat ook je locale fietsenmaker op het laatst ook wat wil overhouden.
pand, personeel enz enz kosten vaak veel meer dan bij een internetshop,

Laatst kwam ik wat op halen bij een internetshop(android TV kastje), bleek gewoon in de huiskamer en moeders de vrouw met 3 kinderen deed de zaken, wel goedkoop!!, maar natuurlijk niet te vergelijken met iemand met een winklepand en personeel.

Ik gun ieder het zijne, maar besodemieter me niet ;-)

• RocketKoen
Athome schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:27:
Ik vraag me hetzelfde af.
Mijn elektrische fiets had een standaard winkelprijs van 2499. Terwijl de 100% identieke fiets zonder elektrische aandrijving 749 kostte (in dezelfde winkel). Ik vermoed dat het hele Boschpakket incl. aanpassing aan de fiets de fabrikant 500 tot max 750 euro kost.

De fabrikanten en winkelier kunnen meer marge pakken omdat de markt het toelaat. Veel simpeler is het denk ik niet
De doelgroep (werkenden en bejaarden) heeft geld teveel.

TheS4ndm4n#1919

• Walker78
Ik begrijp dat e-fietsen wat duurder zijn qua constructie, dat de winkeliers natuurlijk ook iets moeten verdienen en dat veel bejaarden (meer dan werkenden) zo goed in de slappe was zitten dat ze zich met gemak zo'n e-fiets kunnen veroorloven. Dat ze daarbij voor hun leeftijd veel te hard gaan in verhouding tot de inspanning die ze verrichten, en op die manier steeds meer ongelukken veroorzaken...nou ja, so be it.

Maar los daarvan: geleverde goederen moeten toch een béétje in verhouding staan tot hun prijs, en 1200 à 1700 Euro vragen voor een elektrisch pakket komt op mij over als misbruik maken van de marktsituatie. Ik vraag me af wat er gebeurt als daar eens echt een kritisch onderzoek naar komt. Kan best zijn dat ook in dit geval een gezonde concurrentie de prijs behoorlijk naar beneden bijstelt, zonder dat de fietsenbaas gelijk failliet gaat.

• RocketKoen
Walker78 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 07:55:
Ik begrijp dat e-fietsen wat duurder zijn qua constructie, dat de winkeliers natuurlijk ook iets moeten verdienen en dat veel bejaarden (meer dan werkenden) zo goed in de slappe was zitten dat ze zich met gemak zo'n e-fiets kunnen veroorloven. Dat ze daarbij voor hun leeftijd veel te hard gaan in verhouding tot de inspanning die ze verrichten, en op die manier steeds meer ongelukken veroorzaken...nou ja, so be it.

Maar los daarvan: geleverde goederen moeten toch een béétje in verhouding staan tot hun prijs, en 1200 à 1700 Euro vragen voor een elektrisch pakket komt op mij over als misbruik maken van de marktsituatie. Ik vraag me af wat er gebeurt als daar eens echt een kritisch onderzoek naar komt. Kan best zijn dat ook in dit geval een gezonde concurrentie de prijs behoorlijk naar beneden bijstelt, zonder dat de fietsenbaas gelijk failliet gaat.
Probeer maar eens een populair model e-bike te bestellen.
Levertijden van een half jaar zijn geen uitzondering meer. Zeker het afgelopen half jaar, vanwege het afschaffen van fietsplan.

Vrije marktwerking is vraag en aanbod. Dus bij vraag > aanbod gaat de prijs omhoog.

Daarnaast gaat de ontwikkeling in e-bikes enorm hard. Vergelijk eens een fiets uit 2000 met eentje van nu en je zal weinig verschillen zien. LED-lampjes en iets betere naaf versnellingen, thats it.
Doe nu hetzelfde met e-bikes.
Zoiets houdt de prijs ook hoog. Iedereen wil het model van dit jaar. Misschien dat van vorig jaar. Maar na een paar jaar is de fiets hopeloos verouderd.

TheS4ndm4n#1919

• Athome
Vergelijk het met UHD tv's Volgens analisten is de meerprijs bij het produceren ongeveer 15% t.o.v een Full-HD met dezelfde diaogonaal. In praktijk blijkt dat een UHD scherm gemiddeld het dubbele kost van een gelijksoortig Full-HD scherm.

Zijn hier ook prijsafspraken gemaakt? Wie zal het zeggen. Nu kunnen de fabrikanten deze hoge prijs nog vragen. Men verwacht over 2 jaar dat de prijzen vrijwel gelijk zijn als een Full-HD.

Ik denk dat het fietsen net zo is. De marge op de gewone is ver onderuit gezakt. Je koopt nu voor 749 euro een leuke gewone fiets. Eind jaren 90 kocht je voor 749 gulden niet meer dan een instapper, de leuke fietsen kostten ver boven de 1000 gulden.
De electrische fietsen worden ook wel goedkoper. Als de concurrentie maar groter wordt, door lagere productiekosten.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:55

epic_gram

undercover moderator

De marges van een elektrische fiets zijn idd iets groter dan van een gewone fiets. Maar dat is gerechtvaardigd omdat de winkelier langer doet over het verkopen dan bij een gewone fiets, en het risico is groter omdat het duurdere fietsen zijn met duurdere onderdelen.

Ik zie hier schattingen voorbij komen van 500 tot 750 euro voor een complete kit, alhoewel ik dat niet zeker kan zeggen waag ik dit toch te betwijfelen.

Op wikipedia staat bijvoorbeeld dit lijstje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O1bjjvL05ZndaKcfSd7VM2MV/full.png

Hier zie je dus dat het litium voor een batterij van 1kwh tussen de 800 en 1000 dollar kost. Een batterij zit vaak rond de 400 ~ 500 wh dus dan ben je al rond de 400 dollar kwijt. Controller erbij, behuizing, kabels, displaytje, motor, motorcontroller, software, marketing en btw en je zit, gok ik, zo op 1000 euro. Daarbij moet je dan een beetje een gezonde marge houden als bedrijf, dit is nogsteeds een relatief nieuwe techniek dus er moet ook veel vervangen worden onder garantie. Natuurlijk heeft accell group leuke winstcijfers, maar ik ben van mening dat de prijs gerechtvaardigd is die ze vragen.

Er zit namelijk ook nogsteeds een kwaliteitsverschil tussen een sparta en een zelfbouwsetje. En dat verschil heb je ook tussen een bosch en een bafang motor, ookal zijn er hier vast mensen supergelukkig met hun bafang. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Athome
Welke prijzen zijn dat dan? De prijs die consument betaalt voor een losse accu bij de fiets is veel meer dan wat de producent betaald bij afname van grote aantallen. Daarnaast levert Bosch complete sets af richting de producenten. Dit levert per onderdeel ook scherpe prijzen op.

Het is niet helemaal eerlijk maar als ik kijk naar producenten van machine in de industrie (denk aan freesmachines, draaibanken, snijmachines, etc), dan zie je dat de prijzen van onderdelen soms wel 10 keer over de kop gaan als je de onderdelen direct bij je producent/dealer koopt. Soms kan er niet onderuit komen vanwege patenten etc.

Dus ja, om deze reden denk ik dat een complete set van Bosch een producent niet meer dan 500-750 euro kost.

• RocketKoen
Dat tabelletje zijn gangbare retail prijzen voor losse cellen ja.

Als je ze in bulk koopt bij de fabriek/importeur betaal je €3-4 voor een cell van ongeveer 3000mAh.
50 Cellen voor voor behoorlijke accu van 540 Wh (36V 15Ah) kost je dan €150-200

TheS4ndm4n#1919

• fazertje
Concurentie is er van Yamaha ;-) scheelt met bosch 7 tot 800 euro.

Maar zolang de vraag hoog is zal die prijs niet zakken, voor jouw drie andere klanten,

Ik hoop dat mijn fiets terecht komt bij mjn handelaar die me 15 tot 20% korting geeft, anders moet ik naar een handelaar in het midden van het land, 0 korting :-(, maar wel een fiets.
Nog twee weken wachten...

• Walker78
RocketKoen schreef op woensdag 31 december 2014 @ 08:09:
Vrije marktwerking is vraag en aanbod. Dus bij vraag > aanbod gaat de prijs omhoog.
Athome schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:23:
De electrische fietsen worden ook wel goedkoper. Als de concurrentie maar groter wordt, door lagere productiekosten.
Ik begrijp dus dat er in feite twee mogelijkheden zijn: óf je laat de markt, vraag/aanbod/concurrentie, bepalen wat er met de prijzen gebeurt óf je gaat, wat de markt ook kan beïnvloeden, d.m.v. een onafhankelijk onderzoek kijken hoe die prijzen nou precies tot stand komen. Dat kan natuurlijk in eerste instantie betrekking hebben op research, productiekosten, materiaal etc. maar misschien ook wel op vragen m.b.t. verkoopprijzen; als je stelt dat de prijs van e-bikes gerechtvaardigd is moet je dat ook met harde cijfers en een inzichtelijk verhaal waar kunnen maken. En dat is wat ik bij de prijsstelling van e-bikes toch wat mis: om een eerlijke keuze te kunnen maken moet het gewoon duidelijk zijn wáár je precies voor betaalt. De speelruimte van 'de vrije markt' is ook gebaat bij een zekere vaagheid: het is nu eenmaal zo, take it or leave it.

• Athome
In onze samenleving hebben we er voor gekozen om de de "vrije" markt z'n werk te laten doen. Daar waar het niet mogelijk is, hebben we de overheid de macht gegeven om in te grijpen (politiek correct omschreven denk ik).
Ik denk zelf dat er wel een aardige balans is.

• RocketKoen
Als er echt zo'n goud geld verdient wordt op ebikes dan is dat een goede motivatie om er meer te produceren. Of voor een buitenstaander een reden om in die markt te stappen.

Zo leidt een vraag > aanbod vanzelf tot een groter aanbod.

Dat is economie 101.

Je ziet in de laatste jaren al dat er een veel groter aanbod is gekomen. Maar de vraag is nog harder gestegen.
Blijkbaar was hier niet op gerekend. Er zit een paar jaar tussen de beslissing om (meer) ebikes te gaan maken en het tijdstip dat ze in de winkel staan.
In de tussentijd gaan de prijzen omhoog.

TheS4ndm4n#1919

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:20:
Dat tabelletje zijn gangbare retail prijzen voor losse cellen ja.

Als je ze in bulk koopt bij de fabriek/importeur betaal je €3-4 voor een cell van ongeveer 3000mAh.
50 Cellen voor voor behoorlijke accu van 540 Wh (36V 15Ah) kost je dan €150-200
Die data op wikipedia is compleet achterhaald volgens mij.

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:48:
[...]

Die data op wikipedia is compleet achterhaald volgens mij.
Nee, dat is wat je betaalt als je losse cellen koopt in de winkel.
Kijkt maar eens op conrad ofzo wat ze vragen voor Li-ion cellen.

TheS4ndm4n#1919

• racinfo

racinfo

E-MTB

Walker78 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 07:55:
en dat veel bejaarden (meer dan werkenden) zo goed in de slappe was zitten dat ze zich met gemak zo'n e-fiets kunnen veroorloven. Dat ze daarbij voor hun leeftijd veel te hard gaan in verhouding tot de inspanning die ze verrichten, en op die manier steeds meer ongelukken veroorzaken...nou ja, so be it.
Daar ben ik het beslist niet mee eens, de ouderen zullen voorzichtiger rijden met een e-bike dan de lieve jeugdigen die het blijkbaar nodig vinden om met 35-45 km/h op een voor normale fietsen bestemd fietspad geruisloos de fietsers voorbij te zoeven.

Juist de oudere, ook op een e-bike zal met standje 1 op het display zich beter aanpassen aan het (fiets)verkeer dan menig ander. Dagelijks passeer ik oudere (70-85 jr) heren en dames die met gematigde snelheid zich voort bewegen per e-bike, aangepast aan het fietsverkeer wat je van het jongere publiek niet kunt verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/1798100_844212585622211_5838275380199333852_n.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 31-12-2014 22:16 ]

• DHL

DHL

Dat de kleine handelaar niet kan verkopen aan de prijzen van een internetshop begrijp ik volledig. Maar dat hij geen korting wil geven terwijl de shop voor dezelfde fiets 600 Euro korting geeft vind ik teveel van het goede.
We hebben het steeds over de kleine handelaar en hoe moeilijk die het heeft. Ik heb altijd auto's verkocht, daar is de gemiddelde winstmarge in Belgie 1.5 procent netto. De kleintjes vallen er één voor één tussenuit.
Maar het is nu niet anders, dat is de evolutie. De kruidenier is er ook (bijna) niet meer.
Men zal steeds meer en meer gaan aankopen bij internetshops (niet alleen fietsen, computers en zo, ik zie in de toekomst ook nieuwe auto's online te koop staan van de invoerders die hierdoor dealers zullen uitschakelen).
Is dat goed of slecht? ik weet het niet. De consument zal betere prijzen krijgen, dus voor de consument is dat goed. Voor de kleine handelaar is het minder goed maar als die dynamisch is, zal die zich aanpassen aan de nieuwe situatie door bvb te gaan werken voor een internetwinkel. Kijk bvb naar de zelfstandige herstellers van fietsen die ter plaatse komen in opdracht van die internetwinkels.
Evolutie zal er altijd zijn en degene die handel wil drijven zal zich telkens weer moeten aanpassen aan de nieuwe markt en verkooptechnieken.
Zelfs de supermarkten krijgen tegenwoordig op hun donder door internetwinkels zoals bol.com.
Tussen dit en tien jaar staat er weer heel wat te veranderen.

• Walker78
racinfo schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:06:
[...]

Daar ben ik het beslist niet mee eens, de ouderen zullen voorzichtiger rijden met een e-bike dan de lieve jeugdigen die het blijkbaar nodig vinden om met 35-45 km/h op een voor normale fietsen bestemd fietspad geruisloos de fietsers voorbij te zoeven.

Juist de oudere, ook op een e-bike zal met standje 1 op het display zich beter aanpassen aan het (fiets)verkeer dan menig ander. Dagelijks passeer ik oudere (70-85 jr) heren en dames die met gematigde snelheid zich voort bewegen per e-bike, aangepast aan het fietsverkeer wat je van het jongere publiek niet kunt verwachten.

[afbeelding]
Voor een deel is dat allemaal waar, het klopt dat je beslist wel 'bejaarden' ziet die gewoon netjes fietsen, dus aangepast aan hun leeftijd. Maar juist vandaag werd ik, rustig op weg van Eindhoven naar Nijmegen, vlak voor Uden weer eens voorbijgekacheld door een bejaarde dame op een e-bike, ondersteuning op full en omwentelingsnelheid van, pak 'm beet, zo'n 20 p/m. 't Ziet er niet uit en er hoeft maar iéts te gebeuren en zo'n vrouw heeft een probleem. Het is ook geen uitzondering: op bijna iedere wat langere fietstocht maak ik dat mee. Lees voor de aardigheid eens: http://www.fietsen.123.nl...uderen-en-fietsongevallen of google wat, er is genoeg onderzoek naar gedaan. Maar goed, dit onderwerp is al eens eerder aan de orde gekomen en als ik me goed herinner werd toen gesteld dat het off-topic is. En ik wil op de 1ste dag van het nieuwe jaar geen mot met de mod :+

• racinfo

racinfo

E-MTB

Even wat anders, weet iemand een goede digitale voltmeter? Ik zoek iets om op het stuur te kunnen monteren wat (zonder hulpspanning) een bereik van rond de 36 volt DC kan weergeven.

• Afuni
DHL schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:54:
Bij de Stream kan je de remcylindertjes dichter stellen. Zit vast met torx langs wederkanten (een kant is torx en een hendeltje) Zet die vijsjes los en duw de cylinder richting wiel. Wel eerst je wieltje volledig ontspannen aan de remhendel. Als de blokjes dan tegen de velg staan trek je lichtjes aan de rem zodat je een 2 tal mm speling krijgt. Zorg dat beide blokjes ongeveer even ver van het wiel komen. Dan zet je die torxen weer vast en dat hendeltje. Normaal moet dit op koppel gebeuren. Als je ze te hard vastzet duw je de remcylinder samen waardoor de blokjes niet mooi terugkeren. Dus dit moet vast maar niet overdreven, ideaal is met een momentsleuteltje. Staan verschillende filmpjes op internet over het afstellen van zulke Magura remmen. Is niet zo moeilijk eenmaal je het systeem doorhebt, maar vraagt wel geduld om het perfekt te doen.
Remblokjes vervangen is heel simpel. Rechts dat hendeltje lostrekken en je neemt het hele stuk met remklauw en remblok eraf. Trek er gewoon de remblok recht uit en duw de nieuwe erin. De andere kant moet je het wiel lossen en beetje scheef zetten zodat je daar ook de remblok kan uittrekken en nieuwe kan induwen. Remblokken kosten 10 euro per set van 2, 20 euro dus voor de volledige fiets.
Ik zou zeker geen hardere remblokken steken want dan gaan je velgen te snel slijten.https://www.youtube.com/watch?v=3adVMcVMvW4
Voor de versnellingen,ook dit is erg simpel, kijk maar : https://www.youtube.com/watch?v=aRKS2ui2e2c
Bedankt voor de uitleg! Ondertussen de remblokjes wat aangespannen terwijl ik wacht op een afspraak voor het onderhoud.

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:24
Vandaag op nu.nl: Op fietspaden moet een maximumsnelheid worden ingesteld van hooguit 25 kilometer per uur. Dat adviseert het kenniscentrum op fietsgebied het Fietsberaad aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

http://www.nu.nl/politiek...r-per-uur-fietspaden.html

• Vlassie1980
En de speed pedelecs dan dus op de openbare weg, ze houden er echter geen rekening mee dat een speed pedelec vanuit stilstand niet zo snel accelereert als een scooter. Dat gaat dus ook voor irritaties zorgen.

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:57:
En de speed pedelecs dan dus op de openbare weg, ze houden er echter geen rekening mee dat een speed pedelec vanuit stilstand niet zo snel accelereert als een scooter. Dat gaat dus ook voor irritaties zorgen.
Of je mag gewoon niet meer harder dan 25 km/u
Gelukkig is het maar geneuzel van een stomme subsidiespons.

En als ze eerst eens verzinnen hoe ze zorgen dat fietsers zich uberhaubt aan de verkeersregels gaan houden voordat er nieuwe bij komen.
Rood licht is maar een suggestie lijkt wel. En anderen denken weer dat ze in Engeland fietsen.

Ik schat de kans groter dat ik ooit met de auto een fietser morsdood rij die zonder licht tegen het verkeer in door rood reed. Dan dat mijn snelheid op de fiets voor een gevaarlijke situatie zorgt.

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 06-01-2015 23:30 ]

TheS4ndm4n#1919

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Vlassie1980 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:57:
40 km/u op wat dan ook is zonder goede remmen is onveilig, met of zonder e-aandrijving. Ik zie het het liefste verboden (dus ook wielrenners) op elke gedeelde weg of welke bebouwde kom dan ook. Ik lees hier wel de argumenten wat veilig is voor de snelle fietsers, maar te weinig begrip voor de langzamere verkeersdeelnemers zoals wandelaars, ouders met kinderen op een fiets of ouderen.

sorry, als jij zo snel als een brommer wil rijden dan doe je dat met helm en verzekering (dus kenteken en ook tussen de auto's) maar niet als fietser als het aan mij ligt. Ik vindt het allemaal nogal ego-centrisch klinken zoals ik dat van de wielrenners gewend ben.
* franssie rent

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
franssie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:47:
[...]

40 km/u op wat dan ook is zonder goede remmen is onveilig, met of zonder e-aandrijving. Ik zie het het liefste verboden (dus ook wielrenners) op elke gedeelde weg of welke bebouwde kom dan ook. Ik lees hier wel de argumenten wat veilig is voor de snelle fietsers, maar te weinig begrip voor de langzamere verkeersdeelnemers zoals wandelaars, ouders met kinderen op een fiets of ouderen.

sorry, als jij zo snel als een brommer wil rijden dan doe je dat met helm en verzekering (dus kenteken en ook tussen de auto's) maar niet als fietser als het aan mij ligt. Ik vindt het allemaal nogal ego-centrisch klinken zoals ik dat van de wielrenners gewend ben.
* franssie rent
Dat je 40 mag en kan wil natuurlijk ook niet zeggen dat je het moet rijden.
Als ik 50 mag langs een schoolplein vol spelende kinderen, dan ga ik toch eerder 20km/u rijden.

En gezinnetjes op het fietspad. Daar ga je achter fietsen en dan bel je een keer. Wacht tot ze ruimte maken en dan haal je ze in.
Toen ik nog puur op spierkracht ging hield ik ook van hard fietsen. Maar toen was het ook meer een uitdaging om niet te remmen. Waarom die kostbare snelheid inleveren als je ook prima door rood kan, of precies tussen die 2 fietsers door.

TheS4ndm4n#1919

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

RocketKoen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:07:
[...]

Dat je 40 mag en kan wil natuurlijk ook niet zeggen dat je het moet rijden.
<> Waarom die kostbare snelheid inleveren als je ook prima door rood kan, of precies tussen die 2 fietsers door.
Omdat dat ook wel eens fout gaat, En jij dan verantwoordelijk bent? En je niet op tijd kan remmen?

edit:// ik snap de lol van hard fietsen zelf ook, heb een racefiets. Maar ik zie hier op de weg ook te veel ongelukken. laatst is een vriend van me vlak bij mij serieus aangereden op een racefiets en dat zal niet alleen aan hem gelegen hebben, ook auto's rijden hier veel te hard maar ik ben het allemaal zat dat gerace op die fietsen in combinatie met het gezeik vaak op alle anderen die niet meekomen, Racen doe je op een circuit en niet op de openbare weg en de onverzekerde snelle e-bikes zijn de zoveelste overlast voor de tragere weggebruikers. Prima dat er een paar zijn die hun snelheid aanpassen, jammer maar die moeten wat mij betreft echt de autorijbaan op, het kan niet op een fietspad. Ik ben dan ook wel voor het voorstel om in de bebouwde kom de snelheid van alle (!) verkeer terug te brengen tot 30 km/u (ook voor trams dan ).

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 07-01-2015 00:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
Ik heb in Engeland op de weg moeten rijden. Niet omdat je daar niet op het fietspad mag, maar omdat die er niet zijn.
Daar mag/moet je op je fiets zelf op provinciale wegen. Waar de rest dus 45 tot 60 mph rijdt.

Ik kan je vertellen, dat is geen pretje...

TheS4ndm4n#1919

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12 23:05
Je mag zelfs op de autowegen (A). Alleen niet op de snelweg (M). Maar het verschil tussen de grotere A-wegen en de motorways is minimaal. Het ziet eruit als een snelweg en het rijdt als een snelweg. Stel je voor dat je in Nederland op de vluchtstrook mag fietsen op een snelweg waar 100 wordt gereden. Zo ziet het er ongeveer uit. Levensgevaarlijk. De rest van de wegen in het zuiden van Engeland zijn lekker smal met van die mooie heggetjes. Ook niet zo heel fijn om te fietsen.

Toen we naar Engeland vertrokken en de auto hadden volgeladen met kampeerspullen baalde ik dat mijn racefiets er niet meer bij paste. Zodra ik in Engeland rondreed vond ik het wel best om maar gewoon niet te fietsen die vakantie :)

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 07-01-2015 09:32 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Nederland zijn er ook nog een paar 80km wegen waar je met de fiets op de weg moet (geen fietspad en niet verboden voor fietsers), bijvoorbeeld de Heldenseweg in Neer.

Als ik daar kom dan fiets ik daar dus zeker een meter van de kant af. De weg is overigens breder dan streetview doet vermoeden. Twee vrachtwagens kunnen probleemloos passeren.

Signatures zijn voor boomers.

• racinfo

racinfo

E-MTB

mguzz schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:38:
Vandaag op nu.nl: Op fietspaden moet een maximumsnelheid worden ingesteld van hooguit 25 kilometer per uur. Dat adviseert het kenniscentrum op fietsgebied het Fietsberaad aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

http://www.nu.nl/politiek...r-per-uur-fietspaden.html
http://nos.nl/teletekst#107
Dat stond vandaag ook op teletext.
Heb toch ALTIJD gedacht dat je maar max 25 km/h mocht met een electric bike; wanneer is dat veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 07-01-2015 11:49 ]

Verwijderd

Ik kan met mijn giant elegance met middenmotor van bosh maar 48 km maken op de tour stand .ik gebruik de fiets voor het rijden in de stad.
Hoe is het verbruik bij jullie

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

racinfo schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:43:
[...]

http://nos.nl/teletekst#107
Dat stond vandaag ook op teletext.
Heb toch ALTIJD gedacht dat je maar max 25 km/h mocht met een electric bike; wanneer is dat veranderd?
Tot 25 km per uur blijft het met electrische hulpaandrijving een fiets, je mag best harder. Een beetje wielrenner rijdt ook een stuk harder. Die moeten dus op de weg als dat door zou gaan of langzamer rijden.

Overigens vind ik dat een goed idee zo'n max snelheid van 25 tot 30 km per uur. Het lijkt me alleen lastig te handhaven, politie in een auto kan de snelheden op het fietspad moeilijk inschatten en door het ontbreken van kentekens kun je de fietspaden ook niet meenemen in een trajectcontrole.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Ik vraag me altijd af waar een dergelijk artikel vandaan komt. Is het gebaseerd op een verslaggever die in de komkommertijd denkt van joh, de speed pedelec is nieuw/hip, laat ik daar eens een (negatief) artikel over schrijven. Of is het gebaseerd op een feitelijk rapport waaruit blijkt dat er veel ongelukken zijn met speed pedelecs (en nee niet over ouderen die de controle niet kunnen houden over hun 25km/hr fiets, dit is bij auto's hetzelfde verhaal). Ik ben bang dat het helaas alleen gebaseerd is op het verveelde verslaggever....

Laten we niet zo lastig doen, regels samentrekken met scooters met blauw kenteken (rijden ook ~45 km/hr). In de bebouwde kom is 25 km/hr logisch/terecht op het fietspad, buiten bebouwde kom 45 km/hr. Maar laat speed pedelecs niet op structuurwegen in de bebouwde kom, want dat is vragen om problemen. Verder zou de overheid het als kans moeten zien, leg meer speed-fietspaden aan voor forenzen, minder CO2/ minder file/ gezonder volk. Ik heb afgelopen jaar aan b-riders meegedaan (stimuleren forenzen met een gereden km subsidie), dit is ook gebaseerd op het file probleem en de kans om forenzen de fiets op te krijgen.

Verzekering ben ik overigens voor, jammer dat dit bij die van mij niet mogelijk is...weer een gemiste kans van de eeuwige bureaucratie in dit mooie landje.. Waarom wordt dit niet toegevoegd in de standaard aansprakelijkheidsverzekering voor iedereen, vallen wielrenners toch ook onder? Je gaat mij niet vertellen dat de premie hierdoor met euro's omhoog gaat....

Oftwel, doemdenkers, get a hobby en stop met zeuren... de rest van Nederland, zie dit als een kans voor een groenere/gezondere en goedkopere manier van reizen, en ook veiliger als iedereen zich aan de fatsoensnormen houdt...

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Wat een overdreven gezever weer. [via NOS].

Je rijdt met de speed pedelec geen 45 km/u continu !

Waarom beseft niemand dat?

Komt dat omdat mensen er wel over praten, maar er geen [ervaring in] hebben wellicht... ?

Je moet als een beest fietsen om die snelheid te halen, 35 km/u gaat goed, maar voor 45km/h
ben je toch echt dik aan het spinnen.

In de bebouwde kom, waar je moet oversteken en overig verkeer hebt KUN je niet zo snel rijden
omdat de wegen [bochten vaak haaks] voor fietsen daar niet op voorzien zijn.

Heb net sinds december zo'n fiets. Als ik op de rijbaan zou moeten, DAN wordt het pas
gevaarlijk. Auto's met 50km/u is een verschil van 20 km/h met jou, uitgaande dat ze inderdaad
max. 50km/u rijden.

Hou het eens bij de feiten:
Hoeveel speed pedelec ongelukken zijn er nu [in getallen] daadwerkelijk ?
Was de speed pedelecer de veroorzaker / slachtoffer etc etc.

• Vlassie1980
Tsja, het is allemaal een hoop gedoe en de overheid en andere instanties die er verstand zouden moeten hebben weten niet wat ze met een speed pedelec aan moeten. In de media wordt er constant maar geroepen dat een speed-pedelec tot 45 km/u ondersteunt. Dat is ook wel vaak zo maar de gemiddelde snelheid zal echter wel rond de 35 km/u liggen omdat je je anders de tandjes moet trappen om die snelheid vol te houden.

Mijn auto kan ook 190, maar dat doe ik niet omdat daar wat sancties op staan en ik graag wat langer met mijn auto doe :)

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-01-2015 13:10 ]

• JellBro
Vlassie1980 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:10:
Tsja, het is allemaal een hoop gedoe en de overheid en andere instanties die er verstand zouden moeten hebben weten niet wat ze met een speed pedelec aan moeten. In de media wordt er constant maar geroepen dat een speed-pedelec tot 45 km/u ondersteunt. Dat is ook wel vaak zo maar de gemiddelde snelheid zal echter wel rond de 35 km/u liggen omdat je je anders de tandjes moet trappen om die snelheid vol te houden.

Mijn auto kan ook 190, maar dat doe ik niet omdat daar wat sancties op staan en ik graag wat langer met mijn auto doe :)
Inderdaad,

Mijn gemiddelde is net geen 30km/u. Grootste stuk van de weg is open langs het spoor.
Op de rechte stukken rijdt ik 35-38km/u, dat is redelijk vol te houden. Er zijn mij nog geen
andere speed pedelecers gepasseerd. Dus: OF ze rijden net zo snel, OF trager.
Wielrenners komen wel soms voorbij, om maar even te vermelden.

Geloof mij, dat een gemiddelde van 35km/u al echt heel erg optimistisch is.

Verwijderd

Ik zie bijna nooit speed pedelecs, ik ben met de Merida tot op heden altijd de snelste op de incidentele scooter na :P

• JellBro
Ben benieuwd als de fietsenmaker een excelletje bij gaat houden van de fietsen in onderhoud,
welke gemiddelden [snelheden] er dan uit die computertjes rollen.

Als de fietsenmaker dan meteen ook even in dat excelletje de incidenten opsomt qua schades
door valpartijen/ botsingen e.d. heb je binnen een half jaar toch een mooi beeld.

Ruim op tijd voor 2017 om fatsoenlijke regels te bedenken.

Maar ja... stel je voor dat er echt onderzoek naar gedaan wordt, gebaseerd op
feiten... dat is niet van deze tijd natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door JellBro op 07-01-2015 16:01 ]

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:27:
Ik zie bijna nooit speed pedelecs, ik ben met de Merida tot op heden altijd de snelste op de incidentele scooter na :P
Ben op mijn Merida toch wel aardig keer ingehaald door speed pedelecs:

- Flyer Vollblut
- Riese und Muller
- Sparta E-speed

Vind het niet leuk als dat gebeurt :P

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12 16:08
Heb geen fiets met trapondersteuning maar wel een Gaastra Fyts 4.14 met een Rohloff speedhub 500/14 achternaaf, een SON naafdynamo en Magura hydraulische velgremmen. Loopt in ieder geval erg licht en fijn.

Gemiddelde snelheid welke ik daarmee haal zit zo rond de 27 km/h. Om dat te halen moet je op de rechte stukken echt flink doortrappen, als je een rotonde tegenkomt zakt het gemiddelde bijvoorbeeld al snel in. Ik zit geregeld boven de 30 km/h op rechte stukken.

Overigens, alleen bij stevig wind in fietsen komt mij wel eens een fiets met trapondersteuning voorbij. Doorgaans ben ik zelf sneller. Laatst een keer met een collega overgefietst welke een pedellec achtige fiets heeft, vraag mij niet precies het type. We gingen toch rond de 30 km/h uur en dat bleek geen probleem voor die fiets.

• DHL

DHL

Die wielrenners die ik tegenkom als ik ga fietsen langs het jaagpad hier zijn veel keren gevaarlijker. Roepen en tieren als ze afkomen zonder vertragen op een baantje van een meter breed waar oudere mensen wandelen en gewone fietsers rijden. Crimineel gedrag gewoon. En een speedpedelec die met verstand gereden wordt zou gevaarlijker zijn. Onbegrijpelijk wat een onzin dikwijls verteld wordt.
Idem met het 'opdrijven' van een ebike. Dan haal je nog maar net de snelheid van een beetje een geoefend fietser.

• JellBro
Ook mooi:

Honden-uitlaters die midden over het fietspad lopen met hond aan de lijn,
waarbij de hond over de gehele breedte heen en weer loopt te sjouwen [spankoordje].
Of de hond is lekker aan het spelen en helemaal niet aan de lijn.

Gelukkig heb ik goede remmen, al moet je toch al langzaam rijden. Die mensen schrikken
ook ALTIJD van fietsers op het fietspad en lopen standaard de verkeerde kant op zodat ze
nog meer in de weg staan, op het fietspad.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Af en toe zou ik wensen een luchthoorn op mijn e-bike te hebben of zou de schrik daarmee alleen maar groter worden?

• JellBro
racinfo schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:32:
Af en toe zou ik wensen een luchthoorn op mijn e-bike te hebben of zou de schrik daarmee alleen maar groter worden?
Dat kan afhangen van de stand van de volumeknop bij degene die je wilt waarschuwen.

De één schrikt, de ander hoort het nèt.

• DHL

DHL

racinfo schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:32:
Ik had enkele onderdelen voor een fiets besteld. Uit zottigheid bestelde ik een elektrische 'bel' voor ong 3 a 4 euro erbij. Wou dat wel eens zien en 4 euro is nu ook niet veel, dus..
Man, dat durf ik niet monteren. Als je daarop duwt... een lawaai dat dat maakt. Net een claxon. De mensen schrikken zich dood als ik daarop duw lol. (zou wel goed zijn voor die automobilisten die je van de baan zouden rijden)

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:57:
[...]

Ik had enkele onderdelen voor een fiets besteld. Uit zottigheid bestelde ik een elektrische 'bel' voor ong 3 a 4 euro erbij. Wou dat wel eens zien en 4 euro is nu ook niet veel, dus..
Man, dat durf ik niet monteren. Als je daarop duwt... een lawaai dat dat maakt. Net een claxon. De mensen schrikken zich dood als ik daarop duw lol. (zou wel goed zijn voor die automobilisten die je van de baan zouden rijden)
Dat weerhoudt mij voornamelijk; stel er lopen 2 mensen keurig rechts op het fietspad (buiten de bebouwde kom) en je claxoneert, en verondersteld ... ik waarschuw ze dat ik eraan kom maar ipv dat ze rustig rechts verder lopen verspreiden ze zich juist op het toch al smalle fietspad en je rijdt ze vervolgens aan.

Averechts resultaat van de waarschuwing. Ik heb momenteel de originele TING.... bel op de fiets en die klinkt behoorlijk hard, werkt prima bij het vorige voorbeeld; mensen gaan nog wat verder rechts lopen en weten dat er een FIETS achter hun aankomt.

In de stad werkt het niet, teveel omgevingslawaai en als je meermalen "tingt" denkt men dat de ijscoboer eraan komt en gaat men juist stoppen met lopen en achterom kijken.

• Walker78
Marzman schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:04:
[...]Overigens vind ik dat een goed idee zo'n max snelheid van 25 tot 30 km per uur. Het lijkt me alleen lastig te handhaven, politie in een auto kan de snelheden op het fietspad moeilijk inschatten en door het ontbreken van kentekens kun je de fietspaden ook niet meenemen in een trajectcontrole.
Waarom zou je de fietspaden niet mee kunnen nemen in een trajectcontrole? Je kan toch gewoon meten hoe hard een scooter of speedbike gaat, harder dan 25 = boete, zo simpel is het.

Handhaving is sowieso een probleem, bijna een typisch Nederlands probleem; we gedogen liever. Resultaat is vervelend: hier in de stad heb ik de laatste jaren niet één politiecontrole gezien, met als gevolg dat zo'n beetje iedereen maar wat doet: door rood rijden, zonder licht rijden, links van de weg rijden enz. (Snor)scooters worden al helemaal niet meer gecontroleerd dus dat scheurt allemaal lekker over de fietspaden, met dat irritante tuut-tuut als ze er niet gelijk langs kunnen.

Als je al een onderscheid wil maken tussen gewone scooters (die al op de rijbaan moeten) en snorscooters, ga dan als diender eens konsekwent een paar maanden lang op wisselende plaatsen de snelheid op fietspaden controleren: 1ste x te hard: boete, 2de x te hard: scooter in beslag nemen. Moet je eens kijken hoe snel het 'probleem' opgelost is. Waarom gebeurt dat niet en wordt er wel heel ingewikkeld geneuzeld over allerlei 'moeilijke' oplossingen? Begin nou eens gewoon met handhaven.

Wat ik helemaal stompzinnig vond was het argument van één of andere verkeersclub dat scooters niet op de rijbaan konden omdat ze maar 25 km/u reden dan daarmee het overige verkeer zouden hinderen. Tsjonge, denk ik dan, onder welke steen komen jullie vandaan: wel eens een scooter gezien die 25 km/u rijdt? Misschien een bejaarde van 80, de rest kachelt met 50 à 60 over het fietspad.

Dus: schakel alles gelijk, scooter = scooter, welk model of type dan ook, mag 50 km/u., helm verplicht, mag niet op het fietspad, moet op de rijbaan. Handhaaf de regels. Zo simpel is het. Speedbike is minder massaal, minder breed, mag dus vooralsnog op het fietspad, niet harder dan 25 km/u. Handhaaf ook die regel met konsekwente boetes als stok achter de deur (1ste x boete, 2de x fiets kwijt).

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Walker78 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:06:
[...]

Waarom zou je de fietspaden niet mee kunnen nemen in een trajectcontrole? Je kan toch gewoon meten hoe hard een scooter of speedbike gaat, harder dan 25 = boete, zo simpel is het.
Dat is het makkelijke deel inderdaad. En dan zie je iemand met een rode trui op een gele fiets 40 km/uur fietsen op een foto of film. Hoe kom je er achter wie dat is zolang er geen kentekens of RFIDtags op fietsen zitten?
Dus: schakel alles gelijk, scooter = scooter, welk model of type dan ook, mag 50 km/u., helm verplicht, mag niet op het fietspad, moet op de rijbaan. Handhaaf de regels. Zo simpel is het. Speedbike is minder massaal, minder breed, mag dus vooralsnog op het fietspad, niet harder dan 25 km/u. Handhaaf ook die regel met konsekwente boetes als stok achter de deur (1ste x boete, 2de x fiets kwijt).
Er zijn voor de wet drie soorten scooters, snor, brom en motorscooters en die zijn juist weer wel makkelijk op te nemen in een trajectcontrole (in Nederland, in Belgie hebben ze tot 50 cc geen kentekens). Een speedbike is niet te controleren tenzij je een agent laat laseren vanachter een boom en er ook meteen achteraan gaat (moet hij wel hard kunnen fietsen want met een scooter mag hij daar niet rijden ;) )

/▌

• Walker78
Marzman schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:24:
[...]
Dat is het makkelijke deel inderdaad. En dan zie je iemand met een rode trui op een gele fiets 40 km/uur fietsen op een foto of film. Hoe kom je er achter wie dat is zolang er geen kentekens of RFIDtags op fietsen zitten?
Dit is nou dat eeuwige Hollandse mitsen en maren waardoor er per saldo niets gebeurt: hoe moeilijk is het om op punt A een controlepost o.i.d. te zetten (al is het maar één diender) en wat verder op punt B een agent die de overtreder staande houdt. Hoezo: 'hoe kom je er achter wie dat is zolang er geen kentekens of RFIDtags op fietsen zitten?' Een ID-kaart is allang verplicht: aanhouden en controleren. Zo simpel is het.
Er zijn voor de wet drie soorten scooters, snor, brom en motorscooters en die zijn juist weer wel makkelijk op te nemen in een trajectcontrole (in Nederland, in Belgie hebben ze tot 50 cc geen kentekens). Een speedbike is niet te controleren tenzij je een agent laat laseren vanachter een boom en er ook meteen achteraan gaat (moet hij wel hard kunnen fietsen want met een scooter mag hij daar niet rijden ;) )
Van hetzelfde laken een pak: een speedbike is héél eenvoudig te controleren, daar heb je helemaal niets anders voor nodig dan wat agentjes en een klein beetje techniek. Wat willen we nou: steeds maar weer dingen verzinnen waardoor iets niet kan of gewoon doen wat kan?

• JellBro
Wat wil iedereen de Speed Pedelecs toch graag aanpakken.

Zijn er al cijfers over hoe slecht Speed Pedelecers nu echt zijn?
- Hoeveel ongelukken nu bij betrokken ?
- Was Speed Pedelecer schuldig of slachtoffer ?

Ook jammer van de wielersport....
Al die wielrenners en mountainbikers die weer terug de auto in moeten
en ik ook, zit daar echt niet op te wachten... en zie die dure fiets maar
weer eens in te ruilen.

Met de fiets de rijbaan op....
tussen de auto's waar jij dan 30km/u rijdt en de rest 50+km/u.
Zijn er serieus mensen die dat een goed plan vinden?

> Ik stel voor dat die mensen dat eerst even een jaartje zelf voordoen !
Tijd zat voor de nieuwe regels 2017.

Bekijk het toch eens positief en houdt het bij feiten:
De Speed Pedelec heeft de toekomst, hoe meer mensen hem gebruiken,
hoe minder files en hoe meer gezonde mensen. Het is echt perfect voor
woon-werk afstand van rond de 20km [als het niet regent].

De fiets KAN 45km/u, je GAAT echter "nooit" zo hard, want dat is niet te
trappen voor langere duur.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Walker78 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:06:
[...]

Dit is nou dat eeuwige Hollandse mitsen en maren waardoor er per saldo niets gebeurt: hoe moeilijk is het om op punt A een controlepost o.i.d. te zetten (al is het maar één diender) en wat verder op punt B een agent die de overtreder staande houdt. Hoezo: 'hoe kom je er achter wie dat is zolang er geen kentekens of RFIDtags op fietsen zitten?' Een ID-kaart is allang verplicht: aanhouden en controleren. Zo simpel is het.
Dan heb je al twee agenten nodig om een overtreding vast te stellen. Vergeleken met de volledig geautomatiseerde trajectcontrole is dat niet heel simpel. Dat kun je af en toe een keer doen als steekproef op een fietspad, maar dan blijft de pakkans heel klein. Of wil je op elk fietspad twee politieagenten zetten?
[...]Van hetzelfde laken een pak: een speedbike is héél eenvoudig te controleren, daar heb je helemaal niets anders voor nodig dan wat agentjes en een klein beetje techniek. Wat willen we nou: steeds maar weer dingen verzinnen waardoor iets niet kan of gewoon doen wat kan?
Het kan makkeijk. Bijvoorbeeld door kentekens en jaarlijkse keuringen voor fietsen in te voeren. Maar ik denk niet dat er veel Nederlanders zijn die hier op zitten te wachten.

/▌

• DHL

DHL

Dat ze die speedbiken eens gerust laten... Laat die mensen een top van 45 hebben. Blijf desnoods die verzekering en een valhelm verplichten, maar laat die op het fietspad rijden. Ze kunnen toch geen 45 aan een stuk aanhouden. En bestraf ze niet op snelheid maar treed op bij roekeloos rijgedrag, zowel voor de gewone fietser las de speedpedelec. Veel efficienter, makkelijker vast te stellen en eerlijk.
En laat die brommertjes ook maar weer op het fietspad, ze horen niet thuis op de weg. Zorg ervoor dat er verstandig gereden wordt en controleer daarop.
Hier in Belgie is men wel streng hoor op gebied van opgedreven brommers. Regelmatig controles aan de scholen met de rollen en zo. Kan leiden tot zelfs inbeslagname en boete erbij. Tot zelfs rijverbod.
Als ze de lijn doortrekken zou een wagen ook maar een topsnelheid van 130 mogen hebben.
Hier doen ze niet anders dan de max snelheden op de wegen naar beneden halen, tot het absurde aan.

Ik blijf het herhalen, ongevallen gebeuren nooit door overdreven snelheid maar altijd door onaangepaste snelheid!

Men zou daar beter eens over nadenken als men het aantal verkeersdoden wil terugdringen. Het is niet omdat je snelheid volgens de wet overdreven is dat ze ook onaangepast zou zijn...En omgekeerd, je kan je perfekt aan de wet houden aan een onaangepaste snelheid!

• JellBro
DHL schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:37:
Dat ze die speedbiken eens gerust laten... Laat die mensen een top van 45 hebben. Blijf desnoods die verzekering en een valhelm verplichten, maar laat die op het fietspad rijden. Ze kunnen toch geen 45 aan een stuk aanhouden. En bestraf ze niet op snelheid maar treed op bij roekeloos rijgedrag, zowel voor de gewone fietser las de speedpedelec. Veel efficienter, makkelijker vast te stellen en eerlijk.
En laat die brommertjes ook maar weer op het fietspad, ze horen niet thuis op de weg. Zorg ervoor dat er verstandig gereden wordt en controleer daarop.
Hier in Belgie is men wel streng hoor op gebied van opgedreven brommers. Regelmatig controles aan de scholen met de rollen en zo. Kan leiden tot zelfs inbeslagname en boete erbij. Tot zelfs rijverbod.
Als ze de lijn doortrekken zou een wagen ook maar een topsnelheid van 130 mogen hebben.
Hier doen ze niet anders dan de max snelheden op de wegen naar beneden halen, tot het absurde aan.

Ik blijf het herhalen, ongevallen gebeuren nooit door overdreven snelheid maar altijd door onaangepaste snelheid!

Men zou daar beter eens over nadenken als men het aantal verkeersdoden wil terugdringen. Het is niet omdat je snelheid volgens de wet overdreven is dat ze ook onaangepast zou zijn...En omgekeerd, je kan je perfekt aan de wet houden aan een onaangepaste snelheid!
Dit !

Helemaal mee eens. Eindelijk iemand die er ook zo over denkt.

Goed weekend !

[en maandag weer op de Speed Pedelec naar het werk, zonder brokken ...haha]

Verwijderd

JellBro schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:11:
De fiets KAN 45km/u, je GAAT echter "nooit" zo hard, want dat is niet te
trappen voor langere duur.
Nog niet, met een paar jaar zal de techniek ook zijn verbeterd waardoor de gemiddelde snelheden mogelijk hoger liggen. Maar dan nog ben je op een fiets zo mogelijk nog kwetsbaarder dan een scooter. Moeilijke discussie, aan de ene kant is het snelheidsverschil wel heel hoog, aan de andere kant past het niet op de weg. Denk inderdaad dat er toch met name naar de eigen verantwoording moet worden gekeken, ook met een ander type fiets kun je inderdaad vlot doorfietsen.

Wel mooi, die electrische fiets met deze wind. Normaal was ik nu nooit op de fiets gegaan, dit was prachtig vandaag. Hij was alleen wel binnen notime leeg, 250w ondersteuning en 15-16kmh op de dieptepunten gehaald, wat een wind :P

• Walker78
Marzman schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:13:
[...]
Dan heb je al twee agenten nodig om een overtreding vast te stellen. Vergeleken met de volledig geautomatiseerde trajectcontrole is dat niet heel simpel. Dat kun je af en toe een keer doen als steekproef op een fietspad, maar dan blijft de pakkans heel klein. Of wil je op elk fietspad twee politieagenten zetten?
Zucht....dat is weer zo'n karikaturale voorstelling van zaken waarmee je de mogelijkheden dié er zijn domweg ontkent: je hebt helemaal geen trajectcontrole, zoals op de autosnelweg, nodig om op een fietspad de snelheidsovertreding van een scooter vast te stellen, dat kan al met een relatief simpel apparaatje. En ja, zet voor mijn part een agent achter een boom, een heg of een pispaaltje, whatever; het gaat erom dat mensen op een scooter geconfronteerd worden met handhaving en zich om die reden aan de regels houden. Vergelijk het met de trein: niet op ieder traject is er controle en toch laten de meeste mensen het wel uit hun hoofd om niet ingecheckt in te stappen a: omdat de kans op controle wel degelijk aanwezig is en b: omdat de boete vrij fors is. Of neem het effect van een éénmalige politie-actie op een druk kruispunt: als ze daar een dagje boetes uitdelen voor door rood rijden is het daar een tijdlang een stuk rustiger. Kortom: de steekproef waar jij zo luchtig over schrijft heeft op zichzelf al genoeg effect en zet in ieder geval meer zoden aan de dijk dan met een heleboel praatjes niets doen.
Het kan makkeijk. Bijvoorbeeld door kentekens en jaarlijkse keuringen voor fietsen in te voeren. Maar ik denk niet dat er veel Nederlanders zijn die hier op zitten te wachten.
So what? Een onwenselijke situatie tegengaan laat je toch niet afhangen van de vraag 'of Nederlanders daar al of niet op zitten te wachten?'

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12 21:48
Ik heb vorig jaar middels het fietsplan de gazelle orange c7 Hybrid F gekocht. Mijn vrouw heeft in april en orange plus gekocht.
Die van mijn is luxer qua techniek en die van haar qua afwerking. Daarnaast is mijn gold accu net zo sterk als de platinum van haar versie. Beide hebben we gold. De keuze was voor ons ivm de fietskar waar onze kleine meid in zit. Fietst toch wat lekkerder.
Moet zeggen dat ik er erg blij mee ben.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Walker78 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:57:
[...]
Zucht....dat is weer zo'n karikaturale voorstelling van zaken waarmee je de mogelijkheden dié er zijn domweg ontkent: je hebt helemaal geen trajectcontrole, zoals op de autosnelweg, nodig om op een fietspad de snelheidsovertreding van een scooter vast te stellen, dat kan al met een relatief simpel apparaatje.
Iets minder denigrerend antwoorden mag wel. Zeker als je het fout hebt :) Die trajectcontroles zijn niet alleen voor op snelwegen. In Belgie, politieregio Turnhout hangen die dingen overal, ook op provinciale wegen en zelfs in de dorpen in gewone straten met verkeersdrempels en alles (vind het een beetje overdreven, maar ze staan er). Kleine moeite om zo'n camera iets anders af te stellen zodat hij ook het fietspad meepakt.

2 man politie op een fietspad om op snelheid te controleren is een behoorlijke aanslag op hun bezetting en dat zal niet vaak gebeuren. Dat apparaatje zal er inderdaad wel afkunnen.

/▌

• Walker78
DHL schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:37:
Dat is heel mooi en heel idealistisch maar de praktijk is gewoon anders: heb jij énig idee hoe er, hier in de grote steden althans, op die kl*tescooters geragd wordt, met vrouwen, kinderen, bejaarden op de fietspaden? Niet iedereen is jong, gezond en scherp in zijn of haar reacties. Het probleem is nu juist dat snelheid en roekeloos rijgedrag vaak samengaan, in ieder geval geldt dat voor de (snor)scooteraars, die speedbikers zie je hier bijna nog niet. Je schrijft: 'zorg ervoor dat er verstandig gereden wordt'. Hoe wou je dat bereiken dan? Vriendelijk vragen? Zo werkt het helaas niet: voor m'n werk fiets ik iedere dag meerdere keren door onze mooie hoofdstad, wat ik zie aan roekeloos rijgedrag is zo af en toe gewoon bizar. Op bijna iedere rit moet ik wel weer een noodgreep toepassen om een ongeluk te vermijden. In het algemeen zijn mensen best vriendelijk maar ook verdomd opportunistisch: zodra ze vermoeden dat ze zonder enige konsekwentie kunnen doen en laten wat ze willen steken ze de bekende vinger op naar 'het gezag' (hier in Nederland tenminste, misschien is dat in België anders). Hoe kinderachtig het ook mag klinken: om iets gedaan te krijgen zul je het voor een belangrijk deel moeten afdwingen: waarom denk je dat anders alcoholcontroles noodzakelijk zijn? Kortom: áls 'verstandig rijgedrag' al haalbaar is zul je dat moeten bereiken door controle en handhaving van duidelijke regels.
Laat die twee dingen nou meestal samengaan, dát is juist het probleem, zeker waar het gewone fietsers en (snor)scooters betreft. Hoe het eruit zal gaan zien met speedbikes is een kwestie van afwachten maar het kan geen kwaad om als gulden regel aan te houden: niet harder dan 25 km/u op het fietspad. Punt.

• Walker78
Marzman schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:40:
[...]

Iets minder denigrerend antwoorden mag wel. Zeker als je het fout hebt :) Die trajectcontroles zijn niet alleen voor op snelwegen. In Belgie, politieregio Turnhout hangen die dingen overal, ook op provinciale wegen en zelfs in de dorpen in gewone straten met verkeersdrempels en alles (vind het een beetje overdreven, maar ze staan er). Kleine moeite om zo'n camera iets anders af te stellen zodat hij ook het fietspad meepakt.

2 man politie op een fietspad om op snelheid te controleren is een behoorlijke aanslag op hun bezetting en dat zal niet vaak gebeuren. Dat apparaatje zal er inderdaad wel afkunnen.
Sorry O-). Het is, wat mij betreft, niet gelijk denigrerend bedoeld, het is eerder frustratie omdat ik iedere dag heel direkt met de gevolgen van dat 'gedogen' te maken heb: van hoog tot laag wordt er moeilijk gepraat, vergaderd en gebrainstormd over fietsers, scooters, snorscooters en straks waarschijnlijk ook speedbikes. Ik denk dan: begin nou eens gewoon heel nuchter en simpel met het handhaven van duidelijke regels in plaats van steeds maar weer praktisch handelen uit de weg te gaan met de smoes dat het allemaal zo 'gecompliceerd' is. Het kán, DOE het dan. Dezelfde inkonsekwentie zie je als het gaat om illegale content: niet alleen uploaden maar ook downloaden is alweer een tijdje strafbaar. Heeft iemand hier iets van 'handhaving' gezien? Niet dat ik nou met een preek over illegale zaken kom, maar waarom regels opstellen als je ze vervolgens niet handhaaft? Wat dat betreft zijn wij toch wel het lulletje van Europa.

• DHL

DHL

Walker78 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:05:
[...]

Dat is heel mooi en heel idealistisch maar de praktijk is gewoon anders: heb jij énig idee hoe er, hier in de grote steden althans, op die kl*tescooters geragd wordt, met vrouwen, kinderen, bejaarden op de fietspaden? Niet iedereen is jong, gezond en scherp in zijn of haar reacties. Het probleem is nu juist dat snelheid en roekeloos rijgedrag vaak samengaan, in ieder geval geldt dat voor de (snor)scooteraars, die speedbikers zie je hier bijna nog niet. Je schrijft: 'zorg ervoor dat er verstandig gereden wordt'. Hoe wou je dat bereiken dan? Vriendelijk vragen? Zo werkt het helaas niet: voor m'n werk fiets ik iedere dag meerdere keren door onze mooie hoofdstad, wat ik zie aan roekeloos rijgedrag is zo af en toe gewoon bizar. Op bijna iedere rit moet ik wel weer een noodgreep toepassen om een ongeluk te vermijden. In het algemeen zijn mensen best vriendelijk maar ook verdomd opportunistisch: zodra ze vermoeden dat ze zonder enige konsekwentie kunnen doen en laten wat ze willen steken ze de bekende vinger op naar 'het gezag' (hier in Nederland tenminste, misschien is dat in België anders). Hoe kinderachtig het ook mag klinken: om iets gedaan te krijgen zul je het voor een belangrijk deel moeten afdwingen: waarom denk je dat anders alcoholcontroles noodzakelijk zijn? Kortom: áls 'verstandig rijgedrag' al haalbaar is zul je dat moeten bereiken door controle en handhaving van duidelijke regels.

[...]

Laat die twee dingen nou meestal samengaan, dát is juist het probleem, zeker waar het gewone fietsers en (snor)scooters betreft. Hoe het eruit zal gaan zien met speedbikes is een kwestie van afwachten maar het kan geen kwaad om als gulden regel aan te houden: niet harder dan 25 km/u op het fietspad. Punt.
Klotescooters ken ik hier ook wel hoor. Die worden op de rollen gezet om de snelheid te controleren... heel simpel. Het is pas verkeerd gegaan toen men die scooters begon op te drijven en hiermee op het fietspad ging rijden. 45 km per uur is bijlange niet te snel op een fietspad. Veel te traag voor de gewone weg, dat zeker
.
Ik zeg inderdaad 'zorg ervoor dat er verstandig gereden wordt' en je geeft de oplossing zelf hierop: je ZIET zelf roekeloos rijgedrag. Een politie agent kan dit ook zien en hij is gemachtigd om te oordelen wanneer rijgedrag roekeloos is en kan dit dan ook beboeten. Veel simpeler dan fietsers en bromfietsen flitsen, nummerplaten invoeren, enz enz.. Dat is niet haalbaar. Een zwaantje laten patrouilleren om roekeloos rijgedrag vast te stellen en te verbaliseren is voldoende... Zeker als het gevoel tot pakkans stijgt.
U veroordeelt kutbrommers, ik durf er mijn hoofd op zetten dat je dagelijks ook voetgangers en automobilisten zich ziet schuldig maken aan roekeloos weggedrag.

Alcoholcontroles doen hier weinig terzake, maar dit kadert ook in mijn mening over verstandig rijden...
Snelheid controleren daarentegen doen weinig terzake, tenzij de snelheid zoals ik al zei onaangepast is. 'Overdreven' snelheid is ongevaarlijk...zolang ze aangepast is. Moet je echt eens goed over nadenken.
Ik veroordeel en ben veel meer in tot het bestraffen van die dommerik die bij slecht zicht en kan op ijzel bvb stomweg 130 km per uur aanhoudt op de snelweg met 3 kinderen achteraan.
Gewoon omdat het mag, dus het zal wel kunnen. Jammer genoeg denken heel veel chauffeurs zo.
Intussen zou men de 'snelle' automobilist die op een mooie zomerdag 160 rijdt in kalm verkeer met een degelijke wagen gaan veroordelen voor overdreven snelheid. Zulke naiviteit doet me glimlachen en zoeken naar oplossingen zoals de welbekende Coyote:)

Als laatste terug over de fiets... 25 km per uur lijkt u de gulden regel. Bent u dan van plan elke getrainde fietser te laten beboeten omdat hij wind mee 50 rijdt??? Beboet die man als hij anderen in gevaar brengt.
Veel simpeler, eerlijker en vooral.... zo'n politiek kan mensenlevens redden.
In plaats van nog regeltjes uit te vinden, verplicht vanaf heden de scholen een cursus defensief omgaan in en met het verkeer te geven... En laat dit deel uitmaken voor het behalen van een rijbewijs.

Nogmaals voor de doordenkers: overdreven snelheid is nooit de oorzaak van een ongeval, onaangepaste snelheid is steeds de oorzaak.
Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.