Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.095 views

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik fiets vanaf 8 augustus met een Lifepo4 accu, terwijl ik bij de eerdere SLA accu na elke rit laadde doe ik dat nu pas wanneer de accu geheel leeg is. De Lifepo4 accu levert zijn volle vermogen van begin tot eind, daardoor is de led controle op het display niet echt betrouwbaar meer, zelfs na 80% accu te hebben verbruikt branden (in rust) nog alle 4 leds. Daarna worden ze vrij snel minder en wanneer er nog één brandt heb je ongeveer nog 5 km te rijden; dan is het plots over.

Wat mij opvalt tov van de eerdere SLA accu is dat ie goed tegen kou of hitte kan; bij kou verloor ik vroeger veel acyieradius en daar heeft de Lifepo4 accu geen last van; bij zelfs onder nul 100% kracht. In de zomer idem dito.

Ik zet de fiets met 65% lading gerust 9 dagen in de stalling; daarna heb je nog steeds meer dan 60% lading. Zoals ik al zei, laden doe ik pas wanneer ie geheel leeg raakt. Bij volle belasting doe ik met de 10A gerust ruim 55 km. Het LFP pakket bevat geen ronde maar prismatische cellen waardoor de accu geen ruimte verlies heeft zoals bij ronde wel het geval is. Lekker compact met 10x15x9.5 cm. Past daardoor prima in mijn zadeltas.

DeRAT 009 set heeft een contactslot, hoewel de controller wel verbonden blijft met de accu. Bij langere opslag is het daardoor beter om de plus kabel te onderbreken. De leverancier adviseert ook de BMS te scheiden van de accu zelf. Nogal lastig daardoor doe ik dat nooit.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
racinfo schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:03:
afmetingen accu pak: 10x15x9.5 cm.
Dit kan niet kloppen voor een 36V/10Ah setje?? Wat ik bij RAT zie is een los accupak van 270x105x90.

PS misschien is de kou ook de reden dat de accu van mijn vrouw 's Stella Modena fiets zo gauw leeg is. Stella gebruikt volgens mij alleen maar ronde cellen=18650 type.
Mijn Lifepo4 accu heeft vlakke cellen(=pouch=prismatische).

[ Voor 35% gewijzigd door bgttje op 08-12-2014 09:54 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12 15:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zou het ondertussen al rendabel zijn om een tweedehands e-fiets op de kop te tikken? Vrouwlief heeft een nieuwe baan op 7-8km afstand en wil na de proeftijd op een andere manier dan met de auto gaan reizen. Om het zonder ondersteuning te doen is net iets aan de lange kant, dus een e-fiets zou een goede motivatie zijn om ook daadwerkelijk te gaan fietsen.

Nadeel is dat het dan ook meteen een goede mama-fiets moet worden, die combi is nieuw echt belachelijk geprijsd (zowel mamafietsen als e-bikes zijn nogal duur). Dus ik vraag me af of een 2e hands qua levensduur etc al een beetje te doen is.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-12 20:20

vhal

ಠ_ಠ

Of je koopt een 2e hands Mambo/Amazone mamafiets (zo'n 300-350€ op MP) + een aftermarket voorwielmotor setje.

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:39:
Of je koopt een 2e hands Mambo/Amazone mamafiets (zo'n 300-350€ op MP) + een aftermarket voorwielmotor setje.
Ik ben tot nu toe niet zo te spreken over voorwielmotoren, helemaal als je een beetje payload achterop hebt.
Maar ik zit idd te kijken naar een 2eh mamafiets + ombouwset met middenmotor :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
Fietsen met voorwielmotor zijn fatsoenlijk vanaf zo'n 3-4 jaar geleden. Te herkennen aan de mini-motor (niet groter dan een achterwielnaaf)
En alles met middenmotor (afgelopen 2 jaar) is ook goed.

Alleen je loopt wel het risico dat de accu versleten is. Zeker bij de merkfietsen kan dit een duur grapje worden.
En bij de middenmotor modellen kun je je afvragen waarom ze verkocht worden. Ik denk een grote kans dat het gestolen spul is op marktplaats.

TheS4ndm4n#1919

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-12 15:55
Grrr, vanmorgen lag ik weer op mijn bakkes.

Vlak na een bruggetje een scherpe bocht naar links, één grote ijsbaan, en bam... daar lag Vlassie weer.
Gelukkig amper schade omdat ik niet zo hard ging, maar het blijft wel verdomde verraderlijk. Ik was pas 3 km van mijn huis dus heb maar gekozen om rechtsomkeer te maken en vandaag de auto te pakken. Geen trek in om een keer goed op mijn muil te gaan.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

RocketKoen schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:09:
Fietsen met voorwielmotor zijn fatsoenlijk vanaf zo'n 3-4 jaar geleden. Te herkennen aan de mini-motor (niet groter dan een achterwielnaaf)
En alles met middenmotor (afgelopen 2 jaar) is ook goed.

Alleen je loopt wel het risico dat de accu versleten is. Zeker bij de merkfietsen kan dit een duur grapje worden.
En bij de middenmotor modellen kun je je afvragen waarom ze verkocht worden. Ik denk een grote kans dat het gestolen spul is op marktplaats.
Het probleem zit naar mijn idee in de gewichtverdeling, maar zo te horen moet ik me er even opnieuw in verdiepen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
Pathogen schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:25:
[...]

Het probleem zit naar mijn idee in de gewichtverdeling, maar zo te horen moet ik me er even opnieuw in verdiepen.
Welk probleem?
De gewichtsverdeling bij een voorwielmotor merk ik eigenlijk maar bij 2 dingen.
1) Als je met losse handen probeert te fietsen, of je stuur niet goed vast hebt. Een voorwielmotor gaat door het gewicht veel sneller zijn eigen gangetje. Maar zonder handen fietsen is sowieso niet slim.
2) Als je je fiets op de standaard zet. Door het gewicht van de motor draait je voorwiel makkelijk weg en het hoge zwaartepunt van de accu zorgt dat je fiets sneller omvalt. Op te lossen met een stuurslot (zoals bij cargo fietsen). Een dubbele standaard of door je fiets altijd in een rek te zetten.

Voor wat betreft de stabiliteit van je fiets maakt die motor van 2kg op de voorkant en die accu van 3,5kg op de achterkant niet heel veel uit tijdens het fietsen. Er zit namelijk een rocketkoen van 70kg in het midden :P

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 08-12-2014 16:05 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Sinds ik mijn middenmotor heb zou ik geen voorwielmotor meer willen, ik ben met de fietsen van pa en ma die toen nog voorwielmotoren hadden bijna onderuit gegaan omdat hij full power in een natte bocht gaf. Mijn ervaring is dat de Bosch motor een stuk stabieler is (ook door gewicht onderin het frame)

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Dat full power geven is eigenlijk te wijten aan de afwezigheid van een trapkrachtsensor. Als je enkel een rotatiesensor hebt reageert de motor met alles of niets. In het andere geval wordt rekening gehouden met de hoeveelheid trapkracht die je zelf zet. Enkel rotatiesensor vindt je nog op de goedkope fietsen tegenwoordig. Heeft enkele nadelen zoals bij het vertrekken dat je eerst op eigen kracht een volledige omwenteling van de pedalen moet maken, dat je de snelheid meestal in standen moet regelen waardoor je niet de exact gewenste snelheid kan houden (zeer lastig als je met z'n tweeeen gaat fietsen).
Ik heb van alles al wat gehad. Beste is de middenmotor uiteraard met trapkracht, snelheids en rotatiesensor, daarna de achterwielaandrijving met trapkracht en rotatiesensor en op de laatste plaats de voorwielaangedreven fietsen. Zo voelt het voor mij iig aan.

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-12 12:35
Vlassie1980 schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:16:
Grrr, vanmorgen lag ik weer op mijn bakkes.

Vlak na een bruggetje een scherpe bocht naar links, één grote ijsbaan, en bam... daar lag Vlassie weer.
Gelukkig amper schade omdat ik niet zo hard ging, maar het blijft wel verdomde verraderlijk. Ik was pas 3 km van mijn huis dus heb maar gekozen om rechtsomkeer te maken en vandaag de auto te pakken. Geen trek in om een keer goed op mijn muil te gaan.
Das balen zeg, gelukkig geen schade. Tot dusver gaat het hier in het oosten nog goed qua gladheid, maar zal vast nog wel een keer komen.

• Vlassie1980
crepkon schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:17:
[...]

Das balen zeg, gelukkig geen schade. Tot dusver gaat het hier in het oosten nog goed qua gladheid, maar zal vast nog wel een keer komen.
Bij nader inzien een lichte beschadiging aan het handvat, valt gelukkig mee. Vorige keer was ik mijn fiets 3 weken kwijt na een val vanwege alle schades en daar heb ik dus echt geen trek in. Ik wil kilometers maken! :)

Morgen is het misschien weer glad, ga het toch maar weer proberen.

• bgttje
DHL schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:46: Als je enkel een rotatiesensor hebt reageert de motor met alles of niets. Enkel rotatiesensor vindt je nog op de goedkope fietsen tegenwoordig. Heeft enkele nadelen zoals bij het vertrekken dat je eerst op eigen kracht een volledige omwenteling van de pedalen moet maken, dat je de snelheid meestal in standen moet regelen waardoor je niet de exact gewenste snelheid kan houden (zeer lastig als je met z'n tweeeen gaat fietsen).
M'n Bafang midmotor setje(BBS-01/250W) met PAS werkt toch heel wat genuanceerder dan jij hier stelt. Ten 1ste is ie heel goed in te stellen door de uitgebreide software in de controller. Ik begrijp dus ook niet hoe je erbij komt dat je niet netjes met iemand mee kan fietsen? Bij het aanzetten van de trapper reageert ie al op een hele kleine verdraaiingshoek. Beter zelfs dan de koppelsensor van de Stella Modena van m'n vrouw die klaagt dat als je start tegen een brug op je veel kracht moet zetten voor genoeg ondersteuning. Ik hoef m'n trapper maar een paar cm te bewegen en dan gaat ie al. En dan met het koppel dat je hebt ingesteld op de display bijv. stand 4 of 5. Het aanzet koppel is bij de 1ste trapper beweging hoger dan bij de volgende. Kan je trouwens ook precies instellen in de controller software.
Zie hier bijv: http://cyclurba.fr/velo/7...amation-programation.html
PS en als je echt niet genoeg koppel hebt...........ff op handgas hendeltje duwen en je wordt gelanceerd 8)

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 08-12-2014 21:57 ]

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
DHL schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:46:
Dat full power geven is eigenlijk te wijten aan de afwezigheid van een trapkrachtsensor. Als je enkel een rotatiesensor hebt reageert de motor met alles of niets. In het andere geval wordt rekening gehouden met de hoeveelheid trapkracht die je zelf zet. Enkel rotatiesensor vindt je nog op de goedkope fietsen tegenwoordig. Heeft enkele nadelen zoals bij het vertrekken dat je eerst op eigen kracht een volledige omwenteling van de pedalen moet maken, dat je de snelheid meestal in standen moet regelen waardoor je niet de exact gewenste snelheid kan houden (zeer lastig als je met z'n tweeeen gaat fietsen).
Ik heb van alles al wat gehad. Beste is de middenmotor uiteraard met trapkracht, snelheids en rotatiesensor, daarna de achterwielaandrijving met trapkracht en rotatiesensor en op de laatste plaats de voorwielaangedreven fietsen. Zo voelt het voor mij iig aan.
Mijn pas set rijdt echt niet altijd full power, maar wel vaak.
Denk dat het verschil tussen pas en torque sensor nu wel vaak genoeg is uitgelegd afgelopen pagina's.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mja, zo denk ik er ook over.......maar die levertijd. ;(

#nog2maanden

Strava

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:28:
[...]

Bij nader inzien een lichte beschadiging aan het handvat, valt gelukkig mee. Vorige keer was ik mijn fiets 3 weken kwijt na een val vanwege alle schades en daar heb ik dus echt geen trek in. Ik wil kilometers maken! :)

Morgen is het misschien weer glad, ga het toch maar weer proberen.
Ik ga nu toch maar een paar dagen met de auto, te nat en te koud de laatste dagen, van die dichte mist wordt je ook kleddernat uiteindelijk. Tot een graad of 0 's ochtends vind ik het allemaal goed te doen, daarna is het toch minder prettig. Plus dat ik de fiets eigenlijk uit de pekel wil houden..

• Vlassie1980
Vanmorgen toch besloten om weer de auto te pakken :@
Ik moest nog even wat uit de auto pakken en alle ruiten waren bevroren, en dat terwijl het vannacht nog aardig heeft doorgeregend. Baal er wel van want later op de dag is het top fietsweer maar ik ga geen risico nemen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12 17:18
Wat is een standkachel in de auto toch een lekker apparaat. Niet meer krabben, motor warm, interieur warm, makkelijk starten.

• DHL

DHL

Awel, daar heb ik gisteren zitten op googlen... Ne standkachel, het zou zeer goed zijn voor mij (spieren en koude gaan niet goed samen bij mij). Maar Webasto is heel duur, die kacheltjes op een oplaadbare batterij zijn veel te zwak en dan heb je een goedkoop systeem dat je op het watercircuit aansluit maar vind niemand die dat doet:)

• DHL

DHL

bgttje schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:39:
[...]

M'n Bafang midmotor setje(BBS-01/250W) met PAS werkt toch heel wat genuanceerder dan jij hier stelt. Ten 1ste is ie heel goed in te stellen door de uitgebreide software in de controller. Ik begrijp dus ook niet hoe je erbij komt dat je niet netjes met iemand mee kan fietsen? Bij het aanzetten van de trapper reageert ie al op een hele kleine verdraaiingshoek. Beter zelfs dan de koppelsensor van de Stella Modena van m'n vrouw die klaagt dat als je start tegen een brug op je veel kracht moet zetten voor genoeg ondersteuning. Ik hoef m'n trapper maar een paar cm te bewegen en dan gaat ie al. En dan met het koppel dat je hebt ingesteld op de display bijv. stand 4 of 5. Het aanzet koppel is bij de 1ste trapper beweging hoger dan bij de volgende. Kan je trouwens ook precies instellen in de controller software.
Zie hier bijv: http://cyclurba.fr/velo/7...amation-programation.html
PS en als je echt niet genoeg koppel hebt...........ff op handgas hendeltje duwen en je wordt gelanceerd 8)
Bij mijn eerste fiets van een ongekend merk en mijn voorlaatste een Sparta C3 was het toch niet zoals jij dat voorstelt hoor. Moest volledig rondtrappen om te vertrekken en dan werd je gelanceerd. Had 4 keuzestanden, dus telkens enkel km per uur verschil. Hierdoor kon ik niet echt samen fietsen met iemand of ik moest constant even trappen en weer stoppen met trappen.
Misschien heb jij meer standen of zo? Grote voordeel was wel dat je hem quasi zelfstandig kon laten rijden door een beetje te freewheelen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dit doet mij denken aan de Sparta Pick-Up e-bike van een collega. In het begin merk er niks maar na 1 rotatie trekt hij de stenen uit de straat (op max. stand). De mogelijkheid om een kratje erop te plaatsen lijkt leuk maar bij het sturen blijft deze dus mooi rechtuit staan. Laadt hem vooral niet te hoog in, je kan vervolgens niet meer sturen doordat het steur geblokkeerd wordt.

Strava

• bgttje
DHL schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:18:
[...]Bij mijn eerste fiets van een ongekend merk en mijn voorlaatste een Sparta C3 was het toch niet zoals jij dat voorstelt hoor. Moest volledig rondtrappen om te vertrekken en dan werd je gelanceerd. Had 4 keuzestanden, dus telkens enkel km per uur verschil. Hierdoor kon ik niet echt samen fietsen met iemand of ik moest constant even trappen en weer stoppen met trappen.
Misschien heb jij meer standen of zo? Grote voordeel was wel dat je hem quasi zelfstandig kon laten rijden door een beetje te freewheelen.
Er zitten 10 standen op + een gashendeltje en het loopt echt heel soepel als je m naar jouw wensen instelt. Ik kan tergend langzaam rijden of elke snelheid die ik wens. Je kan ook freewheelend rijden=quasi zelfstandig door m op n hogere stand te zetten. Het is maar wat je wil. Voordat ik dit setje kocht wou ik eigenlijk een Flyer T8 maar na een proefrit was ik teleurgesteld. Het reed gewoon k.t. Het zat voor geen meter/oncomfortabel. Toen ff een tijdje niets en daarna nog op een Gazelle Impulse gereden maar dat was ook niets=slap frame. Tenslotte geef je niet zoveel geld uit aan iets wat niet goed bevalt.
Wat mij ook tegenstond was het inhouden bij snelheden boven de 25km/u. Ik ben nu uiterst tevreden met het BBS-01 setje. Ik geniet er elke keer weer van dat ik zelf kan bepalen hoe ik mijn rit wil uitvoeren.....langzaam/snel en met/zonder handgas(handig bij hellingen).

• DHL

DHL

10 standen is natuurlijk wel erg goed. Ik had er maar 3 en op de andere 4. Hierdoor lagen de verschillende snelheden ver uit elkaar. Wat ook makkelijk is bij jouw set is dat je kan free wheelen en toch een mooie snelheid rijden. Ideaal voor als je moe bent. Dat mis ik nu wel op mijn fiets. En die gashendel is inderdaad ook super bij een heuveltje. Ze hebben allen voor en nadelen he. Enkel voor mij persoonlijk geeft mijn huidige fiets meer een echt fietsgevoel wat ik wel leuk vind. Nadeel is dat ik niet meer kan freewheelen als ik moe ben en dat kwam soms van pas door mijn ziek zijn. Maar ik ben toch blij met mijn aankoop eigenlijk. De grootste ontgoocheling was eigenlijk de Sparta die in verhouding toen vrij duur was. Maar die reed echt niet goed, was niet erg krachtig, had een kleine en slechte batterij, voelde niet zo stabiel, had een erg slechte trommelrem achter,.. Nee, dan was mijn eerste goedkope Makrofiets beter eigenlijk, zeker als je de prijs gaat vergelijken. Die maakte wel een beetje lawaai als hij vertrok (niet erg veel maar toch goed hoorbaar), dat deed de Sparta niet. Maar het was tenminste een stabiele fiets met erg goede batterij en goede remmen. Zou zo de koop overdoen mocht ik een goedkope fiets willen. Ook de service na verkoop was prachtig. Aan zo'n service kan geen enkele fietsenwinkel aan. Iets stuk of iets dat niet goed werkte, een dag of drie later stond de monteur daar met een bestelwagen met alle mogelijke wisselstukken en die herstelde je fiets, garantie gedurende drie jaar. Zo zei ik hem van dat geluid bij vertrek en dat hij heel soms eens schokte en ik had de gashendel afgebroken. Gratis nieuwe hendel gehad, nieuwe motor, nieuwe electronica (weet niet juist wat) en voor de zekerheid nieuwe remhendels. Achteraf heb ik ondervonden dat het schokje soms kwam door de passensor die vervuild was. Eens afkuisen en het werkte weer perfekt. Die hing op een beetje een ongelukkige plaats ivm opspattend vuil. Ik vroeg hem of mijn batterij nog lang zou meegaan vermits de fiets 2 jaar oud was. Ik wou anders ene bijkopen vermits ze maar 150 euro kosten. Niet nodig zei hij, die gaan lang mee. En inderdaad, heb hem verkocht aan iemand uit de buurt en die heeft nog geen probs gehad. Iets goeds hoeft niet altijd veel te kosten... Onlangs waren ze weer in reclame aan ik geloof 800 euro. Heb sterk getwijfeld om die te kopen of mijn huidige Batavus. Maar ik wou eens wat meer... Maar de prijs was wel erg aanlokkelijk en het was nog een mooi model ook. Die had 6 standen en je kon de max snelheid instellen met de controller (dat zou ook leuk geweest zijn:))
De beste zaakjes kan je volgens mij bij AS Adventure doen. Soms verkopen die fietsen aan prijzen waar je echt van verschiet. Stond daar een elektrische fiets voor 700 euro, mooi model en een merk. Ik heb er die dag 2 fietsen gekocht voor mijn zonen, een racefiets met 50 procent korting van Cannondale en een MTB 29'er Cube met 35 procent korting. Dat zijn pas prijzen he. Zo heeft hij nu een Cannondale CAAD8 triple 105 voor een 570 euro. Koop je nog geen tweedehands voor in die kwaliteit. zelfde voor de Cube... En blije kinderen natuurlijk lol. Als ik ooit nog een fiets nodig heb ga ik volgende keer geregeld kijken tot er ietsstaat dat me kan dienen. Je moet wel langs gaan want dikwijls zijn dit laatste modellen die niet op de site staan en die uiteraard maar in 1 winkel staan. Die staan dan afgeprijsd in de showroom. Zijn wel modellen 2014. Misschien een goeie tip voor mensen die op zoek zijn naar een gewone of elektrische fiets...

• bgttje
DHL, natuurlijk is een fiets die kant en klaar goed werkt heel relaxed. Ik ben een techneut dus ik bekijk alles iets anders, heel technisch kritisch. En zelf zo'n BBS-01 setje inbouwen stelde ook helemaal niets voor. En mijn Batavus doet het gewoon heel erg goed met dat setje. Ik ben teleurgesteld in de beperkingen die kant en klare ebikes hebben wat betreft accu's wisselen, snelheden aanpassen,frames etc.
Gelukkig is iedereen anders waardoor er voldoende keuze is in wat er op de markt wordt aangeboden.

• Fr3dyB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2023
Hallo allen, Na veel wikken en wegen en dit forum doorgespit heb ik mezelf een Bulls green mover e45 kado gedaan :-). Ik ben van plan woon-werk te gaan fietsen (33km). De green mover heeft hiervoor genoeg accu capaciteit, ook als de accu na verloop van tijd minder wordt.
In de winkel werd mij nog voorgehouden dat de oderhoudskosten van zo'n snelle fiets ongeveer 500,- per jaar bij 6000km zijn. Het lijkt mij dat dit sterk afhankelijk is van de rijstijl en type motor (middenmotor, achterwiel of voowiel).
Op het forum kan ik over onderhoudskosten niet veel terug vinden. Zijn hier al ervaringen mee?

Verwijderd

Als je alles door hun laat doen en dan nog snap ik het niet, met 6dkm per jaar verslijt je misschien een 75% van een set banden, een casette en een set remblokken. Kosten een 100 euro aan materiaalkosten. Daarnaast moet je rekening houden met de afschrijving op de accu, maar dat doen hun vast ook niet met die kosten...

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:47:
[...]

Dit kan niet kloppen voor een 36V/10Ah setje?? Wat ik bij RAT zie is een los accupak van 270x105x90.
Mijn LiFePo4 accu heb ik niet bij RAT gekocht maar bij PING.

-
-
Vlassie1980 schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:16:
Grrr, vanmorgen lag ik weer op mijn bakkes. Vlak na een bruggetje een scherpe bocht naar links, één grote ijsbaan, en bam... daar lag Vlassie weer.
Om diezelfde reden staat mijn fiets al 9 dagen op stal. Weinig zin om op kleine gladde straatsteentjes op mijn muil te gaan; het moet (met voorwielmotor) wel leuk blijven.

[ Voor 44% gewijzigd door racinfo op 10-12-2014 16:45 ]

• Vlassie1980
Fr3dyB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:45:
Hallo allen, Na veel wikken en wegen en dit forum doorgespit heb ik mezelf een Bulls green mover e45 kado gedaan :-). Ik ben van plan woon-werk te gaan fietsen (33km). De green mover heeft hiervoor genoeg accu capaciteit, ook als de accu na verloop van tijd minder wordt.
In de winkel werd mij nog voorgehouden dat de oderhoudskosten van zo'n snelle fiets ongeveer 500,- per jaar bij 6000km zijn. Het lijkt mij dat dit sterk afhankelijk is van de rijstijl en type motor (middenmotor, achterwiel of voowiel).
Op het forum kan ik over onderhoudskosten niet veel terug vinden. Zijn hier al ervaringen mee?
Het is wel zo dat je met een speed pedelec meer slijtage hebt als met een normale pedelec maar ik vind 500 euro wel heel erg veel. Dan gaat het voordeel ten opzichte van de auto laten staan wel een deukje krijgen.
Je banden en remmen en cassette zullen iets harder slijten, maar ik denk dat je met de helft een wat meer reëel beeld hebt.

Heb nu 6500 km gereden met de Merida sinds februari, originele bandjes, cassette en ketting zitten er nog op en de remmen doen het ook nog super. Nieuwe cassette en ketting zitten er wel aan te komen.

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:39:[...]Mijn LiFePo4 accu heb ik niet bij RAT gekocht maar bij PING.]
Is die dan zo klein? Heb je een linkje?

[ Voor 16% gewijzigd door bgttje op 10-12-2014 16:58 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:52:
[...]

Is die dan zo klein? Heb je een linkje?
Ik zal de link opzoeken naar PING

http://www.pingbattery.co...ium-phosphate-iron/Detail

Deze battery heb ik in mijn zadeltas.

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 10-12-2014 17:02 ]

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Fr3dyB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:45:
Mooi kado ;)

Ik heb in mei van dit jaar een E45 gekocht. Tot nu toe heb ik er zo'n 3800 km mee gereden (ongeveer 50 km per dag). Tot nu toe heb ik nieuwe remblokken voor en achter moeten aanschaffen. (achter bij 2500 en voor bij 3000 km).
Ketting en cassette maak ik elke 2 à 3 weken schoon. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik momenteel de ketting alleen maar goed smeer. Ik heb namelijk alleen een kleine schuur en met dit weer buiten in de weer zie ik niet zo zitten 8). Ik heb niet de indruk dat die al vervanging toe is en ik verwacht dat die pas rond de 6000 km aan de beurt is.
Oh ja, de kettingkast is ook kapot gegaan. Helaas is dit ding gemaakt van waaibomen plastic dus dat was te verwachten.

Tip mijnerzijds, koop een tweede lader ( +/- € 150,-) scheelt een hoop gesleep en volgens de Duitse fora reageert de lader niet zo goed op al dat gereis (fan gaat makkelijk kapot).

Afgezien van de bekende (kleine) kinderziektes,ben ik er heel erg blij mee en zou zo er weer een kopen.

Veel plezier ermee!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:59:[...]Ik zal de link opzoeken naar PINGhttp://www.pingbattery.com/servlet/the-8/lifepo4-lithium-phosphate-iron/DetailDeze battery heb ik in mijn zadeltas.
De maten zijn 155x105x150. Was anders wel een mooi klein pakketje geweest met de maten die je eerst opgaf n.l. 95x100x150 ;)

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 10-12-2014 23:28 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:23:
[...]

De maten zijn 155x105x150. Was anders wel een mooi klein pakketje geweest met de maten die je eerst opgaf n.l. 95x100x150 ;)
Jouw opmerking doet mij in de lach schieten; de hoogte van 105 is namelijk incl. de BMS en die heb ik ter wille van de uitlezing op een andere plek geplaatst. De batterij past prima in de zadeltas, met nog 8cm ernaast voor de controller en alle opgerolde (te lange) kabels van motorwiel, remhandels en PAS sensor. Hoewel ik moet bekennen dat het wat rommelig in de tas gepropt zit. De aansluitstekker van de accu zit ook in de tas; nadeel is wel dat je de tas moet openmaken voordat je de 220V lader kunt aansluiten. Hoewel het prettig is om de LED's op het BMS die de cellen regulieren weer in de gaten kan houden. 12 LED's voor 12x2 prismatische (=platte) cellen.
De battery oogt degelijk en ook niet voor niets zit er geloof ik 5 jaar garantie op (gaat er een cel stuk krijg je binnen 9 dgn een nieuwe, kosteloos toegezonden). Montage ervan is heel gemakkelijk doordat de constructie goed toegankelijk is (accu kostte mij 240,- €)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/peugeotfiets.jpg
Peugeot fiets met RAT 009 set (279,- €) afgemonteerd

Toen ik speelde met de gedachte de accu boven de trapas te plaatsen heb ik aan PING gevraagd of de accu deelbaar is in 2 gelijke helften; dat bleek te kunnen waardoor je de maat van 150mm tot 2x 75mm kunt reduceren. Maar bij nader inzien vond ik dat (met de alluminium koker er omheen) toch iets te breed om boven de trapas te plaatsen en koos ik voor de huidige zadeltas constructie; ik zou niet meer anders willen.

De hele bagadrager is vrij en zo stevig dat er een persoon extra, ipv op de stang voor, mee kan rijden. De fiets is ook stabiel en helt met de standaard gewoon naar voren ipv naar achteren. Het gewicht van de zadeltas incl inhoud is 4 KG. De tas hangt aan het zadel met verende zadelpen zodat schokken ook wel meevallen. Stabiel en zelfs met zijn tweeën op de fiets is de ombouwset krachtig genoeg om op duimgas (zonder meetrappen) ruim 27 km/h te halen mits er natuurlijk geen Beaufort 7 (wind) tegen staat.

Adres van de zadeltas:
http://www.fietsweb.nl/ne...LXxg4bJvcICFccSwwod2AkAZA

13,95 €

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/newlook1.jpg
New Looxs zadeltas, inhoud 1.5 liter

Het fijne van deze tas is dat het canvas strak over een stevige polyester binnen karkas zit die heel stevig aanvoelt en ook niet vervormt door de inhoud van de tas. Het contactslot is ook gewoon daarin gemonteerd en met een sleutel schakel je de controller aan/uit. De bedrading ervan zit helemaal onderin en is dus niet "even" door een ontvreemder door te verbinden is.

Wat ik extra kocht is duimgas a 19,- €, een stevige 2 benige standaard a 26 € en een spiegel a 13,50 €.
Al met al een zeer voordelige fiets waar ik jaren mee vooruit kan. Momenteel staat er ruim 1450 km op de teller en dat is vanaf 30 maart 2014. Alleen de remblokken slijten nu sneller dan vroeger ;)

[ Voor 31% gewijzigd door racinfo op 11-12-2014 10:19 . Reden: url zadeltas ]

• bgttje
racinfo schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:24:[...]Jouw opmerking doet mij in de lach schieten; de hoogte van 105 is namelijk incl. de BMS en die heb ik ter wille van de uitlezing op een andere plek geplaatst. De batterij past prima in de zadeltas, met nog 8cm ernaast voor de controller en alle opgerolde (te lange) kabels van motorwiel, remhandels en PAS sensor. Hoewel ik moet bekennen dat het wat rommelig in de tas gepropt zit. De aansluitstekker van de accu zit ook in de tas; nadeel is wel dat je de tas moet openmaken voordat je de 220V lader kunt aansluiten. Hoewel het prettig is om de LED's op het BMS die de cellen regulieren weer in de gaten kan houden. 12 LED's voor 12x2 prismatische (=platte) cellen.
Zit mooi in elkaar ;) Handig tasje.

[ Voor 55% gewijzigd door bgttje op 11-12-2014 13:59 ]

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:24:
Wat ik extra kocht is duimgas a 19,- €, een stevige 2 benige standaard a 26 € en een spiegel a 13,50 €.
Al met al een zeer voordelige fiets waar ik jaren mee vooruit kan. Momenteel staat er ruim 1450 km op de teller en dat is vanaf 30 maart 2014. Alleen de remblokken slijten nu sneller dan vroeger ;)
Je vergeet de kosten van het contactslot ;-)
Ik schat 1200 euro, dus al met een al een dure fiets ;-)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:56:
[...]

Je vergeet de kosten van het contactslot ;-)
Ik schat 1200 euro, dus al met een al een dure fiets ;-)
Contactslot inbegrepen in 009 set; natuurlijk, de fiets vergat ik in de berekening. Die kostte incl 2x (oude) RAT 009 sets 165,-

[ Voor 19% gewijzigd door racinfo op 12-12-2014 08:43 ]

• Fr3dyB
Beun1001 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:23:
[...]

Oh ja, de kettingkast is ook kapot gegaan. Helaas is dit ding gemaakt van waaibomen plastic dus dat was te verwachten.

Tip mijnerzijds, koop een tweede lader ( +/- € 150,-) scheelt een hoop gesleep en volgens de Duitse fora reageert de lader niet zo goed op al dat gereis (fan gaat makkelijk kapot).
Bedankt voor de tip. Is er een goed alternatief voor die kettngkast?
En hoe is de verlichting? zeker in deze donkere dagen geen luxe om genoeg te zien met die snelheden..

Ik kreeg overigens dag na de aanschaf te horen dat de fiets uitverkocht is :( . Volgende week hoor ik meer...

• Fr3dyB
Vlassie1980 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:47:
[...]

Het is wel zo dat je met een speed pedelec meer slijtage hebt als met een normale pedelec maar ik vind 500 euro wel heel erg veel. Dan gaat het voordeel ten opzichte van de auto laten staan wel een deukje krijgen.
Je banden en remmen en cassette zullen iets harder slijten, maar ik denk dat je met de helft een wat meer reëel beeld hebt.

Heb nu 6500 km gereden met de Merida sinds februari, originele bandjes, cassette en ketting zitten er nog op en de remmen doen het ook nog super. Nieuwe cassette en ketting zitten er wel aan te komen.
Ik had ook al de indruk dat ze behoorlijk aan de hoge kant zitten. Ze hadden dan weer wel de duurste onderdelen\merk en arbeidsloon ingecalculeerd.

Verwijderd

Ik stond deze week voor de verandering weer eens met een lekke band. Bandje doorgestoken door een scherpe steentje...:( erg vervelend.

Ik heb schwalbe hurricane banden, welke nog in zeer goede conditie zijn, maar niet de beste lekbescherming hebben (3 van de 5 sterren) ... Maar vindt het zonde om ze eraf te halen voor betere bandjes.

Nou zag ik dat er anti-lek spul is voor in je binnenband, bijvoorbeeld Slime anti-lek. Volgens de verkooppraat dicht het automatisch gaten tot 4mm en gaat minimaal twee jaar mee. Klinkt errug goed, maar bijna te mooi om waar te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Kost 7euro voor twee bandjes, klinkt wel als het proberen waard of niet? Sta toch wel 2-3 keer per jaar met een plat bandje :(

• DHL

DHL

Bijkomende vraag hierop, als je zo'n spuitbusje gebruikt, is dat voldoende om de band op druk te zetten of moet je steeds een pomp hebben om lucht bij te steken?
Of moet je dat preventief gebruiken om zo extra bescherming aan je binnenband te geven?
(een lekke band is in mijn geval wel heel erg)

[ Voor 29% gewijzigd door DHL op 12-12-2014 10:42 ]

Verwijderd

Volgens hun eigen verhaal en ook wat ervaringen op het internet loopt de band wel iets leeg voordat het gaatje dicht is, maar er zou genoeg lucht in blijven zitten om ermee te kunnen doorrijden. Bij bredere banden werkt het blijkbaar het beste omdat er dan veel lucht in de band zit, dus niet snel plat. Een pompje altijd bij hebben is dus wel aan te raden.

Je gebruikt het spul idd preventief, blijkbaar 100ml van dat spul erin stoppen en dan creeert het een dun laagje op het hele loopvlak binnenin.

filmpje over hoe het werkt, ziet er wel gaaf uit:

https://www.youtube.com/watch?v=ykV4tWTaqSU

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2014 11:14 ]

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
DHL schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:41:
Bijkomende vraag hierop, als je zo'n spuitbusje gebruikt, is dat voldoende om de band op druk te zetten of moet je steeds een pomp hebben om lucht bij te steken?
Of moet je dat preventief gebruiken om zo extra bescherming aan je binnenband te geven?
(een lekke band is in mijn geval wel heel erg)
Ik denk dat je dat anti-lek spul dan het beste kunt gebruiken i.c.m. zo'n hogedrukpompje, of hoe het ook heten mag, pompt je band op met één druk op de knop, hoef je zelf niets te doen. Sorry als dit wat vaag klinkt, heb het zelf ook nooit gebruikt maar iedere fietsenmaker kan je er het fijne over vertellen :)

Verwijderd

@Walker, waarom niet gewoon met een handpomp? :) Pompventiel en band blijft hetzelfde...

• Walker78
Ja, natuurlijk, maar ik schrijf dat omdat DHL zo nadrukkelijk schrijft:
'een lekke band is in mijn geval wel heel erg'
Kan zijn dat pompen met zo'n handpompje, of dat hele gedoe van een bandje plakken, problemen oplevert, zoals bij meer mensen (ik heb er zelf een bloedhekel aan want een lekke band, ondanks anti-lek, gebeurt me natuurlijk altijd op de lulligste momenten). In dat geval kan zo'n pompje dat met één druk een band oppompt wel handig zijn. Een lekke band met een e-fiets is sowieso vervelender dan met een gewone fiets, meer gedoe. Maar misschien doelt DHL wel op iets anders.

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Fr3dyB schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:32:
[...]

Bedankt voor de tip. Is er een goed alternatief voor die kettngkast?
En hoe is de verlichting? zeker in deze donkere dagen geen luxe om genoeg te zien met die snelheden..

Ik kreeg overigens dag na de aanschaf te horen dat de fiets uitverkocht is :( . Volgende week hoor ik meer...
Naar een alternatief heb ik nog niet gekeken.
Als de lamp goed is afgesteld is het bereik naar mijn mening meer dan genoeg, zo'n 50 à 60 meter. (ongeveer 5 seconden vooruit bij 40-45 km/h). Ik moet een stuk door een donker bos fietsen en de hobbels in de weg zijn goed te zien.

Let op: de lamp op het 2015 model is anders; Fuxon F-10 LED-koplamp. Die van het 2014 model heeft een Lumotec. Helaas brandt de schakelaar van de Lumotec vrij snel door.

Ben benieuwd wat je hoort over de levertijd.

• Athome
Dan moet deze of deze geschikt zijn voor op de donkere paden. :) ;)

• bgttje
Ik zou nog ff een linkje sturen van mn dubbele fietsaccu:
PS de draad die boven langs loopt is voor een derde accu in het tasje. Is nog niet aangesloten. De accu schakelt automatisch door naar de controller als je m aanzet met het aan en uit knopje op de accu zelf(via relais in de kabelboom die op de zadelstang zit).
https://dl.dropboxusercon...003205/eBatavusMambo3.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door bgttje op 13-12-2014 17:16 ]

• DHL

DHL

Walker78 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:30:
Ja, natuurlijk, maar ik schrijf dat omdat DHL zo nadrukkelijk schrijft:
'een lekke band is in mijn geval wel heel erg'
Kan zijn dat pompen met zo'n handpompje, of dat hele gedoe van een bandje plakken, problemen oplevert, zoals bij meer mensen (ik heb er zelf een bloedhekel aan want een lekke band, ondanks anti-lek, gebeurt me natuurlijk altijd op de lulligste momenten). In dat geval kan zo'n pompje dat met één druk een band oppompt wel handig zijn. Een lekke band met een e-fiets is sowieso vervelender dan met een gewone fiets, meer gedoe. Maar misschien doelt DHL wel op iets anders.
Inderdaad, zo'n handpompje is in mijn geval niet zo handig. Ik ga me dat spul aanschaffen (ook voor mijn zoon) en er zo'n hoge luchtdruk capsule pomp bijkopen. Maar ik heb even op hun site gekeken, je kan het preventief gebruiken, maar dan zou je het er max 2 jaar in mogen laten. Of je gebruikt het pas als je een lekke band hebt. Ik zou opteren voor het tweede in combinatie met zo'n pompje. Die pompjes zijn ook niet erg duur meer geloof ik. Het enige wat me niet duidelijk is was wat je moet doen bij de verschillende ventielen. Of er voor elk ventiel een aansluiting voorzien is op het flesje.
Ik kan natuurlijk ook zo'n pechverhelping afsluiten, maar dat vind ik vrij duur. We hebben wel een grote wagen mocht ik panne hebben. Een Renault Espace. Maar dan zou ik die zware zetels er eerst moeten uithalen vooraleer de fiets er met voorwiel in kan. Een koersfiets kan makkelijk in de koffer zonder voorwiel met alle zetels op hun plaats. Maar een ebike is toch nog groter denk ik en vooral zwaarder. Wil de wagen niet schenden om mijn fiets erin te krijgen en vermits ik niet zo sterk meer ben...
Mijn vrouw heeft een Scenic waar een koersfiets ook in kan maar dan moet ik 2 zetels naar voor klappen en het voorwiel uitnemen. Dus daar kan een ebike moeilijk in denk ik.
Tja, pech met de fiets is steeds een groot probleem voor me. Stel je voor dat ik 15 km van huis ben en de fiets wil niet meer. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Te voet is geen optie. Ik had al gedacht om dan aan een huis aan te bellen en te vragen of ik mijn fiets daar mag stallen. En dan een camionette huren en er 's anderendaags omgaan of zo. Trekhaak op de auto zou ook ideaal zijn in combinatie met een fietsendrager. Maar trekhaak voor Espace kost meer dan 800 euro en dan je fietsendrager nog...
Of autostop doen naar de camionetten en vrachtwagens die passeren :)

• Fr3dyB
Athome schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 12:39:
Wat een bak licht! Gelijk geen last van tegenliggers. 8)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Athome schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 12:39:
Ik heb onlangs mijn 36V koplamp vervangen door eentje met eigen batterijvoeding (3x AA); hij is uitgevoerd met 3 witte LED's en geeft een brede, diepe bundel. Ruim voldoende om bij een normale fiets snelheid de onstakels op tijd waar te nemen. Bij 33 km/h wordt dat natuurlijk wel anders, je zal je snelheid aan de omstandigheden moeten aanpassen.
.
.
bgttje schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:11:
Ik zou nog ff een linkje sturen van mn dubbele fietsaccu:
PS de draad die boven langs loopt is voor een derde accu in het tasje. Is nog niet aangesloten. De accu schakelt automatisch door naar de controller als je m aanzet met het aan en uit knopje op de accu zelf(via relais in de kabelboom die op de zadelstang zit).
https://dl.dropboxusercon...003205/eBatavusMambo3.jpg
Waarom 2 a 3 accu's, is de dagelijkse fiets actieradius daar een reden voor of is het noodzakelijk qua vermogen om over zoveel accu capaciteit te beschikken?

Ik vraag mij af of dan bijv. de PING 36V-20Ah (LiFePo4) voor jou geen betere oplossing zou zijn?! Ook wat betreft de max stroom die dan opgehoest kan worden 20-40 Amp, die je bij berghellingen beslist nodig zult hebben bij de 8fun midden-motor.

[ Voor 37% gewijzigd door racinfo op 14-12-2014 09:21 ]

• bgttje
racinfo schreef op zondag 14 december 2014 @ 09:11:[...][...]Waarom 2 a 3 accu's, is de dagelijkse fiets actieradius daar een reden voor of is het noodzakelijk qua vermogen om over zoveel accu capaciteit te beschikken?Ik vraag mij af of dan bijv. de PING 36V-20Ah (LiFePo4) voor jou geen betere oplossing zou zijn?! Ook wat betreft de max stroom die dan opgehoest kan worden 20-40 Amp, die je bij berghellingen beslist nodig zult hebben bij de 8fun midden-motor.
1 accu zou ook genoeg zijn hoor. Ik hou gewoon van experimenteren en mogelijkheden onderzoeken.........eigenlijk doe ik het gewoon omdat ik het leuk vind ;)

PS welke berghellingen? in NL _/-\o_ m'n 250W motortje staat gewoon op 15A max.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 14-12-2014 23:32 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

In Vaals toch?

• Walker78
Zijn er hier überhaupt mensen die ook in de bergen gefietst hebben met een e-bike? Ben dan wel benieuwd naar jullie ervaringen. Zelf merkte ik dat ik met mijn omgebouwde Gazelle al gauw aardig wat kracht moest bijzetten omdat het 250Watt Bafang K5 MINI-motortje het redelijk liet afweten. Ja, een brug op in Nederland of eventueel een heuvel in Limburg is natuurlijk geen probleem maar als je meer naar het Zuiden komt dan is het toch andere koek, tenminste, dat is mijn ervaring. Daarom lijkt die Batavus Stream me wel mooi, met z'n 80Nm. Zijn daar trouwens bepaalde richtlijnen voor, wat je waar nodig hebt, bijvoorbeeld? Die 80NM steekt er n.l. wel erg bovenuit. normaal zit je zo tussen de 25 en 40. Richtlijnen o.i.d. zouden wel nuttig zijn, denk ik, want als je alleen in Nld fietst heb je, zelfs met tegenwind, toch wat minder ondersteuning nodig dan wanneer je in berggebieden fietst.

Verwijderd

Volgens mij is je grootste probleem dat je de accu binnen notime leegfietst tegen die bergen aan :P

• Walker78
Ja, maar naar beneden kun je de motor uitzetten en bij bepaalde types heb je dan de mogelijkheid om de accu weer een beetje bij te laden. Scheelt toch weer, zeker bij lange afdalingen. Ik vond dat leegrijden niet eens het grootste probleem, maar op een helling van 14% stond ik een keer echt he-le-maal geparkeerd. Motortje maar uitgezet, deed toch niks meer, en in etappes naar boven gesjouwd. Vroeg me toen al af of er sowieso motortjes zijn die hier soelaas bieden. Die Batavus?

• Opperpanter2
Als je openstaat voor een middenmotor doe het zelf pakket: de Bafang BBS02.
Schijnt heuvels te eten als ontbijt.

• Athome
Als voor een E-bike in de heuvels hetzelfde geldt als voor een auto/motor. Dan zal de actieradius vergelijkbaar zijn als op het platte vlak

Verwijderd

Meeste fietsen doen niet aan regeneren dus dan is het een kwestie van niet aan de remmen komen, maar da's voor de moedige medemens :P Dan nog heb je verliezen door de hogere snelheid maarja :P

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:37:Als je openstaat voor een middenmotor doe het zelf pakket: de Bafang BBS02.Schijnt heuvels te eten als ontbijt.
M'n BBS-01(70NM) hou je ook niet tegen als ie in z'n 1ste versnelling staat. Maar in bergen draait t uiteindelijk om accuvermogen, hoe meer power/langere weg hoe sneller ie leeg is.

• DHL

DHL

70 NM met 250 watt is mooi. De mijne heeft dat ook, maar dat is het meeste in een kant en klare electr fiets dat je kan krijgen. Voordeel is dat jij die gashendel er nog eens bij hebt he. 70 NM trekt je wel boven op een vrij steile heuvel zonder trappen.

• DHL

DHL

Walker78 schreef op maandag 15 december 2014 @ 17:52:
Ja, maar naar beneden kun je de motor uitzetten en bij bepaalde types heb je dan de mogelijkheid om de accu weer een beetje bij te laden. Scheelt toch weer, zeker bij lange afdalingen. Ik vond dat leegrijden niet eens het grootste probleem, maar op een helling van 14% stond ik een keer echt he-le-maal geparkeerd. Motortje maar uitgezet, deed toch niks meer, en in etappes naar boven gesjouwd. Vroeg me toen al af of er sowieso motortjes zijn die hier soelaas bieden. Die Batavus?
Mijn oprit is heel steil, ik denk 10 procent. En daar rij ik met gemak toch boven met de stream alhoewel ik niet sterk ben.

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op maandag 15 december 2014 @ 17:47:
Volgens mij is je grootste probleem dat je de accu binnen notime leegfietst tegen die bergen aan :P
Dat valt erg goed mee vind ik. Ik stijg alle keren 3 a 4 kilometer aan 7 procent ongeveer en zie de actieradius toch niet veel sneller dalen dan op gewone baan. Ik denk dat 1 km vlak overeenkomt met 700 meter stijgen op dat moment

Walker, wat bedoel je eigenlijk met richtlijnen? Het vrijgegeven vermogen houdt verband met hetgene je zelf levert. Ikdacht in stand 1 dat je 80 procent extra hebt, stand 2 weet ik niet meer en stand 3 250 procent.
Als je het correct wil weten zoek ik het wel nog eens op voor je. Dus voor die 80nm te krijgen moet je zelf ook wel redelijk bijsteken he

[ Voor 28% gewijzigd door DHL op 16-12-2014 10:56 ]

• bgttje
DHL schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:52:Voordeel is dat jij die gashendel er nog eens bij hebt he. 70 NM trekt je wel boven op een vrij steile heuvel zonder trappen.
Idd, ik ben geen enkele situatie tegengekomen dat ie t niet haalt, zelfs door mul zand trekt ie moeiteloos. Het gashendeltje piekt m op 15A. Je hebt dan het dubbele vermogen= ong 500W + versnellingen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

27 november 2014
Jacqueline van Duivenvoorden vraagt: Als je je fiets (met een LiFePo4 accu) in deze kouwe winter-maanden enige weken op stal wil laten staan wat is dan het beste voor de accu? 1- Helemaal vol laden en dat eens per maand herhalen; 2- Accu vol laden maar dan voor 40% leegrijden dus nog 60%...Dan laten staan en regelmatig de voltmeter erop; onder de 36volt weer een uurtje bijladen

14 december om 7:36 · Vind ik leuk
Jacqueline van Duivenvoorden amtwoordt: De spanning op het systeem is (na 14 dgn) nu 39.6 volt, gemeten over de plus en min met de contact scakelaar op off.

Hier lees ik goede adviezen:
http://elektrischefietsen...elen-nadelen-pedelecs.php

Met oa. de opmerking:
Wannneer de accu voor langere duur niet gebruikt worden (denk aan de winterrust) is het raadzaam om de accu met een lading van 40% in een koude omgeving op te slaan (niet onder het vriespunt). Met deze opslagprocedure wordt de levensduur verlengd. Een koele schuur/garage is dus een ideale plaats voor de wintermaanden.

nb
Deze dame is een vriendin, geen tweaker-lid.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 16-12-2014 12:06 ]

• DHL

DHL

Zijn er die de batterij in een plastic steken en in de frigo zetten in de winter. Maar zo ver ga ik nog niet :) Mag wel niet vriezen waar je je batterij bewaart.

• bgttje
Dat haal ik niet op 1 accu, te ver weg. Maar Vaals heeft toch hellinkjes.....geen bergen.

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 12:05:Als je je fiets (met een LiFePo4 accu) in deze kouwe winter-maanden enige weken op stal wil laten staan wat is dan het beste voor de accu? 1- Helemaal vol laden en dat eens per maand herhalen; 2- Accu vol laden maar dan voor 40% leegrijden dus nog 60%...Dan laten staan en regelmatig de voltmeter erop; onder de 36volt weer een uurtje bijladen
1, Lifepo4 is een makkelijke/tolerante accu.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 16-12-2014 16:54 ]

• Opperpanter2
Voor de tweakers: Ik heb dus een 36V set zelfbouw met voorwiel hub motor.
Nu ga ik voor mijn MTB een 48V set middenmotor aanschaffen.
Met een joekel van een accu (1250Wh).
Deze wil ik graag gebruiken ook kunnen gebruiken op mijn 36V set.
Ik ben nu bezig de controller te analyseren en te kijken of ik met een paar kleine aanpassingen deze kan ombouwen zodat deze (ook) 48V ondersteunt.
Mocht iemand hier verstand van hebben of tips hebben, laat het me weten :)
Huidige status: http://endless-sphere.com...viewtopic.php?f=2&t=63502

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-12 14:56
Iemand al ervaring met de Yamaha middenmotor ?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:05:
Voor de tweakers: Ik heb dus een 36V set zelfbouw met voorwiel hub motor.
Nu ga ik voor mijn MTB een 48V set middenmotor aanschaffen.
Met een joekel van een accu (1250Wh).
Deze wil ik graag gebruiken ook kunnen gebruiken op mijn 36V set.
Ik ben nu bezig de controller te analyseren en te kijken of ik met een paar kleine aanpassingen deze kan ombouwen zodat deze (ook) 48V ondersteunt.
Mocht iemand hier verstand van hebben of tips hebben, laat het me weten :)
Huidige status: http://endless-sphere.com...viewtopic.php?f=2&t=63502
In de 1e plaats zul je alle elco's moeten vervangen die in de controller zitten maar alleen dat al is een dermate klus dat ik je dat ten sterkste moet afraden. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een controller die beide spanningen (36 & 48) ondersteund.

In de 2e plaats zit je met de diverse opamp's; berekend op de spanningsval van 36 volt zullen die bij een hogere klemspanning weliswaar wel functioneren maar veel heter worden. Het koeloppervlak waarop ze zijn berekend zal in dat geval onvoldoende worden (dat wordt dus veel heter dan bij 36v) en ze zullen op korte termijn "het loodje" leggen.

En dat zelfde geldt in zekere mate ook voor de koeloppervlakten van de thyristors die oa. via sensoren de motorwiel aandrijving aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/controllerfiets.jpg
schema controller

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 17-12-2014 11:06 ]

• Walker78
Even er tussen door: kreeg net een bericht over Nationale (E-)Bike Testdagen:
http://www.nationaleebiketestdagen.nl/Pages/default.aspx
Misschien iets om vast even in de agenda te noteren? :9

• Opperpanter2
racinfo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:49:
[...]
In de 1e plaats zul je alle elco's moeten vervangen die in de controller zitten maar alleen dat al is een dermate klus dat ik je dat ten sterkste moet afraden. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een controller die beide spanningen (36 & 48) ondersteund.

In de 2e plaats zit je met de diverse opamp's; berekend op de spanningsval van 36 volt zullen die bij een hogere klemspanning weliswaar wel functioneren maar veel heter worden. Het koeloppervlak waarop ze zijn berekend zal in dat geval onvoldoende worden (dat wordt dus veel heter dan bij 36v) en ze zullen op korte termijn "het loodje" leggen.

En dat zelfde geldt in zekere mate ook voor de koeloppervlakten van de thyristors die oa. via sensoren de motorwiel aandrijving aansturen.

[afbeelding]
schema controller
Wat bedoel je met opamps?
Sommige zaken zullen wat warmer worden. Echter de meeste componenten die er in zitten zijn dezelfde als in een 48V controller. De caps gaan tot 63V, de MOSFETs tot 68V.
Enige onzekere op dit moment is de spanningsregelaar die er in zit, die kan maximaal 40V aan en daar zal ik met 48V accu overheen gaan.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:15:
[...]

Wat bedoel je met opamps?
Sommige zaken zullen wat warmer worden. Echter de meeste componenten die er in zitten zijn dezelfde als in een 48V controller. De caps gaan tot 63V, de MOSFETs tot 68V.
Enige onzekere op dit moment is de spanningsregelaar die er in zit, die kan maximaal 40V aan en daar zal ik met 48V accu overheen gaan.
Ik druk mij wellicht verkeerd uit, ik bedoel de ic's die de spanningen naar de motor regelen. Overigens blijft het probleem van de warmte ontwikkeling afvoer met huidige behuizing bij verhogen van de accu spanning.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/opamp.png

Overigens is de EMK van een 48volt accu veel hoger, hou daar wel rekening mee; ik meen zelfs 56 volt. Mijn eigen 36volt LFP4 is opgeladen zelfs 44 volt.

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 17-12-2014 18:30 ]

• Opperpanter2
racinfo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:17:
[...]
Ik druk mij wellicht verkeerd uit, ik bedoel de ic's die de spanningen naar de motor regelen. Overigens blijft het probleem van de warmte ontwikkeling afvoer met huidige behuizing bij verhogen van de accu spanning.

[afbeelding]

Overigens is de EMK van een 48volt accu veel hoger, hou daar wel rekening mee; ik meen zelfs 56 volt. Mijn eigen 36volt LFP4 is opgeladen zelfs 44 volt.
Mijn nieuwe accu zal 14S zijn, dus 58.8V volledig geladen.
In het ergste geval moet ik een nieuwe controller kopen.
De ics die jij bedoelt zijn denk de MOSFETS. Zijn goed tot 68V bij mij.
Plannis overigens om ongeveer hetzelfde vermogen te gebruiken door de max ampère op 9 ipv 12 te zetten.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12 19:07
Per definitie zal je de controler moeten vervangen. Er zit in iedere controler een overspanningsbeveiliging en bij een groter aantal cellen zal je in die overspanningsbeveiliging vliegen. Meestal zit de overspanningsbeveiliging bij een 36 volts controler ergens rond de 41 volt.

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 17-12-2014 20:16 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Opperpanter2
martijn_tje schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:15:
Per definitie zal je de controler moeten vervangen. Er zit in iedere controler een overspanningsbeveiliging en bij een groter aantal cellen zal je in die overspanningsbeveiliging vliegen. Meestal zit de overspanningsbeveiliging bij een 36 volts controler ergens rond de 41 volt.
Ik heb zelf (nog) geen hands-on ervaring, maar op endless-sphere.com werkt het voor 9 van de 10 controllers gewoon. Ik betwijfel of er een overspanningsbeveiliging op zit. Er zit niet eens een zekering in.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
fazertje schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:53:
Iemand al ervaring met de Yamaha middenmotor ?
Ook al gehoord van de zoekfunctie?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Supertip schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:28:
[...]

Ook al gehoord van de zoekfunctie?
+1 behulpzaam ;)

enfin,

https://www.e-bikeshop.co...es-differences-explained/

De motor is vergelijkbaar met de laatste versie Bosch middenmotor variant. Het verschil zit hem in minimale dingen. Er zijn hier een aantal users die al rijden op de Yamaha motor. Als het even meezit krijg ik hem begin februari.

Strava

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Die het interesseert, kan hier misschien z'n voordeel mee doen [soort van review/ervaring]:

Ik heb de Bosch Performance Riese en Muller HS 45km/h Nuvinci en rij er 35km per dag mee.
Gemiddeld rij ik 30 km/h [over nu 400km] en staat hij op stand sport.

Gebruik:
De beschrijving zou moeten zijn werk/woon fiets en niet woonwerk fiets, een retour gaat er niet mee. Het is dus op het werk laden en thuis ook weer laden. In stand tour is 35km te halen, maar is er soms nog maar een bereik over van 3km. Bosch zou er goed aan doen om een grotere accu op de markt te brengen,
eigenlijk vind ik dat ze dat al hadden moeten doen.

Kosten:
Het meerdere laden en de verzekeringskosten hebben natuurlijk een nadelig effect op de "terugverdientijd" [uitgespaarde brandstofkosten auto]. Hiervoor had ik een Sparta 25km/h fiets en daarmee heb ik in een jaar bijna quite kunnen spelen [door inruil oude fiets en de sparta restwaarde en brandstofbesparing].
Gelukkig kon er dit jaar nog gebruik worden gemaakt van fietsplan.

Beleving:
Dat gezegd hebbende, de Riese Muller beleving is helemaal super. Een gemiddelde van 30km/h spreekt boekdelen. In iets meer dan een half uur ben ik op het werk, ook al is er volle bak tegenwind. Wel even een schoon hempje aan trekken, onbezweet op die afstand geloof ik niet dat dat kan.

Veiligheid:
Een helm is geen overbodige luxe. Aan de andere kant is het echt niet zo dat je makkelijk de hele tijd boven de 40km/h blijft rijden, waardoor ik de hele discussies die te lezen zijn behoorlijk overdreven vind.
In de stand sport/turbo lijkt me een helm handig, maar in die standen is je accu rap leeg. In de tour stand ga je maar net iets sneller dan de overige fietsers en lijkt me een helm niet echt nodig.
Racefietsers op fiets.nl zullen het niet hiermee eens zijn, maar ik blijf het een fiets vinden, geen brommer.

Met hetzelfde trappen ga je nu harder, meer is het niet, wel leuker.

• racinfo

racinfo

E-MTB

martijn_tje schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:15:
In zo'n geval zou mijn controller allang het loodje hebben gelegd; emk volgeladen is immers 44 volt, leeg 36 volt.

• fazertje
vhal schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:39:
[...]

+1 behulpzaam ;)

enfin,

https://www.e-bikeshop.co...es-differences-explained/

De motor is vergelijkbaar met de laatste versie Bosch middenmotor variant. Het verschil zit hem in minimale dingen. Er zijn hier een aantal users die al rijden op de Yamaha motor. Als het even meezit krijg ik hem begin februari.
Hunn, als het goed is heb ik morgen een Haibike MTB demo met Yamaha motor, lijkt me dat jullie niet op een test verslag zitten wachten >:)

• Gert02
  • Laatst online: 17-06-2022
JellBro schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:31:Ik heb de Bosch Performance Riese en Muller HS 45km/h Nuvinci en rij er 35km per dag mee.
Gemiddeld rij ik 30 km/h [over nu 400km] en staat hij op stand sport.

Gebruik:
De beschrijving zou moeten zijn werk/woon fiets en niet woonwerk fiets, een retour gaat er niet mee. Het is dus op het werk laden en thuis ook weer laden. In stand tour is 35km te halen, maar is er soms nog maar een bereik over van 3km. Bosch zou er goed aan doen om een grotere accu op de markt te brengen,
eigenlijk vind ik dat ze dat al hadden moeten doen
Zo, dat is niet best. Zelf heb ik een Bosch met derailleur. Ondertussen iets van 1.600 km gefietst hiermee.
Op Tour haal ik makkelijk 60 km op één accu (400W).
Op Sport ± 45 - 50 km en op Turbo met veelvuldig 40+ km/h fietsen iets van 35 km.

Mijn meisje heeft er ook eentje en zij komt zelfs tien kilometer verder op één accu. We fietsen eigenlijk altijd samen alleen is zij 30 cm kleiner en 30 kg lichter dan ondergetekende.
Met haar fiets heeft ze iets van 1.400 km gereden, want de hare kwam een maandje later dan de mijne.

Zoals je dus kan constateren: size does matter, met speed fietsen... :)
Aan de andere kant is het echt niet zo dat je makkelijk de hele tijd boven de 40km/h blijft rijden, waardoor ik de hele discussies die te lezen zijn behoorlijk overdreven vind.
Helemaal mee eens.
Met hetzelfde trappen ga je nu harder, meer is het niet, wel leuker.
Inderdaad. Het is een duur kreng, zo'n speed fiets, maar ze is het wel waard. Super ervaring. Die gaat echt niet meer weg.

• Opperpanter2
Wat ik me laatst ook nog bedacht als verschil tussen lifepo4 en "gewone" li-ion, is de nominale spanning.

Gewoon is vaak 10Ah * 36V = 360Wh
LifePo4 is 10Ah * 38,4 = 384Wh

Zit dus ietsje meer energie in de LifePo4 variant. Volgens mij buiten veel fabrikanten dit uit en noemen ze hun 10Ah accu opeens 10,5Ah of zelfs 11Ah.

• DHL

DHL

fazertje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:57:
[...]

Hunn, als het goed is heb ik morgen een Haibike MTB demo met Yamaha motor, lijkt me dat jullie niet op een test verslag zitten wachten >:)
Ja, laat zeker iets weten!!!!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12 19:07
racinfo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:31:
[...]
In zo'n geval zou mijn controller allang het loodje hebben gelegd; emk volgeladen is immers 44 volt, leeg 36 volt.
Dan zal je overspanningsbeveiliging ergens rond de 47-49 volt zitten. In de meeste gevallen (geen garantie) gaat een controler niet stuk. De controler gaat gewoon niet aan en geeft een foutcode. (zo veel verschillende accu technieken, zoveel verschillende werkspanningen)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Vlassie1980
Vorige week de Koga E-Nova Nuvinci een week te leen gehad.
Hieronder een link naar de review :)

http://www.misterebike.nl/news/koga-enova-nuvinci/

En ook nog een review van mijn eigen trouwe Merida:
http://www.misterebike.nl...da-e-spresso-410-eq-2014/

[ Voor 29% gewijzigd door Vlassie1980 op 19-12-2014 10:52 ]

Verwijderd

Grappig, komt grotendeels overeen met de ervaring die ik heb met de Koga's van pa en ma, maar die hebben dan de Nexus naaf. Loopt allemaal merkbaar zwaarder inderdaad en icm de active line motor ben ik er niet heel erg kapot van. Goede fietsen, maar ik mis een stuk power als ik gewoon met 26-27 strak naar huis zou willen en het waait hard. :)

• Vlassie1980
Idem dito hier dus, ik was altijd wel gecharmeerd van de Nuvinci naaf maar het loopt wel heel wat zwaarder als derailleurversnelling. En het verschil tussen Active Line en Performance Line is ook zeker goed merkbaar. Echt aanpoten als je goede wind tegen hebt. Die Koga is echt meer voor recreatief gebruik en kost daarnaast ook nog eens goud geld :)

Verwijderd

Nou ja, al ga je goedkoper, wat mij betreft kun je beter die paar honderd extra op tafel leggen en wat leuks kopen. Ik heb een week hierop rondgereden:

http://johnvermeulenuden.nl/Producten/Pegasus-siena-2015

Sorry maar met al het hoogteverschil in mijn woon-werk route wordt em dat dus gewoon echt niet. Door de zithouding kan ik de kracht niet kwijt en daarnaast is die active line motor ook nog eens nogal zwakjes waardoor 'ie met moeite met 20kmh tegen de Bennekomseweg vanaf Heelsum hier aanklimt. Redelijke klim, maar de Merida blaast daar met 26 tegenaan met ergens tussen de 40 en 90% ondersteuning afhankelijk van hoeveel zin ik heb om te trappen :P Dan nog de remmen die marginaal werken, die rollerbrakes zijn echt onvoldoende bij deze snelheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2014 11:44 ]

• Vlassie1980
Yep, ik ben ook geen fan van die Active Line motor, te weinig ondersteuning en koppel.

Misschien binnenkort een keer een model met Yamaha motor aan de tand voelen en een reviewtje schrijven :)

• fazertje
De nuvinci naaf gaat na een tijd wel lichter lopen, nooit als een deri , maar wel lichter als in het begin, beet je als een Nexus naaf.
Wat ik altijd lees dat je onder belasting kan doorschakelen, ook bij de Nuvinci zal je het koppel even moeten verlagen, anders sloop je hem.!

Verwijderd

Dat is wel weer het voordeel van derailleur, zeker omhoog, ik laat de power ietsje vieren maar in principe kun je gewoon door blijven gaan. Bij die Nexus naven moet je echt de power er vanaf halen anders weigert 'ie regelmatig te schakelen, omlaag gaat dan wel beter dan omhoog maar toch. Nuvinci heb ik nog niet geprobeerd, maar dat is een CVT-achtig systeem toch, echt schakelen doet dat ding niet.

• fazertje
Ik heb nu een Haibike Sduro hardnine als demo staan.
Fiets heeft 600 harde km achter de kiezen.
Bij een eerste controle, ziet er alles nog goed uit,
Iel schermpje waar over geklaagd word is netje opgehangen in een beweegbaar stuurmontage, die breekt niet zomaar af.
Accu zit inderdaad was los, maar wel gewoon goed geborgd.
Eerste indruk na een rondje rond de kerk, motor reageerd fijner dan een Bosch, minder bruuks maar wel meteen aanwezig.
Wat me het meest pleziert is dat bij uitgeschakelde ondersteuning niet het gevoel heb dat ik wat extra moet aandrijven, dat is bij de Bosch wel anders.
Vanmidag eens de bossen in met dat ding,

---------------
Net na de regen een uurtje op de Oirschotse heide weesten fietsen, meer kanoën. :+
Ik ben om, laat Bosch maar liggen, waarom, dit is goedkoper, zeker net zo goed, 20 versnellingen mogelijk, mooier in te bouwen en display is beter, meer info die ik belangrijk vindt.
En wat zeker meespeelt, Bosch heeft er een echte concurrend bij die 800 euro goedkoper is, vergelijk de prijs van een kale MTB met een E MTB en er zit een kleine 2000 euro tussen, je maakt mij niet wijs dat de motor en accu 2000 kost. De monopolie postie van Bosch mag gerust onderuit gehaald worden.
Ik wilde de Bosch ook om het Nyon display, mijn eigen gps (Garmin Montana) erop en geen moment gemist.
Ondersteuning is gewoon goed en wat ik belangrijk vindt, zonder ondersteuning fietst dit ook nog redelijk, dat is bij de nieuwe Bosch wel anders. :(

Wat me opviel , hoe makkelijk ik naar de 25 km per uur reed en ik er nog zomaar tot 10 km bij reed,
Waar ik bij de Batavus ION en in mindere maten bij Bosch een soort van remwerking voelde, trap ik met de yamaha zo naar de 30 km en bij licht berg afwaards naar de 38km/h. :9

Ik ben alleen nog aan het twijfelen over een fully of een hardtail, maar dat het een Yamaha wordt is wel(bijna) zeker, bijna ?, ja, de plassen waren zo diep dat ik tot halverwege de accu !! door het water moest, door geulen van de bosbouw tractor :P
Dus als hij de komende week blijft rijden is hij ook waterdicht 8)

Mocht alles doorgaan, dan heb ik een Badass dongle tekoop, de 3,3 versie, prijs 50 euro.
Past namelijk niet op de Yamaha sensor :'(

Morgen weer op pad _/-\o_

[ Voor 58% gewijzigd door fazertje op 19-12-2014 18:35 . Reden: nieuwe inzichten :*) ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Klinkt goed, bedankt voor je korte review :]

Strava

• Vlassie1980
fazertje schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:11:
Ik heb nu een Haibike Sduro hardnine als demo staan.
Fiets heeft 600 harde km achter de kiezen.
Bij een eerste controle, ziet er alles nog goed uit,
Iel schermpje waar over geklaagd word is netje opgehangen in een beweegbaar stuurmontage, die breekt niet zomaar af.
Accu zit inderdaad was los, maar wel gewoon goed geborgd.
Eerste indruk na een rondje rond de kerk, motor reageerd fijner dan een Bosch, minder bruuks maar wel meteen aanwezig.
Wat me het meest pleziert is dat bij uitgeschakelde ondersteuning niet het gevoel heb dat ik wat extra moet aandrijven, dat is bij de Bosch wel anders.
Vanmidag eens de bossen in met dat ding,

---------------
Net na de regen een uurtje op de Oirschotse heide weesten fietsen, meer kanoën. :+
Ik ben om, laat Bosch maar liggen, waarom, dit is goedkoper, zeker net zo goed, 20 versnellingen mogelijk, mooier in te bouwen en display is beter, meer info die ik belangrijk vindt.
En wat zeker meespeelt, Bosch heeft er een echte concurrend bij die 800 euro goedkoper is, vergelijk de prijs van een kale MTB met een E MTB en er zit een kleine 2000 euro tussen, je maakt mij niet wijs dat de motor en accu 2000 kost. De monopolie postie van Bosch mag gerust onderuit gehaald worden.
Ik wilde de Bosch ook om het Nyon display, mijn eigen gps (Garmin Montana) erop en geen moment gemist.
Ondersteuning is gewoon goed en wat ik belangrijk vindt, zonder ondersteuning fietst dit ook nog redelijk, dat is bij de nieuwe Bosch wel anders. :(

Wat me opviel , hoe makkelijk ik naar de 25 km per uur reed en ik er nog zomaar tot 10 km bij reed,
Waar ik bij de Batavus ION en in mindere maten bij Bosch een soort van remwerking voelde, trap ik met de yamaha zo naar de 30 km en bij licht berg afwaards naar de 38km/h. :9

Ik ben alleen nog aan het twijfelen over een fully of een hardtail, maar dat het een Yamaha wordt is wel(bijna) zeker, bijna ?, ja, de plassen waren zo diep dat ik tot halverwege de accu !! door het water moest, door geulen van de bosbouw tractor :P
Dus als hij de komende week blijft rijden is hij ook waterdicht 8)

Mocht alles doorgaan, dan heb ik een Badass dongle tekoop, de 3,3 versie, prijs 50 euro.
Past namelijk niet op de Yamaha sensor :'(

Morgen weer op pad _/-\o_
Badass heeft inmiddels ook varianten voor Yamaha en Shimano mid-engines. Allemaal hetzelfde principe.

Verwijderd

Hoi JellBro das ook toevallig ik ben ook bezig om een riese en muller te kopen maar ben nog in twijfel .

Ik was eigenlijk bezig om een giant aspiro te kopen met een bionx motor in het achterwiel en gewoon een 25 km uitvoering, toen ik tegen de bleulabel van riese en muller aan liep , mocht er van de fietsenmaker een stukkie op rijden al was dit ook een 25 km uitvoering vond ik hem meteen heerlijk fietsen.

Nu heb ik een goede aanbieding gevonden voor een hi-speed bike van riese en muller maar als ik zo jou review lees ben ik er nog niet zo zeker van.

Vraag me af is het verschil nou echt zo groot met een gewoone e-bike aangezien je gemiddelde snelheid ongeveer 30 km per uur is, ik denk dat ik met zn 25 km fiets met sterke bionx motor ook wel 23 km per uur gemiddeld haal terwijl het verschil in aanschaf ruim 900 euro plus dat je de hi-speed bike ook nog WA moet verzekeren.

Vraag me dan toch sterk af of die hogere gemiddelde snelheid de hogere kosten goedmaakt .
Ook het bereik van 35 km valt erg tegen.
Zit er wel een 400w accu op? Of komt dit door die nuvinci naaf die wat zwaarder loopt?

Ik hoef maar 12 km naar mijn werk maar leek me leuk om van de zomer er is een toertochtje mee te gaan fietsen maar met 35 km kom je niet ver tenzij je hem op een lichtere stand zet natuurlijk , maar dan kom je toch weer kwa vermogen gewoon op een 25 km versie uit? 8)7

• Vlassie1980
Denk persoonlijk dat een Nuvinci naaf toch net even wat zwaarder loopt als een derailleur versnelling. Heb hier op het forum ook gelezen dat iemand bewust de derailleur HS versie nam in plaats van de Nuvinci.

Verwijderd

Ja maar de aanbieding voor de riese en muller geld voor de fiets met nuvinci naaf , wat overigens wel een heel mooi systeem is hoor en wat ook erg fijn fiets .

Trouwens vond de rise en muller zo i zo een mooie fiets

Heeft iemand toevallig ervaring met de giant aspiro, heb wel eens gehoord dat ze wat storing gevoelig waren maar mijn fietsenmaker zegt dat dit inmiddels opgelost is.

Een groot nadeel vind ik trouwens bij zn bionx motor als je de 26 km hebt bereikt het lijkt of er een parachute aan je achterrekje hangt die je probeert tegen te houden

• bgttje
Met de Bafang motor kan je zonder te zweten steeds over de 30km/u(ff extra hulp d.m.v. het gashendeltje) in de tegenwind fietsen. Natuurlijk is de accu dan sneller leeg maar ja dat is weer op te lossen............door 2 accu's :9

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 21-12-2014 13:09 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.