Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.084 views

Verwijderd

Bwhehe, weet je dat ik het nog nooit heb gezien 8)7 't Is voor mij nu sowieso praktischer om binnen te laden, maar grappig, nooit geweten...

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Mijn Yamaha accu kan ik ook opladen terwijl ie aan mijn fiets vast zit.
Best handig.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:21

vhal

ಠ_ಠ

Stravincy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:07:
[...]

Mooie fiets! Weer eens wat anders met dat groene. :P
Jammer van de levertijd inderdaad.

Mag ik vragen wat deze fiets je gekost heeft?
Ja hoor, €2129,- bij 12gobiking. Bij fietsenwinkel.nl was deze goedkoper (1999 ex verzending a 30€) maar gezien hun afhaalpunten niet bepaald in de buurt liggen en ik niet zo goede verhalen heb gelezen over de verzending via postNL, heb ik maar gekozen voor een winkel waar je nog langs kan komen mocht er wat mis zijn. Het is voor mij +/- 20 minuten rijden met de auto. De service van fietsenwinkel.nl verloopt o.a. via FietsNED en helaas zit er geen uitrijpunt meer in de buurt waardoor je kilometerkosten moet betalen. Uiteindelijk werd het prijsverschil een stuk kleiner.
Overigens ben ik nog steeds tevreden over mijn Batavus Stream.
Bij ongeveer hoeveel km op de teller raden jullie me aan om langs te gaan voor een onderhoudsbeurt?
Mooi, hopelijk bevalt de Yamaha-motor een beetje. Op de Razer zit nl. dezelfde motor. Bevalt het een beetje?

Persoonlijk zou ik +/- 500km aanhouden of 3 maanden (wat het eerst komt)

Strava

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:55
vhal schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:23:
[...]

Ja hoor, €2129,- bij 12gobiking. Bij fietsenwinkel.nl was deze goedkoper (1999 ex verzending a 30€) maar gezien hun afhaalpunten niet bepaald in de buurt liggen en ik niet zo goede verhalen heb gelezen over de verzending via postNL, heb ik maar gekozen voor een winkel waar je nog langs kan komen mocht er wat mis zijn. Het is voor mij +/- 20 minuten rijden met de auto. De service van fietsenwinkel.nl verloopt o.a. via FietsNED en helaas zit er geen uitrijpunt meer in de buurt waardoor je kilometerkosten moet betalen. Uiteindelijk werd het prijsverschil een stuk kleiner.

[...]

Mooi, hopelijk bevalt de Yamaha-motor een beetje. Op de Razer zit nl. dezelfde motor. Bevalt het een beetje?

Bij 12go krijg je binnen 5 maanden na aankoop korting op de eerste onderhoudsbeurt. Kost je maar 45 euro. Heb ik na 3 maanden ook gebruik van gemaakt.

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:41:
[...]

Bij 12go krijg je binnen 5 maanden na aankoop korting op de eerste onderhoudsbeurt. Kost je maar 45 euro. Heb ik na 3 maanden ook gebruik van gemaakt.
Ik tot op heden niet eerlijk gezegd, snap de toegevoegde waarde ook niet zo: als de versnellingen prima werken (ik heb de derailleur 1x een tikje bijgesteld), de remmen werken en je spaken gewoon op spanning staan (even nalopen), wat heb je dan nog aan een onderhoudsbeurt. Aan de motor komen ze toch niet.

Ze vragen bij mijn fietsenmaker zonder korting meer dan 50 euro voor een onderhoudsbeurt, ik vind het goed geld, zeker omdat er nog niet eens de consumables bij in zitten. De beurt voor een auto is onderhand net zo duur...

Pa heeft een tijdje terug in z'n onwetendheid zijn fietsenmaker gevraagd om even de blokjes van Magura HS11's te vernieuwen: 70 euro. Let wel, materiaal kost 17 euro en het is nog geen 5 minuten werk. Ze weten tegenwoordig bij de fietsenmakers goed van de prijzen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 13:51 ]

• Vlassie1980
Ik had toen problemen met schakelen en ben verder een beetje een leek op dat gebied dus vond het allang best :)

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Stravincy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:07:
[...]

Overigens ben ik nog steeds tevreden over mijn Batavus Stream.
Bij ongeveer hoeveel km op de teller raden jullie me aan om langs te gaan voor een onderhoudsbeurt?
De mijne krijgt in februari een onderhoud. Moet omwille van de garantie. Is wel aan halve prijs via fietsenwinkel.nl
Ze komen aan huis voor een 30 euro geloof ik. Als ze voor garantie komen is het gratis. Mijn voorrem tikte en dat hebben ze gratis opgelost aan huis.
Ik zou wel vragen om de remmen goed af te stellen bij het onderhoud. Die Magura's zijn erg goed maar de eerste keer moeilijk perfekt te stellen. Eenmaal ze goed staan heb je er nooit nog ommeziens naar.
Over het transport kan ik geen slecht woord zeggen. Fiets is hier toegekomen in een grote kartonnen doos, kon echt niks aan gebeuren.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:46:
[...]

Pa heeft een tijdje terug in z'n onwetendheid zijn fietsenmaker gevraagd om even de blokjes van Magura HS11's te vernieuwen: 70 euro. Let wel, materiaal kost 17 euro en het is nog geen 5 minuten werk. Ze weten tegenwoordig bij de fietsenmakers goed van de prijzen.
Dure zaak.

Ik heb 25 euro betaald voor 2 fietsen om de remblokken achter te vervangen. Onderdelen waren net geen 10 euro. Vond de prijs voor het arbeidsloon zo laag dat ik er zelf geen zin in had.

• Stravincy
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:23:
[...]

[...]

Mooie prijs.

De Yamaha motor bevalt heel goed.
Hij is dan misschien niet geruisloos, maar wat een kracht!

Bedankt voor het advies.
Toch twijfel ik nog of ik het überhaupt ga doen.
Tot nu toe is alles naar wens en alles doet het naar behoren, dus wat voor nut zal zo'n onderhoudsbeurt nou eigenlijk hebben? Helemaal als ze niet eens naar de motor kijken.

Ik had de mijne trouwens ook bezorgd gekregen net als DHL hier, maar dan via aanbiedingsfiets.nl.
Alles was in goede staat aangekomen. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat ze eigenlijk tussen 12:00 en 16:00 zouden komen, maar uiteindelijk was dat 17:30 geworden.

• DHL

DHL

Nee aan de motor doen ze niets. Achterwiel de spaken nakijken, remmen stellen, ketting spannen, pedalen nog eens vast zetten en versnellingen regelen. Da's al wat ze doen.
Jij zegt altijd dat de jouwe toch wel wat geluid maakt. Ik kan dat niet echt beamen eigenlijk. Horen mensen je afkomen op een pad of zo? Je hoort hem een beetje als je aan een hoog cadans rijdt, maar dan nog niet in die mate dat wandelaars me horen afkomen of zo. Ook bergop maakt hij geen extra geluid.
Mijn vorige fietsen die een voorwielmotor hadden hoorde je meer onder belasting maar niet tijdens gewoon rijden. Middenmotor hoor je een beetje bij het rijden maar niet extra bij belasting. Hij maakt zeker niet meer geluid dan een dynamo zou maken als ik snel rij. Is het bij jou luider denk je?

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

DHL schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:18:
Nee aan de motor doen ze niets. Achterwiel de spaken nakijken, remmen stellen, ketting spannen, pedalen nog eens vast zetten en versnellingen regelen. Da's al wat ze doen.
Echt bizar, in de vakhandel is het lijstje van een onderhoudsbeurtje 3 keer zo lang.

Er heerst een beetje een beeld dat er aan elektrische apparaten weinig onderhoud nodig is, maar dat geldt niet voor elektrische fietsen. De motoren en sensoren moeten worden gecalibreerd, software moet worden bijgewerkt, accustaat moet worden gecheckt en men kijkt ook altijd naar de storingsgeschiedenis van een elektrische fiets.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Stravincy
  • Niet online
DHL schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:18:
Jij zegt altijd dat de jouwe toch wel wat geluid maakt. Ik kan dat niet echt beamen eigenlijk. Horen mensen je afkomen op een pad of zo? Je hoort hem een beetje als je aan een hoog cadans rijdt, maar dan nog niet in die mate dat wandelaars me horen afkomen of zo. Ook bergop maakt hij geen extra geluid.
Mijn vorige fietsen die een voorwielmotor hadden hoorde je meer onder belasting maar niet tijdens gewoon rijden. Middenmotor hoor je een beetje bij het rijden maar niet extra bij belasting. Hij maakt zeker niet meer geluid dan een dynamo zou maken als ik snel rij. Is het bij jou luider denk je?
Nee, hij maakt niet meer geluid dan een gemiddelde dynamo hoor.
Ik ben waarschijnlijk gewoon te kritisch én mijn gehoor schijnt erg goed te zijn.
Daar zal het wel aan liggen. :P
epic_gram schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:29:
[...]

Echt bizar, in de vakhandel is het lijstje van een onderhoudsbeurtje 3 keer zo lang.

Er heerst een beetje een beeld dat er aan elektrische apparaten weinig onderhoud nodig is, maar dat geldt niet voor elektrische fietsen. De motoren en sensoren moeten worden gecalibreerd, software moet worden bijgewerkt, accustaat moet worden gecheckt en men kijkt ook altijd naar de storingsgeschiedenis van een elektrische fiets.
Kijk, als ze dit ook zouden doen, dan vind ik het wel waard om voor een onderhoudsbeurt langs te gaan.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-12 07:13
epic_gram schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:29:
[...]

Goed ik werk al een jaar of 7 op dagelijkse basis met sparta ion´s. Om meteen maar met de deur in huis te vallen ook electrische fietsen hebben weinig extra onderhoud nodig tenopzichte van normale fietsen.

Sensoren hoeven alleen gecalibreerd te worden als deze los zijn geweest. Bijvoorbeeld bij een sparta ion als het achterwiel los is geweest. Mocht een sensor spontaan van waarde veranderen valt ier toch niet tegenop te calibreren en komt dit wel in het fouten log en uit de klachten van de klant naar voren.

De software hoeft niet perse bijgewerkt te worden. Het heeft meestal geen enkele toegevoegde waarde om te doen.

De accu staat kan inderdaad uitgelezen worden maar in meeste gevallen heeft dit geen toegevoegde waarde omdat de accu staat bij veel fiets accu´s vrolijk op 100% blijft staan tot het moment dat de accu dusdanig morsdood is dat er daadwerkelijk fouten optreden: storingen door een te lage klemspanning of een accu die niet meer op laad door een dooie cel of inwendige sluiting door een dooie cel. 90% van de klanten waarvoor ik werk laadt trouwens te weinig.

Fouten log kan soms interessant zijn. Maar input van de klant en goed luisteren en doorvragen levert vaak veel meer informatie op. Maar onzin als fiets aangezet met laadstekker in de laadtintray vult meestal het fouten log.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:54:
De accu staat kan inderdaad uitgelezen worden maar in meeste gevallen heeft dit geen toegevoegde waarde omdat de accu staat bij veel fiets accu´s vrolijk op 100% blijft staan tot het moment dat de accu dusdanig morsdood is dat er daadwerkelijk fouten optreden: storingen door een te lage klemspanning of een accu die niet meer op laad door een dooie cel of inwendige sluiting door een dooie cel. 90% van de klanten waarvoor ik werk laadt trouwens te weinig.
En du moment dat die accu rot wordt merk je het toch wel, dan wel dat de actieradius minder wordt, dan wel dat het ding gewoon te weinig prik levert of niet meer wil laden. En stel dat de fietsenmaker dit zou constateren voordat ik het doe, ook dan moet de accu naar Bosch/Shimano toe, die trekken ze echt niet ter plekke open.

Verder valt er aan die Bosch motoren helemaal weinig te doen, ze mógen ze niet eens open halen (enkele dealers voorbehouden). Zolang mijn fiets goed schakelt, de ketting niet doorslipt, de motor gewoon goed loopt en een normale afstand behaalt op een acculading kan er weinig mis zijn. Het is een fiets, geen f1 motor :P

Overigens staat die van mij morgen weer vrolijk bij de fietsenmaker omdat het ding blijft ratelen (zeker met een hogere cadans / lichte versnelling, maar ik hoor het nu ook weer in de 8/9de versnelling bij 26kmh). De vorige keer hebben ze wat bouten ingevet en de crank een slag vaster gedraaid maar als ik naar de motor luister dan gok ik op een lager of de interne overbrenging die niet lekker loopt. Ze gaan nu met Bosch in overleg wat er moet gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2014 13:21 ]

• Stravincy
  • Niet online
[...]

Goed ik werk al een jaar of 7 op dagelijkse basis met sparta ion´s. Om meteen maar met de deur in huis te vallen ook electrische fietsen hebben weinig extra onderhoud nodig tenopzichte van normale fietsen.

Sensoren hoeven alleen gecalibreerd te worden als deze los zijn geweest. Bijvoorbeeld bij een sparta ion als het achterwiel los is geweest. Mocht een sensor spontaan van waarde veranderen valt ier toch niet tegenop te calibreren en komt dit wel in het fouten log en uit de klachten van de klant naar voren.

De software hoeft niet perse bijgewerkt te worden. Het heeft meestal geen enkele toegevoegde waarde om te doen.

Fouten log kan soms interessant zijn. Maar input van de klant en goed luisteren en doorvragen levert vaak veel meer informatie op. Maar onzin als fiets aangezet met laadstekker in de laadtintray vult meestal het fouten log.
Kijk, nuttige informatie.
Daar hou ik van! _/-\o_

• DHL

DHL

Aan de motor kunnen ze niks doen. Sparta ion is een beetje een apart geval omdat die inderdaad gecallibreerd moet worden. BionX kan je een beetje manipuleren maar dan in rechtstreeks contact met de invoerder. Dealer moet via pc verbinding maken met invoerder die dan bepaalde ingrepen kan doen. Bosch weet ik niet. Yamaha heeft zelfs geen usb om iets uit te lezen of te programmeren.
Hetgeen men in de vakhandel zegt is gewoon commerciele praat. Ik heb nog nooit iets van elektrische ingreep moeten laten doen op al die fietsen die ik al had.
Zoals hierboven gezegd, van zodra er iets mis is met de motor moeten ze hem toch opsturen omdat de dealers er niet kunnen of mogen aan werken. En meestal wordt er een nieuwe gestoken als er iets aan de motor is.
In ieder geval, zolang de Yamaha normaal rijdt moet je daar niks laten aan doen, behalve het normale fietsonderhoud. Ik laat het de eerste keer doen omwille van verplicht voor de garantie en omdat het halve prijs is. Grootste werk zal stellen van de remmen en aanspannen ketting zijn :) En omdat het een elektrische fiets is rekenen ze daarvoor het viervoudige. Als ik dat hier bij de fietsenmaker laat doen kost mij dat misschien 10 euro.

• DHL

DHL

[...]

. 90% van de klanten waarvoor ik werk laadt trouwens te weinig.

Wat bedoel je met te weinig laden? Batterijen die leeg weggezet worden waardoor er diepteontlading optreedt?

Volgens hetgene ik terug vond ben je best een batterij weg te zetten in de winter met ong 40 procent spanning. En elke maand 10 minuten aan de lader. Bewaren bij lage temperatuur zou het beste zijn. 3 a 4 graden maar nooit onder het vriespunt. Ook de batterijen nooit leger rijden dan 25 procent en nooit voller laden dan 85 procent, en al zeker niet als het erg warm is. Eenmaal per jaar volledig laden en volledig leegrijden om je display te ijken. Klopt die info volgens jou?
Moet natuurlijk een voldoende grote batterij hebben hiervoor, maar het aantal mogelijke ladingen zou enorm stijgen als je zo te werk gaat.

Verwijderd

DHL schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:59:
In ieder geval, zolang de Yamaha normaal rijdt moet je daar niks laten aan doen, behalve het normale fietsonderhoud. Ik laat het de eerste keer doen omwille van verplicht voor de garantie en omdat het halve prijs is. Grootste werk zal stellen van de remmen en aanspannen ketting zijn :) En omdat het een elektrische fiets is rekenen ze daarvoor het viervoudige. Als ik dat hier bij de fietsenmaker laat doen kost mij dat misschien 10 euro.
Voor de garantie was ook een mooie inderdaad, zo werd het bij mij ook verkocht. Voorwaarden van de dealer zelf erbij gepakt, voor de garantie moet door de fabrikant voorgeschreven onderhoud worden uitgevoerd. Merida gebeld: uhm welk onderhoud schrijven jullie voor, 500km beurt? Het letterlijke antwoord was ook daar: wij schrijven verder geen periodiek onderhoud voor. Slijtagedelen zijn precies dat, ik rij 6000km per jaar zo te zien en dan kunnen ze geen garantie op een cassette, ketting, remblokken e.d. geven, nogal wiedes.

Verder doet een fietsenmaker niks dat relevant is voor de productgarantie, die fiets kan maar op een paar punten garantietechnisch kapot gaan: frame breekt, verende voorvork kapot, remmerij faalt, naafdynamo kapot of motor gaat kapot. Op geen van die punten is regulier onderhoud door de dealer van invloed. Zelfs voor die hydraulische remmen niet, als ze het doen, doen ze het. De rest is een kwestie van wat afstellen tenzij ik een gebroken remhendel in m'n handen heb. :P Het afstelwerk lukt me in den regel uitstekend zelf en zo niet kan ik hem er altijd nog neerzetten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 01:04 ]

• martijn_tje
DHL schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 00:52:
Wat bedoel je met te weinig laden? Batterijen die leeg weggezet worden waardoor er diepteontlading optreedt?

Volgens hetgene ik terug vond ben je best een batterij weg te zetten in de winter met ong 40 procent spanning. En elke maand 10 minuten aan de lader. Bewaren bij lage temperatuur zou het beste zijn. 3 a 4 graden maar nooit onder het vriespunt. Ook de batterijen nooit leger rijden dan 25 procent en nooit voller laden dan 85 procent, en al zeker niet als het erg warm is. Eenmaal per jaar volledig laden en volledig leegrijden om je display te ijken. Klopt die info volgens jou?
Moet natuurlijk een voldoende grote batterij hebben hiervoor, maar het aantal mogelijke ladingen zou enorm stijgen als je zo te werk gaat.
Het is allemaal afhankelijk van de gebuikte accu techniek. In een eerste generatie sparta ion zitten NiMh cellen met redelijk wat zelfontlading. Vandaar dat sparta zelf adviseerd om de fiets altijd als deze niet gebruikt wordt aan de lader te zetten. De lader stopt toch als de accu vol is en en gaat over op druppel laden. Prima om zelfontlading te compenseren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• DHL

DHL

Ja inderdaad, maar dit idee leeft ook nog bij de modernere li ion batterijen (die nu door quasi alle merken gebruikt worden) waar het eigenlijk juist omgekeerd is. Die kunnen niet goed tegen een volle belading (en uiteraard niet tegen volledig ontlading, gaan ze stuk van). En ze kennen maar heel weinig zelfontlading. Ook is er nu een BMS bijgekomen die de batterij beschermt tegen diepteontlading en zo.
Die NiMh batterijen worden bij mijn weten niet meer gebruikt.
Er zijn weer duurzamere varianten op komst, maar de grote merken willen ze (nog) niet gebruiken, wellicht wegens te duurzaam. LiFePo4 is de toekomst. Nu al verkrijgbaar bij de minder gekende merken. Maar de verkoop van batterijen is een te goede markt om snel op te geven... Daarom dat de grote merken deze sterk verbeterde batterijen niet gebruiken. Voor de prijs moet je het niet laten want die is ongeveer gelijk aan die van een li ion batterij...

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 01:02:
[...]

Het afstelwerk lukt me in den regel uitstekend zelf en zo niet kan ik hem er altijd nog neerzetten :)
Bij die Magura's vind ik het afstellen toch echt niet makkelijk hoor. Het lukt wel, maar ik steek er veel tijd in. Maar misschien wil ik te precies zijn...:) Troost me met de gedachte dat eenmaal ze goed staan, ze levenslang goed zullen staan. Zou nu rode ipv zwarte blokjes willen steken maar ontzie me het werk. (heb ze hier wel al klaar liggen). Iemand die vroeger met zwarte blokken reed en overstapte naar de rode? Zou graag jullie ervaring horen...

Ik weet niet of ik dit hier mag schrijven, maar ik heb dus nieuwe fietsen gekocht voor de kids. Hierdoor heb ik hier nog 3 fietsen voor een spotprijsje staan. 1 stuntfiets, 1 MTB trek voor mensen met gemiddelde grootte en 1 MTB Merida voor kinderen tussen 8 en 14. Allen in prima en mooie staat en mogen echt weg voor weinig...(100, 50 en 150 euro in die volgorde)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
DHL schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:27:
Ja inderdaad, maar dit idee leeft ook nog bij de modernere li ion batterijen (die nu door quasi alle merken gebruikt worden) waar het eigenlijk juist omgekeerd is. Die kunnen niet goed tegen een volle belading (en uiteraard niet tegen volledig ontlading, gaan ze stuk van). En ze kennen maar heel weinig zelfontlading. Ook is er nu een BMS bijgekomen die de batterij beschermt tegen diepteontlading en zo.
Die NiMh batterijen worden bij mijn weten niet meer gebruikt.
Er zijn weer duurzamere varianten op komst, maar de grote merken willen ze (nog) niet gebruiken, wellicht wegens te duurzaam. LiFePo4 is de toekomst. Nu al verkrijgbaar bij de minder gekende merken. Maar de verkoop van batterijen is een te goede markt om snel op te geven... Daarom dat de grote merken deze sterk verbeterde batterijen niet gebruiken. Voor de prijs moet je het niet laten want die is ongeveer gelijk aan die van een li ion batterij...
Grote voordeel van lifepo4 is de enorme cycle en calendar life.
Het spul is echter enorm zwaar (heb er zelf een).
Op endless-sphere.com heeft eigenlijk niemand het nog over lifepo4.
NCA is de toekomst vinden ze daar. Deze chemistry gebruikt Tesla in zijn auto's.

• DHL

DHL

Er zal op gebied van energie opslag de komende jaren nog erg veel veranderen. Zeker nu de autosector naar alternatieven zoekt. Tesla is wel koploper momenteel qua rijbereik en prestaties.
NCA ken ik niet, maar zal wel nog niet gebruikt worden in fietsbatterijen? Ik denk dat lifepo4 wel het beste is wat momenteel verkrijgbaar is voor een fiets.
Op welke fiets heb jij dan zo'n batterij? Zou een fiets uitgerust met li ion batterij ooit kunnen omgebouwd worden naar lifepo4? In jaarlijkse kostprijs zijn die batterijen echt wel een stuk goedkoper dan li ion he.
Jammer dat dit niet verkrijgbaar was op mijn fiets.
En het gewicht... tja, loodbatterijen waren nog zwaarder he en een elektrische fiets is meestal ook zwaar gebouwd. Denk niet dat 2 kilo of zo het verschil gaan uitmaken bij het rijgevoel. Enkel jammer dat gewicht energie kost. Sommige elektrische fietsen zijn wel aan een serieuze gewichtsvermindering bezig de laatste tijd zie ik.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Ik heb op mijn fiets een gewone Li-Ion accu(fles model met Samsung 2.2Ah 18650 cellen) en een Lifepo4 accu(bagagedrager model) en de laatste is superieur qua eigenschappen. Gewicht maakt ong. 500 gram uit. Allebei 10ah/36v.
Bereik ongeveer hetzelfde maar constantheid van power niet. De Lifepo4 is veel egaler in bereik.
Dit op een Batavus Mamboo met Bafang 250w middenmotor.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 23-11-2014 13:46 ]

• Opperpanter2
Klopt ja, een lifepo4 heeft een hele vlakke curve. Best fijn, totdat ie opeens leeg is ;-)
Als je een bottle of frog accu wil, dan is lifepo4 lastig te vinden in hoge capaciteiten.
Ik heb zoals eerder vermeld deze NCA op het oog: http://em3ev.com/store/in...ct&path=35&product_id=123 (48V25Ah, 1250Wh, 6.8Kg).
De LifePo4 accu die ik nu heb 36V11Ah is 4,5Kg, omgerekend naar 1250Wh zou dat zo'n 14Kg zijn.

• bgttje
Mijn Lifepo4 accu is 3.8kg. Is 10ah/36V maar als je het vermogen test met een ontlading van 9-10Ah komt ie op 10.5ah uit.
Mn "fles" accu 3.2kg(zonder houder) komt op 11A uit.

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 23-11-2014 16:41 ]

• DHL

DHL

Kan je die li ion batterij en die lifepo4 batterij door elkaar gebruiken op dezelfde fiets? Dan zou je later je li ion kunnen laten ombouwen naar lifepo4?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mijn vriendin heeft een Aldi/MIFA fiets en op zich werkt deze prima, tot net. Op een plots moment heeft de accu of de lader bedacht dat er niet meer geladen kan worden. Hoe kan ik uitvinden waar het probleem zit (lader of accu) en wie weet of er iets te resetten valt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DHL

DHL

Je zou de batterij moeten laten testen. Zijn er die dat doen als je even googeld. Wellicht kan je zelf ook spanningen gaan meten van oplader en batterij, maar hier kan ik je niet helpen. Ik zou naar een specialist gaan met lader en batterij.
Ben je zeker dat de batterij niet geladen wordt? Zitten er lampjes op de batterij zelf? Als je niets van stroom hebt op de fiets kan de oorzaak ook elders liggen natuurlijk.
Hoe oud is je batterij en welk type is het?
Vooraleer je de batterij zou laten reviseren moet je de kost toch eens vergelijken met een nieuwe. Soms is nieuw zelfs goedkoper. Je kan googlen op het nummer van de batterij om zo een leverancier en bijhorende prijs te vinden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@DHL dank voor je antwoord - ik zal eens op zoek naar zo'n bedrijf. Ik zal sowieso mijn meet apparatuur eens aan die fiets hangen maar ik weet nog niet waar naar te zoeken. Accu is een jaar of twee oud, regelmatig gebruikt, type etc weet ik zo snel niet. Reviseren zou ik zelf willen doen, tweakers :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Kreeg vandaag een link toegezonden ivm demontage Bosch middenmotor, als je de video bekijkt blijkt wel overduidelijk dat je zonder speciaal gereedschap hier beter niet zelf aan wilt beginnen !

https://m.youtube.com/watch?v=1YdVVIgB0qc

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Het enige probleem dat ik met mijn tot e-bike omgebouwde Gazelle Paris heb is de balans: als ik even met losse handjes rij (je moet tenslotte wel eens je neus snuiten) begint m'n stuur gelijk te zwabberen. De accu is kennelijk toch te zwaar, of de fiets is gewoon te licht. Met bagage op de achterdrager is dat natuurlijk nog veel erger, dan kan ik echt m'n handen niet van het stuur afhalen. Was in het begin wel even tricky.

Heb je dat probleem nou ook als je een nieuwe e-bike koopt of is die al zo ontworpen dat accu en frame samen één uitgebalanceerd geheel vormen? Als ik tochten in het buitenland maak neem ik zo weinig mogelijk bagage mee, dat kan in principe makkelijk op de achterdrager. Wat is jullie ervaring, blijft een 'fabrieksnieuwe' e-bike daarmee in balans of is het met het oog daarop toch beter om van voren low-riders te monteren?

• DHL

DHL

Geen ervaring met bagage maar mijn fiets is uiterst stabiel. Je voelt totaal niet dat er achteraan een batterij op zit. De frames voor elektrische fietsen zouden volgens de specialist inderdaad wel aangepast zijn. Hij is niet zo'n voorstander tot ombouw (alhoewel hij het op vraag ook doet).

• Opperpanter2
Walker78 schreef op maandag 24 november 2014 @ 08:36:
Het enige probleem dat ik met mijn tot e-bike omgebouwde Gazelle Paris heb is de balans: als ik even met losse handjes rij (je moet tenslotte wel eens je neus snuiten) begint m'n stuur gelijk te zwabberen. De accu is kennelijk toch te zwaar, of de fiets is gewoon te licht. Met bagage op de achterdrager is dat natuurlijk nog veel erger, dan kan ik echt m'n handen niet van het stuur afhalen. Was in het begin wel even tricky.

Heb je dat probleem nou ook als je een nieuwe e-bike koopt of is die al zo ontworpen dat accu en frame samen één uitgebalanceerd geheel vormen? Als ik tochten in het buitenland maak neem ik zo weinig mogelijk bagage mee, dat kan in principe makkelijk op de achterdrager. Wat is jullie ervaring, blijft een 'fabrieksnieuwe' e-bike daarmee in balans of is het met het oog daarop toch beter om van voren low-riders te monteren?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn zelf omgebouwde fiets.
Daarom ga ik voor mijn mountainbike voor een accu binnen de driehoek van het frame :)

• Walker78
DHL schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:01:
Geen ervaring met bagage maar mijn fiets is uiterst stabiel. Je voelt totaal niet dat er achteraan een batterij op zit. De frames voor elektrische fietsen zouden volgens de specialist inderdaad wel aangepast zijn. Hij is niet zo'n voorstander tot ombouw (alhoewel hij het op vraag ook doet).
Dat hij daar niet zo'n voorstander van is snap ik wel, ik vind die gebrekkige balans ook het grootste nadeel van zo'n omgebouwde fiets, voor de rest functioneert het allemaal prima. Anyway, ik zit toch te denken aan een nieuwe e-fiets, dus dan gelijk maar even die balans testen bij een proefrit.
Opperpanter2 schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:32:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met mijn zelf omgebouwde fiets.
Daarom ga ik voor mijn mountainbike voor een accu binnen de driehoek van het frame :)
Ah kijk, jij ook. Kennelijk dus een 'probleem' waarmee meer mensen zitten, al hoor je er verder weinig tot niets over. Toch raar. Zo'n plaatsing van de accu is inderdaad een op zichzelf mooie oplossing, zeker voor een mountainbike, maar als het om een gewone stads- en tourfiets gaat zou ik er zelf toch niet voor kiezen, andere mensen vinden het misschien juist wel weer mooi.

Verwijderd

Het gaat hier denk ik niet om zelfbouw. Een hub-motor in het voorwiel is niet zo stabiel, of het nou origneel is of niet, idd niet met losse handen fietsen.

Ikzelf ben geswitcht van origneel voorwiel motor, naar zelfbouw centraal motor met ook de accu centraal. Maar ook van totaal gewicht van 25kg naar 18kg. Groot verschil in wendbaarheid en stabiliteit van de fiets. Maar ik denk dat een hub motor in het achterwiel net zo stabiel is?

En het is natuurlijk ook wel de vraag wat je als basis gebruikt. Als je een oma-fiets als basis gebruikt zal het eindresultaat nooit echt direct en stabiel zijn.... iets met aap en gouden ring ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 13:12 ]

• DHL

DHL

Ik heb toch ergens gelezen dat je voor ombouw best een stalen kader zou nemen. Een iets oudere MTB bvb. Zou steviger en stabieler zijn.

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
Zo, na 4.000 km mn RM bike een eerste beurtje gegeven. Naast een grote beurt voor een ebike, zijn mijn achterband, de magura blokjes, de ketting en de pedalen vervangen.

De grote beurt voor een ebike betekent - zo begreep ik - het uitlezen en een software update. Daarnaast wordt de fiets helemaal nagelopen en wordt de motor opnieuw in de olie/vet gezet.

De software update leverde mij in ieder geval weer een extra optie op: de totaalafstand staat nu gewoon tussen alle gegevens van de fietscomputer.

Als ik de prijzen hierboven bekijk, dan heb ik zeker niet teveel betaald.
Daarom toch even reclame voor Berkepeis tweewielers in Rotterdam, die voor een zeer schappelijke prijs mijn fietsje weer helemaal rijklaar heeft gemaakt.

fiets

[ Voor 8% gewijzigd door dirkjesdirk op 24-11-2014 21:34 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over stabiliteit, mijn 1e ombouw (Batavus Navayo - stalen frame) gecombineerd met de 13.5 kg zware SLA batterij op de bagagedrager veroorzaakte een gigantische instabiliteit, vooral wanneer de fiets aan de hand werd meegenomen "waggelde" de achterkant van de fiets naar alle kanten.

Bij vervanging van het stalen frame door een van Peugeot alluminium werd dat al drastisch minder maar het meeste resultaat behaalde ik toen ik de SLA accu op de bagagedrager verving door een LiFePo4 accu in een zadeltas aan het zadel.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/fietsmetzadeltas.jpg

Met deze laatste aanpassing is er totaal niets merkbaar van ook maar enige instabiliteit; integendeel het gewicht is nu gecentreerd op dezelfde plek waar ikzelf zit.

Met mijzelf erbij zit er op dat zadel nu 84 KG. Bij het aan de hand meenemen ervan bemerk je geen verschil met een normale fiets. Overigens gebruik ik een voorwielmotor.

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 25-11-2014 10:46 ]

• Walker78
Een mooie en 'creatieve' oplossing. Kom je trouwens tijdens het fietsen niet steeds met de binnenkant van je dijbenen tegen die toch wat fors uitgevallen zadeltas aan? Dat gewicht van 13.5 kilo van je vorige accu lijkt me ook wel extreem zwaar; de huidige accu's doen toch niet meer dan zo'n 3 à 4 kilo. Maar goed, bottomline lijkt me in ieder geval dat bij ombouw plaatsing van de accu in het midden de meeste stabiliteit geeft, ofwel de minste kans op instabiliteit. Voor de rest lijkt, voorzover het ombouw e-bikes betreft, de gangbare plaatsing van de accu, dus onder de achterdrager, wel een punt om serieus rekening mee te houden, aangezien het, qua balans, toch wel een behoorlijke impact heeft op het rijgedrag van een gewone fiets.

• Opperpanter2
Walker78 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:32:
Een mooie en 'creatieve' oplossing. Kom je trouwens tijdens het fietsen niet steeds met de binnenkant van je dijbenen tegen die toch wat fors uitgevallen zadeltas aan? Dat gewicht van 13.5 kilo van je vorige accu lijkt me ook wel extreem zwaar; de huidige accu's doen toch niet meer dan zo'n 3 à 4 kilo. Maar goed, bottomline lijkt me in ieder geval dat bij ombouw plaatsing van de accu in het midden de meeste stabiliteit geeft, ofwel de minste kans op instabiliteit. Voor de rest lijkt, voorzover het ombouw e-bikes betreft, de gangbare plaatsing van de accu, dus onder de achterdrager, wel een punt om serieus rekening mee te houden, aangezien het, qua balans, toch wel een behoorlijke impact heeft op het rijgedrag van een gewone fiets.
Met de binnenkant van de dijbenen tegen die zadeltas komen? Hoe moet je dan op je fiets zitten, op de bagagedrager? ;-P

• racinfo

racinfo

E-MTB

Walker78 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:32:
Kom je trouwens tijdens het fietsen niet steeds met de binnenkant van je dijbenen tegen die toch wat fors uitgevallen zadeltas aan? Dat gewicht van 13.5 kilo van je vorige accu lijkt me ook wel extreem zwaar; de huidige accu's doen toch niet meer dan zo'n 3 à 4 kilo.
Neen, totaal niet want de tas zakt met het zadel op geveerde zadelpen mee naar beneden wanneer je erop zit.

De vorige standaard geleverde SLA accu was een lood-accu vandaar dat extreme gewicht. De huidige LiFePo4 accu is vierkant 15x15 model a 10.5cm hoog en past, met conntroller, (overtollige) bedrading perfect in deze New Looxs zadeltas.

-
Opperpanter2 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:09:
[...]

Met de binnenkant van de dijbenen tegen die zadeltas komen? Hoe moet je dan op je fiets zitten, op de bagagedrager? ;-P
Nooit uitgeprobeerd; ga ik beslist eens doen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 26-11-2014 18:07 ]

• Walker78
Opperpanter2 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:09:
[...]

Nou ja, OK, de achterkant van je bovenbenen dan, damn, hoe heet zoiets?
Ik heb daar zelf gauw last van, als ik b.v. een hangslot onder m'n zadel hang kom ik daar steeds tegenaan en dat stoort me. Vandaar. Verder niet belangrijk, forget it ;)

• Stravincy
  • Niet online
Hier kom ik trouwens ook af en toe interessante video's, verhalen en nieuwtjes tegen: https://www.reddit.com/r/ebikes/

Het is (nog) geen grote sub met zo'n 1514 subs op het moment, maar misschien kunnen wij daar wat aan doen? :P

Het is af en toe wel erg gericht op Amerikaanse producten, maar goed, dat is ook interessant vind ik.

• bgttje
DHL schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:13:
Kan je die li ion batterij en die lifepo4 batterij door elkaar gebruiken op dezelfde fiets? Dan zou je later je li ion kunnen laten ombouwen naar lifepo4?
Ik heb de bottle accu op de schuine stang zitten en heb nu dus 2 accu's........heel relaxed.
In die bottle accu past echt geen Lifepo4 10ah!!!! Die Lifepo4 in 18650 vorm is max 1.4Ah p/cel. In de bottle accu zitten 10Sx5P=50 Samsung 2.2ah cellen. Je zou dus maximaal 12Sx4P=48 LifePo4 cellen in de bottle accu krijgen is dus 4x1.4ah=5.6Ah.......erg weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 27-11-2014 16:45 ]

• Vlassie1980
bgttje schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:34:
[...]

Ik heb de bottle accu op de schuine stang zitten en heb nu dus 2 accu's........heel relaxed.
In die bottle accu past echt geen Lifepo4 10ah!!!! Lifepo4 is altijd 12S en dat past niet in een 10S behuizing. Die Lifepo4 in 18650 vorm is max 1.4Ah p/cel. In de bottle accu zitten 10Sx5P=50 Samsung 2.2ah cellen. Je zou dus 12Sx4P=48 cellen in de bottle accu krijgen is dus 4x1.4ah=5.6Ah.......erg weinig.
Begrijp ik nou goed dat je 2 accu's op je frame hebt gemonteerd?
Pics or it didnt happen!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:36:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je 2 accu's op je frame hebt gemonteerd?
Pics or it didnt happen!
Klopt ;) Het regent nu maar je krijgt de foto......promised.

• Vlassie1980
bgttje schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:38:
[...]

Klopt ;) Het regent nu maar je krijgt de foto......promised.
Jij had toch dat BBS setje op je fiets gezet?

• bgttje
Walker78 schreef op maandag 24 november 2014 @ 08:36:Het enige probleem dat ik met mijn tot e-bike omgebouwde Gazelle Paris heb is de balans: als ik even met losse handjes rij (je moet tenslotte wel eens je neus snuiten) begint m'n stuur gelijk te zwabberen. De accu is kennelijk toch te zwaar, of de fiets is gewoon te licht.
Hier heb ik met mn Batavus Mamboo dus helemaal geen last van.

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:39:
[...]

Jij had toch dat BBS setje op je fiets gezet?
Klopt ;)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Walker78 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:02:
[...]

Nou ja, OK, de achterkant van je bovenbenen dan, damn, hoe heet zoiets?
Ik heb daar zelf gauw last van, als ik b.v. een hangslot onder m'n zadel hang kom ik daar steeds tegenaan en dat stoort me. Vandaar. Verder niet belangrijk, forget it ;)
Hangt denk ik ook van de lengte van je bovenbenen af maar de tas zit achter het zadel en het zadel is ruim breder dan de tas (op de foto is dat door perspectief wat vertekend) en van enig ongemak ervan is mij onbekend.

Wat Opperpantser2 als idee aandraagt heb ik in begin (nog met de 3 loodaccu's) ook overwogen; had zelfs al een alluminium frame klaarliggen wat boven de trapas gemonteerd kon worden maar het idee is met veranderen van accu type de ijskast ingegaan.

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12 20:40
Zou iemand mij nog eens aub het ultieme oplaad scenario voor de accu geven.
Top op heden: laat accu niet lager dan 50% komen en niet hele nacht doorladen.
Tx!

• DHL

DHL

Li ion batterij? Niet lager laten komen dan 30 procent en nooit meer dan 85 procent laden. 1 Keer per jaar volledig vol laden en volledig leeg rijden voor het ijken van je display. Nooit in felle warmte zetten (bvb in de zomer in de volle zon). Liefst bewaren in de winter met 30-40 procent spanning en om de maand 10 minuutjes opladen. Zo koel mogelijk bewaren, maar nooit onder vriespunt. Als je toch volledig vollaadt dit doen zo kort mogelijk voor je gaat rijden.
Die 1 keer per jaar als je de accu volledig laadt, hem enkele uren langer aan de lader laten hangen zodat bms alles op gelijke spanning kan zetten.
Nooit volledig leeg wegzetten want dan gaan ze kapot.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:21

vhal

ಠ_ಠ

err.....nooit meer laden dan 85% ? :/

Strava

• Walker78
DHL schreef op maandag 01 december 2014 @ 14:25:
Li ion batterij? Niet lager laten komen dan 30 procent en nooit meer dan 85 procent laden. 1 Keer per jaar volledig vol laden en volledig leeg rijden voor het ijken van je display. Nooit in felle warmte zetten (bvb in de zomer in de volle zon). Liefst bewaren in de winter met 30-40 procent spanning en om de maand 10 minuutjes opladen. Zo koel mogelijk bewaren, maar nooit onder vriespunt. Als je toch volledig vollaadt dit doen zo kort mogelijk voor je gaat rijden.
Die 1 keer per jaar als je de accu volledig laadt, hem enkele uren langer aan de lader laten hangen zodat bms alles op gelijke spanning kan zetten.
Hier kan ik ook even geen chocola van maken. In het begin moet je, voorzover ik weet, de accu juist zo'n 3 à 5 keer helemaal leegrijden. Daarna is het beter om bij korte tochtjes de accu niet op te laden als deze nog (lang) niet leeg is. Beter weer opladen als hij leeg is (hoewel ik dat vaak niet doe omdat ik nooit weet hoe ver ik de volgende keer wil fietsen). Opladen tot 85%? Waarom? En hoe zou je dat moeten weten, ik doe in ieder geval de stekker gewoon in het stopcontact en wacht tot het rode lichtje van de lader groen is. In de winter fiets ik gewoon door, het gebruik is in principe hetzelfde als in de andere jaargetijden, alleen wat minder buitenland. Of hebben we het nu allebei over heel andere dingen? :)

• DHL

DHL

Opladen tot 85 procent zou de levensduur verlengen. Ik doe dat met een timer. na een tijd weet ik hoe lang de batt ong aan de lader moet.
5 keer leegrijden dient tot niets, 1 keer per jaar is voldoende (dan wel vertrekken met volle batterij) om je display te ijken (aanduiding hoe ver je nog kan rijden met je batterij).
Enkele links:
http://www.tweewieler.nl/...-accu-verlengen-1473629W/

http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries

• Walker78
DHL schreef op maandag 01 december 2014 @ 18:16:
5 keer leegrijden dient tot niets,
Alléén in het begin dus, wanneer je de accu voor 't eerst gaat gebruiken. Ik heb toch echt begrepen dat je dan de accu een paar keer leeg moet rijden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
Walker78 schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:20:
[...]

Alléén in het begin dus, wanneer je de accu voor 't eerst gaat gebruiken. Ik heb toch echt begrepen dat je dan de accu een paar keer leeg moet rijden.
Dat is vooral voor de % indicatie op je display.
Net als bij telefoons moet dat een paar keer van vol naar leeg voordat het fatsoenlijk kan voorspellen hoeveel lading er nog over is.

TheS4ndm4n#1919

• Walker78
RocketKoen schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:33:
[...]
Dat is vooral voor de % indicatie op je display.
Ja, OK, maar op bijvoorbeeld http://www.elektrischefie...-en-bewaren-van-een-accu/ lees ik: 'Alle batterijen hebben na aankoop minimaal 5 ladingen / ontladingen nodig om op capaciteit te komen. Het is dus belangrijk om na aankoop dit ook echt te doen'. Bij aanschaf van mijn (omgebouwde) e-fiets is me dat ook als zodanig uitgelegd. Dat is toch iets anders dan wat jij stelt.

• DHL

DHL

Ja maar er is nog veel verwarring met de vorige generatie batterijen die een geheugen hadden. Fietshandelaars geven dikwijls nog de verkeerde info. Zo zijn er nog altijd die zeggen dat je fiets altijd aan de lader moet, dat je de batterij altijd vol moet laden enz enz
In de moderne li ion (die in feite ook alweer achterhaald zijn) zit een bms die alles controleert. Die zorgt ervoor dat alle cellen gelijk geladen worden. Het enige wat ik kan geloven is dat je best eens de lader een weekend aan de batterij laat hangen om het bms zijn werk te laten doen om alle cellen maximaal te gebruiken. Alhoewel ik langs de andere kant ook twijfel hierover want ik weet niet of de lader terug zou aanspringen eenmaal hij de batterij geladen heeft.
Als je li ion batterij snel kapot wil moet je ze voor 100 procent vullen en dan je fiets buiten zetten in de volle zon. Dan slijt ze dat het gene naam heeft.
Ik kocht een fiets met een grote batterijcapaciteit om ongeveer 50 a 60 procent van de capaciteit effectief te gebruiken. Minste sleet is op 40 procent, dus dat is het ideale om ze te bewaren. Als je ze gat gebruiken he je natuurlijk slijtage maar om dit te beperken blijf ik ongeveer tussen 80 - 85, soms eens 90 procent en 25 a 30 procent. Ik kan zeker 100 km rijden met mijn fiets, dus doe ik verschillende ritjes vooraleer te laden en ik heb het rijbereik van een volledig opgeladen batterij niet nodig. BMS zorgt er voor dat de batterij niet meer dan 100 procent geladen wordt, sommigen stoppen snelle, maar dat weet je natuurlijk niet. Producenten zullen zeggen dat je de hele reikwijdte van de batterij mag gebruiken, wat in principe waar is, want het aantal opgegeven volledige ladingen die een batterij aankan is hierop gebaseerd. Maar de bedoeling is om langer een goede batterij te hebben dan opgegeven wordt. uiteraard zal een producent dit niet aan de grote klok hangen, ze willen natuurlijk op regelmatige basis batterijen verkopen. Vandaar dat de lifepo4 nog niet door de grote merken aangeboden wordt. Die is veel duurzamer.

• Athome
Het verhaal achter max 85% lijkt wel te kloppen. Mijn Samsung notebook heeft ook een functie om de accu levensduur te verlengen. Wanneer deze actief is (heb ik), wordt accu ook tot max 80% geladen.

• DHL

DHL

Feit is dat je op internet heel veel tegenstrijdigheden vindt. En ook dat de fabrikanten zulke zaken niet zeggen, die zeggen dat je het volledige bereik mag gebruiken.
Ik ben al jaren ziek en zeker geen technicus. Maar ik heb wel heel veel gelezen specifiek over de li ion batterij. De echte wetenschappelijke uitleg kan ik jullie niet geven, maar bij de betrouwbare bronnen wordt dit technisch uitgelegd. Het volledig vol laden zou 'stress' veroorzaken, je zou over een bepaalvoltage gaan per cel enzovoort.
Na alles wat ik gelezen heb is dit de beste raad die ik jullie kan geven. Koop een te grote batterij en gebruik 50 procent a 60 procent van haar capaciteit. Probeer tussen 30 en 85 te blijven. Bewaren bij zo laag mogelijke temperatuur op 40 procent (zelfs in de frigo in een afgesloten verpakking wordt aangeraden, maar nooit onder vriespunt). Om het jaar volledig vullen en 24 a 48 u aan de lader laten zodat het bms alle cellen kan gelijkrichten en dan volledig leegrijden voor het ijken van je batterijweergave op het display. Ik volg dit (behalve de frigo want staat in mijn garage ong 16 graden constant). En zo hoop ik lang geniet te hebben van mijn li ion batterij.
Dit geldt echter enkel voor li ion batterijen, de vorige generatie moet je totaal anders behandelen (Nicd). En voor lifepo4 (nieuwere generatie)weet ik het nog niet vermits ik daar nog niet veel over opgezocht heb.

• RocketKoen
Athome schreef op maandag 01 december 2014 @ 23:16:
Het verhaal achter max 85% lijkt wel te kloppen. Mijn Samsung notebook heeft ook een functie om de accu levensduur te verlengen. Wanneer deze actief is (heb ik), wordt accu ook tot max 80% geladen.
Dat is ook omdat Li-ion veel harder slijt als de lading >90% is.

Zeker bij laptops die heel vaak aan de lader liggen tijdens gebruik, is dat schadelijk. Dan zijn ze 100% geladen en worden ze warm door gebruik. Daarom is de accu van de gemiddelde laptop na 1 jaar dood.

Bij fietsen is het ook beter om je accu niet 100% opgeladen te bewaren als je dat niet nodig hebt.
Maar hem opladen tot 100% en dan mee gaan rijden kan geen enkele kwaad.

Het beste is de lader op een timer hangen zodat hij begint met opladen een paar uur (of hoelang het laden ook duurt) voordat je hem nodig hebt. Dat werkt vooral als je elke dag om dezelfde tijd naar je werk/school vertrekt.
Het slechtste is na elk ritje meteen je accu aan de oplader hangen en dan met 100% lading hebben staan.

TheS4ndm4n#1919

• Opperpanter2
Of je neem een LifePo4 batterij, die heeft veel minder last van al die dingen.
Kan je helemaal leeg rijden (zelfs voorbij BMS protectie) zonder schade.
Of het slim is, is wat anders, maar feit is dat ze meer kunnen hebben.

Bij em3ev.com heb je speciale laders met 3 standen: 50%, 90% en 100%.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-12 16:27
Kalkhoff specificeert dat de Li-ion accu's die ze leveren 1100 volledige cycli meegaan, wat er op duidt dat ze per cel tot max. 4.1 V laden. Cellen die 500 cycli meegaan worden op 4.2 V geladen.

De crux zit hem er in dat bij 4.1V max celspanning de capaciteit op 85-90% zit. Dat betekent dat er geen enkel probleem is om ze helemaal op te laden met de bijgeleverde lader. Een timer is in dit geval dus niet nodig. Ook zit er een temperatuur sensor in de accu die het laadproces niet laat starten als de temperatuur beneden 0C en boven 45C is, zodat de accu niet daardoor kapot kan gaan.

Hoe het bij andere merken zit weet ik niet, maar in het algemeen geldt dat elk accutype zijn eigen nukken heeft en daarvoor een slimme lader nodig heeft om er alles uit te halen en te zorgen dat de batterij lang meegaat.

• DHL

DHL

Ge andere merken geven 500 a 600 laadcycli op. Dus deze laden 100 procent volgens mij.
Het is beter je batterij nooit tot 100 procent te laden, het aantal te behalen laadcycli gaat er enorm door vooruit. Zo blijkt ook uit de uitleg hierboven waar Kalkhoff dit systeem toepast met zijn laders.
Zelfs al ga je onmiddellijk rijden, dan nog is het niet aan te raden. De impact is wel kleiner als je er direct gaat mee rijden.
Het is zoals Sbijlsma zegt, het laden van de cellen wordt beter beperkt tot een bepaald voltage.
Nu ja, men moet mij niet geloven om best maar tot 85 procent te laden, ik blijf het na al de gevonden info iig doen. Mijn lader stopt pas bij 100 procent en dat is teveel. Knap van Kalkhoff dat ze hier rekening mee houden in tegenstelling tot de concurrentie die zoveel mogelijk km uit een lading wil halen.
Ik denk wel dat mijn lader ook temperatuurbeveiligd is. Zo wordt het opladen uitgesteld indien te warm. Bij koude weet ik het niet.

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op maandag 01 december 2014 @ 14:25:
Dit is natuurlijk klinkklare onzin. Voor een Li-ion accu geldt: na elke fietstocht aan de lader en hem eraan laten tot de volgende fietstocht. Op niet gebruik bijv. in de winter periode volledig opladen en dit eens per maand herhalen.

Het laadapparaat schakeld de lading automatisch op druppellading als de accu vol is. Dan schakeld ook de BMS in en die zorgt voor een gelijkmatige lading per cel. Mocht er dan nog aanvullende lading nodig zijn dan gaat de lader automatisch weer op volle kracht bijladen. Dit herhaalt zich tot accu volledig is opgeladen.

Wat betreft korte fietstochtjes, natuurlijk is het onzinnig om na 10% verbruik de accu weer bij te laden. Gewoon de fiets gebruiken tot ie (bij li-ion) 30% aangeeft en dan laden. Bij LFP4 is dat anders; die kun je tot op de bodem leeg rijden en zelfs zo in die stand (leeg) nog 2 a 3 dgn laten staan.

[ Voor 23% gewijzigd door racinfo op 03-12-2014 15:26 ]

• Athome
Ik heb daar persoonijk mijn vraagtekens bij. Met een electrische fiets heb ik pas een jaar ervaring. Ik laat de accu pas op wanneer ik mijn volgende geplande reis niet meer kan doen. Meestal betekent dit tot minder dan 20% leeg rijden.
Met een laptop doe ik dit ook. Tot ongeveer 10-20% op de accu en dan weer aan de lading. Dit resulteert er bij mij in dat laptops na een jaar of 4 nog steeds 30-60 min op de accu kunnen werken. De meeste mensen die ik ken en de laptop veel aan lader hebben hangen en bijna niet op de accu werken, ervaren bijna allemaal dat de accu binnen 2 jaar kapot is.

• DHL

DHL

racinfo schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:16:
[...]
Dit is natuurlijk klinkklare onzin. Voor een Li-ion accu geldt: na elke fietstocht aan de lader en hem eraan laten tot de volgende fietstocht. Op niet gebruik bijv. in de winter periode volledig opladen en dit eens per maand herhalen.

Het laadapparaat schakeld de lading automatisch op druppellading als de accu vol is. Dan schakeld ook de BMS in en die zorgt voor een gelijkmatige lading per cel. Mocht er dan nog aanvullende lading nodig zijn dan gaat de lader automatisch weer op volle kracht bijladen. Dit herhaalt zich tot accu volledig is opgeladen.

Wat betreft korte fietstochtjes, natuurlijk is het onzinnig om na 10% verbruik de accu weer bij te laden. Gewoon de fiets gebruiken tot ie (bij li-ion) 30% aangeeft en dan laden. Bij LFP4 is dat anders; die kun je tot op de bodem leeg rijden en zelfs zo in die stand (leeg) nog 2 a 3 dgn laten staan.
Ik weet niet waar jij die info uithaalt maar die klopt van geen kanten. Dat is nu net het probleem, mensen die er niets van weten denken nog altijd dat een batterij steeds aan de lader moet. Dit dateert van de vorige generatie batterijen de NiCd batterijen!!! Zoek eerst eens deftige info op vooraleer mijn uitleg onzin te noemen. Er is bvb geen druppellading bij Li ion batterijen. Enkel een bms dat alle cellen gelijkricht.
K ga het niet blijven herhalen, als je ervan overtuigd bent, trek uw plan maar verkoop geen verouderde informatie aub!

Lees dit eens bvb http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries

• DHL

DHL

Of begrijp je dit beter?
http://www.bikeconcept.be...en-problemen/22/onderhoud

en dit (lees vooral eens nicd en nimh accu)
http://www.elektrischefie...lende-accu-typen-zijn-er/

De info die u geeft loopt dus al generaties achter. Vooral nu de lifepo4 batterij meer en meer opkomt en lipo veel gebruikt wordt in gsm en andere toestelletjes

Waarom denkt u trouwens dat een nieuw geleverde li ion batterij geladen is op 40 procent?
Best ook even doornemen wat hierboven al door verschillende personen beschreven werd.
Uw info dateert van bvb de Sparta ion (maar die had geen Li ion batterij !!!, maar de aandrijftechniek noemde men ion, vandaar voor velen de verwarring) die uitgerust was met het oudere type batterij ingebouwd in het kader en die moesten nog constant aan de lader.

[ Voor 34% gewijzigd door DHL op 03-12-2014 21:59 ]

• RocketKoen
Op die manier heeft een bejaarde buurman zijn scootmobiel gesloopt.
Ding had Li-ion batterijen. Hij ging hem in de winter niet gebruiken dus hij hing de accu aan de druppellader. Net als hij al 20 jaar deed met zijn auto.

Volgende lente. Accu na 10 minuten rijden leeg.

Aan een druppellader (voor oude accu types) blijft het BMS namelijk constant balanceren. De hele winter lang is die accu volledig geladen geweest en ook nog eens constant belast.
Li-ion en LiPo laders schakelen helemaal uit als de laadstroom inzakt (als de accu vol is). Dit scheelt een hoop. Maar nog steeds moet je Li-ion accu's zo min mogelijk met een volle lading laten staan.

Een Li-ion die voor 40% geladen is kun je gerust 2 jaar in de kast leggen en dan is er maar heel weinig slijtage. Een oud type accu is na 3 maanden onherstelbaar beschadigd. Vandaar dat je ze vroeger aan de lader moest laten hangen.

[ Voor 53% gewijzigd door RocketKoen op 03-12-2014 22:37 ]

TheS4ndm4n#1919

• DHL

DHL

Ik zie bij mijn batterij dat er ong 1 procent ontlading is per maand. Maar in 1 ding maak ik me eigenlijk zorgen. Gemakshalve laat ik de batterij in de fiets zitten. Moest er lekstroom optreden dan gaat ze wel naar de knoppen. Ik zou in feite de moeite moeten doen ze eruit te nemen of ze een beetje achteruit te trekken zodat ze geen contact meer maakt. Maar ik denk dat ik dan wel het display weer zal moeten initialiseren als ik terug begin te rijden. En da's een beetje lastig voor mij, de laatste kilometers zijn vrij steil. En initialiseren betekent leeg rijden dus in mijn geval omhoog rijden zonder bekrachtiging. Door mijn ziekte is dit extra moeilijk. Denk mijne zoon eens op de baan te sturen, tot grote schaamte, want op een elektrische fiets wil hij absoluut niet gezien worden lol...(16 jaar, da's de leeftijd he)

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:17
Nu het toch over accu's gaat. .....

mijn union switch van ruim 2 jaar oud begint wat accu problemen te vertonen.

ik rijd er nu al 2 jaar en 4 maanden iedere dag 22 kilometer mee en hang hem bij thuis komst altijd aan de lader. Er zit een 10 ah lion poly accu in.

De laatste tijd haalt hij de 22 km niet meer. De accu geeft nog 2 streepjes aan van de 5 maar kapt er dan ineens mee. Opnieuw aan zetten werkt een honderd meter en dan weer dood.

Zou er een cel kapot zijn of moet hij opnieuw geregenereerd worden ? De plaatselijke halfords kan me helaas niet meer helpen, die zijn dicht.

• RocketKoen
Noppesnada schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:07:
Nu het toch over accu's gaat. .....

mijn union switch van ruim 2 jaar oud begint wat accu problemen te vertonen.

ik rijd er nu al 2 jaar en 4 maanden iedere dag 22 kilometer mee en hang hem bij thuis komst altijd aan de lader. Er zit een 10 ah lion poly accu in.

De laatste tijd haalt hij de 22 km niet meer. De accu geeft nog 2 streepjes aan van de 5 maar kapt er dan ineens mee. Opnieuw aan zetten werkt een honderd meter en dan weer dood.

Zou er een cel kapot zijn of moet hij opnieuw geregenereerd worden ? De plaatselijke halfords kan me helaas niet meer helpen, die zijn dicht.
Dat is een beetje de levensduur van zo'n accu als je hem dagelijk leegrijdt.
Hij is dan niet "stuk", maar de capaciteit loopt wel terug.

1 cel vervangen doet weinig. Dat werkt alleen bij een geavanceerd BMS zoals in een Tesla. Bij je fiets sloopt 1 nieuwe cell de rest van je accu.
Je kan ze wel allemaal vervangen. Of de cellen (laten) balanceren.

Overigens ligt de lagere capaciteit waarschijnlijk aan de buitentemperatuur. Als je indicator is ingesteld toen het 20 graden was en nu is het 0 graden, dan kapt je BMS de batterij af terwijl je display nog 20% aangeeft.

TheS4ndm4n#1919

• DHL

DHL

Ook in Belgie beginnen ze de elektrische fietsen te controleren... Nog even en we moeten op de rollenbank om de snelheid te testen :)

http://www.nieuwsblad.be/...4841a348f90fe4996b8678082

• Vlassie1980
DHL schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:37:
Ook in Belgie beginnen ze de elektrische fietsen te controleren... Nog even en we moeten op de rollenbank om de snelheid te testen :)

http://www.nieuwsblad.be/...4841a348f90fe4996b8678082
Nou succes ermee zuiderbuurkes, ze moeten niet zo miepen. Een standaard Bosch powered e-bike ondersteund tot 27 km/u en niet tot 25 km/u omdat ze de marge incalculeren. Vind ik niet bepaald erg en het is een marginaal verschil.

• bgttje
DHL schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:46:Of begrijp je dit beter?http://www.bikeconcept.be/nl/bosch-bionx-panasonic-batavus-ion-storingen-problemen/22/onderhoud en dit (lees vooral eens nicd en nimh accu)
http://www.elektrischefie...lende-accu-typen-zijn-er/.
mooie linkjes ;)

• Noppesnada
RocketKoen schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:24:
[...]

Dat is een beetje de levensduur van zo'n accu als je hem dagelijk leegrijdt.
Hij is dan niet "stuk", maar de capaciteit loopt wel terug.

1 cel vervangen doet weinig. Dat werkt alleen bij een geavanceerd BMS zoals in een Tesla. Bij je fiets sloopt 1 nieuwe cell de rest van je accu.
Je kan ze wel allemaal vervangen. Of de cellen (laten) balanceren.

Overigens ligt de lagere capaciteit waarschijnlijk aan de buitentemperatuur. Als je indicator is ingesteld toen het 20 graden was en nu is het 0 graden, dan kapt je BMS de batterij af terwijl je display nog 20% aangeeft.
Oke, ik nomineer mezelf nu voor de "idiot-award"

Gisteren de accu eruit gehaald omdat het koud was en om deze binnen te laden.

Vanmorgen bij het plaatsen van de accu vond ik al dat deze verrekte lastig terug te plaatsen was (nog niet wakker).

Heb ik hem ondersteboven geplaatst 8)7

Hij is er met geen mogelijkheid uit te krijgen !

Ik ben er al aan begonnen om de houder en drager te demonteren om hem er voorzichtig uit te kunnen tikken, maar die schroeven zitten op onmogelijke plaatsen :(

Dat wordt weer een zaterdag knutselen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

(jarig!)
Vlassie1980 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:45:
[...]

Nou succes ermee zuiderbuurkes, ze moeten niet zo miepen. Een standaard Bosch powered e-bike ondersteund tot 27 km/u en niet tot 25 km/u omdat ze de marge incalculeren. Vind ik niet bepaald erg en het is een marginaal verschil.
Zoals ik het lees denk ik dat ze goedkope Chinese fietsen gecontroleerd hebben omdat er een huis is afgebrand. Daarbij is geconstateerd dat die Chinese fietsen te hard rijden.

Ik denk dat zo'n Bosch Batavus of iets dergelijks wel goed zit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DHL

DHL

Noppesnada schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:59:
[...]

Vanmorgen bij het plaatsen van de accu vond ik al dat deze verrekte lastig terug te plaatsen was (nog niet wakker).

Ik ben er al aan begonnen om de houder en drager te demonteren om hem er voorzichtig uit te kunnen tikken, maar die schroeven zitten op onmogelijke plaatsen :(

Kan je daar niet voorzichtig met een houten latje tussen of zo om een beetje te wrikken? Als die erin geraakt is moet hij er met dezelfde kracht toch weer uitgeraken? Of heb je erop geklopt om die erin te krijgen? Misschien kan je voorzichtig aan het handvat van de batterij een dikke koord knopen in een grote lus en dan met een zwaar voorwerp (een hamer of zo) op de in de lus op de koord slagen zodat die batterij terugkomt. Niet overdrijven natuurlijk zodat het handvat niet breekt. Maar op die manier zal je meer kans hebben dat ze eruit komt. Of je kan eventueel een ijzeren buis in de lus steken en daarmee achteruit trekken en dit met snokken. Als ze erin geraakte zal ze er ook uit geraken. Op de batterijbehuizing zou ik niet kloppen.

• DHL

DHL

Marzman schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:10:
[...]

Zoals ik het lees denk ik dat ze goedkope Chinese fietsen gecontroleerd hebben omdat er een huis is afgebrand. Daarbij is geconstateerd dat die Chinese fietsen te hard rijden.

Ik denk dat zo'n Bosch Batavus of iets dergelijks wel goed zit.
Ja, zal hoogstwaarschijnlijk wel zoiets zijn, maar dat betekent wel dat ze weet hebben van te snelle fietsen. Dus je zal een grotere pakkans hebben als je hem gaat opdrijven. En zeker bij een ongeval.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Noppesnada schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:59:
[...]

Ai, dat is geen foolproof accu dus!

• martijn_tje
RocketKoen schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:33:
Op die manier heeft een bejaarde buurman zijn scootmobiel gesloopt.
Ding had Li-ion batterijen. Hij ging hem in de winter niet gebruiken dus hij hing de accu aan de druppellader. Net als hij al 20 jaar deed met zijn auto.

Volgende lente. Accu na 10 minuten rijden leeg.
Weet je zeker dat er een lithium-ion accu in de scootmobiel zit? in 99,9% van de scootmobielen, opvouwbare scootmobielen, electrische rolstoelen en ander revalidatie spul zitten lood accu's. Inmiddels wel droge / onderhoudsvrije accu's maar nog steeds loodaccu's.

Die gaan stuk als je ze 4-5 maanden niet oplaadt. Of als de lader onder de 7 graden niet werkt (wat sommige laders helaas doen) en het vrolijk een paar maanden onafgebroken kouder dan 7 graden is. Of de laadstekker wel in de scootmobiel zit maar niet in het stopcotact (zelfontlading + lekstroom in scootmobiel + lekstroom via lader).

• Noppesnada
DHL schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:20:
[...]

Kan je daar niet voorzichtig met een houten latje tussen of zo om een beetje te wrikken? Als die erin geraakt is moet hij er met dezelfde kracht toch weer uitgeraken? Of heb je erop geklopt om die erin te krijgen? Misschien kan je voorzichtig aan het handvat van de batterij een dikke koord knopen in een grote lus en dan met een zwaar voorwerp (een hamer of zo) op de in de lus op de koord slagen zodat die batterij terugkomt. Niet overdrijven natuurlijk zodat het handvat niet breekt. Maar op die manier zal je meer kans hebben dat ze eruit komt. Of je kan eventueel een ijzeren buis in de lus steken en daarmee achteruit trekken en dit met snokken. Als ze erin geraakte zal ze er ook uit geraken. Op de batterijbehuizing zou ik niet kloppen.
Ik heb hem erin geklopt, ja ik weet het, ontzettend stom 8)7

Had hem er al lange tijd niet meer binnen opgeladen (het vroor vorig jaar niet, dus niet nodig) en vanmorgen was ik al laat (dus haast).

Aangezien de accu de laatste tijd al vreemd deed (zie mijn eerdere post) dacht ik dat hij een beetje gezwollen was en daardoor moeilijk paste.

ik ben :( op mezelf.

Ik kan er nu wel van de andere kant bij, maar dan moet ik met een stuk hout op de batterij tikken. De handgreep heb ik al gebroken.

Eventueel boven en onder de accu wat WD40 sprayen ??

• Noppesnada
Pathogen schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:40:
[...]

Ai, dat is geen foolproof accu dus!
Jawel, maar niet "idiot-proof"

Ik had moeten stoppen toen ik merkte dat het niet paste.

• Walker78
Even een andere vraag: hebben jullie (of heeft iemand) hier ervaring met het laten reviseren van je bestaande accu? Mijn accu is nu drie jaar oud, in principe nog helemaal goed, maar de actieradius loopt natuurlijk gaandeweg iets terug. Nu kan ik t.z.t. een nieuwe kopen of de accu laten reviseren. Het laatste is goedkoper en ook kan de capaciteit tegelijkertijd wat verhoogd worden. Zitten hier echter nog nadelen aan vast? Kan op internet niet veel nadelen vinden maar mogelijk zijn er hier andere ervaringen, vandaar :)

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12 20:40
Kan je een Li-On accu vervangen door de LifePO4?

• bgttje
je kan op de meeste merkfietsen niet zomaar een accu vervangen door een andere. Vaak zit er een id(entificatie) lijntje(data verbinding van accu naar controller ) in die ziet dat de originele accu van dat betreffende merk er niet inzit. Als je de acculeiding bekijkt naar de motor moet je opletten of er meer dan 2 draden in de verbindingsdraad zitten of de plug openmaken en kijken of je er alleen maar 2 dikke, meestal 1 zwarte en 1 rode, draden in ziet zitten. Dan kan je een andere accu plaatsen. De controller wordt soms ook ingesteld voor LiFePo4 maar dit is meestal alleen voor de ondergrens van de spanning en die staat meestal tussen de 30-32V voor 36V systemen. Lijkt mij niet een probleem. Ik gebruik op m'n Batavus fiets met Bafang BBS-01/250W ook diverse accu's door elkaar.

[ Voor 29% gewijzigd door bgttje op 06-12-2014 11:36 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Walker78 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:44:
Even een andere vraag: hebben jullie (of heeft iemand) hier ervaring met het laten reviseren van je bestaande accu? Mijn accu is nu drie jaar oud, in principe nog helemaal goed, maar de actieradius loopt natuurlijk gaandeweg iets terug. Nu kan ik t.z.t. een nieuwe kopen of de accu laten reviseren. Het laatste is goedkoper en ook kan de capaciteit tegelijkertijd wat verhoogd worden. Zitten hier echter nog nadelen aan vast? Kan op internet niet veel nadelen vinden maar mogelijk zijn er hier andere ervaringen, vandaar :)
Ik heb bij mijn vorige Batavus Ego4 fiets de accu laten reviseren; ik zond de oude batterij in zijn geheel op en ontving een week later de behuizing weer terug met nieuwe (zwaardere) accucellen erin. Kostprijs incl. verzenden 229 euro. Ik kan het adres nog wel opzoeken als je wilt.

• Walker78
racinfo schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 11:21:
[...]
Ik heb bij mijn vorige Batavus Ego4 fiets de accu laten reviseren; ik zond de oude batterij in zijn geheel op en ontving een week later de behuizing weer terug met nieuwe (zwaardere) accucellen erin. Kostprijs incl. verzenden 229 euro. Ik kan het adres nog wel opzoeken als je wilt.
Bedankt voor je reactie. Adres opzoeken hoeft niet gelijk hoor, reviseren zou toch gaan via het bedrijf waarbij ik m'n Gazelle heb laten ombouwen. Ik was vooral nieuwsgierig te horen hoe zo'n gereviseerde accu bevalt, of de kwaliteit weer even goed is als de 'originele' accu en hij verhoudingsgewijs weer even lang meegaat. Ben jij tevreden over het resultaat?

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

Walker78 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:32:
[...]

Bedankt voor je reactie. Adres opzoeken hoeft niet gelijk hoor, reviseren zou toch gaan via het bedrijf waarbij ik m'n Gazelle heb laten ombouwen. Ik was vooral nieuwsgierig te horen hoe zo'n gereviseerde accu bevalt, of de kwaliteit weer even goed is als de 'originele' accu en hij verhoudingsgewijs weer even lang meegaat. Ben jij tevreden over het resultaat?
je stelt de vraag niet aan mij, maar toch kan ik hier wel wat over zeggen.

Een batterij van bosch of yamaha of ebsc (edit: en gazelle ook) is verre van ideaal, als je die laat reviseren door iemand die er verstand van heeft krijg je een betere batterij, meer oplaadcycli en nog goedkoper dan een orginele ook. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• DHL

DHL

Noppesnada schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:09:
[...]

Ik heb hem erin geklopt, ja ik weet het, ontzettend stom 8)7

Had hem er al lange tijd niet meer binnen opgeladen (het vroor vorig jaar niet, dus niet nodig) en vanmorgen was ik al laat (dus haast).

Aangezien de accu de laatste tijd al vreemd deed (zie mijn eerdere post) dacht ik dat hij een beetje gezwollen was en daardoor moeilijk paste.

ik ben :( op mezelf.

Ik kan er nu wel van de andere kant bij, maar dan moet ik met een stuk hout op de batterij tikken. De handgreep heb ik al gebroken.

Eventueel boven en onder de accu wat WD40 sprayen ??
Ai da's spijtig wat je daar vertelt. Iedereen steekt soms wel eens wat uit hoor.
Maar dat je handvat al gebroken is, is niet zo leuk natuurlijk. Ga je de batterij nadien nog kunnen eruit trekken nu die greep stuk is?
Met WD40 op te spuiten kan je niks misdoen natuurlijk. Is proberen waard maar of het zal helpen weet ik niet (dat is meestal bij vastgeroeste zaken dat men dit gebruikt)
Met een stuk hout rechtstreeks op de batterij tikken zal niet helpen. Beter een stuk hout tegen houden en daarop met een hamer kloppen. Maak wel dat het contactoppervlak zo groot mogelijk is om barsten van de batterij te voorkomen. Beste zou dus volgens mij zijn om met 2 stukken hout te werken. Een plankje van een cm dik dat je tegen de batterij houdt en een lat die je op die plank houdt. En dan daar op kloppen.
Misschien één troost, als je ze stuk slaat was ze toch misschien ver versleten omdat ze al raar deed.
Welke fiets heb je trouwens en zijn de batterijen duur?
in ieder geval succes toegewenst, ik duim ervoor.

• DHL

DHL

epic_gram schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:50:
[...]

je stelt de vraag niet aan mij, maar toch kan ik hier wel wat over zeggen.

Een batterij van bosch of yamaha of ebsc (edit: en gazelle ook) is verre van ideaal, als je die laat reviseren door iemand die er verstand van heeft krijg je een betere batterij, meer oplaadcycli en nog goedkoper dan een orginele ook. :)
Op welk gebied is een batterij van Bosch, of Yamaha niet ideaal volgens u? Minderwaardige cellen die erin zitten?
Er wordt tegenwoordig heel wat Chinees spul gebruikt, ook bij de grote merken. Beetje jammer want men betaalt er toch genoeg voor. Vraag is natuurlijk, welke firma is een goede en gebruikt degelijke cellen... Weet je eigenlijk nooit op voorhand he.

• Noppesnada
DHL schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 17:54:
[...]

Ai da's spijtig wat je daar vertelt. Iedereen steekt soms wel eens wat uit hoor.
Maar dat je handvat al gebroken is, is niet zo leuk natuurlijk. Ga je de batterij nadien nog kunnen eruit trekken nu die greep stuk is?
Met WD40 op te spuiten kan je niks misdoen natuurlijk. Is proberen waard maar of het zal helpen weet ik niet (dat is meestal bij vastgeroeste zaken dat men dit gebruikt)
Met een stuk hout rechtstreeks op de batterij tikken zal niet helpen. Beter een stuk hout tegen houden en daarop met een hamer kloppen. Maak wel dat het contactoppervlak zo groot mogelijk is om barsten van de batterij te voorkomen. Beste zou dus volgens mij zijn om met 2 stukken hout te werken. Een plankje van een cm dik dat je tegen de batterij houdt en een lat die je op die plank houdt. En dan daar op kloppen.
Misschien één troost, als je ze stuk slaat was ze toch misschien ver versleten omdat ze al raar deed.
Welke fiets heb je trouwens en zijn de batterijen duur?
in ieder geval succes toegewenst, ik duim ervoor.
Ik ga het morgen maar eens proberen. Ik kan er nu van de andere kant bij. Het zat niet in de planning om een nieuwe accu te kopen, een nieuwe kost 369 euro en de union switch was aankoop 1000.

ik was al van plan om na 3 jaar rustig naar een vervanger te gaan zoeken.

Ik zal morgen wel even posten Hoe het gegaan is.

Update 6/12:
Gelukt ! Een stukje hout op maat gezaagd (helft van de breedte van de accu), omwikkeld met een oude doek en toen een ander stuk hout er tegen aan gezet. Vervolgens met een rubberen hamer zachtjes naar buiten getikt.

Getest en alles lijkt te werken zoals voorheen !

Alleen nog iets verzinnen voor de handgreep, die is gesneuveld (hard plastic).

[ Voor 11% gewijzigd door Noppesnada op 06-12-2014 16:08 ]

• bgttje
Wat mij opvalt bij het gebruik van gewone lithium cellen is dat ze gauwer spanning verliezen waardoor je dit gaat compenseren en dan blijkt mn Lifepo4 accu die 10Ah(pouch cellen12S/2P) is toch langer mee te gaan(in km's) dan de bottle accu met de Samsung 22P cellen die 11Ah(18650 cellen10S/5P) is. Het lijkt erop dat het totale vermogen van de Lifepo4 bekeken over tijd hoger is dan die van de gewone lithium cellen. Je wordt bij gewone lithium cellen eigenlijk een beetje bedonderd wat vermogen betreft.

PS zal ns bij mijn vrouw 's Stella Modena fiets kijken hoe dat zit. Ze klaagt erover dat ie gauw leeg is. Als ik m echter test kom ik wel op 11Ah uit. Dus misschien gebruikt ze m niet goed....door die Nuvinci bak?

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 06-12-2014 11:53 ]

• DHL

DHL

Lifepo4 zou tot het einde zijn volle kracht leveren, li ion niet Die zou verzwakken naar het einde van de lading toe. Schijnt dat hierdoor de batterij aanduiding minder correct verloopt bij lifepo4 omdat ze er dan ook in 1 keer mee stopt Li ion gaat geleidelijker en hierdoor zou je juister de lading kunnen weergeven op het display Misschien is dat het verschil dat u voelt?

@Noppensdada, je hebt het dan toch zo gedaan. Was de meest veilige manier he. Heb je nu niet teveel last van die afgebroken handgreep om de batterij te verwijderen? Anders zal je daat nog iets moeten fabriceren :)

Verwijderd

bgttje schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:33:
PS zal ns bij mijn vrouw 's Stella Modena fiets kijken hoe dat zit. Ze klaagt erover dat ie gauw leeg is. Als ik m echter test kom ik wel op 11Ah uit. Dus misschien gebruikt ze m niet goed....door die Nuvinci bak?
Fietsenmaker heeft me enige tijd geleden verteld dat het lang een raadsel was waarom batterij snel leegging bij Nuvinci (goed geladen weggezet en bij volgend gebruik merkelijk lagere batterij lading). Oorzaak is dat de nuvinci permanent stroom verbruikt, ook al wordt er niet mee gereden. Oplossing: je batterij uit de houder trekken bij niet gebruik. Heb zelf geen Nuvinci maar verhaal zou wel eens kunnen kloppen met de ervaring van je vrouw.

• Noppesnada
DHL schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:07:
Lifepo4 zou tot het einde zijn volle kracht leveren, li ion niet Die zou verzwakken naar het einde van de lading toe. Schijnt dat hierdoor de batterij aanduiding minder correct verloopt bij lifepo4 omdat ze er dan ook in 1 keer mee stopt Li ion gaat geleidelijker en hierdoor zou je juister de lading kunnen weergeven op het display Misschien is dat het verschil dat u voelt?

@Noppensdada, je hebt het dan toch zo gedaan. Was de meest veilige manier he. Heb je nu niet teveel last van die afgebroken handgreep om de batterij te verwijderen? Anders zal je daat nog iets moeten fabriceren :)
Er zit nog een gedeelte van de greep aan de accu. Ik ga er wel iets op verzinnen. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Ik ben al lang blij dat ik hem zonder extra schade heb kunnen verwijderen.

Ps DHL, bedankt voor het duimen

Iemand nog een goed adres voor een accu revisie bedrijf ?

• bgttje
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2014 @ 09:37:
[...]Fietsenmaker heeft me enige tijd geleden verteld dat het lang een raadsel was waarom batterij snel leegging bij Nuvinci (goed geladen weggezet en bij volgend gebruik merkelijk lagere batterij lading). Oorzaak is dat de nuvinci permanent stroom verbruikt, ook al wordt er niet mee gereden. Oplossing: je batterij uit de houder trekken bij niet gebruik. Heb zelf geen Nuvinci maar verhaal zou wel eens kunnen kloppen met de ervaring van je vrouw.
De accu er steeds uittrekken is te lastig. Er zit een sleutelschakelaar op dus in principe zet je de verbinding uit bij het omdraaien van de sleutel.

• bgttje
DHL schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:07:
Dat bedoel ik niet. Je merkt echt dat de spanning terugloopt bij de gewone accu(li-ion). Daardoor ga je langzamer rijden. Vervolgens ga je dit compenseren door een hogere PAS stand en daardoor is de accu weer eerder leeg. Dat de display idd niet zo geleidelijk terugloopt bij Lifepo4 boeit mij niet.
Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.