Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 102 Laatste
Acties:
  • 791.002 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430237

Hier in Duitsland worden er meer en meer van deze fietsen verkocht omdat er eindelijk modellen beginnen uit te komen die er echt gaaf uitzien. Je hebt hier idd Haibike, maar ook merken als Grace, Bulls, KTM etc timmeren aan de weg. Je ziet er inderdaad steeds meer rijden. Het zijn vooral forensen (30ers en 40ers) die dergelijke fietsen gebruiken.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat de jeugd dit soort fietsen ook gaat accepteren. Als je de laatste filmpjes op youtube bekijkt dan richten die zich meer en meer op sportieve fietsers. De handel wil duidelijk van het duffe imago af.

Wat niet wil zeggen dat ze geen fietsen meer aanbieden voor de 50-plussers....

Het enige probleem is dat de leuke modellen momenteel nogal duur zijn. Die kosten vaak € 2000+ en dat is niet voor de gemiddelde tiener met een krantewijk weggelegd. Dergelijke modellen zouden in Nederland nogal jatgevoelig zijn en dat houd denk ik ook veel mensen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 02:00
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om te starten met fietsen naar het werk. Dit is rond de 20 km op en 20 km terug. Mijn conditie is niet het je dat en ik wens ook niet compleet buiten adem en bezweet aan te komen. Vandaar dat ik aan een elektrische fiets dacht.

Nu ben ik in deze materie een complete leek en wanneer ik rondkijk zie ik dat de recent in dit topic genoemde fietsen allemaal rond de 2000 euro liggen (bijv. Batavus Stream of Sparta ION RXX).

Ik merk echter in shops en webshops dat er ook al fietsen zijn vanaf 900 euro (bijv. Silent Force SF 102) bij matrabike.

Ik vraag mij daarbij af wat de grootste verschillen zijn. Is het puur een kwaliteitsverschil en raden jullie die fietsen onder de 1000 euro af? Of is het de hoeveelheid kilometers en de kracht van de batterij die het prijsverschil verklaren? Heb je voor mijn afstand echt een fiets van 2000 euro nodig?

Enfin, ik zit toch met een aantal vragen en zou wat extra ondersteuning van mensen met kennis van zaken apprecieren.

Alvast bedankt.

p.s. de genoemde en gelinkte winkels zijn niet noodzakelijk de shops waar ik wens te kopen hoor, gewoon een voorbeeld. Eventuele ervaringen of advies met waar best een fiets aan te kopen (vanuit België) zijn natuurlijk ook welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:26

vhal

ಠ_ಠ

Mja, Batavus, Sparta en alle gangbare merken zijn nu ook niet geheel hufterproof. Plastic onderdelen, verende voorvorken van discutabele kwaliteit en ga zo maar even door.

Al lijkt de Batavus Razer nu eindelijk af te stappen van de oudbollige, ik zit rechtop en vang de volle wind bejaardenlook die zo kenmerkend is voor de meeste e-bikes. Geen gare verende voorvork, goede Magura hydraulische velgremmen ipv naafremmen (wtf), Yamaha middenmotor en een Alfine of Nexus-P 8-naaf ipv de nogal gare 7-serie met een interrne weerstand waar je U tegen zegt. Niet dat het laatste boeit want de motor helpt je tenslotte toch wel 8)7

Mijn ouders hebben wel weer gekozen voor een goedkopere fiets maar dit is helaas wel erop af te zien. Maar die fietsen niet zo gek vaak en ver.

Voor jouw geval zou ik wellicht eens kijken naar een Rohloff of eventueel een Alfine-11 naaf. Een 20 km enkele reis is niet zo gek ver namelijk. Conditie kan je immers opbouwen en van een beetje zweet is nog niemand dood van gegaan. Ter vergelijking, ik ga ws. een non elektrische fiets bestellen voor 23 km enkele reis woon-werk. Geen Rohloff (te duur voor budget) maar wel o.a. met een Alfine 11 naaf en Magura HS33 remmen. Het betreft de Jan Janssen Zero CO2.

Kijk ook eens naar merken zoals Cube, Stevens, Bulls e.d. Of eventueel een tweedehands non e-bike met een retrofit setje.

Ik zou in ieder geval de Silent Force uit je link maar vergeten.... :X

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 08-11-2014 20:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik kreeg vandaag ook nog een link gezonden:

http://electricbikereview.com/tern/node-d8-with-bionx/

Het valt mij wel op dat de middenmotor in de States nog niet echt is doorgedrongen of ze zouden de voorkeur geven aan de motor in het achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Midden of achter voelt wat natuurlijker aan dan een voorwiel aangedreven fiets. Bij het laatste heb ik het idee dat de fiets meer "trekt"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ikzelf rij nu ruim 1400 km met een voorwielmotor (zelfbouw); daarvoor heb ik een middenmotor (Batavus) gehad. Het nadeel van een middenmotor is (volgens mij) dat je persé moet (mee)trappen. Met een achterwielmotor heb ik (nog) niet gereden en kan er niets over zeggen maar lijkt mij, met name bij glad regen of sneeuw wegdek wat slipongevoeliger dan een voorwielmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010

epic_gram

undercover moderator

racinfo schreef op donderdag 06 november 2014 @ 07:28:
Over modellen gesproken...

http://electricbikereview.com/besv/lion-lx1/

Maar die durf ik niet zonder een degelijk slot ergens achter te laten!
Ik had een paar maanden terug op een proefontwerp gereden, rijdt erg lekker! Wel stonden toen de specificaties nog niet vast, en het is nogsteeds niet te koop volgens mij.

Wel een veelbelovend bedrijf, dit is een dochteronderneming van votani en ook benq van de computers heeft hier een aandeel in geloof ik. Ik ben beniewd naar hoe het uiteindelijke model gaat worden. 8)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Afuni schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:01:
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om te starten met fietsen naar het werk. Dit is rond de 20 km op en 20 km terug. Mijn conditie is niet het je dat en ik wens ook niet compleet buiten adem en bezweet aan te komen. Vandaar dat ik aan een elektrische fiets dacht.
Als je al een (goeie) fiets hebt zou je ook eens kunnen denken aan een ombouwset. Destijds heb ik dat laten doen bij E-Bike Kit in Den Bosch, tot volle tevredenheid, maar je hebt natuurlijk meer keuzemogelijkheden. Als je handig bent kun je je het ook zelf doen, bespaart je zo'n 300 Euro. Als je geen goeie fiets hebt kun je er over 't algemeen zonder probleem een kopen op marktplaats, of elders, voor zo rond de 300 Euro. Voor zo rond de 1000 Euro heb je dan een prima e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
racinfo schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:09:
Het nadeel van een middenmotor is (volgens mij) dat je persé moet (mee)trappen.
Klopt. Heeft te maken met de trapkrachtsensor. De signalen van de sensor wordt vrijwel rechtstreeks ingezet doordat de motor aan de trapas zit. Bij een wielmotor gaat duidelijk indirecter.

Dit mee moeten trappen kan je ook als een voordeel zien. Ondanks de motor moet je toch echt blijven fietsen. Voor sommige mensen kan dit een nadeel zijn.
Ik heb een collega het laatst op de volgende manier uitgelegd.
De energie die hij moet leveren op z'n opa-fiets om 15 km/u te halen ben ik nodig om 25 km/u te halen. Verder zit er geen verschil in de wijze van fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:09
Iemand al aan de E MTB ?

Heb mezelf een Merida big nine E lite 600 kado gedaan, mij vrouw heeft daar een stokje voor gestoken :'(

en een E lite 900 voor me besteld 8)

levering eind feb.

Had al een Merida E-SPRESSO met Nuvnci360 naaf ivm kapote knie, om naar het werk te gaan (25 km enkel)
Heb daar een Badass dongle V5 op, en heb nog een V3 liggen, 29"met dongle :9

Heb met de demo gefiets, _/-\o_ kan niet wachten tot hij er is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Hallo iedereen,

Nu ben ik in deze materie een complete leek en wanneer ik rondkijk zie ik dat de recent in dit topic genoemde fietsen allemaal rond de 2000 euro liggen (bijv. Batavus Stream of Sparta ION RXX).

Ik merk echter in shops en webshops dat er ook al fietsen zijn vanaf 900 euro (bijv. Silent Force SF 102) bij matrabike.

Ik vraag mij daarbij af wat de grootste verschillen zijn. Is het puur een kwaliteitsverschil en raden jullie die fietsen onder de 1000 euro af? Of is het de hoeveelheid kilometers en de kracht van de batterij die het prijsverschil verklaren? Heb je voor mijn afstand echt een fiets van 2000 euro nodig?

Enfin, ik zit toch met een aantal vragen en zou wat extra ondersteuning van mensen met kennis van zaken apprecieren.

Alvast bedankt.

p.s. de genoemde en gelinkte winkels zijn niet noodzakelijk de shops waar ik wens te kopen hoor, gewoon een voorbeeld. Eventuele ervaringen of advies met waar best een fiets aan te kopen (vanuit België) zijn natuurlijk ook welkom :)
Ik heb de stream en ben uitermate tevreden Goede afwerking, Magura's, goede vork, Sterke motor en goede prijs. Ik betaalde 1800 euro bij fietsenwinkelnl maar zag dat ze nu enkel nog modellen 2015 hebben aan 1900 ong. Echter, laat je niks wijsmaken, model 14 en 15 zijn 100 procent identiek. Met een beetje googlen vind je zeker nog een model 2014 rond de 1800 euro en dan wordt het wel veel fiets voor weinig geld vind ik. Fietsenwinkel.nl levert aan huis en doet service aan huis.
Was daarstraks in as adventure, daar hebben ze 2 modellen rond de 1000 euro staan. Ziet er ook niet slecht uit voor zijn prijs. In de winkel van Lochristi stond zelfs een Batavus aan de helft van de prijs nu 800 euro! Heb er verder weinig aandacht aan geschonken maar misschien een bezoekje waard. De 2 promotiemodellen staan op hun site. Die Batavus aan halve prijs niet, hiervoor zal je eens in de winkel moeten informeren. Is ook gratis levering aan huis en 1 of 2 jaar touring bijstand inbegrepen.
Dat je bij een middenmotor moet bijtrappen klopt, maar dat heb je bij andere motoren ook als ze uitgerust zijn met een trapkrachtsensor. De allergoedkoopste fietsen hebben enkel een rotatiesensor, maar dit geeft minder het fietsgevoel weer. Je stelt de fiets af p een bepaald niveau en dan blijf je een bepaalde snelheid rijden, wil je sneller moet je behoorlijk veel kracht leveren, wil je trager dan zal je steeds een lagere afstelling moeten gaan kiezen. Met trapsensor gaat hij sneller of trager naarmate je zelf mee trapt. Meer kracht, meer snelheid, minder kracht is trager net zoals bij een gewone fiets. Zo kan je bvb makkelijker met een andere fietser gelijk tempo houden. Beetje moeilijk uit te leggen, een testrit maakt dit snel duidelijk. Ook heb je bij een rotatiesensor het fenomeen dat je een volledige omwenteling moet maken vooraleer de motor werkt. Dit kan moeilijker zijn bij het vertrek.Ik heb al verschillende modellen gehad, 2 voorwiel, 1 achterwiel bionx systeem en nu de Batavus middenmotor. Van alle fietsen is de laatste echt wel de leukste om te rijden. Gitane heeft ook een mooi sportief modelletje met middenmotor Bosch ronde de 1800 euro zag ik. Maar dat is persoonlijke keuze, sportief op je fiets zitten of relax. Voor mijn rug verkies ik het laatste, zeker gecombineerd met een suntour zadelpen en geveerde voorvork. Bij een sportieve fiets gaan minder krachten verloren aan vering, wind enz. Maar vermits snelheid begrensd is tot 25 vind ik dat geen reden. Tenzij je voor een snelle ebike gaat, dan zal een sportieve houding duidelijk voordeliger zijn.
Soms doen warenhuizen akties zoals Makro. Dan kost een fiets rond de 850 euro. Maar is dan meestal stalen kader en zo. Tegenwoordig kan je dus voor een paar euro's meer wel een gekend merk scoren wat de herverkoopwaarde nadien ook goed doet.
Als je kan zou ik kiezen voor een grote batterij, deze zal langer meegaan indien je ze juist gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door DHL op 09-11-2014 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
mijn vrouw heeft ook een fiets met trapkracht sensor(Stella Modena) en toch vind ik mn Bafang motortje fijner fietsen ook door het gashendeltje. Ik vind het af en toe ook lekker, vooral als ik bezweet ben, om ff zonder trappen(of bijna niet te trappen=geen kracht leveren) te kunnen rijden.
Ik heb hier gewoon meer keuzes.

[ Voor 38% gewijzigd door bgttje op 09-11-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:20
Hallo iedereen,

Alvast bedankt.

Die goedkope fietsen van onder de 1000 en zelfs 1500 euro gewoon laten staan en met een grote boog eromheen. Specificaties zien er nog redelijk uit maar het is gewoon wachten tot je er gedoe mee krijgt.

Voor jouw afstand is een fiets van 2000 minimaal zeker aan te raden, ik doe zelf 2x26 km per dag op een Merida E-spresso 410 EQ. Hele fijne fiets! Maar die was wel 2599 euro.

Je zou eens kunnen kijken naar een Batavus Razer, mooie fiets met krachtige Yamaha motor. Denk dat dat wel een goede is is voor die afstand, of een Merida E-spresso 408:
http://www.merida.com/nl_...resso-sport-408-2715.html

Dit zijn mijn suggesties, je kunt ook een fiets ombouwen tot elektrisch. De Bafang middenmotor die hier in dit topic wordt besproken vindt ik ook erg interessant. Maar de regel is wel dat je eerst een aardige investering moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Hallo iedereen,

Alvast bedankt.

Silent force :') Wat een dramafiets 8)7 Ik zou als ik jou was sowieso niet naar sportieve fietsen kijken, het is vrij onpraktisch als je 40km per dag wilt fietsen. Dan is je zithouding gewoon niet goed.

Voor de rest heeft iedereen zoals je ziet een mening, ga gewoon naar de fietsenmaker en vraag of je een proefrit mag maken op verschillende systemen. Ieder systeem fietst anders, en het is een persoonlijke voorkeur welke jij het fijnst vind rijden. Ik zie regelmatig dat iemand de winkel binnenloopt, overtuigd dat hij een middenmotor bosch wil maar vervolgens iets compleet anders koopt. Waarom? Omdat hij gewoon kijkt wat het lekkerst fietst.

Als je weet welk systeem je het best vind kan je je druk gaan maken over versnellingen, remmen en modellen ;)

edit: wellicht is het wel interessant om naar wat snellere modellen te gaan kijken. Iets wat tot 40-45 km per uur ondersteuning biedt, dat scheelt enorm qua reistijd 8)

[ Voor 3% gewijzigd door epic_gram op 09-11-2014 09:57 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Eigenlijk zeg je dus dat de heren wielrenners, hybriders en mountainbikers allemaal verkeerd rijden. Iets in mij zegt dat dit kul is. Een sportieve houding wil niet gelijk zeggen dat je een houding moet aanmeten die gelijk staat als een volleerd tijdrijder. Dat er (medische) redenen te verzinnen zijn waarom men liever rechtop zit kan ik goed begrijpen. Maar wat betreft efficiency zal een sportievere houding beter zijn dan rechtop. Ieder zijn keuze hierin.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het gebruikte aandrijfsysteem wel 1 van de eerste hoofdkeuzes moet zijn. Al sluit het ene systeem een hoop uit icm andere componenten.

Zojuist een berekening gemaakt en de meerprijs voor een e-bike viel mij erg mee tov de normale fiets die ik op het oog had. Wellicht dat ik nog switch maar er zijn een aantal specifieke eisen waar de fiets aan moet voldoen. Zo heb ik liever geen verende voorvork (energieverlies, kwaliteit), geen voorwielaandrijving (het "trekgevoel" vond ik vrij vervelend rijden), geen schijfremmen (vrij gevoelig, lopen altijd wel aan) en liever een wat sportievere zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

vhal schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:58:
Eigenlijk zeg je dus dat de heren wielrenners, hybriders en mountainbikers allemaal verkeerd rijden. Iets in mij zegt dat dit kul is. Een sportieve houding wil niet gelijk zeggen dat je een houding moet aanmeten die gelijk staat als een volleerd tijdrijder. Dat er (medische) redenen te verzinnen zijn waarom men liever rechtop zit kan ik goed begrijpen. Maar wat betreft efficiency zal een sportievere houding beter zijn dan rechtop. Ieder zijn keuze hierin.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het gebruikte aandrijfsysteem wel 1 van de eerste hoofdkeuzes moet zijn. Al sluit het ene systeem een hoop uit icm andere componenten.

Zojuist een berekening gemaakt en de meerprijs voor een e-bike viel mij erg mee tov de normale fiets die ik op het oog had. Wellicht dat ik nog switch maar er zijn een aantal specifieke eisen waar de fiets aan moet voldoen. Zo heb ik liever geen verende voorvork (energieverlies, kwaliteit), geen voorwielaandrijving (het "trekgevoel" vond ik vrij vervelend rijden), geen schijfremmen (vrij gevoelig, lopen altijd wel aan) en liever een wat sportievere zit.
Wielrenners hybriders en mountainbikers zijn sportmensen, afuni heeft moeite met zijn conditie dus vandaar dat ik er vanuit ging dat een mountainbike zoals die fiets van 900 euro zich profileerd niet echt geschikt is. Die racefietsen hebben ook allemaal keiharde zadels, als je daar ongetraint op gaat zitten krijg je na 5 minuten zadelpijn. Dat bedoel ik dus, als je geen fietser bent is dat gewoon niet handig om te kopen. Je zit ver voorover, als je dat vanuit het niks opeens 40km per dag doet is dat echt niet fijn. Dan krijg je last van je rug enzo.

Buiten dat, sportfietsen zijn minder geschikt voor woon-werkverkeer dan gewone stadsfietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door epic_gram op 09-11-2014 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
Leuk om te zien dat er zo gereageerd wordt!

Wat heb ik voor mezelf al uitgemaakt:

- Het is inderdaad vooral voor woon-werk verkeer dus zal ik eerder uitkijken naar een stadsfiets.
- Geen aankoop doen zonder een testrit en best een aantal verschillende systemen eens na en naast mekaar uittesten.
- A.S. Adventure is in de buurt, kopen we regelmatig kampeerspullen e.d. en zijn we steeds tevreden van geweest dus zou best kunnen dat ik daar ga aankopen. Hun mid season korting loopt nog bijna twee weken dus heb ik nog wel even tijd om uit te maken wat ik wil.

Waar ben ik nog niet uit:

- fiets rond de 1000 euro of toch gaan voor eentje vanaf 2000.

Hierover zijn de meningen blijkbaar toch ook wel verdeeld. Ik zie reacties die pertinent aangeven van niet onder de 2000 euro te gaan (ook niet met mijn profiel), maar evenzeer passeren er toch fietsen die wel rond de 1000 euro liggen en waar mensen toch blijkbaar ook tevreden van zijn?

Ik weet het dus nog niet eh, wacht misschien nog even wat extra reacties af in dit topic en ga het zeker nog even laten bezinken.

Enerzijds schrikt +2000 euro uitgeven mij af (toch een bom geld eh) maar anderzijds wil ik ook niets aankopen waar ik snel problemen mee ga krijgen.

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Een groot deel van het prijsverschil zit hem in de sensoren die gebruikt worden om te kijken hoe jij fietst. Zegmaar onder de 1800 euro is het allemaal 1 sensorig spul, die kijkt alleen hoe snel je rijdt en zo'n fiets ondersteund met die snelheid. Ga je een berg op, of heb je tegenwind, dan ga je langzamer fietsen dus krijg je minder ondersteuning. Terwijl je dat eigenlijk meer zou willen op die momenten.

Vanaf plusminus 1800 euro komt er een tweede sensor bij, een torquesensor. Die meet de kracht die je uitoefend op je trappers, waarmee het probleem van enkelsensorige fietsen is opgelost. :) Torquesensoren zijn vrij duur te ontwikkelen, vandaar dat prijsverschil ;)

Naja en dan heb je uiteraard nog een kwaliteitsverschil tussen fietsen van 1000 en 2000 euro in de gebruikte onderdelen en afwerking. Ik zie weleens fietsen van 1000 euro voorbij komen hoor, maar verwacht niet dat je ketting en tandwielen het langer dan 1 jaar gaan uithouden van die Silent Force met de kilometers die jij maakt. En dan heb ik het nog niet over je bandjes en spaken en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:07:
[...]

Wielrenners hybriders en mountainbikers zijn sportmensen, afuni heeft moeite met zijn conditie dus vandaar dat ik er vanuit ging dat een mountainbike zoals die fiets van 900 euro zich profileerd niet echt geschikt is. Die racefietsen hebben ook allemaal keiharde zadels, als je daar ongetraint op gaat zitten krijg je na 5 minuten zadelpijn. Dat bedoel ik dus, als je geen fietser bent is dat gewoon niet handig om te kopen. Je zit ver voorover, als je dat vanuit het niks opeens 40km per dag doet is dat echt niet fijn. Dan krijg je last van je rug enzo.

Buiten dat, sportfietsen zijn minder geschikt voor woon-werkverkeer dan gewone stadsfietsen.
Ah ok, ik wist niet dat je reply gericht was aan hem. :)
epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:32:

Vanaf plusminus 1800 euro komt er een tweede sensor bij, een torquesensor. Die meet de kracht die je uitoefend op je trappers, waarmee het probleem van enkelsensorige fietsen is opgelost. :) Torquesensoren zijn vrij duur te ontwikkelen, vandaar dat prijsverschil ;)
Ik ga er even vanuit dat de nieuwe Yamaha motor dit dan wel heeft?

[ Voor 21% gewijzigd door vhal op 09-11-2014 10:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zondag 09 november 2014 @ 00:29:
mijn vrouw heeft ook een fiets met trapkracht sensor(Stella Modena) en toch vind ik mn Bafang motortje fijner fietsen ook door het gashendeltje. Ik vind het af en toe ook lekker, vooral als ik bezweet ben, om ff zonder trappen(of bijna niet te trappen=geen kracht leveren) te kunnen rijden.
Ik kan heb hier gewoon meer keuzes.
Exact om dezelfde reden die bgttje hier noemt heb ik de Batavus middenmotor verruilt voor mijn huidige zelfbouw projectje met voorwiel motor; ik bepaal zelf of ik langzaam of snel wil meetrappen; hoeveel kracht ik (bij) wil leveren of dat ik de fiets met de duimgas als electrische scooter wil gebruiken. Dat laatste gebeurt zelden of nooit eigenlijk omdat je automatisch toch geneigt ben op een fiets (mee) te trappen!

Overigens is met gebruik van de 21 versnellingen en de 3 standen ondersteuning uitstekend zo te regelen dat je in vrijwel elk tempo met ondersteunig mee kan komen met anderen met of zonder e-bike. Kwestie van schakelen en regelen. Daarim behoeft de trap-sensor zoals DHL beschrijft geen belemmering te zijn.

Wat betreft de nu gebruikte voorwielmotor; natuurlijk zou ik, als ik mocht kiezen liever voor de achterwielmotor gaan maar om dat nou op een bestaande oude fiets te bouwen is voor een amateur geen haalbare zaak (vandaar de goedkopere keuze voor een voorwielmotor). Mijn project zelfbouw kostte in totaal (excl. fiets) 520 euro incl. de 36V-10A LiFePo4 accu en deze voldoet 100% aan mijn wensen. Eens per week laad ik de accu op en dagelijks rij ik om en nabij de 12-14 km met een gemiddelde van 27 km/h, hardzat op de drukke weg waar ik op rij (wellicht te hard).

Zelfbouw heeft in mijn ogen ook nog het voordeel dat je je fiets kunt inrichten zoals je zelf wilt zonder afhankelijk te zijn wat een fabrikant je verder oplegt. Wil je duimgas? Dan zet je dat er op, wil je trapsensor of een torque sensor? Bepaal jezelf. Als ik DHL hoor zou hij ook graag zijn batavus met middenmotor uitgevoerd zien met duimgas maar dat levert batavus nu net niet.

Ketting slijtage, ook tandwielen zijn het hoogst bij middenmotoren; logisch want de kracht van de motor wordt daarmee overgebracht op het achterwiel. Bij wiel aandrijving is de slijtage minder dan bij een gewone fiets, veel minder, want dan wordt de aandrijving via ketting en tandwielen zelden nog zwaar belast.

Maak daarom een keuze naar eigen inzicht en neem de ervaringen van anderen daarin mee.

[ Voor 36% gewijzigd door racinfo op 09-11-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

vhal schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:52:
[...]

Ah ok, ik wist niet dat je reply gericht was aan hem. :)
d:)b
Ik ga er even vanuit dat de nieuwe Yamaha motor dit dan wel heeft?
En ja, die yamaha heeft een torquesensor ja 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:01:
[...]

Die goedkope fietsen van onder de 1000 en zelfs 1500 euro gewoon laten staan en met een grote boog eromheen. Specificaties zien er nog redelijk uit maar het is gewoon wachten tot je er gedoe mee krijgt.

Voor jouw afstand is een fiets van 2000 minimaal zeker aan te raden, ik doe zelf 2x26 km per dag op een Merida E-spresso 410 EQ. Hele fijne fiets! Maar die was wel 2599 euro.
Ik dankzij jou dus ook :P Maar mijn ervaring is dat de goedkopere fietsen dito zijn afgemonteerd (met name de remmen zijn een leuk punt om op te bezuinigen lijkt), het frame vaak maar slapjes is (die Merida is stabiel als een huis en tordeert voor geen meter) en dat je vaak met motoren zit waarvan je in de toekomst maar af moet wachten of je nog onderdelen kunt krijgen.

Uiteindelijk heb ik voor mezelf de conclusie getrokken dat ik die paar honderd euro kon lijden, dermate veel op de fiets zou zitten dat ik me niet moet willen ergeren en dat het ding dermate veel geld aan een auto bespaart dat het hele meerprijsverhaal maar uitermate relatief is....

Ik ben onder de 2k niet echt fietsen tegengekomen die me bevielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Een ding: wat verklaard dan het prijsverschil tussen een lokale winkel een een toko zoals fietsenwinkel.nl ? Want dan zit er opeens 500€ verschil tussen en gaat het verhaal van alles boven de 2000€ niet echt meer op. De batavus razer is wel een goed voorbeeld te noemen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Je moet de adviesprijs als ijkpunt gaan nemen en niet te winkelprijzen. Zoals je aangeeft, deze kunnen behoorlijk verschillen voor dezelfde fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

vhal schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:13:
Een ding: wat verklaard dan het prijsverschil tussen een lokale winkel een een toko zoals fietsenwinkel.nl ? Want dan zit er opeens 500€ verschil tussen en gaat het verhaal van alles boven de 2000€ niet echt meer op. De batavus razer is wel een goed voorbeeld te noemen.
Dat komt omdat batavus goede engineers heeft, maar echt vreselijke verkopers/managers/mensen die over de verkopen gaan. :(

Het aandeel van batavus hierin:

Hoe meer fietsen je afneemt, hoe goedkoper ze worden. Als dealer moet je aan het begin van het seizoen aangeven hoeveel fietsen je gaat verkopen, en daarna wordt er een kortingspercentage afgesproken. Als internetshop krijg je daardoor flinke kortingen. Ik heb natuurlijk geen inzicht in de prijzen van internetshops maar ik heb verhalen over tot 40% korting van vertegenwoordigers gehoord. Als kleine fietsenmaker kan je hier gewoon niet tegenop omdat je veel minder aantallen verkoopt. Superstom van batavus, ze willen natuurlijk zoveel mogelijk fietsen verkopen maar ze willen ook in het straatbeeld blijven met een batavusdealer om de hoek. Door dit soort grapjes is dat laatste al minder aan het worden.

Het aandeel van de andere manier van bedrijfsvoering:

Zaken als 12go en internet-bikes.com kopen dat spul gewoon groot in en douwen het weg met kleine winstmarges. Ze hoeven geen service te verlenen, klanten komen bij een reguliere fietsenwinkel terug voor dingen als zadel of stuur verstellen, advies, dat soort dingen, maar bij internetwinkels niet. Verder hoeven ze geen verkoopgesprek te voeren, dus allemaal veel goedkoper. Kijk eens hoeveel het kost om een winkel te runnen, inclusief die belachelijke overheid die overal een regeltje en een belastingetje voor heeft verzonnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Prijs verschil is meestal na wat onderhandelen niet zo groot meer
Ik kocht de Big nine van 3200 voor 2499, dan heeft mijn fietsenmaker er 200 euro van.
Maakt hen rijklaar op mijn lengte, is er altijd voor hulp, koffie, en garantie,
Daar ga ik hem echt niet voor op internet kopen, als alles goed gaat heb je geluk, bij een paar keer wat trammelant......
En kom niet bij hem aan met een internet aankoop, dan heb pech en mag je ondanks fabrieks garantie betalen, en hij heeft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
racinfo schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:52:
[...]

Ketting slijtage, ook tandwielen zijn het hoogst bij middenmotoren; logisch want de kracht van de motor wordt daarmee overgebracht op het achterwiel. Bij wiel aandrijving is de slijtage minder dan bij een gewone fiets, veel minder, want dan wordt de aandrijving via ketting en tandwielen zelden nog zwaar belast.
Ketting slijtage zou inderdaad hoger zijn bij een middenmotor, in de praktijk is het onderhoud of meer het gebrek eraan meer van invloed.
Als ook een open kettingkast, dat is meteen het nadeel van mijn Merida eq400, maar ondanks open kast toch al 10 k km :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 21:16
En heb je er een gekocht ?
dit lijkt mij het perfecte systeem, rechtstreekse overbrenging zonder ketting en tandwielen te belasten
boekhour schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:11:
Ik volg al een tijdje Falco emotors. Zij hebben technolgisch hoogwaardige systemen met aandacht voor detail en een mooi afwerking. Falco levert direct drive 5 fase stille hub motoren (zonder tandwielen) met geintegreerde controller en draadloos bedienings-paneel. Dus geen gehannes met een extra controllerbox en de bijbehorende kabelboom aan je fiets, maar een minimalistisch systeem. De systemen kunnen gebruik maken van zowel een pas als torque sensor. En bij heuvel af of uitlopen kan energie worden teruggeleverd aan de batterij (regeneratie). Hier een review:
http://electricbikereview.com/falco/hx-500/

Recentelijk hebben zij een kickstarter project gestart met een mogelijkheid die de tweaker hier zal aanspreken: integratie met je smartphone. Informatie van de controller en batterij wordt gecommuniceerd richting de smartphone.

De 250/350 watt versie achterwielmotor laat een 10 voudige cassette toe. De 250 watt versie kan ook in de "street-legal pathetic" 25km gemaximeerd worden besteld. Echter een "offroad" versie is ook mogelijk en dan is 40 geen probleem.

[afbeelding]

Voor de mensen die hun fiets willen ombouwen lijkt mij dit een uitstekend alternatief voor de welbekende Chinese Bafang, Crystallite of zelfs Bionx. Wat mijzelf betreft ik wilde in eerste nstantie de nieuwe Bafang middrive gaan gebruiken voor mijn nieuwe build echter momenteel neig ik meer naar dit systeem, ook al is het maar omdat zij 5 jaar garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Met een paar zaken ben ik het niet volledig eens...
Dat je rond de 1000 euro een slechte fiets koopt, er zijn er rond die prijs die een torquesensor hebben hoor. Zoals ik zei heb je bij as adventure 2 modellen (Een Sparta en een mooie Giant 900 a 1000 euro)rond die prijs die echt wel degelijk zijn. Het verschil met duurdere modellen is bvb dat het voorwielmotoren zijn, en een goedkopere afmontage, en verschil op capaciteit van de batterijen. Maar slecht zijn deze zeker niet.
Dat je 2000 moet geven voor meer sensoren is ook niet juist. De Batavus Stream bvb heeft een torquesensor een pas sensor en een snelheidssenor (3 dus wat de top is momenteel) bovenop de yamaha motor van 80 nm en dit voor een 1800 euro. Afmontage is ook niet slecht te noemen.(bvb Magura hydr remmen)
Als je bij een goede internetwinkel koopt krijg je service aan huis, dus ook niets om je zorgen in te maken.
Internetwinkel is wel veel goedkoper dan plaatselijke fietsenwinkel, bij mij was het verschil tussen de 600 en de 400 euro naargelang de winkel. Ik vind dat veel geld.
Je moet gewoon zoeken en kijken waar je koopjes kan doen. Dit is een goede periode omdat de modellen 2014 de deur uitmoeten.
Ik heb bvb vandaag bij as adventure 2 fietsen gekocht, een racefiets van Cannondale model 2014 , normale prijs 1150, nu - 50 procent (!)en een Cube Acid 29er voor 700 euro in plaats van 950 euro, ook model 2014.
Wat racinfo zegt klopt volledig. Mocht mijn Stream een duimgas hebben dan was het een droomfiets voor mij. Maar dat heeft eerder met mijn ziekte te maken omdat ik heel weinig uithouding heb. Een normaal persoon, zelfs een gepensioneerde die niet veel beweging gewoon is, kan hier perfekt mee overweg. Maar mijn spieren zijn zoals een kapotte batterij, heel even een piek omdirect naar quasi nul te vallen. Maar toch ben ik gelukkig zulle:)
Ik kan maar 1 raad geven, je beslist eerst hoeveel je wil uitgeven en dan ga je zoeken. Eender welk budget (maar moet toch wel een 1000 euro minimum zijn) kan genoeg zijn voor een degelijke fiets. Het hangt ervan af of je bvb een Renault, een Mercedes of een Toyota wil. Elke goede auto's in verschillende prijsklasses maar met andere rij eigenschappen... Het enige wat ik niet zou doen is een ongekend merk kopen en al zeker geen zuiver Chinees merk. Koop je een goedkope Sparta bvb ben je er zeker van dat onderdelen steeds en snel beschikbaar zijn.
En onthoud... de zoektocht op zichzelf is ook erg leuk. Kan je er van tijd eens op uit trekken om te vergelijken en zo :) Allez, zo ervaar ik het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL noemt oa zijn lichamelijke gesteldheid als reden voor zijn (gewilde?) keuze. Nu ik heb dezelfde beweegreden, dwz op een gewone fiets MAG ik niet eens fietsen van de doktoren omdat in mijn linkerknie jaren geleden het vet is afgenomen in het kraakbeen; voorbeeld: zou ik zonder ondersteuning 2 km gaan fietsen dan zit ik een week lang met ondragelijke pijn in mijn been-spieren, met ondersteuning is 25 km geen enkel probleem.

Voor ik in 2010 begon met een Batavus e-bike fietste ik totaal NIET! Dat kon domweg niet, maar nu geniet ik elke dag opnieuw van mijn fietsritjes (hoewel het nu flink koud begint te worden ;) ) en daarom heb ik geen ogenblik spijt gehad van mijn ombouw setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja is wel een doordachte keuze geweest die Stream. Ik zette alle voor en nadelen op een rijtje en kwam dan weer steeds op hetzelfde uit.
Eender welk systeem heeft voor en nadelen. Ik had graag een fiets die het echte fietsgevoel het meest benaderde.
Zoals jou zijn mijn ritjes ook tot max een 25 a 30 km. Zou misschien iets verder kunnen moest ik hier niet altijd de berg op moeten.
Ook zoals jou deed ik totaal niets meer van beweging. Van mijn bed naar de zetel en omgekeerd. Wandelen vind ik totaal niet leuk, dus dat kwam er niet van. Vanuit medisch opzicht is de ebike dus echt wel een revalidatietoestel. Ik voel naargelang het fietsseizoen bezig is, dat ik weer een beetje sterker word. Jammer dat het koud wordt, spieren kunnen daar niet goed tegen, voor mij word het wachten op volgend jaar. Dus voor mij een prachtige uitvinding! Ik ben er echt heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 08:32
fazertje schreef op zondag 09 november 2014 @ 20:15:
Prijs verschil is meestal na wat onderhandelen niet zo groot meer
Ik kocht de Big nine van 3200 voor 2499, dan heeft mijn fietsenmaker er 200 euro van.
Maakt hen rijklaar op mijn lengte, is er altijd voor hulp, koffie, en garantie,
Daar ga ik hem echt niet voor op internet kopen, als alles goed gaat heb je geluk, bij een paar keer wat trammelant......
En kom niet bij hem aan met een internet aankoop, dan heb pech en mag je ondanks fabrieks garantie betalen, en hij heeft gelijk.
Navraag bij diverse fietszaken in de buurt leverde een teleurstellend resultaat op qua prijsstelling. Het varieerde van:
- De adviesprijs is onze prijs; we zijn een kleine zaak en kunnen er niets vanaf doen.... tot
- Max 10% korting, maar inclusief 2 gratis beurten (a 100,- per 2).

Het verschil bedraagt op de prijs dan nog steeds 400,- EURO voor een Ebike tov Internet.
Dat vind ik nog steeds veel geld. En voor 400,- EURO kun je ook toch wel een paar beurten laten doen (gemiddeld 1 beurt per jaar; 5-6 jaar verder ben je dan al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Kijk wat ook scheelt, ik kom al 14 jaar bij deze fietsenmaker, ik ben geen klant die zomaar voor een paar euro ergens anders koopt.
maar voor 400 zeker wel,en hij komt me dan tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:52
Ik volg dit forum al enige tijd, erg leerzaam allemaal. Ben nu aan het oriënteren om tuning toe te passen op een 2013 Bosch motor. Heb al aantal interessante opties voorbij zien komen;
- BPX key
- Speedup
- Baddass
- SX dongle
- Bikespeed-RS

Zover ik heb kunnen nagaan lijkt de Bikespeed-RS de meest interessante vanwege juiste km weergave.
Als alternatief met een juiste km weergave kom ik ook nog deze tegen:
ASA eSpeed (link: http://www.tuningbox.net/5-001/en)
Iemand hier ervaring mee of meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

fazertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:43:
Kijk wat ook scheelt, ik kom al 14 jaar bij deze fietsenmaker, ik ben geen klant die zomaar voor een paar euro ergens anders koopt.
maar voor 400 zeker wel,en hij komt me dan tegemoet.
Het prijsverschil tussen de fietsenwinkel en de internetwinkel is gewoon te groot. Ik heb hier 7 fietsen die allemaal bij dezelfde fietsenmaker op onderhoud gaan. Die man begint te beseffen dat verkoop en na-verkoop mettertijd op verschillende plaatsen zullen gebeuren.
Dat is de toekomst voor de meeste grote aankopen. Internetwinkels zullen net als destijds de supermarkten klanten naar zich toe trekken. De kleine handelaar zal hier wellicht de dupe van worden. Ik heb altijd nieuwe auto's verkocht en ook daar begint de evolutie heel erg traag op gang te komen. Ik zie de markt evolueren naar enkele grote showrooms met informanten en bestellingen online gebeuren in de toekomst.
Invoerders willen zoveel mogelijk tussenstappen uitschakelen. Komt de klant ten goede en de invoerder zelf natuurlijk ook.
Het is net hetzelfde als het verdwijnen van de kleine kruidenierswinkel op de hoek. Daar was destijds ook veel commotie rond, maar de markt is de markt en hou je niet tegen.
Het zijn wij als consumenten die de markt bepalen en de invoerders die erop inspelen.
Men kan het jammer vinden dat kleine zaken zullen verdwijnen maar evolutie houdt men niet tegen. Alles verandert en maar goed ook, of de boeren waren nu nog kwaad op de treinen waardoor de koeien geen melk meer gaven:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Vergelijk met de supermarkt is mooi, daarom kopen wij ook nog steeds bij een echte bakker, slager en groenteboer.
Ik ben niet zo van die marktwerking, noem mij maar ouderwets, maar die marktwerking heeft mij niet veel gebracht.
Het is wel zo, besodemieter me nooit, dan was dat meteen de laatste maal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:47
wollrabe schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:58:
Ik volg dit forum al enige tijd, erg leerzaam allemaal. Ben nu aan het oriënteren om tuning toe te passen op een 2013 Bosch motor. Heb al aantal interessante opties voorbij zien komen;
- BPX key
- Speedup
- Baddass
- SX dongle
- Bikespeed-RS

Zover ik heb kunnen nagaan lijkt de Bikespeed-RS de meest interessante vanwege juiste km weergave.
Als alternatief met een juiste km weergave kom ik ook nog deze tegen:
ASA eSpeed (link: http://www.tuningbox.net/5-001/en)
Iemand hier ervaring mee of meer info over?
Ik heb zelf de ASA eSpeed op mijn Bosch 2013 Classic motor zitten.

Installatie was een fluitje van een cent en het ding doet wat ie moet doen.

Ook super eenvoudig om de 'opvoering' uit te schakelen en weer in te schakelen mocht je dat willen.

Enige probleem waar ik tegen aan loop is dat de aangegeven snelheid iets te hoog is, maar dat is bij te regelen via de instellingen. Moet ik alleen nog steeds een keer doen O-)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
DustMan4u schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:29:
[...]

Ik heb zelf de ASA eSpeed op mijn Bosch 2013 Classic motor zitten.

Installatie was een fluitje van een cent en het ding doet wat ie moet doen.

Ook super eenvoudig om de 'opvoering' uit te schakelen en weer in te schakelen mocht je dat willen.

Enige probleem waar ik tegen aan loop is dat de aangegeven snelheid iets te hoog is, maar dat is bij te regelen via de instellingen. Moet ik alleen nog steeds een keer doen O-)
Klinkt goed, bedankt voor de info. Denk dat het deze gaat worden. Had je nog speciaal gereedschap nodig voor de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:47
wollrabe schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:54:
[...]

Klinkt goed, bedankt voor de info. Denk dat het deze gaat worden. Had je nog speciaal gereedschap nodig voor de installatie?
Heb zelf wel het speciale gereedschap hiervoor aangeschaft:

- Bosch Spider
- Tooltje om de trapper te verwijderen

Verder heb je, naast een schroevendraaier en een verfbrander om de krimpkous te krimpen, niets nodig :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anwo
DustMan4u schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:00:
[...]

Heb zelf wel het speciale gereedschap hiervoor aangeschaft:

- Bosch Spider
- Tooltje om de trapper te verwijderen

Verder heb je, naast een schroevendraaier en een verfbrander om de krimpkous te krimpen, niets nodig :)
Bedankt, moet niet al te moeilijk zijn :P
Voor de liefhebber hier nog een overzicht tuning opties van een Franse site Cyclurba.fr
http://cyclurba.fr/velo/715/Bosch-debridage.html
incl. een mooie tabel http://cyclurba.fr/article/document/fichier0071502.pdf. Prijzen zijn niet meer helemaal up to date met name de ASA eSpeed is nu wat goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 08:32
Voor de Impulse motor is alleen de SX2 dongle beschikbaar. Klopt dit?
Heeft iemand ervaring met inbouw/ombouw bij Impulse met deze dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633278

the_eye6 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 07:57:
Voor de Impulse motor is alleen de SX2 dongle beschikbaar. Klopt dit?
Heeft iemand ervaring met inbouw/ombouw bij Impulse met deze dongle?
Er bestaat ook een Badass uitvoering voor de Impulse 2 motor (kan het weten want ik was prototype tester). Contacteer de mensen van Badass voor de Impulse 2 dongle.
Beperking is wel dat je het plastic rondsel dat tussen frame en rotatiesensor zit, moet verwijderen, anders past het badass bokske niet tussen de spaken en de sensor.
Voordeel: je moet geen enkele wijziging aanbrengen aan de bekabeling: schuift gewoon over de sensor.
(zeer klein)nadeel: de snelheidsaanduiding is tot 19km/h 100% en vanaf 20km/h is de snelheidsaanduiding (en dus ook gereden aantal km) 50%.
Ben er zeer tevreden van. Op Eco fiets ik meestal een 28 km/h (+/- 2km/h). Dit gebruik ik voor 98% van de tijd. In Sport kan je 30km/h aanhouden (maar afhankelijk van je versnellingen trap je dan wel aan hoog tempo) en in Power kan je tot 34km/h aanhouden. In Eco geraak ik aan 28km/h een 140km ver met een batterijlading van 15Ah.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 633278 op 11-11-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vanmiddag heb ik even op het werk gereden op een tweetal e-bikes van mijn collega’s. Beide waren voorwiel aangedreven en dit bevestigde wederom mijn conclusie dat dit type aandrijving niet aan mij besteed is. Ik had continue het idee dat de fiets met mij er vandoor ging ipv andersom. Nu was 1 fiets een retro-fit maar dit zou niet uit mogen maken. Enfin, voorwielaangedreven e-bikes zijn het helaas niet voor mij.

Donderdag ga ik even op bezoek bij 12GObiking om eens de Merida-fietsen (o.a. E-spresso 308/408/409/410, modeljaar 2014/2015) te bekijken. Waar ik wel over twijfel zijn de Tektro-schijfremmen van de E-spresso 308/408/409 fietsen. Via google e.d. is de informatie hiervan vrij summier en ik meen mij te herinneren dat iemand hier ze heeft in zijn ligfiets en er niet geheel positief over was. De Merida E-Spresso Sport 308 EQ (2014) is wel gunstig qua prijs (€2069) en heeft een goede Alfine 8 naafversnelling.

De Scott E-sub sport (2014 a €2499 – goed afgemonteerd) en de Batavus Razer (€2129) zou ook nog wel een mogelijkheid kunnen zijn. De Batavus Stream die hier regelmatig voorbij komt is voor mij iets té stads gericht.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vandaag zag ik Pendix voorbij komen. Een Duits bedrijf dat een middenmotor maakt dat geen speciaal frame vereist met een verwijderbare accu die op de plek van van een bidonhouder kan worden geplaatst. Zou vanaf april 2015 moeten worden geleverd, prijzen nog niet bekend.

Het lijkt een mooi afgewerkt product, je kan je bestaande wielen en versnellingen houden. Met een simpele bedienining zonder kwetsbare draadjes die naar het stuur lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.pendix.bike/images/pendix-start-image-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pendix.bike/images/pendix-produktgruppe.png

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Johnny schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:22:
Vandaag zag ik Pendix voorbij komen. Een Duits bedrijf dat een middenmotor maakt dat geen speciaal frame vereist, en een verwijderbare accu die op de plek van van een bidonhouder kan worden geplaatst. Zou vanaf april 2015 moeten worden geleverd, prijzen nog niet bekend.

Het lijkt een mooi afgewerkt product, je kan je bestaande wielen ne versnellingen houden. Met een simpele bedienining zonder kwestsbare draadjes die naar het stuur lopen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat ziet er heel interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Waar ik wel over twijfel zijn de Tektro-schijfremmen van de E-spresso 308/408/409 fietsen. Via google e.d. is de informatie hiervan vrij summier en ik meen mij te herinneren dat iemand hier ze heeft in zijn ligfiets en er niet geheel positief over was.
Ik heb op mijn Bulls E45 (2014) Tektro Dorado remmen (Ø 203 mm schijven).
Qua remkracht heb ik niets te klagen (heb eerlijk gezegd ook geen vergelijkingsmateriaal).
Nadeel vond ik wel dat ze in het begin nogal piepten. Maar dat slijt wel weg na verloop van tijd :+.
Daarnaast horen ze me wel aankomen in een haakse blinde bocht 8).

Ik ben na 3000 km wel aan m'n 2e set remblokken begonnen. (Achter bij 2600, voor bij 2900 km). Maar ja, ben zelf niet de lichtste en ik rij zo snel als ik kan (40+ km/h) door weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Beun1001 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:01:
[...]
Qua remkracht heb ik niets te klagen (heb eerlijk gezegd ook geen vergelijkingsmateriaal).
Nadeel vond ik wel dat ze in het begin nogal piepten. Maar dat slijt wel weg na verloop van tijd :+.

Ik ben na 3000 km wel aan m'n 2e set remblokken begonnen. (Achter bij 2600, voor bij 2900 km). Maar ja, ben zelf niet de lichtste en ik rij zo snel als ik kan (40+ km/h) door weer en wind.
De reden waarom ik twijfel is om mijn MTB Hayes Nine debacle te voorkomen. Deze lekten, remkracht viel weg, pistons die niet terug veerden etc. De keuze zou makkelijker zijn geweest als Merida gewoon Shimano of Magura hydraulische velgremmen had gekozen voor hun goedkopere lijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
Afgezien van het piepen functioneren ze prima. Ik heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad (+3000 km)

Over de levensduur kan ik eigenlijk niets zinnigs zeggen. Ook de fietsenzaak heeft geen vergelijkingsmateriaal; ze hebben zo'n fiets verder nog niet verkocht.
Ik hou het er dus maar op dat ik elke 2500 km nieuwe remblokken moet kopen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dan nog is het wel heeellll snel, ik zit na een aantal jaren nog niet eens door de eerste set blokken op mijn MTB heen. Toegegeven, dat ding heeft misschien 4000km gemaakt, maar wel in zware omstandigheden (Ardennen, modder etc). Hetzelfde geldt voor m'n sportfiets, ook die heb ik de Ardennen in gesleept (met Tektro remmen trouwens), nergens last van, prima spul.

De blokken op m'n Merida zijn na 3400km nog als nieuw.

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 12-11-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mja, kan mij voorstellen dat de remmen van een 45km/h fiets iets sneller slijten dan een langzamere e-bike. Het feit dat men Tektro-remmen onder zo'n fiets monteert stelt mij wel gerust.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 585215

[...]

Wel spijtig dat je die originele D.40.11 remblokken nergens vindt. Welke remblokken gebruikte je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bij ons zijn de blokken aan de achterzijde ook al vervangen. Deze waren bijna op en waren ook versmeerd. Dit was uiteraard niet goed voor de werking. De blokken zijn overigens bij ongeveer 3500-4000 km vervangen.

De schijfremmen (Shimano) piepen wel wat maar remmen fantastisch

Onze fietsen zijn getuned en ik rem over het algemeen vrij laat en stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
De eerste set is af fabriek van Tektro zelf
De tweede set is nu van BBB type BBS-53. Even kijken hoe deze zich gaan houden. Staan zover ik het kan vinden op internet behoorlijk goed aangeschreven

Wellicht volgende keer gesinterde proberen, als ze er zijn voor mijn remmen.

Ik rem ook laat en stevig (wil natuurlijk wel de gang erin houden ;) )

Daarnaast ben ik niet de lichtste en ik rijd altijd 'full attack' (waar het kan natuurlijk).

• DHL

DHL

Zijn die remblokken van schijfremmen makkelijk zelf te vervangen of heb je speciaal gereedschap nodig? En wat doen jullie indien ze piepen, eventueel zoals bij auto's een beetje kopervet op de achterkant?

Anoniem: 568384

Eitje, 1 schroef en je kunt ze er zo uit wippen. Iig bij mijn formula hydraulische schijven. Voor mountainbikes is het ook belangrijk dat ze makkelijk los komen, vanwege schoonmaken na een goede bostocht. Het piepen is vooral door schijf-blok contact. Kopervet is naar mijn weten niet nodig.

• Afuni
Besten,

Ik heb uiteindelijk voor een Batavus stream gekozen.

Bedankt voor alle reacties :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nette fiets voor een leuke prijs, veel plezier ermee. :)

Inmiddels ben ik wel tot een redelijke shortlist gekomen. Nog bedankt neographikal en Vlassie1980 voor jullie advies. Drie fietsen komen van 12gobiking en de Batavus bij fietsenwinkel.nl. De fietsenmaker op de hoek was simpelweg vele malen duurder.

- Merida E-spresso 409 2015 [derailleur] a 2259€
- Focus Aventura Impulse 2.0 2015 [derailleur] a +/-2200€
- Merida E-spresso 408 2015 [naaf] a 2159€
- Batavus Razer [naaf] a 1999€ (fietsenwinkel.nl)

De 410 EQ van Merida vond ik een mooie fiets om te zien maar eigenlijk te duur (€2599,-) tov de 409.

Overigens kon de verkoper niet echt zeggen of de accu van de Focus afneembaar is. Iemand die dit weet?
Bij de Batavus en de Merida is dit nl. geen probleem. Gezien de gemeenschappelijke fietsenberging is dit wel een eis.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 13-11-2014 16:43 ]

Strava

• Athome
http://www.focus-bikes.com/nl/nl/technology/impulse-20.html
Volgens mij staat hier je antwoord of de accu van de Focus afneembaar is.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Athome schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:16:
http://www.focus-bikes.com/nl/nl/technology/impulse-20.html
Volgens mij staat hier je antwoord of de accu van de Focus afneembaar is.
8)7 geheel overeen gelezen. Jammer dat het display zo jaren 80 is. Het concept ziet er wel goed uit namelijk.

Strava

• DHL

DHL

Mag ik heel voorzichtig iets zeggen:)? Ik heb nu met een tweede fietsenmaker gesproken over de huidige middenmotoren. Ze zijn allemaal vrij goed, elk met voor en nadelen. Enkel zeggen ze dat er wat problemen waren met de eerste Bosch, maar dat dit opgelost is intussen. Maar... de impulsemotoren vinden ze minder. Zouden er vrij veel zijn die beginnen kraken en waar dan een nieuwe motor in gestoken wordt. Ze zouden niet direct een oplossing weten om het probleem ten gronde aan te pakken.
Ik geef dit even mee, voor wat het waard is. Waren beiden ebikespecialisten die aan alle merken werken.
Het is zeker niet mijn bedoeling de één of andere motor te verheerlijken, maar misschien is het niet slecht je goed te informeren vooraleer aan te kopen.

@Afuni, proficiat met de aankoop. Zeer leuke fiets die blijkbaar goed zal gaan verkopen aan mensen die van een rechtzittende houding houden. Prijs is heel mooi tov wat je krijgt. Vergeet je bevindingen niet te delen met ons he.

• Vlassie1980
vhal schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:42:
[...]

8)7 geheel overeen gelezen. Jammer dat het display zo jaren 80 is. Het concept ziet er wel goed uit namelijk.
Display schijnt wel aan te kunnen geven hoeveel euries je bespaart als je de fiets pakt :)
Wel typisch dat die verkoper je niet kon vertellen of de accu eraf kon, dat is wel triest zeg :')

Succes met de keuze, het is een lastige lijst ;)

• Afuni
DHL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:33:

@Afuni, proficiat met de aankoop. Zeer leuke fiets die blijkbaar goed zal gaan verkopen aan mensen die van een rechtzittende houding houden. Prijs is heel mooi tov wat je krijgt. Vergeet je bevindingen niet te delen met ons he.
Zal ik zeker doen, ik had hem laten leveren op het werk maar was met de auto omdat ik niet zeker was dat hij al ging geleverd worden. Morgenvroeg met de trein ernaar toe en terug met de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Klopt met de bosch motoren onder de 2012 modellen waren wat problemen o.a. vocht problemen. Sommige 2013 modellen hebben ook nog steeds bijgeluiden (kraakjes, etc) maar eigenlijk geen problemen meer die de fiets doen laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
vhal schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:39:
Nette fiets voor een leuke prijs, veel plezier ermee. :)

Inmiddels ben ik wel tot een redelijke shortlist gekomen. Nog bedankt neographikal en Vlassie1980 voor jullie advies. Drie fietsen komen van 12gobiking en de Batavus bij fietsenwinkel.nl. De fietsenmaker op de hoek was simpelweg vele malen duurder.

- Merida E-spresso 409 2015 [derailleur] a 2259€
- Focus Aventura Impulse 2.0 2015 [derailleur] a +/-2200€
- Merida E-spresso 408 2015 [naaf] a 2159€
- Batavus Razer [naaf] a 1999€ (fietsenwinkel.nl)

De 410 EQ van Merida vond ik een mooie fiets om te zien maar eigenlijk te duur (€2599,-) tov de 409.

Overigens kon de verkoper niet echt zeggen of de accu van de Focus afneembaar is. Iemand die dit weet?
Bij de Batavus en de Merida is dit nl. geen probleem. Gezien de gemeenschappelijke fietsenberging is dit wel een eis.
Vergeet de 400EQ ook niet, al 2 jaar tevreden met de nuvinci 360 naaf :)
Loopt in het begin een beetje zwaarder dan een andere naaf, maar je kunt altijd een voor jouw ideale versnelling kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ondertussen zou Afuni toch al thuis moeten zijn met z'n nieuwe fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
DHL schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 03:19:
Ondertussen zou Afuni toch al thuis moeten zijn met z'n nieuwe fiets :)
Haha, ja hoor :)

Ik keek er al de hele dag naar uit en het moest natuurlijk wel lukken dat het serieus begon te regenen net voor ik ging vertrekken. Handschoenen check, helm met regenkapje check, regenjas check. Laptoptas is waterdicht maar voor alle zekerheid toch maar een plastic zak er over gedaan.

Mmh, wat missen ik nog? Regenbroek natuurlijk, had ik nog niet aan gedacht en ik zal het geweten hebben :)

Zelfs met de regen was de rit echter zalig. Van de school waar ik gisteren heb gewerkt naar huis is 10 kilometer over een jaagpad en 8 kilometer over een splinternieuwe fietsostrade dus eigenlijk steeds zonder moeite 25 kunnen rijden... Da's vliegen eh, ik herinner me de paar keer dat ik in de regen met een gewone fiets de rit had geprobeerd en wel, een wereld van verschil...

Over de fiets zelf kan ik kort zijn (niet zoveel kaas gegeten van technische uitleg enz.). Rijdt erg fijn en helpt netjes mee tot je 25 doet. geeft bovendien duidelijk wat extra als er een helling is of wind tegen op het jaagpad.

Ik heb er 40 minuten over gedaan en dat is trouwens met regenweer maar tien minuten langer dan met de auto.

Maandag opnieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:19
Voor een leuk prijsje hebben wij een Batavus Intermezzo Easy elektrische damesfiets over kunnen nemen, wat fiets dat relaxt! :)

Alleen zit er in de houder van de accu een USB stick, deze verlies je vrij makkelijk als je het mij vraagt. Ik kan nergens vinden waar deze USB stick voor dient.

Kan iemand me dit vertellen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 13:50
Danielson schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:09:
Voor een leuk prijsje hebben wij een Batavus Intermezzo Easy elektrische damesfiets over kunnen nemen, wat fiets dat relaxt! :)

Alleen zit er in de houder van de accu een USB stick, deze verlies je vrij makkelijk als je het mij vraagt. Ik kan nergens vinden waar deze USB stick voor dient.

Kan iemand me dit vertellen? :?
Lijkt me eerder voor langere fietstochten waarbij je gsm als navigatiesysteem wordt gebruikt of voor navigatiesystemen an sich natuurlijk, zodat je geen lege batterij onderweg tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Lijkt me meer een dongle,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:19
Het lijkt mij ook iets in de richting van een dongle, in de handleiding word hij USB sleutel genoemd, maar er word verder niets over verteld. Maar hij zit op zo'n vreemde plek en niet geborgd! Ik heb het idee dat ik hem binnen de kortste keren kwijt ben en ik vermoed dat het elektrische gedeelte dan niet meer werkt.

Wat het idee er toch achter is? Vage bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De USB stick val er echt niet uit. We hebben zelf een USB stick als dongle voor de Bosch motor op de fiets zitten. Deze is er in een jaar nog nooit uit gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zo, uiteindelijk toch maar gekozen voor onderstaande fiets

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nb7coudGnnihDe1KMwMCpSxv/full.jpg

Geen Merida dus maar een Batavus Razer welke in het aller begin mijn eerste keuze was. Ook maar gekozen voor de groene kleur. Het is weer eens wat anders :) De Merida 409 was een goede tweede maar de schijfremmen waren niet mijn eerste keuze en het onderhoud/slijtage van een derailleur was ook iets om rekening mee te houden. De Razer heeft een Alfine8 naaf waar ik wel eens mee gefietst heb en deze beviel mij prima. De onderlinge stapjes zijn wat groot (21%) maar ik verwacht niet dat dit hinderlijk zal zijn gezien de ondersteuning vd Yamaha motor. Daarnaast is de dichte kettingkast wel fijn. De Merida 408 heb ik nog overwogen maar de kleur vond ik vrij lelijk. Een verende voorvork mis ik overigens niet.
De remmen zijn Magura, weet even niet of dit nu de HS11 of de HS33 serie is maar ws. zullen dit dezelfde remmen zijn als de Batavus Stream.

Nadeel is de levertijd. Ws ergens eind januari :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Levertijden gaan nergens over, mijn Merida big nine e lite zal pas over 18 weken gelevert worden.
Ben nu naar een HAibike aan het kijken, een XDURO HardNine PRO net nyon display.
Levertijd ergens eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

vhal schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:06:

[afbeelding]

Geen Merida dus maar een Batavus Razer welke in het aller begin mijn eerste keuze was. Ook maar gekozen voor de groene kleur. Het is weer eens wat anders :) De Merida 409 was een goede tweede maar de schijfremmen waren niet mijn eerste keuze en het onderhoud/slijtage van een derailleur was ook iets om rekening mee te houden. De Razer heeft een Alfine8 naaf waar ik wel eens mee gefietst heb en deze beviel mij prima. De onderlinge stapjes zijn wat groot (21%) maar ik verwacht niet dat dit hinderlijk zal zijn gezien de ondersteuning vd Yamaha motor. Daarnaast is de dichte kettingkast wel fijn. De Merida 408 heb ik nog overwogen maar de kleur vond ik vrij lelijk. Een verende voorvork mis ik overigens niet.
De remmen zijn Magura, weet even niet of dit nu de HS11 of de HS33 serie is maar ws. zal dit dezelfde remmen zijn als de Batavus Stream.

Ik had die ook al gezien op de site. En viel me direct op dat het een mooie fiets is. Het andere kleur is zwart als ik me niet vergis. Maar dit ziet er echt fris uit. Veel plezier ermee, ik denk dat je een goede koop deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

[afbeelding]

De remmen zijn Magura, weet even niet of dit nu de HS11 of de HS33 serie is maar ws. zal dit dezelfde remmen zijn als de Batavus Stream.

Goede keuze, mooie vlotte fiets. Ga je veel plezier van beleven!

Laat ons wel zo nu en dan even je bevindingen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 20:41

Jopster

trotse papa x4

Ook ik heb na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrijdag naar 12gobiking geweest om modellen te zien en testen. Keuze is uiteindelijk op de Kalkhoff Endeavour BS10 gevallen. De meerprijs met de 25km/u modellen die ik op het oog had was dusdanig dat ik deze niet kon laten staan. :)

Naar verwachting kan ik hem deze week al ophalen. Afspraak met RDW is al gemaakt.

In eerste instantie zat ik te denken aan de Sparta E-Speed Nunvinci, maar het model en de levertijd hielden me er vanaf. Ik was eigenlijk al snel verkocht bij het zien van de Kalkhoff. Wel een hele uitgave, maar ik heb hem er in ongeveer een jaar uit, dus vrij relatief allemaal.

Sinterklaas komt dus vroeg voor me dit jaar. Hij moet nu alleen nog even de fiets brengen, want ik ben heel zoet geweest dit jaar! :)

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:18:
[...]

Goede keuze, mooie vlotte fiets. Ga je veel plezier van beleven!
Laat ons wel zo nu en dan even je bevindingen weten :)
Komt wel goed, hopelijk valt het mee met de levertijd. Morgenmiddag gaat de bestelling definitief de deur uit.
Jopster schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:53:
Ook ik heb na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrijdag naar 12gobiking geweest om modellen te zien en testen. Keuze is uiteindelijk op de Kalkhoff Endeavour BS10 gevallen. De meerprijs met de 25km/u modellen die ik op het oog had was dusdanig dat ik deze niet kon laten staan. :)

Naar verwachting kan ik hem deze week al ophalen. Afspraak met RDW is al gemaakt.

In eerste instantie zat ik te denken aan de Sparta E-Speed Nunvinci, maar het model en de levertijd hielden me er vanaf. Ik was eigenlijk al snel verkocht bij het zien van de Kalkhoff. Wel een hele uitgave, maar ik heb hem er in ongeveer een jaar uit, dus vrij relatief allemaal.
Dat is lekker vlot inderdaad :) Betreft dit het 2015 model? Mijn ervaring met 12gobiking is helaas dat de 2014 modellen die op hun site staan niet altijd leverbaar zijn. Welke vd 25km/h modellen had je overigens op het oog van de 25km/h-modellen?

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 17-11-2014 14:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430237

....

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 430237 op 17-11-2014 15:21 . Reden: bericht kan verwijderd worden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 20:41

Jopster

trotse papa x4

vhal schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:19:
Dat is lekker vlot inderdaad :) Betreft dit het 2015 model? Mijn ervaring met 12gobiking is helaas dat de 2014 modellen die op hun site staan niet altijd leverbaar zijn. Welke vd 25km/h modellen had je overigens op het oog van de 25km/h-modellen?
Het betreft het 2014 model. 2015 model zou ws. alleen in kleurstelling anders zijn, maar hadden ze ook nog niet staan.

Heel veel modellen zijn inderdaad niet in de showroom aanwezig. Ze hadden alleen de Sparta ION E-speed, de Focus en de Kalkhoff. Die laatste 2 zijn nog vrijwel dezelfde fiets ook. :) De Sparta had ik al eens op gereden. Reed lekker, maar de Bosch motor rijdt vele maler fijner. Dat, en het feit dat de Kalkhoff schijfremmen heeft, heeft de doorslag gegeven.

Qua 25km/h modellen heb ik gekeken naar de Batavus Razer en de Merida E-Spresso reeks. Mooie fietsen ook. Ik wilde echter toch wat sneller kunnen (op een legale wijze), dus vandaar mijn uiteindelijke keuze.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

12% van alle gefietste km'ers in Nederland wordt per e-bike afgelegd. Volgens....
http://www.telegraaf.nl/d...ken_vaker_de_fiets__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb eens gekeken naar de Sparta E-Speed Bosch Nuvinci. Mooi ding maar wat Jopster al zei....de levertijd is wel gigantisch (04-2015) :X Een huis bouwt men nog sneller als het moet.

[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 17-11-2014 19:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:43

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Na vier jaar en zes weken heeft de motor van mijn Koga Miyata het vandaag begeven. Vorige maand was er al een probleem dat de bedrading aan de onderkant van de fiets naar de accu roestig was geworden, dit is toen vervangen en sindsdien werkte het weer. Maar vandaag wilde het schermpje niets meer weergeven, behalve een foutmelding E0005, wat inhoudt dat de motorcommunicatie niet wil. Fietsenmaker heeft het doorgemeten en het lijkt erop dat de motor dood is. Heeft als test een andere motor aangesloten en die kwam wel verder door de diagnose heen, behalve dat de motor niet geconfigureerd kon worden. Pijnlijke grap alleen dat het me wel krap 600 euro kost om de nieuwe motor erin te laten zetten ;(

Als ik zie wat ik ruwweg heb uitgegeven bij elkaar in die vier jaar (ongeveer 15K kilometer gereden in weer en wind):
- basisverzekering casco + diefstal + hulp (200 euro voor 48 maanden)
- ketting + tandwielen vervangen (100 euro)
- buitenbanden paar keer vervangen (60 euro)
- motor (600 euro)

Kruipt het langzaam aan riching de 1000 euro, dus ongeveer 250 euro per jaar aan kosten. Nou vind ik het niet erg omdat ik er genoeg plezier van heb. Tot nu toe vond ik de kosten wel doenbaar, maar jammer van die motor die er nu wel flink inhakt. Schijnt volgens de fietsenmaker ook weinig voor te komen dat de motor overlijdt.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
Inmiddels al weer twee weken geleden maar mijn fiets klokje rond gereden:
Klokje rond

Mijn ervaring tot nu toe:
-Cassette en ketting blijven lastig punt, regelmatig smeren en onderdelen vervangen
-De rest van de fiets houd zich uitstekend! Alles werkt nog zoals nieuw. Ik heb ook geen remblokken etc hoeven vervangen.

Ik heb dit in zo'n 15 maanden gereden, op naar de volgende 10k km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over remblokjes gesproken; laatst sprak ik iemand die zijn velg heeft moeten vervangen omdat de velgrem blokjes het alluminium van de velg hadden doorgesleten, zodanig dat er gaten in de velgrand ontstonden. Iemand daar weleens vaker van gehoord?

Ik gebruik zelf ook velgremmen en het valt mij wel op dat ik deze regelmatig moet bijstellen (om de 500 km) om de goede remwerking te kunnen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

racinfo schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:43:
Over remblokjes gesproken; laatst sprak ik iemand die zijn velg heeft moeten vervangen omdat de velgrem blokjes het alluminium van de velg hadden doorgesleten, zodanig dat er gaten in de velgrand ontstonden. Iemand daar weleens vaker van gehoord?

Ik gebruik zelf ook velgremmen en het valt mij wel op dat ik deze regelmatig moet bijstellen (om de 500 km) om de goede remwerking te kunnen behouden.
Dat kan best zo zijn ja. Het is ook een beetje afhankelijk van de velg, het type rem (v-brake, cantilever hydraulisch), hoe men remt en wellicht ook de huidige snelheid van de fiets. Ik denk dat je bij een fiets er sowieso niet onderuit komt om zaken regelmatig af te stellen. Schijfremmen zijn ook niet probleemloos

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42

Dat kan. Als er bijvoorbeeld wat steentjes in je remblokje vast zitten en je haalt ze er niet uit. Of ze zijn versleten en je vervangt ze niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

In de velgranden zit een klein gleufje. Als dat gleufje gelijk komt met de rest van de rand is de velg aan vervanging toe. En dat gebeurt regelmatig, vooral bij wielrenners die op zeer lichte materialen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
verschil tussen PAS en Koppel sensor:
http://www.ombouwsetelekt...elec-en-torque-sensor/21/

[ Voor 64% gewijzigd door bgttje op 18-11-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
wmeester schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:01:
[afbeelding]

-Cassette en ketting blijven lastig punt, regelmatig smeren en onderdelen vervangen
-De rest van de fiets houd zich uitstekend! Alles werkt nog zoals nieuw. Ik heb ook geen remblokken etc hoeven vervangen.

Netjes hoor, hoe houdt de accu zich? Zal er ook wel aan liggen hoeveel je hem oplaadt, ik rij in de zomermaanden 100+km op een lading, nu ergens tussen de 55 en de 90, afhankelijk van hoeveel zin ik heb om flink mee te trappen en hoeveel wind er staat (beduindend meer dan in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[afbeelding]

Kijk dat zijn de kilometers! Je hebt dit in 15 maanden gedaan.... Dan ga ik proberen je in te halen :) Heb er nu in 9 maanden tijd 6500 km op staan maar was mijn fiets wel 3 weken kwijt na een valpartij ( smoesje )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[afbeelding]

Kijk dat zijn de kilometers! Je hebt dit in 15 maanden gedaan.... Dan ga ik proberen je in te halen :) Heb er nu in 9 maanden tijd 6500 km op staan maar was mijn fiets wel 3 weken kwijt na een valpartij ( smoesje )

Heb ik ook gehad met mijn vorige fiets. Heel de velg was ingeschuurd door die brakke klote v-brake die erop zat. Was gewoon metaal op metaal :P

Dikke groef erin. Ik had ook nog eens de pech dat ik nog een voorwielmotor had. Dus velg vervangen betekent automatisch de motor uitspaken en vervolgens weer inspaken. Toen er voor gekozen om de Batavus Stabilo van de hand te doen en een echt goede e-bike met schijfremmen te kopen.
Tot nu toe geen enkele spijt van die schijfremmen, stopping power is echt super en buiten het soms licht aanlopen heb ik er geen enkel probleem mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik zal me eens moeten verdiepen in de werking van schijfremmen. Mijn zoontje bestelde een Cube Acid 29-er met schijfremmen. Heb daar nog nooit aan gewerkt. Op mijn Batavus heb ik hydraulische Magura's. Schijnt voor een toerfiets veruit het meest ideale te zijn. Eenmaal ze correct afgesteld zijn zou je er nooit nog iets moeten aan doen. Blokjes zijn zeer makkelijk te vervangen. Maar vooraleer je ze goed afgesteld hebt ben je toch een uurtje bezig. Is een werkje om met geduld te doen. Ik ga nu eens experimenteren met rode remblokken. Deze zijn zachter, zouden wel sneller slijten, maar ze zouden ongeloofelijk hard remmen. Ook op een natte velg. Echt duur zijn ze niet 20 euro voor 4 blokken, dus als je die jaarlijks vervangt valt dat nog goed mee. En met mijn fietstempo moet ik maar heel weinig remmen, enkel als ik de berg hier afrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wat vaak wordt gebruikt als je veel remkracht wil en het geluid wat minder uitmaakt zijn gesinterde remblokken. Die heb ik ook klaar liggen voor de mtb, deze zijn zo hard dat ze eerder de schijf opeten dan de blokken zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
neographikal schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:50:
[...]

Netjes hoor, hoe houdt de accu zich? Zal er ook wel aan liggen hoeveel je hem oplaadt, ik rij in de zomermaanden 100+km op een lading, nu ergens tussen de 55 en de 90, afhankelijk van hoeveel zin ik heb om flink mee te trappen en hoeveel wind er staat (beduindend meer dan in de zomer).
Ik rij bijna altijd in sportstand. Na de standaard afstand naar mijn werk van 28 km hou ik tussen 1 en 12 km over. Ik heb ongeveer 340 uur bedrijfstijd. Na ieder uur ongeveer 1 acculading. De accu wordt al merkbaar minder maar heb er nog geen last van.

• Stravincy
  • Niet online

[afbeelding]

De remmen zijn Magura, weet even niet of dit nu de HS11 of de HS33 serie is maar ws. zullen dit dezelfde remmen zijn als de Batavus Stream.

Mooie fiets! Weer eens wat anders met dat groene. :P
Jammer van de levertijd inderdaad.

Mag ik vragen wat deze fiets je gekost heeft?

Overigens ben ik nog steeds tevreden over mijn Batavus Stream.
Bij ongeveer hoeveel km op de teller raden jullie me aan om langs te gaan voor een onderhoudsbeurt?

[ Voor 6% gewijzigd door Stravincy op 20-11-2014 11:13 ]

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:35:
[...]

Ik rij bijna altijd in sportstand. Na de standaard afstand naar mijn werk van 28 km hou ik tussen 1 en 12 km over. Ik heb ongeveer 340 uur bedrijfstijd. Na ieder uur ongeveer 1 acculading. De accu wordt al merkbaar minder maar heb er nog geen last van.
Kan het niet zo zijn dat de accu met de huidige lagere temperaturen en meer wind wat minder lang meegaat? Merk het nu ook dat de actieradius van mijn fiets minder is dan in de zomer. Ik heb ook een accu cover gescoord op de Bikemotion.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweewieler.nl/Resizes/photoplayergallery/PageFiles/09/33/13309/004_logistiek-image-1529829.jpeg
Als de temp onder de 5 graden zakt dan maar eens testen of er verschil is. Ze lopen erg te promoten dat de actieradius beter wordt met koudere temperaturen omdat de cover de kou tegen houdt maar ik moet het nog zien. Hij is wel handig om je accu tegen stoten en vuil te beschermen.

• Stravincy
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:16:
[...]

Kan het niet zo zijn dat de accu met de huidige lagere temperaturen en meer wind wat minder lang meegaat? Merk het nu ook dat de actieradius van mijn fiets minder is dan in de zomer.
Dit zou zo moeten zijn inderdaad.
De drie toppers waardoor je accu sneller opgaat zijn voor zover ik weet: (veel) tegenwind, kou (onder de 15 graden?) en (veel) hellingen/heuvels op de route.

Ik bewaar mijn accu nu al elke dag in de huiskamer omdat het in de fietsenschuur erg koud word.
Straks helemaal als het echt winter is.

• Vlassie1980
Stravincy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:22:
[...]

Dit zou zo moeten zijn inderdaad.
De drie toppers waardoor je accu sneller opgaat zijn voor zover ik weet: (veel) tegenwind, kou (onder de 15 graden?) en (veel) hellingen/heuvels op de route.

Ik bewaar mijn accu nu al elke dag in de huiskamer omdat het in de fietsenschuur erg koud word.
Straks helemaal als het echt winter word. :)
Hier ook, in de lente en zomer laad ik de accu gewoon op in de schuur zonder de accu van de fiets af te halen maar met deze temperaturen neem ik die accu gewoon mee naar binnen.

Vraag me trouwens af of e-bikes met ingebouwde accu's daar geen schade van oplopen? Je zult toch je accu moeten opladen als je de fiets niet @ kamertemperatuur kunt stallen...

• neographikal
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:25:
[...]

Hier ook, in de lente en zomer laad ik de accu gewoon op in de schuur zonder de accu van de fiets af te halen maar met deze temperaturen neem ik die accu gewoon mee naar binnen.
Huh kan dat? Ik sleep m'n accu altijd gewoon mee naar binnen, nu ook, ligt 'ie op het werk binnen aan de lader.

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 20-11-2014 11:50 ]

• Vlassie1980
Als dusdanigheid:
Afbeeldingslocatie: http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/08/bosch-performance-e-bike-electric-bicycle-motor-system06.jpg
Een van de nieuwe features van het 2014 model, bij het 2013 model en daarvoor moest je altijd de accu van het frame halen.
Je moet het inderdaad wel weten want het zit goed afgesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-11-2014 11:56 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.