Nee de afwerking is echt per model en merk verschillend.

Sparta en batavus en alles zijn ook gewoon nog bedrijven die elkaar proberen te beconcurreren
Kijk naar het jaar 2014: Dan heb je een sparta silhouette met een adviesprijs van 699 euro, geintegreerd slot, 8 versnellingen en hij weegt superweinig. Alles netjes weggewerkt.

Batavus heeft er niet zoveel tegenover staan, een monte carlo met 1 versnelling minder, zonder geintegreerd slot en met een bijzonder matige kettingkast.

De Batavus heeft verder slechtere handvatten, goedkope spatborden en geen verende zadelpen. Koplampje is ook minder. Sparta is echt veel beter met dit model! Als ik nu de vergelijking maak met een blockbuster N7 is er niemand meer die me hier serieus neemt, maar toch: kijk naar wat een armoedige kettingkasten en spatborden een batavus blockbuster heeft.
Je ziet trouwens gelijk wat ik zei over dat ze een andere doelgroep bedienen ook: Sparta met frisse hippe limegroene accenten en batavus een wat meer oude-mannen-blauw kleurtje.
En op elektrisch gebied: Je betaalt ook gewoon exponentieel meer naarmate je luxere fietsen wilt. Maar zolang sparta de sparta e-speed heeft voor 2700 euro... Tja waarom dan een koga van 3000? Je moet eens voelen hoe die handvatten van een e speed voelen, veel beter dan die van een instap koga miyata.

(edit: en nu neem ik dan een espeed als voorbeeld, maar er zijn meer sparta's die gewoon beter zijn)
Exclusieve fietsenmerken zijn net als speciaalbier. Soms moet het anders dan het reguliere pad omdat het reguliere pad gewoon niet goed is. Maar bij ebikes is dat reguliere pad prima, en dan komen de bedrijven als koga in de problemen omdat ze met niks beters aankomen. Dan gaan ze nieuwe unieke dingen verzinnen om maar uniek te blijven terwijl het vaak helemaal niet lekker of bijzonder is. Kijk bijvoorbeeld wat voor remmen de e tour van koga heeft:

Ik word hier echt verdrietig van. Dit is een fiets van 3000 euro, hier zitten spatborden en jasbeschermers op die je bij een sparta marathon 3.0 van 450 euro hebt.
[
Voor 5% gewijzigd door
epic_gram op 19-10-2014 19:09
]