Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.528 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het wel eens willen proberen eigenlijk, ben wel benieuwd naar de aandrijfverliezen (toch wel merkbaar verschil tussen de Koga's van pa en ma en mijn Merida) en de feel (derailleur voelt alsof je er een ton aan krijgt op kan zetten zonder speling, bij een naaf is het allemaal wat minder direct).

Waarom is de ombouw niet te doen? Past het domweg niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Volgens mij is die ombouw wel te doen hoor, alleen de Harmony variant is wat complexer. Komt er denk ik op neer dat je huidige achterwiel moet worden uitgespaakt, naaf erin en vervolgens weer inspaken. Nuvinci shiftter op je stuur erop en klaar.

Er zijn gewoon aftermarket ombouwkits beschikbaar:
http://www.fallbrooktech....arketKit_081511_PRESS.pdf

Zal alleen wel een prijskaartje hebben om dat door een fietsenmaker in te laten bouwen :)

Dit gaat overigens over de gewone Nuvinci en niet de Harmony / H-Sync. Die zijn volgens mij niet als aftermarket kit leverbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-10-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

De Harmony is inderdaad niet verkrijgbaar aftermarket. Van de andere kits wist ik, maar zal wel wat geld kosten om in te bouwen. En zouden ze die kabels dan ook doorheen je kader kunnen laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 11:39
Nuvinci lijkt me inderdaad ook erg prettig. Ik heb hier op fietsbeurs (afgelopen februari) op kunnen fietsen. Echter de verliezen zijn goed te merken t.o.v van derailleur en dat staat me tegen.
Afgezien van de electrische ondersteuning wil ik bij het fietsen dat mijn ingebracht energie omgezet wordt naar zo veel mogelijk snelheid i.c.m. een stukje (zit)comfort.
Hierdoor is mijn keuze op derailleur gevallen. Deze heeft merkbaar minder verliezen dan naaf-systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb op veel fietsen gefietst, maar heb geen (extra) verlies gemerkt met de NuVinci. Maar de electromotor heft de evt. verschillen op, waardoor je het verlies niet tot nauwelijks zal merken.

Het gaat niet alleen om de evt. verliezen, dat is mijn minste zorg, dat wordt immers gecompenseerd, maar het gemak van de naaf, vooral voor mensen met gewrichtsklachten is het ideaal, altijd dezelfde cadans. Als je nou 5 km/u of 40 km/u gaat, je blijft hetzelfde aantal omwentelingen houden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik wou absoluut geen derailleur omwille van het feit dat je die regelmatig moet afstellen. Zelf weet ik niet hoe het juist moet. En als die slecht afgesteld staat zit je met een geratel dat enerverend is. Ik vind de naafversnelling op dit vlak makkelijker want die is quasi onderhoudsvrij. Men spreekt bij Nexus 7 , net als NuVinci van een verlies van 15 watt. Dat is ong hetzelfde als je met een krank van 170 tov ene van 175 gaat rijden. Heb daar tamelijk wat over opgezocht omdat ik geen lange inspanningen kan doen door ziekte.
Wellicht ga ik toch een iets langere krank steken omdat de winst in vermogen geleverd wordt voor de motor. Dus de uiteindelijke winst is meer. Je kan je afvragen waarom iedereen niet met een langere krank rijdt dan. Volgens berekeningen zou de rotatiesnelheid de winst opheffen, alsmede ook de manier waarop je spieren belast worden en zit je met een groter dode punt bovenaan. Maar als ik alles naga kan je bij een elektrische fiets met trapkrachtsensor zo een beetje vermogen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik denk dat een heleboel mensen niet op langere cranks fietsen omdat het risico om het asfalt te raken bij een scherpe bocht dan groter is. Met mijn Merida heb ik ook wel eens het asfalt getoucheerd toen ik een bocht te scherp nam.

Over derailleur vs naaf: Ik vind het altijd een lastige afweging, een derailleur trapt een stuk lichter maar zou meer onderhoudsgevoelig zijn. Heb nu 5500 km gefietst en ik moet binnenkort wel de eerste cassette laten vervangen en de ketting ook. Denk dat een naaf minder slijtage heeft maar dat je ook wat harder moet trappen. Ik rijdt momenteel ook meestal maar op 2 bladen: tandwiel 11 wind mee en tandwiel 15 als ik een heuveltje op ga of stevige tegenwind heb. Gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Een Nexus naaf zou ongeveer 10 k meegaan. Dus is de naafversnelling wel duurder in gebruik. Men zegt dat je bij een derailleur beter direct 2 kettingen koopt als je de cassette laat vervangen. En dan om de 1000 km tussen die twee kettingen wisselen. Zou veel langer meegaan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Heb zelf dus ook een derailleur maar regelmatig afstellen???? Ik heb dat ding in de eerste paar weken na aanschaf een keer moet afstellen en daarna nooit meer aangezeten. Heb nu 4600 op de teller staan en langzaam aan begin 1 tandwiel aan het einde te komen.

Een langere crank. Daar begin ik niet aan. Net als Vlassie al een paar keer mijn trapper aan de grond gehad in de bocht. Met een langere crank wordt dit alleen maar slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
The Wizard schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:36:
Ik heb op veel fietsen gefietst, maar heb geen (extra) verlies gemerkt met de NuVinci. Maar de electromotor heft de evt. verschillen op, waardoor je het verlies niet tot nauwelijks zal merken.

Het gaat niet alleen om de evt. verliezen, dat is mijn minste zorg, dat wordt immers gecompenseerd, maar het gemak van de naaf, vooral voor mensen met gewrichtsklachten is het ideaal, altijd dezelfde cadans. Als je nou 5 km/u of 40 km/u gaat, je blijft hetzelfde aantal omwentelingen houden.
De electromotor zal het verlies van een naaf vast wat compenseren maar dit gaat ook niet gratis (mindere actieradius)

Juist de constante candans is hetgene wat erg prettig vind van de Nuvinci naaf. Voor de rest zie ik geen voor- of nadelen t.o.v de gebruikelijk versnellingsnaven.

Toch nog een voordeel van de Nuvinci naaf. Daar waar bij de gebruikelijke naven (Nexus, etc) het vermogen van de middenmotor teruggeschroeft moet worden bij het schakelen, is dit bij de Nuvinci en Derailleur niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 21:04
ja alles goed doorlopen stuur het nu terug en krijg nieuwe set

Hey Brutus,

heb er zelf nog geen, maar wel interesse :-)

de handleiding goed gevolgd?
alle stappen nog eens doorlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 21:04
Ik heb wel extra verlies gemerkt met de NuVinci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

[b][message=43034867,noline]

Een langere crank. Daar begin ik niet aan. Net als Vlassie al een paar keer mijn trapper aan de grond gehad in de bocht. Met een langere crank wordt dit alleen maar slimmer.
In mijn geval is het interessant. Voor een gezond persoon helemaal niet. Ik rij niet snel en zal dus niet gauw de grond raken. En ik heb de gewoonte om in bochten nooit met het pedaal beneden te staan aan de kant van de bocht. Zo kan er totaal niets gebeuren.
Bij MTB's wordt het ook gedaan en wielrenners kiezen het in functie van de lengte van hun benen. Is beetje een persoonlijke keuze die je maakt. Kranklengte varieert tussen 170 -172.5-175 mm. Dus die verschillen zijn klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag met de fiets naar de fietsenmaker geweest met de klacht over de ratel en het tikken in de trapas: die is aangedraaid. Ik zei al tegen ze dat het klinkt alsof er een lager niet goed is, dus wat het aandraaien zou helpen was me al een beetje een raadsel en inderdaad hij ratelt weer vrolijk verder. Ergo, maar weer mail typen met de klacht. Begint vermoeiend te worden eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dat is met de Merida dat je problemen hebt? Ik weet niet van waar je bent maar Pervelo doet ook Merida. Die komt aan huis in bepaalde gebieden. Is een heel goede technicus. Heb bij hem reeds een paar fietsen gekocht. http://www.pervelo.be/

[ Voor 5% gewijzigd door DHL op 11-10-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 02:19:
Vanmiddag met de fiets naar de fietsenmaker geweest met de klacht over de ratel en het tikken in de trapas: die is aangedraaid. Ik zei al tegen ze dat het klinkt alsof er een lager niet goed is, dus wat het aandraaien zou helpen was me al een beetje een raadsel en inderdaad hij ratelt weer vrolijk verder. Ergo, maar weer mail typen met de klacht. Begint vermoeiend te worden eerlijk gezegd.
Echt irritant, klinkt als een maandagmorgen model. Het is verder wel een hele fijne motor als hij normaal werkt. Ok, hij is wel wat rumoerig als je in een hogere versnelling fietst.

Verder is het ook irritant dat een fietsenmaker de motor niet open mag maken en dat de fiets dus naar het Bosch service center moet. Ben je hem zo een paar weken kwijt natuurlijk en daar heb je die fiets niet voor gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Voordat ik serieus ging nadenken over welke e-bike ik wil gaan kopen, heb ik ook serieus nagedacht over een e-scooter (met blauw plaatje).

Uiteindelijk toch voor e-bike gekozen vanwege:

- omdat je niet stil zit blijf je warm, lekker voor in de winter vooral
- je blijft in beweging = sportief, gezond, etc
- prijs van een e-bike ligt een stuk lager als een e-scooter (met vergelijkbare lithium accu)

Hebben jullie ook deze overweging gemaakt?
Wat was voor jullie de doorslaggevende reden om toch voor een e-bike te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
De middenmotor van de firma Brose is in Duitsland in opkomst met zijn kompakte uitvoering en een gewicht van 3,4 kg,

12go biking verkoopt de Bulls E-Stream 29 2015 met de Broser motor, je moet echt goed kijken dat je hier te maken hebt een electrische mountainbike.

http://www.12gobiking.nl/...s_e-stream_black_matt.jpg

verdere specs:

Motorfabrikant: Brose
​Motorondersteuning: tot 25 km/h
Motorprestatie: 250 Watt
Motortype: Middenmotor, trapasmotor
Accufabrikant: Brose
Accutype: Lithium Ion
Accucapaciteit (Ah): 17 Ah
Accuspanning (Volt): 36V
Accucapaciteit (Wh): 615 Wh
Accu-laadcyclussen: 1000 cycli
Accu reikwijdte: tot 150 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Die Brose motor ziet er behoorlijk groot uit. Valt mij trouwens op dat al die kant en klare ebikes met midden motoren behoorlijk grote motoren hebben. Had van de week ff Stella op bezoek met de nieuwe Modena uitvoering en die vond ik ook behoorlijk groot(vergeleken met de BBS-01 motor) terwijl de fietsen aan de kleine kant zijn. Wel de Modena gelijk besteld voor mn vrouw. De Nuvinci naaf is toch wel heel fraai.......beter dan mn Shimano Nexus Inter 8 SG-8R36 naaldlager naaf iig.

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 11-10-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
Op de foto vd stream zie je de motor incl. accu erboven dus hij lijkt groot, dit is een beter voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrorad-magazin.de/sites/default/files/styles/scale_660/public/nachrichten/brose_ebike_3.jpg?itok=o7vrY7tY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 09:37:
[...]

Echt irritant, klinkt als een maandagmorgen model. Het is verder wel een hele fijne motor als hij normaal werkt. Ok, hij is wel wat rumoerig als je in een hogere versnelling fietst.

Verder is het ook irritant dat een fietsenmaker de motor niet open mag maken en dat de fiets dus naar het Bosch service center moet. Ben je hem zo een paar weken kwijt natuurlijk en daar heb je die fiets niet voor gekocht.
Zeker, ik word er ook niet vrolijk van. De "whine" van de bosch motor met de ondersteuning aan is bekend en inherent aan het systeem, maar waar ik last van heb is dat de motor ook stevig ratelt met de ondersteuning gewoon uit. Als ik het op gehoor moet gokken is het of een lager of de interne gearing die niet soepel loopt. Dus dat betekent weer terug inderdaad.
DHL schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:13:
Dat is met de Merida dat je problemen hebt? Ik weet niet van waar je bent maar Pervelo doet ook Merida. Die komt aan huis in bepaalde gebieden. Is een heel goede technicus. Heb bij hem reeds een paar fietsen gekocht. http://www.pervelo.be/
Mag hij de motor open maken? Anders gaat het niet zo heel erg opschieten :) Dan nog blijf ik dit voorlopig met m'n eigen fietsenmaker oplossen, mocht het vervelend worden dan geeft dat wat meer houvast :)
Stravincy schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 09:57:
Voordat ik serieus ging nadenken over welke e-bike ik wil gaan kopen, heb ik ook serieus nagedacht over een e-scooter (met blauw plaatje).

Uiteindelijk toch voor e-bike gekozen vanwege:

- omdat je niet stil zit blijf je warm, lekker voor in de winter vooral
- je blijft in beweging = sportief, gezond, etc
- prijs van een e-bike ligt een stuk lager als een e-scooter (met vergelijkbare lithium accu)

Hebben jullie ook deze overweging gemaakt?
Wat was voor jullie de doorslaggevende reden om toch voor een e-bike te kiezen?
De lagere kosten (aanschaf, verzekering, vervanging accu) en het feit dat ik in beweging blijf waren voor mij de voornaamste argumenten. De kosten voor stroom zijn in beide gevallen te verwaarlozen, zeker met een setje panelen op je dak :+

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Beweging was voor mij de voornaamste reden. OK, het is niet zo intensief als een normale fiets om dagelijks 52 km te fietsen maar je doet tenminste wel iets. Op een scooter is het in de winter stervenskoud. Had vroeger een Puch Maxi die 70 liep en in de winter was ik gewoon ziek van de kou.

Bij een fiets kan je jezelf tenminste nog een beetje warm fietsen, en het geeft ook wat meer voldoening. Denk ook dat een elektrische fiets heel wat minder storingsgevoelig is als een scooter. Actieradius van een e-scooter is ook niet alles, en ik kan op mijn werk ook niet laden. Daarnaast past een scooter ook niet in mijn schuur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:12:
Ik ben al op zoek geweest naar de software maar nog geen geluk gehad :)
Mijn belgische vriend die bij Bosch werkt verwees mij in 1e instantie naar de tuningsetjes, na mijn vraag wat verduidelijkt te hebben is hij sindsdien op zoek; nog niets vernomen.
.
Wat betreft de beweegredenen om de fiets elektrisch te maken:
1. Bewegen, voorheen fietste ik in het geheel niet meer omdat om de 1.5 km afstappen en rusten niet bepaald mijn ding is.
2. Ik wilde wel een goedkope ombouwset omdat ik de voordelen van een e-bike eerst wilde (her)kennen.
Als ik nu zou vernieuwen zou ik waarschijnlijk ook voor een merkfiets gaan. Remmen op een zelfbouwset blijft een zwak punt.
3. Kosten beheersing, ik fiets nu wel 3x vaker het eindje alsdat ik vroeger het met de auto deed.

[ Voor 41% gewijzigd door racinfo op 12-10-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik kocht de mijne enkel voor plezier en voor de beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb de fiets gekocht omdat ik meer wilde bewegen maar geen zin in de effecten van tegenwind had. Missie geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Op de Intermot in Keulen heb ik de Brose motor inderdaad veel gezien op de sportieve fietsen. De motor is duidelijk compacter dan de Boschmotor. Tenminste in het gedeelte wat kan zien. Ik weet niet wat er nog weggestopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Zo een MTB elektrisch vind ik enorm knap. Zoals deze hierboven met Brose motor of een Haibike met Yamaha of Bosch. Ik heb wel nog nooit echt met een MTB gereden. Is dat comfortabel of een pak minder makkelijk dan een stadsfiets? Lijkt me wel dat een MTB niet te hard op de baan ligt, maar is die houding goed voor langere periodes? Soms denk in van ene bij te kopen of een bestaande van een motor te voorzien. Zou mijn zoon ook kunnen mee rijden (als hij dat wil natuurlijk....). Er zijn tegenwoordig echt wel hele mooie fietsen te koop, vooral de MTB's dan. Een sporfiets met dunnen banden zou niets voor mij zijn. Haibike heb je al vanaf 2000 euro en daar kan je nog korting op krijgen.Ben nu echt wel in mijn elektrische fietsen fase geschoten als hobby:)... jarenlang buggy's en quads als hobby gehad maar daar word ik te oud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom heb ik die Merida, wel de MTB geometrie maar dan met alle gemakken van een stadsfiets: licht, bagagedrager, spatborden en normale banden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Merida heeft blijkbaar ook mooie modellen. En als je zoekt aan goede prijzen: http://www.marktplaats.nl...-3199-voor-2199-bemi.html

En de uiterst rechtse met middenmotor had ik bijna gekocht. Wist niet goed wat doen voor de garantie en hierdoor Batavus genomen omdat de verkoper service aan huis geeft. Was wel een vrouwenmodel maar voor die prijs was het werkelijk een koopje!!
http://www.fietshuisarnhem.nl/c/467_528/e-bike/2013/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel de vorige generatie Bosch motor, overjarig model dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, zijn modellen 2013, maar is toch erg goedkoop he. Heb ook MTB s gezien die heel mooi zijn van Merida. En Merida is bij mijn weten toch een goed merk he. Heb jij een middenmotor van Bosch? En welke generatie is dat? Tevreden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Merida is kwalitatief zeker wel ok. Ik en neographikal hebben beide de 410 EQ uit 2014 met Performance Line motor. Is volgens mij de 2e generatie Bosch motor, compacter dan het vorige model waardoor deze niet meer zo onder de fiets hangt en meer bodemspeling heeft.

Al met al zeer tevreden, als ik zin heb pak ik soms de fiets om een uurtje te cruisen in de buurt als het een beetje weer is. Vandaag ook weer, standje tour en rustig kachelen maar. Staat nu alweer bijna 5500 km op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat problemen met de Bosch motor, deze ratelt bij mij behoorlijk, wordt aan gewerkt. Maar dit kan je dus met elke Bosch gebaseerde fiets gebeuren en is geen inherent probleem van Merida. Aangezien de afmontage van fietsen toch met Shimano/Sram/etc gebeurt is het enige dat verder merkspecifiek is het frame. De 410EQ van dit jaar bevalt me qua frame uitstekend, zowel qua geometrie als qua stijfheid (ding tordeert niet merkbaar ondanks het hogere gewicht van een ebike en het dunwandige alu).S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
hier terug een gekraak bij het gebruik van de rechtertrapper...

andere crankbouten gebruikt, andere pedalen gebruikt, motormounts gelost en terug vastgezet... zonder succes... eerst paar meter gaat goed, zodra er een beetje beweging opzit... krrrrrr, krrrrr, krrrrr, krrrrr... wordt er helemaal kregelig van :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

tombruneel schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:36:
hier terug een gekraak bij het gebruik van de rechtertrapper...

andere crankbouten gebruikt, andere pedalen gebruikt, motormounts gelost en terug vastgezet... zonder succes... eerst paar meter gaat goed, zodra er een beetje beweging opzit... krrrrrr, krrrrr, krrrrr, krrrrr... wordt er helemaal kregelig van :-(
Geeft te denken; ligt de ketting wel op één lijn over de tandwielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Maar na het lossen van de crank en terug vast te zetten was het een tijdje weg? Heb je al eens geprobeerd zonder de kettingbeschermer erop? Misschien loopt die ergens aan? En zoniet kan je misschien makkelijker het geluid thuisbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
ik neem er vanavond de kast eens af.

als de ketting niet recht ligt op de tandwielen, hoe lossen we dat op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Achterwiel rechtzetten indien scheef?

Hier nog een erg leuke fiets gevonden voor aanvaardbare prijs: http://www.fietsophetnet...._content=discardeddefault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
hmmm, het geluid komt toch echt van vooraan ... (tenzij via vibraties edm...)

ik bekijk het vnvd :)

Schoon veloke, maar weer dat 'mtb' stuur, zo voorover hangen... echt niet goed voor de nek en polsen hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik zou zeker eens rijden zonder die bescherming over je ketting. Die kan ook slepen. Als 't achterwiel scheef zou zitten weet ik niet of het tandwiel achteraan of het tandwiel vooraan geluid zal maken. Zou beiden kunnen he? Ik denk eerder dat het iets simpels moet zijn vermits je na het lossen en weer vastzetten van de crank eventjes geen geluid meer had.

Da veloke is voor de sportievelingen onder ons :) Vind hem wel mooi geprijsd voor iemand die een lichte sportfiets wil. Ik heb zo'n model fiets gehad van Trek. En was inderdaad wel heel vermoeiend voor nek en polsen. Heb die snel weer weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Nog steeds op zoek naar leuke fiets om HS ebike van te maken nu kwam ik net deze tegen Scott genius 50
€ 1.000,00
http://www.2dehands.be/fi...-genius-50-208531651.html

Wat denken jullie ? goede basis om met te starten prijs is wel wat hoog maar uiteraard gaan we afbieden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Ik zit te denken om de Batavus Stream (heren, 2014) te bestellen bij aanbiedingsfiets.nl.
Dit is (voor zo ver ik kan zien) de enige site die deze e-bike nog voor 1800,- verkoopt.

Heeft iemand ervaring met deze site? En zo ja, goede of slechte ervaring?

Tombruneel en DHL, zijn jullie nog steeds tevreden over de Batavus Stream?
Ik lees bij tombruneel dat er het een en ander aan de hand is.
Zijn deze problemen zo groot dat je de fiets afraad?

Laatste paar dagen rondgekeken voor e-bikes voor rond de 1800,- en ik moet zeggen dat de Batavus Stream me (nog steeds) de beste keuze lijkt. Als iemand me het tegendeel wilt/kan bewijzen; graag! :)

Overigens heb ik een e-bike kunnen lenen voor een aantal keer naar mijn werk. Heeeel prettig is dat. :P
Een Hercules e-bike uit 2011 of 2012 geloof ik. Met "oude" Bosch midden-motor.
Zelfs met tegenwind gewoon 25 km/u blijven gaan. Lekker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
ik zal die fiets blijven aanraden... los van mijn gekraak vind ik dit een heerlijke zitpositie, zadel is goed, stevig frame, grote degelijke batterij, goeie ondersteuning... echt waar topfietsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb daarjuist nog een ritje gedaan en was wederom een plezier :) Ik kan er niets op aanmerken. Klopt dat de Stream overal duurder geworden is, terwijl er geen enkel verschil is tussen model 2014 en 2015. Had dit eerst nagevraagd bij de winkel waar ik bestelde en nadien nog eens bij Batavus zelf. Zelfs geen details die veranderen. Dus puur commerciele zet.
Ben bij 2 gewone fietsenwinkels gaan informeren. De eerste gaf geen korting maar een bon van 80 euro voor een accessoire, de tweede gaf 10 procent op 2400 Euro. Dus je koopt dan toch een fiets van 2400 euro eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

tombruneel schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:41:
als de ketting niet recht ligt op de tandwielen, hoe lossen we dat op ?
Het doet mij denken aan het gekraak van de ketting op mijn eigen fiets wanneer de ik mijn derailleur in een onmogelijke combinatie (voor grootste tandwiel - achter ook grootste) heb staan. De ketting wordt alshetware uit zijn fatsoen gewrongen en kraakt dan behoorlijk.
.
.
Ik zag op fb nog dit voorbijkomen:
Grace Easy, ik zag een review over deze e-bike op http://electricbikereview.com/grace/easy/ met de motor waar ie hoort (in het achterwiel) en met tandsnaar trap aandrijving. Max speed 26 mph, accu 48V 6.3 A. Prijs rond de $ 3200,-

[ Voor 52% gewijzigd door racinfo op 14-10-2014 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja maar Tom heeft het enkel als hij kracht uitoefent, vandaar dat ik denk dat zijn tandwiel of ketting gewoon ergens tegenkomt zoals de beschermer. Tandwielen niet recht over elkaar zou constant kraken en zeker bij achteruit trappen. Als 't dat niet is misschien een beetje vet aan de crank doen en dan terug plaatsen? Vermits het gedaan was na crank lossen en terug vastzetten. Zal maar een kleinigheid zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
gisteren geen tijd voor genomen, vanavond wel :-)
keep u posted !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Erg bedankt iedereen in dit draadje.
Heb in korte tijd veel geleerd over e-bikes.

De Batavus Stream is besteld.
Ben heel erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Je laat er geen gras over groeien :)
Proficiat met de aankoop!! Wou daarstraks een toertje doen, maar moeten afhaken wegens te moe. Op de duur is zo'n ebike echt wel verslavend.
Wanneer heb je hem? Hou ons op de hoogte van je ervaringen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
gisteren avond kast eraf gehaald, fiets op zijn kop en draaien aan het wieletje...

ketting hing een beetje los, wiel naar achter geschoven, alles mooi vast gezet, goes gekeken dat de ketting op 1 lijn lag met het voorste tandwiel.
testrit, eerste paar meter ok, nadien... krrrr krrrrr krrrr... begin nu toch de motor te verdenken :-(
vnvd nog eens bellen met de shop, wat ik nog kan testen, anders gaat ie ff retour :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Heb je dan gereden zonder die kettingkast eraan? Want ik heb gisteren er eens naar gekeken en zag dat je die kan regelen. Als ze vlak tegen je voorste tandwiel zit kan het wel zijn dat je tandwiel ertegen komt als je macht zet en daardoor lichtjes schuurt. Doet hij het ook met de motor uit? Wat ik bijzonder blijf vinden is dat je een tijdje gereden hebt zonder geluid na het lossen van de crank. Kan je die niet nog eens afnemen en wat vet doen daar waar ze tegen het tandwiel komt? En het komt toch zeker niet van je naaf? Is die goed afgesteld want dat kan ook geluid geven. Als je op internet gaat zoeken vind je nergens iets over mogelijke problemen met die yamaha. En die zit blijkbaar in meerdere fietsen zoals haibike. Ik probeer maar mee te denken he... Kan misschien ook de crankas zijn. Kan je die vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
Gereden zonder kettingkast (toch het voorste deel, achterste deel hangt vast aan de motorbehuizing (wil ik zelf niet openen, garantie edm) -> zelfde probleem
motor uit -> zelfde probleem
de naaf is goed -> geel op geel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik zou het niet meer weten dan. bijzonder is dat je macht moet zetten om het te horen. Heb je de crank nogmaals los en vastgezet? En zie je niks aan het achterste deel van de kettingkast waar een tandwiel of ketting kan tegen geslepen hebben? Zou wel jammer zijn als je hem moet terugsturen? Komen die mensen niet aan huis? Natuurlijk, als het de motor is wordt het binnendoen. Ik denk zelfs dat elke fietsenmaker dan de fiets binnen doet bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
DHL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:02:
Je laat er geen gras over groeien :)
Proficiat met de aankoop!! Wou daarstraks een toertje doen, maar moeten afhaken wegens te moe. Op de duur is zo'n ebike echt wel verslavend.
Wanneer heb je hem? Hou ons op de hoogte van je ervaringen he.
Nee dat doe ik zeker niet. :P

Kreeg gister bericht dat Batavus hem weer aan hun levert op de 20ste.
Ik moet dus nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Daaraan zie je dat die modellen 2015 een fabeltje zijn he. Als ze nu nog aangeleverd worden door Batavus... En toch vragen ze er meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Ja ik vind het maar raar aangezien het 2014 model en het 2015 model precies hetzelfde zijn.
Misschien dat ze erg populair zijn en daarom een prijsverhoging hebben doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja, ik weet het niet. De mijne moest ook van Batavus komen. ik denk dat het gewoon een commerciele truuk is. Of prijsverhoging zoals je zegt. Toen ik bestelde kon je model 2014 en model 2015 bestellen. Beiden met dezelfde leveringstermijn. Toen ik hun om uitleg vroeg zeiden ze dat er geen verschil was. En omdat ik dat raar vond heb ik toch nog eens contact opgenomen met Batavus en die zeiden net hetzelfde.
In de fietsenwinkel stond er ene op voorraad en die zei dat het model 2015 was. Was identiek dezelfde. Enkel kreeg je maar 10 procent korting op 2400 euro. Bij de concurrent geen korting maar een waardebon voor een accessoire... Die had hem niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Zijn er nog mensen die naar Bikemotion in de Jaarbeurs Utrecht gaan? Ik ga daar morgen een kijkje nemen naar de nieuwste sportieve e-bikes. Zal morgen een paar plaatjes posten als ik wat tijd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:44:
Zijn er nog mensen die naar Bikemotion in de Jaarbeurs Utrecht gaan? Ik ga daar morgen een kijkje nemen naar de nieuwste sportieve e-bikes. Zal morgen een paar plaatjes posten als ik wat tijd heb :)
Ik ga niet heen, maar ben wel erg beniewd naar wat er te zien is daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Is de Bikemotion dit weekend? Ik dacht vorig weekend.
Ik weet niet of ik ga. Het wordt mooi weer dit weekend en wil daar van de genieten (fietsen, motorrijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 12:20

epic_gram

undercover moderator

Athome schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:45:
Is de Bikemotion dit weekend? Ik dacht vorig weekend.
Ik weet niet of ik ga. Het wordt mooi weer dit weekend en wil daar van de genieten (fietsen, motorrijden)
Nee het is komend weekend. Ik ga maandag 8)
Stravincy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:17:
Ik ga niet heen, maar ben wel erg beniewd naar wat er te zien is daar.
Bedrijven die komen: http://expomatch.bikemotionbenelux.nl/filter

Shimano doet op de bikemotion nooit zoveel met hun elektrische fietsonderdelen, bosch wel. Ik denk dat yamaha en panasonic er ook zijn, die heb ik vorig jaar gemist. Bij bikemotion worden nooit echt nieuwe dingen aangekondigd, dus wat je daar ziet is gewoon hetzelfde als wat je bij de fietsenmaker ziet eigenlijk. :D

edit zoveel: yamaha en panasonic zijn er weer niet zie ik. :/

[ Voor 127% gewijzigd door epic_gram op 16-10-2014 21:17 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het verbaasd mij Batavus er niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 07:42:
Ben gisteren geweest, Batavus en Sparta waren niet aanwezig. De nadruk ligt ook op sportieve fietsen en niet op stadsfietsen, Sparta en Batavus voelen zich daar blijkbaar niet op hun plaats.

Wel de Stromer gezien, schitterende fiets!

Ook nog veel modellen bij Haibike met het nieuwe Yamaha systeem en ook een fiets van Scott met het Shimano Steps systeem. Riese und Muller uiteraard ook aanwezig met een Cruiser met NuVinci H-Sync, volledig geïntegreerd met het Bosch systeem dus op de Bosch Intuvia kan je de cadans instellen, mooi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Zo'n Haibike blijft tot mijn verbeelding spreken Zo ene in combinatie met de yamaha motor zou ik best wel willen. Alleen al om naar te kijken, want om te rijden zal mijn Stream wel veel comfortabeler zijn...
Zou het kunnen zijn dat de afwerking binnen de groep Batavus- sparta -koga zo is dat men begint bij Sparta, iets beter is dan de Batavus en het beste is de Koga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

racinfo schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 07:42:
Batavus heeft er nog nooit gestaan volgens mij. BeOne wel, dat is een dochterbedrijf van batavus die zich meer op sportieve fietsen richt. Maar die zijn er dit jaar weer niet.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Matra doet ook een aanbieding met de Nuvinchi Harmony naaf, https://www.facebook.com/...?type=1&notif_t=notify_me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

DHL schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 10:41:
Zou het kunnen zijn dat de afwerking binnen de groep Batavus- sparta -koga zo is dat men begint bij Sparta, iets beter is dan de Batavus en het beste is de Koga?
Het is iets anders. Batavus richt zich op een andere doelgroep dan sparta. Sparta is groot in elektrisch en een beetje dat hippere jongere spul met rekjes en kleurtjes enzo. Batavus zit daartussenin. Batavus is met elektrische fietsen minder uitgebreid dan sparta bijvoorbeeld, maar ze hebben een veel uitgebreider en breder assortiment met normale stadsfietsen. Verschil in kwaliteit is er niet, en in afwerking ook niet. Sparta maakt ook fietsen die beter afgewerkt zijn dan bijvoorbeeld koga's.

De toegevoegde waarde van koga ontgaat mij al jaren, ze zijn op alle fronten gewoon minder. Vergelijk het maar eens kritisch, koga is een beetje de apple onder de elektrische fietsen.

@hierboven, je linkje werkt hier niet

[ Voor 9% gewijzigd door epic_gram op 19-10-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
epic_gram schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:19:
[...]

Batavus heeft er nog nooit gestaan volgens mij. BeOne wel, dat is een dochterbedrijf van batavus die zich meer op sportieve fietsen richt. Maar die zijn er dit jaar weer niet.
Batavus is onderdeel van Accell. Die ook de merken Sparta en Koga heeft.
Wikipedia: Accell Group

BeOne is onderdeel van Blomsom International
http://www.blomson.com

BeOne heeft dus geen relatie meer met Batavus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

epic_gram schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:20:
[...]

Het is iets anders. Batavus richt zich op een andere doelgroep dan sparta. Sparta is groot in elektrisch en een beetje dat hippere jongere spul met rekjes en kleurtjes enzo. Batavus zit daartussenin. Batavus is met elektrische fietsen minder uitgebreid dan sparta bijvoorbeeld, maar ze hebben een veel uitgebreider en breder assortiment met normale stadsfietsen. Verschil in kwaliteit is er niet, en in afwerking ook niet. Sparta maakt ook fietsen die beter afgewerkt zijn dan bijvoorbeeld koga's.

De toegevoegde waarde van koga ontgaat mij al jaren, ze zijn op alle fronten gewoon minder. Vergelijk het maar eens kritisch, koga is een beetje de apple onder de elektrische fietsen.

@hierboven, je linkje werkt hier niet
Interessant om weten... Ik dacht dat Sparta minder afgewerkt was omdat mijn vorige fiets, een Sparta, duidelijk minder mooi afgewerkt was dan mijn huidige Batavus. Maar inderdaad, er zit wel een prijsverschil tussen. Dacht dus dat Sparta goedkoper en minder was, blijkbaar niet dus. Maar Batavus heeft toch ook een groot assortiment elektrische fietsen. Zelfs hele originele zoals de BUB.
Koga is dus volgens jou z'n geld niet waard? Hebben die dan geen beter zadel, pedalen, versnellingssyteem en zo om de prijs te rechtvaardigen? Want duur zijn ze wel.
Maar als ik kijk naar mijn fiets, die Stream, zie ik wel weinig verschil met fietsen van pak 3000 euro. Of toch onvoldoende verschil om dit te rechtvaardigen...Heb wel ergens een overjaarse Koga gezien die van 3600 afgeprijsd was tot 2400 euro. Maar wellicht is die al verouderd want was nog ene met achterwielmotor. Anderzijds, als er zoveel van de prijs af is, is het wel aanlokkelijk.

Van Apple geen kritiek he, heb juist n'een iPod 6 plus gekocht :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Nee de afwerking is echt per model en merk verschillend. 8) Sparta en batavus en alles zijn ook gewoon nog bedrijven die elkaar proberen te beconcurreren ;)

Kijk naar het jaar 2014: Dan heb je een sparta silhouette met een adviesprijs van 699 euro, geintegreerd slot, 8 versnellingen en hij weegt superweinig. Alles netjes weggewerkt. *O*
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d97AhptguGw6Ya0WorFcL8yK/full.jpg
Batavus heeft er niet zoveel tegenover staan, een monte carlo met 1 versnelling minder, zonder geintegreerd slot en met een bijzonder matige kettingkast.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/diJUhNr1k7NXxzpfDrRCiD6H/full.jpg
De Batavus heeft verder slechtere handvatten, goedkope spatborden en geen verende zadelpen. Koplampje is ook minder. Sparta is echt veel beter met dit model! Als ik nu de vergelijking maak met een blockbuster N7 is er niemand meer die me hier serieus neemt, maar toch: kijk naar wat een armoedige kettingkasten en spatborden een batavus blockbuster heeft. ;w

Je ziet trouwens gelijk wat ik zei over dat ze een andere doelgroep bedienen ook: Sparta met frisse hippe limegroene accenten en batavus een wat meer oude-mannen-blauw kleurtje.

En op elektrisch gebied: Je betaalt ook gewoon exponentieel meer naarmate je luxere fietsen wilt. Maar zolang sparta de sparta e-speed heeft voor 2700 euro... Tja waarom dan een koga van 3000? Je moet eens voelen hoe die handvatten van een e speed voelen, veel beter dan die van een instap koga miyata. 8) (edit: en nu neem ik dan een espeed als voorbeeld, maar er zijn meer sparta's die gewoon beter zijn)

Exclusieve fietsenmerken zijn net als speciaalbier. Soms moet het anders dan het reguliere pad omdat het reguliere pad gewoon niet goed is. Maar bij ebikes is dat reguliere pad prima, en dan komen de bedrijven als koga in de problemen omdat ze met niks beters aankomen. Dan gaan ze nieuwe unieke dingen verzinnen om maar uniek te blijven terwijl het vaak helemaal niet lekker of bijzonder is. Kijk bijvoorbeeld wat voor remmen de e tour van koga heeft: 8)7
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lVhtzZkIVC3LjHwY92PVFYZv/full.jpg
Ik word hier echt verdrietig van. Dit is een fiets van 3000 euro, hier zitten spatborden en jasbeschermers op die je bij een sparta marathon 3.0 van 450 euro hebt. :'(

[ Voor 5% gewijzigd door epic_gram op 19-10-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

The Wizard

Moderator Mobile
Dan neem je wel een slecht voorbeeld. Mijn fiets (Koga E-Nova NuVinci) heeft echt een betere afwerking dan welke sparta dan ook, ik heb ze nl. vergeleken en erop gefietst. De leren handgrepen zijn echt een pak beter dan welke kunststof versie dan ook, daarnaast is het frame ook mooi afgewerkt en zijn de remmen van Magura. Bovenstaande is wat dat betreft echt een slecht voorbeeld :P.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Leren handvatten en magura remmen hebben meer fietsen, alleen jouw fiets heeft een nuvinci naaf waardoor je het gelijk niet meer kunt vergelijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Zo'n Koga fiets voor 3000 euri en dan achterwielaandrijving.........wat een armoe. En idd die remmen/kettingkast/externe versnellingen....wow......armoedig!!!! Ziet er heel onderhoudsgevoelig uit.
Die Sparta is erg mooi trouwens...slik fietsie! De Batavus met de open kettingkast is puur armoe....heb zelf een Mambo maar die zit toch wat mooier en degelijker in elkaar.

[ Voor 19% gewijzigd door bgttje op 19-10-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Er is opzich niks mis met achterwielaandrijving hoor. Het systeem wat door accellgroup ontwikkeld is kan heel goed concurreren met de bekende middenmotoren. Het is een kwestie van persoonlijke smaak, de markt vraagt om middenmotoren en daarom springen er een hoop fabrikanten in.

Ikzelf zou ook voor een achterwielmotor gaan. Van sparta of batavus. Een heel groot voordeel is dat ze geen geluid maken, die middenmotoren maken allemaal geluid.

Ik zat net mijn oude post hierboven terug te lezen en ik zag dat ik vrij negatief over batavus was, ik wil dat toch even rechtzetten. Ze maken nogsteeds hele goede fietsen, wereldklasse zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

epic_gram schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:01:
Kijk naar het jaar 2014: Dan heb je een sparta silhouette met een adviesprijs van 699 euro, geintegreerd slot, 8 versnellingen en hij weegt superweinig. Alles netjes weggewerkt. *O*
Wel een beetje offtopic maar bedankt voor de tip!! Ik zoek al even een opvolger voor mijn Batavus Staccato supreme uit 2010, dat geïntegreerde slot is voor mij de key, lekker onaantrekkelijk voor de dief ( tuurlijk alles is te jatten maar dit is net weer een extra drempel )
Binnenkort maar eens ergens proeffietsen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
bgttje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:47:
De Batavus met de open kettingkast is puur armoe....
Transparante gesloten kettingkast.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Hier even een update van mijn ervaringen met de s-pedelec Victoria e-spezial 10.7 sinds afgelopen april in bezit met inmiddels al weer 7000 km op de teller.

De High Performance Line motor met 276 fiets-uren heeft zonder problemen zijn werk gedaan en
ook de Intuvia display blijkt zeer betrouwbaar zonder foutcodes e.d. dat was bij mijn vorige Koga E-bike Tesla wel anders, iedere 4 weken terug naar de dealer om de vastgelopen display te resetten, ook het motorhuis van de Ion-motor achter was een keer gebroken en is nog onder garantie vervangen.

De E-bikes zijn over het algemeen technisch steeds beter geworden, fabrikanten maken ook steeds meer gebruik van Carbon met als doel de fietsen lichter te maken en dat is wat de komende tijd nog wel verbeterd zou kunnen worden aan "onze" fietsen.

Op de Veluwe onderstaande foto gemaakt waarvan je niet verwacht dat je zulke borden in Nederland
onderweg zou tegenkomen, had het natuurlijk kunnen weten al fietsende op de Berg-en Dalweg.....
https://www.dropbox.com/s/7t5aiyt2uureu3a/foto-2.JPG?dl=0

Als mooiweer fietser was het een heerlijk fiets seizoen en zelfs zaterdag nog een grote rit kunnen
maken met een flinke zuidooster wind bij ruim 20 graden, slaan we de herfst misschien over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
epic_gram schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:11: Een heel groot voordeel is dat ze geen geluid maken, die middenmotoren maken allemaal geluid.
Dat klopt niet, mijn middenmotor, BBS-01/250W, hoor je alleen als je met jouw hoofd onder het rijden richting motor gaat.....is dus heel stil. Heb verschillende mensen erop laten fietsen en iedereen was verbaasd over de rust/stillte tijdens het fietsen
Verder mis je met een achter/voorwiel aandrijving het koppel van een motor met versnellingen.
Er is niets wat qua power ook maar in de buurt van een middenmotor(met versnellingen) komt.
Heb nu een 250W middenmotor op een Batavus Intro Versa vouwfiets gebouwd en deze heeft een 3 versnellingsnaaf en de trekkracht is daardoor ongekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Ariemaiden schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:33:[...]Transparante gesloten kettingkast.... ;)
Idd, je hebt gelijk. Moet je wel ff goed kijken. Ik heb gemerkt dat als je met een elektrische fiets met een open kettingkast fietst je ontzettend veel zand/vuil op jouw ketting krijgt. Dit komt waarschijnlijk door de hogere snelheid tijdens het fietsen waardoor er meer opwaait tijdens de rit(en je maakt gewoon langere ritten). Daarom wil ik perse gesloten kettingkasten.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 20-10-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hierbij nog een aantal pics van mijn bezoek aan Bikemotion afgelopen vrijdag :)

Riese und Muller BlueLabel Cruiser HS 2015
R&M Bluelabel Cruiser HS
(Rechtsachter zie je de 25 km/u variant met Nuvinci H-Sync)

Santos met elektrische ondersteuning
Santos
Naar mijn weten de eerste Santos met elektrische ondersteuning, maar ik ben niet echt bekend met travelfietsen :)

Scott met Shimano Steps
Scott
Volgens mij met elektrisch schakelen, interessant spul.

Kalkhoff Endeauvour Impulse HS met riem
Kalkhoff
Zeer mooie fiets, met tandriem en dikke accu van 612Wh.

Stromer ST1 en ST2
Stromers
Tsja, nuff said...

Foto's zijn crappy qua kwaliteit, volgende keer toch even mijn Nikon camera mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
de santos met aandrijfriem... wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die Santos is zeker mooi, ook met Pinion schakelsysteem. Prijskaartje zat er niet op, zal wel niet voor een habbekrats zijn :)

Er zit trouwens dezelfde motor in als de Bulls Green Mover volgens mij, display is in ieder geval hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:19:
Die Santos is zeker mooi, ook met Pinion schakelsysteem. Prijskaartje zat er niet op, zal wel niet voor een habbekrats zijn :)

Er zit trouwens dezelfde motor in als de Bulls Green Mover volgens mij, display is in ieder geval hetzelfde.
Dat belooft snelheden boven de 40 kmph 8)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Ziet er goed uit allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe de high-end e-bikes er over zo'n tien jaar uit zien trouwens.
Allemaal displays met ingebouwde navigatie? Accu's van 2000Wh?
Wat denken jullie? :)

Als het goed is heb ik deze week mijn Batavus Stream binnen!
Hij kan me niet snel genoeg komen met dit weer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vanavond, toen ik bijna thuis was, nog even optrekken met mijn half jaar oude Batavus Trento, en dan ineens *PATS*:

df

Het achtertandwiel (Nexus 7 naaf) in drieën. Lijkt me een gevalletje garantie :/

[ Voor 19% gewijzigd door koelkast op 20-10-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:25:
Vanavond, toen ik bijna thuis was, nog even optrekken met mijn half jaar oude Batavus Trento, en dan ineens *PATS*:

Het achtertandwiel (Nexus 7 naaf) in drieën. Lijkt me een gevalletje garantie :/
Ziet er niet al te best uit.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Stravincy schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:38:
[...]

Ziet er niet al te best uit.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Ik doe er niets geks mee, soms even een heuveltje of de brug volgas erop. Dit lijkt me meer iets van een zwak onderdeel. Daar moet een fiets (zeker ebike) toch tegen kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als je de breukvlakken bekijkt valt op dat die verbindingen maar minimaal zijn; of materiaal moeheid maar gezien de leeftijd kan dat haast niet, dus toch dan te licht ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Hoe zien de breukvlakken er uit? Zijn deze vers of zit er een vorm van veroudering op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Athome schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:23:
Hoe zien de breukvlakken er uit? Zijn deze vers of zit er een vorm van veroudering op?
Hoe kan ik dat zien? Aan de kleur? De vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Stravincy schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:21:
[...]

Ziet er goed uit allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe de high-end e-bikes er over zo'n tien jaar uit zien trouwens.
Allemaal displays met ingebouwde navigatie? Accu's van 2000Wh?
Wat denken jullie? :)

Als het goed is heb ik deze week mijn Batavus Stream binnen!
Hij kan me niet snel genoeg komen met dit weer. :P
Was inderdaad erg mooi om te zien allemaal.

In de toekomst gaat de pedelec de snorfiets echt wel uit het straatbeeld verdrijven denk ik. Waarom zou je een benzineslurpende scooter nemen terwijl je voor minder geld een pedelec kunt kopen die ook nog eens amper iets kost? Qua accucapaciteit zit er nog zeker veel potentie in, want ik vind de 400Wh van mijn Bosch nou ook niet bepaald super veel. Voor een speed pedelec zou je toch echt minimaal 600Wh moeten hebben wil je een beetje actieradius hebben.

Veel plezier alvast met je Stream. Pics or it didnt happen ;)
koelkast schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:25:

[afbeelding]

Dat is balen, gevalletje garantie lijkt me. Neem wel aan dat je terugschakelt als je een heuveltje op gaat? Anders komt er wel heel kracht op de ketting en tandwielen te staan. Mijn kleinste tandwiel was laatst ook versleten omdat ik niet terugschakelde bij een heuvel. Heb mezelf nu aangeleerd om dan altijd terug te schakelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-10-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:50:
[...]

Veel plezier alvast met je Stream. Pics or it didnt happen ;)
Dankje, dat gaat wel goed komen!
Als het eenmaal zo ver is zal ik zeker een foto plaatsen. :)

Ik neem aan dat iedereen hier een fietsverzekering heeft?
Waar hebben jullie je e-bike verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Een fietsverzekering? Heb ik nog nooit van gehoord. Voor wat is dat dan? Toch geen omniumverzekering op een fiets he? En de schade aan derden wordt toch gedekt door je familiale. Ik dacht dat je pas een verzekering nodig hebt bij die snelle ebikes. Of is dat in Nederland anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
DHL schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:24:
Een fietsverzekering? Heb ik nog nooit van gehoord. Voor wat is dat dan? Toch geen omniumverzekering op een fiets he? En de schade aan derden wordt toch gedekt door je familiale. Ik dacht dat je pas een verzekering nodig hebt bij die snelle ebikes. Of is dat in Nederland anders?
Diefstal verzekering is wel handig. Gezien de prijs zijn ze nogal gewild bij het dievengilde.
Schadeverzekering heb ik nog niet gezien. Als je de fiets zo hard onderuit gaat dat hij genoeg schade heeft dat je een verzekering nodig hebt, dan ben je zelf waarschijnlijk ook niet meer in staat te fietsen.

Tenminste, Het is mij 1 keer overkomen. De schade aan de fiets was een paar tientjes (spatbord en fietsbel stuk). De schade aan mij was over de duizend euro (hand stuk). Gelukkig was ik voor het laatste wel verzekerd. :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:33:
[...]

Diefstal verzekering is wel handig. Gezien de prijs zijn ze nogal gewild bij het dievengilde.
Schadeverzekering heb ik nog niet gezien. Als je de fiets zo hard onderuit gaat dat hij genoeg schade heeft dat je een verzekering nodig hebt, dan ben je zelf waarschijnlijk ook niet meer in staat te fietsen.

Tenminste, Het is mij 1 keer overkomen. De schade aan de fiets was een paar tientjes (spatbord en fietsbel stuk). De schade aan mij was over de duizend euro (hand stuk). Gelukkig was ik voor het laatste wel verzekerd. :P
Ben anderhalve maand geleden onderuit gegaan met een gangetje van 25 km/u en was heel blij dat mijn fiets goed verzekerd was. Ik betaal 5 eurie per maand en mijn fiets is verzekerd tegen diefstal en schade.

Achteraf was de schade aan de fiets 425 euro:
- Handvatten beschadigd
- Handrem voor beschadigd
- Trapper beschadigd
- Koplamp eraf
- Standaard beschadigd

Eigen risico was 25 euro, maar verder is de fiets heel netjes gerepareerd. Heel blij dat ik toch die verzekering had en ik kan het iedere fanatiek pedelec gebruiker van harte aanbevelen, die 5 eurie per maand is niet merkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

koelkast schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:40:
[...]

Hoe kan ik dat zien? Aan de kleur? De vorm?
Kleur is een indicatie ja. Vuile breukvlakken betekent vaak dat er al een haarscheur zat (waar dus vuil in zat).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiets staat weer bij de fietsenmaker om na te kijken, ben benieuwd :) Ik heb ook een fietsverzekering afgesloten, enigszins tegen m'n principes, maar het risico is toch wel hoog. Zeker met die Merida, dat ding valt op, ik heb nog nooit aanspraak met een fiets gehad en met dit ding regelmatig. Werd eergisteren zo ongeveer aangehouden en uitgehoord 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:56:
[...]

Ben anderhalve maand geleden onderuit gegaan met een gangetje van 25 km/u en was heel blij dat mijn fiets goed verzekerd was. Ik betaal 5 eurie per maand en mijn fiets is verzekerd tegen diefstal en schade.

Achteraf was de schade aan de fiets 425 euro:
- Handvatten beschadigd
- Handrem voor beschadigd
- Trapper beschadigd
- Koplamp eraf
- Standaard beschadigd

Eigen risico was 25 euro, maar verder is de fiets heel netjes gerepareerd. Heel blij dat ik toch die verzekering had en ik kan het iedere fanatiek pedelec gebruiker van harte aanbevelen, die 5 eurie per maand is niet merkbaar :)
Bij mijn verzekering zit er ook nog pechhulp bij (Univé).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Vlassie1980 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:50:
[...]
Dat is balen, gevalletje garantie lijkt me. Neem wel aan dat je terugschakelt als je een heuveltje op gaat? Anders komt er wel heel kracht op de ketting en tandwielen te staan. Mijn kleinste tandwiel was laatst ook versleten omdat ik niet terugschakelde bij een heuvel. Heb mezelf nu aangeleerd om dan altijd terug te schakelen.
Daar moet zo'n tandwiel makkelijk tegen kunnen. Ook als je niet terugschakelt heuvel op. Het lijkt mij eerder dat hij er niet helemaal recht ingezeten heeft, waardoor de krachten niet op de juiste manier overgebracht worden. Ik vind ook dat het tandwiel heel vuil is voor een half jaar gebruik. Of zijn er heel veel kilometers mee gemaakt in dat half jaar?
Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.