Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
racinfo schreef op maandag 15 september 2014 @ 07:26:[...]Wanneer de duimgas regelaar in de hoogste ondersteunings stand wordt ingedrukt trekt de fiets je elke helling moeiteloos op en je je trappers gewoon kunt stilhouden; uiteraard kun je meetrappen maar dat heeft geen invloed op je snelheid zolang je de duimgas ingedrukt houdt.
Als je 1 maal zo'n duimgas regelaar gewend ben dan is elke andere ebike eigenlijk niet meer interessant.
Je hebt namelijk altijd situaties waarbij die extra power ontzettend handig is. Druk je die duimwiel regelaar voluit dan heb je een bak vermogen _/-\o_ niet normaal.

[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 15-09-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
bgttje schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:22:
[...]

Klopt, de platte cellen zijn een stuk beter. Maar de 18650 cellen zijn er ook in Lifepo4 uitvoering, ik heb hier zo'n accu. Ik heb alleen maar Lifepo4 accu's hier(moet niets van Li-Ion hebben).Maar dat is drama wat balanceren betreft(die 18650 Lifepo4 cellen). De BMS maakt dat ook nog eens erger(zodra er slechtere cellen inzitten). BMS werkt alleen goed met cellen die qua eigenschappen dicht bij elkaar liggen.
en om het verhaal compleet te maken, LiFePo4 cellen zijn ook Lithium cellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:05:[...]en om het verhaal compleet te maken, LiFePo4 cellen zijn ook Lithium cellen :-)
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:04
Ik heb 4 jaargeleden ook een fiets omgebouwd crystalyte 500w motor in achterwiel, met gasregelaar
en trap censor, LiFeo4 accu (toen nog erg groot) maar het rijd niet zo gebalanceerd als
een vanaf fabriek fiets, hij doe het nog steeds

Ben nu op zoek naar fiets met impulse motor V2 deze heeft
350 watt en een koppel van 70nM, deze wil ik met een dongle
45 km/hr laten rijden, wie heeft hier ervaring mee, ik heb het idee
dat dit harder gaat dan een orginele speed (45km) fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
potverdikke, morgen bellen maar de winkel...

rechterkant pedaal duwen *kkkrrrrrrr* links smooth as a baby's touchy...

lichtjes duwen geeft niets van lawaai, maar zodra ik rechts een beetje fors geef, kkkrrrrr... precies de crank die gaat barsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
brutus26 schreef op maandag 15 september 2014 @ 21:33:
maar het rijd niet zo gebalanceerd als een vanaf fabriek fiets,
Natuurlijk is een vanaf fabriek fiets mooier afgewerkt maar of ie meer gebalanceerd is................dat ben ik niet met jou eens. De fiets moet wel bij jou passen qua alles. Ik vind de Batavus Mambo die ik nu heb gewoon prettiger fietsen dan een Flyer T5 die ik eigenlijk wou hebben/kopen. Electrisch/motorisch viel die heel erg tegen. Stevige fiets maar wel voor kleine personen.

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 16-09-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Maar verre van vergelijkbaar ;)

[ Voor 32% gewijzigd door racinfo op 16-09-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
bgttje

Wel verschil ik heb een naaf motor en jij een
middenmotor, waar heb je deze gehaald, i.v.m.
onderdelen bij defect, welke snelheid kun je hier mee
halen onbegrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
brutus26 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:00:bgttjeWel verschil ik heb een naaf motor en jij een middenmotor, waar heb je deze gehaald, i.v.m. onderdelen bij defect, welke snelheid kun je hier mee halen onbegrensd.
gewoon ff googelen. En onderdelen idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
gewoon ff googelen. En onderdelen idem.

Heb al wel gedaan maar niet van iemand in Nederland,
en tips waar je op moet letten, op youtube staat wel een montage filmpje,
de kit die ik nu heb geeft kuren en dit wil ik voorkomen
dus alle ervaring is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Brutus, ik heb mn 1ste BBS-01 motor uit China (http://www.aliexpress.com...01/904105_1117554069.html)....maar dat duurt lang, wel goedkoop. In Nederland zijn die middenmotoren gewoon veel te duur. Accu's daarentegen kan je beter hier kopen. Kijk hier ook voor ebike spullen http://www.ev-power.eu/EVBike-Kits-1-1/ en accu's.
Montage: op een stadsfiets is de ketting te kort. De kettingkast past ook niet meer. Verder eigenlijk behoorlijk simpel. Kies een accu met platte cellen, geen accu met cilindrische cellen kopen=bagger.
Onderdelen....kijk op Ebay/Alibaba. Ik heb nog niets stuk gehad(behalve cilindrische accu cellen). Maar er is altijd wel wat te vinden.
PS Zeg anders ff wat je nodig hebt dan stuur ik wel een linkje.

[ Voor 43% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
bgttje

Daar heb ik wat aan, heb zelf nog een LiFeo4 accu 36v 16 ah ( 4 jaar oud)
de kit die me wel wat lijkt is deze :
http://www.aliexpress.com...00W/904105_255840560.html
daar moet ik volgen mij wel dit 45 km/u mee halen.
de fiets heeft een shimano xt derailleur

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Al weer even een update in gebruikerservaring met de highspeed Victoria 10.7 na 6050 km:

Met eigenlijk niet veel bijzonderheden, alleen de as van het rechter pedaal bleek versleten en stond niet meer horizontaal, kreeg steeds last van mijn rechterknie, nu blijkt door een verkeerde beenstand tov het pedaal, een merkloos pedaal setje voor 11,55 euro en we kunnen weer verder.

Verder valt op dat van beide 400 watt Bosch accu's het vermogen altijd heel gelijkmatig wordt afgegeven van de eerste tot de laatste kilometers wat weer ten goede komt aan de actieradius en op dit moment nog weinig tot geen slijtage vertonen, de accu's beginnen tot nu toe, hun geld waard te worden.

Vanmiddag met mooi warm weer [25 graden] op de fiets met voldoende eten en drinken mee om beide accu's eens uit te testen op actieradius in alleen ECO stand en kortst mogelijke rijtijd, het leverde naast een paar stijve knietjes en dijbenen ook gelijk het dagrecord van het jaar op:

1e accu in ECO stand 76 km in 02:40 uur rijtijd [gem 28.5 km/u]
2e accu in ECO stand 75 km in 02.40 uur rijtijd [gem 28.4 km/u]

• tombruneel
das goed peddelen ja :-)

@DHL: omtrent je 'kloppende' voorrem... is de technicushiervoor langsgeweest en indien ja, wat deed hij om het op te lossen?
Deze morgen was het hier redelijk vochtig en bij vol in de remmen werkte tde voorrem precies met een ABS en pompte hij mij tot stilstand :p
Veilig, maar raar :)

• Opperpanter2
brutus26 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:45:
bgttje

Ik ben ook wel geinteresseerd. Ik zoek een iets sterkere motor dan een 250W naafmotor.
Dit omdat ik mijn mountainbike elektrisch wil maken en moet ik wat meer vermogen hebben om ook een klein heuveltje op te kunnen in het bos.
Heeft zo'n 8FUN middenmotor een vrijloop? Waarschijnlijk niet?
Moet er nog een controller bijgekocht worden, of zit deze in de motor?
EDIT: Even googlen levert al de info dat de controller in de motor zit.Het heeft wel een vrij groot tandwiel, dus minder geschikt voor MTB?
EDIT2: Waarom heb ik niet eerst even gegoogled voor de vrijloop haha, die zit er dus op. Zie ook een filmpje van dee BBS02, 750W. Dat is wellicht wel iets voor mijn MTB.

[ Voor 16% gewijzigd door Opperpanter2 op 17-09-2014 10:44 ]

Verwijderd

Ik wil mijn fiets ombouwen. Heb een 36v naaf motor van Bafang gescoord op ebay Duitsland voor een prikkie

Nu heb ik 12v deep cycle batterijen agm staan uit mijn auto. Voor op vakantie dat ik extra stroom heb voor s avonds in de tent/telefoontje etc. Deze accu's zijn echt geweldig, jaartje wegzetten en amper spanning verlies. Dit zijn 16Ah en heb er 3. Echt zwaar zijn ze niet, prima voor op de fietsendrager. Fietstas met boodschappen zijn zwaarder.

Kan het ook met deze accu's. Heb ze liggen en hoef ik geen 36v accu te kopen. Vind ze nogal prijzig.

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:27:
Ik wil mijn fiets ombouwen. Heb een 36v naaf motor van Bafang gescoord op ebay Duitsland voor een prikkie

Nu heb ik 12v deep cycle batterijen agm staan uit mijn auto. Voor op vakantie dat ik extra stroom heb voor s avonds in de tent/telefoontje etc. Deze accu's zijn echt geweldig, jaartje wegzetten en amper spanning verlies. Dit zijn 16Ah en heb er 3. Echt zwaar zijn ze niet, prima voor op de fietsendrager. Fietstas met boodschappen zijn zwaarder.

Kan het ook met deze accu's. Heb ze liggen en hoef ik geen 36v accu te kopen. Vind ze nogal prijzig.
Ligt er denk ik aan wat voor accu's het precies zijn. Maar als je ze toch al hebt liggen, kan je het gewoon proberenk? Ze moeten wel echt goed tegen cyclisch ontladen kunnen.

• tombruneel
dat is een autobatterij niet dacht ik :)

Verwijderd

Nee zijn speciale diep ontlaadbare agm gell accu's. Worden vaak in boten/caravans toegepast. Ook in zonnecel installaties. Zoiets maar dan stuk minder vermogen. Diep ontlaadbaar, zonder dat ze kapot gaan. En houden hun stroom/spanning/energie heel lang vast.

http://www.dekkerwaterspo...p+cycle+accu/product.aspx

zulke, maar dan 16ah. Heb ze denk ik al jaar of 8.

Maar lees daar dat ze ook voor elektrische boten bedoeld zijn, dus dan zal t wel goed zijn.

Ik wil ze dan in serie schakelen om te rijden, 36v. En opladen parallel. Heb namelijk een hele dure AGM 12v lader 10Ah. Binnen no time zitten ze vol.

Uiteindelijk wil k m helemaal gratis maken door mbv zonnepanelen op mn schuurtje. Maar dat is toekomst praat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 11:14 ]

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:27:
[...]

Ik ben ook wel geinteresseerd. Ik zoek een iets sterkere motor dan een 250W naafmotor.
Dit omdat ik mijn mountainbike elektrisch wil maken en moet ik wat meer vermogen hebben om ook een klein heuveltje op te kunnen in het bos.
Heeft zo'n 8FUN middenmotor een vrijloop? Waarschijnlijk niet?
Moet er nog een controller bijgekocht worden, of zit deze in de motor?
EDIT: Even googlen levert al de info dat de controller in de motor zit.Het heeft wel een vrij groot tandwiel, dus minder geschikt voor MTB?
EDIT2: Waarom heb ik niet eerst even gegoogled voor de vrijloop haha, die zit er dus op. Zie ook een filmpje van dee BBS02, 750W. Dat is wellicht wel iets voor mijn MTB.
http://www.declic-eco.fr/...u-bbs01-02-plateau-detail
32T....iets voor jou? toffe gast van die site trouwens. Levert heel snel. Heb er 2, een 36t en een 38t. Wel ff kijken of ie ze op voorraad heeft anders dat tandwiel apart bestellen in Nederland. Die adapter heeft ie meestal een hoop voorraad van.
http://www.ebay.nl/sch/si...l&_itemId=130925159148://

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 13:03 ]

• bgttje
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:09:
Nee zijn speciale diep ontlaadbare agm gell accu's. Worden vaak in boten/caravans toegepast. Ook in zonnecel installaties. Zoiets maar dan stuk minder vermogen. Diep ontlaadbaar, zonder dat ze kapot gaan. En houden hun stroom/spanning/energie heel lang vast.

http://www.dekkerwaterspo...p+cycle+accu/product.aspx

zulke, maar dan 16ah. Heb ze denk ik al jaar of 8.

Maar lees daar dat ze ook voor elektrische boten bedoeld zijn, dus dan zal t wel goed zijn.

Ik wil ze dan in serie schakelen om te rijden, 36v. En opladen parallel. Heb namelijk een hele dure AGM 12v lader 10Ah. Binnen no time zitten ze vol.

Uiteindelijk wil k m helemaal gratis maken door mbv zonnepanelen op mn schuurtje. Maar dat is toekomst praat.
Natuurlijk kan het zolang je maar boven de drempelspanning van de controller komt. Bij de BBS-01(36V) is dat meestal 32V, daaronder valt ie stil.

• bgttje
brutus26 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:45:
bgttje

brutus......500W............daar kom je goed mee vooruit _/-\o_

• bgttje
isigo schreef op woensdag 17 september 2014 @ 00:39:
Al weer even een update in gebruikerservaring met de highspeed Victoria 10.7 na 6050 km:

Met eigenlijk niet veel bijzonderheden, alleen de as van het rechter pedaal bleek versleten en stond niet meer horizontaal, kreeg steeds last van mijn rechterknie, nu blijkt door een verkeerde beenstand tov het pedaal, een merkloos pedaal setje voor 11,55 euro en we kunnen weer verder.

Verder valt op dat van beide 400 watt Bosch accu's het vermogen altijd heel gelijkmatig wordt afgegeven van de eerste tot de laatste kilometers wat weer ten goede komt aan de actieradius en op dit moment nog weinig tot geen slijtage vertonen, de accu's beginnen tot nu toe, hun geld waard te worden.

Vanmiddag met mooi warm weer \[25 graden] op de fiets met voldoende eten en drinken mee om beide accu's eens uit te testen op actieradius in alleen ECO stand en kortst mogelijke rijtijd, het leverde naast een paar stijve knietjes en dijbenen ook gelijk het dagrecord van het jaar op:

1e accu in ECO stand 76 km in 02:40 uur rijtijd [gem 28.5 km/u]
2e accu in ECO stand 75 km in 02.40 uur rijtijd [gem 28.4 km/u]
Mooie resultaten. Wat voor soort accucellen zitten erin............ronde of platte(pouches)?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag mijn e-bike gekregen! Ik fiets sinds kort naar het werk (20 km enkele reis), maar ik wil nu in principe elke dag op en neer, en dan ook wat sneller dan gemiddeld. Ook door een behoorlijke auqaduct op de route die flink inhakt op de knieën.
Mijn route is voor de helft een asfalt fietspad (goede kwaliteit) door de polder, een kwart door een stad en een kwart over de Veluwe met matige asfalt paden.

Ik had meerdere fietsen geprobeerd (Victoria, Giant) en ik had mijn voorkeur al liggen op een Bosch middenmotor. Ik had al vaker op een e-bike gefietst, en dat waren allemaal voorwiel aangedreven. Persoonlijk vond ik dat niet prettig.

Bij de Victoria had ik op een Nu Vinci gefietst (manuele verstelling), en vond het een verademing. Op de Giant was het de Harmony, maar wel de simpelere versie met 3 keuzeknoppen. De Koga (mijn keuze) heeft de uitgebreidere Harmony.

Het moest een degelijke fiets zijn met middenmotor en Nu Vinci, dan is de spoeling helaas behoorlijk dun. Ook waren de levertijden voor veel fietsen erg lang (sommigen pas week 10 2015).

De Koga was op voorraad (Koga e-nova Nuvinci 2014), en die dus besteld.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2014-09-17%2011.43.41.jpg
Fietshouder is voor de telefoon...
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2014-09-17%2011.43.55.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2014-09-17%2012.35.08.jpg

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Verwijderd

Ah die Koga hebben mijn ouders ook, mocht 'ie wat kraken motor even vastdraaien aan het frame. Fijne fiets verder gefeliciteerd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 13:00 ]

• bgttje
The Wizard...............mooie fiets. ebiken maakt fietsen toch weer erg leuk:-)

• Opperpanter2
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:47:
[...]

32T....iets voor jou? toffe gast van die site trouwens. Levert heel snel. Heb er 2, een 36t en een 38t. Wel ff kijken of ie ze op voorraad heeft anders dat tandwiel apart bestellen in Nederland. Die adapter heeft ie meestal een hoop voorraad van.
Dank. Wel duur? Via china toch veel goedkoper?
Ik zie op zijn site ook een speciale MTB variant. Staat geen tandwielmaat bij, maar op de foto is ie een stuk kleiner dan 48T.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:30:
[...]

Dank. Wel duur? Via china toch veel goedkoper?
Ik zie op zijn site ook een speciale MTB variant. Staat geen tandwielmaat bij, maar op de foto is ie een stuk kleiner dan 48T.
Op de Chinese sites had ik geen goede gevonden. Het moet wel kwaliteit hebben........tenslotte komt hier behoorlijk veel kracht op te staan. Dit is een cruciaal onderdeel.
Is idd wel duur.........maar ja....soms is t niet anders. Kwaliteit voor alles.
PS en een 250W motor loopt echt beter met een 38t(in de hogere versnellingen).

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 13:36 ]

• bgttje
Als je een BBS setje besteld let er wel op dat je versie 2 koopt. Dat zijn die met de groene en gele connectoren(hebben ook 9 i.p.v 6 Mosfets in de eindtrap zitten). Ik vraag dit altijd aan de leverancier in China. Ze maken dan een foto voor ze het versturen zodat ik zeker weet dat het de goede is.

[ Voor 46% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 13:53 ]

• bgttje
Als je een accu besteld in China vraag dan een lader met geforceerde koeling die continue met 2A laadt. Standaard geven ze altijd die laptopachtige troep die laadt met 2A als de accu leeg is en nog maar 300ma op t eind leveren. Dan duurt het laden te lang. In Nederland leveren sommigen het ook met een laptopachtige lader die dan als ie 2A levert zo ontzettend warm wordt..............(brand)gevaarlijk. Let hier op.
PS gebruik zelf deze: http://shop.crystalyte-eu...ctid=16495&cat=303&page=1

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 13:55 ]

• bgttje
Kijk, hier zie je waarom veel accu's vroegtijdig overlijden:
http://www.myelifenow.com...ethod-dont-ruin-your.html
http://www.wheelchairdriver.com/BMS.htm

[ Voor 54% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 14:00 ]

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:56:
[...]

Mooie resultaten. Wat voor soort accucellen zitten erin............ronde of platte(pouches)?
Dit is wat ik kon vinden over de Bosch 400 watt Accu.

"Sinds 2013 worden er bij de Bosch 400 watt accu's Samsung cellen gebruikt
De cellen zijn van het type Samsung SDI INR18650-29E 2.5V 2900mAh lithium-ion
De totale capaciteit 2900 mAh keer 3.6 v keer 40 cellen = 417,6 WH
Uitschakeling onder volledige belasting bij 29,5 Volt en heeft dan nog 3% restwaarde
Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 70% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn."

• Opperpanter2
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:33:
[...]

Op de Chinese sites had ik geen goede gevonden. Het moet wel kwaliteit hebben........tenslotte komt hier behoorlijk veel kracht op te staan. Dit is een cruciaal onderdeel.
Is idd wel duur.........maar ja....soms is t niet anders. Kwaliteit voor alles.
PS en een 250W motor loopt echt beter met een 38t(in de hogere versnellingen).
Ik bedoelde dat de motor duur is bij die Fransman :-)

Ik twijfel tussen 48V en 36V. Mijn gewone fiets heeft 36V accu, en het liefste zou ik die hergebruiken.
Of als ik een extra bottle accu koop, dan heb ik er meteen twee voor beide fietsen.

Echter weet ik niet of 36V500 genoeg koppel geeft?

Ik zou ook kunnen kijken of mijn gewone fiets een 48V accu aan kan. Zal aan de controller liggen denk ik.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:04:
[...]

Ik bedoelde dat de motor duur is bij die Fransman :-)

Ik twijfel tussen 48V en 36V. Mijn gewone fiets heeft 36V accu, en het liefste zou ik die hergebruiken.
Of als ik een extra bottle accu koop, dan heb ik er meteen twee voor beide fietsen.

Echter weet ik niet of 36V500 genoeg koppel geeft?

Ik zou ook kunnen kijken of mijn gewone fiets een 48V accu aan kan. Zal aan de controller liggen denk ik.
Als je een 36V set op een 48V accu aansluit is het...........bye bye

• bgttje
isigo schreef op woensdag 17 september 2014 @ 15:29:
[...]

Dit is wat ik kon vinden over de Bosch 400 watt Accu.

"Sinds 2013 worden er bij de Bosch 400 watt accu's Samsung cellen gebruikt
De cellen zijn van het type Samsung SDI INR18650-29E 2.5V 2900mAh lithium-ion
De totale capaciteit 2900 mAh keer 3.6 v keer 40 cellen = 417,6 WH
Uitschakeling onder volledige belasting bij 29,5 Volt en heeft dan nog 3% restwaarde
Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 70% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn."
40 cellen is een 10S4P opbouw wat dus betekent: 10 pakketjes in serie aangesloten met 4 cellen per pakket parallel. Samsung cellen zijn beter dan de standaard Li-Ion cellen echter praat je hier weer over 4 parallel geschakelde cellen per pakket wat meer risico voor falen geeft. Bij parallel geschakelde Lifepo4 cellen heb je echter meer risico omdat je per pakket meer parallel geschakelde cellen nodig hebt(Lifepo4 cellen heb je hoogstens in 1550ma cellen(18650 maat)) waardoor je meer tolerantie per pakket hebt. Heb je echter bijv. een Lifepo4 accu met 12S1P cellen(platte cellen) dan is dit weer betrouwbaarder.
Mijn Lifepo4 12S7P accu bijv. is zeer onbetrouwbaar vergeleken met mn 12S1P accu(ook Lifepo4).

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 18:34 ]

• Opperpanter2
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:16:
[...]

Als je een 36V set op een 48V accu aansluit is het...........bye bye
Als ik 48V of dual volt controller plaats, moet het wel kunnen denk ik.
Dat motortje kan het vast wel aan, als ik zorg dat het qua geleverde VA gelijk blijft?

• Opperpanter2
Toevallig iemand een mid motor ombouwkit gemonteerd op een fiets in de buurt van Eindhoven. Zou wel eens een proefrit willen maken.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:29:
[...]

Als ik 48V of dual volt controller plaats, moet het wel kunnen denk ik.
Dat motortje kan het vast wel aan, als ik zorg dat het qua geleverde VA gelijk blijft?
Ik zou t niet riskeren. Vooral de Mosfets moeten het kunnen hebben. Ik zal proberen de fabrikant te vragen.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:04:
[...]
Ik bedoelde dat de motor duur is bij die Fransman :-).
Ja, erg duur. Een 48V installatie heeft iets minder verlies in de bedrading bij gelijk vermogen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:00:
Ah die Koga hebben mijn ouders ook, mocht 'ie wat kraken motor even vastdraaien aan het frame. Fijne fiets verder gefeliciteerd :)
Bedankt voor de tip :). Top op heden nog geen bijzonderheden, niet zo gek, heb nog maar 25 km gefietst, morgen naar het werk toe :).
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:07:
The Wizard...............mooie fiets. ebiken maakt fietsen toch weer erg leuk:-)
Dat is het zeker :). Ga er nog veel lol aan beleven (hoop ik :P)

• bgttje
Komt weer een nieuwe uit:
http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=28&t=46972

[ Voor 59% gewijzigd door bgttje op 17-09-2014 21:13 ]

• Opperpanter2
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:47:
[...]

Ik zit nu naar deze te kijken: http://em3ev.com/store/in...ct&path=45&product_id=190

Mooi compleet pakket, maar wel een accu op basis van cilinders.

Heb jij nog een leuke leverancier van een accu? De 36V500W heeft 25A continu nodig...
Ik wil een bidon accu of een triangle binnen het frame.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Focus heeft een nieuwe S-Pedelec:
http://www.12gobiking.nl/...ura_impulse_speed_10_2015

- High speed: check
- Dikke accu: check
- Tandriem: check
- Schijfremmen: check

Echt een fiets die aan alle wensen voldoet, alleen een gepeperd prijskaartje :)
Vooral een tandriem is echt een plus, nog amper onderhoud/slijtage.

Ben echt benieuwd hoe de e-bikes zich de komende jaren gaan ontwikkelen. Ik hoop dat ze vooral gaan inzetten op tandriemaandrijving en betere accucapaciteit. Een Speed Pedelec heeft gewoon een dikke accu nodig. Bij Impulse hebben ze dat begrepen maar Bosch blijft nog steeds bij de 400Wh versie.

• bgttje
Morgen Vlassie, mooi fietsje alleen dat stuur......veel te laag.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:35:
[...]

Ik zit nu naar deze te kijken: http://em3ev.com/store/in...ct&path=45&product_id=190

Mooi compleet pakket, maar wel een accu op basis van cilinders.

Heb jij nog een leuke leverancier van een accu? De 36V500W heeft 25A continu nodig...
Ik wil een bidon accu of een triangle binnen het frame.
Dat is niet duur :9 alleen jammer dat t zo'n goedkoop=mindere kwaliteit accu pakket is

Kijk hier ff:

https://dl.dropboxusercon...tery%2BPacks%2B2014.3.pdf
https://dl.dropboxusercon...talogue-General2014.3.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 18-09-2014 10:50 ]

• bgttje
Dit wil ik de komende tijd gaan doen als ik mn nieuwe motor binnen heb:
http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=28&t=58780
ff mn controller aanpassen.

[ Voor 41% gewijzigd door bgttje op 18-09-2014 11:23 ]

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 07:47
[quote]Vlassie1980 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:19:

Grappig, ik heb de Kalkhoff Endeavour en is hier een exacte kopie van wat ook niet zo verwonderlijk is want ze komen uit dezelfde fabriek http://www.derby-cycle.com/

De e-bikes (Impulse) van Gazelle worden hier ook gemaakt

http://www.gazelle.nl/assortiment/impulse-em-speed#

[ Voor 6% gewijzigd door mguzz op 18-09-2014 16:28 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

mguzz schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:22:
[quote]Vlassie1980 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:19:

Grappig, ik heb de Kalkhoff Endeavour en is hier een exacte kopie van wat ook niet zo verwonderlijk is want ze komen uit dezelfde fabriek http://www.derby-cycle.com/

De e-bikes (Impulse) van Gazelle worden hier ook gemaakt

http://www.gazelle.nl/assortiment/impulse-em-speed#
Wonderlijk dat de modellen van 10 jaar geleden weer terug komen. Batavus E-GO bracht in 2004 vrijwel hetzelfde model al uit.
1. Met midden motor
2. Met accu erboven

https://dl.dropboxusercon...3814150/batavus%20eo4.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 18-09-2014 16:43 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Is het niet handiger om een aparte draad voor zelfbouw ebikes te maken? Het loopt nu zo door elkaar heen. En die DIY markt zal ook alleen maar groeien. En...............het draadje wordt hierdoor ook gauw erg lang.

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:25:
Is het niet handiger om een aparte draad voor zelfbouw ebikes te maken? Het loopt nu zo door elkaar heen. En die DIY markt zal ook alleen maar groeien. En...............het draadje wordt hierdoor ook gauw erg lang.
tweakers = zelf bouw :) Dus weg met de kant-en-klare fietsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:38:
[...]
Wonderlijk dat de modellen van 10 jaar geleden weer terug komen. Batavus E-GO bracht in 2004 vrijwel hetzelfde model al uit.
1. Met midden motor
2. Met accu erboven

https://dl.dropboxusercon...3814150/batavus%20eo4.jpg
Maar dit keer met 10jaar extra ervaring op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:43:
[...]

Dat is niet duur :9 alleen jammer dat t zo'n goedkoop=mindere kwaliteit accu pakket is

Kijk hier ff:

https://dl.dropboxusercon...tery%2BPacks%2B2014.3.pdf
https://dl.dropboxusercon...talogue-General2014.3.pdf
Thanks, mooi overzicht.
Toch vrees ik dat de vrijwel alle bidon batterijen gebruik maken van cilindrische cellen ipv pouch cells.
Ik heb wat behuizingen en pouch cells bekeken, maar het is eigenlijk niet te doen daar een fatsoenlijke 10Ah+ accu van de bouwen.
Een triangle pack zou nog wel kunnen, maar dan moet je dus echt zelf aan de slag.
Die gast van em3ev.com krijgt wel lovende recenties, dus wellicht behorende zijn packs tot de betere van de 18650 packs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:12:[...]tweakers = zelf bouw :) Dus weg met de kant-en-klare fietsen ;-)
Hahaha :) het moet wel zin hebben. Het is dan wat doel gerichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:15:
[...]

Thanks, mooi overzicht.
Toch vrees ik dat de vrijwel alle bidon batterijen gebruik maken van cilindrische cellen ipv pouch cells.
Ik heb wat behuizingen en pouch cells bekeken, maar het is eigenlijk niet te doen daar een fatsoenlijke 10Ah+ accu van de bouwen.
Een triangle pack zou nog wel kunnen, maar dan moet je dus echt zelf aan de slag.
Die gast van em3ev.com krijgt wel lovende recenties, dus wellicht behorende zijn packs tot de betere van de 18650 packs?
Bidon accu's zijn altijd ronde cellen. Samsung cellen hebben sowieso betere specs. Ze hebben veel homogenere eigenschappen. Ik hoop op de 25ste zo'n bidon uit China binnen te krijgen. Ik zal m dan gelijk slopen en kijken/testen hoe goed die cellen zijn. Zijn ook Samsung cellen. Is wel een 10Ah bidon. Zij noemen dat een "bottle battery". Ik zet m dan op n 4 ohm ballast en ont/laadt m dan n keer of 10 en ga dan de cel packs meten hoe gelijk ze zijn. Ik haal dan 1st de BMS eraf want die doet meer kwaad dan goed.

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dit is zo'n dramatisch slechte accu uit China. Krijg van de fabriek nieuwe celpacks opgestuurd.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/battery36V.jpg
Dat noemden ze 1ste klas cellen......................wat een armoe.

[ Voor 43% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:33:
[...]

Ik zou t niet riskeren. Vooral de Mosfets moeten het kunnen hebben. Ik zal proberen de fabrikant te vragen.
Ik kan het hem vragen, maar dan weet ie waarschijnlijk meteen dat ik wat van plan ben en gaat ie zijn wellicht garantie terugtrekken.
Zou ik een "transformator" 48V-36V kunnen monteren? Zal wat verlies opleveren, maar op een 50V15Ah triangle battery zal je toch nog wel minsten een 26V15Ah overhouden (waarschijnlijk veel meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:04:[...]Ik kan het hem vragen, maar dan weet ie waarschijnlijk meteen dat ik wat van plan ben en gaat ie zijn wellicht garantie terugtrekken.
Zou ik een "transformator" 48V-36V kunnen monteren? Zal wat verlies opleveren, maar op een 50V15Ah triangle battery zal je toch nog wel minsten een 26V15Ah overhouden (waarschijnlijk veel meer).
Een transformator is voor wisselstroom. Hier heb een DC-DC omvormer voor nodig. Maar die wordt dan veel te duur/groot voor zo'n vermogen.

PS kan je niet wat cellen verwijden zodat je op 36-38V uitkomt?

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:20:
[...]

Een transformator is voor wisselstroom. Hier heb een DC-DC omvormer voor nodig. Maar die wordt dan veel te duur/groot voor zo'n vermogen.

PS kan je niet wat cellen verwijden zodat je op 36-38V uitkomt?
Het gaat er om dat ik dus twee fietsen heb en dan de accu wil kunnen delen.
Ik ben er achter gekomen dat het koppel tussen 36V en 48V van de 500W BBS02 nauwelijks verschilt.
Dus ik zou gewoon 36V kunnen nemen. Echter daarvan vind ik geen goede kant en klaar bestelbare triangle accu's. Van 48V heb je bij em3ev wel mooie triangle accus (alhoewel geen pouch cells).
Het is niet praktsich om voor elke rit mogelijk cellen te moeten los- of aankoppelen.

Dus of ik ga voor de bidon batterij. Of ik ga zelf een 36V triangle maken op basis van pouches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:41:[...]Het gaat er om dat ik dus twee fietsen heb en dan de accu wil kunnen delen.
Ik ben er achter gekomen dat het koppel tussen 36V en 48V van de 500W BBS02 nauwelijks verschilt.
Dus ik zou gewoon 36V kunnen nemen. Echter daarvan vind ik geen goede kant en klaar bestelbare triangle accu's. Van 48V heb je bij em3ev wel mooie triangle accus (alhoewel geen pouch cells).
Het is niet praktsich om voor elke rit mogelijk cellen te moeten los- of aankoppelen.Dus of ik ga voor de bidon batterij. Of ik ga zelf een 36V triangle maken op basis van pouches.
en deze dan:
http://em3ev.com/store/in...ct&path=35&product_id=160
Is toch een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Dacht ik ook, maar hierboven zei jij dat deze goedkoop/minder kwaliteit was. Of ik moet de verkeerde link gepost hebben. Die 16,5Ah lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:35:[...]Dacht ik ook, maar hierboven zei jij dat deze goedkoop/minder kwaliteit was. Of ik moet de verkeerde link gepost hebben. Die 16,5Ah lijkt me wel wat.
Ok, had ff niet opgelet. Zijn idd geen Samsung cellen. En die Triangle wel. Alleen die 48V....lastig dat ze die niet in 36V hebben.
PS maar misschien zijn die ook van betere kwaliteit. Die ronde cellen zijn altijd een risico.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
De "bottle battery" die ik besteld heb is wel met Samsung cellen:
https://dl.dropboxusercon.../bottle%20battery2%20.jpg
Is een 36V/10Ah accu. Zal ook moeten blijken hoe goed ze zijn(de Samsung cellen).
Die cellen hebben wel een andere samenstelling dan de standaard Li-Ion cellen. Ik heb begrepen dat ze minder last van onbalans hebben dan standaard cellen.

[ Voor 91% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:39:
[...]

Ok, had ff niet opgelet. Zijn idd geen Samsung cellen. En die Triangle wel. Alleen die 48V....lastig dat ze die niet in 36V hebben.
PS maar misschien zijn die ook van betere kwaliteit. Die ronde cellen zijn altijd een risico.
Blijven opletten, em3ev maakt alle packs met samsung cellen.
Blijft jammer dat het geen lifepo4 is, die heeft ook n fijnere discharge voltage curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:56:[...]Blijven opletten, em3ev maakt alle packs met samsung cellen.
Blijft jammer dat het geen lifepo4 is, die heeft ook n fijnere discharge voltage curve.
Als t Samsung cellen zijn dan is het geen probleem. Zijn iig geen standaard cellen.
Ik ben voor zo'n koker accu ook afhankelijk van ronde cellen. Als ik m binnen heb zie ik wel hoe goed ze zijn. Ben benieuwd of je die ontladings curve merkt t.o.v Lifepo4? Wel een hoop vermogen voor de inhoud.
Als die Samsung cellen echt zo goed zijn dan scheelt dat weer.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 19-09-2014 22:38 ]

• bgttje
Memory effect bij Li-Ion cellen:
http://phys.org/news/2013...ithium-ion-batteries.html

Daarom is het aan de lader laten zitten zo slecht voor deze cellen zoals je merkt bijv. bij laptoppen en ebikes. Als ie vol is...lader eraf en helemaal leeg laten lopen door gebruik en dan pas weer aan de lader.
Lifepo4 heeft hier geen last van.

[ Voor 108% gewijzigd door bgttje op 20-09-2014 12:28 ]

• bgttje
In deze grafiek zie je dat het balanceren in het laatste stukje van de laadcyclus voorkomt. Heb je dus ongelijke cellen(komt vooral bij parallel geschakelde ronde cellen(18650)voor) en een lader die hoger laadt dan 3.6V per cel, dus voor een 36V accu hoger dan 43,2V gaat dan maak je beetje bij beetje je accu pas echt kapot.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/Lifepo4chargingcurve2.jpg
Hier zie je de makke van de BMS die in de meeste accu packs zitten. Ze schakelen meestal pas af bij minimaal 2.4V celspanning voor een Lifepo4 accu cel terwijl ideaal 3.0V als ondergrens is(slijt de accu het minst). Gelukkig staan de controllers in de BBS-01 motoren meestal standaard op 32V afgesteld, dat is 2.67V per cel, omdat ze staan ingesteld voor Li-ion accu's. Gebruik je dus een Lifepo4 dan heb je daardoor ongewild een beetje mazzel. De controller schakelt de verbinding naar de accu dus al uit voordat de BMS dat doet.
De BMS zou dus beter aan de onderkant(als de accu bijna leeg is) kunnen balanceren dan wat ie nu doet.
Een optie is om de balanceer weerstandjes op de BMS print te verwijderen. Dan balanceert ie niet meer.
Het probleem is dat deze kennis er is maar niemand durft de 1ste stap te nemen om het wel goed te doen. Door die enorme concurrentie blijft het dus zo want anders val je buiten de standaard.
Dit is een mooi controle middel om te kijken of er geen dode cel in je accu zit:
http://www.evdl.org/pages/battbridge.html

PS Even voor de goede orde.....als je cellen hebt die goed/gelijk zijn dan heb je hier eigenlijk geen last van.

[ Voor 84% gewijzigd door bgttje op 20-09-2014 13:20 ]

• bgttje
Sorry, je hebt gelijk.

• Opperpanter2
bgttje schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 00:40:
Memory effect bij Li-Ion cellen:
http://phys.org/news/2013...ithium-ion-batteries.html

Daarom is het aan de lader laten zitten zo slecht voor deze cellen zoals je merkt bijv. bij laptoppen en ebikes. Als ie vol is...lader eraf en helemaal leeg laten lopen door gebruik en dan pas weer aan de lader.
Lifepo4 heeft hier geen last van.
Interessant artikel, maar beetje veel herhalende tekst. Kan ook in de minder dan de helft van de woorden.
Ook onduidelijk of het nu gaat om alleen LifePo4 of alle Li-Ion varianten.
Daarnaast is het bewijs dat het voor *kan* komen nog geen bewijs dat het ook (vaak) voorkomt.
Tesla gebruikt 18650 Li-Ion cellen in zijn auto's, en die gaan goed mee bij zwaar gebruikt.

• Opperpanter2
Op endless-sphere.com lees ik dat veel mensen een 42T tandwiel monteren op hun BBS01/02 motor.
Deze is iets minder klein dan 38T, maar schijnt veel beter uitgelijnd te zijn. Zodoende kan je achter nog al je versnellingen goed gebruiken, ook de twee grootste tandwielen achter.
http://www.alcedoitalia.i...er-bafang-centrale-bbs01/

• Opperpanter2
bgttje schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 12:34:
In deze grafiek zie je dat het balanceren in het laatste stukje van de laadcyclus voorkomt. Heb je dus ongelijke cellen(komt vooral bij parallel geschakelde ronde cellen(18650)voor) en een lader die hoger laadt dan 3.6V per cel, dus voor een 36V accu hoger dan 43,2V gaat dan maak je beetje bij beetje je accu pas echt kapot.
[afbeelding]
Hier zie je de makke van de BMS die in de meeste accu packs zitten. Ze schakelen meestal pas af bij minimaal 2.4V celspanning voor een Lifepo4 accu cel terwijl ideaal 3.0V als ondergrens is(slijt de accu het minst). Gelukkig staan de controllers in de BBS-01 motoren meestal standaard op 32V afgesteld, dat is 2.67V per cel, omdat ze staan ingesteld voor Li-ion accu's. Gebruik je dus een Lifepo4 dan heb je daardoor ongewild een beetje mazzel. De controller schakelt de verbinding naar de accu dus al uit voordat de BMS dat doet.
De BMS zou dus beter aan de onderkant(als de accu bijna leeg is) kunnen balanceren dan wat ie nu doet.
Een optie is om de balanceer weerstandjes op de BMS print te verwijderen. Dan balanceert ie niet meer.
Het probleem is dat deze kennis er is maar niemand durft de 1ste stap te nemen om het wel goed te doen. Door die enorme concurrentie blijft het dus zo want anders val je buiten de standaard.
Dit is een mooi controle middel om te kijken of er geen dode cel in je accu zit:
http://www.evdl.org/pages/battbridge.html

PS Even voor de goede orde.....als je cellen hebt die goed/gelijk zijn dan heb je hier eigenlijk geen last van.
Je hebt ook laders die tot 90% of zelfs 50% laden. Ik denk dat deze dan dus ook balanceren aan het einde en dus bij een lager voltage. Zou kunnen helpen om te hoge voltages te voorkomen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:29:
Dit is zo'n dramatisch slechte accu uit China. Krijg van de fabriek nieuwe celpacks opgestuurd.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/battery36V.jpg
Dat noemden ze 1ste klas cellen......................wat een armoe.
Cellen zijn misschien wel 1e klas maar van het soldeerwerk/montage krijg ik natte ogen... ;-)

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 15:39:[...]Cellen zijn misschien wel 1e klas maar van het soldeerwerk/montage krijg ik natte ogen... ;-) _/-\o_

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 13:52:[...]Interessant artikel, maar beetje veel herhalende tekst. Kan ook in de minder dan de helft van de woorden.Ook onduidelijk of het nu gaat om alleen LifePo4 of alle Li-Ion varianten.
Daarnaast is het bewijs dat het voor *kan* komen nog geen bewijs dat het ook (vaak) voorkomt.
Tesla gebruikt 18650 Li-Ion cellen in zijn auto's, en die gaan goed mee bij zwaar gebruikt.
Tuurlijk heeft de Tesla er geen last van. Het gaat vooral om het niet helemaal leeg maken en dan weer aan de lader hangen. Zoals bijv. bij laptops.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
En dus ook bij de Toyota en Honda Hybrides. Die hebben de lading altijd tussen de 40 en 80 % zitten. Maar hier zitten wel complexe BMS'en tussen die bijhouden welke cellen hoe vaak gebruikt en hoe vaak er bijgeladen en ontladen wordt.

• Opperpanter2
bgttje schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:03:
[...]

Tuurlijk heeft de Tesla er geen last van. Het gaat vooral om het niet helemaal leeg maken en dan weer aan de lader hangen. Zoals bijv. bij laptops.
Heb het artikel ff snel gelezen, en daar hadden ze het over een gebruikspatroon van ontladen en dan tijdelijk weer bij laden en dan weer ontladen etc. Op een e-bike doe je dat niet, tenzij je brake re-gen hebt.
Een hybride of Tesla doet dit wel. Het feit dat die er geen last van hebben geeft mij het idee dat het probleem wel meevalt. Plus dat een tesla ook niet altijd helemaal leeggereden zal worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Opperpanter2 op 20-09-2014 23:04 ]

• Opperpanter2
bgttje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:19:
[...]
Ik hoop op de 25ste zo'n bidon uit China binnen te krijgen. Ik zal m dan gelijk slopen en kijken/testen hoe goed die cellen zijn. Zijn ook Samsung cellen. Is wel een 10Ah bidon. Zij noemen dat een "bottle battery".
Is jouw ervaring met bestellen uit China dat je altijd de lul bent met Douanekosten?
Die em3ev verstuurd alleen met speciale DHL Battery service.
$175 naar Nederland.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:51:
[...]

Heb het artikel ff snel gelezen, en daar hadden ze het over een gebruikspatroon van ontladen en dan tijdelijk weer bij laden en dan weer ontladen etc. Op een e-bike doe je dat niet, tenzij je brake re-gen hebt.
Een hybride of Tesla doet dit wel. Het feit dat die er geen last van hebben geeft mij het idee dat het probleem wel meevalt. Plus dat een tesla ook niet altijd helemaal leeggereden zal worden.
Ik moet er wel bij vermelden dat door het actief laden/ontladen je accupack ondanks de geforceerde koeling pittig heet wordt.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De kwaliteit van een accu pakket wordt niet alleen bepaald door de gebruikte accu cellen maar ook door de toegepaste BMS. Je zal daarin ongetwijfeld net zo'n variatie in soorten, kwantiteit en kwaliteit tegen komen als in de toegepaste accu cellen Lithium met of zonder Ferro kathode.

Om dan zomaar afgaande op artikelen in de pers het ene of andere systeem af te kraken gaat mij toch wel een beetje te ver! Daarbij weet je nooit bij die indianen verhalen van welke datum die zijn. Naarmate de tijd vordert worden er ook steeds verbeteringen aangebracht zoals Opperpanter2 al eerder opmerkte.

De BMS in mijn Ping Accupakket (made in china) werkt volkomen anders dan menigeen ander pakkeet met BMS. Daarbij moet je ook rekening houden dat de gebruikte hardware van een BMS systeem bij geen enkele accu hetzelfde is. Dat geldt ook voor de toegepaste lithium (met of zonder ferro kathode) cellen qua. onder- nominale of top spanningen van deze accu cellen.

Mijn gebruikte Ping batterij op mijn zelfbouw RAT 009 setje balanceert oa. tijdens het laden maar ook nog nadien wanneer het laden is beëindigd. Het Ping pakket (36v) heeft 12 leds die aangeven hoe dat balanceer systeem in bedrijf is, zowel tijdens als na het laden (wanneer de lader is verwijderd). Ping gebruikt units van 5000 mA, met telkens 2 paralleel en 12 stuks in serie. Kwaliteit wordt mede daardoor veel degelijker dan wanneer er bijvoorbeeld 4 accucellen (van 2500 mA) parallel worden geschakeld of wellicht nog meer (8x 1250 mA). Met 2 cellen van 5000 mA parallel heb je veel minder kans op onbalans tussen de toegepaste cellen dan wanneer er 8 parallel staan.

Dit is zeker iets om goed op te letten bij aanschaf van een accu pakket en is (mede) wellicht de oorzaak van kwaliteits verschillen tussen de beschikbare accu's.

Als laatste: het PING pakket bestaat uit degelijke zakjes, geen ronde cellen dus en zijn professioneel met elkaar verbonden; niet dat soldeer knoeiwerk van de afgebeelde accu enkele posts terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:53:[...]Is jouw ervaring met bestellen uit China dat je altijd de lul bent met Douanekosten?
Die em3ev verstuurd alleen met speciale DHL Battery service.
$175 naar Nederland.
Klopt, meestal iets van 22 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 21 september 2014 @ 07:47:De kwaliteit van een accu pakket wordt niet alleen bepaald door de gebruikte accu cellen maar ook door de toegepaste BMS. Je zal daarin ongetwijfeld net zo'n variatie in soorten, kwantiteit en kwaliteit tegen komen als in de toegepaste accu cellen Lithium met of zonder Ferro kathode.Om dan zomaar afgaande op artikelen in de pers het ene of andere systeem af te kraken gaat mij toch wel een beetje te ver! Daarbij weet je nooit bij die indianen verhalen van welke datum die zijn. Naarmate de tijd vordert worden er ook steeds verbeteringen aangebracht zoals Opperpanter2 al eerder opmerkte.De BMS in mijn Ping Accupakket (made in china) werkt volkomen anders dan menigeen ander pakkeet met BMS. Daarbij moet je ook rekening houden dat de gebruikte hardware van een BMS systeem bij geen enkele accu hetzelfde is. Dat geldt ook voor de toegepaste lithium (met of zonder ferro kathode) cellen qua. onder- nominale of top spanningen van deze accu cellen.Mijn gebruikte Ping batterij op mijn zelfbouw RAT 009 setje balanceert oa. tijdens het laden maar ook nog nadien wanneer het laden is beëindigd. Het Ping pakket (36v) heeft 12 leds die aangeven hoe dat balanceer systeem in bedrijf is, zowel tijdens als na het laden (wanneer de lader is verwijderd). Ping gebruikt units van 5000 mA, met telkens 2 paralleel en 12 stuks in serie. Kwaliteit wordt mede daardoor veel degelijker dan wanneer er bijvoorbeeld 4 accucellen (van 2500 mA) parallel worden geschakeld of wellicht nog meer (8x 1250 mA). Met 2 cellen van 5000 mA parallel heb je veel minder kans op onbalans tussen de toegepaste cellen dan wanneer er 8 parallel staan.
Dit is zeker iets om goed op te letten bij aanschaf van een accu pakket en is (mede) wellicht de oorzaak van kwaliteits verschillen tussen de beschikbare accu's.Als laatste: het PING pakket bestaat uit degelijke zakjes, geen ronde cellen dus en zijn professioneel met elkaar verbonden; niet dat soldeer knoeiwerk van de afgebeelde accu enkele posts terug
Minder cellen parallel geschakeld is idd altijd beter. Wat je ziet bij bijv. laptop accu's van oudere generaties is dat de ronde cellen, die ook parallel geschakeld staan, vaak vroegtijdig overlijden.Verder is de BMS idd super belangrijk qua werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op zondag 21 september 2014 @ 08:39:
[...]

Klopt, meestal iets van 22 euro.
Zo weinig? Dat zijn alleen de administratiekosten dan. Officieel komt er zo rond de 20% bij aan BTW.
Zou mooi zijn als dat meestal niet verrekend wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Heeft er iemand hier al langere tijd (>18 maanden) een Bosch 400Watt accu?
Deze bevat namelijk dezelfde cellen als de packs van em3ev.
Ben benieuwd of iemand iets merkt van capaciteitsafname puur door het verstrijken van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:07:
[...]

Zo weinig? Dat zijn alleen de administratiekosten dan. Officieel komt er zo rond de 20% bij aan BTW.
Zou mooi zijn als dat meestal niet verrekend wordt :-)
Tot nu toe tussen de 18-22 euri betaald. De Chinezen geven altijd een heel laag bedrag op voor de koop.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 22-09-2014 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 07:01
Nog even jullie aandacht voor het kickstarterproject van Falco eMotors.

Kickstarter project

Wordt spannend of het doel gehaald gaat worden Eerlijk gezegd denk ik dat het moeilijk gaat worden. Ik doe in elk geval mee (ben backer) en ga zeker een review posten als ik het systeem hoe dan ook in huis krijg.

Geintegreerde controller, 5 fase tandwielloze motor met smartphone support, etc. Lees de kickstarter pagina maar eens goed door, het lijkt me echt veelbelovend. 5 jaar garantie is ook belangrijk. Ook ik wilde een paar maanden geleden voor bijvoorbeeld de bafang crankdrives gaan of iets chinees gaan combineren, maar daar heb ik vanaf gezien. Dit systeem is out of the box en "klaar". Zowel europe legal als snel >40km/u versie.

$650 inclusief batterij is zeker niet te duur.

Mocht je niet willen meedoen dan zou het zeer wenselijk zijn om even te donderklappen, dan krijgt het zaakje nog wat meer exposure en is de kans dat ik het in huis krijg groter:
Thunderclap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dit is zoiets als het "Kopenhagen Wiel"! https://www.superpedestrian.com/
In Amerika is ook zoiets. http://www.flykly.com/
Alleen jammer van dit soort projecten.....je kan m niet met een versnellingsnaaf gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door bgttje op 22-09-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
bgttje schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:07:
Dit is zoiets als het "Kopenhagen Wiel"! https://www.superpedestrian.com/
In Amerika is ook zoiets. http://www.flykly.com/
Alleen jammer van dit soort projecten.....je kan m niet met een versnellingsnaaf gebruiken.
Nee dit is niet zoiets als de linkjes die je net noemde ;-). Als je echt in de detailspecs duikt dan is Falco een stuk meer "af" noem het completer.
Kopenhagen kende ik al, Smart wheel niet. Smartwheel support zo te zien geen cassettes > 7 speed (motor is veel te breed) en is alleen 25 km/u en kopenhagen ziet er niet uit en heeft weer geen discbrake support.

Bij dat Falco systeem heb je dat allemaal wel voor elkaar. Neutraal design, discbake, tot 10 speed cassette of (!) freewheel. Offroadmode kan bij de Falco via de app worden geselecteerd. Overigens is de falco ook gewoon zonder de app te bedienen.

De Falco kan ook als voorwielmotor worden gebruikt en heb je dus nog wel de beschikking over je versnellingsnaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik overweeg om in de toekomst te gaan fiets naar mijn werk (25 km enkele reis). Hiervoor wil ik eigenlijk een bestaande fiets ombouwen tot elektrische fiets die binnen de snorfiets klasse gaat vallen (dus met kenteken en verzekering, want max 25 km/u is me te langzaam). Zijn er al Tweakers die hier ervaring mee hebben en/of is dit eigenlijk wel mogelijk (binnen de wet)?

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 22-09-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
boekhour schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:28:[...]Nee dit is niet zoiets als de linkjes die je net noemde ;-). Als je echt in de detailspecs duikt dan is Falco een stuk meer "af" noem het completer. Kopenhagen kende ik al, Smart wheel niet. Smartwheel support zo te zien geen cassettes > 7 speed (motor is veel te breed) en is alleen 25 km/u en kopenhagen ziet er niet uit en heeft weer geen discbrake support.Bij dat Falco systeem heb je dat allemaal wel voor elkaar. Neutraal design, discbake, tot 10 speed cassette of (!) freewheel. Offroadmode kan bij de Falco via de app worden geselecteerd. Overigens is de falco ook gewoon zonder de app te bedienen.De Falco kan ook als voorwielmotor worden gebruikt en heb je dus nog wel de beschikking over je versnellingsnaaf.
Idd is ie wat completer dan de andere ebike wielen alleen voor een echte stadsfiets toch te beperkt(voorwiel zie ik niet als optie=mij te gevaarlijk). Wel mooi dat ie een open standaard heeft i.v.m. verschillende accu's. Voor racefietsen en mountainbikes....grandioos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
bgttje schreef op maandag 22 september 2014 @ 17:13:
[...]

Idd is ie wat completer dan de andere ebike wielen alleen voor een echte stadsfiets toch te beperkt(voorwiel zie ik niet als optie=mij te gevaarlijk). Wel mooi dat ie een open standaard heeft i.v.m. verschillende accu's. Voor racefietsen en mountainbikes....grandioos.
Zeker met de hogere vermogens ga ik ook voor achterwiel. Misschien dat ik ook nog eens een fiets met middenmotor ga maken, maar dan wil ik eerst dat het schakelprobleem is gefixt. Ofwel dat de motor minder wordt ingeschakeld op het moment van schakelen. Ook heb ik vernomen dat de crankdrives van Bafang nogal kwaliteitsproblemen hadden. Meer merken overigens zijn bezig met crankdrives.

Falco had ik al een paar jaar in het vizier. Rakesh, de man die er achter zit, draait al meer dan 10 jaar mee in het ebike gebeuren. Ik vond Falco echter te duur. (1200-1500 euro). Zij concurreren/zijn vergelijkbaar met bijv. Bionx. Daarom juist is dat kickstarterproject aantrekkelijk, de prijs is echt concurrerend te noemen en een stuk lager dan wat ze normaal vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Deveon schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:51:
Ik overweeg om in de toekomst te gaan fiets naar mijn werk (25 km enkele reis). Hiervoor wil ik eigenlijk een bestaande fiets ombouwen tot elektrische fiets die binnen de snorfiets klasse gaat vallen (dus met kenteken en verzekering, want max 25 km/u is me te langzaam). Zijn er al Tweakers die hier ervaring mee hebben en/of is dit eigenlijk wel mogelijk (binnen de wet)?
KWESTIE VAN JE GOED INLEZEN IN DE MATERIE, BIJVOORBEELD OP DITZELFDE FORUM WANT DEZE VRAAG KOMT VRIJWEL WEKELIJKS VOORBIJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
Deveon zal zich herpakken meester racinfo :-)

Die vraag wordt inderdaad om de 3pagina's tevoorschijn getoverd.

Lees es effe een paar pagina's terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Zelf ombouwen en keuren in de snorfietsklasse komt toch bijna nooit voorbij? Iedereen heeft het hier over de speed pedelecs maar dat is wat anders. En n enkeling zoals ik die 30 haalt ipv 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
Deveon schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:51:
Ik rij zelf met een kleine Bafang 20" motor (maakt meer toeren) op een koga terraliner. Motortje is 220 watt nominaal maar haalt zonder kracht te zetten 28-30km/u, op vlak zonder stevige wind. Als je middelmatig meetrapt ga je rond de 32-33, met wat krachtigere tred is 35 a 36 makkelijk mogelijk. Heb er nu 5000km op gereden, op zich best ok, al wel gescheurde tandwielen gehad. Ook best lawaaig zo een Bafang. Mag dit? Nee officeel niet, maar ik rij alleen hard waar het echt kan. En heb ook regelmatig een fietshelm op.

Ik wil nu meer een highend set, die nog makkelijker gaat stiller is en met betere techniek. Falco Kickstarter ook iets voor jou (zie mijn vorige posts). Heel goed betaalbaar en geavanceerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vanmorgen achter een nieuwe witte Merida gehangen mét blauw plaatje van Deventer naar Apeldoorn (iemand van hier?). Met mijn Badass tuning kitje had ik nét iets meer moeite om op de 40 km/u te blijven dan hij. Ik bleef dus lekker warm en 10 km erachter gehangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Hallo allemaal, ik heb dus een Batavus Stream met middenmotor. Zeer tevreden van, behalve 1 punt. Ik ben invalide en moet hier 3 km bergop rijden om thuis te komen. Dat vraagt teveel inspanning. Is er iemand die de fiets makkelijker kan laten rijden door bvb de trapkrachtsensor te overbruggen met een knopje, een gas te installeren zodat de fies zelfstandig rijdt, hem te herprogrammeren zodat hij bij weinig kracht meer vermogen levert, enz...?
Uiteraard zal hier een goede vergoeding tegenover staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
koelkast schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:15:
Vanmorgen achter een nieuwe witte Merida gehangen mét blauw plaatje van Deventer naar Apeldoorn (iemand van hier?). Met mijn Badass tuning kitje had ik nét iets meer moeite om op de 40 km/u te blijven dan hij. Ik bleef dus lekker warm en 10 km erachter gehangen :)
Huh? Een witte Merida? Weet je dat 100% zeker?

Merida's worden naar mijn weten niet als high speed model geleverd, dus hoe kan die dan een blauw plaatje achterop hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:49:
Zelf ombouwen en keuren in de snorfietsklasse komt toch bijna nooit voorbij? Iedereen heeft het hier over de speed pedelecs maar dat is wat anders. En n enkeling zoals ik die 30 haalt ipv 25.
Ik heb daar in dit topic ook niks over kunnen vinden, maar wat ik wel kon vinden is dat er uberhoud geen optie binnen de Nederlandse wet is om harder als 25 km/u te mogen fietsen met ondersteuning. Misschien wel als het als een brommer geclassificeerd wordt, maar dan moet je een scooterhelm op.

Het keuren van zelfbouw is overigens wel mogelijk, maar kost +/- 200 euro en heeft bijv de voorwaarde dat je het frame ongespoten aanlevert.
boekhour schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:58:
[...]

Ik wil nu meer een highend set, die nog makkelijker gaat stiller is en met betere techniek. Falco Kickstarter ook iets voor jou (zie mijn vorige posts). Heel goed betaalbaar en geavanceerd!
Dat ziet er inderdaad uit als een interessant project, maar ik twijfel vanwege de wetgeving.

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 23-09-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:32:
Dat ziet er inderdaad uit als een interessant project, maar ik twijfel vanwege de wetgeving.
Falco heeft europe legal systemen hoor. En de fiets die ik op het oog heb heeft dus een europe legal 25km/u mode. Als je het terrein in gaat ;-) is er de ofroad mode die tot 45km/u doorloopt. Allemaal te selecteren via de +/- knop aan het stuur of met de smartphone. Bovendien werkt hun systeem met trapsensor gecombineerd met torque sensor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:27:
[...]

Huh? Een witte Merida? Weet je dat 100% zeker?

Merida's worden naar mijn weten niet als high speed model geleverd, dus hoe kan die dan een blauw plaatje achterop hebben?
Nee, niet 100%, maar het lukte me niet om er voorbij te komen :)
Was met achterwielmotor, zwart, dikke banden en een wit mountainbike-achtig frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
koelkast schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:32:
[...]

Nee, niet 100%, maar het lukte me niet om er voorbij te komen :)
Was met achterwielmotor, zwart, dikke banden en een wit mountainbike-achtig frame.
Dan was het sowieso geen Merida want die hebben alleen maar middenmotoren van Bosch.

10 tegen 1 dat het een Stromer was:
Afbeeldingslocatie: http://old.sprout.nl/res/ckfinder/userfiles/files/ST2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/st2_probefahrt_140417_03_1024-jpg.43962/

[ Voor 11% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-09-2014 16:41 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.