Voor de forumleden die graag iets snellers en leukers willen voor een niet al te hoge prijs (1000 euro voor een 2e hands fiets en 1500 euro voor het elektrische gedeelte was ik er voor kwijt)
dit zijn de 2 prototypes waar we nu een beetje mee aan het testen zijn.
Aangezien deze helaas niet op de openbare weg mogen voornamelijk in het bos dus..

Specs:
Accu: 72v /16ah lifepo 4 zelf bouw accu. (20x headway cellen) en een custom geprogrammeerde 160 ampère bms.
Controller: Crystalyte 45ampere sensorless controller. (Dus geen hallsensors en dit maakt dat hij bij het wegrijden even iets stottert). Het probleem met hallsesors in dit soort setups is dat de motor goed heet kan worden en de sensors dus kunnen doorbranden.
Motor: Crystalyte 3525hs op 4kw. Enorme trekkracht! Genoeg voor een autowheelie!
Fiets: Merida umf duncan uit 2007 geloof ik.
Topspeed: Onroad 65km/u / offroad +/- 45km/u
Actie radius: nog te testen maar in tot nu toe 25km in het bos met vol gas en veel remmen en optrekken.
50km+ Vol gas op de weg met weg banden. Na schatting 100km+ op 2/3e tot halve snelhied.
Mijn oude prototype had dus 2 losse accu's met elk een 1.2ampere lader en dat duurde dus een goed 5/6 uur voordat de accu's vol waren.
Met dit systeem dankzij de headway cellen die met 42 ampère geladen kunnen worden is hij met 10ampere laden in ong een uur vol.
Voor de mensen die interesse hebben in zoiets als dit. Wij kunnen dus voor 1700 euro een downhill fiets op deze manier elektrisch maken.
Dat is dus een degelijk accu systeem (72v , 10c dus 160amp maximale ontlading) , 45/65amp controller
, crystalyte 3525 hightorque of highspeed motor, 1000watt 10ampere super lader en de overige bekabeling en beveiligingen. Optioneel een uitgebreide display waar zo'n beetje alles wat er met de accu gebeurd op af te lezen is.
Ook kunt u hiermee de trekkracht en top snelheid instellen.
Met een normale xc mtb zou dit ook kunnen maar een degelijk frame met dikke zware dropouts (het gedeelte waar het achterwiel in zit) is aan te raden met deze trekkracht. Ook is de 20cm veerweg geen luxe met deze snelheden.
Dit is dus niet voor commerciële doeleinde maar gewoon voor de fun dus we geven ook geen garantie en verwachten medewerking en meedenken in het bouwproces-.
Lijkt me heel tof om een klein groepje te beginnen met dit soort fietsen en eens in de zoveel tijd ergens een bos onveilig te maken
Opladen van deze fietsen op een normaal oplaadpunt met een 1000watt lader gaat dus niet lukken haha.
Hier hebben we maar even stroom afgetapt van een normaal stopcontact nadat we het oplaadpunt opgeblazen hadden