Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.118 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uhm, dat zou een kwestie zijn van hier die fiets ik hoor wel wanneer de boel binnen is :P Vandaag weer bijna 40km gedaan, ding blijft erg goed bevallen, nog steeds erg blij met de tip van jou :)

[ Voor 37% gewijzigd door neographikal op 01-09-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Vorige week voor het eerst sinds twee jaar mijn elektrische fiets (Koga Miyata uit 2010) uit nood weer naar de fietsenmaker gebracht. Fietste 's avonds nog geen kilometer terug naar huis en de hele fiets viel uit. Grappige was dat het voor- en achterlicht het wel deden als ik zelf ging fietsen omdat blijkbaar de fiets dan als een soort dynamo in werking treedt. Fietsenmaker nieuwe softwareversie eropgezet en alles leek het weer te doen, maar helaas hield hij er na een kilometer wederom mee op. Weer terug naar de fietsenmaker en daar bleek na wat zoekwerk dat het probleem lag bij de bekabeling aan de onderkant van de fiets die is gaan roesten waardoor het contact slecht was. Dat is vervangen en alles doet het weer goed.

Dat is tot nu toe nog het enige zwakke punt van de Koga Miyata die ik heb, dat blijkbaar de bekabeling niet helemaal waterdicht is weggestopt aan de onderkant (ongeveer waar de trappers zitten en waar de accu het frame in wordt geschoven). Maar goed, ik heb er ondertussen bijna 13K aan kilometers opzitten in bijna vier jaar tijd. De onkosten voor een verroest kabeltje vervangen zijn mee te leven als dat alles is om de twee of drie jaar :Y)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Tjeerd schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:08:
[].... Weer terug naar de fietsenmaker en daar bleek na wat zoekwerk dat het probleem lag bij de bekabeling aan de onderkant van de fiets die is gaan roesten waardoor het contact slecht was. Dat is vervangen en alles doet het weer goed.
Niet goed aansluitende contacten komt vaker voor bij de e-bike (ombouwset's); inmiddels heb ik al diverse schuifstekkers op mijn rat 009 set vervangen door betere dan de origineel geleverde. Zo heb ik ook de zekering houder vervangen nadat bleek dat de schuif AMP's stonden te vonken tegen de platte (auto)zekering van 20 Amp. Ook de hoofdaders van accu naar controller zijn vervangen nadat ik na enige honderden km'ers merkte dat de top van de fiets begon terug te lopen in alle 3 standen.

Eerdaags hierover eens een opmerking naar RAT zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
neographikal schreef op maandag 01 september 2014 @ 18:55:
Uhm, dat zou een kwestie zijn van hier die fiets ik hoor wel wanneer de boel binnen is :P Vandaag weer bijna 40km gedaan, ding blijft erg goed bevallen, nog steeds erg blij met de tip van jou :)
Inmiddels een SMS mogen ontvangen dat hij klaar is, werd tijd ook.

Goed om te horen dat die fiets je zo goed bevalt, ben er zelf ook erg blij mee maar je moet uiteraard niet op je plaat gaan :+
Voortaan wat minder enthousiast door de bochtjes dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Hallo iedereen. Ik heb me hier aangemeld na grondig inlezen in dit topic. Ik ben 44 jaar en reeds enkel jaren chronisch ziek. Hierom kocht ik mij een elektrische fiets. Mijn vorige fiets was een Sparta emotion. De capaciteit van de batterij was te klein en het koppel van de motor te laag. Was wel leuk dat je geen kracht hoefde te zetten om te kunnen rijden.
Nu wou ik iets krachtiger met grote batterij. Ik kocht mij een Batavus Stream met Yamaha PW middenmotor. Deze heeft 80 Nm koppel. Maar het valt een beetje tegen.
Op vlakke weg is er geen probleem. Maar om naar huis te rijden moet ik ongeveer anderhalve kilometer bergop rijden. Door mijn ziekte heb ik weinig kracht. Bij deze fiets moet ikzelf toch nog vrij veel kracht leveren om de berg op te geraken. Het lukt met veel moeite, wat natuurlijk mijn plezier voor een groot stuk wegneemt.

Nu las ik dat velen onder jullie hun fiets tunen. Zou dit een oplossing zijn zodat hij ook bij lage snelheden krachtiger wordt?

Ik hoop een oplossing te vinden, zoniet al ik hem tot grote spijt weer moeten verkopen om een oud systeem met rotatiesensor te kopen. Zou ik echt heel jammer vinden.
Kunnen jullie me hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat jij als veel kracht ervaart, maar als ik mijn Bosch Performance motor in standje turbo gooi dan hoef ik niet heel veel meer te doen dan de trapper ronddraaien met een heel klein beetje kracht uit de benen. Je mag hem komen proberen als je in de omgeving van Arnhem woont :)

Het enige wat het nooit wordt is een pure rotatiesensor: daarbij hoef je in feite alleen de trappers rond te draaien als het systeem niet al te intelligent is :P

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 03-09-2014 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Als ik de ervaringen lees van anderen dan schrijven die ook allemaal dat de motor krachtig is. Maar ik heb het erg moeilijk om die inspanning, die toch iets meer is bij steil bergop, lange tijd aan te houden. Ik heb vroeger ook nog een Trek Valencia gehad. Die reageerde feller op je kracht.

Daarom denk ik eraan te tunen als dit zou helpen. En waar kan je dit kopen? ik zou het zo jammer vinden moest ik hem hiervoor weer weg moeten doen, want de fiets is zeer mooi afgewerkt en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb tot nu toe twee elektrische fietsen gehad, heb nu een Bosch met Performance line en daarvoor een omgebouwde fiets met de set van FMH motor. De set van FMH heeft alleen een rotatiesensor terwijl de Bosch ook een trapkrachtsensor heeft.

In jouw geval zou het dus waarschijnlijk beter zijn om een fiets met alleen rotatiesensor te hebben, zolang de trappers in beweging zijn en een magnetisch veld creëren gaat de motor werken. Ik ervoer dit zelf vroeger wel als nadeel omdat het soms langer duurde voordat de motor uitschakelde, als ik stopte met trappen ging hij nog een halve slag door met ondersteuning geven.

Die Yamaha motor zal dus ook wel krachtig zijn maar er wordt dan ook verwacht dat je zelf kracht bijzet en dat is voor jou helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
DHL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:51:
Hallo iedereen. Ik heb me hier aangemeld na grondig inlezen in dit topic. Ik ben 44 jaar en reeds enkel jaren chronisch ziek. Hierom kocht ik mij een elektrische fiets. Mijn vorige fiets was een Sparta emotion. De capaciteit van de batterij was te klein en het koppel van de motor te laag. Was wel leuk dat je geen kracht hoefde te zetten om te kunnen rijden.
Nu wou ik iets krachtiger met grote batterij. Ik kocht mij een Batavus Stream met Yamaha PW middenmotor. Deze heeft 80 Nm koppel. Maar het valt een beetje tegen.
Op vlakke weg is er geen probleem. Maar om naar huis te rijden moet ik ongeveer anderhalve kilometer bergop rijden. Door mijn ziekte heb ik weinig kracht. Bij deze fiets moet ikzelf toch nog vrij veel kracht leveren om de berg op te geraken. Het lukt met veel moeite, wat natuurlijk mijn plezier voor een groot stuk wegneemt.

Nu las ik dat velen onder jullie hun fiets tunen. Zou dit een oplossing zijn zodat hij ook bij lage snelheden krachtiger wordt?

Ik hoop een oplossing te vinden, zoniet al ik hem tot grote spijt weer moeten verkopen om een oud systeem met rotatiesensor te kopen. Zou ik echt heel jammer vinden.
Kunnen jullie me hierbij helpen?
Dat tunen gebeurt door het signaal van de snelheidsmeter op de fiets te manipuleren zodat hij denkt dat hij langzamer gaat. Het enige effect is dat de begrenzing op 25 km/u vervalt.

Voor jouw probleem gaat dat dus niks doen.
Je zal toch je trapkrachtsensor moeten vervangen.
Daarvoor zijn 2 opties.
1) Een rotatiesensorr
2) Een gashendel.

Optie 2 maakt je fiets overigens officieel een snorfiets. Tunen maakt er een bromfiets van.

Je kan de fabrikant (Yamaha of Batavus) vragen of ze die dingen kunnen leveren. De trapsensor is namelijk een EU eis, voor andere markten hebben ze vaak ook een versie met gashendel. Ook kan het dat een rotatiesensor uit een ander model jouw krachtsensor kan vervangen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
DHL: ben zelf ook de (trotse) eigenaar van een Batavus Stream.
Ik ben gelukkig niet ziek, maar moet niet zoveel moeite doen om de bruggen en steile stukken omhoog te raken.
Kan dit gerust in std met versnelling op 6 of 7 en dan vlieg ik omhoog aan 25km/h

Als je je versnelling iets minder zet, waardoor je wel een trap meer moet doen, maar makkelijker rond gaat, raak je dan wel makkelijk boven aan een iets mindere snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja voor een gezond iemand is het wel een prachtige fiets he. Ik vind hem zeer mooi van afwerking. Als ik hem hou zou ik er mettertijd graag een Brookszadel en handvatten op zetten. Nu heb ik al een verende zadelpen van suntour erop en een spiegel. heb dat nodig omdat ik moeilijk achterom kan kijken en eens je het hebt is dat wel supermakkelijk. Ook om mijn zoontje in het oog te houden als hij eens meegaat fietsen.

Er is 1 klein probleempje. De voorrem tikt bij het remmen. Dat komt volgens mij door de las in de velg die niet perfekt glad is. Heb jij dat ook? Denk wel dat ze dat in garantie zullen oplossen.

Mocht ik hem wegdoen dan zou ik ofwel kiezen voor de Sparta Ion DT of de Sparta E-motion C5. Vooral die Ion DT ziet er ook mooi uit. Nadeel is dat die motoren slechts 25 Nm hebben, alhoewel dat denk ik dat dit genoeg is om de berg hier op te geraken.

Ik zou een manier moeten vinden om de fiets gevoeliger te maken aan je eigen trapkracht. Herprogrammeren gaat volgens de dealer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
Mijn remmen tikken niet, velgen zijn heel glad langshier :)

Ik moet nog eens kijken, als ik hoge toeren draai met de ketting in 6 of 7e versnelling heb ik een soort tik in de kettingskast :p

zal wel makkelijk op te lossen zijn hoop ik.

Het standaard zadel met verende zadelpen is voor mij ideaal (heb nogal een dik gat ;-) )
Spiegel mis ik wel een beetje (als vespist).

Heb momenteel nog geen minpunten gevonden (heb hem nog maar een paar dagen hé)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DHL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:40:
Ja voor een gezond iemand is het wel een prachtige fiets he. Ik vind hem zeer mooi van afwerking. Als ik hem hou zou ik er mettertijd graag een Brookszadel en handvatten op zetten. Nu heb ik al een verende zadelpen van suntour erop en een spiegel. heb dat nodig omdat ik moeilijk achterom kan kijken en eens je het hebt is dat wel supermakkelijk. Ook om mijn zoontje in het oog te houden als hij eens meegaat fietsen.

Er is 1 klein probleempje. De voorrem tikt bij het remmen. Dat komt volgens mij door de las in de velg die niet perfekt glad is. Heb jij dat ook? Denk wel dat ze dat in garantie zullen oplossen.

Mocht ik hem wegdoen dan zou ik ofwel kiezen voor de Sparta Ion DT of de Sparta E-motion C5. Vooral die Ion DT ziet er ook mooi uit. Nadeel is dat die motoren slechts 25 Nm hebben, alhoewel dat denk ik dat dit genoeg is om de berg hier op te geraken.

Ik zou een manier moeten vinden om de fiets gevoeliger te maken aan je eigen trapkracht. Herprogrammeren gaat volgens de dealer niet.
Ik ben niet bekend met de Yamaha display maar mijn Bosch display geeft rechts via een powerbalk aan hoe veel ondersteuning de motor geeft. Geeft die Yamaha display dat ook weer? Dan kan je een beetje gokken hoeveel Nm ondersteuning je krijgt als je bergop gaat.

25Nm is niet veel vergeleken met Bosch / Yamaha want die doen 60 / 70 Nm namelijk. Als het hard waait heb je ook niet veel aan dat mindere koppel lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dat is bij mij ook zo. ik denk dat de Bosch en de Yamaha gelijklopend zijn qua kracht die je zelf moet geven. In de hoogste stand is bij beiden 100% beenkracht gelijk aan 250% van de motor. Ik heb wel gelezen dat sommige Bosch motoren tot 275% gaan, maar of dit echt veel gaat uitmaken?
Bergop krijg ik tot 4 streepjes maar dat kan ik niet volhouden. Ik heb wel de kracht om kortstondig een helling van pakweg 100 meter op te rijden en die mag vrij steil zijn. Maar mijn spieren kan je vergelijken met een defekte batterij. Heel even full power om dan direct terug te zakken naar weinig.
Ik las ergens dat tuning er toch voor zorgt dat je bij lage snelheid meer steun krijgt. Misschien zijn er verschillende manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
Zoals hier eerder al vernoemd, zal een SX2 module in jou specifiek probleem niet echt helpen.

Een gashendel met middenmotor heb ik persoonlijk nog niet gezien.
De yamaha toont niet hoeveel 'streepjes' vermogen hij aan het leveren is denkik.
Zal er straks nog eens naar kijken op de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die tuning werkt bij een Bosch in ieder geval niet en zorgt alleen maar voor het wegnemen van de 25 km/h ondersteunings limiet, hij gaat niet harder ondersteunen als normaal.

Of dat bij Yamaha ook zo is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Misschien is hier iemand die ervaring heeft met Yamaha tuning?

Yamaha geeft ook streepjes aan van vermogen. Staat links op je display.

Maar bij Bosch heb je toch verschillende soorten tuning? Een dongle en de badasstuning (of zoiets).
Is over die laatste tuning dat ik las dat je extra ondersteuning zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
je krijgt geen extra ondersteuning, enkel langer...

en idd, de powerstreepjes staan links bovenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik denk toch dat een goede technieker het voor mekaar zou moeten krijgen dat de fiets uit zichzelf kan rijden. Bvb door het verhogen van de snelheid van de walkassistentie die nu tot 6 per uur gaat. Maar ja, zo iemand vinden is moeilijker natuurlijk. Als was het maar tot 15 per uur, ik zou dan toch bergop de motor zijn werk kunnen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:12:
Ik denk toch dat een goede technieker het voor mekaar zou moeten krijgen dat de fiets uit zichzelf kan rijden. Bvb door het verhogen van de snelheid van de walkassistentie die nu tot 6 per uur gaat. Maar ja, zo iemand vinden is moeilijker natuurlijk. Als was het maar tot 15 per uur, ik zou dan toch bergop de motor zijn werk kunnen laten doen.
Toch vraag ik mij af of de motor puur alleen, ook al is ie 70/80 nM, krachtig genoeg zal zijn om de fiets met berijder (gewicht?) de berg op te krijgen. en over welk helling percentage hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DHL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:12:
Daar hoef je geen rare dingen voor te doen hoor. De meeste motoren hebben daar een input poort voor. Kwestie van openschroeven en het juiste hendeltje aansluiten.
Het zit er alleen nooit standaard op omdat je fiets zo niet de weg op mag.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

racinfo schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:20:
[...]

Toch vraag ik mij af of de motor puur alleen, ook al is ie 70/80 nM, krachtig genoeg zal zijn om de fiets met berijder (gewicht?) de berg op te krijgen. en over welk helling percentage hebben we het?
In het verleden werden die motoren ook al snel te warm bij bergopwaards rijden (zelfs met meefietsen). Ik weet niet of dat intussen opgelost is?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn Sparta had 25 Nm en geraakte op eigen kracht naar boven aan ongeveer 15 km per uur. Dus 70 Nm zal wel ruim voldoende zijn denk ik.

Het hoeft geen gas hendel te zijn voor mij. Ideaal zou de knop voor de walkassistent zijn. Die gaat nu tot 6 km per uur, moest die onbegrensd kunnen werken... Iemand die beetje kennis heeft van electro zal dat kunnen denk ik. De dealers willen dit niet doen omdat het verboden is.

Moest hier iemand zich geroepen voelen om dit aan mijn fiets te doen... heel graag. Uiteraard zal ik die persoon betalen voor het werk en verplaatsing. Ik heb daar wel wat geld voor over... Een dongle kost ook al 180 euro dus. Zou wel mooi geintegreerd moeten zijn zodat je geen extra kabels ziet of zo.

Dan zou ik de gedroomde fiets hebben.

De helling die ik doe is lang. Ik denk stijging van 3 procent. Maar wel een kilometer of twee. Nu, dat lukt juist gepast. Maar ik moet hierdoor steeds langs dezelfde weg naar huis komen. Dus steeds hetzelfde toertje rijden. Neem ik de andere wegen dan zit ik met een kortere helling maar een stijging van 6 a 7 procent schat ik. En dat lukt helemaal niet. Mocht dat nu 100 meter zijn gaat dat. Maar 't is ook een kilometer ruw geschat. Zelf weeg ik 83 kg...
Ofwel moet ik verhuizen en beneden de berg gaan wonen lol...

Nog een vraagje... 4 jaar geleden heb ik een tijdje een Trek Fx met BionX motor gehad. Die had 40 Nm. Daarmee geraakte ik de steile kant makkelijk op. Zou die fiets de eigen kracht in grotere mate versterkt hebben of is mijn conditie zo achteruit gegaan? Ik vrees het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
ik merk met de trapondersteuning op de as een andere soort boost dan bvb een voorwielmotor met rotatiesensor.

maar trager omhoog peddelen op een lagere vversnelling is dus geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Het is die langdurige kracht leveren (al is het weinig) dat ik niet meer kan. Heb even opgezocht, Trek bionx deed 200% versterking. Yamaha 250%... dus ik ben veel zwakker geworden tov 4 jaar geleden.

Wellicht is de Stream in uw ogen zeer krachtig qua ondersteuning? Op internet lees ik toch steeds dat mensen dit als zeer krachtig ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 618883

Hallo, super interessant topic dit!
Ik ben benieuwd of iemand weet of en hoe je de Sanyo middenmotor kan tunen. Hij zit o.a. in de Trenergy Supra fiets, 250W tot 60Nm.

• Vlassie1980
Merida heeft stilletjes haar nieuwe 2015 modellen op haar site gezet. Opvallend is dat elke E-spresso behalve de 400A een Bosch Performance Line met rood Bosch logo heeft :P

Rood betekent nu nog dat het om een high speed model gaat, gaan ze bij Merida opeens vol over op High Speed? Dan ga ik mijn 410 EQ inruilen :P

Zal wel een foutje zijn...

http://2014.merida-bikes....resso-sport-410-2709.html

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:28:

Het hoeft geen gas hendel te zijn voor mij. Ideaal zou de knop voor de walkassistent zijn. Die gaat nu tot 6 km per uur, moest die onbegrensd kunnen werken... Iemand die beetje kennis heeft van electro zal dat kunnen denk ik. De dealers willen dit niet doen omdat het verboden is.
Ik heb eens mijn bedienings unit (walkassistent) met veel moeite open gekregen met de bedoeling iets aan de hardware te wijzigen. Je hebt er geen weet van wat er allemaal inzit. Een complete computer en hoewel er een interface op zit waar (mogelijk) een afstelmechanisme op kan worden aangesloten zul je toch méér moeten zijn dan elektronica specialist alleen.

Ik zit lang genoeg in de electronica om te beseffen dat je daar, zonder speciale opleiding en afstel hard/software niet aan moet gaan sleutelen want één miskleun en je draait voor de hoge vervangings kosten op. Garantie vervalt immers zodra er sporen van demontage op te vinden zijn.

• DHL

DHL

Ik heb nu elke dag een toertje gedaan. Elke dag ongeveer 12 km. En ik heb de indruk dat het steeds beter gaat. Vermoedelijk reed ik steeds in een te hoge versnelling. Ik deed 40 toeren per minuut. Nu rij ik aan 50 toeren en dat gaat vele beter. Ook rij ik iets trager de berg op.
Nu was ik totaal niet vermoeid toen ik bovenkwam.
Misschien komen mijn stramme spieren ook wat losser. Ik slaap overdag bijna gans de dag. Dus veel inspanning deed ik al jaren niet meer. Misschien is het beter om een klein toertje te rijden en hierbij een beetje inspanning te leveren dan een grotere toer met een rotatiesensor waar ik totaal geen kracht leverde.
En zo proberen op te bouwen. Qua rijeigenschappen is de fiets wel perfekt. Goede remmen, goede zithouding. Vind het ook een mooie fiets. Samengevat, ik was erg teleurgesteld na het eerste ritje. Maar nu denk ik toch een goede aankoop te hebben gedaan. Ben er nu wel blij mee.
Enkel het tikje bij het remmen zouden ze moeten oplossen. Je voelt de naad van de velg vrij goed en daar tikt het remblokje telkens. Hopelijk vervangen ze het wiel. Of zou dit uitgeschuurd kunnen worden?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 15:55
@DHL:

Of je conditie slechter geworden is, kan ik uiteraard niet zeggen.
War wel een feit is, is dat een middenmotor een heel andere soort van ondersteuning geeft dan een wiel motor.
De ondersteuning van de middenmotor is direct gerelateerd aan je eigen kracht (die je op de pedalen zet) en de trapcadans. Geef je weinig kracht (of heb je weinig kracht), dan doet de motor ook niet veel.

Bij een wielmotor ligt deze relatie verder uit elkaar. Hiermee kan je vaak met minder kracht toch een fatsoenlijke ondersteuning krijgen. Bij een wielmotor met rotatiesensor is vaak het alleen maar rondtrappen al voldoende (zoals al een paar keer aangegeven is).

Het tunen van de Bosch/Yamaha motor zal geen oplossing geven. Tenzij je voornamelijk boven de 20 km/u fiets. In de standaard configuratie, beginnen de fiets boven de 20 km/u iets in te zakken om bij ongeveer 25 km/u helemaal te stoppen. Dit inzakken is met een dongle doorgeschoven naar een snelheid die normaal gesproken lastig te halen is. Onder de 20 km/u is er geen noemenswaardige verandering.

Conclusie:
Lullig gezegd maar je hebt eigenlijk de verkeerde fiets gekocht.

• Enpro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-02-2023
Voor de forumleden die graag iets snellers en leukers willen voor een niet al te hoge prijs (1000 euro voor een 2e hands fiets en 1500 euro voor het elektrische gedeelte was ik er voor kwijt)
dit zijn de 2 prototypes waar we nu een beetje mee aan het testen zijn.
Aangezien deze helaas niet op de openbare weg mogen voornamelijk in het bos dus..
Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/l8xwhwf7v/20130511_151737.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/km3l647pn/20130511_151807.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/4gystxatn/20140804_210910.jpg
Specs:
Accu: 72v /16ah lifepo 4 zelf bouw accu. (20x headway cellen) en een custom geprogrammeerde 160 ampère bms.
Controller: Crystalyte 45ampere sensorless controller. (Dus geen hallsensors en dit maakt dat hij bij het wegrijden even iets stottert). Het probleem met hallsesors in dit soort setups is dat de motor goed heet kan worden en de sensors dus kunnen doorbranden.
Motor: Crystalyte 3525hs op 4kw. Enorme trekkracht! Genoeg voor een autowheelie!
Fiets: Merida umf duncan uit 2007 geloof ik.
Topspeed: Onroad 65km/u / offroad +/- 45km/u
Actie radius: nog te testen maar in tot nu toe 25km in het bos met vol gas en veel remmen en optrekken.
50km+ Vol gas op de weg met weg banden. Na schatting 100km+ op 2/3e tot halve snelhied.
Mijn oude prototype had dus 2 losse accu's met elk een 1.2ampere lader en dat duurde dus een goed 5/6 uur voordat de accu's vol waren.
Met dit systeem dankzij de headway cellen die met 42 ampère geladen kunnen worden is hij met 10ampere laden in ong een uur vol.

Voor de mensen die interesse hebben in zoiets als dit. Wij kunnen dus voor 1700 euro een downhill fiets op deze manier elektrisch maken.
Dat is dus een degelijk accu systeem (72v , 10c dus 160amp maximale ontlading) , 45/65amp controller
, crystalyte 3525 hightorque of highspeed motor, 1000watt 10ampere super lader en de overige bekabeling en beveiligingen. Optioneel een uitgebreide display waar zo'n beetje alles wat er met de accu gebeurd op af te lezen is.
Ook kunt u hiermee de trekkracht en top snelheid instellen.
Met een normale xc mtb zou dit ook kunnen maar een degelijk frame met dikke zware dropouts (het gedeelte waar het achterwiel in zit) is aan te raden met deze trekkracht. Ook is de 20cm veerweg geen luxe met deze snelheden.
Dit is dus niet voor commerciële doeleinde maar gewoon voor de fun dus we geven ook geen garantie en verwachten medewerking en meedenken in het bouwproces-.
Lijkt me heel tof om een klein groepje te beginnen met dit soort fietsen en eens in de zoveel tijd ergens een bos onveilig te maken :D

Opladen van deze fietsen op een normaal oplaadpunt met een 1000watt lader gaat dus niet lukken haha.
Hier hebben we maar even stroom afgetapt van een normaal stopcontact nadat we het oplaadpunt opgeblazen hadden :D
Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/3nm71b4sr/20140816_194033.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Probleem van fabrieksfietsen met een rotatiesensor is dat het vermogen vrij klein is. De meeste zitten rond de 25 Nm.
Tunen blijkt inderdaad geen oplossing.
Nu heb ik wel iemand gevonden die door middel van een knopje de krachtsensor zou kunnen overbruggen. Als ik moe ben zou ik de fiets dan zo kunnen gebruiken. En hij blijft wettelijk in orde want ik zal nog steeds moeten trappen om te rijden.
Ik wacht nog even af want zoals gezegd gaat het steeds beter.
En als 't echt niet gaat spreek ik de man van hierboven aan. Die kan blijkbaar wel iets maken waarmee ik de berg op geraak lol. Ik zou dan zelfs via de muur van geraardsbergen naar huis kunnen. (is die berg die ik altijd op moet, vermoedelijk kennen jullie die wel:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enpro
Die van ons zitten rond de 150nm dus dat zal wel lukken ja ;)
Alleen je blijft het overhittings probleem houden met lange afstanden berg op rijden.
Hoe groot je motor ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Enpro schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 01:36:
Die van ons zitten rond de 150nm dus dat zal wel lukken ja ;)
Alleen je blijft het overhittings probleem houden met lange afstanden berg op rijden.
Hoe groot je motor ook is.
met een 4kW motor zit je dan ook precies op het maximum om geen motorrijbewijs nodig te hebben :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
4kW is al eens de moeite :)

Heb collega met een chinees zelfbouwpakket in zijn mtb, motor van 1000W met LiPo batterij en gashendel... topsnelheid van 65 op de baan... zot :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:51
Enpro schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:47:
Voor de forumleden die graag iets snellers en leukers willen voor een niet al te hoge prijs (1000 euro voor een 2e hands fiets en 1500 euro voor het elektrische gedeelte was ik er voor kwijt)
dit zijn de 2 prototypes waar we nu een beetje mee aan het testen zijn.
...
Specs:
Accu: 72v /16ah lifepo 4 zelf bouw accu. (20x headway cellen) en een custom geprogrammeerde 160 ampère bms.
Voor de mensen die interesse hebben in zoiets als dit. Wij kunnen dus voor 1700 euro een downhill fiets op deze manier elektrisch maken.
Dat is dus een degelijk accu systeem (72v , 10c dus 160amp maximale ontlading) , 45/65amp controller
, crystalyte 3525 hightorque of highspeed motor, 1000watt 10ampere super lader en de overige bekabeling en beveiligingen. Optioneel een uitgebreide display waar zo'n beetje alles wat er met de accu gebeurd op af te lezen is.
Ik heb wel interesse. Ik heb nog een goede MTB staan die ik elektrische wil maken.
1700 euro is wel beetje boven budget, misschien kunnen we eens van gedachten wisselen over een iets minder extreme oplossing, die wat goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Mijn batterij heeft nu nog ongeveer 25 procent lading. Is een Li-ion batterij. Heb 75 km gereden, dus ik zou, zelfs met veel ondersteuning, boven de 100 km komen. Wat heel mooi is.
Nu lees ik van alles op internet. Mijn gebruiksaanwijzing zegt enkel dat ik de eerste keer de batterij volledig moet opladen. Op internet lees ik dat je de eerste keer, sommigen tot en met de vijfde keer, de batterij volledig moet leegrijden om er het max uit te halen. 5wat niet zo simpel is want je moet thuis geraken).
Dan zijn er die zeggen dat je ze nooit volledig leeg mag laten komen en nooit volledig mag opladen..
Anderen zeggen dat er een management in de batterij zit en dat het er niet toe doet hoe je ze gebruikt. Je zou telkens na een rit mogen opladen.
Wat is nu waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enpro
DHL schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:31:
Mijn batterij heeft nu nog ongeveer 25 procent lading. Is een Li-ion batterij. Heb 75 km gereden, dus ik zou, zelfs met veel ondersteuning, boven de 100 km komen. Wat heel mooi is.
Nu lees ik van alles op internet. Mijn gebruiksaanwijzing zegt enkel dat ik de eerste keer de batterij volledig moet opladen. Op internet lees ik dat je de eerste keer, sommigen tot en met de vijfde keer, de batterij volledig moet leegrijden om er het max uit te halen. 5wat niet zo simpel is want je moet thuis geraken).
Dan zijn er die zeggen dat je ze nooit volledig leeg mag laten komen en nooit volledig mag opladen..
Anderen zeggen dat er een management in de batterij zit en dat het er niet toe doet hoe je ze gebruikt. Je zou telkens na een rit mogen opladen.
Wat is nu waarheid?
De losse cellen in een accu pack mag je idd niet beneden de 2v ontladen en boven de 4.2v opladen en idd de bms zorgt ervoor dat dit simpelweg niet kan.
Het is wel zo dat je accu langer mee gaat als je hem tot ong 20% ontlaad. Hoe dieper je ontlaad hoe hoger de interne weerstand en de cel word dus warmer.
Warmte is de grote killer voor lithium accu's. Ook als je hem boven de 80% oplaad verhoogt de interne weerstand en worden de cellen warmer. Daarom word er aangeraden om bij langdurig niet gebruiken van je accu hem tot ong 70% te laden.
Ook de accu bewaren op een koele plek is verstandig ook al zal je hier de praktijk weinig van merken. Het gaat om mili ampere uur wat je hiermee bespaard op de levensduur.
De cellen kunnen ook uit balans raken als je hem lang niet gebruikt/net hebt gekocht/snel hebt ontladen. Dus de ene cell kan 2.8v en de andere weer 3v. De bms balanceert de cellen door op de volle cellen weerstand te zetten en die heel langzaam te ontladen tot alles gelijkt staat. Dit kan soms wel een paar dagen duren.
Dit doe je dus ook door de lader gewoon een paar dagen aan je accu te laten hangen. Hij zal na dat hij aangeeft dat de accu vol is verder gaan met het balanceren van de cellen.
Dus idd is het slim om bij de eerste keer laden hem een tijdje/nachtje door te laden.
En niet alleen de eerste keer maar eens in de zoveel maanden is dit aan te raden.
Dit is nr 1 oorzaak van een kapotte accu. Als een cel bv 2.5 v is en de rest allemaal 4,2 zal de bms niet eens meer proberen de boel recht te trekken. Dus als die ene lage cel bij de 2v komt schakelt de bms de hele accu uit terwijl er nog genoeg in de rest van cellen zit. En dus veel mensen denken dat de accu kapot is.
als je handig bent kun je eventueel de lage cel met een kleine voeding en multimeter handmatig opladen en zo je accu redden.
En cellen kunnen natuurlijk ook echt kapot gaan en dan is de enige manier de cel vervangen.
Er word zoveel onzin verteld over lithium accu's omdat de meeste ze nog verwarren met nicad accu's die dus totaal anders werken.
Lithium accu's hebben geen geheugen zoals ni cad en je kan ze ook niet te ver opladen mits er een bms tussen zit dus.

[ Voor 30% gewijzigd door Enpro op 06-09-2014 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Dat is zeer nuttige info. Zal er rekening mee houden. Bij de volgende laadbeurt laat ik hem eens lang aan de lader hangen. Heb de eerste keer gewoon geladen tot ze vol was. Maar dat is wellicht geen ramp als ik het zo lees.
En dus moet ik ze nu niet volledig gaan leegrijden, maar is ze op het moment gekomen om te laden...
Ik lees soms dat je ze niet te dikwijls mag laden. Omdat een batterij maar een beperkt aantal laadbeurten zou aankunnen. Maar als je ze oplaadt van 50 naar 100 procent, is dat dan een volle laadbeurt of een halve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DHL schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 04:11:
Dat is zeer nuttige info. Zal er rekening mee houden. Bij de volgende laadbeurt laat ik hem eens lang aan de lader hangen. Heb de eerste keer gewoon geladen tot ze vol was. Maar dat is wellicht geen ramp als ik het zo lees.
En dus moet ik ze nu niet volledig gaan leegrijden, maar is ze op het moment gekomen om te laden...
Ik lees soms dat je ze niet te dikwijls mag laden. Omdat een batterij maar een beperkt aantal laadbeurten zou aankunnen. Maar als je ze oplaadt van 50 naar 100 procent, is dat dan een volle laadbeurt of een halve?
Vaak geven ze een indicatie. Bijvoorbeeld dat je batterij 500 laadcycles kan hebben.
Maar dat is 500x volledig opladen. Je kan ze ook 1000x voor 50% laden of 2000x voor 25%.
Alleen slijt je batterij harder als hij elke avond met 100% lading stil staat.

Wat helemaal leegrijden betreft. Het is met li-ion nergens goed voor. Dat is inderdaad nog uit de NiCad tijd.
Maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je accu stuk gaat als je hem leeg rijdt. Het BMS zet de boel stil voordat het zo ver is. Het enige risico is als je hem leeg rijdt, en daarna een paar weken wacht voordat je hem weer oplaad. Door zelfontlading kan hij dan onder de kritieke grens zakken.

Dat helemaal leegrijden de 1e paar keer is voor de calibratie van je fietscomputer. Als daar een indicatie op staat hoeveel % lading je batterij heeft moet hij weten op welk punt de boel er mee op houdt. Telefoons hebben zit ook. Doe je dit niet dan heb je kans dat je display zegt dat er nog 5% over is, terwijl er in het echt nog 50% is. Of vervelender: Andersom.
Al doen ze die calibratie over het algemeen al in de fabriek als je een kant en klare fiets koopt.

Wat Enpro's verhaal over hete accu's betreft:
Daar hoef je niet bang voor te zijn met een gewone e-bike.
Die trekken erg lage vermogens en kunnen hun warmte goed kwijt.
Dat probleem komt vooral voor in de modelbouw/vlieg wereld. Daar trekken ze een accu vaak in 10-15 min leeg (vanwege het gewicht). Dan krijg je hoge stromen die de boel flink opwarmen.
Ook in mobiele elektronica is het een probleem omdat de accu vaak dicht bij de processor en videochip ed zit. Daardoor is het hele ding soms warm en kan de accu zijn warmte niet kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ik ben content dat ik hem niet moet leegrijden. Als je sommige zaken leest zou je tot 5 maal toe de batterij moeten leegrijden. Vroeg me al af hoe ik dat ging doen. Want je moet nog thuis geraken...
In ieder geval, toen ik het vannacht las, ben ik hem aan de lader gaan hangen. Zo kan hij eraan blijven tot vanavond, want dan ga'k weer een toerke doen:):)

Hoe ontgoocheld ik was toen ik er de eerste keer mee ging rijden, des te blijer ben ik er nu mee. Het is een beetje aanpassen, vooral ook leren de versnellingen juist gebruiken. De trapfrequentie is belangrijk. Dat was het geval niet bij mijn vorige fiets.

De hele steile helling kan ik niet, maar dat kon mijn vorige fiets ook niet. Zal me daar bij neerleggen dat ik steeds quasi hetzelfde toertje rij, en het zien als onderdeel van mijn ziekte. Mag geen domper zijn op het rijplezier... Een mens moet zoveel toegevingen doen, dus deze is maar een kleintje. Zijn ergere zaken he.

Mijn voorrem tikte erg hard bij het remmen. Heb nu de lasnaad vlak geschuurd en het is bijna volledig weg. Het laatste beetje zal wel wegslijten denk ik. Ook achteraan durft hij tikken bij het remmen. Ook vlak geschuurd maar daar blijft het. Maar dat is enkel als ik heel zacht rem. Dus niet zo erg want je moet het uitlokken.

Heel leuk is ook de grote batterij. Ze heeft 500 amp. Mijn vorige fiets had 240 amp. Die verbruikte veel meer energie (of er zal sleet op de batterij) want na een toertje van 20 a 25 km was die volledig plat. Had altijd schrik om stil te komen staan. ook de prestaties van de fiets namen de laatste 5 km af. Was een Sparta emotion. Lees dikwijls dat die batterijen niet van de beste kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
DHL, onze fiets heeft ook hydraulische remmen hé :) is iets anders dan een oude vbrake hé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja dat remt vele beter. En heeft een totaal ander gevoel. Minder sponzig.

Ik heb te vroeg gejuicht... die tik zit er nog altijd in bij het remmen. De velgranden zijn nu perfekt effen, dat kan het dus niet zijn.
Beetje op internet gezocht en als mogelijke oorzaken kwam ik tegen : spaken niet hard genoeg gespannen of de remblokken centreren.
Heb bij mijn fiets gezien dat ze niet goed gecentreerd zitten. langs de ene kant staat het blokje er vlak tegen, de andere kant 2mm. Zowel voor als achter.

Iemand een idee of dit de reden kan zijn of moet ik nog ergens anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 00:24
Enpro schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:47:
Je bedoelt, wij kunnen op deze manier voor mensen een e-crossbrommer maken.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:33:

Heb bij mijn fiets gezien dat ze niet goed gecentreerd zitten. langs de ene kant staat het blokje er vlak tegen, de andere kant 2mm. Zowel voor als achter.

Iemand een idee of dit de reden kan zijn of moet ik nog ergens anders zoeken?
Bij V-remmen zit er vaak onder elke remschoen op de klauw een stelschroef waarop een inbus sleuteltje past; daarmee kun je de hoek van de remschoen mee afstellen.

Edit
Op sommige systemen kun je ook de remschoen zelf centreren; dat werkt wel wat lastiger en is vaak onnauwkeuriger dan die met inbusschroef.

Edit
Tikken kan ook van tandwielcassette afkomen; heb ikzelf ook.

[ Voor 20% gewijzigd door racinfo op 07-09-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja maar het zijn hydraulische Magura remmen. De afstanden heb ik goed gekregen na het zien van een filmpje op internet. Achteraan tikt hij niet meer. Vooraan wel. Weet niet goed waar ik nu nog kan zoeken. Komt duidelijk voor tijdens het remmen met de voorrem. Je zou zeggen dat er een oneffenheid in de velgrand zit, maar dat is het ook niet. Misschien de spanning van de spaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn pa blijkt nog een Sparta ion energy inside in de schuur te hebben staan.
Graag zou ik hier nog iets mee willen doen al vraag ik me af of dit nog wel lonend is.
Het betreft het onderstaande type:
Afbeeldingslocatie: https://www.onlineveilingmeester.nl/images/800x600/402/0ac78cbb217097d0422719a7ac2ac2d6.jpg

De reden dat 'ie een andere heeft gekocht is omdat de accu's slecht waren en de oplader defect.
Nu heb ik op MP iemand gevonden die de lader kan repareren voor 40,- (bekend euvel) maar dan zit ik nog met een defecte accu.
Nu lees ik overal dat deze gecodeerd zijn en de cellen dus niet zomaar te vervangen zijn.

Zou het lonend zijn om er een alternatieve controller van bv leafmotor.com op te zetten of kan ik hem beter laten staan/weggeven :P

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
arjants schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:35:
Mijn pa blijkt nog een Sparta ion energy inside in de schuur te hebben staan.
Graag zou ik hier nog iets mee willen doen al vraag ik me af of dit nog wel lonend is.
Het betreft het onderstaande type:
[afbeelding]

De reden dat 'ie een andere heeft gekocht is omdat de accu's slecht waren en de oplader defect.
Nu heb ik op MP iemand gevonden die de lader kan repareren voor 40,- (bekend euvel) maar dan zit ik nog met een defecte accu.
Nu lees ik overal dat deze gecodeerd zijn en de cellen dus niet zomaar te vervangen zijn.

Zou het lonend zijn om er een alternatieve controller van bv leafmotor.com op te zetten of kan ik hem beter laten staan/weggeven :P
in de Handleiding staat hoe de accu eruit kan.

Je kan kijken of je hem open kan maken. Maar bij dat soort accu's verdenk ik ze er van dat ze die dichtlijmen.
Je kan ook contact opnemen met sparta (of een fietsenmaker die ze verkoopt) om te kijken wat een nieuwe accu (en oplader) kost.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Volgens mij wel de moeite om te maken hoor. Is geen slechte fiets, enkel de accu's waren niet erg goed. Ik zou enkele revisiebedrijven contacteren. En uithalen moet wel lukken. Kan je gelijk eens aan die mannen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

arjants schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:35:

Mijn buur heeft precies dezelfde. Er zitten Nikkel-Metaal-Hybride batterijen in. Dat zijn een oud type accu's en ik persoonlijk zou er niet voor kiezen deze voor dezelfde te vervangen. Liever dan een moderne accu erbij nemen en die op de bagagedrager plaatsen. Op internet zijn aanbiedingen hierin voldoende aanwezig, incl. vaak ook de lader.

Desnoods zou je, om het totale gewicht dan wat in te perken de oude batterijen in het frame verwijderen. Wat aansluitingen betreft, de plus en min van de bestaande batterijen afhalen en aansluiten op de nieuwe accu zal geen probleem zijn. Dat de computer dan niet meer (goed) de oplaadbeurten bijhoudt en mogelijk de actieradius aangifte zal gaan afwijken kan geen probleem vormen.

Een Li-ion accu is leverbaar voor 249 € ( http://www.accu-company.nl/nl/206-fiets-accu ) De lader is daarbij al inbegrepen. Let wel op de spanning, deze is van de Sparta 24 volt. Reviseren kan natuurlijk ook, zie ook de ingesloten website. Keus genoeg zou ik zeggen.

Maar waarom zou je de motor+controller+display (deze 3 onderdelen horen bij elkaar) vervangen? Dan kun je beter een betere fiets ombouwen tot e-bike. Om een bestaande e-bike met deze set van onderdelen om te bouwen is niet verstandig, dat is toch dubbelop ?

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 09-09-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:38:
[...]
Mijn buur heeft precies dezelfde. Er zitten Nikkel-Metaal-Hybride batterijen in. Dat zijn een oud type accu's en ik persoonlijk zou er niet voor kiezen deze voor dezelfde te vervangen. Liever dan een moderne accu erbij nemen en die op de bagagedrager plaatsen. Op internet zijn aanbiedingen hierin voldoende aanwezig, incl. vaak ook de lader.

Desnoods zou je, om het totale gewicht dan wat in te perken de oude batterijen in het frame verwijderen. Wat aansluitingen betreft, de plus en min van de bestaande batterijen afhalen en aansluiten op de nieuwe accu zal geen probleem zijn. Dat de computer dan niet meer (goed) de oplaadbeurten bijhoudt en mogelijk de actieradius aangifte zal gaan afwijken kan geen probleem vormen.

Een Li-ion accu is leverbaar voor 249 € ( http://www.accu-company.nl/nl/206-fiets-accu ) De lader is daarbij al inbegrepen. Let wel op de spanning, deze is van de Sparta 24 volt. Reviseren kan natuurlijk ook, zie ook de ingesloten website. Keus genoeg zou ik zeggen.

Maar waarom zou je de motor+controller+display (deze 3 onderdelen horen bij elkaar) vervangen? Dan kun je beter een betere fiets ombouwen tot e-bike. Om een bestaande e-bike met deze set van onderdelen om te bouwen is niet verstandig, dat is toch dubbelop ?
De motor kost natuurlijk ook geld. En deze fiets heeft hij nog liggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 14:23:
[...]

De motor kost natuurlijk ook geld. En deze fiets heeft hij nog liggen.
Ja, en wat voor één! Deze Sparta robuste achterwiel motor zou ik best in mijn fiets willen zien !!
Je schijnt er mee op je sloffen 33 km/h uit te kunnen trekken... :)

foto
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/achterwielmotor.jpg

Mijn keuze zou zijn, deze zadelpen accu (makkelijke montage)
http://www.accu-company.n...-259-01-g-A208035800.html
en een lader voor deze meebestellen.
Dan ben je helemaal toppie voor nog geen 280 €

[ Voor 42% gewijzigd door racinfo op 09-09-2014 16:53 . Reden: advies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
RocketKoen schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:19:
[...]

in de Handleiding staat hoe de accu eruit kan.

Je kan kijken of je hem open kan maken. Maar bij dat soort accu's verdenk ik ze er van dat ze die dichtlijmen.
Je kan ook contact opnemen met sparta (of een fietsenmaker die ze verkoopt) om te kijken wat een nieuwe accu (en oplader) kost.
Een nieuwe accu is uit 'n hoofd 480 euro. Inbouw + inleren driekwartier werk. Je hebt een staande accu buis dus het achterwiel hoeft er nieteens uit. Probleem is dat de accu gechipt is. Als je er een andere accu, motor of display op zet geeft de fiets een foutmelding. Je kan dan nog 50Km fietsen voordat ie het niet meer doet.

Let op! accu loshalen veroorzaakt ook al foutmeldingen bij deze fietsen. Opnieuw 24 uur opladen helpt vaak om deze weg te krijgen. Ik vind die dichtgetimmerde sparta zooi echt kut je kan er niks mee en sparta weigert 3e partijen software + kabels te leveren. Puur dealer bescherming.
racinfo schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:27:
Ja, en wat voor één! Deze Sparta robuste achterwiel motor zou ik best in mijn fiets willen zien !!
Je schijnt er mee op je sloffen 33 km/h uit te kunnen trekken... :)
Niet met standaard programmering. 27 is dan max. En zo robuust zijn zo nou ook weer niet. ik heb er al een stuk of 10-15 zien uitvallen door defecte motoren. Ander euvel is dat de spaken niet breken maar de rand op de motor behuizing waar de spaak in zit. Ook grappig is dat de schroefjes waarmee de motorbuihuizing aan de kettingzijde mee inelkaar zit vaak loslopen waarna je geen aandrijving meer hebt en enorme speling op het achterwiel.
racinfo schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:27:
Mijn keuze zou zijn, deze zadelpen accu (makkelijke montage)
http://www.accu-company.n...-259-01-g-A208035800.html
en een lader voor deze meebestellen.
Dan ben je helemaal toppie voor nog geen 280 €
Dus niet. De oude accu heb je nog nodig voor de dicht getimmerde sparta beveiliging. De accu geeft door dat ie defect is, je krijgt E0001 op het scherm en je kan nog steeds niet fietsen. Dus je hebt gewoon een nieuwe accu nodig. Let wel op er zijn in totaal 8 verschillende accu's voor sparta's met accu in het frame. Afhankelijk van het frame nummer (stikkertje met streepjescode die meestal op de linker kant van achterbrug zit)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• RocketKoen
De dichttimmering zit waarschijnlijk in de controller+display. Dus als hij die ook vervangt is hij van de sparta zooi af.
Zit er wel een groot gat in je frame.

Andere optie: Zoek een dealer met een gunstige inruil regeling voor oude e-bikes :P

TheS4ndm4n#1919

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Er zit geen losse controler in. Waarschijnlijk zit deze in de motor behuizing.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Opperpanter2
Snel alle Sparta troep de deur uit werken!

[ Voor 4% gewijzigd door Opperpanter2 op 10-09-2014 12:30 ]

• tombruneel
der zijn ier precies geen sparta fanboys...

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vader heeft goed gehandeld toen ie een nieuwe kocht

• racinfo

racinfo

E-MTB

martijn_tje schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 23:23:
[...]

Een nieuwe accu is uit 'n hoofd 480 euro. Inbouw + inleren driekwartier werk.
Vreemd, bij de accu dealer waarvan ik eerder de link plaatste rekenen ze 175 € voor replacement accu.

• tombruneel
dat is niet zoooo duur toch?
als de fiets voor de rest in orde is :-)

• Opperpanter2
tombruneel schreef op donderdag 11 september 2014 @ 07:46:
dat is niet zoooo duur toch?
als de fiets voor de rest in orde is :-)
Ligt er aan wat voor accu het is. Mag hopen geen NiMh.

• tombruneel
voor 175euro krijg je geen LiPo accu hé :)

of het is er eentje met 1 cell ;-)

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:02
Lees hier meer info over de accu red-actie van een medetweaker.

Mijn Crash: Dooie Fiets - Vervolg

Het is hier een batavus, maar schijnt hetzelfde te zijn voor sparta.

mountainbiker

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Weet iemand merk en type van de goedkoopste e-bike die geschikt is voor de SX2 dongle?

• Vlassie1980
Anton_NL schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:42:
Weet iemand merk en type van de goedkoopste e-bike die geschikt is voor de SX2 dongle?
Dan kom je toch op een Bosch model uit. Weet niet of je bezwaar hebt tegen tweedehands?

• Athome
Waarom perse een SX2 Dongle?
Aangezien Bosch momenteel het meest gangbare is, komen andere tuning mogelijkheden ook kijken.

Ook de Flyers (langer op de markt) kunnen volgens mij met de SX2 getuned worden.

• Vlassie1980
Athome schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:54:
Waarom perse een SX2 Dongle?
Aangezien Bosch momenteel het meest gangbare is, komen andere tuning mogelijkheden ook kijken.

Ook de Flyers (langer op de markt) kunnen volgens mij met de SX2 getuned worden.
Hij vraagt om een goedkope fiets, en dan kom jij met een Flyer aanzetten :+

• Athome
Tweedehands
Daarnaast zijn de fietsen zonder ondersteuning veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper

[ Voor 77% gewijzigd door Athome op 11-09-2014 16:10 ]

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:22:
[...]
Dan kom je toch op een Bosch model uit. Weet niet of je bezwaar hebt tegen tweedehands?
Het mag zéker een tweedehands zijn.
En ik kies voor een SX2 omdat je daar boven de 25 km/h het meest lui schijnt te kunnen zijn :)
(in tegenstelling tot een aantal andere merken)
OK, Bosch. Maar klopt het dat de SX2 ook geïnstalleerd kan worden op o.a. een Giant en Yamaha?

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Heb zelf mn Batavus Mambo omgebouwd met een BBS-01 setje. Loopt heel mooi en stil...........en snel. De controller is in te stellen naar elke gewenste eindsnelheid.Motor is 250W middenmotor en de accu is een Lifepo4 10Ah/36V. Voortandwiel = 38T met Frans ombouwsetje. En dat handgas hendeltje............ideaal ;) haal je zo over de 40km/hr mee. Zonder modificaties. Display geeft 9 snelheidsstanden.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/eBatavusMambo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/eBatavusMambo2.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door bgttje op 12-09-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Goedkoopste e-bike met Bosch middenmotor EN aantrekkelijk qua model is volgens mij de Gazelle. Orange EM 2014 Heren, minder dan 2000 € op dit moment

http://www.fietsenwinkel....OLq8qzk2sACFRMatAodrkwAcw

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 12-09-2014 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
bgttje schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:47:
Heb zelf mn Batavus Mambo omgebouwd met een BBS-01 setje. Loopt heel mooi en stil...........en snel. De controller is in te stellen naar elke gewenste eindsnelheid. Ff wat foto's maken morgen dan plaats ik ze hier. Motor is 250W middenmotor en de accu is een Lifepo4 10Ah/36V. Voortandwiel = 38T met Frans ombouwsetje. En dat handgas hendeltje............ideaal ;) haal je zo over de 40km/hr mee. Zonder modificaties.
Klinkt aantrekkelijk, setje zit trouwens op 650 USD zie ik.
Dan moet er ook nog een fiets bij.
De SX2 zie ik al voor ca. 150 €.

racinfo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 05:58:
Goedkoopste e-bike met Bosch middenmotor EN aantrekkelijk qua model is volgens mij de Gazelle. Orange EM 2014 Heren, minder dan 2000 € op dit moment

http://www.fietsenwinkel....OLq8qzk2sACFRMatAodrkwAcw
Ziet er goed uit, maar wel boven m'n budget :/
Ik zoek het toch maar tweedehands.
Maar interessant nogmaals.

[ Voor 25% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 12-09-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anton_NL schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:09:
[...]

Ziet er goed uit, maar wel boven m'n budget :/
Ik zoek het toch maar tweedehands.
Maar interessant nogmaals.
Was voor mij ook reden voor een zelfbouw te gaan (zie eerdere berichten), op mijn bestaande fiets een setje van (toen!) 279,- en nadien een LiFePo4 accu erop van 240,-.

Voor deze combinatie zit je bijna voor een dubbeltje op de 1e rang.
1. speed 33 km/h (met meetrappen)
2. max actieradius 107 km (eco)
3. duimgasregelaar tot 27 km/h (zonder meetrappen)
4. sportief ogende fiets waarvan je bijna niet ziet dat hij elektrisch is.

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 12-09-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
ik had enkel een oude Rockrider 5.2 (Decathlon) MTB met groot kader... super stevig en gaat neig goed vooruit... maar die zitpositie hé... voor woon werk verkeer was dat dodelijk voor de nek en rug :p

mssn dat ik mettertijd nog wel een achterwiel motor en batterij aanschaf om te crossen in de aarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anton_NL schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:09:Klinkt aantrekkelijk, setje zit trouwens op 650 USD zie ik.
Dan moet er ook nog een fiets bij.
[...]Ziet er goed uit, maar wel boven m'n budget :/
Ik zoek het toch maar tweedehands. Maar interessant nogmaals.
De Mambo is gewoon een dijk van een fiets. Ik had al verschillende ebikes getest maar vond het allemaal niks. Allemaal te "fluffy". Niet stevig genoeg. De Mambo rijd gewoon probleemloos bij hoge snelheden. De remmen zijn geweldig en de wegligging ook. Zelfs de Flyer T5 die ik getest heb viel tegen. Qua motor.........waardeloos(de Flyer). Het gashendeltje op de 8Fun motor is gewoon top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:59:
[...]
De Mambo rijd gewoon probleemloos bij hoge snelheden. De remmen zijn geweldig en de wegligging ook. Zelfs de Flyer T5 die ik getest heb viel tegen. Qua motor.........waardeloos. Het gashendeltje op de 8Fun motor is gewoon top.
Hoe is het motorgeluid bij de 8fun motor?

Gasregelaar is ideaal; ik zou nooit meer zonder willen want alleen al bij het wegrijden...
Hoewel het eigenlijk niet mag in Holland, zo'n gasregelaar. De fietsenmaker is niet blij wanneer ik hem aanbied voor herstelwerkzaamheden met gasregelaar - deze haal ik er dan ook af voor ik hem voor band plakken wegbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:04:
[...]
Hoe is het motorgeluid bij de 8fun motor?

Gasregelaar is ideaal; ik zou nooit meer zonder willen want alleen al bij het wegrijden...
Hoewel het eigenlijk niet mag in Holland, zo'n gasregelaar. De fietsenmaker is niet blij wanneer ik hem aanbied voor herstelwerkzaamheden met gasregelaar - deze haal ik er dan ook af voor ik hem voor band plakken wegbreng.
Ik moet tijdens het rijden met mn hoofd naar beneden om een zacht toontje te kunnen horen.....m.a.w..............heel stil.
PS: Gelukkig kom ik nooit bij een fietsenmaker. Dus dat probleem heb ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 12-09-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik heb net vanmorgen zitten lezen erover; ook montage filmpje op youtube gezien, ik heb zelf ervaring(en) met ombouwen met voorwielmotor maar die 8fun mid motor plaatsen is minder werk. Crank moet je ook met voorwielmotor namelijk verwijderen om trapsensor te plaatsen, met de mid 8funmotor is dat één handeling aangezien controller, motor incl. sensoren in één unit geplaatst zijn.

Nij mijn volgende ombouw zal ik zeker dit in gedacht gaan houden, zeker gezien de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Gaat de goeie kant op, maar ik zit meer te denken aan zo'n €1200. Alles bij elkaar welteverstaan.
Bijv. €1000 voor de e-bike zelf (2ehands dus), en €150 voor het tuningsetje.
En ondanks dat de montage mij waarschijnlijk wel lukt, laat ik het voor de zekerheid toch liever doen.

racinfo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:46:
[...]
Was voor mij ook reden voor een zelfbouw te gaan (zie eerdere berichten), op mijn bestaande fiets een setje van (toen!) 279,- en nadien een LiFePo4 accu erop van 240,-.

Voor deze combinatie zit je bijna voor een dubbeltje op de 1e rang.
1. speed 33 km/h (met meetrappen)
2. max actieradius 107 km (eco)
3. duimgasregelaar tot 27 km/h (zonder meetrappen)
4. sportief ogende fiets waarvan je bijna niet ziet dat hij elektrisch is.
Klinkt goed, wat is de actieradius op niet-eco (boost?) stand?
En met de duimgasregelaar?
Dat laatste is mooi natuurlijk, maar hoeft van mij niet per se (zo lui ben ik nou ook weer niet)

bgttje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:59:
[...]

De Mambo is gewoon een dijk van een fiets.
Wat heb je ervoor betaald (alleen de fiets zelf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anton_NL schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:14:[...]Gaat de goeie kant op, maar ik zit meer te denken aan zo'n €1200. Alles bij elkaar welteverstaan.Bijv. €1000 voor de e-bike zelf (2ehands dus), en €150 voor het tuningsetje.
En ondanks dat de montage mij waarschijnlijk wel lukt, laat ik het voor de zekerheid toch liever doen.
[...]Klinkt goed, wat is de actieradius op niet-eco (boost?) stand? En met de duimgasregelaar? Dat laatste is mooi natuurlijk, maar hoeft van mij niet per se (zo lui ben ik nou ook weer niet)
[...]Wat heb je ervoor betaald (alleen de fiets zelf)?
De fiets heb ik al 4 jaar. Ik wou alleen een ebike, ben nu 65 en merk dat ik steeds meer last van tegenwind krijg. Dit lost dat op. Ik fiets heel graag. 40km haalt ie iig wel. Heb m nog niet leeggereden.

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 12-09-2014 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 21:18
Heeft iemand ervaringen tips m.b.t. het kopen van deze accus
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Geen ervaring mee, maar je ziet wel steeds meer namaak accu's verschijnen. Ook voor bijvoorbeeld Flyer:
http://drumo.nl/electrisc...-accu-detail#.VBLHtRY3KUU

Jij had toch een 300Wh op je Cruiser? Begint de capaciteit al af te nemen of zoek je gewoon een 400Wh accu om net even wat meer range te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 21:18
De 300 Wh is nog prima. Rij em een paar keer per week bijna geheel leeg, maar merk nog geen noemenswaardig capaciteitsverlies. Omdat de conditie wat toeneemt, is de belangstelling voor de 400Wh accu ook wat afgenomen. 300 Wh geeft op mijn afstand (35 km) net een mooie balans tussen eigen inspanning en ondersteuning. Meestal rij ik de 1e 10 km op ECO, tussen de 10-25km op TOUR en de laatste 10 km (tussen 25-35km) op SPORT (afhankelijk van de hoeveelheid resterende capaciteit).
TURBO gebruik ik zelden. Dan hoef je echt niks meer te doen.

Tis meer nieuwsgierigheid naar de 400Wh accu en dit soort prijzen vind ik nog wel acceptabel. Maar dan moet het wel echt 400Wh zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door dirkjesdirk op 12-09-2014 12:28 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anton_NL schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:14:

Klinkt goed, wat is de actieradius op niet-eco (boost?) stand?
En met de duimgasregelaar?
Dat laatste is mooi natuurlijk, maar hoeft van mij niet per se (zo lui ben ik nou ook weer niet)

Acteradius continu full boost >57 km
in ECO stand (21 km/h) >100 km
zonder trappen met duimgas weet ik niet; niet uitgetest (nog)...
(zal niet veel minder zijn dan op boost stand - ben niet zo trapper namelijk ;-)
Peugeot fiets 2e hands gekocht voor prikkie

Hadden we het laatst over de goedkoopste e-bike met Bosch motor, dan
is dit wellicht ook een goede keuze, in herenmodel verkrijgbaar 929,-
http://www.elektrischefietswinkel.nl/nimoto-handy.html

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 13-09-2014 10:39 ]

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 13:38
Ik kan een gebruikte Batavus Intermezzo kopen bij een fietsenzaak. Fiets heeft waarschijnlijk 8000 km gedraait. De fiets is erg geschikt voor mijn lengte en er zit een haaks stuur op wat ik ideaal vind. Ook is de fiets in zeer goede staat. Ik heb er mee gefietst en vind het een perfect vervoermiddel voor mij aangezien ik bijna nooit verder hoef dan tien km heen en tien km terug. Alleen ik ben wat bang voor de staat van de accu. Fiets is ongeveer vijf jaar oud. Wat is jullie verwachting over de accu of kan niemand daar wat zinnigs over zeggen? En als ik een vergelijkbare nieuwe accu moet kopen binnen korte tijd wat gaat mij dat kosten en waar kan ik die voordelig bestellen?

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De meeste moderne fietsaccu's kun je bij de fietsenzaak/dealer laten uitlezen/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 13:38
Dat was ik even vergeten. Maar toch zou ik graag nog willen weten wat een nieuwe vergelijkbare accu kost en waar ik die goedkoop kan bestellen.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tweakers is niet als vraagbaak opgericht maar meer als forum om eigen ervaringen met elkaar te delen!

@ Robolokotobo stel je vraag aan de diverse leveranciers en deel dan hier je ervaringen ;-)

Om je toch een stukje op weg te helpen...
http://elektrischefietsen...avus/intermezzo-easy_1026

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 14-09-2014 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
racinfo schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 10:21:
[...]
Acteradius continu full boost >57 km
Da's niet verkeerd.

Hadden we het laatst over de goedkoopste e-bike met Bosch motor, dan
is dit wellicht ook een goede keuze, in herenmodel verkrijgbaar 929,-
http://www.elektrischefietswinkel.nl/nimoto-handy.html
Minder geschikt voor grote afstanden natuurlijk (zeker niet als je wat langer bent zoals ik).
Maar wel voor minder dan €1200 een elektrische én opgevoerde vouwfiets... niet gek.
En nog gratis meenemen in de trein ook d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Op gebied van actieradius ben ik zeer tevreden over mijn Batavus Stream. Heb nu 180 km gereden met heel veel ondersteuning en nog maar 1 keer opgeladen. heb nu nog ong 20 km rijbereik. Toen ik ze vorige keer opgeladen had was ze nog 30 procent vol.
Morgen komt een technicus langs omdat bij remmen mijn voorwiel tikt. Ik vind niet wat er mis is. Heb de naad al geschuurd en zo, maar blijft.
Ik ga die man vragen of hij mijn fiets een beetje zou kunnen aanpassen zodat ik bvb de trapkrachtsensor tijdelijk zou kunnen uitschakelen met een knopje. Als dit kan natuurlijk. Of eens luisteren of dat hij een andere oplossing weet.

Wie ideeen heeft, ik hoor ze graag!

Dit omdat (ik heb het al gezegd geloof ik) door mijn ziekte soms heel moe word onderweg of bij het beklimmen van de berg hier. Dan zou ik de krachtige Yamahamotor kunnen laten werken voor mij. In principe moet die motor met een piekvermogen van 80 Nm en een continuvermogen van 70Nm zelfstandig kunnen rijden. Zelfs bergop, laat ons zeggen 6 procent helling.
Voor een gezond persoon is dit echt wel een zeer goede fiets. Zelfs in ecostand is de ondersteuning genoeg op vlakke weg. En je kan echt heel steil omhoog zonder dat je heel veel kracht moet zetten. Een korte zeer steile helling kan ik goed, het is de continu inspanning die ik niet meer kan.
Misschien nog eens meegeven dat de prijs van de fiets goed meeviel. Kost in de winkel 2400 euro, heb die online gekocht voor 1800 euro, wat ik toch erg scherp vind voor hetgene je krijgt. Indien je sneller wilt bestaat er ook een dongle voor. Maar jammer genoeg geeft dit geen extra power, je blijft enkel doorgaan na de 25 km per uur. Dus voor mij geen oplossing. Aan 45 per uur zou ik trouwens te weinig van de natuur genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
[b][message=42883124,noline]In principe moet die motor met een piekvermogen van 80 Nm en een continuvermogen van 70Nm zelfstandig kunnen rijden. Zelfs bergop, laat ons zeggen 6 procent helling.
Dat is nu precies waarom ik het BBS-01 setje heb...........het handgas hendeltje. In de 1ste versnelling hou je m niet tegen qua kracht.............wat een power zit daar in. Als je in 1 vol gas geeft met het handgas hendeltje maakt ie een wheelie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ja... dat zou ik nodig hebben:)
Wat ik wel minder leuk aan jouw systeem vind, is dat je nooit geen inspanning moet leveren. Je kan wellicht altijd freewheelen en toch vooruit gaan. (Zo toch mijn vorige fiets, je kon ook niet exact zo snel rijden als je wou en was altijd gebonden aan de instelling die de snelheid bepaalde. Hierdoor was samen met mijn vrouw fietsen niet echt leuk).
Corrigeer mij als ik mis ben he. Misschien is dit systeem ook geevolueerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De aandrijvingen zijn intussen wel veranderd. Er zijn nog steeds aandrijvingen waarbij je zelf amper hoeft trappen maar de vaste snelheden horen er niet perse meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

Ah ok, wellicht zal het systeem verbeterd zijn dan. Bij mijn vorige fiets was het vertrekken ook moeilijk omdat je een volledige omwenteling moest doen. Maar met deze draaigas zal dit ook verleden tijd zijn.
Volgende keer mij misschien beter inlezen voordat ik koop en eventueel een bestaande fiets aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DHL schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:51:
Ja... dat zou ik nodig hebben:)Wat ik wel minder leuk aan jouw systeem vind, is dat je nooit geen inspanning moet leveren. Je kan wellicht altijd freewheelen en toch vooruit gaan. (Zo toch mijn vorige fiets, je kon ook niet exact zo snel rijden als je wou en was altijd gebonden aan de instelling die de snelheid bepaalde. Hierdoor was samen met mijn vrouw fietsen niet echt leuk).Corrigeer mij als ik mis ben he. Misschien is dit systeem ook geevolueerd?
Omdat je 9 standen hebt is het op snelheid rijden geen probleem. En natuurlijk moet je een inspanning leveren..................maar je kan ook freewheelen. Alles hangt af van de gekozen stand. De ene dag wil je gewoon meer ondersteuning dan de andere dag, bijv. bij tegenwind. Het PAS systeem wat erop zit is geen koppel gevoelig systeem en kijkt alleen maar of je een trapbeweging maakt vooruit. En sta je in een hoge versnelling en er is meer weerstand door een helling bijv. dan duw je ff tegen de gashendel en hoef je niet terug te schakelen. Dus af en toe vlieg ik echt tegen een helling op 8)
Met het oorspronkelijke tandwiel van het BBS-01 setje, 46t, is de 8ste versnelling alleen bij weinig wind goed te gebruiken. Nu met mn 38t is 8 altijd te gebruiken(ook bij tegenwind). Je rijdt dan wel dik over de 30 km/h dus dan moet t wel rustig zijn op t fietspad. Ik heb de limiet op 40 km/h staan. Kan nog hoger maar voor wat? Veel te gevaarlijk!
http://www.declic-eco.fr/...u-bbs01-02-plateau-detail
accu die goed bevalt:
http://www.e-fietsspecialist.nl/shop/lifepo4-accu-10-ah/
Hier zitten enkele platte cellen in en geen 18650 cellen die veel te veel uitval hebben. Ik heb div. accu's getest. Wat een drama was dat ;) (ik bedoel de kwaliteit)
Ben nu bezig met losse platte cellen en ik wacht op een "bottle" accu met Samsung cellen, wel 18650 cellen vermoed ik maar deze zouden beter moeten zijn dan de standaard Li-Ion accu's.

[ Voor 24% gewijzigd door bgttje op 14-09-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL

DHL

8 versnellingen... is dat nexus 8 naafversnelling of derailleur? ik heb Nexus 7 en men schrijft erover dat die naaf vrij veel energie zou opslorpen. nexus 8 zou vele beter zijn... Maar ja, was geen kiezen aan.
Vraag me af of ik mettertijd nog een Nuvinci automatische versnellingsnaaf zou kunnen monteren. Prijzig maar schijnt uitermate geschikt te zijn voor ebikes.
Voor degenen die dit niet kennen, dit is een soort continu variabele versnelling die werkt met balletjes en een vloeistof. Bereik is 360 graden. Nadeel is ook dat ze energie opslorpt, sommigen spreken zelfs over 10 procent, wat me nogal overdreven lijkt. In plaats van een versnelling te kiezen, kies je hiermee je trapsnelheid, die traploos aangepast wordt naargelang het ingestelde cadans dat je wil handhaven. Bergop of bergaf, je draait steeds hetzelfde cadans. Zou uitermate comfortabel zijn. Ik dacht dat dit ong 600 euro kost. Maar of dit systeem nog inbouwbaar is in mijn fiets weet ik niet. De niet automatische variant wel denk ik. Die werkt niet automatisch maar met een soort van draaihendel waarmee je het cadans ook weer traploos bijregelt. Deze is goedkoper en vind je voor 300 euro. grote voordeel hiervan is dat je zowel als bij stilstand je versnelling kan regelen (zoals bij naafversnellingen) en dat je dit ook kan terwijl je kracht blijft zetten op de pedalen. Met naafversnelling moet je even onderbreken waardoor je snelheid terugvalt bij bergop, bij derailleur kan je niet schakelen bij stilstand.

[ Voor 12% gewijzigd door DHL op 15-09-2014 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DHL schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:09:
Ah ok, wellicht zal het systeem verbeterd zijn dan. Bij mijn vorige fiets was het vertrekken ook moeilijk omdat je een volledige omwenteling moest doen. Maar met deze draaigas zal dit ook verleden tijd zijn.
Volgende keer mij misschien beter inlezen voordat ik koop en eventueel een bestaande fiets aanpassen...
Bij mijn ombouwset wordt standaard een display geleverd met 3 ondersteunings standen. De 1e stand werkt tot circa 15 km/h, de 2e 22 km/h en de 3e 29 km/h. Door licht langzaam bij te trappen haal je deze snelheden met gemak; trap je wel bij dan wordt elke stand navenant 3 a 5 km/h hoger.

Nadien heb ik de duimgas regelaar bijgeplaatst (deze kostte nog geen 20 €) en deze laat je toe in elk van de 3 ondersteunings standen gas te geven met je duim of vinger waarbij de trapsensor geheel wordt overbrugt en je dus niet behoeft bij te trappen. De fiets wordt als het ware een electrische scooter!

Wanneer de duimgas regelaar in de hoogste ondersteunings stand wordt ingedrukt trekt de fiets je elke helling moeiteloos op en je je trappers gewoon kunt stilhouden; uiteraard kun je meetrappen maar dat heeft geen invloed op je snelheid zolang je de duimgas ingedrukt houdt.

bgttje schreef:
http://www.e-fietsspecialist.nl/shop/lifepo4-accu-10-ah/
Hier zitten enkele platte cellen in en geen 18650 cellen die veel te veel uitval hebben. Ik heb div. accu's getest. Wat een drama was dat ;) (ik bedoel de kwaliteit)
Opmerking over de batterijen, de ronde 18650 cellen zijn lithium cellen en deze zijn op geen stukken na te vergelijken met de platte cellen van een LiFePo4 accu; dat zijn 2 werelden van verschil. Waarbij ook nog de aanwezigheid van een BMS een rol speelt, niet alle Lithium accu's zijn uitgevoerd met een BMS (battery management system) wat uiteraard invloed heeft op de levensduur van de lithium batterij terwijl de LFP batterij daar wel standaard mee uitgerust is. De LFP accu heeft een lagere uitgangsspanning (3.2V) dan een Lithium 18650 cel (3.7V) waardoor er meer cellen nodig zijn wat dan als nadeel (?) een iets hoger gewicht ervan oplevert.

[ Voor 26% gewijzigd door racinfo op 15-09-2014 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 15 september 2014 @ 07:26:[...]bgttje schreef:[...]
Opmerking over de batterijen, de ronde 18650 cellen zijn lithium cellen en deze zijn op geen stukken na te vergelijken met de platte cellen van een LiFePo4 accu; dat zijn 2 werelden van verschil. Waarbij ook nog de aanwezigheid van een BMS een rol speelt, niet alle Lithium accu's zijn uitgevoerd met een BMS (battery management system) wat uiteraard invloed heeft op de levensduur van de lithium batterij terwijl de LFP batterij daar wel standaard mee uitgerust is. De LFP accu heeft een lagere uitgangsspanning (3.2V) dan een Lithium 18650 cel (3.7V) waardoor er meer cellen nodig zijn wat dan als nadeel (?) een iets hoger gewicht ervan oplevert.
Klopt, de platte cellen zijn een stuk beter. Maar de 18650 cellen zijn er ook in Lifepo4 uitvoering, ik heb hier zo'n accu. Ik heb alleen maar Lifepo4 accu's hier(moet niets van Li-Ion hebben).Maar dat is drama wat balanceren betreft(die 18650 Lifepo4 cellen). De BMS maakt dat ook nog eens erger(zodra er slechtere cellen inzitten). BMS werkt alleen goed met cellen die qua eigenschappen dicht bij elkaar liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 15-09-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DHL schreef op maandag 15 september 2014 @ 01:25:8 versnellingen... is dat nexus 8 naafversnelling of derailleur?
klopt(=naafversn.), maar is alleen in de 4e versn. 1 op1 dus geen verlies bijna. Maar met die electro motor rijd je nooit in 4. Meestal, tenminste ik, in 5-8 en t meest in 7.
Pagina: 1 ... 25 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.