Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 102 Laatste
Acties:
  • 790.331 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:26
bartvb schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:42:
Mijn vriendin is vooral op zoek naar een betrouwbare fiets die net wat ondersteuning geeft. Zelf nog steeds behoorlijk wat inspanning leveren maar net niet zoveel dat je helemaal bezweet op je werk aan komt. Gedurende de dag heeft ze ook redelijk vaak afspraken op andere locaties dus dan is het ook prettig als je dat met de fiets kan doen. Vervelend is alleen die 'muur' die de meeste fietsen hebben bij 25 km/u.

Een high-tech high speed fiets is daarom niet nodig. Het moet vooral een sportieve fiets zijn die ervoor zorgt dat je wat makkelijker tussen de 25 en 30 fiets met de inspanning die het je normaal kost om, zeg, 22 te fietsen. Boven de 35 gaat ze nooit uitkomen schat ik zo in.

De Flyers, Stromers, etc zijn erg mooie apparaten, dat ben ik heel erg met je eens. Maar deze fietsen zijn zowel technisch als financieel wat overkill. We zijn dus eigenlijk op zoek naar een tussencategorie. Ergens tussen de 25 en 45 km/u. Ik zou denken dat we daarin niet de enigen zijn? Er moeten meer mensen zijn die zich ergeren aan die 25 km/u muur.
Met de Stromer ga je al boven de 4 ruggen ;)
Flyers zijn ook vrij duur maar hebben wel leuke 35 km/u modellen soms, anders kijken naar een scherp geprijsde 2e hands Flyer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:30
Mijn vriendin is vooral op zoek naar een betrouwbare fiets die net wat ondersteuning geeft. Zelf nog steeds behoorlijk wat inspanning leveren maar net niet zoveel dat je helemaal bezweet op je werk aan komt. Gedurende de dag heeft ze ook redelijk vaak afspraken op andere locaties dus dan is het ook prettig als je dat met de fiets kan doen. Vervelend is alleen die 'muur' die de meeste fietsen hebben bij 25 km/u.

Een high-tech high speed fiets is daarom niet nodig. Het moet vooral een sportieve fiets zijn die ervoor zorgt dat je wat makkelijker tussen de 25 en 30 fiets met de inspanning die het je normaal kost om, zeg, 22 te fietsen. Boven de 35 gaat ze nooit uitkomen schat ik zo in.

De Flyers, Stromers, etc zijn erg mooie apparaten, dat ben ik heel erg met je eens. Maar deze fietsen zijn zowel technisch als financieel wat overkill. We zijn dus eigenlijk op zoek naar een tussencategorie. Ergens tussen de 25 en 45 km/u. Ik zou denken dat we daarin niet de enigen zijn? Er moeten meer mensen zijn die zich ergeren aan die 25 km/u muur.
Misschien eens kijken naar een overjarig model met Bosch motor en ondersteuning tot 45 km/h. Mogelijk dat je korting krijgt en als je vriendin toch veel zelf kan/wil fietsen is een 300wh accu voldoende, wat de prijs weer drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:12:
[...]

Echter kan ik daar het bos niet mee in.
Het motortje heeft weinig koppel vind ik, en voor een mountainbike heb je dat toch wel nodig.
Dus mijn vraag is vooral (in eerste instantie) welke motor ga ik nemen.
Als je je achterwiel kan laten inspaken zou ik in ieder geval daarin een motor nemen van minimaal 350 watt. Ik heb met mijn Batavus e-bike meerdere malen door weiland, strand en bos gereden. Tja, je moet wel de pedalen bewegen maar de aandrijving op het achterwiel is ronduit nodig want ik merk met de RAT voorwiel aandrijving dat zelfs op de vlakke weg de motor (duimgas) al begint te slippen bij wegrijden.

Blijft natuurlijk de vraag wat je allemaal op moet geven (nalaten) bij motor montage in het achterwiel, naaf versnelling kun je bijvoeglijk vergeten; blijft free - of cassette over. Als dat geen bezwaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mijn vriendin is vooral op zoek naar een betrouwbare fiets die net wat ondersteuning geeft. Zelf nog steeds behoorlijk wat inspanning leveren maar net niet zoveel dat je helemaal bezweet op je werk aan komt.
mi. zou de Sparta ION Speed ideaal zijn voor je vriendin. Betaalbaar, betrouwbaar, zonder ondersteuning gemakkelijk vooruit te peddelen en wanneer je doortrapt toch harder dan 25 km/h.

Zie eerder geplaatste foto/advertentie ervan.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/ionspeed.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 19:32
@Bartvb:
Alles met een middenmotor is de modden. Bosch is wel het populairst. Kijk ook eens naar Giant met een Yamaha middenmotor (wellicht dat er meer merken zijn met een Yamaha motor maar die ken ik niet). Hier is ook een SX2 Dongle voor.

@Salipander:
Hij bedoelt de weerstand die hebt als je zonder ondersteuning fiets. Om die reden fiets ik zelf altijd in de Tour modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:30
racinfo schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:50:
[...]
mi. zou de Sparta ION Speed ideaal zijn voor je vriendin. Betaalbaar, betrouwbaar, zonder ondersteuning gemakkelijk vooruit te peddelen en wanneer je doortrapt toch harder dan 25 km/h.

Zie eerder geplaatste foto/advertentie ervan.
[afbeelding]
Ik zou toch het hele verhaal van bartvb nog ff doornemen voordat je reageert 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
mguzz schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:00:
[...]

Ik zou toch het hele verhaal van bartvb nog ff doornemen voordat je reageert 8)7
Bv. De afneembare accu en zo......

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Vlassie1980
Die E-speed is ook leverbaar met afneembare accu, maar dan kost ie gelijk 1000 euro duurder. Je hebt dan wel 1000Wh capaciteit maar dus ook 2 accu's. Er zijn dan binnen die prijsklasse genoeg alternatieven die er beter uit zien.

---------------

Gisteren contact gehad met Unigarant waar ik mijn Merida heb verzekerd. De schade na de val bedroeg 424 euro:

De volgende onderdelen moesten worden vervangen:
- Koplamp
- Standaard
- Pedalen
- Handvatten
- Remset

Nu nog een week wachten tot hij klaar is, ben het nu al zat om dagelijks in mijn benzineslurpende Avensis te stappen naar mijn werk. Maar wel blij dat mijn Merida verzekerd is, premie van 5,25 per maand heb ik er in ieder geval al lang uit :P

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

Het lijkt mij bij het verhaal van bart dat enige aanpassingen nodig zouden zijn; het is een kwestie van geven en nemen. Een fiets die beantwoordt aan alle gestelde punten van Bart bestaat niet.
- Fiets die tot minimaal 30km/h ondersteuning geeft
- Sportieve fiets (ze heeft nu een Santos Travelmaster
- Geschikt voor Ortlieb tassen achter
- Bij voorkeur geschikt voor Ortlieb tassen voor (lowrider)
- Voldoende range om met lage ondersteuning ±90km te kunnen fietsen (fietsvakantie)
- Afneembare accu (schuur is vrij koud)
- Fietsen zonder ondersteuning niet zwaarder dan bij normale fiets (los van het extra gewicht dan)
- Pluspunten voor laag gewicht
- Budget, tot 2500,-. Tot nu toe komen we uit bij fietsen van rond de 2000
Overigens zou ik, als ik Bart was kijken naar een gewone fiets, bijv. de Santos (geschikt voor Ortlieb tassen oa.) en die vervolgens zelf ombouwen tot elektrisch. Dan zijn alle genoemde punten verenigd in één koop!

[ Voor 51% gewijzigd door racinfo op 21-08-2014 09:37 ]

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Hoe zijn jullie ervaringen met de remblokslijtage van e-bikes (en dan bij voorkeur met Magura's)?
Ik rij nu al weer een klein half jaar dagelijks heen en weer naar mijn werk (24km enkele reis) op mijn Sparta B3 en wat mij wel tegenvalt, zijn de remmen. Deze fiets is voorzien van Magura's HS 11's, waarmee ik op mijn hybride zeer goeie ervaringen heb. Qua remkracht en dosering is er ook niets te klagen, alleen lijkt het wel alsof mijn fiets remblokjes opvreet. Waar ik met mijn hybride al zo'n 6 jaar doe met het eerste set blokken, ben ik met de Sparta al aan het derde setje (achter) bezig. Volgens de fietsenmaker komt dat door het gewicht van de fiets. Ergens snap ik dat wel, de B3 is toch een stukkie zwaarder dan mijn hybride, maar ik lees ook verhalen van wereldfietsers die met complete bepakking en HS11-remmen overdwars door Mongolie fietsen en dan gewoon 10.000 km met hetzelfde set blokken doen. Een week of zes geleden zijn mijn blokken achter vervangen en dit weekend ga ik dat weer doen, da's iets van 1500 km.....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gewicht van je fiets? 10 kg extra op een totaal van 80-100 kg (ik weet niet wat je zelf weegt) kan niet zoveel uitmaken.
Heb je wel de goede remblokjes? De ene velg is de andere niet.

Signatures zijn voor boomers.

• Vlassie1980
erdejee schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:12:
Hoe zijn jullie ervaringen met de remblokslijtage van e-bikes (en dan bij voorkeur met Magura's)?
Ik rij nu al weer een klein half jaar dagelijks heen en weer naar mijn werk (24km enkele reis) op mijn Sparta B3 en wat mij wel tegenvalt, zijn de remmen. Deze fiets is voorzien van Magura's HS 11's, waarmee ik op mijn hybride zeer goeie ervaringen heb. Qua remkracht en dosering is er ook niets te klagen, alleen lijkt het wel alsof mijn fiets remblokjes opvreet. Waar ik met mijn hybride al zo'n 6 jaar doe met het eerste set blokken, ben ik met de Sparta al aan het derde setje (achter) bezig. Volgens de fietsenmaker komt dat door het gewicht van de fiets. Ergens snap ik dat wel, de B3 is toch een stukkie zwaarder dan mijn hybride, maar ik lees ook verhalen van wereldfietsers die met complete bepakking en HS11-remmen overdwars door Mongolie fietsen en dan gewoon 10.000 km met hetzelfde set blokken doen. Een week of zes geleden zijn mijn blokken achter vervangen en dit weekend ga ik dat weer doen, da's iets van 1500 km.....
Dat is wel heel erg snel... Niet dat die blokjes zo veel kosten maar als dat om de zoveel weken moet begint het irritant te worden. Heb zelf Shimano schijfremmen en geen ervaring met Magura. Hoor verder wel veel lovende feedback over Magura...

• erdejee
Ik heb tot nog toe de standaard Magura-blokken gebruikt, de gewone zwarte voor alu velgen dus. En ik heb ook alu velgen, zou goed moeten zijn dus. Zag net dat er ook van Kool Stop remblokken voor Magura gemaakt worden, goede ervaringen mee uit de mtb-tijd, dus volgende keer die maar eens bestellen.

Zelf weeg ik iets van 80 kilo, dus niet overdreven zwaarbeladen is de fiets niet.

@Vlassie: inderdaad, de kosten zijn het niet echt en het werk ook niet, dus zo'n ramp is het nu ook weer niet. En qua remkracht ben ik er zeer tevreden mee!

[ Voor 17% gewijzigd door erdejee op 21-08-2014 12:13 ]

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sowieso apart dat je met name achter verslijt, meeste remkracht zit aan de voorkant, hoewel het wat hogere gewicht van m'n Merida ervoor zorgt dat de achterkant meer remdruk aankan dan bij de gemiddelde tourfiets/MTB. Ik rem in principe meeste voor behalve in bochten, dan pak ik meer remdruk achter (makkelijker te vangen als je mis zit)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:30
Remmen is zonde van de energie, goed anticiperen en je doet langer met je acculading :)

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:29:
Overigens zou ik, als ik Bart was kijken naar een gewone fiets, bijv. de Santos (geschikt voor Ortlieb tassen oa.) en die vervolgens zelf ombouwen tot elektrisch. Dan zijn alle genoemde punten verenigd in één koop!
Net wat ik wilde posten, zie mijn eerdere post: Opperpanter2 in "Het grote elektrischefietsentopic"

Als je een tour fiets koopt van 1700-1800, kun je die ombouwen voor 700-800.
Ik weet niet welke partijen allemaal een "snelle motor" leveren, maar degene die ik heb is van elektrischefietswielen.com en gaat 30 echte kms per uur.

• erdejee
neographikal schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:34:
Sowieso apart dat je met name achter verslijt, meeste remkracht zit aan de voorkant, hoewel het wat hogere gewicht van m'n Merida ervoor zorgt dat de achterkant meer remdruk aankan dan bij de gemiddelde tourfiets/MTB. Ik rem in principe meeste voor behalve in bochten, dan pak ik meer remdruk achter (makkelijker te vangen als je mis zit)
Ik rem eigenlijk een beetje met beide remmen, afhankelijk van hoe het wegdek is verdeel ik de kracht tussen voor en achter. De laatste weken dus voornamelijk met de achterrem.....

• Stuwie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 08:51
Beste Forummers
Ik wil mijn oude Puch fiets ombouwen ,ik heb velgremmen en ga voor een motor in het voorwiel.
daar er zoveel setjes op de markt zijn zie door de bomen het bos niet ,gaarne jullie advies om me te helpen om een keuze te maken ,ik wil rond €630 besteden,ik neig om de EVO-Bike set kopen maar ik twijfel.

• Opperpanter2
Stuwie schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:52:
Beste Forummers
Ik wil mijn oude Puch fiets ombouwen ,ik heb velgremmen en ga voor een motor in het voorwiel.
daar er zoveel setjes op de markt zijn zie door de bomen het bos niet ,gaarne jullie advies om me te helpen om een keuze te maken ,ik wil rond €630 besteden,ik neig om de EVO-Bike set kopen maar ik twijfel.
Geen verdere eisen dan voorwiel motor en <=630 euris?

• Athome
Ik heb Shimano schijfremmen en heb bij ongeveer 2500 de remblokken achter laten vervangen. Voor zitten de originele er nog op. De blokken waren nog niet versleten (wel een eind op weg) maar voornamelijk verzadigd met olie, vet en vocht. Daardoor remden ze bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-11-2022
Vanaf midden juni heb ik een Gazelle Orange EM met Bosch midden motor, Active line.
Het rijdt als een zonnetje.

Maar....: als ik "gewoon" wil fietsen, zonder ondersteuning dus en de ondersteuning uitzet....gaat het "gewone" fietsen een beetje gek.
Als de pedalen ronddraaien voel ik geregeld bij de ronddraai eerst even "niets".
Zeg maar dat de pedaal een fractie van een seconde later aanpakt....als ik dus aan het fietsen ben bedoel ik.

Met een Bosch midden motor (Active) moet toch ook te fietsen zijn zonder ondersteuning?
Zoals met een normale fiets?
Wie weet hier de oorzaak van?
Wier ervaart dit ook? enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Supertip schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:12:
Ik plop het maar ff neer, nl zoekfunctie via mijn telefoon werkt hier niet.
Dus om nu ff 90 pagina's terug te lezen.

Ik wil voor mijn werk 20 of 44 km per dag een bulls greenmover E45 aanschaffen.
Is dit een verstandige keuze mbt kwaliteit, ik verwacht dat de fiets ongeveer 2 jaar meegaat zonder al te grote problemen.
Ik zal op het 10 km traject niet veel boven de 25/30 kmpu uitkomen, maar als ik naar de andere vestiging moet, heb ik bijna één rechte polderweg van 12 KM en daar kan ik wel goed op topsnelheid rijden. (lees veilig)

Evt. Nog andere betaalbare opties van "snelle" fietsen?
Wellicht wat laat met m'n reply

Ik heb een Bulls E45 die ik nagenoeg dagelijks voor woon werkverkeer gebruik (25 km enkele reis).
Persoonlijk vind ik het (natuurlijk ;) ) een hele fijne fiets.
Ik had eerst een Flyer HS in bestelling staan, maar vanwege de (veel te) lange levertijd (gelukkig!) de Bulls besteld.
Ook nog een paar proefritten op een Bluelabel cruiser gemaakt, maar deze kon me niet echt bekoren:
  • Maakte aardig wat geluid
  • Vrij groot verschil tussen performance met een accu voor 1/3 gevuld en volle accu
  • Geen fijne zit
  • Te veel een 'mode' fiets
  • Nuvinci naaf vond ik zwaar schakelen.
Mijn route bevat (gelukkig) een paar hele mooie lange rechte en vooral vlakke stukken. Ik heb inmiddels wel de ervaring dat een hobbelige weg (boomwortels, verzakte betonplaten en klinkers) zeer vervelend zijn op een snelle fiets. Zelfs met een Suntour NCX zadelpen. Deze obstakels neem ik dan ook 'slechts' met een snelheid van 30-35 km/h :+ . Wel iets om rekening mee te houden
Op de lange vlakke stukken kan ik een snelheid halen van 40-45 km/h. (met wind mee zelfs 45-47 km/h). Het is weliswaar zo dat 45 km/h echt niet zo makkelijk gaat. Je moet behoorlijk meetrappen.
Ik doe over mijn route ongeveer 42-45 min inclusief verkeerslichten en de vertragende stukken (hobbels)

Accu van de Bulls gaat zo'n 55-60 km mee bij volle ondersteuning en belasting. Ik moet dan wel eerlijk zeggen dat bij 45+ afgelegde kilometers de ondersteuning ook wat begint af te nemen ( 40+ km/h wordt wel wat moeilijker).
Het is absoluut geen fiets voor in een druk stadscentrum, daarvoor is hij veel te snel, maar voor mooie buitenwegen is hij ideaal.
Ik heb er nu dik 1500 km mee afgelegd en het blijft ontzettend leuk om er mee te rijden. Daarnaast is hij superstil.

Al met al een hele fijne fiets. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Iedereen dank voor de hulp tot zover en het meedenken :j
Naar ombouwen hebben we even gekeken maar we werden afgeschrikt door de prijs daarvan, je bent minstens €700,- kwijt voor een ombouwset.

Maar eigenlijk is die optie zo gek nog niet. Als je kijkt naar wat we willen dan zoeken we een fiets met fatsoenlijke afwerking, stijf frame, fatsoenlijke afmontage + de elektrische ondersteuning. Een fiets als dat kost al snel zo'n 1200,- en daar komt dan nog het elektrische verhaal bij. Dus zit je op zo'n 2000+ euro en dat is ook een beetje wat wij nu in de winkels tegenkomen.

Die fatsoenlijke fiets die is er al. M'n vriendin heeft al een Santos, die bevalt heel erg goed, zoiets zoeken we ook eigenlijk weer dus vrij logisch om die fiets dan als basis te gebruiken en daar de elektrische ondersteuning aan toe te voegen.

Gisteren zitten zoeken naar ombouwsets en ook daar heb je een aardig oerwoud aan prijzen en opties. Wat hulp/pointers worden weer erg op prijs gesteld. Het wensenlijstje voor een ombouwset:

- Achterwielmotor
- Weinig geluid
- Kracht/torque-sensor
- Vrijloop (heeeeel erg veel bonuspunten als de fiets niet zwaarder fiets met de ondersteuning uit)
- Bidonaccu
- Mogelijkheid om rond de 30 te fietsen met ondersteuning
- Degelijkheid. Niet dat hij van binnenuit weg gaat roesten na 2 flinke regenbuien
- Veel bonuspunten voor het fatsoenlijk bij kunnen stellen/herprogrammeren van de controller.

Er lijken niet echt opensource controllers te zijn? Dat terwijl dat toch geen bijzonder ingewikkeld stuk hardware is?

@Beun1001; erg mooie fiets die E45 :9~ Zou ik voor mezelf wel willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
bartvb schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:15:
- Achterwielmotor
- Weinig geluid
- Kracht/torque-sensor
- Vrijloop (heeeeel erg veel bonuspunten als de fiets niet zwaarder fiets met de ondersteuning uit)
- Bidonaccu
- Degelijkheid. Niet dat hij van binnenuit weg gaat roesten na 2 flinke regenbuien
- Veel bonuspunten voor het fatsoenlijk bij kunnen stellen/herprogrammeren van de controller.

Er lijken niet echt opensource controllers te zijn? Dat terwijl dat toch geen bijzonder ingewikkeld stuk hardware is?
-Achterwielmotor is niet heel goed beschikbaar voor ombouwsets. Deze zijn namelijk een stuk ingewikkelder dan het voorwiel (omdat je versnellingen er op moeten).
-Qua geluid er er weinig verschil. echt stil zal het nooit worden
-Krachtsensor heb ik ook nog niet gezien in ombouwsets. De meeste werken met een rotatiesensor, die is een stuk makkelijker achteraf in te bouwen.
-Vrijloop. Ik heb ze al heel lang niet meer gezien zonder. Ik fiets met die van mij iig probleemloos zonder ondersteuning.
-Bidonaccu. Meestal wel een optie bij de grotere handelaren
-30km/u is niet handig. Je hebt er die aan de wet voldoen, die halen meestal wel 27 of 28 voordat de ondersteuning ophoudt. En je hebt de 45km/u modellen waar je een rijbewijs, helm, verzekering en keuring voor nodig hebt. Dat laatste ga je zeker bij een ombouw waarschijnlijk niet krijgen.
- Degelijkheid. Dat zit over het algemeen wel goed. Alleen de bagagedrager met houder is niet altijd even stevig. Maar met een bidonaccu zal dat misschien minder problematisch zijn.
- Herprogrammeren controller: Vrij lastig meestal.

Met al die eisen is de enige echte optie die ik kan bedenken om geen kant en klaar setje te kopen maar de onderdelen los te bestellen (in china) en je eigen set samen te stellen. Maar daar is flink wat technische kennis voor nodig.

Als ik jou was zou ik een paar eisen laten vallen en voor een ombouwsetje gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bartvb schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:15:
Iedereen dank voor de hulp tot zover en het meedenken :j

Gisteren zitten zoeken naar ombouwsets en ook daar heb je een aardig oerwoud aan prijzen en opties. Wat hulp/pointers worden weer erg op prijs gesteld. Het wensenlijstje voor een ombouwset:

- Achterwielmotor
- Weinig geluid
- Kracht/torque-sensor
- Bidonaccu

Er lijken niet echt open source controllers te zijn? Dat terwijl dat toch geen bijzonder ingewikkeld stuk hardware is?
De 350 watt motor is al diverse keren besproken in dit forum, zoek eens naar '350 watt'

of toch een voorwielmotor:
http://www.goedkoop-ombou...-350w-voorwiel-motor.html

Kijk dan ook eens bij:
http://www.e-fietsspecialist.nl/motor/

Deze laatste biedt meer oplossingen, ik citeer een tekst uit hun website:
Snelle motoren

Het maximale toerental (Nmax in rpm), maal de omtrek van het wiel waarin de motor is ingebouwd, geeft de maximale snelheid die haalbaar is. Boven die snelheid wordt de ondersteuning uitgeschakeld (op eigen kracht zou men wel sneller kunnen)

Het 28 inch wiel uit de standaard set heeft een Nmax van 200 rpm en de wiel omtrek is ca 2,2 meter. De maximum snelheid voor dit wiel is dus:

200 x 60 (min.) x 0,0022 (km) = 26,4 km/h

Boven ca. 26 km/h wordt de ondersteuning afgeschakeld.

Om alle wieldiameters tussen 16 en 28 inch mogelijk te maken is er een hele reeks motoren beschikbaar met een Nmax tussen 180 en 380 rpm. In onderstaande tabel staan de motoren uit ons assortiment en de snelheid ingebouwd in een 28 inch wiel.

Nmax km/h
340 45
300 40
265 35
200 26

Snellere motoren inclusief 350 Watt controller hebben een meerprijs van € 50,-. De motoren zijn alleen in velg/schijfrem uitvoering (voorwiel) verkrijgbaar.

Naast de 350 watt compact motor is nu ook een 500 watt compact motor verkrijgbaar voor achterwiel montage. Op deze motor zit een shimano freewheel body, welke geschikt is voor een Shimano tandwielcassette tot 10 speed.
Met naaf versnelling is een achterwielmotor niet te combineren maar wel met derailleur. Wat betreft fluisterstil zijn van de motor; vaak is het windgeruis op de fiets (en niet te vergeten omgevingslawaai van mede-weggebruikers) sterker dan het gezoem van de wielmotor.

Wat bidon accu betreft, diverse mogelijkheden in elke gewenste spanning en wattage. Ik persoonlijk zou dan voor een LFP battery gaan maar uit oogpunt van een paar honderd gram te besparen kun je ook voor Li-ion kiezen. Capaciteit van minstens 15 a 20 A is dan een must vanwege de (17Amp) stroomopname van een 350 watt motor.

Programmeerbare controllers ben ik nog nooit tegen gekomen, enige optie daarin is een handige techneut vinden die met verstand van zaken er aan kan sleutelen. Overigens zijn er leveranciers die de 350 watt motor waarmee de wettelijke max snelheid van 25-27 km/h kan worden overschreden gewoon te vinden op internet.

Trapsensor (PAS) + magneetschijf eenvoudig te plaatsen indien je meteen kiest voor een deelbaar type. Een kracht trapsensor heb ik nog niet gezien bij een ombouwset, alleen bij de middenmotor ombouwset.

Overigens vrees ik dat deze ombouw-set de 700 € ruim zal overschrijden. Ik persoonlijk zou eens ten rade gaan bij R.A.T in Noordwijkerhout, die levert motoren in 250-350-500 en 1000 watt en beschikt ook over de bijbehorende controllers en bedienings displays want deze attributen dienen nauwkeurig op elkaar afgesteld te zijn/worden.

[ Voor 39% gewijzigd door racinfo op 24-08-2014 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
De MagicPie heeft een controller die instelbaar is. Niet echt programmeerbaar, maar je kan in ieder geval iets instellen. Motor heeft geen vrijloop helaas.
Torque sensor kan je wel los kopen voor bijvoorbeeld bij de MagicPie, maar is vrij duur (200+ euro).
De meeste ombouwsets met een naafmotor zijn van betere kwaliteit dan de sparta/trek fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I&#039;ll be back

Ik heb een vraag over de Lithium Ion accu van een nieuwe next generation Flyer T12 (geleverd dit weekend). De man in de fietsenwinkel adviseert mij om eerst de accu 3 x helemaal leeg te rijden dmv de fiets steeds na een paar minuten weer aan zetten om hem nog leger dan leeg te krijgen. Dit om een volledige range te krijgen binnen de accu.

Bij mijn weten werkt het niet zo met Lithium Ion accu's dus ik ben nu even in dubio. Ik dacht dat de levensduur optimaal zou zijn als je altijd tussen de 40% en 90% van de capaciteit in de accu hebt zitten. Zowiezo mag je niet onder de 20% komen omdat dat een Lithium Ion accu permanent zou beschadigen.

Er werd mij ook geadviseerd om dagelijks de accu 1 uur (via schakelklok) aan de lader te hangen, ook als je hem niet gebruikt. Het idee hierachter is dat de accu niet zal kristaliseren maar aan de andere kant zit je dan bijna permanent op 100% lading, niet goed lijkt mij.

Flyer geeft zelf nul informatie in de bijgeleverde boekjes over dit soort zaken. Ik hoor dat je 10% capaciteit per jaar zal verliezen maar met dit soort adviezen lijkt me dat haast vanzelfsprekend.

Ik rij een Opel Ampéra en die mag je juist niet met 100% lading wegzetten als je hem 2 weken parkeert. Dat is ook een Lithium Ion accu.

Weet iemand ook iets over het punt waarop de fiets besluit dat de accu 'leeg' is? Dit zou optimaal iig ergens boven de 20% capaciteit moeten zitten toch?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vanmorgen wat nieuws bedacht, oude loodaccu tas van bagagedrager af en een zadelpen-tas voor in de plaats met daarin kabels, controller, contactslot en de 36V-10A Ping LifePo4 batterij.

Foto
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/zadeltas.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 24-08-2014 19:53 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

shotputty schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:59:
De man in de fietsenwinkel adviseert mij om eerst de accu 3 x helemaal leeg te rijden dmv de fiets steeds na een paar minuten weer aan zetten om hem nog leger dan leeg te krijgen. Dit om een volledige range te krijgen binnen de accu.
Dit advies doet mij denken aan het (voorbije) Ni-Cad of Metaal-Hybride accu tijdperk, bij mijn weten heeft een Li-ion accu geen geheugen. Mijn familie heeft ook Li-ion batterijen op hun fiets en zij vertellen mij dat ze hun fiets na gebruik meteen onder de lader zetten en laten staan.

Met mijn LFP batterij is het weer andersom, beter om hem NIET continu onder de lader te zetten. Ik zou geneigd zijn om het advies van de leverancier niet op te volgen maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Komt allemaal niet zo nauw, alleen niet helemaal vol of leeg wegzetten, dat vernaggelt de accu schijnbaar wel. Ik heb hem wel de eerste keren "leeg" gereden (tot de fiets besloot geen ondersteuning meer te geven), nu wissel ik het een beetje af, net wat uitkomt.

Net de fiets op 2050km gezet, niet slecht voor 3,5 maand waarvan een periode slecht te fietsen viel door het natte weer.

[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 24-08-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:56:
Net de fiets op 2050km gezet, niet slecht voor 3,5 maand waarvan een periode slecht te fietsen viel door het natte weer.
Ben nu al bijna 2 weken mijn Merida kwijt, koplamp is nog niet binnen. Sta te popelen om weer op de fiets naar mijn werk te springen, hoewel het morgen wel erg slecht weer schijnt te gaan worden :+

Met een beetje geluk heb ik hem eind deze week weer, voortaan niet meer op mijn bakkes gaan, scheelt een hoop gedoe. Alhoewel ik mijn maandelijkse premie er inmiddels al lang weer uit heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Tussen de 25 en de 30 is een high speed fiets zonder te veel te zweten is een high tech speed. Ik denk dat het niet zo'n gekke suggestie is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:51
racinfo schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:12:
[...]
Dit advies doet mij denken aan het (voorbije) Ni-Cad of Metaal-Hybride accu tijdperk, bij mijn weten heeft een Li-ion accu geen geheugen. Mijn familie heeft ook Li-ion batterijen op hun fiets en zij vertellen mij dat ze hun fiets na gebruik meteen onder de lader zetten en laten staan.

Met mijn LFP batterij is het weer andersom, beter om hem NIET continu onder de lader te zetten. Ik zou geneigd zijn om het advies van de leverancier niet op te volgen maar dat is mijn mening.
Dit advies staat ook in het boekje van mijn batavus Bosch e-bike en ook bij andere merken met een bosch akku.

Bij de Dutch Bosche e-bike zelfs eerste 5 keer leegrijden:

Levensduur
De verwachte levensduur van de accu is 1000 volledige ladingen.
LET OP! Rijd de accu de eerste 5 keer volledig leeg en laad hem weer volledig
op, dit verbetert de capaciteit van de accu.

http://www.dutch-id.nl/pe...ike-handleiding-sport.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door Figo112 op 25-08-2014 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:45:
[...]

Ben nu al bijna 2 weken mijn Merida kwijt, koplamp is nog niet binnen. Sta te popelen om weer op de fiets naar mijn werk te springen, hoewel het morgen wel erg slecht weer schijnt te gaan worden :+

Met een beetje geluk heb ik hem eind deze week weer, voortaan niet meer op mijn bakkes gaan, scheelt een hoop gedoe. Alhoewel ik mijn maandelijkse premie er inmiddels al lang weer uit heb :)
Ik vind het bijzonder veel geld voor een "klein" schadegevalletje. Wat is het eigen risico van de verzekering? En bestaat de helft van de kosten niet uit arbeidsloon van de fietsenmaker?
Figo112 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:07:
[...]

Dit advies staat ook in het boekje van mijn batavus Bosch e-bike en ook bij andere merken met een bosch akku.

Bij de Dutch Bosche e-bike zelfs eerste 5 keer leegrijden:

Levensduur
De verwachte levensduur van de accu is 1000 volledige ladingen.
LET OP! Rijd de accu de eerste 5 keer volledig leeg en laad hem weer volledig
op, dit verbetert de capaciteit van de accu.

http://www.dutch-id.nl/pe...ike-handleiding-sport.pdf
Volgens mij zijn dit soort tips meer om de controller te calibreren dan de accu fris en fruitig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:58:
[...]

Ik vind het bijzonder veel geld voor een "klein" schadegevalletje. Wat is het eigen risico van de verzekering? En bestaat de helft van de kosten niet uit arbeidsloon van de fietsenmaker?
Eigen risico bedraagt 25 euro.

En klein scahdegevalletje.... Het gaat om een fiets met een aanschafprijs van 2599 euro met toch blijkbaar wat duurdere componenten als een normale fiets. Er zal inderdaad arbeidsloon bij zitten. Alles wordt verder netjes vervangen zodat de fiets er weer als nieuw uit ziet.

- Koplamp
- Standaard
- Pedalen
- Handvatten
- Remset

Ik ben blij dat het zo netjes wordt opgelost, alleen het lange wachten is wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Da's een best uurloontje dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik las op de volgende link nog wetenswaardige zaken over de Bosch fiets accu's

http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/620/video.html
wmeester schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:58:
Volgens mij zijn dit soort tips meer om de controller te calibreren dan de accu fris en fruitig te krijgen.
Lijkt mij ook alhoewel ik dit soort adviezen weleens bij smartphones Li-ion accu's tegen kom. Overigens doen fabrikanten geheimzinnig over het aantal laadbeurten met de daarbij behorende percentages van lading; elke accu kun je wel (meer dan) 500x laden; het gaat erom in hoeveel na het laden aan capaciteit in de accu over houdt. En na hoeveel jaar dat is.

Bij mijn LFP accu staat in de manual dat deze na 3000x laden nog een rest capaciteit van >70% heeft met een max van 10 jaar. Ook lees ik in reviews van derden dat de capaciteit navenant afneemt wanneer de accu steeds na elke fietstocht onder de lader wordt gezet.

Ik rij nu de accu steeds (bijna) leeg voor ik hem ga opladen. Voor mij is de actieradius a +/- 50 km wekelijks meer dan genoeg, dus 1x per week onder de lader.

De laad adviezen bij Li-ion accu's "schijnen" per merk fiets te verschillen; heeft denk ik ook te maken met het BMS systeem, bij oudere e-bikes (<2011) waren die nog niet of mondjesmaat ingebouwd waardoor in reviews op internet er ook verschillend over wordt gechat.

[ Voor 82% gewijzigd door racinfo op 25-08-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:16:
[...]

Eigen risico bedraagt 25 euro.

En klein scahdegevalletje.... Het gaat om een fiets met een aanschafprijs van 2599 euro met toch blijkbaar wat duurdere componenten als een normale fiets. Er zal inderdaad arbeidsloon bij zitten. Alles wordt verder netjes vervangen zodat de fiets er weer als nieuw uit ziet.

- Koplamp
- Standaard
- Pedalen
- Handvatten
- Remset

Ik ben blij dat het zo netjes wordt opgelost, alleen het lange wachten is wat minder...
Fijn dat de verzekering eea oplost. Maar dat er duurdere componenten worden gebruikt geloof ik niet zo. Het meeste is standaard werk. Ik denk dat de fietsenmaker een behoorlijke marge rekend of het uurloon inderdaad omhoog heeft gegooid, zeker nu ie weet dat de verzekering betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Handvatten zijn sowieso al 59,99, koplamp zal ook richting de 50 euro gaan, remset, pedalen en standaard komen daar ook nog bij.... Mwah, is een aardig sommetje denk ik.

I don't care zolang ik maar binnenkort weer kan fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:38:
Handvatten zijn sowieso al 59,99, koplamp zal ook richting de 50 euro gaan, remset, pedalen en standaard komen daar ook nog bij.... Mwah, is een aardig sommetje denk ik.

I don't care zolang ik maar binnenkort weer kan fietsen :)
Dat remmen best duur kunnen zijn (zeker voor een fiets die snel gaat) kan ik nog begrijpen.
Maar handvaten van €50? Zijn die van goud?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:12:
[...]

Dat remmen best duur kunnen zijn (zeker voor een fiets die snel gaat) kan ik nog begrijpen.
Maar handvaten van €50? Zijn die van goud?
http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp3

Zijn dus niet van goud maar houden een stuk beter vast als dan de standaard handvatten ;)
Had met die standaard dingen altijd last van kramp omdat ik telkens dezelfde houding aan moest nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
Leuk dat je handvaten verbetert naar handvatten, maar dan moet je niet "beter...als" schrijven :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:51
racinfo schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:38:
Ik las op de volgende link nog wetenswaardige zaken over de Bosch fiets accu's

http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/620/video.html

[...]
Lijkt mij ook alhoewel ik dit soort adviezen weleens bij smartphones Li-ion accu's tegen kom. Overigens doen fabrikanten geheimzinnig over het aantal laadbeurten met de daarbij behorende percentages van lading; elke accu kun je wel (meer dan) 500x laden; het gaat erom in hoeveel na het laden aan capaciteit in de accu over houdt. En na hoeveel jaar dat is.

Bij mijn LFP accu staat in de manual dat deze na 3000x laden nog een rest capaciteit van >70% heeft met een max van 10 jaar. Ook lees ik in reviews van derden dat de capaciteit navenant afneemt wanneer de accu steeds na elke fietstocht onder de lader wordt gezet.

Ik rij nu de accu steeds (bijna) leeg voor ik hem ga opladen. Voor mij is de actieradius a +/- 50 km wekelijks meer dan genoeg, dus 1x per week onder de lader.

De laad adviezen bij Li-ion accu's "schijnen" per merk fiets te verschillen; heeft denk ik ook te maken met het BMS systeem, bij oudere e-bikes (<2011) waren die nog niet of mondjesmaat ingebouwd waardoor in reviews op internet er ook verschillend over wordt gechat.
Volgens mij geldt voor een Bosch Akku 70% capaciteit na 500x laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dreamscape schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:59:
Leuk dat je handvaten verbetert naar handvatten, maar dan moet je niet "beter...als" schrijven :)
Altijd lastig dat Nederlandsch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:05:
[...]

Volgens mij geldt voor een Bosch Akku 70% capaciteit na 500x laden.
Volgens mij garandeert Bosch inderdaad dat je na 500 volledige ladingen nog minimaal 70% over zou moeten hebben. Heb inmiddels ook wat meer gezocht naar die accu sleeves van neopreen die je eromheen zou kunnen doen maar dat schijnt amper verschil uit te maken:

http://www.feelthewheel.d...kalteschutz-ja-oder-nein/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Vlassie1980 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:14:
[...]

Volgens mij garandeert Bosch inderdaad dat je na 500 volledige ladingen nog minimaal 70% over zou moeten hebben. Heb inmiddels ook wat meer gezocht naar die accu sleeves van neopreen die je eromheen zou kunnen doen maar dat schijnt amper verschil uit te maken:

Een accu-sleeve, is dat om de accu warm te houden tijdens het fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
shotputty schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:55:
[...]

Onder andere, en ook bescherming tegen stoten en vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

shotputty schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:55:
[...]

Ja, een soort ''isolatie omhulsel'' om hem vooral te beschermen tegen temperatuur's wisselingen waarvoor hij gevoelig is. Tenslotte is het niet fijn dat ie bij extra warm of koud weer "de geest" geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 25-08-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Oke maar als je je fiets binnen stalt bij 20 graden en dan 15km gaat fietsen bij 5 graden, zal de temperatuurdaling dan nog meevallen? Wellicht blijft hij zelfs op temperatuur door het stroomverbruik?

edit: ik bedoel dan nog zonder zo'n sleeve.

[ Voor 10% gewijzigd door shotputty op 25-08-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is wel het motto van het artikel :) Helpt alleen weinig

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 25-08-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Gezien de compacte rechthoekige vorm van de accu zou je denken dat ie vrij lang zijn temperatuur kan vasthouden. Onder toeziend oog van de guppies staat ie iig lekker warm binnen :)

Sinds zaterdag ben ik de vrolijke eigenaar van deze Flyer T12 HS. Als de 35km/u al "High Speed" genoemd wordt, hoe noemen ze dan een 45km/u fiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.shotputty.com/images/flyer_t12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Alles boven de 25 km/u is High Speed.

Wat betreft laden van de accu.
Helemaal leegrijden lukt niet eens, denk ik. Ik vermoed dat Li-Ion accu's daar een beveiliging voor hebben.
Verder ben ik van mening dat het beste om de accu goed te gebruiken en dus niet na ieder ritje van een kilometer aan de lading te zetten.
Laptops hebben ook een Li-Ion accu en heb bij veel mensen gezien dat de accu al snel kapot is als de laptop, met accu gemonteerd, meestal aan het stroomnet hangt. Zelf doe ik dit niet een mijn laptop van 4-5 jaar oud kan nog ongeveer 30 min op de accu werken.

In de winter (onder de 10 graden ongeveer) is het overigens beter om de accu in huis op te laden en aan de tijdklok te hangen, zodat deze eerst op kamertemperatuur kan komen voordat het laden begint. Dit is bevordelijk voor de levensduur van de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Athome schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:49:
Alles boven de 25 km/u is High Speed.

Wat betreft laden van de accu.
Helemaal leegrijden lukt niet eens, denk ik. Ik vermoed dat Li-Ion accu's daar een beveiliging voor hebben.
Verder ben ik van mening dat het beste om de accu goed te gebruiken en dus niet na ieder ritje van een kilometer aan de lading te zetten.
Laptops hebben ook een Li-Ion accu en heb bij veel mensen gezien dat de accu al snel kapot is als de laptop, met accu gemonteerd, meestal aan het stroomnet hangt. Zelf doe ik dit niet een mijn laptop van 4-5 jaar oud kan nog ongeveer 30 min op de accu werken.

In de winter (onder de 10 graden ongeveer) is het overigens beter om de accu in huis op te laden en aan de tijdklok te hangen, zodat deze eerst op kamertemperatuur kan komen voordat het laden begint. Dit is bevordelijk voor de levensduur van de accu
2/3 van de li-ion slijtage komt vaak doordat de accu opgeladen blijft.
Het beste kun je de accu dus pas opladen vlak voordat je hem gaat gebruiken.
Bijvoorbeeld op een timer zetten zodat hij een paar uur voordat je wekker gaat begint met opladen (afhankelijk van hoe lang je rit is).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik las ergens dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.keola.nl/imagebrowser/view/image/306/_original

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Keola, daar kwam ik onlangs een zeer uitgebreid review van tegen, met name de Texel Nexus 7 uitvoering die zelfs met Lifepo4 accu werd geleverd!
http://www.elektrischverv...062aa3ad99e02265cd985c8b9

Als je de kleine lettertjes geheel onderaan leest:
- 5 jaar garantie accu heeft betrekking op de laadcapaciteit* van de accu en niet op externe schade, verlies of diefstal
* Uitgangspunt hierbij is dat de accu na vijf jaar nog 70% laadcapaciteit heeft
Het betreft hier overigens een LifePo4 accu; 5 jaar garantie is dus heel normaal voor dit type accu!

Extra filmpje:
https://play.minoto-video.com/3865/mquiW28uXPZD.html

Overigens lijkt de e-bike vouwfiets met 799 € ook aantrekkelijk ;-)
Voor die prijs kun je zelf toch niet gaan ombouwen ...

Maar je kan natuurlijk ook 'n Haibike kopen met 350 watt motor, 400 w accu,
http://www.drumo.nl/elect...aibike-xduro-fs-rs-detail

Overigens zitten andere fabrikanten (Mercedes Benz) van e-bikes niet stil...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/smartebike.png

Link: http://www.mijnsmart.nl/s...JH47cGdsMACFfOhtAod3T4Adw

[ Voor 68% gewijzigd door racinfo op 26-08-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:14:
[...]

Heb inmiddels ook wat meer gezocht naar die accu sleeves van neopreen die je eromheen zou kunnen doen maar dat schijnt amper verschil uit te maken:

Zoals ze in het artikel al zeggen; bij de ontlading van de accu komt zoveel warmte vrij dat de accu niet tegen koud beschermt hoeft te worden.
Toch merk ik een verschil bij warm of koud weer.

Grappig trouwens dat ze bij de test geen officiele hoes hebben gebruikt maar een hoes van een drinkfles. (Te koop voor 12 dollar op Amazon)

[ Voor 35% gewijzigd door wmeester op 26-08-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

E-bikes zijn vrij populair aan het worden , lees http://bosch-ebike.be/pag...1/Onze-Bosch-fietsen.html

Een levertijd van 6-8 maanden liegt er niet om....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 585215

racinfo schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:39:
E-bikes zijn vrij populair aan het worden , lees http://bosch-ebike.be/pag...1/Onze-Bosch-fietsen.html

Een levertijd van 6-8 maanden liegt er niet om....
Oud nieuws ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

... niet voor mij maar gelukkig heeft China een kortere levertijd; mijn bestelling van begin oktober 2013 werd al eind februari 2014 uitgeleverd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
Krijg morgen normaal gezien mijn Batavus Stream met Yamaha motor binnen :-)
Is mijn eerste elektrische fiets, dus weet niet of ik direct de SX2 nodig zou hebben, want die kost me nog es 182 euro... duur spul, is het het waard ?

Iemand ervaringen met de Yamaha motor op de Giant E reeks of de batavus stream ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

tombruneel schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 08:35:
Is mijn eerste elektrische fiets, dus weet niet of ik direct de SX2 nodig zou hebben, want die kost me nog es 182 euro... duur spul, is het het waard ?

Iemand ervaringen met de Yamaha motor op de Giant E reeks of de batavus stream ofzo?
Super, laat je ervaringen weten. Het is bij mijn weten een geheel nieuw concept wat bij enkele gebruikers bijzonder wordt gewaardeerd.

Opvallende kenmerken zijn de krachtige middenmotor, soepel schakelende versnelling en perfect werkende remmen!

[ Voor 14% gewijzigd door racinfo op 27-08-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:49

Pierre

Van nature lui!

Mijn schoonouders zijn opzoek naar een leuke e-bike, iemand hier ervaring met Stella fietsen. Her en der lees ik wel wat dingen maar dat is allemaal op de site van Stella en ja daar staan positieve dingen op.

En hier kan ik zo 123 niets vinden, alle informatie zou heel welkom zijn

Heb inmiddels al dingen gevonden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pierre op 27-08-2014 19:54 . Reden: Gevonden ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Nog even en ze staan met laserguns ook naast het fietspad :)

Mogelijke boetes liegen er niet om!
http://www.fietsen.123.nl...-voor-fietsers-op-een-rij

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 28-08-2014 08:38 ]

• tombruneel
Ook als fietser moet je je aan de verkeersregels houden die ze opleggen :-)

Als Vespist is het soms ook makkelijker om even rechts over de fietsstrook in te halen... soms met nare gevolgen van dien ... fietser die in tegenovergestelde richting aan het fietsen is, uitwijkt en daardoor met zijn gezicht vol in het raam van een geparkeerde auto knalt ... =/

• tombruneel
de fiets is net geleverd, bedankt fietsvoordeelshop.nl :)

• RocketKoen
tombruneel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:45:
Ook als fietser moet je je aan de verkeersregels houden die ze opleggen :-)

Als Vespist is het soms ook makkelijker om even rechts over de fietsstrook in te halen... soms met nare gevolgen van dien ... fietser die in tegenovergestelde richting aan het fietsen is, uitwijkt en daardoor met zijn gezicht vol in het raam van een geparkeerde auto knalt ... =/
Ik heb dan nog wel een paar suggesties voor boetes:
- Onnodig links rijden (op het fietspad). Zo irritant als iemand met 5km/u precies in het midden van het fietspad gaat rijden.
- Telefoon vasthouden. Constant pubers die druk aan het appen of facebooken zijn terwijl ze over het fietspad slingeren.

Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die klagen dat elektrische fietsen zo gevaarlijk zijn omdat die ze proberen in te halen.

TheS4ndm4n#1919

• mguzz
Mooi hoor die nieuwe e-bike boordcomputers incl. navigatie van Bosch 2015

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrabikes.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/nyon_hi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1.ytimg.com/vi/zOmok6tVQRg/hqdefault.jpg

• Athome
De kaart op de fietscomputer is gebaseerd op de OFM kaart. Deze is nederland erg goed. Vraag me alleen af waar ik routes mee kan maken en of de kaart ook zelf op te waarderen is naar de eigen OFM kaart.

• Athome
Technische vraag:

Als ik in de regen fiets, trapt 1 versnelling door. Wanneer het droog is, is dit probleem niet aanwezig.
Het is overigens een derailleur versnelling

Oorzaak?

Ik vermoed zelf vuil. Ik rij veel in 3 verschillende versnellingen. Er is ook geen duidelijkere slijtage te zien t.o.v. de andere veel gebruikte versnellingen

Anoniem: 614824

Athome schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:14:
Technische vraag:

Als ik in de regen fiets, trapt 1 versnelling door. Wanneer het droog is, is dit probleem niet aanwezig.
Het is overigens een derailleur versnelling

Oorzaak?

Ik vermoed zelf vuil. Ik rij veel in 3 verschillende versnellingen. Er is ook geen duidelijkere slijtage te zien t.o.v. de andere veel gebruikte versnellingen
Derailleur afstellen. En de boel eens goed schoonmaken, ketting vooral. Goed droogmaken en licht inspuiten met PTFE spray.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tombruneel schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 08:35:

Laat even weten hoe die Yamaha motor bevalt, ik weet niet of je ervaring hebt met de Bosch?

• tombruneel
Heb mijn eerste 10km net gedaan :-)

De yamaha motor maakt wat minder 'krakend' lawaai dan de bosch waar ik mee heb test gereden (Trek LM400+)
Er is een zoem aanwezig, maar dat is bij allemaal.

Ze kilometers kwamen vlot, maar toen werd het echt wel donker.
Verlichting is ok.

Nog een domme vraag: heb hier een voetfietspomp, maar die past niet op het ventiel =/
Nu blijkt dat het een Hollands ventiel is, er zullen wel verloop stukjes bestaan? Of vervang ik direct de nieuwe binnenbanden door bandjes met franse ventielen :p

• RocketKoen
tombruneel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:46:
Nog een domme vraag: heb hier een voetfietspomp, maar die past niet op het ventiel =/
Nu blijkt dat het een Hollands ventiel is, er zullen wel verloop stukjes bestaan? Of vervang ik direct de nieuwe binnenbanden door bandjes met franse ventielen :p
Pic? Want voor een hollands verntiel zou je met geen verloopstukje hoeven hebben met een gewone fietspomp.

TheS4ndm4n#1919

• Athome
tombruneel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:46:
Heb mijn eerste 10km net gedaan :-)

De yamaha motor maakt wat minder 'krakend' lawaai dan de bosch waar ik mee heb test gereden (Trek LM400+)
Er is een zoem aanwezig, maar dat is bij allemaal.

Ze kilometers kwamen vlot, maar toen werd het echt wel donker.
Verlichting is ok.

Hoe goed is jouw ervaring met de Bosch.

Zelf rij ik nu een jaar met de Bosch en heb op de fietsbeurs zowel met de Bosch als met de Yamaha gefietst. Het viel mij daar op dat de Yamaha, ondanks zijn hogere koppel, minder sterk aanvoelde dan de Bosch. Ook miste ik de Turbo stand.

• tombruneel
Ik heb hier enkel fietsen met Franse ventielen en mountainbike /auto ventielen :-P

https://onedrive.live.com...2E&v=3&ithint=photo%2cjpg

superscherpefoto haha

zoiets denkik http://www.halfords.nl/pr...nlop%2Bventiel%2Boppompen

[ Voor 65% gewijzigd door tombruneel op 28-08-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
Athome schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:42:
[...]

Hoe goed is jouw ervaring met de Bosch.

Zelf rij ik nu een jaar met de Bosch en heb op de fietsbeurs zowel met de Bosch als met de Yamaha gefietst. Het viel mij daar op dat de Yamaha, ondanks zijn hogere koppel, minder sterk aanvoelde dan de Bosch. Ook miste ik de Turbo stand.
Ik heb slechts enkele kilometers met de Bosch gereden, niet lang genoeg om nu specifieke verschillen op te sommen, behalve het 'ratelend' geluid die de bosch had die ik heb getest.

Vind de eerste 10km een plezier geweest, een beetje getest met ECO en STD modus, de bruggen omhoog met HIGH ondersteuning was een koud kunstje :-D

Heb echt terug zin om te fietsen zo, de batterij heb ik gebruikt zoals ik ze gekregen heb, dus niet eerst volgeladen, de STD modus gaf nog een 100km te kunnen fietsen, is voor mij meer dan genoeg.

Vandaag es een fietsenmaker bezoeken en een verloopnippel kopen om de banden op spanning te zetten.
(domme hollandse/dunlop ventielen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

tombruneel schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:28:

Vandaag es een fietsenmaker bezoeken en een verloopnippel kopen om de banden op spanning te zetten.
(domme hollandse/dunlop ventielen :p)
Of een fietspomp met diverse aansluit methoden; liefst eentje met ook een drukmeter voor nauwkeurige druk afstelling van je bandjes (bij nat of droog weer); altijd handig zo ervaar ik zelf met 2 verschillende ventielen op mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
ik las her en der dat de dunlop ventielen niet uit te lezen zijn?!
Ik heb een goeie fietspomp met een degelijke sluiting, maar die past enkel op autoventielen en franse ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

tombruneel schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:49:
Niet bemerkt, wel moet je altijd eerst ff pompen voor je de uitlezing krijgt. Dat bedoelen ze dan waarschijnlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 29-08-2014 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tombruneel schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:49:
Ik heb een goeie fietspomp met een degelijke sluiting, maar die past enkel op autoventielen en franse ventielen.
Dunlop ventielen hebben geen "leegloop" stand. Pas als je pompt gaat het ventiel open.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
net ff gestopt bij FIETS! aan het station hier in Gent...
Ventielomvormer van Hollands naar frans of mtb hing niet in het rek, wel van frans naar hollands... ik stel de vraag aan de verkoper, jawel, we hebben dat, maar we verkopen dat zodanig veel dat we ze kopen in bulk :p

50 cent ... haha, heel fijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Over een fietspomp gesproken:
Even een beetje reclame maken. Ik heb sinds een tijdje deze fietspomp en bevalt me erg goed. Het oppompen van de banden gaat erg makkelijk met deze pomp en lekt niet langs de aansluiting tijdens het pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Athome schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:10:
Even een beetje reclame maken. Ik heb sinds een tijdje deze fietspomp en bevalt me erg goed. Het oppompen van de banden gaat erg makkelijk met deze pomp en lekt niet langs de aansluiting tijdens het pompen.
Ook wel meteen 10x zo duur als een standaard pomp bij de action ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
ventiel aanpassings nippel werkt perfect :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-06 23:37
Hier weer even een update van de Victoria 10.7:

-Bosch Performance Line motor met 204 uur en 5300 km op de teller loopt als een tierelier,
ben er nog niet uit of de motor meer in kracht is toegenomen of dat mijn conditie is verbeterd,
op de grotere tandwielen laat de motor meer van zich horen maar niet irritant.

-Vorige maand na reparatie van mijn kapotte achterwiel door een diep gat in het fietspad op een
recreatieterrein (en ja, dit was achteraf gezien met te hoge snelheid) is verder nog vervangen:

-Shimano tandwielcassette van Ultegra cs 6700 10-speed 11-23 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-23)
waarvan de 13 t/m 17 het meest gebruikt wordt, de ketting blijft ook mooi recht in de middenlijn
ten opzichte van het voortandwiel wat zeker de slijtage aan ketting en tandwielen ten goede komt.

-Schwalbe banden Energizer Pro met het ECE-R75 keurmerk voor snelle E-Bikes (tot 50 km/u)
hebben beslist een goede grip ook in snelle bochten en doen niet onder voor de oude conti's,
zitten er nu 1100 km op en zien er nog uit als nieuw.

-Vandaag nog een langere tourrit gereden waarvan een stuk dijkweg van 35 km met een zalige
zuidwester in de rug is het heerlijk gaan en bij voluit nog geen tegenwind voelen, dat is dan echt
even een uurtje kicken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Prachtpomp, ik heb video gezien en het is overduidelijk: hier heb je wat aan. En zo duur is ie nou ook weer niet, ik kan hem er niet voor nabouwen.

De kwaliteit zal echt wel verschillen met die van de Action of Hema :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:54
gisteren mijn Badassesbikes Box ontvangen.
Op m'n knieën naast het achterwiel, voorzichtig er op schuiven, mmm... past niet. Van bovenaf dan, even aanduwen...Krak. Scheur in het plastic!
Afbeeldingslocatie: https://flic.kr/p/oYksNk
De scheur zit er niet helemaal doorheen, dus toch even de O-ring vastgemaakt om te testen. Geweldig, onze lieve witte damesfiets rijdt ineens tot 40 km/uur!
Daarna een mailtje naar de leverancier, in mijn beste Deutsch, dat ik geen overmatige kracht heb gebruikt maar nu wel met een gescheurde Box zit. Nog niks van ze gehoord, maar het is dan ook weekend.

Het materiaal waarvan de Box is gemaakt lijkt behoorlijk 'bros', ben benieuwd hoe en waarvan het gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb ik ook, superding. Ook wel eens gebruikt voor de motor en auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Autobanden nog niet maar de motorbanden heb ik er ook mee opgepompt. Gaat ook heel goed. Het is wel goed merkbaar dat er veel meer lucht in een motorband gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
RocketKoen schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:18:
[...]

Ook wel meteen 10x zo duur als een standaard pomp bij de action ;)
Uiteraard.
Ik heb zelf ook een paar goedkopere fietspompen in gebruik gehad.
Pompen ging relatief zwaar. Klemming over het ventiel vaak niet "je van het".
Vond de prijs van de pomp stevig omdat ik niet wist wat ik verwachten kon. Alle voorgaande pompen presteerden ongeveer hetzelfde en was daarom wat sceptisch.

Heb de pomp besteld en nu een tijdje in gebruik. De hoge prijs van de pomp vergeet ik direct als ik een band oppomp. Het pompen gaat lichter en sluit duidelijk veel beter af rond het ventiel dan met voorgaande pompen en krijg mede daardoor de band sneller en makkelijker op druk.

Zoals gezegd ook geschikt voor auto en motorbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 16:00
Nog even en we hebben een fietspompen topic...

Wel grappig dat er meerdere tweakers (waaronder ikzelf) deze pomp hebben en weten te waarderen. Vond het best een hoge prijs maar deze pomp maakt het wel waar. Na jaren ploeteren met die goedkope flutpompjes uiteindelijk ook deze gekocht en nog altijd zeer tevreden. Wel spijt dat ik deze niet eerder heb gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Nou nog eentje dan over fietspompen: ik heb onderstaande, is vergelijkbaar met de Topeak en bevalt erg goed en een stukkie goedkoper.

http://www.biqq.nl/shop/a...MnJ4f-hu8ACFSgFwwodqSQA_g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
Net een tochtje van +-50km achter de kiezen :-)
Doorgaan was er veel wind op kop en ging het op en af, goed tempo houden :-)
De terugrit kwam op het volgende neer:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5074792/Files/Strava/Tielt-Baarle.PNG
Bijna de volledige rit aan +-25kp/h :-)

Nu nog wennen aan het zadel en we zijn vertrokken voor enkele mooie tochten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

tombruneel schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:51:
Net een tochtje van +-50km achter de kiezen :-)
Doorgaan was er veel wind op kop en ging het op en af, goed tempo houden :-)
De terugrit kwam op het volgende neer:
[afbeelding]
Bijna de volledige rit aan +-25kp/h :-)

Nu nog wennen aan het zadel en we zijn vertrokken voor enkele mooie tochten :)
Nog even en we kunnen je live volgen via Google maps ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 00:24
Ik volg al een tijdje Falco emotors. Zij hebben technolgisch hoogwaardige systemen met aandacht voor detail en een mooi afwerking. Falco levert direct drive 5 fase stille hub motoren (zonder tandwielen) met geintegreerde controller en draadloos bedienings-paneel. Dus geen gehannes met een extra controllerbox en de bijbehorende kabelboom aan je fiets, maar een minimalistisch systeem. De systemen kunnen gebruik maken van zowel een pas als torque sensor. En bij heuvel af of uitlopen kan energie worden teruggeleverd aan de batterij (regeneratie). Hier een review:
http://electricbikereview.com/falco/hx-500/

Recentelijk hebben zij een kickstarter project gestart met een mogelijkheid die de tweaker hier zal aanspreken: integratie met je smartphone. Informatie van de controller en batterij wordt gecommuniceerd richting de smartphone.

De 250/350 watt versie achterwielmotor laat een 10 voudige cassette toe. De 250 watt versie kan ook in de "street-legal pathetic" 25km gemaximeerd worden besteld. Echter een "offroad" versie is ook mogelijk en dan is 40 geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.electricbikemag.co.uk/Images/storyImages/2012/falco004.jpg

Voor de mensen die hun fiets willen ombouwen lijkt mij dit een uitstekend alternatief voor de welbekende Chinese Bafang, Crystallite of zelfs Bionx. Wat mijzelf betreft ik wilde in eerste nstantie de nieuwe Bafang middrive gaan gebruiken voor mijn nieuwe build echter momenteel neig ik meer naar dit systeem, ook al is het maar omdat zij 5 jaar garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Pfff, prachtig fietsweer de komende dagen en mijn fiets staat nog steeds bij de fietsenwinkel ter reparatie :(
Mag hopen dat ik hem over een paar dagen eindelijk weer terug heb, we zijn inmiddels al 3 weken verder. Ben blij dat alle schade netjes vergoed wordt maar het duurt wel erg lang voordat alle onderdelen binnen zijn.

Heb het langst moeten wachten op de koplamp, die moest van Merida komen. Kan niet wachten om weer op het fietsje te jumpen naar mijn werk.
Pagina: 1 ... 24 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.