Tot nu toe vooral lurker geweest hier, veel nuttige informatie!
De interesse voor elektrische fietsen begon bij mijn vriendin die voor haar woon-werkverkeer aan het kijken is naar een elektrische fiets. Vervolgens ben ik daar wat ingedoken en nu begint het bij mij ook te kriebelen

Voor woon-werkverkeer heb ik het zelf niet nodig maar het zelf ombouwen van een fiets is voor mij (mechatronica achtergrond) een droomproject
Maar eerst mijn vriendin... We lopen een klein beetje vast in fietsenland. Er zijn heel veel merken, heel veel verschillende systemen en het lijkt erop dat er veel rommel te koop is. Lastig om in dat landschap de ideale fiets te vinden. We hebben al behoorlijk wat rondgekeken en op dit moment is dit het wensenlijstje:
- Fiets die tot minimaal 30km/h ondersteuning geeft
- Sportieve fiets (ze heeft nu een
Santos Travelmaster
- Geschikt voor Ortlieb tassen achter
- Bij voorkeur geschikt voor Ortlieb tassen voor (lowrider)
- Voldoende range om met lage ondersteuning ±90km te kunnen fietsen (fietsvakantie)
- Afneembare accu (schuur is vrij koud)
- Fietsen zonder ondersteuning niet zwaarder dan bij normale fiets (los van het extra gewicht dan)
- Pluspunten voor laag gewicht
- Budget, tot 2500,-. Tot nu toe komen we uit bij fietsen van rond de 2000
Woon-werkverkeer is 15km (enkel) in Arnhem (redelijk wat heuvel op/af dus).
Het grootste probleem lijkt de 30 km/u eis. Door de regelgeving heb je in NL fietsen die of bij 25km/u ophouden of bij 45km/u. Bij die laatste categorie krijg je meestal een heel ander prijskaartje (3000+) en ondersteuning tot 45 km/u is helemaal niet nodig. Het gaat echt alleen om dat kleine beetje na de 25km/u. Met mijn normale fiets zit ik meestal al boven de 25 km/u, met een elektrische fiets in eco modus zit je daar in no-time boven. Al helemaal zonder tegenwind. Voor mij geen probleem om een 25km/u fiets te kopen en die vervolgens te modden. Mijn vriendin wordt daar wat minder enthousiast van (garantie e.d.) maar vindt 3000,- uitgeven ook wat te gek
Tot nu toe hebben we nog niets kunnen vinden dat helemaal aan bovenstaande lijstje voldoet. Dichtst in de buurt komt de
Sparta ION E-Speed. Geen super sportieve fiets maar vooral geen afneembare accu. Prijstechnisch wel interessant (ronde de 2100,- in de winkel), ziet er leuk uit, normale bagagedrager, naafmotor (dus minder weerstand bij geen ondersteuning?), goede gewichtsverdeling.
Verder heb je b.v. de
Trek X600+ met BionX naafmotor. Het lijkt erop dat deze vrij eenvoudig te flashen zijn om de 25 limiet kwijt te maken, maar deze fietsen zitten aardig boven het budget.
Ik hoop dat jullie wat beter overzicht hebben over de mogelijkheden in fietsenland en dat jullie ons een zetje in de goede richting kunnen geven. Dank alvast!