Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Dan heb je nog oudere software. Bij nieuwere fietsen (ook 2013 modellen) werkt het niet meer. Bosch heeft deze wijze van Tuning in de software geblokkeerd.

Ik heb het ook geprobeerd en bij mij valt na ongeveer 10 sec fietsen de gehele ondersteuning weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
heb je ook geprobeerd te scrollen door het menu als je fiets???
anders laat de oude software terug zetten, ik weet niet wat de voordelen van de nieuwe software ten opzichte
oude software is.

mogelijk kan iemand dit uitleggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik verwacht dat de oude software niet meer leverbaar is (vast vanwege een bepaalde reden).

Ik krijg niet eens een foutmelding. Snelheidsaanduiding valt weg en ondersteuning valt weg. Meer is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vandaag via via een Ping Lifepo4 accu aangeschaft; 36v-10Amp, gewicht 3.7 kg. Zal wel iets uitmaken tov de 3x12V (lood) van totaal 15 kg ;) gewicht.

Ik hoop dat de Lifepo4 wat minder mijn EMK zal laten zakken tijdens hoge belasting dan dat met de lood accu het geval is O-) .

De reden dat ik meteen voor deze wat duurdere energie voorziening kies is,
Eigenschappen
-Veilige technologie - zal niet exploderen of in brand vliegen bij het overladen
-Hoge levensduur -> meer dan 2000 ontladings cycli :*)
-Platte ontladings curve -> max. capaciteit steeds beschikbaar totdat de cell volledig leeg is :9~ .
-Hoge ontlading mogelijk, 10C continue, 20C pulse ontlading
-Extreem lage zelfontlading
-Heeft geen last van "oververhitting"
-Kan veilig gebruikt worden in hoge omgevingstemperaturen :)
-Onderhoudsvrij voor de levensduur van de batterij
-Kan worden gebruikt in elke richting
-De meeste milieuvriendelijke batterij/accu chemie beschikbaar
-Kan veilig en snel worden opgeladen

De afmetingen van het PACK zijn 150x150x105 mm; mijn bestaande loodaccu tas achterop is een prima behuizing (voorlopig) om dit LiFePO4 pack te herbergen denk ik.

Edit/
Ik vond nog een leerzame site die van alles over de LiFePo4 batterij verteld, deze zal ik jullie niet onthouden... ;-)
http://translate.google.n...ttery%2F&anno=2&sandbox=1

[ Voor 111% gewijzigd door racinfo op 07-08-2014 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat net even te kijken naar mijn Schwalbe Energizer plus bandjes maar ik heb het idee dat ik na 1750km toch wel bijna op de helft van het profiel ben, zeker aan de achterkant. Hoelang doen jullie met een set banden en is het normaal dat de band met een kilometer of 4000 eraan is?

Op het forum van Kassa vond ik het volgende
Ik rij met deze fiets op de SCHWALBE MARATHON XR en heb het vorige set van deze banden in november vorig jaar vervangen na een gebruik van ± 6300 KM.
Die zou volgens schwalbe ook minder rolweerstand moeten hebben, misschien is dat met een half jaar eene optie :)

Nog wat aardige info: http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/banden/
http://www.schwalbe.com/nl/verschleiss.html

Winterbanden voor de fiets gevonden, prachtig. Als je trouwens echt grip wil hebben werken MTB-banden dan perfect, zo leuk om met je MTB door de sneeuw te crossen, een bocht gewoon in te hoeken en achter je er twee onderuit zien gaan (geen letsel) op hun stadsfietsje :P Zelfs op aangereden sneeuw gaat het behoorlijk okay terwijl je op een normale band dan echt niks meer kunt houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
racinfo schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:45:
-Platte ontladings curve -> max. capaciteit steeds beschikbaar totdat de cell volledig leeg is :9~ .
Ja, de capaciteit van mijn bad blijft ook gelijk. Ongeacht hoeveel water er in zit. Maar daar heb je niet echt iets aan :P
Het is ook niet waar trouwens. Ook een lifepo4 cell kun je diepontladen.

En net als andere batterijen zakt het voltage (en dus vermogen) dat de batterij kan leveren in naarmate hij leeg raakt. Dat kan best schommelen tussen 40V op een volledig opgeladen pakket onder de 30V voordat de elektronica hem eruit gooit om beschadiging te voorkomen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 07:05:
[...]

Ja, de capaciteit van mijn bad blijft ook gelijk. Ongeacht hoeveel water er in zit. Maar daar heb je niet echt iets aan :P

Dat kan best schommelen tussen 40V op een volledig opgeladen pakket onder de 30V voordat de elektronica hem eruit gooit om beschadiging te voorkomen.
De opgegeven spanning bij de Ping batterij is:
Volledig geladen 44.4 volt
Nominale spanning 38.4 volt
Bij 33.6 volt schakelt hij af.

Het aardige is dat ik nu wel het verschil in EMK bemerk bij de LiFiPo4 en de eerdere lood-cel-accu; bij volle belasting van de loodaccu zakte mijn batterij weergave van 4 naar 1 of 2 leds (bij volledig opgeladen batterij) en bij de LiFePo4 accu blijven gewoon alle 4 leds branden (eveneens weer bij volgeladen batterij).

Na vanmorgen 12 km op volle belasting te hebben gefietst met een snelheid van +/- 28 km/h met voor- en tegenwind viel er het 4e ledje uit bij het nemen van een helling vlakbij huis wat zich ogenblikkelijk herstelde naar de volle 4 brandende leds tijdens de daarop volgende afdaling.

Wat ook opviel vanmorgen is dat er meer power ter beschikking staat in verhouding met de loodaccu; de top snelheid van de fiets ligt nu, met flink bijtrappen op 33 km/h terwijl dat eerder max 29 km/h was. Bij gebruik van de duimgas regelaar, zonder te trappen ligt de top nu op 27.5 km precies terwijl dat eerder 24.5 km/h was op de loodaccu.

Opgemerkt moet worden dat de gehele fiets nu 11 kg lichter is dan bij de toegepaste lood-gel-batterij; dat heeft natuurlijk ook invloed op e.e.a.

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 12-08-2014 08:42 . Reden: juiste cel spanningen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 22:44:
Ik zat net even te kijken naar mijn Schwalbe Energizer plus bandjes maar ik heb het idee dat ik na 1750km toch wel bijna op de helft van het profiel ben, zeker aan de achterkant. Hoelang doen jullie met een set banden en is het normaal dat de band met een kilometer of 4000 eraan is?
Probeer de Energizer Pro eens als vervangingsband. Ik heb deze er nu een paar duizend kilometer op liggen en haalt volgens mij veel meer dan de 4000 die jij noemt.

Over winterbanden gesproken.
Hoe veel zin hebben die banden eigenlijk.Volgens mij was er in de winter van 2012-2013 eens een item bij EditeNL. Daar kwam volgens mij uit dat een winterband voor de fiets niet zo veel nut had (nutteloos dus niet) maar wel heel duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag loop ik naar mijn fiets, klik mijn fietscomputer op mijn fiets (bosch 2014 motor met badass tuning), geeft ie zonder te fietsen snelheden aan. Tijdens het fietsen deelt ie niet meer door 3, maar rij regelmatig harder dan 15km/h terwijl ik 25km/h fiets. Heel soms valt ie zelfs uit, omdat ie boven de 25km/h aangeeft.

Is dit een gevalletje batterij op? Heb zo'n 650km gefietst met deze badass denk ik. Zag wel dat het elestiekje gebroken is dat op de badass chip zit, maar dat moet niet veel uit maken. De sensor zit nog goed in het wiel.

Iemand bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fiets staat bij de fietsenmaker wegens de ratel, ze verdenken het wigje dat de electrische aandrijving inschakelt. Omdat de fietsenmaker niks aan de motor mag doen moet hij naar Shimano opgestuurd worden, iets dat 10-15 werkdagen (wtf) kan duren.

Ik heb daarom maar voorgesteld om 'em te brengen voordat ik 3 weken op vakantie ga, wel zo handig dat ik 'em dan niet hoef te missen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Als de motor naar Shimano moet, ben je deze inderdaad minimaal een werkweek kwijt.

Mijn dealer is gecertificeerd om zelf aan de motor te mogen sleutelen. Dat scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 19:52:
Zag wel dat het elestiekje gebroken is dat op de badass chip zit, maar dat moet niet veel uit maken. De sensor zit nog goed in het wiel.
Bij mij was hij ook gebroken, heb ze toen een mailtje gestuurd en kreeg (gratis) een vernieuwde (ander materiaal) versie opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ laatste posts; als ik dit zo lees dan denk ik "kinderziektes", maar dat verwacht je toch niet bij merk e-bikes? Ook op internet kom je vaker dit soort berichten tegen; versleten kettingen binnen korte tijd wat natuurlijk bij een middenmotor verwacht kan worden, zeker wanneer er een opvoer set is gemonteerd.

Al met al vind ik toch dat merkfietsen meer kuren vertonen na enige (>1500) km 'ers dan zelfbouw ombouwsets, daar lees je vrijwel nooit problemen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 19:52:
Vanmiddag loop ik naar mijn fiets, klik mijn fietscomputer op mijn fiets (bosch 2014 motor met badass tuning), geeft ie zonder te fietsen snelheden aan. Tijdens het fietsen deelt ie niet meer door 3, maar rij regelmatig harder dan 15km/h terwijl ik 25km/h fiets. Heel soms valt ie zelfs uit, omdat ie boven de 25km/h aangeeft.

Is dit een gevalletje batterij op? Heb zo'n 650km gefietst met deze badass denk ik. Zag wel dat het elestiekje gebroken is dat op de badass chip zit, maar dat moet niet veel uit maken. De sensor zit nog goed in het wiel.

Iemand bekend hiermee?
Wil net weg met de fiets. Foutcode 503, iemand een idee?

Edit 1:
Zie het al. snelheidssensor

Edit 2:
naar action, blokker en hema geweest, nergens het formaat batterij dat in de Badass zit :|
Blijkt cs2 batterij in te zitten, deze zitten ook in camara's

Vanavond de sensor een kwartslag gedraaid en stukje gefietst, ging goed. Nu zit de kop van de schroef richting de badass, terwijl ie bij mijn fiets altijd omhoog stond.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
De fout code 503 is de snelheids- sensor, magneet maakt geen verbinding met sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het rare is dat ik 650km gefietst heb op deze manier en nu ineens deze foutmelding kreeg. Nu zit de sensor een kwartslag gedraaid en vandaag een stukje gefietst en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Mogelijk zit zat de magneet op de grens van wel of geen contact een klein tikje tegen de spaak kan dan net genoeg zijn dat hij de sensor niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Onlangs door een gat in het wegdek het achterwiel van mijn Victoria 10.7 aan barrels gereden,
na reparatie bij de fietsenmaker en na overleggen van de bon bleek de wegbeheerder zowaar bereid de reparatie inclusief montagekosten te willen vergoeden.

Nou gaat het niet om het geld maar wel om het principe dat de wegbeheerder altijd kan worden aangesproken en verantwoordelijk blijft voor de staat en onderhoud van het wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
isigo schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:53:
Onlangs door een gat in het wegdek het achterwiel van mijn Victoria 10.7 aan barrels gereden,
na reparatie bij de fietsenmaker en na overleggen van de bon bleek de wegbeheerder zowaar bereid de reparatie inclusief montagekosten te willen vergoeden.

Nou gaat het niet om het geld maar wel om het principe dat de wegbeheerder altijd kan worden aangesproken en verantwoordelijk blijft voor de staat en onderhoud van het wegdek.
Je kan natuurlijk om de gaten heen rijden ;)
Maar als je zo'n klap maakt dat je wiel kapot is mag je blij zijn dat je zelf nog heel bent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

isigo schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:53:

............... om het principe dat de wegbeheerder altijd kan worden aangesproken en verantwoordelijk blijft voor de staat en onderhoud van het wegdek.
Was dat echt op de openbare straatweg of gebeurde dat door een kuil in het fietspad? Want de fietspaden hier in het westen zijn rond-uit erbarmelijk te noemen; overgangen tussen bestrate gedeelten en asfalt zijn ware spaken-slopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 06:39:
[...]
Was dat echt op de openbare straatweg of gebeurde dat door een kuil in het fietspad? Want de fietspaden hier in het westen zijn rond-uit erbarmelijk te noemen; overgangen tussen bestrate gedeelten en asfalt zijn ware spaken-slopers.
Hier vooral de plaatsen waar er tram rails de boel kruisen. Als daar schade is aan het asfalt kunnen ze niks zonder eerst het tramverkeer een week stil te leggen. Gelukkig is de gemeente wel bezig om een hoop fietspaden te bestraten. Want met 25+km/u over scheve klinkers is helemaal geen pretje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
isigo schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 16:02:

-Bij 4100 km heeft een gat in het wegdek mijn achterwiel gecrasht, zag het te laat en kon alleen het
stuur nog tijdig optrekken om het voorwiel te redden, gevolg achtervelg met behoorlijke slag, velg op
twee plaatsen gescheurd en de helft van de spaken zaten losjes.
Hoe hard reed je? Als je zelf de kuil te laat ziet op een hele snelle en wellicht niet legale fiets, is het dan fair om de wegbeheerder te laten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:17:
[...]

Hoe hard reed je? Als je zelf de kuil te laat ziet op een hele snelle en wellicht niet legale fiets, is het dan fair om de wegbeheerder te laten betalen?
Als de claim onder een bepaald bedrag is dan gaan ze niet moeilijk doen. Zo'n zaak inhoudelijk behandelen kost meer geld dan gewoon uitbetalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik plop het maar ff neer, nl zoekfunctie via mijn telefoon werkt hier niet.
Dus om nu ff 90 pagina's terug te lezen.

Ik wil voor mijn werk 20 of 44 km per dag een bulls greenmover E45 aanschaffen.
Is dit een verstandige keuze mbt kwaliteit, ik verwacht dat de fiets ongeveer 2 jaar meegaat zonder al te grote problemen.
Ik zal op het 10 km traject niet veel boven de 25/30 kmpu uitkomen, maar als ik naar de andere vestiging moet, heb ik bijna één rechte polderweg van 12 KM en daar kan ik wel goed op topsnelheid rijden. (lees veilig)

Evt. Nog andere betaalbare opties van "snelle" fietsen?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Supertip schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:12:
Ik plop het maar ff neer, nl zoekfunctie via mijn telefoon werkt hier niet.
Dus om nu ff 90 pagina's terug te lezen.

Ik wil voor mijn werk 20 of 44 km per dag een bulls greenmover E45 aanschaffen.
Is dit een verstandige keuze mbt kwaliteit, ik verwacht dat de fiets ongeveer 2 jaar meegaat zonder al te grote problemen.
Ik zal op het 10 km traject niet veel boven de 25/30 kmpu uitkomen, maar als ik naar de andere vestiging moet, heb ik bijna één rechte polderweg van 12 KM en daar kan ik wel goed op topsnelheid rijden. (lees veilig)

Evt. Nog andere betaalbare opties van "snelle" fietsen?
Bulls Green Mover is een van de duurdere modellen maar volgens mij wel heel degelijk. De accu heeft een enorme capaciteit die je volgens mij echt niet zo maar even leeg rijdt.

Andere snelle modellen zijn de Riese und Muller Bluelabel / Charger. De Charger kan je ook met tandriem bestellen zodat je minder onderhoud hebt. Ook de Kalkhoff Endeauvour S11 vind ik een mooie fiets, die heeft ook een vrij grote capaciteit accu.

Heb je op je werk de mogelijkheid om de fiets ergens binnen te stallen en hem te laden? Dan zou je voor een Sparta E-speed kunnen gaan, die heeft de accu in het frame ingebouwd maar is wel een heel stuk goedkoper. Nadeel is dat je beperkter bent in het opladen. Vindt het zelf niet echt een mooie fiets maar de prijs is wel scherp.

Flyer heeft als optie op hun modellen ook vaak HS modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Schakelschema van de Ping battery 36V-10A

Schema aansluitingen,
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/ping%20battery%2012s%20BMS%20Wiring.jpg

Edit/Update
Ik fiets niet zoveel maar op mijn 1e lading staat de teller nu op 33 km (afgelegd) met (nog steeds) alle 4 leds brandende. Wanneer en hoeveel km'ers verder zal er een ledje doven?

Gisteren 12 km met daarvan de helft windkracht 6 Beaufort pal tegen gefietst. Overigens moet ik dan wel flink bijtrappen om de 25 km/h nog te halen _/-\o_

Foto van de LiFePO4 Ping batterij in de voorheen lood-accu tas (R.A.T. set 009) ombouwset;
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/pingsetjeintas.jpg

Ik wil de accu delen in 2 blokken van 150x105x75mm en deze in een alluminium case in het frame plaatsen boven de trapas (samen met controller en bekabeling - stekkers ed.), maar voorlopig gebruik ik hem zoals op foto te zien is tijdens de gebruiks-test-fase.

Edit
De communicatie met dhr. Li Ping in China verliep uiterst correct; ik kan niet anders concluderen toen ik hem het volgende vroeg:

[question]
Dear Ping Battery
I am the owner of your Ping 36V-10A battery version 2.5
Is it possible to be divided into 2 parts so that the width of the battery is reduced? This battery The 105mm battery is too thick to build. On my e-bike Is this battery divisible?
Sincerely,
Reg van Dommelen

[answer]
Hi Reg,

Sorry for making you confused. That picture was not 36v10ah, but 48v15ah. I didn’t have a picture of the top of 36v10ah by hand when sending that email. It’s just a reference for you to know how the top look like. You can open the blue shrink wrap of your battery pack to check what it looks like.
.
I just found another picture of 36v15ah. The quantity of solder blocks are same as your battery pack. 36v15ah is just longer and those solder blocks are just bigger. I marked the 12 cell groups with + and – on the cell tabs. You just need to split the solder block in the middle.
.
Attach a wiring diagram for your reference.
There’re 12 cell groups in series in this battery pack. In each cell group, there’re two 3.2v5ah cells in parallel. Each battery symbol in the diagram represents a cell group.
.
Attach a picture of another battery pack. You can see on the top, inside the blue shrink wrap, the cells are soldered together with those solder blocks. You just need to split the pack in the middle. Please make sure the wire connecting the split solder block is big enough. Also, make sure the small sense wires are still connected on each solder block.
.
So, you will split this battery pack by yourself, right? Anything unclear to do that, please let me know.
.
The dimension of 150mm can be divided into two parts. So, size of each part will be around 150x105x75mm. Is it suitable?

Tot slot een picture van de Ping accu:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/queen/images/ping36v15a.jpg

[ Voor 191% gewijzigd door racinfo op 14-08-2014 06:54 . Reden: afbeeldingen bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:10:
Schakelschema van de Ping battery 36V-10A

Schema aansluitingen,
[afbeelding]

Edit/Update
Ik fiets niet zoveel maar op mijn 1e lading staat de teller nu op 33 km (afgelegd) met (nog steeds) alle 4 leds brandende. Wanneer en hoeveel km'ers verder zal er een ledje doven?

Gisteren 12 km met daarvan de helft windkracht 6 Beaufort pal tegen gefietst. Overigens moet ik dan wel flink bijtrappen om de 25 km/h nog te halen _/-\o_
Gebruik je dezelfde display en controller als met je loodaccu's?
Die ladings indicator meet namelijk de spanning op je accu. Goede kans dat de spanningscurve van een 36V LiFePO4 accu anders is dan die van je SLA.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen op mijn plaat gegaan. Ik nam een bocht te snel, nat wegdek en veel prut en modder. Bijsturen kon niet meer dus languit op het asfalt :(

Paar schrammen, blij dat ik een windbreaker aan had en niet alleen met een t-shirt aan fietste. Dan had ik een aardige jaap op mijn arm gehad. Fiets is licht beschadigd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eiOTORhWbgX65s23XeZPCYx6/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Jc9Ygj1ImScfsNOCfPzRXCo8/thumb.jpg

Gelukkig is hij verzekerd, komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 08:01
Balen man, zo te zien een nieuwe lamp en handvatten? Gelukkig is de schade aan jezelf beperkt.

Voor mijzelf wel een reminder om op te letten met de fiets, aangezien ik nu voornamelijk in droge omstandigheden heb gefietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 22:44:

Op het forum van Kassa vond ik het volgende

[...]

Die zou volgens schwalbe ook minder rolweerstand moeten hebben, misschien is dat met een half jaar eene optie :)

Nog wat aardige info: http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/banden/
http://www.schwalbe.com/nl/verschleiss.html

Winterbanden voor de fiets gevonden, prachtig. Als je trouwens echt grip wil hebben werken MTB-banden dan perfect, zo leuk om met je MTB door de sneeuw te crossen, een bocht gewoon in te hoeken en achter je er twee onderuit zien gaan (geen letsel) op hun stadsfietsje :P Zelfs op aangereden sneeuw gaat het behoorlijk okay terwijl je op een normale band dan echt niks meer kunt houden.
Van mijn orginele banden (Conti's) heb ik de achterband moeten vervangen na 3500 km. Die was niet versleten maar de wang was gescheurd. Mijn voorband zit er nog steeds op. Het profiel is iets minder geworden. Van de nieuwe band achter (Schwalbe Comfort nogwat) is het profiel na 4500 km weg. Daar zal dus binnenkort een nieuwe moeten komen.
Ik heb de aandrijving volledig via het achterwiel lopen, rij behoorlijk vlot dus denk dat de band daardoor ook aanzienlijk slijt. Op mijn vorige fiets met aandrijving in het voorwiel is na 7000 km de orginele achter en voorband nog in gebruik. Ik rem trouwens 95% van de tijd met de voorrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
crepkon schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:19:
[...]

Balen man, zo te zien een nieuwe lamp en handvatten? Gelukkig is de schade aan jezelf beperkt.

Voor mijzelf wel een reminder om op te letten met de fiets, aangezien ik nu voornamelijk in droge omstandigheden heb gefietst :)
Je moet zeker opletten, ik moest vanmorgen in het dorp waar ik woon even langs de huisarts. Het is dan makkelijker om een stukje anders te fietsen in plaats van mijn normale route te rijden die ik op mijn duimpje ken. Dit was een verraderlijke bocht:
https://www.google.nl/map...XFrtZCOhYN_vgyUAr5pgw!2e0
Precies achter het bord ging het fout, ik nam die bocht ook veel te hard :+

Morgen de fiets brengen naar 12gobiking, dan gaan ze een schaderapport maken en het opnemen met Unigarant. Blij dat ik zo slim was om hem extra te verzekeren voor schade.

In de winter ben ik ook al een keer bijna op mijn plaat gegaan, kon hem toen nog net corrigeren. Vallen met 25 km/u is niet fijn, laat staan met hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:42:
[...]

Gebruik je dezelfde display en controller als met je loodaccu's?
Die ladings indicator meet namelijk de spanning op je accu. Goede kans dat de spanningscurve van een 36V LiFePO4 accu anders is dan die van je SLA.
Aan de 009 set is verder niets veranderd behalve dan de aansluitingen naar de accu,

Vandaag bij het bereiken van de 45 km afgelegde km 'ers en flinke tegenwind gingen 3 van de vier LED's uit hoewel de ondersteuning naar mijn gevoel 100% door ging. Ik heb hem nu wel aan de lader gehangen - forceren heeft geen doel.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:36:
Vanmorgen op mijn plaat gegaan. Ik nam een bocht te snel, nat wegdek en veel prut en modder. Bijsturen kon niet meer dus languit op het asfalt :(

[afbeelding]

[afbeelding]

Gelukkig is hij verzekerd, komt goed :)
Mazzel dat je waarschijnlijk ook extra (beschermend!) regenkleding aan had, nat wegdek is bloedlink op de fiets, zeker met snelheid in bochtenwerk.

En is het profiel van de voorband ietwat gesleten dan loop je extra risico op je plaat te gaan. Met mijn voorwiel aandrijving ben ik altijd heel behoedzaam, zeker met extra duimgas geven in een bocht.

Gelukkig voor je dat de materieele schade op de verzekraar te verhalen valt en dat jezelf er redelijk van af gekomen bent

[ Voor 42% gewijzigd door racinfo op 12-08-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:24:
[...]

Bulls Green Mover is een van de duurdere modellen maar volgens mij wel heel degelijk. De accu heeft een enorme capaciteit die je volgens mij echt niet zo maar even leeg rijdt.

Andere snelle modellen zijn de Riese und Muller Bluelabel / Charger. De Charger kan je ook met tandriem bestellen zodat je minder onderhoud hebt. Ook de Kalkhoff Endeauvour S11 vind ik een mooie fiets, die heeft ook een vrij grote capaciteit accu.

Heb je op je werk de mogelijkheid om de fiets ergens binnen te stallen en hem te laden? Dan zou je voor een Sparta E-speed kunnen gaan, die heeft de accu in het frame ingebouwd maar is wel een heel stuk goedkoper. Nadeel is dat je beperkter bent in het opladen. Vindt het zelf niet echt een mooie fiets maar de prijs is wel scherp.

Flyer heeft als optie op hun modellen ook vaak HS modellen.
Dank je voor je antwoord, die Sparta is ook heel aantrekkelijk, behalve de aankomende wetswijziging per 2017.
De fiets staat altijd verwarmd en droog binnen gestalt thuis en op het werk, ze hebben zelfs stopcontacten gemaakt voor de fiets van de zaak.
Ik blijf zelf toch neigen naar een achterwiel aangedreven e-bike, waarom? Misschien speelt mijn motorrijder gevoel dáárop in.

Maar dat terzijde, mijn vrouw gehinderd door een onwillige linker zijde heeft nu ook in ééns intresse in een e-bike.
En ombouwen van haar batavus mamboo wordt een slechte missie want die fiets is al loodzwaar.
En wel de Sparta Bosch bs3 ook vanwege de makkelijke en lage instap en ondermotor.
Ervaringen met de Bosch lijken lovend te zijn, tenzij jullie nog iets beters weten?(geen moederfiets)

[ Voor 11% gewijzigd door Supertip op 12-08-2014 15:28 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Supertip schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:00:
[...]

En ombouwen van haar batavus mamboo wordt een slechte missie want die fiets is al loodzwaar.
Gemiddelde gewicht van een ombouwset is 2.5 kg voor de motor en 3.8 kg voor de accu en dan nog wat koperdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:41

WTM

Zo ik denk dat ik me ook ga aansluiten bij dit illustere gezelschap :-).

Voor woon-werk verkeer wil ik met een high speed bike gaan fietsen. Het is 33,4 km enkele-reis.

Reden, tweeledig: mijn conditie (en gewicht) zijn dringend aan verbetering toe en kostentechnisch kan het ook wel interessant zijn. Met trein en lopen ben ik ongeveer 45 minuten kwijt aan een reis. Ik verwacht met de fiets dit in ongeveer rond de 70 minuten te doen. Afhankelijk van snelheid.

Ik heb nu paar keer proefgereden met een Riese und Muller blue label cruiser. Zowel het 2013 als 2014 model. Moet zeggen dat ik er niet veel verschil in zie. Bij de 2013 is de motor wel wat groter, dat wel. Ik kan een 2013 model, demo model, kopen voor 2750 euro. Is dat een goede prijs? Heeft iets van 50 km gereden dat ding dus dat is het probleem niet. Ziet er verder goed uit. Met m'n best doen kom ik op zo'n 38 km/u uit en als je er 30 mee gaat is het best lekker fietsen,

Kan iemand me vertellen wanneer de 2015 modellen komen? Dat zal niet lang duren, dan is een 2014 opeens ook voor minder te koop waarschijnlijk?

• Vlassie1980
WTM schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:17:
Zo ik denk dat ik me ook ga aansluiten bij dit illustere gezelschap :-).

Voor woon-werk verkeer wil ik met een high speed bike gaan fietsen. Het is 33,4 km enkele-reis.

Reden, tweeledig: mijn conditie (en gewicht) zijn dringend aan verbetering toe en kostentechnisch kan het ook wel interessant zijn. Met trein en lopen ben ik ongeveer 45 minuten kwijt aan een reis. Ik verwacht met de fiets dit in ongeveer rond de 70 minuten te doen. Afhankelijk van snelheid.

Ik heb nu paar keer proefgereden met een Riese und Muller blue label cruiser. Zowel het 2013 als 2014 model. Moet zeggen dat ik er niet veel verschil in zie. Bij de 2013 is de motor wel wat groter, dat wel. Ik kan een 2013 model, demo model, kopen voor 2750 euro. Is dat een goede prijs? Heeft iets van 50 km gereden dat ding dus dat is het probleem niet. Ziet er verder goed uit. Met m'n best doen kom ik op zo'n 38 km/u uit en als je er 30 mee gaat is het best lekker fietsen,

Kan iemand me vertellen wanneer de 2015 modellen komen? Dat zal niet lang duren, dan is een 2014 opeens ook voor minder te koop waarschijnlijk?
Die Bluelabel Cruiser is de mooiste e-bike die er is <3
Ze hebben de laatste versie inderdaad maar op een paar puntjes aangepast op basis van de 2014 motor. Never change a winning team.

Denk dat je aan een oude demo geen slechte keuze hebt, 50 km is niks. Nadeel is dat de motor wat groter is, maar verder was het al een erg goede fiets. Enige reden die ik zou kunnen bedenken om voor een 2014 model te gaan is de eventuele logische stap van Bosch om een 500 / 600 Wh accu uit te brengen. Dat zullen ze alleen voor de laatste modellen doen en niet voor de oudere modellen. Maar dat is natuurlijk koffiedik kijken omdat Bosch nog niet heeft aangekondigd een accu met meer dan 400 Wh te gaan leveren. Ik zou het wel een logische stap van Bosch vinden om een dikkere accu uit te brengen omdat Impulse inmiddels al vaak een 612Wh accu levert.

Heeft dat demo model wel een 400 Wh accu erop zitten? Ze werden vroeger ook met 300Wh geleverd. Vind ik persoonlijk te weinig voor een s-pedelec.

Heeft er verder trouwens iemand ervaring met accu sleeves op Bosch accu's, ik was gisteren bij de fietsenmaker om mijn Merida weg te brengen voor reparatie en zag toen van die accu sleeves liggen die je om de Bosch accu's kunt doen. Accu zou dan minder beschadigen en ook een betere actieradius hebben in de winter. Volgens de verkoper kon dit 20% ~ 30% schelen in actieradius, ik neem het met een korreltje zout, is wel even 55 eurie waar we het over hebben :P

• racinfo

racinfo

E-MTB

Waarom 2e hands gaan wanneer je voor die prijs ook deze hebt; met een top van 40 km/h (zonder gesleutel) en je kunt hem normaal verzekeren. (leverancier: Profile)

foto
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/ionspeed.png

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 14-08-2014 09:29 ]

• Vlassie1980
- Hij is veel minder mooi ( persoonlijk )
- Geen uitneembare accu tenzij je er een extra accu achterop laat zetten maar dat kost 1000 eurie extra
- Actiaradius is beperkter vanwege de 500W motor, de Bosch is 350W en dus zuiniger

De prijs is wel scherp, dat geef ik direct toe, zeker bij 12go:
http://www.12gobiking.nl/...parta_ion_e-speed_9v_2014

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-08-2014 09:47 ]

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:41

WTM

Ik moet zeggen dat ik wel verknocht ben aan zo'n Bosch motor. Daarnaast zijn het wel volgens mij stevige fietsen van R&M, dus de extra kilo's die ik meetors kunnen de velgen van R&M wel aan denk ik (verende voorvork en penzadel vering ook wel fijn)....

Ben er nog niet uit, als de knoop doorgehakt is laat ik het weten :-).

• Vlassie1980
Je zou ook kunnen kijken naar een Charger HS, ook van R&M. Die is alleen wat duurder maar wel leverbaar met tandriem, scheelt aanzienlijk in onderhoud!

http://nl.r-m.de/bike/charger-hybrid-nuvinci-beltdrive/

Daarnaast heeft Kalkhoff tegenwoordig ook aardig interessante fietsen met hun Endeavour lijn, je kunt dan kiezen uit Bosch of Impulse, voordeel aan Impulse is de grotere capaciteit accu (612Wh)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:11:
[...]

Heeft er verder trouwens iemand ervaring met accu sleeves op Bosch accu's, ik was gisteren bij de fietsenmaker om mijn Merida weg te brengen voor reparatie en zag toen van die accu sleeves liggen die je om de Bosch accu's kunt doen. Accu zou dan minder beschadigen en ook een betere actieradius hebben in de winter. Volgens de verkoper kon dit 20% ~ 30% schelen in actieradius, ik neem het met een korreltje zout, is wel even 55 eurie waar we het over hebben :P
Ikzelf heb geen ervaring met de sleeves, een poos terug had Bert hier al een opmerking over gemaakt:
http://elektrischefiets-b...00%2B02:00&max-results=15

Hier kostte ie slechts 49 euro: http://www.fahrer-berlin.de/shop/e-bike/akku-cover

Ik vind het inderdaad een hoop geld. Mi kun je het geld beter bewaren voor een nieuwe accu tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golmer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:47
Ik heb nu een jaar de Sparta B3 met Bosch middenmotor.
Tijdens het fietsen was ineens de overbrenging verdwenen.
Gelukkig heb ik een verzekering met pechhulp.
Het probleem zit in de Bosch motor.
Repareren moet blijkbaar bij Bosch zelf.
Gevolg de fiets is nu meer dan 3 weken in reparatie.
Nog geen uitzicht op wanneer hij gerepareerd is
En dat in het fietsseizoen.
Waardeloze service van Bosch / Sparta :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tsja, dat is helaas het nadeel van een e-bike. Als er iets met de motor mis is dan ben je hem gewoon een hele tijd kwijt. Je mag blij zijn dat er inmiddels een servicepunt voor Bosch motoren in Nederland zit. Volgens mij duurde het voorheen nog langer als er iets met je motor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
george schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:17:
Ik heb nu een jaar de Sparta B3 met Bosch middenmotor.
Tijdens het fietsen was ineens de overbrenging verdwenen.
Gelukkig heb ik een verzekering met pechhulp.
Het probleem zit in de Bosch motor.
Repareren moet blijkbaar bij Bosch zelf.
Gevolg de fiets is nu meer dan 3 weken in reparatie.
Nog geen uitzicht op wanneer hij gerepareerd is
En dat in het fietsseizoen.
Waardeloze service van Bosch / Sparta :(
Ik lees wel meer over de matige service van Sparta, of Bosch hier ook een boosdoener in is weet ik niet.
Maar dat het ook een logische kwestie is van de kennis en specialismen van de fietsenmaker is.

Zo lees je , de éne belt meteen Sparta, de andere duikt in de materie en probeert van alles.

Als de e-bike de toekomst is zullen er nog genoeg fietsenmakers omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
In de toekomst zullen de klantgerichte fietsenwinkels overeind blijven, e-bikes zorgen nu al verhoudingsgewijs voor de meeste service. Als ik mijn fiets bij 12go breng is 1 op de 3 een e-bike waar wel wat mee aan de hand is. De ene heeft veel problemen met de accu en de ander vind dat de Bosch weer veel geluid maakt etc....

Is voor fietsenwinkels ook een hele omslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is dat de fietsenmaker doorgaans niks mág doen aan de Bosch motor en deze op moet sturen, in NL gaat 'ie schijnbaar naar Shimano.

Heb ook even gezocht naar de software van Bosch maar helaas niet gevonden :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:22:
Punt is dat de fietsenmaker doorgaans niks mág doen aan de Bosch motor en deze op moet sturen, in NL gaat 'ie schijnbaar naar Shimano.
Okay dat ze de motor ca aandrijving niet open
schroeven ivm waterdichtheid/garantie daar kan ik inkomen.
Maar er zit nog genoeg omheen wat (ver) storing kan geven, en zelfs daar word slecht naar gekeken.
Puur uit onwetendheid of geen kennis?
Daarom als straks 80% van alle verkochte fietsen elektrische ondersteuning heeft, de spoeling dun wordt voor de minder kundige toekomst gerichte fietsenmaker.

Vandaag weer 2 fietsenmakers bezocht, met een bedroevende slechte voorlichting, en slecht of helemaal niet luisteren naar de klant.
Wel dat we toch rond de 4500€ willen besteden in hun toko , maar morgen weer nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Je ziet bij fietsenwinkels hetzelfde gebeuren als 10 jaar geleden bij fotozaken. Toen digitale camera's hun intrede deden had je winkels met personeel dat niets snapte van pixels, megabytes, witbalans of jpg-compressie. Zoiets gebeurt nu in de fietsenbranche. Zoek dus vooral naar een LBS die het product dat je wilt kopen ook echt begrijpt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 00:55:
Je ziet bij fietsenwinkels hetzelfde gebeuren als 10 jaar geleden bij fotozaken. Toen digitale camera's hun intrede deden had je winkels met personeel dat niets snapte van pixels, megabytes, witbalans of jpg-compressie. Zoiets gebeurt nu in de fietsenbranche. Zoek dus vooral naar een LBS die het product dat je wilt kopen ook echt begrijpt.
Zo is het precies. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
En zo zal dat in elke branche wel gebeuren die met techniek te maken heeft.
De techniek wordt steeds complexer. En dan heb je steeds meer verstand van zaken en specialistische equipment nodig.

Maar dat is al honderden/duizenden jaren geleden begonnen toen iedereen nog boer was ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat betreft deskundigheid van fietsenmakers...
Ze weten alles van velgen, spaken en bandenplakken maar owee als je over accu's van e-bikes begint

Er zijn er zelfs die zeggen dat het een nadeel is met de Lifepo4 omdat die ivm maar 3.2V per cell dus meer cellen nodig heeft dan een Li-ion accu en daardoor 300 gram zwaarder gaat uitvallen !!!
En dat gebeurde oa. bij een heel bekende leverancier van e-bike ombouwsets in het zuiden des lands.

Dat er positief wordt gereageerd is gewoon zeldzaam; maar één keer hoorde ik van juist het positieve van de LiFePo4 dat ie zijn werk goed blijft doen bij temperaturen van -20 tot +65 graden en dat ie power levert tot de laatste mA.

[ Voor 12% gewijzigd door racinfo op 16-08-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:46:
Wat betreft deskundigheid van fietsenmakers...
Ze weten alles van velgen, spaken en bandenplakken maar owee als je over accu's van e-bikes begint

Er zijn er zelfs die zeggen dat het een nadeel is met de Lifepo4 omdat die ivm maar 3.2V per cell dus meer cellen nodig heeft dan een Li-ion accu en daardoor 300 gram zwaarder gaat uitvallen !!!
En dat gebeurde oa. bij een heel bekende leverancier van e-bike ombouwsets in het zuiden des lands.

Dat er positief wordt gereageerd is gewoon zeldzaam; maar één keer hoorde ik van juist het positieve van de LiFePo4 dat ie zijn werk goed blijft doen bij temperaturen van -20 tot +65 graden en dat ie power levert tot de laatste mA.
Die fietsenmaker heeft gelijk hoor.
LiFePO4 heeft een lagere energie dichtheid dan Li-ion. Dus voor dezelfde capaciteit accu heb je meer gewicht nodig.

Wat power betreft. Ik heb het even opgezicht.
Het grote verschil zit in de maximale load. Een lifepo4 accu kan je met 35C belasten. Li-ion maar met 1C.
Lifepo4 kan dus inderdaad altijd genoeg vermogen leveren voor je motor.
Een Li-ion accu die bijna leeg is heeft het wat lastiger. En 36V 10Ah levert dan nog maar 260 VA. En bij kleinere accu's is dat nog minder. Voor een 250W DC motor op vol vermogen heb je al snel 350 VA nodig.

In de praktijk heb je er verder weinig aan ben ik bang. De meeste elektrische fietsen hebben geen spanningsregeling. Je accu kan dus wel genoeg stroom leveren. Maar het vermogen van je motor zakt in zodra hij niet meer de nominale spanning krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 07:22
Iemand al ervaring met de Bikespeed-RS?
Mijn vrouw heeft net een nieuwe AVE TH11 gekocht met een Bosch middenmotor en ik twijfel tussen de Bikespeed-RS en de SpeedUp Ghost. De Bikespeed is ietsje duurder maar zou de juiste snelheid aangeven en het uit- en inschakelen lijkt mij ook wat gebruikersvriendelijker.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 07:01
De fietsenmaker gelijk. Een behuizing waar normaal gesproken 10-12A 36V li-ion past, kan zomaar eens slechts 8A 36V lifepo4 kwijt kunnen. Je hebt er gewoon meer van nodig om tot hetzelfde voltage te komen.

En inderdaad een grotere afknapper is er niet, die begrenzing. Het uitschakelen van de motor bij 26 a 27 km/u. Zit je op een fiets die het makkelijk aan kan en dan gaat de motor uit. Terrecht dat men in de VS over `die pussies` in Europa spreekt ;-).

Momenteel rij ik zelf alweer 3 jaar rond met een Koga Terraliner Alloy met een 200-220 watt HUB motortje die wat meer toeren draait. Destijds bij Rat gekocht, mijn eerste poging op ebike gebied. De ondersteuning houdt tenminste niet op bij de 25km/u maar gaat door tot 45km/u. Niet dat je deze snelheid haalt hoor, dat is op een fietsenondershoudssteun als ik aan de trappers draai.

In de praktijk is de topsnelheid tussen de 32km/u a 38km/u op vlak land afhankelijk van de wind en staat van ontlading van de batterij. En dan trap ik zelf ook lekker mee. Is dit te hard? Nee hoor, de fiets is er uitermate geschikt voor en je doet dit op plaatsen waar het verkeer het toelaat. Fietshelm is verplicht bij dit soort snelheden. De fiets weegt, in tegenstelling tot sommige ebike-tanks slechts een dikke 19kg, en met een ondersteuning van rond de 28km/u (middenstand) is een actieradius van 70km mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=50271.0;attach=95178;image

Momenteel naar een nieuwe set aan het uitkijken voor een andere Terraliner Alloy. Ik ben nogal gecharmeerd van de nieuwe Bafang crank drives. De Bafang (BBS0x) serie is een grote hit aan het worden. Eind aug, in Friedrihcshaven waar de Eurobike plaatsvindt, wordt waarschijnlijk de versie met krachtsensor geintroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19kg incl de accu? Dat is wel heel netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb vorige week mijn Giant Blazer omgebouwd tot E-Bike, met een kit van EVO-Bike.nl

Het is een prima set, niet de goedkoopste en ook niet de duurste. Een mooi display, handremgrepen, bagagedrager met een Samsun Li-Ion 10.4a 36v accu, kabels en trapsensor.

Het ombouwen was een leuke klus, maar ik had wel een bredere voorvork nodig ivm met de dikke trommel waar de motor in zit in de voorvelg. Gelukkig had de fietsenmaker nog een gebruikte vork liggen. Ik heb met de fiets inmiddels 180km gereden, met de harde wind van de laatste paar dagen. Erg leuk fietsen, afhankelijk van de wind en de wegen kon ik ook in stand 2 (van 5) rond de 25km/u makkelijk halen. Met iets harder bij trappen haalt hij dan 26 tot 28 km/u. Met een beetje slim schakelen kan je erg zuinig rijden. Actieradius was, met de harde wind en veel stand 4 en 5 gebruikt: 71 kilometer.

Ik wil wat vaker naar mijn werk gaan fietsen, 14 kilometer. Ik vond dat tot nu toe net iets te ver en ging daarom met de bus.

Filmpje van de ombouw (sorry, wel wat lang geworden)

http://youtu.be/twScmB_kWrs?list=UUxmLUj27CBGgxjZmwW7gISA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:07:
19kg incl de accu? Dat is wel heel netjes :)
Dit is een kleine Bafang motor ik geloof de swxu, die iets van 2,5 kg weegt. Deze is niet al te krachtig, ook niet geschikte voor steile hellingen, maar wel hoogtoerig en blijft dus meedraaien. De bidon accu, een normale li ion, geen lifepo4, is < 3kg. Controller en kabels/pas/remonderbrekers <2kg. Zo kan je onder de 20kg blijven. Voordeel van een dergelijke ombouw is dat je in de basis al een goede fiets hebt dan de meeste affabriek ebike. En je kan dan naar eigen inzicht het zaakje verder ombouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door boekhour op 16-08-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Supertip schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 00:15:
[...]

Okay dat ze de motor ca aandrijving niet open
schroeven ivm waterdichtheid/garantie daar kan ik inkomen.
Als het een Bosch gediplomeerd servicepunt is, mogen ze motor gewoon open maken.
Scholten in Zwolle repareert van alles aan de Bosch motor. Ik heb daar in werkplaats ook verschillende Bosch diploma's/certificaten zien hangen. Bij onduidelijke problemen sturen zij de motor ook door Shimano en normaal gesproken is deze er met een week weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
CrashHouse schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:44:
Iemand al ervaring met de Bikespeed-RS?
Mijn vrouw heeft net een nieuwe AVE TH11 gekocht met een Bosch middenmotor en ik twijfel tussen de Bikespeed-RS en de SpeedUp Ghost. De Bikespeed is ietsje duurder maar zou de juiste snelheid aangeven en het uit- en inschakelen lijkt mij ook wat gebruikersvriendelijker.
Ik heb zelf ervaring met de Bikespeed Key (voorloper van de RS). Deze moet je zelf tussen bestaande kabels prutsen. Dat hoeft met de nieuwe niet meer, dat is pluspunt. Over de werking van de Bikespeed kan ik kort zijn. Doet gewoon zijn werk dag in, dag uit voor ongeveer 9 maand nu. Heerlijk gewoon.

Over de Ghost. Ik ken deze verder niet maar het lijkt overeen te komen met ander product dat met het inschakelen van het licht werkt http://bpx-key.com/.
Dat heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:08:
[...]
Die fietsenmaker heeft gelijk hoor.
LiFePO4 heeft een lagere energie dichtheid dan Li-ion. Dus voor dezelfde capaciteit accu heb je meer gewicht nodig.
Onzin om daarom voor Li-ion te gaan, zeker gezien de prestaties bij lage en hogere temperaturen. Gewichtsbesparing kun je beter bij de berijder proberen te bereiken; die 300 gram is er vast wel van af te krijgen

Ik kan mij echter best voorstellen dat leveranciers liever L-ion accu s leveren; ze zien de klant graag regelmatig terug om de fiets voor een nieuwer model in te ruilen. Met een LifePo4 accu ben je deze minimaal 8 jaar kwijt!

http://www.elektrabikes.n...-in-je-elektrische-fiets/

[ Voor 26% gewijzigd door racinfo op 17-08-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
racinfo schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 19:19:
[...]
Onzin om daarom voor Li-ion te gaan, zeker gezien de prestaties bij lage en hogere temperaturen. Gewichtsbesparing kun je beter bij de berijder proberen te bereiken; die 300 gram is er vast wel van af te krijgen

Ik kan mij echter best voorstellen dat leveranciers liever L-ion accu s leveren; ze zien de klant graag regelmatig terug om de fiets voor een nieuwer model in te ruilen. Met een LifePo4 accu ben je deze minimaal 8 jaar kwijt!
Hoeft geen onzin te zijn. Als je een bidon-bottle batterij kiest is dat beter voor het zwaartepunt van de fiets, vergeleken met zo een zwabberding van 5 kg op de bagagedrager. En een li-ion batterij gaat door dehoger nominale capaciteit veel efficienter met de ruimte om. In een bottle batterij neem je ivt lifepo4 1,5 - 2 keer zoveel capaciteit mee. Je kan natuurlijk ook, zoals veel amerikanen doen, voor zo een zak gaan die je aan het frame bevestigt, maar dat is geen porem.

Bij lifepo4 gaat na 5 a 6 jaar ook het beste eraf hoor, deze verouderen net zo goed. En wat ik mij altrijd afvraag wie laadt zijn batterij 1500 keer op in 5 jaar tijd met een actieradius per lading van gemiddeld 60km. Dat betekent dat je 18000km per jaar moet fietsen?!

Denk dat velen nog niet eens 1/3 van die afstand fietsen. Dan had een li-ion ook prima gekund en ben je goedkoper uit. De enige echte reden die ik mij kan voorlstellen om voor lifepo4 te gaan is de ontlaad karakteristiek. De ontlading is veel constanter, bij li ion merk je dat de puf er behoorlijk uit gaat als tie tijdens een ontlading voor meer dan de helft leeg is. Lifepo4 gaat dan nog lekker op volle kracht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

racinfo schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 19:19:
[...]

http://www.elektrabikes.n...-in-je-elektrische-fiets/
Als het om de accu gaat regel je toch een nieuwe accu en geen nieuwe fiets.. Conservatief gerekend kom ik op minimaal 30K km uit voor m'n accu (400 ladingen bij 75km/lading), lijkt me genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik ben voornamelijk uit gegaan van de kostprijs van een elektrische fiets. Om die reden kocht ik ook voor 279 euro de RAT 009 set. Die wordt uitgeleverd met een loodaccu maar ik vatte meteen het plan op deze tzt te vervangen door een Lithiumlion of LifePo4 accu. Uiteraard ging ik toen weer zoeken naar de laagste prijs en kwam na veel wikken en wegen de Ping 36v10A batterij tegen, in aantrekkelijk formaat (paste prima in bestaande tas van loodaccu).

Waarom zou ik dan voor de zelfs duurdere Lithiumion accu gaan? Die door het bagagedrager model ook nog eens krap past in de loodaccu tas behuizing?

Als je met niets begint dan is de Lifepo4 accu keuze te prefereren boven welke andere accu dan ook.
Van de Lithiumion accu is bekend dat hij slecht presteert bij extreme lage of hoge temperaturen terwijl van de LFP accu bekend is dat ie goed werkt bij -45 en of +75 graden.

Zoals eerder genoemd heeft de LFP accu ook nog het voordeel dat ie max power afgeeft terwijl hij bijna leeg raakt; dat heb ik de afgelopen 2 weken al gemerkt. Ondersteuning blijft voor 100% intact tot ie echt leeg is. Zelfs met duimgas en zonder bijtrappen rij je dan nog steeds 25 km/h.

Tel je de kostprijs van de RAT 009 set op bij die van de Ping accu ( € 300) dan blijf je nog honderd euro onder de prijs van ombouwsets die met LFP accu's worden geleverd en honderden euro's onder de nieuwprijs van een nieuwe komplete elektrische fiets zoals de Merida, Sparta e.d.

Voor een duppie dus op de eerste rang; ik ben ermee in mijn schik !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:15:
Voor een duppie dus op de eerste rang; ik ben ermee in mijn schik !!
Hahah zo probeer ik het ook altijd te doen, maar ik durf niet altijd.

Waar heb je de Ping accu gekocht, ik dacht dat je pas zei "via-via".
Heb je invoerrechten moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Even iets heel anders.. Meer tweakers minded...

Ik wil mijn mountainbike misschien ook wel ombouwen naar elektrisch. Ik kan door knieproblemen niet fietsen en het lijkt me heerlijk om weer door de bossen te kunnen rijden.

De ombouwkit op mijn huidige tourfiets (zie stukkie terug) is van elektrischefietswielen.com.
Prima kit, maar het koppel valt me toch erg tegen.
Ik ben bang dat dit bij de meeste van deze kits zo zal zijn.

Volgens kom als je alternatief al snel uit bij een Magic Pie of Smart Pie?

http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/DIY-ebikekit.php
http://www.devi-motion.co...8v-1500w-26%22-front.html

Deze hebben veel meer vermogen en ook een hoger koppel.
Niet legaal op de weg, maar wel lekker in het bos en op de heuveltjes.

Heeft er iemand ervaringen met ombouwen? Alternatieve tips?
Wat te doen met de accu? Een bagagedrager is wel erg lelijk, maar een bottle of frog accu is meteen weer zo klein. Bij het rijden door de bossen/heuveltjes heb je toch al snel een 15Ah nodig vrees ik om een beetje reikwijdte te hebben (zonder mee te fietsen).
Ik zag ergens iemand met een bagegedrager met aan de elke zijkant een accu er op. Vrij lelijk, maar wel lekker 20 of 30Ah capaciteit.

Waar de motor te plaatsen? Voor of achter?
Achter heeft als voordeel dat je veel gewicht er op hebt, zodat je niet snel wegslipt.
Mijn huidige tourfiets heeft dat op onverhard namelijk snel met de motor in het voorwiel.
Nadeel van het gewicht achterin is meteen dat je alle gewicht achterin hebt, wat de balans van de fiets niet ten goede komt.
Plus dat zo'n magic pie maar max. een 6-speed cassette ondersteunt, dus dan moet ik een nieuwe cassette (+ketting) kopen.

Ben benieuwd naar jullie idëëën/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
Ook al aan een middenmotor gedacht? Zeker in het terrein een voordeel voor klimmetjes etc. geen doorslippende wielen die met hoog vermogen proberen te klimmen maar maar wel vermogen afgeven dmv de middenmotor gebruik makend van je versnellingen. Bafang heeft tegenwoordig mooie sets met middenmotor beschikbaar. Zeker de BBS02 750 wat heeft veel koppel tot wel 100nm maximaal. naar alle waarschijnlijkheid ga ik een dergelijke set ook gebruiken in mijn nieuw om te bouwen Koga Terraliner.

Wat wil je in vredesnaam met 30A? Ga je 180km fietsen per tocht? Dat zal een zware accu worden!
Er zijn tegenwoordig voor 36V bottle batterijen met 13A a 14A inhoudt Daarmee kan je zelfs met een opgevoerde fiets die rond die tussen 30-40 loopt ook op de zandweg zo 50 km mee ver komen (met zelf meedoen uiteraard). En als je het wat rustiger aandoet kom je zeker aan de 80.

http://www.aliexpress.com/item/37v-13ah-bottle-battery-pack-electric-bike-battery-37v-13ah-e-bike-lithium-battery/1436520888.html

Overigens een goede zaak in het oosten des land waar ik hier nog over heb gelezen is http://www.ebikeonline.nl/. Zij houden zich ook bezig met maatwerk. Ik heb zo de indruk dat jij meer wil dan een standaard ebike. Daar kunnen ze je adviseren en eventueel de boel rechtstreeks bestellen uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
boekhour schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:51:
Ook al aan een middenmotor gedacht? Zeker in het terrein een voordeel voor klimmetjes etc. geen doorslippende wielen die met hoog vermogen proberen te klimmen maar maar wel vermogen afgeven dmv de middenmotor gebruik makend van je versnellingen. Bafang heeft tegenwoordig mooie sets met middenmotor beschikbaar. Zeker de BBS02 750 wat heeft veel koppel tot wel 100nm maximaal. naar alle waarschijnlijkheid ga ik een dergelijke set ook gebruiken in mijn nieuw om te bouwen Koga Terraliner.

Wat wil je in vredesnaam met 30A? Ga je 180km fietsen per tocht? Dat zal een zware accu worden!
Er zijn tegenwoordig voor 36V bottle batterijen met 13A a 14A inhoudt Daarmee kan je zelfs met een opgevoerde fiets die rond die tussen 30-40 loopt ook op de zandweg zo 50 km mee ver komen (met zelf meedoen uiteraard). En als je het wat rustiger aandoet kom je zeker aan de 80.

http://www.aliexpress.com/item/37v-13ah-bottle-battery-pack-electric-bike-battery-37v-13ah-e-bike-lithium-battery/1436520888.html

Overigens een goede zaak in het oosten des land waar ik hier nog over heb gelezen is http://www.ebikeonline.nl/. Zij houden zich ook bezig met maatwerk. Ik heb zo de indruk dat jij meer wil dan een standaard ebike. Daar kunnen ze je adviseren en eventueel de boel rechtstreeks bestellen uit China.
Middenmoter icm met ombouwen van een bestaande fiets gaat niet lukken.
Maar er zijn wel al fabrikanten die mountainbikes + middenmotor maken. Vaak ook in een versie met hoger vermogen.
Maar reken dan wel op €3000 tot €4000

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 23:15
30Ah, ach dat kan je best gebruiken. Bij 24 volt en loodaccu's dan toch. Loodaccu's kun je eigenlijk maar tot 50% ontladen als je ze niet kapot wilt maken. Ik heb een experimenteerfiets op basis van de 'goedkoopste e-bike van Nederland' gemaakt. Normaal haalt ie zo'n 25-30 km, maar met mijn range extender is het nu 80-100 km. De fiets kostte 200 Euro als bijna nieuwe occasion en de extra accu's nog eens 100. Rijdt als een stretched limo, dus niet geschikt als mountainbike ;-) Topsnelheid wel 28 km/u, dus lekker cruisen.

https://www.dropbox.com/s...2014-08-17%2020.17.25.jpg

https://www.dropbox.com/s...2014-08-17%2020.18.31.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door salipander op 18-08-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
RocketKoen schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:13:
[...]

Middenmoter icm met ombouwen van een bestaande fiets gaat niet lukken.
Maar er zijn wel al fabrikanten die mountainbikes + middenmotor maken. Vaak ook in een versie met hoger vermogen.
Maar reken dan wel op €3000 tot €4000
Hoezo gaat dat niet lukken, dit gaat wel lukken. De Bafang is juist bedoeld om een normale fiets achteraf met een middenmotor uit te rusten. Dus geen aparte frames etc. De crank gaat eruit en de motor gaat daar dan in. Heb er zelf laatst op gefietst ongelooflijk hoe stil dat ding is en het ziet er eigenlijk veel sleekier uit dan die lompe boschen met lelijke lasnaden aan het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
boekhour schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:51:

Zoals gemeld kan ik zelf *niet* fietsen. Dus een 14Ah bij 30-40 km/h gaat dan echt geen 50km mee op een zandweg. Zelfs op asfalt haal je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
salipander schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:13:
30Ah, ach dat kan je best gebruiken. Bij 24 volt en loodaccu's dan toch. Loodaccu's kun je eigenlijk maar tot 50% ontladen als je ze niet kapot wilt maken.

https://www.dropbox.com/s...2014-08-17%2020.17.25.jpg
https://www.dropbox.com/s...2014-08-17%2020.18.31.jpg
Met alle respect maar dit is toch geen porem met een paar van die blokken, ha ha? Wel een laag zwaarte punt zo. Je bent de helft van je vermogen al kwijt om het gewicht aan accus voort te sjorren! ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door boekhour op 18-08-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
boekhour schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:33:
[...]

Met alle respect maar dit is toch geen porem met een paar van die blokken, ha ha? Wel een laag zwaarte punt zo. Je bent de helft van je vermogen al kwijt om het gewicht aan accus voort te sjorren! ;-)
Valt wel mee. Een fiets + mens erop weegt al snel 100kg. Dan is 10kg extra aan accu's maar 10% extra totaalgewicht.

Je bent alleen wel de lul als je hem een keertje moet tillen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een MTB zou ik denk ik een middenmotor willen hebben, Merida heeft nu ook Bosch mtb's. Maar eerlijk gezegd is bijna 13kg extra op een MTB niet grappig. Daarnaast vraag ik me ernstig af wat de kwaliteit van de remhendels e.d. is, dat is voor mij op een MTB heel erg bepalend. Als je ziet dat een beetje remmenset al de helft kost van die hele set met de motor erbij heb ik er een hard hoofd in.

Ik zou er meer geld op stuk slaan en een fijn naar een fabrieksaf middenmotor fietsje gaan kijken met christelijke remmerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
RocketKoen schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:47:
[...]

Valt wel mee. Een fiets + mens erop weegt al snel 100kg. Dan is 10kg extra aan accu's maar 10% extra totaalgewicht.

Je bent alleen wel de lul als je hem een keertje moet tillen.
Precies, en wie mooi wil rijden moet z'n portemonnee trekken. Het is voor mij een funproject, maar als je krap bij kas zit en wel ondersteuning nodig hebt, kun je aan zoiets als dit denken. Het 'blok' kan natuurlijk ook best wat kleiner zijn en dan is je actieradius bijv. 50 km, wat voor veel mensen genoeg kan zijn. Zo ben ik trouwens begonnen: een toevoeging van 2 accu's van 9Ah; dat woog zo'n 5 kg. Dat was genoeg voor 50 km bij 50% ontlading. Maar ik wilde naar de 100 km..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
[...]

Zie ze nu pas. Inderdaad kas-lelijk, maar functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:15:
Op een MTB zou ik denk ik een middenmotor willen hebben, Merida heeft nu ook Bosch mtb's. Maar eerlijk gezegd is bijna 13kg extra op een MTB niet grappig. Daarnaast vraag ik me ernstig af wat de kwaliteit van de remhendels e.d. is, dat is voor mij op een MTB heel erg bepalend. Als je ziet dat een beetje remmenset al de helft kost van die hele set met de motor erbij heb ik er een hard hoofd in.

Ik zou er meer geld op stuk slaan en een fijn naar een fabrieksaf middenmotor fietsje gaan kijken met christelijke remmerij.
Gewoon je eigen remhendels kan je toch houden?
Remsensor erin, of pedelec sendsor eruit.

en nogmaals: IK KAN ZELF NIET FIETSEN dus een middenmotor heeft geen nut, want die ondersteunt alleen als je zelf trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:15:

Hmmmm iets in mij zegt een medefan getroffen te hebben die ook graag 3500+ euro stuk wil slaan.

Is dit toevallig wat? KLIK

Edit. Dan wel geen middenmotor maar wel supervet.

⊙¤⊙ voor de middenmotor KLIK

Als het goed is eind augustus een proefrit gepland, en ik hoop op modder oOo .

[ Voor 15% gewijzigd door Supertip op 19-08-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Opperpanter2 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:39:
[...]

Gewoon je eigen remhendels kan je toch houden?
Remsensor erin, of pedelec sendsor eruit.

en nogmaals: IK KAN ZELF NIET FIETSEN dus een middenmotor heeft geen nut, want die ondersteunt alleen als je zelf trapt.
Eigenlijk is dat toch bij alle elektrische fietsen officieel (en legaal en zo) de bedoeling: ondersteunen als je trapt. Daarom heet het trapondersteuning. Als je een probleem hebt met je benen en niet kunt fietsen, is het dan niet slimmer om te kijken naar een elektrische snorfiets of iets dergelijks?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Ok, wie van de opvoerders hier haalde mij vanochtend in. Ik reed 30km/u op de teller en ik werd ingehaald door iemand die minimaal 40km/u reed met een zeer onnatuurlijke cadans van rond de 60 en een joekel van een electromotor in het achterwiel. Enigszins onverantwoord vind ik maar ok.
Zo'n piepschuimen helmpje gaat denk ik weinig uithalen met die snelheden als je valt :X
dreamscape schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:11:
[...]

Eigenlijk is dat toch bij alle elektrische fietsen officieel (en legaal en zo) de bedoeling: ondersteunen als je trapt. Daarom heet het trapondersteuning. Als je een probleem hebt met je benen en niet kunt fietsen, is het dan niet slimmer om te kijken naar een elektrische snorfiets of iets dergelijks?
En dit inderdaad, als je legaal wil rijden moet je meetrappen dus als je dat niet kan kun je beter kijken naar een electrische scooter.

[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
dreamscape schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:11:
[...]

Met een snorfiets of elektrische scooter kan ik de bossen niet in.
Ik heb nu al een elektrische snorfiets of hoe je het ook wilt noemen.
In de bossen heb je minder te maken met de regel dat je zelf mee moet trappen.

Ik heb een zo goed als nieuwe mountainbike staan, dus ik ga niet iets nieuws kopen voor 3000-4000 euro.
Zoiets inderdaad ja. Weet iemand of ergens zo'n accu behuizing te verkrijgen is of zelf te bouwen desnoods? Dit lijkt me ideaal voor een mountainbike, motor achterin, accu "middenin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:47
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:43:
[...]

Met een snorfiets of elektrische scooter kan ik de bossen niet in.
Ik heb nu al een elektrische snorfiets of hoe je het ook wilt noemen.
In de bossen heb je minder te maken met de regel dat je zelf mee moet trappen.

Ik heb een zo goed als nieuwe mountainbike staan, dus ik ga niet iets nieuws kopen voor 3000-4000 euro.

[...]

Zoiets inderdaad ja. Weet iemand of ergens zo'n accu behuizing te verkrijgen is of zelf te bouwen desnoods? Dit lijkt me ideaal voor een mountainbike, motor achterin, accu "middenin".
Je kan ook een bidon accu (of 2) aanschaffen in combinatie met een duim gashendel.

Accu 2 bidons 36v 7,2a = 518Wh 2 * 2,4 kg actieradius 56-120 km (zie website ebike-efos)

http://www.youtube.com/watch?v=B3inSDLTDMQ

http://www.ebike-efos.nl/...ds/Totaal%20overzicht.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
mguzz schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:29:
[...]

Je kan ook een bidon accu (of 2) aanschaffen in combinatie met een duim gashendel.

Accu 2 bidons 36v 7,2a = 518Wh 2 * 2,4 kg actieradius 56-120 km (zie website ebike-efos)

http://www.youtube.com/watch?v=B3inSDLTDMQ

http://www.ebike-efos.nl/...ds/Totaal%20overzicht.pdf
Goede tip op zich wel. Zal eens kijken hoeveel capaciteit ik kan halen met 2 bidonaccu's.
die 56-120km moet je met een korreltje zout nemen, zeker op onverhard/heuveltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
[...]

Het kan altijd nog erger: Afbeeldingslocatie: http://www.atomiczombie.com/plans/longranger/LongRanger%20Long%20Range%20Electric%20Scooter%203.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Dan vind ik dit toch wat eleganter

Afbeeldingslocatie: http://static.electricbike.com/wp-content/uploads/2012/02/stealth_bomber-12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop dan gelijk een cross motor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:06:
[...]

Goede tip op zich wel. Zal eens kijken hoeveel capaciteit ik kan halen met 2 bidonaccu's.
die 56-120km moet je met een korreltje zout nemen, zeker op onverhard/heuveltjes.
Ik vind verrekte weinig LifePo4 bidonaccu's. Zeker op 48V. Zal zeker lastig zijn het in zo'n formaat behuizing te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
[...]
Ik zie nu dat de Bafang middenmotor ook gewoon een throttle heeft.

http://www.bmsbattery.com...bafang-central-motor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:50:
[...]

Ik vind verrekte weinig LifePo4 bidonaccu's. Zeker op 48V. Zal zeker lastig zijn het in zo'n formaat behuizing te krijgen.
De Chinees heeft em wel:

http://www.alibaba.com/pr...ttery-pack_482931732.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ja en waarschijnlijk ook nog wel met iets hogere capaciteiten. Heb echter geen ervaring met bestellen via aliababba en garantie e.d. Dit voorbeeld is ook slechst 15A max continu, dus dan haal je maar ongeveer 700W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 07:22
Athome schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:58:
[...]

Ik heb zelf ervaring met de Bikespeed Key (voorloper van de RS). Deze moet je zelf tussen bestaande kabels prutsen. Dat hoeft met de nieuwe niet meer, dat is pluspunt. Over de werking van de Bikespeed kan ik kort zijn. Doet gewoon zijn werk dag in, dag uit voor ongeveer 9 maand nu. Heerlijk gewoon.

Over de Ghost. Ik ken deze verder niet maar het lijkt overeen te komen met ander product dat met het inschakelen van het licht werkt http://bpx-key.com/.
Dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik denk dat ik hem ga proberen. Hij is 149 incl verzendkosten. De Ghost is 127 ex 8,50 verzendkosten. Voordeel van de Bikespeed-RS is dat hij de snelheid op het display ook corrigeert. Verder schakel je hem in en uit middels een combinatie op de + en - knoppen (+-+-+- < 3sec voor inschakelen en -+-+-+ < 3 sec voor uitschakelen) Verder helemaal plug&play en ik heb ook geen speciaal gereedschap nodig. Nu alleen wachten tot hij weer op voorraad is. :)

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:46:
[...]

Ja en waarschijnlijk ook nog wel met iets hogere capaciteiten. Heb echter geen ervaring met bestellen via aliababba en garantie e.d. Dit voorbeeld is ook slechst 15A max continu, dus dan haal je maar ongeveer 700W.
Kijk ook naar de maten. Dit is een "bidon" van 9cm doorsnele en een halve meter lang.
Li-Ion heeft nu eenmaal betere prestaties wat dat betreft.

Overigens is "slechts" 15A wel 2C. Dan is je accu dus na een half uur leeg.
Ook is het vermogen dat hij kan leveren 720VA. Dat is maximaal een motor van 550 Watt.
Je hebt namelijk ook nog te maken met verliezen

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 19-08-2014 22:55 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:10:
[...]

Hahah zo probeer ik het ook altijd te doen, maar ik durf niet altijd.

Waar heb je de Ping accu gekocht, ik dacht dat je pas zei "via-via".
Heb je invoerrechten moeten betalen?
Klopt, iemand met een ligfiets had er aanvankelijk twee besteld bij Li Ping in China met de bedoeling ze parallel te schakelen voor de benodigde kracht. Maar omdat hij er al snel achter kwam dat het lastig was om steeds de accu's los te koppelen om deze apart op te laden (elke accu heeft zijn eigen BMS) en mogen daarom niet gekoppeld aan elkaar worden opgeladen) hij het met eentje ook kon doen.

De 2e accu zette hij op marktplaats met enige korting en die heb ik dus van hem overgenomen voor iets meer dan 200 €. Wel zo makkelijk en omdat hij de factuur erbij deed waarop stond dat hij ze in maart 2014 had gekocht had ik er alle vertrouwen in om dit gokje te wagen wat mij uiteindelijk een hoop rompslomp bespaarde juist vanwege die 12% inklaringskosten en 21% btw weer daarover.

Overigens had ik eerder als alternatief deze gezien,
http://www.lifepo4you.nl/...troller=product&id_lang=7
ook voordelig aan een Lifepo4 komen...
Weliswaar komt de lader van 80 € daar nog wel bij :/

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 20-08-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-10 19:59
Tot nu toe vooral lurker geweest hier, veel nuttige informatie!

De interesse voor elektrische fietsen begon bij mijn vriendin die voor haar woon-werkverkeer aan het kijken is naar een elektrische fiets. Vervolgens ben ik daar wat ingedoken en nu begint het bij mij ook te kriebelen :) Voor woon-werkverkeer heb ik het zelf niet nodig maar het zelf ombouwen van een fiets is voor mij (mechatronica achtergrond) een droomproject :D

Maar eerst mijn vriendin... We lopen een klein beetje vast in fietsenland. Er zijn heel veel merken, heel veel verschillende systemen en het lijkt erop dat er veel rommel te koop is. Lastig om in dat landschap de ideale fiets te vinden. We hebben al behoorlijk wat rondgekeken en op dit moment is dit het wensenlijstje:

- Fiets die tot minimaal 30km/h ondersteuning geeft
- Sportieve fiets (ze heeft nu een Santos Travelmaster
- Geschikt voor Ortlieb tassen achter
- Bij voorkeur geschikt voor Ortlieb tassen voor (lowrider)
- Voldoende range om met lage ondersteuning ±90km te kunnen fietsen (fietsvakantie)
- Afneembare accu (schuur is vrij koud)
- Fietsen zonder ondersteuning niet zwaarder dan bij normale fiets (los van het extra gewicht dan)
- Pluspunten voor laag gewicht
- Budget, tot 2500,-. Tot nu toe komen we uit bij fietsen van rond de 2000

Woon-werkverkeer is 15km (enkel) in Arnhem (redelijk wat heuvel op/af dus).

Het grootste probleem lijkt de 30 km/u eis. Door de regelgeving heb je in NL fietsen die of bij 25km/u ophouden of bij 45km/u. Bij die laatste categorie krijg je meestal een heel ander prijskaartje (3000+) en ondersteuning tot 45 km/u is helemaal niet nodig. Het gaat echt alleen om dat kleine beetje na de 25km/u. Met mijn normale fiets zit ik meestal al boven de 25 km/u, met een elektrische fiets in eco modus zit je daar in no-time boven. Al helemaal zonder tegenwind. Voor mij geen probleem om een 25km/u fiets te kopen en die vervolgens te modden. Mijn vriendin wordt daar wat minder enthousiast van (garantie e.d.) maar vindt 3000,- uitgeven ook wat te gek :)

Tot nu toe hebben we nog niets kunnen vinden dat helemaal aan bovenstaande lijstje voldoet. Dichtst in de buurt komt de Sparta ION E-Speed. Geen super sportieve fiets maar vooral geen afneembare accu. Prijstechnisch wel interessant (ronde de 2100,- in de winkel), ziet er leuk uit, normale bagagedrager, naafmotor (dus minder weerstand bij geen ondersteuning?), goede gewichtsverdeling.

Verder heb je b.v. de Trek X600+ met BionX naafmotor. Het lijkt erop dat deze vrij eenvoudig te flashen zijn om de 25 limiet kwijt te maken, maar deze fietsen zitten aardig boven het budget.

Ik hoop dat jullie wat beter overzicht hebben over de mogelijkheden in fietsenland en dat jullie ons een zetje in de goede richting kunnen geven. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Voor ik vorig jaar de RAT 009 set bestelde heb ik vanaf 2010 op de Batavus E-GO4 gereden (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/batavus%20eo4.jpg

Deze (merk) e-bike was uitgerust met middenmotor die reageert op je trapkracht. D.w.z. met je voeten naast de pedalen op de grond is ie geen meter vooruit te krijgen.

Ik heb een ernstig letsel in mijn linkerknie (geen vet tussen kraakbeen) en mag daardoor mijn knie niet extra belasten (door bijv. tijdens het gewone fietsen op de trappers te gaan staan) en lopen is er voor mij helemaal niet bij.

Om die reden ging ik ook eind 2013 voor de RAT 009 set en intussen heb ik hiermee al ruim 850 km (vanaf april 2014) mee afgefietst; doordat ik meteen een RAT duimgas regelaar heb gemonteerd is ook veelvuldig starten (wegrijden) geen enkel probleem, meetrappen doe ik pas op snelheid. Overigens haalt de 009 set ZONDER meetrappen met weinig wind gewoon 27 km/h.

Wel deze RAT 009 set dus nu voorzien van LFP accu die als groot voordeel de 100% kracht heeft tot de batterij echt leeg is (en het lagere gewicht 3.7 KG tov de meegeleverde loodaccus a 14.5 KG)

Voor mij is deze set, behalve voordelig ook een uitkomst!

[ Voor 71% gewijzigd door racinfo op 20-08-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:24:
[...]
Voor ik vorig jaar de RAT 009 set bestelde heb ik vanaf 2010 op de Batavus E-GO4 gereden (zie foto)
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had je eerdere posts gelezen en was van het meeste op de hoogte :-)
Ik heb zelf al een gazelle feunte xtra omgebouwd met een set van eletkrischefietswielen.com.
Met duimgas en LifePo4, bevalt zeer goed. Echter kan ik daar het bos niet mee in.
Het motortje heeft weinig koppel vind ik, en voor een mountainbike heb je dat toch wel nodig.
Dus mijn vraag is vooral (in eerste instantie) welke motor ga ik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

bartvb schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:12:
- Fiets die tot minimaal 30km/h ondersteuning geeft
- Budget, tot 2500,-. Tot nu toe komen we uit bij fietsen van rond de 2000
Het grootste probleem lijkt de 30 km/u eis.
Of denk aan een fiets met een Bosch-midden-motor, en dan een bad-ass chip erop? Dan kan je sneller dan 25 en kost het je zo'n € 150,- extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De Bosch motoren zien je op het moment erg veel inderdaad. Zeker een mooi systeem, ook een proefrondje op gemaakt maar:

- Maakt redelijk wat geluid, zeker bij een hoge trapfrequentie (80 rpm vind ik zelf erg prettig maar met dat soort snelheden hoor je de motor vrij goed)
- Lijkt niet geschikt om zonder ondersteuning te fietsen. Fietst merkbaar zwaarder doordat je de weerstand binnen de motor zelf moet overwinnen.
- Snelheid boven de 25 krijgen houdt over het algemeen in dat de computer de verkeerde snelheid aangeeft

Voordelen zijn betaalbaarheid (zeker met een after market chip voor het 30+ verhaal), er zijn erg veel modellen beschikbaar en ik hoor veel enthousiaste verhalen over het systeem.

Op dit moment staan er een aantal Bosch-midden-motor fietsen op de 'backup' lijst. Ik hoop echter dat we iets kunnen vinden dat beter aan de wensenlijst voldoet. Dus minder geluid, minder weerstand bij fietsen zonder ondersteuning en bij voorkeur meer dan 25 km/u kunnen fietsen met een volledig werkende snelheidsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als ik jou was zou ik toch als je voor Bosch gaat voor een fabriek af high speed model gaan. Een badass is leuk maar je kilometerstand klopt niet meer omdat alles door drie gaat.

Die Sparta E-speed is voordelig geprijsd, maar ik vind het qua uiterlijk niet veel. Als je een echte goede high speed wilt hebben kom je rond de 3000 ~ 3500 euro uit.
Je kunt ook voor een Flyer HS model kiezen, die gaan doorgaans ook maar tot 35 km/u dacht ik, maar ook die zijn pittig geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Mijn vriendin is vooral op zoek naar een betrouwbare fiets die net wat ondersteuning geeft. Zelf nog steeds behoorlijk wat inspanning leveren maar net niet zoveel dat je helemaal bezweet op je werk aan komt. Gedurende de dag heeft ze ook redelijk vaak afspraken op andere locaties dus dan is het ook prettig als je dat met de fiets kan doen. Vervelend is alleen die 'muur' die de meeste fietsen hebben bij 25 km/u.

Een high-tech high speed fiets is daarom niet nodig. Het moet vooral een sportieve fiets zijn die ervoor zorgt dat je wat makkelijker tussen de 25 en 30 fiets met de inspanning die het je normaal kost om, zeg, 22 te fietsen. Boven de 35 gaat ze nooit uitkomen schat ik zo in.

De Flyers, Stromers, etc zijn erg mooie apparaten, dat ben ik heel erg met je eens. Maar deze fietsen zijn zowel technisch als financieel wat overkill. We zijn dus eigenlijk op zoek naar een tussencategorie. Ergens tussen de 25 en 45 km/u. Ik zou denken dat we daarin niet de enigen zijn? Er moeten meer mensen zijn die zich ergeren aan die 25 km/u muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
bartvb schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:33:

- Maakt redelijk wat geluid, zeker bij een hoge trapfrequentie (80 rpm vind ik zelf erg prettig maar met dat soort snelheden hoor je de motor vrij goed)
- Lijkt niet geschikt om zonder ondersteuning te fietsen. Fietst merkbaar zwaarder doordat je de weerstand binnen de motor zelf moet overwinnen.
Ik ervaar geen weerstand van de motor. Omdat er een trapkrachtsensor op zit moet je wel iets kracht zelf geven (wat bij een rotatiesensor niet zo is), maar in een hoge ondersteuningsstand vlieg je er al gauw vandoor als je ook maar een klein beetje op de trappers 'duwt'. Ik heb het dan over de Bosch performance lijn op een Riese und Müller Charger HS fiets. Het voelt heel natuurlijk aan waarbij je Supermanbenen lijkt te hebben. Veel fijner dan een rotatiesensor waarbij je fiets ineens onder je kont wegtrekt, vaak ook nog met die vervelende vertraging.

[/Spijkstaalmodus on] (zei hij die van die 20 kg loodaccu experimenteerfiets ;) [/Spijkstaalmodus off]

[ Voor 5% gewijzigd door salipander op 20-08-2014 14:52 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.