Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.513 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 13:44
Mogelijk al eerder genoemd, maar als je het doet, dan moet je het goed doen!

[ Voor 23% gewijzigd door PROnline op 30-06-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
PROnline schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:07:
Mogelijk al eerder genoemd, maar als je het doet, dan moet je het goed doen!

[video]
Doet me denken aan een SouthPark aflevering ;)
En nu wil ik er stiekem ook een hebben....
Al is dat voor mij eigenlijk niet nodig. De fiets die ik heb omgebouwd is uit de vorige eeuw, dus daar rammelt genoeg aan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 30-06-2014 12:30 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Lol @ hierboven, doet me inderdaad denken aan vroeger. Ook met speelkaarten en wasknijpers zoveel mogelijk takke herrie maken op mijn fietsje.

Dit weekend met de Merida naar de fietsenmaker geweest omdat het kleinste tandwiel doorsloeg, was helaas versleten maar onder coulance is toen alleen het kleinste tandwiel vervangen. Gaat hierbij om een 11 tands tandwiel. Denk dat ik voortaan ook maar op iets grotere tandwielen moet gaan rijden want die kleine tandwielen slijten volgens mij heel erg snel. Vanmorgen op tandwiel 15 gereden en dat was ook best wel te doen. Wat dat betreft had ik misschien toch beter voor een naafversnelling of NuVinci Harmony moeten kiezen maar de levertijden waren wel erg hoog op die Merida's.

Vind desalniettemin dat het toch aardig snel is gegaan met de slijtage. En ik had mijn ketting ook veel te veel gesmeerd. Voortaan ook veel zuiniger zijn met smeerolie. Maar ja, ik heb verder ook niet al te veel ervaring met derailleur versnellingen dus daar leer je ook weer van.

Jammer dat het nieuwe Merida frame niet open kan, anders had ik er gewoon een NuVinci ingezet in combinatie met een Gates Carbon drive. Ben je in 1 keer van al dat gesmeer af, je portemonnee is dan ook gelijk wat lichter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 08:01
Hoeveel km heb je nu ongeveer op het kleinste versleten tandwiel gereden? Het doorslaan kwam enkel door de slijtage?

Hopelijk houd de fiets het nu wat langer vol, maar ik neem aan dat ie nu weer als een zonnetje rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij ook veel in de 8ste/9de versnelling, maar nauwelijks met ondersteuning erop omdat ik dan zelf al 90% van de power lever. Scheelt ook nog wel denk ik, met die motor zet je best veel koppel op die paar kleine fluttandwieltjes als je in de zwaarste 26 gaat rijden.

Maarja, los tandwiel kost en whopping 3 euro, cassette 3 tientjes. Het zal wel, niet iets waar ik me druk om maak. Maak me meer zorgen over het tandwiel in de motor, die is aanzienlijk lastiger te vervangen. Verwacht dat daar iets vergelijkbaars in zit als het middenblad op mijn MTB, die gaat ook al jaren mee, dus ook dat zal nog wel meevallen met voldoende smering.

Hoeveel km staat erop?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Er staat nu 3600km op. Vandaag heb ik meestal op het blad met 15 tandwieltjes gereden en met windje mee op de 9e versnelling met 13 tandwieltjes. Hij rijdt nu wel weer als een zonnetje op de 10e versnelling maar die ga ik vanaf nu wel wat minder gebruiken omdat die het meest gevoelig is voor slijtage.

In de toekomst wil ik ook een andere cassette erop hebben waarbij het verschil kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach en het spul kost niet veel, heb net voor 3 tientjes bij Toolstation het nodige spul besteld voor het onderhoud, paar tandwieltjes erbij en klaar ben je. Ik heb nog altijd geen spijt van m'n derailleur ipv naafversnellingen, ik vind het aanmerkelijk fijner schakelen / trappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Is het noodzakelijk bij vervanging tandwielen ook de ketting te vervangen? Sinds kort heb ik nu ook mijn 11 tands tandwieltje in gebruik en heb ik de indruk dat het doordat het nooit eerder werd gebruikt de overbrenging meer laat "kraken" dan bij de rest van de tandwielen.

Ik hoorde van anderen dat dat zou komen doordat de ketting is ingesleten op de grotere en het kleinste dus nog niet. Vreemd verhaal als je bedenkt dat de andere overbrengingen alle geruisloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 08:10:
Is het noodzakelijk bij vervanging tandwielen ook de ketting te vervangen? Sinds kort heb ik nu ook mijn 11 tands tandwieltje in gebruik en heb ik de indruk dat het doordat het nooit eerder werd gebruikt de overbrenging meer laat "kraken" dan bij de rest van de tandwielen.

Ik hoorde van anderen dat dat zou komen doordat de ketting is ingesleten op de grotere en het kleinste dus nog niet. Vreemd verhaal als je bedenkt dat de andere overbrengingen alle geruisloos zijn.
Bij het vervangen van je tandwielen vervang je eigenlijk altijd ook de ketting ja.
Tenminste, als je ze vervangt omdat ze versleten waren.

Maar om nu een nieuwe ketting erop te leggen omdat je een andere versnelling gebruikt dan normaal is een beetje overdreven imo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dankje RocketKoen, compleet setje dus bestellen. Eerdaags wil ik toch nieuw smeervet in het achterwiel lager doen en als de boel dan toch uit elkaar ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:51:
Dankje RocketKoen, compleet setje dus bestellen. Eerdaags wil ik toch nieuw smeervet in het achterwiel lager doen en als de boel dan toch uit elkaar ligt..
Als je het zelf kan is het niet zo duur nee :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Vanwege knieproblemen rijdt ik eigenlijk alleen maar op duimgas.
Gevolg is wel dat de accu snel leeg is (30-40km).
Ik kan een extra accu bijkopen om dit te verdubbelen.
De leverancier van mijn ombouwkit vraagt echter richting de 450 euro voor een 36V11Ah LifePo4 accu.

Voor veel minder koop ik er eentje bij bijvoorbeeld BMS Batteries.

Een uitdaging: Ik moet een batterij hebben die past op mijn huidige set/controllerbox.

Iemand toevallig dezelfde behuizing ergens gezien?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22428617/ebike/2014-07-06%2017.01.38.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22428617/ebike/2014-07-06%2017.01.11.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22428617/ebike/2014-07-06%2017.01.17.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22428617/ebike/2014-07-06%2017.01.38.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:50:
Vanwege knieproblemen rijdt ik eigenlijk alleen maar op duimgas.
Gevolg is wel dat de accu snel leeg is (30-40km).
Ik kan een extra accu bijkopen om dit te verdubbelen.
De leverancier van mijn ombouwkit vraagt echter richting de 450 euro voor een 36V11Ah LifePo4 accu.

Voor veel minder koop ik er eentje bij bijvoorbeeld BMS Batteries.

Een uitdaging: Ik moet een batterij hebben die past op mijn huidige set/controllerbox.

Iemand toevallig dezelfde behuizing ergens gezien?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze
http://em-battery.en.made...ry-for-Europe-Market.html
lijkt er wel iets op en is ook nog eens 14Amp
of
www.LiFePO4You.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Thanks... Nog even geduld, want:
Op zondag is onze site gesloten. Van maandag tot zaterdag zijn wij u graag van dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ondertussen contact met een chinese leverancier. Levert de juiste case met de juiste aansluitingen.
11Ah=210USD 15Ah=290USD. So far so good.
Shipping = 210USD. Oeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En vaak moet je ook nog de btw in Nederland bijtellen als de douane het controleert (gebeurt niet altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:32:
En vaak moet je ook nog de btw in Nederland bijtellen als de douane het controleert (gebeurt niet altijd).
Mogelijk, ik heb het een keer gehad dat er ook invoerrechten bijbetaald moesten worden (betrof een vga card uit de USA), bij bestellingen uit China schijnt dat pas te hoeven bij bedragen hoger dan 150 euro netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton1951
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-12-2016
Ik schrijf voor het eerst hier iets op dit forum, maar ik heb al het voorafgaande posts met belangstelling en plezier gelezen. Omdat ik van plan ben om nog dit jaar een e-bike aan te schaffen ben ik blij met jullie ervaringen. Ik heb weliswaar geen ervaring met e-bikes, maar wel met fietsen met derailleur versnelling. Zowel de racefiets als de stadsfiets waarvan ik regelmatig gebruik maak hebben een derailleur versnelling. Onlangs heb ik nog tandwielen en ketting moeten vervangen; op de stadsfiets ook de voorbladen. Naar ik heb begrepen heeft de Bosch middenmotor een relatief klein voorblad. De motor kan zorgen voor een snellere acceleratie vanuit stilstand dan je kunt met alleen spierkracht. De belasting op de tandwielen lijkt daardoor ook toe te nemen en zal wellicht voor een snellere slijtage zorgen. Op zich niet zo heel erg, ware het niet dat je zelf het voorblad niet (makkelijk?) kunt vervangen. Ik heb in diverse posts gelezen dat het kleinste tandwiel van de cassette in sommige gevallen vrij snel versleten is. Over slijtage van het voorblad heb ik nog niets gelezen. Maar goed: als het om de kosten daarvan gaat, dan ik daar ook navraag over doen bij de fietsenzaak waar ik de e-bike aanschaf. Ik heb bij Fietsplaza in Limmen ( ik woon in Alkmaar) een proefritje aangevraagd op een Victoria E Tracking 8.8. Op de 10.7 van Victoria die een ondersteuning levert tot maximaak 45 km heb ik al een proefritje gemaakt. Omdat de overheid met ingang van 2017 dit soort fietsen als een bromfiets gaat beschouwen en geel kenteken en helmplicht dan ook verplicht wordt gesteld, heb ik afgezien van deze snellere uitvoering. Van de fietsen van Victoria, met name de 10.7, is me bekend dat het voorspatbord aan de korte kant is. Verder heb ik geen echte opmerkelijke negatieve ervaringen gelezen op dit forum. Mocht er iemand zijn die negatieve ervaringen heeft met dit merk, dan zou ik daar graag meer over willen vernemen.

Vriendelijke groeten,
Anton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat 45km/u e-fietsen als bromfiets worden gezien is nu al zo.

Een te kort spatbord is voor een paar euro op te lossen met een verlengstuk of spatlap.

Wat de slijtage betreft zal ik het overlaten aan de tweakers die een bosch motor hebben. Die van mij zit in het voorwiel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton1951
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-12-2016
Wat ik heb begrepen uit wat ik erover heb gelezen is dat de s-pedelec (45 km) nu nog als snorfiets wordt aangemerkt en een blauwe kentekenplaat moet hebben, zonder een helmverplichting. Per 01-01-2017 veranderd dit en wordt de s-pedelec aangemerkt als een bromfiets die dan voorzien moet zijn van een geel kenteken en bestaat er een helmplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anton1951 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:38:
Wat ik heb begrepen uit wat ik erover heb gelezen is dat de s-pedelec (45 km) nu nog als snorfiets wordt aangemerkt en een blauwe kentekenplaat moet hebben, zonder een helmverplichting. Per 01-01-2017 veranderd dit en wordt de s-pedelec aangemerkt als een bromfiets die dan voorzien moet zijn van een geel kenteken en bestaat er een helmplicht.
Er bestaat nogal wat meningsverschil over wat nu een e-bike, snorfiets of bromfiets is, ik neem daarvoor over wat er in de Ned. wet over wordt geschreven:

Pedelec (fietswetgeving)
Volgens de Nederlandse wet mogen fietsen tot maximaal 25km/h (met 10% afwijking) ondersteund worden. Dit is momenteel dan ook het meest verkochte type elektrische fiets (Pedelec). Volgens de wet zijn dit dan ook reguliere fietsen en is verder geen helmplicht of verzekeringsplicht. Als u sneller wilt gaan zult u op zoek moeten gaan naar een e-bike die ook ondersteuning geeft als er niet getrapt wordt. Dit zijn dan echter volgens de wet geen fietsen meer. Deze vallen onder de categorie snorfietsen of brommers en zijn verzekeringsplichtig.

E-bike max 25 km/u (snorfietswetgeving)
De Nederlandse wet ziet de e-bike/snorfiets in als een soort tussenvorm tussen fiets en brommer omdat u hier niet zelf mee hoeft te trappen. Men moet daarnaast minimaal 16 jaar oud zijn om een ebike te mogen berijden en moet een brommer rijbewijs (of motor- of autorijbewijs) hebben. Ook zijn verzekering en een kentekenplaat verplicht, net als bij een brommer. De snelheid mag echter niet boven de 25 km/u komen om nog als snorfiets op de weg te mogen. Voor dit type ebike is overigens geen helmplicht.

E-bike max 45 km/u (brommerwetgeving)
Stopt de trapondersteuning niet na 25 kilometer per uur? Dan is de fiets volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Voor de wet wordt dit type fiets gezien als brommer. De meest bekende variant is op dit moment de electrische scooter deze zijn te koop en halen met gemak 40 tot 45 km/u. Bij wet is dan echter wel een WA-verzekering en kenteken. De high speed pedelec van Riese Muller is een fiets die ook met gemak 40 tot 45 km/u haalt, maar door een maas in de wet en deze e-bike is gekeurd als snorfiets.

Riese Muller:
http://www.elektrischefie...muller-high-speed-e-bike/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 01:35
Let ook goed op de omschrijving van Pedelec (moet je meetrappen) en E-bike (kan ook zonder trappen voortbewegen)

Ik lees het niet als een maas dat de Riesse Muller als snorfiets wordt aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Athome schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:11:
Let ook goed op de omschrijving van Pedelec (moet je meetrappen) en E-bike (kan ook zonder trappen voortbewegen)

Ik lees het niet als een maas dat de Riesse Muller als snorfiets wordt aangeduid.
Er staat dat de Riese Muller per abuis (door een maas in de wet) als snorfiets is (goed)gekeurd, dus mi.. niet als bromfiets en is een blauw kenteken verplicht; elders op dit forum heb ik gelezen dat het volstaat het blauwe kenteken bij je te hebben tijdens fietstochten doch dat het niet persé zichtbaar meegevoerd behoeft te worden!

En helm is niet verplicht, hoewel bij die snelheid.... ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 10-07-2014 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 05:43:
[...]
Er staat dat de Riese Muller per abuis (door een maas in de wet) als snorfiets is (goed)gekeurd, dus mi.. niet als bromfiets en is een blauw kenteken verplicht; elders op dit forum heb ik gelezen dat het volstaat het blauwe kenteken bij je te hebben tijdens fietstochten doch dat het niet persé zichtbaar meegevoerd behoeft te worden!

Als bromfiets goedgekeurd is 1 ding.
Dat houdt wel in dat je een boete krijgt als hij bij een controle harder dan 30 blijkt te kunnen. Dat je een boete kan krijgen als je harder dan 25 rijdt. En je WA verzekering waarschijnlijk een goed excuus heeft om niet uit te betalen als je ze ooit nodig hebt.

Of het zover komt is een 2e. Want blijkbaar loopt 80% van de snorfietsen in NL harder dan 30.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 10-07-2014 07:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 07:47:
[...]

Of het zover komt is een 2e. Want blijkbaar loopt 80% van de snorfietsen in NL harder dan 30.
Ja en de snelheid stopt niet bij 40 km/h over het fietspad...

Zelfs wanneer de Riese Muller dan als snorfiets is goedgekeurd mag ie nog steeds niet harder dan 25 km/h.

[ Voor 16% gewijzigd door racinfo op 10-07-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
racinfo schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 05:43:
[...]
elders op dit forum heb ik gelezen dat het volstaat het blauwe kenteken bij je te hebben tijdens fietstochten doch dat het niet persé zichtbaar meegevoerd behoeft te worden!

Helaas is dat niet waar. Zie: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/De-kentekenplaat-.aspx

Pagina 24:
Als eigenaar of houder van het voertuig bent u verplicht ervoor te zorgen
dat er kentekenplaten op uw voertuig en eventuele lichte aanhangwagen,
lichte caravan of fietsendrager zijn aangebracht.
Hiervoor gelden de volgende regels:
• Voor een auto worden twee kentekenplaten en voor motorfietsen,
bromfietsen en aanhangwagens één kentekenplaat afgegeven;
....
Verder moeten de kentekenplaten volledig zichtbaar zijn. Er mogen dus
geen trekhaken of andere zaken het vrije zicht op de letters en cijfers van
de kentekenplaat belemmeren.

Ik vind zo'n plaat eerlijk gezegd foeilelijk. Maar als ik heel snel fiets en oom agent ziet mij, dan worden er al meerdere vragen beantwoord over mijn fiets door alleen al de gegevens op te vragen...

En je voorkomt er een hoop discussie en mogelijk een boete mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het is erg verwarrend wat er in de wet staat of nog wordt bedisseld; als je op de pagina van de rijksoverheid googeld kom je oa. dit verhaal tegen. e.e.a. gaat inderdaad per 1-1-2017 veranderen! Lees en huiver....

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/hispeedebike.jpg

High speed
e-bike
Populariteit e-bike

De elektrische fiets, vaak e-bike genoemd, is een fiets met trapondersteuning
tot maximaal 25 km/u. Zodra de snelheid boven
de 25 km/u komt, valt de trapondersteuning weg. Inmiddels rijden
er circa 1,3 miljoen van dit soort fietsen in Nederland. De e-bike is
onderdeel van het straatbeeld geworden.

In de loop der jaren is de e-bike een serieus alternatief geworden in
de vervoerskeuze (auto, brom- en snorfiets). Steeds meer mensen
ontdekken het gemak van deze fiets, zowel voor recreatieve als wat
langere woon-werk verplaatsingen. Een groot voordeel ten opzichte
van brom- en snorfietsen is dat de berijder moet trappen. Dat heeft
een positief effect op de gezondheid van de berijder en op het
milieu.

Opkomst van high speed e-bike

De techniek staat bepaald niet stil: e-bikes worden lichter en hebben
een grotere actieradius. Daarnaast wordt de collectie steeds
uitgebreider. Recent zijn zogeheten ‘speed-pedelecs’ geïntroduceerd.
‘Speed’ zegt iets over de snelheid en ‘pedelec’ is afgeleid van
pedaleren en betekent trappen. Speed-pedelecs zijn snelle e-bikes
die elektrische ondersteuning bieden tot maximaal 45 km/u. Een
meer gangbare benaming voor speed-pedelec is high speed e-bike.

De vraag is echter of we het met deze nieuwe snelle categorie nog
wel hebben over een (elektrische) fiets. De ondersteuning is zodanig,
dat afhankelijk van de inspanning snelheden te bereiken zijn
vergelijkbaar met de bromfiets, terwijl het voertuig uiterlijk lijkt op
een e-bike. Hierdoor vraagt menigeen zich af of deze high speed
e-bike niet eerder een snor- of bromfiets is met daarbij behorende
regelgeving zoals verzekeringsplicht, helmplicht etc. Zo valt op
een internetforum te lezen:

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Rijksdienst voor
het Wegverkeer (RDW) hebben samen met maatschappelijke
organisaties ANWB en Fietsersbond en de brancheverenigingen RAI
Vereniging en BOVAG in kaart gebracht welke voorwaarden gelden
voor deze high speed e-bikes – nu en in de toekomst – om veilig aan
het verkeer deel te nemen.

Regelgeving tot 1 januari 2017

Volgens huidige wetgeving behoort de high speed e-bike tot de
categorie snorfiets, omdat zónder meetrappen een snelheid van
25 km/u kan worden behaald. Eventueel hogere snelheid door wél
mee te trappen wordt buiten beschouwing gelaten. Degene die op
dit moment een high speed e-bike aanschaft, moet zich daarom
houden aan de regels die gelden voor de snorfiets. De berijder van
de high speed e-bike dient:

1. tenminste 16 jaar te zijn;
2. te beschikken over een AM-rijbewijs;
3. een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid afgesloten te hebben;
4. zich te houden aan de maximum snelheid van 25 km/u;
5. zichtbaar een blauw kentekenplaatje te voeren;
6. op het fietspad te rijden.

In de periode tot 2017 behoort de high speed e-bike tot de categorie
snorfiets. De high speed e-bike moet dus een blauw kentekenplaatje
hebben en mag de maximum snelheid van 25 km/u niet overschrijden.
Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat de high speed
e-bike de mogelijkheid heeft sneller te rijden dan de al langer
bestaande e-bikes. Dit komt simpelweg omdat de huidige wetgeving
(uit 2002) geen plek geeft voor de mogelijkheden van dit type
innovatie.
Maar daar komt snel verandering in.

Nieuwe regelgeving vanaf 1 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 wordt in Europese wetgeving de snelheid inclusief
meetrappen wél meegeteld en dan is er voor de high speed
e-bike sprake van een bromfiets. Een geel kentekenplaatje is vanaf
dat moment dus nodig.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu in samenwerking met
de hierboven genoemde stakeholders is een onderzoek gestart naar
de vraag wat de beste plek op de weg is (rijbaan of fietspad) en wat
voor helm t.z.t geschikt is, als aanbeveling dan wel verplichting.
Het is evident dat de huidige motorfietshelm niet geschikt is voor
berijders van een high speed e-bike onder meer, omdat deze
helmen onvoldoende ventileren.

Om te voorkomen dat er in 2017 high speed e-bike rijden die vanwege
eerdere kentekening nog snorfiets zijn en zich zo dienen te
gedragen, bekijkt het ministerie hoe de bezitters die kentekening
tegen die tijd kunnen omzetten naar bromfiets (van blauw naar
geel kentekenplaatje).

Dit is een uitgave van het
Ministerie van
Infrastructuur en Milieu

Postbus 20901 | 2500 ex Den Haag
www.rijksoverheid.nl/ienm
Maart 2014

[ Voor 2% gewijzigd door racinfo op 11-07-2014 06:58 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom moet ik er van huiveren? Je had dit kunnen zien aankomen. Feitelijk is dit niets meer dan enerzijds een bevestiging van de huidige regelgeving en anderzijds een uitbreiding zodat high-speed elektrische fietsen legaal gemaakt worden. Want zoals het er ook staat: je mag nu met een motorondersteunde fiets niet harder dan 25 km/h.
Dus afgezien van de verschillende uitgangspunten in legaliteit is het net als een auto: je kunt harder dan 130 maar je mag het niet. Zo ook met een elektrische fiets: je kunt harder dan 25 maar je mag het niet (als je gebruik maakt van de ondersteuning).

Ik zie het er van komen dat je verplicht een fietshelm op moet (is er al een e-keurmerk?).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 23:49
Regelgeving tot 1 januari 2017

Volgens huidige wetgeving behoort de high speed e-bike tot de
categorie snorfiets, omdat zónder meetrappen een snelheid van
25 km/u kan worden behaald.

Nou als ik niet meetrap op mijn high speed e-bike dan haal ik een snelheid van 0 km/u
Ach ja de overheid, ze moeten zich eens een keer goed laten voorlichten door lui die er echt verstand
van hebben, dit geldt trouwens ook voor peperdure ict projecten die totaal niet functioneren. En zo kan k nog wel een tijdje doorgaan ha ha....

Ben benieuwd hoe men vanaf 2017 de snelheid gaat meten tijdens een kontrole, sta je dan op een rollenbank voor fietsen ofzo en als je geen kenteken voert kontroleren ze dit dan adhv het framenummer
of model of men te maken heeft met een high speed e-bike.
Als je betrokken raakt bij een ongeval kan ik me voorstellen dat ze je fiets uitgebreid gaan kontroleren.

Men heeft het ook steeds over een kentekenplaatje, plaatje? Ik ga toch niet met zo'n blauwe sjoelbak achterop mijn fiets rijden, kijk als er in 2017 fatsoenlijke gele plaatjes worden gemaakt dan zal ik er nog eens over nadenken, geldt ook voor een helm, in Duitsland bestaat de helmplicht al voor high speed e-bikes, die helmen zien er best sportief uit moet ik zeggen.

http://shop.elektrobike-o...helme,yaszhs5f618j60v4,ec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mguzz schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:02:

Nou als ik niet meetrap op mijn high speed e-bike dan haal ik een snelheid van 0 km/u
En wat wil dat zeggen? Een gewone elektrische fiets haalt ook een snelheid van 0 km/h als je niet meetrapt en daar moet wettelijk gezien de ondersteuning stoppen bij 25 km/h.
Wat heb je dan nog aan je high-speed e-bike als die wetgeving onveranderd blijft? Het is een maas in de wet als je een elektrische fiets hebt waar de ondersteuning blijft meewerken en waarbij je met bijtrappen harder kunt rijden. En juist dat wordt nu gereguleerd. Het mag wel, maar met regeltjes.

En je gaat niet met zo'n sjoelbak rijden maar je gaat wel voor gek lopen met zo'n pothelm op?
(waarschuwing: sarcasme en eigen mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Maasluip schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:16:
[...]

En je gaat niet met zo'n sjoelbak rijden maar je gaat wel voor gek lopen met zo'n pothelm op?
(waarschuwing: sarcasme en eigen mening)
Ik zie het al helemaal voor mij; die oude dametjes met een valhelm op de e-bike scheurende langs Neerlands wegen.

Maar zo'n wielrenner helm lijkt mij wel wat, dan ook meteen een racestuur op de fiets en spatborden eraf. Kunnen we eindelijk eens die echte renners bijhouden zoniet voorbij rijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op zondag 15 juni 2014 @ 23:16:
[...]

Fietsenmakers hebben niet altijd verstand van elektronica.
Die "zakken" verkopen ze al "X volt Y Ah"

Hoeveel cellen er dan in serie zitten is makkelijk. Het nominale voltage van een LiFePO4 cell is 3,2V. Van een Li-ion cell 3,6V. X delen door dat getal en je hebt S.
Hoeveel paralel is lastiger. Je weet niet wat voor type cell ze gebruiken. Je hebt cellen van enkele mAh tot meer dan 10Ah. Ligt er maar net aan hoe groot ze zijn. Maar of je nu 10 cellen van 1Ah paralel hebt of 2 van 5Ah maakt vrij weinig uit.
Heb wat meer info gevonden ondertussen. In het engels noemen ze zo'n zak "Pouch".
http://batteryuniversity....mall_but_not_trouble_free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Deze leverancier: http://em-battery.en.made...tric-Bicycle-Battery.html geeft aan dezelfde batterijen te verkopen.
Onder andere aan twee grote nederlandse klanten, dus kans bestaat dat dit exact dezelfde batterijen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

racinfo schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:04:
[...]
Ik zie het al helemaal voor mij; die oude dametjes met een valhelm op de e-bike scheurende langs Neerlands wegen.
Oude dametjes gaan echt niet met een fiets rijden die harder dan 25 kan. En alleen voor fietsen die harder dan 25 kunnen kan ik me indenken dat er een helmplicht komt.

Als je het niet begrijpt: er komt een tweedeling in elektrische fietsen: de categorie waar de trapondersteuning ook echt ophoudt bij 25 km/h (geen helmplicht, blijft wettelijk een fiets) en de categorie waar de trapondersteuning niet ophoudt bij 25 km/h (wel helmplicht, wordt min of meer gezien als bromfiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Maasluip schreef op zondag 13 juli 2014 @ 08:06:
[...]

Oude dametjes gaan echt niet met een fiets rijden die harder dan 25 kan. En alleen voor fietsen die harder dan 25 kunnen kan ik me indenken dat er een helmplicht komt.

Als je het niet begrijpt: er komt een tweedeling in elektrische fietsen: de categorie waar de trapondersteuning ook echt ophoudt bij 25 km/h (geen helmplicht, blijft wettelijk een fiets) en de categorie waar de trapondersteuning niet ophoudt bij 25 km/h (wel helmplicht, wordt min of meer gezien als bromfiets).
Ik heb genoeg oude dametjes op e-bikes gezien die een geweldig contrast etaleren tussen fietsende zijn (en hard gaan!) en ontzettend krakkemikkig afstappen bij een stoplicht om deze bewering niet te kunnen bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D'r zit een ratel in de gesloten motor van mijn Merida die net 2 maanden oud is en nu 1150km heeft gelopen. Dus ik bel de fietsenmaker op, ja ratel in de motor, ik wil even langskomen. Antwoord: Ja dat is geen garantie, dat is een servicebeurt. Die doen we bij 500km of 6 maanden. Dan lopen we hem helemaal na en stellen hem af!

Pardon? Heb ik een Ferrari gekocht die bij 7500km uit elkaar valt? Wat le piep wil je afstellen aan een nagelnieuwe fiets, de derailleur loopt als een zonnetje, de remmen zijn hydraulisch en is niks aan te doen en voor de rest zit er niks boeiends op die fiets. Met andere woorden ze willen me 30 euro voor garantie laten betalen.

Nu kan ik die drie tientjes wel lijden, maar als ze me die daadwerkelijk willen laten betalen dan hebben ze zaterdag in een mutvolle zaak een hele taaie aan me. Koop je ook voor 2500 euro een fiets :X Ow en dat is trouwens het kortingstarief, normaal kost dat lieve servicebeurtje 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat een mafketels daar, service van likmevestje...

Wanneer hoor je die ratel precies? Ook als de motor geen ondersteuning geeft?

Je zult het helaas toch via die fietsenmaker moeten spelen, die zullen dan wel weer zeggen dat je fiets naar Bosch opgestuurd moet worden want ze maken hem denk ik zelf niet open en ik zou het zelf ook niet doen.

Laatst zat ik bij 12gobiking bij de werkplaats op mijn fiets te wachten toen er naar de versnellingen werd gekeken. Komt er een wat ouder stel binnen met een Gazelle met Bosch Active line motor. De klacht was dat deze motor teveel herrie maakte. Als ze die klacht krijgen dan is het altijd het standaardverhaaltje dat het zo hoort bij middenmotoren. (Die van mij hoor je ook wel maar ik stoor me er niet aan, kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die alleen de fiets voor recreatie gebruiken en zich er dan dus wel aan irriteren)

Ze sturen dan vaak een fiets met Bosch motor naar het servicepunt om te laten meten of het aan de norm voldoet en dan is het gewoon weer retour afzender, zo gaat dat nou eenmaal.

Ik denk dat jouw fietsenmaker zoiets heeft van "Ja hoor, weer iemand die klaagt over dat Bosch geluid". Als ik jou was zou ik gewoon langsgaan en het laten horen of aantonen, desnoods zeg je dat ze zelf maar een rondje moeten rijden. Je moet soms echt voet bij stuk houden bij fietsenwinkels en ze even op de feiten drukken ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-07-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Permanent, ook zonder ondersteuning. Duidelijk aangegeven dat het om een ratel in de aandrijflijn gaat en niet om het normale motorgeluid. Ik zal vanavond zelf nog wel even goed luisteren, maar ze hebben conform de eigen voorwaarden werkelijk geen poot om op te staan, dus als het erop aankomt dan speel ik het hard, letterlijk en figuurlijk. In een volle zaak vinden ze dat niet grappig.

maar alleen al het feit dat ze met dit verhaal aankomen voor een servicebeurt op een nagelnieuwe fiets van deze prijs maakt me al pissig tbh :) Al is het de derailleur, draai een keer aan de trappers, doe een keer schroef schroef op de derailleur en de klant is happy voor één minuut werk.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Overigens is een servicebeurt voor een nieuwe fiets op korte termijn niet heel raar, dat doet bijvoorbeeld Bike2Build ook. Maar dan wel gratis.
Dat is gewoon een kwestie van even nagaan hoe de fiets het doet na de eerste ervaringen, of er wat bij- of afgesteld moet worden, dat soort dingen. Wel zo netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Een servicebeurt is inderdaad wel aan te raden, bij 12go krijg je ook 20 euro korting als je hem binnen de eerste 5 maanden brengt. Maar een ratel in de motor is gewoon een ander probleem waar ook buiten een servicebeurt om naar moet worden gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 12:21
Ben ook maar eens opzoek naar een elektrische fiets, elke dag 5km naar het werk met de BMW is een beetje duur.
We hebben een elektrische fiets op het werk alleen vind ik 25km/h best zacht ik wil de fiets hoogstwaarschijnlijk opvoeren.

Opvoeren kan het beste met bosch motoren maar is wel illegaal maar hier kan ik mee leven.
Is het uberhaubt al iemand opgepakt met een 45km/h fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast niet, maar als het je om die 5km te doen is, de besparing is minimaal, je bent er uberhaupt al met een minuut of tien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:09:
Een servicebeurt is inderdaad wel aan te raden, bij 12go krijg je ook 20 euro korting als je hem binnen de eerste 5 maanden brengt. Maar een ratel in de motor is gewoon een ander probleem waar ook buiten een servicebeurt om naar moet worden gekeken.
Het enige boeiende dat ze dan feitelijk doen is de spaken evt. even naspannen, voor de rest hoor je aan de derailleur wel of het goed loopt en de remmen/verlichting testen doe ik dagelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 12:21
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:16:
Vast niet, maar als het je om die 5km te doen is, de besparing is minimaal, je bent er uberhaupt al met een minuut of tien :P
Haha klopt maar het is niet alleen voor m'n werk ofcourse, we willen altijd sneller maar 25km/h vind ik gewoon te soft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
xeoMe schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:12:
Ben ook maar eens opzoek naar een elektrische fiets, elke dag 5km naar het werk met de BMW is een beetje duur.
We hebben een elektrische fiets op het werk alleen vind ik 25km/h best zacht ik wil de fiets hoogstwaarschijnlijk opvoeren.

Opvoeren kan het beste met bosch motoren maar is wel illegaal maar hier kan ik mee leven.
Is het uberhaubt al iemand opgepakt met een 45km/h fiets?
Denk niet dat je gelijk als crimineel wordt behandeld en mee achterin de pliesiewagen mag....
Voor de politie is het gewoon heel lastig om te zien wanneer een fiets is opgevoerd.

De politie heeft daarnaast ook gewoon veel meer andere prio dan fietsers op te pakken die even wat harder gaan dan is toegestaan. 45 km/u fietsen geen ook niet constant 45 km/u maar gemiddeld meer rond de 35 km/u omdat je anders wel heel snel met je beentjes moet bewegen. Kwam vanmorgen op weg naar het werk een R&M Cruiser HS tegen die amper harder als mij ging, dus gewoon relaxed 30 km/u fietsen.

Vandaar dat ik ook niet begrijp dat de overheid speed pedelecs op de rijbaan wil hebben:

- Ze gaan echt niet constant 45 km/u
- Ze accelereren veel minder snel als een brommer / scooter wat tot irritaties gaat leiden bij overige weggebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
Tip... draag wel een helm. Met dergelijke snelheden is de kans op een vergissing iets groter, en de gevolgen kunnen ook iets groter zijn.

Als ik Naar m'n kennissenkring kijk en de fiets ongevallen van afgelopen jaar:

1 had er minder hoofdpijn gehad (hersenkneuzing en gecompliceerde elleboogbreuk met een speed pedelec, geen helm op.
1 heeft er z'n leven te danken aan z'n fiets helm: meervoudige kaak en jukbeen breuk (op snelheid met z'n hoofd tegen een paaltje gevallen van de racefiets, 5 botbreuken in z'n gezicht en z'n helm gebroken)
1 is er op lage sneheid op z'n slaap gevallen, geen helm op. Hersen bloeding, 5 dagen coma en is overleden.

[ Voor 65% gewijzigd door martijn_tje op 14-07-2014 15:02 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:35:
[...]

Denk niet dat je gelijk als crimineel wordt behandeld en mee achterin de pliesiewagen mag....
Voor de politie is het gewoon heel lastig om te zien wanneer een fiets is opgevoerd.

De politie heeft daarnaast ook gewoon veel meer andere prio dan fietsers op te pakken die even wat harder gaan dan is toegestaan. 45 km/u fietsen geen ook niet constant 45 km/u maar gemiddeld meer rond de 35 km/u omdat je anders wel heel snel met je beentjes moet bewegen. Kwam vanmorgen op weg naar het werk een R&M Cruiser HS tegen die amper harder als mij ging, dus gewoon relaxed 30 km/u fietsen.

Vandaar dat ik ook niet begrijp dat de overheid speed pedelecs op de rijbaan wil hebben:

- Ze gaan echt niet constant 45 km/u
- Ze accelereren veel minder snel als een brommer / scooter wat tot irritaties gaat leiden bij overige weggebruikers
Maar 40 op het fietspad is ook niet leuk voor gewone fietsers.
Vandaar dat ze ook nergens claimen dan speed pedelecs op de rijbaan moeten.
Ze mogen straks gewoon niet meer harder dan 25 (wat ze een beetje nutteloos maakt) op de openbare weg (fietspad).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Die scheiding is ook meteen beter te handhaven. fiets: max 25 anders scooter/electroscooter op bromfiets rijbewijs en met helmplicht.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over snel gesproken, mijn schoonzusje raakt eergisteren de stoeprand terwijl ze met 25 km/h (e-bike) aan het rjjden is; je wilt niet weten wat het letsel EN de schade is. Kapotte knieen, geschaafde elleboog en een flinke klap tegen haar hoofd van de troitoirrand.

Oorzaak: zuiging van een passerende auto. Wat ik hiermee zeggen wil, hoeveel letsel heeft zij minder omdat ze ipv 35 nu 25 reed? En hoeveel letsel zou het zijn geweest bij een fiets zonder ondersteuning en met 12 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 02:27
Komende week gaat het bij mijn stalen ros ook eindelijk gebeuren. Ik laat mijn fiets (Puch Groove Luxury) ombouwen naar een elektrische door de lokale fietsenmaker. Deze gebruikt de set van FMH, waardoor de garantie via hen loopt. Scheelt weer als de accu of iets anders defect raakt. Ik laat het ombouwen doen, waardoor het me geen gedoe oplevert met eventueel vergeten onderdelen.
Hebben jullie nog tips of zaken waar ik op moet letten? Het topic is uiteraard helemaal doorgelezen, maar over deze set kom ik niet zo heel veel recent spul tegen.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Murcielago schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:54:
Komende week gaat het bij mijn stalen ros ook eindelijk gebeuren. Ik laat mijn fiets (Puch Groove Luxury) ombouwen naar een elektrische door de lokale fietsenmaker. Deze gebruikt de set van FMH, waardoor de garantie via hen loopt. Scheelt weer als de accu of iets anders defect raakt. Ik laat het ombouwen doen, waardoor het me geen gedoe oplevert met eventueel vergeten onderdelen.
Hebben jullie nog tips of zaken waar ik op moet letten? Het topic is uiteraard helemaal doorgelezen, maar over deze set kom ik niet zo heel veel recent spul tegen.
Heb de set 1,5 jaar in gebruik gehad in combinatie met een Batavus Stabilo. Opzich geen verkeerde set om mee te beginnen maar ik was niet echt te spreken over de fiets zelf en hoe de ombouw was gedaan. Bij het ombouwen hadden ze de rollerbrake van mijn Stabilo weggehaald en vervangen voor een armoedige v-brake die voor geen meter remde.

Daarnaast merk ik dat mijn huidige Merida met Bosch motor gewoon veel efficienter omgaat met de energie en ik ook een grotere actieradius heb. Lees anders even mijn blog door: http://elektrischfietsennaardezaak.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 02:27
Dat ziet er erg goed uit. Op mijn huidige fiets zit al een rollerbrake, maar die remt ook niet erg goed. Ik krijg wel een rollerbrake op de FMH-set, dus dat zou goed moeten gaan. De sets online vergelijken is bijna niet mogelijk, vooral omdat sommige sites al bij 350 euro beginnen. Wat dat betreft is dit topic een van de weinige informatiebronnen.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

racinfo schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:21:

Oorzaak: zuiging van een passerende auto. Wat ik hiermee zeggen wil, hoeveel letsel heeft zij minder omdat ze ipv 35 nu 25 reed? En hoeveel letsel zou het zijn geweest bij een fiets zonder ondersteuning en met 12 km/h?
Ik denk heel wat verschil. Om nog niet te spreken van de oorzaak en de mogelijkheid tot corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danilson
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07 12:38
Ik heb zojuist een Sparta B special 2014 (met Bosch motor) besteld. Ik zit er over te denken om een Badass box te bestellen.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie van fiets en Badass box? Is er misschien iemand die zijn Badass 3.2 Box wil verkopen?

edit: Zojuist een badass 3.2 besteld. Ik ben erg benieuwd!

[ Voor 10% gewijzigd door danilson op 16-07-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Murcielago schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:25:
De sets online vergelijken is bijna niet mogelijk, vooral omdat sommige sites al bij 350 euro beginnen. Wat dat betreft is dit topic een van de weinige informatiebronnen.
Ik ben bezitter van zowat de goedkoopste set die op de markt a ombouwsets te verkrijgen is. Gekocht vorig jaar oktober voor de toenmalige prijs a 279,-.

In tegenstelling tot Vlassie1980 besloot ik de set zelf in te bouwen mede doordat ik de kabels ed. , de trapsensor, de accu op de door mij gewenste plek kon monteren hiermee leer je de diverse onderdelen ook goed kennen wat nadien bij defecten weer een voordeel kan vormen.

De ondersteuning is ronduit fantastisch, geen nadelen , hoogstens het gewicht van de goedkope Gell-Accu waarmee deze set is uitgerust (13.4 kg). Actieradius ruim 50 km bij altijd volle snelheid a 27-29 km/h, mede doordat ik dan in de op een na hoogste versnelling flink meetrap ;-).

Wel ben ik van frame veranderd; begon ik met de Batavus Navajo maar alras bleek dit vrij gammel te zijn. Ondanks het toch stalen frame (ook extra gewicht daardoor) voelde de fiets tijdens op- en afstappen erg gammel aan. Ik kocht op internet daarom een aluminium Peugeot frame, bouwde alle onderdelen over van de Batavus naar het nieuwere frame waarbij ik het voordeel had dat er hierop in het verleden zo'n zelfde RAT 009 set gebouwd zat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/fietspeugeot.jpg

Inmiddels ruim 650 km met de RAT set gefietst en zonder problemen behalve dan een defect display eerder waardoor de hoogste ondersteuning was weggevallen. Inmiddels ligt er al een nieuw diisplay voor mij klaar. bij de fietsenmaker hier in de buurt. Er zijn in naaste omgeving (Oegstgeest) ruim 6 fietsenzaken die service en ondersteuning geven voor de RAT producten. Dit vind ik erg belangrijk en bepaalde mede mijn keuze voor de RAT sets.

[ Voor 2% gewijzigd door racinfo op 15-07-2014 12:07 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Over snel gesproken, mijn schoonzusje raakt eergisteren de stoeprand terwijl ze met 25 km/h (e-bike) aan het rjjden is; je wilt niet weten wat het letsel EN de schade is. Kapotte knieen, geschaafde elleboog en een flinke klap tegen haar hoofd van de troitoirrand.

Ja, snelheid maakt een hoop uit.
Ik ben een keertje met 20-25 onderuit gegaan en ik zat 2 maanden in het gips.
Gelukkig verder geen oppervlakkige wonden omdat het midden in de winter was en ik goed was ingepakt.

Vroeger op de gewone fiets ook wel een paar keer onderuit gegaan, maar dan bleef het altijd bij een schaafwondje of een blauwe plek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Anton1951 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:44:
Ik heb bij Fietsplaza in Limmen ( ik woon in Alkmaar) een proefritje aangevraagd op een Victoria E Tracking 8.8. Op de 10.7 van Victoria die een ondersteuning levert tot maximaak 45 km heb ik al een proefritje gemaakt. Omdat de overheid met ingang van 2017 dit soort fietsen als een bromfiets gaat beschouwen en geel kenteken en helmplicht dan ook verplicht wordt gesteld, heb ik afgezien van deze snellere uitvoering. Van de fietsen van Victoria, met name de 10.7, is me bekend dat het voorspatbord aan de korte kant is. Verder heb ik geen echte opmerkelijke negatieve ervaringen gelezen op dit forum. Mocht er iemand zijn die negatieve ervaringen heeft met dit merk, dan zou ik daar graag meer over willen vernemen.

Vriendelijke groeten,
Anton
Ik zou me niet te druk maken over al die overheidsregeltjes, is pas over 2,5 jaar en de fietswinkels staan ook niet echt te springen om de S-Pedelecs bij de RDW op kenteken te zetten, voordeel is dat je altijd relaxt je eigen tempo kan rijden en wil je even vlot inhalen of lekker met wind mee ondervindt je geen beperkingen, het is natuurlijk wel ieder zijn eigen verantwoording.
Over de Victoria 10.7 zelf, zal ik later nog wat posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danilson
Wat ik mij zojuist realiseerde en wat misschien een leuke wetenswaardigheid is, is dat de accu van een fiets ook zomaar 2 eurocent per kilometer kan kosten.

Als je een batterij neemt van €400 die 500 cycli meegaat en op vol vermogen een reikwijdte heeft van 40 kilometer kost dit €0,02 per kilometer aan afschrijving op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, de kosten van de accu zijn meer bepalend dan de stroomkosten. Ik rij gemiddeld 110-140km nu op een accu, maar dat zal ook wel minder worden naarmate de accu ouder wordt. Ik reken op 500 laadcycli bij 75km gemiddeld maakt 37500km. Rond het nog wat af, zeg 30.000km op een accu van 700 euro maakt 2,3cent/km. Ik hoop dat ik de cellen gewoon zelf kan vervangen waardoor de vervangingskosten halveren.

Een fiets heeft ook nog wat slijtagedelen, zeg een cassette + ketting elke 5000km = 50 euro en nog een set banden elke 10.000km en je komt dan in totaal op een 3ct/km. Zelfs met mijn boodschappenkar waarvan ik het onderhoud zelf doe en die 1:21.8 gemiddeld rijd kom ik niet lager dan een 11,5ct/km :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:02:
Sterker nog, de kosten van de accu zijn meer bepalend dan de stroomkosten. Ik rij gemiddeld 110-140km nu op een accu, maar dat zal ook wel minder worden naarmate de accu ouder wordt. Ik reken op 500 laadcycli bij 75km gemiddeld maakt 37500km. Rond het nog wat af, zeg 30.000km op een accu van 700 euro maakt 2,3cent/km. Ik hoop dat ik de cellen gewoon zelf kan vervangen waardoor de vervangingskosten halveren.

Een fiets heeft ook nog wat slijtagedelen, zeg een cassette + ketting elke 5000km = 50 euro en nog een set banden elke 10.000km en je komt dan in totaal op een 3ct/km. Zelfs met mijn boodschappenkar waarvan ik het onderhoud zelf doe en die 1:21.8 gemiddeld rijd kom ik niet lager dan een 11,5ct/km :)
Cellen van een Bosch accu vervangen schijnt zeer complex te zijn:
http://elektrischefiets-b...h-accupack-reviseren.html

Ik hoop dat Bosch in de toekomst met een 600/700 Wh accu komt. Ze kwamen eerst ook met de 300Wh versie en brachten toen de 400Wh versie uit. Zou wel een logische verbetering zijn.

Even iets anders:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ekk9ZrYh7gbBq3JFpNg0OjoG/full.png

Schijnt dat je met een software update op je Intuvia dit ook al kunt krijgen. Als je het scherm aan zet en dan in de linker bovenhoek kijkt zie je inderdaad die icoontjes zitten, ze doen alleen niks omdat de software er niks mee doet.

Of je er echt wat aan hebt is een tweede :P Wie heeft dit al werkend?

[ Voor 15% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-07-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 23:49
Ik heb de Radkatakog app maar eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen ondanks dat ie duitstalig is er een goede zoekfunctie in zit en vrij uitgebreide specs. van ruim 1700 fietsen.

Die Radkatalog-App gibt einen anschaulichen Überblick über die Fahrrad-Modelle des aktuellen Jahres und des Vorjahres. Die Räder sind mit ihren genauen Spezifikationen und einem Bild dargestellt. Darüber hinaus können die Präsentationen aber auch durch Detailaufnahmen, Videos und Testberichten angereichert werden.

Über Filter ist es möglich, sich ein Rad nach Marke, Preis oder Gewicht zu suchen. Die App ist damit eine hervorragende Entscheidungshilfe bei jedem Fahrradkauf.

De app is beschikbaar in de app store/google play (gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.bosch-presse.d....htm?txtID=6864&locale=en

@vlassie1980; zou alleen werken met Shimano Di2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upquark
  • Laatst online: 10-09 15:11
danilson schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:07:
Ik heb zojuist een Sparta B special 2014 (met Bosch motor) besteld. Ik zit er over te denken om een Badass box te bestellen.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie van fiets en Badass box? Is er misschien iemand die zijn Badass 3.2 Box wil verkopen?

edit: Zojuist een badass 3.2 besteld. Ik ben erg benieuwd!
Ik heb sinds kort een B1, en zit ook aan deze box te denken. Zou leuk zijn als je je ervaringen wilt posten zodra je 'm hebt geprobeerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn fiets (Pegasus Ravenna Bosch 2014) gelijk gekregen met de badass tuning. Ik heb geen meter origineel gereden. Ik heb nu al ruim 660km probleemloos gereden met de tuningbox. Accu is wel snel leeg, maar dat vind ik geen probleem. Ik rij woon-werk alleen op de Turbo stand. Ik haal op een volle accu 40-45km.

Ik zou niet meer zonder de tuning willen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upquark
  • Laatst online: 10-09 15:11
Misschien een rare vraag, maar kun je met de badass tuning op een normale manier 25 km/h fietsen? Ik breng 2 keer in de week m'n dochter op de fiets naar de opvang, en dan lijken me de hogere snelheden niet zo veilig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Upquark schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 23:44:
Misschien een rare vraag, maar kun je met de badass tuning op een normale manier 25 km/h fietsen? Ik breng 2 keer in de week m'n dochter op de fiets naar de opvang, en dan lijken me de hogere snelheden niet zo veilig...
Zolang je 8 of 9 km/u op de display hebt staan is dat geen enkel probleem. Je zou dan ook het beste op Tour kunnen fietsen, wanneer je op Sport / Turbo gaat zitten en een beetje druk op de pedalen uitoefent dan wordt je bijna gelanceerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danilson
Upquark schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:28:
[...]

Ik heb sinds kort een B1, en zit ook aan deze box te denken. Zou leuk zijn als je je ervaringen wilt posten zodra je 'm hebt geprobeerd! :)
Zal ik zeker doen! Ik heb gisteren een e-mail ontvangen dat de verzending met Deutsche Post onderweg is.

Ik kijk er erg naar uit. Ik vind het maar niets dat zodra je 25 kilometer per uur rijdt dat de ondersteuning langzaam wegvalt en bij 27 km/u helemaal weg is. Ik fiets grote rechte stukken door het weiland naar mijn werk en ik wil gewoon met 35 km/u door kunnen knallen.

edit: weet iemand hoeveel werkdagen zoiets duurt? (ik ben niet ongeduldig)

[ Voor 5% gewijzigd door danilson op 18-07-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Het is maar net hoe je onderuit gaat, ben met mijn fiets ook meer dan eens onderuit gegaan (welliswaar geen electrische dus wellicht minder zwaar) . Laatste keer was in de winter met een snelheid van iets boven de 30km/u tot ik een stukje ijzel tegenkwam. Ja ik had wel ff last van mijn heup maar had verder niks. Maarja kom je onderweg een trottoir tegen of een lantaarnpaal dan is het een ander verhaal en had je maar beter in complete motoroutfit de weg op kunnen gaan.

Sowieso ben ik zelf ook vrij inconsequent, als ik de snorscooter wegga doe ik altijd minimaal een motorjas aan en handschoenen en 9 vd 10 keer ook mijn helm op (meer vanwege comfort maar ook toch een stukje veiligheid) . Mijn snorscooter doet maximaal 37~38km/u en met tegenwind moeite met 30km/u
Op de fiets is het de enige bescherming die ik aanheb een paar handschoentjes, verder gewoon in (korte) broek en tshirt en op de fiets staat er ook regelmatig meer dan 30km/u op de teller. Eigenlijk net zo gevaarlijk maar toch voelt het minder gevaarlijk 8)7
RocketKoen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 07:47:
[...]

Als bromfiets goedgekeurd is 1 ding.
Dat houdt wel in dat je een boete krijgt als hij bij een controle harder dan 30 blijkt te kunnen. Dat je een boete kan krijgen als je harder dan 25 rijdt. En je WA verzekering waarschijnlijk een goed excuus heeft om niet uit te betalen als je ze ooit nodig hebt.

Bekeuren doen ze door allerlei rare marges pas vanaf 38km/u, daaronder is er weinig aan de hand. Een spedelec die 45km/u loopt... ik vind het wel erg hard op een fiets, het is niet voor niets dat bromfietsers verplicht een helm opmoeten en zo'n fietshelmpje doet echt maar weinig bij die snelheden. Bovendien moeten ze inderdaad verplicht verzekerd zijn en dus een kentekenplaat. Ik zou er zelf niet voor kiezen, koop dan een bromfiets. Kan je tenminste gewoon wat beter beschermende kleding aan en een fatsoenlijke helm op en heb je niet het gezeik met de verzekering mocht je een ongeluk krijgen over wat een spedelec nou is (snor? brom? fiets?)

[ Voor 26% gewijzigd door Metro2002 op 19-07-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 09:17:
[...]

Bekeuren doen ze door allerlei rare marges pas vanaf 38km/u, daaronder is er weinig aan de hand. Een spedelec die 45km/u loopt... ik vind het wel erg hard op een fiets, het is niet voor niets dat bromfietsers verplicht een helm opmoeten en zo'n fietshelmpje doet echt maar weinig bij die snelheden. Bovendien moeten ze inderdaad verplicht verzekerd zijn en dus een kentekenplaat. Ik zou er zelf niet voor kiezen, koop dan een bromfiets. Kan je tenminste gewoon wat beter beschermende kleding aan en een fatsoenlijke helm op en heb je niet het gezeik met de verzekering mocht je een ongeluk krijgen over wat een spedelec nou is (snor? brom? fiets?)
Ik bedoelde niet op de rollerbank, maar gewoon op de weg.
Als de politie je ziet fietsen kunnen ze ook met een lasergun of een trajectmeting kijken hoe hard je gaat.
En dan krijg je ineens een boete vanaf 28km/u volgens die nieuwe wet als je een fiets hebt met kenteken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch blijft het allemaal wat krom, op je crosshybride, mountainbike of racefiets is een kruissnelheid van 30kmh geen enkel probleem, maar als er een motor onder hangt mag het opeens niet. 't Is een beetje worstelen lijkt het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 10:32:
Toch blijft het allemaal wat krom, op je crosshybride, mountainbike of racefiets is een kruissnelheid van 30kmh geen enkel probleem, maar als er een motor onder hangt mag het opeens niet. 't Is een beetje worstelen lijkt het wel.
Fietsers hebben een bijzondere positie in het verkeer. Waaronder dat ze geen maximum snelheid hebben.
Het lastige is "wat is een fiets".

Als ze dat te ruim pakken kun je 2 trappers op je Ducati monteren en legaal met 180 over het fietspad.

Je kan ook niet zomaar zeggen dat een fiets die tot 45 ondersteuning heeft een bromfiets is. 45 gaan is ook op die fietsen iets wat een behoorlijke inspanning vergt. De meeste zullen langzamer gaan.
Die kun je dus niet verplichten tussen het verkeer wat 50 rijdt te gaan fietsen.

Wat ze nu doen kan op 2 manieren uitpakken.
) Speed-ebikes worden zo nutteloos met de snelheidslimiet dat niemand ze meer koopt. Probleem opgelost, maar dan kun je ze net zo goed meteen verbieden.
) Het wordt gedoogd dat je harder rijdt op die fietsen, maar ze gebruiken ze snelheidslimiet om toch boetes te kunnen geven als je iets gevaarlijks doet. Maar dat kunnen ze nu al onder het mom van "gevaarlijk rijgedrag".

De enige die wel echt vooruitgaan met die nieuwe wet zijn de verzekeraars. Speed-ebikes raken met deze wet namelijk hun speciale beschermingen kwijt die fietsers en voetgangers hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De fiets is een vreemd apparaat, inderdaad zonder motor mag je daar vrijwel onbeperkt snelheid mee maken, wanneer je de tour volgt da laatste 14 etappes dan rijden ze bergafwaarts wel tot 70 km/h. En wanneer je dan het "fietsje" nader bekijkt is ie opgebouwd uit het allerlichtste materiaal wat er op fiets gebied van te krijgen is. Over stevigheid gesproken gecombineerd met hoge snelheden ;-).

Een racefiets in de tour is uiteraard geen alledaags vervoermiddel voor werk verkeer, alhoewel.... hoeveel zullen er toch niet mee hun dagelijkse ritjes rijden? Dus een fiets onveilig bij hoge snelheden? Neen! Hoe kom je erbij?

Maar stop je dan een 3 kg wegend electromotortje in het voor- of achterwiel, ja dan is het plots gevaarlijk en is de fiets te licht voor de veiligheid op straat. Het lijkt wel of er met 2 tongen wordt gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 10:32:
Gelukkig doen veel racefietsers en mountainbikers wel aan zelfbescherming en dragen ze vaak een helm.En diegene die daadwerkelijk zo hard gaan hebben er wel behoorlijk training in zitten.

Een heel verschil met een speed pedelec waarmee ook mijn oma van 87 zonder te zweten 45Km/h kan fietsen.
racinfo schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:08:
Maar stop je dan een 3 kg wegend electromotortje in het voor- of achterwiel, ja dan is het plots gevaarlijk en is de fiets te licht voor de veiligheid op straat. Het lijkt wel of er met 2 tongen wordt gesproken
Nee meeste wielrenners dragen een helm. Bij veel evenementen is het zelfs verplicht. Waarom zou het op een Speed Pedelec dan niet verplicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een ander onderwerp. Heeft iemand ervaring met beveiliging tegen hoge temperaturen? Volgens de Bosch handleiding zou het display bij een temperatuur van boven de 40 graden van accu of aandrijving een foutmelding geven. Na een tijdje afkoelen door zonder ondersteuning te fietsen zou hij het dan weer doen.
Met al die opgevoerde fietsen en dit hete weer zou je hier toch een keer aan moeten komen?

Dit vraag ik omdat ik nog onopgeloste problemen heb met een Aldi e-bike. De fietsenmaker komt er in elk geval niet uit. Het lijkt het meest op zoiets. Onder de 10 graden werkt de ondersteuning. Zodra het warmer wordt valt hij na een aantal kilometer uit om het weer te doen na een flink stuk 'droog' fietsen. Boven de 25 graden doet doet hij het helemaal niet.

Het is garantie (dit is de eerste zomer). Er zijn al onderdelen vervangen en nieuwe in bestelling. Omdat de fietsenmaker met vakantie is heb ik een e-bike met het Bosch systeem te leen.
Geen last van hoge temperaturen en ik haal 130 km op een lading.

Nogmaals mijn vraag. Heeft iemand anders ervaring met uitvallen van de ondersteuning bij hoge temperaturen? En hoe vertel ik het mijn fietsenmaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb tot nu toe geen ervaring met het uitvallen bij hogere temperaturen, zowel niet bij mijn oude FMH ombouwset en ook niet met mijn Merida met Bosch motor.

Zoals je de klacht omschrijft gaat het inderdaad om een warmte-probleem. Denk dat de kwaliteit van die Aldi fiets gewoon te wensen over laat, ik hoop dat dit soort euvels je na de garantieperiode bespaard blijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 20:07
Vandaag wou ik een stukje fietsen, dus fiets van het slot, kind in het kinderzitje, computer er op en gaan. Hmm geen ondersteuning. Computer uit gedaan en weer aangedaan, nog niks. Ik heb dat al eens eerder gehad, toen kwam het door de magneet en de badass mod, dus die maar eens verzet. Weer proberen, weer niks. Er stond zelfs geen eens 0 kmh op de computer. M'n vriendin heeft dezelfde fietst maar dan van vorig jaar, dus haar computer gepakt en toen stond er wel netjes 0kmh. Maar ja dat is niet mijn computer en als je dan gaat fietsen gaat ie na 5 meter gewoon uit.

Weer m'n eigen computer gepakt, maar nee hoor niets. Pfff... Zou ie stuk zijn? Gekeken of ik hem kon resetten maar zag niks. Nou ja kind er weer afgehaald, de handleiding maar eens opzoeken. Ik naar binnen zoeken tussen de zooi... fietstas, fietspomp, oplader, accu, bandenplaksetje... Uhh accu???!

Ben ik de eerste? :+

[ Voor 19% gewijzigd door FireFoz op 25-07-2014 20:19 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb nu 2 keer gehad dat ik de fiets buiten heb staan en deze recht in het gangpad (achter het rijtjeshuis) wil zetten, dat ik merk dat de fiets wat licht aanvoelt aan de achterzijde. Inderdaad geen accu.
1 keer had ik ook een meter of 10 gefietst vond dat het best zwaar ging. Dus geen accu. 8)7 |:(

Geen ochtendmens maar wel om 7:00 uur moeten beginnen, is geen pretje. :z :'( ;(

Aangezien jij een kinderzitje met kind op de fiets hebt zitten, kan ik me heel goed voorstellen dat je niet gevoeld hebt, dat er een accu aan het totaal gewicht mist.

[ Voor 31% gewijzigd door Athome op 26-07-2014 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danilson
Upquark schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:28:
[...]

Ik heb er nu zo'n 70 kilometer op zitten met de Badass chip. Hier mijn ervaringen.

Bestelling en verzending
Op donderdag besteld, op woensdag binnen. 6 dagen dus, vanuit Duitsland. Bestelling was globaal te volgen met track & trace. Goede ervaring.

Installatie
De handleiding is in het Duits en mijn Duits is erg summier, maar de installatie is zo simpel dat dit niets uitmaakte. Ook had ik al een filmpje gezien over de installatie wat ook hielp.

Het is een kwestie van de chip over de sensor bij je achterwiel plaatsen. Het was nog een beetje spannend of ik deze eenvoudig kon plaatsen. Ik leek even een beetje ruimte te kort te komen, maar toch lukte het snel en eenvoudig om hem te plaatsen.

Vervolgens is het een kwestie van de magneet op je spaak te verschuiven en te verstellen, zodat hij goed communiceert met de chip. In de handleiding staat een duidelijke foto met aanwijzingen hoe de magneet te plaatsen.

Eerste indruk
Bij de eerste keer wegfietsen is het natuurlijk spannend of alles goed werkt, maar ik werd snel bevredigd; ik had direct een goede ondersteuning en ik zag boven de 16 km/h dat de weergeven snelheid 1/3e was van de daadwerkelijke snelheid, precies zoals de chip zou moeten werken.

Algemene indruk
Ik fiets zo'n 32 kilometer per dag heen en weer naar mijn werk per dag (16 km. enkele reis). De chip is een verademing. Zonder Badass chip had ik een ondersteuning tot en met een snelheid van 27,1 km/h en dit was dan ook nog maar heel weinig.

Met Badass Chip en op de hoogste stand (Turbo) blijft de ondersteuning vrijwel volledig. Met een aardige wind mee lukte het mij om een snelheid vol te houden van boven de 40 km/h, maar dit is dan wel aardig doortrappen. Met wind tegen is de gemiddelde snelheid met aardig doortrappen zo'n 35 km/h.

Een enkele reis van 16km. naar mijn werk doe ik nu onder de 30 minuten. Ik heb hem dan op de hoogste stand staan. Na heen en weer te zijn gefietst (32 km. dus) had ik nog een bereik van 3km. x 3 = 9 km. over. Ik heb dus ongeveer een bereik van 40 kilometer op de hoogste stand.

Standen
Het is ook mogelijk om een lagere stand in te stellen en de ondersteuning loopt ook mooi geleidelijk op met de verschillende standen. De ondersteuning is afhankelijk van de versnelling waarin je rijdt. Ik heb gemerkt dat een zwaardere vernelling, waardoor je meer druk uitoefent op je pedaal een grotere ondersteuning geeft.

Met de stand eco heb ik 2 á 3 streepjes ondersteuning, ongeveer vergelijkbaar met de Turbo stand, voordat ik de chip installeerde en toen 26 km/h reed. Voordat ik de chip installeerde viel de ondersteuning echter volledig weg bij ongeveer 27 km/h. Mét de chip blijft de ondersteuning bij hogere snelheden natuurlijk wel aanwezig.

Bij Tour, Sport en Turbo loopt de ondersteuning ongeveer lineair op, waarbij met Turbo op versnelling 7 (7 naafversnellingen heb ik) de ondersteuning vrijwel volledig is.

Conclusie
Ik ben erg blij met mijn aankoop. Ik woonde op een afstand van mijn werk dat ik eigenlijk nooit de fiets pakte, want dit was een te grote afstand. Nu met de elektrische fiets en de Badass chip is dat verleden tijd (klinkt erg TellSell, maar het is zo). Ik fiets gemiddeld 34 km/h, inclusief bochtenwerk en rotondes en op grote stukken fiets ik gemiddeld 37 km/h heb ik gezien op mijn Runkeeper app. Andere fietsers fiets je voorbij alsof ze stilstaan en ook wielrenners zijn geen partij. Ik heb dan wel het gevoel dat ik flink aan het doortrappen ben. Ik vind het een grote verbetering ten opzichte van de elektrische fiets zonder chip, want nu kan ik én doortrappen en volledige ondersteuning krijgen. Voorheen was het één van beide.

Een nadeel is natuurlijk dat je fietscomputer niet meer de werkelijke snelheid aangeeft, maar 1/3e van de snelheid. Zelf vind ik dit absoluut geen probleem, maar het moet wel even genoemd worden.

Badass -> _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Weer eens een update van de Victoria 10.7 met Bosch Performance Line motor na ruim 4000 km:

-Bij 3750 km een lekke voorband, de conti contact ll banden zitten wel op hun laatste eind.

-Bij 4100 km heeft een gat in het wegdek mijn achterwiel gecrasht, zag het te laat en kon alleen het
stuur nog tijdig optrekken om het voorwiel te redden, gevolg achtervelg met behoorlijke slag, velg op
twee plaatsen gescheurd en de helft van de spaken zaten losjes.

Twee fietsenmakers rekende al vlot rond 100 en 180 euro, de 3e vroeg rond de 50 euro voor een
nieuwe velg met nieuwe spaken daarom gelijk ook een Shimano racecassette 11-23 Ultegra cs 6700
10 speed mee besteld, is nu in de aanbieding : https://www.mantel.com/shimano-ultegra-cs6700-10s
het spulletje komt a.s. dinsdag binnen, dus nog even wachten.

Heb nog even tijd om ook nieuwe banden te bestellen maar weet nog niet of het weer conti's worden
of wellicht Schwalbe marathon/energizer pro, anti-lekbanden hebben vaak weer een relatief hogere
rolweerstand volgens een technisch artikel over de fiets:

"De rolweerstandscoëfficiënt CR op een gladde betonvloer ( b.v. een sportzaal ) is voor de volgende banden:
ongeveer :
Clement Seta tube 22mm met 8 bar =0,002 Goede raceband 23 mm met 7 bar = 0,003
Toerband 32 mm met 5 bar = 0,005 ATBband grof profiel 47 mm met 2,5 bar = 0,009
Antilekband 37 mm met 5 bar = 0,007 Antilekband 37 mm met 3 bar = 0,010"

http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Schwalbe Energizer Pro moet juist een lage weerstand hebben (voor een anti lek) band. Om de reden heb ik deze op de beide fietsen liggen.

Ik vind de fiets stabieler met deze banden in vergelijking met de originele (niet E-bike geschikt en niet anti-lek) Schwalbe banden. Ik had met de originele band ook 3 lekken in 6 weken. Met de Energizer Pro geen lek meer gehad, terwijl deze er gevoelsmatig (toch een paar keer door glas gereden) wel had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Vond nog een grappig overzicht van Schwalbe welke band te kiezen aan de hand van
grip, lekbescherming enz > http://www.schwalbe.com/nl/tour.html

Bij nadruk op speed en grip zou inderdaad de Schwalbe Energizer Pro de voorkeur krijgen,
heb nog tot morgen om te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:38:
Ik heb tot nu toe geen ervaring met het uitvallen bij hogere temperaturen, zowel niet bij mijn oude FMH ombouwset en ook niet met mijn Merida met Bosch motor.

Zoals je de klacht omschrijft gaat het inderdaad om een warmte-probleem. Denk dat de kwaliteit van die Aldi fiets gewoon te wensen over laat, ik hoop dat dit soort euvels je na de garantieperiode bespaard blijven....
Bedankt voor je antwoord.

Klacht lijkt inderdaad warmteprobleem, al duurde het even voor ik dat door had. Uitval ontstond ook bij hoge belasting (helling, tegenwind), maar het bij ongeveer 25 graden helemaal niet meer doen is duidelijker.
En wat het verschil Aldi-merkfiets betreft. Het grootste verschil lijkt te zitten in de diagnose wat er aan de hand is, al weet ik alleen van het Bosch systeem dat deze foutmelding bestaat. Als deze fiets foutmelding hoge temperatuur gegeven had was het meteen duidelijk geweest dat er iets aan de temperatuurbeveiliging mankeerde.

Ik heb overal gezocht, ook op Duitse fora omdat daar mee fietsen verkocht worden met dezelfde regeling (fabriek Mifa), maar nergens iets vergelijkbaars gevonden. Het lijkt me een incidenteel probleem.

Verder is het een primitieve regeling, eigenlijk alleen maar de snelheidsbegrenzing en dan voor de 4 standen een andere snelheid. (Zou minder aan kapot moeten kunnen). Ik kon er goed mee om gaan, fietste eigenlijk alleen op de hoogste snelheid. Voor lagere snelheden heb ik meestal geen ondersteuning nodig.
Op die Duitse fora ben ik wel enthousiastelingen tegen gekomen die de topsnelheid van zo'n Mifa systeem hebben weten te verhogen. Dat wel. Ik kies er zelf niet voor, speel liever op safe (is dus niet gelukt) en vind de actieradius belangrijker (was wel ruim 100 km).

Vorig jaar, op 12 juli, zag ik wel vragen in dit forum over een fiets die uitviel bij een flinke klim, wat aan een te hoge temperatuur zou kunnen liggen.

Maar nogmaals. Zijn er nog andere e-bikes die incidenteel te warm worden? Bij een goed werkende regeling zou dat een tijdelijke uitval zijn. Even laten afkoelen en weer verder fietsen. Zo begon bij mij het probleem.

En voor al die techneuten hier een vraag. Bij mij viel het systeem bij hoge temperaturen dus helemaal uit, wat erop lijkt te wijzen dat het om een sensor gaat. Eerder dacht ik aan een warmteprobleem ontstaan door een te grote weerstand ergens (slechte verbinding of zo). Hoe denken anderen hierover?
Nu staat de fiets bij de fietsenmaker. Als deze weer terug is wil ik snel controleren of het probleem over is. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17
FireFoz schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:16:
Vandaag wou ik een stukje fietsen, dus fiets van het slot, kind in het kinderzitje, computer er op en gaan. Hmm geen ondersteuning. Computer uit gedaan en weer aangedaan, nog niks. Ik heb dat al eens eerder gehad, toen kwam het door de magneet en de badass mod, dus die maar eens verzet. Weer proberen, weer niks. Er stond zelfs geen eens 0 kmh op de computer. M'n vriendin heeft dezelfde fietst maar dan van vorig jaar, dus haar computer gepakt en toen stond er wel netjes 0kmh. Maar ja dat is niet mijn computer en als je dan gaat fietsen gaat ie na 5 meter gewoon uit.

Weer m'n eigen computer gepakt, maar nee hoor niets. Pfff... Zou ie stuk zijn? Gekeken of ik hem kon resetten maar zag niks. Nou ja kind er weer afgehaald, de handleiding maar eens opzoeken. Ik naar binnen zoeken tussen de zooi... fietstas, fietspomp, oplader, accu, bandenplaksetje... Uhh accu???!

Ben ik de eerste? :+
hahahahaha, je bent vast niet de eerste al heb ik dit nog niet meegemaakt. Wel wat anders:
-Tas op de fiets
-Accu erin
-fiets van het slot
-licht aan.
-licht aan!
-licht aan!!!

Licht gaat niet aan!
en
Pas opgeladen accu gaf maar een actieradius van 13 km.

Blijkt dat de computer niet helemaal goed aangeschoven in de houder zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Probleem van uitvallen bij hoge temperatuur; er wordt gesproken over sensor maar dat is te gemakkelijk, want welke sensor zou dat moeten zijn? Eerder nog denk ik dan aan de bediening met div. rij-ondersteuningen. Ook de accu zou de boosdoener kunnen zijn wanneer die bij overbelasting of te grote warmte ermee kapt.

Al eens geprobeerd bij een flink warme fiets de accu tevoren koel op te bergen en dan kijken of ie wel ondersteuning biedt? Ik opper maar wat dus als ik het mis heb. Met mijn RAT set heb ik in ieder geval hier geen last van; hoogstens dat de AGM Gell lood-accu wat minder kracht heeft bij temperaturen rond en nabij de 37 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:30:
Probleem van uitvallen bij hoge temperatuur; er wordt gesproken over sensor maar dat is te gemakkelijk, want welke sensor zou dat moeten zijn?
De temperatuursensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

In de accu? Ja.

Edit
Het zou dan mogelijk kunnen zijn dat de lithium accu inwendige sluiting heeft waardoor de temperatuur ontoelaatbaar oploopt.

[ Voor 29% gewijzigd door racinfo op 29-07-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Hahahaha, vanaf die site:
The netherlands if flat like a bowling alley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Mij is afgelopen weekend opgevallen dat ik met deze temperaturen een stuk verder op een accu kom dan bij een graad of 10. Ik kom er bijna 2 keer zo ver mee (Bosch accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Beun1001 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:58:
Verder had ik nogal wat last van windgeruis. Met of zonder helm maakte voor mij niet uit (wellicht rare oren ;) )
Na wat zoeken heb ik in de US zgn. "Cat Ears" gekocht.
Was eigenlijk een beetje sceptisch, maar het werkt echt!
Het gebulder van de wind is nu teruggebracht tot een aanvaardbaar geruis _/-\o_.
Daarnaast hoor ik nu de omgevingsgeluiden weer beter.

Helaas loop/fiets je er wel compleet voor paal mee :+ . Maar dat heb ik er wel voor over!
Ik heb nu ook de cat ears aangeschaft en mijn ervaring zijn hetzelfde: het gebulder van de wind en pijnlijke oren zijn verdwenen.
Omgevingsgeluid is inderdaad ook beter; wisten jullie dat de banden best een herrie maken als je met 40km/u over het asfalt rijdt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:26:
Mij is afgelopen weekend opgevallen dat ik met deze temperaturen een stuk verder op een accu kom dan bij een graad of 10. Ik kom er bijna 2 keer zo ver mee (Bosch accu)
Temperatuur heeft inderdaad invloed maar in dit jaargetijde heb je ook veel minder wind. Ben benieuwd hoe mijn Merida zich in de winter gaat houden, als daar überhaupt sprake van gaat zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fiets dus minder tot geen actieradius bij warm weer, maar dat ligt niet aan de accu. Die is al 2 keer vervangen omdat de fietsenmaker het ook niet wist. Geen verschil. Trapsensor en zo ook vervangen zonder resultaat. Nu is het wachten op de rest van alle onderdelen.

Maar omdat de Bosch handleiding rept van foutmelding vanwege hoge temperatuur bij aandrijving vermoed ik dat daar ook een soort sensor zit. (bi-metaal?) Motor was nog niet vervangen. Daar kan het nog zitten.

Wel geprobeerd met een zak ijsblokjes om de motor heen of op allerlei andere plekken te fietsen. Geen resultaat. De ijsblokjes hielden het ook maar een paar km vol....... ;)
Ik heb het ijs gewisseld, om de trapas, op het ookblok waar accu op aansluit, display, remhendels enz.

Gisteren op fiets met Bosch motor 110 km gefietst, zou nog 35 km verder kunnen volgens display (tour). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Op FB liep ik tegen een interessante pagina op:

https://www.facebook.com/Bikespeed

Accu
tzt hoop ik mijn "lood"zware (14kg) accu pack te gaan vervangen door een vederlicht LifePo4 accu (4kg) pakket: Op een chinese site kwam ik dit tegen: incl. lader voor 228 € (incl. verzndkst)

http://www.aliexpress.com...c-Bicycle/1506235709.html

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/lifepo436v12a.png

Heeft iemand ervaring met accu bestellen in China?

[ Voor 84% gewijzigd door racinfo op 31-07-2014 17:06 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bikespeed gebruik ik sinds vorig jaar oktober en doet het naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook met Bosch E-bike klein probleem.
Dit is wel te vinden op internet. Een pagina waar de mogelijke problemen met Bosch motoren goed uitgelegd worden. Compliment d:)b

In mijn geval gaat het om doortrappen. Na stilstaan moet ik soms drie rondjes in het luchtledige trappen voor ik weer verbinding heb met mijn naaf. Wordt langzaam erger. Is op te lossen blijkbaar.

zie:
http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/680/Bosch-problemen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik liet een tijdje geleden de computer uit mijn handen vallen en daar kunnen ze niet zo best tegen, het hele display gebarsten..... Gelukkig functioneerde alles nog wel, alleen was er vrijwel niets meer te zien op het display. Gisteren een nieuwe computer binnengekregen en ik had eigenlijk verwacht dat de totaal-afstand weer op 0 zou staan. Maar nee, tot mijn verbazing stond dat gewoon weer op iets van 2700 km.......blijkbaar worden die gegevens niet opgeslagen in de computer maar ergens anders (in de electronica van de accu waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Haha
Jij dacht misschien mooi moment om de fiets in te ruilen met weinig kilometers...

Vond deze link nog over de Bosch Intuvia met de foutcodes, ik ben er nog geen een
tegengekomen gelukkig.
http://www.e-bikescentre.nl/foutcode-bosch-ebikes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Ik kom even terug op de fout code 102.
Met de magneet truc krijg je deze code te zien, de oplossing bij mij fiets uit 2013 is het volgende, even door het menu scrollen en de fout code is verdwenen.
alles werkt dan weer normaal alleen geeft hij geen snelheid meer aan.
ik rij in deze situatie makkelijk 40 km/u.
Wat ik doe is de magneet een kwart slag draaien, draai ik hem terug is de fiets weer normaal voor 25 km/u
ik zou zeggen probeer het eens en laat even weten of dit bij jullie ook zo werkt.

groet
Pagina: 1 ... 22 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.