Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.503 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 13:28
Na wat afwezigheid van mijn kant, kan ik eindelijk weer soort van verder met mijn Sinclair :D

Na wat testjes, kwam ik er achter dat de motor in mijn Sinclair niet harder wou dan ~20 km per uur. De motor hoort oorspronkelijk ongeveer 24 km te kunnen. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb besloten de motor te reviseren! Nou moet ik zeggen, dat het nog best knap is voor een motor van ongeveer 29 jaar oud, dat die de 20 km per uur haalt.

Test resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/screenshot-meting.png

Maar helemaal los gehaald, ziet er ongeveer zo uit..

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/2.jpg

Closeupje van al het vuil..

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/3.jpg

Hier valt naar mijn mening een hoop te behalen...

Zo ziet de binnenkant er uit, na het verwijderen van de behuizing.. Damn, wat een berg zooi...

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/4.jpg

Zo ziet echt de binnenkant er uit na verwijdering van de het metalen frame

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/8.jpg

Volgens mij is dit slijtage door de grote hoeveelheid aan vuil ?

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/5.jpg

Nog meer vuil :(

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/6.jpg

En zo ziet het er uit als de motor een beetje schoon gemaakt is

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/7.jpg

Na het weekend eerst maar eens even kogellager vet scoren, zodat die iig ook weer ingevet kunnen worden. Ik denk dat, dat ook al een hoop moet veranderen. En maar eens even opzoeken hoe ik veilig de rest van de motor moet openmaken zodat ik hem kan reviseren :)

To be continued!

[ Voor 37% gewijzigd door Hertog6 op 08-06-2014 10:49 . Reden: Foto fix ]

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 08:24

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Het is volgens mij geen schade op de 5e motor foto.
Heel diep in mijn geheugen gravend denk ik dat het te maken heeft het magnetisch veld mede door de manier van het wikkelen van de spoelen.

Waar je wel naar kunt kijken is de rotor op motor foto 3.
Dat er geen vuil zit tussen de collector plaatjes onderling.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En of dr nog genoeg materiaal op de koolborstels zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Dan zijn die motoren van tegenwoordig een stuk compacter :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Foto's doen het niet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik wou het juist opmerken, de opgegegevn url's kan ik ook niet overnemen...

Gisteren heb ik wat reserve onderdelen van de 009 RAT ombouw bemachtigd; het komt er op neer dat ik alles nu in 3-voud heb, incl motor en frame.

We gaan hiermee aan de gang om te testen wat er op mijn eigen ombouwset defect is, de controller of de motor in wiel zelf.

Edit/8juni
Het motorwiel in in orde; het blijkt dus toch de controller te zijn die op standje 3 de geest heeft gegeven. Die kan dus retour dealer. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door racinfo op 08-06-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 13:28
Bedankt voor de tips, gezien dit voor de eerste keer is dat ik dit soort dingen zijn meer tips altijd welkom ;)

@KroontjesPen ik dacht dus dat het beschadigingen waren, want zo zag het er uit gezien de hoeveelheid vuil. Maar weer wat geleerd vandaag ;)

Foto fix komt er aan! Fotos zijn gefixt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hertog6 op 08-06-2014 10:49 . Reden: Foto fix ]

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ allemaal, een poosje geleden was het onderwerp naafversnelling en derailleur onderdeel van diuscussie; nu weet ik ook het verschil ;-)
Kon ik met de Nexus naafversnelling in de hoogste stand ternauwernood uit stilstand wegkomen, met de derailleur kan dat in de hoogste versnelling moeiteloos.
De Peugeot fietst nu ook lichter dan voorheen de Batavus, maar dat mag geen wonder zijn: Batavus was een stalen frame en de Peugeot geheel aluminium.

@ RocketKoen, ik heb nu een andere controller in gebruik en de max snelheid die ik met deze haal is 28.9 km/h. De 38 km voorheen was dus een afwijking van de toen in gebruik zijnde controller, zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:24:
@ allemaal, een poosje geleden was het onderwerp naafversnelling en derailleur onderdeel van diuscussie; nu weet ik ook het verschil ;-)
Kon ik met de Nexus naafversnelling in de hoogste stand ternauwernood uit stilstand wegkomen, met de derailleur kan dat in de hoogste versnelling moeiteloos.
De Peugeot fietst nu ook lichter dan voorheen de Batavus, maar dat mag geen wonder zijn: Batavus was een stalen frame en de Peugeot geheel aluminium.

@ RocketKoen, ik heb nu een andere controller in gebruik en de max snelheid die ik met deze haal is 28.9 km/h. De 38 km voorheen was dus een afwijking van de toen in gebruik zijnde controller, zo blijkt.
Leuke afwijking :P Jammer dan dat hij dat niet lang vol heeft gehouden.
Ik vraag me af of het een toevallig defect is of dat er een vorige eigenaar aan heeft zitten modden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:55:
[...]
Ik vraag me af of het een toevallig defect is of dat er een vorige eigenaar aan heeft zitten modden.
Dat laatste blijft een mogelijkheid omdat de zijkant van de controller (die met parkers dichtgeschroefd zit) op een der hoeken opengebogen leek; dat was al zo na openen van nieuwe verpakking ombouwset.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/controller_2.jpg

Het bevreemde mij wel want om bij openmaken verpakking het zo dan aan te treffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:03
Vlassie1980 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:04:
Als je 45 km/u wilt gaan rijden en woon-werverkeer wilt gaan doen dan moet je eigenlijk gewoon een goede fiets kopen. Ook eentje met goede verlichting aangezien je vooral 's nachts rijdt.

Er zijn genoeg ombouwkits waar je ook mee kunt beginnen, maar dat is een stuk lastiger en ook niet legaal.
Je kunt ook een fiets met Bosch motor opzoeken en die tunen, in dit forum vind je daar voldoende info over. Ook dit is niet legaal ;)

Mijn advies: Bulls Green Mover, Kalkhoff Endeauvour, Flyer Vollblut, Stromer ST1 / ST2, Riese und Muller Bluelabel HS :)
Vooral Riese und Muller hebben een ruim assortiment HS bikes waarmee de 45 aangetikt kan worden.
Check http://www.r-m.de/bike/charger-hybrid-touring/ voor de Riese und Muller HS. Maar er zijn verschillende HS Blue Label varianten, dus check ook even het lijstje boven de footer. De gewone E-bikes HS hebben ook wel wat, zijn veel sportiever... maar kan ook té sporfief zijn.

Gisteren heb ik op de Kalkhoff Endeveauvour een rondje of 5 gevlogen. Het is een genot.
Aangezien mijn vorige E-bike (Gazelle Torrente EM, 25km/u) helaas gestolen is (het reed super met die Bosch middenmotor), heb ik nu weer een nieuwe fiets uit te kiezen. Wordt ondanks de verzekering toch weer aardig bijbetalen. :'(

Tip: Kalkhoff komt ook uit dezelfde fabriek als Gazelle. De Kalkhoff Endeveauvour en de Gazelle Speed EM zijn dan ook hetzelfde (op het merkje na).

[ Voor 5% gewijzigd door Sjarelke op 11-06-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Sjarelke schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:08:
[...]

Vooral Riese und Muller hebben een ruim assortiment HS bikes waarmee de 45 aangetikt kan worden.
Check http://www.r-m.de/bike/charger-hybrid-touring/ voor de Riese und Muller HS. Maar er zijn verschillende HS Blue Label varianten, dus check ook even het lijstje boven de footer. De gewone E-bikes HS hebben ook wel wat, zijn veel sportiever... maar kan ook té sporfief zijn.

Gisteren heb ik op de Kalkhoff Endeveauvour een rondje of 5 gevlogen. Het is een genot.
Aangezien mijn vorige E-bike (Gazelle Torrente EM, 25km/u) helaas gestolen is (het reed super met die Bosch middenmotor), heb ik nu weer een nieuwe fiets uit te kiezen. Wordt ondanks de verzekering toch weer aardig bijbetalen. :'(

Tip: Kalkhoff komt ook uit dezelfde fabriek als Gazelle. De Kalkhoff Endeveauvour en de Gazelle Speed EM zijn dan ook hetzelfde (op het merkje na).
Riese und Muller heeft inderdaad heel erg mooie fietsen. Die Charger HS met riemaandrijving is <3
Die cruiser met ouder model Bosch motor heeft ze ook geen windeieren gelegd.

Kalkhoff Endeavour met Impulse motor en 600 + Wh is ook niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:36
Komende vrijdag komt eindelijk mijn, in week 16 bestelde, Merida E-Spresso 308 Sport binnen.
Wordt dus een 408 omdat ik er een 400Wh accu op krijg..tenminste nog iets voor het lange wachten.

Heel benieuwd hoe hij zal fietsen, nou alleen nog een mooie sportieve stuurtas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
Hertog6 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 20:52:
Na wat afwezigheid van mijn kant, kan ik eindelijk weer soort van verder met mijn Sinclair :D

Na wat testjes, kwam ik er achter dat de motor in mijn Sinclair niet harder wou dan ~20 km per uur. De motor hoort oorspronkelijk ongeveer 24 km te kunnen. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb besloten de motor te reviseren! Nou moet ik zeggen, dat het nog best knap is voor een motor van ongeveer 29 jaar oud, dat die de 20 km per uur haalt.
Ziet er voor een electromotor met koolborstels nog behoorlijk schoon uit. Ik zou enkel de collector schoonmaken (rond laten draaien met een accuboor en de collector met een staafje collector reiniger schoonmaken). Daarna zou ik eens de nominale klemspanning bekijken. Te weinig spanning is ook een vaak voorkomende oorzaak van een te lage snelheid. Als ik het goed las zit er nu 1x 12V 10 Ah loodaccu in. Ik denk namelijk dat die de benodigde amperes namelijk niet kan leveren (zonder dat het voltage instort).

Eens kijken hoe ver de accu in stort tijdens accelereren vanuit stilstand en constand volle snelheid rijden. Als die dip behoorlijk is n de accu ook niet voldoende bij komt op constante snelheid dan weet je genoeg. Wat je dan nog kan proberen is eens een start accu van een auto aansluiten inplaats van dat 10Ah blokje.

Zou je ook een paar foto's van de koolborstels kunnen maken. Slijtsporen of lengte verschillen kunnen soms ook het een en ander vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 11-06-2014 20:25 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
martijn_tje schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:23:
[...]

Ziet er voor een electromotor met koolborstels nog behoorlijk schoon uit. Ik zou enkel de collector schoonmaken (rond laten draaien met een accuboor en de collector met een staafje collector reiniger schoonmaken). Daarna zou ik eens de nominale klemspanning bekijken. Te weinig spanning is ook een vaak voorkomende oorzaak van een te lage snelheid. Als ik het goed las zit er nu 1x 12V 10 Ah loodaccu in. Ik denk namelijk dat die de benodigde amperes namelijk niet kan leveren (zonder dat het voltage instort).

Eens kijken hoe ver de accu in stort tijdens accelereren vanuit stilstand en constand volle snelheid rijden. Als die dip behoorlijk is n de accu ook niet voldoende bij komt op constante snelheid dan weet je genoeg. Wat je dan nog kan proberen is eens een start accu van een auto aansluiten inplaats van dat 10Ah blokje.

Zou je ook een paar foto's van de koolborstels kunnen maken. Slijtsporen of lengte verschillen kunnen soms ook het een en ander vertellen.
Just geen start-accu. Die kan maar heel kort (veel veel) vermogen geven.
Voor tractie moet je een deep-cycle accu gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Opperpanter2 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:25:
[...]

Ik heb 2 weken terug een set daar gekocht (elektrischefietswielen.com)
Waarom?

Mijn eisen waren:
- LifePo4 accu van 10Ah+
- 30km/u moet mogelijk zijn
- Handgas/Duimgas moet mogelijk zijn
- Sinus controller

Nice to haves:
- LCD display
- Goede remsensor

De setjes zijn wat duur inderdaad, maar op de een of andere manier kreeg ik er een beter gevoel bij dan bv de setjes van RAT. Die komen helemaal el cheapo over. Weinig info op de site, etc.
Zelfde voor Devimotion.

De set dus inmiddels binnen en hij rijdt prima.

Mooi display ook met Voltage en Ampère indicators.
Tie wraps, krulhoes, etc zijn meegeleverd zodat je het netjes kan afwerken.
Duidelijke handleiding. Remsensor werkt ook goed.
Lekker ruim controllerbakje.
Leverancier is zeer goed te bereiken per email of telefoon.
Beetje apart figuur, maar volgens mij zijn de spullen wel ok.

Je krijgt 2 jaar garantie op de hele set, dus ook de accu.

Helaas zijn er wel een aantal zaken minder goed geregeld:
- Er zat een slag in het wiel (zelf makkelijk kunnen verwijderen).
- De display wijkt 10% af qua snelheid, maar de 30 echte km/u haal je nog wel (net).
- De bedrading in de achterlichtunit was verkeerd gesoldeerd waardoor het achterlicht is doorgebrand. Ik had een nieuwe accu kunnen krijgen, maar heb toch maar een nieuwe licht unit laten opsturen en die vervang ik zelf even.
Nu weer wat km mee gereden, dus nog wat ervaringen delen.

Vanwege knieproblemen kan ik op dit moment eigenlijk alleen op duimgas rijden.
Haal ik zo'n 40km op een accu.

Het mooie van het display is dat je twee dingen kan instellen om nog wat verder te komen met je accu.

Maximum snelheid. Dat is op zich niet zo bijzonder en helpt je ook niet echt. Je kan namelijk met je duimgas (of de keuze uit 9 standen) bepalen hoe hard je gaat.

Maximum amperage. Deze helpt je wel. Standaard staat deze op max 12A. Ook (juist) bij lage snelheden wordt dit bereikt. Tijdens het optrekken met name. Eenmaal op snelheid zijn er minder Amperes nodig.
Dus ook al doe je rustig aan met je duimgas, of kies je een lage ondersteuningsstand, toch wordt er dan 12A gebruikt bij het optrekken. Door dit bv op max 6A te zetten, kun je toch redelijk wat besparen.
Het optrekken gaat dan wel langzamer, maar dat is logisch.
En een heuvel kom je nauwelijks op, dus alleen interessant op vlakke routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
RocketKoen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:04:
[...]
Just geen start-accu. Die kan maar heel kort (veel veel) vermogen geven.
Voor tractie moet je een deep-cycle accu gebruiken.
Juist om spannings dipjes uit te sluiten kan je prima een start-accu als test gebruiken. Een start accu kan kortdurend enorm veel amperes leveren zonder dat de nominale klemspanning veel inzakt. Kleine deepcycle accutjes hebben daar vaak moeite mee (en Ja ik werk dagelijks met deepcycle accu's en ook AGM's.

Met 10 minuutjes rijden als test kom je nog lang niet in het deepcycle gebied en dat zal je start accu dus geen schade toe brengen. Start- accu's zijn bedoelt om maximaal 25% ontladen te worden. bij een 50Ah start-accu is dat dus 12Ah. Met 10 minuutjes fietsen zit je daar echt nog niet aan. (en als je er wel aan zit dan weet je meteen waar je het probleem moet zoeken: lekstroom.)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Opperpanter2 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:13:
[...]

Nu weer wat km mee gereden, dus nog wat ervaringen delen.

Vanwege knieproblemen kan ik op dit moment eigenlijk alleen op duimgas rijden.
Haal ik zo'n 40km op een accu.

Het mooie van het display is dat je twee dingen kan instellen om nog wat verder te komen met je accu.

Maximum snelheid. Dat is op zich niet zo bijzonder en helpt je ook niet echt. Je kan namelijk met je duimgas (of de keuze uit 9 standen) bepalen hoe hard je gaat.

Maximum amperage. Deze helpt je wel. Standaard staat deze op max 12A. Ook (juist) bij lage snelheden wordt dit bereikt. Tijdens het optrekken met name. Eenmaal op snelheid zijn er minder Amperes nodig.
Dus ook al doe je rustig aan met je duimgas, of kies je een lage ondersteuningsstand, toch wordt er dan 12A gebruikt bij het optrekken. Door dit bv op max 6A te zetten, kun je toch redelijk wat besparen.
Het optrekken gaat dan wel langzamer, maar dat is logisch.
En een heuvel kom je nauwelijks op, dus alleen interessant op vlakke routes.
Mijn gevoel zegt dat de winst door de Imax te verlagen niet zo gek groot is. de Imax is inderdaad lager, maar voordat je op snelheid ben zit je wel langer aan die Imax. De totaaal verrichtte arbeid om op die snelheid te komen verschilt niet eens zo gek veel. Een te zachte band kan al een groter verschil veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
martijn_tje schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:12:
[...]

Juist om spannings dipjes uit te sluiten kan je prima een start-accu als test gebruiken. Een start accu kan kortdurend enorm veel amperes leveren zonder dat de nominale klemspanning veel inzakt. Kleine deepcycle accutjes hebben daar vaak moeite mee (en Ja ik werk dagelijks met deepcycle accu's en ook AGM's.

Met 10 minuutjes rijden als test kom je nog lang niet in het deepcycle gebied en dat zal je start accu dus geen schade toe brengen. Start- accu's zijn bedoelt om maximaal 25% ontladen te worden. bij een 50Ah start-accu is dat dus 12Ah. Met 10 minuutjes fietsen zit je daar echt nog niet aan. (en als je er wel aan zit dan weet je meteen waar je het probleem moet zoeken: lekstroom.)
Moet je wel toevallig een startaccu hebben liggen. Want na die test kun je hem (voor de fiets) niet meer gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
martijn_tje schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:18:
[...]

Mijn gevoel zegt dat de winst door de Imax te verlagen niet zo gek groot is. de Imax is inderdaad lager, maar voordat je op snelheid ben zit je wel langer aan die Imax. De totaaal verrichtte arbeid om op die snelheid te komen verschilt niet eens zo gek veel. Een te zachte band kan al een groter verschil veroorzaken.
Zou kunnen. Echter met een auto (benzine) is het verschil tussen langzaam optrekken en snel optrekken echt wel groot qua benzineverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:18:
[...]

Wat wel scheelt is dat je de gelegenheid hebt zelf meer van die energie te leveren, die Bosch motor qua kracht bijhouden als 'ie voluit gaat valt niet mee. Genoeg mensen die zelf geen 250w kunnen leveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:34:
[...]

Wat wel scheelt is dat je de gelegenheid hebt zelf meer van die energie te leveren, die Bosch motor qua kracht bijhouden als 'ie voluit gaat valt niet mee. Genoeg mensen die zelf geen 250w kunnen leveren :P
Je hoeft ook geen watten te leveren. Als je maar koppel levert.
Dat is gewoon een kwestie van de juiste versnelling en je gewicht op een trapper planten ;)

Het lastige is dat de kracht die je nodig hebt om van 25 naar 30km/u te komen een stuk groter is dan die van 15 naar 20. Dus als die motor er boven de 25km/u mee ophoudt is het erg lastig om nog harder te gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt gelijkt, maar ook 60nm aan koppel is een hoop, dan moet je toch aardig aan de bak. Ik merk overigens dat ik heel lang met de acculadingen doe omdat ik zelfstandig al vrij hard fietst en de motor op de vlakke weg dus nauwelijks toevoegt. Pas met tegenwind en/of hoogteverschil moet 'ie aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over duimgas gesproken, het is ideaal bij wegrijden "op gang" te komen en vervolgens het met trappen over te nemen. Wonderlijk is wel dat je met voluit duimgas een 1.5 km harder haalt dan de "gewone" ondersteuning stand (in beide gevallen zonder te trappen); op de huidige Peugeot (met 21 versnellingen) haal ik voluit trappend nu bijna 30 km/h (met windje mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
racinfo schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:48:
Over duimgas gesproken, het is ideaal bij wegrijden "op gang" te komen en vervolgens het met trappen over te nemen. Wonderlijk is wel dat je met voluit duimgas een 1.5 km harder haalt dan de "gewone" ondersteuning stand (in beide gevallen zonder te trappen); op de huidige Peugeot (met 21 versnellingen) haal ik voluit trappend nu bijna 30 km/h (met windje mee).
Voluit trappend bijna 30km/h? En dat met windje mee? Pfoe.... das hard 8)7

Maar even serieus: ik had een Gazelle Torrente EM waar ik standaard zonder echt trapwerk al op 27km/u uitkwam. Met trappen kwam ik uit op 30. Voluit trappend met windje mee? Eerder 35.

Helaas is de fiets gestolen, dus ik ben nu aan het nadenken over een 45km/h versie. De Kalkhoff ENDEAVOUR spreekt me wel aan. Met 40/45km/h in ieder geval sneller dan mijn gewone fiets, waar rond de 30 al standaard was. Ik zal mijn (hopelijk!) feestelijke ervaringen met mijn nieuwe fiets nog delen op dit topic :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sjarelke schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 23:34:
[...]

Voluit trappend bijna 30km/h? En dat met windje mee? Pfoe.... das hard 8)7

Maar even serieus: ik had een Gazelle Torrente EM waar ik standaard zonder echt trapwerk al op 27km/u uitkwam. Met trappen kwam ik uit op 30. Voluit trappend met windje mee? Eerder 35.

Helaas is de fiets gestolen, dus ik ben nu aan het nadenken over een 45km/h versie. De Kalkhoff ENDEAVOUR spreekt me wel aan. Met 40/45km/h in ieder geval sneller dan mijn gewone fiets, waar rond de 30 al standaard was. Ik zal mijn (hopelijk!) feestelijke ervaringen met mijn nieuwe fiets nog delen op dit topic :9~
En dan deze keer met een groot stevig kettingslot? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
RocketKoen schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 23:53:
[...]
En dan deze keer met een groot stevig kettingslot? :P
Haha, ja die had ik al.... MAAR deze keer zal ik 'm ook gaan gebruiken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik trap m'n electrische brik ook vrijwel continue tegen de 25-27kmh/uur ondanks het hogere gewicht, De ondersteuning doet dan verdomd weinig waardoor de accu erg lang meegaat. Ik vind het alleen heerlijk dat die motor inkomt als je een bult tegenkomt waar je geen zin in hebt, je haast hebt of met tegenwind. Fijnste is nog wel dat je zo heel makkelijk kunt uitrekenen hoelang je erover gaat doen, ik haal vrijwel zonder uitzondering 2:30/km, lekker makkelijk reistijd uitrekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik had die kerel gevraagd wat de opbouw van mijn accu was, ik dacht 10s10p of misschien 11.
Hij zegt echter dat er geen cellen in zitten, maar zakken.
Heb ff gegoogled, maar kan niks vinden.
Bestaat zoiets inderdaad, of is hij weer de weg kwijt en zitten er in de "zakken" gewoon weer cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 19:27:
Ik had die kerel gevraagd wat de opbouw van mijn accu was, ik dacht 10s10p of misschien 11.
Bestaat zoiets inderdaad, of is hij weer de weg kwijt en zitten er in de "zakken" gewoon weer cellen?
De cellen zitten vaak in plastic gesealed en in serie/paralel geschakeld.
Dit doen ze zodat ze in 1 accu allemaal cellen gebruiken met zo veel mogelijk dezelfde interne weerstand (er kan anders makkelijk 10% verschil zitten tussen cellen). Dit zorgt er weer voor dat je accu minder snel slijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Max 33, maar dan van een hoogje zo een tunnel in en FULL op de trappers; leuke piek die ik maar 4 seconden volhoudt. Even opgemerkt dat dit een gewone ombouwset is; trap ik helemaal niet en gebruik ik duimgas dan haalt ie 28 km voor- en 23 km tegen wind (Beaufort 3a4).

Wie heeft verstand van derailleur? Het kleinste tandwiel achter laat ie onbenut, graag een gemakkelijk advies wat te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:09:
Max 33, maar dan van een hoogje zo een tunnel in en FULL op de trappers; leuke piek die ik maar 4 seconden volhoudt. Even opgemerkt dat dit een gewone ombouwset is; trap ik helemaal niet en gebruik ik duimgas dan haalt ie 28 km voor- en 23 km tegen wind (Beaufort 3a4).

Wie heeft verstand van derailleur? Het kleinste tandwiel achter laat ie onbenut, graag een gemakkelijk advies wat te doen...
Er zitten 2 stelschroefjes op (2 hele kleine naast elkaar). 1 daarvan regelt hoever hij moet voor het grootste tandwiel. De ander het kleinste.
Kwestie van proberen tot ze goed staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:12:
[...]
Er zitten 2 stelschroefjes op (2 hele kleine naast elkaar). 1 daarvan regelt hoever hij moet voor het grootste tandwiel. De ander het kleinste.
Dank, dus niet de stelring vd kabel? Die kun je ook verstellen namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 15-06-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Opperpanter2 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:58:
[...]

Zou kunnen. Echter met een auto (benzine) is het verschil tussen langzaam optrekken en snel optrekken echt wel groot qua benzineverbruik.
Snel optrekken met een verbrandingsmotor gaat in veel gevallen samen met veel toeren draaien. Dus ook veel pompverliezen. Pompverliezen heeft een electromotor niet. Daarnaast lopen de meeste verbrandingsmotoren onder vollast en boven een bepaald aantal RPM sowieso vrij rijk. Terwijl ze in het "normale / nieuwe rijden" toerengebied en met deellast vrij arm lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:48:
[...]
Dank, dus niet de stelring vd kabel? Die kun je ook verstellen namelijk.
Beide.

Volgende keer zelf googlen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@RocketKoen, indien je googeld zie je door de bomen het bos niet meer; ik heb intussen hier 5 handleidingen. vandaar ook mijn vraag om een gemakkelijk advies. Geen idee dat je het ook niet (meteen) wist...

ps
Dat youtube filmpje had ik al meerdere malen bekeken; staat zelfs al op de pc. Maar voor mij als leek is dat onbegrijpelijk en trouwens ook onjuist uitgelegd.

[ Voor 28% gewijzigd door racinfo op 15-06-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 21:02:
[...]

De cellen zitten vaak in plastic gesealed en in serie/paralel geschakeld.
Dit doen ze zodat ze in 1 accu allemaal cellen gebruiken met zo veel mogelijk dezelfde interne weerstand (er kan anders makkelijk 10% verschil zitten tussen cellen). Dit zorgt er weer voor dat je accu minder snel slijt.
Ja dat bedoelde ik met 10s10p.
Kan natuurlijk ook 5s5p x 2 zijn, etc.
Maar ik snap niet wat die kerel met zakken bedoeld.
Tenzij hij gewoon samengepakte cellen bedoeld zoals jij zegt.
Maar dan zou hij ook iets moeten kunnen zeggen ofver hoeveel S en hoeveel P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Opperpanter2 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:33:
[...]

Ja dat bedoelde ik met 10s10p.
Kan natuurlijk ook 5s5p x 2 zijn, etc.
Maar ik snap niet wat die kerel met zakken bedoeld.
Tenzij hij gewoon samengepakte cellen bedoeld zoals jij zegt.
Maar dan zou hij ook iets moeten kunnen zeggen ofver hoeveel S en hoeveel P.
Fietsenmakers hebben niet altijd verstand van elektronica.
Die "zakken" verkopen ze al "X volt Y Ah"

Hoeveel cellen er dan in serie zitten is makkelijk. Het nominale voltage van een LiFePO4 cell is 3,2V. Van een Li-ion cell 3,6V. X delen door dat getal en je hebt S.
Hoeveel paralel is lastiger. Je weet niet wat voor type cell ze gebruiken. Je hebt cellen van enkele mAh tot meer dan 10Ah. Ligt er maar net aan hoe groot ze zijn. Maar of je nu 10 cellen van 1Ah paralel hebt of 2 van 5Ah maakt vrij weinig uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 19:27:
Lipo accu's worden vaak in zakken verpakt i.v.m. brandgevaar; met ''soort by soort'' heeft dat niets te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17
racinfo schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:09:
Eerst kabel spannen idd. Als ie na het spannen het kleinste tandwiel wél pakt maar het grootste niet moet je met de stelschroefjes aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
racinfo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 04:03:
[...]
Lipo accu's worden vaak in zakken verpakt i.v.m. brandgevaar; met ''soort by soort'' heeft dat niets te maken. ;)
Inderdaad brandgevaar.... Weet je wat er gebeurt als zo'n zak scheurt of doorboort raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik heb nu een duidelijke uitleg gevonden omtrent de achter derailleur instellingen, ik beeld hem hierbij af.

Foto: https://dl.dropboxusercon...4150/achterderailleur.jpg
URL: https://dl.dropboxusercon...rijklaar-maken%281%29.pdf

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/achterderailleur.jpg

Samengevat, handel (op stuur) op hoogste versnelling zetten, kabel geheel los maken, afstellen op kleinste tandwiel met stelschroef H ... dan

stuurhandel op laagste versnelling zetten, kabel vastzetten en met stelschroef B licht opspannen en met stelschroef L op grootste tandwiel (achter) afstellen.

nb
Stelschroef B bevindt zich linksboven de stelschroeven L en H (bij ontbreken is deze automatisch).

Tot slot, de derailleur voor (3) gebruikt per tandwiel max 4 tandwielen achter, een tekening ervan om dat duidelijker te maken (rechtse afb)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/idealeafstelling.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door racinfo op 17-06-2014 18:42 . Reden: uitleg in lekentaal ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
racinfo schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:38:
Tot slot, de derailleur voor (3) gebruikt per tandwiel max 4 tandwielen achter, een tekening ervan om dat duidelijker te maken (rechtse afb)
[afbeelding]
Die max. 4 geldt bij de door jou getoonde tekening van een 3x6. Heb je achter meer tandwielen, dan kun je er ook meer gebruiken. Bij een 3x7 zou ik het ook houden op max. 4 (dus 1-4 op binnenblad, 3-6 op middenblad en 4-7 op buitenblad). Bij 8 of meer tandwieltjes achter heb je wat meer marge.

Als het altijd maximaal 4 zou zijn, zou ik op mijn racefiets met 2x10 gewoon de twee middelste tandwieltjes niet mogen gebruiken. Dat lijkt me onhandig :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

racinfo schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:38:
Ik heb nu een duidelijke uitleg gevonden omtrent de achter derailleur instellingen, ik beeld hem hierbij af.

Foto: https://dl.dropboxusercon...4150/achterderailleur.jpg
[afbeelding]

Samengevat, handel (op stuur) op hoogste versnelling zetten, kabel geheel los maken, afstellen op kleinste tandwiel met stelschroef H ... dan

stuurhandel op laagste versnelling zetten, kabel vastzetten en met stelschroef B licht opspannen en met stelschroef L op grootste tandwiel (achter) afstellen.

nb
Stelschroef B bevindt zich linksboven de stelschroeven L en H (bij ontbreken is deze automatisch).

[afbeelding]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het de bedoeling is dat elke combinatie van voor- en achterblad goed zou moeten schakelen, maar ik maak uit jouw afbeelding op dat dat niet helemaal correct is?
Is het normaal dat bijv. de combinatie kleinste voor- en kleinste achterblad niet "lekker" loopt?

Echte noobvraag hoor, maar ik heb nog weinig derailleurervaring en doe mijn fietsreparaties altijd op nattevingerwerk eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bij mij is de situatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gqf30p3jEXyI3y1EQZdh7rzc/full.jpg

Ik heb dus 10 versnellingen en alleen achter een derailleur, nou viel het me sinds een tijdje op dat de ketting nogal scheef staat zoals op bovenstaand plaatje is aangegeven. Het komt ook wel eens voor dat de ketting doorschiet als ik het op kleinste tandwiel zit, als ik dan kracht zet dan wil hij doorschieten.

Tamelijk irritant, want ik vind het wel de fijnste versnelling.

De ketting is goed gesmeerd en de tandwielen zijn zeker nog niet versleten, kan dit dan toch met de hoek te maken hebben? Zal vanmiddag eens een foto ervan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-06-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:10:
Bij mij is de situatie als volgt:
[afbeelding]

Ik heb dus 10 versnellingen en alleen achter een derailleur, nou viel het me sinds een tijdje op dat de ketting nogal scheef staat zoals op bovenstaand plaatje is aangegeven. Het komt ook wel eens voor dat de ketting doorschiet als ik het op kleinste tandwiel zit, als ik dan kracht zet dan wil hij doorschieten.

Tamelijk irritant, want ik vind het wel de fijnste versnelling.

De ketting is goed gesmeerd en de tandwielen zijn zeker nog niet versleten, kan dit dan toch met de hoek te maken hebben? Zal vanmiddag eens een foto ervan maken.
Vlassie 1980, zou het mogelijk zijn je voor-tandwiel zodanig te verstellen dat ie voor het midden van de 10 achterste komt te staan? Want zoals ie nu op tekening weergegeven wordt lijkt mij ook de ketting zelf geen lang leven beschoren ;(

---
Pathogen schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:57:
[...]
Is het normaal dat bijv. de combinatie kleinste voor- en kleinste achterblad niet "lekker" loopt?
@ Pathogen zolang de ketting niet kraakt door de gedwongen buiging lijkt het mij geen kwaad kunnen; maar is het niet onlogisch om die schakeling van klein naar klein te kiezen?

[ Voor 16% gewijzigd door racinfo op 17-06-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 01:35
Als je de extremen van de versnelling opzoekt, zijn bijgeluiden niet zo vreemd. Ik ga eigenlijk vanuit dat het voorblad midden voor het meeste gebruikte achtertandwiel staat. En niet zo extreem als in het plaatje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 01:58
Even een update in gebruikservaring met Victoria 10.7 E-Spezial na 2 maanden met
iets meer dan 3.000 km op de teller:

-Bosch Performance Line motor met 120 draaiuren heeft zonder enige problemen gelopen, is inmiddels wel ingereden en lijkt soepeler te lopen, alleen op de grotere tandwielen achter hoor je de motor, op de kleinere tandwielen is deze stil, de 4 ondersteuningsstanden werken zeer goed en zijn duidelijk in kracht goed afgebakend, in Sportstand bij 38 km/u naar Turbo voel je zelfs dan nog een voelbare versnelling alsof je een douw vooruit krijgt.

-Victoria van Duitse makelij maakt zijn of haar naam tot nu toe waar, er breekt niets af, er trilt niets los, de magura schijfremmen zijn goede stoppers, nadeel is dat je ongemerkt ook later gaat remmen, de banden van conti contact 2 is een zwak onderdeel en vertonen al behoorlijk slijtage, Shimano deraileur, tandwielen en ketting doe ik elke 1000 km invetten met chainsaw olie, door de hoge viscositeit blijft de ketting altijd iets glimmen.

- Tweede muur kom ik een enkele keer tegen bij volle wind mee en heuvel af dan zou het fijn zijn als je ook even de 50 + met ondersteuning zou kunnen aantikken, in de praktijk rijdt je in Turbostand soms even hard de heuvel op als af, kan toch niet lang duren voor de eerste Speed Pedelecs met 60 km/u worden uitgebracht, aan de motor zal het in ieder geval niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:12:
[...]
Vlassie 1980, zou het mogelijk zijn je voor-tandwiel zodanig te verstellen dat ie voor het midden van de 10 achterste komt te staan? Want zoals ie nu op tekening weergegeven wordt lijkt mij ook de ketting zelf geen lang leven beschoren ;(
Nee, denk het niet. Ik heb dat nieuwe Bosch systeem en dat is zoals het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

racinfo schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:12:
[...]

---

[...]
@ Pathogen zolang de ketting niet kraakt door de gedwongen buiging lijkt het mij geen kwaad kunnen; maar is het niet onlogisch om die schakeling van klein naar klein te kiezen?
Onlogisch, ja, ik ging er alleen vanuit dat elke combinatie zou moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@Pathogen gelijk heb je, wanneer je een fiets koopt met 21 versnellingen zou het raar zijn wanneer de verkoper zegt u mag er per schakeling (3 - voor) maar 4 (achter) gebruiken; oftewel 12 totaal.

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 18-06-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
niet relevant blijkbaar...

[ Voor 91% gewijzigd door koelkast op 20-06-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

racinfo schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:19:
@Pathogen gelijk heb je, wanneer je een fiets koopt met 21 versnellingen zou het raar zijn wanneer de verkoper zegt u mag er per schakeling (3 - voor) maar 4 (achter) gebruiken; oftewel 12 totaal.
Nee, dat kun je niet en ja, als het een goede fietsenmaker is zal hij dat wel zeggen. Het is niet de bedoeling om zowel voor als achter gelijktijdig op het kleinste of grootste blad te rijden. De ketting staat dan zo schuin dat dat niet goed voor de ketting en de tandwielen is en waarschijnlijk gaat de ketting dan ook aan andere onderdelen aanlopen (schakelkooi van het voorblad of zo).
Maar: als je voor twee of drie bladen heeft dan is dat ook geen situatie die je normaal zou gebruiken. Bij mij zou voor en achter het kleinste blad betekenen dat ik 28:12 zou rijden. En dan kan ik net zo goed voor het middelste blad en achter de 5 kunnen kiezen (38:16).

Het probleem met Vlassie1980 is dat hij maar één voorblad heeft en een 10-speed achter. Dan moet je het voorblad al exact in het midden van het achterkransje hebben staan willen de uiterste tandwielen enigszins fatsoenlijk lopen. En dat dan ook nog op een elektrische fiets... Wordt dat zo standaard verkocht of is dat zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:48:
[...]

Nee, dat kun je niet en ja, als het een goede fietsenmaker is zal hij dat wel zeggen. Het is niet de bedoeling om zowel voor als achter gelijktijdig op het kleinste of grootste blad te rijden. De ketting staat dan zo schuin dat dat niet goed voor de ketting en de tandwielen is en waarschijnlijk gaat de ketting dan ook aan andere onderdelen aanlopen (schakelkooi van het voorblad of zo).
Maar: als je voor twee of drie bladen heeft dan is dat ook geen situatie die je normaal zou gebruiken. Bij mij zou voor en achter het kleinste blad betekenen dat ik 28:12 zou rijden. En dan kan ik net zo goed voor het middelste blad en achter de 5 kunnen kiezen (38:16).

Het probleem met Vlassie1980 is dat hij maar één voorblad heeft en een 10-speed achter. Dan moet je het voorblad al exact in het midden van het achterkransje hebben staan willen de uiterste tandwielen enigszins fatsoenlijk lopen. En dat dan ook nog op een elektrische fiets... Wordt dat zo standaard verkocht of is dat zelfbouw?
Dank, dat is precies wat ik wilde weten :) Dan hoef ik me niet zo OCD te voelen dat elke mogelijke tandwielverhouding soepel zou moeten lopen, want dat kan gewoon niet altijd zo af te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:48:
[...]

Dit wordt zo standaard verkocht en is ook niet aan te passen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikesngps.de/img/merida-e-spresso-sport-410-eq-2014-b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
En dan lijnt je voorblad ongeveer uit met het grootste blad achter en niet in het midden?
Wat een ongelofelijke designfail :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede kans dat alle Bosch motoren dit zo hebben, veel keuze waar het middentandwiel of de motor ftm zit heb je ook niet. Maargoed, ik hou hem goed in de smering en hij loopt nagenoeg geruisloos, zal wel loslopen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Alle Bosch 2014 modellen met derailleur hebben een dergelijke constructie.
Heb net contact gehad met de fietsenmaker en die wil er verder naar kijken. Begon al over dat de ketting versleten zou zijn maar dat geloof ik niet want het begon al bij een kilometerstand van 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 08:01
Vlassie1980 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:39:
Alle Bosch 2014 modellen met derailleur hebben een dergelijke constructie.
Heb net contact gehad met de fietsenmaker en die wil er verder naar kijken. Begon al over dat de ketting versleten zou zijn maar dat geloof ik niet want het begon al bij een kilometerstand van 500.
Mijn Cube Town Hybrid (Bosch Active tot 25km , met derailleur) heeft soms ook problemen om op het kleinste blad achter te raken. Ik heb de fiets vandaag weggebracht voor een gratis beurt bij de fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb, en ze gaan er ook naar kijken. Ik laat nog wel weten of ze dit op konden lossen.

Dus jouw verhaal is mij niet vreemd.... Of je daar wat aan hebt is een tweede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Misschien dat bij Bosch tandwielen set de onderlinge tussenruimte nog smaller is en wellicht ook een aangepaste kettingbreedte? De afstand tussen de tandwielen bij mijn 7x3 set is +/- 5mm hart op hart

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 19-06-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Hier dezelfde situatie maar dan met "oude" Bosch motor, het 2013 model.

Mijn kleinste tandwiel (11 tanden) gebruik ik nauwelijks, alleen bij flinke wind mee en met de Turbo stand.
Het een-na kleinste tandwiel (12 tanden) gebruik ik alleen met wind mee
Het tandwiel erna: 13 tanden gebruik ik het meest
Het vierde tandwiel: 14 tanden, gebruik ik met wind tegen

Dit is echter niet de standaard cassette die op de fiets zat. De standaard cassette ging van 11-13-15 tanden.
Dan zit je dus al snel op het 9e tandwiel te fietsen, terwijl ik nu vaak op het derde tandwiel fiets.

De derailleur heeft trouwens geen problemen alle tandwielen aan te spreken. Die schakelt soepel en direct, ook na 7000 km.

Volgens mij heeft Vlassie nu zo'n 2500 km gereden met de fiets? Dan kán de ketting wel degelijk versleten zijn (eerder het tandwiel). Been there done that, got the pictures

Wat anders: volgens mij heb je (Vlassie) al twee weken mooi fietsweer wat betreft de wind; 's ochtend nauwelijks wind en 's middags stevige wind uit het Noorden...
racinfo schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:39:
Misschien dat bij Bosch tandwielen set de onderlinge tussenruimte nog smaller is en wellicht ook een aangepaste kettingbreedte? De afstand tussen de tandwielen bij mijn 7x3 set is +/- 5mm hart op hart
Is standaard Shimano cassette. (HG62)

[ Voor 38% gewijzigd door wmeester op 19-06-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:42:
Hier dezelfde situatie maar dan met "oude" Bosch motor, het 2013 model.

Mijn kleinste tandwiel (11 tanden) gebruik ik nauwelijks, alleen bij flinke wind mee en met de Turbo stand.
Het een-na kleinste tandwiel (12 tanden) gebruik ik alleen met wind mee
Het tandwiel erna: 13 tanden gebruik ik het meest
Het vierde tandwiel: 14 tanden, gebruik ik met wind tegen

Dit is echter niet de standaard cassette die op de fiets zat. De standaard cassette ging van 11-13-15 tanden.
Dan zit je dus al snel op het 9e tandwiel te fietsen, terwijl ik nu vaak op het derde tandwiel fiets.

De derailleur heeft trouwens geen problemen alle tandwielen aan te spreken. Die schakelt soepel en direct, ook na 7000 km.

Volgens mij heeft Vlassie nu zo'n 2500 km gereden met de fiets? Dan kán de ketting wel degelijk versleten zijn (eerder het tandwiel). Been there done that, got the pictures

Wat anders: volgens mij heb je (Vlassie) al twee weken mooi fietsweer wat betreft de wind; 's ochtend nauwelijks wind en 's middags stevige wind uit het Noorden...
Naar huis is het inderdaad heerlijk fietsen, lekker windje in de rug.

Wat voor cassette heb jij erop zitten? Ik zit er wel aan te denken om er een andere cassette op te zetten want de grootste tandwielen gebruik ik nooit en ik ben ook niet van plan om in de bergen te gaan fietsen. Het zou fijn zijn als ik echt een kleiner verloop in de tandwielen zou hebben.

Hoe schakel jij trouwens met je derailleur versnelling? Blijf je gewoon doortrappen bij het schakelen of neem je een beetje gas terug? Ik vind het fijner om eerst even wat minder hard te trappen en dan op te schakelen. Heb alleen 20 jaar geleden een hybride met derailleur gehad en ben het dus een beetje ontwent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:51:
[...]

Naar huis is het inderdaad heerlijk fietsen, lekker windje in de rug.

Wat voor cassette heb jij erop zitten? Ik zit er wel aan te denken om er een andere cassette op te zetten want de grootste tandwielen gebruik ik nooit en ik ben ook niet van plan om in de bergen te gaan fietsen. Het zou fijn zijn als ik echt een kleiner verloop in de tandwielen zou hebben.

Hoe schakel jij trouwens met je derailleur versnelling? Blijf je gewoon doortrappen bij het schakelen of neem je een beetje gas terug? Ik vind het fijner om eerst even wat minder hard te trappen en dan op te schakelen. Heb alleen 20 jaar geleden een hybride met derailleur gehad en ben het dus een beetje ontwent :P
Ik heb de wind al twee weken andersom: heenweg geen wind, op de terugweg vol tegen... :-(

Ik heb deze cassette:
http://www.rose.nl/artike...speed-cassette/aid:366574
met 11-28 vertanding. Ik gebruik het grootste tandwiel alsnog nauwelijks maar wil iets reserve houden voor als mijn accu leeg is.

Jij hebt nu deze cassette:
http://www.rose.nl/artike...speed-cassette/aid:646460

Met als vertanding 11-36
Je kunt voor verschillende vertandingen kiezen. Omdat je een 25km model hebt kan ik niet precies bepalen welke tanden je het meest gebruikt en welke cassette dus het meest geschikt is.

Ik neem bijna altijd gas terug met schakelen, al heb ik soms het idee dat de motor (die een fractie door blijft draaien) de ketting alsnog met aardige kracht op het andere tandwiel slingerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
isigo schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:13:
Even een update in gebruikservaring met Victoria 10.7 E-Spezial na 2 maanden met
iets meer dan 3.000 km op de teller:

-Bosch Performance Line motor met 120 draaiuren heeft zonder enige problemen gelopen, is inmiddels wel ingereden en lijkt soepeler te lopen, alleen op de grotere tandwielen achter hoor je de motor, op de kleinere tandwielen is deze stil, de 4 ondersteuningsstanden werken zeer goed en zijn duidelijk in kracht goed afgebakend, in Sportstand bij 38 km/u naar Turbo voel je zelfs dan nog een voelbare versnelling alsof je een douw vooruit krijgt.

-Victoria van Duitse makelij maakt zijn of haar naam tot nu toe waar, er breekt niets af, er trilt niets los, de magura schijfremmen zijn goede stoppers, nadeel is dat je ongemerkt ook later gaat remmen, de banden van conti contact 2 is een zwak onderdeel en vertonen al behoorlijk slijtage, Shimano deraileur, tandwielen en ketting doe ik elke 1000 km invetten met chainsaw olie, door de hoge viscositeit blijft de ketting altijd iets glimmen.

- Tweede muur kom ik een enkele keer tegen bij volle wind mee en heuvel af dan zou het fijn zijn als je ook even de 50 + met ondersteuning zou kunnen aantikken, in de praktijk rijdt je in Turbostand soms even hard de heuvel op als af, kan toch niet lang duren voor de eerste Speed Pedelecs met 60 km/u worden uitgebracht, aan de motor zal het in ieder geval niet liggen.
Jij fietst echt veel hè? Sjonge al 3000 km in 2 maanden, dat is niet niets.

Bij mij staat er bijna 7000 km op in 10 maanden. Ik vind het wel fijn dat je iedere keer post wat je ervaringen zijn etc.
Nav jouw post heb ik nu ook een voor-spatbord verlenger gekocht, het is meer een soort spoiler maar helpt wel goed tegen opspattend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Mede door dit forum ben ik overgegaan tot de aanschaf van een fiets met Bosch middenmotor en vindt het leuk ook een steentje bij te dragen door ook mijn ervaringen te delen.

Ben zelf ook verbaasd qua km's, ben zelf een mooiweer fietser, die inmiddels in een zeer zonnig voorjaar, graag langere dagtochten maakt, beide accu's rijd ik dan helemaal leeg in een tijdsbestek van 2 uur tot 75 km, 3 uur tot 100 km en 4 uur tot 120 km, vaak lukt het na 4 dagen al 500 km aan te tikken, accu's gaan altijd wel direct aan de lader.

wmeester:
Die race cassette van jouw gaat het wel worden denk ik, de overgangen van 11-13-15 worden bij tempo rijden toch te groot, mis de tussenliggende tandwielen met name de 12 en 14, misschien later bij de fietsenwinkel maar even combineren met het vervangen van de achterband.

Hoe bevalt trouwens de "oude" Bosch motor na 7000 km, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als deze cassette eraan is gaat er hier ook racecassette op, ik fiets nooit onder de 4de of 5de versnelling op m'n ebike omdat ik vrijwel standaard continue 26-27 rij in de 8ste/9de versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

isigo schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 22:47:

wmeester:
Die race cassette van jouw gaat het wel worden denk ik, de overgangen van 11-13-15 worden bij tempo rijden toch te groot, mis de tussenliggende tandwielen met name de 12 en 14, misschien later bij de fietsenwinkel maar even combineren met het vervangen van de achterband.
Dat had ik met mijn huidige niet-elektrische fiets al. Standaard geleverd met 11-13-15-18-21-24-27-30. Die heb ik direkt laten vervangen door een cassette met 12-13-14-15-16-17-19-21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb op m'n fiets ook meteen een race cassette laten zetten:
11-25 met de volgende verdeling: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Ik merkte bij de proefrit al dat de versnellingen nogal ver uit elkaar lagen. Dit fietst veel fijner.
Ik rijd meestal met 11 of 12 tanden.

Nog even een update:
Helaas is er afgelopen maandag weer een spaak geknapt. Nota bene net toen ik opstapte.
In overleg met de fabrikant wordt het achterwiel nu voorzien van Sapim Strong spaken. Deze zouden veel beter moeten zijn.
Helaas heb ik dus minder kilometers kunnen maken dan ik van plan was (ben net de 600 km gepasseerd)

Verder had ik nogal wat last van windgeruis. Met of zonder helm maakte voor mij niet uit (wellicht rare oren ;) )
Na wat zoeken heb ik in de US zgn. "Cat Ears" gekocht.
Was eigenlijk een beetje sceptisch, maar het werkt echt!
Het gebulder van de wind is nu teruggebracht tot een aanvaardbaar geruis _/-\o_.
Daarnaast hoor ik nu de omgevingsgeluiden weer beter.

Helaas loop/fiets je er wel compleet voor paal mee :+ . Maar dat heb ik er wel voor over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mede door dit forum ben ik overgegaan tot de aanschaf van een fiets met Bosch middenmotor en vindt het leuk ook een steentje bij te dragen door ook mijn ervaringen te delen.

Ben zelf ook verbaasd qua km's, ben zelf een mooiweer fietser, die inmiddels in een zeer zonnig voorjaar, graag langere dagtochten maakt, beide accu's rijd ik dan helemaal leeg in een tijdsbestek van 2 uur tot 75 km, 3 uur tot 100 km en 4 uur tot 120 km, vaak lukt het na 4 dagen al 500 km aan te tikken, accu's gaan altijd wel direct aan de lader.
75 kilometer in 2 uur, 37,5 gemiddeld 2 uur lang. Dan fiets je wel heel hard, tegen de 50 km per uur?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Marzman schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:23:
[...]

75 kilometer in 2 uur, 37,5 gemiddeld 2 uur lang. Dan fiets je wel heel hard, tegen de 50 km per uur?
Deze fiets wordt elektrisch ondersteunt tot maximaal 45 km en als je het goed leest staat er het woord "tot" wat betekent de maximale afstanden die in gunstige omstandigheden zijn gehaald.

Er zijn een aantal omstandigheden die voor een ieder de afstanden en snelheden bepalen,
fiets je in een verstedelijkt gebied met veel stoplichten of in een open poldergebied, brede of smalle fietspaden bedekt met stoeptegels dan wel asfalt of nog beter betonnen fietspaden, is de weg heuvelachtig of vlak en heb je wind mee of tegen speelt allemaal mee.

Grootste spelbreker is natuurlijk de luchtweerstand, een opzet stuur samen met het weglaten van stuur-en dubbele fietstassen en wat strakkere kleding dragen maakt ook al het verschil.

Opbouwen lichamelijke conditie van de berijder, wanneer die beter wordt gaat de snelheid omhoog en/of kan ondersteuning weer omlaag en/of gaat de afstand weer omhoog enz.

Dus ik zou zeggen, probeer ook eens op een zeer lange dijkweg/polderweg of zo met wind mee de teller gedurende een uur zo hoog mogelijk te houden en je zal zien op welke afstand en gemiddelde je uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Beun1001 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:58:
Ik heb op m'n fiets ook meteen een race cassette laten zetten:
11-25 met de volgende verdeling: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Ik merkte bij de proefrit al dat de versnellingen nogal ver uit elkaar lagen. Dit fietst veel fijner.
Ik rijd meestal met 11 of 12 tanden.

Nog even een update:
Helaas is er afgelopen maandag weer een spaak geknapt. Nota bene net toen ik opstapte.
In overleg met de fabrikant wordt het achterwiel nu voorzien van Sapim Strong spaken. Deze zouden veel beter moeten zijn.
Helaas heb ik dus minder kilometers kunnen maken dan ik van plan was (ben net de 600 km gepasseerd)

Verder had ik nogal wat last van windgeruis. Met of zonder helm maakte voor mij niet uit (wellicht rare oren ;) )
Na wat zoeken heb ik in de US zgn. "Cat Ears" gekocht.
Was eigenlijk een beetje sceptisch, maar het werkt echt!
Het gebulder van de wind is nu teruggebracht tot een aanvaardbaar geruis _/-\o_.
Daarnaast hoor ik nu de omgevingsgeluiden weer beter.

Helaas loop/fiets je er wel compleet voor paal mee :+ . Maar dat heb ik er wel voor over!
Het verbaasd me een beetje dat fabrikanten nog een mtb-cassette monteren op de elektrische fietsen. Ik zie al een handvol reacties van mensen die een race-cassette beter kunnen gebruiken.

Met mijn vorige fiets (Qwic Trend 3) spongen ook de spaken om mijn oren. Met mijn huidige fiets nog geen enkele spaak gebroken gehad.

Windruis, sjonge. Wat een drama is dat inderdaad. Ik fiets standaard met een stel oorwarmers:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41TX5kZ-X4L.jpg tegen het windgeruis en oorpijn na een ritje fietsen. Boven de 18 graden heb ik ze niet nodig maar anders heb ik ze op.

Jij hebt iets gevonden waar ik al twee jaar naar op zoek ben. Heb je deze zelf uit USA laten komen of is er in NL ook een importeur?
Hoe bevalt trouwens de "oude" Bosch motor na 7000 km, ben wel benieuwd.
Uhm tja, hoe zeg je dat: geen centje pijn. Iedere keer weer een feest om naar mijn werk te fietsen (als het droog is althans :) )
In het begin wat last gehad van schokken van het slechte wegdek, hiervoor een CaneCreek Thudbuster gemonteerd.
Later een slippende ketting gehad, cassette vervangen en regelmatig ketting verwisselen is tot nog toe de oplossing.
Remmen blijven hun werk doen, schakelen gaat perfect en fiets (Victoria Monaco) voelt nog als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe wissel je de ketting bij de Bosch motor? Omdat je niet bij het tandwiel kan lijkt het me lastig of valt het mee? Ik heb nog niet goed gekeken hoor, moet ik bekennen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Afgelopen week 'n Shimano stuurhandel setje besteld bij Bikester; kosten minder dan 13 euro (!), sets worden geleverd met buiten en binnenkabels, voorzien van het juiste vet en alle benodigde nippels; op maat!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/derailleurhandels.jpg

Gisteren deze op het stuur geplaatst en de bekabeling aangebracht. Ik had geen problemen bij het afstellen van beide derailleurs (voor en achter) en dank zij de nieuwe set worden nu alle tandwielcombinaties moeiteloos geschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/opstuur.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door racinfo op 22-06-2014 08:39 . Reden: foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:29:
Hoe wissel je de ketting bij de Bosch motor? Omdat je niet bij het tandwiel kan lijkt het me lastig of valt het mee? Ik heb nog niet goed gekeken hoor, moet ik bekennen. :)
Ik heb hier de tip gekregen om een 2e ketting te kopen en die eraan vast te maken zodat je de nieuwe ketting er dan doorheen kunt trekken. Als de nieuwe er doorheen is haal je de oude ketting los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel een goede tip ja, die onthou ik. Niet dat het voorlopig nodig is, met 700km op de teller :P Is bij jou die kabel voor de voorvorklockout ook zo achterlijk lang trouwens?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:24:
Dat is wel een goede tip ja, die onthou ik. Niet dat het voorlopig nodig is, met 700km op de teller :P Is bij jou die kabel voor de voorvorklockout ook zo achterlijk lang trouwens?
Die is vrij lang ja maar ik stoor me er niet aan. Gebruik die lockout verder ook amper. Als ik hem vastzet dan krijgt die fiets toch aardig wat klappen te verduren.

Hoe bevalt je fiets verder? Ik heb nu 3200 km erop staan en het is nog elke dag een genot om ermee naar het werk te fietsen.

Mocht iemand nog een Badass willen voor een scherpe prijs, PB me dan even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
wmeester schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 23:22:
[...]
Jij hebt iets gevonden waar ik al twee jaar naar op zoek ben. Heb je deze zelf uit USA laten komen of is er in NL ook een importeur?
[...]
Ik heb ze in de US besteld. Je moet wel een Paypal account hebben.
Duurde een dag of 10 voor ik ze had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:29:
Bij de nieuwe motor is het inderdaad wat lastiger, bij de oude motor kun je gewoon bij het voortandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:26:
Hoe bevalt je fiets verder? Ik heb nu 3200 km erop staan en het is nog elke dag een genot om ermee naar het werk te fietsen.
Uitstekend, met dit weer vervang 80% van alle autokilometers onder de 30km enkele reis met de fiets, deze week ook weer meer dan 250 op de planning staan mits het weer meewerkt. Ik heb alleen af en toe een kleine tik in de trapas zitten als ik zonder ondersteuning fiets en wat kracht zet. Binnenkort maar eens naar laten kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ja, het scheelt echt heel wat qua benzine zo'n elektrische fiets. Denk dat ik nu zo rond de 25.000 km heb weggefietst in 2 jaar tijd. Kom ik op ongeveer 3500 euro aan benzine :)

Die tik in de trapas ken ik niet, ik zal er eens op letten. De oudere Bosch motoren hadden soms ook last van een knakkende motor maar weet niet of dit ook voorkomt op de 2014 modellen? Maar dit gebeurde alleen wanneer de motor was ingeschakeld volgens mij?

[ Voor 8% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-06-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:57:
[...]

Uitstekend, met dit weer vervang 80% van alle autokilometers onder de 30km enkele reis met de fiets, deze week ook weer meer dan 250 op de planning staan mits het weer meewerkt. Ik heb alleen af en toe een kleine tik in de trapas zitten als ik zonder ondersteuning fiets en wat kracht zet. Binnenkort maar eens naar laten kijken :)
Een paar weken terug had ik op het rechterpedaal een hoorbare klik en soms een dubbele klik maar geen voelbare tik, bij de fietsenmaker is zowel de crank als het pedaal met een grote imbus sleutel extra aangehaald, heb daarna niks meer gehoord, misschien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MulhollandDrive
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-07 10:30
Hi was even afwezig....

Twee dingen:

1) ik heb ook een rare tik, (Bosch 2013 motor), maar neeem het maar voor lief

2) Ik heb de badass-chip geinstalleerd, kan nu ontspannen ca 30-32 rijden, dat vind ik nog verantwoorde snelheden (buiten de stad op geasalfalteerde fietspaden), want dat haal ik op mijn mtb ook wel. In de stad doe ik rustig aan.
En >38 vind ik te snel.

Maar het installeren was niet zonder problemen!:

De originele bosch-sensor brak af bij mijn eerste poging tot monteren van de badass-chip, echter de fietsenmaker heeft de sensor gerepareerd (niet compleet vervangen maar terug erop gelijmd kennenlijk waren er geen cruciale dingen kapot)

Het probleem bij mijn fiets is dat de bosch-sensor gewoon te dicht bij het wiel zat om de badass sensor eroverheen te monteren. Nadat ik mijn wiel had losgehaald en toen de badass sensor (voorzichtig) eroverheen monteerde ging het wel goed (= nu had ik wel montage ruimte).
Na het terugzetten van het wiel, raakte de basass sensor niets maar zit wel dichtbij het wiel.

Dit alles kan ook met mijn onhandigheid te maken hebben :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:36
Wat zou volgens jullie een betere manier zijn om op mijn nieuwe Merida 408 sport met 2014 active line motor te voorzien van "tuning"

Deze kit die in de motor gaat: http://emc-deurne.nl/acce...bike-tuning-dongle-detail

Of toch zoals ook hierboven genoemd, de Badass 3.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik zou persoonlijk voor de Badass gaan, die haal je er zo vanaf en je hoeft je motor niet open te maken of met de bekabeling te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 01:35
Voordeel van de Badass is inderdaad gemakkelijk montage/demontage.

I.p.v SX2 dongle kan je ook naar de Bikespeed Key kijken. Werkt hetzelfde maar is goedkoper. Verkoper reageert goed op email en problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Athome schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:31:
Voordeel van de Badass is inderdaad gemakkelijk montage/demontage.

I.p.v SX2 dongle kan je ook naar de Bikespeed Key kijken. Werkt hetzelfde maar is goedkoper. Verkoper reageert goed op email en problemen.
Lijkt mij ook gemakkelijker af te koppelen wanneer je dreigt in een fuik te rijden ;-)

Solange der bikespeed-key nicht angeschlossen ist, funktioniert Ihr E-Bike ganz normal. Der "Turbo" wird aktiviert, sobald Sie den bikespeed-key einstecken.

Nach Installation1) des Kabelsatzes, welcher einfach parallel an den Geschwindigkeitssensor angeschlossen wird, kann der Chip jederzeit (auch während der Fahrt) ein- und ausgesteckt werden. So wäre beispielsweise ein Wechsel von Privatgelände auf öffentliche Straße innerhalb einer Sekunde möglich.

Der mitgelieferte Kabelsatz ist lange genug, um den bikespeed-key überall an Ihrem Fahrrad zu platzieren. Der Kabelsatz kann von Ihnen einfach auf die gewünschte Länge gekürzt werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:52:
[...]
Lijkt mij ook gemakkelijker af te koppelen wanneer je dreigt in een fuik te rijden ;-)

Solange der bikespeed-key nicht angeschlossen ist, funktioniert Ihr E-Bike ganz normal. Der "Turbo" wird aktiviert, sobald Sie den bikespeed-key einstecken.

Nach Installation1) des Kabelsatzes, welcher einfach parallel an den Geschwindigkeitssensor angeschlossen wird, kann der Chip jederzeit (auch während der Fahrt) ein- und ausgesteckt werden. So wäre beispielsweise ein Wechsel von Privatgelände auf öffentliche Straße innerhalb einer Sekunde möglich.

Der mitgelieferte Kabelsatz ist lange genug, um den bikespeed-key überall an Ihrem Fahrrad zu platzieren. Der Kabelsatz kann von Ihnen einfach auf die gewünschte Länge gekürzt werden.
Ook een kwestie van tijd voordat de politie dat door krijgt.
Bij scooters die is snorfiets worden verkocht is het ook een bekende truc. Ergens een verborgen schakelaar die een begrenzer inschakelt voor als je op de rollerbank moet.

Tegenwoordig kijken ze bij een controle dus ook of er aan je bedrading is geknoeid.
Alleen is het bij een fiets wat lastiger te meten omdat een elektromotor geen "constructiesnelheid" heeft en eigenlijk altijd begrensd wordt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 20:50:
[...]
Alleen is het bij een fiets wat lastiger te meten omdat een elektromotor geen "constructiesnelheid" heeft en eigenlijk altijd begrensd wordt.
Hopelijk meten ze niet onbelast, wanneer ik mijn voorwiel "los van de grond" laat draaien staat de teller bijna op 33 km/h. De fietsenmaker verdacht mij meteen van "sleutelen" aan de controller ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 07:24:
[...]
Hopelijk meten ze niet onbelast, wanneer ik mijn voorwiel "los van de grond" laat draaien staat de teller bijna op 33 km/h. De fietsenmaker verdacht mij meteen van "sleutelen" aan de controller ;-)
Een rollerbank heeft een weerstand die overeenkomt met de lucht + rolweerstand van een gemiddelde scooter + berijder.
Een fiets kan hier dus uberhaubt niet op tenzij ze de rollerbank compleet opnieuw afstellen voor fietsen.

Overigens doen ze dat wel eens voor speciale acties. Zoals een controle van fietstaxi's of bezorgdiensten die met elektrische fietsen werken. Voor algemene fuiken rijden er volgens mij nog niet genoeg (opgevoerde) elektrische fietsen rond.

Een beetje oplettende agent kan natuurlijk wel zien dat er met je sensor is geknoeid. Als er op het typeplaatje van je motor 450W staat of als je een duimgashendel hebt.
En de verzekering (van de andere partij) vindt het vast ook erg interessant als je ooit een ongeluk krijgt.
Als fietser is de andere partij namelijk altijd aansprakelijk. Maar als er aan je fiets geknoeid is zodat die harder gaat valt die bescherming weg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Laat de pliesie eerst maar eens gaan kijken naar al die "snorscooters" die mij met 45 km/u inhalen.

Denk dat dat een veel groter probleem is als een opgevoerde elektrische fiets die veel minder impact heeft bij een botsing O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:14:
Laat de pliesie eerst maar eens gaan kijken naar al die "snorscooters" die mij met 45 km/u inhalen.
[video]

Denk dat dat een veel groter probleem is als een opgevoerde elektrische fiets die veel minder impact heeft bij een botsing O-)
Laat de politie ook maar eens al die door rood rijdende electrische fietsers aanpakken dan
Of bumperklevende (electrische fietsers) aan mijn snorfiets
Of al die véél te hard opgevoerde electrische fietsen die mij gewoon dik inhalen als ik al 35km/u+ rij met een cadans van 60

En ja een scooter komt harder aan maar een scooter heeft ook veel betere remmen en wegligging.

Maar even serieus: Niet naar een ander wijzen van "pak dat eerst maar aan" als electrische fietsers hun fiets net zo hard opvoeren. Ik kom net zo vaak opgevoerde electrische fietsen tegen die net zo goed of moet ik zeggen: nog veel vaker als een dwaas door het verkeer heen raggen en gevaarlijke situaties veroorzaken als snorfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Een (te) snel rijdende snorscooter hoor je als rustige fietser nog achter je aan komen; heel anders ligt dat bij inhalende snelle elektrische fietsen, daar wordt je als gewone fietser volkomen door verrast.

Ik heb al menige aanrijding gezien waarbij schooljeugd in aanvaring kwam met onverantwoordelijk (!) snel fietsende e-bikes.

Juist die zouden beter hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Het gaat dus niet over een ellenlange, eenzame polderweg waar dan met 45 km/h overheen wordt gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Schooljeugd moet gewoon max 2 breed gaan rijden. Voor bromfietsers gaan die ook niet opzij (bromfietser hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:09:
Schooljeugd moet gewoon max 2 breed gaan rijden. Voor bromfietsers gaan die ook niet opzij (bromfietser hier).
Bromfiets gaat toch over de rijbaan? Of bedoel je een snorfiets wellicht, die mogen (hoe vreemd is dit) wel het fietspad onveilig maken maar die hoor je aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MulhollandDrive
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-07 10:30
Een politie-fuik voor e-bikers...hahaha......

Nou ik mag hopen dat ik ooit nog meemaak dat ik voor 30 km/h rijden op mijn e-bike bekeurd wordt!, Dat betaal ik graag!;
Waarom?
Dat zou betekenen dat het echte tuig; dat andere mensen kwaad doet, al achter slot en grendel zit, zodat de er weer tijd is voor onbenulligheden.

Dus laten we hopen dat de politie ooit tijd gaat krijgen om een fuik te organiseren voor e-bikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 08:24

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Mijn Sparta B3 is binnen. Drie weken eerder dan de planning.
Nog maar heel even op kunnen rijden door andere afspraken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

racinfo schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 17:45:
[...]
Bromfiets gaat toch over de rijbaan? Of bedoel je een snorfiets wellicht, die mogen (hoe vreemd is dit) wel het fietspad onveilig maken maar die hoor je aankomen.
Een bromfiets mag op sommige plekken op de rijbaan ja, maar lang niet overal. Overigens zijn die bordjes zo klein dat je ze nog wel eens mist als je bezig bent met op het verkeer letten, maar dat is een hele andere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Pathogen schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:09:
Voor mij wel :P en zoveel herrie maakt mijn scooter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vroeger hadden we van die schoensmeerblikjes met halve wasknijper erop en een elastiek er omheen. Idee voor de snelle e-biker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
racinfo schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:17:
Vroeger hadden we van die schoensmeerblikjes met halve wasknijper erop en een elastiek er omheen. Idee voor de snelle e-biker?
Gewoon een paar oude speelkaarten en een wasknijper gaat ook heel goed hoor.
Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.