Ik volg dit forum al enige tijd dagelijks, erg interessant. Wil ook eens een bijdrage leveren, met name wat betreft speed pedelecs. Het wordt wel een verhaal met een aanloop...
Gebruik al bijna vijf jaar een Sparta Ion XGT voor woon-werkverkeer tussen Leiden en Katwijk en het bezoeken van cliënten in de wijkverpleging. 30 tot 50 kilometer per dag, de teller staat nu op 23 duizend. Voor ritjes in de stad gebruik ik een gewone fiets: Trek L500 . Ook nog eens goed voor 2000 kilometer per jaar. We maken in ons gezin meer kilometers met de stalen ros dan met de heilige koe.
De XGT heeft framemaat 65. Lekker ontspannen toeren. De motor zit in het voorwiel en de accu in het frame. Verder een dichte kettingkast en Nexus 8 premium. De fiets wordt nu wat gammel en is aan vervanging toe. Ook wil ik vaak harder fietsen dan de ondersteuning en dan wordt je erg tegengewerkt. Bij circa 28 km/uur houdt het op.
Stap daarom binnenkort over op een Sparta Ion E-Speed. Deze heeft de motor in de achternaaf en de accu in het frame. Velen vinden dit achterhaald, maar ik heb altijd een stopcontact bij de hand, zowel thuis als op het werk. Bovendien ook prettig wat betreft stabiliteit. De XGT staat gewoon in de schuur, de accu heeft al vijf winters achter de rug, waarvan een paar redelijk strenge. En de accu is zo ongeveer nog het beste onderdeel van de XGT en ook nog origineel.
Heb lang getwijfeld tussen de verschillende elektrische systemen. Het gezoem van de middenmotoren vind ik storend, ook al is dit enorm verbeterd met de tweede generatie Bosch. Een Ion is echt stil! Ook fietsen met de Nuvinci Harmony uitgeprobeerd. Een mooi stukje techniek, maar ik moet me aansluiten bij de kritiek dat je een beetje het gevoel van fietsen kwijt raakt. En een speed pedelec met Nuvinci is er volgens mij niet, althans niet origineel. De Gazelle Impulse EM Speed ook bereden, maar die wordt alleen gemaakt in maat 55. Bovendien vond ik de shift sensor technology niet prettig, je voelt het inhouden toch een beetje. De Ion gaat soepeler. De Gazelle is ook 800 euro duurder. Wel betere specificaties, eerlijk is eerlijk.
Dus is het weer een Ion geworden, mede omdat Sparta één van de weinige fabrikanten is die frames maakt in maat 65. Er was wel moeilijk aan te komen, eerst zei Sparta dat deze maat uitverkocht was voor dit jaar, maar mijn eigen vertrouwde fietsenmaker wist er toch aan te komen. Of ze zijn wakker geworden bij Sparta en erachter gekomen dat de vraag naar speed pedelecs toeneemt. Wel even wennen dat er nu een derailleur op mijn fiets zit, ben een verstokte naafversneller. Ben benieuwd of dat gaat bevallen.
Sparta houdt bij de E-Speed vast aan de vijf bekende standen van de ondersteuning. Het grote voordeel vind ik dat de fiets alleen 45km/h kan halen in de hoogste stand. En dan nog met aardig wat moeite. In vier gaat de ondersteuning tot 32 km/h, ik vermoed dat ik die stand het meeste zal gebruiken. Bij de eerste drie niveaus houdt het op bij de welbekende 25km/h. Hierdoor kun je de ondersteuning aanpassen aan de rijomgeving: wel of geen fietspad, door de polder et cetera. Want je moet verstandig omgaan met de mogelijkheden van de speed pedelec.
De fiets is net binnen en moet nog naar de RDW voor een kentekenplaat. Dat gaat op 12 mei gebeuren en dan kan de E-Speed officieel de weg op. Ik houd jullie op de hoogte. Zal het dan wat korter houden. Ben verder nog op geen enkel blog/site een andere fietser of review tegengekomen met/over de E-Speed.