Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.669 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik heb een Gazelle Orange EM besteld, met bosch motor en Shimano Nexus 7 en magura HS11 hydraulische remmen besteld.....de fiets komt eind juni aan.
Nu schrik ik me naar .....ik lees namelijk op internet dat de Shimano Nexus 7 behoorlijk wat weerstand geeft.
-----Had ik nu tòch de Gazelle Fuente EM moeten bestellen met derailleur?? ...Ik twijfel nu behoorlijk..word er zenuwachtig van.

-----Wie heeft een e-bike met Shimano Nexus 7....en hoe bevalt dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:05
Ik had een Nexus 7 naaf op mijn oude omgebouwde Batavus Stabilo, dat trapte wel een heel stuk zwaarder als de hudige 10 derailleur versnelling die ik nu heb. Maar dat was wel een fiets uit 2011 die van origine geen elektrische fiets was.

Heb het een paar keer in mijn hoofd gehaald om voor de ombouw met dat ding naar mijn werk te fietsen en ik was echt helemaal verrot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
beide fietsen hebben een koppel van 48 Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Koppel wil ook niet alles zeggen, dat wil zeggen hoe veel maximale trekkracht de fiets heeft. Ik heb een Performance Line (zwarte motor in plaats van grijs) en denk dat het verschil alleen bij de stand Turbo en het omhoogfietsen bij een steile brug / berg merkbaar begint te worden. De Performance Line kan tot 60 Nm leveren maar ik zie het meestal amper gebeuren dat het metertje rechts op het display volledig vol zit.

Bij een normaal fietsgedrag zal de motor dus nooit het maximale koppel leveren en ga je toch wel verschil merken tussen een Nexus naaf en een derailleur lijkt me. Ik las hier ook dat bijvoorbeeld een Riese und Muller high speed Bluelabel zwaarder fietst als een Victoria Monaco die een derailleur heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
Deze beide fietsen hebben een Active motor.

Twijfel de twijfel...ik hoop op nog meer reacties.
Wie kent trouwens beide fietsen? Gazelle orange EM en/of Gazelle Fuente EM??

CKriek heeft een Orange EM en hem bevalt het goed.
Ik kan niet proefrijden op een Fuente want die staat nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 11:37
Tesselaartje schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:06:

-----Wie heeft een e-bike met Shimano Nexus 7....en hoe bevalt dat??
Bij een middenmotor zorgt het versnellingssysteem voor weerstand. Lees eens dit artikel van de Fietsersbond over de voor en nadelen van verschillende versnellingssystemen: http://www.fietsersbond.n...ersnellingen#.U1pLcpVZpjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 18:28
Tesselaartje schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:35:
Deze beide fietsen hebben een Active motor.

Twijfel de twijfel...ik hoop op nog meer reacties.
Wie kent trouwens beide fietsen? Gazelle orange EM en/of Gazelle Fuente EM??

CKriek heeft een Orange EM en hem bevalt het goed.
Ik kan niet proefrijden op een Fuente want die staat nergens.
Hallo, tesselaartje, zowel ik als mijn vrouw hebben, de gazelle Em met bosch middenmotor, en de 7 nexus naaf, ervaringen tot dusver goed, heb op 1e paasdag in alle versnellingen, behalve 1 en 2 gefietst, en overwegend in stand sport, aangezien er 1e paasdag erg veel wind stond, totaal 86 km gereden, toen was accu vrijwel leeg, mijn dealer adviseerde de 1e keer de accu geheel leeg te rijden, de fuente Em, heb ik op gereden, in amerfoort, bij het gazelle experience centre, de Fuente EM, reedt fijner als de EM, heeft de accu boven de trapas, en helaas geen Boschmotor, en geen bosch display, sucses met uw fiets, hoop voor u geen spijt van aankoopproces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48
Ik heb ook de Nexus 7 uit 2014, m'n vriendin de 8 uit 2013. De 7 trapt duidelijk lichter.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Laatst online: 28-05 23:29
Athome schreef op donderdag 24 april 2014 @ 19:16:
[...]
Verschil in ondersteuning is ook fors. In de ECO modus wordt er 50% ondersteuning geboden. In de Turbo modus zit je 250 of 280% (een van de beide). Dat is een factor 5 verschil. Tja dan is de accu ook snel leeg. Je hebt vast wel gemerkt dat in de Turbo stand, de motor er stevig aantrekt. 60 Nm is niet niks. In vergelijking mijn 750 CC V-Twin motor levert 80 Nm. Zo'n supersport 600cc motor levert ook niet veel meer dan 60 Nm.
Gistermiddag een tocht van 83 km gemaakt waarvan de laatste 8 km met tegenwind en een aantal Veluwse heuvels op en af, de vermoeidheid neemt toe, op zo'n moment in Turbostand merk je inderdaad hoe krachtig de 60 Nm motor is en met welk gemak deze je alsnog over de heuvels tegen de wind in naar huis sleurt, het is geweldig [en verslavend].

Zag laatst in een fietsenwinkel nog twee fietsen met ondersteuning tot 40 km geldend voor beide modellen, opvallend was het verschil in prijs en Nm:
Sparta Ion Speed 2014 met achterwielmotor 2199,= met 28 Nm
Gazelle Impulse 2 Speed 2014 met middenmotor 3399,= met 70 Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:19:
Ik had een Nexus 7 naaf op mijn oude omgebouwde Batavus Stabilo, dat trapte wel een heel stuk zwaarder als de hudige 10 derailleur versnelling die ik nu heb. Maar dat was wel een fiets uit 2011 die van origine geen elektrische fiets was.

Heb het een paar keer in mijn hoofd gehaald om voor de ombouw met dat ding naar mijn werk te fietsen en ik was echt helemaal verrot :P
Op mijn (omgebouwde) Batavus Navajo zit ook een Nexus 7 naaf, als ik die in de hoogste versnelling zet dan is mijn ondersteuning in stand 2 (max 20 km/h) het minst; zet ik hem op 6 dan merk je echt dat je meer ondersteuning krijgt.

Overigens in de hoogste (7e) versnelling, bij max ondersteuning (stand 3 - turbo) moet je wel erg snel trappen om de snelheid bij 27 km/h te houden. Eigenlijk ontbreken er nog versnellingen bij die snelheid. Vraag mij daarom af of die Nexus 7 naaf niet te vervangen is door een Nexus 10 ofzo...

ps.
We zijn nu een maand verder en ik moet zeggen dat het rat setje tot nog toe prima bevalt. Ik ben geen regelmatige fietser maar wat ik ermee fiets (370 km al) gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
isigo schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 00:40:
[...]

Gistermiddag een tocht van 83 km gemaakt waarvan de laatste 8 km met tegenwind en een aantal Veluwse heuvels op en af, de vermoeidheid neemt toe, op zo'n moment in Turbostand merk je inderdaad hoe krachtig de 60 Nm motor is en met welk gemak deze je alsnog over de heuvels tegen de wind in naar huis sleurt, het is geweldig [en verslavend].

Zag laatst in een fietsenwinkel nog twee fietsen met ondersteuning tot 40 km geldend voor beide modellen, opvallend was het verschil in prijs en Nm:
Sparta Ion Speed 2014 met achterwielmotor 2199,= met 28 Nm
Gazelle Impulse 2 Speed 2014 met middenmotor 3399,= met 70 Nm
Ion motoren staan erom bekend dat ze stil zijn, mijn eerste testrit op een ebike was ook een Ion en die was inderdaad stiller maar dat is niet zo gek met zo weinig koppel. Ik vind die Gazelle met Impulse erg mooi, volgens mij is het gewoon een Focus model waar ze een Gazelle naam op gezet hebben. Die Sparta is wel snel maar vanwege de accu in het frame en de wel erg beperkte actieradius op snelheid totaal niet praktisch. Je kunt er wel een extra accu op laten zetten onder de bagagedrager maar dat ziet er ook niet uit en kost ook nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
CKriek,

hoe kan dat nou? In de brochure van Gazelle en in de fietsenwinkel, lieten ze zien/vertelden ze, Gazelle Fuente EM, heeft boschmotor en bijbehorend display. ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 18:28
Tesselaartje schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:24:
CKriek,

hoe kan dat nou? In de brochure van Gazelle en in de fietsenwinkel, lieten ze zien/vertelden ze, Gazelle Fuente EM, heeft boschmotor en bijbehorend display. ???
U heeft gelijk, ben in de war, de fuente EM heeft boschmotor, met derailleur 10 versnellingen, de EM heeft de Nexusnaaf, met gesloten kettingkast, en 7 versnellingen, ik heb dus in amersfoort, bij het gazelle experince centre, op de gazelle impulse gereden met de accu boven de trapas, en met middenmotor, deze is niet van Bosch, ook het display niet, excuses voor de verwarring, heb de fuente, en impuls door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Tesselaartje schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:27:
Volgens mij heeft Jahrastafari een Sparta B2 (2 juni 2013)...maar die zie ik hier niet meer.
Ja klopt, hier ben ik.

Mijn ervaringen na een jaar met de B2:

+ fijne aandrijving, sterk en prima actieradius
+ bediening bosch systeem is perfect
+ super fijne schijfremmen
+ stuur is goed verstelbaar
+ frame is 65cm en voor mij (1.96m) dus fijn groot (niet elk merk heeft zo'n groot frame)
+ ziet er nog altijd mooi uit, frame is stevig
+ fijne handvaten, je steunt er goed op
+ fijn zadel
+ alfine schakelsysteem werkt perfect
- verlichting is goed rechtuit, maar in bochten minder (lichtbundel niet breed genoeg)
- vering is niet goed, ik had liever een verende voorvork (is dit nog na te monteren?)
- ondersteuning met lage traprotatie is minder (dit zou bij de 2014 bosch beter zijn?)

Ik ben inmiddels zo tevreden met deze elektrisch fiets dat nu de interesse is gewekt voor een 45 km/h exemplaar.

Als iemand nog tips heeft voor een 45 km/h ebike met voorvering, grote maat (65cm of zo)..... Ik lees dat veel mensen de voorkeur geven aan achterwielaandrijving ipv bosch met de snelle varianten omdat dan niet alle kracht via de ketting wordt geleverd?

[ Voor 14% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 28-04-2014 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
JAHRASTAFARI schreef op maandag 28 april 2014 @ 07:59:
[...]

Ja klopt, hier ben ik.

Mijn ervaringen na een jaar met de B2:

+ fijne aandrijving, sterk en prima actieradius
+ bediening bosch systeem is perfect
+ super fijne schijfremmen
+ stuur is goed verstelbaar
+ frame is 65cm en voor mij (1.96m) dus fijn groot (niet elk merk heeft zo'n groot frame)
+ ziet er nog altijd mooi uit, frame is stevig
+ fijne handvaten, je steunt er goed op
+ fijn zadel
+ alfine schakelsysteem werkt perfect
- verlichting is goed rechtuit, maar in bochten minder (lichtbundel niet breed genoeg)
- vering is niet goed, ik had liever een verende voorvork (is dit nog na te monteren?)
- ondersteuning met lage traprotatie is minder (dit zou bij de 2014 bosch beter zijn?)

Ik ben inmiddels zo tevreden met deze elektrisch fiets dat nu de interesse is gewekt voor een 45 km/h exemplaar.

Als iemand nog tips heeft voor een 45 km/h ebike met voorvering, grote maat (65cm of zo)..... Ik lees dat veel mensen de voorkeur geven aan achterwielaandrijving ipv bosch met de snelle varianten omdat dan niet alle kracht via de ketting wordt geleverd?
De meeste 45 km/u modellen hebben vaak wel een verende voorvork. Ik weet niet hoe lang je bent maar mijn vorige fiets was framemaat 70 en ik rijdt nu op een Merida met framemaat 61 en dat bevalt meer dan prima. Je gaat ook geen speed pedelecs vinden in framemaat 65 denk ik. Framematen voor Trekking modellen zijn gewoon doorgaans wat kleiner.

Heb op een Flyer Vollblut laatst gereden, dat was een achterwielaandrijver en mijn Merida 410 met Badass tuning natuurlijk en dat is dan weer een middenmotor op de trapas. Gaat allebei als een speer maar slurpt gegarandeerd je accu sneller leeg. Het is in ieder geval niet zo dat je ervan uit moet gaan dat je constant 45 km/u haalt, beetje tegenwind en je komt dan met moeite boven de 40 km/u. Denk dat 35 km/u een reeele kruissnelheid is maar dat zullen de ervaren speed rijders hier moeten bevestigen.

Als ik voor een echte 45 km/u zou gaan dan zou ik eens naar de Kalkhoff Endeauvour S10 of S11 kijken. Die heeft een dikkere accu als Bosch ( 612 Wh ) en ook nog eens shift detection volgens mij.
http://www.elektrischefie...n/kalkhoff-endeavour.html

Bij Bosch heb je ook nog veel modellen:
- Kalkhoff Endeauvour met Bosch
- Riese und Muller BlueLabel HS
- Victoria e-bike 10.7
- Kreidler Vitality Select
- Haibike X-Duro EQ
- Etc....

Mocht je een nog dikkere accu willen dan moet je eens naar de Bulls Green Mover E45 gaan kijken, die heeft een accu van 735Wh.
Daarboven kom je echt op bizar dure merken uit en die meer dan 4K kosten:

- Flyer Vollblut
- Stromer
- Stockli
- Speedped

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 28-04-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:45
Ik heb er nu 400 km opzitten met mijn Kalkhoff Endeauvour S11 en bevalt uitstekend, actieradius is enorm met de 612 Wh accu.
Nu zag ik dat Gazelle met dezelfde fiets op de markt is gekomen, sterker nog deze komt uit dezelfde (Duitse) fabriek.

http://www.gazelle.nl/col...sen/2014/impulse-em-speed

uit het Haarlems Dablad:

Met dank aan het Duitse Derby (fabrikant van Kalkhoff-fietsen en net als Gazelle een Pon-dochter). De Shift Sensor Technologie, de vinding van Derby, komt nu ook in Nederland uit. Het systeem is simpel uit te leggen. Een oog in het frame kijkt voortdurend naar de versnellingskabel. Zolang de fietser niet schakelt, reageert het oog niet. Wordt wel geschakeld, dan gaat er een korte impuls naar de motor waardoor de ondersteuning maximaal een fractie van een seconde wegvalt. De onderbreking wordt zo gecontroleerd uitgevoerd dat de e-fietser daar amper nog iets van kan merken. Karel van Wesemael, product-manager van Gazelle, is enthousiast: ,,Shift Sensor Technologie is nieuw voor Nederland. Het werkt eenvoudig: als je schakelt, zorgt de sensor ervoor dat je gewoon kunt door blijven trappen.’’ Gazelle introduceert het sensorsyteem op enkele Impulse e-bikes (adviesprijs vanaf 2299 euro). De Impulse is een bekend type e-bike van de fietsfabrikant uit Dieren. Motor en accu zitten in het midden en laag in het frame, en dat garandeert wendbaar en stabiel rijgedrag.

[ Voor 62% gewijzigd door mguzz op 28-04-2014 11:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 585215

Bosch Performance motoren met derailleur hebben ook schakelherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPSpeed
  • Laatst online: 19:38
Ik volg dit forum al enige tijd dagelijks, erg interessant. Wil ook eens een bijdrage leveren, met name wat betreft speed pedelecs. Het wordt wel een verhaal met een aanloop...

Gebruik al bijna vijf jaar een Sparta Ion XGT voor woon-werkverkeer tussen Leiden en Katwijk en het bezoeken van cliënten in de wijkverpleging. 30 tot 50 kilometer per dag, de teller staat nu op 23 duizend. Voor ritjes in de stad gebruik ik een gewone fiets: Trek L500 . Ook nog eens goed voor 2000 kilometer per jaar. We maken in ons gezin meer kilometers met de stalen ros dan met de heilige koe. >:)

De XGT heeft framemaat 65. Lekker ontspannen toeren. De motor zit in het voorwiel en de accu in het frame. Verder een dichte kettingkast en Nexus 8 premium. De fiets wordt nu wat gammel en is aan vervanging toe. Ook wil ik vaak harder fietsen dan de ondersteuning en dan wordt je erg tegengewerkt. Bij circa 28 km/uur houdt het op.

Stap daarom binnenkort over op een Sparta Ion E-Speed. Deze heeft de motor in de achternaaf en de accu in het frame. Velen vinden dit achterhaald, maar ik heb altijd een stopcontact bij de hand, zowel thuis als op het werk. Bovendien ook prettig wat betreft stabiliteit. De XGT staat gewoon in de schuur, de accu heeft al vijf winters achter de rug, waarvan een paar redelijk strenge. En de accu is zo ongeveer nog het beste onderdeel van de XGT en ook nog origineel.

Heb lang getwijfeld tussen de verschillende elektrische systemen. Het gezoem van de middenmotoren vind ik storend, ook al is dit enorm verbeterd met de tweede generatie Bosch. Een Ion is echt stil! Ook fietsen met de Nuvinci Harmony uitgeprobeerd. Een mooi stukje techniek, maar ik moet me aansluiten bij de kritiek dat je een beetje het gevoel van fietsen kwijt raakt. En een speed pedelec met Nuvinci is er volgens mij niet, althans niet origineel. De Gazelle Impulse EM Speed ook bereden, maar die wordt alleen gemaakt in maat 55. Bovendien vond ik de shift sensor technology niet prettig, je voelt het inhouden toch een beetje. De Ion gaat soepeler. De Gazelle is ook 800 euro duurder. Wel betere specificaties, eerlijk is eerlijk.

Dus is het weer een Ion geworden, mede omdat Sparta één van de weinige fabrikanten is die frames maakt in maat 65. Er was wel moeilijk aan te komen, eerst zei Sparta dat deze maat uitverkocht was voor dit jaar, maar mijn eigen vertrouwde fietsenmaker wist er toch aan te komen. Of ze zijn wakker geworden bij Sparta en erachter gekomen dat de vraag naar speed pedelecs toeneemt. Wel even wennen dat er nu een derailleur op mijn fiets zit, ben een verstokte naafversneller. Ben benieuwd of dat gaat bevallen.

Sparta houdt bij de E-Speed vast aan de vijf bekende standen van de ondersteuning. Het grote voordeel vind ik dat de fiets alleen 45km/h kan halen in de hoogste stand. En dan nog met aardig wat moeite. In vier gaat de ondersteuning tot 32 km/h, ik vermoed dat ik die stand het meeste zal gebruiken. Bij de eerste drie niveaus houdt het op bij de welbekende 25km/h. Hierdoor kun je de ondersteuning aanpassen aan de rijomgeving: wel of geen fietspad, door de polder et cetera. Want je moet verstandig omgaan met de mogelijkheden van de speed pedelec.

De fiets is net binnen en moet nog naar de RDW voor een kentekenplaat. Dat gaat op 12 mei gebeuren en dan kan de E-Speed officieel de weg op. Ik houd jullie op de hoogte. Zal het dan wat korter houden. Ben verder nog op geen enkel blog/site een andere fietser of review tegengekomen met/over de E-Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is bij die E-speed wel handig dat je altijd een stopcontact in de buurt hebt, dan zou ik elke dag mijn fiets op onze IT afdeling moeten stallen om hem wat prik te geven. Heb ik trouwens wel 1 keer gedaan toen ik mijn eerste testrit deed met een elektrische fiets voor mijn woon-werkverkeer. Dat was een Batavus Padova die ook de accu in het frame had zitten. Daarnaast was het ook wel een minder sportief model. Maar de motor was wel echt stil! Kan ik van mijn Bosch motor niet zeggen.

Het zou in de toekomst mooi zijn als ze accu's compacter konden maken, meer capaciteit en meer laadcycli zodat je niet telkens met accu's hoeft te zeulen en bijvoorbeeld een actieradius van 500 km hebt :) Maar dat gaat nog wel even duren.

Over Speed pedelecs met Nuvinci: Die zijn er wel R&M Bluelabel en R&M Bluelabel Charger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Gezien de hoge meerprijs + waardeverlies als ik mijn Sparta B2 weer ga inruilen of verkopen, neig ik steeds meer naar tuning van de bosch motor, bijv. de badass. Ik ben namelijk tevreden over de fiets en heb de extra snelheid niet vaak nodig.

Echter zit ik nog met de vraag of ik een verende voorvork kan monteren, of zou dit niet mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als ik naar afbeeldingen kijk dan heeft die B2 wel vering maar is het lastig om er een andere voorvork op te zetten omdat je dan ook nog met je verlichting zit? Staat ook op de specs https://www.sparta.nl/fietsen/F14B2CL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 12:54
Wat kost zo'n keuring nou? Ik zie op deze pagina http://www.rdw.nl/Particu...ederlandse-bromfiets.aspx 4 bedragen staan. Moet je zeker allemaal betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:46:
Als ik naar afbeeldingen kijk dan heeft die B2 wel vering maar is het lastig om er een andere voorvork op te zetten omdat je dan ook nog met je verlichting zit? Staat ook op de specs https://www.sparta.nl/fietsen/F14B2CL
Ik heb het 2013 model:

Afbeeldingslocatie: https://static.sparta.nl/images/showcase/00130250.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Oh, in 2013 had Sparta dus ook al dat onzalige idee van vering in het balhoofd......jammer dat ze daar dus in 2014 mee doorgegaan zijn. Ik heb de B3 van dit jaar en daar zit dezelfde 'vering' in. Doet het vast prima als je van een brug afvalt, maar in het dagelijks gebruik doet-ie niks merkbaars. Ik heb me ook al afgevraagd of er een andere vork in kan, maar ben bang dat dat toch wel een aardige operatie is.

Inmiddels ben ik ruim 700 km verder met de B3 en best tevreden met het fietsje. Het was even wennen, vond hem in het begin nogal oncomfortabel maar na wat spelen met stuurhoek en zadelhoogte, heb ik nu wel mijn plekkie gevonden. Ik rij zo'n 75% van de tijd in Tour-stand, de andere 25% Sport en een enkele keer Turbo (lekker een brug opknallen) en kan dan wel heen en terug naar mijn werk met 1 acculading (= om en nabij 50 km). Uiteraard is de accu dan nog niet helemaal leeg, maar nog een ritje naar het werk gaat dan niet meer lukken (misschien wel in Eco-stand, maar da's niks). In het begin heb ik wel gedacht om tzt de motor te tunen, maar ik merk nu dat ik het eigenlijk wel een lekker relaxed tempo vind, zo rond de 24 p/u. Ook qua veiligheid is dat nog prima te doen, er zit dan toch al een aardig verschil in snelheid met de meeste 'gewone' fietsers en dat kan best nog wel eens verrassend zijn. Daarnaast krijgt de accu het met tuning ook stevig voor zijn kiezen, heb ik begrepen uit het verhaal van Vlassie, best kans dat je die dus eerder moet vervangen en dat is met de huidige prijzen ook niet geinig. En dan nog het garantie-verhaal en de aansprakelijkheid als het misgaat.......ik blijf voorlopig nog wel ff zo doorfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Opperpanter2 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:48:
Wat kost zo'n keuring nou? Ik zie op deze pagina http://www.rdw.nl/Particu...ederlandse-bromfiets.aspx 4 bedragen staan. Moet je zeker allemaal betalen?
Ik heb € 107,- betaald voor de keuring, er werd door de keurmeester vluchtig naar de fiets gekeken, gegevens in het systeem werden ingevoerd en ik stond na 5 min. weer buiten.
Werd ik 2 dagen later gebeld door het RDW dat de typegoedkeuring van mijn Kalkhoff niet goed was en nu zit ik te wachten op een nieuwe 'groene kaart' van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speed pedelec met Nuvinci: Stevens E Caprile 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dan volgt hierbij mijn conclusie na een tijdje gereden te hebben met een Badass box op mijn Merida E-spresso:

De montage is super eenvoudig, je pakt de box en schuift die over de Bosch sensor heen. Er zijn 2 schroefjes meegeleverd om de magneet makkelijk te kunnen verplaatsen. Ik heb de magneet een klein beetje verschoven zodat deze precies langs het midden van de box ging.

Vervolgens de motor ingesteld op Turbo, bij een snelheid van ongeveer 16 km/u zie je dat de snelheid door drie wordt gedeeld. Je zit onder gunstige omstandigheden binnen no time op 13 km/u x 3 = 39 km/u. De hoogste snelheid die ik heb gehaald was 16 km/u op het display dus dat was al helemaal rap. Op een gegeven moment hing er een standaard scooter achter me die me met moeite in kon halen.

Over een afstand van 25 km had ik nog maar 1 streepje over en ik deed 48 minuten over de rit. Dat is bijna een kwartier sneller als normaal.

Toch heb ik besloten om de box er weer af te halen, het is goed zo en onderstaande factoren spelen voor mij mee om gewoon standaard te rijden:
- In geval van een ongeval ben ik niet verzekerd
- Ik heb geen helm
- Kan de motor het op lange termijn wel aan? Het schijnt dezelfde motor te zijn als de Speed variant van Bosch maar ik weet het niet zeker
- De accu moet veel vaker worden opgeladen en dat heeft invloed op de levensduur
- Ik zweet toch aardig, heeft met de hoge trapfrequentie te maken. Weet niet of dit met Speed Pedelecs beter is?
- Afgelegde kilometers kloppen niet meer

Het was wel even leuk om geprobeerd te hebben maar ik ben nu weer gewoon standaard vanwege bovenstaande :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15
Vlassie1980 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:51:
Dan volgt hierbij mijn conclusie na een tijdje gereden te hebben met een Badass box op mijn Merida E-spresso:

De montage is super eenvoudig, je pakt de box en schuift die over de Bosch sensor heen. Er zijn 2 schroefjes meegeleverd om de magneet makkelijk te kunnen verplaatsen. Ik heb de magneet een klein beetje verschoven zodat deze precies langs het midden van de box ging.

Vervolgens de motor ingesteld op Turbo, bij een snelheid van ongeveer 16 km/u zie je dat de snelheid door drie wordt gedeeld. Je zit onder gunstige omstandigheden binnen no time op 13 km/u x 3 = 39 km/u. De hoogste snelheid die ik heb gehaald was 16 km/u op het display dus dat was al helemaal rap. Op een gegeven moment hing er een standaard scooter achter me die me met moeite in kon halen.

Over een afstand van 25 km had ik nog maar 1 streepje over en ik deed 48 minuten over de rit. Dat is bijna een kwartier sneller als normaal.

Toch heb ik besloten om de box er weer af te halen, het is goed zo en onderstaande factoren spelen voor mij mee om gewoon standaard te rijden:
- Ik heb geen helm
- Kan de motor het op lange termijn wel aan? Het schijnt dezelfde motor te zijn als de Speed variant van Bosch maar ik weet het niet zeker
- De accu moet veel vaker worden opgeladen en dat heeft invloed op de levensduur
- Ik zweet toch aardig, heeft met de hoge trapfrequentie te maken. Weet niet of dit met Speed Pedelecs beter is?

Het was wel even leuk om geprobeerd te hebben maar ik ben nu weer gewoon standaard vanwege bovenstaande :)
Ben blij te horen dat je accu nagenoeg leeg is na een ritje van 25 km. Bij mij is de accu ook bijna leeg na een rit van 28 km en rij dan dus ook 35-40 km/h.

Het scheelt inderaad of je de accu 1x of 2x per dag moet opladen. Ik laad de accu dus twee keer per dag op. Inmiddels al zo'n 200x gebeurt.

Sinds ik een nieuwe cassette heb gemonteerd kan ik veel precieser op hogere snelheid een juiste trapfrequentie aanhouden. Voorheen had ik een 11, 13 of 15 tands tandwiel tot mijn beschikking. Tegenwoordig ook een 12 en 14 tands tandwiel. Ik vermoed dat jouw cassette deze tandwielen niet heeft dus ben je of aan het stoempen op 11, of speel je voor mixer op 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Wat doe je dan met je badass box?

- Ik heb geen helm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Klopt, hoewel het de vraag is of een verzekering ook daadwerkelijk niet uitkeerd. Daarnaast is het de vraag of je echt zo veel meer risico loopt als je bijvoorbeeld ipv 25 30 rijdt. Ik kan met mn bosch motor (zonder badass) bijvoorbeeld geen wielrenners bijhouden omdat je vanaf 25 km/h zo veel zwaarder moet trappen. Als je 10km/h fietst met die badass ga je dus 30, beetje wielrennerssnelheid. Toch is dit ook voor mij het grootste minpunt.
Kun je kopen, maar zolang je geen 45 gaat maar 30 ofzo lijkt me het ook niet echt nodig...
Voorzo ver ik heb kunnen lezen op internet wel. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat de motor electronisch begrenst is op 25 en dat dat lang niet zn grens is. Hij is naast de snelheidbegrenzing ook begrenst op vermogen dus ik denk niet dat je hem er echt stuk mee kunt maken. Theoretisch moet je er ook gewoon mee in de bergen kunnen fietsen waarbij ie continue 100% vermogen moet geven.
Klopt, dat is wel een nadeel. Anderzijds kun je je afvragen waardoor een accu eerder op is, door het aantal keer laden of door de tijd? Volgensmij gaat een accu maar een jaar of 4 mee, ongeacht het gebruik.
Geen 45 maar 30 fietsen :+ Overigens wel gezonder :p
Klopt...das wel jammer. Eventueel 2e kopen... anderzijds kun je gewoon zelf het aantal km maal 3 doen.

Al met al kan ik me wel vinden in je kritiek alleen ik denk dat ik er wel mee kan leven omdat ik hem vooral koop voor die "muur" van 25 km/h waar je tegenaan fietst. Ik denk overigens wel dat ik hem er ook alleen maar op zal zetten als ik wat verder weg ga fietsen, niet voor kleine tochtjes in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
FireFoz schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:44:
[...]

Klopt, hoewel het de vraag is of een verzekering ook daadwerkelijk niet uitkeerd. Daarnaast is het de vraag of je echt zo veel meer risico loopt als je bijvoorbeeld ipv 25 30 rijdt. Ik kan met mn bosch motor (zonder badass) bijvoorbeeld geen wielrenners bijhouden omdat je vanaf 25 km/h zo veel zwaarder moet trappen. Als je 10km/h fietst met die badass ga je dus 30, beetje wielrennerssnelheid. Toch is dit ook voor mij het grootste minpunt.

[...helm...]

Kun je kopen, maar zolang je geen 45 gaat maar 30 ofzo lijkt me het ook niet echt nodig...
Tuurlijk, als je met 30 valt kan er immers niks gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Al met al kan ik me wel vinden in je kritiek alleen ik denk dat ik er wel mee kan leven omdat ik hem vooral koop voor die "muur" van 25 km/h waar je tegenaan fietst. Ik denk overigens wel dat ik hem er ook alleen maar op zal zetten als ik wat verder weg ga fietsen, niet voor kleine tochtjes in de buurt.
[/quote]
[b]Die muur herken ik maar al te goed de afgelopen twee jaar, bij elkaar zo'n 10.000 km gefietst,
vooral bij heuvel af en lange stukken wind mee schiet het niet op.
Dit jaar was de keuze tussen wel/niet geforceerd harder gaan fietsen [bad ass/dongle] of toch een "legale" high speed bike en ben blij toch voor de laatste optie te hebben gekozen met een Bosch High Performance line motor. Je hoeft niet altijd maximaal te rijden alleen het idee dat je altijd wat over hebt zonder beperkingen zal veel mensen ook wel aanspreken.
Voor de langere afstanden overweeg ik nog een extra tweede accu [Bosch 400 W.] aan te schaffen maar deze zal dik aan de prijs zijn denk ik.
[/b]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:42
De 25 km/u muur is voor mij ook de reden om tuning toe te passen.
Als ik gewoon op mijn gevoel fiets in toer met tuning rij gewoonlijk rond de 30 km/u. Meestal er iets boven en met wind tegen er iets onder.

Zonder tuning fiets ik continu tegen de muur en dat is vreselijk irritant. Mijn stick had afgelopen weekend kuren waardoor ik deze verwijderen moest. Toen merkte ik weer hoe irritant die muur is.
Het stroomverbruik is hoger maar er is ook constant ondersteuning. Zonder Tuning zit je constant tegen die muur waardoor er minimale ondersteuning is, Dit scheelt enorm in het verbruik. Ik heb de E-bike om plezierig afstanden te fietsen en die muur is niet plezierig.

@Vlassie:
Als je de Badassebox verkopen wil, denk ook eens aan mij. Ik ben wellicht geinteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58
Heeft iemand enig idee of Bosch middenmotor systemen of vergelijkbare systemen ook los verkrijgbaar zijn? Ik zou heel graag een elektrische trapas hebben om te installeren in een oude tourfiets :). Ben al een tijdje aan het kijken maar veel is voor of achternaaf.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 01-05-2014 18:22 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Al is het los verkrijgbaar je krijgt het nooit in/aan je frame gemonteerd.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Makkelijk schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:18:
Heeft iemand enig idee of Bosch middenmotor systemen of vergelijkbare systemen ook los verkrijgbaar zijn? Ik zou heel graag een elektrische trapas hebben om te installeren in een oude tourfiets :). Ben al een tijdje aan het kijken maar veel is voor of achternaaf.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat http://www.ebike-kit.nl/ deze ook verkoopt.
Laat je niet tegenhouden door de website, want ze verkopen veel meer dan die ene kit die daar op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Volgens mij zijn er alleen nog maar voor of achternaaf oplossingen. Er werd hier een tijdje geleden gesuggereerd dat ebikekit een middenmotor oplossing had maar ik kan daar niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Eerste hit in google: http://www.wieleke.be/pag...ets-elektrisch-maken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
http://sunstar-ibike.com/configurator/configurator/?lang=en

Vind het toch wel aardig duur, motor kost 762 euro en een accu van een beetje capaciteit kost 763 euro.
Daar koop je ook bijna een volwaardige ebike voor met middenmotor. Oudere Bosch modellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116211

Er is ook een midden motor van 8FUN. Samen met een 13.6a Panasonic accu voor 1035 euro.
Ombouwset Midden motor 8FUN 36v 250wat incl. accu: http://www.goedkoop-ombou...v-250wat--incl.-accu.html

zonder accu.
middenmotor set 36Volt met LCD-display:
http://www.rat-holland.nl...et-36Volt-met-LCD-display

ik kwam hem gisteren tegen via dit mooie lijstje met ombouwkits:
http://www.elektrabikes.nl/ombouwkits/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Tnx, das wel interessant! Die ziet er wel interessant uit! Ik ga kijken of er wat over te vinden is.

Het viel me bij elektrisch fietsen op een nexus 8 fiets op dat ik bijna altijd in de zwaarste versnelling trap omdat cadans niet echt helpt en het je knieen ook geen pijn doet. Dat bracht me op het idee om van een oude tourfiets of randonneur een elektrische singlespeed te bouwen... Is het een heel verkeerd idee? :D

Het wordt nog wel wat ingewikkelder omdat hij ongeveer 35 moet kunnen rijden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 01-05-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:41
Makkelijk schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:06:
Tnx, das wel interessant! Die ziet er wel interessant uit! Ik ga kijken of er wat over te vinden is.

Het viel me bij elektrisch fietsen op een nexus 8 fiets op dat ik bijna altijd in de zwaarste versnelling trap omdat cadans niet echt helpt en het je knieen ook geen pijn doet. Dat bracht me op het idee om van een oude tourfiets of randonneur een elektrische singlespeed te bouwen... Is het een heel verkeerd idee? :D

Het wordt nog wel wat ingewikkelder omdat hij ongeveer 35 moet kunnen rijden ;)
Dat wordt wel vervelend fietsen als je een keertje zonder ondersteuning fietst :P
Ook is met 35 door de stad fietsen niet echt gezond (hier in DH tenminste).

Ik heb mijn fiets ook omgebouwd van 21 versnellingen naar 7 (voorste versnellingen eraf) en dan gebruik ik nog maar de helft. Maar allemaal zou ik ze niet kwijt willen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
RocketKoen schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:52:
[...]

Ook is met 35 door de stad fietsen niet echt gezond (hier in DH tenminste).
Híer in DH ook niet >:)
het is meer voor lange afstanden door polder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Vandaag ook een Sparta B3 besteld.
Helaas is de te verwachte levering pas in week 29, half juli dus, door problemen met de Bosch motor.

Kan ik wel rustig mijn tuinproject eerst afmaken. :)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Door de stad en zeker op drukke punten is 20 km/h al veel te veel en je bent een plaag voor de gewone fietsers die jou bij je inhaal maneuvres niet aan horen komen. Om die reden ook heb ik sinds eergisteren een zij-spiegel op mijn ombouw batavus geplaatst.

Hoeveel rust dit geeft bij smalle drukke straten wil je niet weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Zo'n spiegel staat misschien raar, maar feit is wel dat ik hem aardig mis als ik ga fietsen (ben motor/brommer/auto gewend, vandaar) ;)

Zelf heb ik er (nog) geen op mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Je mist zo'n spiegel toch alleen maar als je zelf ingehaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54
Vandaag de Badass dongel versie type 3,2 ontvangen.
Het ontwerp is beter waterdicht dan versie 1
Versie 3.1 heeft twee 5 V CR2345 knoopcellen en een deksel met schroef, verie 3.2 heeft een klikdeksel met rubber ring.
De batterij is nu een 3V cr2, dit is een lithium staafbatterij.
De deler is bij mij DIV5, normaal zal die 3 zijn.
dongles zijn 1 op 1 uit te wisselen zonder nastellen,
Ik had vaak dat de power weg viel tijdens snelle ritten, de Nuvinci 360 naaf staat dan op de grootste overbrenging.
En je zal het zien, als je het niet kon gebruiken viel hij uit, dat is nu weg.
Dongle is gratis onder garantie nagestuurd, top
Mag ook wel, in versie 1 zat voor nog geen 15 euro materiaal ;)

In versie 1 kon ik de print er nog uithalen, de onderdelen zijn, een Meder reedcontakt voor ontvangen, PIC met de deler erin en zendspoeltje voor de Bosch sensor en wat kleine componenten.
De huidige print zit er in gegoten, voor waterdicht te maken of tegen copieeren ?
Maar goed, het werkt. ik kreeg het zelf niet zo mooi voor elkaar.en dit was/is een simple oplossing om boven de 27 km/h te komen.

[ Voor 2% gewijzigd door fazertje op 03-05-2014 12:18 . Reden: paar typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
FireFoz schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 21:11:
Je mist zo'n spiegel toch alleen maar als je zelf ingehaald wordt?
Een spiegel is normal bedoeld voor wanneer je niet goed achteruit kan kijken. Bijvoorbeeld in een auto, met een helm op je hoofd of wanneer je nek het niet goed meer doet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 14:24:
[...]

Een spiegel is normal bedoeld voor wanneer je niet goed achteruit kan kijken. Bijvoorbeeld in een auto, met een helm op je hoofd of wanneer je nek het niet goed meer doet.
Of wanneer je iets niet aan hoort komen, bijv. een e-biker met 45 km/h ;-) , ik geef toe, het is misschien een vreemd gezicht (hoezo?) maar heb je hem eenmaal dan kun je hem niet meer missen wanneer je op dijken, smalle paadjes of steegjes fietst met druk auto- en of motorverkeer naast je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Helaas zal ik strak mijn spiegel niet kunnen over zetten.
Deze komt dan te ver naar binnen te staan door de bedieningshendels en zit ik mijzelf in de weg.
Vooral in de winter met dikke kleding, capuchon op, is het bij links afslaan een spiegel erg handig.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RocketKoen schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 14:24:
[...]

Ik vind het niet zo'n gek idee Waarom zou op een snorscooter wel een spiegel kunnen en op een fiets niet? De enige reden is denk ik dat een fiets sneller omvalt en dat spiegels wat sneller zullen sneuvelen (en dat het er minder cool uitziet, maar dat is alleen een goede reden als je 16 bent)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op zondag 04 mei 2014 @ 19:04:
[...]

Ik vind het niet zo'n gek idee Waarom zou op een snorscooter wel een spiegel kunnen en op een fiets niet? De enige reden is denk ik dat een fiets sneller omvalt en dat spiegels wat sneller zullen sneuvelen (en dat het er minder cool uitziet, maar dat is alleen een goede reden als je 16 bent)
Mijn opa had er ook een. Nadat hij een keer was aangereden omdat hij een auto over het hoofd zag bij het links afslaan.

Snorfietsen zijn inderdaad een beetje vreemd. Aangezien ze wel een spiegel, verzekering en richtingaanwijzers moeten hebben. Terwijl ze niet harder gaan dan een ebike.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Toch eens kijken of zo'n spiegel fabrikant geen serie kan maken voor ebikes.
Misschien eentje met een uitschuifbaar verbinding.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15

Metro2002

Memento mori

Spiegels zijn erg handig, ook op fietsen. heb er eentje op mijn ligfiets (daar is het zelfs essentieel aangezien je je kop niet zover kan omdraaien) maar op mijn hybride fiets wil ik ook al tijden lang een spiegel omdat ik hem daar erg mis maar omdat er een vlinderstuur op zit is dat niet zo makkelijk te realiseren, wil nog een keer een ander stuur erop zodat ik wel spiegels kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Spiegels zijn vast handig, en je ziet ze ook heel vaak standaard gemonteerd zitten op S-pedelecs. Maar toch... de associatie met senioren vind ik nog steeds vrij hoog :P

Gelukkig is er aardig wat keus als ik die link van erdejee bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

Een spiegel is ook erg handig als je zodanig snel gaat (brommer, maar dus ook een speed e-bike) dat het niet handig is dat je je hoofd moet omdraaien om achter je te kijken, omdat de weg vóór je ook met 45km/h verandert.
Heb momenteel geen spiegel op de brommer en ik mis 'm erg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Thrackan schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:39:
Een spiegel is ook erg handig als je zodanig snel gaat (brommer, maar dus ook een speed e-bike) dat het niet handig is dat je je hoofd moet omdraaien om achter je te kijken, omdat de weg vóór je ook met 45km/h verandert.
Heb momenteel geen spiegel op de brommer en ik mis 'm erg...
Is dat op brommers niet sowieso verplicht? of heb je een oldtimer?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Metro2002 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:05:
Spiegels zijn erg handig, ook op fietsen. heb er eentje op mijn ligfiets (daar is het zelfs essentieel aangezien je je kop niet zover kan omdraaien) maar op mijn hybride fiets wil ik ook al tijden lang een spiegel omdat ik hem daar erg mis maar omdat er een vlinderstuur op zit is dat niet zo makkelijk te realiseren, wil nog een keer een ander stuur erop zodat ik wel spiegels kan monteren.
Je hebt van die 'bar end' achtige pootjes voor het midden van het stuur. Bar mids zeg maar, maar ik weet niet of ze zo heten. Die zou je er op kunnen zetten en dan daarop een bar end spiegel. Heb die constructie weleens op bikeforums gezien iig.

Spiegels en senioren: Als je touringtassen aan je fiets hebt hangen dan zijn spiegels niet meer not-done, want dan ben je gewoon een tourfietser en dat maakt je automatisch weer uiterst hip :P.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 05-05-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:17
Eergisteren bij het Sparta Testcenter een aantal fietsen geprobeerd o.a. de B3 met middenmotor, E-speed met de motor in het achterwiel en deze E-Motion X2 DLX met de motor in het voorwiel.

Gelijk bij binnenkomst vroegen ze waarom ik de B3 wilde testen en werd deze eigenlijk gelijk al afgeraden omdat de adviseur er zelf niet zo fan van was. Afijn Daar ging mijn onbevooroordeelde test.

Na de testrit kwam ik terug bij een andere adviseur die vroeg ook gelijk wat ik vond van de B3 "wel veel lawaai hè!?" Het klopt ook wel dat de ION lekker stil is en de bosch motor gewoon wat meer lawaai maakt.

Tot slot was ik toch ook wel nieuwsgierig hoe een voorwielmotor zou fietsen en nam voor een korte test de X2 ook even mee. Deze maakte nog meer lawaai dan de Bosch motor en ik gaf dit natuurlijk gelijk bij terug komst aan. "Neehoor meneer, de Bosch maakt het meeste lawaai, daarna de motor in het voorwiel en de ION is echt muisstil." Goed allemaal leuk en aardig, maar dit is toch echt mijn mening.

Het viel mij gelijk op dat ze erg lopen te pushen op o.a. de ION techniek. En ook bij andere testers eigenlijk de Bosch motor afraden en aangeven dat ze zelf ook niet echt begrepen waarom Sparta fietsen met een Bosch middenmotor had uitgerust.

Vreemde gang van zaken, leuk voor als je een paar fietsen wil testen, maar de adviezen waren helaas wel van, wij van wc eend adviseren wc eend.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Niet zo gek, Ion is hun eigen huismerk.
Bosch is echt wel goed spul, anders zou het niet zo massaal verkocht worden. Voorwielaandrijving is inderdaad ook lawaaiig.

Je moet maar eens navragen hoeveel koppel een Ion motor heeft, wedden dat die minder koppel heeft als een Bosch? Als er windkracht 5 staat dan interesseert het me niks dat die Bosch iets meer hoorbaar is, die sleurt me tenminste beter tegen de wind in.

Beetje in eigen parochie spreken en verkooptrucjes. Gewoon op je eigen conclusie afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

RocketKoen schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:15:
[...]

Is dat op brommers niet sowieso verplicht? of heb je een oldtimer?
Is verplicht voor brommers vanaf 2007 (en ja, ik moet er ook 1 hebben), ik wil alleen aangeven hoe handig een spiegel is op hogere snelheid.

Helaas zie je nog steeds veel brommers zonder spiegel, deze heb ik ook zonder spiegel gekocht terwijl hij van 2008 is en dus verplicht een spiegel had moeten hebben. Dat die er nog steeds niet opzit is luiheid mijnerzijds.

Bijvoorbeeld als je een weg wil oversteken, of wil inhalen, met 45 km/h moet je situaties véél sneller inschatten dan met 25 km/h.
En er zijn altijd mensen die sneller gaan. Auto's, opgevoerde snorscootertjes, motoren, doen allemaal pijn als je ze niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik merk wel dat het op een ebike handig is om je als automobilist te gedragen (maar dan op het fietspad).
Heel veel vrienden die geen auto hebben zeggen dat ze eigenlijk alleen naar het stukje weg voor ze kijken, omdat ze bang zijn anders ergens tegenaan te rijden ofzo.
Terwijl ik toch minstens de helft van de tijd naar ander verkeer kijk of in zijstraatjes of er niks aankomt.
En op dat moment mis je de spiegels van je auto wel ja. Je raakt zo gewend aan het constant weten wat er achter je rijdt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RocketKoen schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:45:
[...]
Snorfietsen zijn inderdaad een beetje vreemd. Aangezien ze wel een spiegel, verzekering en richtingaanwijzers moeten hebben. Terwijl ze niet harder gaan dan een ebike.
Oude snorfietsen hebben zelfs trappers omdat dit vroeger verplicht was. Eigenlijk is er inderdaad heel weinig verschil met een ebike, maar voor zo'n oude snorfiets moet je zelfs een rijbewijs hebben. Zelfs als je de motor uitzet en er mee gaat fietsen wat veel langzamer gaat als een ebike of zelfs gewone fiets :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Makkelijk schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:20:
[...]

Je hebt van die 'bar end' achtige pootjes voor het midden van het stuur. Bar mids zeg maar, maar ik weet niet of ze zo heten. Die zou je er op kunnen zetten en dan daarop een bar end spiegel. Heb die constructie weleens op bikeforums gezien iig.

Spiegels en senioren: Als je touringtassen aan je fiets hebt hangen dan zijn spiegels niet meer not-done, want dan ben je gewoon een tourfietser en dat maakt je automatisch weer uiterst hip :P.
Ik had tig jaar geleden op mijn hybride fiets een spiegeltje die je op de bovenbuis plaatste (bij de stuurbuis). Je keek dan dus naar beneden en via het spiegeltje keek je onder het zadel door. Dus geen uitsteeksels aan het stuur.
Ik heb dat spiegeltje maar heel kort gehad; was in no time gejat. Maar in mijn herinnering was ie heel handig.
Helaas kan ik nu nergens zo'n ding meer vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

RocketKoen schreef op maandag 05 mei 2014 @ 11:56:
Ik merk wel dat het op een ebike handig is om je als automobilist te gedragen (maar dan op het fietspad).
Heel veel vrienden die geen auto hebben zeggen dat ze eigenlijk alleen naar het stukje weg voor ze kijken, omdat ze bang zijn anders ergens tegenaan te rijden ofzo.
Terwijl ik toch minstens de helft van de tijd naar ander verkeer kijk of in zijstraatjes of er niks aankomt.
En op dat moment mis je de spiegels van je auto wel ja. Je raakt zo gewend aan het constant weten wat er achter je rijdt.
Daarom ben ik ook een groot voorstander van spiegels op iedere fiets. Sinds mijn eerste ligfiets - waarop spiegels heel gewoon zijn - heb ik altijd mijn best gedaan om op al mijn fietsen spiegeltjes te frotten. Want dat is toch wel ontzettend handig in het verkeer.

Ik verbaas me dat dit niet populairder is.

Wat betreft waar je ze kunt krijgen: kijk dus eens rond bij ligfietszaken: Nazca, velomobiel, M5, ligfietsshop tempelman, alligt, hafa, etc. Mijd ELFiets als de pest, je wil daar nooit zaken mee doen ongeacht hoe goed de prijzen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 05-05-2014 15:34 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mux schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:32:
[...]

Daarom ben ik ook een groot voorstander van spiegels op iedere fiets. Sinds mijn eerste ligfiets - waarop spiegels heel gewoon zijn - heb ik altijd mijn best gedaan om op al mijn fietsen spiegeltjes te frotten. Want dat is toch wel ontzettend handig in het verkeer.

Ik verbaas me dat dit niet populairder is.

Wat betreft waar je ze kunt krijgen: kijk dus eens rond bij ligfietszaken: Nazca, velomobiel, M5, ligfietsshop tempelman, alligt, hafa, etc. Mijd ELFiets als de pest, je wil daar nooit zaken mee doen ongeacht hoe goed de prijzen zijn.
Ik heb geprobeerd om spiegels te monteren op de fiets, maar deze trillen zo enorm en hebben zo'n kleine blikveld, dat ik er eigenlijk niks aan had...

deze dus
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SyxhxHr.jpg

ik vraag me af of dit beter zal werken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V0KtIyM.png

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 05-05-2014 15:48 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hoewel ik hem eerst boven het stuur had staan heb ik hem nu eronder gemonteerd, zie foto:

foto 1
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/spiegelbeeld.jpg

Hij zit met de spiegelstang op de verticale stuurpen en je kijkt onder je linkerhandvat naar achteren; door de cardanische kop en het brede beeld kijk je prima naar achteren. Hij valt nu beduidend minder op en zal omdat hij binnen de stuurbreedte blijft ook minder kwetsbaar zijn biv. in de stalling of tussen andere fietsen.

foto 2
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/spiegelbeeld2.jpg

Ik geef toe, bij een dikke regenbroek is het zicht minder en bij een korte broek het allerbest maar je moet het een tegen het ander afwegen, toch?

Punt is nu dat ie minder kwetsbaar is en niet opvalt.

[ Voor 54% gewijzigd door racinfo op 06-05-2014 08:24 . Reden: foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54
Als ik zo moest rondrijden :X
Wat is er mis met een snelle blik over je schouder en je bewust zijn van je omgeving. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

fazertje schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:31:
Wat is er mis met een snelle blik over je schouder en je bewust zijn van je omgeving. ;)
Dat zeg ik hierboven al. Met hoge snelheden is die snelle blik gewoon niet veilig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6237916/merida.jpg

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dat lijkt de mijne wel, maar iets minder vies en nog met standaard handvatjes :)

Gefeliciteerd en veel plezier ermee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

fazertje schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:31:
Die snelle blik doe je niet met > 27 km/h steeds wanneer je wilt gaan inhalen! Het gaat om verkeersveiligheid en die bevorder je niet door steeds achter je te kijken, zeker niet wanneer je fietst over smalle dijken waarbij van een fietspad meestal geen sprake is.
Altijd leuk om eens een echte te mogen zien.... :P

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 08-05-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Duitsers verplichten niet voor niets een spiegel op S Pedelecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 585215 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 19:10:
De Duitsers verplichten niet voor niets een spiegel op S Pedelecs.
S-Pedelecs zijn hier een snorfiets en zijn dus ook verplicht een spiegel te hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

racinfo schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 16:21:
Die snelle blik doe je niet met > 27 km/h steeds wanneer je wilt gaan inhalen! Het gaat om verkeersveiligheid en die bevorder je niet door steeds achter je te kijken, zeker niet wanneer je fietst over smalle dijken waarbij van een fietspad meestal geen sprake is.
Ongeacht hoe breed het fietspad is of hoe snel je fietst: een spiegel is altijd 1000x beter dan omkijken. Omkijken doet vrijwel niemand continu, maar met de spiegel kun je continu het verkeer achter je in de gaten houden en heb je een véél beter overzicht over de verkeerssituatie. Laat staan het risico dat omkijken en het onvermijdelijke tegelijk sturen met zich mee brengt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@racinfo

In afwachting van mijn ebike de spiegel op mijn huidige fiets ook onder het stuur langs laten lopen.
Valt eerlijk gezegd best mee. Ook het pakken en wegzetten in het berghok gaat beter.
Moet nog wel wat langer zo fietsen om weer 'normaal' te doen en niet teveel op de spiegel te richten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Moet zeggen dat ik vroeger op m'n scooter spiegels ook wel miste.. Maar op de fiets niet zo. Misschien komt dat omdat ik niet in de spits fiets op drukke fietspaden en daarom niet zo veel hoef in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

KroontjesPen schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:41:
@racinfo

In afwachting van mijn ebike de spiegel op mijn huidige fiets ook onder het stuur langs laten lopen.
Valt eerlijk gezegd best mee. Ook het pakken en wegzetten in het berghok gaat beter.
Moet nog wel wat langer zo fietsen om weer 'normaal' te doen en niet teveel op de spiegel te richten.
Daar noem je wat, ik betrap mij er nu ook op om onnodig vaak te kijken in de spiegel -nieuwigheid dus ;-) ) maar ... zonder gekheid, ik blijf het ideaal vinden om even een blik door de spiegel te kunnen slaan alvorens ik uitwijk voor een gat in de weg of andere opstakels zoals opa ' tjes op de fiets...

Op de triumph motorfiets van mijn zoon zitten ook 2 spiegel(tjes - afm. erg klein), maar deze zitten op einde stuur en zijn dan naar binnen gericht; dwz ze zitten aan weerskanten boven de handvaten, boven je handen.

Dat vind ik eigenlijk ook wel een mooie oplossing. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/_20140509_093942.JPG

[ Voor 63% gewijzigd door racinfo op 09-05-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Inderdaad een mooie oplossing, maar trilt het niet te veel om er echt goed zicht in te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Tijdens het googlen op spiegels kwam ik deze tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.2ehandsfietsengroningen.com/fietsenmakelaar-groningen/image/data/Looky/looky-fiets-handschoen-view-fietsenmakelaar.nl.jpg

Met een spiegel "onder het stuur door", bedoelen jullie dan zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.fiets-onderdelen-online.nl/WebRoot/MultiStore/Shops/Fietsonderdelen/Products/05150115/5150115.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fiets-onderdelen-online.nl/WebRoot/MultiStore/Shops/Fietsonderdelen/Products/05150081/5150081.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhumor
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-04 23:34
Op mijn Sparta E-Speed zit een spiegel in het handvat gemonteerd. Het zicht is goed, spiegel is trillingsvrij. Spiegel is snel in te klappen zodat je bijvoorbeeld makkelijk door een deurpost heen kunt. Als iemand er tegen aan komt van welke kant dan ook, dan klapt de spiegel ook om.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32864812/spiegel.jpg

http://hollandbikeshop.co...13-801-vlme-links-rechts/

[ Voor 129% gewijzigd door happyhumor op 09-05-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[afbeelding]

Met een spiegel "onder het stuur door", bedoelen jullie dan zoiets?

[afbeelding]

[afbeelding]
Opperpanter2..

Met onder het stuur door zijn getoonde spiegels bruikbaar; de bevestigingsklem heb ik op de stuurpen (verticaal) gemonteerd. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/onderhetstuurdoor.jpg

Voordelen zijn duidelijk, er steekt niets uit waardoor je in stallingen minder schade oploopt. Ook is hij wat minder zichtbaar voor "grapjassen" 8)

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 09-05-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
Hier even een update van mijn ervaringen met de s-pedelec Victoria e-spezial 10.7 sinds 3 weken in bezit met inmiddels 1000 snelle km's:

-Bosch Performance Line motor ondersteunt zeer goed vooral in heuvelachtig landschap, middenmotor en accu in-en net boven de trapas zorgen voor laag zwaartepunt samen met het stijve frame zorgt dit voor stabiel fietsen ook in snelle bochten voelt dit goed.

-Voor de langere afstanden [80-120 km.] een tweede veel te dure Bosch accu 400 W. gekocht,
is wel een rib uit je lijf maar goed hobby mag wat kosten....

-Derailleur met Deore xt 10-speed loopt soepel en direct maar zal later best wel meer onderhoud gaan vergen dan naafversnelling, met voortandwiel 16-20 gebruik ik achter het meest de eerste vier versnellingen, vanuit stilstand weg op de 17 tot 35 km/u met tegenwind, op de 15 tussen 35-40km/u en op de 13 alleen boven 40 km/u, op de 11 alleen met wind mee en heuvel af.

-Voorspatbord is te kort waardoor tijdens regen en in plassen veel water over de motor en de accu aansluiting stroomt, hiervoor een spatbordverlenger bevestigd, staat minder sportief maar werkt wel goed.

-Opzetstuur is wel handig, je voelt minder luchtweerstand en je kunt een hogere gemiddelde snelheid [ongeveer 2km/u] blijven rijden, nadeel is dat je geen remmen direct bij de hand hebt.

-Spiegel in het handvat bevestigd : het verkeer is totaal niet berekend op s-pedelecs omdat ze het niet verwachten waardoor je verder vooruit [en achteruit] moet kijken en denken dan normaal.

Komende dagen zou het herfstachtig blijven dus wordt het wachten op het mooie weer voor weer veel plezierige fietskilometers.

[ Voor 4% gewijzigd door isigo op 09-05-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:42
happyhumor schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:21:
Op mijn Sparta E-Speed zit een spiegel in het handvat gemonteerd. Het zicht is goed, spiegel is trillingsvrij. Spiegel is snel in te klappen zodat je bijvoorbeeld makkelijk door een deurpost heen kunt. Als iemand er tegen aan komt van welke kant dan ook, dan klapt de spiegel ook om.

[afbeelding]

http://hollandbikeshop.co...13-801-vlme-links-rechts/
Heb deze fiets ook besteld. De spiegel kan er ook af right? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
isigo schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:55:
Komende dagen zou het herfstachtig blijven dus wordt het wachten op het mooie weer voor weer veel plezierige fietskilometers.
Slechte timing ;) Mijn auto wilde vorige week niet meer starten omdat ik sinds januari met de (elektrische) fiets ben gegaan. 4 maanden stil staan is niet zo goed voor een loodaccu.
Maar aan de voorspellingen te zien wordt het over een week weer lente.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhumor
Martijn schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 00:24:
[...]

Heb deze fiets ook besteld. De spiegel kan er ook af right? ;)
Heb ik ook gedaan, die spiegel er af gehaald. Inbussleuteltje er in en draaien maar. Vraag wel aan je dealer of ze het dopje meegeven dat in het handvat hoort. Had er een andere spiegel opgezet, maar die trilde te veel. Uiteindelijk de originele weer terug geplaatst en die bevalt eigenlijk prima.

Wanneer krijg je je fiets? Moet je zelf naar de rdw of heb je de fiets gekocht bij een dealer die zelf keurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:42
happyhumor schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 09:36:
[...]

Heb ik ook gedaan, die spiegel er af gehaald. Inbussleuteltje er in en draaien maar. Vraag wel aan je dealer of ze het dopje meegeven dat in het handvat hoort. Had er een andere spiegel opgezet, maar die trilde te veel. Uiteindelijk de originele weer terug geplaatst en die bevalt eigenlijk prima.

Wanneer krijg je je fiets? Moet je zelf naar de rdw of heb je de fiets gekocht bij een dealer die zelf keurt?
Krijg hem als het goed is met 2 weken, heb hem besteld bij 12gobiking, ze hadden er 1 op voorraad echter had die helaas schade waardoor ik nu even moet wachten.

Moet zelf naar de RDW hier, volgens mij is er niemand die het zelf kan doen, hoor overal dat je zelf naar de RDW moet. Ik dacht dat Sparta al had gezorgd voor goedkeuring in NL en dat je hem alleen maar op naam hoefde te laten zetten, maar dat schijnt niet zo te zijn. 12go zei dat ik de volle 100+ euro kwijt zou zijn bij de RDW... Eigenlijk belachelijk maargoed...

Maar je hebt nu dus wel weer een spiegel erop? Vindt het echt geen gezicht namelijk... Mijn doel is op zich ook niet om 40km/h te fietsen, maar meer op niet tegen de 25km/h 'muur' aan te fietsen op een 'normale' e-bike. Zal denk ik gewoon rond de 30 fietsen, dan is zo'n spiegel misschien nog niet zo'n must... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhumor
Martijn schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:12:
[...]

Krijg hem als het goed is met 2 weken, heb hem besteld bij 12gobiking, ze hadden er 1 op voorraad echter had die helaas schade waardoor ik nu even moet wachten.

Moet zelf naar de RDW hier, volgens mij is er niemand die het zelf kan doen, hoor overal dat je zelf naar de RDW moet. Ik dacht dat Sparta al had gezorgd voor goedkeuring in NL en dat je hem alleen maar op naam hoefde te laten zetten, maar dat schijnt niet zo te zijn. 12go zei dat ik de volle 100+ euro kwijt zou zijn bij de RDW... Eigenlijk belachelijk maargoed...

Maar je hebt nu dus wel weer een spiegel erop? Vindt het echt geen gezicht namelijk... Mijn doel is op zich ook niet om 40km/h te fietsen, maar meer op niet tegen de 25km/h 'muur' aan te fietsen op een 'normale' e-bike. Zal denk ik gewoon rond de 30 fietsen, dan is zo'n spiegel misschien nog niet zo'n must... ;)
Als je je fietst koopt bij een dealer die ook brommers e.d. verkoopt, dan kan die dealer die fiets op kenteken en naam zetten. Sparta leverde de eerste batch ook uit naar die dealers die rdw erkend zijn. En dat was nieuw voor de dealer waar ik mijn fiets kocht. Maar goed, hij heeft me goed geholpen. Afspraak maken bij RDW duurde nog lang ook, bijna twee weken wachten. Uiteindelijk naar Veldhoven gereden omdat ik daar het snelst terecht kon.
Kosten waren voor mij € 107,00. Alleen had Sparta verkeerde certificaten van overeenstemming meegeleverd waardoor hij bijna niet werd goedgekeurd. Gelukkig was mijn dealer erbij die Sparta rechtstreeks belde en zo alles kon oplossen.

Dus fiets goedgekeurd, maar nog geen kenteken bekend, dus was de fiets nog niet te verzekeren. Kenteken had ik vier werkdagen later binnen. Na 2 dagen wist ik het kenteken al via mijnoverheid.nl, waardoor ik hem wel wa kon verzekeren en dus kon gaan fietsen.

Die afzichtelijke spiegel heeft nog een bijkomend voordeel. Je wordt niet zo snel ingehaald door die spiegel, erg handig. En die muur van 25 km/u is inderdaad lastig. Net zoals ik nu die muur van 40 km/u vervelend ga vinden.
Wat ik bedoel te zeggen, het went snel! Op weg naar mijn werk heb ik rechte stukken weg zonder al te veel zijstraten en een lang fietspad. 38,5 is een fijne snelheid om te fietsen.

Oh ja, draag een helm..... Spreek uit ervaring; ben van mijn vorige fiets gereden met een gangetje van ongeveer vijftien km. 14 hechtingen boven mijn oog.... Een helm had er misschien voor gezorgd dat het er maar 13 zouden zijn geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Dat is een ebike kit van R A T Holland zo te zien, hoe bevalt deze jou?
Ik heb hem er een paar weken opzitten en de accu's wegen best veel, de werking is prima overigens.
Ik heb de kit op een crosshybride gezet.
racinfo schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:52:
Hoewel ik hem eerst boven het stuur had staan heb ik hem nu eronder gemonteerd, zie foto:

foto 1
[afbeelding]

Hij zit met de spiegelstang op de verticale stuurpen en je kijkt onder je linkerhandvat naar achteren; door de cardanische kop en het brede beeld kijk je prima naar achteren. Hij valt nu beduidend minder op en zal omdat hij binnen de stuurbreedte blijft ook minder kwetsbaar zijn biv. in de stalling of tussen andere fietsen.

foto 2
[afbeelding]

Ik geef toe, bij een dikke regenbroek is het zicht minder en bij een korte broek het allerbest maar je moet het een tegen het ander afwegen, toch?

Punt is nu dat ie minder kwetsbaar is en niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kleefding schreef op zondag 11 mei 2014 @ 09:27:
Dat is een ebike kit van R A T Holland zo te zien, hoe bevalt deze jou?
Ik heb hem er een paar weken opzitten en de accu's wegen best veel, de werking is prima overigens.
Ik heb de kit op een crosshybride gezet.
[...]
Hij bevalt mij prima! Inderdaad wegen de accu's vrij veel maar aan de andere kant is 36V-12Amp ook niet mis. Ik heb ze nog niet ene keer geheel leeg kunnen rijden ondanks zware omstandigheden zoals Windkracht 7 recht op het voorwiel.

Wel heb ik de vrij smalle achterband vervangen door een bredere omdat de oude originele band nogal wiebelde met die zware accu's.

Ik laad deze na elke fietstocht op ongeacht het aantal verreden km'ers; dat schijnt namelijk het beste te zijn voor silicon lead accu's. En als ze vol zijn onder de lader en groen led brandt nog een 30-60 minuten extra alvorens ik het laden afbreek (dat voorschrift is zo vermeld).

Ik ervaar een behoorlijke trekkracht als ik de ondersteuning op standje 3 heb staan en meetrappen is eigenlijk niet nodig mits de trappers maar ietwat bewegen om de sensor (controller) aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPSpeed
  • Laatst online: 19:38
happyhumor schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 22:44:
[...]

Als je je fietst koopt bij een dealer die ook brommers e.d. verkoopt, dan kan die dealer die fiets op kenteken en naam zetten. Sparta leverde de eerste batch ook uit naar die dealers die rdw erkend zijn. En dat was nieuw voor de dealer waar ik mijn fiets kocht. Maar goed, hij heeft me goed geholpen. Afspraak maken bij RDW duurde nog lang ook, bijna twee weken wachten. Uiteindelijk naar Veldhoven gereden omdat ik daar het snelst terecht kon.
Kosten waren voor mij € 107,00. Alleen had Sparta verkeerde certificaten van overeenstemming meegeleverd waardoor hij bijna niet werd goedgekeurd. Gelukkig was mijn dealer erbij die Sparta rechtstreeks belde en zo alles kon oplossen.

Dus fiets goedgekeurd, maar nog geen kenteken bekend, dus was de fiets nog niet te verzekeren. Kenteken had ik vier werkdagen later binnen. Na 2 dagen wist ik het kenteken al via mijnoverheid.nl, waardoor ik hem wel wa kon verzekeren en dus kon gaan fietsen.

Die afzichtelijke spiegel heeft nog een bijkomend voordeel. Je wordt niet zo snel ingehaald door die spiegel, erg handig. En die muur van 25 km/u is inderdaad lastig. Net zoals ik nu die muur van 40 km/u vervelend ga vinden.
Wat ik bedoel te zeggen, het went snel! Op weg naar mijn werk heb ik rechte stukken weg zonder al te veel zijstraten en een lang fietspad. 38,5 is een fijne snelheid om te fietsen.

Oh ja, draag een helm..... Spreek uit ervaring; ben van mijn vorige fiets gereden met een gangetje van ongeveer vijftien km. 14 hechtingen boven mijn oog.... Een helm had er misschien voor gezorgd dat het er maar 13 zouden zijn geweest. ;)
Kun je al iets zeggen over de actieradius? Gebruik je de eerste drie standen wel eens?
Hoe heb je de verzekering geregeld, kom maar weinig aanbieders tegen op het internet.

Mijn e-speed gaat morgen naar de RDW, mijn fietsenmaker handelt dit voor mij af. Moesten wel een paar weken wachten op een afspraak, terwijl de fiets al binnen is. En Sparta beweert wel dat de de e- speed de enige in zijn soort is waarbij de goedkeuring af-fabriek geregeld is, maar dat klopt in de praktijk dus niet helemaal. Bij mijn fiets zaten ook eerst de verkeerde papieren.
Mijn oude e-bike valt bijna uit elkaar, kan dus niet wachten

[ Voor 3% gewijzigd door MPSpeed op 11-05-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
MPSpeed schreef op zondag 11 mei 2014 @ 19:18:
[...]

Hoe heb je de verzekering geregeld, kom maar weinig aanbieders tegen op het internet.
Ik rij al een tijdje met kenteken en ben verzekerd bij 2 verschillende maatschappijen, bij de ene een WAM (snorfiets) en bij de andere een diefstal/casco voor een gewone electrische fiets, veel goedkoper dan een speed pedelec verzekering. Ze draaien je gewoon een poot uit met zo'n speciale verzekering, nergens voor nodig. Het is nog legaal ook want je geeft gewoon de aankoopprijs/framenummer van je fiets door en je kenteken dus niet want die zit op je WA verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhumor
MPSpeed schreef op zondag 11 mei 2014 @ 19:18:
[...]

Kun je al iets zeggen over de actieradius? Gebruik je de eerste drie standen wel eens?

Mijn e-speed gaat morgen naar de RDW, mijn fietsenmaker handelt dit voor mij af. Moesten wel een paar weken wachten op een afspraak, terwijl de fiets al binnen is. En Sparta beweert wel dat de de e- speed de enige in zijn soort is waarbij de goedkeuring af-fabriek geregeld is, maar dat klopt in de praktijk dus niet helemaal. Bij mijn fiets zaten ook eerst de verkeerde papieren.
Mijn oude e-bike valt bijna uit elkaar, kan dus niet wachten
Standje 5 is standaard bij mij. Pas als ik met anderen fiets zet ik hem lager, op standje 2. Actieradius van standje 2 heb ik niet volledig geprobeerd, maar 40 km heb ik er mee gereden en had nog zo'n 65% over.
Bij standje 5 trek je hem leeg in ruim 30 km.

De E-speed is goedgekeurd, zonder problemen. Echter was het cvo niet goed, het unieke nummer, zeg maar het BSN, stond er niet goed op.

Verzekeren is niet moeilijk. WA verzekering sluit je af bij bijv. de Anwb ( plm 30 euro het 1e jaar). Benodigd zijn je kenteken en de meldcode (laatste vier cijfers framenummer).
Diefstal etc, sluit je bijv. af bij Enra of unigarant. Benodigdheden hier zijn je framenummer en slot/sleutelnummer.
Zo'n speciale highspeed verzekering is inderdaad stukken duurder......

Veel fietsplezier morgen... En vergeet je helm niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
mguzz schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:16:
[...]

Ik heb € 107,- betaald voor de keuring, er werd door de keurmeester vluchtig naar de fiets gekeken, gegevens in het systeem werden ingevoerd en ik stond na 5 min. weer buiten.
Werd ik 2 dagen later gebeld door het RDW dat de typegoedkeuring van mijn Kalkhoff niet goed was en nu zit ik te wachten op een nieuwe 'groene kaart' van de fabrikant.
Hoe is dit nu opgelost? Heeft jouw Kalkhoff wel een COC verklaring? Of heb je hem zelf laten keuren?

Ik heb namelijk twee fietsen op het oog:
  • Flyer Vollblut 500
  • Bulls Green Mover E45
De Flyer heeft momenteel mijn voorkeur, maar heeft voorzover ik weet geen COC verklaring en is dus wellicht niet te verzekeren.
De Bulls heeft wel zo'n verklaring dus gemakkelijk te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Beun1001 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:49:
[...]

Hoe is dit nu opgelost? Heeft jouw Kalkhoff wel een COC verklaring? Of heb je hem zelf laten keuren?

Ik heb namelijk twee fietsen op het oog:
  • Flyer Vollblut 500
  • Bulls Green Mover E45
De Flyer heeft momenteel mijn voorkeur, maar heeft voorzover ik weet geen COC verklaring en is dus wellicht niet te verzekeren.
De Bulls heeft wel zo'n verklaring dus gemakkelijk te verzekeren.
Kalkhoff had de verkeerde verklaring afgegeven, ik kreeg keurig een brief en een nieuwe COC verklaring die nog dezelfde dag werd geaccepteerd door het RDW en 2 dagen stuurden ze mij het kentekenbewijs.

Prachtige fietsen trouwens maar ik ben toch voor een middenmotor gegaan na enkele proefritjes met alle 3 type motoren.
Bulls heeft ook eentje met middenmotor, vers van de pers:

http://www.elektrorad-mag...ngt-fatbike-mit-e-antrieb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
Ik wist niet dat Kalkhoff tegenwoordig ook zo'n verklaring afgeeft. In begin van het jaar eens een keer met een leverancier over gehad, maar die wist hier niets van...

Ik heb laatst een proefrit op de Flyer gemaakt. Echt een hele mooie fiets en super afgewerkt. Fietst ook geweldig
Echter hij heeft geen COC verklaring van de fabrikant voor zover ik weet (wellicht weet iemand iets meer hierover...)
Directe concurrent is de Bulls E45. Heb ik nog niet op gefietst, ben het wel binnenkort van plan.
Zeer grote accu en heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Beun1001 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:30:

Echter hij heeft geen COC verklaring van de fabrikant voor zover ik weet (wellicht weet iemand iets meer hierover...)
Ik heb nog ff bij de specs van de Vollblut gekeken maar hierin staat:

mit Rückspiegel, Nummernschildhalter
und Fahrzeugpapieren (nur in Deutschland
erhältlich; übrige EU-Länder ohne
Fahrzeugpapiere

Beetje bedenkelijk dat toch enkele nederlandse rijwielzaken deze fiets (gaan) verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
Dit geldt trouwens ook voor alle HS modellen van Flyer. Deze zijn gewoon te koop bij de dealers.
Toch heel jammer dat zo'n fabrikant niet voor een COC verklaring wil en/of kan zorgen.

De grap is dat deze fietsen in Duitsland wel te verzekeren zijn met deze zogenaamde 'Fahrzeugpapiere' en in de rest van Europa niet. Je zou toch denken dat met één Europa dit beter geregeld zou moet zijn.

Wat is het verschil precies tussen een COC verklaring en deze 'Fahrzeugpapiere' ? Weet iemand dat?
Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.