Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.090 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Ben benieuwd hoe veel kleiner ik die wielinstelling kan gaan krijgen straks, zal wel weer beveiligd zijn want anders is het wel voor iedereen erg makkelijk om het systeem voor de gek te houden en dus de fiets te tunen :)

Intuvia display heeft ook een micro USB aansluiting, jammer dat ik hem niet kan uitlezen op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Thrackan schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:20:
Als je zegt dat je wiel kleiner is dan dat ie daadwerkelijk is zeg je dat je minder afstand aflegt per omwenteling, dus dat je langzamer gaat, dan dat je daadwerkelijk doet.
Dan blijf je dus langer onder de begrenzer.
Net even gekeken. De laagst mogelijke instelling is 2090 cm. Mijn omtrek staat ingesteld op 2200 cm. Dus 25 km/h wordt dan 26,3 km/h in werkelijkheid. Valt dus wat tegen... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ariemaiden schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:14:
[...]

Net even gekeken. De laagst mogelijke instelling is 2090 cm. Mijn omtrek staat ingesteld op 2200 cm. Dus 25 km/h wordt dan 26,3 km/h in werkelijkheid. Valt dus wat tegen... :-(
Bij mij wordt het dan 27/2225/2090 = 28,74 km/u. Misschien kan ik hem nog wel lager instellen maar zal wel niet :P

Op de terugweg naar huis kom ik altijd langs een fietsenwinkel, ik zag een hoop vlaggen dus ze hadden een opstapdag. Dus even gaan kijken en een praatje gemaakt. Er stond daar ook een Flyer Vollblut en ik mocht daar even een stukje op rijden.

Damn, dat is wel even wat anders dan mijn "standaard" Merida :D
Tegen de wind in zat ik binnen no time op de 38 km/u en met wind mee op de 44 km/u _/-\o_

Maar... Het prijskaartje achterop gaf wel 4199 euro aan. Bij Flyer kan je echt wel de portemonnee trekken dus. Maar het is en blijft een schitterende fiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/Flyer_vollblut_500.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-04-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:17:
[...]
Op de terugweg naar huis kom ik altijd langs een fietsenwinkel, ik zag een hoop vlaggen dus ze hadden een opstapdag. Dus even gaan kijken en een praatje gemaakt. Er stond daar ook een Flyer Vollblut en ik mocht daar even een stukje op rijden.

Maar... Het prijskaartje achterop gaf wel 4199 euro aan. Bij Flyer kan je echt wel de portemonnee trekken dus. Maar het is en blijft een schitterende fiets:
[afbeelding]
Wat een prijs om elektrisch vooruit te komen; waar blijf ik dan met mijn rat setje van 279,- € ?
Wat mij wel opvalt bij deze fiets is de plaats van de batterij, daar is over nagedacht. Zoiets zou ik ook wel op mijn omgebouwde Batavus Navajo willen; wie houdt mij tegen zoiets te verzinnen met smalle gel-accu's?

Eergisteren had ik gelegenheid op een stil fietspad naast Oegstgeester kanaal, met windje 4 Beaufort recht in de rug eens echt voluit op de trappers te gaan staan (met ondersteuning in stand 3) "even" een max snelheid te halen van 37 km/h, wat echt veel te hard is wanneer er meerdere fietsers aanwezig zouden zijn.

De set vanaf 27 maart in gebruik en hij bevalt mij zeer goed; zeker wanneer ik het vergelijk met mijn oude Batavus e-bike eco4 met trapondersteuning; niets mooier dan om je met vermoeide benen heerlijk vooruit te laten trekken ;-) . Ik gebruik hem puur voor toerritjes, met 69 behoef ik geen woon-werk meer te trappen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
racinfo schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 08:18:
[...]
Wat een prijs om elektrisch vooruit te komen; waar blijf ik dan met mijn rat setje van 279,- € ?
Wat mij wel opvalt bij deze fiets is de plaats van de batterij, daar is over nagedacht. Zoiets zou ik ook wel op mijn omgebouwde Batavus Navajo willen; wie houdt mij tegen zoiets te verzinnen met smalle gel-accu's?
Je kan zoiets ook gewoon maken met Li-ion cellen. Zelf een accu maken heeft 2 uitdagingen.
De elektronica die zorgt dat alle cellen gelijkmatig geladen/ontladen worden. En zelf een fatsoenlijke behuizing fabriceren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:17:
[...]
Damn, dat is wel even wat anders dan mijn "standaard" Merida :D
Tegen de wind in zat ik binnen no time op de 38 km/u en met wind mee op de 44 km/u _/-\o_
Bosch met dongle doet hetzelfde. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2023
RocketKoen schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:42:
[...]
Je kan zoiets ook gewoon maken met Li-ion cellen. Zelf een accu maken heeft 2 uitdagingen.
De elektronica die zorgt dat alle cellen gelijkmatig geladen/ontladen worden. En zelf een fatsoenlijke behuizing fabriceren.
Ben benieuwd wie dat voor elkaar krijgt met een Bosch motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Athome schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:59:
[...]

Bosch met dongle doet hetzelfde. 8)
Toch zou dit mijn voorkeur zijn. Baal wel een beetje van de onechte snelheid op het display bij de tuning oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

arbrinks schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 20:23:
[...]

Toch zou dit mijn voorkeur zijn. Baal wel een beetje van de onechte snelheid op het display bij de tuning oplossingen.
Als je weet dat het x 3 moet weet je nog steeds hoe hard je gaat. Maar het is een beetje jammer inderdaad, ook afgelegde kilometers en dergelijke zullen dan niet kloppen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Daarom heb ik een tweede fietscomputer gemonteerd zitten. Weet ik in ieder geval hoe het echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
arbrinks schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 20:22:
[...]

Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
arbrinks schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 20:22:
[...]

De accu voor een Bosch motor is identiek aan die van elke andere fiets hoor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Ik heb het idee dat je er niet zomaar een accu aan kunt koppelen. De 2014 accu werkt ook niet op mijn 2013 motor wordt gezegd, dus ga ik ervanuit dat ze middels de software bepalen welke type wel en niet. Denk dar ze hiermee ook de eigen accu's toelaten en andere niet. Of is dat te simpel gedacht. Zo niet, kan er later misschien een goedkopere accu onder. Maar als iemand dit heeft uitgeprobeerd, weten we het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dus hij past wel maar werkt niet?

Misschien hetzelfde als bij de printers. Als er eenmaal veel fietsen rondrijden dan ontstaat er vanzelf een markt voor aftermarketaccu's (die natuurlijk moeten passen en werken)

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 13-04-2014 08:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je kan natuurlijk niet zomaar een accu van model A in model B zetten.
Het moet precies dezelfde maat zijn en hetzelfde voltage hebben.

Daarnaast hebben veel fabrikanten van ebikes een "diefstalbeveiliging" in hun accu's zitten. De fietsenmaker programmeert het serienummer van de accu in de controller. En de fiets heeft dan een manier om dat serienummer uit te lezen. Zo kan iemand die een accu uit een fiets steel (zo goed zitten die meestal niet vast) er niks mee. Ook iemand die een fiets jat waar geen accu in zit kan niet zomaar een nieuwe accu erin zetten.

"bijkomend" voordeel voor de fabrikant is dat alleen hun (veel te dure) vervangings accu's werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik kan in de computer van mijn Bosch 2014 active en 2013 classic de wielomtrek niet instellen...hoe wel dit volgens de handleiding wel zou moeten kunnen. Alle andere instellingen zie ik wel staan. Ik druk reset en info tegelijk in, iemand een idee wat ik fout doe?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FireFoz schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:45:
Ik kan in de computer van mijn Bosch 2014 active en 2013 classic de wielomtrek niet instellen...hoe wel dit volgens de handleiding wel zou moeten kunnen. Alle andere instellingen zie ik wel staan. Ik druk reset en info tegelijk in, iemand een idee wat ik fout doe?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bqB3QhTwGtEzXoKpKMF7hCEx/full.png

Tegelijkertijd deze twee knoppen indrukken, en dan op i drukken volgens mij. Let wel: dit werkt alleen wanneer je computer op de fiets zit, hier kwam ik ook pas later achter.

Mijn diameter kon minimaal maar tot 2113 ofzo terwijl hij standaard op 2225 stond, dus dat maakt echt geen verschil. Ze zijn bij Bosch niet helemaal gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Doh werkt inderdaad alleen maar als ie op de fiets zit :p bij mij stond ie op 2200, nu 2090 (laagste mogelijk). Das toch 5% dus 1,25 km/h meer. Niet erg veel inderdaad maar toch leuk om even mee te pakken.

Overigens had ik hem eerst per ongeluk op mph gezet, ik dacht Wow het werkt gewoon maar toen hield ie bij 16 kmh ofzo al op met ondersteuning.... Toen zag ik dat het mph was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 13:12
Misschien, een beetje domme vraag, heb net voor mijn vrouw, een gazelle em, met bosch middenmotor aangeschaft, fietst fantastisch, nu heeft de fietsenmaker het display vastgezet, is dit wel verstandig, gezien diefstal, hebben de fiets wel verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Ckriek schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:53:
Misschien, een beetje domme vraag, heb net voor mijn vrouw, een gazelle em, met bosch middenmotor aangeschaft, fietst fantastisch, nu heeft de fietsenmaker het display vastgezet, is dit wel verstandig, gezien diefstal, hebben de fiets wel verzekerd
Tja, is maar net waar je je fiets neerzet. Mijn fiets staat 99% thuis of op het werk in een beveiligde fietsenstalling. Dus bij mij is het scherm niet vastgezet en kun je er dus zo uitklikken.
Zou de fiets sneller worden gejat als het display erop zit?
Zou het display sneller eraf worden gejat als ie vastzit?
Verlies je het display niet eerder dan wanneer je het er steeds afklikt en in je jaszak stopt?

Wat mij wel is opgevallen is dat na een flinke regenbui/rit door de regen er vocht tussen het display en de houder komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als je de fiets recreatief gebruikt en alleen bij mooi weer fietst is het denk ik niet zo'n probleem. Als je hem ook gebruikt in de regen dan is het zoals wmeester zegt wel handig als je hem eraf kunt halen want er komt dan inderdaad wel wat vocht tussen.

De fiets staat bij mij thuis in de schuur en daar laat ik hem erop zitten, maar op het werk is er een onbewaakte stalling en dan haal ik hem er wel vanaf.

Je kunt in ieder geval zo vragen of de fietsenmaker hem weer wil losmaken, aan de andere kant is het wel zo fijn dat je je er niet druk om hoeft te maken. Stel dat je even naar je vakantieadresje toe kachelt met je fietsen achterop de auto en dan erachter komt dat je de displays vergeten bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Dit werkt waarschijnlijk niet bij de naafversie?
Vlassie1980 schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:34:
[...]

[afbeelding]

Tegelijkertijd deze twee knoppen indrukken, en dan op i drukken volgens mij. Let wel: dit werkt alleen wanneer je computer op de fiets zit, hier kwam ik ook pas later achter.

Mijn diameter kon minimaal maar tot 2113 ofzo terwijl hij standaard op 2225 stond, dus dat maakt echt geen verschil. Ze zijn bij Bosch niet helemaal gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het grote nadeel van vastgezette displays is imho niet dat de display zo goed te jatten valt, maar dat men in 1 keer een volledig functionele electrische fiets kan jatten.
Als je display echt goed vastzit zal een displaydief heus niet zijn best gaan doen op de display, maar als ik een fietsendief was zou ik direct proberen de hele set mee te nemen.

...desnoods met een wiel minder, gezien alle goede motoren nu op het midden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Een klein schroefje aan de onderkant/achterkant er uit draaien en je kan je display weer verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gisteren windje mee, dus maar eens besloten om boven de 25 km/u ondersteuning uit naar huis te knallen, denk dat mijn gemiddelde snelheid rond de 33 km/u lag met topsnelheden rond de 41 km/u. Heerlijk als je een windje in de rug hebt.

Deed er toen 10 minuten korter over als normaal en was ook aardig wat meer bezweet. Denk dat die tijd een beetje hetzelfde zal zijn als ik mijn Bosch motor heb voorzien van een Badass box :)

Aan de mensen hier met high speed pedelecs: Hoe houdt jullie fiets het op dergelijke snelheden? Ik merkte toch wel dat de fiets oneffenheden op die snelheid toch wel doorgeeft ondanks de geveerde voorvork.

De schijfrem voor loopt ook een klein beetje aan, dit deed die al eerder maar sinds die snelle rit gisteren is het iets erger geworden dus ik laat daar vanmiddag maar even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
ben ook wel benieuwd naar die badass box 3.2. Jammer dat er nog niet veel ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 10:12:
Gisteren windje mee, dus maar eens besloten om boven de 25 km/u ondersteuning uit naar huis te knallen, denk dat mijn gemiddelde snelheid rond de 33 km/u lag met topsnelheden rond de 41 km/u. Heerlijk als je een windje in de rug hebt.

Deed er toen 10 minuten korter over als normaal en was ook aardig wat meer bezweet. Denk dat die tijd een beetje hetzelfde zal zijn als ik mijn Bosch motor heb voorzien van een Badass box :)

Aan de mensen hier met high speed pedelecs: Hoe houdt jullie fiets het op dergelijke snelheden? Ik merkte toch wel dat de fiets oneffenheden op die snelheid toch wel doorgeeft ondanks de geveerde voorvork.

De schijfrem voor loopt ook een klein beetje aan, dit deed die al eerder maar sinds die snelle rit gisteren is het iets erger geworden dus ik laat daar vanmiddag maar even naar kijken.
Gisteren had ik dus wind tegen :( Met moeite 30 km/h tegen de wind in.

Over de fiets op hogere snelheden: pas als de weg goed is kun je voluit gaan. Ik kom tijdens mijn dagelijkse fiets tochtje verschillende soorten weg tegen: Strak asfalt, slecht asfalt, asfalt met boomwortels, oud en nieuw beton (!), klinkers, stoeptegels etc. Hoe vlakker de weg hoe beter de fiets zich gedraagd, op goed asfalt en beton heb ik nergens last van. De stoeptegels zijn het slechtst. Ik pak soms de rijweg om de stoeptegels te omzeilen.
Met mijn oude fiets had ik trouwens niet gedurft om zo hard te gaan. (>40 km/h)
Tijdens mijn afdaling van de Prins Clausbrug haal ik soms de 50 km/h, nergens last van omdat de ondergrond goed is.
Tot 25 km/h merk je inderdaad veel minder van een slechte ondergrond. Daarom heb ik op de snelle fiets ook een verende zadelpen gemonteerd om wat extra klappen op te vangen. Ze zeggen dat de fiets daarmee net een fully lijkt.

[ Voor 1% gewijzigd door wmeester op 15-04-2014 14:57 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als je eenmaal de wind goed tegen hebt dan heb je denk ik met elke e-bike toch wel last ervan. Toch is het met deze fiets met Bosch motor makkelijker om tempo tegen de wind te houden in vergelijking met mijn ombouwfiets met FMH motor.

Mijn route is vrijwel allemaal strak asfalt met vrij weinig oneffenheden, veel brede fietspaden die goed onderhouden zijn. Alleen bij ons in het dorp hebben ze bij alle fietspaden van die tegels liggen die vervolgens weer een beetje verzakt zijn, daar rijdt ik heel mijn fiets mee naar de filistijnen als ik een beetje het tempo erin hou.

De Merida heeft een vaste zadelpen en ik denk dat ik het voorlopig wel even zo hou. Badass box is besteld en ik laat mijn bevindingen wel weten binnenkort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Mijn ervaring na twee weken met mijn Sparta en verschillende wegdekken, is dat het comfort op wegen met korte oneffenheden (boomwortels, schots en scheefliggende tegels, overgang van fietspad naar autoweg) belabberd is. De vering in het balhoofd, die Sparta bedacht heeft op de B3, is gewoon onzin. Pas als ik er met mijn volle gewicht op ga hangen, veert-ie wel maar tijdens het fietsen heb ik niet de indruk dat er wat veert. De verende zadelpen voel ik soms wel ietsje veren. Fiets ik op een goed wegdek, dan is er niks aan de hand, maar dat lijkt me ook logisch, op glad asfalt zijn mijn volledig ongeveerde skates ook heerlijk comfortabel.
Ik kan me voorstellen dat het niet meevalt om een fiets van om en nabij de 24 kilo lekker comfortabel te maken onder alle omstandigheden, maar bij Sparta hadden ze beter kunnen kiezen voor een geveerde voorvork dan voor de constructie in het balhoofd. En in combinatie met een kaarsrechte vork heb je dus ook geen vering door de sprong in de voorvork. Misschien dat ik de voorband ooit eens vervang door een ballon-band, eens kijken wat dat doet voor het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:11:
Badass box is besteld en ik laat mijn bevindingen wel weten binnenkort ;)
das mooi zat al op jou te wachten. deel je ervaringen met ons en als het wat is neem ik er ook een >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

erdejee schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:41:
Mijn ervaring na twee weken met mijn Sparta en verschillende wegdekken, is dat het comfort op wegen met korte oneffenheden (boomwortels, schots en scheefliggende tegels, overgang van fietspad naar autoweg) belabberd is. De vering in het balhoofd, die Sparta bedacht heeft op de B3, is gewoon onzin. Pas als ik er met mijn volle gewicht op ga hangen, veert-ie wel maar tijdens het fietsen heb ik niet de indruk dat er wat veert. De verende zadelpen voel ik soms wel ietsje veren. Fiets ik op een goed wegdek, dan is er niks aan de hand, maar dat lijkt me ook logisch, op glad asfalt zijn mijn volledig ongeveerde skates ook heerlijk comfortabel.
Ik kan me voorstellen dat het niet meevalt om een fiets van om en nabij de 24 kilo lekker comfortabel te maken onder alle omstandigheden, maar bij Sparta hadden ze beter kunnen kiezen voor een geveerde voorvork dan voor de constructie in het balhoofd. En in combinatie met een kaarsrechte vork heb je dus ook geen vering door de sprong in de voorvork. Misschien dat ik de voorband ooit eens vervang door een ballon-band, eens kijken wat dat doet voor het comfort.
Het gewichtvesrschil van enkele kilos tussen een lichtgewicht fiets en een electrische is peanuts vergeleken met de diversiteit van gewicht tussen berijders. Er is ook al jarenlange ervaring met het maken van vering voor mountain bikes, brommers en motorfietsen die zwaarder zijn en/of hogere snelheden halen op ruw terrein. Dat Sparta dan alsnog zelf aan het knutselen gaat en komt met iets wat niet goed werkt is echt heel jammer. Een dikkere band zou inderdaad kunnen helpen, alleen het geintegreerde licht van Sparta op de voorvork helpt ook niet echt, zit daar genoeg ruimte om een band van 50 of 60 mm breed door te doen?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 15:19
ik kan bij de fietsenmaker een tweedehands Koga Tesla S uit 2010 kopen. Het frame is kapot, daarom is er een nieuw frame aangeschaft. Naast dit frame is ook de accu, wilen en motor vervangen. Dit alles moet bij de fietsenmaker 1200 euro kosten. Eigenlijk is de fiets dus weer als nieuw. Is dit een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tsja, het is natuurlijk wel een wat verouderd model wat de fietsenmaker ook een keer kwijt wil. Weet je ook de oorzaak waardoor het frame kapot was gegaan? Je moet toch gekke dingen wil een frame kapot gaan of het moet een productiefout zijn geweest...

Ik zou proberen om nog wat van de prijs af te babbelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-11-2022
Erdejee,....hoe bevalt de Sparta B3 verder?

Ik wil ook een elektrische fiets aanschaffen....niet aan sleutelen verder want dat kan/wil ik niet.
Hoe bevalt de performance motor?
Wat is je actieradius?....en in welke stand natuurlijk? O-)

Ik zat zelf te denken aan Sparta B2/B3
Koga-e-inspire
Koga Nova
of de Sparta Emotion C5....met de 422 Watt accu.

Ik wil wel graag een degelijke en goede fiets....en gewoon bij de plaatselijke fietsenzaak kunnen kopen.

Ik heb zelf last van astma en gewrichtsklachten.

Ik wil de fiets gaan gebruiken voor recreatie (denk niet verder dan 60 km.)en voor gewoon boodschappen doen en overal naar toe te rijden in de stad.
Ik ga in ieder geval niet rijden met slecht weer.

Dit topic volg ik al een aantal maanden, en ik dacht: "laat ik de stoute schoenen maar eens eindelijk aantrekken en hier om advies vragen."

Ik hoop dat jullie me willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tesselaartje schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:48:
Erdejee,....hoe bevalt de Sparta B3 verder?

Ik wil ook een elektrische fiets aanschaffen....niet aan sleutelen verder want dat kan/wil ik niet.
Hoe bevalt de performance motor?
Wat is je actieradius?....en in welke stand natuurlijk? O-)

Ik zat zelf te denken aan Sparta B2/B3
Koga-e-inspire
Koga Nova
of de Sparta Emotion C5....met de 422 Watt accu.

Ik wil wel graag een degelijke en goede fiets....en gewoon bij de plaatselijke fietsenzaak kunnen kopen.

Ik heb zelf last van astma en gewrichtsklachten.

Ik wil de fiets gaan gebruiken voor recreatie (denk niet verder dan 60 km.)en voor gewoon boodschappen doen en overal naar toe te rijden in de stad.
Ik ga in ieder geval niet rijden met slecht weer.

Dit topic volg ik al een aantal maanden, en ik dacht: "laat ik de stoute schoenen maar eens eindelijk aantrekken en hier om advies vragen."

Ik hoop dat jullie me willen adviseren.
Kunnen we uit je nickname herleiden dat je op Texel woont of is dat een beetje erg vergezocht? :+
Op de Wadden waait het namelijk altijd vrij hard dus dan kan ik de aanschaf van een e-bike me heel goed voorstellen.

Ik heb geen Sparta maar een Merida met Bosch Performance Line motor erop en dat bevalt sinds de 2 maanden dat ik hem heb super, krachtige ondersteuning en een fijne actieradius, ik heb wel de lader altijd bij me voor mijn woon-werkverkeer maar meestal is dat niet nodig tenzij het harder waait (ik doe 50km per dag). Persoonlijk zou ik zelf niet meer voor een e-bike gaan met voorwielaandrijving omdat ik dat niet prettig vind rijden maar dat is persoonlijk en komt doordat ik eerste wel een voorwielaandrijver had en vervolgens ben overgestapt naar een fiets met middenmotor.

Erdejee kan je vast meer vertellen over de Sparta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb zelf een Bosch 2014 Active, m'n schoonvader een Sparta ION. De Sparta geeft nog meer ondersteuning, je gaat er zonder moeite al vrij snel hard mee. Maar tegelijkertijd merk je de motor ook meer en voelt het onnatuurlijker dan de Bosch motor. Komt ook omdat de aandrijving op een andere plek zit, maar ook omdat de Bosch motor meet hoeveel kracht je zet en op basis daarvan meer of minder geeft.

Voor de meeste ondersteuning kun je het beste naar de Spara B3 kijken denk ik.Wil je liever zo veel mogelijk het normale fietsgevoel maar dan lichter, dan een Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:58:
Tsja, het is natuurlijk wel een wat verouderd model wat de fietsenmaker ook een keer kwijt wil. Weet je ook de oorzaak waardoor het frame kapot was gegaan? Je moet toch gekke dingen wil een frame kapot gaan of het moet een productiefout zijn geweest...

Ik zou proberen om nog wat van de prijs af te babbelen :)
Mijn vriendin heeft ook al een keer een frame kapot gehad, ook een Koga. Precies op de lasnaad gebroken. Is toen wel onder garantie vervangen maar het is wel heel bizar. Mag gewoon echt nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
FireFoz....Welke fiets heb jij met de Bosch Active 2014 motor?

Vlassie,....nee ik woon NU niet meer op Texel....wel 20 jaar op Texel gewoond, ik woon nu in het oosten van het land. Maar toch altijd nog een stukje heimwee....vandaar.
De elektrische fiets is voor astma en gewrichtsklachten.

Vorig jaar heb ik op een Batavus Garda e-go gereden en vond dat waardeloos, het leek wel of er aan mijn bagagedrager getrokken werd.

Vorig jaar op de Koga e-inspire gereden, reed heerlijk, maar ik wilde graag wachten op de Bosch motoren van 2014...vanwege de 'kliks" in de motor waar je nog wel eens van hoorde.

Ook vorig jaar ook op een Sparta B2 gereden (toen met alfine versnelling)...is nu veranderd in Shimano 8 nexus.
De "klik" in de motor hoorde in inderdaad vorig jaar in de Sparta B2 (2013 dus).

Wat de Performance motor betreft, las ik hier op dit topic, dat ie veel energie slurpt.

Hoe ervaren jullie dat, degenen die een Performance motor hebben?
En natuurlijk weer in welke stand?

Zou je als je een Performance motor hebt (bijv.B3) in een lagere ondersteuningsstand kunnen rijden dan in met de Active motor, maar dan wel dezelfde ondersteuning hebben???
Sparta B3 heeft Nexus 8 premium versnelling.

Ik merkte dat ik vorig jaar op de Sparta B2 (alfine) vaak op stand 3 reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb een Batavus Milano, lijkt best veel op de Garda E-Go, die heeft mn vriendin. Als je dat niks vond dan vind je de Milano ook niks denk ik. Ik vind dat de Milano wel wat lichter fietst, het trekken aan bagargedrager kan ik niet echt herkennen ook niet in de Garda. Misschien zondagmorgen model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
FireFoz...wat is je actieradius?....en natuurlijk weer op welke ondersteuning?

Het lichtste vond ik vorig jaar de Koga e-inspire rijden (zal wel door derailleur komen)...was toen nog niet de Bosch Active motor hoor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Op zich bevalt de B3 mij wel. Het enige wat me een beetje tegenvalt is het comfort, wat met name komt door die onzin-constructie van de voorvering. Wat ook niet meehielp, was het gerammel van de ketting. Dat gaf ook een gevoel van "rammelbak", maar afgelopen weekend is de fiets door de fietsenmaker nagekeken en daarbij is de ketting gespannen, dat scheelt een boel in positieve zin.
Qua actieradius vind ik het nog wat lastig in te schatten. Vorige week best wel vaak en veel wind tegen gehad en dan merk je gewoon dat er meer stroom verbruikt word. Komt natuurlijk ook doordat je hem dan al snel in Sport- of Turbo-stand zet om de vaart erin te kunnen houden en dat kost sowieso al meer stroom. Vandaag op de fiets begonnen met een volle accu, zo ongeveer de hele route op standje Tour gereden en ik kan nu nog iets van 36 km fietsen. In principe zou ik dus heen en terug moeten kunnen op 1 acculading (is iets van 48 km) en op standje Tour, maar ik denk dat mij dat niet gaat lukken op de Sport-stand, laat staan Turbo. Nu heb ik meestal op de terugweg wind tegen (richting het westen), dus het verbruik is dan ook hoger. Daarnaast is het 's ochtends ook nog wel redelijk koud, een accu levert nu eenmaal minder vermogen bij 3 graden dan bij 15 graden. Best kans dat de actieradius vanmiddag hoger is.
De Performance-motor is wel leuk, vooral als je een helling op moet of effe snel wil inhalen. Even de boel op Turbo, versnellingkje terugschakelen en gaan, dan merk je echt wel de trekkracht van die motor. Maar het heeft natuurlijk ook wel zijn weerslag op de actieradius.
Doe ik de motor uit, dan is het best wel zwaar trappen, het is echt niet zo dat ik het verschil niet merk. Aan de andere kant, ik merk ook wel verschil als ik op mijn gewone huis-tuin-en-keuken-fietsje stap, dan moet ik toch ook wat meer werk verrichten dan op de B3.
De Nexus-naaf werkt prima en stil. De Magura-remmen was ik al gewend van mijn hybride en ook op de B3 doen ze hun werk uitstekend.
De B3 is best een fijne fiets, met name als het gaat om relaxed te toeren (maar dan wel lekker ondersteund met een gangetje van 23 km). Dat is wat ik ook wilde, gewoon rustig fietsend naar mijn werk zonder al te bezweet aan te komen. Wil je een elektrisch scheurijzer, dan is dit niet wat je zoekt, iets in de zin van een Merida is dan je ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Johnny schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:26:
[...]
Een dikkere band zou inderdaad kunnen helpen, alleen het geintegreerde licht van Sparta op de voorvork helpt ook niet echt, zit daar genoeg ruimte om een band van 50 of 60 mm breed door te doen?
Jahoor, er is nog wel ruimte om een dikkere band te gebruiken, ongeveer een centimeter aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
Erdejee...bedankt voor je uitgebreide uitleg over de Sparta B3.

Nee, ik wil absoluut geen scheurijzer.
Wèl ééntje die heeel goed ondersteunt en degelijk is.
Op een gewone fiets, fiets ik niet meer, of het moet zijn even naar de winkel toe als het niet waait.
Ik zit dus nog te twijfelen over
Koga e-inspire
Koga Nova
Sparta B2/B3
Sparta Emotion C5 met 422 Watt accu.
Tja....wat is wijsheid...moet wel een aantal jaren meegaan.

Wie heeft trouwens ervaring met de Koga Nova en/of Koga e-inspire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
Volgens mij heeft Jahrastafari een Sparta B2 (2 juni 2013)...maar die zie ik hier niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:17
@Tesselaartje Wil je een degelijke fiets die jaren meegaat dan zou ik gaan voor Duitse degelijkheid dus een Riese & Muller of Kalkhoff, wel iets duurder maar dan heb je ook wat.

http://nl.r-m.de/e-bikes/

http://www.elektrischefietsen.com/merken/kalkhoff/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
Van beide m,erken geen fietsenzaak in woonplaats...is toch wel een vereiste.
Als er wat mee is....hoe kom je er dan?
We hebben geen fietsendrager namelijk....manlief wil dat ook niet.
Dus ja,zit vast aan ander soort merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tesselaartje schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:31:
Van beide m,erken geen fietsenzaak in woonplaats...is toch wel een vereiste.
Als er wat mee is....hoe kom je er dan?
We hebben geen fietsendrager namelijk....manlief wil dat ook niet.
Dus ja,zit vast aan ander soort merken.
1 fiets kan meestal ook nog wel in de kofferbak met een paar spanbanden. Zolang het goed vast zit en minder dan een meter uitsteekt mag je er mee rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
@tesselaartje, ik fiets eigenlijk alleen maar alles op turbo omdat het hier nogal heuvelig is, en dan is de actieradius met kindje voorop zo'n 60 km schat ik. Niet slecht denk ik.

Heeft er iemand hier al de baddass 5.2 tuning mod voor de Bosch motor? Aangezien deze eigenlijk alleen de snelheid faked, vraag ik me af of bosch dit ooit zou kunnen uitlezen / zien mocht je aanspraak willen maken op de garantie?

Denk dat ze het alleen eventueel kunnen zien als ze zien dat je meestal maar zo'n 7km/h fietst? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FireFoz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:08:

Heeft er iemand hier al de baddass 5.2 tuning mod voor de Bosch motor? Aangezien deze eigenlijk alleen de snelheid faked, vraag ik me af of bosch dit ooit zou kunnen uitlezen / zien mocht je aanspraak willen maken op de garantie?

Denk dat ze het alleen eventueel kunnen zien als ze zien dat je meestal maar zo'n 7km/h fietst? :p
Denk dat je de 3.2 bedoelt? Die van mij is in bestelling en met een beetje geluk heb ik hem morgen binnen. Geen idee of ze dit bij Bosch kunnen zien want ik weet niet welke mogelijkheden hun uitleessoftware heeft. Laat ze maar bewijzen dat ik getuned heb, ik heb in ieder geval niet aan de motor zitten kloten of hem opengemaakt O-)

Ben persoonlijk niet echt bang dat de motor eerder kaduuk gaat wanneer je tuned in vergelijking met de standaard snelheid. Je merkt gewoon heel erg dat de motor is geknepen en dat hij veel harder zou kunnen indien de begrenzer bij 25 km/u niet in zou grijpen. Daarnaast zijn de motoren volgens mij identiek van binnen en qua onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Sorry, 3.2 inderdaad :) ben erg benieuwd naar je ervaringen! Op welke fiets ga je hem proberen? Ik denk ook niet dat de motor eerder stuk zal gaan...Maar toch houdt het risico om de nog bijna twee jaar garantie mis te lopen me nog een beetje tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Merida E-Spresso 410 EQ model 2014

[ Voor 19% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-04-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn Merida komt volgende week :) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hij is het wachten meer dan waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
de Merida E-Spresso 410 EQ is me te sportief...de houding vooral....De City hiervan zou beter zijn.
Vlassie, hoe ben jij zo op een Merida gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bij Tuning laat je de Bosch motor helemaal niets extra's doen. Je liegt het apparaat alleen maar voor.
In de software staan gewoon de parameters snelheid, cadans, pedaalkracht en ondersteuningsinstelling op je display. De combinatie hiervan bepaalt de mate van ondersteuning.

Met tuning beinvloed je de parameter snelheid. Je vertelt de software dat je minder snel fietst dan werkelijk. De motor zal nog steeds hetzelfde vermogen en koppel afgeven. Je belast het mechanische deel wel wat zwaarder. Het effect hiervan is tot nu toe nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Tesselaartje, zou de gazelle EM, met bosch middenmotor, niet iets voor u zijn, hebben deze onlangs aangeschaft, fietst erg fijn, met hydraulische remmen, en 400 watt accu, ook is de ketting kast gesloten, is uigevoerd met boschmotor model 2014, sucses,met uw keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Wow, vandaag even de remmetjes kunnen testen, zeg........stonden een paar ganzen langs mijn kant van de weg en aan de andere kant. Aan die andere kant liep iemand gewoon te lopen. Op het moment dat ik op ongeveer een meter of twee van 'mijn' ganzen ben, begint die persoon brood te strooien voor 'zijn' ganzen. En ja, dat zagen mijn ganzen ook en die hadden blijkbaar best trek in oud brood, maar geen benul van een voortrazende e-bikert.........dat was dus even volop in de ho-ijzers en toen was ik toch wel erg blij met de hydraulische stoppertjes, want tijdens dit evenement is geen enkele gans roemloos ten onder gegaan onder een paar Schwalbe's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Tesselaartje schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:16:
Vorig jaar heb ik op een Batavus Garda e-go gereden en vond dat waardeloos, het leek wel of er aan mijn bagagedrager getrokken werd.
Dit is mij op de B3 ook wel eens opgevallen, maar dan eigenlijk als ik op het grensgebied van wel en geen ondersteuning blijf fietsen, zo rond de 27 km/h. Lijkt wel alsof de electronica dan niet kan kiezen. Tijdens 'normale' snelheden nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en vind het een zeer interessant forum. Momenteel wil ik een ebike kopen maar ik ben nog erg aan het zoeken. Ik wil hem gebruiken voor woon-werk verkeer. Ik twijfel tussen verschillende modellen o.a. giant prime 1, sparta b-special of de batavus milano. kan iemand mij adviseren voor een keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
Ckriek....Gazelle durf ik niet aan, hoor te veel negatieve berichten over Gazelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bosch middenmotor koopt een fabrikant als compleet pakket van Bosch. De negative berichten van Gazelle zijn vooral de oudere modellen. Deze modellen zijn voorzien van een aandrijving die Gazelle zelf bij elkaar gezocht heeft. Ook de huidige nieuwe, niet Bosch, modellen van Gazelle zijn best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Laatst online: 15-09 15:07
de Giant prime ziet er ook goed uit, kan de yamaha motor
ook getund worden, deze heeft standaard 70Nm volgens mij 10 meer
dan de Bosch motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:39:
Merida E-Spresso 410 EQ model 2014
Fantastische fiets! Heb er een proefrit op gemaakt,geweldig. Helaas past er voor heb kinderzitje op dus die viel voor mij af. Maar die fietst heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 13:10
Even voor het archief voor mensen die er misschien nog eens op zoeken.

Bij de Sparta Ion GL die ik heb waren de banden nogal versleten en laatst reed ik over een scherpe kiezel en toen had ik een scheur van 2 á 3 cm in de buitenband (en een flink gat in de binnenband). Tijd dus om al het rubber vervangen. Ik had even gekeken of het makkelijk zou kunnen en mechanisch/elektrisch was het me wel duidelijk hoe het ongeveer in elkaar stak (Sparta ION GL heeft motor in achternaaf).

Voor de zekerheid nog even op internet gezocht, niet direct over de GL informatie, maar wel over de andere fietsen uit de ION serie. Overal hetzelfde, achterwiel kan er alleen uit/ingezet worden door de Sparta dealer. Eventueel kon je nog iets met een knoppen combinatie en iets instellen op de computer (maar het scherm is bij mij kapot). Maar direct na het lek rijden had ik terwijl ik op hulp wachtte alvast de stekker naar de achter motor ontkoppeld en met een kapot scherm zag de dealer me al aankomen natuurlijk.

Nu ben ik lekker eigenwijs en gewoon gaan sleutelen, onder het motto dat ergste dat kon gebeuren dat ik alsnog naar de dealer moest om een nieuwe computer te halen (komt er waarschijnlijk toch wel een keer van) en dat ze dan het achterwiel opnieuw zouden moeten koppelen (lijkt me service bij verkoop computer). Maargoed het was een aardige klus en omdat alles net even wat zwaarder is soms ook wat lastiger dan normaal, maar het is allemaal gelukt en heb er vandaag weer 20 probleemloze bekrachtigde kilometers op gereden :). Kortom gewoon goed kijken en nadenken bij wat je doet, dan kan je het gewoon zelf regelen bij de GL, ondanks de spookverhalen op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tesselaartje schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:00:
de Merida E-Spresso 410 EQ is me te sportief...de houding vooral....De City hiervan zou beter zijn.
Vlassie, hoe ben jij zo op een Merida gekomen?
Ik was op zoek naar een sportievere fiets als mijn vorige ombouwproject, wilde echt per se een Trekking model hebben. Daarna kwam ik uit op de volgende merken:

- Cube
- Kalkhoff
- Merida
- Focus

Van deze merken vond ik de Merida modellen er wel bovenuit steken qua design, daarnaast had de Merida ook een keus uit 4 Sport modellen met diverse configuraties en vond ik ze gewoon simpelweg het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Weet je al of je Badass vandaag komt (track en trace?)? Ben echt super benieuwd naar je ervaringen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, de Badass komt met de gewone post zonder TenT.

Ik gebruik hem al een tijd op mijn KTM Macina Race 27,5" met Performance motor.
Ben er zeer tevreden over en werkt zoals beloofd.
Ik had wel het volgende probleem maar dat werd (gratis) opgelost.
Vooraan stond oorspronkelijk een 15 tandwiel. Omdat de verhouding me niet echt lag had ik een 18 tandwiel gemonteerd. Hierna viel op een 50K trip soms de motorondersteuning uit en ik wist niet waarom.
Na kontaktname met Badass werden mijn voor- en achtertandwiel verhoudingen gevraagd.
De Badass was de laatste versie 3.2 met DIV3 (snelheid gedeeld door 3).
Wat bleek? Wanneer ik vooraan op 18 en achteraan op 15 reed kreeg ik 18 x 2,5 (Bosch overbrenging) = 45.
45 / 3 = 15. 15 op 15 = 1:1 verhouding en dan stopt de Bosch motor zijn ondersteuning.
Bovenstaade kun je ook voorhebben met NuVinci naaf.
Ondertussen hebben ze bij Badass een DIV 5 (deling door 5) versie uit en die kreeg ik prompt gratis toegestuurd. Al enkele ritten mee gedaan en probleem opgelost.
Moeiteloos vlammen tegen 35 à 40 km/h, I love it!
Ik kan die Badass alleen maar aanraden.
Je leest wel over wat als ik een ernstig ongeval veroorzaak en en komt te weten dat mn Ebike opgedreven is? Tja, je doet dit op eigen risico natuurlijk en op een druk fietspad ga je niet als een gek vlammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nee en zonder electrische ondersteuning red ik de 30 ook zonder al te veel moeite, ook 40 lukt wel al is het maar omdat het naar beneden loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Pff....denk dat ik geen ook maar ga bestellen klinkt echt goed :) volgensmij zit er wel echt een mega marge op als ik dat zo hoor :p

Zonder track en trace, makkelijk en nieuwe etc. Maarja ga het maar zelf maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ow dat was niet zozeer op de Merida maar in z'n algemeenheid, hoewel ik eerlijk gezegd denk dat het voor de Merida niet veel anders zal zijn. Ding loopt ondanks z'n wat hogere gewicht (ivgm mijn trekkingfiets, die weegt een 17kg) verbazingwekkend licht. Daarbij ben ik erg blij met de fatsoenlijke remmen op de Merida.

Toch hou ik het trekkingmodel wel voor op vakantie en in de bergen :)

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 17-04-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
neographikal schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:41:
Nee en zonder electrische ondersteuning red ik de 30 ook zonder al te veel moeite, ook 40 lukt wel al is het maar omdat het naar beneden loopt :)
Tja, lukt mij ook wel maar het met ondersteuning is dit een stuk beter vol te houden en dat is het verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 12:07
Ik ben ook naar een ebike aan het kijken, heb even een Sparta E-Motion C3 te leen van mijn ouders om te kijken of het e-fietsen uberhaupt iets voor me is. Het bevalt me wel moet ik zeggen. Moet elke dag ongeveer 25km fietsen, en dat is toch net ff fijner met een ebike dan gewoon op de fiets. Ben niet zo'n fan van compleet bezweet op mijn werk aankomen ;).

Denk wel dat ik naar een Bosch versie ga kijken, vroeg me alleen af of er echt voordelen zijn om voor de Performance Line te kiezen ipv de Active Line. Ik ga sowieso voor naafversnelling, dus die extra Nm die de Performance Line biedt op derailleur zal ik niet hebben... Daarbij, mocht je er een badass ding op zetten, is er dan nog wel echt verschil te merken?

Verder wat vragen over remmen, zie op veel fietsen nog velgremmen ipv naaf of rollerbrakes. Heb ik het verleden altijd 'gezeik' gehad met aanlopende blokjes etc, waardoor ik in de veronderstelling was dat dat systeem wel overal door rollerbrakes was vervangen. Is dit in de tussentijd veel verbeterd, want op zich staan ze me een beetje tegen... Dat kan natuurlijk compleet ongefundeerd zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Martijn schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:41:
Verder wat vragen over remmen, zie op veel fietsen nog velgremmen ipv naaf of rollerbrakes. Heb ik het verleden altijd 'gezeik' gehad met aanlopende blokjes etc, waardoor ik in de veronderstelling was dat dat systeem wel overal door rollerbrakes was vervangen. Is dit in de tussentijd veel verbeterd, want op zich staan ze me een beetje tegen... Dat kan natuurlijk compleet ongefundeerd zijn ;).
Nope, gezeik met velgremmen is nog steeds hetzelfde :+ Ik ben er ook niet heel blij mee dat ik telkens mijn remmen opnieuw af moet stellen of die blokjes vervangen.

Maar ze worden nog veel gebruikt omdat ze ook voordelen bieden. Zo zijn ze goedkoop en zitten ze niet in de weg als je een band moet plakken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een deftige E Bike moet mijn inziens schijfremmen hebben, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesselaartje
Nou,...raad eens???....tòch ons oog laten vallen op een Gazelle, mede door manlief, moet ik eerlijk zeggen.
De Gazelle Orange EM of de Gazelle Fuente EM.
De Fuente heeft een hogere instap dan de Orange.
Daar ik niet zo "zeker" ben met een fiets, is een lagere instap denk ik veilliger.
Wat vinden jullie van deze fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik zit op m'n telefoon dus kan het ff niet zo snel opzoeken...Maar hebben die een Bosch motor? M'n schoonvader heeft vorige week z'n gazelle ingeruild voor een Sparta. Was echt een onding (geen Bosch motor). Naast het feit dat de motor niet fijn was een veel geluid maakte, vond ik ook de fiets zelf niet comfortabel fietsen. Heel hard geveerd ofzo :? Maar ieder zo z'n ding misschien ook kwestie van smaak, ik zou in ieder geval ff een proefrit maken.
Lage instap lijkt me niet zo heel erg belangrijk tenzij je een handicap hebt waardoor je je been niet zo ver kunt optillen... Bij een gewone dames fiets heb je al veel ruimte en ook al een lage makkelijke op/instap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Laatst online: 14-09 22:35
Tesselaartje schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 20:49:
Nou,...raad eens???....tòch ons oog laten vallen op een Gazelle, mede door manlief, moet ik eerlijk zeggen.
Daar ik niet zo "zeker" ben met een fiets, is een lagere instap denk ik veilliger.
Als je Gazelle overweegt probeer dan zéker 1 van de modellen met Impulse of Bosch motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een testrit gemaakt op de giant prime, moet zeggen zit een krachtige motor in. Van de vering heb ik weinig gemerkt. Ik vond de fiets wel stabiel aanvoelen. Ook een bikkel met een bosch motor geprobeerd, ik had het idee dat de yamaha motor wat ruwer aanvoelt, de bosch motor voelt wat vriendelijker aan. Het geluid van beide motors viel me mee, je hoort wel iets maar niet vervelend. Tja nu nog een keus maken, ik had wel een goed gevoel bij de giant dus denk dat dat hem gaat worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Tesselaartje schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 20:49:
Mijn vrouw en ik hebben, afgelopen week beide een gazelle EM aangschaft, met boschmotor activelijn, bevalt goed, hopen met de Pasen een flink eind te gaan fietsen, is de activelijn van bosch model 2014 ook te tunen??? Met de Badass chip, vraag ik me af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Active motor kan met Badass getuned worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
[b][message=42106400,noline]
In 2008 heb ik een Cube Curve aangeschaft. Ik had de keus uit de schijfrem-versie of de velgrem-versie, beide hydraulisch. Mijn keus werd toen de velgrem-versie (Magura HS11 Evo2) en daar heb ik geen seconde spijt van gehad, geweldige remkracht, goed te doseren en nu (6 jaar later dus) nog steeds de originele remblokken erin. Sinds kort een Sparta B3 e-bike in de schuur en ook daarop zitten Magura's HS11 en ook hier een en al tevredenheid. Vorige week echt even een noodstop moeten maken voor een stel overstekende ganzen en dat ging zonder problemen. Hydraulische remmen zijn naar mijn mening het non-plus-ultra op remgebied en zeker voor een e-bike met zijn hogere snelheid. Of schijfrem nog beter is dan velgrem.......dat weet ik niet, geen ervaring met schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:25

epic_gram

undercover moderator

erdejee schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 17:47:
[...]

In 2008 heb ik een Cube Curve aangeschaft. Ik had de keus uit de schijfrem-versie of de velgrem-versie, beide hydraulisch. Mijn keus werd toen de velgrem-versie (Magura HS11 Evo2) en daar heb ik geen seconde spijt van gehad, geweldige remkracht, goed te doseren en nu (6 jaar later dus) nog steeds de originele remblokken erin. Sinds kort een Sparta B3 e-bike in de schuur en ook daarop zitten Magura's HS11 en ook hier een en al tevredenheid. Vorige week echt even een noodstop moeten maken voor een stel overstekende ganzen en dat ging zonder problemen. Hydraulische remmen zijn naar mijn mening het non-plus-ultra op remgebied en zeker voor een e-bike met zijn hogere snelheid. Of schijfrem nog beter is dan velgrem.......dat weet ik niet, geen ervaring met schijfremmen.
Ja hydraulisch is leuk, en vooral als je een cube hebt heb meestal goede kwaliteit. Sparta B3 heeft ook hydraulische remmen.

Ga je echter met remkabels aan de gang, ja dan word ik al veel minder enthousiast. Opzich werkt het prima, en je hebt inderdaad veel remkracht, maar je hebt ook meer onderhoud aan een dergelijk remsysteem. Vooral als het wat ouder materiaal wordt krijg je steeds meer problemen. Ikzelf ben echt een liefhebber van shimano rollerbrakes, daar kan echt niks aan kapot en het werkt super. Onder alle omstandigheden werkt het even goed. 8)

Sparta en andere fabrikanten van de accelgroep hadden vroeger (2008 geloof ik) een serie enkelsensorige ebikes met de motor in het voorwiel en remblokken voor. Die sleten als een malle, om het half jaar kwamen mijn klanten terug met versleten blokken.

Moraal van het verhaal: mijn ervaring met remblokken is dus wisselend, rollerbrakes zijn daarom in mijn ogen een betrouwbaarder alternatief. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16
Wat zijn goede rollerbrakes dan (puut nieuwsgierigheid)? In een ver verleden waren alle rollerbrakes die ik probeerde zo slecht qua remkracht dat ze niet eens het overwegen waard waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Zit daar verschil in dan. De rollerbrakes op die paar fietsen die ik afgelopen half gefietst heb, waren allemaal waardeloos. Zeker als je een Shimano schijfrem gewend bent, De ouderwetste velgremmen vind ik veel beter remmen dan de rollerbrakes

Rollerbrakes kunnen misschien betrouwbaar/ouderhoudsvrij zijn maar als ik voor 10 euro per 4500 km een stel fantastische remmen op de fiets heb zitten, is voor mij de keuze gauw gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De fietsersbond heeft wel een goede vergelijking van verschillende remmen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Interessant en bevestigt mijn ervaringen. Rollerbrakes zijn geen beste remmen.

Schijfremmen zouden niet interessant zijn voor gewone fietsen volgens de vergelijking. Kan me daar niet helemaal in vinden. Ik vind dat je nooit te veel remcapaciteit kan hebben en om die reden kan het ook heel goed op een gewone fiets. Echter de werkelijke kracht van schijfremmen zit vooral bij hogere snelheden. Bij stadsfietsen met bijbehorende snelheden liggen de benutbare capaciteiten van V-brakes en schijfremmen heel dicht bij elkaar, waardoor V-brakes kostentechnisch erg interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:07
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:31:
Bovenstaade kun je ook voorhebben met NuVinci naaf.
Ondertussen hebben ze bij Badass een DIV 5 (deling door 5) versie uit en die kreeg ik prompt gratis toegestuurd. Al enkele ritten mee gedaan en probleem opgelost.
Ik heb ook even kontakt gezocht met de heren ;) ik heb namelijk én de Nuvinci naaf én de badass.
Ook ik krijg versie div5 onder garantie opgestuurd, thankx !
Kan versie div3 op die van mijn vrouw >:)
kunnen we samen ook boven de 45 komen :o

[ Voor 3% gewijzigd door fazertje op 21-04-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ben op zoek naar een Bosch e-bike, liefst met de volgende karakteristieken.

- Active Line motor
- naafversnelling, liefst Nuvinci
- accu niet onder de bagagedrager
- vering in voorvork
- schijfremmen
- dichte kettingkast

Kan alleen geen fiets vinden die aan alle deze karakteristieken voldoet. Bijvoorbeeld de Gazelle Orange EM komt in de buurt, maar daar zit de accu op de verkeerder plek en heeft verkeerde remmen. Alle Merida modellen zijn meer 'trekking' dan stadsfiets, de Trek Dublin+ ziet er mooi uit maar heeft weer geen vering etc.

Iemand die nog voorbeelden heeft die in de buurt komen of compleet matchen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Martijn schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:50:

- Active Line motor
- vering in voorvork
- schijfremmen
- dichte kettingkast

Kan alleen geen fiets vinden die aan alle deze karakteristieken voldoet. Bijvoorbeeld de Gazelle Orange EM komt in de buurt, maar daar zit de accu op de verkeerder plek en heeft verkeerde remmen. Alle Merida modellen zijn meer 'trekking' dan stadsfiets, de Trek Dublin+ ziet er mooi uit maar heeft weer geen vering etc.

De Flyer T-serie is het dichtste bij wat ik kan vinden.
Alleen geen Bosch motor maar een middenmotor van Panasonic. En geen volledig dichte kettingkast

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 21-04-2014 23:30 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Laatst online: 14-09 22:35
Kalkhoff heeft een paar modellen met Nuvinci, alleen wordt die naaf altijd met Magura velgremmen gecombineerd. De open kettingkast kun je gesloten maken dmv een chainglider. Verder keuze uit Bosch of Impulse motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:28
Martijn schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:50:

- Active Line motor
- vering in voorvork
- schijfremmen
- dichte kettingkast

Gigant Prime + dan?
Heb er een proefritje opgemaakt en is een zeer degelijke fiets met een 60nm motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Vjenne-ICT schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:18:
[...]

Gigant Prime + dan?
Heb er een proefritje opgemaakt en is een zeer degelijke fiets met een 60nm motor!
Heb nu even een Sparte E-Motion C3 te leen en daarbij merk ik echt dat ie bij 25km/h bergje af ophoudt. Hij houdt zelfs in wat erg irritant is. Ik wil dus een Bosch motor zodat ik met een badass ding de cap eraf kan halen zodat ie in ieder geval niet piept. Hoef er geen 45 mee, maar hij moet net die 25 over kunnen... Aangezien de Yamaha (in de Giant Prime E+) volgens mij niet te tunen is, valt die af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:28
Martijn schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:42:
[...]

Heb nu even een Sparte E-Motion C3 te leen en daarbij merk ik echt dat ie bij 25km/h bergje af ophoudt. Hij houdt zelfs in wat erg irritant is. Ik wil dus een Bosch motor zodat ik met een badass ding de cap eraf kan halen zodat ie in ieder geval niet piept. Hoef er geen 45 mee, maar hij moet net die 25 over kunnen... Aangezien de Yamaha (in de Giant Prime E+) volgens mij niet te tunen is, valt die af.
Ja, dat is mijn insteek ook eigenlijk....
Heeft iemand hier ervaring met een Giant Prime E+ (Yamaha motor) of deze net zoals de Bosch motor opgevoerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Laatst online: 11-09 22:39
Afgelopen zaterdag een nieuwe fiets gekocht : Victoria E-special 10.7 met Bosch Performance Line motor 2014 en ondersteunt "als een raket op wielen" tot 45 km/u.

Hiervoor een Koga Tesla met achter-en een Giant met voorwielmotor gereden maar een middenmotor voelt toch veel natuurlijker en stabieler aan.
Heb ook nog de Bluelabel 2013 van R&M met Nuvinci naaf gereden maar geeft meer weerstand vooral bij hogere snelheid tov derailleur.

Na inmiddels 385 km!! ben ik volledig om en zeer enthousiast over de Bosch Performance Line motor met een accubereik van 100 km in Eco [rijtijd 4 uur] tot 35 km in Turbo[ rijtijd 1 uur].
Het verschil van 65 km in actieradius tussen min en max lijkt mij best wel groot?
Dacht dat de verschillen in actieradius dichter bij elkaar zouden zitten.

http://www.ebikeplus.nl/e...TORIA-E-SPECIAL-10.7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Als een raket? Wat dachten jullie van dit: http://youtu.be/ojv6DQmaLOs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
isigo schreef op woensdag 23 april 2014 @ 22:00:
Afgelopen zaterdag een nieuwe fiets gekocht : Victoria E-special 10.7 met Bosch Performance Line motor 2014 en ondersteunt "als een raket op wielen" tot 45 km/u.

Hiervoor een Koga Tesla met achter-en een Giant met voorwielmotor gereden maar een middenmotor voelt toch veel natuurlijker en stabieler aan.
Heb ook nog de Bluelabel 2013 van R&M met Nuvinci naaf gereden maar geeft meer weerstand vooral bij hogere snelheid tov derailleur.

Na inmiddels 385 km!! ben ik volledig om en zeer enthousiast over de Bosch Performance Line motor met een accubereik van 100 km in Eco [rijtijd 4 uur] tot 35 km in Turbo[ rijtijd 1 uur].
Het verschil van 65 km in actieradius tussen min en max lijkt mij best wel groot?

Mooie fiets die Victoria. Lekker tempootje inderdaad. Heb nu op mijn Merida een Badassebikes Box op de sensor zitten. Hierdoor haal ik met een beetje doortrappen ook de 45 km/u. Ik zweet nu veel meer en de winst op een rit van 25 km is ongeveer 10~15 minuten, doe er met Box 50 minuten over en zonder 60~65 minuten.

Maar vooral het legale aspect bij een eventuele aanrijding en de garantie op de motor van 2 jaar zijn twijfelgevallen. Een motor die kaduuk gaat zit ik niet op te wachten en een aanrijding al helemaal niet. Heb het nu in ieder geval wel kunnen ervaren en ben er wel achter dat de Bosch motor gewoon die snelheden met 2 vingers in de neus aan kan, de standaard versies zijn alleen begrensd en houden op met ondersteunen boven de 27 km/u wat ik zelf ook als heel hinderlijk ervaar omdat de motor op die snelheid erg onrustig wordt.

Vanmorgen had ik een windje tegen en dan slurpt de motor de 400Wh accu binnen no time leeg als je Sport / Turbo gebruikt. Bij mijn werk nog maar 1 streepje over en de accu was ook nog eens warmer dan normaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een aangepaste fiets ga je denk ik nooit kunnen verzekeren omdat er ook een typegoedkeuring moet zijn. Dus dan moet je wel zo'n 45 km versie kopen (en als je hem zelf importeerd is het nog de vraag of hij een typegoedkeuring heeft).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Op de fiets wordt je vooral afgeremd door luchtweerstand. De formule is
F = 1/2 v3 pAC. Waar pAC het oppervlakte maal de weerstand is.

Je snelheid (v) zit daar dus tot de 3e macht in. Harder fietsen kost dus heel veel meer energie.
Marzman schreef op donderdag 24 april 2014 @ 09:53:
Een aangepaste fiets ga je denk ik nooit kunnen verzekeren omdat er ook een typegoedkeuring moet zijn. Dus dan moet je wel zo'n 45 km versie kopen (en als je hem zelf importeerd is het nog de vraag of hij een typegoedkeuring heeft).
Je kan voertuigen ook gewoon individueel laten keuren. kost alleen een paar centen.
Net als wanneer je bijvoorbeeld zelf een brommer zou bouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door RocketKoen op 24-04-2014 09:58 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Verschil in ondersteuning is ook fors. In de ECO modus wordt er 50% ondersteuning geboden. In de Turbo modus zit je 250 of 280% (een van de beide). Dat is een factor 5 verschil. Tja dan is de accu ook snel leeg. Je hebt vast wel gemerkt dat in de Turbo stand, de motor er stevig aantrekt. 60 Nm is niet niks. In vergelijking mijn 750 CC V-Twin motor levert 80 Nm. Zo'n supersport 600cc motor levert ook niet veel meer dan 60 Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar 60 Nm bij 10.000 1/min is toch wat anders dan 60 Nm bij 60 1/min.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 17 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.