Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Qua uitloop-modellen is er nog wel keus, maar ik heb nu eenmaal mijn zinnen gezet op een model 2014, gezien de ontwikkelingen van de techniek. Ik denk dat ik, als ik nu dan toch maar een 2013-model neem om maar een fiets te hebben, in mijn achterhoofd toch altijd spijt zal blijven houden. En het is nu eenmaal niet zo dat ik over een jaar dan alsnog een nieuw model koop, zo voordelig zijn die fietsen nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Als je voor een 2014 model wilt gaan dan heb je vrij weinig keus dan te wachten ben ik bang. Ik heb in ieder geval 0,0 spijt van het 2014 model ondanks dat deze nieuw is en misschien nog wat gebreken kan hebben, dat zie je vaak ook met auto's, dat het eerste model soms wat kinderziektes heeft. Maar ja, we hebben 2 jaar garantie.

Daarnaast heb ik stille hoop dat Bosch een keer met een dikkere accu gaat komen van 500 a 600 Wh. Die zullen ze voor de Classic Line niet meer maken. Maar goed, het blijft stille hoop die nergens op is gebaseerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@erdejee, mss op zoek naar een Stevens?

Ik was dit weekend bij mijn lokale fietsdealer.

Ik dacht een Merida te zien staan, maar het was een ebike van het merk Stevens.
Een duits merk, met ook de motoren van Bosch. Zagen er erg goed uit.
Prijstechnisch wel gelijk qua Merida geloof ik.

Iemand anders ervaringen, kennis van dit merk? Hebben de catalogus bekeken, ze maken ook erg mooie fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ziet er inderdaad niet verkeerd uit, ze hebben ook Speed Pedelecs zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Hm, ziet er ook goed uit, zeker die E-Triton 25 zit qua specs wel in dezelfde hoek als de Merida. Alleen prijstechnisch toch wat duurder.

[ Voor 17% gewijzigd door erdejee op 10-03-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
erdejee schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:02:
Hm, ziet er ook goed uit, zeker die E-Triton 25 zit qua specs wel in dezelfde hoek als de Merida. Alleen prijstechnisch toch wat duurder en waar te koop in NL (en bij voorkeur in Zuid Holland)?
http://www.vanherwerden.nl/

Zitten in Voorburg, zullen hem vast wel voor je kunnen bestellen maar niet op voorraad ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Oh, haha, ik zit net mijn reactie te wijzigen, want ik had al wat winkels gevonden.....maar bedankt voor het meezoeken!
Van de week eens even bij van Herwerden langsfietsen, eens zien wat zij kunnen doen voor me. Ik ben er ooit weleens geweest, maar toen stond er alleen een Specialized e-bike, de Turbo, maar way out of budget (en overigens ook een hele andere doelgroep)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Vlassie1980 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:45:
Daarnaast heb ik stille hoop dat Bosch een keer met een dikkere accu gaat komen van 500 a 600 Wh. Die zullen ze voor de Classic Line niet meer maken. Maar goed, het blijft stille hoop die nergens op is gebaseerd :+
Op de beurs heb ik iemand van Bosch gevraagd of het mogelijk is om met een dubbele accu te fietsen. In theorie zou het moeten werken. In praktijk blijkt dit niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Laatst online: 14-09 22:35
Inmiddels heel wat e-bikes geprobeerd. Het beste bevalt me de Impulse II motor, voelt kwa niet ondersteund rijden het meest aan als een normale fiets. Ook het ondersteund rijden is prima, met weinig geluid. Ik wil echter ook een naaf met dichte kettingkast. Bij een zaak met alleen elektrische fietsen (met enkel middenmotoren) vertelden ze me dat veel fabrikanten voor hun middenmotor fietsen een open kettingkast gebruiken om te voorkomen dat mensen gaan klagen over het geluid van de motor dat door de kettingkast versterkt wordt. Je kunt de open kast dicht maken door er een chainglider omheen te zetten. Heeft iemand daarmee ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Vandaag de Batavus milano gekocht met Bosch 2014 active motor. Heb ook op een e-triton 25 gereden met performance motor. Dat rijdt helemaal super maar ben toch voor de active gegaan. Omdat er op deze fiets geen kinderzitje op het stuur past viel ie eigenlijk sowieso al af. Dan heb je nog de Batavus Sella met performance motor waar wel een kinderzitje op kan. Maar deze is er alleen met 400watt accu en dat is echt te weinig voor deze motor vind ik. Mn vriendin heeft een 2013 classic Bosch met 400w accu en die vind ook al vrij snel leeg gaan. De performance trekt hem nog 25% sneller leeg wat inhoudt elke dag opladen tenzij je maar heel korte ritjes maakt. Laat staan als de accu wat slechter wordt dan heb je helemaal een kleine actie radius. Daarnaast is ie zo'n 400 euro duurder.

Maar....fietst wel fenomenaal :) ook twee heel andere fietsen verder...en de milano fietst ook prima.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De Milano stond ook op mijn lijstje en het is echt een mooie fiets, gefeliciteerd!

Is de Bosch performance zoveel onzuiniger dan, ook als je hem in de eco-stand zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FireFoz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:31:
Vandaag de Batavus milano gekocht met Bosch 2014 active motor. Heb ook op een e-triton 25 gereden met performance motor. Dat rijdt helemaal super maar ben toch voor de active gegaan. Omdat er op deze fiets geen kinderzitje op het stuur past viel ie eigenlijk sowieso al af. Dan heb je nog de Batavus Sella met performance motor waar wel een kinderzitje op kan. Maar deze is er alleen met 400watt accu en dat is echt te weinig voor deze motor vind ik. Mn vriendin heeft een 2013 classic Bosch met 400w accu en die vind ook al vrij snel leeg gaan. De performance trekt hem nog 25% sneller leeg wat inhoudt elke dag opladen tenzij je maar heel korte ritjes maakt. Laat staan als de accu wat slechter wordt dan heb je helemaal een kleine actie radius. Daarnaast is ie zo'n 400 euro duurder.

Maar....fietst wel fenomenaal :) ook twee heel andere fietsen verder...en de milano fietst ook prima.
Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop natuurlijk!

Wat de performance line betreft: Ik wist niet dat die 25% sneller leeg gaat dan een active, ik was in de veronderstelling dat het niet echt veel uitmaakte en dat er alleen naar het maximaal aantal koppel bij maximale ondersteuning werd gekeken. ( 48nm vs 60nm) Dus ik zou zeggen dat het verbruik onder normale omstandigheden in standje Tour zeer weinig zou verschillen?

Ter info: Ik ben vanmiddag met windje N-O schuin in de rug op standje Tour naar huis gereden, afstand van 25km en de batterij geeft nog 5 van de 5 streepjes weer dus ik vind hem verre van onzuinig maar is natuurlijk ook enorm afhankelijk van de wind.

[ Voor 8% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-03-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Thanks...Mijn ervaring met de 2013 is dat de accu niet evenredig afloopt...Maar hoe dit met de 2014 is weg ik niet. Volgens de website van Batavus is de actieradius van de active 140km en van de performance 80, beiden op eco lijkt me. Een praktijk test ben ik nog niet tegengekomen maar aangezien ze zelf een verschil van 43% noemen lijkt me de 25% die ik gehoord had niet onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die actieradius van fabrikanten moet je altijd met een korreltje zout nemen natuurlijk. Gisteren gaf mijn display op standje Eco een actieradius van 225 km aan met een windje mee in de rug. Sommige fabrikanten plempen dan gelijk die actieradius bij de specs van een fiets :+

Maar dat er een verschil van 25% in zat wist ik niet eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het verschil tussen Active en Performace is eigenlijk alleen het maximale koppel. Dit kost extra stroom maar zo'n groot verschil geloof ik niet.

140 Km lijkt me voor de ECO stand en 80 Km voor de TOUR stand. Dit zijn mijn ervaringen met de 2013 motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FireFoz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:31:

Topfiets! Ik heb er ook op gefietst, maar omdat deze een flinke levertijd had in de maat die ik nodig had, toch voor een Trento gekozen, ook met Active 2014 motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

Willen mensen op een electrische fiets voortaan niet meer bumperkleven achter mijn snorscooter, mega irritant. Ik zie niet meer waar je bent in de spiegels en bij een noodstop rem ik je er met gemak 3x uit. Zo veel electrische fietsers die dat doen, waarom?? Dat doe je met de auto toch ook niet ? En andere gemotoriseerde 2 wielers (scooters ed) doen dat ook niet.

En ligt het aan mij of rijden er wel héél veel 'opgevoerde' electrische fietsen rond? Mijn snorfiets rijdt al wat harder dan die mag (rond de 35 en met meewind rond de 38) maar ik kan sommige electrische fietsers niet eens bijhouden terwijl ze met een cadans van 60 rondtrappen 8)7 en maar klagen over te hard rijdende snorfietsers. Bovendien zie ik ze regelmatig echt levensgevaarlijke capriolen uithalen om de vaart er maar in te houden :X

Dus oproepje aan electrische fietsers: Let wat beter op, ga niet bumperkleven , rechts inhalen en door rood knallen. de regels gelden ook voor jullie. Snelheid boeit me niet maar neem je verantwoording die daarbij hoort.

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Metro2002 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:22:
Willen mensen op een electrische fiets voortaan niet meer bumperkleven achter mijn snorscooter, mega irritant. Ik zie niet meer waar je bent in de spiegels en bij een noodstop rem ik je er met gemak 3x uit. Zo veel electrische fietsers die dat doen, waarom?? Dat doe je met de auto toch ook niet ? En andere gemotoriseerde 2 wielers (scooters ed) doen dat ook niet.

En ligt het aan mij of rijden er wel héél veel 'opgevoerde' electrische fietsen rond? Mijn snorfiets rijdt al wat harder dan die mag (rond de 35 en met meewind rond de 38) maar ik kan sommige electrische fietsers niet eens bijhouden terwijl ze met een cadans van 60 rondtrappen 8)7 en maar klagen over te hard rijdende snorfietsers. Bovendien zie ik ze regelmatig echt levensgevaarlijke capriolen uithalen om de vaart er maar in te houden :X

Dus oproepje aan electrische fietsers: Let wat beter op, ga niet bumperkleven , rechts inhalen en door rood knallen. de regels gelden ook voor jullie. Snelheid boeit me niet maar neem je verantwoording die daarbij hoort.
Als brommerrijder die netjes 45 rijdt heb ik ook een schijthekel aan snorfietsers die 35-40 rijden. Koop een helm, ga 25 rijden of ga fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16

En wat doet je denken dat een topic op tweakers het juiste kanaal is om je frustraties te uiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Thrackan schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:37:
[...]

Als brommerrijder die netjes 45 rijdt heb ik ook een schijthekel aan snorfietsers die 35-40 rijden. Koop een helm, ga 25 rijden of ga fietsen.
Ik rij regelmatig met een helm (itt 99% van de electrische fietsers) , ik fiets net zo hard als mijn snorfiets rijdt en ik snap niet waarom je je daaraan ergert?
Opperpanter2 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:40:
[...]

En wat doet je denken dat een topic op tweakers het juiste kanaal is om je frustraties te uiten?
Hoop electrische fietsers hier ?

:P

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02

Je kan op de fiets ook zonder opvoeren harder dan 25 :P

Verder zal het met remmen niet zo uitmaken. Als jij ze er 3x uit moet remmen om ergens op tijd stil te staan, dan zitten ze ook zonder jou ervoor onder een auto.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:53:
[...]

Je kan op de fiets ook zonder opvoeren harder dan 25 :P

Verder zal het met remmen niet zo uitmaken. Als jij ze er 3x uit moet remmen om ergens op tijd stil te staan, dan zitten ze ook zonder jou ervoor onder een auto.
Een scooter remt echt een stuk harder dan een fiets ;) Maar op nog geen meter achter me blijven kleven vind ik gewoon domweg gevaarlijk. Daar rem je nooit tegenop. met 1 seconde reactie tijd ben je al 10 meter verder.

En ja, sorry voor de rant maar het valt me op dat verdomd veel electrische fietsers werkelijk alle regels aan de laars lappen

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben ligfietser, maar ik hang nooit achter brommers. Ik snap ook niet waarom je dat zou doen; lekker dampen inademen en idd kansloos zijn met remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Roamor schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:07:
[...]

Ik ben ligfietser, maar ik hang nooit achter brommers. Ik snap waarom je dat ook zou doen; lekker dampen inademen en idd kansloos zijn met remmen.
Ik ben naast scooterrijder ook fietser en óók ligfietser en inderdaad: zo vlak achter iemand hangen (wielrenners doen het ook wel eens) laat ik echt wel uit mijn hoofd. Dampen valt bij mijn moderne en goed onderhouden 4 takt scooter wel mee, die ruik je niet maar het is domweg gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:02:
[...]

Een scooter remt echt een stuk harder dan een fiets ;) Maar op nog geen meter achter me blijven kleven vind ik gewoon domweg gevaarlijk. Daar rem je nooit tegenop. met 1 seconde reactie tijd ben je al 10 meter verder.

En ja, sorry voor de rant maar het valt me op dat verdomd veel electrische fietsers werkelijk alle regels aan de laars lappen
Het verschil met auto's is dat je nog best om een snorfiets heen kan kijken.
Als jij iets ziet waar je voor moet remmen dan kan die fietser dat ook zien. En als hij dan nog bij jou achterop rijdt dan had hij ook zonder jou nooit op tijd stil gestaan.

Voor je geestelijke gesteldheid in het verkeer is ignorance soms wel bliss. Sinds ik een rijbewijs heb merk ik ook ineens hoeveel medeweggebruikers er debiele acties uithalen.
Zit je op de fiets dan erger je je dood aan alle automobilisten die je afsnijden of geen voorrang geven/niet zien.
In de auto merk je naast die debielen op de weg ook nog eens dat de wereld vol suicidale fietsers zit. Zonder licht spookrijden door rood enzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik merk dat ik me als fietser een stuk minder op hoef te winden over medeweggebruikers dan wanneer ik in de auto zit. Desalniettemin ben ik laatst op een rotonde ook een keer bijna van mijn sokken gereden terwijl ik op die rotonde voorrang had (fietspad over de rotonde)

Ondanks dat ik een knalgele werkjas met reflectoren bewust aan heb in de winter en een big ass Lezyne koplamp met 250 Lumen had deze meneer me niet gezien :') Anticiperen en vooruit kijken / lezen van het verkeer is soms helaas een vereiste. Je kan wel proberen om voorrang te "nemen" maar ik ben er toch wel achter gekomen dat je het moet "krijgen", scheelt vaak een hoop gedoe. Ik ken ook iemand die het een sport vind om zijn fiets "ervoor te pleuren" omdat hij voorang heeft en neemt, hij komt een keer de demente opa tegen die echt niet in staat is om het rempedaal te vinden.

Over snelle e-bikes: Geen probleem wat mij betreft, zolang je je gedrag in de bebouwde kom aanpast. Je zult ook weinig racefietsers in hartje Amsterdam / Rotterdam rond zien rijden dus dan pas je ook gewoon je snelheid op je snelle e-bike aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Metro2002 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:02:
[...]

Een scooter heeft dikkere banden (meer wegcontact) dus zal inderdaad harder kunnen remmen. Maar je ziet datzelfde ook met auto's die heel dicht achter een vrachtwagen hangen (een vrachtwagen kan ook veel harder remmen als een auto, ook omdat die veel dikkere banden heeft).

Persoonlijk zou ik het nooit doen omdat ik me irriteer aan de dampen uit zo'n scooter.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Athome schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 18:58:
Het verschil tussen Active en Performace is eigenlijk alleen het maximale koppel. Dit kost extra stroom maar zo'n groot verschil geloof ik niet.

140 Km lijkt me voor de ECO stand en 80 Km voor de TOUR stand. Dit zijn mijn ervaringen met de 2013 motor.
De waardes komen allebei van de Batavus site af, lijkt me sterk dat ze bij de Performance motor een lagere maximale actieradius neer gaan zetten dan dat ie kan (in eco modus). Net zoals bij auto's zullen ze wel het maximaal haalbare neer zetten, windstil, maximaal hard opgepompte banden op super egaal en glad wegdek met iemand van 50 kg er op die voorovergebogen zit etc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Wat is dat toch met die levertijden??? Merida E-spresso Sport 410 EQ: ergens eind mei, Batavus Milano: week 26 (eind juni dus), Cube Travel Hybrid Pro: ook eind juni.............blijkbaar zijn alleen de niet-interessante en erg-interessante-maar-veel-te-dure e-bikes per direkt leverbaar.....:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
erdejee schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:12:
Wat is dat toch met die levertijden??? Merida E-spresso Sport 410 EQ: ergens eind mei, Batavus Milano: week 26 (eind juni dus), Cube Travel Hybrid Pro: ook eind juni.............blijkbaar zijn alleen de niet-interessante en erg-interessante-maar-veel-te-dure e-bikes per direkt leverbaar.....:-(
De groep goede betaalbare e-bikes is zo populair dat ze de vraag niet bij kunnen houden :P
Helemaal met de mooie lente.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb sinds 2 weken een Ba tavus Trento. Was op voorraad bij mijn dealer. Anders had ik ook weken moeten wachten. Heerlijke fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Schijnt dat Bosch de enorme vraag naar de motoren niet aan kan, denk niet dat er zulke lange levertijden op normale fietsen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Inderdaad, dat is in ieder geval een reden van die lange levertijden. Toch maar eens de alternatieven bekijken. Gisteren nog een stukje gereden op een Trek X600SL met BionX-motor in het achterwiel, dat wil ook best lekker gaan, hoor. Alleen da's dan weer een fiets van 3400 euro, dat doen we dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Oktober voor mij een Stevens E Caprille 45 besteld en voor mijn vrouw een Stevens E Triton 45 (beiden met Bosch performance speed motor). Levering ten vroegste April. Tegenwoordig moet je langer op een fiets dan op een auto wachten. Ondertussen via internet in Oostenrijk een E MTB KTM Macina Race 27,5" gekocht met Bosch Performance Cruise motor. Daar ondertussen Badass tuning op gezet. Gaat als een speer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb mijn milano bij fietsvoordeelshop.nl gekocht dat is gewoon een fietsenmaker met winkel met een catchy naam. Prima service en erg scherpe prijs, en die heeft het heren model nog in een paar maten staan. Andere modellen mss ook wel dat weet ik niet. Was eerst een beetje huiverig maar ze hebben 1 jaar pickup & return garantie en 2e jaar moet je hem zelf versturen a 20 euro. Maar ja aanschafprijs is dermate laag dat dat er wel vanaf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Vandaag de Babboe City Electrisch besteld voor het gezin. Prijs kwaliteit verhouding zou goed in orde moeten zijn. De tijd zal dit echter uit moeten wijzen. Incl. opties (peutelstoel, regenkap en kussenset) bleef deze net onder de 2k.

pic:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7561337/Kopie_van_babboe-033-081010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Erg toffe fiets voor met de kids :) goede aankoop lijkt me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Het heeft even geduurd, maar volgende week donderdag is het dan toch echt zover, dan hoor ik ook bij de groeiende groep van e-bikers!
Na vele maanden van lezen, kijken, voelen en fietsen heb ik dan eindelijk vanmiddag een bestelling geplaatst voor een (tromgeroffel graag...) Sparta B3

Afbeeldingslocatie: https://www.sparta.nl/images/widgetextralarge/03508054.jpg

Ik had een tijdje terug al een bestelling geplaatst voor een Merida, maar vanwege een lange levertijd (ergens in mei) ben ik toch verder gaan zoeken. Na (weer) veel klikken, kijken en fietsen besloten om de Merida te annuleren en voor deze te gaan. Hoewel natuurlijk minder sportief qua looks dan die Merida, heeft deze fiets wel zo ongeveer alles wat ik op mijn wensenlijstje had staan. En daarbij als bonus ook nog eens de Performance-motor, net als die Merida, dus kom maar op met die tegenwind en bruggen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gefeliciteerd met je aankoop, nette fiets en ook mooi dat er een Performance Line op zit. Hoeveel kilometers ga je dagelijks wegzetten? En wanneer wordt hij geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Dank je! Mijn woon-werk afstand is om en nabij 25 km enkele reis. Levering staat gepland voor volgende week woensdag, dan kan ik hem donderdagavond ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 18:07
En, een van de belangrijkse, deze heeft wel een dichte kettingkast, een must voor een dagelijkse fiets!
Aleen de accu had ik liever op het frame gehad, de gewichtverdeling is dan beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Mooie fiets, die B3. Hier heb ik ook naar gekeken, maar helaas nog nergens leverbaar in mijn buurt (ja, week 18 pas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
tjonge, als ik het zo zie is die motor bij het 2013 model wel een stuk fraaier weggewerkt en compacter als bij mijn 2012 model. Vooral het lage punt bij trappen e.d. is nog al eens vervelend.
En hier zie je ook nauwelijks nog dat het een e-bike is.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
koelkast schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:22:
Mooie fiets, die B3. Hier heb ik ook naar gekeken, maar helaas nog nergens leverbaar in mijn buurt (ja, week 18 pas).
Volgens de info van Sparta waren er ook nog maar twee in voorraad op het moment van bestellen, dus ik was deze keer blijkbaar op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
dirkjesdirk schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:45:
tjonge, als ik het zo zie is die motor bij het 2013 model wel een stuk fraaier weggewerkt en compacter als bij mijn 2012 model. Vooral het lage punt bij trappen e.d. is nog al eens vervelend.
En hier zie je ook nauwelijks nog dat het een e-bike is.
Dit is een 2014-model, iets wat ik ook als 'eis' had staan op mijn wensenlijstje. Niet alleen omdat de motor minder opvallend is, maar vooral vanwege de technische ontwikkelingen van de afgelopen jaren op dit gebied wilde ik een 'vers' model hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2023
Vandaag 2 prototypes ontvangen van Badassebike. In de komende weken ga ik deze testen. Er is nu een uitvoering voor e-bikes waarbij de sensor aan de rechterkant van het frame zit en eentje die speciaal is afgestemd op een Nuvinci 360 naaf.

Mocht je meer willen weten dan kun je terecht op mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En toen had ik de Merida 410 eq sport besteld :) Thanks voor de tip, ben er blij mee, nu een week of 5 wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Gefeliciteerd met je aankoop! Die levertijd was voor mij nou net het struikelblok. Begin december hebben we de auto van mijn vriendin verkocht met de bedoeling dat ik (zo veel mogelijk) op de fiets naar mijn werk zou gaan, zodat zij de overblijvende auto kon gebruiken. Maar het duurde en duurde maar voordat die fiets er was, dus nog langer uitstel zou me niet echt in dank afgenomen worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 18:07
Wat zou er speciaal aan de badass voor de nuvinci, ik rijd er nu 2 maanden mee en heb geen klachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Oh oh, het is ook wel een verhaal, zeg, die fiets van mij...... Ik ging vanavond vol goede moed naar de fietsenmaker, zag mijn fiets ook al gelijk staan bij binnenkomst, dus dat ging wel goed komen. Maar de blik van de fietsenmaker zei genoeg.......ten eerste zat er een krasje van 3 cm op het frame. Nu is dat niet gelijk verschrikkelijk, maar bij een spiksplinternieuwe fiets niet iets wat je verwacht. Maar goed, met een redelijke financiële goedmaker valt daar nog mee te leven (en ff flink poetsen laat de helft van die kras wel verdwijnen). Maar ten tweede was de remhendel van de achterrem niet helemaal 100% want die lekte......da's natuurlijk een stuk minder handig, een e-bike met maar 1 rem. Een nieuwe rem was al besteld en zal morgen binnen moeten komen, maar ermee naar mijn werk fietsen leek me niet verstandig. Ik heb wel even een rondje om het blok gemaakt (trekt trouwens lekker op, zo'n Performance motor!!), maar daarna weer snel binnen neergezet. Aangezien mijn vriendin morgen de auto nodig heeft en ik toch naar mijn werk moet, zit ik dus morgen weer op de demo-Sparta...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Jammer dat je toch weinig zelf-klussers tegen komt op dit forum, waar ligt dat aan? Zijn er geen e-bikers met een klein budget die zich aan het zelf (om)bouwen van een fiets wagen? Afgelopen week heb ik in mijn zeer oude Batavus Navajo fiets met een voordelig R.A.T. setje (om)gebouwd met een voorwiel motor en een zeer voordelige 36V-12Ah S.L.A. accu. Indien er belangstelling is wil ik mijn bouw ervaringen (met foto's) wel delen... en wellicht ervaringen uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:53:
Jammer dat je toch weinig zelf-klussers tegen komt op dit forum, waar ligt dat aan? Zijn er geen e-bikers met een klein budget die zich aan het zelf (om)bouwen van een fiets wagen? Afgelopen week heb ik in mijn zeer oude Batavus Navajo fiets met een voordelig R.A.T. setje (om)gebouwd met een voorwiel motor en een zeer voordelige 36V-12Ah S.L.A. accu. Indien er belangstelling is wil ik mijn bouw ervaringen (met foto's) wel delen... en wellicht ervaringen uitwisselen.
Ik heb wel een ombouw gedaan. Alleen op het moment is de Bosch middenmotor erg populair. En die kun je niet zomaar zelf klussen.

Maar je mag uiteraard hier je verslag en foto's posten. Daar is het topic voor :P Voor mij was het ombouwen in ieder geval een uitkomst. Het is toch een factor 3 goedkoper.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Hoe goed zijn de ombouwsetjes eigenlijk. Ik heb er zelf wat twijfels bij.
Vlassie heeft ook met een ombouwset gereden en heeft nu een Bosch. Als ik Vlassie moet geloven, is dit een hele stap vooruit. Dit voedt uiteraard mijn twijfels over een ombouwset alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:11:
Vlassie heeft ook met een ombouwset gereden en heeft nu een Bosch. Als ik Vlassie moet geloven, is dit een hele stap vooruit. Dit voedt uiteraard mijn twijfels over een ombouwset alleen maar meer.
Naar mijn mening moet je je eerst eens goed af gaan vragen waarvoor je de fiets wilt gaan gebruiken.
Toen ik bijna 2 jaar geleden begon met het ombouwen had ik uiteraard niet de kennis en ervaring die ik nu heb.

De fiets die ik had was een Batavus Stabilo in framemaat 70, dat is gewoon een mega grote stadsfiets en niet echt een fiets waarmee je normaal gesproken veel kilometers mee vreet. Zit ook totaal geen vering op.
Qua prestaties was de ombouwset eigenlijk wel prima, maar je merkt wel dat de accu heel wat minder effectief is en de actieradius heel wat beperkter is in vergelijking met het Bosch systeem. En een motor in het voorwiel geeft ook een onrustiger rijgedrag. De accu had het ook na 15 maanden begeven terwijl de garantie maar 1 jaar is, met een beetje water bij de wijn toen toch een nieuwe accu gekocht.

Voor mijn rijgedrag ben ik heel wat beter uit met een fabriek af e-bike, wat ik nu heb rijdt veel lekkerder en comfortabeler en het ziet er ook een stuk vlotter uit. Ombouwsetjes zijn op zich ook prima, en ik had ook nog wel langer door kunnen gaan met die set want de motor was nog prima. Toch zie ik ombouwsetjes tegenwoordig meer als een uitkomst voor iemand die wel een elektrische fiets wil maar niet de allerhoogste kwaliteit hoeft en ook niet al te veel kilometers per jaar draait. Ik zet 12.000 km per jaar op de teller ;)

Maar toen ik twee jaar geleden voor het eerst een proefritje op een Batavus Innergy deed ging er een wereld voor me open, als ik nu naar dat model kijk vind ik het een oubollige fiets voor geitenwollen sokken :+

Als ik 2 jaar terug in de tijd zou kunnen dan had ik zeker niet voor een ombouwset gekozen maar voor een fiets met Bosch / Panasonic / Impulse / BionX motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwestroom
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-09 16:08
Athome schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:11:
Ik heb sinds 2 maanden een fiets die voorzien is van een ombouw set van e-bike kit. De set is 2 jaar oud, en ik moet zeggen dat het mij prima bevalt ! Ik heb de fiets met set 2de hands gekocht.

Zelfs de accu is nog in redelijk goede staat, maar ik weet niet hoe goed een nieuwe is.

Ik fiets dagelijks 29 kilometer enkele reis woon werk en dat lukt met een 1 lading op het werk.

De kwaliteit van de set is volgens mij gewoon goed. Aan de andere kant heb ik geen ervaring met de fabrieks e-bikes ( maar voor mijn budget was dit een stuk beter ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Toen ik aan het ombouwen van de fiets begon had/heb ik al ruim 4 jaar gereden met een Batavus ECO4 elektrische fiets; deze heeft trapondersteuning, de motor zit in het midden en helpt je met het trappen.

De RAT ombouwset (009) heeft een voorwielmotor van 250W en is de goedkoopste set uit een reeks van wel 15 modellen (zelfs een middenmotor hebben ze). Ik bestelde het setje vorig jaar en na een wel heel lange levertijd (meer dan 4 maanden) kon ik de set via een dealer ophalen.

Na een week had ik alle wijzigingen op de fiets klaar en kon ik van start. Het eerste wat mij opviel was dat ongeacht hoe snel je de trappers ronddraait de fiets met 3 standen a 15 km/h, 20 km/h en 25 km/h je vooruit sleurt. Een erg prettige ervaring als je het vergelijkt met de trapondersteuning middels middenmotor op de oude (10 jr) Batavus eco4 e-bike waarbij je echt hard moet trappen om uberhaupt nog 20 km/h te halen.

De bij de RAT 009 set bijgeleverde remhandels heb ik vervangen door twee rem-tonnetjes omdat bij mijn Batavus Navajo fiets de remhandels geintrigeerd zitten in de Shimano versn. handel. De rem-tonnetjes schuif je gewoon over de blanke remkabel en zet je vast. Deze zorgen ervoor wanneer je remt er een signaal naar de controller wordt gezonden die de motor doet afzetten. De trapsensor (P.A.S) heb ik op de crank naast het tandwiel gemonteerd en deze start de motor al bij enkele omwentelingen van de trappers.

De Silicon Lead Aced batterij is vrij zwaar, bestaat uit 3 geschakelde 12V - 12Ah batterijen (totaal 12.6 kg) en vinden hun plek in een nette bagagerek-tas waarin ook de controller en contact sleutel zich bevinden. Aangezien mijn Navajo eigenlijk een sportfiets was zorgt deze zware accu voor een enigzins wiebelig karakter wanneer je naast de fiets LOOPT; maar tijdens fietsen merk je daar niets van; ik denk dat het ook veroorzaakt wordt door de vrij smalle band van het achterwiel.

Wat bevalt mij nu bij deze 2 elektrische fietsen het best?
Mijn eigen ombouw dus, de origine e-bike gaat dus op marktplaats.

[ Voor 1% gewijzigd door racinfo op 29-03-2014 10:07 . Reden: div. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
racinfo schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:57:
Na een week had ik alle wijzigingen op de fiets klaar en kon ik van start. Het eerste wat mij opviel was dat ongeacht hoe snel je de trappers ronddraait de fiets met 3 standen a 15 km/h, 20 km/h en 25 km/h je vooruit sleurt. Een erg prettige ervaring als je het vergelijkt met de trapondersteuning middels middenmotor op de oude (10 jr) Batavus eco4 e-bike waarbij je echt hard moet trappen om uberhaupt nog 20 km/h te halen.
Dit is in Nederland over het algemeen de reden dat men vindt dat jongere mensen (laten we zeggen onder 50 jaar) niet op een electrische fiets thuis horen. Je bent immers nog jong genoeg om zelf te fietsen.

De middenmotor van oa Bosch heeft laten zien dat het ook anders kan. Je moet nog steeds zelf trappen, de motor ondersteunt alleen maar. Hierdoor is fietsen vooral met wind tegen eigenlijk amper een straf meer.

Jouw RAT set is meer van het type, als de trappers maar rond gaan, doet de motor de rest wel. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit wel prettig is maar toch ben ik erg blij met mijn Bosch motor. Ik moet echt trappen en dat is goed voor mijn nodige beweging (zittend werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 18:13:
[...]

Dit is in Nederland over het algemeen de reden dat men vindt dat jongere mensen (laten we zeggen onder 50 jaar) niet op een electrische fiets thuis horen. Je bent immers nog jong genoeg om zelf te fietsen.

De middenmotor van oa Bosch heeft laten zien dat het ook anders kan. Je moet nog steeds zelf trappen, de motor ondersteunt alleen maar. Hierdoor is fietsen vooral met wind tegen eigenlijk amper een straf meer.

Jouw RAT set is meer van het type, als de trappers maar rond gaan, doet de motor de rest wel. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit wel prettig is maar toch ben ik erg blij met mijn Bosch motor. Ik moet echt trappen en dat is goed voor mijn nodige beweging (zittend werk)
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

De ombouwset van FMH die ik eerst had was dus alleen voorzien van een rotatiesensor. Zolang de trappers maar draaien krijg je ondersteuning. Je kon dus ook je versnelling heel licht zetten en zorgen dat de trappers in beweging waren, hoef je bij een Bosch niet te proberen.

Bij Bosch zit er ook nog een sensor die de druk op de pedalen meet, hoe meer kracht je zet hoe meer ondersteuning.

Ik was vandaag weer even bij 12gobiking voor ergonomische handvatten, man wat een drukte daar. De fietsen gaan daar echt als warme broodjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bij de 2013 bosch is het ook nog eens zo dat de trapfrequentie niet laag mag zijn. Er is dan ook amper onderteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Athome schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 18:13:
[...]

Ik kan niet anders dan je gelijk geven maar als je zelf nog goed trappen kan waarom zou je dan een e-bike nemen? Mijn zoon van 30 prakkizeert er niet over om een e-bike te gaan rijden aangezien ie van zich zelf al 35 rijdt op een gewone Batavus fiets met een hele riks aan versnellingen. Maar voor zijn Pa is het een uitkomst, versleten gewrichten, bloedstollingen in de benen en voeten waar hij niet meer op lopen kan. Dankzij de e-bike TOCH naar de bollenvelden (die zijn momenteel het mooist). ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Athome schreef op zondag 30 maart 2014 @ 10:04:
Bij de 2013 bosch is het ook nog eens zo dat de trapfrequentie niet laag mag zijn. Er is dan ook amper onderteuning
Dit lijkt sterk op mijn (oude) Batavus eco4 e-bike, hoe sneller je trapfrequentie hoe meer ondersteuning, daarentegen als je hem in de hoogste zet (=sneller) duidelijk minder ondersteuning! Ik vind dit toch een nadeel, zeker wanneer je snelheid wilt maken.

Overigens kun je bij het RAT setje de ondersteuning in zijn laagste stand zetten, doe je verder niet teveel met freq. van trappen dan rijdt hij uit zichzelf 13.8 km/h. Niemand belet je dat jezelf dan gaat meetrappen en de snelheid op bvb. 18 km houdt. Dan lever je wel degelijk kracht ondanks de ondersteuning en blijven de spieren getraind. (voor wie dat zou willen ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:41:
[...]
Dit lijkt sterk op mijn (oude) Batavus eco4 e-bike, hoe sneller je trapfrequentie hoe meer ondersteuning, daarentegen als je hem in de hoogste zet (=sneller) duidelijk minder ondersteuning! Ik vind dit toch een nadeel, zeker wanneer je snelheid wilt maken.

Overigens kun je bij het RAT setje de ondersteuning in zijn laagste stand zetten, doe je verder niet teveel met freq. van trappen dan rijdt hij uit zichzelf 13.8 km/h. Niemand belet je dat jezelf dan gaat meetrappen en de snelheid op bvb. 18 km houdt. Dan lever je wel degelijk kracht ondanks de ondersteuning en blijven de spieren getraind. (voor wie dat zou willen ;-))
Ik doe ook zoiets. Alleen dan zet ik hem in de hoogste stand en trap ik mee om 30-35 te gaan :P
Ik ging voordat ik een elektromotor had ook al zo hard. Alleen dan was ik na 5km fietsen doorweekt van het zweet en kapot. Nu houd ik het met gemak 20km vol en hoef ik daarna niet meteen onder de douche :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
racinfo schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:41:
[...]

Dan is de techniek toch behoorlijk verder ontwikkelt. De Bosch motor heeft stevige reserves en kan makkelijk verder dan 25 km/u.
Als ik harder ga trappen krijg ik ook meer ondersteuning. De trapfrequentie moet bij de 2013 motor wel wat aan de hogere kant blijven voor goede ondersteuning. Standaard gaat de fiets tot 25 km/u met ondersteuning dit betekent dat ik niet verder kom dan de zesde versnelling (van de 9, derailleur). In hogere versnelling wordt de trapfrequentie te laag voor een prettige ondersteuning. Dit betekent dat ik dus echt op en neer moet schakelen om bij iedere snelheid een ondersteuning te krijgen. Dat is op zich niet erg, wordt de andere tandwielen ook eens gebruikt. ;)
De 2014 motor heeft dit euvel duidelijk minder

Met de Tuning en de wind van de afgelopen dagen kom ik in hoogste ondersteuningsstand tegen de wind in en in de 8e versnelling probleemloos op een constante 38 km/u zonder al te veel inspanningen.

M.a.w met een Bosch motor en tuning kan je net zo snel fietsen als je zelf wil met de mate van ondersteuning als je zelf prettig vindt.

Het wegvallen van de ondersteuning terwijl ik meer snelheid wil, vind ik zelf en erg onprettig gevoel. Daarom heb ik tuning toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een naafmotor welke ik qua toerental ook gekozen heb dat ik tussen de 35 en 40 km/h als kruissnelheid kan rijden. Qua efficientie en kracht doen naafmotoren echt niet onder aan de bosch motoren. Grote voordeel van de bosch motor (middenmotoren) is dat je hem altijd op zijn optimale punt kan gebruiken, doordat je schakelt en daarmee het toerental van de motor kiest.

Echter, een naafmotor met 250watt, is even sterk/efficient (>80%) als een 250watt boschmotor.
Ik fiets overigens regelmatig een Riese&Muller High speed voorbij, maar dat komt denk ik omdat ik behoorlijk bijtrap of diegene van rustig fietsen houdt. Mijn actieradius ligt overigens niet lager als de bosch gebruikers van dit forum, met 36volt/10Ah (360Watt).

gemiddeld 25 km/hr actieradius boven de 80 km
gemiddeld 35 km/hr actieradius rond de 45 km

Hard fietsen kost veel energie, dit loopt kwadratisch op. Als je de wens hebt om bijvoorbeeld 50km/hr te fietsen, dan heb je een motorvermogen van ~750watt nodig (voor een touringfiets, voor een racefiets is het een ander verhaal). Dat haal je met 250watt+bijtrappen niet. Wie weet met een geoptimaliseerde racefiets, maar voor woon-werk kies ik voor toch voor comfort.

Het grote verschil met Ebikes van 5 jaar geleden ligt hem echter niet aan de gebruikte motoren (wel een gedeelte overstap naar borstelloos) maar vooral aan de accus. Lithium batterijen van nu zijn veel lichter met een veel hogere capaciteit, als je het vergelijkt met NIMH of zelfs Loodaccu's. En ze kunnen meer stroom (ampere) geven, dus ook meer kracht. Oftwel let hier goed op bij de aanschaf van een 2ehandse ebike. Hopelijk gaat de prijs van accu's komende jaren goed omlaag, dit is het duurste component in een ebike.

Ik ben overigens twee weken geleden over gestapt naar een nuvinci versnellingsnaaf, een genot om mee te rijden. En mijn snelheid is exact hetzelfde gebleven in vergelijking met derailleur, dus wrijving in de naaf dat valt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik had de bouwbeschrijving nog beloofd (nu ook met plaatjes op dropbox):

17 oktober 2013
De set 009 besteld bij R.A.T Holland te Nwhout, na enige (!) vertraging in de levering deze uiteindelijk op 26 febr 2014 bij de Fa. Tweewielers van Rossum in Leiderdorp opgehaald.
De set die goed was verpakt in een piepschuim behuizing van 100x100x30 cm oververpakking uitgepakt en gecontroleerd op inhoud.
.
10 maart 2014
Op internet de benodigde buitenband, binnenband en velglint besteld, ook extra een crank-trekker
helaas ging dit ook deels mis en pas 9 dagen later had ik alle bestelde in huis.
.
20 maart 2014
Samen met mijn zoon Maarten het motorwiel in de voorvork geplaatst. Het was even googelen met de bestaande breedte van de bevestigings gleuven in de fiets-vork (ze bleken niet overeen te stemmen mat de asdikte van het motorwiel) maar na eerst wat gevijld te hebben bracht de slijptol de goede oplossing!
Het motorwiel zit nu op zijn plaats en we gaan de V-brake weer afstemmen op de velg en het spatbord er weer opzetten.

https://dl.dropboxusercon...rwiel%20in%20voorvork.jpg
.
21 maart 2014
Vandaag de centrale kabelboom vast gezet en op lengte ingekort en met tierips (tijdelijk) vastgezet. De bijgeleverde kabels in de kabelboom waren ruim bemeten en omdat inkorten wordt afgeraden heb ik alle kabels ruim 40 cm terug naar het bagagepack getrokken en daarna netjes met tierips opgebonden.
Behoudens de vrij dikke kabeldoom onder de middenstang van de fiets is er nu nog vrij weinig zichtbaar van de bekabeling.
.
22 maart 2014
De LED voorlamp (op spatbord) ,het LED achterlicht op bagagedrager en het bedienings paneel links op stuur naast de bel gezet.
.
Met de cranktrekker het pedaal, met daaraan het tandwiel van de trapas getrokken en bekeken hoe we de PAS sensor gaan monteren. Er bleek bij deze Batavus fiets een rubber afdichting op de trapas te zitten die tevens de bevestigingsplaatr van de kettingkast vasthoudt. Hier konden we mooi gebruik van maken en na eerst de PAS sensor met Super Glue tijdelijk te hebben vastgezet heb ik hem met 3 parkers in het rubber geborgd en verankerd met Super Glue. Onwrikbaar vast en degelijk zit hij op zijn plaats.

https://dl.dropboxusercon...t%20met%203x%20parker.jpg

De kunststof plaat met 5x magneetjes over de vierkante crank-as geschoven en vervolgens het pedaal met tandwiel er tegenaan en vastgezet.
De afstand tussen de magneetplaat en PAS sensor bedraagt nu 1-2 mm en dat moet voldoende zijn.

https://dl.dropboxusercon...ank%2003%20gemonteerd.jpg

.
25 maart 2014
Nog even een totaalplaatje op 25 maart inmiddels alweer, bijna 4 weken na aankoop, hij is nog niet klaar want de accu moet nog in de bracket
voor de koplamp moeten we nog een oplossing vinden want die zit nu klem tussen de remkabels en ook de centrale doorvoer pijp onder de middenstang moeten we nog een wat sierlijker uitvoering geven! Overigens fietst hij weer prima en niet veel zwaarder dan vroeger. Het remtonnetje op de voorrem kabel zit er inmiddels op nu het tonnetje nog op de achterrem binnenkabel.
.
26 maart 2014
Aangezien de originele koplamp de voorrem werking dusdanig verstoorde heb ik de reflector met de 3 LED's uit de bijgeleverde koplamp overgezet op de originele Batavus koplamp waardoor de remwerking van de voorrem weer optimaal funktioneerd. Nu is ook de verlichting weer optimaal.
Ook vanmiddag het rem-tonnetje op de achterrem van de fiets geplaatst, draadjes getwist en klaar om gesoldeerd te worden.
.
27 maart 2014
Vandaag het soldeerwerk afgerond, de accu gemonteerd, aangesloten, alle aansluitingen nog eens nagelopen hoewel ik dat per kabel al gelijk deed. Kontakt sleutel omgedraaid en in de takels e.e.a. uitgetest. Geen afwijkingen geconstateerd en dus met de fiets de weg op en de eerste 5 km onder mij door laten glijden. Alle 3 standen geprobeerd en inderdaad, de top is 25 km/h.
.
30 maart 2014
Alle klemmetjes bedrading batterij gesoldeerd nadat bleek dat er eentje erg los ingeklemd was. Bij het aansluiten ontstond er nadien een behoorlijke vonk! Reden hiervoor onduidelijk. De set stond uit en kontakt sleutel zat niet in het slot.
Proefrit a 13 km ging naar behoren, geen bijzonderheden bemerkt.

Slot:
De 009 set is uitgevoerd met S.L.A. (Silicon Lead Acid) 3 accu's a 12 V - 12 Ah en wegen tesamen ruim 12.6 KG (best zwaar op de bagagedrager). Ze zitten in een mooi afgewerkte tas waarin ook de controller en de contactsleutel zitten. tzt vervangen we deze door een 36V 10Ah Lifepo4 accu, die je los kunt aanschaffen voor 329 €.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/fiets10.jpg
.
Totaalplaatje van de omgebouwde Batavus Navajo sportfiets.

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 01-04-2014 12:34 . Reden: accu / div fotolinks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Als ik die laatste foto zie, heb ik zo'n vermoeden dat je je achterband iets beter moet oppompen. Het is zo zonde van die hele ombouw als je vervolgens met de extreme weerstand van te slappe banden gaat fietsen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dreamscape schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:55:
[...]

Als ik die laatste foto zie, heb ik zo'n vermoeden dat je je achterband iets beter moet oppompen. Het is zo zonde van die hele ombouw als je vervolgens met de extreme weerstand van te slappe banden gaat fietsen.
Ik denk eerder dat het komt door de loodzware (pun intended) accu's. 12,6kg is veel. De boekentas van een gemiddelde brugpieper weegt de helft.
Ik heb dezelfde set alleen dan met de LiFePO4 accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Gisteren en vandaag dit topic doorgelezen vanaf april 2013.

Gaaf om al die ontwikkelingen te zien, die de ebike doormaakt. Je gaat wel kwijlen van al die mooie, strakke fietsen.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Vlassie en dan met name wat betreft de framemaat (62 cm, dacht ik) van zijn fiets. Moet een hele verandering zijn als je van een Stabilo met 70 cm komt, lijkt me.
Ik ben zelf 1,97 en vind mijn Batavus Apache met framemaat 65 cm eigenlijk net te klein. Ben dus zeer benieuwd. Misschien dat ik ook nog een keer overstag ga met een Bosch motor, ziet er gelikt uit.

Door de ervaringen van Vlassie ben ik verleden jaar in zee gegaan met de FMH motor, waar ik overigens geen spijt van heb, maar ik stel veel lagere eisen, omdat ik 'm niet voor woon-werk gebruik.
Toevallig brak zaterdag de bagagedrager, waardoor de accu steeds los schoot van de controller.
Leuk als je van Cuijk naar Maarssen aan het fietsen bent. Wordt onder garantie vervangen, dat dan weer wel.

Verder wil ik hier mijn ervaringen delen na een jaar Batavus/FMH en ca. 5000 km.
De reden voor de ombouw was dat ik graag fiets en met name lange stukken, < 75 km. Ik ben 63 en weeg 120 kg en dan kom je haast niet meer vooruit. Vond ik frustrerend. Daarnaast was het aanbod van ebikes voor mij ontoereikend, want : te korte frames of juist te oubollig (ik ben niet ijdel hoor O-)

Ik fiets meestal 18-20 km/u en hou standje 2 aan. FMH heeft 5 standen. Hogere standen gebruik ik bij viaducten en tegenwind.
Afgelopen najaar heb ik nog in de Eiffel gefietst, dat was andere koek. Noodgedwongen zonder ondersteuning om der Spritz te bewaren voor een helling. Er was een helling van 7 km stijgen met soms 5%. Met mijn gewicht niet echt leuk, wél een kick dat ik het gehaald heb.

In vlak Nederland kom ik met standje 2 altijd minstens 100 km ver.
Wat geschreven wordt over het slippende voorwiel bij gladheid heb ik nooit iets gemerkt. Ik denk door stand 2 ipv 5 en omdat ik altijd het wegdek scan en proactief rijd.

Na elke rit zet ik de fiets aan de lader. Voor dat opladen is wel tijd nodig.
Ik merk trouwens niet dat mijn accu slechter presteert als, hij wat leger is.
Het display is erg simpel (denk Nokia van 1996). Vier ledjes geven aan hoe veel spanning er nog beschikbaar is. Het geeft wel een indicatie van hoever je nog kunt, maar is niet super betrouwbaar.
Ik hou als vuistregel aan constant stand 1: <150 km, bij 2: ca 110, bij constant 3 ca 60 en dan 30 en 15 bij de hoogste twee. Let wel bij mijn rijstijl, snelheid en natuurlijk ook postuur en gewicht. Bij iemand met een 'normaal' postuur, zal het gunstiger zijn.

Sinds januari loop ik elke dag een uur en daardoor is mijn conditie een stuk beter. Ik rij de laatste tijd hele stukken, zeg 30 km zonder ondersteuning, nog steeds 18/20 km/u en bewaar de acculading voor de terugweg. Zo kom ik op een dag steeds verder en voer ik mijn conditie verder op. Minder gewicht zou nog beter zijn, alleen dat gaat een stuk lastiger.

Misschien hebben jullie hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

dreamscape schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:55:
[...]

Achterband is nog origineel, vrij smal sportbandje, hoewel ik er 4 bar in heb geperst zit je (met mij erbij) op 100 kg gewicht. tzt vervang ik liever dit bandje voor een 28" x 1 3/4 en dat zal ook de wegligging ten goede komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 14:32:
[...]

Ik denk eerder dat het komt door de loodzware (pun intended) accu's. 12,6kg is veel. De boekentas van een gemiddelde brugpieper weegt de helft.
Ik heb dezelfde set alleen dan met de LiFePO4 accu.
Vraagje: heb je in begin gebruik gemaakt van de S.L.A. accu of is die meteen verwisseld met de Lifepo4? Zit de LifePo4 in de originele tas of in de vaak toegepaste rek bagagedrager?

Merk je verschil tussen de een of de andere accu? Ik overweg namelijk ook de SLA accu te vervangen door een LifePo4 (a 3.6 kg) juist vanwege het gewicht en ook om van het steeds opladen na een kort ritje af te komen (de SLA accu mag je niet gedeeltelijk leeg een aantal dagen laten staan); bij de LifePo4 accu schijnt dat geen nadelige invloed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op woensdag 02 april 2014 @ 09:35:
[...]
Vraagje: heb je in begin gebruik gemaakt van de S.L.A. accu of is die meteen verwisseld met de Lifepo4? Zit de LifePo4 in de originele tas of in de vaak toegepaste rek bagagedrager?

Merk je verschil tussen de een of de andere accu? Ik overweg namelijk ook de SLA accu te vervangen door een LifePo4 (a 3.6 kg) juist vanwege het gewicht en ook om van het steeds opladen na een kort ritje af te komen (de SLA accu mag je niet gedeeltelijk leeg een aantal dagen laten staan); bij de LifePo4 accu schijnt dat geen nadelige invloed te hebben.
Ik ben begonnen met de LiFePO4 accu. Die zit in zo'n aangepaste bagagedrager.
De bagagedrager montage is vrij makkelijk. De kwaliteit van die van RAT is alleen niet echt goed.
Er zitten een aantal schroeven in die er constant uit trillen als je geen locktite erop smeert. En bij mij is er al 2x een onderdeel afgebroken. Al had ik dat waarschijnlijk kunnen voorkomen. De 1e keer sprong er iemand achterop, en die woog aanzienlijk meer dan de 25kg die het ding kan hebben. De 2e keer was er een schroef los waardoor de accu in zijn slede kon bewegen. En omdat ik geen zin had om telkens dat schroefje vast te draaien is er nu een lasverbinding kapot geschud.

De accu zelf is wel heel handig. Weegt niet veel en het is zelfs beter voor de accu als je hem niet na elk kort ritje oplaadt. Li-ion slijt namelijk sneller als de accu vol is, maar het heeft geen geheugen zoals loodaccu's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bagage-rek van rat ziet er ook niet echt degelijk uit; eigenlijk was ik van plan wanneer ik overstap op een LiFePo4 accu er een te nemen excl dat rek. En dan gewoon in de bestaande tas alleen ben ik bang dat ie er niet in zal passen. De tas kan max iets bevatten van 34 cm lang en 17cm breed, hoogte tas is ruim 11cm , dat zal geen probleem zijn.

Ik heb de tas zelf wat beter gemaakt door een dikke rubberen mat onder de accu's die op zijn beurt dwars door de tas heen met tierips is verbonden met de drager. Dat rubber dient puur om alle schokken een beetje op te vangen tijdens het fietsen. Je zou bijna achter vering wensen zo schokt de boel met geringste kuiltje, vooral wanneer je wat sneller fietst dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
racinfo schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:56:
Bagage-rek van rat ziet er ook niet echt degelijk uit; eigenlijk was ik van plan wanneer ik overstap op een LiFePo4 accu er een te nemen excl dat rek. En dan gewoon in de bestaande tas alleen ben ik bang dat ie er niet in zal passen. De tas kan max iets bevatten van 34 cm lang en 17cm breed, hoogte tas is ruim 11cm , dat zal geen probleem zijn.

Ik heb de tas zelf wat beter gemaakt door een dikke rubberen mat onder de accu's die op zijn beurt dwars door de tas heen met tierips is verbonden met de drager. Dat rubber dient puur om alle schokken een beetje op te vangen tijdens het fietsen. Je zou bijna achter vering wensen zo schokt de boel met geringste kuiltje, vooral wanneer je wat sneller fietst dan normaal.
Ja, vering op een e-bike is geen overbodige luxe. Je gaat harder dan normaal en het fietspad is niet overal even goed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MulhollandDrive
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-07 10:30
Hi ,
ik wou vanavond een tuningkit (van Badass) bestellen voor mijn Bosch 2013 e-bike, want ik wil Metro2002 gaan bumperkleven >:)
maar de site van Badass is niet meer.... http://www.badassebikes.com/

zijn er alternatieve sites? van badass, De chip spreekt mij aan omdat je niet eerst de cranck moet demonteren enzo..(zoals bij de dx2 dongle)

Grtz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
MulhollandDrive schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:02:
Hi ,
ik wou vanavond een tuningkit (van Badass) bestellen voor mijn Bosch 2013 e-bike, want ik wil Metro2002 gaan bumperkleven >:)

zijn er alternatieve sites? van badass, De chip spreekt mij aan omdat je niet eerst de cranck moet demonteren enzo..(zoals bij de dx2 dongle)

Grtz,
Crap, dit ga je niet menen! Ik mag hopen dat ze gewoon een technisch probleempje met de site hebben want ik wil juist ook deze kit bestellen binnenkort! Ze waren ook met een nieuwere en betere versie bezig die meer weerbestendig was dan het vorige model.

Ik houdt het op downtime met hun site...

Hun Facebook pagina is er nog gewoon: https://www.facebook.com/badassebikes?fref=ts

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-04-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
MulhollandDrive schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:02:
Hi ,

Grtz,
http://www.orangebc.com/d...Antriebe-bis-75-km/h.html

Wel ietsje meer verzendkosten naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dat is nog de oude versie.

Hun site is trouwens inmiddels weer up :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zo'n tuning set lijkt mij ook wel wat maar dat is natuurlijk niet toepasbaar met het rat setje :-( maar wat ik mij afvraag is dat je met zo'n tuning set wel iets meer capaciteit van accu nodig hebt of verbeeld ik mij dat? Lossen jullie dat op door bijv. een 20 Ah accu te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:59:
Zo'n tuning set lijkt mij ook wel wat maar dat is natuurlijk niet toepasbaar met het rat setje :-( maar wat ik mij afvraag is dat je met zo'n tuning set wel iets meer capaciteit van accu nodig hebt of verbeeld ik mij dat? Lossen jullie dat op door bijv. een 20 Ah accu te monteren?
Tunen heeft gewoon als consequentie dat de accu eerder leeg is en je ook minder actieradius hebt. Bosch modellen met ondersteuning tot 45 km/u worden geleverd met een 300 of 400 Wh accu en dat doen ze ook bij de 25 km/u modellen.

Het zou fijn zijn als Bosch een keer met een grotere accu komt van bijvoorbeeld 500 of 600 Wh. Impulse motoren worden soms ook al geleverd met een 612 Wh accu en de Bulls Green Mover heeft een accu van meer dan 700 Wh.

Bosch lanceerde hun product in eerste instantie met 288 Wh en kwam vervolgens met een 400 Wh variant, dus ik heb een klein beetje hoop dat ze binnenkort weer met een betere komen, zal natuurlijk wel een prijskaartje aan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Laatst online: 02-08 11:07
Vlassie1980 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:39:
[...]

Dat is nog de oude versie.

Hun site is trouwens inmiddels weer up :)
Nieuwe versie heeft alleen een ander batterijdekseltje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En dat andere dekseltje zorgt er dus voor dat de box voldoet aan IP54 rating, wat inhoudt dat deze tamelijk waterbestendig is en je hem ook in natte weersomstandigheden kunt gebruiken. Die oudere versie had geen rubberen ringetje erin zodat er makkelijker vocht in kon komen.

Voor mij absoluut een reden om voor de nieuwere versie te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16
racinfo schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:59:
Zo'n RAT setje tunen is inderdaad niet makkelijk. De naafmotoren zijn vaak in de motor zelf begrend op een bepaalde snelheid (25-27 km/h meestal). Of eigenlijk zijn ze begrensd op een aantal toeren (200RPM dacht ik meestal). Als echter een kleine fiets (wielen) hebt (bakfiets bijvoorbeeld), is dit te weinig toeren om de 25 km/h te halen. Daarvoor zijn er dan motoren die een hoger toerental halen, bv 240RPM.
Vaak kan je ook voor je normale "grote" fiets zo'n motor bestellen en dan kan je ook harder dan 25 km/h.
Ik sta op het punt om een set te bestellen op www.elektrischefietswielen.com en dan met een snelle motor (240RRPM). Dan kan ik tot 30 km/h. De beste man heeft ook een 280RPM motor, maar wil deze niet verkopen omdat je dan veel te hard kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Dat Tunen is wel super cool en trekt mij ook wel, maar zijn jullie niet bang voor de gevolgen bij een eventuel eaanrijding? Ik denk dat als je iemand aanrijdt en die heeft letsel dat je flink de sjaak hebt... Dan mag je alles zelf dokken. Met een beetje pech rij je iemand al dan niet tijdelijk arbeidsongeschikt, nou dan kun je ongeveer een fiets per maand gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bij Tuning als de SX2 Dongle hoef je de crank niet te verwijderen. Ze plaatsen de connectie graag in de motor omdat het dan al makkelijk vrij goed waterdicht is. Je kan het ook gewoon buiten de motor monteren. Waterdicht maken is dan wat meer werk (extra krimkous is de oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:17
Net een weekje gefietst op mijn Kalkhoff Endeavour Impulse S11 11-G Alfine.
Wat een geweldige fiets met zijn 612Wh accu en Alfine 11speed versnelling met schakelonderbreking.

actieradius:

eco: 185 km
sport: 115 km
power: 85 km

Laat hem volgende week braaf keuren bij het RDW, ondanks dat de fiets is verzekerd vervalt deze geheid als je met 40 p/u een aanrijding veroorzaakt en men er achter komt dat je zonder kenteken rijdt. Blauwe plaatje hoef je niet te monteren als je hem maar bij je hebt.

Afbeeldingslocatie: http://stuurwold.com/image/cache/data/8234scr_634b2b85fd205fe-700x700.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Een vraag voor mensen met Bosch Tunning. Vanwege nieuwe remblokken is mijn fiets bij de Dealer geweest. Hij heeft toen gelijk de Bosch uitgelezen en geconstateerd dat deze vol fouten stond. Ik heb in de afgelopen maanden paar keer een foutmelding in het scherm zien staan. Maar niet zo vaak als de Bosch computer aangaf. Hebben andere mensen met Bosch Tunning deze ervaring ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 14-09 15:47
mguzz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:23:
Net een weekje gefietst op mijn Kalkhoff Endeavour Impulse
Wow, mooie fiets! Draag je wel een helm? Welk soort is dan eigenlijk verplicht?

Hoeveel nm heeft deze motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 09:20:
Een vraag voor mensen met Bosch Tunning. Vanwege nieuwe remblokken is mijn fiets bij de Dealer geweest. Hij heeft toen gelijk de Bosch uitgelezen en geconstateerd dat deze vol fouten stond. Ik heb in de afgelopen maanden paar keer een foutmelding in het scherm zien staan. Maar niet zo vaak als de Bosch computer aangaf. Hebben andere mensen met Bosch Tunning deze ervaring ook?
Er zijn meerdere manieren om te tunen, welke methode heb jij gebruikt?
mguzz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:23:
Net een weekje gefietst op mijn Kalkhoff Endeavour Impulse S11 11-G Alfine.
Wat een geweldige fiets met zijn 612Wh accu en Alfine 11speed versnelling met schakelonderbreking.

actieradius:

eco: 185 km
sport: 115 km
power: 85 km

Laat hem volgende week braaf keuren bij het RDW, ondanks dat de fiets is verzekerd vervalt deze geheid als je met 40 p/u een aanrijding veroorzaakt en men er achter komt dat je zonder kenteken rijdt. Blauwe plaatje hoef je niet te monteren als je hem maar bij je hebt.

[afbeelding]
Hele nette fiets, van Focus hebben ze ook een high speed variant staan maar die was toen niet in mijn maat beschikbaar, als deze iets eerder was uitgekomen had ik hem wel in overweging genomen. Zeker die grote capaciteit van die accu is een groot pluspunt!

[ Voor 46% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-04-2014 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik ben nieuw in dit topic want sinds vorige week de trotse eigenaar van een Urban Arrow bakfiets. Misschien wel leuk om hier even mijn eerste ervaringen te delen komende van een Johnny Loco driewieler. Een paar jaar geleden was ik nog fanatiek mamma-babboe hater met al die waggelende boten vol Sterres en Kees-Willems op het fietspad maar ik ben om. Het laadvermogen, de snelheid en het comfort zijn goed genoeg om in de stad mijn auto te vervangen.
Kort gezegd: Het lijkt wel een UFO! Wat een monster. Zowel in uiterlijk, bouwkwaliteit als rijgemak. Comfortabel 17-20 km/hr in "sport" stand en 20-27km/hr met lekker trappen in "speed" stand. Wel oppassen op de Amsterdamse fietspaden, een beetje rustig aan doen als het druk is want mensen verwachten niet dat je zo snel gaat en hij is groot. Het voordeel is wel dat ik nu weer op mijn normale fietstempo rij waardoor ik niet de hele tijd in mijn rug wordt gereden door mensen die er langs willen.
Laatst hoorde ik een paar van die fietsende schoolkinderen zeggen "Wat was dat?!" terwijl ik er voorbij ging.
Volle belading geen probleem maar hij wordt dan wel wat topzwaar en ik ben er ook nog niet helemaal over uit of ik dat elastiek aan de stuurstang nou vind helpen of tegenwerken. Verder is het vloeroppervlak duidelijk kleiner tov de driewieler maar dat neem ik graag op de koop toe omdat twee wielen echt veel lekkerder rijdt op de scheve fietspaden en de grachten in de stad.
Verder zijn mijn grootste drie nadelen tot nu toe dat het aan-knopje van de accu onder het bankje in de bak op een moeilijke plek zit, vooral als je net alles had ingeladen en dan achter nadeel twee komt: Het afneembare controlepaneeltje dat je niet kunt laten zitten omdat ze het anders pikken zat er natuurlijk nog niet op want in je zak en dan staat hij nog uit. Brengt mij op het derde nadeel: voordat je met een bakfiets als deze klaar bent om te gaan fietsen, hoes eraf, slot eraf, accu, paneeltje, zware bak uitparkeren etc ben je een tijdje verder. Een vliegtuig uit de hangaar halen en preflighten gaat bij wijze van spreken sneller.
Ik heb ook al mijn eerste lekke achterband dus vandaag heb ik wat te doen ;) Nu maar hopen dat hij nog te plakken is en en ik niet de binnenband hoef te wisselen want ik kijk er niet naar uit om het achterwiel los te maken op straat.
Al met al: hij is geweldig! Je kunt merken dat hij bedacht is door een Amsterdammer voor het stadsverkeer! Hij is aan de prijs maar vanaf het moment dat je twijfelt over een bak en er op rijdt wil je hem ook.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
JAHRASTAFARI schreef op maandag 07 april 2014 @ 08:10:
[...]
Wow, mooie fiets! Draag je wel een helm? Welk soort is dan eigenlijk verplicht?

Hoeveel nm heeft deze motor?
Dank je, nee ik draag geen helm, is ook nog niet verplicht en ik hou een kruissnelheid van 25 km aan, het gaat mij niet zozeer om de snelheid maar eerder om de actieradius. Als ik 25 p/u rijd dan haal ik met gemak 180 km.
Het is wel zo dat in 2017 deze high speed bikes worden gezien als bromfiets, dus met gele kentekenplaat en bromfietshelm (las ik op de site van de overheid.nl) maar ik hoop dat hier dan speciale helmen voor komen. Ik ga dus echt niet met een bromfietshelm op een fiets zitten

Motor heeft 80 nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Vmu schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:00:
Ik ben nieuw in dit topic want sinds vorige week de trotse eigenaar van een Urban Arrow bakfiets.
Leuk bakkie hoor, heten jou kinderen Peter Paul en Anne Jet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Vlassie1980 schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:25:
[...]

Hele nette fiets, van Focus hebben ze ook een high speed variant staan maar die was toen niet in mijn maat beschikbaar, als deze iets eerder was uitgekomen had ik hem wel in overweging genomen. Zeker die grote capaciteit van die accu is een groot pluspunt!
Focus heeft ook mooie fietsen maar ik vind een middenmotor veel stabieler rijden, nog getwijfeld over de nieuwe Riese & Muller: de Charger hybrid touring maar daar zit nog een behoorlijke levertijd op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

mguzz schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:06:
[...]

Leuk bakkie hoor, heten jou kinderen Peter Paul en Anne Jet? :)
tnx!
Geen kinderen. Alleen (bedrijfs)spullen, boodschappen en een hond O-)

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Vlassie1980 schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:25:
[...]

Er zijn meerdere manieren om te tunen, welke methode heb jij gebruikt?
Dat maakt volgens mij niet zo veel uit aangezien allemaal hetzelfde doen. De snelheidspuls aanpassen.

Ik gebruik echter de BikeSpeed Key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
Na veel fietsen proberen een Kalkhoff Agattu 8HS aangeschaft met 400Wh.
Is bijna deze maar dan met rode streepjes:

Afbeeldingslocatie: http://i757.photobucket.com/albums/xx213/sipke_bijlsma/81f8b8553f8b5293de9d39213f18c7cd_zps62359577.jpg

Ik heb er achter een kleiner tandwiel op laten zetten (21 -> 18) en een chainglider er op.
Rijdt super, ook niet ondersteund. De shift sensor doet het prima.

Ik zie in het boekje dat de wielgrootte kan worden ingesteld. Dat maakt tunen wel heel makkelijk. Of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bij mijn Bosch motor kan ik ook de wielomtrek instellen, maar dat is maar tot een bepaalde waarde en gaat je fiets amper sneller maken.

Weet niet hoe het met Impulse motoren zit, denk dat het een beetje een zelfde verhaal zal zijn.

Mooi stukje trouwens over het "verschil" tussen de 250W Performance Line en de 350W Performance Line van Bosch.
http://www.e-bikeshop.co....h-ebike-motors-explained/

Samengevat:
De motoren zijn van binnen exact hetzelfde en hebben dezelfde componenten, de 250 versie heeft alleen een wit logootje en de 350 een rood logootje. En de 250 versie is dus begrensd, that's it :)

[ Voor 48% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-04-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat de 250 watt versie gewoon een geknepen 350 versie watt is, verbaast me niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:51:
Bij mijn Bosch motor kan ik ook de wielomtrek instellen, maar dat is maar tot een bepaalde waarde en gaat je fiets amper sneller maken.

Weet niet hoe het met Impulse motoren zit, denk dat het een beetje een zelfde verhaal zal zijn.
De wielomtrek van de Impulse 2 is instelbaar tussen 1540 en 2330 mm. Mijn wiel is 2330 mm, de ondersteuning stopt bij 27 km/h dus je kunt max. 27*2330/1540 = 41 km/h als je zou willen.
Ik kom er alleen achter dat mijn versie, met klein display, niet instelbaar is (met groot display kan het wel).
Maar omdat ik 3/4 door de stad moet vind ik het eigenlijk wel goed zo voorlopig.

Overigens kwam ik op de 1e acculading (400 Wh) 125 km ver, 4x retour woonwerk. Er zaten 2 dagen forse tegenwind bij. En hij fietst zonder ondersteuning echt even licht als een gewone fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De instelling van mijn Merida staat uit mijn hoofd ingesteld op 2225 mm, ik kon hem ook niet veel hoger instellen. Maar hoe groter je wiel instelling des te harder je toch gaat? Ik zal vanmiddag eens kijken hoe laag ik hem kan krijgen maar dat resulteert volgens mij alleen maar in minder hard gaan :?

Verder trouwens weer perfect fietsweer, hier in het westen schijnt de zon volop en ik kan niet wachten om op het fietsje te springen met windkracht 4 in de rug en zo heerlijk het weekend in te fietsen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je zegt dat je wiel kleiner is dan dat ie daadwerkelijk is zeg je dat je minder afstand aflegt per omwenteling, dus dat je langzamer gaat, dan dat je daadwerkelijk doet.
Dan blijf je dus langer onder de begrenzer.
Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.