Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.480 views

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Athome schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 18:59:
2 streepjes en dan nog 1 km! Dan staat de ondersteuning ook in de hoogste stand. Met 2 streepjes in standje tour fiets ik nog makkelijk een kilometer of 10. Alleen met veel wind tegen is dat niet te halen.

Ook in de hoogste stand blijft de Bosch tot aan einde maximaal ondersteunen. Wellicht dat een paar honderd meter voordat de ondersteuning er helemaal mee stopt (accu symbool knippert dan ook), deze wat minder wordt.

Zag overigens een screenshot van een Windows Phone voorbij komen. Run The Map is ook een leuke App.

Ik heb nu ruim 2000 km gefietst met een open kast (derailleur) en alleen smering (met enige regelmaat) gedaan verder niets. De fiets is pas voor onderhoud geweest en heb de dealer niet over ketting en tandwielen gehoord. Ben dus benieuwd hoeveel km's ik haal.
Nee, niet 2 streepjes voor de accu. Ik bedoel dat bij bereik 2 streepjes staan. Dat is nadat er een 0 in beeld is gekomen. Bij een bereik van 0 heb je dus nog 1 a 2 km ondersteuning.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 18:59
Klopt ongeveer wel. Al is dit wel erg afhankelijk van de weeromstandigheden. Bij wind mee kan het zelfs meerdere kilometers zijn terwijl bij wind tegen het met 500 meter al gebeurt kan zijn.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:52
Op de terugweg met nog een kilometer te gaan was de accu leeg, voortaan toch maar even een iets lagere stand gebruiken. Hij viel trouwens vrij snel na de 0 kilometer reikwijdte uit, maar ik had ook vol de wind tegen.

Het is wel fijn dat ik met deze fiets gewoon een retourtje op 1 lading kan doen. De lader laat ik thuis liggen en ik laad hem dus tot nu toe alleen thuis op.

Het valt me trouwens op dat de Bosch motor heel hard gaat ondersteunen als je op een groter blad fietst, bij het kleinste blad doet hij niet zo heel veel. Maar als ik bij het stoplicht even opschakel dan trekt ie als een speer.

Nog steeds zeer tevreden met de fiets, ook veel lovende woorden van collega's, die vinden hem volgens mij ook wel mooi.

[ Voor 7% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-02-2014 20:59 ]

• Athome
Is op zich niet zo vreemd. Bij een groter blad hoef je zelf ook niet zo veel energie te gebruiken om vooruit te komen. Een kleiner blad kost veel meer energie

Je hebt vast al gemerkt dat het veel uitmaakt hoeveel omwentelingen (trapfrequentie) en hoeveel kracht je zet. De middenmotor geeft kracht wanneer jij ook kracht geeft en geen kracht als jij ook niets doet. Je kan daarom vaak beter een versnelling lager kiezen waardoor je trapfrequentie iets hoger ligt, de motor doet dan ook meer.
Daarin verschilt een middenmotor ook t.o.v een naafmotor.
Naafmotoren zijn (voor zover ik gemerkt heb) daar ongevoeliger voor. Een middenmotor vind ik daarom een veel natuurlijkere reactie geven.

Wat ik zelf soms eens doe is het volgende:
Begin in een lage versnelling (groter blad) en standje Turbo. Trek op en fiets weg en schakel gewoon op tempo door. De fiets zet de gang er goed in en bij iedere overgang van een versnelling krijg je weer een duw van de motor. Dit geeft een machtig gevoel maar levensgevaarlijk in een drukke omgeving of traject met scherpe bochten kort achter elkaar.

Bij een ongetunde fiets is de pret echter bij een kleine 25 km/u al afgelopen daarna wordt het vermogen afgebouwd. Bij een getunde fiets blijft dit "duw-effect" tot ver in de 30 km/u gebied actief. :P :9~ :9

In Bosch software staat ingesteld of je een derailleur of een naaf versnelling hebt. Bij een derailleur houdt de motor het vermogen/koppel voor ongeveer 70-80% actief tijdens het schakelen. Bij een naafversnelling valt dit terug naar ongeveer 25%. Dit omdat naafversnelling veel kwetsbaarder is voor het koppel van de motor. Omdat het vermogen/koppel dus vrijwel geheel actief blijft duwt de fiets gewoon door direct na het schakelen.

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Hoeveel km rijden jullie gemiddeld met een boschmotor met een accu van 400 watt.

• Vlassie1980
Vandaag dus precies 50 km gehaald. Op de heenweg had ik wind mee en had ik hem op Tour staan, op de terugweg begonnen op Turbo maar op het eind moest ik weer terug naar de Tour stand omdat hij echt bijna leeg was. Ben in ieder geval blij dat ik voor de 400 Wh versie heb gekozen, anders moest ik op de zaak zeker tussentijds laden.

Het is in ieder geval erg afhankelijk van de wind en in kleinere mate van de temperatuur. Over een paar weken kan ik er meer over vertellen want ik heb er pas 350 km op zitten met deze fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

wielemans schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:02:
Hoeveel km rijden jullie gemiddeld met een boschmotor met een accu van 400 watt.
In ieder geval 40 (2x 10 heen en terug), stand Sport/Turbo en dan laad ik hem op, want ik zou dan nog wel 10km kunnen halen (en nog meer, maar te weinig om thuis te komen).

Dus ik schat zo'n 57-58 km met standen Sport/Turbo.

Oh ja, dat is dan op een Koga E-inspire 2013.

[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 22-02-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Sangroid schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 11:15:
[...]

In ieder geval 40 (2x 10 heen en terug), stand Sport/Turbo en dan laad ik hem op, want ik zou dan nog wel 10km kunnen halen (en nog meer, maar te weinig om thuis te komen).

Dus ik schat zo'n 57-58 km met standen Sport/Turbo.

Oh ja, dat is dan op een Koga E-inspire 2013.
in de zomer bij temp van 22 gr rij ik ongeveer 130 km in de stand tour met af en toe ook de wind behoorlijk tegen.
in de stand sport zakt dit al aardig naar ongeveer 90 km.
ik rij op vlak wegen met de Cube tour 400watt accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dan fiets je ook dicht tegen de grens van de ondersteuning aan (waardoor deze eigenlijk weinig doet).

In stand Tour haal ik absoluut geen 130 km in de zomer. 80 km is volgens mij realistischer.

Concusie is in ieder geval dat je met normaal gebruik (ga dan van stand tour uit) je ver genoeg komt op een accu lading en dat bosch hier volgens mij wel een van de betere in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Athome schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:35:
Dan fiets je ook dicht tegen de grens van de ondersteuning aan (waardoor deze eigenlijk weinig doet).

In stand Tour haal ik absoluut geen 130 km in de zomer. 80 km is volgens mij realistischer.

Concusie is in ieder geval dat je met normaal gebruik (ga dan van stand tour uit) je ver genoeg komt op een accu lading en dat bosch hier volgens mij wel een van de betere in is.
Ik fiets in stand tour normaal ongeveer 18 km/h en dit was zomer 2013 met behoorlijk veel wind af en toe dus moet de motor af en toe ook flink ondersteuning leveren.
ik heb dit meerdere malen uit getest met ongeveer de zelfde resultaten.
maar ik ben nu wel nieuwsgierig hoe jij in stand tour fietst ik neem aan dat jij die 80 km niet continu tegen de maximalen ondersteuning weg fiets....
Als ik harder wil ga ik naar stand sport of turbo en fiets dan weer zo dat de motor af en toe wat ondersteuning geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn gemiddelde snelheid na anderhalve week woon-werkverkeer en ongeveer 360 km ligt nu precies op 25 km/h :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
wielemans schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:56:
[...]

Ik fiets in stand tour normaal ongeveer 18 km/h en dit was zomer 2013 met behoorlijk veel wind af en toe dus moet de motor af en toe ook flink ondersteuning leveren.
ik heb dit meerdere malen uit getest met ongeveer de zelfde resultaten.
maar ik ben nu wel nieuwsgierig hoe jij in stand tour fietst ik neem aan dat jij die 80 km niet continu tegen de maximalen ondersteuning weg fiets....
Als ik harder wil ga ik naar stand sport of turbo en fiets dan weer zo dat de motor af en toe wat ondersteuning geeft.
Zoals wellicht bekend heb ik tuning toegepast en in stand Tour fiets ik over het algemeen rond de 30 km/u waarbij de ondersteuningsindicator (rechts op het display) halverwege schommelt. Deze is zo ongeveer het maximale van Tour doet. Ik haal in deze omstandigheden in de zomer ongeveer 50-60 km. Voor de tuning fietste is eigenlijk altijd tegen de grens van de ondersteuning aan (25 km/u in Tour) waardoor deze dikwijls daalde tot vrijwel geen ondersteuning. In deze situatie was voor mij een actieradius van ongeveer 100 km ook redelijk goed te doen.

Volgens ligt de ondersteunings indicator bij de 18 km/u veel verder naar beneden. Dit kost dus ook vele minder stroom en rekt de actieradius behoorlijk op.

Mijn gemiddelde ligt met 98% stadsverkeer nu op ruim 24 km/u. voor de Tuning op ruim 22 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Sorry ik wist niet dat je tuning had toegepast, dan word het inderdaad een heel ander verhaal.
ik heb het over mijn fiets zonder tuning.
ik vond de verschillen in de actieradius zo groot maar het is mij nu wel geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik ga zaterdag naar de Fiets/Wandelbeurs. Ik ben er nog nooit geweest en ben benieuwd. Ik hoop daar een Garmin Edge Touring voor een nette prijs te kunnen kopen.
Zijn er nog meer mensen die daar naar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Twee weken geleden is mijn Batavus Staccato Ion fiets gestolen, helaas. Had fijne, krachtige ondersteuning in het voorwiel (xhp motor met ion systeem en goede hydr remmen)
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe (gelukkig verzekerd). Ik wil hem liever niet online kopen.
Wil met gesloten kettingkast ivm onderhoud, een bosch middenmotor en voldoende ondersteuning. Ik heb proefgereden op de Sparta B1, model 2013, maar die vond ik niet krachtig genoeg. Daarop een b2 geprobeerd, krachtiger, maar geen hydraulische remmen (superfijn, had mijn staccato ook), bovendien wat saai uiterlijk. Een b3 hadden ze helaas niet staan en heeft ook flinke levertijd. Die heeft wel wat ik zoek, inclusief performance motor en nexus 8 naaf.
Daarna maar even batavus geprobeerd, een trento e-go (nexus 7, bosch active, hydr rem) prima fiets, wat bijzonder gevormd frame, wel leuk, fietst goed!

Toch zoek ik eigenlijk een trento, maar dan met performance motor, een nexus 8 premium naaf. Is zoiets er eigenlijk wel? Is active en performance motor zo'n verschil? Is die nexus 7 naaf echt zo inefficient? Zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het verschil in Active en Performance Line is dat het maximaal aantal koppel 48Nm vs 60Nm is. Maar dan volgens mij alleen bij maximale ondersteuning, je gaat dus makkelijk met een Performance Line de berg op. Denk dat het verschil in ons vlakke landje wel meevalt, behalve als je erge tegenwind hebt.

Een Nexus 8 is wel beter natuurlijk, maar mijn oude Stabilo had ook een Nexus 7 en dat ging opzich prima.

Batavus heeft overigens wel fietsen met de Performance Line, maar dan wel met derailleur. Houdt er ook rekening mee dat de Performance Line in combinatie met een versnellingsnaaf minder koppel heeft dan bij een derailleur versnelling.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eGOeV7iuZ5su6GPNJCHe9pUF/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Oke, dat maakt de keuze voor performance al minder interessant. Omdat ik in weer en wind fiets, en niet zo van schoonmaken en smeren houd, lijkt me een derailleur niet zo geweldig...
Heb jij je fiets getuned? Is dat te merken voor een leverancier / fabrikant, bijv aan de loggegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ach ja, ik ga ook door weer en wind en heb ook een derailleur, binnenkort wat tools aanschaffen om alles makkelijk schoon te maken. Merida E-spresso met Nuvinci was wel erg duur en had ook een lange levertijd.

Mijn fiets is volledig standaard. Ligt er verder aan hoe je gaat tunen, als je de motor open maakt en de kabels vervangt dan valt het wel op natuurlijk. Ze kunnen het ook vast wel uitlezen dat je motor opeens hard moet werken en maar de helft / een derde van de maximumsnelheid haalt maar dan kan je net zo goed de Mont Ventoux hebben beklommen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het volgende is zoals mijn logica denkt dat het werkt.
Bij een middenmotor (Bosch) is de gekozen versnelling net als bij een auto/motor belangrijk. Onderin toeren rijden houd een brandstofmotor ook niet van. De Bosch middenmotor heeft hier ook een hekel aan.
De Bosch bepaalt aan de hand van de snelheid, trapkracht en trapfrequentie de hoeveelheid ondersteuning.
Bij een naafmotor is de trapfrequentie veel minder van belang. Hierdoor doet de naafmotor veel meer versnellings onafhankelijk zijn werk.

Er zit echter wel een groot verschil tussen een Bosch motor met derailleur versnelling of een naafversnelling (Nexus, Alfine). Bosch motoren "voelen" aan wanneer er geschakelt wordt. Bij derailleur versnelling wordt bij het schakelen de ondersteuning weinig terug geschaald. Bij naafversnellingen wordt de ondersteuning juist veel terug geschaald om de naaf te sparen. Dit terugschalen kan je direct na het overschakelen goed merken. De motor moet als het ware eerst weer op gang komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:55
Athome schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:22:
Het volgende is zoals mijn logica denkt dat het werkt.
Bij een middenmotor (Bosch) is de gekozen versnelling net als bij een auto/motor belangrijk. Onderin toeren rijden houd een brandstofmotor ook niet van. De Bosch middenmotor heeft hier ook een hekel aan.
De Bosch bepaalt aan de hand van de snelheid, trapkracht en trapfrequentie de hoeveelheid ondersteuning.
Bij een naafmotor is de trapfrequentie veel minder van belang. Hierdoor doet de naafmotor veel meer versnellings onafhankelijk zijn werk.

Er zit echter wel een groot verschil tussen een Bosch motor met derailleur versnelling of een naafversnelling (Nexus, Alfine). Bosch motoren "voelen" aan wanneer er geschakelt wordt. Bij derailleur versnelling wordt bij het schakelen de ondersteuning weinig terug geschaald. Bij naafversnellingen wordt de ondersteuning juist veel terug geschaald om de naaf te sparen. Dit terugschalen kan je direct na het overschakelen goed merken. De motor moet als het ware eerst weer op gang komen.
Ik fiets met derailleur en hou altijd een beetje in met schakelen, ik merk dat de motor dat niet doet en dus de ketting over de tandwielen sleurt. Soms gaat dit een beetje wild.
Dus: op het moment van schakelen hou ik in maar de motor niet, hierdoor gaat het schakelen mi toch wat te wild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
koelkast schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:23:
Oke, dat maakt de keuze voor performance al minder interessant. Omdat ik in weer en wind fiets, en niet zo van schoonmaken en smeren houd, lijkt me een derailleur niet zo geweldig...
Heb jij je fiets getuned? Is dat te merken voor een leverancier / fabrikant, bijv aan de loggegevens?
Ik heb een batavus garde ego-8 die aan je wensen voldoet (nexus 8 en magura hydraulische remmen). Ben er erg tevreden mee.
Is volgens mij vorig jaar ook goed getest door de fietsersbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:26
Even een vraag je over een oud elektrisch beestje. Het gaat om een Sparta ION GL uit 2008 (of iets in die richting, heb hem van mijn vader gekregen die hem zelf weer 2de hands gekocht had). Daarvan werkt het display niet meer. Het blijft helemaal leeg. Alle stuurbediening (bekrachtiging/licht) werkt nog prima. Als het donker is gaat de backlight ook nog aan, maar er komt dus niks in het display.

Iemand toevallig ervaring hiermee? Ideeën om het op te lossen, of moet de display unit vervangen worden? En iemand idee wat zoiets ruwweg zou kosten? Ik ben nog wat huiverig om hem open te schroeven, want zolang de bekrachtiging nog werkt is het iig wat, maar het zou wel fijn als het weer helemaal goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
llevering schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:00:
Even een vraag je over een oud elektrisch beestje. Het gaat om een Sparta ION GL uit 2008 (of iets in die richting, heb hem van mijn vader gekregen die hem zelf weer 2de hands gekocht had). Daarvan werkt het display niet meer. Het blijft helemaal leeg. Alle stuurbediening (bekrachtiging/licht) werkt nog prima. Als het donker is gaat de backlight ook nog aan, maar er komt dus niks in het display.

Iemand toevallig ervaring hiermee? Ideeën om het op te lossen, of moet de display unit vervangen worden? En iemand idee wat zoiets ruwweg zou kosten? Ik ben nog wat huiverig om hem open te schroeven, want zolang de bekrachtiging nog werkt is het iig wat, maar het zou wel fijn als het weer helemaal goed werkt.
Er was hier laatst ook al iemand met een defect display van een Qwic fiets. Advies wat ik destijds had gegeven was: laat hem eens drogen (fiets stond altijd buiten) en probeer voorzichtig uit elkaar te halen. Deze fiets deed het ook niet meer, dus veel stuk kon er niet.

Voor jouw fiets geldt dat ie het nog wel doet, dus als ie altijd buiten staat: laat hem eerst eens drogen. En daarna voorzichtiger uit elkaar halen. Vroeger hadden die oude nokia's ook een scherm wat uitviel, dat kwam door een flexibel gelijder-stripje tussen printplaat en scherm wat (door ouderdom) minder flexibel werd. Een nieuw rubbertje of goed schoonmmaken loste dat wel eens op. Dat zou je dus kunnen proberen.

Wat anders:
Ik reed vanochtend nabij Groenekan werd ik ingehaald (!!!!) door een andere fiets. Nou reed ik niet zo heel hard (33-35 km/u) ivm uitritten en heb dus even de achtervolging ingezet :)

Het ging hier om de HS Riese und Muller met lederen fietstas. Na enkele stoplichten ingehaald en een praatje mee gemaakt. Deze meneer fietse iedere dag 30 km enkele reis (60 totaal dus) en vond het een erg fijne fiets. We trokken samen een stukje op en moesten beide flink remmen voor een auto die onze snelheid wat lager had ingeschat, voor beiden een herkenbare situatie.
Hij fietste het hele stuk in de turbo stand, ik op de sport stand dus verderop ging hij ervandoor. Je ziet ze steeds meer! :)

[ Voor 18% gewijzigd door wmeester op 24-02-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
llevering schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:00:

Je kan altijd een mailtje sturen naar de klantenservice van Sparta en vragen of die vervangende displays nog leverbaar zijn en hoeveel dat zou kosten.

Dan weet je ook meteen wat je risico is als je hem zelf probeert te repareren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:18:
[...]
Wat anders:
Ik reed vanochtend nabij Groenekan werd ik ingehaald (!!!!) door een andere fiets. Nou reed ik niet zo heel hard (33-35 km/u) ivm uitritten en heb dus even de achtervolging ingezet :)

Het ging hier om de HS Riese und Muller met lederen fietstas. Na enkele stoplichten ingehaald en een praatje mee gemaakt. Deze meneer fietse iedere dag 30 km enkele reis (60 totaal dus) en vond het een erg fijne fiets. We trokken samen een stukje op en moesten beide flink remmen voor een auto die onze snelheid wat lager had ingeschat, voor beiden een herkenbare situatie.
Hij fietste het hele stuk in de turbo stand, ik op de sport stand dus verderop ging hij ervandoor. Je ziet ze steeds meer! :)
Grappig. Ik was het niet, hoewel ik de HS met tas ook heb.
Het valt mij wel op dat jullie hard rijden. Je fietste niet hard ivm uitritten e.d. (33-35 km). Die snelheid rij ik eigenlijk alleen op de rechte en rustige fietspaden door de polder (meestal stand eco of tour). Bij uitritten vind ik een lagere snelheid wel gepast <30 km p/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Uitritten????
Verklaar je nader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
1 uitrit, twee uitritten.

Plaats waar je moet uitrijden. Van een bedrijf of woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ach so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Remmen van RM zijn gelukkig goed, maar 30+ is wel een serieuze snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
wmeester schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:18:
[...]

Er was hier laatst ook al iemand met een defect display van een Qwic fiets. Advies wat ik destijds had gegeven was: laat hem eens drogen (fiets stond altijd buiten) en probeer voorzichtig uit elkaar te halen. Deze fiets deed het ook niet meer, dus veel stuk kon er niet.

Voor jouw fiets geldt dat ie het nog wel doet, dus als ie altijd buiten staat: laat hem eerst eens drogen. En daarna voorzichtiger uit elkaar halen. Vroeger hadden die oude nokia's ook een scherm wat uitviel, dat kwam door een flexibel gelijder-stripje tussen printplaat en scherm wat (door ouderdom) minder flexibel werd. Een nieuw rubbertje of goed schoonmmaken loste dat wel eens op. Dat zou je dus kunnen proberen.
De fiets staat binnen, maar wel relatief koud. Ik heb de display-unit al eens op de verwarming laten drogen (vergeten te melden). Denk wel dat je vocht inschatting juist is, want het is misgegaan rond een aantal ritten met veel regen. Ik zal de tip van RocketKoen opvolgen om Sparta eens te mailen en zo minimaal het risico in te schatten van het open maken, dan kan ik dat risico nemen en de aansluiting die jij aangeeft controleren.

Bedankt voor het advies, soms moet je even je opties op een rijtje krijgen. Mochten er nog meer tips zijn dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als je display zelf het niet doet maar de ondersteuning wel dan zal het vast een vochtprobleem zijn. De techniek was toen niet zo goed als nu natuurlijk :)

Dragen de mensen met High Speed pedelecs hier trouwens een helm? Lijkt me wel aan te raden met die snelheden :)

[ Voor 27% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-02-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik draag zelf geen helm.
Als je regelmatig 30+ of nog sneller fietst, wordt 25 km/u al best langzaam is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:48:
Als je display zelf het niet doet maar de ondersteuning wel dan zal het vast een vochtprobleem zijn. De techniek was toen niet zo goed als nu natuurlijk :)

Dragen de mensen met High Speed pedelecs hier trouwens een helm? Lijkt me wel aan te raden met die snelheden :)
Ja, ik heb een helm op, ook pas na 2000 km aangeschaft hoor. Ik had er geen haast mee. :)

De beste man die ik vanochtend tegenkwam op zijn R&M HS fiets zei nog: "Ik ben in discussie met mijn vrouw over hetgeen jij op je hoofd hebt".

Ik moet eerlijk zeggen: zo'n helm valt me alles mee. Hij zit goed, ik heb er geen last van met fietsen, ook met achterom kijken enzo. Ik ben inmiddels de leeftijd ontgroeid dat ik "stoer" moest doen op de fiets om de dames te imponeren 8)
Een ongeluk zit in een klein hoekje en je hoeft niet eens zelf de veroorzaker van het ongeluk te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door wmeester op 24-02-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:49:
[...]

De beste man die ik vanochtend tegenkwam op zijn R&M HS fiets zei nog: "Ik ben in discussie met mijn vrouw over hetgeen jij op je hoofd hebt".
Tjonge, ik begin bijna te twijfelen of ik het niet was :+ . Ik kom alleen niet zo vaak in de buurt van utrecht, althans niet op de fiets. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb van het weekend mijn cassette en ketting vervangen en wou daar nog wat van laten zien.
Allereerst de nieuwe onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8GXVto9lDOp95IJJEbwuQY0/medium.jpg
U ziet:
2x SHIMANO Ultegra ketting CN-6701 (zilver/grijs)
1x SHIMANO Ultegra cassette CS-6700 10-speed (standaard)
1x KMC kettingsluiting CL-559RS (zilver)

De oude cassette eraf halen was zo gepiept, kwestie van wiel uit het frame halen, speciale sleutel erop en de moer die de cassette op zijn plek houdt eraf draaien.
Hierna kun je de hele cassette eraf nemen met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VklLNHP2UT7IlIxExMZ9Jjer/medium.jpg

Een freewheelbody met aan de buitenkant lichte beschadigingen van het 13t tandwiel. Ik heb besloten de freewheelbody niet te vervangen. Dit om twee redenen: het is vrij kostbaar (50 euro) en het nieuwe 13t tandwiel komt 1 positie meer naar binnen te zitten.

Over het 13t tandwiel gesproken, hier de oude en nieuwe bijelkaar. Duidelijk is te zien dat van het oude tandwiel nog maar de helft van sommige tanden over zijn.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/apGHcT6yNCk9ThUxDYGXP4MT/medium.jpg

Nieuwe cassette op het wiel gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RPNkII77UtZymkiW6NJtJBM9/medium.jpg

Dan verder met de ketting. Ik heb nu twee kettingen besteld zodat ik kan wisselen. Om enig slijtage zichtbaar te maken heb ik de kettingen samen aan 1 spijker gehangen. Het resultaat mag er zijn.
De eerste foto is bovenaan, de tweede na 30 cm, de derde op de helft en de vierde foto op het eind van de ketting.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yEVCn66AvBNveCgV9IYH5Jb1/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cyvx0CqOksSKbg6VL96dCOYU/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KUXBSlnR3VNeMS4AHdftLZxe/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HDVNvOYoc7XNaBvTu6HvMVzi/thumb.jpg

Het inelkaar zetten van de nieuwe ketting is overigens een koud kunstje met de KMC Missinglink. Inelkaar zetten ging met de hand. Het uitelkaar halen van de oude ketting (ook voorzien van KMC Missinglink) moest met waterpomp tang gebeuren aangezien ik geen speciale KMC-tang heb. (kost weer 10 euro)

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E52V5p2JbdkzjShuQZA5A2Uk/medium.jpg

Gisteren en vandaag met het nieuwe spul gefietst, ging goed, ik hoefde de derailleur niet af te stellen, alle versnellingen pakt ie snel en zonder problemen. Het is een verademing om wat meer kleine tandwielen achter te hebben en ketting slaat niet meer over. Wat mij betreft een zinvolle investering, had ik eerder moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mocht het bij mij ook tijd zijn om de cassette te vervangen dan ga ik ook voor kleinere tandwielen. Ik heb ook 10 versnellingen maar de grootste bladen worden nooit gebruikt. Die zijn nu ook nog mooi schoon :)

Als ik de ketting moet vervangen moet ik ook de beschermkap bij het voorwiel demonteren, dat hebben ze bij de 2014 motoren bij Bosch een beetje anders gedaan als voorheen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qiVme96CSznPXKBxW2udjXdp/full.png

Verwijderd

Hallo,

Even een vraagje voor iedereen hier.
Ik heb zelf een elektrische fiets en mijn vriend een gewone fiets.
Nu zijn we op zoek naar een fietsendrager en ik vind het moeilijk welke het beste is voor een elektrische fiets.
Ik heb een vaste accu in het frame dus dat gewicht kan er niet af zeg maar.
Het gaat dan over een fietsendrager enkel voor op de trekhaak dus niet voor op een caravan ofzo.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Het liefst hebben we nog een tweedehands fietsendrager tegen een goede prijs.

Alvast bedankt.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 16:22:
Hallo,

Even een vraagje voor iedereen hier.
Ik heb zelf een elektrische fiets en mijn vriend een gewone fiets.
Nu zijn we op zoek naar een fietsendrager en ik vind het moeilijk welke het beste is voor een elektrische fiets.
Ik heb een vaste accu in het frame dus dat gewicht kan er niet af zeg maar.
Het gaat dan over een fietsendrager enkel voor op de trekhaak dus niet voor op een caravan ofzo.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Het liefst hebben we nog een tweedehands fietsendrager tegen een goede prijs.

Alvast bedankt.
2 dingen waar je op moet letten:
Hoeveel kg mag de fiets wegen volgens de specs van de fietsendragen.
Hoeveel kg mag je trekhaak hebben.

Vooral bij die 2e moet je even opletten. Een gezonde kogeldruk op een trekhaak is rond de 70kg.

TheS4ndm4n#1919

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Dit doet me aan iets denken.

Vaak staat er op dragers "NIET GESCHIKT VOOR ELEKTRISCHE FIETSEN".

Bij een uitneembare accu is dit toch min of meer onzin? Die motor weeg 2-3kg, dus dat mag geen probleem zijn. Verder is er niks bijzonders aan een elektrische fiets toch?

Heeft niks met de bovenstaande vraag te maken, maar het triggerde dus deze andere vraag bij mij.

• wmeester
RocketKoen schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 17:02:
[...]

2 dingen waar je op moet letten:
Hoeveel kg mag de fiets wegen volgens de specs van de fietsendragen.
Hoeveel kg mag je trekhaak hebben.

Vooral bij die 2e moet je even opletten. Een gezonde kogeldruk op een trekhaak is rond de 70kg.
Dus meten is weten.

De zwaarste fiets zo dicht mogelijk bij de auto plaatsen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 13:36
Vlassie1980 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:04:

Als ik de ketting moet vervangen moet ik ook de beschermkap bij het voorwiel demonteren, dat hebben ze bij de 2014 motoren bij Bosch een beetje anders gedaan als voorheen:

[afbeelding]
Als dat echt een rotwerk is kan je overwegen om je nieuwe ketting aan je oude te hangen en hem door de kettingkast/derailleur te geleiden. Oude ketting loskoppelen en de nieuwe dichtzetten. Zeker met een missing link moet dat te doen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Vlassie1980
Rene schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 18:58:
[...]

Als dat echt een rotwerk is kan je overwegen om je nieuwe ketting aan je oude te hangen en hem door de kettingkast/derailleur te geleiden. Oude ketting loskoppelen en de nieuwe dichtzetten. Zeker met een missing link moet dat te doen.
Goed idee, ik ben verder ook nog een newbie met onderhoud aan mijn fiets. De vorige heb ik wat minder goed onderhouden omdat deze een gesloten kettingkast had.

Ik begin een beetje moe te worden van telkens maar weer die zuidenwind, is al weken zo en op de terugweg betekent dat dus gewoon altijd die wind in je bakkes. Niet dat die fiets er een probleem mee heeft, die rijdt er wel lekker met 25 km/u doorheen maar ik vind die wind sowieso gewoon irritant. Gelukkig gaan we nu weer naar het betere weer toe en hoef ik niet meer als een mol door het donker te fietsen :)

• Athome
Ook met een electrische fiets is tegenwind irritant. Je moet nog steeds zwaarder fietsen, al kan je het tempo wel beter vasthouden, dat is het pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:01
Sinds een paar dagen heb ik de Cube Town Hybrid 2014 in gebruik, die ik aangeschaft heb voor mijn woon-werkverkeer (+/- 15km enkele reis). In de afgelopen jaren heb ik dit ook wel met de gewone fiets gedaan, maar bij veel tegenwind viel mij dit wel tegen.

Met de nieuwe fiets gaat het eigenlijk erg goed. Ik fiets zowel op de heenweg (geen tegenwind) als de terugweg (fors tegenwind) zo rond de 25-26km/u.
De fiets zelf is naar mijn idee degelijk in elkaar gezet. De handvatten zijn wel dunner dan ik bij mijn oude fiets gewend ben, misschien dat ik die nog eens vervang.

De reikwijdte van de accu vind ik wel erg fluctueren, maar dat komt ook omdat ik precies op het punt fiets waarop de motor soms wel en soms geen ondersteuning bied.

Afbeeldingslocatie: http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B-GqfVJ8_a8UNC01aVUxQTBsYkk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 19:43
Na het proeffietsen op 2 koga's vandaag 2 gazelle's geprobeerd. Ik weet nu dat ik een model met middenmotor wil, is beter kwa rijgedrag zowel niet als wel ondersteund. De koga met bosch 2014 viel me tegen omdat de overbrenging van trappers naar ketting erg indirect aanvoelt. De gazelle impulse voelde wat dat betreft een stuk natuurlijker. Middenmotor met directe overbrenging is wat het moet gaan worden voor mij. Ik ben alleen niet erg te spreken over de looks van het gazelle model.
De giant prime ziet er wat dat betreft beter uit, als die beschikbaar komt voor een proefrit ga ik die eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
sbijlsma schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:25:
Ik ben alleen niet erg te spreken over de looks van het gazelle model.
De giant prime ziet er wat dat betreft beter uit, als die beschikbaar komt voor een proefrit ga ik die eens testen.
De Gazelle's zien er inderdaad erg degelijk uit, en voor de sportievere modellen kom je anders snel bij Giant, Merida of in mijn geval Cube uit. Die Giant vond ik ook mooi, maar deze had mijn fietsenmaker niet. Zelf heb ik ook nog de Batavus Milano geprobeerd, opzich een mooie fiets maar de houding was te rechtop voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Na veel proefrijden, nadenken, etc, bezit ik sinds afgelopen week een Batavus Trento. Mooie, degelijke fiets met Bosch Active middenmotor en naafversnelling.
Nu nog een badassebike tuning box bestellen. Dan kan ik net even wat mooier cruisen op 30 km/u.
Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/bikes/HS140097/Batavus/Trento-E-go-.jpg?width=325&height=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
crepkon schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:42:
[...]

De Gazelle's zien er inderdaad erg degelijk uit, en voor de sportievere modellen kom je anders snel bij Giant, Merida of in mijn geval Cube uit. Die Giant vond ik ook mooi, maar deze had mijn fietsenmaker niet. Zelf heb ik ook nog de Batavus Milano geprobeerd, opzich een mooie fiets maar de houding was te rechtop voor mij.
Zit houding kun je in principe zelf bepalen door het stuur en zadel te verstellen.
Alleen de fietsenmaker heeft vaak niet een model staan met de juiste frame-maat voor een proefrit. Dus soms kun je hem niet zo krijgen als je graag wil.

Daarnaast schijnt een voorovergebogen houding op je fiets juist heel slecht te zijn voor je zaad ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@sbijlsma.
Je schrijft dat je de Koga niet natuurlijk vond aanvoelen in de pedalen. Kan je eens uitleggen wat je daarmee bedoelt. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar zie het zelf niet als minpunt.
Ik heb vandaag op de Fiets/Wandelbeurs verschillende fietsen geprobeerd. Hier zaten uiteraard ook verschillende Bosch modellen tussen. Er waren verhoudingsgewijs erg veel boschmodellen.

Ik vond de nieuwe boschmotoren bij een lage trapfrequentie duidelijk krachtiger dan de oudere. Tevens heb ik een proefrit gemaakt op de Giant met Yamaha motor. Deze motor zou 80 Nm koppel hebben. Bij het fietsen kan ik dit absoluut niet merken. Ik miste tevens de "Turbo" stand die Bosch wel heeft. De Yamaha motor maakt duidelijk meer geluid dan de oude bosch motoren. De nieuwe Bosch motoren zijn weer een stuk stiller dan de oude Bosch.

Ik heb ook nog een stuk gereden op een 45 km variant van de oude Bosch motor. Dit viel me tegen. De 45 km/u variant heeft 100 watt meer vermogen maar kon dit niet merken in vergelijking tot mijn eigen getunde 25 km/u Bosch motor.

Heb nog een proef rit gemaakt met een Batavus met een motor in het voorwiel (veel voorkomende variant). Dit voelt duidelijk anders dan middenmotor. Je trapt wel maar je hebt niet het idee dat jij degene bent die bepaalt wat de fiets doet. Tevens zaten er een paar waardeloze rollerbrakes op. Ik zou bijna de stand in puin rijden bij terugkomst.

Op de stand bij Nuvinci geweest en op een Tax de Harmony getest. Een hele leuke variant maar de Tax geeft niet echt een goed beeld. Nuvinci heeft ook nog een andere nieuwere naaf. Hier kan je kiezen uit 3 verschillende wat betreft hoeveelheid omwentelingen, de naaf doet de rest. Ik heb deze naaf getest op de testbaan op een Giant fiets. Dit fiets erg goed. Het aantal omwentelingen blijven gelijk ongeacht de snelheid. Het gaat wel steeds zwaarder fietsen. Wel een hele interessante naaf.
Een hele mooie combinatie zou zijn als de mate van de ondersteuning van de e-bike motor, dit zwaarder fietsen zou compenseren.

Al met al een leuke beurs. Wandel en fiets was ook duidelijk gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Laatst online: 09-10 19:43
Ik bedoel met dat rare gevoel in de pedalen dat de overbrenging naar de ketting anders aanvoelt. Dat komt door het kleine voorste kettingtandwiel die een extra overbrenging vereist van hopelijk geen plastic tandwielen. Het fietste naar mijn idee zwaarder, vooral bij wegfietsen. Geen probleem als je de ondersteuning aanzet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Clasic Line motor heeft ook geen rechtstreekse verbinding met het voortandwiel. Dit loopt ook via de overbrenging in de motor. Inderdaad gaat het fietsen zonder ondersteuning zwaarder dan een normale fiets. Ben je een stukje onderweg, zakt het zware gevoel voor een deel weg.

Ik fiets eigenlijk altijd met ondersteuning.

Ik vind wel dat de classic line motor natuurlijker aanvoelt in de ondersteuning. Wanneer je met een normale fiets in een te hoge versnelling wegfietst, komt je slecht op gang. De Classic Line motor heeft dit "probleem" ook. De nieuw lijn motoren hebben dit "probleem" opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 20:07
Ik denk dat ik voor de Batavus milano ga. Dat is de opvolger van de garda en die heeft m'n vriendin. Die Bosch aandrijving op de as is toch wel erg fijn... Komt gazelle echt niet bij inde buurt vind ik.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
RocketKoen schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:20:
[...]

Daarnaast schijnt een voorovergebogen houding op je fiets juist heel slecht te zijn voor je zaad ;)
Haha, ik zal er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans2150
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-01-2019
Hoi tweakers,
Na het forum te hebben afgefietst (2500km) wil ik me graag mengen. We rijden hier met een r&m HS blue label (met tasje ;) ). Na die 2500 besloten om te gaan tunen. Allereerst 16 tanden achteraan, we rijden niet meer als die hamster. Toch iets comfortabeler moet ik zeggen. Nu heb ik de badass tuning kit erop zitten. Dit is echter een ander verhaal, volgens mijn eerste bevindingen levert dit geen meerwaarde op. Het deelt de snelheid in drie tot daar waarheid, de reële snelheid daarentegen blijft onveranderd. Cateye test met en zonder badasskit zijn dezelfde = merkwaardig. Of toch niet? Zijn er nog mensen die dit getest hebben op een du45 met nuvinci? Zie ik iets over het hoofd? Of ben ik in snelheid gepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hans2150 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:15:
Hoi tweakers,
Na het forum te hebben afgefietst (2500km) wil ik me graag mengen. We rijden hier met een r&m HS blue label (met tasje ;) ). Na die 2500 besloten om te gaan tunen. Allereerst 16 tanden achteraan, we rijden niet meer als die hamster. Toch iets comfortabeler moet ik zeggen. Nu heb ik de badass tuning kit erop zitten. Dit is echter een ander verhaal, volgens mijn eerste bevindingen levert dit geen meerwaarde op. Het deelt de snelheid in drie tot daar waarheid, de reële snelheid daarentegen blijft onveranderd. Cateye test met en zonder badasskit zijn dezelfde = merkwaardig. Of toch niet? Zijn er nog mensen die dit getest hebben op een du45 met nuvinci? Zie ik iets over het hoofd? Of ben ik in snelheid gepakt :)
De Bosch motoren werken met een trapkrachtsensor. Dus om harder te gaan zul je ook harder moeten trappen.
Andere mogelijke verklaring is dat de maximum snelheid van een onbegrensde e-bike heel erg afhankelijk is van de weerstand. Dus hoe groot en zwaar de bestuurder is, en hoe de wind staat enz.
Het motor vermogen is namelijk behoorlijk beperkt. De echte snelle ebikes doen het met een 350, 450 Watt of nog zwaardere motor. De standaard is 250W.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
Hoi tweakers,
Begrijp ik goed dat je een badass kit op een 45km versie hebt gezet? Ik wist niet eens dat dat kon. Misschien zit je op een gegeven moment richting de maximale ondersteuningskracht van de motor te werken?

Edit: Koen snapt het al beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Met die tuning moet het mogelijk zijn om, in jouw geval, tot 135 km/u ondersteuning te houden. Tot 45 km/u veranderd er niets tot erg weinig. Pas boven de 45 km/u ga je merken wat de tuning doet.

De Tuning is ook eigenlijk bedacht voor de 25 km/u varianten omdat op veel Bosch fietsen (vaak sportievere fietsen), 25 km/u een peuleschil is en je dus eigenlijk afgeremd wordt.

Ik denk dat ook met de 45 km/u je nog best moet trappen om die 45 km/u ook werkelijk te halen en vast te houden. Tuning veranderd hier niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
RocketKoen schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:29:
[...]

Je kan altijd een mailtje sturen naar de klantenservice van Sparta en vragen of die vervangende displays nog leverbaar zijn en hoeveel dat zou kosten.

Dan weet je ook meteen wat je risico is als je hem zelf probeert te repareren.
Eind vorige week heb ik een mailtje van Sparta gehad. Op zich keurig, maar de strekking was ga even bij de dealer langs (zonder verdere concrete informatie).

Afgelopen weekend heb ik geprobeerd de unit open te krijgen. Aan beiden zijkanten zitten een soort van afdekplaten die je kan los klikken. Daarna heb je een unit in handen waavan de bovenkant plexiglas en de onderkant zwart plastic. Deze twee delen zijn voorzover ik kan nagaan verlijmd. Er is geen mogelijkheid om ergens een schroevendraaier tussen te zetten of dingen in te drukken zodat het open kan. De twee delen zijn zonder geweld te gebruiken eigenlijk niet open te krijgen. Onderaan de unit zitten nog 2 schroeven die eruit heb gehaald, geen idee waarvoor die nog dienen want er komt niks los te zitten als je ze los haalt. Ik heb inmiddels (met het idee om binnenkort nogmaals het ding open proberen te krijgen) al een flink aantal KM gefietst zonder de schroeven erin.

Kortom er zit waarschijnlijk weinig anders op dan naar de dealer te gaan en een nieuwe unit af te tikken, maar voor nu laat ik het even zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Voor de mensen die via het fietsenplan iets willen aanschaffen, bij elektrische fietswielen.com kan het nu ook (net als bij FHM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bestaat het fietsplan nog. De boekhouder bij ons zei vorig jaar dat het 2013 waarschijnlijk het laatste jaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het is weer met een jaar verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Hoi tweakers,
Ik denk dat je eerst de motor moet vergroten om hier plezier van te hebben. Die 350 watt van de huidige motor is net voldoende om zonder tegenwind en op vlak terrein 45 te halen.

Ik merk zelf dat de motor tot 43,5 km/u vol ondersteund (het balkje is dan helemaal gevuld) en daarna de ondersteuning afneemt. Het is daarom ook lastig om harder dan 43,5 te rijden met de ongetunde variant.
Ik denk dat je pas plezier hebt van je tuning als je: stevige wind mee hebt, heuvel afgaat of een bijzondere conditie hebt om harder te gaan dan die 45 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 22:35
Met een derailleur, heb je minder weerstand dan met een nuvinci naaf,
en haal je niet zo gemakkelijk de 45km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb alleen op de beurs met een nuvinci naaf gefietst maar kreeg inderdaad wel de indruk dat een nuvinci naaf duidelijk zwaarder fietst dan een derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 21:03

epic_gram

undercover moderator

Ik zie hier wat mensen een gazelle overwegen, en ik wil daar toch even wat over zeggen.

Recent is gazelle overgenomen door PON, pon is de importeur van alles van de volkswagengroep hier in nederland. Autodealers van volkwagen zitten met handen en voeten gebonden aan strenge contracten, en nu heeft gazelle ook een nieuw dealercontract met vergaande eisen. Ik kan, en ga, niet teveel zeggen over de inhoud van dit contract, maar veel (met name kleine) dealers zijn afgelopen tijd gestopt met gazelle. Overweeg dus voor jezelf hoe belangrijk je bij de dealer om de hoek je fiets kunt laten repareren. Grote winkels kunnen het wel blijven houden, en zullen dat ook wel doen. Voor kleinere winkels is het gewoon niet meer te doen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat je eerst de motor moet vergroten om hier plezier van te hebben. Die 350 watt van de huidige motor is net voldoende om zonder tegenwind en op vlak terrein 45 te halen.

Ik merk zelf dat de motor tot 43,5 km/u vol ondersteund (het balkje is dan helemaal gevuld) en daarna de ondersteuning afneemt. Het is daarom ook lastig om harder dan 43,5 te rijden met de ongetunde variant.
Ik denk dat je pas plezier hebt van je tuning als je: stevige wind mee hebt, heuvel afgaat of een bijzondere conditie hebt om harder te gaan dan die 45 km/u.
Ik kan dit onderschrijven. bij 43/44 km/u op de display - dat is in werkelijkheid 41/41 km/u - is de koek op. Wat mij betreft overigens prima want 40 km/u is een serieuze snelheid op een fiets. Harder zou ik niet eens willen. Bovendien is de accu dat helemaal in no time leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
40 km/u ga je inderdaad al knap hard.

Ik heb een paar keer al ongeveer 43 km/u als kruissnelheid kunnen aanhouden met uitschieters naar een kleine 50 km/u. Dan begint de fiets zijn stabiliteit wel serieus te verliezen. Het remmen met de schijfremmen gaat dan nog wel goed. Die zijn best goed tegen dit soort snelheden opgewassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig om deze fiets te overwegen: Trek TM500+

Afbeeldingslocatie: http://mammoet.nl/169-large_default/trek-tm500-men-50-bk-2014.jpg

Erg fijne electrische fiets met een iets minder hoog opa-gehalte dan de andere modellen. Beetje MTB-achtig frame, paar redelijke remmen en redelijke shifters. Die Magura HS11's missen wel een beetje de bijterigheid van schijfremmen, maar het remt alsnog heel behoorlijk.

Nog even over nadenken en dan maar eens gaan bestellen denk ik. Ik heb vandaag heel wat fietsen geprobeerd, maar qua bochtenwerk en schakelen is toch wel fijn. De grootste tegenvaller was de Gazelle Orange Innergy X2, minstens zoveel lawaai als bij de Bosch motoren maar dan met bijzonder weinig power...

Ik wilde ook eigenlijk een gesloten kettingkast hebben, maar qua schakelen en qua weerstand is dit toch wel fijner. Ik heb ook altijd het gevoel dat de aandrijving met een derailleur "directer" is (minder zompig ofzo?) Dan het extra onderhoud maar voor lief nemen...

Schijfremmen zijn qua remkracht wel ideaal ja, ik heb zo zowel op m'n trekking als mtb en ook die hydralische magura's redden het niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Met alle respect maar ik vind het nou niet bepaald een minder opa gehalte dan de meeste e-bikes. Accu in de bagagedrager vind ik op de een of andere manier oubollig staan, bij mijn oude omgebouwde fiets werd dat nog enigszins verborgen vanwege de twee tassen die aan mijn bagagedrager hingen :P

Een accu op het frame maakt het allemaal gelijk wat sportiever, just my 2 cents:

Trek Dublin+
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrischefietsen.com/wp-content/ups/1932640_2014_A_1_Dublin_Plus_BLX_RichBlack.jpg

Merida E-spresso
Afbeeldingslocatie: http://d112e54l47d6r7.cloudfront.net//runtime/p3media/zoom-bike-picture-5f458afe3efd81e149c30248218d3539.jpg

Maar smaken verschillen natuurlijk.

Vanmiddag met dit heerlijke weer nog even een blokje om gereden, rondje van 25km in 5 kwartier gereden. Met een standaard fiets zou ik dat niet snel gedaan hebben maar met die Merida kom je dus gewoon nog eens ergens. Beetje in het gebied bij de Reeuwijkse Plassen rondrijden en genieten van allerlei vogels. Prima deluxe d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Merida is wel erg mooi ja, maar wat ik zo zie kost 'ie wel een lieve cent... 3k netto zo'n beetje? Ik kom met die Trek op ~2450 (450 korting) uit bij de fietsenwinkel hier.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ligt eraan welke je neemt, er zijn meerdere modellen.

De bovenstaande 308 EQ heeft een adviesprijs van 2299 terwijl de 400A EQ met Nuvinci 360 en duurdere onderdelen 1000 euro meer kost. Ik heb de 410 EQ met derailleur en ben daar zeer over te spreken.
Die heeft mij bij 12gobiking welgeteld 2599 gekost ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-03-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er toch eens achteraan, thanks voor de tip, zijn mooie fietsen. Accu had ik liever op de drager gehad, maar dit komt verdomd dicht bij m'n hybride in de buurt en dat is tot nu toe m'n fijnste fiets tot nu toe :)

Die 410EQ, is dat model 2014 met de nieuwe Bosch motor of kreeg je korting vanwege uitgaand model?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb de 410EQ 2014 met de nieuwe Bosch motor, het is dus geen uitgaand model. Bij 12go hebben ze altijd wel leuke kortingen.

Het is trouwens ook de Performance line motor, te herkennen aan de zwarte kleur in plaats van de grijze kleur. Weet alleen niet hoe het zit met de levertijden want ze gaan als warme broodjes en ik zie ze steeds meer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die dealer hier geeft zo'n beetje 15% op de adviesprijzen, de Trek van 2899 zou ik voor 2450 meekrijgen. Tot nu toe haalt hij dit percentage voor alle eletrische fietsen, dus ik hoop dat het ook voor de Merida's geldt :) Ik zit nu naar de Merida's te kijken, qua kleuren vind ik de 409 het mooiste, maar de 410 is voor het geld best netjes afgemonteerd. De Trek redt die afmontage bij lange na niet voor hetzelfde geld...

Is dat overigens de 350w motor dan ook die harder dan 25 gaat? Wat weegt hij eigenlijk, staat niet op de website... :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zag vorige week ook een nieuwsbericht.
De verkoop van fietsen is vorig jaar met 5% gedaald. Maar de omzet is met 10% gestegen.
Had te maken met een enorme stijging in de verkoop van (dure) elektrische fietsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:16:
Die dealer hier geeft zo'n beetje 15% op de adviesprijzen, de Trek van 2899 zou ik voor 2450 meekrijgen. Tot nu toe haalt hij dit percentage voor alle eletrische fietsen, dus ik hoop dat het ook voor de Merida's geldt :) Ik zit nu naar de Merida's te kijken, qua kleuren vind ik de 409 het mooiste, maar de 410 is voor het geld best netjes afgemonteerd. De Trek redt die afmontage bij lange na niet voor hetzelfde geld...

Is dat overigens de 350w motor dan ook die harder dan 25 gaat?
Ik heb juist de 409 laten staan omdat ik het niet zo op witte fietsen maar meer op donker gekleurde fietsen heb :)
De 410 heeft inderdaad een wat betere afmontage, onderdelen zijn kwalitatief net even iets beter.

Het is overigens gewoon een 25 km/u versie met een 250 watt motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, weet je trouwens wat 'ie weegt, op de website staat 0,00kg maar dat lijkt me wat optimistisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Denk dat hij rond de 23 kilo zit, ik heb die vraag al eens eerder gehad en kon het toen ook nergens vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat incl de accu is dan is dat erg netjes. Zou me ook niet zoveel verbazen, hij is vrij rank gebouwd door de smalle bagagedrager e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hierbij de specs van een ouder model uit 2012:
http://www.elektrischefie...a/merida-e-spresso-10-eq/

Zit op 22,6 kg dus mijn schatting zal wel redelijk in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm vraag is altijd alleen of het incl of excl. de accu is. De meeste Bosch-gebaseerde modellen zitten op zo'n 25-26kg incl de accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik denk dat een fabrikant toch wel het totale gewicht inclusief accu moet opgeven. Hij fietst verder ook erg licht en is ook veel makkelijker uit de schuur te halen als mijn vorige fiets want die woog bijna 30 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zijn ze in het algemeen nog een beetje te fietsen als je onverhoopt met een lege accu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de badass gemonteerd op de sensor van mijn e bike (cannondale e bike).
Inderdaad de ondersteuning valt regelmatig uit.
Heb het magneetje al op verschillende standen geplaatst maar helpt niet.
Soms doet de bike makkelijk 35 km/h en soms maar 24 km/h , als hij uitvalt valt het display ook uit.
Vervelende zaak want er hangt toch een prijskaartje aan vast van 139 euro en dan verwacht je toch kwaliteit !
Denk er aan om om de badass te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de Duitse Merida site staat voor de 410: GEWICHT 20.20 kg Dat zal excl accu zijn dus idd krap 23kg schoon, not bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roamor schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 23:24:
Zijn ze in het algemeen nog een beetje te fietsen als je onverhoopt met een lege accu zit?
Met gemak.
Voor kleine stukjes laat ik mijn accu thuis en fiets ik gewoon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 00:25:
Heb de badass gemonteerd op de sensor van mijn e bike (cannondale e bike).
Inderdaad de ondersteuning valt regelmatig uit.
Heb het magneetje al op verschillende standen geplaatst maar helpt niet.
Soms doet de bike makkelijk 35 km/h en soms maar 24 km/h , als hij uitvalt valt het display ook uit.
Vervelende zaak want er hangt toch een prijskaartje aan vast van 139 euro en dan verwacht je toch kwaliteit !
Denk er aan om om de badass te retourneren.
Heb je de 3.1 of 3.2 versie?

Met de oudere versie schijnt dit inderdaad voor te komen, daarom heb ik besloten om nog even te wachten met de aanschaf. Als ik op de site kijk dan staat er dat de boxjes nog steeds in productie zijn en dat er een levertijd van 10 ~ 20 dagen op zit. Mochten er mensen zijn die al ervaring met de nieuwste versie dan hoor ik het uiteraard graag.
Roamor schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 23:24:
Met gemak, fietst gewoon net zo als een gewone fiets.

[ Voor 17% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-03-2014 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Is dat met de 2014 motor? De 2013 motor vind ik een stuk zwaarder trappen dan een reguliere fiets. Echter als je gewoon door kunt trappen (dus niet even de spanning van de ketting halen) wordt het na een paar honderd meter wel wat lichter en best goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dat is inderdaad met de 2014 motor, het ligt er natuurlijk volledig aan hoe de wind staat. Maar in normale omstandigheden vind ik hem lekker licht fietsen. Maar dat kan ook te maken hebben met die mega grote Batavus Stabilo die ik eerst had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Mijn vriendin heeft een Batavus Garda E-go met Bosch middenmotor (2013 model). Prima fiets en ik zit er zelf ook aan te denken eentje aan te schaffen (ander model dan, want de Garda wordt niet meer gemaakt). De motor heeft 50 nm

Nou reed ik vandaag even op een batavus van mn schoonmoeder. 2011 model, volgensmij de Padova met 33nm. Toch leek het wel alsof deze fiets veel meer kracht had? Het model heeft een voorwielmotor waardoor je veel meer getrokken wordt, maar ik haalde echt met maar weinig moeite zo de 25km/h. Dit haal ik op de Batavus met Bosch systeem ook wel, maar ik moet daar toch wat meer voor trappen.

De Bosch heeft een trapkrachtsensor en de Padova volgensmij niet en hier ligt het verschil. Naar mijn idee mag die Bosch motor ook wel wat meer ondersteuning bieden... ik moet ook best hard trappen om die bar die aangeeft hoeveel ondersteuning de motor geeft helemaal vol te krijgen.

Heeft iemand dit ook zo ervaren? Of is het puur psyschisch doordat de Padova een voorwielmotor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
FireFoz schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:50:
Mijn vriendin heeft een Batavus Garda E-go met Bosch middenmotor (2013 model). Prima fiets en ik zit er zelf ook aan te denken eentje aan te schaffen (ander model dan, want de Garda wordt niet meer gemaakt). De motor heeft 50 nm

Nou reed ik vandaag even op een batavus van mn schoonmoeder. 2011 model, volgensmij de Padova met 33nm. Toch leek het wel alsof deze fiets veel meer kracht had? Het model heeft een voorwielmotor waardoor je veel meer getrokken wordt, maar ik haalde echt met maar weinig moeite zo de 25km/h. Dit haal ik op de Batavus met Bosch systeem ook wel, maar ik moet daar toch wat meer voor trappen.

De Bosch heeft een trapkrachtsensor en de Padova volgensmij niet en hier ligt het verschil. Naar mijn idee mag die Bosch motor ook wel wat meer ondersteuning bieden... ik moet ook best hard trappen om die bar die aangeeft hoeveel ondersteuning de motor geeft helemaal vol te krijgen.

Heeft iemand dit ook zo ervaren? Of is het puur psyschisch doordat de Padova een voorwielmotor heeft?
Herkenbaar. Ik had een Batavus met sterke (XHP)voorwielmotor, en daar kon ik veel beter stoplichtsprintjes mee doen dan met mijn Bosch 2014 motor. Inmiddels ben ik er na een week aan gewend.
Als je echt snel op tempo wilt zijn, dan kan je beter een ION systeem nemen met sterke motor. Of je Bosch motor tunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bosch heeft inderdaad een trapkrachtsensor, terwijl andere voorwielaangedreven fietsen vaak alleen een rotatiesensor hebben. Ik vind het Bosch systeem fijner als de ombouwset die ik eerst had. Misschien omdat ik dan ook wat meer zelf moet doen en dat is vooral in de winter wel handig om jezelf een beetje warm te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ok ligt dus niet aan mij :) Het klopt dat je dan inderdaad wat meer zelf moet doen, maar anderzijds...daar koop je geen electische fiets voor toch? :P Ik wil eigenlijk gewoon zo snel mogelijk van A naar B en dan op de fiets. Voor zo ver ik weet kun je die trapkrachtsensor verder niet tunen of wel (officieel)? Hij hoeft nier harder dan 25 te gaan, als ie maar op standje power gewoon max ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@FireFoz:
Je hebt verschil ontdekt tussen een naafmotor en een midden motor.
De middenmotor levert echte trapondersteuning. Naafmotoren gaan min of meer hun eigen gang.

Naaf motoren met rotatiesensor hebben genoeg aan rond trappen. Er zijn ook naafmotoren die ook werken op trapkracht maar gaan ondanks dat toch een beetje hun eigen gang.
Middenmotoren reageren echt op de kozen versnelling (cadans) en trapkracht. Dit levert een heel andere ondersteuning op. De Yamaha midden motor (Giant op dit moment) is erg vergelijkbaar met Bosch.

Het gevoel van de 2014 Bosch motor lijkt meer op de naafmotor dan de oudere Bosch modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Bosch op standje Turbo gaat vreselijk hard van zijn plaats. Daar kan geen naafmotor tegen op. Tegen het leegslurpen van de accu in deze stand overigens ook niet. De ondersteuningsbar is dan overigens in no-time maximaal gevuld.
Het tunen van de Bosch motor geeft de Turbo en Sport stand duidelijk meer nut

In de stand Tour krijg je de ondersteuningsbar overigens niet maximaal gevuld. Eerder de helft tot max 2/3

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 09-03-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Athome schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:40:
@FireFoz:
Je hebt verschil ontdekt tussen een naafmotor en een midden motor.
De middenmotor levert echte trapondersteuning. Naafmotoren gaan min of meer hun eigen gang.
Dat is inderdaad wel een goede omschrijving! Met die naafmotor van mn schoonmoeder heb ik een beetje het idee dat ik gewoon vooruit geduwd wordt (of getrokken) en dat het trappen meer een "signaal geven" is dan echt fietsen :P Desondanks wel een snelle en (voor de luie mensen onder ons) fijne manier van fietsen vind ik. Wel vreemd want die Bosch motoren hebben bijna 2x zo veel newton en toch voelen ze minder krachtig.
Athome schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:40:
Het gevoel van de 2014 Bosch motor lijkt meer op de naafmotor dan de oudere Bosch modellen.
Ok daar ben ik dan wel erg nieuwsgierig naar...binnenkort maar eens een proefritje maken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Laatst online: 04-01-2024
Vlassie1980 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 21:52:
Weet alleen niet hoe het zit met de levertijden want ze gaan als warme broodjes en ik zie ze steeds meer rijden.
Nou, ik weet inmiddels dat de levertijden behoorlijk gaan oplopen..... Anderhalve week geleden heb ik de knoop doorgehakt en, na wat onderhandelingen, bij de plaatselijke fietsenmaker ook een Merida E-spresso Sport 410 EQ besteld. Op de dealerwebsite van Merida stond op dat moment een leverdatum van 1-1-2015, maar dat kon natuurlijk niet. Hij heeft contact gehad met de vertegenwoordiger en dat was inderdaad niet juist, moest mei 2014 zijn.......... Zelf heb ik vrijdag nog gebeld met 12GO, daar hebben ze hem nu ook niet meer en verwachten ze deze fiets eind maart, begin april weer..... :'( Degene die ik aan de lijn had, verwacht vanaf april nog grotere problemen ivm de produktie-achterstand van Bosch-motoren.
En zaterdag werd ik gebeld ivm de Cube Travel Hybrid Pro, deze word verwacht ergens eind mei...... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
erdejee schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:39:
[...]

Nou, ik weet inmiddels dat de levertijden behoorlijk gaan oplopen..... Anderhalve week geleden heb ik de knoop doorgehakt en, na wat onderhandelingen, bij de plaatselijke fietsenmaker ook een Merida E-spresso Sport 410 EQ besteld. Op de dealerwebsite van Merida stond op dat moment een leverdatum van 1-1-2015, maar dat kon natuurlijk niet. Hij heeft contact gehad met de vertegenwoordiger en dat was inderdaad niet juist, moest mei 2014 zijn.......... Zelf heb ik vrijdag nog gebeld met 12GO, daar hebben ze hem nu ook niet meer en verwachten ze deze fiets eind maart, begin april weer..... :'( Degene die ik aan de lijn had, verwacht vanaf april nog grotere problemen ivm de produktie-achterstand van Bosch-motoren.
En zaterdag werd ik gebeld ivm de Cube Travel Hybrid Pro, deze word verwacht ergens eind mei...... :(
Mag ik je bij deze dan alvast feliciteren met je aankoop? Helaas dat je nog even in de wachtkamer moet zitten maar je geduld wordt beloond!

Teller staat bij mij nu al op 970 km :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Laatst online: 04-01-2024
Dank je! Maar ik blijf wel even zoeken naar alternatieven, hoor, als ik eerder iets vind wat naar mijn zin is (wat waarschijnlijk niet mee zal vallen), zou het zomaar kunnen dat het een andere fiets gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Je zou nog een beetje rond kunnen bellen en bij 12go / bemibikes op de site kijken wat ze nog als uitloop van vorig jaar hebben staan. Daar staan vast nog wel een paar mooie fietsen tussen.
Pagina: 1 ... 15 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.