Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.167 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Michiel Arndts schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:14:
Heeft er iemand hier ook ervaring met ombouwsets via het fietsplan? Is dit mogelijk?
http://www.batteride.nl/ombouwsets/ook-binnen-fietsplan/ geeft hier namelijk wel de mogelijkheid voor maar hun leveren alleen maar Li-Ion batterijen. En voor zover ik gelezen heb lijken de Li-Po of LiFe-PO betere accu's voor een fiets.
In principe kan elke leverancier dat doen bij inbouw. Jij verkoopt je fiets voor 1 euro aan hem en koopt hem terug voor het hele bedrag. Dan maken ze een factuur waarop staat "fiets" en die kan je dan inleveren voor t fietsenplan.
Maar de meesten willen dit niet doen. Enige die ik ken is FHM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:13
Opperpanter2 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:01:
[...]

In principe kan elke leverancier dat doen bij inbouw. Jij verkoopt je fiets voor 1 euro aan hem en koopt hem terug voor het hele bedrag. Dan maken ze een factuur waarop staat "fiets" en die kan je dan inleveren voor t fietsenplan.
Maar de meesten willen dit niet doen. Enige die ik ken is FHM.
Voor zover ik het nu uitgezocht heb zou ik dan ook voor een FHM motor gaan. Bij een doe-het-zelf pakket willen hun wel een fiets op de factuur zetten dus dat zou wel kunnen.
Mijn werkgever zit bij Nationale Fiets Projecten maar ik kan niet zo snel een lijst vinden met de dealers, want die moet ik dan even controleren met de dealers die FHM verkopen. Gevonden, gewoon op de voorpagina... Volledig overheen gekeken.
En weten jullie of het perse een "nieuwe" fiets moet zijn of ook een 2de hands bij een fietsenzaak?

[ Voor 3% gewijzigd door Michieas op 23-01-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Michiel Arndts schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:07:
[...]

Voor zover ik het nu uitgezocht heb zou ik dan ook voor een FHM motor gaan. Bij een doe-het-zelf pakket willen hun wel een fiets op de factuur zetten dus dat zou wel kunnen.
Mijn werkgever zit bij Nationale Fiets Projecten maar ik kan niet zo snel een lijst vinden met de dealers, want die moet ik dan even controleren met de dealers die FHM verkopen. Gevonden, gewoon op de voorpagina... Volledig overheen gekeken.
En weten jullie of het perse een "nieuwe" fiets moet zijn of ook een 2de hands bij een fietsenzaak?
2e hands mag ook, moet wel via een fietsenzaak zijn vanwege de faktuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Is er al iemand die op een model met de nieuwe Bosch motor van 2014 heeft gereden? Ik was ook benieuwd naar de verschillen tussen de Active line en de Performance line. Schijnt dat de Performance Line wat meer koppel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:11
Vandaag heb ik 2 Koga's geprobeerd met Bosch Active 2014. 1 model met Nexus-8 naaf en 1 met derailleur. Het viel me op dat de aandrijving van het voorste ketting tandwiel(tje) niet direct gekoppeld is met de cranks. Er zit een tandwieloverbrenging van ongeveer 1:2 op die de efficientie van je voorstuwing zonder elektronen minder maakt. In elk geval duidelijk merkbaar. Met ondersteuning is er evenwel weinig op aan te merken, behalve het geluid misschien.
Jammer van dat kleine kettingtandwieltje met extra overbrenging want ik zoek een e-bike die zonder ondersteuning hetzelfde aanvoelt en trapt als een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Dat ga je met een Bosch pre-2014 ten dele lukken.
Het model 2013 dat ik heb, voelt zonder ondersteuning exact zo als een non-electrische fiets. Echter het trappen gaat wel zwaarder. Er zit namelijk geen vrijloop in de motor en de trappers zijn niet direct verbonden met het voortandwiel. Hier zit de motor nog weer tussen.

Maar volgens mij fietsen alle electrische fietsen zonder ondersteuning zwaarder dan hun motorloze varianten.

Misschien maar eens een 2014 model proberen om te vergelijk met mijn 2013 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seki
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Heeft iemand al goede ervaringen met de nieuwe Impulse 2.0 motor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gisteren bij 12go op een Merida E-Spresso Sport 410 EQ gereden op een klein testparcours in hun magazijn. Gaat om het nieuwste model:
Afbeeldingslocatie: http://2014.merida-bikes.com/runtime/p3media/flyout-bike-picture-d9fcf5e25787d0da86755ba8f97af8f2.jpg

Motor pakt heel snel en krachtig op, schitterende fiets maar toch aardig aan de prijs. Ze hebben ook een iets goedkopere versie van Merida en dat is de 409 EQ:
Afbeeldingslocatie: http://2014.merida-bikes.com/runtime/p3media/flyout-bike-picture-b937d57ab5a9f0a6e8f4e9ce4875b36c.jpg

Deze heeft in plaats van Shimano remmen Tektro remmen en 1 versnelling minder. De kleur vind ik echter wat minder maar de 410 is wel een stuk duurder natuurlijk.

Heeft iemand van jullie ervaring met Tektro remmen? Is dat kwalitatief veel slechter als Shimano remmen of valt dat in de praktijk erg mee?

Heb ook nog een AVE SH9 gevonden voor een scherpe prijs maar dat gaat wel om een 2013 model:
http://www.hartvoorfietse...ets-met-BOSCH-aandrijving
Afbeeldingslocatie: http://www.hartvoorfietsen.nl/WebRoot/Pins/Shops/PH1240647/5242/A8E3/1214/172D/EF3A/0A0C/05E7/9A10/DSC00525.JPG
Er wordt gesuggereerd dat AVE fietsen erg degelijk zijn en ik vind het opzich wel een mooie fiets ondanks de wat rare kronkel in het frame. 27 versnellingen is ook wel interessant, maar wel SRAM en geen Shimano.

Moeilijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2023
Vlassie1980 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:38:
Gisteren bij 12go op een Merida E-Spresso Sport 410 EQ gereden op een klein testparcours in hun magazijn. Gaat om het nieuwste model:
[afbeelding]

Motor pakt heel snel en krachtig op, schitterende fiets maar toch aardig aan de prijs. Ze hebben ook een iets goedkopere versie van Merida en dat is de 409 EQ:
[afbeelding]

Deze heeft in plaats van Shimano remmen Tektro remmen en 1 versnelling minder. De kleur vind ik echter wat minder maar de 410 is wel een stuk duurder natuurlijk.

Heeft iemand van jullie ervaring met Tektro remmen? Is dat kwalitatief veel slechter als Shimano remmen of valt dat in de praktijk erg mee?

Heb ook nog een AVE SH9 gevonden voor een scherpe prijs maar dat gaat wel om een 2013 model:
http://www.hartvoorfietse...ets-met-BOSCH-aandrijving
[afbeelding]
Er wordt gesuggereerd dat AVE fietsen erg degelijk zijn en ik vind het opzich wel een mooie fiets ondanks de wat rare kronkel in het frame. 27 versnellingen is ook wel interessant, maar wel SRAM en geen Shimano.

Moeilijk.....
Smaken verschillen. :) Gelukkig maar voor de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hoe langer ik naar die AVE kijk hoe meer die me tegen gaat staan :P

- Kabels niet netjes weggewerkt
- Kronkel is toch wel een beetje raar
- AVE is failliet maar maakt wel een doorstart ( http://www.bike-eu.com/Sa...-Restart-Likely-1445640W/ )
- Onderdelen zijn wat minder van kwaliteit
- Bosch 2013 motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Kijk nog s goed, daar wil je toch niet op gezien worden ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.hartvoorfietsen.nl/WebRoot/Pins/Shops/PH1240647/5242/A8E3/1214/172D/EF3A/0A0C/05E7/9A10/DSC00525.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Opperpanter2 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:55:
Kijk nog s goed, daar wil je toch niet op gezien worden ;-)

[afbeelding]
Lijkt net of je een flinke frontale aanrijding hebt gehad. _/-\o_

Sorry Vlassie

[ Voor 3% gewijzigd door arbrinks op 30-01-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Laten we het op apart Duits design houden dan maar...

Denk toch dat het een Merida gaat worden _/-\o_
Er zijn nog wel andere modellen die mijn interesse hebben maar die hebben echt lang levertijden. Bij Cube pas in april.

En die zwarte 2014 Bosch Performance heeft ook wel lekker veel koppel ook _/-\o_

[ Voor 51% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-01-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:02
@Vlassie1980, ik ben benieuwd naar jou ervaring wanneer je de Meriva aanschaft.

Ik moet zeggen dat ik de mening deel dat de AVE steeds iets vreemder wordt, hoe langer je er naar kijkt. In het begin dacht ik nog dat het best een leuk model was... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:38:
Ik heb tektro remmen op mijn ligfiets en ik vind het echt een stuk minder hard remmen dan shimanoremmen , alsof de remhendels niet stijf genoeg zijn en meegeven zeg maar. Het voelt wat minder strak aan in elk geval.

Ze staan al een tijd op de lijst om vervangen te worden door shimano remmen maar het heeft geen enorme haast dus tja, ze zijn redelijk maar zeker niet super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 10:50
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:05:
Laten we het op apart Duits design houden dan maar...

Denk toch dat het een Merida gaat worden _/-\o_
Er zijn nog wel andere modellen die mijn interesse hebben maar die hebben echt lang levertijden. Bij Cube pas in april.

En die zwarte 2014 Bosch Performance heeft ook wel lekker veel koppel ook _/-\o_
Klopt het dat dit de "normale" tot 27km/h ondersteuning varriant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ja, dat klopt.

Merida levert geen high speed modellen. Ondersteuning wordt bij 27km/u afgebouwd.
Het viel mij gewoon op dat de motor in de laagste versnelling ( grootste blad dus ) ontzettend hard accelereerde. Komt omdat het een Performance Line Bosch motor is die nog net even wat meer koppel heeft. De derailleur versie heeft ook meer koppel als een naafversnelling:

Performance Line (2014 model,zwart)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eGOeV7iuZ5su6GPNJCHe9pUF/full.png

Active Line (2014 model, grijs
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V4EpoDd6O2uhsDr6U9j4iJC0/full.png

Classic Line (2011-2013)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5MDcgai4fhS9B6e3c8qNIfIV/full.png

De Merida's die ik op het oog heb hebben in beide gevallen de Performance Line motor en dat gaat als een speer. Lekker sporten met een scooter bij het stoplicht O-)
Volgens mij heb je trouwens ook een snelle acceleratie door het kleine tandwiel bij de motor.

Wel jammer dat ik alleen maar in het magazijn heb kunnen rijden want dat is een lengte van 40 meter en dan in een rondje. Maar het was buiten wel regenachtig en in dit jaargetijde zijn alle fietspaden vies dus het is ook wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:45
Elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 km/h gewoon op het fietspad zonder helm.
Fietsen welke zonder trapondersteuning zelfstandig de 25 km/h halen een blauw plaatje geven, verzekeren en verder als snorfietsen behandelen.

Al die nieuwe elektrische 45 km/h rommel gaat weer net een stapje verder. Willen ook op het fietspad, zonder helm, zonder kenteken en zonder verzekerd te zijn lekker hard rijden met en fragiele fiets. Dit is/word eigenlijk hetzelfde probleem als met de ontgrenste snorscooters die je nu overal ziet rijden. Mogen maar 25 km/h, maar rijden met een andere CDI en ontgrenste overbrenging al snel 70 op het fietspad en zonder helm.

Dit word waarschijnlijk eenzelfde probleem als met de snorscooters/brommers mits er snel duidelijkheid word geschapen omtrent de regelgeving.
Het is gewoon te gevaarlijk om op het fietspad te rijden (snelheidsverschil) met dergelijke snelheden, zonder helm, op een paar pijpjes aluminium. Al helemaal omdat je nu nog geen rijbewijs voor deze fietsen nodig hebt.

(Stel je voor dat oudjes, die nu al een gevaar in het verkeer zijn op elektrische fietsen, op zo'n 45 km/h ding gaan rijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23
Je kan beter tegen een elektrische fietser knallen dan tegen een scooter. Door de lagere massa geeft dat de helft van de impact op dezelfde snelheid.

Mijn ervaring is ook niet dat je snel tegen andere fietsers aanrijd. Ik ben met mijn elektrische fiets 1x tegen een andere fiets gekomen. Een scholier die zat te appen op zijn telefoon en ineens naar links slingerde toen ik haar inhaalde.
Daar tegenover staat 1 aanrijding met een plotseling overstekende voetganger en meer dan 10 bijna aanrijdingen met auto's die ik niet had gezien en die mij voorrang hadden moeten geven. En eigenlijk dagelijks een automobilist die mij voorrang moet geven en me niet aan ziet komen, maar dat ik hem wel op tijd zag.

Maar voordat ik automobilisten een gevaar op de weg noem.. Als ik zelf in de auto zit erger ik me weer kapot aan fietsers die geen boodschap hebben aan rood licht, of die lekker in het donker zonder licht fietsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Scholieren kom ik vrij vaak tegen op het fietspad naast de provinciale weg. Ik ben bij met name scholieren ook echt alert als ik ze inhaal. Die kunnen soms echt zitten te dromen of opeens de raarste fratsen uithalen zoals opeens langs de strepen in het midden van het fietspad slalommen of zoals je hierboven al aangeeft met hun mobieltje zitten te appen en over het stuur hangen. Tijdens de vakantieperiodes heb ik tenminste de fietspaden voor mezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
kleine joop schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 00:47:
Elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 km/h gewoon op het fietspad zonder helm.
Fietsen welke zonder trapondersteuning zelfstandig de 25 km/h halen een blauw plaatje geven, verzekeren en verder als snorfietsen behandelen.

Al die nieuwe elektrische 45 km/h rommel gaat weer net een stapje verder. Willen ook op het fietspad, zonder helm, zonder kenteken en zonder verzekerd te zijn lekker hard rijden met en fragiele fiets. Dit is/word eigenlijk hetzelfde probleem als met de ontgrenste snorscooters die je nu overal ziet rijden. Mogen maar 25 km/h, maar rijden met een andere CDI en ontgrenste overbrenging al snel 70 op het fietspad en zonder helm.

Dit word waarschijnlijk eenzelfde probleem als met de snorscooters/brommers mits er snel duidelijkheid word geschapen omtrent de regelgeving.
Het is gewoon te gevaarlijk om op het fietspad te rijden (snelheidsverschil) met dergelijke snelheden, zonder helm, op een paar pijpjes aluminium. Al helemaal omdat je nu nog geen rijbewijs voor deze fietsen nodig hebt.

(Stel je voor dat oudjes, die nu al een gevaar in het verkeer zijn op elektrische fietsen, op zo'n 45 km/h ding gaan rijden.)
Fragiele fiets. Lijkt me dat je je eerst ff verdiept in de materie alvorens wat te roepen. Dus alle fietsen die zelfstandig harder gaan dan 25 een blauw plaatje. Iedere racefiets gaat sneller. Blauw plaatje achter op je broek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Racefietsen zijn ook fragiel met die dunne bandjes. Knap dat ze er in de tour de France met 100 km per uur een berg mee afraggen maar ik zou het niet durven als ik er de conditie en kracht voor zou hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Een racefiets gaat toch niet zelfstandig harder dan 25?

Wat is het probleem met snorscooters dan? Irritant kunnen ze zijn, masr qua ongelukken valt het wel mee dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 10:50
Opperpanter2 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 10:14:
Een racefiets gaat toch niet zelfstandig harder dan 25?

Wat is het probleem met snorscooters dan? Irritant kunnen ze zijn, masr qua ongelukken valt het wel mee dacht ik.
De e-bikes waar we hier over spreken (25km/h en 45 km/h) gaan zelfstandig ook niet harder dan 25. Sterker nog, zonder inspanning van de bestuurder komen ze zelfs helemaal niet vooruit (uitgezonderd de varrianten die een loop ondersteuning hebben tot 6km/h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@vlassie

In welke ondersteuningsstand heb je gefietst (in het magazijn).

In de Tour stand valt het allemaal wel mee bij de 2013 modellen maar in de Sport en zeker de Turbo stand, schiet de fiets bij optrekken echt wel vooruit. Dat effect/gevoel wordt in een "krap" Magazijn alleen maar sterker.

De 2014 modellen hebben een kleiner voortandwiel zodat de overbrengen in de motor ook kleiner kunnen en zo de motor compacter kan worden. Ik snap anders het nut van een kleiner voortandwiel niet. Een kleiner voortandwiel betekent automatisch dat op hogere snelheid (boven de 25 km/u gewoon versnelling te kort gaat komen. Om dit te compenseren om je achternaaf/derailleur ook een andere verhouding krijgen. Als ik naar mijn eigen fiets kijk, kan het kleinste tandwiel achter niet veel kleiner. En daar moet wel je snelheid weg komen. Dit zal zeker op de 45 km/u versies problemen gaan geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb heel kort even alle ondersteuningsstanden geprobeerd. Misschien werd het gevoel inderdaad wel wat versterkt door het gezoem van de motor en het relatief kleine magazijn want dat stelt als parcours natuurlijk geen fluit voor om een goed idee van de fiets te krijgen.

Wat ik me vooral afvraag inderdaad is hoe hard je moet trappen op snelheid op het kleinste tandwiel achter. Het tandwiel voor is natuurlijk heel wat kleiner, de 45 km/u modellen van Bosch hebben dat volgens mij ook dus ze zullen er wel wat op bedacht hebben.

Ik wil desalniettemin toch eerst nog even buiten een proefrit maken alvorens ik 2600 euro lap voor een fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:45
arbrinks schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 09:24:
[...]

Fragiele fiets. Lijkt me dat je je eerst ff verdiept in de materie alvorens wat te roepen. Dus alle fietsen die zelfstandig harder gaan dan 25 een blauw plaatje. Iedere racefiets gaat sneller. Blauw plaatje achter op je broek?
Niet iedere racefiets gaat sneller. Dat hangt af van de persoon. Getrainde/fanatieke wielrenners die gewend zijn aan de snelheid en de acceleratie en besturing van de fiets compleet onder controle hebben vormen geen gevaren op het fietspad.

Zet een 65+er op een elektrische fiets en het gaat fout. Die mensen zijn over het algemeen niet gewend aan die snelheid op een fiets en maken sneller fouten. Als ze dan straks met 45 km/h aan komen scheuren op het fietspad, want dat kan zolang je maar met je pootjes peddelt, en ze raken iets of wijken ergens voor uit krijg je levensgevaarlijke situaties.

Dit geldt niet alleen voor ouderen maar voor iedereen die denkt dat ze wel met 45 km/h veilig op het fietspad kunnen rijden. Auto's hebben bij het afslaan minder tijd om je op te merken en jij bent sneller bij ze dan ze gewend zijn van een fietser. Zo zijn er wel meer situaties.

Moraal van het verhaal is dat (elektrische) fietsen niet zo hard horen te kunnen gaan. Omdat deze snelheid niet veilig is op een fietspad en andere weggebruikers daar niet op kunnen anticiperen.

Met uitzondering van wielrenners die je meestal herkent, en veel beter overweg kunnen met deze snelheden omdat ze er ook flink voor moeten trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Even iets anders:

Wie van de woon-werkverkeer e-bikers heeft ervoor gekozen om zijn e-bike te verzekeren? Zo ja, wat zijn daarin de ervaringen?

De reden dat ik dit vraag is omdat bij mij op het werk de fietsenstalling niet afgesloten is, alles is wel overdekt maar je loopt als je eenmaal bij ons op het terrein bent zo de stalling in. Er is inmiddels wel een hek geplaatst omdat er nogal eens fietscomputers en opkliklampjes gejat werden. Na de plaatsing van dit hek is het allemaal een stuk beter geworden omdat je wel heel erg moet omlopen nu maar ik wil toch geen risico lopen, ik zou wel erg flink de pest in hebben als de 2600 euro kostende Merida opeens weg is wanneer ik naar huis wil :+

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-02-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 20:40:
Even iets anders:

Wie van de woon-werkverkeer e-bikers heeft ervoor gekozen om zijn e-bike te verzekeren? Zo ja, wat zijn daarin de ervaringen?

De reden dat ik dit vraag is omdat bij mij op het werk de fietsenstalling niet afgesloten is, alles is wel overdekt maar je loopt als je eenmaal bij ons op het terrein bent zo de stalling in. Er is inmiddels wel een hek geplaatst omdat er nogal eens fietscomputers en opkliklampjes gejat werden. Na de plaatsing van dit hek is het allemaal een stuk beter geworden omdat je wel heel erg moet omlopen nu maar ik wil toch geen risico lopen, ik zou wel erg flink de pest in hebben als de 2600 euro kostende Merida opeens weg is wanneer ik naar huis wil :+
Ik heb hem niet verzekerd. Maar dat kom ook omdat mijn elektrische fiets voor de helft een 16 jaar oude fiets is waar een redelijke hoeveelheid ducttape en tie-wraps de boel bij elkaar houdt.

Hij kan hier helaas niet binnen staan. Dus thuis zit hij aan een zwaar (ART 5) slot.
Op het werk staat hij in de (bewaakte) parkeergarage op het ringslot. Op de TU staat hij in de fietsenkelder.
Maar ik neem hem ook gerust mee naar de stad of naar vrienden zonder dat zware slot mee te slepen. Alleen als hij ergens een hele dag of nacht blijft staan gaat het slot mee.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb de fiets wel verzekerd maar dat is/was bij een Fietsplan volgens mij ook verplicht. De verzekering kost ongeveer 200 euro voor 3 jaar.

Ervaringen:
Geen flauw idee. De fiets is verzekerd en that's it. Nooit gebruikt van hoeven maken. De mijne staat op het werk ook op een plek waar je makkelijk bij kan komen. Op het werk neem ik niets mee, zet 'm wel op slot uiteraard. Als ik in de stad ben, neem ik de computer wel mee, de accu laat ik zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op maandag 03 februari 2014 @ 08:54:
Ik heb de fiets wel verzekerd maar dat is/was bij een Fietsplan volgens mij ook verplicht. De verzekering kost ongeveer 200 euro voor 3 jaar.

Ervaringen:
Geen flauw idee. De fiets is verzekerd en that's it. Nooit gebruikt van hoeven maken. De mijne staat op het werk ook op een plek waar je makkelijk bij kan komen. Op het werk neem ik niets mee, zet 'm wel op slot uiteraard. Als ik in de stad ben, neem ik de computer wel mee, de accu laat ik zitten.
Een verzekering zou voor het aanschafbedrag dat ik voor ogen heb uitkomen op ongeveer 5 euro per maand.

Moet alleen nog even erachter komen of de Merida een ART goedgekeurd slot heeft.
EDIT: ART 2 dus helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

kleine joop schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 00:47:
:') ik weet niet in welke bijzondere plaats jij woont maar ik heb echt nog nooit een snorscooter 70 zien rijden. De meeste bromscooters rijden dan al niet eens. De meeste snorfietsen zijn inderdaad lichtelijk 'opgevoerd' (vaak alleen ontgrensde overbrenging) en rijden dan zo tussen de 30 en 35km/u met een uitschieter naar 38km/u bij sterke wind mee.

En hoezo fragiele fietsjes. Fietsen kunnen echt wel wat hebben hoor of ben je zelf echt nog nooit harder dan 15km/u gegaan op je fiets. :P

En de snelheidsverschillen zijn er ja, maar daar heb je remmen voor of knal jij altijd iedere bejaarde die 10km/u rijdt met hoge snelheid voorbij of scheur je rücksightlos met volle snelheid kruispunten over? Ik in elk geval niet, zowel op de fiets niet als op de scooter niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 03-02-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
kleine joop schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:12:
[...]

Niet iedere racefiets gaat sneller. Dat hangt af van de persoon. Getrainde/fanatieke wielrenners die gewend zijn aan de snelheid en de acceleratie en besturing van de fiets compleet onder controle hebben vormen geen gevaren op het fietspad.

Zet een 65+er op een elektrische fiets en het gaat fout. Die mensen zijn over het algemeen niet gewend aan die snelheid op een fiets en maken sneller fouten. Als ze dan straks met 45 km/h aan komen scheuren op het fietspad, want dat kan zolang je maar met je pootjes peddelt, en ze raken iets of wijken ergens voor uit krijg je levensgevaarlijke situaties.

Dit geldt niet alleen voor ouderen maar voor iedereen die denkt dat ze wel met 45 km/h veilig op het fietspad kunnen rijden. Auto's hebben bij het afslaan minder tijd om je op te merken en jij bent sneller bij ze dan ze gewend zijn van een fietser. Zo zijn er wel meer situaties.

Moraal van het verhaal is dat (elektrische) fietsen niet zo hard horen te kunnen gaan. Omdat deze snelheid niet veilig is op een fietspad en andere weggebruikers daar niet op kunnen anticiperen.

Met uitzondering van wielrenners die je meestal herkent, en veel beter overweg kunnen met deze snelheden omdat ze er ook flink voor moeten trappen.
Even een vraagstelling:
- Hoe vaak verwacht je een 65 plusser op een snelle e-bike? Juist, nagenoeg nooit. Die mensen durven daar geeneens op te stappen joh.
- Hoe vaak verwacht je jongeren < 20 op een snelle e-bike? Juist, nagenoeg geen een. Want een e-bike is niet cool en ook nog eens veel te duur voor dat soort gastjes.

Als iemand een snelle e-bike neemt dan weet die persoon heus wel dat die fiets zo hard gaat. Vooral op de fietspaden buiten de bebouwde kom is zo'n fiets geen enkel probleem mits de bestuurder zich aanpast aan het overige verkeer. En iedereen loopt de suggestie te wekken dat je constant 45 km/u gaat maar in de praktijk zal de gemiddelde snelheid rond de 35 km/u liggen en ben je grofweg net zo snel als een racefiets.

In de stad is het een ander verhaal en vind ik dat je als berijder van een dergelijke fiets ook niet harder moet gaan dan 25 km/u. Mensen schatten je snelheid toch niet zo hoog in. Maar kom op, op fietspaden waar het kaarsrecht is en amper iemand fietst moet je gewoon hogere snelheden kunnen rijden.

Dus kortom: in de bebouwde kom snelheid aanpassen maar op de fietspaden buiten de bebouwde kom gewoon gaan met die banaan.

En dit bedoel ik dus met fietspaden buiten de bebouwde kom:
https://www.google.nl/map...2!3m3!1s97293934!2e1!3e10

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-02-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het probleem is dat je de wet niet kunt aanpassen op het type bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bejaarden kopen inderdaad echt geen 45 km/uur model, 25 km/uur is voor hun al vrij snel en fataal als ze vallen. Sowieso lijkt het me dat fietsenmakers die modellen met een waarschuwing verkopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fietsenmakers zijn inderdaad verplicht om je erop te attenderen dat de high speed e-bikes een "Vreemde eend in de bijt" zijn.

De Pliesie gebruikt ze trouwens ook en het gaat hierbij inderdaad om high speed modellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gocool.nl/wp-content/uploads/2013/03/Homage-45kilometer-politiefiets.jpg

O-)

http://www.gocool.nl/?p=2293

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-02-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Vlassie1980 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:04:
[...]

Even een vraagstelling:
- Hoe vaak verwacht je een 65 plusser op een snelle e-bike? Juist, nagenoeg nooit. Die mensen durven daar geeneens op te stappen joh.
- Hoe vaak verwacht je jongeren < 20 op een snelle e-bike? Juist, nagenoeg geen een. Want een e-bike is niet cool en ook nog eens veel te duur voor dat soort gastjes.

Als iemand een snelle e-bike neemt dan weet die persoon heus wel dat die fiets zo hard gaat. Vooral op de fietspaden buiten de bebouwde kom is zo'n fiets geen enkel probleem mits de bestuurder zich aanpast aan het overige verkeer. En iedereen loopt de suggestie te wekken dat je constant 45 km/u gaat maar in de praktijk zal de gemiddelde snelheid rond de 35 km/u liggen en ben je grofweg net zo snel als een racefiets.

In de stad is het een ander verhaal en vind ik dat je als berijder van een dergelijke fiets ook niet harder moet gaan dan 25 km/u. Mensen schatten je snelheid toch niet zo hoog in. Maar kom op, op fietspaden waar het kaarsrecht is en amper iemand fietst moet je gewoon hogere snelheden kunnen rijden.
Helemaal eens. Want:
Marzman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:17:
Bejaarden kopen inderdaad echt geen 45 km/uur model, 25 km/uur is voor hun al vrij snel en fataal als ze vallen. Sowieso lijkt het me dat fietsenmakers die modellen met een waarschuwing verkopen.
Inderdaad. Bovendien fietsen de echt ouderen vaak niet eens de 25km/uur, omdat je daarvoor toch wel degelijk flink moet meetrappen. En dat mogen mensen met kwaaltjes (hartpatienten) nu juist niet. Die hebben de e-bike om toch nog vooruit te komen zonder dat hun hart het begeeft.

Zelf vind ik wat betreft verkeersveiligheid een e-bike juist beter in te schatten dan een gewone fiets, omdat je op de e-bike veel beter een constante snelheid kunt houden. Bij de gewone fiets heb ik wel eens dat ik plotseling alle snelheid kwijt ben door de combinatie wind+helling omhoog, waardoor een automobilist die al stopte omdat hij me zag aankomen, ineens langer moet wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Even iets anders:

Ik heb direct een verzekering afgesloten voor 3 jaar. Niet bij de dealer overigens. Wat me nog bijstaat is dat 1 van de verzekeraars je verplichte om de fiets in een gesloten fietsenstalling te plaatsen. Dat was geen optie. De fiets is ook tegen beschadigingen verzekerd ten gevolge van een val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
arbrinks schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:12:
[...]

Ik heb direct een verzekering afgesloten voor 3 jaar. Niet bij de dealer overigens. Wat me nog bijstaat is dat 1 van de verzekeraars je verplichte om de fiets in een gesloten fietsenstalling te plaatsen. Dat was geen optie. De fiets is ook tegen beschadigingen verzekerd ten gevolge van een val.
Ik ben op mijn werk niet in staat om hem in een gesloten fietsenstalling te plaatsen, dat is een open fietsenstalling, thuis gaat hij gewoon in de schuur.
Toch maar even inlezen in hun voorwaarden dan.

[ Voor 79% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-02-2014 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Blijkbaar wordt hier vergeten dat je tot je 67e moet blijven werken.
Hou er dan ook rekening mee dat de term "bejaard" ook aardig omhoog gaat.
Zet die dus voor nu maar zeker op boven de 75. ;)

Wanneer ik fiets probeer ik altijd zou hard mogelijk te gaan.
Zit ook te kijken naar een e-bike en daar zit ook die super uitvoering bij.
Misschien ook wel die snorfiets uitvoering zoals de Spartamet.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Hey Vlassie,

toch de verleiding niet meer kunnen weerstaan zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:27:
Hey Vlassie,

toch de verleiding niet meer kunnen weerstaan zie ik :)
Nee,

Nadat ik de fiets eenmaal in het echt zag en een proefrondje mocht fietsen was ik verkocht en daarnaast is mijn oude fiets afgeschreven. Weinig zin meer om daar voor mijn fietsgedrag nog veel in te investeren.

En een fiets met Bosch motor is gewoon echt veel beter. De 2014 Performance Line heeft echt veel koppel en gaat als een speer :)

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-02-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:39
Vlassie1980 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 10:51:

Wat ik me vooral afvraag inderdaad is hoe hard je moet trappen op snelheid op het kleinste tandwiel achter. Het tandwiel voor is natuurlijk heel wat kleiner, de 45 km/u modellen van Bosch hebben dat volgens mij ook dus ze zullen er wel wat op bedacht hebben.

Ik wil desalniettemin toch eerst nog even buiten een proefrit maken alvorens ik 2600 euro lap voor een fiets :)
Het 45km/h model wat ik heb (2013) heeft voor een blad van 44 tanden, en achter is de kleinste 11.
Verhouding 1 op 4 dus. Deze stand gebruik ik alleen als ik wind mee heb en rij dan zo'n 40-42 km/h. (sport stand)

De meest gebruikte versnelling is 1 tandwiel groter: 13 tanden. Hier rij ik zo'n 33-38 km/h mee op de sport stand.
Ik heb begrepen dat er op de nieuwe 2014 modellen een 1:2 verhouding zit in de motor/crank. Dan wordt je voor tandwiel al snel kleiner en hoeft achter ook niet zo klein te zijn.
Even iets anders:

Ik heb mijn fiets tegen diefstal verzekerd, kost 130 euro oid voor drie jaar. Mi is dat niet duur. Ik zet hem thuis in de schuur en op het werk haal ik altijd al de accu eraf. (is wel eigen terrein)
Verder ziet mijn fiets er niet echt duur uit: zit onder de modder/viezigheid etc. Het lijkt er op dat damesfietsen diefstal gevoeliger zijn...

Over diefstal maak ik me geen zorgen, meer over vandalisme of dat ie omvalt in de fietsenstalling oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De cube van mij heeft een 45 voor en 11 achter. Vergelijkbaar dus. Ook de snelheden zijn vergelijkbaar. Bij wind mee trap ik meestal in standje Turbo op het rechte stuk redelijk makkelijk voor langere tijd boven de 40 km/u met pieken tussen de 45 en 50 maar bij 50 km/u is de trapfrequentie voor mij al zo hoog dat de benen het niet meer bijhouden.

Vandaag op de terugweg van mijn werk ook wind mee. Op standje Turbo is het in de woonwijken dan al te gek. De fiets gaat dan, voor een fiets, hard van plek en blijft (mede door de tuning) tot boven de 30 km/u hard doorgaan. Het overige verkeer kan hier gewoon niet op anticiperen en ik ook bijna niet meer op de rest. De fiets heeft er dan zoveel zin in dat ik zo maar 2-3 min van mijn gemiddelde reistijd afsnoep op een afstand van bijna 4 km (normaal een kleine 10 min). Dat is een fors verschil.
Standje tour is mij voor de stand waarin ik het liefste fiets. Lekkere ondersteuning zonder dat de fiets het werk gaat doen (zoals in Turbo) en beheersbaar in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:11
Even iets anders:

Ik niet. Fiets wordt nagenoeg alleen voor woon-werk gebruikt en staat zowel thuis als op het werk Dan is het wat mij betreft niet nodig om een verzekering af te sluiten.
Als dat anders is en de fiets moet buiten staan, dan zou ik het zeker wel doen.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Als hij zowel thuis als op het werk achter slot en grendel staat is het niet echt nodig om hem voor diefstal te verzekeren.

Voor 5 eurie per maand ga ik hem denk ik toch wel verzekeren. De stalling op mijn werk is wel prive terrein maar als je wilt kun je zo naar de stalling toe rijden met een bestelbussie en weg is de Merida :+
Daarnaast is het ook wel iets om hem te verzekeren tegen schade met een beperkt eigen risico dat rond de 25 euro ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Dat is geen gek idee inderdaad, hoewel ik betwijfel of het onder mijn inboedelverzekering valt als mijn huis met fiets en al wordt leeggeroofd. Dat zien wel dan wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Of het onder inboedel is verzekering afhankelijk (sommige dus wel) en vaak moet er ook een bewijs zijn dat de fiets afgesloten stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Athome schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:06:
Of het onder inboedel is verzekering afhankelijk (sommige dus wel) en vaak moet er ook een bewijs zijn dat de fiets afgesloten stond.
Daarom moet je bij diefstal 2 originele sleutels overhandigen. Bij verlies van een sleutel en met bij leten maken van een sleutel, moet je dit de verzekeraar laten weten. En dan te weten dat je bij een Merida e-bike 4 sleutels krijgt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik zag trouwens dat de bekende SX2 Dongle en de minder bekende en goedkopere (door mij gebruikte) Bikespeed Key net als de Badassbike ook op de 2014 Boschmodellen werkt. Tuning hoeft dus geen reden te zijn om een overjarig 2013 model te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Laatst online: 12:06
Welk type Cube heb je ? en
heb je er alleen een andere dongle
aangehangen, voor de snelheid,
hoeveel km kun je er dan mee halen ? ?
t
Athome schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:35:
Ik zag trouwens dat de bekende SX2 Dongle en de minder bekende en goedkopere (door mij gebruikte) Bikespeed Key net als de Badassbike ook op de 2014 Boschmodellen werkt. Tuning hoeft dus geen reden te zijn om een overjarig 2013 model te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb de Cube Epo Touring. Qua specs valt het model tussen de huidige Town Hybrid en Touring Hybrid in (lijkt meer op de Touring Hybrid)
Ik heb er alleen een Dongle tussen gehangen, verder is een niets aangepast.

Afstand die ik halen kan is minder dan zonder dongle maar ik belast de motor ook meer. Ik rijd normaal altijd in "Tour". Zonder de dongle rij ik dan altijd tegen de grens van ondersteuning aan, waardoor de ondersteuning maar weinig is. Dan haal ongeveer 80 Km op een accu. Met de dongle zit ik in het midden van de powerband van standje "Tour" en rij meestal rond de 30 km/u (15 km/u op de bosch teller). De motor ondersteunt dan ook meer (is ook af te lezen op het display). Ik haal op deze manier ongeveer 45 km maar met wind tegen is het met 25 km helemaal gebeurt, terwijl het met wind mee wel 100 km kan worden.

Ik heb een tocht gedaan met dongle en de snelheid zo veel mogelijk tegen de 25 km/u gehouden. Je ziet op het display dat de ondersteuning dan heel mager is en de actieradius toeneemt. Dit betekent dus dat de dongle zelf geen veroorzaker is van hogere verbruik De persoon op de pedalen, die bepaalt uiteindelijk toch de actieradius en een dongle nodigt gewoon uit om steviger te rijden. Een minder actieradius moet je dus op de koop toe nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Athome schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:30:
Ik heb de Cube Epo Touring. Qua specs valt het model tussen de huidige Town Hybrid en Touring Hybrid in (lijkt meer op de Touring Hybrid)
Ik heb er alleen een Dongle tussen gehangen, verder is een niets aangepast.

Afstand die ik halen kan is minder dan zonder dongle maar ik belast de motor ook meer. Ik rijd normaal altijd in "Tour". Zonder de dongle rij ik dan altijd tegen de grens van ondersteuning aan, waardoor de ondersteuning maar weinig is. Dan haal ongeveer 80 Km op een accu. Met de dongle zit ik in het midden van de powerband van standje "Tour" en rij meestal rond de 30 km/u (15 km/u op de bosch teller). De motor ondersteunt dan ook meer (is ook af te lezen op het display). Ik haal op deze manier ongeveer 45 km maar met wind tegen is het met 25 km helemaal gebeurt, terwijl het met wind mee wel 100 km kan worden.

Ik heb een tocht gedaan met dongle en de snelheid zo veel mogelijk tegen de 25 km/u gehouden. Je ziet op het display dat de ondersteuning dan heel mager is en de actieradius toeneemt. Dit betekent dus dat de dongle zelf geen veroorzaker is van hogere verbruik De persoon op de pedalen, die bepaalt uiteindelijk toch de actieradius en een dongle nodigt gewoon uit om steviger te rijden. Een minder actieradius moet je dus op de koop toe nemen.
Verschilt dus eigenlijk niet zoveel met het verbruik in vergelijking met de Badassebike box. Ik rij 3x 14,2 km en hou nog 1 streepje over. Rij dan tussen 30 en 33 km/uur op Tour stand. 10 a 11 km/uur op de Bosch teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En hij is binnen, mijn Merida E-spresso 410 EQ :*)

Merida E-spresso 410 EQ Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5AxzG84xYsUAOLUbg996LZqb/medium.jpg

Wat een verademing ten opzichte van mijn oude fiets, de ondersteuning is echt vele malen beter en bouwt pas af rond de 27 km/u. Ik heb nu pas ongeveer 10 kilometer gefietst omdat ik op mijn vrije dag ook nog een badkamer moest verven en het vanmiddag takke-weer was.

Morgenochtend gaan we dus de eerste tocht naar het werk doen, op de heenweg waarschijnlijk lekker windje mee en in de avond weer bagger weer met windje tegen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de fiets zich dan gaat houden maar heb er alle vertrouwen in.

Die maffe groene sticker op de accu moet ik er nog af halen, die zat om de een of andere reden op alle accu' s in de showroom bij 12GoBiking :?

Paar kleine puntjes van kritiek alvast:
- De kabels aan de voorkant hadden wel iets netter weggewerkt mogen worden.
- Spatbord voor is vrij kort waardoor je vrij snel vieze voeten krijgt en ook de Bosch motor wordt erg vies.
- De bel zit tijdens het rijden niet echt onder handbereik, als je wilt bellen moet je dus je linkerhand van het stuur halen. Maar anders zou je de controller voor de ondersteuning niet onder handbereik hebben dus het is ook wel logisch.

Verdere ervaringen volgen uiteraard :)

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-02-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ken het probleem.

Heb zelf de controllerknoppen verder naar beneden gedraaid en iets van het stuur af. Kan er er nog steeds goed met de duim bij. Op deze manier heb ik ruimte gekregen om de bel tussen het handvat en de controllerknoppen in te monteren. Op deze manier kan ik bellen zonder mijn handen van het stuur te halen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9239628/WP_20140211_21_25_45_Pro.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9239628/WP_20140211_21_26_11_Pro.jpg

Ook het probleem van het spatbord ken ik. Het spatbord is vast van SKS. Hier kan je losse spatlapjes voor kopen voor een paar euro. Dat scheelt een stuk.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9239628/WP_20140211_21_26_39_Pro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:34:
Ken het probleem.

Heb zelf de controllerknoppen verder naar beneden gedraaid en iets van het stuur af. Kan er er nog steeds goed met de duim bij. Op deze manier heb ik ruimte gekregen om de bel tussen het handvat en de controllerknoppen in te monteren. Op deze manier kan ik bellen zonder mijn handen van het stuur te halen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ook het probleem van het spatbord ken ik. Het spatbord is vast van SKS. Hier kan je losse spatlapjes voor kopen voor een paar euro. Dat scheelt een stuk.

[afbeelding]
Thanks voor de tips, ik zal eens kijken of ik ook zoiets doe.

Vanmorgen met de wind in de rug naar de zaak gefietst, fiets bevalt super. Toch wel even wennen die compleet andere en sportievere houding. Met windje in de rug lag de snelheid rond de 30 km/u, soms even daarboven en soms even daaronder zodat de motor nog net wat assistance biedt. De fiets nodigt ook gewoon uit tot sportief rijden en rijdt ook erg licht. Ik merk ook dat ik gewoon wat meer heb doorgetrapt en actiever heb gefietst in vergelijking met die oude omgebouwde fiets, ook enigszins bezweet aangekomen :)

Vanavond op de terugweg wordt het bagger weer met veel wind en regen, dus ben benieuwd. Voor de zekerheid toch maar even de accu volledig hier opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
Vlassie1980 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:37:
[...]

Thanks voor de tips, ik zal eens kijken of ik ook zoiets doe.

Vanmorgen met de wind in de rug naar de zaak gefietst, fiets bevalt super. Toch wel even wennen die compleet andere en sportievere houding. Met windje in de rug lag de snelheid rond de 30 km/u, soms even daarboven en soms even daaronder zodat de motor nog net wat assistance biedt. De fiets nodigt ook gewoon uit tot sportief rijden en rijdt ook erg licht. Ik merk ook dat ik gewoon wat meer heb doorgetrapt en actiever heb gefietst in vergelijking met die oude omgebouwde fiets, ook enigszins bezweet aangekomen :)

Vanavond op de terugweg wordt het bagger weer met veel wind en regen, dus ben benieuwd. Voor de zekerheid toch maar even de accu volledig hier opladen.
Uitdaging om de terugweg net als ik, altijd zonder ondersteuning te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dongle ertussen en de fiets fietst zo veel lekkerder. Ik wil niet meer zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Athome schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:39:
Dongle ertussen en de fiets fietst zo veel lekkerder. Ik wil niet meer zonder
Ik heb een 2014 model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ook dan zou het moeten kunnen.

BadasseBike,
SX2
Bikespeed Key

Geven alle 3 aan dat de 2014 modellen ook ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Vlassie1980 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:08:

[afbeelding] [afbeelding]

Mooie fiets!
Wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Laatst online: 04-01-2024
He, je hebt hem dus toch gekocht! Ik zit nog in de twijfel-modus, hoor, wil toch graag ook een keer die Cube Travel geprobeerd hebben. In ieder geval heb ik de 'noodzaak' van een naafversnelling al losgelaten, dus daarmee komt de Merida ook weer in beeld. Hopelijk krijg ik snel een berichtje dat de Cube op voorraad is, dan kan ik hem eens testen. Maar ik heb al gehoord dat Bosch wat problemen heeft met het leveren van de nieuwe motoren, dus dat zou nog weleens een lange wachttijd kunnen worden......zit ik ook niet op te wachten....

Ik ben heel benieuwd hoe jij de fiets gaat ervaren, klinkt voorlopig al goed in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
erdejee schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:02:
[...]

He, je hebt hem dus toch gekocht! Ik zit nog in de twijfel-modus, hoor, wil toch graag ook een keer die Cube Travel geprobeerd hebben. In ieder geval heb ik de 'noodzaak' van een naafversnelling al losgelaten, dus daarmee komt de Merida ook weer in beeld. Hopelijk krijg ik snel een berichtje dat de Cube op voorraad is, dan kan ik hem eens testen. Maar ik heb al gehoord dat Bosch wat problemen heeft met het leveren van de nieuwe motoren, dus dat zou nog weleens een lange wachttijd kunnen worden......zit ik ook niet op te wachten....

Ik ben heel benieuwd hoe jij de fiets gaat ervaren, klinkt voorlopig al goed in ieder geval!!
Ik heb ook tamelijk lang zitten twijfelen tussen de Merida's en de Cube's. De reden dat de Merida voor mij de doorslag gaf was dat hij wel direct leverbaar was bij 12Go terwijl de Cube modellen pas eind februari / eind april leverbaar waren afhankelijk van het model. Zo lang kon ik niet wachten, dan zouden de benzinekosten weer mee gaan tellen en ik wou gewoon op korte termijn een e-bike hebben.

Daarnaast heeft de Merida een Performance Line motor en de Cube's hebben een Active Line motor. Scheelt volgens mij aardig qua koppel. (48 Nm bij Active Line vs 60 Nm bij de Performance Line) Ook dat was 1 van de redenen om voor een Merida te gaan. En qua looks ziet de Merida er heel wat sportiever uit als een Cube.

Succes met je keuze, bij 12go kan je vaak voor een scherpe prijs kopen. Kreeg daar 10% korting op de catalogusprijs. Goede uitleg gekregen en ook gelijk een verzekering afgesloten voor 4 eurie per maand, doet geen pijn in de portemonnee maar geeft wel de nodige zekerheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Vlassie1980 op 12-02-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-guru
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-10-2024
Wat vinden jullie van Finse elektrische fietsfabrikant Harrison?

http://www.en.harrison.fi/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
ken-guru schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:54:
Wat vinden jullie van Finse elektrische fietsfabrikant Harrison?

http://www.en.harrison.fi/7
Sorry maar ik wordt er niet warm of koud van. Dan vind ik het ontwerp van Spiked Cycles (www.spikedcycles.nl) heel wat mooier.

Was trouwens aardig aanpoten tegen de wind in vanavond, Heb de hele terugweg op de stand Tour gereden omdat de accu anders wel heel erg snel ging. Ben in ieder geval heel blij dat ik een duurdere Merida versie met 400 Wh accu heb want anders was het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tegen de wind in, ja dan lust de Bosch (en wellicht iedere e-bike) wel een paar ampères.

• Vlassie1980
Hij was inderdaad aardig leeg. Maar was ook wel een erg hard windje gisteren.

Aan de Bosch rijders onder ons: Laden jullie de accu in de schuur op of gewoon binnen? De handleiding geeft aan dat je de accu tussen de 0 en 40 graden op kunt laden en dat er ook een beveiliging in zit waardoor er niet geladen kan worden onder of boven die temperaturen.

Met de accu's van modeljaar 2014 is het mogelijk om gewoon op de fiets te laden, maar weet niet of het echt bevorderlijk is om:

- De accu in een redelijk vochtige schuur op te laden
- De lader heel de nacht aangesloten te laten zitten

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:40:

Aan de Bosch rijders onder ons: Laden jullie de accu in de schuur op of gewoon binnen? De handleiding geeft aan dat je de accu tussen de 0 en 40 graden op kunt laden en dat er ook een beveiliging in zit waardoor er niet geladen kan worden onder of boven die temperaturen.

Met de accu's van modeljaar 2014 is het mogelijk om gewoon op de fiets te laden, maar weet niet of het echt bevorderlijk is om:

De lader zal gewoon uit gaan als je accu vol is.
De vochtige schuur maakt ook weinig uit. Zolang er geen 30cm water staat.

Alleen als het gaat vriezen en je schuur is niet vorstvrij krijg je misschien problemen.

TheS4ndm4n#1919

• erdejee
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik ben (nog) geen Bosch-rijder, maar ik zou de accu lekker binnen in huis opladen. Sowieso niet vochtig en het vriest er nooit, maar ook uit het oogpunt van diefstal uit de schuur. Een e-bike zonder accu is nou eenmaal minder aantrekkelijk voor doorverkoop. En mocht-ie toch gestolen worden, dan heb je tenminste een reserve-accu, nadat je van het verzekeringsgeld een nieuwe Merida gekocht hebt....

Verwijderd

Om even terug te komen op de positie van de bel op de Bosch e-bikes, waarom monteren jullie de bel dan niet rechts?

• Athome
Zit de bediening van de derailleur en kan daardoor lastig dicht bij het handvat komen en ontneemt het zicht over de gekozen versnelling.

In de voorjaar/zomer/herfst laad ik de accu in de schuur op. In deze periode gebeurt het binnen.
Ik heb de lader aan tijdklok hangen. De accu kan eerst nog wat op temperatuur komen voordat deze midden in de nacht begint met laden.

• Vlassie1980
Over de bel: Ik ben er inmiddels al wel wat meer aan gewend, even iets meer naar rechts bewegen met mijn hand en ik kan er wel bij.

Vandaag onder betere omstandigheden naar huis gefietst met windkracht 4 uit zuidwest, dus ik had de wind schuin tegen. Fiets bleef mooi op een redelijke constante snelheid van 26 a 27 per uur op de Sport stand. De terugweg legde ik ongeveer 3 minuten sneller af als op mijn oude fiets, maar dat is nog wel een beetje speculeren en ik kan pas na een paar ritten echt beoordelen of deze fiets sneller is als de vorige. Ik heb van de zomer een Spiked een week te leen gehad om proef te rijden en ondanks dat dat een leuke en hippe fiets was werd de ondersteuning direct bij de 25 per uur abrupt afgebroken en de accu was ook maar 300Wh en dat is voor mij gewoon te weinig.

De accu heb ik vandaag op het werk geeneens bij geladen, ik had de wind in de rug en had ook nog alle 5 streepjes toen ik op de zaak aankwam, dat komt ten eerste doordat de fiets gewoon een stuk lichter is en makkelijker op snelheid gehouden kan worden. Ik zat vanmorgen even aan de 40 per uur met de wind in de rug en ook een lang stuk boven de 35 dus dat ging als een speer. Daarnaast is de accu gewoon veel efficienter dan de ombouwkit die ik eerst had.

Ben heel tevreden met de fiets maar heb nog wel een aantal zaken die ik aan wil schaffen:

- Spatbordje voor om te voorkomen dat de Bosch motor smerig wordt
- Abus vouwslot zodat ik de stad ook in kan met deze fiets
http://www.fietsvakshop.n...cijfer-6100-90-19613.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:48:
[...]
Was trouwens aardig aanpoten tegen de wind in vanavond, Heb de hele terugweg op de stand Tour gereden omdat de accu anders wel heel erg snel ging. Ben in ieder geval heel blij dat ik een duurdere Merida versie met 400 Wh accu heb want anders was het niet te doen.
Ja, mijn 300 Wh accu komt toch wel wat tekort bij forse wind. Dan zit ik toch noodgedwongen een tijd op eco te stoemperen, maar dan valt het niet mee om boven de 25 p/u te komen. 30% ondersteuning is wel mager in vergelijking met de tour stand. Zeker als je wind tegen hebt.
Ik zoek al een tijdje een 400 Wh accu, maar de prijzen zijn me op dit moment nog te hoog.

Iets anders: ik gebruik altijd runkeeper. Heeft iemand ervaring met de app van fietstijden?

[ Voor 5% gewijzigd door dirkjesdirk op 17-02-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn 400 Wh accu was vrijdag ook leeg en bij de reikwijdte stonden twee streepjes dus hij was goed leeg. Ik vind het desondanks toch heel wat fijner dan mijn vorige systeem, daar was het echt gissen hoe veel capaciteit je nog had en je voelde gewoon dat de ondersteuning ook minder werd wanneer de accu half leeg was. Bosch systeem blijft volgens mij nagenoeg hetzelfde vermogen leveren ondanks dat de accu bijna leeg is.

@ Dirkjesdirk: Kan me wel voorstellen dat je wat power te kort komt als je een 300 Wh accu hebt met een s-pedelec en dan zeker met die wind.

Over die apps: Ik heb een keertje Runkeeper gebruikt en heb nu Endomondo geinstalleerd op mijn android phone. Maar eens kijken of dat wat is. Mijn record met mijn oude fiets was 59 minuten en 30 seconden over een afstand van 25,4 km. Maar dan had ik waarschijnlijk windje mee en dat was van stalling tot schuur gerekend want ik ben ik altijd even zoet om mijn fiets van het slot te halen, spullen in de tas doen etc... :P
Moet te kloppen zijn met deze fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester

[afbeelding] [afbeelding]

Wat een verademing ten opzichte van mijn oude fiets, de ondersteuning is echt vele malen beter en bouwt pas af rond de 27 km/u. Ik heb nu pas ongeveer 10 kilometer gefietst omdat ik op mijn vrije dag ook nog een badkamer moest verven en het vanmiddag takke-weer was.

Morgenochtend gaan we dus de eerste tocht naar het werk doen, op de heenweg waarschijnlijk lekker windje mee en in de avond weer bagger weer met windje tegen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de fiets zich dan gaat houden maar heb er alle vertrouwen in.

Die maffe groene sticker op de accu moet ik er nog af halen, die zat om de een of andere reden op alle accu' s in de showroom bij 12GoBiking :?

Paar kleine puntjes van kritiek alvast:
- De kabels aan de voorkant hadden wel iets netter weggewerkt mogen worden.
- Spatbord voor is vrij kort waardoor je vrij snel vieze voeten krijgt en ook de Bosch motor wordt erg vies.
- De bel zit tijdens het rijden niet echt onder handbereik, als je wilt bellen moet je dus je linkerhand van het stuur halen. Maar anders zou je de controller voor de ondersteuning niet onder handbereik hebben dus het is ook wel logisch.

Mooie fiets!!

Hierbij gelijk een gouden tip: koop er een extra ketting bij die je wisselt na iedere 200 km, anders mag je (net als ik) na 4000 km je cassette vervangen...
Athome schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:34:
Ken het probleem.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je plaatjes doen het niet (meer)
Bij mij zit de bel iets handiger gemonteerd, zal eens een foto maken waarop dat te zien is.

Ik ben ook al een poosje aan het kijken naar een spatlap voor het voorwiel, ik heb alleen een ander spatbord.
Vlassie1980 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:40:

Gewoon binnen opladen, bij mij moet de accu ook los.
erdejee schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:05:
Ik ben (nog) geen Bosch-rijder, maar ik zou de accu lekker binnen in huis opladen. Sowieso niet vochtig en het vriest er nooit, maar ook uit het oogpunt van diefstal uit de schuur. Een e-bike zonder accu is nou eenmaal minder aantrekkelijk voor doorverkoop. En mocht-ie toch gestolen worden, dan heb je tenminste een reserve-accu, nadat je van het verzekeringsgeld een nieuwe Merida gekocht hebt....
Dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ben inderdaad van plan om nog wat uitgaves te doen voor mijn fiets:

- Extra ketting om te wisselen
- Gereedschap om de ketting goed schoon te maken:
Afbeeldingslocatie: http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/afb/kettingreiniger2.jpg
- Ophangsysteem zodat ik de fiets in de schuur op kan hangen en hem dus makkelijker kan onderhouden:
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzYyWDk1MA==/z/9JIAAOxyRhBSqvzc/$_85.JPG
- Korte spatlap voor zodat de motor en mijn schoenen minder smerig worden
- Misschien nog "iets" om hem wat harder te laten lopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:02
[b]wmeester schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:33:

Mooie fiets!!

Hierbij gelijk een gouden tip: koop er een extra ketting bij die je wisselt na iedere 200 km, anders mag je (net als ik) na 4000 km je cassette vervangen...
Misschien een domme vraag, maar waarom wissel je elke 200km, en kan je daarna weer de oude installeren?

Ik heb hier niet veel kaas van gegeten, maar ben van plan om binnenkort de Cube Town Hybrid aan te schaffen. Ik wil deze echter wel goed onderhouden, iets wat ik tot op heden met mijn normale niet-elektrische fietsen nooit gedaan heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@WMeester.
Bij mij doen de plaatjes het gewoon. Zou dus niet weten wat er aan de hand is. Wellicht dat dropbox er even uitgelegen heeft. Daar staan de plaatjes gehost (public folder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Er is nogal een middenruimte tussen 4000km op 1 ketting rijden en elke 200km afwisselen.
Je cassette gaat pas kapot als je een versleten ketting niet op tijd vervangt.
De meeste mensen wachten hiermee totdat de ketting eraf begint te lopen of doortrapt. Dan is het al veel te laat en moet je een nieuwe ketting + cassette.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik vind persoonlijk elke 200 km wel erg snel, dat zou betekenen dat ik elke week de ketting moet wisselen?
Daarnaast schakel ik echt amper omdat ik vaak stukken heb die kaarsrecht zijn en ik trek gewoon uit stilstand op de een na zwaarste versnelling weg en die gebruik ik ook heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:51:
Ik vind persoonlijk elke 200 km wel erg snel, dat zou betekenen dat ik elke week de ketting moet wisselen?
Daarnaast schakel ik echt amper omdat ik vaak stukken heb die kaarsrecht zijn en ik trek gewoon uit stilstand op de een na zwaarste versnelling weg en die gebruik ik ook heel vaak.
Het gaat ook niet om het schakelen. Het gaat erom dat als je ketting verslijt de schakels iets verder uit elkaar komen. Hierdoor passen ze niet meer precies over de tanden van je cassette. Hierdoor verslijten de tanden in rap tempo.
Zodra dit is gaat slijten heeft een nieuwe ketting geen zin meer en moet je ook de beschadigde tandwielen vervangen. En bij de meeste fietsen betekent 1 kapot tandwiel dat je de hele cassette van 7 of 9 moet vervangen.
Vervang je de ketting op tijd dan is er niks aan de hand en gaat een cassette 2 of 3 kettingen lang mee.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar een cassette en voortandwielen kost bijelkaar maar 50 euro (als je tenminste geen superduur racespul gebruikt). Dus waarom zou ik daarvoor (in het seizoen) elke paar dagen mijn ketting willen gaan wisselen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^als ik het zo lees over het wisselen van de ketting elke 200km ben ik wel blij dat ik een naafversnelling heb.
Even vanuitgaande dat het voor een naafversnelling niet geldt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Figo112 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:42:
^als ik het zo lees over het wisselen van de ketting elke 200km ben ik wel blij dat ik een naafversnelling heb.
Even vanuitgaande dat het voor een naafversnelling niet geldt :)
Denk dat het er ook aan ligt of je een open, half-open of gesloten kettingkast hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:43:
[...]

Denk dat het er ook aan ligt of je een open, half-open of gesloten kettingkast hebt ;)
De open Bosch motor bestaat nog niet volgens mij.
Bij een racefiets kun je inderdaad zonder veel moeite de ketting verwisselen. Maar bij een Bosch motor zul je de ketting open moeten maken. Niet iets dat je vaak wil doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Vlassie1980 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:43:
[...]

Heb gelukkig ook een gesloten kettingkast. Was toen een van de weinigen in combinatie met een bosch motor.
Heb nu al iets meer dan 2000 km en nog geen rare dingen opgemerkt met de ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Figo112 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:07:
[...]

Heb gelukkig ook een gesloten kettingkast. Was toen een van de weinigen in combinatie met een bosch motor.
Heb nu al iets meer dan 2000 km en nog geen rare dingen opgemerkt met de ketting.
Misschien een goed idee om even te meten of je ketting nog goed is na die afstand.
Een cassette vervangen is 1 ding. Maar als de tandwielen in je bosch motor kapot gaan door een versleten ketting ben je volgens mij wel verder van huis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Heel veel info mbt derailleurs, kettingen, cassettes, schakelsystemen, SLX, XT, XTR, PowerLock, SRAM, etc is te vinden op mountainbike.nl/forum.
Daar heb ik ook mijn wijsheid mbt wisselen van ketting etc vandaan. :)

Op mijn huidige ketting zit een KMC lock-systeem. Deze zou met een tangetje gemakkelijk in en uitelkaar te halen zijn.
Afbeeldingslocatie: http://media1.roseversand.de/product/370/1/5/1506662_1.jpg

Voor mijn nieuwe kettingen heb ik deze snelsluitingen ook besteld.

De 200 km die ik riep is een gemiddelde wat ik zo heb gelezen. Sommige mountainbikers doen na 1 modderige rit van 40 km al wisselen.
RocketKoen schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:57:
Er is nogal een middenruimte tussen 4000km op 1 ketting rijden en elke 200km afwisselen.
Je cassette gaat pas kapot als je een versleten ketting niet op tijd vervangt.
De meeste mensen wachten hiermee totdat de ketting eraf begint te lopen of doortrapt. Dan is het al veel te laat en moet je een nieuwe ketting + cassette.
Dit dus, ik had te lang gewacht, waardoor mijn 13t tandwiel is versleten, deze gebruik ik het meest. Ik heb nu overigens een cassette besteld waar wat meer kleine tanden op zitten.
Eerst was de verdeling: 11,13,15,17,19 etc
Nu met de nieuwe cassette: 11,12,13,14,15 etc
Ik kan dus in de toekomst (met de nieuwe cassette) ook gebruik maken van een extra 12t en 14t tandwiel.

Bij mijn vorige fiets, met gesloten kettingkast, heb ik ook probleemloos (zonder extra smeren) 6000 km gereden. Bij een open kettingkast is dat echt andere koek en heb je echt meer werk aan onderhoud mbt smeren/schoonmaken.
Ja, dat is mij een beetje tegengevallen maar iedere dag met 35 km/u naar werk fietsen maakt een hoop goed.
RocketKoen schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:00:
[...]

Misschien een goed idee om even te meten of je ketting nog goed is na die afstand.
Een cassette vervangen is 1 ding. Maar als de tandwielen in je bosch motor kapot gaan door een versleten ketting ben je volgens mij wel verder van huis.
Een tandwiel van de bosch motor kun je ook vervangen en zijn niet heel duur. Voor 20 euro heb je een nieuwe 44t tandwiel.
http://www.pro-cycling-go...artikel4ed5313c2dc2d.html
Athome schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:45:
@WMeester.
Bij mij doen de plaatjes het gewoon. Zou dus niet weten wat er aan de hand is. Wellicht dat dropbox er even uitgelegen heeft. Daar staan de plaatjes gehost (public folder)
Klopt, ik denk dat dat door mijn proxy @ werk ligt... :)

Ik zou nog een plaatje maken van mijn stuur icm de bel:
cockpit
De remhendel zit gemonteerd onder het eerste deel van de bedieningsknoppen, hierdoor is eea wat compacter.

[ Voor 26% gewijzigd door wmeester op 18-02-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Handige tips @ hierboven :)

Gisteren tijdens de terugreis nog even Endomondo aangezet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hpXPgaTo2aqtY5o2m76r35Kg/full.png

Mijn record met mijn vorige fiets was 59 minuten en iets van 30 seconden, maar ik had gisteren wind tegen en was onderweg even gestopt om mijn windbreaker uit te doen omdat het zo warm was en ik werd onderweg aan de praat gehouden en nog tig andere smoesjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RocketKoen schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:00:
[...]

Geldt dit ook voor een naafversnelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Figo112 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:22:
[...]

Als je een gesloten kettingkast hebt: nee

Al kan het natuurlijk geen kwaad om na 1 jaar fietsen even de ketting te smeren, dat vind ie lekker :)

Volgens de Cyclometer heb ik 7,5 minuut stilgestaan... :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CSW8IqbSY20hQO1NmlDh7grI/medium.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door wmeester op 18-02-2014 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Figo112 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:22:
[...]

Ja, maar omdat je naafversnelling maar 1 tandwiel heeft kun je die voor een paar euro vervangen.
wmeester schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:58:
[...]

Als je een gesloten kettingkast hebt: nee

Al kan het natuurlijk geen kwaad om na 1 jaar fietsen even de ketting te smeren, dat vind ie lekker :)
Een gesloten kettingkast maakt je ketting niet slijtagevrij hoor.
Je hoeft hem wel minder vaak schoon te maken en te smeren.

[ Voor 43% gewijzigd door RocketKoen op 18-02-2014 13:00 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
RocketKoen schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:58:
[...]

Ja, maar omdat je naafversnelling maar 1 tandwiel heeft kun je die voor een paar euro vervangen.

[...]

Slijtage-vrij is inderdaad teveel gezegd maar mijn ervaring is dat een gesloten kettingkast tov een open kettingkast icm derailleur een verschil tussen dag en nacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:22:
Mijn 400 Wh accu was vrijdag ook leeg en bij de reikwijdte stonden twee streepjes dus hij was goed leeg. Ik vind het desondanks toch heel wat fijner dan mijn vorige systeem, daar was het echt gissen hoe veel capaciteit je nog had en je voelde gewoon dat de ondersteuning ook minder werd wanneer de accu half leeg was. Bosch systeem blijft volgens mij nagenoeg hetzelfde vermogen leveren ondanks dat de accu bijna leeg is.

@ Dirkjesdirk: Kan me wel voorstellen dat je wat power te kort komt als je een 300 Wh accu hebt met een s-pedelec en dan zeker met die wind.

Over die apps: Ik heb een keertje Runkeeper gebruikt en heb nu Endomondo geinstalleerd
Zeker. Je kan heel goed inschatten wat je bereik is. Als de reikwijdte zakt onder het aantal km wat ik nog moet rijden, zet ik altijd de ondersteuning een tandje lager. Van tour naar eco. De kracht blijft ook tot het einde toe aanwezig. Ik heb de batterij al enkele malen volledig leeg gereden. Als er 2 streepjes in beeld staan heb je echt niet meer dan 1 km te gaan. Maar tot die tijd is alle kracht aanwezig.

Edomondo ga ik eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik hoor bij fietsers vaak Strava voorbijkomen als app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:58:
[...]

[...]

1 nadeel aan een gesloten kettingkast: Je ziet niet of de ketting toe is aan een smeerbeurt of schoonmaakbeurt :X al een paar keer mensen met zo'n dichte kettingkast geholpen en die dingen komen er steevast kuisverrot uit. Helemaal onder de roest, uitgelubberd etc.
Dan maar liever geen kettingkast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
2 streepjes en dan nog 1 km! Dan staat de ondersteuning ook in de hoogste stand. Met 2 streepjes in standje tour fiets ik nog makkelijk een kilometer of 10. Alleen met veel wind tegen is dat niet te halen.

Ook in de hoogste stand blijft de Bosch tot aan einde maximaal ondersteunen. Wellicht dat een paar honderd meter voordat de ondersteuning er helemaal mee stopt (accu symbool knippert dan ook), deze wat minder wordt.

Zag overigens een screenshot van een Windows Phone voorbij komen. Run The Map is ook een leuke App.

Ik heb nu ruim 2000 km gefietst met een open kast (derailleur) en alleen smering (met enige regelmaat) gedaan verder niets. De fiets is pas voor onderhoud geweest en heb de dealer niet over ketting en tandwielen gehoord. Ben dus benieuwd hoeveel km's ik haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Metro2002 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:59:
[...]

1 nadeel aan een gesloten kettingkast: Je ziet niet of de ketting toe is aan een smeerbeurt of schoonmaakbeurt :X al een paar keer mensen met zo'n dichte kettingkast geholpen en die dingen komen er steevast kuisverrot uit. Helemaal onder de roest, uitgelubberd etc.
Dan maar liever geen kettingkast :P
Valt wel mee hoor als je 1 keer in het jaar even wegbrengt voor een onderhoudsbeurt dan is dat ook geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Heeft er iemand al meer ervaring met de badass speeddongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb ook Endomondo aangezet maar de snelheid is toch wat minder constant.
Rit 's avonds

's ochtends is het nog erger + wind tegen drukt de snelheid aardig

rit 's ochtends

Onderdelen zijn ook binnengekomen...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8GXVto9lDOp95IJJEbwuQY0/medium.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door wmeester op 19-02-2014 14:42 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.