Heel veel info mbt derailleurs, kettingen, cassettes, schakelsystemen, SLX, XT, XTR, PowerLock, SRAM, etc is te vinden op mountainbike.nl/forum.
Daar heb ik ook mijn wijsheid mbt wisselen van ketting etc vandaan.
Op mijn huidige ketting zit een KMC lock-systeem. Deze zou met een tangetje gemakkelijk in en uitelkaar te halen zijn.
Voor mijn nieuwe kettingen heb ik deze snelsluitingen ook besteld.
De 200 km die ik riep is een gemiddelde wat ik zo heb gelezen. Sommige mountainbikers doen na 1 modderige rit van 40 km al wisselen.
RocketKoen schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:57:
Er is nogal een middenruimte tussen 4000km op 1 ketting rijden en elke 200km afwisselen.
Je cassette gaat pas kapot als je een versleten ketting niet op tijd vervangt.
De meeste mensen wachten hiermee totdat de ketting eraf begint te lopen of doortrapt. Dan is het al veel te laat en moet je een nieuwe ketting + cassette.
Dit dus, ik had te lang gewacht, waardoor mijn 13t tandwiel is versleten, deze gebruik ik het meest. Ik heb nu overigens een cassette besteld waar wat meer kleine tanden op zitten.
Eerst was de verdeling: 11,13,15,17,19 etc
Nu met de nieuwe cassette: 11,12,13,14,15 etc
Ik kan dus in de toekomst (met de nieuwe cassette) ook gebruik maken van een extra 12t en 14t tandwiel.
Bij mijn vorige fiets, met gesloten kettingkast, heb ik ook probleemloos (zonder extra smeren) 6000 km gereden. Bij een open kettingkast is dat echt andere koek en heb je echt meer werk aan onderhoud mbt smeren/schoonmaken.
Ja, dat is mij een beetje tegengevallen maar iedere dag met 35 km/u naar werk fietsen maakt een hoop goed.
RocketKoen schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:00:
[...]
Misschien een goed idee om even te meten of je ketting nog goed is na die afstand.
Een cassette vervangen is 1 ding. Maar als de tandwielen in je bosch motor kapot gaan door een versleten ketting ben je volgens mij wel verder van huis.
Een tandwiel van de bosch motor kun je ook vervangen en zijn niet heel duur. Voor 20 euro heb je een nieuwe 44t tandwiel.
http://www.pro-cycling-go...artikel4ed5313c2dc2d.htmlKlopt, ik denk dat dat door mijn proxy @ werk ligt...
Ik zou nog een plaatje maken van mijn stuur icm de bel:

De remhendel zit gemonteerd onder het eerste deel van de bedieningsknoppen, hierdoor is eea wat compacter.
[
Voor 26% gewijzigd door
wmeester op 18-02-2014 11:28
]