Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.163 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:03:
Gisteren de ketting weer eens een poetsbeurt gegeven, was alweer 700 km geleden dat ie voor het laatst gesmeerd was. Goed nieuws: het kleinste tandwiel slipt niet meer!
Moest maar eens op zoek naar zo'n automatische kettingreiniger, dat scheelt weer een half uurtje poetsen.
Verder was het vanochtend weer bijzonder aan het miezeren. Als je buiten stond merkte je het niet eens maar met de fiets 35 km/h tegen de wind in, word je behoorlijk nat van.

De nieuwe overschoenen bevallen goed: http://www.futurumshop.nl...-overschoenen-zwart.phtml
Misschien wat aan de lage kant maar bijzonder makkelijk aan te trekken.
Doe ik dan iets heel anders dan jij? Mijn ketting is in de afgelopen 7000-8000km nog niet gesmeerd en die gaat nog als een nieuwe. (Is een Sparta E-motion C3 (met gesloten kettingkast))

Ik merk nu wel met de kou dat de accu wat sneller leeg is, ik leg ze in de semi-verwarmde (~10-15 graden) berging aan de lader en bewaar ze nooit in de kou. (enige moment waarop ze dus koud worden is tijdens gebruik)

Alsnog kan ik er nu nog steeds bijna 20 kilometer mee maken met maximale ondersteuning, maar de streepjes lopen wel sneller terug.. (fiets is nu 2,5 jaar oud)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:18:
Gat in de wet zit in het testprotocol voor snorfietsen; dat zegt dat als je de gashandle vol open draait, de snorfiets niet harder mag dan 25. Die snelle E-fietsen hebben een gashandle, en staan afgeregeld op 20/h oid bij volgas, zonder bij te trappen. Over de extra snelheid die de berijder kan leveren wordt niet gesproken in het protocol; dat is natuurlijk bedacht toen er nog geen snelle e-fietsen waren.
Dit is niet bij alle speed pedelecs het geval, alleen die Sparta heeft dat. Bij de meeste overige modellen moet je gewoon zelf bijtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 13:15
Bij mijn qwic trend, die altijd buiten in de tuin staat als deze niet gebruik, werken de knoppen op het scherm niet meer. Het lijkt te komen door het koude weer. Is dat mogelijk?
Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Lijkt me corrosie.
Los halen, schoonmaken en insmeren met iets wat corrosie moet tegengaan en vertragen.
Als het kan de fiets ook binnen zetten wanneer deze niet gebruikt wordt maar dat lukt waarschijnlijk niet, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of vocht, misschien een paar dagen binnen zetten om te kijken of het dan weer werkt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
Bedankt voor de tips... ik ga ff kijken of ik de fiets mijn huis binnen kan krijgen. Hopelijk is het een vocht probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:28:
[...]

Doe ik dan iets heel anders dan jij? Mijn ketting is in de afgelopen 7000-8000km nog niet gesmeerd en die gaat nog als een nieuwe. (Is een Sparta E-motion C3 (met gesloten kettingkast))
Ja, ik heb een open kettingkast /derailleur. ;)

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Vandaag de badass omvormer binnen gehad.
En even gekeken hoe hij werkt, er zit een opnemertje in voor de magneet, een PIC en een spoeltje.
Puls word dus ontvangen en bij 16 km uur gedeeld door 3 door de PIC om daarna met behulp van het spoeltje de orginele opnemer te bedienen.
Wat me wel tegenvalt is de montage, die is niet zo super met die O ring, maar een extra Tyrap deed wonderen.

Resultaat.

-Ik trap makkelijk 34 km uur,
-Lijkt erop dat de Bosch software ook een stroom begrenzing heeft, bij meer dan 35 km uur bouwd de ondersteuning af naar 50 %, op de teller rijd je dan nog maar 12 km uur.
Of het ligt aan de accu die was maar 50% opgeladen, temp was -1.

Inverstering waard ?
- Ik hikte altijd net tegen die 27 km per uur aan, dat is nu weg.
- 72 km/h, noway
Kosten voor het maken, 15 euri
Maar ik ben tevreden, :o want een flyer 45 km/h kost 2000 euri meer 8)

[ Voor 38% gewijzigd door fazertje op 13-12-2013 17:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2023
fazertje schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:24:
En even gekeken hoe hij werkt, er zit een opnemertje in voor de magneet, een PIC en een spoeltje.
Puls word dus ontvangen en bij 16 km uur gedeeld door 3 door de PIC om daarna met behulp van het spoeltje de orginele opnemer te bedienen.
Wat me wel tegenvalt is de montage, die is niet zo super met die O ring, maar een extra Tyrap deed wonderen.

Resultaat.

-Lijkt erop dat de Bosch software ook een stroom begrenzing heeft, bij meer dan 35 km uur bouwd de ondersteuning af naar 50 %, op de teller rijd je dan nog maar 12 km uur.

Inverstering waard ?
- 72 km/h, noway
Ik snap het gebruik van een tyrap niet zo goed. Zelfs zonder de O ring zit de box geklemd om de sensor. De O ring moet er eigenlijk alleen voor zorgen dat, mocht de box svhuiven, hij d'r niet afvalt. Dus zonder ring moet hij gewoon goed zitten. Wil je een fotootje plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
fazertje schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:24:

Resultaat.

Inverstering waard ?
- 72 km/h, noway
De Bosch gaat niet minder ondersteunen naarmate de accu leeg raakt. Ik heb zelf wel de indruk dat de laastste paar kilometer voordat de ondersteuning wegvalt (door lege accu), de ondersteuning wel moeizamer gaat.

Zelf rij ik meestal net boven de 30. Wanneer ik de Sport of Turbo stand selecteer kan ik redelijk eenvoudig aan de 40 komen maar hou dit geen kilometers vol. De Bosch geeft dan, volgens display, zijn maximale ondersteuning. Boven de 40 km/u moet er toch echt veel spierkracht en uithoudingsvermogen aan te pas komen om door te trappen naar 45 en hoger met een windkracht 5 in de rug gaat dit overigens een heel stuk eenvoudiger. Je merkt dan toch wel waarom de 45 km/u uitvoering van de Bosch 350 watt levert en geen 250 watt zoals de standaard modellen.

Even voor de duidelijkheid. Ik heb zelf een Cube Touring Epo dit is een meer relaxter fiets dan de veel gekozen Merida Espresso modellen. Ik merk zelf heel goed dat ik op een model als de Espresso minder kracht hoef te leveren dan op een model als mijn huidige Cube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Athome schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 21:40:
[...]

De Bosch gaat niet minder ondersteunen naarmate de accu leeg raakt. Ik heb zelf wel de indruk dat de laastste paar kilometer voordat de ondersteuning wegvalt (door lege accu), de ondersteuning wel moeizamer gaat.

Zelf rij ik meestal net boven de 30. Wanneer ik de Sport of Turbo stand selecteer kan ik redelijk eenvoudig aan de 40 komen maar hou dit geen kilometers vol. De Bosch geeft dan, volgens display, zijn maximale ondersteuning. Boven de 40 km/u moet er toch echt veel spierkracht en uithoudingsvermogen aan te pas komen om door te trappen naar 45 en hoger met een windkracht 5 in de rug gaat dit overigens een heel stuk eenvoudiger. Je merkt dan toch wel waarom de 45 km/u uitvoering van de Bosch 350 watt levert en geen 250 watt zoals de standaard modellen.

Even voor de duidelijkheid. Ik heb zelf een Cube Touring Epo dit is een meer relaxter fiets dan de veel gekozen Merida Espresso modellen. Ik merk zelf heel goed dat ik op een model als de Espresso minder kracht hoef te leveren dan op een model als mijn huidige Cube
hoe zijn jou bevindingen van de Cube touring epo, ik heb er namelijk ook zo een.
ik heb heel wat e fietsen uit geprobeerd maar deze sprong er met kop en schouders boven uit.
in de tour stand afstanden van 130 km afgelegd.
en dan de wat hogere bruggen een makkie met 25km/h naar boven.
ik kan ook de magneet verzetten zonder een storing melding, en dan gaat het tegen de 40 km/u
echt een heerlijke fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
Mijn Qwic trend wil nog steeds niet reageren als ik op de knoppen op het scherm druk.
Heeft ook de neiging om vanzelf de traponsersteuning te verminderen, en soms wil het zelfs uitvallen.

Echt balen, want ik genoot enorm veel van me ebike. Dus als iemand tips heeft, dan hoor ik die graag!!

Zit nu zelf te denken om een gewone fiets, de vanmoof te kopen... Schijnt ook heel licht te fietsen, alhoewel je dan niet 25km/h zal bereiken. In ieder geval heb ik dan geen last van elektronische componenten die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 17-09 21:51
naturalcool schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 04:07:
Mijn Qwic trend wil nog steeds niet reageren als ik op de knoppen op het scherm druk.
Heeft ook de neiging om vanzelf de traponsersteuning te verminderen, en soms wil het zelfs uitvallen.

Echt balen, want ik genoot enorm veel van me ebike. Dus als iemand tips heeft, dan hoor ik die graag!!

Zit nu zelf te denken om een gewone fiets, de vanmoof te kopen... Schijnt ook heel licht te fietsen, alhoewel je dan niet 25km/h zal bereiken. In ieder geval heb ik dan geen last van elektronische componenten die niet werken.
Tsja, net als auto's zijn nu ook fietsen wat lastiger geworden om zelf te repareren.
Dat wordt naar de dealer of een fietsenmaker die hier ervaring mee heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
(eerst ff een flauwe opmerking, dit is tweakers, zelf repareren van elektronica is toch het hele idee van deze site)

Het heeft voor mij alleen geen nut om de fiets te laten repareren gezien de waarde van de fiets. Maar ja, heb me lesje wel geleerd.
Het is exact hetzelfde als bij auto, daar heb je helemaal gelijk in.
Je krijgt waar je voor betaald. Ik zou ook niemand zo gauw een tweedehandse fiets/auto adviseren.
Neem een nieuwe, en zorg ervoor dat het goed onderhouden wordt (officiele dealer/ op tijd). Dan zal je met veel plezier een en gerust (met garantie) lekker kunnen rond rijden.
Een nieuwe ebike kost mij alleen toch echt een beetje te veel, vooral nu dat mijn eigen stuk is gegaan.

Ik hou deze topic in de gaten, wie weet komt er goeie tips voor reparatie of voor een nieuwe ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
naturalcool schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:16:
(eerst ff een flauwe opmerking, dit is tweakers, zelf repareren van elektronica is toch het hele idee van deze site)

Het heeft voor mij alleen geen nut om de fiets te laten repareren gezien de waarde van de fiets. Maar ja, heb me lesje wel geleerd.
Je krijgt waar je voor betaald. Ik zou ook niemand zo gauw een tweedehandse fiets/auto adviseren.
Neem een nieuwe, en zorg ervoor dat het goed onderhouden wordt (officiele dealer/ op tijd). Dan zal je met veel plezier een en gerust (met garantie) lekker kunnen rond rijden.
Een nieuwe ebike kost mij alleen toch echt een beetje te veel, vooral nu dat mijn eigen stuk is gegaan.

Ik hou deze topic in de gaten, wie weet komt er goeie tips voor reparatie of voor een nieuwe ebike.
Je hebt inderdaad een punt, ik zou voor een elektrische fiets nooit voor een tweedehands gaan omdat vooral de accu het duurste en het kwetsbaarste element van een elektrische fiets is.

Maar daarentegen zal ik de komende jaren sowieso voor een tweedehands auto gaan, omdat een nieuwe auto die ik zoek qua afmetingen en accessoires simpelweg buiten ons budget valt. En daarnaast verliest een auto zijn waarde al direct wanneer je de showroom uit rijdt met dat ding. Ik rijdt nu in een Toyota Avensis van 13 jaar oud en dat ding geeft buiten een paar piepjes en kraakjes geen krimp. Dat ding rijdt ik helemaal op kan ik je vertellen >:) En hij draait tegenwoordig veel minder km als vroeger omdat ik mijn woon-werk nu 90% procent van de dagen op het fietsje doe.

Nu we het over die fiets van me hebben: Hij is gewoon erg gaar aan het worden en ik zou achteraf toch liever voor een standaard fabriek af elektrische fiets hebben gekozen. Heb al meerdere testritten op modellen met een Bosch motor gereden en dat is een verademing. Ik zit nu dus toch wel in dubio:

Mijn fiets repareren:
- Vervangen velg voorwiel ( dus uitspaken omdat de motor in het voorwiel zit en vervolgens weer inspaken )
- Betere v-brake op het voorwiel, de rem die FMH erop heeft gezet is lachwekkend
- Complete aandrijflijn vernieuwen, volgens de fietswinkel waren de tandwielen al aardig aan het slijten

Nieuwe e-bike
Binnenkort komt de Cube Town Hybrid uit. Mooie fiets met een recht stuur, schijfremmen, 8 versnellingen en de Bosch motor natuurlijk. Ik had alleen liever gezien dat de accu onderin het frame zat en niet op de bagagedrager maar voor 1999 euro vind ik het een mooie en niet al te dure optie:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsnet.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/0/4054571002990.jpg

Het was mijn streven om met mijn huidige fiets 3 a 4 jaar te doen, ik heb hem nu anderhalf jaar. Maar ik kom er achteraf wel achter dat hij op den duur aardig wat kosten met zich mee brengt en dat er nogal wat aan mankeert:

- Geen vering
- Velg voorwiel ingesleten vanwege de V-brake, slechte kwaliteit van FMH
- Koplamp die FMH erop heeft gezet is slecht, die slurpt een set penlites binnen 1 week gegarandeerd leeg. Daarom maar een Lezyne Mini Drive XL aangeschaft voor 59 euro.
- Accu aan gort na 15 maanden, nieuwe accu en extra lader afgenomen voor 225 euro.
- Voorwiel motor is het gewoon net niet. Link bij gladheid.

Ik denk persoonlijk dat een standaard elektrische fiets met een Bosch / Impulse / Panasonic motor me heel wat minder gezeik had opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
naturalcool schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:16:

Het belangrijkste is uitzoeken wat er stuk is.
Als je een goede multimeter hebt en een idee wat voor signalen er op de kabels zouden moeten staan kun je dat zelf. Anders op zoek naar een fietsenwinkel die jouw merk elektrische fiets verkoopt en kijken of die je willen helpen.

Als je eenmaal weet wat het probleem is, is het een kwestie van het kapotte onderdeel vervangen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
RocketKoen schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:45:
[...]
Het belangrijkste is uitzoeken wat er stuk is.
Als je een goede multimeter hebt en een idee wat voor signalen er op de kabels zouden moeten staan kun je dat zelf. Anders op zoek naar een fietsenwinkel die jouw merk elektrische fiets verkoopt en kijken of die je willen helpen.

Als je eenmaal weet wat het probleem is, is het een kwestie van het kapotte onderdeel vervangen.
Nou ja, ik a priori al vertellen dat het moet liggen aan de scherm, controller of de accu.
Dat het uitvalt zou best kunnen liggen aan de accu contact, dat het 'aanzetten' van de accu/fiets niet goed gaat.
De stand van de ondersteuning wordt waarschijnlijk beinvloed door de controller, gezien het uit zichzelf zomaar langzamer gaat, terwijl de knoppen niet reageren.

Ik heb contact gehad met Qwic een half jaar terug, en ik heb ook de inkoopprijzen voor de onderdelen kunnen inzien. Al zou ik het voor de inkoopprijs kunnen kopen, zou ik moeten rekenen 150-200 euro voor de controller.
De fiets zelf heeft me maar 450 euro gekost, en ik denk dat de fiets mij geen 450 euro meer zal opleveren, dus ik denk niet repareren veel zin heeft. Overigens heeft de fiets 8 maanden prachtig zijn werk gedaan, dus ik ben op heel tevreden over de fiets, als de fiets het gewoon doet.

Enige manier om deze fiets te redden, is als het zelf zou kunnen repareren, en niet vervangen. Wie weet als ik wat tijd heb, dat ik een keer naar ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is je fiets pas 8 maanden oud? Dan kan je toch wel garantie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Oke biecht op, wie van hier kwam er op zijn flink opgevoerde electrische fiets mij voorbij vanochtend bij de botlekbrug.

Gisteren dacht ik nog dat er een sportieve wielrenner achter me bleef plakken (ik op de snorscooter) en vandaag zag ik diezelfde fietser weer de hele tijd vlak achter me rijden maar besloot de fietser dat ik met net iets boven de 35km/u toch echt te traag reed en vloog me voorbij (reed zéker harder dan 40km/u) en gezien zijn extreem lage trapfrequentie (cadans van 50 ongeveer) kan het niet anders dan dat die fiets flink was opgevoerd want geen mens rijdt zo hard op een fiets met zo weinig cadans.

En dan zeggen ze dat snorscooters gevaarlijk hard rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
jurk738 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 23:51:
Is je fiets pas 8 maanden oud? Dan kan je toch wel garantie claimen.
2e hands.

En ja, met die prijzen is het inderdaad niet zo de moeite waard om onderdelen te gaan vervangen.
En een fietsenmaker kan de onderdelen zelden repareren, daar is het te elektrotechnisch voor.
Dus tenzij je ze zelf kan repareren wordt het tijd voor iets nieuws. Misschien kun je de fiets nog ombouwen tot niet-elektrisch :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Vlassie1980 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:42:
[...]

Het was mijn streven om met mijn huidige fiets 3 a 4 jaar te doen, ik heb hem nu anderhalf jaar. Maar ik kom er achteraf wel achter dat hij op den duur aardig wat kosten met zich mee brengt en dat er nogal wat aan mankeert:

- Geen vering
- Koplamp die FMH erop heeft gezet is slecht, die slurpt een set penlites binnen 1 week gegarandeerd leeg. Daarom maar een Lezyne Mini Drive XL aangeschaft voor 59 euro.
- Accu aan gort na 15 maanden, nieuwe accu en extra lader afgenomen voor 225 euro.

Ik denk persoonlijk dat een standaard elektrische fiets met een Bosch / Impulse / Panasonic motor me heel wat minder gezeik had opgeleverd.
Als ik me goed herinner fiets jij 50km per dag op je fiets?
Hoe is het met motor, ik zou verwachten dat deze nog in orde is?
Dat de accu het begeeft onder deze belasting is misschien niet zo vreemd, 50km per dag is echt veel.
Over de velg kan ik niet zo veel oordelen, misschien is het een slechte velg?
Maar misschien is het ook normaal dat deze slijtage vertoond na 14 maanden 50km per (werk)dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is 50 km per dag veel? Ik twijfelde toen ik 66 km per dag moest doen om een electrische fiets te kopen (maar moet nu 130 km doen en dat duurt me toch echt te lang op een fiets)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Marzman schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:52:
Is 50 km per dag veel? Ik twijfelde toen ik 66 km per dag moest doen om een electrische fiets te kopen (maar moet nu 130 km doen en dat duurt me toch echt te lang op een fiets)
Tja wat veel gevonden wordt verschilt per mens, 50km per dag kost je al snel meer dan 2 uur. 130km kost je bijna 7 uur op een dag. er zijn er die dat leuk vinden om dagelijks te fietsen maar ik hou het voor mezelf op een uur reistijd enkele reis en dat komt neer op ongeveer 20-25km enkele reis maximaal (en dat is met 22km enkel aardig gelukt :P ) .

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 18-12-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
naturalcool schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:57:
[...]

Nou ja, ik a priori al vertellen dat het moet liggen aan de scherm, controller of de accu.
Dat het uitvalt zou best kunnen liggen aan de accu contact, dat het 'aanzetten' van de accu/fiets niet goed gaat.
De stand van de ondersteuning wordt waarschijnlijk beinvloed door de controller, gezien het uit zichzelf zomaar langzamer gaat, terwijl de knoppen niet reageren.

Ik heb contact gehad met Qwic een half jaar terug, en ik heb ook de inkoopprijzen voor de onderdelen kunnen inzien. Al zou ik het voor de inkoopprijs kunnen kopen, zou ik moeten rekenen 150-200 euro voor de controller.
De fiets zelf heeft me maar 450 euro gekost, en ik denk dat de fiets mij geen 450 euro meer zal opleveren, dus ik denk niet repareren veel zin heeft. Overigens heeft de fiets 8 maanden prachtig zijn werk gedaan, dus ik ben op heel tevreden over de fiets, als de fiets het gewoon doet.

Enige manier om deze fiets te redden, is als het zelf zou kunnen repareren, en niet vervangen. Wie weet als ik wat tijd heb, dat ik een keer naar ga kijken.
Electronica werkt op rook, zolang de rook er nog inzit moet het te repareren zijn. Volgens mij schreef je in je eerste bericht dat de fiets regelmatig buiten staat. Ik denk dan gelijk: slecht contact door corrosie of sluiting door vocht.
Mijn advies: zet de fiets eerst eens een weekje binnen, dan kan ie lekker opdrogen.
Dan: peuter verschillende electrische onderdelen uit elkaar, controleer op corrosie en maak schoon. Een droge doek en misschien wat contactspray voor moeilijk te bereiken onderdelen kan daarbij helpen.
De fiets is al afgescreven dus als je een onderdeel beschadigd (maar niet stuk maakt) tijdens het openmaken is dat niet erg.
tip voor de toekomst: fietsen kunnen erg slecht tegen buiten staan. Waar dat voor de gemiddelde auto geen problemen is om 10-15 jaar lang buiten te vertoeven is dat voor fietsen veelal funest.
Succes met reparatie.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:42:
[...]

Nu we het over die fiets van me hebben: Hij is gewoon erg gaar aan het worden en ik zou achteraf toch liever voor een standaard fabriek af elektrische fiets hebben gekozen. Heb al meerdere testritten op modellen met een Bosch motor gereden en dat is een verademing. Ik zit nu dus toch wel in dubio:

Mijn fiets repareren:
- Vervangen velg voorwiel ( dus uitspaken omdat de motor in het voorwiel zit en vervolgens weer inspaken )
- Betere v-brake op het voorwiel, de rem die FMH erop heeft gezet is lachwekkend
- Complete aandrijflijn vernieuwen, volgens de fietswinkel waren de tandwielen al aardig aan het slijten

- Geen vering

Als ik jou was zal ik voor de nieuwe fiets gaan. Wie weet wat er straks nog meer bij komt. Bedenk wel dat met jouw afstanden een nieuwe fiets ook onderhoud nodig gaat hebben. Zeker met een derailleur versnelling en open kettingkast is iedere 400-800 km smeren en schoonmaken een must.

[ Voor 28% gewijzigd door wmeester op 18-12-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Opperpanter2 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:23:
[...]

Als ik me goed herinner fiets jij 50km per dag op je fiets?
Hoe is het met motor, ik zou verwachten dat deze nog in orde is?
Dat de accu het begeeft onder deze belasting is misschien niet zo vreemd, 50km per dag is echt veel.
Over de velg kan ik niet zo veel oordelen, misschien is het een slechte velg?
Maar misschien is het ook normaal dat deze slijtage vertoond na 14 maanden 50km per (werk)dag?
Ik fiets inderdaad 50 km per dag en dat is goed te doen.
De motor doet het opzich nog wel, maakt wel soms een wat resonerend geluid maar ik denk dat die motor zelf nog wel een tijdje vooruit kan.

M.b.t. de accu: Deze zou zeker wel 1000 ~ 1500 volledige laadcyclussen volgens FMH moeten kunnen hebben en dat heb ik er bij lange na niet mee gehaald. Die accu had veel langer mee moeten gaan.

M.b.t. de velg: Ik denk dat ik het gewoon maar zo laat en er een betere rem en remblokjes op laat zetten. Weinig zin meer om in die fiets te blijven investeren.
wmeester schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:44:
[...]

Als ik jou was zal ik voor de nieuwe fiets gaan. Wie weet wat er straks nog meer bij komt. Bedenk wel dat met jouw afstanden een nieuwe fiets ook onderhoud nodig gaat hebben. Zeker met een derailleur versnelling en open kettingkast is iedere 400-800 km smeren en schoonmaken een must.
Ik weet inderdaad dat ik met een open kettingkast meer onderhoud heb, maar ik schakel verder ook amper omdat alles vrij veel rechte lange stukken is en ik dus niet vaak hoef af te remmen en op te schakelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Vlassie1980 op 18-12-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:56:
[...]

Tja wat veel gevonden wordt verschilt per mens, 50km per dag kost je al snel meer dan 2 uur. 130km kost je bijna 7 uur op een dag. er zijn er die dat leuk vinden om dagelijks te fietsen maar ik hou het voor mezelf op een uur reistijd enkele reis en dat komt neer op ongeveer 20-25km enkele reis maximaal (en dat is met 22km enkel aardig gelukt :P ) .
Dat had ik ook in mijn hoofd met die 33 km en dan een fiets die te ontgrenzen is :), nu ga ik dat echt niet doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
wielemans schreef op zondag 15 december 2013 @ 23:45:
[...]

hoe zijn jou bevindingen van de Cube touring epo, ik heb er namelijk ook zo een.
ik heb heel wat e fietsen uit geprobeerd maar deze sprong er met kop en schouders boven uit.
in de tour stand afstanden van 130 km afgelegd.
en dan de wat hogere bruggen een makkie met 25km/h naar boven.
ik kan ook de magneet verzetten zonder een storing melding, en dan gaat het tegen de 40 km/u
echt een heerlijke fiets
De fiets bevalt goed. Bij de koop heb ik ook een Cannondale geprobeerd. Het was te merken dat het frame stijver is maar de fiets was wel 500 euro duurder. Daarom heb ik de Cube gekozen.

Fiets is dus goed. De Bosch aandrijving is in feite nog beter. Een fantastische aandrijving. Gisteren een tochtje gedaan van 25 km. De aandrijving op standje turbo en over een afstand van 15 km constant tussen de 37 en 41 km/u gehouden. De laatste 10 km was de stad door. Toen ik thuiskwam, was er nog ongeveer 30% aan capaciteit over van de accu. Dit vond ik heel netjes, gezien de tuning en buitentemperatuur

Zoals wellicht bekend heb ik de fiets uitgerust met de Bikespeed-Key. Bevalt me nog altijd erg goed. Heb ik een goede koop aan gedaan.
Met 90% stadskilometers, ligt de gemiddelde snelheid toch op bijna 25 km/u. Ik heb een extra fietscomputer gemonteerd, zodat ik de de werkelijke snelheid en afstand kan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Vlassie 1980. De Cube van je plaatje is volgens mij de opvolger van mijn Cube Touing Epo. Ik denk dat voor de fietser zoals jij, de Bosch een fijne motor is. Heeft genoeg power en toch mag je nog genoeg zelf doen. Daarnaast reageert de motor goed op de commando's gegeven door trapkracht en frequentie. Nadeel is wellicht het geluid van de motor.

Let eens op de standaard gemonteerde banden. Bij mij zaten er geen antilekbanden op en de banden waren ook niet voor een E-bike bedoeld. Ik heb er nu banden op zitten die wel aan beide eisen voldoen (Schwalbe Energizer Pro). De fiets is duidelijk stabieler op geworden.

• Vlassie1980
Athome schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:25:
@Vlassie 1980. De Cube van je plaatje is volgens mij de opvolger van mijn Cube Touing Epo. Ik denk dat voor de fietser zoals jij, de Bosch een fijne motor is. Heeft genoeg power en toch mag je nog genoeg zelf doen. Daarnaast reageert de motor goed op de commando's gegeven door trapkracht en frequentie. Nadeel is wellicht het geluid van de motor.

Let eens op de standaard gemonteerde banden. Bij mij zaten er geen antilekbanden op en de banden waren ook niet voor een E-bike bedoeld. Ik heb er nu banden op zitten die wel aan beide eisen voldoen (Schwalbe Energizer Pro). De fiets is duidelijk stabieler op geworden.
Thanks voor de feedback, ik ben er zeker van overtuigd dat de Bosch motor voor mij de beste optie is. De Touring Hybrid heeft volgens mij wel anti-lek banden en 2 versnellingen meer. Maar die is dan ook gelijk 400 euro duurder.

Ik weet verder 100% zeker dat ik de motor van Bosch amper zal horen in vergelijking met de motor in het voorwiel die ik nu heb, want die maakt een gigantische takke herrie.

Die Town Hybrid is gewoon een mooie fiets voor een scherpe prijs. Ook nog eens leverbaar in framemaat 62 wat ik zeker wel nodig heb. Fietsenwinkel hier in de buurt heeft ook Cannondale fietsen staan maar die zijn ook aan de prijs, zullen waarschijnkijk kwalitatief wat beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
wmeester schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:44:
[...]

Electronica werkt op rook, zolang de rook er nog inzit moet het te repareren zijn. Volgens mij schreef je in je eerste bericht dat de fiets regelmatig buiten staat. Ik denk dan gelijk: slecht contact door corrosie of sluiting door vocht.
Mijn advies: zet de fiets eerst eens een weekje binnen, dan kan ie lekker opdrogen.
Dan: peuter verschillende electrische onderdelen uit elkaar, controleer op corrosie en maak schoon. Een droge doek en misschien wat contactspray voor moeilijk te bereiken onderdelen kan daarbij helpen.
De fiets is al afgescreven dus als je een onderdeel beschadigd (maar niet stuk maakt) tijdens het openmaken is dat niet erg.
tip voor de toekomst: fietsen kunnen erg slecht tegen buiten staan. Waar dat voor de gemiddelde auto geen problemen is om 10-15 jaar lang buiten te vertoeven is dat voor fietsen veelal funest.
Succes met reparatie.
Thanks voor de erg duidelijke advies. Ik laat de fiets een week binnen staan (ga ik ondertussen met een gewone fiets fietsen) en na een weekje ga ik aan de slag met de elektronica.
Ik zal zeker nog iets hierover posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seki
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Hallo,kan men de Giant Full E+ 0 met de Yamaha motor ook al 45 km/h laat rijden...

Kan hier nog niets over terug vinden.. :)

http://global.yamaha-moto...bike-systems/pw/0002.html

[ Voor 21% gewijzigd door Seki op 22-12-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:28:
[...]

Ik weet verder 100% zeker dat ik de motor van Bosch amper zal horen in vergelijking met de motor in het voorwiel die ik nu heb, want die maakt een gigantische takke herrie.
Vlassie ik heb ongeveer een maand geleden de middenmotor van www.ebike-kit.nl geprobeert en zeker het overwegen waard. Stil, krachtig en geschikt om te monteren op je bestaande fiets.

Wellicht een alternatief i.p.v. je nieuwe Cube. Kleine tip mocht je er iets mee doen laat het me weten want ben na het proeffietsen ook gaan nadenken om over te stappen op een middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fiets ombouwen naar een elektrische fiets was voor mij 1 keer en nooit meer :)

Ik ga echt alleen nog maar voor een echte elektrische fiets. En ik koop die fiets ook bij een toko die bij me in de buurt zit zodat ik er zelf makkelijk langs kan gaan om eventuele problemen te kunnen bespreken en op te laten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Seki schreef op zondag 22 december 2013 @ 21:56:
Hallo,kan men de Giant Full E+ 0 met de Yamaha motor ook al 45 km/h laat rijden...

Kan hier nog niets over terug vinden.. :)

http://global.yamaha-moto...bike-systems/pw/0002.html
In theorie lijkt me dit mogelijk. Je zal eerst gebruikers moeten hebben (doelgroep) en daarnaast ook mensen die uit willen vogelen hoe dit mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 02:00:
[...]

Vlassie ik heb ongeveer een maand geleden de middenmotor van www.ebike-kit.nl geprobeert en zeker het overwegen waard. Stil, krachtig en geschikt om te monteren op je bestaande fiets.

Wellicht een alternatief i.p.v. je nieuwe Cube. Kleine tip mocht je er iets mee doen laat het me weten want ben na het proeffietsen ook gaan nadenken om over te stappen op een middenmotor.
Volgens mij zijn die ombouwkits allemaal gebaseerd op rotatiesensoren. De Bosch midden motor is gebaseerd op trapkrachtsensor. Dit is weldegelijk een andere manier van ondersteunen en dat merk je tijdens het fietsen.

Bij een rotatiesensor bepaalt de gekozen stand de hoeveelheid ondersteuning. Er wordt alleen gekeken of de trappers rondgaan. De hoeveelheid kracht die je op de pedalen zet, is niet relevant. De motor doet de rest eigenlijk.
Bij een trapkrachtsensor. Bepaalt de gekozen stand de maximaal te leveren ondersteuning. Trap je bijna niet, dan doet de motor ook vrijwel niets. Ga je stevig trappen, dan gaat motor (binnen de gekozen stand) ook stevig aan het werk. Dit sluit eigenlijk het beste aan bij de wijze van fietsen zoals we dit al jaren doen.

Als we kijken naar fietsen die af-fabriek zijn voorzien van elektrische aandrijving, kan je stellen dat fietsen boven de 2000 euro vrijwel allemaal zijn voorzien van een trapkrachtsensor en onder de 2000 euro heb je een rotatiesensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die Batavus en Sparta fietsen met Bosch motor starten bij zo'n 1200 euro. Ik neem aan dat die dan ook de sensor in de trapkracht hebben zitten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Marzman schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:28:
Die Batavus en Sparta fietsen met Bosch motor starten bij zo'n 1200 euro. Ik neem aan dat die dan ook de sensor in de trapkracht hebben zitten.
Bosch motoren hebben naar mijn weten inderdaad allemaal een krachtsensor. Ze beginnen denk ik inderdaad vanaf 1200 euro maar dat komt omdat het oudere uitlopende modellen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Er is van Bosch maar 1 type motor geleverd in NL tot nu toe. Voor 2014 zijn er 2 modellen. Alle modellen zijn voorzien van een trapkrachtsensor.
Gezien de prijs moeten het inderdaad overjarige modellen zijn. Deze zijn overigens ook wel goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:25
Athome schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:17:
[...]

Volgens mij zijn die ombouwkits allemaal gebaseerd op rotatiesensoren. De Bosch midden motor is gebaseerd op trapkrachtsensor. Dit is weldegelijk een andere manier van ondersteunen en dat merk je tijdens het fietsen.

Bij een rotatiesensor bepaalt de gekozen stand de hoeveelheid ondersteuning. Er wordt alleen gekeken of de trappers rondgaan. De hoeveelheid kracht die je op de pedalen zet, is niet relevant. De motor doet de rest eigenlijk.
Bij een trapkrachtsensor. Bepaalt de gekozen stand de maximaal te leveren ondersteuning. Trap je bijna niet, dan doet de motor ook vrijwel niets. Ga je stevig trappen, dan gaat motor (binnen de gekozen stand) ook stevig aan het werk. Dit sluit eigenlijk het beste aan bij de wijze van fietsen zoals we dit al jaren doen.

Als we kijken naar fietsen die af-fabriek zijn voorzien van elektrische aandrijving, kan je stellen dat fietsen boven de 2000 euro vrijwel allemaal zijn voorzien van een trapkrachtsensor en onder de 2000 euro heb je een rotatiesensor.
Mijn union switch van € 1000 heeft toch echt een trapkrachtsensor. :)

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dan heb je die als overjarig model gekocht. Nieuwprijs was destijds 1700 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Ah, wat leuk, een heel topic op Tweakers over elektrische fietsen! De afgelopen dagen het een en ander gelezen hier en uiteindelijk ook maar een account aangemaakt, want ook ik zal binnenkort (vwb woon-werkverkeer) de auto verruilen voor een e-bike. Kan hier wel een heel verhaal vertellen, maar sinds kort ben ik ook gestart met een blog en het adres daarvan staat in mijn profiel, mocht iemand het leuk vinden om dat te lezen.
Ik hoop hier een hoop handige info te kunnen vinden en uiteraard ook zelf zo nu en dan een bijdrage te leveren.

Groeten,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

http://www.verkeerskunde....op-de-e-fiets.35113.lynkx

Wat leesvoer voor geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Samenvatting:
"Ondanks dat alle onderzoeksresultaten die ik zelf noem het tegendeel bewijzen kom ik tot de conclusie dat ebikes gevaarlijk zijn"

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
RocketKoen schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:15:
[...]

Samenvatting:
"Ondanks dat alle onderzoeksresultaten die ik zelf noem het tegendeel bewijzen kom ik tot de conclusie dat ebikes gevaarlijk zijn"
zo lees ik het niet, integendeel. slechte samenvatting naar mijn idee. eigenlijk wordt er helemaal geen echte conclusie getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
E-bikes kunnen gevaarlijker zijn maar dat is geheel afhankelijk van de persoon die er op fiets.
Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen op een E-bike in complexe verkeersituaties, hun snelheid meer aanpassen dan mensen op een gewone fiets Het snelheidsverschil wordt namelijk kleiner)
Hieruit zou je kunnen concluderen (doe ik niet) dat mensen onbewust heel goed aanvoelen wat hun beperkingen zijn. En dat daarom E-bikes niet perse gevaarlijker hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Tja mij lijkt het vrij logisch dat mensen op een e-bike hun snelheid meer aanpassen.
Op het rechte stuk je lekker laten voortduwen/trekken door de motor, maar in de bocht gewoon de normale snelheid aanhouden. Het is niet alsof je met een e-bike veel harder door de bochten kan of wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sterker nog (en dit zie je ook bij auto's): doordat je minder moeite hoeft te doen om op snelheid te komen ben je juist meer geneigd om het rustiger aan te doen als het nodig is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:16:
Sterker nog (en dit zie je ook bij auto's): doordat je minder moeite hoeft te doen om op snelheid te komen ben je juist meer geneigd om het rustiger aan te doen als het nodig is.
Het kan ook andersom, dat mensen minder opletten doordat het allemaal zo makkelijk gaat. Op de scooter zit ik soms ook wel eens te suffen terwijl als ik dezeflde snelheid fiets ik veel alerter ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we niet vergeten dat het onderzoek bijna in zijn geheel over ouderen en elektrische fietsen gaat.
Sommige ouderen hebben een verslechterd reactievermogen. Aan de andere kant wordt er door het overige verkeer nog een beetje gedacht dat fietsers zich sloom over het fietspad begeven - dus nog even voorlangs met de auto met ongelukken als logisch gevolg. Gemiddelde snelheid van een fiets is rond de 14km/h, op een pedelec rij je met gemak 10km/h harder.

Eigenlijk is het best om een fietsles te nemen als je als oudere of onzeker persoon op een pedelec wilt stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:00:
Gemiddelde snelheid van een fiets is rond de 14km/h, op een pedelec rij je met gemak 10km/h harder.
De door jouw genoemde verschillen zijn veel te groot.

In het onderzoek wordt een verschil genoemd van 3-4 km/u op de rechte stukken. Ik denk dat dit wel klopt. Als ik kijk naar forenzenverkeer (woon/werk) op de fiets bij mij in de buurt. Die zitten op een hun gewone fiets op de rechte stukken meestal boven de 20 km/u en sommigen gaan electrische fietsen gewoon voorbij (25 km/u is immers de grens).

De ouderen op de electrische fietsen halen vaak ook amper de 20 km/u. De ouderen die wel ruim boven de 20 km/u zitten op de electrische fiets, zijn vaak de mensen die sowiezo veel fietsen en op een gewone fiets ook al sneller fietsen dan in hun leeftijdscategorie gebruikelijk is. Deze veel-fietsers zijn over het algemeen ook minder gevaarlijk in het verkeer.

Het zijn de incidentele oudere fietsers die eerder vrijwel niet meer op de fiets zaten en nu met een electrische fiets weer in het verkeer zitten. Zij zijn de complexe verkeerssituaties meestal niet meer gewend en verliezen het overzicht. Hierdoor zijn zij het gevoeligst voor een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu het hier over ebikes gaat en het gevaar als ze 25 km/h gaan, wil ik graag mijn verhaal hier delen. Misschien dat de echte tweakers mijn ervaringen als tip kunnen gebruiken.

Ik heb mij ook een 3 maanden geleden een ebike aangeschaft om naar mijn werk te gaan. Ging altijd graag met de fiets naar het werk, maar verhuisd en dan houdt 25km enkele reis je toch wel tegen. Met een ebike is dit veel beter te doen en ben je na een uur op het werk met weer en wind.

De fietsen met bosch motor vond ik wat prijzig. Dus het is er 1 geworden met naafmotor op een 36volt/10A accu. Met volle ondersteuning (25 km/hr) de accu nog niet half leeg na 50km. Wat overigens wel bewijst dat je met een rotatiesensor genoeg kracht zelf kan leveren. Ik moet zeggen, de ebike bevalt erg goed, je krijgt je frisse lucht, beweging en scheelt behoorlijk wat aan brandstof. Ook erg tevreden over een systeem met naafmotor, deze loopt echt geruisloos en je ziet hem nauwelijks zitten.

Als een techneut wilde ik me fiets wel graag opvoeren om te kijken wat een beetje mogelijk is (en om sneller op het werk te zijn ;)). Ik had de verhalen van de bosch motoren gelezen, dus ik verwachtte dat dit ook zo zou werken bij een naafmotor (hub motor). Oftewel ergens elektronisch tweaken om het systeem voor de gek te houden. Helaas werkt dit bij een naafmotor niet zo. Deze zijn namelijk ontworpen voor een bepaald toerental/torque door de tandwielratio binnenin, oftewel bij een bepaald voltage (36volt) gaat zo’n motor niet harder dan 25 km/hr (180-200rpm).

Oftewel de oplossing: een wiel met een andere motor. Verschillende chinese websites afgezocht en uiteindelijk een motor besteld bij greenbikekit. Een 250-350Watt motor op 325rpm (~40km/hr in 28inch). Voor 100euro met verzending arriveerde de motor na een week (erg snel vond ik). Ik heb hem zonder velg besteld, dit scheelt heel erg veel in shipping kosten en velgen en spaken krijg je in nederland ook.
Afgelopen week de motor ingespaakt en gemonteerd, kabeltje aangesloten (9-pins connector) en waarempel, hij werkte meteen. Ik heb een systeem met 5 ondersteuningsniveaus, deze werken nog steeds. Alleen had mijn vorige motor blijkbaar een ingebouwde speed sensor, dit werkt nou helaas (nog) niet. Hier wordt aan gewerkt.

Het resultaat, mijn doel is bereikt, de fiets is een stuk sneller. Zonder mee te duwen haal ik 32-35 km/hr. Als ik meetrap haal ik de 42km/hr redelijk makkelijk, alleen mijn zwaarste versnelling is er niet voor gemaakt. Volgende verbetering aan mijn fiets is dus een andere set tandwiel en voor de mensenmotor. Nadeel is dat je torque minder is, je moet bij het optrekken meehelpen. Bij tussensprintjes is dit overigens niet het geval. Batterijverbruik ga ik na de vakantie merken. ik verwacht dat hij meer verbruikt, maar ik verwacht dat ik de 50km redelijk makkelijk haal met een snelheid van 30-35 km/hr en door zelf een gedeelte van de kracht te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen qua accu gebruik.
De meeste leveranciers van kits in Nederland leveren vaak ook motoren met hogere toerentallen. Even doorvragen. Ze staan ook bekend als Bakfietsmotoren. Ik zelf ga een kit kopen die max 32 gaat, harder wordt het te onveilig zonder helm vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@opperpanter2

Ik zal volgende week laten weten wat het batterijverbruikt doet.

Zelf ben ik ook van plan iig onder de 35 km/hr te blijven buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom is 25-30 km/hr toch wel max qua veiligheid.

Ik zou bij het afnemen van de kit dan naar het toerental van de motor vragen, dit zou rond de 260 rpm moeten zijn voor 32 km/hr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
de leverancier had het over een 240rpm motor. Zou volgens hem 32-34 moeten halen. Hij heeft ook nog een 280rpm versie, maar die vind hij te hard lopen om zomaar te verkopen aan mensen met een 28" fiets.

EDIT: Interessante link over berekening topsnelheid bij bepaalde rpm: http://www.endless-sphere...iewtopic.php?f=28&t=16114

[ Voor 25% gewijzigd door Opperpanter2 op 03-01-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Naar aanleiding van wat rekenkunsten zit ik eraan te denken een e-fiets aan te schaffen. Groot struikelpunt hierbij zijn de aanschafkosten, maar een beetje Tweaker koopt een 2e hands model die het "niet meer doet" en repareert deze natuurlijk gewoon zelf.

Bijkomend voordeel is dat de fiets bij mij gewoon droog en achter slot kan staan, net als op het werk.

Zijn er meer Tweakers die op deze manier een e-fiets hebben gekocht? En wat zijn daar de ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Je hebt Tweakers en Tweakers he :)

Ik freubel een pc zo in mekaar, maar solderen en al dat soort andere fratsen heb ik geen ervaring mee.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vlassie1980 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:15:
Je hebt Tweakers en Tweakers he :)

Ik freubel een pc zo in mekaar, maar solderen en al dat soort andere fratsen heb ik geen ervaring mee.

Wat is je budget?
Max budget ligt rond de €500, minder is natuurlijk altijd beter :)
Met €500 kan ik in een jaar de kosten terugverdienen ten opzichte van de brommer. Ik mik liever op een levensduur van 2 jaar of meer voor een e-fiets.

Een beetje solderen vind ik niet erg, zolang het maar niet op microscopische schaal is. Daarnaast heb ik mijn brommertje ook zelf onderhouden. Software verdiep ik me ook wel in, dus ik denk dat ik een beetje e-fiets wel moet kunnen fiksen, vooropgesteld dat het überhaupt kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Pathogen op 13-01-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Naar mijn idee zijn de elektrische fietsen en accu's pas kwalitatief in orde sinds 1,5 a 2 jaar.
Als je iets koopt dat ouder is, meer kans op defecten.
Let op, dit is de indruk die ik heb. Geen first hand experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Buiten dat is de accu het duurste onderdeel van de fiets en ook het onderdeel dat het meeste aan slijtage onderhevig is. Om die reden zou ik een nieuwe fiets kopen. Maar als je het leuk vind kun je natuurlijk op zoek naar een fiets met een kapotte accu en dan zelf proberen de accu op te lappen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Voor 500 of iets minder koop je een nieuwe inbouwkit in china.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn ervaring met ombouwkits is matig, achteraf had ik liever voor een standaard fabriek af e-bike gekozen en niet om laten bouwen. Maar ik ben dan ook een zeer intensieve gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zal de fiets ook intensief gaan gebruiken. Een inbouwkit is wat mij betreft geen optie, omdat de kwaliteit van een betaalbare nieuwe inbouwkit niet opweegt tegen de kosten.

Vanwege mijn woon-werk afstand (12km enkel) vraag ik me af of een 24v/8Ah model zou moeten voldoen? Zo ja, dan is een Harrow van de Praxis mogelijk ook nog een optie:
http://www.praxis.nl/tuin...he-fiets-24v/5279180.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Thrackan schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:54:
Ik zal de fiets ook intensief gaan gebruiken. Een inbouwkit is wat mij betreft geen optie, omdat de kwaliteit van een betaalbare nieuwe inbouwkit niet opweegt tegen de kosten.

Vanwege mijn woon-werk afstand (12km enkel) vraag ik me af of een 24v/8Ah model zou moeten voldoen? Zo ja, dan is een Harrow van de Praxis mogelijk ook nog een optie:
http://www.praxis.nl/tuin...he-fiets-24v/5279180.html
Inbouwkits gebruiken gewoon dezelfde onderdelen als kant en klare fietsen. Alleen is de bevestiging van de accu in elektrische fietsen vaak een stuk beter als bij ombouw.

Het maakt erg veel uit of je een goede fiets hebt om mee te beginnen of niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Thrackan schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:54:
Vanwege mijn woon-werk afstand (12km enkel) vraag ik me af of een 24v/8Ah model zou moeten voldoen?
Ik heb een oude fiets, sparta pharos, met 24V 5Ah NiCd accu. Toen ik 'm kocht was die accu gereviseerd (nieuwe cellen er in) en kon ik daar een 15 a 20 km mee fietsen. Zoiets zou voor jouw afstand dus al te doen zijn als je op het werk de accu kan laden.
Met meer capaciteit, zoals die van praxis, is dat wellicht (net) niet nodig. Als de accu leeg is kan je wel gewoon doorfietsen itt een elektrische scooter bv. (Als ik met mijn fiets wat langere afstanden wil doen pak ik gewoon een paar 6s lipo's mee :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

RocketKoen schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:58:
[...]

Inbouwkits gebruiken gewoon dezelfde onderdelen als kant en klare fietsen. Alleen is de bevestiging van de accu in elektrische fietsen vaak een stuk beter als bij ombouw.

Het maakt erg veel uit of je een goede fiets hebt om mee te beginnen of niet.
Tsja, als je inderdaad niet een goede fiets als basis hebt moet je die ook nog eens aanschaffen, dan is inbouwkit + fiets ineens duurder dan een e-fiets.
bite schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:22:
[...]

Ik heb een oude fiets, sparta pharos, met 24V 5Ah NiCd accu. Toen ik 'm kocht was die accu gereviseerd (nieuwe cellen er in) en kon ik daar een 15 a 20 km mee fietsen. Zoiets zou voor jouw afstand dus al te doen zijn als je op het werk de accu kan laden.
Met meer capaciteit, zoals die van praxis, is dat wellicht (net) niet nodig. Als de accu leeg is kan je wel gewoon doorfietsen itt een elektrische scooter bv. (Als ik met mijn fiets wat langere afstanden wil doen pak ik gewoon een paar 6s lipo's mee :) )
Als ie afneembaar is kan ik hem wellicht nog opladen op het werk, maar anders niet.
Mijn woon-werkroute bestaat wel uit een aantal klimmen (beneluxtunnel en 2 pittige viaducten), maar ik vermoed dat 24V/5Ah dan wel zou moeten voldoen. Dan valt een nieuwe Harrow bijna binnen budget...

Ik ga maar eens intensiever Marktplaatsen met deze data, thanks :)

[ Voor 21% gewijzigd door Pathogen op 14-01-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 10:50
Voor woon-werk verkeer wil ik ook de speed-pedelec gaan gebruiken. (27km enkele reis)
Ik heb het geluk dat de fietspaden erg goed zijn en niet tussen druk stadsverkeer door hoef, waardoor de speed-pedelec mij erg interessant lijkt.

De Victoria e-Spezial 10.7 en de Kreidler Vitality Select 45 Km/h Shimano XT-10-speed 400Wh spreken mij erg aan.

Het probleem is alleen dat ik nog nergens een speed-pedelec (45km/h) met de 2014 bosch motor, die leverbaar is, heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
De Kreidler is leverbaar bij Bemibikes
http://www.bemibikes.nl/e...lingen-2014-art-17576.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
En bij 12go hebben ze ook al wat modellen met de nieuwe Bosch motor:

http://www.12gobiking.nl/.../focus_aventura_bs10_2014
http://www.12gobiking.nl/...ndeavour_bs10_45kmph_2014

En ook 1 met een Impulse motor en een 600W accu:
http://www.12gobiking.nl/...aventura_impulse_s10_2014

En de creme de la creme:
http://www.12gobiking.nl/...ulls_green_mover_e45_2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mensen ervaring met de Sachs Elo Bike serie? Ik heb er eentje op het oog die 2 jaar oud is en ongeveer 7000km heeft gedraaid. De accu zou 500 charges mee moeten gaan en een radius van ongeveer 60km hebben. Dan reken ik een levensduur van 30.000 KM voor de accu's, klopt dat?

Daarnaast: ik ga er vanuit dat ik de KM-stand van zo'n fiets op de boordcomputer moet kunnen controleren. Is dat enigzins betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De levensduur van een accu ligt aan veel meer dan het aantal ladingen.
Li-ion slijtage is erg afhankelijk van hoeveel lading er gemiddeld op zit. Bij een volle lading slijt hij veel sneller.
Ook is 100x laden van 50% naar vol beter voor de accu dan 50x van leeg naar vol.
Dan heb je nog temperatuur en gevraagde vermogen, maar dat is niet zo belangrijk voor fietsen.

En als laatste is de accu niet ineens "op". De capaciteit wordt alleen steeds minder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Thrackan schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:48:
Mensen ervaring met de Sachs Elo Bike serie? Ik heb er eentje op het oog die 2 jaar oud is en ongeveer 7000km heeft gedraaid. De accu zou 500 charges mee moeten gaan en een radius van ongeveer 60km hebben. Dan reken ik een levensduur van 30.000 KM voor de accu's, klopt dat?

Daarnaast: ik ga er vanuit dat ik de KM-stand van zo'n fiets op de boordcomputer moet kunnen controleren. Is dat enigzins betrouwbaar?
Volgens mij moet je voornamelijk rekening houden met de actuele leeftijd van de accu, mijn ervaring met accu's (li-ion) is dat ze na 3-4 jaar snel slechter worden. Hoeveel er ook mee geladen/gereden is etc.
Wat kost een nieuwe accu? 500 euro? Dan is na twee jaar de accu nog maximaal 250 euro waard.
Wat kost de fiets - accu? 1500 euro? De fiets gaat 10 jaar mee, dus na twee jaar maximaal 1200 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wmeester schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:07:
[...]

Volgens mij moet je voornamelijk rekening houden met de actuele leeftijd van de accu, mijn ervaring met accu's (li-ion) is dat ze na 3-4 jaar snel slechter worden. Hoeveel er ook mee geladen/gereden is etc.
Wat kost een nieuwe accu? 500 euro? Dan is na twee jaar de accu nog maximaal 250 euro waard.
Wat kost de fiets - accu? 1500 euro? De fiets gaat 10 jaar mee, dus na twee jaar maximaal 1200 waard.
Zo kun je niet echt rekenen. Net als bij auto's gaat de waarde van een fiets niet lineair omlaag.
Na 2-3 jaar is de waarde meestal gehalveerd. Want een fiets gaat wel (veel langer dan) 10 jaar mee. Maar het model is dan verouderd (zeker bij elektrische fietsen gaat dit snel). En er zitten een hoop onderdelen aan een fiets die een veel kortere levensduur hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 10:50
Ook mooie fietsen, maar de kreidler vind ik persoonlijk mooier. In de Bosch motor heb ik (misschien onterecht) meer vertrouwen als de impulse. Ook heb ik 3000,- als limiet gezet voor wat ik voor de fiets wil uitgeven. (De Kreidler en Victoria worden voor iets onder de 3000 aangeboden)

Bemibike had ik afgelopen weekend al gemaild en vandaag maar gebeld. Ik kreeg het advies om weer te mailen, maar nog geen reactie op de leverbaarheid helaas. Inmiddels wel een reactie gekregen van Bemibikes en van Kreidler zelf. Waarin Kreidler aangeeft de fiets in april of mei te uit te leveren naar de dealers :-(

Van Victoria heb een email gehad met de mededeling dat hun model http://www.victoria-fahrr...ial-10-7/?portfolioID=909 eind januari wordt uitgeleverd aan de dealers.

Als ik de Victoria vergelijk met de BS10 modellen van 12gobiking, zie veel overeenkomsten.
Een verschil wat mij opvalt is dat de BS10 modellen beiden gedeeltelijk met Magura MT2 vs MT4 van de Victoria zijn uitgerust.

Zijn er nog andere belangrijke verschillen die ik over het hoofd zie qua afmontering?

[ Voor 35% gewijzigd door Ress op 18-01-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Heeft er al iemand gereden met een 2014 Bosch motor, ik kan me geen voorstelling maken van de overbrenging
Ik zit nu met een Merida EQ met Nuvinci naaf en 2013 motor op een trapfreqentie van 90 ongeveer 27 km uur.
Met dat kleinen voortandwiel moet je ver boven de 120 zitten voor een 27 km/h
Ik vindt dat erg veel en niet comfortable

iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb er nog niet op gereden, alleen op een 2013 model. Volgens de lokale fietsenmaker merk je met de nieuwe Bosch motoren wel dat ze vanaf stilstand meer trekkracht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbrinks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2023
fazertje schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:43:
Heeft er al iemand gereden met een 2014 Bosch motor, ik kan me geen voorstelling maken van de overbrenging
Ik zit nu met een Merida EQ met Nuvinci naaf en 2013 motor op een trapfreqentie van 90 ongeveer 27 km uur.
Met dat kleinen voortandwiel moet je ver boven de 120 zitten voor een 27 km/h
Ik vindt dat erg veel en niet comfortable

iemand ervaring mee ?
ik heb zelf een nuvinci n360 naaf en pas bij 38 kom ik op een trapfrequentie van rond de 90. (Schatting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slo35
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-02 09:43
Hallo,

Ik heb ooit vernomen dat een bosch e-bike geen 1:1 tandwielverhouding mag hebben. Weet iemand wat dat precies inhoudt? Ik zou namelijk bij de vervanging van mijn tandwielen met een Alfine naaf graag een groter voorblad of kleiner achtertandwiel willen plaatsen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het 1:1 verhaal geldt voor de "tuning-sticks" die gebruikt worden.
De Bosch software heeft moeite met een 1:1 verhouding.

Wanneer je voortandwiel 42 tanden heeft en je achtertandwiel 21. Zit je op 2:1, dit is geen probleem. De stick "halveert" de snelheid. Je komt dan op een verhouding uit van 1:1. Dit levert een foutmelding op het display op. Gelukkig is mijn cassette op de Cube dusdanig dat bij een verhouding van 1:1 niet voor kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:33

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Niet direct aansluitend op de vorige reacties, maar meer mijn ervaring van het vervangen van de buitenband van mijn achterwiel. Afgelopen zondagmiddag ongeveer twee uur besteed om het achterwiel van mijn Koga-fiets te vervangen. Bij een normale fiets is de buitenband van een achterwiel - als je dat maar eens in de zoveel jaar hoeft te doen - al even zoeken, maar met een elektrische fiets was het toch ook even zoeken. Nadat alles weer in elkaar zat een proefrit gemaakt en dat leek goed te gaan. Maar toen ik vervolgens afstapte en de fiets nog in zijn eerste (of tweede) stand had staan qua ondersteuning vloog de fiets bijna uit mijn handen weg en wilde hij uit zichzelf gaan fietsen zonder dat ik trapte. :+

Komisch effect, maar ik vermoed dat ondanks alles ik er toch niet onderuit kan om bij dit soort onderhoud naar de fietsenmaker toe moet zodat hij met zijn computer de motor in het achterwiel kan calibreren, want ik denk dat de sensor niet meer goed meet.

Toch wel jammer dat je eigenlijk altijd verplicht om naar de fietsenmaker toe te moeten om dit soort problemen op te kunnen lossen. Aan de andere kant slim, want zo blijf je afhankelijk.

Het werkt ook standaard als ik op de fiets zit en hem in stand twee/drie zet, dan hoef ik niet te trappen en gaat de fiets als een soort scooter uit zichzelf continu vooruit. Het kan denk ik niet anders zijn dan dat er moet worden gecalibreerd, omdat ik naar mijn idee alles op dezelfde plek terug heb gezet, maar blijkbaar zit er binnen in de motor nog iets qua sensor verkeerd na het los-/vastmaken van het achterwiel.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vandaag een groot stuk in de krant mbt speed pedelecs.

http://www.volkskrant.nl/...ur-zaait-verwarring.dhtml

Nu maar hopen dat het geen brommer wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wmeester schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:50:
Vandaag een groot stuk in de krant mbt speed pedelecs.

http://www.volkskrant.nl/...ur-zaait-verwarring.dhtml

Nu maar hopen dat het geen brommer wordt...
Pff wat een gezever inderdaad. Alsof mensen met 45km/u op een druk fietspad overal tussendoor scheuren, dat doen snorscooters ook over het algemeen niet (ondanks de tenditieuze berichtgeving op de fietsersbond en van de gemeente Amsterdam en Rotterdam) , waarom zou je alles wat enigszins harder gaat kan dan loopsnelheid maar van het fietspad af willen jagen, ik kan dat echt niet begrijpen. Achterlijke wetgeving die op alle fronten achterloopt. Laten we alle wielrenners, snelle forenzen en ligfietsers dan ook maar van het fietspad afjagen, dan blijven de fietspaden tenminste waar ze voor bedoeld zijn: niemand.
ofzo.

Zie je straks fietsers al met een brommerhelm en geel plaatje tussen de auto's in rijden 8)7? Of snorscooters met 25~30km/u tussen het autoverkeer wat 50~60km/u rijdt? lekker bezig in dit land.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 22-01-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat is dit soms toch een betutteld land zeg, je moet je met een S-Pedelec gewoon aanpassen aan het verkeer. Dus niet in de stad met 45 km/u gaan scheuren. Buiten de bebouwde kom is het geen enkel probleem. Je gaat net zo hard als een racefiets dus je moet wel wat meer anticiperen.

Voor mijn woon-werkverkeerroute zou het in ieder geval ideaal zijn, ik kom vrij weinig mensen tegen en de fietspaden zijn goed overzichtelijk en kaarsrecht.

In Duitsland wordt hier dus veel minder moeilijk over gedaan, maar daar is de e-bike al veel meer geaccepteerd.

Ik blijf er verder bij dat de pakkans nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:58:
[...]

Zie je straks fietsers al met een brommerhelm en geel plaatje tussen de auto's in rijden 8)7?
Nee. Ik zie straks wel groepen scholieren met 45 km/h op hun pedelec over straat fietsen als je dit gewoon toelaat. En daarom moet je duidelijk zijn in wat wel of niet mag. Wielrenners zijn zeldzaam en rijden vrijwel nooit 45 km/h. Als je gewoon in de winkel fietsen gaat verkopen die 45 km/h kunnen dan gaat dat wel veel voorkomen.
Je wil het niet moeten regelen dat er ook nog een groep fietsers zijn die te hard gaan voor het fietspad. Want ook bromfietsers hadden zich kunnen inhouden op de fietspaden zodat de huidige regelgeving (bromfietsers op de weg) niet nodig was. Deden ze niet. Zullen grote groepen fietsers met een pedelec ook niet gaan doen.
Fietspaden zijn over het algemeen smal en niet echt gebouwd op veel inhalend verkeer. Daar ga je problemen mee krijgen. Dat merk ik al als ik met mijn gewone fiets met 25 km/h over het fietspad rij en door en om halfdove bejaarden moet laveren die 15 km/h rijden.
Of snorscooters met 25~30km/u tussen het autoverkeer wat 50~60km/u rijdt?
Waar krijg je dat idee vanaf? Waar wordt dat voorgesteld?

Wat mij betreft wordt de regelgeving duidelijk: heb je een motorvoertuig op twee wielen (dus ook een elektrische fiets) dat harder dan 25 km/h kan, dan val je onder brommerwetgeving (dus helm op, verzekering, en bijbehorende plaats op de weg).
Heb je een motorvoertuig dat harder dan 45 km/h kan dan heb je een motorfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:24:
[...]

Nee. Ik zie straks wel groepen scholieren met 45 km/h op hun pedelec over straat fietsen als je dit gewoon toelaat. En daarom moet je duidelijk zijn in wat wel of niet mag. Wielrenners zijn zeldzaam en rijden vrijwel nooit 45 km/h. Als je gewoon in de winkel fietsen gaat verkopen die 45 km/h kunnen dan gaat dat wel veel voorkomen.
Je wil het niet moeten regelen dat er ook nog een groep fietsers zijn die te hard gaan voor het fietspad. Want ook bromfietsers hadden zich kunnen inhouden op de fietspaden zodat de huidige regelgeving (bromfietsers op de weg) niet nodig was. Deden ze niet. Zullen grote groepen fietsers met een pedelec ook niet gaan doen.
Fietspaden zijn over het algemeen smal en niet echt gebouwd op veel inhalend verkeer. Daar ga je problemen mee krijgen. Dat merk ik al als ik met mijn gewone fiets met 25 km/h over het fietspad rij en door en om halfdove bejaarden moet laveren die 15 km/h rijden.

[...]

Wat mij betreft wordt de regelgeving duidelijk: heb je een motorvoertuig op twee wielen (dus ook een elektrische fiets) dat harder dan 25 km/h kan, dan val je onder brommerwetgeving (dus helm op, verzekering, en bijbehorende plaats op de weg).
Als ik met mijn fiets 45km/h in de bebouwde kom kan rijden zonder dood te gaan rijd ik met alle plezier op de rijbaan net zoals ik nu met de brommer doe. Er zijn zelfs tal van grote kruispunten waar ik als brommerrijder het fietspad op word geleid terwijl ik dat geheel niet handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:24:
[...]

wielrenners zeldzaam? :/
Ben jij dan het probleem of die halfdove bejaarde? Halfdove bejaarden die met 60km/u over de snelweg rijden met hun auto worden ook van de weg geplukt vanwege gevaar.
Was het gezellig onder die steen?

http://www.tweewieler.nl/...erbod-snorfiets-1440797W/

http://www.fietsersbondam...teroverlast/nieuwsarchief

http://www.binnenlandsbes...-op-rijbaan.3986545.lynkx

http://www.nieuwsuitamste...af-van-fietspad-amsterdam

;)
En wat is dan die bijbehorende plaats op de weg, tussen de auto's of toch stiekem op het fietspad? En helm op voor opa en oma met electrische fiets? Of die toch stiekem niet? En laat je die 80 jarige e-fietser dan tussen het autoverkeer of toch op het fietspad?

Het grote probleem is dus tegenwoordig gewoon dat er een hele nieuwe categorie vervoersmiddelen is bijgekomen die te langzaam gaan voor de autoweg en te snel gaan voor op het fietspad. Dat kan je keihard negeren of je kan het omarmen (dat laatste lijkt me gezien het langzaam afsterven van de automobiel ivm opraken fossiele brandstoffen het meest logische) en dat kan je doen door bijvoorbeeld de fietspaden aan te pakken en bv breder te maken, minder haakse bochten en domweg gewoon wat beter ingericht op sneller verkeer ( ten koste van autowegen of stoepen die soms nog breder zijn dan het fietspad dat ernaast ligt :X ) en daar is de overheid met bv de fietssnelwegen al mee bezig en deels door de wetgeving aan te passen door bv inderdaad gemotoriseerd verkeer binnen de bebouwde kom gewoon overal standaard op de weg te laten rijden. Bepaalde zaken zoals de snorfiets zullen dan wel moeten worden omgebouwd naar bromfiets (voor de meeste scooters tegenwoordig een kleine ingreep) en helmplicht en je zult een uitzondering moeten maken voor 25km/u e-fietsen zodat die wel op het fietspad mogen blijven rijden. Uiteraard wordt het fietspad IN de bebouwde kom dan wel een stuk minder breed omdat er meer verkeer op de weg moet rijden.

Maar dat er iets moet veranderen lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Voer de helmplicht in voor snorfietsen, dan verdwijnen ze heel snel uit het straatbeeld.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Marzman schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:31:
Voer de helmplicht in voor snorfietsen, dan verdwijnen ze heel snel uit het straatbeeld.
Waarom denk je dat? Ik heb bv zelf een snorscooter gekocht omdat ik niet op de weg wil rijden in de stad omdat dat altijd vast staat. Helmplicht of niet interesseert me geen zier. Komt er een helmplicht dan koop ik een helm. Moet ik echter op de weg gaan rijden... tja dan zou ik denk ik inderdaad het ding laten ombouwen en omkeuren naar bromfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Voor die paar honderd S-pedelecs gaan ze echt de indeling van de wegen niet aanpassen hoor.
Tegenover de 10 miljoen fietsers ben je een druppel in de oceaan.

Het is juist waarschijnlijker dat fietspaden in de toekomst veel breder worden.
Dat is ook logisch, Fietspaden versmallen levert namelijk niks op. Je krijgt nooit genoeg ruimte voor een extra rijstrook, en een ander motorvoertuig (motor, scooter, s-pedelec) op dezelfde rijstrook inhalen is verboden.
Fietspaden verbreden levert al wel heel snel meer capaciteit op.
Is het meteen minder lastig voor een snorfiets of pedelec om langzame fietsers in te halen zonder gevaarlijke toestanden.

Wat de lage pakkans betreft van s-pedelecs tegenover gewone (elektrische) fietsen is ook niets nieuws. Het overgrote deel van snorfietsen gaat ook harder dan 25. Ze zien er uit als een scooter, maar ze hebben een blauw kentekenplaatje.
En totdat je ze op de rollerbank zet (of er een lasergun op mikt) zie je het verschil ook niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:43:
Voor die paar honderd S-pedelecs gaan ze echt de indeling van de wegen niet aanpassen hoor.
Tegenover de 10 miljoen fietsers ben je een druppel in de oceaan.

Het is juist waarschijnlijker dat fietspaden in de toekomst veel breder worden.
Dat is ook logisch, Fietspaden versmallen levert namelijk niks op. Je krijgt nooit genoeg ruimte voor een extra rijstrook, en een ander motorvoertuig (motor, scooter, s-pedelec) op dezelfde rijstrook inhalen is verboden.
Fietspaden verbreden levert al wel heel snel meer capaciteit op.
Is het meteen minder lastig voor een snorfiets of pedelec om langzame fietsers in te halen zonder gevaarlijke toestanden.

Wat de lage pakkans betreft van s-pedelecs tegenover gewone (elektrische) fietsen is ook niets nieuws. Het overgrote deel van snorfietsen gaat ook harder dan 25. Ze zien er uit als een scooter, maar ze hebben een blauw kentekenplaatje.
En totdat je ze op de rollerbank zet (of er een lasergun op mikt) zie je het verschil ook niet.
Die paar pedelecs zijn nu ook het probleem niet maar er komen steeds meer sneller fietspadgebruikers bij natuurlijk. Fietspaden verbreden zou het beste zijn maar als ze bv een regel zouden maken dat al het gemotoriseerde verkeer de weg op moet dan ben je al de helft van het fietspad verkeer kwijt en moet de weg weer breder worden. Het is of het een of het ander natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Metro2002 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:45:
[...]

Die paar pedelecs zijn nu ook het probleem niet maar er komen steeds meer sneller fietspadgebruikers bij natuurlijk. Fietspaden verbreden zou het beste zijn maar als ze bv een regel zouden maken dat al het gemotoriseerde verkeer de weg op moet dan ben je al de helft van het fietspad verkeer kwijt en moet de weg weer breder worden. Het is of het een of het ander natuurlijk.
25km/h rijdend gemotoriseerd verkeer de weg op sturen is levensgevaarlijk. Als brommer met 45-50 km/h word ik al met regelmaat op de meest belachelijke plekken en momenten door auto's ingehaald (midden in bochten, onoverzichtelijke plaatsen, doorgetrokken strepen) en het type chauffeur lijkt er daarbij niet echt toe te doen.
Als ik als automobilist achter een 25km/h voertuig zit wil ik die al helemáál inhalen. Binnen de bebouwde kom is nu eenmaal zeer vaak geen mogelijkheid om op een veilige manier in te halen.

Daarnaast is 25km/h een prima fietstempo. Snorvoertuigen horen wat snelheid betreft gewoon op het fietspad.

Het probleem zit (in de snorcategorie) mijns inziens meer in de afmetingen van sommige vespa-slagschepen met spiegels aan beide zijden en in het feit dat die dingen zelden maximaal 25km/h rijden.

In de 45km/h categorie is het probleem dat bromfietsers bescherming dienen te dragen en dit voor pedelecs nog niet is vastgesteld. Zolang een pedelecrijder wettelijk nog geen bescherming hoeft te dragen zou deze zich ook niet op de rijbaan moeten begeven. Net als bromfietsers zouden ze zich op het fietspad binnen de bebouwde kom dan aan een maximum van 40km/h moeten houden (wat mij betreft mag dat maximum omlaag naar 30, maar dit zie ik niet gebeuren).

Wanneer pedelecrijders wél verplicht wordt bescherming te dragen, zal dit direct voldoende bescherming moeten zijn voor de rijbaan, anders sla je als wetgever de plank mis. Buiten de bebouwde kom mag de pedelec zich dan weer gewoon op het (vaak ruimere) fietspad begeven en ongelimiteerd doorrijden, net als een bromfiets.

Mijn suggestie zoals al even aangehaald: haal de maximumsnelheid voor gemotoriseerde voertuigen en voertuigen met hulpmotor binnen de bebouwde kom omlaag naar 30km/h. Woonerfsnelheid lijkt me prima passend in deze omgeving.
Buiten de bebouwde kom is de pedelec hetzelfde als een overenthousiaste racefietser: snel en kwetsbaar. In die omgeving mag voor beide partijen natuurlijke selectie zijn werk doen wat mij betreft :P. Doe je voorzichtig waar het nodig is, dan hoeft je niets te overkomen.

Een andere mogelijkheid is 45km/h pedelecs verbieden en bestaande pedelecs afvoeren naar 25km/h. Op die manier creëer je alleen weer eenzelfde grijs gebied als dat nu het onofficiële gedoogbeleid ten opzichte van snorfietsers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:25
Heeft er iemand hier ook ervaring met ombouwsets via het fietsplan? Is dit mogelijk?
http://www.batteride.nl/ombouwsets/ook-binnen-fietsplan/ geeft hier namelijk wel de mogelijkheid voor maar hun leveren alleen maar Li-Ion batterijen. En voor zover ik gelezen heb lijken de Li-Po of LiFe-PO betere accu's voor een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Thrackan schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:11:
[...]

In de 45km/h categorie is het probleem dat bromfietsers bescherming dienen te dragen en dit voor pedelecs nog niet is vastgesteld. Zolang een pedelecrijder wettelijk nog geen bescherming hoeft te dragen zou deze zich ook niet op de rijbaan moeten begeven. Net als bromfietsers zouden ze zich op het fietspad binnen de bebouwde kom dan aan een maximum van 40km/h moeten houden (wat mij betreft mag dat maximum omlaag naar 30, maar dit zie ik niet gebeuren).
Je ziet ook al dat de wetgever op twee gedachtes hinkt. Die 45 km/h elektrische fietsen (als de Bluelabel Cruiser die in het Volkskrantartikel wordt genoemd) vallen ondanks de snelheid van 45 km/h onder de snorfietsregeling. Dus hij moet verzekerd zijn, je moet er een brommerrijbewijs voor hebben, maar je hoeft geen helm op.

Overigens vind ik het vreemd om geen helmplicht in te stellen maar wel 45 km/h toe te laten. Het niet hoeven te rijden op de rijbaan is daar geen overweging in want bromfietsers mochten tot voor kort ook niet op de rijbaan komen en moesten ook een helm dragen.
Mijn suggestie zoals al even aangehaald: haal de maximumsnelheid voor gemotoriseerde voertuigen en voertuigen met hulpmotor binnen de bebouwde kom omlaag naar 30km/h. Woonerfsnelheid lijkt me prima passend in deze omgeving.
Oude situatie dus. Het probleem was dat bromfietsers zich daar niet aan hielden, te hard over fietspaden gingen en gevaarlijke situaties creëerden. Die regel zal dus niet gauw teruggedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:31:
[...]

Overigens vind ik het vreemd om geen helmplicht in te stellen maar wel 45 km/h toe te laten. Het niet hoeven te rijden op de rijbaan is daar geen overweging in want bromfietsers mochten tot voor kort ook niet op de rijbaan komen en moesten ook een helm dragen.
Daar heb je een punt in. Ik zou persoonlijk ook minimaal een fietshelm opdoen met dergelijke snelheden.

Wat die 30km/h betreft, dat is een kwestie van doortastend controleren. Niet op de rollerbank zetten maar daadwerkelijk snelheidscontroles doen en bekeuringen uitdelen. Niet makkelijk, wellicht wat werkverschaffing, maar in het huidige economische klimaat is extra werk ook niet vervelend :)
Zonder dollen, de bromfietsers zijn vanwege die onhoudbare maximumsnelheid de rijbaan opgestuurd. Alles behalve pedelecs rijdt dus op het fietspad een redelijke snelheid. Waarom dan niet weer die 30km/h invoeren?

EDIT: 30km/h op fietspaden dus, niet op de rijbaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pathogen op 22-01-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wel lastig. Dan zouden eigenlijk alle (elektrische) fietsen een snelheidsmeter moeten hebben.
Al is het niet nieuw. In het centrum van Den Haag is bijvoorbeeld een maximum snelheid van 15km/u in een gebied waar auto's niet mogen komen.
Al is dat misschien bedoeld voor de taxi's die er buiten de winkeltijden mogen rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Lastige discussie blijft het. Idealiter zou ieder type vervoermiddel zijn eigen rijbaan krijgen, helaas hebben we niet zoveel ruimte en moet er dus gezocht worden naar de beste oplossing voor alle vervoerstypen.

Ikzelf denk dat de, keurige 25 km/u rijdende, snorfietser best op het fietspad binnen en buiten de bebouwde kom kan blijven rijden.
Met de s-pedelec rij ik binnen en buiten de bebouwde kom ook niet continue 45 km/h. Dat is nauwelijks haalbaar, zeker als er een beetje tegenwind is zakt de snelheid snel terug.
De s-pedelec over de rijbaan sturen lijkt me levensgevaarlijk; die fiets rijdt namelijk niet vanzelf 45 km/u, je rijdt dus altijd langzamer dan 45.

Beter handhaven op de gestelde regels lijkt me beter: snorfietsers op 25 km/u en s-pedelecs als snorfietser behandelen: dus ook 25 km/u binnen de bebouwde kom. (beide op het fietspad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inderdaad, iedereen leest dat de S-Pedelec 45 km/u gaat, maar het is dus wel gewoon zo dat de S-pedelec deze snelheden KAN halen in optimale omstandigheden. Er wordt dus even niet bij vermeld dat je zelf moet trappen en dat de gemiddelde snelheid zo rond de 35 km/u zal liggen. Dan lijkt het me inderdaad erg link als je binnen de bebouwde kom tussen de auto's moet gaan rijden.

Bij een scooter / brommer is het veel makkelijker om 45 km/u te halen, en de meeste lopen gewoon standaard nog harder. Het is gewoon een krom vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:58:
Inderdaad, iedereen leest dat de S-Pedelec 45 km/u gaat, maar het is dus wel gewoon zo dat de S-pedelec deze snelheden KAN halen in optimale omstandigheden. Er wordt dus even niet bij vermeld dat je zelf moet trappen en dat de gemiddelde snelheid zo rond de 35 km/u zal liggen. Dan lijkt het me inderdaad erg link als je binnen de bebouwde kom tussen de auto's moet gaan rijden.

Bij een scooter / brommer is het veel makkelijker om 45 km/u te halen, en de meeste lopen gewoon standaard nog harder. Het is gewoon een krom vergelijk.
Bij tegenwind of koude motor loopt mijn scooter ook rustig 10-15km/u (!) langzamer dan onder gunstige omstandigheden (wind mee, warme motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

RocketKoen schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:19:
Wel lastig. Dan zouden eigenlijk alle (elektrische) fietsen een snelheidsmeter moeten hebben.
Al is het niet nieuw. In het centrum van Den Haag is bijvoorbeeld een maximum snelheid van 15km/u in een gebied waar auto's niet mogen komen.
Al is dat misschien bedoeld voor de taxi's die er buiten de winkeltijden mogen rijden.
Op bromfietsen is een snelheidsmeter ook verplicht. Hetzelfde toepassen voor alle 45km/h voertuigen lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:35:
[...]

Waarom denk je dat? Ik heb bv zelf een snorscooter gekocht omdat ik niet op de weg wil rijden in de stad omdat dat altijd vast staat. Helmplicht of niet interesseert me geen zier. Komt er een helmplicht dan koop ik een helm. Moet ik echter op de weg gaan rijden... tja dan zou ik denk ik inderdaad het ding laten ombouwen en omkeuren naar bromfiets.
Dat kan, in Belgie zijn ze ook nog steeds populair ondanks de helm. Maar dat is meer omdat je voor een snorfiets geen rijbewijs nodig hebt en voor een bromfiets wel. Aangezien je in Nederland wel een rijbewijs nodig hebt dacht ik dat het dan weinig bestaansrecht had, maar ze mogen inderdaad ook vaker op het fietspad komen (er zijn alleen weinig fietspaden in Belgie binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom rijden brommers er ook)

/▌

Pagina: 1 ... 13 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.