naturalcool schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:16:
(eerst ff een flauwe opmerking, dit is tweakers, zelf repareren van elektronica is toch het hele idee van deze site)
Het heeft voor mij alleen geen nut om de fiets te laten repareren gezien de waarde van de fiets. Maar ja, heb me lesje wel geleerd.
Het is exact hetzelfde als bij auto, daar heb je helemaal gelijk in.
Je krijgt waar je voor betaald. Ik zou ook niemand zo gauw een tweedehandse fiets/auto adviseren.
Neem een nieuwe, en zorg ervoor dat het goed onderhouden wordt (officiele dealer/ op tijd). Dan zal je met veel plezier een en gerust (met garantie) lekker kunnen rond rijden.
Een nieuwe ebike kost mij alleen toch echt een beetje te veel, vooral nu dat mijn eigen stuk is gegaan.
Ik hou deze topic in de gaten, wie weet komt er goeie tips voor reparatie of voor een nieuwe ebike.
Je hebt inderdaad een punt, ik zou voor een elektrische fiets nooit voor een tweedehands gaan omdat vooral de accu het duurste en het kwetsbaarste element van een elektrische fiets is.
Maar daarentegen zal ik de komende jaren sowieso voor een tweedehands auto gaan, omdat een nieuwe auto die ik zoek qua afmetingen en accessoires simpelweg buiten ons budget valt. En daarnaast verliest een auto zijn waarde al direct wanneer je de showroom uit rijdt met dat ding. Ik rijdt nu in een Toyota Avensis van 13 jaar oud en dat ding geeft buiten een paar piepjes en kraakjes geen krimp. Dat ding rijdt ik helemaal op kan ik je vertellen

En hij draait tegenwoordig veel minder km als vroeger omdat ik mijn woon-werk nu 90% procent van de dagen op het fietsje doe.
Nu we het over die fiets van me hebben: Hij is gewoon erg gaar aan het worden en ik zou achteraf toch liever voor een standaard fabriek af elektrische fiets hebben gekozen. Heb al meerdere testritten op modellen met een Bosch motor gereden en dat is een verademing. Ik zit nu dus toch wel in dubio:
Mijn fiets repareren:
- Vervangen velg voorwiel ( dus uitspaken omdat de motor in het voorwiel zit en vervolgens weer inspaken )
- Betere v-brake op het voorwiel, de rem die FMH erop heeft gezet is lachwekkend
- Complete aandrijflijn vernieuwen, volgens de fietswinkel waren de tandwielen al aardig aan het slijten
Nieuwe e-bike
Binnenkort komt de Cube Town Hybrid uit. Mooie fiets met een recht stuur, schijfremmen, 8 versnellingen en de Bosch motor natuurlijk. Ik had alleen liever gezien dat de accu onderin het frame zat en niet op de bagagedrager maar voor 1999 euro vind ik het een mooie en niet al te dure optie:
Het was mijn streven om met mijn huidige fiets 3 a 4 jaar te doen, ik heb hem nu anderhalf jaar. Maar ik kom er achteraf wel achter dat hij op den duur aardig wat kosten met zich mee brengt en dat er nogal wat aan mankeert:
- Geen vering
- Velg voorwiel ingesleten vanwege de V-brake, slechte kwaliteit van FMH
- Koplamp die FMH erop heeft gezet is slecht, die slurpt een set penlites binnen 1 week gegarandeerd leeg. Daarom maar een Lezyne Mini Drive XL aangeschaft voor 59 euro.
- Accu aan gort na 15 maanden, nieuwe accu en extra lader afgenomen voor 225 euro.
- Voorwiel motor is het gewoon net niet. Link bij gladheid.
Ik denk persoonlijk dat een standaard elektrische fiets met een Bosch / Impulse / Panasonic motor me heel wat minder gezeik had opgeleverd.