Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

witeken schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:04:
[...]

Je kan ook eens naar de 600D kijken.
De D3200 is een betere deal dan de 600D.
Vooral omdat de sensor in de D3200 beter is in kleurrespons en dynamisch bereik. De D3200 is ook een stuk goedkoper. Dat uitgespaarde geld kun je in andere leuke accessoires steken (polarisatiefilter, statief, tas, etc.)
Qua respons in gebruik voelen ze beide ongeveer even snel aan. De 600D is in deze vergelijk alleen zinnig als je een zwenkbaar scherm en bracketing nodig hebt.
Maar da's mijn oordeel over deze twee in een notedop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Vishari Beduk schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:45:
[...] grootste uitdaging is het scherpstellen; dat moet (in geval van de D3200) met liveview [...]
Hoezo "moet" dat met live view?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht omdat vishari onder bepaalde omstandigheden wat ruzie heeft met de phase-AF op zijn D3200. Maar dat is volgens mij exemplarisch en niet per se iets waar elke D3200 last van heeft. Ik heb er in elk geval hier nog niemand anders over horen klagen.

Maar wellicht doelt hij er op dat phase-detect AF in het donker niet goed werkt. Als het echt donker is en er niet iets van een contrastrijk punt is op je onderwerp dan klopt dat ook wel. Het ging tenslotte over nachtfotografie.

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2013 15:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 12:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Orion84 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:25:
Wellicht omdat vishari onder bepaalde omstandigheden wat ruzie heeft met de phase-AF op zijn D3200. Maar dat is volgens mij exemplarisch en niet per se iets waar elke D3200 last van heeft. Ik heb er in elk geval hier nog niemand anders over horen klagen.

Maar wellicht doelt hij er op dat phase-detect AF in het donker niet goed werkt. Als het echt donker is en er niet iets van een contrastrijk punt is op je onderwerp dan klopt dat ook wel. Het ging tenslotte over nachtfotografie.
het ging over nachtfotografie, dus als het donker is (duh)
Fireshade schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:18:
[...]

Hoezo "moet" dat met live view?
scherpstellen met fase detectie in het donker is niet (goed) mogelijk
met live view die op de D3200 erg goed is, is het geen probleem als je een licht sterke lens gebruikt

[ Voor 57% gewijzigd door Vishari Beduk op 06-04-2013 10:03 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Vishari Beduk schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:10:
het ging over nachtfotografie, dus als het donker is (duh)
Ik had al begrepen dat het over nachtfotografie ging. Ik heb zelf weinig problemen bij fase af in de nacht*. Het kan zijn dat je nog donkere toestanden fotografeert dan ik, maar ik doe ook wel eens 'nachtfotografie' (breed begrip dus).
Vanwaar dan deze neerbuigende opmerking?

*Edit: bij f/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
Fireshade schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:14:
[...]

De D3200 is een betere deal dan de 600D.
Vooral omdat de sensor in de D3200 beter is in kleurrespons en dynamisch bereik. De D3200 is ook een stuk goedkoper. Dat uitgespaarde geld kun je in andere leuke accessoires steken (polarisatiefilter, statief, tas, etc.)
Qua respons in gebruik voelen ze beide ongeveer even snel aan. De 600D is in deze vergelijk alleen zinnig als je een zwenkbaar scherm en bracketing nodig hebt.
Maar da's mijn oordeel over deze twee in een notedop :)
Uiteindelijk ook voor de D3200 gegaan. De praktijk zal leren of het zwenkbaar scherm gemist gaat worden.

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 20:40
Is er hier iemand die zijn ervaringen met de D3200 wil delen na een paar weken in gebruik?

Zelf ben ik nu ook aan het kijken naar een dslr na een Canon G2 en daarna een paar Pana bridge camera's.
Deze zomer gaat het richting zuiden naar de andere kant van de evenaar en wil ik wat betere foto's nemen,
Je kan je gek lezen aan reviews, en de prijs gaat naderhand ook exponentieel omhoog met wat je dan wel wilt hebben.
Zo'n zaken in de winkel testen is eigenlijk een no go voor mij. Ik heb geen vergelijking en wat kan je eigenlijk testen?

Canon is wegens familiale redenen al uitgesloten, want anders word ik verstoten uit de familie. (no kidding waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Luke-san schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:10:
Is er hier iemand die zijn ervaringen met de D3200 wil delen na een paar weken in gebruik?

Zelf ben ik nu ook aan het kijken naar een dslr na een Canon G2 en daarna een paar Pana bridge camera's.
Deze zomer gaat het richting zuiden naar de andere kant van de evenaar en wil ik wat betere foto's nemen,
Je kan je gek lezen aan reviews, en de prijs gaat naderhand ook exponentieel omhoog met wat je dan wel wilt hebben.
Zo'n zaken in de winkel testen is eigenlijk een no go voor mij. Ik heb geen vergelijking en wat kan je eigenlijk testen?
Tenzij je speciale eisen hebt die de D3200 niet heeft, is dat een nette dslr (ik heb 'm zelf niet trouwens).
Canon is wegens familiale redenen al uitgesloten, want anders word ik verstoten uit de familie. (no kidding waarschijnlijk)
lol

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Luke-san schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:10:

Hallo Luke-san, ik heb zelf een D3200.
Op basis van je aangegeven camera ervaringen (Canon G2 en eventuele bridge camera's), kan ik al zeggen dat de D3200 al een stuk sneller is en technisch veel betere foto's (detail, kleuren, dynamisch bereik, etc.) maakt.

Je moet bij reviews wel in je achterhoofd houden, dat ze vaak gemaakt zijn vanuit een "100% DSLR-perspectief", waarin men soms / te vaak vergelijkingen doet met DSLR's van hogere klassen. Vergelijkingen met compacts of bridge camera's doet men niet, waardoor je in jouw geval die referentie ook mist en je je gek leest - heel begrijpelijk. Als je nieuw bent in de DSLR wereld, kan het al snel lijken, alsof alleen de hoogste klasse goed genoeg is. Maar dat is dus niet zo.
In het geval van de D3200: dit is werkelijk een uitstekende camera voor wat hij kost (ik vergelijk hem dan even met een D7000 en een Canon 600D die ik ook bezit).

Zoals je al zegt, zijn er al heel veel reviews over de D3200, en het is moeilijk om daar nog iets aan toe te voegen. Het is misschien handig als je wat gerichte vragen of twijfels kan voorleggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 20:40
Fireshade schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:25:
[...]

Hallo Luke-san, ik heb zelf een D3200.
Op basis van je aangegeven camera ervaringen (Canon G2 en eventuele bridge camera's), kan ik al zeggen dat de D3200 al een stuk sneller is en technisch veel betere foto's (detail, kleuren, dynamisch bereik, etc.) maakt.

Je moet bij reviews wel in je achterhoofd houden, dat ze vaak gemaakt zijn vanuit een "100% DSLR-perspectief", waarin men soms / te vaak vergelijkingen doet met DSLR's van hogere klassen. Vergelijkingen met compacts of bridge camera's doet men niet, waardoor je in jouw geval die referentie ook mist en je je gek leest - heel begrijpelijk. Als je nieuw bent in de DSLR wereld, kan het al snel lijken, alsof alleen de hoogste klasse goed genoeg is. Maar dat is dus niet zo.
In het geval van de D3200: dit is werkelijk een uitstekende camera voor wat hij kost (ik vergelijk hem dan even met een D7000 en een Canon 600D die ik ook bezit).

Zoals je al zegt, zijn er al heel veel reviews over de D3200, en het is moeilijk om daar nog iets aan toe te voegen. Het is misschien handig als je wat gerichte vragen of twijfels kan voorleggen hier.
Ja, bedankt in ieder geval voor de feedback. Je leest je gek met mensen die de vraag stellen of ze een 3200 of een 5100 moeten kopen.
Gisteren heb ik zelf met een 3000 gespeeld en een D40 (ja, deed het ook nog prima) en ik zal al flink mogen oefenen en vergelijken met wat zwaarder spul dat er in mijn familie rondzweeft eer ik het voordeel daarvan zal mogen zien.
Het moraal blijkt altijd dat je beter je geld in de lens steekt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 15:29
Ik gebruik nu bijna een jaar mijn D3200 (eerste DSLR) en heb er nu bijna 3000 foto's mee gemaakt.Voorlopig ben ik gematigd tevreden, soms denk ik tegen de beperkingen van een instap model aan te lopen maar waarschijnlijk ligt het ook veel aan de fotograaf, mezelf dus...

Even snel uit mijn hoofd enkele voor- en nadelen.

Pro's:
- Prijs (al staat hij nu al 200€ goedkoper dan toen ik hem kocht)
- Lichtgewicht & ligt voor mij goed in de hand
- Makkelijke bediening
- Bij voldoende licht ben ik heel tevreden van de resultaten, zeker icm 35mm 1.8, goed lensje voor een prikje.
-

Con's:
- Veel ruis bij hogere ISO's, veel meer dan ik op testshots zie in reviews. Boven ISO 800 vind ik hem persoonlijk niet bruikbaar voor foto's die geprint moeten worden. (kan ook zijn dat ik kritisch ben...)
- Weinig contrast in foto's (wel een beetje te fixen in Lightroom, maar dat is omslachtig als je al je snap-shot foto's ook een beetje leuk wil hebben)
- Geen HDR functie, achteraf gezien had ik hier wel mee willen spelen. Met een statief + manueel settings aanpassen kan je hier wel rond maar dan heb je toch de kans dat er beweging tussen de verschillende beelden zit.
- De automatisch AF (of 3D tracking) zit er vaak naast als het onderwerp beweegt.

In 80% van de gevallen gebruikte ik mijn D3200 in combinatie met de Nikon 35mm 1.8 want van die kitlens ben ik helemaal niet tevreden... Nu ben ik al meer dan een half jaar aan het kijken om een extra lens te kopen om wat meer bereik te hebben dan de 35mm... maar zoals met alles in fotoland is er steeds weer iets wat beter is maar spijtig genoeg ook veel duurder. De knoop doorhakken is echt moeilijk.

Opties die ik al ik gedachte heb gehad en sommige ook bijna gekocht...

Eerst keek ik naar ultrazooms, gewoon voor het gebruiksgemak...
- Nikon 18-300 (vrij recente lens, leek me ideaal om als All-round lens te gebruiken maar komt ook met de nadelen ... + kost ±800€ ik denk ook dat ik zelden 200-300mm ga gebruiken)
- Nikon 18-200 (zelfde voor en nadelen als hierboven, kost ±600€ en blijkt optich toch niet zo sterk te zijn..., meeste mensen raden zelfs een 55-200 aan voor minder dan de helft van de prijs)

Daarom verandering van koers, ik wil gewoon gaan voor prijs/kwaliteit...
Nu is mijn oog gevallen op de nieuwe Sigma 17-70mm f2.8/4 (uit hun 'contemporary' lijn)
- Meer bereik dan de kitlens, ook in groothoek, 70mm zou ook genoeg moeten zijn voor een beetje mooie portretjes te maken, niet?
- Goede eerste reviews, mooie looks want oog wil ook wat..., macro (wel niet voor kleine insectjes ofzo)
- Prijs valt mee, rond de 450-470€ in België, zeker in vergelijking met alternatieven, dit is op dit moment ook zowat het maximum dat ik wil uitgeven, het blijft een hobby.
Andere mogelijkheid is gewoon de Nikon 18-105 te kopen, omwille van het grotere bereik en lagere prijs.

Dilemma, wie kan er tips geven? Sigma 17-70 of Nikon 18-105, waar ga ik meest plezier aan beleven?
Ik neem aan dat beide perfect samen gaan met een instapper als de D3200. Ik wil nu een lens kopen die mij iets meer flexibiliteit geeft dan de 35mm prime en beter is dan de kitlens.

Om voor die weinige momenten dat ik 200-300mm wil zou ik later gewoon een goedkope 70-300 kopen...
Ik gebruik hem vooral voor vakantie foto's (vooral city trips), feestjes, foto's van baby dochter, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Als je niet tevreden was van de kitlens zal je met de 18-105 waarschijnlijk ook niet tevreden zijn.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Inrage schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:24:
Nu is mijn oog gevallen op de nieuwe Sigma 17-70mm f2.8/4 (uit hun 'contemporary' lijn)
Schiet je in RAW? Of standaard in JPG?
De D3200 doet standaard in JPG correcties aan je foto's: vignetting en chromatische abberaties verwijderen, en lensvervormingscorrectie. Volgens mij voert de D3200 deze correcties niet of niet zo goed uit bij een niet-Nikon lens, omdat alleen Nikon lenzen herkend worden (met bijbehorende correctieparameters in de lens-firmware).
Dus dit kan een punt van aandacht zijn voor je als je hoofdzakelijk in JPG schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06 14:55
Goedemorgen,

Ik ben nog redelijk nieuwe met spiegelreflexcamera's maar wil er erg graag 1. 2 jaar geleden naar Thailand op vakantie geweest met een simpele, lees erg oude digitale camera en als je dan thuis komt zie je toch dat je veel mist op de foto. Hoe enthousiast je toen was en hoe mooi het was toen je er was zie je totaal niet terug op de foto's.

Mede daardoor zoeken we ik nu een goede spiegelreflexcamera waar ik voor de eerst komen jaren mee uit de voeten kan. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor vakantie en straks als onze kleine er is wil ik daar ook foto's van maken en eventueel potret foto's.

Zat wat te kijken op het internet en kwam deze aanbieding tegen:

http://www.bol.com/nl/aan...bf9297000001838a000003502

Is dat een mooie aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56
zoals je kan zien in de pricewatch, ja het is een mooie aanbieding, maar geen WoooW

pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

en voor huis tuin en vakantiegebruik is dit een mooi begin van compact naar spiegel, maar pas op! het is verslavend :) net als je eerste sigaret :P begin er niet mee :X

[ Voor 26% gewijzigd door gekke-gerrit op 05-07-2013 09:19 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
gekke-gerrit schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:17:
zoals je kan zien in de pricewatch, ja het is een mooie aanbieding, maar geen WoooW

pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

en voor huis tuin en vakantiegebruik is dit een mooi begin van compact naar spiegel, maar pas op! het is verslavend :) net als je eerste sigaret :P begin er niet mee :X
Aha, zie het ja. Hoef dus niet perse hem vandaag t kopen begrijp ik.
Zit er wel sterk aan t denken om morgen wat winkels af te gaan om t kijken en wie weet als ik wat mooi's tegen kom er 1 koop. Budget is een beetje rond de € 400 a € 500 max.

Hahahahaha, ok, duidelijk. Al rook ik zelf niet maar snap wat je bedoelt.

Trouwens, bedankt voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Fireshade schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:35:
[...]

Schiet je in RAW? Of standaard in JPG?
De D3200 doet standaard in JPG correcties aan je foto's: vignetting en chromatische abberaties verwijderen, en lensvervormingscorrectie. Volgens mij voert de D3200 deze correcties niet of niet zo goed uit bij een niet-Nikon lens, omdat alleen Nikon lenzen herkend worden (met bijbehorende correctieparameters in de lens-firmware).
Dus dit kan een punt van aandacht zijn voor je als je hoofdzakelijk in JPG schiet.
Altijd in RAW op dit moment, ik zal het wel eens testen want ik heb de lens gisteren gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Het is wel een mooie prijs, zelf heb ik vorig jaar nog 650 betaald, ouch. Maar ja zo gaat dat hé, daar mag nie niet bij stilstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Inrage schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:03:
Het is wel een mooie prijs, zelf heb ik vorig jaar nog 650 betaald, ouch. Maar ja zo gaat dat hé, daar mag nie niet bij stilstaan ;)
Ja, vind je?

De camera bevalt goed? Of, als je nu mag kiezen zal je liever kiezen voor een andere....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Inrage schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:03:
Het is wel een mooie prijs, zelf heb ik vorig jaar nog 650 betaald, ouch. Maar ja zo gaat dat hé, ...
Niet als je altijd een jaar wacht na nieuwe introducties. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
jesper86 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:26:
[...]

Niet als je altijd een jaar wacht na nieuwe introducties. :+
of twee jaar wacht, of misschien 4 jaar wachten 8)7

je wilt wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Frid0 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:16:
[...]

Ja, vind je?

De camera bevalt goed? Of, als je nu mag kiezen zal je liever kiezen voor een andere....
Ik heb een paar posts hierboven mijn algemene indrukken gegeven. Niet echt wetenschappelijk onderbouwd want daar heb ik geen mogelijkheden voor. In het kort: "Ja hij bevalt me, nee ik zou nu kiezen voor een andere."

Voor hetzelfde geld dat ik toen betaald heb kan ik nu een D5200 kopen (met HDR functie wat ik mis + alles net ietsje beter, niet dat je dat merkt maar goed) Wachten op iets nieuw of op prijsverlagingen kan je altijd maar dan heb je nooit eens wat nieuws natuurlijk.

Alternatief is een 2de hands D7000 waar het web nu sinds de launch van de D7100 vol van staat. 2de hands heeft wel zo z'n eigen risico's natuurlijk, zelf kan ik nu een van een vriend overnemen dus ik weet dat die goed behandeld is en niet veel gebruikt is. Maar ik blijf nog wel even bij mijn D3200.

Denk er aan het blijft een instap model ook al zit dat voor 80% tussen je oren ... Zeker de kitlens is geen optisch wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Goedemorgen,

Ben redelijk nieuw in deze wereld en heb nog nooit eerder een spiegelreflexcamera gehad. Nu las ik op het internet goede verhalen over de Nikon D3200. Is dat echt zo goede camera om mee te beginnen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zit ook met een schuin oog t kijken naar een D5200 maar die is wel gelijk in 1 klap een stuk duurder. Scheelt toch al snel zo € 150 a € 200 euro. Voor dat geld kan je wellicht een goede lens kopen voor de D3200 omdat de standaard lens die erbij zit niet echt goed is.

Hoor het graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
Frid0 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:07:
Goedemorgen,

Ben redelijk nieuw in deze wereld en heb nog nooit eerder een spiegelreflexcamera gehad. Nu las ik op het internet goede verhalen over de Nikon D3200. Is dat echt zo goede camera om mee te beginnen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zit ook met een schuin oog t kijken naar een D5200 maar die is wel gelijk in 1 klap een stuk duurder. Scheelt toch al snel zo € 150 a € 200 euro. Voor dat geld kan je wellicht een goede lens kopen voor de D3200 omdat de standaard lens die erbij zit niet echt goed is.

Hoor het graag van jullie
Voor huis tuin en keukenfotografie is hij echt zeer geschikt. ook voor je vakantie kiekjes. lekker op de automatische piloot foto's maken en je maakt mooie foto's (de camera iig) wanneer je handmatig fotograferen onder de knie hebt wordt het interessant om naar een upgrade te kijken. vaak praat je dan over een jaar of 1 a 2 dat je graag een nieuwe wilt. (d5300, d7200, de modellen die nog niet uit zijn)

ik zelf heb ook een d3100 (shuttercount 22.000) . ga zeer spoedig upgraden naar de d7100 :+
ik heb heel veel geleerd van de d3100 en veel leuke foto's gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Voor dat geld kan je wellicht een goede lens kopen omdat de standaard lens die erbij zit niet echt goed is.
Kijk, dat zit er alvast goed in. :D
Ook goedemorgen.

Een D3200 is in principe 'niks mis mee', een goede camera, de vraag is alleen wat je ervan verwacht. Ergo, hoe ben je op deze keuze beland, want er zijn nogal wat alternatieven (en van andere merken.)

Iets beter en stuk handiger dan de 18-55 is de pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart
En daar krijg je dan meteen een mooie D5100 bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Dat is een uitstekende camera om mee te beginnen. Je zal echt niet snel hoeven te upgraden. Zelfs een fervente hobbyfotograaf kan er nog lang blij mee zijn.
Zit ook met een schuin oog t kijken naar een D5200 maar die is wel gelijk in 1 klap een stuk duurder.
Vertel eens waarom. Zijn er bepaalde features in de D5200 die je (nu al) mist in de D3200?
Scheelt toch al snel zo € 150 a € 200 euro. Voor dat geld kan je wellicht een goede lens kopen
Dat is zeker een slim uitgangspunt.
voor de D3200 omdat de standaard lens die erbij zit niet echt goed is.
Waarom denk je dat?
De standaard 18-55mm is geen topklasse lens, maar hij is optisch wel al heel goed, en met zijn optische stabilisatie zelfs ongeevenaard voor zijn prijs. Hij is scherper dan de 18-105mm overigens, maar misschien telt zoombereik zwaarder voor je?

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 11-07-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
gekke-gerrit schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:19:
[...]

Voor huis tuin en keukenfotografie is hij echt zeer geschikt. ook voor je vakantie kiekjes. lekker op de automatische piloot foto's maken en je maakt mooie foto's (de camera iig) wanneer je handmatig fotograferen onder de knie hebt wordt het interessant om naar een upgrade te kijken. vaak praat je dan over een jaar of 1 a 2 dat je graag een nieuwe wilt. (d5300, d7200, de modellen die nog niet uit zijn)

ik zelf heb ook een d3100 (shuttercount 22.000) . ga zeer spoedig upgraden naar de d7100 :+
ik heb heel veel geleerd van de d3100 en veel leuke foto's gemaakt :)
Dat is in eerste instantie waar ik hem wel voor ga gebruiken ja. Vakantie kiekjes en kiekjes van de kleine als die eind dit jaar/begin dit jaar er is. Zijn uitgerekend op kerst :)

En mede daarvoor willen we beide nu een goede camera kopen waar we alles goed en mooi kunnen vastleggen. Om bv ook foto's te gaan afdrukken en ergens in huis op t hangen of aan (schoon)ouders cadeau te geven.

Zit er zelf ook aan t denken om een cursus fotografie te gaan doen daarvoor en als mijn laptop het aankan iets t doen met fotobewerking. Maar dan echt als beginner hoor :)

Maar, waarom zal je foto's maken op de automatische piloot, het is toch juist leuk en een uitdaging om zelf t klote met de instellingen. Tenminste, in hoever je het zelf kan natuurlijk hahahaha
jesper86 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:23:
[...]

Kijk, dat zit er alvast goed in. :D
Ook goedemorgen.

Een D3200 is in principe 'niks mis mee', een goede camera, de vraag is alleen wat je ervan verwacht. Ergo, hoe ben je op deze keuze beland, want er zijn nogal wat alternatieven (en van andere merken.)

Iets beter en stuk handiger dan de 18-55 is de pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart
En daar krijg je dan meteen een mooie D5100 bij. ;)
Hahahaha, ja. De instelling is er nu, nog een goede camera :)

Nou, las er goede verhalen over op internet. Er stond ook een keer wat over in consumentengids en hoorde het van een bekende die begin dit jaar deze camera gekocht heb. Maar als jij betere/andere alternatieven heb hoor ik dat ook heel graag hoor. Prijs moet zo beetje rond de € 400 a max € 500/550 zitten maar dat is echt de max.

Hahahaha, je moet de verkoop in gaan. Maar de D5100, is dat wat?
Fireshade schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:23:
[...]

Dat is een uitstekende camera om mee te beginnen. Je zal echt niet snel hoeven te upgraden. Zelfs een fervente hobbyfotograaf kan er nog lang blij mee zijn.

[...]

Vertel eens waarom. Zijn er bepaalde features in de D5200 die je (nu al) mist in de D3200?

[...]

Dat is zeker een slim uitgangspunt.

[...]

Waarom denk je dat?
De standaard 18-55mm is geen topklasse lens, maar hij is optisch wel al heel goed, en met zijn optische stabilisatie zelfs ongeevenaard voor zijn prijs. Hij is scherper dan de 18-105mm overigens, maar misschien telt zoombereik zwaarder voor je?
Ik las dat de D5200 iets beter is dan de D3200. Bv met HDR filmen als ik dat een keer wil doen bv met de kleine.

Voor wat je er mee kan doen is het een prima lens hoorde ik maar het is verstandiger om de lense 18-105mm te nemen. Daar kan je net wat meer mee. Tenminste, dat werd mij aangeraden.

Onthou, ben maar een beginner he, alle info die ik hoor en/of lees neem ik op en gebruik ik uiteindelijk om de (juiste) beslissing te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Frid0 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:36:
Ik las dat de D5200 iets beter is dan de D3200. Bv met HDR filmen als ik dat een keer wil doen bv met de kleine.
Als filmen belangrijk is/wordt, dan is een uitklapbaar scherm zoals bij de D5100 / D5200 zeker handiger.
Weer een extra beslispunt. Lastig ;)
Voor wat je er mee kan doen is het een prima lens hoorde ik maar het is verstandiger om de lense 18-105mm te nemen. Daar kan je net wat meer mee. Tenminste, dat werd mij aangeraden.
Een lens met extra zoombereik is inderdaad flexibeler in de praktijk. Je hoeft geen/minder lenzen te verwisselen (als je die al had/wilde).
Onthou, ben maar een beginner he, alle info die ik hoor en/of lees neem ik op en gebruik ik uiteindelijk om de (juiste) beslissing te nemen
Niet meer dan verstandig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
De 35mm 1.8 lens is ook een aanrader als je veel indoor foto's wil maken (Kerst...) zonder steeds gebruik te moeten maken van de onboard flitser (die geeft meestal lelijke resultaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Fireshade schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:46:
[...]

Als filmen belangrijk is/wordt, dan is een uitklapbaar scherm zoals bij de D5100 / D5200 zeker handiger.
Weer een extra beslispunt. Lastig ;)

[...]

Een lens met extra zoombereik is inderdaad flexibeler in de praktijk. Je hoeft geen/minder lenzen te verwisselen (als je die al had/wilde).

[...]

Niet meer dan verstandig ;)
Is niet belangrijk maar kan voor sommige gevallen een leuke extra/optie zijn. Al denk ik nu ook, hoe goed is de film kwaliteit? Want kan misschien net zo goed mij iPhone dan gebruiken om iets te filmen. Dus ja, hoofdzakkelijk ga ik de camera toch gebruiken voor foto's :)

Inderdaad, dat zei die vriend van mij dus ook. Maar als ik kijk, die lens met de body van de D3200 is gelijk een stuk duurder.
Inrage schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:54:
De 35mm 1.8 lens is ook een aanrader als je veel indoor foto's wil maken (Kerst...) zonder steeds gebruik te moeten maken van de onboard flitser (die geeft meestal lelijke resultaten).
Mmmm, dan heb ik al 3 lensen nodig hahahaha
Sorry, maar dat word mij iets teveel van het goede. 1 a 2 lensen vind ik goed genoeg vooral ook omdat ik beginner ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Filmen met een SLR is nog niet echt een succes. Die hebben namelijk slechte autofocus wanneer de spiegel omhoog staat, en met kinderen hoef je manual focus niet te proberen. HDR met video ? Is niet gebruikelijk, betwijfel of dat klopt.

Je ben er dus eigenlijk zomaar willekeurig ingesprongen. Want een persoon of conusmentengids kan zomaar elke camera aanraden, er is namelijk over elke camera wel wat goeds te zeggen. Er zijn juist zoveel verschillende omdat elk individueel net iets anders zoekt. Fotokwaliteit is tegenwoordig bij geen camera een probleem.

Misschien kan je beter kijken naar pricewatch: Sony Alpha A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart
Deze is een stuk beter geschikt voor filmen, en heeft een digitale zoeker die nooit verdonkert en dus ook tijdens het filmen bruikbaar blijft, de spiegel hoeft namelijk niet omhoog geklapt te worden. Bovendien ook groter beeld en daarmee duidelijker. Zie: YouTube: Sony Alpha - Tru Finder (EVF) vs. Traditional (OVF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

jesper86 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:16:
HDR met video ? Is niet gebruikelijk, betwijfel of dat klopt.
Via een optie in Magic Lantern kan je met Canon-dslr's wel HDR-video opnemen. Frame 1 is dan lichter, frame 2 is donkerder en met een optie in Premiere of After Effects kan je dan beide frames samensmelten tot 1 frame. Werkt dus alleen bij relatief stationaire onderwerpen.

Bedoelt hij alleen niet gewoon in HD filmen i.p.v. HDR?

[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 11-07-2013 13:34 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja natuurlijk alles *kan*, maar het gaat hier even over een instapper, en echt praktische verschillen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Heren, heren, rustig.....

Filmen zou een leuke extra zijn zei ik net. Het is niet een "must".
Ga niet mijn beslissing maken welke camera ik neem vanwege de filmkwaliteiten. Je heb een camera om mooit foto's te maken. Dat is belangrijkste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Niemand is onrustig, zo praat ik gewoon. ;) Maar natuurlijk film je niet altijd, het is toch wel belangrijk, en best een fundamenteel verschil van de werking van een camera in zijn geheel. Wat niet alleen voor video een verschil maakt. (filmpje gezien?) M'n punt is duidelijk in ieder geval denk ik, ik ben tegen random adviezen uit gidsen. :+ Een advies van vrienden kan best, maar het is zelden zo dat zij precies dezelfde wensen hebben, en nog zeldzamer dat ze ook enig idee hebben van alle alternatieven. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
jesper86 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:34:
Niemand is onrustig, zo praat ik gewoon. ;) Maar natuurlijk film je niet altijd, het is toch wel belangrijk, en best een fundamenteel verschil van de werking van een camera in zijn geheel. Wat niet alleen voor video een verschil maakt. (filmpje gezien?) M'n punt is duidelijk in ieder geval denk ik, ik ben tegen random adviezen uit gidsen. :+ Een advies van vrienden kan best, maar het is zelden zo dat zij precies dezelfde wensen hebben, en nog zeldzamer dat ze ook enig idee hebben van alle alternatieven. O-)
ok, jesper86, wat voor advies heb je voor mij?
welke camera zal je mij aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Frid0 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:16:
Inderdaad, dat zei die vriend van mij dus ook. Maar als ik kijk, die lens met de body van de D3200 is gelijk een stuk duurder.

quote:
Inrage schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:54:
De 35mm 1.8 lens is ook een aanrader als je veel indoor foto's wil maken (Kerst...) zonder steeds gebruik
te moeten maken van de onboard flitser (die geeft meestal lelijke resultaten).

Mmmm, dan heb ik al 3 lensen nodig hahahaha
Sorry, maar dat word mij iets teveel van het goede. 1 a 2 lensen vind ik goed genoeg vooral ook omdat ik beginner ben
Het lijkt erop dat je vooral foto's in/rond het huis (de kleine) en 'typische' vakantiefoto's (mensen, omgeving) wil maken.
Als ik je een tip mag geven, dan raad ik je de 18-55mm lens + 35mm 1.8 aan.

Waarom een 18-55mm? Het komt zelden voor dat je binnenshuis een grotere zoom nodig hebt. Typische vakantiekiekjes zijn ook vooral van (eigen) mensen in een omgeving, niet van een leeuw of vogel op afstand (waarbij een 105mm zoom nooit genoeg is). En 18-55mm is ook veel lichter om te dragen, zeker als je nooit verder hoeft zoomen dan 55mm.
Daarnaast maakt de D3200 foto's van 24 MP, daar is achteraf op de pc nog 'flink' in te croppen om een ingezoomde print op canvas van te laten maken.

Zelf maak ik vooral foto's van mensen binnen en buiten, en heb momenteel alleen maar de 35mm in gebruik. Een geweldige lens voor schemerige situaties en groot bereik in scherptediepte. En scherp!
Het 'zoomen' doe ik dan met mijn voeten :P

Maar da's mijn tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Fireshade schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:13:
[...]

Het lijkt erop dat je vooral foto's in/rond het huis (de kleine) en 'typische' vakantiefoto's (mensen, omgeving) wil maken.
Als ik je een tip mag geven, dan raad ik je de 18-55mm lens + 35mm 1.8 aan.

Waarom een 18-55mm? Het komt zelden voor dat je binnenshuis een grotere zoom nodig hebt. Typische vakantiekiekjes zijn ook vooral van (eigen) mensen in een omgeving, niet van een leeuw of vogel op afstand (waarbij een 105mm zoom nooit genoeg is). En 18-55mm is ook veel lichter om te dragen, zeker als je nooit verder hoeft zoomen dan 55mm.
Daarnaast maakt de D3200 foto's van 24 MP, daar is achteraf op de pc nog 'flink' in te croppen om een ingezoomde print op canvas van te laten maken.

Zelf maak ik vooral foto's van mensen binnen en buiten, en heb momenteel alleen maar de 35mm in gebruik. Een geweldige lens voor schemerige situaties en groot bereik in scherptediepte. En scherp!
Het 'zoomen' doe ik dan met mijn voeten :P

Maar da's mijn tip :)
Top! Bedankt, daar heb ik iets aan.
Maar, begrijp dus, je raad mij als body de D3200 aan?
Niet een andere D3100, D5100, D5200 of misschien zelf wel een hele andere, EOS 600D. Al zit ik nu een beetje te "vloeken in de kerk" besef ik mij nu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hij raad meer een lens combo aan dan de camera, wat een goed advies is zolang je niet buiten de natuur in gaat, want dan is 55mm toch wel beperkt. Het is niet alleen het 'inzoomen', het is ook het effect van een 'lange lens' dat dat geeft aan de foto. En 55mm is dan gewoon net te kort. Een echte tele lens is natuurlijk weer wat anders, maar dat vind ik dan weer niet zo belangrijk.

De 35/1.8 dat is zeker waar, die hoort er in iedereens tas gewoon bij. (kan ook later.)

De ene of de andere camera body Canon of Nikon maakt niet echt een dramatisch verschil. Zal net iets anders zijn in de bediening, en ik geloof dat de Nikon zoeker net een fractie fijner is dan de Canons, maar zal heel weinig of niks schelen. De zoeker van een Sony is wel echt een verschil, dat zou ik dus echt aanraden om even te vergelijken in een winkel. Ook Sony heeft gewoon een 18-55 en 35/1.8 beschikbaar dus dat maakt in principe weinig uit verder. Ze hebben ook een 18-135mm, maar dat is een heel stuk lastiger te vinden en veel duurder dan een 18-105mm kit van Nikon.

Zie ook de Nikon Lens Simulator

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Frid0 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:19:
Maar, begrijp dus, je raad mij als body de D3200 aan?
Niet een andere D3100, D5100, D5200 of misschien zelf wel een hele andere, EOS 600D. Al zit ik nu een beetje te "vloeken in de kerk" besef ik mij nu.
Ik heb nog geen gevloek gehoord :P

Ik heb toevallig ook de beschikking over de Canon 600D ;) En ik heb de Nikon D3100 ook even mogen gebruiken. Ik kan helaas niets uit eigen ervaring zeggen over de D5x00 series.

Welnu, mijn eigen ervaringen: van deze drie (D3100, D3200, 600D) zou ik echt voor de D3200 gaan.
De D3200 reageert rapper dan de D3100, ongeveer even snel als de 600D.
De sensor in de D3200 is van een hogere orde, echt een grote stap voorwaarts: groter kleur- en dynamisch bereik (onderscheidend vermogen tussen licht en donker) en minder ruis bij hogere ISO's.

Daarnaast hebben de Nikons in-camera beeldverbeteringen voor JPG files zoals lenscorrecties en verwijderen van chromatische abberaties. De Canon 600D doet dat niet, wat soms lelijke resultaten geeft -of je moet echt goede (dure) lenzen aanschaffen om dat soort dingen zoveel mogelijk te vermijden.
Als je alleen in RAW schiet, kan je deze aanpassingen allemaal achteraf zelf op de pc doen natuurlijk, maar dat kost tijd. En als ouder kun je die tijd wel beter besteden, denk ik zo :P

De 600D zou ik alleen kiezen -gegeven het budget- als je een zwenkscherm en meer geavanceerdere functies zoals bracketing nodig hebt. ISO-waarden veranderen gaat bijv. ook sneller/gemakkelijker (minder frustrerend als je dat vaak nodig hebt).

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 11-07-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Canon geen lenscorrectie ? Dan doe je iets verkeerd volgens mij hoor. (?) Enige probleem met Canon is dat die geen 35/1.8 heeft. }:| Alleen een 50/1.8 welke eigenlijk te lang is voor algemeen gebruik. Wel komt sigma dan in de redding met een (tevens erg goede) 30/1.4, welke voor de meeste slr mounts beschikbaar is, maar ook een heel stuk duurder natuurlijk. Al is 'ie dat zeker waard als je het over heb. En net als met Sony is de 18-135mm van Canon te duur imho. ( Heb niks tegen Canon verder ... it's not personal. O+ )

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

jesper86 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:03:
Canon geen lenscorrectie ? Dan doe je iets verkeerd volgens mij hoor.
Canon 600D heeft alleen correctie tegen vignettering, voor zover ik weet. Het heet "peripheral illumination correction".
Vignetcorrectie doen de Nikons ook, maar daarnaast corrigeren de Nikons ook beeldvervorming (wat deze Canon dus niet doet).

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 11-07-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dat is wel heel vreemd, ging er eigenlijk vanuit dat alle moderne bodies dat wel doen. Is dat met een 700D dan bijvoorbeeld nogsteeds zo ? ( zelf schiet ik alleen raw natuurlijk. :7 )
quote: imaging-resource
The Canon T3i (600D) does not appear to be correcting for any geometric distortion in its JPEGs, as uncorrected RAW files have identical amounts.
Oh well, nog meer voordelen voor Nikon. :+

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jesper86 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:03:
Enige probleem met Canon is dat die geen 35/1.8 heeft. }:|
35 mm. f/2 heb je bij Canon die tevens geschikt is voor FF camera's maar zowel de Canon als Nikon hebben een ongezonde dosis CA waar je niet vrolijk van wordt in tegenstelling tot de 50 mm. f/1.8 varianten van beide merken of de nieuwe Sigma Art 30 mm. f/1.4 :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Goedemorgen,

Gisteravond met koopavond even langs een foto winkel geweest in Hilversum. Woon daar in de buurt, in mijn eigen gemeente zit er helaas niet een echte foto winkel. Daar een beetje over de Nikon's en Canon's gehad maar hij zegt ook. De 1 is helemaal gek van Nikon en andere van Canon, maar dat is meestal persoonlijk. Hij zeg voor jou als beginner zijn beide merken goed. Alleen, je moet nu een merk kiezen en dat is het dan, daarna kan je niet meer kiezen voor de ander. Kan wel, maar dat kost je geld omdat de lensen vaak niet passen op het andere merk.

Daardoor kwamen we toch weer een beetje uit bij de D3200. Daarnaast lag ook de D3100 maar dat is het veroudere model van de D3200. En dan heb ik zoiets, ga dan liever voor het nieuwe model :)

En dan zit ik er aan t denken om een lens te nemen van 18mm-105mm. Daar heb je toch iets meer aan hoorde ik dan de "standaard" lens. Daarmee loop je al snel tegen "problemen" op. Vertel de beste man he, ik weet niet, ben beginner, hij is "exper" zeg maar.

Dit alles zal dan zo rond de € 569 euro komen. Daar komt dan nog een geheugenkaartje bij, beschermtasje en beschermkapje/lensje. Is dat wat, nette prijs?

Zag alleen net wel dit:

http://www.saturn.nl/mcs/...=30757&et_cid=5&et_lid=21

Zelfde prijs alleen iets beter lens volgens mij, wat vinden jullie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Hou ze allebei eens in de hand want dat is ook redelijk belangrijk.

Zowel de bodies als de lensjes verschillen niet veel in kwaliteit, buiten het feit dat die van Canon iets meer bereik heeft dan. Zoveel verschil is dat echter niet in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Inrage schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:24:
Hou ze allebei eens in de hand want dat is ook redelijk belangrijk.

Zowel de bodies als de lensjes verschillen niet veel in kwaliteit, buiten het feit dat die van Canon iets meer bereik heeft dan. Zoveel verschil is dat echter niet in de praktijk.
Mmmm ok. Maakt dus niet echt heel veel uit begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Frid0 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 09:01:
http://www.saturn.nl/mcs/...=30757&et_cid=5&et_lid=21
Zelfde prijs alleen iets beter lens volgens mij, wat vinden jullie??
Ik heb exact die combinatie ;)
Wat die combinatie voor mij nekt, is wat ik eerder heb genoemd: bij JPG foto's zie je chromatische abberaties in de uithoeken van je foto. Dit soort kleurschiftingen:
http://commons.wikimedia....ison%29_-_enlargement.jpg
http://blog.lynda.com/wp-...-aberration-compare-1.jpg
De Nikons fixen dat automatisch.
Normaal heb je er weinig last van, hoor. Maar het gaat wel tellen als je grote canvassen print, dan ga je het sneller zien.

Ook ben ik minder te spreken over de kleuren die de Canon 600D sensor oppikt. De kleuren bij de D3200 zien er veel genuanceerder uit.

Oja, nog gefeliciteerd met je aankoop! (te vroeg :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Fireshade op 12-07-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Fireshade schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:54:
[...]

Ik heb exact die combinatie ;)
Wat die combinatie voor mij nekt, is wat ik eerder heb genoemd: bij JPG foto's zie je chromatische abberaties in de uithoeken van je foto. Dit soort kleurschiftingen:
http://commons.wikimedia....ison%29_-_enlargement.jpg
http://blog.lynda.com/wp-...-aberration-compare-1.jpg
De Nikons fixen dat automatisch.
Normaal heb je er weinig last van, hoor. Maar het gaat wel tellen als je grote canvassen print, dan ga je het sneller zien.

Ook ben ik minder te spreken over de kleuren die de Canon 600D sensor oppikt. De kleuren bij de D3200 zien er veel genuanceerder uit.

Oja, nog gefeliciteerd met je aankoop! (te vroeg :P )
Wow, als ik die voorbeelde bekijk die je meegestuurd heb zie je dat echt wel. Persoonlijk vind ik dat er niet uitzien. Ook omdat ik er aan zit t denken om in de toekomst sommige foto's wel uit te willen laten printen op bv canvas.

Deze aanbieding is dus niks voor mij, dat is mij wel duidelijk :)

Snel terug naar Nikon. Maar ja, wat dan D3100, D3200, D5100 of D5200......

Hahahaha, bedankt!
Maar inderdaad, je bent net iets te snel denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Met deze heb je precies de Nikon tegenhanger. (zelfde generatie)
pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart

Het verschil tussen 18-135 en 18-105 is niet noemenswaardig in de praktijk zoals gezegd. Zodra je voorbij de 100 ben heb je het standaard bereik overtroffen en hebben de mm veel minder impact, zegmaar.

De sensor maakt niet veel uit. Persoonlijk heb ik liever de 16MP van Nikon, als RAW gebruiker.

ps. Winkels die je een tasje en kaartje erbij willen verkopen, nooit naar luisteren !! En het aller belangrijkste, de winkel camera.nl ver vandaan blijven! (niet te verwarren met cameranu)

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
jesper86 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:40:

Het verschil tussen 18-135 en 18-105 is niet noemenswaardig in de praktijk zoals gezegd. Zodra je voorbij de 100 ben heb je het standaard bereik overtroffen en hebben de mm veel minder impact, zegmaar.

De sensor maakt niet veel uit. Persoonlijk heb ik liever de 16MP van Nikon.

ps. Winkels die je een tasje en kaartje erbij willen verkopen, nooit naar luisteren !! En het aller belangrijkste, de winkel camera.nl ver vandaan blijven! (niet te verwarren met cameranu)
Aha, bedankt!
Dat is ook nog wel een nette prijs.

Is deze net zo "goed" als de D3*** serie? Want ik weet eerlijk gezegd niet echt het verschil tussen de D3*** en D5*** serie. Wat ik zo snel zie is dat de D5*** zo uitklapbaar schermpje hebben. Lijkt mij opzich wel makkelijk maar andere kant, hoe vaak ga je dat nou echt gebruiken.

Hoezo niet naar luisteren???
Hahahaha, ja, want? Troep?
Cameranu zit in Urk geloof ik, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
jesper86 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:40:

De sensor maakt niet veel uit. Persoonlijk heb ik liever de 16MP van Nikon, als RAW gebruiker.

Heb zelf een prima ervaring met camera.nl hoor. Een objectief opgehaald in Rotterdam een keer, met mooie korting. Was goedkoopste prijs die ik kon vinden. Maar ik wist natuurlijk ook precies wat ik wilde hebben.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Als je zeker weet dat je direct de goede keus maakt, je weet enige *adviezen* van deze is veel beter of dit moet erbij te weerstaan, en je krijgt daadwerkelijk een ongeopende doos, en heb dus verder niks meer van ze nodig, dan is er niks aan de hand nee. :+

En kaartjes in een winkel zijn als drankjes in een restaurant. Daar verdienen ze het grootste geld aan, overprices accessoires. Eenzelfde kaartje van 120,- bij de mediamarkt kan 20,- kosten bij dataio.nl, en dan heb ik het niet over een vervangend b-merk ofzo.

De 5000 serie is een stapje boven de 3000 serie, maar de 5100 dus een generatie ouder dan 5200, zoals de 600D van de 650/700D. Echter hebben de D3200 en D5200 daadwerkelijk een nieuwe sensor, maar de 550/600/650/700D en 1100D en EOS-M, en 7D, 60D, en 100D allemaal dezelfde. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Waarom geen tasje + geheugenkaartje? Kijk gewoon naar wat je nodig hebt en wat het daar kost?
Tassen moet je proberen om te kijken of het wat is, daar lijkt mij een fysieke winkel juist perfect voor.
En geheugenkaartjes zijn vaak slechts enkele euro's duurder in een fysieke winkel, dus daar ga ik niet apart voor online shoppen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
En wat camera.nl ook zo leuk doet is het geven van 'afhaalkorting', waarmee ze dus onder de 'kopen op afstand' regel uit komen en je daarmee dan meteen vast hebben. Een camera terug brengen gaat niet meer, tenzij je genoegen neemt met een tegoedbon.
Nomad schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:25:
Waarom geen tasje + geheugenkaartje?
Zelf ben ik heel kieskeurig over bijvoorbeeld een tasje, en geheugenkaartje ook trouwens. Ook al scheelt het een paar euro het belemmert de keuze (of kan heel veel euro's schelen) en is gewoon niet nodig imho. Te klein kaartje is soms vrij onhandig, en lelijk tasje erger ik me kapot aan. Maar als je oplet, tuurlijk het kan wel. :)

[ Voor 48% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
jesper86 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:25:
Als je zeker weet dat je direct de goede keus maakt, je weet enige *adviezen* van deze is veel beter of dit moet erbij te weerstaan, en je krijgt daadwerkelijk een ongeopende doos, en heb dus verder niks meer van ze nodig, dan is er niks aan de hand nee. :+

En kaartjes in een winkel zijn als drankjes in een restaurant. Daar verdienen ze het grootste geld aan, overprices accessoires. Eenzelfde kaartje van 120,- bij de mediamarkt kan 20,- kosten bij dataio.nl, en dan heb ik het niet over een vervangend b-merk ofzo.

De 5000 serie is een stapje boven de 3000 serie, maar de 5100 dus een generatie ouder dan 5200, zoals de 600D van de 650/700D. Echter hebben de D3200 en D5200 daadwerkelijk een nieuwe sensor, maar de 550/600/650/700D en 1100D en EOS-M, en 7D, 60D, en 100D allemaal dezelfde. :D
Mmmm ok. dus ja. Welke moet ik nemen. Canon is al afgevallen, richt mij alleen op Nikon nu en dan met een 18mm-105mm lens. Alleen welke body, D3200, D5100 of D5200. Al denk ik dat de D5200 met die lens wat boven het budget zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Heb je een stevige computer en schijfruimte om 24MP (6000x4000px) aan te kunnen (vooral RAW is zwaar), en ben je van plan veel landschappen of misschien architectuur te schieten die gebruik kunnen maken van zoveel mogelijk detail ? In principe is 16MP zat, veel zullen zelfs zeggen de ideale balans van bestandsgrootte en detail. Grote afdrukken is met 10MP eigenlijk al geen probleem. En verder ... een slr is een slr. :7

De 5200 heeft vooral meer af punten (van de D7000 gekregen), en 60fps 1080p ipv 30fps.
http://www.dpreview.com/p...3200&products=nikon_d5200

[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
jesper86 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:12:
Heb je een stevige computer en schijfruimte om 24MP (6000x4000px) aan te kunnen (vooral RAW is zwaar), en ben je van plan veel landschappen of misschien architectuur te schieten die gebruik kunnen maken van zoveel mogelijk detail ? In principe is 16MP zat, veel zullen zelfs zeggen de ideale balans van bestandsgrootte en detail. Grote afdrukken is met 10MP eigenlijk al geen probleem. En verder ... een slr is een slr. :7

De 5200 heeft vooral meer af punten (van de D7000 gekregen), en 60fps 1080p ipv 30fps.
Aha, ok.

Heb nog even zitten kijken maar denk dat ik er wel uit ben. Heb namelijk even de prijzen van de 4 verschillende body's met de lens opgezocht die ik wil.

D3100: € 469

D3200: € 539

D5100: € 619

D5200: € 739

Als ik dan naar mijn budget kijkt word het sowieso niet de D5200 en wellicht ook niet de D5100, of die moet ergens in de aanbieding zijn, omdat er nog zo € 100 bij komt aan accessoires.

Denk dus dat het de D3200 gaat worden met een 18mm-1105mm lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Good thinking. Ook niet vergeten elke maand een paar euro opzij te leggen voor de 35/1.8. O-)
Als kaartje (als je zonder koopt), zou ik deze of deze nemen:
https://www.dataio.nl/sho...ass-10-45mbs-sandisk.html
Gezien de 24MP misschien maar de tweede. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303253

jesper86 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:12:
Het is trouwens 60fps bij 1080i en niet bij 1080p.
1920 x 1080, 60i (59,94 velden/sec.) / 50i (50 velden/sec.)*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
jesper86 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:53:
Good thinking. Ook niet vergeten elke maand een paar euro opzij te leggen voor de 35/1.8. O-)
Als kaartje (als je zonder koopt), zou ik deze of deze nemen:
Gezien de 24MP misschien maar de tweede. ;)
Hahahha...

Zijn de snelste kaartjes?
En beetje goede en goed merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Niet de *aller* snelste, maar zo snel als de camera gebruik van weet de maken, en dan wel bovengemiddeld. Inderdaad 1 van de (of dé) betrouwbaarste merken. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Frid0 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:36:
Denk dus dat het de D3200 gaat worden met een 18mm-1105mm lens
Wow 1105 mm, wat een lens... :P

Ja, de accessoires willen ook wel een flinke hap nemen in het budget.

Wat die geheugenkaarten betreft, laat je niet helemaal gek maken, hoor. (no offense jesper86 ;) )
Ik stel me voor dat je als beginnend fotograaf hoofdzakelijk in JPG schiet, en dat je zeer zelden (nooit) "Continuous Mode" gebruikt. Dan heb je niet de hoogste opslagsnelheid nodig, omdat de bestandgrootte nog te overzien is. Daarnaast heeft de camera nog zelf een buffer voor 1 a 2 foto's.
Ik denk dat je met SD-kaarten van ~20 MB/s nog prima uit de voeten komt. Natuurlijk is sneller altijd beter, maar is soms gewoon overkill voor een bepaalde type fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Uhm 1. 24MP, 2. het is niet de snelste of duurste en 3. Voor dat beetje verschil over zo'n bedrag waarom bezuinigen waar het niet nodig is. ( no offense ;) )

ps. Mijn vorige ging 6+ jaar mee, belachelijk veel foto's, en doet het nogsteeds .. maar is alleen wat te klein vandaag de dag.

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:49
Ik ga deze camera aanschaffen. Wat voor geheugenkaartje (grootte, class) kunnen jullie me aanbevelen? Ik zie eigenlijk op Internet alleen dat de camera SD, SDHC, SDXC ondersteunt, maar volgens mij wordt er standaard niets meegeleverd en ik kan geen advies vinden.

Ik wil graag een kaartje waarop ik een hoop foto's kan maken (o.a. voor vakantie) met een beetje goede prijs/kwaliteit verhouding. Wat zouden jullie me adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Yup, in JPG dus 7.5 - 15,5 MB per foto afhankelijk van instelling. Met een 20MB/s kaartje dus dik binnen een seconde opgeslagen. En vergeet de camerabuffer niet, waar de foto's eerst in komen. Je merkt er dus niets van zolang je niet in Continuous Mode schiet.
2. het is niet de snelste of duurste en
Helemaal gelijk, maar mijn punt is alleen dat je bij goedkopere/tragere kaarten dus weinig of geen verschil merkt als JPG-gebruiker. Ik denk dat je zelfs met kaartjes van 10-16 MB/s dan goed uit de voeten kan.
3. Voor dat beetje verschil over zo'n bedrag waarom bezuinigen waar het niet nodig is. ( no offense ;) )
Non taken :) Alleen gaat sparen voor die 35mm 1.8 lens dan wat sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja die 10 euro verschil geeft het sparen een flinke boost. Voor zo'n stapel cash zit ik graag keer op keer weer twee of drie keer zo lang te wachten tot mijn foto's op de pc staan, en een betrouwbaar merk ... who cares about that. Als hij crasht maak ik toch gewoon weer nieuwe foto's. ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
Informaticus89 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 15:03:
Ik ga deze camera aanschaffen. Wat voor geheugenkaartje (grootte, class) kunnen jullie me aanbevelen? Ik zie eigenlijk op Internet alleen dat de camera SD, SDHC, SDXC ondersteunt, maar volgens mij wordt er standaard niets meegeleverd en ik kan geen advies vinden.

Ik wil graag een kaartje waarop ik een hoop foto's kan maken (o.a. voor vakantie) met een beetje goede prijs/kwaliteit verhouding. Wat zouden jullie me adviseren?
Hmmz, op de een of andere manier heb ik werkelijk over de posts heen gelezen die boven me stonden, excuus.

Hierboven stonden 2 SDHC-kaarten genoemd: 16 GB en 32 GB. Ik lees dat je er 4 of 8 uur mee kunt filmen, maar hoeveel foto's (op een Nikon D3200 dus) kun je er ongeveer op opslaan in JPG? En hoeveel in JPG en RAW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nikon is 1 van de weinige, of enige, die zo'n heel handig tabelletje heeft voor "Memory card capacity". :)

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d3200/spec.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pricewatch: Sandisk Ultra 32GB SDHC UHS-I 30MB/s

Is een fijn kaartje, klasse 10 maakt hem geschikt voor fullHD filmen, Sandisk levert goede kaartjes + garantie en de prijs is ook nog eens zeer netjes.

Een JPG van een D3200 zal zo'n 5 a 6 MB zijn schat ik, daarmee kan je dus 30.000 / 6 = 5000 foto's op kunnen zetten in JPG stand. In RAW stand zal het bestand zo'n 30MB max zijn, waardoor er zo'n 1000 foto's op kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 15-07-2013 13:16 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
Nomad schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:15:
pricewatch: Sandisk Ultra 32GB SDHC UHS-I 30MB/s

Is een fijn kaartje, klasse 10 maakt hem geschikt voor fullHD filmen, Sandisk levert goede kaartjes + garantie en de prijs is ook nog eens zeer netjes.
Bedankt voor het advies (ook Jesper86). Heb bovenstaand kaartje gekozen. Wel 32GB, voor ongeveer dezelfde prijs als de eerder genoemde Extreme 16 GB. Ik heb de indruk dat de Ultra-variant qua snelheid prima is. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Goedemorgen,

Ik zit met een "probleem". Ik was er opzich uit welke camera ik wilde, de D3200 met een 18-105mm lens erbij. Maar nu kan ik via een bekende een 2e handse camera overnemen.

Het gaat om de Nikon D90 met een Tamron AF 17-50mm lens.

D90: http://www.cameranu.nl/nl...dslr-body/h257_1010_11715

Lens: http://www.cameranu.nl/nl...n-objectief/h131_513_9150

Dit is 1,5 jaar oud, gekocht op 16-04-2012. Reden van verkoop is dat ze een betere Nikon camera gekocht hebben. Ze zijn er zuinig mee opgegaan en hebben alles nog, doos, handleiding enzo.

Ze vragen hiervoor € 500. Maar staan ook open voor een tegenbod.

Wat vinden jullie hiervan, intressant/goed of heb ik meer aan de combi Nikon D3200 + 18-105mm lens?

Hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hangt er vanaf, ben je van plan een beetje geavanceerd te gaan experimenteren ? De D90 is een niveau hoger zegmaar en wat degelijker van bouw. Grotere zoeker (echt prisma in plaats van spiegeltjes), grotere accu wss, en schermpje bovenop die ervoor zorgt dat het schermpje achterop minder aan hoeft en dus heel veel stroom bespaard. Alleen de sensor is stuk ouder, maar op zich niet verkeerd.

De lens is in (zeer) goede staat 225-250 waard zo'n beetje (ook de lens is voor de gene die een stapje verder willen, kan heel goed zijn), maar dan vind ik de body voor zijn leeftijd nog aardig prijzig.

Maar als je dus gewoon goede kwaliteit foto's wil dan heeft de D3200 een betere sensor en alles up-to-date.

En het is jawel, werelds eerste SLR met video als ik het goed heb. Niet geweldig dus, en AF tijdens opnemen kan je helemaal wel vergeten. En zal je mss in gewoon Live View ook merken.

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 19-07-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe fanatiek wil je aan de slag met video? De D90 was de eerste Nikon dSLR met video en dat is ook wel te merken. De D3200 biedt op dat vlak een stuk meer mogelijkheden en prestaties.

Vergelijking specs: http://www.dpreview.com/p..._d90&products=nikon_d3200

Op een boel specs is zoveel voortgang geboekt dat de D3200 gelijk of beter presteert dan de D90.

Belangrijke verschillen zitten zoals jesper ook al aangeeft in de wat grotere body met wat meer directe knopjes, wat grotere zoeker en extra schermpje. Groter en zwaarder zien sommigen als een voordeel, voor anderen ligt een D3200 ook al prima in de hand.

De 18-105 lijkt me een hele fijne lens voor een beginner. Ruim bereik, maar optisch prima en gestabiliseerd. De 17-50 is optisch wellicht iets beter en een stukje lichtsterker, maar geen stabilisatie en je mist een aardig stukje bereik, waardoor je wellicht eerder behoefte gaat hebben aan een extra telelens.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:19

Kwastie

Awesomeness

De Mediamarkt heeft nupricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart in de aanbieding 375 euro

[ Voor 8% gewijzigd door Kwastie op 05-08-2013 15:36 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 16:20
Bij de Saturn ook. Vanmiddag gekocht. Doos was open geweest, maar er werd me verzekerd dat dit alleen was geweest om te kijken of alles erin zat. Bij thuiskomst bleek dit niet te zijn. Er zaten meerdere vinger afdrukken op de lens en de camera zat onder het stof/vuiligheid. Dus direct terug gebracht. Gelukkig zonder moeite. Vanavond maar even op hun website bestellen, volgens de winkel is het sneller dan dit via hen te doen. Nog even een paar dagen wachten dus op de camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303873

Help ik twijfel tussen deze camera en de nikon d3100, welke is beter?

(Canon eos 1100d? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04
Anoniem: 303873 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 07:04:

(Canon eos 1100d? )
D3200 want dat is de opvolger...
Even serieus: wat verwacht je nu van ons? Je mag zelf best wel wat nuanceren, daarnaast is er nog een topic voor dit soort aankoopadviezen: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Anoniem: 303873 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 07:04:

(Canon eos 1100d? )
Twijfel is nergens voor nodig: de D3200 is beter, hoe je het ook wendt of keert.
Sneller en betere sensor (qua kleur- en lichtbereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Ik heb dit setje gekocht voor mijn fotografie hobby :

http://www.camerashop.nl/...nikon-d3200-geheugen.html

Werkt erg lekker moet ik zeggen.

Een voorbeeld foto :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pwy5M7xCYqVVw2P0htPFbva6/full.jpg?nohitcount=1

Ik heb ViewNX 2 en CaptureNX 2 erbij genomen voor het archiveren en bewerken van de foto's.

Nog tips van de pro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Anoniem: 170423 schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:08:
Ik heb dit setje gekocht voor mijn fotografie hobby :

http://www.camerashop.nl/...nikon-d3200-geheugen.html

Werkt erg lekker moet ik zeggen.

Een voorbeeld foto :

[afbeelding]

Ik heb ViewNX 2 en CaptureNX 2 erbij genomen voor het archiveren en bewerken van de foto's.

Nog tips van de pro's?
Ik ben geen pro, maar als je vaak de flitser nodig hebt (binnenshuisfoto's) en geen aparte richtbare flitser wil kopen, is een flits diffuser misschien een tip :)

Bijv: http://www.ebay.nl/itm/3-...in_15&hash=item19d18de85c
YouTube: DealExtreme Universal 3 Colors Pop-Up Flash Diffuser Cover for Camera
Het werkt lang niet zo goed als een richtbare flitser natuurlijk, maar kost ook geen drol :)

Ietsje duurder, beter opbergbaar (plat) en volgens mij ook iets betere diffusie: de Lumiquest Soft Screen:
http://www.fotokonijnenbe...umiquest-soft-screen.html

Edit: ik zie dat er ook Chinese klonen van de Lumiquest zijn voor erg weinig:
http://www.ebay.nl/itm/Un...ories&hash=item35c97f0129

[ Voor 21% gewijzigd door Fireshade op 02-09-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fireshade schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:16:
[...]

Ik ben geen pro, maar als je vaak de flitser nodig hebt (binnenshuisfoto's) en geen aparte richtbare flitser wil kopen, is een flits diffuser misschien een tip :)

Bijv: http://dx.com/p/3-color-p...-white-blue-orange-189925
YouTube: DealExtreme Universal 3 Colors Pop-Up Flash Diffuser Cover for Camera
Het werkt lang niet zo goed als een richtbare flitser natuurlijk, maar kost ook geen drol :)

Ietsje duurder, beter opbergbaar (plat) en volgens mij ook iets betere diffusie: de Lumiquest Soft Screen:
http://www.fotokonijnenbe...umiquest-soft-screen.html
Ik schiet nu de foto's in Jpeg formaat.

Wat is eigenlijk het nut om de foto's in Raw formaat te schieten.

Worden de foto's dan beter of scherper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

RAW-formaat geeft grotere bestanden, maar de mogelijkheid om veel instellingen achteraf te wijzigen zonder kwaliteitsverlies (witbalans, contrast, verzadiging, belichting etc.). Je hebt meer controle over verscherping en ruisreductie, maar je wint er geen extra pixels mee.

"Beter" is nogal subjectief: wil je niet aan nabewerking doen of zijn kleine bestanden voor jou van belang, dan ben je beter af met JPEG. Wil je wel afbeeldingen nabewerken in Photoshop of Lightroom, dan kan je beter kiezen voor RAW.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik schiet nu 24Mb NEF/Raw bestanden , ziet er wel beter uit zo.

Waar zijn de knoppen A - M en VR On-Off voor?

Die knoppen zitten op de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
A-M zijn voor het autatische scherpstellen. A: Automatic, M: Manual

VR is de stabilisatie in de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte schreef op maandag 02 september 2013 @ 15:10:
A-M zijn voor het autatische scherpstellen. A: Automatic, M: Manual

VR is de stabilisatie in de lens.
Ok , bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
Eigenlijk wil je VR altijd aanhebben. Scherpstellen wil je soms handmatig kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Informaticus89 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:16:
Eigenlijk wil je VR altijd aanhebben. Scherpstellen wil je soms handmatig kunnen doen.
Inderdaad , bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:16
Mijn moeder haar 5 jaar oude Nikon is kapot aan het gaan dus nu is ze aan het kijken naar een opvolger waarbij haar oude lenzen ook op die nieuwe passen wat als het goed is wel kan bij de D3200. Maar hoe goed is deze camera met het huidige aanbod van camera's ( Sony en Canon zijn ook heel goed bezig ) en kan deze een beetje sportfoto's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
AMARONE schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 02:15:
Mijn moeder haar 5 jaar oude Nikon is kapot aan het gaan dus nu is ze aan het kijken naar een opvolger waarbij haar oude lenzen ook op die nieuwe passen wat als het goed is wel kan bij de D3200. Maar hoe goed is deze camera met het huidige aanbod van camera's ( Sony en Canon zijn ook heel goed bezig ) en kan deze een beetje sportfoto's maken?
Om wat voor lenzen gaat het? en van welke camera?
Elke camera kan sportfoto's maken. maar waar maak je die foto's. binnen heb je minder licht en is het dus moeilijker. dan heb je vaak lichtgevoelige lenzen of hoge ISO nodig.

en je kan gewoon bij Nikon blijven hoor! is voor je moeder net zo fijn. hoeft ze niet alles weer opnieuw te leren.

over het algemeen is het gras altijd groener aan de overkant. maar als je er eenmaal bent... :X

misschien is het voor je moeder leuk om te kijken naar de D5100 of D7000 hier zijn veel meer mogelijkheden beschikbaar dan dit instap model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

AMARONE schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 02:15:
Mijn moeder haar 5 jaar oude Nikon is kapot aan het gaan dus nu is ze aan het kijken naar een opvolger waarbij haar oude lenzen ook op die nieuwe passen wat als het goed is wel kan bij de D3200. Maar hoe goed is deze camera met het huidige aanbod van camera's ( Sony en Canon zijn ook heel goed bezig ) [...]
Als ze de lenzen wil behouden, dan moet ze bij Nikon blijven. Scheelt echt een lieve duit.
Gebruikt ze een AF-D lens? Let er op dat de autofocus van een AF-D lens niet op de D3200 werkt.
en kan deze een beetje sportfoto's maken?
Om wat voor sporten gaat het? Schaken? :+
Als ze snelheid wil, dan kan ze (bij Nikon) gaan voor de D7000 of de D5200 (gebruikt de AF-techniek van de D7000). De D3200 is ook prima hoor, maar vergeleken met de D7000 iets minder accuraat bij bewegende dingen.
Het is handig als je vermeldt wat haar vorige Nikon is. Dat helpt als referentie.

[ Voor 13% gewijzigd door Fireshade op 10-09-2013 17:50 ]

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:16
Uiteraard hebben jullie er niks aan als ik geen info geef. Het gaat om de Nikon D50 met de volgende lens:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4ozPy.jpg

Ze maakt eigenlijk overal foto's van ( nu vervelend maar later leuk dat er zoveel beeldmateriaal is :P ) en bij de handbal maakt ze veel foto's wat in de hal is en veel beweging maar die foto's zijn ontzettend moeilijk om goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:23

Quad

Doof

Post is verplaatst van ander topic
Quad schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:21:
Mijn vriendin heeft sinds kort deze pricewatch: Samsung SDHC Evo 32GB in haar camera, Nikon D3200, geplaatst vanwege de hoge snelheden en UHS-I ondersteuning etc. Maar als de camera een tijdje niet gebruikt is en na een paar uur schakel je hem weer in verschijnt er eerst voor +- 20 seconden een zandloper in beeld en daarna de melding 'kan geen foto's opslaan, geheugenkaart mogelijk beschadigd'. Zet je hem daarna uit en weer aan gaat hij direct aan en kan je vrolijk foto's maken. Ik heb het kaartje onderzocht maar er zijn geen rare fratsen te vinden. Foto's kopieren gaat snel en het lezen ervan ook.

Ik heb het kaartje wel geformatteerd voor gebruik, zijn daar specifieke eisen voor nodig? Zoals langzaam format / NTFS etc?
Quad schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 15:51:
Hij deed het verder perfect, kopiëren met dik 30MB/s, maar niet betrouwbaar gezien een oud traag hema kaartje van 2GB zonder gezeur werkt.

Kreeg vanmiddag van de webwinkel het verzoek om hem terug te sturen onder een RMA. Gaan we dus vrolijk doen. :)
Nieuwe Samsung Evo kaartje binnen gekregen van de webwinkel, deze geformatteerd en in de camera geplaatst. Helaas een zandlopertje en daarna de melding: 'Kan deze geheugenkaart niet gebruiken, De kaart is mogelijk beschadigd. Plaats een andere kaart'.

Nu lijkt het me dat of de camera heel kieskeurig is, misschien een FW update proberen?
Of dat deze kaartje ook niet correct werkt?

Zet ik de camera daarna uit, en weer aan dan werkt hij direct en foto's verwerken gaat extreem snel.

Volgens de webwinkel is dit kaartje te langzaam, hij zou maar 20MB/s halen wat volgens mij al niet klopt.. 2 oude Hema kaartjes die niet sneller gaan dan 15MB/s schrijven doen het perfect. Wat kan ik hier aan doen met deze SD kaart?

[ Voor 48% gewijzigd door Quad op 13-08-2014 19:34 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Laatst online: 04-07 01:29
Heb je de kaart al eens IN de camera zelf geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:23

Quad

Doof

Yep, ook de kaart via een SD card formattool geformatteerd, mag allemaal niet helpen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-07 10:31
AMARONE schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:32:
Uiteraard hebben jullie er niks aan als ik geen info geef. Het gaat om de Nikon D50 met de volgende lens:
[afbeelding]

Ze maakt eigenlijk overal foto's van ( nu vervelend maar later leuk dat er zoveel beeldmateriaal is :P ) en bij de handbal maakt ze veel foto's wat in de hal is en veel beweging maar die foto's zijn ontzettend moeilijk om goed te krijgen.
Dat zijn zo te zien beide AF-D lenzen. Je zult dus een body moeten hebben met een focusmotor in de body. Anders gaat het handmatig scherpstellen worden, en dat kan zeker bij balsporten nog wel eens flink vervelend zijn.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:41

Chiron

Moderator Discord
Xudonax schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 21:53:
[...]

Dat zijn zo te zien beide AF-D lenzen. Je zult dus een body moeten hebben met een focusmotor in de body. Anders gaat het handmatig scherpstellen worden, en dat kan zeker bij balsporten nog wel eens flink vervelend zijn.
Bij sommige balsporten kan het juist handig zijn om met de hand te focussen, zodat je het scherpstelgebied 'locked' op een stukje speelveld/paal/net waarvan je weet dat de spelers daar vaak staan. Als je de camera laat focussen kan ie gaan hunten of houdt het simpelweg niet bij en dan zit je er altijd naast.

Maar autofocus is sowieso wel prettig om te hebben, dus de D40, D60, D3xxx en D5xxx zul je links moeten laten liggen. Beste optie is een (tweedehands) D7xxx.

[ Voor 28% gewijzigd door Chiron op 14-08-2014 09:07 . Reden: mea culpa, dacht dat het om de D50 ging. ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Eloines
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11-2024
Chiron schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:04:
[...]

Beste optie is een (tweedehands) D7xxx.
Dit kan nog flink lastig zijn. Ik keek voor de grap een tijd geleden naar tweedehands D7000 en D7100 en daar was toen niets te vinden. Er staat er nu toevallig een op marktplaats waarop je kunt bieden :

http://www.marktplaats.nl...839093214-nikon-7000.html

Ziet er netjes uit en is weinig gebruikt. :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even een noob-vraag: Wat is nu het verschil tussen de 55mm en de 105mm lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04
Ferra schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:50:
Even een noob-vraag: Wat is nu het verschil tussen de 55mm en de 105mm lens?
De brandpuntsafstand. Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe krapper het beeld, hoe meer het beeld "ingezoomd" is. Voor dat soort zaken hebben we ook een Fotografie FAQ (staat bovenaan dit subforum).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1 2 3 Laatste