ik kwam laatst de offerte tegen van onze kruipruimte isolatie. 23 nov 2012 Kruipruimte geïsoleerd (8cm pur). tenminste, ik noem het pur. is bedrijf gekomen die voor net over 1200 euro met van die grote blazers het eronder heeft gespoten. de wanden zijn ook meegenomen voor een deel. niet compleet. als ik het goed herinner zo een 15 cm van het "plafond" af. het bedrijf heeft ook aan de achterkant 2 nieuwe isolatiegaten geboord, aan de voorkant zitten er ook 2.
kwa rekening heb ik totaal geen idee wat het heeft gedaan. enige meterstanden die ik heb zijn jaarlijkse die ik heb moeten inleveren. pas vanaf februari dit jaar ben ik dagelijks gaan meten. wel zie ik een daling van zo een 20% in de gasprognose op mindergas.nl, maar dat is dus ook deels geinterpreteerd door het systeem welke alleen maar kan rekenen met schattingen. bovendien hebben we natuurlijk op dit moment een zeer zachte winter.
kwa comfort zijn we er wel op vooruit gegaan, maar dit kan ook weer deels te maken hebben met de vloerverwarming die het nu beter doet en het tweaken van onze in eind 2013 geplaatste calenta 40c.
in mijn kruipruimte bemerk ik (heb paar weken terug nogal wat uurtjes verkwist in de kruipruimte) een lichte vochtigheid. mijn broek was niet nat, maar je ruikt en voelt gewoon een beetje rullig zand als je begrijpt wat ik bedoel. door het jaar heen hebben we nagenoeg geen last van geuren uit het gat of uit de meterkast, maar als ik er een dag in rond heb liggen spelen en heeft die tijd open gestaan, dan riekt het nog een paar dagen na.
het meterkastgat (betonnen bak) is/was zo koud als wat en die stort ik dan ook elke internetbestelling vol met de piepschuimen ellende die uit de dozen komt. ik zie daarin verbetering, maar echt geisoleerd is het niet. de zaklamptruc nog niet uitgevoerd, maar gezien het aantal draden wat ik zelf heb getrokken naar de kruipruimte is er ruimte genoeg
hoewel we een veul beter comfortgevoel hebben, merken we dat het in de gang stukken kouder is dan in de woonkamer. een dik zwaar gordijn voor de voordeur heeft dat gevoel al gehalveerd, daarnaast hebben we een enkele radiator geplaatst die een warmtebrug vormt naar de woonkamer toe. we hebben in de woonkamer in ieder geval geen last meer de kou uit de gang.
op het lijstje staat nog isolatie van de houten plank naar de kruipruimte toe. ik heb 10 meter radiatorfolie besteld, wat daar van over is ga ik om die plank heen knallen. is dit raadzaam?
dan blijft nog over (na deze hele lange introductie), isolatie van de zandvloer in de kruipruimte. op tonzon.nl (daar ook radiatorfolie van) zie ik dat je met de oranje
bodemfolie voor 100 euro klaar bent in onze +/- 9-10*5 m2 kruipruimte. bovendien is dat nog makkelijk zelf te plaatsen.
de eerste pagina's van dit topic lees ik echter nou niet de meest fantastische opvattingen over tonzon's oplossingen, maar volgens mij ging dat meer over de hangende zilverfoliegordijnen dan over de
bodemfolie.
zijn er betere alternatieven dan deze (in mijn ogen goedkope)
bodemfolie, of goedkopere die net zo goed zijn, of duurdere die net zo goed zijn maar makkelijker te plaatsen of whatever?
heeft het uberhaupt zin om dit nog na- te isoleren? gaat het mijn comfort verhogen, of gasrekening verlagen? op mindergas.nl zit ik voor dit jaar (mei-mei) op een prognose van 1000m3, waarvan 658m3 voor verwarming. gemiddeld vergelijkbaar huishouden volgens mindergas.nl verbruikt voor verwarming 888 m3 in diezelfde periode. blijkbaar zitten we voor dit jaar al onder het gemiddelde, terwijl wij in het eerste jaar dat we in ons huis trokken (3 jaar geleden) de woonkamer met geen mogelijkheid hoger konden stoken dan 19 c.