Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 19:13
Matched: Pif
Ik heb aardig wat gelezen in dit topic en misschien heb ik erover heen gelezen, maar zijn er mensen met ervaring met pifisolatiefolie? (pifisolatiefolie.nl). Volgens mij een soortgelijk systeem als Tonzon. Van PIF wordt opgegeven dat er een RC van 5.0 bereikt wordt met de dikste variant (11.7cm) en een RC van 4.0 bij 8cm. Tonzon heeft bij de 3-laags variant een Rc van 3.8 meen ik.
Hoeveel ruimte neemt die 3 laags Tonzon in beslag?

Als ik de foto's op internet van beide bekijk vind ik Tonzon er een beetje chaotisch uitzien. Grote luchtkamers, los hangende folie, de randen langs de funderingsmuren worden geplakt denk ik.
De pifisolatie ziet er wat compacter uit en wordt rondom op regelwerk geniet; het regelwerk kun je vervolgens nog afdichten met een beetje PUR. Dit lijkt me een wat netter systeem op het eerste gezicht.
Verder lees ik van PIF dat de buitenste laag niet reflecterend is. Die van Tonzon is dat wel, zodat mogelijk de werking verminderd in de loop der tijd.

Delen jullie die mening? Ervaringen? Zijn er voor- of nadelen aan bede systemen tov elkaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Joris 407 op 06-01-2015 16:22 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33
Hmm, kreten als isso accreditatie, Rc van 5 bij maar 11,7cm, ik weet het niet hoor...

ISSO accreditatie zegt helemaal niets over een isolatieproduct.
Het gaat namelijk over duurzame opleidingen.
De "uitvinder" van pif heeft blijkbaar die opleiding gevolgd en vond "ISSO accreditatie" net zo klinken als "ISO certificatie" (wat dus beide niets over de isolerende waarde van een product zegt, overigens).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-04 19:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

PIF isolatie = Prostelko zover ik kan zien. Dat is volgens mij een beter idee dan Tonzon: dunnere luchtlaagjes dus minder convectie en stralingsbeperking. Een Rc is lastig te berekenen of bepalen bij materialen die het van stralingsbeperking/reflectie moeten hebben, maar het idee lijkt me aardig te kloppen. Omdat stralingsvermogen met de vierde macht gaat is een hoge Rc op papier makkelijk te halen door met een groot temperatuurverschil te rekenen.

@migjes, Paul C: bedankt voor het meedenken :)
Ik heb alleen mechanische ventilatie in de badkamer (jaren '60 bouw), een verdieping hoger. Dat netjes naar de kruipruimte brengen is geen kleine operatie.
Een verwarmde kruipruimte of vloerverwarming klinkt wel luxe; dat heeft geen prioriteit en verplaatst de vraag naar hoe ik dan de slangen aan het beton vastmaak.
24/7 dezelfde temperatuur is nog niet echt een optie, er is nu nachtverlaging naar 15 graden en dan moet de ketel alsnog bijstoken met dit weer.

Ik houd niet van halve maatregelen, daarom wordt er ook gespaard voor spouwmuurisolatie en om het dubbel glas dat ouder is dan ik te vervangen (totaal >12 vierkante meter). Het budget voor de kruipruimte is dus beperkt tot een zaterdag en een paar honderd euro.

Ik zal eerst beginnen met bodemfolie, of heeft dat geen zin in een ongeventileerde kruipruimte?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Joris 407
sjimmie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:35:
Hmm, kreten als isso accreditatie, Rc van 5 bij maar 11,7cm, ik weet het niet hoor...

ISSO accreditatie zegt helemaal niets over een isolatieproduct.
Het gaat namelijk over duurzame opleidingen.
De "uitvinder" van pif heeft blijkbaar die opleiding gevolgd en vond "ISSO accreditatie" net zo klinken als "ISO certificatie" (wat dus beide niets over de isolerende waarde van een product zegt, overigens).
Isso is een kennisinstituut voor de installatiesector. Zie accreditatie door dit instituut als een soort keurmerk.
Zegt me verder nog niet heel veel, maar het gezonde verstand zegt dat dat dit wel eens iets zou kunnen zijn, beter dan tonzon. Inderdaad, zoals proton zegt, door de kleinere luchtkamers. Zal ook wel duurder zijn. Ik zie gewoon erg op tegen het eindeloos plakken van eps dus ben een beetje op zoek naar een alternatief. Voor eps zal ik een groot gat in de tuin moeten graven om onder de fundering door te komen, want het kruipluik is zo klein dat ik eindeloos veel eps plaatjes naar binnen zou moeten brengen. Met een folie oplossing zou dit allemaal niet nodig zijn.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• sjimmie
Joris 407 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:30:
[...]

Isso is een kennisinstituut voor de installatiesector. Zie accreditatie door dit instituut als een soort keurmerk.
Zegt me verder nog niet heel veel, maar het gezonde verstand zegt dat dat dit wel eens iets zou kunnen zijn
Tsja, als ik google op ISSO accreditatie dan kom ik eigenlijk alleen het ISSO opleidingsinstituut tegen en PIF danwel Prostelko. Daarom vind ik het in ieder geval lijken op een zelf-bedachte term. (ik zie zo snel geen andere isolatiemethodes die ISSO geaccrediteerd zijn)
Ik ben ook niet zo dol op de termen die Tonzon-achtige oplossingen roepen, maar daar hebben anderen al genoeg over gezegd in dit topic.
Maargoed, als ik er naast zit dan zal het vast wel iets heel goeds zijn, omdat dan anderen dat niet hebben.

• sjimmie
Ik kan me overigens inmiddels wel voorstellen dat mensen EPS plakken niet zien zitten en Tonzon, PIF, Prostelko kiezen vanwege het gemak. Ik ben inmiddels aardig wat uurtjes kwijt aan het EPS-verhaal (vooral het op maat maken en onder de grond heen en weer tijgeren).

Punt is wel dat van EPS, PIR, PUR en zo nog wat materialen duidelijk overal de Rc waarde te vinden is, terwijl je van Tonzon, Prostelko en nu PIF eigenlijk alleen hun eigen documenten vindt.
Die werken alledrie volgens het principe van stilstaande lucht.

Als ik op een site zoals http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/ een 10cm EPS onder beton zet, dan geeft dat een goede isolatiewaarde, maar als daar ik 10cm stilstaande lucht tussen een dun laagje EPS opsluit dan levert die laag lucht maar weinig op.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-04 15:50
sjimmie schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:41:
Ik kan me overigens inmiddels wel voorstellen dat mensen EPS plakken niet zien zitten en Tonzon, PIF, Prostelko kiezen vanwege het gemak. Ik ben inmiddels aardig wat uurtjes kwijt aan het EPS-verhaal (vooral het op maat maken en onder de grond heen en weer tijgeren).

Punt is wel dat van EPS, PIR, PUR en zo nog wat materialen duidelijk overal de Rc waarde te vinden is, terwijl je van Tonzon, Prostelko en nu PIF eigenlijk alleen hun eigen documenten vindt.
Die werken alledrie volgens het principe van stilstaande lucht.

Als ik op een site zoals http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/ een 10cm EPS onder beton zet, dan geeft dat een goede isolatiewaarde, maar als daar ik 10cm stilstaande lucht tussen een dun laagje EPS opsluit dan levert die laag lucht maar weinig op.
Stilstaande lucht, maar ook reflectie; er zit zo'n reflecterende folielaag in. Het zal voor de isolatiewaarde van lucht nogal uitmaken hoe groot de compartimenten zijn, en of er veel convectie ontstaat. Is het bij EPS niet ook zo dat de bolletjes zelf grotendeels uit lucht bestaan?

Hoewel een medetweaker mij vertelde dat er bij Prostelko (in dit geval o.a. toegepast in een spouwmuur) wel problemen kunnen zijn met de luchtdichtheid, heb ik voor onze kruipruimte toch voor dit systeem gekozen. Over enkele weken zal het geplaatst worden.

Er was inderdaad ook geen voor mij haalbaar alternatief; zelf EPS plakken zie ik niet zitten, en er was geen enkel bedrijf bereid om het te doen. Dan resteert alleen nog PUR. Wel luchtdicht, maar met de gezondheids-angst die daaromheen hangt leek het me geen verstandige investering.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
vandaag komt er een isolatiebedrijf langs voor een advies/offerte, zij bieden tonzon en PIF isolatie aan. Ik zie dat tonzon een Rc waarde heeft van 3,8 en PIF max van 5,0.

Kan je nu ook beweren dat een PIF met een Rc van 5,0 dus ook beter isoleert en dus altijd de betere keuze is? Of moet ik niet blind staren op de Rc waarde?

• Joris 407
Rc waarde is een van de punten die je meeneemt in de overwegingen. Het lijkt me dat je ook kijkt naar de prijs en bijvoorbeeld hoeveel ruimte neemt het in. Tonzon neemt meer ruimte in. Dit is wel onderdoor te kruipen, maar is toch minder prettig dan bijvoorbeeld Isoltrend wat ik nu heb.
Ik geloof dat PIF met raggelwerk tegen de fundering wordt getimmerd: krijg je die lange delen je kruipruimte in?
Maar goed: ik weet niet wat PIF kost (ga je achter komen en ik ben er ook wel benieuwd naar) maar als dit voor Rc 5,0 niet veel meer is dan voor Tonzon, en het is mogelijk om dit te plaatsen, dan zou ik dit doen.

De adviseur die bij mij is geweest deed trouwens een beetje vaag over PIF. Alsof de leverancier daar niet betrouwbaar van was ofzo. Het werd mij niet duidelijk, waarom hij dit niet wilde aanbieden. Ongeveer gelijk aan PIF maar goedkoper is Isoltrend, weliswaar met een lager Rc waarde van 3,4 dacht ik. Is ook goedkoper dan Tonzon.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Adviseur is net weg met een goed verhaal.

PIF heeft inderdaad een hogere Rc waarde, maar heeft ook een hoger prijskaartje. Je kan PIF Rc 5,0 nemen, maar dat heeft eigenlijk alleen zin als de rest van de woning zoals de muren, ook deze isolatie waarde heeft. Prijs technisch is het beter om met de rest van de huis-isolatie mee te groeien. M.a.w. het heeft geen zin om een minivan te kopen als je toch met maar steeds 3 mensen in de auto zit.

Gemiddeld heeft tonzon een besparing van 15%, mijn terugverdien tijd kwam op 15 jaar grof berekend.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

nosmo king schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:53:
Adviseur is net weg met een goed verhaal.

PIF heeft inderdaad een hogere Rc waarde, maar heeft ook een hoger prijskaartje. Je kan PIF Rc 5,0 nemen, maar dat heeft eigenlijk alleen zin als de rest van de woning zoals de muren, ook deze isolatie waarde heeft. Prijs technisch is het beter om met de rest van de huis-isolatie mee te groeien. M.a.w. het heeft geen zin om een minivan te kopen als je toch met maar steeds 3 mensen in de auto zit.

Gemiddeld heeft tonzon een besparing van 15%, mijn terugverdien tijd kwam op 15 jaar grof berekend.
Ik heb met ooit door de producent van Tonzon (heb dat zelf) laten vertellen dat die 3,8 echt de onderwaarde is en dat het meestal tegen de 5 aan zit. Ik weet niet meer precies de uitleg ervan maar je zou ze eens kunnen bellen en horen wat ze zelf te zeggen hebben. ik was voor 60 m2 iets van 1800 euro kwijt

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:52

timovd

Voorsprong door techniek

Vandaag liggen zweten in de kruipruimte om folie met luchtkussens neer te leggen en daar bovenop Miofol® 125S. Dit laatste moet ik nog een keer goed aanbrengen; vastmaken aan de funderen en de stroken aan elkaar plakken. Ik was er wel even klaar mee.
Volgende stap is isolatie tegen de betonnen ondervloer aanbrengen. Het zijn "broodjes" van 40cm en er zit een laagje piepschuim in. We willen voor de winter vloerverwarming installeren, dus de isolatie wil ik eerst goed geregeld hebben.
Primair zie ik twee opties; isolatieplaten of aluminuimfolie.
Aangezien het beton is, is het laatste lastig aan te brengen, maar de eerste optie is ook geen pretje om de platen te lijmen in een kruipruimte van 55cm diep. Het folie heb je in diverse soorten, zoals Tonzon of PIF isolatiefolie. Wat is het meest geschikt voor vloerverwarming?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:22
Honolulu schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 00:06:
Oh enne nog steeds heel wat T200 folie van 6m breed over. Daar gaat nog wel een metertje of 10 in het dak zitten als we dat gaan na-isoleren, maar voor de liefhebber is er nog wel wat op te halen (regio Utrecht) ;-)
Wat voor een dikte heeft deze folie? Ik heb namelijk wel interesse in een stuk stevige folie om in mijn kruipruimte te leggen. Voor de kruipruimte heb ik een stukje nodig van minimaal 10 meter en daarnaast opzoek naar nog een stukje extra voor een andere verbouwing op zolder. Als er nog 15 meter is, zou ik het heel mooi vinden.

Op dit moment hebben we onder de vloer 8cm eps platen zitten. Een schetsje hieronder van de situatie.
Afbeeldingslocatie: http://puinweb.nl/schets_kruipruimte.png.

Ik zit te denken aan het verbeteren van de isolatie van de vloer. We hebben nu een houtlammelparket, alleen het voelt koud aan en we hebben een koudetocht over de vloer. Doel 1 van de isolatie is comfortverbetering (vooral voor mijn vriendin prettig), doel 2 rendement van de woning verhogen (vind ik leuker)

Wij zitten te twijfelen hoe we de vloer verder beter kunnen isoleren. In dit topic zijn een aantal bezig geweest met eps platen te verlijmen. Als ik dit zou doen, is dan voldoende om alleen tussen de balken hier eps-platen aan te brengen? Krijg je dan niet koudestroken in de vloer waar minder isolatie zit? (dit is namelijk niet gewenst).

voordeel: zelf kunnen doen, lagere kosten
nadeel: bij zelf doen veel uren maken in een onhandige houding, bij uitbesteding is deze oplossing qua werkuren te duur. Veel snijverlies van platen door onhandige afmetingen om dit te kunnen aanbrengen tussen de balken waardoor de kosten oplopen. Daarnaast lastiger om luchtdicht te krijgen en ga je dus snel werken met meerdere platen op elkaar om dit voor elkaar te krijgen. Echter heb je de aansluiting niet goed krijg je een groot rendementsverlies. Door het zoveel moeten versnijden vrees ik dat het niet mooi sluitend te krijgen is waardoor het rendement lager uitvalt.

Een andere optie is een folie aanbrengen/laten aanbrengen.
Er zijn verschillende soorten folies die aangebracht kunnen worden aan de onderkant van de vloer (tonzon, isoltrend, isobooster, PIF isolatiefolie).

voordeel: geeft weinig troep bij het aanbrengen, relatief tov de eps platen sneller aan te brengen waardoor het interessanter is om het ook te laten doen.

nadeel: folies zijn niet goedkoop. Er is veel keus en ik vraag mij af of deze folies wel direct op de huidige epsisolatie aangebracht kunnen worden.

Om per folie allemaal langs te gaan:
Tonzon: neemt veel ruimte in, hangt erg omlaag waardoor het lastiger is om later in de kruipruimte nog te kunnen werken aan de leidingen. Geeft wel een lange garantie en zijn bedrijven die bij een verandering van de leidingen het gratis losmaken en opnieuw vastmaken als service. Tonzon is vrij prijzig.

Heft iemand ervaring met deze folies? en het aanbrengen ervan op eps-isolatie die al op het beton zit?

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04 11:30
Ik wil eigenlijk geen PUR laten spuiten en tonzon heb ik ook geen vertrouwen in. Zijn er nog andere goede maatregelen waarmee ik de kruipruimte\betonnen vloer kan laten isoleren? Vol spuiten met chips en parels ook niet. Welk materiaal is dan het beste om tegen de betonnen vloer aan te laten maken?

iemand ervaraing met jetspray? of PIF isolatiefolie

[ Voor 8% gewijzigd door harrybeuker op 10-03-2017 20:09 ]

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:11
harrybeuker schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:03:
Ik wil eigenlijk geen PUR laten spuiten en tonzon heb ik ook geen vertrouwen in. Zijn er nog andere goede maatregelen waarmee ik de kruipruimte\betonnen vloer kan laten isoleren? Vol spuiten met chips en parels ook niet. Welk materiaal is dan het beste om tegen de betonnen vloer aan te laten maken?

iemand ervaraing met jetspray? of PIF isolatiefolie
Het enige wat je er goed tegenaan gespoten krijgt is PUR. Ik heb het thuis ook aan laten brengen en de buren niet veel later ook. Mijn buurman had nog informatie aangevraagd over een ander gespoten isolatie maar dan moest er eerst een primer gespoten worden en dan had je nog kans dat het loskwam. Dus heeft de buurman uiteindelijk toch ook voor PUR gekozen.
Tonzon zou ik nooit voor kiezen. Heeft wat mij betreft geen bewezen werking voor langere periode.
bodemisolatie met PS korrels werkt ook wel iets en kan je ook zelf doen.https://www.isolatiemater...ruimte-isolatie-di-chips/

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

arnova

weet veel, maar niet alles

Momenteel zit ik te kijken voor vloerisolatie. Ik heb ca. 50-55 cm hoogte en ik wil na het isoleren nog steeds voldoende ruimte hebben om fatsoenlijk in de kruipruimte te kunnen komen. Jetspray en PUR wil ik in ieder geval niet, ook omdat je dan vrijwel niet meer bij doorvoeren etc. kan komen. Recent heb ik 2 bedrijven laten kijken: 1 voor PIF-isolatie en 1 voor Isoltrend isolatie. Beide bedrijven hadden een duidelijk geloofwaardig verhaal en ze hebben allebei hun voors en tegens. Ook qua prijs onloopt het elkaar niet veel.

Het voordeel van Isoltrend is dat het slechts 3cm hoogte kost en dat het zeer stevig is. Het nadeel is dan weer dat het niet gecertificeerd is en dat je dus ook hun Rd waarde van ~3,4 op hun blauwe ogen moet geloven. Bij PIF is dan weer het voordeel dat het wel gecertificeerd (Rd = ~3,5) is maar dat het meer ruimte inneemt (ca. 8cm) en dat het (mogelijk?) kwetsbaarder is.

Ik vind het lastig een keuze te maken, kan iemand mij verder helpen? En zijn er misschien nog alternatieven?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• arnova

arnova

Rukapul schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:19:
Je geeft niet aan wat voor vloer je hebt.

Maar waarom kijken naar 'vage' oplossingen terwijl je (bij een betonvloer) vrijwel altijd voor een plaatmateriaal als EPS, XPS of PIR kunt gaan waarvan de isolatiewaarde wel redelijk betrouwbaar bekend is.
Ik heb een betonvloer. PIF is toch niet vaag? En voor zover ik begrepen heb is zijn er toch vrijwel geen bedrijven te vinden die EPS/XPS/PIR platen willen doen? Daarnaast zijn die platen volgens mij ook in ieder geval dikker dan 8 cm voor een fatsoenlijke isolatie waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door arnova op 05-11-2017 14:39 ]

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:13
arnova schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:12:
Momenteel zit ik te kijken voor vloerisolatie. Ik heb ca. 50-55 cm hoogte en ik wil na het isoleren nog steeds voldoende ruimte hebben om fatsoenlijk in de kruipruimte te kunnen komen. Jetspray en PUR wil ik in ieder geval niet, ook omdat je dan vrijwel niet meer bij doorvoeren etc. kan komen. Recent heb ik 2 bedrijven laten kijken: 1 voor PIF-isolatie en 1 voor Isoltrend isolatie. Beide bedrijven hadden een duidelijk geloofwaardig verhaal en ze hebben allebei hun voors en tegens. Ook qua prijs onloopt het elkaar niet veel.

Het voordeel van Isoltrend is dat het slechts 3cm hoogte kost en dat het zeer stevig is. Het nadeel is dan weer dat het niet gecertificeerd is en dat je dus ook hun Rd waarde van ~3,4 op hun blauwe ogen moet geloven. Bij PIF is dan weer het voordeel dat het wel gecertificeerd (Rd = ~3,5) is maar dat het meer ruimte inneemt (ca. 8cm) en dat het (mogelijk?) kwetsbaarder is.

Ik vind het lastig een keuze te maken, kan iemand mij verder helpen? En zijn er misschien nog alternatieven?
Ik had van beide nog nooit gehoord maar als ik het google lijkt het beide op dikke radiatorfolie. Ik heb begrepen dat 80mm PIR plaat een rc van 4 heeft. Lijkt me dus een betere oplossing dan de twee die jij noemt en die ik toch wat Tonzonnerig vind.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:48
arnova schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:40:
[...]

Ik was nog 1 ander dingen vergeten te vermelden en dat is dat ik over de volledige lengte van mijn huis een betonnen funderingsmuur heb die ondergraven moet worden. Platen door zo'n gat krijgen zal dus niet makkelijk en waarschijnlijk zelfs onmogelijk zijn. Maar ik begrijp dat er verder weinig alternatieven voor mij zijn?
Ik heb ook een mangat onder een funderingsmuur door. Platen van 50x100 krijg ik zowel door het luik als door het mangat.

Natuurlijk zijn er voordelen voor folie-oplossingen. Die voordelen zijn voornamelijk gemak van installatie. Nadelen zijn voornamelijk een zeer lage tolerantie voor installatiefouten (wellicht bij PIF iets beter dan Tonzon?) en een beperkte mate van betrouwbaarheid van geclaimde isolatiewaarden.

Vergis je ook niet in de bedrijven die hier achter zitten. Bij Tonzon werkt volgens mij anderhalve man en een paardekop. Bij PIF werkte ten tijde van het faillissement in 2016 3 man. Verschil met vroeger is dat men nu (blijkbaar?) wel testrapporten kan overleggen.

Als zodanig niks tegen folie-oplossingen, maar ik heb er niet te hoge verwachtingen van. Heb hier ook wel Tonzonradiatorfolie gebruikt en ergens nog met een rol geexperimenteerd.

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik heb deze producten ook aan huis gehad voor een demonstratie. Lees mijn relaas eens over het materiaal wat wij gebruikt hebben, wellicht de oplossing ook voor jouw situatie?
arnova schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:12:

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• arnova

arnova

TweakersAddict schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:19:
Ik heb deze producten ook aan huis gehad voor een demonstratie. Lees mijn relaas eens over het materiaal wat wij gebruikt hebben, wellicht de oplossing ook voor jouw situatie?

[...]
Maar dat "Airtect Double Bubble" wat jij gebruikt hebt dat is toch net zoiets als PIF, eigenlijk? Bij folie en luchtkamertjes moet ik nl. al snel aan zoiets denken. Overigens is zelf doen, vanwege mijn rug helaas geen optie. Daarnaast vindt mijn vrouw dat ik ook maar eens wat moet uitbesteden aangezien ik het hele huis al zelf verbouwd heb.

• TweakersAddict
  • Laatst online: 20-12-2021
Klopt, en deze is gecertificeerd :-)
arnova schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:03:
[...]

Maar dat "Airtect Double Bubble" wat jij gebruikt hebt dat is toch net zoiets als PIF, eigenlijk? Bij folie en luchtkamertjes moet ik nl. al snel aan zoiets denken. Overigens is zelf doen, vanwege mijn rug helaas geen optie. Daarnaast vindt mijn vrouw dat ik ook maar eens wat moet uitbesteden aangezien ik het hele huis al zelf verbouwd heb.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 21:57

AJM

Lekkerboeie86 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:36:
[...]

Mwaa.. ik denk dat je toch wel wat kennis nodig hebt om dergelijk werk te kunnen doen. Maargoed, dan nog heb ik niets met "de goedkoopste van de regio" en dat soort kreten.
Wellicht is dit bedrijf interessant, zitten redelijk in het midden van het land: https://www.vandebuntisolatietechniek.nl

Ik laat zelf mijn kruipruimte vloer isoleren met PIF isolatie door dit bedrijf.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
AJM schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:42:
[...]

Wellicht is dit bedrijf interessant, zitten redelijk in het midden van het land: https://www.vandebuntisolatietechniek.nl

Ik laat zelf mijn kruipruimte vloer isoleren met PIF isolatie door dit bedrijf.
Mede dankzij dit forum heb hun uitgenodigd. Was prima gesprek. Maar na een blik in de kruipruimte, was het duidelijk dat hij alleen neopixel parels een optie vond. Mede door de vochtige kruipruimte. Hun zijn de experts, maar ik had wellicht gehoopt op een ander advies.

• AJM

AJM

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
zo, hoe meer ik lees, hoe meer vragen..

Net een huis gekocht, bouwjaar 1935. Krijgen half september de sleutel en op de to-do list staat nu al spouwmuur + vloer isoleren.

Voor de spouw heb ik sowieso een specialist nodig, voor de vloer twijfel ik hoe ik het ga aanpakken.

Er zit nu een houten vloer in, op houten balken. Geen idee of daar iets van isolatie tussen zit. ik zou zeggen van wel want deze ziet er niet heel oud uit (zat er al in bij de verkopers) Wie heeft een tip om dit gemakkelijk te checken?

Ik heb een kruipruimte, die bereikbaar is vanuit de kelder. Wat ik zo gezien heb is er niet heel veel ruimte, een beetje vergelijkbaar met wat ik zag op de foto's van @AJM (https://gathering.tweaker...message/54475891#54475891 )

Inmiddels zie ik nu al door de bomen het bos niet meer. Wel of geen dampopen folie op de grond (zandgrond, droog). ik zou zeggen dampopen, maar soms lees ik ook dampdicht (dampremmend? )
Als ik de tool invul bij milieucentraal staat daar dampremmend.. Ik zelf zou zelf zeggen dat dampopen beter is.

Chips lijkt me geen optie, purren ook niet. Als ik het goed begrijp zou Naturol een optie kunnen zijn zoals @emzed het heeft gedaan, maar helemaal zeker ben ik niet.( @emzed hoe ben jij tot je keuze gekomen?)

Wat zou het handigst zijn, gewoon eens een paar mannetjes laten komen en kijken wat die zeggen? In eerste instantie wilde ik het laten uitbesteden, maar van de andere kant kan ik die euro's ook wel weer gebruiken voor andere dingen. Iemand betrouwbare adressen voor wat mannetjes? (omgeving Arnhem)
Mijn oorspronkelijke plan was om zelf met PIR platen de kruipruimte vloer te isoleren, echter omdat wij ook nog onze etagevloer (ook houten balken) wilden isoleren voor het geluid hebben wij een bedrijf ingeschakeld. Zij hebben toen op 1 dag ook de kruipruimte vloer geisoleerd met PIF isolatie + folie aangebracht op de droge zand bodem. Dit bedrijf betreft www.vandebuntisolatietechniek.nl, deze kan ik aanbevelen, snelle communicatie, vriendelijk personeel en uiteraard goed werk geleverd.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39
@AJM thanks, zal dat adres eens even checken. eens kijken of zo ook richting Arnhem willen komen. PIF klinkt dus als een sort-of Tonzon achtige isolatie?

@Ennas nee, ik moet nog even kijken hoe hoog de balken zijn, cm of 15 ofzo. Heb jij het zelf bedacht of heb jij er eerst iemand naar laten kijken?

Hi Ha Hopjesvla

• AJM

AJM

• EenGroeneNerd
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-03 17:58
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:
@AJM thanks, zal dat adres eens even checken. eens kijken of zo ook richting Arnhem willen komen. PIF klinkt dus als een sort-of Tonzon achtige isolatie?

@Ennas nee, ik moet nog even kijken hoe hoog de balken zijn, cm of 15 ofzo. Heb jij het zelf bedacht of heb jij er eerst iemand naar laten kijken?
Hier hetzelfde, @Hopjesvla79! Wij wonen in Oosterbeek, huis uit 1951 met dezelfde vloer, zelfde situatie. Ik kom er ook niet echt uit. Groot nadeel is dat we niet onder de vloer kunnen komen zonder open breken (en dan twee keer, want er loopt een muurtje door de kruipruimte.

De Groene Nerds | Groene Zaken | Expeditie Gasloos | Gravel Gids

• Ennas
  • Laatst online: 28-02 14:03
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:

Ik heb me nogal diep ingelezen. Op mijn vloer komt vloerverwarming (verwarmd door zonneboiler +warmtepomp + CV houtkachel), en omdat dat een lage temperatuurverwarming is wilde ik maximaal isoleren.
Alle dampremmende dan wel dampopenfolies zijn volgens mij in mijn situatie voor mijn vloer niet nodig. Ik heb ook nog Knauff gebeld, en die zeiden hetzelfde.

Het lastige vind ik dat je van elk isolatie-idee meerdere oplossingen en meerdere soms tegengestelde adviezen krijgt. De truc is dat je heel goed moet weten hoe je situatie is. Hoe droog is je kruipruimte, hoe hoog is je kruipruimte, is het erg als de vloer eruit moet.

Adviseurs die ook oplossingen verkopen, adviseren meestal de oplossing die ze verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ennas op 14-08-2018 13:06 ]

• Falzer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 15:02
Eerste post in dit topic!

Het huis waar we sinds 2 jaar in wonen is gebouwd in 1990. Isolatie moest destijds natuurlijk al toegepast worden maar dit blijkt erg matig te zijn, zeker vandaag de dag. De vorige bewoners zijn kennelijk nooit bereid geweest om te investeren in het huis.

Omdat we (ik in ieder geval :P) van plan zijn om hier een langere tijd te blijven wonen, hebben wij wel besloten om elk jaar een potje vrij te maken voor duurzame investeringen, waaronder na-isolatie dus.

Onze kruipruimte is inmiddels voorzien van noppenfolie + bodemfolie; als de kruipruimte over +/- 3 weken is opgedroogd, wordt de onderkant van de vloer na-geïsoleerd met PIF folie (folie met met luchtlagen en aluminiumfolie, 80mm dik).

De ventilatiekokers aan weerszijden van de kruipruimte bleken overigens volledig dicht te zitten met cement, grond en ander puin; deze zijn nu weer volledig vrij waardoor de kruipruimte kan ventileren. Dat verklaart ook meteen waarom de kruipruimte zo vochtig was en bleef. De relatieve luchtvochtigheid in huis is inmiddels al met ruim 10% gedaald :)

Aantal foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bhKxylYm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sYdcSDhm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z0ctG0pm.jpg

Troep uit de ventilatiekokers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tIeM4kXm.jpg

Ik wilde de kruipruimte eerst zelf isoleren maar aangezien ik er al 2 uur moest spenderen om de kruipruimte te ontdoen van puin/troep (2 kruiwagens vol!), en dat wel best vond, heb ik besloten om de klus uit te besteden. Wordt vervolgd!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39
hjs schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:57:
Doe je toch folie, ga je aan de slag en als het daarna erg stuk is doe je een tweede laag folie als alles af is. @Hopjesvla79
ik laat het uitvoeren. Of ieg ik moet nog een keuze maken tussen PIF en TonZon. De laatste komt automatisch met bodemfolie mee maar ik wilde alvast even kijken wat de ervaringen hier zijn zodat ik eventueel meerwerk (hetzij van mijn kant hetzij door de installateur) al kan zien aankomen wanneer de bodem nog aangepast moet worden.

Het voordeel van de PIF is dus dat er geen folie bij komt kijken op de bodem (die is droog) maar heeft een iets lagere R-waarde dan de Tonzon (3.71 vs 3.8, ieg als ik zo de offertes lees). Iemand die keuze PIF vs Tonzon moeten maken? En waar en waarom ben je voor gegaan?

Hi Ha Hopjesvla

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Goedemiddag. Wij zijn ook bezig om onze kruipruimte te isoleren, Jaren 70, beton broodjes.
nu heb ik de volgende offerte ontvangen. Is deze conform? Ik laat nog andere partijen komen, maar gaat mede om de isolatiemethode.

Leveren en aanbrengen van PIF Isolatiefolie ISO80 i.c.m. bodemfolie (RD-waarde 4.0) 46,00 m2
Totaal incl. BTW € 2.331,50
(waarbij er 250 is gerekend voor het maken van een mangat)

Kruipluik zit in de hal, maar dat is een afgesloten ruimte, we hebben nog een luik, maar zoals genoemd, staat die onder de vaatwasser. Nu wil ik zo min mogelijk zelf doen. Alhoewel die 250 euro zo bespaard is. Ben ik vrij fors en zie ik het niet zitten om in de krappe kruipruimte van de hal een baksteensmuurtje door te prikken.

Het gebruik van PIF t.o.v. Tonzon? is dat aan te raden? Bij beide komt er een bodemfolie bijkijken. PIF oogt mij wat steviger en dikker. Andere opties waren bij deze partij niet mogelijk. Prijzen waren bij beide opties gelijk. Of kijken naar andere mogelijkheden/vormen van isolatie.

• RobinS4
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-07-2025
Gaaf topic, bedankt voor alle nuttige informatie. Na lang wikken en wegen (PIF, PUR, Tonzon) heb ik toch besloten om zelf b-keus PIR platen te plakken onder mijn vloer. Ik heb een woning uit '76 met betonnen broodjesvloer (DATO) met vloerverwarming. De hoogte in de kruipruimte is rond de 50 cm en de de ruimte bestaat uit 3 compartimenten. Om onder de woonkamer te komen heb ik een gat gegraven onder een draagmuur door, doordat we diep moesten graven komt er grondwater op dit diepste punt (40 cm). Mijn plan is dit water weg te pompen wanneer ik onder de vloer moet zijn om te isoleren en vervolgens het gat weer vol te storten. Allereerst ga ik een dubbele laag noppenfolie + bouwfolie neerleggen tegen de muren aan (niet vastmaken). Vervolgens met kit van de Action de PIR platen tegen de balken plakken. De randen tussen de platen plak ik af met alutape In de openingen /---\ plaats ik aan de buitenranden glaswol tegen de muur en om de 2/3 platen doe ik dit ook, om compartimenten in mijn isolatie aan te brengen (minder luchtstroom). Tussen de muren en pirplaat laat ik 2 cm ruimte om deze dicht te kunnen purren. Omdat de ventilatieroosters bedekt worden door de dikte van de pir plaat, ben ik van plan een halve PVC buis (120mm) tegen het rooster te zetten en daar de pir plaat tegen aan te zetten. Zodat de ventilatiebehouden blijft. Na alle informatie in dit topic resteren mij nog enkele vragen:
- Welke PUR raden jullie aan? Met name ivm beperking schadelijke stoffen
- Welk gelaatsmasker + filter raden jullie aan tijdens het purren?
- Heeft iemand ervaring met inhuren van afzuiging/ventilatie? Waar moet ik aan denken?
- Ik twijfel of ik ook pir platen tegen de buitenmuren van de kruipruimte moet plaatsen, wat hebben jullie gedaan? De draagmuur die niet grenst aan de buitenzijde ga ik zeker beplakken met platen op de plekken waar ik bij kan. Aan een gedeelte lopen veel leidingen waar ik moeilijk bij kan komen om platen te plakken.
- Ik heb dus alleen een diepe laag bodemwater in het gegraven gat onder de draagbalk. Na het isoleren wil ik deze weer vol storten. Wat raden jullie hierin aan? Zal ik schelpen storten of zal ik de zakken met zand/klei gebruiken dat uit de kruipruimte komt? Zodat als ik weer onder de balk door moet kruipen ik niet weer hoef te scheppen maar de zakken met zand kan verplaatsen.

Thanks all!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vandaag waren ze van plan om PIF isolatie i.c.m. bodem folie aan te brengen. Echter was de kruipruimte onder het huis niet toegankelijk. Hiervoor hebben ze in de hal, waar een andere ruimte zat een mangat gemaakt om daar te komen.

Dit ging niet zonder slag of stoot. Een enorme hoeveelheid water bleek er aan de andere kant te zitten en je kon vanuit ons huis direct naar de buren en waarschijnlijk het hele blok. Bij een klein laagje water zou het wel kunnen zei hij. Dan pomp je een beetje weg, extra folie erover en als het grondwater daarna weer stijgt komt het onder de folie.

De vraag is echter. Verstandig om de werkzaamheden uit te stellen tot april/mei/juni? dat de kans op verlaagd grondwater/of wellicht droog is. Of om alles vanuit mijn kant leeg te pompen en ik het water dus van een paar huizen naar mij toe zuig en afpomp?

Het is een betonnen vloer.

• No Hands
Millie-ano schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:50:
Vandaag waren ze van plan om PIF isolatie i.c.m. bodem folie aan te brengen. Echter was de kruipruimte onder het huis niet toegankelijk. Hiervoor hebben ze in de hal, waar een andere ruimte zat een mangat gemaakt om daar te komen.

Dit ging niet zonder slag of stoot. Een enorme hoeveelheid water bleek er aan de andere kant te zitten en je kon vanuit ons huis direct naar de buren en waarschijnlijk het hele blok. Bij een klein laagje water zou het wel kunnen zei hij. Dan pomp je een beetje weg, extra folie erover en als het grondwater daarna weer stijgt komt het onder de folie.

De vraag is echter. Verstandig om de werkzaamheden uit te stellen tot april/mei/juni? dat de kans op verlaagd grondwater/of wellicht droog is. Of om alles vanuit mijn kant leeg te pompen en ik het water dus van een paar huizen naar mij toe zuig en afpomp?

Het is een betonnen vloer.
Zijn ze niet eerst eens wezen kijken voor ze een offert maakten dan?

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 19:22
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:
Vraagje of ik op een logisch denkspoor zit qua kruipkelder isolatie.
Mijn huis is uit 1958. Houten balken in grootste deel van de begane grond. De hal heeft een holle bakstenen vloer.

Tussen de balken zit glaswol 10cm (R2.5). Stenen vloer heeft geen isolatie.

't Beste zou zijn om de isolatie direct tegen de vloerplanken & stenen vloer aan te brengen. Maar dan moet huidige isolatie eruit & dat is veel werk + zonde om te verwijderen. Daarom is mijn idee nu om 25cm HR++ parels in te laten blazen. Dat zou een R waarde van 5 zijn, samen met 't al aanwezig glaswol lijkt mij dat weer aardig up to date.

Eens?
Vandaag iemand langsgehad van Vd Bunt isolatie. Hij adviseerde PIF aan te brengen onder de vloer + bodemfolie. Klinkt ook wel beter dan korrels op de vloer. Alleen was 't advies PIF 60 (RC 3.5), 80 leveren ze ook (RC4). Zelf zou ik eerder voor 100 of 120 gaan, maar die leveren ze niet.
RC waarden https://www.pifisolatie.n..._overzicht-RC-waarden.pdf

Natuurlijk is er tussen de balken ook al RC2.5 aan glaswol. Dat blijft gewoon zitten. Dus samen is 't wel goed geisoleerd, maar afhankelijk van 't prijsverschil is meer isolatie denk ik altijd wel te verkiezen.

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-03 14:07
Niet echt Tweaker waardig (want zelf niet geplaatst) maar hier wat foto's van mijn vloerisolatie met PIF. Mochten mensen zich afvragen hoe dat eruitziet, hierbij het antwoord.

Wel ongeveer 300 kg puin onder de vloer vandaan moeten halen, voordat ze dit wilden plaatsen...

Het heeft mij 35,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLgL2woWuaMkHubRbj34bJxVdeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PddiRLeIGvsxvCv6kQHc9ztE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSd0Sxs0RPU5Ksu8XWAJ4WIffHE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDWOAicLn56a0TsSnbyvZq7W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5npJV6r41HGOZT5XfYwqfmSyshU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjhCEhznDXXyeGPVmOWtHVpm.jpg?f=fotoalbum_tile

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-04 21:05
jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:58:
Niet echt Tweaker waardig (want zelf niet geplaatst) maar hier wat foto's van mijn vloerisolatie met PIF. Mochten mensen zich afvragen hoe dat eruitziet, hierbij het antwoord.

Wel ongeveer 300 kg puin onder de vloer vandaan moeten halen, voordat ze dit wilden plaatsen...

Het heeft mij 30,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.
Wat is je 1ste indruk hiervan?
Ben hier namelijk zelf ook over aan het nadenken.

Lijkt me een stuk degelijker als TONZON en ben er nog niet helemaal uit of ik de vloer met PUR wil laten onderspuiten...

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-03 16:51
Steinumstein schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:51:
Ha @Koen87,

dank voor je antwoorden. Geen parels dus, wellicht een bodemfolie erin om te zorgen dat de boel droger wordt en blijft. Maar daar buitenom dus toch een materiaal tegen de bodem aan. Voor zo'n 34m2 kregen we een offerte van 1.400 voor elastospray, dus dat is ook al 40 euro per m2.

Zelf doen zien we niet direct als optie omdat we allebei twee linker handen hebben, en het goed moet gebeuren. Maar als het zelf te doen is, wie weet! Hopelijk zijn de twee andere offertes lager qua m2, maar misschien is dit dan toch inderdaad een tegenwoordig marktconforme prijs.

Ik zal in het forum verder gaan zoeken naar tonzon en hoe je het zelf kunt doen!
Tonzon kan zelf geen Rd waarde afgeven en het is allemaal relatief. Dat het werkt, zal best. Maar ik zou er niet voor gaan. Laten opspuiten is dan inderdaad de beste optie als je het niet zelf doet. Of zoals ze aangeven, PIF isolatie.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Het heeft mij 30,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Niet zeiken ik was ~43,- per m2 kwijt .. aan schuim ... en ik geniet er nu elk moment van met het thuis werken energie rekening is enorm laag..

Tja je kan een week/maand oid onder de vloer bivakeren .. tegen een winst van een leuk zakcentje .. (daar is dit topic ook voor) ... en geluk hebben dat alles plakt (en blijft plakken) ..
En !!! enorm respect voor de mensen die het hier wel doen en plaatjes posten!!! _/-\o_

Aan het eind v.d dag het geld is uitgegeven geniet er gewoon van je "werk" ..

PS ik zou het leuker gevonden hebben om een groot gedeelte van de investering uit te geven aan bv (gezins)vakantie of een andere hobby.. en vind het ook wel leuk te DIY-en vandaar dat ik het topic volg ..
maar aangezien ik en het kruipruimte gat + spullen erin krijgen een enorme uitdaging zou zijn + kwaaitaalvloer .. was spuiten toch efficienter.. (snik) ..

Tja vanalles

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-11-2025

Het heeft mij 35,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is PIF hetzelfde als Isofolie?

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-03 14:07
Het werkt beide met lagen aluminium en stilstaande luchtlagen. Het lijkt erop dat het een vergelijkbaar product is.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 17:00

B2

wa' seggie?

Steinumstein schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:
[...]

Bij welke partij heb je dit laten doen? Wij komen nu voor ongeveer 70m2 uit op 3500 incl btw voor 9 cm. Mag in PB als dat hier niet is toegestaan!
Ik ben ook wel benieuwd @vso :)
Ben bij de aanleg van de glasvezel weer eens in de kruipruimte geweest na lange tijd. Zo droog als wat.
Her en der zitten nog wat stukken steenwol isolatie tussen de balken van de vorige bewoner (waarschijnlijk van 30 jaar geleden ofzo). Dat wil ik er uit halen en laten vervangen voor PIF. Of achten jullie PIF niet geschikt voor een houten balken vloer?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:51:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd @vso :)
Ben bij de aanleg van de glasvezel weer eens in de kruipruimte geweest na lange tijd. Zo droog als wat.
Her en der zitten nog wat stukken steenwol isolatie tussen de balken van de vorige bewoner (waarschijnlijk van 30 jaar geleden ofzo). Dat wil ik er uit halen en laten vervangen voor PIF. Of achten jullie PIF niet geschikt voor een houten balken vloer?
ik heb dit topic al jaren gevolgd, en heb zelf ook uiteindelijk meerdere aannemers enzv over de vloer gehad en uiteindelijk besloten tot een partij.

Dit is een DIY topic geen discussie of ervarings topic over isolatie bedrijfjes in principe:+ er zijn genoeg review sites v.d aannemer .. alhoewel je daar ook niet 100% op blind moet varen is mijn ervaring.. als je op mijn naam zoekt in dit topic o.a heb ik het ook laten doen, en vertel ik over een vriend die goedkoper af was.
Ik deel ik hier omdat ik zelf onmogelijk mezelf of matriaal de kruipruimte in kreeg ..

Over houten vloeren is al genoeg geschreven hier, steenwol houd vocht vast in principe dus dat lijkt me niet bevordelijk maar als het droog is maakt het niet zoveel uit.

ps ik zou ook eens kijken naar een ps-renovatie vloer dat is wel "extreem" .. maar dat helpt wel bij de afweging .. houten vloeren zijn immers "oud" en heb je houtrot oid kan je het beter goed doen. vaak in een dag gelegd.

Tja vanalles

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 17:00

B2

wa' seggie?

vso schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:21:
[...]

ik heb dit topic al jaren gevolgd, en heb zelf ook uiteindelijk meerdere aannemers enzv over de vloer gehad en uiteindelijk besloten tot een partij.

Dit is een DIY topic geen discussie of ervarings topic over isolatie bedrijfjes in principe:+ er zijn genoeg review sites v.d aannemer .. alhoewel je daar ook niet 100% op blind moet varen is mijn ervaring.. als je op mijn naam zoekt in dit topic o.a heb ik het ook laten doen, en vertel ik over een vriend die goedkoper af was.
Ik deel ik hier omdat ik zelf onmogelijk mezelf of matriaal de kruipruimte in kreeg ..

Over houten vloeren is al genoeg geschreven hier, steenwol houd vocht vast in principe dus dat lijkt me niet bevordelijk maar als het droog is maakt het niet zoveel uit.

ps ik zou ook eens kijken naar een ps-renovatie vloer dat is wel "extreem" .. maar dat helpt wel bij de afweging .. houten vloeren zijn immers "oud" en heb je houtrot oid kan je het beter goed doen. vaak in een dag gelegd.
Ik ben gewoon benieuwd welk bedrijf jij gehad hebt voor de PIF isolatie :)
Dat mag ook in een PB.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:49:
[...]

Ik ben gewoon benieuwd welk bedrijf jij gehad hebt voor de PIF isolatie :)
Dat mag ook in een PB.
Ik heb geen houtenvloer maar Kwaaitaalvloer hele andere uitdaging, zoals gezegt doe werkspot en bv zoek los daarvan naar bedrijven met gevel/vloer isolatie die op bezoek komen.. (vergeet de SEEH subsidie niet als die relevant is) slaap een paar nachten over de offerte(s) en vergelijk zeker wat ze bieden (of niet bieden)

Tja vanalles

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 02:08
Niets beter dan solide isolatie in de vorm van platen. PIF is misschien sneller en goedkoper, dus dezelfde voordelen als PUR/variant, maar ook hetzelfde nadeel namelijk minder isolerend.

[ Voor 55% gewijzigd door KleineJoop op 24-12-2020 10:19 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 14:26
Ik zie in de Gamma folder Power Insulation Foil staan, oftewel PIF. Dit kan ook onder de vloer. Iemand daar ervaring mee? Zou het beter werken dan PIR platen?

https://nederlandisoleert.nl/blog/wat-is-pif-isolatie/

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DopdeDouwer schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:28:
Ik zou het beschouwen als een wat robuustere versie van tonzon folie.
Het is makkelijker aan te brengen dan PIR platen, maar als je PIR+alu platen hebt van 12 cm heb je al snel een RC van 5+, dat ga je met die folie niet halen.

Ik zie net op de site van Gamma dat de dikke variant van 6cm een Rd heeft van 3,5, voor €12/m². PIR heb je in B keuze voor iets meer, maar dan wel Rd 5.
mee eens

toevoeging:
Pif lijkt me vooral geschikt voor houten constructies/schuine plekken.

Onder de (vlakke) vloer zou ik liever gaan voor een geschakelde platen van bv dus een laag van 10cm en 5cm EPS-100 ofzo

Tja vanalles

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 12:11
vso schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:20:
[...]
toevoeging:
Pif lijkt me vooral geschikt voor houten constructies/schuine plekken.
Of locaties waar weinig ruimte is. Bijvoorbeeld in lage kelder/kruipruimte.

• kjiratsiekoedel
Ik zit pif ook te overwegen als betere variant van tonzon. Ik heb al glaswol tussen de balken. Pif zou eronder kunnen. Pif80 zou rd 4,16 hebben, mijn glaswol rd 2,5. Bij elkaar gaat dat wel nette RC opleveren (gewoon optellen tot 6,66?)

Pir of pur is beter, maar dan moet mijn glaswol eruit, en dat jeukt...

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 14:26
Mhh, dan toch maar PIR. Ik vindt alleen zo'n rol wat makkelijker in de verwerking. Ik kan wel goed in de kruipruimte en heb de ruimte ook wel, maar ik moet van het kruipluik naar de woonkamer door twee 'mangaten' heen en daar past een plaat van max 50cm breedte doorheen.

Zo'n tand en groef plaat is wel erg praktisch. Eens kijken wat daarvan te vinden is. Ik zie al wel dat de platen tot 14 cm dikte gaan. Is op zich ook wel te doen, maar dan moet ik wel mijn ventilatieroosters gaan verlengen. Die verdwijnen anders onder de isolatie en dan komt er geen frisse lucht meer in de kruipruimte.

Ik kwam bij het zoeken naar info over PIF nog wel dit filmpje tegen:

Niet zo gek dat dat allemaal is gaan schimmelen. Er is helemaal geen bodemfolie neergelegd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Frankve77
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-12-2025
route99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:42:
Maak eens een goed overzicht, of loop die nog eens na, want je bent al bezit.
Ik zou met die warmtepomp pas beginnen als je gasverbruik veel verder gedaald is....
Als die warmtepomp de extra warmte die nodig is, vooral onder de 7ºC buiten-T, puur uit de elektra moet halen... stroom is 3x zo duur dan gas per warmte-eenheid....
Hybride met CV? En als die CV al snel stuk gaat..... ga je dan toch weer een CV kopen... want je het nu een maal voor dat hybride systeem gekozen... dan wordt het wel echt duur....

Meet de LV in de kruipruimte toch eens... je weet maar nooit.

Hoe ziet de rest van je huis er uit qua isolatieniveau?
En de vloer kan nog steeds met een alternatief geïsoleerd worden.
Heb je al een warmte camera overzicht van je zwakke(re) plekken in huis?
Dan kun je de quick win-win's ook veel beter inschatten.
Dank je.
De CV is pas 2,5 jaar oud. Ik zal de kruipruimte gaan meten. Dak en spouw zit 6cm piepschuim in vanaf de bouw in 1983. Dak moet wel een keer want pannen zijn niet heel best. Maar dat hoop ik nog even uit te kunnen stellen. Gaan we wel goed doen tzt met nieuwe isolatie. Onlangs een warmte scan van binnen en buiten laten doen. Dat was allemaal goed. Paar kleine puntjes. We hebben best veel glas dus dat is een quick win zeker qua comfort. Ik ben ook benieuwd naar glas met elektrische verwarming er in. Heb ik ook een offerte voor opgevraagd.

Pif isolatie folie is misschien ook nog wel een goede optie? Van de Bunt ook uitgenodigd om eens te komen praten.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 02:08
Frankve77 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:34:
Ik ben ook benieuwd naar glas met elektrische verwarming er in. Heb ik ook een offerte voor opgevraagd.

Pif isolatie folie is misschien ook nog wel een goede optie? Van de Bunt ook uitgenodigd om eens te komen praten.
Glas met elektrische verwarming erin? Waarom dat dan? Verwarming daar waar je warmte het snelst verliest... Lijkt wel die antikalk trend, grotere onzin aan mensen verkopen bestaat niet. Dan zou ik eerder voor een airco / lucht/lucht warmtepomp gaan, daar kun je een factor 4-5 voordeliger mee verwarmen dan een elektrische element, laat staan koelen, dat kan ook nog (zuiniger).

Als er verder buiten het glaswerk om niet veel te winnen valt, moet je vanuit warmteverlies gezien zeer waarschijnlijk de vloer doen ja. Als je het toch laat doen, zoek naar een bedrijf dat isolatieplaten onder de vloer aanbrengt. Dit is "veel werk", maar dat heeft een reden; het is veruit de best isolerende optie.

[ Voor 5% gewijzigd door KleineJoop op 16-01-2021 21:32 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48
dat isobooster is dampdicht verwacht ik, dus zou ik ook voorzichtig zijn. Je kan wel eerst het laten drogen, maar de isolatie veranderd de vochthuishouding en je balkkoppen kunnen via de fundering nog vocht transporteren

Mbt isobooster, dat is volgens mij gewoon een product/marketing naam van “pif” (soort bubbeltjesplasric met aluminium ). Wellicht kan je met wat googlen ol pif nog goedkoepere vakantianten vinden.

• Mwit88
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-04 22:38
Hier ook het plan opgevat om te beginnen met vloerisolatie, dak en muur zijn gedaan. Het is een huis uit 69, vv als primaire verwarming met een smalle kruipruimte ingang, platen van 40x50 zouden net passen.
Nu twijfelen wij over de isolatie methode.
1: Pif, relatief hoge rc en flexibel wat installatie bevordert
2: Pir platen, veel zaagwerk uitdaging om te bevestigen
3: parels, eigenlijk verkeerde kant isoleren maar door het zelf te doen wel mogelijkheid tot dikke gelijkmatige laag (25cm)

Nu wou ik beginnen met puin uit de kruipruimte halen en het plaatsen van een folie, maar zag ik dit (foto's)

https://i.imgur.com/iNXVXyy.jpg
https://i.imgur.com/V94ElHT.jpg
https://i.imgur.com/seCfbq0.jpg
https://i.imgur.com/0BoY0LK.jpg
Het lijkt alsof de onderkant vd broodjes poreus is geworden en daardoor afbreken.

Wat zou jullie advies zijn voor de volgende stappen? Geen isolatie en over x jaar complete vloer vervangen? Voor de parels gaan (als er meer afbreekt ligt het op de parels) of toch proberen iets aan de balken te bevestigen met het risico dat de isolatie scheurt, loskomt oid als er nog meer stukken loskomen.

Alvast dank

[ Voor 6% gewijzigd door Mwit88 op 21-03-2021 12:25 ]

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:43
Mwit88 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:55:
Hier ook het plan opgevat om te beginnen met vloerisolatie, dak en muur zijn gedaan. Het is een huis uit 69, vv als primaire verwarming met een smalle kruipruimte ingang, platen van 40x50 zouden net passen.
Nu twijfelen wij over de isolatie methode.
1: Pif, relatief hoge rc en flexibel wat installatie bevordert
2: Pir platen, veel zaagwerk uitdaging om te bevestigen
3: parels, eigenlijk verkeerde kant isoleren maar door het zelf te doen wel mogelijkheid tot dikke gelijkmatige laag (25cm)

Nu wou ik beginnen met puin uit de kruipruimte halen en het plaatsen van een folie, maar zag ik dit (foto's)

https://i.imgur.com/iNXVXyy.jpg
https://i.imgur.com/V94ElHT.jpg
https://i.imgur.com/seCfbq0.jpg
https://i.imgur.com/0BoY0LK.jpg
Het lijkt alsof de onderkant vd broodjes poreus is geworden en daardoor afbreken.

Wat zou jullie advies zijn voor de volgende stappen? Geen isolatie en over x jaar complete vloer vervangen? Voor de parels gaan (als er meer afbreekt ligt het op de parels) of toch proberen iets aan de balken te bevestigen met het risico dat de isolatie scheurt, loskomt oid als er nog meer stukken loskomen.

Alvast dank
Dit hebben wij ook in ons 1971 huis en zijn als het goed is deze: vbi.nl/product/combinatievloer/
VBI Combinatievloer is een combinatie van voorgespannen liggers en vulelementen van lichtbeton.
Wij hebben er maar een dekvloer op van 2 a 3cm.
Volgens mij moet je het kruipluik groter kunnen maken dmv 1 element eruit te halen.
Wij hebben namelijk een kruipluik van 79x54cm ong.

Ik ben nu zelf bezig met PIR platen 120x60x12cm maar, moet onder de fundering daarvoor is het nu te hoge grondwaterstand.

Lisse Live 4400Wp ZZW

• kjiratsiekoedel
Even terugkoppeling mbt mijn kruipkelder isolatie.

Situatie:
Huis uit 1958 op zandgrond (Utrechtse Heuvelrug).
Houten balken (33m2) en deels nehobo vloer (9m2)
Vochtigheidsgraad van 90-95 procent en temperatuur rond 14 graden (aqara meter, in vrije ruimte opgehangen 30cm boven de grond)
Hele bodem zat dun laagje schimmel op en t rok goed naar schimmel/boslucht
Tussen houten balken had ik eerder al glaswol gedaan 12cm. Nehobo vloer was niet geïsoleerd
2 kleine ventilatie roosters
Lucht Verbinding naar aanbouw achter was matig

Vochtigheid daalde naar 70 procent als ik t kruipluik en paar uur open had

Nu:
Glaswol vervangen voor ecose 16cm (r 4.5)
Onder nehobo vloer pif80 (r 4)
1 extra ventilatie koker aangelegd
Betere verbinding naar de aanbouw achter (waar ook 2 roosters zitten)
Tonzon folie op bodem
Na paar dagen is vochtigheid al naar 80-85 procent gedaald.

Isolatie aangebracht door isolatiespecialist.nl. hebben netjes gewerkt moet ik zeggen.

Over een paar maanden eens kijken wat de vochtigheid dan is. Ik ga er vanuit dat t dan wel beter is

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-10-2025
Zijn er hier ook mensen die goede ervaringen hebben met PIF laten isoleren?

Ik heb de voorkeur voor PIR maar al zo veel gedaan in huis dat ik het niet erg vind deze klus uit te besteden. Daarbij twijfel ik ook of ik de platen door het luik krijg.

• kjiratsiekoedel
Ruupster schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:09:
Zijn er hier ook mensen die goede ervaringen hebben met PIF laten isoleren?

Ik heb de voorkeur voor PIR maar al zo veel gedaan in huis dat ik het niet erg vind deze klus uit te besteden. Daarbij twijfel ik ook of ik de platen door het luik krijg.
Ik heb onder het nehobo deel van mijn vloer (9m2 bij de hal) pif80 laten aanbrengen. Zit er netjes onder. T zit er nog maar kort onder, dus geen idee hoe goed t is.

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-10-2025
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Ik heb onder het nehobo deel van mijn vloer (9m2 bij de hal) pif80 laten aanbrengen. Zit er netjes onder. T zit er nog maar kort onder, dus geen idee hoe goed t is.
Ah oké bedankt! Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen met een warmtepomp en vloerverwarming… scheelt gewoon echt heel veel gedoe :)

• kjiratsiekoedel
Voor vloerverwarming zou je wel baat hebben met hoge r waarde. Pif 80 heeft r van 4. Er bestaat wel dikkere pif, maar bedrijven gingen niet verder dan 80.

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-03 20:19
Sinds februari woon ik in mijn nieuwe woning. Het betreft een tussenwoning uit 1991 in Gouda. In mijn hypotheek zit een energiebespaarbudget. Zodoende ben ik dus maatregelen aan het nemen om mijn woning te verduurzamen. Tot nu toe heb ik al het dak laten na-isoleren en zonnepanelen laten plaatsen. Een volgende maatregel die ik wil treffen is het na-isoleren van de vloer.

Situatieschets

• Oppervlak van de kruipruimte is 44 m2
  • Kruipruimte is tussen de 50 en 60 centimeter diep
  • Kruipruimte is vochtig, maar er staat geen water in
  • Er lopen wat buizen door de kruipruimte

Offertes

Inmiddels zijn een drietal isolatiebedrijven langs geweest voor een kruipruimte inspectie en het opstellen van een bijbehorende offerte. Zij adviseerde eigenlijk allemaal iets anders, waarbij de prijzen ook nog eens behoorlijk uiteen liepen.

InstallateurMateriaalPrijs
IsolatiespecialistSchuim€1800
TonzonTonzon€2000
Nerderland IsoleertPIF (60)€2500

In verband met de relatief hoge vochtigheid in de kruipruimte adviseerde de Isolatiespecialist om na te isoleren met schuim. Het plaatsen van reflecterend folie kon ook, maar die adviseur had het erover dat dit door de hoge vochtigheid minder lang mee zou gaan. Adviseurs van Tonzon en Nederland Isoleert gaven echter aan dat het geen probleem is om met Tonzon of PIF te isoleren.

Persoonlijk wil ik mijn kruipruimte niet laten isoleren met schuim. De techniek en middelen die hiervoor gebruikt worden staan me niet aan. Ik ben me dus voornamelijk aan het orienteren op reflecterend folies zoals Tonzon en PIF. Nadeel van Tonzon vind ik dan weer dat het folie zo kwetsbaar is; een keer er langs en het is kapot. Isolatie met PIF spreekt me het meeste aan omdat dit materiaal steviger is dan Tonzon en daarnaast ook minder ruimte in beslag neemt. Ik schrok echter wel van de prijs op de offerte van Nederland Isoleert. Het is me niet helemaal duidelijk waar die hogere prijs 'm in zit. Is PIF nou zoveel duurder dan andere materialen, of is Nederland Isoleert gewoon duur? Ik ben van plan om nog een vierde bedrijf te zoeken voor een andere offerte met PIF.

Wat zou jullie advies zijn met betrekking tot na-isolatie van de kruipruimte? Waar zou ik voor moeten kiezen? Welke alternatieven zijn er nog te overwegen?

• kjiratsiekoedel
@Hayo wat voor vloer heb je? Beton? Balken?

Isolatie specialist heeft bij mij pif80 en steenwol gedaan. Elk bedrijf doet hun eigen ding, geen peil op te trekken wat dan t beste is helaas.
Vraag bij isolatie specialist nog even naar een offerte voor pif80 (waarom zou je 60 nemen als er ook 80 bestaat. Er is ook nog 100, maar blijkbaar hebben ze dat niet liggen)

• Oid
  • Niet online

Oid

net als de topic starter hebben wij een broodjes beton vloer. (super topic dit al veel info uitgehaald!)

afgelopen week 5 leveranciers over de vloer gehad en die adviseren nagenoeg allemaal wat anders.
variërend van rd waarde 3,5 tot 5; prijs 1500 - 3000€

Nu zijn er 2 die mij wel bevallen:
PIF80, +- 1900€ met een RD waarde van 4
Soudafoam, +- 15 cm, +- 2600€ met een RD waarde van 5

we hebben vloerverwarming op de vloer gelegd ivm minimale opbouw hoogte en er is geen isolatie aanwezig. energierapport rd waarde 0,17.

Is het de 700€ waard om 1 rd meer te hebben?

Andere opties waren:
- tonzon
- pur
- Icynene H2Foam Lite

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:34
@Oid is die €700 ook het verschil tussen platen (PIF80) en een pur achtige substantie (soudafoam)?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deshmir schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:55:
@Oid is die €700 ook het verschil tussen platen (PIF80) en een pur achtige substantie (soudafoam)?
PIF zijn geen platen, maar dat is een folie. Power Insulation Foil is de volledige naam :)

• No Hands
Oid schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:34:
net als de topic starter hebben wij een broodjes beton vloer. (super topic dit al veel info uitgehaald!)

afgelopen week 5 leveranciers over de vloer gehad en die adviseren nagenoeg allemaal wat anders.
variërend van rd waarde 3,5 tot 5; prijs 1500 - 3000€

we hebben vloerverwarming op de vloer gelegd ivm minimale opbouw hoogte en er is geen isolatie aanwezig. energierapport rd waarde 0,17.

Is het de 700€ waard om 1 rd meer te hebben?

Andere opties waren:
- tonzon
- pur
- Icynene H2Foam Lite
Soudafoam heb ik nog nooit van gehoord. PIF werkt alleen als het met luchtlagen is aangebracht. Op de plekken waar het vastzit is de isolatie dus meestal nihil. PIF heeft ook bijna nooit een te bewijzen Rd waarde. PIF wordt in energielabels niet echt meegnomen. Opgespoten schuim wel, Pur, Icynene, wellicht ook Soudafoam. Als je maar zorgt dat je er een kwaliteitsverklaring van krijgt.

-edit- soudafoam is ook gewoon een PUR variant dus zegt Google.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Oid schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:34:
PIF blijft lastig, het leek goed maar dat is dat zo en hoe is het nu? eerst hoe het was: https://klimapedia.nl/wp-...elaar-2013-Refl-foils.pdf
Very high thermal resistances as intrinsic property of 20–30 mmthick reflectivemulti-foil insulationmaterials, of around 5–6 m2 K/W, cannot be substantiated by this literature review. A
thermal resistance of 1.5–2.5 m2 K/W (including cavity resistances) is more likely for this type of insulation material
. The upper end of this range particularly applies to floor applications while the lower end covers roof applications.
Dit is dus een review uit 2013 met deze conclusie.
Maar de citing papers, die dus deze review in hun referenties noemen, geven toch ook weer veel vooruitgang aan:
Zoals een artikel concludeert dit:
5. Conclusion
The test results show that reflective foil systems can be a real alternative to traditional mineral wool insulation in timber frame floors. Both the hot-box measurements and the calculations show that timber frame floors with no ordinary thermal insulation, but air and reflective foils in the cavities, can achieve nearly the same thermal resistance and U-value as floors filled with mineral wool.
With reliable measurements and verified numerical models, improved ways of using reflective foils as an alternative to conventional insulation in floor cavities can be developed by calculations.
Before reflective foils can be practical and economic alternatives, multi-layer systems for prefabrication has to be developed. The systems must be easy and quick to assemble in floor elements in factory or on a building site
Dit is uiteraard maar in een situatie getest. Kijk zelf nog ff verder of je nog meer info vindt.
RD is 5?
ik lees hier
Dikte (mm) gedeclareerde thermische weerstand ((m2・k)/W)
150 ........................4,00
Das toch wel een vol punt minder dan beweert... .dus je kunt je afvragen of de rest van het verhaal ook opgepoetst is....
Bekijk ook de video die @_JGC_ noemt, ik had hem al eerder gezien... dan wil je nooit meer zoiets...
En die dampdichte laag folie op het zand is ook een prima zaak. Bij ons was de RL> 90% en nu komt in zeer natte periodes de LV niet meer boven de ca 75% en in de winter was het ruim 40%. De muren van de kruipruimte zijn nu altijd droog, eerst altijd nat. De warmte onttrekking agv moet dus minder zijn geworden en de mufheid van de lucht is ook weg.
_JGC_ schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:54:
Als je een vochtige bodem hebt is deze iets om over na te denken voor je met dampopen schuim gaat isoleren:
Nat_Rendement in "Koud dak isolatie met dampopen schuim"
Dampopen schuim aan laten brengen prima, maar sluit dan ook de bodem af.
Het "moderne" gespoten PUR-schuim (of het nu Soudafoam of iets anders heet) wordt met water als reactant gebruikt om het blaasmiddel (koolzuurgas) vrijwel direct te laten ontstaan, zodat er geen Freon-achtige gassen in principe meer nodig zijn. Die systemen zijn er nog wel, maar de moderne systemen nemen meer en meer de markt over.
Maar zijn ze nu goed? Ik heb er al een keer uitgebreid overgeschreven, heb het ff niet meteen bij de hand.
Laat ik het in wat samenvatten met relflectie antwoorden/vragen:
  • Als je andere systemen afkeurt obv wat je gehoord hebt... waarom keur je obv van wat je gehoord hebt een PUR systeem wel goed... zonder goed/onafhankelijk uit te zoeken of het wel OK is voor wat je wilt?
  • Te vaak zag/las ik dat ook leidingen helemaal in de PUR schuim komen.... welke loodgieter in die kruipruimte wil daar ooit nog iets aan repareren, dat PUR schuim is best erg lastig te verwijderen.
  • Bekijk die PUR schuim ramp video nog maar eens.
  • Zoek eens goed uit of PIF toch wat is.
  • Lees het topic nog eens na wat anderen gebruikten en bekijk goed of ze wel een technische/veilige afweging gemaakt hebben en met welke argumenten dat was, of was het een kudde-beslissing.... iedereen gebruikt het toch en verder niks...?
  • Maak een balans op voor jouw situatie en kom vooral hier terug met de resutaten en je krijgt vast feedback.

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05-2025
Hallo allemaal,

Ben nieuw op deze topic maar heb niets kunnen vinden voor onze situatie. Wij hebben net een huis gekocht en gaan in Februari intrekken. De woning stamt uit 1985 en is technisch goed onderhouden. Echter hebben de bewoners (wonen er al 30 jaar, wij zijn de 3de eigenaar van de woning), zich nooit goed verdiept in isolatie.
Dus heb je een heel rare combi aan maatregelen. De zolder is voor de helft geisoleerd, de aanemer heeft letterlijk de achterste helft geisoleerd en niet de voorste helft. Hierdoor is 1/3 van de zolder kamer niet geisoleerde. En de opbouwen boven de garage, en de garage zelf zijn niet geisoleerde (rd waarde 2.5) deze stamt uit 1995 dus hadden ze al beter moeten weten.
De vloer hebben ze vorig jaar nog laten doen met dat Iceyene spull, maar dan laten ze weer maar 11cm doen rd= 2.68.

Dus alle isolatie is dik onder maat!

De zolder en aanbouw hebben we al een plan voor. 90mm glaswol (rd =2,8) plus 60mm PIF (rd =3.52) we zetten de Pif aan de binnekant om de gebruikt te maken van de warmte reflecrerende effect. Dit samen met de Rd waarde van de dak (rd=2.5)krijgen we een totale rd waarde van 8.82.

Maar voor de kruipruimte hebben we moeite met een plan bedenken. Er zit al van dat Iceyene spul maar we komen exht niet op de rd6+ voor gasloos. Ik heb gekeken naar Korrels (we wonen boven NAP en hebben een zand bodem) maar lees dat dit niet echt gunstig is. Maar denk ook dat Pif gebruiken ook lastig wordt. Kan ik die gewoon tegen de Iceyene plakken/ schroeven?
Ik dacht zelf aan 100mm PIF want is makkelijker de kruipruimte in krijgen. En tegen aan schroeven dan afwerken met metaal tape. Zou dit werken?

Ps. Alle ramen zijn wel HR++ met kunstoff kozijnen.

• D-dark
  • Laatst online: 09:10
Mimi89 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:57:
Hallo allemaal,

Maar voor de kruipruimte hebben we moeite met een plan bedenken. Er zit al van dat Iceyene spul maar we komen exht niet op de rd6+ voor gasloos. Ik heb gekeken naar Korrels (we wonen boven NAP en hebben een zand bodem) maar lees dat dit niet echt gunstig is. Maar denk ook dat Pif gebruiken ook lastig wordt. Kan ik die gewoon tegen de Iceyene plakken/ schroeven?
Ik dacht zelf aan 100mm PIF want is makkelijker de kruipruimte in krijgen. En tegen aan schroeven dan afwerken met metaal tape. Zou dit werken?
Je hebt een woning uit 1985. RC6 is mooi voor nieuwbouw. RC 3 is meer haalbaar voor die leeftijd
Kruipruimte is niet ideaal maar ook niet slecht. Je zou evt nog bodemfolie kunnen overwegen.
Andere isolatie is dringender. Wat je hebt is goed genoeg voor gasloos en vloerverwarming

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 04-11-2021 12:49 ]

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05-2025
D-dark schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:24:
[...]

Maar grootste verlies van warmte is nog altijd het dak. Daar pak je de meeste winst op.
Balansventilatie of een WTW unit voor je mechanische ventilatie is ook een goede optie.
Dat pakken we ook aan. De gording is 15 cm in zowel de zolder als de aanbouw boven de garage. hier doen we 90mm glaswol en 60mm PIF in. Ik wil de daken strak hebben dus kan onder de gipsplaats net zo goed isolatie in doen.
We hebben geen wtw. Maar ik ga wel in alle natte ruimtes iig afzuiging zetten.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:09
kippy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:50:
Ik heb een jaren 80 huis, maar ik heb het probleem dat mijn kruipruimte is opgedeeld in twee delen met een fundatiemuur van 40~50 cm dik.
[Afbeelding]
Ik kan dus niet van het ene deel van mijn kruipruimte in het andere deel komen. het deel wat niet toegankelijk is het geheel vloeroppervlakte van de woonkamer (het grote deel van de beneden verdieping)

Ik heb geprobeerd om de muur door te breken maar het is niet te doen. Een gat boren met een zware sds boorhamer duurt ruim 20 minuten, en ook beitelen is niet te doen.
Ik heb gekeken om te ondergraven, maar de grond is zware blauwe klei. Dus je krijgt ook geen schep de grond in.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen? Een nieuw mangat door de vloer heen is geen optie.
Vandaag samen met een collega aan middag aan het scheppen geweest en we zijn onder de fundering door gekomen :*) *O*
Dus de volgende stap is isoleren. Ik wil het liefst gebruik maken van een vorm van folie. En aangezien pif 40mm nu in de aanbieding is heeft dat mijn voorkeur https://www.gamma.nl/asso...-6-0-m2-rd-2-87/p/B155897

Ik heb nog wat andere materialen gezien zoals isobooster maar dat is meteen een flink stuk duurder. Is dit het waard of kan ik beter voor iets anders kiezen wat wat duurder is?

ps. Ik kan iedereen die graafwerk in een kelder heeft de Roughneck micro bats van toolstation aanraden. Dat werkt echt geweldig in kleine ruimtes.

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-03 19:31
kippy schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:14:
[...]
Dus de volgende stap is isoleren. Ik wil het liefst gebruik maken van een vorm van folie. En aangezien pif 40mm nu in de aanbieding is heeft dat mijn voorkeur https://www.gamma.nl/asso...-6-0-m2-rd-2-87/p/B155897

Ik heb nog wat andere materialen gezien zoals isobooster maar dat is meteen een flink stuk duurder. Is dit het waard of kan ik beter voor iets anders kiezen wat wat duurder is?
Toevallig keek ik ook net naar deze folie, de R
Waarde leek mij wel erg optimistisch.

Bij ongeveer alle pif isolatie dient er aan 2 zijden een spouw van 2cm stilstaande lucht nodig te zijn.
Dit zie ik bij dit wonder spul niet terug.
Ook kon ik nergens certificering o.i.d. vinden.
Lijkt mij te mooi om waar te zijn.

• route99

route99

PIF:Ik heb er rond deze datum wat aan besteed. Ik had het ooit opzij gelegd vanwege totaal gebrek aan info of cijfers die te mooi zijn om waar te zijn.... maar gezien diverse verhalen toch een check gedaan tav "hoe goed is het de laatste jaren". Te lezen in:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Kees (ir. A.C.) van der Linden, ex-TH/TU Delft.
Titel: Reflecterende isolatiematerialen zin en onzin
Delft, 28 april 2017
https://klimapedia.nl/wp-...n-en-onzin-v4b_170428.pdf
En nu lees ik van die "mooie" folie (PIF) van de Gamma waar @kippy ovr schreef en jullie op reageerden
Had gisteravond ook al gekeken en kwam ook net als jullie tot NUL info over dit product.
De film thuis was interessanter... dus nu even een aanvullende reactie op iets wat je zelf dus ook kon vinden... helemaal niks dus.. :( ..

In de isolatie oudheid (2012..) heeft Prostelko op o.a. pagina 39 beschreven hoe hun PIF gemonteerd moet worden.
https://docplayer.nl/1060...euwbouw-en-renovatie.html
Prostelko is in 2014 failliet gegaan.
Anderen hebben het nog onder HR Isolatiefolie geprobeerd, lijkt wel een copy/paste van de Postelko info, via de stelschroeven in die info kwam ik bij HR Isolatiefolie...
Dat je met stelschroeven geacht wordt te werken geeft imho hoe precies deze techniek kwam.

In bovenstaande pdf van Kees (ir. A.C.) van der Linden kon je lezen dat deze PIF mits goed geïnstalleerd hooguit op dezelfde isolatiegraad bij dezelfde laagdikte uitkomt als de meeste andere isolatie materialen.
Ergo: Er bestaat geen wonder-PIF en het aanbrengen komt heel exact, iets dat maar deels in de Gamma video te zien/horen valt. Ze wagen zich in de Gamma video niet een 2 lagen PIF systeem...

[ Voor 43% gewijzigd door route99 op 21-11-2021 10:46 ]

• kippy
route99 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:37:
PIF:Ik heb er rond deze datum wat aan besteed. Ik had het ooit opzij gelegd vanwege totaal gebrek aan info of cijfers die te mooi zijn om waar te zijn.... maar gezien diverse verhalen toch een check gedaan tav "hoe goed is het de laatste jaren". Te lezen in:
Maar als ik de informatie zo lees heb ik niet echt het idee dat pif en vergelijkbare echt onzin is. De 40mm variant zou een R waarde van ongeveer 2.3 moeten hebben als je alleen naar de dikte kijkt. Dus de opgegeven 2.87 is wel behoorlijk optimistisch. Maar 2.3 is ook niet slecht.

Als je op de website van pif isolatie gaat zoeken dan kom je wel de metingen tegen. https://www.pifisolatie.nl/
https://www.pifisolatie.n..._overzicht-RC-waarden.pdf
https://www.pifisolatie.n...020/05/20201517GKBKUW.pdf
https://www.pifisolatie.n...t-PIF-d.d.-27-03-2020.pdf

Ik ga er voor het gemak van uit de de pif home variant zoals bij de gamma wordt aangeboden op dezelfde manier is opgebouwd. Dan is het dus een redelijk betaalbaar isolatie product wat relatief makkelijk te verwerken is. En uiteraard moet alles luchtdicht worden gemonteerd net zoals dat met tonzon essentieel is.

• route99

route99

/quokippy schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:03:
[...]Maar als ik de informatie zo lees heb ik niet echt het idee dat pif en vergelijkbare echt onzin is. De 40mm variant zou een R waarde van ongeveer 2.3 moeten hebben als je alleen naar de dikte kijkt. Dus de opgegeven 2.87 is wel behoorlijk optimistisch. Maar 2.3 is ook niet slecht.
Dat staat ook niet in de rapport van Kees vd Linden. Lees wat er wel staat:
Maar door het andere materiaal, de kunststoffolie en de reflecterende folie die zelf een hogere
warmtegeleidingscoëfficiënt hebben, is het uiteindelijk resultaat ook lambda = ca. 0,030 W/m.K.
Daarmee zijn deze producten dus vergelijkbaar met de andere isolatiematerialen.
Er is echter één verschil.
De buitenoppervlakken bestaan ook uit de goed reflecterende folie, dus als aan weerszijden van het
isolatiemateriaal een spouw gehouden wordt hebben die spouwen een hogere warmteweerstand
dan een normale spouw.
Samenvattend een multifoil met afwisselend laagjes kunstofbubbeltjesfolie (of ander materiaal)
en reflecterende laagjes isoleert op zich ongeveer net zo goed als andere isolatiematerialen.. ..............
Om met multifoils aan de vereiste isolatie waarde voor een gevel te voldoen heb je daarom minimaal
een spouw nodig van 150 mm met daarin een multifoil met een dikte van 100 mm en twee spouwen
met een breedte van 20 - 25 mm met aan één zijde een reflectielaag.
Dus... er zijn nog wel de nodige voorwaarden om dit te bereiken! Een nauwkeurige spouw is erg belangrijk voor veriste correcte werking. In de video van Gamma benoemen ze dat het niet zo bobbelig/ uitzakkend mag zijn, NIET dat het dus eigenlijk super strak moet zijn met een spouw van 20-25 mm ... Anders verlies je voor een vrij groot deel de werking. Ik zal binnenkort wat officiële openbare onderzoeken plaatsen die dit getest hebben.
Als de montage zo belangrijk is waarom vind je er bij de Gamma niks over?
Als je op de website van pif isolatie gaat zoeken dan kom je wel de metingen tegen. https://www.pifisolatie.nl/
https://www.pifisolatie.n...020/05/20201517GKBKUW.pdf
https://www.pifisolatie.n...t-PIF-d.d.-27-03-2020.pdf
Ik ga er voor het gemak van uit de de pif home variant zoals bij de gamma wordt aangeboden op dezelfde manier is opgebouwd. Dan is het dus een redelijk betaalbaar isolatie product wat relatief makkelijk te verwerken is.
Toch jammer dat je dit niet zeker weet, voor zulke klussen doe ik geen aannames, de info moet imho echt kloppen anders laat je 10-tallen jaren warmte deels weglopen terwijl je dat niet wilde.. Toch?
En uiteraard moet alles luchtdicht worden gemonteerd net zoals dat met tonzon essentieel is.
Yep.

Verder zie ik in jouw link staan:
Opmerkingen:
De Rc-waarden uit bovenstaande tabel mogen alleen worden gebruikt als aangetoond kan worden dat
onder de betreffende vloer PIF ISO met een bepaalde dikte is toegepast waarbij om de 10 mm een
reflecterende laag is aangebracht, zie onderstaande figuur. In de constructie dienen twee
luchtspouwen gerealiseerd te zijn: (i) een niet-geventileerde luchtspouw van 50 mm tussen de
bestaande vloer en de isolatiefolie, en (ii) een niet-geventileerde luchtspouw onder de isolatiefolie.
Product dient aangebracht te zijn uitgevoerd te zijn conform BRL-IC140
Als ik dan deze BRL-IC140 opzoek lees ik daar:
https://insula-certificat...40-v2-d.d.-12-10-2018.pdf
BRL IC-140
THERMISCH NA-ISOLEREN MET REFLECTEREND ISOLATIEMATERIAAL
voor Insula-procescertificaat en Insula-attest versie 2, d.d. 12-10-2018
Het personeel moet opgeleid zijn!
2.1 EISEN AAN DE CERTIFICAATHOUDER
- de werkzaamheden uitvoeren conform deze BRL;
- zorg dragen voor een (interne) opleiding (zie 2.1.1) van al haar verkopers en uitvoerende
medewerkers;

- beschikken over aantoonbare kennis en vakbekwaamheid met betrekking tot het
opslaan en verwerken van het isolatiemateriaal;[
Dus je moet weten dat er met een spouw gewerkt dient te worden en nauwkeurig volgens deze BRLuit gevoerd moet worden. Dus wat is jouw definitie van relatief gemakkelijk te verwerken? Dat is niet hetzelfde als "correct verwerken".

Het onderstaande ben ik wel blij mee: Het betekent dat je ook meteen bodemfolie moet leggen om aan hun certificaat te voldoen! Lijkt me een prima protocol.
2.3.4 ISOLATIEWERKZAAMHEDEN
In deze paragraaf maken we onderscheid in twee fasen van isolatiewerkzaamheden.
- Fase 1: plaatsen van 2.3.4 ISOLATIEWERKZAAMHEDEN
In deze paragraaf maken we onderscheid in twee fasen van isolatiewerkzaamheden.
- Fase 1: plaatsen van bodemfolie
- Fase 2: plaatsen van isolatiemateriaal[/sub]
op p22 begint de folie aanleg:
2.3.4.3 FASE 2 – PLAATSEN VAN MEERLAAGSE ISOLATIEFOLIE
Meerlaagse isolatiefolie wordt in stroken van funderingswand tot funderingswand gespannen
en door middel van slagpluggen bevestigd tegen de onderkant van de vloer. Hierbij geldt
een maximale h.o.h.-afstand van 200 cm. Aansluitingen tussen de afzonderlijke isolatiestroken
dienen afgetapt te worden met een daarvoor geschikte tape.
Bij de ophangbeugels t.b.v. het leidingwerk en de leidingen die door de isolatielaag heen
gaan, moet men erop letten dat deze daar ter plaatse geen ongewenste ventilatiestromen
tot stand brengen. Alle kieren en naden dienen luchtdicht gemaakt te worden.
In geval van ophangbeugels kan men ervoor kiezen om deze te ‘hergroeperen’, zodat ze op
de naden tussen de isolatiestroken uitkomen. Hierbij mag het draagvermogen van de
constructie niet negatief worden beïnvloed.
De fundering wordt minimaal 30 cm mee-geïsoleerd, gemeten vanaf de onderkant van de
ongeïsoleerde vloer. Daarbij dient men een minimale bevestigingsafstand van 100 cm aan te
houden. Aan de kopse zijde van de isolatiestrook, voldoet men met 2 bevestigingspunten.
Aansluitingen tussen het isolatieproduct en de fundering dienen met een daarvoor geschikte
tape of met flexibel PUR-schuim luchtdicht te worden afgedicht. Eventuele grote
onregelmatigheden in de funderingswanden (bv. speciebaarden of uitstekende stenen)
dienen zoveel mogelijk verwijderd te worden. Bij andere obstakels, zoals leidingwerk en
beugels dient men direct voor en direct na de obstakel een extra bevestigingspunt te
plaatsen. Ook hier geldt dat alle kieren luchtdicht gemaakt moeten worden.
Bij het mee-isoleren van de fundering moet erop worden gelet dat de ventilatieopeningen
intact gelaten worden.
Zoals Kees vd Linden al schreef: Mits je deze klus erg precies doet kun je een isolatie niveau halen dat vergelijkbaar is met "normale isolatiematerialen"... maar dan is het omgekeerde ook waar.... je kunt het resultaat bij deze folies ook gemakkelijk verpesten als je niet doet wat er wel MOET.
Dat complete goed uitlijnen lijkt me toch best een klus met veel precisie om altijd minimaal en toch ook exact een 20-25 mm spouw te hebben.

PS: Juist vanwege "het gemak" en de oplevende attentie voor deze folies vond ik het erg nuttig om weer te kijken... is het nu echt toch wat of heb ik iets gemist de laatste tijd en is er nieuwe info sinds mijn eerdere "afwijzing" een aantal jaren geleden...
Helaas niet, het gemak is alleen het type materiaal, maar niet hoe je het MOET aanbrengen, dat is geen senicure, dus helaas bepaald geen gemak voor veel mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-11-2021 14:04 ]

• kippy
Denk je voor het zoeken en toevoegen van deze info.
Als je het document doorlees wordt er in de test van het TNO met 2 lagen foelie en bubbeltjes plastic aan de buitenkant wel goede resultaten behaald (als ik het lees vergelijkbaar met pif).
Daarnaast lees ik dat een luchtstroom langs de koude kant van de isolatie een negatief effect heeft. Voor een kruipruimte is dit zeer minimaal dus verwacht daar geen probleem. Ook gaat het in mijn geval op een broodjes vloer dus daar zit automatisch al een spouw tussen de isolatie en en de warme kant. En als laatste is het weer duidelijk gemaakt dat het geheel luchtdicht moet zijn, dat moet met secuur werken ook wel haalbaar zijn.

Ik vind het ook een beetje raar dat de praktijk test opstellingen wel duidelijk resultaat geven, maar de meetopstellingen in de meeste gevallen slecht presteren.

• route99

route99

[b]kippy in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"kippy schreef op mAls je het document doorlees wordt er in de test van het TNO met 2 lagen foelie en bubbeltjes plastic aan de buitenkant wel goede resultaten behaald (als ik het lees vergelijkbaar met pif).
In feite is het bubbeltjes folie ook een spouw, maar op de keper beschouwd vaak wel te dun. die 20-25 mm is echt het spouwminimum, zie ook aanbeveling van destijds Prostelko al.
Er wordt zoals hier ook wel 30mm aangehouden voor de spouw. Heb niet bekeken wat het maximum is, want je wilt uiteraard de dunste spouw zonder in te leveren op het resultaat.
Daarnaast lees ik dat een luchtstroom langs de koude kant van de isolatie een negatief effect heeft.
alles conform zoals Kees vd Linden ook al heeft geconcludeerd/samengevat!
Voor een kruipruimte is dit zeer minimaal dus verwacht daar geen probleem. Ook gaat het in mijn geval op een broodjes vloer dus daar zit automatisch al een spouw tussen de isolatie en en de warme kant. En als laatste is het weer duidelijk gemaakt dat het geheel luchtdicht moet zijn, dat moet met secuur werken ook wel haalbaar zijn.
Zou idd zo moeten zijn.
Ik vind het ook een beetje raar dat de praktijk test opstellingen wel duidelijk resultaat geven, maar de meetopstellingen in de meeste gevallen slecht presteren.
Scherp gezien. _/-\o_ 8) (y)
Ik had dit er ook nog bij willen zetten, maar wilde het focus houden op vooral de kern van de folies, mits goed aangebracht is het maximale haalbare dus hetzelfde als normale isolatie, dat is de echte boodschap.
Dit punt is meermalen gebruikt door fabrikanten van de folies om bepaalde testen voor de rechter als niet geldig te laten gelden. dat kwam hen slecht uit, maar is ze voor een enkel test gelukt. Aan de andere kant is het de diverse organisaties/icm wetenschappers gelukt om via de rechter de fabrikanten te verbieden veel te mooie resultaten te vermelden.
Als ik een keer meer tijd heb zal ik die testen bij elkaar zoeken, hopelijk is er een goede review. Het is bijna altijd in het Engels, wat gelukkig geen probleem is, maar oor nuances goed te lezen kost dat toch veel meer tijd dan in je eigen/native taal...

Ik vind het zelf erg zinvol om kennis te hebben van waarom iets zo uitgevoerd wordt, dus ook voor mijzelf uiteraard. Als je het concept doorgrond, ook al ben je geen specialist, begrijp je beter waarom je zaken wel of niet moet doen. Met >40 jaar R&D ervaring op andere beta-gebieden hoop ik zo een klein steentje bij te dragen. En mijn avatar subtitel geeft ook wel aan hoe ik er in sta.... bij wijze van spreken: ik leer echt elke dag nog bij!

• No Hands
kippy schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:52:
Denk je voor het zoeken en toevoegen van deze info.
Als je het document doorlees wordt er in de test van het TNO met 2 lagen foelie en bubbeltjes plastic aan de buitenkant wel goede resultaten behaald (als ik het lees vergelijkbaar met pif).
Daarnaast lees ik dat een luchtstroom langs de koude kant van de isolatie een negatief effect heeft. Voor een kruipruimte is dit zeer minimaal dus verwacht daar geen probleem. Ook gaat het in mijn geval op een broodjes vloer dus daar zit automatisch al een spouw tussen de isolatie en en de warme kant. En als laatste is het weer duidelijk gemaakt dat het geheel luchtdicht moet zijn, dat moet met secuur werken ook wel haalbaar zijn.

Ik zou al dit werk niet aan de hand gaan halen voor een twijfelachtig product met een minimale isolatiewaarde die je alleen haalt als je het heel specifiek monteert.

• kippy
No Hands schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:38:
[...]
Ik zou al dit werk niet aan de hand gaan halen voor een twijfelachtig product met een minimale isolatiewaarde die je alleen haalt als je het heel specifiek monteert.
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen. Er zijn ook wel wat keuzes, maar de meeste wil ik liever niet aan...
- Tonzon - behoorlijk kwetsbaar, nauwkeurige montage verijst voor goede werking (veel nauwkeurig aan elkaar tape werk). Ik zie het niet zitten om dit zelf te doen ook al ben ik behoorlijk handig.
- Glaswol / steenwol - dik, zwaar, lastiger verwerken in lage kruipruimte. En jeuk :-(
- Plaatmateriaal (esp, xps, etc.) Heb maar een kleine opening dus dat krijg ik eigenlijk de kruipruimte niet in.
- Pif / ander meerlaags folie. Montage belangrijk en alles goed luchtdicht aftapen (iets makkelijker dan tonzon, omdat hier niet met dubbelzijdige tape aan het werken bent en de uiteindes al dicht getapet zijn.
- Pur of iets dergelijks. Moet ik laten doen en is in verhouding niet goedkoop.

Bodemfolie gaat er sowieso in onafhankelijk wat er uiteindelijk tegen de vloer aan komt. Maar dat is dan ook makkelijk zelf te doen.

En van alles keuzes blijf Pif als meerlaags folie nog steeds het meest aantrekkelijk. Omdat het zelf te doen is, en als ik gebruik maak van geleide latten kan ik ook vrij makkelijk de juiste spouw hoogtes creëren.

• No Hands
kippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[...]

Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen. Er zijn ook wel wat keuzes, maar de meeste wil ik liever niet aan...
- Tonzon - behoorlijk kwetsbaar, nauwkeurige montage verijst voor goede werking (veel nauwkeurig aan elkaar tape werk). Ik zie het niet zitten om dit zelf te doen ook al ben ik behoorlijk handig.
- Glaswol / steenwol - dik, zwaar, lastiger verwerken in lage kruipruimte. En jeuk :-(
- Plaatmateriaal (esp, xps, etc.) Heb maar een kleine opening dus dat krijg ik eigenlijk de kruipruimte niet in.
- Pif / ander meerlaags folie. Montage belangrijk en alles goed luchtdicht aftapen (iets makkelijker dan tonzon, omdat hier niet met dubbelzijdige tape aan het werken bent en de uiteindes al dicht getapet zijn.
- Pur of iets dergelijks. Moet ik laten doen en is in verhouding niet goedkoop.

Bodemfolie gaat er sowieso in onafhankelijk wat er uiteindelijk tegen de vloer aan komt. Maar dat is dan ook makkelijk zelf te doen.

En van alles keuzes blijf Pif als meerlaags folie nog steeds het meest aantrekkelijk. Omdat het zelf te doen is, en als ik gebruik maak van geleide latten kan ik ook vrij makkelijk de juiste spouw hoogtes creëren.
Ik snap de moeilijkheid in keuzes. Maar denk dat dat met die pif ook niet eenvoudig goed te doen is. Heb je al een offerte voor schuim laten spuiten gehad? Lijkt me de eenvoudigste oplossing, zeker nu je zelf dat gat al gegraven hebt.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-04 23:05
Naar aanleiding van dit interessante topic heb ik afgelopen woensdag 230u plastic folie in de kruipruimte op het zand gelegd. Tevens heb ik de ontluchtingsgaten ontdaan van stof en zand. Dit om de kruipruimte niet meer vochtig te hebben wanneer ik over twee weken de isolatie tegen de onderzijde van de vloer aan ga maken.
Vanmiddag na drie dagen weer in de kruipruimte geweest en verbazingwekkend hoe snel de kruipruimte veel droger is geworden. De onderzijde van het kruipruimteluik was droog, ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder meegemaakt heb. Verder was er een natte hoek waar de druppels aan vloer hingen en de druppels waren weg en de muren waren aan het opdrogen. En voor het eerst dat de kruipruimte niet schimmelig en muf rook. Dit had ik beter al 30 jaar eerder kunnen doen. Tevens kom ik nu niet meer helemaal vol zand te zitten wanneer je door de kruipruimte kruipt.
Dank voor al de info in dit topic. (y)

Hierna nog twee foto's om een idee te krijgen hoe het erbij ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1MtzW5rTLHVjHgjAI4xhMiiuQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0Wxk1C8ZehP3eYShpJwIixr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbvwbQUPzzmDUGG0zHtFyx6z4ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHMtWZp1A1buMjlVi7aPRNPs.jpg?f=fotoalbum_large

De isolatie die ik over twee weken aan ga brengen is de PIF Isolatie ISO80 80mm. Deze lijkt me redelijk makkelijk in de kruipruimte te krijgen en goed te verwerken. Daarna zou de woonkamervloer minder koud aan moeten voelen wanneer het buiten koud en winderig is. Aangezien we tegenwoordig een warmtepomp hebben is isolatie belangrijk.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Arend_Akelig
  • Laatst online: 12:10
Henielma schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:23:
Naar aanleiding van dit interessante topic heb ik afgelopen woensdag 230u plastic folie in de kruipruimte op het zand gelegd. Tevens heb ik de ontluchtingsgaten ontdaan van stof en zand. Dit om de kruipruimte niet meer vochtig te hebben wanneer ik over twee weken de isolatie tegen de onderzijde van de vloer aan ga maken.
Vanmiddag na drie dagen weer in de kruipruimte geweest en verbazingwekkend hoe snel de kruipruimte veel droger is geworden. De onderzijde van het kruipruimteluik was droog, ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder meegemaakt heb. Verder was er een natte hoek waar de druppels aan vloer hingen en de druppels waren weg en de muren waren aan het opdrogen. En voor het eerst dat de kruipruimte niet schimmelig en muf rook. Dit had ik beter al 30 jaar eerder kunnen doen. Tevens kom ik nu niet meer helemaal vol zand te zitten wanneer je door de kruipruimte kruipt.
Dank voor al de info in dit topic. (y)

Hierna nog twee foto's om een idee te krijgen hoe het erbij ligt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De isolatie die ik over twee weken aan ga brengen is de PIF Isolatie ISO80 80mm. Deze lijkt me redelijk makkelijk in de kruipruimte te krijgen en goed te verwerken. Daarna zou de woonkamervloer minder koud aan moeten voelen wanneer het buiten koud en winderig is. Aangezien we tegenwoordig een warmtepomp hebben is isolatie belangrijk.
Netjes!
Hoe heb jij het bevestigd aan de muur? De ‘Tonzon’ methode?

• Henielma
Bijna drie weken geleden heb ik plastic folie op de vloer van de kruipruimte heb gelegd. Gisteren een lange dag samen met mijn zoon druk bezig geweest om de 80mm PIF isolatie aan te brengen. Nu wachten tot het buiten weer koud is om te ervaren wat de invloed is op de koude voeten en het warmtepomp gedrag.
Dank aan dit topic voor de tip van de plastic folie en het vinden van de PIF isolatie.

Hieronder een paar foto's om een indruk te krijgen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQjWZ_NIPdhdu8dFrfXGZZBVSfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nly9Sjl3vHqkUYmsEdW1lmOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UoWszk6jjLBNq0wI5Errg2WQHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqDPCRcFkiMHcsgFyiy9xdQH.jpg?f=fotoalbum_large

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:47
Henielma schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:18:
Bijna drie weken geleden heb ik plastic folie op de vloer van de kruipruimte heb gelegd. Gisteren een lange dag samen met mijn zoon druk bezig geweest om de 80mm PIF isolatie aan te brengen. Nu wachten tot het buiten weer koud is om te ervaren wat de invloed is op de koude voeten en het warmtepomp gedrag.
Dank aan dit topic voor de tip van de plastic folie en het vinden van de PIF isolatie.

Hieronder een paar foto's om een indruk te krijgen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Hoe heb dit bevestigt en was dit een beetje te doen. Bij onze dochter en schoonzoon ligt dezelfde soort broodjes vloer en moet deze ook nog worden gedaan. We overwegen hier ook om pif toe te passen. Er is alleen erg weinig ruimte onder de vloer.
We zijn ook erg nieuwsgierig naar het isolatie vermogen, hier is weinig zinnigs over te vinden.

• Henielma
Signor Doekie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:13:
[...]

Ziet er netjes uit. Hoe heb dit bevestigt en was dit een beetje te doen. Bij onze dochter en schoonzoon ligt dezelfde soort broodjes vloer en moet deze ook nog worden gedaan. We overwegen hier ook om pif toe te passen. Er is alleen erg weinig ruimte onder de vloer.
We zijn ook erg nieuwsgierig naar het isolatie vermogen, hier is weinig zinnigs over te vinden.
Het bevestigen hebben we gedaan met 9 cm lange schroeven (Woodies ultimate 5x90) en met de plastic PIF montageschijven. Deze schroeven heb ik met 6mm pluggen in de betonnen balken bevestigd. Gelukkig heb ik een boorhamer dat is voor deze balken wel handig volgens mij. Het was best te doen en op een gegeven moment wordt je handig in het op de juiste plaats door de isolatie prikken om goed bij de plug uit te komen.
Een voordeel van PIF was dat je op de begane grond de rol afrolt, dubbelvouwt en dan aan 1 stuk door het kruipruimtegat kan voeren. Met platen was dat een stuk lastiger geweest, zeker omdat 2/3 deel van de kruipruimte slechts via een kleine opening te bereiken is.

[ Voor 20% gewijzigd door Henielma op 30-12-2021 20:43 ]

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:47
Henielma schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:39:
[...]

Het bevestigen hebben we gedaan met 9 cm lange schroeven (Woodies ultimate 5x90) en met de plastic PIF montageschijven. Deze schroeven heb ik met 6mm pluggen in de betonnen balken bevestigd. Gelukkig heb ik een boorhamer dat is voor deze balken wel handig volgens mij. Het was best te doen en op een gegeven moment wordt je handig in het op de juiste plaats door de isolatie prikken om goed bij de plug uit te komen.
Een voordeel van PIF was dat je op de begane grond de rol afrolt, dubbelvouwt en dan aan 1 stuk door het kruipruimtegat kan voeren. Met platen was dat een stuk lastiger geweest, zeker omdat 2/3 deel van de kruipruimte slechts via een kleine opening te bereiken is.
Wil je t.z.t. een update geven over de isolerende eigenschap van de PIF?

• Henielma
Signor Doekie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:10:
[...]

Wil je t.z.t. een update geven over de isolerende eigenschap van de PIF?
Dat wil ik wel doen maar daar is het nu met 13 graden niet het juiste weer voor.
Voorlopig merk ik wel dat de vloer (22mm dik parket op de betonnen vloer) nu na een paar dagen warmer is geworden. Deze was normaal achteraan in de 18 graden of rond de 19 graden. (gemeten met een infrarood thermometer) en nu zie ik dat deze rond de 20 .. 20,1 graden is. Benieuwd of dit ook zo blijft wanneer het buiten gaat vriezen. En of ik minder vermogen in het huis moet pompen wanneer het weer koud wordt.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-02 18:59
@Henielma Ziet er netjes uit, ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met PIF. Heb ook zo'n broodjesvloer, gezien de kleine doorgang van het kruipluik overweeg ik het ook te gebruiken.

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Henielma schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:39:
[...]

Ziet er heel mooi uit!

Heb je een indicatie hoeveel pluggen je gebruikt heb?

• sone80
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-06-2025
Henielma schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:18:

Hieronder een paar foto's om een indruk te krijgen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zwaar en netjes werk (y) !
Als ik mag iets zeggen of vragen,wat me opviel dat oranje bodemfolie niet op hele oppervlakte is doorgetrokken! Zie ik binnenmuren niet overdekt,ook iets laag! En misschien daardoor nog opstijgende vocht op fundering na drie weken.
Zie video link erover!
YouTube: Aanbrengen TONZON Bodemfolie tegen vocht en radongas
Dat zou ik te doen en jammer dat ook niet hele broodjes oppervlakte (kruipruimte plafond) niet met isolatie gebracht is. Of op foto was nog niet klaar. In iedere geval ziet netjes uit! Ben benieuwd op resultaat.Ik ga mijn kruipruimte weer ook met TonZon isoleren.
Heel fijne Nieuwe jaar :)

• Henielma
sone80 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:11:
[...]

Zwaar en netjes werk (y) !
Als ik mag iets zeggen of vragen,wat me opviel dat oranje bodemfolie niet op hele oppervlakte is doorgetrokken! Zie ik binnenmuren niet overdekt,ook iets laag! En misschien daardoor nog opstijgende vocht op fundering na drie weken.
Zie video link erover!
YouTube: Aanbrengen TONZON Bodemfolie tegen vocht en radongas
Dat zou ik te doen en jammer dat ook niet hele broodjes oppervlakte (kruipruimte plafond) niet met isolatie gebracht is. Of op foto was nog niet klaar. In iedere geval ziet netjes uit! Ben benieuwd op resultaat.Ik ga mijn kruipruimte weer ook met TonZon isoleren.
Heel fijne Nieuwe jaar :)
Dank je.
De oranje folie ligt over het hele oppervlak op misschien een paar cm aan 1 zijde na. Ergens in de norm voor het plaatsen voor dergelijke folie gelezen dat wanneer je 5% onbedekt hebt het volgens de norm toch nog goed zou zijn. Werken in de kruipruimte maakt mij wat flexibeler in zoals het idealiter zou moeten zijn en hoe het uiteindelijk wordt. Die laatste paar cm maak ik me niet druk over het gaat erover welk deel van het oppervlak wel afgedekt is.

Over die instructievideo waar je naar refereert, naar mijn idee is dat eerder een garage of zoiets maar in ieder geval niet vergelijkbaar met een standaard kruipruimte. De fundering laat ik bewust grotendeels vrij van folie zodat het eventuele vocht uit de spouw uit kan zakken en droogt doordat de binnenzijde van de fundering open is en door de luchtstroom in de kruipruimte door de ontluchtingsgaten opdroogt dan wel droog blijft.

De PIF isolatie is wel over het hele oppervlak van de vloer aangebracht, die foto is gemaakt na het bevestigen van de tweede rol om een indruk te geven van hoe dik de folie is en dat er nog lucht tussen de onderzijde van de broodjes en de bovenzijde van de PIF isolatie aanwezig is.

• Henielma
dimi_v schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Klinkt logisch, ik denk dat je betonvloer op de fundering ligt die ook niet geïsoleerd is.

[...]

[...]

Voordeel voor het meten van de werking van de folie is dat je nu juist nog beter kunt zien dat je warmteverlies nu minder is dan voorheen. Als je vloerverwarming zou hebben dan werd de vloer toch wel 22-23 graden en dan moet je beter in de gaten houden wat het verschil in verbruik doet. Of had je de kruipruimte moeten monitoren maar daar heb je ook weer tocht enzo dus hoe betrouwbaar zou dat geweest zijn.
Na een paar koude dagen rond de 0 graden een update van de vloertemperatuur na vloerisolatie met 80 mm PIF isolatie.

Midden in de woonkamer is de parketvloer ongeveer 18.7 graden en richting de buitenwand aflopend naar 15.2 graden. Het onderste deel van de buitenmuur is nu 14,8 graden.
Vanuit de buitenmuur zal er koude luchtval zijn over de vloer waardoor deze afkoelt. De vloer is nu ook kouder dan een paar dagen geleden maar op zich nog prima met schoenen aan.
In de keuken is de plavuizen vloer ongeveer 19.1 graden. De keuken heeft geen buitenmuren en zal daarom wat warmer zijn.

Mijn conclusie is dat na het isoleren van een deel je de volgende zwakke plek gaat vinden in de isolatie van je huis. Maar je komt wel steeds verder.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-03 18:27
Inmiddels de eerste offerte binnen voor Tonzon. Toevallig online net nog een bedrijf gezien die zowel Tonzon als PIF isolatie doet. Uit het gesprek blijkt dat zij eigenlijk alleen nog maar PIF doen, dat zit met 120mm ook op Rc 5, nog excl. een eventuele luchtspouw bij de betonvloer doordat de 'holle' ruimten tussen de balken wordt dichtgetrokken.

Materiaal oogt natuurlijk veel steviger en schijnbaar kan er een groter effectief deel van de vloer worden geïsoleerd rond de 90% met Tonzon en rond de 99% met PIF (funderingsmuren worden aan de binnenzijde bij PIF meegepakt en schijnbaar geen koudebruggen tussen de isolatiebanen)

Verder hebben ze hiervoor een bus vol liggen met materiaal en Tonzon is een beetje auto al voldoende qua hoeveelheid materiaal. Dat laatste lijkt mij eigenlijk juist een (milieu) voordeel :-P.

Lang verhaal kort, iemand tips wat (nog) kunnen laten meewegen in het keuzeproces? Gaat om een jaren 90 betonvloer met vloerverwarming in de cementdekvloer. Vanuit de bouw is er ongeveer 6-8cm EPS onder de vloer aanwezig (ook al wat stukjes EPS die op de grond zijn gevallen (we hebben de oude dekvloer laten uithakken, mogelijk is hier en daar wat te enthousiast gejekkerd) en is/was het in theorie dus rond de Rc 2,5. Graag laten we het wel zitten, dat kan in ieder geval met Tonzon en maar PIF volgens mij ook. Beiden immers vochtbestendig.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Shengstah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:17
Vandaag zijn er 2 isolatie bedrijven langsgeweest voor vloerisolatie en ik zou graag jullie advies willen hebben.

Wij zitten in een rijtjeshuis van 1982 met stadsverwarming. Vanuit de bouw zit er al wat isolatie dmv polystereen platen. De kruipruimte is 50cm hoog en is vrij vochtig en grondwater komt soms ook naar boven. We willen dus de vochtigheid omlaag brengen en meer comfort hebben.

De eerste partij adviseert PIF folie van 80mm icm bodemfolie. Rd waarde is 4,16.

De tweede partij is een lokaal bedrijf en zij zeggen dat vloerisolatie niet mogelijk is met stadsverwarming omdat stadsverwarming zijn warmte kwijt moet kunnen. Dat gebeurt nu dus door de vloer. Ze adviseren daarom bodemisolatie dmv 20 cm laag parels en dichten de ventilatieroosters af. Rd waarde is 5,88.
Hierdoor zal de stadsverwarming als een soort vloerverwarming fungeren…

Kan het kloppen wat de 2e partij zegt? Ik kon geen duidelijk antwoord van hem krijgen.

• D-dark
  • Laatst online: 09:10
Shengstah schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:18:
Vandaag zijn er 2 isolatie bedrijven langsgeweest voor vloerisolatie en ik zou graag jullie advies willen hebben.

Wij zitten in een rijtjeshuis van 1982 met stadsverwarming. Vanuit de bouw zit er al wat isolatie dmv polystereen platen. De kruipruimte is 50cm hoog en is vrij vochtig en grondwater komt soms ook naar boven. We willen dus de vochtigheid omlaag brengen en meer comfort hebben.

De eerste partij adviseert PIF folie van 80mm icm bodemfolie. Rd waarde is 4,16.

De tweede partij is een lokaal bedrijf en zij zeggen dat vloerisolatie niet mogelijk is met stadsverwarming omdat stadsverwarming zijn warmte kwijt moet kunnen. Dat gebeurt nu dus door de vloer. Ze adviseren daarom bodemisolatie dmv 20 cm laag parels en dichten de ventilatieroosters af. Rd waarde is 5,88.
Hierdoor zal de stadsverwarming als een soort vloerverwarming fungeren…

Kan het kloppen wat de 2e partij zegt? Ik kon geen duidelijk antwoord van hem krijgen.
Het laatste zou alleen kunnen gelden voor waar de stadsverwarming je woning binnenkomt.
Die leidingen wil je bij hoge temperatuur stadsverwarming niet helemaal inkapselen. Maar de rest van de vloer moet wel gewoon kunnen. Vooral als je ventilatieroosters open blijven staan en je daardoor een luchtstroom hebt. En ja stadsverwarming welke als vloerverwarming werkt. Daar ben je in de zomer erg blij mee.

• Henielma
kippy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:18:
Het heeft even geduurd, maar heb de huiskamer kant van mijn kruipruimte geïsoleerd.
Een maand of wat geleden had ik met een collega een kruipgat onder de funding gegraven, de vraag was om daar nog een foto van te sturen.

Ik ben niet bang dat dit enig invloed heeft op de stevigheid van de fundering, aangezien alleen de vloer op dit punt er op ligt. Er staan geen draagmuren of iets dergelijks op. Daarnaast is de fundering 50~60 cm dik van vol beton, dus hier kan eigenlijk nooit iets mee gebeuren. Als er een muur opgestaan had, had ik dit niet gedaan.

Had was wel een onaangename verrassing toen we de kruipruimte in gingen dat er een 20~30 cm grondwater in het kruipgat stond. Dus met een vijverpompje en bakje hebben we het geheel leeg geschept en folie er ingelegd.
Mooie foto's, ziet er goed uit. Door jou idee geïnspireerd (onder binnen fundering door op een stuk waar nauwelijks iets op draagt) heb ik tijdens de kerstvakantie 80 mm PIF folie in de hele kruipruimte aangebracht. Alles bij elkaar Inderdaad een hele klus.

Zelf heb ik het ontstane kruipgat opgevuld met opgerolde PIF isolatiefolie gevuld zodat de rest van het zand rondom de fundering door water niet wegkruipt in het gat en zo het niet ondersteunde deel van de fundering groter zou kunnen maken.

• kippy
Henielma schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:43:
[...]
Zelf heb ik het ontstane kruipgat opgevuld met opgerolde PIF isolatiefolie gevuld zodat de rest van het zand rondom de fundering door water niet wegkruipt in het gat en zo het niet ondersteunde deel van de fundering groter zou kunnen maken.
Voor en nadeel bij mij is dat de fundering op kleigrond staat. Dus zelfs met het grondwater in het kruipgat was er totaal geen zand weggegleden. Dus het gat blijft dus volledig in takt, behalve dat je het leeg moet pompen of doorweekt naar de andere kant gaat. Het graven daar in tegen was wel een grote uitdaging.
Ik was wel blij dat het grondwater nog steeds een 20~30 cm onder de rest van het zand oppervlak stond. Dus de rest van het zand was maar ligt vochtig.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 22:23
@kippy dat ziet er heel erg leuk uit. Het lijkt op een broodjesvloer, heb je de ruimte tussen de betonnen balken dan gewoon leeg gelaten? In onze woning dacht ik eraan om tussen de balken op te vullen met glaswol en dan af te sluiten met platen. Dacht dat lucht er eventueel niet goed is, maar bij PIF etc zit er natuurlijk ook lucht tussen isolatie en vloer. Ik hoor het graag!

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &