Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.998 views

Onderwerpen

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16

DjVe

Hatsaflats!

Ik moest hier best hard om lachen: http://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com/

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Lekker rondje Drenthe gemaakt, goed voor 93 km met 31 km/uur gemiddeld !

DIT IS MIJN WEBSITE

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Graham schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:51:
[...]

Niemand? Ik heb op het moment 2x een Elite bidonhouder, lijkt veel op deze maar dan helemaal mat zwart.
Ik heb zelf ook Elite bidonhouders maar dan deze en ik merk dat de bidons van Elite zelf het beste blijven zitten.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
DjVe schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:09:
[...]

Ik heb zelf ook Elite bidonhouders maar dan deze en ik merk dat de bidons van Elite zelf het beste blijven zitten.
Mmm dat eens proberen dan. Thx.

grahamofthewheels.com

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:20
Vandaag weer een trainingsrondje achter de rug. Ben er zelf tevreden over.
Ik heb vandaag 64 km afgelegd in 2 uur en 10 minuten.
Met een gemiddelde van 29.2 kilometer per uur.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ga dit topic ook eens volgen. Ik heb dankzij een vakantie in Zuid Limburg mijn racefiets ook weer onder het stof vandaag getrokken en dat is me goed bevallen. Na verschillende tochtjes daar kriebelt het ook bij thuiskomst om weer op de fiets te stappen. Ook het gebruik van Strava motiveert me :P

Ik rij nog op mijn oude Giant met riempjes voor de voeten en schakelen via de onderbuis, maar dat drukt de pret nog niet. :P Het kleinste verzet dat ik heb is 42x24 en dat was op de Keutenberg en Eyserbosweg niet ideaal maar het ging :+ Sterker nog, op de Keutenberg tot boven sta ik 2410e van de 5353 passanten en voor een ongetrainde als ik vond ik dat best aardig :P

De GoT-fietstocht zou voor mij een thuiswedstrijd zijn, maar er zijn meerdere redenen waarom dat voor mij niet uitkomt dus die laat ik even voorbij gaan. :) Wellicht een andere keer.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26

Sherlock

No Shit

Ik gebruik nu Runtastic Pro (had ik al eens aangeschaft toen er zo'n aanbieding was) en dat bevalt op zich prima, maar ik zie (heel) veel fietsers Strava gebruiken.

Heeft dat nog voordelen t.o.v. andere apps? Ik weet dat er echt tientallen prima apps zijn, maar nu ik nog niet zo heel veel gereden heb kan ik nog makkelijk switchen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• havana
Lightweight gaat met een frame komen...

Afbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/bezapyze.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/sytugude.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/3yry2u7y.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/eqyzysys.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/amanehaz.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/e9ugemuh.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/eje5uzyj.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/gemebate.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/y3a9esuh.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/etehuzub.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/qatyhy9y.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/08/15/hedure9y.jpg

De prijs is 4500€ :X

DIT IS MIJN WEBSITE

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het ziet er bijzonder goed ontworpen uit, maar daar is de prijs dan inderdaad ook wel naar ;)

Ik heb afgelopen dagen eens bij wat LBS gekeken en een klein lijstje gemaakt met modellen die mij aanspreken. Ik heb overigens nog nergens op gereden, dus daar kan ik nog niet over oordelen.

- Wilier Izoard XP (Ultegra/105) rond de €1800 met als voordeel dat ik hem zelf kan samenstellen qua afmontage

- Trek Domane 4.5 (Ultegra) €2000. Persoonlijk vind ik het een schitterend ontworpen fiets, waar echt goed over nagedacht is. Ik heb ook staan kijken bij de 4.3, maar die kleur met dat zilveren lint....onbegrijpelijk dat men daar voor gekozen heeft.

- Cube Agree GTC Race €2000. Mooi frame en goede afmontage, maar het heeft minder emotie dan de Trek en de Wilier

Ik ben overigens van plan om nog naar wat andere zaken te gaan, want wil ook nog naar Cannondale en Specialized kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 15-08-2013 14:48 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Designed & Engineered in Germany, made in Taiwan

Niet dat daar iets mis mee is, maar dat plakken ze dan weer niet op het frame :) Op mijn Giant TCR zit een made in the Netherlands sticker maar komt vast ook uit Taiwan zoals de meeste frames.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@Lightweight frame:
Mat zwart, extreem mooi. Helaas wel een 'iets' te hoog prijs kaartje. * Griffin doet het nog wel even met de Bulls tot deze echt aan vervanging toe is (en het ook betaald kan worden)

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 11:18

Vos

AFCA

Aardig fietsje ja :9~

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/imagecache/lightbox-large/images/Lightweight%20Urgestalt/Lightweight%20Urgestalt%20-%20full%20bike.jpg

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:55
Tering!!!! Wat een fiets.... Die wil ik ook :D

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
En zo licht dat ie niet eens omvalt als je 'm zo neerzet ;)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:38
Aangezien ik nog ff vakantie heb was ik vanmiddag lekker aan het zoeken naar koopjes op marktplaats. De 'vangst' is een nieuwe wielset (Easton EA90 SLX) en een nieuw zadel (Fi'zi:k Antares Carbon Braided). :P Ook nog Velocity Veloplugs besteld.

M'n Red Bull krijgt een afslankkuurtje (om in de bewoordingen van havana te blijven). :D

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• dreamscape
  • Laatst online: 16:06
Anteros schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:18:
Tering!!!! Wat een fiets.... Die wil ik ook :D
Ik wil die bidonhouders. Maar die zitten al op €65 per stuk...

Punctuality is the politeness of kings

• Anteros
Nou, ik zou wel die velgen en het frame willen.... ik weet niet wat die fiets kost? 7500+?

• cybermans
  • Laatst online: 08-09 09:33
fack! mijn 910xt hield er halverwege mee op. geen gps lock meer te krijgen. Nu maar even 2 files aan elkaar gaan knopen

files aan elkaar geknoopt, maar nog steeds een puinhoop. Jammer :S

[ Voor 22% gewijzigd door cybermans op 15-08-2013 21:34 ]

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Krijg een nieuw frame voor mijn wedstrijdfiets :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TEQ65VxSidvq33GDVkqk5M2B/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 15-08-2013 21:47 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Damn, dat vind ik dan persoonlijk mooier dan die lightweight hierboven. Puur esthetisch dan. Waarom krijg je die, garantiegevalletje?

• StevenK
  • Nu online
TheLemon schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:05:
Damn, dat vind ik dan persoonlijk mooier dan die lightweight hierboven. Puur esthetisch dan. Waarom krijg je die, garantiegevalletje?
Yep. Ik had de keuze uit deze en de zwarte met witte letters.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13
Nou ik vind die Specialized anders ook erg mooi!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Anteros schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:08:
Nou, ik zou wel die velgen en het frame willen.... ik weet niet wat die fiets kost? 7500+?
Hun velgen kosten meestal 3K+, het frame werd op 4500 genoemd hierboven, en ik gok zo te zien dat er een Campa EPS groep, dus zal wel super record zijn, op zit. Dus ik denk meer richting 10K...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
Vandaag een flink rondje gemaakt van 177 kilometer.. De bedoeling was eigenlijk 200 km, maar regen, veel wind en een lekke band (en verkeerd gebruik van mijn CO2 patroon), maakte het dat ik er iets eerder mee klaar was ;-)

Zondag naar Luik voor de Geants des Ardennes, voor het eerst een rondje in de Ardennen, hopen dat het weer een beetje meezit.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik ben ook van plan te starten maar moet wel een beetje weer zijn....

P.S. wat is die EPS groep toch lelijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
havana schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 07:53:
Ik ben ook van plan te starten maar moet wel een beetje weer zijn....
De verwachtingen zijn uitstekend. Al was dat vorige week, toen ik (één van de vele varianten van) LBL gereden heb ook zo. De verwachtingen waren toen ook ruim 20 graden. Uiteindelijk kwam pas rond een uur of 3 het zonnetje door. Gelukkig was ik zo verstandig geweest om volledig te vertrouwen op de weermannen en -vrouwen dus heb ik het tot die tijd regelmatig koud gehad (gemiddeld 16 graden over de gehele rit volgens de Garmin). Zoiets zou komend weekend dus ook weer kunnen gebeuren. Armstukjes stand-by dus.
P.S. wat is die EPS groep toch lelijk.
Wat is er precies lelijk dan? Behalve die accu, die overigens ook wel onder het frame geplaatst kan worden volgens mij, zoals je bij de Di2-groepen vaak ziet? Volgens mij is de EPS groep qua design niet heel anders dan de standaard (S)R-groep. De voorderailleur is een beetje lomp, maar dat kun je bij de Di2-groepen weer van de achterderailleur zeggen. Het kan natuurlijk dat het hele design van de (S)R-groep niet aanstaat, maar dat heeft dan weer weinig met EPS te maken. Het enige wat mij zou doen besluiten om een Di2- i.p.v. een EPS-groep te kopen is de prijs (naast het feit dat ik Italianen en elektronica geen betrouwbare combinatie vind). In de reviews die ik zo nu en dan lees komt de EPS-groep er overigens (behalve de prijs) zeker niet slechter uit dan de Di2-groep.

[ Voor 40% gewijzigd door argro op 16-08-2013 09:21 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 09:57

Mex

Ik ga zondag ook Leas Geants doen maar twijfel nog tussen de 34 en 39, achter heb ik 28 als grootste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mex schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:21:
Ik ga zondag ook Leas Geants doen maar twijfel nog tussen de 34 en 39, achter heb ik 28 als grootste.
Dat hangt er helemaal vanaf hoe goed jij bent en wat jij prettig vindt. Ik fietst afgelopen weekend LBL (vergelijkbaar parcours, misschien iets zwaarder) met een 34*29 en was daar best gelukkig mee. Iemand met wie ik fietste deed alles op een 39*23 en kwam daarmee overal fluitend boven.

[ Voor 5% gewijzigd door argro op 16-08-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 09:57

Mex

Helemaal waar en ikzelf ben ook de enige die de juiste beslissing kan nemen :) De klimmetjes in Limburg doe ik ook allemaal op 39x28, alleen de Gulpenereberg van de Partij kant en de Keutenberg kom ik harkend boven.

Ik heb laatst een rondje gereden wat ik vond op GPSIES, 3000hm in 140km, dat waren veelal korte pukkels van 20% en daar was ik erg blij met de 34 :) De beklimmingen van Les Geants ken ik niet, dus ik weet niet of dergelijke pukkels daarin voorkomen.

[ Voor 37% gewijzigd door Mex op 16-08-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mex schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:32:
Helemaal waar en ikzelf ben ook de enige die de juiste beslissing kan nemen :) De klimmetjes in Limburg doe ik ook allemaal op 39x28, alleen de Gulpenereberg van de Partij kant en de Keutenberg kom ik harkend boven.

Ik heb laatst een rondje gereden wat ik vond op GPSIES, 3000hm in 140km, dat waren veelal korte pukkels van 20% en daar was ik erg blij met de 34 :) De beklimmingen van Les Geants ken ik niet, dus ik weet niet of dergelijke pukkels daarin voorkomen.
Zie http://sport.be.msn.com/c...2013/nl/parcours/143.html. Daar staan alle klimmetjes met meer dan uitgebreide info. Meer dan 16% ga je niet tegenkomen als ik het goed gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
argro schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:58:
[...]
De verwachtingen zijn uitstekend.
Verwachtingen uitstekend? Het is zondag hè, niet zaterdag. De verwachtingen zijn dramatisch.
Wat is er precies lelijk dan? Behalve die accu, die overigens ook wel onder het frame geplaatst kan worden volgens mij, zoals je bij de Di2-groepen vaak ziet? Volgens mij is de EPS groep qua design niet heel anders dan de standaard (S)R-groep. De voorderailleur is een beetje lomp, maar dat kun je bij de Di2-groepen weer van de achterderailleur zeggen. Het kan natuurlijk dat het hele design van de (S)R-groep niet aanstaat, maar dat heeft dan weer weinig met EPS te maken. Het enige wat mij zou doen besluiten om een Di2- i.p.v. een EPS-groep te kopen is de prijs (naast het feit dat ik Italianen en elektronica geen betrouwbare combinatie vind). In de reviews die ik zo nu en dan lees komt de EPS-groep er overigens (behalve de prijs) zeker niet slechter uit dan de Di2-groep.
Accu en derailleurs. En ik vind de derailleurs bij Di2 van Shimano net zo lelijk. Voor wat betreft de performance heb ik begrepen dat EPS voor alsnog absoluut niet kan tippen aan Shimano.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:53:
[...]

Verwachtingen uitstekend? Het is zondag hè, niet zaterdag. De verwachtingen zijn dramatisch.
Je hebt helemaal gelijk, zondag lijkt niet best te gaan worden. Zonde. Ik keek inderdaad bij zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
ik zie nu bij strava my routes staan (zie het nu voor het eerst), premium only....

voorlopig alleen voor premium, slaat nergens op imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

havana schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:53:
[...]

[...]

Accu en derailleurs. En ik vind de derailleurs bij Di2 van Shimano net zo lelijk. Voor wat betreft de performance heb ik begrepen dat EPS voor alsnog absoluut niet kan tippen aan Shimano.
Bedoel je echt performance, of eerder betrouwbaarheid. Want ik hoor wel dat de EPS groepen (op prof niveau) nogal vaker storingen hebben dan de Di2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
cybermans schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:47:
voorlopig alleen voor premium, slaat nergens op imo
Jij werkt voor niets?

Als het beter werkt dan de ad-supported alternatieven zoals bikeroutetoaster of gpsies met de raceshape heatmap ernaast, meer premium subscribers voor Strava. Mooi toch. Ze maken trouwens niet eens winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Over een paar weken ook beschikbaar voor non-premium members. En dan vraag ik me toch echt langzaam af waarom je zo grof per maand moet betalen voor premium. Er is geen differentiator tov gratis, anders dan de custom heartrate zones en hartslag analyse. De meesten hebben geen powermeter, waarmee het wel interessant wordt. Vind de premium prijs best hoog voor wat je krijgt.

Lijkt mij slimmer om de prijs te halveren en dan bijvoorbeeld routes in premium te houden. Krijg je geheid meer subscribers. Nu is het simpelweg te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Voordat het topic gekaapt werd :P door dat vette frame wat waarschijnlijk 2 kg weegt had ik een vergelijkbare vraag gesteld:
Ik gebruik nu Runtastic Pro (had ik al eens aangeschaft toen er zo'n aanbieding was) en dat bevalt op zich prima, maar ik zie (heel) veel fietsers Strava gebruiken.

Heeft dat nog voordelen t.o.v. andere apps? Ik weet dat er echt tientallen prima apps zijn, maar nu ik nog niet zo heel veel gereden heb kan ik nog makkelijk switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Is al vaak op geantwoord hoor ;)
Segmenten. En zeer sterk gericht op fietsers. That's about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 07:46
Switchen is niet echt nodig, je kan bij de meeste apps/website gewoon je tcx en/of gpx uploaden.
Ik fiets met een Garmin, en importeer ze in Endomondo en Strava.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
matthijsln schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:16:
[...]

Jij werkt voor niets?

Als het beter werkt dan de ad-supported alternatieven zoals bikeroutetoaster of gpsies met de raceshape heatmap ernaast, meer premium subscribers voor Strava. Mooi toch. Ze maken trouwens niet eens winst.
nee, maar het is niet een ding wat uniek is voor strava, zon beetje elke hou je sportresultaten bij site heeft het standaard.

ik gebruik trouwens garmin voor het uploaden en dan via garminsync laat ik ze syncen naar runkeeper en strava. Als ik mijn leikr mee heb die synced auto naar endomondo

[ Voor 17% gewijzigd door cybermans op 16-08-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
cybermans schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:22:
[...]

nee, maar het is niet een ding wat uniek is voor strava, zon beetje elke hou je sportresultaten bij site heeft het standaard.
Niet mee eens. Heb er net mee getest. Omdat Strava sterk fiets gericht is, en een zeer grote userbase heeft, weten ze precies waar fietsers graag rijden. En dat zie je terug als je een route plant. Heeft trouwens een optie "Min elevation" welke probeert hoogtemeters te vermijden 8)7
Wat er in moet is een optie maximize elevation :+
Zit echt meer potentie in dan in andere planners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
UltraSub schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:24:
[...]

Niet mee eens. Heb er net mee getest. Omdat Strava sterk fiets gericht is, en een zeer grote userbase heeft, weten ze precies waar fietsers graag rijden. En dat zie je terug als je een route plant. Heeft trouwens een optie "Min elevation" welke probeert hoogtemeters te vermijden 8)7
Wat er in moet is een optie maximize elevation :+
Zit echt meer potentie in dan in andere planners.
ik hoop dat ze dan een mogelijkheid gaan bieden om roadbike en mtb/cx uit elkaar te gaan halen zodat je niet een zeer populair offroad stuk inplanned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ritchie schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:21:
Switchen is niet echt nodig, je kan bij de meeste apps/website gewoon je tcx en/of gpx uploaden.
Ik fiets met een Garmin, en importeer ze in Endomondo en Strava.
Ik heb een Garmin Oregon (voor wandelen) en ik merk dat de Garmin vind dat ik langzamer fiets dan bijvoorbeeld Runtastic of mijn fietscomputertje van de Hema. Is dat iets wat meer mensen merken, of staat er ergens iets niet (helemaal) goed afgesteld?

De resultaten van de fietscomputer en Runtastic komen vaak wel overeen met elkaar en met fietscomputers van mensen met wie ik meefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat die my routes van strava prima werkt, het oogt niet alleen veel mooier dan BRT, het is nog stabiel ook, waar BRT met OSM nogal onstabiel is en vaak vastloopt (en je dus Havana's trucje moet gebruiken met opslaan van de route om vervolgens weer te openen)..
Ik heb nog 8 dagen gratis premium van strava dus ik zal het komende dagen nog wel intensief testen, maar vooralsnog vind ik het een prima alternatief voor BRT, mits het gratis word straks :)

Afbeeldingslocatie: http://i1300.photobucket.com/albums/ag97/RoanKanninga/Screenshot2013-08-16at112924AM_zps92e4f0be.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
UltraSub schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:19:
En dan vraag ik me toch echt langzaam af waarom je zo grof per maand moet betalen voor premium. Er is geen differentiator tov gratis, anders dan de custom heartrate zones en hartslag analyse. De meesten hebben geen powermeter, waarmee het wel interessant wordt. Vind de premium prijs best hoog voor wat je krijgt.
Ik hou al mijn fietsaankopen bij in een spreadsheet, een Strava subscription zou daarin niet eens opvallen :) Is natuurlijk relatief. Alhoewel als je het niet in je handen kan houden het natuurlijk wel anders 'voelt'.

Ben trouwens benieuwd wanneer en voor wat voor prijs de Stages Power Meter beschikbaar komt buiten Amerika. Voor amateurs/toerfietstoeristen toch een beter te verantwoorden investering dan de huidige alternatieven. Volgens mij zie ik bij de GoT club op Strava alleen StevenK met een power meter rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 11:43
Ach, € 3,75 per maand, dat valt toch wel te overzien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

matthijsln schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:34:
[...]

Ik hou al mijn fietsaankopen bij in een spreadsheet, een Strava subscription zou daarin niet eens opvallen :) Is natuurlijk relatief. Alhoewel als je het niet in je handen kan houden het natuurlijk wel anders 'voelt'.

Ben trouwens benieuwd wanneer en voor wat voor prijs de Stages Power Meter beschikbaar komt buiten Amerika. Voor amateurs/toerfietstoeristen toch een beter te verantwoorden investering dan de huidige alternatieven. Volgens mij zie ik bij de GoT club op Strava alleen StevenK met een power meter rijden.
Als de $500 pricedrop van de PowerTap nou eens snel in de NL prijzen verwerkt wordt is dat een betere optie om voor te gaan, ik vrees dat de Stages nog wel even zal duren eer deze hier leverbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Wat kost die Stages power meter?
Aha:
The 40-percent drop in the price of the G3 hub puts the PowerTap system into the same ballpark as the least expensive power meters on the market — notably the new Stages Power meter, which has a base price of only $699.

[ Voor 79% gewijzigd door UltraSub op 16-08-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 11:43
Ben wel benieuwd naar deze power meter van Garmin: http://sites.garmin.com/vector/ Is ie al eens langsgekomen hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nog niet. Maar wel al een review van DC Rainmaker gelezen.

Als je denkt dat snel switchen tussen fietsen een voordeel is: forget it. Het calibreren kost behoorlijk veel tijd.

Qua prijs is een Power2Max en een Powertap gewoon interessanter. En beide zijn vrij eenvoudig van fiets te wisselen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Staat op de site (prijs staat bij specs), $700 voor een linker Shimano 105 crank, $800 voor een Ultegra crank, etc. Kan niet op carbon cranks en meet alleen power op linker crank. Een PowerTap hub moet je in een wiel inbouwen (of als compleet wiel kopen). Zie de geupdate review van DCRainMaker.

Vector is $1700, best prijzig :) Maar past wel op alle cranks.

[ Voor 12% gewijzigd door matthijsln op 16-08-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:06:
mhhh dat strava is helemaal niet leuk :(

Ernstig verslavend >:) >:) , een paar ritjes er in gezet, aanrader.. ik gebruik fietstijden.nl en export de tijd naar strava.
Hoe doe je dat precies van fietstijden.nl naar strava? Zie namelijk geen export optie bij fietstijden.nl die aansluit op de import van strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Ik ben benieuwd of Strava gebruik gaat maken van heat-maps (http://raceshape.com/heat...03125&zoom=10&opacity=100) bij het maken van routes. Lijkt me ideaal, zeker als deze rekening houdt met on-/off-road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Anteros schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:53:
Ik ben benieuwd of Strava gebruik gaat maken van heat-maps (http://raceshape.com/heat...03125&zoom=10&opacity=100) bij het maken van routes. Lijkt me ideaal, zeker als deze rekening houdt met on-/off-road.
heel erg grote kans nu de maker in dienst is bij strava (alleen dan gebruiken ze niet meer een subset van de strava data) ( bron: http://www.dcrainmaker.co...ality.html#comment-160475 )

[ Voor 6% gewijzigd door cybermans op 16-08-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
There’s so much more we’d like to do with Routes on Strava. For example, we’ll soon be adding a Strava popularity heat map so you can visualize where Strava athletes run and ride.
Ze hebben van een zaterdag trouwens al een heatmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
De powertap bevalt mij erg goed, maar is vooral nuttig omdat ik dit jaar behoorlijk intensief train. Op zich is het berekende vermogen van bijvoorbeeld Strava al behoorlijk nauwkeurig, maar met de vermogensmeter kun je in detail dingen zien als Aerobic Decoupling (een fitheidsindicator). Ik kon daarmee ook heel goed zien dat mijn keuze om woensdag na een kwartier af te stappen de juiste was.
Nadeel is wel dat je hem maar in één wiel hebt zitten, in mijn geval een carbonnen, waarmee ik liever niet de bergen in ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
StevenK schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:57:
Op zich is het berekende vermogen van bijvoorbeeld Strava al behoorlijk nauwkeurig.
Is dat zo? Als ik Y km fiets met snelheid X met windkracht 6 tegen of ik fiets diezelfde afstand met dezelfde snelheid, maar dan met windkracht 6 in de rug, dan kan Strava toch niet anders dan twee keer met hetzelfde vermogen op de proppen komen, terwijl ik de ene keer beduidend harder op de pedalen heb moeten stampen dan de andere keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Die term kende ik nog niet, interessant. Als je er veel op studeert (en ook toepast op je training) kan je er denk veel profijt van hebben, daarnaast is zoveel data voor nerds natuurlijk geweldig interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:11
Fiets gisteren weer opgehaald, was verder tiptop in orde. Dus bij thuiskomst gelijk maar even de nieuwe bidonhouders er opgeschroeft en de kilometerteller geplaatst. Was wel wat laat voor 'werkzaamheden' aan de fiets (00.15 u) maar dan kan ik vanavond nog even een rondje doen met alles er op en eraan.

Die Heatmap van Strava ziet er leuk uit. In Groningen/Drenthe is het blijkbaar nog vrij rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
argro schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:01:
[...]
Is dat zo? Als ik Y km fiets met snelheid X met windkracht 6 tegen of ik fiets diezelfde afstand met dezelfde snelheid, maar dan met windkracht 6 in de rug, dan kan Strava toch niet anders dan twee keer met hetzelfde vermogen op de proppen komen, terwijl ik de ene keer beduidend harder op de pedalen heb moeten stampen dan de andere keer?
Strava gebruikt de beschikbare informatie, dus in ieder geval gewicht (berijder + fiets), cadans, hartslag, hoogte en snelheid. Rij je zonder sensoren, dan is de informatie een stuk minder nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Dr. Lim's formula to estimate the power necessary to climb a hill:

bike + rider weight (kg) x 9.8 x elevation gain (meters) / time (seconds) = power (watts). Add 10% for rolling and air resistance.

So yesterday I tested it. I climbed a known one-mile hill and captured the data on my power meter. Here are my metrics from that climb:

Weight of my Cervelo Soloist with 1 water bottle - 8.18kg
Body weight with winter clothes, shoes, etc - 74.55kg
Elevation gain (est based on average 5% grade) - 78.87m
Time to climb hill - 312 seconds

Plugging all of these into the formula and adding 10% predicts that it would take me 225 watts to climb this hill. The actual was 218. Remarkably close, especially when you consider that I am estimating the elevation gain and there is some variation between power meter readings.
bron: http://www.trainingbible....imbing-power-formula.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
StevenK schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:20:
[...]

Strava gebruikt de beschikbare informatie, dus in ieder geval gewicht (berijder + fiets), cadans, hartslag, hoogte en snelheid. Rij je zonder sensoren, dan is de informatie een stuk minder nauwkeurig.
Toch zie ik vaak in de top van een segment behoorlijk verschillende wattages staan. Uiteraard kan dat door gewicht komen, maar de verschillen zijn me soms toch te groot.

En nog even een Strava-beginners vraag:
Ik zie veel segmenten waar de hoogte niet klopt, is dat alleen door de persoon die het segment aangemaakt heeft wat aan te doen? (Voorbeeldje: http://www.strava.com/segments/2721121)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:38
Ik heb besloten om wat meer zelf te gaan sleutelen aan mijn fiets en me ook wat meer te gaan verdiepen daarin. De grote beurt zal ik nog wel laten doen bij een bevriende fietsenmaker, maar het lijkt me wel leuk om wat meer zelf te sleutelen.

Ik heb deze set besteld bij Rose: http://www.rose.nl/artike...air-set-244810/aid:244812

Mocht ik op een gegeven moment door hebben welk gereedschap ik vaak gebruik dan kan ik altijd nog betere kwaliteit aanschaffen. Voor een beginner lijkt me dit prima.

Als ik zaken ga monteren als andere wielen, snelspanners, zadel, zadelpenklem etc. Moet ik dan nog bepaald vet/smering gebruiken voor die onderdelen? Of heb je dat alleen nodig bij andere klusjes?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:58
BreadFan schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:15:
Ik zie veel segmenten waar de hoogte niet klopt, is dat alleen door de persoon die het segment aangemaakt heeft wat aan te doen? (Voorbeeldje: http://www.strava.com/segments/2721121)
Je kan hem als "Hazardous" markeren, heb ik ook gedaan bij een soortgelijk segment. Inmiddels ruim maand een geleden maar is verder nog niks mee gebeurd, behalve dat je de leaderboards niet meer kan zien.

Je moet het segment dan wel zelf gereden hebben volgens mij, als je op de segment pagina bent heb je een optie "Action" -> "Flag".

[ Voor 57% gewijzigd door Shinji op 16-08-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Erg erg irri, dat hazardous verhaal. :(
Over segmenten waarvan de hoogte niet klopt, daar kun je niks aan doen. Strava bepaalt de hoogtemeters van een segment.

[ Voor 60% gewijzigd door UltraSub op 16-08-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Shinji schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:20:
[...]

Je kan hem als "Hazardous" markeren, heb ik ook gedaan bij een soortgelijk segment. Inmiddels ruim maand een geleden maar is verder nog niks mee gebeurd, behalve dat je de leaderboards niet meer kan zien.

Je moet het segment dan wel zelf gereden hebben volgens mij, als je op de segment pagina bent heb je een optie "Action" -> "Flag".
AJB niet zeg! Iets hazardous maken zorgt er idd voor dat je geen leaderboard meer hebt en dat je je eigen segmenttijden tov anderen niet meer kan zien. Je kan als eigenaar van het segment er verder ook niks aan doen - zelfs niet het segment verwijderen - waardoor je dus een dood segment hebt.

Ben dus aaajjjjbbbb erg spaarzaam met "hazardous"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:25
[...]
Even melden via https://strava.zendesk.com/home
Al aantal keer iets gemeld en meestal binnen paar dagen opgelost. (segmenten die als climb worden aangegeven terwijl het rechte stukken zijn)
Feedback via normale strava site sturen hoor je nooit wat van en lijkt niets mee te gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 16-08-2013 18:02 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:30

muhda

Time & Space traveler

Vandaag voor het eerst met clipless pedalen gereden. 2 keer gevallen: beide keren op mijn linkerkant terechtgekomen. Omdat het ook nog bewolkt werd en ik druppels voelde, heb ik de rit wat korter gemaakt. (35km inplaats van 50km.)

Een grappige detail, ik reed langs een snelheidsbord. Toen ik langs reed ging ie dus af en gaf ie 25km/u aan.

Ik dacht dat de schade wel meeviel, maar toen ik thuis kwam. Zag ik krassen op mijn linker: Rem, Schifter en snelspanner. (2 hele kleine mini krasjes op mijn frame) Nou toen keek ik wel extra zuur. Ach ja, nog een excuus om vroeger te upgraden/vervangen.

Binnenkort een Garmin Edge 500, maar gaan aanschaffen zodat ik leuke ritten van 100+km kan maken.
Nu een douche nemen om de schaafwonden en pijn te verzachten.

[ Voor 8% gewijzigd door muhda op 16-08-2013 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bij de meeste pedalen kan je ook de spanning aanpassen, zodat ze makkelijker uitklikken. Kan je eerst even een paar ritjes wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Anteros schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:56: Je kan als eigenaar van het segment er verder ook niks aan doen - zelfs niet het segment verwijderen - waardoor je dus een dood segment hebt.
Degene die het segment heeft gemaakt kan deze ook weer verwijderen via het "Actions" drop-down menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Net na het werk nog een lekker rondje gedaan. 78km met 650 hoogtemeters met een gemiddelde van 29 km/u :) Benen hadden er zin in en ik merkte dat het cruisen op met 48-17 op 31 km/u goed aanvoelde. Nu voldaan op de bank ploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Exocet schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:51:
[...]

Hoe doe je dat precies van fietstijden.nl naar strava? Zie namelijk geen export optie bij fietstijden.nl die aansluit op de import van strava.
Rit selecteren dan acties. Dan exporteer tijd kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

UltraSub schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:27:
Erg erg irri, dat hazardous verhaal. :(
Over segmenten waarvan de hoogte niet klopt, daar kun je niks aan doen. Strava bepaalt de hoogtemeters van een segment.
Ik weet vrij zeker dat Strava de hoogtedata (net als de GPS-locatiedata) gebruikt van degene die het segment heeft aangemaakt. Je ziet vaak achterlijke hoogteprofielen op segmenten die duidelijk met een brakke smartphone gemaakt zijn. De mijne (via Garmin) zijn altijd netjes en benaderen de werkelijkheid meestal vrij nauwkeurig. Het hangt er wel vanaf hoe je het segment bekijkt, als je hem doorklikt vanuit je eigen ride, zie je jouw hoogtedata, maar op de segment-page zie je de data van de maker.
Ik heb het dan over dit soort segmenten.

Ik flag enorm afwijkende segmenten ook altijd hoor, met name als er al een beter alternatief is. Als die er nog niet is, maak ik hem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Is er eigenlijk een GoT garmin groep? Zo niet, is daar interesse voor?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
matthijsln schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:21:
[...]

Degene die het segment heeft gemaakt kan deze ook weer verwijderen via het "Actions" drop-down menu.
Ik heb een segment gemaakt die als hazardous is gemarkeerd. Nergens zie ik een actions drop-down waar ik het segment kan verwijderen...

Even iets anders. Ik heb tig keer banden vervangen/gefixed van normale fietsen. Dit is de eerste keer dat ik het voor een racefiets doe en ik loop gelijk tegen iets aan. Wie kan mij helpen?

Ik heb twee buitenbanden, maat 23-622. Deze gaan zover ik kan zien, goed over de velg heen. Ik heb ook een Michelin binnenband met maat 18-23/622. Je zou toch verwachten dat de boel past. Nope. Mijn binnenband, beetje opgeblazen, is 5 tot 7cm groter dan mijn velg/buitenband. Als ik de binnenband tussen velg en buitenband wil leggen, dan houd ik gewoon een stuk over :( . Hij lijkt gewoon te lang. Ik zou hem moeten dubbelvouwen om hem passend te krijgen.

Wat doe ik fout? Welke maat binnenband (en buitenband) moet ik hebben voor 28" (velgdiameter zonder band ~63cm)? Ik dacht:
- Buitenband 23-622
- Binnenband 18-23/622

Help! :D

Edit: Ff op een andere manier gedaan en nu lijkt het wel te passen. Hmm, misschien toch een keertje wat vroeger naar bed gaan door de weeks...

[ Voor 5% gewijzigd door Anteros op 16-08-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
TheLemon schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:24:
[...]

Ik weet vrij zeker dat Strava de hoogtedata (net als de GPS-locatiedata) gebruikt van degene die het segment heeft aangemaakt. Je ziet vaak achterlijke hoogteprofielen op segmenten die duidelijk met een brakke smartphone gemaakt zijn. De mijne (via Garmin) zijn altijd netjes en benaderen de werkelijkheid meestal vrij nauwkeurig. Het hangt er wel vanaf hoe je het segment bekijkt, als je hem doorklikt vanuit je eigen ride, zie je jouw hoogtedata, maar op de segment-page zie je de data van de maker.
Ik heb het dan over dit soort segmenten.

Ik flag enorm afwijkende segmenten ook altijd hoor, met name als er al een beter alternatief is. Als die er nog niet is, maak ik hem zelf.
Lijkt me eigenlijk voor een deel een denk fout van het Strava-team (sorry ;)).

Strava genereert uit zichzelf segmenten als die cat4, cat3, etc zijn.... op zich niet eens een gek idee, maar dat je dat ook automatisch doet vanuit met smartphone's gelogde ritten met dus minder tot onbetrouwbare hoogtedata, daar gaat het mis en daar ontstaan dergelijke segmenten door.

Mijn Garmins zijn doorgaans erg betrouwbaar, zolang er geen rare luchtdrukverschillen ontstaan (zoals één keer toen ik in een onweerbui terecht kwam en ik in een klim -30% stijging zag staan e.d.)

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
[...]

Toch zie ik vaak in de top van een segment behoorlijk verschillende wattages staan. Uiteraard kan dat door gewicht komen, maar de verschillen zijn me soms toch te groot.
Hoe minder data Strava krijgt, hoe meer het een gok is. Dus zeker voor de iPhone / Android users zonder sensoren is het wattage veel minder nauwkeurig dan bij mensen die wel sensoren hebben. Ik zie bij mij dat het berekende wattage (dus met HRM/Cadans) dicht bij gemeten wattage met de powertap ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Wattage bestaat niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vermogen is de term die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 11-09 12:53
Gaan we dan ook verschil maken tussen gewicht en massa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Iemand ervaring met de Beuer pm58? Kan hem gratis oppikken in een spaarproframma, maar ken het hele merk niet.

Is btw een horloge met hartslagband

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Die door Strava zelf aangemaakte segmenten kun je makkelijk herkennen aan de naam. 'D512 climb' en dat soort namen. Als ik zo'n segment van mezelf daadwerkelijk interessant vind, hernoem ik hem en crop ik hem evt.
Die vermogens in Strava vind ik ook totaal oninteressant bij mensen zonder vermogensmeter (99%). Net als de vermeende VAM op korte klimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Zo dat waren weer een kleine 60 kilometers (mijn lange tocht tot nu toe), lek gereden net boven aan een mini klimmetje (biba was nog geen 200KM oud). Vervangen ging wel redelijk vlot maar vroeg me toch af waar laten jullie je voorvork als je wiel er uit is? Ik heb hem nu maar boven op mijn helm gezet zodat er geen zooi in kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Besloten om morgen ondanks de slechte voorspellingen toch maar de Géants te gaan rijden. Ik moet er een behoorlijk urage voor in de auto zitten, en dat alles voor een tocht met een kilometrage van 158 km. Voordeel van het koele weer is wel dat het literage vocht dat je drinkt tijdens zo'n tocht meevalt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

cybermans schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:53:
Zo dat waren weer een kleine 60 kilometers (mijn lange tocht tot nu toe), lek gereden net boven aan een mini klimmetje (biba was nog geen 200KM oud). Vervangen ging wel redelijk vlot maar vroeg me toch af waar laten jullie je voorvork als je wiel er uit is? Ik heb hem nu maar boven op mijn helm gezet zodat er geen zooi in kon komen.
Gewoon de fiets ondersteboven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Hé, een nieuwe rage!

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
FMS schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 17:22:
[...]

Gewoon de fiets ondersteboven zetten.
Insert facepalm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Graham schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:35:
Is er eigenlijk een GoT garmin groep? Zo niet, is daar interesse voor?
Nu dus wel http://connect.garmin.com/group/407240

Strava is leuk maar blijf bij Garmin zelf ;) @Griffin,havana, .joeri. mag in de SP, hoor wel of er nog wijzigingen nodig zijn. @BRT, heb je logo maar gebruikt ;)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Zo, weer terug na twee weken heerlijk vakantie vieren in La France, in de Auvergne om precies te zijn. En omdat fietsendragers niet voor niets zijn uitgevonden, ging de racefiets (en die van een vriend) ook mee op onze gezins- en vriendenvakantie.

Deze vakantie werd mijn eerste ervaring met het enigszins serieuze klimwerk. Het zijn natuurlijk geen Alpen waar je mee te maken hebt, maar die vriend die ook mee was (en in de week ervoor net de Alpe d'Huez, de Sarenne en nog een paar Alpencols had gedaan) vond de inspanning op sommige klimmetjes minstens even zwaar.

Ik ben er nooit geweest, maar wat ik hier af en toe voorbij heb zien komen lijkt het qua klimwerk goed te vergelijken met het Eiffelgebied. Oftewel, veel cat 2 en cat 3 cols met een lengte van pakweg 6-15km en een hellingsgraad van 4-8%, met hier en daar een langere of steilere uitschieter.

De Auvergne is in ieder geval een schitterende omgeving, zeker in de buurt van waar wij zaten (Langeac). Het is heuvel- tot bergachtig, met als hoogste punt de Mont Mouchet van 1497m. Het landschap was erg groen, met veel weides, loofbossen en naaldbossen, maar ook gewone graan/hooivelden en door dat alles stroomt de Allier, een rivier die uiteindelijk uitkomt in de Loire. In de dorpjes waan je je (als je de auto's wegdenkt) makkelijk 200 tot 300 jaar terug, erg sfeervol dus :)

Wij zaten in het Allier-dal op ongeveer 500m hoogte, en rondom kon je alle kanten op klimmen. Nagenoeg alle D-wegen die we hebben gezien waren breed (6-8m), goed geasfalteerd en bijzonder autoluw. Op een gemiddelde klim van 30-45 minuten kwam je overdag slechts een handvol auto's tegen, erg prettig. Als gebied om ervaring op te doen met het wat serieuzere klim- en daalwerk vond ik het in ieder geval uitermate geschikt. En voor vrouw en kinderen (en mezelf het grootste gedeelte van de tijd ;)) was er genoeg te beleven om je niet te hoeven vervelen.
Tot zover het promotie-praatje :P

Uiteindelijk 6 keer op de fiets gezeten, waarvan de laatste 2 keer solo en de eerste 3 zonder fietsschoenen (grrrr :()

Rit 1, onverwacht pittig
Thuis had ik een aantal klimmetjes bekeken op Strava, en omdat mijn richtingsgevoel me niet in de steek had gelaten (zonder navigatie en op de kaart te hoeven kijken van omgeving Rotterdam naar Langeac gereden 8)), vond ik het niet de moeite om daar nog even goed een kaart te bestuderen. Helaas pindakaas, want de klim die ik had willen doen was die op de D590 (ongeveer 8km a 5,5%), en het werd die van de D585. Die is ongeveer even lastig, maar kende nergens een afslag die we weer terug naar de camping konden nemen. Dus tegen beter weten in maar doorgefietst, met de hoop dat we die weg (de D41) nog wel ergens zouden kruisen. Dat was niet echt het geval, dus we moesten uiteindelijk dezelfde weg weer terugnemen. Met als gevolg een deuk in mijn zelfvertrouwen over mijn uitstekende richtingsgevoel :P
De klim zelf vond ik aardig pittig, maar dat had naast het feit dat het de eerste echte klim in mijn leven was, denk ik ook wel te maken met de temperatuur (36 graden) en het feit dat ik in mijn hoofd had tijdens die klim direct de KOM te moeten pakken, resulterend in een hartslag van 170-180 bpm, ver boven m'n omslagpunt.

In ieder geval, dat van die KOM is gelukt, zij het op het door mij zelf aangemaakte segment. En aangezien de enige andere wielrenner die het ding ook met Strava is opgeklommen geen klimwonder was, moet die prestatie misschien ook even in een ander perspectief gezien worden ;)

Ritje: http://www.strava.com/activities/72383056
43km en 879hm.

Rit 2, nu wel de goede klim
Bij het tweede ritje heb ik maar even een paar dingen anders gedaan, namelijk door dit keer wel de goede klim te pakken, en pas in de avond te gaan rijden. Mijn zinnen had ik nog steeds op de KOM gezet, en de aangenamere temperatuur (18 graden) en mijn motivatie om het dit keer wel even goed te doen leken mij vooraf voldoende om de 8,3km lange klim (@ 5,3%) binnen de 25 minuten af te ronden.
Niets was echter minder waar; de benen waren slap en omdat we samen uit/samen thuis hadden afgesproken, zijn we gewoon samen naar boven gereden. Ik werd uiteindelijk 5e, op bijna 10 minuten van de nummer 1.
Daarnaast hadden we niet echt rekening gehouden met het feit dat de duisternis veel eerder (en sneller) invalt als je zuidelijker zit, dus boven aangekomen was het al aardig schemerachtig geworden en moesten we de gekozen afdaling (via de D116) in het bijna-donker doen. Daarbij begon het ook nog te regenen, en aangezien deze weg op veel plekken aan de smalle kant en niet echt overzichtelijk was, maakte dat het toch een gevaarlijke onderneming werd. Je ging hier op sommige stukken met 8-12% naar beneden, en dat is best scary, zeker als er her en der nog wat grind op de weg ligt.
Wat ik ervan heb meegekregen was het wel een qua decor schitterende afdaling, met een passage door het middeleeuwse Tailhac en mooie uitzichten richting langs steil bebosde hellingen richting het Allier-dal.

Op de camping aangekomen werd terstond besloten om het bij een volgende klim rit weer anders te doen: dit keer omhoog via de D116 en dan dalen via de veel bredere en geleidelijkere D590. Oh ja, en natuurlijk niet meer na 20.00 nog op de fiets stappen.

Ritje: http://www.strava.com/activities/72956063
23km en 547hm.

Rit 3, mooi rondje
Onze derde rit werd een mooi rondje, dat begon met de afdaling uit rit 2. Die bleek omhoog gek genoeg een stuk lastiger te zijn dan naar beneden, en mijn fietsmaatje had het idee dat de Sarenne makkelijker omhoog ging. De hele klim was bijna 12km op 4,2%, maar dat is inclusief een lange aanloop. De 'echte' klim is bijna 6km op 6,7% en dat was toch aardig bikkelen, zeker omdat het soms ook met 10-12% omhoog ging.
Ik weet nog dat toen het iets vlakker werd (3-4%) na zo'n steil stuk, ik dacht de Van Brienenoord nooit meer serieus te kunnen nemen, want 3-4% voelt als een verademing na zulke heftige percentages :P
Bovengekomen reden we verder richting Pinols om daarna de lange afdaling van de D41 te nemen. Die afdaling was ook weer super, met ontzettend mooie vergezichten, een hele goede weg, en een dalingspercentage van pakweg 4%, waardoor je met het klein beetje tegenwind dat we hadden amper bij hoefde te trappen, maar ook niet echt hoefde te remmen.

Het uitzicht na Pinols:

Afbeeldingslocatie: http://instagram.com/p/cytAcctSL5/media/?size=l

Ritje: http://www.strava.com/activities/73342292
42km met 816hm.

Rit 4, op naar het hoogste punt
Voor onze vierde rit hadden we gepland om de hoogste berg uit de omgeving op te zoeken. Wat extra fijn was, was dat via de post m'n fietsschoenen waren gearriveerd. Dat scheelt toch wel aanzienlijk ten opzichte van gympen op SPD-SL pedalen :)
De aanloop namen we weer via de D590 naar Pinols, en daar waar we in rit 3 rechtsaf de D41 namen, gingen we nu linksaf de D41 op richtin de Mont Mouchet. De weg daarnaartoe gaat over één cat 3 en twee cat 4 cols, wat op zich niet heel erg is omdat je na ieder stuk klimmen weer even de mogelijkheid hebt te herstellen.
Op ongeveer 1350m hoogte bevond zich een museum, maar daarna ging de weg nog verder omhoog. Het 'Route Barrée' bord hebben we lekker genegeerd, maar een paar honderd meter verder hield de weg toch echt op en konden we kiezen: of terug via dezelfde weg, of doen alsof we aan het mountainbiken waren.
Het werd optie 1 :+

Uiteindelijk kwamen we tot 1370m hoogte. De afdaling ging weer via de D41, en uiteindelijk was het een rit van 65km met 1041hm. Wat ook nog wel een noemenswaardige blunder was overigens, was dat ik m'n bidons -bij gebrek aan sportdrank- had gevuld met siroop, een snufje zout en (wat later bleek) koolzuurhoudende mineraalrijk bronwater. De hele rit heb ik dus veel te zout water gedronken, en bij iedere keer dat ik m'n bidon open trok kreeg ik een mooie koolzuurfontein in m'n bakkes. Lekker handig 8)7

Afbeeldingslocatie: http://instagram.com/p/c6DgM-tSF0/media/?size=l

Afbeeldingslocatie: http://instagram.com/p/c6MXAKtSMr/media/?size=l

Ritje: http://www.strava.com/activities/74092741

Rit 5, klimtijdrit
Die KOM op de klim van de D590 moest er dit keer echt aan geloven. Ik ging solo om m'n eigen tempo te kunnen bepalen, op een ochtend toen het nog niet zo warm was. Ik moest en zou boven de 20,2km/u uitkomen op die klim, want zo moeilijk kon dat toch niet zijn?
Of het aan de slechte nacht lag, de aanzienlijke hoeveelheid Kronenbourg en Desperados van de avond ervoor, of de toch al hard brandende zon, het kwam er in ieder geval op neer dat het weer niet lukte :+
Achteraf zijn dat natuurlijk drogredenen; als je echt een fatsoenlijke klimtijdrit wilt neerzetten dan moet je in ieder geval zorgen dat je voorbereiding goed is. Voeg aan die slechte voorbereiding een flinke dosis zelfoverschatting toe, en je bent weer een illusie armer :P Op de eerste 2-3km had ik mezelf al helemaal verrot gereden (om maar zo dicht mogelijk dat gemiddelde van 20km/h te benaderen), en dat betaalde zich natuurlijk later uit in een dreigende verzuring.

Uiteindelijk reed ik nog wel ruim 3m30 af van m'n eerdere tijd, maar kwam ik nog wel 5m30 tekort voor de eerste plek. Met een iets betere voorbereiding en een minder snelle start was ik wellicht nog wel 2 minuten sneller geweest, maar om maar met m'n oma's woorden te spreken: As is verbrande turf.

Afbeeldingslocatie: http://instagram.com/p/c_W-MzNSIc/media/?size=l

Afbeeldingslocatie: http://instagram.com/p/c_XdxBNSI8/media/?size=l

Desondanks ben ik best tevreden, want echt veel klim-km's had ik nog niet gemaakt in m'n leven en met een VAM van 881 heb ik het volgens mij helemaal niet zo verkeerd gedaan. Die KOM was gewoon veel te hoog gegrepen, dus een volgende keer ga ik me realistischere doelen stellen :)

Ritje: http://www.strava.com/activities/74592895
35km met 583hm.

Rit 6, nog één keer de Mont Mouchet
Mijn laatste gelegenheid om tijdens de vakantie nog een stukje te kunnen fietsen, werd ook een solo rit. Ik wilde de Mont Mouchet nog wel een keer op, maar dit keer via de D41 waarlangs we al 2 keer waren afgedaald.
Dat levert een klim van 18km lengte op, met een hellingspercentage van 3,7%. Op 2/3e zit echter een klein stukje dalen, en dat geeft een enigszins vertekend beeld want de hele klim schommelt zo tussen de 4 en 6%. Strava hing er in ieder geval een cat 1 labeltje aan, en dat vond ik wel leuk omdat ik daar stiekem wel op gehoopt had vooraf.
De klim verliep prima; ik wist m'n HR goed rond m'n omslagpunt te houden en ik denk dat ik er gezien de omstandigheden het beste uit heb weten te halen. De ervaringen van rit 2 was ik alleen wel even vergeten, dus toen ik om 21.00 dacht 'goh, het is eigenlijk best donker', moest ik nog ruim 20km dalen. Dat was op sommige punten best spannend, maar de autoluwe omgeving en de brede en goed belijnde wegen waren in dat opzicht dan ook erg welkom.
Het allergevaarlijkste was dat ik 25m voor me opeens een hert zag opdoemen, dat mij natuurlijk niet had gezien of gehoord of geroken, dus toen ik daar met 55km voorbij speerde besefte ik me dat dat ook heel anders had af kunnen lopen :o

Ritje: http://www.strava.com/activities/74957343
48km met 784hm.

Conclusie: heerlijke vakantie gehad, die nog eens extra is opgeleukt door het fietsen in de prachtige omgeving. Veel ervaring opgedaan: nooit je fietsschoenen vergeten (:(), realistische doelen stellen, het weer en de zonsondergang in de gaten houden, en geen koolzuurhoudend mineraalwater in je bidons stoppen :+

Over een maand doe ik mee aan Boogie's Extreme, en volgens mij is dit best een aardige voorbereiding geweest op die tocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Graham schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:50:
[...]

Nu dus wel http://connect.garmin.com/group/407240

Strava is leuk maar blijf bij Garmin zelf ;) @Griffin,havana, .joeri. mag in de SP, hoor wel of er nog wijzigingen nodig zijn. @BRT, heb je logo maar gebruikt ;)
Garminsync doet auto garmin naar strava. Voor de luie mensch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Goed verhaal! Ik ben net een week terug uit de Alpen en word hier nu alweer jaloers van, zin om meteen terug te gaan naar Frankrijk, of desnoods de Ardennen. Kan helaas het hele weekend niet weg vanwege andere verplichtingen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
cybermans schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:49:
[...]

Garminsync doet auto garmin naar strava. Voor de luie mensch
Tis niet luiheid, eerder te sociaal (Strava dan) :P

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 18:47

The Legend

*Plop*

Pelle schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:29:
Zo, weer terug na twee weken heerlijk vakantie vieren in La France, in de Auvergne om precies te zijn.

[knip]
Nice! Wij zijn net terug uit de Jura. Het is daar iets minder hoog, en de klimmetjes zijn minder lang, maar de stijgingspercentages zijn net zo hoog en soms zelfs hoger! Alles onder de 8 a 9% viel goed te verteren. Eén stuk van 1,5 kilometer gehad met 11%-14%. Dat viel toch wel zwaar tegen. Waar ik met 4-6% het gevoel had eeuwig te kunnen blijven doorfietsen, was dat op dat stuk toch echt volledig opblazen :P

Op de laatste fietsdag 100km gedaan met 1335 hoogtemeters. Petje af voor m'n vriendin die sinds een week fietst :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vanmorgen een relatief korte rit gemaakt. Eerst tegen de wind in, later met de wind mee. Dat voel je wel: de heenweg leek ik niet vooruit te branden en de terugweg ging als een zonnetje. :) Door de regen durfde ik echter niet hard door de bochten heen te rijden, waardoor ik daar ook weer tijd verloor. Desalniettemin ben ik tevreden. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Wat is marktplaats toch fijn. Zomaar de chrome Columbus EL vork gevonden waar ik ruim een jaar naar zoek. Volgende zoekopdracht is een wielset en ik denk die ook al is gevonden: ebay, al zal het via een tussenpersoon in de VS moeten. Die oude campa naven zijn wel echt schitterend.

[ Voor 6% gewijzigd door FMS op 18-08-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 10:32

Pelle

🚴‍♂️

havana schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:29:
Kan iemand me even een heads-up geven m.b.t. de meeting? Waar en hoe laat verzamelen?
Volgens mij moet dat nog allemaal besloten worden. StevenK had volgens mij wel een idee over waar we konden verzamelen. Een route was ook al een soort van uitgestippeld volgens mij (stukje Heuvelrug/Posbank en alles daartussen), pakwel 100km geloof ik.
Ik stel me zo voor dat het tussen 12.00 en 13.00 verzamelen wordt, maar ik heb zelf niet echt een voorkeur wat dat aangaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zo laat pas (scheelt weer, kan ik beetje uitslapen voor ik in de trein moet springen in Groningen, tenzij er natuurlijk mensen uit deze hoek willen carpoolen (heb zelf helaas geen auto op het moment), om benzinekosten te kunnen delen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:25
Prima tijd wat mij betreft, scheelt weer vroeg opstaan :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1 ... 95 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.