argro schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 09:36:
[...]
Maar in the end zul je wel reeds met een frame op leeftijd zitten. M.i. is een dergelijke fiets (wat toch een soort instapmodel is) zo'n upgrade niet waard. Je koopt bij bijvoorbeeld Salden een nieuwe Ridley van carbon met een Ultegra afmontage voor nog geen 1.200 euro. Waarom dan ruim 700 euro investeren in een ouder frame?
Tuurlijk is dat frame het niet waard. Volledig mee eens. Maar de wielen zitten al op gewenste niveau inmiddels. En ik ben bij Salden geweest, voor een Ridley Orion met Ultegra afmontage. Das dus niet volledig Ultegra he. Remmen zijn gewoon van 4ZA, enz. Dus die moet je er achteraf weer bij doen, en dan zit je al op 1499 + nog eens 120 voor de remset is toch alweer dik 1600 euro. Heb ik op dit moment niet op de plank liggen, wel het geld voor de groep, daarnaast krijg ik dan weer een setje Fulcrum wielen erbij die ik niet nodig heb en dus wel heb betaald. Wat ze waard zijn krijg je er niet voor terug, dus die laat je weer in de garage staan.

En inderdaad, in the end zit je met een hoogwaardig afgemonteerde fiets, met een frame wat dat absoluut niet waard is. Maar hee, wat was de laatste stap ook weer? Juist, frame vervangen

Begrijp je waar ik heen wil?
MrAngry schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 09:43:
[...]
BB30/90-achtigen (zo noem ik maar even alles met een intern lager) kan je niet uitwisselen met bracket systemen met een extern lager. De bracketpot van het frame ziet er anders uit. Je beperkt straks je frame keuze enorm door je bracket/crankstel als je het zo doet zoals je het nu doet. Of je monteert nu vast een crankstel dat heel wijd compatibel is. Ik weet niet of shimano ultegra dat is.
Auch. Das waardevolle info. En dat is dus niet mijn bedoeling. Want de keuze van frame straks beperken zie ik niet zitten inderdaad. Niet dat ik een frame van 4K wil gaan gebruiken, maar ik snap je punt. Hmm..
(Misschien toch maar weer eens gaan kijken naar die Orion dus.

)
Man man, waarom hanteren ze niet gewoon standaarden...
/edit
Of ik maak de keuze dat ik tegen die tijd gewoon de hele cranckset vervang (250-300 euro).
* UltraSub kruipt weer in zijn hok en gaat weer afwegen.
/edit 2
Goede uitleg zeg over BB standaards!
YouTube: Bottom Bracket Standards on Road Bikes and Mountain Bikes
(maar maakt de verwarring eigenlijk nog groter)
/edit 3
Wat er nu op zit is een FSA Omega Megaexo Compact. Op de cup staat BC-1.37” x 24T.
[
Voor 9% gewijzigd door
UltraSub op 22-05-2012 11:23
]