Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Frits Flits schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:05:
Ligt het nou aan mij of is de kwaliteit van de HD-video's gewoon niet denderend? Als ik een beeld heb met vrij weinig diepte er in en ik film het dan lijkt het wel een vergrootte jpg-afbeelding. Weinig scherpte, lelijke 'plakkerige' beelden, dikke compressie. Dit heb ik voornamelijk met de 18-55mm IS kitlens, met m'n Tamron is de kwaliteit al iets beter. Spelen met m'n diafragma maakt weinig uit. Het blijft 'vies'.
Als zelfs filmmakers de 550D roemen om de kwaliteit van de hd-video's denk ik dat je toch echt wat verkeerd doet. Zelf wat testfilmpies gemaakt met kitlens en retescherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 10D is zo langzamerhand aan het overlijden en het repareren is niet echt rendabel meer dus ben ik nu aan het kijken naar de 550D. Qua specs ben ik er wel uit dat hij voldoet ik vraag me alleen af hoe hij in de hand ligt ten opzichte van de 10D (met of zonder grip).

Aan de hand van de afmetingen van beide camera's heb ik wel een idee en uiteraard kan ik even naar de winkel, maar die is nu dicht :) Dus iemand die hier toevallig wat meer over weet te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:01:

Aan de hand van de afmetingen van beide camera's heb ik wel een idee en uiteraard kan ik even naar de winkel, maar die is nu dicht :) Dus iemand die hier toevallig wat meer over weet te vertellen?
Mijn eerste reactie toen ik hem zag en vasthield was: Mijn God, hij is wel erg klein. Ik kwam van een Panasonic FZ 28 en die is maar iets kleiner. Desalnietemin fotografeerde hij lekker. Echter, nadat ik via ebay een batterygrip + 2 batterijen voor €63,- kocht, ligt hij een stuk fijner in de hand. Veel uitgebalanceerder, volwassener, zeg maar. (heb geeneens kolenschoppen). Voor mijn doeleinden zou de 7D een betere keus geweest zijn maar dat liet het budget niet toe. Zeker met grip toch erg tevreden met de 550D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

10D is groter. Maat 10D=20/30/40/50D en de 550D is maat van 350/400/450/500D. Als je een toestel uit die laatste serie wel eens hebt vastgehouden dan weet je hoe de 550D vasthoud. Zo niet, ga dat eerst maar eens doen. Als je grote handen hebt dan kan de xxxD serie tegenvallen in vasthoud-comfort.

[ Voor 24% gewijzigd door breinonline op 16-07-2010 22:18 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51

Frits Flits

SOUND! Designer

Atlex, volgens mij heb jij ook wat ik heb dat 't beeld een beetje plat/plakkerig wordt bij weinig diepte als ik de video kijk van de auto. Verschil is wel dat daar de focus ligt op een onderwerp dichterbij. Dan valt het sowieso al minder op. Blijkbaar vallen voor objecten in de verte gewoon details weg, jammer.

Overigens heb ik vanavond de 550d aan onze HDTV gehangen met een HDMI kabel en alvast geëxperimenteerd met de Tamron 28-75 F/2.8 en Canon 50 F/1.8. Beide objectieven gaven een erg mooi beeld, dus blijkbaar kan het toch. Wel viel nog steeds op dat plattere composities nog steeds detailverlies hebben. Voor objecten dichterbij was het wel scherp. Toch apart.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Frits Flits schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:18:[...] Blijkbaar vallen voor objecten in de verte gewoon details weg, jammer.
Je moet niet de foto kwaliteit gaan vergelijken met de HD film he? Een HD film is 1920*1080=2073600, zeg maar afgerond 2,1MP. Daar zit heel wat minder ruimte voor detail in hetzelfde plaatje als een 18MP foto.

Stel je vraag eens in Film & Video, die hebben er meer verstand van.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digibilly schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:17:
[...]

Mijn eerste reactie toen ik hem zag en vasthield was: Mijn God, hij is wel erg klein. Ik kwam van een Panasonic FZ 28 en die is maar iets kleiner. Desalnietemin fotografeerde hij lekker. Echter, nadat ik via ebay een batterygrip + 2 batterijen voor €63,- kocht, ligt hij een stuk fijner in de hand. Veel uitgebalanceerder, volwassener, zeg maar. (heb geeneens kolenschoppen). Voor mijn doeleinden zou de 7D een betere keus geweest zijn maar dat liet het budget niet toe. Zeker met grip toch erg tevreden met de 550D.
Mijn eerste reactie toen ik hem vast had vanmiddag was dezelfde als de jouwe, wat een klein ding zeg, daar moet inderdaad wel een batterygrip onder. Verder mis ik toch wel een beetje het lcd schermpje en wieltjes zoals op oa. de 10D maar ik denk dat dat vooral een kwestie van gewenning is. Bij de Mediamarkt Rijswijk kost de body trouwens 649 (maar was de body los niet op voorraad).

De 7D heb ik ook nog even vastgehouden en die voelt toch een stuk meer als 'echte' camera aan, maargoed die is weer iets boven mijn budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Grip vindt ik vooral erg handig voor portret foto's en als je de wat zwaardere objectieven gebruikt. Zelf had ik de 7D ook op het oog, echter gekozen voor de 550D/BG met de 17-40 - 24-105 en 70-200 IS en recentelijk de 100 macro IS er bij gekocht. En nog steeds geen spijt van na 3 a 4 maanden :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 17-07-2010 18:26 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 18:13
Ik heb nu een paar dagen een 550D alleen heb ik een probleem met focussen in de movie-mode.
Zodra hij op quik mode staat krijg ik geen focus wanneer de standaard kitlens 18-55 volledig is ingezoomed, wanneer er is uitgezoomed heeft hij geen problemen met het focussen. Ook doet dit zich voor wanneer ik van volledig uitgezoomed naar volledig ingezoomed ga en dan op de shutter druk, normaal zou hij dan toch opnieuw moeten scherp stellen? Wanneer ik de camera op live mode zet en volledig ben ingezoomed, duurt het even voordat hij scherp stelt, maar het werkt wel.

Zou iemand met een 550d kunnen testen of dit normaal is? Het doet zich dus alleen voor wanneer er volledig is ingezoomd, op welk object maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

Digibilly schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:15:
[...]

Als zelfs filmmakers de 550D roemen om de kwaliteit van de hd-video's denk ik dat je toch echt wat verkeerd doet. Zelf wat testfilmpies gemaakt met kitlens en retescherp.
Even terugkomend op m'n 550d ervaringen. Inmiddels heb ik een aantal keer gespeeld met de camera die verbonden was met onze HDTV via HDMI. Blijkbaar verliest de Canon 18-55mm IS scherpte wanneer 't diafragma kleiner wordt dan F/13. In de Efteling heb ik een diafragma van F/18 gebruikt en dat was niet om aan te zien. Zodra ik tussen de F/5.6 en F/11 bleef was het beeld erg netjes met dit objectief. Dus het kan gelukkig wel :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Frits Flits schreef op zondag 18 juli 2010 @ 18:29:
[...]

Even terugkomend op m'n 550d ervaringen. Inmiddels heb ik een aantal keer gespeeld met de camera die verbonden was met onze HDTV via HDMI. Blijkbaar verliest de Canon 18-55mm IS scherpte wanneer 't diafragma kleiner wordt dan F/13. In de Efteling heb ik een diafragma van F/18 gebruikt en dat was niet om aan te zien. Zodra ik tussen de F/5.6 en F/11 bleef was het beeld erg netjes met dit objectief. Dus het kan gelukkig wel :)
Ah, was dat het probleem. Dat verliezen van scherpte als je een klein diafragma gebruikt dat hebben overigens alle lenzen. De meeste lenzen zijn op zijn scherpst tussen de één en twee stops afgestopt. Zie deze site voor meer uitleg over diffractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn 550D heeft gisteravond een douche gehad van zoete witte wijn. :X :( Meteen het geheugenkaartje en de accu eruit gehaald, de buitenkant met een vochtige doek afgedaan en uit laten lekken, maar atm gaat 'ie niet meer aan. :( Hopelijk krijg ik 'm nog gefixt, het zou best zuur zijn als ik nu alweer een nieuwe moet kopen. :(

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 18-07-2010 18:51 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:36

spaceboy

Op grote hoogte

Ik wil ook een nieuwe camera gaan aanschaffen en mijn oog is op de EOS 550D gevallen.

Ik twijfel alleen tussen een kit met:

- EF-S 18-135mm IS
of
- de nog gebruikelijkere 18-55

Gebruik zal vooral "mooie vakantiefoto's" zijn. Wie geeft mij een advies? :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 11:00
AtleX schreef op zondag 18 juli 2010 @ 18:42:
... gisteravond een douche gehad ... maar atm gaat 'ie niet meer aan....
Je beseft toch dat je hem misschien wel gemold hebt door hem zo snel terug onder stroom te zetten, ipv hem deftig te laten opdrogen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nou, hij kreeg rond een uurtje of 2 z'n douche (dus eigenlijk vandaag al) en pas vanmoren rond 9 uur heb ik 'm geprobeerd aan te zetten. 7 Uur drogen is wel voldoende om wijn op te laten drogen en zo niet, jammer dan.

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 18-07-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

Met apparatuur wordt het meestal aangeraden om minimaal een week te laten drogen.. Met wat voor drank dan ook..

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:12
spaceboy schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:07:
Ik wil ook een nieuwe camera gaan aanschaffen en mijn oog is op de EOS 550D gevallen.

- EF-S 18-135mm IS
of

Ik heb ze beide gehad bij mijn 550d en zoals je in het canonmount topic kunt lezen heb ik de 18-135 weg gedaan. Ik vind dat hij optisch nog wel redelijk mee kan komen met de 18-55 op dat bereik, maar vanaf 70 mm begint de lens toch wel redelijk wat steken te laten vallen. Voor het geld wat de 18-135 kost kun je ook een 55-250 kopen en dan hou je geld over. Ik zou eerder daar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

spaceboy schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:07:

- EF-S 18-135mm IS
of

Ik zou lekker gaan voor de Kitlens met IS en als je meer bereik wenst de 55-250IS er bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

breinonline schreef op zondag 18 juli 2010 @ 18:38:
[...]

Ah, was dat het probleem. Dat verliezen van scherpte als je een klein diafragma gebruikt dat hebben overigens alle lenzen. De meeste lenzen zijn op zijn scherpst tussen de één en twee stops afgestopt. Zie deze site voor meer uitleg over diffractie.
Ja, heel stom dat ik daar niet meer aan had gedacht. Ik dacht, lekker diafragma dichtknijpen met zo'n totaalshot, maar dat was dus iets te veel van het goede. Nu m'n andere objectieven checken wat daar de grenzen van zijn :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Er is een firmware update 1.08 voor de 550D.
Bij mij staat 1.06 er nog op.

http://web.canon.jp/imagi...eosdigital7/firmware.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
ton1234 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 23:43:
Er is een firmware update 1.08 voor de 550D.
Bij mij staat 1.06 er nog op.

http://web.canon.jp/imagi...eosdigital7/firmware.html
Was al voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn er hier mensen die de 550D gebruiken met een 24-70 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Recentelijk paar dagen geleend, werkt gewoon netjes wat je van het objectief mag verwachten. Zelf getwijfeld om deze aan te schaffen. Echter is mijn huidige collectie voor mij nog (even) voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

objetief ken ik :) heb hem al jaren.wilde alleen voor rond trip door een lichtere drsl aanschaffen

want ik wilde niet me helle zooi mee slepen.wat ik mee wil nemen is 17-40 en 24-70. en was me dus een beetje aan het belijken wat er zo al te koop was.. en dit leek mij een leuke combo.

toevallig nog wat voor beelden die je mij kan toe mailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Enige wat ik je kan adviseren met de 550D en de wat zwaardere L objectieven is een grip. Dit wat ik persoonlijk prettiger vindt.

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wil juist compact blijven.anders nam ik de 1d3 wel mee.maar heb jij nog voorbeeld toevallig van het gescoten werk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Superdaantje schreef op maandag 19 juli 2010 @ 18:25:
Enige wat ik je kan adviseren met de 550D en de wat zwaardere L objectieven is een grip. Dit wat ik persoonlijk prettiger vindt.
Wellicht helpt dit tot een juiste keuze te komen...

http://vimeo.com/13140360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:40
Ik vond een paar prachtige voorbeelden op vimeo.com van opnames van de 550D. Zelf heb met zowel mijn kitlens 18-55 IS en 28-105 USM II geprobeerd rustige opnames te maken op 720p 60 frames maar tot op heden geen echt resultaat. Iemand tips of voorbeelden?

Zie http://www.vimeo.com/videos/search:550%20eos/58235430/page:3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

super_dirk schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:43:
Ik vond een paar prachtige voorbeelden op vimeo.com van opnames van de 550D. Zelf heb met zowel mijn kitlens 18-55 IS en 28-105 USM II geprobeerd rustige opnames te maken op 720p 60 frames maar tot op heden geen echt resultaat. Iemand tips of voorbeelden?

Zie http://www.vimeo.com/videos/search:550%20eos/58235430/page:3
Die link is (nu al?) expired...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Laatst online: 11:40
spaceboy schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:45:
[...]

Die link is (nu al?) expired...
Volgens mij een fout bij vimeo, want ook als ik via de site een zoekopdracht invoer is deze direct expired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:40
Hmm.. gaat snel. Zoek bij vimeo op EOS 550 en je vind meerdere en vooral prachtige voorbeelden van de EOS 550d en Full-HD film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu sinds een weekje de 550D en ben er lekker mee aan 't spelen (langzaam maar zeker ben ik zelfs de handleiding aan het lezen). :)

Ik zit echter nog met iets: filmen! De beelden zijn subliem (1080p), echter... hoe "werkt" het als je wilt "scherpstellen" tijdens het filmen? Je kunt dat als optie aanzetten en als je aan het filmen bent kun je de sluiter half indrukken om scherp te stellen (ervan uitgaande dat je niet een statisch beeld aan het filmen bent, maar bijvoorbeeld het ene moment dichtbij en het andere moment ver weg). Dat maakt echter een takke-herrie (wat ook gefilmd wordt natuurlijk).

Handmatig scherpstellen zou kunnen, maar is lastiger (en ook nog hoorbaar). Hoe hoor je daarmee om te gaan? Of moet je gewoon geen focus willen veranderen tijdens filmen? Dat is wel een flinke beperking dan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:01
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:14:
Ik heb nu sinds een weekje de 550D en ben er lekker mee aan 't spelen (langzaam maar zeker ben ik zelfs de handleiding aan het lezen). :)

Ik zit echter nog met iets: filmen! De beelden zijn subliem (1080p), echter... hoe "werkt" het als je wilt "scherpstellen" tijdens het filmen? Je kunt dat als optie aanzetten en als je aan het filmen bent kun je de sluiter half indrukken om scherp te stellen (ervan uitgaande dat je niet een statisch beeld aan het filmen bent, maar bijvoorbeeld het ene moment dichtbij en het andere moment ver weg). Dat maakt echter een takke-herrie (wat ook gefilmd wordt natuurlijk).

Handmatig scherpstellen zou kunnen, maar is lastiger (en ook nog hoorbaar). Hoe hoor je daarmee om te gaan? Of moet je gewoon geen focus willen veranderen tijdens filmen? Dat is wel een flinke beperking dan, toch?
Het is natuurlijk ook geen videocamera eigenlijk. Gewoon een extra functie. Je kan een external microfoon kopen en die eraan zetten om het geluid te verbeteren. Of stukken video eruit knippen met editting. Anders geluid overheen syncen.

En natuurlijk zo min mogelijk scherpstellen door een vaste brandpuntafstand (misschien wel prime lens, in ieder geval niet zoomen tijdens filmen) en dan ervoor zorgen dat je op hyperfocal bent scherpgesteld en dan iedereen verder dan de minimale scherpstelafstand houden. Vanaf de minimale afstand tot in het oneindige is alles dan scherp en hoe je dus niet steeds te focussen.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerpaki op 24-07-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dangerpaki schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:29:
[...]

Het is natuurlijk ook geen videocamera eigenlijk. Gewoon een extra functie. Je kan een external microfoon kopen en die eraan zetten om het geluid te verbeteren. Of stukken video eruit knippen met editting. Anders geluid overheen syncen. En natuurlijk zo min mogelijk scherpstellen (Vaste brandpuntafstand en dan ervoor zorgen dat je op hyperfocal bent scherpgesteld en dan iedereen verder dan de minimale scherpstelafstand houden.)
Ja precies. En dat snap ik ook (dat het geen camera is). Vond het alleen een beetje verbazend, omdat ik wel het idee heb dat je bij huis-tuin en keuken situaties regelmatig moet scherpstellen (tenminste, in die paar dingetjes die ik zelf ff geprobeerd heb)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Heb een 50mm 1.8 en closeuplens250 binnen. 50 1.8 maakt wel een pokkeherrie zeg. Even snel mee gespeeld en er nu al, voor dat geld (prijs/prestatie) zeer tevreden mee. Op me flickr-linkie bij me sig kunt jelui wat resultaten zien. (Vergeet nie dak nog maar 2 maanden aant schieten ben...)

[ Voor 0% gewijzigd door SlagerBlom op 25-07-2010 00:29 . Reden: geen 3 maar 2 maanden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digibilly schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 15:22:
Heb een 50mm 1.8 en closeuplens250 binnen. 50 1.8 maakt wel een pokkeherrie zeg. Even snel mee gespeeld en er nu al, voor dat geld (prijs/prestatie) zeer tevreden mee. Op me flickr-linkie bij me sig kunt jelui wat resultaten zien. (Vergeet nie dak nog maar 3 maanden aant schieten ben...)
Ik ben ook ZEKER geen expert, maar ik vind die bovenste twee (gitaarsnaren) echt totaal nietszeggend en op geen enkel punt scherp.
De rest is wel mooi hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 15:35:
[...]

Ik ben ook ZEKER geen expert, maar ik vind die bovenste twee (gitaarsnaren) echt totaal nietszeggend en op geen enkel punt scherp.
De rest is wel mooi hoor... ;)
Het waren ook testfotoos :D maar onscherp zijn ze niet, ze hebben alleen een zeer grote DoF. Staat de 50 mm 1.8 om bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:30:
[...]

Ja precies. En dat snap ik ook (dat het geen camera is). Vond het alleen een beetje verbazend, omdat ik wel het idee heb dat je bij huis-tuin en keuken situaties regelmatig moet scherpstellen (tenminste, in die paar dingetjes die ik zelf ff geprobeerd heb)...
Hoe bedoel je van dat regelmatig scherp moeten stellen? Heb laatst wat filmpjes van mijn dochter gemaakt en vanmiddag van een dooie vogel met zwermen vliegen er om heen. Genoeg beweging maar beide keren haar en haar scherp. Beide keren stond het toestel wel op een statief, misschien dat dat scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Afgelopen zaterdag was het prachtig weer echt weer eens tijd om er weer van te genieten.
Dit hebben we gedaan door een boottochtje te maken van Oude Tonge > Steenbergen.

Het is niet meer dan een voetveer die alleen vaart tijdens het zomerseizoen.
Heerlijk op het dek en genieten van de omgeving. Met de Canon 550D op schoot. Samen met een 1 been statief.
Ik heb wederom geprobeerd de cam beter te leren kennen.
Op de heenreis de 18-55mm IS lens erop
en tijdens de terug vaart de 50mm 1.8mm lens erop.

Of het wat geworden is... oordeel zelf op You Tube je kunt de film in Full screen bekijken in HD 1080P
Veel mooier KAN het niet worden. :) Wat een kwaliteit, toch?

Film nummer 58 - Varen
YouTube: 550D - test - Varen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

ton1234 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:35:
Afgelopen zaterdag was het prachtig weer echt weer eens tijd om er weer van te genieten.
Dit hebben we gedaan door een boottochtje te maken van Oude Tonge > Steenbergen.

Heerlijk op het dek en genieten van de omgeving. Met de Canon 550D op schoot. Samen met een 1 been statief.

Of het wat geworden is... oordeel zelf op You Tube je kunt de film in Full screen bekijken in HD 1080P

Film nummer 58 - Varen
Mooi filmpje! Ik blijf met de vraag zitten: hoe doe je het met scherpstellen? Als ik het filmpje zo kijk doe je dat nergens... Er is nergens bijvoorbeeld een object wat eerst ver weg is en dan (in hetzelfde shot) "dichterbij komt". Want DAN heb je een probleem, toch? Zeker met die 18-55 lens, als je die gaat (laten) focussen hoor je door je filmpje heen: "KRGGGGGGGGGGG KRGGGGGGGGGGGGG"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
ton1234 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:35:

Film nummer 58 - Varen
Mooi filmpje!
De op de voorgrond is het superscherp, merk alleen wel dat op het achterste einde (je achtergrond) de bomen vaak onscherp zijn. Hoe had je scherp gesteld? op Hyperfocal? Heb je trouwens uit de losse hand geschoten? Want is allemaal erg stabiel.
spaceboy schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 08:14:
[...]

Mooi filmpje! Ik blijf met de vraag zitten: hoe doe je het met scherpstellen? Als ik het filmpje zo kijk doe je dat nergens... Er is nergens bijvoorbeeld een object wat eerst ver weg is en dan (in hetzelfde shot) "dichterbij komt". Want DAN heb je een probleem, toch? Zeker met die 18-55 lens, als je die gaat (laten) focussen hoor je door je filmpje heen: "KRGGGGGGGGGGG KRGGGGGGGGGGGGG"... ;)
Het is geen rauwe footage, allemaal aan elkaar gemonteerd en geluid is overheen gesynced. De stukken waar je scherp stelt knip je eruit. Verder kan je natuurlijk op hyperfocal scherpstellen en dan alle objecten ver van je houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 22:48

Milo.

klik

Scherpstellen doe je toch gewoon wanneer de lens op MF staat? Of ligt dat aan mij.
En met landscape shots hoef je natuurlijk helemaal niet moeilijk te doen met herhaaldelijk scherpstellen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

dangerpaki schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:45:
Heb je trouwens uit de losse hand geschoten? Want is allemaal erg stabiel.
Hij schrijft dat hij een éénbeenstatief heeft gebruikt.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Milo. schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:53:
Scherpstellen doe je toch gewoon wanneer de lens op MF staat? Of ligt dat aan mij.
En met landscape shots hoef je natuurlijk helemaal niet moeilijk te doen met herhaaldelijk scherpstellen.
Nee klopt, dat laatste heb je gelijk in. En dat "knippen/plakken" verhaal snap ik ook wel. Maar ik vraag me gewoon af hoe je het doet als je een ander soort filmpje zou maken, waarbij je wel bijvoorbeeld een persoon full-frame in beeld hebt die vanaf 100 meter naar je toe komt lopen... (en dan niet timelapsend) ;)

Maar ik wil kennelijk teveel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Daar gebruik je dus een follow focus voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

MartijnGizmo schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:06:
Huh? Whut? Is dat Servo AF ofzo? Ik ben (nog) niet zo thuis in alle terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
ajhaverkamp schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:55:
[...]

Hij schrijft dat hij een éénbeenstatief heeft gebruikt.
My bad.
spaceboy schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:02:
[...]

Nee klopt, dat laatste heb je gelijk in. En dat "knippen/plakken" verhaal snap ik ook wel. Maar ik vraag me gewoon af hoe je het doet als je een ander soort filmpje zou maken, waarbij je wel bijvoorbeeld een persoon full-frame in beeld hebt die vanaf 100 meter naar je toe komt lopen... (en dan niet timelapsend) ;)

Maar ik wil kennelijk teveel... :)
Dan moet je inderdaad scherpstellen terwijl de persoon naar je toe loopt, maar moet je dus al weten met welke snelheid je in welke richting je focusring moet draaien vanaf welke afstand. Geluid sync je er later overheen. En een kleine diafragma gebruiken zodat je minimale afstand tot de lens erg klein is en je dus zo min mogelijk moet focussen.

Bijv als je schiet op 17mm focal length met F11 en focust op hyperfocal (1.6m in dit geval) dan is alles vanaf 70cm tot het oneindige scherp. Dus tenzij iemand dichterbij dan 70cm op de camera staat zal deze gewoon scherp zijn.
MartijnGizmo schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:06:
Heb je dat op de 550d? En hoe doe je dat dan?

[ Voor 7% gewijzigd door dangerpaki op 27-07-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Een follow focus is zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://hapshaw.com/thelife/wp-content/uploads/2010/04/5dgrip.jpg

Maar dat past beter in Video voor fotografen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 12:03

quez

Ik heb sinds een maand de 550d en ben er erg tevreden over. Helaas is de camera tijdens de vakantie uit het autoportier gevallen waardoor er een krasje in het venster van het Liveview scherm gekomen is. Verder gelukkig geen schade.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van het venster? (Alleen het plastic dus, met het scherm zelf is niets aan de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
quez schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:27:
Ik heb sinds een maand de 550d en ben er erg tevreden over. Helaas is de camera tijdens de vakantie uit het autoportier gevallen waardoor er een krasje in het venster van het Liveview scherm gekomen is. Verder gelukkig geen schade.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van het venster? (Alleen het plastic dus, met het scherm zelf is niets aan de hand).
Op dpreview heb ik gelezen dat iemand in de VS bij zijn camera dat venster heeft vervangen.
voor $10 kon ie een nieuwe bij Canon bestellen en kreeg instructie hoe het te vervangen. Was blijkbaar heel erg eenvoudig.

Ik zou het eens navragen bij een winkel of Canon zelf een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 12:03

quez

mjtdevries schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:51:
[...]

Op dpreview heb ik gelezen dat iemand in de VS bij zijn camera dat venster heeft vervangen.
voor $10 kon ie een nieuwe bij Canon bestellen en kreeg instructie hoe het te vervangen. Was blijkbaar heel erg eenvoudig.

Ik zou het eens navragen bij een winkel of Canon zelf een mailtje sturen.
Grappig dat ze bij Canon VS mensen wel adviseren om zelf een scherm te kopen.
Heb antwoord gekregen van de Canon helpdesk NL (overigens wel binnen 24 uur) en ze zeggen dat ik het moet indienen bij een service center. Ik heb geen zin in extra onderzoekskosten en om mijn camera voor weken kwijt te moeten zijn.

Op http://www.prowebstore.nl...ANG/1/Onderdelen/EOS-550D hebben ze in ieder geval tape & een TFT scherm. Totale kosten 13,88 +evt. verzending .
Heb prowebstore gemaild met de vraag hoe het te fixen is is. Dat is als volgt: Door het dubbelzijdige tape waarmee het venster vast zit warm te maken met een föhn is het kapotte scherm te verwijderen en dan kan het nieuwe scherm erop geplaatst worden dmv nieuwe tape.

Ik laat het resultaat weten tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
quez schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:02:
[...]

Op http://www.prowebstore.nl...ANG/1/Onderdelen/EOS-550D hebben ze in ieder geval tape & een TFT scherm. Totale kosten 13,88 +evt. verzending .
Heb prowebstore gemaild met de vraag hoe het te fixen is is. Dat is als volgt: Door het dubbelzijdige tape waarmee het venster vast zit warm te maken met een föhn is het kapotte scherm te verwijderen en dan kan het nieuwe scherm erop geplaatst worden dmv nieuwe tape.

Ik laat het resultaat weten tzt.
Das nou eens nuttige info. Ben benieuwd hoe het je is vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die de 550d aangeschaft hebben...

Hoe bevalt de camera?
en welke objectief gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:46:

Hoe bevalt de camera?
Super.
15-85mm.

Kort/bondig, aight? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoe bevalt de camera?
Camera bevalt goed, echter wel voorzien van een batterij grip. Persoonlijk vindt ik dit wat prettiger werken als je wat zwaardere objectieven gebruikt.

Ik gebruik hem op moment het meeste met de 24-105 f/4 IS (als walkaround) & 100 f/2.8 IS Macro.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 31-07-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Hmm... ja da's wel persoonlijk. Heb die batterygrip in de winkel geprobeerd. Ik vind 'm juist te lomp worden. Ik heb dan ook geen hele grote handen, dat scheelt misschien. En ik vind portabiliteit wel vrij relevant (vandaar mijn keuze voor een redelijk allround-objectief van 15-85mm. Voor de volgende vakantie (ik gok op safari) wil ik absoluut een telelens, maar daar zit ik dus ook weer met mijn tic om het portable te willen houden. Ik wil geen mega-tas met gear ofzo. Dus ik zit al af en toe wat te lezen over de 70-200mm.

Dussuh... Superdaantje: hoe bevalt die 70-200 (is dat de L-versie?) eigenlijk? Vergeleken met bijvoorbeeld die 24-105 van je? Ik wil er eigenlijk geen 1000+ euro aan uitgeven, dus ik ga waarschijnlijk niet voor de f/2.8 variant. Daar ben ik veel teveel amateur en Hollander voor... ;)

(edit: oh, je hebt 'm gewijzigd, die reactie... heb je nog wel die 70-200?) :)

[ Voor 18% gewijzigd door spaceboy op 31-07-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je wat lomp groot is een 24-70 op je 500/550D schroeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Spaceboy. een grip is persoonlijk, zelf vindt ik het prettig omdat ik met relatief zware Canon objectieven werk. De 70-200 f/4 IS bevalt erg goed. En ja de 70-200 is een L objectief. Voor op safari zou ik niet kijken naar een 70-200 dit vindt ik persoonlijk iets te kort. Zou dan eerder kijken naar een Canon 100-400 als je een L objectief wenst. Volgens mij heeft sigma ook een behoorlijke tele die goed presteert.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 31-07-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Superdaantje schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 10:42:
Spaceboy. een grip is persoonlijk, zelf vindt ik het prettig omdat ik met relatief zware Canon objectieven werk. De 70-200 f/4 IS bevalt erg goed. En ja de 70-200 is een L objectief. Voor op safari zou ik niet kijken naar een 70-200 dit vindt ik persoonlijk iets te kort. Zou dan eerder kijken naar een Canon 100-400 als je een L objectief wenst. Volgens mij heeft sigma ook een behoorlijke tele die goed presteert.
Probleem is alleen wel dat ik er geen 1000+ euro aan uit wil geven eigenlijk. Zeker niet als het richting de 2k gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb besloten vanmiddag de 550d toch ook maar
te gaan halen!

Batterijgrip ga ik achteraf bekijken, eerst zo maar eens proberen.

@spaceboy: op marktplaats worden de 70-200mm's voor redelijke prijzen
aangeboden. zijn dan misschien niet nieuw maar vaak wel goed onderhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:59:

@spaceboy: op marktplaats worden de 70-200mm's voor redelijke prijzen
aangeboden. zijn dan misschien niet nieuw maar vaak wel goed onderhouden
Houdt er rekening mee dat ven de 70-200 een aantal verschillende versies zijn IS en Non IS en f/2.8 en f/4. Waarvan de f/4 non IS de goedkoopste is en de IS versie alweer 4 a 5 honderd euro duurder is. Dan hebben we het nog niet over de f/2.8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki

Hoe bevalt de camera?
Vind het een hele fijne camera, alleen ben zelf een beetje freak en wil dan altijd het beste en het duurste hebben. Maar heb niets te klagen over de camera. Heb m'n standaard kitlens (die overigens prima presteert) weggedaan en een 17-40L gekocht. En daar fotografeert de camera prima mee. Ben nu eigenlijk naar een Canon L-series walk around lens op zoek. Alleen is het lastig en mis je dus elke keer aan de groothoek zijde de mm's.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 10:12:
weet je wat lomp groot is een 24-70 op je 500/550D schroeven :P
Met grote lenzen is de camera inderdaad opeens erg klein. Maar batterygrips vind ik dan zo lelijk en onnodig voor mij.
Superdaantje schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:12:
[...]

Houdt er rekening mee dat ven de 70-200 een aantal verschillende versies zijn IS en Non IS en f/2.8 en f/4. Waarvan de f/4 non IS de goedkoopste is en de IS versie alweer 4 a 5 honderd euro duurder is. Dan hebben we het nog niet over de f/2.8 ;)
De 70-200F4 IS en de 70-200F2.8 (non-IS) liggen erg dicht bij elkaar qua prijs. Tussen die twee is het een lastige keus, afhankelijk van wat je wilt fotograferen en hoe je dat gaat doen kan je de keus tussen een van de twee maken. Ik ga zelf waarschijnlijk ergens een keer voor de 70-200F4 non-IS. Hoewel de 100-400L me ook heel aantrekkelijk lijkt. Maar te ver boven mijn budget. Maar de lenzen discussie hoort eigenlijk in Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 550d is er,
heb er al een beetje mee gestoeid maar moet mij
eens even goed verdiepen in alle functies.
Niet alle foto's zijn even zuiver.
(dit is mijn eerste spiegelreflex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:57:
De 550d is er,
heb er al een beetje mee gestoeid maar moet mij
eens even goed verdiepen in alle functies.
Niet alle foto's zijn even zuiver.
(dit is mijn eerste spiegelreflex)
Heel veel schieten Allstar, heel veel schieten. En ook: opnieuw leren kijken, leren kaderen. Maar op de 1ste plaats komt je camera. Leer die goed kennen/gebruiken zodat hij een verlengstuk van je handelen wordt, opdat je weet wat voor instellingen je kunt gebruiken voor wat en hoe jij dingen op de foto wilt hebben. Gebruik zo min mogelijk de creatieve modussen, de voorgeprogrameerde maar leer je zelf aan om met M, Av en Tv te schieten.
Ben nu ruim 2 maand bezig (na een onderbreking van 17 jaar) en maak langzamerhand vorderingen. Bedenk: Wat je er in stopt komt er ook uit (tenzij je gespeend bent van enig talent. Dan zijn die creative modussen handig en heb je ook een fijne camera). Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
dangerpaki schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:59:
[...]

Vind het een hele fijne camera, alleen ben zelf een beetje freak en wil dan altijd het beste en het duurste hebben. Maar heb niets te klagen over de camera. Heb m'n standaard kitlens (die overigens prima presteert) weggedaan en een 17-40L gekocht. En daar fotografeert de camera prima mee. Ben nu eigenlijk naar een Canon L-series walk around lens op zoek. Alleen is het lastig en mis je dus elke keer aan de groothoek zijde de mm's.
[...]

Met grote lenzen is de camera inderdaad opeens erg klein. Maar batterygrips vind ik dan zo lelijk en onnodig voor mij.
Ben benieuwd waarom je dan voor de 550D gekozen hebt want naast dat je een freak bent heb je ook geld te besteden. Goed glas ik belangrijk hoor, belangrijker dan de camera maar waarom niet meteen voor de 7D gegaan? Als ik geld had gehad dan zou ik het wel weten. Loop nu al af en toe tegen de limiet van de camera aan. maar ik klaag niet hoor, ik spaar gewoon een paar jaartjes en dan is er vast een nog betere opvolger van de 7D en kan ik heerlijk in de regen fotografren. In de regen? Ja, in de regen. Had laatst graag een paar mooie platen geschoten in die hoosbuien maar ik durf het met de 550D niet aan. (ga dus een regenhoesje kopen)
Ben dus benieuwd waarom je voor de 550D gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Digibilly schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:45:
[...]

Heel veel schieten Allstar, heel veel schieten. En ook: opnieuw leren kijken, leren kaderen. Maar op de 1ste plaats komt je camera. Leer die goed kennen/gebruiken zodat hij een verlengstuk van je handelen wordt, opdat je weet wat voor instellingen je kunt gebruiken voor wat en hoe jij dingen op de foto wilt hebben. Gebruik zo min mogelijk de creatieve modussen, de voorgeprogrameerde maar leer je zelf aan om met M, Av en Tv te schieten.
Ben nu ruim 2 maand bezig (na een onderbreking van 17 jaar) en maak langzamerhand vorderingen. Bedenk: Wat je er in stopt komt er ook uit (tenzij je gespeend bent van enig talent. Dan zijn die creative modussen handig en heb je ook een fijne camera). Succes er mee!
Mee eens, je leert met je M modus toch echt schieten en je denkt echt na over wat je hoe wilt en waarom je dus bepaalde instellingen kiest. Daar leer je heel veel van. Ben ook een beginner, maar merk wel steeds meer vooruitgang.
Digibilly schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:50:
[...]

Ben benieuwd waarom je dan voor de 550D gekozen hebt want naast dat je een freak bent heb je ook geld te besteden. Goed glas ik belangrijk hoor, belangrijker dan de camera maar waarom niet meteen voor de 7D gegaan? Als ik geld had gehad dan zou ik het wel weten. Loop nu al af en toe tegen de limiet van de camera aan. maar ik klaag niet hoor, ik spaar gewoon een paar jaartjes en dan is er vast een nog betere opvolger van de 7D en kan ik heerlijk in de regen fotografren. In de regen? Ja, in de regen. Had laatst graag een paar mooie platen geschoten in die hoosbuien maar ik durf het met de 550D niet aan. (ga dus een regenhoesje kopen)
Ben dus benieuwd waarom je voor de 550D gekozen hebt.
de 550d is m'n eerste spiegelreflex en is eigenlijk stiekem toch wel een impulsaankoop geweest omdat het het nieuwste was (ik weet het). En achteraf heb ik inderdaad ook zoiets had ik beter niet voor de 5D of 7D kunnen gaan. Maar voorlopig ben ik aan het leren en loop ik eerder tegen m'n eigen limiet aan dan aan die van m'n camera. De drang om een 7d te kopen is ook pas ontstaan nadat ik de 550d had. Ooit doe ik de 550d wel weg en komt er een betere opvolger. Maar voorlopig weet ik niet wat ik met de andere cameras aan voordeel zou hebben (een teken dat voorlopig m'n camera niet de limiet is maar ikzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet nu steeds in de P modus, maar Ik zal eens gaan spelen met de M modus.
maar waarom met de tv en Av??
(moet bekennen dat ik het boekje nog niet eens open heb gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je camera dan de juiste overige instellingen bij jouw gekozen instellingen kiest, afhankelijk van welke je hebt. Dus je kan je sluitertijd door de camera laten doen en het diafragma zelf of andersom. Zo leer je die instellingen aanvoelen en gebruiken zonder dat je misschien overdonderd wordt omdat je alles gelijk zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:05:
De laatste twee kunnen best handig zijn, vaak wil je zelf je iso en je aperture instellen en de camera automatisch de sluitertijd voor goede belichting laten uitkiezen. Of juist de sluitertijd en iso uitkiezen en de aperture laten kiezen door de camera voor juiste belichting. Hoef je dus niet elke keer je belichting perfect te tunen zoals dat in de M modus wel nodig is. Je laat namelijk altijd een parameter aan de camera over om de belichting goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:12
Je camera heeft bijvoorbeeld in donkere omgevingen nogal snel de neiging om het diafragma zo groot mogelijk te maken, terwijl je zelf weet dat je lens dan minder presteert. Dan ga je in de AV modus gewoon 2 of 3 stops daar onder zitten en gaat de camera de sluitertijd aanpassen.

Maar ja, het moet wel ergens vandaan komen. Je kunt proberen een uil in de nacht bij F/11 met 1/250ste zonder flitsen op de foto te krijgen, maar dan kun je waarschijnlijk al wel aanvoelen dat dat niet gaat werken en moet de ISO omhoog. In het begin kun je dan de camera zelf de ISO laten bepalen. Als je dan ziet dat hij ISO 6400 kiest weet je dat je deze foto in deze omstandigheden misschien niet moet maken vanwege de ruis.

Wat op het expirimenteervlak ook goed werkt; neem een foto in de auto stand, kijk welke instellingen de camera heeft gekozen en of je het zelf beter kan. Ik zag bijvoorbeeld een mooie lucht die in de auto stand een groot wit uitgebeten vlak opleverde. Dus ik ben gewoon met de instellingen gaan rommelen tot ik de lucht zo op de foto had als ik het zelf ook zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:05:
Eerst maar eens het boekje lezen dus. Paarlen voor de zwijnen zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 14:21

NoE

Que?

Iemand al ervaringen met de 1.0.8 firmware?

http://cpn.canon-europe.c..._mark_iv_550d_firmware.do

weet iemand ook wat er in 1.0.7 zat? ik zelf draai nog op 1.0.6

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 16:18
NoE schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:30:

Aangezien ze in de notes spreken over "up to version 1.0.6" en over versie 1.0.8 zelf heb ik zo het vermoeden dat 1.0.7 is overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

NoE schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:30:

Tja, wat heet ervaring? Ik heb m'n 550D nog niet zolang, maar heb (gewoon, omdat het kan) gelijk de 1.0.6 die er standaard opzat vervangen voor de 1.0.8. Camera doet 't nog steeds. Maar uiteraard merk ik er niets van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Magic Latern voor de 550D is er! Nog alpha met alleen audio meters, maar het werkt! Nu snel een release met AGC Kill en monitoring via de headphone jack :D

http://magiclantern.wikia.com/wiki/550D

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
jd1987 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 19:44:
Magic Latern voor de 550D is er! Nog alpha met alleen audio meters, maar het werkt! Nu snel een release met AGC Kill en monitoring via de headphone jack :D

http://magiclantern.wikia.com/wiki/550D
Oei, lijk mij gevaarlijk, heb je hem geïnstalleerd? Kun je toekomstige firmware updates nog wel installeren?

[ Voor 10% gewijzigd door SlagerBlom op 02-08-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Alpha versie niet, heb niet zo veel aan audio meters met AGC ;) En ik heb morgen een grote, betaalde klus, dus mocht er iets mis gaan kan ik mijn cam niet missen. Zo heel gevaarlijk is het ook weer niet hoor, wordt al tijden veel gebruikt op de 5DMKII ;) De firmware draait gewoon vanaf een sd kaartje, kaartje en je draait weer op de orginele firmware.

[ Voor 16% gewijzigd door jd1987 op 02-08-2010 20:19 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sh0ckTr00per schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 07:50:
Wat op het expirimenteervlak ook goed werkt; neem een foto in de auto stand, kijk welke instellingen de camera heeft gekozen en of je het zelf beter kan. Ik zag bijvoorbeeld een mooie lucht die in de auto stand een groot wit uitgebeten vlak opleverde. Dus ik ben gewoon met de instellingen gaan rommelen tot ik de lucht zo op de foto had als ik het zelf ook zag.
Dat is inderdaad een goede tip!
Daar ga ik maar eens mee aan de gang.

Bedankt voor de uitleg en tips,
geldt uiteraard ook voor de andere mensen die gereageerd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
jd1987 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:17:
Alpha versie niet, heb niet zo veel aan audio meters met AGC ;) En ik heb morgen een grote, betaalde klus, dus mocht er iets mis gaan kan ik mijn cam niet missen. Zo heel gevaarlijk is het ook weer niet hoor, wordt al tijden veel gebruikt op de 5DMKII ;) De firmware draait gewoon vanaf een sd kaartje, kaartje en je draait weer op de orginele firmware.
En wat zijn de voordelen ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 00:45:
[...]

Dat is inderdaad een goede tip!
Daar ga ik maar eens mee aan de gang.

Bedankt voor de uitleg en tips,
geldt uiteraard ook voor de andere mensen die gereageerd hebben
En misschien eerst de gebruikshandleiding lezen voor je hier vragen stelt. Van tweakers wordt verwacht dat ze eerst zelf onderzoek plegen voor ze hun vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 13:23

Freshnezz

Why so serious?

Ben ook van plan mijn 350d te upgraden naar de 550d, vooral voor de Full HD functie... ik vind wel dat sommige knoppen wat plastic-er aanvoelen dan de eerdere modellen maar goed, is te verwaarlozen lijkt mij.

Iemand nog goede aanbiedingen gezien toevallig? Ik zag laatst dat ie voor 688 in de Media Markt lag. Wel een groot verschil met de online prijzen zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Freshnezz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 13:10:
Ben ook van plan mijn 350d te upgraden naar de 550d, vooral voor de Full HD functie... ik vind wel dat sommige knoppen wat plastic-er aanvoelen dan de eerdere modellen maar goed, is te verwaarlozen lijkt mij.

Iemand nog goede aanbiedingen gezien toevallig? Ik zag laatst dat ie voor 688 in de Media Markt lag. Wel een groot verschil met de online prijzen zeg!
Tip: wat vaak werkt is een (wat kleinere) fotowinkel mailen. En daarin zeg je gewoon heel eerlijk "Op internet kan ik deze camera voor bijvoorbeeld 700 euro krijgen. Ik koop hem veel liever bij jullie, omdat dat een prettiger gevoel geeft. Ik kan me voorstellen dat jullie niet kunnen concurreren met die prijzen, maar als er 100 euro van jullie prijs afgaat ben ik graag bereid dat bedrag te betalen. Anders koop ik hem toch online. Ik hoor graag van jullie."

You can always try. E-mailen kost niets. Ik heb 'm trouwens uiteindelijk bij Azerty gehaald (nu niet meer op voorraad). Ietsje duurder dan de goedkoopste, maar kon 'm daar ophalen. Geen problemen mee.

Enne, voelt hij plastic? Hmm... voel ik niet. Maar ik ben geen pro. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

dangerpaki schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:49:
[...]

En wat zijn de voordelen ervan?
Audio meters in beeld tijdens filmen, AGC uit te zetten en audio manueel instellen, audio monitoren via de 2.5mm. Alleen maar filmvoordelen. Bij de 5DMKII versie kan je tegenwoordig ook de servomoter van de af instellen en heb je bijv. zebra stripes om te checken of je overbelicht bent. Allemaal handige dingetjes die standaard wel op een videocamera zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Ik zit zwaar in dubio. Ik ga over een maandje op vakantie naar India. Ik heb nu:

- Canon EOS 550D
- 15-85mm objectief

Ik wil ooit nog 'n (redelijk goed) telezoom objectief, omdat ik volgend jaar waarschijnlijk weer op safari ga. Dan denk ik aan een 100-400 (of misschien een 70-200). Nu twijfel ik opeens of ik naar een land als India (we gaan vooral door steden heen) niet ook al een telezoom wil.

Aan de andere kant ben ik niet een pro fotograaf die graag 5 kilo aan gear meezeult. Vandaar mijn huidige redelijke-allround 15-85mm.

Wat vinden jullie? Is 't genoeg? Of ga ik de zoom echt zwaar missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnijland
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07-2024
Er mochten hier op Tweakers nog eens mensen geïnteresseerd zijn in het ombouwen van camera's voor Infrarood fotografie of evt. Astrofotografie.

Ik heb een 550D omgebouwd voor full-spectral gevoeligheid (300~1100nm) en kan die met gebruik van filters voor verschillende daglicht IR toepassingen of Astro gebruiken. Ik ben heel tevreden over de 550 voor dit soort zaken, het ombouwen is bijna gelijk als voor andere cams uit de xxxD serie (vanaf450D) en de interne filters zijn ook exact gelijk.

voor uitgebreidde foto tutorial zie: http://ir-photo.net/ir_mod.html . de site is verder nog een beetje in ontwikkeling, maar de basis staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

spaceboy schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:58:
blablo telelens

Wat vinden jullie? Is 't genoeg? Of ga ik de zoom echt zwaar missen?
Ik zou geen telelens meenemen, maar lekker dichtbij gaan staan. Veel mooier in een land als India! :) Maar dat past denk ik beter in Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

MartijnGizmo schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 15:00:
[...]

Ik zou geen telelens meenemen, maar lekker dichtbij gaan staan. Veel mooier in een land als India! :) Maar dat past denk ik beter in Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010
Thanks. Heb 'm daarneer gekwakt. Dacht inderdaad ook al beetje wat jij zei. Zat alleen te denken (toen ik een "vakantie-foto-tutorial" doorlas) ;) dat je soms wel mensen "stiekem" wilt fotograferen zonder dat ze 't doorhebben. Dan is een vette 400 wel praktisch misschien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Afgelopen weekend weer eens op pad met de Canon 550d. Zaterdag werd het niet veel, lees: eigenlijk niets. De weergoden... Helaas was het in Bruinisse ook somber, grauw met regen.

YouTube: ‪550D - test - rain‬‎

Zondag naar het park bij de Euromast in Rotterdam naar de 24e Dag van de romantische muziek. Een schouwspel van hoeden en klassieke muziek in gepaste kleding. Een aanrader om dit een keer mee te maken.

Wederom ging de Canon 550D mee. Nu als toevoeging een externe microfoon. Voor de techneuten onder ons: de 550D heeft een 3.5 mic ingang. Met AGC (AudioGainControl) Er valt dus niets in te stellen mbt geluidsinstellingen. De 550D heeft helaas geen koptelefoon aansluiting.
Ik heb voor de Sennheiser K6 + ME64 + plopkap + Rycote windshield gekozen. Gemonteerd op een draagbeugel. De opnamen zijn gemaakt zonder statief. Het ging er mij alleen om wat het geluid te testen, dit met een paar plaatjes.

Helaas is het geen point en shoot cam. Alles handmatig ingesteld, dit was dus wel een probleem. Het weer was van: zwaar bewolkt tot volop zon. De wind zorgde ervoor dat je moest blijven instellen dan op bewolkt rec knop ingedrukt en poef... kwam de zon weer. Een wijze les.

YouTube: ‪550D - test Sennheiser - Dag van de romantische muziek‬‎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Is nu het 4e filmpje dat ik zie van de movie-mode van de 550d. Heb er zelf nog weinig mee gedaan (ik wil eerst de still-shots een beetje beter beheersen), maar ik vind het resultaat erg goed! Mooi, vooral dat 2e filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
ton1234 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:52:
Afgelopen weekend weer eens op pad met de Canon 550d. Zaterdag werd het niet veel, lees: eigenlijk niets. De weergoden... Helaas was het in Bruinisse ook somber, grauw met regen.

Zondag naar het park bij de Euromast in Rotterdam naar de 24e Dag van de romantische muziek. Een schouwspel van hoeden en klassieke muziek in gepaste kleding. Een aanrader om dit een keer mee te maken.

Wederom ging de Canon 550D mee. Nu als toevoeging een externe microfoon. Voor de techneuten onder ons: de 550D heeft een 3.5 mic ingang. Met AGC (AudioGainControl) Er valt dus niets in te stellen mbt geluidsinstellingen. De 550D heeft helaas geen koptelefoon aansluiting.
Ik heb voor de Sennheiser K6 + ME64 + plopkap + Rycote windshield gekozen. Gemonteerd op een draagbeugel. De opnamen zijn gemaakt zonder statief. Het ging er mij alleen om wat het geluid te testen, dit met een paar plaatjes.

Helaas is het geen point en shoot cam. Alles handmatig ingesteld, dit was dus wel een probleem. Het weer was van: zwaar bewolkt tot volop zon. De wind zorgde ervoor dat je moest blijven instellen dan op bewolkt rec knop ingedrukt en poef... kwam de zon weer. Een wijze les.

Zaterdag was inderdaad geen weer om dingen op de foto te zetten :)

Ik ga denk ik komend weekend van zondag op maandag tussen 2 en 4 uur effe buiten staan met een statief. Schijnt een mooie serie meteoren langs te komen. Hopelijk krijg ik daar mooie fotos van. Hopen dat het weer mee zit. Maan is bijna niet te zien. Hopen dat de stad ook donker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kan je zomaar elke microfoon aan de 550D hangen of moet je speciale videomics hebben? Ik het geprobeerd met een skype-microfoon, die werkt perfect op een computer maar geeft geen geluid op mijn 550D. Hetzelfde met een Sennheiser studiomicrofoon.

[ Voor 48% gewijzigd door AtleX op 10-08-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
AtleX schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:09:
Kan je zomaar elke microfoon aan de 550D hangen of moet je speciale videomics hebben? Ik het geprobeerd met een skype-microfoon, die werkt perfect op een computer maar geeft geen geluid op mijn 550D. Hetzelfde met een Sennheiser studiomicrofoon.
De 550D geeft geen voeding aan de MIC. Zoals bv met een XLR aansluiting. De CAM geeft dan prik aan de MIC. Bij de 550D dien je dus een MIC te gebruiken die zelf een batterij heeft. In de K6 gaat een AA batterij.Op de K6 kun je weer div. modules schroeven bv de ME62 rondom gevoelig, ME64 NIER vorm, ME 66 richtpijp.

Meer MIC info:
http://members.home.nl/si...ndex%20Microfoonkeuze.htm

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_microfoons.php

[ Voor 3% gewijzigd door ton1234 op 10-08-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Zoals ook in het canonobjectievenforum verteld: Heb sinds kort, naast de kitlens 18-55 IS, 50 1.8 II en de close-up lens 250D een 70-300 4-5.6 IS USM en verbluft over de kwaliteit. Hoewel de andere lenzen ook mooie resultaten geven vind ik de 70-300 net iets meer warmte hebben qua kleur. Foto's te zien op me Flickr-pagina, set Marskramerpad.

[ Voor 2% gewijzigd door SlagerBlom op 10-08-2010 17:22 . Reden: verduidelijkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Doe dan wat foto's hier posten, dan hoef ik niet te gaan zoeken op je Flickr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
AtleX schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:52:
Doe dan wat foto's hier posten, dan hoef ik niet te gaan zoeken op je Flickr...
Zodra tweakers.net het eenvoudiger maakt om hier te posten zal ik dat zeker doen.
Als je naar de set Marskramerpad gaat zie je ze. Zal mijn vorige post nog even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Makkelijker maken :? Gewoon URL van je Flickr gebruiken en tussen [img]-tags gooien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Mute schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:23:
Makkelijker maken :? Gewoon URL van je Flickr gebruiken en tussen [img]-tags gooien.
Je bedoelt zoals in mijn sig staat? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee je link en dan voor je link [img]en er achter[/img]

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Ga gewoon in 2 klikken naar die set.
Anders wordt dit straks een foto-topic.
ton1234 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:52:

Wat voor muziek heb je onder die Test-Rain zitten?

[ Voor 91% gewijzigd door Daywalk3r op 12-08-2010 02:14 ]

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• ton1234
Wat voor muziek heb je onder die Test-Rain zitten?

Staat in de aftiteling. :9
YouTube: 550D - test - rain

Van deze cd geplukt nr.2: http://www.smartsound.com/music/discpreview.php?lib=204

[ Voor 21% gewijzigd door ton1234 op 12-08-2010 10:32 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste