• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Tijdens een wandeling in de Dintelse gorzen gaat natuurlijk niet zonder de Canon 550D.
Ik heb het 1 en ander opgenomen en gemonteerd tot 4 minuten.

Staat op You Tube die met volledig scherm en in 1080P kunt bekijken
YouTube: 550D - TEST - DE DINTELSE GORZEN

Oordeel zelf...

Verwijderd

Topicstarter
Tip: monteer op de maat van de muziek en liefst nog in een redelijk gelijk blijvend tempo; dat maakt je montage oneindig veel rustiger. Je overgangen vallen nu soms tussen de beats ipv erop. Let maar eens op op tv, de montage lijkt vloeiend omdat er een maat in zit :)

• paulb_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 12:27
Ik heb sinds 1 week de Canon 550D met de kitlens 18-55 IS.
Het valt me op dat het gedeelte linksonder in de foto vaak heel wazig is zoals op deze foto goed te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_gQvqvY-SMvU/TGQ-5ar0pCI/AAAAAAAAInI/pE0X2Xshv0g/s144/IMG_1983.JPG
Dit is toch niet normaal voor deze lens?
Ik zie in alle reviews van deze lens dat het hele gebied scherp hoort te zijn.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dat ziet er wel erg verschillend uit, zowel links als rechts een fiks verschil tussen boven en onder. Heb je wel goed parallel aan de muur geschoten? Stel eens scherp met live view, en stel verdeeld over vijf foto's eens scherp op het midden en alle hoeken (met live view). Zie je dan nog steeds zoveel verschil tussen de crops van die respectievelijke gebieden? Zoja, dan is je lens brak (gedecenterd oid). Zonee, dan is het focusplane een beetje getilt, kan ook een defect zijn, maar kan ook aan jou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulb_nl
ssj3gohan schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:57:
Dat ziet er wel erg verschillend uit, zowel links als rechts een fiks verschil tussen boven en onder. Heb je wel goed parallel aan de muur geschoten? Stel eens scherp met live view, en stel verdeeld over vijf foto's eens scherp op het midden en alle hoeken (met live view). Zie je dan nog steeds zoveel verschil tussen de crops van die respectievelijke gebieden? Zoja, dan is je lens brak (gedecenterd oid). Zonee, dan is het focusplane een beetje getilt, kan ook een defect zijn, maar kan ook aan jou liggen.
Volgens mij is het wel goed parallel geschoten. Zoals je ziet is de grijze lijn aan de linkerkant goed recht.
Ik heb in live view met het AF vierkantje de hoeken scherp gesteld en vijf fotos gemaakt zoals je zei en de crops zijn dan wel redelijk even scherp.
Ligt dit nu aan de lens of aan mij? Ik heb precies dezelfde foto gemaakt met een Olympus E-620 met kitlens en alle hoeken waren gewoon scherp.
Als jij zo'n foto maakt met de kitlens met dezelfde instellingen zijn dan alle hoeken scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, de foto die je eerst maakte was niet perfect parallel want links is het onderwerp schijnbaar groter dan rechts, dus je hebt iets naar rechts gedraaid op de muur gericht. Op f/3.5 bij 18mm zou dit niet heel veel in de scherpte moeten uitmaken, maar je hebt de muur van vrij dichtbij gefotografeerd dus misschien is dat daadwerkelijk het onderwerp wat buiten de DOF loopt.

Je lens is in ieder geval in staat om overal scherp te zijn, dus waarschijnlijk is je lens goed, ook in combinatie met mijn bovenstaande observatie. Bovendien, als een lensgroep fout zou zitten merk je dat zeker weten ook in deelscherpte, dan zou je het ook op je crops moeten hebben gezien.

Om jezelf te overtuigen moet je dus nog een keer de muurfoto proberen te maken, maar dit keer check je parallellisme zo goed mogelijk: check of je links en rechts, boven en onder corresponderende stenen/voegen ziet. Doet dit in live view, focus/verschuif de camera tot hij echt goed is en maak dan een foto. Zie je nu nog steeds onscherpte? Dan is er iets interessants met je lens. Geen verschil tussen de hoeken? Dan was je eerste observatie toch fout, en lag het aan je techniek.

In ieder geval is al uitgesloten dat het aan absolute scherpte ligt, dus dat bijv. één lenselement uit lijn ligt. Dat hele groepen of de hele lens ontzet is is hoogst onwaarschijnlijk dus my money is on user error. Geen waardeoordeel hoor, het is gewoon heel lastig om scherptemogelijkheden te beoordelen puur adhv foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulb_nl
Ik heb 3 fotos geupload die zo goed mogelijk parallel waren:
http://picasaweb.google.c.../Diversen?feat=directlink

Ook staan de crops erbij van de hoeken van de vijf fotos.
Wat vind je ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hier moeten meer mensen hun mening over geven, maar ik denk dat er geen probleem is. Op de volledige foto's lijkt het voor het oog alsof er minder definitie in de linkeronderhoek zit, maar dit komt ook door het licht dat erop valt (rechtsboven is echt strijklicht waardoor alle details er nog meer uitspringen, linksonder is het licht sowieso al vrij vlak). De crops zijn ook gelijkwaardig IMO (niet helemaal gelijk in scherpte, maar niks dramatisch). De scherpte is redelijk op het niveau wat ik van mijn kitlens gewend ben.

Als je écht écht nog niet tevreden bent - maar ik kan wel tests blijven verzinnen - kun je nog een foto van de muur maken, je camera op z'n kop houden en van exact hetzelfde stuk muur dezelfde foto maken (zelfde instellingen dus). Zo fotografeer je dus eerst de rechterbovenhoek muur met rechterbovenhoek lens, en daarna met de linkeronderhoek lens. Als je dan de foto 180 graden draait zou je hetzelfde plaatje moeten krijgen. Verder kun je nog een foto op f/8 nemen en kijken of de maximale scherpte overal hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

:w ik kom mij eens melden in dit topic

ik lees zeer positieve berichten over de 550D en zit erover te denken om mijn 40D te vervangen
ik wil hem gebruiken met de 17-40 L lens (en ik heb geen zin om de wachten op de 60D)
twee vragen:
1) zijn er meer mensen die overgestapt zijn van de 40D naar de 550D?
2) de xxxD reeks had een zeer slechte lichtmeting; bij volle zon krijg je regelmatig extreem overbelichtte foto's, is dit probleem nu opgelost?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

paulb_nl schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:46:

Wat vind je ervan?
dit is wel even schrikken voor mij, dit is inderdaad gewoon slecht
normaal gesproken zou je zo'n lens dan laten calibreren
maar ik weet niet of het zinvol is voor een lens van 90 euro als dit 75 euro kost

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat voor zin heeft kalibreren op de randscherpte als het centrum prima is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Sneeuw en IJs schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 07:19:

ik lees zeer positieve berichten over de 550D en zit erover te denken om mijn 40D te vervangen
ik wil hem gebruiken met de 17-40 L lens (en ik heb geen zin om de wachten op de 60D)
twee vragen:
2) de xxxD reeks had een zeer slechte lichtmeting; bij volle zon krijg je regelmatig extreem overbelichtte foto's, is dit probleem nu opgelost?
Zelf de 550D maar als ik geld had voor de 7D of de 60D had ik die meteen gekocht. Niet omdat ik niet tevreden ben over de 550D maar omdat ik nu al aanloop tegen de grenzen van de 550D.
Qu overbelichting bij volle zon: Heb gisterochtend een paar foto's genomen van een opkomende zon tussen riet door. Perfect belicht (volgens mijn ogen dan) en heel geen last van overbelichting. Gebeurt wel eens bij mensen in volle zon, dat ie verkeerd belicht maar is volgens mij meer een questie van belichtingsmeetmethode aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
paulb_nl schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:46:

Wat vind je ervan?
Zie je probleem eerlijk gezegd niet. Alle lensen, zeker in deze klasse hebben wel enige last van onscherpte maar vind het bij jou reuze meevallen. Wil je er helemaal geen last van hebben zou ik een paar duizend euro aangooien voor een echt goede lens.
Mocht je er niet mee kunnen leven andere lens kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is geen probleem. Laat die muur met rust en ga echte foto's maken. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als k eerlijk moet zijn vind k de 500/550D dus echt niet onder doen ten op zichte van de 7D kwa output.
okay de af is wat minder en hij is minder bestand tegen stof en water.maar hij kost ook een fors stuk minder.en als er een degelijk stuk glas op schroeft is het een prima combo. en het verhaal van over belichte plaatjes is denk k eerder een user issu.ik heb er igg totaal geen last van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is ook al vaak genoeg gezegd: het is absoluut niet de beeldkwaliteit die een x/xxD de meerprijs waard maakt. Elke dSLR kan dezelfde, hoge, beeldkwaliteit produceren. Het is de ergonomie en andere handig-als-je-veel-van-fotografie-weet-of-veel-fotografeert-features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sneeuw en IJs schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 07:19:

twee vragen:
Gebruik zelf een 550D met de 17-40 en zeker leuke combo. Zelf heel even een 40D gehad alvorens hij kaduk ging. De output van de 550D vindt ik zelf toch een stukje beter.

Wat betreft overbelichting kan ik nier mee praten heb ik in verleden ook geen last van gehad met de 1000D en de 400D. Als ik er last van had dan had dit eerder te maken met verkeerd instellen.

Ga gewoon eens naar de winkel en houdt hem vast en maak een paar test shots ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Alsof een paar testshots een goed beeld geven van een dSLR...

Je zult ermee leren leven, je zult zoals velen van ons de lichtmeting standaard op -2/3 stop zetten. Er is niet echt een makkelijke manier om objectief te zeggen 'xxxD is beter dan xxxD', het hangt helemaal af van welke features je wel of niet belangrijk vindt. Wil je video? 550D. Niet? 450D of 500D. Krap budget? 1000D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ssj3gohan schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 09:17:
Wat voor zin heeft kalibreren op de randscherpte als het centrum prima is?
je hebt gelijk, dat is zinloos
Digibilly schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:05:
[...]
Gebeurt wel eens bij mensen in volle zon, dat ie verkeerd belicht maar is volgens mij meer een questie van belichtingsmeetmethode aanpassen.
hmm
Voutloos schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:14:
Er is geen probleem. Laat die muur met rust en ga echte foto's maken. ;)
er is geen probleem zegt ie :X
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:10:
als k eerlijk moet zijn vind k de 500/550D dus echt niet onder doen ten op zichte van de 7D kwa output.
okay de af is wat minder en hij is minder bestand tegen stof en water.maar hij kost ook een fors stuk minder.en als er een degelijk stuk glas op schroeft is het een prima combo. en het verhaal van over belichte plaatjes is denk k eerder een user issu.ik heb er igg totaal geen last van .
ok :)
Superdaantje schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:03:
[...]
Gebruik zelf een 550D met de 17-40 en zeker leuke combo. Zelf heel even een 40D gehad alvorens hij kaduk ging. De output van de 550D vindt ik zelf toch een stukje beter.

Wat betreft overbelichting kan ik nier mee praten heb ik in verleden ook geen last van gehad met de 1000D en de 400D. Als ik er last van had dan had dit eerder te maken met verkeerd instellen.

OK bedankt :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:01
Superdaantje schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:03:
[...]

Hier ook een 550D met 17-40L en ook geen last van overbelichting. Ik denk dat dat meer een probleem is als de user zelf niet weer wat die aan het doen is. En daar heb je er toch meer van met een xxxD seris dan met een dure xxD of xD serie. Een beginner zal namelijk de goedkoopste camera kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

dangerpaki schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:37:
[...]

Hier ook een 550D met 17-40L en ook geen last van overbelichting. Ik denk dat dat meer een probleem is als de user zelf niet weer wat die aan het doen is. En daar heb je er toch meer van met een xxxD seris dan met een dure xxD of xD serie. Een beginner zal namelijk de goedkoopste camera kopen.
Wat betreft het overbelichtings probleem op de xxxD reeks, op dpreview omschreven ze het als volgt:
Metering has tendency to overexpose in very bright, contrasty conditions

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page34.asp

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees her en der dat er in de 550d een hdmi-cec poort zit waardoor je deze met de afstandsbediening van je televisie kan besturen. Werkt dat met alle afstandsbedieningen? Heeft iemand het al getest?

Zo ja, werkt dat dan met elke mini hdmi --> hdmi kabel? Of heb je er weer een speciale kabel voor nodig? Ik was namelijk niet van plan de kabel van canon van €50 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
Scorpion schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:03:
[...]

Photo Recovery Genius: www.powerdatarecovery.com

Het lijkt erop dat elke keer als ik foto's verwijder via de camera, de File Allocation Table corrupted raakt.
Ik ben eigenlijk benieuwd of dit probleem bij meer mensen bekend is. Ik lijk hetzelfde verschijnsel te ondervinden. :(
Lijkt dan een fout in de firmware te zijn?

De gebruikte geheugenkaart is trouwens een Transcend 16GB class 10

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
VincentH schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:04:
[...]

Ik ben eigenlijk benieuwd of dit probleem bij meer mensen bekend is. Ik lijk hetzelfde verschijnsel te ondervinden. :(
Lijkt dan een fout in de firmware te zijn?

Als het een firmwarefout zou zijn dan alleen in samenwerking met de Transend 16 GB class 10. Hier een Transcend 8 GB class 6 en nergens last vast. Misschien een corrupte kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
Dat zou ook kunnen, cq ligt het meest voor de hand. Ben daarom benieuwd of er meer mensen zijn die het probleem ondervinden dat Scorpion beschrijft.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
[b][message=34533523,noline]
Ik gebruik dezelfde kaart: Transcend 16GB class 10, nergens last van.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:36

spaceboy

Op grote hoogte

Ok. Ik ben ongetwijfeld genaaid. Ik heb 'n E1 handstrap gekocht voor m'n Canon 550D.
Afbeeldingslocatie: http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/73000375/Images/31/CAM-HWS003_e.jpg

Die dus. Ik nog vragen in de winkel of hij aan 1 punt bevestigd werd. Ja, volgens die vent wel. Nee dus. Toch?

Hoe de hell moet ik dat ding vastmaken? Heb ik dan niet 1 of ander extra plaatje nodig ofzo? Kan ik damnit weer terug... :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Hoe wou je dat ding op maar één punt vast willen maken? ;) Daar heb je of een grip of een extra plaatje bij nodig inderdaad.

The devil is in the details.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09
Dat ding gaat toch rechtsboven door de houder voor je nekband en onderaan schroef je hem in je statief-gaatje. Met 1 punt gaat het je nooit lukken :P

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Fire69 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:54:
Dat ding gaat toch rechtsboven door de houder voor je nekband en onderaan schroef je hem in je statief-gaatje. Met 1 punt gaat het je nooit lukken :P
Hij ligt alweer in de winkel. Nep-ding is het...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Fire69
Ik snap je probleem niet echt. Wat dacht je nou juist gekocht te hebben en hoe dacht je hem vast te maken dan? :?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Fire69 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:36:
Ik snap je probleem niet echt. Wat dacht je nou juist gekocht te hebben en hoe dacht je hem vast te maken dan? :?
Ik had een handstrap gekocht. Merk Canon. Type E1. Zit geen handleiding bij, dus op internet gezocht. De 550D heeft alleen 2 bevestigingsplekken bovenop de camera, maar je hebt er eentje onderaan nodig. Daar kun je wel 'n apart plaatje voor kopen die je vastschroeft onderop de camera.

Dat wist ik dus te laat. En die gast in de winkel gaf mij ook half-gaar advies. Vandaar.

Duidelijk?? :)

• Fire69
Ah, het onderste plaatje zat er niet bij. Ja, dan ga je er niet veel mee kunnen aanvangen, da's juist. :P

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Fire69 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:01:
Ah, het onderste plaatje zat er niet bij. Ja, dan ga je er niet veel mee kunnen aanvangen, da's juist. :P
Precies. Heb nog 'n fake merk geprobeerd, maar ik wil ook helemaal niet zo'n plaat eronder. Doe juist m'n best om m'n gear zo portable mogelijk te houden (1 lens, 1 body, geen bullshit) voor deze vakantie. Ik heb dus al besloten dat ik de hele strap (en ook neck-strap) thuis laat. Ik heb dat ding OF in m'n hand, OF in m'n foto-rugzak. Als iemand anders nog tips heeft (ik vind die neck-strap echt zo waardeloos als het maar kan zijn)...?

Verwijderd

ik gebruik de neckstrap ook niet ,ik draai hem altijd om em pols heen.puur voor de veiligheid.

• Fire69
Ik gebruik de neckstrap wel, maar gewoon om hem over mijn schouder te hangen.
Probleem daarmee was echter dat ik steeds de neckstrap voor de viewfinder kreeg als ik de cam voor mijn gezicht deed om een foto te maken.
Dus heb ik een handstrap besteld (fake ebay-ding), onderplaatje eraf gedaan, handstrap weggegooid ( :P ), en neckstrap aan het onderplaatje gehangen.
Nu hangt mijn cam ondersteboven als hij aan mijn schouder hangt, en komt de neckstrap nooit meer in de weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Hoe heet dat...

op de flits schoen een steuntje plaatsen en daarop zit dan weer (soms) bal head en daar op weer een aansluiting (draad) voor bv een monitor.
Kan het gewoon niet vinden omdat ik niet weet hoe het heet.

----------------------edit---------------------

Hot shoe mount. :)

[ Voor 14% gewijzigd door ton1234 op 21-08-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen wat nou het grote voordeel is van een snelle geheugenkaart (class 4 of hoger)?
Ik gebruik nu een Kingston class 2 8gb micro sd met adapter en kan daar nog steeds 3 foto's per seconde maken en filmen in Full HD. Foto's overzetten naar de computer gaat met 25Mb per seconde dus snap niet waarom sommigen meer geld uitgeven voor een snellere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:22:
Kan iemand mij vertellen wat nou het grote voordeel is van een snelle geheugenkaart (class 4 of hoger)?
Ik gebruik nu een Kingston class 2 8gb micro sd met adapter en kan daar nog steeds 3 foto's per seconde maken en filmen in Full HD. Foto's overzetten naar de computer gaat met 25Mb per seconde dus snap niet waarom sommigen meer geld uitgeven voor een snellere kaart.
Huh? Die 25MB/sec... dat is toch pas bij Class 6?
En ik had de illusie dat het scheelt op het moment dat je interne camera-geheugen volzit, dan moet hij naar je kaartje gaan schrijven. Dan wordt zo'n Class 2 trager dan een Class 6.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso kun je de eerste foto's met 3FPS maken, want dan gaan ze in je buffer van de camera. Maar als de kaart erg traag is, dan zakt je framerate als je buffer eenmaal vol is. Afhankelijk van de camera en de geheugenkaart is dan 1 van de 2 de bottleneck.

En lezen is heel wat anders qua snelheid dan het beschrijven van de kaart. Dus die 25MB/s zegt niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Gisteren tijdens de City Race in Rotterdam gefotografeerd. Stond er redelijk dicht op. Maar dat pannen daar moet ik wat meer tijd in steken :) . Heb wel wat plaatje geschoten maar allemaal niet zo heel boeiend, groot gedeelte kon meteen weg en een van m'n beste videos heb ik per ongeluk gedelete op de camera :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

dangerpaki schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:37:
Gisteren tijdens de City Race in Rotterdam gefotografeerd. Stond er redelijk dicht op. Maar dat pannen daar moet ik wat meer tijd in steken :) . Heb wel wat plaatje geschoten maar allemaal niet zo heel boeiend, groot gedeelte kon meteen weg en een van m'n beste videos heb ik per ongeluk gedelete op de camera :X
Ja, dat pannen wil ilk me ook eigen maken. Kun je hele gave dingen mee doen, maar is best tricky om dat goed te doen. Staat op nummer 1 op mijn lijstje "to master"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
spaceboy schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:52:
[...]

Ja, dat pannen wil ilk me ook eigen maken. Kun je hele gave dingen mee doen, maar is best tricky om dat goed te doen. Staat op nummer 1 op mijn lijstje "to master"... ;)
Ja best lastig, zeker als je erg dichtbij staat. Je moet namelijk je snelheid opeens aanpassen als een voorwerp dichterbij komt. zelfs met 1/100s waren de auto's vaak onscherp als ze net voor me langs gingen. Wat verder van me af heb ik nog wat mooie shoots met 1/60s. Vanavond eerst maar eens met een undelete utility de videos die ik per ongeluk gedelete heb weer terughalen op m'n SD kaart. Iemand nog ervaringen met zo'n programmatje wat goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
spaceboy schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:45:

Hoe de hell moet ik dat ding vastmaken? Heb ik dan niet 1 of ander extra plaatje nodig ofzo? Kan ik damnit weer terug... :(
Emoties zijn voor mietjes. Nadenken in jou geval wrs ook? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Munsoft Easy FAT file Undelete"

beste paar tientjes die ik ooit heb uitgegeven!

Heb met geen ander programma zo veel foto's/filmpjes mee terug gehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

1. wat doet dat ertoe in dit topic?
2. sloop je delete knop uit je camera als je teveel delete :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Dank jongens, ik heb gisteren na wat googlen data rescue II erop gegooid en heb m'n video bestanden terug. Het probleem is dat de 550D de videos hervat vanaf het moment waar je laatst gestopt was met kijken. Dus ik had opeens het idee dat ik heel veel videotjes had waarbij ik alleen de weg had opgenomen en niet de auto's. (Bleek halverwege natuurlijk dat ik een aantal videotjes al even snel gekeken had en na het interessante gedeelte het afspelen had gestopt en dus die videos elke keer bij het oninteressante stukje begonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
spaceboy schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:45:
Ok. Ik ben ongetwijfeld genaaid. Ik heb 'n E1 handstrap gekocht voor m'n Canon 550D.
[afbeelding]

Die dus. Ik nog vragen in de winkel of hij aan 1 punt bevestigd werd. Ja, volgens die vent wel. Nee dus. Toch?

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=591915, 1 minuut een beetje zoeken en je had het kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:15
Ik heb gister ook de Canon 550D gekocht met standaard kit 18-55 IS / 55-250 IS.
Echter zit ik nog met het geheugenkaartje te prutsen. Welke is hier nu het meest geschikt voor?
Het liefst minimaal 16GB en ook snel genoeg voor filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 18:13
Ik ben zelf heel tevreden over de Sandisk Ultra 16GB
Dat is eigenlijk een klasse 4, maar in praktijktesten scoorde hij geloof ik rond de 10MB/sec schrijven. Zelfs voor RAW te gebruiken is hij voor mij snel genoeg.
Je kan ze bovendien nog iets goedkoper vinden op eBay dan in de pricewatch (en dan meteen inclusief verzendkosten)

Voor video is zowat elke klasse 4 wel geschikt denk ik. Voordat ik de Sandisk had heb ik een tijdje gewerkt met een goedkope microsd van 8GB, en die kon ook gewoon volgen tijdens het filmen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Michel_716 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:02:
Ik heb gister ook de Canon 550D gekocht met standaard kit 18-55 IS / 55-250 IS.
Echter zit ik nog met het geheugenkaartje te prutsen. Welke is hier nu het meest geschikt voor?
Het liefst minimaal 16GB en ook snel genoeg voor filmen.
http://tweakers.net/price...rqvsHMuFX_-FJxS6CWXc_2PN8
class 6 is genoeg om te filmen met de 550d

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Gebruik een class 6 van Transend maar soms wel last van hickups. Maar goed, filmpies maken komt pas op plan b

[ Voor 1% gewijzigd door SlagerBlom op 07-09-2010 18:17 . Reden: foutjes gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kan je eigenlijk ook het rode ogen lampje handmatig laten branden? Dit als hulp bij het focussen in het donker.

• ton1234
TIMELAPSE opnamen met de 550D Voor mij een proefje heb dit nog nooit eerder gedaan. Dus slaapkamerraam open .... en klikken maar. Met TIMER CONTRL van 18e van E-bay.

HOE WERKT HET,
je maakt ieder x n foto met een tussenpauze van bv 5 of 10 seconden. Hiervoor gebruik ik een afstandbediening die ik kan programmeren.
Ieder foto is 1 frame in je montage. Dus 25 foto's = 1 seconden beeld.

Hier staat ie, slechts 32 seconden lang:
YouTube: CANON 550D TIMELAPSE CLOUDS

Moet hierin nog wel even oefenen. :F

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Leuk voor de levensduur van je sluiter. :P

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Voutloos
  • Niet online
Lekker boeiend, anders moet je maar de camera in de kast leggen, dan slijt ie tenminste niet.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
ton1234 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:55:
TIMELAPSE opnamen met de 550D Voor mij een proefje heb dit nog nooit eerder gedaan. Dus slaapkamerraam open .... en klikken maar. Met TIMER CONTRL van 18e van E-bay.
Leuk! heb al 2 Remote-controls voor me 550D uit Hong Kong en deze wordt de volgende. Lijkt me vooral mooi bij bloemen die op het punt staan open te gaan. Leuk filmpie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik heb zopas een 550D met kitlens 18-55mm IS gekocht. 750 euro in de MM, promo met draagtas en 8gb Sony SDHC (class4, zelfs filmen in HD lijkt te lukken!). Erg tevreden mee!
Nu vertrek ik binnenkort op vakantie, en vroeg me af wat de echte must-have accessoires zijn.
Ben net een Canon EW-60C zonnekap gaan halen, plus van die doorzichtige plastic folie om het scherm te beschermen.
Hoe zit het met de zonnekap en de lensdop, moet ik dan telkens de zonnekap opnieuw bevestigen?
Vind het lastig dat er geen touwtje aan de lensdop zit ofzo, lijkt me dat je zo'n ding makkelijk kwijtraakt.
Ben ik iets vergeten? Is een UV-filter echt noodzakelijk ivm bescherming van de lens?
Ik ga op city trip door de Baltische landen en Rusland, dus niet echt risico op zand/zout.
Wel risico op diefstal (fingers crossed).
Ik neem wss ook zo'n zacht doekje mee dat je bij een zonnebril krijgt, is dat OK om de lens te reinigen mocht die stoffig zijn?
Alle praktische tips (gebruik en verzorging van de camera bedoel ik) voor de beginnende amateur fotograaf zijn welkom.

[ Voor 36% gewijzigd door phobosdeimos op 13-09-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

Een opzetflitser is wel handig ...

Als je echt stoer wil doen .... een video lampje die je op je body kan zetten (vooral 1 die je kan dimmen). Dan kan je in het donker video filmen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:41
AtleX schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:56:
Leuk voor de levensduur van je sluiter. :P
Hoe lang gaat gemiddeld een sluiter mee bij de xx0D serie? 40.000-50.000 sluitbewegingen ofzo? Ik neem aan dat je tegen die tijd al flink wat foto's hebt geschoten en inmiddels geïnteresseerd bent geraakt in een andere body of er zelfs al één hebt. Natuurlijk gaat bij het maken van timelapsen de sluiter meer op en neer dan een gemiddelde shoot, maar ja om nu extra daarvoor een goede videocamera te kopen, dan ben je ook zo een paar honderd euro kwijt (tenzij je er al één hebt natuurlijk :9 ).

HOE ...knip...
Welke timer heb jij precies als ik vragen mag? Eentje waarbij je een interval kunt aangeven, het aantal frames, bulb, zelftimer, etc. en/of een combinatie hiervan?

Ik zelf heb de Phottix TC-501 en die bevalt tot nu toe prima, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen met andere afstandbedieningen. Voor die Phottix TC-501 heb ik een start gemaakt voor een uitgebreide review, maar aangezien dat ik nu weinig tijd heb, kan het nog even duren voordat ie af is :P .....

[ Voor 53% gewijzigd door Aardwolf op 13-09-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ben ook wel geinteresseerd in je remote ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
phobosdeimos schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:43:
Ik heb zopas een 550D met kitlens 18-55mm IS gekocht. 750 euro in de MM, promo met draagtas en 8gb Sony SDHC (class4, zelfs filmen in HD lijkt te lukken!). Erg tevreden mee!
Nu vertrek ik binnenkort op vakantie, en vroeg me af wat de echte must-have accessoires zijn.
Ben net een Canon EW-60C zonnekap gaan halen, plus van die doorzichtige plastic folie om het scherm te beschermen.
Hoe zit het met de zonnekap en de lensdop, moet ik dan telkens de zonnekap opnieuw bevestigen?
Vind het lastig dat er geen touwtje aan de lensdop zit ofzo, lijkt me dat je zo'n ding makkelijk kwijtraakt.
Ben ik iets vergeten? Is een UV-filter echt noodzakelijk ivm bescherming van de lens?
Ik ga op city trip door de Baltische landen en Rusland, dus niet echt risico op zand/zout.
Ik neem wss ook zo'n zacht doekje mee dat je bij een zonnebril krijgt, is dat OK om de lens te reinigen mocht die stoffig zijn?
Alle praktische tips (gebruik en verzorging van de camera bedoel ik) voor de beginnende amateur fotograaf zijn welkom.
Een kleine statief die je camera houdt is wel handig voor de mooie shots 's nachts.

HOE WERKT HET,
je maakt ieder x n foto met een tussenpauze van bv 5 of 10 seconden. Hiervoor gebruik ik een afstandbediening die ik kan programmeren.
Ieder foto is 1 frame in je montage. Dus 25 foto's = 1 seconden beeld.

Hier staat ie, slechts 32 seconden lang:
YouTube: CANON 550D TIMELAPSE CLOUDS

Moet hierin nog wel even oefenen. :F
Probeer eens in manual mode te schieten. Nu lijkt het alsof je belichting elke keer een andere instelling heeft gehad en je belichting lijkt in de video nogal wat te varieren. Daarnaast kun je het beste een lage ISO, klein diafragma (grote F) en een lange sluitertijd kiezen. Daardoor krijg je minder last van het spring effect wat je nu hebt. De overgang van frames wordt dan subtieler. En je focus handmatig vastzetten is ook een goed idee. Is een erg leuke techniek dat time lapse, moet binnenkort ook een remote scoren.

Vind zelf trouwens HDR foto's de laatste tijd erg leuk. Dus binnenkort maar eens wat focussen op deze techniek, daar kan je wat bizarre mooie en onrealistische foto's mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
phobosdeimos schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:43:
Alles is handig, maar ga gewoon foto's maken en kijk wat je mist. Zo heb ik geen opzetflitser want die gebruik ik niet, maar iemand anders raadt je die wel aan. Een klein statief zou ik ook niet willen, geef mij maar een full-size. Het is erg persoonlijk.

Een zonnekap is wel handig, tegen flares en 1e verdediging bij stoten. Zonnekap kan je laten zitten als je lensdop erop/af moet. Een uv filter helpt tegen krassen etc., maar is afhankelijk van hoe duur je lens is of het de moeite waard is. Voor die kitlens wat overdreven vind ik.

Extra lensdop is altijd handig, touwtje eraan lijkt me niks.

Doekje zeker meenemen!

Extra accu's zijn handig natuurlijk, en een grip, en een handstrap. En een polarizer. Tja... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Fire69 schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:53:
Ben ook wel geinteresseerd in je remote ja :)
Lampje...dimbaar en daglicht, had eerst de 160led, deze is kleiner en geeft echt daglicht.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=270623324341

Remote
http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=280550945742

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Is er een universele manier om de maximale ISO in te stellen tot bijvoorbeeld 1600 ipv 3200? Universeel dan bedoel ik dat dat ook effect heeft in de volautomatische modus en de no-flash modus.
Ik weet dat het kan in bijvoorbeeld de P modus, maar ik werk nogal vaak met no-flash modus (beginner :p).

Kan ik in de portret/macro/landschap modi er voor zorgen dat de flits uit blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
Nee. Voor de no flash modus zou ik gewoon P gebruiken overigens, zelfde effect alleen kan je nu je ISO instellen...

Niet bang zijn voor de andere standen. Overdag lekker Av om te spelen met je diafragma en dan 's avonds P en auto iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
ThomasW schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:50:
Nee. Voor de no flash modus zou ik gewoon P gebruiken overigens, zelfde effect alleen kan je nu je ISO instellen...

Niet bang zijn voor de andere standen. Overdag lekker Av om te spelen met je diafragma en dan 's avonds P en auto iso.
Zeker, als je met de andere modussen een beetje gespeeld hebt raak je de automatische en no flash etc en de creative echt niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Laatst online: 14-09 20:23
Wat is er aan de hand met de leverbaarheid van de 550D?
Ik wacht al 5 weken op mijn bestelling (550D body) en bij héél veel shops staat die ook al geruime tijd op "Niet voorradig".

Weet iemand per wanneer ze weer uitgeleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb ook een 550D gekocht ter vervangning van een 40D en inmiddels 2 weken mee zitten spelen :)
Randy.W schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:51:
Ik wacht al 5 weken op mijn bestelling (550D body) en bij héél veel shops staat die ook al geruime tijd op "Niet voorradig".

volgens mij had ik 2 weken geleden één van de laatste in NL

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 15:06
Nog niks staat er op canonrumors over eventuele opvolgers.
Denk dus dat de levering tijdelijk wat minder is.

Zal vast wel binnenkort aantrekken!

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Eventuele opvolgers!? Het ding is net uit! 8)7

• Michel_716
  • Laatst online: 08:15
Vorige week nog 1 besteld en de volgende dag in huis... waren er nog zat te koop op internet?

• ton1234
Leer filmen met een DSLR

The DSLR Cinematography Guide.

http://nofilmschool.com/dslr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 19:34
Uhm, ik had net een krantje van Dixons gekregen....

Canon 550D + 18-55 IS
+ Tamron 70-300mm
+ extra accu
+ tas

voor een prijsje van 849,- ... kan alleen die prijs niet vinden van die Tamron los... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Laatst online: 18-09 16:19

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Canon)

edit: spuit11 7(8)7

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnGizmo op 20-09-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 19:34
Thx!!

Ik zit alleen even te kijken of die 'echt' een aanbieding is.
Komt in de buurt denk ik?

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Randy.W schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:51:

Kreeg nog de tip check in duitsland.. maar ook daar geen succes. Zie hieronder.
Niemand weet waar canon blijft met de lading 550's :(

http://www.idealo.de/prei...7490_-eos-550d-canon.html

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
Afgelopen weekend nog een 550d gekocht bij de MM centrum R'dam. Inclusief uv-filter, 8gb kaartje en een onhandig fototasje van Samsonite. € 754,96.

Ze hadden nog zeker 5 a 10 van deze setjes liggen, dus denk dat er nog wel wat te krijgen zijn aldaar.
Vraag wel meteen om de fotoworkshop kortingscoupon die bij de set wordt aangeboden. Die krijg je er dus standaard niet bij. Heb erachteraan gebeld en de mijne wordt alsnog opgestuurd.

Iemand nog een goeie tip voor een degelijke, maar draagbare fototas voor rondreis Thailand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verskure
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 21:51
Ik heb zelf de Crumpler Jimmy Bo 300 voor de 550D (met 18-55mm), op vakantie mee geweest en echt als ideaal bevonden. Misschien niet met meerdere lenzen maar die heb ik (nog) niet.

Heb nog wel een paar vragen op het gebied van fotograferen met een DSLR. Ben daar volledig nieuw in en dit leek me de ideale camera om daar mee aan de slag te gaan. En heb een nieuwe hobby gevonden want kwam met volle kaarten terug van vakantie :) Erg leuk om zo te 'spelen'.

Bij sommige foto's heb ik erg last van tegenlicht. Hoe ga ik dat het beste tegen? Bijvoorbeeld een foto van een hotelkamer met het raam open. Dan zie je óf de hotelkamer goed en een wit vlak van het raam, of het uitzicht op de straat en de hotelkamer donker/zwart. Heeft natuurlijk te maken met de ISO-waarden als ik het goed heb, maar hoe krijg ik het allebei goed? Schieten in RAW en later bewerken? Twee foto's maken met verschillende ISO waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Laatst online: 21:20
verskure schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:21:
Bij sommige foto's heb ik erg last van tegenlicht. Hoe ga ik dat het beste tegen? Bijvoorbeeld een foto van een hotelkamer met het raam open. Dan zie je óf de hotelkamer goed en een wit vlak van het raam, of het uitzicht op de straat en de hotelkamer donker/zwart. Heeft natuurlijk te maken met de ISO-waarden als ik het goed heb, maar hoe krijg ik het allebei goed? Schieten in RAW en later bewerken? Twee foto's maken met verschillende ISO waarden?
Dat heeft op zich niet zoveel met je ISO waarde te maken :). Het dynamische bereik van de sensor van je camera is onvoldoende om en het donker in je kamer en de lichte omgeving van buiten tegelijk goed te belichten. Je kunt op twee manier er voor zorgen dat je wel beide goed op de foto krijgt:
1. Zoals je zelf al aangeeft twee, of in de meeste gevallen zelfs meer foto's maken die allemaal een gedeelte van het dynamische bereik vastleggen. Dus je begint bijv. met de donkere kamer goed te belichten en past je sluitertijd (dus het liefste niet je ISO en zeker niet je diafragma) steeds met bijv. 3 of 4 stops aan net zolang dat je ook de lichtste delen buiten goed hebt belicht. Later kun je deze met software samenvoegen tot een mooie foto. Voor meer info kun je googlen op HDR (raad ik je ook zeker aan want ik heb nog weinig met HDR geëxperimenteerd dus het kan zo maar zijn dat ik het op bepaalde punten mis heb).
2. Je kunt ook de kamer met een flitser verlichten zodat het verschil tussen binnen en buiten afneemt en je in een foto alles goed belicht krijgt. Alleen zal dit in de meeste gevallen met een pop-up flitser geen succes worden, aangezien je snel lelijke schaduwen krijgt en als je tegen een raam aan flitst ook nog een reflectie van je flits in het raam.

Als laatste is het verstandig om eens te googlen en op Sluitertijd, Diafragma en ISO en daarna hiermee te experimenteren. Ze zorgen er namelijk allemaal voor dat er minder dan wel meer licht fotonen door je camerasensor geregistreerd worden, maar hebben allemaal een ander effect op je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
verskure schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:21:
Schieten in RAW en later bewerken? Twee foto's maken met verschillende ISO waarden?
Zowiezo altijd schieten in Raw. Zeker als je foto's wilt gaan bewerken.
Je kan ook Raw en Jpeg samen kiezen maar dan loopt de buffer van je camera erg snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verskure
Ha Niels! Bedankt, helpt heel erg. Ben me verder aan het inlezen.

Weet iemand misschien nog goede websites daarvoor? Ik lees nu vooral op dpreview en Wikipedia, wat is nou echt de beste site daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Digibilly schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 00:50:
[...]
Zowiezo altijd schieten in Raw. Zeker als je foto's wilt gaan bewerken.
Je kan ook Raw en Jpeg samen kiezen maar dan loopt de buffer van je camera erg snel vol.
Dan kies je JPG small. Zo doe ik het. Keine JPGtjes om op de PC te kijken wat goed is, daarna de bijbehorende RAW bewerken.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verskure
ajhaverkamp schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:03:
[...]

Dan kies je JPG small. Zo doe ik het. Keine JPGtjes om op de PC te kijken wat goed is, daarna de bijbehorende RAW bewerken.
Kan niet op de 550D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

is wel degelijk mogelijk bij de 550D

RAW (.CR2 14-bit)
RAW (.CR2 14-bit) + JPEG Large/Fine
JPEG (EXIF 2.21) - Fine, Normal

In het menu -->en dan quality
daar heb je de keuze uit:

• Large Fine
• Large Normal
• Medium Fine
• Medium Normal
• Small Fine
• Small Normal
• RAW + Large Fine
• RAW

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verskure
Ja dan heb je toch slechts RAW + Large Fine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Hmm ergens niet goed opgelet, je hebt gelijk
Dacht dat je meende dat de combi raw+jpg niet mogelijk was 8)7

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verskure
Haha, maakt niet uit. Ik dacht ook al dat ik fout zat.

Dierentuin: 50mm f/1.8 of 18-55mm?

[ Voor 26% gewijzigd door verskure op 08-10-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizzard75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-12-2024
Een klein vraagje met betrekking tot de geheugenkaartjes voor de 550D. Bij de aankoop werd mij aangeraden deze te nemen: Sandisk SD Extreme 8GB HC 30MB/s Class 10.
Lekker snel natuurlijk, maar ook gelijk wat duurder. Is deze echt nodig (bijv. om ook goed de filmpjes er mee op te nemen)? Of kan een minder snelle ook voldoen? Ik oriënteer me namelijk om nog een 2e kaartje aan te schaffen voor de vakantie en als backup kaartje (mocht de 1e het om wat voor reden dan ook begeven). Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Laatst online: 26-06 23:47
Er is laatst door een tweaker een kleine benchmark naar gedaan. Als ik het mij goed herinner werd hierin de Trancend 16GB aangewezen als grote winner. Iets langzamer dan de SD Extreme 30MB/s 16GB, maar voor de helft van de prijs. De Trancend 16GB zal ongeveer wel dezelfde prijs hebben als de 8GB Sandisk.

EDIT

productreview: Transcend SDHC 16GB Class 10 review door 3d0zer

[ Voor 20% gewijzigd door buffbuffbuff op 08-10-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
verskure schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:03:
Haha, maakt niet uit. Ik dacht ook al dat ik fout zat.

Dierentuin: 50mm f/1.8 of 18-55mm?
Een 70-200.

Sorry hoor, maar wat is dat nou voor vraag? Je hebt er mieren lopen in een terrarium, en olifanten op 100meter afstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 14:56
Idd. Denk maar niet dat je zebra's mooi en groot op de foto krijgt met een 55mm xD

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ligt maar net aan de afstand.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizzard75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-12-2024
buffbuffbuff schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:53:
Er is laatste door een tweaker een kleine benchmark naar gedaan. Als ik het mij goed herinner werd hierin de Trancend 16GB aangewezen als grote winner. Iets langzamer dan de SD Extreme 30MB/s 16GB, maar voor de helft van de prijs ! De Trancend 16GB zal ongeveer wel dezelfde prijs hebben als de 8GB Sandisk.

EDIT

productreview: Transcend SDHC 16GB Class 10 review door 3d0zer
Hartelijk dank, ik zal even daar gaan neuzen :)
Al zag ik al dat Sandisk wel veel makkelijker te verkrijgen valt dan Transcend (in normale, ouderwetse winkels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 18-09 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat zegt al wel iets over de marge op Sandisk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

Ik heb mezelf deze week een 550D aangeschaft met een kit lensje.

Ik bedacht me gister dat m'n pa nog van die lenzen had vanuit het analoog tijdperk. Nu meende ik gelezen te hebben dat deze soms nog gebruikt kunnen worden.
Ik weet inmiddels dat de meeste lenzen van na 1990 gewoon zonder extra ring gebruikt kunnen worden. Leuk, maar de camera van m'n pa was veel ouder en geen canon...

Ik dus ff aan m'n pa gevraagd. Het gaat dus om lenzen met een Pentax-K bajonetvatting.
volgende mail gehad van m'n pa:
Ik heb de volgende analoge lenzen:

Orestegor 4/200; dit is een 200 mm telelens met maximale diafragma-opening 4 Deze lens heeft P-draad.

Sigma Zoom 100-200: dit is een 100-200 mm zoomlens met macro-instelling 1:9 t/m1:4,5. Deze lens heeft een Pentax-K bajonetvatting.

Deze lenzen zijn niet van topkwaliteit.

Dan heb ik nog op mijn Asahi Pentax ME een 50 mm lens met Pentax-K bajonetvatting. Die is van een goede kwaliteit.
Daarnaast heb ik nog een converter 2 x.

Voor de liefhebber zijn er nog wel meer analoge spullen zoals een flitser Philips 38CTB. Die heeft een richtgetal 38 en is voorzien van een slave-unit. De flitser werkt op 4 penlite-batterijen en heeft 3 flitsstanden.
Na flink googelen kwam ik dit tegen
http://www.amazon.com/gp/...tails?ie=UTF8&me=&seller=

Nu is m'n vraag, Zou dit echt werken en zo ja is het de moeite (er vanuitgaande dat de lenzen nog in goede staat zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

D-rez schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:57:
Het gaat dus om lenzen met een Pentax-K bajonetvatting...
Die adapterringen heb je ook goedkoper (voor manuele lenzen): zonder contactpuntjes. Ik heb er eentje uit die categorie:

Afbeeldingslocatie: http://chainsaw.phrog.nl/uitwissel/tweakers/Pentax50mm-focustestshots/AsahiPentax50mmf1.4-6852-th.jpg

Toevallig was mijn eerste SLR een tweedehands Pentax MX uit '76. Daar zat een heerlijk Asahi SMC Pentax 50mm f/1.4 lensje bij, dat ik nu voornamelijk voor video gebruik op mijn 7D.

Afbeeldingslocatie: http://chainsaw.phrog.nl/uitwissel/tweakers/Pentax50mm-focustestshots/AsahiPentax50mmf1.4-6846-th.jpg

Eén ding snap ik alleen nog niet. Er lijkt wat aan de hand te zijn met het focussen. Bij focussen voor een foto met de Live View heb ik totaal geen problemen. Maar stel ik door de viewfinder scherp dan lijkt bij terugkijken op het scherm het focuspunt van de opname duidelijk ergens anders te hebben gelegen. Meestal een cm of twee erachter. Het hele idee van de spiegelconstructie van een (D)SLR is toch juist dat het beeld dat je door de zoeker ziet, ook precies hetzelfde beeld is dat bij afdrukken op de sensor valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je matglas laat onscherpte niet goed zien; een diafragma wijder dan f/3.5 (ongeveer) ziet er niet anders uit dan f/3.5, waardoor je zeker met f/1.4 lenzen niet goed de focus kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Dat verklaart alles, ook waarom het focuspunt soms ineens wel ervoor lijkt te liggen. Blijkbaar stelde ik vrij consequent teveel naar achter scherp. Bedankt!
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste