Ik heb de Poolse ICS rom nu 2 weken draaien. Op het eerste gezicht lijkt hij perfect te werken maar hij bevat nog behoorlijk wat bugs. Dit zou verklaren waarom hij in Nederland nog niet te downloaden is. Dit omdat Samsung waarschijnlijk in heeft gezien dat de ICS rom niet stabiel genoeg is.
Bij het eerste gebruik van de rom lijkt alles als een zonnetje te werken. Dit komt misschien omdat je in het begin eigenlijk alleen de nieuwe features aan het bekijken bent en vooral hiermee "speelt". Je gaat toch snel eventjes de face unlock proberen dit doe je misschien een paar keer en dan zet je de functie uit gewoon omdat hij 9 van de 10 keer je toch niet herkent. Je bladert even door het nieuwe menu heen en je ziet hier en daar een aantal kleine aanpassingen. De manier waarop je internetten op je smartphone gewent bent leer je opnieuw omdat het gewoon net wat anders maar wel lekkerder werkt. Als je op gegeven moment toch wel weer uitgekeken bent op de nieuwe features gaan de bugs pas echt opvallen...
Als je denkt kom laat ik is mijn wifi uit zetten om het daarna aan te zetten valt de eerste bug al op. Je wifi doet niks meer hij blijft een aantal minuten hangen op wifi inschakelen maar daar houd het wel bij op. Je telefoon maar eventjes opnieuw opstarten denk je dan. Gelukkig zit deze functie nu gewoon ingebakken en dan kan je er weer tegenaan.
Icons verdwijnen spontaan van de telefoon. Op het moment dat je de bel functie gaat gebruiken komt er een moment waarop je toetsenbord icoontje en tekst weg is bij de tabbladen. Opzicht geen ramp maar wel jammer. Ook hier komt de reboot functie weer van pas.
De accu gaat de eerste paar dagen fantastisch goed mee maar dit verslapt na langdurig gebruik. Je telefoon gaat weer net zo lang mee als bij 2.3.6 en soms zelfs iets korter. Of de telefoon blijft voor 3 uur lang volhouden dat je nog maar 1% van je accu overhebt maar even de tweakers.net app gebruiken of even internetten blijft hij toch gewoon volhouden. Dit is wonderbaarlijk te noemen. Want volgens die gegevens zou ik de telefoon gewoon 300 uur moeten kunnen gebruiken maar dit is helaas niet het geval :-P.
Je telefoon uit je broekzak halen om even snel iets te kijken is soms snel gedaan maar het komt net iets te vaak voor dat het gewoon lang duurt voordat je scherm aangaat en je hem kunt unlocken. De ene keer is dit een seconden de andere keer blijf je gefrustreerd op je power button drukken maar resultaat is er niet mee te boeken.
Dit zijn mijn persoonlijke ondervindingen maar ik hoor van verschillende kanten dit soort verhalen. Misschien is Samsung dus toch niet zo ervaren met ICS als verwacht en hebben ze dit nu ook in gezien. Dit zou dus verklaren waarom de update er nog steeds niet is. Misschien vanavond om 23:59 met alle bugfixes. Maar dit lijkt me sterk.
Voor iedereen die toch alvast ICS op zijn telefoon wilt is het een kwestie van even naar samfirmware. De rom downloaden en heb flashen met odin. Maar de frustratie aan mijn kant neemt wel toe en ik zit er ook gewoon over na te denken om maar weer naar 2.3.6 te gaan. Want de bugs steken je wel in het oog.
[
Voor 0% gewijzigd door
janvanduschoten op 31-03-2012 16:30
]