| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Misschien moet je even lezen wat ik schrijf. Ik zeg niet dat het onzin is, ik zeg dat ik de theorie niet aanhang.Verderf schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:45:
Hoe verklaar je dan de zwarte tentakels, het schot wat je oploopt, hoe anderson voor je uit kan lopen etc etc.
Er is gewoon teveel bewijs dat Shepard indoctrinated is om het maar als onzin weg te zetten.
Als het niet zo zou zijn zit er zoveel nutteloze conversaties in de game.
M.b.t. de zwarte tentakels: het is een uiterste poging van TIM om Shepard te controleren. Dit lukt ook gedeeltelijk (hij schiet Anderson neer), maar Shepard verzet zich en breekt er weer uit (hij kan TIM neerschieten, de tentakels zijn ook weer weg als TIM het loodje legt).
M.b.t. het schot dat je oploopt: je ziet Shepard al met z'n hand op die plek vlak nadat je op de Citadel bent aanbeland. Hij is vlak daarvoor nog beschoten door een synthetic en hij is sowieso zwaar gewond. Kun je het uitleggen als een manifestatie van hoe Anderson neergeschoten wordt? Ja. Is er ook een andere uitleg waarom hij zou bloeden? Ja.
Er zitten net zoveel "nutteloze" conversaties in die een andere uitleg mogelijk maken. Alle conversaties met de Prothean, alle conversaties met EDI over vrije wil, Legion die zich afvraagt of hij een ziel heeft. De relatie tussen Joker en EDI, de opmerkingen van Tali over de Geth die in de pakken van de Quarians zijn gedownload, etc. Die wijzen voor mij op de Synergy optie.
Er is simpelweg geen bewijs, anders dan in de hoofden van de bedenkers. Voor elk argument kan je wel een tegenargument vinden. Als iemand in de IT wil geloven, prima. Er is best een heleboel voor te zeggen. Ik geloof echter niet dat Bioware in staat is geweest om dit met voorbedachte rade op zoveel niveau's in het spel te stoppen. Ik denk dus dat mensen er te veel in zien, misschien mede omdat ze het einde vonden tegenvallen (vond ik overigens niet).
Kan ik bewijzen dat ik gelijk heb? Nee. Kan iemand bewijzen dat de IT de absolute waarheid is? Niet aan mij zonder een afschrift van het verhaal dat al een paar jaar bij een notaris in de kluis heeft gelegen en waarin staat dat dit echt de bedoeling was. In dat geval buig ik zeer diep voor degene die dit verhaaleinde geschreven heeft.
Overigens speelt bij mij ook mee dat ik me (als speler) behoorlijk genaaid zou voelen als mijn personage zonder dat ik er iets aan kon doen in het spel langzaamaan geindoctrineerd zou worden. Je zou dan verwachten dat je er tegen kon vechten...
[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-03-2012 00:32 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Oeps, sorry haha. Ik probeer de meeste einde topics te volgen om op de hoogte te blijven van de IT. Ik vind dit het beste stuk over de hele theorie tot nu toe.
Het verklaart voor mij zelfs het bestaan van die afschuwelijke terminator op het einde van ME2 en waarom Shepard indirect door reapers op collectors afgestuurd zou worden. De reapers wilde Shepard en de galaxy (omdat hij zo'n icoon is die door veel mensen gevolgd wordt) laten zien dat ze een bijzondere interesse in mensen hadden (menselijke koloniën ontvoeren, gigantische Human reaper maken). Wanneer ze hierna op Aarde de grootste aanval zouden plaatsen, zouden ze dmv Shepard overtuigingskracht de galaxy over kunnen halen om massaal naar Aarde te vliegen. Aldaar zou iedereen verslagen kunnen worden.
Dit was plan B nadat Sovereign verslagen was en de Citadel Relay in ME1 niet meer werkte.
Of de IT nou waar is of niet. Als ik het op deze manier interpreteer vind ik het werkelijkwaar geniaal geschreven.
Het is zo dat volgens de IT de opties die je kiest helemaal geen effect hebben op de echte wereld. Dit is zeer aannemelijk omdat wanneer je voor Destroy kiest je zelf adem haalt terwijl The Catalyst echt zegt dat je zelf ook dood zal gaan. De Synergy optie is samen met de Controll optie gewoon wat de reapers willen. Dat jochie of The Catalyst heeft ook een zware 2e stem die lijkt op die van een reaper. Al had ik er eerst zelf ook voor gekozen, Synergy: It's a trap!Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:22:
Tsjongejonge, ik heb discussies over geloof in god/goden in onze eigen wereld meegemaakt waarin mensen een meer open mind hadden... Dit gaat over een computerspel, mensen!
[...]
.....
Er zitten net zoveel "nutteloze" conversaties in die een andere uitleg mogelijk maken. Alle conversaties met de Prothean, alle conversaties met EDI over vrije wil, Legion die zich afvraagt of hij een ziel heeft. De relatie tussen Joker en EDI, de opmerkingen van Tali over de Geth die in de pakken van de Quarians zijn gedownload, etc. Die wijzen voor mij op de Synergy optie.
....
Over meerdere stemmen gesproken... Is het jullie wel eens opgevallen dat wanneer Shepard Anderson neerschiet ze allebei op exact hetzelfde moment schreeuwen/zuchten van de pijn? Youtube het maar eens, goed opletten, het is subtiel maar zeker aanwezig!Victor.S schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:32:
[...]
Het is zo dat volgens de IT de opties die je kiest helemaal geen effect hebben op de echte wereld. Dit is zeer aannemelijk omdat wanneer je voor Destroy kiest je zelf adem haalt terwijl The Catalyst echt zegt dat je zelf ook dood zal gaan. De Synergy optie is samen met de Controll optie gewoon wat de reapers willen. Dat jochie of The Catalyst heeft ook een zware 2e stem die lijkt op die van een reaper. Al had ik er eerst zelf ook voor gekozen, Synergy: It's a trap!
[ Voor 3% gewijzigd door zjeery op 21-03-2012 00:37 ]
Kan zijn. Dan ben ik er vol overtuiging ingelopenVictor.S schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:32:
[...]
Het is zo dat volgens de IT de opties die je kiest helemaal geen effect hebben op de echte wereld. Dit is zeer aannemelijk omdat wanneer je voor Destroy kiest je zelf adem haalt terwijl The Catalyst echt zegt dat je zelf ook dood zal gaan. De Synergy optie is samen met de Controll optie gewoon wat de reapers willen. Dat jochie of The Catalyst heeft ook een zware 2e stem die lijkt op die van een reaper. Al had ik er eerst zelf ook voor gekozen, Synergy: It's a trap!
Wat er gebeurt nadat je adem haalt is volgens mij niet bekend, dus of je keuze wel of niet invloed heeft gehad in de echte wereld is op basis daarvan niet te zeggen.
@zjeery Over het feit dat beiden schreeuwen: wat zou jij doen als je tegen je wil een goede vriend neerschiet? Ik zou schreeuwen en proberen de mindcontrol te verbreken...
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-03-2012 00:50 ]
Chris Priestly
twitter.com/#!/BioEvilChris/status/179967731070799872
Jessica Merizan
twitter.com/#!/JessicaMerizan/status/179808402011193344
twitter.com/#!/JessicaMerizan/status/179828285327409152
The official "Mass Effect" twitter from Bioware:
twitter.com/#!/masseffect/status/179686320568926209
twitter.com/#!/masseffect/status/179680647869243392
twitter.com/#!/masseffect/status/179688066787704832
twitter.com/#!/masseffect/status/179682383304462338
twitter.com/#!/masseffect/status/179681231766695936
[ Voor 5% gewijzigd door Victor.S op 21-03-2012 00:40 ]
Ik zie niet hoe deze tweets specifiek de IT ondersteunen. Enige wat ze ondersteunen is dat er meer komt, waarschijnlijk in de vorm van DLC. Ze kunnen net zo goed de IT niet ondersteunen, en een totaal andere verklaring hebben. Maar goed. Het is gewoon afwachten.Victor.S schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:38:
Jup had het al via het nieuwste filmpje over de IT meegekregen. Mij lijkt de IT zeer aannemlijk, alles lijkt er wel op te wijzen dat het gewoon zo bedoelt is. Die mysterieuze tweets van bioware/medewerkers lijken dit ook te steunen.
Chris Priestly
Jessica Merizan
twitter.com/#!/JessicaMerizan/status/179828285327409152
The official "Mass Effect" twitter from Bioware:
Nietszeggend.Victor.S schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:38:
Jup had het al via het nieuwste filmpje over de IT meegekregen. Mij lijkt de IT zeer aannemlijk, alles lijkt er wel op te wijzen dat het gewoon zo bedoelt is. Die mysterieuze tweets van bioware/medewerkers lijken dit ook te steunen.
Chris Priestly
Dat niet al het leven vernietigd is of zal uitsterven, wordt al duidelijk uit het feit dat de Normandy op een groene levende planeet landtJessica Merizan
Dit slaat op het feit dat squadmates ineens op de Normandy zitten? Kan ook van alles betekenen.twitter.com/#!/JessicaMerizan/status/179828285327409152
Hier lees ik dan weer een heleboel hype-creatie over toekomstige DLC, waarmee het er op lijkt dat het einde expres niet "af" is om meer DLC te verkopen. Die laatste lees ik dan weer als: de beslissing is in elk geval belangrijk en niet zomaar een "het was een droom en het maakt niet uit wat je kiest" einde.The official "Mass Effect" twitter from Bioware:
Zoals ik al zei: als je ergens heilig in gelooft, zie alles eruit als bevestiging van wat je toch al dacht (of als het overduidelijk wijst op iets anders: als onzin van gekken).
De eerste hieronder was na een tweet van iemand die zei dat de IT bullshit zou zijn omdat er in de iPad app staat dat Bioware geen plannen had voor DLC na het einde (krijg die tweet er niet meer boven). Ik zie de logica niet in die link en Bioware blijkbaar ook niet, want dit was dus het antwoord
https://twitter.com/#!/Je...status/180484513019854850
Verder nog wat tweets
https://twitter.com/#!/Je...status/180488965697179649
https://twitter.com/#!/Je...status/180492732215734272
https://twitter.com/#!/Je...status/180489745594466306
EnHerko_ter_Horst schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:14:
[...]
Eh, waarom ik dat vind heb ik dacht ik vrij duidelijk uitgelegd. Er is geen "per definitie", het is een computerspel dat zich afspeelt in een verzonnen wereld/toekomst.
Tsja, dat vind ik dus niet. Zo bizar vind ik het niet wat er gebeurt en wat er wel mist, kan m.i. op meerdere manieren verklaard worden.
Maar... ik vind eigenlijk dat je jezelf zo nogal tegenspreekt. Je zegt immers "het is een computerspel", waardoor dus volgens jou 'per definitie' (Tsjongejonge, ik heb discussies over geloof in god/goden in onze eigen wereld meegemaakt waarin mensen een meer open mind hadden... Dit gaat over een computerspel, mensen!
@hieronder, daar hebben we het een paar pagina's geleden ook al over gehad... en daar verschillen vanuit 'game optiek' de meningen ook al over
[ Voor 6% gewijzigd door Gilraen op 21-03-2012 01:17 ]
Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222
Dat zou kunnen betekenen dat Bioware synthesis als "beste" optie ziet ("they lived happily ever after", behalve Shep, omdat het nou eenmaal geen sprookje is). Of als je heel erg je best hebt gedaan: je kunt ook de andere optie, waarbij je in elk geval zelf ook in leven blijft, hoef je je niet op te offeren.
[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-03-2012 01:26 ]
Die gevolgtrekking snap ik niet. "Het is maar een computerspel" sloeg op het fanatisme waarmee stellingen worden betrokken om die vervolgens nooit meer te verlaten, niet op het zoeken naar verklaringen. Jouw "per definitie" vond ik nergens op slaan, want er is geen (voor ons zichtbare) definitie van hoe het spel/einde werkelijk bedoeld is. Elke mening is dus net zo verdedigbaar als de andere. "Per definitie" kun je dus in mijn optiek niet als argument gebruiken.Gilraen schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 01:13:
Maar... ik vind eigenlijk dat je jezelf zo nogal tegenspreekt. Je zegt immers "het is een computerspel", waardoor dus volgens jou 'per definitie' () gewoon álles kan. Met andere woorden, je hoeft niet naar logische verklaringen te zoeken, want die zijn er toch niet, aangezien het een verzonnen wereld is.
Omdat jij blijkens je reactie "per definitie" al uitgaat van het feit dat bepaalde inconsistenties of half geziene gedragingen bijdragen aan "bewijs" voor "jullie" theorie, had ik de indruk dat er vrij closed minded gekeken werd/wordt naar de IT optie.Maar vervolgens zijn wij (de IT-aanhangers - om het maar even voor het gemak over één kam te scheren) degenen die niet 'open-minded' zijn? Ik denk dat wij juist méér open minded zijn, omdat we verder kijken 'dan onze neus lang is', en niet gewoon over alles zeggen 'tsja, het is een computerspel, dus alles kan', maar ook daadwerkelijk 'bewijs' (voor zover mogelijk, nogmaals, het blijft natuurlijk speculatie, zoals ik al vaker heb benadrukt) proberen te zoeken.
Ik heb voor een aantal zaken alternatieve verklaringen aangedragen op basis waarvan ik in mijn optiek niet in de IT hoef te geloven - ik kan immers het "bewijs" er voor vrij makkelijk weerleggen - en ik dus (met net zo weinig hard bewijs, anders dan dat het spel gewoon zo verkocht is..) kan blijven geloven in dat het einde gewoon zo bedoelt is, zonder 3 diepere lagen.
Point is, dat er bepaalde dingen aan het einde niet 'zomaar' aangenomen kunnen worden, omdat ze dan (imo) niet te verklaren/begrijpen zijn met de informatie die we op dit moment hebben. Te onlogisch, teveel plotholes en ontbrekende puzzelstukjes. Dus ga je (ik) verder zoeken. En of je er dan een IT draai aan geeft, of een hele andere draai, dat maakt mij niet uit. Het is meer dat je (aard van het beestje - bij mij althans) dingen wil begrijpen, en dus ergens iets 'achter' gaat zoeken, wanneer dat op het eerste oog niet lukt. En het hangt van de persoon af hoever je daarin gaat.
Maar goed... inderdaad... misschien ben ik wel té geindoctrineerd inmiddels...
[ Voor 7% gewijzigd door Gilraen op 21-03-2012 01:38 ]
Als Mass Effect 3 inderdaad hun laatste deel wordt of anders hun laatste deel met Shepard in de hoofdrol dan kon je het verwachten dat er stukken zijn die compleet afgezaagd zijn of in één dialoog genoemd. Ik heb als niet Mass Effect 1 en 2 gespeeld en al die (hoofd)lijnen die van invloed kunnen hebben in Mass Effect 3 zijn beantwoord wellis waar af en toe met een discutable einde. Ik heb dus zover jij er waarde aan kan hechten veel de mass wiki gelezen en aantal zijn slechts met een paar dialogen afgesloten.
Ik haak nu in op de indoctrinatie theorie en ik geloof in de indoctrinatie theorie. Bioware heeft ook bewezen bekwaam te zijn in het uit oefenen van "Neuromarketing".
Het verhaal van die vervelende kleuter en de daarop volgende keuzes is verdedigbaar door zowel voor als tegen de indoctrinatie theorie.
Een feit is dat de cutscenes in het spel (zijn trouwens kutscenes) waarbij Shepard zich bekommerd om die kleuter in een droom, 3x komen de scenes voorbij geloof ik en 3x wordt jij wakker. Het zit in Shepard zijn/haar hoofd. Als jij de dialogen volgt die erna komen noemt zij die kleuter niet. Dat detail kan jij alleen te weten komen als jij in het hoofd van Shepard terecht kan komen. Hoe zijn de reapers dat te weten gekomen?
Anoniem: 450206
Het lijkt te kloppen dat het een beloning is, maar het probleem van de synthesis optie is dat dit een doel is die de reapers hebben.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 01:14:
Even puur vanuit "spel"-optiek geredeneerd: de synthesis-optie komt pas beschikbaar als je meer "punten" hebt gehaald in het spel. Je zou het dus kunnen zien als beloning. Ditzelfde geldt voor het overleven van Shepard.
Dat zou kunnen betekenen dat Bioware synthesis als "beste" optie ziet ("they lived happily ever after", behalve Shep, omdat het nou eenmaal geen sprookje is). Of als je heel erg je best hebt gedaan: je kunt ook de andere optie, waarbij je in elk geval zelf ook in leven blijft, hoef je je niet op te offeren.
Saren onder invloed van Sovereign had 2 doelen, de weg openen voor de andere reapers en Synthesis, hij wou ook een nieuw ras maken met organisch en mechanisch samen (en was hier bij zichzelf al mee bezig).
Als dit een doel van de reapers is, hoe kan het dan ooit "het juiste antwoord" zijn?
Je krijgt aan het eind 3 opties
"control" Het doel van een geindoctrineerde illusive man
"synthesis" Het doel van een geindoctrineerde Saren en iets waar de reapers schijnbaar pap van lusten (alle enemies in mass effect 3 zijn reaper-[insert race here] )
"destroy" De reden waarom shepard eigenlijk gekomen is, waar het kind je wel heel erg ontmoedigd! ( oja de destroy optie, reapers gaan dan inderdaad kapot, maar ook geth, edi en jezelf en er komt weer choas en jullie worden uitgeroeid door nieuwe synthetics, laten we dit vooral niet doen!)
Het kind heeft zelfs een renegade kleurtje aan je hele doel in mass effect 3 gegeven.
Het kind moedigt aan de opties te kiezen waar de reapers overleven in plaats van de reden waarvoor je altijd gekomen bent en de reden waarom de hele galaxy vecht voor je (destructie van de reapers), hij probeert je te misleiden.
Het kind lijkt mij eigenlijk vrij geniaal, wij zijn shepard, al die games geweest, wij besturen het character, beslissen waar hij heengaat en wat hij voor een keuzes hij maakt.cisco202 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:06:
[...]
Een feit is dat de cutscenes in het spel (zijn trouwens kutscenes) waarbij Shepard zich bekommerd om die kleuter in een droom, 3x komen de scenes voorbij geloof ik en 3x wordt jij wakker. Het zit in Shepard zijn/haar hoofd. Als jij de dialogen volgt die erna komen noemt zij die kleuter niet. Dat detail kan jij alleen te weten komen als jij in het hoofd van Shepard terecht kan komen.
Dat kind neemt shepard van ons af, elke keer als dat kind er is, verliezen wij controle van shepard, het is een indoctrinatie poging op wat shepard echt is en dat zijn "wij".
In de dromen kunnen we niks doen, geen acties, geen conversaties we kunnen dat kind alleen volgen om de nachtmerrie uit te komen.
Zelfs op aarde kun je hem niet beinvloeden om met je mee te gaan. Nee hij gaat op de shuttle die ze dan kapot knallen.
Stel het eindstukje op citadel is echt een indoctrinatie poging, wij kunnen shepard nog besturen om de eerste poging (anderson vs illusive man) door te komen, we hebben onze overtuigingsmiddelen en keuzes met paragon en renegade opties om eruit te komen.
Maar dan komt het kind en al onze normale opties zijn weg, we kunnen niks doen om het kind te overtuigen of vragen te stellen, het kind neemt al onze opties die met hem te maken af en geeft je 3 opties waavan 2 opties hem dienen en 1 optie de optie is waarvoor we die hele game aan het spelen waren.
Die optie raad het kind zwaar af. Heeft dat kind je overtuigd dat synthesis of control echt betere opties waren? Dan ben je waarschijnlijk beetgenomen door de reapers en ben je shepard "kwijt"
Dat kind is een indoctrinatie op shepards eigenlijke wezen en dat zijn wij als spelers.
Lijkt me best ingenieus, maar het blijft dom dat het daarna niet meteen verder gaat en we moeten wachten op DLC.
Het is een beetje achterbaks en grotendeels door EA gelobbied denk ik, omdat EA alleen in $$$$ zien.
Waarom zou die zichzelf dan niet uitschakelen toen Shepard kwam? Snelle indoctrinatie lijkt me onwaarschijnlijk aangezien Shepard sinds die tijd niet echt meer bij reapers/artifacts komt behalve bij de Cerberus base (maar die was onvoltooid en volledig kapot).
Zou ze niet teveel onderschatten, quote uit de iPad app:Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:22:
Ik geloof echter niet dat Bioware in staat is geweest om dit met voorbedachte rade op zoveel niveau's in het spel te stoppen.
Ze speelden dus al zeker met het idee van indoctrinatie in het einde.And even in November the gameplay team was still experimenting with an endgame sequence where players would suddenly lose control of Shepard's movement and fall under full reaper control. (This sequence was dropped because the gameplay mechanic proved too troublesome to implement alongside dialogue choices).
Het feit dat Harbinger recht voor z'n neus staat bij de beam in London ontgaat je maar even? Snelle indoctrinatie kon prima. Sowieso was dat een ideaal moment om hem proberen te indoctrineren, want zoals je leert in Cerberus HQ, versnelt adrenaline de kans op het slagen van indoctrinatie en Shepard's adrenaline zal wel torenhoog zijn geweest tijdens z'n sprint naar de beam om de Aarde te redden.dtech schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:24:
Snelle indoctrinatie lijkt me onwaarschijnlijk aangezien Shepard sinds die tijd niet echt meer bij reapers/artifacts komt behalve bij de Cerberus base (maar die was onvoltooid en volledig kapot).
[ Voor 11% gewijzigd door AppieNL op 21-03-2012 14:35 ]
Volgens mij staat nergens vast hoe lang dit duurt.dtech schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:24:
Snelle indoctrinatie lijkt me onwaarschijnlijk aangezien Shepard sinds die tijd niet echt meer bij reapers/artifacts komt behalve bij de Cerberus base (maar die was onvoltooid en volledig kapot).
Grote verschil is natuurlijk wel dat Kai Lang volledig indoctrinated is en Shepard nog steeds alleen maar last heeft van aanvallen tot indoctrination.
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
http://blog.bioware.com/2012/03/21/4108/
Ik bedoelde de stargazer scene, en BTW er word ook aangegeven dat je dood gaat als je voor Destroy kiest.. (shep heeft ook electro onderdelen in ze lichaam)Shepard leeft bij Control? Dat lijkt me stug aangezien je um ziet verbranden. Bovendien wordt er aangegeven dat ie dood zal gaan als ie voor Control kiest.
Die vind ik simpel te verklaren.. eerst zegt Anderson dat hij ergens anders terecht is gekomen, daarna heeft ie her er over dat de muren veranderen van vorm (wat dus zoveel kan zeggen dat er nieuwe paden werden aangemaakt)Hoe verklaar je dan de zwarte tentakels, het schot wat je oploopt, hoe anderson voor je uit kan lopen etc etc.
En die zwarte tentakels zijn gewoon omdat de Illusive man je op dat moment onder controlle heeft
Als je een paragon antwoord geeft op het einde schiet de illusive man zich zelf door ze kop en ben je weer vrij
Owja over dat schot.. dat zou ik nog eens terug moeten kijken, maar wat ik in me hoofd heb is dat shepard vanaf het begin al met ze hand in ze zij loopt van de pijn, niet opeens na het schot
[ Voor 9% gewijzigd door Sinester op 21-03-2012 17:30 ]
Hello there
Zolang ik er niet voor hoef te betalen, ben ik tevreden.zjeery schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:17:
Ray Muzyka heeft gesproken. Een ending DLC lijkt er aan te komen!
http://blog.bioware.com/2012/03/21/4108/
Los van 't einde, heb ik wel intens genoten van dit laatste deel. Ik ga 't ook zeker over een paar weekjes opnieuw spelen om te kijken of ik wat gemist heb.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
@AppieNL Nul Closure? Er wordt wel degelijk het één en ander opgelost/gesloten als je het hebt over de hoofdlijnen van ME 1 t/m 3. Ligt aan je verwachtingspatroon. De Mass Effect serie wordt gesloten zover ik weet met nog wat DLC dat beschikbaar komt.
De enige vragen die bij mij nog open staan zijn of Shepard het overleeft, Indoctrinatie theorie ja of nee en als het inderdaad waar is de IT of jij dan als speler cerberus ook helemaal verslagen heb inclusief de illusive man. Al kan ik leven met het einde misschien nog een duidelijkere en wat uitgewerkte afscheid van de Mass Effect series.
@ Vengeful ik weet niet of je dat al gedaan heb of zelf accomplished maar download een ME2 savefile waarin alles op 100% paragon is gehaald (of 100% renegade). redelijk wat opties blijven ook gewoon locked als je savegame geen complete finish bevat van alle mogelijke stuff van de previous delen. (kom ik nu achter, op het moment bezig ermee)
Vanuit Marketing oogpunt weet ik wel zeker dat er nog DLC aankomt.
En de Mass Effect serie word niet gesloten met DLC, ze hebben altijd gezegd dat Shepards verhaal met deel 3 tot een einde zou komen, maar dat ze alle opties voor 't universum open hielden. Wat mij betreft mogen ze ook gewoon een mass effect 4-5-6 maken, want het universum an sich is interessant genoeg. Natuurlijk moeten de nakomelingen van Turianbro Garrus er in voor komen, want Garrus heerscht de pannen van het dak.
Ik zie het einde zoals iemand hierboven al geschetst had. Het is TIM die een poging tot indoctrinatie doet. De 3 opties zijn zoals ze zijn denk ik. Reapers vernietigen, samengaan van leven en machines of de Reapers besturen door zelf zoiets als de catalyst te worden.
Sorry maar ik trek dat gewoon niet. Verhaaltechnisch maak je mij niet wijs dat de Reapers een beam in London hebben geplaatst die Shepard direct naar het punt teleporteert waar hij/zij ze zonder slag of stoot met een "druk op de knop" kan verslaan. Je ziet toch zelf ook wel in (los van alle andere IT hints die wel of niet waar kunnen zijn) dat dit gewoon indoctrinatie is, en anders wel zo ongelooflijk slecht schrijfwerk dat het het hele imago van BioWare schaadt.X-t-r-e-m-e schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:46:
Ze hebben gewoon een slecht einde geschreven en nu de community een oplossing heeft verzonnen komt dat ze wel goed uit. Ze zeggen gewoon het zo bedoeld te hebben ...
Ik zie het einde zoals iemand hierboven al geschetst had. Het is TIM die een poging tot indoctrinatie doet. De 3 opties zijn zoals ze zijn denk ik. Reapers vernietigen, samengaan van leven en machines of de Reapers besturen door zelf zoiets als de catalyst te worden.
IT waar of niet, ik weiger gewoon te geloven dat BioWare zo'n slecht einde bij elkaar geraapt heeft als men kijkt naar de geschiedenis van Mass Effect.
Ja, nul closure. Problemen van ME1 en ME2 worden opgelost in ME3 tot net voor het einde, dus voor de laatste 10 minuten van ME3. Het einde op zichzelf biedt nul closure. Als je niet de indoctrinatie theorie aanhangt, wijs ik je naar een opsomming van mezelf hoeveel plotholes er in het einde zitten wat gewoon overduidelijk aantoont dat er geen closure is. Ben je wel voorstander van de IT, dan heb je nog steeds een einde met nul closure. Je hebt een poging tot indoctrinatie overleeft. Echter moet je nog steeds de Reapers fysiek verslaan. Harbinger zal echt niet zeggen na z'n indoctrinatie poging: ok, ik heb gefaald je te mindfucken, ik blaas mezelf nu even op. De fight zit niet in het spel. Je weet niet wat er precies gebeurd met alle teamleden (Joker scene telt niet vanwege obvious reasons). Einde is dus hoe dan ook bagger.cisco202 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:50:
@AppieNL Nul Closure? Er wordt wel degelijk het één en ander opgelost/gesloten als je het hebt over de hoofdlijnen van ME 1 t/m 3. Ligt aan je verwachtingspatroon. De Mass Effect serie wordt gesloten zover ik weet met nog wat DLC dat beschikbaar komt.
Eindes fixen met DLC vind ik eigenlijk nog erger dan deze gebreken aan het huidige einde, daarmee bevestig je gewoon als developer dat je spel "niet af" was toen je het uitbracht. Daarvoor kan je nog verschuilen achter "dit is mijn visie" als dev zijnde. Iedereen ziet gewoon dat het niet af is, maar dat kan je nog doen als dev in dat geval.
[ Voor 14% gewijzigd door AppieNL op 21-03-2012 20:49 ]
Je begrijpt hopelijk zelf ook dat indien jij het perfecte einde verzint voor deze reeks, er 1000en mensen zullen opstaan over hoe belachelijk dat wel niet is etc etc.zjeery schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:54:
[...]
Sorry maar ik trek dat gewoon niet. Verhaaltechnisch maak je mij niet wijs dat de Reapers een beam in London hebben geplaatst die Shepard direct naar het punt teleporteert waar hij/zij ze zonder slag of stoot met een "druk op de knop" kan verslaan. Je ziet toch zelf ook wel in (los van alle andere IT hints die wel of niet waar kunnen zijn) dat dit gewoon indoctrinatie is, en anders wel zo ongelooflijk slecht schrijfwerk dat het het hele imago van BioWare schaadt.
IT waar of niet, ik weiger gewoon te geloven dat BioWare zo'n slecht einde bij elkaar geraapt heeft als men kijkt naar de geschiedenis van Mass Effect.
Volgens mij vergeten mensen dat dit een spel is. Hoe druk kan je je maken over een spel

Juistem. En wat doen ze? Ze sluiten het verhaal niet af. Ik heb in de laatste 10 minuten van ME3 meer vragen gekregen dan in deel 1, 2 en 3 (tot de laatste 10 minuten) bij elkaar. Meer vragen in 10 minuten dan in de voorgaande 100 uur. Bioware, ur doin it RONG!!!mrFoce schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:36:
[...]
Iedereen wist al dat ME III het laatste deel zou worden.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Zo druk maak ik me anders niet hoormrFoce schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:36:
[...]
Je begrijpt hopelijk zelf ook dat indien jij het perfecte einde verzint voor deze reeks, er 1000en mensen zullen opstaan over hoe belachelijk dat wel niet is etc etc.
Volgens mij vergeten mensen dat dit een spel is. Hoe druk kan je je maken over een spel(heb zelf meerdere kerer MEI, II en III gespeeld op meerdere consoles, maar kom op. Het is een game! Via DLC kan je later waarschijnlijk een ander einde hebben als het echt zo'n probleem voor je is. Iedereen wist al dat ME III het laatste deel zou worden.
Ja hé, de Reapers leggen hun toekomst in de handen van een klein jochie. Als de scene waar hij met zijn vliegtuigje speelt eruit geknipt was dan had ik dat misschien ergens als een optie gezien.X-t-r-e-m-e schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:46:
Ze hebben gewoon een slecht einde geschreven en nu de community een oplossing heeft verzonnen komt dat ze wel goed uit. Ze zeggen gewoon het zo bedoeld te hebben ...
Maar nee het meest voor de hand liggende is in mijn ogen de theorie die ik eerder plaatste. Een feit is dat de cutscenes in het spel (zijn trouwens kutscenes) waarbij Shepard zich bekommerd om die kleuter in een droom, 3x komen de scenes voorbij geloof ik en 3x wordt jij wakker. Het zit in Shepard zijn/haar hoofd. Als jij de dialogen volgt die erna komen noemt zij die kleuter TIM niet. Dat detail kan jij alleen te weten komen als jij in het hoofd van Shepard terecht kan komen. Hoe zijn de reapers dat te weten gekomen, trek je conclusie...
@Skystreaker, het is al ergens genoemd dat de keepers zoals ze heten zelfmoord plegen als je ze wilt scannen...
Zal ik het nog iets anders uitleggen. Wat mee helpt met de negatieve reacties is het punt dat vrij kort door de bocht afscheid wordt genomen van een goed concept.
Anoniem: 450206
SkyStreaker schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:37:
Ik ga absoluut voor ending DLC betalen, als het maar ook het eindresultaat van de ingrediënten daadwerkelijk meeneemt van ME1/2. Zoals bijv. het scannen van de eh.... geleedpotigen op het Citadel. Daar heb ik mij idioot op gezocht.

Ik ga ook zeker cash neerleggen voor Ending DLC, dat is het gewoon waard.
Ik heb nu 70 Euro betaald voor een game en dan moet ik straks nog eens 10 Euro neerleggen voor het einde. Dat is hetzelfde als een boek kopen waarbij je later nog moet betalen om het laatste hoofdstuk te unlocken.Anoniem: 450206 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:09:
[...]
Die keepers blijven een mysterie he.
Ik ga ook zeker cash neerleggen voor Ending DLC, dat is het gewoon waard.
Ik had best kunnen leven met het huidige einde als de cutscenes na je keuze wat duidelijker waren geweest en niet die goedkope blauwe, rode of groene beam en een vreemd shot van de Normandy op een planeet buiten Sol.
Ik vind het vrij knap dat ze het bij Bioware voor elkaar hebben gekregen dat ik na 1 playthrough geen zin meer heb ik de hele SP terwijl ik 8 saves had klaarstaan om te importeren.
Op zich wel idd, maar dat scannen is toen toch gewoon gelukt? Die Chorban (was dat z'n naam?) stuurde toch een mail in ME2 over het feit dat hij ontdekt dan ze eens in de 50.000 jaar een signaal ontvingen/verzonden oid en dat hij het gevoel heeft dat er dan iets groots gebeurt? (Lekker op tijd ook voor arme Shep op dat moment, haha, ná ME1)Anoniem: 450206 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:09:
[...]
Die keepers blijven een mysterie he.
[ Voor 54% gewijzigd door Gilraen op 22-03-2012 12:11 ]
Gaat me ook meer om het principe dan het geld. Ik krijg het namelijk niet uit me kop dat ik ze dan nog geld ga betalen voor een spel dat niet af was op de disc.Gilraen schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:08:
Ach, aangezien ik 38 euro voor mijn game heb betaald (CE), kan een ending DLC er nog wel vanaf.
Idd, dat snap ik. Verwacht ook niet dat mensen het puur om de 10 euro an sich zouden laten liggen. Ik zou het op zich ook niet heel netjes vinden als ervoor betaald moet worden, maar omdat ik het spel gewoon met een goed (beter) gevoel wil afsluiten, zou ik het alsnog doen, als het de moeite waad blijkt te zijn.AppieNL schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:21:
[...]
Gaat me ook meer om het principe dan het geld. Ik krijg het namelijk niet uit me kop dat ik ze dan nog geld ga betalen voor een spel dat niet af was op de disc.
Speel jij trouwens multiplayer Appie?
[ Voor 3% gewijzigd door Gilraen op 22-03-2012 13:10 ]
Speel jij het wel?
Maar bijvoorbeeld het motief van de Reapers achter de cyclus van 50.000 jaar. In tegenstelling tot wat beweerd werd in ME1/ME2, is het motief verschrikkelijk simplistisch en bovendien discutabel. Dat was voor mij echt de grootste teleurstelling.
Of het einde nou echt was of het was allemaal een droom, Bioware zou naar mijn mening met een beter motief moeten komen voor de Reapers of tenminste met een betere argumentatie.
Ik vind de argumentatie wel redelijk. Elk organisch leven komt op een gegeven moment tot een hoogtepunt waar ze synthetisch leven ontwikkelen wat superieur is aan organisch leven waardoor organisch leven overbodig wordt. Waarschijnlijk zijn de makers van de Reapers de eersten die voor deze keuze stonden en hebben de keuze gemaakt voor het overleven van organisch leven boven alles. En dus werden de Reapers gemaakt om elke 50k jaar de technologische vooruitgang te resetten. Die 50k is denk ik ook berekent en wordt in stand gehouden door wat de Reapers achterlaten (relays, beacons, Citadel).Elp schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:39:
Het nieuwe einde zal nog een uitdaging worden voor BioWare. Ik denk dat een aantal 'issues' met het einde vrij simpel op te lossen zijn, bijvoorbeeld hoe de crew aan boord de Normandy komt. Daar is trouwens al deleted content voor beschikbaar, Joker haalt ze simpelweg op.
Maar bijvoorbeeld het motief van de Reapers achter de cyclus van 50.000 jaar. In tegenstelling tot wat beweerd werd in ME1/ME2, is het motief verschrikkelijk simplistisch en bovendien discutabel. Dat was voor mij echt de grootste teleurstelling.
Of het einde nou echt was of het was allemaal een droom, Bioware zou naar mijn mening met een beter motief moeten komen voor de Reapers of tenminste met een betere argumentatie.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB
Maar Relays is een prothean uitvinding. Maarjah Reapers nemen het beste van iedere cycle op in hun tech.
Nee, de Mass Relays zijn achtergelaten door de Reapers om civilisaties in de voor hun juiste richting te leiden. Men dacht dat ze door Protheans gemaakt werden, omdat dat de vorige cyclus was. De Protheans hebben wel de werking van de Mass Relays achterhaald.cisco202 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:15:
Damn... ik ben indoctrinated. ik zou anders nooit zo diep mengen in een discussie over een fictieve game.
Maar Relays is een prothean uitvinding. Maarjah Reapers nemen het beste van iedere cycle op in hun tech.
Overigens is dat wat het is op dit moment. Als er genoeg gejank van de "community" komt, dan kunnen de relays wellicht ontworpen worden door Krogan raketgeleerden.
[ Voor 24% gewijzigd door Ozzy op 22-03-2012 14:39 ]
omnia mutantur, nihil interit
cisco202 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:15:
Damn... ik ben indoctrinated. ik zou anders nooit zo diep mengen in een discussie over een fictieve game.
"The Protheans were not the first. They did not create the citadel.
They did not forge the mass relays. They merely found them, the legacy of my kind"
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Sovereign:
We have no beginning. We have no end. We are infinite. Millions of years after your civilization has been eradicated and forgotten, we will endure. (een teken van wat de catalyst is?)
Your civilization is based on the technologies of the mass relays, our technology. By using it, your society develops along the paths we desire. We impose order on the chaos of organic evolution. You exist because we allow it. And you will end because we demand it. (geavanceerd leven beeindigen voor het ruimte maken van nieuw leven?)
Harbinger:
Human, you've changed nothing. Your species has the attention of those infinitely your greater. That which you know as Reapers are your salvation through destruction. (organisch leven behouden door het afmaken van de geavanceerde rassen die voor chaos zorgen, waarbij chaos dus oorlogen en dergelijke is)
Dan nog deze:
Hier is wat de catalyst zegt:
Synthesis. *kuch*.cisco202 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:15:
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Ik denk dat je dat ook beter niet kan doen want als je zegt dat de relays een vinding zijn van de Protheans dan heb je echt niet goed opgelet.cisco202 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:15:
http://masseffect.wikia.com/wiki/ChorbanSkyStreaker schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:37:
Ik ga absoluut voor ending DLC betalen, als het maar ook het eindresultaat van de ingrediënten daadwerkelijk meeneemt van ME1/2. Zoals bijv. het scannen van de eh.... geleedpotigen op het Citadel. Daar heb ik mij idioot op gezocht.
Wat wil je nog meer?
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 105188 op 23-03-2012 11:10 ]
Het was bekend dat ME3 de laatste zou zijn van ME. Een slotstuk van een trilogie.
Ik was daarom ernstig verward na het zien van de eindsequence.
Er waren te veel onlogische dingen, te veel gaten voor een passend einde voor deze in mijn ogen epische reeks.
En hoe meer ik er over lees, er over na denk, nog maar eens een replay doe, hoe onlogischer het wordt en hoe meer ik er van overtuigd raak dat Bioware gewoon steken heeft laten vallen of dit gewoon afgeraffeld heeft.
Die hele IT is naar mijn idee een poging van fans om er nog iets van te maken, om het nog betekenis te geven.
Als in dit deel wat algemeen als slot-epos werd beschouwd voor zo'n beetje iedereen teleustellend is, niets duidelijk wordt en je oplossingen moet gaan zoeken in aanwijzingen die misschien, maar misschien ook niet iets betekenen dan is er maar 1 conclusie; Bioware heeft gefaald.
Een 'echt' einde brengen met DLC (betaald of niet) omdat de fans hevig teleur gesteld zijn is boter na de wijn, hoe je het ook bekijkt.
Ik vind het in ieder geval erg jammer dat dit hele verhaal, waar ik mijn zuur verdiende geld aan heb gespendeerd, op zo'n teleurstellende manier afgesloten wordt.
Dat is volgens mij nooit gezegd. Het zou het einde van de Shepard-trilogie zijn. Maar wat mij betreft biedt ME nog voldoende ruimte voor nieuwe verhalen en karakters. Het heeft daarnaast ook een zeer rijke canon voor bijvoorbeeld een MMORPG.centr1no schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:46:
Of welke theorie nu waar is of niet doet er naar mijn idee helemaal niet toe.
Het was bekend dat ME3 de laatste zou zijn van ME. Een slotstuk van een trilogie.
Boter na de wijn?? Mosterd na de maaltijd bedoel je!centr1no schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:46:
Een 'echt' einde brengen met DLC (betaald of niet) omdat de fans hevig teleur gesteld zijn is boter na de wijn, hoe je het ook bekijkt.
Ik ben benieuwd hoe een vervolggame vorm kan krijgen als de Mass Relays vernietigd zijn. Sowieso is de hele intergalactische vloot nu gestrand bij Aarde.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Nee dat bedoel ik niet.Pater schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:04:
[...]
Boter na de wijn?? Mosterd na de maaltijd bedoel je!
De spreekwoorden zijn boter bij de vis of water bij de wijn.
Ik probeerde een combinatie om duidelijk te maken wat ik werkelijk bedoel maar dat wordt hier natuurlijk automatisch opgepakt als een fout.
Mijn excuses als dat onduidelijk overkwam.
Zo begon Star Trek Voyager ook, alleen dan precies andersom, dat heeft 7 seizoenen aan "materiaal" opgeleverd.Pater schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:04:
Ik ben benieuwd hoe een vervolggame vorm kan krijgen als de Mass Relays vernietigd zijn. Sowieso is de hele intergalactische vloot nu gestrand bij Aarde.
Er zijn wel dingen te bedenken.
De Protheans hebben al eens een mini-mass relay gemaakt (Conduit -> Mass Relay monument). Dus de nieuwe game kan beginnen 100 jaar na "The Shepard", als er met vereende krachten nieuwe Mass Relays gebouwd zijn.
Of zoals dus in Voyager, dat je als Admiraal Tali leiding krijgt over de flotilla die onderweg gaat naar huis en onderweg van alles beleeft.
Of misschien komt er wel nieuwe ending DLC, waarbij het netwerk van relays niet stuk gaat. Of dat er wormholes onstaan op de plek waar die relays geexplodeerd zijn.
Of dat Cerberus onder leiding van een nieuwe TIM onderzoek doet naar dark space en dat er op die manier snel gereist kan worden.
Of in de vorm van een prequel, de First Contact War, Rachni Wars etc.
Of, of, of, etc. Het blijft sci-fi, dus er is van alles mogelijk.
Haha ja dat snap ik ook wel. Ik blijf iedere keer met wat nieuwe classes spelen voor de afwisseling, waardoor het nog wel even leuk blijft, maar ik denk dat dit voor mij ook binnenkort voorbij zal zijn. Vind het ook jammer dat ik alleen maar met onbekenden speel, die slechts sporadisch een keer écht goed samenwerken. Dán heb ik er altijd wel weer echt lol in, als je onwijs moet aanpoten met z'n alleen om te overleven, maar wel echt heeeeeell lekker aan 't samenwerken bent.AppieNL schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:37:
Ik heb de multiplayer gespeeld om een keer 5000 EMS te hebben, verder niet. Het zit wel leuk in elkaar met al die classes (hoe je wapens krijgt, ben ik wat minder over te spreken), maar heb toch zoiets van: voor Horde speel ik wel Gears of War, vind de controls toch net wat beter in dat spel en ik miste gewoon wat bloed e.d. bij de ME3 multi XD
Speel jij het wel?
Is er trouwens eigenlijk niet één of andere Tweakers multiplayer groep?
Pater schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:04:
[...]
Boter na de wijn?? Mosterd na de maaltijd bedoel je!

[ Voor 8% gewijzigd door Gilraen op 23-03-2012 17:23 ]
Toch hadden die natuurlijk wel het bestaande netwerk om hun relay te plaatsen, dus zo eenvoudig kan je het denk ik niet zeggen. Ook kun je aan de chart zien dat de relays niet een onbeperkte rijkwijdte hebben (behalve de alpha relay, dus het is wel mogelijk)Ozzy schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:41:
[...]
De Protheans hebben al eens een mini-mass relay gemaakt (Conduit -> Mass Relay monument). Dus de nieuwe game kan beginnen 100 jaar na "The Shepard", als er met vereende krachten nieuwe Mass Relays gebouwd zijn.
Ik zie zelf nog wel wat in het overbruggen van de afstand door unmanned drones die een comm netwerk aanleggen, zoals dat er ook was (en nog gedeeltelijk is!) voor de reaper invasion.
[...]
Toch hadden die natuurlijk wel het bestaande netwerk om hun relay te plaatsen, dus zo eenvoudig kan je het denk ik niet zeggen. Ook kun je aan de chart zien dat de relays niet een onbeperkte rijkwijdte hebben (behalve de alpha relay, dus het is wel mogelijk)[quote]
http://masseffect.wikia.com/wiki/Mass_Relay
De Alpha Relay heeft technische beperkingen.There are two kinds of mass relay, primary and secondary. Primary relays can propel a ship thousands of light years but only link to one other relay, its "partner". Secondary relays can link to any other relay over shorter distances, only a few hundred light years.
De Conduit was een prototype welke alleen op 1 richting werkte, het is verder ook niet bekend of de resultaten van het onderzoek nog beschikbaar is want de systemen op Ilos werkte niet meer na Shepard daar was. Overbruggen van de afstanden is niet zo makkelijk. Het duurt millenia om een locatie te bereiken en als je er bent heb je een hoop element zero nodig om de relay te bouwen. De technologie om het te doen is er niet, dus zal het veel langer duren om een netwerkje in elkaar te zetten.Ik zie zelf nog wel wat in het overbruggen van de afstand door unmanned drones die een comm netwerk aanleggen, zoals dat er ook was (en nog gedeeltelijk is!) voor de reaper invasion.
http://arkis.deviantart.c...ndings-SPOILERS-289902125
1. Met grote afstand: het (uw 14 favoriete scheldwoorden hier) kind. Wat een rotstem, wat een lelijke animatie, wat een misplaatste symboliek. Mijn Shepard stuurt z'n vrienden de dood in en bezoekt ze niet in het ziekenhuis als ze sterven. En dat kind zorgt voor nachtmerries. Als het zou kunnen zou ik em snipen in de eerste scenes. De drie tussenscenes waren compleet overbodig en dat juist dit kind op het einde de catalyst moet belichamen vind ik dan ook echt bijzonder teleurstellend. Verder zie je nooit kinderen in ME trouwens... Waarom deze er opeens in moest weet ik echt niet.
2. Aarde wordt compleet verwoest, maar toch ook eigenlijk weer niet. Waarom doen de reapers er zo lang over?! Ze kunnen amper een handje vol van die dingen slopen in de missies dat je er zelf bent, ze hadden al na de eerste twee hoofdverhaal missies de hele planeet schoon kunnen vegen. Ze hadden dat allemaal best anders kunnen opzetten, het spel had helemaal niet meteen met die invasie moeten beginnen, zeker als deze er aan zit te komen maar nog niet gaande is, had dat een hoop interessante dingen kunnen toevoegen aan het verhaal. Er lijkt op geen enkel moment in het spel sprake te zijn van paniek.
3. Het eindfilmpje met de Normandy lijkt nergens naar, wat een hoop dingen blijven daar onbeantwoord mee. In mijn keuze zag je blij een verliefde EDI & Joker naar buiten komen op een vreemde planeet. Dat slaat gewoon nergens op want a) hoe kwam de Normandy ooit in zo'n Mass Relay golf terecht? Ze waren toch de aarde aan het verdedigen? en b) EDI was mee naar Aarde en was zojuist voor je ogen door een reaper vernietigd.
ps: kijk uit voor bloedende oren.
[ Voor 36% gewijzigd door zjeery op 24-03-2012 11:51 ]
Ik zie nou niet zo goed in wat jou bijdragen is aan de discussie in dit topic.zjeery schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:49:
YouTube: Wintersun - Starchild (+ Lyrics)
ps: kijk uit voor bloedende oren.
Het is een referentie naar een thread in de BioWare forums, waarbij er wordt beweerd dat de inspiratie voor het einde uit dat liedje is gehaald en dat BioWare zelf geen artistiek inzicht heeft of zoiets.. Dikke onzin naar mijn mening, maar goed.Anoniem: 105188 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 13:55:
[...]
Ik zie nou niet zo goed in wat jou bijdragen is aan de discussie in dit topic.
Iphone 5 -- eerste Iphone
Anoniem: 118202
Ik heb pas één keer het einde gespeeld met een female Shep en heb toen gekozen voor Synthesis. Leek mij een mooie keuze voor mijn Paragon Shep, jezelf opofferen voor het overleven van de mens en de synthetics in een soort samengesmolten vorm.
Ook het eindfilmpje met Joker, EDI en Liara vond ik wel geinig. Ze landen (crashen) in een soort paradijs en EDI wandelt rond in het voormalig lichaam van Eve, valt nog mee dat Joker niet eigenlijk Adam heet.
Volgens mijn bescheiden mening zien sommige mensen meer in het einde dan dat er is. Drie games lang maak je keuzes die altijd drie opties hebben; Paragon, Neutral of Renegade. Waarom zou de allerlaatste keuze voor Shepard anders zijn? Control (Renegade), Synthesis (Neutral) of Destroy (Paragon). Dit is mijn conclusie en nu kan ik eigenlijk wel leven met het einde. Enige jammere vind ik dat ik niet gezien heb wat er met de vrienden is gebeurd die ik bij had in de laatste minuten. (Garrus en Ashley in mijn geval)
Het enigste wat ik mis zijn de kleine extra's zoals bypass, hack e.d. Alleen knokken en een flauwe vorm van scannen zijn over, maar goed met zo'n verhaal erachter kan ik me daarbij neerleggen. De bug bij het importeren van je personage is opgelost dus voor mij is het hoopvol wachten op de volgende patch waarmee die bug verholpen wordt.
Verder denk ik even terug aan dat episch moment dat Mamma Thresher Maw die Reaper te grazen neemt, ik zat letterlijk met open mond en koptelefoon op te kijken, toen wist ik weer waarom ik deze game zo geweldig vind.
Of hebben zij hier niet goed overnagedacht in de zin van de bedoeling was dat de perfect endings pas aan het licht zouden komen nadat alle DLC is uitgebracht? m.a.w. of de MP systeem is niet helemaal goed doordacht (misschien bugged/glitched) in het opzicht van EMS of het SP systeem klopt niet.
@Trikkstah, ik kan ook leven met het einde. al Voordat ik mij mengde in deze discussie. Volgens mij is het duidelijk aangegeven dat dit de laatste deel van de triologie zou worden. Het is een typisch Avatar effect, men wilt niet geloven dat het over is. Ik durf namelijk mijn geld erop te zetten als zij een happy ending hadden neergezet waarbij je shepard en de crew ergens in een strandtentje in Rio de Janairo ziet zitten ook niet goed was geweest.
Dat is dan vooral jouw probleem. Het is een topic over het einde van Mass Effect 3 (dat jij het hebt gestart wil niet zeggen dat ik aan jouw regels moet voldoen). Ik link naar een oud filmpje dat veel toevalligheden bevat mbt het einde van Mass Effect 3. Geen oordeel, geen aannames, gewoon een observatie, meer niet. Wat mensen er van vinden moeten ze zelf weten. Ik zag het filmpje en het leek me interessant om te weten wat andere mensen er hier van vonden. (op BSN is alles negatief dus daar krijg ik geen objectief beeld over het gegeven).Anoniem: 105188 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 13:55:
[...]
Ik zie nou niet zo goed in wat jou bijdragen is aan de discussie in dit topic.
Ik heb meer dan genoeg dingen naar boven gebracht in dit topic mbt de Indoctrination Theory en het einde. Als je wat terug zou kijken zou je dat kunnen zien. Dit in tegenstelling tot harde reacties van jou waarin je de mening van een ander niet echt lijkt te respecteren. Volgens mij ben jij toch echt degene die nu offtopic gaat en op de man probeert te spelen.
Ik zal het toelichten wat het avatar effect is;
Na de release van de film Avatar en ik hoop dat je de film kent, speelt zich af in een mooie wereld. Er zijn er vele geweest die het einde van de film niet konden accepteren. Later is gebleken dat het niet om het verhaal ging maar omdat zij uit een mooie wereld werden gerukt en weer terug kwamen in de realiteit (aarde met al zijn problemen).
Zelfde zie ik hier gebeuren. Zeker men die de serie al vanaf ME1 volgt is erin getrokken, heeft 3 jaar zich bezig gehouden met het verhaal en in nog geen 5 minuten wordt er een abrupt einde gemaakt aan de reeks ME.
JezusPirE schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 10:49:
Een heel mooi alternatief einde (flinke lap tekst)
http://arkis.deviantart.c...ndings-SPOILERS-289902125
EDIT:
Dit is echt een geniaal einde, wat mij betreft. Als BioWare er niks van bakt, is dit wat mij betreft canon.
[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 24-03-2012 15:47 ]
Ik geloof meer in de indoctrinatie theorie. mijn argumenten heb ik meerdere malen herhaalt in dit topic (mocht je het willen lezen).Patriot schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 15:44:
[...]
JezusIk zit zowat te janken hier.
EDIT:
Dit is echt een geniaal einde, wat mij betreft. Als BioWare er niks van bakt, is dit wat mij betreft canon.
Fijn voor je, maar de IT ís geen einde. Het is een manier om de pijn van het slappe originele einde te verzachten.cisco202 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 15:57:
[...]
Ik geloof meer in de indoctrinatie theorie. mijn argumenten heb ik meerdere malen herhaalt in dit topic (mocht je het willen lezen).
Uiteindelijk denk ik dat het een mix van beide is. Wie weet heeft BioWare als originele plan gehad om Shepard geïndoctrineerd te laten zijn, maar hebben ze dat op het allerlaatst geschrapt. Op die manier zitten er wel overblijfselen van in, maar is het niet precies op die manier op te vatten. We zullen het nooit precies weten gok ik.
Al met al denk ik dat ik dan toch moet conlcuderen dat (totdat BioWare, en BioWare alleen, me het tegendeel bewijst) ME3 gewoon een erg afgeraffeld/slordig einde lijkt te hebben. Ik ben dan ook blij dat ze hebben besloten om nog aan dit einde te werken, maar we zullen zien wat het uiteindelijk allemaal oplevert en betekent.
[ Voor 7% gewijzigd door zjeery op 24-03-2012 18:03 ]
Ik kan leven met het einde zoals het nu isPatriot schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:12:
[...]
Fijn voor je, maar de IT ís geen einde. Het is een manier om de pijn van het slappe originele einde te verzachten.
Waar ik bijv. benieuwd naar ben is wat ik eerder al noemde of iemand de 8k war assets heeft gehaald (of zelfs 10k) en of Bioware wel of niet een fout heeft gemaakt met hun bewering dat je SP onafhankelijk staat van MP (buiten de bonus dat de EMS beinvloed kan worden).
Verder ik weet bijna wel zeker dat er nog wat DLC komt, dus ik wacht dat lekker af.
IDD!!! Dit was briljant geweest!!! Dat je écht al je squadmates ziet knokken, Wrex & Garrus, Tali met de Geth, Hackett & Anderson, Grunt die zijn shotgun unload. Gewoon een epic epiloog van 15 minuten aan filmpjes van al je assets. De Rachni ook daadwerkelijk in beeld. Liara & Samara die met singularity's vanuit een barrier honderden husks de lucht in knallen.Patriot schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 15:44:
[...]
JezusIk zit zowat te janken hier.
EDIT:
DAT was lekker geweest, pure voldoening. Niet enkel goodbyes in het laatste alliance camp en een kleurenpalet op de Citadel...
Bedankt voor het posten PirE, echt top!!!
@ Patriot en zjeery... Tsja eens, de IT is inderdaad geen einde... alleen een soort (fan-bedacht) pré-einde om de teleurstelling om te buigen tot iets potentieel-goeds... Maar begin inmiddels toch ook wel echt het donkerbruine vermoeden te krijgen dat Bioware geen achterliggende bedoelingen met het einde had a la IT.., maar dat het inderdaad gewoon slordig schrijfwerk betrof...
[ Voor 31% gewijzigd door Gilraen op 24-03-2012 17:38 ]
Anoniem: 312027
Nu is het afwachten wat ze nu concreet gaan doen met het einde
[ Voor 14% gewijzigd door Nephalem op 25-03-2012 03:04 ]
Dat eerdere pogingen hebben gefaald komt inderdaad door Shepard's sterke wilskracht, dat wil niet zeggen dat hij immuun is voor indoctrinatie. Een Harbinger die full power los gaat met een snelle indoctrinatie poging omdat die bij de beam in London inziet dat Shepard nu echt gewoon compleet dood moet, ook mentaal (zodat ze hem niet herbouwen zoals in ME2) en een adrenaline niveau van Shepard dat torenhoog is terwijl die naar de beam rent (adrenaline verbetert de kansen op indoctrinatie), maakt een geslaagde poging van snelle indoctrinatie mogelijlk, niks geleidelijk. En verklaart ook waarom de Prothean VI niks vindt.
[ Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 25-03-2012 12:49 ]
Als dat zo zou zijn dan zouden ze zijn hersenen moeten vervangen met een computer (Husks, Saren) wanneer dat gebeurd weet ik niet. Adrenaline verstrekt de kans van indoctrinatie niet, het versnelt het alleen maar. De "Dragons Tooth" gaat in je bijnieren zitten om daar via adrenaline zich snel door je lichaam te verspreiden.AppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 12:43:
Zijn helemaal geen aanwijzingen dat het een geleidelijk proces is geweest. In het beste geval, hebben de Reapers meerdere (gefaalde) pogingen gedaan om hem te indoctrineren. Als wat jij zegt waar is dan hadden we in ME3 80% van de tijd rondgelopen met Reaper gegrom op de achtergrond, oily film, gesprekken die we maar gewoon accepteren zonder enig weerwoord of een lichaam dat niet viel te beheersen.
Dat eerdere pogingen hebben gefaald komt inderdaad door Shepard's sterke wilskracht, dat wil niet zeggen dat hij immuun is voor indoctrinatie. Een Harbinger die full power los gaat met een snelle indoctrinatie poging omdat die bij de beam in London inziet dat Shepard nu echt gewoon compleet dood moet, ook mentaal (zodat ze hem niet herbouwen zoals in ME2) en een adrenaline niveau van Shepard dat torenhoog is terwijl die naar de beam rent (adrenaline verbetert de kansen op indoctrinatie), maakt een geslaagde poging van snelle indoctrinatie mogelijlk, niks geleidelijk. En verklaart ook waarom de Prothean VI niks vindt.
En ten tweede waarom dan nog die hele eind sequence? Dat heeft dan verder geen nut meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 105188 op 25-03-2012 13:43 ]
Los van het feit dat als ze hem compleet eronder hebben die hele laatste scene overbodig zou zijn, waren alle voorbeelden van indoctrinatie in ME 1 en 2 geleidelijk. Saren/Benezia en later in Arrival, in al die gevallen vond je datapads of kreeg je conversaties die aangaven dat de slachtoffers een gevoel kregen alsof iets zich langzaam maar zeker in hun geest probeerde te nestelen. Dus om dan in het slot van 3 ineens om te gaan op een 'instant burst' staat gewoon dwars op alle informatie die je tot dat moment tegengekomen bent. Daarnaast streven Reapers naar het in stand houden van de cycle, dus als ze hem inderdaad indoctrineren hadden ze hem echt niet de keus gelaten om alsnog een eind te maken aan synthetics.AppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 12:43:
Zijn helemaal geen aanwijzingen dat het een geleidelijk proces is geweest. In het beste geval, hebben de Reapers meerdere (gefaalde) pogingen gedaan om hem te indoctrineren. Als wat jij zegt waar is dan hadden we in ME3 80% van de tijd rondgelopen met Reaper gegrom op de achtergrond, oily film, gesprekken die we maar gewoon accepteren zonder enig weerwoord of een lichaam dat niet viel te beheersen.
Ten 2e lijkt het me stug dat Anderson en zijn troepen zo lang op aarde verzet kunnen organiseren als een reaper gewoon ineens mensen kan indoctrineren. Als ik het me goed herinner hoor je van Anderson gedurende de game ook dat de reapers vragen aan de wereldleiders om aan boord van een reaper te komen met een vals aanbod tot vrede om zodoende die leiders eronder te krijgen.
Tenslotte blijkt nergens uit dat Harbinger zich er zelfs maar van bewust is dat Shepard zich in de groep bevindt die richting de beam rent (Al is het op zich wel aannemelijk dat Shepard betrokken is bij een dergelijke poging). Hij knalt gewoon iedereen die erheen rent neer met z'n lasershow.
Ik snap best dat mensen proberen een einde te bedenken dat aannemelijk is en hen beter bevalt dan wat er nu in de game zit, maar mijns inziens rammelt die hele IT theorie net zo goed aan alle kanten en is dus ook niet echt een verbetering. Persoonlijke mening uiteraard, iedereen zijn eigen ding
Het is ook niet een einde, het is meer een verklaring in de hoop dat er een andere einde is/komt. Op het moment dat Bioware het "daadwerkelijke" einde dan af levert dan gaan de mensen die nu klagen over van alles en nog wat weer klagen dat ze in eerste instantie een half spel hadden.Nephalem schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:49:
[...]
Ik snap best dat mensen proberen een einde te bedenken dat aannemelijk is en hen beter bevalt dan wat er nu in de game zit, maar mijns inziens rammelt die hele IT theorie net zo goed aan alle kanten en is dus ook niet echt een verbetering. Persoonlijke mening uiteraard, iedereen zijn eigen ding
Staat gewoon in de indoctrinatie codex dat het ook snel kan, dat voorgaande voorbeelden het langzaam doen is omdat het voor de voorkeur geniet voor de Reapers, want dan kunnen ze de persoon langer gebruiken.Nephalem schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:49:
[...]
Los van het feit dat als ze hem compleet eronder hebben die hele laatste scene overbodig zou zijn, waren alle voorbeelden van indoctrinatie in ME 1 en 2 geleidelijk. Saren/Benezia en later in Arrival, in al die gevallen vond je datapads of kreeg je conversaties die aangaven dat de slachtoffers een gevoel kregen alsof iets zich langzaam maar zeker in hun geest probeerde te nestelen. Dus om dan in het slot van 3 ineens om te gaan op een 'instant burst' staat gewoon dwars op alle informatie die je tot dat moment tegengekomen bent.
De keuze dat Reapers wel een Destroy optie erin laten zitten is ook vrij simpel. Shepard had nooit over de andere 2 keuzes nagedacht als z'n eigen doel er op z'n minst niet bij zat. Zonder die optie was er nul kans van slagen voor de indoctrinatie poging.
En SizzLorr het is ook geen verklaring in de hoop dat er een ander einde komt, het is gewoon een verklaring voor wat er gebeurd voor het einde. Een sequence die zonder die verklaring wat mij betreft gewoon 1 grote "WTF" is met nul logica. Het einde zelf (dus relays kapot, armada gestrand, Joker die ontsnapt) blijft hoe dan ook de meest grote bullshit, IT of niet en is idd een half spel (of in dit geval een half einde). Dat "gezeur" is hier al een paar pagina's bezig =D
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Inderdaad - maar deze discussie hebben we toch allang gevoerd? Met argumenten van beide kanten? Zowel van voor als tegen IT?AppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:43:
[...]
Staat gewoon in de indoctrinatie codex dat het ook snel kan, dat voorgaande voorbeelden het langzaam doen is omdat het voor de voorkeur geniet voor de Reapers, want dan kunnen ze de persoon langer gebruiken.
De keuze dat Reapers wel een Destroy optie erin laten zitten is ook vrij simpel. Shepard had nooit over de andere 2 keuzes nagedacht als z'n eigen doel er op z'n minst niet bij zat. Zonder die optie was er nul kans van slagen voor de indoctrinatie poging.
@Nehpalem, als je een paar pagina's terug kijkt kan je dat lezen, als je wilt, dan hoeven we de discussie niet met dezelfde argumenten opnieuw te voeren, maar ben ik benieuwd wat je er dan over zegt, aangaande rapid indoctrination
WTF? LOL! Wie heeft het hier over indoctrineren met die laserstraal? Ik niet lol.Vengeful schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:51:
Indoctrinatie is niet iets dat faalt als je het verkeerd doet. Als je lang genoeg in de buurt bent van het reapersignaal raak je geindoctrineerd. Hoe dan ook. En sinds wanneer gebruiken de reapers kilometers lange laserstralen om 1 persoon te indoctrineren? Dat slaat gewoon helemaal als een tang op een varken. Beetje mooi. Iedereen rondom shepard word compleet verpulverd, vermoord en vernietigd maar Shepard word heeeeeeel toevallig geindoctrineerd door de laserstraal. Weet je hoe we dat noemen? Een plothole! Voor de duidelijkheid, dit is dezelfde laserstraal die met 3 keer schieten een dreadnought vernietigd. 't is geen indoctrinatiestraal, 't is een massavernietigingswapen. Dat er een paar zijn die wonder boven wonder nog leven is al ongeloofwaardig genoeg, maar dat ie ineens zonder enige reden als indoctrinatiemiddel dient is wel heel erg vergezocht.
Ja, ik snap eigenlijk ook al niet waarom ik er nog op antwoordde, ik val gewoon in herhaling, maar vond het hele bericht erna wissen ook niet nodig. Niet wissen bracht ons wel Vengeful's leuke postGilraen schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:01:
[...]
Inderdaad - maar deze discussie hebben we toch allang gevoerd? Met argumenten van beide kanten? Zowel van voor als tegen IT?
Zoals jij het beschrijft inderdaad vergezocht... Het orginele artikel heb ik niet gelezen misschien dat hij dat zo noemt en bedoeld.Nephalem schreef op zondag 25 maart 2012 @ 03:01:
IT lijkt mij eigenlijk nogal vergezocht, aangezien de Prothean VI op Thessia duidelijk aangeeft dat er op dat moment nog geen sporen van indoctrinatie bij Shepard aanwezig zijn. Alle informatie die je tot dan toe gekregen hebt in het verloop van de games wijst er op dat het een geleidelijk proces is, niet iets dat zomaar even gebeurt in die paar uurtjes op aarde en al helemaal niet bij Shepard die al heeft aangetoond behoorlijk wat mentale weerstand te kunnen bieden (Prothean beacon).
Maar ik geloof wel ergens als er een IT is dan is dat proces pas in London begonnen. Als je kijkt naar wat de game biedt en dan alleen Mass Effect 3 dan kunje concluderen dat de Reapers in iedergeval in Shepard haar hoofd zijn gekomen a.h.d.v. die catalyst in de vorm van die kleuter. In combinatie met de theorie van de Prothean VI en dat Shepard nooit de details heeft openbaard was zij precies zag in haar nachtmerries.
Wederom het einde boeit mij niet, met het DLC concept kunje daar sowieso een vraagteken bij zetten (niet alleen bij Mass effect 3). Mijn grote vraag blijft dat ik graag wil weten of men het gelukt is om 8k war assets te krijgen of zelfs 10k zonder de MP, omdat ze beweren bij de FAQ dat MP een bonus en dat het niet de SP beinvloed.
Daar is de hele IT op gebaseerd. Iedereen is dood na de ontmoeting met Harbinger, behalve shepard. Die is geindoctrineerd. Niet gewond, niet bijna stervende, nee, geindoctrineerd. Vlak nadat er een laserstraal op 'm af kwam en precies voordat hij erdoor geraakt werd. Want alles tot aan de laserstraal is niet geindoctrineerd, alles daarna is wel geindoctrineerd.AppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:00:
[...]
WTF? LOL! Wie heeft het hier over indoctrineren met die laserstraal? Ik niet lol.
Ja inderdaad, haha, het heeft ook gewoon geen zin om dan weer opnieuw te beginnenAppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:00:
[...]
WTF? LOL! Wie heeft het hier over indoctrineren met die laserstraal? Ik niet lol.
[...]
Ja, ik snap eigenlijk ook al niet waarom ik er nog op antwoordde, ik val gewoon in herhaling, maar vond het hele bericht erna wissen ook niet nodig. Niet wissen bracht ons wel Vengeful's leuke post

En idd, zoals cisco202 zegt boeit het an sich ook helemaal niet, zolang er maar een verklaring komt... tot die tijd blijven we (of mensen nou wel of niet het topic lezen
Trouwens, Appie, heb jij dat artikel achter die link nog gelezen, gepost door PirE op de vorige pagina? Met dan fan-made einde? Dat was echt wel heerlijk bedacht nl, denk dat jij dat ook wel kan waarderen als je het nog niet hebt gezien.
EDIT: deze http://arkis.deviantart.c...ndings-SPOILERS-289902125
[ Voor 24% gewijzigd door Gilraen op 25-03-2012 21:27 ]
Euh nee hoor. Je gaat knock out waardoor je verzwakt bent door de straal, maar niemand heeft gezegd dat de straal je indoctrinateVengeful schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:27:
[...]
Daar is de hele IT op gebaseerd. Iedereen is dood na de ontmoeting met Harbinger, behalve shepard. Die is geindoctrineerd. Niet gewond, niet bijna stervende, nee, geindoctrineerd. Vlak nadat er een laserstraal op 'm af kwam en precies voordat hij erdoor geraakt werd. Want alles tot aan de laserstraal is niet geindoctrineerd, alles daarna is wel geindoctrineerd.
Dit dus.Verderf schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:26:
[...]
Euh nee hoor. Je gaat knock out waardoor je verzwakt bent door de straal, maar niemand heeft gezegd dat de straal je indoctrinate
Ja, heb ik gelezen en dat had idd veel toffer geweest, maar ja, een betere ending maken dan het huidige van Bioware is ook niet heel moeilijkGilraen schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:21:
[...]
Trouwens, Appie, heb jij dat artikel achter die link nog gelezen, gepost door PirE op de vorige pagina? Met dan fan-made einde? Dat was echt wel heerlijk bedacht nl, denk dat jij dat ook wel kan waarderen als je het nog niet hebt gezien.
EDIT: deze http://arkis.deviantart.c...ndings-SPOILERS-289902125
Zelfs deze is beter:
[ Voor 3% gewijzigd door AppieNL op 25-03-2012 22:39 ]
Haha, Joker en EDI met hun iChildren... zo makkelijk, maar moest er toch wel stiekem even om lachen. Ook echt van die lekkere bittere teksten ertussendoor, heerlijk. Heb helemaal door in wat voor baalbui die gasten waren toen ze 't maaktenAppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:37:
Ja, heb ik gelezen en dat had idd veel toffer geweest, maar ja, een betere ending maken dan het huidige van Bioware is ook niet heel moeilijk
Zelfs deze is beter:
[video]
Verderf schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:26:
[...]
Euh nee hoor. Je gaat knock out waardoor je verzwakt bent door de straal, maar niemand heeft gezegd dat de straal je indoctrinate
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ja herkenbaar hè? Net zo nietszeggend als die Vega, imo. Alhoewel, Vega had écht niets toe te voegen, behalve dat geleuter over z'n "hum"MrVegeta schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:18:
There was this guy called Jacob on the team...
Nope. In heel ME3 wordt Shepard al geïndoctrineerd, maar hij blijft weerstand bieden. Dit verklaart de dromen van Shepard (met dat jongetje) en in het proloog het jongetje zelf.Vengeful schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:27:
[...]
Daar is de hele IT op gebaseerd. Iedereen is dood na de ontmoeting met Harbinger, behalve shepard. Die is geindoctrineerd. Niet gewond, niet bijna stervende, nee, geindoctrineerd. Vlak nadat er een laserstraal op 'm af kwam en precies voordat hij erdoor geraakt werd. Want alles tot aan de laserstraal is niet geindoctrineerd, alles daarna is wel geindoctrineerd.
Die laserstraal die hem zo bijna raakt is de 'final blow' waarbij hij geen weerstand meer kan bieden en gaat hallucineren.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Vigil en Vendeta vinden toch van niet.Compizfox schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:00:
[...]
Nope. In heel ME3 wordt Shepard al geïndoctrineerd
Valt me nu pas weer op hoe erg harbinger eigenlijk achter je aanzit in die game, hij rekent eerst met je af op de normandy, dan komt hij naar horizon op info over je af, dan lokt hij je in de val met het schijndode collector schip.
Ook roept hij steeds van alles en nog wat over shepard.
Dat hij ook soms roept iets in de geest van "kill the others but leave shepard alive" laat wel blijken dat hij hem erg graag in zijn macht heeft ipv dood, sinds zijn survival van de eerste normandy... nog meer kracht voor IT.
Ook is het ronduit belachelijk als shepard<-> harbinger nooit echt goed resolved word anderzijds... ME2 doet hij niks anders dan achter je aan zitten en met je te lullen en in ME3 hoor je alleen maar een paar keer zijn naam en moet je 5 seconden zijn beams dodgen?
Ik denk dat EA hier zwaar vies al voor de tijd verder zou willen gaan met dlc, ipv een echt eind te hebben.
Sinds EA Bioware heeft overgenomen zitten Bioware games vol met foute moneygrabs, had je al te maken met pre-order onzin, brand synergy exclusive items (Mass effect - Dragon age - Kingdom of alamur), day 1 dlc, in game characters die real life dlc noemen en verkopen (dragon age 1) .
Nu krijg je ook Epilogen en Trilogy eindes na de tijd aan je verkocht. Misschien dat het door het vele gezeur
genoodzaakt gratis verkocht gaat worden, maar het blijft EA.
Mijn inschatting is dat dit allemaal EA is die deze praktijken afdwingt.
Mass effect had microsoft published moeten blijven, hadden ps3 users maar de PC moeten pakken.
Hoewel ik erg aan twijfel dat er maar enige waarheid in dit verhaal zit, waren zulke cutscenes wel mooi geweest.i have also been lucky enough to work part time at CVG in the uk who got a preview version of mass effect 3 and due to an NDA i could not discuss what i had played and what i had seen.
i would want an answer to this, why was the prothean removed from the game and made into day-one DLC when the edtion we recived had it already part of the full version preview game on xbox360.
why was there a 3rd disc for the xbox version which was inacessable without a developer xbox360 console, once installed the disc used 7.4gig of space, that is 7.4 = disc 1, 7.0 gig = disc 2 and the 3rd was 7.4 = gig thats a total of 20.8 gig.
why was there weapons that were only avalible on pc and ps3 in the xbox360 version.
why was a lot of dialog's and cut scenes cut from the retail version and the biggest of all, why is there a lot of side missions removed, some of these side missions were really intresting, such as the asarii and human female who were having an affair, a side mission to either expose them to the human females husband and the assari's life partner, convincing the vol whos talking about sanctuary where you can convince them to go there or to avoid it.
and the one side mission that had me laughing was an interactive game of poker with james in dock with the refugee's, the dialog was funny and a breath of freshair, the other side mission was with the 2 c-sec guards outside purgatory.
the extended dialog narratives at the start, the extended council dialogs in the citidel, the extended dialog with anderson at the end was tear jerking and would have been pivotal.
so many cut-scenes and the extended battle scene when the "retake the earth" battle was movie grade kick ass, how often do you see a heavy damaged sword ship ramming a reaper while shooting its cannons then cut to inside where the camera pans round to show primark victus standing proud and injured shouting "if were going down, were taking these bastards with us" then it cuts to the outside where his ship impacts the reaper and explodes taking the reaper with it.
the normandy doing manuvers that is just pure unadultirated awesomness, joker going hell for leather, garrus in the cockpit on the weapons seat shooting the upgraded thanx cannons, the normandy taking a direct hit from the flying orbs and shakes it off due to the heavy upgraded kinetic shielding (which was exposed by talking to engineer adams),
tali literly ripping parts out of the walls to shut off plasma leaks.
liara using her shadow broker database to hack some of the orbs to fight for them.
the geth fleet taking a pounding and a geth prime standing n the bridge of a dreadnought screaming "FOR LEGION".
the extended battle scene should have been kept in as it would have made the endings have some meaning, also where did the 3rd option come in, the version CVG recived in january 2012 dident even have that option, even with maxed out war readyness, and when did multiplayer play be required to increase the war readyness, i know its a preview version but a single line of coding changed that in retail which i found was bizar and un-needed.
Waaruit blijkt dat dit verhaal niet waar is? Niet dat ik het wel meteen geloof...AppieNL schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:56:
Het is inmiddels al een beetje een oud verhaal wat ook niet waar lijkt te zijn, maar aangezien we hier toch al aan het praten zijn over "what if Bioware made a proper ending", kan deze er ook wel bij
[...]
Hoewel ik erg aan twijfel dat er maar enige waarheid in dit verhaal zit, waren zulke cutscenes wel mooi geweest.