Ik ben het wel met je eens, maar vind het leuk of niet: Ik weet heel zeker dat er weer een DLC uitkomt die gaat over wat er gebeurt nadat gedoe op de Citadel.Bernd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 12:00:
Het enige wat me echt stoort aan de Indoctrination theorie is het feit dat als het zo is, het verhaal niet afgesloten wordt. Je eindigt dan namelijk of wel geindoctrineerd of niet geindoctrineerd maar ongeacht de uitkomst stopt het spel 'realtime' op het moment dat je neergeknald bent door Harbinger want de aanname is dat de hele eindsequence een hallucinatie is.
Als je je de test faalt (indoctrinatie), wat dan? In principe zou je dan gewoon de indoctrinatie niet kunnen overleven, je gaat dood en de Reapers winnen het gevecht rond de aarde en gaan verder met het vernietigen van organisch leven, duidelijk, einde verhaal.
Als je slaagt voor de test en niet geindoctrineerd wordt en uitgaande van EMS 5000+ overleef je het, wordt je wakker in het puin voor de Conduit maar wat dan? Je hebt mentaal de test doorstaan en bewezen aan Harbinger dat je niet geindoctrineerd kan worden maar de oorlog gaat net zo goed verder en je hebt nog steeds een superwapen nodig om de oorlog te winnen. Zou dat dan nog steeds de Crucible zijn? De Crucible moet namelijk wel een functie hebben naast 'mindfuck-plot-device' en omdat het design zo oud is (volgens de Prothean VI dateert het van ver voor de Protheans, elke cycle werd er iets aan toegevoegd door de meest geavanceerde soorten) kan je wel stellen dat het onmogelijk is dat de Crucible ook het resultaat is van indoctrinatie. Gebruik je die dan alsnog op vergelijkbare wijze als de Destroy optie maar dan zonder het hele gezwets van TIM en the Catalyst eromheen? Op zich zou dat nog best een reëel einde zijn (wat iedereen eigenlijk verwacht had) maar dat moet dan nog weer in DLC gebracht worden en heeft BioWare in feit ons een verhaal gegeven wat niet af is en als je wilt weten hoe het écht afloopt mag je nog even een tientje lappen over een paar maanden![]()
Ook vind ik het enigzins lastig te accepteren van BioWare dat om het (mogelijk) enige echte te kunnen halen je in principe je een behoorlijk perfect game moet spelen en gebruik moet maken van multiplayer en online pass gedoe.
Mijn idee over de indoctrination theorie is een beetje dat het wel plotholes oplost maar stelt dat het echte plot nog niet is opgelost. Alle vage dingen op de Citadel zijn dan wel mooi te verklaren maar als je klaar bent zit je nog midden in de oorlog en is er geen oplossing.
Maar toch weet ik zeker dat de IT gewoon waar is. We hebben nog geen bevestiging van Bioware, maar praktisch alles klopt. Dit verklaart ook gewoon de keuze van Bioware. Als de IT niet waar is, waarom zou Bioware dan zo'n belachelijk slecht einde doen?
Maar als je uitgaat van de IT is het einde juist weer gigantisch doordacht en geniaal, namelijk dat de speler zelf (en niet alleen Shepard) wordt geïndoctrineerd. De IT geeft verklaring voor al dat weirde en vage gedoe op het einde, namelijk dat het niet echt is. Je kunt wel zeggen dat de IT gewoon een oplossing bedacht door de spelers is, en dat het einde gewoon 1 grote fail is van Bioware, maar dit lijkt me gewoon een heel stuk minder aannemelijk.
Haha ja, ik vind het zelf ook wel grappig. Ik had niet de moeite genomen het hele topic door te lezen en voordat ik de IT begreep was ik gewoon erg boosGilraen schreef op zondag 18 maart 2012 @ 02:29:
@ Compizfox: haha ik moest zo lachen om je eerste post - eerst boos over het einde, oftewel een heel verhaal, vervolgens ook de indoctrinatietheorie tegenkomen (waar wij het al pagina's over hebben) en dan weer een heel verhaal, maar dan opeens helemaal blij. Zo heerlijk spuit elf
haha
(niet lullig bedoeld hoor, heb zelf ook vaak genoeg last van dat verschijnsel
)
[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 18-03-2012 15:12 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes