AppieNL schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:10:
Wordt hier nu echt een beetje moe van, want ik probeer je nu al 3 posts te vertellen dat je de context moet zien vanuit het oogpunt van de Catalyst, maar dat negeer je gewoon. Catalyst is at best een equal van de Reapers, hij staat iig compleet aan hun kant. Maar dat wil je niet zien, dus laten we er maar over ophouden.
Dat begrijp ik ook maar wat ik niet begrijp is hoe je je kan verplaatsen in de gedachten en positie van een wezen waar we helemaal niks over weten. Het enige wat we hebben zijn de woorden die hij zegt en in het begin zegt hij duidelijk: "The Reapers are mine, I created them, they are my sollution". Hij eigent de Reapers toe en hij zegt dat hij ze gemaakt heeft. Pas na deze zin begint hij over "ons" en "wij" maar in het begin is hij zeer duidelijk over wat wat is.
Ik snap dat ja, echter poogde je in je vorige post te beweren dat de Catalyst bang is dat die hem vernietigd omdat die een synthetic is (een VI die boven de Reapers staat noemde je het) terwijl de context vrij duidelijk is van drie spellen dat Shepard komt om de Reapers te mollen. Dat alle Synthetics kapot moeten doordat de Crucible niks anders kan, is het offer. Daar heeft de context "we" waarin de Catalyst spreekt geen zak mee te maken.
Voor iemand die bang is komt het anders niet echt bang over, hij laat Shepard zelfs gewoon zijn gangetje gaan.
Again context die jij niet wil zien, probeer het hele verhaal bovenop de Crucible nou eens te bekijken uit het oogpunt van de Catalyst, niet Shepard. Gewoon eens echt doen. Open een Youtube filmpje en laat eens varen dat je denkt dat Shepard enige macht heeft daarboven en eigenlijk gewoon wordt omgeluld door een mooi verkooppraatje.
Ik begrijp niet wat ik zou moeten zien, er is een theorie over wat wat zou moeten zijn. Nou leuk, alleen ben ik het niet eens met die theorie omdat ik er gaten in kan schieten. Je zegt tegen mij dat ik jou theorie moet inbeelden zonder dat jijzelf fatsoenlijk het aan mij kan uitleggen. Het probleem is eigenlijk ook dat het enige wat ik als antwoord krijg: "Ja maar dat bedoelt hij niet zo" of "Ja maar dat is niet zo, je krijgt het wel zo te zien maar het is anders". Als dat zo is probeer dat dan eens te onderbouwen want ik kijk letterlijk naar de teksten en beelden. Tevens is het zo dat als je een eigen theorie gaat creëren, ongeacht van het feit of een game, tv serie, boek of film is, dat het algemeen geaccepteerd is dat je geen eigen draai mag geven aan concrete dingen.
Je zou kunnen denken dat het rubble is van het ruimte station, echter is daarbij 1 probleem, het is fuckin licht in die scene. En als de Citadel kapot is (en die is echt goed stuk zoals je ziet in de ending), heeft het ook geen atmosfeer meer om in te ademen, hoe de fuck kan Shepard dan wakker worden? De scene moet dus wel op Aarde zijn en daarvoor moet die dus eerst een dampkring door. Kan er heel veel speculatie tegen aan gooien hoe hij dit heeft geflikt (vind een armor/ship en crashed op Aarde), maar dat bewijst alleen maar dat het meer fantasie kost het einde op face value aan te nemen dan de indoctrinatie theorie te hanteren. Maar dit is zeker niet het enige probleem dat ik heb met het einde als ik het op face value moet aannemen.
Er is licht? Wat wil je dan, dat het beeld op zwart gaat? Citadel houd zijn atmosfeer bijeen door mass effect velden te gebruiken. Als dat bovenste stukje in het mass effect veld valt dan kun je daar ademen. De scene bovenin is trouwens duidelijk op de citadel want als je naar boven kijkt dan zie je de crucible. Het kan zijn dat hij op een van de armen van de Citadel is of het kan zijn dat hij crasht op de Aarde. De aanname was "Hij is nooit op de citadel geweest want alles is een droom en hij is nog altijd op de Aarde" is daarmee dus van kaart want het is mogelijk dat hij op de citadel is geweest en misschien nog steeds daar is.
Volgens de logica van alles is echt daarboven op de citadel, is hij dus echt de beam ingestapt is die wonderbaarlijk vervolgens doodgegaan op Aarde. Op basis van War Assets krijg je deze ending te zien, wat logisch is, want als je een groter leger hebt, zijn je kansen natuurlijk ook groter dat je het zou overleven op de locatie waar je ligt (bij de beam op Aarde). En aangezien ik op face value moet aannemen dat Synthesis iets anders is dan zelfmoord. Moet ik de Catalyst geloven dat "mijn energie" opgaat in de Crucible als ik de laser instap en dat er dan een leven is van hybrids? Bekijk die zin even objectief en nog begrijp je niet dat mensen moeite hebben het einde op face value aan te nemen? Echt? Je hebt met dat hoge fantasie gehalte geen problemen, maar een theorie die veel minder fantasie vergt en gebasseerd is op iets dat Reapers kunnen sinds ME1 wel? Knap.
Mwah, het is Sci-Fi en blijkbaar is het wel mogelijk want je krijgt het te zien. Ik denk dat jij teveel waarde legt op die war assets, het enige wat die doen is bepalen wat je wel of niet krijgt te zien. Als je te weinig war assets hebt dan krijg je te zien dat de Normandy crashed ergens, je ziet dat de deur open gaat en daarna credits. Het is niks anders dan een prikkel om meer te doen met het spel, meer niet, net zoals bij Halo.
Volgens jou logica is de scene van Joker ook echt gebeurd en niet zoals die nu gezien wordt een droom van Shepard (en hiermee bedoel ik niet hetzelfde als indoctrinatie of hallucinatie), want de secret scene dat Shepard ontwaakt is er na. Ondertussen stappen er doodleuk mensen uit die erbij waren toen ik naar de beam rende, hoe komen die ineens levend? En als die leven, waarom ben ik daar dan niet met 4000+ War Assets? Het hele einde klopt op face value van geen kant, dat zie je toch zelf ook wel?
Je weet niet wie wel of niet met je mee stormt. Het is een militaire bestorming dan is het eigenlijk logische dat alleen soldaten mee doen aan die bestorming.
En laten we de kleine details niet vergeten als het naar de beam rennen en alles erna echt is. Dan staat Anderson ook echt daarboven, bij de console, volledig unharmed, geen bloed niks, terwijl Shepard's armor helemaal is weggeknald. Ja, logisch. Laten we ook vooral niet het feit vergeten dat je op de radio hoort dat iedereen neer is, iedereen, hoe komt Anderson op die manier dan boven? Anderson, die naast me stond toen we begonnen met rennen. TIM kan er echt zijn, dus dat is geen probleem. Prothean VI in Cerb HQ zegt zelf nog dat die al naar de Citadel was gevlucht. En hij is al onder Reaper control, dus mag zo binnenwandelen waarschijnlijk. Maar Anderson, leg dat maar eens uit.
Even opletten, Anderson zelf zegt dat hij NA Shepard de beam in is gestapt. Je ziet dat Harbinger vertrekt als Shepard wakker wordt dus is het best mogelijk dat Anderson vanwege de afleiding van Shepard ongemekt een weg naar de straal heeft kunnen banen.
Leg me ook even uit vanuit een gametechnisch standpunt, hoe Anderson ineens de Renegade keuze is bovenop de Citadel en TIM de Paragon. En nog is het niet duidelijk dat je erboven werd gebrainwashed? Hoe duidelijk moet Bioware zijn?
De Paragon optie jaagt TIM een kogel door zijn eigen kop en de Renegade optie schiet jijzelf TIM neer voor of na hij Anderson dood knalt. Ik begrijp niet dat jij dit niet begrijpt.
Shepard had de nare gewoonte weer terug te komen. Waarom maakt Harbinger hem dan niet helemaal kapot met z'n laser? Weet ik veel, misschien trots dat die toch nog een keer wil proberen hem te indoctrineren nadat die al zo vaak heeft gefaald. Misschien bang dat ze Shepard weer zouden herbouwen zoals in ME2 en hem dus kapot moest maken in z'n hersenen. Ja, het is specualtie, maar logischer dan het einde aannemen zoals het wordt gepresenteerd.
Moet ik nou eens jou of face value aannemen dat het wel kosher is?
Wow, is het sprongetje voor jou echt zo ver dat als de Reapers TIM al hebben ze TIM misschien gebruiken om Shepard te krijgen? Het is de eerste stap in de indoctrinatie, dan moet je niet meteen met een Catalyst komen voor Shepard's neus, dat moet je rustig opbouwen met good and evil dat die al kent (Anderson en TIM). Of is deze logische stap weer een brug te ver?
Het ging om het feit dat er zwarte wolkjes langs het scherm waren en dat dat zou betekenen dat Shepard geïndoctrineerd is. Nee, dat is het indoctrinatie veld van TIM ongeacht van het feit of TIM wel of niet bestuurd word door de Reapers.