Toon posts:

[Multi] [SPOILERS] Mass Effect 3 - Het einde

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:

• SizzLorr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08-2019

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Even een topic aan gemaakt zodat het einde van ME3 besproken kan worden zonder dat de main topic vervuild wordt met gigantische zwarte vlakken. Zal de TS later aanvullen met meer informatie. Wees gewaarschuwd, alles na dit is een spoiler ga dus niet zeiken dat je het spel nog niet uit hebt.

Dit topic is alleen om het einde en mogelijke theorieën over het einde te bespreken. Een post als "Ik heb hem uitgespeeld en ik vond..." zijn hier ongewenst.

[Voor 35% gewijzigd door SizzLorr op 30-03-2012 21:49]

Cryptocurrency is the real Occupy Wallstreet!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-08-2022

Streepje

noem me maar Streepje

mag hier gepost worden zonder spoiler tags?

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
IlIlIlIlIl schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:51:
mag hier gepost worden zonder spoiler tags?
Het doel van deze topic is om het einde vrijelijk te kunnen bespreken zonder dat we het andere topic gaan vervuilen met zwarte vlakken. Iedereen die hier komt weet dat er spoilers zijn want dat is duidelijk aangegeven in de titel en de TS.

Laat die spoiler tags maar achterwegen. :)

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 16:57
Goed idee, die zwarte blokken werden nogal storend in ieder geval. Ik heb gemengde gevoelens over het einde. Van mij hoeft het niet het bloemetjes en regenbogen en iedereen leefde nog lang en gelukkig einde te zijn waar veel mensen duidelijk op hoopten. Ik vind ook de plot twist met de crucible en het AI die in the Citadel zit niet heel erg. Wat veel vraagtekens bij mij heeft achtergelaten is de crash van de Normandy. Als dit eruit was gelaten had ik zeker met het einde kunnen leven maar nu vind ik het gewoon maar vreemd en geeft het niet echt een definitieve sluiting aan het verhaal.

• Gixxer17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11-2018
Mooi dan heb ik gelijk een vraagje, moet je de game twee keer uitspelen om het perfecte einde met dit filmpje te zien? ME3 Ending
En ja, het einde met de Normandy die neerstort vond ik ook wel redelijk opmerkelijk, dat schip heeft je toch net gedropt, waarom zou Joker met de hele crew ff lekker gaan wieberen tijdens de grote finale. :?

[Voor 36% gewijzigd door Gixxer17 op 10-03-2012 18:51]

Xbox: Gixxer17

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

Gixxer17 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:49:
Mooi dan heb ik gelijk een vraagje, moet je de game twee keer uitspelen om het perfecte einde met dit filmpje te zien? ME3 Ending
En ja, het einde met de Normandy die neerstort vond ik ook wel redelijk opmerkelijk, dat schip heeft je toch net gedropt, waarom zou Joker met de hele crew ff lekker gaan wieberen tijdens de grote finale. :?
zoals ik het heb begrepen moet je een new game+ starten om dat einde te krijgen. het normandy verhaal is inderdaad vrij vaag en ik snap ook niet hoe iedereen zo snel weer aan boord komt om vervolgens op een vage planeet te crashen

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51
Mwah opzich vind ik de 3 standaard eindes wel ok. Enige waar ik van baal is dat alle relays opgeblazen zijn, en inderdaad de vage crash van de Normandy met je crew die er opeens allemaal weer op zit....

• Gixxer17
IlIlIlIlIl schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:59:
[...]
zoals ik het heb begrepen moet je een new game+ starten om dat einde te krijgen. het normandy verhaal is inderdaad vrij vaag en ik snap ook niet hoe iedereen zo snel weer aan boord komt om vervolgens op een vage planeet te crashen
Het schijnt dat je dat einde al kan hebben als je meer dan 5000 assets beschikbaar hebt, naja ik zie wel, deze game nog een keer spelen is geen straf ;)

[Voor 16% gewijzigd door Gixxer17 op 10-03-2012 22:23]

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

ik ben bezig alle eindes te doen met +5000 readiness tot nu toe heb ik die eind movie nog niet gehad maar moet nog 2 keuzes doen

• Basekid
Zover ik heb gezien zie je shepherd niet onder het puin vandaan komen. Tenminste niet met de 3 standaard eindes. Enige waar dat mogelijk zou zijn is waneer je besluit al het synthetic life op te blazen

• Gixxer17
Basekid schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:13:
Zover ik heb gezien zie je shepherd niet onder het puin vandaan komen. Tenminste niet met de 3 standaard eindes. Enige waar dat mogelijk zou zijn is waneer je besluit al het synthetic life op te blazen
Ja dat klopt, dit einde krijg je alleen maar bij die keuze.
Als je Miranda trouwens levend weet te houden tot aan het einde, overleefd ze dan ook de "final battle"?

• Basekid
Ik heb niemand echt dood zien gaan in de final battle. Enige is dat je met ze praat voor het einde (via de holo en in het echt), maar het lijkt erop dat de enige die dood gaan de 2 uit je squad waneer jij als enige naar de citadel gaat.

• Gixxer17
Dat is wel handig om rekening mee te houden, dan moet ik zorgen dat ik iemand meeneem waar ik niet zoveel om geef, Vega iemand?

• Basekid
Haha ja ik heb echt 0 connectie met die gast.

Mwah het is een beetje onduidelijk wat er nou met iedereen gebeurt. Daarom wordt er zoveel over het einde geklaagd. Ik had bijv Garrus en Liara bij me, maar daarna vertrok ik alleen naar de citadel (en iedereen om me heen leek dood te zijn). Dan in het eind filmpje zie je haar opeens op de Normandy op een vage planeet.

Anoniem: 284985

Goed plan, het werd een zwarte zee na een paar dagen. Dat stuk met de Normandy op een garden planet in een andere system was ook een vaag moment, hoe kwamen ze daar terwijl ik net flink werd geraakt door een laser?

Toen ik werd geraakt door die laser dacht ik dat ik gewoon had gefaald met het ontwijken en dat critical mission failure in het scherm zou komen. Zelfs kort daarna hoopte ik nog dat BioWare een "slecht" einde erbij had gedaan om je falen nog duidelijker over te laten komen.

[Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 284985 op 10-03-2012 22:40]

• Gixxer17
Ik heb de BioWare forums even gelezen en jemig wat een shitstorm aan boze reacties over het einde daar zeg.
Ik kan wel leven met het einde, ook al had ik een beter einde verwacht, maar daar doen ze alsof iemand hun kat heeft doodgereden... :')

• zjeery
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-03 18:14
Gixxer17 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 01:08:
Ik heb de BioWare forums even gelezen en jemig wat een shitstorm aan boze reacties over het einde daar zeg.
Ik kan wel leven met het einde, ook al had ik een beter einde verwacht, maar daar doen ze alsof iemand hun kat heeft doodgereden... :')
Echt hoor. Als je niet depressief wordt van hoe het einde afloopt, dan word je dat zeker wel na een bezoek op die forums. Ongelooflijk wat een stel zeikerds daar. Die mensen daar moeten echt leren relativeren.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:44
Welke keuze moet je maken als je wilt dat shepard blijft leven? Daarnaast vind ik het erg vreemd dat als je de groene balk helemaal vol hebt, wat ik dus had nog niet het perfecte einde hebt. |:(

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
bloodlynx schreef op zondag 11 maart 2012 @ 02:02:
Welke keuze moet je maken als je wilt dat shepard blijft leven? Daarnaast vind ik het erg vreemd dat als je de groene balk helemaal vol hebt, wat ik dus had nog niet het perfecte einde hebt. |:(
Je hebt 5000 punten nodig.

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
maxietheboss schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:25:
Goed idee, die zwarte blokken werden nogal storend in ieder geval. Ik heb gemengde gevoelens over het einde. Van mij hoeft het niet het bloemetjes en regenbogen en iedereen leefde nog lang en gelukkig einde te zijn waar veel mensen duidelijk op hoopten. Ik vind ook de plot twist met de crucible en het AI die in the Citadel zit niet heel erg. Wat veel vraagtekens bij mij heeft achtergelaten is de crash van de Normandy. Als dit eruit was gelaten had ik zeker met het einde kunnen leven maar nu vind ik het gewoon maar vreemd en geeft het niet echt een definitieve sluiting aan het verhaal.
Ik heb zo het idee dat ze voor een tweede trilogie gaan. op twitter werd gehint dat je je savegames moest bewaren en dat kan twee dingen betekenen. Of ze gaan spellen maken welke parallel lopen aan het verhaal van Shepard of ze gaan een vervolg maken. We weten iig dat Shepard leeft en een groot deel van de crew gecrashed is op een vruchtbare tuin van Eden planeet.

• Gixxer17
bloodlynx schreef op zondag 11 maart 2012 @ 02:02:
Je moet kiezen voor de "Destroy" ending en je moet minstens 4000-5000 effective war assets hebben. Deze ending doe je door naar rechts te gaan op de Cruicible. Ook moet je ervoor zorgen dat The Illusive Man Anderson niet doodt zodat je nog een speech van Anerson krijgt, dit helpt ook.
Het is ontzettend lastig om 4000 EMS te halen met alleen SP, een imported Shepard van ME2 helpt hierbij zeker.
Als je multiplayer speelt gaat je Galactic Readiness omhoog wat het vinden van het juiste aantal assets wat makkelijker maakt aangezien je EMS ook afhankelijk is van het percentage Galactic Readiness.
Ja, ze houden het simpel daar bij Bioware... 8)7
Ik speel nog wel eens wat Multiplayer dus ik denk dat ik het makkelijker ga krijgen op het einde, volgens mijn berekingen moet je 3-4 uur MP spelen voor 100% Galactic Readiness.

[Voor 33% gewijzigd door Gixxer17 op 11-03-2012 10:52]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 12:53
Ik had 3000 EMS en nog wat dingen openstaan (hou niet zo van die bezigheidsquests) , dus dan zou 4000 wel moeten lukken denk ik zonder multiplayer. Dat is echter wel met ME1/ME2 savegame import, daar krijg je een hoop punten voor geloof ik.

Op het ME forum gaat sterk de theorie dat de speler "geïndoctrineerd" is als je voor een ander einde dan het "destroy reaper" verhaal kiest, omdat je dan in essentie doet wat Saren en TIM wilden, terwijl je bij het destroy einde juist doet wat je zelf wilde.

Hoe het destroy einde dan verklaard dat je in feite op de cruciale schiet, in plaats van hem aan te zetten, mis ik n beetje.

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 15:43

psychoclown

Back in black

Wat mij betreft is het prima dat een dergelijk topic er is MAAR het is normaliter wel zo dat je dit even met de lokale crew hoort te overleggen. Het topic mag wat mij betreft open blijven maar knoop het in je oren.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Basekid
Wat ik trouwens ook erg klote vind, is dat bij elke van de 3 opties, de Mass Relays ontploffen. En we hebben gezien dat iedereen in een star system dood gaat bij zo'n actie (Arrival DLC(, dus iedereen is zo goed als dood.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15

SkyStreaker

Move on up!

Nu ik hem heb uitgespeeld blijf ik met een heel, heel erg leeg gevoel achter.... Ik wil meer.

Fractal Define R6 | MSI Gaming x570 Plus | AMD 5700x / Arctic Liquid Freezer II 420 Rev. 7 | G.Skill Ripjaws V 4x8GB OC | 6650XT 8GB | Seasonic Focus PX-750 Platinum

• zjeery
Hier een poll over het einde:

https://docs.google.com/s...E9LcWhNc3htRjRfZEVnQ2c6MQ

Houd er rekening mee dat er meerdere malen gestemd kan worden en het dus een discutabele uitslag kan opleveren met al die deprimerende BSN mensen die wellicht tachtig keer per persoon negatief stemmen.

Voor de resultaten zie hier:

https://docs.google.com/d...Tnn6kLN7dHn1AY/edit?pli=1

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 19:37
Basekid schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:22:
Wat ik trouwens ook erg klote vind, is dat bij elke van de 3 opties, de Mass Relays ontploffen. En we hebben gezien dat iedereen in een star system dood gaat bij zo'n actie (Arrival DLC(, dus iedereen is zo goed als dood.
Volgens mij is het een ontlading die er inderdaad voor zorgt dat de relay ontploft maar meer een gecontroleerde ontlading die de relay doorstuurt naar de volgende relays en daar ook voor een overload zorgt zodat het hele mass effect netwerk wordt afgegaan en ze allemaal uitvallen en vernietigd zijn. Maar niet dat het een verwoestende explosie is zoals bij Arrival waar de energie van de relay op dezelfde plek bleef en dus het systeem verwoestte.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Als dit BioWare zijn manier van verhalen vertellen wordt, kan ik wel melden dat ik moeilijk verder wil met ze.

DragonAge I met alle DLC en etc. laat al te veel vragen achter aan het einde. IS gewoon grotendeels open (zeker met WitchHunt die de boel nog eens erger maakt). DA2 gaat gewoon helemaal niet in op haar vorige deel in wezen.

Zo ook dus met ME1/2. Met Maleshep heb ik een relatie met Tali. De rest vindt ik gewoon niet boeiend om wat mee te doen. Nu ik het einde van ME3 heb gespeeld wil ik niet verder met Maleshep. Het verhaal vindt ik gewoon te kostbaar op dit moment.

EA speelt de grote gemenerik in deze, I'm sure. Dat de Mass Relays kapot zijn houdt niet in dat er niet meer naar andere stelsels gerezen kan worden, maar.... Deze eindes maken het verhaal hierna wel helemaal kapot. Ik wil een 4e optie.... 100% Good ending, dan is het maar een sprookje.

Fractal Define R6 | MSI Gaming x570 Plus | AMD 5700x / Arctic Liquid Freezer II 420 Rev. 7 | G.Skill Ripjaws V 4x8GB OC | 6650XT 8GB | Seasonic Focus PX-750 Platinum

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:20

Phntm

Tlingelingeling

Lol,

Bioware:

http://www.xfire.com/prof...reenshots/?view#122221399

Google (Foto fdoor een artiest.)

Conclusie: Bioware kan googlen. Serieus mensen, dit is wat je vindt aan het van het spel. Als je death to synthetics kiest.

[Voor 10% gewijzigd door Phntm op 11-03-2012 20:52]

• Prometheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-03-2019
Wat is daar zo vreemd aan, alsof zo'n scene moeilijk te bedenken is zonder te googlen.

Battlefield 4: Os1rls Tribes Ascend: Os1rls

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-12-2022
Wat ik serieus jammer vond aan het einde is dat ik er niet voor kon kiezen om de cycles door te laten gaan. Dat joch (wat eigenlijk geen joch was, maar gewoon een manier van de catalyst om zich aan Shepard te laten zien) had mij helemaal overtuigd van de plannen van die reapers (die ik eigenlijk aan het einde van Mass Effect 2 al in de gaten had). De optie Synthesis snapte ik niet helemaal en miste compleet verhaal. Ook begreep ik niet hoe de Crucible opeens 3 nieuwe opties voor de Catalyst had geopend.

Ook erg jammer dat het vernietigen van alle synthetics de canon optie is waar deeltje 4 mee verder zal gaan.

Het niet aanwezig zijn van een good ending is overigens vrij logisch naar mijn mening, het was vrij duidelijk vanaf deel 1 al dat een directe aanval van de reapers enorme verliezen met zich mee zou gaan brengen. Die mass relays kunnen ze neem ik aan vervangen aangezien de Protheans er ook een konden bouwen. Wat ik vooral jammer vindt is dat hiermee de Reapers en alle uitgestorven rassen gewoon worden verwijderd van het verhaal. Ik mis nog zoveel informatie over de Protheans en vooral over het ras wat de reapers, de mass relays en de citadel heeft gebouwd, we krijgen alleen maar te horen dat de Reapers de "endlösung" van alles vernietigende synthetics (als ik het zo kan stellen) van dit ras was, dus er werd wel degelijk verteld dat ze gebouwd waren.

[Voor 38% gewijzigd door Mithrildor op 11-03-2012 21:21]

• Gixxer17
Tja dat is ook de enige waarin Shepard een kans heeft om te overleven dus dat kan dan wel kloppen.
Ik denk wel dat we een jaartje of 2-3 moeten wachten voordat die game dan weer komt. Maar volgens mij komt in een volgende Mass Effect geen Shepard meer voor.

• zjeery
Phntm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:50:
Lol,

Bioware:

[afbeelding]

Conclusie: Bioware kan googlen. Serieus mensen, dit is wat je vindt aan het van het spel. Als je death to synthetics kiest.
Ik snap echt niet wat mensen hier de hele tijd over lopen te zeiken en ik word er serieus gewoon zo moe van dat mensen dit soort onzin naar bovenhalen. Het lijkt wel of Mass Effect 3 een soort pispaaltje is geworden en letterlijk alles wordt gebruikt om het spel te bashen. Mensen zijn echt heel hard op zoek om maar gewoon te kunnen zeiken. Ik geef toe dat er echt wel een aantal dingen mis zijn met het spel, maar noem maar eens een foutloos spel/verhaal op dan.

Daar komt nog eens bij dat het twee totaal verschillende plaatjes zijn. Mensen (met name op het BSN forum) lopen te klagen dat het epiloog plaatje een gephotoshopte versie is van het betreffende plaatje van google/deviantart, wat gewoonweg niet zo is. Als mensen eens wat langer dan 1 seconde naar het beeld zouden kijken dan zouden ze zien dat:

- Kleuren verschillen
- Bomen verschillen
- Positie van bomen verschillen
- Planeten in de hemel verschillen van grootte, positie, en kleur
- Licht totaal anders is

Dus, conclusie: Of het is toeval, of BioWare heeft het beeld als inspiratie gebruikt. Wat zo vaak gebeurd. Straks gaan mensen nog zeuren omdat BioWare foto's van NASA heeft gebruikt.

En om mijn argument kracht bij te zetten:

Google image:

Epilogue plaatje:

Conclusie: het lijkt op elkaar, get over it.

[Voor 12% gewijzigd door zjeery op 11-03-2012 22:10]

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

zjeery schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:59:
[...]

Ik snap echt niet wat mensen hier de hele tijd over lopen te zeiken en ik word er serieus gewoon zo moe van dat mensen dit soort onzin naar bovenhalen. Het lijkt wel of Mass Effect 3 een soort pispaaltje is geworden en letterlijk alles wordt gebruikt om het spel te bashen. Mensen zijn echt heel hard op zoek om maar gewoon te kunnen zeiken. Ik geef toe dat er echt wel een aantal dingen mis zijn met het spel, maar noem maar eens een foutloos spel/verhaal op dan.

Daar komt nog eens bij dat het twee totaal verschillende plaatjes zijn. Mensen (met name op het BSN forum) lopen te klagen dat het epiloog plaatje een gephotoshopte versie is van het betreffende plaatje van google/deviantart, wat gewoonweg niet zo is. Als mensen eens wat langer dan 1 seconde naar het beeld zouden kijken dan zouden ze zien dat:

- Kleuren verschillen
- Bomen verschillen
- Positie van bomen verschillen
- Planeten in de hemel verschillen van grootte, positie, en kleur
- Licht totaal anders is

Dus, conclusie: Of het is toeval, of BioWare heeft het beeld als inspiratie gebruikt. Wat zo vaak gebeurd. Straks gaan mensen nog zeuren omdat BioWare foto's van NASA heeft gebruikt.

En om mijn argument kracht bij te zetten:

Google image:
[afbeelding]

Epilogue plaatje:

[afbeelding]

Conclusie: het lijkt op elkaar, get over it.
Ik kan me niet echt herinneren dat ik liep te zeiken, het lijkt meer erop dat jij staat te zeiken. En zover ik weet had ik het nog over iets dat te maken het met einde, wat jij nu doet is simpel weg een discussie beginnen en staan zeiken en dan ook nog zeggen dat ik sta te zeiken.

Herp derp wat nu?

[Voor 8% gewijzigd door Phntm op 11-03-2012 22:58]

• zjeery
Omdat je de zoveelste bent die deze nutteloze discussie over dat eindplaatje probeert te starten. "Conclusie: Bioware kan googlen". Wat wil je hier in hemelsnaam dan mee zeggen? Want die opmerking heeft niets met "het einde" an sich te maken.

[Voor 149% gewijzigd door zjeery op 11-03-2012 23:07]

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

zjeery schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:01:
[...]

Omdat je de zoveelste bent die deze nutteloze discussie over dat eindplaatje probeert te starten. "Conclusie: Bioware kan googlen". Wat wil je hier in hemelsnaam dan mee zeggen? Want die opmerking heeft niets met "het einde" an sich te maken.
Kijk hier gaan we weer. Ik ben nu degene die een discussie begint? Ik plaatste een post en probeerde daarmee geen discussie te beginnen. Jij bent de discussie begonnen want voor mij ben jij de zoveelste internet zeikert. En jou gezeik heeft helaas ook niks te maken met het einde.

• zjeery
Wat was dan het doel van je post? Geef daar dan eens eerlijk antwoord op voordat je mij beschuldigd van "internetzeiken".

[Voor 162% gewijzigd door zjeery op 11-03-2012 23:17]

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

zjeery schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:08:
[...]

Wat was dan het doel van je post? Geef daar dan eens eerlijk antwoord op voordat je mij beschuldigd van "internetzeiken".
Meeste mensen plaatsen een post om iets te sharen. Ik heb wat geshared in dit geval. Als ik de zoveelste persoon ben die komt met deze 2 foto's dan is dat natuurlijk niet mijn schuld. :)

En het is duidelijk dat jij stond te zeiken in je wall of text postje.

• zjeery
Phntm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:11:
[...]

Meeste mensen plaatsen een post om iets te sharen. Ik heb wat geshared in dit geval. Als ik de zoveelste persoon ben die komt met deze 2 foto's dan is dat natuurlijk niet mijn schuld. :)

En het is duidelijk dat jij stond te zeiken in je wall of text postje.
Dat sharen hoeft alleen niemand te zien als de feiten die er in staan nergens op slaan en het helemaal niets te maken heeft met het einde van het verhaal van Mass Effect 3. Ik had er misschien niet zo serieus op in moeten gaan, maar ik word (vooral op BSN) gewoon behoorlijk moe van al dat napraten zonder de feiten te checken zoals jij nu net doet en ik had gehoopt dat we daar in dit forum niet mee te maken zouden hebben. BioWare krijgt op dit moment terecht dan wel onterecht een ontzettende shitload aan kritiek over zich heen; het zou mensen sieren als ze zich in ieder geval eens even zouden inlezen voordat ze hierin meegaan.

Maar goed, voordat je verder gaat met die zielige wellis nietis discussie over wie er zeikt, laten we het maar weer over het einde hebben oke?

[Voor 35% gewijzigd door zjeery op 11-03-2012 23:25]

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

zjeery schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:16:
[...]

Dat sharen hoeft alleen niemand te zien als de feiten er in nergens op slaan en het helemaal niets te maken heeft met het einde van het verhaal van Mass Effect 3. Ik had er misschien niet zo serieus op in moeten gaan, maar ik word (vooral op BSN) gewoon behoorlijk moe van al dat napraten zonder de feiten te checken zoals jij nu net doet.

Maar goed, voordat je verder gaat met die zielige wellis nietis discussie over wie er zeikt, laten we het maar weer over het einde hebben oke?
BSN =/= GoT

Moet je eens daar maar klagen en vervolgens zeggen dat er niet "serieus op in moest gaan". Dat slaat ook natuurlijk nergens op. Ben je het zat, ga er niet op in, negeer het. Morgen is weer een dag.

Ben wel het met je eens om weer eens on-topic te gaan. :)

Ik heb namelijk gehoord dat er een of andere DLC komt met een extra ending? Als je 100% readiness had en een hoog aantal aan War assets kreeg je na 1 van je eindes te zien dat Shepard weer wakker word in de rubble.

• zjeery
Phntm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:25:
[...]

BSN =/= GoT

Moet je eens daar maar klagen en vervolgens zeggen dat er niet "serieus op in moest gaan". Dat slaat ook natuurlijk nergens op. Ben je het zat, ga er niet op in, negeer het. Morgen is weer een dag.

Ben wel het met je eens om weer eens on-topic te gaan. :)

Ik heb namelijk gehoord dat er een of andere DLC komt met een extra ending? Als je 100% readiness had en een hoog aantal aan War assets kreeg je na 1 van je eindes te zien dat Shepard weer wakker word in de rubble.
Misschien, maar ik hoop liever op een gratis DLC die de eindes retconned, of ons in ieder geval meer opties geeft. Ik snap niet waarom mijn shepard, die paragon gemaxed was, die catalyst niet kon persuaden en hem kon laten zien dat synthetics en organics wel konden samenleven (als je de geth en quarians had samen laten leven). Die keuzes kunnen maken door middel van paragon of renegade punten en daardoor je eigen game spelen was toch heel het doel van het spel? Ik vond het erg jammer dat ons die opties juist op het belangrijkste gedeelte van de trilogie ontnomen werd.

Een DLC die verder gaat na een van de huidige beslissingen heb ik eerlijk gezegd weinig zin in en ik vraag me ook wel af of dat een slimme beslissing is na het hele day one dlc gebeuren.

[Voor 17% gewijzigd door zjeery op 11-03-2012 23:29]

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

zjeery schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:27:
[...]

Misschien, maar ik hoop liever op een gratis DLC die de eindes retconned, of ons in ieder geval meer opties geeft. Ik snap niet waarom mijn shepard, die paragon gemaxed was, die catalyst niet kon persuaden. Dat was toch heel het doel van het spel?

Een DLC die verder gaat na een van de huidige beslissingen heb ik eerlijk gezegd weinig zin in.
Je merkt ook aan het einde met max paragon een mindfuck krijgt waarna blijkt dat het je eigenlijk min of meer renegade moet zijn. Heel vaag, maar het is vaak opgemerkt de paar laatste dagen door verschillende mensen rond het web, zelfs op youtube klagen de mensen over waarom er plotseling een totale turn komt. Dit noem ik graag ironie, een totale turn of events..

• zjeery
Phntm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:30:
[...]

Je merkt ook aan het einde met max paragon een mindfuck krijgt waarna blijkt dat het je eigenlijk min of meer renegade moet zijn. Heel vaag, maar het is vaak opgemerkt de paar laatste dagen door verschillende mensen rond het web, zelfs op youtube klagen de mensen over waarom er plotseling een totale turn komt. Dit noem ik graag ironie, een totale turn of events..
Doel je op het feit dat Shepard alleen kan leven als hij de synthetics destroy optie doet? Want dat vind ik juist wel ironisch inderdaad, dat de Renegade shepard zichzelf blijkbaar liever niet opoffert en mag blijven leven.

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

zjeery schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:32:
[...]

Doel je op het feit dat Shepard alleen kan leven als hij de synthetics destroy optie doet? Want dat vind ik juist wel ironisch inderdaad, dat de Renegade shepard zichzelf blijkbaar liever niet opoffert en mag blijven leven.
In alle endings verlies je uiteindelijk je leven, en de mass relays. Maar alles is een illusie en we weten eigenlijk niet hoe het moet eindigen, wel vinden mensen inderdaad de synthetics destroy optie het beste. Ik ga maar eens renegade playthrough doen en dan opnieuw synthetics destroy kiezen, kijken wat er gebeurt. Of zou dan opeens plots Shepard beslissen om toch maar de reapers te beheersen.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
Ik copy-paste dit even van een ander forum want ik ging erdoor op een andere manier (positiever) naar het einde kijken:
Not just any dream; an internal struggle to fight indoctrination. Across all 3 games, Shepard has come close to many Reaper artifacts and actual Reapers. Its foolish to think he would be immune to these effects. The culmination is at the end when Shepard is running for the beam. Cerberus already proved that adrenaline increases the rate of indoctrination. Harbinger is the leader of the Reapers, and it isn't unreasonable to think that he would have increased indoctrination effects when compared to other Reapers.

After Shepard gets hit, he is struggling, dreaming, fighting the indoctrination. The keys in all of this are 2 things: The highest renegade ending where Shepard wakes up in concrete, and the little boy that only Shepard sees. When Shepard gets up into the Citidal, Anderson somehow magically gets in there too, and when you are walking down the single path, somehow Anderson is already at the console completely unscathed. Beyond this, somehow the Illusive man manages to get inside the same part of the citidal as well, even though last you talked to him he told you himself that the Citidal is in lockdown above Earth, with the only way in through the beam in London.

The big one is the end though, where the little boy appears again; the same one that has only appeared in Shepard's dreams. This is the indoctrination manipulating Shepard, forcing him to give up and spare the Reapers. The Illusive man's proposition would not have been a paragon choice, the same way Anderson's would not have been Renegade. Shepard is being manipulated into thinking these are the good/bad choices. If Shepard chooses control or synthesis ending, then the Reapers win. The only way the Reapers lose is if they are destroyed, and its why that option is perceived as a renegade choice to Shepard. Choosing the former 2 submits his will in favor of the Reapers, while choosing the Renegade option is a victory over the indoctrination effects, which is why choosing that ending is the only one where you see Shepard snapping out of the struggle at the end and waking up.

There are other reasons this theory is popular, mainly because of other dream like qualities that occur in addition to the major plot holes that exist if you try to take the ending literally.
Aangezien ik had gekozen voor de Synthesis ending bij me eerste playthrough, ben ik dus "gevallen" voor de Reaper's mindfuck.

• zjeery
AppieNL schreef op maandag 12 maart 2012 @ 00:05:
Ik copy-paste dit even van een ander forum want ik ging erdoor op een andere manier (positiever) naar het einde kijken:

[...]

Aangezien ik had gekozen voor de Synthesis ending bij me eerste playthrough, ben ik dus "gevallen" voor de Reaper's mindfuck.
Ik heb het gelezen en het is inderdaad een interessante theorie. Maar ik heb het niet nodig om het einde 'positiever' in te zien.

Ik heb net de eindes nog eens bekeken en ik blijf erbij; ondanks dat er wel wat steekjes zijn laten vallen denk ik dat de community gewoon erg emotioneel reageert. Als je je bedrogen voelt door het einde zou ik adviseren om het even te laten liggen en er later nog eens op terug te kijken. De plotholes zijn inderdaad slordig en jammer (hoe komt mijn squadmates op the normandy en hoe komt de normandy ineens in een heel ander sterrenstelsel?) maar weerhouden me niet om het een treurig maar mooi eind te vinden.

En ik vind het echt een bloedmooi einde, zo niet het mooiste einde dat ik ooit in een game heb gezien. De hele uitleg, de gehavende shepard die twijfelt en tussen alle blauwe plekken en wonden tevergeefs probeert uit te leggen dat organics liever hun eigen pad kiezen. En dan de prachtige muziek die echt aanvoelt alsof dit het einde van alles is in combinatie met de mooie setting en vervolgens de opoffering van Shepard.

• Basekid

[...]

Ja op deze manier zijn de eindes een stuk beter. Er zijn ook al rumours dat er een (betaalde) dlc aankomt die deze dingen wat beter uitlegt/beter einde ala Fallout 3 geeft.

• AppieNL
zjeery schreef op maandag 12 maart 2012 @ 00:22:
[...]

Ik heb het gelezen en het is inderdaad een interessante theorie. Maar ik heb het niet nodig om het einde 'positiever' in te zien.

Ik heb net de eindes nog eens bekeken en ik blijf erbij; ondanks dat er wel wat steekjes zijn laten vallen denk ik dat de community gewoon erg emotioneel reageert. Als je je bedrogen voelt door het einde zou ik adviseren om het even te laten liggen en er later nog eens op terug te kijken. De plotholes zijn inderdaad slordig en jammer (hoe komt mijn squadmates op the normandy en hoe komt de normandy ineens in een heel ander sterrenstelsel?) maar weerhouden me niet om het een treurig maar mooi eind te vinden.

En ik vind het echt een bloedmooi einde, zo niet het mooiste einde dat ik ooit in een game heb gezien. De hele uitleg, de gehavende shepard die twijfelt en tussen alle blauwe plekken en wonden tevergeefs probeert uit te leggen dat organics liever hun eigen pad kiezen. En dan de prachtige muziek die echt aanvoelt alsof dit het einde van alles is in combinatie met de mooie setting en vervolgens de opoffering van Shepard.
Opoffering van Shepard was al van mijlen ver te zien, dus dat boeide me niet echt zo in het einde. Dat was eigenlijk het enige dat ik kon waarderen in het einde. Emotioneel reageren is dit ook niet. De keuzes die het spel je geeft hebben zonder deze theorie als achterliggende gedachte (dus alles zien alsof het echt gebeurd, geen indoctrinatie en het vechten tegen die indoctrinatie) bijzonder weinig inhoud en zou je zelfs kunnen beschrijven als opties die Shepard nooit zou kiezen. Hij zou naar andere opties zoeken, zoals Anderson ook al zegt in de conversatie ervoor met The Illusive Man.

De opties van het verhaal op zich vond ik wel redelijk, niet compleet logisch zonder bovenstaande theorie, maar ik hoef geen stereotype happy ending en dat verwachtte ik ook niet dus dat maakt niet uit. Het gedeelte van het einde dat me stoorde en waardoor ik voornamelijk de hele game positiever ging zien met deze theorie is het simpele feit dat er in dit spel geen endfight is op de klassieke manier, die waves van standaard schijtmobs voor ik de beam inloop tellen niet. Iedereen verwachtte dat toch wel in een trilogie, vooral deze die het al zo goed heeft opgebouwd in de voorgaande 2 delen en 90% van dit spel. Echter heb je door deze theorie een "endfight" op het psychologische level en dat kan ik wel waarderen.

• socks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11-2017

[...]

Ik las het ook net op een website. Ik zou het briljant vinden als het waar is.
Er klopt inderdaad het een en ander niet aan het einde. Echter, Klopt dit niet door indoctrinatie of door slordigheid van bioware? Ik hoop op het eerste :) .

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Phntm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:50:
Lol,

Bioware:

[afbeelding]

Weer zo'n geval van spuit 11. Dat landschap is een generiek winter landschap, zoek maar eens op TinEye of Google Image Search dan krijg je ook soortgelijke fotos. Het zal wel het eerste zijn wat je leert op de kunst academy ofzo.

http://www.wallpapersfree...-winterscape-800x600.html
http://www.ecoaa.ca/images/Winterscape-00.jpg
http://beyondthematrix.com/VH0M1726.jpg
http://images.worldgaller...--Winterscape--180517.jpg

Maar volgens mij ben je hier even verkeerd want deze thread is alleen om het verhaal van het einde te bespreken, als je Bioware/EA bashing wil doen dan kan je altijd nog in de main thread proberen of vriendjes gaan zoeken op BSN.

[Voor 9% gewijzigd door SizzLorr op 12-03-2012 02:05]

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Mithrildor schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:14:
Ook begreep ik niet hoe de Crucible opeens 3 nieuwe opties voor de Catalyst had geopend.
Dat begreep ik zelf ook niet zo goed tot ik het opnieuw uitspeelde, je moet de zin ervoor erbij pakken wil je het begrijpen. The Guardian (zoals dat jong heet) zegt dat hij inziet dat zijn oplossing niet meer werkt en dat er iets anders nodig is. Dankzij de Crucibel hebben ze 3 mogelijkheden. Het is niet dat de Crucibel nieuwe oplossingen mogelijk maakt, het is dat er oplossingen zijn omdat de Crucibel er is. Als de Crucibel er niet was dan zouden ze opzoek gaan naar een andere oplossing.
Ook erg jammer dat het vernietigen van alle synthetics de canon optie is waar deeltje 4 mee verder zal gaan.
Ik denk dat Bioware voorlopig klaar is met ME maar ze wilde nog een piep klein achterdeurtje openlaten voor het geval dat. Waarschijnlijk iets zoals we nu met Halo 4 zien. Een andere studio/groep mensen die eraan gaat werken en dat pas 5 a 6 jaar in de toekomst. In de tussentijd krijgen we waarschijnlijk een hoop spinoff spellen.
Wat ik vooral jammer vindt is dat hiermee de Reapers en alle uitgestorven rassen gewoon worden verwijderd van het verhaal. Ik mis nog zoveel informatie over de Protheans en vooral over het ras wat de reapers, de mass relays en de citadel heeft gebouwd, we krijgen alleen maar te horen dat de Reapers de "endlösung" van alles vernietigende synthetics (als ik het zo kan stellen) van dit ras was, dus er werd wel degelijk verteld dat ze gebouwd waren.
In ME2 horen we dat de gestrande Reaper in een baan rond Mnemosyne 37 miljoen jaar geleden daar gestrand is. De Reapers zijn dus minimaal 37 miljoen jaar oud. In die tijd hebben ze honderdduizenden zo niet miljoenen rassen uitgemoord. Ik hoopte ook dat we iets meer info zouden krijgen over de herkomst van de Reapers maar ze zijn gewoon te oud en verhaal technische te moeilijk. De Protheans en alle rassen voor hun behandelen is simpelweg te veel, het kan gewoon niet tenzij je een geschiedenis les wil en dat zou een heel saai spel worden.

Wat mij een beetje kriebelt is dat The Guardian op het einde zegt: "We help them ascend, making way for new life, storing the old life in Reaper form". Ascend? Naar waar? Hoezo dat? Gaat je ziel verder naar de hemel?

[Voor 4% gewijzigd door SizzLorr op 12-03-2012 06:29]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Illusive man kon de boel niet controleren omdat hij geindoctrineerd was. Shepard niet. De Catalyst zij dat Shepard NIET was geindoctrineerd. Antwoord naar gelang de Engelse copy/paste.

• Gixxer17
Phntm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:30:
[...]

Je hebt toch nu wel alledrie de opties als je zowel Paragon als Renegade bent?

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Gixxer17 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 08:32:
[...]

Je hebt toch nu wel alledrie de opties als je zowel Paragon als Renegade bent?
Natuurlijk. Die vallen natuurlijk niet af, want uiteindeljik zoals eerder opgemerkt is het allemaal in Shepard's brein gebeurt.

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 02:04

[...]

Een betere uitleg inderdaad. Wat ik dan nog wel dubieus vind is het verband van het verzamelen van war assets en het einde. Je hebt dan als 'normale' speler amper de informatie die je nodig hebt om dit einde als zodanig te herkennen, laat staan te waarderen. Wat overblijft is gewoon een einde wat voor de meeste spelers verschrikkelijk slecht uit de verf komt.

• AppieNL
War Assets heeft eigenlijk in het einde alleen effect op het feit of de Aarde vernietigd wordt of niet na Shepard's keuze en of Shepard nog blijft leven of niet als je "Destroy" kiest, in de andere 2 scenarios is die gewoon altijd dood.
SkyStreaker schreef op maandag 12 maart 2012 @ 07:01:
Illusive man kon de boel niet controleren omdat hij geindoctrineerd was. Shepard niet. De Catalyst zij dat Shepard NIET was geindoctrineerd. Antwoord naar gelang de Engelse copy/paste.
Hoewel ik me dit niet kan herinneren in het eindstukje dat er door de Catalyst gezegd zou worden dat Shepard niet geindoctrineerd zou zijn. Natuurlijk zou de Catalyst zoiets tegen Shepard zeggen als die hem tijdens het hele verhaal op de Crucible al probeert voor de gek te houden. Dus dat zou eerder alleen maar passend zijn voor deze theorie ipv dat het de theorie zou tegenspreken.
SizzLorr schreef op maandag 12 maart 2012 @ 02:31:

Wat mij een beetje kriebelt is dat The Guardian op het einde zegt: "We help them ascend, making way for new life, storing the old life in Reaper form". Ascend? Naar waar? Hoezo dat? Gaat je ziel verder naar de hemel?
Bij de Synthesis optie beschouwt The Catalyst (Guardian w/e) dat het de laatste stap is van de evolutie. Opgaan in een Reaper zal iets soortgelijks zijn voor organics. Wellicht dat die het zo bedoelt.

[Voor 33% gewijzigd door AppieNL op 12-03-2012 10:07]

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-03 20:44
Wat ik wel jammer vind aan het hele reaper verhaal is het volgende: als the catalyst zo bang is voor synthetic life dat al het organic life vernietigd, waarom dan niet gewoon eens in de 1000 ofzo jaar langskomen en al het synthetic life vernietigen?...

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:13
dtech schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:34:
Wat ik wel jammer vind aan het hele reaper verhaal is het volgende: als the catalyst zo bang is voor synthetic life dat al het organic life vernietigd, waarom dan niet gewoon eens in de 1000 ofzo jaar langskomen en al het synthetic life vernietigen?...
Omdat juist de organics de synthetics creëren. Als ik nu een AI zou bouwen, welke vervolgens word gesloopt door reapers, wat weerhoud mij er dan van er opnieuw één te bouwen?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 15:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb ME3 nog niet uitgespeeld nu maar ik krijg een beetje het idee dat het allemaal geen zak uit maakt wat ik doe, dat het gewoon een hopeloze strijd is/was.

Ik zit nu op het punt de Cerberus basis aan te vallen, en dit is kennelijk het punt dat je dus de oorlog aangaat met de reapers nadat je die Catalyst hebt van Illusive Man. Helaas staat mijn Journal nog propvol met meuk maar ik kan er niets meer mee, ten eerste kost het en hoop moeite om bij die planeten te komen omdat die reapers echt overal zitten op dit moment, dat scannen was me eerst al niet duidelijk en de 20 planeten die ik al gescanned had daar was niets dus heb ik het al links laten liggen, heb geloof ik 1 scan gedaan waar ik iets voor kreeg maar deze was ook echt aangegeven in mijn journal, ook viel het me op dat er gewoon geen missies waren buiten dat wat er in de journal stond.

Een aantal quests die ik nog heb staan b.v. Elcor thuis wereld evacueren als ik naar die wereld ga zie ik niets. Ook de Galaxy map geeft niets aan ondanks dat ik na het ontvangen van deze quest gelijk naar die planeet ben gegaan. Alle quests waar de de 'systemen' knipperden heb ik al gedaan, nu moet ik nog iets van 20 artifacts halen.

Ik vraag me af of het dus mogelijk is om via Multi Player je galaxy readiness omhoog te krijgen om zo mogelijk nog een andere uitkomst te krijgen of het makkelijker te maken om te manoeuvreren. Ik zag al meerdere plaatjes op internet waar niet alles rood was maar ook groen etc. Bij mij staat nu echt alles op 50% Rood. Geen enkel stelsel is reaper vrij behalve Citadel/Krogan DMZ/Shadow Sea en nog 1.

Moet ik nu eerst de moeite nemen om naar die artifacts te scannen? Of gewoon de Cerberus basis aanvallen en door gaan? Ik krijg het gevoel dat het einde zooooooo tegen gaat vallen dat ik het mogelijk niet meer aanraak en het ME1/2 verpest omdat je weet dat het einde-einde toch in zicht komt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Nearox
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 16:05
Die Elcor thuis wereld quest is bugged. Als je die planeet scant en teruggaat krijg je quest complete.

• Basekid
Je kan via multiplayer je readyness naar 100% krijgen (duurt niet al te lang) en dan heb je inderdaad een stuk minder was assets nodig.

Of je kan gewoon elke bezet systeem invliegen en daar rond gaan scannen. Je kan best veel vinden zo!

• Gixxer17
Basekid schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:11:
Je kan via multiplayer je readyness naar 100% krijgen (duurt niet al te lang) en dan heb je inderdaad een stuk minder was assets nodig.

Of je kan gewoon elke bezet systeem invliegen en daar rond gaan scannen. Je kan best veel vinden zo!
Zekers.
Ook helpt het om veel systemen te scannen en sidequests te doen voor dat je met priority missions aan de slag gaat. Soms worden deze namelijk afgesloten als je verder bent.

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-04 08:56

Collaborator

You! Cake or Death?

Ja leuk dat die missies worden afgesloten :( (en ook niet even duidelijk zeggen). Zo kan ik nu niet meer de academie redden (met Jack etc) Jammer! verder heb ik namelijk de hele spelserie 100% kwa main/sidequests.

[Voor 10% gewijzigd door Collaborator op 12-03-2012 12:09]

This space is occupied

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Collaborator schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:09:
Ja leuk dat die missies worden afgesloten :( (en ook niet even duidelijk zeggen). Zo kan ik nu niet meer de academie redden (met Jack etc) Jammer! verder heb ik namelijk de hele spelserie 100% kwa main/sidequests.
Het is een behoefde vanwege verhaallijn continuïteit. In ME2 kon je naar hartelust missies door elkaar doen maar qua verhaal klopte er soms helemaal niks meer van.

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

SizzLorr schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:38:
[...]

Het is een behoefde vanwege verhaallijn continuïteit. In ME2 kon je naar hartelust missies door elkaar doen maar qua verhaal klopte er soms helemaal niks meer van.
Ze hebben het geprobeerd te ordenen maar het blijkt dat wij het altijd met de makers oneens zijn.

Eerst willen wij niet in de missies tot onze nek zwemmen. En vervolgens bij het slot willen wij meer missies. Gaat een beetje mis, maar ja, het is wel zo, meer missies hadden eigenlijk wel gemogen en nadat je het uitspeelt krijg je als message na de credits: Continue your legend. Dan kom je weer voor het punt dat je de cerberus base gaat aanvallen, en je levels dat je na die base hebt behaald zijn helaas ook weg en begin je weer bij de level dat je was voordat je de cerberus base binnenviel. :P

• Basekid
Ik vind eigenlijk dat ME3 bar weinig side missies heeft. Rondvliegen en artifacts verzamelen door scannen is niet hetzelfde als op een planeet landen en dingen doen. Enige side-missies zijn de N7 cerebrus missies :(

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

door al die N7 cerberus missies krijg ik meer het idee dat je in war bent tegen cerberus inplaats van de reapers. Ik had het denk ik leuker gevonden als je wat meer reaper strongholds aanvalt

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Basekid schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:47:
Ik vind eigenlijk dat ME3 bar weinig side missies heeft. Rondvliegen en artifacts verzamelen door scannen is niet hetzelfde als op een planeet landen en dingen doen. Enige side-missies zijn de N7 cerebrus missies :(
Totaal biedt ME3 anders wel meer speeltijd. Qua sidequests zijn ME2 en ME3 ongeveer gelijk. In ME1 kon je idd in je Mako rond cruisen maar dat rond cruisen had verder weinig effect (op een paar dingen na) en soms zat het terrein dermate knullig in elkaar dat ik er iig geen zin in had en het vinden van mineralen had verder geen grote consequenties. Half uur je vooruit knop ingedrukt houden in de hoop dat je Mako die berg op komt... onzin. Is ook de reden waarom ze de Mako hebben vervangen met een Hammerhead in ME2.

[Voor 3% gewijzigd door SizzLorr op 12-03-2012 17:06]

• Basekid
SizzLorr schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:05:
[...]

Totaal biedt ME3 anders wel meer speeltijd. Qua sidequests zijn ME2 en ME3 ongeveer gelijk. In ME1 kon je idd in je Mako rond cruisen maar dat rond cruisen had verder weinig effect (op een paar dingen na) en soms zat het terrein dermate knullig in elkaar dat ik er iig geen zin in had en het vinden van mineralen had verder geen grote consequenties. Half uur je vooruit knop ingedrukt houden in de hoop dat je Mako die berg op komt... onzin. Is ook de reden waarom ze de Mako hebben vervangen met een Hammerhead in ME2.
Ja dat rondrijden duurde inderdaad 10min, en dan had je een missie/gevecht van 2 minuten. Maar dat is er nou helemaal niet meer. Denk inderdaad dat er gewoon een stuk meer "main" quests inzitten nu.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Dit is mijn legendsave (wat je na het uitspelen hebt verkregen en je kan gebruiken voor o.a. toekomstige DLC's en toekomstige patches.) en dan valt mij toch datgene op. Unfinished, dat snap ik - maar dat 3 types zijn? Vooral die "lived to fight again".

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

SkyStreaker schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:44:
[afbeelding]

Dit is mijn legendsave (wat je na het uitspelen hebt verkregen en je kan gebruiken voor o.a. toekomstige DLC's en toekomstige patches.) en dan valt mij toch datgene op. Unfinished, dat snap ik - maar dat 3 types zijn? Vooral die "lived to fight again".
1.Je save file reset terug naar voor dat je de cerberus base aanvalt <- Unfinished.
2.Zoals eerder besproken, alles is een hallucinatie en hij wordt wakker in London weer in de rubble dit zie je na de credits <- Lived to fight again
3.Out in a blaze of glory can destroy all synthetics zijn of take reaper control, want als het goed was ging je op beide manieren dood.

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Nog meer dood en verderf aan de hand van de Reapers. :)

https://twitter.com/#!/ma...status/177930229329829888

En nog zo'n interessante
YouTube: Proof Mass Effect 3 Endings Were Indoctrinations theorie.

[Voor 38% gewijzigd door SizzLorr op 12-03-2012 21:47]

• Gixxer17
Phntm schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:54:
[...]

1.Je save file reset terug naar voor dat je de cerberus base aanvalt <- Unfinished.
2.Zoals eerder besproken, alles is een hallucinatie en hij wordt wakker in London weer in de rubble dit zie je na de credits <- Lived to fight again
3.Out in a blaze of glory can destroy all synthetics zijn of take reaper control, want als het goed was ging je op beide manieren dood.
Volgens mij kan je destroy synthetics overleven als je minstens 4000 war assets hebt, met elk gesprek dat je met TIM hebt voor een charm/intimedate optie hebt gekozen en als je Anderson kan redden. Dan krijg je dat filmpje nog aan het eind.
Anyways, simpel is het iig niet 8)7

• prutser001

prutser001

Gixxer17 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:07:
[...]

Zekers.
Ook helpt het om veel systemen te scannen en sidequests te doen voor dat je met priority missions aan de slag gaat. Soms worden deze namelijk afgesloten als je verder bent.
Ik ben zo'n beetje alle sidequests gelijk gaan doen, maar in het begin kreeg je een soort melding van 'wait for the reapers to leave the system' dus in het begin heb ik gewacht tot ze eindelijk eens het systeem verlieten. Pas veel later ben ik toch maar zo'n system in gegaan en ja dan moet je dus maken dat je weg komt/ontwijken :P.

Ook kreeg ik in het begin totaal geen reactie met het scannen, geen missies of 'planeet scan' optie. Buiten 1 quest waar ik dus moest scannen heb ik niets anders gevonden. Ook als ik scan vinden de reapers je toch terwijl die 'Adam' vrolijk staat te verkondigen dat je met de 'stealth drive' makkelijk in-uit kan.... spreekt elkaar een beetje tegen.

Het probleem is dat mijn map nu volledig leeg is op Cerberus base - Pax na maar ik nog wel ~20 quests heb in de Journal. En ik ben al opzoek geweest en even google geraadpleegd welke planeet/stelsel.. en alsnog krijg ik niets te zien als ik daar aankom.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Gixxer17
prutser001 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:45:
[...]
Ook kreeg ik in het begin totaal geen reactie met het scannen, geen missies of 'planeet scan' optie. Buiten 1 quest waar ik dus moest scannen heb ik niets anders gevonden. Ook als ik scan vinden de reapers je toch terwijl die 'Adam' vrolijk staat te verkondigen dat je met de 'stealth drive' makkelijk in-uit kan.... spreekt elkaar een beetje tegen.

Het probleem is dat mijn map nu volledig leeg is op Cerberus base - Pax na maar ik nog wel ~20 quests heb in de Journal. En ik ben al opzoek geweest en even google geraadpleegd welke planeet/stelsel.. en alsnog krijg ik niets te zien als ik daar aankom.
Mja, in Mass Effect 2 toen de Normandy in het begin werd aangevallen door het Collector schip hadden ze ook stealth drive aan, dus of dat helpt is een tweede. ;)
Het Journal is in ieder geval onoverzichtelijk als je het mij vraagt. Krijg ik op de Citadel een tip van een Volus om ff naar een bepaald sterrenstelsel te gaan om wat mercs te recruiten (wat ik natuurlijk niet onthou) en dan kan ik het nergens in de Journal terugvinden, ze hadden gewoon het oude Journal moeten houden want dit helpt niet echt. Nu kan ik een kladje bijhouden |:(

• prutser001

prutser001

Gixxer17 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:06:
[...]

Mja, in Mass Effect 2 toen de Normandy in het begin werd aangevallen door het Collector schip hadden ze ook stealth drive aan, dus of dat helpt is een tweede. ;)
Het Journal is in ieder geval onoverzichtelijk als je het mij vraagt. Krijg ik op de Citadel een tip van een Volus om ff naar een bepaald sterrenstelsel te gaan om wat mercs te recruiten (wat ik natuurlijk niet onthou) en dan kan ik het nergens in de Journal terugvinden, ze hadden gewoon het oude Journal moeten houden want dit helpt niet echt. Nu kan ik een kladje bijhouden |:(
Ja voor de 'o zo geavanceerde toekomst' een fatsoenlijke reminder/agenda dat kennen ze niet.

Maar wat je zegt, ik raak ook echt het overzicht kwijt, ook die emails die je krijgt veranderen van plek, laatste die je leest staat ineens op een andere plek. Ook mag het wel ietsje duidelijker zijn wat je nou precies moet doen.

Ten tweede vraag ik me af wat er met de Collector base is gebeurd bij Cerberus, je leest/hoort wel wat referenties (dat ik hem dus aan Cerberus had gegeven) maar voorderest zie je er weinig van terug.
Zeker als je er vanuit gaat dat Cerberus op Horizon met 'Reaper control signals' bezig zijn zou je verwachten dat de Reapers die Collector basis ook wel terug of kapot willen/maken.

Misschien wel DLC materiaal voor later...?

Owja en wtf is er met die 'Collectors edition hond' ? is dat dat ding wat rondwaggeld in de shuttlebay?

Had gisteravond weer iets, na nog een kleine missie gedaan te hebben kwam ik even bij Liara in haar hut, krijg ik ineens een blaat verhaal dat ik met die Samantha (nieuwe kelly) heb liggen stoeien en dat ze zich niet serieus genomen voelt (woordspeling daar :P )... En dit was toch echt wel 5 of 6 uur speeltijd daarvoor. Tali zit de afgelopen 4 uur al in de bar spul door een rietje te zuigen... dus schiet lekker op. Ashley lag ook al plat van het zuipen.

Nog een ander vraagje, komt er een mogelijkheid om Omega terug te nemen, want alleen The Citadel maakt het een beetje saai.

En de laatste vraag, wie had er moeite met het Kai Lang gevecht op Thessia in de tempel? (Trouwens wel mooi verhaal). Na aanvang van het eerste gevecht was hij bij het 'rechargen' al z'n schild kwijt en kreeg ik een kromme cutscene. Na een tweede poging omdat ik dacht dat ik iets fout deed zei hij niet eens meer 'i have to recharge' en kwam gelijk die stomme cutscene al, ik weet zeker dat als die cutscene niet kwam hij binnen 5 seconden al lag. Dus ik heb echt de hele landing opnieuw gedaan om tot dezelfde conclusie te komen...

Elke keer een hoop bla bla met die kerel 'now it get's intresting' als je hem tegenkomt op The Citadel, werkelijk het meest irritante figuur in ME3.

• Gixxer17
prutser001 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:33:
[...]Owja en wtf is er met die 'Collectors edition hond' ? is dat dat ding wat rondwaggeld in de shuttlebay?
Yup, klein extraatje dat voor de rest niets oplevert maar goed...
Nog een ander vraagje, komt er een mogelijkheid om Omega terug te nemen, want alleen The Citadel maakt het een beetje saai.
Waarschijnlijk word dat DLC volgens de geruchten maar ik heb verder geen flauw idee.

• Gundogan
  • Laatst online: 07:51

Gundogan

Rip and tear, until it is done

SizzLorr schreef op maandag 12 maart 2012 @ 02:31:
Aan het einde van ME1 krijg je informatie dat de Reapers (of is het de Catalyst uiteindelijk die waarschijnlijk staat voor de makers van de Reapers die op hun beurt dus slechts een zielloos middel zijn?) bij het vernietigen van al het geavanceerde leven ook een gedeelte in leven laten voor onder andere het opruimen van de rommel. Ook zie je dat ze aan het einde van ME3 iets willen doen met de geharveste mensen en de Citadel. Het zou mij niks verbazen als ze een gedeelte van de geavanceerde species gebruiken om hun Reaper army bij te vullen (zie einde van ME2 hoe) en ze dat zien onder ascend. Of iets van een nieuw Collector ras maken.

Verder vind ik de eindes qua verhaal wel ok. Jammer genoeg zit er nauwelijks variatie in de uitvoering. Ik had bijvoorbeeld bij de control optie ook echt gecontroleerde Reapers willen zien rondvliegen en bij de synthesis ook echt iets nieuws willen zien in plaats van Joker met een extra bling. Ook miste ik de laat-de-Reapers-maar-hun-gang-gaan optie ja. Maar ze moeten iets openhouden voor ME4 als ze dat ooit nog willen maken I guess

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB

• AppieNL
prutser001 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:45:
[...]

Je zal het inmiddels wel hebben opgelost, maar scannen is idd stom geregeld in dit spel. Naast de Cerberus missies is alles gewoon een stomme fetch quest waarbij je eerst het stelsel rond een planeet moet scannen (of gewoon lege ruimte, vaak het geval voor benzine) voordat je daadwerkelijk een planeet kan scannen. Ik ben heel vaak een stelsel in en uitgegaan met scannen met een berg reapers op me reet, je krijgt er op een gegeven moment wel handigheid in.

Kai Leng was idd vrij simpel, ik vond z'n Phantom helpertjes in een latere missie irritanter dan hij.

Tali die dronken was vond ik 1 van de grappigste momenten van het spel, opgevolgd door Garrus en Tali in de main battery room (absoluut niet vergeten te checken als je hier nog niet bent, zit of voor de aanval op Cerberus HQ of de missie erna. Derde vond ik Ashley dronken ook wel humor.
Het zou mij niks verbazen als ze een gedeelte van de geavanceerde species gebruiken om hun Reaper army bij te vullen (zie einde van ME2 hoe) en ze dat zien onder ascend.
Dat deden ze toch al? Die Human Reaper die ze aan het maken waren? Harvested species gaan op in de Reapers. Dit zegt de Catalyst zelf nog in het einde.

Ik kan het einde wel waarderen met die indoctrination theorie, maar ook alleen maar daardoor. Zonder die theorie poog ik mezelf te brainwashen dat het einde was bij Anderson en Shepard en het bericht van Hackett nooit is gekomen dat de Crucible niet werkt en alle bullshit erna.

Als ending van een trilogie op zichzelf, vind ik hem behoorlijk kort en veels te vaag. Logischer einde dat er zeker bij had moeten zitten is Shepard die ontwaakt in de ravage als eerste scene en dan van daar kijken hoe het verder ging, met z'n crew, met de wereld.

Tot nu toe schrijf ik Joker's vlucht ook maar gewoon af als een droom van Shepard voor wat die hoopt dat er met z'n crew gebeurd na het gevecht. Die cutscene zie ik ook alleen gemaakt voor als de aarde vernietigd werd, want hij is niet logisch als de aarde nog intact is, want waarom je mensen een galaxy wegknallen als ze hier kunnen leven? En vooral met de cutscene erbij dat Shepard leeft is die gewoon niet logisch. Dan wil je de crew toch daar hebben.

Het Stargazer stukje na de credits wil echter ook een beetje suggeren (puur op basis van de planeten in de lucht bij de Joker scene en die van de Stargazer) dat het wellicht dezelfde wereld is, waar hij aan die knul de legende van Shepard staat te vertellen.

[Voor 27% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 12:05]

• Gundogan

Gundogan

AppieNL schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:54:
[...]

Dat deden ze toch al? Die Human Reaper die ze aan het maken waren? Harvested species gaan op in de Reapers. Dit zegt de Catalyst zelf nog in het einde.
Precies wat ik bedoel dus. Niks zweverig dus die ascend, gewoon keiharde business om de Reaper army in stand te houden. :)
haarbal schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:58:
De catalyst zegt: "ja we doen het zodat jullie niet vernietigd worden door jullie eigengemaakte killer robots, the created always rebel on their creators, we ensure this NEVER happens", alleen de Geth bestaan al en hadden best de Quarians kunnen vernietigen. Daar was ie dan aardig laat mee.

Bovendien; als hij de reapers heeft gecreëerd dan zouden de reapers zich tegen hem moeten keren, en dat is niet gebeurd.

En waarom zien alle reapers er hetzelfde uit behalve de human reaper, die ziet er opeens uit als een mens ofzo.
De Reapers kwamen net op tijd dus. Elke 50k jaar is dus net het punt waarop een potentieel gevaarlijk AI ras ontstaat. Ik denk dat het punt is dat het ontstaan van een perfecte AI het organische leven overbodig maakt.

Verder zijn de Reapers volgens mij geen AI, maar machines onder directe controle van de Catalyst. Die staat weer voor de eerste beschaving die voor het probleem van het perfecte synthetische leven/AI kwam te staan. Uit sympathie voor het organische leven, hebben ze de Reapers, Citadel, mass relays en Catalyst (de echte AI die een directe kopie is van de eerste beschaving mindset) gebouwd om de cyclus mogelijk te maken. De ultieme opoffering voor het bestaan van organisch leven. Denk ik...... :p

Verder denk ik ook dat het einde misschien niet echt een droom was (nouja... ik HOOP dat het geen droom was vooral...ik ging al :r bij de eerste dream sequence, echt het meest luie story telling mechanisme ooit in mijn ogen). De Crucible is een andere echte laag van controle door de Catalyst. Als er een beschaving komt die de Reapers aan kan, dan wordt de aanbieding gedaan om een stap verder te gaan in het leven: de synthesis. De andere eindes leiden gewoon weer tot een nieuwe cyclus in de ogen van de Catalyst. Again....denk ik :p

En dat alle reapers er bijna hetzelfde uitzien is luiheid van Bioware denk ik....of misschien het pefecte Reaper design en was de Human Reaper een rushjob :)

[Voor 74% gewijzigd door Gundogan op 13-03-2012 12:23]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
Idd 3 stomme eindes, de enige vraag die wordt beantwoord is de vraag of in de volgende mass effect game de relays nog bestaan, alhoewel, ze kunnen altijd nog zeggen, he, na de lazors van harbinger was het allemaal een droom.

De catalyst zegt: "ja we doen het zodat jullie niet vernietigd worden door jullie eigengemaakte killer robots, the created always rebel on their creators, we ensure this NEVER happens", alleen de Geth bestaan al en hadden best de Quarians kunnen vernietigen. Daar was ie dan aardig laat mee.

Bovendien; als hij de reapers heeft gecreëerd dan zouden de reapers zich tegen hem moeten keren, en dat is niet gebeurd.

En waarom zien alle reapers er hetzelfde uit behalve de human reaper, die ziet er opeens uit als een mens ofzo.

De laatste missies waren ook weer vrij voorspelbaar, ga ergens naar toe, oh, net te laat, gelukkig kunnen we tracken naar een plek waar we ook net te laat aankomen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• AppieNL
Ja, jongens en meisjes we moeten jullie uitroeien zodat Judgement day nooit komt.
In de 22ste eeuw is Arnold Schwarzenegger nog steeds een force to be feared =)

edit:
Gundogan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:57:

[...]
Verder zijn de Reapers volgens mij geen AI, maar machines onder directe controle van de Catalyst. Die staat weer voor de eerste beschaving die voor het probleem van het perfecte synthetische leven/AI kwam te staan. Uit sympathie voor het organische leven, hebben ze de Reapers, Citadel en Catalyst (de echte AI die een directe kopie is van de eerste beschaving mindset) gebouwd om de cyclus mogelijk te maken. De ultieme opoffering voor het bestaan van organisch leven. Denk ik...... :p

Verder denk ik ook dat het einde misschien niet echt een droom was. De Crucible is een andere echte laag van controle door de Catalyst. Als er een beschaving komt die de Reapers aan kan, dan wordt de aanbieding gedaan om een stap verder te gaan in het leven: de synthesis. De andere eindes leiden gewoon weer tot een nieuwe cyclus in de ogen van de Catalyst. Again....denk ik :p
Reapers zijn gewoon Synthetics, zoals je de Geth intelligence kan geven door ze wat Reaper code te geven, zodat ze volledig zelfstandig zijn. De Catalyst is een Reaper, hij praat de hele tijd in de "we" vorm en niet geheel onbelangrijk, z'n kinderlijke stem heeft een tweede stem, een stem die vele associëren met die van Harbinger. Dit is duidelijk te horen.

Synthesis, het gezwets dat Shepard's energie op zou gaan in de Crucible is eigenlijk gewoon zelfmoord voor Shepard. Even objectief gezien, sinds wanneer gaat je energie op in een apparaat als je jezelf een laser ingooit? Net als Control, 1 van de opties die de Reapers graag willen dat Shepard hem kiest, want dan zijn ze van Shepard af. Synthesis is een hybrid ras maken van synthetics en organics, hetgeen dat Reapers al de hele tijd doen. Echter schetst de Catalyst het plaatje voor Shepard dat de mensheid op z'n minst equal of dominant is in deze synthesis.

Je kan eigenlijk alle opties bovenop de Citadel zien als een Paragon, Renegade en Neutral, maar dan gezien uit het oogpunt van de Reapers. Wat ook weer prima past in het indoctrinatie plaatje. De Reapers willen dat je Synthesis of Control kiest, want bij Control hebben ze Shepard in hun macht (gezwets dat Shepard het wel kan en TIM niet is om Shepard over de streep te trekken). Synthesis is gewoon zelfmoord, aangestuurd door mooie praatje van de Catalyst. De Renegade optie is de enige waarin de Reapers echt verliezen. En met 4000 War Assets of meer, Shepard ook nog ontwaakt. Alle andere eindes is die echt dood, ongeacht War Assets.

[Voor 91% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 12:29]

• prutser001

prutser001

Ik snap even 1 ding niet,

ik heb nu iets van 5700 military strength @ 50% readiness dus 2850 effectief.

Om een 'andere' optie te krijgen aan het einde moet je 4000+ hebben, moet dan mijn readiness omhoog of praten we dan over die 5700 totaal?

Ik heb geen MP gedaan dus alles staat nu nog op 50% Het minimum ben ik al voorbij.
Kijk ik bij 'More information' dan staat er zoiets als 'Victory is measurable' maar zeker niets belovend.

Voor zover ik het begrijp zijn er 3 eindes?

1: Je gaat de straal in en wordt opgezogen? (of dat rood of groen is?)
2: Je kiest voor assimilatie en iedereen wordt half machine/organisch en je bent dood?
3: Alles naar de knoppen, geen mass relays etc, cutscene waar je (laatste) adem haalt ergens op de grond in london maar 'gewonnen'?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er 6 waren.

De verklaringen op social.bioware.com zijn helemaal ....

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 14:29
Ik vind zelf ook het einde gaaaaar. Maar ik moet wel toegeven, Bioware heeft de boel op zijn kop gezet. Op youtube, bioware forums en zelfssss hier wordt alleen maar over het einde van de spel gesproken.
Respect :)

• Gundogan

Gundogan

AppieNL schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:10:
Reapers zijn gewoon Synthetics, zoals je de Geth intelligence kan geven door ze wat Reaper code te geven, zodat ze volledig zelfstandig zijn. De Catalyst is een Reaper, hij praat de hele tijd in de "we" vorm en niet geheel onbelangrijk, z'n kinderlijke stem heeft een tweede stem, een stem die vele associëren met die van Harbinger. Dit is duidelijk te horen.

Synthesis, het gezwets dat Shepard's energie op zou gaan in de Crucible is eigenlijk gewoon zelfmoord voor Shepard. Even objectief gezien, sinds wanneer gaat je energie op in een apparaat als je jezelf een laser ingooit? Net als Control, 1 van de opties die de Reapers graag willen dat Shepard hem kiest, want dan zijn ze van Shepard af. Synthesis is een hybrid ras maken van synthetics en organics, hetgeen dat Reapers al de hele tijd doen. Echter schetst de Catalyst het plaatje voor Shepard dat de mensheid op z'n minst equal of dominant is in deze synthesis.

Je kan eigenlijk alle opties bovenop de Citadel zien als een Paragon, Renegade en Neutral, maar dan gezien uit het oogpunt van de Reapers. Wat ook weer prima past in het indoctrinatie plaatje. De Reapers willen dat je Synthesis of Control kiest, want bij Control hebben ze Shepard in hun macht (gezwets dat Shepard het wel kan en TIM niet is om Shepard over de streep te trekken). Synthesis is gewoon zelfmoord, aangestuurd door mooie praatje van de Catalyst. De Renegade optie is de enige waarin de Reapers echt verliezen. En met 4000 War Assets of meer, Shepard ook nog ontwaakt. Alle andere eindes is die echt dood, ongeacht War Assets.
De Catalyst is geen Reaper naar mijn mening. Hij heeft het over 'we' omdat het al het leven is van de eerste beschaving en het collectieve gedachte goed hiervan (de Prothean VI's geven me dat zelfde gevoel, hoewel die zich wel als individu presenteren) en de Catalyst spreekt door de Reapers. De Reapers zelf zijn niks behalve machines om de cyclus uit te voeren. Op deze manier is er ook geen alternatief mogelijk waar de Reapers niet hun taak uitvoeren en bijvoorbeeld alles vernietigen wat niet het doel van de cyclus.

De blauwe en rode keuzes + de dromen zijn een goed argument voor indoctrinatie, maar ook zonder die uitleg kan het een win, win, win, win situatie zijn voor de Catalyst.

Blauw/Orde = Shepard wordt de nieuwe Catalyst en zal na verloop van tijd inzien dat de cyclus de enige manier is om organisch leven te redden.

Rood/Chaos = Shepard vernietigt al het synthetisch leven, maar omdat er nog geavanceerd organisch leven is, zal er naar verloop van tijd weer een nieuwe cyclus kunnen komen omdat de drive van geavanceerd organisch leven continue verbetering is en er dus weer een punt komt dat organisch leven overbodig wordt omdat puur synthetisch leven superieur is en een cyclus nodig is om organisch leven te bewaren. Het is de meest onzekere uitkomst, maar niet perse het einde van alles. Shepard ontwaakt weer omdat in alle andere eindes dit gewoon niet kan :)

Groen/Perfect = organisch en synthetisch leven houden op met bestaan en wordt een nieuw soort leven (alles wordt dit, zie ook de blaadjes bij de Normandy crash, dus het is niet dat de Reapers winnen). De Reapers en Shepard zijn dat niet al (ze zijn een slechts een hybrid van puur organisch en puur synthetisch leven, meer organisch bij Shepard, meer synthetisch bij de Reapers). De cyclus is niet nodig door deze evolutie en de Catalyst ziet dit ook als een overwinning. Je kan dit zien als een superblij einde.

Niks doen (geen optie ingame, maar zou wel een logische optie zijn qua verhaal) = cyclus herhaalt zich.

Als de Normandy crash er niet in zat of alleen bij het rode einde, dan had ik ook voor indoctrinatie gegaan, maar nu wordt wel erg het beeld geschept dat bij alle eindes de Catalyst en daarmee ook zijn huidige cyclus foetsie gaat.

De rol van TIM is naar mening niet om het Shepard het gevoel van keuze te geven. TIM rol was in de vorige cycli ook aanwezig: het verijdelden van het gebruik van de Crucible mocht het zover komen of misschien als extra test te dienen om te zien of de volgende stap in evolutie mogelijk is, wat denk ik als laatste redmiddel gezien wordt door de Catalyst (het meest ideale plaatje het inzetten van een Reaper in combinatie met de Citadel om alleen controle te hebben over de mass relays voor de meest zekere overwinning, daarna het opnieuw proberen met een nieuw gemaakte Reaper en daarna pas een frontal assault met alle Reapers). Dit zou natuurlijk ook een meerlagig plan kunnen zijn: verijdelt TIM het gebruik van de Crucible, mooi, maar zo niet kunnen we de overwinnaar altijd nog via indoctrinatie beïnvloeden met TIM als hulpmiddel.

Maar....

Je kan natuurlijk nog verder in de mindfuck gaan en stellen dat Shepard niet de eerste is die de Crucible keuze maakt en de Catalyst liegt :p Matrix style extra layer of control met Shepard als Neo! En rood is dan de catalytic crash die alles beëindigd. Blauw de ideale keuze van architect (hoewel het vernietigen van alle mass relays me niet ideaal lijkt, maar misschien kunnen ze simpel herbouwd worden) en groen het ideale einde ala de derde Matrix film.

Dan maakt indoctrinatie weer wel logisch. Het hele leven van Shepard is beïnvloed om de goede keuze maken aan het einde :p
xamirz schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:16:
Ik vind zelf ook het einde gaaaaar. Maar ik moet wel toegeven, Bioware heeft de boel op zijn kop gezet. Op youtube, bioware forums en zelfssss hier wordt alleen maar over het einde van de spel gesproken.
Respet :)
Eigenlijk best een goed einde dus :D

[Voor 4% gewijzigd door Gundogan op 13-03-2012 14:50]

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 14:29
[
[...]

Eigenlijk dus best een goed einde dus :D
[/quote]

Ja eigenlijk wel dus. Bioware heeft haar doel gehaald :)

• prutser001

prutser001

xamirz schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:16:
Respect :)
Ik had liever gewoon een sprookjes einde gezien, 'and they lived happily ever after' dan deze ruk, misschien dat er nog wat Reapers over waren om het nog een keer te proberen deel 4 ofzo :P

http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9861052/1
Deze uitleg is wel ok.

Maar zo voel ik me.
http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9765465/1

• Gundogan

Gundogan

prutser001 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:35:
[...]

Ik had liever gewoon een sprookjes einde gezien, 'and they lived happily ever after' dan deze ruk, misschien dat er nog wat Reapers over waren om het nog een keer te proberen deel 4 ofzo :P

http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9861052/1
Deze uitleg is wel ok.

Maar zo voel ik me.
http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9765465/1
In die eerste link staat nog een aardige link: http://www.gamefaqs.com/boards/995452-mass-effect-3/62225565 (sommige spelers krijgen alleen de rode optie)

Als dit waar is, valt de alles-is-een-droom-nadat-je-neergeknald-wordt-door-Harbinger theorie in het water. :o

Indoctrinatie kan nog steeds, maar niet als een droom tegen het einde aan.

[Voor 7% gewijzigd door Gundogan op 13-03-2012 14:46]

• AppieNL
Droom en indoctrinatie worden in veel posts door elkaar gebruikt, ze bedoelen allemaal hetzelfde. En er is in het spel geen mogelijkheid alleen Destroy te kiezen. Het is altijd Destroy of Control en met genoeg War Assets ook nog Synthesis erbij. Je War Assets in het slechste geval bepalen alleen wat er met de Aarde gebeurd (vernietigd als je onder de 1750 EMS zit).
Gundogan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:17:
[...]

De Catalyst is geen Reaper naar mijn mening. Hij heeft het over 'we' omdat het al het leven is van de eerste beschaving en het collectieve gedachte goed hiervan (de Prothean VI's geven me dat zelfde gevoel, hoewel die zich wel als individu presenteren) en de Catalyst spreekt door de Reapers. De Reapers zelf zijn niks behalve machines om de cyclus uit te voeren. Op deze manier is er ook geen alternatief mogelijk waar de Reapers niet hun taak uitvoeren en bijvoorbeeld alles vernietigen wat niet het doel van de cyclus.
Wilde wel op meer antwoorden uit deze post, maar de link uit de post hierboven (http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9861052/1) en me verhaal in m'n vorige post zeggen het ook al. Maar wil wel even reageren op jou veronderstelling dat het kind geen Reaper is (wat ook in de link wordt beantwoord maar goed). De dubbele stem is zeer duidelijk te horen. Ik heb nog niet de moeite genomen een ME2 filmpje van Harbinger op te zoeken om de 2de stem te vergelijken en ik heb het maar gewoon aangenomen van de mensen die het vers in hun geheugen hebben, maar dat die stem onder het kind z'n stem er is hoor je duidelijk. Tel er nog het verhaal bij op van de link op het Bioware forum dat Shepard is gonna get burned als die het kind volgt zoals te zien in z'n nachtmerries en je hebt nog meer bewijs dat het kind bij de Reapers hoort.

Niemand anders dan Shepard kent het joch of heeft het joch ooit gezien. Duidelijk bewijs dat er een Reaper zit te fucken in z'n kop, die iets pakt wat gevoelig ligt voor Shepard om in te spelen op z'n gevoel. In het boekje dat bij de CE zat, zegt Bioware ook dat het kind symbool staat voor alles op Aarde dat Shepard niet kon redden. Perfecte tool voor een Reaper om misbruik van te maken. Als hij het over "we" heeft als het "collectieve gedachte goed" dan heb je het juist over de Reapers, dat is hetgeen dat ze de hele tijd al doen. Het verzamelen van organic life. Het joch vervult z'n rol als "catalyst" ook prima, woordenboekteschnisch gezien. Goedje dat niet verloren gaat bij de oplossing (Control en Synthesis, bij beide leven de Reapers nog) tenzij je er voor kiest het goedje zelf te vernietigen (Destroy, kind verdwijnt direct in de cutscene, Reapers vallen neer op Aarde).

Reapers hebben zich ooit in het hoofd gehaald dat synthetics niet konden samenleven met organics (zoals ik al grapte, bang voor Judgement day dus) en daardoor komen ze elke 50k jaar langs, beetje laat als je kijkt naar Geth en Quarians maar goed. Maar juist die Quarians en Geth laten zien dat de Reapers er compleet naast zitten als je genoeg paragon had op Rannoch (en wat andere dingetjes om dat voor elkaar te krijgen).
prutser001 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:08:
Ik snap even 1 ding niet,

ik heb nu iets van 5700 military strength @ 50% readiness dus 2850 effectief.

Om een 'andere' optie te krijgen aan het einde moet je 4000+ hebben, moet dan mijn readiness omhoog of praten we dan over die 5700 totaal?

Ik heb geen MP gedaan dus alles staat nu nog op 50% Het minimum ben ik al voorbij.
Kijk ik bij 'More information' dan staat er zoiets als 'Victory is measurable' maar zeker niets belovend.

Voor zover ik het begrijp zijn er 3 eindes?

1: Je gaat de straal in en wordt opgezogen? (of dat rood of groen is?)
2: Je kiest voor assimilatie en iedereen wordt half machine/organisch en je bent dood?
3: Alles naar de knoppen, geen mass relays etc, cutscene waar je (laatste) adem haalt ergens op de grond in london maar 'gewonnen'?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er 6 waren.

De verklaringen op social.bioware.com zijn helemaal ....
Bioware wilde beweren dat er 16 eindes zijn en de 20 seconden van Shepard in de ravage als 17de met Effective Military Strength boven de 4000 (je moet dus van die 5700 er echt 4000 in kunnen zetten, dat fix je met readiness rating). De variaties van Bioware zijn gebasseerd op het feit of je in deel 2 de Collector's Base wel of niet hebt gemold, maar ze nagenoeg ongewijzigd, ze hebben alleen hier en daar beetje andere quota voor EMS aangepast. Zal de echte verschillen hieronder even neerzetten, zijn inderdaad maar eigenlijk 6 echte eindes.

1. Aarde vernietigd ongeacht je keuze (EMS lager dan 1750)
2. Kies je voor control dan is de Aarde gered
3. Aarde verwoest of saved op basis van EMS rating (onder 2800 om hem te redden) als je er voor kiest de Reapers te vernietigen
4. Synthesis. Reapers leven nog (EMS 2800+), Aarde wordt schijnbaar met rust gelaten (ze stijgen iig op)
5. EMS boven 4000 en je kiest Destroy en je saved Anderson van TIM en je zal de extra 20 sec krijgen van Shepard in London
6 EMS boven 5000 en het maakt niet uit of Anderson redt of niet voor de extra cutscene

Maar ja, zijn dus allemaal miniscule aanpassingen aan de 3 hoofdkeuzes.

[Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 17:15]

• Gilraen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 08:43

Gilraen

The audacity!

Gundogan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:44:
[...]

In die eerste link staat nog een aardige link: http://www.gamefaqs.com/boards/995452-mass-effect-3/62225565 (sommige spelers krijgen alleen de rode optie)

Als dit waar is, valt de alles-is-een-droom-nadat-je-neergeknald-wordt-door-Harbinger theorie in het water. :o

Indoctrinatie kan nog steeds, maar niet als een droom tegen het einde aan.
Nee volgens mij worden dan, als je enkel de rode optie hebt (oftewel zeer weinig War Assets), niet alleen de Reapers vernietigd, maar ook de aarde zelf. Dus dat betekent dat de indoctrinatietheorie nog wel kan. Heb je je te weinig ingezet, dan loopt 't dus eigenlijk hoe dan ook kut af, en daar heb je geen twee extra keuzes voor nodig... Of zoiets. Hoop ik dan maar. 8)7 Die indoctrinatietheorie is in ieder geval de enige manier waarop ik een beetje rust kan hebben mbt deze eindes. Want hoe kan anders in vredesnaam mijn squadmate - die net als ik neergeknald werd bij de laserbeam - na afsluiting vrolijk weer uit de Normandy stappen in dat Paradijs? Dat moet dan toch bijna wel een soort van wishful thinking van Shep zijn?

Zucht. :? Ik moet wel zeggen dat, als het doel puur was om ons er nog tijden over door te laten speculeren, het Bioware inderdaad goed gelukt is.

[Voor 8% gewijzigd door Gilraen op 13-03-2012 17:01]

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

• AppieNL
Ik kan me ook wel vinden in de final note in die uitleg op het Bioware forum
FINAL NOTE
I love this ending because of what Bioware did. They actually indoctrinated their own customers. They made and ending where you the player play through a real-time indoctrination of not just your character but of the player. They presented the ending in such a way that you had to fight indoctrination right along with Shepard. The game actively tries to fool you and manipulate your decisions away from the "best" and ONLY true ending, this is no typical ending by any shot and they did this KNOWING that their fan base might not understand it and take what they showed us at face value. Those people will never get why their ending doesn't make sense and will be angry unnecessarily. For those like myself though. I feel like it's a twist worthy of the best games/movies out there and that some ambiguity is better than the spelled out epilogue slideshow at the end.
Soort van endfight op het psychologische niveau, ik kon het wel waarderen, het is weer eens wat anders dan een grootse eindbaas waar ik moet letten op me abilties, hp en ammo =)

Alleen beetje jammer dat ik erin ben gestonken met Synthesis als me eerste keuze, niet goed opgelet toen, dacht dat Reapers er ook bij dood gingen.

[Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 17:11]

• Gilraen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 08:43

Gilraen

The audacity!

Ja ik ben er de eerste keer ook ingestonken (Syntehesis - wilde niet dat de éindelijk vreedzame Geth (en EDI) eraan gingen). Maar dat kwam ook vooral doordat ik alleen maar zo zat van "He?! Wat the fuck?! Waar slaat dit op? Wat doet dat droomjongetje hier als manifestatie?!" omdat ik vóelde dat er iets totaal niet klopte. Maar wát, dat kwartje viel nog even niet. :P
Tsja, ik ben het ermee eens dat als Bioware dít als intentie had, die 'psychologische endfight', dan is het wel mooi bedacht. Frustrerend, maar knap. Ik hoop gewoon alleen wel dat er écht zoveel 'thinking' achter zit, en niet gewoon wel enkel de face value heeft. Dan zijn er teveel plotholes.

[Voor 8% gewijzigd door Gilraen op 13-03-2012 17:26]

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

• AppieNL
Ja, EDI en de Geth wilde ik ook levend houden. Vond het lullig om Jokers sexpop af te pakken =D

[Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 17:30]

• Gundogan

Gundogan

AppieNL schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:53:
Wilde wel op meer antwoorden uit deze post, maar de link uit de post hierboven (http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9861052/1) en me verhaal in m'n vorige post zeggen het ook al. Maar wil wel even reageren op jou veronderstelling dat het kind geen Reaper is (wat ook in de link wordt beantwoord maar goed). De dubbele stem is zeer duidelijk te horen. Ik heb nog niet de moeite genomen een ME2 filmpje van Harbinger op te zoeken om de 2de stem te vergelijken en ik heb het maar gewoon aangenomen van de mensen die het vers in hun geheugen hebben, maar dat die stem onder het kind z'n stem er is hoor je duidelijk. Tel er nog het verhaal bij op van de link op het Bioware forum dat Shepard is gonna get burned als die het kind volgt zoals te zien in z'n nachtmerries en je hebt nog meer bewijs dat het kind bij de Reapers hoort.
Er zijn 2 aanwijzingen die aanduiden dat de Catalyst geen Reaper is (en er dus ook van uit gaande dat de Catalyst en de gebeurtenissen op de Citadel echt zijn):

- op de Citadel zegt de Catalyst dat het de Reapers controleert.
- ergens halverwege wordt ontdekt dat de Reapers een master hebben (Thessia?). Dit is dus sowieso buiten elke droom.

Wanneer een Reaper spreekt, dan spreekt de Catalyst. Indoctrinatie maakt dit mogelijk en maakt het mogelijk om de Reaper en anderen te controleren. Ik blijf erbij dat de Reapers slechts een middel zijn tot het succesvol uitvoeren van een cyclus, maar deze niet zelf controleren. Dat doet de Catalyst.

En over de meerdere stemmen. Als de Catalyst staat voor de eerste beschaving of de laatste die de Crucible heeft geactiveerd, dan passen meerdere stemmen wel (plus het is een mooi effect om een almachtige neer te zetten, hoeft niet eens specifieke betekenis te hebben). Overigens hoor ik er geen Harbinger of andere Reaper (Sovereign of de Rannoch Reaper zijn de andere met stemmen) specifiek in.
AppieNL schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:53:
Droom en indoctrinatie worden in veel posts door elkaar gebruikt, ze bedoelen allemaal hetzelfde. En er is in het spel geen mogelijkheid alleen Destroy te kiezen. Het is altijd Destroy of Control en met genoeg War Assets ook nog Synthesis erbij. Je War Assets in het slechste geval bepalen alleen wat er met de Aarde gebeurd (vernietigd als je onder de 1750 EMS zit).
YouTube: Mass Effect 3 Sad Ending No Survivors (Spoilers) vanaf 12 minuten. Geen brug naar control/orde/blauw.

• AppieNL
Gundogan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:11:
[...]

Er zijn 2 aanwijzingen die aanduiden dat de Catalyst geen Reaper is (en er dus ook van uit gaande dat de Catalyst en de gebeurtenissen op de Citadel echt zijn):

- op de Citadel zegt de Catalyst dat het de Reapers controleert.
Catalyst zegt op de Citadel wat die wil om Shepard te overtuigen, dus dit zegt niks. En aangezien de indruk wordt gewekt dat het Harbinger is, die in ME2 al werd neergezet als leader van de Reapers dacht ik, zou het ook nog prima kunnen kloppen. That is what leaders of a group do, control the group.
ergens halverwege wordt ontdekt dat de Reapers een master hebben. Dit is dus sowieso buiten elke droom.
Ik dacht dat in deel 2 Harbinger werd neergezet als leader van de Reapers en ook vele pogingen al heeft gedaan om Shepard te indoctrinaten. Maar wellicht dat je ergens een bronnetje hebt hiervoor.
Wanneer een Reaper spreekt, dan spreekt de Catalyst. Indoctrinatie maakt dit mogelijk en maakt het mogelijk om de Reaper en anderen te controleren. Ik blijf erbij dat de Reapers slechts een middel zijn tot het succesvol uitvoeren van een cyclus, maar deze niet zelf controleren. Dat doet de Catalyst.
En ik hou het liever op de Reapers zelf dan een Deus Ex Machina momentje in de laatste 5 minuten van een trilogie. Dat zou ik pas echt een kuteinde vinden.
En over de meerdere stemmen. Als de Catalyst staat voor de eerste beschaving of de laatste die de Crucible heeft geactiveerd
Crucible was een project van meerdere beschavingen, elke beschaving voegt er wat aan toe. De Prothean VI vertelt je dit. Niemand heeft het ding dus ooit gebruikt. De Reapers ontdekte pas in ME3 dat de Citadel er een onderdeel voor was, ook dit wordt gezegd. En ik heb het ook niet over een berg aan stemmen van meerdere beschavingen, gewoon 2, niet meer, niet minder. Als ik me niet vergis kan het menselijk brein maar 5 verschillende stemmen tegelijk horen voor het gewoon een zooitje wordt en er waren er zeker geen 5 terwijl er zeker weten al meer dan 5 beschavingen zijn opgeslokt door de reapers. Als ze elke 50.000 jaar komen, hebben ze aardig wat opgeslokt. De tweede stem kan dus prima voldoen als subtiele hint naar Harbinger.
YouTube: Mass Effect 3 Sad Ending No Survivors (Spoilers) vanaf 12 minuten. Geen brug naar control/orde/blauw.
Dat is wel interessant, tevens het einde waarbij de Aarde vergaat, ofwel, minder dan 2050 EMS wellicht onder 1750 zelfs. Ik dacht dat je daarbij ook nog altijd de keuze had, guessed wrong. Maar ja, de indoctrinatie hoeft ook niet te slagen als je de wereld toch al hebt vernietigd als Reaper zijnde, dus dit doet niks af aan de theorie.

De hele scene na de keuze op de Citadel kan je ook gewoon zien als een hallucinatie of droom van Shepard. Relays kapot, Joker die vlucht. Wat trouwens zeer toepasselijk is voor de endings waarin de Aarde wordt vernietigd of voor endings waarin Reapers nog leven en door te vluchten naar een planeet die zeg maar het jaar 0 vertegenwoordigt ze de dans kunnen ontspringen van advanced civalization die wordt opgeslokt door de Reapers. Hoog gehalte van "wishfull thinking". Dit beeld wordt alleen maar versterkt door de secret ending waarin Sheprard "ontwaakt" van z'n indoctrinatie en hallucinatie/droom.

[Voor 33% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 20:24]

• Gundogan

Gundogan

AppieNL schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:35:
Catalyst zegt op de Citadel wat die wil om Shepard te overtuigen, dus dit zegt niks. En aangezien de indruk wordt gewekt dat het Harbinger is, die in ME2 al werd neergezet als leader van de Reapers werd neergezet, zou het ook ngo prima kunnen kloppen. That is what leaders of a group do.
Ik dacht dat in deel 2 Harbinger werd neergezet als leader van de Reapers en ook vele pogingen al heeft gedaan om Shepard te indoctrinaten. Maar wellicht dat je ergens een bronnetje hebt hiervoor.
Harbinger wordt neergezet als de controleur van de Collectors. Er is nooit een leider behalve Catalyst aangewezen van de Reapers ingame.

http://masseffect.wikia.com/wiki/Harbinger
En ik hou het liever op de Reapers zelf dan een Deus Ex Machina momentje in de laatste 5 minuten van een trilogie. Dat zou ik pas echt een kuteinde vinden.
Door de serie heen wordt gesproken over hun oud de Reapers zijn, wie ze gemaakt hebben, wat de Keepers zijn, wie er voor de Protheans waren. Zo vergezocht is een controleur van de Reapers niet of een verklaring voor het ontstaan van de Reapers. Zeker niet met de eindspeech van Catalyst. Beter dan een hallucinatie van indoctrinatie wat er wel letterlijk op het laatste moment er bij is getrokken mocht het waar zijn. Kennelijk was in de eerste versie van het script het einde veel duidelijker en geen droom of hallucinatie. Jammer genoeg is het huidige einde nu dus te onduidelijk (na user feedback, de bane van goede game ontwikkeling ;)).
Crucible was een project van meerdere beschavingen, elke beschaving voegt er wat aan toe. De Prothean VI vertelt je dit. Niemand heeft het ding dus ooit gebruikt. De Reapers ontdekte pas in ME3 dat de Citadel er een onderdeel voor was, ook dit wordt gezegd. En ik heb het ook niet over een berg aan stemmen van meerdere beschavingen, gewoon 2, niet meer, niet minder. Als ik me niet vergis kan het menselijk brein maar 5 verschillende stemmen tegelijk horen voor het gewoon een zooitje wordt en er waren er zeker geen 5 terwijl er zeker weten al meer dan 5 beschavingen zijn opgeslokt door de reapers. Als ze elke 50.000 jaar komen, hebben ze aardig wat opgeslokt. De tweede stem kan dus prima voldoen als subtiele hint naar Harbinger.
Hm... dat moet ik dan overnieuw spelen. Volgens mij was de trigger van Reapers de informatie van TIM dat de Crucible klaar was en daarop werd de Citadel naar de aarde verplaatst en elke suggestie dat de Reapers niet van het bestaan afwisten niet door de Reapers of TIM werd aangeduid. Maar als het inderdaad zo is dat de Crucible een niet Citadel/Mass Relay gerelateerd plan is van de Catalyst, dan kan de droom verklaring wel weer eens waar zijn. Dan maakt het niet uit wat er op laatst bij gehaald wordt, de Reapers kunnen het verwerken in de indoctrinatie.

Zou wel kunnen verklaren waarom Catalyst de eindes als een andere oplossing brengt. Maar kan ook allemaal according to plan zijn :)

Ik heb ook niet over een berg aan stemmen, maar denk ik meer dan twee die zeker niet overeen komen met een stem die een Reaper gebruikt heeft. Zoals ik al zei, het is niet ongebruikelijk om zo'n soort stem te gebruiken voor een almachtige. Is voor elke verklaring ook logischer, want je wilt niet de indruk wekken dat een Reaper met je aan het fucken is :D

De Crucible zelf is denk ik net zoals de Citadel en de Mass Relays een onderdeel van de cyclus. Valt gewoon te perfect in elkaar met keuze van de synthesis, control of destroy. De Crucible is de laatste test voor een ras dat wel de Reaper voldoende weerstand kan bieden en toont dat deze cyclus het overleven waard is.
Dat is wel interessant, tevens het einde waarbij de Aarde vergaat, ofwel, minder dan 2050 EMS wellicht onder 1750 zelfs. Ik dacht dat je daarbij ook nog altijd de keuze had, guessed wrong. Maar ja, de indoctrinatie hoeft ook niet te slagen als je de wereld toch al hebt vernietigd als Reaper zijnde, dus dit doet niks af aan de theorie.
Dat knaagt dus aan me qua de indoctrinatie theorie. Want dan is alles wat na de het geraakt worden door Harbinger compleet overbodig. Zelfs met DLC (die er niet komt voor een nieuw einde na deze, je kan veel qua DLC, maar zelfs de meest hongerige geldwolf weet dat je het niet kan maken om een game onaf af te leveren en dan 5 tot 20 euro extra te vragen bovenop de full prijs prijs om het echte einde te laten zien) kan je dat niet rechtbreien, want wat je dan krijgt is gewoon het echte einde waar het einde van nu geen enkele rol meer speelt, zelfs voor het einde waar je Shepard weer ziet. Dat is dan sowieso het enige einde, want anders kan je niet verder in de DLC omdat je of dood bent of geïndoctrineerd, tenzij de DLC gaat over het losbreken daaruit, wat weer nergens op slaat met het hoogste EMS einde.

• AppieNL
Ik plak dit even hier uit me vorige reply, past beter bij je post hierboven =D

De secret ending bewijst ook dat Shepard eigenlijk nooit bovenop de CItadel heeft gestaan. De strijd vond plaats in z'n hoofd. Een gevecht tegen de indoctrinatie met 3 keuzes: Control (indoctrinatie succesvol), Synthesis (zeg maar zelfmoord) of Destroy (indoctrinatie faalt). Alleen bij de laatste krijg je secret ending. Waar Shepard ligt nadat die een laser in z'n gezicht kreeg. Hoe het werkelijk staat met de Reapers weten we helemaal niet na dit punt dat Shepard ontwaakt, want er is niet meer footage. Je kan speculeren wat er gebeurd is, maar we zien het niet. Wellicht heeft Shepard de Reapers verslagen toen het faalde in z'n kop en is alles happy, misschien moet de echte fight nog komen en was dit pas de eerste ronde. Waarbij ik dan zeg: dikke schijt aan Bioware for life als er nog een einde komt in DLC, betaalt of niet, dikke schijt.
Gundogan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:13:
[...]

Harbinger wordt neergezet als de controleur van de Collectors. Er is nooit een leider behalve Catalyst aangewezen van de Reapers ingame.

http://masseffect.wikia.com/wiki/Harbinger
Wiki lijkt me ook aardig te vertellen dat Harbinger iig 1 van de baasjes is bij de Reapers zoniet de baas though. Misschien lees ik dingen in die tekst die er niet zijn, maar de Collectors waren wel zeer belangrijk voor de Reapers.
Door de serie heen wordt gesproken over hun oud de Reapers zijn, wie ze gemaakt hebben, wat de Keepers zijn, wie er voor de Protheans waren. Zo vergezocht is een controleur van de Reapers niet of een verklaring voor het ontstaan van de Reapers. Zeker niet met de eindspeech van Catalyst. Beter dan een hallucinatie van indoctrinatie wat er wel letterlijk op het laatste moment er bij is getrokken mocht het waar zijn. Kennelijk was in de eerste versie van het script het einde veel duidelijker en geen droom of hallucinatie. Jammer genoeg is het huidige einde nu dus te onduidelijk (na user feedback, de bane van goede game ontwikkeling ;)).
Grappig, jij vind de indoctrinatie er op het laatste moment erbij getrokken, terwijl ik dit god-figuurtje er op het laatste moment bijgetrokken vind. Staat me meer bij van indoctrinaties in deze spellen dan waar Reapers vandaan kwamen of wie ze maakte, waardoor ik liever neig naar een indoctrinatie theorie dan een godfiguur die in de laatste 5 min werkelijk ten tonele komt. Wat gewoon echt een te hoog Deus Ex Machina gehalte heeft voor mij, dan had die maker van de Reapers in deel 1 of 2 z'n smoel al moeten laten zien.

Wat ik trouwens had begrepen was dat er in het leaked script ook al een "starkid" (catalyst) was. Het einde was niet veel verandert tov het huidige in zoverre ik weet.

De onderliggende stem viel me bij me eerste playthrough niet eens op trouwens, dat kinderlijke piepstememtje overheersde teveel. Dus mission accomplished voor de Reaper de eerste keer bij mij, zichzelf goed weggezet. Pas bij de 2de keer viel het me op en ook alleen maar omdat ik op ging letten doordat ik het las op een forum. Eerste zin die de Catalyst zegt, hoor je het niet eens, pas erna.

Denk trouwens ook wel dat de Crucible bij de cycle hoort, maar dan meer als een glimmer of hope voor de rassen die binnenkort uitgeroeid zouden worden. Elke beschaving voegt er immers wat aan toe en de plannen blijven bewaard voor de future (zelfs Liara doet dit in deze cycle). Test van de Reapers is het niet denk ik, zoals ik al zei ze kennen het apparaat niet en de Protheans hebben het ook nooit kunnen gebruiken. En de Catalyst wil zelfs beweren dat Shepard de eerste organic is die er staat. Maar ja, in hoeverre moeten we geloven wat hij zegt =D

[Voor 52% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 20:49]

• prutser001

prutser001

Als ik eerlijk moet zijn zal het me een worst wezen wie er allemaal bijgetrokken worden, de eindes hadden imo compleet anders kunnen zijn ipv de keuzes die er nu zijn. Het komt er op neer dat eigenlijk geen enkele keuze 'voldoet' na het spelen van ME1 en ME2.

Het viel mij zoiezo al op dat ME3 'duisterder' was en dat je companions zich het allemaal meer aantrekken, Liara die tegen Javik tekeer gaat, Tali die aan de drank gaat, Ashley die zich het rambam zuipt...
Cortez die loopt te mekkeren over 1 of andere missie waar ene kerel dood is.
Om nog maar te zwijgen over diegene die zich opofferen... Ik doe een hoop moeite om ME2 met 12 overlevende te halen en nu heb ik er effectief nog 8? Geen Zaeed/Jacob/Miranda, Ashley weer wel dan Kaiden kon me toch gestolen worden.

Natuurlijk gaan er theorieën rondt enzo, waar het opneer komt is dat voor een hoop spelers (nu al zo'n 38000 volgens de Poll op social.bioware.com) niet tevreden zijn met het einde je 'leeft' naar iets toe, episch verhaal, spanning hoop moeite en tijd en dan krijg je een half assed einde waar je 'geliefde' karakter alsnog de pijp uit gaat.

Het klinkt misschien cliche maar ik had zelf graag een 'happily ever after' einde gezien, want daar ging ik ook van uit als ik eerlijk ben. Ik had verwacht omdat Tali over 'huisje boompje beestje' begon op Rannoch dat we daar lang en gelukkig konden leven. Puur als voorbeeld dan.

• AppieNL
Ik had eigenlijk verwacht dat de War Assets meer uit zouden maken in de final fight, vooral na dat grote leger door de relay te zien knallen (wat ik met ruime voorsprong de mooiste scene in het spel vond). In plaats daarvan krijg je een suffe groundwar en een einde waarin eigenlijks niks duidelijk is. Het is leuk voor discussie, maar kom op, het is het einde van een trilogie, hoort enigzins closure te geven.

Ik verwachtte wel dat Shepard dood zou gaan of bijna dood, maar dat die iig z'n doel zou halen. Nu ligt die onder een berg stenen bij een beam zonder enige duidelijkheid wat er nu aan de hand is. Ze maken mij niet wijs dat ze niet meer cutscenes konden maken.

[Voor 8% gewijzigd door AppieNL op 13-03-2012 21:01]

• PirE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
AppieNL schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:58:
Ik had eigenlijk verwacht dat de War Assets meer uit zouden maken in de final fight, vooral na dat grote leger door de relay te zien knallen (wat ik met ruime voorsprong de mooiste scene in het spel vond). In plaats daarvan krijg je een suffe groundwar en een einde waarin eigenlijks niks duidelijk is. Het is leuk voor discussie, maar kom op, het is het einde van een trilogie, hoort enigzins closure te geven.

Ik verwachtte wel dat Shepard dood zou gaan of bijna dood, maar dat die iig z'n doel zou halen. Nu ligt die onder een berg stenen bij een beam zonder enige duidelijkheid wat er nu aan de hand is. Ze maken mij niet wijs dat ze niet meer cutscenes konden maken.
Dat dus. Geweldig spel totdat je beam inloopt.
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee