Toon posts:

[Multi] [SPOILERS] Mass Effect 3 - Het einde

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 21:30
zjeery schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:42:
[...]

Waaruit blijkt dat dit verhaal niet waar is? Niet dat ik het wel meteen geloof...
Nergens uit, daarom zei ik ook "lijkt". Ik heb er geen bewijs voor dat het waar is, maar ook geen bewijs dat het niet waar is. Ik heb eigenlijk ook geen zin om te onderzoeken of het waar is of niet, want ik wilde alleen wat leuke cutscene ideeën delen. Dus hou ik het lekker in het midden met "lijkt".

[Voor 26% gewijzigd door AppieNL op 26-03-2012 19:55]

• zjeery
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:10
AppieNL schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:53:
[...]

Nergens uit, daarom zei ik ook "lijkt". Ik heb er geen bewijs voor dat het waar is, maar ook geen bewijs dat het niet waar is. Ik heb eigenlijk ook geen zin om te onderzoeken of het waar is of niet, want ik wilde alleen wat leuke cutscene ideeën delen. Dus hou ik het lekker in het midden met "lijkt".
Ach ja, my bad. Mix up tussen lijkt en blijkt ;). Ik moet zeggen dat ik mijn interesse voor ME 3 een beetje kwijt begin te raken. Ik vond het een leuk spel met hele mooie momenten, maar het deed voor mij eigenlijk niet wat ME 1 en ME 2 deden. Ik kan tegen mezelf blijven zeggen dat het einde wellicht een Indoctrinatie was en dat er nog een hele slimme twist aan zit te komen. Maar uiteindelijk heb ik ME 3 tot nu toe nog maar 1 keer gespeeld, terwijl de twee oudere games binnen twee maanden na hun release zeker 4 keer achter elkaar heb gespeeld.

Alle heisa rond het einde hebben ook gewoon wat negatieve kritiek doen verbleken. Ik vind de replay waarde van ME3 uiteindelijk veel lager voelen dan bij de vorige delen. Aan consequenties geen gebrek, maar ik mis gewoon veel sidequests. Ik heb het gevoel dat ik na een playthrough alles gedaan heb wat er te doen valt. Ook mis ik vooral meer gebieden om te exploren. Alleen de citadel vind ik niet genoeg. Het exploren was voor mij ook iets dat zoveel immersie bracht. In ME 3 heb ik alleen de citadel waar ik ook nog eens met veel minder mensen een diepe conversatie aan kan gaan.

Als ik dan dat stukje van je lees (of het nu wel of niet waar is), krijg ik wel weer beter inzicht in waarom ik er nog niet eens een tweede keer aan begonnen ben.

• cisco202
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-08 18:09
AppieNL schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:56:
Het is inmiddels al een beetje een oud verhaal wat ook niet waar lijkt te zijn, maar aangezien we hier toch al aan het praten zijn over "what if Bioware made a proper ending", kan deze er ook wel bij

[...]

Hoewel ik erg aan twijfel dat er maar enige waarheid in dit verhaal zit, waren zulke cutscenes wel mooi geweest.
Toen kwam de sales manager erachter als het verhaal nu op slot gegooid wordt dat de sales op de aankomende DLC zwaar kunnen tegen vallen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
zjeery schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:01:
[...]

Ach ja, my bad. Mix up tussen lijkt en blijkt ;). Ik moet zeggen dat ik mijn interesse voor ME 3 een beetje kwijt begin te raken. Ik vond het een leuk spel met hele mooie momenten, maar het deed voor mij eigenlijk niet wat ME 1 en ME 2 deden. Ik kan tegen mezelf blijven zeggen dat het einde wellicht een Indoctrinatie was en dat er nog een hele slimme twist aan zit te komen. Maar uiteindelijk heb ik ME 3 tot nu toe nog maar 1 keer gespeeld, terwijl de twee oudere games binnen twee maanden na hun release zeker 4 keer achter elkaar heb gespeeld.

Alle heisa rond het einde hebben ook gewoon wat negatieve kritiek doen verbleken. Ik vind de replay waarde van ME3 uiteindelijk veel lager voelen dan bij de vorige delen. Aan consequenties geen gebrek, maar ik mis gewoon veel sidequests. Ik heb het gevoel dat ik na een playthrough alles gedaan heb wat er te doen valt. Ook mis ik vooral meer gebieden om te exploren. Alleen de citadel vind ik niet genoeg. Het exploren was voor mij ook iets dat zoveel immersie bracht. In ME 3 heb ik alleen de citadel waar ik ook nog eens met veel minder mensen een diepe conversatie aan kan gaan.

Als ik dan dat stukje van je lees (of het nu wel of niet waar is), krijg ik wel weer beter inzicht in waarom ik er nog niet eens een tweede keer aan begonnen ben.
Vind ik ook, er zijn eigenlijk 0 sidequests, en omdat je weet dat het toch geen moer uitmaakt wat je nou doet (bijv de Krogan laat sterven of niet) heeft een replay niet zoveel lol/nut als met ME1 en ME2

• zjeery
Dat ook inderdaad. Wat ik jammer vind is dat ik door een gebrek aan diepe conversaties, hubs en fatsoenlijke kleine sidequests (dus niet een kant kiezen in een discussie) gewoonweg alles al gezien lijk te hebben na een enkele playthrough. Ik had bij ME1 of ME2 altijd wel een redelijk aantal dingen die ik de eerste keer over het hoofd had gezien. Dat heb ik nu niet echt omdat er van exploren gewoon weinig terechtkomt in het spel. Al met al vind ik dat wel erg jammer. Mass Effect is echt mijn favoriete gameserie ooit, en alhoewel ik ME3 zeker geen slecht spel vind, had de serie naar mijn mening zeker een veel uitgebreider derde deel mogen krijgen.

Ik heb +/- 30 uur gedaan over het uitspelen van ME3, ongeveer net zo lang als een playthrough bij de andere delen. Maar omdat ik een heel groot deel van deze game voor de tachtigste keer rond aan het slenteren was op de Citadel (puur vanwege het naar mijn mening onwijs slechte quest systeem) heb ik toch echt het gevoel dat deze game in essentie ook veel korter is. Maar goed. Ik ga offtopic, volgende keer als ik zeur over ME3 zal ik t in de main topic doen :P.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:55

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik kan me helemaal vinden in de toevoegingen die in het "oude" bericht staan.

Ook al hadden ze maar de helft daarvan waargemaakt, dan had dat gewoon weg prachtig geweest.

Het hele einde lang, vanaf de Cerebus basis heb ik eigenlijk geen één keer het gevoel gehad dat ik aan het kijken was naar een epische twist in het plot. Alsof ze bewust alle bindende elementen van de series uit het raam hadden gegooid.

Leuk, daar komen wat vloten aan, oh hey, was dat nou een Turian of Salarian schip? Geen idee meer, maar ze waren vroeger episch. Alleen al even het zinnetje "for legion!" toen m'n Geth vloot aan kwam vliegen had m'n interne vuurtje al weer drastisch opgestookt, maar nee, dat kon er ook niet vanaf.

En triest maar waar: een tekst epiloog zoals dat youtube filmpje van andere pissige fans had inderdaad veel meer closure gegeven dan die belachelijke crash van de normandy. Ook het stukje daarna: die vader + zoon over hun "één van de verhalen over de shepard" sloeg naar mijn idee nergens op. Het past gewoon niet in de lijn van vertellen van ME. Had een suf tekst epiloog over de overlevende crewmembers gedaan ofzo...

Laten we hopen dat er nog een aantal GB aan missies bij komt doormiddel van DLC's. Dan kunnen we die gezamelijk boycotten en een als een bundeltje voor weinig aanschaffen om eens te kijken wat ME3 nou werkelijk had moeten zijn. En ik hoop écht dat dit er in zit. Twee keer winst in mijn ogen: 1) ME3 eindelijk compleet en 2) dan kan er een boodschap richting EA gezonden worden dat "we" ze de middelvinger geven met hun huidige DLC systeem.

• SizzLorr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08-2019

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
AppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:43:
[...]
En SizzLorr het is ook geen verklaring in de hoop dat er een ander einde komt, het is gewoon een verklaring voor wat er gebeurd voor het einde. Een sequence die zonder die verklaring wat mij betreft gewoon 1 grote "WTF" is met nul logica. Het einde zelf (dus relays kapot, armada gestrand, Joker die ontsnapt) blijft hoe dan ook de meest grote bullshit, IT of niet en is idd een half spel (of in dit geval een half einde). Dat "gezeur" is hier al een paar pagina's bezig =D
Sorry, het zal wel aan mij liggen, maar IT is niet een einde. Het idee is dat de hele eind sequence gedroomd is en dat Shepard eigenlijk de hele tijd in Londen ergens onder een hoop puin lag. Dat is geen einde.

Het is een einde zoverre dat het zou betekenen dat de Reapers winnen (er is geen held meer om iedereen te motiveren/redden) en dat alles wat Shepard in ME1, 2 en 3 heeft gedaan helemaal geen betekenis heeft want ze zijn allemaal toch verdoemd, over geen closure gesproken.

[Voor 14% gewijzigd door SizzLorr op 27-03-2012 04:42]

Cryptocurrency is the real Occupy Wallstreet!

• Compizfox
  • Laatst online: 18:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

SizzLorr schreef op maandag 26 maart 2012 @ 02:11:
[...]
Vigil en Vendeta vinden toch van niet.
Omdat hij er verzet tegen bleef bieden en het dus niet tot uiting kwam in zijn doen en laten, zoals dat bij volledig geïndoctrineerde gasten zoals Saren (en TIM?) wél was.

Over dat cut-verhaal: Wel erg jammer inderdaad. Dat soort dingen misten toch een beetje, al die war assets die je kon verzamelen zag je in de end battle totaal nergens in terug. Gemiste kans imho van EA/Bioware.

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:35:
[...]

Omdat hij er verzet tegen bleef bieden en het dus niet tot uiting kwam in zijn doen en laten, zoals dat bij volledig geïndoctrineerde gasten zoals Saren (en TIM?) wél was.
Dat is dan de zoveelste kon/misschien/waarschijnlijk. Het enige wat Kai Leng doet is een tempel inlopen en dan uit hij genoeg om en te bepalen dat hij geïndoctrineerd is?

• AppieNL
SizzLorr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 04:35:
[...]

Sorry, het zal wel aan mij liggen, maar IT is niet een einde. Het idee is dat de hele eind sequence gedroomd is en dat Shepard eigenlijk de hele tijd in Londen ergens onder een hoop puin lag. Dat is geen einde.
Wat wil je nu horen? Ik zei toch al dat het geen einde is? Gewoon een verklaring voor wat er gebeurd met nul closure erna. Andere optie is een einde zonder een verklaring en nul closure. Allebei ruk. Zal voortaan maar oude posts van mezelf quoten, want ook met deze post val ik weer in herhaling.

[Voor 8% gewijzigd door AppieNL op 27-03-2012 13:34]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Precies. Het mag dan wel geen einde zijn, maar dat is ME3 zonder de IT net zo goed niet. En zonder IT heb je alleen maar plotholes, terwijl de IT zowat alle vreemde dingen verklaart.

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
AppieNL schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:31:
[...]

Wat wil je nu horen? Ik zei toch al dat het geen einde is? Gewoon een verklaring voor wat er gebeurd met nul closure erna. Andere optie is een einde zonder een verklaring en nul closure. Allebei ruk. Zal voortaan maar oude posts van mezelf quoten, want ook met deze post val ik weer in herhaling.
Mwah.. Ik wil niks horen. Het is dat ik het zeer frappant vind dat sommige mensen steeds maar keihard vast houden aan bepaalde dingen terwijl ik al voor die paar pagina's waar jij het over had al riep dat het niet helemaal klopt. Dat we nu pas terug komen op het ene wat ik toen al riep en dat het van de hand word gedaan als "het is al besproken dus..." vind ik maar een beetje raar maar het zal wel aan mij liggen.

Als je wil dat iets stopt dan moet je er zelf niet mee door gaan. Neem nou eens mij voorbeeld. Als ik op een gegeven moment het gevoel krijg dat het nergens naar toe gaat dan stop ik met de discussie, klaar. Dat mensen dan later terug komen op diezelfde discussie vind ik dan alleen maar prachtig.

Maar zoals gezegd wil ik niks horen, ik wil alleen maar dat mensen wat meer nadenken voor ze iets zeggen, dat alleen zou de hele discussie een hele stap verder helpen.
Compizfox schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:19:
Precies. Het mag dan wel geen einde zijn, maar dat is ME3 zonder de IT net zo goed niet. En zonder IT heb je alleen maar plotholes, terwijl de IT zowat alle vreemde dingen verklaart.
Mwah, IT heeft ook een liter aan plotholes. Dus wat je wil zeggen is dat je liever een verhaal hebt wat niet definitief is in de hoop dat er iets anders opkomst is. Dat is niet iets waar ik mijzelf in kan vinden want dat zou betekenen dat Bioware maar een half verhaal heeft afgeleverd en als dat zo is dan word ik pas echt boos.

[Voor 19% gewijzigd door SizzLorr op 27-03-2012 22:29]

• AppieNL
SizzLorr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:27:
[...]

Mwah.. Ik wil niks horen. Het is dat ik het zeer frappant vind dat sommige mensen steeds maar keihard vast houden aan bepaalde dingen terwijl ik al voor die paar pagina's waar jij het over had al riep dat het niet helemaal klopt. Dat we nu pas terug komen op het ene wat ik toen al riep en dat het van de hand word gedaan als "het is al besproken dus..." vind ik maar een beetje raar maar het zal wel aan mij liggen.
Dus omdat jij wat dingen hebt gezegd waardoor het niet zou kloppen, moet ik ophouden me ergens (wat precies? IT?) aan vast te houden? Je maakt een post die gewoon precies hetzelfde zegt als wat er al in mijn post stond (quoted in jouw post NB) en dan vraag jij je af waarom ik wil weten wat je nu wil horen? Dat iemand die net het topic in komt oude koeien uit de sloot gaat halen die al zijn besproken in het topic, prima, verwacht ook niet dat ze alles lezen. En als ze dat wel doen, dan alsnog hun vragen of mening posten. Maar dat de OP er nog een keer over gaat beginnen met een persoon (ik dus) waar die pagina's ervoor al mee heeft gevuld over dezelfde kwestie vind je niet een beetje raar?

Ik verander me mening niet over het einde van ME3 en jij ook niet, ik dacht dat wel helder was na 17 pagina's. Je zegt dat je als je het gevoel hebt dat het nergens heen gaat in de discussie dat je dan stopt met de discussie en ondertussen haal je ouwe koeien uit de sloot voor mij? Waar moeten die ouwe koeien precies heen gaan bij mij? Ik ga er niet meer over nadenken, ik was 2 weken geleden al "uitgedacht" over het einde van ME3. Misschien moet je je eigen advies eens ter harte nemen voordat je gaat preken.

[Voor 3% gewijzigd door AppieNL op 27-03-2012 23:06]

• Gilraen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 00:03

Gilraen

The audacity!

AppieNL schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:56:
Het is inmiddels al een beetje een oud verhaal wat ook niet waar lijkt te zijn, maar aangezien we hier toch al aan het praten zijn over "what if Bioware made a proper ending", kan deze er ook wel bij

[*Quote over geknipte content*]

Hoewel ik erg aan twijfel dat er maar enige waarheid in dit verhaal zit, waren zulke cutscenes wel mooi geweest.
Tsja, dit lijkt inderdaad gedeeltelijk op dat fan-made devian art einde wat we op de vorige pagina oid gezien hebben, maar dan met de bewering dat Bioware aanvankelijk ook echt zoiets van plan was...

Als dit waar is, dan vind ik het echt un-friggin'-believable dat ze het eruit hebben geknipt. Had het einde veel meer kippenvel-achtig gemaakt.

Weet je wat het stomme is? Dat ik me zo vaak bij die gesprekjes tussen burgers (de Turians bij Purgatory, de minnaressen op het Presidium, dat gesprek tussen het getrouwde koppel over Sanctuary, dat meisje met een broertje bij Cerberus, and so on) heb afgevraagd waarom we daar niks qua missies mee konden. Hoe leuk het was geweest om inderdaad ook daadwerkelijk dat soort sidequests te hebben, om die dingen op te lossen, ipv enkel die gesprekken aan te horen. Dan hadden we meer content gehad, en niet enkel Cerberus-base sidemissions... En nu blijkt dus (als we die post moeten geloven) dat dat aanvankelijk nog het plan was ook... Tsssk.

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

• AppieNL
Ja, ME3 voelt idd heel wat "kaler", bare-boned dan z'n voorgangers. 6 Cerb missies en de main quest line zijn volwaardig (hoewel Cerb missions gewoon multiplayer map misbruik is), fetch quests met scannen tel ik iig niet mee. Bioware had er goed aan gedaan dit spel nog een jaartje uit te stellen, 2 jaar was iig veel te kort, voelt nu gewoon een beetje rushed.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eens. En nu eis ik dat ze het goed maken met gratis DLC, of anders... :+

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
AppieNL schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:50:
[...]

Dus omdat jij wat dingen hebt gezegd waardoor het niet zou kloppen, moet ik ophouden me ergens (wat precies? IT?) aan vast te houden? Je maakt een post die gewoon precies hetzelfde zegt als wat er al in mijn post stond (quoted in jouw post NB) en dan vraag jij je af waarom ik wil weten wat je nu wil horen? Dat iemand die net het topic in komt oude koeien uit de sloot gaat halen die al zijn besproken in het topic, prima, verwacht ook niet dat ze alles lezen. En als ze dat wel doen, dan alsnog hun vragen of mening posten. Maar dat de OP er nog een keer over gaat beginnen met een persoon (ik dus) waar die pagina's ervoor al mee heeft gevuld over dezelfde kwestie vind je niet een beetje raar?

Ik verander me mening niet over het einde van ME3 en jij ook niet, ik dacht dat wel helder was na 17 pagina's. Je zegt dat je als je het gevoel hebt dat het nergens heen gaat in de discussie dat je dan stopt met de discussie en ondertussen haal je ouwe koeien uit de sloot voor mij? Waar moeten die ouwe koeien precies heen gaan bij mij? Ik ga er niet meer over nadenken, ik was 2 weken geleden al "uitgedacht" over het einde van ME3. Misschien moet je je eigen advies eens ter harte nemen voordat je gaat preken.
Ik zeg al dat ik niks wil horen. Ik wil alleen dat mensen denken voordat ze een agressieve aanval inzetten om er later achter te komen dat ze eigenlijk toch net naast zaten. Maar ik wacht wel even tot de clue valt.

• Gixxer17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11-2018
AppieNL schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:12:
Ja, ME3 voelt idd heel wat "kaler", bare-boned dan z'n voorgangers. 6 Cerb missies en de main quest line zijn volwaardig (hoewel Cerb missions gewoon multiplayer map misbruik is), fetch quests met scannen tel ik iig niet mee. Bioware had er goed aan gedaan dit spel nog een jaartje uit te stellen, 2 jaar was iig veel te kort, voelt nu gewoon een beetje rushed.
Zo voelt het voor mij ook, er zijn maar weinig sidequests die niets met planeetjes scannen te doen hebben.
Zeker als ik het einde erbij neem voelt het aan alsof de game te vroeg is uitgebracht, ik heb tijdens het spelen veel het gevoel dat er minder te doen is dan in ME2. Dat is best wel jammer als je inziet dat dit het laatste deel is en dat we het verder met DLC moeten doen. :/
Toch krijgt ME3 van mij een 8. Multiplayer hadden ze er van mijn part uit mogen laten als ze in plaats daarvan meer sidequests deden.

Xbox: Gixxer17

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 11:47

DarthDavy

Excellent!

Zo, ik heb gisteren ook ME3 uitgespeeld. Na alle gezeik over het einde en mijn verwoede pogingen om er geen spoilers over het einde te hebben ging ik toch vrij onwetend de laatste missie in. Door alle commotie op het internet over het einde was ik voorbereid op alles. Toen de Crucible dan ook op de Citadel schoof en er niets gebeurde vreesde ik al dat Harbinger de Citadel en de Crucible aan flarden ging schieten en dat dat het dan ook ging zijn. Dat zou pas een kuteinde geweest zijn! :)

Gelukkig gebeurde dat niet en kreeg ik de Catalyst te zien (te spreken) en kreeg ik drie keuzes voorgeschoteld. Mij kwam het over alsof ik kon kiezen voor: paragorn (ga links), neutral (midden) en renegade (ga rechts). Links heeft dan ook wat een blauwe gloed en rechts een rode gloed. Hoewel mijn main Shepard full paragorn is, ben ik toch door het midden gegaan. Ik had geen zin om de Catalyst zijn volledige goesting te geven, dus de linkse keuze was geen optie (hoewel Paragorn zijnde). Rechts vond ik ook niet done, omdat het mij echt als Renegade overkwam (slechte argumentering, maar op het moment zelf doe je soms rare dingen die achteraf toch niet zo logisch lijken te zijn). Dus ik ben maar door het midden gegaan.

Het einde hierna is wel wat summier, maar ik snap nu ook niet alle heisa die hieromtrent gemaakt wordt. Er waren een aantal zaken waar ik na ME2 al zeker van was:
1. Shepard gaat dood. De reis die ik met Shepard heb ondernomen in drie games over vijf jaar tijd vind ik het enkel maar opportuun dat Shepard dood gaat. Ik snap wel dat anderen dat niet willen, maar die optie is er dus ook blijkbaar als je rechts gaat (gelukkig heb ik dat niet gedaan :) ).
2. Om de cyclussen van de vernietiging van de Reapers te doorbreken moet er een radicale wijziging binnen die cyclus gebeuren. Die krijgen we dus met de vernietiging van alle mass relays waarbij de galactic civilization ook volledig vernietigd wordt. Is dat radicaal? Ja, maar minder radicale oplossingen zouden afdoen aan de impact van de Reapers.

Beide puntjes heb ik gekregen in mijn einde. Ik ben niet overenthousiast over het feit dat er een nieuwe organische-synthetische levensvorm is gevormd, waarbij Joker en Edi zowat als Adam en Eva worden voorgesteld (gelukkig kropen er nog crew members uit het wrak van de Normandy), maar ik kan daar best wel mee leven. Veel andere games hebben nog veel vagere eindes (cfr. Enslaved: Odyssey to the West).

Wel is het verdomd vreemd om na de eindcredits terug op de Normandy terug te staan (zouden mijn crew members die ik meehad op de laatste missie - Liara en Javik - er ook opnieuw zijn?), maar jah, dat is voor alle DLC die er nog moet komen. :X

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:20
YouTube: Mass Effect 3 - Shepard's Indoctrination (NEW)

Best filmpje tot nu toe.
Telt alle punten van alle spellen op.
Ik geloof de indoctrination theory wel.

Hier geven ze aan dat de Rode keuze (alsnog paragon) de beste keuze is en je op
deze manier Shepard voor het laatst ziet ademen in Londen.

Nadat ik dit filmpje gezien heb ben ik toch tevreden over het einde.
Eerst dacht ik.... Dafuq ????
Nu heb ik zoiets van.... ja, het was best gewaagd. In feite komen we nooit te weten
hoe het nou werkelijk afloopt.

Waarschijnlijk DLC.... of passen ze het einde aan om het meer duidelijk te maken :)

[Voor 7% gewijzigd door Dubrillion op 28-03-2012 10:00]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, precies wat ik ook dacht toen ik het uitspeelde :)

• Emersion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06-2021
Dubrillion schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:59:
YouTube: Mass Effect 3 - Shepard's Indoctrination (NEW)

Best filmpje tot nu toe.
Telt alle punten van alle spellen op.
Ik geloof de indoctrination theory wel.

Hier geven ze aan dat de Rode keuze (alsnog paragon) de beste keuze is en je op
deze manier Shepard voor het laatst ziet ademen in Londen.

Nadat ik dit filmpje gezien heb ben ik toch tevreden over het einde.
Eerst dacht ik.... Dafuq ????
Nu heb ik zoiets van.... ja, het was best gewaagd. In feite komen we nooit te weten
hoe het nou werkelijk afloopt.

Waarschijnlijk DLC.... of passen ze het einde aan om het meer duidelijk te maken :)
Ik geloof ook in IT.
Als dit gewoon als plottwist in de game zat voor je bij het daadwerkelijke einde kwam, was het briljant en zou mass effect legendarisch en bejubeld zijn door iedereen.

Nu gaan ze het daadwerkelijke eind (ik geloof dat dit altijd al het plan is geweest, niet als reactie op de klachten) als dlc aanbieden. Schofterige praktijken.
Maarja we zien wel, kijken of ze het nog kunnen fixen binnenkort.

• AppieNL
SizzLorr schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 01:46:
[...]

Ik zeg al dat ik niks wil horen. Ik wil alleen dat mensen denken voordat ze een agressieve aanval inzetten om er later achter te komen dat ze eigenlijk toch net naast zaten. Maar ik wacht wel even tot de clue valt.
Tot de clou? Grappig, ik wacht op hetzelde. En agressief? Ik ben niet het typ om de e-thug uit te hangen lol. Ik zeg gewoon op een nette manier dat je in herhaling valt met je argumenten richting mij en in dit geval zelfs met een argument dat ik ook beaam. Dat valt voor mij een beetje in de categorie "hoe nutteloos wil je je post hebben?" Of zeg ik nu iets heel geks of zelfs "agressiefs"? Hardstikke leuk dat jij goede argumenten denkt te hebben voor het einde. Ik hoef ze niet per se te slikken. En jij de mijne niet. Standpunten zijn ingenomen. Ze gaan herhalen is zinloos. Gevalletje "agree to disagree".

Als ik er uiteindelijk naast zit met die IT, prima. Zal de eerste zijn de me ongelijk zal erkennen. Maar tot die tijd of eigenlijk tot april want dan zou die DLC komen, waarom de ouwe koeien?

Laten we die post even analyseren:
Mijn post waar je op antwoord:
AppieNL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:43:
[...]
En SizzLorr het is ook geen verklaring in de hoop dat er een ander einde komt, het is gewoon een verklaring voor wat er gebeurd voor het einde. Een sequence die zonder die verklaring wat mij betreft gewoon 1 grote "WTF" is met nul logica. Het einde zelf (dus relays kapot, armada gestrand, Joker die ontsnapt) blijft hoe dan ook de meest grote bullshit, IT of niet en is idd een half spel (of in dit geval een half einde). Dat "gezeur" is hier al een paar pagina's bezig =D
Jouw post:

Het is een einde zoverre dat het zou betekenen dat de Reapers winnen (er is geen held meer om iedereen te motiveren/redden) en dat alles wat Shepard in ME1, 2 en 3 heeft gedaan helemaal geen betekenis heeft want ze zijn allemaal toch verdoemd, over geen closure gesproken.
Ik lees zo wel in jou post als de mijne het volgende:
- IT is geen einde
- Game heeft geen closure

Dus dan is mijn vraag aan jou, jij die zo graag de discussie voorwaarts wil duwen: wat voegt dit toe? Of jij die zo graag wil nadenken voordat je iets zegt, wat dacht je toen je mijn woorden ging herhalen? Leg het mij maar eens uit, want ik wacht blijkbaar nog op die "clou".

En er zijn nog genoeg geruchten te vinden om nieuwe argumenten op te baseren, zoals deze (blijkbaar fake) DLC post met een follow up post die het einde compleet op face value neemt. Maar ipv dat jij daar mee komt (bericht ervan is al 3 dagen oud), blijf je met ouwe koeien komen? Ik poog tenminste nog de discussie voorwaarts te duwen. Iets waar jij als topic starter niet aan mee doet en liever met mij gaat praten over dingen die wij saampjes pagina's terug al hebben besproken.

Aangezien binnenkort een mod wel hetzelfde zal zeggen: verder commentaar richting mij, dat niet van toepassing is op de titel van dit topic, doe je maar in DM's.

Zal de laatste link hier nog even quoten:
Last night I leaked the only available digital details of Terminator and Mass
Shift. After speaking with a close friend who is an attorney, I've decided
to take the risk of of expounding.

I am a virtual lightning technician who has been working for BioWare for over 8
years now. I've been the sole creator of the lighting partitions of all of
BioWare's engines and engine plugins in recent years. In layman's terms, I am
a very specific kind of graphics artist.

I am no longer a part of the companies in question.

My reasoning for the leak was to draw attention to what BioWare has become. The
company, for about 5 years now, has been dominated by EA Games' strict timetables
and budget restraints. I'd like to express my continuing admiration of BioWare and
the entirety of its staff--the most talented staff I've had the priviledge to work
with in my career, which spans 19 years. My admiration for them is why I even
bother to draw attention to the predicament that the company now faces.

I am not a doomsayer. BioWare likely has a successful road ahead of them, but the
money stops mattering so much when female colleagues get off the phone with EA
upper management crying over threats of replacement. The success stops mattering
when a dark cloud hangs over a team that is doing the best with the restraints
that have been placed upon them. Nothing was more heartbreaking than the moment
when Dragon Age 2, which was not yet in alpha status, was shipped out the
door. I thought that was a one-time thing, but it is becoming clear that that was
just the beginning.

To the staff: Though you and I are both under contract, know that EA will not
pursue you if you simply stand together. You are the most talented people in the
industry and every publisher would be honored to have you.

y.m. !ad7SQLiiVQ 03/25/12(Sun)04:41 No.2441074

To the fans: Please do not be discouraged by what little PR EA allows to get out.
You haven't spoken to BioWare, the real meat of the company, in over 5 years.
BioWare is still full of people who love video games, who want to put passion into
their games--but they are being stifled. Don't be angry with BioWare. Be angry
with those who are stifling them. But your anger isn't enough. Speak with your
money. It's the only language EA Games understands. I know it can be very hard to
resist falling for pre-order and DLC ploys, but it must be done. Your forum posts
and petitions are meaningless when compared to the simple dollar.

--

I'd like to clarify some things about the leak:

- The leak is the content of a digital blackboard we have at the office. It's the
first thing you see when you walk into Production. It's right next to our
storyboards. Only the director and writers can edit the outline, but the entire
team is asked to make suggestions throughout development. The outline always
changes dramatically during development. Sometimes, major plot twists are totally
changed, or characters are removed. Generally, the artists and the director have
the final say. You may think that it's odd that artists have so much power, but
throwing away completed models and other assets that have consumed a lot of time
is frowned upon. If they've worked on something long enough, they are going to
implement it somehow.

- Like in most development cycles, the outline is relatively abandoned right now,
replaced by the storyboards. But I can't exactly take the storyboards off of the
walls and scan them.

y.m. !ad7SQLiiVQ 03/25/12(Sun)04:41 No.2441101

- Terminator is a post-ending DLC. It's been in production for months. Javik was
originally from Terminator, but they bumped him up because they felt that ME3's
cast was too small. Terminator is about the party crash landing on a Prothean
planet on the edge of Sol, and then they have to figure out a way to make contact
with the rest of the system and get off of the planet.

- When they do get spaceborne, they return to Earth, which is gripped in a war.
Certain species are demanding they be allowed to take the most advanced space
ships out of the system, because Sol cannot support them. There is also mass panic
because the relay transport system has been destroyed, and Sol's remaining resources
are going to run out in less than a year.

- Shepard has been found on Earth, but he is badly injured and in a coma. He was
burned badly during atmospheric re-entry, and certain synthetic components of his
brain were shut down. Chakwas is certain that if he ever awakens, it will be in a
vegetative state.

- At this point, it is suggested that Shepard's broken synthetic parts could be
replaced with new ones. The party then splits up, and you go to three different
planets/areas to find synthetic components that may be able to help him.

- It is revealed that one of the valid components can be extracted from EDI. Joker
allows them to do so.

y.m. !ad7SQLiiVQ 03/25/12(Sun)04:42 No.2441128

- Though still badly wounded, after the synthetic pieces are installed, Shepard
finally awakens. He makes a speech at the Spacescraper (a piece of the Citadel
that crash landed on Earth along with Shepard, now used as a center of
operations) that ends the Sol War. After that, you get a unique cutscene based
on who you did or did not romance in ME3.

- This is not addressed in the Terminator DLC, but from the moment Shepard comes
out of the coma, he is the Catalyst. Shepard permanently died during atmospheric
re-entry. The characters and the player in Terminator are unaware that it is not
the real Shepard, and this will not be revealed until Mass Shift, the spiritual
successor to the Mass Effect series.

- Mass Shift is not Mass Effect 4. Mass Shift will involve the same universe,
characters, and story, but it will be more action-oriented. Space flight, for
example, will be as intricate as ME3's combat. In Mass Shift, you will actively fly
Murmur, a Reaper that is controlled by the Catalyst. Storyboards have not been
drawn up for exactly how this will work yet, but when we came up with the initial
concept, we were comparing flight to "Gradius III and Kingdom Hearts 2", and the
relationship between the Catalyst and Murmur was compared to the one between the
boy and the monster in "The Last Guardian".

- Xy was actually going to be a DLC character for Mass Effect 2, but he was axed in
favor of Kasumi, who was modeled after the sister of a staff member who kept baking
the entire staff cookies. They're introducing him in Mass Shift instead.

y.m. !ad7SQLiiVQ 03/25/12(Sun)04:43 No.2441150

- BioWare has been meaning to introduce a main character suicide plot element for some
time now. They intended to do this with Kaidan/Ashley in Mass Effect 2, wrought with
guilt over the death of the other, but this idea was discarded when the director felt
that it would be too forced, and that players would feel as though BioWare simply
killed them off so that they wouldn't have to deal with their character branches
anymore.

- Though the details are very sketchy at this point, Mass Shift revolves around
the Catalyst (who now inhabits the body of Shepard), who seeks to prevent the
galaxy from advancing synthetics. This pits the Catalyst against virtually the
entire galaxy, which is quickly forgetting about the threat that synthetics pose.
The Catalyst, throughout the game, will endure inner turmoil caused by
his "other side" (EDI), who carries the belief that synthetics and organics can
peacefully co-exist.

- Mass Shift will feature more tactical combat, but with less cover. For example,
Filbert, while slow on the battlefield, can create a sphere of biotic energy around
himself that can repel a certain amount of fire. This will allow party members to
stand around him to receive all kinds of interesting "buffs".

- Other minor things have changed. For example, storyboards indicate that Asad
Grim, Mass Shift's primary (but not final--he joins your team) antagonist does not
wear a typical Volus suit. You will be able to see most of his body.

- Mass Shift takes place about one millennium after the events of ME3.

- Note that branching is the last stage of development. BioWare always begins with
a canonical outline, and then adjusts the outline details to accommodate player
choice in most scenarios.

y.m. !ad7SQLiiVQ 03/25/12(Sun)04:53 No.2441505

Witch Hunt is a Dragon Age DLC. It caused an in-house ****storm because of canon
issues. An employee quit over it. It's used as a reference for how to "correctly"
deal with design plans that may interfere with player choice. It has nothing to do
with Mass Effect.

I don't know what Dragon Age: Return is, but Dragon Age 3 is codename "Redfish" right
now. It's in development.

This is the last you will hear from me. Bye.

[Voor 255% gewijzigd door AppieNL op 28-03-2012 16:48]

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

DarthDavy schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:37:
Gelukkig gebeurde dat niet en kreeg ik de Catalyst te zien (te spreken) en kreeg ik drie keuzes voorgeschoteld. Mij kwam het over alsof ik kon kiezen voor: paragorn (ga links), neutral (midden) en renegade (ga rechts). Links heeft dan ook wat een blauwe gloed en rechts een rode gloed. Hoewel mijn main Shepard full paragorn is, ben ik toch door het midden gegaan. Ik had geen zin om de Catalyst zijn volledige goesting te geven, dus de linkse keuze was geen optie (hoewel Paragorn zijnde). Rechts vond ik ook niet done, omdat het mij echt als Renegade overkwam (slechte argumentering, maar op het moment zelf doe je soms rare dingen die achteraf toch niet zo logisch lijken te zijn). Dus ik ben maar door het midden gegaan.

Het einde hierna is wel wat summier, maar ik snap nu ook niet alle heisa die hieromtrent gemaakt wordt. Er waren een aantal zaken waar ik na ME2 al zeker van was:
1. Shepard gaat dood. De reis die ik met Shepard heb ondernomen in drie games over vijf jaar tijd vind ik het enkel maar opportuun dat Shepard dood gaat. Ik snap wel dat anderen dat niet willen, maar die optie is er dus ook blijkbaar als je rechts gaat (gelukkig heb ik dat niet gedaan :) ).
2. Om de cyclussen van de vernietiging van de Reapers te doorbreken moet er een radicale wijziging binnen die cyclus gebeuren. Die krijgen we dus met de vernietiging van alle mass relays waarbij de galactic civilization ook volledig vernietigd wordt. Is dat radicaal? Ja, maar minder radicale oplossingen zouden afdoen aan de impact van de Reapers.
Hmm, misschien moet je je nog even wat verder inlezen; je mist wat mogelijkheden/andere inzichten ;) en dan heb ik het niet noodzakelijkerwijs over de indoctrinatietheorie, waar we het hier soms over hebben.

@Appie, pff, nou als dat allemaal niet waar is, die post, dan heeft die persoon een aardige fantasie :P hoop alleen echt niet dat dat hele Mass Shift gebeuren waar is though, dan wordt mijn hooggewaardeerde commandertje wel heel erg lullig afgescheept :| Als de Catalyst... tsssk. Heb 't nou wel geschoten met die Catalyst, hoef er niet een hele game over :+

@Dubrillion, inderdaad, dat is ook weer een heel duidelijk filmpje. En tevens de eerste waar in wordt gegaan op het feit dat de citadel wel verdacht veel lijkt op het schip van de Shadow Broker uit ME2, en dat koppelt aan die opmerking van Legion dat Sheps mind de dingen als familiair perceived. > okee rare combi Engels en Nederlands, but you know what i mean :P

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Emersion schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:45:
[...]

Ik geloof ook in IT.
Als dit gewoon als plottwist in de game zat voor je bij het daadwerkelijke einde kwam, was het briljant en zou mass effect legendarisch en bejubeld zijn door iedereen.

Nu gaan ze het daadwerkelijke eind (ik geloof dat dit altijd al het plan is geweest, niet als reactie op de klachten) als dlc aanbieden. Schofterige praktijken.
Maarja we zien wel, kijken of ze het nog kunnen fixen binnenkort.
Ja, dat vind ik dus eigenlijk ook het enige vreemde. Waarom zit er na het hele indoctrinatie-gedoe niet het échte einde?

Wilden ze dat mensen erover zouden gaan discussieren (wat wel goed is gelukt btw ;))? Tijd tekort?

Ik ben wel benieuwd wat die DLC nou precies is waar ze op het moment meebezig zijn.

En ja, schofterige praktijken... Ik wacht wel even af op die DLC wel of niet betaald gaat zijn. Ik hoop (en gok) het laatste, want Bioware zit al een beetje klem, als je begrijpt wat ik bedoel :P (BSN kuch kuch)

[Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 28-03-2012 17:06]

• AppieNL
Snap ik ook niet waarom er geen gameplay zit na de indoctrinatie poging of gewoon goede cutscenes, trilogie einde waardig. In geval van face value gewoon de huidge cutscenes beter aankleden en wellicht uitbreiden met nieuwe cutscenes zodat het niet compleet vaag aanvoelt. In het geval van de IT: cutscenes van een Shepard die z'n vloot van een united galaxy de Reapers fysiek ziet afmaken terwijl hij ligt te chillen in London met Anderson ernaast: "Best seats in the house" zou ik al prima vinden als DLC. In beide gevallen pleur je er nog wat epilogue in voor de crew en klaar.

Las net dat Capcom (de meester van de DLC melkkoe) voor het "echte einde" van Asura's Wrath doodleuk 7 euro gaat vragen. Ben benieuwd wat Bioware doet.

• socks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11-2017

Iemand die 39 minuten, naar mijn idee goed onderbouwd, commentaar geeft op masseffect en het einde van masseffect 3.
Wat bioware allemaal goed deed in ME1, ME2 en het grootste deel van ME3 en waarom het in het einde verkeerd gaat. Vooral het verhaaltechnische aspect wordt belicht:
  • genre
  • character focus
  • central conflict
  • narrative coherence
ik vond het wel interessant iig, daarnaast ook wel grappig :)

[Voor 8% gewijzigd door socks op 28-03-2012 19:22]

• zjeery
socks schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:35:
[video]

Iemand die 39 minuten, naar mijn idee goed onderbouwd, commentaar geeft op masseffect en het einde van masseffect 3.
Wat bioware allemaal goed deed in ME1, ME2 en het grootste deel van ME3 en waarom het in het einde verkeerd gaat. Vooral het verhaaltechnische aspect wordt belicht:
  • genre
  • character focus
  • central conflict
  • narrative coherence
Haha die referentie aan die red letter media review van the phantom menace in het begin :P

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:57
[video]

• genre
  • character focus
  • central conflict
  • narrative coherence
+1
Ja, het einde, makes no sense,

• AppieNL
Mooi filmpje, grappig ook, leuk gebruik van het benny hill muziekje XD

Toen die het over de Tuchanka missie had dacht ik ook: ja, dat was 1 van de mooiste stukjes uit het spel. Alles werd goed verteld, keuzes uit ME1 en ME2 waren belangrijk en de verschillende uitkomsten bij die missie waren goed uitgewerkt. Zo had het spel nog meer missies die (in mindere mate) dat voorbeeld van Tuchanka volgde. Jammer dat de final mission niet hetzelfde niveau van uitwerking heeft gekregen :/

[Voor 8% gewijzigd door AppieNL op 28-03-2012 23:55]

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Gilraen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:54:
[...]

Hmm, misschien moet je je nog even wat verder inlezen; je mist wat mogelijkheden/andere inzichten ;) en dan heb ik het niet noodzakelijkerwijs over de indoctrinatietheorie, waar we het hier soms over hebben.
Dat heb ik ondertussen ook gedaan. 17 pagina's doorlezen neemt even wat tijd in beslag. :P Ik had tot gisteren bewust dit topic links laten liggen om voor mezelf niets te spoilen.

Door dit topic nu door te lezen heb ik veel meer inzicht gekregen in de drie keuzes die aan de speler worden voorgelegd en ik vind nog altijd dat ik met de synthesis keuze (midden pad) een goede keuze gemaakt om mijn ervaring in de ME trilogie te beëindigen.

Ik neig ook enorm naar de indoctrinatietheorie. En die indoctrinatietheorie schotelt mij ook een bevredigend einde voor. Ik wil niet in de discussie meegaan of die theorie klopt of niet, maar ik neem ze voor waar aan en op die manier vind ik ME eigenlijk wel schitterend eindigen en een briljante ontknoping die ongezien is in de gamewereld. Graag had ik nu wel van Bioware geweten of dat inderdaad hun bedoeling was. Maar ja, zelfs al komt er binnen niet afzienbare tijd daar een statement over kan je achteraf ook nog altijd twijfelen of ze eerlijk zijn. Of is het anderzijds altijd hun bedoeling geweest om zo een vaag einde aan de trilogie te schotelen om deze discussie die nu online aan de gang. Ik neig meer naar die laatste verklaring, zeker sinds de open brief van dr. Ray Muzyka van Bioware.

Ik geloof ook sterk dat het jongetje in ME3 niet echt is, maar een mindgame van de Catalyst. Niemand interageert met het jongetje in de spelwereld buiten Shepard zelf. Hetgeen mij daarvoor over de streep trekt, is het feit dat het jongetje bij de evacuatie in het ganse begin van het spel zelf in het transport moet kruipen en dat er hem niemand helpt. Ieder normaal mens zou zo'n kind toch even een handje helpen bij het instappen van een voertuig. Ook de symboliek dat het jongetje alles wat Shepard niet kan redden symobliseert vind ik een hele mooie.

Waar ik wel totaal geen verklaring voor heb, is het overleven van Shepard bij de rode (renegade) keuze. Neerstorten met de Citadel op aarde en het overleven is echt wel te ver gegrepen.

Het einde blijft hoe dan ook vrij summier. Of er meer closure nodig is laat ik in het midden.

Dit is ook gewoon mijn mening over het einde van de ME trilogie. Of deze mening ook de correcte weergave is van wat de makers voor ogen hadden laat ik in het midden. Ik begin er eigenlijk meer en meer van overtuigd te geraken dat de speler zelf zijn invulling mag geven aan het einde van ME. En misschien ligt daar gewoon het grootste pijnpunt rond de controverse over het einde van ME3.

• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-07 21:01
DarthDavy schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:25:
[...]

Ik begin er eigenlijk meer en meer van overtuigd te geraken dat de speler zelf zijn invulling mag geven aan het einde van ME. En misschien ligt daar gewoon het grootste pijnpunt rond de controverse over het einde van ME3.
En daar ligt nou het hele probleem. Dat zou hetzelfde zijn als je Matrix 1,2,3 kijkt en aan het eind van film 3 gaat het beeld zwart en zeggen ze ''Ja, nu mag jij het einde fantaseren.''

Heel leuk idee en allemaal, maar het werkt niet in games of films. Je bent op een lange tocht gegaan met Mass Effect van het begin waar je Saren probeert te stoppen en dat Shep een Spectre word tot het stoppen van de collectors nadat Cerberus je een 6 million dollar man heeft gemaakt tot het grote einde waar je de root of all evil bevecht in de collectors en in die tussentocht ook nog volkeren bij elkaar brengt en de kans krijgt een ras te redden van een medische genocide (krogan).

Dat je na 100+ uur en ~200 Euro word verwacht dat je het einde doodleuk invult is een gigantische no-no in elke manier mogelijk. Ze hebben grof geld verdient aan de ME serie en het minste wat ze horen te doen is je een bevredigend eind geven waar je keuzes verschil hebben gehad. En niet 3 slappe keuzes en 3 verschillende kleuren met maar kleine verschillen tussen de eindes.

Het einde is één gigantische anti-climax en naast de obvious dingen krijg je amper enig afsluiting in de story. Shepard is ''dood'' afhankelijk van het einde en alle mass relays hebben boem gedaan.
Wat gebeurt er met je crew? Met Kaidan/Ashley, Wrex, Garrus, Tali, Liara etc. etc. Ik wil vooral weten wat er met Shepard's ''true love'' gebeurt (Tali in mijn geval <3).
Wat gebeurt er met die duizenden schepen van de Humans, Asari, Geth, Quarians, Krogan, Turians etc. die er in de eindstrijd aanwezig zijn. De Relays zijn kapot dus iedereen zit vast, hoe loopt dat af?

Het einde is dubieus open en het is erg duidelijk dat ze zo min mogelijk willen vertellen zodat ze (EA,Bio) meer DLC kunnen releasen en toekomstige games in de series kunnen uitbrengen.

Diep van binnen ben ik een fan van de Indoctrination Theory en hoop ik ook dat BioWare ook hun best gaan doen om een goede einde te geven voor de fans. En niet een snelle EA cashgrab.

Alle fans die hun tijd hebben gestoken in alle versies van dit spel en daarom ook bakken met geld hebben besteed aan hun geliefde serie zijn gewoon teleurgesteld dat BioWare ze een heel slap einde geven.
Mijn blik is daarop ook sterk naar EA gericht want ik ben redelijk zeker dat ze BioWare het vuur aan de schenen hebben gelegt om een snelle deadline te behalen.

Het hele spel is erg fun en het verhaal is top, maar in de laatste 30-60min valt alles uit elkaar en slaat het nergens meer op. Alsof BioWare het hele spel klaar had maar 1 dag voor de release er achter kwam dat er geen einde had en er snel eentje geschreven had (hyperbool).

Maarja, hopelijk brengt BioWare mijn vertrouwen weer wat hoger door met een goede ending DLC te komen, hopelijk word die niet 10 euro wat ik hun ook nog zie doen.

• cisco202
Boardmember prior to release, between the sales manager, CEO, board of directors and CIO/CTO (representative of the game designers);

CEO: Welcome, prior to the release of our last chapter of the ME3 series, Is the game finished?

CIO/CTO: Yes it is, and the fans will love the end of Mass Effect 3

Sales Manager: Does the ending provides a good plot?

CIO/CTO: Yes, the game has a great final ending and it has a worthy closure to the triology.

Sales Manager: Do you think players will buy additional DLC if the story is closed?

CIO/CTO: The story will be closed, so the DLC is just a bonus.

Sales Manager: Alter the ending, we need the revenues from the DLC. Find a solution to keep some parts open.

CIO/CTO: Then we have to rework some parts which might result in a bad ending and fans probable will not like it.

Sales Manager: Does not matter, revenues first

CEO: Yes, revenues first

Board of directors: agree, reveneus first

• AppieNL
Oh dit is leuk.

Wat info van een planeet in ME1, met een bekend figuurtje van ME3 erin geshopped:

Food for thought no?

Deze post is van 2 jaar terug in dat topic:
screwoffreg wrote...

Exactly. There are two endings I wouldn't like for ME 3. One being a random GOD LIKE force that saves the Galaxy or another being that to defeat the Reapers, everyone has to become a primitivst and destroy the Relays, Citadel, etc. Both would make me pretty unhappy as those endings have been done to death.
Hulde voor de maker van die post die gewoon precies voorspelt hoe het zou eindigen 2 jaar voordat ME3 uitkwam. Shamelessly stolen grapje uit dat topic: Bioware luistert wel naar de fans lol. Vooral voor kuteindes XD

[Voor 7% gewijzigd door AppieNL op 29-03-2012 22:17]

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
AppieNL schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:12:
Oh dit is leuk.

Wat info van een planeet in ME1, met een bekend figuurtje van ME3 erin geshopped:
[afbeelding]
Food for thought no?

[...]

Hulde voor de maker van die post die gewoon precies voorspelt hoe het zou eindigen 2 jaar voordat ME3 uitkwam. Shamelessly stolen grapje uit dat topic: Bioware luistert wel naar de fans lol. Vooral voor kuteindes XD
SizzLorr in "[Multi] Mass Effect 3"

:P

Persoonlijk denk ik niet dat dat het is en als het wel zo is dan heeft Bioware het echt heel slecht duidelijk gemaakt. Ik had ergens ooit gelezen dat ze meerdere van dit soort "backup verhalen" in ME1 hadden voor het geval dat. Ze hadden dat ooit bedacht maar het was te "deus ex machina" achtig dus waren ze ervan af gestapt.

Misschien dat die Kumun Shop ooit ergens een Prothean artifact of misschien iets van een veel oudere ras heeft gevonden wat hem een visie heeft gegeven maar meer dan dat wordt er ook niet verteld. In ME3 wordt hij van de hand gedaan door te zeggen dat hij waarschijnlijk toch dood gaat door de Reapers. Dus ze hebben hem afgeschreven want anders hadden ze wel meer met Klencory en Kumun Shol gedaan.

[Voor 15% gewijzigd door SizzLorr op 30-03-2012 00:46]

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 15:16
Gisteren ME3 uitgespeeld.

Ik had mezelf voorbereid op een klote einde maar ik dacht zoiets van; "mensen overdrijven en zeiken altijd". Maar nu ik het einde zelf gespeeld heb. verschrikkelijk. Totaal geen bevredigend gevoel op het einde, vooral omdat je perse multiplayer moet spelen om Shepard nog op het einde levend te houden.

De drie opties op het einde zijn eigenlijk allemaal niks. Controle over de reapers, Synthese tussen de reapers en leven of reapers dood.

Bij al deze opties gaan de citadel en de relays kapot dus interstellaire reizen zit er niet meer in.

Dan heb ik nog zoveel vragen als het gaat om de vloot die om aarde aan het vechten was.
Hoe komen zij weer terug?
Waar is de crew van Normandy terecht gekomen?
Bij de perfecte einde waar shepard blijft leven, waar zit hij?

Nee zo'n open einde bij een trilogy, oftewel afsluiter van een serie, is echt niet gewenst...

Jammer, nou snap ik wel dat mensen aan het klagen waren over het einde.

Alle vragen hebben een antwoord

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:49
Gister inderdaad ook uitgespeeld.

Als ik iets sowieso niet had willen zien was het wel een enkele godlike entity.
Alles stond klaar voor één van de meest epische battles ooit in beeld gebracht.....en dan is het een enkele click...

Desnoods was de crucible een massale anti-reaper "EMP" pulse geweest die je al vechtend nog per sterrenstelsel in positie moet brengen om elke reaper uit te schakelen.

Wat ik dan wel weer goed vond was dat het een smerige oorlog is, en je dus soms stomweg smerige keuzes moest maken.
Heerlijk om Kai Leng die holo-blade in z'n maag te rammen.
Ik voelde me zo'n sukkel nadat ik de Rachni queen had laten leven (tja geen ME1 gespeeld) en ze bij de crucible-build de human engineers te grazen nam.

Oftewel, topspel maar ik had 'm uit moeten zetten vlak voor het einde.

Ga denk ik ME2 nog inclusief alle expansions op de PS3 spelen, om vervolgens ME3 nog een keer te doen.
Heb ME1 en ME2 op de PC, maar ik krijg ME1 maar niet gespeeld.
Meestal na een paar uurtjes dan trek ik al dat geleuter niet meer.
Het is gewoon teveel in ME1.

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:01
ook uitgespeeld, was echt een domper.
nu net weer begonnen met 2e karakter het spel uitspelen, wat een groot contrast, het spel is echt super goed, alleen dat einde is echt waardeloos.

* geen Geth schepen
* geen volus bombers
* etc.
* uiteindelijk maakt het allemaal niet uit, en dan nog al die logische zaken die niet kloppen vanuit al die andere video's en beschrijvingen die er gemaakt zijn.

hopelijk komt er een extra einde, eentje waarbij ik met Garrus aan het strand een pilsje aan het drinken ben terwijl Miranda in badbad uit zee komt ;)

If you don't stand for something you'll fall for everything

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
De OP aangepast om duidelijk te maken dat "Ik heb hem ook uitgespeeld en ik vond..." posts ongewenst zijn. De verschillende meningen over het einde zijn nu al bekend en hebben verder niks toe te voegen aan de discussie.

• AppieNL
Haha, geweldig, zover terug had ik het eerste topic niet gelezen.
Persoonlijk denk ik niet dat dat het is en als het wel zo is dan heeft Bioware het echt heel slecht duidelijk gemaakt. Ik had ergens ooit gelezen dat ze meerdere van dit soort "backup verhalen" in ME1 hadden voor het geval dat. Ze hadden dat ooit bedacht maar het was te "deus ex machina" achtig dus waren ze ervan af gestapt.

Misschien dat die Kumun Shop ooit ergens een Prothean artifact of misschien iets van een veel oudere ras heeft gevonden wat hem een visie heeft gegeven maar meer dan dat wordt er ook niet verteld. In ME3 wordt hij van de hand gedaan door te zeggen dat hij waarschijnlijk toch dood gaat door de Reapers. Dus ze hebben hem afgeschreven want anders hadden ze wel meer met Klencory en Kumun Shol gedaan.
Ach, wat het ook is, werd iig al naar het kind gehint (die schijn heeft het wel iig) voordat de laatste 10 minuten van ME3 uberhaupt op een DVD'tje waren gezet, vond dat wel tof.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

Gundogan

Rip and tear, until it is done

mazzl schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:57:
ook uitgespeeld, was echt een domper.
nu net weer begonnen met 2e karakter het spel uitspelen, wat een groot contrast, het spel is echt super goed, alleen dat einde is echt waardeloos.

* geen Geth schepen
* geen volus bombers
* etc.
* uiteindelijk maakt het allemaal niet uit, en dan nog al die logische zaken die niet kloppen vanuit al die andere video's en beschrijvingen die er gemaakt zijn.

hopelijk komt er een extra einde, eentje waarbij ik met Garrus aan het strand een pilsje aan het drinken ben terwijl Miranda in badbad uit zee komt ;)
Geth schepen zitten wel in het einde. Er is in ieder geval een filmpje van :p

End01_Sword_intro_pt4G is het filmpje waar je ze ziet (je kan alle filmpjes simpel bekijken op de pc, ze staan in bink formaat in je installatie folder).

Maar ik had ook Volus en vooral Elcor willen zien met rocketlaunchers op hun rug :D

Sowieso komen de 'lesser' races wel erg beperkt aan bod sinds ME1.
AppieNL schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:12:
Oh dit is leuk.

[afbeelding]
Food for thought no?

[...]

Ik zou geld eisen van Bioware als ik die post had gemaakt. Duidelijk gejat :p

[Voor 27% gewijzigd door Gundogan op 31-03-2012 13:11]

i7 4790K, 16GB, ASUS Z97-K, RX 6600 8GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cisco202
@ Lynx gebruik een safe gemaakt door iemand anders + zoon programmatje wat de safe games altered. Dan kunje de nickname enzo aanpassen en gebruiken voor je ME2 of ME3.

Toevoeging nu ik die event zie operation raptor. weetje ik denk dat bioware er eigenlijk nog geen echt einde aan wilt breien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

http://us.blizzard.com/en-us/games/supplydepot/
Multiple endings, each influenced by your choices and color-coded for your convenience! (Further epic endings planned for post release as downloadable content.)
^__^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Topicstarter
Basekid schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:47:
[...]

hehe leuke stab naar Bioware
Wat dacht je van 1 april?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
SizzLorr schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:59:
[...]

Wat dacht je van 1 april?
Ja weet ik, maar het vloeit duidelijk uit de controversie die er is over het ME3 einde.

Vind het verder leuk hoor :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
[video]
De bekende redlettermedia formule werkt inderdaad goed bij deze problematiek :)

Maar hij heeft wel bij het rechte eind, de uitgangspunten die hij noemt staan centraal in de hele game, maar worden op het eind overboord gegooid. Maar je ziet het wel vaker dat men moeite heeft met het verzinnen van een deugdelijk einde aan een verhaal, waar door de oorzaak vermoed ik ligt bij het te laat beginnen met het uitwerken van scenario's ervan. De tv serie Battlestar Galactica had een soort gelijk probleem, een zorgvuldig opgebouwd verhaal met dito karakters kreeg een onbevredigende anti-climax als einde.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

DarthDavy schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:25:
Ik neig ook enorm naar de indoctrinatietheorie. En die indoctrinatietheorie schotelt mij ook een bevredigend einde voor. Ik wil niet in de discussie meegaan of die theorie klopt of niet, maar ik neem ze voor waar aan en op die manier vind ik ME eigenlijk wel schitterend eindigen en een briljante ontknoping die ongezien is in de gamewereld.
Kan iemand mij dit uitleggen? Ik weet dat ik niet onbevooroordeeld ben (omdat ik niet in de IT geloof), maar zelfs als ik de IT voor waar aan zou nemen is het geen einde. Vinden jullie het echt mooi, of is het goede gevoel wat je er bij hebt te verklaren met het feit dat het een hoop onzekerheden wegneemt? Ik snap dat je netto met minder vragen zit als je in de IT gelooft, maar het blijft toch gewoon een kuteinde?
defiant schreef op zondag 01 april 2012 @ 23:04:
[...]

De bekende redlettermedia formule werkt inderdaad goed bij deze problematiek :)

Maar hij heeft wel bij het rechte eind, de uitgangspunten die hij noemt staan centraal in de hele game, maar worden op het eind overboord gegooid. Maar je ziet het wel vaker dat men moeite heeft met het verzinnen van een deugdelijk einde aan een verhaal, waar door de oorzaak vermoed ik ligt bij het te laat beginnen met het uitwerken van scenario's ervan. De tv serie Battlestar Galactica had een soort gelijk probleem, een zorgvuldig opgebouwd verhaal met dito karakters kreeg een onbevredigende anti-climax als einde.
Als je kijkt naar de voorgangers en de rest van de game, voornamelijk het stuk op Tuchanka, is het net alsof het einde bewust niet de kans heeft gekregen om zich goed te ontwikkelen. Ik kan nu speculeren over mogelijke oorzaken, maar dat is iets waar we niet zoveel aan hebben. Ik weet echter wel zeker dat je niet door het maken van ongelukkige keuzes op zo'n wrak van een einde terecht kunt komen.

[Voor 39% gewijzigd door Patriot op 02-04-2012 05:07]

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• Gixxer17
Als ik de details over die DLC lees van die ex-Bioware employee klinkt het toch wel erg interresant.
Wel jammer dat EA weer lekker DLC down our throats zit te trappen om een beetje een bevredigend einde te krijgen aan een epische trilogie...
Ik denk dat ik in het vervolg wel goed nadenk en de reviews afwacht voordat ik in de toekomst nog een EA game ga kopen, dat hele gezeur met online passes, gekaapte eindes voor DLC content etc. schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. Het is gewoon BS dat ze op consoles met die Online passes aankomen.
Mensen schieten dan wel Activision af op hun DLC maar ik kan wel mooi tweedehands een Cod game kopen en er gelijk mee online knallen.

• Lynx
  • Laatst online: 18:49
cisco202 schreef op zondag 01 april 2012 @ 03:26:
@ Lynx gebruik een safe gemaakt door iemand anders + zoon programmatje wat de safe games altered. Dan kunje de nickname enzo aanpassen en gebruiken voor je ME2 of ME3.

Toevoeging nu ik die event zie operation raptor. weetje ik denk dat bioware er eigenlijk nog geen echt einde aan wilt breien.
PS3 save? Ik had begrepen dat je voor PS3 geen saves kan importeren?

Mocht dat mogelijk zijn dan speel ik 'm sowieso nog een keer ;)

[edit]
nuance: Geen externe saves kan importeren die iemand voor je heeft klaargezet

[Voor 7% gewijzigd door Lynx op 02-04-2012 15:04]

• AppieNL
Gixxer17 schreef op maandag 02 april 2012 @ 09:52:
Ik denk dat ik in het vervolg wel goed nadenk en de reviews afwacht voordat ik in de toekomst nog een EA game ga kopen, dat hele gezeur met online passes, gekaapte eindes voor DLC content etc. schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Zou ook niet reviews afwachten, die waren bij ME3 nogal goed over het algemeen. De backlash kwam pas echt toen fans het spel uitspeelden en de bullshit zagen die het einde was. Grappig genoeg is ME3 de eerste ME die ik kocht op release en ook meteen de laatste en dat ga ik uit voorzorg door te trekken naar elk ander Bioware spel dat in de toekomst nog uit gaat komen en ik wellicht zou willen kopen. Zou me ook echt niet verbazen als meer mensen dit gaan doen, dat heeft Bioware goed voor zichzelf verpest met de "kunnen ze lekker speculeren" onzin bij het einde van een trilogie. Dat soort speculatie hoort in een deel 2 van een trilogie, niet deel 3.

[Voor 4% gewijzigd door AppieNL op 02-04-2012 14:41]

• Gixxer17
AppieNL schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:37:
[...]

Zou ook niet reviews afwachten, die waren bij ME3 nogal goed over het algemeen. De backlash kwam pas echt toen fans het spel uitspeelden en de bullshit zagen die het einde was. Grappig genoeg is ME3 de eerste ME die ik kocht op release en ook meteen de laatste en dat ga ik uit voorzorg door te trekken naar elk ander Bioware spel dat in de toekomst nog uit gaat komen en ik wellicht zou willen kopen. Zou me ook echt niet verbazen als meer mensen dit gaan doen, dat heeft Bioware goed voor zichzelf verpest met de "kunnen ze lekker speculeren" onzin bij het einde van een trilogie. Dat soort speculatie hoort in een deel 2 van een trilogie, niet deel 3.
Ja nu je het zegt waren de reviews wel heel erg lovend (kregen die mensen een leuke cheque van EA binnen of zo).
Bioware heeft zichzelf wel redelijk in de nesten gewerkt de laatste tijd, eerst met DA2 en nu het einde van ME3. Zonde dat EA zoveel daar verpest heeft want ik denk echt niet dat Bioware zelf met MP en een online pass zou komen. :(

Anoniem: 27223

Patriot schreef op maandag 02 april 2012 @ 05:05:
Kan iemand mij dit uitleggen? Ik weet dat ik niet onbevooroordeeld ben (omdat ik niet in de IT geloof), maar zelfs als ik de IT voor waar aan zou nemen is het geen einde. Vinden jullie het echt mooi, of is het goede gevoel wat je er bij hebt te verklaren met het feit dat het een hoop onzekerheden wegneemt? Ik snap dat je netto met minder vragen zit als je in de IT gelooft, maar het blijft toch gewoon een kuteinde?
Ik vind het einde van Mass Effect 3 het best einde van een spel dat ik ooit gespeeld heb.

Hoewel ik het tijdens het spelen niet door had, acht ik de Indoctrination achteraf overduidelijk. De slotscène duidt op een hallucinatie. Er lijken onlogische dingen in te zitten, die in een droom volkomen normaal zijn.

Wat zo schitterend mooi is is dat het spel hier een niveau hoger speelt. Niet alleen Shepard wordt geïndoctrineerd: de speler achter de knoppen zelf ook. Dat is echt een zeldzaam hoogstandje. Applaus.

De keuze voor Control of Destroy is daarom zo ontzettend veel waard. Ik was in dubio, maar koos de laatste, en ben daar oprecht trots op. De mindfuck verslagen!
De outtro zie ik ook als een deel van de hallucinatie. Hij klopt logisch niet, net als in een droom. Zo wordt je als speler alsnog uit je mindfuck geschudt. Helaas lijkt die nuance aan sommigen voorbij gegaan te zijn.

Al met al een topspel met een fantastische finale.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 27223 schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:02:
Hoewel ik het tijdens het spelen niet door had, acht ik de Indoctrination achteraf overduidelijk. De slotscène duidt op een hallucinatie. Er lijken onlogische dingen in te zitten, die in een droom volkomen normaal zijn.
Die theorie is inderdaad ook het meest logisch, hoewel ook daarin gaten zitten.

Maar dan nog vind ik het nog steeds een slecht einde omdat het spel, voor mij in ieder geval, voor een groot deel draaide om de karakters en de emotionele band ermee. Ook al maak je de juiste keuze (als de theorie klopt), het laat een gapend gat open van wat er met ze gebeurd.

Ik zie enige gelijkenis met de serie Battlestar Galactica, wat ook draaide om de strijd tussen mens en machine en op een soortgelijke manier een open einde wist te fabriceren, wat veel ruimte gaf voor speculatie en onvrede.

Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik hou niet van speculatieve open eindes, zeker niet met SF.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

SkyStreaker

Move on up!

Kijk. Het spel an sich als losstaande is prima. Niks op aan te merken.

Het probleem wordt echter als je het als trilogie gaat beschouwen ME3 toch een heel, heel erg stuk sneller speelt. Geen echte sidequests, geen echte quests voor je medewerkers, praatje hier en daar. That's it. Kijk, dat niet alle keuzes naar voren komen in deel 3 snap ik ook. Niet elk wissewasje moet van invloed zijn... Maar als je zo'n einde voor je kiezen krijgt na 100-en uren ME1/2/3 spelen, dan komt het over als een beetje een te makkelijk einde voor een trilogie, het doet zich niet episch genoeg aan..

Nu kan de community zeggen: ja, dat is de keuze van de verhalenverteller. Ook een keuze kan de verkeerde keuze zijn en dat is nu duidelijk. Om mijn bedoeling wat beter aan te duiden: Gaan we voor een gourmetschoteltje naar de Aldi of gaan we naar de keurslager voor een uitgebreide keuze aan vlees. De gourmetschotel vindt iedereen wel lekker en je krijgt ook waar je naar betaald. Lekker, makkelijk, goed te slikken. Ga je voor de uitgebreide optie, dien je wat meer moeite te doen, langer kiezen, weloverwogen keuzes tussen het aanbod. Dan wil je na lang wikken en wegen en werken d'r over ook dat het resultaat er naar is. En uiteindelijk zit je nog met exact dezelfde kipfilet ZOALS die van de Aldi in plaats van een heerlijk diep gemarineerd haasje van de kip.

Wat mij betreft is dat het probleem hier.

MSI Gaming X570 Plus | AMD 5900x | G.Skill Ripjaws V 4x8GB 3600 (3733 OC, B-Die) CL14-14-14-34 | Sapphire Nitro+ 6900XT SE (XTXH Pre-bin)

• cisco202
2e alinea van skystreaker in één zin samengevat: "de connectie tussen de 3 delen heeft een grotere verwachtingspatroon gecreëerd voor het einde dan dat Bioware heeft gegeven".

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

[...]

Nee, het is meer zo'n instelling van "geen einde is beter dan een kuteinde" als je in de IT gelooft. Omdat die theorie aanhangt dat er nog een einde moet komen, aangezien het immers allemaal niet echt was, maar een hallucinatie. Iets dat dus net zo goed onbevredigend blijft wanneer er géén dlc/end-change oid komt.
Als je kijkt naar de voorgangers en de rest van de game, voornamelijk het stuk op Tuchanka, is het net alsof het einde bewust niet de kans heeft gekregen om zich goed te ontwikkelen. Ik kan nu speculeren over mogelijke oorzaken, maar dat is iets waar we niet zoveel aan hebben. Ik weet echter wel zeker dat je niet door het maken van ongelukkige keuzes op zo'n wrak van een einde terecht kunt komen.
Tsja, dat deel op Tuchanka was wel een mooi stukje werk he? Echt wel kippenvelmomentje met het rennen tussen die Reaperpoten door en die bigass Thresher Maw! Vond dat denk ik wel een van de hoogtepuntjes - veelbelovend... maarja, haha.

• Emersion
Tuchanka is ook een meesterlijk uitgevoerde missie, daar zie je juist dat bioware het wel kan en dat maakt het einde zo verschrikkelijk.

De tuchanka storyline tellen je keuzes van deel 1 ( wrex leeft of is dood) en deel 2 mee (Mordin leeft of is dood en je hebt de data van maelon vernietigd of niet).

Die keuzes van deel 1 en 2 hebben serieuze implicaties waardoor je zicht op het issue van de genophage en de toekomst kunnen veranderen.

Wat je keuzes ook zijn in deze storyline je krijgt een bevredigend einde aan het genophage verhaal die jij hevig beinvloed hebt.

Dan kom je naar het eind van de hele Shepard storyline en je hebt 0 invloed meer, keuzes tellen niet meer en je zit met een bullshit einde.

Ik ben aanhanger van de IT, maar ik ben niet eens met @karateka dat het dan het beste einde ooit is.
Het is dan een serie zonder eind, als het allemaal illusie is of een indoctrination poging, dan leven de reapers nog ook al "win" je. En de galaxy en aarde's lot en laat staan die van je companen zijn niet bekend.
De geplande DLC awaits "to finish the fight" zoals halo 3 het altijd zei.

• Gundogan

Gundogan

http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/10935247/1

We blijven dus met het crappy einde zitten.

Was ook wel te verwachten. DLC zal wel focussen op hoe je squadmates ontsnappen en dergelijke.

[Voor 31% gewijzigd door Gundogan op 03-04-2012 12:16]

• AppieNL
Dit zei Bioware zelf toch ook al een week, misschien 2 weken terug? Ze gingen het einde uitbreiden, de basis zou hetzelfde blijven. Wat ik wel prima vind, want extra uitleg heeft het einde sowieso nodig.

• Gundogan

Gundogan

AppieNL schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:29:
Dit zei Bioware zelf toch ook al een week, misschien 2 weken terug? Ze gingen het einde uitbreiden, de basis zou hetzelfde blijven. Wat ik wel prima vind, want extra uitleg heeft het einde sowieso nodig.
Nu is het wat meer officieel ja. Een heel ander einde zou ik ook niet echt wat vinden. Dan geef je wel erg toe dat je het in de eerste plaats vernaggeld hebt. Maar sowieso zou er geen DLC nodig moeten zijn :p

Ben benieuwd of IT dan onder 'uitbreiding' of 'ander einde' valt ;)

• AppieNL
Meer officieel? Ik neem eerder iets aan van Bioware dan van EA lol. EA mag Bioware dan in bezit hebben, ik hecht meer waarde aan het woord van degene die het moeten maken :)

Zal me ook benieuwen of de IT er in zit. Beide opties (IT of niet) valt gewoon uit te breiden met cutscenes. Dus het is wel mogelijk. We gaan het wel zien in de DLC die (inderdaad) sowieso nooit nodig had moeten zijn.

• Gixxer17
We zullen wel zien, al denk ik dat BioWare/EA met post-campaign DLC toch serieus geld kan verdienen. Dit is toch een kans die je niet moet laten lopen.
En nee, een Mexicaanse krant met een interview van iemand van EA Latin America ga ik niet gelijk geloven.

• Emersion
Schijnbaar krijgen we vrijdag een announcement als ik het zo opvang op bioware forums.

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Kuteinde? Ik vind nog altijd het einde niet kut (indoctrinatie of niet). Het is inderdaad wat summier en had wat dieper op je squad members moeten ingaan, maar op Japanse toestanden met een cutscène van een half uur zit ik toch ook niet te wachten.

• AppieNL
Ik zit eigenlijk wel te wachten op Japanse toestanden of als niet JP voorbeeld, maar wel mooi afgesloten: Gears 3. Aangezien het een einde hoort te zijn van een trilogie, vooral bij deze waarbij verhaal zo belangrijk was, reken ik toch echt op minimaal 15mins cutscene aan het einde. Dit huidge einde haalt nog niet eens 5 minuten. Simpele dingen als hoe het nu is met me crew members ontbreekt gewoon. Als je filmpje 15min is en dus iig verhaaltechnische in orde is, kan ik dat ontbreken van de crew nog door de vingers zien, maar dat haalt deze bij lange na dus niet, dus dubbel faal.

[Voor 16% gewijzigd door AppieNL op 03-04-2012 14:04]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

SkyStreaker

Move on up!

cisco202 schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:23:
2e alinea van skystreaker in één zin samengevat: "de connectie tussen de 3 delen heeft een grotere verwachtingspatroon gecreëerd voor het einde dan dat Bioware heeft gegeven".
Ik berust mij op artistieke vrijheid. :+

offtopic:
Als je even nadenkt had ik een dergelijke reactie verwacht, met daarop een passend antwoord wat ook weer slaat op het hele verhaal van ME3
.

MSI Gaming X570 Plus | AMD 5900x | G.Skill Ripjaws V 4x8GB 3600 (3733 OC, B-Die) CL14-14-14-34 | Sapphire Nitro+ 6900XT SE (XTXH Pre-bin)

• cisco202
SkyStreaker schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 18:59:
[...]

Ik berust mij op artistieke vrijheid. :+

offtopic:
Als je even nadenkt had ik een dergelijke reactie verwacht, met daarop een passend antwoord wat ook weer slaat op het hele verhaal van ME3
.
Bioware heeft een verkeerd beeld overgebracht op de consumenten met de omschrijving(en) rondom de release van Mass Effect 3. Mede gezien de recente release/event van Operation Raptor denk ik niet dat het de bedoeling was van Bioware om met Mass Effect 3 zonder (toekomstige) DLC om het verhaal al volledig op slot te gooien.

Terwijl Bioware zij min of meer dat Mass Effect 3 het slot op het verhaal is en dit kan op twee manieren geïnterpreteerd worden. Bioware bedoeld de release van de game Mass Effect 3 of Bioware bedoeld de gehele serie aan beschikbare content van en rondom Mass Effect 3 (game, DLC, events etc.).

offtopic:
definitie van kwaliteit: kwaliteit wordt bepaald door welke verwachtingen de verkoper/maker bij zijn klanten opbouwd/creeërt vergeleken met wat de klant uiteindelijk krijgt.

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

AppieNL schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:59:
Ik zit eigenlijk wel te wachten op Japanse toestanden of als niet JP voorbeeld, maar wel mooi afgesloten: Gears 3. Aangezien het een einde hoort te zijn van een trilogie, vooral bij deze waarbij verhaal zo belangrijk was, reken ik toch echt op minimaal 15mins cutscene aan het einde. Dit huidge einde haalt nog niet eens 5 minuten. Simpele dingen als hoe het nu is met me crew members ontbreekt gewoon. Als je filmpje 15min is en dus iig verhaaltechnische in orde is, kan ik dat ontbreken van de crew nog door de vingers zien, maar dat haalt deze bij lange na dus niet, dus dubbel faal.
Idd, me 2. Heb liever een veel langer eindfilmpje, ongeveer in de trend van dat fan-artikel wat een poosje geleden is gepost (devianart oid?), waarin je je squadmates en verzamelde war assets allemaal even in de spotlights ziet vechten. Zodat je ook echt voelt dat je gemaakte keuzes wat toevoegen in de endbattle, niet enkel mailtjes over dat de Rachni meebouwen aan de Crucible (bijvoorbeeld). Zodat je echt lekker genietend achterover kan zitten... Hoeft ook geen uren te zijn, maar wel meer dan nu.

• Emersion
Waarom niet een lang einde. Een einde moet geoon zo lang zijn als nodig.
Zie bijvoorbeeld het einde van lotr. Die is voor filmbegrippen erg lang, maar wel mooi en je weet van elk character waar ze ongeveer staan na het gevecht. Hoeft van mij niet zo sentimenteel en happy en shepard en andere personen mogen best dood gaan.

Maar je hebt veel meer tijd met je companen doorgebracht in een interactieve manier. Dat dit einde gewoon alles negeert een explosie en een vage cutscene met joker die crashland in het paradijs is erg mager.

Om dan maar in de lotr vergelijking te blijven is dat als het einde van lotr te maken:

Frodo heeft ring om.
Frodo gooit de ring in de vulkaan. Vulkaan ontploft je ziet gandalf volgende scene met gimli op een griffin in new york crashlanden op een yellow cab. het beeld word zwart. Na credits: koop lotr the epilOque in stores soon!!

Dan komen de vragen... Misschien heeft frodo de ring nooit afgedaan en is het een illusie van sauron? Hoe komt gandalf in new york en wat doet gimli op die griffin? Was die net niet nog aan het vechten? Waar is legolas?

Slecht eind.

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Emersion schreef op woensdag 04 april 2012 @ 02:00:

Om dan maar in de lotr vergelijking te blijven is dat als het einde van lotr te maken:

Frodo heeft ring om.
Frodo gooit de ring in de vulkaan. Vulkaan ontploft je ziet gandalf volgende scene met gimli op een griffin in new york crashlanden op een yellow cab. het beeld word zwart. Na credits: koop lotr the epilOque in stores soon!!
_O- _/-\o_

• Bundin
  • Niet online
Emersion schreef op woensdag 04 april 2012 @ 02:00:

Frodo heeft ring om.
Oh je bedoelt de Extended Edition dvd's met extra beeldmateriaal waar je even voor moest betalen omdat je anders een en ander mist qua eindes en begin, en in 't midden ook nog wat? Inderdaad, precies dat :) (minus de taxi dan, dat was een adelaar, new york zou wel kunnen, er was iets met twin two towers meen ik)

Vreemd genoeg had iedereen toen zoiets van "wat cool, extended edition!" in plaats van "geldklopperij! afzetters!"...

[Voor 29% gewijzigd door Bundin op 04-04-2012 03:06]

I like bacon!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Pfffff, het einde van LOTR is gewoon te lang. Zelfs in de Theatrical Version. Frodo gooit ring in Mount Doom, berg ontploft, we gaan allemaal even in Rivendel happy doen en dan vertrekt iedereen vrolijk naar huis. Gandalf gaat met de hobbits mee, Gimli kruipt in een berg en Legolas in een boom. Misschien nog een extra scène waar Aragorn tot koning wordt gekroond en met Arwen trouwt, want da's toch een sterk kernthema van de derde film (en de ganse filmtrilogie) en klaar. Op minder dan vijf minuten kan je die scènes in mekaar zetten en niet de twintig minuten die het einde zelfs in de theatrical version nu in beslag nemen. Overdaad schaadt en dat was bij het einde van LOTR zeker het geval. Er was trouwens ook veel kritiek op het té lange einde.

Soit, terug naar ME3. Ja, het einde van ME3 is kort, heel kort, misschien té kort. En ja, het zal waarschijnlijk uitgebreid worden met betalende DLC. Oh noes, DLC is evil!!! Ja, dat weet ik al sinds het horse armor van Oblivion. Je kan als consument zelf bepalen of je die betalende DLC wil kopen of niet. Dat is ook de enigste manier om tegen die DLC te vechten, maar ik krijg de indruk dat de grootste tegenstanders van DLC diegene zijn die hem ook het meest kopen. Stop er dan mee!

Ik heb al veel games gespeeld en al veel boute eindes gezien in games. Zelfs games die eens over de helft van het spel compleet het stuur verliezen of zelfs helemaal onafgewerkt zijn *kuch* Knights of the Old Republic 2 *kuch*. Al bij al valt ME3 wel mee. Een vijf minuten langer durend einde maakt voor mij het spel niet veel meer waard. De extra DLC laat ik dus - alweer - aan mij voorbij gaan.

• cisco202
offtopic:
Knights of the Old Republic 2 is een geen verkeerd einde, helemaal niet wanneer zij ook tijdig gemeldt hadden dat het vervolg een MMO zou worden. Verschil met 1 is dat jij in deel 2 een character speelt die geen invloed heeft op de verdere verhaallijn (over de gehele star wars franchise genomen; comic books etc.).

Maar er zit volgens mij wel een algemene trend in bij Bioware en volgens mij is het omdat zij dan mogelijk in de toekomst er mee verder kunnen. Blizzard draait het om die wisten bij de release van Warcraft 3: reign of chaos al dat zij WoW zouden uitbrengen en hebben later Warcraft 3: The Frozen throne uitgebracht om de link te leggen van de RTS naar de MMO.

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Emersion schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:03:
Tuchanka is ook een meesterlijk uitgevoerde missie, daar zie je juist dat bioware het wel kan en dat maakt het einde zo verschrikkelijk.

De tuchanka storyline tellen je keuzes van deel 1 ( wrex leeft of is dood) en deel 2 mee (Mordin leeft of is dood en je hebt de data van maelon vernietigd of niet).

Die keuzes van deel 1 en 2 hebben serieuze implicaties waardoor je zicht op het issue van de genophage en de toekomst kunnen veranderen.

Wat je keuzes ook zijn in deze storyline je krijgt een bevredigend einde aan het genophage verhaal die jij hevig beinvloed hebt.

Dan kom je naar het eind van de hele Shepard storyline en je hebt 0 invloed meer, keuzes tellen niet meer en je zit met een bullshit einde.

Ik ben aanhanger van de IT, maar ik ben niet eens met @karateka dat het dan het beste einde ooit is.
Het is dan een serie zonder eind, als het allemaal illusie is of een indoctrination poging, dan leven de reapers nog ook al "win" je. En de galaxy en aarde's lot en laat staan die van je companen zijn niet bekend.
De geplande DLC awaits "to finish the fight" zoals halo 3 het altijd zei.
Als ik DLC moet kopen om het einde van het verhaal te krijgen hebben ze het voor mij echt verbruid. Jammer want tot de eindmissie was het best wel een redelijke game. Imo niet zo goed als ME1 maar vele malen beter dan ME2.

• Gundogan

Gundogan

DarthDavy schreef op woensdag 04 april 2012 @ 07:52:
Pfffff, het einde van LOTR is gewoon te lang. Zelfs in de Theatrical Version. Frodo gooit ring in Mount Doom, berg ontploft, we gaan allemaal even in Rivendel happy doen en dan vertrekt iedereen vrolijk naar huis. Gandalf gaat met de hobbits mee, Gimli kruipt in een berg en Legolas in een boom. Misschien nog een extra scène waar Aragorn tot koning wordt gekroond en met Arwen trouwt, want da's toch een sterk kernthema van de derde film (en de ganse filmtrilogie) en klaar. Op minder dan vijf minuten kan je die scènes in mekaar zetten en niet de twintig minuten die het einde zelfs in de theatrical version nu in beslag nemen. Overdaad schaadt en dat was bij het einde van LOTR zeker het geval. Er was trouwens ook veel kritiek op het té lange einde.
En dan hebben ze de meeste eindscenes uit de Shire er gelukkig nog uitgelaten in de films :)

Maar inderdaad, je kan ook te ver doordraven met het uitleggen van het einde en het laten zien van hoe het verder met iedereen gaat. In ME3 wordt echter eigenlijk helemaal niks vertelt.

Daar zit eigenlijk ook het verschil met een extended en directors cut. Dat is eigenlijk wat extras of een andere visie op een film die met de release al compleet was en met extra scenes te lang zou worden. In ME3 is het einde echter zo kort en belabberd uitgewerkt dat je het gewoon prutswerk van Bioware mag noemen, zeker als je kijkt dat ze tot het einde gewoon meer dan prima werk hebben afgeleverd.

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Gundogan schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:26:
[...]

En dan hebben ze de meeste eindscenes uit de Shire er gelukkig nog uitgelaten in de films :)
Goh, 'gelukkig'? Wat grappig! Ik vond dat in de boeken juist genieten, die afronding, en hoe knullig de laatste stuiptrekking van Saruman in de Shire dan opeens leek, waardoor je kon zien hoe ontzettend werelds de kleine hobbitjes waren geworden. Daarom was het einde in de films mij ook niet te lang, zelfs te kort eigenlijk, omdat je door de boeken wéét dat er gewoon nog zelfs heel veel dingen missen. Maar goed, ik snap dat de filmkijkers van tegenwoordig nou niet echt meer bekend staan om hun belezenheid & geduld (althans, over het algemeen) en dat de filmmakers daarom noodzakelijkerwijs die afwegingen hebben gemaakt en de zijpaadjes hebben weggelaten.

Maar ik vind inderdaad dat ME3 simpelweg te kort is gedaan inderdaad, want je bent jaren bezig geweest met 'jouw' verhaallijn, het overwegen van je opties, een keuze maken, en soms zelfs maar een oude save laden omdat je toch liever de andere beslissing wilde nemen, finetunen, een band opbouwen met je squad, etc. Ze hebben potverdikkie zelfs een memorial wall in de Normandy, maar de nog leven squadmates krijgen amper hun moment om te shinen op het eind.... behalve dus Crashplanet Paradise... Is gewoon te weinig - imo. Mag best wat epischer, anders voel je gewoon minder connectie met wat er gebeurt.

[Voor 4% gewijzigd door Gilraen op 04-04-2012 13:02]

Anoniem: 27223

AppieNL schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:59:
Smaken verschillen: zo'n 15 minuten cutscene zou ik vréselijk vinden. Dat Garrus een drankje drinkt op een strand met Shepard en een flauwe grap maakt. *Ril*. Slaat zo'n verhaal helemaal dood in trivialiteit.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:14

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Als je na het einde van een verhaal moet afvragen wat er met je love interest gebeurd gaat er wat mis. Simpel zat :/

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• AppieNL
Anoniem: 27223 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:25:
[...]
Smaken verschillen: zo'n 15 minuten cutscene zou ik vréselijk vinden. Dat Garrus een drankje drinkt op een strand met Shepard en een flauwe grap maakt. *Ril*. Slaat zo'n verhaal helemaal dood in trivialiteit.
Ik dacht meer aan de vloot die even uitvoerig de Reapers afschiet, met alle belangrijke mensen die je bij de vloot hebt gekregen even in beeld in hun battelships terwijl ze aan het knallen zijn. Je weet wel, zodat je nog het idee hebt dat al je War Assets er meer te doen dan alleen een suf nummertje. Zoals het nu is, beinvloedt dat loze nummertje alleen of de aarde kapot gaat en of je de optie krijgt tot een 3de kleur explosie, dat noem ik niet noemenswaardig.

Cutscenes geven op basis van wie ik wel bij me vloot heb en wie niet geeft wellicht ook een klein beetje replay value, omdat je dan misschien iets net anders wil aanpakken zodat je bij een andere playthrough wel of niet een unit erbij hebt. Waarbij je ook nog kan doen dat als je een unit er bij hebt hij dan het risico loopt om te sterven terwijl die anders nog misschien zou leven, kan jij weer leuk bepalen wie leeft en wie niet.

Daarna je crew in beeld om te zien hoe het daar mee staat. Ik hoef ook geen suffe grapjes, maar zoals gezegd, als je na het einde van een trilogie jezelf dingen moet afvragen, dan doe je toch echt iets fout. Als ze complete closure weten te proppen in 5 minuten, prima, hulde. Maar dat zie ik gewoon niet mogelijk bij zo'n story driven spel als ME en simpel gezegd een trilogie als ME verdient ook gewoon meer dan 5min aan ending cutscenes.

[Voor 22% gewijzigd door AppieNL op 04-04-2012 23:19]

Anoniem: 245798

Mass Effect 3: Extended Cut Announced, Addresses Ending

http://www.gametrailers.c...ed-addresses-game-ending/

source
http://finance.yahoo.com/...s-effect-3-130000574.html

update 16:48 tweakers frontpage
nieuws: Mass Effect 3 krijgt 'meer einde' met gratis Extended Cut

[Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 245798 op 05-04-2012 16:48]

• Bundin
  • Niet online
Sja, we gaan 't zien :) Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden, aangezien ze het hebben over een balans tussen duidelijkheid en artistic views. En de mening van de schrijvers was blijkbaar dat duidelijkheid niet nodig was. Dat lijkt nogal haaks op elkaar te staan.

I like bacon!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Hier de officiele BioWare blog erover: http://blog.bioware.com/2...ss-effect-3-extended-cut/

Ben benieuwd. Hoop echt dat het inderdaad cutscenes zijn zoals we hierboven al een paar keer genoemd hebben, Appie het meest recent. Dat je echt gewoon ziet wie er aan het vechten zijn, en hoe het voor ze afloopt, ipv een rare planeet. En dan bedoel ik niet cheasy-beachy scenes, maar gewoon wat er met ze gebeurt.

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-04 08:59
Maakt het nog wel uit dan?
Ik moet zeggen dat Bioware me met Mass Effect uren en uren spelplezier heeft gegeven op een niveau wat maar zelden voor komt. Misschien alleen bij Diablo2 en The Elder Scrolls zoveel tijd geinvesteerd.
Na 3 delen, tientallen uren compleet door een verhaal te zijn gegrepen wordt je bedankt met een gemakzuchtig en onduidelijk einde waar de beginner tot aan de grootste fans niets mee kan.
Een episch verhaal behoort een episch einde te hebben. In plaats daarvan kregen we een einde waarmee ik me afvraag waarom ik in godsnaam zoveel tijd aan dat spel heb gespendeerd. En nee, ik geloof niet in de indoctrinatie theorie.
En wat gaan ze verduidelijken met cutscenes?
Waarschijnlijk alleen het deel hoe je teamleden allemaal in de Normandy terecht gekomen zijn en waarom deze vlucht.
De hele spelervaring van ME3 is voor mij nu door dat belachelijk slechte einde dusdanig bedorven dat het me geen donder meer uit maakt waar ze mee komen om de fans weer vrolijk te krijgen.
Het simpele feit dat er zo veel ophef over ontstaan is en de mensen van Bioware zeggen dat dat als een verrassing kwam zegt eigenlijk wel genoeg.
De makers hebben de bal laten vallen en bukken nu heel diep om hem weer op te rapen omdat ze bang zijn dat ze anders geen DLC of andere Mass Effect spellen meer verkopen.

Ik persoonlijk zal (zolang het gratis is) de cutscenes zeker wel bekijken.
Maar ik zal echt bij toekomstige DLC, Mass Effect spellen of andere produkten van Bioware (Dragon Age bijv.) eerst 3 keer nadenken voor ik mijn tijd en geld er nog aan besteed.

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

centr1no schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:52:
Maakt het nog wel uit dan?
[...]
En wat gaan ze verduidelijken met cutscenes?
Waarschijnlijk alleen het deel hoe je teamleden allemaal in de Normandy terecht gekomen zijn en waarom deze vlucht.
Tsja.. daar vrees ik ook voor. Maar ik hoop ook dat ze nog wat meer closure geven, ipv enkel 'the obvious' te verduidelijken zoals die Normandy-vlucht. En ik denk inderdaad ook dat het toch allemaal niet meer zoveel uitmaakt: alles wat ze nu doen is waarschijnlijk per definitie toch "niet meer goed". Eenmaal ontevreden is en blijft ontevreden. Ik vind het op zich wel jammer, want ik heb me echt kostelijk vermaakt met het spel, maar merk dat ik inderdaad niet zoveel zin meer heb om het te spelen door het einde.

De dlc wordt overigens wel gratis hoor, dat is al bevestigd.

• Bundin
  • Niet online
Noot: dit is niet gericht aan specifieke tweakers maar mijn mening over veel mensen op BSN.
Hopelijk is het na de release afgelopen met al het super-theatrale "Mass Effect is VOOR ALTIJD geruineerd" gereutel op de Bioware Social Forums. Een wat mij betreft een volledig overtrokken reactie van mensen die elkaar ondertussen weken hebben lopen opnaaien. Meermaals gelezen dat mensen het spel geniaal vonden tot het einde. Das 20min op ~25-30 uur. Op 100+ uur als je alles gespeeld hebt. Als dat hun zogenaamde "liefde" voor de IP teniet doet dan kut voor hen. Maar ik betwijfel of al die mensen het inderdaad bij 1 playhrough gelaten hebben...

ZOMG! Day 1 dlc! Deal with it. DLC is here to stay en men kan iedere keer opnieuw in een puberale scheldpartij vervallen maar dat verandert er niks aan. Wil je niet lappen, koop het dan niet. Einde verhaal. In dit geval hebben mensen die meer betaalden voor de CE een extraatje gekocht en anderen de kans om het bij te kopen. Niks mis mee, toch? Spel is ook speelbaar zonder. Tuurlijk hebben ze een interessant character gepakt voor DLC, het is een business, geen charitatieve voorleesmoeder.

10 tegen 1 dat al die mensen bij de volgende Bioware game weer om het hardst staan te roepen, ook al zouden ze na DA2 nooooooit meer wat van Bioware kopen.

Niet dat het einde niet teleurstellend is, ook ik zal zeer verbaasd achter mijn computer en had het liever anders gezien. Maar ik realiseer me dat ik niks te eisen heb. En ik weet dat ik de komende ME dlc toch wel koop. En Dragon Age 3 ook. En als er een Jade Empure 2 zou komen: die ook (doe es Bioware!).

En nu is er gratis dlc. Omdat "fans" meenden er recht op te hebben. En dan lopen ze nog te zeiken... :X

I like bacon!

• frennek
  • Laatst online: 17:02
Ow en of fans er recht op hebben. De makers adverteerden met statements als:

"Het wordt geen spel waarbij je gezegd kan hebben dat je einde A, B of C hebt gehad"

"Het wel of niet leven van de Rachni queen is zeer belangrijk in het derde deel"

"Er zal een goed einde komen aan de trilogie, geen space magic"

Het komt er gewoon op neer dat de makers gelogen hebben, keihard. Mass Effect 3 vond ik een prachtig spel, maar na het bittere einde (waarin geen van mijn keuzes hebben meegeteld bij het einde), heb ik geen zin in nog een playthrough. Ze hebben altijd gezegd dat het verhaal zal divergeren en dat er meerdere unieke eindes zullen zijn.

Nee ik vind dat de fans wel degelijk mogen zeiken, waar zou het heen gaan met de wereld als de consument maar heeft de slikken wat de producent maakt? De mening van de consument is alles bepalend.
Leuk als je denkt dat zoiets als "de starchild" een artistiek meesterwerk is, maar als je een miljoenenbedrijf te runnen hebt is het wel handig om te checken of de rest van de wereld er ook zo over denkt.

• Bundin
  • Niet online
Het is een spelletje. Ga je ook zeiken als je het einde van (bijvoorbeeld) A Song of Ice and Fire deeltje 6 niet hip genoeg vindt of het niet aansluit bij je verwachtingen? En dan een "revised edition" eisen want je hebt er recht op want je heb alle andere boeken ook gelezen!!!1! Totdat Martin een nieuwe verhaallijn voor karakter X schrijft? Ik vind het einde van De Ontdekking van de Hemel bijvoorbeeld wat lafjes. Had ik Mulisch moeten stalken tot ie iets "beters" had gemaakt?

Hoewel je het verhaal zelf tot stand hebt gebracht als speler is het raamwerk waarin dat gebeurde NIET je "eigendom". Net als dat een roman dat niet is. Dat is van de schrijvers. Ik ben dan ook blij dat Bioware daarin geen compromissen doet en de eindes niet verandert, alleen wat verduidelijkt.

Recht hebben op... wat een onzin. Maak je eigen spel, dan heb je recht op vanalles :)

edit: wat een hoop mensen lijken te vergeten is dat ME3 vol zit met eindes. Bijvoorbeeld een einde aan de Geth verhaallijn. Een einde aan de Krogan/Salarian verhaallijn. Een einde aan de Cerberus/TIM verhaallijn. Daarnaast heb je iedere playthrough (van 1 t/m 3) keuzes gemaakt waardoor karakters het wel of niet overleven. Allemaal dingen waar je directe invloed op hebt. Maar iedereen staart zich blind op de laatste 20min. Is ineens vergeten dat er ergens in de universe wel of geen Geth/Quarians/fertile Krogans/Verner/Kasumi/Rachni/etc. wonen.

Je hebt allang je "eigen" einde. Misschien niet allemaal verkregen in de laatste 20min en niet samengevat in een filmpje of tekstje, maar zeker wel opgebouwd in het hele spel.

[Voor 29% gewijzigd door Bundin op 06-04-2012 08:52]

I like bacon!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 15:25
Bundin schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:45:
Het is een spelletje. Ga je ook zeiken als je het einde van (bijvoorbeeld) A Song of Ice and Fire deeltje 6 niet hip genoeg vindt of het niet aansluit bij je verwachtingen? En dan een "revised edition" eisen want je hebt er recht op want je heb alle andere boeken ook gelezen!!!1! Totdat Martin een nieuwe verhaallijn voor karakter X schrijft? Ik vind het einde van De Ontdekking van de Hemel bijvoorbeeld wat lafjes. Had ik Mulisch moeten stalken tot ie iets "beters" had gemaakt?

Hoewel je het verhaal zelf tot stand hebt gebracht als speler is het raamwerk waarin dat gebeurde NIET je "eigendom". Net als dat een roman dat niet is. Dat is van de schrijvers. Ik ben dan ook blij dat Bioware daarin geen compromissen doet en de eindes niet verandert, alleen wat verduidelijkt.

Recht hebben op... wat een onzin. Maak je eigen spel, dan heb je recht op vanalles :)
Niet perse ... maar slecht einde van song of ice and fire deeltje 6 gaat me toch wel serieus doen nadenken (lees kritischer zijn) om nog eens iets van die schijver te kopen.

Het probleem is dat het einde wat te gerushed over komt, Shepard bied geen weerwerk op de melding created maken creators altijd af (hell, prachtige voorbeelden van het tegendeel heb je in mass effect 3 gezien: geth en edi)
Geen echte actie meer op de citadel: kan me niet voorstellen dat de reapers daar geen extra bewaking zetten.

Ook vind ik de keuzes nogal krom:
- merge: tot zover keuzevrijheid en onderscheid tussen rassen = kracht
- control reapers: wat je daar mee kunt doen is een raadsel ... je sterft wel (hoe dat samenvalt met de controle wordt ook niet echt uitgelegd)
- vernietig de reapers: maar automatisch gaan dan ook alle geth (en edi) eraan ...

Echt storend vond ik het wegvliegen van de normandy ... precies of dat ze gevlucht zijn van de battle (en ondertussen het volk dat je op de planeet hebt genomen ook even snel oppikken)
Gewoon om op die planeet een end-scene te kunnen doen.
Had die gewoon op aarde of op mars laten landen - waarom, oh waarom ergens op een rare planeet.
(Dan wordt het ook gemakkelijker om dat te mergen met einde van aarde kapot, ademstoot shepard, ... )

Ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat dit einde een rush job is.
En dat ze er aan vasthouden omdat ze eerder hun artistieke mening hebben beschermd.
(Het kan ook zijn dat de DLC die verdergaat op indoctrinatie-theorie pas over een jaar of 2 af is - zou me ook niet verbazen O-) )

Het voelt voor mij aan zoals knights of the old republic 2 van obsidian: goed spel en verhaal - behalve de nog hangende quests van de robot planeet (haal die dan weg) en het einde dat gewoon op geen zak trok (hell, sommige scenes zagen er gewoon niet uit)
Sindsdien ben ik vele malen kritischer geworden voor alles wat van obsidian komt.

• Gixxer17
Bundin schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:24:
Noot: dit is niet gericht aan specifieke tweakers maar mijn mening over veel mensen op BSN.
Hopelijk is het na de release afgelopen met al het super-theatrale "Mass Effect is VOOR ALTIJD geruineerd" gereutel op de Bioware Social Forums. Een wat mij betreft een volledig overtrokken reactie van mensen die elkaar ondertussen weken hebben lopen opnaaien. Meermaals gelezen dat mensen het spel geniaal vonden tot het einde. Das 20min op ~25-30 uur. Op 100+ uur als je alles gespeeld hebt. Als dat hun zogenaamde "liefde" voor de IP teniet doet dan kut voor hen. Maar ik betwijfel of al die mensen het inderdaad bij 1 playhrough gelaten hebben...

En nu is er gratis dlc. Omdat "fans" meenden er recht op te hebben. En dan lopen ze nog te zeiken... :X
Ik heb een tijdje geleden ook een bezoek aan dat forum gebracht en wat je zegt klopt 100%. De mensen op dat forum zitten elkaar alleen maar op te naaien en zijn een hard schreeuwende minderheid ten opzichte van gamers zoals ik die goed met het einde kunnen leven.
Wel vind ik dat de vluchtende Normandy een dikke plothole was dat makkelijk opgelost had kunnen worden als ze het schip op Aarde of de maan hadden laten crashen.
Gisteren had ik de game nogmaals uitgespeeld (geen 2e playthrough) en ik had er een goed gevoel bij, zeker nadat ik nogmaals naar de redenen van de Catalyst heb geluisterd.
Daarentegen, extra content voor mijn favoriete RPG serie is altijd welkom natuurlijk! :9

• chime
Eigenlijk kon ik de redenen van de Catalyst ook nog wel begrijpen daar was op zich niks mis mee.

Ik vond mass effect 3 echt wel goed ... tot de laatse 3-5 minuten ...

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 15:59
Ik ben vooral benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor de Mass-Effect range aan producten. Er zijn stemmen geweest over een film, maar kijkende naar deze trilogie, zou een MMO zeker niet misstaan. Er is genoeg content beschikbaar om voordat Sovereign met Sarus naar de citadel komen, een MMO in elkaar te zetten met verschillende speelbare rassen en conflicten.

Ben benieuwd of Bioware daar wat mee gaat doen..

• Emersion
Bundin schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:24:

ZOMG! Day 1 dlc! Deal with it. DLC is here to stay en men kan iedere keer opnieuw in een puberale scheldpartij vervallen maar dat verandert er niks aan. Wil je niet lappen, koop het dan niet. Einde verhaal. In dit geval hebben mensen die meer betaalden voor de CE een extraatje gekocht en anderen de kans om het bij te kopen. Niks mis mee, toch? Spel is ook speelbaar zonder. Tuurlijk hebben ze een interessant character gepakt voor DLC, het is een business, geen charitatieve voorleesmoeder.

10 tegen 1 dat al die mensen bij de volgende Bioware game weer om het hardst staan te roepen, ook al zouden ze na DA2 nooooooit meer wat van Bioware kopen.

Niet dat het einde niet teleurstellend is, ook ik zal zeer verbaasd achter mijn computer en had het liever anders gezien. Maar ik realiseer me dat ik niks te eisen heb. En ik weet dat ik de komende ME dlc toch wel koop. En Dragon Age 3 ook. En als er een Jade Empure 2 zou komen: die ook (doe es Bioware!).

Je hebt wel degelijk wat te eisen als ze totaal verkeerd het product neerzetten.
Ze hebben juist over het eind van de trilogie zoveel claims gedaan.
Als ze daar niet aan voldoen mag je klagen, omdat:

1. Het is te fixen in een uitgebrachte game (waar het in een film of boek moeilijker is)
2. Ze hebben altijd je mening gevraagd. Leuk als het top meningen zijn in het geval van deel 1 en 2 , maar als je iets opfokt, moet je ook bereid zijn om daar mee om te gaan.

Bioware heeft met dit einde de bal laten vallen, zelfs de main marketing line "take earth back" ik heb geen flauw idee of ik dat nu gedaan heb op het eind.

Day 1 dlc is gewoon slecht, dlc is er om opnieuw te connecten met een game na een tijdje of de game uit te breiden met content dat gemaakt is na de ontwikkeling van de game.
Nu houden ontwikkelers content weg om meteen op de eerste dag meer geld op te strijken.

Deze content is precies hetzelfde als zaeed in deel 2, maar zaeed zat gratis bij elke nieuw gekochte game, nu gaan ze weer een stapje verder door het alleen bij collector te doen en de rest dokt een tientje.
Mass effect 4 is het misschien gewoon voor iedereen een tientje.
Dit soort trends moet je over klagen in mijn mening, ze kijken hoe ver ze kunnen gaan, het is je taak als consument om aan te geven "tot hier en niet verder".

Je wapens daarin zijn je portomonnee (niet kopen) en je mond/toetsenbord(klagen).

• centr1no
Emersion schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:37:
[...]
Bioware heeft met dit einde de bal laten vallen, zelfs de main marketing line "take earth back" ik heb geen flauw idee of ik dat nu gedaan heb op het eind.
Ik zie ook nog steeds "radically different ending scenarios" staan op de officiele pagina's.
Lijkt mij dat ze dat wel weg mogen halen.
Ik kan me zo voorstellen dat er wat geobsedeerde kleuters zijn geweest die hebben geschreuwd dat ze een ander einde eisen. Dat wordt ook aangegeven door die lui van Bioware. Er stonden nogal wat overtrokken reakties op hun forum.
Maar als ze zelf dingen beloven maar niet waar maken, heb je dan niet het recht om een fatsoenlijk produkt te eisen?
Dat geldt toch voor alle produkten? Dat het doet wat men zegt dat het doet.

• chime
Maar de eindes waren toch radicaal verschillend ... andere kleurtjes enzo ... daar hebben ze toch veel werk ingestoken.

Ik weet niet hoor, maar rood en blauw zijn voor mij toch echt een groot verschil.

*kuch kuch*

Dat is inderdaad nog het grootste punt: ze hebben altijd gesteld dat het einde radicaal gaat verschillen op basis van eerdere keuzes.
Wat blijkft ... niks, nada, noppes.

Ik blijf erbij: dat einde is er om de 1 of andere reden snel, snel ingestoken (deadline, budget, radicaal-verschillende-eindes-werden-te-complex, ... )

Terwijl dat ze het eigenlijk nog een pak simpeler en logischer hadden kunnen maken (normandy in het zonnestelsel laten, geen blauw manneke, ... )

Voor je party leden - keuzes had men de nasleep gewoon in tekst op het scherm kunnen toveren (zoals bij baldur's gate 2 throne of bhaal of zoals bij die uitbreiding van dragon age 1)
Dat kost echt niet veel tijd, maar had al heel veel kritiek weggenomen.
Nu blijf je op het slot zitten met een berg vragen - en da's niet leuk.

• Bundin
  • Niet online
Wat is het einde? Is dat alleen de laatste 4min of is heel ME3 een lang einde van de trilogie? Als je van het eerste uitgaat is het inderdaad allemaal hetzelfde. Als je echter van het tweede uitgaat zijn er wel degelijk verschillen.

Aan het einde heb je:
- danwel Geth, danwel Quarians, danwel niemand op die home planet zitten (ME1 verhaallijn)
- wel of geen fertile Krogans (ME2)
- ergens in de universe wel/geen Rachni (ME1)
- een hoop minor characters al dan niet geholpen (1/2/3)
- een hoop voormalige squaddies wel of niet geholpen (1/2/3)
- het een en ander uitgevoerd met Cerberus (2/3)
- ontdekt waarom de Asari zo verdomd superieur waren (3)
- de laatste issues tussen Turians en Humans opgelost (vooral backstory)
- Collectors opgelost (merendeel in 2 afgerond, deels in 3 door background collectors te bevestigen)

Dan blijft alleen het Reaper-verhaal nog over in de laatste 5 minuten. De Reapers waren dan wel de Big Bad, maar in ME1 waren ze pas aan het einde een issue, in ME2 waren ze er vooral alleen op de achtergrond, pas in de Arrival DLC werden ze de "directe" baddies. en die verhaallijn wordt in principe prima afgerond met de keuzes op de Citadel. Okee, de laatste cutscene is zo'n beetje hetzelfde, maar dat betekent niet dat het hele "einde" hetzelfde is. Half ME3 is wat mij betreft "het einde".

De huidige epiloog geeft al aan dat Humanity in zijn geheel het in ieder geval overleefd heeft, zich Shepard herinnert als legende. Best compleet als je het mij vraagt.

Wat mis je dan nog: een epiloog voor de ex-squaddies en een Normandy plothole. De plothole is erg slordig, had niet moeten gebeuren maar so be it. Ervan uitgaande dat de hele crew dan wel aan boord is hebben we ook nog een laatste locatie voor de crew. We weten alleen niet wat ze daarna zijn gaan doen. En dat is niet vreemd want dat weet de ouwe baas die met dat kind rondloopt ook niet. Het is immers een ander deel van het universum en de relays zijn aan puin.

I like bacon!

• centr1no
Wat ik vooral miste was de keus om niet te kiezen voor de 3 keuzes die geboden worden.
Je bent een eeuwigheid bezig geweest de hele melkweg bij elkaar te rapen om die Reapers aan te pakken en op het eind kun je kiezen uit 1 een kuteinde, 2 een kuteinde en 3 (jawel) een kuteinde.
Ik wilde de hele vlooot laten knokken. Dan maar zonder hulp van de Crucible.
Het was veel logischer geweest als er keus was geweest uit 2 dingen; alles kapot zoals het huidige einde of vechten en maar zien wat er van komt.
Maar schijnbaar heb jij er niet zo heel diep in gezeten anders waren je wel veel meer onlogische dingen opgevallen dan die je noemt.
Ik heb geen zin om alle voorgaande pagina's te gaan samenvatten maar hier is het simpelste voorbeeld van iets onlogisch in het hele einde: waarom is het zo verdomde makkelijk voor Sheppard om in de Crucible te komen en wordt hem dan gewoon de kans gegeven alle Reapers te vernietigen (ook al zijn het niet de fijnste opties)?
De hele omgeving is vergeven van de Reapers. Waarom vliegen er niet honderden Destroyers op de Crucible af als dat het apparaat is wat ze allemaal kan vernietigen?
Niks van dat alles wordt duidelijk gemaakt en dat is een van de vele dingen die er een puinhoop van maken.

• Gundogan

Gundogan

centr1no schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:59:
[...]

Wat ik vooral miste was de keus om niet te kiezen voor de 3 keuzes die geboden worden.
Je bent een eeuwigheid bezig geweest de hele melkweg bij elkaar te rapen om die Reapers aan te pakken en op het eind kun je kiezen uit 1 een kuteinde, 2 een kuteinde en 3 (jawel) een kuteinde.
Ik wilde de hele vlooot laten knokken. Dan maar zonder hulp van de Crucible.
Het was veel logischer geweest als er keus was geweest uit 2 dingen; alles kapot zoals het huidige einde of vechten en maar zien wat er van komt.
Maar schijnbaar heb jij er niet zo heel diep in gezeten anders waren je wel veel meer onlogische dingen opgevallen dan die je noemt.
Ik heb geen zin om alle voorgaande pagina's te gaan samenvatten maar hier is het simpelste voorbeeld van iets onlogisch in het hele einde: waarom is het zo verdomde makkelijk voor Sheppard om in de Crucible te komen en wordt hem dan gewoon de kans gegeven alle Reapers te vernietigen (ook al zijn het niet de fijnste opties)?
De hele omgeving is vergeven van de Reapers. Waarom vliegen er niet honderden Destroyers op de Crucible af als dat het apparaat is wat ze allemaal kan vernietigen?
Niks van dat alles wordt duidelijk gemaakt en dat is een van de vele dingen die er een puinhoop van maken.
Een keuze om niks te doen zou best logisch zijn. Gewoon dat je inziet dat de Reapers gelijk hebben en dat de cycle door moet gaan, wat de Catalyst ook zegt. Evil einde :p (of als je genoeg war assests hebt, dat je wint omdat je vloot gewoon sterker is dan de Reapers).

En waarom de Reapers niks doen, is omdat de Catalyst dat niet toestaat (als de Crucible op die plaats is, is dat het bewijs dat de Reaper oplossing niet meer werkt) of omdat je hallucinatie er geen rekening meehoudt.

• Bundin
  • Niet online
centr1no schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:59:
Tuurlijk vent, wat je wil, ik weet helemaal niks van ME. Ga weg met je persoonlijke comments. Dat ik iets niet noem betekent niet dat ik er geen kaas van gegeten heb.

De writers hebben het bewust vaag willen houden blijkbaar. Ze geven ook aan dat ze niet meer eindes gaan bijverzinnen. Ik verwacht dus geen antwoord op de vraag "IT of niet?", blijkbaar willen ze dat iedereen daar een eigen mening over heeft. Kan je het mee eens zijn, kan je van balen, maar so be it. Persoonlijk vind ik IT heel plausibel maar het enige echt overtuigende "bewijs" is destroy --> paar sec extra footage van een gasp for air. Het zou wel alle door jou opgeworpen vragen beantwoorden maar het blijft gissen.

Optie 2 voor al je vragen: geen IT, volgens aanvalsplan beam je alsnog de citadel in. Starchild ziet in dat het grote cycle plan niet meer gaat werken. Iedere cyclus komt ietsje verder dan de vorige en deze komt tot in de crucible. Alles inclusief crucible nu platgooien = zelfde probleem bij de volgende cyclus, misschien worden de reapers dan wel vroegtijdig aan puin geschoten. Hij/het zet dus het plan stop. Gevolg: reapers laten je je ding doen want starchild = reaper controller. Starchild legt de keuze voor vervolgen in de handen van diegene die de cyclus doorbroken heeft. Klinkt ook als een goede optie.

Mogelijk was dat hun doel: dat we nog maanden napraten over of het nu wel of niet een indoctrinatie/hallucinatie was. Het allemaal nog eens spelen op zoek naar hints. En op die wijze geprimed blijven voor DLC. We gaan het misschien merken met de dlc. Als daarin wordt gemeld dat "liara leefde nog lang en gelukkig met een dochtertje van shep, die later space pirate werd", dan wordt het een stuk moeilijker om IT te verdedigen. Maar wat betekent die bonus-footage dan... :)

Het ging me er niet om om de IT discussie te herstarten maar om duidelijk te maken dat half ME3 een onderdeel van het einde van de trilogie is en dat men zich niet zo blind moet staren op wat er in de laatste scene gebeurt. Okee, je weet niet wat er met Tali gebeurt (als ze nog leefde tegen die tijd) maar je weet wel wat er met alle andere Quarians (is) gebeurd.

[Voor 6% gewijzigd door Bundin op 06-04-2012 18:43]

I like bacon!

• Emersion
Bundin schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:02:
Wat is het einde? Is dat alleen de laatste 4min of is heel ME3 een lang einde van de trilogie? Als je van het eerste uitgaat is het inderdaad allemaal hetzelfde. Als je echter van het tweede uitgaat zijn er wel degelijk verschillen.

Aan het einde heb je:
- danwel Geth, danwel Quarians, danwel niemand op die home planet zitten (ME1 verhaallijn)
- wel of geen fertile Krogans (ME2)
- ergens in de universe wel/geen Rachni (ME1)
- een hoop minor characters al dan niet geholpen (1/2/3)
- een hoop voormalige squaddies wel of niet geholpen (1/2/3)
- het een en ander uitgevoerd met Cerberus (2/3)
- ontdekt waarom de Asari zo verdomd superieur waren (3)
- de laatste issues tussen Turians en Humans opgelost (vooral backstory)
- Collectors opgelost (merendeel in 2 afgerond, deels in 3 door background collectors te bevestigen)

Dan blijft alleen het Reaper-verhaal nog over in de laatste 5 minuten. De Reapers waren dan wel de Big Bad, maar in ME1 waren ze pas aan het einde een issue, in ME2 waren ze er vooral alleen op de achtergrond, pas in de Arrival DLC werden ze de "directe" baddies. en die verhaallijn wordt in principe prima afgerond met de keuzes op de Citadel. Okee, de laatste cutscene is zo'n beetje hetzelfde, maar dat betekent niet dat het hele "einde" hetzelfde is. Half ME3 is wat mij betreft "het einde".

De huidige epiloog geeft al aan dat Humanity in zijn geheel het in ieder geval overleefd heeft, zich Shepard herinnert als legende. Best compleet als je het mij vraagt.

Wat mis je dan nog: een epiloog voor de ex-squaddies en een Normandy plothole. De plothole is erg slordig, had niet moeten gebeuren maar so be it. Ervan uitgaande dat de hele crew dan wel aan boord is hebben we ook nog een laatste locatie voor de crew. We weten alleen niet wat ze daarna zijn gaan doen. En dat is niet vreemd want dat weet de ouwe baas die met dat kind rondloopt ook niet. Het is immers een ander deel van het universum en de relays zijn aan puin.
Tuurlijk is die reis heel mooi en mass effect 3 is over het algemeen ook een geweldig spel in mijn mening, ook een geweldig verhaal en veel van de verhaallijnen worden goed afgesloten.... juist daarom is het algehele einde ook zo raar en niet in lijn met de rest van het spel.
Het roept meer vragen op dan het antwoord en het allerbelangrijkste van een eind het zorgt niet voor een gevoel van eindigheid.

HET issue en doel vanaf het einde van deel 1 is: STOP DE REAPERS

Als we van IT uitgaan: En nu? heb ik de reapers gestopt?

Als we niet van IT uitgaan en je kiest aan het eind:

Allereerst, hoe komt anderson voor je bij dat paneel, in een one way walk als hij na jouw de citadel inkwam?
hoe kan illusive man mij als een pop controleren? wie heeft de 7.1 biljoen mensen in de citadel uitgemoord en hoe kwam de citadel naar aarde? de illusive man kon dat alleen hielpen de reapers hem? had hij nog soldaten?
Wat is de herkomst van dat kind die mij even fijn over mijn keuzes uitlegt en waarom kan mijn shepard hem niet tegenspreken? waarom heeft hij de vorm van dat kind aangenomen?
Waarom zetten de reapers die beam uberhaupt daar neer? een reaper paste niet in de gang waar ik in geteleporteerd werd?

Ik heb net geth en quarians vrede laten sluiten cool he?....he wat?....synthetics killen altijd organics?....maar ik heb net? huh?......ok ik geloof je raar ghost kind , ik geloof je op je woord omdat ik je vertrouw na onze lange band van 5 minuten. laat ik maar snel een keuze maken.

zo kan ik nog wel meer bedenken.

maarja te overzien, over naar de keuzes.

Destroy:
Het enige somewhat logische eind na alle inlogica wat zich op de citadel afspeelde.
Mission acclomplished de reapers zijn gestopt!
Alles wat je met geth hebt gedaan geen functie want ze zijn dood/kapot.
De reapers zijn kapot, dus shepard heeft ondanks heavy losses iedereen van de reapers weten te redden. Sorry EDI en Legion (ook al was je al dood/kapot, het was voor niks) , het moest.

Control:
Kies je om de geth/EDI te redden reden voor control, weet je al helemaal niet wat er is gebeurd met iedereen in de galaxy, laten reapers die iedereen en alles kunnen controleren zich zo makkelijk zelf controleren? Weet ik niet, zal ik zelf maar moeten bedenken na het control einde.
Maar de reapers zijn waarschijnlijk onder controle denk ik, misschien, dus shepard wist iedereen van de reapers weten te redden, denk ik? Ja toch? hmmmmm

Synthesis:
Kies je Synthesis dan ben je de grootste klootzak in het universum, want je DWINGT iedereen synetetisch/organic life op. Je verandert het hele universums hele wezen, wie ze zijn op een genetisch level en wie weet wat voor een invloed het heeft op hun ziel/hersenen whatever, ik weet het niet door de informatie van dat eind. Diversiteit is weg van het universum.

"Ben je het daar niet mee eens? pech, je bent nu al half machine, omdat ik dat net beslist heb, ik was commandant shepard, the last true organic to die, haha."

En dan nog? Zijn de reapers dan in 1 keer vredelievend? ik denk het niet hoor, misschien controleren ze nu gewoon het universum en kunnen ze evolueren zonder elke 50000 jaar organisch leven te harvesten en hun samensmelten met reapertechnologie?

Ik zie de reapers wegvliegen, dat is alle informatie die ik heb, hebben ze nu andere doelen? of moesten ze poepen, omdat ze nu organisch zijn? Aan dat eind te zien heb ik geen idee.

Alle eindes hebben het probleem dat de relays kapot gaan.
Dit is een huge deal voor de inwoners van de galaxy, maar we krijgen letterlijk niks van die impact te zien, maar dat vind ik op zich nog niet zo heel erg.

Wel had ik graag wat meer info gehad over waarom joker vlucht, al die eindes hadden toch de reapers verslagen? waar vlucht je van? wacht...... gaan alle shepen in de lucht ook zo neerstorten zoals jij door de crucibel? stort de hele galactic force op dit moment op aarde neer terwijl jij op het paradijs neerstort??? damn you joker!!!

En nu? Is die paradijs planeet goed genoeg om het leven van alle species op de normandy te ondersteunen?
En iedereen van de normandy moet met elkaar kezen om de bevolking te laten groeien? hopelijk vinden ze elkaar aardig :D

Ik heb veel vragen na dat rare eind, welke ik ook kies!?

slecht eind denk ik.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee